ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 18/05/2022

תקנות מחלות בעלי חיים (דיג), התשפ"ב-2022

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה


הכנסת



49
ועדת הכלכלה
18/05/2022

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



30
ועדת הכלכלה
18/05/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 240
מישיבת ועדת הכלכלה
יום רביעי, י"ז באייר התשפ"ב (18 במאי 2022), שעה 9:00
סדר היום
הצעת תקנות מחלות בעלי חיים (דיג), התשפ"ב-2021
נכחו
חברי הוועדה: סמי אבו שחאדה
לימור מגן תלם – מ"מ היו"ר
חברי הכנסת
אלינה ברדץ' יאלוב
אוסאמה סעדי
מוזמנים
חגי נויברגר - ראש תחום דיג ומעגנות, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

ד"ר נדב דוידוביץ - רופא וטרינר לפיקוח על מחלות דגים, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

עו"ד אודליה אסולין דגני - הלשכה המשפטית, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

ד"ר שלי עינב - רופא ראשי למזון, משרד הבריאות

עו"ד אור מלכי - רפרנט, משרד המשפטים

ד"ר ינון יוני - מנהל היחידה הווטרינרית, משרד הבריאות

עו"ד ליאורה עופרי - לשכה משפטית, המשרד להגנת הסביבה

גיל ססובר - יו״ר איגוד הדייגים בישראל

ד"ר יובל ארבל - סמנכ"ל ים וקשרי ממשל, צלול-עמותה לאיכות הסביבה, ארגונים להגנה על הסביבה

סידו זיינב - ראש ועד דייגי נמל יפו ואיגוד הדייגים

אלון זסק - מנכ"ל המכון לחקר ימים ואגמים לישראל
ייעוץ משפטי
מרב תורג'מן
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
תמר פוליבוי



הצעת תקנות מחלות בעלי חיים (דיג), התשפ"ב-2021
היו"ר לימור מגן תלם
בוקר טוב לכולם, אני מתכבדת לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה בנושא הצעת תקנות מחלות בעלי חיים (דיג), התשפ"ב-2021. הדיון הבוקר הוא בנושא תקנות חדשות, לבקשת שר החקלאות, מתוקף סמכותו ובאישור הוועדה. התקנות המוצעות נועדו להחליף את הוראות צו ההגנה (טיפול בדגים), שתוקפן מותנה בקיומו של מצב חירום, ולעדכן אותן בהתאם לדרישות המקובלות כיום בנושא. מטרת התקנות היא לקבוע הוראות, שתכליתן שיפור הפיקוח הווטרינרי על שלל דיג ימי, באמצעות הסדרת הטיפול בשלל דיג בכלי השיט ומניעת דיג באזור מזוהם, וכל זאת למטרה חשובה של הגנה על בריאות הציבור. אני אבקש מגורמי המקצוע, ממשרד החקלאות, להציג את התקנות, בבקשה.
אודליה אסולין דגני
כפי שצוין כאן, מדובר בתקנות בעלות חשיבות מקצועית מאוד מאוד גדולה לבריאות הציבור ובריאות המזון שהציבור צורך. יש בתקנות האלה שני פרקים מרכזיים: אחד מהם מתייחס לאחזקת שלל הדיג על כלי השיט, במטרה לשמור עליו מפני זיהומים ומפני כל מה שיכול לגרום לו לקלקול, על מנת שיגיע כפי שצריך לשיווק; הפרק השני מתייחס לאיסור דיג באזורים מזוהמים, כאשר יש זיהום במקווה מים, כשהמטרה היא לצמצם את הנזקים הן לציבור והן לציבור הדייגים על מנת שדגים שמקורם מאותו אזור לא יגיעו לשיווק.

התקנות האלה, כפי שצוין, הפרק הראשון מחליף צו חירום. התקבלו מספר פניות מוועדת החוקה, חוק ומשפט ומוועדת החוץ והביטחון בנוגע להחלפת הצו הזה. הפרק השני הוא פרק שיש אינטרס ציבורי מאוד מאוד גדול לקדם אותו. זאת כבר הפעם הרביעית שאנחנו נמצאים בוועדה זו במטרה לקדם את התקנות האלה, ואנחנו מאוד מקווים שנצליח לעשות זאת היום.
היו"ר לימור מגן תלם
אנחנו נעשה זאת היום, בסדר גמור.
נדב דוידוביץ
אני עובד בשירותים הווטרינריים ומלווה את עוה"ד אסולין דגני מבחינה מקצועית.
היו"ר לימור מגן תלם
יש עוד מישהו שרוצה לומר משהו לפני שנעבור לסעיפים?
גיל ססובר
אנחנו לא סתם נמצאים פה פעם שלישית או פעם רביעית. בפעם הראשונה מר ברוורמן היה יושב-ראש הוועדה, אחרי זה מר כבל היה יושב-ראש הוועדה. שניהם דחו את כל הדברים האלה. חייבים לעשות הבחנה בין כלי שיט.
היו"ר לימור מגן תלם
למה לא הגשתם איזשהו נייר עמדה או טענות?
גיל ססובר
רק לפני כשלושה ימים הודיעו לנו על הדבר הזה.
היו"ר לימור מגן תלם
שלושה ימים לא מצאתם זמן להגיש טענות?
גיל ססובר
אני יכול לצטט מהפרוטוקולים גם את ברוורמן וגם את כבל. יש ספינות שבהן יש מקררים, וממה שאני רואה בפרוטוקולים התקנות האלה עברו לגבי המכמורתנים, שלהם אין שום בעיה להחזיק מקררים, שיחזיקו את הדגים בטמפרטורה של 4 מעלות. בדיג החופי זה פשוט בלתי אפשרי. גם ברוורמן וגם כבל אמרו אז: הם יכולים לשים את הדגים מכוסים בקרח, אם זה יהיה בארגז, בצידנית, בקלקר, זה לא משנה, כל עוד הדגים בקרח. אין אפשרות, רוב הדייגים בארץ עובדים בסירות של בין חמישה לשבעה מטר ואין מקררים על הסירות האלה.

כל התקנה הכתובה עם מי שיפוליים, הדברה וגריז – אצלנו אין דברים כאלה, כי זאת סירה פתוחה, ששוטפים אותה בסוף. זאת בדיוק הסיבה שכבל אמר בוועדה: אתה לא יכול לחוקק או להתקין תקנות שהציבור לא יכול לעמוד בהן, אסור להתקין תקנות שהן אות מתה. אחרי זה הוא אמר: אני מעלה להצבעה את סעיף 2 פרק ב' עם שני התיקונים, הורדת סעיף 7, התיקון שאומר שהקרח יכסה באופן מלא, והחלופה של הסעיף שמדברת על מי שיש לו מקררים, שזה צריך לעמוד בסטנדרטים. אין לנו יכולת.
היו"ר לימור מגן תלם
התייחסות של משרד החקלאות.
אודליה אסולין דגני
הנושאים האלה נפתרו כבר ב-2017 כבר באותה ישיבה. אין היום בתקנות האלה דרישה למקרר.
היו"ר לימור מגן תלם
הוא התייחס לנוסח קודם, לא התייחסת לנוסח הנוכחי שקיבלתם ושפרסמנו, אתה מתייחס לנוסחים קודמים.
אודליה אסולין דגני
הטענה הזאת התקבלה. אנחנו דורשים קירור, אנחנו לא מחייבים באמצעי קירור מסוים. ניתן לעשות קירור, כפי שאתם רגילים לעשות. ניתן לעשות את זה גם באמצעות כיסוי הדגים שבמיכל בקרח. מי שיש לו מקרר בספינה, יכול להשתמש במקרר. מה שחשוב לנו זאת השמירה על הטמפרטורה, וזה נשאר בתקנות. מכיוון שירד הנושא של המקרר, יש דרישה אחת – לאחזקה בטמפרטורה שאינה עולה על 4 מעלות צלזיוס, זה בא להעמיד את הדברים על דיוקם בתקנות.
ינון יוני
יכול להיות שנגיע לזה גם בהמשך, אבל עקרונית אנחנו מברכים קודם כל על התקנות מהפן של בריאות הציבור. ישנה סוגיה מרכזית אחת, שמבחינתנו היא קרדינלית. אמרנו את זה גם בוועדות הקודמות, ואנחנו אומרים את זה גם הפעם. עם התקנה הזאת, צריכה להיות built in בפנים גם יכולת העקיבות של התוצרת שמגיעה מהים לדרכי השיווק. יש בנושא הזה לקונה. אנחנו חושבים שהתקנה תהיה ריקה מתוכן, ברגע שאין לנו יכולת לדעת לאן הגיעו דגים מאותם אזורים.

ברגע שמכריזים על אזור מרגע מסוים, זה לא אומר ששעה, שעתיים, יומיים לפני זה האזור לא היה מזוהם. יש צורך לקרוא לציבור לא לצרוך את אותה תוצרת. לא ניתן לומר לציבור דבר, ההודעה תהיה כללית, כל עוד אין לנו יכולת לדעת לאן הלכו הדגים ולהגיע ספציפית לאותם מקומות כדי להוציא אותם מדרכי השיווק.

אנחנו מבקשים שבאותו סעיף יהיה מנגנון גם של נעקבות ושמשרד החקלאות ידאג לזה, כדי שנדע לאן הגיעו הדגים בכל רגע נתון.

נקודה נוספת, שאני חושב שהגענו לגביה לידי הבנה, זה נושא של דיווח לרופאים וטרינריים בדרכי השיווק.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
לא הבנתי את מה שאמרת לגבי הנעקבות.
ינון יוני
כל מזון, כל תוצרת, כל משלוח שהוא בר פיקוח, יש צורך לדעת מניין הוא בא ולאן הוא הגיע לצורכי בריאות הציבור.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
מה זה אומר מבחינת הדייגים? הם צריכים משהו כתוב?
ינון יוני
אני לא יודע לומר מה זה אומר, אני יודע מה זה אומר מבחינתנו בצעד אחד שהוא לפנינו, שזה משרד החקלאות. זה עובד ככה לגבי תחנות מיון דגים, זה עובד בבריכות, זה עובד ככה לגבי משחטות, זה עובד ככה לגבי בתי מטבחיים. כל אימת שקיימת תוצרת שאנחנו אחראים לה על השיווק, אנחנו יודעים לפנות לגורם שלפנינו ולוודא מולו מנין התוצרת הגיעה ולאין היא משווקת. זה גם כדי למנוע נזק לדייגים עצמם, כי ברגע שאנחנו נצטרך לדווח לא לצרוך דגים מסוג מסוים בכל מדינת ישראל, במצב של זיהום לצורך העניין, זה למעשה כאוס טוטלי. לכן יש צורך לעגן גם את הדבר הזה בתקנות.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני מבין את ההיגיון. אני שואל טכנית מבחינת הדייגים, דיג פשוט יוצא על סירה להביא דגים, מכר אותם, מה הוא צריך לעשות?
ינון יוני
מה שמשרד החקלאות יאמר לו לעשות, כדי שיהיו הנתונים בידי משרד החקלאות מה הוא דג ולאן שיווק. איך לעשות את זה? אני לא חושב שאני יכול להיכנס לזה, זה גם לא במגרש שלנו כרגע.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אתה לא יכול להיכנס לזה, אני גם לא יכול להבין את זה. אני שואל מבחינת הדייגים, אם זה אמור לפגוע בהם איכשהו בצורה ישירה או עקיפה. האם ישנה הוצאה נוספת שהם צריכים להוציא כדי לבצע את זה?
היו"ר לימור מגן תלם
בבקשה תחדד את השאלה, חבר הכנסת אבו שחאדה.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
מצופה כאן מהדייגים לעשות משהו.
היו"ר לימור מגן תלם
מה זה "משהו"?
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
הוא אומר שהוא רוצה לעקוב אחרי הדגים מאיפה הגיעו ומה מסלולם, כדי שאם חס וחלילה צריך למנוע, להוציא או להודיע משהו - - -
היו"ר לימור מגן תלם
במצב חירום? לגבי מה אתה שואל? לגבי איזה סעיף? לגבי איזו הנחיה?
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
על ההנחיה שבדיוק דיבר עליה הד"ר.
היו"ר לימור מגן תלם
הוא לא דיבר על משהו שקיים בתקנות. זה לא משהו שקיים. נציג הדייגים דיבר על נוסח קודם, שלא קיים פה. אתם צריכים להתכנס למה שקיים. זה משהו שהיה בוועדות קודמות בכנסות קודמות, וזה כבר לא קיים פה, זה כבר תוקן והוסדר בתקנות האלה.
ינון יוני
זה לא שזה לא קיים, זה מה שדיברנו עליו גם בוועדות קודמות, ומבחינתנו כמשרד בריאות אמרנו שהנושא הזה קרדינלי, כדי לעגן אותו ולתקן אותו בכל דרך. אנחנו לא נכנסים לדרך שבה משרד החקלאות יבצע את זה, אבל כשמגיעים דגים לבתי אוכל, בתי אבות, גני ילדים, לא משנה לאן מגיעים הדגים, אנחנו חייבים לדעת מנין הם הגיעו, כי אנחנו מדברים על זיהום ים. יכול להיות ששעה לפני זה היה זיהום ולא היה מצב של איסור. צריך להתחקות אחרי אותם דגים, ולא ניתן לעשות את זה, ברגע שלא קיים איזשהו מנגנון של הדייגים מול משרד החקלאות לדווח להם – לדווח בדיעבד, לדווח באיזושהי צורה תקופתית, לדווח באיזושהי דרך למשרד החקלאות.
היו"ר לימור מגן תלם
בוא נשמע את משרד החקלאות.
אודליה אסולין דגני
לעניין ההכרזה על אזור מזוהם והוראות לגבי אותו אזור מזוהם, זה משהו שכרגע לא מוגבל בנוסח התקנות – אין הגבלה מה ניתן להודיע ואיזה הוראות אפשר לתת, וכך צריך שיהיה, מכיוון שבכל זיהום ובכל אירוע כזה יכולות להיות הוראות שונות.

לגבי ה-traceability, יש חקיקה אחרת שתעסוק בזה. קודם כל יש לנו חוק בריאות הציבור (מזון), שמדבר על הנושא של עקיבות במזון, ויש גם תקנות בהתהוות, שמדברות על תחנות מיון לדגים ועקיבות אחר הדגים. לכן התקנות האלה מתמקדות אך ורק בנושא של אחזקת שלל הדיג בכלי השייט ובהכרזה של אזור מזוהם. לגבי מה יודיעו, איך יודיעו, כל הפעולות איך לטפל בדגים שנדוגו באזור מזוהם, כל זה יהיה במסגרת חקיקה אחרת, זה לא בחקיקה הזאת.
היו"ר לימור מגן תלם
בסדר גמור.

ד"ר יובל ארבל מצלול, רצית להוסיף משהו, או שאתה רוצה להתייחס ספציפית לנושא התקנות? משהו כללי או ספציפי לתקנה?
יובל ארבל
בהקשר לתקנות, אני רוצה לברך שסוף סוף יעבירו את התקנות האלה היום. זה חשוב שהציבור יידע שהוא מקבל דגים שאין בהם זיהום מהים. אני חושב שזה גם אינטרס של הדייגים, ואני מקווה שזה יעבור היום.

אני רוצה להזכיר פה, שיש היום לפחות חמישה אזורים, שמוגדר שיש בהם זיהום. זה לא אומר שחייבים בכל האזורים האלה להגדיר איסור דיג, יכול להיות שרמת הזיהום היא כזאת שעדיין מאפשרת דיג, זה עניין של משרד הבריאות והשירותים הווטרינריים, אבל יש אזורים מזוהמים אלה. בתור מי שעוסק בתחום הזה כל הזמן, אני יודע את זה, אבל הציבור לא יודע.

אני חושב שסעיף 4 שבו הגורם המדווח, שזה יכול להיות המשרד להגנת הסביבה או חקר ימים ואגמים או משרד הבריאות, מעבר לזה שהוא מדווח למנהל - - -
היו"ר לימור מגן תלם
אתה מדבר על סעיף 4, ההודעה על זיהום?
יובל ארבל
כן, אני חושב שההודעה הזאת צריכה גם להיות מפורסמת לציבור באתר המרשתת של אותו גורם מדווח. אם אני רוצה לצרוך דגים ונגיד שאני חששן, פרנואיד כזה, אני אדע ואני יכול לבדוק. אני לא אומר שצריך לעשות מזה כותרות בעיתונים, אבל צריכה להיות איזושהי ידיעה איפה שהוא, שהציבור יוכל לדעת.

הזיהום בכספית – ב-2015 20% מהדגים היו מעל התקנות של משרד הבריאות לשיווק דגים. הנתונים של הדוח האחרון של חקר ימים ואגמים שבודק את מצב הדגים הם מ-2019. אני לא יודע מה קורה בשלוש השנים האחרונות ואין לי דרך לדעת.
היו"ר לימור מגן תלם
בהמשך יש התייחסות: "נוכח לדעת גורם מוסמך כי קיים זיהום מים או חשד לזיהום מים, יודיע על כך למנהל לפי הטופס".
יובל ארבל
בסדר, יודיע למנהל.
היו"ר לימור מגן תלם
אבל תמשיך הלאה: "ראה המנהל שקיים חשש של סיכון בריאות הציבור כתוצאה מדיג במקווה מים...רשאי לאחר התייעצות...להכריז על האזור"; "המנהל רשאי לקבוע ששטח האזור האסור וגבולותיו יהיו שונים...וכן להגביל". אחר כך "הכרזת המנהל...על אזור אסור עקב זיהום...תהא תקפה למשך 30 ימים ותפורסם לפי תקנה 8". כל ההתייחסות בהמשך, למה לפרסם לציבור?
יובל ארבל
קודם כל הוא רשאי והוא רשאי גם לא להכריז.
היו"ר לימור מגן תלם
רשאי זה במשמעות של חייב בתקנות. יש התייחסות לפרסום.
יובל ארבל
אבל רק כשהוא הגיע למסקנה, שיש איסור זיהום.
היו"ר לימור מגן תלם
הוא צריך לבדוק, אם יש חשש – לא מפרסמים לציבור. קודם כל בודקים ורק אחר כך מודיעים.
יובל ארבל
אנחנו יודעים שיש זיהום, אף אחד לא יודע מה קורה בשלוש השנים האחרונות ואתם לא רוצים שיפרסמו.
היו"ר לימור מגן תלם
אנחנו רוצים, אבל יש פה פרוצדורה שמסדירה את כל הנושא הזה.
יובל ארבל
סליחה כבוד היושבת ראש, כרגע אין פרוצדורה.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
התקנות שאנחנו הולכים לעבור עליהן עכשיו, איגוד הדייגים נתן דעתו עליהן?
היו"ר לימור מגן תלם
לא, הן פורסמו, והוא לא נתן שום נייר עמדה. בתחילת הדיון שאלתי, למה לא נתתם שום נייר עמדה ושום התייחסות.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
סליחה, פשוט איחרתי בכמה דקות.
היו"ר לימור מגן תלם
אני לא באה בטענות אליך, אמרתי ששאלתי את איגוד הדייגים למה לא נתנו שום נייר עמדה והתייחסות לתקנות.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
יש להם פה ייצוג? אפשר לשמוע אותם?
היו"ר לימור מגן תלם
אני חוזרת על השאלה שהפניתי פה למי שיושב לימינך, קיבלתם את התקנות, הן פורסמו, למה לא הגשתם שום נייר עמדה?
סידו זיינב
לא ידענו בכלל מהישיבה הזאת.
היו"ר לימור מגן תלם
לא ידעתם, אבל הגעתם.
סידו זיינב
אמרו לנו לא לפספס אותה.

בקשר לזיהום שכולם מדברים עליו, לא כל הים התיכון מזוהם. לפעמים יש אזורים שקורית תקלה עם אנייה או עם צינור, תמיד אומרים לדייגים לעצור באותה תקופה, עד שבודקים את הדגים ואת הים ורק אחרי זה מאפשרים לנו לעבוד. זה לא שכל הים מזוהם. באזורים שמזוהים אומרים לנו להפסיק את הדיג למשך כמה ימים, שבוע, שבועיים, יומיים, שלושה, עד שבודקים את הדגים ואת הים. אף פעם לא יכולת להביא דגים מזוהמים, כמו שאומרים.
ינון יוני
לגבי התקנות, שלכאורה תהיינה אותן תקנות משלימות, עברנו כמה ורסיות – שוב אני אומר גם כמשרד הבריאות, גם ב-day zero, כשתהיינה תקנות שתשלמנה את זה, עדיין את אותן תקנות. למעלה מחמש שנים עדיין אין תקנות משלימות. נדבר על זה בהמשך, אבל אין פה מנגנון הודעה לציבור בהקשר של אזורים מוכרזים. אנחנו רוצים לדעת מה תהיה ההודעה לציבור, אם הכרזנו על אזור מזוהם, אנחנו יודעים שדגו בו לפני יום וצריך להודיע לציבור. אנחנו רוצים שמשרד החקלאות יאמר מה מנגנון ההודעה לציבור, שמעוגן בתקנות האלה בהתאם לאזורים או למקומות ששווקו הדגים.
אודליה אסולין דגני
קודם כל, במסגרת התקנות האלה כל הנושא של הכרזה הוא בהתייעצות עם משרד הבריאות. גם הנושא של פרסום ההודעה יהיה לאחר אותה התייעצות ובסיכום עם משרד הבריאות, כך שאני לא רואה פה את החשש.
ינון יוני
היינו בכמה מצבים כאלה רק לאחרונה, אפילו בחצי שנה, שנה האחרונה, עם זיהום כתם הנפט שהיה בים. אנחנו כבולים בנושא הזה של היכולת להודיע לציבור, כי אז יש הודעה גלובלית לציבור, נאמר: מי שצרך דגים בבתי אוכל, בחנויות דגים.
היו"ר לימור מגן תלם
אבל אם הנציגה של משרד החקלאות אומרת פה, שההכרזה היא בהתייעצות עם משרד הבריאות והכול נפתר בתקנות, מה הבעיה?
ינון יוני
אין בעיה, התייעצו אתנו דה-פקטו אחרי הזיהום.
מרב תורג'מן
אבל כתוב פה שכל הכרזה היא אחרי התייעצות.
ינון יוני
אבל אין לנו את היכולת לדעת. התייעצו אתנו ומתייעצים אתנו. המנגנון הוא לא התייעצות אתנו איך אנחנו מודיעים, האם להודיע לכלל הציבור. אנחנו לא רוצים לגרום נזק, צריך להיות מנגנון, שבו למשרד החקלאות יש נתונים לאן שווקו הדגים מכל אזור ואזור. אם אין להם את המנגנון הזה לאן שווקו הדגים, התקנה הזאת הופכת להיות ריקה מתוכן. במידה ולמשרד החקלאות אין מנגנון לדעת לאן שווקו דגים, מה אתה במצב שיש זיהום ואתה רוצה להודיע לציבור? מה אתה עושה במצב כזה שיש זיהום ואתה רוצה להודיע לציבור? אז יתייעצו אתנו, אבל מה נעשה עם ההתייעצות הזאת? אין לנו מה לעשות, ואז צריך כאן בתקנה להיות מעוגן שמשרד החקלאות צריך שיהיה לו מנגנון ל-traceability לגבי הדגים שמגיעים מאזורי הדיג.
היו"ר לימור מגן תלם
מרב, רצית להתייחס?
מרב תורג'מן
לא, אני אתייחס לגופו של עניין.
היו"ר לימור מגן תלם
אני רשמתי לי את הנקודה הזאת, כשנגיע נתייחס.
אודליה אסולין דגני
תקנות מחלות בעלי חיים (דיג), התשפ"ב -2022



בתוקף סמכותי לפי סעיפים 22(א)(2), (5א) ו-(14) ו-28(א1) לפקודת מחלות בעלי חיים [נוסח חדש], התשמ"ה -1985 (להלן – פקודת מחלות בעלי חיים), ולפי סעיף 9(ה) לפקודת הדיג, 1937 (להלן- פקודת הדיג), ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 22(ג) לפקודת מחלות בעלי חיים לעניין תקנה 9 לתקנות, ולפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (להלן – חוק העונשין) למעט לעניין תקנה 11, אני מתקין תקנות אלה:
פרק א'
פרשנות

הגדרות
1.
בתקנות אלה -



"גורם מוסמך" כל אחד מאלה או מי שהוא הסמיכו לכך בכתב:



1. המנהל הכללי של המשרד להגנת הסביבה;



1. המנהל הכללי של משרד הבריאות;



1. מנהל החברה הממשלתית לחקר ימים ואגמים לישראל;



"דיג" – שליית שלל דיג ממקווה מים, לרבות איסופם מן החוף, בין שהם חיים ובין שהם מתים, למעט דיג לצריכה עצמית;



"דיג לצריכה עצמית" – דיג שאינו טעון רישיון לפי פקודת הדיג או שברישיון הדיג רשום שהוא למטרה ספורטיבית ומיועד לצריכה עצמית בלבד;



"המנהל" – מנהל השירותים הווטרינריים במשרד או מי שהוא הסמיכו לעניין תקנות אלה, כולן או חלקן;



"המשרד" – משרד החקלאות ופיתוח הכפר;



"זיהום מים" – כהגדרתו בסעיף 20א לחוק המים, התשי"ט – 1959 ;



"מי שתייה" – כהגדרתם בסעיף 52א לפקודת בריאות העם, 1940 ;



"מקווה מים" – כל אחד מאלה: ים, נחל, אגם, מאגר מים, למעט פארק דיג ומשק חקלאי לגידול דגים למאכל;



"פקיד הדיג הראשי" – כהגדרתו לפי פקודת הדיג.



"קרח" – צורתם המוצקה של מי שתיה או של מי ים שאינם מי נמל או מאזור אסור כהגדרתו בתקנה 5, וללא תוספת חומרים משמרים;



"רישיון" – רישיון דיג או רישיון לספינה, לפי העניין;



"רישיון דיג" – רישיון לדוג דגים שניתן לפי פקודת הדיג;



"רישיון לספינה" – רישיון לכלי שיט המשמש לדיג שניתן לפי פקודת הדיג;



"שיווק" – העברה לאחר בין בתמורה ובין שלא בתמורה;



"שלל דיג" – בעלי חיים החיים במים, למעט יונקים ימיים.
היו"ר לימור מגן תלם
יש הערות לסעיף ההגדרות 1? אני מביאה להצבעה את תקנה 1, מי בעד? מי נגד?


הצבעה

אושרה.
היו"ר לימור מגן תלם
אין מתנגדים, אין נמנעים – סעיף 1 עבר.

אנחנו בפרק ב', תקנה 2.
אודליה אסולין דגני
פרק ב': טיפול בשלל דיג

החזקת שלל דיג בכלי שיט
1.
לא יחזיק אדם בכלי שיט שלל דיג אלא בתנאים אלה:



1.
המשטח והציוד הבא במגע עם שלל הדיג עשוי חומר שאינו סופג, הוא ניתן לניקוי וחיטוי בקלות והוא אינו חלוד;



1.
כלי השיט נקי ומתבצעת בו הדברה למניעת מזיקים;



1.
בכלי השיט אין בעלי חיים למעט שלל דיג;



1.
האזור שמוחזק בו שלל הדיג נקי, ומבנהו מונע מגע של שלל הדיג עם מי שיפוליים כהגדרתם בתקנות הנמלים (מעגנות), התשע"א-2010, שפכים, עשן, דלק, שמנים, גריז וכל זיהום אחר העלול לפגוע בבריאות הציבור;



1.
שלל הדיג מוחזק בכלי קיבול (להלן- מכל) נקי, עשוי חומר שאינו סופג, הוא ניתן בקלות לניקוי ולחיטוי והוא אינו חלוד;



1.
שלל הדיג מופרד מכל חומר אחר, לרבות מיני הדגים הרעילים למאכל בני אדם המנויים בתוספת הראשונה טרם הכנסתו למכל ומכוסה בקרח לאחר הכנסתו למכל;



1.
שלל הדיג מוחזק בטמפרטורה שאינה עולה על 4 מעלות צלזיוס.
היו"ר לימור מגן תלם
הערות לתקנה 2?
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
יש לי שאלה לגבי (5) ו-(7).
היו"ר לימור מגן תלם
תקנה 2(5)?
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
כן, יש משהו שאמור לשנות את מה שנעשה עכשיו מבחינת הדיג? לגבי ה-4 מעלות בסעיף (7), מישהו שדג בחסקה, זה מה שיש לו, איך הוא בודק את ה-4 מעלות האלה? מה הוא עושה?
גיל ססובר
שם קרח.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
כולם שמים קרח, מה השתנה?
גיל ססובר
רק שיתירו לנו. למי שאין מקרר או חדר קירור בספינה, שיגידו: מכוסה בקרח וזהו.
נדב דוידוביץ
זה מה שעוה"ד אמרה מקודם, שלא אמרו איך. אחד יכול לשים מקרר, אחד יכול לשים קרח.
סידו זיינב
אין מקרר בחסקה.
נדב דוידוביץ
אבל שיהיה בקירור ושיהיה קר.
גיל ססובר
אבל איך אנחנו יכולים לבדוק טמפרטורה? אני בים, הוצאתי הרגע את הדגים מהים, שמתי אותם בארגז וכיסיתי אותם בקרח.
היו"ר לימור מגן תלם
איך מודדים את הטמפרטורה? איך מוודאים שזה 4 מעלות?
גיל ססובר
איך יש לי בכלל יכולת בקרה על זה?
היו"ר לימור מגן תלם
איך מוודאים שזה 4 מעלות?
נדב דוידוביץ
לגבי שאלתך הקודמת בנוגע לאחזקה של שלל דיג, היום כמעט בכל המקרים כבר לא משתמשים במכלים עשויים עץ או חומרים כאלה, היום משתמשים במכלי פלסטיק, שניתן לנקות ולחטא אותם.

לגבי המדידה, גם פה אנחנו לא קבענו האם להשתמש במד חום כזה או במד חום אחר, אלא ההגדרה הזאת של עד 4 מעלות נמצאת בחוק המזון, ואפשר למדוד אותה בשיטות שונות. כמו בתקנות האחרות פה, לא רצינו להיכנס לאמצעי אלא להגדיר מה המטרה.
מרב תורג'מן
אבל הוא רוצה לוודא שזה באמת 4 מעלות.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
דייג שעובד על סירה קטנה או על חסקה – אין לו עליה מקרר.
גיל ססובר
אין תרמוסטט.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
כמה עשרות שנים הוא עובד עם קרח, האם הוא צריך לשנות משהו עכשיו? או שהוא ממשיך לעבוד כרגיל?
נדב דוידוביץ
מטרת התקנות היא למנוע קלקול של הדגים, שבסופו של דבר יגיעו לצריכה ויגרמו לבעיות של בריאות האדם.
היו"ר לימור מגן תלם
אני חייבת להזכיר שאנחנו מדברים על בריאות הציבור. אנחנו לא רוצים לתת לדייגים אפשרות להסיר אחריות. אנחנו מדברים על תקנות, שבאות להגן על בריאות הציבור, ולכן צריך לשים את הדגים בקרח.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אכפת לנו מבריאות הציבור. אנחנו אוהבים דגים ורוצים לקנות דגים טריים ותמיד בודקים שלא היו בשמש, אבל בכל זאת אלה צריכות להיות תקנות שהציבור יכול לעמוד בהן. תקנה שהציבור לא יכול לעמוד בה, או במקרה הזה הדייגים הקטנים - - -
היו"ר לימור מגן תלם
אבל זה קרח, לשים קרח.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אבל הם שמים קרח, ככה הם עובדים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בסעיף (7) כתוב "בטמפרטורה שאינה עולה על 4 מעלות צלזיוס". אפשר לכתוב שזה יהיה בקרח, הוא יתחיל למדוד את זה?
גיל ססובר
זה רלוונטי לחדרי קירור, כשיש לך מקרר גדול, שבו תרמוסטט ואתה יכול לבדוק. כל הבעיה היא בהגדרה של כלי השייט.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אנחנו צריכים לצאת מנקודת הנחה, שהדייגים האלה – במיוחד הדייגים הקטנים עם חסקה ועם סירה – לא חוזרים אחרי שעות. הם יוצאים לחצי שעה.
היו"ר לימור מגן תלם
אדרבה. אני רוצה לשמוע התייחסות של היועצת המשפטית, אני לא רוצה שום בעיה. אנחנו צריכים להגן על בריאות הציבור, מדברים על תרמומטר ומדברים על קרח.
מרב תורג'מן
אני לא מכירה את זה בפועל, אפשר לשמוע את הגורמים המקצועיים, אבל השאלה היא אם יקבעו שזה יהיה מכוסה בקרח, מה מידת הקרח? כמה קרח שיאפשר לשמור את שלל הדיג בטמפרטורה של 4 מעלות?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל אפשר לנסח את זה כך, לשמור את הדיג הזה בתנאים שיבטיחו את שלום הציבור ואת בריאות הציבור, בלי 4 מעלות.
היו"ר לימור מגן תלם
חייב להיות רשום 4 מעלות, אחרת בריאות הציבור נתון לפרשנות.
גיל ססובר
לספינות הגדולות שיוצאות ל-36 שעות או ל-48 שעות יש חדר קירור ובו יש תרמוסטט. איך אדם שעכשיו הוציא 20 ארגזים, כל ארגז מכוסה בנפרד בקרח והם מונחים אחד על השני, איך הוא יכול לבדוק?
היו"ר לימור מגן תלם
אמרנו עם תרמוסטט.
גיל ססובר
איפה יהיה התרמוסטט? איפה הוא נמצא? אנחנו בחוץ.
היו"ר לימור מגן תלם
אתה מאחסן את הדגים בארגזים?
גיל ססובר
כן.
היו"ר לימור מגן תלם
אז אתה מכניס את התרמוסטט לארגז ובודק שיש 4 מעלות. אני אומרת לכם שוב, זאת בריאות הציבור. אתם רוצים לנסח סעיף כללי שנתון לפרשנות.
גיל ססובר
אנחנו לא רוצים שיהיה נתון לפרשנות, אנחנו פשוט מבקשים שיהיה רשום "מכוסה בקרח".
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
יש ענף שקיים אלפי שנים, ואחרי כל הקשיים שהערימו עליו בעשרות השנים האחרונות, שרדו מעט מאוד אנשים, ועל המעט מאוד הזה אני מעוניין לשמור.
היו"ר לימור מגן תלם
אבו שחאדה, אנחנו אמורים לשמור על בריאות הציבור. אני מזכירה לכם שאלה תקנות שבאות לשמור על בריאות הציבור, אנחנו מדברים על דגים, על טריות של דגים. הנחיה כזאת צריכה להיות ספציפית ומפורטת לגבי ה-4 מעלות. לא נעשה תקנה כללית כזאת.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני אתך.
היו"ר לימור מגן תלם
לא לא, אנחנו לא נשנה את זה, חבר הכנסת אבו שחאדה. זה צריך להיות 4 מעלות, ואנחנו לא ניתן פה שום פרשנות שתפגע בבריאות הציבור, עם כל הכבוד.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
גברתי, את רוצה לכפות על הדייגים דבר שהם לא יכולים לעשות?
היו"ר לימור מגן תלם
אני רוצה לכפות על הדייגים, שישמרו על בריאות הציבור.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
את אומרת שהם לא ילכו לדוג. גברתי, קודם כל אין לנו פה לא סקר של בריאות ציבור, ולא אחד שטען שהם עשרות שנים כבר הורגים את הציבור, אין פה מחקר. הטיעון הזה בעייתי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל למה משנים את זה דווקא עכשיו? מאז קום המדינה, למה עכשיו מכניסים את הסעיף הזה אחרי עשרות שנים? מה קרה? היה משהו? יש תלונות?
היו"ר לימור מגן תלם
נשמע את משרד החקלאות.
נדב דוידוביץ
גברתי יושבת הראש, כמו שאת הזכרת, התקנה הזאת לא יכולה להיות עמומה, אנחנו מדברים על מזון. מזון, במיוחד בשר דגים, הנטייה שלו לקלקול היא מאוד מהירה בהשוואה למזונות אחרים, ולכן צריך לנקוט בפעולות של קירור.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
איפה הייתם עשרות שנים? מה קרה עכשיו? מה קרה שעכשיו אתם משנים ובאים עם הסעיף הזה? למה אתם משנים? כל מה שאתה אומר נכון, לא שמרתם עד היום על בריאות הציבור?
נדב דוידוביץ
ההגדרה הזאת של עד ארבע מעלות היא לא הגדרה חדשה, היא קבועה בחוק ההגנה על בריאות הציבור (מזון), ואלה הטמפרטורות, בין אפס לארבע מעלות, שנחשבות צינון של מזון. שלל דיג זה מזון שאמור להיצרך על ידי אנשים.

בניגוע לכיסוי בקרח, כמו שגברתי יושבת הראש הזכירה, אנחנו לא יכולים לכתוב תקנה עמומה, כי אחד יכול לכסות בכמה שבבים, והשני יכול לכסות ב-20 ס"מ קרח.
היו"ר לימור מגן תלם
אמרנו שיש פה גם עניין עונשי, יש פה הוראה עונשית שחייבת להיות ברורה. אין לי ספק שנושא בריאות הציבור עומד פה מעל לכל. אני לא רואה שזו הנחיה שאי אפשר לעמוד בו, אלא שזו הנחיה ברורה מאוד.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אם היא נמצאת בחוק, למה צריך את זה בתקנה? אתה אומר שהיא נמצאת בחוק, זאת לא הוראה חדשה, אז למה עכשיו אתה מכניס את זה לתקנות?
נדב דוידוביץ
היא נמצאת בחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון). כאן אנחנו קובעים תקנות לטיפול בשלל דיג על גבי כלי שייט.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל חוק המזון חל גם על זה, למה אתה צריך תקנה חדשה?
מרב תורג'מן
לדעתי הוא חל על השינוע של מזון, נכון? צריך פה הוראה מפורשת.
גיל ססובר
אנחנו מדברים פה על רבע שעה או 20 דקות, אחרי שהדג יצא אל הסיפון. שמים אותו בארגזים ומכסים אותו.
היו"ר לימור מגן תלם
שמעתי והבנתי, ואני שומעת פה את נציגי משרד החקלאות, ואני מדגישה עוד פעם שמדובר פה על בריאות הציבור. שמעתי את משרד החקלאות, אני שומעת פה את היועצת המשפטית של הוועדה מרב.
גיל ססובר
מרגע שזה מגיע לחוף, זה נכנס למקררים, ושם יש 4 מעלות.
היו"ר לימור מגן תלם
אבל עד שזה מגיע לחוף, זה יכול להתקלקל. אני מזכירה לכם שוב שמדובר על דגים ומדובר על בריאות הציבור.
גיל ססובר
דג שמסיעים אותו 20 דקות ומכוסה בקרח, לא יכול להתקלקל.
היו"ר לימור מגן תלם
אז אנחנו עכשיו באים להסדיר את זה, זו המטרה של הדיון היום – להסדיר את זה ולשמור על בריאות הציבור, ואנחנו לא נקל פה בנושא של בריאות הציבור.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
גברתי, אף אחד פה לא נגד בריאות הציבור. אני לא רוצה להקל בבריאות הציבור, אני אתך בנושא הזה. התקיימה שיטה שעבדה עד עכשיו, האם מישהו במשרד החקלאות יכול להגיד לנו, שהשיטה שהתקיימה עד עכשיו הרעילה את הציבור, בגלל שלא ידענו, בגלל שלא הבנו? האם מישהו במשרד החקלאות יכול להגיד לנו שהשיטה שעובדת היום פגעה בבריאות הציבור?
נדב דוידוביץ
קודם כל יש דייגים שעושים את זה כבר היום, התקנות לא מחדשות. יש דייגים מסודרים, שמצננים בקרח את הדגים על גבי כלי השיט, זה כבר נעשה היום. אבל מהניסיון שלי ומהסתובבות שלי בשטח, יש גם דייגים שלא מקפידים. ההוראות בתקנות אלה אמורות להסדיר את מעט הדייגים, שלא מקפידים על צינון שלל הדיג על גבי כלי השייט.
גיל ססובר
אבל אין לנו בעיה עם הקרח, רק לגבי ה-4 מעלות.
אודליה אסולין דגני
כמו שאמרנו בתחילת הדיון, התקנות האלה באות להחליף צו חירום, שקיים כבר משנת 56' בנושא טיפול בדגים בכלי שייט. זה לא שאנחנו נכנסים לחלל ריק, התקנות האלה מוסדרות מכוח פקודת מחלות בעלי חיים, שמטרתם מניעת הפצת מחלות בעלי חיים, שמירה על בריאות הציבור, בריאות המזון, הציבור שצורך את המזון הזה. התקנה הזאת חייבת להיות מאוד ברורה, כדי שניתן יהיה לאכוף אותה מבחינה עונשית. הנושא של המעלות ניתן למדידה, בין שהדייג מחזיק מקרר, ובין שהוא משתמש במיכל. כפי שגברתי אמרה, ניתן למדוד את זה באמצעות תרמומטר, מדחום. ניתן למדוד את זה, זאת לא דרישה שציבור הדייגים לא יכול לעמוד בה.

הוזכרו כאן קודם דיונים קודמים. הדרישות כאן צומצמו כמה שיותר כדי להתאים לשטח, להתאים למה שקיים היום, וכדי לא להטיל איזשהו עול שלא ניתן לביצוע. לכן זה נקבע כפי שנקבע.
היו"ר לימור מגן תלם
תודה, אני לא השתכנעתי שהתקנה הזאת היא תקנה שהציבור לא יכול לעמוד בה. אני חוזרת שוב, תקנה חשובה למען ביטחון הציבור, ולכן אני מביאה את תקנה 2 להצבעה כמו שהיא, מי בעד? מי נגד?

הצבעה

אושרה.
היו"ר לימור מגן תלם
שלושה נגד אחד.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
רביזיה.
היו"ר לימור מגן תלם
תקנה 3, בבקשה.
אודליה אסולין דגני
שמירת מסמכים
1.
מי שעושה שימוש בכלי שיט לדיג ישמור אצלו את הרישיון לספינה או את העתקו אם אינו בעל הרישיון, ואת רישיון הדיג ויציגם לפי דרישה.
היו"ר לימור מגן תלם
הערות לתקנה 3?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
איפה הוא ישמור את זה? לא בספינה?
אודליה אסולין דגני
כתוב ישמור אצלו, לא נאמר בספינה, הוא יכול לשמור גם את העתקו. מכיוון שהוא צריך להציג אותם לפי דרישה, בהחלט כאשר הוא נדרש על ידי מפקח להציג אותם, הוא יצטרך להציג אותם, לא נאמר כאן מתי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הוא בטח יציג את זה, אבל השאלה אם בחסקה הוא צריך ללכת עם הרישיון הזה.
נדב דוידוביץ
לא קבענו בכוונה איפה הוא יחזיק את זה. הוא יכול להחזיק את זה על גביו, או העתק של הרישיון, זאת אומרת גם צילום שלו, על מנת לא להיצמד לזה שזה יהיה בכלי השיט.
היו"ר לימור מגן תלם
גם יכול להיות שזה יהיה אצלול על הפלאפון, על הנייד, מספיק שיהיה לו הרישיון.

מי בעד תקנה 3?

הצבעה

אושרה.
היו"ר לימור מגן תלם
פה אחד.

הלאה, תקנה 4.
אודליה אסולין דגני
פרק ג': דיג במים מזוהמים

הודעה על זיהום
1.
נוכח לדעת גורם מוסמך כי קיים זיהום מים או חשד לזיהום במקווה מים, יודיע על כך למנהל לפי הטופס שבתוספת השנייה.
יובל ארבל
אני אחזור על מה שאמרתי קודם לגבי הסעיף הזה, אני חושב שצריך להוסיף פה תת סעיף, שהוא צריך לפרסם את זה באתר המרשתת של הגורם המדווח.
ליאורה עופרי
מדובר פה על הטלת אחריות על המשרד להגנת הסביבה. מדובר פה על שלושה גורמים. אין לנו שום בעיה, אנחנו בסוף עם הסמכות עם משרד החקלאות, רק חשוב לבקש שזה יהיה בהתאם למידע שברשותו. מדובר על חובות דיווח על זיהום מים, וההגדרה היא מאוד רחבה בחוק המים, ורק בהתאם למידע שברשות המשרד ורק אחרי בדיקה ודיגומים שהמשרד עושה, הוא ירשה לעצמו לדווח שבאמת יש זיהום מים.

לבקשה של צלול, באופן ספציפי אין למשרד התנגדות. אני חושבת שזה לא הכרחי, אבל באמת אין למשרד התנגדות ככל שזה ייכנס פנימה.
היו"ר לימור מגן תלם
משרד החקלאות, מה ההתייחסות שלכם לגבי הנושא של יובל? יובל, תציג שוב את העניין.
יובל ארבל
ברגע שהמשרד להגנת הסביבה הגיע למסקנה, לאחר כל הבדיקות והסקרים, שיש זיהום, לא חשד, אלא שיש זיהום, הוא גם צריך לפרסם את זה באתר האינטרנט של המשרד.
היו"ר לימור מגן תלם
בשלב החשש?
יובל ארבל
זה לא חשש, זה זיהום.
היו"ר לימור מגן תלם
נוכח לדעת גורם מוסמך כי קיים זיהום – לפני שיש בדיקות, אתה כבר רוצה פרסום?
יובל ארבל
כבוד היושבת ראש, יש שני שלבים: יש זיהום ים, ויש זיהום שכבר פוגע בדגה ובשלל הדיג ברמה שדורשת איסור דיג, זה לא זהה. יכול להיות זיהום, למשל זיהום אורגני שהוא לא טוב, אנחנו לא רוצים שיהיה מזוהם, אבל בסופו של דבר משרד הבריאות, משרד החקלאות והשירות הווטרינרי יגיעו למסקנה שלא צריך לאסור שם דיג. אני חי עם זה, אין לי בעיה עם זה, אבל אני חושב שהציבור כן צריך לדעת וכן צריך להיות מפורסם שיש שם זיהום, וכל אדם יבחר לעצמו אם הוא רוצה להיות יותר זהיר ממשרד הבריאות או לא.
היו"ר לימור מגן תלם
אבל בתקנה 5 נמצא כל המנגנון, אני לא כל כך מצליחה להבין למה המנגנון בתָקנה 5 לא מספק אותך.
יובל ארבל
אולי מישהו אחר יסביר יותר טוב ממני?
היו"ר לימור מגן תלם
משרד החקלאות, אתם רוצים להתייחס לנושא הזה של הפרסום?
אודליה אסולין דגני
תקנה 5 מתייחסת לפרסום ההכרזה. להבנתי, גם כאשר בסופו של דבר מנהל השירותים הווטרינריים לא מכריז על האזור כאזור אסור דיג, עדיין הוא מבקש שהמידע יפורסם לציבור באתרי האינטרנט של הגורמים המוסמכים.
היו"ר לימור מגן תלם
מה העמדה שלכם לגבי זה?
אודליה אסולין דגני
לנו כמובן אין התנגדות, אם משרדי הגנת הסביבה, הבריאות נוהגים לעשות זאת ומוכנים לעשות זאת, מבחינתנו - - -
היו"ר לימור מגן תלם
המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות, מה העמדה שלכם לגבי זה?
ליאורה עופרי
אני בדקתי מול גורמי המקצוע במשרדי, אין להם התנגדות לבצע את הפרסום. אנחנו ערוכים מבחינת הפרסום. יחד עם זאת, אני שוב חוזרת – והציג את זה גם יובל – שיכול להיות פער בין הדיווח שאנחנו מסרנו לבין ההחלטה של משרד החקלאות, ופה זה כבר עניין של משרד החקלאות אם הדבר הזה הוא נכון או לא נכון.
ינון יוני
לנו בוודאי שאין בעיה לשקיפות שכזו. אני תמיד רק מחבר לאמירה הראשונה שלי, שהציבור יצטרך גם לדעת מה לעשות עם נתונים מסוימים. השאלה הבאה תהיה מה עושים עם זה.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
מבחינתו הציבור לא צריך לקנות דגים, אלא מאלה שלא דגים אותם אצלנו בים.
ינון יוני
איך הוא יודע את זה?
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
ככה, שהציבור במדינת ישראל יפסיק לקנות דגים טריים. נשארו עוד כמה דייגים, צריך בכלל לחסל את הענף הזה, לחנוק אותו עוד קצת ועוד קצת ועוד קצת ועוד קצת, ולהקשות עליו עוד יותר, ויוצאת עוד הערה כזאת ועושים בהלה, ואז אני בא לחנות הדגים ואומר שם: אדוני, אל תמכור לי דגים מהים במדינת ישראל, וככה זה יעבוד.
שלי עינב
זה בדיוק מה שזה בא למנוע. ברגע שיגידו שהדגים שנדוגו ספציפית ושווקו לאותן שלוש חנויות בחיפה, למעשה בכל שאר הארץ ניתן לקנות דגים ללא חשש, זה בדיוק מה שאנחנו מבקשים. תסתכלו על ה-recalls האחרונים במדינת ישראל. כשאתה מגדיר אזור ואתה מגדיר נקודה, אתה פותח את כל שאר השוק.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אדוני, אתה הגדרת אזור, מנעת בו דיג. הם אומרים משהו אחר, הם אומרים: אתה לא מנעת דיג, אתה חשבת שיש זיהום וסביר לדוג שם – הם אומרים גם זה לא, צריך להפחיד את הציבור שגם את זה לא יעשה. הוא אומר: אם אדם פרנואיד - - -
היו"ר לימור מגן תלם
חבר הכנסת אבו שחאדה, הנקודה ברורה.
אלון זסק
שוב אנחנו אומרים שככל שיש לנו מידע – שוב, חשוב שיהיה מוכן לציבור – קחו בחשבון, שיכול להיות שיהיה פער, זאת אומרת: אנחנו נדע על מידע מסוים, ואותו שווה, כדאי וראוי שהציבור יידע, אבל עדיין יש סמכות ושיקולים וכל מה שהשירות הווטרינרי היה עושה לגבי ההחלטה האם כן או לא, זה משהו אחר לגמרי. לשם כך קיים סעיף 5, שאחרי זה אודליה תדבר עליו.
מרב תורג'מן
יש פה שני דברים שצריך להתייחס אליהם. אחד, השיקולים שאמורים להישקל במסגרת התקנות האלה הם שיקולים של מחלות בעלי חיים, ולא שיקולים של הגנת הסביבה או יידוע הציבור. צריך לשים לב שיש פה גם עניין של סמכות, האם לשר החקלאות יש סמכות לחייב את גורמי המקצוע ביתר המשרדים לפרסם הודעות, ואני לא בטוחה, זה משהו שלדעתי צריך לבדוק אותו. אני חושבת שזה יותר בהיבט של הגנת הסביבה, ואולי עוה"ד עופרי תתייחס לזה.

ההיבט השני שאני רוצה להפנות אליו את חברי הוועדה הוא לחשיפה. יכול להיות שיש פה באמת חשיפה שהיא לא מידתית, שאולי תעמיד גם את הדייגים או כל גורם מקצוע אחר בפני בעיה, משום שאין עדיין הכרזה רשמית, ואולי לא באמת אסור לדוג שם, אבל אולי העובדה שיידעו את הציבור שהאזור הזה עלול להיות אזור אסור לדיג, או שיש שם איזשהו סוג של זיהום, גם אם לאו דווקא הוא יכול לגרום באופן ודאי לפגיעה בשלל הדיג, זה אולי מידע שעלול – שוב, כמו שאני אומרת, להעמיד את הדייגים בסיכון לפני שיש הכרזה, לפני שהדברים נבדקו לעומק. אני חושבת שצריך לבדוק ולשקול את הדברים האלה בזהירות. את עניין הסמכות אני מבקשת לבדוק.
היו"ר לימור מגן תלם
בסדר גמור.
אור מלכי
אני רוצה להצטרף לדברים של מרב, במובן שהסעיף המסמיך כאן מכוח פקודת מחלות בעלי חיים – התכלית של כל ההסדר הזה היא למנוע מחלות בעלי חיים, והיא תכלית וטרינרית. ההכנסה כאן של הסדר של פרסום על זיהום במקורות מים באופן כללי - -
היו"ר לימור מגן תלם
- - עוד לפני שיש הכרזה.
אור מלכי
- - היא זרה. הרי בסוף כשמנתקים את הזיקה בין ההכרזה לבין איסור הדיג, זאת בעצם הכרזה כללית על זיהום במקורות מים. אני לא בטוח שזה תואם לתכלית הפקודה והחקיקה מסמיכה כאן ושזה המקום הנכון.
יובל ארבל
אני לא מסכים, הים הוא לא מקור מים. הים בישראל לא מוגדר כמקור מים, תסתכל על חוק המים. כבוד היושבת ראש, אנחנו מבקשים שתהיה פה איזושהי שקיפות בתהליך. יש פה תהליך, שבסופו מוכרז אזור שאסור בדיג. יכול להיות שיגיעו הממונים להחלטה, שקולה ואחראית, שלמרות הזיהום - - -
היו"ר לימור מגן תלם
אבל יובל, אתה חוזר על הטענה שלך. אנחנו שמענו את הטענה בקשב רב, קיבלנו את כל ההתייחסות. מרב, התייחסות אחרונה, ואני מביאה את זה להצבעה, כי אני לא חושבת שזה צריך להיות בסעיף 4.
יובל ארבל
הים הוא לא מקור מים.
מרב תורג'מן
אני גם לא בטוחה שיש מניעה למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, אם הוא ירצה ליידע את הציבור על אזור שאולי יש חשש לזיהום – אולי אם תסכים אתי או לא, אם יש ברשותך המידע, אם יש לו מניעה לפרסם את הדבר הזה גם ללא קשר לתקנות.
ליאורה עופרי
לא, אין מניעה. כמו שאור אמר, כל המטרה של התקנה הזו – שלשיטתי היא לא מחויבת אפילו ברמה של החקיקה, כי כבר היום יש שיתופי פעולה בין משרדי הממשלה על הדיווחים האלה, ותמיד שיקול הדעת אם להכריז על אזור אסור בדיג או לא הוא של משרד החקלאות. כמו שהוצג פה, כל הכוונה היא שהדיווח הזה יביא למצב שהוא באמת יהיה רלוונטי לעניין איסור הדיג באזור הזה, בגלל שיקולי בריאות הציבור, שיקולים וטרינריים וכו'. כמו שאמרתי, הזיהום הוא מאוד רחב. השיקולים של המשרד לגבי מה הוא מזהה באותם מקורות מים הם מאוד גדולים, ובהקשר הזה לא בהכרח תהיה הלימה בין הדיווח לבין ההכרזה. פה זה עניין של הוועדה איך היא מקבלת את ההערה, מה שלנו חשוב זה להוסיף את הסיפא בהתאם למידע שברשותנו.
מרב תורג'מן
ביחס להערה שלך, על אף שאני סבורה שנוסח התקנה אכן מחייב העברת מידע שנמצא ברשותו, ובוודאי אין פה חבות להעביר מידע שלא נמצא ברשותו, אין לי התנגדות להוסיף את זה, בהתאם למידע שנמצא ברשותו. אני חושבת שזה לא מוסיף ולא גורע.
היו"ר לימור מגן תלם
אנחנו בעד להוסיף את זה.
מרב תורג'מן
אני רק אומר איפה בדיוק, בתקנה 4 הנוסח יהיה: "נוכח לדעת גורם מוסמך כי קיים זיהום מים או חשד לזיהום מים במקווה מים, יודיע על כך למנהל" – בהתאם למידע שברשותו ולפי הטופס שבתוספת השנייה.
היו"ר לימור מגן תלם
מצוין.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
ההבחנה שנעשתה פה כבר כמה פעמים בין אזור מזוהם לבין אזור שאסור בו הדיג, איך היא תשליך על ההודעה?
היו"ר לימור מגן תלם
תחזור בבקשה על השאלה. בתקנה 4 אנחנו מוסיפים את התיקון שאמרה כרגע מרב כדי לעשות איזון ומענה לנאמר. בהמשך ב-5 תהיה הכרזה, כמו שהסברתי קודם. נעבור ל-5 ואז תראה את ההכרזה, וזאת לדעתי תהיה התשובה. תקראי שוב את סעיף 4 עם התיקון, ואז תהיה הצבעה.
מרב תורג'מן
אחרי המילים "יודיע על כך למנהל", יתווספו המילים "בהתאם למידע שברשותו, והכל לפי הטופס שבתוספת השנייה".
היו"ר לימור מגן תלם
מצוין, אני מעלה את תקנה 4 להצבעה – מי בעד? מי נגד?
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני נגד.

הצבעה

אושרה.
היו"ר לימור מגן תלם
1-2 – בסדר, אז התקנה עברה.

עכשיו נעבור לתקנה 5.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני גם מבקש רביזיה.
היו"ר לימור מגן תלם
רביזיה.
אודליה אסולין דגני
הכרזה על אזור אסור לדיג
1.
1. ראה המנהל שקיים חשש של סיכון בריאות הציבור כתוצאה מדיג במקווה מים שיש בו זיהום מים, רשאי הוא, לאחר התייעצות עם ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות או מי שהוא הסמיכו לכך, להכריז על האזור אזור אסור לדיג עקב זיהום ארעי או מתמשך (להלן - אזור אסור); המנהל רשאי לקבוע ששטח האזור האסור וגבולותיו יהיו שונים מאלה של אזור הזיהום לפי הודעת הגורם המוסמך מכוח תקנה 4 וכן להגביל את איסור הדיג למיני דגים אשר נמצא בהם זיהום ארעי או מתמשך.



(1) הכרזת המנהל לפי תקנת משנה (א) על אזור אסור עקב זיהום ארעי תהא תקפה למשך 30 ימים ותפורסם לפי תקנה 8, זולת אם בוטלה קודם לכן לפי תקנה 7 ואולם המנהל רשאי להאריך את תוקף ההכרזה מזמן לזמן לתקופות נוספות, אם ראה כי ממשיכות להתקיים הנסיבות שהביאו להכרזה.
היו"ר לימור מגן תלם
הערות לתקנה 5? בבקשה, המשרד להגנת הסביבה.
ליאורה עופרי
בהמשך להתייחסות שלנו לעניין הגורמים המוסמכים בתקנה 4, כדי שיהיה ברור שבאמת הסמכות פה היא של המנהל של השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, שלא ישתמע שהשלב שבו הוא מתחיל להפעיל את שיקול דעתו זה רק בכפוף להודעות שהוא מקבל מהגורמים המוסמכים, ולכן מה שחשוב לנו להדגיש זה להוסיף איזושהי תוספת אחרי המילים "שיש בו זיהום מים" בשורה השנייה, "בין היתר על סמך הודעת גורם מוסמך", וגם בסיפא - - -
היו"ר לימור מגן תלם
את מדברת על השורה השנייה בתקנה 5 "ראה המנהל שקיים חשש של סיכון בריאות הציבור כתוצאה מדיג במקווה מים שיש בו זיהום מים"?
ליאורה עופרי
"בין היתר על סמך הודעת גורם מוסמך, רשאי הוא", זאת אומרת שזה לא רק על בסיס ההודעה של הגורם המוסמך, כי זה נשמע – במיוחד לפי הכרונולוגיה של התקנות – שרק אחרי שהוא מקבל הודעה לפי תקנה 4, הוא מתחיל את הפעילות שלו ומפעיל את שיקול הדעת שלו.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
איך זה יכול להיות אחרת, אם לא גורם מוסמך בדק?
אלון זסק
גם השירותים הווטרינריים בעצמם יכולים לדעת מראש.
היו"ר לימור מגן תלם
הניסוח "בין היתר" נראה לי מאוד.
מרב תורג'מן
אני מקבלת את ההערה, אני רק חושבת שיש צורך להוסיף את המילים "בין היתר" רק לסיפא ולא לרישא, ואני אסביר. הרישא לא מתייחסת ולא מפנה לתקנה 4, אלא רק הסיפא. אפשר גם בהחלט לפרש את זה שהסמכות שלו היא לא רק על סמך הודעת גורם מוסמך, אבל אני חושבת שהמקום הנכון להוסיף את המילים "בין היתר" הוא ש"המנהל רשאי לקבוע ששטח האזור האסור וגבולותיו יהיו שונים מאלה של אזור הזיהום" – "בין היתר לפי הודעת הגורם המוסמך מכוח תקנה 4", אחרת אין משמעות לבין היתר אם תוסיפי את זה גם בסיפא.
ליאורה עופרי
אם כבר, לשיטתי, "בין היתר" צריך להיות ברישא, ואז גם משתמע שזה – בין אם זה על בסיס הודעה של גורם מוסמך, ובין אם לא, הוא רשאי לקבוע גבולות ואזורים אחרים.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אז על סמך מה?
ליאורה עופרי
על סמך לא רק הודעה של הגורם המוסמך. לא יכול להיות שרק על בסיס הודעות של משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה וחקר הימים והאגמים – איפה רשות המים לדוגמה? אני סתם זורקת, יש פה המון גורמים.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אם יש עוד גורמים והם מוגדרים - -
ליאורה עופרי
יש, משרד החקלאות בעצמו - - -
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
- - אם יש עוד גורמים ברי סמכא, מקצועיים, שיכולים להביא להודעה מהסוג הזה, בטח אין מיליון כאלה בארץ, אפשר לפרט אותם. אבל להשאיר את זה פתוח ככה, שהוא יכול בלי הגורמים המוסמכים להכריז? מאיפה הסמכות הזאת? על סמך מה? כי יש חשד? כי מה?
ליאורה עופרי
התקנה צריכה להימחק, כי אין שום סיבה שרק על בסיס הודעות של משרדי הממשלה, כולל מנכ"ל חקר הימים והאגמים, שאז רק יתחיל מנהל השירותים הווטרינריים להפעיל את סמכותו. שיפעיל את סמכותו בלי תקנה 4.
היו"ר לימור מגן תלם
אני מסכימה אתך חד-משמעית, נוסיף את "בין היתר" גם בסיפא וגם ברישא.
מרב תורג'מן
גם חשוב להבהיר שלמנהל יש סמכות להפעיל את סמכותו להכריז על אזור אסור גם בלי שקיבל הודעה של גורם מוסמך. אם מכוח הבדיקות שלו והביקורים שלו בשטח, הוא גילה שיש איזשהו חשש לזיהום של אזור מסוים שבו מתקיים דיג, הוא יפעיל את סמכותו ויכריז על אזור אסור; לאו דווקא אם הוא קיבל הודעה מגורם מוסמך, מהמשרד להגנת הסביבה או מהמכון לחקר ימים ואגמים.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אז למה צריך שינוי כלשהו? אם יש לו את זה וזה עובד, מה הצורך בשינוי?
מרב תורג'מן
אם אני מבינה נכון, היא רצתה להבהיר שלא מדובר בסמכות שהוא יכול להפעיל רק על סמך הודעה של גורם מוסמך. אני חושבת שזה עולה מהתקנות.
היו"ר לימור מגן תלם
אבל עכשיו אנחנו מחדדים את זה.
מרב תורג'מן
זה בסך הכול חידוד של הנוסח, שיבהיר שהוא יכול להפעיל את הסמכות גם בלי הודעה של גורם מוסמך.
היו"ר לימור מגן תלם
זה ברור גם בנוסח הזה, אבל אנחנו מחדדים שזה גם בלי הודעה. אנחנו מוסיפים את "בין היתר" גם בסיפא וגם ברישא.
ליאורה עופרי
למעשה הסמכות הבלעדית להחליט אם זה אזור אסור לדיג או לא זה אך ורק של משרד החקלאות. מאוד יכול להיות, שלא יהיה המידע או שהמידע שגוי.
היו"ר לימור מגן תלם
משרד החקלאות, אין לכם התנגדות שנוסיף "בין היתר" בסיפא וברישא?
אודליה אסולין דגני
אין לנו התנגדות, נציין שמקורות מידע יכולים להיות גם למשל, מכיוון שאנחנו מפקחים על הנושא של המזון הגולמי, אז יכול להיות גם מידע שמתקבל מתחנת מיון, אחרי שנעשית בדיקה לדגים, נמצא זיהום מסוים בדגים, אז בודקים מנין הגיעו הדגים ואז אפשר להגיע למידע שיש איזשהו זיהום או חשד לזיהום – זאת גם דרך שבה יפעיל המנהל את סמכותו.
היו"ר לימור מגן תלם
בסדר גמור.
מרב תורג'מן
רק כדי להיות מדויקים, את מבקשת להוסיף את המילים "בין היתר" אחרי המילים "זיהום מים"?
היו"ר לימור מגן תלם
כן, בשורה השנייה "במקווה מים שיש בו זיהום מים", ואז "בין היתר".
ליאורה עופרי
"בין היתר על סמך הודעת גורם מוסמך", ובסיפא "המנהל רשאי לקבוע ששטח האזור האסור וגבולותיו יהיו שונים מאלה של אזור הזיהום" - -
היו"ר לימור מגן תלם
- - "בין היתר לפי הודעת הגורם המוסמך". אפשר להביא את תקנה 5 להצבעה?
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
כדי שאני אדע איך להצביע, שאלה למשרד החקלאות.
היו"ר לימור מגן תלם
הבנת את התיקון, שהוספנו "בין היתר" גם בסיפא וגם ברישא?
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני חושב שהדבר הזה כבר קיים.
היו"ר לימור מגן תלם
אנחנו מחדדים.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
מה התדירות של ההודעות האלה?
נדב דוידוביץ
די נדיר, אתה יכול לראות גם בפרסומים בתקשורת. זה לא שכל שני וחמישי יש זיהום, אלה אירועים שקורים פעם ב-.
ינון יוני
אחת לכמה שנים.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
עזבו מה יצא לתקשורת, מבחינת משרד החקלאות מה התדירות?
נדב דוידוביץ
נדיר.
היו"ר לימור מגן תלם
נדיר אחת לכמה שנים?
אודליה אסולין דגני
בהחלט, התקנות האלה מתייחסות ספציפית לאזור זיהום, אבל מבחינת פיקוח שוטף על בריאות הציבור ועל הדגים, זה נעשה במסגרת חקיקה אחרת שלנו וזה קשור לזה. כשאתה מדבר על אזור מזוהם, כפי שנאמר פה, זה די נדיר.
ינון יוני
בתקנה 5, מאחר שזאת תוספת, מבחינתנו זה 5 או 6 למה שהיינו רוצים להוסיף בהקשר למה שאמרתי קודם, שמשרד החקלאות ידווח למנהל היחידה הווטרינרית במשרד הבריאות על נקודות השיווק, אליהן שווקו הדגים מאזורים שהוכרזו כמזוהמים.
היו"ר לימור מגן תלם
אין אפשרות כזו, דיברנו על זה קודם ואמרנו שאין אפשרות כזו. אתה חוזר לנקודה שכבר דיברנו עליה בתקנה הקודמת ובתחילת הדברים, ואמרו שאין אפשרות כזאת. למה זה קשור עכשיו לתקנה 5?
ינון יוני
זה קשור, כי ברגע שיש כבר קונצנזוס וידוע מה הוא האזור שאסור לדיג, מאותו רגע צריך להיות לנו כמשרד הבריאות המידע, מרגע קרות הזיהום ועד ההכרזה, מה הנקודות אליהן שווקו הדגים.
אודליה אסולין דגני
אני חוזרת על העמדה, התקנות האלה מתעסקות בשלב של ההכרזה. כפי שנאמר פה, כל הנושא של ההכרזה נעשה בשיתוף ובהתייעצות עם משרד הבריאות ועם שירותי בריאות הציבור, ככה שכל הנושא הזה נעשה בתיאום וגם הפרסום נעשה בתיאום. אנחנו נראה את זה בהמשך בתקנה 8, כך שאין פה מקום להוסיף את הנושא הזה, שממילא יהיה במסגרת חקיקה אחרת.
היו"ר לימור מגן תלם
כן, זו התשובה שקיבלנו קודם.
ינון יוני
אבל גברתי היושבת ראש, אני חוזר ואומר ההתייעצות היא מה מוגדר כאזור אסור. ההתייעצות תהיה במה לפרסם, אבל כל אימת שלא יהיה רשום באופן חד-משמעית, שמקרות הזיהום – שקרה בבוקר והוכרז יום למחרת, עד כמה שיתייעצו, אנחנו נצטרך לדעת ממשרד החקלאות לאן שווקו הדגים, שיהיה להם אותו מנגנון, זאת אומרת: משרד החקלאות ידווח למשרד הבריאות, וזה יהיה בסעיף הזה או בסעיף הבא, על נקודות השיווק אליהן שווקו הדגים מקרות הזיהום ועד להכרזה לגבי האזור המוגדר.
אודליה אסולין דגני
יש נהלי עבודה משותפים.
ינון יוני
זה לא קשור לתקנות העתידיות, התקנות העתידיות מדברות על תחנות מיון דגים.
היו"ר לימור מגן תלם
משרד החקלאות, לעניין המנגנון לפרסם לאן שווקו הדגים מקרות הזיהום.
אודליה אסולין דגני
יש שיתופי פעולה בנושאים האלה.
היו"ר לימור מגן תלם
אבל תתייחסי ספציפית לעניין הטענה שלו למנגנון.
אודליה אסולין דגני
במסגרת המנגנון של ההכרזה מה לדרוש מציבור הדייגים ומה לפרסם לציבור, זה משהו שהוא חלק מההתייעצות וייעשה בשיתוף מלא עם משרד הבריאות. יש כאן הסדרה, שהיא הסדרה במסגרת החקיקה הזאת, הסדרה לא מקבילה. אין כאן איזושהי הגבלה שאומרת מה תודיע וכתוב למי להודיע, אבל בהחלט זה צוין פה למי להודיע בתקנה 8. אני לא רואה מקום, מעבר להתייעצות המשותפת עם משרד הבריאות, להיכנס לפרטי הפרטים.
היו"ר לימור מגן תלם
אבל הוא אומר שההתייעצות פה לא מספקת, אני רוצה שיהיה איזשהו מנגנון שאנחנו נדע מרגע קרות הזיהום לאן שווקו הדגים. תתייחסי ספציפית לנושא המנגנון שיודיע למשרד הבריאות לאן זה שווק ביום הזה, איפה הבעיה?
אודליה אסולין דגני
שוב, אין בעיה כזאת.
היו"ר לימור מגן תלם
יש לכם את הנתונים האלה?
אודליה אסולין דגני
כשיהיה מצב כזה, יהיו את הנתונים האלה, ואנחנו נעביר אותם בדיוק כמו שגורמים מוסמכים, הן ממשרד הבריאות והן מהמשרד להגנת הסביבה, מעבירים את המידע אלינו.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
זה לא ביום הזה, זה לא מדויק. אני יכול להבין את הבקשה, אבל זה קודם כל לא ביום ספציפי ולא באזור ספציפי. זה צריך להיות מידע זמין באופן קבוע מאיפה יצאו הדגים ולאן הם הגיעו באופן קבוע, כך שאם יש מקרה של זיהום, נוכל לעשות עם זה משהו יותר רציני, יותר ספציפי ויותר מוגדר, אבל זה כבר לא קשור לדיון שלנו בתקנות היום. אדוני ממשרד הבריאות רוצה שיהיה איזשהו מנגנון - - -
היו"ר לימור מגן תלם
למשרד הבריאות אין את המנגנון הזה? למה משרד החקלאות צריך לספק את הנתונים האלה עבור משרד הבריאות?
ינון יוני
בגלל חלוקת הסמכויות. לו המנגנון היה אצלנו – וככה אנחנו פועלים דרך אגב כבריאות ציבור. צריך להבין, זה קרדינלי, זה לא דבר פשוט.
היו"ר לימור מגן תלם
זה מה שאני אומרת, משרד הבריאות אמור לבצע את החקירה ולבדוק, למה להטיל את זה על משרד החקלאות?
ינון יוני
לנו יש מערכת ממוחשבת, נכון להיום מאז 2015 - - -
היו"ר לימור מגן תלם
מצוין.
ינון יוני
אבל לכל משרד יש מתקנים שעליהם הוא מפקח. המתקנים שאנחנו מפקחים עליהם לא יוצא גרם שלא במערכת הממוחשבת מבחינתנו. דרך אגב, גם באתרים של משרד החקלאות – זאת אומרת, בתי מטבחיים לדוגמה – הם מחוברים אלינו למערכת, ואנחנו יודעים בכל רגע נתון לאן הגיעה התוצרת. נניח שבית מטבחיים הוציא תוצרת, וידוע שהתוצרת הזאת לא היתה אמורה לצאת לדרכי השיווק. אנחנו יודעים ממשרד החקלאות ממתי התוצרת הזאת יצאה באופן לא תקין, ואנחנו יודעים לאתר בדיוק את אותן נקודות ולבצע משם את ההחזרה מהשיווק ולהודיע לציבור. פה אנחנו לא נמצאים בבתי מטבחיים, לא במשחטות ולא בספינות הדיג. לו אנחנו היינו בספינות הדיג, היינו מפתחים את הדרך לבצע את זה. התקנות הן של משרד החקלאות. לכן אנחנו מבקשים ממשרד החקלאות משפט אחד בלבד.
היו"ר לימור מגן תלם
למשפט הזה יש המון משמעות, ואני לא רואה למה המנגנון הזה לא אצלכם.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
והוא לא נשלח אלינו, אבל אדוני מבקש, אולי בצדק, משהו אחר.
ינון יוני
אנחנו לא מבקשים את זה כרגע, כי תהיינה תקנות, אנחנו חושבים שמזמן היה צריך להיות - - -
היו"ר לימור מגן תלם
משרד החקלאות, יש פה הסכמה של השר להוסיף את זה או לא? אם לא, אני מעלה את זה להצבעה.
ינון יוני
לא ניתן יהיה להכריז - - -
היו"ר לימור מגן תלם
הבנתי, שמעתי את משרד החקלאות, שמעתי את משרד הבריאות. אני מעלה להצבעה את תקנה 5 בנוסח כמו שהוא, עם שני התיקונים שהקראנו שהם לבקשת המשרד להגנת הסביבה, מי בעד?
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני נגד.


הצבעה

אושרה.
היו"ר לימור מגן תלם
1-2, תקנה 5 עברה.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
רביזיה.
היו"ר לימור מגן תלם
בסדר גמור.
ינון יוני
גברתי היושבת ראש, לגבי התוספת שאנחנו רצינו, איך אנחנו מתייחסים לזה כרגע?
היו"ר לימור מגן תלם
כרגע קראנו את התקנה בלי התוספת, לא קיבלנו את ההערה שלך לעניין התוספת הזאת. אנחנו קיבלנו את ההערות של המשרד להגנת הסביבה, הוספנו אותן, ואת הבקשה שלך לא קיבלנו ולא הוספנו.
ינון יוני
אני מבקש לומר לפרוטוקול, שנושא ההכרזה וההודעה לציבור מבחינתנו יהיו חסרים, ואנחנו אומרים את זה חד-משמעית.
היו"ר לימור מגן תלם
בסדר גמור, הדברים נאמרו ונרשמו.

תקנה 6, בבקשה.
אודליה אסולין דגני
איסור דיג באזור אסור
5.
(1) לא ידוג אדם שלל דיג באזור שהוכרז אזור אסור לפי תקנה 5.



(2) לא ישווק אדם שלל דיג שמקורו באזור שהוכרז אזור אסור.
היו"ר לימור מגן תלם
אני מעריכה שלתקנה הזאת אין הערות. אני מעלה להצבעה את תקנה 6, מי בעד?


הצבעה

אושרה.
היו"ר לימור מגן תלם
שלושה, תקנה 6 עברה.

תקנה 7 לעניין ביטול הכרזה.
אודליה אסולין דגני
ביטול הכרזה
6.
המנהל רשאי, לאחר התייעצות עם ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות או מי שהוא הסמיכו לכך, לבטל הכרזה על אזור אסור ויודיע על כך כאמור בתקנה 8.
היו"ר לימור מגן תלם
אני מעלה להצבעה את תקנה 7, מי בעד? מי נגד?


הצבעה

אושרה.
היו"ר לימור מגן תלם
שלושה בעד, אין מתנגדים.

תקנה 8, פרסום הכרזה וביטולה.
אודליה אסולין דגני
פרסום הכרזה וביטולה
7.
(1) הכרזה על אזור אסור וביטולה יפורסמו ברשומות, בשני עיתונים יומיים בשפה העברית ובעיתון אחד נפוץ בשפה הערבית ובאתר האינטרנט של השירותים הווטרינריים ובריאות המקנה במשרד; הודעה על ההכרזה תישלח לרופאים הווטרינריים המוסמכים לפיקוח בשווקים לפי סעיף 177 לחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו–2015; ולתחנות מיון לדגים כמשמעותם בפסקה (3) להגדרת "מפעל לשחיטת בשר" בסעיף 177 לחוק האמור.



(2) בחופים שבהם קיים אזור אסור עקב זיהום שהוכרז לפי תקנה 5, יציב המשרד שלטים המורים על איסור הדיג בשפות העברית, הערבית והאנגלית ובאותיות גדולות וברורות הניתנות לקריאה בקלות.
היו"ר לימור מגן תלם
הערות לתקנה 8?
שלי עינב
טכנית, מי שמפעיל את הרופאים הווטרינרים שמפקחים בשווקים זה מנהל היחידה הווטרינרית במשרד הבריאות, ולכן מן הראוי שההודעה תגיע אליו. למשרד החקלאות אין דרך להודיע לרופא בג'יסר א-זרקא, כי הוא לא יודע מה המייל שלו ומי הוא בכלל, ולכן מן הראוי שזה יגיע למי שמנהל את הרופאים הווטרינריים בשווקים. הוא יודיע לכל רופא ורופא: שים לב, זה מה שיש בשוק, אנא פעל להוציא את זה מהשווקים. אין למשרד החקלאות את היכולת להגיע לכל רופא בכל מקום, הוא לא יודע מי הם בכלל.
אודליה אסולין דגני
אין לנו התנגדות.
היו"ר לימור מגן תלם
אין התנגדות, גם לי זה נראה בסדר גמור.
מרב תורג'מן
אין לי גם התנגדות. איך אתם רוצים להוסיף את זה?
היו"ר לימור מגן תלם
"הודעה על ההכרזה תישלח" - -
מרב תורג'מן
למחוק את "הווטרינריים"?
שלי עינב
תוסיפי "באמצעות מנהל היחידה הווטרינרית במשרד הבריאות", זה הכול.
מרב תורג'מן
"הודעה על ההכרזה תישלח", למחוק את "לרופאים הווטרינריים"?
היו"ר לימור מגן תלם
אנחנו רוצים לדייק בניסוח: "הודעה על ההכרזה תישלח" - -
ינון יוני
- - "לרופאים הווטרינריים המוסמכים לפיקוח בשווקים לפי 177 לחוק – הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו-2015, באמצעות מנהל היחידה הווטרינרית במשרד הבריאות".
מרב תורג'מן
הוא מוגדר איפה שהוא?
ינון יוני
כן, בחוק המזון.
מרב תורג'מן
אודליה, זה משהו שאתם יכולים לבדוק אותו?
נדב דוידוביץ
בעניין הזה הוזכר ראש שירותי בריאות הציבור בסעיפים הקודמים של התקנות, או מי שהסמיכו לכך. השאלה היא האם להוסיף גורם נוסף, או להוסיף את אותו נוסח שהיה בתקנות הקודמות.
היו"ר לימור מגן תלם
על איזה נוסח?
נדב דוידוביץ
ראש שירותי בריאות הציבור, או מי שהסמיכו לכך, שזה גם מנהל - - -
אודליה אסולין דגני
אתה מתכוון לתקנה 5.
נדב דוידוביץ
כן.
אודליה אסולין דגני
ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות או מי שהוא הסמיכו לכך.
ינון יוני
ההסמכה לפי 177 כבר מעוגנת בחוק המזון, ההסמכה היא מהיחידה הווטרינרית. מאחר שזה סעיף חדש, נכון לעשות את זה בתצורה הזאת, כי זה קיים בחוק.
מרב תורג'מן
ככה מנהל היחידה הווטרינרית?
שלי עינב
כן, ככה זה כתוב בחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו-2015.
היו"ר לימור מגן תלם
בסדר, קודם כל ברמה הטכנית ההערה מקובלת, יש פה הסכמה של כולם, ואני מסמיכה את מרב היועצת המשפטית לבדוק את הנושא של הנוסח.
מרב תורג'מן
בדיוק, אני אבדוק את הנוסח, ואני אפנה שזה יהיה באמצעות – או אליו והוא יעביר. גם נבדוק איך הוא מוגדר. על פניו, אני רואה שבסעיף 194 מתייחסים אליו כמנהל היחידה הווטרינרית, אז אני מניחה שהוא מוגדר, אבל אני רוצה לבדוק את זה.
היו"ר לימור מגן תלם
שאלה לחבר הכנסת אבו שחאדה.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אנחנו מדברים פה על הכלי לפרסום, העיתון.
היו"ר לימור מגן תלם
שני עיתונים יומיים, אחד בעברית ועיתון אחד נפוץ בשפה הערבית, ובאתר האינטרנט של השירותים הווטרינריים.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
קודם כל, אין עיתון נפוץ בשפה הערבית, לצערי, זו לא עמדה, זו עובדה. לצערי, אין עיתון נפוץ.
היו"ר לימור מגן תלם
מה כן יש?
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אולי אתרי חדשות בשפה הערבית.
מרב תורג'מן
זה יכול להיות עיתון אינטרנטי?
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני רוצה להציע שאם אנחנו כן רוצים להגיע לציבור הערבי - -
היו"ר לימור מגן תלם
כן, אנחנו רוצים להגיע.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
יופי, אז יש אתרי חדשות. אין עיתון מודפס, נפוץ, אני חושב שאין אפילו עיתון יומי אחד.
היו"ר לימור מגן תלם
אתרי חדשות צריכים להיות יותר ספציפי. שני עיתונים יומיים זה מאוד ספציפי ומוגדר, אתר אינטרנט זה מוגדר, אז אתרי חדשות צריכים להיות מוגדרים.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
יש כמה אתרי חדשות מוכרים, אפשר לכתוב אותם, את כולם, שלא ייצא שאני מפרסם מישהו פה.
היו"ר לימור מגן תלם
מרב אומרת שבכל החקיקה מופיע בדיוק אותו נוסח, ואם נפתח אותו פה, זה יהיה בעייתי. בכל החקיקה מופיע עיתון בשפה הערבית, לא רק בתקנות האלה.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
יכול להיות שלא שמו לב, כי אין.
היו"ר לימור מגן תלם
אני מסכימה אתך, שיכול להיות שצריכה להיות חשיבה רוחבית לגבי כל החקיקה, אבל פה כרגע יש בעיה להגדיר את זה.
מרב תורג'מן
יש בכל זאת איזושהי משמעות לאחידות בחקיקה, ולשנות את זה דווקא כאן בתקנות ולקבוע שזה יפורסם באיזשהו אתר שאני לא יודעת איך להגדיר אותו - - -
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אז לפרסם במקום שלא קיים זה יותר נכון?
מרב תורג'מן
אבל באתר האינטרנט של השירותים הווטרינריים, אולי באתר המשרד - - -
היו"ר לימור מגן תלם
אולי אפשר להוסיף את זה בשפה הערבית באתר האינטרנט?
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
בסוף אנחנו רוצים להגיע לאנשים, ההיגיון של הפרסום זה להגיע לציבור. הציבור לא מגיע לאתר הווטרינרי בשפה הערבית.
חגי נויברגר
גם היום מפרסמים בערבית.
היו"ר לימור מגן תלם
הוא אומר שרשום עיתון נפוץ בשפה הערבית. חבר הכנסת אבו שחאדה אומר שאין עיתון נפוץ בשפה הערבית. אומרת לו מרב, שאי אפשר להתחיל לתקן בתקנות את העיתון הנפוץ, כי זה משהו בכל החקיקה. הוא אומר: אנחנו רוצים להגיע לציבור הערבי, אבל עיתון נפוץ זה לא הפתרון, כלומר אין עיתון אחד נפוץ.
חגי נויברגר
בנוסף לזה שיש לנו הודעות לדייגים, גם דחופות ולאו דווקא דחופות, מודיעים גם באס-אם-אסים לדייגים, עם קישור לאתר שלנו, ובאתר שלנו יש גם הודעות בשפה הערבית.
היו"ר לימור מגן תלם
אבו שחאדה, אני חושבת שצריכה להיעשות חשיבה כללית.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני רשמתי לי לחשוב איך פותרים את זה.
היו"ר לימור מגן תלם
בדיוק, אני מציעה לך לשבת עם המחלקה המשפטית ולחשוב על תיקון רוחבי.
אור מלכי
אני יכול להעביר את ההערה של חבר הכנסת למחלקת הבניית החקיקה במשרד המשפטים ונעשה איזה חשיבה.
היו"ר לימור מגן תלם
כן, בדיוק, כי אם אין עיתון נפוץ, באמת אין היגיון שבכל החקיקה יהיה רשום "עיתון נפוץ בשפה הערבית".
מרב תורג'מן
זו באמת הערה חשובה, שצריך לבדוק אותה.
היו"ר לימור מגן תלם
הערה חשובה, תחשבו עליה ותשב איתם לעשות תיקון רוחבי.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אוקי, אני אתכם. אני רק אומר שעד שנגיע למשהו הגדול הזה, בסוף כל הדיון שלנו פה היום וכל הנושא הזה זה - -
היו"ר לימור מגן תלם
- - זה איך להודיע לציבור ולשמור על בריאות הציבור.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
ופה אנחנו יודעים שאנחנו עושים משהו שלא יעשה את זה, אז בואו נתאמץ עוד קצת, נחשוב קצת וניתן לזה פתרון.
היו"ר לימור מגן תלם
איזה אתר חדשות?
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אל-ערב, פאנט, ערב 48.
היו"ר לימור מגן תלם
אבל איך? מי יבחר? באיזה פרוצדורה?
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
לכן אני לא רוצה להגיד משהו, שלא ייראה שבאתי לפרסם פה אתר.
היו"ר לימור מגן תלם
לכן חבר הכנסת אבו שחאדה, אני אומרת שצריך לחשוב עם משרד המשפטים ולחשוב על משהו רוחבי, אי אפשר לתקן את זה כרגע בתקנות, אי אפשר לבחור סתם פתאום אתר חדשות.
אלינה ברדץ' יאלוב (ישראל ביתנו)
יש עיתון שיש לו גם אתר?
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
יש, והוא יוצא בימי שישי והוא לא נפוץ.
אלינה ברדץ' יאלוב (ישראל ביתנו)
האתר יומי?
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
כן, כל האתרים שהזכרתי יומיים.
היו"ר לימור מגן תלם
אבל העניין הוא שהוא אומר שיש כמה אתרים.
אור מלכי
אנחנו מפרסמים באל-איתיחאד.
אלינה ברדץ' יאלוב (ישראל ביתנו)
אם זה העיתון - - -
היו"ר לימור מגן תלם
אולי עיתון נפוץ בשפה הערבית, שיש לו אתר יומי? משרד המשפטים, בגלל שאנחנו מדברים על תקנות בריאות הציבור וכל כך חשוב להביא את זה לידיעת הציבור, אולי להוסיף עיתון נפוץ בשפה הערבית, שיש לו אתר חדשות באינטרנט יומי?
אור מלכי
אפשר.
היו"ר לימור מגן תלם
אני רוצה שזה יהיה פרטני לפה, בגלל שמדובר על זיהום.
אור מלכי
אני לא יודע מה זה אומר אתר יומי, בסוף אתרים מתעדכנים און-ליין.
אלינה ברדץ' יאלוב (ישראל ביתנו)
יש אתרים שמתעדכנים פעם בשבוע, אבל יש התעדכנות בהתאם ליציאה של עיתון. יש מערכת שמחזיקה אינטרנט על בסיס יום יומי, וזה פותר את הסוגיה.
היו"ר לימור מגן תלם
ואז זה יכול לפתור את הסוגיה הספציפית פה לתקנות.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
זה גם ישרת אותנו יותר.
היו"ר לימור מגן תלם
אני בעד, אני רק רוצה לעשות משהו שיהיה ספציפי לפה ולא ישפיע על כלל החקיקה.
אודליה אסולין דגני
לא כתוב כאן עיתון בפורמט כתוב, הרי היום יש גם עיתונות דיגיטלית. אני לא חושבת שזה מגביל, גם חוק הפרשנות לא מגביל את ה"בכתב", בכתב יכול להיות גם אמצעי דיגיטלי.
אור מלכי
אם תרצו, אפשר להמשיך הלאה, ואני אצא לבדוק עם הבניית החקיקה אצלנו ואתן לכם תשובה.
היו"ר לימור מגן תלם
אוקי, זה יכול להיות באמת עיתון נפוץ בשפה הערבית, או עיתון כתוב או דיגיטלי, ואז יכול להיות פתרון.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני לא משפטן, את רוצה לבדוק את זה?
מרב תורג'מן
הוא יוצא עכשיו לבדוק את זה. לכן בראשית דבריי אמרתי, שאני לא יודעת אם הפרשנות של עיתון היא עיתון במדיה הכתובה או - - -
היו"ר לימור מגן תלם
פה זה נראה כתוב.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
כפי שזה פה, על פניו זה עיתון מודפס.
מרב תורג'מן
אני לא בטוחה שיש מניעה, שיש איסור על משרד החקלאות לפרסם באתר אינטרנט.
היו"ר לימור מגן תלם
הוא יצא לבדוק, הוא יחזור תוך דקה עם תשובה, וננסה למצוא לזה פתרון.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני לא רוצה להסתבך עם ההגדרות שלכם, אבל לדעתי זה מה שמשתמע פה.
יובל ארבל
כבוד היושבת ראש, אני יכול להתייחס לעניין אחר בסעיף 8? אני חושב שיש פה פספוס. אני חושב שההודעה צריכה להיות לפקיד הדיג. יכול להיות שפקיד הדיג עובד בצמוד עם השירותים הווטרינריים של משרד החקלאות, אני מתאר לעצמי שכן, אבל זה צריך להיות פקיד הדיג.
היו"ר לימור מגן תלם
שהודעה על הכרזה תישלח לפקיד הדיג בנוסף לרופאים הווטרינריים?
יובל ארבל
כן, כי בסופו של דבר, מה המטרה של התקנות האלה?
היו"ר לימור מגן תלם
הבנתי את ההערה, אני רוצה להתקדם.
יובל ארבל
אני רוצה להשלים את הטיעון, אבל לא אמרתי משפט חשוב.
היו"ר לימור מגן תלם
אבל הבנתי את ההערה שלך, אני רוצה לשמוע את משרד החקלאות להוסיף פה את פקיד הדיג.
אודליה אסולין דגני
אנחנו משרד אחד, פקיד הדיג זה חלק מהמשרד, וברור שההודעה תהיה חלק נכבד מזה. כל הנושא של ההודעה לדייגים הוא רק דרך אגף הדיג אצלנו. מה שכן, אני יכולה להסכים שאולי במקום אתר האינטרנט של השירותים הווטרינריים יהיה כתוב אתר המשרד, ואז ברור שיהיה ניתן לפרסם גם - - -
היו"ר לימור מגן תלם
זאת אומרת, זאת הגדרה יותר רחבה. בסדר, מקבלת.
יובל ארבל
אני חושב שצריך גם להודיע לרשות הטבע והגנים. מי שמבצע את הפיקוח בפועל על נושא הדיג זה לא פקיד הדיג. פקיד הדיג העביר את נושא הפיקוח לרשות הטבע והגנים. ההסמכה של מפקחי רשות הטבע והגנים, הם נמצאים בשטח. הדייגים צריכים לדעת איפה האזורים המזוהמים, וזה נעשה דרך פקיד הדיג, אבל גם המפקחים של רשות הטבע והגנים צריכים לדעת שיש עכשיו אזור שהוא אסור בדיג, ולכן הדיווח צריך להיות גם אליהם.
היו"ר לימור מגן תלם
השאלה האם סעיף (ב) לעניין השלטים לא פותר את מה שיובל מעלה פה.
יובל ארבל
השלטים בחוף, לא בים.
היו"ר לימור מגן תלם
או שאפשר להוסיף להגדרה גם את רשות הטבע והגנים?
חגי נויברגר
אנחנו, משרד החקלאות אגף הדיג, מנחים את רשות שמורות הטבע, הם עושים עבורנו את העבודה, וכל שינוי או כל הוראה, אנחנו מנחים אותם. אנחנו בקשר יום יומי איתם, אני באופן ספציפי מנחה אותם, אין עניין להודיע להם בנפרד.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני חושב שפה מתן הדגש לא פחות חשוב מההודעה לציבור.
היו"ר לימור מגן תלם
זה חשוב מאוד. אין ספק, אנחנו רוצים הגדרה רחבה.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
האנשים שכן צריכים מיד לעבוד עם זה, פה דווקא ניתן להרחיב, שגם פקיד הדיג יהיה בתמונה וגם כל מי שיש לו איזשהו מגע, זה מצוין שיהיה בתמונה.
היו"ר לימור מגן תלם
עד כמה אנחנו רוצים להרחיב את זה? אתר האינטרנט של המשרד זה מספק?
נדב דוידוביץ
כן, כי גם דייג שנכנס לענייני אגף הדיג, רישיונות וכו' - - -
היו"ר לימור מגן תלם
זה באתר האינטרנט של המשרד, זאת כבר הגדרה רחבה שמכלילה את הכול.

אני רוצה להביא את תקנה 9 להצבעה.
ינון יוני
דחיפת ההודעות גם למפקחים, רשות הטבע והגנים וכו' - - -
היו"ר לימור מגן תלם
אבל אמרנו אתר האינטרנט של החברה, אנחנו לא נרחיב את זה יותר מזה.
ינון יוני
זה בסדר, זה העניין, כדי שיפקחו, אפרופו לרופאים וטרינריים בשווקים, שזה בדיוק העניין, כי מה לעשות עם הנתון הזה.

רציתי לוודא גם מול משרד החקלאות, ישנם מקומות שזאת הכרזה אבל היא אזורים קבועים. מוצא שפד"ן לים הוא אזור קבוע שאסור לדיג, האם המנגנון הזה הוא נכון גם לאזורים הקבועים? איך זה הולך להתבצע לאזורים הקובעים שאסורים לדיג? בעיתונים? יש אזורי דיג אסורים, כבר נכון להיום, שזה לא כתוצאה מאירוע כזה או אחר.
מרב תורג'מן
לא הבנתי, אז למה הם רלוונטיים פה?
אודליה אסולין דגני
אם זה אזור אסור לדיג וזה דבר ידוע – פה אנחנו מדברים על מקרי זיהום ארעי או מתמשך, אז זה קודם כל חל גם על מצב של זיהום מתמשך, אבל מרגע שהוא זוהה, מרגע שהוא דווח. אתה מדבר על מצב שהוא מתמשך, ברור שזה כולל.
ינון יוני
זה בסדר, אין לי בעיה.
היו"ר לימור מגן תלם
תקנה 9.
אודליה אסולין דגני
חובת רשות מקומית
8.
רופא וטרינר ממשלתי רשאי להורות בכתב לרשות מקומית שבשטחה מצוי אזור אסור, לפנות גוויות של שלל דיג למכון לכילוי פסדים, או להטמינן במקום ובתנאים שיורה; ואולם לא יורה רופא וטרינר ממשלתי על הטמנה אלא לאחר התייעצות עם מי שהשר להגנת הסביבה הסמיכו לכך.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אפשר להבין את הדבר הזה?
אודליה אסולין דגני
הכוונה היא לשלל דיג שנמצא בשטח הים והחופים של רשות מקומית, שצריך לאסוף אותו כדי למנוע הפצה של מחלות בעלי חיים, פגיעה בבריאות הציבור. ברגע שיראו אזור זיהום ויראו את גוויות בעלי החיים באותו מקום, גוויות הדגים באותו מקום, צריך לאסוף אותן ולפנות אותן למכון לכילוי פסדים. היום יש מכון לכילוי פסדים, שאליו מעבירים ושהוא מורשה על ידי מנהל השירותים הווטרינריים, וככל שיוחלט להטמין את הגוויות האלה באיזשהו מקום, זה צריך להיות באתר שאושר לאחר התייעצות עם גורם מוסמך במשרד להגנת הסביבה, שהשר הסמיך אותו.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
כל רצועת החוף מוגדרת לפי מועצות אזוריות?
אודליה אסולין דגני
זה חלק משטח מוניציפלי של רשות מקומית, שאגב גם היום - - -
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני שואל כדי לדעת, אני באמת לא יודע, כל החוף הוא ככה? באזור תל אביב, אני מבין, עיריית תל אביב. כל החוף הוא תחת מועצות אזוריות? כל החוף נכנס בהגדרה הזאת?
יובל ארבל
או מקומיות או משרד הביטחון.
אודליה אסולין דגני
בהחלט.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
כל החוף נמצא בהגדרה, הבנתי, תודה.
היו"ר לימור מגן תלם
אני מעלה להצבעה את תקנה 9, מי בעד? מי נגד?

הצבעה

אושרה.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
נגד, רביזיה.
היו"ר לימור מגן תלם
אוקי.

תקנה 10.
אודליה אסולין דגני
פרק ד': עונשין הוראות שונות

עונשין
9.
(1) מי שעשה אחד מאלה דינו מאסר שישה חודשים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין:




(1) החזיק שלל דיג בטמפרטורה העולה על 4 מעלות צלזיוס בניגוד לתקנה 2(7);




(2) דג שלל דיג באזור אסור, בניגוד לתקנה 6(א);




(3) שיווק שלל דיג שמקורו באזור אסור, בניגוד לתקנה 6(ב).



(2) מי שעשה אחד מאלה דינו – קנס כאמור בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין:




(1) החזיק שלל דיג בכלי שיט, בניגוד לתקנות 2(1) עד (6);




(2) לא שמר אצלו את הרישיון לספינה או את העתקו ואת רישיון הדיג, בניגוד לתקנה 3.
היו"ר לימור מגן תלם
אני מביאה להצבעה את תקנה 10, מי בעד?
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
רק לגבי "לא שמר אצלו" את הרישיון.
היו"ר לימור מגן תלם
אמרנו מקודם, שהוא צריך להראות רישיון. הוא יכול להראות את זה בפלאפון, עותק, מקור.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
יש משהו שונה, חדש, שלא קיים היום? יש בעיה עם רישיונות?
אודליה אסולין דגני
לא, אין בעיה עם רישיונות.
היו"ר לימור מגן תלם
רוצים להקפיד ולראות שיש לו רישיון, זה הכול, זה חלק מהפיקוח. בדיוק כמו שיש לך רישיון ברכב, אומרים לך להראות פיסית שיש לך רישיון.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני מבין, אני אומר שהחוק היום גם אומר שהוא צריך להציג רישיון, נכון?
היו"ר לימור מגן תלם
אתה מדבר על התקנות - - -
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
לפני התקנות, אני מניח – אני לא יודע, אני שואל - - -
גיל ססובר
פקחים עושים את זה עם תעודת זהות בים. אתה נותן להם תעודת זהות, והכול מופיע להם במחשב.
היו"ר לימור מגן תלם
אני לא מצליחה להבין מה הבעיה שרוצים שהדייג יראה רישיון דיג.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני רואה את זה חוזר בתקנות פעם אחר פעם.
היו"ר לימור מגן תלם
לא, זה העונשין. פה זו ההוראה העונשית, פעם אחת דיברנו על כך שהוא חייב להחזיר רישיון, עכשיו התקנות אומרות איזה מהסעיפים הם עונשיים. אנחנו לא חוזרים על זה עוד פעם, זו אותה תקנה שדיברנו עליה קודם, היא פשוט פה מגדירה את זה כעבירה עונשית, אם הוא לא מחזיק רישיון. זה לא חוזר עוד פעם.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
מי שעובד בשטח עם הדייגים, יש בעיה שאנשים יוצאים בלי רישיונות ואז מגיע הפקח?
גיל ססובר
אין שום בעיה, הפקחים גם מכירים את כל הדייגים.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני שואל, יש בעיה? או שאנחנו עושים את זה כדי להיות ב-safe side?
היו"ר לימור מגן תלם
אני לא מצליחה להבין מה השאלה. אומרים לך שמי שיוצא לדיג, צריך רישיון. הם רוצים לראות שיש לו רישיון, זה הכול, אין שום בעיה, רק רוצים שיהיה סדר.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני פשוט רוצה להבין. את יודעת מה, אם אי אפשר לשאול - - -
היו"ר לימור מגן תלם
אני רוצה באמת להבין כדי להפנות אליהם את השאלה.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני רוצה להבין. אני לא דייג, ואני קורא פה דברים שאני אמור להצביע עליהם. אני שואל דברים כדי להבין, גברתי, זה הכול.
היו"ר לימור מגן תלם
רוצים לראות שמי שיוצא לדיג, יש לו רישיון דיג. אם הוא לא יראה, זו עבירה.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
הבנתי, ואז שאלתי את אלה שעובדים, האם יש בעיה? יש אנשים שיוצאים לדוג בלי רישיונות? מה הבעיה?
היו"ר לימור מגן תלם
הוא שואל, האם נתקלתם במקרים של אנשים בלי רישיונות?
אודליה אסולין דגני
בוודאי.
נדב דוידוביץ
כן, לפעמים יש מקרים שאנשים דגים ללא רישיון.
היו"ר לימור מגן תלם
אנחנו לא רוצים שאנשים ידוגו בלי רישיון, דיברנו על בטיחות הציבור.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני שואל אם ישנה בעיה.
היו"ר לימור מגן תלם
אומרים שכן.
נדב דוידוביץ
זה כמו רכב, רוב האנשים מציגים רישיון, לפעמים יש אנשים שנוהגים ללא רישיון.
היו"ר לימור מגן תלם
הם אומרים שיש מקרים שהם יוצאים לדיג בלי רישיון.

עוד הערות לתקנה 10? אני מביאה להצבעה את תקנה 10, מי בעד? מי נגד? מי נמנע? אבו שחאדה?


הצבעה

אושרה.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
לא מצביע.
מרב תורג'מן
אפשר לחזור לתקנה 8? כי יש לנו תשובה. עוה"ד מלכי ממשרד המשפטים בדק. ההצעה היא שבמקום בעיתון אחד נפוץ בשפה הערבית, יירשם ובאתר חדשות בערבית, זה בסדר?
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
כן, זה סביר מאוד.
היו"ר לימור מגן תלם
מצוין שמניח את דעתך.

אבו שחאדה, אנחנו הודענו על רביזיה בשעה 10:45 ונוכל לקיים אותה, בתנאי שאין על סעיף 9 בקשה שלך לרביזיה. תעבור רגע על סעיף 9, תראה אם אתה עומד על הנושא של רביזיה על סעיף 9, כי אם כן צריך לדחות את הרביזיה ליום אחר. אני מדברת רק על 9.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
כן, רק על 9 גם רביזיה.
היו"ר לימור מגן תלם
בסדר, אז זה לא יתקיים היום, זה יהיה ביום אחר.

לגבי 8 קיבלנו את ההערה, את רוצה לחזור עליה?
קריאה
אני אבדוק אם יש אפשרות להצביע ב-11:05.
היו"ר לימור מגן תלם
בסדר גמור.
מרב תורג'מן
אבל את צריכה לפרסם סדר יום, היא לא תספיק.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
לא, אי אפשר לעבוד ככה חברים. העולם לא ישתנה.
היו"ר לימור מגן תלם
אנחנו דיברנו מתחילת הדיון על בטיחות הציבור. אני שואלת לגבי סעיף 9, האם יש באמת חשיבות לעמוד על הרביזיה?
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
את יודעת שהעולם לא ישתנה לגבי בריאות הציבור, את מציגה את זה כאילו אני יוצא נגד בריאות הציבור.
היו"ר לימור מגן תלם
לא, שאלתי אם אתה עומד על הרביזיה לגבי תקנה 9, כי באמת לא היה שם שום דבר עקרוני מבחינתך.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אמרתי שכן.
היו"ר לימור מגן תלם
בסדר, אמרת כן, קיבלתי. אפשר את תיקון תקנה 8?
מרב תורג'מן
תקנה 8(א) יהיו שלושה תיקונים: אחד, במקום "ובעיתון אחד נפוץ" יירשם "ובאתר החדשות בשפה הערבית"; שניים, במקום "ובאתר האינטרנט של השירותים הווטרינריים ובריאות המקנה במשרד" יהיה "אתר האינטרנט של המשרד", הכוונה היא לאתר האינטרנט של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, שמוגדר בסעיף ההגדרות; התיקון השלישי בסעיף הקטן יירשם באמצעות מנהל היחידה הווטרינרית, כהגדרתו בחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון). אני אנסח את זה אחרי הדיון.
היו"ר לימור מגן תלם
בסדר גמור. אם כך, אני מביאה להצבעה את תקנה 8, מי בעד? מי נגד?


הצבעה

אושרה.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני נמנע.
היו"ר לימור מגן תלם
בסדר, חבר הכנסת אבו שחאדה נמנע, שניים בעד. סיימנו את תקנה 8, את תקנה 9 ואת תקנה 10. תקנה 11.
אודליה אסולין דגני
סמכות פקיד הדיג הראשי
10.
(1) קיום הוראות תקנות אלה יהיה תנאי ברישיון.



(2) הפר בעל רישיון הוראה מהוראות תקנות אלה, רשאי פקיד הדיג הראשי לבטל או להתלות את הרישיון שברשותו או להימנע מחידושו, ובלבד שאם פקיד הדיג הראשי החליט על ביטול הרישיון, תינתן לבעל הרישיון הזדמנות להשמיע את טענותיו.



(3) ראה המנהל כי הופרה הוראה מהוראות תקנות אלה, רשאי הוא להמליץ לפקיד הדיג הראשי לנקוט הליך לביטול הרישיון או להימנע מחידושו לפי תקנת משנה (ב), בעקבות ההפרה.



(4) המלצת המנהל תועבר לפקיד הדיג הראשי בטרם החלטה על ביטול רישיון או הימנעות מחידושו לפי תקנת משנה (ב).
גיל ססובר
זה נראה לי לגיטימי באזור אסור לדיג או מזוהם, אבל אם אדם שחזר מהים וכיסה את הארגזים שלו בקרח ובא הגורם האחראי וגילה שזה חמש מעלות צלזיוס, עכשיו גם ייקחו לו את הפרנסה?
היו"ר לימור מגן תלם
כן, כן, אם זה לא יהיה 4 מעלות צלזיוס, זו התשובה.

אני מביאה להצבעה את תקנה 11, מי בעד? מי נגד?
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
שנייה גברתי.
היו"ר לימור מגן תלם
אנחנו באמצע ההצבעה, חבר הכנסת אבו שחאדה.

הצבעה

אושרה.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני נגד.
היו"ר לימור מגן תלם
נרשם, תקנה 11 אושרה.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
רביזיה.

לגבי ההחלטה הגורפת של ה-4 מעלות צלזיוס, בהסתמך על מה גברתי?
היו"ר לימור מגן תלם
משרד הבריאות הסביר מתחילת הדיון כמה חשוב הנושא של שמירה על בריאות הציבור, שזה יהיה בין אפס ל-4 מעלות צלזיוס, ולא מעלה אחת יותר.
אודליה אסולין דגני
וגם בכפוף לשימוע, הכנסנו בתקנות שיש זכות שימוע לדייג. הוא בהחלט יכול לטעון את טענותיו ולהוכיח אחרת, זאת אומרת: יש שלבים. אגב, גם באכיפה פלילית זה אותו דבר, זה לא שרצים ומטילים קנסות. גם שם יש בדיקה של הדברים ויש חקירה.
גיל ססובר
הסיפור זה לא הקנס, אלא לקחת את הרישיון.
אודליה אסולין דגני
נכון, אבל זה בכפוף לשימוע, ויש הזדמנות להשמיע את הטענות.
היו"ר לימור מגן תלם
ופשוט תקפידו, אמרנו שמדובר בבריאות הציבור.

תקנה 12, תחילה.
אודליה אסולין דגני
תחילה
11.
תחילתן של תקנות אלה 3 חודשים מיום פרסומן (להלן – יום התחילה).
מרב תורג'מן
נראה לי שלא צריך את "להלן – יום התחילה", כי (א) נמחק.
היו"ר לימור מגן תלם
אוקי, אני מעלה להצבעה את תקנה 12, מי בעד? מי נגד?

הצבעה

אושרה.
היו"ר לימור מגן תלם
תקנה 12 עברה.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
רביזיה.
מרב תורג'מן
אין צורך להקריא את התוספות. מילה על התוספות ואיזשהו הסבר לוועדה?
נדב דוידוביץ
התוספת נלקחה אחד לאחד מהדירקטיבה האירופית. מדובר על מיני דגים, שבני אדם שצורכים חלק מהם או את כולם, יכולים חס וחלילה גם להגיע למצב של מוות, כי מדובר על דגים שיש בהם רעלנים שיכולים לגרום לתופעות קשות.
היו"ר לימור מגן תלם
בסדר גמור, אני מביאה להצבעה את תוספת ראשונה, מי בעד?

הצבעה

אושרה.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
מה זה הדירקטיבה האירופית? שאני אדע על מה אני מצביע.
היו"ר לימור מגן תלם
אנחנו באמצע ההצבעה, מי בעד? שניים.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
את אומרת שלא צריך לדעת על מה מצביעים.
היו"ר לימור מגן תלם
לא, אתה שאלת באמצע ההצבעה. מי נגד? אתה נגד?
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני לא יודע מה זה.
היו"ר לימור מגן תלם
תסיים את ההצבעה ואני אתן לך לשאול. באמצע ההצבעה לא שואלים, אלה הכללים.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני לא יודע מה זה, את אומרת תצביע ואחר כך תבין.
היו"ר לימור מגן תלם
יכולת לשאול לפני ההצבעה.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני לא אצביע.
היו"ר לימור מגן תלם
בסדר.

התוספת השנייה.
אודליה אסולין דגני
התוספת השנייה היא טופס הודעה למנהל השירותים הווטרינריים על ידי גורם מוסמך על זיהום מים, והיא כוללת בתוכה את הפרטים שניתן להודיע. כפי שאמרנו, הפרטים האלה, ככל שהם במידע שנמצא ברשותו, ימלא אותם. יש גם אפשרות להוסיף פרטים נוספים, כך שזה לא מוגבל.
היו"ר לימור מגן תלם
בסדר גמור. אני מביאה להצבעה את תוספת שנייה, מי בעד?

הצבעה

אושרה.
היו"ר לימור מגן תלם
פה אחד. סיימנו.

אם כך, אנחנו נקיים את שש הרביזיות על סעיפים 2, 4, 5, 9, 11 ו-12 במועד אחר. מזכירות הוועדה תודיע על המועד. תודה רבה לכולם, אני רוצה להודות לכולם על הדיון החשוב הזה. אנחנו נקיים את הרביזיות ונמשיך הלאה. תודה רבה לכם.


הישיבה ננעלה בשעה 10:44.

קוד המקור של הנתונים