ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 06/06/2022

הצגת יישום ממצאי דו"ח הצוות לבחינת מעטפת השירות ביחידות שמחוץ לצה"ל

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



14
ועדת החוץ והביטחון
06/06/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 114
מישיבת ועדת החוץ והביטחון
יום שני, ז' בסיון התשפ"ב (06 ביוני 2022), שעה 11:30
סדר היום
הצגת יישום ממצאי דו"ח הצוות לבחינת מעטפת השירות ביחידות שמחוץ לצה"ל
נכחו
חברי הוועדה: רם בן ברק – היו"ר
משה טור פז
יוסף שיין
נירה שפק
מוזמנים
תא"ל אמיר ודמני - רח"ט תומכ"א, צה"ל

סא"ל אלעד נתן - מפקד יחידת ההכנה לצה''ל, צה"ל

דורין מזוז - רמ''ד זרועות, צה"ל

עמרי גילה - לשכה משפטית, משרד הביטחון

אביב ישראלי - לשכה משפטית, המשרד לביטחון פנים

בני פולצ'ק - גנ"מ, המשנה ליועמ"ש שב"ס, המשרד לביטחון פנים

תמי עזרא - תג"ד, רח"ט כ"א שב"ס, המשרד לביטחון פנים

תמי אילוז - ר"כ, ק. יח' מילואים שב"ס, המשרד לביטחון פנים

מיטל קצרי - אגף תקציבים, המשרד לביטחון פנים

פזית כהן - רפ"ק, ר' מרכז תיאום וזימון הכשרות, משטרת ישראל

עדי יהלומי - רפ"ק, ס' רמ"ד מניעת הטרדה מינית, משטרת ישראל

מאיה בן גיי - סנ"צ, רמ"ד נגדים אמ"ש, משטרת ישראל

סיוון אוטמזגין - רפ"ק, ר' תחום מקרו את"ל, משטרת ישראל

אושרת אור-אל - ר׳ חוליית אוכלוסיות, משטרת ישראל

סימה - משרד ראש הממשלה

ברק - משרד ראש הממשלה
מוזמנים באמצעים מקוונים
יעקב חיוני - מנהל תחום מורות חיילות, משרד החינוך
מנהל הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
איה לינצ'בסקי


הצגת יישום ממצאי דו"ח הצוות לבחינת מעטפת השירות ביחידות שמחוץ לצה"ל
היו"ר רם בן ברק
שלום לכולם. אנחנו נמצאים בדיון השני על דו"ח חסון, הפעם לשמוע לא את המסקנות אלא איך הן מיושמות במקומות השונים. תא"ל ודמני תפתח בבקשה.
תא"ל אמיר ודמני
בוקר טוב. כפי שהצגת, אדוני היושב-ראש, תת אלוף במילואים גיא חסון הציג פה לפני מספר שבועות את הממצאים, אז אעבור עליהם בקצרה ואתמקד ביישום של ההמלצות. אני מזכיר שהוועדה מונתה על ידי שר הביטחון, הרמטכ"ל וראש אגף כוח אדם והיא בחנה את אופן מימוש האחריות של צה"ל כלפי משרתיו בימ"לים, היחידות מחוץ לסד"כ. התמקדנו בעיקר בסוגיית השב"ס והמשטרה.

הוועדה כללה צוות מולטי דיסציפלינארי של כלל הגורמים הרלוונטיים. היא בנתה גם בסיס ידע על בסיס ביקורים ביחידות והתרשמות משיחות חתך עם למעלה מ-100 משרתים. היא הגישה בהתאם לכך את המסקנות. הוועדה מנתה נציגים של חטיבת הפרט, את"ל, מקרפ"ר, אג"ת, יועצים משפטיים, משרד הביטחון ויוהל"מ, כולם עם כתבי מינוי ובצורה מוסדרת. הוועדה ביקרה גם בכלא קציעות ובכלא עופר, לאחר סיום הוועדה היה גם ביקור של סגן הרמטכ"ל בכלא נפחא. הוועדה הייתה גם במשטרה במחוז ירושלים ונפגשה עם נציגי הימ"לים.

מבחינת תמונת המצב של הימ"לים, צה"ל אחראי לאיוש של הימ"לים. משרתים בימ"לים חיילים רק על פי רצונם. אנחנו מנהלים תהליכים של דבב מקדים, נותנים לגופים, במקרה הזה משטרה ושב"ס, רשימות של פוטנציאל. הם מדובבים אותם לקראת הגיוס. אנחנו מנועים מלהכריח, חייל צריך לבוא מרצונו לימ"ל.

כיום אפשר לומר שתמונת המצב במשטרה היא תמונה טובה, מדברים על כ-95% איוש, שזה זהה לאיוש ביחידות צה"ל בדרג הזה. לגבי השב"ס, אחוז האיוש נמוך יותר, עומד על כ-75%. הוא נובע בעיקר, לטעמי, מכך שבגיוסים האחרונים חל פיחות ברצון להגיע. בגיוס של מרץ האחרון כבר ראינו שינוי בזה. אנחנו כצבא נעשה את כל מה שאפשר כדי לייצר דבב ופוטנציאל רחב ככל האפשר, אבל אנחנו לא יכולים להכריח להגיע לשם.

מבחינת ההגדרות שיצאנו אתם לדרך, זה היה גם הדגש של הרמטכ"ל, דיברנו על הרחבת האחריות באופן שאנחנו רואים לעצמנו חובה לוודא שסטנדרט הטיפול בחייל בימ"לים, בדגש על השב"ס והמשטרה שהיו הנושא המרכזי, הוא שווה לסטנדרט הטיפול בתוך הצבא.

מבחינת הממצאים המרכזיים והשורות התחתונות שהציג תת אלוף גיא חסון, הוא אמר חמישה דברים: אחד, שהשירות של המשרתים ביחידות מחוץ לסד"כ מתנהל בצורה טובה. שהמשרתים מרוצים מהשיבוץ ולרוב הם גאים בתפקידם. הוא דיבר על כך שבתחומי כוח האדם, התקינה והאיוש, מה שציינתי עכשיו, מתקיים שיח רצוף עם צה"ל. הוא דיבר על כך שצריך לחזק את התיאום והטיפול בתחומי הרפואה, ת"ש ויוהל"ם המחייבים שיפור בקרה ומיסוד. הוא דיבר על כך שנדרש לשפר את הבקרה של צה"ל והייתה המלצה מרכזית של הקמת גוף מטכ"לי שתכליתו לקיים בקרה על הנעשה בימ"לים ולהוות כתובת ישירה לימ"לים, בדגש על המשרתים בשב"ס ובמשטרה. זה מבחינת הממצאים המרכזיים של תת אלוף גיא חסון.

ברשותכם אגע בהמלצות של תת אלוף גיא חסון. הדבר הראשון היה מינוי אחראי, ההמלצה המרכזית. בהתאם להמלצות מינינו מפקד בכיר בדרגת אלוף משנה שנמצא בחטיבה שלי וקיבל כתב מינוי בנוסף לתפקידו וקיבל לרשותו מטה ייעודי מצומצם שכפוף אליו לטובת הדבר הזה, בו יש נציגים גם של לוגיסטיקה, גם של רפואה, גם של ת"ש, גם של יוהל"ם. כולם קיבלו כתבי מינוי על ידי ראש אגף כוח אדם.
התפקיד שלהם מתחלק לשניים
החלק הראשון זה לבצע ביקורים ובקרות ברמה של - - -
היו"ר רם בן ברק
המטה שתחתיו זה תפקידו היחיד?
תא"ל אמיר ודמני
לא, זה הכול נוסף על תפקידם. התפקיד שלהם בעיקר זה לבצע ביקורים ומפגשים עם הימ"לים אחת לרבעון. במסגרת המפגשים האלה מיוצרת תמונת מצב על הנושאים שאמרנו ועולים פערים לטיפול. הוא עושה את זה במסגרתו אחת לרבעון, אחת לחציון זה מוצג אלי ואחת לשנה מוצג גם לראש אכ"א. לסיכום התחום הראשון, זה כדי לייצר קשרי עבודה שוטפים. הוא גם מהווה כתובת עבורם לטיפול בכל אחד מהנושאים האלה במידה ויש פערים והדברים השוטפים לא מתנהלים כראוי.

הדבר השני זה הנושא של גנט ביקורות קבוע, שצריך להגיד שבצה"ל, במסגרת ביקורות אכ"א, שהן ביקורות מאוד משמעותיות, מבוצעות ביחידות צה"ל אחת לשנתיים, במסגרת הימ"לים סיכמנו שיבוצעו אחת לשנה. אחד מחברי הצוות הוא בקר בכיר בביקורות אכ"א, כתבו את הביקורת ואת התהליך שאנחנו מבצעים, יש סוגיות של טיפול בפרט, אקלים יחידתי שכולל את כל הנושאים שאמרתי. לכן הגוף הזה מבצע גם בקרה ושיח שוטף וגם מבצע ביקורת. נקבע גנט פעילות והוא התחיל לפעל לפי הסיכום הזה והוא מהווה בסיס למימוש האחריות שלנוב כלל התחומים. כפי שהזכרתי, כלל הנציגים של התחומים השונים נמצאים בתחום אחריותו.

ההמלצה השנייה הייתה המלצה שעסקה בהגדרת האחריות של צה"ל כלפי הימ"לים. בעצם הוא הגדיר מספר תחומים, אחד את האחריות כלפי הימ"ל וכל מה שנוגע למיון המשרתים לפי הגדרות, איוש בהתאמה לתקינה וקיום תהליכי עידוד גיוס. זה דבר שהוא מצא אותו תקין כי הוא מתקיים באופן שוטף ובצורה טובה. אנחנו בכל מקרה נעשה את כל מה שאפשר כמו שאנחנו עושים בכל דבר, כדי לאייש את הימ"לים בצורה מלאה.

דבר שני, הוא דיבר על האחריות שלנו בתחום הבקרה והאכיפה של הסטנדרטים בתחומי הרפואה, הת"ש, היוהל"ם, הלוגיסטיקה והצגתי לפני מספר דקות את הצוות. צריך להגיד שלכל אחד מבעלי התפקידים יש סטנדרט טיפול מוגדר שזהה לרמת הסטנדרט בצבא. כלפי הדבר הזה הוא בודק. זו הייתה ההמלצה השנייה.

ההמלצה השלישית הייתה תיקוף של כלל האמנות ומסמכי ההבנות. זה תהליך שאורך זמן. הרמטכ"ל הנחה את אג"ת, אגף התכנון שאמון על הנושא הזה לעדכן ולתקף את מסמכי האמנות וההבנות כדי שיהיו מתוקפים, אחרי שלא עודכנו פרק זמן רב יחסית. כאשר ההנחיה היא לפרט במסמכי ההבנות את שיטות הפעולה, שיתוף המידע, אופן הבקרה והשלמת התייחסות לתחומי היוהל"ן שהיו חסרים. הנושא הזה כפי שהצגתי נמצא כרגע בעבודה של אג"ת בהתאם להנחיית הרמטכ"ל.

המלצה רביעית הייתה המלצה שאני חושב שלא נכון שאדבר עליה בדיון פתוח, זה לגבי הגוף הנוסף שנמצא שם שברשותכם אדלג על זה ואם תרצו, נדבר עליו אחרי זה בנפרד.

המלצה חמישית הייתה לגבי הנושא של הפצת מידע בדיגיטל. שינינו תהליכים ממילא של הפצת מידע בצה"ל.נט, גם בתחומים שונים, תחומי הפרט, הרפואה ותחומי היוהל"ם. היום חייל שמעוניין להכיר את זכויותיו יודע לקבל אותם היום ברשת בצורה מלאה.

לגבי ממצאים בתחומי הרפואה, עלו מספר המלצות. הדבר הראשון שעלה היה למנות קצין רפואה במנהלת הייעודית שציינתי קודם, בראשות האלוף משנה. יש שם נציג רפואה שעוסק בכל הנושא הרפואי. דבר שני נגע לאותו גוף שלא אפתח לגביו עכשיו. ממצא שלישי היה לתת מענה רפואי במרפ"א תל השומר ליחידת מורות חיילות וזה בוצע.

הממצאים הנוספים היו בכל מה שקשור לנושא זימון תורים. בחצי השנה האחרונה עברנו למערכת זימון תורים חדשה, זימון בכף היד במסגרת אפליקציה. במסגרת הזו גם חיילי שב"ס, משטרה וכלל הימ"לים יכולים לזמן תורים בכך היד ולצפות גם בממצאי הבדיקות שהם מבצעים.

מעבר לכך בוצעו פגישות עבודה בין גורמי הרפואה בצה"ל לבין גורמי השב"ס לתיאום טוב יותר של תחום הרפואה. בהקשר הזה גם סוכם מנגנון הטיפול בכל מה שנוגע למענה הראשוני שנמצא באחריות השב"ס, זה בתיאום, ומנגנון הרפואה השניונית שנמצא ומטופל על ידי צה"ל. זה לגבי ההמלצות בתחום הרפואה.

אני רוצה לחדד נושא נוסף שלא כתוב בהמלצות אבל אני רוצה לחזק אותו והוא נושא הטיפול בפרט ובת"ש. בנושא הזה, הצגתי גם בדיונים קודמים, יש מש"קיות ת"ש גם בשב"ס. יש פרישה לפי הפרישה הגיאוגרפית של שמונה מש"קיות ובמשטרה של תשע. גם פה עלה בממצאים קושי במימוש מענה הת"ש. גם הנושא הזה למיטב ידיעתי טופל באופן שיש היום גם במשטרה וגם בשב"ס עמדת TRP שדרכה ניתן להזין בקשות למערכת כמו שמתבצעים בכלל צה"ל. זה לגבי בקשות כמו בודד, תשמ"ש או בקשות אחרות. מעבר לזה בקשות עם תגמול כספי וסיוע כלכלי מוזנות במערכות שלהם ואחר כך צה"ל מעביר את התקציבים בהתאם לנהלי העבודה בין הגופים. גם הנושא הזה טופל.

מבחינת הנושא של תחום היוהל"ם, המליץ תת אלוף חסון על מינוי נציג יוהל"ם בנוסף על תפקידו, שיתעסק ביחידות מחוץ לצה"ל וזה בדגש על מעקב הדרכות בקרה וביקורות, זה בוצע. שוחחתי גם עם היוהל"ן של צה"ל כדי לוודא ויש קצינה ברמת רב סרן שעוסקת בנושא הזה.

מעבר לזה ביסוס פורום חצי שנתי ותהליכים של הכשרות וריענון שמתבצע תיאום בין גוף היוהל"ם הצה"לי לבין הגופים. הכנסת תחום היוהל"ם לאמנות ומסמכי הבנות. אמרתי שזה יתוקף במסגרת מסמכי ההבנות. מה שעוד צריך להשלים זה את כל הנושא של קביעת המנגנונים לשיתוף המידע והעברת המידע בין הגופים לבין צה"ל, כיום אין חובה חוקית שמוטלת על הגופים להעביר מידע לצה"ל. אנחנו כן מעוניינים במידע הזה וזה נושא שאנחנו מטפלים בו כדי לייצר מנגנונים קבועים לשיתוף מידע. אני עוד לא יכול להגיד שהדבר הזה מסוכם, אבל אני מקווה מאוד שיהיה מסוכם.

הממצא השמיני עסק בנושא מנגנון ישיר לפניות משרתים בימ"לים לשינוי השיבוץ. זה עלה גם בוועדה המשותפת שהשתתפתי בה, עלו בעניין הזה מספר טענות. אמרתי שם ואני אחדד היום, חייל או חיילת לא ישתבצו בימ"לים, במקרה הזה בשב"ס או משטרה, ללא רצונם. לכן בתהליכי המיון והגיוס אנחנו מעבירים למשטרה ולשב"ס בהתאמה קובץ של מתגייסים ומתגייסות פוטנציאליים כדי שיוכלו לדבר אתם אותם לפני.

דבר שני זה עד שלושה חודשים יש אפשרות להחזיר חייל שלא מעוניין בכך. הדברים האלה גם נבדקו במסגרת שיחות החתך וזה מתבצע בצורה טובה. דבר נוסף שאמרנו, שגם אם יש רצון לחזור בשלב מאוחר יותר, הדבר הזה יתאפשר. הפער שהיה בדבר הזה היו מערכות המידע. החל מה-1 ליולי אנחנו מעלים מערכת מידע בנושא שינוי שיבוץ, מה שנקרא טופס 55, שיהיה בממשק בין הימ"לים לביננו, באופן שכל בקשה כזאת ללא קשר להמלצה של המפקדים, תגיע אלינו. אנחנו נוכל לעשות עליה ניטור ובקרה כדי לוודא שלא יהיה מישהו שנמצא שם שלא מתאים או לא מעוניין להיות ביחידות האלה.

אלה עיקרי ההמלצות. אפשר להגיד שמרבית הדברים כבר טופלו. יש נושאים נוספים שאמרתי שהם בתהליך טיפול. הנקודה החשובה ביותר בעיני זה כפי שהצביע גם תת אלוף חסון, זה הקמת הגוף שנותן את הדין וחשבון, גם מהווה כתובת וגם עושה בקרה שוטפת ואיטית ומנגנון של גנט מסודר של תהליכים שלדעתנו יביאו לשיפור בכל מה שקשור לאחריות של צה"ל כלפי משרתיו בימ"לים.
היו"ר רם בן ברק
כל חייל שמשרת באחד הימ"לים יודע להתקשר לגוף הזה אם הוא צריך?
תא"ל אמיר ודמני
כן, אני מניח שייקח זמן עד שהוא יחלחל לכולם, אבל ברבות הזמן נגיע לזה מן הסתם. הגוף הזה ממוקדת בכל הימ"לים, אבל בעיקר בנושא השב"ס והמשטרה. בישיבה הקודמת של הוועדה, שהשתתף גם עם תת אלוף גיא חסון, עלתה השאלה של יחידת סגלים מיוחדים. נאמרו כל מיני אמירות לגבי העבודה שזו לא יחידה צבאית. חשוב לי להדגיש שיחידת סגלים מיוחדים היא יחידה צבאית לכל דבר. עומד בראשה אמנם אזרח עובד צה"ל, אבל הוא שווה ערך בדרגתו לאלוף משנה, עם כל הסמכויות. היחידה הזאת כפופה לגורם צה"לי שזה המזכיר הצבאי של שר הביטחון, תת אלוף בצה"ל. היחידה הזאת מקיימת תהליכי שגרה צבאית ונהלים צבאיים באופן מלא. לכן העניין הזה של יחידת סגלים מיוחדים שהוקמה בעיקר כדי לטפל באוכלוסיית החיילים בימ"לים של משרד הביטחון, המוסד והשב"כ, היא זוכה אגב גם להערכה רבה מצד כל הגופים האלה, מתפקדת כיחידה צבאית לכל דבר ועניין וחשוב לי לחדד את הנקודה הזאת ביחס למה שנאמר בדיון הקודם.
היו"ר רם בן ברק
תודה. נעבור לגופים, שב"ס בבקשה.
תמי אילוז
צוהריים טובים, שמי תמי אילוז, ראש חטיבת כוח אדם בשירות בתי הסוהר. מבחינתנו החשיבות של החיילים, מאז הוטלה עלינו המשימה של בתי הכלא הצבאיים שעברו לרשות שב"ס, אנחנו רואים בחיילים שלנו כחלק בלתי נפרד מהאוכלוסייה שאנחנו נמנים עליה. אנשי קבע, חיילים, עושים בסופו של דבר כמעט את אותן משימות ובהמשך גם ההתייחסות שלנו אליהם.

גם כשקראנו את הדו"ח וגם בשיחה עם תת אלוף גיא חסון בסך הכול שביעות הרצון היא גבוהה. ההתייחסות, הקשר, הטיפול שמקבלים החיילים, אנחנו בוחנים את זה גם באמצעות סקרי אקלים וגם בכלל ושביעות הרצון בסך הכול גבוהה עם הנקודות שאנחנו חושבים לנכון לדייק אותן.

בסוף שנת 2021 מינתה הנציבה צוות שהיה אמון לבחון את כל התהליכים שמתקיימים עם חיילי החובה ולראות איפה צריכים להגדיל ומה צריך לעשות יותר כדי להעלות את שביעות הרצון וכדי שנהיה מקום אטרקטיבי יותר. זה לא סוד ששב"ס הוא מקום ייחודי. זה לא קל לשרת בשב"ס, גם לא לאנשי קבע. אבל מי שרוצה לשרת בשב"ס, מבחינת התנאים ומבחינת היחס, הוא מאוד מרוצה וזה ניכר בסקרים שיש לנו. גם אצל החיילים זה אותו דבר.
היו"ר רם בן ברק
החיילים שמשרתים בבתי הסוהר גם במשמרות?
תמי אילוז
נכון. רוב שירות בתי הסוהר עובדים בשלוש משמרות של 24 שעות, לא קצרות כמו בארגונים אחרים ומקבילים לנו. הרבה חיילים אוהבים את הסידור הזה כי זה מאפשר להם עבודה נוספת שיכולה לסייע להם מבחינה כלכלית. חייל עושה משמרת של 24 שעות ויוצא ל-48 שעות. זה סידור כזה שיש שבוע שעובדים שלוש משמרות, כולל סוף שבוע, שבוע אחד שעובדים שתי משמרות ושבוע שעובדים משמרת אחת. אז יש טווח זמנים בו יכולים להיות בבית או לעבוד.
היו"ר רם בן ברק
לכל החיילים שעובדים בשב"ס יש אישור לעבודה נוספת?
תמי אילוז
כן, זה חלק מההטבות שניתנות לחייל שמגיע לארגון. כשבחנו במסגרת הצוות שלנו את הדברים כבר מבעוד מועד דייקנו את התהליכים. יש מעקב רווחתי, כל נושא היוהל"ם בשב"ס שינה את פניו בשנת 2018. היוהל"ם מטפל בכל אירוע שקורה עם סוהר או סוהרת חובה שנמצאים, כמו גם עם קבע. נפתחת תלונה, יש טיפול ומעקב, לא משנה אם זה אסיר או איש סגל. הנתונים שלנו מראים על טיפול שהוא 360, נותן את כל המענים הנדרשים, כולל מענים חיצוניים וכולל בהמשך.

נושא הקורסים והשתלבות סוהרי חובה בקורסים, היו תקופות שזה היה פחות, צריך לזכור שהם מגיעים בסוף לשלוש שנים והיו תקופות שחשבו להשקיע את רוב הזמן - - -
היו"ר רם בן ברק
גם חיילות זה שלוש שנים?
תמי אילוז
אני מתכוונת בין שנתיים לשלוש.
היו"ר רם בן ברק
השירות מקביל לשירות צבאי?
תמי אילוז
כן. הכוונה שאצלנו, ברגע שסוהר חובה יוצר לקצונה, הוא לא חותם על זה עוד זמן. הרבה מתקופת השירות שלו היא בעצם בקורסים ואנחנו בכל זאת רוצים שהם ישתלבו בזה ושהמסלול יהיה המסלול הנכון. היום אנחנו עושים כבר מספר תהליכים שמתקיימים בארגון. קודם כל הגיוס לקבע הוא גיוס מהיר. יש לנו תוכנית רמזור של חייל חובה שרוצה להתגייס לקבע אנחנו מקצרים את התהליך שפעם היה לוקח מספר חודשים.
היו"ר רם בן ברק
חייל חובה שמגיע לשב"ס ורוצה להגיע לקצונה הופך להיות סוהר או שנשאר בצבא?
תמי אילוז
כדי לטייב את התהליך הזה, כי ראינו שהוא לא כל כך מסתדר באמצע השירות שלו. נכון להיום, חיל חובה שרוצה לצאת לקצונה, אחרי שעשה מספר קורסים שמובילים אותו לקצונה, לקראת סיום השירות שלו, הוא יכול לצאת לקצונה ולהתגייס ישירות לקבע כקצין. הוא עושה את התהליך תוך כדי.
היו"ר רם בן ברק
כקצין חייל או כקצין סוהר?
תמי אילוז
כקצין סוהר, בקבע.
היו"ר רם בן ברק
הוא יוצא מצה"ל ועובר להיות בשירות בתי הסוהר.
תמי אילוז
בדיוק.
משה טור פז (יש עתיד)
יש תפקידים שהוא לא עושה כחייל בשירות בתי הסוהר? למשל חיכוך עם אסירים?
תמי אילוז
רוב התפקידים שלנו הם תפקידי ביטחון. אין תפקידים שהוא לא יעשה בתוך בית הסוהר בו הוא משרת, אבל יש אוכלוסיות מסוימות שמולם הוא לא יכול לעבוד. על פי האמנה, סוהר חובה עובד מול אסירים ביטחוניים, הוא לא יכול לעבוד מול אסירים פליליים. לכן הוא עובד בבתי סוהר ספציפיים ובמשימות ספציפיות. עדין הוא עושה עבודה של סוהר ביטחון בהתאמות האלה.
משה טור פז (יש עתיד)
אם אני זוכר נכון יש דברים מסוימים שהוא עושה רק בליווי קצין, או רק כשקצין נמצא אתו.
תמי אילוז
זה נכון גם לגבי סוהרי קבע לא רק לחיילים, זה על פי המשימות. למשל פתיחת תא בלילה ודברים כאלה. זה נכון גם לגבי סוהר קבע ולא רק לחייל. יש משימות שמוגדרות ככה וחיילים הם כמו אנשי קבע ויש דברים שמקבילים לכולם.

בנושא הקורסים רואים עלייה בשנת 2022. גם לקורסי מש"קים, שזה הקורס הבכיר שלנו של סוהרים שאינם קצינים וגם כל התהליך שעושים עכשיו בתוכנית לקידום סוהרי חובה לקורס קצינים.

בנוסף, תוכנית ערכים שאנחנו מפתחים. כל סוהרי החובה נמצאים בפעילות שהיא זהה לסוהרי הקבע. גם השנה התחלנו במיקוד ספציפי של תוכניות שמותאמות לגיל, לסיטואציה, לכל מה שאנחנו חושבים שהם צריכים, בשיתוף העמדה שלנו ליצור תוכניות ספציפיות.

מדרוג אגפי זו תוכנית שנכנסה כפיילוט בשני בתי הסוהר המרכזיים שלנו מבחינת חיילי חובה ומבחינת ביטחוניים, זה עופר וקציעות. אנחנו מתחילים תהליך הדרגתי. יש עדיין מדרוג אגפי, אגפים קלים יותר, או עבודה בעצימות נמוכה יותר וכדי שחייל לא ייכנס ישר להארד-קור, אנחנו עושים מדרוג. זה התחיל לפני כחודש וחצי ואני מאמינה שייתן את אותותיו.

יש לנו בערך 50% בקשות לקבע, הן של נשים והן של גברים ובהתאם גם מתגייסים. סך הכול שביעות הרצון היא גבוהה שאנחנו רואים אחוז ניכר שרוצה להתגייס. בהמשך הייתה לנו פגישה עם רח"ט תומכ"א ופגישה עם ראש אג"ת של צה"ל כדי לקדם את הנושאים שדוברו פה. אם זה ת"ש, שקבלנו את האור הירוק להעסיק אצלנו קצינת ת"ש, שזה אחד הדברים שעלו. זה תהליך נכון שיש מש"קיות ת"ש ביחידות אבל בסוף יש מש"ק ת"ש אחד שנמצא בנציבות, שמתעסק בכל הקטע המחשובי ועל כן זה תהליך שקצת מסואב. אני מאמינה שברגע שתתגייס אלינו קצינת ת"ש היא תוכל לסיים את כל התהליך בתוך שב"ס, מה שיקצר את התהליך.

הנושא הרפואי מתחלק לראשוני ולשניוני. רופאי שב"ס הם בסוף רופאי אסירים. הם מטפלים באסירים במרפאות של בית הסוהר. הטיפול שלנו, אנשי הקבע הוא בקהילה בחוץ. ככזה יש לנו עדיין קשיים בטיפול השניוני, שלוקח זמן ארוך וזה אחד הדברים שעולים גם מול הוועדה, פער שאנחנו עובדים עליו מול ראש אג"ת וזה נמצא עדיין בתהליך.

נושא העברת מידע. אנחנו נמצאים בבניית פלטפורמה, אין לנו עדיין, לא הייתה לנו, גם לאנשי קבע וגם לחיילים, כדי להעביר את כל הנתונים ואת האינפורמציה שאנחנו רוצים שתעבור. אלה הדברים שעלו ושאנחנו נותנים להם מענה בשוטף.
היו"ר רם בן ברק
אחת הבעיות שיכולות להיות במקום כמו שב"ס וגם במקומות אחרים, שיש את התפקיד הישיר, אז יש חיילים וצריך לאפשר את הפתיחות הנכונה ואת היכולת של החייל לעקוף את המפקד. כל מפקד רוצה שיישארו אצלו ולא רוצה שיגיעו מדרג מעליו. האם החיילים בשב"ס יודעים שהם יכולים להרים טלפון לאותה מחלקה, לכוח אדם ישירות? הם צריכים לקבל אישור ממישהו כדי לעשות את זה? או שהם מודעים לזה ויכולים לעשות את זה בצורה ישירה?
תמי אילוז
יש מספר גורמים בהם המעבר הוא ישיר. אם זה יוהל"ם, אם זה רווחה. לא צריך לעבור, גם בתוך שב"ס - - -
היו"ר רם בן ברק
גם אם רוצים לעבור או לסיים תפקיד?
תמי אילוז
אנחנו קודם כל מעבירים את כל הבקשות. גם אם אנחנו לא ממליצים, או גם אם מפקד כזה או אחר חושב שלא, הבקשות חייבות להגיע ליעד שלהם ובסופו של דבר מקבלי ההחלטות צריך לקחת את ההחלטות. לגבי פניות ישירות לצה"ל, אני חושבת שזה לא מתקיים. אני לא מכירה תהליך כזה.
תא"ל אמיר ודמני
כל חייל יכול לפנות לקצינת פניות הציבור, זה מנגנון שקיים. לגבי המנהלת, הכוונה שלה בעיקר לעבוד מול המפקדים ולעשות שיחות חתך. היא לא אמורה לקלוט שיחות של כל חייל וחייל. המעבר של ידע לגבי חיילים, אם זה בערוץ של שינוי שיבוץ, אז כפי שאמרתי זה על בסיס טופס 55, אם זה בערוץ של יוהל"ם, זה אמור לעבוד בקו ישיר. אם זה בסוגיה של דברים אחרים, זה אמור לעבוד דרך המפקדים. זה לא משתנה בהיבט הזה.
היו"ר רם בן ברק
שירות בבתי הסוהר ובמשטרה הוא שירות ברצון בלבד. החייל צריך להסכים לשרת. יש גם מנגנון שהוא יכול לצאת בכל רגע נתון.
תא"ל אמיר ודמני
המנגנון בנוי משלושה שלבים: שלב ראשון הוא לפני הגיוס, שאנחנו מיצרים דבב לבדוק שהוא בכלל רוצה. השלב השני זה עד שלושה חודשים, זמן בו יש תהליך סדור שניתן לחזור. שלב שלישי הוא מעבר לשלושה חודשים שזו בקשת שינוי שיבוץ שתהיה ממוכנת באופן כזה שנראה ב-1 ביולי את הבקשה.
היו"ר רם בן ברק
זאת אומרת שלושה חודשים זה אוטומטי. יום לפני סיום שלושת החודשים הוא יכול להגיד שהוא לא רוצה ולחזור לבקו"ם. מעל שלושה חודשים הוא צריך את הנוהל הרגיל בצה"ל כמו לכל חייל.
תא"ל אמיר ודמני
כל בקשה כזאת תגיע, גם אם זה בניגוד למפקד.
תמי אילוז
חשוב לומר שחשוב שזה יגיע למפקדים כי הרבה פעמים יש לנו יכולות לפתור בעיה נקודתית. אולי אין לו בהכרח קושי עם שב"ס אלא קושי נקודתי במשמרת. קורים דברים.
היו"ר רם בן ברק
תודה. משטרת ישראל בבקשה.
סנ"צ מאיה בן גיי
שמי מאיה, ראש מדור נגדים. קודם כל אנחנו מברכים על הוועדה וכמו שהשת"פ המדהים עם נציגי צה"ל, גם במסגרת הוועדה הגיעו אלינו ושיתפנו פעולה באופן מלא. שמחנו לראות את שביעות הרצון שעלתה מתוך שיח עם שוטרי החובה אצלנו במשטרת ישראל. אפשר לראות את זה גם מבחינת אחוזי האיוש במשטרת ישראל, אנחנו באחוזי איוש גבוהים. התפקידים במשטרת ישראל הם תפקידים ליבתיים, מבצעיים ומעניינים מאוד. שוטר חובה מבחינתנו הוא שוטר לכל דבר ועניין במשטרת ישראל, כך גם הציבור רואה אותו, לובש מדים, האזרח לא מזהה מי שוטר ומי שוטר חובה. בהתאם לכך אנחנו מתייחסים לזה במשטרת ישראל, הן בהיבטי ההכשרה, הן בהיבטי הליווי היוהל"ני, הן בהיבטי הליווי הרע"ני, הרפואי וכו'.

מבחינת הרצון להישאר במשטרת ישראל אנחנו יכולים לראות שבמשטרת ישראל בשלוש השנים האחרונות גייסנו לקבע 540 שוטרי חובה, מה שמעיד על שביעות רצון של שוטרי הקבע ומה שמעיד על שביעות רצון.
היו"ר רם בן ברק
540 אנשים שהתחילו כחיילים ונשארו כשוטרים?
מאיה בן גיי
נכון מאוד. מה שמעיד על שביעות רצון, הן של המשרת עצמו ממשטרת ישראל מבחינת השירות הצבאי שלו והן שביעות רצון של המפקדים משירותו של אותו שוטר חובה. כמובן שכשמתחילים את תהליך המיון, מתחילים בחוות דעת מפקדים מהיחידות.
היו"ר רם בן ברק
סך הכול מבחינתכם וגם מבחינת השב"ס זה כלי פנטסטי לבחון אותו לפני שקולטים אותו.
מאיה בן גיי
לגמרי. אנחנו מזהים את הפוטנציאל שרצוי שיישאר אצלנו במשטרת ישראל, בוחנים אותו בתקופת השירות, מזהים את הפוטנציאל הזה וכמובן שכמו שב"ס אנחנו מייצרים תהליך של מיון שהוא באופן יחסי יותר מקוצר ומקבלים אותו אלינו לשירות הקבע במשטרת ישראל.

אנחנו מאוד מרוצים משקי העבודה מול נציגי צה"ל. יש שת"פ מצוין, מפגשי עבודה בדרגים השונים על מנת לקדם ולייעל תהליכים. אין ספק שכל מה שעלה במסגרת הוועדה אנחנו נחבק אותו בשתי ידיים וגם מבחינתנו מתייחסים לזה מאוד ברצינות.

מבחינת נתוני הרפואה, גם אצלנו זה בהיבט הטיפול הראשוני והשניוני. מבחינת מערך הרפואה, אצלנו במשטרת ישראל יש לנו מרפאות שפרושות ביחידות. בכל יחידה מרחבית יש מרפאה שפרושה במשטרת ישראל. כמובן שהשירות ניתן גם לשוטרי משטרת ישראל.
היו"ר רם בן ברק
הטיפול הרפואי אצלכם הוא לא בקהילה? הוא כמו בצה"ל?
מאיה בן גיי
יש גם באמצעות הקהילה וגם אצלנו הם מקבלים שירות במרפאות המשטרתיות בתוך משטרת ישראל ולכן ההיבט הזה מתחלק לשניים, הראשוני והשניוני, שממשיך את הטיפול במרפאות המקצועיות בצה"ל. מבחינת היוהל"ם, יכולנו לראות שיש שביעות רצון של המשרתים אצלנו, בכל יחידה יש נציגת יוהל"ן, יש רפרנטית, בכל יחידה במשטרת ישראל, גם בתחנות, זאת אומרת שגם ברזולוציות הנמוכות ביותר יש נציג שככל שעולה פניה, הפניה מתבררת עד נציגות המטה הארצי. אצלנו כמובן שיש את המערכת שלנו בתוך משטרת ישראל וערוצי הדיווח שלנו הם גם למח"ש בהיבט הזה של פניות.
היו"ר רם בן ברק
בכל המקומות האלה של הימ"לים, הסיפור הזה של אוכלוסייה מאוד צעירה עם אוכלוסייה מאוד מבוגרת. אני מכיר את זה גם מהמוסד, זה מקום שצריך לשים עליו דגש מיוחד בגלל המורכבות.
סנ"צ מאיה בן גיי
זו בהחלט מורכבות וזה אתגר. אנחנו מכירים את זה ונותנים על זה את הדעת גם בהיבטים של הייעוץ הארגוני, גם בהיבט של היבטי מע"ן וכו'. לגבי היוהל"ן קבלנו את ההערה לגבי מהות וכמובן שעושים עבודה גם בהיבט השיווק הנוסף הזה גם לבני השירות חובה כאשר הם מגיעים למשטרת ישראל, על מנת לחדד ולדייק את הנושא הזה.

לגבי את"ל, ההיבט הלוגיסטי, שוטרי החובה מקבלים את הציוד הראשוני וככל שעולה בעיה מחדשים להם על פי הצורך את המלאי התחזוקתי. אנחנו שמחים ומברכים על שוטרי החובה במשטרת ישראל. הם חלק בלתי נפרד משוטרי הקבע אצלנו במשטרת ישראל.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אנחנו מקיימים את הדיון הזה, אדוני היושב-ראש, בהמשך לדו"ח חסון אני מניח. קבלנו בסוף שבוע שעבר קבלנו תזכורת לנושא בעקבות המשנה לפרקליט המדינה שכתב מכתב חריף ליועץ המשפטי של השב"ס, אתה מודע לדבר הזה? אתם מודעים לזה?
היו"ר רם בן ברק
לא. תעדכן אותנו על מה אתה מדבר?
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
המשנה לפרקליט המדינה, עורך-דין אלון אלטמן שלח בסוף השבוע שעבר מכתב חריף ליועץ המשפטי של שירות בתי הסוהר תת גונדר ערן נהון ובו הוא מאשים כי השב"ס הסתיר מידע מהפרקליטות, לדבריו, בתיק שמנהלת פרקליטות מחוז דרום בנושא של השב"ס והמעשים המגונים בסוהרות בכלא גלבוע, בשיתוף פעולה לכאורה של קצינים בכלא.
היו"ר רם בן ברק
מדובר על הפרשייה ההיא?
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
עכשיו שוב הוא ביקש אינפורמציה ולא נתנו לו. אני מצטט: בימים אלה מטפלת הפרקליטות בבקשת הפחדה נוספת בעניין האסיר. בטרם הדיון פנתה נציגות הפרקליטות מספר פעמים לנציג שב"ס שביקשה לוודא כי כל מידע רלוונטי עבר אליה והוא השיב בחיוב", כתב עורך-דין אלטמן ומוסיף: "למוחרת הדיון התברר לתדהמתנו כי קיים מידע נוסף שלא העברתם לפרקליטות מחוז דרום. מדובר בנתונים שהייתה חובה עליכם להעביר". אלטמן מציין שזו הפעם השנייה בה השב"ס מסתיר לדבריו מידע מהותי מהפרקליטות בפרשה וכן הלאה.

הדברים האלה מופיעים בתקשורת, אנחנו לא חשופים לזה, אנחנו לא רוצים לחבוט בשב"ס. בשב"ס מבינים שיש בעיות, העלינו את הדברים בעקבות דו"ח חסון שבא לטפל בדברים שכבר עלו פה. דברנו עם תת אלוף ודמני, ראיתי את הריאיון שהיה אתך ורציתי לברך אותך, בכל נושא השינויים בצבא ואנחנו בהחלט מברכים את העבודה הטובה.

אבל אנחנו מוטרדים. כל פעם שיוצא דבר כזה זה מערער את הביטחון שלנו. מערער את הביטחון שלנו שהיה מעורער מלכתחילה. הרי כל הרעיון של אמינות ודיווח וכל הדברים האלה הם נר לרגלינו. היינו מוטרדים בהתחלה מכל נושא סעיפים 24 ו-26 וכל הנושא של הצבות וחיילים בתוך השב"ס לכן אני, כמי שהעלה את הנושאים האלה ורצה אפילו לחוקק חוק אבל עצר על מנת לקבל את דו"ח חסון, רוצה לומר לרקורד שכל פעם שדברים כאלה עולים זה מעלה בי חשש, האם אנחנו באמת מבצעים את המשימה שלנו. אני פשוט מעלה את זה לאור המכתב שיצא ממש לאחרונה ופורסם בכלי התקשורת.
היו"ר רם בן ברק
מדובר באותה פרשיה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
לא באותה פרשייה. הוא אומר, לאור הדברים הנוספים שהוא ביקש, שינויים בגין הפרשייה הזו.
היו"ר רם בן ברק
פרטים על אותה פרשייה, לא פרשייה חדשה.
בני פולצ'ק
זה באותה פרשייה בדיוק, אותו אסיר שהטריד ומצוי בהפרדה בתקופה הזו ומעת לעת בית המשפט בוחן את סוגיית ההפרדה שם.
היו"ר רם בן ברק
תודה. משרד ראש הממשלה בבקשה.
סימה
אנחנו מקבלים מענה שוטף מסגלים מיוחדים בכל נושא הת"ש, רפואה, לוגיסטיקה, מנהלה. מתקיימות אצלנו שיחות שוטפות בשעות שוטפות גם של מש"קיות ת"ש, גם שיחות חתך, גם כנסים מיוחדים. אנחנו מאוד מרוצים מהממשק לסגלים מיוחדים.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
ממי אתם מרוצים?
ברק
מהמפקדה הממונה של סגלים מיוחדים. בסופו של דבר הכול מתנהל לפי פקודות צה"ליות. מפקדת סגלים מיוחדים יושבת בקריה. חיילים שמגיעים לשם עומדים בפקודות הצבא אחד לאחד. כפי שציין תת אלוף ודמני מודבר במפקדה צבאית לכל דבר שמאגמת מסגרת ומעטפת צבאית לכל דבר לחיילים.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אבל דו"ח חסון ממליץ להקים חדש
תא"ל אמיר ודמני
לא מול הגופים שלנו.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
דו"ח חסון אמר במפורש שהוא ממליץ להקים גופים חדשים שיפקחו על כל המערכות האלה. תקראו טוב דו"ח חסון.
תא"ל אמיר ודמני
הסברתי את זה בהתחלה. קודם כל, הקמנו.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
מתי הקמתם?
תא"ל אמיר ודמני
עכשיו.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
את דו"ח חסון שמענו לפני שבועיים.
תא"ל אמיר ודמני
ברגע שהתקבלו המלצות דו"ח חסון על ידי הרמטכ"ל, מיד מינינו- - -
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
מה זאת אומרת התקבלו? איך התקבלו אם רק הציגו אותם בפנינו?
תא"ל אמיר ודמני
מינינו אלוף משנה ונתנו כתבי מינוי לכלל בעלי התפקידים והצגתי קודם שיש להם תוכנית עבודה מסודרת מול כל הגופים. זה קורה כבר כתוצאה מדו"ח חסון. ללא קשר, הוצג פה שכלפי משרד הביטחון השב"כ והמוסד, יש את מפקדת סגלים מיוחדים שהיא יחידה צבאית שמפקדת עליהם ואוכפת עליהם נהלים של צבא.
היו"ר רם בן ברק
היו אירועים במוסד של אנשים ששמו קץ לחייהם, שחלקם היו בצה"ל, אני מבין שגם בעניין הזה היו הפקת לקחים ושיניתם נהלים? אפשר לשמוע על זה?
סימה
אנחנו בקשר סדיר עם סגלים מיוחדים וכרגע קבלנו פסיכולוגית שיושבת אצלנו באופן סדיר, אנחנו נפגשים אתה והיא תיתן מענה לכל החיילים שנדרשים לזה בסוגיות נפשיות.
ברק
יש אצלנו קב"ן צבאי שנמצא פעם בשבוע ומלווה את החיילים. כל חייל שרוצה ניגש וכל מפקד שחושב שיש צורך מפנה אליו. יש ליווי צמוד לכל האוכלוסייה בכל הארגון.
היו"ר רם בן ברק
מצוין. נציג משרד החינוך נמצא אתנו בזום.
נירה שפק (יש עתיד)
בשאר הוועדות נציגי הממשלה מופיעים פיזית.
היו"ר רם בן ברק
הממשלה באמת חייבת להיות נוכחת, אבל אישרתי לו באופן חריג להיות בזום.
יעקב חיוני
שמי יעקב חיון, מנהל תחום מורות חיילות במשרד החינוך, אני מתנצל שאני בזום, אני חולה ואחרי ביקור רופא ואני משתדל לתת מענה. ימ"ל מורות חיילות שונה מהיחידות האחרות בעצם זה שיש לו מפקדה צבאית סדירה. יש החל ממש"קיות, קצינות ומפקד יחידה. הימ"ל עצמו יושב בחיל החינוך. אין לו את הבעיות שיש ליחידות האחרות כמו נגישות ליוהל"ן או נגישות לנקח"ל , זו יחידה צבאית לכל דבר.

יש מבנה היררכי כמו בצבא. החיילות עובדות במערכת החינוך אבל הן כפופות למש"קיות, נמצאות בקשר שבועי אתן. נמצאות בקשר עם הקצינות. יש להן הכשרה שמערכת החינוך נותנת. הם יושבים בתל השומר, המפקדה היא מפקדה צבאית שיושבת בתוך חיל חינוך. הנושא הצבאי עוטף אותם כל הזמן. זה לא ימ"ל שלוקח מורות חיילות ואין לו מעטפת צבאית.
תא"ל אמיר ודמני
זו באמת יחידה שעובדת בצורה צבאית רגילה. היה ממצא שציינתי קודם לגבי הנושא של הטיפול הרפואי.
נירה שפק (יש עתיד)
דברת עליו כשהצגת את הסטטוס.
תא"ל אמיר ודמני
הייתה פה הסדרה. הסדירו את הנושא של הטיפול הרפואי, זה הדבר היחידי שעלה שם כפער.
נירה שפק (יש עתיד)
אני יודעת שמורות חיילות ומורים חיילים זה גם גרעיני נח"ל שמפוזרים בבתי הספר.
יעקב חיוני
אבל זה לא שייך לימ"ל.
נירה שפק (יש עתיד)
זה לא משנה. הבעיה שלנו בדברים שהם לא בכפיפות ישירה ובדוקה. אז יש לי שאלות כמו מתי בפעם האחרונה היו בדירה כזו וראו מה קורה בה?
יעקב חיוני
יש פה את המפקד שלהם, אבל לפני שהוא מדבר אני חייב לומר שגם פה יש פיקוד ושליטה מאוד מסודר.
סא"ל אלעד נתן
שמי אלעד, מפקד יחידת הכנה לצה"ל. אני פה כממלא מקום מפקד מערך מגן. ראשית הם חיילים לכל דבר ועניין, הם לא חלק מהימ"ל, אלה חיילים שמשרתים בצה"ל. בחלק מתקדם של השירות שלהם הם יוצאים למשך שירות תחת יחידת פרק המשימה ביחידת הכנה לצה"ל ואין קשר לימ"ל.

לגבי ימ"ל מורות חיילות, כמו שנאמר על ידי נציג משרד החינוך, הוא ימ"ל שמתנהל כמו יחידה צבאית לכל דבר ועניין. הם יצאו לקצונה דרכנו, מענה מלא. הדבר היחיד שהוא מעט בשונות זה הסיפור של המגורים, לאור העבודה שמורות חיילות בחלקים נכבדים נמצאות במרחבים ברשויות, המענה ניתן על ידי משרד החינוך. שאר הדברים באופן מלא על ידי צה"ל.

לגבי השאלה על הבקרה בדירות, אתחיל עם פרק המשימה, חיילי הנח"ל, הגרעינים. אנחנו מבצעים בקרה שוטפת, יש מפקדות מחלקה צמודות, מ"פ. אחת לשבוע נמצאים בכל דירה באופן שוטף במינימום ואחת לשבועיים מתקיים שם מסדר, זה בכל דירה בפרק המשימה. הסטנדרט מתקיים באותה תצורה גם ביחידת מורות חיילות. יש בקרה שוטפת, תהליכיות סדורה, מסדרים לכל דבר ועניין, היערכויות לחגים, כמו בכל יחידה. גם בדירות בגרעינים וגם בדירות המורות חיילות.
תא"ל אמיר ודמני
מה שאמרת חברת הכנסת שפק הוא נכון, זה לא פשוט, זו לא סביבה צבאית קלאסית, יש מורכבויות. אבל יש שיטה ויש עבודה. אני לא יכול להגיד שאין אירועים חריגים.
סא"ל אלעד נתן
יש אתגרים לא פשוטים. היכולת לוודא שהדירה עומדת בסטנדרט שלנו לפי האמנות, החל מכיבוי אש ועוד דברים, זה תהליך סדור ולא פשוט שפרוש בכל הארץ בשתי המסגרות. אבל יש שיטה סדורה שעובדת ומתנהלת.
נירה שפק (יש עתיד)
שמעתי את הדיווח שלך, תא"ל ודמני, על ההמלצות על צוות חסון, שבעת הסעיפים למעט האחד החסוי, יש לי בקשה שאני אומרת כמה פעמים, לקבל את זה בכתוב. יש דו"ח שהתייחסנו אליו כל כך הרבה, לקבל את זה בצורה כתובה ולא בעל פה. דבר שני, גם בסטטוס שלא נעשה, לתת תאריכי גמר ביצוע כדי שנוכל לעשות בקרה.

את דו"ח חסון קיבלתי, דו"ח חסון כתב המלצות. על ההמלצות של דו"ח חסון סימנו את ראש אכ"א, הגיע תא"ל ודמני כנציגו, לתת סטטוס. זה מה שנאמר בדיון הקודם. תפקידנו בוועדה לקבל את הדו"ח הזה כתוב. לכן אני מבקשת להשלים את זה בצורה מסודרת ולא בעל פה כי עברתי גם על המלל ואני רוצה שזה יהיה אחד מול אחד. אני יודעת שעברת על זה אחד מול אחד, עקבתי אחרי זה, לכן אני מבקשת לקבל את זה סדור.

מעבר לאמירה הכללית יש דברים שהם במהות, למשל דברתם על המזכ"צ, אני רוצה לדעת האם המזכיר הצבאי, שאתם אומרים שהוא יחידה לכל עניין ודבר, ליחידה לכל ענין ודבר יש דברים שהיא עוסקת בהם. הייתי רוצה לקבל את הפירוט, לדעת שהוא עושה כנסים ועוסק עם אוכלוסיות מיוחדות ומדבר עם עולים ועושה את כל הדברים האלה. אני מכירה את מבנה המזכ"צ ולא זוכרת שיש לו את כל בעלי התפקידים מתחת, אבל יכול להיות שעם המעט שיש לו הוא עושה את הכול.
תא"ל אמיר ודמני
בראש היחידה לסגלים מיוחדים עומד אזרח עובד צה"ל שהוא מקביל לאלוף משנה. למה הוא אזרח עובד צה"ל ולא אלוף משנה במדים? זה כל מיני שיקולים של איוש ועוד דברים. אבל מדובר במישהו מקצוען, יש גם עדות של היחידות שכפופות אליו שהוא עושה עבודה מקצועית. ליחידה הזו יש גופי מטה של מפקדה מלאה. היא מנהלת שגרה צבאית לכל דבר ועניין. כולל דו"ח אחד דרך כל הטיפול, הנהלים הצבאיים, ביקורות אכ"א, מסדרים ושאר הדברים. ככה שכל מה שקשור ליחידת סגלים מיוחדים והניהול של הסד"כ שתחת משרד הביטחון, שב"כ ומוסד, לדעתי מוסדר בצורה מצוינת. זה מה שגם תת אלוף גיא חסון מצא ואנחנו רואים בזה תימוכין. כך שלדעתי לא נכון להתמקד דווקא בנושא הזה, זה נושא מטופל.
נירה שפק (יש עתיד)
דבר שני זה נגישות הדיגיטל. למשל נהגים, ברגע שהם מאותרים בשלב המלש"בים, ישר מקימים להם קבוצת ווטסאפ, הטיפול מאוד יפה בהקשר הזה. זה היה נושא שהיה בעייתי והפכתם אותו לדבר ממוקדם, גם ההורים מקבלים שיחה ויש להם כתובת למי לפנות. האוכלוסיות האלה יותר קשות כי אין להם את זה בשגרה. אני רוצה לדעת האם יש דרך להנגיש דיגיטלית כמו שנגשתם את הרפואה לרמת הכף יד, לרמת הת"ש והשגרה?
תא"ל אמיר ודמני
ברמת השגרה יש את הדיווחים שאנחנו מכניסים בצה"ל.נט, אני אבדוק אם זה נותן את המענה לכל מה שאת מבקשת, אבל לדעתי כלל המידע נמצא שם. אני אעשה עוד בדיקה כדי לוודא את זה. לגבי הנושא של הת"ש והפרט, ציינו שיש מש"קיות ת"ש בכל המקומות ואמרתי שיש גם חיבור של ERP שזו המערכת שאנחנו מנהלים את הנושא כמו בצה"ל. אולי לא ציינתי מספיק טוב, שבמסגרת המנהלת שהקמנו יש גם ציר של פרט, כך שהם עושים את הבקרה ברמה של איכות הביצוע. אני לא חושב שיש מידע ברמת הפרט שלא נמצא ברמת החיילים והחיילות בשב"ס או במשטרה, מפאת העבודה שהמש"קיות פרושות בכלל היחידות.
נירה שפק (יש עתיד)
אני רוצה לציין לחיוב את אחד הדברים שהייתי מוטרדת ממנו בכל הנושא של המיון והשיבוץ, השלבים שתיארת כאן, כולל היכולת לצאת ולחזור אחרי, זה היה אחד הדברים היותר רציניים שקבלנו תלונות לגביו. הנושא שעלה במספר ועדות ציבוריות של צמצום סד"כ הימ"לים לא עלה ושווה להעלות את זה. ההנחיות היו על צמצום. יש ועדות שהתכנסו, יש תוצרים, הצגנו אותם בדיון הראשון.
תא"ל אמיר ודמני
הצמצום היה פונקציה של החלטות בנושא קיצור השירות הקודם מ-36 ל-32 היה באמת צמצום. מעבר לזה לא היה צמצום.
נירה שפק (יש עתיד)
נבדוק את זה ואני שומרת לעצמי את הזכות להגיע ליחידות ולעשות בקרה כדי לראות שהכול בסדר.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
הנושאים האלה אצלנו לא סתם גבוה על סדר היום, כמו שאתה רואה, גם אין חברי כנסת שהופיעו לדיון. אבל אנחנו בדיונים האלה מתחילת הדרך כי אי אפשר לגמד את הכשלים שנמצאו. כפי שראינו בדו"ח חסון, שניסה לעשות הרבה וציינו אותו לשבח, הרבה דברים נשארו שם בתוך השטחים האפורים ולא נתנו לנו תשובות עליהם. כמו שהוא מודה, פעם הם חיילים ופעם הם לא חיילים. הדברים האלה נשארו ולא השתנו.

לכן, בתוך המסגרת הזו שומה עלינו לעשות בדיקות. יש פה שאלות של תרבויות ארגוניות, שאלות של אחריות. הדבר המרכזי שרצינו מתחילת הדרך הוא שחיילים וחיילות יישארו חיילים וחיילות מהיום שהם מתגייסים, למרות שההגדרות שם הן הגדרות לא ברורות והם בשטח האפור. הם מתגייסים לחיילים והופכים מיד ללא חיילים והדברים האלה לא ברורים.

לכן ביקשנו להבין מה המעטפת. האם המעטפת היא מעטפת צה"לית או האם המעטפת היא מעטפת של הארגונים בהם הם משרתים, שמותאמת להם כמו שהיא קיימת, אולי בדיווחיות לצה"ל, אבל לא מעטפת צה"לית. ראינו את זה בסוגיות של נציב קבילות חיילים שלא היו כפופים לו עד לסוגיות המרכזיות של היוהל"נים וכל השאר.

שמענו בדו"ח חסון שרוצים להקים גוף חדש. אתה אומר שהגוף הזה כבר הוקם. אני לא מכיר הרבה גופים בצה"ל שמוקמים כל כך מהר אבל אני מקבל את הדברים האלה. השאלה איך אנחנו כוועדה ממשיכים אלת הפיקוח שלנו על הדבר הזה, מעבר לאותה חקיקה שעשינו, שבינתיים לא רצה בתוך הדברים האלה.

אני שואל את השאלה הזאת כי אני לא שבע רצון. אני לא מחפש את הפרסום הזה, כשאתה קם בבוקר ורואה בעיתון לגבי מה שכותבת הפרקליטות בשב"ס זה רק מחמיץ את לבי, אני לא שמח על זה, אבל אני שואל מה אני צריך לעשות? איך אני צריך להתייחס כחבר כנסת שמקבל את המידע הזה? לקבל אותו? לקבל אותו על פניו. לדחות אותו? מה אנחנו מציעים.

לכן אני מבקש להתייחס לדבר הזה כדי שתהיה לנו בהירות רבה יותר ממה שיש לנו היום, כי אני מרגיש שאנחנו עדיין נמצאים בשטחים אפורים.
תא"ל אמיר ודמני
אני חייב להגיד על זה, אין פער. ציינתי שצריך להסתכל על זה בצורה מאוד מורכבת כי לא כל ימ"ל דומה למשנהו, לכן צריך להסתכל על כל קבוצת ימ"לים בנפרד. צוינו המורות חיילות שמתנהלים כיחידה צבאית, שמתי אותם בצד. צוין משרד הביטחון, מוסד שב"כ שמתנהלים תחת סגלים מיוחדים, עם כל ההגדרות של חייל. המורכבות כביכול הייתה בשב"ס. חייל שלצורך העניין מתגייס באחריות הצבא, עושה הכשרה ראשונית, טירונות באחריות הצבא משובץ למשטרה או לשב"ס, מקבל תעודת שוטר או סוהר. יש עליו אחריות קודם כל של המפקדים הישירים שלו שהם משטרה ושב"ס, אבל הצגתי בתחילת הדברים שיש עליו גם אחריות של צה"ל לקיום סטנדרטים של חייל. זה נסגר ברמת המנהלת שהקמנו. אם הוא חוזר לצה"ל, הוא חייל לכל דבר.

ההגדרות דרך דו"ח חסון חודדו, בעיקר סביב הסיפור של שב"ס, משטרה ואני חושב שכרגע הם נמצאים במקום נכון. אנחנו עושים על זה בקרה במסגרת מה שהוצג ומתי שייאמר לנו, אנחנו נציג את הדברים שיש לנו להציג.
היו"ר רם בן ברק
אני רוצה לסכם את הדיון. ראשית אני רוצה להודות לתת אלוף במילואים גיא חסון שעשה לדעתי עבודה טובה ומעמיקה מאוד. כל המהומה שניצתה הייתה בעקבות האירוע שהיה בשב"ס שהביא אותנו לדון בזה ואת חבר הכנסת שיין לעורר את הנושא בוועדת חוץ וביטחון. בעקבות זה היו דיונים, קמה ועדת חסון ואנחנו נמצאים פה היום. בסופו של דבר, אני כיושב-ראש הוועדה צריך להתרשם ממה שאני שומע ורואה. מההתרשמות שלי, עשינו כברת דרך גדולה כדי שהדברים האלה יהיו יותר תקינים.

אני רוצה לומר משהו על שירות בתי הסוהר. אין ספק ששירות בתי הסוהר הוא שירות קשה, גם למשרתי הקבע ובוודאי חייל שמגיע לשם ומצטרף. אין ספק שיש לשירות הזה חשיבות לאומית גדולה מאוד. אני רוצה מכאן לחזק את שירות בתי הסוהר על העבודה המצוינת שהם עושים ולהדגיש את זה, כי הייתם קצת שק חבטות.

עם זאת צריך לראות שיש שקיפות בכל מה שקורה שם ושהנתונים יעברו ואם הייתה תקלה צריך לתקן את התקלה ולא צריך חלילה, כמו שמופיע היום בעיתון, שאולי מנסים לכסות את זה. בסופו של דבר השקיפות היא הדבר הנכון בכל מקום. השירות של חיילים בשירות בתי הסוהר ובמשטרה ובמקומות אחרים ובצה"ל כמובן הוא שירות חשוב, משמעותי והכול זה חלק מהביטחון הלאומי שלנו. הביטחון הלאומי שלנו לא רק בצבא אלא גם בצבא וגם בשירות בתי הסוהר ובמקומות אחרים וצריך לעשות את זה כמו שצריך.

לדעתי הכיוון הוא כיוון נכון, לומדים מהטעויות ובהחלט נקרא פעם בכמה זמן את כולם לפה לשמוע דיווח. אני חושב שהתקשורת גם תעשה בשבילנו את העבודה. הרי כל העסק הזה קם מהתקשורת. ברגע שיהיה אירוע זה יצוף בתקשורת ואז נדע שיש בעיות. יש כאן דו"ח רציני מאוד ויישום שלו ואני מקווה שהדברים יבוא לידי פתרון בכל הנושאים. אני מודה לכל מי הגיע לוועדה, תמשיכו לעשות את העבודה הטובה שאתם עושים.
נירה שפק (יש עתיד)
אפשר להוסיף לסיכום את מה שביקשתי, שהסטטוס יוגש כתוב.
היו"ר רם בן ברק
תת אלוף ודמני, אני מבקש שתעביר לנו את המצגת ואת הסטטוס, בעותק כתוב כמה ימים לפני הדיון בוועדה. אני מניח שאני לא אספיק לקרוא, אבל חברת הכנסת שפק תקרא את זה לפני וטוב שכך. תודה רבה לכולם הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:49.

קוד המקור של הנתונים