ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 06/06/2022

הצעה לדיון מהיר בנושא: "הפרת חוק הקיזוז ע"י הממשלה"

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



44
ועדת החוץ והביטחון
06/06/2022


מושב שני




פרוטוקול מס' 112
מישיבת ועדת החוץ והביטחון
יום שני, ז' בסיון התשפ"ב (6 ביוני 2022), שעה 9:30
סדר היום
הצעה לדיון מהיר בנושא: "הפרת חוק הקיזוז ע"י הממשלה"
נכחו
חברי הוועדה: רם בן ברק – היו"ר
מאיר פרוש
יוסף שיין
נירה שפק
חברי הכנסת
אבי דיכטר
אורית סטרוק
שמחה רוטמן
עמיחי שיקלי
מוזמנים
איתן בן דוד - המשנה לראש המל"ל, משרד ראש הממשלה

עודד יוסף - סמנכ"ל מזרח תיכון, משרד החוץ

ערבה אלפסי - יועצת מנכ"ל משרד האוצר

שי דותן - מנהל תחום בכיר מע"מ, משרד האוצר

יואל חלימי - רשות המיסים, משרד האוצר

שי שלף - יועצת משפטית, משרד האוצר

אסתי פלדמן - לשכה משפטית, משרד האוצר

גל כהן - יועץ משפטי, משרד הביטחון

אל"מ אלעד גורן - רמ"ח אזרחית, משרד הביטחון

נטע קינקשטיין - יועצת משפטית, משרד המשפטים

מאיר בוחניק - סמנכ"ל פורום קהלת

מוריס הירש - ראש המחלקה המשפטית, מבט לתקשורת פלסטינית

איתמר מרכוס - מנהל מבט לתקשורת פלסטינית

דבורה גונן - משפחות שכולות, פורום "בוחרים בחיים"
ייעוץ משפטי
עידו בן יצחק
מנהל הוועדה
אסף פרידמן
ראש תחום פיקוח תקציב הביטחון
יוני בן הרוש
ראש תחום מדיני
שרה צוובנר
רכזת תחום פרלמנטרי בכירה
אפרת מורלי
רישום פרלמנטרי
ירון קוונשטוק




הצעה לדיון מהיר בנושא: "הפרת חוק הקיזוז ע"י הממשלה"
היו"ר רם בן ברק
בוקר טוב לכולם, אני מתכבד לפתוח את הדיון המהיר, לבקשתם של חברת הכנסת אורית סטרוק, שאני מאמין שנמצאת איתנו בזום, כי אינה חשה בטוב הבוקר ואני אישרתי לה להיות בזום, וחברי חבר הכנסת דיכטר, שלבקשתם התקיים הדיון, שעיקרו שימוש בכספים שקוזזו בגלל המנהג המגונה של הפלסטינים לשלם משכורות לרוצחים ולמחבלים.

לפני שנתחיל את הדיון, אני רוצה להגיד שהצעת החוק, שבזמנו הוגשה על ידי חבר הכנסת שטרן וחבר הכנסת דיכטר, שבגינה הכנסת חוקקה חוק שמחייב את המדינה לקזז כספים שמיועדים לתשלום למחבלים, והתקבלה ברוב קולות מלא כמעט של חברי הכנסת. והחוק הזה הוא גם דעת הקואליציה וגם על דעת האופוזיציה. ואין ספק שהעניין הזה של תשלום לרוצחים הוא דבר מתועב, שמעודד טרור, וכמובן בעניין הזה אין ימין ואין שמאל, כולנו תומכים במאה אחוז בחוק הזה.

מטרת הדיון היא לקבוע, האם נעשה שימוש לא חוקי בכספים שאמורים להיות מוקפאים, והעבירו כספים אלה לפלסטינים? אני אקדים ואומר, שהעניין הזה, אם נעשה שימוש או לא נעשה שימוש, נמצא כרגע בדיון משפטי. זה היה בבית המשפט המחוזי, שם התקבלה החלטה לשמור על חיסיון של שימוש בכספים כאלה ואחרים. יש ערעור בעליון, וכרגע זה עומד ותלוי בערעור בעליון.
מוריס הירש
זה לא מדויק, אדוני.
היו"ר רם בן ברק
מה לא מדויק?
מוריס הירש
מה שהיה בבית המשפט המחוזי ונמצא עכשיו בערעור זו אך ורק הסוגיה של תנאי ההלוואה שסוכמה כביכול במרץ 2020. ושום דבר אחר שנוגע - - -
אבי דיכטר (הליכוד)
זה היה אחרי קורונה, אם אני זוכר נכון?
מוריס הירש
כן, הקורונה.
היו"ר רם בן ברק
בסדר גמור. עומד בבית המשפט העליון השימושים ובאיזה תנאים זה נעשה. אנחנו נחלק את הדיון הזה לשניים: חציו יהיה גלוי וחציו יהיה חסוי. בחסוי חברי הכנסת ישמעו את הסוגיות שעומדות בבית המשפט, מה שאי-אפשר כמובן לעשות בצורה גלויה, כי בבית המשפט עדיין זה נמצא תחת חיסיון. בגלוי אנחנו נתמקד בשאלה: האם נעשה שימוש בכספים שקוזזו עקב תשלום למחבלים? על זה יהיה הדיון בגלוי. ואחרי זה בחסוי אנחנו נדון יותר בפרטים – אם, כן ומה, באיזה תנאים ולאיזה שימושים. אז בואו נתחיל. אבל קודם כול המציעים. חברת הכנסת סטרוק, את איתנו? בוקר טוב לך.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
כן כן, אני כאן.
היו"ר רם בן ברק
איך את מרגישה הבוקר?
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
ברוך ה', בסדר. באופן יחסי לקורונה זה טוב. מסתבר שזה קורונה.
היו"ר רם בן ברק
אם זה קורונה, אז קודם כול אני מאחל לך כמובן בריאות שלמה. ואפילו לא עברתי על הנחיות יושב-ראש הכנסת, שמשחרר מדיון פיזי רק חולים בקורונה, אבל לקחתי את הסיכון.
אסף פרידמן
ועדת הכנסת.
היו"ר רם בן ברק
ועדת הכנסת. אז תרגישי טוב, ושיעבור לך בקלות.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
תודה רבה. תודה. אז אני מתחילה?
היו"ר רם בן ברק
כן.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אוקיי. אז בוקר טוב לכולם, אני שמחה שסוף סוף אנחנו מגיעים לדיון הזה, שנדחה כבר יותר מדי פעמים. הדבר הזה ממש מדיר שינה מעיניי. אנחנו לא מדברים על הצעת חוק, אנחנו מדברים על חוק שהכנסת חוקקה והוא תקף, ואין דרך להפר אותו. וכנראה שלמרות שאין דרך להפר אותו, הוא הופר בריש גלי, ורק בסוף השבוע האחרון ראיתי כותרת בישראל היום, ששר האוצר אומר שמנסים לשכנע אותו, שהוא שוב יסכים ברוב טובו לתת הלוואה לרשות הפלסטינית ולא לקזז לה כספים – סליחה, מה זאת אומרת ששוב אתה תסכים? מי שמך להסכים? אין לך שום סמכות חוקית, אדוני שר האוצר, ולא לאף אחד משרי הממשלה להפר את החוק הזה.

אני עפר לרגליו של ידידי אבי דיכטר, שהוביל את החקיקה הזו, אז הוא יודע להסביר יותר טוב ממני. אבל ברור שהחוק מאפשר רק דרך אחת להעביר את הכספים המוקפאים לרשות הפלסטינית, והיא הדרך שהרשות הפלסטינית תפסיק לשלם משכורות למחבלים, והיא לא מפסיקה. וכיוון שהיא לא מפסיקה, והיא גם לא יכולה להפסיק, כי תשלום משכורות למחבלים ולמשפחות המחבלים הוא חוק ברשות הפלסטינית. זה חוק אצלם. הם, בניגוד אלינו כנראה, מכבדים את החוקים של עצמם.

אז בעצם יוצא שנכון לרגע זה שאנחנו מדברים, שרי הממשלה, שר הביטחון, שר האוצר, ראש הממשלה, וכל אחד אחר שנתן את ידו לשערורייה הזו, חתומים על תלושי המשכורת של המחבלים ושל משפחות המחבלים, גם אלה שבאים מתוך מדינת ישראל, כמו למשל מאום אל-פחם, שלרשות הפלסטינית יש אזורי עדיפות לאומית. זאת אומרת, אם המחבל הוא מישראל או מירושלים, הוא מקבל יותר, והמשפחה שלו מקובל יותר. ומי שחתום על תלושי המשכורת של המחבלים האלה זה השרים שלנו, של הממשלה שלנו, וזה בלי שום סמכות חוקית.
היו"ר רם בן ברק
זה כמובן לטענתך. יכול להיות ש - - -
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
גם צריך פה לתחום את הדיון לטענתה, כי אנחנו דנים בזה, ואנחנו יודעים שחברת הכנסת סטרוק, שתהיה בריאה, נוטה לקחת בדרך כלל הרבה זמן מהדיבורים על כל מיני רטוריקות.
היו"ר רם בן ברק
תודה רבה, חבר הכנסת שיין, אבל תן לי לנהל את הדיון. בבקשה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
תודה רבה לחבר הכנסת שיין.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
שֵיין זה השם שלי.
היו"ר רם בן ברק
אתה כועס עליי? שאני אבין. כן, חברת הכנסת סטרוק, לעניין.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני שלחתי כבר לפני חודש, יותר מחודש, סדרת שאלות למשרד האוצר, לרשות המיסים. אני רוצה להבין מה קורה עם הכספים שמקוזזים, או יותר נכון לומר מוקפאים, הם אמורים להיות בחשבון בנק מסוים, שמה הם אמורים להישמר למקרה שיום אחד הרשות הפלסטינית תחזור בתשובה ותפסיק לשלם משכורות למחבלים. אני ביקשתי לדעת כמה כסף יש בחשבון הזה, והאם מהחשבון הזה הוצאו כספים והועברו לרשות הפלסטינית, ואם כן אז באיזו סמכות. אני מצפה לקבל תשובה לשאלה הזו.

אני ביקשתי לדעת האם יש החלטות קבינט שמאפשרות את העברת הכספים האלה, ומי היה שותף להן? האם ראש הממשלה היה שותף? האם שר האוצר היה שותף? האם רק שר הביטחון התחייב? יש הנחיה של היועץ המשפטי לממשלה, שקובעת בפירוש שאין שום דרך להעביר כספים, אלא אם יש לזה בסיס חוקי. אז אני רוצה להבין מה הבסיס החוקי להלוואה, במירכאות, של חצי מיליארד שקל, שהועברה לרשות הפלסטינית בהסכם בלתי כתוב בין שר הביטחון לבין אבו מאזן? מי היה שותף לדבר הזה? איך הדבר הזה מסתדר עם הנחיית היועץ המשפטי לממשלה?

שלחתי שאלות מפורטות גם למל"ל, אני מקווה שיש נציג של המל"ל בדיון, שיסביר לנו מה בדיוק נוסח החלטת הקבינט שמאפשרת את העברת הכספים האלה. יש פה באופן ברור הפרה של החוק שהכנסת הזו חוקקה.
היו"ר רם בן ברק
תודה רבה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
רגע, עוד שנייה אחת. אני מאוד הייתי מבקשת, שיינתן לדוברים מטעם מכון מבט לתקשורת הפלסטינית, שחקרו את הנושא הזה, והם בקיאים בו, עו"ד מוריס הירש ואיתמר מרכוס.
היו"ר רם בן ברק
כולם יקבלו לדבר.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
להציג את הנתונים, כדי שנוכל לעקוב ולראות מה באמת קורה כאן. ואני מבקשת בקשה אחרונה, אם אפשר להשאיר אותי לא על mute, כדי שאני אוכל להשתתף בדיון באופן פעיל.
היו"ר רם בן ברק
אנחנו בדרך כלל שמים על mute, וכשאת רוצה לדבר תרשמי לצ'ט ונפתח לך את ה-mute. דיכטר, אתה רוצה לפני או אחרי?
אבי דיכטר (הליכוד)
לפני. אני רוצה לפתיח בבקשה.
היו"ר רם בן ברק
ככה נהוג, פרופ' חבר הכנסת שיין.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
בבקשה, אבי.
אבי דיכטר (הליכוד)
קודם כול באמת בריאות לאורית. גם קורונה וגם מכל השאר, אורית, גם לך, גם למשפחה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
תודה רבה.
אבי דיכטר (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, החוק הזה של קיזוז כספי מחבלים עבר כאן בוועדה. בכנסת הוא עבר ברוב של 87 חברי כנסת מול 15 שהצביעו נגד, רוב מוחץ בסוג כזה של חוקים.

ברשות הפלסטינית בתקופתו של יאסר ערפאת שילמו למחבלים בלי חוק. הנשיא הנוכחי מחמוד עבאס, כשנכנס לתפקידו בנובמבר 2004, הדבר הראשון שהוא עשה זה לחוקק ולעגן את זה בחקיקה. זה נקרא חוק מס' 14: סיוע לאסירים – יעני למחבלים – בבתי הכלא בישראל.

סעיף 2 קובע: הזכות לחיים בכבוד האסירים – יעני המחבלים – בחוק זה מבטיחים להם ולמשפחותיהם חיים בכבוד.

סעיף 6 קובע, לענייננו, משכורת חודשית וקצבת ביגוד: הרשות הלאומית – הרשות הפלסטינית – תעניק לכל מחבל – אסיר בלשונם – משכורת חודשים ללא אפליה – ללא אפליה זה חמאס, ג'יהאד אסלאמי, פת"ח וכו' – ופעמיים בשנה קצבת ביגוד. פעמיים בשנה קצבת ביגוד, לא רק משכורת חודשית.
היו"ר רם בן ברק
יותר טוב מחבר כנסת.
אבי דיכטר (הליכוד)
למרות הכול אני לא ממליץ לך להתחלף איתם.

סעיף 7 קובע – משכורת חודשית – הרשות הפלסטינית, הלאומית, מחויבת לשלם לכל אסיר משכורת חודשית. הסכום יוצמד למדד יוקר המחיה – חס וחלילה שלא יפסידו שקל במעלה הדרך.

וה-punch-line, ביטול סתירות – סעיף ההתגברות הפלסטיני – כל סעיף הסותר את סעיפי חוק זה יהיה בטל ומבוטל.

רק להדגים את זה עם דוגמה אחת, אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, עבדאללה ברגותי נשפט ל-67 מאסרי עולם. הוא זה שייצר את הפצצות שהרגו, רצחו ישראלים בקפה מומנט, בראשון לציון, במסעדת סבארו, בכיכר ציון, באוניברסיטה העברית, באוטובוס בתל אביב. זה מה שאנחנו יודעים. 67 מאסרי עולם. חישבתי את המשכורות שלו עד היום, הרוצח הנקלה הזה קיבל מהרשות הפלסטינית על פי חוק למעלה ממיליון שקל. למעלה ממיליון שקל, לא כולל קצבת ביגוד. ואפשר כמובן לקחת את המחבלים האחרים, האמינו לי, זה באותו סיפור.

אנחנו יודעים שהרשות משלמת 1.3 מיליארד שקל משכורות למחבלים שבכלא בישראל או בכלא ברשות הפלסטינית. מעשית, מסיבות לא הכי ענייניות, מדינת ישראל מכירה רק בחצי מהסכום הזה כמשולם כמשכורות – 650 מיליון שקל. ועל ה-650 מיליון שקל האלה שמקזזים, באוגוסט ראינו פתאום אירוע שאני לא זוכר כמותו. אגב, היו ויכוחים אם הקבינט יהיה רשאי לקזז. הוועדה הזו החליטה שהקבינט יהיה חייב לקזז, מחלוקת עם הממשלה הקודמת. והחוק שהתקבל מחייב את הקבינט לקזז את הסכום מדי חודש בחודשו.

ואז פתאום ראינו באוגוסט, שמענו את ההצהרה של שר הביטחון על מתן חצי מיליארד שקל – חצי מיליארד שקל – לרשות הפלסטינית בגין הבור התקציבי שנוצר להם כתוצאה מתשלום משכורות למחבלים. אנחנו צריכים לכסות להם את הבור התקציבי הזה בכספים, תכף נדבר על מקור הכספים האלה.

ואז אתה רואה תרגיל, שאני אומר לך, גם בגוף שאתה בא ממנו, גם בגוף שאני בא ממנו, אין את המיומנות להסתיר מהציבור סכום של חצי מיליארד שקל, כמו שהתגלתה במקרה הזה. אני אומר לך, זו גניבה לאור היום של כסף, שלו אזרח בישראל היה עושה את זה, הוא היה מושלך לכלא. חצי מיליארד שקל בתרגיל פיננסי מכוער, עלוב אם אפשר לקרוא לזה כך, והכול כתוב במסמך שהעביר האוצר לידינו, לידי מבט לתקשורת הפלסטינית, שיושבים כאן נציגיו או ראשיו.

אגב, העבירו את המסמך הזה אחרי עתירה לבית משפט, לא מתוך רצון טוב וחופשי. זאת אומרת, אחרי שהם מיצו את כל תרגילי ההסתתרות וההונאה וכו' וכו' העבירו את המסמך. רק מה? הם לא שמו לב שבמסמך הזה היו פרטים שאני לא בטוח שהם רצו להעביר.

וכשאתה מסתכל על המסמך הזה, אתה רואה באופן מובהק, מייד אחרי הביקור וההצהרה של שר הביטחון ברמאללה על חצי מיליארד שקל, אתה רואה עד דצמבר, איך מתוך כספי המיסים שהוקפאו מועברים 400 מיליון שקל על חשבון אוגוסט, ו-100 מיליון שקל טבין ותקילין על חשבון דצמבר. והסכומים האלה מתכנסים לשקל הבודד, אדוני היושב-ראש, לשקל הבודד, 500 מיליון שקל, שהועברו מכספים שהוקפאו לרשות הפלסטינית.

עכשיו, תראה, זה ברוך שלאוצר לא נעים להודות בו. מה לעשות, על טעות אפשר לקבל מחילה כשאתה מודה. כשאתה לא מודה ומתחיל להסתתר, ואתה מתחיל להסתיר חור בחור – תראה, הנושא הזה עלה במליאה, עלה השר במשרד האוצר חמד עמאר, נתן הסבר, שאני אומר לך, היה יותר מעליב מאשר לא לתת הסבר בכלל. בעצם לא נתן שום תשובה.

(הצגת מצגת)

אתה מסתכל על הטבלה, ואם אפשר רק לשים את הטבלה כדי שיבינו על מה מדובר. בשקף אתה רואה במסמך של משרד האוצר, קודם כול מסתירים את זה תחת עמודה שנקראת "אחר". כשאנחנו רואים אחר, אנחנו אומרים: יש שם סעיף כזה, יש שם אחד, שניים, שלושה, אולי יותר. מסתבר שבעמודת האחר אין כלום, חוץ מאשר קיזוז הכספים עבור הרשות הפלסטינית או אי הקיזוז. פה המודגש, שהוא כמעט 300 מיליון שקל, מייצג את הסכום שקוזז או אמור היה להיות מקוזז עבור אוגוסט, בתוך כל הקיזוזים – אתה רואה 100 מיליון אחרי זה, 100 מיליון אחרי זה, 100 מיליון אחרי זה, 100 מיליון לפני זה, ופתאום אתה רואה 300 מיליון שקל הועברו אליהם. זאת אומרת, 100 לא קוזזו, 300 הועברו, יש לך 400 מיליון שקל.

כשאתה ממשיך לדצמבר אתה רואה את אותו תרגיל. תרגיל פיננסי עלוב, אגב לא היה מיועד להיות שקוף בפנינו אלא בטעות הגיע לידינו. ובדצמבר בדיוק אותו סיפור – 50 מיליון שקל מוחזרים ו-50 מיליון שקל לא מקוזזים, ביחד יש לך 100 מיליון שקל. וראה זה פלא, 400 פלוס 100 זה 500 מיליון שקל, גם בוועדה פה, בוועדת החוץ והביטחון.

תראה, אדוני היושב-ראש, הסיפור הזה של אי כיבוד החוק הוא בלתי נסבל. אנחנו היום במהלך חודש יוני, עד היום הקבינט לא אישר את הקיזוז לתקופה שמ-1 ביולי ואילך. זאת אומרת, אם הקבינט לא יאשר עד 30 ביוני הרשות הפלסטינית תיהנה מהעובדה שלא מקוזזים ממנה כספי הטרור. ואתה שואל: למה דוח שהונח בפני הקבינט בסוף דצמבר 2021, במשך חצי שנה כמעט לא עולה לדיון בקבינט? איזה סדרי עדיפויות, למען ה', יש שאי-אפשר להעלות את זה בקבינט?

מנגד, אתה רואה פתאום מתן חצי מיליארד שקל. אנחנו קוראים לזה, כפי ששר הביטחון קרא לזה, הלוואה. האוצר קורא לזה הקדמת תשלום. הרשות הפלסטינית קוראת לזה מענק. אני לא נוהג להאמין לרשות הפלסטינית. זו הפעם הראשונה שהאמירה של הרשות הפלסטינית יותר אמינה מהאמירה של הממשלה.

אני שמח, אגב, שמבט לתקשורת הפלסטינית – אני שמח בצער – הגישה עתירה לבג"ץ. יושבים פה איתמר ומוריס, הגישו עתירה לבג"ץ. עתירה מאוד מפורטת, אגב, שמה שאני הצגתי כאן זה פסיק מתוך העתירה השלמה. עתירה ממוסמכת, עתירה מעוגנת.

אני אומר לך, הסיפור הזה הוא סיפור שאנחנו רוצים לשים לו סוף. הוועדה הזו חייבת לשים לזה סוף. הכנסת חייבת לשים לזה סוף. אנחנו לא מחוקקים חוקי המלצה, אנחנו מחוקקים חוקי מחויבות: הקבינט יקזז. וכל עוד הרשות הפלסטינית ממשיכה לשלם כספים למחבלים בסדרי גודל כפי שאנחנו יודעים או בסדרי גודל כפי שהקבינט או משרד הביטחון הביא לקבינט והקבינט אישר, שזה מחצית מהסכום שהם מעבירים, אנחנו לא נסתום את הבור לאף שקל שהם ישלמו למחבלים.

הוועדה והכנסת חייבות לעמוד על המשמר. לא האוצר, לא אף משרד ממשלתי אחר, לא יוכלו לשחק בכסף הזה כאוות נפשם. זה כסף שלנו. אגב, אני אומר לך כבר, הצעת חוק שנמצאת כרגע – כבר עברה ולצערי נפלה, היא תעלה פעם נוספת – אנחנו לא מתכוונים להמתין עד שהרשות הפלסטינית תפסיק לשלם משכורות למחבלים, כי זה כנראה לא יקרה. יש הצעת חוק שאומרת, שבתום שנתיים אחרי שהכסף הוקפא, אם הרשות הפלסטינית לא חדלה לשלם משכורות למחבלים, הכסף שקוזז בשנתיים האלה יעבור לאפוטרופוס הכללי, וישמש כמקור כספי לפיצויים למשפחות נפגעי טרור.

אני כבר אומר לכם, הסיפור הזה יעבור, ואז לפחות לכסף הזה תהיה תכלית פורייה, ולא ישמש חס וחלילה את האוצר למשחקים כקופה פרטית, שזה ייגמר, אני מקווה, אדוני היושב-ראש, כבר היום וכאן. תודה רבה.
היו"ר רם בן ברק
תודה רבה. חבר הכנסת שיין, בבקשה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אדוני היושב-ראש, לדיונים האלה יש חשיבות מאוד גדולה. א' מי מאיתנו לא חושב שהטרור הפלסטיני הוא דבר שמאיים על כולנו, ואסור לתת לו גמול בשום צורה ודרך? למרות שבמשך שנים אנחנו יודעים שהועבר כסף לחמאס על ידי ממשלתו של נתניהו, כמו שהוא אמר, ואני מצטט את נתניהו: אנחנו נותנים על מנת למנוע אסון הומניטרי. אנחנו יודעים מה קרה עם הכסף הקטארי, שראש המפלגה שבה אני חבר אמר: אנחנו משלמים פרוטקשן. אנחנו לא עוסקים בזה. אנחנו עוסקים בדברים אחרים, שהרטוריקה שלהם היא מאוד מאוד גבוהה, אבל הם לא מבוססי נתונים. צריך להבין מה קורה.

עכשיו, חברת הכנסת סטרוק, שכל דבר אצלה כמובן זה קונספירציה, וחבר הכנסת אבי דיכטר יקירי, שמדי פעם עולה לו גם כן הקונספירציה, הרי הוא מכיר את המערכות האלה לא פחות טוב ממני, מבינים שצריך באמת להסתמך על נתונים. ואני הלכתי לעשות עבודת נתונים מול האוצר: תגידו לי בדיוק מה קורה. אין שחר. אין שחר לכל הדברים שנאמרים כאן, ברטוריקה שהיא רטוריקה, הייתי אומר, חסרת אחריות לחלוטין. אין לה שום קשר למציאות.

ולכן ראוי אדוני לצייר את המציאות. יושבים אנשים באוצר, יושבים אנשים במדינת ישראל, וצריך לקבל מהם נתונים. אני שוחחתי גם עם עיתונאים, למשל עיתון ישראל היום היה מאוד מאוד מעוניין בנושא הזה וכתב מספר כתבות. אמרתי אני: אין מה להסתיר, אנחנו הרי לא מסתירים, בוא נלך להוציא נתונים. והנתונים לפנינו. אתה זוכר? היה לנו פה דיון עם השר עיסאווי פריג', שנתן לנו נתונים מסוימים, אבל אני הלכתי לבקש באוצר את כל הנתונים שאני יכול לשים עליהם את היד, כי שום דבר לא נעשה בהסתר, לא יכול להיעשות בהסתר. זה ברור לחבר הכנסת דיכטר שמכיר את המוסדות. לחברת הכנסת סטרוק זה קצת פחות ברור, כי אצלה הכול זה קונספירציה. אנחנו כבר שמענו. אפילו האחים השכולים זה הפך להיות קונספירציה להרוג עוד אחים שכולים השבוע, כשכל אוזנינו מצילות, וראינו את הרטוריקה שאין לה גבול, להיסטריה הזאת.
היו"ר רם בן ברק
בואו ניצמד לעניין.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אני נצמד לעניין, כי העניין הוא באותו עניין. העניין הוא באותו עניין. קודם כול אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שאנחנו חייבים שקיפות מוחלטת, חבר הכנסת אבי דיכטר, לכל הדברים האלה, כי כולנו מסכימים שכל הנושא הזה הוא נושא בעייתי. שתיים, צריך גם לזכור מאיפה הוא התחיל: החלטת הממשלה מ-2018 להעביר כספים, ממשלת ישראל התשע"ח מביאה חוק ההקפאה, עד היום הצטברו סכומים של 1,759,300,852.6 שקלים. זה נשאר בקופה, גרוש לא הוציאו מעולם מכספי ההקפאה שבדקתי. גרוש. הדברים האלה ניתנים על בסיס קבוע, על בסיס חודשי הדברים האלה נעשים.
ולהלן הפירוט
ב-2018 ממשלתך, אבי דיכטר – 502,000; 2019 – 609,000; אחר כך היה עוד 148,905; אחר כך אספנו עוד סכום של 498; אחר כך אספנו עוד סכום של 485. וכן הלאה וכן הלאה, יש לי את הפירוט שקיבלתי מהאוצר כמה נאסף, וכל זה נכנס לתוך המערכות האלה. צריך לזכור, שיש כמובן נושאים שקשורים, מה שסיפר לנו עיסאווי פריג' לגבי הקיזוז, שאנחנו לוקחים 3%, מעבירים לרשות, הממוצע, כ-600 מיליון על הדברים האלה, ומזה יורד כ-50 מיליון לתוך המערכת, בגלל הפעילות שלהם לתמיכה במשפחות המחבלים.

עכשיו, בהתאם להוראות ההקפאה, ועל זה האוצר מעביר דוקומנט רשמי, לא הוצאו כל כספים מהחשבון הייעודי, ובמסגרת זו לא הועברו לרשות הפלסטינית או מי מטעמה שום שקל. זה צריך להיות ברור. זה לא שיוסי שיין – ביקשתי מה כתוב. זה מה שכתוב.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
תגיד לי, אתה טוען שהמדינה שיקרה לבית המשפט? אתה קורא את מה שאתה אומר?
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
מר רוטמן, ביקשתי ממך להגיב? לא. אז אין לך מה לומר.
היו"ר רם בן ברק
שמחה, לא להפריע.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אין לך מה לומר כרגע. תן לי לדבר, אחר כך תגיד את כל הדברים. המדינה לא משקרת אף פעם. אתה יכול להגיד שהמדינה משקרת. היא לא משקרת. המדינה, כשאני מבקש מסמך, זה המסמך שקיבלתי. אז אתה חושב עכשיו שהיא משקרת.

בהתאם להוראות חוק ההקפאה מוקפאים מדי חודש לחשבון הייעודי מלוא הסכום בהתאם להחלטות הקבינט. במסגרת זו הופקדו במהלך חודשים אוגוסט 2021 ודצמבר 2021 הסכומים הנדרשים, בהתאם להוראות ההקפאה במלואן. הסכומים המוזכרים במכתב שבסימוכין הינם סכומים הנגזרים מהדוחות המתנהלים ברשות המיסים ושורשם בסכומים הבאים: בחודש אוגוסט 2021 ניתנה לרשות הפלסטינית מקדמה על התחשבנות אוגוסט בסך 400 מיליון. כשאני שאלתי: מה קרה בתוך הדברים האלה? הרשות הייתה מקבלת כספים שהיינו אוספים שוטף פלוס 60. זה מה שהיא הייתה מקבלת. הורידו את זה לשוטף פלוס 30.

אז במקום שנתנו 600 ו-600, שזה היה יוצר 1.2 מיליארד, נתנו שלוש פעמים 400. זה מה שקרה להם.
מוריס הירש
400 עגול באופן מפתיע.
נירה שפק (יש עתיד)
למה אתה מפריע?
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
למה אתה חושב שבאופן מפתיע? למה אתה חושב שבאופן מפתיע?
אבי דיכטר (הליכוד)
חבר הכנסת שיין, אני אומר לך - - -
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
רק שנייה, אבי, לא הפרעתי לך. אני נותן לך את המסמך שקיבלתי, אבי, אין לי פה שום עניין אישי. זה לא פוליטי. תדע לך, אבי, אתה מכיר אותי לא מהיום, אין פה שום דבר פוליטי.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא, מה פתאום, אין פה שום עניין פוליטי.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
יש פה שאלה שאתה מעלה: האם אנחנו מרמים, והרשות הפלסטינית, אמרת, דוברת אמת, או נעשתה פה מניפולציה על חשבון הציבור, כאילו הממשלה הזאת תומכת באבו מאזן שמעניק כסף לטרור, והטרור הורג אותנו? האם זו הרטוריקה? אז בוא נבדוק מה קורה. זו השאלה שאנחנו שואלים, חבר הכנסת דיכטר.

עכשיו, אנחנו יודעים שהסכום האמור הועבר כמקדמה על חשבון הסכומים המועברים האמורים בסעיף 12 לחוק יישום ההסכם בדבר רצועת עזה ואזור יריחו, כשאנחנו יודעים ואנחנו מכירים שזה כבר מ-1994, אותם הסכמים שאנחנו ממשיכים איתם מבחינת הקיזוזים, ויושבים פה, אני מניח, אנשים מהאוצר.
ערבה אלפסי
לא פרסמנו את המסמך הזה, אז - - -
אבי דיכטר (הליכוד)
אבל, חבר הכנסת שיין, אתה הרי יודע שהחוק לא מאפשר לקחת מהכספים העתידיים.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אתה לא לוקח משום כספים עתידיים.
היו"ר רם בן ברק
שנייה אחת. תראו, יש כאן שתי שאלות. שאלה ראשונה: האם הקרן של הקיזוז, אותם מיליארד 750 מיליון שקל, מישהו הוציא משם כסף ונתן לפלסטינים? התשובה כנראה שהיא לא. אני טועה, האוצר? לא נגעו בקרן. בכל רגע נתון - - -
דבורה גונן
יש חשבון שיש שם כסף בכלל?
היו"ר רם בן ברק
שנייה, לא להפריע לי, בבקשה, תכף אתן לכם לדבר. על השאלה הזאת האוצר אומר שלא – אתם רוצים להאמין או לא להאמין.

השאלה השנייה, וכאן היא על הפרק: האם ממשלה יכולה, בהתאם לאינטרסים שלה, לעשות דברים מסוימים? כמו למשל לאפשר - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
להפר את החוק.
היו"ר רם בן ברק
החוק אומר שמקזזים ולא נוגעים בכספי הקיזוז. החוק לא אוסר על הממשלה להעביר כסף לחמאס דרך הקטארים, והוא לא אוסר על הממשלה בנקודות זמן מסוימות לעשות עם הרשות הפלסטינית דברים כאלה ואחרים. החוק לא מדבר על זה.
אבי דיכטר (הליכוד)
החוק הזה – אתה צודק, הוא לא עוסק בזה. החוק האחר של ההסדרה, שמסדיר את העברת הכספים מהמיסים לרשות הפלסטינית קובע במפורש: אין אפשרות להעביר מקדמות על חשבון גבייה עתידית. אין חיה כזו בחוק.
היו"ר רם בן ברק
אני לא יודע אם יש חוק - - -
אבי דיכטר (הליכוד)
יאמר לנו היועץ המשפטי של הוועדה: האם החוק מאפשר דבר כזה?
היו"ר רם בן ברק
האם יש חוק שקובע, שתמיד המיסים יהיו שוטף פלוס 90, או שאפשר לעשות את זה שוטף פלוס 60 או שוטף פלוס 30? יש חוק כזה?
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אני בדקתי, אין דבר כזה.
היו"ר רם בן ברק
אין חוק כזה. האם למדינה יש אינטרסים מסוימים, שלפעמים אנחנו משתפים פעולה עם אויבינו המרים ביותר כדי לקדם אינטרסים? כנראה התשובה היא כן. אבל יש כאן שאלה מהותית. אגב, כשאתה תביא את החוק, שאם אחרי שנתיים הם לא הפסיקו – להעביר את זה לטובת נפגעי טרור, אני אומר לך כבר: אני אתמוך בזה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
ברור.
אבי דיכטר (הליכוד)
יפה מאוד. לדעתי בפעם האחרונה בכנסת הצבעת נגד, כמו רבים ממפלגתך, אבל אני שמח שיש שינוי.
היו"ר רם בן ברק
מאחר שאתה תצביע היום נגד החלת החוק הפלילי ביהודה ושומרון, אז בוא נגיד שיש אינטרסים.
אבי דיכטר (הליכוד)
לא חשוב, אני שמח שיש שינוי.
היו"ר רם בן ברק
ואני גם מזכיר לך שהצבעת נגד חוק האזרחות. עזוב את האינטרסים הפוליטיים.
אבי דיכטר (הליכוד)
הוא היה אמון בממשלה, מי כמוך יודע. הוא לא היה חוק אזרחות, הוא היה הצבעת אמון בממשלה, ואתה לא דורש מהאופוזיציה להביע אמון בממשלה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אבי, אנחנו מכירים את המשחק, נו באמת.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
זו הבעיה, שאתם בקואליציה מדברים על זה כאילו זה משחק.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
רוטמן, ואתה מדבר על זה כמה? רוטמן, שמעתי אותך הבוקר.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אתה לא שמעת. תירגע.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
שמעתי אותך הבוקר.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
- - - כשאתה מגביר את הקול.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
לא, שמעתי אותך הבוקר.
היו"ר רם בן ברק
סליחה, חבר הכנסת שיין, אני מבקש לא להפריע. לא להפריע.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
לא נתת לי לסיים.
היו"ר רם בן ברק
סיימת, לא?
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
לא, הם דיברו שבע דקות, אני דיברתי בדיוק ארבע ו-30 שניות.
היו"ר רם בן ברק
בבקשה, תמשיך, תסיים. ואחרי זה חברת הכנסת נירה שפק, ואחרי זה אני אתן לחבר'ה של "מבט לפלסטינים", ואחרי זה חבר הכנסת שמחה רוטמן.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
תראה, באמת הכנסת נמצאת בתקופות של רטוריקה שאין לה גבולות לעיתים. הרי חבר הכנסת רוטמן, שכל מעייני החוק לנגד עיניו, יודע להשתמש במונחים לגלי ולגיטימי כמו שהוא רוצה – הממשלה לא לגיטימית, הבנתם? הוא קבע שהיא לא לגיטימית. אני שמעתי אותך אתמול ברדיו.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אתה רוצה שאני אגיד את זה פה, שלא תצטרך לצטט אותי? הממשלה שלכם לא לגיטימית, היא נשענת על תומכי טרור. עכשיו תמשיך.
היו"ר רם בן ברק
די, די. תומך הטרור היחיד שהואשם נמצא במפלגה שלך.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
בדיוק. זה התומך היחיד - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
רם, אני מציע שתקרא את ההודעה של חבר הקואליציה שלך על התקיפה של שוטרים של ממשלת הכיבוש.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אני רוצה לדעת אם חבר הכנסת רוטמן חושב שהמעבר של הכספים של הקטארים לחמאס לא חוקי. אני רוצה לדעת.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אוקיי, אני מוכן גם לענות על הזמן שלך, הכול בסדר.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
בסדר גמור. יש פה הנחת יסוד, שכולנו הרי רואים בטרור אויב מר, וכולנו נאבקים בו. ואין להם שום זכות בנושא הזה לרטוריקה ריקה, שאין לה שום ממשות לגבי המלחמה הגדולה שלנו בטרור הפלסטיני. זה לא קשור בכלל. קשור איך לנגח את הממשלה על כל נושא כאילו מקילים עם הטרור. יוצרים איזה משוואות שהן משוואות שקריות. וצריך להגיד את זה כאן, אדוני. צריך להגיד את זה בכל התחומים, כולל החוק שנעביר היום.

עכשיו, אני רוצה לומר מילה אחרונה. יש פה נושאים שהעלית, שקשורים איך הכספים מתנהלים. דבר אחד שהם חייבים לדעת – ופה אני רוצה לשמוע מהאוצר, ואני אשמח מאוד שהאוצר ישב פה, כי ביקשתי עדכון, אמרתי: את הכול, בלי להסתיר כלום – לא נלקח שקל מהקרן. שקל. אלא אם כן מישהו רימה, ואני לא מאמין בזה.
אבי דיכטר (הליכוד)
אבל, שיין, ראית את המסמך של האוצר. מה שהוצג זה לא מסמך של אבי דיכטר, זה מסמך של האוצר. במסמך של האוצר אתה רואה קיזוז 100, 100, 100, 100, ופתאום מינוס 300, זה לא מעורר אצלך חשד?
היו"ר רם בן ברק
עוד שנייה האוצר ידבר.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אבי דיכטר, אני מכיר את שר האוצר, ואני מכיר את האנשים האלה. תאמין לי, הפטריוטיות שלהם והמאבק שלהם בטרור לא יורד משלך בכהוא זה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
הוא חיסל כבר את הנייה תוך 48 שעות או לא?
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
לכן אני מבקש, אם אנחנו רוצים הבהרה מהאוצר, שנראה מה קורה. שתיים, אני חושב שצריך להוריד את זה ברמה של הרטוריקה, כי הרמה של הרטוריקה באה אך ורק לנגח, ואין בה שום דבר שקשור למעבר הכספים לאמיתו של דבר. קיבלנו דוח מלא גם מהשר לשיתוף פעולה אזורי. קיבלנו דוח מהאוצר. ולכן אני מבקש, יש פה את האוצר, ואני אשמח לשמוע אם יש משהו שאני לא יודע או שלא קיבלתי.
היו"ר רם בן ברק
עוד חמש דקות או קצת יותר האוצר ידבר. חברת הכנסת שפק, בבקשה.
נירה שפק (יש עתיד)
אני אגיד שלושה משפטים, כי אני פשוט חושבת שצריך לשמוע את הגופים. אחד, אנחנו חיים במדינת חוק, ובמדינת חוק אני לא מנהלת קונספירציות. שמחה, אתה יכול לצחוק - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אני צוחק, לא עלייך. אני צוחק על הביטוי קונספירציות כאשר המספרים מול העיניים שלך. אין פה שום קונספירציות.
נירה שפק (יש עתיד)
שמחה, לא זוכרת שביקשתי שננהל דיאלוג בתוך השיח שלי.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אז למה פנית אליי?
נירה שפק (יש עתיד)
מצהירים פה מהאוצר שההקפאה שנקבעה ב-2018 מבוצעת כלשונה, ואני נוטה במדינת חוק להאמין למשרדים, אלא אם כן יבוא כאן מישהו ויביא לי מסמכים שאומרים אחרת. המסמך שמונח כאן הוא מסמך תזרימי, שלא מוסבר בו שום דבר. אין פה שורת תוכן, אין פה שורת הערה. יש כאן שורה, שלא יודעת, גם אני יכולה להמציא עליה מיליון דברים. זאת אומרת, אני לא נוטה להמציא על שורות דברים. ולכן אני מבקשת שאת שאר הזמן ניתן אולי למשפחות או למי שפה לדבר, ובדיון הסגור באמת נשמע.

אני רוצה רק להוסיף, שאני רוצה גם לשמוע את משרד המשפטים, כבוד היושב-ראש, בהמשך לשאלות שלך, כי נעשות כאן הנחות וקשירות שבין סעיפים ובין חוקים, ואני באמת רוצה לדעת. זאת אומרת, אם יש משהו לא בסדר אנחנו הראשונים שנגיד.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
ברור.
נירה שפק (יש עתיד)
או לא הראשונים, אבל יחד עם כולם. אף אחד לא רוצה שיקרה משהו מתחת לשולחן.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
חלילה.
נירה שפק (יש עתיד)
אבל בדיון הסגור נשמע את משפטים ואוצר ונתקדם. תודה.
אבי דיכטר (הליכוד)
אם אפשר רק הערה בהקשר של נירה. גם בממשלה הקודמת היה שיהוי בהבאת הקיזוז לקבינט, והוועדה הזו ישבה על המדוכה, ודרשה מהממשלה לבוא ולתת הסברים, שלא היו להם בהתחלה, היה להם קשה מאוד להתמודד עם זה.

אותו הדבר אנחנו מבצעים עם הממשלה הזו. מה ההבדל בין מה שקורה עכשיו לבין מה שקרה אז? שפה לקחו, על פי המסמך שהוצג, אין לנו מסמך אחר, 500 מיליון שקל, כהבטחתו של שר הביטחון, העבירו לרשות.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אבל זה לא נכון.
אבי דיכטר (הליכוד)
הבעיה השורשית – חבר'ה, רם, אנחנו עוסקים בכספים, אבל צריך לזכור, כשאתה מעביר כסף לרשות הפלסטינית, שמשלמת כסף למחבלים, אתה בעצם בצורה עקיפה משלם למחבלים. חבר'ה, זה לא עולה על הדעת שממשלת ישראל תשלם כסף למחבלים. זה לא עולה על הדעת לא חשוב מי זה הממשלה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
דיכטר, אתם שילמתם בדיוק כמונו. אתם שילמתם אותו דבר, עשיתם העברות ב-2018. אני לא מבין על מה אתה מדבר.
היו"ר רם בן ברק
חבר הכנסת שיין, לא להפוך את זה לוויכוח - - -
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אבל אני לא מבין מה הוא אומר.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
רק לאחרים אסור להתערב כששיין מדבר.
היו"ר רם בן ברק
תראה, לחבר הכנסת דיכטר יש יתרון עליך, כי אנחנו מכירים כל כך הרבה שנים.
אבי דיכטר (הליכוד)
כמה יתרונות.
היו"ר רם בן ברק
כמה יתרונות.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
יש לו המון יתרונות.
היו"ר רם בן ברק
אנחנו מכירים כל כך הרבה שנים ויש לנו כל כך הרבה עבר משותף, שאני לא יכול להפסיק אותו באמצע, אני כל כך מכבד אותו. אבל בואו ננהל את הדיון הזה נורמלי. בבקשה, מבט לרשות הפלסטינית.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לתקשורת הפלסטינית.
מוריס הירש
בוקר טוב.
היו"ר רם בן ברק
רק תזכור שאתה מוגבל בזמן, לא יום לימודים ארוך.
מוריס הירש
כמה זמן, אדוני?
היו"ר רם בן ברק
בסביבות חמש- שש דקות.
מוריס הירש
אני אשתדל להציג את הדברים. במענה לשאלה שלך, חבר הכנסת שיין, יש פה אך ורק דברים שמבוססים על תשובות שניתנו על ידי משרד האוצר. במסגרת המעקב אחר ביצוע חוק הקיזוז, אנחנו כמכון פונים לפי חוק חופש המידע למשרד האוצר לקבל נתונים פעם אחר פעם אחר פעם. כך שיש באמתחתנו נתונים ביחס להכנסות ולהעברת המיסים מאז 2010. כך ניתנו התשובות.

פה אני צריך לדייק את הדברים: בהתחלה האוצר לא רצה לתת לנו את המספרים האלה, נדרשנו להגיש עתירה לבית המשפט המחוזי. מאז האוצר נותן נתונים באופן שוטף. כאשר הגיע הנושא של הקיזוז, פתאום היו פה חריקות, עם רצון כן להעביר – לא, אל תפנו למשרד האוצר, למשרד הראשי, תפנו לרשות המיסים.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
רשות המיסים – נמצא אצלה הכסף.
מוריס הירש
תפנו לזה ותפנו - - -
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
צריך לזכור, שהכסף נמצא, המיליארד 760 - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא מבין, יוסי, על תקן מה אתה פה?
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
צריך להיות רשום איפה זה נמצא. זה לא באוצר, זה נמצא ברשות המיסים.
היו"ר רם בן ברק
חבר הכנסת שיין, אתה לא חייב להסכים עם מה שהוא אומר.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אני לא מסכים, אני רק אומר: הכסף, שאני בדקתי גם כן, נמצא ברשות המיסים. מיליארד 760 מיליון נמצאים ברשות המיסים ולא באוצר.
היו"ר רם בן ברק
אבל, חבר הכנסת שיין, אני מבקש, עוד שנייה אתה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אני גם מבקש לקטוע ככה חופשי. אולי זה הכלל.
היו"ר רם בן ברק
שמחה, אני יודע שככל שמחזיקים אותך יותר לפני זה, הדיבור שלך יהיה יותר יעיל אחרי זה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא, אני לא מבין. אני יושב ומקשיב. אגב, אדוני היושב-ראש, הקשבתי לו כשהוא תקף חברת כנסת שלא נמצאת פה באופן אישי, כשהיא לא פה לענות, ואתה לא עצרת אותו. הוא לא נותן לאף אחד אחר לדבר פה.
אסף פרידמן
היא פה לענות. בזום.
היו"ר רם בן ברק
חבר הכנסת – יום אחד אולי תהיה – בבקשה, מבט - - -
מוריס הירש
אז ממשיכים. במסגרת המעקב הזה אנחנו מקבלים תשובות לכל אורך הדרך. מהתשובות האלה, צר לי לומר, ואני לא אציג את זה ברבים, אלא שיש לנו הודאות מטעם משרד האוצר, מטעם רשות המיסים – הודאות בא' – שהחוק מופר. ככה בצורה הכי פשוטה שיש, לצערי הרב. תשובות שאנחנו מקבלים מגוף אחד לא מסתדרות עם תשובות שאנחנו מקבלים מגוף אחר.
אבי דיכטר (הליכוד)
מר הירש, לא הבנתי. מה זאת אומרת הודאות על חוק מופר? אני לא מבין את השפה הזו בלי דוגמאות.
מוריס הירש
למשל, אדוני חבר הכנסת דיכטר, אני מחזיק פה את התשובה שניתנה לי מרשות המיסים במסגרת עתירה לבית המשפט, כשהם מפרטים לי את מספר הקיזוזים חודש-חודש שבוצעו. קובע החוק הקיזוז, שאת הקיזוז צריך לעשות, לאחר קבלת ההחלטה, ב-12 חלקים שווים. בדצמבר 2018 מתקבלת החלטה לבצע קיזוז של 149 מיליון שקל, תשלומי הרש"פ ב-2018 למשפחות של מחבלים הרוגים, והקיזוז הזה מבוצע במכה אחת, לא ב-12 חלקים. זוהי הפרה. אני לא מתווכח על זה, אבל - - -
היו"ר רם בן ברק
אבל זאת הפרה לטובה? אז צריך לתת להם ציון לשבח.
מוריס הירש
לעומת זאת, אני מקבל למשל תשובה, שבחודש ינואר, פברואר ומרץ 2021 – זה לא מופיע בטבלה, כי זה התעדכן – בוצעו קיזוזים. יש לי פה את המספר המדויק שנותן לי את התשובה. האוצר נותן לי את הטבלה. רק כדי שתראו את הדברים: ככה נראית הטבלה שאני מקבל.
היו"ר רם בן ברק
אז זה מקוזז או לא מקוזז?
אבי דיכטר (הליכוד)
אבל איפה ההודאות? לא הצלחתי להבין איפה ההודאות שהחוק לא מבוצע.
היו"ר רם בן ברק
לא בטוח שיש, חבר הכנסת דיכטר.
אבי דיכטר (הליכוד)
זה מה שהוא אמר. לכן ביקשתי הבהרות.
מוריס הירש
במסגרת הדבר הזה אני מקבל גם את התשובה הזאת שהקיזוזים בוצעו. הקיזוזים האלה לא בוצעו. למה הם לא בוצעו? מכיוון שבוצע קיזוז יתר בחודשים קודמים.
היו"ר רם בן ברק
קודם כול, אם בוצע קיזוז יתר, כמו שלפעמים מס הכנסה מחזיר לך כסף. מה הבעיה? אם בוצע קיזוז יתר, אז זה בסדר, מתחשבנים. הקיזוז הוא קיזוז.
מוריס הירש
אין בעיה, אדוני. אני מקבל את זה וזה ברור מאליו, רק במסמך שניתן לי במסגרת ההליך בבית המשפט לא נאמר ככה. במסגרת ההתכתבות שלאחר מכן מוסבר: טוב, המסמך לא היה מדויק, היינו צריכים לעשות משהו אחר, וככה זה מתגלגל.

אני מגיע לטבלה שאני מקבל עכשיו, הטבלה האחרונה. אנחנו מבקשים את כל הקיזוזים ואת כל העברות הכספים ביחס ל-2021. אנחנו מחפשים אחר הסכום הזה שהועבר. אנחנו ניזונים, בין היתר, מדוח כספי של הרשות הפלסטינית, שאין להם שום עניין להגיד לעולם: קיבלנו כספים חזרה מהצד הישראלי. בספטמבר2021 כותב הדוח של הרשות הפלסטינית: קיבלנו 400 מיליון שקל חזרה מהכספים המוקפאים. ברגע זה אנחנו מתחילים לחפש את הכספים האלה.
אבי דיכטר (הליכוד)
עוד פעם את המשפט הזה. זה משפט מפתח, לדעתי, בדיון כזה.
מוריס הירש
דוח של הרשות הפלסטינית, שבו הם כותבים שבחודש ספטמבר – הם תמיד ב-delay של חודש אחד אחרי קבלת הכספים, אני לא יודע מה זה השוטף פלוס 60 – ישראל רושמת על החודש שנגבו הכספים, הרש"פ רושמת על החודש שהתקבלו הכספים. באוגוסט אנחנו רואים רשומה, שבמקום לקחת כספים, במקום הקפאת הכספים שמופיעה, אנחנו פתאום רואים מספר שלא מסתדר עם שום דבר – 299 מיליון שקל וכמה שקלים עודף שהועבר כזיכוי. עכשיו, מה זה? מאיפה זה בא?

ועל זה פתחת את הדיון, אדוני, אני רק מבקש נתונים על ההכנסות מהמיסים, הוצאות בגין בתי חולים, ביוב, חשמל, דברים כאלה, והקיזוז. אני לא מבקש נתונים על ההלוואות, שהן כביכול חסויות, לא ניתן למסור מידע.
היו"ר רם בן ברק
אני אשאל את האוצר שוב: האם היה איזשהו מקרה שלא קוזזו כספי הטרור, ונכנסו לאותה קרן?
ערבה אלפסי
לא, בשום אופן לא.
מוריס הירש
פה, אדוני, אני מבקש שתקבל את התשובה שנתן חבר הכנסת שיין במסגרת המספרים, כי המספר שנקב בו חבר הכנסת שיין מדבר בעד עצמו, על זה שמשרד האוצר ביזה את בית המשפט, העביר תשובה שאינה כנה, אינה אמיתית.
היו"ר רם בן ברק
תכף אנחנו ניתן לאוצר לענות.
מוריס הירש
כי הקיזוז האחרון שהיה אמור להתבצע, היה אמור להתבצע בסוף חודש מאי. כך לפי הטבלה שלהם.
היו"ר רם בן ברק
תכף אנחנו נשאל את האוצר.
מוריס הירש
החלטה אחרונה מתקבלת ביוני, הקיזוז מתחיל ביוני, לכן זה מסתיים, וכיום אמור להיות 1.859 מיליארד שקל בקופה. אם יש משהו אחר, זה אומר שהאוצר - - -
היו"ר רם בן ברק
כמה צריך להיות בקופה?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
1,858,919,164, נכון? זה הסכום.
מוריס הירש
בדיוק.
היו"ר רם בן ברק
סליחה, גברתי מהאוצר, כמה יש בקופה היום?
ערבה אלפסי
המספר שעכשיו נאמר מתחשב בזה שאנחנו כבר קיזזנו את הכספים של החודש הזה. ואני רוצה לציין, שהכספים של החודש הנוכחי עדיין לא עברו לרשות הפלסטינית. זה אומר שמחר, מוחרתיים, אחרי שיתבצע התשלום, זה באמת הסכום שיהיה בקופה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
צריך לזכור איפה אנחנו ביוני. צריך לזכור, יש להם את המנגנונים.
היו"ר רם בן ברק
תודה רבה. הערה אחרונה.
מוריס הירש
זו לא המצאה של תיאוריית קונספירציה, אלה נתונים שהאוצר מספק במסגרת הליכים סדורים בבית המשפט.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
רק שאלה לי אליך להבהרה: האם אתה טוען – וזה מה שאנחנו רוצים גם כן לדעת, זה לא קשור קואליציה, אופוזיציה – שהיה באיזה שלב, שממשלת ישראל מאז 2018 לא הוסיפה את כספי הקיזוז לאותו סכום שנמצא ברשות המיסים? הסכום האחרון שאני קיבלתי, והוא היה במאי, היה 1.759 מיליארד. האם אתה טוען שבאיזה שלב, לא משנה מתי, היה מצב שהכספים האלה לא עברו לרשות המיסים? זה כל מה שאני רוצה לדעת.
מוריס הירש
אני מבין מהתשובה שניתנה לי, שוב, בהליך בבית המשפט, שכספים הוצאו מהחשבון הזה, לאחר שקוזזו - - -
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
ואם יאמרו לך שמעולם לא הוצאו כספים?
היו"ר רם בן ברק
רגע, חבר הכנסת שיין, אני מבקש, לא אתה מנהל את הדיון. עד כאן.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אני שואל אבל.
היו"ר רם בן ברק
תשאל כשאני אתן לך רשות דיבור.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
תודה. בסדר.
מוריס הירש
למשל, התשובה מרשות המיסים מסתיימת, למרות שהיא ניתנת באיחור של כמה חודשים - - -
היו"ר רם בן ברק
אבל אתה לא עונה על השאלה. השאלה: האם עברו כספים או האם נתנו הלוואות? האם הוקדמו כספים, לא משנה מה, לרשות – יכול להיות שכן. השאלה שאנחנו דנים בה: האם נגעו בכספים של הקיזוזים לכספי הטרור? זאת השאלה היחידה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא, זו לא השאלה היחידה, אדוני היושב-ראש.
היו"ר רם בן ברק
זאת השאלה היחידה שאנחנו דנים בה. אמר חבר הכנסת דיכטר: לקחו מכספי טרור והעבירו לפלסטינים – כן או לא? כרגע התשובה היא לא.
אבי דיכטר (הליכוד)
אבל הבעיה היא יותר חמורה, מפני שהפלסטינים בדוח הביצוע שלהם, בספטמבר 2021 – הם הרי מתייחסים לכספי הקיזוז כאילו כספים שלהם. ה-1.8 מיליארד שקל זה כסף של הפלסטינים, ככה הם רואים את זה. כשהם בספטמבר מודיעים – בדוח שלהם, והדוח שלהם מחויב אגב מבחינתם גם באנגלית וגם לכולי עלמא – הם מודיעים שישראל נתנה להם 400 מיליון שקל באוגוסט. עכשיו, כשאתה מסתכל על הסכום הזה, שהאוצר או חבר הכנסת שיין אומרים שזה הסכום שנמצא בקופה, אם הסכום הזה נמצא במלואו בקופה ולא חסר שקל, אנחנו בבעיה הרבה יותר חמורה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
בדיוק.
אבי דיכטר (הליכוד)
זה אומר שלקחנו כסף כחול לבן - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
מאזרחי ישראל. זה חוק הקיזוז מאזרחי ישראל.
אבי דיכטר (הליכוד)
- - מאזרחי ישראל, ושילמנו למחבלים דרך הרשות הפלסטינית. אני אומר לך, על זה הכנסת הזו צריכה לעלות על בריקדות.
היו"ר רם בן ברק
בסדר גמור. תודה רבה.
מוריס הירש
מילה אחרונה.
היו"ר רם בן ברק
אתה סיימת. תגיד לחבר'ה שלך פעם הבאה לא להפריע לך. כן, חבר הכנסת רוטמן, בבקשה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
קודם כול, אדוני היושב-ראש, מי שהפריע לו בעיקר לדבר, וגם עשה לו חקירה נגדית תוך כדי, זה חבר הכנסת יוסי שיין.
היו"ר רם בן ברק
אז אני אתן לו להשלים.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אז אני אחכה שהוא יסיים.
היו"ר רם בן ברק
כן, בבקשה, תשלים.
מוריס הירש
אז המילה האחרונה זה שעל כל הדברים האלה אני מלביש כמובן את שאר החוקים. חוקי היישום של ההסדרים הכלכליים שלנו מול הרשות הפלסטינית מדברים סעיף אחר סעיף אחר סעיף על כך שישראל רשאית להעביר כספים שנקבע, הכנסות. אין שום מילה, אין שום הסמכה להעביר מקדמות על בסיס דברים עתידיים. שום מילה. מה שנקבע – הכנסות אפשר להעביר. שום דבר אחר לא ניתן להשתמש בחוקי היישום לצורך העניין הזה. ותשובות שניתנו גם כן ממשרד האוצר למספר אנשים שונים, כולל אלינו, מדברות על כך שהדברים האלה בוצעו, והתשלומים בוצעו מכוח ביצוע הקדמות. אין דבר כזה. הקדמות יש רק בהקשר הזה.
היו"ר רם בן ברק
תודה רבה. את רוצה להעיר משהו, גברתי?
דבורה גונן
כן, אני אשמח.
היו"ר רם בן ברק
בבקשה.
דבורה גונן
אני אימא של דני גונן. ודני גונן זה לא רק שם, זה מעגל שלם של חיים שנגדעו. מחבל רצח אותו בב' תמוז, כמעט עוד חודש זה שבע שנים. הוא בסך הכול יצא לטייל חצי שעה מהבית, וחזר בארון קבורה. ואני כאן מאז מנסה לשאול: למה המציאות הזאת בכלל אפשרית? ואז, כחלק מהחקירה, הוקם פורום "בוחרים בחיים", שכל המטרה שלו – אנחנו לא פוליטיקאים, חבר הכנסת שיין, הביקורת כזאת הייתה גם כלפי הממשלה הקודמת, והקודמת של הקודמת, וגם עכשיו.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אני לא – ליבי איתך.
היו"ר רם בן ברק
חבר הכנסת שיין, אפשר לשבת ולשמוע, לא חייבים להגיב.
דבורה גונן
זו ביקורת לגיטימית מול כל ממשלה שלא מבצעת את חוק הקיזוז. עכשיו, אני זוכרת את אבי דיכטר בדיונים האחרונים. אתה אמרת שחוק הקיזוז זה חוק מציל חיים. זוכר? זו המטרה שלו. המטרה שלו היא למנוע רצח של חפים מפשע, במיוחד יהודים, כי מה לעשות, לרוב נרצחים פה יהודים על ידי לא יהודים.

ועכשיו אני יושבת פה, אני מכבדת אתכם, בכל פעם שאני באה לדיונים כאלה אני מזדעזעת מחדש. אתה מנהלים פה דיונים – לקחו כסף, לא לקחו כסף. בסוף כולם יודעים, גם אם אתם לא רוצים לומר את האמת שמונחת על השולחן, אתם לא רוצים לראות את זה, כל ממשלה הפרה את חוק הקיזוז. הממשלה הנוכחית, וזאת שלפניה וזאת שלפניה.

התפקיד שלכם הוא לא לדאוג לרשות הפלסטינית. התפקיד שלכם זה למנוע רצח של יהודים במדינה הזאת, ואתם צריכים לעשות הכול בשביל שזה יקרה; בשביל שלא יהיה עוד פיגוע באלעד ויישחטו פה יהודים; בשביל שבחור שרק יוצא מהבית לטייל יחזור בארון קבורה. זה לא צריך לקרות. ואתם יושבים על הכיסאות שלכם רק בשביל למנוע את זה. ואם אתם לא עושים את זה, אין לכם זכות לשבת על הכיסאות שלכם. בלי ברברת.

כן, הקיזוז לא מבוצע. וזה שיש פה שר ביטחון, שיוצר קשר עם הרשות ועוזר לרשות על חשבון דמים של אזרחים במדינה הזאת זה אסור.
היו"ר רם בן ברק
תודה רבה, גברתי. דברים חשובים מאוד אמרת. כן, חבר הכנסת רוטמן.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
כן, צריך קצת אולי לחכות שהדברים האלו ייכנסו לראש, כי מה שדבורה אמרה הוא בעיניי יסודי. ונגיד את זה בצורה פשוטה: יש רק מקצוע אחד שיודעים להתחרות ביכולת של משפטנים, במחילה, לבלבל את השכל, וזה רואי חשבון. למה? מסיבה מאוד פשוטה. מה שסיפרו לך עכשיו, אדוני היושב-ראש, שאתה היית צריך להזדעזע, להפוך את השולחן ולהוציא אותם מהחדר בבושת פנים, זה שהחוק שכותרתו חוק להקפאת כספים ששילמה הרשות הפלסטינית בזיקה לטרור מהכספים המועברים אליה מממשלת ישראל, שמטרתו על פי החוק להביא להפחתת פעילות טרור ולבטל את התמריץ הכלכלי לפעילות טרור, תחת האנשים האלו ותחת משרד האוצר ומשרד הביטחון, הפך להיות חוק לקנס על אזרחי ישראל כל פעם שהרשות הפלסטינית משלמת כסף לטרור. זה מה שהם אומרים. הם אומרים, לא אני אומר.

מה הם אמרו לך? אני אומר רק את מה שהם אמרו, בלי שום קונספירציות של יוסי שיין. הם אמרו, שבקרן הזאת של הקיזוז יש סכום. הסכום הולך וגדל, בהתאם לקיזוז. עכשיו אמור להיות, אחרי תשלומים של החודש, 1,858,000,000 טה טה טה. מאיפה הכסף הזה נלקח? אז אני יודע שחלק מהכסף הזה נלקח מהכספים שמגיעים על פי החוק ליישום ההסכם לרשות הפלסטינית. אבל אני יודע שהרשות הפלסטינית קיבלה עוד כסף. מאיפה הכסף הזה הגיע? מקור אחד ויחיד יש. אין עוד מקורות. למדינת ישראל אין עץ כסף. המקור שממנו הגיע הכסף האקסטרה הוא אזרחי מדינת ישראל.
ולכן המשמעות היא מאוד פשוטה
אזרחי מדינת ישראל מממנים טרור של הרשות הפלסטינית. זו המשמעות. אני הייתי רגוע יותר אם היא הייתה אומרת: תקשיב, קיבלנו הוראה מדינית להעביר מהכסף שנמצא בקרן, שהוא שייך לרשות הפלסטינית, רק קיזזנו בינתיים, להעביר להם כסף. טוב, זה כסף שלהם, הוא חוזר אליהם. מה הם אומרים? לא, לא, לא, הכסף שלהם נשאר שם, אף אחד לא נגע בו. מי שילם? אתם, אזרחי ישראל, שילמתם משכורות למחבלים. זה מה שעשיתם. זו התשובה שלה, לא התשובה שלי.

עכשיו, החוק הזה, שנועד לשמש תמריץ כלכלי, לפי דברי ההסבר שלו, לרשות הפלסטינית להפסיק את התשלומים – מה עשה גנץ? מה עשה ליברמן? אמרו: אל תפסיקו, אנחנו נשלם. עכשיו, הם מצאו כל מיני דרכים יצירתיות: הלוואה, הקדמת תשלומים, עוד שמות. אבל אם הכסף נשאר בקרן, שמור על שם הרשות הפלסטינית בספרי מדינת ישראל, ואנחנו משלמים, פירוש: כל אחד ואחד מאיתנו פה, כל חבר כנסת שרואה בתלוש, צריך לצבוע לו בתלוש, במס הכנסה – שילמת כך וכך שקלים החודש לטובת משכורת לאנשים שרצחו את דני גונן. כל הכבוד לנו, מדינת ישראל, אנחנו מממנים משכורות למחבלים.
דבורה גונן
משפחות שכולות מממנות רצח של יהודים. אחלה כותרת.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
באדיבות ממשלת ישראל ומשרד האוצר שיושבים פה ואומרים: לא נגענו בקרן של הרשות הפלסטינית, אל תדאגו. זה לא שלקחנו את הכסף של הרשות לשלם לרשות, לקחנו את הכסף שלכם, אזרחי ישראל, ואיתו אנחנו מממנים טרור. בושה וחרפה. זה התירוץ. התירוץ יותר גרוע מהמעשה, אתה מבין? אם זה היה נכון, זה הרבה יותר מטריד.

האמת היא שזה לא נכון, האמת היא שזה פיקציה. האמת היא שהם יודעים טוב מאוד שהכסף שנוגע בקרן, מתישהו יש תקווה שהפריץ ימות, שהכלב ימות, ויחזירו את הכסף הזה. וככה הרשות הפלסטינית רואה את זה. וככה היא הגישה בדוח למדינות התורמות.
עכשיו, אם תגיד
מה שהם הגישו בדוח למדינות התורמות זה לא נכון. זה סתם לצורכי יחסי ציבור שלהם, אבל זה לא באמת נכון – סליחה, את מי שלחנו לוועידת המדינות התורמות, פעם ראשונה אחרי לא יודע כמה שנים, שיעזור להם לגייס כסף על בסיס המידע הזה? השר פריג', שנסע לוועידת המדינות התורמות, במקום להגיד להם: רבותיי, הם משקרים לכם, הם מוסרים לכם דוח כספי לא נכון, אל תתרמו להם כסף, הוא הלך לעודד אותם לתרום להם עוד כסף. על מה אנחנו עובדים על עצמנו? על מה אנחנו עובדים על אזרחי מדינת ישראל? תחת השלטון של ממשלת תומכי הטרור, צר לי לומר את זה, מדינת ישראל הפכה להיות תומכת טרור, מעבירה כסף לראשונה.

ואחרון אחרון חביב, אדוני היושב-ראש, יש סעיף אחד שאין מחלוקת שהופר. סעיף אחד, שגם עם כל הקומבינות של רואי החשבון, שמנסים לתחמן את אזרחי ישראל, אי-אפשר לתחמן. בסוף כל שנה על פי החוק צריך להגיש דוח כמה שולם. אנחנו עכשיו באיזה חודש? יוני. האם הוגש דוח בסוף שנת 2021? לא הוגש.
אבי דיכטר (הליכוד)
הוגש, לא אושר בקבינט.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא הוגש ולא אושר, והכנסת לא - - -
היו"ר רם בן ברק
הוגש ולא אושר.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אז יפה, הקבינט לא עשה את עבודתו על פי החוק.
היו"ר רם בן ברק
בסדר.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
הקבינט הפר את החוק הזה.
היו"ר רם בן ברק
טוב.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
השאלה היחידה שאנחנו דנים בה לכל אורך הדיון הזה היא: הכספים שקוזזו על ידי הממשלה הקודמת, האם אתם לא גונבים אותם מאזרחי מדינת ישראל ונותנים אותם לרשות הפלסטינית? אבל זה שהממשלה הזאת לא קיזזה, על זה אין מחלוקת, על זה אין דיון. והדבר הזה מזעזע.
נירה שפק (יש עתיד)
שמחה, אתה אלוף בלעוות - - - העיקר שמצלמים אותך בווידיאו.
היו"ר רם בן ברק
חבר הכנסת רוטמן, אתה יודע, היה אפשר לנהל כאן דיון רציני ואמיתי.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אמרתי רק נתונים.
היו"ר רם בן ברק
אבל כשאתה הופך כל דבר לרמה כל כך נמוכה - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אתה לא יכול להתמודד עם הטיעון שלי? אתה לא יכול להתמודד.
היו"ר רם בן ברק
כנראה שמה שיקרה, שאחרי שאמרת את מה שאמרת, וצילמו את זה, וזה שודר ותכף תעבור את הדיון, כי עשית את שלך.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אני מוכן לשמוע את ההסבר. מוכן. אני יושב פה עד שיהיה הסבר. הינה קיבלת הבטחה: עד שיהיה הסבר למה שאמרתי עכשיו לא אזוז מפה.
היו"ר רם בן ברק
זה בגלל מה שאמרתי.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
ואני מתאר לעצמי שגם אבי דיכטר לא יזוז מפה.
היו"ר רם בן ברק
אני חושב שלקחת אירוע מורכב כמו הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ולכמת אותו לתוך הדבר הצר הזה, ולהתעלם מכלל האינטרסים, עד כדי כך שאתה הרי יודע שאנחנו שילמנו לחמאס כסף. לא אני.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אז תבטל את החוק, ותעביר כמה כסף שאתה רוצה. אל תפר חוק.
היו"ר רם בן ברק
שנייה, אל תפריע לי. שילמנו לחמאס כסף, כי לפעמים יש כאן אינטרסים. אני בדיון הזה בודק דבר אחד, ודבר אחד אני רוצה לוודא גם אתכם. אחד, שבכספי הטרור לא נגעו. שתיים, שתבינו שלמדינה יש לגיטימציה לעשות פעולות שהיא חושבת שעוזרות לביטחונה - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לממן משכורות לטרור.
היו"ר רם בן ברק
אף אחד לא מממן את המשכורות. אתה יכול להגיד את זה 100 פעמים, זה פשוט לא יהיה נכון.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
זה מה שאתה עושה.
היו"ר רם בן ברק
פשוט לא יהיה נכון. אבל אפשר להגיד את זה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אדוני היושב-ראש, אני יכולה לשאול שאלה?
היו"ר רם בן ברק
כן, בבקשה, אורית.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
ברשותך, יש פה שתי שאלות: אחת, האם נגעו בכספים המוקפאים? שתיים, אם לא נגעו, מאיפה ובאיזו סמכות חוקית - - -
היו"ר רם בן ברק
בסדר, את זה אנחנו מבררים עכשיו. אנחנו כבר יודעים שלא נגעו בכספים המוקפאים. אנחנו יודעים את זה בוודאות. אני בדקתי את זה עוד לפני הדיון. ואחרי זה מה עשו, זה יהיה בדיון הסגור, כי הדבר הזה יהיה בדיון הסגור.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אני לא יכול להישאר לשמוע את זה, אז מה אתה רוצה?
היו"ר רם בן ברק
אתה חבר כנסת, אתה יכול להיות בדיון הסגור.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא, אני לא חבר ועדה.
קריאה
הוא לא יכול.
היו"ר רם בן ברק
אז פעם הבאה תבוא להיות חבר ועדה.
היו"ר רם בן ברק
רם, חוקי היישום אוסרים לקחת כסף ולהעביר לרשות הפלסטינית משום מקור אחר חוץ מאשר מהמקור של כספי המיסים. לכן מה הסמכות החוקית, מי קיבל את ההחלטות, ומי היה מעורב - - -
נירה שפק (יש עתיד)
מאיפה הביסוס - - -
היו"ר רם בן ברק
חברת הכנסת סטרוק, לממשלה יש את כל הלגיטימציה במסגרת החוק לקבל החלטות - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
איזה חוק מרשה לקחת כסף מאזרחי ישראל ולשלם אותו לרשות הפלסטינית? בוא תראה לי את סעיף החוק.
נירה שפק (יש עתיד)
שמחה, תן לו לדבר, בחייך.
היו"ר רם בן ברק
גם אם תגיד את זה 100 פעמים זה לא נכון.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אתה אמרת שזה נכון. רם, אתה אמרת שזה נכון, אתה אמרת שלא נגעו בכספי הקיזוז והעבירו כסף. זו המשמעות, שלקחו מכספנו.
היו"ר רם בן ברק
גם אם תגיד את זה 100 פעמים זה לא יהיה נכון. לממשלת ישראל יש את כל הזכות לשמור על האינטרסים הביטחוניים של אזרחי ישראל, ובמסגרת הזו היא יכולה לעשות פעולות כאלה ואחרות במסגרת החוק.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
איזה חוק?
היו"ר רם בן ברק
יש כאן מישהו מפורום קהלת שרוצה להגיד משהו?
נירה שפק (יש עתיד)
אנחנו נדבר על זה בדיון הסגור.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא, את סעיף החוק. מה קשור לדיון סגור? סעיף חוק.
היו"ר רם בן ברק
מי זה מפורום קהלת? יש לך משהו חשוב להוסיף לדיון? איך פורום קהלת קשור לדיון הזה, אני לא מצליח להבין.
מאיר בוחניק
אז אנחנו גם כן הגשנו עתירה לבג"ץ בנושא. ואני חושב שמה שיש לי להוסיף לדיון זה בדיוק הדיון שאתם מנהלים כאן כרגע. המקום הזה הוא הכנסת. זה המקום שבו קובעים את החוק.
היו"ר רם בן ברק
אל תעשה לנו עכשיו הרצאה על מה הכנסת עושה. אם יש לך מה להוסיף לדיון, תוסיף לדיון. אל תיתן לנו עכשיו שיעור בדמוקרטיה. תמשיך.
מאיר בוחניק
אני מוסיף בדיוק לנקודה שאתם מכוונים אליה כרגע. אתה צודק, חבר הכנסת רם בן ברק, יש לממשלה את הסמכות לעשות את מה שמותר לה בחוק. אבל החוק לא מתיר להעביר את הכספים האלה לרשות הפלסטינית. חוק היישום נועד בדיוק בשביל זה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
על איזה כספים אתה מדבר?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
יוסי, אני לא מבין את האירוע הזה, תן לבן-אדם לדבר.
נירה שפק (יש עתיד)
מותר לו לשאול.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
תן לבן-אדם לדבר.
מאיר בוחניק
חוק היישום של הסכמי אוסלו נועד בדיוק כדי להסדיר את הדרך להעברת הכספים.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
לא, חוק היישום - - -
מאיר בוחניק
אני יכול בבקשה להשלים? אני אשמח להשלים שני משפטים.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
מה קורה פה?
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
רם, אי-אפשר, עם כל הכבוד, שכל אחד יגיע לוועדה ויספר לנו סיפורים.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
זה לא ייתכן שאתה תתבריין על כל דובר שאומר משהו שלא מוצא חן בעיניך.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
רם, אני רוצה לבקש ממך - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
תפסיק להתבריין על דוברים שאומרים דברים שלא מוצאים חן בעיניך.
היו"ר רם בן ברק
תענה לפרופ' שיין על השאלה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
ב-1994 חוק היישום אומר דבר אחד: שישראל גובה - - -
מאיר בוחניק
הוא מסדיר את דרך העברת הכספים.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
הוא מדבר על זה שישראל גובה עבור הרשות הפלסטינית. זה דבר אחר. וזה בפרוטוקול פריז. אנחנו גובים 3% עמלה. ואנחנו החלטנו מה-3% עמלה, שזה בערך 600 מיליון, אנחנו מעבירים להם, כי אנחנו גובים להם עבור מע"מ, עבור מיסי יבוא, עבור בלו על הדלק. זה הסכם שקורה מ-1994, ואנחנו מעבירים להם - - -
מאיר בוחניק
נכון. יש את חוק - - -
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
רגע, תן לי להגיד לך משפט, אתה לא יכול לספר לנו סיפורים פה. אי-אפשר לספר סיפורים לוועדה הזאת. בוועדה הזאת יש אנשים רציניים.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
יוסי, תפסיק בבקשה - - -
היו"ר רם בן ברק
חבר הכנסת רוטמן, אבל אני נתתי לו זכות דיבור.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אבל אתה נותן לו זכות דיבור - - -
היו"ר רם בן ברק
אבל אני נתתי לו זכות דיבור. בבקשה, חבר הכנסת שיין, תמשיך.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
מה זה החוליגניות הזאת? בן אדם מדבר, אתה קוטע אותו.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אי-אפשר שיספרו סיפורים לוועדה הזאת, רם.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
זה מה שאתה עושה. אתה מספר סיפורים מהתחלה עד הסוף.
היו"ר רם בן ברק
חבר הכנסת רוטמן, אני מבקש ממך להפסיק.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
ממשלת ישראל גובה במשך 30 שנה כמעט את הכספים עבור הרשות הפלסטינית בהסדר על פי הסכמי פריז. וכשאנחנו גובים את הכספים, אנחנו מעבירים. אנחנו לוקחים גם 3% עמלה. גם על זה יש ויכוח. לקחנו 3% עמלה, והחלטנו לקזז 50 מיליון בגלל שהם תומכים בטרור. כפי שאמרה - - - אנחנו לא רוצים, אנחנו נמצאים במערכת מאוד קשה עם הרשות, ולכן אנחנו מקזזים. ב-30 מיליון האלה יצרנו קופה, שנאספת כל הזמן, ונאגרו בקופה הזאת ברשות המיסים, כמו שאמרנו בצורה מפורשת, כמיליארד 800 מיליון כרגע.

והשאלה שעומדת בפני הוועדה הזאת, וזאת השאלה שחבר הכנסת רם בן ברק אמר, וכולנו אנשים שחרדים לילדים שלנו, וכולנו מזדהים ובוכים על הרציחות האלה, כי אני חושב שאנחנו צריכים לשים לזה קץ, האם אנחנו הפרנו את המדיניות של עצמנו?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אדוני היושב-ראש, אני לא מבין את - - -
אבי דיכטר (הליכוד)
אבל, אדוני היושב-ראש, אם אפשר הערה בהקשר לשיין. תראה, שיין, אני מסכים איתך, הדיון הזה ראוי שיהיה על העובדות בלבד.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
בדיוק.
אבי דיכטר (הליכוד)
אני חושב שאין עובדה יותר ממוסמכת ואין מסמך יותר עובדתי מהמסמך של משרד האוצר, שהעביר למי שפנה אליו. ובמסמך הזה, שחור על גבי לבן, כתוב במפורש שבאוגוסט קיזזו אפס ונתנו 300 מיליון, יעני בסך הכול 400.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
זה לא נכון. זה לא נכון.
אבי דיכטר (הליכוד)
רגע. ובדצמבר קיזזו אפס, ונתנו 50 מיליון, סך הכול 100, וביחד זה 500 מיליון שקל.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
יושבים פה מהאוצר, שיענו לך.
אבי דיכטר (הליכוד)
עכשיו, כשאתה שואל את עצמך, במסמך של האוצר – אני מניח שהם לא התכוונו להעביר את המסמך הזה, בוודאי לא תחת העמודה "אחר", שהיא בעצם קיזוז, היא לא "אחר". זו קופה קטנה, שבאופן מניפולטיבי, מאחר שזו קופה שהיא לא מפוקחת, לא מבוקרת, וחונה ברשות המיסים, ובאיזושהי צורה - - -
היו"ר רם בן ברק
אבל זה לא נכון. אבל זה לא נכון. למה להגיד משהו שהוא לא נכון?
מאיר בוחניק
אני אשמח להשלים את מה שהתחלתי לומר.
אבי דיכטר (הליכוד)
בקשר להערה שלך, אדוני היושב-ראש, אמרת שאתה בטוח שלא נלקח כסף מהקופה הזו. האוצר כותבים במסמך: לא רק שלא קוזז, גם נלקח, גם באוגוסט, גם בדצמבר.
היו"ר רם בן ברק
תכף אני אתן לאוצר להגיב.
אבי דיכטר (הליכוד)
בוודאי האוצר יגיב, אבל אני רק אומר לך: אין לזה אח ורע בשום דוח.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
על איזה מסמך אתה מדבר?
אבי דיכטר (הליכוד)
בשום דוח של רשות המיסים על הקיזוז מאז 2019 אין לזה אח ורע.
היו"ר רם בן ברק
תודה. אתה רוצה לסיים?
מאיר בוחניק
אני אשמח להשלים את מה שהתחלתי לומר.
היו"ר רם בן ברק
לא להפריע לו בבקשה.
מאיר בוחניק
אני אשמח באמת להשלים שני משפטים רצופים. אז אני חוזר, חבר הכנסת שיין, לחוק היישום. הסיבה שחוקק חוק היישום, אתה צודק, היא בגלל שחתמנו על הסכמי אוסלו. אבל אז החוק דורש דרך חוקית ליישם את ההסכמים. וזו הסיבה שחוקקו חוקי היישום.

נעבור לחוק הקיזוז, או יותר נכון חוק איסור העברת - - -
היו"ר רם בן ברק
תדבר רגע על חוק היישום, ברשותך. איך מיישמים את גביית המיסים והתשלומים? אני שואל אותך שאלה, אני שואל כי אני לא יודע, כדי לקבל תשובה אמיתית. האם החוק קובע את האשראי שנותנים? את השוטף פלוס 30, פלוס 60, פלוס 90, או שהוא משאיר את זה לשיקול דעת הממשלה?
מאיר בוחניק
החוק קובע את מנגנוני העברת - - -
היו"ר רם בן ברק
שאלתי שאלה. האם בחוק קבוע האם ישלמו את זה 30 יום אחרי? האם ישלמו את זה 60 יום אחרי? האם ישלמו את זה 90 יום אחרי? אני שואל אם הוא קובע את זה.
מאיר בוחניק
למיטב ידיעתי החוק לא קובע את זה.
היו"ר רם בן ברק
יפה. תודה רבה. זאת אומרת שאפשר לעשות את זה פעם 60, פעם 90 ופעם 30, וזה לא פוגע בחוק.
מאיר בוחניק
אלא מה? שאז הגיע החוק של קיזוז כספי טרור, שאסר להעביר את הכספים האלה.
היו"ר רם בן ברק
לא, צריך להעביר את הקיזוז של כספי הטרור.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
רם, בחייאת, נראה לך הגיוני שעכשיו ניקח 2 מיליארד שקל, כי יש בקופה 1.858 מיליארד, מכספי משלם המיסים, ונגיד: אין בעיה, לא נוגעים ב-1.858 מיליארד, בוא נארגן 2 מיליארד שקל לרשות - - - זה הלוואה, זה על חשבון השנים העתידיות. זה נראה לך הגיוני?
היו"ר רם בן ברק
לא, אני אגיד לך מה נראה לי הגיוני.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
נו, באמת.
היו"ר רם בן ברק
אני אגיד לך מה לא נראה לי הגיוני. לא נראה לי הגיוני שיש רשות שמשלמת משכורת למחבלים. לא נראה לי הגיוני.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אז אל תעביר לה כסף בניגוד לחוק.
היו"ר רם בן ברק
ולכן אני תומך בחוק הזה, ותמכנו בחוק הזה. ואני מזכיר לך שהחוק הזה חוקק בשיתוף פעולה מלא של המפלגה שלי גם. אחד. שתיים, אני תומך בזה שיעבדו על פי החוק ולא ייגעו בכספים האלה. שלוש, אני מבין שממשלה רואה אינטרסים מגוונים, והסכסוך הוא מורכב, ויש לנו שם שיתוף פעולה גם עם מנגנוני ביטחון כאלה ואחרים, שעוזרים לנו להילחם בטרור. ולכן אני חושב שלשיקול דעתה של ממשלה בהחלט לגיטימי, שבהתאם לחוק, כמו שאמרת עכשיו, לא קבוע שמה המועדים, אם זה בדיוק 30 או 90, היא יכולה לשחק בעניין הזה כשיש צורך אמיתי.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
זה לא נכון. אדוני היושב-ראש, שאלת על החוק? החוק אומר כך: ישראל רשאית לגבות - - -
מאיר פרוש (יהדות התורה)
היושב-ראש, בלי לדווח? בלי לספר מאיפה?
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
כסף קטארי לחמאס מדווח? אני שואל אותך.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
במדינה מתוקנת?
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
כסף קטארי לחמאס מדווח?
מאיר בוחניק
הדברים שאתה אומר הופכים את החוק - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
שאלת שאלה. הסעיף בחוק אומר דבר מאוד פשוט: ישראל רשאית להעביר לרשות הפלסטינית סכום השווה ל-75% מן המס שגבתה. כל סעיפי ההעברה מדברים על זה שקודם אנחנו גובים ואז מעבירים. לפעמים יש קיזוזים שצריך אחר כך, ואז צריך לקזז את היתרה.
היו"ר רם בן ברק
מעבירים אחרי חודש, אחרי 60 יום או אחרי 70 יום?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
זה לא משנה.
היו"ר רם בן ברק
קודם אנחנו גובים, אחרי זה מעבירים.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
קודם גובים.
היו"ר רם בן ברק
בדרך כלל העברנו את זה בשוטף פלוס 90. האם אפשר לעשות את זה בשוטף פלוס 30?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אתה לא יכול להעביר על חשבון העתיד. ומה שקורה עכשיו זה שהעבירו על חשבון העתיד, שזו רמאות.
היו"ר רם בן ברק
פורום קהלת, כן. דרך אגב, אתם גם בקשר עם רוטמן?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
הם בקשר עם כולם.
מאיר בוחניק
אנחנו בקשר עם הרבה מאוד חברי כנסת.
היו"ר רם בן ברק
איתי אתם לא.
מאיר בוחניק
אז נשמח ליצור קשר גם איתך.
היו"ר רם בן ברק
לא יקרה, אל תדאג.
מאיר בוחניק
אבל אנחנו עובדים עם כולם.

חבר הכנסת רם בן ברק, מה שאמרת הרגע זה בדיוק מוקד הנקודה. הסיפור הוא כזה: מכספי המיסים יכול להיות שאפשר להעביר שוטף פלוס 30, 70, אני לא נכנס לנקודה הזאת. אבל זה לא מה שאומרים לנו פה. הם דואגים שהקרן עדיין מלאה.
היו"ר רם בן ברק
הקרן מלאה.
מאיר בוחניק
כמו שציין חבר הכנסת רוטמן, הכסף לא מגיע משם.
היו"ר רם בן ברק
אני לא מצליח להבין, חבר'ה.
מאיר בוחניק
הכסף לא מגיע משם, הוא מגיע מכספי המיסים. ואין היום חוק שמאפשר העברת כספי - - -
נירה שפק (יש עתיד)
מאיפה אתה יודע?
מאיר בוחניק
זה מה שנאמר פה בוועדה.
נירה שפק (יש עתיד)
לא, אני עוצרת.
מאיר בוחניק
אתם אמרתם את זה עכשיו בוועדה.
נירה שפק (יש עתיד)
אתה אמרת שהחוק לא - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא הבנתי, נירה, מאיפה יכולה ישראל לשלם כסף - - -
מאיר בוחניק
אם הקרן מלאה ומעבירים כספים - - -
נירה שפק (יש עתיד)
אני לא יודעת. יש לנו דיון. אני מקשיבה לך. אתה מדבר בסימני קריאה. האם יש לך מסמך על מה שאמרת?
מוריס הירש
כן, ממשרד האוצר.
נירה שפק (יש עתיד)
אני שואלת אותו.
מוריס הירש
כן, ממשרד האוצר, תשובה לפי חוק חופש המידע.
נירה שפק (יש עתיד)
אבל לא שאלתי אותך, אני שואלת אותו.
מוריס הירש
זה משנה - - -
נירה שפק (יש עתיד)
אבל אני שואלת אותו.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
נירה, אני לא מבין את העניין. יש למדינה עוד כסף?
נירה שפק (יש עתיד)
הוא אמר משפט - - -
היו"ר רם בן ברק
די, די, די. אף אחד לא מדבר.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
למדינה יש או כסף שלה או כסף של הרשות.
היו"ר רם בן ברק
אף אחד לא מדבר עכשיו. משרד האוצר, אתם רוצים להגיב למה שנאמר פה? בבקשה. שאף אחד לא יפריע להם.
ערבה אלפסי
אני יועצת למנכ"ל משרד האוצר. אז קודם כול, לגבי הכספים המוקפאים, כספי הטרור – מאז שחוקק החוק, כל הכספים מוקפאים חודש בחודשו, בדיוק כמו שהקבינט מחייב אותנו, לחשבון ייעודי ברשות המיסים. מאז שחוקק החוק שום שקל לא יצא. החשבון הזה מלא בדיוק בסכום שאמור להיות בו, זה לא משהו סודי, הסכום מפורסם.
מוריס הירש
מה בדיוק הסכום היום?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
היא אמרה לך.
ערבה אלפסי
סכום הקיזוז מפורסם.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
היא אמרה שאחרי הקיזוז של החודש הקרוב זה יהיה בדיוק ה-1.858 - - -
היו"ר רם בן ברק
סליחה, מי אדוני ששאל שאלה כשאמרתי שאף אחד לא יפריע לה? מי שאל את השאלה?
מוריס הירש
אני. סליחה, אדוני. אבל התשובה לשאלה הזאת - - -
היו"ר רם בן ברק
אבל אני אמרתי לא להפריע לה, נכון?
מוריס הירש
נכון. אני מתנצל.
היו"ר רם בן ברק
תודה רבה. אתה לא חבר כנסת, בשנייה אחת אני אוציא אותך אם אתה תפריע. כן, בבקשה.
ערבה אלפסי
נכון למועד זה הסכום בקופה הוא 1.760 מיליארד. זה נכון עד הקיזוז של חודש שעבר. הקיזוז של חודש מאי עדיין לא נעשה.

עכשיו אני רוצה להסביר את מנגנון העברת הכספים לרשות הפלסטינית. מדינת ישראל גובה מיסים עבור הרשות הפלסטינית – מיסי יבוא, מכס, מע"מ, בלו על הדלק. אנחנו גובים ומעבירים את הכספים בדרך כלל 35 ימים אחרי שגבינו את הכסף. לדוגמה, בחודש מאי, ההתחשבנות האחרונה שהייתה, אנחנו התחשבנו על כספים שגבינו בחודש אפריל, ואנחנו נעביר את זה רק בתחילת יוני. חשוב להבין.

המקדמות שניתנו, העיוותים שכביכול נעשו – זה לא עיוותים – הכספים שהיו צריכים להיות מוקפאים הוקפאו כחוק, ובמקביל אנחנו הקדמנו כספים שכבר גבינו. לא על חשבון כספים עתידיים, כספים שכבר גבינו, שראינו שיש לנו בחשבון, העברנו אותם כמקדמה. זה קרה באוגוסט וזה קרה בדצמבר. סך הכול באמת 500 מיליון שקל. אבל שוב, זה על כספים שכבר גבינו עבור הרשות.
היו"ר רם בן ברק
אני רוצה לחדד, כי לי כן מותר להפריע לך. מדובר על כספים פלסטיניים.
ערבה אלפסי
בדיוק.
היו"ר רם בן ברק
לא מיסים של אזרחי מדינת ישראל. אני רוצה להבהיר את הנקודה הזאת. ואתם הקדמתם או היו לכם עודפים והעברתם אותם כמקדמה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
נכון.
אבי דיכטר (הליכוד)
אבל את יכולה להסביר רגע את המסמך שלכם?
ערבה אלפסי
אתם הסקתם מסקנות מהמסמך. יש שם עמודה של "אחר". אתם הסקתם - - -
אבי דיכטר (הליכוד)
מה יש ב"אחר" חוץ מאשר קיזוז?
ערבה אלפסי
אז יש שם את הקיזוז ויש שם את המקדמה. הייתה מקדמה של 400 מיליון, וקיזוז של 100. וכמו שאמרתי, המקדמה הזאת היא כספים של הרשות הפלסטינית, שפשוט הועברו - - -
אבי דיכטר (הליכוד)
בואי נלך רגע שלב-שלב, כדי שנבין. אנחנו חברי כנסת, מבינים יותר לאט בכספים. בעמודה הזאת באוגוסט כתוב מינוס 300 – אני מעגל את זה. היו אמורים להיות מקוזזים 100.
ערבה אלפסי
קוזזו, לא רק היו אמורים.
אבי דיכטר (הליכוד)
כשסוכמים את זה, 300 פלוס ה-100 שלא קוזזו זה 400. אותו סיפור חוזר על עצמו בדצמבר – 50 שניתנו ו-50 שלא קוזזו זה 100, והינה ה-500. ואת אומרת משהו אחר. אז אני לא מצליח להבין האם צריך להאמין לך או צריך להאמין למסמך?
ערבה אלפסי
אני אסביר את החשבון, וזה בדיוק מה שמצוין במסמך. אנחנו העברנו מקדמה של 400, קיזזנו 100. 400 פחות 100 שווה 300. זה ה-300 שהעברנו. זה המינוס 300, הזיכוי של ה-300. אותו דבר בדצמבר, העברנו כמקדמה 100 מיליון, קיזזנו 50 מיליון, בסך הכול העברנו 50 מיליון לזכות.
אבי דיכטר (הליכוד)
אבל זה ה-500. זאת אומרת, לקחתם כסף מסכום שהקפאתם - - -
ערבה אלפסי
לא.
אבי דיכטר (הליכוד)
אבל אין אפשרות אחרת. ה-100 שלא קיזזתם, פלוס ה-300 שנתתם, זה 400. מה לעשות, זה המסמך שלכם.
ערבה אלפסי
הקפאנו את ה-100 - - -
אבי דיכטר (הליכוד)
תראי, אני אגיד לך: בכספים אני פחות מומחה, בהסתרות ובשקרים אני מומחה. ואני אומר לך שההסבר שלך לא מצליח לשכנע אחד שלמד ראיית חשבון רק כחלק מתואר שלם.
ערבה אלפסי
לא צריך ללמוד ראיית חשבון, זה חשבון פשוט - - - 400 פחות 100 - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא, זה לא חשבון פשוט. סליחה, אדוני היושב-ראש, החשבון הפשוט הוא מאוד פשוט: אם בחודש ינואר אני יודע שגביתם 9.441 מיליארד ועוד קצת.
קריאה
איפה אתה?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
בשנת 2021, סליחה, גביתם 9,441,647,469. זה סך ההכנסות שגביתם. ואני יודע כמה היו בהוצאות עבור מקורות חשמל ובתי חולים וביוב, ואני יודע כמה שילמתם בפועל. ואני יודע לעשות את החשבון ולגלות שבסך הכול הפער בין סכום א' לסכום ב' הוא 287 מיליון. ואז אני מחשבן כמה הייתם צריכים לקזז בשנת 2021 לתשלומים חודשיים, ואני מגיע שהסכום צריך להיות יותר גבוה. אז אני יודע שמשהו קרה לכסף הזה. זה חשבון.
נירה שפק (יש עתיד)
איך הגעת לחשבון הזה, שמחה?
היו"ר רם בן ברק
אז עכשיו אתה כבר מסתמך על נתונים אחרים, זה כבר לא הדף.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא, זה הנתונים שלהם.
היו"ר רם בן ברק
אוקיי, אתה כבר קיבלת - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא, זה הנתונים שמשרד האוצר מסר.
ערבה אלפסי
זה כבר פירוש של הנתונים. כמו שאמרתי, מה שהיה צריך להיות מוקפא הוקפא. בנוסף, העברנו - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אם אני אקח את כל הכסף שגביתם ב-2021, אוריד ממנו את ההוצאות עבור מקורות, חשמל, בתי חולים וביוב, ואוריד ממנו את הסכום ששילמתם בפועל - - -
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
פלוס 3%.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
ו-3%, בסדר. ואני אגלה מה ששילמתם בפועל, אמור לצאת מספר אחד ויחיד. אמור לצאת הסכום שהייתם אמורים לקזז, כי זה הדבר היחיד שמותר לכם לקזז או שיש לכם חובת נזיקין. הסכום לא יכול להיות פחות מהסכום שאתם צריכים לקזז במשוואה הזאת. ואם הוא יצא פחות, סימן שאזרחי ישראל מימנו את הטרור. זו המשמעות.
ערבה אלפסי
הטבלה שאני העברתי קודם כול מראה התחשבנות בפועל. בכל רגע נתון מדינת ישראל מחזיקה עוד כמיליארד שקלים שעדיין לא הועברו, שהם מצטברים במהלך החודש, והם יועברו בעתיד.
היו"ר רם בן ברק
של כספים פלסטיניים?
ערבה אלפסי
כן, כספים של מיסים פלסטיניים.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
שמוחזקים ל-35 ימים.
ערבה אלפסי
בדיוק.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אז לכן, כאשר אני מסתכל בחשבון שנתי, הכספים האלו לא מעניינים אותי, כי הם נכנסו ויצאו.
ערבה אלפסי
אתה לא רואה אותם - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אז אני יכול לשאול שאלה? ב-31 בדצמבר 2020 מה הסכום שהיה בקרן הזאת, וכמה היה ב-31 בדצמבר 2021? שני מספרים שיגלו אם חרטטתם אותנו או לא. והתשובה היא שחרטטתם אותנו, כי את יודעת שאם תיתני את שני המספרים האלה זה לא יהיה - - -
היו"ר רם בן ברק
את מדבר על פקידי מדינה. מה אתה אומר לה "חרטטתם"? אתה חבר כנסת, שמדבר עם עובדי מדינה, ואתה לא אומר לה חרטטתם.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
סליחה.
נירה שפק (יש עתיד)
שמחה, אתה צריך לבקש ממנה סליחה, לא מאיתנו.
היו"ר רם בן ברק
נגמר לך הלקסיקון של - - - עברתם לחרטטתם?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
סליחה, חרטא זה שקר בערבית, למיטב ידיעתי.
היו"ר רם בן ברק
דיכטר, מה זה חרטא בערבית?
אבי דיכטר (הליכוד)
חרטא זה מפה. באופן כללי זו מפה. אבל בחרטא משתמשים גם ללא רציני. אגב, חרטא זה בעברית.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
סליחה על הביטוי חרטא, בסדר? אני שואל שאלה מאוד פשוטה: ב-31 בדצמבר 2020 כמה היה באותה קופה זמנית? דוח מאזן. וב-31 בדצמבר 2021 כמה היה שם? אם הפער שם, וככה לפי הטבלה. ובדרך כלל, מאחר שזה שוטף, זה אמור להתאזן בחישוב שנתי. הפער שם הוא יותר גדול מהפער של הקיזוז. זה אומר שצמצמתם את הקופה הזאת. אם צמצמתם את הקופה הזאת, צריך לדעת למה.
ערבה אלפסי
אני אסביר שוב. לא צריך - - -
היו"ר רם בן ברק
טוב, אני רוצה להתחיל לסכם את הדיון, כי אני חושב שאנחנו נמצאים באיזשהו מבוי סתום.
אבי דיכטר (הליכוד)
לפני שאתה מסכם, אם אפשר להעיר.
היו"ר רם בן ברק
בוודאי, חבר הכנסת דיכטר.
אבי דיכטר (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, אני רוצה לומר לך: אני מחזיר אתכם למשפט ההתחלה שלי, שהרשות הפלסטינית הנוכחית, תחת מחמוד עבאס, הדבר הראשון שהוא עשה כנשיא הרשות הפלסטינית זה לעגן את תשלום המשכורות למחבלים בחוק. ומול החוק הזה השתהינו, צריך להודות. אנחנו, מדינת ישראל, הכנסת השתהינו. לשמחתי, ב-2018 הייתה לי הזכות להיות ביחד עם אלעזר שטרן, להעביר את החוק הזה של קיזוז. הוא לא פותר את בעיית הטרור, אבל הוא עוד אלמנט שאמור לפתור. מה זה לפתור? זה לא לאפשר לרשות הפלסטינית ליהנות מכך שבצד אחד הם ישלמו משכורות למחבלים שיושבים בבתי הכלא.

אגב, זה הרבה יותר ממשכורות. החוק שם הוא נדיב בסדרי גודל דרמטיים. אני לא יודע אם אתם יודעים, כל אסיר פלסטיני שמתחיל את דרכו בכלא בישראל הופך להיות דה פקטו פקיד ברשות הפלסטינית. ועל פי החוק, כשהוא משתחרר מהכלא, לא חשוב באיזה נסיבות, הרשות מחויבת לתת לו תפקיד ברשות הפלסטינית. עובד מדינה. אתה מבין? הרציונל הזה – אתה מנסה להתמודד איתו בכל דרך. אחת הדרכים זה לקזז את המשכורות. ואמרתי, אנחנו מקזזים רק חצי ממה שהם משלמים באמת. אז לא יכול להיות שפתאום אנחנו נהיה נדיבים.

אני רוצה לומר לך, אדוני היושב-ראש, ואני מקווה שבחלק הסגור תוכל לקבל את האינפורמציה: כנראה שיש הלוואה נוספת או מענק נוסף או ג'סטה נוספת של עוד כסף, מעבר לחצי מיליארד שקל. ואני חושב שבאיזשהו מקום הממשלה התבלבלה: אתה לא יכול לחוקק חוק לתכלית אחת, ולעשות כמאמר הגשש "כאילו", ולתת הלוואות וכו'.

לכן אני אומר לעצמנו, ללא קשר קואליציה, אופוזיציה: בסופו של דבר הממשלה בנתה טריק, שיאפשר לה מול הרשות הפלסטינית לאזן אותה תקציבית. כשזה מתחיל בחצי מיליארד זה עלול לגדול ליותר מזה. צריך את הדבר הזה לעצור. האוצר לא יכול לשחק בסיפור הזה בשום צורה שהיא.

אמרתי כבר את החוק שעומד על הפרק, ואני סומך על מה שאמרת, אדוני היושב-ראש, שאתה או אנשים נוספים יתמכו בחוק הזה, כדי שלמשפחות נפגעי הטרור יהיה סוף סוף מקור תקציבי לפצות את הנפגעים, שהפגיעה היא אדירה, הכסף הוא רק קמצוץ מהיכולת לפצות אותם.

ומעבר לזה, העובדה שהנושא הזה עלה בעתירות לבג"ץ, בדיוק על הנושאים האלה, והנושא הזה יבוא כהצעת חוק או כהצעה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לנושא הזה. אני רואה את זה כסוגיה מאוד מרכזית. תם העידן שהאוצר, משרד הביטחון והממשלה ישחקו בכספים האלה, שנגבים על פי חוק, ישחקו בהם כאילו זו קופה פרטית. נגמר העידן הזה. תודה רבה.
היו"ר רם בן ברק
תודה רבה. חברת הכנסת שפק, אני מאפשר לך מילה, למרות שלא תכננתי.
נירה שפק (יש עתיד)
תודה. קודם כול קראתי את חוק יישום ההסכמים, סעיף 17 בו מאפשר לשר האוצר לעשות את הקיזוזים. זה כתוב. אני אשמח לקבל על זה התייחסות.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא, זה קיזוזים על משהו אחר, זה קיזוזים על נזיקין וכדומה. זה לא הקיזוזים - - -
נירה שפק (יש עתיד)
ברור, אני יודעת שזה לא הקיזוזים האלה, אני מדברת על הנוהל, כי דיברנו על הנוהל. אני יודעת למה התכוונתי.

הדבר השני שאני רוצה לדבר עליו זה הסעיף של הנראות. אני חושבת שנכון, והאוצר, רצוי שגם נרשום, זאת אומרת להוסיף עוד רובריקה, זה היה חוסך עוד הרבה דיונים בקיזוזים, וזה משהו שצריך ללמוד אותו. אנחנו לא עוסקים בעבריינים בעיניי, אבל אנחנו עוסקים בבקרה פרלמנטרית. ולכן אני מאוד אשמח לקבל דוח עם התייחסות של משרד המשפטים והאוצר להעברות הלאה. לא צריך עוד דיון סגור.

אני רוצה להודות לך, בשביל זה רציתי לומר, שבעצם יצרת את כל השיח בדיון פתוח, כדי שכולם יראו, וזה מאוד יפה. אני חושבת שזה - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
רק, אדוני היושב-ראש, שלא ישתמע, העבריינים אינם פקידי האוצר. העבריין בהקשר הזה הוא שר הביטחון גנץ, שהורה להם לקזז 500 מיליון, והם מצאו את הפתרון היצירתי. הם לא העבריינים פה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אדוני היושב-ראש, משפט אחד. יקירי, חבר הכנסת אבי דיכטר, שהיה יושב-ראש ועדת החוץ והביטחון ב-2018, ואני פה יושב עם הדיון שהוא עשה ב-2018, אתה זוכר את זה, אבי. שמה נקבע כל נושא הקיזוז. ואתה מדבר על נושא הקיזוז כחלק מתוך המדיניות. אתה זה שנותן ומצביע בעדו. מי בעד? אבי דיכטר מצביע בעד. זאת אומרת, הצבעה שנעשתה אצלך בוועדה, תחת שרביטך ב-2018, היא זו שקבעה את המנגנונים האלה של הקיזוז של ה-50 מיליון.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
זה חוק. לא החלטת ועדה, זה חוק.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
חבר הכנסת רוטמן, הדבר הזה נקבע ב-2018. הוא ממשיך עד היום. אם אתם חושבים שיש צורך לשנות את המנגנונים שאתם יזמתם ב-2018, אני מבקש להעלות את לדיון בכנסת, אין שום בעיה.
אבי דיכטר (הליכוד)
לא, אנחנו לא דיברנו על לשנות, דיברנו על לא להפר. זה הבדל עצום.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
עדיין לא הוכח שום דבר שהופר.
היו"ר רם בן ברק
חברים, אני רוצה לסכם את הדיון הפתוח.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אדוני היושב-ראש, חשוב: לא הוכח מאומה שהופר. אם היינו חושדים, חלילה, שהאוצר עושה איזה שירקעס ומרמה, אז זה היה דבר אחר לגמרי.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
האוצר לא עושה, זה אתם עושים.
אבי דיכטר (הליכוד)
האוצר כתב את ההודעה בכתב ידו.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אני קיבלתי מהאוצר דוקומנט, וזה הכול.
היו"ר רם בן ברק
חברים, למה שאני אדפוק עם הפטיש ואעשה את כל ההצגה? בואו פשוט נירגע.

אני רוצה לסכם את הדיון. קודם כול להודות למי שהעלה את הדיון הזה, דיון חשוב, כי טוב שהציבור ידע מה קורה. ואני שמח שהדיון הזה היה דיון פתוח, וכולם שמעו. אני רוצה להזכיר לכם כאן, שהיו תקופות בממשלות הקודמות, שקיבלו החלטות גורפות על העברת כספי המיסים לפלסטינים, עצרו את כל הכספים עד ש - - - ואחרי שלושה-ארבעה חודשים התקפלו והעבירו, כי הבינו שהרשות תקרוס, והנזק למדינת ישראל יהיה יותר גדול מהתועלת.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
ברור.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אתם רוצים לשנות את החוק? תשנו את החוק, תביאו חוק. למה אתם - - -
היו"ר רם בן ברק
שנייה, אני לא רוצה לשנות את החוק. אני מזכיר אירועים קודמים, שחבר הכנסת דיכטר בטח זוכר, שקיבלו החלטות לעצור את תשלומי המיסים בכלל, את כל ההעברות, ואחרי חודשיים-שלושה הבינו שאם אנחנו ממשיכים עם זה הכול קורס, והנזק הביטחוני למדינת ישראל הוא יותר גדול מהתועלת. ולכן חזרו בהם בקול ענות חלושה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אדוני היושב-ראש, אני יכולה - - -
היו"ר רם בן ברק
עכשיו אני מסכם. סליחה, גברתי.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אבל - - -
היו"ר רם בן ברק
אבל אני עכשיו מסכם. אני באמצע הסיכום.

הסיפור הזה של תשלום משכורות למחבלים זה דבר חמור מאוד. ואני רוצה גם להגיד, שעד שהרשות הפלסטינית לא תתעשת ותפסיק עם המנהג המגונה הזה, סביר להניח שאי-אפשר יהיה להגיע איתם להסכם, וסביר להניח שלא יהיה אמון בינינו לבינם. זה דבר מאוד מאוד חמור, זה מעודד טרור, זה תומך טרור. החוק הזה הוא חשוב. הוא לא מספיק. זו ממש סוגיה שקשה לנו להתמודד איתה, אבל היא לא עומדת בשום קנה מידה מוסרי לחלוטין. זה דבר נורא ואיום. מדינה שמעודדת רצח ופיגועים זה דבר נורא ואיום. ולכן צריך לראות איך מתמודדים עם הדבר הזה, יחד אולי עם שותפים אחרים, ואיך מפעילים לחץ כדי להפסיק.

מהדיון הזה אני נרגעתי. כל מה שקשור לכספי קיזוז טרור, בהתרשמות שלי, לא נוגעים בהם ומתנהלים על פי החוק. דברים אחרים שעשו ולא עשו, אנחנו נעשה את זה בדיון הסגור-יותר, אם קיזזו – שני דברים עניינו אותי: א' האם נגעו בכספים האלה? וב' האם נלקח כסף, שאזרחי מדינת ישראל שילמו מיסים והעבירו לפלסטינים? בשני הדברים האלה, אני מבין שהתשובה היא חד משמעית שזה לא קרה. אז אני שמח שככה רואים את זה.

אז תודה רבה, ונישאר כאן, יש לנו חצי שעה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים