ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 23/05/2022

הצעת צו המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (תחילת החוק לגבי אגרות רישיון שנתיות של נוטריונים שמוטלות מכוח חוק הנוטריונים, התשל"ו-1976), התשפ"א-2021, צו המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (תחילת החוק לגבי אגרה המוטלת מכוח חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, התשי"ח-1957), התשפ"ב-2022, צו המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (תחילת החוק לגבי אגרות ותשלום חובה שמטילה רשות התעופה האזרחית), התשפ"ב-2022

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



37
ועדת החוקה, חוק ומשפט
23/05/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 273
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שני, כ"ב באייר התשפ"ב (23 במאי 2022), שעה 12:07
סדר היום
1. הצעת צו המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (תחילת החוק לגבי אגרות רישיון שנתיות של נוטריונים שמוטלות מכוח חוק הנוטריונים, התשל"ו–1976), התשפ"א–2021
2. הצעת צו המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (תחילת החוק לגבי אגרה המוטלת מכוח חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, התשי"ח–1957), התשפ"ב–2021
3. הצעת צו המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (תחילת החוק לגבי אגרות ותשלום חובה שמטילה רשות התעופה האזרחית), התשפ"ב–2022
נכחו
חברי הוועדה: אוסאמה סעדי – מ"מ היור
אורי מקלב
חברי הכנסת
שמחה רוטמן
מוזמנים
יונית רוזנפלד - ס. מנהלת המחלקה לרישוי נוטריונים, משרד המשפטים

מרב זוהרי - עו"ד, מח' ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

מירב כהן - מנהלת תחום הכנסות וגבייה, משרד הבריאות

אור אלדר - לשכה משפטית, משרד הבריאות

יורם טל - מנהל היחידה לפיקוח קרינה, משרד הבריאות

יבינה זכאי בראונר - עו"ד, רשות התעופה האזרחית

אושרת דיין אליהו - ממונה ייעוץ משפטי, רשות האכיפה והגביה
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהל הוועדה
איל קופמן
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון


הצעת צו המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (תחילת החוק לגבי אגרות רישיון שנתיות של נוטריונים שמוטלות מכוח חוק הנוטריונים, התשל"ו-1976), התשפ"א–2021
היו"ר אוסאמה סעדי
צוהריים טובים. אנחנו מחדשים את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. היום 23 במאי 2022. בבוקר סיימנו את כל צווי הקנסות, העיריות – חוקי העזר. עכשיו אנחנו דנים בצווים, צו המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות. יש לנו כמה צווים כאלה בעניין נוטריונים, בעניין רשות התעופה אזרחות, וחוק הפיקוח על מצרכים ושירותים.

אני עובד עם המרכז הזה בשיתוף פעולה ועשינו כמה מהלכים ביחד וכמה חוקים ביחד, ואני יודע שאתם עושים עבודה לגבות חובות למדינה.

השאלה הכללית שגם היועץ המשפטי של הוועדה אלעזר העלה היא, למה בכל פעם צריך לבוא גם לשר המשפטים ואחרי זה גם למשרדים הנוגעים בדבר, למשרד המשפטים, לוועדת החוקה, לאישור, כדי לגבות חובות של המדינה עם כל הזרועות של המדינה?

זו שאלה כללית שאנחנו מעלים. לא ניתן לה תשובה היום, אבל צריך לחשוב בכיוון זה שכל חובות המדינה לזרועות המדינה, אם יש חובות, אוטומטית – זה טוב שיש לנו פיקוח, אני לא מתלונן, זה טוב שזה מגיע לוועדת החוקה ואנחנו מפקחים על זה, אבל למה בכל פעם כאשר יש חובות של נוטריונים, או של רשות התעופה או של משרד הבריאות וסוגים אחרים – אפרופו העניין הזה, יש בוועדת הפנים ליד את פקודת העיריות, שיש שם חברות גבייה, וכבר עובדים על זה שנים, והיא הגיעה לבית המשפט העליון. אני למשל הצעתי שם שחובות לעירייה: ארנונה, אגרות והיטלים, למה לא דרך המרכז? יש שם התנגדות. אני לא יודע למה. אבל מעבירים לחברות גבייה פרטיות. זו שאלה עקרונית שאנחנו מעלים.

ניכנס תיכף לצווים עצמם - - -
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
שאלתי אותם ואולי הם גם יתארו, מסתבר שיש להם כנראה כוונה לעשות מהלך חקיקתי בכיוון הזה.
אושרת דיין אליהו
נכון להיום, גם לבקשת משרד האוצר, הכנסנו את כל האגרות, בערך 720 סוגי אגרות, לחוק ההסדרים, במטרה שתהיה הסמכה גורפת של המרכז לגבות את האגרות האלה, וכך לא נידרש לוועדת החוקה. זה לא מייתר את ועדת החוקה בסוגים אחרים של חובות. ההצעה של ועדת החוקה מצוינת, גם לעמדתי, בתור מי שעורכת את כל הצווים הללו, גם זה מצריך תיקון חקיקה וגם בחינה מעמיקה.
היו"ר אוסאמה סעדי
אנחנו ניכנס לצווים עצמם. נתחיל בתקנות של הנוטריונים. מי יציג?
אושרת דיין אליהו
צו המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (תחילת החוק לגבי אגרות רישיון שנתיות של נוטריונים שמוטלות מכוח חוק הנוטריונים). בעיקרון אלה אגרות שמוטלות מכוח החוק. בשביל להסמיך את המרכז לגבות את האגרות הללו נדרש אישור ועדת החוקה, אישור השר הנוגע בדבר, שזה שר המשפטים, ומתבקש האישור שלכם לאגרות הללו. לגבי סוג האגרות עצמן, יש פה את הנציגה של הנוטריונים והיא יכולה להשיב.
היו"ר אוסאמה סעדי
מה יש לך להוסיף?
יונית רוזנפלד
כפי שנאמר, באמת - - -
היו"ר אוסאמה סעדי
בכלל, כשהייתי עורך דין, אף פעם לא קיבלתי אישור נוטריון, אבל אני יודע שיש נוטריונים שהולכים - - -
איל קופמן
מה זה "לא קיבלתי"? כל אחד יכול.
היו"ר אוסאמה סעדי
צריך אחרי עשר שנים - - -
יונית רוזנפלד
זה נכון. יש תנאי סף. צריך להגיש בקשה.
היו"ר אוסאמה סעדי
כעורך דין יש אגרה שאנחנו מקבלים, משלמים. אם לא שילמת, אתה לא עורך דין, אתה לא מקבל כרטיס. נוטריון זה יותר אמון מאשר עורך דין רגיל, כי הוא מאשר מסמכים, האימות הנוטריוני וכל זה. אם הוא לא משלם אגרה, מה הגורל שלו?
יונית רוזנפלד
מה שקורה, על פי סעיף 6 לחוק הנוטריונים, שאנחנו גובים את האגרה השנתית. האגרה משולמת בכל שנה. מוציאים תזכורת. יש שני קבועי זמן, אחד בסוף השנה הקלנדרית, בדצמבר, והשני אחרי שנה ושלושה חודשים. אם נוטריון לא משלם את האגרה, יש בסעיפי החוק קנסות. יש שלושה קנסות: קנס אחד הוא 10%, קנס שני הוא 50% והקנס האחרון הוא 100%, בהתאם לתקופות הזמן, כאשר אחרי חמש שנים הרישיון של הנוטריון פוקע אם הוא לא משלם. אין באמת סנקציה של אכיפה. כל מה שיש זה שינוי של מעמד משפטי.
היו"ר אוסאמה סעדי
מה זה קנס? יש קנס על הנוטריון שלא שילם?
יונית רוזנפלד
קנס ריבית 10%.
היו"ר אוסאמה סעדי
ריבית פיגורים.
יונית רוזנפלד
זה מה שקבוע בחוק. בפועל אנחנו גובים בשנה 90% מהאגרות השנתיות בשנה בראשונה, עוד 5% בשנה השנייה, כך שנותרים כ-5% חייבים.

יש היום 6,784 נוטריונים פעילים. בפועל יש 5% משנת 2021 שעוד בתהליכי גבייה, שצריך לגבות, אבל עדיין גם עבור ה-5% האלה אנחנו רוצים, דבר ראשון, שהנושא של החריגים ייגבה על ידי המרכז לגביית קנסות, זה מתועד בספרים, אנחנו מבוקרים על ידי מבקר המדינה. ודבר שני, הנושא של מה שציינת, המסמך הנוטריוני, התוקף המשפטי שלו, ולא היינו רוצים שנוטריונים ימשיכו ויוציאו אישורים כשהם בפועל לא פעילים.
היו"ר אוסאמה סעדי
נגיד שיש נוטריון שלא משלם כבר שנתיים אגרה, והוא ממשיך לאמת חתימות, ואפילו ייפוי-כוח נוטריוני בלתי חוזר לעסקת מקרקעין. מה התוקף? הוא נחשב עדיין נוטריון או בגלל שהוא לא שילם את האגרה - - -
יונית רוזנפלד
אחרי שנה ושלושה חודשים הוא הופך להיות לא פעיל. משמע, מורידים אותו מפנקס הנוטריונים. הפנקס מפורסם באתר המחלקה לרישום נוטריונים, ואז אי-אפשר לפנות אליו. אנחנו יכולים לדעת על זה רק בדיעבד. כל הנושא של הדין המשמעתי, ניתן להפעיל אותו בדיעבד בשלוש דרכים: האחת, באמצעות ביקורת שאנחנו מפעילים, מבקרי נוטריונים שעושים ביקורות גם בשטח, ויכולים להבין אם הוצא מסמך נוטריוני בזמן שהנוטריון היה בסטטוס לא פעיל. השנייה, כאשר מבקשים להוציא אישורי אפוסטיל, ופה הנהלת בתי המשפט בודקת את זה. והשלישית, כאשר הנוטריון לפעמים בעצמו מבקש להוציא אישור אחרי תקופת הזמן, ואז הוא מגלה שהוא לא פעיל והוא מבקש לחדש את הרישיון.
היו"ר אוסאמה סעדי
אצלכם אין מחשוב של הרשימה של הנויטרונים. כמה אמרת שיש? 6,000?
יונית רוזנפלד
6,782.
היו"ר אוסאמה סעדי
אנחנו בודקים את זה בינואר-פברואר. אנחנו רואים מי שילם, מי לא שילם. מי שלא שילם, צריך - - -
יונית רוזנפלד
כפי שציינתי, אחרי שנה ושלושה חודשים אנחנו הופכים את הנוטריון הזה ללא פעיל, אבל אין לנו אמצעי של אכיפה, לצורך העניין של גביית הקנס.
היו"ר אוסאמה סעדי
אכיפה אני מבין, לכן אנחנו כאן. כמה זה האגרה?
יונית רוזנפלד
1,055 שקלים.
היו"ר אוסאמה סעדי
נוטריון שעובד ולא משלם 1,055 שקלים, אני חושב שזה מאוד חמור.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
האם אתם מיידעים אותו אחרי שנה ושלושה חודשים?
יונית רוזנפלד
בהחלט. אנחנו שולחים תזכורות. תזכורות בהפצה רוחבית נשלחות שלוש פעמים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה דינו של נוטריון שנתן אישור ולא שילם?
היו"ר אוסאמה סעדי
כבר שאלתי את השאלה הזאת, אבל בבקשה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני רואה שבכל שנה יש ירידה במספר של אלה שלא שילמו את האגרות. לפי הטבלה שמצורפת פה, יש רק 55 נוטריונים שלא שילמו ב-2016.
היו"ר אוסאמה סעדי
הם אמרו 5% מתוך 6,000.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה אומר שרובם כן משלמים. איך אתם יודעים על כאלה שלא שילמו אבל הם גם לא עבדו? אדוני היושב-ראש ודאי יודע שעורך דין שרוצה עכשיו לצאת לשנת שבתון, או שלא רוצה לפעול, יש לו תהליך מסודר בחוק. הוא מודיע שבין כך לכך הוא לא עובד, זה לא קיים אצל נוטריונים. נוטריון שלא רוצה לשלם, הוא גם לא עובד, אנחנו מכריחים אותו היום לשלם אגרה – תיכף נגיע לגובה שלה – היא בין האגרות הגבוהות שיש, ואני גם לא יודע מה מצדיק אגרה כזאת גבוהה.

בזמנו היו כך וכך פקידים על 1,000 נוטריונים. היום כשאנחנו מדברים על 6,800, כפול 1,000 שקל, זה הרבה הרבה יותר מהעלות של החזקת המשרד לטיפול באגרה.

אנחנו יודעים שאגרה צריכה להיות שוות ערך להוצאות שיש מסביב לדבר הזה. כך אנחנו בודקים אגרות.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
מחיר זה בדיוק, אבל אגרה צריכה להיות עם זיקה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
צריך להיות איזה בסיס.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
זה לא צריך להיות בדיוק אותו דבר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא בדיוק, אבל זה נותן את הבסיס. כמה עובדים היום עובדים ביחידה הזאת?
יונית רוזנפלד
במחלקה לרישום נוטריונים עובדים ארבעה עובדים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ארבעה עובדים מול 6,000 כפול 1,000.
היו"ר אוסאמה סעדי
6 מיליון.
יונית רוזנפלד
יש מפקחים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה הרבה יותר מהפרופורציה בין העלות המינהלית המשרדית לבין התשלום.
יונית רוזנפלד
אנחנו מפעילים תוכניות ביקורת, מפעילים חמישה מבקרים בשנה שעושים ביקורות, סדר גודל של 1,000 ביקורות אצל הנוטריונים השונים ברחבי הארץ, על פי דרישת החוק.
היו"ר אוסאמה סעדי
אני מבין את השאלה שלך, ואני גם מזדהה עם רוב הדברים שאמרת, אבל עכשיו אנחנו לא דנים בתקנות של הנוטריונים עצמם, אנחנו דנים במי שלא משלם וממשיך אולי לעבוד או לא לעבוד, והוא לא משלם את האגרה. אמרתי על עורך דין, אם אתה לא משלם את הרישיון, אין לך רישיון עורך דין, אתה לא יכול להופיע. נוטריון - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
הוא גם לא יכול לחתום.
היו"ר אוסאמה סעדי
אחרי שנה ושלושה חודשים.
יונית רוזנפלד
הוא הופך להיות לא פעיל. אחרי חמש שנים הרישיון פוקע.
היו"ר אוסאמה סעדי
הרישיון לא פוקע. אמרו פה ש-5% שלא משלמים את האגרות, ואז אין דרך לגבות את זה. הם רוצים להסמיך את המרכז לגביית קנסות לגבות את זה. זה מביך שצריך להגיע למצב שצריך לפתוח תיק במרכז לגביית קנסות נגד אותו נוטריון שלא משלם את האגרה, אבל אין מה לעשות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הוא לא עבד בזה.
היו"ר אוסאמה סעדי
לכן אני אומר: קודם כול, אחרי שנה ושלושה חודשים הוא כבר לא פעיל. זאת אומרת, אין מצב שהוא לא עובד ומכריחים אותו לשלם אגרה, כי אחרי שנה ושלושה חודשים הוא כבר לא פעיל, אז הוא לא יכול לעבוד.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הוא גם לא חייב אגרה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
הוא גם לא חייב באגרה?
יונית רוזנפלד
כדי לבטל את הרישיון, על פי החוק, סעיף 43 לחוק קובע שנדרש לבטל את הרישיון באופן יזום כדי להפסיק לעבוד. הסטטוס המשפטי שלו משתנה אחרי שנה ושלושה חודשים, ככל שלא שולמה האגרה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
החוב פה הוא רק על שנה אחת.
יונית רוזנפלד
אנחנו לא יכולים לדעת אם הוא ממשיך ומוציא אישורים נוטריונים, שזה מסמך משפטי חזק, עם כל המשמעויות שלו, בתקופה לאחר שהוא הפך להיות לא פעיל, אלא כפי שהסברתי, בשלוש דרכים שונות: אם נשלחה אליו ביקורת, אם הוא הופך לא פעיל גם לא נשלחת אליו ביקורת, או הופנתה אלינו תלונה בנושא שלו או שהוא פנה אלינו ביוזמתו.
היו"ר אוסאמה סעדי
האם הוא יכול באופן יזום לפנות ולהגיד "אני מפסיק"?
יונית רוזנפלד
בטח.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ואז מה קורה? מבטלים לו?
יונית רוזנפלד
מבטלים לו את הרישיון.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
מבטלים לו את הרישיון, אבל אין הקפאה.
היו"ר אוסאמה סעדי
מה זה הקפאה? אין מצב כזה. או שאתה פעיל או שמבטלים לך.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתה עכשיו לא צריך לשלם אגרה, אתה מקפיא.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אתה יכול להקפיא. יש עד חמש שנים לדעתי הקפאה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתה יכול אחרי זה להחזיר.
היו"ר אוסאמה סעדי
יש בנוטריונים מצב של הקפאה שמישהו מודיע שהוא מקפיא לכמה שנים כי הוא לא פועל והוא לא רוצה לשלם אגרה?
יונית רוזנפלד
לא.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
יכולה להיות לך סיטואציה, האחת, שבן אדם נהיה נוטריון, ואז אחרי שנה עשה רילוקיישן. אישתו מצאה עבודה בהייטק בארצות-הברית, הוא לא בארץ - - -
יונית רוזנפלד
אם הוא חדל להיות אזרח ישראלי, אז גם הרישיון שלו - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
הוא לא חדל להיות אזרח. אני לא מדבר על חדל להיות אזרח. הוא נסע עם אישתו לרילוקיישן לארבע שנים. הוא שכח לבטל או לא שכח לבטל, הוא יצבור ארבע שנים של אגרת נוטריונים, למרות שהוא לא עבד יום אחד כנוטריון, ושנה ושלושה חודשים עד שהוא נהיה לא פעיל, ואז עוד ארבע שנים - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
למה אתה אומר ארבע שנים? לפי מה שהבנו - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
שנה ושלושה חודשים פלוס ארבע שנים. הראשון הוא לחמש שנים.
יונית רוזנפלד
שנה ושלושה חודשים במסגרת החמש שנים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
גם היושב-ראש הבין שאחרי שנה ושלושה חודשים, אם הוא לא משלם פעם אחת - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
הוא מוגדר כלא פעיל.
יונית רוזנפלד
נכון. בכל שלב הוא יכול לשלם.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
הוא גם חייב. ואם הוא ירצה לחדש - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם הוא לא חידש?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אם הוא ירצה לחדש, הוא יצטרך לשלם את כל ההיסטוריה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הוא יצטרך לעבור את הרישיון.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא. אחרי חמש שנים הוא יצטרך עוד פעם.
יונית רוזנפלד
רק אחרי חמש שנים הוא צריך להגיש בקשה חדשה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
קודם כול, הבעיה היא שגם בן אדם שהוא לא פעיל מכל מיני סיבות, החובות נצברים ואין לו מנגנון. אנחנו לא נותנים לו אפשרות של הקפאה כמו שיש לעורך דין. אנחנו צוברים פה, ולכן מאוד יכול להיות שההצטברות פה של החובות - - -
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
האם אחרי שנה ושלושה חודשים, כשהוא מוגדר כלא פעיל, ממשיך להיצבר החוב?
יונית רוזנפלד
תרשו לי ברשותכם לבדוק את זה ולחזור אליכם.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
אם הוא מוגדר כלא פעיל, יכול להיות שהם גם - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אם הוא החזיר את הרישיון והודיע על ביטול. אם הוא רוצה להקפיא לשלוש שנים או לארבע שנים, להבנתי אין את האופציה הזאת.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
אין אופציה להקפיא.
היו"ר אוסאמה סעדי
אין אופציה להקפיא, רק אחרי חמש שנים מבטלים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם אנחנו לא יודעים, אז הוא ממשיך. אם אנחנו יודעים, הוא כבר לא פעיל. כך הבנתי.
יונית רוזנפלד
לגבי הקפאה, אני אבדוק.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם אנחנו יודעים על ידי ביקורת או על ידי פיקוח – לא משנה איך אנחנו יודעים - - -
יונית רוזנפלד
אם זה הגיע לידיעת המחלקה - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
החוב נשאר עד היום שאנחנו יודעים, והוא יכול לחדש מתי שהוא רוצה.
היו"ר אוסאמה סעדי
יש כאן בעיה יותר חמורה, שבתקופה הזאת יש את כל הריבית פיגורים, שזה 5% ועוד כמה - - -
יונית רוזנפלד
10%, 50% - - -
היו"ר אוסאמה סעדי
ה-1,000 שקלים זה יכול להגיע לאלפי שקלים, והוא לא יודע.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה הופך ל-2,000 שקל. מספטמבר של אותה שנה שהוא לא שילם זה הופך ל-2,000 שקל.
יונית רוזנפלד
יש כפל קנס אחרי שנה. המרכז לגביית קנסות הוא כלי לאתר את אותם חייבים, להמציא מסמכים, להוציא התראות. לנו אין את הסמכות לעשות את זה על אותם 5%.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
יש לכם סמכות להגיש תביעה אזרחית. יש לכם שני כלים - - -
יונית רוזנפלד
יש לנו את הדין משמעתי והוא רק בדיעבד.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
יש לכם דין משמעתי.
יונית רוזנפלד
שהוא בדיעבד, הוא לא מניעתי.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
גם מרכז לגביית קנסות הוא רק בדיעבד. רק אחרי שבן אדם לא שילם - - -
יונית רוזנפלד
כשאני מדברת בדיעבד זה רק אם הוגשה לנו תלונה או גילינו דרך - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
זה בידיים שלכם. אתם יכולים לבוא ולהגיד: יש לנו כך וכך בעלי חובות, אנחנו ניזום נגדם הליך על זה שהם לא שילמו. זה לא עבירת משמעת לא לשלם את האגרות שלך, להתחמק מהחובות שלך? אני יודע שאצל עורך דין צ'ק שחוזר זה עבירת משמעת, אז להתחמק מחוב למדינה, זה לא עבירת משמעת?
היו"ר אוסאמה סעדי
עורך דין שלא משלם את האגרה, מה יעשו לו? כלום?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
א', לדעתי אפשר להוציא עליו הוצאה לפועל. הלשכה יכולה לעשות עליו הוצאה לפעול.
היו"ר אוסאמה סעדי
מה זה הוצאה לפועל? צריך קודם כול תביעה - -
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
צריך להגיש תביעה אזרחית.
היו"ר אוסאמה סעדי
- - זה לא סכום קצוב.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
יש אפשרות של הקפאה, אבל עצם העובדה שפותחים עליך תיק של רשות האכיפה והגבייה, אצל עורך דין לפחות זו עבירה אתית. עורך דין שפתחו עליו הוצאה לפועל, מגישים עליו תלונה לאתיקה על עצם העניין הזה. עורך דין שצ'ק שלו חוזר זו עבירה אתית בכללים של האתיקה של עורכי דין. יש לכם את הכלי של האתיקה היזום, אתם יכולים ליזום תלונה. אתם לא צריכים לקבל תלונה, אתם יכולים ליזום הליך משמעתי נגד נוטריון. אתם יכולים לבטל לו את הרישיון או להקפיא לו את הרישיון או לעשות דברים אחרים. אתם נוקטים בכלי של רשות האכיפה והגבייה שהוא לא הכלי היחיד שלכם. ושוב, הסנקציה המרכזית, הייתי מצפה שתבטלו לאדם את הרישיון ושלא תתנו לו לצבור עוד ועוד חובות.
יונית רוזנפלד
כפי שאמרתי בתחילת הדברים, אין לנו אפשרות להפעיל סנקציה. האפשרות שיש לנו בחוק היא להכפיל את הקנס.
היו"ר אוסאמה סעדי
חבר הכנסת רוטמן ומקלב, אני העליתי חלק מהסוגיות האלה, גם היועץ המשפטי, ואני חושב שאולי יש כאן מקום לתקן את חוק הנוטריונים עצמו, גם מבחינת האגרה, שאני מסכים שהיא גבוהה, וגם מבחינת חלק מהדברים: הקפאה, דברים כאלה, אבל זה לא עולה כאן. פה זה אותם 5%. בינתיים החובות האלה רשומים עליהם, אבל יכול להיות שאם הם יפנו אליהם, יש מי שיגיד: שמע, לא עבדתי.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
וזה לא יעזור לו.
היו"ר אוסאמה סעדי
בכל זאת זה חוב שרשום עליו.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
הכלל הוא שכאשר אתה נותן לרשות ללכת למסלול קל, היא לא הולכת למסלול היותר מורכב. זה הכלל. אתה תיתן להם ללכת לאכיפה והגבייה, הם לעולם לא יתקנו את החוק.
היו"ר אוסאמה סעדי
אם הוא יגיד שהוא לא עבד, יבוא לרשות האכיפה והגבייה, הוא יגיד: אני מבקש לבטל לי - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אין דבר כזה. שיקול הדעת של הרשם - - -
היו"ר אוסאמה סעדי
ריבית פיגורים – מבטלים?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
השאלה אם הוא יוכל.
היו"ר אוסאמה סעדי
מרכז הקנסות.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא. הכפל קנס שהם מטילים לא רשם האכיפה והגבייה יוכל לבטל. בשנייה שהם יגישו חוב של 2,000 במקום 1,000 שקל, זה יהיה הקרן, רשם האכיפה והגבייה לא יוכל לשנות. היום, כאשר הוא בא אליהם ואומר: חבר'ה, אני רוצה לעשות ניקוי שולחן, אני לא יודע אם יש להם סמכות להפחית או אין להם סמכות, יכול להיות שצריך לתקן את החוק שתהיה להם סמכות. בשנייה שתעביר את זה לרשות האכיפה והגבייה, נגמר האירוע. הם לא יפעילו שיקול דעת, הם לא יגידו: עד פה עבדת, לא עבדת, יצאת מהארץ, לא היית תושב, כן היית תושב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
נשמע מהם מה המדיניות. מה שהם מפנים לרשות הגבייה, זה כבר משהו אחר, כן סמכות, לא סמכות. מה המדיניות שלהם? האם נוטריון שאחרי שנה בא ואומר: אני לא רוצה עכשיו להפסיק, אבל אני גם לא מפסיק את החברות שלי, מכיוון שאני רוצה בעוד חמש שנים. מהתקופה של אותה שנה עד החמש שנים יגבו ממני על כל שנה עוד 2,000 שקל?
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
היא אמרה שהיא צריכה לבדוק את זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
היא אמרה שלא ברור בכלל. מה קורה כשהם יודעים שהוא לא פעיל? היא אמרה שהם מפסיקים, ועכשיו היא אומרת שהיא לא בטוחה אם מפסיקים את התהליכים או לא. יש כאן אנשים שחייבים כסף בזמן שהם לא היו נוטריונים.
היו"ר אוסאמה סעדי
הבנתי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם אדם הקפיא את הרישיון לעורך דין, ממילא הוא גם לא נוטריון. אם הוא מוכיח את זה - - -
היו"ר אוסאמה סעדי
בנוטריונים אין את המושג "הקפאה". אין. חבר הכנסת מקלב, אתה מבין שיש פה כבר הצעת חוק שיכולה לעבור. אתה תעשה את זה ואנחנו נצטרף. תעשה תיקונים בחוק הנוטריונים, גם מבחינת הקפאה, גם מבחינת האגרה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הגשנו הצעת חוק באגרות.
היו"ר אוסאמה סעדי
לא אגרות. אני מדבר גם על הקפאה, גם על הדברים האלה בנוטריונים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
עכשיו יש הצעת חוק אחרת. בהזדמנות זו מה שיותר חשוב, יש בנוטריונים כלל שנוטריון לא יכול לקחת פחות ממחיר מינימום.
היו"ר אוסאמה סעדי
יש תעריף.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש תעריף שהוא לא יכול לקבל פחות ממנו. 1,000 שקל לחתימה או 200 שקל לחתימה, בא הנוטריון ואומר: אני מוכן ב-100 שקלים. יש עליו איסור. זה לא מתאים ל-2022.
היו"ר אוסאמה סעדי
אני יודע שרק אימות זה 180 שקל.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם זה יותר? זה תעריפים.
היו"ר אוסאמה סעדי
הבעיה ביותר, לא בפחות. הבעיה לא במחיר המינימום, אלא הבעיה לפעמים בתרגום על כל מילה, על כל שורה ועל כל דף. זאת הבעיה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
החוק אומר שלא יהיה מקסימום, אבל על מינימום החוק לא מדבר.
יונית רוזנפלד
קודם כול, אני אציין שאני חדשה בתפקיד, אז המצב מורכב, כי הרפרנט של הלשכה המשפטית במילואים. התבקשתי ובדקתי מולו.
היו"ר אוסאמה סעדי
בהצלחה.
יונית רוזנפלד
תודה רבה. הוא אומר שייתכן שיש נוהל שמתייחס לנושא של הקפאה, והא יעדכן את הייעוץ המשפטי לגבי זה בהמשך.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
בהמשך מתי? אנחנו בדיון פה.
יונית רוזנפלד
הוא במילואים.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
מבחינת הקפאה?
יונית רוזנפלד
שאלתי לגבי הקפאה.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
מה שחבר הכנסת שאל. אחרי שנה ושלושה חודשים, כשהוא הופך להיות לא פעיל, האם מבחינתכם החוב ממשיך להצטבר לו?
יונית רוזנפלד
למיטב הבנתי כן.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אנחנו עושים פה עוול אמיתי, כי הבן אדם לא רוצה להפסיק בכלל את החברות שלו.
יונית רוזנפלד
כפי שאמרתי, עכשיו מבדיקה שעשיתי, יש אפשרות להקפאה ככל הנראה.
היו"ר אוסאמה סעדי
השאלה אם הוא מקפיא ואז מקפיאים את האגרות?
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא יודעים. הנוהל הזה לא מפורסם. צריך לפרסם את זה קודם כול, הנוטריונים צריכים לדעת. אתה שם לב, אדוני היושב-ראש, שב-2020 יש 10%. אם מ-6,000 נוטריונים יש 625 זה יותר מ-5%.
היו"ר אוסאמה סעדי
10% זה 600.
אורי מקלב (יהדות התורה)
נכון, ויש כאן 625.
היו"ר אוסאמה סעדי
היא אמרה שזה ב-5%.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כתוב כאן ב-2020 שיש 625 תיקים בסך הכול. זה אומר שזה יותר מ-10% שלא שילמו. ב-2019 אנחנו רואים 327. אני מניח שאם נשארו 6,000 זה 5%.
יונית רוזנפלד
5% בשנה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ב-2020 זה כבר 10%, למעלה מ-10%.
יונית רוזנפלד
בדרך כלל בשנה הראשונה הגבייה היא ב-90%, ואז 10% חייבים, בשנה השנייה זה כבר יורד ל-5%. כך גם ביררתי עם מנהלת המחלקה שסיימה בשבוע שעבר את תפקידה. והחוב נצבר, כמו שאמרתי. הוא ממשיך להצטבר. כדי להקפיא, צריך להגיש בקשה לביטול.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם אדוני רוצה שישנו את זה, צריך חקיקה בשביל זה? צריך נוהל. אתה עושה עכשיו עוול לאנשים, מעביר אותם לרשות הגבייה, שזה הליך יותר טוב, יותר עדין, אבל ייקחו מאנשים 10,000 שקל בגלל ש- - - את האפשרות להקפיא, ובגלל שהוא לא היה פעיל.

ברכבים, כשהיו עכשיו טסטים, גילינו שרצו לעשות גבייה, וגילינו שהרכב לא קיים ולא היה צריך לשלם אגרת רכב, בגלל שהמוסכניק אמר: תזרוק את זה פה. הוא לא נסע ברכב, הוא לא היה צריך לעשות טסט, אז הבנו שצריך מי שיוכיח שהרכב לא נסע. שאלנו אותם רק שאלה הכי פשוטה, באיזה שנים הרכבים? התברר שאלה רכבים ישנים. רוב החוב, הגבייה הגדולה שרצו זה על רכבים שלא נמצאים על הכביש, שלא היו חייבים בטסט. ידענו לעשות סדר ונתנו להם שנתיים לשלם. אני חושב שהיה צריך לעשות כאן פעולה, לתת לאנשים לשלם את זה ולא בריבית הגבוהה ולא בכפל תשלום. אנשים צריכים לשלם עכשיו 10,000 שקל כשהם לא היו פעילים?
יונית רוזנפלד
אני רק אחזור ואציין שהמעמד של הנוטריון והמסמך הנוטריוני הוא על פי חוק. סעיף 19 קובע את כוחו של המסמך הנוטריוני, ואנחנו לא רוצים שאי-תשלום אגרה יעמיד בספק ובסימן שאלה את המסמך.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הוא היה חולה.
יונית רוזנפלד
חולה שנה וחצי?
היו"ר אוסאמה סעדי
לכן אני תוהה, בגלל שנוטריון זה משהו מכובד, ויש לו השלכות, מאמת מסמכים ועסקאות מקרקעין, איך זה 625? זה בערך 10%.
יונית רוזנפלד
זה בחמש שנים 625.
היו"ר אוסאמה סעדי
אני מדבר על שנת 2020 – 625.
יונית רוזנפלד
הנתונים שהוצאתי אתמול, משנת 2020 חייבים 244.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
זה לא מה ששלחתם.
יונית רוזנפלד
אני הוצאתי נתונים מעודכנים.
היו"ר אוסאמה סעדי
מה ששלחתם לנו, ב-2020 – 625, שזה 10%.
יונית רוזנפלד
אני אומרת שוב, הנתונים המעודכנים מצביעים על 5% בסופו של יום בשנה השנייה, אחרי שנה ושלושה חודשים שנשארים חייבים, שזה סדר גודל של 300 בשנה.
היו"ר אוסאמה סעדי
אני מבקש שתבדקו את הדברים האלה גם מבחינת ההקפאה. אם באמת יש נוהל של הקפאה, האם הוא מפורסם בקרב הנוטריונים, והאם מי שמקפיא מפסיקים לחייב אותו באגרות. ודבר שני, אם אנחנו מעבירים את החובות האלה למרכז לגביית קנסות, האם הנוטריונים האלה, נגיד מי שהיה בהקפאה או מי שלא היה פעיל, ורואים למשל שהוא לא עשה שום דבר ושכח לעשות הקפאה, האם אנחנו עכשיו מעבירים למרכז לגביית קנסות עם כל הריבית פיגורים ועם כפל הקנס, ואז אין אפשרות מבחינת גביית הקנסות להפחית. הרי אנחנו מדברים על נוטריונים, על עורכי דין. האם אפשר לבוא ולעשות הסדר, מבצע על החובות הישנים האלה? אני מסכים שבסופו של דבר אנחנו צריכים להעביר את זה למרכז לגביית קנסות כי אין דרך אכיפה אחרת, אבל הואיל והמדינה עד עכשיו, מ-2016, חמש שנים, שש שנים, לא גבתה את החובות האלה, לא צריך להעמיס. הרי נוטריונים בסופו של דבר הם גם אזרחים, ואני מניח שחלקם מהוותיקים והמבוגרים, ואולי הפסיקו לפעול.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה קורה כשנוטריון חולה, לא עלינו?
היו"ר אוסאמה סעדי
אנחנו נבקש את כל הנתונים האלה.
יונית רוזנפלד
אנחנו רק מבקשים - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
תעשי לו עכשיו הוצאה לפועל של 10,000 שקל?
יונית רוזנפלד
הוא יכול להגיש בקשה לביטול רישיון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הוא לא הגיש.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אם הוא יגיש, אתם תמחקו לו?
יונית רוזנפלד
אם הוא יגיש בקשה, הוא לא יחויב באגרה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
השאלה אם תמחקו לו רטרואקטיבית? אתם לא תמחקו לו רטרואקטיבית.
יונית רוזנפלד
מיום שהוא יפסיק להיות פעיל, שיגיש בקשה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הוא הצהיר שהוא לא היה פעיל חמש שנים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
עזבי, בן אדם חטף התקף לב ונכנס לאמנזיה, לא יודע כלום, אף אחד במשפחה שלו לא יודע שהוא הוציא בכלל רישיון נוטריון. אם הוא יבוא היום אליכם, תגידו לו: הצטברו חובות. אין יותר מדי סנקציות, כי אין לכם מה לעשות עם זה, אבל לא קרה שום אסון, הוא גם לא עבד יום אחד בתור נוטריון. הוא יוכיח לכם, יביא לכם תצהיר שהוא לא החתים שום תצהיר נוטריוני, או שתבטלו את האגרות, או שתשאירו אותו בחוב ונגמר הסיפור. בשנייה שתוציאו את זה לאכיפה והגבייה, נגמר האירוע, הוא לא יוכל לשחרר את זה. השאלה היא האם יש לכם נוהל במקרה כזה לבוא ולהגיד: אנחנו מבטלים רטרואקטיבית כמו שהיה פעם על חברות? חברות שלא שילמו אגרות – תגישו דוחות אפס, רטרואקטיבית, שאתם לא הייתם פעילים עשר שנים, ונבטל לכם, גם אם לא את הקרן עצמה, נבטל לכם את הריביות, את ההצמדות, את הכפל. אם יש לכם מנגנון כזה, אפשר לדבר. אם אין לכם מנגנון כזה, אני חושב שאנחנו עושים פה משהו לא טוב.
היו"ר אוסאמה סעדי
תבדקו את זה.
יונית רוזנפלד
נבדוק את זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה יכול להיות מאוד דרקוני לאנשים שלא עסקו בזה.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
אני מנסה להציע אולי צד אחר להסתכל על זה. השאלה אם דווקא האכיפה ברשות האכיפה והגבייה לא תמנע מצבים כאלה? נניח שבן אדם אחרי שנה ושלושה חודשים לא משלם, הוא הופך להיות לא פעיל, זה עובר למרכז לגביית קנסות, השאלה אם זה לא ימנע מצב שהבן אדם יגיע לחמש שנים שהוא לא שילם כי המרכז לגביית קנסות כבר אחרי חודש-חודשיים מתחיל לשלוח לו הודעות. אני לא מדבר על חובות עבר.
אושרת דיין אליהו
זה לא מונע לפנות למרכז ולהגיד שהוא לא פעל, ואנחנו יכולים להעביר את הפנייה שלו אליהם.
היו"ר אוסאמה סעדי
אז אין לכם סמכות.
אושרת דיין אליהו
אנחנו נעדרים סמכות בכל הנוגע למהות - - -
מרב זוהרי
יודגש שאם המשרד מחליט לבטל, גם כשזה במשרד לגביית קנסות, המסמך - - -
אושרת דיין אליהו
התיק נסגר.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
השאלה הייתה האם יש להם סמכות - - -
היו"ר אוסאמה סעדי
לכן אני אומר שאנחנו רוצים לבדוק - - -
מרב זוהרי
עצם ההעברה למרכז לא שוללת את הסמכות שלהם לבטל, אבל אם זה עובר למרכז - - -
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
השאלה, האם יש להם, למשרד, סמכות לבטל?
היו"ר אוסאמה סעדי
אלעזר, בגלל זה אמרתי עקרונית, ואני מניח גם חבר הכנסת אורי מקלב, שחובות כאלה צריך בסוף שמישהו יגבה אותם, וזה ימנע את ההצטברות של החובות לגבי שנים קדימה. מאחר שאנחנו עכשיו רוצים לגבות חובות של שנים שעברו, אנחנו רוצים לראות שלא נעביר הכול עכשיו למרכז, ואז המרכז יתחיל לאכוף, לפתוח תיקים, לעקל, ואז אנשים יגידו: מה פתאום, הייתי חולה, לא עבדתי, לא פעלתי, ואז אנחנו יודעים איך זה, ישר יתחילו לעקל. אנחנו רוצים לבנות מנגנון לגבי החובות הישנים האלה, לגבי העתיד, אני חושב שבהחלט צריך להעביר את זה למנגנון לא של גבייה פרטית, אלא במרכז לגביית קנסות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני חושב שנוטריון שלא נתן שום אישור בתקופה הזאת מסיבות רפואיות או מסיבות מעין אלה, צריך לאפשר לו - - -
היו"ר אוסאמה סעדי
צריך לגבש משהו לגבי החובות הישנים האלה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
עשינו את זה ברכבים.
היו"ר אוסאמה סעדי
אני יודע.
יונית רוזנפלד
לגבי חובות ישנים. לגבי צופה פני עתיד - - -
היו"ר אוסאמה סעדי
לגבי העתיד אנחנו מעבירים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
צופה פני עתיד זה משהו אחר. לגבי החובות הישנים, אנחנו יכולים לעשות עוול גדול מאוד לאנשים. באותה הזדמנות שגם ייתנו את העמדה שלהם לגבי תעריף המינימום. אצל עורכי דין הורידו את תעריף המינימום. אין היום תעריף מינימום בעריכת דין. כאן עדיין יש תעריף מינימום. תתאימו את עצמכם ל-2022.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
יש תעריף מינימום מומלץ בתחומי משפט שונים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כאן זה מחייב.
יונית רוזנפלד
תקנות שכר נוטריון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה העמדה שלכם? תבדקו גם את זה.
היו"ר אוסאמה סעדי
אם זה 180 שקלים, אני לא רוצה להתחיל לעשות שוק בנוטריונים ובאימות נוטריון. אם זה 180 שקל, שזה המינימום, אני לא רוצה שיתחילו לעשות אישור נוטריון ב-50 שקלים וב-70 שקלים. היום, אם אתה רוצה לעשות אישור נוטריוני, זה 180 שקלים או 200 שקלים פלוס מע"מ. אתה מאמת עסקה - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתה צודק, אבל בתרגום מסמך.
היו"ר אוסאמה סעדי
בתרגום אין תעריף, לא מקסימלי ולא מינימלי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש תעריף מינימום. יש תעריף על כל מילה.
היו"ר אוסאמה סעדי
לא. בתרגומים אין.
אורי מקלב (יהדות התורה)
בתרגום כל מילה יש.
היו"ר אוסאמה סעדי
אבל אין תעריף מינימלי.
יונית רוזנפלד
הנוטריון לא חייב לתרגם, אפשר לשלוח את זה - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
הנוטריון צריך לאמת מסמך מול מסמך, זה כמו תרגום. יש מינימום?
יונית רוזנפלד
יש תעריף לפי מספר מילים.
יונית רוזנפלד
100 מילים, 200 מילים, 300 מילים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
על כל מילה - - -
יונית רוזנפלד
על כל מילה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה יכול להגיע לסכומים גדולים מאוד.
יונית רוזנפלד
זה יכול. אבל זה אישור תרגום, זה לא התרגום עצמו.
היו"ר אוסאמה סעדי
אנחנו רואים איזה תרגום יש.




הצעת צו המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (תחילת החוק לגבי אגרות ותשלום חובה
שמטילה רשות התעופה האזרחית), התשפ"ב–2022
היו"ר אוסאמה סעדי
רשות התעופה האזרחית, בבקשה.
אושרת דיין אליהו
אני אציין שמדובר בצו דומה לצו הקודם. צו שמבקש את אישור ועדת החוקה לפני ששר המשפטים יחתום. מדובר בחוב של אגרה לפי תקנות הטיס וגם תשלום כמשמעותו בתקנות - - -
היו"ר אוסאמה סעדי
על מה האגרות?
יבינה זכאי בראונר
אני אסביר. קודם כול, שלום לחברי הוועדה, אני עורכת דין במחלקה המשפטית של רשות התעופה האזרחית. אני אגיד מילה על הרשות. אנחנו יחידת סמך שכפופה לשר התחבורה. בגדול, הרגולטור הכללי של ענף התעופה במדינת ישראל, כולל הכול: טייסים, מטוסים, מכוני בדק, יצרנים. אגרות מכוח חוק הטיס, התשע"א–2011 הוא החוק המסמיך שמעגן את הסמכויות של רת"א ועובדיה, ויש תקנות מכוחו, שנקראות "תקנות הטיס (אגרות רישום, רישוי ותיעוד), שעברו ב-2009.

בגדול, הרשות הזאת, תקציבה השנתי הוא בערך 60 מיליון בשנה, מחצית הסכום מגיע מאגף תקציבים באוצר ומחצית זה אגרות שאנחנו גובים מהתעשייה.

נעשתה עבודה, ואני כמובן לא אכנס - - -
היו"ר אוסאמה סעדי
אגרות על מה?
יבינה זכאי בראונר
נעשתה עבודה מאוד גדולה ב-2009, כשכתבו את תקנות האגרות, וניסו להבחין בין שירות התעופה כשירות לאומי, כשמשלם המיסים מממן מחצית מתקציב רת"א, כי יש פה איזה חשיבות, הרי הרבה מאוד אנשים משתמשים בתעופה במעבר ממקום למקום, לבין פרויקטים שמאוד הגיוני היה בעיני המחוקק דאז להטיל אותם על התעשייה, זאת אומרת, התעשייה מבקשת שירות, היא שתשלם את האגרה. למשל חברת אל על מבקשת תעודת כושר טיסה, זה מקביל לטסט של האוטו שלכם, תעודת כושר טיסה מדי שנה לכל מטוס שלה, ב-40 המטוסים בצי אל על, היא תשלם אגרה מאוד נכבדת עבור מפקח רת"א שמגיע, בודק את כלי הטיס ונותן תעודת כושר טיסה, כנ"ל טייס שמבקש רישיון אישי, כנ"ל התעשייה האווירית הגדולה והתעשיות הביטחוניות שמבקשות אישורים שונים – לא ניכנס לניואנסים כי זה באמת מורכב – על פי דיני הטיס: אישור יצרן, אישור תעודת סוג, תעודת סוג תוספת. יש הרבה מאוד סוגים.

איפה הבעיה שלנו? ולכן גם אנחנו כאן. בגדול, מדובר בענף התעופה, לשמחתי ענף מאוד "נורמטיבי", נקרא לזה. אנשים וגורמים שמשלמים בזמן - - -
היו"ר אוסאמה סעדי
על רכב משלמים אגרה, אז על מטוס לא משלמים אגרה?
יבינה זכאי בראונר
משלמים. במיעוט המקרים, במקרים יחסית שוליים, יש לנו סיטואציות שבהן התעשיות הגדולות: התעשייה האווירית, תעשיות ביטחוניות, יש להן פרויקטים מאוד מורכבים – אני אכניס אתכם טיפה לעולם שלי, ממש על קצה המזלג. למשל כלי טיס מדגם חדש או מדגם מוכר, אבל צריך לבצע עליו התקנות שונות שהופכות, משנות איזון ומשקל בעגה שלנו, צריך בסופו של יום לבצע בו טיסות ניסוי. טייס הניסוי של רת"א, הוא זה שמבצע אותן, ורת"א מנפקת לו בסוף איזה אישור שנקרא "תעודת סוג תוספת".
היו"ר אוסאמה סעדי
והוא לא משלם?
יבינה זכאי בראונר
רגע. התעשיות הגדולות כמעט תמיד משלמות, רק שלפעמים בפרויקטים מאוד מורכבים הן לא רוצות לעסוק בכל הפרוצדורה של ניירת ואגרות, ויש בתווך גורם מתווך, שזה חברות שקמו בשוק בשנים האחרונות, הן לא התעשיות הביטחוניות, הן לא אל על, הן לא התעשייה האווירית הגדולה, הן חברות קטנות שאני לא רוצה לנקוב בשמן מפאת פרטיותן, שמייצרות תיווך בין רת"א, בין הרגולטור, או לפעמים התעשייה האווירית זקוקה לתיווך מול רגולטורים נוספים בממשלה, משרד הביטחון וכו', אל מול התעשייה והפרויקט הספציפי.

אנחנו מדברים על סכומים יחסית לא גדולים, אבל במצטבר זה יכול להגיע למאות אלפי שקלים, שבתקציבה המועט של רת"א זה סכומים כן משמעותיים – אנחנו רשות קטנה עם תקציב קטן – שלא משולמים, ואין לנו כיום שום כלי משפטי, שום דרך לאכוף בסופו של יום את החוב הזה כלפי אותה חברה מתווכת בין התעשיות לבינינו, ולכן ביקשנו את רשות האכיפה והגבייה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני מביא דימוי לרכב פרטי. כשלא משלמים אגרת טסט, המשמעות שנוסעים בלי טסט וזו עבירה. מה קורה בכלי טיס כשלא משלמים? אפילו עשו הכול, את המבחן, עשו את הניסוי, אבל לא שילמו את האגרה? אני מאמין שהניסוי הוא רק אחרי שמשלמים אגרה. קודם כול, שלא יבוצע ניסוי לפני שמשלמים אגרה, אז הייתם מאבטחים את הדברים האלה.

דבר שני, אם לא משלמים אגרה זה תלוי רישיון. אגרה היא תלוי רישיון. זה מטוס שטס ללא רישיון?
יבינה זכאי בראונר
אני אפריד. קודם כול יש באמת - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה שאת אומרת שיש חברות, אנחנו מבינים. היום אפילו עיריות לוקחות חברות שמוציאות עבורן אפילו שימוש חורג לגנים. לעיריית ירושלים יש הרבה שימושים חורגים, היא לקחה חברה שעושה את זה.
היו"ר אוסאמה סעדי
זה נקרא "אאוטסורסינג".
אורי מקלב (יהדות התורה)
קניית שירות מבחוץ.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
מיקור חוץ.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הם לוקחים היום חברות שיבדקו להם את חשבונות החשמל וחשבונות בזק, מה כדאי להם מול חברות הסלולר. פה מדובר על הוצאת רישיון. יש חברות שלוקחות מישהו. פעם קראו לזה מאכער, היום קוראים לזה "מתווך".
היו"ר אוסאמה סעדי
נשמע את התשובה.
יבינה זכאי בראונר
מתווך או קבלן משנה, איך שתרצו לקרוא לזה.

קודם כול, כשמתעמקים בתקנות האגרות שלנו, בגדול יש שני סוגים של אגרות: אגרה שהיא פיקס פרייס, היא אגרה בסכום מסוים קצוב, שניתן בעדה איזה אישור, זה בדרך כלל הרישיונות. אני גם אפריד באגרות בין רישיונות לאישורים. רישיון, או מה שאנחנו קוראים בעגה שלנו "תעודת כושר טיסה למטוס", זה מין תהליך חד-פעמי. הוא אחת לשנה, אבל הוא חד-פעמי במובן הזה שמגיע מפקח רת"א, שאמון על כשירות אווירית של אותו מטוס, בודק, החברה משלמת את האגרה, הוא מעניק את תעודת כושר הטיסה, ובזה מסתיים האירוע. בסיטואציות האלה אין לנו חובות שלא משולמים.
היו"ר אוסאמה סעדי
אין חובות.
יבינה זכאי בראונר
לא קיים. כנ"ל אדם שמבקש רישיון טיס, מגיע לרת"א, על כל מבחן עיוני, מעשי וכדומה, תעודת כושר בריאות, משלם ומקבל את הנייר עצמו – עברת את המבחן, קיבלת תעודה רפואית. אין כמעט חובות לא משולמים של פרטים, של טייסים או מבקשי רישיון עובד טיס. זאת סיטואציה אחת שיש לנו בתקנות האגרות.

הסיטואציה השנייה, והיא יותר מורכבת, ולכן אני מנסה טיפה להכניס אתכם לעולם שלי, זה סיטואציות של רכיב שעתי באגרות, וזה קיים לנו, זה עבר בזמנו ב-2009, אגרות שהן לא שגרתיות האגרות של רת"א, ויש רכיב שעתי של 370 שקלים לשעת עבודה של עובד רת"א בפרויקטים גדולים, שבהם לא ניתן היה לאמוד את גובה האגרה מראש. ומדוע? אני אסביר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תשלום הוא לא לפני. התשלום אחרי.
יבינה זכאי בראונר
לאו דווקא. אני אסביר. יכול להיות פרויקט, למשל ה-G280 שהתעשייה האווירית ייצרה בשעתו, אנחנו נכנסים לקבוצה מאוד מיוחדת בעולם, בסך הכול 12 או 13 מדינות בעולם, שמייצרות כלי טיס. לא רק תעופה יש לנו, אנחנו גם יצרנים. זה דבר מאוד יפה. אותה התעשייה האווירית הגדולה שייצרה את ה-G280, מטוס מנהלים, אני מניחה שכולכם מכירים, עבודה של כמה שנים טובות, פרויקט של שש-שבע שנים, שבסופו רת"א צריכה לנפק בסוף התהליך מה שנקרא "תעודת סוג". תעודת סוג, TC בעולם התעופה, TYPE CERTIFICATE, זה תעודת הלידה של המטוס. כל התקנה נוספת שיבצעו על ה-G280 בעתיד או כל מיני שינויים, שדרוגים, עדכונים למטוס במהלך השנים, וזה קורה תדיר בעולם התעופה – חברת בואינג הגדולה משדרגת את מטוסיה עד ה-787 החדש, חברת איירבוס והתעשייה הקטנה שלנו – כל שדרוג כזה מצריך בדיקה של מפקח כשירות אווירית של רת"א, שהמטוס יכול, אני אגיד בשפת העם, יכול לטוס בבטחה באוויר, שלא שינית איזונים. מספיק שאתה מוציא כיסא מהמטוס, שינית איזון במשקל של המטוס, והוא יכול, לא נעים לומר, להיכנס לאדמה. ולכן כל דבר כזה מצריך אישורים של רת"א, זה לא רישיונות, זה לא תעודות, וזה לא פיקס פרייס. זה שעות עבודה של צוות של מהנדסים.
היו"ר אוסאמה סעדי
והחברות האלה אחרי זה לא משלמות את הסכומים האלה?
יבינה זכאי בראונר
אנחנו מדברים על תעשיות גדולות, שהן כשלעצמן נורמטיביות, אנחנו לא מטילים בהן כאן דופי.
היו"ר אוסאמה סעדי
החברות המתווכות, חברות הביניים.
יבינה זכאי בראונר
יש לנו מקרה אמיתי לגמרי. ושוב, זה נולד בשלוש השנים האחרונות, ולכן הפנייה שלנו לרשות האכיפה היא לפני כשלוש שנים, של חברות תיווך כאלה, שבאות בתווך ואומרות לתעשייה האווירית הגדולה: אל תתעסקי עם הרגולציה, כי זה הרבה מאוד ניירת, זה לא רק לשלם אגרה, והחישוב השעתי של אגרות, של צוותי רת"א שמלווים אותך בפרויקט, אני אקח את זה על עצמי. תשלמי לי משהו יחסית קטן, וכנ"ל מול משרד הביטחון ומול רגולטורים אחרים.
היו"ר אוסאמה סעדי
החברות האלה גם מקבלות תשלום על השירותים שהן מעניקות, וגם לא משלמות מה שמגיע.
יבינה זכאי בראונר
הן מתווכחות מול רת"א, מנהלות דין ודברים, לא תמיד משלמות את מלוא הסכום. היה איזה תהליך שאני באופן אישי השקעתי בו שעות עבודה.
היו"ר אוסאמה סעדי
אם מתווכחים ויש מחלוקות, למה לא תובעים?
יבינה זכאי בראונר
יש אפשרות להגיש תביעה אזרחית. כשאתה יושב בממשלה ב-90% מהמקרים אתה מתגונן, מגישים נגדך תביעות ואתה מתגונן באמצעות הפרקליטות. היכולת להגיש תביעה באופן אקטיבי, כי אנחנו לא גורמים מייצגים במשפט, היא יותר קטנה.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
לא צריך להגיש תביעה אזרחית, אפשר ללכת ישר להוצאה לפועל. זה תביעה על סכום קצוב לדעתי בתנאים שאת מתארת.
יבינה זכאי בראונר
לנו נאמר שבסכום מעל 75,000 שקל יש בעיה. במקרה שלנו זה כבר הגיע ל-400,000-300,000 שקלים. זה דבר ראשון.

דבר שני, צריך להבין שבסוף התהליך מה שמונפק זה אותה תעודת סוג תוספת שדיברתי עליה לתעשייה האווירית הגדולה שמחויבת כלפי גורמים זרים, ולי אין עניין לבצע גרם הפרת חוזה. לכן השוט הזה של לא לתת את האישור, עד שלא תשולם אגרה, רק בסיטואציות המורכבות האלה של הפרויקטים המתמשכים האלה, אני בבעיה. אני לא יכולה באמת לא לתת את האישור.
היו"ר אוסאמה סעדי
כמה חברות כאלה יש?
יבינה זכאי בראונר
לא הרבה, משהו כמו ארבע-חמש, ואנחנו קוראים להם "מפירים סדרתיים".
היו"ר אוסאמה סעדי
וזה החוב של ה-28 מיליון שקל?
יבינה זכאי בראונר
מה פתאום.
היו"ר אוסאמה סעדי
8 מיליון, סליחה.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
8 מיליון זה המכשירים - - -
יבינה זכאי בראונר
יש כמעט חצי מיליון שקלים חובות לא משולמים לרת"א משלוש השנים האחרונות. עוד פעם, אני מגיעה, אדוני, מהחינוך. הייתי הרבה שנים במשרד החינוך, בראייה של החינוך זה פינטס.
אורי מקלב (יהדות התורה)
רציתי להחמיא לך ולהגיד לך שהצלחת בזמן קצר, אדוני היושב-ראש, להעביר לנו את התוכן של הדברים, להכניס אותנו לעולם הזה, שהוא לא העולם שלנו, ולהבין אותו. המילה שעכשיו עלתה לי בראש, שיש לך כושר פדגוגי, זו המילה שעלתה לי בפה. אבל בתוך הדברים גם הבנתי דבר אחד, וזה מה שמדאיג אותי, שהוויכוחים פה הם ויכוחים על גודל התשלום, השירות. איזה מנגנון יש לאותה חברה או לחברה הגדולה להתגונן בפניכם, שאתם חייבתם אותם בעשר שעות? הם אומרים: למה עשר שעות? מה הבדיקה הזאת? שמים לנו כיסא, זה עשר שעות שאתם דורשים באופן דרקוני.
היו"ר אוסאמה סעדי
הם יכולים להתנגד. נגיד שהם הגישו, הם יכולים לטעון נגד.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ישר הם הולכים לרשות הגבייה, אז אין מנגנון.
יבינה זכאי בראונר
אדוני, יש לי תשובה מצוינת. השאלה מצוינת, אבל יש לי גם תשובה מצוינת. אני בעוונותי ליוויתי אחת מחברות התיווך האלה שלא שילמו - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
בעוונותיהם את ליווית.
יבינה זכאי בראונר
מאה אחוז, מקבלת את התיקון. ישבתי לעיין בנוהלי העבודה, ובעניין הזה רת"א, גוף מאוד מסודר, נוהלי עבודה שתואמים גם סטנדרטים בין-לאומיים. אנחנו עובדים על פי הוראות של ארגון תעופה בין-לאומי, אנחנו לא עובדים בחלל ריק. ונוהל עבודה של מחלקת הנדסה ברת"א למשל, בהקשר הזה של פרויקטים מורכבים, שיש בהם רכיב שעתי של אגרות, כשאנחנו מבינים את הרגישות – כי אתה באמת לא יכול כאזרח לבוא ולהתגונן אחר כך ולהגיד: לא, המהנדס שלך עבד חמש שעות ולא עשר שעות – הכול ממוסמך ומתועד בהסכמה. למה אני מתכוונת? כשעיינתי באותו תיק, וכשישבתי מול אותה חברה, שבסיכומו של דבר הבינה שהסכום שאנחנו דורשים הוא סכום נכון. זאת אומרת, בסיכום הוויכוחים הכול היה מוצדק ומוסכם, הכול מתועד, משום שהאנשים שלי יושבים מול האנשים של התעשייה - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה בכל אופן הם טענו?
יבינה זכאי בראונר
טענות שונות ומשונות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
באיזה סכומים מדובר?
יבינה זכאי בראונר
זה לא סכומים גדולים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הרשות מוגבלת בסכומים שהיא יכולה לתבוע דרך הרשות לגביית חובות. אין לנו הגבלה בסכומים?
היו"ר אוסאמה סעדי
במרכז לגביית קנסות אין הגבלה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
באיזה סכום מדובר?
יבינה זכאי בראונר
כרגע מדובר בסך כול החובות הלא משולמים, בקרוב לחצי מיליון שקלים משלוש השנים האחרונות. על זה אנחנו מדברים.
היו"ר אוסאמה סעדי
זה הכול?
יבינה זכאי בראונר
נכון. זה מעט מאוד. אבל שוב, אין לנו את הכלי המשפטי לטפל בדרך יעילה ומהירה, למעט הצו הזה. זה כל העניין.
היו"ר אוסאמה סעדי
הבינונו. תודה רבה לך.




הצעת צו המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (תחילת החוק לגבי אגרה המוטלת מכוח
חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, התשי"ח-1957), התשפ"ב–2021
היו"ר אוסאמה סעדי
משרד הבריאות – יש לכם הצעה לגבי האגרה המוטלת מכוח חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים. תסבירו לנו מה זה.
אור אלדר
אני מהלשכה המשפטית במשרד הבריאות. אנחנו מדברים היום על רישיונות למכשירים רפואיים שפולטים קרינה.
היו"ר אוסאמה סעדי
איזה מכשירים? כמו מה?
אור אלדר
מכשירים כמו CT, CT דנטלי, מכשירים מהסוג הזה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
MRI.
אור אלדר
MRI לדעתי לא.
אורי מקלב (יהדות התורה)
צילומי רנגטן?
היו"ר אוסאמה סעדי
כמה אנחנו מדברים בוועדת הבריאות על איפה המכשירים, חשבנו שאין בכלל CT במדינת ישראל.
אור אלדר
אני אתייחס רגע אולי גם לנושא הזה. מדובר ברישיונות שונים. כאן אנחנו מדברים על רישיון שבא להבטיח את הבטיחות של המכשירים הללו. יורם גם יוכל לתת הסבר מה הם המכשירים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
איפה זה נמצא? זה נמצא בקופות החולים?
היו"ר אוסאמה סעדי
זה לא אגרות על המכשיר עצמו אלא על הבטיחות.
יורם טל
לא. האגרה היא על המכשיר. כל מכשיר שפולט קרינה זקוק לרישיון כמו שרכב זקוק לרישיון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתם עושים פיקוח על זה?
יורם טל
אנחנו גם עושים פיקוח.
היו"ר אוסאמה סעדי
זו אגרה שנתית?
יורם טל
האגרה היא שנתית.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה כמו במעלית שיש מדבקה שאומרת שהיא נבדקה בתאריך כך וכך, ופה גם שהמכשיר לא פולט קרינה?
יורם טל
נכון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
על זה משלמים את האגרה?
יורם טל
לא.
אורי מקלב (יהדות התורה)
על מה האגרה?
יורם טל
האגרה היא על - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
למה?
יורם טל
כך כתוב בחוק.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה ההיגיון? למה צריך לשלם על המכשיר הזה?
יורם טל
אני אענה.
היו"ר אוסאמה סעדי
כשבודקים את הבטיחות משלמים עוד אגרה או שהאגרה כוללת?
יורם טל
האגרה היא שנתית, הבדיקה איננה שנתית. הבדיקה היא לפי סוג המכשיר ולפי רמת הסיכון שלו. למשל ממכשירי ממוגרפיה נבדקים מדי שנה, לעומת זאת מכשירים של רפואת שיניים, המכשירים הפשוטים, נבדקים מדי חמש שנים.
היו"ר אוסאמה סעדי
ואז משלמים אגרה על הבדיקה?
יורם טל
לא. האגרה היא שנתית, היא לא קשורה לבדיקה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מכונות הצילום של רופא שיניים משדרי קרינה, הם צריכים לשלם אגרה על זה?
יורם טל
על המכשיר הזה הוא משלם אגרה. כן.
אור אלדר
הם משלמים אגרה על עצם הרישום, על עצם קבלת הרישיון להפעיל את המכשיר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מדי שנה הם צריכים לשלם אגרה.
אור אלדר
מדי שנה. פעולות ביקורת של המשרד, כלומר, ההגעה, הבדיקה שהמכשיר מופעל לפי הנחיות הבטיחות של משרד הבריאות לא נעשות מדי שנה. יש מכשירים שזה נעשה בהם כל שנה, יש מכשיר שבכל ארבע שנים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הם לא נדרשים לעשות בדיקה? אתמול עברתי צילום נשך פנורמי. רופא שיניים לא שולח אותך למעבדה, הוא עושה אצלו. הוא עושה צילום פנורמי.
היו"ר אוסאמה סעדי
אם הבנתי נכון, על המכשירים האלה אתה משלם אגרה שנתית. בדיקה ופיקוח זה תלוי מכשיר, לפעמים בכל שנה, לפעמים בכל שנתיים, לפעמים בכל שלוש שנים, וכשעושים את זה, האגרה השנתית שמשלמים, הם לא משלמים אגרות נוספות על הפיקוח ועל הבטיחות.
יורם טל
נכון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתם בודקים את המכשיר או שאתם בודקים האם הוא עשה בדיקה?
יורם טל
אנחנו בודקים את המכשיר.
היו"ר אוסאמה סעדי
תקינות המכשיר כמו תקינות המעלית.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני יכול להבין שדורשים מאדם שמחזיק מכשיר שפולט קרינה להביא טכנאי פעם בשנה או פעם בשנתיים, כדי לראות את התקינות.
היו"ר אוסאמה סעדי
אם זה מכשיר ממוגרפיה, אז הם מבינים בדברים האלה. אם זה CT - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
כל ועד בית חייב, או ודאי כל מי שמפעיל מעלית, פעם בשנה לעשות בדיקה. מגיע משרד העבודה, הוא בודק האם עשית את זה, האם החברה הייתה.
קריאה
יש מדבקה.
היו"ר אוסאמה סעדי
הם בודקים את המכשיר בעצמם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתה לא מחייב את בית החולים או את קופת החולים או את רופא השיניים לעשות את הבדיקה. אתה אומר: אני בא לבדוק את זה עם מכשיר, אני בא פעם בחמש שנים - - -
היו"ר אוסאמה סעדי
לכן האגרה הזאת כוללת בתוכה את הבדיקה ואת הפיקוח במקום שיביאו מישהו שיבדוק על חשבונו. האם החובות של 8 מיליון יש גורמים פרטיים, חברות, שלא משלמים?
יורם טל
גם וגם. בעיקר פרטיים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כמה בסך הכול סכום האגרות?
מירב כהן
380 סכום האגרה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כפול כמה?
היו"ר אוסאמה סעדי
8 מיליון, כתוב לי.
מירב כהן
זה החובות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כמה אגרה משלמים במדינת ישראל עבור מכשירי קרינה?
היו"ר אוסאמה סעדי
האגרה השנתית היא אגרה אחידה או שזה תלוי במכשיר?
יורם טל
האגרה היא אחידה. יש 12,000 מכשירי קרינה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה 12,000 כפול 380.
היו"ר אוסאמה סעדי
12,000 בכל המדינה?
יורם טל
בערך.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה אומר ש-20,000 לא שילמו. 20,000 כפול 380 זה 8 מיליון.
מירב כהן
לא. זה מצטבר. 8 מיליון זה מצטבר.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
זה 4.5 מיליון בכל שנה.
מירב כהן
הגבייה שלנו, השנתית, היא 3-2.5 מיליון בשנה, והיקף החובות מ-2014 זה 8 מיליון. זה 60% בערך.
היו"ר אוסאמה סעדי
כשאנחנו מדברים על עיריות ורוצים ארנונה ושיעורי ארנונה, אז פה מכשירים רווחיים, עסקיים, ולא משלמים. נניח מכשיר כזה שאתם באים ובודקים והוא לא פעיל אתה מחייב אותו?
יורם טל
לא. לא מחייבים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
איך הוא יודע שהוא לא פעיל?
היו"ר אוסאמה סעדי
הוא הולך ובודק אותו.
יורם טל
לפעמים אנחנו מסתפקים בהצהרת האדם, ואם אנחנו חושדים, אנחנו שולחים גם מפקח לבדוק.
היו"ר אוסאמה סעדי
אם הוא מצהיר, שלא כמו בנוטריונים - - -
יורם טל
אם הוא מצהיר, אנחנו לא מוציאים לו אגרת רישיון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
קופות החולים ובתי החולים כלולים בזה?
מירב כהן
גם קופות חולים, גם בתי חולים.
היו"ר אוסאמה סעדי
בטח קופות חולים וכו' הן לא - - -
מירב כהן
יש להן גם חובות לצערנו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתם יכולים לתבוע את קופות החולים?
מירב כהן
עם קופות החולים ובתי החולים יש לנו התחשבנות, אנחנו לא מעבירים למרכז.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתם יכולים להפעיל נגד הממשלה?
היו"ר אוסאמה סעדי
זאת התחשבנות פנימית.
אושרת דיין אליהו
החשבים יכולים להתחשבן ביניהם.
אור אלדר
אין לנו כוונה להעביר חובות מהסוג הזה למרכז.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה הפרופיל של החייבים?
מירב כהן
מרפאות שיניים, מכונים, מרפאות.
יורם טל
בעיקר פרטיים.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
למה אתם לא יכולים להשתמש בסנקציה של לקיחת הרישיון אם בן אדם לא משלם?
יורם טל
אנחנו יכולים. הם ממשיכים לעבוד בלי רישיון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
רק רופאי שיניים יש 10,000 בארץ.
היו"ר אוסאמה סעדי
לא לכולם יש מצלמה פנורמית.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא פנורמי, אפילו המכשיר הפשוט, הצילום הרגיל היום. בכיסא שלו הוא מביא מכשיר ומצלם על המקום. כמעט כל אחד עושה את זה, זה כמעט בילד-אין בכיסא הזה.
היו"ר אוסאמה סעדי
עד היום האם שלחתם התראות, אזהרות?
יורם טל
שלחנו התראות בעבר.
היו"ר אוסאמה סעדי
זה לא עזר?
יורם טל
קיבלנו תגובות מסוימות. ההיענות לא הייתה גדולה והפסקנו עם זה.
מירב כהן
לאחרונה, בחודשים האחרונים, שוב התחלנו לשלוח מכתבי התראה.
היו"ר אוסאמה סעדי
זה לא עוזר?
מירב כהן
יש מענה מסוים. גם כאלה שמצהירים שהמכשיר לא פעיל וגם כאלה שמשלמים. אבל עדיין יש תמיד את האחוז הזה שלא מקבלים ממנו מענה ואנחנו צריכים את הכלים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
היושב-ראש יבקש לקבל פירוט במה מדובר, כמה שנים החוב.
היו"ר אוסאמה סעדי
כתוב.
מירב כהן
כמה שנים אחורה אמרתי. ה-8 מיליון זה מ-2014.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כמה אנשים חייבים מ-2014?
מירב כהן
כמות החייבים. אין בעיה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
איך רואים שזה מוסיף ועולה או פוחת והולך ככל שהשנים מתרחקות?
היו"ר אוסאמה סעדי
תשלחו לנו נתונים לוועדה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מי שלא משתמש - - -
היו"ר אוסאמה סעדי
הם פוטרים אותו. הוא לא מחויב. זה לא כמו בנוטריונים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מספיקה ההצהרה שלו?
אור אלדר
כן. היו לנו מקרים שבהם העברנו מכתבי התראה - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
לטובת המבצע שאתם עושים עכשיו, אנחנו מבקשים שהאנשים שיצהירו שהם לא היו פעילים, המרפאה לא הייתה פעילה, המכשיר מקולקל - - -
מירב כהן
זה חלק מהתהליך שנעשה עכשיו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
שזה יבוא נקי. כשזה יבוא למרכז הגבייה שזה יבוא כבר נקי. להוציא את המוץ.
מירב כהן
זה התהליך שכבר התחלנו. אנחנו לא מעבירים ישירות למרכז כמובן. אנחנו בודקים, שולחים מכתב התראה לפני. אם מקבלים מענה שהמכשיר לא פעיל, כמובן שהוא לא מחויב. אם לא מקבלים שום מענה אחרי מכתב התראה, אנחנו כן רוצים להעביר את זה למרכז.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אדוני, הייתי אצל רופא שיניים אתמול במקרה. יש שם מרפאה שהיא לא פעילה. אולי כבר שנתיים שהמרפאה סגורה. הרופא שם לא מקבל. אני לא יודע מה איתו, מה קורה איתו.
מירב כהן
מצד שני, אתה גם לא רוצה שאזרחים יטופלו במכשירים שהם לא תקינים והם פולטי קרינה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה השאלה, אנחנו תמיד מאזנים.
היו"ר אוסאמה סעדי
חבר הכנסת מקלב, ברשותך, אני מציע שמבחינת משרד הבריאות, תשלחו לנו את הנתונים האלה. לפרוטוקול אתם אומרים שלפני מעבירים את כל החובות האלה לגבייה במרכז הקנסות, אתם תשלחו את כל ההתראות ותנסו לדעת אם מישהו לא פעיל. אנחנו נאשר את הצו, כדי שתהיה הסמכות הזאת כבר אחרי התראות. מי שלא משלם, צריך לשלם, אין מה לעשות.
מירב כהן
אני רק חוזרת, אתם רוצים נתונים על כמות החייבים?
אורי מקלב (יהדות התורה)
כמות, מה הפרופיל, כמה חייבם שנתיים, כמה חייבים שלוש, איזה מכשירים, האם מכשירים קטנים ופרטיים, האם הרוב זה רופאי שיניים.
היו"ר אוסאמה סעדי
חברה פרטית, אדם פרטי. לגבי רשות התעופה האזרחית, אני מציע שגם את זה נאשר.

לגבי נוטריונים, אנחנו צריכים לקבל נתונים, גם מבחינת הקפאה – נוהל של הקפאה, סוג החובות, האם זה כפל קנס.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
האם יש לכם סמכות לוותר? נניח בן אדם בא אחרי שלוש שנים ואומר: לא הייתי פעיל או הייתי בחו"ל.
היו"ר אוסאמה סעדי
כמו במשרד הבריאות.
אושרת דיין אליהו
נשמח לסייע במבצע כזה.
היו"ר אוסאמה סעדי
אנחנו מבקשים את הנתונים האלה לפני שנאשר. את הנוטריונים נדחה עד שנקבל את הנתונים.
היו"ר אוסאמה סעדי
היושב-ראש יעשה את זה במהירות. ברגע שהם יגיעו, אני בטוח שתפנה את הזמן שלך.
היו"ר אוסאמה סעדי
אני מעלה להצבעה.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
אני רק אקרא.

צו המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (תחילת החוק לגבי אגרות ותשלום חובה שמטילה רשות התעופה האזרחית)
תחילת החוק לעניין אגרה ותשלום חובה
1.
תחילתו של החוק לגבי חוב בעד אגרה לפי תקנות הטיס (אגרות רישום, רישוי ותיעוד), התש"ע–2009, ולגבי תשלום כמשמעותו בתקנות האמורות, שהוא תשלום חובה לפי פסקה (14) להגדרת חוב שבסעיף 1 לחוק, תהיה בתוך 30 ימים מיום פרסומו של צו זה ובלבד שטרם החלו הליכי גבייתו.
היו"ר אוסאמה סעדי
אני מעמיד את זה להצבעה. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

אושר
היו"ר אוסאמה סעדי
אושר פה אחד.
אלעזר שטרן (יועץ משפטי לוועדה)
לגבי הצו של המכשירים.

צו המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות (תחילת החוק לגבי אגרה המוטלת מכוח חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, התשי"ח–1957)

תחילת החוק לעניין אגרה
1.
תחילתו של החוק לגבי חוב שהוא אגרה שמוטלת מכוח סעיף 38 לחוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, וסכומה נקבע בצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (מכשירי קרינה לטיפול רפואי), תהיה ביום פרסומו של צו זה, ובלבד שטרם החלו הליכי גבייתו.
היו"ר אוסאמה סעדי
כמובן תיכף נצביע. אני מבקש שתשלחו לנו את הנתונים האלה לוועדה בתוך 14 יום.
מירב כהן
אין בעיה.
היו"ר אוסאמה סעדי
אני מעמיד להצבעה. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

אושר
היו"ר אוסאמה סעדי
אושר פה אחד. בהצלחה. נוטריונים, בתוך כמה זמן תיתנו לנו את כל ההבהרות וכל הנתונים האלה?
יונית רוזנפלד
בתוך 14 יום.
היו"ר אוסאמה סעדי
תשלחו בתוך 14 יום, ואז נקבל את הנתונים, ואם צריך, נהיה בקשר אתכם ונביא להצבעה. תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:12.

קוד המקור של הנתונים