ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 30/05/2022

ועדת משנה למבנה ההשכלה הגבוהה ותקציבם- הארכת תוקף

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



3
ועדת החינוך, התרבות והספורט
30/05/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 153
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שני, כ"ט באייר התשפ"ב (30 במאי 2022), שעה 10:12
סדר היום
ועדת משנה למבנה ההשכלה הגבוהה ותקציבם- הארכת תוקף
נכחו
חברי הוועדה: שרן מרים השכל – היו"ר
יוסף שיין
סגנית מנהלת הוועדה
אתי דנן
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

ועדת משנה למבנה ההשכלה הגבוהה ותקציבם- הארכת תוקף
היו"ר שרן מרים השכל
אני שמחה לפתוח את ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. היום ה-30 במאי 2022. אנחנו נפתח בדיון לעניין הארכת תוקף של ועדת המשנה למבנה ההשכלה הגבוהה והמחקר, ותקציבם. אבקש להביא לידיעתכם כי ועדת החינוך, התרבות והספורט החליטה בישיבתה מהיום על הארכת תוקפה של ועדת המשנה למבנה ההשכלה הגבוהה והמחקר, ותקציבם. הוועדה תתכנס בהרכב הבא: חבר הכנסת יוסי שיין הוא יהיה היושב-ראש. חברים בוועדה יהיו: חבר הכנסת אלון טל, חברת הכנסת אמילי מואטי, חבר הכנסת עופר כסיף ועוד חבר כנסת מהאופוזיציה, לבחירתם, ככל ויחליטו לשים שם חבר.
הוועדה רשאית לעסוק בנושאים הבאים
מבנה המל"ג והקצאת תקציבים ותקצוב ההשכלה הגבוהה. תוקף פעילות הוועדה: עד סוף כנס הקיץ התשפ"ב, 28.7.22. יצוין כי ליו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט יש סמכות להחליט שבנושא מסוים תידון מליאת הוועדה למרות שהוא בסמכות ועדת המשנה.

חבר הכנסת יוסי שיין, סך הכול עשיתם עבודה נהדרת גם בכנס הקודם. באמת הובלת מספר דיונים חשובים וקריטיים לעניין ההשכלה הגבוהה. כפי שראינו גם בדיון אתמול, יש עוד דרך מאוד ארוכה בכל מה שקשור לפיקוח ובקרה על תקציבם ועל התנהלותם של האוניברסיטאות, של המכללות. יש המון תיקונים שנדרשים לעשות, של אנשים שלא נגעו בהם במשך שנים. עם הידע וההבנה והמקצועיות, כמובן הניסיון הרב שיש לך, אני סומכת עליך. אני חושבת שעשית עבודה מצוינת ואנחנו מקווים לקבל עוד מסקנות חשובות שנוכל לקדם על מנת לבצע את השינויים הנדרשים במערכת ההשכלה הגבוהה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
קודם כל הרבה תודה על האמון ועל ההמשך. השכלה גבוהה בישראל היא שדה מאוד רחב וגדול שהלך וצמח. אנחנו מדברים היום על כ-358,000–360,000 תלמידים וסטודנטים במערכת ההשכלה הגבוהה שצמחה לה גם בנושא המורים לחינוך, שזה מאוד משפיע על כל מערכת החינוך הישראלית. אנחנו רואים היום עם המחאה וכן הלאה.

אחד הנושאים הגדולים שראינו בהשכלה הגבוהה, ואנחנו נפתח את הדיון בחלק השני של מושב הקיץ הזה, שהנושא של החינוך בתוך ההשכלה הגבוהה הוא נושא לא פשוט, אני כבר אומר ליושבת-הראש. צירפו את כל מכללות המורים לתוך מערך ההשכלה הגבוהה, לות"ת ולמל"ג, גם בתקצוב וגם בפיקוח. הם לא היו שם, הם היו תחת משרד החינוך. בו בזמן, בשרשרת המזון של ההשכלה הגבוהה בכלל והמחקר, מה שנקראEducation , לא נמצא למעלה, זאת אומרת שברמות מסוימות קיבלת אקדמיזציה, ברמות אחרות קיבלת סדרי עדיפויות יותר נמוכים. אנחנו רוצים לטפל בדבר הזה, כי ההשכלה הגבוהה בכלל, הות"ת והמל"ג משקיעים במודל המחקר את התקציב הכי גבוה, למעלה ממחצית ההשקעה שהיא השקעה מאוד גדולה של כ-13 מיליארד בשנה, ובו בזמן הנושאים האלה תופסים מקום משני כמעט, בגלל האופי של ההשכלה הגבוהה והמחקר. אנחנו רוצים לדון בזה, כי נושא החינוך בישראל כפי שאת יודעת ואת מובילה אותו, בעיקר לאור האתגרים, כולל בבתי הספר של אלה שמחוץ למערכת הממלכתית, הוא תופס גובה מאוד גדול, לרבות ההשכלה החרדית וההשכלה הגבוהה, ולכן אנחנו נקדיש לזה זמן כולל עם סגן השר שביקשנו ואנחנו רוצים אותו שיצטרף.

אנחנו כמובן נפנה גם אליך להרחיב את היריעה מעבר לוועדת המשנה, כי הנושאים האלה הם לא נושאי השכלה גבוהה פרופר. הם בתוך ההשכלה הגבוהה אבל הם נוגעים בהרבה נושאים שאת מובילה אותם פה בתוך הוועדה, לכן אני כבר אומר שיתכן באמת שנבקש את שיתוף הפעולה להרחיב את היריעה מעבר. זה אמנם נוגע להשכלה הגבוהה אבל זה נוגע באמת להשכלה בישראל, לאן אנחנו הולכים בספינה הגדולה הזאת, לכן אני באמת מודה על ההזדמנות להמשיך לעשות את העבודה הזאת.
היו"ר שרן מרים השכל
מצוין. תודה רבה על הדברים. אני מעלה את ההצעה להצבעה. מי בעד? נגד?

הצבעה
אושר
אני מחליטה שההצעה עברה. ברכות ובהצלחה בהמשך הדרך.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
תודה רבה.
היו"ר שרן מרים השכל
אני נועלת את הישיבה. תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:17.

קוד המקור של הנתונים