ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 16/05/2022

חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 151), התשפ"ב–2022

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



67
ועדת הפנים והגנת הסביבה
16/05/2022


מושב שני

פרוטוקול מס' 130
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום שני, ט"ו באייר התשפ"ב (16 במאי 2022), שעה 10:15
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 149) (חברות גבייה), התש"ף-2020 - הכנה לקריאה שנייה ושלישית
נכחו
חברי הוועדה: ווליד טאהא – היו"ר
איתן גינזבורג – מ"מ היו"ר
לימור מגן תלם
מוסי רז
חברי הכנסת
יעקב אשר
אימאן ח'טיב יאסין
יצחק פינדרוס
מוזמנים
מאיר שטרית - לשעבר שר המשפטים , שר הפנים, שר האוצר וחבר כנסת

תומר ביטון - רו"ח, מנהל מינהל שלטון מקומי, משרד הפנים

נתי בביוף - עו"ד, סגן בכיר ליועץ המשפטי, משרד הפנים

אורית מלמד - עו"ד, ממונה מיסוי מוניציפאלי וחוקי עזר, משרד הפנים

שחר פרלמוטר - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הפנים

אביטל בגין - עו"ד, ממונה ארצית, מדיניות ציבורית, הסיוע המשפטי, משרד המשפטים

הגר סלקטר - עו"ד, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

מירב זוהרי - עו"ד, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

ענת הר אבן - עו"ד, היועצת המשפטית, רשות האכיפה והגבייה

אלי ניסים - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הביטחון

מירה סלומון - עו"ד, ראש מינהל משפט וכנסת, מרכז השלטון המקומי

גל פרויקט - מנהל אגף גביית ארנונה ואגרת מים, עיריית תל אביב-יפו

ניר גדעוני - עו"ד, פורום הוצאה לפועל, לשכת עורכי הדין

עמית שויצר - עו"ד, פורום הוצאה לפועל, לשכת עורכי הדין

לירון בנדק - עו"ד, היועץ המשפטי וסמנכ"ל רגולציה, נשיאות המגזר העסקי

ברוך שניר - ראש תחום כלכלה, התאחדות המלאכה והתעשייה בישראל

עודד מהצרי - עו"ד, היועץ המשפטי, חברת הגבייה מגער

אילן ערוסי - מנכ"ל חברת מילגם שירותים לעיר בע"מ

אייל כץ - עו"ד, סמנכ"ל ויועץ משפטי, חברת מילגם שירותים לעיר בע"מ
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
גלעד קרן
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים
הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 149) (חברות גבייה), התש"ף-2020, מ/1344

הכנה לקריאה שנייה ושלישית
היו"ר ווליד טאהא
בוקר טוב לכולם. אני מתנצל על האיחור הקל. אני פותח את ישיבת הפנים והגנת הסביבה. אנחנו חוזרים לדון בהצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 149) (חברות גבייה), התש"ף-2020 בה דנו בה רבות. הכנה לקריאה שנייה ושלישית. דנו בהצעה, התווכחנו, הסכמנו, היינו חלוקים, רבנו, צעקנו, קיבלנו עדכונים, תיקונים ועוד עדכונים ותיקונים ואני מקווה שבישיבה הזאת, אחרי שפרסמנו נוסח להסתייגויות, הנושא יבוא על סיומו מבלי שיצליח לפזר את הכנסת. עד עכשיו כל פעם שהביאו את ההצעה הזאת להכרעה, זה הסתיים בפיזור הכנסת וההצעה נשארה על כנה ולא התקדמה. לפי הסימנים היא כמעט מצליחה ועד עכשיו היא לא הכריעה אותנו. אינשאללה נכריע את הצעת החוק הזאת ונצליח להעביר אותה מבלי שהיא תפזר אותנו.

זאת הכוונה שלנו. אני לא יודע מה הכוונות של משרד הפנים אבל תכף נראה. פרסמנו נוסח והיה סיכום שנוסיף איזשהו משפט שגלעד יקריא אותו והוא ייכנס לנוסח הסופי של הצעת החוק.

תומר, אתה תרצה לומר משהו או שגלעד יקריא?
תומר ביטון
לא. נשמע את התיקון שאתם רוצים להביא.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יש לי הסתייגויות ענייניות ואני אבקש להתייחס להסתייגויות.
היו"ר ווליד טאהא
בוודאי.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לפעמים יש הסתייגויות אופוזיציה, אבל לא הפעם.
היו"ר ווליד טאהא
מבחינתי כל ההסתייגויות שלך, ולא מעניין אם הן מהותיות או לא, הן מהותיות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לטוב ולמוטב.
תומר רוזנר
בוקר טוב. הנוסח שמונח בפניכם פורסם לאחר שהסתיימו הדיונים בוועדה ולאחר דיונים נוספים שקיים יושב ראש הוועדה עם נציגי משרד הפנים ומרכז השלטון המקומי. הסיכומים שהושגו במהלך הדיונים בוועדה והפגישות הללו באים לידי ביטוי במספר נקודות מצומצם שמופיע בנוסח ב"עקוב אחר שינויים". אני אבקש מגלעד לעבור על השינויים ברצף, על השינויים הספציפיים שהוסכמו ובאים לידי ביטוי בנוסח שבפניכם.
גלעד קרן
אני לא אעבור על הדברים הטכניים אלא על הדברים המהותיים יותר. הכול מסומן לכם בצבע צהוב בנוסח שמופיע בפניכם שכותרתו נוסח מוצע 12.5.22. זה מתחיל בעמוד 4, סעיף 330ג1, גביית חובות במסלול גבייה מינהלי. אנחנו מדברים כאן על הנקודה שהיא אולי הנקודה המרכזית עליה התווכחנו במהלך הדיון, ענייני המסירה.

השינוי מהנוסח שהיה בפניכם קודם הוא בסעיף קטן (ב) לגבי "דרישה ראשונה לתשלום חוב לחייב שלא שילם תשלום במועדו, היא תישלח לחייב בדואר". כמו שאתם רואים, המילה "רשום" נמחקה והדרישה לתשלום חוב תישלח בדואר רגיל. זאת ההצעה.

אני מקריא את פסקה (ב)(2) במלואה:

"דרישה לתשלום חוב באופן מיידי לפני נקיטה באמצעי אכיפה תישלח לחייב בדואר רשום עם אישור מסירה או במסירה אישית והוצאות המשלוח כאמור יחולו על החייב. סירב החייב או מי שניתן להמציא לו את הדרישה לקבל את הדרישה או לחתום על אישור מסירה, יראו את החייב כמי שהומצאה לו הדרישה כדין. הערת פקיד הדואר או המוסר בדבר הסירוב תהווה ראיה לאמיתותה".

אני ממשיך באותו עמוד בסעיף קטן (ד):

"הומצאה דרישה לתשלום חוב באופן מיידי כאמור, ולא הוטל עיקול בתוך שנה מיום המצאתה, לא יוטל עיקול אלא אם הרשות הודיעה לחייב על קיום החוב, אחת לשנה".

יש כאן שינוי של הנוסח בהתאם לבקשת משרד הפנים ומרכז השלטון המקומי.
היו"ר ווליד טאהא
הערות אחרי שגלעד יסיים להקריא את כל התיקונים והשינויים.
גלעד קרן
לגבי סעיף קטן (ד), זה נוסח שמבחינת הניסוח הוא יותר דומה להנחיית היועץ המשפטי לממשלה, האם צריך להמציא שוב את ההמצאה באותה דרך או פשוט להודיע לו אחת לשנה שיש לו חוב.

בעמוד 6, סעיף 330ו, גביית חוב במסלול אזרחי.

בסעיף קטן (א), במקום "חוב" אנחנו כותבים "תשלום חובה שלא שולם במועדו ותשלומי פיגורים במסלול גבייה אזרחי".

סעיף קטן (ב) שדיבר על הגבלת הוצאות והתאמתן למה שקבוע בהליך המינהלי – נמחק.

בסעיף קטן (ב) החדש, זה שקודם היה (ג), במקום המגבלה של 6,000 שקלים חדשים, המגבלה תהיה 4500 שקלים חדשים.

בעמוד 8, לעניין סמכויות של חברות הגבייה, בפסקה (4), כמו שאמר היושב ראש במהלך הדיונים, "סיוע טכני בלבד בטיפול בבקשות למתן הנחה מתשלומי חובה".

בסעיף (ב)(2), באותו עמוד, לעניין פעולות של כניסה לחצרים, הוספנו כאן הבהרה, למרות שזאת לא כניסה לחצרים, ניתן את המשפט: "ועיקול ברישום במרשם המתנהל על פי דין".

בעמוד 17, סעיף 330יח, הגבלות על עיסוק בגבייה בתחום העירייה ועל קיום קשר כלכלי עם העירייה. הבהרנו בנוסח בהתאם לדיונים שהיו בוועדה שחברות גבייה ועובדי חברת גבייה "וכן לא יעסקו בתחומי אותה עירייה במדידת נכסים או בסיווגם לעניין ארנונה".

בעמוד 22, סעיף 330כה, תחולת הוראות על תאגיד עזר לגבייה:

(1) עירייה רשאית להעסיק תאגיד עזר לגבייה לצורך מתן שירותי גבייה שאינם כוללים נקיטת אמצעי אכיפה.

(2) על אף האמור בסעיף קטן (א), תאגיד עזר לגבייה יהיה רשאי לסייע לעירייה בטיפול בבקשות להנחה מתשלומי חובה, ובלבד שתאגיד העזר לגבייה, מי ששולט בו או מי שנשלט על ידי מי מהם, אינו מועסק כחברת גבייה על ידי העירייה.

בסעיף קטן (ג) הוספנו שסעיף 330כח(א), סעיף העונשין, יחול על תאגיד עזר לגבייה, בשינוים המחויבים. זה בהתאם לבקשת משרד המשפטים.

בעמוד 24, סעיף 330כח, עונשין. הורדנו את העבירה של סעיף קטן (ו) בסעיף 330יט והורדנו את העונש המרבי – שוב, בהתאם לבקשת משרד המשפטים – מחמש שנות מאסר לשלוש שנות מאסר.

עד כאן.
תומר רוזנר
עד כאן השינויים. היושב ראש קצב את המועד להגשת הסתייגויות עד פתח הדיון הזה. הוגשו הסתייגויות על ידי חבר הכנסת פינדרוס בשם כל סיעות האופוזיציה למעט הרשימה המשותפת.
היו"ר ווליד טאהא
אני כמובן אאפשר לחבר הכנסת פינדרוס להציג את ההסתייגויות שלו ולנמק אותן, אבל לפני כן אני רוצה לומר שהצעת חוק זו הייתה שנויה במחלוקת. צריך גם לומר את האמת. יש רשויות במדינה, עיריות, שמתפקדות ללא חברות גבייה ומצליחות אבל יש הרבה מאוד רשויות שלא מצליחות להרים אחוזי גבייה ללא חברות גבייה. על השולחן שלי הונחה הצעה שמצד אחד יש בה בעייתיות ומצד שני מצב שבו אזרחים לא משלמים את החובות שלהם הוא גם בעייתי. ההיגיון שהנחה אותי לאורך כל הדרך הוא למצוא את האיזון בין החובה האזרחית של כל אחד מאיתנו לשלם את החובות שלו לבין כמה שרק אפשר למנוע פגיעה בזכויות יסוד של האנשים. זאת מבחינתי דילמה ערכית. יכול כל אחד לסובב אותה לכיוון שהוא רוצה. מבחינתי היו לי כאן הערות ערכיות לגבי חלקים מההצעה.

אני מבין שמשרד הפנים לא קיבל כאן את כל מה שהוא רצה, הרשויות לא קיבלו כאן את כל מה שהן רצו, אנחנו כוועדה ויתרנו על דברים שרצינו שייראו אחרת ולכן בהצעה הזאת - כמובן הכול יישאר יחסי - לפחות אני כיושב ראש שהייתי צריך לתת את הסכמתי לכל סעיף, השתדלתי לעשות את האיזון העדין הזה בין הצורך לשלם חובות כי בלי זה אי אפשר להתקיים ובלי זה הרשויות לא יוכלו להתקיים ולא יוכלו לתת שירותים. אם יש כאלה שרוצים להסתלבט על הרשויות ולא לשלם כי לא בא להם, אני לא חסיד של אלה. אני בעד זה שכל אזרח ישלם את החובות שלו. מי שמגיעה לו הנחה, עושה זאת בדרכים הנכונות מול המוסדות המתאימים ועל כן אין מצב להתחמקות כי לא בא לו לשלם.

היו לנו הרבה מאוד לבטים בכל סעיף שחשבנו שהוא בעייתי ורצינו לעשות את האיזון העדין הזה ברצון להביא את האנשים לשלם, במיוחד אלה שמתחמקים ומתחמקים בכל מיני סיבות או בהישענות על כל מיני דברים. הם לא רוצים לשלם. על אלה אני לא מרחם. מי שלא רוצה לשלם, יש לו והוא לא רוצה לשלם, אני לא מרחם עליו. לי הייתה בעיה עם הרבה מאוד אנשים, אולי קשישים, שלא יודעים להסתדר טוב עם הנייר שהם קיבלו לגבי עלות החוב, אולי אין להם מי שיכוון אותם ויעזור להם אבל אלה ייפלו קורבן לניסוחים לא מחושבים. כאן אנחנו רוצים להתחשב בסיטואציה של האנשים האלה. אנחנו גם כמובן רוצים שהם גם ישלמו.

אלה שרוצים להתחמק ולא לשלם, לא חיפשתי לעשות להם הנחות ועל כן נעשו השינויים בסעיף הראשון שמדבר על חובת מסירה כך שמי שירצה להתחמק מלקבל את הדואר, מבחינתנו קיבל את הדואר. מי שעבר כתובת ולא הלך לעדכן היכן שהיה שצריך לעדכן, זאת בעיה שלו. הרשות יודעת לשלוח לו את הדואר לכתובת שהוא מסר במוסדות הרלוונטיים ולכן הוא יכול לבוא בטענות לעצמו מאחר ולא עשה זאת בזמן.

הסברתי את עצמי בכל הקשור להצעת החוק הזאת. אני מניח שאני הולך להציג את זה במליאה, אני או אחד החברים שלי בוועדה, אבל אני לא לגמרי שמח בהצעת החוק הזאת. הלוואי ויכולנו לחיות בלעדיה אבל כיוון שאי אפשר היה לחיות בלעדיה ואחוזי הגבייה בהרבה מאוד יישובים לא התרוממו ללא חברות הגבייה, אנחנו נאלצים לעשות את זה עם כל כאב הבטן שיש לי עם הדבר הזה.

אחרי שסיימתי לקשקש, אני רוצה לשמוע את ההערות. פינדרוס, אתה רוצה לנמק לפני כן?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כן. אני רוצה לדבר על שלושה עקרונות.
היו"ר ווליד טאהא
אתה תדבר ואחר כך נצביע?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני רוצה לשכנע אותך. כן.
היו"ר ווליד טאהא
בבקשה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יש פה חמש הסתייגויות.
תומר רוזנר
חבר הכנסת פינדרוס, ברשותך. מכיוון שעל פי הכללים אנחנו צריכים לדון בהסתייגות ואחר כך הצבעה, אתה מסכים לנמק את כל ההסתייגויות יחד?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני אסביר את שלושת הרציונאלים ונצביע. כן. אין לי בעיה. זה לא ניסיון לפיליבסטר בדיון. אני רוצה לדבר על שלוש נקודות מרכזיות.
היו"ר ווליד טאהא
חבר הכנסת פינדרוס מציג את ההסתייגויות בשמו כמובן ובשם סיעות יהדות התורה, ש"ס, הליכוד והציונות הדתית.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני רוצה לומר שיש כאן שלוש נקודות מרכזיות עליהן מבוססות חמשת ההסתייגויות. אני אתחיל מהראשונה ודיברנו עליה בעבר. יש היום רשויות מקומיות שמודיעות לאנשים טלפונית שיש להם חובות. הן מודיעות ב-סמס ובטלפון. זה קיים. יש רשויות שלא עושות זאת.
היו"ר ווליד טאהא
כולל אלה שיש להן חברות גבייה?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כן. כן. זה לא קשור. לא קשור אחד לשני. הרציונל של חברות הגבייה - אני טעיתי בהתייחסות בפעם הקודמת - יש חברות גבייה שנכנסות בתוך נעלי העירייה ועובדות בתוך מחלקות העירייה. חברות גבייה, זה נשמע משהו מפחיד אבל הן בעצם נותנות את השירות שהעירייה נותנת באיזונים הנכונים וזה עובד יפה.

אני אתן לך דוגמה כדי שתבין על מה אני מדבר. בביתר עילית – כשאני הייתי ראש עיר - הייתה חברה והגבייה הייתה 96 אחוזים מהנטו ו-56 אחוזים מהברוטו, בעיר סוציו אקונומי 1 וזה היה בלי עלויות נוספות. זאת אומרת, האזרח לא שילם אגורה אחת מעבר למה שהוא היה צריך לשלם בארנונה שלו, כולל לא עלות מכתב עורך דין. יסלחו לי אנשי לשכת עורכי הדין, אבל מי שהיה עורך הדין שלי אז היה דודו רותם זכרונו לברכה והוא לא הסכים לגבות את זה. הוא אמר שבשביל הבלנק שלו לא הולך לגבות כסף. תסלח לי לשכת עורכי הדין. הוא תמיד אמר לו שהוא מקווה שלא יתפסו אותו בלשכה וידיחו אותו. בסוף הוא היה יושב ראש ועדת החוקה והוא עזב את הלשכה עת היה חבר כנסת.

כאמור, זה לא עלה עוד כסף והגבייה אצלי הייתה גבוהה. גם לי לא עלה עוד כסף כי בסוף חברת הגבייה נכנסה בנעלי אותם עובדים ולא היו עלויות נוספות ובא לציון גואל.

אם כן, הרציונל הראשון, אני אתחיל קודם כל בנושא הזה של הטלפונים. אין סיבה בעולם, ואני אומר לכם שיש עיריות שעושות את זה ושולחות סמס. הטיעון שהעלה כאן מדי פעם משרד המשפטים שאסור להשתמש בטלפון, אני מביא תמיד את הדוגמה של עיריית ירושלים שיודעת להודיע לי על שלג ועל סגירת גני ילדים ופתאום על חוב בארנונה או חוב בחניה היא שוכחת להודיע לי כי יש בעיה משפטית והם לא יכולים להשתמש בטלפון לצורך זה. להודיע לי על שלג ועל סגירת כבישים, אף אחד מעולם לא שאל אותי אבל מגיעים אלי ושולחים לי סמס.
היו"ר ווליד טאהא
למרות שעל שלג הודיעו לך בכלי התקשורת, גם הם מודיעים לך באופן אישי.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הודיעו לי. לא רק זה אלא בזמן האחרון כולנו מקבלים סמסים על מכירת קנאביס לא חוקית ולאף אחד זה לא מפריע, אבל שיודיעו לי שהולכים לעקל לי את חשבון הבנק שלי, זה חס וחלילה, יש בעיה של הפרטיות, שלא יעזו להודיע לי על כך. על קנאביס יודיעו לי, על שלג יודיעו לי, על גן ילדים יודיעו לי, אבל חס וחלילה לא יודיעו שהולכים לעקל לי את חשבון הבנק שלי.
היו"ר ווליד טאהא
שוק הקנאביס פורח עכשיו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כל יום אתה מקבל סמס על מכירת קנאביס.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מודיעים לך גם על זיקוקי דינור ביום העצמאות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
נכון אבל חס וחלילה לא יודיעו לך שמעקלים לך את החשבון כי זאת פגיעה בפרטיות והסבירו לך את זה כאן בטוב טעם. את זה תדע בדיעבד כשהצ'ק יחזור.

אני לא מוכן לקבל את זה. אני חושב שצריך להודיע בטלפון.
היו"ר ווליד טאהא
אתה מדבר על כך שזאת חובה?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם יש לך את מספר הטלפון, תודיע.
היו"ר ווליד טאהא
הם עושים את זה למי שרשום אצלם במאגר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני אומר שזה צריך להיות חלק מהמערך.
היו"ר ווליד טאהא
הם שולחים הודעות ועכשיו זה בחוק.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לפני שאתה עושה עיקול, אתה צריך להודיע בטלפון, אם יש לך את מספר הטלפון, כמו שעשינו לגבי המכוניות, בגריסת המכוניות. אם יש לך מספר טלפון, תודיע. זאת ההסתייגות הראשונה.
היו"ר ווליד טאהא
דאגנו פה ושם להכניס את זה אבל לא באותו עיקרון שלך.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כאן זה לא נכנס. אני אומר שכמו שהכנסנו ברכבים, תכניס גם כאן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל הכניסו.
תומר רוזנר
לא, לא נכנס כאן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
סמס או מייל. בעמוד 5, פסקה (3) - מסרון או דואר אלקטרוני.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
"בדואר רשום עם אישור מסירה". "הסכים האדם בכתב". על זה דיברנו. תצאו מזה. אם לעירייה יש דרך להודיע, שתודיע.
היו"ר ווליד טאהא
אולי הוא לא רוצה לשמוע אותם בטלפון ויגיד להם שיפסיקו להטריד אותו כי הוא יודע מתי לבוא ושירדו ממנו?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם הוא מודיע שהוא לא רוצה, זה משהו אחר. הוא צריך להסכים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הוא אומר שאם יש לעירייה אמצעי קשר, לא צריך את האישור שלו לקבל את ההודעה.
קריאה
לא צריך אישור שלו בכתב שהוא יסכים לקבל את ההודעה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אם לעירייה יש את מספר טלפון או המייל, ישלחו לו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני אומר להוריד את המילה הזאת. זאת המהות. המהות היא האם אני צריך פוזיטיבית להודיע שאני מבקש לקבל הודעה אבל אני לא הודעתי לגבי השלג וגם לא הודעתי על החוב.
גלעד קרן
הכוונה בהסכמה שלו כאן היא שאם הוא מסכים לקבל את ההודעות בדרך מקוונת, זה מחליף את חובת המסירה האישית לאישור המסירה.
היו"ר ווליד טאהא
נכון.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני מבקש לעשות את זה גם ברכבים. ברכבים מצאנו נוסחה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אלה שני דברים שונים. מה שכתוב כאן, זה בסדר גמור. זה מחליף את אמצעי המסירה. אבל פינדרוס אומר שישתמשו גם בו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בדיוק. תודיעו. זה גם עוזר לגבייה.
היו"ר ווליד טאהא
דרך אגב, זה יכול להיות רעיון טוב להגברת אחוזי הגבייה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זה עוזר לגבייה. זה לא מזיק.
היו"ר ווליד טאהא
לא צריך לעגן את זה בחוק.
קריאה
לא. חייבים לעגן את זה.
היו"ר ווליד טאהא
אני מבין את העיקרון שלו. הוא רוצה שנכניס את זה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זה חלק אחד ולכן זה גם לחילופין, אם ראיתם, גם בסעיף 1.
תומר רוזנר
אתה מבקש שתוטל חובה על הרשות המקומית.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם יש לה את הפרטים. לקחת את הנוסח שעשינו ברכבים. הגענו לנוסחה שעוברת גם את הרשויות המקומיות שמצד אחד לא מגבילה אותן ומצד שני נותנת שירות לאזרח. הגענו לנוסחה ברכבים ואני אומר שעשינו את הדיון הזה ולא צריך לחזור עליו. אותה נוסחה כפי שעשינו בגריסת רכבים. עברנו את משרד המשפטים, את משרד הפנים ואת כולם.

אני רוצה ללכת לסעיף 4 אצלי. ההסתייגות הרביעית. 1, 2, 3, חוזרות על עצמן בווריאציות שונות בניסוח החוק.

יש דבר אחד שהוא לא הגיוני. בסוף עלות של משלוח מכתב היא לא 450 שקלים ואפילו אם החוב הוא 10,000 שקלים, היא לא 1,000 שקלים. כשאתה מדבר על עלות של שליחת מכתב, אתה הרי לא מדבר על עלות של שליחת רכב עם גובים שיגבו את החוב.
היו"ר ווליד טאהא
זה 20, 30, 50 שקלים? תגיד מספרים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני אומר שבשום פנים ואופן לא יעלה על 10 אחוזים, גם אחרי 4,500 שקלים. לא צריך לעלות על 10 אחוזים. אני חושב שהיה צריך להיות פחות, וגם הגבוה מביניהם. 236 שקלים, הגבוה מביניהם. סכום של 500 שקלים חוב, שלחת מכתב, תגבה 50 שקלים. אתה לא צריך לגבות 236 שקלים. אני מדבר על אותו אזרח. דיברנו על הרשויות, דיברנו על משרד הפנים, דיברנו על משרד המשפטים, דיברנו על מרכז השלטון המקומי, על האיזון ביניהם, על חברות הגבייה, הכול בסדר אבל בסוף יש שם אזרח שיש לו חוב של 500 שקלים ובואו נגיד שהוא לא בסדר, הוא לא עדכן את העברת הכתובת שלו, אבל מהר מאוד הוא מוצא את עצמו עם חוב של 736 שקלים. על מה? על מכתב. אנחנו הרי מדברים על מכתב. לא יקרה שום דבר אם אנחנו נגדיר מראש שאין יותר מ-10 אחוזים, גם מעל 4,500 שקלים. אין סיבה שעל מכתב יגבו 1,000 שקלים.
תומר רוזנר
אני מפנה את תשומת לבך שאנחנו לא מדברים על המכתב. אנחנו מדברים על פתיחת תיק בהוצאה לפועל, אחרי שמיצו את ההליכים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא. אני אראה לך לאיזה סעיף אני מתכוון.
תומר רוזנר
הסעיף הזה מדבר על תיק שנפתח בהוצאה לפועל. עמוד 7.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לעניין גביית תשלומים, "בשכר טרחת עורך דין במסלול גבייה אזרחי בסכום העולה על 236 שקלים או בשיעור העולה על 10 אחוזים מסכום החוב, הגבוה מביניהם". זה מוגבל עד 4,500 שקלים. זה צריך להיות גם על יותר מזה. בן אדם שיש לו חוב בסך 15 אלף שקלים, החוב הזה לא הופך להיות 30 אלף שקלים ואני אומר לכם מניסיון שלפעמים זה הופך להיות 30 אלף שקלים. האזרח היה בחוץ לארץ, חזר, לא משנה, הוא לא בסדר, הוא היה צריך לשלם, אני לא מתווכח על זה שהוא צריך לשלם. כמו שאמרתי, עושים את זה במחשב. זה לא לשלוח חברת גבייה, רכב עם ארבעה גובים.
היו"ר ווליד טאהא
גם מה שהצענו, לא קפצו עליו בשוק.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מה אתה אומר? אתה רוצה את מספרי הטלפון של עורכי הדין שהייתי מקבל מהם שיחות למה הם לא נכנסים למכרזים של עיריית ירושלים? כשהייתי סגן ראש עיר בירושלים, אתה רוצה רשימה? בן אדם עם חוב של 15 אלף שקלים שהגיע ל-27 אלף שקלים בגלל ההליכים. אם אתה רוצה, אני אתן לך רשימה. תאמין לי שהעלות של עורך דין היא הארנונה בירושלים שהיא גבוהה.
היו"ר ווליד טאהא
אתה רוצה להמשיך להסתייגות מספר 5 או שסיימת?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הסתייגות מספר 5 היא עוד דבר אחד. יש משהו אחד והוא מה זמן התגובה של כל משרדי הממשלה. אני גם הגשתי הצעת חוק בעניין הזה לוועדת שרים ואני מקווה שהיא תתקבל.
היו"ר ווליד טאהא
תלוי למי.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אמרת טוב. בדיוק. לעירייה אין כאן כל מחויבות לענות. אני הגשתי השגה על הארנונה והגשתי בקשה, אבל הם לא חייבים כלום. הם לא חייבים לענות לי. תנו לי 14 ימי עסקים שאתם עונים לי.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
עונים לך אחרי 45 ימים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אתה אומר לי שב-45 ימים החוב שלי קפץ מ-15 אלף שקלים ל-27 אלף שקלים ואתה לא חייב לענות לי. אני אומר, תן מינימום שאתה צריך לענות לי. במסגרת הזאת תענה לי תוך 14 ימים אם הבקשה שלי התקבלה, לא התקבלה, ההשגה שלי נראית, לא נראית, הטיעון שלי נכון, הוא לא נכון. תהיה מחויב לענות לי. תתייחס אלי.
תומר רוזנר
זאת הסתייגות מספר 5.
היו"ר ווליד טאהא
תודה רבה חבר הכנסת פינדרוס. חברי הכנסת.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אני רוצה להתייחס.
היו"ר ווליד טאהא
בבקשה. אני גם רוצה לברך אותך על חברותך בוועדה. חברה חדשה שלנו. אהלן וסהלן למועדון.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
היא הייתה יועצת משפטית לעירייה.
מוסי רז (מרצ)
אני היחיד כאן שאין לו ניסיון מוניציפאלי.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הקילומטרג' שלך בוועדה עולה על כולנו, בניסיון המצטבר.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אני הייתי יועצת משפטית של רשות מקומית, עיריית מגדל העמק, במשך 20 שנים.
היו"ר ווליד טאהא
עכשיו היא תענה לך משפטית על ההסתייגויות שלך.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
דווקא יש משהו שאני בעד. הייתי תובעת מטעם העירייה והוועדה. מה שחשוב לי באמת לומר בנושא שחבר הכנסת פינדרוס הזכיר בעניין של ההסכמה בכתב לקבל הודעות מהעירייה. יש היום אין ספור תלונות גם לגבי דוחות חניה ובכלל כל העניין של המסירה שהוא בעייתי. לכן אני חושבת שצריך לוותר על הנושא של ההסכמה בכתב לשלוח הודעה בטלפון. היום אנחנו רואים יותר ויותר את העניין של ההודעות שמגיעות מרשויות מקומיות בטלפון וזה באמת עובד ואנשים פתאום מקבלים הודעות שהם לא קיבלו בדואר כי יש המון בעיות עם הנושא של הדואר ואישורי מסירה. לכן אני חושבת שצריך בעמוד 5, סעיף (3), לוותר על העניין של הסכמה בכתב.
תומר רוזנר
במקום המסירה או בנוסף?
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
בנוסף.
תומר רוזנר
כאן זה במקום. אפשר לעשות את שני הדברים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אי אפשר. אם הוא אישר מראש, זה במקום. אם אין להם, זה בנוסף.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
בדיוק. אם הוא מסכים מראש, זה במקום. אם לא, זה בנוסף. זה משהו שלדעתי הוא מאוד חשוב.
היו"ר ווליד טאהא
כאן ההצעה היא בנוסף למה שנכתב, בהמשך למה שפינדרוס אמר. מי שהשאיר הסכמה, זה במקום אבל מי שלא השאיר הסכמה, זה בנוסף.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
בדיוק. זה ייתן פתרון.
היו"ר ווליד טאהא
בסדר. נשמע את הצד השני.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני שוב מפנה אתכם לחוק של הרכבים, שם הגענו לנוסחה סבירה.
היו"ר ווליד טאהא
בסדר. חבר הכנסת מוסי רז.
מוסי רז (מרצ)
דיברנו הרבה על החוק הזה ואני רק רוצה להבין דבר אחד שלא בהיר לי ואולי היועצים המשפטיים יוכלו להבהיר. אני מבין שבוועדת החוקה מדברים על הדברים האלה של המסירה. אני רוצה להבין היכן השוני בינינו לבינם כי לי זה לא ברור. אני מודה שלא מספיק בדקתי.
היו"ר ווליד טאהא
בזמן האחרון שיתוף הפעולה בין הוועדות הוא לא מי יודע מה.
מוסי רז (מרצ)
לא בהכרח חייב להיות.
היו"ר ווליד טאהא
סתם. סתם.
תומר רוזנר
אני אומר מה שנדון בוועדת החוקה.
היו"ר ווליד טאהא
לפני כן נברך את שר המשפטים לשעבר, שר הפנים לשעבר וחבר הכנסת לשעבר מאיר שטרית. אהלן וסהלן. הפתעת אותי אבל הפתעה נעימה.
מאיר שטרית
תודה רבה. נמצאים כאן סטודנטים שלי.
היו"ר ווליד טאהא
יש לכם אחלה מרצה.
תומר רוזנר
שכחת לציין שר האוצר לשעבר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
היה לי את הכבוד להיות ראש עיר תחתיו כשהוא היה גם שר הפנים שלי וגם שר האוצר שלי.
מאיר שטרית
תודה רבה. הסטודנטים שלי לתואר שני במינהל עסקים במרכז האקדמי רופין. מאז שעזבתי את הכנסת אני נמצא שם, ראש ההתמחות שנקראת מנהיגות, ניהול ואסטרטגיה. היום 40 סטודנטים מחולקים לוועדות השונות והם באו לראות איך הכנסת עובדת.
היו"ר ווליד טאהא
אני מקווה שלפחות מכאן יתרשמו טוב.
מאיר שטרית
אני מאוד מודה לך חבר הכנסת ווליד טאהא. באמת תודה לך.
היו"ר ווליד טאהא
תודה. אנחנו מברכים שוב את חבר הכנסת והשר לשעבר מאיר שטרית. אהלן וסהלן. אנחנו גם מברכים את הסטודנטים והסטודנטיות שלך, אהלן וסהלן. אני מניח ששמעתם את הפתיח שלי על הקשר והלבטים בין הצורך לשלם חובות למדינה או לזרועות המדינה לבין הצורך לשמור על זכויות אדם ולעשות את האיזון העדין כדי שלא נפגע באחד משני הדברים.

אדוני השר לשעבר, אנחנו דנים בהצעת חוק שעד עכשיו הצליחה לפזר כל כנסת.
תומר רוזנר
ארבע פעמים.
היו"ר ווליד טאהא
אני מקווה שהפעם נצליח לפזר אותה.
מוסי רז (מרצ)
אני לא מבין חבר הכנסת ווליד טאהא. כשהיית בסוג של ברוגז, דווקא לא קידמת את ההצעה הזאת ועכשיו אתה מקדם אותה. זה היה צריך להיות הפוך.
היו"ר ווליד טאהא
אף פעם לא הייתי בסוג של ברוגז. תמיד הייתי במצב ענייני.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בסוג של מסחרה.
היו"ר ווליד טאהא
לא. אף פעם.

חזרנו אליך חבר הכנסת מוסי רז.
מוסי רז (מרצ)
אני רק שאלתי שאלה ואני אשמח לקבל את התשובה.
היו"ר ווליד טאהא
תחזור על השאלה.
מוסי רז (מרצ)
שאלתי את היועצים המשפטיים של הוועדה. יש איזושהי חקיקה מקבילה מתקדמת בוועדת החוקה. שאלתי מה ההבדל בצורה שאנחנו מדברים על הבשורה לבין הצורה שהם מדברים.
היו"ר ווליד טאהא
תומר, אתה מכיר את מה שמתנהל בוועדת החוקה.
תומר רוזנר
אני רק אומר מה הצעת החוק שנדונה בוועדת החוקה. נמצאת איתנו עורכת הדין זוהרי ממשרד המשפטים שלמיטב הבנתי מלווה את ההצעה בוועדת החוקה והיא תוכל לתת יותר פרטים. ההצעה בוועדת החוקה עוסקת בהצעת חוק רוחבית שבעצם נועדה לאפשר דיוור אלקטרוני כתחליף לדיוור המסורתי שאנחנו מכירים באמצעות דואר ישראל, בין היתר בשאלות של מסירות חובה כאשר נדרשת מסירה רגילה, מסירה בדואר רשום או מסירה באישור מסירה ונקבעות שם הוראות מאוד מפורטות לגבי דרכי המסירה האלה. כמובן שהצעת החוק ככל שתתקדם תחול גם בענייננו ולכן ככל שתעבור בוועדת החוקה הצעה, שתכף אפשר יהיה לשמוע עליה יותר פרטים, ההסדרים שיהיו בה עשויים להחליף את ההסדרים כאן, ככל שמדובר בדרכי ההמצאה. ההצעה שכאן כרגע משמרת את המצב הקיים המסורתי ומוסיפה עליו את שני הדברים שאתם ביקשתם, תחליף המצאה למי שהסכים לקבל הודעות, שזה למיטב הבנתי דומה למה שמוצע גם בוועדת החוקה, ובנוסף את חובת דרך מקוונת כנוסף לדרך המסירה הרגילה.
מוסי רז (מרצ)
זאת אומרת, ההצעה שלהם, ברגע שהיא תתקבל, מחליפה את מה כל מה שאנחנו עושים כאן.
תומר רוזנר
היא מוסיפה.
מוסי רז (מרצ)
כל מה שכתוב בחוק שחייבים. זה ברור.
תומר רוזנר
אם בחוק שלנו כתוב שצריך לעשות המצאה במסירה אישית או בדואר רשום עם אישור מסירה, ההצעה ההיא קובעת שורה ארוכה של תנאים בהם אפשר להחליף את ההסדר הזה גם אם אין הסכמה או במקרים שיש הסכמה. יש שם שורה ארוכה של סעיפים שבעצם מגדירים את התנאים בהם אפשר להחליף את המסירה המסורתית הזאת במסירה אלקטרונית. אני חושב שאפשר לשאול את עורכת הדין זוהרי ולקבל ממנה יותר פרטים.
מירב זוהרי
משרד המשפטים. תודה. אכן יש כאן דיונים קצת מקבילים על כל נושא ההמצאות. בוועדת החוקה דנים ארוכות בנושא של המצאה באופן אלקטרוני. אנחנו כמובן מעודדים את המעבר לשימוש באמצעים האלה ולכן ההצעה היא הצעה ממשלתית. מה שגם עלה שם זה שאנחנו בעצם רוצים לייצר המצאה אלקטרונית שהיא מקבילה למה שיש לנו היום ויש דרגות שונות של מה נחשב המצאה.
היו"ר ווליד טאהא
היא תחליף בהדרגה את הקיים היום?
מירב זוהרי
היא תחליף את מה שקיים היום. כן. זה יהיה גם מבוסס - ככל הנראה, עוד לא נסגרו הדיונים – על מסירת כתובת וולונטרית ועל סמך מה שאדם מסר, יהיה אפשר לשלוח לו מסרים. גם שם יש מדרג לעניין מה נחשב משלוח החייב או המצאה ויש לנו בעצם משלוח שהוא בלי אישור מסירה ואז פשוט משלוח לאיזשהו דואר שאנחנו לא יודעים בוודאות אם הוא הגיע או לא הגיע ליעדו. יש את ההמצאה המלאה שזו ההמצאה בה אנחנו קיבלנו חיווי, יש איזושהי אינדיקציה שאדם קיבל את הדואר ולכן רק לשלוח לכתובת דואר הידועה זה לא מספיק כי אנחנו לא יודעים אם האדם נכח שם וקיבל את הדואר. מה שאנחנו צריכים זה ממש לקבל אישור פיזי מאותו אדם שהוא קיבל או לחילופין שהוא סירב, שיש איזו אינדיקציה שהוא היה אמור לקבל את זה אבל הוא סירב.

בוועדת החוקה מייצרים את המקבילה למה ייחשב המצאה מלאה כאשר יש שם שורה של תנאים כדי שזה ייחשב המצאה מלאה. יהיה נכון שזה יחול גם בהקשר הזה, שזה יעבור לעניין ההמצאה האלקטרונית כאן.

חשוב לי לחדד בהזדמנות הזאת שאפשר להחליט שעושים המצאה מלאה שדורשת את אותו אישור מסירה ואפשר להחליט שעושים המצאה שהיא רגילה, לצורך העניין משלוח דואר או דואר רשום בה אין חיווי שהחייב קיבל אבל אני חושבת שכן חשוב לא לבלבל בין השניים ולקבוע שמשלוח בדואר אלקטרוני שמסר החייב ייחשב להמצאה מלאה. זאת אומרת, חשוב להבהיר שזה עניין של מדיניות, או זה או זה, אבל מבחינה משפטית המצאה מלאה - - -
היו"ר ווליד טאהא
זאת אומרת, גם שם עוברים אותם לבטים כפי שיש לנו כאן.
מירב זוהרי
גם שם יש הרבה מאוד לבטים. אני מחדדת ואומרת שהמצאה מלאה, העיקרון הכי חשוב שלה הוא שאדם נתן חיווי שהוא קיבל את אותה הודעה. לכן למשל משלוח הודעה לדואר אלקטרוני, היום היא לא נחשבת המצאה מלאה.
תומר רוזנר
זאת אומרת, מה שגברתי אומרת שבעמוד 5, פסקה (3) בה מדובר על תחליף המצאה, מה שכתוב כרגע בנוסח כהצעת הוועדה לגבי מי שנתן את הסכמתו, אפשר להמציא לו בדרך מקוונת. אם אני מבין את דבריך, את מבקשת להוסיף שצריך חיווי שהוא קיבל, אם זה תחליף להמצאה.
מירב זוהרי
כן. אני אומרת שכל עוד אין חיווי שהוא קיבל, זה לא נחשב תחליף להמצאה מלאה. זאת עוד דרך לשלוח ולא תחליף.
תומר רוזנר
זאת דרך נוספת לשלוח.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
ההערה שלי לא באה כתחליף אלא באה כתוספת.
תומר רוזנר
כן. ההצעה שלך היא הצעה נוספת אבל אני אומר שגם את פסקה (3) למעשה, כפי שאומרת עורכת הדין זוהרי, צריך לתקן ולהוסיף בסופה שזה יבוא במקום ההמצאה הרגילה ובלבד שיש חיווי שהמקבל קיבל.
מירב זוהרי
ככל שרוצים שזאת תהיה המצאה מלאה. אני אולי אתייחס גם לעניין שעלה לגבי משלוח ההודעה בהודעות לטלפון של החייב. אכן גם שימוש בטלפון של החייב, זה כמובן דרך טובה להעביר את המידע אבל לעניין הפרטיות אני אחדד ואומר שהקושי שמשרד המשפטים העלה, וזה עלה גם בוועדת החוקה, זה העניין שאנחנו לא חושבים שראוי מבחינת הפרטיות של החייב לשלוח מידע פרטי של החייב אודות מצבו הכלכלי ישירות לנייד שלו כהודעה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
למה?
מירב זוהרי
בגלל החשש שזה חושף מידע פרטי על אדם למי שנמצא סביבו. זאת אומרת, המכשיר לא בהכרח נמצא אצלו.
היו"ר ווליד טאהא
הוא למשל עם אשתו.
מירב זוהרי
או עם ילדיו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
ואם זה מגיע במכתב הביתה והמכתב מונח על השולחן, הוא לא חשוף?
מירב זוהרי
אני רק אומר שמה שהוצע כדי לתת מענה לעניין הזה, זה שיהיה קישור. כאן זה קישור לאתר הממשלתי. מה שקורה בוועדת החוקה זה שיהיה קישור שיגיד שיש לך הודעה בעניין מסוים. יהיה קישור לאתר אליו תוכל להיכנס. זאת אומרת, המידע לא יימסר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתם מסבכים את זה.
היו"ר ווליד טאהא
כן. אף פעם לא יהיה ביצוע שייתן באמת מענה.
מירב זוהרי
זה מה שנדון כרגע בוועדת החוקה.
היו"ר ווליד טאהא
תודה שחלקת איתנו את מה שמתרחש בוועדת החוקה. בכל מקרה, כאשר יעבור חוק כזה, הוא יחליף את נוהל ההתנהלות בכל המשרדים ובכל המוסדות.
תומר רוזנר
נכון.
היו"ר ווליד טאהא
זה לא קשור רק לחוק שלנו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתה רואה מה קורה? אני נמצא כאן יותר מדי זמן ולא נמצא בוועדת החוקה כדי לתקן את הדברים האלה.
היו"ר ווליד טאהא
הדיון מתנהל שם עכשיו?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא. אם היה מתנהל עכשיו, היא הייתה כאן? היא לא הייתה כאן.
היו"ר ווליד טאהא
הם לפחות צריכים לתאם איתנו.

חבר הכנסת איתן גינזבורג, בבקשה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
תודה רבה אדוני. יש לי מספר שאלות וסוגיות, שאלות הבהרה וגם הסתייגויות נוסח ונראה אם אפשר לתקן משהו.
היו"ר ווליד טאהא
תהיות. לא הסתייגויות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
תהיות פרלמנטריות. הסתייגויות מהנוסח. אפשר לתקן בעיבוד הנוסח. לא הסתייגויות תקנוניות.

עמוד 5. לפי מה שנקרא כאן, רק אם אדם סירב לקבל את הדרישה או לחתום על האישור, רק אז יראו כמי שהומצאה לו. מה קורה אם הוא לא בבית? אם זאת לא הכתובת? זה כאילו לא נמסר לו. זה לא הגיוני.
קריאה
הוא לא בא לקחת. הוא לא לוקח דואר.
היו"ר ווליד טאהא
אני רוצה להודות שלא הייתי איתך עד הסוף ולא הקשבתי.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אדם מחליט שהוא לא לוקח דואר רשום.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אתה יודע מה זה לקחת היום דואר? ניסית?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
יש הרבה כאלה שלא לוקחים דואר רשום. הוא יודע שדואר רשום, בדרך כלל אלה בשורות לא טובות.
היו"ר ווליד טאהא
אם זה המקצוע שלו, כן, הוא יודע שאלה בשורות לא טובות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני לא מכיר אדם רגיל שמקבל דואר רשום בשמחה. תמיד זה דואר מעירייה או איזה קנס. מהדואר הרשום טוב לא יצא. אני אומר שיש רבים שלא הולכים לאסוף את הדואר. לא מעניין אותם.
היו"ר ווליד טאהא
ניסחנו את זה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יש בזה גם את הצד השני. יש כאלה שזה לא הגיע אליהם.
היו"ר ווליד טאהא
אמרנו מי שמתחמק מלקבל את זה, ייחשב כמי שקיבל. אי אפשר להתחמק עד אין סוף. אף פעם לא תהיה לך תשובה לכל מקרה ספציפי. זה בדיוק הוויכוח שהיה לפני כמה דקות על הדרך להגיע לאנשים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לפי הניסוח כרגע, זה לא מה שאתה אומר.
היו"ר ווליד טאהא
אתה מציע להוסיף משהו?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
צריך לתקן את זה.
ענת הר אבן
לא נדרש, לא נחשב כהמצאה בהוצאה לפועל ובמרכז לגביית קנסות.
מוסי רז (מרצ)
איך אתה מציע לתקן?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני לא יודע. כאן כתוב באופן פוזיטיבי שאם הוא סירב לקבל את הדרישה או לחתום עליה, רק אז יראו אותו כמי שקיבל.
ענת הר אבן
נכון, כי לא נדרש.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל אם הוא לא הלך לדואר לקבל את זה?
היו"ר ווליד טאהא
אם הוא התחמק?
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אי אפשר לדעת בכל מקרה האם הוא התחמק או שלחו לו את זה לכתובת אחרת.
תומר ביטון
לא נדרש, זה לא רק במקרים האלה.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
לא נדרש, זה לא אישור מסירה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה לא כתוב כאן.
תומר ביטון
נניח שמישהו עבר דירה ולא עדכן.
היו"ר ווליד טאהא
את זה אמרנו. עבר דירה, מה שמחייב אותנו זאת הכתובת שהוא השאיר.
תומר ביטון
איפה זה כתוב?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה לא כתוב.
היו"ר ווליד טאהא
נוסיף את זה. הוספנו את זה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה לא כתוב.
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו נוסיף את זה.
מוסי רז (מרצ)
אבל יכול להיות שזה לא הגיע אליו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אין דבר כזה.
מוסי רז (מרצ)
זה קרה לי באופן אישי. קרה לי כמה פעמים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
יש מצבים בהם דואר רשום הולך לאיבוד. אני לא אומר שלא. אגב, לכן כאן דורשים דואר רשום, אישור מסירה. אגב, אישור מסירה זה לא אישור מסירה למי שקיבל אלא זה אישור מסירה לרשות המקומית. היא צריכה לקבל את אישור המסירה שהוא קיבל. מה זה דואר רשום? אם דופקים לך בדלת ואתה לא נמצא, משאירים לך פתק להגיע לדואר לקחת. לא באת, אחרי שבוע קיבלת עוד התראה.
מוסי רז (מרצ)
בהרבה יישובים לא דופקים לך בדלת אלא שמים לך פתק בתיבת הדואר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בסדר. בתיבת הדואר. אם לא הגעת אחרי שתי התראות, זה כאילו לא נדרש.
מוסי רז (מרצ)
ואם לא קיבלתי את זה?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה זה לא קיבלת?
מוסי רז (מרצ)
איך אתה יודע אם קיבלתי את זה או לא?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
גם את ההתראה לא קיבלת?
מוסי רז (מרצ)
כן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
יש כתובת אליה זה נשלח. זאת הכתובת בה אתה רשום במשרד הפנים. אם עברת דירה ולא עדכנת כתובת, מי צריך להיות אחראי על זה?
אביטל בגין
ואם נסעת לחופשה למשך ארבעה חודשים?
מוסי רז (מרצ)
אי אפשר להתייחס כאילו תמיד הדואר מגיע ליעדו. הוא לא תמיד מגיע ליעדו.
אביטל בגין
הרשות צריכה לעשות את המאמץ.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
להגיע ל-טרק בהודו לראות אם זה התקבל.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
זה שזה נשלח, זה לא אומר שזה התקבל.
היו"ר ווליד טאהא
יש לי הערה. אני הנחתי שבעקבות שעות רבות של דיונים על אותם דברים בדיוק, שכבר סיימנו להתווכח.
מוסי רז (מרצ)
אבל לא התקדמנו.
היו"ר ווליד טאהא
אני עברתי את גיל ה-50 ואני רוצה להודות ולהתוודות שלא לכל דבר בחיים יש תשובות.
מוסי רז (מרצ)
אבל אני רוצה להציע הצעה. בכל מקרה שבו אין אישור – אישור מסירה צריך להיות מהמקבל ולא מהמוסר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הוא למוסר.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
הוא מהמקבל.
היו"ר ווליד טאהא
אם המקבל סירב, אמר למוסר עזוב אותי, לא רוצה לקחת ולא רוצה לחתום?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אז העירייה מקבלת הודעה שהוא סירב לקבל.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
סירב לחתום - אז זה אישור מסירה. זה החלק הקל. אם הוא מסרב לקבל, זה אישור מסירה כדין.
היו"ר ווליד טאהא
ואם לא יודעים היכן הוא?
מוסי רז (מרצ)
יחפשו אותו.
היו"ר ווליד טאהא
ישלחו אליו את השב"כ? את המשטרה?
מוסי רז (מרצ)
ניסו לתפוס אותו בטלפון. אתה יודע שהעירייה נותנת קנס לפני שהיא מנסה לתפוס מישהו בטלפון? יש טלפון.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה לא עובד כך. מה זה לחפש אותו? בואו נגיד את האמת, גם אם משטרת ישראל שולחת לך דוח כי צילמו אותך כשאתה נוסע מהר בכביש, אין כאן את כל המנגנון הזה.
תומר רוזנר
ודאי שכן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני רוצה לומר שבסוף יש גבול לרמת החיפוש. אנחנו צריכים לדעת ששולחים לחייב את ההודעה על כך שהוא חייב כספים לעירייה, הוא צריך לקבל את ההודעה. אם הוא עבר כתובת, לא עדכן וכולי, יש לו אחריות, כמו שאמרת בפתיח שלך. צריך להבין שזה לא שנשלח דואר ונגמר. אם הוא לא קיבל את זה, הוא לא בא לקחת את זה, שולחים לו שתי התראות, הדואר שולח לו שתי התראות. לא סתם זה עולה 15 שקלים. אישור המסירה עולה 15 שקלים.
תומר רוזנר
לא, זה לא אישור מסירה. אישור מסירה עולה יותר. מה שאתה אומר, זה דואר רגיל.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא. דואר רשום עם אישור מסירה עולה 15 שקלים. אתה צודק, הוא עולה יותר - 15.30 שקלים. אני יודע כי כרגע נכנסתי לאתר הדואר כדי לא להגיד שטויות.
תומר רוזנר
עם אישור מסירה?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כן. 15.30 שקלים. אגב, מעל 50 גרם. פחות מ-50 גרם עולה 13.70 שקלים. בסוף הוא מקבל מהדואר כמה התראות עד שמודיעים לעירייה שהוא עבר כתובת.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מבלי לפגוע בזכויות. כמה פעמים הוא כתב את זה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הוא מקבל כמה התראות עד שאומרים לעירייה שהוא עבר כתובת. מי שפעם עסק בדברים האלה יודע שיש חותמת על המכתב – סירב לקבל, עבר כתובת, אינו ידוע, לא מופיע. יש כמה סקטורים שהדואר מסמן למי ששלח את המכתב למה האדם לא קיבל. אי אפשר לחפש את האדם בכל המדינה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מה אתה מתקן בנוסח המתוקן?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אמרתי עכשיו את העיקרון. תסכימו לעיקרון ונדבר על הנוסח.
היו"ר ווליד טאהא
ענת הר אבן, אני חוזר אליך. תציגי את עצמך לפרוטוקול ותאמרי מה שאת רוצה.
ענת הר אבן
היועצת המשפטית, רשות האכיפה והגבייה. אנחנו אחראים על ההוצאה לפועל במרכז לגביית קנסות ואחראים על הרבה דינים של המצאה. אני אדייק את מירב. חוק הדיוור הדיגיטלי שנדון בוועדת חוקה חל על גופים ממשלתיים. הוא לא ישורשר לחוק הזה.
מירב זוהרי
הוא גם על רשויות מקומיות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה לא חשוב עכשיו. בואו נדבר על החוק.
ענת הר אבן
לגבי הסעיף הזה עליו אתם מדברים, הסעיף של ההמצאה, מאוד חשוב לרשום שתימסר לחייב בדואר רשום עם אישור מסירה. אצלנו בחוק, בהתחלה היה כתוב למשל לשלוח התראות ושינינו את זה למסירה כי עורכי הדין היו מראים לנו אסמכתא שהם שלחו. אם אתם רוצים להיות מעל לכל ספק שאנחנו מדברים על מסירה, כדאי לרשום לא לשלוח אלא למסור.
תומר רוזנר
תעני בבקשה לחבר הכנסת גינזבורג. הוא התייחס לדוחות משטרה.
ענת הר אבן
דוחות משטרה, לא נחשב כמסירה לא בהוצאה לפועל ולא במרכז לגביית קנסות.
קריאה
וברשות המסים?
ענת הר אבן
עוד הערה בקשר לסעיף הזה. מדובר כאן על הוצאות. אמנם חבר הכנסת גינזבורג הפנה להוצאות של משלוח דואר רשום אבל לפחות אנחנו בהוצאה לפועל רואים לא מעט מקרים שכאשר עושים מסירה בהמצאה אישית, סכומי ההוצאות מאוד מאוד מגוונים ומשתנים בין זוכה לזוכה.
היו"ר ווליד טאהא
לפי מה?
ענת הר אבן
לפעמים זה לפי רכיבי ה-... של השליחים ומגיעים גם למאות שקלים.
היו"ר ווליד טאהא
למאות שקלים?
ענת הר אבן
כן.
היו"ר ווליד טאהא
איך זה נקבע?
ענת הר אבן
לנו בהוצאה לפועל יש כללים. אנחנו לא מאפשרים הגדלת ההוצאות מעל 67 שקלים של הוצאות במסירה אישית.
היו"ר ווליד טאהא
אבל הם יכולים להביא את כל הסיבות כדי לעשות את הסכום קבוע ל-67 שקלים.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
בדרך כלל במכרזים רושמים מראש את הסכומים, את הסכום המקסימלי.
היו"ר ווליד טאהא
עכשיו אנחנו נכנסים לעוד מנהרה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא צריך. הרשויות המקומיות עושות את זה בעצמן. גם הן קובעות במכרזים שלהן סכום מקסימום לאישור מסירה.
ענת הר אבן
כדאי לקבע את זה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני חושב שזאת הערה נכונה, לקבע את זה.
ענת הר אבן
יש לי גם הערה לעניין סעיף 330ו. אפשר לנסח את זה ולומר לא יישא החייב אלא יישא החייב בשכר טרחה בסכום של, כדי שהנוסח יהיה יותר פשוט. זאת הערת נוסח. בהתחלה לקחתם כאן 10 אחוזים שכר טרחה. הוצאה לפועל, כאשר מדובר בסוגי תביעות כאלה, אנחנו זוקפים שכר טרחה א' בשיעור של 5 אחוזים ושכר טרחה ב' בשיעור של 5 אחוזים נוספים.
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו הלכנו ישירות על ה-10 אחוזים.
ענת הר אבן
כן, אבל מה שקורה זה שחייבים שמשלמים עם קבלת האזהרה ולא מגיעים לשלב השני, הם ישלמו יותר ממה שמשלמים היום.
תומר רוזנר
לא. זאת בדיוק הסיבה שזה מנוסח ב"לא יישא". לא ב"יישא" אלא ב"לא יישא" כי הכללים של ההוצאה לפועל הם כפי שהם חלים. כאן רק נקבעת התקרה.
ענת הר אבן
זאת אומרת, אם מדובר ב-236 שקלים, זה נזקף בהתחלה. אם מדובר ב-10 אחוזים, אני מפצלת את זה לשניים, ל-5 אחוזים.
תומר רוזנר
כמו שאת נוהגת בדרך כלל.
ענת הר אבן
חשוב להבהיר את זה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הנה. הובהר.
ענת הר אבן
שזה 5 אחוזים בהתחלה ועוד 5 אחוזים רק אחרי חלוף התקופה.
תומר רוזנר
בכפוף לתקרה שנקבעת כאן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אדוני היושב ראש, יש לי עוד שלושה נושאים.
היו"ר ווליד טאהא
אני אחזור אליך. עורכת הדין אביטל בגין, הסיוע המשפטי, משרד המשפטים.
אביטל בגין
תודה רבה. אני רוצה לחזור לעיקרון שכן נאמר כאן על ידי היושב ראש. באיזון בין הצורך לגבות את החובות ובין ההכרח שהחייב ידע שיש לו חוב, אנחנו צריכים לפעול במשלוח ההודעות באופן שמוודא שהוא מקבל את זה. ההנחה שאנשים מתחמקים היא ממש לא הנחה נכונה. כולנו יודעים שיש בסוף קבוצה מסוימת שמתחמקת אבל יש קבוצה של אנשים שבאמת לא מקבלים את ההודעות ולא יודעים והעובדה שהם שלא מגיעים לדואר לא נובעת משום פגם מוסרי ומשום אנטי חברתיות. לכן הרשות שרוצה לגבות יכולה לעשות את המאמץ הנוסף באיתור, כמו שעושה כל תובע במדינת ישראל וכל נושה אחר באחוזים הרבה יותר קטנים בגלל שבגדול יש כאן קבוצה גדולה שמלכתחילה משלמת את התשלום ומוודאת שהאדם, או שהוא מקבל או שהוא מסרב ואז יש הצדקה לפעול כלפיו בכל הליכי הגבייה הדרושים אחרי שהוא סירב לשתף פעולה. אדם שלא יודע שהדבר הזה קורה, לא צריך שהדבר יפעל נגדו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
משרד הפנים אמר כאן בוועדה שאחרי ההודעה הראשונה 70 אחוזים משלמים.
היו"ר ווליד טאהא
למעלה מ-70 אחוזים.
מוסי רז (מרצ)
השאלה כמה מקבלים את ההודעה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
השאלה כמה לא קיבלו את ההודעה.
מוסי רז (מרצ)
התשובה היא שיש כאלה. אנחנו לא יודעים כמה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
החוק הזה לא יכול כל הזמן לעסוק במקרה קיצון.
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו נחזור אליך איתן אחרי שנשמע את עורכת הדין מירה סלומון ממרכז השלטון המקומי.
מירה סלומון
תודה אדוני. אני מבקשת להמשיך את הדברים שנאמרו על ידי חבר הכנסת גינזבורג בעניין המסירה. אנחנו מתנגדים לנוסח שהונח על ידי הוועדה. אדוני יודע וגם קיבל מאתנו מכתב על כך. אנחנו מזכירים שבמסגרת האיזונים שנאמרו כאן לפני כן, אנחנו מדברים בחייבים שאמורים לשלם תשלום חובה. תשלום חובה הוא תשלום שקבוע בחוק שחובה לשלם אותו.
היו"ר ווליד טאהא
כדי שלא נחזור אחורה קילומטרים רבים, מה זאת אומרת אתם מתנגדים לנוסח? היו סיכומים בהם נכחת, לא אהבת אותם, בסדר, הכול טוב, אבל סיכמנו לגביהם, כולל התיקון שאני הסכמתי להכניס ודיברנו בטלפון על כך.
מירה סלומון
שלא נמצא.
היו"ר ווליד טאהא
עכשיו את אומרת אנחנו מתנגדים לנוסח.
מירה סלומון
לנוסח שעלה. התיקון שדיבר עליו אדוני בוועדה בעל פה לא מגולם בנוסח.
היו"ר ווליד טאהא
כן. זה יגולם.
מירה סלומון
מצוין. כפי שציינו במכתב שהעברנו אליך, יש כמה סוגי מקרים של חייבים שחד משמעית אמורים היו לקבל את הדואר, ושוב אנחנו אומרים שנקודת המוצא היא שאדם יודע שהוא צריך לשלם את תשלום החובה שלו.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אבל מה לגבי קנסות? את מדברת על תשלום חובה כארנונה אבל מה לגבי קנסות ודוחות? הוא לא תמיד יודע וזו בדיוק הנקודה.
מירה סלומון
גם קנסות, אדם יודע שאם הוא חונה באדום-לבן, הוא צפוי לקבל קנס.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
לא. אי אפשר להסתמך על זה.
היו"ר ווליד טאהא
העניין הזה, מירה, לא מדויק.
מירה סלומון
גם בנושא של הקנסות, גברתי, העובדה שיש בעיה עם משלוח דואר כזה או אחר, אנחנו לא נוכל לפתור. לא נפתור את זה גם לא בדואר רשום עם אישור מסירה. הדבר היחידי שאנחנו עושים כאן, גם בעניין של הקנסות, אנחנו בעצם מחליטים מי יישא בקושי שקיים במקרה קצה. הם קיימים אבל הם מקרי קצה. השאלה אם הציבור, אם הקופה הציבורית תישא בעלויות כתוצאה מזה שאנחנו משיתים עליהם חובות המצאה מוגברות ומקשות או שהחייב יישא. גם ביחס לקנסות. המצב שאנחנו עכשיו מובילים אליו לא במה שאמר היושב ראש אלא בנוסח, הוא מצב שבו הקופה הציבורית והאנשים הנורמטיביים שמשלמים לקופה הציבורית בזמן, הם שנושאים בעלויות של בעיות שהם מקרי קצה.

אני חוזרת למה שביקש אדוני. מבחינתנו בנוסח צריך להיות כתוב שאם הדואר הרשום ואישור מסירה נשלח לכתובת רשומה במרשם האוכלוסין, כאשר ידוע שחובה על אדם לשנות את הכתובת שלו במרשם האוכלוסין, זה ייחשב כאילו נתקבל.
היו"ר ווליד טאהא
מה שמחייב זה הכתובת שנמצאת במרשם האוכלוסין. אם הוא לא שינה את כתובתו, זאת הבעיה שלו.
מירה סלומון
נכון.
היו"ר ווליד טאהא
מה שמופיע במרשם האוכלוסין, זאת הכתובת המחייבת. אי אפשר לטעון אחרת מבלי שדאגת לשנות את הכתובת.
מירה סלומון
נכון.
גלעד קרן
אומרת כאן עורכת הדין סלומון זה שאם שלחתי דואר רשום לכתובת הרשומה - - -
מירה סלומון
עם אישור מסירה.
גלעד קרן
רגע. את אמרת שעצם השליחה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא. היא לא אמרה את זה.
מירה סלומון
זה לא מה שאמרתי. אמרתי דואר רשום עם אישור מסירה.
היו"ר ווליד טאהא
היא מדברת על הכתובת, אם הוא יטען שהוא שינה כתובת. אנחנו אומרים שאם זה מופיע במרשם, זה מופיע. הם שולחים אליו.
גלעד קרן
אין ספק.
היו"ר ווליד טאהא
היא אומרת אם הוא שינה ולא הודיע.
מירה סלומון
או סתם לא דרש.
היו"ר ווליד טאהא
כן. לא משנה מה הסיבה. הוא לא עדכן. אנחנו מכירים את הכתובת המעודכנת.
מירה סלומון
אנחנו שולחים דואר רשום עם אישור מסירה לכתובת הרשומה במרשם האוכלוסין.
גלעד קרן
השליחה של דואר רשום עם אישור מסירה היא אותה שליחה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא. זה לא אותו דבר.
מירה סלומון
זה לא אותו דבר כי אנחנו נתחיל לקבל התייחסות.
גלעד קרן
מירה אומרת שעם השליחה - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
היא לא אמרה את זה.
היו"ר ווליד טאהא
איתן, תחליף אותי לכמה דקות אבל תמשיך גם עם ההערות שלך.

(היו"ר איתן גינזבורג)
גלעד קרן
אומרת מירה ואני אשמח אם היא תתקן אותי שעצם השליחה של דואר כזה לכתובת שרשומה, תיחשב כמסירה.
קריאה
נכון. עם אישור מסירה.
גלעד קרן
אז היא כן אמרה את זה.
תומר ביטון
הדואר אומר לך אם הוא מסר או לא מסר, ואם הוא לא מסר?
גלעד קרן
מה ההבדל?
היו"ר איתן גינזבורג
יש הבדל.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אם הדואר לא מסר, הוא כותב למה הוא לא מסר.
היו"ר איתן גינזבורג
צריך להכיר את הדואר כדי לומר את הדברים הללו. דואר רגיל, אין שום בקרה בסוף, בקצה. אישור מסירה בסוף מגיע אליך כשולח עם אינדיקציות מה קרה בסוף עם אותו אדם. זה ההבדל בין דואר רשום רגיל לבין דואר רשום עם אישור מסירה. דואר רשום רגיל יכול ללכת לאיבוד והדואר לא יודע מה קורה איתו אבל דואר רשום עם אישור מסירה, צריכה לחזור אינדיקציה לשולח. זה הבדל גדול ומהותי ולכן הוא גם עולה יותר כסף. כל מה שאומרת מירה זה שאם שלחו את הדואר עם אישור המסירה לכתובת הרשומה במרשם האוכלוסין והוא לא דרש או לא קיבל אבל הוא נמצא שם, ייראה כאילו נשלחה הודעה והוא קיבל אותה. אם הוא לא שינה את כתובתו או הוא עזב – ברובריקה של הדואר יש עבר כתובת או עזב – ואין מידע לגביו, הוא עבר דירה והמשפחה נשארה שם ולא יודעים מה קורה איתו, הרשות תקבל אינדיקציה על כך בכתב ואז מבחינת הרשות זה יהיה כאילו הוא קיבל.

נראה לי הגיוני וסביר. מישהו מחברי הוועדה מתנגד לדבר הזה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
ברשותך אני רוצה לומר משהו. קודם כל, אני חושב שהתיקון הזה – ואני אומר שוב שאפו לנו, לחברי הכנסת שהעלינו את הנושא הזה בזמנו עם המסירה האישית - נמצא פחות או יותר הנוסח. הוא לא מלא, הוא גם לא מושלם. כל עוד דואר ישראל לא מושלם, גם זה לא יהיה מושלם. לכן ברור שאין כאן דבר שלם. אבל אני חושב שאם זה הולך כדואר רשום עם אישור מסירה, חייב – לפחות מה שאני מכיר ויודע – איש הדואר לכתוב מה קרה שם, קרה כך או קרה כך וכי יש להם תיעוד.
תומר רוזנר
מה זה יעזור לי? אם פקיד הדואר מגיע ורושם שהוא לא היה בבית.
היו"ר איתן גינזבורג
שולחים לו שתי התראות.
תומר רוזנר
לא.
היו"ר איתן גינזבורג
אל תגיד לי לא. כך עובד הדואר. זה חוסר הבנה של הדואר.
תומר רוזנר
רגע. למה אתה מניח הנחות? עוד לא סיימתי את מה שאני רוצה לומר. שולחים לו הודעה שנייה ובא הדוור הביתה, דופק בבית והוא לא נמצא. כותב הדוור שהוא היה והוא לא נמצא ומחזיר את זה לרשות המקומית.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא. הוא מקבל הודעה שנייה.
מירה סלומון
לא נדרש.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא פעם ולא פעמיים קיבלתי הודעה שנייה שאומרת לי נא לסור לדואר או שהדוור ניסה עוד פעם להגיע.
תומר רוזנר
ודאי. נכון. בכל זאת אתה עכשיו חודש בחוץ לארץ ולא באת. הדוור מחזיר את זה לרשות המקומית ואומר שלחתי לו שתי הודעות והוא לא בא, בבקשה, אני מחזיר לכם, לא נדרש.
קריאה
כמה אנשים נמצאים חודש בחוץ לארץ?
היו"ר איתן גינזבורג
אני מבקש לא להתפרץ.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בחלק הזה התחלתי לומר גם דבר נוסף. כתוב כאן בחוק שמי שמסכים שזה יגיע אליו בדיוור אלקטרוני, זה יעבור וזה מצוין. אני חושב שזה נכון. אבל גם אחד שלא מסכים, אני חושב שאנחנו חייבים להטיל על הרשות חובה אבל לא אם חובת ההוכחה בוויכוח האם המחשב היה פתוח או לא. הרשות המקומית חייבת להשתמש באמצעים שיש לה. האמצעי המרכזי כאן כרגע בתיקון הזה הוא הדואר הרשום עם אישור מסירה שלדעתי הוא מכסה חלק גדול מהעניין, ובמקביל, בלי כל קשר, הודעה לטלפון אם קיים דבר כזה והודעת סמס, אם זה קיים ואם הוא הסכים, בין אם הוא הודיע שזה יהיה במקום דואר רשום ובין אם לא, בכל הדברים האלה לחייב את הרשויות. זה לא יוצר לך בעיה כי אתה לא צריך להוכיח ולא יבדקו את התקשורת של העירייה אם היא התקשרה או לא התקשרה. כאן יש הרבה רשויות שיכולות לעשות דברים לא טובים ולא נכונים וצריך לפקח עליהן.

בעיקרון, אם אנחנו נלך על כל הדבר הזה, אני חושב שפחות או יותר כיסינו. תמיד אין לדבר סוף ותמיד תהיה העמדה שאומרת שאם לא נגיע לקצה של האחרון שקיבל את זה ביד, לא נגיע. היינו גם ראשי עיר ואנחנו יודעים שאתה לא יכול ללכת עם הראש בקיר אבל צריך באמת לראות וחייבת להיות יחידת פיקוח. אני אומר שצריך להקים איזושהי יחידה במשרד הפנים, בכלל על כל מיני גופי גבייה אבל גם על הדבר הזה. זה גם ייתן פתרון לנושא הזה של העיקולים. כאן אני לא רואה פתרון כי מדובר על כך שיעשו רק בעלי תפקיד. למיטב ידיעתי בעלי תפקיד במדינת ישראל שמוכשרים או קיבלו את ההכשרה לדבר הזה, יש אולי 200-100 בכל מדינת ישראל, חלקם נושקים לפנסיה וחלקם כבר מעבר לפנסיה. לכן אני אומר שאנחנו צריכים לייצר - המשרד כמשרד ממשלתי צריך לייצר – מנגנון מול חברות הגבייה, מי יכול להיות ומי לא, לקחת רשימה של אנשים ולעבור עליה. אותו הדבר גם כאן, הפיקוח האם העירייה ניצלה את כל המחשוב שברשותה - טלפונים, סמסים, דואר אלקטרוני ודואר רשום. אם כל הדברים האלה נעשים, כמו שאומרים האויב של הטוב הוא הטוב ביותר.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה. חבר הכנסת מוסי רז.
מוסי רז (מרצ)
ההסתכלות על דואר רשום כאילו הוא מגיע ליעדו מנותקת מהמציאות במדינת ישראל. באחת הישיבות הקודמות תיארתי 4 מקרים אישיים שקרו לי שמוכיחים שהדואר הרשום, לא אגיד שבדרך כלל לא מגיע ליעדו כי לא צריך להגזים.
תומר ביטון
עם אישור מסירה?
מוסי רז (מרצ)
עם אישור מסירה, כולל זה שערבות בנקאית שנתתי הגיעה לבן אדם אחר, כולל זה שקיבלתי דרכון של אישה אחרת, כולל זה שטלפון נייד שנשלח לבן אדם אחר הגיע אלי וכל אלה בדואר רשום עם אישור מסירה.
תומר ביטון
הרי אין לזה סוף.
מוסי רז (מרצ)
לא. יש לזה סוף.
תומר ביטון
אם תשלח שליח מהעירייה עם מסירה אישית, הוא לא יעשה את עבודתו נאמנה, ואז בטח זה יקרה.
מוסי רז (מרצ)
כמה דברים פשוטים שעירייה צריכה לעשות בנוסף לדבר הזה. אני מניח שהעירייה את רוב התשלומים מקבלת מתושביה על בסיס קבוע, גם אם אלה עמותות, חברות או תושבים. היא מקבלת על בסיס קבוע. אני משלם כל חודש-חודשיים ארנונה במקום בו אני גר או משלם כל שנה, כל אחד עם הסידור שלו. צריך באופן ברור שברגע שמשלמים את זה, תקפוץ הודעה שאתה חייב כסף.
קריאה
זה מופיע.
מוסי רז (מרצ)
זה לא מופיע. לא בכל עירייה. אני לא יודע באיזו עירייה זה כן מופיע אבל לא בכל עירייה זה מופיע ואני אומר את זה בוודאות כי אני יודע ממקרים שקרו לי.

דבר שני. העירייה חייבת למצוא את הבן אדם או לנסות למצוא אותו גם באמצעות הטלפון שלו. לא יתכן שמנתקים מים לאנשים – ויש לי דוגמאות – בלי שניסו לתפוס אותם בטלפון. אלה אנשים שמשלמים כל השנים אבל כנראה הייתה בעיה בתשלום מסוים אחד.
תומר ביטון
אלה תאגידי מים וביוב.
מוסי רז (מרצ)
לא חשוב.
היו"ר איתן גינזבורג
הוא מדבר על העיקרון.
מוסי רז (מרצ)
לא חשוב כרגע אם זה ארנונה או מים וביוב. צריך להוסיף כחובה לנסות למצוא את הבן אדם בטלפון. ההסתמכות על הדואר הרשום ככלי אמין, היא מנותקת מהמציאות לפחות בחלקים של מדינת ישראל. אני באמת לא יודע לגבי רעננה אבל אני יכול לדבר על שני ישובים שאני מכיר היטב כי גרתי בהם שנים רבות, ירושלים וגם שוהם. הדואר הרשום בכלל לא אמין ואסור להתייחס אליו כאילו הוא אמין.
היו"ר איתן גינזבורג
אני רוצה לומר משהו לגבי זה. אני חושב שיש תמימות דעים בין חברי הוועדה שהכתובת המעודכנת במשרד הפנים היא הכתובת אליה צריך להמציא את הדואר. דיברנו על ההסתייגות של פינדרוס והוא העלה את הסיפור של שליחת הודעה, בשיחת טלפון או בדואר אלקטרוני. אני מציע ליועץ המשפטי לקבוע שהשליחה במסרון, אם הפרטים קיימים בעירייה, תיעשה במידה והיא עושה שימוש בהודעות מקוונות לתושבים. יש עיריות שלא עושות. אם יש כאלה שלא שולחות, לא נאלץ אותן עכשיו להקים מערכת אבל אם יש עיריות שעושות שימוש באופן שגרתי, מעדכנות תושבים בנושאים שונים – תצטרך גם במקרה הזה של חוב לעדכן את התושב גם אם הוא לא נתן לכך אישור מראש.
תומר רוזנר
זה בנוסף.
היו"ר איתן גינזבורג
כן.
תומר רוזנר
אם לעירייה יש מערכת למשלוח מקוון, תשתמש בה.
היו"ר איתן גינזבורג
אם הוא הסכים מראש לקבל הודעות, זה במקום. אבל אם יש לעירייה מערכת של שליחת הודעות שממילא היא עושה בו שימוש, זה יהיה בנוסף לשליחה. זאת הייתה ההסתייגות של פינדרוס וקיבלנו אותה.
מירה סלומון
אדוני, לא השלמתי את דבריי בעניין המסירה. נפתח כאן דיון בעניין המסירה ולא השלמתי את דבריי וחבר הכנסת רז גם העלה סוגיה בעניין הזה. כאשר מדובר בעמותה או מדובר בתאגיד באופן כללי, גם שם אנחנו מבקשים שהמרשם שנמצא ברשות התאגידים או המרשם שנמצא ברשות המקומית, הם יהיו המקומות אליהם צריך לשלוח דואר רשום פלוס אישור מסירה.
תומר רוזנר
מה שכתוב, זה בסדר גמור.
מירה סלומון
כדי שזה יהווה ראיה לכך שזה נשלח ונמסר.
מוסי רז (מרצ)
אם יורשה לי, שם יש בעיה משום שלעתים זה נמסר לבן אדם שבא לנקות שם או בא לשמור שם וזה לא מגיע ליעד האמיתי אליו הוא צריך להגיע.
מירה סלומון
הכתובת שצריכה להירשם לתאגיד במרשם התאגידים צריכה להיות הכתובת הרלוונטית.
מוסי רז (מרצ)
הגיע לכתובת הרלוונטית ונמסר למתנדב באותה עמותה.
היו"ר איתן גינזבורג
חוק לא יכול לסתום כל פרצה וכל מקרה בדיוני או אמיתי שיש במציאות. הוא לא יכול. אי אפשר לסתום כל פרצה ואפשרות שמנקה או מתנדב יקבל את המשלוח.
מוסי רז (מרצ)
לכן אני מדגיש את החשיבות של פנייה טלפונית.
יעקב אשר (יהדות התורה)
פועלים בכל הכלים.
נתי בביוף
אי אפשר טלפון כי עם מי דיברת? התקשרתי למישהו, אני יודע מי ענה לי?
היו"ר איתן גינזבורג
מוסי, בסוף אין לך פיקוח. זה גם לא מתועד. בסוף אתה תגיד שטילפנו או לא טילפנו, הוא כן ענה או הוא לא ענה, כמה פעמים התקשר, באיזה ימים התקשר, באיזה שעות התקשר. אתה לא תצא מזה. זה כאילו קל אבל בסוף אנחנו יודעים שזה לא באמת תמיד עובד.
מוסי רז (מרצ)
אבל סמס קל לתעד.
היו"ר איתן גינזבורג
נכון.
מוסי רז (מרצ)
אימייל קל לתעד.
היו"ר איתן גינזבורג
שיחה לא.
מוסי רז (מרצ)
מבחינתי סמס ואימייל זה בסדר.
היו"ר איתן גינזבורג
אימייל ו-סמס.
מירה סלומון
יש אוכלוסייה שלישית שצריך לתת עליה את הדעת וזאת האוכלוסייה של חסרי מעמד, של עובדים זרים, של אנשים שלא רשומים במרשם האוכלוסין ומן הסתם גם לא רשומים במרשם התאגידים. לגביהם המרשם של הרשות המקומית לגבי מקומם, מבחינתנו זה צריך להיות המקום אליו צריך לשלוח דואר רשום פלוס אישור מסירה. זה גם ביחס לחברות זרות וגם ביחס לתאגידים.
היו"ר איתן גינזבורג
אפילו היועץ המשפטי אמר שזה מקובל.
תומר רוזנר
למה אפילו?
היו"ר איתן גינזבורג
כי אתה מהמחמירים.
תומר ביטון
לעניין המסרון עליו דיברנו, במידה וזה לא על פי האישור אלא אם יש ברשות המקומית את מספר הטלפון הנייד, זה יהיה בנוסף.
היו"ר איתן גינזבורג
בנוסף.
נתי בביוף
אם זה לא קרה, זה לא ייחשב כאי מסירה. הכוונה של חבר הכנסת פינדרוס הייתה - אני מניח, הוא לא כאן – לעניין שירותי אבל זה לא יהיה עוד תנאי למסירה. אם לא נמסר ולא נשלח מסרון, זה לא ייחשב כאי מסירה.
תומר רוזנר
חברי הכנסת צריכים להחליט.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אם הוא לא נתן את ההסכמה, זה לא ייחשב מסירה. זה מה שאמרנו.
היו"ר איתן גינזבורג
נכון.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אם הוא כן נתן את ההסכמה, זה במקום.
נתי בביוף
אבל אם הוא לא נתן את ההסכמה, זה לא נחשב לאי מסירה אם לא נמסר.
מוסי רז (מרצ)
אתה אומר שלמרות שלא נמסר, זה ייחשב כאילו זה נמסר.
נתי בביוף
לא. דואר רשום עם אישור מסירה. יש דואר רגיל ולאחר מכן דואר רשום עם אישור מסירה. אומר חבר הכנסת פינדרוס שגם יודיעו לו ב-סמס.
מוסי רז (מרצ)
זה שבא כותב: מסרתי.
נתי בביוף
והוא לא מסר?
מוסי רז (מרצ)
הרבה פעמים התשובה היא לא.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
בואו נסיים עם ההודעה. אתם שוב חוזרים לדואר הרשום.
תומר רוזנר
השאלה שחברי הכנסת צריכים להכריע בה היא השאלה הבאה. חברי הכנסת ביקשו קודם שיהיה סמס או דואר אלקטרוני בנוסף למסירה הרגילה. מה שמעלים כאן נציגי משרד הפנים והשלטון המקומי שהמשלוח בנוסף הוא רשות. גם אם הוא לא בוצע, נחשב כמסירה אם מסרו את הדואר הרשום. זה מה שחברי הכנסת צריכים להחליט, אם הם רוצים שזאת תהיה חובה או רשות.
מוסי רז (מרצ)
ברור שלא. הם יגידו שאם נרצה, נפתור את הבעיה ואם נרצה, נתעלם ממה שאמרתם?
תומר רוזנר
חובה או רשות.
היו"ר איתן גינזבורג
אם יש לעירייה, רק אם יש לה, את המנגנון של שליחת הודעות והיא שולחת הודעות על ימין ועל שמאל וכולנו מכירים את זה, יש בעיה שהיא תשלח גם במקרה הזה?
תומר ביטון
גם אבל לא כחובה וכתנאי. בנוסף. אם זה בנוסף, בסדר.
היו"ר איתן גינזבורג
אבל לא יהיה שיקול דעת לא לשלוח.
תומר ביטון
לא. תאר לך שהוא שינה את מספר הטלפון שלו.
היו"ר איתן גינזבורג
לא. מה שיש לך.
תומר רוזנר
אם יש לך מספר טלפון ואתה שולח לו עכשיו הודעת חוב, אתה צריך לשלוח לו גם לאותו מספר טלפון שיש לך.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
הרי אם הוא נתן את ההסכמה שלו לרשות המקומית, זה אומר שיש לה את מספר הטלפון שלו ואז יהיה המשלוח של הרשות לאותו מספר טלפון.
תומר ביטון
אבל אם הוא לא נתן?
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
תהיה החלופה השנייה של בנוסף ואז זאת לא מסירה.
תומר רוזנר
לא. השאלה היא הפוכה.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אם הוא נתן את ההסכמה, זה אומר שיש להם את מספר הטלפון ואם לרשות – כמו המתווה שאיתן דיבר עליו - יש את המנגנון, זה אומר מסירה כדין.
תומר ביטון
מסירה כדין תהיה אישור מסירה, מה שנקבע בסעיף (ב)(2). בנוסף, אם יש לרשות את המנגנון, היא תשלח את זה.
תומר רוזנר
אם היא רוצה. זה מה שאתה אומר.
תומר ביטון
אם היא רוצה. כן. זה מה שאומרים חברי הכנסת. לא אם היא רוצה אלא אם יש לה מנגנון.
היו"ר איתן גינזבורג
יש כאן הסכמה. אם יש לה מנגנון, היא חייבת לשלוח. אם אין לה מנגנון, לא.
תומר ביטון
ואם היא לא שולחת?
היו"ר איתן גינזבורג
היא חייבת. אני לא מבין. אתה אומר משהו ואחר כך חוזר בך? אם יש לה את המנגנון, היא חייבת לשלוח?
נתי בביוף
היא חייבת לשלוח אבל אם היא לא שולחת זה לא יהיה אי מסירה.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
למה?
מוסי רז (מרצ)
אתה יודע מה? האזרח חייב לשלם ארנונה אבל אם הוא לא משלם, זה לא יהיה כאילו לא שילם.
היו"ר איתן גינזבורג
לא הבנתי. אתה עושה מאתנו צחוק? מה זה אם יש לה והיא לא שולחת ולא חייבת?
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אם יש לה, היא חייבת. זה הכי פשוט.
היו"ר איתן גינזבורג
אתם רוצים לנהל תיקים על האם היא שלחה או לא שלחה בנוסף לאישור מסירה?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
תאמין לי שזה הרבה יותר קל מאשר אישור מסירה.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
בסוף זה גם יקל על הרשויות.
נתי בביוף
זה לא יקל.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
זה כן יקל. אם יש לה את המערכת והוא נתן הסכמה, זה הכי פשוט. אנחנו אומרים רק אם הבן אדם נתן הסכמה מראש ונתן את מספר הטלפון שלו.
נתי בביוף
אז בוודאי אישור מסירה. אם הוא הסכים שזאת תהיה מסירה, זה אישור מסירה.
תומר ביטון
אנחנו מסכימים שהדרך הראשית היא שהדרישה לתשלום חוב תישלח בדואר רשום עם אישור מסירה. זאת הדרך הראשית. בנוסף הרשות תהיה גם חייבת - אם יש לה מנגנון לכך - למסור את זה גם במסרון. אם היא שלחה בדואר רשום עם אישור מסירה ויש אישור על המסירה, ה-בנוסף הזה לא דבר שחייב להיעשות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני לא מוכן לקבל את זה.
היו"ר איתן גינזבורג
יש לי הצעה. במקום לעניין המסירה, אני הייתי מעביר את עניין המנגנון המקוון, ההודעה המקוונת להודעה הראשונה. אם לעירייה יש את המנגנון, ישלחו גם את ההודעה המקוונת. במידה ויש את המנגנון, הם חייבים לשלוח את ההודעה המקוונת. ידעו שעשו מאמץ כדי להגיע לאדם בין אם בדואר אלקטרוני ובין אם ב-סמס. זה במידה שיש לעירייה את הפרטים ולא כי הוא הסכים מראש.
תומר רוזנר
אבל היא חייבת לעשות את זה.
היו"ר איתן גינזבורג
כן. היא חייבת. אז זה עוד מנגנון.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אתה אומר שזה במקום ההודעה הראשונה.
תומר רוזנר
לא במקום. בנוסף.
היו"ר איתן גינזבורג
בנוסף. כמו שפינדרוס אמר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני לא מבין איך יכול להיות שהעירייה יכולה להגיע אלי בשלג ובזה היא לא מחויבת להגיע? זה המינימום.
תומר ביטון
אנחנו אומרים שהיא מחויבת להגיע. היא מחויבת.
תומר רוזנר
ומה המשמעות אם היא לא עושה את זה?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם הסכמנו, על מה הדיון?
תומר ביטון
הדיון הוא שאם נשלח עם אישור מסירה, זה מה שאתה קובע לעניין המשך ביצוע פעולות האכיפה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
ואם שלחת, אתה תהיה מחויב לשלוח גם את ה-סמס.
תומר ביטון
אין בעיה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בסדר. אז הסכמנו. אם כן, על מה הדיון?

(היו"ר ווליד טאהא)
היו"ר ווליד טאהא
אני לא נמצא בכל פרטי הוויכוח האחרון כי יצאתי.
הגר סלקטר
משרד המשפטים. אנחנו מבקשות להשלים את ההתייחסות גם לגבי המסירה וגם לגבי ה-סמס. אם אפשר היושב ראש, מירב תתחיל לגבי מסירה. תודה.
מירב זוהרי
לאור הדברים שנאמרו כאן, אני רוצה לחדד נקודה שהיא חשובה מבחינתי גם לעניין מה מציינים בסוף בנוסח. אני רוצה לחדד בין המשלוח למסירה כדי להגיד למה לדעתי יש חלק בסעיף שאולי כבר לא יידרש. יש הבדל בין האם רשות שלחה ע אישור מסירה וזה לא משנה מה קרה. עצם זה שהיא שלחה עם אישור מסירה וקיבלה איזשהו חיווי, זה מספיק כדי לנקוט בהליכים.
היו"ר ווליד טאהא
את אומרת שלא צריך שום כלי אחר.
מירב זוהרי
או האם יש מסירה. המשמעות של המסירה היא שאדם קיבל. אם בדיון כאן הוועדה מחליטה שדי במשלוח, זאת אומרת, לא משנה אם אדם לא נדרש או לא סירב או כל דבר אחר ועדיין אפשר יהיה לנקוט בהליכים גם בכל אחת מהתוצאות האלה, אז לדעתי אפשר לוותר על הסיפה של פסקה (2) ולא לומר שזאת נחשבת המצאה. היא לא נדרשת. אנחנו לא צריכים איזושהי חזקה שתגיד מהי אותה המצאה כדין כי אין כאן המצאה. אנחנו אומרים שדי שהרשות שלחה, היא תוכל לנקוט בהליכים.
היו"ר ווליד טאהא
איך היא שלחה ומה היה? את אומרת שדי שהרשות שלחה?
מירב זוהרי
עם אישור מסירה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אם הוא לא קיבל, אם הוא לא דרש, אם הוא לא הלך לדואר.
מירב זוהרי
אני רק אומרת שאנחנו לא רוצים לייצר את זה שמשלוח כזה נחשב המצאה כדין כי זה לא תואם את כל יתר הדינים שיש וזה יכול לסתור לנו מקרים אחרים בהם זאת לא נחשבת המצאה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לכן אמרנו בנוסף.
מירב זוהרי
אפשר לומר רק את הרישה, שלפני נקיטת הליכים הרשות תעשה את הצעדים הבאים. לא צריך את החלופה של מה קורה אם אדם סירב כי כבר אין דרישה להמצאה מלאה אלא יש רק דרישה למשלוח בצורה מסוימת. לכן את הסיפה צריך למחוק ככל שזה הכיוון שלכם, כדי לא לייצר סתירה עם דינים אחרים.
הגר סלקטר
הכוונה היא להסתכל לדבר הזה בעיניים. אם אתם יוצאים מתוך נקודת הנחה שהשליחה מספיקה, הנוסח צריך לשקף את זה שבעצם השליחה היא מקיימת את התנאים. היא לא מהווה את המסירה. אפשר לצאת מנקודת הנחה. יש הבדל אם אתם מחליטים שאתם רוצים לדרוש מסירה מלאה, אתם רוצים שהחייב בוודאות ידע ואז הרשות יכולה לפעול או שכדי שהרשות תוכל לפעול ולהפעיל אמצעי אכיפה, מספיק לי שהיא שלחה, אם בדואר רשום ואם בדואר רגיל.
היו"ר ווליד טאהא
הנוסח קיים מזמן. למה לא שלחתם את כל ההערות האלה? פתאום באתם עם הרבה שיעורי בית. כל הזמן הייתם בדיונים.
אביטל בגין
מה שאמרו כרגע חברי הכנסת זה שינוי של מה שיש בנוסח שהוועדה פרסמה. זה ויתור על כך שאנחנו יודעים שאדם ידע מה החוב. זה אומר שזה דואר רשום רגיל.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
ממש לא.
היו"ר ווליד טאהא
אביטל, אל תגזימי.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אישור מסירה זה דואר רשום רגיל?
אביטל בגין
אתה אמרת כאן בחילופי הדברים שאם הוא לא מגיע לדואר, זה נחשב כאילו יש המצאה. אולי כדאי לציין היכן הדברים עומדים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אישור מסירה הוא לרשות המקומית. היא מקבלת את ההודעה. היא צריכה לקבל את הדיווח מה קרה עם הדואר. זה לא דומה למצב אחר. זה מה שאמרתי כל הזמן. אם אדם נמנע מלקבל את זה כי הוא שינה כתובת ולא עדכן כתובת חדשה, כי הוא לא הלך לדואר וכולי, אז מה את רוצה שיעשו? שיחפשו אותו ב-טרק שלו בהודו?
אביטל בגין
לא. אני רוצה שיגיעו אליו הביתה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
איפה? מי יודע איפה? חוקר פרטי?
היו"ר ווליד טאהא
אני חושב שהבנו את הרעיון שלכם.
אביטל בגין
יש כאן אי הבנה לגבי הציפייה.
היו"ר ווליד טאהא
לא. יש הבנה למורכבות של הנושא. יש הבנה. יש כל מיני רעיונות אבל אני מבין שהמסר של חברי הכנסת ברור. נכון?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כן.
היו"ר ווליד טאהא
תומר, אני רוצה לשמוע ממך סיכום כל הדיון שנעשה לגבי הסעיפים, לגבי הנוסח שפורסם כולל התיקונים שגלעד הקריא. יש לכם הערות יוצאות דופן בעניין?
תומר ביטון
לא יוצאות דופן אלא הערות מסוימות. קודם כל, לגבי הדיון שהתפתח כאן לגבי אישור המסירה. מקובלת עלינו ההצעה שהונחה כאן בתיקונים כולל הנושא של חובת המסרון שהוא בנוסף בהודעה הראשונה.
היו"ר ווליד טאהא
בנוסף לחובת המסירה.
נתי בביוף
רק לגבי המסירה.
תומר ביטון
כן. לגבי המסירה.
היו"ר ווליד טאהא
הוא אומר חובת המסירה יחד עם מסרון.
תומר ביטון
כן.

יש לנו גם בעיה עם סעיף 330ג(1)(ד), לגבי זה שהרשות צריכה להודיע לחייב על קיום החוב אחת לשנה.
נתי בביוף
אנחנו ביקשנו את זה. בהתחלה היה כתוב "הומצאה דרישה לחייב באופן מיידי כאמור ולא הוטל עיקול בתוך שנה מיום מצאתה".
איתן גינזבורג (כחול לבן)
באיזה עמוד אתם?
נתי בביוף
בעמוד 5, סעיף 330ג(1)(ד).
גלעד קרן
זה היה לבקשתכם.
נתי בביוף
נכון. לכן אני מדייק.
תומר ביטון
בנוסח יש כשל לוגי.
נתי בביוף
הכוונה הייתה שאם נשלחה דרישה ולא הוטל עיקול בתוך שנה, הנוסח המקורי היה שצריך להמציא שוב דרישה. אנחנו אמרנו שאם הרשות נותנת הודעה אחת לשנה, לא יהיה צריך להמציא שוב דרישה. כאן כתוב שיותר לא יהיה ניתן לעשות עיקול. אם פעם אחת לא נתנו הודעה, העיקול מתבטל ואי אפשר לעשות עיקולים. לא זאת הייתה הכוונה. צריך לכתוב ש"הומצאה דרישה לתשלום חוב באופן מיידי כאמור, ולא הוטל עיקול בתוך שנה מיום המצאתה, לא יוטל עיקול אלא אם הומצאה שוב דרישה כאמור לפי הוראות סעיף קטן (ב) וזאת למעט אם הודיעה הרשות לחייב על קיום החוב אחת לשנה". לזה התכוונו. כך זה גם בהנחיית יועץ. לא אם לא ניתנה הודעה, אז אין יותר עיקולים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
תעביר את הנוסח.
גלעד קרן
אתה יכול להקריא שוב את הנוסח?
היו"ר ווליד טאהא
אתה שלחת את הנוסח הזה לוועדה?
תומר רוזנר
לא.
היו"ר ווליד טאהא
למה חיכיתם? לבוא לכאן ולפתוח את הדיון מחדש?
נתי בביוף
אלה הערות ספורות לנוסח.
היו"ר ווליד טאהא
אבל למה לא שלחת לייעוץ המשפטי? בדברים האלה אתה צריך להיות איתם בקשר כל הזמן.
תומר ביטון
אתה צודק. זה נשלח גם במקרים הקודמים.
היו"ר ווליד טאהא
אם זה עניין של ניסוח שלא משנה את המהות, גם לי אין בעיה.
תומר רוזנר
לא קיבלנו את זה. נשמע את הניסוח.
היו"ר ווליד טאהא
היית צריך לעשות את זה אחרת. בסדר. תשלח להם את זה עכשיו. תעביר להם את הנוסח שלך. אתה רוצה שהוא יחזור על הנוסח?
גלעד קרן
כן.
היו"ר ווליד טאהא
בסדר. חבר הכנסת איתן, יש כאן סוגיה שאנחנו צריכים להקשיב לה.
נתי בביוף
אני אחזור על זה. סעיף 330ב(1)(ד) צריך להיות לפי הנוסח הבא:

"הומצאה דרישה לתשלום חוב באופן מיידי כאמור, ולא הוטל עיקול בתוך שנה מיום המצאתה, לא יוטל עיקול אלא אם הומצאה שוב דרישה כאמור לפי הוראות סעיף קטן (ב) וזאת למעט אם הודיעה הרשות לחייב על קיום החוב אחת לשנה".
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
נכון. מה רע בזה?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בסדר. זה נראה בסדר.
תומר רוזנר
נראה לי בסדר.
היו"ר ווליד טאהא
הוא מציע ניסוח אחר לאותו דבר. היועץ המשפטי יכול להגיד שמה שיש לנו הוא מספיק, הוא יכול לשנות. אין לי בעיה.
נתי בביוף
יש לנו עוד כמה דברים. עמוד 3, סעיף 330ב.
היו"ר ווליד טאהא
אתה רוצה לדבר על התנצחות?
נתי בביוף
זאת לא התנצחות. זה קצת מהות. זה מה שהעיר חבר הכנסת גינזבורג ואני חושב שהייתה הסכמה לגבי זה. מדובר על מה שהוועדה תקבע, כללים בדבר נקיטת אמצעי גבייה.
היו"ר ווליד טאהא
מה אתה רוצה אחרת מהנוסח שפרסמנו?
נתי בביוף
הנוסח בו כתוב נסיבות ומקרים, שהוועדה הכללית הזאת תקבע נסיבות ומקרים, על זה דובר שקשה מאוד לקבוע בכללים נסיבות ומקרים. זאת הערה שהעיר חבר הכנסת גינזבורג באחד הדיונים הקודמים. אני חושב שהייתה הסכמה שנסיבות ומקרים לא ייקבעו אלא ייקבעו כללים מתי גובים חובות באחד ממסלולי הגבייה וכולי. את המילים "נסיבות ומקרים", להוריד.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הערה נכונה. הוא צודק. זה מסרבל את זה.
נתי בביוף
בשני המקרים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
נכון. זה מסרבל את זה.
נתי בביוף
לרבות סוגי החובות. זה מסרבל ואחר כך יהיו קשיים כדי להבין.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
יהיו כללים לרשות המקומית.
גלעד קרן
נכון, אבל רק לנסיבות ולמקרים. לא אמרתי כל הנסיבות וכל המקרים.
נתי בביוף
יגיד חייב שאת הנסיבה שלו לא כתבו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לגבי גביית הכספים, לפי כל דין. נקודה. אני מוחק את זה.
היו"ר ווליד טאהא
תנו דוגמה.
נתי בביוף
נסיבות ומקרים, זה כזואיסטי, זה יותר מדי לפרט מקרים ונסיבות של סוגי גבייה. חייב יאמר שדווקא את המקרה שלו לא פירטו ואז יש כאן בעיה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הוא צודק. זה מיותר.
תומר רוזנר
סתם בשביל השעשוע, מה זה מתי? אלה לא נסיבות ומקרים?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא. בסוף הרשות המקומית מבררת את הדברים האלה בבית משפט. לכל מילה יש פרשנות משפטית. בסוף השופט יפרש כל מילה שנמצאת כאן. צריך לכתוב חוקים פשוטים שהם מאוד מאוד ברורים. אם נתחיל עכשיו על כל לומר שיש מקרה, אין נסיבות, לא כתבתם, שכחתם, התבלבלתם, אני בחריג - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יש מסכנים שמנסים לברוח מתשלומים. אני מסכים. זה ניצול ציני של אנשים שמנסים לברוח מתשלומים. מספיק שכתוב "המגיעים לה לפי כל דין", שהיא תקבע איך היא גובה את זה.
היו"ר ווליד טאהא
בסדר.
נתי בביוף
עמוד 7, סעיף 330ח.
היו"ר ווליד טאהא
היית צריך לשלוח את זה מבעוד מועד.
נתי בביוף
שלחנו.
היו"ר ווליד טאהא
למי שלחתם?
תומר רוזנר
ממש לא שלחתם.
נתי בביוף
אני אראה ששלחנו. זאת הערה שהערנו עליה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שלחת ב–סמס? יש לך אישור מסירה?
היו"ר ווליד טאהא
לא ראינו ועכשיו פותח לי את הדיון מחדש.
תומר ביטון
אדוני היושב ראש, אלה דברים קטנים.
נתי בביוף
הערנו על זה כמה פעמים וזה לא תוקן.
גלעד קרן
לא קיבלתי.
תומר ביטון
אלה הערות קטנות.
היו"ר ווליד טאהא
בסדר. תעיר. משרד הפנים לא רוצה להעביר את ההצעה הזאת. משום מה משרד הפנים לא מעוניין בה.
נתי בביוף
בגלל התיקון הקטן הזה?
היו"ר ווליד טאהא
לא. בגלל ההתנהלות. אתה יועץ משפטי. היית צריך להיות בקשר עם היועצים המשפטיים של הוועדה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא צריך להגיב על כל דבר.
היו"ר ווליד טאהא
בדיוק. אתה לא צריך להגיב על כל דבר. הבעיה היא אצלך. לא אצלי. בבקשה.
נתי בביוף
תודה. עמוד 8, סעיף 330ח(ב)(2). כתוב ש"חברת גבייה לא תיכנס לבצע פעולות הכרוכות בכניסה לחצרים או בתפיסת מיטלטלין, למעט מסירת דרישת והודעות לחייבים. לעניין זה – "מיטלטלין" – למעט נכס פיננסי שאיננו מבוטא בחפץ".

הכוונה הייתה שאם הנכס לא מבוטא בחפץ, אין בעיה ומתקיים הצורך למנוע פעולות אגרסיביות. לכן לא הבנו וכבר הערנו על זה ואמרנו שלא צריך לכתוב למעט נכס פיננסי אלא מספיק לכתוב מיטלטלין, למעט נכס שאיננו מבוטא בחפץ. לא הבנו את הקישור הזה לנכס פיננסי לפי ההגדרה בחוק פיקוח על שירותים פיננסיים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לי יש משהו מעט יותר מהותי מזה. היושב ראש, יש לי סוגיה שאני רוצה להעלות.
היו"ר ווליד טאהא
בוא ניתן להם לסיים את ההערות. אני רוצה להבין שסיימנו אם הערות משרד הפנים.
תומר ביטון
עוד הערה אחת. עמוד 22, סעיף 330כה, תחולת הוראות על תאגיד עזר לגבייה. בנושא ההנחות אנחנו קבענו שלמעשה יתאפשר סיוע טכני. לא ברור לי אם כאשר מתאפשר סיוע טכני בעניין ההנחות על ידי חברת גבייה, מדוע אותה חברת גבייה לא תוכל לתת סיוע טכני בנושא שירותי עזר לגבייה, לדוגמה החלפת משלמים או כל דבר כזה ואחר. כל הנושא של שירותי עזר לגבייה זה סיוע טכני. אם אנחנו מאפשרים את זה בנושא של הנחות, למה אנחנו לא מאפשרים את זה כאן גם בנושא של שירותי עזר?
היו"ר ווליד טאהא
יש לי אליך שאלה. אם לא צוין בחוק שאסור לה לתת סיוע טכני והוגדר מה אסור לה לעשות, מה אתה מבקש להבהיר?
גלעד קרן
היא יכולה לתת סיוע טכני.
היו"ר ווליד טאהא
בדיוק. אם אין מניעה שהיא תיתן, אז מה הקטע שלך? למה אתה מעלה את זה?
תומר ביטון
הדבר היחיד שאין מניעה הוא בנושא הנחות. לדוגמה, סיוע טכני יכול להיות אם נותנים לה גם את מערכת המחשוב. מה הבעיה לתת גם את זה? סיוע טכני יכול להיות לדוגמה כאשר נותנים סיוע נושא של החלפת משלמים. מה הבעיה עם זה? אם הסיוע הטכני יכול להינתן בנושא של הנחות, אז מה הבעיה?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה לא נכון כי בעמוד 8 – ועל זה בדיוק רציתי לדבר – כתוב "סיוע טכני לטיפול בבקשות למתן הנחה בתשלומי חובה". רק למתן הנחה אבל יש עוד נושאים אחרים שאפשר להיעזר בהם מבחינה טכנית והם לא פוגעים בעיקרון עליו דיברנו.
תומר רוזנר
בוודאי.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה לא משתנה ממה שכתוב.
תומר רוזנר
לדעתנו כן. אם אתם רוצים להבהיר את זה יותר, נבהיר את זה יותר.
תומר ביטון
חשוב שיובהר שכל שירותי העזר שהם בבחינת סיוע טכני, חברת הגבייה תוכל לעסוק בהם.
גלעד קרן
הכוונה הייתה שהסיוע יכול להיות רק טכני.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
נכון אבל מהניסוח כאן אני לא מבין את מה שאתה אומר.
תומר רוזנר
מה אתה מבקש להבהיר? אין מחלוקת מהותית.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כתוב כאן בטיפול בבקשות למתן הנחה. זה מאוד מאוד מצומצם, רק לעניין ההנחות.
תומר רוזנר
זה בסדר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא. על אף האמור שזה אפילו לא טכני.
תומר רוזנר
אין לי בעיה להבהיר מה שתרצו. המהות ברורה.
תומר ביטון
לפי מה שאני מבין בסעיף הזה, זה אומר שתאגיד עזר לגבייה, רק הוא יכול לעסוק במתן שירותי עזר וחברת הגבייה לא.
תומר רוזנר
לא. מי אמר את זה?
תומר ביטון
אם כן, תגדירו את זה.
היו"ר ווליד טאהא
אם לא כתוב לך שאסור, למה אתה נכנס לזה? כתוב מה אסור. מה שלא כתוב, כנראה שאתה יכול לעשות.
תומר רוזנר
אין מחלוקת שחברת גבייה יכולה לגבות תשלומים בשוטף. אין מחלוקת. ברור שגם תאגיד עזר יכול לעשות את זה אבל הוא לא יכול לעשות פעולות גבייה. שניהם יכולים לעשות את הגבייה השוטפת.
תומר ביטון
לא. תשלומים כתוב בסעיף באופן מפורש.
תומר רוזנר
באיזה סעיף?
תומר ביטון
בסעיף של ביצוע פעולות גבייה.
תומר רוזנר
אז מה אתה מבקש להוסיף?
תומר ביטון
כל יתר שירותי העזר, חברת גבייה תוכל לעסוק.
תומר רוזנר
לא, היא לא יכולה את כל שירותי העזר כי שירותי עזר במקרה של הנחות הם יותר רחבים.
תומר ביטון
אז כתוב לעניין ההנחות אבל כל יתר שירותי העזר.
תומר רוזנר
היא יכולה לתת כל שירות טכני בדברים שהיא יכולה לתת.
תומר ביטון
צריך להיות כתוב בצורה ברורה.
תומר רוזנר
מה אתה רוצה שיהיה כתוב.
תומר ביטון
אני אומר. למעט הדברים שנאסרו במפורש כאן לעסוק על ידי חברת גבייה, היא תוכל לתת את כל יתר השירותים שנאמרו בתוך החוק.
תומר רוזנר
לא.
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו נציין את הדברים שמותר לה ואסור לה?
תומר ביטון
לא. אנחנו נציין רק את מה שאסור לה.
היו"ר ווליד טאהא
זה מה שאנחנו אומרים לך. מה שלא צוין שאסור, כנראה היא יכולה לעשות.
תומר ביטון
לרבות שירותי עזר.
תומר רוזנר
לא, לא שירותי עזר כי שירותי עזר כוללים גם דברים שהיא לא יכולה לעשות. אתה אמרת שני דברים שונים. שירותים טכניים, כל שירות טכני.
תומר ביטון
יהיה רשום לרבות שירותי עזר במובן של סיוע טכני.
תומר רוזנר
סיוע טכני בכל העניינים בהם היא יכולה לעסוק. זה ברור.
תומר ביטון
שיהיה רשום.
גלעד קרן
באיזה סעיף?
תומר רוזנר
באיזה סעיף ומה אתה רוצה לרשום?
תומר ביטון
אנחנו הצענו נוסח.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
איפה? באיזה סעיף? באיזה עמוד?
גלעד קרן
הוא דיבר על עמוד 22.
תומר רוזנר
איזה סעיף אתם מציעים? מה אתם מציעים? אני מניח שאתה מתייחס להצעה הממשלתית.
היו"ר ווליד טאהא
בנוסח שאנחנו פרסמנו? בביוב, אתה מדבר על הנוסח שאנחנו פרסמנו או על הנוסח שלך?
נתי בביוף
לא, בנוסח הזה, עליו אני רוצה לדבר. הנוסח של הוועדה.
היו"ר ווליד טאהא
הנוסח שפרסמנו. תפנה אותי לעמוד.
גלעד קרן
זה מתחיל בעמוד 7 וממשיך בעמוד 8.
נתי בביוף
עמוד 7, סעיף 330ח. אנחנו הצענו מתן שירותים לגבייה שוטפת של תשלומי חובה וקנסות ולגביית חובות.
היו"ר ווליד טאהא
"העירייה רשאית להעסיק חברת גבייה לפי פרק זה לצורך ביצוע הפעולות האלה, כולן או חלקן". זה הסעיף?
נתי בביוף
כן. אנחנו הצענו שיהיה כתוב, כדי לכסות את מה שאומר תומר ביטון, "מתן שירותים לגבייה שוטפת של תשלומי חובה וקנסות ולגביית חובות, לרבות סיוע טכני בלבד בטיפול בבקשות למתן הנחה ותשלומי חובה ומתן מידע בנוגע לארנונה כללית ותשלומי חובה ולהנחות". רצינו שיהיה כתוב מתן שירותים לגבייה שוטפת ואני מניח שכאן אין מחלוקת.
גלעד קרן
זה מה שכתבתם בנוסח ההצעה הממשלתית שאתה מתקן אותו עכשיו.
תומר רוזנר
יש שם גבייה שוטפת.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
יש גבייה שוטפת של תשלומי חובה וקנסות.
נתי בביוף
לרבות מתן שירותים לגבייה שוטפת.

אתה רוצה לכתוב שירותים טכניים לגבייה שוטפת? תכתוב שירותים טכניים לגבייה שוטפת.
תומר רוזנר
אני לא מבין מה הוא רוצה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הוא רוצה שבפסקה (2) יהיה כתוב גבייה שוטפת.
היו"ר ווליד טאהא
אני אכריע בעניין הזה. אני לא רציתי, וגם הייעוץ המשפטי לא רצה, שיהיה ניגוד אינטרסים בנושים מובהקים. נתנו הסכמה שבעניינים טכניים הם גם יתעסקו בענייני הנחות. אותו עקרון כאן. מה שלא מופיע כאיסור, מבחינתנו הוא לא אסור. אם אתה רוצה להכניס את המשפט הזה, לי אין בעיה. לדעתי זה מיותר כי זה בנמצא, אבל בסדר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הוא רוצה להרגיש יותר בטוח.
גלעד קרן
נתי, לגבי מתן מידע. מידע לחייבים בנוגע לארנונה כללית ותשלומי חובה ובנוסח שהקראת מהר, הורדת את זה.
נתי בביוף
אנחנו ננסח ביחד. מתן שירותים לגבייה שוטפת של תשלומי חובה וקנסות לגביית חובות.
היו"ר ווליד טאהא
אם יש לך נוסח, תעביר אותו בבקשה.
תומר רוזנר
מה שהוא אמר עכשיו, זה בסדר.
היו"ר ווליד טאהא
עוד משהו?
תומר ביטון
מבחינתנו לא.
מירה סלומון
תקופת מעבר.
היו"ר ווליד טאהא
כנראה נצטרך לסיים ולקבוע דיון נוסף. אני מבין שבשעה 12:00 אתה הולך לנשיאות.
נתי בביוף
עוד הערה אחת לגבי הנושא של הוראת המעבר. אנחנו מתואמים עם השלטון המקומי. מירה תתייחס.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אנחנו נקבע דיון נוסף?
היו"ר ווליד טאהא
אם לא מיצינו למרות עשרות שעות של דיונים, אנחנו נקיים עוד דיון ואולי אז משרד הפנים ישלח את התיקונים שהוא רוצה שלדעתי הנוסח שלנו מכסה אותם אבל אין לנו בעיה. בדיון הבא רק מצביעים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
קיבלנו את ההסתייגויות שלו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
ההסתייגויות התקבלו.
קריאה
לא את כולן.
היו"ר ווליד טאהא
אולי תמצא אותן בניסוח הבא? כמעט כולם כאן הסכימו על כמה דברים.
תומר רוזנר
ההסתייגויות התקבלו.
קריאה
לא כולן.
היו"ר ווליד טאהא
נתי, סיימת?
נתי בביוף
יש הערה לגבי מועד התחילה של החוק.
היו"ר ווליד טאהא
נתנו שנה.
מירה סלומון
בסעיף קטן (ב) נתתם לחלק מהנושאים שלושה חודשים. אנחנו לא נוכל להיערך. בכל זאת היו שינויים בדיונים ובניסוחים ונקבעו מנגנונים. לא נוכל להיערך בתוך שלושה חודשים.
היו"ר ווליד טאהא
לכמה זמן את מעריכה שאתם זקוקים?
מירה סלומון
שנה לכל. תחילתו של חוק זה, שנה מיום פרסומו. זה לכל, כולל הכול, כולל משלוח הודעות, כולל כל השינויים שנדרשים תוך השנה הזאת. זה מה שאנחנו מבקשים. זאת אומרת, למחוק את סעיף קטן (ב) ולהשאיר את סעיף (5) עם סעיף קטן (א) בלבד.
היו"ר ווליד טאהא
עורך דין ניר גבעוני, לשכת עורכי הדין, בבקשה.
ניר גדעוני
תודה רבה אדוני. אנחנו כמובן סברנו שסעיף 330ו צריך להיות נדון במקום אחר, צריך להיות מאוזן בצורה נכונה בחוק ההוצאה לפועל ולא לחול רק על רשויות מקומיות. אנחנו חוזרים על העמדה הזאת למרות שאנחנו מבינים שהוועדה חושבת אחרת.
היו"ר ווליד טאהא
זה לא שאנחנו חושבים אחרת אלא הם בעצמם חשבו כך. הם יושבים לידך ואתה יכול לשאול אותם.
ניר גדעוני
אני אבדוק את זה.
היו"ר ווליד טאהא
אני אמרתי דברים נכונים, לא?
קריאה
אמרת אמת.
היו"ר ווליד טאהא
תומר, נכון שהם לא רצו להתעסק עם זה? אני מפנה אותך לבוא בטענות לכתובת הנכונה.
ניר גדעוני
רציתי להציע הצעה שהציע בזמנו הייעוץ המשפטי של הוועדה. ההצעה אומרת שבכל מקרה שנעשית גבייה מינהלית לפני הגבייה המשפטית, הרי שחוק ההוצאה לפועל יחול כפי שהוא. בגבייה מינהלית עושים התראה ראשונה, התראה שנייה, עושים עיקולי בנקים, עושים עיקולי מיטלטלין ורק כאשר לא מצליחים לגבות, בהגדרה זה הופך להיות גבייה קשה. במקום ליצור מנגנון שפונים מראש להוצאה לפועל, אפשר פשוט לקבוע שהסעיף הזה יחול רק במידה שלא נעשית גבייה מינהלית קודם לגבייה המשפטית. אז נפתרה הבעיה ונסכים לנוסח כזה.

נקודה נוספת. רציתי לבקש שמנגנון המסירות שחל כאן על הרשויות המקומיות יחול גם על תיקים שרשויות מקומיות מנהלות בהוצאה לפועל. אין סיבה להפלות ולקבוע מנגנון אחר. אם המנגנון של גבייה מינהלית במסירה, דואר רשום עם אישור מסירה לכתובת משרד הפנים חל בגבייה מינהלית – אין סיבה שהוא לא יחול בגבייה משפטית בתיקים של רשויות מקומיות. אתם הרי רציתם לאחד את זה ואני אומר שחוץ מהמסלול המינהלי, גם במסלול הגבייה האזרחי יחול אותו מנגנון של מסירה.
תומר רוזנר
רק אותם צעדים בלי עיכוב יציאה, בלי כל הדברים שמותר בהוצאה לפועל. אם אתה מסכים, אנחנו מסכימים.
ניר גדעוני
מה אדוני אומר?
תומר רוזנר
אני אומר שאם אדוני מסכים שבהוצאה לפועל יהיו לך את אותם כלים שיש לך בגבייה המינהלית, בדיוק את אותם כלים, קרי עיקול מיטלטלין ועיקולים אלקטרוניים בלבד, אז יהיה גם במסירה אותה מסירה.
מירה סלומון
בכל הכבוד, אני לא חושבת שנציג לשכת עורכי הדין יכול להסכים או לא להסכים לצעדים שיחולו בגבייה משפטית של הרשויות המקומיות. זאת לא סוגיה שמצויה בסמכותו. אני מזכירה ששיקול הדעת בנושאים האלה הוא של הרשויות המקומיות.
ניר גדעוני
מה אדוני אומר לעניין גבייה מינהלית קודמת למשפטית?
תומר רוזנר
זה לא רלוונטי.
ניר גדעוני
ממצים אותה ורק אז זה עובר לגבייה משפטית, אפשר לקבוע שהסעיף לא יחול?
תומר רוזנר
אנחנו חושבים שזה לא רלוונטי. ברגע שרשות מקומית בוחרת במסלול הגבייה המשפטי, יש את ההסדר שיחול.
ניר גדעוני
עוד דבר קטן. הנושא הזה של שכר הטרחה, קבוע כאן מספר 236 או 10 אחוזים. שכחתם להתייחס לנושא המע"מ. בחוק ההוצאה לפועל תמיד מתווסף מע"מ לשכר הטרחה.
תומר רוזנר
כלל וכלל לא שכחנו. גם בחוק ההוצאה לפועל לא התייחסו לנושא המע"מ. כפי שאמרתי באחד הדיונים הקודמים, אין ספק בשאלה הזאת וכי הסכומים שמפורטים בהוראת השעה כוללים מע"מ.
היו"ר ווליד טאהא
זאת פרשנות או שהיו מקרים שהוכיחו?
תומר רוזנר
לא. זה המצב.
הגר סלקטר
כמה נקודות קצרות. עדכון לגבי חוק דיוור דיגיטלי, מהבירור שערכנו תוך כדי הדיון. ממה אנחנו מבינים, חוק דיוור דיגיטלי – כנראה לפחות בשלב ראשון – לא צפוי לחול על רשויות מקומיות. אם פקודת העיריות, אם התיקון הזה יכלול הוראה ספציפית שנוגעת לשליחה מקוונת, זה כנראה יהיה חריג לחוק הזה כי חוק דיוור דיגיטלי צפוי לכלול – אנחנו כמובן לא יודעים מה יקרה בסוף – הוראה שתחריג הסדרים אחרים שמתייחסים לשליחה מקוונת. אם כן, החוק שלנו יכול לגבור על החוק הזה.

ברור שהתכלית של השימוש באמצעי המקוון היא תכלית ראויה. נדמה לי שאף אחד כאן לא יחלוק על כך שהרעיון לעדכן את החייב, לנסות להשיג אותו בעוד דרך ולעדכן אותו לפני שמפעילים נגדו אמצעי אכיפה, היא רצויה אבל צריך לאזן, למצוא את הדרך לאזן בין זה לבין הפגיעה הפוטנציאלית בפרטיות, בזה שאתה מעביר אליו מידע כלכלי ב-סמס. לכן מה שככל הנראה צפוי להיכלל בחוק דיוור דיגיטלי זאת איזושהי הוראה שמנסה לתת מענה והיא צפויה לקבוע שהמסר, אותו מסר על החוב, יוצג אחרי שהנמען מזדהה באמצעות איזשהו אמצעי דיגיטלי שמאפשר זהות ברמת ודאות גבוהה בנסיבות העניין.

למה הדבר דומה. אתם מכירים ששולחים לנו דוח פנסיה בדואר אלקטרוני ומבקשים להזין מספר תעודת זהות לפני שהקובץ נפתח. יש קישור, אתה לוחץ על הקישור, מזינים את מספר תעודת הזהות ולא צריך לזכור סיסמאות כפי שחבר הכנסת גינזבורג חשש. זה דבר שיכול לתת לזה מענה. ברור שזאת איזושהי מערכת שצריך לחשוב עליה ולהידרש לה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מספר תעודת זהות, תאריך הנפקת תעודת זהות.
הגר סלקטר
זה נכון שהדבר הזה היה מכוון כלפי המערכות הממשלתיות ויכול להיות שזה מצריך חשיבה אבל זה כרגע המענה שככל הנראה יינתן בחוק דיוור דיגיטלי לאיזון הזה שבין החשש לפגיעה בפרטיות לבין זה שברור שהתכלית היא ראויה.
מירב זוהרי
רק להשלים לעניין נוסח. לאור כל הדברים שנאמרו, אנחנו מבקשים למחוק את הסיפה של פסקה (2) לגבי החזקה מה נחשב המצאה כי אין בזה צורך יותר וזה רק מייצר קושי.
גלעד קרן
כבר אמרתם את זה.
היו"ר ווליד טאהא
טוב. בבקשה, תציג את עצמך.
עודד מהצרי
היועץ המשפטי של חברת הגבייה מגער.
היו"ר ווליד טאהא
אתה פותח דיון?
עודד מהצרי
לא. עניין קטן. לעניין סעיף 330יב. לפי הנוסח הנוכחי, כל עובדי חברת הגבייה צריכים לקבל אישור של הוועדה העירונית. אנחנו רוצים שזה יצומצם אך ורק לעובדים שעוסקים בנקיטת אמצעי אכיפה.
היו"ר ווליד טאהא
את הדיון הזה מיצינו. דיברנו על זה. אנחנו באנו עכשיו לעסוק בהסתייגויות והצבעות ולא לחזור ולדבר על נושאים שכבר דנו בהם. הנקודה הזאת עלתה, התווכחנו עליה, דיברנו עליה והנוסח הקיים הוא הנוסח שסוכם.

אני מבין שאין עוד הערות. בכל מקרה, לתיקונים הקלים של הניסוחים המשפטיים והאחרים ניתן מענה ונקבע מועד לישיבה נוספת בה יתקיימו הצבעות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
למה לא עכשיו?
גלעד קרן
יש נקודה אחת שהיא לא ברורה.
היו"ר ווליד טאהא
זה יכול להיות מחר-מוחרתיים. עם ההסתייגויות סיימנו. אין כאן שינויים שמשנים מהותית את הניסוחים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני יודע שבכל רגע שבו אתה פותח דיון ואומר נא להקריא, מדברים. בסדר, אני זורם איתך אדוני.
היו"ר ווליד טאהא
אם צריך להצביע עכשיו, אתה צריך להביא את חבר הכנסת פינדרוס שיש לו הסתייגויות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא. אמרנו שאנחנו מורידים שלוש הסתייגויות ומשאירים שתיים.
היו"ר ווליד טאהא
הוא יצא אבל אם נקרא לו, הוא יכול לבוא.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אז נקרא לו.
היו"ר ווליד טאהא
גלעד, אתה סגור עם כל התיקונים עליהם דיברנו?
גלעד קרן
יש נקודה אחת שאתם צריכים להגיד לי מה החלטתם ואז נדע.
היו"ר ווליד טאהא
אפשר לקרוא לחבר הכנסת פינדרוס?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
גלעד, מה הנקודה?
גלעד קרן
לגבי המחשוב. לגבי שליחה בדרך מקוונת שאו לא בדרך מקוונת.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בהודעה הראשונה, אם יש להם, זאת חובה.
תומר רוזנר
חלק מתהליך המסירה.
גלעד קרן
נתי, שמעתם לגבי הדרך המקוונת? בהודעה הראשונה וזאת תהיה חובה.
נתי בביוף
ככל שיש.
תומר רוזנר
ככל שיש.
נתי בביוף
בהודעה הראשונה. מצטרף לדואר רגיל. זאת חובה ככל שיש מערכת.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
חובה על רשות שיש לה את המערכת.
תומר רוזנר
אנחנו נרשום עירייה שמפעילה מערכת מקוונת.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
עירייה שיש לה היום מערכת פועלת.
תומר רוזנר
כן. מפעילה מערכת מקוונת למשלוח הודעות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
תהיה חייבת לשלוח, בנוסף להודעה הראשונה, גם הודעה מקוונת.
נתי בביוף
ככל שמופיע אצלה מספר הטלפון הנייד שברשותו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כן. כל מה שיש לה. גם המייל.
תומר ביטון
אבל רק לשלוח. לא נתחיל לראות אם הוא קיבל.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לשלוח. אתה יכול דעת אם הוא קיבל סמס?
תומר רוזנר
כמו שדואר רגיל אתה לא בודק אם הוא קיבל.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
פינדרוס הסכים לזה. גם אתם הסכמתם לזה. משרד המשפטים יתמודד במקומות אחרים. אם זאת הנקודה היחידה שנשארה, אני מציע להצביע על זה.
תומר רוזנר
אדוני היושב ראש, אני מציע שגלעד יעבור על כל התיקונים במרוכז כדי שיהיה ברור מה סוכם בישיבה הזו ולא יהיו ספקות ומחלוקות.
היו"ר ווליד טאהא
בסדר. הייתי רוצה שחבר הכנסת פינדרוס ישמע.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני מתקשר אליו.
אביטל בגין
אדוני היועץ המשפטי, הנוסח יכלול את ההגבלה של ההוצאות?
תומר רוזנר
מה זה הגבלה של ההוצאות?
אביטל בגין
היועצת המשפטית של רשות האכיפה והגבייה ציינה קודם את זה שמחירי העלויות יהיו מוגבלים ולא בכל מחיר שהוא ויוטלו על החייב.
מירה סלומון
היא הציעה את זה. ההצעה לא התקבלה. צריך להבין שמה שנקבע כמגבלה, בסופו של דבר את ההפרש הקופה הציבורית של הרשויות המקומיות תישא. כלומר, המשלמים הנורמטיביים. גם את זה צריך להבין.
אביטל בגין
אני לא שמעתי כאן החלטה שלא התקבלה או כן התקבלה ולכן אני שואלת.
היו"ר ווליד טאהא
עורכת הדין אביטל בגין, יש לך הערה לפרוטוקול. בבקשה.
אביטל בגין
בינתיים התווספה עוד הערה. אני לא מבינה אם הוועדה קיבלה החלטה לגבי הגבלת ההוצאות שיוטלו על החייב, וכמו שיש בהוצאה לפועל יהיה גם בהסדר כאן. כרגע ההסדר פתוח לכל סכום שהוא של עלויות שיוטלו על החייב. היה נכון לקבוע הסמכה לכללים שיקבעו הגבלה על זה.
תומר רוזנר
אני אענה לך. מכיוון שמדובר בגבייה מינהלית חלה פקודת המסים (גבייה). אנחנו מדברים בסעיף של גבייה מינהלית. ההסדר של גבייה מינהלית מוסדר בפקודת המסים (גבייה). כידוע מכוח אותה פקודה קבע שר האוצר תקרת הוצאות, בין היתר גם להמצאה בדרך של מסירה, כך שההגבלה כבר קיימת.
אביטל בגין
ההגבלה קיימת. מצוין. תודה. הערה אחרונה לגבי ההודעה, ואני מתנצלת בפני כולם על הטחינה החוזרת של הנושא אבל בסופו של דבר הוועדה שתצביע עכשיו, אני מבקשת להדגיש לחברי הכנסת שהם מצביעים על העמדה המקורית של משרד הפנים שאומר שהחובה שמוטלת עליהם היא לשלוח ואין ודאות שהאדם מקבל, אישור המסירה שעליו דיבר חבר הכנסת גינזבורג הוא החיווי שהעירייה תקבל אם האדם קיבל את המשלוח או לא. אם הוא לא קיבל, עדיין העירייה תוכל להמשיך לפעול.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
דואר רשום עם אישור מסירה לכתובת שרשומה במרשם האוכלוסין.
אביטל בגין
אם לא נאמר שהאדם צריך לקבל את זה, המשמעות היא שהעירייה מקבלת את תשובת הדואר לפיה נמסר לא נמסר כי, מכל מיני סיבות וזה אומר שאדם שנמצא בבית כי הוא לא מגיע לדואר, כי הוא לא מבין, כי הוא בעל מוגבלות נפשית, כי הוא זקן, כי הוא בחוץ לארץ, כי הוא בחופשה, מכל סיבה שהיא לא קיבל את ההודעה – לא ידע שיש לו חוב. זה מה שמונח כרגע על שולחן הוועדה.
היו"ר ווליד טאהא
מה את מציעה?
אביטל בגין
אני מציעה שיהיו אותם כללים שיש בהוצאה לפועל עם האפשרות - - -
היו"ר ווליד טאהא
לא. עוד פעם חוזרים על אותם כללים. את יודעת שגם מה שאנחנו הכנסנו הם לא רצו.
אביטל בגין
כן. אני יודעת. אני גם יודעת שלוועדה יש רצון שהוא אחר משל משרד הפנים והרשויות המקומיות.
תומר רוזנר
המשמעות של מה שעכשיו הוועדה מבקשת - אנחנו בעצם חוזרים למצב הקיים – שדי במשלוח בדואר רשום כדי לאפשר את פעולות האכיפה. זה המצב הקיים. זה מה שהוועדה רוצה?
היו"ר ווליד טאהא
לא. זה לא מדויק. עשינו את זה כדי לא לאפשר לאלה שרוצים להתחמק ולא לשלם אלא להמשיך לעבוד על כולם. זה גם היה חשוב.

חבר הכנסת פינדרוס, תשמע עכשיו את הסיכום של הייעוץ המשפטי.
תומר רוזנר
את השינויים.
היו"ר ווליד טאהא
יכול להיות שתרצה למשוך את ההסתייגויות ולא נצביע עליהן.
גלעד קרן
אני אחזור שוב על כל השינויים בנוסח שמופיע בפניכם. קודם כל אמרנו לגבי האצירה. המסירה תהיה לכתובת הרשומה במרשם האוכלוסין לגבי תושבים, לגבי אזרחים. לגבי תאגידים, הכתובת שרשומה ברשות התאגידים או בעירייה. לגבי חסרי מעמד, הכתובת שרשומה ברשות המקומית.
הגר סלקטר
באיזה סעיף זה?
תומר רוזנר
המיקום ייקבע בתיאום עם נוסח החוק.
גלעד קרן
כמו שביקשה נציגת משרד המשפטים, הסיפה של סעיף קטן (ב) תימחק כי כבר לא יהיה בה צורך.
הגר סלקטר
סעיף קטן (ב)(2).
גלעד קרן
כן.

לגבי הדרישה הראשונה, ככל שלרשות המקומית יש מערכת של משלוח הודעות מקוונות, היא תהיה חייבת, בנוסף לדואר הרגיל, לשלוח לחייב גם הודעה מקוונת.
תומר רוזנר
לפי הפרטים שיש ברשותה.
תומר ביטון
ככל שהחייב מסר את מספר הטלפון שלו לרשות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא. ככל שיש לרשות המקומית את מספר הטלפון שלו. אני אעמוד על זה. לא. אם לרשות המקומית יש מערכת שהיא שולחת הודעות על מסיבת יום העצמאות גם אם הוא לא מסר את מספר הטלפון שלו.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
הוא אומר שיש לה את מספר הטלפון שלו. אתם אומרים אותו הדבר. אתם אומרים בדיוק את אותו הדבר. אם היא שולחת, זה אומר שיש לה את מספר הטלפון שלו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הוא אמר אם הוא מסר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אנחנו לא מדברים על הסכמה מראש אלא אם יש מסיבה כלשהי. לרשויות המקומיות יש מידע גם כשלא ניתנה הסכמה מראש לשלוח. אני קיבלתי ביום העצמאות האחרון מעיריית רעננה, למרות שלא נתתי לה שום הסכמה לדבר הזה, הודעות מתי יהיו זיקוקים וכולי.
היו"ר ווליד טאהא
אבל תומר, אנחנו כבר סיכמנו את זה. למה עכשיו אתה שוב חוזר ופותח את זה?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הזוי.
היו"ר ווליד טאהא
תומר, אנחנו לא צריכים ללעוס את זה יותר מדי. חלאס. סיכמנו ואנחנו על הסיכום. גלעד, תמשיך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
יש משהו שאני אמרתי.
היו"ר ווליד טאהא
משהו שלא סיכמנו ואתה אמרת?
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני דיברנו קודם על הנושא הזה של מי שמוסמך לעשות פעולות אכיפה או עיקול ודברים מהסוג הזה. בנוסח שאני ראיתי בבוקר מדובר על כך שאלה רק פקידים מורשים.
תומר רוזנר
בעלי תפקיד.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בעלי תפקיד. למיטב ידיעתי בעלי תפקיד כאלה במדינת ישראל יש אולי 100 ואולי 200 וגם במספר הזה אני לא בטוח. באותה מסגרת של התיקונים הטובים שנעשו כאן, גם בהסתייגות של חברי הרב פינדרוס וגם של אחרים, אמרתי שצריך לעשות איזשהו מנגנון של אכיפה של משרד הפנים לגבי העובדים. הכנסתם את זה בהרבה מאוד דברים. הכנסנו את זה במהלך הדיונים וכולי. אני חושב שלהגביל את הפעולות הללו רק לבעלי תפקיד, אולי יסביר לי היועץ המשפטי מה זה נקרא בעלי תפקיד וכמה כאלה קיימים. זה פשוט לתקוע את המערכת ואני אומר את זה כמי שהיה ראש עיר. אני חשוב שברגע שיש פיקוח על האנשים, יש רישום של האנשים שעוברים את ההכשרה המתאימה, אני לא יודע מי אלה בעלי התפקיד שעברו איזושהי הכשרה מיוחדת אבל רובם אנשים שכבר שנים הם בעלי תפקיד. לא ידוע לי עוד.

לכן אני אומר אדוני היושב ראש, כדי שלא נגרום לכך שאנחנו סתם מחוקקים על הנייר, אני חושב שאחרי כל התיקונים – ואני רוצה לשבח אותך, על הסבלנות שלך ועל כך שתוקנו הרבה דברים וגם היום עוד תוקנו – הנוסח אליו הגענו בסופו של דבר הוא סביר וממצה ונותן את הגישור בין הצורך לגבות ומצד שני הצורך לשמור על זכויות של החייבים. אני מתייחס לנושא הזה של ההגבלה הזאת רק לאנשים שהם בעלי תפקיד.
גלעד קרן
רק בגבייה הפיזית, בתוך ביתו של האדם.
נתי בביוף
רק כניסה לחצרים. זה לא מונע עובד עירייה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה לא מונע עובד עירייה.
נתי בביוף
לא. תנוח דעתך, זה לא מונע עובד עירייה.
מירה סלומון
גם לא מונע הדבקה.
היו"ר ווליד טאהא
בדיוק. הנושא הזה טופל. הכוונות שלך נמצאות בתוך הנוסח הקיים.
גלעד קרן
אני רוצה להדגיש לגבי המסירה שהשליחה של הדואר הרשום תהיה דואר רשום עם אישור מסירה או במסירה אישית ואז הוא ייחשב כנמסר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לכתובת הרשומה ברשות האוכלוסין.
גלעד קרן
כן.

לגבי סעיף 330ג(1)(ד). סעיף קטן (ד) יתוקן לפי הנוסח שנתי הציע.

בעמוד 4, סעיף קטן (ב), הורדנו את הנסיבות והמקרים בשני המקומות.

הוספנו סיוע טכני לגבייה שוטפת בהתאם לבקשת משרד הפנים.
מירה סלומון
אדוני, ביקשנו לגבי מועד התחילה.
היו"ר ווליד טאהא
את זה אנחנו לא משנים.
מירה סלומון
אבל אדוני, הכנסתם הרבה מאוד דברים.
היו"ר ווליד טאהא
גברתי, שמעתי את ההערה ואנחנו לא משנים.
מירה סלומון
אנחנו רק מבקשים שהנושאים החדשים - - -
היו"ר ווליד טאהא
הבנתי. ממש הבנתי מה את רוצה אבל את זה אנחנו לא משנים.
מירה סלומון
אין לנו דרך להיערך.
נתי בביוף
אדוני, שכחנו עוד משהו קטן. סעיף 6, אני עכשיו רואה שלא ציינו את זה ואני לא רוצה שתהיה תקלה. כתוב ש"אין בהוראות חוק זה כדי לפגוע בהליכי גבייה שננקטו מטעם חברת הגבייה לפני יום התחילה". שהחוק הזה לא יפגע בהליכים שנעשו מטעם חברת הגבייה. יש כאן גם שינויים לגבי העירייה. שלא יהיה כתוב חברת הגבייה אלא שאין בחוק זה כדי לפגוע בכל הליך שהתחיל לפני הכניסה לתוקף של החוק.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בסדר. זה הגיוני.
יעקב אשר (יהדות התורה)
יש בזה היגיון. לא לעשות הפרדה בין החברה לעירייה.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
זה הגיוני.
היו"ר ווליד טאהא
עוד משהו? סיימנו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
נראה לי שלפינדרוס יש משהו לו מר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני משאיר את ההסתייגות לגבי זכות דיבור. אני אפילו אצביע. אני משאיר את ההסתייגות לגבי זכות דיבור.
יעקב אשר (יהדות התורה)
את כולן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כן.
יעקב אשר (יהדות התורה)
כל הקבוצה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הדבר היחידי שאתה צריך להצביע עליו זה על הסתייגות מספר 5.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
נכון. הוא משאיר הסתייגות אחת.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני משאיר את ההסתייגויות לגבי זכות דיבור, אבל הסתייגות מספר 5 היא היחידה שלא התקבלה ועל זה נצביע.
תומר רוזנר
הוא מבקש הצבעה על סעיף 5.
היו"ר ווליד טאהא
זאת אומרת, אתה מושך את ההסתייגויות האחרות.
תומר רוזנר
הסתייגויות 1 עד 4.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הסתייגות 1, 2, 3 – נמשכו. הגענו להסכמה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הכול לרשות דיבור.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הסתייגות 4, אני משאיר לרשות דיבור.
תומר רוזנר
אי אפשר גם וגם. אתה יכול להשאיר הסתייגות והיא נותנת לך רשות דיבור. אתה לא יכול גם וגם. את הסתייגות מספר 5 אתה משאיר, נכון?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
נכון.
תומר רוזנר
זה נותן רשות דיבור של חמש דקות לכל אחד מהמסתייגים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני אשאיר את 4 ו-5.
היו"ר ווליד טאהא
אתה רוצה שנצביע עליהן?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני אצביע נגדה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בשביל זכות דיבור, צריך גם להצביע.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הוא מגביל את זה לחמש דקות. בסדר. הסתייגויות 1, 2 ו-3 יורדות.
היו"ר ווליד טאהא
מה לגבי הסתייגות מספר 4?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הצבעה. אני אצביע נגדה.
היו"ר ווליד טאהא
אתה רוצה להצביע נגד ההסתייגות שלך?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני אצביע נגד ההסתייגות שלי.
היו"ר ווליד טאהא
משפטית זה נתפס?
יעקב אשר (יהדות התורה)
משפטית, כן. רפואית זה בעייתי.
היו"ר ווליד טאהא
אתה היית יושב ראש ועדת החוקה. מה שהוא אומר, זה חוקתי?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הוא אמר לך שמשפטית כן אבל רפואית זה בעייתי.
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו נצביע ביחד על הסתייגויות 4 ו-5. אני מעלה להצבעה הסתייגות מספר 4 והסתייגות מספר 5 של חבר הכנסת יצחק פינדרוס שמעלה אותן בשם סיעות יהדות התורה, ש"ס, הליכוד והציונות הדתית.

מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
ההסתייגויות לא נתקבלו
היו"ר ווליד טאהא
הסתייגויות 4 ו-5 לא התקבלו.
גלעד קרן
אפשר להצביע על החוק.
היו"ר ווליד טאהא
אני מעמיד להצבעה את הצעת חוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 149) (חברות גבייה), התש"ף-2020, מ/1344, כולל כל התיקונים שסוכמו והוקראו על ידי הייעוץ המשפטי בקריאה שנייה ושלישית.

מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושר
בעד – 4
היו"ר ווליד טאהא
אני קובע שהצעת החוק אושרה פה אחד בוועדת הפנים והגנת הסביבה ותובא למליאה. אני גם קובע שהצעת החוק עברה מבלי שהכנסת התפזרה. מה שיקרה עכשיו במליאה, אני לא אשם.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אדוני, אני רוצה להודות לך על הובלה של חוק מאוד מורכב ומאוד מסובך לאורך תקופה מאוד משמעותית. מה שמספר יושבי ראש לפניך לא הצליחו לעשות, אתה הצלחת להגיע לקו הסיום. תודה רבה.
היו"ר ווליד טאהא
זאת הזדמנות להודות לך חבר הכנסת איתן גינזבורג שליווית את הנושא, לחבר הכנסת יצחק פינדרוס, לחברת הכנסת לימור מגן תלם, לכל חברי הכנסת שהשתתפו, כמובן למנהלת הוועדה שלנו, לייעוץ המשפטי שסבל בעיקר ממני יותר משסבל ממשרד הפנים, וכן לכל אלה שדאגו להגיע לכל הדיונים ולהשתתף בהם. רבותיי, זה מה שידענו להוציא מהדבר הזה. בפתיח שלי אמרתי שבעניינים כאלה אי אפשר להגיע לסיכום מוחלט ואולי סוף סוף נשמע מילה טובה ממשרד הפנים.
תומר ביטון
אדוני היושב ראש, כמי שנתן לכם לסבול כל כך הרבה, אני באמת רוצה להודות לך אדוני היושב ראש בראש ובראשונה על הובלת החוק ולחבר הכנסת איתן גינזבורג, לייעוץ המשפטי ולכל מי שסבל אותנו לאורך כל הדיונים. זה היה חשוב לנו מאוד. זה חוק חשוב לשלטון המקומי ואני מקווה שזה יחזק את הרשויות ואת שלטון החוק ברשויות עצמן כולל הגנה על התושבים ועל זכויות האזרחים. אני מרגיש שנשתה כאן עבודה שמאזנת בין כל האינטרסים שהועלו כאן. תודה רבה.
היו"ר ווליד טאהא
תודה. אני כמובן מודה לדוברת החדשה שלנו, לירון, אהלן וסהלן. תודה רבה לכולכם.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
פעם ראשונה שאני רואה שיוצאים עם החוק הזה בחיוך.
היו"ר ווליד טאהא
אכן. תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:33.

קוד המקור של הנתונים