ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 24/05/2022

הצעת חוק הנכים (תגמולים ושיקום) (תיקון מס' 32) (הארכת תקופת הערעור על החלטת קצין תגמולים), התשפ"ב–2022

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



5
ועדת העבודה והרווחה
24/05/2022


מושב שני



פרוטוקול מס'124
מישיבת ועדת העבודה והרווחה
יום שלישי, כ"ג באייר התשפ"ב (24 במאי 2022), שעה 12:00
סדר היום
הצעת חוק הנכים (תגמולים ושיקום) (תיקון מס' 32) (הארכת תקופת הערעור על החלטת קצין תגמולים), התשפ"ב–2022, של ח"כ מוסי רז
נכחו
חברי הוועדה: אלינה ברדץ' יאלוב –מ"מ היו"ר
חברי הכנסת
מוסי רז
מוזמנים
גיא גלעד - ראש יחידת התביעות, משרד הביטחון וצה"ל

דורון נגרין - ע' ראשי לשיקום נכים, משרד הביטחון וצה"ל

יובל שראל גלילי - מתמחה בייעוץ וחקיקה ציבורי-חוקתי אשכול חברתי, משרד המשפטים

שלומי מור - סגן בכיר ליועמ"ש, המוסד לביטוח לאומי

רועי משולם - עוזר יו"ר הארגון, ארגון נכי צה"ל
ייעוץ משפטי
יעל סלנט
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
רויטל יפרח


הצעת חוק הנכים (תגמולים ושיקום) (תיקון מס' 32) (הארכת תקופת הערעור על החלטת קצין תגמולים), התשפ"ב–2022, פ/2871/24 כ/900
היו"ר אלינה ברדץ' יאלוב
אני מתנצלת על העיכוב. אני מתכבדת לפתוח את הדיון של ועדת העבודה והרווחה. היום ה-24 במאי 2022, כ"ג באייר התשפ"ב, השעה 12:05. אנחנו דנים בהצעת חוק הנכים (תגמולים ושיקום) (תיקון מס' 32) (הארכת תקופת הערעור על החלטת קצין התגמולים), התשפ"ב-2021. החוק הוגש על-ידי קבוצת חברי כנסת, ואני מבקשת מחבר הכנסת מוסי רז להסביר על מה אנחנו דנים פה ולהציג את החוק.
מוסי רז (מרצ)
גברתי יושבת-הראש, ההצעה הזאת מאוד פשוטה. ראשית, אם אנחנו דנים על הנושא הזה, אני לא יכול שלא להזכיר שכשאת אומרת שהיום ה-24 במאי, שהיום זה 22 שנה ליציאה מלבנון, שהצילה כל-כך הרבה חיילים מלהגיע למצב הזה, של להיות נכי צה"ל. על כל פנים, בחוק הנכים (תגמולים ושיקום), המצב היום הוא שאפשרות הערעור על החלטה היא 30 יום וזה דבר בלתי סביר. קודם כול, הוא בלתי סביר מבחינת שוויוניות כי בחוק הביטוח הלאומי, כשזה קורה לך כאזרח, אז יש 60 יום אז למה להפלות את החיילים לרעה? שנית, אנחנו יודעים כמה זמן לוקח בארץ לקבוע תור לרפואת מומחים על-מנת לקבל אבחון. יש לי פה רשימה על כך וכך יום לזה וכך וכך יום לזה אבל אני מעדיף לא להלאות את הוועדה.

החוק קיבל תמיכה, יש 61 חברי כנסת שחתמו עליו, יכול להיות שחלק מהם היום שרים, אני לא בטוח, לא זוכר כרגע, אולי שלושה מונו לשרים, עוד מעט נבדוק. אני חושב שכדאי שכמה שיותר מהר נתקן את העיוות הזה בספר החוקים. אני מקווה גם שאף אחד לעולם לא יצטרך להשתמש בחוק הזה ושלא יהיו עוד פצועים בצה"ל בשום צורה שהיא, ודאי לא יהיו נכים ולא יצטרכו לערער על שום החלטה שהיא אבל אנחנו יודעים שבמציאות יש גם דברים רעים שקורים, אז צריכים לתקן את העוול הקטן הזה שפותר בעיה לאנשים, פשוט מאוד.
היו"ר אלינה ברדץ' יאלוב
קודם כול, אני מצטרפת לדבריך לגבי התקווה שלך שבאמת אף אחד לא יצטרך את התיקון ולא את החוק המקורי.

עכשיו אני רוצה לשאול את קצין התקציבים של ביטוח לאומי – ראשית, האם אתם מסכימים עם התיקון ולמה אתם מסכימים עם התיקון? סליחה, אני שואלת את משרד הביטחון, אני מצטערת, אבל אני רוצה לשאול גם את ביטוח לאומי וגם את משרד הביטחון: מלכתחילה, למה זה היה 30 יום? כי אם בחוק ביטוח לאומי יש לנו 60, למה מלכתחילה התחלנו עם 30?
גיא גלעד
אני ראש היחידה לתביעות וקביעת זכאות ביחידת קצין התגמולים, שעל ההחלטות שלה ניתן להגיש ערעור. אני לא יודע מה הרציונל אז, החוק הזה הוא חוק מאוד ישן ואני גם לא יודע מה היה במקור בביטוח לאומי, האם מלכתחילה זה היה 60 ימים. אפשר לבדוק ולהחזיר לך איזו שהיא תשובה בעניין אבל - -
היו"ר אלינה ברדץ' יאלוב
לא, חשבתי שאולי היה שם איזה שהוא היגיון שכרגע לא קיים אבל בסדר.
גיא גלעד
מכול מקום, היום אנחנו חושבים שהתיקון הזה הוא ראוי, הוא נכון, אנחנו תומכים בו.
היו"ר אלינה ברדץ' יאלוב
ביטוח לאומי, בבקשה.
שלומי מור
אצלנו הדברים טיפה יותר מורכבים כי ההחלטה אצלנו לגבי נפגע פעולות איבה מתחלקת לשני חלקים: חלק ראשון הוא ההכרה, ובאמת לעניין ההכרה שנעשית ברשות המאשרת במשרד הביטחון ישנם 60 ימים להגיש ערעור, כפי שמוצע כעת כאן. לאחר מכן, כשזה מאושר, זה עובר לביטוח הלאומי לייתר ההחלטות שמתקבלות על-ידי הפקידים ויש אפשרות להגיש ערעור לבית הדין לעבודה, ואז זה שישה חודשים. אבל זה לעניין עצם ההחלטות השוטפות, אם תרצי.

לעניין עצם ההכרה זה 60 ימים. אני לא יודע באמת מה היה המקור בעבר אבל 60 ימים זה פרק הזמן שהיום אנחנו נוהגים על פיו אז ראוי שהדברים יהיו שווים בוודאי.
היו"ר אלינה ברדץ' יאלוב
אז גם אתם מסכימים. אני רואה פה את נציג משרד האוצר, האם אתה רוצה לדבר? הוא בזום? לא. אז איפה הנציגים של משרד האוצר? היו להם הערות? הוועדה קיבלה הערות?
יעל סלנט
אני רק אגיד שמזכירות הוועדה פנתה למשרד האוצר כדי לברר אם יש עלות תקציבית להצעת החוק, ונמסר למזכירות הוועדה שאין עלות תקציבית להצעת החוק.
היו"ר אלינה ברדץ' יאלוב
בסדר.
יעל סלנט
אני גם רוצה להשלים שהמצב היום בחוק הנכים (תגמולים ושיקום), שיש לנו 30 ימים של ערעור בוועדת הערעור על החלטת קצין תגמולים – חשוב לחדש את ההחלטה - - - של קצין התגמולים. זה גם החלטת ההכרה שהם בוודאי מאסה גדולה מכלל ההחלטות אבל הן גם יכולות החלטות אחרות של קצין התגמולים, ואולי כדאי שתסברו את האוזן על איזה עוד החלטות מדובר, שזה בעצם כול החלטה של קצין תגמולים לפי החוק.
דורון נגרין
אני מהלשכה המשפטית במשרד הביטחון. אז כמו שאמרת, רוב ההחלטות הן החלטות של עניין הכרה מהקשר הסיבתי בין הנכות לבין השירות אבל יש גם הכרות אחרות בעניין תגמולים. זאת אומרת, אחרי שהנכה כבר מוכר, האם לאשר לו תגמול כזה או אחר לפי חוק הנכים.

אני רק אשלים שהתיקון הזה – דיברנו גם על השבה לחוק הביטוח הלאומי – לאחרונה גם תוקנו תקנות הנכים כדי ל - - - בערעור, שקבעו שבמקום 45 ימים ערעור על החלטה של ועדת ערעורים בבית המשפט המחוזי, המועד הוארך ל-60 ימים בהתאם לתיקון תקנות הדין האזרחי, אז יש פה הגמוניה לאורך החקיקה, וזה משהו שנכון וראוי.
יעל סלנט
אני רק אשלים שבמצב הנוכחי יש לנו 30 ימים, ואחרי זה ועדת הערעור יכולה לתת הארכה של עוד 30 ימים. מה שמבוקש פה לתקן זה את התקופה הראשונה – במקום 30 ימים יהיה 60 ימים, ועדין לוועדת הערעור - - -
היו"ר אלינה ברדץ' יאלוב
ה-30 ימים עדין נשארים.
מוסי רז (מרצ)
לא פוגעים בסמכות.
יעל סלנט
רק חשוב לציין שזה נשאר הארכה ל-60 יום של התקופה הראשונה.

מה שעוד רציתי להגיד זה שכמובן, גם השוטרים והסוהרים שחוק הנכים חל עליהם - -
גיא גלעד
לא רק עליהם אלא על עוד גופי ביטחון שהחוק חל עליהם.
יעל סלנט
נכון. אז גם לגביהם כמובן שלוחות הזמנים האלה יהיו רלוונטיים. וכמו שסיפר לנו שלומי לגבי נפגעי פעולות איבה – המנגנון הוא שונה, הוא נפרד, הוא בחוק נפגעי פעולות איבה.
היו"ר אלינה ברדץ' יאלוב
אז על מי זה חל? אני רוצה שזה יהיה בפרוטוקול.
יעל סלנט
על נכי צה"ל ועל כל מי שבאותו "סיר" של נכי צה"ל, שזה שוטרים, סוהרים - -
גיא גלעד
אנשי שב"כ, מוסד, משרד הביטחון.
היו"ר אלינה ברדץ' יאלוב
מצוין. חבר הכנסת רז, אני מברכת אותך על ההצעה הזאת. אני רואה פה הסכמה של כול המשרדים וזה באמת משהו שהיה ראוי לעשות כנראה כבר מזמן, במיוחד כשיש מגמה שתיארתם לי אותה. אז אני מברכת אותך על הצעת החוק הזאת ואנחנו כרגע נקריא את הנוסח.
יעל סלנט
"הצעת חוק הנכים (תגמולים ושיקום) (תיקון – הארכת תקופת הערעור על החלטת קצין התגמולים), התשפ"ב–2021

תיקון סעיף 33
1.
בחוק הנכים (תגמולים ושיקום), התשי"ט–1959, בסעיף 33(א), במקום "שלושים יום מהיום שבו הגיעה אליו ההודעה" יבוא "שישים יום מהיום שבו הגיעה אליו ההודעה"."



אלה תיקוני נוסח קטנים לעומת מה שיש בהצעת החוק הטרומית.
היו"ר אלינה ברדץ' יאלוב
תודה. אז אפשר להצביע. מי בעד, מי נגד?
מוסי רז (מרצ)
אני לא חבר ועדה.
היו"ר אלינה ברדץ' יאלוב
אתה לא חבר אז אתה לא יכול להצביע.
הצבעה

בעד – 1
נגד – אין
נמנעים – אין
ההצעה אושרה.
היו"ר אלינה ברדץ' יאלוב
אני בעד, ומן הסתם אין נגד ואין נמנעים. הצעת החוק אושרה, ואני שוב מברכת אותך, חבר הכנסת מוסי רז.
מוסי רז (מרצ)
תודה. הלוואי וכול הוועדות ייראו כך.
היו"ר אלינה ברדץ' יאלוב
כשהדברים ברורים לגמרי אז...

תודה רבה לכלום. ישיבה זו נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:15.

קוד המקור של הנתונים