ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 11/05/2022

חוק הגנה על עובדים (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במינהל התקין) (תיקון מס' 4), התשפ"ב-2022

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



2
ועדת העבודה והרווחה
11/05/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 119
מישיבת ועדת העבודה והרווחה
יום רביעי, י' באייר התשפ"ב (11 במאי 2022), שעה 10:15
סדר היום
הצעת חוק הגנה על עובדים (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במינהל התקין) (תיקון מס' 4) (הארכת תקופת ההתיישנות), התשפ"ב-2022 (פ/940/24) (כ/883), של ח"כ נירה שפק
נכחו
חברי הוועדה: אפרת רייטן מרום – היו"ר
חברת הכנסת
נירה שפק
מוזמנים
רז דניאל - עו"ד, הנהלת הסיוע המשפטי, משרד המשפטים

דן אורן - ראש אשכול חברתי, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

תמר מתתיהו - עו"ד, זרוע העבודה, משרד הכלכלה והתעשייה

רום בר-אב - אגף תקציבים, משרד האוצר

ענת מססה-קינן - עו"ד, עוזרת ראשית ליועמ"ש, המשרד לביטחון הפנים

תומר נאור - עו"ד, התנועה לאיכות השלטון

דנה פרימור אזר - עו"ד, התנועה לאיכות השלטון

נועה זלצמן - לוביסטית ציבורית, לובי 99
משתתפת באמצעים מקוונים
עדנה הראל פישר - עו"ד, עמיתת מחקר וראשת התוכנית למאבק בשחיתות, המכון הישראלי לדמוקרטיה
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

הצעת חוק הגנה על עובדים (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במינהל התקין) (תיקון מס' 4) (הארכת תקופת ההתיישנות), התשפ"ב-2022 (פ/940/24) (כ/883)
של ח"כ נירה שפק
היו"ר אפרת רייטן מרום
אנחנו פותחים את ישיבת ועדת העבודה והרווחה, 11 במאי 2022, י' באייר תשפ"ב. השעה היא 10:12. אנחנו דנים הבוקר בהצעת חוק הגנה על עובדים (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במינהל התקין) (תיקון מס' 4) (הארכת תקופת ההתיישנות), התשפ"ב-2022, של חברת הכנסת נירה שפק. שלום, נירה.
נירה שפק (יש עתיד)
בוקר מצוין.
היו"ר אפרת רייטן מרום
לפני שאנחנו נעבור להצבעה, את רוצה לומר כמה דברים?
נירה שפק (יש עתיד)
כן. קודם כל אני באמת מתרגשת. זו הצעת החוק הראשונה שלי. אני לא רק מתרגשת מזה שזו הצעת החוק הראשונה שלי, שזה נורא מרגש. אני ממש מתרגשת בגלל שזו הצעת החוק הראשונה שלי. כן, היא לא תפתח מהדורות, היא לא סקסית אבל היא בדיוק הסיבה שאני פה.

החוק הזה זה חוק שאני קוראת לו חוק שעון חול. יש שעון חול שהולך ואוזל. התוצאה היא בלתי הפיכה. בעצם אנחנו גם מגדילים את שעון החול, מכניסים יותר חול לשעון החול הזה, מאפשרים יותר חקירה לעומק, לבחון דברים והתייחסויות, ויש לו עוד שני דברים נוספים, פעם אחת, הוא אומר לחושפי שחיתות, תעזו, המדינה מגינה עליכם, ופעם שנייה, הם אומרים לאלה, וזה ממש לא כולם, שחושבים שמי שבחר להילחם על טוהר המידות ועל המדינה הדמוקרטית, אפשר לסגור איתו חשבון אחרי, אז פתרנו בעצם בשני התיקונים האלה שאנחנו עושים את שתי הבעיות האלה תוך כדי יצירת איזון בהיפוך. אפשרנו באמת, מה שנקרא, למתלונן, את השנתיים שהוא צריך. אפשרנו למעסיק את הזמן שנדרש להגן על עצמו בהיפוך, שהייתי רוצה שהוא יהיה יותר ארוך, אבל מה שנקרא משא ומתן ובסוף פשרות, צריך לעשות אותן.

אפשרנו עוד דבר. אפשרנו לגופים להשלים את העבודה שלהם תוך אמירה, במקסימום זה צריך לקחת לכם שנתיים, כי בכל ההארכות שהיו כאן, הציבו כאן מקרים שבהם יש היום, השבוע, בדיקות שעוברות את השנתיים. אמרנו, מה יקרה בדבר הזה? החלטתי גם בהתייעצות עם נועה, אנחנו לא רוצים להכניס את זה לחקיקה, אבל הבקשה שלי אליך כיו"ר ועדה, שנקבע שאחת ל-X זמן יגישו לנו מה עוברת השנה וחצי. למה לא מה עוברת השנתיים? כי אם הוא עובר את השנתיים, לאותו אחד זה כבר נקודה - - -
היו"ר אפרת רייטן מרום
כשאת אומרת מה עוברת השנה וחצי, זה איזה הליכי בדיקה במשרד מבקר המדינה.
נירה שפק (יש עתיד)
זה הבדיקה. אנחנו מדברים על ממוצע אבל ממוצע זה לא שכיח, והממוצע זה גם לא אומר את המקרה, וכל אחד הוא עולם בפני עצמו. אם נגיד שכל שנה וחצי נקבל בדיקות שעוברות את השנה וחצי, זה יאפשר לנו חצי שנה להגיד להם, למה זה מתעכב? תזדרזו.
היו"ר אפרת רייטן מרום
אני רגע מסכמת את הבקשה הספציפית הזו.
נירה שפק (יש עתיד)
והיא לא בחקיקה.
היו"ר אפרת רייטן מרום
יש לנו כאן נציגים ממשרד מבקר המדינה? הם לא באים אלינו בדרך כלל, נכון?
קריאה
הם אמרו שהם באים רק לוועדת ביקורת המדינה.
נעה בן שבת
אבל בדיון האחרון - - -
היו"ר אפרת רייטן מרום
היה מישהו.
נירה שפק (יש עתיד)
הם הגיעו. פעמיים הגיעו.
היו"ר אפרת רייטן מרום
לא רלוונטי. אני מדברת כרגע גם לנוכחים, כמובן אליך יוזמת החוק, חברת הכנסת שפק, ולפרוטוקול שזוכר הכול, ובמסגרתו אנחנו פונים למשרד מבקר המדינה. היות ובדיונים על הצעת החוק דובר על כך שממוצע הבדיקה בתלונה או פנייה של חושף שחיתויות למבקר המדינה זה אורך כשנתיים, אנחנו פונים למשרד מבקר המדינה. אנחנו נערוך כאן גם דיונים כאלה ונזכיר להם אפילו במכתב שפעם בכמה זמן, פעם בשנה, שנה וחצי אנחנו נקבל דיווחים על אותם הליכים שנמצאים אצלו כרגע בבדיקה, וחולף או כמעט חולף הזמן של שנה וחצי מהיום שהחלה הבדיקה.
נירה שפק (יש עתיד)
בגלל שעשינו עבודה, כולל השבוע, עם כל משרדי הממשלה לראות שאף אחד לא נזכר פתאום, וגם עשיתי פגיעה עם היועמ"שית, עם נעה, ועברנו וכתבנו תרשימים ונוסחאות, והתפלפלנו, אז אני ממש שמחה - - -
היו"ר אפרת רייטן מרום
נכון. אני רוצה לעבור למשרד המשפטים, עו"ד רז דניאל, הנהלת הסיוע המשפטי, משרד המשפטים, בבקשה.
רז דניאל
שלום, נעים מאוד. חברי, עו"ד יניב שני התייצב בדיון הקודם. הוא מרכז את התחום של חושפי שחיתויות. גם אני נמצא בצוות. אני חושב שזה מבורך מאוד, הקפאת ההליכים. זה נושא שמאוד הטריד אותנו לאור הבירור הרב. יש לנו כמה תיקים שתלויים ועומדים ולכן יש לזה חשיבות. אנחנו כמובן היינו מעדיפים תקופת התיישנות יותר גדולה, אבל שלוש שנים הן חשובות והן בפירוש יעודדו יותר ויותר אנשים לפנות אלינו במסגרת החוק על מנת שעניינם יתברר.

כמו שחברי יניב אמר בדיון הקודם, לראות תיק של התנכלות לוקח זמן, ולכן כל התקופה הזו היא חשובה. זה לא סתם שמשנה עוברים לשלוש, כי התנכלות היא מעשה מתמשך ולכן אנחנו בהחלט שמחים שהתיקון הזה ייצא לפועל.
היו"ר אפרת רייטן מרום
אוקיי, תודה רבה על הדברים האלה. הנוכחים האחרים, באתם רק לוודא שאנחנו מעבירים את החוק או גם לומר משהו?
דן אורן
אני מייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים. אני רואה שבעצם הנוסח הכחול עבר בקריאה ראשונה והוא על שולחן הוועדה לקריאה שנייה ושלישית, תואם לחלוטין את התנאים של ההחלטה המעודכנת של ועדת השרים לחקיקה, כך שהנוסח הזה תואם לחלוטין את עמדת הממשלה ואנחנו שמחים על כך. אנחנו מברכים על כל פעם שיש לנו את האפשרות לשתף פעולה ולהגיע להסכמות. זה גם בראיה כוללת מאפשר לנו לקדם הצעות חוק שנראות לנו בשלב ההתחלתי, כיוון שאנחנו יודעים שיש שיתוף פעולה ואפשר כן להגיע להצעות חוק שהן גם מביאות בחשבון את כל השיקולים של משרדי הממשלה.
היו"ר אפרת רייטן מרום
בהחלט, דן, תודה רבה על הדברים.

תומר, תציג את עצמך.
תומר נאור
אני עו"ד מהתנועה לאיכות השלטון. זה מסוג הישיבות שבאים לברך.

אנחנו כן מדברים פה לפרוטוקול והפרוטוקול הזה, אני מקווה שאני לא אצטרך להשתמש בו איפשהו במורד הדרך, אבל אנחנו בהחלט גם מברכים על כוונת הוועדה לבדוק ולוודא את משרד מבקר המדינה. בימים אלו ממש יש לנו תיק שמתנהל כבר יותר משנתיים וחצי, של חושפת שחיתות. ניסינו מאוד להביא לכאן היום את מיכאל מרב, חושף שחיתות בתעשייה האווירית, שהתיק שלו נמשך שבע שנים אצל מבקר המדינה, איש מקסים. בסוף קיבל גם צו הגנה רטרואקטיבי קבוע ופיצויים של 550,000 שקל, פיצויים חריגים, וכמובן השחיתות שהוא חשף הובילה לחקירה פלילית. אני מצר על כך שמשרד מבקר המדינה לא נמצא כאן היום, אבל אני בהחלט מברך על האמירה החשובה של הוועדה.

אני מתחבר לדברים שאמרה חברת הכנסת שפק. זה חוק שלא יפתח אולי מהדורות והוא לא סקסי, אבל זה חוק שיש לו משמעות אדירה לאנשים טובים שאיבדו את כל עולמם. אנחנו מדברים על זה, גם פגיעה כלכלית, משפחתית, נפשית, בריאותית, והמחוקק היום יאמר להם, אנחנו רואים אתכם.

זו הזדמנות טובה גם להודות לחברת הכנסת שפק, גם לך, יושבת-ראש הוועדה על הליווי ובאמת ההובלה המהירה של החוק, וגם תודה לצוותים שיושבים פה ולעוזרים הפרלמנטריים ולכל מי שעסק בחקיקה פה מאחורי הקלעים.

יש לנו עוד כמה הצעות מעניינות על השולחן, אז אני מקווה שניפגש פה שוב בקרוב.
היו"ר אפרת רייטן מרום
נכון. אנחנו יודעים שאנחנו ממשיכים לשתף פעולה עם הצעות חוק שהן ערכיות ובהחלט אולי לא פותחות מהדורה, אבל מבחינתנו הן כל כך חשובות. גם המסר והערכים שאנחנו מקדמים כאן וגם מה שאמרו חבריי למשרד המשפטים. עצם שיתוף הפעולה הזה גם מהשטח, גם הכנסת, גם הממשלה, שרואים יחד את הצרכים ומגיעים להבנות, אני כל כך מברכת על זה. אתם יודעים שהוועדה הזו, ככה היא מתנהלת. אנחנו שואפים להגיע כל הזמן, בכל עת להסכמות האלה ההדדיות, לשמוע ולראות את השטח ולתת לו באמת ביטוי בחקיקה ובהחלטות של הממשלה. ככה אנחנו עושים וככה אנחנו נמשיך.

בבקשה, המכון הישראלי לדמוקרטיה.
עדנה הראל פישר
תודה רבה. עכשיו אני מבקשת להצטרף לברכות לוועדה ולמשרד המשפטים על ההגעה להסכמות לתיקון החשוב הזה. אני רק מציעה שיירשם בפרוטוקול המשך במסגרת המעקב לשקול את הצורך בהמשך לתקן את נקודת ההתחלה בעניין נקודת ההתחלה למניית התקפה להתעמרות בעבודה או פגיעות בתנאי העבודה. כפי שעסקנו בזה לפני הקריאה הראשונה והבהרנו, יש הבדלים בגישות שמתבטאות בפסיקה ובררו שההתעמרות בעבודה או הפגיעות בעבודה יכולות להתרחש בנקודות זמן שונות, אגב מסלול חיים של בירור התלונות וההתפתחויות - - -
היו"ר אפרת רייטן מרום
זו באמת נקודה חשובה וטוב שאמרת גם את הדברים האלה. כמו שגם חברתי, חברת הכנסת שפק וגם תומר אמרו, יש עוד נקודות ועוד דברים שצריך כמובן לתקן גם במסגרת החוק עצמו וגם בכלל בהרבה מאוד נקודות אחרות. אני מקווה שנוכל לעשות את זה בהמשך. תודה רבה, גבירתי.
נעה בן שבת
הצעת חוק הגנה על עובדים (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במינהל התקין) (תיקון מס' 4) (הארכת תקופת ההתיישנות), התשפ"ב-2022

תיקון סעיף 3א 1. בחוק הגנה על עובדים (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במינהל התקין), התשנ"ז-1997 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 3א, ברישה, במקום "אם טרם חלפה שנה מיום הגשת התלונה על ידו או בסיועו כאמור באותו סעיף, ואם" יבוא "אם" ואחרי פסקה (2) יבוא:

"(3) כי לא חלפו שנתיים ממועד הגשת התלונה על ידו או בסיועו כאמור בסעיף 2 ועד למועד הפגיעה בו או לפיטוריו כאמור באותו סעיף".
נעה בן שבת
אזכיר שהסעיף הזה עוסק בשאלה של פרק הזמן שעובר מהתלונה על העבירה, על קיומה של אותה שחיתות שחשפו ועד הפגיעה בעובד. אם פרק הזמן הזה טרם חלף, זה הופך את נטל ההוכחה.

תיקון סעיף 5 2. בסעיף 5 לחוק העיקרי, במקום "שניים עשר חודשים" יבוא "שלוש שנים ובסופו יבוא "ואולם, בחישוב תקופת ההתיישנות לא תבוא במניין תקופה שלא תעלה על שנתיים שמיום הגשת תלונה באותו עניין לנציב תלונות הציבור לפי חוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 (נוסח משולב), ועד לסיום הטיפול בתלונה ובירורה על ידו, על אף הוראות סעיף 45(א)(2) לחוק האמור".
נעה בן שבת
הסעיף הזה, יש לו שני דברים. דבר ראשון, הוא מאריך את תקופת ההתיישנות לשלוש שנים, והוא גם לא מונה בתוכה את תקופת הבדיקה אצל מבקר המדינה, ככל שהיא לא עולה על שנתיים. בתקופה של עד שנתיים.

תחולה 3. חוק זה יחול על תובענות המוגשות מיום תחילתו ואילך.
נעה בן שבת
רק לגבי נושא הדיווח. את לא רוצה לכלול אותו בחקיקה, את אומרת, הוועדה תחזור ותעקוב.
היו"ר אפרת רייטן מרום
בהחלט, וכך זה נאמר גם בפרוטוקול.

מי בעד החוק? שירים את ידו. נמנעים? אין מתנגדים.

הצבעה
אושר

החוק עבר. ברכות, חברת הכנסת נירה שפק ולכל העושים במלאכה. יעלה במליאה.
נירה שפק (יש עתיד)
אני באמת רוצה להודות לך, אפרת, לנעה, לענת על הטיפול המהיר, המיידי, האוזן הקשבת, הלמידה. באמת למדתי המון מהעבודה כאן. אני רוצה להודות לבן דרייפוס, היועץ החקיקתי שלי שעבד, וכולכם מכירים אותו, גם מי שיושב סביב השולחן, ולשקד ביטון ואורטל ארזי. בהזדמנות זאת אני רוצה לאחל לה מזל טוב לחתונה.

אני חושבת שהח"כים עושים עבודה, אבל הם לא יכולים לעשות אתה לעומק כמו שצריך וכמו שהגענו לכאן, אם לא הגופים המקצועיים התומכים בנו. באמת תודה לכולם.

אני רוצה לומר שבטח עכשיו כמו שאמרת, זה לא בתקשורת, אבל דפנה ואולי מירה ואפרת ואחרות, ודוד ויהונתן שהיו עד אתמול בזה שהנה עוד חודש זה נגמר ואין להם אפשרות לתבוע והם קיבלו עכשיו אורך נשימה של עוד 12 חודשים. כל אחד זה עולם ומלואו, אז יש כמה כאלה שזה עולם ומלואו להם מעבר.
היו"ר אפרת רייטן מרום
חד משמעית. כל הכבוד נירה. תודה רבה, ברכות לכולם, הישיבה ננעלה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:30.

קוד המקור של הנתונים