ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 23/05/2022

חוק הבנקאות (שירות ללקוח) (תיקון מס' 34), התשפ"ב-2022

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



26
ועדת הכלכלה
23/05/2022


מושב שני


פרוטוקול מס' 241
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, כ"ב באייר התשפ"ב (23 במאי 2022), שעה 9:30
סדר היום
הצעת חוק הבנקאות (שירות ללקוח) (תיקון - קביעת תקרה לעמלת פתיחת תיק להלוואה לדיור), התשפ"ב-2022 (פ/2905/24), של חה"כ חיים כץ, חה"כ חוה אתי עטייה.
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מרדכי ביטון – היו"ר
לימור מגן תלם
אורי מקלב
חברי הכנסת
ולדימיר בליאק
חיים כץ
יעקב מרגי
חוה אתי עטייה
שלמה קרעי
נירה שפק
מוזמנים
מיכאל בן דהן - רפרנט פיננסים, אגף תקציבים, משרד האוצר

נעמי אברהם - עו"ד, ייעוץ וחקיקה, המחלקה האזרחית, משרד המשפטים

עודדה פרץ - סגנית המפקח על הבנקים, חטיבת הפיקוח-בנק לקוח, הפיקוח על הבנקים, בנק ישראל

חן פליישר - עו"ד, המחלקה המשפטית, בנק ישראל

נורית פלתר איתן - מנהלת מחלקת תקשורת, בנק ישראל

נעם בוטוש - מרכז המחקר והמידע, הכנסת

גלי כספרי - מנהלת מחלקת המחקר, איגוד הבנקים

טיבי רבינוביץ' - מנהל קשרי חוץ, איגוד הבנקים

ברי רוזנברג - מנהל רגולציה, בנק לאומי לישראל, הנהלות הבנקים

יונתן ברלינר - חבר מערכת, התאחדות יועצי מימון לדיור (משכנתאות)

ברוך פיירשטיין - חבר הנהלה, התאחדות יועצי מימון לדיור (משכנתאות)

גמליאל אופיר
משתתפים באמצעים מקוונים
יורם לביאנט - חבר ועדה מקצועית, איגוד היועצים והמאמנים לכלכלת המשפחה בישראל
ייעוץ משפטי
מרב תורג'מן
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
טלי רם
הצעת חוק הבנקאות (שירות ללקוח) (תיקון - קביעת תקרה לעמלת פתיחת תיק להלוואה לדיור), התשפ"ב- (פ/2905/24), של חה"כ חיים כץ, חה"כ חוה אתי עטייה
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בוקר טוב לכולם. אנחנו מתחילים את סדרת הדיונים של ועדת הכלכלה לשבוע זה בהצעת חוק חשובה של חבר הכנסת חיים כץ וחברת הכנסת חוה אתי עטייה, שתיכף יציגו את החוק ולאחר מכן נקבל התייחסות של בנק ישראל ונתקדם בהתאם להערות, ככל שיהיו.

בפתח הדברים אני רוצה להתייחס לאירועים מהשבוע הקודם. בשבוע שעבר הייתה פה הפגנה של עובדי כימיקלים לישראל ופוספטים, מתוך דאגה גדולה לעתידם בשל מחסור עתידי אולי במשאבי טבע לחציבת פוספטים. באירוע הזה אני פתחתי בדין ודברים והבעתי הזדהות טבעית והגיונית עם 7,000 עובדים מודאגים. הסרטון שלי הופץ בתקשורת באופן חלקי, וכל אחד בחר לעשות פרשנות לדברים שלי, אז אני אגיד קודם כול את עמדתי כדי שיהיה ברור ואחרי זה אני אתייחס גם לתקשורת ולכתבים.

מפעל פוספטים וכימיקלים לישראל מפרנס אלפים אלפים במשכורות מכובדות ושומר על כבודם והוא מנוע ועוגן אדיר בנגב. יחד עם זאת, יש לו עכשיו אתגרים בסוגיות של איכות סביבה ובריאות הציבור, במיקוד הדיון של עתודות שדה בריר. הסוגיה הזאת – שיש בה גם איכות סביבה, גם בריאות הציבור, גם תשתיות, גם כלכלה, גם אוצר – משלבת המון משרדי ממשלה, ובעצם אין הובלה אחת של הממשלה להבין מה המדיניות. אגב, דיברתי עם חבר הכנסת יאיר גולן, אי אפשר לחשוד בו שהוא ימני כלכלי, והוא בא ואומר, אם מדינה רוצה מפעלים כאלה ופרנסה כזאת היא צריכה לתת תשובות, ואם רוצים לסגור מפעלים כאלה, גם אפשר להחליט החלטה כזאת, אבל הדבר הזה חייב להיות מגובה במדיניות ממשלתית.

ולכן, אחד, אני קורא לראש הממשלה לכנס צוות שרים של תשתיות, כלכלה, בריאות, אוצר וסביבה כדי לדון בסוגיית כימיקלים לישראל ופוספטים בראייה כוללת ממשלתית ולא בראייה חלקית.
שלמה קרעי (הליכוד)
זועבי משאירה לך עשן, אדוני היושב-ראש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אל תפריע לי, קרעי.
שלמה קרעי (הליכוד)
אתה קורא וקורא. איומים כמו חול ואין מה לאכול.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קרעי, אני קורע אותך. קרעי, אני מבקש לא להפריע לי.
חיים כץ (הליכוד)
הוא בא במיוחד להפריע לי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש כתב אחד בשם יובל שדה מכלכליסט, שכתב כתבה על סרטון חלקי ואפילו לא ביקש את תגובת ועדת כלכלה או את תגובתי. זאת לא פעם ראשונה שהוא עושה את זה. אני לא מצפה ממנו ליותר מדי, הוא כתב צעיר ולא מנוסה, אבל איפה עורכי ידיעות אחרונות ועורכי כלכליסט שמאפשרים לכתב להשתלח ולא לבקש אפילו תגובה עיתונאית?

כתב אחר בשם דרור גורני מ"שקוף" גם פרסם, גם התייחס לסרטון חלקי אבל לפחות הוא התנצל שלא נתן לנו את הזכות להגיב ואני מקבל את ההתנצלות שלו. כתב אחר, צפריר רינת מהארץ, פנו ושאלו שאלות ויכתבו על זה, וזה בסדר.

אז עיתונאים, אם יש לכם מה לכתוב, לפחות תאפשרו תגובה ראויה, ובא לציון גואל. חברי הכנסת חיים כץ ואתי עטייה, נא להציג את החוק שלכם בקצרה, בבקשה.
יעקב מרגי
מה שטוב, שיש לך ציפיות מהתקשורת עדיין.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תשמע, אני מצפה שינהגו בהוגנות ובהגינות. אולי זה מוגזם אבל אני עוד מאמין באפשרות הזאת.
חיים כץ (הליכוד)
הערה למה שאמרת. תראה, אני הרבה זמן לא הייתי בוועדה כי אנחנו לא ראויים להיות בוועדות חשובות, אבל אני לא זוכר שהתייחסנו לתקשורת כי אז התקשורת, אמרנו שהיא תוקפת את האופוזיציה בשביל לעזור לקואליציה. זה היה 12 שנים. עכשיו 12 שנים היא מאוזנת, היא הולכת לתקוף את האופוזיציה והיא תפרגן לקואליציה. עכשיו לא מפרגנים לך, אז משהו לא בסדר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יפה. לענייננו.
חיים כץ (הליכוד)
בכל אופן, אנחנו חברי הכנסת, או אני כחבר כנסת, מחוקק מהחיים. אני מחוקק מהחיים וזו הצעת חוק שלישית שלי בנושא דירות, בנייה וכיוצא בזה. אני זוכר כשקניתי דירה – אלה מילות רקע – ועליתי לבניין, אמר לי מנהל העבודה שהיה בן דוד של זחאלקה: למה אנחנו צריכים לסחוב שקים של 50 קילו ולא של 25 קילו? הגב נשבר לנו. ואמרתי: וואלה, אתה צודק, למה שיסחבו 50 קילו?

שמתי הצעת חוק, עברתי את הויה דולורוזה – ויה דולורוזה של שוחט כי אני עובד עם נשר – עלה יואל רזבוזוב ואמר, אבא שלי חזק, אבא שלי עובד בבניין, מגיע כל יום מרוסק, 150 קילו. החוק עבר, והם סוחבים 25 קילו, וזה יחסוך בפריצות דיסק וזה יחסוך במלט וזה יהיה יותר נוח בעבודה, אבל זה בסדר.

ואז, באותה תקופה, כשאותו רוכש דירה היה חותם חוזה עם הקבלן – ואני מדבר על דירות חדשות – הוא היה מחויב ב-1.5% על מחיר הדירה ולא הייתה לו שום ברירה. קנה ב-4 מיליון, היה משלם 60,000.

הלכתי למאיר שטרית שהייתה לו הצעת חוק טרומית, העברנו את זה בשנייה ושלישית והחוק הלך לחצי אחוז או 5,000 שקל, הנמוך ביניהם.

עכשיו הבן שלי הלך לקנות דירה, הוא בא לקחת משכנתה והוא משלם רבע אחוז פתיחת תיק, והשאלה הבאה שלי הייתה: אם אני קונה במיליון שקל, אני משלם 2,500; אם אני קונה ב-2 מיליון, אני משלם 5,000. מה ההבדל בעבודה של פתיחת תיק בין מיליון ל-2 מיליון? ה-2 מיליון כבד יותר? כשאתה לוקח משכנתה אתה בונה לך את המערך שאתה הולך להרוויח על כסף שאתה מגייס, ואתה מגייס ל-30 שנה.

ואז התחלתי להיכנס לנתונים. בשביל לסבר את האוזן, הבנקים, שהרווחיות שלהם בשנה האחרונה הייתה במיליארדים – אני לא יודע אם זה 5–6 מיליארד הרווחיות – בשנת 2021 לקחו 130,000 משכנתאות, העלות הייתה 116 מיליארד; בשביל לסבר את האוזן, אם הם התנהגו כמו שכתוב אז הם גבו 290 מיליון שקל רווח על פתיחת תיק.

אממה? לא כולם משלמים פתיחת תיק. גילוי נאות, אני באתי ואמרתי: תגידו לי, אתם נורמלים? אמרו לי, נסדר לך 75% הנחה. וכשבא מישהו שלא יודע שיסדרו לו הנחה – כי הוא חלש, כי אין לו כסף – אז הוא משלם את כל הרבע אחוז, הוא משלם 2,500 כי לא סופרים אותו.

אמרתי, נתקן כמו שתיקנו את החוזה. שורה אחת, הצעת חוק: פתיחת תיק, שזה לא בבסיס החישוב הכלכלי של הרווח של המשכנתה כשאתה מגייס כסף ואתה מוכר כסף, זה חזירות לשמה של הבנקים כי הם לוקחים בגלל שהם יכולים, אם לא היו יכולים הם לא היו לוקחים. ובהנחות זה מראה – אתה תקבל 90% הנחה, אתה תקבל 50% הנחה – לפי העיניים והעדה ולפי המצב הכלכלי של הבן אדם. אם הם מבינים שאין לו שקל, את כל מלוא ההנחה תשלם. אם אין לך, כבר שלא יהיה לך, ואם אתה נחמד, 70%, 80%, 90% הנחה.

כשאתה מדבר על הריביות, אתה מתווכח על הריביות, שוק חופשי, זה בסדר, אז הם אומרים לך: אבל נעשה לך הנחה בפתיחת תיק. מה זה הדבר הזה? פתיחת תיק לא צריכה לעלות יותר מ-200 שקל, 100 שקל. אמרתי, מאחר והם רוצים לעשות הנחה, הצעת החוק באה ואומרת, פתיחת תיק למשכנתה, היא לא מהווה שום חלק בתמחור של הכספים שהם נותנים.

והבנקים צריכים להרוויח. כשהייתי יו"ר ועד והייתי עושה עסקים, אמרתי: אני לא עושה עסקים עם מי שלא מרוויח כי מי שלא מרוויח, גונב, אף אחד לא עובד לשם שמים, אבל תרוויח במידה. אמא שלי, עליה השלום, אמרה: כל מה שיותר מדי, לא טוב. יותר מדי יפה לא טוב, יותר מדי מתוק לא טוב, יותר מדי מלוח לא טוב. פה זה רווח חזירי, סתם, בשביל לקחת. הבנקים אמרו שהם יחזרו אליי תוך שלושה חודשים. הינה עברו שלושה חודשים, אליי הם לא חזרו.

הצעת החוק היא שורה. לכן, אני מבקש שהוועדה תאשר את זה בהכנה לקריאה ראשונה, והבנקים אם ירצו להגיד, נדבר על זה בין קריאה שנייה לשלישית ונפסיק את העושק הזה של אלה שגם ככה עובדים 13 ו-14 שנה לרכישת דירה. אז יגידו: כן, מה זה 2,000 שקל, מה זה 5,000 שקל כשאתה קונה דירה? 5,000 שקל לפעמים זה שבועיים עבודה, זה חצי משכר המינימום, ולוקחים את זה סתם, סתם, אין שום סיבה בעולם שייקחו עבור פתיחת התיק הזאת. דרך אגב, עכשיו זה התרחב. אם זה נחמד, זו עוד הצעת חוק חדשה, גם קבלנים לוקחים על שינויים פתיחת תיק. הוא בונה מאה דירות, הוא לוקח פתיחת תיק 1,000 שקל, עוד לא התחיל להזיז בלוק, יש לו 100,000 שקל רווח.

אם אפשר, למה לא, אם לא עושים כלום, אם הבנקים לא עושים כלום. תבינו, אם הם לא היו נותנים הנחות, 290 מיליון שקל רווח לבנקים בשנת 2021 על כלום, על לקחת בגלל שהם יכולים.

את זה אנחנו, חברי הכנסת, צריכים להפסיק. תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. אתי עטייה, בבקשה.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
תודה רבה. אני מברכת על הדיון החשוב, אני מצטרפת לדבריו של חיים כץ ואני חושבת שהוועדה הזאת צריכה להביא בשורה גם לרוכשי הדירות ולזוגות הצעירים. בעוד שכולנו יודעים על יוקר המחיה, מחירי הדירות הולכים ומאמירים ויש מקום כאן לעזור לזוגות הצעירים, וגם בעוד שאנחנו שומעים על דוחות הבנקים, הרווחים של הבנקים, מדי יום אנחנו קוראים שהם נסקו לשיא, הרווחים ברבעון של הבנקים הולכים ומרקיעים לשחקים, למה צריכות להיות הרבה עמלות? עמלה לפתיחת תיק, עמלה ללקיחת הלוואה, עמלה לעריכת מסמכים. כמה הם כבר יכולים להרוויח? יש גם הוצאות של שמאי, נוטריון, רישום בטאבו, ביטוח. אנחנו כאן צריכים לעזור לשכבות החלשות. תודה רבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה לך. בנק ישראל, בבקשה, קצר ולעניין.
עודדה פרץ
שמי עודדה פרץ, אני סגנית המפקח על הבנקים. (שקף: הרפורמה במשכנתאות). ב-1 במרס אנחנו הצגנו פה בוועדה את הרפורמה שעשינו בנושא המשכנתאות ואני רוצה להזכיר שכחלק מהרפורמה הזאת, אחד הנושאים המרכזיים ברפורמה הזאת הוא הנושא של הריבית הכוללת החזויה. אחד המרכיבים החשובים ברפורמה הזאת הוא הצגה של מספר אחד, שקראנו לו "הריבית הכוללת החזויה", הוא בעצם כולל הכול. הוא כולל את הריבית שהלקוח ישלם, הוא כולל את כל העמלות, כולל עמלת פתיחת התיק שאנחנו מדברים עליה, והוא כולל גם את התחזיות, זאת אומרת אם יש ציפיות לאינפלציה מסוימת או לשינויים מסוימים בריבית, זה כולל גם את זה, הלקוח מקבל מספר אחד ואיתו הוא הולך. כל הדברים האלה הולכים למשפך.
חיים כץ (הליכוד)
וכמה אתם רוצים להרוויח?
עודדה פרץ
אנחנו בנק ישראל.
חיים כץ (הליכוד)
כי אתם מתווים. כמה הבנקים רוצים להרוויח? כמה הבנקים רוצים להרוויח על זה שהם מגייסים את הכסף?
עודדה פרץ
אני רוצה להמשיך. (שקף: האישור העקרוני החדש). באישור העקרוני שהלקוח יקבל, שזה אישור עקרוני שהוא אחיד לכל הבנקים, הוא יראה את המספר הזה – מסומן בעיגול – הריבית הכוללת החזויה, 4.07%, זה האחוז שהוא ילך איתו וישווה מבנק לבנק, וזה כולל הכול. העמלה הזאת, עמלת פתיחת תיק, היא נכנסת לתוך המספר הזה שאותו הוא צריך להשוות, וזה לא משנה לו אם זה עמלה או ריבית או תחזית. בנוסף, בהמשך של האישור העקרוני הוא גם מקבל את סכומי העמלות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם אדם עושה השוואת משכנתאות, סביר להניח שהוא יפתח תיק בהרבה בנקים.
עודדה פרץ
לא. העמלה הזאת, בהצעת החוק קוראים לה עמלת פתיחת תיק אבל בכללי העמלות קוראים לה טיפול באשראי ובביטחונות, ואת העמלה הזאת הלקוח לא משלם בכל בנק שבו הוא עושה תיחור של המשכנתה אלא רק בבנק שבו נעשית כל - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
את מדברת על מה שאת הצגת עכשיו.
עודדה פרץ
כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מדבר על המצב היום.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא. זה המצב היום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם אדם רק קיבל הצעת מחיר מבנק על משכנתה, הוא עדיין לא ישלם את העמלה.
עודדה פרץ
הוא משלם את זה רק פעם אחת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רק במקום שבו תילקח המשכנתה.
עודדה פרץ
כן. לפי כללי העמלות כתוב שם בפירוש שרק בשלב שבו נעשית כבר כמעט כל העבודה של לקיחת המשכנתה, זאת אומרת רק בבנק שבו הוא ייקח את המשכנתה, שם הוא ישלם את העמלה הזאת, לא בכל בנק שבו הוא פותח תיק בשביל לקבל הצעה.
חיים כץ (הליכוד)
מה זה 4.07? ממה זה מורכב?
עודדה פרץ
זה מורכב מהכול.
חיים כץ (הליכוד)
לאיזה הלוואות? פריים? קבועה צמודה? צמודה עם ריבית?
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
זה שקלול של הכול.
עודדה פרץ
זה דוגמה של אחד הסלים האחידים שאנחנו מציגים.
חיים כץ (הליכוד)
אתם הייתם צריכים לפנות אליי לפי משרד האוצר, הם אמרו שאתם תפנו אליי, היינו עושים את הדיון הזה, אבל אנחנו הח"כים לא סחורה בשבילכם, אז למה שתפנו?
עודדה פרץ
חס וחלילה.
חיים כץ (הליכוד)
למה שתפנו? כי כל הדיון הזה, היינו יכולים לצמצם אותו ולא להשחית את זמנו של היו"ר ושל כולם. אבל לא פניתם, ואני עיכבתי את הצעת החוק שלושה חודשים על מנת שאתם תפנו, אבל אתם הייתם עסוקים.
עודדה פרץ
למיטב ידיעתי, אתם הקדמתם את המועד של הדיון הזה.
חיים כץ (הליכוד)
בארבעה ימים. הבנתי. אנחנו הקדמנו בארבעה ימים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל חיים, למרות הכול, עמדת בנק ישראל בשלב הזה, שהוא תומך בחוק, אז למה עכשיו להתווכח? בבקשה, תסיימי להציג, עודדה.
שלמה קרעי (הליכוד)
לפני שהיא תעבור לשקף הבא יש לי שאלת הבהרה. ה-1.118 מיליון, זה סכום שכולל את עמלת פתיחת התיק? ה-1.118 שמופיע, כתוב סך התשלומים.
עודדה פרץ
כן. זה סך כל הסכומים שהלקוח ישלם.
שלמה קרעי (הליכוד)
כולל עמלת פתיחת התיק.
חן פליישר
כולל הקרן.
עודדה פרץ
כן. כולל הכול.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עודדה, אני מבקש לא הצגה. תגידו את עמדתכם העקרונית כלפי החוק. החוק עוד יחזור לכאן לדיון אחרי קריאה ראשונה, נעמיק בכל ההיבטים. תנו רק התפיסה שלכם לחוק הזה בקווים כלליים. בבקשה.
עודדה פרץ
הפער המרכזי נגיד בדוגמה הזאת בין 700 לבין 1.118 מיליון, הפער המרכזי הוא הריביות. הדבר המרכזי שלקוח משלם בהלוואה זה הריביות. העמלה הזאת, שהיא כלולה בסכום הזה, היא בכל מקרה סכום שהוא בטל בשישים, בין אם הוא 350 ובין אם הוא סכום אחר.
חיים כץ (הליכוד)
כמה זה בפרומילים מגובה חישוב הכסף? כמה בפרומילים פתיחת התיק בגובה חישוב הכסף?
עודדה פרץ
בוא נעבור לשקף הבא.
חן פליישר
בשקף הבא אנחנו מראים נתונים.
חיים כץ (הליכוד)
אתם אומרים בפרומילים.
קריאה
זה לא בפרומילים.
חיים כץ (הליכוד)
אבל זה יוצא בפרומילים, מפתיחת תיק על 30 שנה. אז למה את לוקחת את זה? בשביל להוציא את העיניים אם זה בפרומיל.
עודדה פרץ
אני לא לוקחת כלום, אני בנק ישראל.
יעקב מרגי
למה את מאפשרת, הוא התכוון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גם האמירה שלך, עודדה, "בטל בשישים" – 5,000 שקל מהכיס של האזרח הם לא בטלים. זה כואב. זה כואב באותו יום. המשפט הזה לא טוב. המשפט לא טוב. השאלה אם לגיטימי או לא לגיטימי לקחת סכום מסוים, והשאלה אם ההבדל בין מיליון שקל משכנתה ל-2 מיליון שקל זה כפול עבודה, וזה לא כפול עבודה, אז למה זה כפול עמלה? זה כל השאלות ואפשר להוזיל את זה, אז זה לא בטל בשישים. כל הוצאה מיותרת של האזרח היא לא בטלה בשישים אם אפשר להוזיל אותה.
עודדה פרץ
אני מתנצלת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
במיוחד אם היא מביאה רווחי שיא לבנקים, במיוחד אם אין הרבה עבודה לבנק בפעולה הזאת, אז לא להגיד בטל בשישים, להגיד שאנחנו רוצים להוזיל, אנחנו רוצים להוזיל את העלויות של הבנקאות בישראל. זאת המטרה, אני חושב, יוקר המחיה, העלויות.

כל אחד מוסיף 5,000 שקל. תאגיד המים מוסיף 40,000 שקל, ההוא משהו, בסוף נהיה 100,000 שקל.
חיים כץ (הליכוד)
למה לא יעשו אם אפשר? אתה לקוח שבוי. אתה רוצה את הכסף לקניית דירה. אם יגידו לך לבוא עם שיער צבוע בלונדיני, אתה תבוא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה כשהיית קטן היית בלונדיני.
חיים כץ (הליכוד)
כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יפה. פריבילג. בבקשה, עודדה.
עודדה פרץ
(שקף: שיעורי ההנחה בדמי פתיחת תיק – נתוני המערכת הבנקאית). השקף הזה מראה את שיעורי ההנחה. כמו שכבר נאמר פה, הרבה מאוד לקוחות מקבלים הנחות, אנחנו רואים שיש עלייה בכמות הלקוחות שמקבלים הנחות לאורך השנים. אם ב-2019, 61% קיבלו הנחה, עכשיו - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מקבלי ההנחה, יש בדיקה באיזה מצב סוציואקונומי הם? מה העוצמה הבנקאית שלהם? מה גובה המשכנתה שלהם? האם הגבוהים קיבלו הנחה והחלשים לא קיבלו הנחה? יש איזו בדיקה סוציואקונומית של הנושא הזה?
עודדה פרץ
אנחנו לא יודעים מה המצב הסוציואקונומי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אפשר לדעת מה המצב? אפשר לבדוק לפגישה הבאה?
יעקב מרגי
אין קריטריון.
שלמה קרעי (הליכוד)
אתם מסוגלים לעשות את זה, לפחות לפי העשירונים של הריביות על ההלוואות, מי קיבל ריביות גבוהות בהלוואה וכמה הנחה הוא קיבל.
עודדה פרץ
אני לא יודעת אם אפשר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה אי אפשר, עודדה?
שלמה קרעי (הליכוד)
כשתקים את הוועדה החסויה, מיכאל, אתה תוכל לקבל את כל הנתונים האלה, אם ירצו או לא ירצו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, זה לא סוד עדיין.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה סוד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בואו נלך כמו מתמטיקה. שיעור ההנחות עלה.
עודדה פרץ
אנחנו נבדוק את זה אבל אני לא בטוחה אם אפשר. אנחנו יודעים – נראה בשקף הבא – לפי סכומי ההלוואות אבל זה לא אומר שמי שלקח הלוואה בסכום נמוך הוא דווקא במצב סוציואקונומי נמוך.
שלמה קרעי (הליכוד)
לפי הריביות על ההלוואה את מסוגלת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גובה המשכנתה מעיד בדרך כלל על גודל הבית ושוויו. יש הלימה.
קריאה
לא תמיד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בסדר, אבל אם אנחנו נראה שיש הבדל, וחוץ מזה יש נתונים סוציואקונומיים ללווה. אתם חשופים לכל מידע בנקאי שאתם רוצים, אז אם אתם תדרשו מהבנק להגיד לכם תמונה של שיעור, למשל נתוני אשראי של אותו אדם, הוא במצב כלכלי טוב אם יש לו נתוני אשראי טובים והוא קיבל משכנתה בהנחה.
חיים כץ (הליכוד)
מיכאל, אני אענה לך במקומם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איך?
חיים כץ (הליכוד)
אני אגיד לך איך. לפי גובה הריבית שהוא מקבל.
שלמה קרעי (הליכוד)
בדיוק, זה מה שאמרתי.
חיים כץ (הליכוד)
אם גובה הריבית שהוא משלם גבוה, מצבו הכלכלי גרוע.
נורית פלתר איתן
ננסה. ננסה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני רציתי לדעת רק על העמלה. באים ואומרים, שיעור ההנחות עלה, אז השאלה היא מי נהנה מעליית ההנחות.
חיים כץ (הליכוד)
מי שיש לו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם זה מי שיש לו אז לא עשינו הרבה. בואו נמשיך.
נורית פלתר איתן
אנחנו נבדוק את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. תבדקו את זה לדיון הבא בבקשה.
עודדה פרץ
בסדר. ננסה.

(שקף: עמלת פתיחת תיק בפועל לפי גובה משכנתה). פה אנחנו רואים את העמלה בפועל לפי הנתונים שקיבלנו. כמו שהתחייבנו, אנחנו עשינו עבודה מאוד מאוד משמעותית פה בתקופה הזאת של השלושה חודשים.
חיים כץ (הליכוד)
מה זה עמלה בפועל? אחרי הנחות?
עודדה פרץ
יש את התעריפון.
חיים כץ (הליכוד)
כמה יצא עמלה בפועל אחרי הנחות?
עודדה פרץ
אז הנה אתה רואה פה.
חיים כץ (הליכוד)
אני לא רואה. תגידי לי, תקריאי.
עודדה פרץ
בסכום של בין חצי מיליון למיליון, עמלת פתיחת תיק הממוצעת זה סדר גודל של 1,600 שקלים, שזה המחיר השכיח שאנשים משלמים.
חיים כץ (הליכוד)
בחצי מיליון את לא יכולה לקחת 1,600. חצי מיליון – רבע, כן יכולה.
עודדה פרץ
לא הבנתי.
חיים כץ (הליכוד)
אני עושה 0.25 כפול גובה המשכנתה. יש תקרה. את לא לוקחת יותר מ-0.25%.
עודדה פרץ
אני אומרת, זה הממוצע. בכל מקרה, לא גובים יותר מהתעריפון, אבל זה הממוצע עד מיליון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עודדה, עמדה כללית, ונתקדם.
עודדה פרץ
(שקף: בנצ'מרק עולמי). אני רק אראה את השקף האחרון של הבנצ'מרק העולמי. אנחנו רואים שזאת עמלה שהיא מקובלת בעולם והתעריפים המקסימליים שנהוגים בעולם הם גבוהים מאלה שנהוגים בישראל.
חיים כץ (הליכוד)
בעולם זה גבוה? אז אני מציע שנעלה את זה גם פה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אבל בעולם אין עמלת פירעון מוקדם על המשכנתה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתמול בעולם קבעו 7 יורו כרטיס חופשי-חודשי בגרמניה. 7 או 9 יורו ברכבות, בכל המדינה.
יעקב מרגי
אל תפחיד את מרב מיכאלי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
9 יורו חופשי-חודשי בגרמניה, הכול – רכבות, אוטובוסים – לשלושה חודשים קדימה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, אתה לא התחייבת שאם לא יחזירו את התעריפים בפריפריה למה שהיו, אתה לא תצביע עם הממשלה יותר?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש לי דיון השבוע לקבל תשובות.
שלמה קרעי (הליכוד)
ומה קורה בהצבעות היום?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תהיה במתח, קרעי.
חיים כץ (הליכוד)
באמת שאלה אחרונה בשבילך. כמה התשואה על איגרת חוב ממשלתית ל-30 שנה?
עודדה פרץ
לא יודעת.
חיים כץ (הליכוד)
שלילית. כנסי, איגרות חוב ממשלתיות שליליות, ל-30 שנה. תשואה שלילית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ואיך זה קשור לדיון?
חיים כץ (הליכוד)
להסביר.
יעקב מרגי
החזירות. החזירות.
חיים כץ (הליכוד)
כשאתה קובע את עלות הכסף שאתה לוקח במשכנתה, כשאתה קובע את הריביות, על סמך מה הם מדברים? הם מדברים על כך שהם קובעים לך איגרות חוב צמודות ל-30 שנה, שווה ערך משכנתה. מה בנק ישראל חוזה ל-30 שנה כשהוא לוקח את הכסף? כי הבנק לא מהמר, אסור לו להמר. תשואה שלילית. הם מרוויחים יפה. הם מרוויחים יפה וזה טוב שהם מרוויחים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה הפתיח שלך, נכון.
עודדה פרץ
אני אסכם. אני אגיד שאנחנו חושבים שנכון לטפל במחירים. אנחנו חשבנו שנכון לטפל בזה באמצעות הרפורמה שעומדת להיכנס לתוקף ממש בקרוב, ב-31 באוגוסט. אנחנו חושבים שצריך לחכות לראות מה תהיה ההשפעה שלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יפה.
עודדה פרץ
ככל שיוחלט לקדם את הצעת החוק הזאת, כדי למנוע ארביטראז' רגולטורי צריך לשים לב שיש עוד גופים - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז קיבלנו הבהרות מכם מראש, ובעצם עמדתכם הייתה שבסך הכול הרעיון הזה הוא טוב ואתם תומכים בו. מכיוון שהוא עוד יחזור לוועדה אחרי קריאה ראשונה, יש לכם הזדמנות עם יוזמי החוק, כמו שאמר חיים, לשבת לפרטי פרטים, לעצב אותו, להביא אותו מוסכם. יש עוד עבודה לעשות אחרי הקריאה הראשונה.

זאת הזדמנות בשבילנו לברך קבוצה של מכיניסטים ממכינת "בינה" שנמצאת בדרום תל אביב. ברוכים הבאים לכנסת. יש לי שאלה אליכם, מכיניסטים, אתם מוכנים? כמה מכם רוצים להיות מנהיגים פוליטיים?
יעקב מרגי
כל מי שהולך למכינה הוא דור העתיד של ההנהגה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה לא נכון, מרגי.
יעקב מרגי
אני מחזיק מהם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני שוחחתי עם אלפי מכיניסטים. השאלה הזאת היא לא סתם. כמה מכם מוכנים ורוצים?
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
מתביישים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, בלי בושה. מי שחושב שהוא יהיה מנהיג פוליטי, שירים יד.
קריאה
אני לא חושב שמנהיג פוליטי זו הגדרה נכונה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נשמה, זה לא עכשיו סדנת דיון. אתה תענה אם אתה רוצה להיות מנהיג פוליטי או לא. אל למכור לנו. כן או לא. מי מרים יד להיות מנהיג פוליטי?
חיים כץ (הליכוד)
כל חבר כנסת זה מנהיג?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מי רוצה להיות שר או חבר כנסת בעתיד, או ראש עיר, תרימו יד. ראש עיר, שר או חבר כנסת. שניים. א', זה טוב, כל הכבוד למי שהרים יד. אתם יודעים, מכיניסטים מושקעים מאוד על ידי מדינת ישראל, זה עולה למדינה מעל 10,000 שקל.
יעקב מרגי
גם להם. גם להורים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ולהורים, מעל 10,000 שקל, ולתורמים. לא כולם זוכים למכינה, עכשיו אנחנו עושים גם מכינות חצי-שנתיות, להגדיל את הזכאות הזאת.

אם לא תרצו להיות מנהיגים פוליטיים, מי ירצה, תגידו לי. אבל אני מקווה שבוועדה אתם רואים, שגם אופוזיציה וקואליציה, מעבר לכותרות בעיתונים, עובדים בהסכמה וברעיונות טובים ועוסקים בכאבים הכי גדולים של האזרח. גם עמלה של 1,000 שקל או 2,000 שקל, אם אפשר להקטין אותה, מצווה מהתורה לעסוק. אז תודה שבאתם ותמסרו ד"ש לערן ברוך שמסיים את תפקידו ואני לא יודע מי מחליף אותו, טל שקד וכל החבר'ה האלה.
יעקב מרגי
תשאל אותם מי מהם רוצה להיות מנהיג, להנהיג. עזוב פוליטי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אין לרצות להיות מנהיג. מנהיג זה מעשים. מנהיג זה היום. אם הוא לא מנקה את המכינה ולא מתנדב שם, הוא לא מנהיג היום; אם הוא לא עוזר בבית, הוא לא מנהיג; אם הוא לא עשה צדקה וצדק היום, הוא לא מנהיג. מנהיג זה מעשים, לא רוצה. זה לא בעתיד, זה היום. קרעי, בבקשה.
שלמה קרעי (הליכוד)
תודה, אדוני היושב-ראש. קודם כול, יישר כוח לחבר הכנסת חיים כץ חברי וחברת הכנסת אתי עטייה חברתי. זה נושא שאנחנו מקיפים אותו כאן, הגשנו היושב-ראש ואני סדרה של הצעות חוק בנושא הבנקאות והלוואות לדיור, אבל כאן זה באמת נושא שהוא סוג של דוגמה שמראה על המכלול.

רק לדוגמה, אני רוצה לחזור לנתון שהציגו כאן. אם שמתם לב, הצגתם בנק ישראל חלק מההלוואות, מעמלות פתיחת תיק שמקבלות מאה אחוז הנחה, אבל לפחות לצורך הגילוי הנאות אולי תגלו לנו מי מקבל מאה אחוז הנחה. מה אתם חושבים? אתם לא מודעים למי הציבור שמקבל מאה אחוז הנחה על עמלת פתיחת תיק או שאתם יודעים?
עודדה פרץ
ביקשתם שנבדוק. אנחנו ננסה לבדוק, אנחנו לא יודעים.
שלמה קרעי (הליכוד)
אז אני אגלה לך. זה עשרות אלפי עובדי בנק ובני משפחותיהם, הם מקבלים מאה אחוז הנחה על עמלת פתיחת תיק. אם עובדי בנק יכולים לקבל מאה אחוז הנחה על עמלת פתיחת תיק, כנראה שהבנק יכול להסתדר בלי עמלה כל כך גבוהה של פתיחת תיק. אלה אותם 10%, 15%, זה בעיקר עשרות אלפי עובדי בנק ובני משפחותיהם, שיש להם פטור מלא על העמלה הזו.

ההנחות הגבוהות הנוספות שהצגתם בשקף שלכם זה הרבה פעמים כהתניה של שירות בשירות. הבנק אומר, אם תעביר חשבון אלינו תקבל משכנתה בתנאים טובים ותקבל גם 75% הנחה על עמלת פתיחת תיק. אז השקף קצת מעוות את הנתונים בעיניי.
יעקב מרגי
אכן כן.
שלמה קרעי (הליכוד)
אני חושב בהחלט שעמלה כזאת של פתיחת תיק, אותו דבר כמו שהזכרנו אם אתם זוכרים את עמלת ערבות בנקאית שמגובה בפיקדון. אתה יודע מה זה, זה הרבה יותר גרוע. שם אין שום עבודה לבנק, הוא נותן דף, מקפיא לך כסף בחשבון.
חיים כץ (הליכוד)
אתה מסביר לי או מסביר להם?
שלמה קרעי (הליכוד)
מסביר לך.
חיים כץ (הליכוד)
לי אני מבין.
שלמה קרעי (הליכוד)
אתה מבין, אז אני רק מראה לך דוגמה הרבה יותר משמעותית. הבנק לא עושה שום עבודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתם רוצים לבזבז זמן על להסביר אחד לשני?
חוה אתי עטייה (הליכוד)
גם עמלת עריכת מסמכים.
חיים כץ (הליכוד)
קרעי, הוא רוצה להצביע.
שלמה קרעי (הליכוד)
אנחנו מייד מגיעים להצבעה. עמלת ערבות בנקאית שמגובה בפיקדון, אתה משלם אחוז שנתי, כאילו ריבית על הערבות שאתה מקבל, כשהכסף הוא הכסף שלך שיושב בבנק, מוקפא לך. במקום שתהיה עמלה סמלית של 50 שקלים, 100 שקלים, גובים ממך ריבית שנתית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אין לנו איזו הצעת חוק בנושא?
שלמה קרעי (הליכוד)
יש לנו הצעת חוק בנושא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז מה זה, פרומו? לי ולקרעי יש הצעת חוק.
חיים כץ (הליכוד)
כמה הצעת שמירה למניות? מי שומר היום מניות? זה שורה במחשב, אתה משלם עמלה. קרעי, אני אתן לך דוגמאות.
שלמה קרעי (הליכוד)
יש לנו הרבה דוגמאות, חלק מהן כיסינו בסדרה של הצעות חוק. אני חושב שזאת הזדמנות, אדוני היושב-ראש, לקחת את הצעת הדגל הזו שכבר עברה בטרומית, תעבור כאן בקריאה ראשונה היום, ולנסות להרחיב אותה כמה שיותר במסגרת ההסכמות בין קואליציה לאופוזיציה, ככה שתכסה עוד כמה דברים שאנחנו נאבקים עליהם כאן בוועדה הזאת. תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. כל חברי הכנסת, כל אחד יחליט מה הוא רוצה להגיד, אם נספיק היום להצביע. נא להיות תמציתיים. בבקשה, חברת הכנסת לימור מגן תלם.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
קצר ולעניין כמו תמיד. אני רוצה כמובן לברך על הדיון החשוב הזה ועל הצעת החוק החשובה הזאת, אין ספק שזה must. אני באמת רוצה להוסיף למה שאמר פה חבר הכנסת כץ, עניין שהגבילו את שכר טרחת עורך דין בחוזים, אז אם זוכרים, לגבי חברה משכנת, העברת זכויות, שנים זה היה באמת אחוזים מסכום הדירה, עד שהגבילו את זה לסכום חד-פעמי של 300 שקלים פלוס מע"מ, ולכן גם בנושא הזה אני חושבת שזה must, ומברכת ותומכת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. יעקב מרגי.
יעקב מרגי
אני רק מברך את המציעים. אני חושב שזאת הצעת חוק ראויה, הייתי שותף להצעת החוק שהוזכרה של שקי המלט ועוד הרבה חקיקה, אבל לך אדוני היושב-ראש, שחנך אותי כשחזרתי משרות, יו"ר ועדת עבודה ורווחה, כשמישהו היה מדבר בלי רשות, נאמר: לא זכור לי שנתתי לך רשות דיבור. לא השתמשת בזה כלפיו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש לו מעמד מיוחד.
יעקב מרגי
מי אתה? לא זכור לי. קריאה והצבעה, אדוני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סך הכול הביא חוק לטובת הציבור. נכון?
יעקב מרגי
חוק מצוין.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. נירה שפק, בבקשה.
נירה שפק (יש עתיד)
בוקר טוב, קודם כול באמת חוק חשוב וטוב – חיים ואתי, ברכות. אני אגיד, נפגשנו עודדה, פעם אחרונה, איתי, ב-5 במרס כשדיברנו על השקיפות ועל התחרות בשוק המשכנתאות. הדיון הזה הוא עוד נדבך בחוסר האיזון שיש בין התנאים שניתנים לאזרחים ואזרחיות באשר הם. אז גם פה במצגת שלכם אני ממש אשמח, שכמו שידעתם לפרט את כל האחוזים, ירידה-עלייה, תפרטו גם את הבנצ'מרק העולמי.
נורית פלתר איתן
העברנו את זה במסמך.
עודדה פרץ
יש את זה בנייר שהעברנו לוועדה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עודדה, רק הערה לסדר. חומרים שלכם הגיעו אתמול בלילה. אתם חייבים להביא את זה יומיים-שלושה קודם. אם רוצים שהח"כים יעשו עבודה, אין להם דרך להסתכל על זה.
עודדה פרץ
מקובל.
נירה שפק (יש עתיד)
חסכת לי את המשפט הזה. כמו שאנחנו, כשמעבירים חוקים או תקנות בכל אשר, אנחנו נדרשים לעבוד בצורה מסודרת ולא להתקיל אתכם, זה דו-צדדי, ובטח כשעם ישראל בדיון פתוח והם רוצים להבין, הם רוצים לדעת כי זה משהו שנוגע בהם וזה לא משותף. אז אני מבקשת להשלים את זה, בשפת העם, מה שנקרא.

בהקשר הזה, גם כל הנושא של רפורמת השקיפות במשכנתאות, זה היה אצלך, כבוד היושב-ראש מיכאל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
נירה שפק (יש עתיד)
וצריך לקדם את זה, ומהר.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה מקודם. זה מתחיל ב-31 באוגוסט.
נורית פלתר איתן
זה קודם. זה נסגר.
נירה שפק (יש עתיד)
אז תשלחו לי ואני אצטרף לזה. אני אומרת, זה צריך להיות הכול ביחד. קרעי, תודה על העדכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אגב, מילה טובה בעניין הזה. הרפורמה הזו מאוד חשובה והיא עוזרת המון. שלא יהיה שיש רק ביקורת. יש גם דברים טובים אבל יש הרבה ביקורת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קרעי, תחזור על זה. קרעי, תתקרב למיקרופון. בקול, לא שמעתי. מה אמרת?
שלמה קרעי (הליכוד)
אמרתי שהרפורמה הזו מעולה, העברנו אותה כאן ביחד. בנק ישראל עושה כאן עבודה מצוינת. השקיפות שהיא נותנת ללקוחות טובה, אבל חוץ מהשקיפות יש גם דברים מהותיים שצריך לתקן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אשריך.
נירה שפק (יש עתיד)
אני רק מזכירה את הדגש ששמתי לנושא השקיפות, לנושא שהצגנו כאן ועלה כאן באופן גורף, כולל יועצי המשכנתאות, שעוטף עזה מחושבים במשכנתאות פחות מכולם בגלל האזור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נכון.
נירה שפק (יש עתיד)
הצגנו נתונים, הבטחתם תשובות לזה ולא קיבלנו. מבחינתי זה חלק מהרפורמה הזאת, משהו שלא יכול להיות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה, נירה. הכנסת לנו את עוטף עזה אבל זה בסדר.
נירה שפק (יש עתיד)
ברור. מה זה הכנסתי לנו? זו חובתנו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה השליחות שלך ואנחנו איתך. יש פה שני נציגים של יועצי כלכלת משפחה ויועצי משכנתאות, ברלינר ויורם, תהיו חדים, שתי דקות כל אחד.
יונתן ברלינר
קודם כול, צריך להגיד שהצעת החוק, היא כבר מתחילה להשפיע בשטח, כלומר מה שלא היה בעבר, היום בפרויקטים שהם לא מחיר למשתכן יש בנקים שכבר מתחילים לתת הצעות של פטור מלא מדמי פתיחת תיק בעקבות הצעת החוק הזאת. האמת שאני לא זוכר שהצעת חוק השפיעה כל כך מהר, אבל צריך להגיד שזה גם לא משפיע על הריביות, כלומר זה נקי וכבר רואים את ההשפעה של זה בשטח. היה לי חשוב לציין את זה.

רציתי להציע ולדבר על עמלות במיחזור פנימי. הדיון פה מתייחס לעמלות באופן כללי אבל במיחזורים פנימיים הבנק לא צריך לעשות ביטחונות מחדש, הוא לא חייב לבדוק את הלווים מחדש, בעצם אין לו את כל הפרוצדורה של בחינת התיק ולכן אין סיבה לגבות דמי פתיחת תיק במיחזור פנימי בכלל וצריך להחריג את זה.

אותו דבר אפשר כבר לציין גם לגבי עמלות פירעון מוקדם, שבמיחזורים פנימיים האשראי נשאר בתוך הבנק ולכן אין סיבה לגבות עמלות בכלל בכל מה שקשור למיחזורים פנימיים, לא עמלת פתיחת תיק ולא הפרשי היוון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש הצעה של יעקב אשר בתחום הזה, שהיא גם תגיע לכאן בעוד כמה חודשים, של מיחזור הלוואות והעלויות של כך. תודה רבה.
שלמה קרעי (הליכוד)
לנו יש, אדוני היושב-ראש, ביטול עמלת פירעון מוקדם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גם לנו. יש לו אחד על ביטוח חיים, שכשאתה ממחזר משכנתה פתאום זה מתייקר כי אתה כבר לא צעיר. ברלינר, משפט סיום.
יונתן ברלינר
בכל מה שקשור לאשראי לדיור, צריך להחיל את אותן נורמות שמחילים על המערכת הבנקאית גם על האשראי החוץ-בנקאי. אם יש הגבלה של דמי פתיחת תיק במערכת הבנקאית, צריך להחיל את אותן נורמות גם על החוץ-בנקאי. לקוחות שמסורבים בבנקים באשראי חוץ-בנקאי, אין בכלל פיקוח על העניין ומשלמים לפעמים עשרות אלפי שקלים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ההערה הזאת נלקחת בחשבון והיועצת המשפטית של הוועדה תתייחס גם לגופים החוץ-בנקאיים שנותנים משכנתאות ואיך לפקח בהיבט הזה גם על מה שעלה פה. תודה לך, ברלינר.
יונתן ברלינר
תודה רבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יורם לביאנט, איגוד היועצים והמאמנים לכלכלת המשפחה. יורם, קצר ולעניין.
יורם לביאנט
שלום. יורם לביאנט, איגוד היועצים לכלכלת המשפחה. אנחנו תומכים בגביית אגרות או עמלות קבועות ולא פונקציה של גובה ההלוואה כי אין לזה היגיון כלכלי, כמו שאמרו. אני רוצה להרחיב את הנושא קצת ולהגיד שגם בהלוואות רגילות, לא לדיור, לוקחים עמלות יותר גבוהות על פתיחת תיק כפונקציה של גובה ההלוואה. מעל 100,000 שקלים לוקחים 2.5%, זה לא סביר, אין לזה היגיון כלכלי. עמלות ואגרות צריכות לשקף את הטרחה של הבנק וזה לא פונקציה של גובה ההלוואה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה לך, גם על החדות וגם על הדברים - -
שלמה קרעי (הליכוד)
אפשר להכניס גם את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
- - שמתכתבים עם ההערות שנאמרו פה כבר קודם. גברתי, בבקשה.
גלי כספרי
גלי כספרי, מנהלת מחלקת המחקר באיגוד הבנקים. אני רוצה רגע להסביר מה עומד מאחורי העמלה הזאת משום שבניגוד לשם שלה, עמלת פתיחת תיק, העמלה הזאת רחוקה מלהיות עמלה שקשורה לפתיחת תיק. העמלה הזאת בעצם מגלמת את כל העלות התפעולית שיש לבנקים מהשלב הראשון שהוא שלב האישור העקרוני - -
יעקב מרגי
הבנו את זה.
גלי כספרי
- - ועד ליום האחרון שבו ההלוואה הזאת קיימת, גם אם ההלוואה הזאת נמשכת 30 שנה. לאורך כל התקופה הזאת לבנק יש הרבה מאוד עבודות שכרוכות בהלוואה הזאת. מהשלב הראשון, שלב האישור העקרוני, הלקוח בעצם מגיש בקשה, מגיש כמה נתונים עליו – על השכר שלו, על המצב המשפחתי שלו, על הנכס שהוא רוצה לקנות, על שווי הנכס – הבנק צריך לבדוק את כל הנתונים האלה, לתמחר אותם ולהגיש הצעה ללקוח.

בשלב הזה יש הרבה מאוד לקוחות שפונים ליותר מבנק אחד, גם ליותר משני בנקים. הבנקים בשלב הזה לא גובים עמלה, זאת אומרת אם הלקוח מתחיל פעולה בבנק מסוים ובסוף לא מבצע שם את ההלוואה, כמובן שאין עסקה ואין עמלה.

בשלב השני, בהנחה שהכול בסדר, הלקוח ממשיך בתהליך, מגיש לבנק עוד מסמכים שקשורים גם אליו – אישורי שכר, אם זה שכיר הוא צריך להגיש תלושי שכר, אישורים על הכנסות אחרות, על מזונות אם יש, על קצבאות אם יש, על שכר דירה אם יש, כל מיני אישורים שקשורים לנכס, את חוזה רכישת המקרקעין, אם זו דירה שנעשית בתמ"א צריך את האישורים של היזם, אישורים של הרשות המקומית, את כל ההיתרים שקשורים בזה, כמובן שצריך נסח טאבו ואישור ממינהל מקרקעי ישראל – לפעמים בשלב הזה יש דיאלוג בין הבנק לבין העורך דין של הלקוח על כל המסמכים שהוא מגיש, אם יש נתונים חסרים יש דיאלוג לגבי הנתונים האלה, מה חסר.

מדובר בהרבה שעות עבודה של בנקאים בסניף, לפעמים יועצי המשכנתאות בסניף, מנהל הסניף או מנהלת הסניף, יועצים משפטיים בבנק שנמצאים מאחורי הקלעים, קציני אשראי, קציני ציות, הרבה מאוד אנשים שעובדים הרבה מאוד שעות על התהליך הזה.
יעקב מרגי
אז למה נותנים מאה אחוז הנחה? אל תיתנו אף פעם מאה אחוז הנחה.
שלמה קרעי (הליכוד)
גם כשאת הולכת לקנות מקרר והמוכר מסתובב איתך שעתיים בין המקררים ומסביר לך על כל מקרר, גם הוא יגבה ממך עמלת סיבוב קניית מקרר? אתם מקבלים ריביות של מאות אלפי שקלים.
חיים כץ (הליכוד)
שלמה, תן לה לסיים. גם היא מבינה שהיא משטה בוועדה, גם היא מבינה שמה שהיא אומרת קובע את גובה הריבית, לא את גובה העמלה, אבל היא צריכה להגיד, אחרת לא יתנו לה משכורת.
גלי כספרי
אני רוצה להמשיך ואז אני אענה על השאלות האלה. אני רוצה להמשיך משום שהתהליך ממשיך והעבודה נמשכת. בהנחה שהבנק והלקוח מסכימים על העסקה ורוצים להתקדם, הלקוח רוצה להתקדם, הלאה, יש עוד עבודה. הבנק מבקש מהלקוח סוג של טופס טיולים, רשימה ארוכה מאוד של מסמכים שנדרשים – צריך לעשות הערת אזהרה בטאבו, מסמכי שעבוד, הערכת שמאי, ייפוי כוח.
נירה שפק (יש עתיד)
וזה שונה מסכום לסכום?
גלי כספרי
כן.
נירה שפק (יש עתיד)
את אותן פעולות את עושה ב-2 מיליון, ב-4 מיליון וב-10 מיליון.
גלי כספרי
זה שונה מסכום לסכום משום שככל שהעסקה גדולה יותר וההלוואה מורכבת יותר, יש יותר אנשים בבנק שנדרשים, בהתאם למדרג סמכויות, לאשר את העסקה.
יעקב מרגי
את מציעה להתנגד להצעת החוק?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה הקריטריונים שלכם לחלוקת הנחות מהעמלה הזאת?
גלי כספרי
אני רוצה להבהיר. התעריפון הוא תעריף המקסימום שמותר לבנק לגבות עבור הפעולה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני רוצה תשובה ישירה לשאלה.
גלי כספרי
אז אני עונה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה מערכת השיקולים שלכם במתן הנחה או פטור מהעמלה הזאת? כיצד זה נעשה? מה הדינמיקה? מי הסמכות בבנק ומה השיטה?
גלי כספרי
זה בדיוק מה שאני מסבירה. העמלות האלה שבתעריפון הן עמלות מקסימום. לפעמים ההלוואה היא פשוטה יותר, העבודה היא פשוטה יותר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה לא הולך לפי חוזקו של מזמין המשכנתה?
נירה שפק (יש עתיד)
ודאי שכן.
גלי כספרי
כמו בכל - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני שואל אותך שאלה: זה לא הולך לפי העוצמה הכלכלית של מבקש המשכנתה?
גלי כספרי
כמו בכל מוצר יש גם משא ומתן בין הלקוח לבין הבנק – על הריביות, על העמלות – בוודאי, כל בנק לפי השיקולים שלו. אין פה משהו אחיד בין כל הבנקים, כל בנק לפי השיקולים שלו.
נירה שפק (יש עתיד)
את זה באנו למנוע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני רוצה לפחות לתת לך לסיים את הדברים שלך, בבקשה.
גלי כספרי
גם אחרי שההלוואה נלקחת, עדיין הבנק ממשיך לעבוד. צריך להמשיך לשחרר את הכספים בהתאם לפעימות. הרי הרבה פעמים משכנתה זה לא בפעימה אחת, יש כמה פעימות, צריך לעקוב אחרי כל התשלומים האלה, צריך לוודא שהלקוח מבחינתו השלים את כל ההתחייבויות שלו, השלים את התשלום המלא עבור השלמת הרכישה – המצאת ערבות חוק מכר, השלמת רישום בעלות על שם הלקוח. בהמשך למשל צריך להמשיך לעקוב אחרי הבטוחות ואחרי הביטוחים, למשל הלקוח מחליף את הפוליסה של ביטוח המבנה או ביטוח החיים, הבנק צריך לקבל את המסמכים האלה, לבדוק שהפוליסה החדשה מתאימה להלוואה. כל הפעולות האלה, הן כרוכות בהרבה מאוד שעות עבודה של הרבה אנשים בבנק, כל אלה מגולמות בעמלה הזאת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה.
יעקב מרגי
אי לכך, מה עמדתכם? אי לכך, מה העמדה שלכם לגבי החוק?
גלי כספרי
אנחנו כמובן חושבים שאין מקום לקבוע מחיר אחיד על ההלוואות.
יעקב מרגי
הבנו. תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה.
נירה שפק (יש עתיד)
מיכאל, אני יכולה לבקש שאם הממוצע הוא שלושה דיונים ביום, ויש חמישה, אז אני אגבה עמלת חבר כנסת על תפקוד יתר ומעבר על עוד שני מסמכים? כי בשוטף לא משלמים לי על זה. נו, באמת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רק אם ישלחו לך אותם יומיים מראש, שתוכלי לעבור עליהם.
חיים כץ (הליכוד)
ואם אתה בליכוד והולך לחתונה בערב, אתה צריך גם עמלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה אני אגיד לכם, כרכתם מין בשאינו מינו.
נירה שפק (יש עתיד)
רק בגלל האבסורד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו עוברים להקראת הצעת החוק. החוק הזה – כולם להירגע – הוא הולך לקריאה ראשונה, הוא חוזר לוועדה, הוא יעבור שינויים, יעבור התייחסויות.
חיים כץ (הליכוד)
שינויים, הוא ירד מ-360 ל-100 שקל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש עוד עבודה. אנחנו עוברים להקראה. היועצת המשפטית גם תתייחס לשתי הערות שלה על נוסח החוק.
מיכאל בן דהן
אדוני היושב-ראש, אפשר גם להתייחס? מיכאל ממשרד האוצר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא ביקשת רשות דיבור. בבקשה, מיכאל, אגף תקציבים.
מיכאל בן דהן
אגף תקציבים, משרד האוצר. דבר ראשון, שיהיה ברור ששר האוצר תומך בהצעת החוק. אני אגיד את העמדה המקצועית שלנו.
יעקב מרגי
תגיד לו שיכנס מסיבת עיתונאים, שיאמר את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו יודעים ששר האוצר תומך. קיבלנו את זה מראש.
חיים כץ (הליכוד)
תגיד גם שר המשפטים.
מיכאל בן דהן
אני אגיד שהעמדה המקצועית שלנו היא שלא נכון לקבוע הוראות מהסוג הזה ולקבוע סכומים לגבי מחירי מקסימום בחקיקה. אנחנו חושבים שהמנגנון הזה הוא מנגנון שמצריך גמישות ובגלל זה נכון לקבוע אותו ברמת חקיקה יותר נמוכה ויותר גמישה וזו ההסתייגות שיש לנו מהחוק.
יעקב מרגי
מה זה רמת חקיקה יותר גמישה?
מרב תורג'מן
להסמיך את השר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. נציגת משרד המשפטים, בבקשה.
נעמי אברהם
נעמי אברהם, משרד המשפטים. אנחנו חושבים שבאמת ההוזלה היא באופן עקרוני מבורכת, אבל שנכון יותר באמת לחכות ולראות את התוצאות של הרפורמה לפני.
חיים כץ (הליכוד)
את מתואמת עם השר?
נעמי אברהם
זה גם מה שאמרנו בוועדת שרים.
חיים כץ (הליכוד)
את מתואמת עם השר?
נעמי אברהם
כן.
חיים כץ (הליכוד)
טוב.
נעמי אברהם
שוב, אנחנו תומכים ברעיון - - -
חיים כץ (הליכוד)
מדברים בשתי שפות?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, אלה ניואנסים.
נעמי אברהם
אני יכולה לחדד.
חיים כץ (הליכוד)
לא צריך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הרפורמה מתקדמת ואי אפשר לראות במקביל את ההשלכות. תודה רבה. עוברים להקראה, בבקשה, מרב.
מרב תורג'מן
תודה, אדוני.
"הצעת חוק הבנקאות (שירות ללקוח) (תיקון – קביעת תקרה לעמלת פתיחת תיק להלוואה לדיור), התשפ"ב–2022"

אני רק אציין שלגבי כותרת ההצעה, אנחנו כנראה נתקן ונתאים את הנוסח.

"תיקון סעיף 9ז
1.
בחוק הבנקאות (שירות ללקוח), התשמ"א–1981, בסעיף 9ז, אחרי סעיף קטן (א) יבוא:"



אני רק אפנה שסעיף 9ז, עניינו עמלות בעד שינוי מועדי פירעון הלוואות לדיור. אני סבורה שיש צורך לתקן את כותרת השוליים כדי להתאים את זה לנוסח ההצעה, אז אדוני, אני אבקש שתסמיך אותי לתקן ולהתאים את כותרת השוליים.
חיים כץ (הליכוד)
מסמיך אותך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוסמכת, כן.
מרב תורג'מן
"
"(א1) בעד הגשת בקשה להלוואה לדיור רשאי תאגיד בנקאי לגבות עמלה ששיעורה לא יעלה על 360 שקלים חדשים." "



שתי הערות נוספות. אחת, בהמשך לדברים של נציג משרד האוצר לגבי הגמישות, אני רק אציין שהסעיף מאפשר עדכון של הסכומים בהתאם לשינוי שיעור המדד. יש מנגנון שקבוע בחוק בסעיף קטן (ד).

בהמשך להערתה של סגנית המפקח על הבנקים לגבי גופים חוץ-בנקאיים שנותנים משכנתאות, אני מבקשת גם לציין את הדברים האלה בדברי ההסבר, שבהכנה לקריאה שנייה ושלישית תדון הוועדה בהוספת גופים נוספים שתחול עליהם ההצעה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. מי בעד תיקון סעיף 9ז להצעת חוק הבנקאות? מי שיכול להצביע.
יעקב מרגי
גם אלה ששללו מהם את זכות ההצבעה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. בחרו לא להצטרף. מקלב הצטרף והוא מחליף אותי בוועדה. מרגי, אני לא יודע כמה זמן של חסד יש לנו, אתה צריך להצטרף. מרגי, תבוא. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

אושר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
פה אחד. אין נמנעים, אין מתנגדים. הצעת החוק עברה בקריאה ראשונה ותחזור אלינו לדיון.

תודה רבה, אני נועל את הדיון.


הישיבה ננעלה בשעה 10:25.

קוד המקור של הנתונים