ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 14/06/2022

הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון - ביטול עסקת מכר מרחוק למתן שירותי תיירות בישראל), התשפ"ב-2022, הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 64 – הוראת שעה) (ביטול עסקת מכר מרחוק למתן שירותי תיירות בישראל), התשפ"ב–2022

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



39
ועדת הכלכלה
14/06/2022


מושב שני


פרוטוקול מס' 267
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, כ"ט באייר התשפ"ב (30 במאי 2022), שעה 10:30
סדר היום
1. הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון - ביטול עסקת מכר מרחוק למתן שירותי תיירות בישראל), התשפ"ב-2022, של ח"כ רון כץ
2. הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון - ביטול עסקת מכר מרחוק למתן שירותי תיירות בישראל), התשפ"ב-2022, של ח"כ לימור מגן תלם
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מרדכי ביטון – היו"ר
רון כץ
לימור מגן תלם
אורי מקלב
חברי הכנסת
ולדימיר בליאק
מוזמנים
אוריאל סיטרואן - סגן בכיר לממונה על התחרות, רשות התחרות

הילה דוידוביץ- בלומנטל - עו"ד, משרד המשפטים

נעם דן - רפרנטית תיירות, משרד האוצר

מאיה אברמוביץ - מנהלת תחום הכשרה מקצועית, משרד התיירות

ירון לוינסון - מנכ"ל הרשות, רשות ההסתדרות לצרכנות, ארגוני צרכנים

הדס יעקובסון - מנהלת רגולציה וקשרי ממשל, המועצה הישראלית לצרכנות, ארגוני צרכנים

דליה שיליאן - מנהלת אגף מחקר ופיתוח, כלכלית, הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן

אילנה מזרחי - לשכה משפטית, הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן

חנה וינשטוק-טירי - יועמש הרשות, הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן

תמר מירסקי - מנהלת תחום בכירה חקיקה ורגולציה, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים

ניר קפלן - סמנכל, התאחדות המלונות

יניב מאירוב - מנכ"ל ובעלים, חברת סימפלקס, מנועי חיפוש השוואת מחירים והזמנת מקומות לינה

רן ירושלמי - מנהל פיתוח עסקי, חברת סימפלקס, מנועי חיפוש השוואת מחירים והזמנת מקומות לינה

אליקו שליין - ארגון הנכים
משתתפים (באמצעים מקוונים)
מוריה כלפה – עו"ד, איגוד בתי המלון, איגוד לשכות המסחר
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
יפה קרינצה

הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון - ביטול עסקת מכר מרחוק למתן שירותי תיירות בישראל), התשפ"ב-2022, פ/3628/24

הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון - ביטול עסקת מכר מרחוק למתן שירותי תיירות בישראל), התשפ"ב-2022, פ/3073/24, הצעת ח"כ לימור מגן תלם
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שלום. ממשיכים את דיוני ועדת הכלכלה היום. התחלנו בהוקרה לאנשי המילואים ודיון על סוגיות שונות, שיפור היחס, הליווי והטיפול במערך המילואים. כלל הכנסת עוסקת בנושא הזה, למדינת ישראל לא יהיה ביטחון ולא יהיה קיום אם לא יהיה לה כוח מילואים טוב, חזק. זכינו לעשות מילואים עשרות שנים, זה כבוד לעשות מילואים. אין אנשים יותר טובים מאנשי המילואים ולהיות ביחידת מילואים זאת חוויה וזאת קהילה, אבל המעשים שהכנסת והממשלה נדרשים לעשות עוד לפנינו.

אנחנו ממשיכים לנושא נוסף, שעוסק בהצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון - ביטול עסקת מכר מרחוק למתן שירותי תיירות בישראל), התשפ"ב-2022 של חבר הכנסת רון כץ, והצעת חוק דומה: הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון - ביטול עסקת מכר מרחוק למתן שירותי תיירות בישראל), התשפ"ב-2022, של חברי הכנסת לימור מגן תלם, יבגני סובה, יוליה מלינובסקי, אלכס קושניר, יוסי שיין ואלינה ברדץ' יאלוב.

חברי הכנסת רון כץ ולימור מגן תלם, חבריי שנמצאים פה, יציגו את החוק ואחרי זה נשמע את גופי הממשלה השונים ואחרים בהתייחסות להצעת החוק הזאת. רון, בבקשה.
רון כץ (יש עתיד)
תודה רבה, אדוני, ובוקר טוב. החוק הזה בא לתקן מצב שמקובל בכל העולם, מצב שמאפשר לגופי התיירות, מציע למלונות, להציע חופשות במחירים זולים יותר באמצעות כלי שמקובל בכל העולם. הכלי הזה אומר ודאות לעסקה. מה זה אומר ודאות לעסקה? זה אומר עסקה שאינה ניתנת לביטול. ולמה זה טוב? זה טוב כי גופי המלונות אומרים: כמו שאנחנו יודעים לעשות את זה לרשתות גדולות, לוועדי עובדים גדולים או לכל דבר כזה, אנחנו יודעים לתת את זה לאזרח הפרטי. בשביל שנוכל לתת את זה לאזרח הפרטי אנחנו צריכים ודאות על התמורה. מבדיקה שעשינו, גם באנגליה וגם במקומות אחרים בעולם, זה עובד, זה מוזיל את החופשות בין 15% למספרים הרבה יותר גבוהים – בכוונה אני נשאר על האחוזים שאנחנו יודעים בוודאות שזה יכול להוזיל את זה. אין פה שום פגיעה בצרכן כי הצרכן בוחר, לא מבטלים לו את זכות הבחירה.

תעלה כנראה טענה לגבי זה שהמחיר עכשיו יהיה המחיר הגבוה. יש פה איזושהי תיאוריה שדווקא בעלי העסקים ואלו שמניעים את הכלכלה הם תמיד אלה שמנסים לפגוע בצרכן. אז אין להם שום אינטרס לפגוע בצרכן, אתם גם תשמעו אותם. יש להם אינטרס שהצרכן ירוויח, ייהנה ויבוא אליהם כמה שיותר. בשביל לעגן את זה וכדי לוודא שזה לא יקרה ביקשנו שזו תהיה הוראת שעה, ששרת הכלכלה תוכל להאריך אותה אחת לשנה או אחת לשנתיים, מה שהוועדה תחליט. יהיו על זה מנגנוני פיקוח, נבקש אחת לשנה – או אם היו"ר יחשוב אחרת, אפילו אחת לחצי שנה – יבואו לוועדת הכלכלה ויציגו נתונים. אבל הכי חשוב – ההצעה הזו תוזיל מיידית אמיתית את מחירי החופשות בארץ, בלי כל מיני חלומות ותוכניות גדולות. חוק אופרטיבי, אמיתי, כלכלי, שמחר בבוקר יכול להיכנס לתוקף ולהוזיל מחירים לתושבים במדינת ישראל כי, לצערי, היום חופשות במדינת ישראל הן כמעט לעשירים בלבד. את זה אנחנו חייבים לתקן, ואת זה אנחנו גם נתקן. תודה, אדוני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש טענה הפוכה; אתה אומר שזה יוזיל ויש כאלה שאומרים שהמהלך הזה ייקר.
רון כץ (יש עתיד)
כבר הקדמתי, כי אני שומע שאנשים חושבים שאוטומטית כולם רוצים לרמות את כולם. אני לא חושב ככה, אני בדעה הפוכה. אני בא מהמקום האופטימי שלי, ואני רוצה להישאר אופטימי, ואני אומר שנשים גם מנגנונים לטפל בנושא הזה. איך נטפל בנושא הזה? זו תהיה הוראת שעה ששרת הכלכלה, שיש לה אינטרס לשמור על הצרכנים הישראלים, תוכל להאריך והנושא הזה יבוא לכלכלת הפיקוח. אם נראה שהמחירים לא ירדו לא נמשיך עם זה, ואם המחירים ירדו אז נמשיך עם זה לעד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ברמה של החקיקה, אנחנו צריכים למזג את שתי ההצעות הפרטיות להצעה אחת, אם זה מקובל עליכם, ולהצביע על זה בוועדה.
רון כץ (יש עתיד)
בהחלט. לימור ואני שותפים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מי בעד מיזוג שתי הצעות החוק, של רון כץ ושל קבוצת חברי הכנסת: לימור מגן תלם, יבגני סובה ואחרים לכדי הצעת חוק אחת? מי מתנגד? מי נמנע?

הצבעה

ההצעה אושרה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בעד – פה אחד, אין מתנגדים, אין נמנעים. המיזוג הושלם. לימור מגן תלם, בבקשה.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
תודה, אדוני היושב-ראש. הצעת החוק שיזמתי מיטיבה עם הצרכן, מיטיבה עם האזרחים ומאפשרת להזמין את המלון, את עסקת הנופש במחיר זול יותר, חד-משמעית. לראשונה תינתן לעוסקים בענף התיירות אפשרות להציע חבילה מוזלת, מלון מוזל – מה שיש בכל העולם. אנחנו יושבים בוועדת הכלכלה כבר שנים ותמיד אומרים: מה שטוב באירופה טוב לנו – לגבי כל הרפורמה של היבוא. מה שטוב בחו"ל, טוב לנו.
רון כץ (יש עתיד)
גם בארצות הברית.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
כן, באירופה, בארצות הברית. גם בסוגיה הזו אני אומרת שמה שטוב בחו"ל טוב לנו, ואם בכל העולם יש שתי חלופות תמיד – פעם אחת עם אפשרות ביטול ופעם אחת בלי אפשרות ביטול – אז גם בארץ שתהיה האפשרות הזו. ברגע שצרכן יודע שיש לו ודאות והוא יודע שהוא נוסע לנופש, הוא מזמין את המלון הזה הרבה יותר זול. זה אמור להוזיל משהו כמו 15%, שזה מאוד משמעותי. לכן אני אומרת שהצעת החוק הזו טובה לשני הצדדים – לכל העוסקים בשירותי מלונאות זה ייתן ודאות, ברגע שמתבצעת הזמנה הם יודעים שההזמנה תצא לפועל, ומבחינת הצרכן, סוף-סוף תהיה לו אפשרות לשלם פחות על הזמנת מלון.
יש שני מנגנונים שחשבנו עליהם
מנגנון אחד אומר שאם בכל זאת יתגלה שלמרות שהוא רכש עסקה בלי אפשרות ביטול יש עסקה יותר זולה, תהיה אפשרות לבטל. זו הוראת שעה שנבחן לאורך זמן. גם אני מציעה שנגיע לוועדת הכלכלה, שנקבל דיווח לראות איך זה עובד, לראות שאין תלונות, לראות שהמחירים באמת ירדו, ומפה נתקדם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חבר הכנסת יעקב מרגי, שיש לו דעה טיפה שונה, לפי מה שהבנתי.
יעקב מרגי
לא. הפוך, באתי לחזק. בתקופת הקורונה הוועדה הזו נתנה סעד בחקיקה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שמעתי הערת ביניים.
יעקב מרגי (ש"ס)
לגבי המחירים, אני מלין על מחירי הנופש בארץ. ניצלתי את ההערה של חברת הכנסת מגן תלם, שאמרה שמה שטוב באירופה טוב לנו. המחירים של אירופה במלונות טובים לנו, אנחנו רוצים אותם גם בארץ. אני חושב שהצעות החוק הן נכונות, ראויות. צריך לעשות את האיזונים, ברגע שהמציעים מסכימים לעשות את זה בהוראת שעה, עם כל האיזונים ופיקוח ועדת הכלכלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה לנסות את השוק. איך נחקור? מי יהיה המדד האובייקטיבי?
יעקב מרגי
מי שלא צועק איי, לא כואב לו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נניח שנעשה את זה שנה-שנתיים ונרצה לבדוק את התנהגות השוק. בסוף אחד יגיד לנו שזה התייקר, השני יגיד שלא התייקר; מי יהיה הבוחן שלנו? מי יגיד לנו את הנתון האובייקטיבי?
רון כץ (יש עתיד)
זה שוק שמאוד קל לבדוק אם הוא התייקר או לא התייקר. אני יכול להגיד לך עכשיו, בחיפוש של חמש דקות. תן לי שוק בעולם ואגיד לך אחורה היסטוריה – מחירים עלו, מחירים ירדו, למה הם עלו, למה ירדו. אבל יש את רשות התחרות, יש את רשות הגנת הצרכן, משרד הכלכלה.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
גם היום 56% מהצרכנים מזמינים עסקאות במלונות דרך אתרים כמו בוקינג והוטל, שקיימת בהם כבר היום האופציה של עסקה שלא ניתנת לביטול, ולכן אנחנו אומרים שנאפשר גם למלונות, דרך האתרים שלהם, ולסוכני הנסיעות את אותה חלופה.
יעקב מרגי
אני תומך. אני חושב שצריך לעשות את האיזונים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. עורכת הדין חנה וינשטוק טירי מהרשות להגנת הצרכן, בבקשה.
חנה וינשטוק-טירי
אגיד כמה מילים ואחר כך אבקש להעביר את רשות הדיבור לד"ר דליה שיליאן, הכלכלנית של הרשות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מבין שגם מנכ"ל הרשות עסק בנושא הזה ויש לו מה להגיד, אז אתן שלוחה.
חנה וינשטוק-טירי
כן, אנחנו מייצגות אותו. קודם כול, חשוב לציין שהממשלה תמכה בהצעה החוק, וכמובן, היא תמכה בכך שזו תהיה הוראת שעה לשלוש שנים.
רון כץ (יש עתיד)
זו הצעה שלנו מראש.
חנה וינשטוק-טירי
בסדר גמור. אנחנו, ברשות להגנת הצרכן, כמובן הוזלת מחירים לצרכן, אבל צריך לראות איך אנחנו משיגים את המטרה הזאת בצורה שלא תפגע בצרכן. עוד חשוב לי לציין שזכות הביטול של הצרכן, בטח בעסקת מכר מרחוק, היא אחת הזכויות החשובות ביותר שיש לצרכן. היא מחזקת את הכוח שלו, היא מצמצמת פערים. ברגע שלצרכן יש את היכולת לבטל את העסקה ולעבור לעוסק אחר, העוסק יתאמץ להשאיר אותו באמצעות תנאים טובים יותר, יחס טוב וכו'. לכן, הזכות הזאת היא אחת הזכויות החשובות של הצרכן. נציין שב-2019 הנושא הזה נדון.
איתי עצמון
2018.
חנה וינשטוק-טירי
הוא נדון ב-2018, נכנס לתוקף ב-2019 והתקבל תיקון שמאפשר את שתי החלופות האלה, כפי שחברי הכנסת המציעים ציינו, רק לגבי שירותי תיירות שניתנים במלואם מחוץ לישראל. ככה החוק התחיל, ניסינו להרחיב אותו ובסופו של דבר צומצם בחזרה, כשהרציונל היה שמקום שבו מדובר בצרכן שקונה מסוכן בישראל מלון בחו"ל, אם הוא מבטל את העסקה קשה לסוכן להיפרע. לכן המחוקק נתן איזושהי הקלה במקרים כאלה.

עכשיו אנחנו שוב עומדים בפתחה של הצעה, שאני מבינה מהמציעים שהיא לשירותי אירוח במלון. אבל צריך לציין שההצעה מדברת על שירותי תיירות – שזה מונח שהוא הרבה יותר רחב, שכולל גם טיסות, גם בילוי, גם נסיעה.
רון כץ (יש עתיד)
טיסות קיים גם היום.
חנה וינשטוק-טירי
לא, אין היום שני מסלולים בטיסות, אני לא מכירה - - -
רון כץ (יש עתיד)
גם היום אפשר לרכוש בארץ טיסות בלי אפשרות ביטול.
דליה שיליאן
לא, זה כולל את ה-14 יום תמיד.
חנה וינשטוק-טירי
הם חייבים לפי החוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כשקונים טיסת צ'רטר - - -
חנה וינשטוק-טירי
אין חריג.
איתי עצמון
אין סייג.
רון כץ (יש עתיד)
עכשיו הזמנתי טיסה לסופ"ש, הייתה שם רובריקה: כולל החזר או לא כולל החזר. אז מה זה לא כולל החזר?
דליה שיליאן
עם ה-14 יום.
איתי עצמון
תמיד כפוף לחוק - - -
חנה וינשטוק-טירי
יכולים להציע מסלול נוסף, שהוא יכול להיות גם מסלול יותר טוב. היום לפי החוק אתה יכול לבטל תוך 14 ימים, אבל שבעה ימים לפני הטיסה או האירוח אתה כבר לא יכול לבטל, אז הם יכולים להציע לך מסלול אחר שנותן לך אקסטרה. להציע דברים טובים לצרכן, מעבר למה שהחוק קובע, זה בוודאי אפשר.
יעקב מרגי
יש קושי בניסוח שקבעו, של "שירותי תיירות"?
חנה וינשטוק-טירי
אם אני מבינה נכון מחברי הכנסת המציעים, הכוונה היא יותר לשירותי הארחה, אז צריך לחשוב בעת הניסוח אם מדברים על שירותי תיירות כהגדרתם או שאנחנו מצטמצמים רק לשירותי המלון.
טלי לאופר
לא, סליחה, סליחה. הצעת החוק מדברת על כל שירותי התיירות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סליחה, אורחים שלנו לא מתפרצים.
טלי לאופר
אז אבקש להגיב על זה אחר כך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא נחוקק את החוק הזה בלי שתגיבי, אבל אם תתפרצי – תצאי החוצה. היחידים שיכולים להתפרץ, ובמינימום, זה חברי הכנסת. הרשות להגנת הצרכן, השלימי את דברייך בנחת.
חנה וינשטוק-טירי
אני לא רוצה להאריך בדבריי. אני רוצה להעביר את השרביט לד"ר דליה שיליאן, הכלכלנית שלנו, כדי שתפרט לוועדה מה החששות שלנו ומה לדעתנו נדרש לעשות כדי שלא נימצא פוגעים בזכויות הצרכנים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בבקשה, דליה.
דליה שיליאן
שלום לכולם. אני רוצה להציג ארבע נקודות שאנחנו חושבים שצריך לתת עליהן את הדעת. קודם כול, קיומם של שני מחירים לא מבטיח הוזלת מחיר לצרכן. אפשר לקחת היום מחיר של 1,000 שקל עם זכות ביטול, לתת אותו מחר כ-1,000 שקל ללא זכות ביטול, להוסיף 15% ולהראות מצג שווא שהמחיר ירד. לכן חייבים לראות שהחוק השיג את המטרה שלו, וכמו שחנה אמרה, אנחנו תומכים.

גם הטענה של התאחדות המלונות, שיש הרבה תחרות בשוק, רק מהדוחות הכספיים 2021 של ישרוטל, דן ופתאל – לפי הדיווחים שלהם – יחד הם שולטים ב-65% מהשוק. לכן, ככל שהשוק יותר ריכוזי ההנחה לא בהכרח מתגלגלת לצרכן. צריך לקבל מסד נתונים אחורה, כמו שכבוד היושב-ראש אמר, שנוכל להשוות אותו.

נקודה חשובה נוספת היא מה הוא מחיר הייחוס – הנחה ממה? אני רוצה לצטט את מר ליאור אביב, מנכ"ל ישרוטל, מריאיון שנתן ב-12 במאי השנה לקול הים האדום. הוא אומר למראיין: כמה זה שווה בהנחה אני לא יכול להגיד לך. המראיין אומר לו: פגעת במספרים – 10%, 15%, 20%. המנכ"ל אומר: תראה, אני לא אמרתי, זה גם נורא תלוי.
רון כץ (יש עתיד)
מה הייתה השאלה?
דליה שיליאן
הוא אמר: פגעת במספרים שנתנה לנו חברת הכנסת מגן תלם – 10%, 15%. אתה כבר הלכת ל-20%, כלומר הגדלת את ההנחה. ומה הוא אומר? תראה, אני לא אמרתי, זה גם נורא תלוי. תראה, זה גם נורא תלוי בתקופות; יכול להיות שבחורף זה יהיה 20%, יכול להיות בקיץ זה יהיה פחות, תלוי בביקושים. צריך לנהל את זה, צריך ללמוד את זה, אני מניח שזה ישתנה מעונה לעונה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בקורונה ישרוטל לקחו מענקים מהמדינה, לדעתי. היו רווחי שיא בקורונה.
דליה שיליאן
מה שמר ליאור אביב אומר זה שהוא לא יכול להתחייב, שזה יהיה תלוי בביקוש ושהם ישחקו עם ההנחה הזאת לאורך העונות כתלות בביקושים. כמו שחנה אמרה, ב-2018 ו-2019 ישבנו עם משרד התיירות, עם המלונות, עם ההתאחדות ועם חברות התעופה ואמרנו: אנחנו בעד, תנו לנו מסד נתונים כדי שנוכל לבדוק את העניין הזה וכולם סירבו. אנחנו בעד - - -
יעל דניאלי
שקר. סליחה, את לא מדייקת.
דליה שיליאן
אז תגידי אחר כך.
יעל דניאלי
קיבלתם נתונים – אראה אותם לוועדה – ב-2018.
דליה שיליאן
נפגשתי, כולל - - -
יעל דניאלי
לא, אל תגידי דברים שהם לא נכונים.
יעקב מרגי (ש"ס)
גברתי, תעמוד לך הזכות להגיב. למה את מתפרצת?
יעל דניאלי
כי אני לא יכולה לשמוע.
יעקב מרגי (ש"ס)
אז תצאי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סליחה, גברתי. אגיד לך איפה טעית: 1. שהתפרצת; 2. אל תדברו לא יפה לעובדי מדינה. אתם פה לוועדת הכנסת, עובדי המדינה יגידו את דעתם. מי שחולק עליהם, יגיד מה הוא חושב. אף אחד לא יתקוף אותם, ולכן היית צריכה להתאפק.
יעל דניאלי
אני מתנצלת על ההתפרצות. אני לא חושבת שיש פה עניין של דעה, יש פה עניין של עובדה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז חכי לתורך. אני רוצה להגיד לך עוד משהו, מה יש פה, בשולי הדברים. יש פה הצעת חוק של חברי כנסת, היא מגובה במשרד ממשלתי. יש משרדי ממשלה – בתוכם יש עובדים – ויש רשויות בממשלה, ובחופש דעה כל אחד אומר מה הוא חושב על חוק. יש אילוץ, שכשממשלה באה נציגי אותו משרד לא יכולים להגיד את דעתם. הנוהג בממשלה הוא שאם הממשלה הביאה חוק אנשי המקצוע לא יכולים להתנגד רשמית לחוק, גם אם הם חושבים אחרת מהשרה. זאת לקונה, עובדי המשרדים האלה לא יכולים לפתוח את הפה. רשות עצמאית – והרשות להגנת הצרכן היא עצמאית בדעתה – חובתה להגיד את דעתה. יכולים בסוף לחוקק, גם אם לא נסכים איתם, אבל את הזכות שלהם להגיד את כל מה שיש להם אף אחד לא ימנע פה, כי זה הדבר היסודי של הוועדה הזאת. אנחנו מחוקקים נגד עמדות של רשויות, ומתקנים גם רצונות של משרדים אבל את העמדה, גם אם היא כואבת וגם אם היא בוויכוח – אף אחד לא ישתיק אנשים. אז תנו לה לסיים את דברה בלי התפרצויות. בבקשה.
דליה שיליאן
תודה רבה. כמו שאמרתי, אנחנו בעד, אבל אנחנו רוצים לקבל מסד נתונים אחורה לפחות שנה כדי שנוכל לבדוק לפני ואחרי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני רוצה לחדד את הדבר הזה גם מבחינה מעשית וטכנית, אם אנחנו רוצים להתקדם להקראה ולחוקק. נכתוב בתוך החוק, כדי שתנוח דעתכם, מה תקבלו וממי, מה יהיה הנוסח בחוק שיאפשר לכם את הנתונים שאתם רוצים רטרואקטיבית כמסד הנתונים.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
איזה נתונים?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הם רוצים השוואה עתידית.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
זה ברור, אבל איזה נתונים כרגע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מגמת השוק שתהיה, לעומת מה שקרה בעבר.
דליה שיליאן
מחירי מלונות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ממי?
דליה שיליאן
ממי שמוכר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ואת יודעת מה מסד הנתונים?
דליה שיליאן
כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ביקשת את זה ולא קיבלת?
דליה שיליאן
בעבר כן - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תבקשי את זה שוב. לנתונים הללו יש רמה של סודיות עסקית; אתם מוסמכים לקבל מידע עסקי ויודעים לשמור עליו?
איתי עצמון
צריך לקבוע חובת סודיות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. כן.
יעקב מרגי
כשאת אומרת מסד נתונים ונתוני השוואה, מהניסיון האישי שלי – אדוני היושב-ראש, אני לא יודע אם ניסית פעם להזמין מלון בארץ באפליקציות – המחיר אטרקטיבי, אתה נכנס להזמין וזה קופץ. אף פעם המחיר שמדליק אותך הוא לא המחיר שאתה מקבל. מישהו יודע לענות לי על הדבר הזה? זו לא הונאה בפרסום?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רון, רצית להגיד מילה.
רון כץ (יש עתיד)
כשמדברים על איזה נתונים רוצים לקבל, חשוב לדעת אם מישהו ביקש אותם בכלל. נכון לאתמול, כשבדקתי גם עם משרד התיירות וגם עם משרד הכלכלה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היא אמרה "בעבר".
רון כץ (יש עתיד)
העבר זה 2018. גם עכשיו אפשר היה לבקש אותם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא נתחשבן על זה. מתקדמים, עם הפנים לעתיד.
רון כץ (יש עתיד)
מתקדמים – כן, אבל צריך להבין בדיוק איזה נתונים רוצים לקבל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נעגן את זה בחוק.
רון כץ (יש עתיד)
מה הנתונים, כי עכשיו תוך כדי שדיברתם נכנסתי לגוגל והוצאתי נתונים של השנה שעברה.
דליה שיליאן
אשמח להסביר. קודם כול, לשאלה של חבר הכנסת מרגי, מלונות ושירותי תיירות משתמשים בתמחור דינמי, שמשתנה בהתאם לביקוש – חודשי קיץ, יותר קרוב. אני באופן אישי הייתי במשרדים של אחת הרשתות הגדולות, בלי להזכיר שמות. יש להם מערכת, ראיתי אותה, שאוספת נתונים, להערכתי, לפחות חמש-שש שנים אחורה ברמה של מחיר של כל חדר, בכמה נמכר, האם הופעלה בו זכות הביטול הסטטוטורית או לא. נתונים יש, אבל כשביקשנו אותם בוורסיות שונות לא נענינו. זה מסד הנתונים שאנחנו רוצים, כי אני אומרת לך שמשהו ירד אתה צריך להגיד לי מה היה קודם, נכון? זו השוואה, א-ב, זה מה שאנחנו מבקשים.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
הגיוני שיהיה בסיס נתונים.
יעקב מרגי (ש"ס)
חייב להיות בסיס להשוואה.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
עם זה אפשר להתקדם, אדוני היושב-ראש. אין לנו התנגדות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חברים, לא להיתקע על הפרט הזה. גברתי, אנשי הרשות להגנת הצרכן, תשלימו את דברכם.
דליה שיליאן
עוד שני דברים קצרים. קודם כול, אני רוצה לתקן משהו עובדתית. באירופה הדירקטיבה מ-2018 השתנתה באופן שלא מאפשר למכור חבילות נופש non-refundable. חבילות נופש הן שני שירותים ויותר, למשל: רכבת ומלון, רכב ומלון, טיסה ומלון, כי הרבה פעמים האירופאים קונים מלון ונוסעים. בזה היא שינתה עמדה. חדר אפשר non-refundable, חבילת נופש – אי-אפשר.

דבר נוסף, שהצענו בעבר למלונות ואני רק חוזרת: כמו שחבר הכנסת רון כץ אמר, גם היום non-refundable זה 14 יום, יש חברות שעושות את זה. המלונות, אם אני מזמינה נופש לספטמבר, למשל, הם נותנים לי זכות ביטול של ארבעה חודשים עד ספטמבר, יומיים-שלושה לפני. אמרנו להם: תנו גם מסלול מצומצם, זכות ביטול רק לפי החוק של 14 יום, ואותה תוזילו. זה יכול להיות מצב שיגרום להוזלה. זכות הביטול המינימלית היא 14 יום, לא יותר. תודה רבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תמר מירסקי ממשרד הכלכלה, בבקשה.
תמר מירסקי
תודה. אני מהסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה. אני בעיקר רוצה להתייחס לעסקים קטנים ישראלים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
את מתכוונת לצימרים - - - ?
תמר מירסקי
כן, שמחזיקים כמה יחידות בודדות והם יותר זקוקים לוודאות. חלוקת הסיכון עם הלקוח יכולה לעזור להם מאוד, בטח שבארץ כשאנשים מזמינים בטווח קצר יחסית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אם מזמינים אליהם בבוקינג זה קיים. את מדברת על הזמנה ישירה.
תמר מירסקי
כן, ואז יש להם עמלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז את פשוט מחזקת, שהחוק הזה מבחינתך נכון גם עבור תיירות בעסקים קטנים ובינוניים.
תמר מירסקי
אני לא מכירה את הנתונים, לצערי, אבל אם אלה הנתונים שנאמרו כאן זה עדיין 35% מהשוק, וזה לא מבוטל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. טלי לאופר, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות.
טלי לאופר
תודה, אדוני. בקשר להצעה עצמה, כמובן שאנחנו חושבים שזה ממש נדרש מבחינה מסחרית, תחרותית, כלכלית, בשביל לתמוך בחברות הישראליות, ואני בכלל לא עושה עכשיו השוואה בין בתי מלון למשרדי נסיעות, לסוכני נסיעות, לחברות תיירות. אין שום סיבה שיתבצעו הזמנות באתרים בין-לאומיים שלא משלמים מיסים למדינה הזאת, לא מעסיקים כאן עובדים, לא שייכים למשק הישראלי. מה שההצעה הזאת מאפשרת זה להעביר המון פעילות מסחרית וכלכלית מהחברות הבין-לאומיות האלה לעסקים הישראלים. אני כבר לא מדברת על עסקים ישראלים שחטפו בשנתיים האחרונות, אבל בלי קשר – אנחנו משלמים מיסים למדינה, ככל שהעסקים ינדדו מהאתרים הבין-לאומיים אלינו כמות המיסים שתשלום למדינה והיכולת להמשיך להעסיק את העובדים תישאר. אז מבחינת הכלכלה והאינטרס של המדינה – win לגמרי; מבחינת הצרכן – win לגמרי, כי יהיו לו שתי חלופות – עכשיו אני מדברת על טיסות, שאין שום סיבה להחריג אותן מההצעה, ואסביר תיכף – כי הוא יוכל להזמין דרך בוקינג או דרך הסוכן. היום הוא לא יכול להזמין דרך הסוכן, בגלל שאין לי את האפשרות הזאת, אני לא יכולה לתת לו את האופציה, אבל דרך בוקינג הוא יכול להזמין את זה. ומבחינת התמיכה בעסקים הישראלים – זה מגדיל את הנתח, זה מוסיף לנו שירותים, זה מוסיף תחרות, זה מוזיל שירותים – win-win לכולם.

משפט על הטיסות, שהן לא אמורות להיות חלק מהדיון כאן, כי היה ברור ששירותי תיירות זה שירותי תיירות. הרי לא יכול להיות מצב אבסורדי שעל עסקאות בחו"ל מותר יהיה להציע בלי ביטול או עם, על עסקאות בארץ יהיה מותר, ורק את הטיסה המקשרת אי-אפשר יהיה. כמובן שאני תומכת בזה לגבי המלונות ולגבי כל עסקאות התיירות, אבל לגבי טיסות זה על אחת כמה וכמה, כי הסוכן שמוכר את הטיסה לא קובע את מחיר הטיסה מראש, הוא גם לא יכול לשחק עם מחיר הטיסה מראש. אז חס וחלילה, לא להחריג. אני גם חייבת להגיד שההצעה שעברה בוועדת שרים לענייני חקיקה הייתה כזאת ופתאום היום להציע הצעה אחרת בלי לתת לנו אפשרות, זה לא עולה על דעתי, גם אין סיבה.
רון כץ (יש עתיד)
אם אני מזמין טיסה דרך בוקינג, יש אפשרות להזמין טיסה ללא אפשרות ביטול גם בארץ?
טלי לאופר
אם אתה מזמין דרך איזיג'ט, לצורך העניין, אתה יכול להזמין בכל צורה אפשרית. אנסח אחרת: כשאתה מזמין ישירות דרך איזיג'ט אין לך את חוק הגנת הצרכן, אז הם יכולים לעשות מה שהם רוצים.
חנה וינשטוק-טירי
זה לא מדויק.
רון כץ (יש עתיד)
אז זאת שאלה אליכן. אם אני מזמין טיסה באיזיג'ט ורשום לי שהטיסה היא ללא אפשרות ביטול, אני עדיין יכול לבטל אותה לפי חוק הגנת הצרכן?
דליה שיליאן
אין סייגים בחוק הגנת הצרכן על זכות הביטול.
יעקב מרגי
יכולת המימוש בעייתית.
חנה וינשטוק-טירי
זו סוגיה שקשורה לכללי המשפט הבין-לאומי. יכול להיות שתחולת הדין הישראלי - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל יכול להיות שעסקים מציגים לך אפשרויות רכש שהן בניגוד לחוק הגנת הצרכן. הם עוברים על החוק, הם אומרים לך שאין החזרים ואין ביטולים, וזה בניגוד לחוק.
טלי לאופר
זה שהחברות הזרות מתנהגות כאילו הן לא כפופות לחוק להגנת הצרכן, מה ההיגיון לתמוך בהן?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לאופר, סיימת?
טלי לאופר
סיימתי, אם תגידו שהנקודה ברורה ושקיבלתם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תרשמי, אולי נחזור אלייך עוד מעט. נעם, עמדת האוצר בנושא, בבקשה.
נעם דן
האוצר תומך, ההצעה הזו גם עברה בוועדת השרים לענייני חקיקה. אבל חשוב להגיד שהחשש שהעלתה הרשות להגנת הצרכן לעניין עליית המחירים הוא חשש לא מבוטל וצריך להתחשב בזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
והפתרון של הוראת שעה מוגבלת בזמן, עם בקרה ונתונים לפני ואחרי, שיימדדו במסלול שיעוגן בחוק, זה סביר מבחינתך?
נעם דן
כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. נציגת משרד המשפטים, בבקשה.
הילה דוידוביץ- בלומנטל
רציתי לחדד לגבי השאלה של בוקינג והחלת החוק. הוגשו תובענות ייצוגיות נגד בוקינג וכל מיני חברות דומות והיועץ המשפטי והיועצת המשפטית הגישו עמדה שאומרת שכשעוסק מכווין את פעילותו לישראל הוא כפוף לחוק הגנת הצרכן. באותם מקרים של בוקינג והוטלס היו נסיבות שהעידו על כך שהעוסק פועל בישראל, משווק בישראל, מכווין את פעילותו לצרכנים הישראלים, ולכן הוא כפוף לחוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. מאיה אברמוביץ ממשרד התיירות, בבקשה.
מאיה אברמוביץ
שלום רב. משרד התיירות, כמובן, תומך בהצעה הזו. ההצעה הזו תשווה את שירותי התיירות לנהוג בעולם. אנחנו מוצאים שיש בזה תרומה גם לצרכנים וגם לספקים הישראליים. מבחינת הצרכנים, דיברנו על הוזלת מחירים ואנחנו לכך דוגמאות באתרים, כגון בוקינג, אקספדיה ואחרים, שמציעים חבילות זולות יותר. החבילות האלה מהוות כ-50% מסך הזמנות הבודדים. כלומר, המסלול הזה – ללא זכות ביטול – הוא מאוד אטרקטיבי. אנחנו גם יודעים שהשיקול הראשון של הצרכן בבחירת הזמנת נופש הוא המחיר, ולכן המשמעות של הוזלת מחירים היא חשובה ביותר.

לגבי העלאת המחירים – השוק הוא כן תחרותי ומבוזר. מעבר למלונות הגדולים יש גם מלונות קטנים ועסקים קטנים, כמו שתמר ציינה – צימרים, מתקני אירוח שונים, אכסניות – שגם הם מצטרפים לשוק הזה. השוק תחרותי, מה שמקטין את הסיכוי להעלאת המחירים.

נקודה נוספת היא שינוי הרגלי הצריכה. אנחנו רואים שכמחצית מהצרכנים מזמינים נופש, בעיקר בעקבות הקורונה, פחות משבעה ימים מיום הנופש. במצב הזה הצרכן משלם מעין פרמיה עבור הזמנה עם ביטול בשעה שיכול היה לקבל הזמנה זולה ללא ביטול. לכן אנחנו בהחלט תומכים בהצעה הזאת. תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה לך, מאיה. יעל דניאלי, מנכ"לית התאחדות המלונות, בבקשה.
יעל דניאלי
תודה רבה. מתנצלת שוב על ההתפרצות, אבל זה באופן יחסי לחברתי אז אני רגועה יחסית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל לאופר באה הרבה אז מתרגלים. אז מוזמנת אלינו תמיד.
יעל דניאלי
אבוא בשמחה. ראשית, אנחנו מכירים את טענות הרשות להגנת הצרכן, בטח מאז 2018 כשישבנו איתם למשא ומתן, כשהייתה הסכמה שצריך להעביר הזמנת non-refundable גם לנופש במלונות, כשהם ישבו וביררו איתנו את כל נושא הנתונים. בדיונים היו גם נציגי המלונות, כמו רשת פתאל, ישבנו אתם על טבלאות, ישבנו אתם על נתונים, כך שהאמירה הזאת, שקפצתי בגינה קודם, כאילו לא סופקו נתונים בידי המלונות, לא ברור לי מאיפה היא באה, מה מקורה. גם דליה עצמה הייתה ממוענת לאותם מיילים. אני זוכרת שהיית בחופשת לידה אז, אבל היית ממוענת לאותם מיילים. לכן השורה התחתונה של האמירה הזו, כבוד יושב-ראש הוועדה, היא שבוודאי ובוודאי אפשר בנקל לבקר את השוק ולראות איך non-refundable ישפיע על התנהגות המלונות והתנהגות הצרכנים.

עכשיו לגופן של הטענות. כאמור, מאז 2018 אנחנו מנסים לגרום למדינת ישראל להתקדם וליישר קו עם מה שקורה בעולם. כמו שאתם יודעים, באתרי הזמנות ומלונות בעולם אפשר להזמין בשני מסלולים non-refundable, וכשאנחנו מדברים על תחרות, זה לא הנתון שנתנה דליה – 65% מהשוק הוא ריכוזי. זו לא התחרות שאנחנו מדברים עליה, התחרות היא באמת אל מול אתרי ההזמנות, כי מה מונע חוק הגנת הצרכן היום? הוא פוגע ישירות באתרים של המלונות. הרי דה פקטו ה- non-refundableמוצע גם בישראל. למרות מה שמשרד המשפטים אמר, החברות הבין-לאומיות טוענות שהחוק הישראלי לא חל עליהן והן מציעות לצרכן הישראלי לבצע הזמנות non-refundable. נכון להיום, למעלה מ-50% מההזמנות פה בארץ הן באמצעות אתרי ההזמנות; רק 20% מההזמנות הן באתרים של המלונות, ואותם אתרים, כאמור, מוגבלים, הם לא יכולים להציע שני מסלולים. לכן היום חוק הגנת הצרכן פוגע במלונות באופן ישיר, הם לא יכולים להציע באתרים שלהם שני מחירים בעוד אתרי ההזמנות הבין-לאומיים יכולים לעשות את זה. בשורה התחתונה, התחרות האמיתית שנפגעת היום היא בין אתרי המלונות אל מול אתרי ההזמנות המתחרים. יש למלונות אינטרס שההזמנות יבוצעו דרך האתר שלהם, וכרגע הם מנועים מלעשות את זה בצורה שעושים את זה אתרי ההזמנות. לכן צריך להבין במי החוק הזה בדיוק פוגע ואיזו תחרות נפגעת.

לעניין ריכוזיות השוק, נתנו פה נתונים - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אגיד לך משהו. יהיו פה הרבה תומכים בחוק. הנאום חוצב הלהבות שלך בעד החוק יכול למנוע את אישור החוק היום.
יעל דניאלי
חס וחלילה. אקצר, עוד מילה אחת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תקשיבי לי עוד קצת. תומכי החוק – דיברו פה כבר עשרה אנשים. אנחנו רוצים לשמוע את מתנגדי החוק ולעבור להקראה. כל תומך חוק שידבר עכשיו וינאם לנו נאומים מונע את ההתקדמות של החוק. תחשבו על זה כשאתם נואמים. יש לנו שעה לחוקק את זה. בבקשה.
יעל דניאלי
אז אגיד רק דבר אחד. הוראת שעה לשנה, אין בה כלום כי אנחנו חיים בתקופה של אי-ודאות – כן קורונה, לא קורונה, אף אחד לא יודע מה יהיה שנה קדימה. אני חושבת שאם אתם מתכוונים לצמצם את הוראת השעה זה חייב להיות לשלוש שנים כדי לתת לשוק להתאים את עצמו ולראות את התחרות האמיתית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה לשלוש שנים.
יעל דניאלי
ככל שזה תלוי במלונות, נספק את הנתונים הנדרשים. תודה רבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הכיוון הוא שלוש שנים. אני ממליץ עכשיו רק למי שיש הסתייגויות מהחוק. איסתא, אתם מתנגדים לחוק?
טל שיינברום
אני מדבר מאוד בקצרה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא אעצור אתכם. אני אומר לכם, יש לנו 50 דקות לחוקק את זה. תומכי החוק, אני ממליץ לכם לא לנאום. מי שיש לו הסתייגות מהחוק – יגיד לנו את ההסתייגות.
טל שיינברום
רק במילה על סיפור הטיסות, כי נראה לי שהיה פה איזשהו פספוס. היום בין 20% ל-25% מהנוסעים דרך נתב"ג טסים לואו קוסט. כל חברות הלואו קוסט לא מחזיקות בישראל מטה, מה שאומר שהן לא עומדות בחוק הגנת הצרכן. אנחנו מדברים על כך שלפחות רבע מהטסים לא נהנים מחוק הגנת הצרכן בטיסות, וזה ילך ויגבר. אנחנו, כחברות שמציעות שירותי תיירות, לא יכולים למכור חברות לואו קוסט כי אנחנו לא יכולים לספוג את חוק הגנת הצרכן, מה שמייצר תחרות לא שוויונית בינינו לבינם. דווקא בעולם הטיסות הייתי מציע להיכנס ולעשות את זה אפילו בעצימות יותר גבוהה, כי שם גם הצרכנים נפגעים וגם החברות הישראליות נפגעות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה לך. הדס יעקובסון, המועצה לצרכנות.
הדס יעקובסון
שלום, אדוני, שלום לחברי הכנסת. נתחיל מזה שאנחנו לא כל כך אוהבים את הצעת החוק במתכונתה הנוכחית. אנחנו חושבים שנכון עשיתם כשפניתם לנוהג הבין-לאומי, אבל אנחנו מתעלמים ממצב אחד בסיסי – חוק הגנת הצרכן הישראלי היום מקשה מאוד על ביטול עסקת תיירות, היא כמעט בלתי אפשרית. אם אזמין נופש לחגים היום, בעוד שבועיים כבר לא אוכל לבטל אותו; אם אתקשר עכשיו לחברה ואזמין לעוד ארבעה ימים – גם אז לא אוכל לבטל אותו. זכות הביטול כמעט לא קיימת בחוק הגנת הצרכן, היא נורא מצומצמת, היא זכות עם תנאים כפולים, אני כבר לא מדברת על זה שכולנו סופרים שמונה ימים שאינם ימי מנוחה. זה סעיף מסובך, מסורבל מאוד, שמצמצם את זכות הביטול. הבעיה היא לא זכות הביטול הנרחבת מדי של הצרכן הישראלי לעסקאות תיירות, הבעיה היא הפוכה.

אני מקבלת את הרעיון שאנחנו צריכים להצטרף לשוק הבין-לאומי, הנתונים מדברים בעד עצמם, אבל צריך ללכת עד הסוף. אי-אפשר לצמצם אותה עוד יותר - - -
יעקב מרגי (ש"ס)
החוק הזה מצמצם?
הדס יעקובסון
בוודאי.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
מה זה עד הסוף?
יעקב מרגי (ש"ס)
תסבירי לי איך מצמצם.
הדס יעקובסון
עד הסוף זה אומר שבמקום אותם 14 יום – שבעה ימים שאינם ימי מנוחה, שגם ככה לא מאפשרים לי לבטל – שגם ככה לא מאפשרים לי לבטל, שזה התנאי החיובי - - -
טלי לאופר
אבל זה לא קשור להצעת החוק הספציפית הזאת. זה מעלה - - - אחרת בחוק.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
רגע, אבל בואו נשמע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לאופר, צאי החוצה לרבע שעה ותחזרי. בבקשה.
הדס יעקובסון
זאת אומרת, גם הצד החיובי הפרו-צרכני - - -
רון כץ (יש עתיד)
אבל אחדד, ברשותך. ההצעה הזו לא משנה את התנאים של ביטול עסקאות בארץ, היא רק מוסיפה עוד אופציה.
הדס יעקובסון
נכון, היא מוסיפה עוד אופציה שמצמצמת את זכות הביטול, כשהזכות מצומצמת מלכתחילה. אם כבר הולכים לצמצם את זכות הביטול, ואני מוכנה - - -
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
כשאת אומרת ללכת עד הסוף, למה את מתכוונת? להוריד את ה-14 יום ואת השבעה - - - ?
הדס יעקובסון
היום כשאנחנו נכנסים לבוקינג יש לנו שתי אופציות: non-refundable ו-refundable.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מבקש ממך להפוך את מה שאמרת להמלצה מעשית. בהנחה שהחוק הזה עובר בקריאה ראשונה, מה את ממליצה לעגן בתוכו?
הדס יעקובסון
אנחנו ממליצים שבמקביל לאותה הצעה non-refundable תינתן אפשרות לרכוש נופש שהוא refundable עד 24–48 לפני מועד הנופש, בלי ימי מנוחה, בלי לספור ימים - - -
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
להוסיף עוד רובריקה?
יעקב מרגי
עוד מסלול?
הדס יעקובסון
כן, אפילו יקר יותר.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
זאת אומרת, לגבי זה אין הסתייגות, פשוט להוסיף עוד איזשהו מסלול שמאפשר להרחיב - - -
חנה וינשטוק-טירי
לא בהכרח להוסיף עוד מסלול – שהמסלול של זכות הביטול יורחב.
רון כץ (יש עתיד)
אני מוכן גם להוסיף עוד מסלול.
יעקב מרגי (ש"ס)
זה עוד מסלול.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חברים. תשלימי את דברייך.
הדס יעקובסון
אם אנחנו נותנים non-refundable וזה יהיה בזול – נהדר; כאמא לילדים, אם אני רוצה להזמין חופשה לחגים – לילד שלי יש נטייה להעלות חום שנייה לפני שיוצאים לחופשה – הייתי מאוד שמחה לקנות היום ולשלם יותר על מסלול שיאפשר לי לבטל את החופשה יום-יומיים לפני. אשלם היום יותר. זה יכניס כסף לשוק, זה טוב לכולם וזה פרו-צרכני, כי כרגע האופציה תהיה שאי-אפשר לבטל או מאוד מאוד קשה, בהתאם להוראות החוק היום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז עוד תחנת ביטול, עוד אופציה.
איתי עצמון
לא עוד אופציה, זה במקום החלופה שיש היום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה שהיא מציעה זה במקום החלופה של החוק, אז אתם צריכים לחשוב אם אתם רוצים את זה.
יעקב מרגי (ש"ס)
לא במקום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היא אמרה עכשיו "במקום".
חנה וינשטוק-טירי
הם מציעים במקום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם ביטול – אז עד הסוף, עד הרגע האחרון. אפשר יומיים לפני.
יעקב מרגי
אם אני הצרכן ובוחר בצלילות הדעת את המסלול, אני עושה את ההימור שלי, למה שלא אעשה את זה?
הדס יעקובסון
אני מאוד רוצה שתעשה את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היא לא אמרה את זה, מרגי. היא אמרה: אם קניתי אפשרות לביטול, זה יהיה גם עד יומיים לפני, לא שבוע ולא עשרה ימים.
איתי עצמון
לא 14 ימים מיום ההזמנה.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
ככה זה בדרך כלל באתרים.
איתי עצמון
נכון, זה מה שנאמר כאן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם אתם רוצים את האפשרות הזאת, תתחילו לבשל את זה בראש. עו"ד ירון לוינסון, רשות ההסתדרות לצרכנות – מה זה אומר, של ההסתדרות?
ירון לוינסון
הארגון צרכנים ששייך להסתדרות. עסקת המכר מרחוק היה הישג צרכני גדול שהגענו אליו לפני הרבה שנים נועד, בין היתר, לפתור את כל הבעיות שהיו, כשסוכנויות וחברות פרסמו, אפרופו טורקיה, 99 דולר לאנטליה, ולמטה, באותיות הקטנות: לא כולל, לא כולל – ואז המחיר הכולל היה 200–300 דולר. אז אמרו: נעשה עסקת מכר מרחוק, שיהיה ביטול. הלכו לכיוון סוכנויות התיירות, כי הן באמת ענף רגיש שצריכים לתמוך בו, ואמרו: להבדיל ממקצועות אחרים במשק, לסוכנויות תיירות תהיה להם אפשרות עד שבועיים ימים שאינם ימי מנוחה לפני האירוע עצמו. אחר כך היה את הביטול בשירותי חוץ. זאת אומרת, יש פה מגמה שהולכים לקראת שירותי התיירות – ואני בעד זה, ככל שניתן. במקרה הנדון אני בכלל לא בטוח, למרות שיש פה קונצנזוס של משרדי הממשלה, שתהיה פה באמת הגנה על הצרכן. אולי זה יעזור לתיירות, אבל לדעתי – ואמרה את זה הרשות להגנת הצרכן בשקט – הצעת החוק לא רק שלא תוזיל את המחיר אלא עלולה אפילו לגרום להעלאת מחירים.
רון כץ (יש עתיד)
בגלל זה עשינו את הפיקוח.
ירון לוינסון
לא ניתן הרי לפקח בנושא של מחירים, אתם תעשו איזה מחירים שתרצו. יש הרבה אפשרויות למניפולציה בהצגת המחירים. אלה לא מחירים בפיקוח, כל אחד קובע את המחירים.
רון כץ (יש עתיד)
אנחנו נותנים עוד אופציה.
ירון לוינסון
איך תפקח?
רון כץ (יש עתיד)
אין בעיה, אני זורם איתך – אז אל תשתמש באופציה.
ירון לוינסון
אבל אופציה בסיסית אין לי, מה זה אל תשתמש? לדעתי, לא תהיה ירידת מחירים, גם לא תהיה אפשרות לבדוק את זה במנגנונים שהוצעו פה. חייבים לייצר מנגנון, חייבים איכשהו לראות אם יש עלייה. לדעתי, לא תהיה ירידת מחירים והצרכן בסופו של דבר יינזק למרות הכוונה הטובה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. מוריה כלפה בזום. אם את תומכת, אז קצר כי הדברים נאמרו.
מוריה כלפה
תודה רבה על רשות הדיבור, נעשה את זה בקצרה. אנחנו מייצגים את איגוד בתי המלון והתיירות. אנחנו תומכים בהצעת החוק, אנחנו חושבים שהצעת החוק הזו תגביר את התחרות בענף התיירות. אנחנו יודעים שבעולם החוק המוצע כבר קיים. מעבר לזה, אנחנו חושבים שמדינה ששמה דגש על חדשנות וטכנולוגיה, מן הראוי שתאמץ את החוק הזה. אנחנו יודעים שהצעת החוק תוזיל ותייעל גם לאזרח. יש כאן מצב של win-win, כמו שאמרו חבריי – מצד אחד, ודאות לבית המלון שלא יחשוש מביטולים והנחה משמעותית לצרכן.

אני מצטרפת למה שאמרה חברת הכנסת לימור מגן תלם, שהצעת החוק הזו לא פוגעת, היא מוסיפה על הקיים. הצעת החוק כתובה שחור על גבי לבן ואומרת שאם הצרכן ירצה לרכוש חופשה וימצא שהחופשה עם האופציה עם ביטול והאופציה ללא ביטול היא באותו סכום, מה שיחול עליו זו האופציה עם הביטול. אנחנו חושבים שהצעת החוק הזו מאוזנת, אנחנו חושבים שאין סיבה לא לאמץ את הצעת החוק הזו. תודה רבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה לך. אוריאל סיטרואן, רשות התחרות, בבקשה.
אוריאל סיטרואן
אנחנו בעד ההצעה, בסך הכול זה ייתן עוד אופציות לצרכן, הוא יכול לבחור בזול או ביקר. זרקו פה כל מיני דברים על המחיר – המחיר יעלה או המחיר ירד – זה תלוי לאיזה צרכנים. אם הגנת הצרכן חלה פה – שזה לא בטוח כי מאוד קשה לבטל, זה רק בתוך 14 יום מיום ההזמנה והרבה פעמים החופשה היא בעוד הרבה זמן – אבל מי שרוצה לקחת סיכון ולהזמין ללא ביטול, עבורו רוב הסיכויים שהמחירים ירדו. יכול להיות שכאלה שרוצים עם אפשרות ביטול, להם המחיר יכול לעלות כי עכשיו חברות התיירות יכולות להציע את שתי האופציות. בגלל שהיום רוב חברות התיירות מציעות אפשרויות ביטול רחבות, רוב הסיכויים שהצרכן ייצא נשכר מההצעה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה, אוריאל. יניב מאירוב, חברת סימפלקס. מי שתומך בחוק – תאמינו לי, תתקדמו. אנחנו רוצים להקריא והזמן עובר ולא נספיק לגמור את החוק היום.
יניב מאירוב
שלום לכולם, אנחנו מעל 15 שנה בשוק, עובדים עם מעל מ-50% מבתי המלון בארץ ומייצגים את החנויות שלהם. לפני הנתונים שאנחנו רואים, אין קשר לחוק הביטול של מכר מרחוק. המחירים עלו בין שנת 2018 ל-2019, מ-2019 ל-2020, מ-2020 ל-2021 וגם עכשיו הם יקרים יותר. ללא חוק ביטול וללא חוק אחר, המחירים עלו. המחירים עולים ויורדים כתוצאה מביקוש.

יש תחרות של המלונות מול שני גורמים: 1. מול המתחרים שלנו בחוץ – יוון, טורקיה וכל מה שמסביב – וברגע שהמחיר פה יקר מדי אנשים נוהרים החוצה. לכן שום חוק – של ביטול, ללא ביטול, עם החזר או בלי החזר – לא ישנה פה שום דבר, כי אם המחיר יעלה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה בעד החוק?
יניב מאירוב
אני בעד החוק, כי אם - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז תגיד משפט סיום, אדוני.
יעקב מרגי (ש"ס)
הדיון הוא לא על הוזלת מחירי התיירות.
יניב מאירוב
לסיכום - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא יהיה חוק היום, אתם לא מבינים את זה? אני צריך להסביר את זה אלף פעם?
יניב מאירוב
יכולתי לסיים. לסיכום, החוק לא יעלה את המחיר, הוא בסך הכול ינגיש אותו להמון אנשים. מצד שני, הוא יאפשר לבתי המלון להבטיח את עצמם לתקופות שהם לא יודעים מה יהיה. הם מוכנים לתת את זה במחיר יותר זול.

דבר נוסף וחשוב מאוד, חלק גדול מההזמנות נעשה על ידי בוקינג וסוכני תיירות כאלה ואחרים. מה שקורה, זה יוביל חזרה את האמנות האלה לסוכני הנסיעות ולבתי המלון, שיחסכו המון עמלות. אם בית מלון - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יניב, זה נאמר כבר. למה אתם חוזרים על דברים שנאמרו?
יניב מאירוב
תודה רבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה טוב שכיף לדבר בוועדת הכלכלה – כל זה נאמר, חבל על הזמן של כולנו. אליקו שליין, ארגון הנכים, הערות לחוק הספציפי. לא הערות כלליות, רק לחוק הזה.
אליקו שליין
אנחנו תומכים בחוק. קודם כול, אנו סוברים וחושבים שצריך לאפשר עסקה עם זכות ביטול – חלקית אפילו, של 48 שעות – וגם עסקה בלי זכות ביטול, שהיא זולה יותר. זה לטובת הצרכנים בכלל, ובפרט לאנשים עם מוגבלים, שכל שקל שהם יכולים לקבל כהנחה הרי זה מבורך, כולל באתרים הישירים של בתי המלון. תודה רבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה לך, אליקו. אנחנו עוברים להקראה, כולל תיקונים אפשריים. יכול להיות שנחליט על בחינת שינויים לאחר הקריאה הראשונה. למשל, אותה זכות ביטול של 24 שעות או 48, אם נכלול את זה עכשיו בנוסח זה משנה את כל החוק ומאריך את האפשרות שלנו לחוקק את זה עכשיו, אבל נרשום לפרוטוקול שלקראת קריאה שנייה ושלישית יוזמי החוק יציגו אפשרויות עם משרדי הממשלה גם לביטול של 24 שעות או 48 שעות לפני החופשה עצמה. הקראה בבקשה.
איתי עצמון
אני מבקש לומר שני משפטים לפני ההקראה. הדברים נאמרו כאן, אבל אני בכל זאת רוצה להסב את תשומת לב חברי הכנסת לכך שמדובר במהלך של כרסום בזכות ביטול סטטוטורית, שקבועה היום בחוק הגנת הצרכן שנחקק לפני כ-20 שנה. גם בזמן החקיקה היו חששות לגבי הדבר הזה, לא עבר בקלות בכנסת. גם זכות ביטול "כי בא לי" – חרטה צרכנית – ותקנות ביטול עסקה עברו לאחר דיונים מאוד ממושכים. צריך לזכור שחוק הגנת הצרכן נותן הגנות לצד שהוא מוחלש לעומת העוסק – יש פערי מידע, יש פערי כוחות בין שני הצדדים האלה. אני חושב שצריך לזכור את הנקודה הזאת כשקובעים את ההסדרים האלה שמכרסמים לראשונה – למעשה לא לראשונה, מכיוון שיש כבר את הסעיף שנוגע לשירותים שניתנים במלואם בחו"ל, אבל זו פעם ראשונה שמדובר בכרסום בזכות הביטול הסטטוטורית לגבי שירותים שניתנים במלואם בישראל. לכן אני חושב שצריך להיזהר עם הכרסום הזה ולהיזהר מפני מדרון חלקלק, מכיוון שאם אנחנו מחילים את ההוראות האלה כעת לגבי שירותי תיירות או לגבי שירותי אירוח בבתי מלון, יכולות לעלות בהמשך טענות גם מצד עוסקים בתחומים אחרים, שאולי אפשר להחריג או לסייג את זכות הביטול.
רון כץ (יש עתיד)
אבל הוראת השעה פותרת את הבעיה הזאת.
איתי עצמון
הוראת שעה לשלוש שנים עם סעיף של דרישת נתונים – ניסחתי משהו כזה - - -
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
דיווח לוועדת הכלכלה.
איתי עצמון
דיווח לוועדת הכלכלה אחת לשנה.
רון כץ (יש עתיד)
זה פותר את הבעיה הזאת.
איתי עצמון
אני לא יודע אם הוא פותר, צריך לראות את הנתונים שיימסרו והאם הרשות תוכל לעבד אותם, לבדוק אותם ולתת תמונה מלאה לגביהם. אני לא בטוח. אולי העוסקים בתחום יוכלו להגיד האם הנתונים, למשל מהשנתיים האחרונות, מייצגים. עברנו שנתיים של משבר קורונה, שאני לא בטוח שהנתונים לגביו כל כך מייצגים.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אפשר ללכת יותר אחורה אולי ואז את השנה-שנתיים של הקורונה לנטרל.
יעל דניאלי
בכל אופן, לענף יש נכונות מלאה לשתף פעולה ולמסור נתונים. זו לא הבעיה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתם יכולים לתת נתונים גם חמש שנים אחורה?
יעל דניאלי
כן, זה הכי נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כי השנים הרגילות שונות מהקורונה.
רון כץ (יש עתיד)
איתי, צריך ללכת לשנת 2019, הייתה שנת שיא בתיירות.
דליה שיליאן
אפשר גם במהלך שלוש השנים של הוראת לקבל נתונים.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
זה ברור. צריכים לקבל קודם ואת ההשוואה לעכשיו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כלפי העתיד – בוודאי, אבל גם חמש שנים אחורה. עד חמש שנים מיום כניסת החוק לתוקף יימסרו נתונים, שיהיה להם מעמד סודי.
איתי עצמון
התכלית, אם אני מבין נכון, היא לוודא שהמחירים שנהוגים היום לא יהפכו להיות מחירי ה- non-refundable, והפרמיה שאנחנו, הצרכנים, נידרש לשלם תהיה מאוד גבוהה עבור מתן זכות ביטול, גם היא, כפי ששמענו, מצומצמת היום לעומת מה שנהוג באתרים הבין-לאומיים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש תחנה, שהיא מעבר לדיווח השנתי שיעשה איזושהי בקרה. אחרי שלוש שנים, אם לא נחה דעתה של ועדת הכלכלה באותה תקופה, הוא פשוט תבטל. אם היא לא עשתה פעולה אקטיבית להאריך אותו הוא מתבטל.
יעקב מרגי
מאחר שדיברה כאן הדס יעקובסון על צמצום הפגיעה, ואנחנו מדברים כבר על יוקר התיירות והנופש פה, הייתי מבקש עוד רובריקה בדיווח – גם תוצאות המאזנים, לא רק המחירים. עליית מחירים לא משקפת את הצורך האמיתי, החזירות שיש לאחרונה במשק הישראלי, לעשוק את הצרכן, הגיע הזמן לשים את זה במרכז החדר. אין שום הצדקה למחירים האלה, אני לא חושב שבחוץ לארץ, שהפערים מולם הם 300% ו-400%, מפסידים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היועץ המשפטי אמר לי שכל חברה שתרצה לעשות את שני סוגי החבילות התיירותיות – אחת עם ביטול ואחת בלי – תהיה חייבת לתת את המידע. אם היא לא תיתן את המידע החוק לא חל עליה.
יעקב מרגי (ש"ס)
צריך לדעת מה לבקש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בתוך המידע אתה מדבר גם מחירי החדרים וגם מאזנים לחברות שלא נסחרות בבורסה, שזה חברות פרטיות, יידרשו לתת את המאזנים שלהן.
יעל דניאלי
למה המידע הזה רלוונטי? אני שכשאתה עושה השוואה לגבי מחירי חדרים זה מדבר בעד עצמו.
יעקב מרגי (ש"ס)
לא, לא מדבר בעד עצמו. כשאתם מתאמים מחירים כולכם יחד - - -
יעל דניאלי
לקבל מאזנים מחברות פרטיות, אני לא בטוחה שזה - - -
יעקב מרגי
יש תיאום מחירים וולונטרי, מה שנקרא.
יעל דניאלי
איזה תיאום מחירים? יש תחרות.
יעקב מרגי (ש"ס)
איזה תחרות יש פה? אין מלונות, איזו תחרות יש פה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
המחירים של מלונות בישראל יקרים, הדיון מי נושא - - -
יעל דניאלי
אני מבינה מה אתה אומר. למה זה רלוונטי?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הדיון מי נושא באחריות לכך לא מתקיים היום, אבל כשרואים רווחי שיא בקורונה, בשנים הכי קשות של האזרחים בישראל, את התייקרות חבילות התיירות, כשראינו מענקים ודיבידנדים בזמן שהממשלה נתנה מענקים לחברות - - -
יעל דניאלי
אתם מדברים חברה אחת של 20 מלונות מתוך 460 מלונות.
יעקב מרגי (ש"ס)
אם ניווכח שזה לא היה נכון – נכון.
יעל דניאלי
זה לא מעיד על הכלל. ראיתם דוחות של פתאל ודן, הם לא נמצאים שם. חברה אחת, 20 מלונות, אני חושבת שיש בזה משהו שהוא לא מידתי והוא גם זר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מי שאין לו מה להסתיר לא פוחד לתת את המאזן שלו.
יעל דניאלי
למה מלון שרוצה לתת אפשרות של בחירת שני מחירים צריך לתת את המאזן שלו?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כי המאזן מבטא - - -
יעל דניאלי
אני לא חושבת שזה רלוונטי. הוא ייתן את המחירים, הוא ייתן את כל הנתונים ההשוואתיים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה רלוונטי כי שיעור הרווחיות יכול לנבוע מהפקעת מחירים.
יעל דניאלי
אבל אתה יכול לראות אם יש הפקעת מחירים, אתה משווה את המחירים למה שהיה לפני ארבע שנים לצורך העניין ומשם אתה מסיק את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני שומע את ההתנגדות לי - - -
יעל דניאלי
כי זה נראה לי, סוג של חברות פרטיות - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שמעתי אותך.
יעל דניאלי
יש חברות ציבוריות שמדווחות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו נכלול את זה בחוק. מי שנכון ורוצה לבוא לקראת האזרחים לא יפחד להציג את הנתונים הכספיים שלו, ואם יש לו מה להסתיר – זה מדאיג אותנו.
קריאה
איזה נתונים כספיים אבל? לא הבנתי.
יעקב מרגי
דוח כספי, מאזני רווחיות.
קריאה
אבל זה משהו שהוא סוד מסחרי.
יעקב מרגי (ש"ס)
תישמר הסודיות. אנחנו גוף מחוקק.
יעל דניאלי
אולי נשמע את רשות התחרות, אם יש פה עניין לתת מאזן רווח והפסד.
רון כץ (יש עתיד)
אפשר לפתור את החששות האלה – זה יישאר סודי, זה מידע חסוי.
יעקב מרגי (ש"ס)
ודאי, אמרנו. זה בכפוף לכך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גם אם נשמע אותה, אנחנו נדרוש את זה.
רון כץ (יש עתיד)
זה מידע חסוי בכל מקרה, זה לא משהו שאמור להפריע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חברים, אפשר לעבור להקראה?
יעקב מרגי (ש"ס)
יש לנו זמן להתווכח בין הקריאה הראשונה לשנייה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נעבור לקראה. איתי, קדימה.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
כל הדברים האלה, אחרי הקריאה הראשונה.
איתי עצמון
הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון – ביטול עסקת מכר מרחוק למתן שירותי תיירות בישראל),
התשפ"ב–2022

תיקון סעיף 14ג2
1.
בחוק הגנת הצרכן, התשמ"א–1981, בסעיף 14ג2 –



(1) בכותרת השוליים, המילים "מחוץ לישראל" – יימחקו.



(2) בסעיף קטן (א) –




(א) ברישה, המילים "הניתנים במלואם מחוץ לישראל באמצעות נותן שירות מחוץ לישראל" – יימחקו;




(ב) בפסקה (2) במקום "נותן השירות מחוץ לישראל" יבוא "העוסק".



(3) האמור בסעיף קטן (ז) יסומן (ח) ולפניו יבוא:



"(ז) מצא הצרכן סמוך לאחר מועד ביצוע עסקה למתן שירותי תיירות, כי מחיר שירותי התיירות שרכש בעסקה לפי מדיניות הביטול אינו נמוך ממחיר אותו השירות שהעוסק מציע בעסקה עם זכות ביטול לגבי אותו מועד למתן השירות, יחולו על העסקה ההוראות לעניין זכות הביטול."



אני רוצה להסביר וגם להעיר תוך כדי לגבי הסעיף שהקראתי. מדובר על תיקון של הסעיף שקיים היום, שעניינו ביטול עסקת מכר מרחוק למתן שירותי תיירות מחוץ לישראל. זה ההסדר שנחקק, כפי ששמענו, לפני כשלוש שנים, וכעת הוא יחול על כל שירותי התיירות, בין אם הם ניתנים בישראל ובין אם הם ניתנים במלואם מחוץ לישראל.

אני רוצה לשאול לגבי הסעיף האחרון שהקראתי, כי הוא מעביר את הנטל לצרכן לבדוק האם המחיר שהוא מצא הוא נמוך יותר, ואז הוא צריך לפנות לעוסק ואמורות לחול לגביו ההוראות לעניין זכות הביטול.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
זה בא להגן עליו. זה סעיף שמגן עליו, שאם הוא מצא כזו עסקה, שתהיה לו אפשרות. כל הרעיון היה להגן על הצרכן.
רון כץ (יש עתיד)
אפילו יותר קל. איתי, יש שתי רובריקות: עם ביטול / בלי ביטול. אם המחיר עם ביטול יותר יקר מאשר בלי ביטול – זה לא חל. קל.
איתי עצמון
קודם כול, כעיקרון, לא כתוב שהאפשרות לפי מדיניות הביטול בהכרח אמורה להיות האפשרות היותר זולה.
רון כץ (יש עתיד)
אז בוא נוסיף משפט שצריך להציג את זה יחד. כשיש אפשרות בלי ביטול, צריך להציג גם את האפשרות עם ביטול, ואז זה הכי קל בעולם.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
כל הרעיון הוא להגן עליו, לא להטיל עליו נטל.
איתי עצמון
השאלה היא לגבי פערי המחירים, כי זה נושא שלא מוזכר בסעיף שאנחנו מתקנים.
רון כץ (יש עתיד)
מדובר על אותו חדר. אתה רוצה להזמין חדר במלון X – יציגו לך מחיר עם ביטול ומחיר בלי ביטול. אם המחיר בלי ביטול גבוה יותר מהמחיר עם ביטול, אז אתה יכול לבטל. מדובר על אותה עסקה בדיוק, זה העניין.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אין עליו שום נטל. זה מאוד פשוט, הוא רואה את זה מוצג ואז יש לו אפשרות לבטל.
איתי עצמון
אז צריך יהיה לחדד את זה בנוסח.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אז בנוסח תחדדו, אבל זה היה הרעיון.
איתי עצמון
זה חל גם לגבי תיירות מחוץ לישראל?
רון כץ (יש עתיד)
מבחינתנו, אנחנו מדברים על כל סוגי התיירות שישראלים רוכשים.
איתי עצמון
אבל איך זה יעבוד בפועל? אם מצאתי שמכרו לי עסקה כזאת במחיר גבוה יותר, מה אני עושה?
רון כץ (יש עתיד)
אתה יכול לבטל אותה, חוק הגנת הצרכן חל עליך.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
זה נותן לך זכות ביטול אוטומטית.
רון כץ (יש עתיד)
אנחנו מדברים על אותה זכות ביטול שיש לך היום.
איתי עצמון
ממתי סופרים את זכות הביטול?
רון כץ (יש עתיד)
ממועד העסקה.
קריאה
אבל יכול להיות ש-14 ימים כבר עברו.
איתי עצמון
זה לא כל כך ברור כי כתוב כאן ככה - - -
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אפשר ב"סמוך לאחר ביצוע העסקה" להכניס מועד.
איתי עצמון
צריך להכניס מועד אני חושב.
רון כץ (יש עתיד)
אנחנו סתם מסתבכים, החוק ברור גם היום. הוא חל בדיוק כמו שהוא חל היום, לא משנים את זה.
איתי עצמון
רכשתי עסקה לא לפי זכות הביטול הצרכנית המעוגנת היום. רכשתי חדר לפי מדיניות הביטול של העוסק.
יעקב מרגי (ש"ס)
שהייתה אמורה להיות יותר זולה.
איתי עצמון
הייתה אמורה להיות יותר זולה, מצאתי עכשיו שמכרו לי בעצם עסקה יקרה יותר. מה אני עושה?
רון כץ (יש עתיד)
אנחנו אותו על אותו חודש, על מועד ביצוע העסקה.
חנה וינשטוק-טירי
מועד עשיית העסקה? זה משאיר פרק זמן מאוד קצר לעשות את השינוי.
קריאה
המחיר משתנה 17 פעמים ביום.
איתי עצמון
זה בדיוק העניין, המחיר יכול להשתנות.
רון כץ (יש עתיד)
אם תרכוש כרטיס טיסה לחו"ל, יש לך ריבועים: עם ביטול / בלי ביטול – באותו רגע.
קריאה
באותו מועד ואותו ספק.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אותו יום ואותו ספק. אבל זה ברור שזה באותו יום.
איתי עצמון
עד 24 שעות אחרי.
רון כץ (יש עתיד)
קח 48 שעות, כדי להגן עוד יותר.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
לא, המחירים משתנים. זה כבר יהיה בלגן. ממש באותו יום.
קריאה
המחירים משתנים מעת לעת בהתאם למלאי.
רון כץ (יש עתיד)
על אותו יום. אנחנו מדברים על אותה עסקה.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
ברור, לכן אמרתי שמספיק 24 שעות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נספיק לקרוא את זה היום? לגמור? אנחנו רוצים להקריא ולאשר.
איתי עצמון
כן.
קריאה
אני מבקש זכות דיבור. זה חשוב.
איתי עצמון
רגע, אני רק רוצה להבין מה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתן לכם, חברים. אבל אם אתה בעד החוק, תדע שלא יהיה לך חוק היום. אני חוזר על זה אלף פעם, אתם לא מקשיבים. תעירו כמה שאתם רוצים; בעוד 20 דקות הדיון נגמר. מי רוצה להעיר הערות?
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אחרי הקריאה הראשונה יש עוד פעם דיון בוועדת הכלכלה ונדון שוב בדברים לעומק.
רון כץ (יש עתיד)
לא, אין הערות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מי רוצה להעיר הערות? אוקיי, תתקדם.
איתי עצמון
אני רוצה לחדד מה השינויים שנשלב בסעיף קטן (ז). מצא הצרכן עד 48 שעות אחרי - - -
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
24.
איתי עצמון
24? מה ההחלטה?
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
24.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הם המחוקקים, הם יגידו. 24?
רון כץ (יש עתיד)
24.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
24. תתקדם.
איתי עצמון
אותה עסקה בדיוק. במקרה הזה יחולו על העסקה הוראות לעניין זכות הביטול שקיימות היום, אבל סופרים את 14 הימים לא ממועד ביצוע העסקה אלא מהמועד שבו הוא גילה - - -
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
שיש עסקה יותר טובה.
רון כץ (יש עתיד)
כן, כן.
איתי עצמון
על מי נטל ההוכחה בעניין הזה?
רון כץ (יש עתיד)
על הצרכן. גם היום זה אותו דבר.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אין פה יותר מדי נטל הוכחה.
קריאה
רק חידוד – שזה מאותו ספק.
ירון לוינסון
וזה ייכנס גם לפיצוי לא הוכחת נזק?
איתי עצמון
תיכף אגע בעניין הזה. יש כמה תיקונים שצריך יהיה לערוך בעקבות השינויים. תיקון אחד: למחוק את ההגדרה "מחוץ לישראל", מכיוון שהסעיף יוחל על כל העסקאות. צריך יהיה לתקן את סעיף העיצומים הכספיים שחל גם היום – סעיף 22ג(א)(25א) – למחוק משם את "נותן שירות מחוץ לישראל" ולהחליף אותו ב"עוסק". זו התאמה. כך גם סעיף 31א לעניין פיצוי לדוגמה – זו סמכות של הממונה על הגנת הצרכן.

עכשיו אגע בתיקונים שעלו כאן בדיון. קודם כול, החוק המוצע יעמוד בתוקפו שלוש שנים מיום הפרסום. נצטרך לחדד על אלו שירותי תיירות החוק יחול מכיוון שהיום, כפי שאמרה היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן, החוק על שירותי תיירות שהם שירותי הארחה, נסיעה, חופש ובילוי – כלומר, הגדרה רחבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש הגדרה בחוק לדבר הזה?
איתי עצמון
יש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רוצים להשאיר - - - ?
רון כץ (יש עתיד)
שיישאר.
חנה וינשטוק-טירי
מה ההצדקה להחיל על השכרת רכב או כרטיסים למופעים?
רון כץ (יש עתיד)
איתי, מלונות וטיסות.
איתי עצמון
הארחה, חופש ובילוי, בלי נסיעה? אבל זה לא טיסות.
הדס יעקובסון
אתרי נופש, לא רק מלונות.
חנה וינשטוק-טירי
אפשר לומר "מתקני אירוח".
איתי עצמון
חנה, תחדדי איך עדיף לנסח מבחינתכם, כי כרגע כתוב: "הארחה, נסיעה, חופש - - -"
חנה וינשטוק-טירי
אפשר לא להיצמד למה שכתוב היום, להגיד: שירותי אירוח ושירותי טיסה. נדייק אחר כך.
רון כץ (יש עתיד)
איתי, אנחנו מדברים על לינה וטיסות.
איתי עצמון
אני מבקש להקריא טיוטת נוסח שניסחתי תוך כדי הדיון לגבי הסמכות של הממונה על הגנת הצרכן לדרוש מידע, ותתקנו אותי תוך כדי. "הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן או עובד הרשות להגנת הצרכן מטעמו רשאי לדרוש מידע מעוסק המשווק או מוכר שירותי תיירות שחל עליהם הסעיף שעכשיו אישרנו ומציע שמציע שירותי תיירות לפי מדיניות ביטול – כלומר ללא זכות ביטול – לעניין מחירי השירותים שהוא מציע, תנאי העסקאות המוצעים וכן" – וכאן רציתי להבין מה החלטת הוועדה על דוחות כספיים מבוקרים, מאזנים. מה הוועדה מבקשת?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
דוחות כספיים - - -
תמר מירסקי
אני מבקשת להחריג עסקים קטנים מדרישות הדיווח.
איתי עצמון
למה? הם לא חייבים להציע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יכול להיות שהרשות להגנת הצרכן לא תבקש מעסקים את הדוחות האלה, אבל את הזכות לבקש יש לה.
רון כץ (יש עתיד)
למה, אין להם אפשרות להציג אותם? זאת הבעיה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל לא יפנו אליהם, לא נראה לי שהם יהיו הסיפור.
יעקב מרגי (ש"ס)
זו אמירה בעייתית, כאילו עסקים קטנים לא מגישים.
נעם דן
ממחזור עסקי מסוים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ממחזור עסקי מסוים? איזה מחזור?
נעם דן
לקבוע מחזור הכנסות של עסקים גדולים.
ניר קפלן
20 מיליון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה המספר שאת רוצה?
תמר מירסקי
יש הגדרה בחוק חובת מכרזים.
חנה וינשטוק-טירי
אבל זה לא מתואם איתנו, סליחה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז מה את חושבת? שתהיה לך את הזכות לבקש פיקוח - - -
יעקב מרגי (ש"ס)
לא צריך להחריג אף אחד, אדוני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם נרצה לעשות הגבלה לעסקים בהיקף מסוים זה ייכלל בתיקונים מקריאה ראשונה לקריאה שנייה ושלישית. החוק הזה חוזר אלינו אחרי הקריאה הראשונה. אחרי ההקראה, אם נספיק ונגמור, נעיר מספר הערות לפרוטוקול לסוגיות שייבחנו בהכנה לקריאה שנייה ושלישית בוועדה.
איתי עצמון
אולי נציין את זה בדברי ההסבר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בדיוק, שם.
אוריאל סיטרואן
בתור מישהו שמבקש הרבה נתונים מחברות ועושה ניתוחים, אז אני חושב שזה לא צריך רק מציע אלא בפועל, כי בסוף נרצה לראות אם סך האנשים ששילמו לחופשות שילמו בממוצע יותר מאשר לפני החוק או פחות אחרי החוק. יהיו כאלה שישלמו יותר. לא הצעת מחיר של המלון אלא בכמה כסף העסקה נסגרה בסוף, ולא רק הצעות.
איתי עצמון
מחירי עסקאות שבוצעו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בפועל.
חנה וינשטוק-טירי
שאפשר יהיה לקבל את הנתונים לפחות שלוש שנים אחורה.
איתי עצמון
תיכף אגיע לזה, אבל עוד לא הבנתי מה החלטת הוועדה לגבי הדוחות הכספיים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מאזן מבוקר, וזה ייבחן במעבר בין קריאה ראשונה לשנייה אם זה חל על עסקים מסוים.
חנה וינשטוק-טירי
נשמח להגיד לפרוטוקול שההמלצה שלנו היא לבחון נתונים של עסקים במחזור של 100 מיליון שקל בשנה.
יעקב מרגי (ש"ס)
אז סירסת את כל תיירות הפנים, השארת רק את המלונות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נבדוק את זה, לא אישרנו את זה.
יעקב מרגי (ש"ס)
עם כל הכבוד, מה עשינו בזה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא אישרנו את זה. כרגע לא אושר. בואו נמשיך.
איתי עצמון
עוד כמה הבהרות לגבי דרישת המידע. עוסק שקיבל דרישת מידע יחויב למסור את דרישת המידע, ויכול להיות שלקראת הכנה לקריאה שנייה ושלישית נבחן סנקציות שיוטלו על עוסק שלא ימסור מידע – לא כרגע. נחדד בנוסח החוק שהמידע, יכול שיתייחס לגבי גם לגבי עסקאות שבוצעו חמש שנים לפני יום התחילה של החוק המוצע.
אילנה מזרחי
אפשר לבקש שהממונה לא רק יוסמך לבקש את המידע אלא גם יורה על האופן שבו המידע יועבר?
איתי עצמון
כן, ודאי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ועל האופן שבו הוא יימסר.
נעם דן
חבר הכנסת מרגי, הכוונה הייתה שהעברת המידע תחול רק על עסקים גדולים מעל 100 מיליון, לא שהצעת החוק כולה.
איתי עצמון
אנחנו מבינים, אבל כרגע לא נעסוק בזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נכריע בכל השאלות בין הקריאה הראשונה לשנייה. בואו נתקדם, חברים.
איתי עצמון
הסעיף הבא הוא סעיף שעניינו חובת שמירת סודיות על כל מי שהגיע לידיו מידע שנמסר – מן הסתם הרשות להגנת הצרכן וכל אדם שהגיע לידיו מידע שנמסר. ננסח את סעיף שמירת הסודיות כפי שמקובל בחקיקה, כלומר נסייג מקרה שבו הוצא צו של בית משפט. זה הסייג המקובל בחקיקה לגבי שמירת מידע. אני מציע גם לקבוע שעוסק שלא מסר מידע לא יהיה רשאי להציע שירותי תיירות ללא זכות ביטול לפי חוק הגנת הצרכן, ואז תחול עליו הסנקציה של הצעת עסקה לצרכן בניגוד לסעיף 14ג לחוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אם נתבקש, כי יכול להיות שהם לא יבקשו מעסקים קטנים.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
רק אם הוא התבקש וסירב.
הילה דוידוביץ- בלומנטל
אבל אם צרכן נכנס לאתר, איך הוא יידע?
איתי עצמון
לא הבנתי את ההערה.
הילה דוידוביץ- בלומנטל
איך אדע - - -
איתי עצמון
גם היום עוסק יכול להפר את החוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הצרכן לא צריך לדעת אם הוא קיבל בקשה. אם אדם הגיש את הנתונים, הוא יכול להציע הצעה של ביטול ולא ביטול; אם לא הגיש את הנתונים הכספיים הוא לא יכול לפרסם הצעה כזאת והוא עובר על החוק.
רון כץ (יש עתיד)
יש לי הצעה פשוטה. אם הם לא יסכימו להעביר את המידע, משרד התיירות יידע לפרסם את זה. בוא נתקדם.
איתי עצמון
אבל משרד התיירות הוא לא הגורם שמפקח.
רון כץ (יש עתיד)
יעבירו את זה למשרד התיירות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא לא.
רון כץ (יש עתיד)
משרד הכלכלה יפרסם את זה.
איתי עצמון
בוא נבחן את זה.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
תבדקו איזה גוף אחראי על זה.
קריאה
המידע יועבר לבחינה למשרד התיירות. זה בסדר, נרצה שהמידע יועבר.
דליה שיליאן
אבל איך יפרסמו את זה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
דממה. החוק הזה לא בשל לצאת לעולם, הוא לא בשל לקבל תוקף מחר. יש לנו עוד תיקונים, עוד הבהרות, עוד בדיקות. החוכמה היא להעביר בקריאה ראשונה, לעשות עוד דיון ולתקן ולהשלים. אל תיתקעו עכשיו על הדברים האלה. יש פה כמה שאלות, הן יירשמו לפרוטוקול בסוף. נרשום את כל הסוגיות שעוד לא סיימנו לטפל בהן, נאשר אותו בקריאה ראשונה ונמשיך לטפל. זה הכיוון.
איתי עצמון
אני מניח שגם לנו יהיו הערות לנוסח.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אולי גם עוד דברים שלא שמענו פה היום.
קריאה
סירב לקבל מידע - - -
איתי עצמון
אבל צריכה להיות דרישת מידע.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
רק אם הוא דרש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש לנו בחוקים אחרים חובת מסירת מידע. יש לנו התנהלות בדבר הזה.
איתי עצמון
הסעיף האחרון הוא סעיף דיווח לוועדת הכלכלה: הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן ידווח לוועדת הכלכלה אחת לשנה החל מיום שנה מיום תחילתו של חוק זה. צריך להבין מה הוועדה מבקשת – נתונים או - - -
רון כץ (יש עתיד)
אנחנו מבקשים לקבל את - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא הייתי משאיר את זה רק הממונה, הייתי מבקש משלושה משרדים לדווח איך הם רואים - - -
מאיה אברמוביץ
משרד התיירות גם מבקש לקבל את הנתונים שהרשות תקבל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נבקש שהרשות להגנת הצרכן ומשרד התיירות ידווחו. אנחנו רוצים גם אחריות כללית.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
לראות אם הייתה באמת ירידת מחירים, איתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אפשר להטיל על שני גופים לדווח.
איתי עצמון
אגיד לכם מה מקובל בדרך כלל. הגורם שמקבל נתונים והגורם שאוכף זה הגורם שבדרך כלל אמור לדווח לוועדה על יישום החוק. זה המודל שאני מכיר. אתה מבקש לקבוע שהממונה יתייעץ עם משרד התיירות?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בתיאום – אני לא יודע אם בתיאום, כי יכולה להיות גם דעה סותרת.
איתי עצמון
השאלה היא מה יהיה הדיווח - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש מבט מקרו-כלכלי, יש לאוצר מבט נוסף.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אם הייתה ירידת מחירים או לא, זה כל הרעיון בדיווח.
איתי עצמון
אבל הרשות אוספת את הנתונים.
הדס לצרכנות
מצד שני, אנחנו יכולים לקבל המון מידע האם מיושם, אם יש בלגן, אם פתאום אנחנו רואים שבפועל יש המון בעיות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שר התיירות והממונה על הגנת הצרכן ידווחו אחת לשנה.
איתי עצמון
אבל צריך להבין על מה. הממונה על הגנת הצרכן מדווח על ריכוז הנתונים שהוא קיבל מהעוסקים?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. בחינת הנתונים והשפעתם על עליית המחירים בשוק האירוח והטיסות.
דליה שיליאן
גם אנחנו יכולים לדווח על תלונות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שר התיירות ידווח על התפתחות השוק והשפעת החקיקה הזאת בהיבטים מקרו-כלכליים על ענף התיירות בישראל, ייתן לנו מבט כולל על הדבר הזה.
איתי עצמון
אז שתי חובות דיווח. סיימנו את ההקראה.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
לגבי המועדים, נעשה את זה אחרי הקריאה הראשונה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה רוצה להגיד את הסוגיות שנטפל בהן בין הקריאה הראשונה לקריאה שנייה ושלישית, שעוד נבדוק אותן?
איתי עצמון
סוגיה ראשונה, אם אני מבין נכון, זה לשקול החרגה של עסקים בהיקף פעילות קטן מחלק מחובות דרישות המידע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה הדבר השני? יש לנו את הבדיקה על אפשרות ביטול של 24 שעות או 48 שעות, לבחון אפשרות כזאת בחקיקה הסופית. יש לנו הגדרת המושג "שירותי תיירות" – מרחיב או מצומצם, האם כפי שהיא קיימת בחוק או מנוסחת ספציפית לחוק זה.
איתי עצמון
וסנקציות אפשריות על עוסק שדרשו ממנו מידע והוא לא מסר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה עוד, חברים? חובת הפרסום והמידע לצרכן בשינוי החקיקה הזה, נכון? אני חושב שאלה סוגיות היסוד בדבר, פלוס התקנות של דיווח לוועדה, פלוס פקיעת תוקף החוק הזה, אם הוא לא ישיג את מטרתו, אוטומטית בתום שלוש שנים. אם ועדת הכלכלה העתידית תראה שאכן השוק הזה השתנה לטובה בעקבות תיקון החקיקה היא יכולה לתת לחוק הזה תוקף לצמיתות או להאריך אותו ב-X שנים, כפי שתבחר לנכון במועד הדיון הרלוונטי.
איתי עצמון
כרגע זו הוראת שעה לשלוש שנים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
החוק הזה הוא ביוזמת לא מעט חברי כנסת. רוב הגופים העסקיים וחברי הכנסת תומכים בחוק הזה, אבל שמענו גם דאגה מצד גופים צרכניים לאפשרות שהחוק הזה לא יוזיל מחירים אלא ייקר אותם או יפגע בזכויות צרכניות שמעוגנות היטב בכלכלה הישראלית. אלה שתי דאגות שנשמעו כאן, ולכן אנחנו קוצבים לחוק הזה זמן להוכיח את עצמו ולהביא תוצאות.

אנחנו שומעים את שני הקולות – אחד של זהירות וחשש מפגיעה במעמד הצרכני וביכולת של האזרחים לקנות בזול, וקול אחר שאומר שהעולם הוא גלובלי ומערכת הפעילות התיירותית שלנו היא חלק מהעולם, ואם בעולם יש שני סוגים של מוצרים – מוצר עם ביטול ומוצר בלי ביטול – אנחנו צריכים לייצר את הסוגים האלה גם בפעילות התיירותית בישראל. אנחנו שומעים את שני הקולות, לשניהם יש מקום. הדאגות אמיתיות, ופה תהיה התבונה להכריע בוועדה וגם לקבל כל שנה דיווח. אלה יהיו סימנים ראשונים על בסיס שנתי מה המגמות באירוע הזה.

אז אני מביא את זה להצבעה.
איתי עצמון
להכנה לקריאה ראשונה, עם השינויים שהוקראו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מי בעד הצעת החוק של כלל חברי הכנסת שהוזכרו, בשביל כבודם והעובדה שהם עבדו על כך. מיזגנו שתי הצעות חוק: הצעת החוק של חבר הכנסת רון כץ והצעת חוק נוספת של חברי הכנסת לימור מגן תלם, יבגני סובה, יוליה מלינובסקי, אלכס קושניר, יוסף שיין ואלינה ברדץ' יאלוב.

מי בעד הצעת החוק? מי נגד?

הצבעה

ההצעה אושרה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אין מתנגדים, אין נמנעים. החוק עבר פה אחד בהכנה לקריאה ראשונה. בהצלחה לכולם, תודה רבה. אני נועל את הישיבה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:01.

קוד המקור של הנתונים