ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 30/05/2022

הצעת חוק לתיקון פקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) (עילות חיפוש בלא צו בית משפט) (הוראת שעה), התשפ"ב-2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



6
ועדת הכנסת
30/05/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 101
מישיבת ועדת הכנסת
יום שני, כ"ט באייר התשפ"ב (30 במאי 2022), שעה 15:45
סדר היום
פניית יושב ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט בדבר טענת נושא חדש בעת הדיון בהצעת חוק לתיקון פקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) (עילות חיפוש בלא צו בית משפט) (הוראת שעה), התשפ"ב-2021 (מ/1456).
נכחו
חברי הוועדה: שרן השכל – מ"מ היו"ר
חברי הכנסת
משה טור פז
גבי לסקי
אוסאמה סעדי
גלעד קריב – יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט
ייעוץ משפטי
ארבל אסטרחן
נועה ברודסקי לוי
מנהלת הוועדה
נועה בירן - דדון
רישום פרלמנטרי
אתי אפלבוים


הצעת חוק לתיקון פקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) (עילות חיפוש בלא צו בית משפט) (הוראת שעה), התשפ"ב-2021
מ"מ היו"ר שרן מרים השכל
אני שמחה לפתוח את ועדת הכנסת. על סדר-היום: הצעת חוק לתיקון פקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) (עילות חיפוש בלא צו בית משפט) (הוראת שעה), התשפ"ב-2021.

אנחנו קבענו את הישיבה לשעה 15:45. מי שביקש קרא לזה נושא חדש והוא אמור להגיע לנמק את זה והוא לא נמצא.
גלעד קריב (העבודה)
הוא רץ.
היו"ר שרן מרים השכל
אנחנו נמתין 2 דקות. ניתן לו 2 דקות להגיע. אם זה ניסיון למשוך זמן, אז זה לא – אתה יודע, זאת גם טקטיקה למשוך זמן עד 16:00, אבל בסדר. אנחנו ניתן לו 2-3 דקות זמן להגיע כדי לנמק את הדברים.

גלעד, אתה רוצה בינתיים?
גלעד קריב (העבודה)
קצת מצחיק שאני אענה לטענה לפני שהיא מושמעת.
היו"ר שרן מרים השכל
בדרך-כלל מי שמגיש את הבקשה נמצא בזמן, דואג להיות בזמן. אנחנו יכולים להצביע כשהוא לא נוכח אבל בסדר.
גלעד קריב (העבודה)
זה נכון. אני רק אומר שאצלנו בוועדה אנחנו מאוד מכבדים את חברינו, חבר הכנסת אוסאמה סעדי.
היו"ר שרן מרים השכל
אתה רוצה אולי להשיב? נמתין 2 דקות.

ארבל, אולי תציגי.
נועה ברודסקי לוי
מדובר בעצם על הצעת חוק לתיקון פקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) (עילות חיפוש בלא צו בית משפט) (הוראת שעה), התשפ"ב-2021. מדובר בעצם על הוספת עילה חדשה. קיימות כיום בחוק מספר עילות ומדובר על הוספת עילה חדשה שהוגשה בהצעת החוק הממשלתית.

במסגרת דיוני הוועדה נדונה העילה החדשה ונוספו לה מנגנונים שונים דווקא לאיזון ובקרה.
היו"ר שרן מרים השכל
אבל המנגנונים הם חלק מאותם סעיפים.
נועה ברודסקי לוי
לגמרי, כחלק מאותם סעיפים. היו כבר מספר מנגנונים שכבר היו בהצעת החוק הממשלתית ונוספו לבקשת הוועדה מתוך רצון דווקא לאזן ולבקר ולפקח. זה לחלוטין נובע מאותו נושא, מדיונים בדיוק באותו עניין. זה דווקא שכלול של הדברים שכבר הובאו בעצם בפני הוועדה בהצעת החוק הממשלתית. אין כאן איזו הרחבה או טיפול בנושא שלא היה מלכתחילה.
היו"ר שרן מרים השכל
זאת בעצם פנייה של יושב-ראש ועדת חוקה, חוק ומשפט בדבר טענת נושא חדש בעת הדיון בהצעת חוק לתיקון פקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) (עילות חיפוש בלא צו בית משפט) (הוראת שעה), התשפ"ב-2021.

חבר סעדי הגיע.

התחלנו בעצם וגם היועצת המשפטית הציגה את הדברים. אני אתן לך גם את זכות הדיבור כדי לנמק טענת נושא חדש. לרשותך 4 דקות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
3 דקות.

גברתי היושבת-ראש, חבריי חברי הכנסת, כבוד יו"ר הוועדה. תראו, זה חוק שהוא חוק פוגעני ופוגע בזכויות יסוד ובזכויות הפרט. אני מבין את הרקע של החוק הזה. אני מבין את הרצון שרוצים להילחם בתופעות של אלימות במשפחה, אלימות ופשיעה בחברה הערבית. אבל אני אומר שזה חוק שהוא יותר מידי פוגע. הפגיעה היא לא מדתית, הפגיעה היא מעל הנדרש. במיוחד, שעד עכשיו כל הצעות חוק של משרד המשפטים ושל הממשלה – את יודעת את זה וגם חבריי יודעים – שאנחנו תמכנו, למרות שהיו לנו פרפורי בטן, למרות שהיו לנו הסתייגויות, גם כמשפטנים. כל העניין הזה של ענישת מינימום, החמרה בענישה, בתי משפט כלכליים. זרמנו עם זה כי אמרנו שבאמת המצב קשה, המצב קטסטרופלי. יש מצב חרום ואנחנו צריכים באמת להילחם בתופעות האלה.

אבל עד עכשיו כל מה שעשתה הממשלה, ואנחנו הצענו ושיתפנו פעולה עם זה, זה היה נגד אלה שהם מבצעי העבירה, מסייעים לעבירה. הם אלה שפוגעים, הם אלה שיורים, הם אלה שרוצחים, הם אלה שסוחרים בנשק. פה יש תקדים מסוכן ולכן אנחנו פה נעמדים על העניין הזה העקרוני, שיש פה פגיעה באזרחים תמימים שאין להם יד ורגל בכל העבירות האלה. הם קראו להם במשטרה צדדי ג', אז הם באמת אזרחים תמימים שכל אשמתם היא שיש להם מצלמה ליד הבית.

אתה יודע, גלעד חברי, שאולי עכשיו אנשים יגידו שהם לא רוצים מצלמות כי למה להסתבך, בין אם זה עם המשטרה ובין אם זה עם העבריינים. ברוב היישובים הערביים יש מצלמות 24 שעות. יש עשרות מצלמות, מאות מצלמות, בכל הכבישים.

אמרתי ואני חוזר על זה, גברתי היושבת-ראש. התירוץ כביכול למחדלים של המשטרה שלא מפענחים מקרי רצח בחברה הערבית בגלל אי שיתוף פעולה, אני לא מקבל את התירוץ הזה.

אני מבין שעשו שינויים וכאן אני מגיע לנושא החדש. אני מבין שעשו שינויים על-מנת באמת לשפר את החוק. אני באמת מודה ליושב-ראש של ועדת החוקה שבאמת הוא לחץ ונלחם והביא לשינויים שבחלקם משפרים במקצת את העניין הזה. אבל זה נושא חדש כי אלה נושאים לא היו.

אז כל הנושא הזה של סעיף 25, סעיף 3 על כל תתי הסעיף שלו, שהכניסו את הדברים האלה, בין עם העניין הזה של הדרגה, ובין אם זה העניין אם נמצא חפץ אחר שלא היה קיים במקור. לזכותו של יו"ר הוועדה אני אומר שהסעיפים האלה משפרים אבל איך שאמרתי בוועדת חוקה, עדיין לא מרפאים את הפגם היסודי שבחוק הזה מבחינת הפגיעה הלא מדתית בזכויות הפרט, במיוחד הזכות לפרטיות ולכן טענתי לנושא חדש.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה רבה על הדברים. אכן רוב הדברים שאתה משמיע הם התנגדות לחוק וכמובן שזה לגיטימי אבל הדיון על ההתנגדות וניסיון לעצור ולתקן את החוק צריכה להיעשות בעצם בוועדת חוקה, חוק ומשפט.

גם נאמר על-ידי היועצת המשפטית נועה, שבעצם, הטענה שלך לנושא חדש היא על אותם מנגנונים שנקבעו לסעיפים על יישום אותם סעיפים ולכן אין בטענה הזאת טענת נושא חדש אמיתית שבעצם הובאה לידיעתנו.

ארבל או נועה, אתן רוצות להגיב לדברים בנוסף למה שנאמר?
נועה ברודסקי לוי
כמו שאמרתי קודם - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא שמעתי אותך קודם.

אני בדרך-כלל מסכים איתך בכל הדברים אבל פה אנחנו חלוקים.
נועה ברודסקי לוי
זה בעצם שכלול של המנגנונים. זאת עילה שכבר הובאה בהצעת החוק הממשלתית ובעצם הובאו בה איזה מנגנוני איזון ובקרה שהוועדה חשבה שהם לא מספיקים והיא בעצם החמירה אותם.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ציינתי את זה בדבריי לטובתו של היו"ר. אני מודה לוועדה שבאמת העלו את כל הנושאים האלה.
נועה ברודסקי לוי
בעצם התיקונים הם תיקונים שבעצם מעלים את הדרגה של הקצין, את העניין שזה יובא לאישור בית המשפט אם נתפסה ראייה נוספת, העניין של דיווח לוועדה של היועצת המשפטית לממשלה. זאת אומרת, זה מנגנוני פיקוח שנקבעו בסעיף. כמו שאמרנו, העילה הגיעה עם איזה מנגנונים והוועדה בעצם החמירה והוסיפה.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה רבה.

לעניין ההצבעה, במקום חבר הכנסת רם שפע יצביע חבר הכנסת גלעד קריב; במקום חברת הכנסת מרב בן ארי יצביע חבר הכנסת משה טור פז; במקום אחמד טיבי יצביע אוסאמה סעדי.
גבי לסקי (מרצ)
רק רגע. נכנס סעיף חדש שבאופן מפורש זה היה משתמע. עכשיו נכנס באופן מפורש שאפשר יהיה לתפוס חפצים חדשים, ראיות חדשות.
היו"ר שרן מרים השכל
זה לא עניין של נושא חדש.
גבי לסקי (מרצ)
זה חדש לחלוטין כי זה לא היה קודם. החוק אמר שהוא בא לתת הזדמנות למשטרה להיכנס לבתים ללא צו. אז מה הכניסו עכשיו? שגם אם הם נכנסים ללא צו - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
וגם אם תופסים עוד דברים.
גבי לסקי (מרצ)
- - הם רואים ראייה אחרת לא קשורה לכלום - - -
היו"ר שרן מרים השכל
חברים, זה חלק מהמנגנון וזה לא נושא חדש.
גבי לסקי (מרצ)
לא, זה לא קשור לעבירה הזאת בכלל.
נועה ברודסקי לוי
המטרה היתה היתה לרכך כי הסעיף הזה קיים בכל מקרה בחוק. דווקא מחברי הוועדה עלה החשש מהתפיסה הנוספת הזאת ועל כן התייחסנו כדי לעשות את הבקרה.
גבי לסקי (מרצ)
הפוך. אנחנו אמרנו שלא יעשו את זה ודווקא אתם הכנסתם כדי לאפשר להם לעשות את זה.
היו"ר שרן מרים השכל
את ההתנגדות ניתן לדון ולעשות בעצם בוועדה.
גבי לסקי (מרצ)
איזו בקרה זאת? זה שאחר-כך ייקחו את זה לבית משפט זה המנגנון, אבל העובדה שאפשר עכשיו לתפוס ראייה שלא קשורה לסיבה שבגינה הם נכנסו ללא צו, זה נושא חדש. זה פשוט לפתוח לחלוטין כרגע את דיני הכניסה והחיפוש. בוא נמציא עילה. אנחנו יודעים שלבן אדם יש עציץ קנביס. אני אגיד, אוי, אני חושב שיש לו סרטון אז אני אכנס אליו הביתה בלי סרטון כדי לתפוס את עציץ הקנביס. אנחנו עושים פה משהו שפוגע מעל הנדרש וללא סמכות. הוספתם גם את היכולת שהמשטרה תיכנס לבתים בגלל עילה איקס ותתפוס וואי.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה רבה חברת הכנסת גבי לסקי. אני אעלה את זה להצבעה של חברי הכנסת.
גלעד קריב (העבודה)
אני מבקש להגיב.
היו"ר שרן מרים השכל
לא, אנחנו לא נוכל להצביע אחרי 16:00. אני קודם כל אצביע ואז אתן לך זמן תגובה.

לכן אני מעלה את ההצעה להצבעה.

מי בעד הטענה לנושא חדש?

הצבעה

הטענה לנושא חדש לא התקבלה.
היו"ר שרן מרים השכל
אני קובעת כי הטענה נדחתה.

לפני שאני נועלת את הישיבה ולפני שנגמר לנו הזמן, חבר הכנסת גלעד קריב רצה.

ההחלטה היא שזה לא נושא חדש וזה חוזר חזרה ליושב-ראש הוועדה גלעד קריב בוועדת חוקה, חוק ומשפט.

חבר הכנסת קריב, משפט.
גלעד קריב (העבודה)
רק משפט אחד כדי שזה יהיה בפרוטוקול רק לתאור העובדתי. החוק הגיע אלינו בנוסח שהמשמעות שלו היא ברורה, שגם אם בעקבות העילה הזאת מתבצע חיפוש, ניתן לתפוס ראיות אחרות. התוספת שנכנסה נועדה לצמצם את השימוש בהרחבה הזאת, על-ידי דרישה לאישור של בית משפט.

במובן הזה התוספת הזאת לא שונה מכל הדיונים שלנו בטיוב מנגנוני הביקורת והצינון להפעלת הסמכות. כל היתר יידון וכבר נדון בשלושה דיונים ארוכים בוועדה ויידון גם בדיון הרביעי שבו נצביע.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה רבה לך חבר הכנסת קריב, יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט.

נמשיך את הדיון בוועדת חוקה, חוק ומשפט.

הישיבה נעולה.

(הישיבה נפסקה בשעה 16:00 ונתחדשה בשעה 16:30.)


רביזיה
היו"ר שרן מרים השכל
אני שמחה לפתוח את ועדת הכנסת. ועדת הכנסת דנה בבקשה של יושב-ראש ועדת הכנסת ניר אורבך שביקש את הישיבה בעקבות פנייה של יושב-ראש ועדת חוקה, חוק ומשפט בדבר טענת נושא חדש בעת הדיון בהצעת חוק לתיקון פקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) (עילות חיפוש בלא צו בית משפט) (הוראת שעה), התשפ"ב-2021, מ/1456.

אנחנו דנו, הצבענו ולמעשה התנגדנו לאותה טענת נושא חדש. החוק חזר לוועדת חוקה, חוק ומשפט. חבר הכנסת אוסאמה סעדי הגיש רביזיה אבל הוא לא נמצא כאן אפילו כדי לנמק אותה.

לכן אני דוחה את טענת הרביזיה והחוק ממשיך ויעבור לוועדת חוקה, חוק ומשפט.

תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 16:35.

קוד המקור של הנתונים