ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 17/05/2022

ערעורם של חברי הכנסת אורית מלכה סטרוק ושלמה קרעי על החלטת הנשיאות שלא לאשר דחיפות הצעתם לסדר היום בנושא "רפיסות הממשלה מול מנהיגי החמאס ומול המחבלים מג'נין", הצעת חוק הקמת מערכת סולארית בבית משותף שהוקם במסגרת עסקת פינוי ובינוי, התשפ"א-2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

ה כנסת העשרים-וארבע

הכנסת



16
ועדת הכנסת
17/05/2022


09/06/2022
10:08
מושב שני



פרוטוקול מס' 96
מישיבת ועדת הכנסת
יום שלישי, ט"ז באייר התשפ"ב (17 במאי 2022), שעה 11:20
סדר היום
1. ערעורם של חברי הכנסת אורית מלכה סטרוק ושלמה קרעי על החלטת הנשיאות שלא לאשר דחיפות הצעתם לסדר היום בנושא "רפיסות הממשלה מול מנהיגי החמאס ומול המחבלים מג'נין" .
2. קביעת ועדה לדיון בהצעת חוק הקמת מערכת סולארית בבית משותף שהוקם במסגרת עסקת פינוי ובינוי, התשפ"א-2021 (פ/1601/24), של חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס
נכחו
חברי הוועדה: ניר אורבך – היו"ר
איתן גינזבורג
חברי הכנסת
יוסף טייב
מאיר יצחק הלוי
אורית סטרוק
שלמה קרעי
שמחה רוטמן
מוזמנים
מזכיר הכנסת דן מרזוק
סגנית מזכיר הכנסת אלינור ימין
ייעוץ משפטי
ארבל אסטרחן
מנהלת הוועדה
נועה בירן - דדון
רישום פרלמנטרי
הילה מליחי


ערעורם של חברי הכנסת אורית מלכה סטרוק ושלמה קרעי על החלטת הנשיאות שלא לאשר דחיפות הצעתם לסדר היום בנושא "רפיסות הממשלה מול מנהיגי החמאס ומול המחבלים מג'נין"
היו"ר ניר אורבך
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכנסת. היום יום שלישי, ט"ז באייר התשפ"ב, 17 במאי 2022. הנושא הראשון על סדר-היום: ערעורם של חברי הכנסת אורית מלכה סטרוק ושלמה קרעי על החלטת הנשיאות שלא לאשר דחיפות הצעתם לסדר-היום בנושא "רפיסות הממשלה מול מנהיגי החמאס ומול המחבלים מג'נין". אני מבין שנציג הנשיאות עוד לא הגיע. שלום נציג הנשיאות.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אפשר הצעה לסדר, אדוני היושב-ראש?
היו"ר ניר אורבך
כן.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
יש לי הצעה לסדר. נראה לי שכדאי שתתפטר ומיד תושבע כסגן יושב-ראש ועדת הכנסת, מאחר וגילינו שזה התפקיד האמיתי שלך, שאתה רק סגן יושב-ראש ועדת הכנסת. לכן אפשר להגיש הודעות לוועדת הכנסת בלי שתדע את זה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתה חושב שיש אפשרות להביא הודעה למליאת הכנסת מטעם ועדת הכנסת בלי שהיושב-ראש יאשר את זה?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אבל איתן, הוא לא ידע, כך דווח. יקי אדמקר אמר שהוא לא ידע.
שלמה קרעי (הליכוד)
יש תגובה לציטוט מלשכת ניר שהם לא ידעו.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
איתן, יש לך גרסה אחרת?
היו"ר ניר אורבך
בואו נסיים את הנושא הזה עכשיו. אנחנו נעבור לנושא הבא, לנושא שלשמו התכנסנו. אני אתמול הסמכתי את חבר הכנסת טופורובסקי להעביר את כל ההודעות. הוא העביר את כל ההודעות, ובזה הסתיים - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אבל להעביר הודעות זה טכני, זה לא להחליט החלטות.
היו"ר ניר אורבך
נכון. נכון. ההחלטה בסופו של דבר – הוא העביר את ההודעות בכנסת, אלו הודעות טכניות.
שלמה קרעי (הליכוד)
תדע שהלשכה שלך הוציאה הודעה לציטוט ההיפך ממה שאתה אומר.
היו"ר ניר אורבך
אנחנו לא נתחיל עכשיו להביא ציטוטים מהתקשורת, אמרתי לכם את הדברים, אנחנו ממשיכים. בואו נהיה רציניים, הייתה מילתא דבדיחותא על ההתחלה, תודה רבה לחבר הכנסת רוטמן.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
חס ושלום, הלוואי וזו הייתה בדיחותא.
שלמה קרעי (הליכוד)
אני מבין שלוחצים אותך, ניר, להגיד שידעת, אבל זה לא בסדר. אתה יודע למה אני יודע שאתה לא ידעת, אני מעריך שלא ידעת? כי אתה לא היית מתנהל בדורסנות ובבריונות כלפי חברת מפלגתך כמו יושב-ראש המפלגה שלך.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
שלמה, למה אתה אומר את זה. יש להם סיכום פנימי שהם עושים את זה ביחד - - -
היו"ר ניר אורבך
חברי הכנסת, אתם רוצים לגופו של עניין או שאני עובר לסעיף הבא? אתם רוצים לגופו של עניין או שאני עובר לסעיף הבא?
שלמה קרעי (הליכוד)
אין הצעות לסדר?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בוועדות לא חייבים.
היו"ר ניר אורבך
רגע אחד, בוועדת הכנסת אין הצעות לסדר. אני נתתי לפנים משורת הדין לחבר הכנסת רוטמן.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אני מאוד מאוד מעריך אותך על כך.
היו"ר ניר אורבך
והוא ניצל את זה להתחיל – לפעמים אנחנו מתחילים בדברי תורה פה בוועדה, הפעם התחלנו במילתא דבדיחותא, זה היה בסדר. אנחנו ממשיכים. חברת הכנסת סטרוק, בבקשה.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה לא מצחיק בכלל.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אני יכול להגיד דבר תורה על ההבדל בין ידיעה לבין בחירה, ואני חושב שזה מאוד נוגע לנושא.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
בוקר טוב. האמת היא שאני באה עכשיו מהכותל. התפללתי הבוקר בכותל. יש איזו צדקת אחת שאני תמיד רואה אותה בכל פעם שאני מגיעה לכותל בבוקר, היא מחלקת תהילים לכל הנשים. היא דואגת שבכל יום יגידו את כל ספר תהילים הנשים בכותל. תמיד אני רואה אותה עושה את זה, והפעם התגלה לי גם מי זאת הצדקת. קוראים לה שושנה אמסלם, והיא אימא של דודי. היא נתנה לי חוברת של תהילים, ויצא לי בדיוק על פרק י"ח, זה מתאים לדיון, לכן פתחתי בזה. בפרק י"ח יש את הפסוק המופלא של דוד המלך: ארדוף אויביי ואשיגם ולא אשוב עד כלותם. הפסוק הזה צריך להיות נר לרגלינו מול האויבים האכזריים שאנחנו ניצבים מולם. בדרך לכותל שמעתי על עוד פיגוע. עוד פיגוע דקירה, שברוך השם, סוכל. בחסדי השם סוכל. ואתמול היה עוד פיגוע גרזן, שגם כן בחסדי השם, סוכל. אנחנו עכשיו כולנו – כל ערביי ישראל, כל ערביי יהודה ושומרון, תחת פקודת המבצע של מנהיג חמאס מעזה לרצוח את היהודים בסכינים ובגרזנים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
פשוט בושה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
לרצוח את היהודים בסכינים ובגרזנים. זאת הפקודה שהוא נתן – בנשק, ומי שאין לו נשק, בגרזנים וסכינים. מבחינתם זאת פקודת מבצע וזו רק שאלה של זמן מתי זה יקרה עוד פעם. מה שקרה באלעד היה הכי צפוי מראש בעולם. הכי צפוי מראש. מישהו חשב שהערבים ישמעו את דברי ההתלהמות האלה של סינוואר ולא יצאו לבצע את זה, או לא ימצאו גרזן, לא ימצאו סכין? הרי זה ברור שזאת פקודת המבצע ואנחנו תחתיה. אבל מאז שניתנה פקודת המבצע הזו, שום דבר – אבל כלום, אפס – לא בוצע כדי שמי שנתן אותה ישלם מחיר קל שבקלים, שריטה הוא לא נשרט, וכדי ללחוץ עליו שהוא יגיד אני חוזר בי מהפקודה הזאת. אז הפקודה שרירה וקיימת, ומדינת ישראל לא עושה כלום, וככה נראים הרחובות שלנו. ככה הם נראים.

זה דבר שאני אומרת לכם, אם לא היה קורה באותו שבוע – ממש באותו שבוע – האירוע המזעזע הזה עם שר החוץ הרוסי שדיבר על הנאצים, ואם לא היינו רואים איך כל המערכת הממשלתית, שיודעת יפה מאוד לעשות קמפיינים בינלאומיים, התגייסה נהדר מול הדברים של לברוב עד שהיא הביאה אותו למצב שהוא יגיד שהוא חוזר בו ושהוא טעה, אז ראינו שהם יודעים לעשות קמפיינים מאוד יפה. גם נפתלי יודע, וגם לפיד יודע, וגם גנץ יודע. הם יודעים יפה מאוד לעשות קמפיינים בינלאומיים. הם לא עושים קמפיין בינלאומי – לא הסברתי ולא ביטחוני ולא שום דבר – כדי להסביר לעולם שיש פה רוצח המונים שנותן הוראת רצח. הוראת רצח. אבל כן עושים משהו – נותנים לערביי עזה להיכנס לעבוד בישראל. זה כן. אפילו את השריטה הקטנה הזו, שהוא ירגיש טיפה לחץ אצלו בעזה – כלום, שום דבר. שום דבר. רחובות עזה יכולים להתנהל בסבבה, ורחובות אלעד שטופים בדם. ככה זה עובד.

אני אומרת גם לך, איתן, וגם לך, ניר, וגם לכולנו, זה נושא שאם לא עולה בכנסת כהצעה דחופה לסדר, אני לא יודעת מה עוד צריך לעלות. מה עוד? איך יכול להיות שמדינת היהודים, שקמה כדי שדם יהודי לא יהיה הפקר, איך יכול להיות – איך יכול להיות – שהיא לא פועלת באלף ואחת דרכים מול רוצח ההמונים הזה, ששולח את הערבים גם ביהודה ושומרון וגם בישראל הקטנה לדקור אותנו ולתקוע בנו גרזנים, והוא חסין? הוא חסין, שום דבר לא עושים לו, כלום. כלום. לא מחסלים אותו, לא לוחצים עליו. יש אלף ואחת דרכים שמדינת ישראל יכולה ללחוץ עליו. כלום. שום דבר. שום דבר. ואנחנו סופגים וסופגים וסופגים.

אני לא מצליחה להבין – באמת אני אומרת, ותיכף אתה בטח תסביר, איתן, אילו שיקולים היו לכם, כמה נושאים הובאו לפתחיכם ולמה בחרתם. הכול בסדר. אתמול למשל ישבנו במליאה, ואני אומרת לעצמי: ריבונו של עולם, איזה פער מטורף בין מה שקורה במליאה לבין מה שקורה בחוץ, בירושלים, באותה ירושלים, שמתפרעים המוני ערבים וזורקים על השוטרים שלנו מכל הבא ליד, והשוטרים שלנו נאלצים לברוח מפניהם. מה חושבים האזרחים לעצמם, שאנחנו חיים לנו באיזו בועה? ואז פתאום ראיתי ציוץ – יש איזה צייצן כזה שנקרא "צבר, כשהמציאות דוקרת". הוא כתב: אני לא מבין למה אומרים שהמצב בירושלים יצא משליטה. הוא ממש בשליטה, רק בשליטה של החמאס. ואז פתאום הבנתי וכתבתי על זה שאותו דבר המצב בכנסת – הכול בשליטה, רק הערבים מנהלים אותנו, הם מחליטים אילו חוקים יעלו, אילו חוקים לא יעלה, מה תעשה הקואליציה, מה לא תעשה הקואליציה. יכול להיות שבגלל זה אתם לא מגיבים, אני באמת לא יודעת, אבל לא יכול להיות שנושא כזה שבו החיים שלנו מופקרים, והמנהיגים שלנו לא סותמים את הפה לבן אדם הזה שנותן פקודות רצח – איך יכול להיות שנושא כזה לא יעלה למליאת הכנסת?

אז אני מציעה בזאת, גם לאדוני היושב-ראש, בתור מי שיש לו קול, ואתה מנהל את הדיון הזה, וגם לך, איתן, אני מציעה שתחזרו בכם. אני חושבת שהמצב הביטחוני זועק לשמיים, ולא יכול להיות שזה לא יהיה נושא שיידון כאן במליאה.
היו"ר ניר אורבך
תודה רבה, חברת הכנסת סטרוק. חבר הכנסת קרעי.
שלמה קרעי (הליכוד)
תודה, אדוני יושב-הראש. אחרי שאורית תיארה את המצב ברחובות ישראל, שנובע מאותה הסתה, בין היתר מאותה הסתה – אגב, אנחנו רואים את ההסתה הזו לא רק על ידי מחבלים שבאים ופורעים ומפגעים בנו, זה כבר הקצה. ראינו את הדברים האלה בהר הבית, איך שהמשטרה מפחדת להיכנס ונמנעת מלהיכנס, כאילו אנחנו לא הריבון כאן במדינה שלנו, ואנחנו רואים את זה בתוך קודש הקודשים של האקדמיה, המוסדות המפוארים של מדינת ישראל שמחנכים את הדורות הבאים שלנו. אנחנו רואים שם המון מוסת מניף דגלי אויב, ואין פוצה פה, ועם דגלי ישראל מפחדים להיכנס. אנחנו רואים צעירות שיש להן דגלי ישראל על הרכב, כשהן נוסעות ברחובות ירושלים, מזהות מרחוק את הפוגרום שיכולים הפורעים האלה לעשות להן, והן יוצאות מהר בבהלה ומכניסות את הדגלים לתוך הרכב. אנחנו מתנהלים בפחד. בפרשת בחוקותיי – השבוע יש אומנם את פרשת הקללות, פרשת תוכחה, זה לא אומר שאנחנו צריכים לעזור לתוכחה הזו להתממש בנו. אנחנו לא יכולים לפחד, ופחדת לילה ויומם ולא תאמין בחייך, בערב תאמר מי ייתן בוקר. לא רוצים. למה אנחנו צריכים להשלים עם המצב הזה? למה אנחנו משלימים עם זה? למה אף אחד מראשי החמאס לא מחוסל? למה לא מגרשים משפחות מחבלים? למה לא הורסים בתים של מחבלים ישראלים? כל הפורעים שצועקים 'אודרוב תל אביב' או בדם ואש נפדה את פלסטין, למה לא שוללים להם אזרחות? למה לא מכניסים אותם למחנה מעצר גדול?

לא יכול להיות שאנחנו כל כך חלשים ורופסים כלפי אובדן הריבונות, אובדן המשילות, בארץ הזו. אני אין לי ציפיות גדולות, ניר, באמת שאין לי. אני לא יודע אם אני הייתי יושב בתוך ממשלה – לא הייתי יושב, אבל אם אני הייתי בתוך ממשלה שהבריח התיכון שמחזיק אותה הוא בריח שתומך בפעילות הזו ואומר אנחנו נקים כאן מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים ומסגד אל-אקצא, לא יודע אם הייתי יכול לעשות משהו. הידיים כבולות מאחורי הגב, אתה לא יכול לעשות כלום. פשוט אי אפשר, אבל לפחות תנו לנו לדבר על זה, שהאנשים ידעו מה קורה. אנשים יודעים, הם לא צריכים אותנו יותר מדי, אבל עדיין, יש משמעות לפרלמנט, לדיבור, לנאום, להצגת הנתונים ולהעלות את הנושא לסדר-היום. אני חושב שנושא כזה, שנוגע בחיינו, בחיים של אזרחי ישראל, הוא נושא שבשבילו אנחנו כאן, בין היתר, זה הבסיס. הביטחון, הביטחון האישי, הריבונות, המשילות. ולכן אני פונה אליך, אדוני, ומבקש שתאשר את דחיפות ההצעה הזאת.
היו"ר ניר אורבך
תודה רבה, חבר הכנסת קרעי. אנחנו נעבור כעת לסגן יושב-ראש הכנסת, חבר הכנסת גינזבורג, ולפני שנעבור להצבעה, אם חברי כנסת נוספים ירצו, ניתן להם.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אפשר לבקש הפסקה של שתי דקות להתייעצות? אפשר לבקש הפסקה של שתי דקות?
היו"ר ניר אורבך
כן. אנחנו נחזור ב-11:38.


(הישיבה נפסקה בשעה 11:36 ונתחדשה בשעה 11:38.)
היו"ר ניר אורבך
נתחיל.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אדוני היושב-ראש, תודה רבה על הנכונות. האמת היא שאתמול אמרו לי שיש ערעור, אז ניחשתי מי מערער.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
זה בגלל שאתם כל הזמן דוחים רק את ההצעות לסדר שלה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
למה אתה אומר ככה? אתה לא מקשיב עד הסוף. תהיתי אם זה מוסי רז, או עופר כסיף, או אולי משה אבוטבול, חיים ביטון. ניחשתי אחד-אחד. אמרתי אולי מרגי? אמרתי מרגי היה בנשיאות, לא יכול להיות שהוא ערער.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אלו ההצעות שנדחו?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אמרתי אולי חוה אתי עטייה? אוסאמה סעדי, מופיד מרעי? מישהו. לא. בסוף הגעתי, לא יודע איך, אחרונים, לשלמה קרעי ואורית סטרוק.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אתה יודע שכבר עשינו את הדיון הזה פעם. כבר עשינו על זה דיון.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
והנשיאות לא יצאה ממנו טוב.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני משתף אתכם מה חוויתי אתמול בערב.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני משתפת אותך בחזרה שחבר הכנסת פינדרוס כבר בדק את זה, ומצא שלי לא אישרתם הצעות לסדר אף פעם, ולכן אני זו שתמיד מערערת.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה היה נכון לפעם, כי כן אישרו לך.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
פעם אחת אישרו לי.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
פעם אחת מאז כינונה של הכנסת ה-24.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
והוא גם מצא למה. הוא גם מצא למה, פינדרוס. כי הוא מצא שאני מעלה הצעות בנושאים שלא נוחים לכם. טוב, נמשיך. ימשיך כבודו.
היו"ר ניר אורבך
אני מאוד מעריך את חבר הכנסת פינדרוס, לפעמים הוא גם טועה, זה בסדר.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
לא, אבל הוא הביא לך נתונים.
היו"ר ניר אורבך
לא, לא בנתונים, בפרשנות.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אה, בפרשנות הוא יכול לטעות, נכון. יכול להיות שזה בגלל ש-?
היו"ר ניר אורבך
עזבי, אני יכול להציע גם פרשנויות, אבל אני שומר על - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אפשר להציע פרשנויות אלטרנטיביות, זה בסדר.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
נושאים כמו הנגב, חומש, הביטחון, הכול אלו נושאים - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
איתן, תחסוך לנו, תגיד לנו שקיבלת את הערעור שלנו ונתקדם.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני לא מפריע לחברת הכנסת סטרוק, היא באמצע זמן דיבור.
שלמה קרעי (הליכוד)
יש לנו ועדת כספים חשובה מאוד שמחכה לנו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא אני הפרעתי לה. אתה הפרעת לה באמצע הדברים. בכל מקרה, נשיאות הכנסת אתמול דנה במספר הצעות מגוונות והחליטה לאשר שלוש הצעות, מטעמים שונים אגב – חלקם על פי בקשת האופוזיציה לקצר את יום הדיונים ביום רביעי לאור סדר-היום העמוס, מבחינת החקיקה שהייתה על סדר-היום. כשהוחלט על ההצעות שאושרו, הצעות דחופות לסדר, ההצעה התקבלה פה אחד ללא שום הסתייגות של אף אחד מסגני היושב-ראש או מי מחברי הנשיאות. אני אחזור על עמדתי בכל פעם שאני נמצא כאן – אני חושב שכלי הערעור הוא כלי שצריך לעשות בו שימוש במשורה, במקרים מיוחדים, חריגים.
שלמה קרעי (הליכוד)
דעתך לא התקבלה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתה יודע כמה דברים שאמרת לא הסכמת איתם, ולא הפרעתי?
שלמה קרעי (הליכוד)
גם הערות ביניים זה כלי שצריך לעשות בו שימוש במשורה לטעמך?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
האמת שכן, במשורה. אם הכלי של הערות ביניים הוא רק להפריע באופן קונסיסטנטי, אז עושים שימוש לרעה בכלי שנקרא הערת ביניים.
שלמה קרעי (הליכוד)
אמרתי הערת ביניים, לא אמרתי הפרעות קונסיסטנטיות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל כשיש הערת ביניים קונסיסטנטית, כמו שאתה עושה עכשיו, זה לא מאפשר לי להשלים משפט נורמלי.
שלמה קרעי (הליכוד)
אז דעתך לא התקבלה.
היו"ר ניר אורבך
חבר הכנסת קרעי בכלל, כידוע לך, מנהל תקנון נפרד.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
יש כמה אנשים בליכוד שמנהלים תקנונים נפרדים.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אנחנו פועלים עד עכשיו לפי התקנון שנעשה כשנחזור לשלטון.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
חבר הכנסת קרעי הוא לא מהיצירתיים ביותר שבהם, הוא די מקפיד על התקנון הקיים, יש לומר.
שלמה קרעי (הליכוד)
רק שהוא לא נוגד את החוקה ואת הדמוקרטיה במדינת ישראל, כמו מניעת הצבעות בוועדות בכנסת לאופוזיציה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כן, אבל זה כתוב שם. אתה צריך לפנות למי שקבע את הסעיף הזה, יריב לוין. בכל מקרה, זה התקבל פה אחד, ואני חושב שמכיוון שאין פה איזה מקרה מיוחד, אלא יש פה הרבה מאוד הצעות חשובות אחרות שלא התקבלו, הוועדה השתדלה לתמוך בהצעות שיש בהן הכי הרבה חברי כנסת, או לחילופין משהו שהוא על סדר-היום. זה לא אומר שאין נושאים חשובים אחרים, על סדר-היום, זה לא אומר שנושאים אחרים לא חשובים או לא דחופים, אבל בסוף הנשיאות עושה את השיקול שלה ומחליטה, וכאמור, ההחלטה התקבלה פה אחד.

אבל אני רוצה לומר משהו ביחס לאפשרות לבטא את הסיטואציה ואת המצב הביטחוני בארץ, וביחס ליכולת של חברי הכנסת לומר את הדברים. והדברים היו אולי נכונים בעולם פרלמנטרי שבו הדיונים היו ענייניים, ובנושאים שהיו עולים לדיונים במליאה, כל אחד מהדוברים שנרשם לדבר על כל אחת מהצעות החוק שעלו, או נושאים שעלו אתמול, למשל כמו בקשה ל-40 חתימות וכדומה, היו באמת מדברים על הנושא, ואז, מה לעשות, אני כבול לדיבור על נקודות זיכוי, אני כבול לדיבור על בתי משפט קהילתיים, אני כבול לדיבור על טרור, טרור חקלאי.
שלמה קרעי (הליכוד)
דווקא בהצעות לסדר הטענה שלך לא נכונה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא, לא, לא, אל תפריע לי.
שלמה קרעי (הליכוד)
- - כי ברוב ההצעות לסדר עולה בן אדם אחד שהציע את ההצעה, ומדבר על ההצעה לסדר. וחוץ מזה, מי אתה שתעביר צנזורה על הדברים - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני לא צנזורה, אדוני, אבל אני רוצה לומר את דבריי מבלי שתפריע לי. אני רוצה שתכבד את דבריי גם אם הם לא נוחים לאוזניך, וגם אם אתה ממש לא מסכים להם, אפילו מתנגד להם. תהיה מספיק מאופק כדי לא להפריע לי. ועל כן אני חושב שלאור המצב בכנסת שבו אדם עולה לדבר ואומר את כל אשר על רוחו – וזה בסדר, אף אחד לא פועל פה בניגוד לחוק או בצורה לא בסדר. אף אחד לא מלין על כך. אבל אי אפשר לומר שאין מספיק פלטפורמות ואפשרויות להעלות את הנושאים האלה על סדר-היום ולקיים עליהם דיון, ואי אפשר לומר שהנושאים האלה לא באים לידי ביטוי במליאת הכנסת, בוועדות הכנסת, הרי הדברים האלה עולים. אני לא מזלזל, חלילה, בכלי של הצעה דחופה לסדר, ואני לא אומר שמהרגע שבו יש הצעה דחופה לסדר אין דיון ענייני בהצעה הדחופה לסדר. אבל אנחנו יודעים שגם במקרים כאלו, בסוף כל אחד מדבר על מה שהוא בוחר לדבר. כמי שהיה לא מעט במליאה בימים האחרונים, התרשמתי – גם בשבוע שעבר וגם השבוע – שהנושא הזה לא נעדר מהשיח הציבורי הפרלמנטרי, לא נעדר מהשיח הציבורי במליאה או בוועדות. זו לא הסיבה לאי קבלת ההצעה לסדר, אבל אני רק משיב לטענת חברי הכנסת שהם מבקשים הזדמנות להביע את דעתם בפרלמנט.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
להיפך, כבר בשני בבוקר הם יודעים - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
דעתם נאמרה, נאמרת וגם - - -
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
איתן - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני באמצע. וואלה, מזה התאפקתי.
היו"ר ניר אורבך
חבר הכנסת גינזבורג, בואו ניתן לו לסיים.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
נכון, אבל אני רוצה לענות על - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אחרי שאני משיב יש דיון, ואז כל אחד מדבר. אני חושב שגם הטענה שבה רוצים לייחד דיון בנושא הזה כדי שנוכל לבטא – איך אמר חבר הכנסת קרעי? זה לא שהציבור לא יודע, אבל בכל זאת להדגיש את הנושא הזה – אני חושב שהנושא הזה עולה בהרבה מאוד נאומים של חברי הכנסת, בטח אלה הנוכחים, שמרבים – וטוב שכך – להתבטא במליאה ולא לוותר על זכות דיבור. מכל הטעמים הללו, אני מציע לוועדת הכנסת לא לקבל את הערעור של חברי הכנסת סטרוק וקרעי על החלטת הנשיאות, ולהותיר את החלטת הנשיאות על כנה. תודה.
היו"ר ניר אורבך
תודה רבה, חבר הכנסת גינזבורג. אני אתן לך להגיב לחבר הכנסת קרעי, אני רק רוצה לאפשר למי שעוד לא דיבר.
יוסף טייב (ש"ס)
אדוני היושב-ראש, חבריי חברי הכנסת, קודם כל, אני חולק על מה שאמרת, איתן, מכמה סיבות, אבל אני חושב שהסיבה העיקרית היא שכשאתה מעלה נושא לסדר, ברור שאתה צריך לדבר על הנושא, ואני חושב שזה מה שקורה בשטח, בשונה מהצעות חוק, ועם זה אני מסכים איתך. אבל אני חושב שעצם זה שהמשכן, שהפרלמנט, מעלה את הכותרת, אני חושב שזו אמירה לאזרחי ישראל שיש מי שסופר אותם. וגם אם ממשלת ישראל לא עושה את מה שנראה לנכון לעשות – ועוד פעם, אני לא נכנס להחלטות הביטחוניות, ואני סמוך ובטוח, ומקווה שהקבינט הביטחוני מקבל החלטות בהיעדר השפעה חיצונית כזאת או אחרת. אבל אנחנו כמבקרי הממשלה, אני חושב שיש לכנסת אמירה בזה שאתה מעלה הצעה לסדר, ואתה מייעד דיון מיוחד סביב נושא מסוים, ודאי סביב נושא כזה חשוב, שהוא ביטחון אזרחי ישראל.

אתה רואה את מה שקורה – אזרחי ישראל מרגישים שהם מאבדים את הביטחון האישי. הם לא יכולים להסתובב ברחובות, אתה רואה מה קרה אתמול במזרח ירושלים. אני חושב שמן הראוי היה שנשיאות הכנסת הייתה מעלה את הנושא הזה לסדר-היום של הכנסת, היו יושבים ומדברים על הנושא, ועוד פעם, כמו שאמרתי, זה לא משנה מה אומרים שם ואיך אומרים, בסופו של דבר עצם זה שכנסת ישראל מעלה את הנושא הזה לסדר-היום, יש פה אמירה לאזרחי ישראל שהנושא הזה הוא חשוב, שהנושא הזה הוא כאוב, שאנחנו רוצים לטפל בו, שאנחנו רוצים לדבר עליו. אני לא מערער על זה שאתם פועלים בצורה כזו או אחרת, אבל אנחנו חייבים במקביל – אזרחי ישראל צריכים להרגיש שיש מישהו שסופר אותם, שהנושא הזה הוא חשוב גם לפרלמנט, שהוא חשוב גם לכנסת.

לכן אני חולק עליך, איתן, בנושא הזה. אני לא חשוד כאחד שבא כדי להציק, אבל כשאורית ושלמה פנו אלי, נעניתי בחיוב כי אני חושב שהנושא הזה הוא חשוב, ואני פונה אליך שוב, איתן, וגם אליך, אדוני היושב-ראש, לשקול את הבקשה ולהעלות את זה על סדר-היום של הכנסת.
היו"ר ניר אורבך
חבר הכנסת יוסי טייב, תודה רבה. חבר הכנסת שמחה רוטמן, בבקשה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אני חייב לומר שתמוה בעיני, איתן, כבוד סגן יושב-ראש הכנסת – ואולי זו ההזדמנות להזכיר, אולי לעשות השתלמות כוללת לחברי הכנסת, לא רק לחברי הנשיאות, שמה שמייחד הצעה לסדר שעוסקת בנושא מסוים, להבדיל מחבר כנסת שמנצל את שלוש הדקות או חמש הדקות שיש לו לדבר על נושא אחר, זה הצורך, לפחות התקנוני, של הממשלה לענות, ולהציע הצעה, ולפעמים בסוף יש גם הצבעה, מה שלא קורה כאשר חברי כנסת מנצלים את זמן הדיבור שלהם למטרות שאתה טוען שהן מטרות זרות. אני חושב שזה בהחלט כלי פרלמנטרי לא רק לגיטימי, אף הכרחי.

ולכן, עד כמה שכיף לנו לדבר עם עצמנו, הרעיון של הצעה לסדר הוא שהממשלה תענה. אני חייב לומר שבאופן אישי אני מאוד מאוד סקרן לגלות למשל כיצד מסוקי צה"ל משמשים להחזרת גופות מחבלים, ואם זה לא מעודד את המחבל הבא ואת הטרור הבא. אני אומר, יש המון שאלות שהייתי שמח מאוד לקבל עליהן תשובות במסגרת הנושא של הצעה לסדר. הכלי הפרלמנטרי של הצבעה בסופה, שאחר כך גם אומר שאפשר להעביר את הדיון לוועדה, מה שאי אפשר לעשות מחמש דקות או שלוש דקות דיבור, או לדיון נוסף במליאה, או כל מיני כלים פרלמנטריים אחרים שפשוט לא קיימים. לכן ההשוואה בין שני הדברים האלה, בעיני היא תמוהה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא, לא השוויתי. אתה פשוט לא הבנת את דבריי. אמרתי את זה ביחס לכלי, לא המעטתי בחשיבותו, אך השבתי לחברת הכנסת סטרוק וחבר הכנסת קרעי ביחס לרצון להביע, שאנשים ידעו. קרעי אמר: לא שהם צריכים אותנו, אבל לפחות ישמעו שמתוך הפרלמנט נאמר - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אבל במסגרת הצעה לסדר זה נאמר - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא אמרתי שזה תחליף לכלי הזה, רק אמרתי שהנושא הזה עולה בדיונים.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא אמרתי רק להביע, אמרתי גם להציג נתונים. הרי הצעה לסדר עוברת לוועדה שבה מוצגים דברים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא זלזלתי בכלי, התחלתי - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
היה צליל זלזול.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני לא מזלזל.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
כמו שהציבור ידע, כמו שבוודאי הבנת שחשוב, לא רק מה לנו יש לומר, אלא גם מה הממשלה עונה. גם זה חשוב. וגם, אתה יודע, יש לפעמים חברי כנסת, בלי לרמוז, שלפעמים עם עושים מולטי-טסקינג, הם לא יודעים דברים. יש חברי כנסת שפשוט לא יודעים. הם לא יודעים איזה מחיר משלמים על השותפות עם המשותפת. הם לא יודעים. אם הם היו יודעים, יש סיכוי שהם היו פועלים אחרת. דיברנו על זה בהתחלה, הוא טען שזה מילתא דבדיחותא. הם לא יודעים שמדיחים חברים מהוועדות שלהם. הם פשוט לא יודעים. בשנייה שאתה עושה הצעה לסדר, אז כולם יודעים. יודעים חברי הכנסת הדוברים בהצעה לסדר, יודעת הממשלה, יודע הציבור, והידיעה הזאת היא מאוד מאוד חשובה. אמרתי שאני אדבר על ידיעה ובחירה – לפעמים אי הידיעה שוללת את הבחירה, או לחילופין, גורמת לבחירות לא נכונות. יש אנשים שבגלל שהם לא יודעים, הם פשוט בוחרים באופן לא נכון. יש אנשים כאלו, פוליטיקאים כאלו, יש בוחרים כאלו. אני בטוח למשל שאם הבוחרים של ימינה היו יודעים שישבו עם תומכי טרור, הם היו פועלים אחרת. והפער בין הידיעה לבין הבחירה הוא מה שמצדיק את הכלי הפרלמנטרי הזה, הוא מה שמצדיק את הדיון הזה. אני חושב שבנושא הזה יש הרבה מאוד אנשים שחשוב שהציבור ידע שהם בוחרים לתת לממשלת ישראל להתנהל על ידי נציגי חמאס, נציגי הרשות הפלסטינית, והתוצאה היא עגומה, ואנחנו משלמים את המחיר שלה ברחובות ירושלים, בג'נין ובמקומות רבים אחרים.

אתמול, אני חייב לומר – ובזה אני אסיים, אדוני היושב-ראש – ישבנו בלילה בכנסת עד שעה מאוחרת וניהלנו דיונים. ובזמן שאנחנו ניהלנו דיונים בכנסת, כאן ברחובות העיר ירושלים התנהלה מלחמה. חלק מהאנשים שעקבו, אולי כאלה שעושים מולטי-טסקינג ומסתכלים בטלפון תוך כדי, ידעו שהדבר הזה מתרחש, אבל חלק מהאנשים עלו, דיברו על כל מיני נושאים. היו דיונים מרתקים בכנסת – על נושא הרפורמות בחינוך וכדומה. ובגלל שהנושא הזה לא נמצא על סדר-יומה של הכנסת, אנחנו חיים באיזושהי בועה. לפני זה אמרתי בהומור לאחת מעובדות הוועדה: מי ידע שיש עולם מחוץ לשער פולמבו? אנחנו פה כל הזמן, אנחנו נמצאים בתוך הבניין, אנחנו לא יודעים מה קורה בחוץ. אני חושב שההצעה לסדר שעוסקת בלחימה שמתנהלת סביבנו – בין אם בג'נין, בין אם ברחובות ירושלים ובין אם ברחובות הנגב, הגליל או הערים המעורבות – אני חושב שהציבור צריך לדעת עליה, והכנסת צריכה לדון בה.
היו"ר ניר אורבך
תודה רבה. לפני שנעבור להצבעה, אני אתן עוד אפשרות דיבור לחברת הכנסת סטרוק. להתייחס בבקשה רק לנקודה שאת רוצה לענות עליה. אני מגביל בדקה כי אני צריך לעבור כבר לנושא הבא ויש לנו המשך סדר-יום.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני רוצה להשיב ממש בקצרה לאחר מכן.
היו"ר ניר אורבך
להשיב למי, לחבר הכנסת רוטמן?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לכל הדוברים, זה דיון הרי.
היו"ר ניר אורבך
בסדר, לפני שנעבור להצבעה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני רק רוצה לומר, העניין של ההצעה לסדר הוא שאנחנו רוצים לשמוע מה יש לממשלה להגיד. למשל, אני כתבתי בבקשה, בהצעה הדחופה, שאותה אתם לא קיבלתם, כתבתי שם לא רק על מה שקורה עם עזה, גם על מה שקורה עם ג'נין. אני לא יודעת אם אתה יודע את זה, איתן, אז אני אגיד לך, שהחל מאוגוסט, מהפגישה של ראש המפלגה שלך, שר הביטחון של כולנו, לצערנו, עם אבו מאזן, החל מאותה פגישה, ולבקשת אבו מאזן, צה"ל הפסיק לפעול בעומק ג'נין, וזה מתפוצץ לנו בפרצוף ברחובות שלנו. והדבר הזה, שנחשף קצת בתקשורת, צריך להיחשף בכנסת, והכנסת והציבור צריכים לשמוע מה יש לשר הביטחון לומר על הפקרת ג'נין לאורך חודשים רבים. וגם אנשים כמו ניר אורבך, שהוא לא מהמפלגה של בני גנץ, אבל הוא מחזיק בכל כוחו את הכיסא של בני גנץ שלא ירעד, ובכל פעם שאני טוענת בפניו שהוא צריך למנוע קידום חוקים של בני גנץ, הוא אומר לי: לא, לא, בני גנץ, בני גנץ, הפרח המוגן של הקואליציה - - -
היו"ר ניר אורבך
חבר הכנסת גינזבורג, אתה תעביר את זה בבקשה לשר הביטחון, מה שנאמר פה?
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
כן, שניר מחזיק לו את הכיסא מאוד חזק, ודואג לו מאוד מאוד וכל הזמן משבח אותו ומעלים עין מההתעללות שלו במתיישבים בחומש, באביתר, בהתיישבות הצעירה, ובבית התקומה בחברון. אבל חמור מזה, מההתעללות שלו בתושבי ישראל, שהוא מפקיר את ג'נין ומאפשר לג'נין להתפוצץ לנו בפרצוף ברחובותינו.
יוסף טייב (ש"ס)
ניר, אתה רוצה לספר לנו משהו בקשר לכחול לבן?
היו"ר ניר אורבך
לא.
שלמה קרעי (הליכוד)
ניר, אמרת שתיתן גם לי להגיב. אמרת: אני אתן לסטרוק ולקרעי להשיב לאיתן.
היו"ר ניר אורבך
אני אמרתי את זה?
שלמה קרעי (הליכוד)
כן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני זוכר שאמרת רק סטרוק.
שלמה קרעי (הליכוד)
בפעם הראשונה. לא, הוא אמר את זה פעמיים.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני לא שמעתי, אבל לא יכול להיות שהפלית בינינו.
היו"ר ניר אורבך
יכול להיות כי עקרונית אני לא מפלה, זה נכון.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אני לא שמעתי שזה נאמר, אבל ראוי היה שייאמר.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה נאמר פעמיים: לפני חמש דקות אמרת אני אתן להם להגיב, אחר כך אמרת רק סטרוק, זה נכון. תן ל במשפט אחד.
היו"ר ניר אורבך
אני אתן לך, אבל אתה לא צריך בשביל זה להכניס לי לפה דברים שלא אמרתי.
שלמה קרעי (הליכוד)
אתה אמרת, תבדוק את הפרוטוקול. ממש בחצי דקה. אני רוצה להעיר לעניין טכני שהזכרת אותו קודם, אדוני. אנחנו יושבים כאן רוב חברים שיכולים לאשר את ההצעה הזו. לפי חוק יסוד: הכנסת, סעיף 25 לחוק יסוד: הכנסת, הכנסת תחליט ברוב דעות של המשתתפים בהצעה. זה חוק יסוד. התקנון, שמונע השתתפות בהצבעה בגלל העצלות של סיעה, לא יכול לצאת כנגד חוק יסוד, כנגד דבר שהוא ליבת הדמוקרטיה הישראלית. אנחנו יושבים כאן, מייצגים ציבור, ואנחנו לא ממנים חברים כי אתם דורסים אותנו בבריונות לגבי הייצוג שלנו בוועדות. אתם לא יכולים להפוך את זה לכלי לנצח בהצבעות כי אתם לא מאפשרים לנו זכות הצבעה. לכן אני אומר לחבריי: תצביעו, אנחנו ננצח, אבל הם יעשו מה שהם רוצים.
היו"ר ניר אורבך
חבר הכנסת קרעי, אתה בהחלט משכלל את התקנון החלופי של הכנסת.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה שנקרא אם רמיסה, אז רמיסה עד הסוף.
היו"ר ניר אורבך
חבר הכנסת גינזבורג, ואנחנו נעבור להצבעה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני אומר בקצרה. אני אחזור על דברים שאמרתי בפתח דבריי. א', אני דוחה את האמירה שלא מאשרים לך שום דבר, רק אתמול אושר לך דיון מהיר, אבל אני שם את זה רגע בצד.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
לא, הצעות דחופות לסדר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בסדר – זה לא, זה לא בדיוק זה, משהו אחר. בסדר. אבל לומר אני תמיד מודרת ויש הוכחות אמפיריות – הייתי מפקפק - -
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
לא אמרתי את זה, אמרתי הצעות דחופות לסדר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הייתי מפקפק באמירה הזאת. הצעה דחופה לסדר אולי לא אישרו לך, אבל דיון מהיר אישרו לך.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
ודאי, אושרו לי הרבה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אז אני לא מזלזל בכך, בשום כלי פרלמנטרי שבו מאשרים משהו למי מחברי הכנסת. כאמור, לבקשת האופוזיציה, סדר-היום של הכנסת קוצר בגלל ל"ג בעומר, בגלל העומס בחקיקה לקריאה מוקדמת, פרטית – שאגב, הייתה ברובה של אנשי האופוזיציה – אתמול, וגם העומס שהיה אמור להיות מטעם חוקי הממשלה. אנחנו החלטנו לאשר שלוש הצעות לסדר. אני לא מזלזל בשום הצעה לסדר שלא אושרה, אבל בסוף אנחנו צריכים לבחור, וזה מה שבחרה הנשיאות פה אחד – קואליציה ואופוזיציה, ללא הדרה. אני מזכיר שגם בהצעות הדחופות לסדר האחרות שאושרו יש רוב גדול לאנשי האופוזיציה, שלא יאמרו שכאילו מישהו מדיר מישהו או משהו בגלל שיקולים פוליטיים.

בכל הנוגע לסוגית הביטחון, אני כרגע מדבר בכובעי כסגן יושב-ראש הכנסת, אבל רגע גם בכובעי כחבר הוועדה. אני כמובן דוחה את כל הטענות כנגד שר הביטחון, כוחות צה"ל וכוחות הביטחון. לצערנו, אירועי הטרור של התקופה האחרונה גובים מאתנו מחיר, אבל יש לנו מערכת ביטחון שלא מרפה ולא חדלה מפעילות התקפית בכל מעוז שבו מתוכנן להוציא פיגוע טרור כנגד אזרחי ישראל. ואנחנו המדינה החזקה ביותר במזרח התיכון, ואנחנו החסונים ביותר במזרח התיכון. אני חושב שהמשימה שלנו היא להעניק תחושת ביטחון, ואנחנו נצליח במשימה הזאת גם כשיש תקופות יותר מאתגרות ויותר קשות, שלצערנו גובים מחירים כבדים מאוד, וכולנו עדים לזה. אני יכול להבטיח, גם כמי שיושב בוועדת החוץ והביטחון, גם כמי שיושב בוועדת המשנה לשירותים חשאיים, גם כמי שמכיר את שר הביטחון ואת פעולות הממשלה ביחס לנושאים הללו, שעושים הכול כדי לנצח את הטרור, כדי לנצח את המפגעים. אני באופן אישי סומך באופן מוחלט על שר הביטחון, שהוא גם איש מקצוע, שהוא גם איש בעל חזון, שיש לו תפיסה מדינית וביטחונית מאוד מאוד ברורה וסדורה, גם אם יש כאלה שחולקים עליו.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
המחבלים כל כך חולקים עליו שהם מתפוצצים ברחובות שלנו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני יכול לומר שאני סומך על שר הביטחון ועל מערכת הביטחון לחלוטין, ובסוף – זה אולי ייקח קצת זמן, אבל בסוף אנחנו ננצח. תודה אדוני.
היו"ר ניר אורבך
חבר הכנסת גינזבורג, תודה רבה. כעת אנחנו נעבור להצבעה. מי בעד קבלת הערעור? ירים את ידו. מי נגד.


הצבעה
בעד – אין
נגד – 3
נמנעים – אין
הערעור נדחה.
היו"ר ניר אורבך
הערעור נדחה, גם לפי הספירה בתקנון החלופי.



קביעת ועדה לדיון בהצעת חוק הקמת מערכת סולרית בבית משותף שהוקם במסגרת עסקת פינוי ובינוי, התשפ"א-2021 (פ/1601/24), של חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס
היו"ר ניר אורבך
אנחנו עוברים לסעיף ב' – קביעת ועדה לדיון בהצעת חוק הקמת מערכת סולרית בבית משותף שהוקם במסגרת עסקת פינוי ובינוי, התשפ"א-2021 (פ/1601/24), של חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס. המלצת הלשכה המשפטית היא להעביר את זה לוועדת הפנים והגנת הסביבה. נשמעו הצעות במליאה להעביר את הצעת החוק גם לוועדת הכלכלה, ועדת החוקה, חוק ומשפט. אנחנו נצביע להעביר את זה לוועדת הכלכלה. מי בעד? ירים את ידו. מי נגד?


הצבעה
בעד ההצעה להעביר את הצעת החוק לוועדת הכלכלה – 2
נגד – אין
נמנעים – אין
ההצעה אושרה.
היו"ר ניר אורבך
תודה רבה. אני נועל את הישיבה. המשך יום נעים לכולם.


הישיבה ננעלה בשעה 12:10.

קוד המקור של הנתונים