ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 17/05/2022

הצעת חוק האנטומיה והפתולוגיה (תיקון מס' 3) (המרכז הלאומי לרפואה משפטית), התשפ"ב-2022

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



38
ועדת הפנים והגנת הסביבה
17/05/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 131
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שלישי, ט"ז באייר התשפ"ב (17 במאי 2022), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק האנטומיה והפתולוגיה (תיקון - חובת רצף פעילות בגוף שנותן שירות לנתיחת גוויה), התשפ"א-2021, של ח"כ ווליד טאהא, ח"כ מנסור עבאס, ח"כ מאזן גנאים
נכחו
חברי הוועדה: ווליד טאהא – היו"ר
ישראל אייכלר
יוראי להב הרצנו
חברי הכנסת
איתמר בן גביר
אוסאמה סעדי
יצחק זאב פינדרוס
מוזמנים
מאיר ברודר - עו"ד, לשכה משפטית, משרד הבריאות

טל פז - רפ"ק, קמ"ד אח"מ וטכנולוגיות יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

גדליה הבר - עו"ד, לשכה משפטית, זרוע העבודה, משרד הכלכלה והתעשייה

ד"ר חן קוגל - מנהל המכון לרפואה משפטית, ההסתדרות הרפואית בישראל

פרופ' איריס ברשק - יו"ר איגוד הפתולוגים, ההסתדרות הרפואית בישראל

ד"ר רן משרקי - מתמחה ברפואה משפטית, המכון לרפואה משפטית

ד"ר מאיה פורמן - מנהלת היחידה לרפואת משפטית פתולוגית, המכון לרפואה משפטית
משתתפים באמצעים מקוונים
מאיר דוד - מנהל מינהל ההסדרה והאכיפה, משרד הכלכלה והתעשייה

יניר דהאן - רס"מ, ק' תיאום במרכז הלאומי לרפואה משפטית
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
רכזת תחום פרלמנטרי בכירה
שושנה אזולאי
רישום פרלמנטרי
ולריה ורבה - חבר תרגומים

הצעת חוק האנטומיה והפתולוגיה (תיקון - חובת רצף פעילות בגוף שנותן שירות לנתיחת גוויה), התשפ"א-2021, של ח"כ ווליד טאהא, ח"כ מנסור עבאס, ח"כ מאזן גנאים
היו"ר ווליד טאהא
בוקר טוב, קיבלנו את האישור להתחיל אז אנחנו מתחילים. אנחנו עורכים היום דיון ראשון בהצעת חוק האנטומיה והפתולוגיה (תיקון – חובת רצף פעילות בגוף שנותן שירות לנתיחת גוויה) התשפ"א 2021 פ/24/2049. הצעת החוק היא שלי ושל חבר הכנסת מנסור עבאס וחבר הכנסת מאזן גנאים.

עכשיו יש נוסח ראשוני שעבר בטרומית שהוא נוסח שכל מה שרציתי, דרכו להביא את הנושא הזה לדיון. א' דיון ציבורי, ב' דיון מקצוע בכנסת, בוועדות, כדי להביא לכדי חוק שמסדיר את עבודת המכון לרפואה משפטית קוראים לו במדינת ישראל. זאת אומרת הוא לא חנות מכולת והוא לא מוכר מזון, מדובר במכון שעוסק רפואה משפטית, עם כל המשתמע מכך. רפואה יכולה להיות מול אנשים חיים, הגרון כואב, הראש נפגע, הרגל צולעת, וזה יכול להיות גם מול גופה שצריך לעשות עליה עבודה רפואית עם השלכות משפטיות שאולי מישהו צריך יהיה אותן כדי לדעת סיבות מוות, להשתמש בזה גם אולי בבתי משפט או במקומות אחרים, לא משנה מה.

אז אנחנו לא מדברים על דבר שצריך להקל בו ראש, אנחנו מדברים על מוסד שהמדינה צריכה לתת לו כבוד מהמקום של החשיבות המשפטית וגם כי הוא עוסק במתים. בכל דתות העולם, בכל אומות העולם מצהירים כל בוקר וערב שצריך לתת כבוד לאדם כשהוא בחיים וכשהוא מת. זה המניע שהביא אותי להתחיל לדבר על הסוגייה של המכון לרפואה משפטית אבו-כביר, כי למה? כי בשטח זה לא מתנהל בדיוק כפי שזה צריך להתנהל. כדי לחדד את הסוגייה אני לא מפנה שום דבר לעבר המכון. יכול להיות שאנחנו כמדינה רוצים מהם את הכל אבל נותנים להם 10% כלים כדי לעשות את הדבר הזה, אז אי אפשר.

אנחנו רוצים לבדוק איך אנחנו נראים ליד אומות העולם בעניין הזה. אני בדקתי ויש לי אינדיקציה, אנחנו גרועים מאוד בעניין הזה. צריך לראות באמת אם התנאים הפיזיים של האנשים האלה שעובדים את העבודה הלא נוחה הזו הם תנאים מכבדים. צריך לראות אם תנאי המכשור וכל מה שצריך להיות כסביבה תומכת עבודה, צריך לבדוק שגם זה מתקיים אצלם. ועוד דבר, צריך לבדוק בכלל אם על המקצוע הזה קופצים בשוק במדינת בישראל, או קופצים בריכה ממנו. כלומר, יכול להיות שהוא מקצוע במצוקה ואז גם צריך את התערבות המדינה כדי לתקן עוולות, להביא להטבת תנאים. אנחנו צריכים לבדוק את הגורמים המעורבים בעבודת המכון, משטרה למשל. יש לי הרבה מאוד דוגמאות להתנהלות לא אכפתית של המשטרה. יש להם את כל הזמן שבעולם כדי לשלוח מסמך שבו יגידו מה הם רוצים מהגופה, CT, בדיקת דם, נתיחה, אבל עד שיגידו הגופה יכולה להיות 15 שעות במכון. זה קרה הרבה יותר מפעם אחת איתי, לא עם מישהו אחר.

זאת אומרת, לי יש התנסויות אישיות בעניין הזה, אני הייתי בקשר כל הזמן עם המכון, ביקרתי את המכון יחד עם שר הבריאות שאני רוצה להודות לו בהזדמנות זו על שהחיל את הנהלים של עבודת המכון במשך שבעה ימים בעקבות כל המגע שלי מולו ומול המכון. הנהלים שעכשיו לפיהם עובד המכון, בואו נגיד שהם לא פותרים את הבעיה. מצד אחד הם לא פותרים את הבעיה כי אפשר לבטל אותם בנקל, כי הם לא מעוגנים לשום מקום למעט רצון שהשר הכיל בתקופה מסוימת, אם או בלי לחץ של ווליד טאהא או אחרים וזה לא מעוגן בשום מקום. שנית, המכון גם יכול לעשות בהם שימוש כרצונו, אם לקיים איזושהי נתיחה ביום שבת או לא, כי שם אין עניין מוסדר יש עניין של הקפצות, מקפיצים אותם. אז אם חסר מסמך אז לא צריך להקפיץ אותם כי אין להם מה לעשות, ואם חסר מסמך אז אין שם מישהו שידע שחסר מסמך, כי הם לא הוקפצו. יש הרבה מאוד שאלות.

אני יודע שהרופאים במכון הזה עובדים קשה מאוד וכל מה שאמרתי עד עכשיו, לא אמרתי מילה אחת נגד עובדי המכון, בשום מצב, בשום פנים. לא כיוונתי כלום לא לעבר צוות המכון, לא לעבר הרופאים, לא לעבר מנהל המכון, כי אין פה שום עניין אישי. אנחנו מדברים על הסוגייה, על המוסד, על העבודה של מכון לרפואה משפטית במדינת ישראל ואין שום נגיעה לעבודה אישית. אני יודע שהם עושים עבודה קשה מאוד בתנאים לא הכי טובים. את זה אני יכול להגיד כי ראיתי את זה, יש להם מכשור בתוך חדרים קטנים.

אני רוצה את הדיון הזה לעצמי וגם לאחרים, א' אני פותח דיון ציבורי. ב' אני רוצה בעקבות הדיון הזה לראות כמה השכלתי וכמה השכילו אחרים כדי להביא לנוסחה שתעשה טוב גם לכבוד המתים, כמובן שאם אנחנו מכבדים את המת, אנחנו מכבדים את החיים, קרובי המשפחה שלו. שימו לב על מה אנחנו מדברים, מי שמת מדום לב בבית סביר להניח שיעשו לו בדיקת רופא בבית וכל התהליך ייעשה שם. אבל מי שמגיע למכון זה בדרך כלל מתאונת עבודה, תאונת דרכים, רצח. על כן גם ככה המקרים הם מזעזעים וקשים לבני המשפחה ולסביבה. אם אנחנו מוסיפים להם את הקושי של ההתנהלות שלנו כמדינה, לא כמכון, בעניין הזה, אז לנו אין רגש בעניין הזה למתים ואין דת מהדתות בעולם שמקבלת את האטימות כלפי יחס למתים וצריך לתת להם את הכבוד הראוי.

אני מקווה שבעקבות הדיון הזה אנחנו נדע מהו הכיוון שאליו תלך הצעת החוק, כמובן שאנחנו נרחיב ידע, נשכיל, נפתח אפיקים חדשים לחשיבה וזו בדיוק המטרה שלי מהדיון הזה. אני רוצה לברך את מנהל המכון ד"ר חן, אהלן וסהלן גם לחבר'ה שהגיעו איתך, נציגי המשטרה. אני יודע גם שיש נציג אחד או שניים בזום, אבל אני רוצה אחרי הפתיח שלי נעה את לא צריכה לומר משהו, נכון?
נעה בן שבת
אני חושבת שאולי קודם אפשר יהיה לשמוע אותם.
היו"ר ווליד טאהא
כן, אז אני ארצה לבקש, אוסאמה לפני שאתה מדבר, אני רוצה לתת לד"ר חן להתחיל בסקירה. אנחנו רוצים לשמוע ממך ד"ר חן איך אנחנו נראים לעומת מדינות בעולם מבחינת תפקוד, כוח אדם, פריסה, כל מה שאתה תרצה להגיד בעניין הזה. וכמובן את כל הדברים שאתה רוצה לומר ומכאן נמשיך עם הדיון. בבקשה ד"ר חן קוגל, מנהל המכון לרפואה משפטית אבו כביר.
חן קוגל
תודה רבה קודם כל שהזמנתם אותנו. אני אומנם מנהל אבל מי שיושבים פה החבר'ה, זה המכון לרפואה משפטית של מדינת ישראל.
היו"ר ווליד טאהא
אהלן וסהלן.
חן קוגל
כן, זה הרופאים. השארנו שני רופאים במכון וזה כל הרופאים המשפטיים שיש במדינת ישראל.
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו מקווים שלא תתעסקו באף אחד מאתנו.
חן קוגל
שניפגש רק בשמחות, רק בשמחות. אבל בכל אופן, העניין הוא שמדינת ישראל זאת המדינה היחידה בעולם המערבי שיש בה רק מכון אחד של רפואה משפטית. אין מדינות מערביות אחרות שיש להן רק מכון אחד לרפואה משפטית. לדוגמה אם ניקח מדינות בגודל שלנו, אם תיקח את שוויץ עם תשעה מיליון תושבים, תשעה מכונים לרפואה משפטית.
היו"ר ווליד טאהא
תשעה?
חן קוגל
תשעה. אוסטריה, תשעה מכונים - - -
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו יש לנו מכון מינוס, לא מכון.
חן קוגל
נכון.
היו"ר ווליד טאהא
אז אתה אומר מכון, אז תדייק.
חן קוגל
כן. ברשות הפלסטינית יש שניים, בירדן יש שלושה, במצריים יש 17.
היו"ר ווליד טאהא
ברשות הפלסטינית שניים.
חן קוגל
כן, כן. ואני לא מדבר על מדינות אירופיות שהן מדינות מפתחות כמו צרפת, ספרד, אנגליה, בכל עיר יש מכון לרפואה משפטית. בישראל יש אחד, הבעיה בזה היא לא רק בעומס העבודה שמוטל על המכון, אלא גם בעשיית הצדק. כיוון שאין חוות דעת נגדית, וכאשר אדם שנאשם במשהו רוצה לקבל איזושהי חוות דעת נגדית, מגיע לנאשם לדעתנו גם זכות ל-second opinion מהמדינה ולא רק שהקונצנזוס הכללי, המכון, יגיד משהו ואולי אנחנו טועים? מאיפה יודעים שאנחנו לא טועים?

מעבר לזה, במכון לרפואה משפטית הזה - - -
היו"ר ווליד טאהא
איפה זה צריך להיות? במשרד המשפטית או אצלך?
חן קוגל
בכל מקום בעולם זה במקום אחר.
היו"ר ווליד טאהא
לא, חוות דעת נגדית.
חן קוגל
חוות דעת נגדית לדעתי צריכה להיות, כשהיה רעיון להקים עוד מכון בצפון ואז כאשר - - -
היו"ר ווליד טאהא
הוא ייתן חוות דעת נגדית?
חן קוגל
שהוא ייתן, זה לפי קו גאוגרפי. כשאנחנו נותנים חוות דעת, הוא יכול לתת חוות דעת נגדית וההיפך.
היו"ר ווליד טאהא
אבל רגע, ואז הוא צריך לעבור על הגופה שוב?
חן קוגל
לא, הוא יכול לקרוא את חוות הדעת שניתנה ועל סמך הממצאים העובדתיים שיש בחוות הדעת להסיק את המסקנה שלו. הבעיה היא לא העובדות, הבעיה המסקנות מהעובדות.
היו"ר ווליד טאהא
לשימוש משפטי.
חן קוגל
כן.
היו"ר ווליד טאהא
בדיוק.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל ד"ר קוגל, על העניין הזה, היסטורית, למה הגענו למצב הזה?
היו"ר ווליד טאהא
זאת כבר שאלה של מסקנות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, לא מסקנות. למה במדינות אחרות יש בכל עיר ובישראל מאז קום המדינה ועד היום יש רק מכון אחד? הייתה בעיה משפטית? הייתה מניעה משפטית? למה הגענו למצב הזה שרק מכון אחד? למה?
חן קוגל
אני חושב קודם כל שזה נושא שהוזנח ודבר שני, הבעיה היא בעיקר במספר האנשים שהולכים לתחום הזה.
היו"ר ווליד טאהא
למה אני הגדרתי מקצוע במצוקה?
חן קוגל
כן, בדיוק. במדינת ישראל היום יש שבעה מומחים ברפואה משפטית ויש לנו עוד חמישה מתמחים, שהיחס המקובל בעולם המערבי - - -
היו"ר ווליד טאהא
יש לנו שבעה רופאים, אוקיי. תחזור על הנתונים.
חן קוגל
שבעה רופאים מומחים וחמישה מתמחים כשהיחס המקובל בעולם המערבי זה רופא משפטי לכל 100 עד 200 אלף אנשים. זאת אומרת שבישראל היו צריכים להיות בין 45 ל-90 מומחים ברפואה משפטית. בישראל יש חמישה טכנאי נתיחה, חמישה ולכן הצעת החוק שאנחנו מבינים את הצורך באי הלנת המת שמשותף לכל הדתות, הצורך הזה הוא חשוב. אבל חמישה אנשים שהם טכנאי נתיחה - - -
היו"ר ווליד טאהא
ברור, ברור. אני אמרתי בפתיח שאנחנו לא באים בטענות לא למכון, לא על התפקוד. אני בא בטענות על המדינה, המדינה הפקירה את הנושא הזה עשרות שנים ומישהו צריך להסדיר.
חן קוגל
אני רק אתן השוואה - - -
היו"ר ווליד טאהא
אני אנסה באמצעות הצעת החוק שלי להסדיר. אני לא יודע לאן נגיע, פתחתי פתח לדיון ציבורי, דיון פרלמנטרי ואנחנו רוצים שהסוגייה הזאת תוסדר.
חן קוגל
אני רק רוצה לומר להשוואה, מספר הרופאים המשפטיים נניח במדינה שהיא הרבה פחות מפותחת מישראל, בבולגריה שיש בה שבעה מיליון תושבים, יש שם 80 רופאים משפטיים.
היו"ר ווליד טאהא
יש לי שאלה ד"ר חן. לעוני הזה במספר הרופאים, לדלות הזו יש קשר לשכר שמקבלים? אולי לא קופצים על המקצוע בגלל השכר?
חן קוגל
גם, אני חושב שאולי כדאי ברשות יושב הראש שייתן אחר כך אולי לאנשים עצמם לדבר.
היו"ר ווליד טאהא
כן, בהמשך נשמע אותם אבל אנחנו עכשיו בסקירה הכללית. יש קשר לשכר?
חן קוגל
בוודאי. אין קליניקה פרטית לרופא משפטי ולכן גם אם הוא מקבל שכר של המדינה, זה לא מקצוע - - -
היו"ר ווליד טאהא
כי למה? מישהו חושב שהוא צריך לעבוד בחינם? לנתח גופות בחינם?
חן קוגל
אז אין אפשרות לעשות קליניקה פרטית ולכן אנשים גם לא באים וגם זה לא מקצוע מועדף ולכן אין מענקים, זה לא מקצוע במצוקה ולכן שעת עבודה שלנו היא כמו שעת עבודה של רופא במרפאה או פחות וזה לא כמו רופא במיון או רופא במקצוע מועדף כמו נניח הרדמה. מספר הכונניות הוא קטן מאוד, כלומר השכר הוא מאוד מאוד מצומצם וגם הפירמידה היא צרה. אז אדם נכנס למכון, אומר שיש מכון אחד, אם אני נניח מסתכסך עם מנהל המכון וזה לא קשה להסתכסך איתי - - -
היו"ר ווליד טאהא
מה אתה אומר, יש מצב שנסתכסך עכשיו?
חן קוגל
חס וחלילה, אבל הוא אומר 'איפה אני אמצא את עצמי? מה אני אעשה?'
היו"ר ווליד טאהא
יש משטרה פה, תזהר.
חן קוגל
לא, הם עכשיו באו לעזור, גם הם במצוקה. אז השאלה היא באמת מה אנחנו יכולים לעשות כדי לקדם את המקצוע הזה וכדי לעשות אותו יותר אטרקטיבי על מנת שבאמת נוכל לתת את השירותים שכל כך זקוקים להם הציבור כולו.
ב היו"ר ווליד טאהא
ברור.
חן קוגל
ברור ואני יודע כי עם חברי הכנסת אני מדבר כל הזמן ואני מזהה את המצוקה. אני מאוד רוצה לעזור ואני אומר 'אבל איך?' אני לא יכול להגיד לצוות שעובד עכשיו בבוקר לעבוד גם בלילה ולמחרת, אין לי איך לעשות את זה.
היו"ר ווליד טאהא
כן, עם המספר המצומצם של הרופאים שיש במכון קשה מאוד לעשות את הפריסה. גם לעבוד בסוף השבוע, גם לעבוד בערב ואז באמת מבלי שאנחנו נעשה משהו כדי לשפר באופן דרמטי את המספר של העוסקים בדבר הזה, אנחנו יכולים לבקש מהם מה שבא לנו והם פשוט לא יוכלו לעשות. הם פשוט לא יוכלו לעשות כי אין להם את הכלים, אין להם את מספר האנשים לעשות את זה. תרצה להשלים דוקטור?
חן קוגל
לא, אני חושב שאחר כך כאשר נשמע ואולי הרופאים - - -
היו"ר ווליד טאהא
בהמשך מי שירצה לדבר בשמם יכול לקחת מקום מסביב לשולחן. ממשרד הבריאות יש לנו כאן יותר מנציג אחד אני מבין, נכון? או רק נציג אחד? נציג אחד, עו"ד מאיר ברודר מהלשכה המשפטית במשרד הבריאות. אתה שמעת את הפתיח החד שלי, גם שמעת את הדברים של מנהל המכון, אני יודע ששר הבריאות נותן יד כדי לפתור בעיות, מה שלא היה עד שהתחלנו לעשות את זה, אף אחד לא שיתף פעולה. דרך אגב, אני אגיד מעבר לזה, גם שומע מנהל המכון, אף אחד לא נתן לזה חשיבות, תרתי משמע. עד שאני התחלתי להציף את הסוגייה ולדבר עליה מעל הדוכן של הכנסת יותר מפעם אחת דרך אגב, ואז התחלתי להתכתב עם שר הבריאות הקודם יולי אדלשטיין ולנסות למצוא דרכים. אז מה אתה יודע לספר לנו עם כל הנתונים שנאמרו כאן, עם כל התיאור של המצב? בבקשה עו"ד מאיר ברודר.
מאיר ברודר
אז גם תודה רבה על ההזדמנות להשתתף פה בדיון ואנחנו מברכים מאוד על הדיון הזה, על הדיון הציבורי, להציף את הבעיות הקשות שיש במכון לרפואה משפטית. בראש ובראשונה בכוח האדם של המכון לרפואה משפטית ובשנית, בתנאים הפיזיים שיש במכון לרפואה משפטית ואנחנו חושבים שכל דיון ציבורי כזה שיציף את הבעיות במכון יכול להביא לפתרונות. אז אנחנו מברכים אותך ואנחנו מברכים על השיח שיש לך עם שר הבריאות בעניין הזה.

אני כן אומר שכן צריך לשים את הדברים על השולחן, המכון לאורך שנים במשרד הבריאות עבר גם קצת גלגולים, הוא היה בשלבים מסוימים לא תחת משרד הבריאות אלא תחת אסף הרופא, זה אומנם בית חולים ממשלתי, ובסופו של דבר בשנת 2012 שהתפוצצה פרשת הרקמות במכון לרפואה משפטית משרד הבריאות הבין שהמכון צריך להיות תחתיו ובניהולו. מאז כן אנחנו יכולים לומר שהמכון נמצא יותר בפוקוס במשרד הבריאות, עדיין כמו שאנחנו מבינים לא מספיק.

שינוי נוסף ומשמעותי היה בשנת 2016, אז שר הבריאות הקים ועדה ברשות מי שהיה מנכ"ל משרד הבריאות משה בן סימן טוב. ועדה מאוד מאוד גדולה ומקיפה שהכותרת שלה הייתה "המכון לרפואה משפטית, לאן?", כללה את הגורמים הכי בכירים בפרקליטות, במשטרה, בסנגוריה. דיון מאוד מאוד רחב בו עסקנו בכל ההיבטים, כל האספקטים וכל המורכבות - - -
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו נשמח אם הוא שומע אותנו, יודע על קיום הישיבה, נשמח להעלות אותו גם.
מאיר ברודר
היום הוא כבר לא במשרד כמו שאתם יודעים.
היו"ר ווליד טאהא
אני יודע, בסדר, שיגיד מה הוא חושב.
מאיר ברודר
אני הייתי בזמנו מזכיר הוועדה, הוועדה שפעלה תקופה מאוד מאוד ממושכת, שהיו לה הרבה המלצות לשינויים. אני מוכרח לומר שחלק מהשינויים הובאו ליישום, אם זה שיתופי הפעולה עם המשטרה, עם הסנגוריה, עם הפרקליטות. הגדרות של גבולות גזרה, כל אחד מה הסמכויות שלו, כי היה שם ערבוב מאוד מאוד גדול של הדברים. שוב, אני לא יכול לצייר תמונה אופטימית שהכל השתנה, אבל נכנסנו לאיזשהו מסלול ושיח בריא וטוב עם כל הגורמים.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
בעניין שבת הייתה לכם - - -
מאיר ברודר
לא, אני מודה שהנושא הזה לא היה על סדר היום.
היו"ר ווליד טאהא
זה עלה רק כשאני נכנסתי לתמונה. מעולם לא היה על סדר היום מה עושים עם המתים שאינם יהודים, לצורך העניין ערבים, מוסלמים או אחרים.
מאיר ברודר
נכון, נכון.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי.
מאיר ברודר
עסקנו בנקודה שד"ר חן קוגל הזכיר אותה שהיא בעיה אקוטית במדינת ישראל. שבגלל מיעוט הרופאים במכון לרפואה משפטית, ברגע שהמשטרה או הפרקליטות מבקשת את שירותי המכון לרפואה משפטית, למעשה מרגע זה לסנגוריה אין יכולת לקבל חוות דעת נגדית, כי מה שנקרא 'נגעת נסעת'. זאת אומרת, השתמשת בשירות של המכון לרפואה משפטית ומאחר ואין רופאים משפטיים אחרים, כמעט ואין, ממש בודדים שיש היום בחוץ, אנשים שיצאו לפנסיה במכון כמו פרופ' היס. אבל כל הרופאים שכיום הם רופאים משפטיים, עובדים במכון לרפואה משפטית. לכן אין בשוק לפי לפנות ולכן סנגור שרוצה חוות דעת נגדית למעשה - - -
היו"ר ווליד טאהא
למה? מי אשם?
מאיר ברודר
אנחנו נגיע לזה. לכן המחשבה הייתה להקים מכון נוסף, כמו שד"ר חן קוגל הסביר, ואז ברגע שיש מכון נוסף אם הייתה פנייה למכון א', מכון ב' יוכל לתת את חוות הדעת הנגדית. אלא שכל המהלך הזה נמצא בתכנון, יש לו את התקציבים, הכל אפשרי וישים, אבל הכל מתחיל ונגמר - - -
היו"ר ווליד טאהא
יש לו את התקציבים?
מאיר ברודר
כן.
היו"ר ווליד טאהא
למה יש תקציבים?
מאיר ברודר
להקמת מכון נוסף.
היו"ר ווליד טאהא
רגע, אם אתה מדבר על המכון שמתוכנן להיות ליד בית יעקב, איך קוראים לו? נוסף?
מאיר ברודר
נוסף.
היו"ר ווליד טאהא
נוסף על המבנה שיקום באזור הזה שהזכרתי?
מאיר ברודר
נכון, נכון.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי. ואתה אומר שיש תקציבים?
מאיר ברודר
בתכנון, אני לא יכול להגיד לך - - -
היו"ר ווליד טאהא
זאת הזדמנות להתקדם מהנקודה שלך.
מאיר ברודר
אז אני אומר, גם משרד האוצר היה איתנו בדיונים בוועדה הזאת. אני אומר שיש אישורים, אני לא יודע להגיד לך אם זה צבוע כבר בכסף, אבל יש אישור עקרוני למהלך הזה לאור החשיבות. איפה זה תקוע ואיפה זה מתחיל ונגמר? בכל האדם.
היו"ר ווליד טאהא
באמת? אין, אז לא נקים ולא נבנה, לא נעודד?
מאיר ברודר
לא, שנייה, שנייה.
היו"ר ווליד טאהא
באמת?
מאיר ברודר
לא, לא, לא, אבל שוב, אם יש לנו עדיין שבעה רופאים אי אפשר לפצל אותם.
היו"ר ווליד טאהא
אבל שבעה רופאים זו תקלה חמורה.
מאיר ברודר
נכון.
היו"ר ווליד טאהא
מישהו היה צריך לפעול שבאופן מיידי יעודד שיהיו לו 30-40 רופאים.
מאיר ברודר
אז תראו - - -
היו"ר ווליד טאהא
אז זה שיש לנו שבעה זה פשע.
מאיר ברודר
חלק מההמלצות של הוועדה היו גם נושא של תקציבים, גם נושא של תקנים, גם נושא של תגמולים לעידוד ואני מוכרח לומר - - -
היו"ר ווליד טאהא
מי צריך לחשוב על זה עו"ד מאיר? מי צריך לחשוב מה אנחנו צריכים כדי שבחורים צעירים ירצו לבוא להתמקצע בדבר הזה?
מאיר ברודר
אז אני אומר, הוועדה המליצה אז על איזשהו מנגנון עידוד שהוא כלל גם תמריצים, גם תקנים וגם כוח אדם. הכל יש, יש כסף, יש תקנים, הייתה תקופה שהסתיימה ואני אומר גם כשהיה וגם חן קוגל מגיע לאוניברסיטאות, מנסה לעודד ולספר ולצערנו זה לא קורה.
נעה בן שבת
חמשת המתמחים, באיזה שלב הם? זאת אומרת זה גיוס של התקופה האחרונה? כי אני מבינה שזאת התמחות ארוכה של חמש שנים, נכון?
מאיר ברודר
יש לנו את המתמחים, אולי - - -
היו"ר ווליד טאהא
כן, בסדר. הדיון היום הוא דיון הרבה יותר כללי מלשמוע את המתמחים באופן פרטני. הוועדה עוד תעשה הרבה דיונים לפי הצורך. אז אוקיי - - -
מאיר ברודר
אני אשלים רק שבעקבות גם הוועדה הזאת, הוקמה מועצה לאומית למכון לרפואה משפטית שזה יהיה גוף שבאמת יבין ויקדם - - -
היו"ר ווליד טאהא
הוועדה יכולה לקבל את ההרכב של המועצה?
מאיר ברודר
כן, מי שעומד בראשה זה פרופ' ארנון אפק.
היו"ר ווליד טאהא
אני רוצה גם לקבל את ההחלטה על הקמת המסמכים.
נעה בן שבת
של הוועדה?
היו"ר ווליד טאהא
כן, שהוא הזכיר, עורך הדין.
מאיר ברודר
יש לנו מועצות לאומיות במשרד הבריאות, עד היום לא הייתה מועצה למכון לרפואה משפטית ובעקבות ההמלצה של הוועדה שדיברתי של משה בר סימן טוב, עוכבה ועדה כזאת שוב עם הגומרים הכי בכירים גם במשטרה, גם בפרקליטות ובדיוק בשבוע שעבר העלנו נושאים לדיון והוחלט שהדיון הבא של המועצה יעסוק באיך, לאור זה שלא הצלחנו באמצעים שניסינו עד עכשיו, אנחנו מייצרים באמת תמריצים להביא יותר מתמחים כי בהיעדר המתמחים לא נוכל לעשות שום דבר. לא נוכל גם להקים את המכון הנוסף, לא נוכל לפתח את המכון, לפתח את השירותים וגם לא נוכל מה שאנחנו היינו רוצים, לעבוד בשבת, והיינו רוצים יותר. אנחנו חושבים שזה לא צריך להסתפק בשבת, אנחנו חושבים שהלנת המת היא רלוונטית לכל הדתות. המכון צריך לעבוד בסוף 24/7 אבל אי אפשר לדבר על זה עם שבעה - - -
היו"ר ווליד טאהא
זה מה שאני שמתי בהצעה, אבל כמובן שזה לא יצליח היום עם כל התנאים הפיזיים והאחרים, על כן אני אשאל אותך שאלה עו"ד מאיר ברודר. בשטח המקצוע במצוקה, מישהו הגדיר אותו כמקצוע במצוקה?
מאיר ברודר
למיטב ידיעתי, לא. וזה אחד הדברים - - -
נעה בן שבת
זאת החלטה של האוצר?
היו"ר ווליד טאהא
של משרד הבריאות או של מי ההחלטה? כי אני רואה גם נגיד את משרד הכלכלה, פה ושם גם הם מעורבים. למה מעורבים? כי אני אין לי מושג מה הקשר בין המכון לרפואה משפטית לכלכלה. עוד מעט נשמע שיש קשר כי הם אלה שנותנים את האישורים וכולי, שזה אבסורד. המכון הזה צריך להיות משויך למוסדות רפואיים. אומנם הוא עוסק במתים, אבל הוא רפואה משפטית. רופא לא צריך אישור מאף אחד כדי שהוא יעשה את העבדה שלו מתי שרק צריך.

יש פה הרבה מאוד לקונות בעניין הזה של התנהלות המכון, על כן מאיר, בשטח אנחנו במצוקה, המכון במצוקה, הערכיות של המדינה במצוקה, בסדר? תכלס, מישהו הגדיר את זה כמצוקה? הם מוגדרים כמקצוע במצוקה? ואם כן, מה אנחנו יכולים להוסיף להם? אם מגדירים אותם, אם זאת סתם הגדרה כדי שנרחם עליהם כמו שמרחמים על המת שמגיע אליהם, אז לא צריך. אבל אם זה עושה משהו תכלס לעניין, לכיוון של להתחיל לפתור, למה שלא נעשה את זה? מי צריך לעשות את זה מבחינה חוקית?
מאיר ברודר
למיטב ידיעתי זה שיתוף בין משרד הבריאות, ההסתדרות הרפואית והאוצר. אבל אנחנו נבדוק את הזה ואני מניח שזה חלק מהדברים שאנחנו מנסים - - -
היו"ר ווליד טאהא
אז כנראה יש משמעות כספית על ההכרזה.
מאיר ברודר
ברור.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי, אז אנחנו מפה מבקשים מהגורם הרלוונטי, אני לא יודע מי הוא, להגיד לנו מדוע המקצוע הזה של רפואה משפטית איננו מקצוע במצוקה, למרות שבשטח הוא במצוקה. לפחות תסבירו לנו את הכשל הלוגי הזה, רוצים לשמוע את דעתם, אז אנחנו פונים אליהם מהוועדה. אני רוצה בשלב הזה להודות לך.
מאיר ברודר
אני אחתום את דברי רק ששר הבריאות מברך מאוד על השותפות איתך, שר הבריאות שמח לקדם חקיקה בנושא, הוא חושב שזאת הזדמנות טובה לקדם את הדברים אבל ברור שכמו שאמרנו זאת חקיקה שהמכון מוכן לעמוד בה, שלא תהיה גזרה שהמכון לא יוכל לעמוד בה ונבוא לברך ונצא מקללים. אז צריך לראות בדיוק את המבנה של הדברים, להבין את המציאות ובהתאם לגבש את החקיקה. אבל שוב, אנחנו מברכים על ההזדמנות להציף את הקשיים ואת המכשולים שיש.
היו"ר ווליד טאהא
אני מסכים עם הדברים שאמרת לגבי השר, גם הביקורת שמושמעת כאן היא לא מופנית נגד השר הספציפי ניצן הורוביץ כיוון שהוא השר היחיד שעשה מעשים לכיוון פתרון של הבעיה הזו. אני והוא היינו בסיור במכון לרפואה משפטית, הוא בא לראות בעיניים שלו. גם הוא התרשם שמשהו לא בסדר מתנהל ביחס של המדינה כלפי המקום הזה. שוב, שאף אחד לא יבין, אנחנו מדברים על משהו לא בסדר שמתנהל בתוך המכון, לא עסקתי בזה, אני לא יודע. אני מדבר על מה אנחנו עושים כדי לאפשר להם את התנאים שיכבדו את המתים. ובהזדמנות זו אני רוצה להודות לשר הבריאות שמשתף פעולה באופן מרשים מאוד והוא באמת גם תומך בדיון הזה, תומך בלהגיע לנוסחה שתעשה טוב לכולם. אני בינתיים רוצה לעבור לחברי הכנסת, אוסאמה הגעת ראשון, אני מודה לך על ההתעניינות, בבקשה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
תודה אדוני יושב הראש, רופאים נכבדים, ד"ר חן קוגל. הנושא הזה באמת הוא נושא חשוב מאוד ובאמת אנחנו שומעים ושמענו עכשיו על ההזנחה רמת השנים. למעשה מאז קום המדינה באמת העניין הזה הוא כנראה בתחתית סולם העדיפויות.
היו"ר ווליד טאהא
הוא גם לא בתחתית, הוא לא קיים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אולי אפילו לא קיים. העובדה היא שאני חושב שנשיא המדינה הראשון שביקר במכון זה היה אתה יודע מתי? זה בשנה שעברה, בדיוק שנה לפני, בעקבות אסון הר מירון שאז נזכרו שיש מכון לרפואה משפטית באבו כביר, הנשיא הגיע לביקור והודה להם - - -
היו"ר ווליד טאהא
הנשיא הקודם.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הנשיא הקודם. וזה אומר דרשני, זה באמת שכל זמן שנושא אבו כביר עלה לכותרות זה בהקשרים שליליים.
היו"ר ווליד טאהא
אני אשאל בהזדמנות זו את מנהל המכון ד"ר חן קוגל, מתי השר הגיע אליך לפני שהשר הנוכחי הגיע? כמה זמן אתה מנהל את המכון.
חן קוגל
אני מנהל תשע שנים.
היו"ר ווליד טאהא
אז אם אתה לא זוכר, יש בעיה.
חן קוגל
בתשע שנים האלה לא ביקר שר.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי, אז השר הראשון שאתה ראית במכון זה השר הנוכחי. עו"ד מאיר, זה מחזק את הדברים שאנחנו אמרנו לזכות השר. בבקשה חבר הכנסת אוסאמה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז אני אומר, ההקשרים שעלו לכותרות היו הקשים שליליים, במיוחד בתקופתו של המנהל הקודם של המכון, שתמיד באמת, אני לא רוצה לפתוח את תיבת הפנדורה הזאת - - -
היו"ר ווליד טאהא
כן, כן, עזוב, ממשיכים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
עזוב. אני אומר אדוני יושב הראש טוב שאתה מעלה את הנושא הזה, את הנושא הזה אנחנו העלנו אני, חבר הכנסת אחמד טיבי, חברי הכנסת אחרים בעבר העלו את הנושא הזה, היינו כל הזמן בקשר עם שרי הבריאות, גם השר הנוכחי שבאמת צריך לציין אותו לטובה, אבל גם שרי בריאות אחרים. העלנו את זה לסדר היום של הכנסת, שלחנו מכתבים, היינו בקשר עם ד"ר חן קוגל מאז שהוא באמת התמנה למנהל ויש לנו קשר רצוף, אני תמיד אומר לו שהלוואי שלא אני, לא כבוד יושב הראש ולא יתר חברי שאפילו נתקשר אליו, אנחנו לא רוצים לשמוע את הקול שלו כי תמיד כשאנחנו מתקשרים אליו זה בנסיבות טרגיות.
היו"ר ווליד טאהא
הוא גם יתחיל לחשוש לראות את המספר שלנו על המסך.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בדיוק, הוא ישר רואה - - -
היו"ר ווליד טאהא
הוא יחשוב שנדבר רק על מתים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
באמת הנושא הזה הוא נושא כואב מאוד. היה לי ניסיון אישי קשה מאוד כאשר שתי הדודות שלי נפטרו בתאונת דרכים וזה היה ביום חמישי, והיו צריכים לדחות, בתאונת דרכים רגילה, היו צריכים לדחות את ההלוויה עד יום ראשון. עד שאני התערבתי וערבתי את כל העולם, את המשטרה ואת ד"ר קוגל, ואז באמת לא היה צריך נתיחה לאחר המוות, הרי צריך רק CT ואת ה-CT אפשר לעשות בבית החולים שהיו. לא צריך לקחת את הגופות למכון על מנת לעשות את הצילום.
היו"ר ווליד טאהא
זאת השאלה, למה צריך לבוא למכון כדי לעשות צילום CT?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בדיוק, אז אני אומר - - -
היו"ר ווליד טאהא
או רנטגן לצורך העניין. זה לא נתיחה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
צילום חיצוני, לא צריך נתיחה ופה אני אומר אפשר אפילו לייעל את הדברים האלה. למשל ההנחיות של משרד הבריאות, של המכון, שבמקרים האלה שכאשר לא צריך נתיחה אלא צריך צילום, אפשר באותו בית חולים. אם זה בסורוקה, למה צריך לבוא - - -
היו"ר ווליד טאהא
משפטית צריך להבין אם אפשר, אני לא יודע, זו השאלה.
חן קוגל
אני חושב שיש מקרים שכן, אבל ברוב המקרים העניין הוא לא הצילום עצמו. הרי העניין של ה-CT הוא לא להכניס למכונה ולהוציא, אלא להפיק מזה את המסקנות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל אתם יכולים להסיק את המסקנה אחרי זה, זה מה שאתה עושה.
היו"ר ווליד טאהא
חוות הדעת שתבוא בעקבותיו.
חן קוגל
אז יושב פה מנהל יחידת ה-CT שלנו שנותן עכשיו הנחיות לבתי חולים שונים כי זה פרוטוקול אחר, זו לא אותה בדיקה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל אפשר לייעל את זה ולהגיע לזה.
היו"ר ווליד טאהא
לא, מי צריך לייעל? המכון או מישהו אחר?
חן קוגל
אלה צריכות להיות הנחיות כלליות ואנחנו עושים גם השתלמות כרגע, השתלמות עמיתים לרופאים רדיולוגים כדי שידעו את התחום הפורנזי, התחום המשפטי כי זה לא אותו הדבר. אז אנחנו פועלים בכיוון הזה, אבל זה ייקח זמן.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אוקיי, אז אני אומר, העניין הזה של שחרור גופות בסופי שבוע, ביום שישי וביום שבת, נפתר בינתיים זמנית כי - - -
היו"ר ווליד טאהא
לא לחלוטין.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אמרתי, אמרתי, נפתר זמנית, לא באופן סופי. אבל לפחות אנחנו התחלנו לראות שבאמת אפשר - - -
היו"ר ווליד טאהא
לא, לא, לא התכוונתי לומר שלא באופן סופי, אלא אם הנוהל הקיים לא מבטיח שחרור כל גופה בסוף שבוע, זה מה שרציתי לומר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אמרתי, בעבר היה בלתי אפשרי, עכשיו אנחנו - - -
היו"ר ווליד טאהא
ברור, ברור.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יש בהחלט התקדמות בנושא הזה כי היה צריך גם למצוא תקציב. אני מזכיר שאני באופן אישי, עם ד"ר קוגל וחברי אחמד טיבי, קיימנו פגישה עם שר במשרד האוצר, השר חמד עמאר, והיינו צריכים למצוא תקציב לשנה הזו של כמה מיליוני שקלים. לכן זה באמת התחיל לעבוד, אבל צריך לעגן את זה בבסיס התקציב קודם כל שבאמת זה יהיה לא רק חד פעמי, אלא בבסיס התקציב. לכן גם אנחנו תומכים בהצעה שלך אדוני יושב הראש, תמכנו והצבענו בעד, כי באמת צריך למצוא פתרון.
היו"ר ווליד טאהא
נכון, בטרומית, כן.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני בעד העניין הזה של second opinion היא מאוד מאוד חשובה, במיוחד במקרים שיש רצח וצריך חוות דעת כי היום אין חוות דעת שנייה. יש את המכון באבו כביר, נותן חוות דעת ואז לך תביא חוות דעת שנייה שתמצא אולי ספק ואז אפשר לזכות מרצח ומאסר עולם. המצב הזה הוא בלתי מתקבל על הדעת שבישראל אין אפשרות לקבל חוות דעת שנייה בתיקים של רצח ואולי חפים מפשע רק בגלל חוות הדעת הזאת.
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו מקווים לקבל תשובות גם בעניין מהגורמים הרלוונטיים, אני לא יודע אם זה משרד המשפטים אולי צריך לתת את הדעת על הדבר הזה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן בהחלט.
נעה בן שבת
על איזו שאלה?
היו"ר ווליד טאהא
על חוות דעת נגדית, חוות דעת נוספת או נגדית.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה second opinion, זה לא נגדית.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי, זה נוספת, שנייה. אבל ד"ר חן דיבר על חוות דעת נגדית.
נעה בן שבת
בוודאי הסנגוריה הציבורית תומכת בזה, בוודאי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בהחלט, בהחלט. אני רק מעדכן לסיום אדוני יושב הראש, אני מבין את הטיעון של שבת וקדושת השבת - - -
היו"ר ווליד טאהא
לפי התור, חבר הכנסת אייכלר אנחנו מברכים אותך על הגעתך.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בטח חברי כנסת החרדים והדתיים יטענו על השבת ועל קדושת השבת, אז על מנת גם למצוא פתרון פרקטי ומעשי, אף אחד לא רוצה לפגוע לא בקדושת השבת, לא בקדושת ימי שישי ולא באף אחד. אנחנו התחלנו שיתוף פעולה בין מכון אבו כביר והמנהל ד"ר קוגל, לבין בית החולים האנגלי בנצרת עם המנהל ד"ר פהד חכים, וכבר נערכנו כמה פגישות שאולי אם אנחנו מדברים על מכון רפואה שני ומכון רפואה שלישי, אז אפשר גם לעשות את זה בסופי שבוע ובכל השבוע בבית החולים בנצרת ואז אפשר גם למצוא את זה. אני מבין שזה גם בשלבים של התקדמות, אבל כל העניין הזה שדיברת על מקצוע במצוקה ושאין מומחים והתמחויות, השאלה אם יש תקנים להתמחויות. הרי אתה יודע שיש בעיה של התמחויות - - -
מאיר ברודר
יש, יש תקנים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יש תקנים בפתולוגיה?
מאיר ברודר
אין אנשים, זאת הבעיה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בגלל השכר ותנאי השכר, אז צריך באמת למצוא פתרון כספי לעניין הזה. תודה רבה.
היו"ר ווליד טאהא
טוב, תודה רבה חבר הכנסת אוסאמה סעדי. אני רוצה לחדד את הנקודה שסיימת בה. אף אחד לא רוצה לפגוע בשום דת, בשום אמונה ואף אחד לא מחייב אף אחד לעבוד בשבת, שיהיה ברור. מי שירצה לעלות על זה טרמפ אז שלא יעלה מלכתחילה כי אין את זה. מצד שני, זה לא שיתוף פעולה באמצעות המכון ובית חולים ערבי לצורך העניין, בתוך הסיטואציה הכוללת שאני דיברתי עליה, לא יפתור את הבעיה כי בסופו של דבר יש מקום אחד לנתיחה שזה אבו כביר ואי אפשר לעשות את זה במקום אחר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
תהיה גם נתיחה שם.
היו"ר ווליד טאהא
אז זה כבר מכון אחר.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
למה לא? באמת זה הרעיון, למה לא?
היו"ר ווליד טאהא
בסדר, זה כבר מכון אחר. אני מכיר את הדבר הזה, אני יודע שלא נעשו דברים ממשיים חוץ מלשבת ולשמוע, כי תכלס לא - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז צריך לקדם את זה ולדחוף את זה.
היו"ר ווליד טאהא
צריך לקבל תוכנית, איך זה באמת נראה, כמה העלויות ומה זה אומר לגבי המשרדים, המשפטים, בריאות וכולי. חבר הכנסת איתמר בן גביר בקשה.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
תודה יושב ראש הוועדה. אני אגיד, אני חושב שקודם כל יש כאן קונצנזוס, בדרך כלל אין, אבל בנושא הזה של הלנת המת - - -
היו"ר ווליד טאהא
למורת רוחך אתה אומר.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
לא בטוח שזה לא למורת רוחך, אבל בסדר. בכל מקרה, בנושא הזה יש הסכמה. כלומר, הלנת המת זה דבר בעייתי בכל דת, צריך לכבד את כל הדתות. ואני גם חושב שיש קונצנזוס, אני פעם ראשונה נחשף לזה, במצוקה הכל כך קשה שלכם. כלומר, זה לא נתפס בכלל.
היו"ר ווליד טאהא
עזרתי לך להיחשף למצוקה.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
טוב מאוד, זה דבר חשוב והמדינה רק גדלה וגדלה ברוך השם, ואין את המענה האמיתי. לכן זה בעייתי גם כשמסיימים את העבודה בשעת ערב, כלומר שלא מבצעים את הפעולות בשעת ערב מסוימת וזה יוצר בעיה מאוד מאוד קשה שאני הייתי עד לה - - -
היו"ר ווליד טאהא
עד איזה שעה אתה חושב שצריך להפעיל את המכון?
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
24 שעות.
היו"ר ווליד טאהא
24 קשה, אבל פרקטית כמה?
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
אבל כאן אני אגיד לך מה ההבדל בין התפיסה שלי לתפיסה שלכם ואתה יודע מה? אני חושב שאפשר למצוא פתרון. שבת זאת שבת, שבת זה קודש, שבת בשביל יהודים זה יום קדוש וזה בעייתי. זה בעייתי וזה גם אגב בעייתי חוקית, הרי בסוף בסוף זה לא פיקוח נפש הרפואה המשפטית הזאת, הגוויות מוטלות לפנינו ונוצרת כאן בעיה מבחינת ההלכה. אני חושב שהפתרון זה להעסיק לא יהודים. זה קשור ל להגדיל את מצבת כוח אדם, כי אם יגדילו את מצבת כוח האדם - - -
היו"ר ווליד טאהא
זה נכון לעשות בכל מוסדות מדינת ישראל ולא רק ספציפית בדבר הזה. אוקיי.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
יהיו בטח גם רופאים לא יהודים שיעבדו והם יכולים לעשות את הטיפול, כי הצעת החוק במתכונת הזאת, אגב היא גם לא חוקתית. מה זה 'עניין בן משפחה שהוא מוסלמי, מוסלמי כן ויהודי', כלומר זה יוצר כאן איזושהי בעיה חוקתית.
היו"ר ווליד טאהא
זה מה שהיה קיים גם.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
אז זה יוצר בעיה חוקתית. יש כאן בעיה משפטית, מה, היהודי לא יקבל - - -
היו"ר ווליד טאהא
עזוב, אתה יודע מה? בשטח קטסטרופה, עזוב - - -
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
אבל אני רוצה להיות פרקטי יותר ממה שזה - - -
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו לא הגענו לניסוח האחרון, ביחד נביא ניסוח שיעשה טוב למתים ולחיים.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
אני רוצה להיות פרקטי, כי בסוף בסוף מתים מכל עדה, מכל מגזר, מכל כיוון, אסור להלין אותם וזאת בעיה קשה. אם ימצא פתרון פרקטי שבאמת במהלכו תגייסו עובדים ויהיה עובד לא יהודי, רופא לא יהודי שהוא זה שיבוא ויטפל. לא להכריח, אתה אמרת את זה גם, אתם אמרתם את זה כאן וזה נכון, לא להכריח יהודים לעבוד בשבת חלילה וחס, לא בתחום הזה. אבל אם ימצא פתרון פרקטי זה דבר שיכול לפתור את כל הבעיה. מעבר לבעיות הנוספות שקיימות - - -
היו"ר ווליד טאהא
לך יש רעיונות אחרי ששמעת את כל הדברים שנאמרו? אני מכיר את זה כבר לעומק כי בחשתי בזה הרבה. יש לך רעיונות?
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
כן, מה שהם אמרו, הוועדה הזאת חייבת להתגייס לדבר אחד וזה נראה לי הדבר הראשון כי אחרת גם אומרים את זה פה במפורש, החוק הזה גם אם הוא יעבור הם לא יוכלו לקיים אותו. הדבר הראשון החשוב שהוועדה הזאת כן יכולה, אפשר להיות יצירתיים, זה לראות איך מגדילים את המכון הזה ומגדיל את כוח האדם והתקציבים בשביל המכון זה. זה הדבר הראשון, אם זה יקרה, יבואו גם עובדים לא יהודים, אם יהיו עובדים לא יהודים מה הבעיה? מבחינתי מה שעובד - - -
היו"ר ווליד טאהא
מה שהוא אומר 'לא יהודי' אז יש עובד ערבי אחד? אוקיי.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
הינה, אז זאת דוגמה שהוא יכול לטפל. זה בדיוק העניין, צריך להגדיל - - -
היו"ר ווליד טאהא
אבל אמרנו שלא מכריחים אף אחד לעבוד בשבת ולא מכריחים אותו לא לעבוד בשבת.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
כן, אבל אתה גורם לאנשים לעבוד בשבת.
היו"ר ווליד טאהא
הם לא מכריחים אותו על שני הצדדים.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
אבל אתה גורם לאנשים לעבוד בשבת.
היו"ר ווליד טאהא
אני אשאל שאלה, רופאים לא עובדים בבתי חולים?
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
אבל אני הסברתי את זה.
היו"ר ווליד טאהא
אני התחלתי את הדיון שלי בזה שאני מצר על כך שמייחסים למכון הזה תכונות שלא קשורות לרפואה. זה מכון לרפואה משפטית ועל כן כל הדין והכללים החלים על הרפואה, צריכים להיות חלים עליהם. זה לא ביזנס, משרד הכלכלה, מה הקשר?
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
זה נכון, אבל גם ברפואה יש דברים שהם פיקוח נפש וטיפול, ויש דברים שאומרים לך 'תבוא יום ראשון כי זה לא' - - -
היו"ר ווליד טאהא
אז אומרים לך, אבל לי לא אומרים. לי אומרים שאני צריך להביא את המת לקבורה, אז אתה מבין? פה אני צריך גם לכבד אותך ואתה צריך לכבד את המתים.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
אתה שמעת אותי מצוין, אתה יודע שבנושא הזה יש לי עניין - - -
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו לא חלוקים, זו סוגייה שלא צריך להבליט אותה כמחלוקת כי אנחנו לא חלוקים.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
אני אגב חושב שזאת היסטוריה בכנסת שאנחנו לא חלוקים במשהו.
היו"ר ווליד טאהא
כן, זה שאתה מסכים איתי זאת היסטוריה.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
בסדר, בסדר, נו עזוב, אתה אל תחפש, עכשיו אנחנו מנסים כאן באמת להגיע לפתרונות ולהגיע לזה ובסוף אני לא רוצה - - -
היו"ר ווליד טאהא
כן, בוא נתמקד ברעיונות יצירתיים לטובת החיים והמתים.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
בסוף לא אתה ולא אני רוצים להלין מתים.
היו"ר ווליד טאהא
נכון.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
זה נכון.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
תראה איך המתים לא רבים אף פעם ביניהם.
היו"ר ווליד טאהא
לא, כי הם מפרידים ביניהם, הם לא ביחד, אתה לא יודע מה קורה כשהם ביחד.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
אבל מצד שני הרופאים לא צריכים, אין כאן צורך רפואי דחוף, המת לא יחזור כנראה לחיים.
היו"ר ווליד טאהא
צריך לכבד אותו אבל.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
ועדיין צריך לכבד אותו, ולכן אם יהיה רופא שהוא לא יהודי שיוכל לטפל בשבת, זה לדעתי הפתרון הכי גדול. איך עושים את זה? משנים את הנושא הזה שיש לנו חמישה מתמחים - - -
היו"ר ווליד טאהא
זאת אומרת, בן גביר מציע להביא רופאים פלסטיניים.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
אמרת פלסטיניים, אני אמרתי, אתה ישר לוקח פלסטיניים. מה זה ישראליים? אין ערבי ישראל? אתה לא דואג להם? רק לפלסטיניים אתה דואג?
היו"ר ווליד טאהא
לא, יש אזרחים, יש אזרחים ערבים בישראל - - -
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
אני מבין שאני הנציג כאן של - - -
היו"ר ווליד טאהא
רגע, יש בעיה להביא נגיד רופאים פלסטיניים?
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
לא, זה מעניין, הוא רוצה פלסטיניים, אני אומר ערביי ישראל. מה, תפסיקו לדבר כל היום פלסטין. יש לך את אום אל פחם, רהט, טייבה, הם לא אזרחים? אתה לא רוצה לדאוג להם?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני לא מוכן לקבל את זה, ישראל זה מהים לירדן, כולם ישראלים.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
הוא לא רוצה שאני אדאג להם.
היו"ר ווליד טאהא
אבל חבר הכנסת בן גביר, תתאפק קצת. אלה אזרחי המדינה הערבים, הם לא עלו יהודים. לך בראש יש את המונח הזה, אני מכיר את האנשים בשטח.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
תגיד לי, אתה רוצה סתם שיהיה פה - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
ווליד יש לי חדשות בשבילך, יש פה מאות אלפים לא יהודים שהם לא ערבים.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
חשבתי שזה נושא חשוב.
היו"ר ווליד טאהא
אז תן לכל אדם ולכל קבוצה את התיאור שלה. אבל לא, הלא יהודים זה תיאור שתואם אותך או לא תואם. יש פה אזרחי מדינה ערבים, יש פלסטיניים ויש אחרים, אבל לא יהודים יש סוג אחד וכל השאר שימו אותם ברשימה.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
זה לא נכון, ווליד יש לך סתם פראנויות. הלא יהודים כוללים את ערביי ישראל, לא יהודים כוללים - - -
היו"ר ווליד טאהא
אתה שם לב שפינדרוס הגיע ועשה סכסוך? זה הסתדר על שהוא הגיע.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
הלא יהודים כוללים גם את ערביי ישראל, והלא יהודים כוללים עוד כל מיני קבוצות. מבחינתי העיקר שיהיה מענה, כן חשוב שיהיה מענה. שוב, אתה מתפרץ לדלת פתוחה כי אנחנו מסכימים בעניין הזה. סוף סוף אנחנו מסכימים על משהו.
היו"ר ווליד טאהא
שוב בעניין הזה אנחנו שולחים בשורות לאזרחי מדינת ישראל. כמו שבן גביר היה אומר, שולחים בשורות לעם ישראל, היות ואני לא אחד מעם ישראל, אנחנו שולחים בשורות לכל אזרחי מדינת ישראל שאני ואיתמר בן גביר מסכימים שאסור להלין מתים ויש לעשות את הכל כדי לשפר את תפקודו של המכון שלא מקבל את הפריווילגיה מהמדינה לעשות זאת. תודה רבה.

חבר הכנסת אייכלר, קודם כל אני מקווה שתצטרף להסכמות, יש פה יום היסטורי לטובת כל אזרחי מדינת ישראל ואני מקווה שאתה תהיה חלק בהיסטוריה הזו, בבקשה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אדוני יושב הראש, אני ראיתי שלא נוח לך כשאתה ואיתמר מסכימים וחיפשת איזשהו ויכוח שיהיה פה - - -
היו"ר ווליד טאהא
לא, אני מבסוט.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
בסוף הגיע פינדרוס - - -
היו"ר ווליד טאהא
איך שאומרים 'מבסוט לאללה'.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אבל אני רוצה להתחיל במשהו, כשאני עובר ונוסע לכותל אז יש שם את הר הזיתים ואני רואה תמיד את המתים ככה בשקט ואני נזכר וחושב על התקופות של ירושלים העתיקה, כמה רבו, נלחמו ונאבקו. אמרתי, האנשים האלה כשהם היו בחיים הם חשבו שהם צריכים לדאוג לעולם ופתאום 'שה', שקט.
היו"ר ווליד טאהא
שממה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
דממה. כולם שוכבים ישר עם הרגליים בחוץ.
היו"ר ווליד טאהא
בחוץ? ראית את הרגליים בחוץ?
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
לכיוון חוץ ההר כן.
היו"ר ווליד טאהא
כלומר הרגליים בתוך האדם אבל לפי התיאור שלך לאיזשהו צד, אוקיי.
,
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
ולכן אני אומר גם בעניין הזה אנחנו צריכים - - -
היו"ר ווליד טאהא
היות ועברית היא לא שפת האם שלי אני לא בדיוק מבין את התיאור שלך לאן צריכות להיות הרגליים.


יצפי
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זה היה תרגום מאידיש, תירגע.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
לכיוון החוץ זה לכיוון הדלת, לכיוון היציאה, אנחנו מאמינים בתחיית המתים.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אבל בואו נחזור לעצם העניין עצמו. ברור וידוע שבכל חוקי מדינת ישראל, למשל יום העבודה, יום המנוחה, מי שאינו יהודי, אם הוא מוסלמי יום המנוחה שלו זה יום שישי, אם הוא נוצרי יום ראשון ואם הוא יהודי יום שבת. מדינת ישראל כמדינה יהודית - - -
היו"ר ווליד טאהא
יש כאלה שנהנים משלושת הימים.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אני מדבר על החוק, החוק מכיר בזה שיש פה אנשים שיום המנוחה שלהם הוא שונה. יש עוד חוק שכל מוסדות המדינה סגורים בשבתות, חוץ מעניינים של פיקוח נפש, משטרה, צבא ורפואה. העניין הזה של המתים אינו עניין של רפואה, זה עניין משפטי כך הבנתי, כי אם זה עניין של רפואה אין שום בעיה שרופא ערבי ייגש.
היו"ר ווליד טאהא
קוראים לו "המכון לרפואה משפטית".
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
נכון, זאת אומרת לרפואה משפטית אבל לא הולכים רפא את המת.
היו"ר ווליד טאהא
אלא אם כן אתה יודע על מקרים.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
בדיוק, אני עוד לא יודע. מה שאני כן יודע אדוני יושב הראש - - -
היו"ר ווליד טאהא
אבל מה הקשר לתת כבוד למת כאשר הוא לא יהודי?
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
מה ההבדל? כבוד למת זה לכל המתים, מי שחי ומת. כמו שכבוד החיים זה כל אדם חי, ככה כל מת זה מת ואתה מכבד אותו. אבל אני רוצה לומר לכם, אני בשנה שעברה בימים אלה אחותה של אשתי איבדה את בעלה במירון בל"ג בעומר שנה שעברה ואני חזרתי מבית הקברות באשדוד ממש עם הדלקת הנרות עם כל המשבר שהיה שם. עד שהגיעו הגופות ועד שהיו ניתוחים, בקיצור, אני לא רוצה להאריך, אני רוצה רק להגיד לך - - -
היו"ר ווליד טאהא
אתה בא לתת הערה על עבודת המכון ביום שבת?
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
לא זה מה שרציתי.
היו"ר ווליד טאהא
אז תגיד מה אתה רוצה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
רציתי להסביר לכם כמה אני בעניין, כמה אני מרגיש את המשפחות שמחכות לתוצאות ורוצות לקבור את המת. זה מה שרציתי.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי. תודה רבה לך חבר הכנסת אייכלר.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אז מה אני רוצה לומר?
היו"ר ווליד טאהא
לא סיימת?
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
כן אני לא סיימתי - - -
היו"ר ווליד טאהא
עשית עלי סיבוב, חשבתי סיימתי כי כזה הגעת לנקודת סיום ואז - - -
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
עליך סיבוב?
היו"ר ווליד טאהא
כאילו סיימת ואז התחלת מחדש.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
לא, תן לי לדבר.
היו"ר ווליד טאהא
יאללה, כי נשארה לנו עוד חצי שעה ורוצים לתת לאנשים.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
כן, אבל אני עוד לא דיברתי חצי דקה.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אז אני רוצה לומר כך, היה פה מאבק במשך שנים רבות על נושא של ניתוחי מתים עם המכון הפתולוגי. כשאני הייתי ילד חשבו שאין פתרון לעניין הזה, עד שהגיעו לחוק שאסור לנתח אדם בלי חתימתו והמכון הפתולוגי הגיע עם הרבנים ועם ההלכה להסדרים מדהימים לגבי בירור משפטי בלי לנתח במקום שאפשר בדיקה חיצונית בנוכחות של רב והכל הסתדר. זאת אומרת כשיש רצון טוב, אפשר להסדיר בלי להיכנס למלחמות. אין לי שום ספק שאין שום בעיה שמוסלמי, נוצרי, או מי שלא יהודי שירצה בשבת לקבור את מתו, אפשר למצוא פתרון שיהיה או כפי שהציע אוסאמה שיהיה איזה מכון בבית חולים ערבי, או במכון הזה שיהיה איזה עובדים רופאים ערביים שהתפקיד שלהם יהיה לנתח ולהביא את הממצאים המשפטיים.

הבעיה מתחילה, ועל זה היה המאבק הגדול תמיד, שיהיו כאלה שירצו דווקא לעשות בשבת והם כן יהודים. ואז אם אתה פותח מפעל ממשלתי, משרד ממשלתי בשביל מישהו ואז יגידו שזה צריך היות לכולם, כמו פרשת החמץ. יש למישהו בעיה שמשפחה מוסלמית או נוצרית תביא בפסח לבית החולים באיזו פינה חמץ? לא הייתה לאף אחד בעיה עם זה. הבעיה הייתה שהיו יהודים שרצו דווקא להכניס חמץ. איך אני אעשה? אני מחפש פתרון אדוני יושב הראש שבאמת ידובר רק במי שאינו יהודי, או רק מוסלמי או רק מי שאינו יהודי, לא משנה, שלא יהיה שום ניתוח שלאחר המוות, אלא למשפחה מוסלמית שלפי מצוותה היא צריכה לקבור אותו. יש לך פתרון לדבר הזה?
היו"ר ווליד טאהא
זה כבר משהו שוויוני משפטי, אין לי מושג, לא רוצה לתת - - -
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
וזאת הבעיה, זאת הבעיה. לכן צריך למצוא דרך - - -
היו"ר ווליד טאהא
נמשיך לדבר על הסוגייה הזו, נראה מה אפשר לעשות.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
זהו, אז עד כאן היו הסכמות, בעניין הזה צריך למצוא פתרון.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אני לא מוכן, כנציג ציבור, שמדינת ישראל כמדינה יהודית שהיא החליטה שהיא מדינה יהודית ולא אני קבעתי אותה, בן גוריון, וקבעו שהשבת יהיו כל מוסדות המדינה מושבתים.
נעה בן שבת
יש גורמים שפועלים בשבת. חוק השידור הציבורי מדבר על שידורים של חלק מהערוצים 24 שעות כל יום באותו שבוע. יש לנו כל מיני חוקים - - -
היו"ר ווליד טאהא
היועצת המשפטית של ועדת הבריאות, למי שלא מכיר.
נעה בן שבת
ויש הוראות מחייבות ויש גם אפשרות לתת היתרים, אולי משרד הכלכלה יוכל אחר כך להתייחס בזרוע העבודה לנושא של מתן ההיתרים שניתנים גם למקומות שמטפלים בהם בחולים למשל, אבל גם לדברים שהם לא פיקוח נפש כמו למשל בתי מלון. יש שם היתרים לעבודה - - -
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
בסדר, אבל עכשיו אתם מציעים להרחיב את זה וזאת הבעיה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
זאת הסכנה, זה בדיוק מה שאת אומרת הסכנה.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
לא רוצים להרחיב ומצד שני אנחנו כן מבינים שהלנת המת בחברה הערבית, בחברה הנוצרית, היא גם בעייתית - - -
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
צריך לצמצם את החוק רק להלנת המת רק אצל מוסלמים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הפתרון שהרב אייכלר הציע משפטית הוא הרבה יותר - - -
היו"ר ווליד טאהא
סיימת חבר הכנסת אייכלר?
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אם הבנתם מה שאמרתי.
היו"ר ווליד טאהא
כן, הבנו את מה שאמרת ודיברנו על זה איכשהו אבל לא באותם מילים שלך. חבר הכנסת יצחק פינדרוס בבקשה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
א' אני רוצה במשפט אחד לחדד משפטית את מה שאמר הרב אייכלר. בהגדרה של יום מנוחה, ואני אומר את זה כמי שהיה ראש רשות והפעיל לא יהודים, הם במקרה היו דרוזים ולכן לא אמרתי ערבים.
היו"ר ווליד טאהא
לא, דרוזים הם ערבים, להפתעתך.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הם אומרים שהם לא.
היו"ר ווליד טאהא
אני ידעתי שאפתיע אותך אבל זה התפקיד שלי.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שנייה, לא הפתעת אותי, אני יודע מה אני אומר. אבל היה דיון מצד דיני עבודה האם זה נקרא - - -
היו"ר ווליד טאהא
אמרת שבדיון הזה תשתדל, תשתדל להיות ענייני. אני יודע שקשה לך אבל תשתדל - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אפשר משפט אחד עכשיו ליועצת המשפטית ולא פוליטי, ווליד? אפשר משפט אחד ליועצת המשפטית?
היו"ר ווליד טאהא
אתה הכנסת את הפוליטי, אני הכנסתי את הפוליטי? אני מסביר לך את מה שאתה לא יודע.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הבנתי.
היו"ר ווליד טאהא
זו החובה שלי. אני יושב פה בראש גם כדי - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יש בנושא יום מנוחה, זה הרי תלוי עדה ולכן זה גם יקל על העניין ויוריד את החששות שלנו. זאת אומרת, אם ההקלה תהיה למכון לרפואה משפטית או לכל גוף אחר, קודם כל אני אומרת ככותרת, יהיה לאלה שזה לא יום המנוחה שלהם ואז אין בעיה ולא צריך היתרי עבודה, זה אחת. שתיים, אני רוצה לומר עוד משהו ואמרתי את זה גם לך בשיחה. המציאות הזאת שאנחנו נמצאים בה עם המכון לרפואה המשפטית, שהיא גם היחידה שנמצאת בשטח ואין עוד מכון. המציאות הזאת שיש להם שעות, שנכון יש כאלה שמפריע להם הנושא ובצדק, אני מקבל את מה שאתה אומר, שמישהו מוסלמי שנפטר בשבת אין שום סיבה בעולם שלא יקבל היתר קבורה באותו יום. אותו דבר מישהו שנפטר אחרי שלוש וחצי בצוהריים והספיק להגיע עד שש למכון לרפואה למשפטית, לא אמור לחכות על למחרת בבוקר, זה לא הגיוני. אנחנו מדינה עם קצת יותר - - -
היו"ר ווליד טאהא
אתה מצפה לכאורה עד איזה שעה?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, אני אומר שהפתרון אמור להיות בלפתוח את הדבר הזה, לפתוח עוד מקום, לפתוח את זה לתחרות.
היו"ר ווליד טאהא
אני חושב שצריך לפתוח עוד שני מקומות, לא אחד. אחד בצפון ואחד בדרום, אבל עד אז - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אבל זה יפתור את הדבר הזה כי אז יהיה פתרון. בכל מערכת זה ככה, ברגע שיש מונופול לצורך העניין, סליחה שאני משתמש - - -
היו"ר ווליד טאהא
במונחים כספיים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כן, אז ככה זה מתנהל. אז יש בעיות ויש בעיות במבנה, והמבנה קטן ויש בעיות בכוח אדם.
היו"ר ווליד טאהא
לא, אז יש בשורות בעניין שיבואו בדרך, 'שוואיה-שוואיה".
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שנייה, וכמו בכל מערכת ברגע שאתה פותח את זה ותיקח עוד חדר מיון בנצרת לצורך העניין, או עוד חדר מיון בירושלים לצורך העניין, או עוד חדר מיון בדרום לצורך העניין ותביא לשם צוות ואם יש בעיה, אתה יודע מה? אני מוכן אפילו ללכת קדימה, אתה רוצה תביא רופאים ירדנים, מה איכפת לי מאיפה תביא? תביא רופאים מספרד. אבל ברגע שאתה פותח את זה הבעיות האלה נפתרות מהר מאוד, תאמין לי.

כמו בכל מערכת, ברגע שזה מונופול אז יש שעות ויש זמן, יש בעיות ומנסים להשתפר והכל בסדר, אני לא מעביר ביקורת. אבל בסוף ככה העולם מתנהל היום, מה לעשות? תפתחו עוד אחד, אני אומר לך ובכנות אני מוכן שהראשון יהיה בנצרת, הראשון שיהיה בנצרת והשני שיהיה בדרום והשלישי בירושלים. יפתחו את הדבר הזה אז גם במציאות הזאת שבשעה שש בערב אין אפשרות, אני אומר לך כמי שבירושלים זה הדבר שהכי חמור אצלנו, להלין את המת ואני מכיר את הטלפונים והניסיון הזה. לשחרר, בדיקה חיצונית, נעשה ונמצא פתרון, זה דבר שהוא מזעזע, מבזה את המת ובזה כולנו מסכימים, כל חברי הוועדה. על אף שאנחנו לא מסכימים על הרבה דברים כולל לא על הדרוזים, על זה אנחנו מסכימים. את הדבר הזה צריך לעשות וכמו שרוצים לפתור את יום השבת למוסלמים - - -
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו לא מסכימים על הגדרת הדרוזים, אנחנו גם לא מסכימים על דברים שקשורים לבית המשפט הגבוה ועל הרבה דברים אנחנו לא מסכימים.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
רגע, התנועה האיסלמית באה לחוקים של בית המשפט הגבוה?
היו"ר ווליד טאהא
סיימת חבר הכנסת פינדרוס? אנחנו בדיון חשוב חבר הכנסת אייכלר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
ואגב, אתה מחדד את הסיבה למה אני נגד. תמשיך להגיד כמה אתם בעד.
היו"ר ווליד טאהא
אז חבר הכנסת אייכלר, חבר הכנסת אייכלר לפי שהגעת הוא אמר את זה. תודה רבה חבר הכנס פינדרוס. אני רוצה לעבור הלאה, תציג את עצמך בבקשה לפרוטוקול ואתה ממשרד הכלכלה?
גדליה הבר
אני גדליה הבר מזרוע עבודה במשרד הכלכלה והתעשייה. איתנו בזום נמצא מר מאיר דוד שהוא מנהל מנהל הסדרה ואכיפה במשרד. נבקש שהוא יציג את הנושא.
היו"ר ווליד טאהא
לא הבנתי למה הסדרה ואכיפה רלוונטי למכון לרפואה משפטית?
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
כי זה מוסלמים, לא?
גדליה הבר
אז ברשותך אם נוכל לתת למר מאיר דוד את רשות הדיבור?
היו"ר ווליד טאהא
אני לא יודע, או אולי חרדים, אז אל תהיה בטוח.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
הסדרה לרוב ואכיפה למיעוטים.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי. אז איתנו בזום מאיר דוד מנהל מנהל הסדרה ואכיפה, צמד מילים אני פוגש כמעט בכל תחום החיים בחברה הערבית כי מישהו אוהב את הצמד הזה. משרד הכלכלה, קודם כל מה הקשר למכון לרפואה משפטית? שנית, למה הם צריכים להיות תלויים בכם בכלל? מה הקשר?
מאיר דוד
אז א' בוקר טוב לכולם, נעים מאוד, שמי מאיר דוד. קודם כל אני מודה לך על הדיון החשוב הזה, גם על כל הנושא של הטיפול במכון ובנושא הלנת המת. הקשר שלנו הוא מהיבט של שעות עבודה ומנוחה. ככל שמקום עבודה הולך לפעול בימי המנוחה הוא צריך היתר, בין אם זה היתר כללי או בין זה היתר מיוחד. במקרה הזה אני אמון על מתן ההיתרים הפרטניים למקומות עבודה שרוצים להעסיק בימי המנוחה. מכיוון שהמכון עבר בתקופה האחרונה בגלל צורך לתת מענה גם בסופי שבוע לאור העובדה שכפי שציינת מדובר במקצוע חשוב, מקצוע שבחסר, שכרגע אין פתרונות.

אז אנחנו הכרנו בצורך של המכון לתת מענה גם בימי שבת, ששם מכיוון שאין מספיק עובדים לא יהודים שיכולים לתת את המענה בשבת שזה לא יום המנוחה שלהם, אז היה צורך לתת למכון היתר כדי שיוכל לתת את השירותים לציבור כפי שהוא נדרש גם בימי המנוחה. זאת הסיבה שאנחנו למעשה נותנים את ההיתר. עכשיו, זה לא רק המכון, זה כל עסק שפועל במדינת ישראל ופועל בימי המנוחה, נדרש להיתר.
היו"ר ווליד טאהא
כן, מה שבתחילת דברי דחיתי כי לא מדובר בקיוסק ולא בחנות מכולת, ולא בחנות מזון ולצורך העניין לא בבית המלון. מדובר במכון לרפואה משפטית, ועל כן אני מתקומם על הקשר הזה.
מאיר דוד
אדוני יושב הראש בוא לא נתקומם, גם בתי החולים שעובדים היום במדינת ישראל, גם הם עובדים לפי היתר. כל עסק במדינת ישראל שעובד ביום שבת - - -
היו"ר ווליד טאהא
היתר כללי. אוקיי, המכון לרפואה משפטית קיבל היתר כללי או שאתה צריך לתת לדוקטור חן קוגל אישור פרטני?
מאיר דוד
המכון לרפואה משפטית זה מכון אחד, אז הוא קיבל אישור פרטני.
היו"ר ווליד טאהא
לא, אני שאלתי עקרונית, לא כמה מכונים. אז אין לו אישור כללי?
מאיר דוד
אין לו אישור כללי - - -
היו"ר ווליד טאהא
כי למה? אתה מתייג אותו כחנות מפעל? מה?
מאיר דוד
נכון, כי זה מקום בודד.
היו"ר ווליד טאהא
נכון?
מאיר דוד
היתר כללי אדוני יושב הראש ניתן לקבוצה רחבה ולא למקום פרטני בודד. מקום שהוא בודד הוא כמו עסק - - -
היו"ר ווליד טאהא
זאת אומרת, אתה נתת היתר כללי לבתי מלון נגיד?
מאיר דוד
לבתי מלון כי זה לא - - -
היו"ר ווליד טאהא
זאת אומרת, אנחנו צריכים להקים עוד מכון כדי שיהיה כללי?
מאיר דוד
כשיהיו עוד מכונים ויהיה צורך כנראה שינתן היתר כללי.
היו"ר ווליד טאהא
אני הבנתי את ההיתר כללי אחרת ממך. אתה מדבר על מספר מכונים, אני מדבר על תיאור סוגייה שאם נותנים לה היתר כללי או פרטני לאנשים שבתוכה. אוקיי, בסדר.
מאיר דוד
הסוגייה יכולה לקבל פתרון בהיקף פרטני.
היו"ר ווליד טאהא
טוב, אני רוצה להודות לך.
מאיר דוד
רק עוד דבר אדוני, יכול מאוד להיות שכשיהיו מכונים נוספים כבר לא יצטרכו היתרים. יכול להיות שיהיו מספיק עובדים לא יהודים שיעבדו בימי המנוחה.
היו"ר ווליד טאהא
אז יכול להיות שאם בוא המשיח, אבל עד שיבוא המשיח רוצים לעזור לאנשים.
קריאה
עד שיבוא מנסור.
היו"ר ווליד טאהא
מנסור בא וגם אז לא פתרנו את הבעיה, אז כנראה צריך עוד את הסיוע של המשיח.
קריאה
כמה עולה להקים מכון כזה בנצרת?
היו"ר ווליד טאהא
אני לא יודע, זה כבר שאלות, טוב - - -
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
לא הבנתי, מנסור הוא המשיח שלך?
היו"ר ווליד טאהא
לא, לא אמרתי.
מאיר דוד
אדוני יושב הראש משפט אחרון ברשותך.
היו"ר ווליד טאהא
כן משפט אחרון מאיר דוד.
מאיר דוד
עד שימצאו כל הפתרונות האפשריים להעסקה, אנחנו כמשרד הכלכלה נסייע למכון על מנת לתת את השירות שלו במתן היתרים כדי שיוכל לתת את השירות - - -
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי, אני רוצה להודות לך מאיד דוד, מנהל מנהל הסדרה ואכיפה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אם הבנתי נכון אני לא מסכים בשום פנים ואופן.
היו"ר ווליד טאהא
טוב, בסדר.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
זה בסדר, זאת זכותי לומר את זה ושאתה לא תפריע לי כשאני אומר את זה. זאת חוצפה גדולה מאוד לתת היתר על משהו שלא צריך. למוסלמי ספציפי, רופא ערבי ספציפי זה בסדר, אבל לתת היתר כללי ולפרוץ את כל הגבולות והיועצת המשפטית צודקת, תיכף תגידו שמותר כי רשות השידור משדרת 24 שעות ביממה בגלל איזה היתר שפעם שופט אחד - - -
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
הבעיה שלנו זה המדרון החלקלק.
היו"ר ווליד טאהא
תודה רבה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
לא, אז אני מוחה על זה.
היו"ר ווליד טאהא
תודה רבה חבר הכנסת אייכלר.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אם זה מה שאתה רוצה אז אנחנו לא נסכים על כלום.
היו"ר ווליד טאהא
תודה רבה. במשטרה ממתינים לנו פה שני נציגים, מי שירצה לדבר יציג את עצמו לפרוטוקול. בואו נשמע את דעתכם. אני גם באתי בטענות על התנהלות המשטרה בכל הקשור באספקת מסמכים דרושים למכון לעבודה השוטפת שלו. אני באופן אישי פגשתי את זה פעמים רבות, פעמים רבות. אמרתי את זה לשרים, לסגני השרים, לכל מי שממונה עליכם, שלמשטרה יש את כל הזמן שבעולם כדי שתועיל בטובה לשלוח מסמך המפרט את הדרישות.

למה זה צריך להיות כל כך מסובך? שבעקבות תאונת דרכים המשטרה צריכה להבין שהיא שלחה את המנוח לאבו כביר, היא, היא המשטרה ביקשה שהמנוח יגיע לאבו כביר כדי שיערכו עליו נתיחה או כל דבר אחר, למה לא שולחים בצורה מסודרת, בצורה לא מסובכת, את הדרישות של המשטרה מבלי שבן משפחה שאיבד את היקר שלו צריך לשבת שעתיים מול הדלת של החוקר כדי שהוא יעשה טובה ויעשה את הדבר הזה. בבקשה.
טל פז
טוב, אז בוקר טוב לאדוני, אני עו"ד טל פז מזרחי מהלשכה המשפטית - -.
היו"ר ווליד טאהא
כן, בוקר טוב.
טל פז
אני מבינה את הדברים, אנחנו משטרה רגישה ומבינה את המורכבות והיא לוקחת חלק מאוד משמעותי באירועים האלה שלצערנו פוקדים אותנו מדי יום. לפני שאני אענה לעניין הטפסים ובאמת אני אפנה את זה לנציג שלנו בזום שהוא הנציג של המשטרה במכון לרפואה משפטית, אני אבקש להתייחס - - -
היו"ר ווליד טאהא
יש נציג של המשטרה במכון לרפואה משפטית?
טל פז
יש קצין משטרה שיושב במכון והוא אחראי על כל פעולות התיאום בין המשטרה למכון בדיוק בגלל הפערים הללו.
היו"ר ווליד טאהא
טוב, זאת הפעם הראשונה שאני שומע, למרות זאת יש את הבעיות, זה לא מנחם אותי.
טל פז
זה לא צריך - - -
היו"ר ווליד טאהא
זה אפילו יותר גרוע.
טל פז
לא, זה פשוט נועד לתת את המענה ובאמת לצור את הממשק ואת הדואליות הכי חזקה שיכולה להיות בין שני הגופים האלה. אני מזכירה שמשטרת ישראל ברוב רובם של המקרים היא הגורם שמשחרר את הגופה והיא הגורם שמאפשר - - -
היו"ר ווליד טאהא
הסכמה לשחרור, כן.
טל פז
אבל אני אבקש קודם כפי שאמרתי להתייחס לגופם של דברים. בראש ובראשונה אני אגיד שבהצעת החוק הזו, התכלית שלה מובנת לגמרי אבל בסופו של דבר אנחנו מכירים ויודעים שנערך פיילוט במכון לרפואה משפטית, שהוא היה קצת יותר רחב והוא דיבר על כל המגזר הערבי ולא כמו כאן שמדבר רק על המגזר המוסלמי. המשטרה לא הייתה - - -
היו"ר ווליד טאהא
אף אחד לא מדבר על המגזר המוסלמי, עזבי את המילים שכתובות בהצעה הראשונית, עזבי. תתייחסי לתפקיד של המשטרה ואל תחווי דעת על הצעת החוק אם היא טובה או לא. התפקיד של המשטרה בתוך הצעת החוק, בסדר? תודה.
טל פז
ברשותך אני אתייחס - - -
היו"ר ווליד טאהא
לא, ברשותך אני רוצה שתתמקדי בתפקיד של המשטרה, כי את זה עושים חברי כנסת, לא את. אנחנו מתווכחים על הנוסח, כן, לא - - -
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
בסדר, אבל היא קראה את הנוסח, מה אתה רוצה? זה הנוסח של החוק.
היו"ר ווליד טאהא
לא, לא, היא נותנת חוות דעת על הצעת החוק ולא על החלק של המשטרה בתוך הסוגייה הזו.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אני עוד לא שמעתי את מה שהיא אמרה, איך אתה אומר - - -
היו"ר ווליד טאהא
אז תנו לה לדבר ואז תשמע את מה שאני שמעתי. בבקשה.
טל פז
התפקיד של המשטרה ויעוץ משפטי, זה לחוות את הדעה גם על הצעת החוק וגם באופן כללי בפריזמה רחבה יותר. לכן בראש ובראשונה אני אומר שבמהלך הפיילוט הזה אנחנו קיבלנו תלונות, אותו נציג המשטרה במכון קיבל תלונות מיהודים שכן ביקשו לבצע גם את השחרור של הקרובים שלהם, את המנוחים לקבורה בשבת ולא יכלנו להיתר. ובנקודה הזאת אנחנו כן רואים שיש פה פתח לאפליה כלפי דתות אחרות, זה פעם ראשונה.

פעם שנייה, אתם צריכים להבין שאם המשטרה היא הגורם שברוב המקרים משחרר את הגופה, אז החלק של המכון זה נכון ואתם מרחיבים פה את הפעילות של המכון וזה עניין שמנהל המכון ונציגיו יענו על זה. אבל כפועל יוצא מכך אתה מרחיב את פעילות המשטרה. אין אפשרות להרחיב פעילות מכון בלי להרחיב את פעילות המשטרה. אם כיום יש חוקר תורן אחד בסוף שבוע שאני יכולה להקצות, שנותן לי מענה לתיקי רצח, למעצרים ולמתלוננים שמגיעים, אם אני מעסיקה אותו עכשיו בשחרור ובטפסים זה אומר שזה בא על חשבון כל היתר ולכן יש לנו פה את הנציג שיגיד מה המשאבים שכרוכים בדבר הזה, כי זה משאבים לא מבוטלים. אנחנו מבינים את החשיבות, אבל אתם צריכים להבין שזה הרחבת יריעה משמעותית כלפי המשטרה.

נקודה שלישית, התיקים כמו שאמר אדוני יושב הראש זה תיקים מורכבים, זה תיקי רצח, כמו שאמרת לא מדובר על מוות בתוך הבית שאנחנו מבינים שזה מוות טבעי ואז אין לנו עניין לחקור את זה. חקירת המוות היא חלק אינהרנטי, וגם בגץ אמר את זה, מכבוד המת. המטרה שלנו להגיע לחקר המת עד תום ולכן אנחנו נעשה כל שבידינו בשביל להפוך כל אבן ולוודא שאין פה חשד לפלילים ולא נחסוך בשום מאמץ. במובן הזה גם אם המכון יסיים את תפקידו בשבת, אנחנו לא יכולים להתחייב שלא יהיו לנו עוד פעולות חקירה או עוד פעילות מבצעיות להשלים, ככה שזה ייגרר מעבר ליום שבת.

בנקודה הזאת אני מבקשת להפנות לנציג המשטרה יניר דהאן שנמצא איתנו בזום, אם אפשר להעלות אותו אדוני.
יניר דהאן
שלום אדוני, שלום לכולם. אני אתייחס לנושא הטפסים. אז אני באמת הנציג של המשטרה במכון, התפקיד הזה קיים כבר חמש שנים בערך. אנחנו נמצאים בממשק עבודה משותף כל הזמן. אנחנו כל הזמן בוחנים את תהליך העבודה על מנת לשפר ולייעל, כדי שגם תהליך של החקירה יהיה יעיל וגם השחרור יהיה כמה שיותר מהר עם המגבלות הקיימות.

אני אתייחס להערה של אדוני לגבי תאונות דרכים. אז אני לא חושב שזה המצב, האגף שמטפל בתאונות הדרכים היה יחד איתנו ויחד עם המכון בתהליך עבודה של בניית - - ייעודי לתאונות דרכים וככל שאני יודע ככלל רוב המקרים, או מרבית המקרים, מגיע - - תקין. יש לנו מגבלות אחרות שלא קשורות, לא עלה פה הנושא הזה ספציפי אבל גם אנחנו וגם המכון נמצאים באיזושהי בעיה. גם העליתם את הנושא של הסמכויות שלנו ושל הרופא לבצע פעולות. אבל יש לנו בעיה לקבל גם רשומות רפואיות.

הנושא הזה הוא נושא שהוא בוער, הוא מפריע, הוא מעכב והרבה פעמים קבלת ההחלטה של הרופא המשפטי תלויה ברשומות רפואיות. נכון להיות אין לנו ואין למכון אפשרות לקבל את הרשומה ללא צו שיפוטי. אז זה מכניס אותנו למגבלה ואני מצטרף למה שאמרה עו"ד פז, זה מכניס אותנו לעוד מגבלה שאנחנו תלויים בבית המשפט גם בהוצאת צווים, ובהוצאות צווים בכלל לכל הליך החקירה, אבל בטח בנושא של בדיקת הגופה וקבלת ההחלטה אנחנו תלויים בצו שיפוטי אם אנחנו צריכים לקבל רשומה רפואית, אם אנחנו צריכים לבצע פעולה חודרנית, נתיחה או כל פעולה חודרנית אחרת שצריכה צו שיפוטי. אז אנחנו תלויים גם בכוח האדם והמשאבים שלנו כמו ציינה עו"ד פז, וגם בבית המשפט.

דבר נוסף ואחרון, כפי שאמרה עו"ד פז מרבית המקרים הם מקרי משטרה שאנחנו אמורים לאשר את השחרור, אבל מה? מרבית המקרים מתוך מקרי המשטרה הם לא בסמכות שחרור שלנו בכלל, אלא בסמכות משרד המשפטים. בכל מקרה מוות שהוא לא מוות טבעי, בטח מקרי הרצח, מצריך אישור של פרקליט מחוז או מישהו מטעמו, פרקליט בכיר ולכן נכנס פה נדבך נוסף של משרד המשפטים. כל זה יוצר לפעמים עיכובים גם כשאין כוח אדם לעבוד בלילה או בערב, גם הנושא של ההשלמות של הטפסים ורשומה רפואית - - -
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי. טוב, אני רוצה להודות לך.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
זה עוד יותר מסובך ממה שחשבתי.
היו"ר ווליד טאהא
הדיון היה צריך להסתיים. א' אני יודע שזה מסובך, אמרתי את זה בפתיח, לא היית בפתיח. אני מבין שיש פה סוגייה שמחייבת דיון ערכי, ציבורי, משפטי.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
גם טכני, אם הוא לא יכול להוציא רשומה רפואית - - -
היו"ר ווליד טאהא
בריאותי, מכל הכיוונים. אני לא משלה את עצמי, אבל הדיון נקבע לו שעה וחצי ואנחנו כמעט סיימנו. אני רוצה בכל זאת לתת אפשרות לאחד החבר'ה שהגיעו אתכם, כדי להשמיע את דעתם. אז תציגו את עצמכם בבקשה ותאמרו מה אתם חושבים על כל הדיון שהיה היום ובכלל על הסוגייה. בבקשה.
מאיה פורמן
אני ד"ר מאיה פורמן, אני רופאה מנהלת יחידה לרפואה משפטית פתולוגית במכון לרפואה משפטית. תודה על ההזדמנות לדבר כאן ותודה שאתם רואים אותנו, אבל אחד הדברים שאני חושבת שלא רואים זה שאנחנו מקצוע, אנחנו מקצוע, זו התמחות של חמש שנים. אנחנו מדברים כאן הרבה על כבוד המת וכבוד המת זה לא רק לא להלין אותו, זה לתת לו שירות טוב של צוות מיומן שלמד את המקצוע לחקור את מותו בצורה ראויה. ומי שיש כרגע במכון זה שישה וחצי רופאים בערך. אין פתרונות קסם, צריך להכשיר עוד רופאים. זה טוב שיש התעוררות, זה ייקח כמה שנים. חיכינו כל כך הרבה שנים אז אולי צריך לחכות עוד קצת ויהיה יותר טוב. אבל כל מיני אלתורים, כמו שאף אחד כאן לא רוצה ללכת לרופא עיניים שלמד חודשיים.

העבודה שלנו היא לא רק CT, אנחנו מסתכלים על הגופה ובודקים אותה כדי שנוכל לתת מענה לשאלות חקירתיות, לא רק סיבת מוות, לא את כולם אנחנו מנתחים אגב, מיעוט אנחנו מנתחים. אנחנו מפעילים שיקול דעת וכרגע אני רק רוצה לתאר, השגרה שלנו זה רצח, התאבדות, פיגועים ומוות של תינוקות, לא רק מה שבחדשות. ילדים שמתים בבית, גם את המוות שלהם אנחנו חוקרים, יש אירועים רבי נפגעים, כולנו כאן היינו מעורבים במירון, בנחל צפית, באסון הכרמל. אנחנו בודקים נפגעי אלימות חיים ואנחנו על הקצה. אנחנו שישה וחצי רופאים ואם מישהו חולה ועוד רופא במילואים, אז אין כוח אדם, ועוד מישהו נקרא לבית המשפט ועוד מישהו נקרא לתת הרצאה מטעם משרד הבריאות כי צריך גם להכשיר רופאים לעוד כל מיני דברים. אנחנו קורסים וחלקנו מדי פעם קורסים קצת ומתאוששים כי אנחנו מסורים למקצוע. זה מקצוע נהדר ואנחנו עושים אותו מתוך שליחות ואני מרגישה שזאת זכות גדולה לעסוק בו. אבל אנחנו על הקצה וצריך עכשיו, עכשיו לגרום לעוד אנשים לבוא למקצוע זה. וזה רן מתמחה.
רן משרקי
שלום, אני ד"ר רן משרקי, אני רופא מתמחה במכון. חשוב לי להוסיף בעצם על מה שדובר כבר מקודם. הבעיה העיקרית בסופו של דבר פה היא נושא כוח האדם. עכשיו מעבר לכך אנחנו אומנם מדברים שיש פה חמישה מתמחים במכון, חשוב לי להגיד שזה לא אומר שבעוד כשלוש שנים יהיו משבעה, 12 רופאים מומחים. המציאות אומרות שבעשור האחרון הגיעו למכון לרפואה משפטית 11 מתמחים, זאת אומרת 11 רופאים חדשים סך הכל.
היו"ר ווליד טאהא
שעזבו פשוט.
רן משרקי
מתוכם שישה, שישה מתוך 11 רופאים עזבו. נותנו חמישה, גם מתוך החמישה האלה אני לא יכולה להתחייב לך שכולם באמת יסיימו את ההכשרה של החמש שנים ויישארו לעבוד במכון בתור רופאים מומחים. אני בתור מתמחה מסתכל על העתיד שלי והעתיד לא נראה לי כל כך ורוד ואני שואל את עצמי למה בעצם אני צריך להישאר במקום הזה כשיש לי אופציות הרבה יותר טובות במקומות אחרים. זאת אומרת, לנו בתור רופאים אין לנו שום תמריץ להישאר במקום הזה וכמו שמאיה אמרה, התפקיד הזה הוא מאוד מאתגר מבחינה נפשית. החשיפה שוחקת, יש לנו חשיפה יומיומית למקרים הכי קיצוניים שיכולים להיות, רציחות, התאבדויות, גם מקרים של אונס שאנחנו צריכים לבדוק על נבדקות או נבדקים חיים.

אני באופן אישי מלווה קצת סטז'רים או סטודנטים שמגיעים למכון, מתעניינים במקצוע, מביעים התעניינות, מתלהבים מהמקצוע, מבינים את המציאות היומיומית שלנו כמתמחים ובטח ובטח את המציאות היומיומית של הרופאים המומחים ופשוט מוותרים כי הם מבינים שלמה להם לעשות את זה לעצמם. דיברנו פה קצת על הנושא של מקצוע במצוקה, מכל מיני אינסטיבים כאלה ואחרים, בסופו של דבר מדובר בטיפה בים. זה לא מה שישנה פה את התמונה. אני כן חושב שזה מאוד מאוד חשוב, חשוב לי גם להגיד שפניות כאלה ואחרות אני באופן אישי ביצעתי וגם גורמים אחרים בתוך המכון ביצעו, אם זה להסתדרות הרפואית וגם לגורמים רלוונטיים אחרים בגלל הבעיות האלה. וזה לא שמישהו אמר לי 'לא', פשוט לא אמרו לי כלום. מיילים, טלפונים, לא עונים, לא מתייחסים, מורחים, אין שום יחס שאנחנו מקבלים מגורמים מלמעלה.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי.
רן משרקי
וכל עוד הבעיה הבסיסית הזאת לא תיפתר, אני חושב שבאמת הדיון הזה מיותר.
היו"ר ווליד טאהא
לא, הדיון לא יהיה מיותר כדי לפתור את הבעיות שלך, כי בלי הדיון אף אחד לא שמע אותך.
רן משרקי
חס וחלילה, אני מסכים איתך.
היו"ר ווליד טאהא
אז אמרת משפט לא נכון.
רן משרקי
סליחה, אתה צודק.
היו"ר ווליד טאהא
או לא מוצלח.
רן משרקי
לא מוצלח. הכוונה שלי שהדיון באמת על הרחבת שעות הפעילות - - -
היו"ר ווליד טאהא
את הדברים שאתה אמרת בשפה שלך אני אמרתי בפתיח שלי, אבל אתה חזרת על זה טוב, וטוב שחזרת על זה. אנחנו רוצים לעזור לך, לעזור למכון, לעזור לערכיות לנצח.
רן משרקי
יש לי עוד משהו להוסיף.
היו"ר ווליד טאהא
כי יש משבר ערכיות בדבר הזה. זהו סיימנו, אני נאלץ לסיים, עברנו כבר כמה דקות, יש כבר אנשים שנכנסים לדיון אחר שאני צריך להמשיך איתו ישירות ואפילו לא לעשות הפסקה כי עברנו את הזמן. זה היה דיון ראשון, אבל הוא לא דיון אחרון. אנחנו שמענו את כל הצדדים, למדנו, השכלנו, בפעם הבא הטון צריך להיות אחרת לכיוון של הצעת פתרונות בכל הצדדים, גם אלה שידעו לבוא בטענות על אחרים ויש פה בעיות שצריך למצוא את הכלים לפתור אותן.

אנחנו לא זורקים את הטענות על המכון והעובדים בו, וצריך לעזור ואמרתי את זה בפתיח, כדי לאפשר תנאי עבודה, לאפשר כלים של עבודה. וכל הגורמים שמעורבים בדבר הזה, בין אם באופן ישיר או בין אם באמצעות הפקס והמייל, ולא יודע מה עוד, צריכים להירתם למאמצים כדי לשפר את התחום הזה שאני באופן אישי מרגיש שהוא תחום מאוד קשה. המשפחות גם אבלות על מות היקירים שלהם וגם סובלות ממעגל שבר באמצע. הם לא יודעים איפה הם מצאים ועל כן רוצים להגיע לפוליטיקאים, בין אם ליצחק פינדרוס חרדי או בין אם אני בחברה הערבית.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
למה רק פינדרוס?
היו"ר ווליד טאהא
כי הוא אמר שהנושא הזה מציק לו מאוד וגם הוא מתחיל להתקשר. שימו לב, לא משנה מי חברי הכנסת, לא משנה מי, כולנו פונים לכתובת שאנחנו לא נותנים לה כלים. אז אנחנו כמדינה צריכים קצת להתבייש, יכול להיות שאנחנו חוצפנים מדי ודורשים מהם לעשות הכל כשאין להם כלום ממה שהיה צריך להיות בידיים. זהו לדיון הראשון, רוצה להודות לכל אלה שבאו והשתתפו. אני אקבע דיון נוסף בעקבות תובנות שכמובן אני אשב עם היועצת המשפטית נעה שמלווה אותי, תודה רבה נעה שאת מלווה אותנו בנושא חשוב זה, וכמובן עם מנהל המכון שאני איתו בקשר שוטף ולא רק לצרכי גופות.

אני רוצה גם לעזור לו אולי סוף סוף לעבור למתחם חדש, שהיו תוכניות, אנחנו נעזור גם אם צריך כסף בעניין הזה למרות שזה עניין שקשור למדינה ולא לאזרחים הערביים ספציפית, אבל אנחנו גם נירתם בעניין הזה ואני מקווה שיהיו לנו פתרונות בקרוב מאוד, לפחות בהקמת מתחם חדש. הסוגייה היא קשה מאוד, אבל אם אפשר לדבר על שמחה בתוך סוגייה קשה, אז אני שמח להיות חבר הכנסת שמעניין אותו דבר שלא עניין אף אחד. אני מאוד שמח שאני שימשתי בתפקיד הזה. תודה רבה לכולכם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:37.

קוד המקור של הנתונים