פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



113
ועדת הכספים
02/05/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 262
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, א' באייר התשפ"ב (02 במאי 2022), שעה 10:00
סדר היום
שינויים בתקציב לשנת 2022
נכחו
חברי הוועדה: אלכס קושניר – היו"ר
ינון אזולאי
ולדימיר בליאק
אלינה ברדץ' יאלוב
משה גפני
אופיר כץ
יצחק פינדרוס
מיכל שיר סגמן
נירה שפק
חברי הכנסת
אלון טל
שלמה קרעי
מוסי רז
מוזמנים
נעם שרלו בריגה - רפרנט תקשורת ומדע, אגף התקציבים, משרד האוצר

יפתח עשהאל - רפרנט שיכון ודתות, אגף התקציבים, משרד האוצר

נטע בר זיו - רפרנטית ביטחון, אגף התקציבים, משרד האוצר

עידו מור - רפרנט אנרגיה, אגף התקציבים, משרד האוצר

יואב הכט - רפרנט מקרו, אגף התקציבים, משרד האוצר

עפרי אשל - רפרנטית פיננסים, אגף התקציבים, משרד האוצר

יגאל גוטשל - רפרנט תכנון וסביבה, אגף התקציבים, משרד האוצר

יובל צפריר - רפרנט רשות המסים, אגף התקציבים, משרד האוצר

מיכאל בן דהן - רפרנט פיננסים, אגף התקציבים, משרד האוצר

מלסה ווסה - מנהל תחום תקציבים, משרד האוצר

שרונה לוי - ראש תחום הוצאות ותשלומים, משרד האוצר

ספי אלטלט - תקציבן, משרד האוצר

אפרת תבור שני - רו"ח, תקציבאית, משרד האוצר

טניה גויכמן - מרכזת תקצוב, רשות המסים, משרד האוצר

אורעם שיימס - סגן ראש אגף תקציבים, משרד ראש הממשלה

שירי יחזקאל - אגף תקציבים, משרד הביטחון

אליאנה רובנוביץ - מנהלת תחום תקציב ורכש, משרד התקשורת

גלעד ונגרובר - מנהל אגף תקציבים, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

יובל פרידמן - מנהל מינהל כספים, הרשות לבטיחות בדרכים

מתן אונגר - תקציבן, מינהל התכנון

אתי מזרחי - מנהלת תחום התקשרויות ותקצוב, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, משרד הבינוי והשיכון

מיטל פוירשטיין עמר - סמנכ"לית הון אנושי, מינהל רשות התחרות

גלעד שור - מנהל תחום משאבים ושלטון מקומי, האגף לפיתוח כלכלי-חברתי בחברה הבדואית, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

קרן יצחקי פרוכטמן - מרכזת בכירה, המשרד להגנת העורף

דוד נחום - תקציבן, המשרד לשירותי דת

ירמיהו גור - סמנכ"ל תכנון, המרכז למיפוי ישראל

אורי שבת - ראש אגף אסטרטגיה ומדיניות, רשות המים

מעיין אוחיון - מנהל תחום תקציב, רשות שמורות הטבע והגנים הלאומיים







משתתפים באמצעים מקוונים

ראפת דיבסי - מנהל תחום בכיר, תקציב, משרד האנרגיה

ענת בן עזרא זקן - סמנכ"לית בכירה, אסדרה, מינהל וארגון, הרשות להגנת הצרכן
ייעוץ משפטי
שלומית ארליך
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים


שינויים בתקציב לשנת 2022
היו"ר אלכס קושניר
אני פותח את ישיבת ועדת הכספים. ישיבה אחרונה בזמן הפגרה. אני גם מצהיר על כך לפרוטוקול. בשבוע הבא אנחנו נתחיל את כנס הקיץ שיבוא עלינו לטובה. יש לנו הרבה מאוד סוגיות לדון בהן אבל היום נתרכז בהעברות תקציביות ויש לנו לא מעט. אני מקווה שנוכל לעשות זאת בצורה יעילה ואפקטיבית.

לפני שנתחיל, הצעות לסדר. חבר הכנסת בליאק, בבקשה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
תודה רבה אדוני היושב ראש. אנחנו שבוע לפני פתיחת כנס הקיץ של הכנסת שצפוי להיות, לפחות בעיניי, אחד הכנסים הכלכליים החשובים בעשרים השנים האחרונות. לאחר שהצלחנו בשנה האחרונה להגיע להישגים מרשימים ברמת המקרו, בהורדת הגירעון, באבטלה ולהעביר רפורמות מרחיקות לכת, זו העת להרחיב ולהעמיק את ההצלחה במרמת המקרו למיקרו לכיס של כל אזרח. כבר בפתח המושב הקרוב נקדם את מענק האומיקרון לעצמאים, נקודות זיכוי למשפחות עובדות, הכפלת מענק עבודה ומהפכה בנקודות זיכוי לעולים חדשים. מתחילים כמובן ביישום רפורמת הייבוא שבעיניי היא הגורם המרכזי בהורדת יוקר המחייה, מתקדמים עם הקלות ברישוי עסקים ואתמול הייתה מסיבת עיתונאים בנושא ברפורמת החקלאות. בשלבי סיום נמצא מתווה רשת ביטחון לעצמאים, גם רפורמה נהדרת ומקיפה בדיווח העסקים הקטנים לרשות המסים, וכמובן הצעדים המתוכננים בתחום הדיור.

כל מה שמניתי ישנה את פני כלכלת ישראל, יוריד מחירים, יגדיל את ההכנסה הפנויה לכל אזרח אבל על מנת שזה יקרה, אנחנו כמובן חייבים יציבות פוליטית וחייבים לשמור על ממשלה יציבה ומתפקדת, להימנע מעוד סבב של אי יציבות וטלטלה מיותרת ומזיקה, ועל כן עלינו, על כל חברי הכנסת, מוטלת אחריות. אנחנו חייבים להפנים את חשיבות השעה ולהבין כי היציבות הפוליטית היום היא המפתח גם להורדת יוקר המחייה וגם בסופו של דבר לעלייה ברמת החיים. תודה רבה.
היו"ר אלכס קושניר
תודה. חבר הכנסת אזולאי, בבקשה.
ינון אזולאי (ש"ס)
תודה רבה. קודם כל, ניחומים למשפחת גילאון על מות חבר הכנסת אילן גילאון. לי אישית יש הכרת הטוב המיוחדת לחבר הכנסת אילן גילאון עליה דיברו אתמול רבות. כולם יודעים שבשנת 2017 בדיון על חוק המרכולים אבי זיכרונו היה שר לשירותי דת וחבר כנסת ולא היה יכול להגיע להצבעה שהייתה אולי אחת ממלחמות הדגל של מרצ. בכל זאת ידענו שצריך להביא את אבא לכנסת, זה היה קשה להביא אותו, אבל הוא מצדו אמר לי שהוא בכל מצב מגיע. אז הייתי יועצו של השר דרעי. הוא אמר לי שהוא מגיע בכל מצב ולא משנה אם זה באמצע טיפול ואם הוא צריך להפסיק את הטיפול. אמר שלכבוד השבת הוא מגיע בכל מחיר וגם במחיר שיצטרך לשלם על כך בחייו.

אילן גילאון, חבר כנסת ממרצ, מהקצה השני בדעותיו משל אבי שמע את זה, פנה ליושב ראש הסיעה שלנו, התקשר אלי באופן אישי ואמר לי שאבא לא מגיע וכי הוא מקוזז איתו. אמרתי לו שלהיות מקוזז, אנחנו יודעים שלא נותנים לו. אז יושב ראש הקואליציה היה יואל חסון שבשום פנים ואופן לא הסכים ולא גילה ולו טיפת אנושיות אחת ואמר שהוא לא מוכן שיתקזזו. אילן אמר שהוא לא שואל אף אחד, שהוא מתקזז עם אבא ואכן כך היה. אבא לא הגיע לקריאה ראשונה. לאחר מכן בקריאה שנייה ושלישית אמנם לא הרגיש טוב אבל הצליח להגיע. כשפגשתי את אילן בכנסת, חיבקתי אותו ואמרתי לו תודה רבה. אמר לי שאין תודה רבה, אין על מה, אנושיות לפני הכול, וינון, מתי שאתה צריך, אתה לא שואל אף אחד, לא מחפש אף אחד, אילן גילאון הוא הכתובת.

אילן היה כזה. אילן היה זה שדואג לחלשים, הוא תמיד היה עבור החלשים. אצלו זאת לא הייתה סיסמה אלא הוא אמר שאנחנו עובדים אצל החלשים, וכי אם כל אחד בכנסת ירגיש מי שהוא חלש, ירגיש אדם עם מוגבלות, הוא יצליח לחוקק ולהעביר חוקים. אנחנו זוכרים את המלחמה שהוא ניהל מתוך האופוזיציה עבור זכויות לאנשים עם מוגבלויות, הנגשה במוסדות החינוך, וגם הצליח. הוא הצליח להעביר בקריאה טרומית את הצעת חוק להגדלת קצבת הנכות לשכר המינימום.
היו"ר אלכס קושניר
הוא בכה כשזה עבר.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא בכה. הוא עלה ובכה והוא בכה לא בגלל שאילן היה אדם עם מוגבלות כי הוא לא הרגיש זאת כאילו הוא עצמו כזה אלא הוא הרגיש את השני. זה היה אילן גילאון. אדם. לאחר מכן הייתי איתו מספר פעמים בקשר, גם לאחרונה, ותמיד שוחחנו ודיברנו בחיבה. הוא תושב העיר אשדוד, היה סגן ראש העיר, ורק בשנתיים האחרונות הוא עבר לרמת גן. גם כסגן ראש עיר באשדוד תשמעו עליו רק דברים טובים. זה לא שתשמעו דברים רעים, תשמעו רק דברים טובים כי אילן היה אדם מיוחד, אדם בשביל כולם והכי חשוב, הוא היה אדם לפני הכול.

לכן כל אחד מאיתנו צריך לעשות משהו במה שהוא מאמין, בדרך של אילן כדי שזה יהיה לעילוי נשמתו וימשיך את דרכו בעוד מעשה טוב ובעוד גילוי אנושיות. אני חושב שאילן היה סמל וזה סמל שלא צריך לומר שהיה אלא זה סמל שצריך להמשיך ולהיות כאן איתנו.

זה על אילן גילאון. כולנו חבים לו וצריכים להסתכל עליו וללמוד ממנו.

כמו שאומרים, במעבר חד לימינו אנו. שמעתי את דבריו של ידידי היקר ולדימיר. אני מסכים איתך שצריך יציבות. אני מסכים איתך שכדי לתפקד צריכה להיות כנסת יציבה. אני זוכר שזעקתם על כך עת הממשלה לא הייתה יציבה והכנסת לא הייתה יציבה ואמרתם צאו לבחירות. לכן אני רוצה להמשיך את דבריך ולומר: צאו לבחירות. הגיע הזמן. אם הכנסת לא יציאה, אנחנו 60-60, הגיע הזמן לצאת לבחירות ושהעם יחליט. אני לא יודע אם אנחנו יכולים ממשלה בכנסת הנוכחית אבל הגיע הזמן לצאת לבחירות.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
בממשלה הקודמת היו חודשיים שלא התקיימה ישיבת ממשלה ולכן קראנו לזה ממשלה לא מתפקדת.
ינון אזולאי (ש"ס)
עדיף שלא תהיה ישיבת ממשלה מאשר תהיה.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
בפעם האחרונה שבדקתי, אתם 54.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני לא יודע איך האצבעות שלך סופרות. כנראה ספרת כמה ביחד בקואליציה.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
אלא אם כן אתה סופר גם את המשותפת.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו כאופוזיציה, כרגע אנחנו נמצאים עם 60. ולדימיר, אמרת לא פעם וגם אתמול אמרת שבוועדת הכספים העברתם הכול והכול בסדר. אם כן, לא חכמה להעביר בוועדת הכספים כאשר השוויוניות כאן היא מכאן והלאה.
היו"ר אלכס קושניר
ינון, אני מזכיר לך שהרבה דברים העברנו כאן בהסכמה וביחד.
ינון אזולאי (ש"ס)
תכף אני אגיע גם לזה. בדיוק אני בא לומר גם את זה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
זה באמת גילוי מרעיש שלקואליציה יש רוב בוועדה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתם ריבוי דורסני, אבל ייאמר לזכותו של יושב ראש הוועדה שהרבה דברים בזכותו באנו, נכנסנו לחדר והעברנו אותם גם בהסכמה. יש דברים שלא הסכמנו עליהם וכקואליציה דורסנית מבחינת האחוזים שלכם, העברתם אותם. היו פעמים שידעתם שאתם לא מצליחים להעביר ולכן הגשתם בקשה להתייעצות סיעתית וביקשתם להגיש רוויזיה. זה לא חכמה להעביר. יש אדם שאומר שהוא הגיע לסוף המסלול אבל השאלה אם הוא הגיע חבול ופצוע או חלילה ללא רוח חיים או שהוא הגיע בריא ושלם כאשר ראשו למעלה. אתם לא נמצאים עם הראש למעלה, אתם אפילו נמצאים חבולים, פצועים ואפילו בהחייאה.

לכן אני אומר שהרפורמה שהגשתם, גם מה שאתם רוצים לעשות בחקלאות, זה עדיין לא נגמר. זה אמור להגיע למליאה. הגשתי מכתב. הנה, קח אותו. אני אומר לך, תשמרו על החברים שלכם בקואליציה כי ככל הנראה יש לכם בעיה גדולה להעביר את הרפורמה הזאת. אל תתגאו בה עד שהיא לא תעבור.

לגבי האומיקרון. תקרא מה כתבו כל הבכירים ואחרי שתעבור על כל מה שהם כתבו על התכנית הזאת אתם תתביישו על כך שהצעתם אותה. קשה לראות את זה עובר כשאתם מכניסים את זה. ימים יגידו אבל הימים האלה לא רחוקים אלא הם ימים קרובים. תודה רבה.
היו"ר אלכס קושניר
זה היה אחלה נאום קדם בחירות. יש לך עוד הרבה זמן לתרגל כי עד הבחירות יש לנו עוד הרבה מאוד זמן.
ינון אזולאי (ש"ס)
בוא נראה אם התקציב יעבור.
היו"ר אלכס קושניר
מבטיח לך כאן את כל הבמה כדי שתוכל לדבר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה מוכן להתחייב שהתקציב יעבור כמו שכל הזמן התחייבת?
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו נעשה את כל המאמץ שהתקציב יעבור.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה מוכן להתחייב כפי שהתחייבת כל פעם?
היו"ר אלכס קושניר
נעשה הכול כדי התקציב יעבור.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אנחנו מתחייבים על מקסימום מאמץ.
היו"ר אלכס קושניר
לפני שהתקציב יעבור, יש לנו העברות תקציביות.

אופיר, אתה רוצה הגיד משהו?
אופיר כץ (הליכוד)
כן. תודה אדוני היושב ראש. חברת הכנסת שיר, הייתי שמח לשמוע את התגובה שלך על חברת הקואליציה שלך – אבתיסאם מראענה - שהולכת ליום הזיכרון הישראלי-פלסטיני. זאת שימינה אמרו שזאת בושה שבג"ץ הכשיר אותה כחברת כנסת, שהיא מבזה את זיכרון השואה ואת חיילי צה"ל הגיבורים. הייתי שמח לשמוע את העמדה שלך, מה את אומרת על זה שיושב ראש ועדה וחברת קואליציה שלכם הולכת למפגש המחפיר הזה.

לגבי האומיקרון. אדוני היושב ראש, יזמתי יחד עם חבריי מהאופוזיציה דיון מיוחד במליאה. עזוב את העובדה שלפני יותר חודשיים ליברמן עשה כבר מסיבת עיתונאים והבטיח שנעזור וכי כל עצמאי שנפגע באומיקרון יקבל פיצוי.ץ עד עכשיו לא הבאתם את זה להצבעה למרות שאמרנו שתביאו ואנחנו נתמוך.
היו"ר אלכס קושניר
אתה קצת מבלבל עם העובדות.
אופיר כץ (הליכוד)
אחר כך תתקן את העובדות כפי שאתה רואה אותן. כפי שאני רואה אותן, ב-28 בפברואר הוא עשה מסיבת עיתונאים ואמר שיפוצו אבל עד עכשיו לא עשיתם עם זה שום דבר.
היו"ר אלכס קושניר
חוץ מהעובדה שזה אושר בוועדת שרים לחקיקה ויעלה למליאה בשבוע הראשון של הכנסת.
אופיר כץ (הליכוד)
את העצמאי זה מעניין? העצמאי רוצה את הכסף.
היו"ר אלכס קושניר
הוא יקבל את הכסף ברגע שנחוקק אתה חוק ונעשה את זה מהר.
אופיר כץ (הליכוד)
לגבי התכנית עצמה. זאת תכנית מחפירה. בושה שבכלל הבאתם את התכנית הזאת. הדברים היחידים שיש שם שבולטים לעין הם איך באוצר מנסים לא לתת לעצמאים. שמים כל מיני מכשולים, כל מיני קריטריונים כדי לתת כמה שפחות.
היו"ר אלכס קושניר
למשל?
אופיר כץ (הליכוד)
למשל לא לתת עד דצמבר. למשל העליתם מ-25 אחוזים פגיעה ל-35 אחוזים.
היו"ר אלכס קושניר
לא היו 40 אחוזים?
אופיר כץ (הליכוד)
היו 25 אחוזים.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
היו גם 40 אחוזים.
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו נתווכח על כך הרבה עת נתחיל לדון בחוק.
אופיר כץ (הליכוד)
כשאנחנו הבאנו את זה עד 100 מיליון, כשאתם הגבלתם עכשיו ל-60 מיליון, אתה זוכר מי צעק ש-100 מיליון זה לא מספיק? חברי האופוזיציה, אתה ומיקי לוי שהשתולל כאן.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
זה יגיע לוועדה ואנחנו נדון בזה.
אופיר כץ (הליכוד)
אמרתם למה עשיתם 100 מיליון ובואו נעשה עד 400. זה היה מאבק שלכם ואנחנו הקשבנו להם לטובת העצמאים והגדלנו את הסכום ל-400 ואז העלינו את רף הפגיעה. כאן מלכתחילה אתם קובעים 35 אחוזים. הגבלתם את זה ל-60 מיליון. אתם נותנים להשוות רק לשנה אחת. למה? תנו להם להשוות לשנתיים. אתם רוצים באמת לעזור, תנו להם להשוות לשנתיים כך שיותר אנשים יקבלו. כל הארגונים יוצאים נגד התכנית הזאת.

אני רוצה להגיד לך שאני מאוד מקווה שכפי שאנחנו קיבלנו את התכניות מהאוצר ונאבקנו ביחד, קואליציה ואופוזיציה, ושיפרנו והוצאנו את התכניות אחרות לגמרי, אני מקווה שבתכנית הזאת - אנחנו אמרנו שנתמוך בקריאה הראשונה – כשזה יגיע לוועדה, אני מקווה שלא יהיו כאן רובוטים שיעבדו למען האוצר ולא למען העצמאים. תודה.
היו"ר אלכס קושניר
אפשר לעבור להעברות תקציביות?
מוסי רז (מרצ)
לא. גם אני ביקשתי הצעה לסדר. אדוני היושב ראש, בגלל דברי השנאה שנשמעו כאן קודם, אני רוצה להבהיר. מאז שנת 2006 אני משתתף בטקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני שמארגן פורום המשפחות השכולות ולוחמים לשלום. אני רוצה לשאול מי אתם שתגידו למשפחות שאיבדו את החיילים שלהם בצבא איך לציין את האבל שלהן? איזו חוצפה ואיזו שנאה צריך כדי להשמיע את הדברים שאמר כאן חבר הכנסת כץ.
שלמה קרעי (הליכוד)
ומה עם רוב המשפחות השכולות שמזדהות - - -
מוסי רז (מרצ)
אל תפריע לי.
היו"ר אלכס קושניר
לא להפריע. אתה תרצה להגיד משהו, תוכל לעשות זאת.
מוסי רז (מרצ)
מי אתם שתתקפו אדם שאיבד את הבן שלו שהיה בן 13, ילד שלא עשה שום דבר, בטעות אולי, על כך שהוא מציין את יום הזיכרון עם המשפחות השכולות הישראליות? מי אתם שתתקפו את החבר שלי בסאם, שהבת שלו שהייתה בת 10 קיבלה בגב כדור שהרג אותה ואתם תוקפים אותו על ההשתתפות שלו בטקס יום זיכרון ישראלי-פלסטיני? מי שתוקף את הטקס הזה הוא אנטי ישראלי, נגד חיילי צה"ל, מבזה את חללי צה"ל. תתבייש לך חבר הכנסת כץ.
אופיר כץ (הליכוד)
תתבייש לך אתה שאתה מגבה כנס כזה.
מוסי רז (מרצ)
תתבייש לך. חצוף. שונא את צה"ל, שונא את חללי צה"ל, שונא את מדינת ישראל, שונא את הפלסטינאים, שונא את העולם.
אופיר כץ (הליכוד)
אתה שונא את חיילי צה"ל שרוצים לשפוט אותם בהאג.
מוסי רז (מרצ)
גועל נפש.
אופיר כץ (הליכוד)
אתם שונאים את חיילי צה"ל.
מוסי רז (מרצ)
גועל נפש צרוף.
היו"ר אלכס קושניר
מוסי רז ואופיר כץ, אתם בקריאה ראשונה.
אופיר כץ (הליכוד)
אתם רוצים להעמיד אותם לדין. תתביישו.
מוסי רז (מרצ)
שונא ישראל.
אופיר כץ (הליכוד)
על מה, על זה שהם שומרים עלינו? בושה ששמו אתכם בקואליציה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אתה חי בבועה, אתה לא רואה שיש כאן אויבים שרוצים להשמיד אותך ואותי ואת כולנו? אלה שאתה יושב איתם.
מוסי רז (מרצ)
אביר ארמין בת 10 שקיבלה כדור בגב, היא אויבת?
שלמה קרעי (הליכוד)
טקס הזיכרון הזה, אלה שיושבים איתך בטקס הזה היו רוצים להשמיד אותנו ולהעיף מהאדמה הזאת.
מוסי רז (מרצ)
אתה אל תקבע למי שיושב בטקס מה הוא היה רוצה.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה טקס שהוא חרפה, וחרפה שחבר כנסת במדינת ישראל משתתף בטקס חרפה כזה.
מוסי רז (מרצ)
שונאי ישראל. זה מה שאתם.
אופיר כץ (הליכוד)
אתה שונא ישראל ושונא חיילי צה"ל. מי שרוצה להעמיד אותם לדין, שונא אותם.
מוסי רז (מרצ)
הייתי בצה"ל יותר ממך ואל תיתן לי ציונים.
היו"ר אלכס קושניר
אופיר כץ ומוסי רז, קריאה שנייה.
מוסי רז (מרצ)
אתה מבזה את חללי צה"ל.
אופיר כץ (הליכוד)
תשאל את המשפחות השכולות מה הן חושבות על הטקס.
מוסי רז (מרצ)
מי שמארגן את זה, אלה משפחות שכולות.
היו"ר אלכס קושניר
מספיק עם הוויכוח. הוויכוח שלכם והמלים בהן אתם משתמשים כרגע, למרות חילוקי הדעות, הם אלה שפוגעים במשפחות השכולות. אני מבקש שעם כל הוויכוחים שיש, עם כל חילוקי הדעות ועם כל האמוציות, כאשר מדובר על משפחות שכולות, תשמרו על שיח תקין והולם.

העברה תקציבית ראשונה מספר 13003. פנייה לוועדה מספר 14-15, משרד האנרגיה.
עידו מור
רפרנט אנרגיה, אגף תקציבים. אנחנו מבקשים לדון בסעיף 34, משרד האנרגיה, פנייה מספר 34003. הפנייה נועדה לתקצב את סעיף 34 ב-25 מיליון שקלים בהוצאה, ב-150 אלפי שקלים בהוצאה מותנית ובשני תקני כוח אדם. הפנייה מחולקת לתכניות.

תכנית ראשונה היא הוצאות שכר, תקצוב של שני תקנים במשרד האנרגיה לצורך היערכות משק הדלק בהתאם להחלטת ממשלה 1231 בנשוא אסטרטגיה לפיתוח ולקידום מפרץ חיפה ותיקון החלטת ממשלה.

התכנית השנייה היא יחידות מקצועיות 343003, תקצוב של 150 אלף שקלים בהוצאה מותנית עבור פעילות של אכיפה ותפיסת דלקים. בנוסף סך של 20 מיליון שקלים עבור שינוי בתחזית הרשאות עבר שניתנו לשם פיתוח תשתית החלוקה של הגז הטבעי.

התכנית השלישית היא תפעול ופעולות במכון הגיאולוגי, 343102. מדובר ב-5 מיליון שקלים עבור תקצוב פעילות מחקרית בנושא ים המלח בהתאם להחלטת ממשלה 3742 מיום 15 באפריל 2018 שעניינה סיוע ליישובים ולרשויות באזור ים המלח להתמודדות עם נזקי הבולענים ותיקון החלטת ממשלה בהתאם לקצב הביצוע של הפעילות בפועל.
היו"ר אלכס קושניר
שאלות, חברי הכנסת.
ינון אזולאי (ש"ס)
שלום לך. קודם כל, לגבי תכנית 343003. יש שם תכנית לגבי מפרץ חיפה. מה היעדים של התכנית? ראיתי שב-2015 הייתה החלטת ממשלה ולאחר מכן הייתה שוב ב-2021. מה היעדים? מה נעשה עד עכשיו? תן לנו קצת רקע על התכנית כי כפי שנראה כרגע מפרץ חיפה עדיין ממשיך בזיהום האוויר והוא עדיין לא ירוק.
עידו מור
אני אדייק. יש כאן תיקון שנדרש לעשות בפנייה, שנשלח לוועדה. התכנית היא 343001. זאת תכנית השכר. נמצא ב-זום תקציבן משרד האנרגיה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני אשאל אותך לגבי התקנים. מאיזה משרד אתם לוקחים שני התקנים? אתם מניידים אותם בתוך המשרד?
עידו מור
כן. אנחנו מניידים אותם בתוך המשרד.
ינון אזולאי (ש"ס)
מאיפה לאיפה? למה? מה קרה? מה הצורך שהתעורר?
עידו מור
אני אומר בגדול ואם צריך פירוט, התקציבן ישמח לתת אותו. התקבלה החלטת ממשלה שהתכלית שלה הוא להיערך בין השאר בצורכי משק האנרגיה מבחינת יתירות כדי שיהיה אפשר בעתיד לשנות את פעילות מתקני הזיקוק בחיפה ולצורך כך מינהל הדלקים במשרד האנרגיה צריך להיערך והוא צריך לייצר יותר פעילות ולשם כך להשתמש ביותר כוח אדם.
ינון אזולאי (ש"ס)
כמה תקנים יש היום ולאיזה תפקידים רוצים להכניס את שני התקנים?
עידו מור
במינהל הדלקים או בכל המשרד?
ינון אזולאי (ש"ס)
במינהל הדלקים. מאיפה אתם לוקחים בתוך המשרד?
עידו מור
אנחנו לוקחים את זה מהמכון הגיאולוגי במשרד.
ינון אזולאי (ש"ס)
שם אתם לא צריכים את התקנים האלה?
עידו מור
כרגע האיוש לפי התקנים לא מלא ולכן אנחנו יכולים להעביר את התקנים.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש שם עוד תקנים מיותרים?
עידו מור
אני לא מכיר. אני אבדוק. צריך לומר שהם לא מיותרים, אלא זה פשוט תיעדוף.
ינון אזולאי (ש"ס)
הם לא בשימוש. אתם מחליטים כך כי אתם רואים שיש שני תקנים שהתפנו, שלא אוישו, שכנראה יצאו לאיזה שהם מכרזים, אולי יצאו לפנסיה או משהו ואז התקנים האלה לא אוישו ואתם אומרים שאם חצי שנה הם לא אוישו, כנראה שאין צורך בזה ומעבירים אותם למקום אחר בתוך המשרד. אני מבין שזה כך. בסדר, אין בעיה. אני רק שואל אם אין לכם עכשיו צורך או שאולי נראה בפנייה אחרת בעוד חודש אז תבואו ותאמרו שאתם צריכים שני תקנים ותביאו אותם ממקומות אחרים. האם עשיתם את הבדיקה הזאת? שנית, הייתי מבקש לדעת באיזה רמת דאגות נמצאים התקנים שהיו שם ואתם מעבירים אותם למינהל הדלק. אני מבקש לדעת לאיזה תקנים אתם מעבירים אותם ואחר מכן הייתי רוצה לדעת לגבי התכנית בגינה אתם מעבירים לשם את התקנים.
עידו מור
אני אומר שהבקשה היא מהמשרד. כלומר, המשרד עצמו עושה את התיעדוף. אנחנו לא מחליטים איך לחלק את התקנים בתוך המשרד. במקרה הזה למשרד נדרשו שני תקנים נוספים למטרה הזאת והוא העדיף את זה על פני שימושים אחרים במשרד. לגבי כמה תקנים בדיוק יש שם, אפשר לפנות לתקציבן משרד האנרגיה, נשמח. הוא ב-זום.
היו"ר אלכס קושניר
תעלו אותו בבקשה ב-זום.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, למה הוא ב-זום? כבר דיברנו על כך.
עידו מור
יש לו חג.
ינון אזולאי (ש"ס)
כל הכבוד לו שהוא עובד בחג.
ראפת דיבסי
לשאלת חבר הכנסת אזולאי. במינהל הדלק יש 37 תקנים - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
(בערבית). חג שמח.
ראפת דיבסי
תודה רבה. לשאלתך, במינהל הדלק יש 37 תקנים שרובם הם תקנים של פיקוח. אנחנו דורשים את התקנים למינהל הדלק לצורך היערכות מתאימה של משק האנרגיה שתכליתה להביא להפסקת זיקוק הנפט והתעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה. אנחנו חייבים לשמור על הרציפות התפקודית ולשמור על כל מקורות האנרגיה במדינת ישראל והיערכות להפסקה או צמצום בדלקים פוסיליים ומעבר לאנרגיות מתחדשות.
ינון אזולאי (ש"ס)
מתי אתם מתכננים להפסיק ולנקות את מפרץ חיפה מכל הדלקים?
ראפת דיבסי
החלטת הממשלה מפרטת את הצעדים שמשרד האנרגיה חייב לעשות בתקופה הקרובה. קודם כל, צריך להקים מתקן קבע אחר בצפון הארץ שיחליף את המתקן במפרץ חיפה. צריך להקים מתקני אחסון לצורך אחסון מלאי אסטרטגי של דלקים. צריך להכין תכנית מפרט להקמת מתקנים מוגנים לאחסון. גם צורך בשמירה על יכולת הניפוק של מדינת ישראל מבחינת תזקיקי הדלקים. לכל זה יש תכנית מפורטת.
ינון אזולאי (ש"ס)
ההחלטה הייתה ב-2015 וכל אחד יגיד שזאת הממשלה הקודמת, אבל זה לא משנה. השאלה היא איך אתם כמשרד האנרגיה התקדמתם מאז.
ראפת דיבסי
המשרד נערך ליישום כל החלטות הממשלה. אנחנו דורשים את התקנים לצורך הכנת תחזיות לצריכת הדלקים בישראל. אנחנו רוצים גם להכין תכנית מתאר להקמת תשתיות האחסון. המשרד נערך בכל מה שניתן גם בתקנים הקיימים וגם בתוספת של כוח האדם שאנחנו דורשים עכשיו. לכן, ככל שנקבל את התקנים כמה שיותר מהר, נתחיל ליישם את זה בפועל בצורה הרבה יותר מהירה.
ינון אזולאי (ש"ס)
בתכנית 343003, התכנית הבאה, יש את כל נושא הגז הטבעי. אתמול יצא מכתב ממשרד האנרגיה לאותם אלה שמובילים את הגז הטבעי.
היו"ר אלכס קושניר
בקשה לשימוע.
ינון אזולאי (ש"ס)
בקשה לשימוע. מדוע עדיין לא יושמו לפי ההחלטה. השאלה היא לגבי התאריך בו זה היה צריך להיות והמפעלים היו צריכים להיות מחוברים. אני רוצה להזכיר שגם בית חולים איכילוב היה אמור להיות מחובר לגז טבעי וגם הוא עדיין לא מחובר לגז הטבעי. אני מבין שהשימוע הזה נועד כדי לדעת. ראשית, מה הסנקציות שיש עליהם בחוזה? כלומר, אם הם לא יעשו זאת, האם הם ייקנסו או בכלל לא יוכלו לספק? שנית, עד מתי הם היו צריכים לספק את הגז הטבעי ולחבר את המפעלים לחלק מבתי החולים?
עידו מור
עבור השאלה הזאת, אם זה בסדר, אני מעדיף לפנות לרשות הגז כדי שהיא תיתן לי תשובות מדויקות כי אני פחות בקיא בפרטים האלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה האוצר.
עידו מור
כן, אני האוצר. אני פשוט לא מתקצב את רשות הגז.
ינון אזולאי (ש"ס)
לכן אני לא פונה אליך אלא למשרד האנרגיה.
היו"ר אלכס קושניר
יש לך תשובה?
ראפת דיבסי
כן. לגבי בית החולים. כל מה שקשור לבתי החולים זה תקצוב אחר שנמצא ברשות הגז. יש תקנה ייעודית לחיבור בתי החולים.
ינון אזולאי (ש"ס)
היום פורסם בתכנית הבוקר של כאן 11 שהמכתב יצא ושם הוזכר שהגז הטבעי היה אמור להיות מחובר במפעלים בצפון וכן בבית חולים איכילוב. כלומר, החיבור היה צריך להיות מאותן חברות והיה אמור להגיע גם לצפון וגם לבית חולים איכילוב. אני שואל מתי החיבור היה צריך להיות, ושנית, מה הסנקציות שיש לכם בחוזה – לא מה יהיה אחרי השימוע אף אחד לא יודע מה יהיה – על אותם אלה שמאחרים. אם כן, ראשית, מתי לפי החוזה היו צריכים לספק ולהיות מחוברים, ושנית, מה הסנקציות שבחוזה.
ראפת דיבסי
לגבי הסנקציות. יש חילוט ערבויות שחברות החלוקה הגישו במסגרת הרישיונות שלהם. לגבי החיבור, התחלתי להסביר. יש שתי תכניות נפרדות. בתי חולים הם תכנית נפרדת וחיבור מפעלים היא תכנית אחרת. לגבי חיבור המפעלים, משרד האנרגיה יצא בשלוש פעימות כאשר אחת מהן יצאה בשנה האחרונה. שתי הפעימות הראשונות הן מאוד מתקדמות. אנחנו כן מצליחים לחבר עוד ועוד מפעלים. מדובר בפרויקטי תשתית מאוד גדולים ומסובכים כאשר צריך להגיע גם לוועדות תכנון שאורכות זמן רב. לכן לדעתנו נושא חיבור המפעלים יתקדם. זה ייקח קצת זמן. חיבור בתי חולים, זה סיפור אחר וצריך לפנות לרשות הגז.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה לא עונה לי. היה שימוע, נכון? המכתב שיצא אתמול, אתה מכיר אותו?
ראפת דיבסי
לא. אני לא מכיר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם אתה לא מכיר, זה משהו אחר.
היו"ר אלכס קושניר
השאלה צריכה להיות מופנית לרשות הגז.
ינון אזולאי (ש"ס)
הבוקר דיברו על האנרגיה. הייתי שמח לקבל תשובה מסודרת מרשות הגז. שיאמרו לנו מתי היו צריכים להתחבר ואני מבין שהשימוע הזה היה לברר למה לא חוברו.

אני אגיד לך למה אני שואל, ואת השאלה הזאת תעביר ונשמח לקבל עליה תשובה מסודרת. אם היו צריכים להתחבר עד לפני שנה או שנה וחצי ורק עכשיו מוציאים להם את השימוע, השאלה למה מוציאים שימוע כל כך מאוחר. דבר שני שהייתי מבקש לדעת זה מה הסנקציות עליהם.
היו"ר אלכס קושניר
אמרו לך. חילוט ערבויות.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא שמעתי. בסדר גמור.

התכנית הבאה, תכנית 343102, לגבי הבולענים. אם אתם זוכרים, אנחנו מביאים לכאן הרבה פעמים את העודפים של הבולענים.
היו"ר אלכס קושניר
כל הזמן אנחנו מדברים כאן על בולענים. כל חודש אנחנו מדברים עליהם.
ינון אזולאי (ש"ס)
בדיוק. זו השאלה שלי. פעם אלה עודפים, פעם זאת פנייה.
היו"ר אלכס קושניר
תסבירו לנו פעם אחת מה קורה עם הבולענים.
ינון אזולאי (ש"ס)
כשאני מסתכל, כל פעם הבולענים האלה בולעים למשרד האוצר עוד קצת ועוד קצת. השאלה אם לא כדאי לפתוח איזה בולען אחד גדול שייקח איתו כל מה שצריך בפעם אחת ולא כל פעם להביא לנו את זה כך. אנחנו מכירים את זה דרך מועצת תמר שהיא מקבלת ועושה את הפעילות אבל אני רוצה לדעת תכל'ס, לקראת מה אנחנו הולכים. הפעם זאת פנייה ובפעם הקודמת אלה היו עודפים. לקראת מה אנחנו הולכים ומה הצפי?
עידו מור
ההחלטה לגבי הבולענים עצמה היא החלטה שכוללת הרבה מאוד סעיפים ואני מדבר ספציפית על הסעיפים שנוגעים משרד האנרגיה ולמכון הגיאולוגי. אכן בסוף שנה שעברה הייתה פנייה תקציבית שבזמנו העבירה סכום בגובה של 3.5 מיליון שקלים והיום הסכום עומד על 5 מיליון שקלים, בהתאם להחלטת הממשלה. אנחנו מסכימים שהדבר ההגיוני הוא לתקציב את זה בבסיס ולכן החל משנה הבאה זה יתוקצב בבסיס.
היו"ר אלכס קושניר
אבל מה המטרה של הפעילות? מה עושים?
עידו מור
לגבי התכלית של הפעילות. הייתה החלטת ממשלה שהמטרה שלה הייתה להיערך בסוגיית הבולענים, בעיקר סביב ים המלח והתכלית היא לעשות מחקר כדי לבדוק מה ההשפעה.
היו"ר אלכס קושניר
ואיך זה התקדם?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם אתה עושה מחקר אחד, תיסע בכביש 90 ותראה את ההשפעה.
ינון אזולאי (ש"ס)
היושב ראש שואל – לפעמים אני מצליח להסביר אותו כי יש לנו דברים שאנחנו מבינים ביחד - האם לא כדאי לעשות מחקר על המחקר שעדיין לא קיים לגבי הבולענים? נושא הבולענים הגיע לכאן כמה פעמים וכל פעם הוא מגיע בחלקים קטנים.
היו"ר אלכס קושניר
כל פעם עוד בולען ועוד בולען.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא ראיתי שהגיע לכאן איזה בולען גדול.
אופיר כץ (הליכוד)
אולי נתחיל עם הבולענים הקטנים האלה שגורמים לנו לפנצ'רים בחורף. תתחילו לטפל בה. תאמינו לי שתשיגו הרבה יותר ואנחנו נהיה יותר מרוצים.
עידו מור
בפעם הקודמת כאשר דנו בפנייה הזאת, שאלתם את זה לגבי בולענים במקומות אחרים. עשינו בדיקה במכון הגיאולוגי. ההחלטה הזאת לא נוגעת לבולענים ברשויות אחרות.
היו"ר אלכס קושניר
מה זה הבולענים האלה שכאן?
עידו מור
בים המלח. רק בים המלח.
היו"ר אלכס קושניר
זאת פעילות מחקרית של המכון הגיאולוגי. לזה אנחנו מעבירים תקציב.
עידו מור
בדיוק.
היו"ר אלכס קושניר
מתי הם אמורים לסיים את המחקר?
עידו מור
אני אוודא בהחלטת ממשלה אבל זה מחקר ממושך. עשור שאנחנו מתקצבים את הנושא הזה.
ינון אזולאי (ש"ס)
השאלה אם אין איזשהו טיפול שיפתור את זה אחת ולתמיד כי זה גם אירוע שיש בו סכנה.
היו"ר אלכס קושניר
נכון, אבל זה לא אירוע שאתה יכול לטפל בו אחת ולתמיד כי הוא מורכב מאוד. אם אתה צריך כאן שמכון גיאולוגי יעשה מחקר במשך עשור, אתה מבין שזה אירוע מורכב.
ינון אזולאי (ש"ס)
השאלה מתי מתחיל העשור.

התייעצות סיעתית.
היו"ר אלכס קושניר
בסדר. התייעצות סיעתית. חוזרים בשעה 10:41.

(הישיבה נפסקה בשעה 10:36 ונתחדשה בשעה 10:41.)
היו"ר אלכס קושניר
אחרי התייעצות סיעתית, אנחנו מחדשים את הישיבה.

אנחנו מצביעים על פנייה מספר 14 עד 15, משרד האנרגיה. מי בעד אישור הפנייה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושר
היו"ר אלכס קושניר
הפנייה אושרה.

ממשיכים עם משרד האנרגיה, פניית עודפים מספר 6-34-001.
עידו מור
הפנייה נוגעת לשימוש בעודפי תקציב בשנת 2002 משנת 2021 בסעיף 34, משרד האנרגיה. הפנייה מעבירה כ-108 מיליון שקלים ו-193 אלפי שקלים משנת 2021 לשימוש בשנת 2022 לפי החלוקה לתכניות הבאות:

משרד האנרגיה, תפעול ופעולות – 34-3002 – 16 מיליון ו-83 אלפי שקלים. העודפים נוצרו בגין התקשרויות לשירותים אשר חוצים שנה קלנדרית, בעיקר חידושי תוכנה מול ספקיות בחוץ לארץ והתחייבויות שהתשלום בגינן בפועל נעשה לאחר השלמת הפרויקט וכמו כן ארנונה והתחייבויות אחרות ששולמו בסוף שנה.

34-3003, יחידות מקצועיות – 77 מיליון ו-475 אלפי שקלים. התקשרויות לפרויקטים ולתכנון שכוללים שירותי ייעוץ שהתשלום נעשה בהם על פי קצב הביצוע בפועל וההתקשרות היא חוצת שנה. בין התשלומים יש תשלום עבור אחסון מלאי דלקי חירום שמשולמים בתחילת שנה עבור החודשיים האחרונים של השנה ותשלום עבור תמיכת המדען הראשי בפרויקטים, מחקרים וקרנות שגם הם רב שנתיים לפי אבני דרך שמשתנות בהתאם להתקדמות המחקר.

התכנית האחרונה, 34-3102, מינהל אדמה והים, תפעול ופעולות – 14 מיליון ו-589 אלפי שקלים.
היו"ר אלכס קושניר
הפעם בלי בולענים.
עידו מור
זה אותו מכון.
היו"ר אלכס קושניר
לכן חשדתי.
עידו מור
העודפים נוצרו בגלל הוצאות של תפעול והתקשרויות שחוצות שנה קלנדרית שהביצוע שלהן החל בשנה קודמת והוא ממשיך גם לשנה הבאה. יש התקשרויות לביצוע מחקרים בתקציבים ייעודיים שהתקבלו במכון בסוף שנת 2021 אבל השירות עצמו ומלוא הציוד בגינו טרם סופק בסוף שנת התקציב ולכן המימוש נעשה בשנת 2022, בין השאר ככל הנראה לגבי הבולענים כי לדעתי העברנו את הפנייה בדצמבר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו עכשיו ב-34-001 בקשת עודפים של משרד האנרגיה. היושב ראש, אפשר לשאול שאלות?\
היו"ר אלכס קושניר
כן, בבקשה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אמרת שהתכנית 343002, העודפים, אני מבין שזה בדרך כלל משנה קודמת. התייחסת גם לארנונה. ארנונה לא משלמים קדימה?
עידו מור
תלוי באיזו עירייה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני לא מכיר עירייה שלוקחת אחורה. בדרך כלל הם לוקחים כך רק אם היה לך פיגור.
עידו מור
אתה צודק. התשלום ב-2021 היה מקדמה לשנת 2022. בסוף שנה שילמו מקדמה אבל מבחינת איך משלמים ארנונה, אני מכיר למשל שבירושלים – אני גרתי בירושלים – משלמים שנתי, ובתל אביב משלמים חודשי. זה משתנה ממקום למקום.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מכיר שאת הארנונה מיד משלמים חודשיים קדימה.

לגבי תכנית 34-3003. יש כאן מענקי המדען הראשי למחקרים. מה הסכום של המענקים במשרד המדען?
עידו מור
סך המענקים שניתנו באותה שנה?
ינון אזולאי (ש"ס)
כן. באותה שנה.
עידו מור
ברשותך, אני אתן מענה לתשובה ששאלת קודם ואחר כך אני אתן מענה גם לשאלה הזאת.

איכילוב עומד בלוחות הזמנים שנקבעו. בצפון יש די הרבה מפעלים. לרשות הגז אין אפשרות כרגע לציין כל אחד ואחד, אבל אם אתם רוצים היא תשמח להעביר לכם.
ינון אזולאי (ש"ס)
שם אנחנו יודעים שלא עומדים ביעדים.
עידו מור
יכול להיות שבחלק מהמקומות. נאמר לי שישמחו להעביר את זה בצורה מסודרת.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו נשמח לקבל.
היו"ר אלכס קושניר
אפשר לקבל בכתב.
ינון אזולאי (ש"ס)
היה לנו בזמנו דיון על כך.
היו"ר אלכס קושניר
כן. בכנס הבא עוד יהיו כאן הרבה מאוד דיונים על כך.
ינון אזולאי (ש"ס)
כנראה זה יהיה במקום המליאה כי במליאה לא יהיו הרבה דיונים.
היו"ר אלכס קושניר
אלא אם כן תגיש הצעות לסדר.
ינון אזולאי (ש"ס)
נביא אותן ישר לכאן.
עידו מור
מבחינת המדען הראשי. בפעילות המדען הראשי, בשנת 2022 התקציב שלו להרשאות שנועד למענקים ולא רק למענקים אלא לקרנות מחקר וכולי, עמד על 37 מיליון ו-800 אלף שקלים. בשנת 2021 באופן פעמי, בגלל הקורונה ובגלל תכנית ההאצה שהייתה, תכנית ירוקה, הסכום הזה גדל והגיע – אם זיכרוני אינו מטעני – ל-88 מיליון שקלים.
היו"ר אלכס קושניר
זה ביצוע?
עידו מור
ביצוע של התחייבויות. המזומן בסופו של דבר נפרס ליותר שנים.
היו"ר אלכס קושניר
אבל 88 מיליון שקלים, אלה התחייבויות.
עידו מור
התחייבות בשנה שעברה.
ינון אזולאי (ש"ס)
מתוך כמה? כמה סך הכול היה התקציב שלו? 88 מיליון?
עידו מור
מה זאת אומרת מתוך כמה?
ינון אזולאי (ש"ס)
מבחינת המחקרים, שאלתי מה תקציבו של המדען. אתה אומר שמתוך זה 88 מיליון שקלים הם עבור התחייבויות לשנה הבאה.
עידו מור
למדען הראשי במשרד האנרגיה יש שתי תקנות. תקנה אחת שהיא תקנת מזומן שבדרך כלל היא בסביבות 25 מיליון שקלים, פלוס-מינוס, בכל שנה והיא נועדה להתחייבויות שוטפות של המדען. התקנה השנייה היא תקנה של הרשאות והסכום שלה בשנת 2022, סכום הבסיס, 37 מיליון ו-800 אלף שקלים, שזה בעצם כלל הסכום בתקנה הזאת. זה סכום שהוא מחייב ולצורך העניין הוא נותן את זה עכשיו, לאורך חמש שנים הוא משלם למחקר בהתאם לאבני דרך. בשנה שעברה הסכום הזה היה בסביבות ה-88 מיליון שקלים. אני מחפש לכם את הסכום המדויק.
ינון אזולאי (ש"ס)
דבר נוסף. בסיבות המרכזיות בגינן נוצרו עודפים בתכנית יש גם את המלאי של דלקי החירום. מדינת ישראל מחזיקה מלאי של דלקי חירום. בכל הסיפור של המלחמה בין אוקראינה לרוסיה, יש חשש ממחסור בדלק?
עידו מור
לא מתפקידי לענות על זה אבל אפשר לשאול את משרד האנרגיה. אם לא, אני אעביר לכם את המידע הזה ממשרד האנרגיה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני רוצה גם לשאול לגבי המלאי עצמו. מי נמצא כאן לענות לי?
עידו מור
תקציבן משרד האנרגיה, ראפת דיבסי. אם הוא יודע לתת מידע נוסף, בשמחה, ואם לא, נעביר את כל המידע בצורה מסודרת.
שלמה קרעי (הליכוד)
מה עם מחירי הדלק? אתם מתכוונים לעשות עוד משהו אחרי העלייה האחרונה במחירי הדלק? לעזור לאנשים שמאוד מתקשים עם זה?
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו העלינו. לא מחיר הנפט בעולם קפץ? אנחנו העלינו.
ינון אזולאי (ש"ס)
יכולתם שוב להוריד את הבלו.
מוסי רז (מרצ)
זה היה גם בתקופה שלכם.
ינון אזולאי (ש"ס)
להזכיר לך, ב-2012 הורידו באופן משמעותי.
היו"ר אלכס קושניר
מה משמעותי. בחצי שקל, כאשר השכר הממוצע היה 30 אחוזים פחות? ינון, באמת. זה לא רציני.
ינון אזולאי (ש"ס)
למעלה משקל בשנה.
היו"ר אלכס קושניר
אני מאוד מעריך את שלמה קרעי שיודע להעיר את חברי הוועדה. תודה רבה שלמה. רפאת, בבקשה, תענה לגבי מלאי דלקי חירום.
ראפת דיבסי
אני לא יכול לפרט יותר מדי אבל לשאלתך, אין לנו בעיה עם נושא מלאי דלקים.
היו"ר אלכס קושניר
אין חשש.
ראפת דיבסי
אין חשש.
ינון אזולאי (ש"ס)
סתם שאלה טכנית. מלאי הדלק שנמצא בחירום, מדי פעם הוא מוחלף?
ראפת דיבסי
כן. ודאי. השאלה היא שאלה טובה. המלאי מוחלף מדי תקופה. לא מדי שנה אבל מדי תקופה אנחנו מחדשים את המלאי.
ינון אזולאי (ש"ס)
שאלה קצת פחות טכנית. כאשר המלאי מוחלף, יש הפסד למדינה על כך או שהדלק הזה יוצא לשוק?
ראפת דיבסי
לא. אין הפסד. הדלק נמכר במחיר שלו. הפערים בין מחיר הקנייה למחיר הקנייה החדש הוא ההפסד היחיד כי לאחרונה מחירי הדלקים עולים אבל אין הפסד למדינה בעקבות הדלקים האלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
מותר לך להגיד כמה מלאי דלק נמצא בחירום או אסור לך לומר?
ראפת דיבסי
אני מעדיף לא לומר. .
ינון אזולאי (ש"ס)
אין בעיה. דבר אתי אחר כך בארבע עיניים, אם תרצה, או תאמר לי באוזן. תודה.

באותה פנייה, מספר 3, יש תשלום עבור תמיכת המדען הראשי. אמרנו שיש קרנות. מה הקרנות האלה? מה הסכום של הקרנות, ספציפית למספר 3?
עידו מור
אני אדייק את המספר שאמרתי קודם. הרשאה להתחייב שבוצעה בשנת 2021 הייתה 91 מיליון ו-490 אלף שקלים. המזומן בשנת 2021 היה 27 מיליון ו-432 אלף שקלים עבור הרשאות להתחייב. יש כמה קרנות כאשר אחת הקרנות היא "ברד" שהיא קרן של שיתוף פעולה ישראלי-אמריקאי. יש קרן הורייזן שהיא קרן של שיתוף פעולה עם אירופה.
ינון אזולאי (ש"ס)
כמה אנחנו משקיעים וכמה למשל משקיעה ארצות הברית בקרן כזאת?
עידו מור
אני צריך לוודא את הפרטים. אולי ראפת יודע יותר.
ראפת דיבסי
אנחנו משקיעים בקרן 22 מיליו וארצות הברית משקיעה את אותו הסכום.
ינון אזולאי (ש"ס)
בדרך כלל זה אמור לגבי כל הקרנות במדינות אחרות איתן יש לנו שיתופי פעולה? שקל מול שקל?
ראפת דיבסי
כרגע כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
בתכנית 34-31-02, יש כאן את הנושא של המחקרים, התקשרויות לביצוע מחקרים ותקציבים ייעודיים שהתקבלו. אני מבקש לדעת באיזה מקומות נעשים המחקרים האלה. באיזה מכונים נעשים המחקרים האלה? מכונים פרטיים?
עידו מור
בפניית סוף שנה בה העברנו את הכסף, באנו עם רשימה.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה על אותו הדבר.
עידו מור
כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם זה על אותו דבר, אפשר להתקדם.
עידו מור
בצורה מפורשת כאן אלה עודפים, בגלל שהעברנו את הפנייה בדצמבר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, באנרגיה אני כמעט לא מבין ולכן זה היה קצר.
אופיר כץ (הליכוד)
לגבי הגז והמדיניות החדשה של השרה להפסיק את החיפושים, איך זה משפיע מבחינה תקציבית? זה לא מפנה כסף?
עידו מור
אנחנו לא משקיעים היום כסף בחיפושי גז.
היו"ר אלכס קושניר
המדינה לא משקיעה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אלה מתן רישיונות חדשים.
היו"ר אלכס קושניר
אתה נותן רישיון ומי שמחפש, זה היזם.
אופיר כץ (הליכוד)
אין לנו מעורבות מבחינה תקציבית?
עידו מור
זאת יוזמה פרטית.
ינון אזולאי (ש"ס)
התייעצות סיעתית.
היו"ר אלכס קושניר
חוזרים להצבעה בשעה 10:59.

(הישיבה נפסקה בשעה 10:54 ונתחדשה בשעה 10:59.)
היו"ר אלכס קושניר
אחרי התייעצות, אנחנו מחדשים את הישיבה.

מי בעד אישור הודעה תקציבית מספר 34-001, משרד האנרגיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושר
היו"ר אלכס קושניר
הפנייה אושרה.

אנחנו ממשיכים בעודפים. פנייה מספר 05-004, משרד האוצר.
יובל צפריר
אגף התקציבים. פנייה תקציבית מספר 05-004 נועדה להעברת עודפים משנת 2021 לשימוש בשנת התקציב 2022 בסך 636 - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
איזו פנייה?
היו"ר אלכס קושניר
05-004, משרד האוצר.
יובל צפריר
התכנית היא תכנית של רשות המסים. התכנית משמשת לתקצוב התפעול השוטף של רשות המסים אשר כולל הוצאות שכר, תפעול, ניהול פרויקטים, ביטחון, הדרכה, תשתיות ותחזוקה.

הסיבות בגינן נוצרו העודפים. הוצאות תפעוליות שוטפות חוצות תקנים של ארנונה, חשמל, חניה, אחזקת מבנים, ניקיון, שכר דירה וכדומה. התקשרויות לאבטחת מידע של המערכות הטכנולוגיות ברשות המסים. התקשרויות בשע"מ שזה גוף המחשוב של רשות המסים עם נותני השירותים ושדרוג מערכות המחשוב ברשות. תחזוקת ציוד ואמצעים טכנולוגיים לבידוק ופיקוח ביטחוני במעברי הגבול כאשר ההתקשרויות בגינן חוצות שנות תקציב. התקשרויות חוצות שנים בתפעול ותחזוקת מערכת שער עולמי, שזאת מערכת לניהול מכסי היבוא והתקשרויות חוצות שנים של שירותי אבטחה באגף המכס.
ינון אזולאי (ש"ס)
שאלות.
היו"ר אלכס קושניר
לא חייב.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא לשאול את רשות המסים, לא נעים. יחשבו שלא מתייחסים אליהם. לגבי תכנית 05-52-01.
יובל צפריר
אני אתקן. זה בסוף צריך להיות 03.
ינון אזולאי (ש"ס)
בסדר. לגבי הסיבות בגינן נוצרו העודפים. יש את 4, תחזוקת ציוד ואמצעים טכנולוגיים לבידוק ביטחוני במעברי הגבול. כמה כסף מושקע שם?
יובל צפריר
אני אבקש מנציגת הרשות לתת מספר מדויק אבל אני אגיד שבהיבט הזה של מעברי הגבול והאמצעים הטכנולוגיים, בסוף השנה הייתה תכנית, יש תכנית אסטרטגית לרשות המסים, וזה נכון לגבי כל הפנייה הנוכחית, שבשנת 2020 ו-2021 לא הצליחה לצאת לפועל בגלל שלא היה תקציב המשכי. לקראת סוף השנה הרבה מהתקציב השתחרר והתחילו לצאת לפעילות וגם לרכש המיוחד הזה כדי שיוכלו לשדרג את המערכות.
ינון אזולאי (ש"ס)
בסדר. אני מבקש קודם כל לדעת מה התקציב וגם באיזה גבולות. האם התקציב הזה קיים לגבי כל הגבולות או רק בגבולות ימיים או אחרים.
יובל צפריר
ככלל, רשות המסים מחולקת לשלושה. אחד הגופים ברשות המסים הוא המכס שהוא מתפעל את כל המעברים בהיבט של העברת סחורות ואלה גם המעברים היבשתיים וגם נמל התעופה.
ינון אזולאי (ש"ס)
הייתי מבקש לשמוע מהרשות.
טניה גויכמן
רשות המסים. תוכל לחזור על השאלה?
ינון אזולאי (ש"ס)
כן. שאלתי כמה כסף מתוקצב הסעיף הזה במעברי הגבולות ועל כמה גבולות אנחנו מדברים.
טניה גויכמן
כמו שיובל אמר, רשות המסים כוללת בתוכה שלושה אגפים שהם בעיקר מס הכנסה, מכס ומע"מ ושע"מ. חלק נכבד של מכס ומע"מ נועד לפעילות של המכס. בכל הקשור למעברים יבשתיים ואוויריים, המכס הוא בעצם אמון על כל מה קשור לבטיחות וביטחון בהקשר להחדרת אמל"ח. הפעילות של האגף, רובה מושקעת במכס. אני מעריכה שמדובר במשהו כמו 300-300 מיליון שקלים בשנה כאשר כאן אנחנו מדברים על עודפים שזה בעצם אותן התקשרויות לתחזוקה ודברים שקשורים להיבט הזה, שעוברים משנה לשנה.
אופיר כץ (הליכוד)
מדובר באמל"ח שמגיע דרך האוויר? יש דבר כזה? יש תפיסות כאלה?
טניה גויכמן
אנחנו מדברים על מעבר גבול. גם נתב"ג שהוא מעבר גבול אווירי וגם אשדוד וחיפה שאלה מעברי גבול ימיים, שם המכס אמון על כל מה שקשור לפעילות הביטחונית.
אופיר כץ (הליכוד)
אמרת תפיסת אמל"ח.
טניה גויכמן
כן.
אופיר כץ (הליכוד)
יש אנשים שבאו עם מזוודות עם אמל"ח? היו תפיסות כאלה?
טניה גויכמן
אם אנחנו מדברים על נתב"ג, יכולים להביא דברים במזוודות.
אופיר כץ (הליכוד)
אני שואל אם היה דבר כזה, דרך האוויר.
טניה גויכמן
האם היה? אני לא יודעת להצביע על משהו ספציפי. אני מניחה שיש ניסיונות ובטח בסחורות שמגיעות במכולות דרך הים. יש טכנולוגיות מאוד מתקדמות שהמכס משתמש בהן וכך מאתר את הפעילות הזאת.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה לאו דווקא לאמל"ח אלא לכל מיני הברחות שיכולות להיות. נכון?
טניה גויכמן
יש את ההיבט המכסי ויש את ההיבט הביטחוני. השיקוף של אותן סחורות שמתבצע, הוא בודק גם את ההיבט הביטחוני אבל גם את ההיבט המכסי, תלוי בסיטואציה. במקרה ספציפי אותה מכולה או אותה מזוודה מופנית לבידוק.
אופיר כץ (הליכוד)
אם מישהו שולח אמל"ח בטיסה, הביטחון בודק את האירוע הזה כדי שזה לא יעלה על המטוס.
טניה גויכמן
בכל מה שקשור להגדרת אמל"ח במעברי הגבול היבשתיים-הימיים, המכס אמון על הנושא הזה.
ינון אזולאי (ש"ס)
היו כאן דיונים ועבר כאן מיסוי של הכלים החד פעמיים ושל השתייה המתוקה. עלה כאן הנושא של הברחות מהרשות הפלסטינית לארץ של הכלים החד פעמיים ושל השתייה המתוקה. אני יודע בוודאות – לא מסיפורים – שההברחות האלה קורות על ימין ועל שמאל. אנשים מביאים מהרשות הפלסטינית לתוך ישראל כלים חד פעמיים ושתייה מתוקה ומוכרים את זה כאן. אגב, לי זה לא מפריע, מצדי שימכרו את זה גם בשקל אבל מפריע לי ששם מרוויחים. כאשר רשות המסים הייתה כאן, היא נשאלה לגבי זה והיא אמרה שלא יכול להיות דבר כזה ולא יקרה.
מוסי רז (מרצ)
תסביר למה אתה מתכוון. קונים את זה ברשות הפלסטינית?
ינון אזולאי (ש"ס)
כן. קונים את זה ברשות הפלסטינית, מביאים את זה לכאן ללא המס ומוכרים כאן. צלחות חד פעמיות שנמכרות היום דרך הסופרמרקט, 100 צלחות ב-39 שקלים ואם יכולים למכור לך את זה ב-17 שקלים, ב-12 שקלים, כפי שהיה קודם לכן. אני מדבר על כמויות.
היו"ר אלכס קושניר
לא מתווכחים על זה. עד כמה שאני ביררתי את הסוגיה, אין הברחות דרך מעברי הגבול הרשמיים. ההברחות הן דרך אותן פרצות שקיימות בגדר, כמו שמעבירים את שאר הדברים, כולל את המחבלים. אם כרגע נסגור את הפרצות, ועל זה העברנו תקציב - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אני לא בטוח. יכול להיות שזה לאו דווקא משם כי הראו שבאותו כפר יש לך צד אחד שהוא פלסטיני וצד אחד שהוא ישראלי.
היו"ר אלכס קושניר
במקומות שאין גדר, יש בעיה. לרשות המסים הרי יש איזושהי אמנה מול הרשות הפלסטינית, שהמס שמופעל בישראל יהיה מופעל גם שם. מה קורה עם זה?
טניה גויכמן
היבוא שמגיע לרשות הפלסטינית עובר דרך - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
הייצוא משם.
היו"ר אלכס קושניר
ייצור ואחר כך מכירה.
טניה גויכמן
לא הבנתי. יבוא לרשות הפלסטינית?
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו מביאים משם. הם גם מייצרים אצלם וגם מייבאים לשם.
היו"ר אלכס קושניר
אם זה מיובא, אין בעיה. אם זה מיובא, יש את אותו מס כי זה מכס. זה אותו הדבר. נכון?
טניה גויכמן
יש הסכמים.
היו"ר אלכס קושניר
אני מחדד את השאלה. מס על כלים חד פעמיים. הגדלנו כאן את המס מה שהוריד את הצריכה באופן מאוד משמעותי. עשינו צעד מבורך אבל יש תופעה של הברחות מהרשות הפלסטינית לתוך ישראל. חלק מההברחות הן דרך אותן פרצות שאותן אנחנו כרגע סוגרים אבל השאלה הנשאלת היא האם במסגרת הסכמי המס שיש לכם מול הרשות הפלסטינית, אתם קודם כל מחייבים את המס הזה בייבוא, אם הם מייבאים, ושנית, מה קורה בייצור ובמכירה לישראל.
טניה גויכמן
אני מניחה שבכל הקשור להיבטי המס, יש איזה שהם הסכמים.
היו"ר אלכס קושניר
אני לא רוצה שתניחי. אני רוצה שתבדקי ותתני לנו תשובה בכתב.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם הם לא אמרו בוועדה שאין דרך, אין דרך, ואני אומר לך כלקוח שאין דרך לגבות. אין מס.
מוסי רז (מרצ)
אם מישהו הולך וקונה ברשות הפלסטינית ומשתמש בזה לצרכיו, זה כאילו הוא קנה בחוץ לארץ. לעומת זאת, אם הוא מוכר את זה כאן, הוא צריך לשלם כאן את המס.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני לא מדבר על מכירה. אנשים רוכשים שם.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מדבר אתך על כך שקונים שם כמויות ומוכרים.
היו"ר אלכס קושניר
הוא לא מוכר את זה בסופרמרקט.
ינון אזולאי (ש"ס)
גם אם הוא מוכר את זה בסופרמרקט, הוא עדיין נמצא בפער עצום לעומת מה שיש כאן.
היו"ר אלכס קושניר
הסופרמרקט צריך לשלם מס.
מוסי רז (מרצ)
גילינו שיש כאלה שלא משלמים מס.
היו"ר אלכס קושניר
נבקש לקבל את כך תשובה מוסמכת וממוסמכת מרשות המסים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מי שנמצא במחסומים זה משרד החקלאות ולא רשות המסים.
היו"ר אלכס קושניר
לא רק.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא. גם הם.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בהודעה שנאמרת שם זה שאסור להעביר מזון. לצורך העניין, אם עצר אותי במחסום פקח והוא רואה שיש לי כלים חד פעמיים, אין לו מה לעשות.
היו"ר אלכס קושניר
תעשה ניסיון פעם אחת.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יש לי חדשות בשבילך. אני עושה.
מוסי רז (מרצ)
בוא נתחיל מזה שבכלל אסור לך להיכנס לאזור A של הרשות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
למה לאזור A?
מוסי רז (מרצ)
אתה אומר שאתה יכול לקנות באזור C. בסדר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
חוץ מזה שאני משתמש בחסינות שלי ועולה מדי פעם לחומש.
יובל צפריר
אני רק אגיד שהמעברים כן מתופעלים על ידי אנשי המכס. על ידי אנשי הרשות. יש בהם נציגים של משרד הבריאות ונציגים של משרד החקלאות שאמונים על בדיקת סוגיות שאנשי הרשות לא יודעים לבדוק אבל בסוף יש הנחיות מאוד ברורות שאנשי המכס בודקים.
היו"ר אלכס קושניר
בסדר. אנחנו נקבל תשובה ממוסמכת מרשות המסים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני אזכיר שהם אמרו כאן שזה אמור להיגבות - - -
היו"ר אלכס קושניר
אני לא רוצה לפתוח את הדיון הזה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אין אירוע מס.
היו"ר אלכס קושניר
נקבל תשובה מוסמכת מרשות המסים.
ינון אזולאי (ש"ס)
הייתה היום כותרת לפיה לאחר פסיקת בג"ץ יחזירו 100 מיליון שקלים לגמלאים מהם נגבה מס בניגוד לחוק. זה פורסם היום. אתמול ניתנה הפסיקה. במשך שמונה שנים רשות המסים גובה מגמלאים כסף שלא מגיע לה. אני שואל איך זה קורה ומה אתם עושים כדי שזה לא יקרה שוב. זה אמנם לא קשור לפנייה אבל השאלה אם יש מישהו שיכול לענות על כך. מה אתם עושים כדי שזה לא יקרה ותוך כמה זמן הכסף יוחזר?
יובל צפריר
אני לא מכיר את הסוגיה הספציפית. אני יכול לומר שכל התקציב של רשות המסים הוא לתפעול ולשיפור הביקורות.
ינון אזולאי (ש"ס)
של הפנייה הזאת. אמרתי מראש שזה לא קשור לפנייה.
יובל צפריר
אני עונה לך בכלליות. אם אנחנו מדברים על הפנייה הנוכחית, הרבה מאוד מהכסף הולך לאמצעים טכנולוגיים. אמצעים טכנולוגיים מאפשרים לרשות לבדוק ולבצע שומות אמת - אני לא מכיר את המקרה הספציפי כדי שמקרים בהם נוצר איזשהו עוול שהוא לא קשור לחוק, הוא לא יקרה.
ינון אזולאי (ש"ס)
איזה חמודים אתם. כל הכבוד לכם. רשות המסים, אנשים טובים.

התייעצות בבקשה.
היו"ר אלכס קושניר
נחזור להצביע בשעה 11:18.

(הישיבה נפסקה בשעה 11:13 ונתחדשה בשעה 11:18.)
היו"ר אלכס קושניר
אחרי התייעצות סיעתית, אנחנו מחדשים את הדיון.

אנחנו מצביעים על פנייה 05-004, משרד האוצר. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושר
היו"ר אלכס קושניר
הפנייה אושרה.

פנייה מספר 12-001, גמלאות ופיצויים.
מיכאל בן דהן
פנייה מספר 12-001. מטרת הפנייה היא העברת עודפים משנת 2021 לשנת 2022 בסך 3.8 מיליון שקלים בסעיף גמלאות ופיצויים. העודפים נוצרו בתכנית תפעול מינהלת הגמלאות המשמשת לתשלום הוצאות תפעוליות של מינהלת הגמלאות. הוצאות מינהלת הגמלאות כוללות אחזקת ראשי גמלה, הוצאות מחשוב, הוצאות בשירותי ביקורת פנים, דוחות כספיים וניהול סיכונים. העודפים נוצרו בגין התחייבויות רב שנתיות במכרזים והתקשרויות שהמטרה שלהם תלושי גמלה וביקורת פנים. התשלום עבור ההתקשרויות נעשות באמצע שנה כאשר הן נעשות עבור השנה העוקבת.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני רוצה להבין. יש את הגמלאות אנחנו יודעים לקראת מה הולכים. בכל שנה באים עם סכום של עודפים. סך הכול אנחנו יודעים כמה גמלאות אמורות להיות משולמות?
מיכאל בן דהן
אני אחדד. העודפים כאן הם לא עבור תשלום הגמלאות אלא הם עבור תשלום תפעול של מינהלת הגמלאות.
ינון אזולאי (ש"ס)
ואתם מודעים למה ששאלתי קודם את רשות המסים לגבי ה-100 מיליון שקלים שגבו מהגמלאים שלא כדין? אתם מכירים את הסיפור הזה שהגיע לבית המשפט ואתמול בית המשפט פסק שרשות המסים צריכה להחזיר 100 מיליון שקלים? כנראה נגבה יותר מהסכום הזה, אבל היה איזשהו הסכם פשרה. אתם מכירים את הדבר הזה?
מיכאל בן דהן
אני אישית לא מכיר את הנושא הזה אבל נוכל לברר ולבחון את הדברים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני אגיד לך למה אני שואל. ה-100 מיליון האלה אמורים לעבור גם דרככם? אם רשות המסים אמורה להחזיר זה עובר דרככם? בסופו של דבר זה מגיע כקצבה?
היו"ר אלכס קושניר
ינון, אני לא בטוח שזה כאן כי אלה פנסיות תקציביות. בוא נבדוק את זה עם רשות המסים.
ינון אזולאי (ש"ס)
בסדר. רק רציתי לדעת אם זה עובר דרכם.

אם זה משהו טכני, התייעצות.
היו"ר אלכס קושניר
ההתייעצות טכנית, לכן מספיקות שלוש דקות.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא. שש דקות.
היו"ר אלכס קושניר
חוזרים בשעה 11:25.

(הישיבה נפסקה בשעה 11:20 ונתחדשה בשעה 11:25.)
היו"ר אלכס קושניר
אחרי התייעצות סיעתית, אנחנו מחדשים את הדיון.

אנחנו מצביעים על פנייה מספר 12-001, גמלאות ופיצויים. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושר
היו"ר אלכס קושניר
הפנייה אושרה.

הפנייה הבאה, פנייה מספר 22-02, שירותי דת.
יפתח עשהאל
המשרד לשירותי דת. הפנייה כוללת סכום של 109 מיליון ו-926 אלפי שקלים בתכניות הבאות:

22-01-01 – 2 מיליון ו-920 אלפי שקלים.

22-01-02 – 46 אלף ו-945 אלפי שקלים.

22-01-03 – 7 מיליון ו-690 אלפי שקלים ועוד 912 אלפי שקלים מקופסת הקורונה.

22-01-05 – 12 מיליון ו-54 אלפי שקלים.

22-02-01 – 12 מיליון ו-319 אלפי שקלים.

22-03-01 – 27 מיליון ו-998 אלפי שקלים.
ינון אזולאי (ש"ס)
בתכנית מספר 22-01-01, העודפים יצאו בגלל איוש חלקי של תקני רבנים ובלניות בהתיישבות. למה איוש חלקי?
יפתח עשהאל
הכוונה בחלקי, חלקיות שנה. אנחנו העברנו את התקציב בשנה שעברה רק בחודש נובמבר וחלק מהתקציב היה גם הגדלה של התקציב עבור איוש בלניות ורבנים חדשים. חלק מהאיוש שלהם היה חלקי, רק חלק מהשנה. לדוגמה, חותמים על חוזה בנובמבר ואז יש רכיבי שכר שאני מחויב לעובד ואני לא מסיים לאייש.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני לא מכיר את זה שנבחרו רבנים חדשים בשנה שעברה. אם אפשר לדעת כמה רבנים חדשים נבחרו ומתי, בבקשה. תכף נגיע גם לבלניות בהתיישבות. כמה רבני התיישבות נבחרו בשנה האחרונה ולכן נוצרו העודפים?
יפתח עשהאל
אפשר להפנות את השאלה למשרד לשירותי דת? דוד נמצא ב-זום.
היו"ר אלכס קושניר
למה אתה ב-זום?
דוד נחום
הקורונה עוד לא נגמרה לגמרי.
היו"ר אלכס קושניר
סליחה? הדיונים של הוועדה עד שעה 15:00 ויש לך זמן להגיע לכאן. אנחנו עוברים לסעיף הבא.

פנייה מספר 26-002, המשרד להגנת הסביבה.
יגאל גוטשל
אגף התקציבים. הפנייה התקציבית נועדה להעברת עודפים משנת התקציב 2021 לשנת התקציב 2022 בסך של 891 אלף ו-175 אלפי שקלים בחלוקה לתכניות:

תכנית מספר 1, תכנית הטיפול והשכר – 26-11-01 – 19 אלף ו-98 אלפי שקלים.

תכנית מספר 2, -26-12-01 – פעולות יחידות המשרד – 57 אלף ו-505 אלפי שקלים.

תכנית מספר 3, קרן לשמירת הניקיון, חשבון הטמנה – 26-13-01 – 770 אלף ו-986 אלפי שקלים.

תכנית מספר 4, חשבון כללי בקרן לשמירת ניקיון – 26-13-02 – 18 אלף ו-564 אלפי שקלים.

תכנית מספר 5, חשבון הפיקדון בקרן לשמירת הניקיון – 26-13-03 – 3 אלפי שקלים.

תכנית מספר 6, הקרן למניעת זיהום ים וקרן צער בעלי חיים – 26-13-04 – 20 אלף ו-518 אלפי שקלים.

תכנית מספר 7, תכנית הפרויקטים הסביבתיים – 26-14-01 – 4,501 אלפי שקלים.
היו"ר אלכס קושניר
שאלות.
ינון אזולאי (ש"ס)
לגבי תכנית 26-12-01. אלה לא אותם עודפים שהבאנו?
יגאל גוטשל
לא. זאת פניית העודפים הראשונה שמתייחסת לתכנית הזאת.
ינון אזולאי (ש"ס)
לגבי התכנית השנייה, 26-13-01. לגבי הפרויקטים שהם רב שנתיים. על איזה פרויקטים מדובר שעושה הגנת הסביבה?
יגאל גוטשל
אני אגיד באופן כללי וקרן, התקציבנית של המשרד, תוכל לפרט. מדובר גם בתקצוב של מענקים להקמה של מתקנים לטיפול בפסולת כמו מתקני מיון וכולי.
ינון אזולאי (ש"ס)
איפה? באיזה מקום עושים את זה?
יגאל גוטשל
המשרד מפרסם קולות קוראים ואז גופים רלוונטיים יכולים לגשת לקולות הקוראים האלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
המקומות של הפסולת והמיחזור, זה לא מה שאנחנו רואים שאוספים בהם את בקבוקי המיחזור אלא זה משהו שהולך למקום אחד.
יגאל גוטשל
למיחזור יש תאגיד נפרד.
ינון אזולאי (ש"ס)
בתכנית יש משהו לגבי הפיקדון שלו. עוד נגיע לשם אבל אני שואל לגבי התכנית הזאת. היכן נמצאים האתרים האלה? מה התכניות שלהם, הרב שנתיות? זה על המיחזור, על הקמת האתרים האלה?
קרן יצחקי פרוכטמן
המשרד להגנת הסביבה. מדובר במיתקנים לטיפול. יש מיתקנים למיון. מדובר בפסולת, חלק אורגנית וחלק פסולת בניין. אנחנו מפרסמים קולות קוראים ומי שמצליח לעמוד בקריטריונים, אנחנו תומכים בהקמת המפעל לא רק בהקמת המפעל אלא גם בתפעול עצמו של המפעל.
ינון אזולאי (ש"ס)
כמה מפעלים כאלה קיימים כרגע בארץ? כמה של המיחזור וכמה של הטיפול בפסולת?
קרן יצחקי פרוכטמן
זה תלוי באיזה סוג. יש הרבה מיתקנים שנמצאים עכשיו בשלבי הקמה. יש בקשות שנבדקות.
ינון אזולאי (ש"ס)
לצורך העניין, פארק אריאל שרון נמצא בחלק מהם, של מפעלי המיחזור?
קרן יצחקי פרוכטמן
כן. פארק אריאל שרון, יש בו כמה מיתקנים ואחד מהם הוא מיתקן RDF שהוא אחד המיתקנים שתמכנו בו גם בהקמה וגם בתפעול.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא זרוע מבצעת שלכם?
קרן יצחקי פרוכטמן
לא.
יגאל גוטשל
אני אבהיר. זה לא קשור לפארק אריאל שרון.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו מכירים את ההיסטוריה של המקום.

תכנית 26-13-02, הקרן לשמירת הניקיון. תגידי לי בבקשה כמה כסף יש בקרן הזאת.
קרן יצחקי פרוכטמן
מדובר ב-12 מיליון שקלים שבאים מהכנסות שאנחנו מקבלים בממוצע בשנה.
ינון אזולאי (ש"ס)
מהקנסות? בעיקר מהקנסות.
קרן יצחקי פרוכטמן
כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
הקנסות עליהם אנחנו מדברים, זה גם בחופים וגם באתרים?
קרן יצחקי פרוכטמן
בעיקר השלכת פסולת.
ינון אזולאי (ש"ס)
מתכוונים להשלכת פסולת של הבניין כשאנשים בונים וזורקים פסולת?
קרן יצחקי פרוכטמן
גם.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה שהיה למשל עם האנייה מתורכיה?
קרן יצחקי פרוכטמן
לא. אניות לא. קנסות על הזרמת שפכים, שפיכה מאניות, זה קרן לזיהום ים. זה בהמשך.
ינון אזולאי (ש"ס)
וזיהום החופים שייכים לכאן?
קרן יצחקי פרוכטמן
גם.
ינון אזולאי (ש"ס)
כל החופים.
קרן יצחקי פרוכטמן
כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
בסך הכול כמה כסף נכנס מהקנסות?
קרן יצחקי פרוכטמן
מהחופים?
ינון אזולאי (ש"ס)
לא. בכלל מהקנסות הסביבתיים.
קרן יצחקי פרוכטמן
12 מיליון שקלים בשנה, זה הסכום שנכנס לקרן הזאת מקנסות.
היו"ר אלכס קושניר
אתם יודעים להצביע על מגמות, על עלייה או ירידה בקנסות?
קרן יצחקי פרוכטמן
יש איזושהי ירידה קטנה אבל היא לא נובעת מחוסר באכיפה אלא זה עניין תפעולי שלנו. עברנו לחברה חיצונית.
היו"ר אלכס קושניר
השאלה היא לא על הקנסות ולא על האכיפה אלא השאלה היא על התופעה. האם אתם מזהים ירידה בתופעה של השלכת פסולת לא חוקית?
קרן יצחקי פרוכטמן
אני לא יודעת לענות על זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
לאן הולך הכסף?
קרן יצחקי פרוכטמן
הוא בעיקר הולך לתקצוב של אשכול אכיפה אצלנו במשרד והלשכה המשפטית.
ינון אזולאי (ש"ס)
את מבינה מה אתם עושים? הולך לאשכול אכיפה כדי לקחת כסף ולתת לאשכול אכיפה. זה איזשהו מחזור. למה לא לקחת את הכסף הזה ולעשות איתו הסברה? אומר היושב ראש שאם אנחנו רואים ירידה מזערית, זה אומר שיכול להיות שחסרה לנו הסברה ואנחנו לא מסבירים את עצמנו מספיק טוב.
היו"ר אלכס קושניר
לא, זה לא עניין של הסברה. אתה לא מדבר על אזרחים תמימים שמשליכים פסולת.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מדבר גם על האזרחים.
היו"ר אלכס קושניר
התופעה הבעייתית היא מה שאתה למשל אמרת לגבי הסיפור של השלכת פסולת בניין כשהיא השלכה לא חוקית.
ינון אזולאי (ש"ס)
גם כאן צריכה להיות הסברה.
היו"ר אלכס קושניר
זה לא עניין של הסברה. זה עניין של עבריינות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני אתן לך דוגמה. אני גר בעיר אשדוד.
היו"ר אלכס קושניר
זה אנחנו יודעים. אני לא חושב שיש מישהו שלא יודע.
ינון אזולאי (ש"ס)
את יודעת שאני גר בעיר אשדוד?
קרן יצחקי פרוכטמן
לא. גם אני מאשדוד.
ינון אזולאי (ש"ס)
את זה לא ידעתי.
היו"ר אלכס קושניר
תעשו התייעצות סיעתית בבית.
מוסי רז (מרצ)
לא סתם גר באשדוד. הוא מעכו.
ינון אזולאי (ש"ס)
את אולי מכירה את זה מאשדוד. אדם השליך פסולת. אומרים לו שישלם 50 שקלים ויקבל שק לפסולת בניין והעירייה אוספת את זה. העירייה עשתה על זה הסברה נכונה ורואים שהיכן שבונים, היכן שעושים שיפוצים, יש את השקים האלה. זה לא לקבלנים אלא לאותם אלה שמשפצים. הסברה נכונה של העירייה הביאה את התוצאה הנכונה. קח את ההסברה הזאת ותעשה איתה משהו ארצי ולאו דווקא לגבי פסולת בניין אלא גם בחופים ובכל המקומות. לכן אני אומר שאת הכסף שנכנס מהקנסות, להשקיע אותו יותר בהסברה.
קרן יצחקי פרוכטמן
בנושא ההסברה, כיוון שמדובר בתקציבים שהם מאוד מאוד גדולים, בטח הסברה שהיא ארצית, אנחנו לוקחים בעיקר מקרן הניקיון בחשבון ההטמנה. יש לנו שם פרויקט של ניקיון במרחב הציבורי שעוסק בדיוק בזה. אנחנו משקיעים הרבה כסף בהסברה. בחינוך ובהסברה.
היו"ר אלכס קושניר
אני מאוד אשמח אם תוכלו לשלוח לנו את הניתוח הזה של המגמות של השלכת פסולת לא חוקית גם במרחב היבשתי, גם במרחב הימי וגם בחופים. אני בטוח שיש לכם איזשהו ניתוח כזה ונרצה לקבל אותו. זה מאוד מעניין לראות.
ינון אזולאי (ש"ס)
לגבי תכנית 26-13-03.
היו"ר אלכס קושניר
3,000 שקלים.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה כסף קל בעיניך?
היו"ר אלכס קושניר
לא. 3.000 שקלים. חשוב שאתה מדבר על כך.
ינון אזולאי (ש"ס)
תראה שאני מתייחס אפילו לכסף הקטן. לגבי חוק הפיקדון. אני מדבר על הבקבוקים הגדולים. יש מספיק פריסה ארצית במכונות על מנת לקבל את הבקבוקים? יצאתם למבצע של חוק הפיקדון. אני גם יודע לענות על השאלה הזאת אבל הייתי שמח לשמוע אולי אני יודע משהו שהוא לא נכון. מה קורה עם זה?
קרן יצחקי פרוכטמן
קרן הניקיון וחשבון הטמנה, שזה החשבון הגדול יותר, תקצבנו שם הקמת מכונות אוטומטיות לקבלת מכלים. המשרד כרגע בודק היכן יש מקומות בהם לא הוצבו מכונות כי בסופו של דבר האחריות של האיסוף היא על היצרנים והיבואנים ולא על המשרד ולא על הקרן. לכן המשרד עושה בדיקה לעשות מיפוי ולראות היכן חסרים, וזה בעיקר בפריפריה, ואת הקולות הקוראים להפנות לשם.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתם מבינים שאנחנו כבר הרבה זמן אחרי תחילת חוק הפיקדון על הבקבוקים הגדולים. הייתה זעקה על כך שמראש צריך לעשות את זה כדי שאנשים לא ישלמו עבור הבקבוקים. היום עדיין אפשר לראות שאנשים זורקים את הבקבוקים כי הם אומרים שמתחת לבית שלהם לא מקבלים ושהם לא ילכו למסור אותם כי הנסיעות עולות להם יותר. הוא שילם עבור הבקבוק, הוא שילם את ה-30 אגורות עבור הבקבוק והוא לא מקבל החזר. האם אתם לא ערוכים לזה? יצאתם למהלך כזה שאגב, הדעות לגביו חלוקות. אני טוען שהמהלך הוא מהלך מבורך ואם יודעים לקבל בחזרה את 30 האגורות, זה בסדר גמור. בסופו של דבר האזרח משלם ולא מקבל את הכסף בחזרה. אני חושב שזה לא ראוי ולא נכון במקומות כאלה לקחת את כסף הפיקדון ולא להחזיר אותו.
קרן יצחקי פרוכטמן
המשטרה הירוקה - שהיא חלק מאשכול אכיפה שאותו אנחנו מממנים מהחשבון הכללי - מבצעת אכיפה בבתי העסק כי בסופו של דבר בתי העסק מחויבים לקבל את מכלי המשקה האלה ולהחזיר את הפיקדון.
היו"ר אלכס קושניר
אבל יש בעיה ואני אומר לך מהי. מי שאחראי על האיסוף, זה תאגיד אלה, נכון?
קרן יצחקי פרוכטמן
כן.
היו"ר אלכס קושניר
אני שמעתי הרבה מאוד תלונות, בעיקר מעסקים קטנים, לפיהן תאגיד אלה מתנה את איסוף הבקבוקים בכמות. זאת אומרת הם לא אוספים מתחת ל-1,500 בקבוקים. המשמעות של זה היא שעסקים קטנים צריכים מחסנים כדי להחזיק את הבקבוקים האלה. אני פניתי במכתב גם אליכם וגם לתאגיד עצמו. זו סוגיה שמאוד מטרידה אותי באופן אישי. אני חושב שאנחנו צריכים להגיע כאן לכדי פתרון כי לא יכול להיות מצב שאת מטילה עלות נוספת על עסקים קטנים שצריכים עכשיו להקים מחסנים כדי להחזיק את הבקבוקים. יש כאן איזשהו כשל.

פניתי אליכם במכתב ואני מבקש שתבדקו את זה ותחזרו לוועדה עם תשובות בסוגיה הזאת.
ינון אזולאי (ש"ס)
באותו עניין, בהמשך, גם לגבי הפריסה הארצית הייתי מבקש לדעת היכן אתם רואים שיש, היכן חסר ומה היעדים שלכם על מנת שיהיה בכל המקומות.

יש עוד תופעה, אלא אם כן תאמרו שזה מקובל עליכם, שיש שעות וימים לקבלת בקבוקי המיחזור.
קרן יצחקי פרוכטמן
לפי החוק אסור להם להתנות את זה. בית עסק, כל עוד הוא עובד ופועל, הוא מחויב לקבל מכלי משקה ולהחזיר את הפיקדון.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל זה קורה, אפילו בסופרמרקטים גדולים.
קרן יצחקי פרוכטמן
אני מכירה את זה. במקביל פתחנו מוקד לתלונות כדי לאסוף את כל התלונות שמגיעות מהציבור בנושא הזה וכדי לטפל בהן הן במישור של אכיפה וכן כדי למפות את הבעיות העיקריות האלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
שאלה טכנית. אדם שבא עם בקבוק שאין עליו סימון של פיקדון, הוא משלם עליו 30 אגורות? נשארה לבן אדם סחורה שקנה לפני חוק הפיקדון. אני כצרכן הגעתי למכולת, לקחתי בקבוק מים שעל הבקבוק אין פיקדון.
קרן יצחקי פרוכטמן
בעיקרון בית העסק מחויב לגבות את הפיקדון.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל אני לא מקבל עליו החזר כי אין עליו את המדבקה של ה-30 אגורות.
קרן יצחקי פרוכטמן
אם לא תעביר את זה במכונה שבודקת ברקוד, אתה תקבל.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, נתקלתי בהרבה בקבוקים כאלה שאין עליהם את התווית של ה-30 אגורות פיקדון, אולי בקבוקי מים ויוצא שגם אם אני אלך למכונה, המכונה לא תזהה את הבקבוק הזה.
קרן יצחקי פרוכטמן
המכונה לא תזהה. תצטרך לעשות זאת באופן ידני.
ינון אזולאי (ש"ס)
במכונה באופן ידני? היא לא תקבל את הבקבוק.
קרן יצחקי פרוכטמן
בסופר אתה יכול להעביר ידנית.
ינון אזולאי (ש"ס)
בסופר חייבים לקבל בחזרה את הבקבוק הזה ממני? עשיתם כאן מהלך.
קרן יצחקי פרוכטמן
יש תקופת מעבר. אתה צודק.
ינון אזולאי (ש"ס)
תקופת המעבר, מי שמפסיד זה אותו אזרח שמשלם ולא מקבל את ההחזר. יותר מזה, גם בעל המכולת, אני לא בטוח שהוא מקבל את הבקבוק. יכול להיות שהמשרד עצמו מקבל אבל מי שבשורה התחתונה מפסיד מכל הסיפור הזה, זה האזרח.
קרן יצחקי פרוכטמן
בכל מקרה הפיקדון לא מגיע למשרד.
ינון אזולאי (ש"ס)
מגיע לקרן. מה זה משנה?
קרן יצחקי פרוכטמן
לא. זה פיקדון. זאת המשמעות של הפיקדון. הכספים שמגיעים לחשבון הפיקדון, אלה כספים שמגיעים אך ורק מעיצומים שהמשרד הטיל.
ינון אזולאי (ש"ס)
ואם זרקתי את הבקבוק, זה מגיע לחברה.
קרן יצחקי פרוכטמן
אם זרקת את הבקבוק למיתקן מיחזור, הוא בכל מקרה הועבר למיחזור, אבל כפיקדון, מעשית אתה צודק.
ינון אזולאי (ש"ס)
התכנית האחרונה, 26-14-01. יש כאן את התכנית עם הסיפור של המימון קרן קיימת. קרן קיימת העבירה את כל הכסף לתכנית?
יגאל גוטשל
כן. קרן קיימת העבירה את הכסף.
ינון אזולאי (ש"ס)
ולמה אתם לא מחזירים לקרן קיימת חלק מהכסף, אם הוא העביר את הכול מראש?
יגאל גוטשל
יש התחייבויות שעדיין פתוחות ולכן צריך להעביר את הכסף לעודפים, כדי לשלם את ההתחייבויות האלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
התחייבויות של מי?
יגאל גוטשל
התחייבויות של המשרד להגנת הסביבה כלפי מי שזכה בקולות הקוראים.
ינון אזולאי (ש"ס)
למה מקרן קיימת לקחתם את הכול?
יגאל גוטשל
אני לא יודע להגיד מה בדיוק היה בזמנו ההסדר מול קרן קיימת אבל בפועל מה שקרה זה שקרן קיימת העבירה את כל הכסף. קצב הביצוע בסופו של דבר נפרס על פני כמה שנים. אלה פרויקטים ארוכי טווח והכסף עובר לרשויות באופן מדורג. במקום שכל פעם קרן קיימת תעביר, היא העבירה בפעם אחת.
ינון אזולאי (ש"ס)
התייעצות.
היו"ר אלכס קושניר
חוזרים להצבעה בשעה 11:49.

(הישיבה נפסקה בשעה 11:44 ונתחדשה בשעה 11:49.)
היו"ר אלכס קושניר
אחרי התייעצות סיעתית, אנחנו מחדשים את הדיון.

אנחנו מצביעים על פניית המשרד להגנת הסביבה 26-002. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושר
היו"ר אלכס קושניר
הפנייה אושרה.

פניית מספר 39-001, משרד התקשורת.
נעם שרלו בריגה
רפרנט תקשורת, אגף תקציבים. הפנייה התקציבית נועדה להעברת עודפים משנת הכספים 2021 לשנת 2022 בסך של 25 מיליון ו-803 אלפי שקלים לתכניות התקציביות הבאות. נפלה טעות סופר בדברי ההסבר המקוריים שנשלחו ונשלחה הבהרה לוועדה.

תכנית 39-11-01 – פעילות משרד התקשורת – 17,266 אלפי שקלים. במסגרת התכנית מתוקצבת הפעילות השוטפת של המשרד. הסיבות העיקריות בגינן נוצרו עודפים הן פעילויות חוצות שנת תקציב בעולמות התפעול, חניה, אבטחה, ניקיון וכדומה ופרויקטי מחשוב וטכנולוגיה שונים שמתארכים על פני יותר משנת תקציב אחת ואמורים להסתיים השנה.

תכנית 39-11-05 – המועצה לשידורי כבלים ולוויין – 8,537 אלפי שקלים. במסגרת התכנית מתוקצבת הפעילות השוטפת של המועצה לשידורי כבלים ולוויין. עיקר העודפים שם הם בעקבות התחייבויות לתמיכה ושידורים בשפה האמהרית שמתוקצבים על פי חוק בכל שנה וביצוע שלהם לעתים מתארך.
היו"ר אלכס קושניר
שאלות.
ינון אזולאי (ש"ס)
תגיד לי בבקשה, בתכנית 39-11-01 יש איסוף והנגשת ידע נתונים וכן ניהול יעיל של פניות הציבור למשרד. פניות ציבור אלה במה הן מטפלות, באיזה נושאים, היכן הנושאים ממוקמים? תן לי קצת פרטים עליהם.
נעם שרלו בריגה
אני אתן קצת רקע. בשנים האחרונות המשרד עובר התקדמות טכנולוגית מתבקשת ומתחיל לנהל באופן יותר יעיל את הדאתה המשרדית. כרגולטור למשרד יש אגף פניות הציבור שמקבל פניות בכל תחומי העיסוק של המשרד, בין אם זה טלקום, בין אם אלה שידורים, אינטרנט, סלולר וכדומה. עד היום הניהול היה באמצעות רישום ידני ועתה מנסים לייצר כאן מערכת שתצליח לנהל יותר טוב את פניות הציבור.
ינון אזולאי (ש"ס)
איך זה היה מתבצע בניהול ידני?
נעם שרלו בריגה
אני לא בקיא בפרטים. אליאנה תוכל להרחיב.
אליאנה רובנוביץ
תקציבנית משרד התקשורת. הייתה תכנית מאוד ישנה שעבדה במשרד במשך 20 שנים והגיע הזמן להחליף למשהו יותר חדשני, למערכת CRM שמטפלת בפניות הציבור.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש איזשהו משרד שכבר עובד עם מערכת CRM?
אליאנה רובנוביץ
יש מודול פניות ציבור שנמצא עכשיו בתהליך הרצה.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה עלות הקמת מערכת CRM?
אליאנה רובנוביץ
של פניות ציבור, העלות הייתה בסביבות מיליון שקלים, עד כמה שאני זוכרת.
נעם שרלו בריגה
אני רק אבהיר כאן שיש מערכת אחת כוללת עליה כל פעם מפתחים עוד מודול שמתעסק בפעילות ספציפית.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם כן, את אומרת שעלות הפיתוח הזה מיליון שקלים.
נעם שרלו בריגה
של המודול הספציפי של פניות ציבור.
אליאנה רובנוביץ
כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
חסכתם בזה כסף?
אליאנה רובנוביץ
אני לא חושבת.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה הייעול של זה?
אליאנה רובנוביץ
על מנת לתת פתרון יעיל, טוב ונכון לציבור צריך להשקיע במערכות מחשוב.
ינון אזולאי (ש"ס)
כמה פניות ציבור אתם מקבלים בשנה ומה האפיון שלהן?
אליאנה רובנוביץ
אני יכולה לבקש להשיב.
נעם שרלו בריגה
אנחנו נעביר לוועדה בכתב את הנתונים.
ינון אזולאי (ש"ס)
חשוב לנו לקבל את הנתונים - כמה פניות ציבור בשנה, מה האפיון שלהן ובאילו תחומים.

תכנית 39-10-05, המועצה לשידורי כבלים ולוויין. זה מה שהשר כל הזמן אומר סיבים אופטיים?
נעם שרלו בריגה
לא. זה לא קשור.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני רואה שיש לכם כאן התחייבות לתמיכות בשידורים בשפה האמהרית. היכן אתם משדרים? מה אתם נותנים בשפה האמהרית? כשבאו מכאן מהלפ"ם והראו לנו את הגרף, הייתי אומר שהזדעזענו בגלל הכסף המועט שניתן לשפה האמהרית.
נעם שרלו בריגה
זה לא קשור ללפ"ם. חוק התקשורת קובע במפורש שבכל שנה יתוקצבו 4.8 מיליון שקלים לתמיכה בשידורים בשפה האמהרית.
היו"ר אלכס קושניר
מה ערוצי התקשורת בהם זה מפורסם?
אליאנה רובנוביץ
בכבלים יש ערוץ תקשורת אתיופי.
נעם שרלו בריגה
המשרד מפרסם תמיכות ולרוב זה מגיע לערוץ האמהרי שפועל בישראל.
היו"ר אלכס קושניר
גם רדיו רקע משדר באמהרית, לא?
נעם שרלו בריגה
אלה תמיכות ספציפיות להפקות אודיו-ויזואליות. כלומר, לא לרדיו.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם כן, ה-4.8 מיליון שקלים, למה הם מיועדים?
נעם שרלו בריגה
לשידורי טלוויזיה בשפה האמהרית.
ינון אזולאי (ש"ס)
לשידור עצמו.
היו"ר אלכס קושניר
לא פרסום.
אליאנה רובנוביץ
הפקת תכניות.
נעם שרלו בריגה
הפקת תוכן.
ינון אזולאי (ש"ס)
והסכום מספיק? אתם פעם עשיתם בדיקה כדי לדעת עד כמה זה מתקיים? אנחנו יודעים שיש שידורים גם בשפה הצרפתית, הרוסית, הערבית. תן לנו הסברים כדי שנבין מה ההבדלים כי אני חושב שיש פערים עצומים.
נעם שרלו בריגה
אתה יכול לראות מהיקף העודפים שכנראה זה מספיק. קצב הביצוע שם הוא יותר נמוך מקצב התקצוב.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני לא בטוח. יכול להיות שאתם נותנים להם לא מספיק.
היו"ר אלכס קושניר
יש עוד שפה שמתוקצבת על פי חוק?
נעם שרלו בריגה
לא.
ינון אזולאי (ש"ס)
זו השפה היחידה שמתוקצבת על פי חוק?
נעם שרלו בריגה
נכון.
ינון אזולאי (ש"ס)
והסכום הזה מספיק להם? עשיתם בדיקה לאחרונה לבדוק אם הסכום מספיק, שזה באמת התוכן שהם מקבלים? גם לדעת מה הרייטינג שלהם.
נעם שרלו בריגה
הם אפילו לא בהכרח ממצים בכל שנה את הכול.
ינון אזולאי (ש"ס)
למה? השאלה היא למה אם לא ממצים, כי אין להם מספיק תוכן? אולי צריך להשקיע בדברים אחרים כדי שיהיה תוכן?
נעם שרלו בריגה
לא. זה אומר שהמגבלה האפקטיבית שלהם היא לא מגבלה תקציבית אלא מגבלה ביצועית.
ינון אזולאי (ש"ס)
ואם נשקיע יותר, יכול להיות שנצטרך יותר. יכול להיות שאתם נותנים 4.8 מיליון שקלים למשהו מסוים והם לא יודעים להשתמש בכסף הזה. יש למשל עיריות שמקבלות תקציב אבל לא יודעות להשתמש בו. השאלה אם אתם עושים מספיק כדי שישתמשו בכסף הזה. יכול להיות שאם אתם כמשרד התקשורת הייתם עושים מספיק כדי שישתמשו בכסף הזה, הייתם מקבלים דרישה ליותר כסף כדי להנגיש את השידורים ולעשות יותר תכניות בשפה האמהרית. אם תסתכלו ותראו ברחוב את דוברי השפה האמהרית, הם פחות מעורים בחברה הישראלית גם ובעיקר בגלל השפה, במיוחד המבוגרים שבהם לא דוברים עברית באופן שוטף. יכול להיות שחסר להם שם תוכן ואתם לא יודעים לתת להם את הכלים הנכונים על מנת שיוכלו לבזבז את הכסף הזה.
אליאנה רובנוביץ
כל שנה מתפרסם קול קורא לחלוקת תמיכה וניגשים לזה. לא תמיד מצליחים לממש את כל התכניות בגינן מחולקת התמיכה. אולי אפשר לעשות יותר פרסום.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני חושב שכדאי שהמשרד יעשה, לאו דווקא פרסום. זאת לא הבעיה של פרסום. צריך לעשות איזשהו מחקר ולבדוק למה בשפה האמהרית לא מגיעים לניצול הכסף מבחינת התכניות שלהם. יש איזו בעיה. אם אני נותן לבן אדם 100 שקלים והוא לא יודע לבזבז אותם, לפעמים הוא לא צריך אבל לפעמים אם תיתן לעני 100 שקלים ותגיד לו שיקנה לו אוכל אבל הוא לא יבזבז אותם, זה לא בגלל שהוא לא רעב, הוא רעב אלא שהוא לא יודע היכן ללכת לקנות. יכול להיות שבנושא הזה אתם צריכים לעשות עבודה יותר לעומק.
היו"ר אלכס קושניר
תבדקו מה הרייטינג של הערוץ הזה.
נעם שרלו בריגה
שאלת הרייטינג היא לא בהכרח השאלה הרלוונטית כי מועצת הכבלים והלוויין מתקצבת מבחן תמיכות לרכש תוכן. כלומר, הערוץ הזה בפועל לפעמים רוכש תוכן קיים.
ינון אזולאי (ש"ס)
יכול להיות שהתוכן הזה לא נכון.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
המדידה היא לא מבחינה מסחרית אלא מבחינת מדידת התכנית, עד כמה הם איכותיים.
היו"ר אלכס קושניר
אתה לא רוצה שהמדינה תכתיב את התוכן.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא. אני רוצה שהמדינה, כשהיא משקיעה כסף, שהיא תראה שהכסף מנוצל.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
נכון. שהתוכן הוא מספיק איכותי לקהל הרלוונטי.
ינון אזולאי (ש"ס)
את זה אני רוצה שיבדקו.
היו"ר אלכס קושניר
לכן שאלת הרייטינג היא רלוונטית מאוד.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני רוצה לנצל את זה שמשרד התקשורת כאן. אמר השר שלכם יועז הנדל שרפורמת הניידים הכשרים יצאה לדרך ואני רוצה שתעבירי מסר. אני מבקש ממך אדוני לחרוג מהפניות עליהן אני עובר אחת לאחת אבל מכיוון שמשרד התקשורת כאן אני חייב לומר את זה. אמרתי פעם ואני אומר שוב פעם כי זה כואב לי. אני רוצה שעם ישראל ידע.

יש אנשים שלא מבינים מה זאת רפורמת הניודים בסלולר הכשר. אומר שר התקשורת שהוא לא ייתן שיהיה – הוא מתבטא בנושא של הכשרים – אדם אחד בעסקנים שיקבע את זה. כמו שאתם רואים, לי יש טלפון כשר. הטלפון שלי כשר והוא בכלל לא נגיש לאינטרנט. אני גם לא רוצה שיהיה נגיש לאינטרנט. כשאני חתמתי ולקחתי את הטלפון הזה לי, לאשתי ולילדיי, אני חתמתי שאני לא רוצה שהטלפון שלי יהיה פתוח לאינטרנט. חתמתי על זה. הטלפון הכשר הזה, יש לו גם מספר כשר, הוא מתחיל ב-84 בקומה של פרטנר. יש קומה של פלאפון שזה 41. לכל אחד יש את הקומה שלו. זה מה שנקרא הקומות הכשרות. אני לא רוצה שהילדים שלי, וגם לא אני, נהיה חשופים לאינטרנט דרך הטלפון. אני בכלל לא רוצה. זה חלק מהסייגים ששמתי לעצמי. היו ימים ששילמתי יותר מאשר משלם מישהו אחר. היום אנחנו משלמים 29.90 שקלים, 39.90 שקלים ואולי לפעמים 24.90 שקלים. אני מוכן לשלם 400 שקלים ו-500 שקלים בחודש עבור חינוך הילדים שלי.

מה שיועז הנדל עושה עכשיו, שר התקשורת, הוא אומר שהוא רוצה שעם המספר הזה תוכלו לעבור לכל מסלול ותפתחו את הטלפון הזה לטלפון שיהיה פרוץ לסמרטפון. אני לא מחזיק סמרטפון כי אני שם סייגים גם לעצמי וגם לילדים שלי. כולנו עלולים להיכשל בכל דבר. הוא אומר, לא, מעל גיל 18 כל אחד יעשה מה שהוא רוצה. הילד שלי, גם מעל גיל 18 הוא הילד שלי ואני אשמור עליו בכל משמר, גם אחרי שהוא יתחתן. שהשר לא יספר סיפורים שאי אפשר להעביר את זה כי אם ילד נמצא במשבר, ילד שהוא מעל גיל 18, הוא יכול להתקשר ולהעביר על פי מספר תעודת זהות שלי. עם כל הכבוד וזה שאני סומך על הבן שלי, וכל אחד סומך על הבן שלו, ברגע משבר אנחנו לא יודעים לאן הם יכולים ללכת. כל אחד מאיתנו לא יודע.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
הבן שלך גם יכול ללכת לחנות ולקחת טלפון.
ינון אזולאי (ש"ס)
הבן שלי לא יכול ללכת לחנות ולקחת טלפון כי כאן המספר כשר. כשמספר כשר, אני יודע איזה טלפון יש לבן שלי, וכשאני מחייג אליו אני יודע שהתקשרתי לטלפון כשר. למרות כל האסונות שקורים בחוץ, אני אומר שלפחות באסון הרוחני הזה שנקרא טלפון כשר, שלא יהיה חשוף לאינטרנט ואני יודע שהוא לא חשוף לאינטרנט.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
זה או שאתה סומך עליו או שאתה לא סומך עליו .
ינון אזולאי (ש"ס)
אני סומך על הבן שלי אבל כמו שאני לא סומך על עצמי בדברים מסוימים. לעולם את לא תהיי במקום הזה ולא תביני אותי כי את לא שם. הילדים היום נחשפים לכל מיני תועבות גמורות באינטרנט. אני אומר דבר אחד והוא שאני רואה ילד בן 14 עם סמרטפון ולמה הוא נחשף ואת ההידרדרות של הנוער היום. החינוך שלנו מצליח בגלל דבר אחד. תנסי לקבל מה שאני אומר ממקום של ניסיון. החינוך של הציבור החרדי מצליח. גם לנו יש מה לתקן, אני לא אומר שלא, בכל מקום יש מה לתקן, אבל הפשע אצלנו לא מגיע לאחוזים גבוהים וזה בגלל שאנחנו שמים על עצמנו סייגים. כשאני לוקח טלפון כשר, את חושבת שנוח לי להתקשר מה גם שלא תמיד יש לי קליטה טובה? אבל זה לא מעניין אותי. את חושבת ש קל לי שאין לי את הנגישות שיש לך בכל רגע נתון?
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
אתה לא מתנגד לטלפון הכשר. אתה תישאר עם טלפון כשר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני לא אתן. זה יפגע בחינוך. אל תתערבי לי בחינוך של הילדים שלי. זה מה שאני מבקש מיועז הנדל.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
אף אחד לא מתערב לך.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא מתערב. אם הוא אומר לי שהוא לוקח את הטלפון של הילד שלי והוא נותן לו אפשרות להגיע לסמרטפון עם המספר הכשר שלו, כלומר, אני לא אדע איזה טלפון הבן שלי מחזיק, אז בעצם הוא מתערב לי בחינוך של הילדים שלי.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
ילד מעל גיל 18 יכול ללכת לכל חנות פלאפונים ולקנות טלפון.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני לא מבין דבר אחד. אני לא מבין מה מפריע לך שלבן שלי יש טלפון כשר עם מספר כשר.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
אין שום בעיה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז אל תתערבו לנו.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
הוא רוצה לדאוג לכל אזרחי ישראל שישלמו פחות.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה הקשר לזה שישלמו פחות?
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
תישאר עם הטלפון הכשר שלך.
ינון אזולאי (ש"ס)
<< דובר >

כמה אני משלם? אני משלם 29.90 שקלים. על מה את מדברת? איזה פחות? אני משלם פחות ממך. את מדברת על כסף? לעזאזל כסף, לא רוצה כסף. אני אתן את החיים שלי בשביל החינוך של הילדים שלי. את מדברת אתי על כסף? כסף לא מעניין כאן.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
אדרבה, אף אחד לא לוקח לך את הטלפון הכשר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו משלמים 19.90 שקלים, 29.90 שקלים, 39.90 שקלים. אתם לא מבינים. אתם מתערבים בחינוך של הילדים שלנו. אני מתחנן לפניכם.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
ינון, זו פרשנות שגויה.
ינון אזולאי (ש"ס)
זאת לא פרשנות. הבעיה היא שאתם לוקחים חינוך הילדים כפרשנות. בחינוך הילדים אין פרשנות. יש חינוך ילדים בדרך שאתה מאמין בה. אני לא אתערב ליועז הנדל ולך בחינוך הילדים שלכם. אל תתערבי בחינוך הילדים שלי. אם אני רוצה שהבן שלי יהיה עם טלפון כשר, הוא יהיה עם טלפון כשר.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
אף אחד לא לוקח את הטלפון הכשר.
היו"ר אלכס קושניר
ינון, אני חושב שהמסר שלך הועבר.
ינון אזולאי (ש"ס)
התייעצות.
היו"ר אלכס קושניר
בשעה 12:09 חוזרים להצבעה.

(הישיבה נפסקה בשעה 12:04 ונתחדשה בשעה 12:09.)
היו"ר אלכס קושניר
אחרי התייעצות, אנחנו מחדשים את הדיון.

אנחנו מצביעים על פנייה מספר 39-001, משרד התקשורת. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושר
היו"ר אלכס קושניר
הפנייה אושרה.
ינון אזולאי (ש"ס)
רוויזיה.
היו"ר אלכס קושניר
פנייה מספר 41-001, מים וביוב.
עידו מור
רפרנט אנרגיה, אגף התקציבים.
היו"ר אלכס קושניר
למה לא אמרת לי? אם הייתי יודע, הייתי מקדים את זה לפנייה של משרד האנרגיה.
עידו מור
יש לי אחר כך גם את פנייה מספר 54.
היו"ר אלכס קושניר
לא. זהו. עכשיו אתה כאן.
עידו מור
העברת עודפי תקציב לשנת 2022 משנת 2021 בסעיף 41, רשות ממשלתית למים וביוב. הפנייה נועדה להעברת עודפים משנת תקציב 2021 שנת תציב 2022 בסך של 26 מיליון ו-611 אלפי שקלים.

תכנית מספר 41-30-01, הוצאות שוטפות לפעילות המשרד. זה כולל את כל הפעילות השוטפת של המשרד והסיבה בגינה מחויבים העודפים. אלה התקשרויות חוצות שנה. בין ההתקשרויות האלה יש נושאים שונים שאורי שבת, התקציבן של הרשות, ישמח לפרט עליהן, ביניהן היערכות לתרחישי חירום, אספקת מכליות וציוד אחר.
ינון אזולאי (ש"ס)
עברת על כל התכניות?
עידו מור
זאת רק תכנית אחת.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו רואים שהתייחסתם לשעת חירום. משק מים לשעת חירום. אם לא הייתה שעת חירום, לכן יש לכם עודפים?
עידו מור
לא. רוב העודפים הם עודפים שבשגרה, תקנות שחויבו אבל אני אשמח שאורי שבת יתייחס כי הוא מכיר את התקציב טוב ממני.
אורי שבת
שלום. אני לא תקציבן המשרד שיש לו היום חג אלא אני ראש אגף אסטרטגיה ומדיניות ברשות המים. התכנית הספציפית שאתה מדבר על משק המים בחירום, היא מורכבת מרכיב של תחזוקת המחסנים ובמידה ויש שימוש, כמובן משלמים את ההפעלה ואחר כך משלימים את הכסף. בכל מקרה, העודפים הם חציית שנה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, כשאנחנו מדברים על משק המים בחירום, אנחנו מדברים על שנה של בצורת?
אורי שבת
לא. זה ממש מכליות מים.
ינון אזולאי (ש"ס)
מלחמה?
אורי שבת
מלחמה, רעידת אדמה, עכשיו הפעלנו את ההתיישרות יחד עם משרד החוץ ונתנו חלק מהאמצעים לטובת מלחמה באוקראינה.
ינון אזולאי (ש"ס)
תחתכם נמצאים תאגידי המים?
אורי שבת
נכון.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מאמין שעברתם – אתם אנשים אחראים – על דוח מבקר המדינה לשנת 2020. הייתי רוצה לדעת קצת על המסקנות שלכם מבחינת התיקונים אבל יש את הסיפור של תאגידי המים. יש חוק שאם אני לא טועה העביר אותו איציק שמולי, צמצום של 50 אחוזים בתאגידי המים. אנחנו עדיין לא רואים שהמספר פוחת. לא ראינו ירידה דרסטית של 50 אחוזים במספר תאגידי המים. אתם לא חושבים שזאת עבירה על החוק?
אורי שבת
קודם כל, כמובן שכן ואנחנו פועלים בנושא.
ינון אזולאי (ש"ס)
כמה שנים אתם פועלים בנושא? אתה יודע מתי החוק הזה עבר?
אורי שבת
אני לא רוצה לומר סתם את השנה, אבל זה היה אולי לפני 2013.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא. קצת אחרי. אם אני לא טועה, זה היה ב-2016. יכול להיות שאני טועה, אבל גם ארבע שנים או חמש או שש שנים לעבור על החוק כמשרד ממשלתי או כתאגיד, זה דבר שהוא לא מקובל. אתה אומר שאתם עושים ואני שואל מה אתם עושים כדי לצמצם את מספר התאגידים. קודם תענה על השאלה הזאת ואחר כך אני אתייחס לתאגיד עצמו. מתי אתם חושבים לקיים את החוק הזה?
אורי שבת
מי שאחראי על נושא התאגידים ברשות המים זה הממונה על התאגידים. אני לא רוצה לדבר בשמו על כל פעולה ופעולה שמתבצעת בנושא . הנושא כמובן נדון מספר רב של פעמים גם במועצת רשות המים והוא על השולחן. אם צריך, אני אדרוש מהממונה התייחסות ספציפית לנושא.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מבקש שתהיה התייחסות ספציפית.
היו"ר אלכס קושניר
ינון, תגדיר בדיוק את השאלה כדי שיוכלו להתייחס.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש חוק שאיציק שמולי העביר. כמו שהוא אמר, אני לא רוצה לנקוב בשנה אבל זה היה לפני מספר שנים. החוק מצמצם את מספר תאגידי המים. היה חוק שהעביר תאגידי מים ואז נפתחו על ימין ועל שמאל תאגידי מים בכל מקום. נראה לי שמדובר ל-60 תאגידי מים. אולי אני טועה במספר. החוק אומר לצמצם אותם בכ-50 אחוזים. עשו בדיקה וראו שזה לא דבר שמועיל. מאז לא צומצם מספר תאגידי המים, אלא אולי אחדים מהם אבל ודאי לא באחוזים גבוהים. כרגע הם עוברים על החוק כי זה חוק שעבר במליאה בשלוש קריאות. אני מבקש לדעת מה הצפי לצמצום מספר תאגידי המים.
היו"ר אלכס קושניר
התשובה צריכה להיות תשובה ממוסמכת וכתובה לוועדה.
אופיר כץ (הליכוד)
תוסיף לשאלה של ינון עוד שאלה. מה אתם עושים אל מול תאגידי המים, מבחינת התאגידים, השירות שהם נותנים לאזרח. אני לא יודע מי מכם פעם ניסה לתפוס את תאגיד המים באזור המגורים שלו ואם בכלל מישהו ענה לו, אחרי כמה זמן זה היה. מה אתם עושים כגוף מבקר כי כל הזמן יש תלונות על כך שקשה לתפוס אותם. איזה פעולות אתם עושים כדי לבדוק את המענה שם ואת תלונות הציבור על חוסר נגישות התאגידים?
אורי שבת
על זה אני יכול לענות. יש אמות מידה לשירות שהתאגידים מחויבים לעמוד בהן. אנחנו גם מבקרים אותם. יש חברות בקרה מטעמנו.
אופיר כץ (הליכוד)
איך אתם עושים את הביקורת?
אורי שבת
יש לנו חברת בקרה שמגישה דוחות ביקורת. חלק מהביקורות הן ביקורות רוחב, חלק הן ביקורות עומק.
אופיר כץ (הליכוד)
מתי מישהו התקשר וניסה להשיג אותם?
אורי שבת
המתודולוגיה של חברות הבקרה, אני לא בקיא בה אבל אני יכול לצרף את זה לשאלה הקודמת.
אופיר כץ (הליכוד)
איך אתה יודע אם אנחנו משפרים את השירות או לא? העיקר להגיד שיש חברת בקרה?
אורי שבת
לא. יש לנו גם פניות ציבור שלנו. במידה ומישהו לא שבע רצון מהשירות שהוא מקבל מהתאגיד, הוא פונה אלינו וכמובן מטעמנו נערכת בדיקה של התלונה עצמה.
אופיר כץ (הליכוד)
לא צריך את החברות האלה. זה בזבוז כסף. מאחר שחשוב לכם לשפר את השירות לאזרח, תתקשרו לכל תאגידי המים ותבדקו תוך כמה זמן עונים לכם ואז תראה אם השירות הוא טוב ואם הבקרה עושה את מה שצריך.
נירה שפק (יש עתיד)
בדקתם בפניות הציבור חתך גילאים שמתקשר? המבוגרים הרי לא יתקשרו אליכם. איפה הרגישות החברתית לזה?
אופיר כץ (הליכוד)
איך הם ידעו, אם בכלל לא עונים שם?
נירה שפק (יש עתיד)
אתה יכול להראות לנו פילוח של פניות ציבור? בחתך גילאים או פריפריה ומרכז וגילאים?
היו"ר אלכס קושניר
לא עונים בתאגידי מים. כולנו יודעים את זה.
נירה שפק (יש עתיד)
הוא אומר שיש להם פניות ציבור. פניות ציבור, בדרך כלל זה אינטרנטי.
אורי שבת
יש גם טלפוני. יש מענה טלפוני אצלנו.
היו"ר אלכס קושניר
אצלכם עונים יותר מהר מאשר בתאגידים?
אורי שבת
בפעם האחרונה שבדקתי, לדעתי פחות משתי דקות. זה הממוצע במענה אצלנו.
אופיר כץ (הליכוד)
אם אפשר לקבל את דוח הביקורת האחרון, מה היו הממצאים ומה הפעולות שננקטו בעקבות דוחות הביקורת לשיפור השירות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, היום יש שיטה להמתנה של שתיים או שלו דקות. פונים למוקד ואומרים שיחזרו אליך.
נירה שפק (יש עתיד)
או מנתקים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז מנתקים. בדוח מבקר המדינה לשנת 2020 דיבר גם על מנגנון הסיוע לאוכלוסיות מוחלשות. שם הוא דיבר על כך שצריך לשנות את המנגנון הזה ולסייע יותר לאותן שכבות אוכלוסיית מוחלשות. הוא גם אמר ש-60 אחוזים מתוך תקציב ההטבה לאוכלוסיות הזכאיות לתשלום חשבונות המים בשנים 2015 עד 2019, לא נוצלו. הווה אומר, 153 מיליון שקלים לא נוצלו. איך קורה דבר כזה שהכסף לא מנוצל? 60 אחוזים.
אורי שבת
אני לא מכיר את המספר הזה. אני יכול להתייחס לשנה האחרונה.
ינון אזולאי (ש"ס)
דוח מבקר המדינה.
אורי שבת
כן. אני מכיר את המקור. אני אומר שאני יכול להעיד על השנה האחרונה. זה היה 42 מיליון מתוך 50 מיליון שקלים שהוקצו בתחילת השנה.
ינון אזולאי (ש"ס)
42 מיליון מתוך 50 מיליון שקלים שנוצלו?
אורי שבת
כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
תסביר לי איך בין 2015 ל-2019 סכום של 153 מיליון לא נוצל?
היו"ר אלכס קושניר
נפגשתי בנושא הזה עם מנהל רשות המים. עם הממונה. הוא הסביר לי שהם עשו ריצ'ינג אאוט, ממש פנייה לאנשים בשכבות החלשות. הם עושים את זה דרך תאגידים. מי שהגיש, הם באחוז מאוד גבוה. יש עם זה בעיה. קיימנו כאן דיון.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני זוכר, אבל יש כאן משהו שלא מובן. בין 2015 ל-2019 יש 153 מיליון שקלים שמהווים 60 אחוזים. הוא אומר עכשיו שרק 20 אחוזים נוצלו ואני שמח לשמוע על כך. יחד עם זאת אנחנו מדברים למשל על הנחות, משפחה שיש לה ילד חמישי, תקבל הנחה. זה לא אוטומטי. למה? למה שזה לא יהיה אוטומטי כאשר יש ילד חמישי? הרי כל המערכות מסונכרנות. יש להם את זה בארנונה. אם הוא הגיש את הבקשה באיחור, יש בעיה – תלוי כמה זמן איחור – לקבל את זה לאחור. אני הגשתי באיחור. לא ידעתי על כך. יש אנשים שלא מודעים לכך שכאשר יש להם ילד החמישי הם יכולים לקבל את ההנחה. ברגע שיש לו ילד שהוא מעל הגיל, שיכול להעלות את מחיר קוב המים, פתאום יש סנכרון. למה? מה ההבדל בין זה שאתה צריך לקבל הנחה לבין זה שהיא נגמרת? יש לך תשובה?
אורי שבת
לא.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה מבין שדברים כאלה מקשים עלינו לסייע להעביר פנייה כזאת. אני חושב שיש כאן דבר הזוי ויש גם עוד דבר. התאגידים מרוויחים כסף או מפסידים כסף?
אורי שבת
חלק וחלק.
ינון אזולאי (ש"ס)
לפי מה שראיתי בדוח מבקר המדינה, רובם מפסידים כסף. אתם לא חושבים לעשות איזשהו חושבים, אולי להחזיר את זה? הרי גם יש להם יותר הוצאות. זה לא סוד. יש להם יותר הוצאות מאשר יש לעירייה ובנוסף יש להם גם הוצאות יותר גדולות כלפי אותו אזרח. כלומר, האזרח בסוף ישלם יותר כולל מחירי המים שעולים ועדיין לא ראינו ירידה אלא כל הזמן עולים ועולים. מה עשינו את התאגידים האלה? באנו לייעל, כדי שלרשויות יהיה נוח? הרשויות בעניין הזה פחות מעניינות. אנחנו יודעים שהיה לובי ענק להראות שזה טוב לרשויות המקומיות ויכול להיות שהרשויות המקומיות עכשיו כועסות על כך שאנחנו נגיד את זה אבל אין מה לעשות. הרשויות צריכות להתמודד. לא יכול להיות שבסופו של דבר האזרח ישלם את זה. בהמשך לשאלה הראשונה לגבי התאגידים, אם התאגיד מפסיד, למה שהוא ימשיך להחזיק את זה? יגלגל כסף בכסף? בנוסף, את ההפסד שלו האזרח משלם בעליות המחירים של המים.
אופיר כץ (הליכוד)
אני חושב שהרעיון להשקיע את הכסף במקומות שלא כל הרשויות היו משקיעות בביוב הוא טוב.
ינון אזולאי (ש"ס)
גם שם אתה לא בדיוק מקבל.
אופיר כץ (הליכוד)
בדיוק. הביצוע הוא גרוע. הרעיון להקים את זה הוא טוב אבל הביצוע גרוע.
ינון אזולאי (ש"ס)
נכון. הביצוע גרוע. התייעצות.
היו"ר אלכס קושניר
לפני התייעצות, נירה שפק.
ינון אזולאי (ש"ס)
נירה, ברוכה הבאה למחנה שלנו.
נירה שפק (יש עתיד)
אנחנו לא במחנות. אני חושבת שאתמול בערב הוכחנו את זה עם משפחת בניה שראל. אתמול היה זיכרון בסלון אצלי בבית ואמרו פוליטי, לא פוליטי. אירחנו את ההורים של בניה שראל אבל זה ממש לא היה פוליטי כי ישבנו שם שלמה קרעי, יעקב מרגי ואני עם עוד המון אזרחים, ושמענו מהמשפחה שמאוד רצתה לספר לנו על הבן, מה היה כשהיה קטן ומה קרה לו בצבא. אין צדדים. יש דברים שהם לא קשורים לצדדים. אנחנו באים לעשות טוב. אני באמת רוצה להודות לקרעי ולמרגי שהיו.

רשות המים היא נושא שהוא מאוד בליבת העשייה שלי גם כמי שרוצה לטפל באזרחים וגם כמי שמטפלת בחקלאות. אנחנו יודעים שזה לא קשור למשרד האנרגיה כי זו רשות ייעודית וזאת הייתה הכוונה, להקים גוף מקצועי שלא יהיה פוליטי בהחלטות שלו.

לכן יש לי כמה שאלות ספציפיות לבקשה המוצגת כאן. אפשר לומר לי כמה מתוך התקציב של הרשות הוא מרכיב הוצאות השכר?
אורי שבת
כן.
נירה שפק (יש עתיד)
זה לא מופיע בחומר המצורף. בפירוט מופיעות שתי שורות בלי הסברים וכתוב למה. רצוי שתסבירו לנו גם בנתונים את ה-למה.
עידו מור
חברת הכנסת, חשוב לציין שעודפים הם לעולם לא עודפי שכר.
נירה שפק (יש עתיד)
כשאנחנו באים להראות תקציב, איך הוא מחולק, מה הייעול ואני לא מוסיפה על השאלות שינון שאל, אני רוצה לדעת ולהבין מה האחוז. כשאתם מחפשים את זה, חפשו לי בבקשה עוד דבר. יש כאן הגדרה של שורות תקציביות לתפעול שוטף ואני שואלת מה זה תפעול שוטף ומה אחוז התפעול השוטף. מה ההגדרה שלו ואיך הוא מחולק. תבדקו לי גם מה הרכש שבוצע ואם הרכש היה על פי תכנון.
אורי שבת
ההוצאות השוטפות כוללות כמובן נושאים של שכירות ותשלומים למקומות בהם המשרד יושב, כולל נושא ההדרכה והרווחה של העובדים.
נירה שפק (יש עתיד)
אמרת משפטים שהם אותו הדבר. אמרת נושא שכירות ותשלום עבור המקום בו יושבים.
אורי שבת
<< אורח >

יש דמי ניהול לחברה שמנהלת את ג'נרי 2.
עידו מור
בדיור הממשלתי יש שני רכיבים. יש רכיב שמשלמים את השכירות לדיור הממשלתי שמחזיק את ג'נרי 2 ומלבד זה יש דמי שימוש שמשלמים לדיור הממשלתי עבור התחזוקה. אלה שני רכיבים שונים.
נירה שפק (יש עתיד)
מה זאת אומרת דיור ממשלתי?
עידו מור
הדיור הממשלתי הוא הגוף שנמצא באגף החשב הכללי במשרד האוצר שמנהל את כלל הנכסים של הממשלה.
נירה שפק (יש עתיד)
קוראים לזה מעשר בשפת העם?
עידו מור
לא, זה לא מעשר.
נירה שפק (יש עתיד)
כי המשרדים הממשלתיים משולמים.
קריאה
עמלה.
נירה שפק (יש עתיד)
אני קוראת לזה העמסות. מעשר. אני מנסה להנגיש לאזרחים ששומעים אותנו ורוצים לדעת מה נעשה עם הכסף. אם יש גוף שהוא משולם, תסביר לי.
עידו מור
אני אנסה להסביר שוב כי אלה הרבה מאוד גופים שפועלים כך מול מינהל הדיור הממשלתי. מינהל הדיור הממשלתי יושב תחת החשב הכללי במשרד האוצר והוא מנהל את כלל נכסי הממשלה. את נכסי המדינה. אחד הדברים שמינהל הדיור הממשלתי מנהל דרך הדבר הזה, אלה בעצם נכסים שהם בעצם של שאר המשרדים. חלק מהמשרדים - בעבר היו יותר – היו שוכרים. היום הרוב יושבים בנכסים של הממשלה.
נירה שפק (יש עתיד)
אנחנו משלמים להם גם דיור וגם מה שנקרא תפעול, כמו חברת אחזקה.
עידו מור
בדיוק.
נירה שפק (יש עתיד)
שווה לבדוק מה יותר זול לנו.
עידו מור
בג'נרי 2 משלמים על השכירות ועל התפעול שלו, בדיוק כמו שמשלמים ועד בית ושכירות.
אורי שבת
לגבי השכר. השכר הוא קצת יותר מ-50 מיליון שקלים מתוך תקציב של סביב ה-800 מיליון שקלים.
נירה שפק (יש עתיד)
והרכש?
אורי שבת
אלה שאר הדברים בהם אני נוגע. הסעיף הגדול מתוכו הוא חברות ייעוץ שמסייעות לנו בבקרה על הפרויקטים ההנדסיים.
נירה שפק (יש עתיד)
כמה מתוך זה הן חברות ייעוץ?
ינון אזולאי (ש"ס)
חברת ייעוץ, זה רכש?
אורי שבת
כן. בערך 7.5 מיליון שקלים.
היו"ר אלכס קושניר
זה רכש שירות.
נירה שפק (יש עתיד)
אני מאמינה – עכשיו אנחנו לפני תקציב – שנרצה לראות מה יעשו החברות האלה, מה יצא מזה, מה זה חסך לקופת המדינה.
ינון אזולאי (ש"ס)
חשוב שתכיני את כל השאלות האלה.
נירה שפק (יש עתיד)
הם יבואו מוכנים.

עוד דבר שאני רוצה לדעת. דובר כאן תקציב עבור איומי סייבר. זה הרי אחד האיומים היותר חזקים. כיושבת ראש ועדת המשנה למוכנות העורף, מאוד מעניין אותי לדעת כמה כסף שמו על זה, מה המענה וכמה חסר.
אורי שבת
אנחנו פתחנו שולחן ייעודי למים, בשיתוף ותחת משרד האנרגיה וכמובן רשות הסייבר. אנחנו משלמים על זה 2.1 מיליון שקלים בשנה.
נירה שפק (יש עתיד)
והסכום מספיק?
אורי שבת
אני לא איש המקצוע שיודע להגיד האם זה מספיק או לא.
נירה שפק (יש עתיד)
אולי צריך להעביר לסעיף אחר. בסוף אנחנו אומרים איפה השקל ייתן את הערך המוסף הגבוה יותר. לא דרשתם את זה לזה ולכן אני שואלת כמדינה שנמצאת תחת איומי סייבר ומים הוא אחד הדברים הבסיסיים וההכרחיים לאזרחי מדינת ישראל. אם יש שם פער, אולי לשם צריך להפנות. זה בכלל נבדק?
אורי שבת
העברת העודפים, הסייבר הוא בתוך הסכום.
נירה שפק (יש עתיד)
אני שואלת האם הסכום מספיק.
עידו מור
חברת הכנסת, צריך לציין שהתיעדוף בין תכניות שונות ובאמת איך עושים את זה בצורה הטובה ביותר, הכנסת - הממשלה מאשרת את זה בכנסת – קובעת את זה בתקציב המדינה השנתי. הפנייה הזאת באה להעביר עודפים של דברים שהוקצו על ידי הממשלה בשנת 2021 ובגלל שתקציב המדינה בשנת 2021 אושר במועד מאוד מאוחר, המשמעות הייתה שהרבה מההתחייבויות שנעשו בשנת 2021 הועברו לשנת 2022. צריך לומר שחלק מהדברים האלה קורים כל שנה והשנה ביתר שאת כאשר משרדים וחשבים אישרו את התקציב בדצמבר.
נירה שפק (יש עתיד)
תרשה לי לומר שמכיוון שאנחנו יושבים כאן אספיק שעות, מה שאתה אומר זה חלק. חלק מזה גם באים ומציגים לנו שרוצים להעביר מסעיף שחשבו שהוא תוקצב ביתר או בחוסר. לכן אני שואלת את השאלות האלה. זה גם חלק מהעניין.
עידו מור
את צודקת במאה אחוזים. אני אתן דוגמה. העברנו שתי פניות של משרד האנרגיה כאשר אחת הייתה פניית עודפים. לא עשינו בה שום שינוי תיעדוף. זה עבר. אותו דבר כאן, 41, פניית עודפים – אין שינוי תיעדוף. יש פניות אחרות שהן פניות שאנחנו מבקשים לעשות תיקונים אבל כאן זה לא המצב.
נירה שפק (יש עתיד)
אני רוצה לשאול עוד שלוש שאלות על תקציב אחד. המזהם הוא המשלם. זה אחד הכללים שנקבעו ואני רוצה לדעת האם רשות המים הייעודית עובדת בהקשר הזה. האם למשל השפדן נושא בחלק התקציבי כמו שאמור לעשות בצורה מסודרת אל מול החקלאים שמשלמים את מחיר המים.
אורי שבת
אני לא מבין את האלה.
נירה שפק (יש עתיד)
בסוף מדברים על תקציב. מדברים על מקורות תקציב. שאלו אותך קודם כמה קוצץ, כמה השכר, ואני שואלת עכשיו על מקורות תקציב למים. אני מרחיבה את זה מעבר כי זה המקום שלנו. המזהם הוא המשלם. אתה מכיר שיש תקציבים שמגיעים? הרי זאת רשות סגורה. האם אתם עושים עבודה, מקיימים עבודה, השתמשתם ביועצים שלקחתם לכל מיני דברים בשבעה-שמונה מיליון שקלים גם כדי לבחון איך המזהמים של מים משלמים עליהם ולא הצרכן בקצה, בין אם הוא אזרח פרטי ובין אם הוא החקלאי. האם הנושא הזה נבחן במסגרת כל התקציבים?
אורי שבת
את מתייחסת לשפדן כמזהם?
נירה שפק (יש עתיד)
נתתי דוגמה. כן. שפכי גוש דן מגיעים ומשקים את חקלאות העוטף. האם הוא נוטל חלק בזה או שזה מושת רק על האזרחים? האם נשכר איזשהו יועץ לטפל בזה?
אורי שבת
אכן השפדן מטפל בשפכי גוש דן ולאחר מכן הוא משמיש את השפכים כמי קולחין להשקיה חקלאית.
נירה שפק (יש עתיד)
מי משמיש?
אורי שבת
השפדן.
נירה שפק (יש עתיד)
הוא משלם כסף על כך? תבדוק את זה.
אורי שבת
עלות הטיפול. ההקמה.
נירה שפק (יש עתיד)
עוד דבר, בהמשך לשאלה אליה התייחס בהתחלה ינון. המפה שהייתה צריכה להיות תוך 120 ימים. האם יש איזושהי עבודה? האם יש איזושהי היערכות תקציבית?
אורי שבת
איזו מפה?
נירה שפק (יש עתיד)
מפת שיוך התאגידים. היה על כך דיון עם שר הכלכלה לשעבר ואמרו באוגוסט 2020 שתוך 120 ימים תשונה המפה האזורית לכדי מפה שתאפשר גם צמצום, גם רווחת האזרחים וגם עבודה מול הרשויות. נעשה עם זה משהו?
אורי שבת
הנושא נדון במועצת רשות המים. אני אבקש להביא את הדיון האחרון שהתקיים שם.
נירה שפק (יש עתיד)
אני אסיים בזה, כבוד היושב ראש. אני רק אומרת שרבים החורים בתשובות שאנחנו מקבלים כאן. כיוון שזו רשות שנוגעת לכל אזרח במדינת ישראל ומשפיעה על כך על התעשייה, על החקלאות ועל משק הבית, אני מבקשת שניזום דיון בטח לפני התקציב הבא כדי שנקבל את כל התשובות לשאלות האלה. כמו שאמר מבקר המדינה, ואני מאוד מוטרדת מהניסוח שלו, התאגידים הפכו להיות מפעלי ג'ובים. תפקידנו לוודא שהם לא שוכחים ותפקידם לשרת את האזרח ולהתייעל. תודה.
ינון אזולאי (ש"ס)
התייעצות.
היו"ר אלכס קושניר
התייעצות. חוזרים בשעה 12:38.

(הישיבה נפסקה בשעה 12:33 ונתחדשה בשעה 12:38.)
היו"ר אלכס קושניר
אחרי התייעצות, אנחנו מחדשים את הדיון.

אנחנו מצביעים על פנייה מספר 41-001, מים וביוב. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושר
היו"ר אלכס קושניר
הפנייה אושרה.
ינון אזולאי (ש"ס)
רוויזיה.
היו"ר אלכס קושניר
רוויזיה.

כדי לשחרר את עידו, נעבור לפנייה מספר 54-002.
עידו מור
תודה רבה כבוד היושב ראש. פנייה 54-002, שימוש בעודפי תקציב לשנת 2022. הבקשה דנה בסעיף תקציבי מספר 54, רשויות פיקוח. עיקר הפנייה על פי תכניות:

פנייה 54-10-02 – רשות התחרות, תפעול – 8 מיליון שקלים ו-411 אלפי שקלים. הסיבות המרכזיות בגינן נוצרו עודפים בתכנית, התחייבויות שנמשכות מעבר לשנה הקלנדרית, בין השאר שדרוג מערכות מחשוב לצרכי חקירה, רכש נתונים, החלפת תוכנות מחשבים, ייעוץ ואבטחת מידע.

תכנית 54-11-02 – הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, תפעול – 6 מיליון ו-448 אלפי שקלים. העודפים נוצרו עקב התחייבויות שנמשכות מעבר לשנה קלנדרית, בין השאר קמפיין פרסומי להעלאת המודעות בקרב קשישים ואוכלוסיות מוחלשות אחרות ומתן כלים להתמודדות עם ניצול דרך טלמרקטינג.

תכנית 54-13-01 – רשות הטבע והגנים – 17 מיליון ו-410 אלפי שקלים. העודפים נוצרו בגין פרויקטים רב שנתיים, בעיקר פיתוח, שיקום בתי גידול לחים, פיתוח אתרי טבע ומורשת.

תכנית 54-30-01 – שכר ופעולות של רשות החשמל – 6 מיליון ו-856 אלפי שקלים. העודפים נוצרו בגין התקשרויות הנוגעות לתפעול וייעוץ. כל ההתקשרויות חוצות שנה וכאמור נוצרו לקראת סוף שנה ולפיכך נוצרו עודפים.

תכנית 54-31-02 – רשות הגז, הוצאות תפעול ופעילות – 30 מיליון ו-620 אלפי שקלים. העודפים הם בגין התקשרויות ייעוץ מקצועי ושוטף וסקירה ומעקב אחר התפקוד השוטף של משק הגז, בין השאר יועצים לבדיקת עבודות פיקוח על הקמת מערכות גז טבעי ותשתית חלוקה. העודפים נוצרו בגלל התקשרויות חוצות שנה קלנדרית. כמו כן חייבים עודפים בגין התקשרויות לטווח ארוך הנוגעות לחיבור בתי חולים לגז טבעי כחלק מתכנית ההתמודדות עם הקורונה.

תכנית 54-33-02 – מינהל תכנון, פעולות – 34 מיליון ו-718 אלפי שקלים. העודפים נוצרו בגין התקשרויות שוטפות של תפעול המשרד שחוצות שנה.

תכנית 54-35-01 – הרשות להתחדשות עירונית – 5 מיליון ו-810 אלפי שקלים. התכנית היא תכנית שמרכזת את התקציב לתפעול הרשות להתחדשות עירונית וכמובן ההתחייבויות חוצות שנה בתחומי התפעול השוטף.

תכנית 54-36-01 – רשות שוק ההון – 36 מיליון ו-100 אלפי שקלים. ההתחייבות היא בגין הליכים מכרזיים, בין השאר ייעוצים בתחום הרפואה, פיתוח מערכת דיווחים מוכנים, ייעוץ בתחום הביטוח. אלה הליכים שנפתחו בשנת 2020 ובשנת 2021 וטרם הסתיימו.

תכנית 54-40-01 – הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים – 41 מיליון ו-898 אלפי שקלים. פעילות שוטפת של רשות הבדואים וגם פעילות של הקמת תשתיות על וסבסוד של פיתוח של היישובים הבדואים בנגב.

תכנית 54-44-02 – היחידה לשילוב האוכלוסייה הבדואית – 23 מיליון ו-88 אלפי שקלים. העודפים מחויבים בגין מחויבויות חוצות שנה, בין השאר בפרויקטי חינוך בלתי פורמלי ולפיתוח של תשתיות מים במיזם כוכבי המדבר.
ינון אזולאי (ש"ס)
לגבי רשות התחרות. בכמה היא מתוקצבת במשך השנה?
עידו מור
נמצאת כאן מיטל, התקציבנית של רשות התחרות והיא תוכל להתייחס. היא יצאה. אני בודק.
היו"ר אלכס קושניר
תתקדם לשאלה הבאה.
ינון אזולאי (ש"ס)
ראינו לא מזמן שהיו תיאומי מחירים או לא היו כאלה. מה התכנית שלכם?
עידו מור
ביקשתי ממיטל להיכנס. אני אשמח אם השאלות לרשות התחרות יישאלו מול מיטל שהיא התקציבנית של רשות התחרות ומכירה את החומר טוב יותר.
ינון אזולאי (ש"ס)
לגבי תפעול הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן.
עידו מור
ענת בן עזרא. היא אמורה להיות ב-זום.
ינון אזולאי (ש"ס)
היושב ראש יחליט אם הוא רוצה לשמוע אותה.
היו"ר אלכס קושניר
למה היא ב-זום?
קריאה
היא לא ב-זום.
עידו מור
אם היא לא ב-זום, אני בודק את זה עכשיו.
היו"ר אלכס קושניר
אבל למה היא ב-זום? למה היא לא כאן?
עידו מור
אם היא לא ב-זום, זה אפילו יותר בעייתי. אני בודק את זה עכשיו.
ינון אזולאי (ש"ס)
היא כנראה בדרך. היא שמעה את מה שהיה עם המשרד לשירותי דת והיא בדרך. נחכה לה.
היו"ר אלכס קושניר
עד מתי?
ינון אזולאי (ש"ס)
עד שהיא תבוא. עד 15:00.
עידו מור
מיטל התקציבנית של רשות התחרות כאן ואני בינתיים בודק מה קורה עם הגנת הצרכן.
ינון אזולאי (ש"ס)
תגידי לי בבקשה, מה התקציב הכולל של רשות התחרות?
מיטל פוירשטיין עמר
68 מיליון שקלים.
ינון אזולאי (ש"ס)
מתוך זה אתם רוצים רק 8 מיליון.
מיטל פוירשטיין עמר
נכון.
ינון אזולאי (ש"ס)
בשנה האחרונה נחשפנו לבעיות של מונופולים, תיאומים, ואני מבין שזה בחקירה. מעבר לחקירה, מה אתם עושים כדי שדברים כאלה לא יישנו? יכול להיות שהם בכלל לא היו, אבל מה הפעילות שלכם כרשות התחרות?
היו"ר אלכס קושניר
לפני שאתה ממשיך. עידו, יש כאן הרבה מאוד רשויות. כולן נמצאות כאן?
עידו מור
אני מוודא עכשיו. אני עובר ומוודא שכולן על הקו.
היו"ר אלכס קושניר
כי אם לא, אין טעם להמשיך בסעיף הזה.
ינון אזולאי (ש"ס)
היושב ראש לא שואל אותך לגבי ה-זום.
עידו מור
התקציבן של רשות הגז נמצא ב-זום באישור בגלל החג. אני מוודא עכשיו שלא חסר אף אחד.
היו"ר אלכס קושניר
יש לך כאן את רשות שוק ההון, את רשות הפיתוח להתיישבות, מינהל התכנון, רשות התחדשות עירונית. כל האנשים האלה נמצאים כאן?
ינון אזולאי (ש"ס)
ראיתי כאן את נציגת רשות הטבע והגנים.
עידו מור
אני עכשיו מוודא כי כאמור אני רפרנט שמרכז את הסעיף.
היו"ר אלכס קושניר
במקרה הזה אתה גם אחראי על הנוכחות.
עידו מור
נכון. אני בודק את הנוכחות.
היו"ר אלכס קושניר
נמשיך עם רשות התחרות.
עידו מור
מינהל התכנון ורשות האכיפה כאן.
קריאה
גם הרשות העירונית.
מיטל פוירשטיין עמר
לגבי הפעילויות שמתבצעות. אנחנו מאשרים מיזוגים, נותנים את השירות הזה לשוק הפרטי, מקריטריונים מסוימים של היקף העסקה. הם צריכים להגיע לרשות ואנחנו בודקים אם יש פגיעה בתחרות או לא ובהתאם לזה מאשרים או מאשרים תנאים או לא מאשרים מיזוגים. יש גם אכיפה מינהלית של הטלת עיצומים על מונופולין. יש גם ייעוץ למשרדי ממשלה בתחום התחרות. לדוגמה, אם משרד התחבורה רוצה להוציא אשכולות קווי שירות למכרזים ויש מספר שחקנים בשוק, אנחנו מייעצים בתחום הזה ובכלל בכל תחום שהמדינה מוציאה למכרז, זיכיונות או דברים מהסוג הזה. זה פחות או יותר מסכם, חוץ מאכיפה פלילית כמו שהזכרת.
ינון אזולאי (ש"ס)
בעודפים עצמם, זה עבור שדרוג המחשוב והמערכות. כמה עלה לכם השדרוג? קודם דיברנו כאן על כמיליון שקלים עבור משרד התקשורת לייעול פניות הציבור. כאן אנחנו רואים שעשיתם את ה-ביג דאתה, מערכת ביג דאתה, ואני שואל כמה השקעתם בזה.
מיטל פוירשטיין עמר
זה מורכב ממספר תוכנות.
ינון אזולאי (ש"ס)
עבור מה שאתם רוצים עכשיו.
מיטל פוירשטיין עמר
כשני מיליון שקלים.
ינון אזולאי (ש"ס)
בור התכנית הזאת לבד. זה נותן לכם מענה גם עבור הסייבר?
מיטל פוירשטיין עמר
לא. זה לא קשור לסייבר.
ינון אזולאי (ש"ס)
בפנייה עצמה אתם מביאים שינוי עבור ייעוץ ואבטחה וסייבר ותחזוקת מבנים. כלומר, זה בתקציב הזה, המידע והאבטחה. מידע על הסייבר.
מיטל פוירשטיין עמר
נכון.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה לא כולל 2 מיליון.
מיטל פוירשטיין עמר
לא, לא כולל.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל זה מה שאתם רוצים בפנייה הזאת.
מיטל פוירשטיין עמר
לא הבנתי את השאלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
בפנייה הזאת יש לכם בעודפים יש גם על הסייבר. כמה הוא כולל מתוך ה-8 מיליון?
מיטל פוירשטיין עמר
באזור המיליון שקלים.
ינון אזולאי (ש"ס)
וזה רק עבור העודפים? כלומר, התחייבויות לשנה הזאת. נכון?
מיטל פוירשטיין עמר
נכון.
ינון אזולאי (ש"ס)
הגנת הצרכן. יש נציג?
עידו מור
נמצאת ב-זום.
היו"ר אלכס קושניר
למה את ב-זום?
ענת בן עזרא זקן
אני ב-זום בגלל שהגעתי מהצפון. אני היום ביום חופש. לקחתי את הבת שלי לשדה התעופה וביקשתי להיות ב-זום.
היו"ר אלכס קושניר
בסדר. הבנו.
ענת בן עזרא זקן
תודה רבה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו מתנצלים שהבאנו אותך ביום כזה אבל גם אותנו הביאו לכאן בפגרה.

ראיתי כאן שיש לכם קמפיין להעלאת המודעות בקרב הקשישים ואוכלוסיות מוחלשות.
ענת בן עזרא זקן
נכון.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה זה האוכלוסיות המוחלשות ומה אתם עושים בקמפיין ובאיזו דרך?
ענת בן עזרא זקן
באוכלוסיות מוחלשות מבחינתנו מדובר על קשישים, על עולים חדשים, על אוכלוסיות במצוקה כלכלית, גם במגזר הערבי וגם במגזר החרדי. אנחנו מעלים קמפיין למודעות של העוקץ. זאת אומרת, היזהרו מכל העוקצים. אנחנו רואים שכל החברות המעוולות האלו שמתלבשות על כל האוכלוסיות החלשות, הן בעצם עוקצים אותן בגלל החולשה שלהן. אני אתן לכם דוגמה. למשל הלוואות. אנשים במצוקה כלכלית, במיוחד כרגע אחרי הקורונה, צריכים הלוואות ומגיעות כל החברות המעוולות האלה ויושבות עליהם ועוקצים אותם. לוקחים מהם כספים ולא נותנים להם שום דבר.
ינון אזולאי (ש"ס)
את מדברת על מה שאנחנו מכירים כשמתקשרים ושואלים אם אתה רוצה לרכוש מוצר כלשהו.
ענת בן עזרא זקן
גם.
ינון אזולאי (ש"ס)
איך אתם מגיעים למשל לקשישים? באיזו צורה ובאיזו דרך אתם מגיעים? אבל לפני כן תאמרי לי כמה בסך הכול מושקע בפרסום עבור כל האוכלוסיות.
ענת בן עזרא זקן
אנחנו מקווים שייתנו לנו להשקיע הרבה יותר ממה שיש. אנחנו מתכוונים לתת בסביבות 2 מיליון שקלים. הקמפיין יהיה קמפיין ייעודי שננסה לאתר את האוכלוסיות הללו, כאשר אנחנו מדברים על הקשישים, על החרדים והערבים וכולי. אני מקווה שנצליח גם לשים יותר, מעבר למה שיש עכשיו.
ינון אזולאי (ש"ס)
2 מיליון שקלים זאת טיפה בים לעומת מה שאנחנו רואים במקרי העוקץ. אנחנו רואים שעוקץ הקשישים ממשיך וממשיך וכל פעם שומעים על משהו אחר. אתם אמורים לדעת איך מפרסמים ואיך מנגישים את המידע הזה לאותה אוכלוסייה, לאותם קשישים. אתם עושים את זה דרך הטלוויזיה והעיתונות? יש לך פילוח? אני רוצה גם לבקש לדעת איך אתם מגיעים לאנשים במגזר החרדי. אני נחשף לתקשורת גם במגזר החרדי ואף פעם לא ראיתי משהו שמדבר לאותם אנשים ואם הוא קשיש, על אחת כמה וכמה זה לא מגיע אליו. אני רוצה להבין איך אתם מגיעים לאותה אוכלוסייה.
ענת בן עזרא זקן
אנחנו מתקשרים עם חברות שנותנות לנו את הפילוחים האלו. מדובר גם על התקשרות עם לפ"ם וגם עם גורם חיצוני ממנו אנחנו מבקשים לדעת איך אנחנו מגיעים לכל האוכלוסיות האלו. כאשר אתה מדבר על המגזר החרדי, גם שם כשאנחנו מבקשים מלפ"ם לפרסם, אנחנו שמים באחד מסדרי העדיפויות שלנו את המגזר החרדי. כמובן שלמגזר החרדי יש את הדרך שלו לפרסום. כאשר אתה מדבר על קשישים שהם לא במגזר החרדי, יש להם את הדרך שלהם. אנשים שהם דוברי השפה הרוסית, אנשים שהם דוברי השפה האמהרית. כן, אנחנו עושים את הפילוחים האלה. אנחנו לוקחים אנשים מומחים. אנחנו לא מומחים בתחום של איך לפרסם ואיך להגיע לאנשים האלה כי יש דרכים שונות להגיע לכל סוגי האוכלוסייה.

בנוסף לכך אני רוצה לומר שזה לא הדבר היחיד שיש לעשות כשנלחמים בעוקץ הקשישים. הרשות נלחמת בעוקץ הקשישים גם כשהיא עושה חקירות ומענישה את המעוולים הללו. אנחנו מפתחים לומדות. דרך אגב, אחד הדברים בעודפים שלנו זה פיתוח לומדות. הלומדות יהיו גם ייעודיות. אנחנו רוצים למנוע את זה לפני שמגיעים אליהם.
ינון אזולאי (ש"ס)
כשאת אומרת שאתם מגיעים לאלה שעוקצים, איזה שוט יש לכם כלפיהם?
ענת בן עזרא זקן
עיצומים כספיים. גם עיצומים כספיים וגם כתבי אישום, תלוי לאן אנחנו מנתבים את התיק. מדובר כאן בעבירות כלכליות. צריך לראות בניהול הסיכונים שלהם מה יותר משתלם, אבל אלה גם עיצומים מאוד גבוהים ואנחנו מדברים על מיליוני שקלים. דרך אגב, יש עכשיו החלטה 450 ויש גם שינויי חקיקה.
נירה שפק (יש עתיד)
אני רוצה לשאול לגבי משהו שאמרת. אמרת שאתם מתקשרים גם עם הלפ"ם וגם עם עוד גוף. הרבה כסף הולך מהמשרדים ללפ"ם. אמרת שאת מתקשרת עם עוד גוף לגבי אותו נושא ואני שואלת אם את מתקשרת עם שני גופים כי את לא מרוצה? כי את לא מקבלת הכול?
ענת בן עזרא זקן
לא. אני אסביר לך. אני מתקשרת עם עוד גוף כיועץ חיצוני. לפ"ם היא זאת שהלכה למעשה אנחנו מוציאים איתה את הקמפיין.
נירה שפק (יש עתיד)
אני מכירה את זה. אני רק שואלת למה את צריכה עוד גוף חיצוני אם את מקבלת את ה-100 אחוזים מהלפ"ם או שאת לא מקבלת את ה-100 אחוזים מהלפ"ם.
ענת בן עזרא זקן
אני מקבלת, לא את ה-100 אחוזים אלא את ה-99 אחוזים אבל חשוב לנו מאוד להתקשר עם בן אדם שיודע ומבין את האוכלוסיות. את צריכה להבין שנכון שלפ"ם נותנת לנו את כל המסגרת אבל צריך בן אדם ספציפי שיודע איך אני מגיעה לכל אוכלוסייה ואוכלוסייה ומנטרת אותה בתקשורת.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתם אחר כך עושים בדיקה שבאמת הגעתם אל האוכלוסייה? אם את מדברת על המגזר החרדי, אני לא בטוח שאתם מגיעים בדרך המוכרת, מה גם שבמיוחד במגזר החרדי הולכת עיתונות כתובה. אני לא רואה. אני עובר על העיתונות הכתובה ולצערי אני לא רואה אתכם שם עם כל האזהרות שלכם. במגזר החרדי יש הרבה עוקץ, הרבה נעקצים ויכול להיות שעם הסברה יותר טובה זה לא היה קורה. שאת אומרת לי 2 מיליון שקלים ומצד שני אתם מטילים עיצומים במיליוני שקלים ולפעמים זה מגיע כנראה - בסכום המצטבר - לעשרות מיליוני שקלים, אם לא יותר, והשאלה אם לא הגיע הזמן שתגידו שאתם מטילים קנסות, מקבלים כסף וניקח אותו עבור ההסברה. 2 מיליון שקלים זאת באמת בדיחה.
ענת בן עזרא זקן
הערה. הכסף הזה לא נכנס לתקציב הרשות להגנת הצרכן.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני אומר שהוא ייכנס. אני מסכים איתך. אני אומר שהוא צריך להיכנס.
ענת בן עזרא זקן
עם זה אני לא יכולה להתווכח. לא אני הכתובת.
נירה שפק (יש עתיד)
דרך אגב, יש עוד נושא שהוא לא קשור אליך אבל כן קשור אלינו. אני יושבת בחודשים האחרונים בהעברות תקציב וכמה גופים הציגו לנו שהם משלמים לגוף חיצוני כדי לראות איך אפשר להגיע לאנשים המוחלשים. זאת אומרת, מדינת ישראל, כל משרד וכל גוף בפני עצמו. האנשים המוחלשים הם אותם אנשים מוחלשים. למה צריך לשלם עשר פעמים? אני חושבת שאנחנו כאן - ובטח משרד האוצר – צריכים לראות איך עושים את זה פעם אחת ונותנים את השירות לכולם ולא שכל גוף מטפל לבד. תעודת הזהות של כל אלה שמוגדרים כאלה היא אותה תעודת זהות ולמה צריך לשלם עשר פעמים לעשר חברות? זה לא אצלך. זה אלינו.
אופיר כץ (הליכוד)
לרשות התחרות. קראתי כתבה היום או אתמול על מוצרי מזון שמשווקים כאילו פעמיים, פעם אחת בשם חברה שהיא מוכרת ופעם שנייה בשם חברה שהיא פחות מוכרת כאשר הם מיוצרים באותו מפעל אבל יש פערים במחירים שלהם. מה זה האירוע הזה? מעבר לשירות שנתנו לנו לדעת מה לקנות, אבל יתכן שמייצרים את אותו מוצר אלא ששמים עטיפה אחרת של חברה אחרת ואז יש פער במחירים?
מיטל פוירשטיין עמר
כמוך גם אני קראתי את הכתבה הזאת. אני לא יודעת. אני צריכה לבדוק את זה. אין לי תשובה כרגע.
אופיר כץ (הליכוד)
זה משהו שחשוב לבדוק אם אנחנו משלמים על אותו מוצר עם אותו טעם אלא שמשנים את האריזה והמחיר הוא שונה. ראית בכתבה.
מיטל פוירשטיין עמר
כן. קראתי את הכתבה.
אופיר כץ (הליכוד)
פער במחיר זה משהו שכדאי לבדוק. לא נראה לי שזה תקין.
מיטל פוירשטיין עמר
אני צריכה לבדוק את זה.
אופיר כץ (הליכוד)
נשמח לקבל תשובה מה העלתה הבדיקה. אם תצטרכו בהמשך חקיקה בנושא כדי לא לגרום לדברים כאלה להתרחש, תפנו אלינו ואני מאמין שביחד נעשה מה שצריך לעשות. זאת תופעה שצריך להוריד אותה.
מיטל פוירשטיין עמר
אני בהחלט אבדוק ואמסור את המידע.
ינון אזולאי (ש"ס)
לגבי רשות הטבע והגנים. הפנייה מדברת על פרויקטים שטרם הסתיימו. איזה פרויקטים וכמה זמן הם אמורים להימשך?
מעיין אוחיון
מנהל תחום תקציב, רשות הטבע והגנים. מדובר כאן בתכנית של הקורונה. 168 מיליון שקלים לשנים 2022 עד 2023, לפי תכנית מסודרת.
ינון אזולאי (ש"ס)
בתכנית של הקורונה מדובר על כך שייקחו את מורי הדרך וכחלק מהפיצוי שניתן להם הם יהיו מדריכים ברשות הטבע והגנים. הכסף הזה נוצל עד תומו?
מעיין אוחיון
לא. הפרויקטים האלה הם פרויקטים - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה אומר שלקחתם כסף מהקורונה. 168 מיליון שקלים. הימרתם מתקציב של קורונה ושמתם אותו לפיתוח האתרים. אגב, הפיתוח לא התחיל לפני הקורונה?
מעיין אוחיון
היו שתי קרנות ישנות שגם אותן הסבו ופרסו אותן מחדש, את היתרות שלהן, וגם את התקציב שהתקבל. היה תקציב בקרנות ישנות שלקחו את היתרות שלו ותקצבו אותן מחדש וגם את התקציב של קרן חבצלת שהתקבל.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה זה קרן חבצלת?
מעיין אוחיון
שדרוגי חניוני לילה, מבואות כניסה, בעיקר פרויקטים של פיתוח שאורכים מספר שנים. הפרויקט שאתה דיברת עליו של משרד התיירות הוא פרויקט שהיה בשנה שעברה והוא מתקיים גם השנה. בשנה שעברה זה היה 3 מיליון שקלים והשנה אלה 10 מיליון שקלים, אם אני לא טועה. הוא לא תלוי אחד בשני.
ינון אזולאי (ש"ס)
בנושא הזה של מורי הדרך, נוצל התקציב עד תומו?
מעיין אוחיון
בשנת 2021, כן. בגלל שהפרויקט היה מוצלח, השנה הוא תוקצב סכום הרבה יותר גדול, ב-10 מיליון שקלים.
ינון אזולאי (ש"ס)
תודה. רשות הגז. לגבי בתי החולים, אם אפשר לשלוח לנו איזה בתי חולים כן אמורים להיכנס לתכנית של הגז הטבעי ואם נכנסו, בדגש על הפריפריה.
עידו מור
את הבקשה הזאת ביקשת גם בדיון הקודם. אני העברתי מכתב לגבי כל השאלות ששאלת בדיון הקודם. אם תרצה, אני אעביר שוב.
ינון אזולאי (ש"ס)
מינהל התכנון. לגבי הרשות להתחדשות עירונית.
עידו מור
מינהל התכנון והרשות, אלה שני גופים שונים.
ינון אזולאי (ש"ס)
סליחה. אני מדבר על הרשות להתחדשות עירונית. אנחנו יודעים שבתכנית אנחנו מדברים על תמ"א ועל פינוי בינוי. את התכנית הזאת האריכו. עד איזו שנה?
יפתח עשהאל
הפנייה לא נוגעת לענייני תמ"א ופינוי בינוי. התכניות הן שונות. פניית העודפים נוגעת רק לתפעול הרשות עצמה ולא המדיניות שהיא מייצרת.
ינון אזולאי (ש"ס)
כמה סך הכול כל התפעול?
קריאה
סדר גודל של 5 מיליון שקלים.
יפתח עשהאל
הרשות גם מתעסקת בתכנון, בנוסף לתפעול עצמו. התקציב השנה הוא 102 מיליון כולל העודפים שנעביר עכשיו.
ינון אזולאי (ש"ס)
מבחינת התפעול שלהם, יש לכם איזושהי בקרה לדעת כמה זמן אורך מבחינת הבירוקרטיה? אנחנו רואים מה קורה בתמ"א 38.
יפתח עשהאל
<< אורח >

הרשות לא מתעסקת בפרויקטים של תמ"א 38. היא כן מבצעת איזשהו מעקב עבורנו. התהליך של תמ"א 38 הוא בהיתר בנייה דרך הרשות וזה משתנה בין רשות לרשות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אין לכם שום פיקוח על זה?
יפתח עשהאל
זה לחלוטין תהליך עצמאי של הרשות. יש לנו מעקב על הזמנים.
ינון אזולאי (ש"ס)
תסביר לי מה התפקיד שלכם.
יפתח עשהאל
אני ממשרד האוצר. נמצאת כאן תקציבנית הרשות והיא תוכל להרחיב.
ינון אזולאי (ש"ס)
למה יש כסף לרשות? מה אתם עושים שם?
אתי מזרחי
אנחנו בעצמנו מקדמים תכניות של פינוי בינוי, תכניות בנייניות בכל רחבי הארץ.
ינון אזולאי (ש"ס)
האמת? בלבלתם אותי. כשאני שואל על זה, אומרים לי שזה לא קשור.
היו"ר אלכס קושניר
לא. הוא אמר שהפנייה לא קשורה.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא אמר שהם לא נוגעים בזה.
יפתח עשהאל
אני אעשה סדר. הרשות היא סוג של רגולטור מטעם הממשלה שמומחה לענייני התחדשות עירונית. תהליכי תמ"א ופינוי בינוי בפועל – נשים רגע בצד שלרשות יש איזושהי פעילות בפועל שהיא עושה – מבוצעים על ידי השוק. אנחנו הרגולטור, הרשות להתחדשות עירונית היא הרגולטור לתחום הזה והממשלה וגם המחוקק חוקק הרבה חוקים בנושא הזה, וזה פועל בשוק. רשות מקומית מוציאה היתר בנייה לתמ"א 38 או גם לפינוי בינוי, היא מוציאה את זה ללא קשר לרשות להתחדשות עירונית. היכן נכנסת כאן הרשות להתחדשות עירונית? בשלושה אספקטים עיקריים. האחד, מדיניות ועל זה דיברנו. השני, תכנון, הרשות להתחדשות עירונית מוציאה קולות קוראים לרשויות מקומיות לתכנון של פרויקטים לפינוי בינוי, לא תמ"א אלא פינוי בינוי. השלישי, הרשות להתחדשות עירונית מפעילה גם נציגים במינהלות. זאת אומרת, יש מינהלות בתוך רשויות מקומיות שהן אמורות לסייע גם מצד הדיירים, גם הרשות המקומית וגם ליזם לבצע פרויקטים של פינוי-בינוי. לא תמ"א 38 אלא פינוי-בינוי.
ינון אזולאי (ש"ס)
למה אתם לא נוגעים בהם?
יפתח עשהאל
הדבר היחיד שיבוצע זה רק איזשהו מעקב כדי לדעת את המצב בשוק אבל אין התערבות כי זאת בעצם תכנית שכבר אושרה, תמ"א 38.
אתי מזרחי
אנחנו בעצם עושים את התכנון. בפועל, אחר כך הוצאת ההיתרים – זה מול הרשות.
ינון אזולאי (ש"ס)
<< דובר >

מול הרשות, ודאי. מובן לי. אם אתם אומרים שתמ"א לא קשור אליכם, למה האוצר אומר שהוא ממשיך את התכנית או לא ממשיך אותה? אם לרשויות משתלם, שימשיכו.
יפתח עשהאל
לא. זאת המדיניות. כן יש פעילות וגם לרשות יש SAY בעניין.
ינון אזולאי (ש"ס)
בגלל שאתה מעורב במדיניות שזה הדבר הראשון שאמרת, בעצם אתה גם מעורב בעריכת בקרה, לבדוק עד כמה זה כדאי, מה התהליך של זה וזאת השאלה ששאלתי בהתחלה. אני אומר שכאשר אתה כרגולטור, כבקר, כפיקוח, ככל, האם בבקרה שלכם אתם בודקים מדי פעם כמה זמן לוקח מאז הוא החתים את הדיירים גם על פינוי-בינוי וגם על תמ"א?
אתי מזרחי
יש לנו חברת בקרה שאוספת נתונים עבור כל הפרויקטים ברחבי הארץ. היא עושה את הבקרה על הוצאת ההיתרים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם יש בעיה בעיר, יש בעיה בבניין מסוים שלקחו אותו לתמ"א או לפינוי-בינוי. לעמוד מול הקבלן זאת לא חכמה כי לקבלן יש את האינטרס שלו. אני אתן לך דוגמה. אתמול בערב הגיעה אלי פנייה של אדם בן 84. נכה צה"ל, בן 84, מרותק לכיסא גלגלים, כרגע הוא גר בקומת קרקע. החתימו על פינוי-בינוי למרות שזה כבר לא משנה אם זה תמ"א 38 או פינוי-בינוי כי הוא לא יכול לחיות בדירה עם כל הרעש מסביב ועם זה שיצטרכו להיכנס לדירה שלו ולעשות את השיפוץ החיצוני. אתמול בשעה 10:00 בלילה הגיעה הפנייה אלי. הוא פנה אליהם ואמר להם שהוא מבקש לתת לו דירה בשכירות. אמרו לו שאין בעיה, בדקנו, לא מגיע לך אבל לפנים משורת הדין ניתן לך 3,000 שקלים לשכירות. מישהו יודע מה זאת שכירות בעיר אשדוד, דירת קרקע, אדם נכה שיש לו גם עוזרת בבית? אלה גרושים. אני שואל למי פונה אדם כזה.
אתי מזרחי
דיברנו על זה בפעם הקודמת ואמרנו שיש לנו ממונה על פניות דיירים ויש לנו אתר בו אפשר לפתוח פניות. יש מספר טלפון אליו אפשר להתקשר, לפתוח פנייה וכל מקרה נבדק לגופו.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז כן יש לכם מעורבות.
אתי מזרחי
כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
יפה. אם יש לכם את המעורבות הספציפית הזאת, השאלה שלי היא האם אתם לא עושים בקרה על משך הזמן שאורך פרויקט כזה גדול. לפעמים הוא אורך 5, 6, 7 שנים. האם אי אפשר לקצר את הבירוקרטיה, במיוחד כאשר הדיור שלנו במדינת ישראל לוקה בחסר? אין לנו דירות לא רק לזוגות צעירים אלא גם לזוגות שכבר נשואים עם ילדים. אין דיור בר השגה והשאלה אם אתם לא עושים משהו כדי לצמצם את הבירוקרטיה.
יפתח עשהאל
אני אדגיש שבדיוק בנושא הזה של משך הזמן עברה בחוק ההסדרים האחרון רפורמה מאוד גדולה לעניין התחדשות עירונית. זה היה בוועדת הפנים. הרפורמה נגעה לכל שלבי יצירת הדירה בתהליך הפינוי-בינוי ובעצם באה לקצר בירוקרטיה ולקצר שלבים וגם ליצור את הוודאות ליזם ולדיירים לאורך כל התקופה. שוב, זה פחות רלוונטי לפנייה הזאת.
ינון אזולאי (ש"ס)
בסדר. ברגע שנתת לנו את האפשרות להבין מה זה, אוטומטית יש לנו גם כמה שאלות בנושא.

יש את הסיפור של היחידה לשילוב. היחידה היא של הרשות לפיתוח התיישבות או היא יחידה בפני עצמה?
עידו מור
היחידה לשילוב היא תחת משרד הרווחה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני אשמח לדעת מה תפקידכם כי מהפנייה עצמה לא הכרתי את היחידה הזאת.
גלעד שור
האגף לפיתוח כלכלי חברתי בחברה הבדואית.
ינון אזולאי (ש"ס)
במשרד הרווחה.
גלעד שור
כרגע במשרד הרווחה.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה זה כרגע? אתם עוברים?
גלעד שור
אנחנו יחידה נודדת. האגף הוקם במשרד החקלאות, עבר לכלכלה, היום אנחנו ברווחה, בית טוב.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, סתם לדעת. הפנייה הזאת היא יצור כלאיים בין כל המשרדים.
היו"ר אלכס קושניר
כי אלה רשויות פיקוח. אספו את כל רשויות הפיקוח ושמו בפנייה אחת.
ינון אזולאי (ש"ס)
כל אחת במשרד אחר.
היו"ר אלכס קושניר
אבל זה אותו סעיף תקציבי, נכון?
עידו מור
זה סעיף 54 שכולל את כל רשויות הפיקוח. יש לזה רציונל. בכוונה הן מופרדות מהמשרדים הקשורים אליהן כדי שתהיה להן עצמאות. לצורך העניין, רשות החשמל מופרדת בכוונה ממשרד האנרגיה כדי שתהיה לה עצמאות והיא לא תהי תלויה בו.
ינון אזולאי (ש"ס)
בוא לא נדבר על רשות החשמל ולא נפתח כאן את הדיון.
היו"ר אלכס קושניר
מה היחידה שלך עושה?
גלעד שור
היחידה שלנו עצמאית על תכלול הפעילות הממשלתית בנגב, בעיקר תכנית החומש הגדולה שעברה לא מזמן. עברה החלטת חומש של 5 מיליארד שקלים. אנחנו מתאמים את כל המשרדים לביצוע של ההחלטות האלה והחלטות קודמות, וגם נושאים שהם מחוץ לתכנית החומש. זה עיקר הפעילות. לסבר את האוזן, בינוי חינוך, אלפי כיתות לימוד שחסרות, יש יחידה במשרד החינוך שעושה את זה אבל אנחנו רוצים לעקוב שהם באמת מבצעים את 1,000 הכיתות שנתנו להם לעשות וגם לראות שזה מתואם עם התשתיות.
היו"ר אלכס קושניר
מה באמת קצב ההתקדמות?
גלעד שור
ההחלטה עברה לפני שלושה חודשים. בסוף החודש כל המשרדים יציגו לנו את התכניות שלהם, נאשר אותן ואז נבוא לכאן שוב. כל אחד מהמשרדים יבוא לכאן שוב כדי לבקש כדי שאת 5 מיליארד השקלים נתחיל לראות יוצאים.
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו נשמח לראות את התכנית. אתם הגוף המתכלל. אנחנו נשמח לראות איזושהי התייחסות מתכללת לכל הנושא הזה שקשור בשילוב בדואים. אתם מקבלים תכניות מהמשרדים?
גלעד שור
כן.
היו"ר אלכס קושניר
תעבירו אותן אלינו כמסמך מתכלל.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, יש גם החלטת ממשלה בנושא הזה משנת 2017.
היו"ר אלכס קושניר
חבר הכנסת גפני, ברוך הבא. התגעגענו.
משה גפני (יהדות התורה)
הדדי.
היו"ר אלכס קושניר
הוא לפחות לא רוצה בחירות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אף אחד לא רוצה בחירות.
אופיר כץ (הליכוד)
גם אנחנו לא רוצים בחירות.
היו"ר אלכס קושניר
אתם לא רוצים בחירות? זה לא מה שאומרים ראשי הפלגות שלכם אבל בואו נתקדם. אני שמח שיש לכם דעה עצמאית.
אופיר כץ (הליכוד)
שאלה. התכניות, כיתות וכל מה שאתם מפקחים עליו, זה רק ביישובים מוכרים או שגם ביישובים לא מוכרים?
גלעד שור
רוב הפעילות קורית מן הסתם ביישובים המוכרים. חלק מהמענה ניתן גם לתושבים שלא נמצאים שם.
אופיר כץ (הליכוד)
כשבונים כיתות לימוד בונים גם ביישובים לא מוכרים?
גלעד שור
כן. לא בתי ספר, בדרך כלל לא במבני קבע ביישובים הלא מוכרים, אבל על פי החלטת בית המשפט יש שירותי חינוך שניתנים בפזורה, מה שנקרא מרכזי שירותים. בעצם בית ספר שנבנה במקום לא מוסדר אבל במרחקים מסוימים שנקבעו נקבע שכן יוקם שם בית ספר. אני אתן לך דוגמה להקמת מבנה. מתוך אותו בית ספר, מרכז שירותים, יכולים לתת עוד שירותים.
אופיר כץ (הליכוד)
בתכנית החומש יש גם תכניות לבנות ביישובים לא מוכרים?
גלעד שור
מרכזי שירותים.
אופיר כץ (הליכוד)
מה הם מרכזי השירותים?
גלעד שור
מרכז שירותים הוא בית הספר שסביבו יש עוד שירותים שניתנים. הכוונה היא שיש שם בריאות, רווחה, כמובן מים וחשמל וכל מה שמסביב לזה. הכוונה להרחיב את זה בחומש כך שתהיה שם גם פעילות מתנ"ס.
אופיר כץ (הליכוד)
הופכים את הזמני לקבוע.
גלעד שור
לא. זה מרכז שירותים. הבתים מסביב לא מקבלים את כל שאר השירותים אבל בית הספר ומה שמסביבו, כן מקבלים. אמרת שהופכים את הזמני לקבוע. במקומות שאתה יודע שבטווח הזמן הקרוב ממילא אין פתרון הסדרה. לרשות ההסדרה אין פתרון לכל אדם אבל במקומות שאתה יודע שב-10-5 שנים יש תכניות, אנחנו יודעים שהפזורה לצורך העניין מתכנסת לאחרונה והמקבץ הזה ייכנס והיישוב מיועד לרהט. אז במקבץ הזה לא יוקם מרכז שירותים. במקומות שמיועדים לעבור, לא מקימים שם תשתיות אבל בין ערד למה שנקרא תל ערד, יש מקום שכרגע אין לו ייעוד וב-10 השנים הקרובות לא יהיה שם ולכן כרגע פועל שם מרכז שירותים.
אופיר כץ (הליכוד)
אני מבין שמקימים שם מרכזים כדי לתת שירות אבל מצד שני, אם אתה מקים את המרכז, איזה אינטרס יש לו לעבור ליישוב קבע שם כן יש שירותים?
גלעד שור
אני אסייג ואומר שפעילות ההסדרה עצמה, מה שנקרא רשות ההסדרה, היא משהו קצת יותר מורכב. זאת אומרת, מפת האינטרסים של התושב הספציפי, של המשפחה ושל השבט, היא מאוד מורכבת. הרבה פעמים אומרים לנו – אתמול הייתי בדיון בו זה עלה – שעכשיו למשל נתחיל לפנות אשפה בחלק מהמקומות. למשל בני שמעון, מועצה אזורית מהסביבה, רוצה להתחיל לפנות אשפה בשטחים שלה. עלתה השאלה מרשות הבדואים שאם נתחיל לפנות אשפה, מה יקרה, האם זה פוגע בנושא ההסדרה? העמדה של רשות הבדואים היא שזה לא פוגע, שהסיפור כאן הוא הרבה משאים ומתנים שנעשים ברמה הפרטנית וכן תפנה אשפה או לא תפנה אשפה, זה לא מה שימנע.
אופיר כץ (הליכוד)
כל הדברים כמו בריאות וחינוך, יישוב שהוא מוסדר ובו יש את כל השירותים האלה והוא גר במקום שאף אחד לא מכיר במקום הזה, הוא ירצה לעבור למקום בו יש לו את כל השירותים. אם נתחיל עכשיו לשים את כל השירותים טיפין טיפין, לא יהיה לו שום אינטרס ושום רצון לעבור למקום חדש.
עידו מור
אם אפשר להתייחס כי זאת לא סוגיה של מדיניות שאנחנו כממשלה או כרשות הבדואים עוסקת בה. יש פסיקות בג"ץ שאומרות שלא קושרים בין חובת החינוך לבין המקום בו אנשים גרים ולכן המדינה מחויבת לספק שירותי חינוך ללא קשר לתמריצים.
אופיר כץ (הליכוד)
המדינה מחויבת גם בשירותי פינוי אשפה?
גלעד שור
לא.
עידו מור
אפשר לבדוק את זה. ספציפית לגבי חינוך יש פסיקות בג"ץ.
היו"ר אלכס קושניר
זה דיון הרבה יותר עמוק ומשמעותי.
ינון אזולאי (ש"ס)
לגבי הפנייה, העודפים שנוצרו בגין הפנייה הזאת, יש את פרויקט כוכבי המדבר. זה משהו שמתבצע עם הצעירים בדרך כלל אחר הצהריים. נכון? זה לא אתם מפעילים אותו אלא מפעיל אותו משרד אחר.
גלעד שור
פרויקט כוכבי המדבר התחיל הרבה דברים ויש כאן שיתוף פעולה ממשלתי רחב. בנושא הזה אנחנו בעצם תומכים בהקמה של קמפוס.
ינון אזולאי (ש"ס)
איפה אמור להיות הקמפוס?
גלעד שור
ליד מועצה מקומית בני שמעון.
נירה שפק (יש עתיד)
לפני 10 ימים הונחה אבן פינה.
גלעד שור
בין מועצה מקומית בני שמעון לרהט, יש שם שטח שבני שמעון נתנה לשם כך.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתם בונים את כל הקמפוס שם? המדינה בונה את כולו?
גלעד שור
זה מיזם משותף. חצי המדינה.
ינון אזולאי (ש"ס)
הכסף הזה הולך רק לבינוי או רק לפעילות.
גלעד שור
בעיקר לבינוי. יש איזו פעילות קטנה שאנחנו מממנים אבל בעיקר זה לבינוי. משרד החינוך מתקצב את התקצוב הרגיל שלו.
ינון אזולאי (ש"ס)
התייעצות.
היו"ר אלכס קושניר
יוצאים להתייעצות. חוזרים להצביע בשעה 13:22.

(הישיבה נפסקה בשעה 13:17 ונתחדשה בשעה 13:22.)
היו"ר אלכס קושניר
אחרי התייעצות, אנחנו מחדשים את הדיון.

אנחנו מצביעים על פנייה מספר 54-002, רשויות הפיקוח. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושר
היו"ר אלכס קושניר
הפנייה אושרה.

פנייה מספר 43-001, מיפוי ישראל.
יפתח עשהאל
אגף התקציבים. אני גם אומר שהגיע הנציג של המשרד לשירותי דת בקשר לפניית המשרד.
היו"ר אלכס קושניר
כבר אין קורונה? זה זלזול בוועדה, גם התשובה שלך. התשובה. עזוב את זה שלא הגעת. התשובה שלך היא זלזול.
יפתח עשהאל
פנייה להעברת עודפים על סך 25 מיליון ו-930 אלפי שקלים למרכז למיפוי ישראל, סעיף 43. יש כאן שתי תכניות: תכנית אחת, 43-02-01 – שכר ותפעול – 6 מיליון ו-18 אלפי שקלים, ותכנית 43-03-01 שנייה – 19 מיליון ו-912 אלפי שקלים.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה תקציבו של כל המרכז? תן לי קצת רקע.
יפתח עשהאל
המרכז למיפוי ישראל, בחוק התקציב של 2022 עומד על 110 מיליון ו-105 אלפי שקלים.
ינון אזולאי (ש"ס)
כמה עובדים נמצאים בו?
יפתח עשהאל
219.5 משרות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה לא חייב לענות עכשיו אבל סתם מעניין אותי לדעת. מבחינת העובדים, מתוך ה-219, כמה אנשים הם עם מוגבלויות, ערבים, חרדים, עולים? נשמח לקבל את המידע הזה.
יפתח עשהאל
ירמי נמצא כאן ויוכל להעביר את המידע הזה לאחר מכן.
ירמיהו גור
סמנכ"ל תכנון. אני אעבר לכם את המיפוי. רק לציין שאנחנו במקום הראשון בגיוון תעסוקתי. קיבלנו את זה מנציבות שירות המדינה.
ינון אזולאי (ש"ס)
לכן אני רוצה להרים אתכם גבוה.
משה גפני (יהדות התורה)
מה זה גיוון תעסוקתי?
היו"ר אלכס קושניר
לא. חבר הכנסת גפני, אתה יודע בדיוק מה זה גיוון תעסוקתי.
משה גפני (יהדות התורה)
מה זה גיוון תעסוקתי?
היו"ר אלכס קושניר
זה גיוון תעסוקתי.
ירמיהו גור
יש אוכלוסיות גיוון. העדה האתיופית, נוצרים, חרדים, ערבים.
משה גפני (יהדות התורה)
כל האוכלוסיות.
ירמיהו גור
כן.
משה גפני (יהדות התורה)
ינון צודק. חשוב שזה יהיה.
ינון אזולאי (ש"ס)
התייעצות.
היו"ר אלכס קושניר
התייעצות. חוזרים להצבעה בשעה 13:32.
משה גפני (יהדות התורה)
רגע.
היו"ר אלכס קושניר
יש לך עוד שאלות?
משה גפני (יהדות התורה)
בטח. למה יש עודפים בנושא של שכר במיפוי ישראל? הרי אלה דברים ברורים.
ירמיהו גור
העודפים הם לא בנושא של שכר.
יפתח עשהאל
רוב העודפים הם בתפעול. אלה התחייבויות.
משה גפני (יהדות התורה)
אבל זה שכר.
היו"ר אלכס קושניר
הסעיף הוא שכר ותפעול. העודפים נוצרו בגין התפעול.
משה גפני (יהדות התורה)
אז תן לו להגיד.
היו"ר אלכס קושניר
הוא אמר את זה.
יפתח עשהאל
העודפים נוצרו בתקנת התפעול.
היו"ר אלכס קושניר
אפשר לצאת להתייעצות סיעתית?
משה גפני (יהדות התורה)
עוד דקה. על מה העודפים?
יפתח עשהאל
העודפים בהתחייבויות התפעול של המשרד, בעיקר הניהול השוטף של המטה, בין אם זאת ארנונה לשנה קדימה, ניקיון ואבטחה.
משה גפני (יהדות התורה)
הבנתי. זאת תשובה טובה. אדוני היושב ראש, זאת תשובה טובה.
היו"ר אלכס קושניר
יוצאים להתייעצות. חוזרים בשעה 13:33.
משה גפני (יהדות התורה)
מה 13:33?
היו"ר אלכס קושניר
התייעצות סיעתית, חמש דקות. גם על זה נתווכח?
משה גפני (יהדות התורה)
רוצים להתפלל מנחה. נחזור בשעה 13:40.
היו"ר אלכס קושניר
טוב בסדר, חוזרים ב־13:40.

(הישיבה נפסקה בשעה 13:28 ונתחדשה בשעה 13:43.)
היו"ר אלכס קושניר
לאחר התייעצות, אנחנו מחדשים את הדיון.

אנחנו מצביעים על פנייה מספר 43-001, מרכז למיפוי ישראל. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושר
היו"ר אלכס קושניר
הפנייה אושרה.

נשנה קצת את הסדר כי יואב צריך לעזוב. פנייה מספר 23 ו-24, משרד ראש הממשלה.
יואב הכט
פנייה מספר 23 עד 24. הפנייה נועדה להוסיף 28 מיליון שקלים לקרן למורשת הכותל. מדובר בתוספת שנדרשת לאור גידול במספר המבקרים בכותל בשנת 2022 והצפי להמשך הגידול בהמשך השנה.
משה גפני (יהדות התורה)
מה זה גידול במספר המבקרים בכותל? אתה יכול לפרט מה זה?
יואב הכט
מבחינת מספר האנשים. התקציבן של משרד ראש הממשלה, אורעם שיימס, יוכל לפרט יותר.
משה גפני (יהדות התורה)
מה זה גידול? היו 1,000 ועכשיו יש 1,002?
יואב הכט
את המספרים המדויקים אני אשמח שיאמר נציג אגף התקציבים של משרד ראש הממשלה.
משה גפני (יהדות התורה)
הוא כאן?
קריאה
קודם הוא היה כאן.
יואב הכט
אולי הוא עדיין מתפלל מנחה. בכל מקרה, צריך לזכור שכאשר הוגש והוכן התקציב, זה היה ביולי 2021, היינו באמצע הגל הרביעי של הקורונה, מספר המבקרים באופן כללי בארץ וגם בכותל היה נמוך ולא היה צפי להתאוששות רבתי מהקורונה. לכן התקציב שיקף מספר מסוים חזוי של מבקרים. כעת, משנודע שהמספרים גדלו ויש צפי להמשך גידול, אנחנו מביאים בקשה לתוספת של 28 מיליון שקלים לקרן למורשת הכותל.
היו"ר אלכס קושניר
והתכנית השנייה?
יואב הכט
בתכנית השנייה למעשה לא מדובר בתוספת. זאת טעות שצוינה כאן בדברי ההסבר אבל אני ארחיב. למעשה 15 מיליון שקלים מתוך ה-28 מיליון שקלים מגיעים מהתכנית של מערך הדיגיטל הלאומי לאור דחיות בפעילות של המערך הדיגיטלי.
משה גפני (יהדות התורה)
מה זה 15 מתוך ה-28? אתם מבקשים 15 למערך הדיגיטל הלאומי.
יואב הכט
לא. בדרך כלל אנחנו מקפידים לציין את השימושים ולכן זה מבלבל אתכם. מדובר אך ורק ב-28 מיליון שקלים לקרן למורשת הכותל ולכן אם תסתכל בתכנית 04-52-15, זה מינוס 15 מיליון שקלים. למעשה זה לא שימוש שהפנייה נועדה לתקצב.
משה גפני (יהדות התורה)
ה-28 מיליון מיועדים גם למערך הדיגיטל הלאומי?
יואב הכט
לא. ה-28 מיליון שקלים, זה השימוש היחיד שהפנייה נועדה לתקצב והוא עבור הקרן למורשת הכותל בלבד.
היו"ר אלכס קושניר
מה זה מינוס 15?
יואב הכט
15 מיליון, זה חלק מהתקציב שנועד לממן את ה-28 מיליון. בדרך כלל זה לא משהו שמפורט ולכן זה מבלבל.
משה גפני (יהדות התורה)
עם כל הכבוד לא מביאים פנייה כזאת לוועדת הכספים. אני עכשיו צריך זמן כדי לקרוא את מה שאתם אומרים או כדי להבין את מה שאתם אומרים.
יואב הכט
אני אשמח להסביר את הכול.
משה גפני (יהדות התורה)
תסביר. מה זה ירידה של 15 מיליון שקלים במערך הדיגיטל הלאומי. אני חשבתי שמוסיפים.
יואב הכט
אנחנו לא מוסיפים.
משה גפני (יהדות התורה)
מערך הדיגיטל הלאומי, אתם הולכים להוריד 15 מיליון שקלים ואתם מביאים פנייה כאילו מוסיפים את ה-15 מיליון האלה.
היו"ר אלכס קושניר
לא. כתוב שמורידים.
משה גפני (יהדות התורה)
אבל זה מה שכתוב בפנייה.
היו"ר אלכס קושניר
מינוס 15.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה 13.
יואב הכט
אנחנו מתנצלים על צורת ההצגה שהיא לא ברורה ולוקחים את זה לתשומת לבנו. להבא אנחנו נקפיד לעשות עוד וידוא כדי שהדברים לא יישנו.
משה גפני (יהדות התורה)
סעיף 2, תכנית 04-52-15, מערך הדיגיטל הלאומי, 15 אלפי שקלים.
היו"ר אלכס קושניר
מינוס.
משה גפני (יהדות התורה)
איפה כתוב מינוס? בגלל שיש כאן את הקו הזה?
היו"ר אלכס קושניר
קו זה מינוס.
יואב הכט
לכן אני מחדד.
משה גפני (יהדות התורה)
תיאור התכנית. התכנית כוללת את תקציב התפעול, הפרויקטים והשכר של מערך הדיגיטל הלאומי במשרד הכלכלה והתעשייה שהוקם לפי החלטת הממשלה וכולי.
היו"ר אלכס קושניר
חבר הכנסת גפני, תקרא עד הסוף. מטרת השינוי התקציבי, התאמת תקציב בהתאם לקצב ביצוע בפועל. תסתכל, בסף הבא יש טבלה.
משה גפני (יהדות התורה)
אני ראיתי.
היו"ר אלכס קושניר
בטבלה כתוב בצורה מאוד מאוד ברורה מינוס 15. אני מסכים שההצגה לא ברורה ואני מבקש להבא להקפיד על ההצגה. תסבירו לי למה אתם מקצצים 15 מיליון שקלים ממערך הדיגיטל הלאומי.
יואב הכט
למעשה מלכתחילה הפנייה נועדה רק לשימוש נוסף. מכיוון שיש שימוש נוסף שמצריך עוד 22 מיליון, ביצענו בדיקה וראינו שבתכנית 04-52-15 יש יכולת להסיט 15 מיליון שקלים מכיוון שהפרויקטים שם לא מתבצעים בקצב שתוכנן לפני שנה. הם לא בוטלו, הם לא נדחו, לא מדובר בפעולה אקטיבית של הממשלה אלא זיהינו שיש אפשרות לבצע את השינוי התקציבי הזה ולכן זה השינוי שאנחנו מציעים לעשות כדי לממן את התוספת התקציבית עבור הקרן למורשת הכותל.
משה גפני (יהדות התורה)
אדוני היושב ראש, נשגב מבינתי העניין הזה. אנחנו נמצאים במאבק. הנושא של הדיגיטל הוא נושא וכאן לא עושים את כל הפעולות שצריך לעשות. אפילו יש כסף מיותר שאפשר להוריד ממנו. נראה לי שמשהו כאן לא לעניין. הרי צריך יותר כסף.
היו"ר אלכס קושניר
העניין הוא לבצע ולא לתקצב. אם יש כאן תקצוב יתר, זה מאוד חכם להעביר את הכסף למקום אחר. מעבירים את זה לטיפול במורשת הכותל.
משה גפני (יהדות התורה)
המשמעות היא שהביצוע לוקה בחסר. הם אומרים שעד כדי כך הוא לוקה בחסר שאפשר להוריד מהתקציב הזה. זאת אומרת, אנחנו נמצאים בעידן שבו צריך להוסיף כסף, צריך להתמודד עם הדבר הזה ולא משהו שאני לא רוצה להשתמש במילים לא יפות אבל זה לא יפה.
ינון אזולאי (ש"ס)
תגיד לי בבקשה, אני רואה שהכסף נלקח ממשרד החינוך.
יואב הכט
כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
מאיפה ממשרד החינוך?
יואב הכט
מהתכנית שמיועדת לבתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים.
ינון אזולאי (ש"ס)
למה?
יואב הכט
מדובר בתקציב שעומד לרשות בתי ספר עבור תכניות מגוונות, הרבה תכניות, ולרוב הניצול הוא לא מאה אחוזים. זו בעיה שאנחנו מכירים ומנסים לטפל בה. מכיוון ששנת תשפ"ב כמעט נגמרה במונחי תקציב, אנחנו מזהים שיש כאן יכולת לבצע העברה של 13 מיליון שקלים בלי לפגוע בבתי ספר.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה לא פוגע בתכניות של בתי הספר? לא נראה שיש שם חוסר?
יואב הכט
בתי הספר לא ייפגעו מהמהלך הזה. חד משמעית לא ייפגעו. המהלך הזה לא יפגע בבתי הספר.
ינון אזולאי (ש"ס)
בתכנית 04-51-10, כמה סך הכול מתוקצב? בכמה מתוקצבת התכנית הזאת בסך הכללי?
יואב הכט
כרגע יש שם 25 מיליון שקלים ואנחנו מציעים להוסיף עוד 28 מיליון שקלים.
ינון אזולאי (ש"ס)
ומוסיפים עוד 28 מיליון שקלים. כל זה ילך כתקציב למורשת הכותל?
יואב הכט
כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
התייעצות.
היו"ר אלכס קושניר
אני חיכיתי לכם כמעט 5 דקות.
ינון אזולאי (ש"ס)
בסדר. תמשיך הלאה.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד הפניות? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושר
היו"ר אלכס קושניר
הפניות אושרו.
משה גפני (יהדות התורה)
תוך כדי הבעת מחאה על חוסר ההתנהלות בנושא של הדיגיטל אבל אני לא רוצה להצביע נגד.
ינון אזולאי (ש"ס)
בדרך כלל הרב גפני לא מעיר על הדיגיטל ואם הפעם הוא העיר על הדיגיטל, זה משהו.
משה גפני (יהדות התורה)
זה כל הסייבר. הממשלה לא מתפקדת.
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו חוזרים להודעת עודפים מספר 51-001, דיור ממשלתי.
נעם שרלו בריגה
אגף התקציבים. הפנייה התקציבית נועדה להעברת עודפים משנת התקציב 2021 לשנת התקציב 2022 בסך של 172 אלף ו-357 אלפי שקלים בסעיף הדיור הממשלתי.

פעילות הדיור הממשלתי מאופיינת בפרויקטי בינוי ארוכי טווח שההוצאה בגינם חוצה שנות תקציב בשל הצורך בהליכי תכנון, רישוי ובינוי.
משה גפני (יהדות התורה)
יפה. כמה כסף הולך לבתי הדין הרבניים?
היו"ר אלכס קושניר
תן לו להקריא עד הסוף.
נעם שרלו בריגה
בתכנית 51-07-01, בינוי במשרדי ממשלה – 99 אלף ו-137 אלפי שקלים. בתכנית 51-07-02 – בינוי בתי משפט – 19 אלף ו-836 אלפי שקלים. בתכנית 52-08-01 – גביית תשלומי שכר דירה – 53 אלף ו-384 אלפי שקלים.
משה גפני (יהדות התורה)
לגבי בתי המשפט. אתה מהדיור הממשלתי?
נעם שרלו בריגה
לא. אני מאגף התקציבים במשרד האוצר. נמצא לידי ספי אלטלט שהוא מהדיור הממשלתי.
משה גפני (יהדות התורה)
מישהו מכם יכול לענות לי. גם בתי הדין הרבניים סובלים ממצוקת דיור ואני רוצה לדעת, במקביל לבינוי בתי המשפט שאתם מבקשים בפנייה הזאת, כמה בינוי יש בבתי הדין הרבניים.
ספי אלטלט
שלום. רפרנט תקציב, הדיור הממשלתי. חלקם של העודפים המחויבים מול בתי הדין הרבניים בביצוע, השנה בהקמת בית דין חדש בנתניה, שיפוץ בית הדין בצפת.
משה גפני (יהדות התורה)
אני מתחיל להתבלבל כי כל הזמן אתם חוזרים על אותה תשובה.
ספי אלטלט
בנתניה זה בינוי של קריה ממשלתית חדשה.
משה גפני (יהדות התורה)
קריה ממשלתית?
ספי אלטלט
כן. חלק מזה זה בית דין חדש בנתניה.
משה גפני (יהדות התורה)
רגע. זה לא היה בפעם הקודמת. עכשיו אתם אומרים משהו חדש. בונים קריה ממשלתית בנתניה. בתוך הקריה הממשלתית הזאת יהיה גם בית דין רבני? מי החליט על זה? ואם נבוא אחר כך ונשאל למה אין בית דין רבני, מה יגידו?
ספי אלטלט
כחלק מהבינוי של קריה ממשלתית בנתניה, עתיד להיות בית דין חדש. כרגע זה בהליך בינוי. הצפי לסיום הוא עוד 4 שנים.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה זה הליך בינוי? התכנון הסתיים? יש אישורי בנייה?
ספי אלטלט
קיבלנו את היתרי הבנייה. הפרויקט בביצוע.
משה גפני (יהדות התורה)
ינון, אין לך מה לדאוג. זה לא בתי הדין. זאת קריה ממשלתית ושם בסוף יהיו אישורים אבל לא יבנו בית דין.
ספי אלטלט
שם עתיד להיות בית הדין הרבני בנתניה. בנוסף בוצע שיפוץ נרחב בצפת. ביפו בוצע שיפוץ ושימור מקיף של המבנה. בירושלים כרגע ביצענו קידום תב"עות והיתרי בנייה מול עיריית ירושלים לטובת דיור חדש להנהלה בירושלים ותשלום עבור מנהלי הפרויקטים וביצוע פרוגרמות לבדיקות מבנה לטובת הרחבת המבנה בבית הדין האזורי בגרון.
ינון אזולאי (ש"ס)
מתי יתחיל הפרויקט בירושלים ועד מתי הוא יימשך? מתי הסיום?
ספי אלטלט
הצפי לסיום ומעבר להנהלת בית הדין, המטה במגדלי טופז, הצפי לסיום הביצוע כשלוש וחצי שנים לאחר קבלת היתרים.
היו"ר אלכס קושניר
מתי יקבלו את ההיתרים?
ספי אלטלט
זה תלוי בעיריית ירושלים.
ינון אזולאי (ש"ס)
ואם יקבלו את ההיתרים בעוד שלוש שנים?
היו"ר אלכס קושניר
מה הצפי?
ספי אלטלט
זה תלוי בעירייה. יש פעמים שקיבלנו אחרי שנה, שנה וחצי.
היו"ר אלכס קושניר
כמה זמן זה כבר נמצא בהליך?
ספי אלטלט
כחצי שנה.
היו"ר אלכס קושניר
אם כן, זאת רק ההתחלה.
משה גפני (יהדות התורה)
אין עוד בעיות בבתי הדין בארץ?
ינון אזולאי (ש"ס)
באשדוד.
משה גפני (יהדות התורה)
אין בעיה בחיפה?
ינון אזולאי (ש"ס)
בפעם שעברה שאלתי ולא קיבלתי תשובה.
משה גפני (יהדות התורה)
היכן שבניתם בתי משפט חדשים, לפעמים את המבנה הישן אתם מעבירים לבית הדין הרבני. הרבה שנים אתם לא מביאים פנייה על בתי הדין הרבניים. תמיד יש לכם הסברים אבל לבתי המשפט אתם כן מביאים פניות. למה זה כך? זאת טעות שלי?
ספי אלטלט
אני אענה קודם על השאלה הזאת ולאחר מכן על השאלה לגבי אשדוד. הדיור הממשלתי נכון לבצע בינוי חדש ולמצוא פתרון דיור, בין אם שיפוץ רחב או דיור חדש, בהתאם למסגרת הצרכים, למוגבלויות התקציביות ולאישורים סטטוטוריים מהעיריות.

באשר לאשדוד. אכן לפני מספר שנים הושג הסכם – אני לא סגור על כמה שנים אבל היה הסכם מול היזם – ונעשה כבר תחילת ביצוע. לאחר מכן בית הדין הרבני ביקש תוספות שהיזם סירב לבצע אותן. כתוצאה מכך הפרויקט הוקפא ועכשיו הנושא בדיונים משפטיים. בנוסף מצאנו פתרון דיור וכרגע הם נמצאים בשכירות במרכז העיר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מכיר את הסיפור של אשדוד ואני שואל אותך שאלה. אתה אומר שבתי הדין ביקשו תוספת שהיזם לא יכול היה לתת ולכן הולכים לבתי המשפט. אני לא יודע מי הלך לבית המשפט, אם זה בית הדין או היזם. זה פחות מעניין אותי הוויכוח ביניהם. למה הציבור שמגיע לבית הדין צריך לסבול בגלל הוויכוח בין בית הדין ליזם? היה צריך למצוא קודם כל את הפתרון. אתה אומר שיש איזשהו פתרון.
ספי אלטלט
לגבי הפתרון, באמת מצאנו פתרון שכירות.
ינון אזולאי (ש"ס)
מתי יעברו לשם?
ספי אלטלט
כרגע יש צוות משולב של הדיור ובתי הדין הרבניים מול בתי המשפט.
ינון אזולאי (ש"ס)
כרגע זה סגור? יש שם פתרון?
ספי אלטלט
לא. כרגע זה פלונטר משפטי ובמקביל אנחנו מוצאים פתרון דיור.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מדבר על פתרון דיור.
ספי אלטלט
כרגע זה בשכירות. אין פתרון שנראה באופק. אנחנו מנסים לגבש.
היו"ר אלכס קושניר
ינון, איפה זה?
ינון אזולאי (ש"ס)
באשדוד. מקום פחות נגיש. יש שם בעיות חניה.
היו"ר אלכס קושניר
קריית הממשלה החדשה בעפולה, אני מבין שמחכים שם ליציאה למכרז. מתי זה אמור לקרות?
ספי אלטלט
אנחנו כרגע מבצעים את שלב התכנון. אנחנו תלויים בתקציב.
היו"ר אלכס קושניר
מתי מסתיים התכנון?
ספי אלטלט
התהליך של התכנון עכשיו רק בראשיתו. קריית הממשלה בעפולה היא רק בהתחלה. עוד לא התחיל תהליך של ביצוע. כרגע זה רק בשלב התכנון.
היו"ר אלכס קושניר
מתי אמור להסתיים שלב התכנון?
ספי אלטלט
אני לא יודע.
היו"ר אלכס קושניר
מי יודע?
ספי אלטלט
נצטרך לבדוק מול מנהל הפרויקט.
ינון אזולאי (ש"ס)
סדר גודל של בין שבע לשמונה שנים. ארבע שנים קריית ממשלה בנתניה פלוס שלוש שנים של תכנון. אתה נכנס לאירוע של שמונה שנים. זה לשאלת אדוני היושב ראש.
היו"ר אלכס קושניר
חבל שאופיר לא כאן כי בעקבות ההזמנה שלו ביקרתי אתמול בעפולה. היה סיור מאוד משמעותי ואחד הדברים שראינו זה את בית המשפט בעפולה שנראה כמו צריף. דיבר ראש העיר על כך שיש כבר שטח ואפשר לבנות שם קריית ממשלה ויש תכנון ורצון אבל הדברים תקועים.

אני מבקש לקבל תשובה ממוסמכת.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז מה חבל, שלא הודעת לאופיר שאתה עושה אתמול סיור?
היו"ר אלכס קושניר
למה לא הודעתי? בטח הודעתי.
ינון אזולאי (ש"ס)
כל נושא הדיור הממשלתי, הרי יש החלטת ממשלה מלפני כמה שנים, אולי מלפני 10 שנים, אולי פחות ואולי יותר, שכל משרדי הממשלה אמורים לעלות לירושלים. אנחנו יודעים שלא כולם עלו לירושלים. אנחנו יודעים שחלק עדיין נמצא מחוץ לירושלים. כמה משרדים נמצאים כרגע מחוץ לירושלים? מה צפי העברתם לירושלים? בנובמבר 2021 הממשלה הטילה סנקציות על אותן יחידות ממשלתיות שלא עברו לירושלים בגלל שאין תקציב לשיפוצים וריהוט וכולי.
נעם שרלו בריגה
האירוע הזה מובל על ידי מנכ"ל משרד ירושלים ומורשת. אני חושב שהם יוכלו לתת לך את הנתונים המדויקים ולא ספי.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה לא הדיור הממשלתי?
נעם שרלו בריגה
לא. לא הדיור הממשלתי מוביל את האירוע. מי שמוביל את האירוע זה משרד ירושלים ומורשת.
ספי אלטלט
הדיור הממשלתי לצורך העניין הוא גוף שמבצע. הוא גוף ביצועי אחרי קבלת ההחלטות.
משה גפני (יהדות התורה)
מה התשובה ליושב ראש לגבי בית המשפט בעפולה?
ינון אזולאי (ש"ס)
ישלחו לו תשובה בכתב.
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו נקבל את התשובה בכתב בצורה מסודרת.
משה גפני (יהדות התורה)
הם לא חשבו שאתה תשאל אותם את השאלה הזאת?

ולדימיר לא כאן אבל היה מתאים לו להגיד שאני הייתי יושב ראש ועדת הכספים ולא שיניתי את זה וזה נכון. עבר נחל מתחת לבית הדין הרבני בחיפה. בית הדין הרבני הוא לא איזה מקום שבאים אליו אנשים דתיים וזהו. לבית הדין הרבני מגיעות כל האוכלוסיות שיש במדינת ישראל שעל פי החוק הם צריכים להגיע אליו.
היו"ר אלכס קושניר
חלקם בעל כורחם.
משה גפני (יהדות התורה)
חלקם בעל כורחם. נכון, אבל מגיעים לשם. הם נתקלים באיזשהו נושא דתי ומגיעים לאיזשהו מקום שלא ראוי להיות בו.
היו"ר אלכס קושניר
אין לנו ויכוח. אתה צודק. השירות שהמדינה צריכה לתת צריך להיות ברמה נאותה.
משה גפני (יהדות התורה)
אני קיימתי על כך כמה דיונים ודנו רק בעניין הזה, לא כשהייתה העברה, כי ראיתי את זה כל הזמן בהעברות. אמרו שצריך להעביר את בית הדין הרבני למשרד המשפטים ואז יהיה בינוי שווה לכולם. זה אחד הנושאים שניסו לשכנע אותנו. המציאות לא השתנתה. ההתנהלות הזאת של משרד האוצר כלפי המציאות, זאת בושה וחרפה. משרד הדתות לא מהווה גורם בעניין הזה. אם משרד הדתות כאן בוועדה יעז להגיד מילה אחת על הנושא של הבינוי, הם יתחילו לקצץ לו בכל מיני דברים אחרים. אנשים במשרד הדתות פחדו להעלות את הנושא הזה. אם ולדימיר היה כאן, הוא היה אומר לי שעם כל הכבוד לי, אני הייתי יושב ראש ועדת הכספים וזה לא השתנה. זה נכון. זה לא הדבר היחיד שלא השתנה ולכן צריך להחליף שוב את הממשלה.
נירה שפק (יש עתיד)
בתכנית 51-07-01 כתוב שכל נושא הקמת משרדי ממשלה שונים וביניהם משרד המשפטים במה שנקרא נראות, כפי שנאמר כאן על ידי גפני, האם יש תכנית כוללת שמראה לנו את המצב בכללותו, לבוא ולהציג מה המצב בכל משרדי הממשלה, מה התכנית השנתית והרב שנתית.
משה גפני (יהדות התורה)
את מדברת על הבינוי?
נירה שפק (יש עתיד)
אני מדברת על הבינוי, כן. לפני שבוע הייתה כתבה ברדיו בה אזרחים אמרו שהם מחכים שעות - אני לא אנקוב בשמות משרדי הממשלה – ואפילו אין שירותים ואם יש, הם שבורים. עלה נציג אגף הבינוי ואמר שהם צודקים אבל יש עוד שניים שבורים. אין דבר כזה לחכות אלא צריך לתת מענה ביניים. לתקן אסלה זה לא משהו שמדינה לא יודעת להתמודד איתו. השאלה הראשונה שלי היא האם יש מקרים כאלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
כן. יש.
ספי אלטלט
אני יודע שיש תכנית אסטרטגית כזאת. נשמח להציג לכם אותה.
נירה שפק (יש עתיד)
מה ההבדל בין תכנית אסטרטגית לתכנית לביצוע?
ינון אזולאי (ש"ס)
אסטרטגיה זה לאורך שנים.
נירה שפק (יש עתיד)
אני לא סתם שואלת.
ינון אזולאי (ש"ס)
גם אני לא סתם עונה. אני פשוט מכיר את התשובות.
משה גפני (יהדות התורה)
שאלה חשובה. אנחנו רוצים גם את התכנית הזאת.
נירה שפק (יש עתיד)
כשאומרים לי תכנית אסטרטגית, זה מלחיץ אותי. אסטרטגית, זה אומר שעושים מיפוי. אחרי שעושים תכנית אסטרטגית, מה היעדים ומה התפיסה, הופכים את זה לתכנית לביצוע רב שנתית. אל תגידו לי את המילה אסטרטגית אלא אם כן אחרי כן יש תכנית לביצוע, כמו שאמר כאן ינון או גפני. אני רוצה לדעת איך מממשים אותה.
משה גפני (יהדות התורה)
יפה. אנחנו מצטרפים אליך. שאלה טובה מאוד.
נירה שפק (יש עתיד)
זה משהו מהותי. מבחינתי, אסטרטגית זה לא.

השאלה השנייה שלי היא לגבי כל נושא הנגישות. הייתה רפורמה, כולל באוצר בתקציב דו שנתי בנושא הנגישות. זה עלה גם בכל הנושא של חירום בוועדה שלי למוכנות העורף, כל הנושא של הפינוי בחירום, הנגשת מוסדות וגופים שחיוניים ורלוונטיים לתפקוד בזמני חירום לאנשים עם מוגבלויות. התכנית שהוצגה לנו, כולל דוח מבקר המדינה, הייתה איך מתייחסים – כי מדובר באוכלוסיות מוחלשות – והאם יש תכנית לנושא הנגישות ואיך זה בא לידי ביטוי. אני יודעת שוועדת העבודה והרווחה רק בסוף המושב הזה סיימה את התקנה הרביעית מתוך שבע תקנות בנושא נגישות, מה ששמונה שנים לא טופל. אני אשמח לשמוע אי זה בא לידי ביטוי כאן, אם אנחנו בתקנה הרביעית מתוך שבע אחרי שמונה שנים.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא ישלח לך מכתב.
נירה שפק (יש עתיד)
לא. הוא לא ישלח לי מכתב.
היו"ר אלכס קושניר
נראה לך שיש לו תשובה בשלוף על כל מה ששאלת?
ינון אזולאי (ש"ס)
אני אומר לך שהוא בחור מוכשר והוא ייתן לך תשובה.
נירה שפק (יש עתיד)
אני רוצה להגיד משהו אישי. כשאני מקבלת נושאים לדיון כמו הדיונים כאן, אני לוקחת אותם ברצינות והיועצים שלי מכינים לי תיק ובתיק הזה אני לוקחת את דוחות מבקר המדינה, אני לוקחת את ההצגה התקציבית שהייתה, את הסטטוס האחרון שהציג המשרד ואני לומדת את זה. אני מצפה שכמו שאני מכבדת אותם, שהם יכבדו אותנו וכשמעלים משהו, שיבואו עם התיק. אם כתוב כאן מוגבלות, שיבואו עם המשמעות ולא רק עם השורה ויצפו מאתנו להרים יד, להוריד יד ולהגיד נמנע. מצטערת. כולנו מקבלים משכורת כדי לשרת את הציבור וזה מה שאני מצפה. זה נאה דורש ונאה מקיים. אם לא הייתי באה מוכנה, כנראה לא הייתי דורשת מכם לבוא מוכנים או שכן, אבל הפעם כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, מיקי לוי מהמפלגה שלך, פעם הוא היה ממלכתי, הוא קורא לזה ת"ת.
נירה שפק (יש עתיד)
תיק ביקורת. זה מושג משפטי.
ינון אזולאי (ש"ס)
היום הוא שכח מה זה כנסת?
נירה שפק (יש עתיד)
הוא לא שכח.
היו"ר אלכס קושניר
אדוני, יש לך תשובה?
ספי אלטלט
כן. לגבי נגישות והתאמת מבני הממשלה. בהחלט.
נירה שפק (יש עתיד)
אתה מכיר את הדוח של מבקר המדינה?
ספי אלטלט
לא. אני יודע שאנחנו בהתאם להחלטת ממשלה לחוק שוויון אזרחים עם מוגבלות, הדיור הממשלתי פועל ומבצע הנגשה. קיבלנו משימה להנגיש כ-2,000 נכסים. כרגע אנחנו ב-80 אחוזי ביצוע.
ינון אזולאי (ש"ס)
2,000 נכסים בכלל הנכסים?
ספי אלטלט
כן, מתוך כלל הנכסים.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא החדשים. הקיימים.
ספי אלטלט
הקיימים. נכון.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש מקומות שאתם לא יכולים להנגיש ותצטרכו לבנות חדשים?
ספי אלטלט
כן. מתוך הנכסים שקיבלנו כמשימה לבצע התאמה ונגישות, כ-2,000 נכסים, ביצענו כ-1,400 נכסים שהם סביב ה-80 אחוזי ביצוע. כרגע, במקביל, אנחנו עובדים על סביב ה-400 נכסים. הצפי לסיום בשנה הזאת, תחילת שנה הבאה, לסיים את כל ה-2,000 נכסים.
ינון אזולאי (ש"ס)
כלומר, 600 עוד לא ביצעתם.
ספי אלטלט
סיימנו 1,400 והשנה אנחנו עובדים במקביל על 400 נכסים נוספים.
משה גפני (יהדות התורה)
אני שמח שיש כאן אישה צעירה שלוקחת את הדברים ברצינות אבל אני שמח על כך שאת תולה תקוות באגף התקציבים.
נירה שפק (יש עתיד)
אני תמיד תולה תקוות באגף התקציבים והם גם עושים עבודה טובה.
היו"ר אלכס קושניר
את הדיון הזה אתם תמשיכו בהתייעצות סיעתית. נכון?
ינון אזולאי (ש"ס)
אין בעיה.
היו"ר אלכס קושניר
חוזרים להצבעה ב-14:15.

(הישיבה נפסקה בשעה 14:10 ונתחדשה בשעה 14:15.)
היו"ר אלכס קושניר
אחרי התייעצות, אנחנו מחדשים את הדיון.

אנחנו מצביעים על פנייה מספר 51-001, הדיור הממשלתי. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושר
היו"ר אלכס קושניר
הפנייה אושרה.
ינון אזולאי (ש"ס)
רוויזיה.
היו"ר אלכס קושניר
רוויזיה.

פנייה מספר 47 ו-48.
קריאה
היא הופצה אתמול. אי אפשר להעלות אותה.
היו"ר אלכס קושניר
בסדר. אפשר להעלות את הוצאות פיתוח אחרות.
יפתח עשהאל
גם את העודפים של 22 לא אישרנו קודם. דילגנו על זה.
היו"ר אלכס קושניר
זה משרד הדתות. זה בסוף.

סעיף 83-009, פנייה מספר 49.
טמיר כהן
גם בה אי אפשר לדון כי היא לא הופצה במועד
היו"ר אלכס קושניר
פנייה מספר 43 עד 45, משרד הביטחון.
נטע בר זיו
רפרנטית ביטחון, אגף התקציבים. הפנייה נועדה לתקצוב של 33.6 מיליון שקלים בהוצאה עבור הקצאת כספים קואליציוניים לתמיכה במסלולי הסדר, מסלולים לחיילים משוחררים קרביים, פנימיות צבאיות ועידוד שירות לחיילים חרדים. כמו כן תקצוב שלן 2.385 מיליארדי שקלים בהרשאה להתחייב ותוספת של 7 שיאי כוח אדם.
משה גפני (יהדות התורה)
מה זה ההסכמים הקואליציוניים? עם מי?
נטע בר זיו
הסדרה של כספים קואליציוניים שניתנו.
משה גפני (יהדות התורה)
עם מי? עם רע"מ? עם מי הסכמים קואליציוניים?
נטע בר זיו
אין לי את זה כרגע. אני יכולה להשיב לך.
היו"ר אלכס קושניר
חשוב שתבדקי לפני שאנחנו מצביעים.
נירה שפק (יש עתיד)
אני מציעה לעשות הפסקה כדי שיכינו את החומר. לא נצביע על דברים שאנחנו לא יודעים.
נטע בר זיו
יש לי תשובה. ישיבות הסדר, זאת מפלגת ימינה.
משה גפני (יהדות התורה)
מאיפה את קוראת?
נטע בר זיו
מהמידע שיש לי.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה מידע מסווג?
נירה שפק (יש עתיד)
אפשר לקבל אותו?
היו"ר אלכס קושניר
בואו לא נגזים. הסכמים קואליציוניים הוצגו ואושרו בוועדה. היא כרגע מעדכנת על איזה סעיף אנחנו מדברים.
נירה שפק (יש עתיד)
אתה יודע שבאנו לבדוק בפועל כמה מתוך ההסכמים באמת מומשו.
היו"ר אלכס קושניר
נכון. זאת בעיה אחרת אבל את זה אנחנו רוצים לבצע.
נירה שפק (יש עתיד)
שיציגו לך את הרשימה.
נטע בר זיו
הכול פורט בהחלטת הממשלה שהסדירה את הכספים הקואליציוניים אבל אני אתן את הפירוט לפי מה שאני מכירה.

מסלול ישיבות הסדר – מפלגת ימינה. מסלול לחיילים קרביים משוחררים – מפלגת ימינה. פנימיות צבאיות ועידוד שירות חיילים חרדים – מפלגת ימינה.
משה גפני (יהדות התורה)
לא הבנתי.
היו"ר אלכס קושניר
מה לא הבנת? ימינה, ימינה, ימינה.
משה גפני (יהדות התורה)
עם כל הכבוד, לא הבנתי. מה זה עידוד חיילים חרדים? מה המשמעות? מה עושים עם הכסף? קונים פיצה?
נטע בר זיו
אני אפנה לנציגת משרד הביטחון שתפרט את זה.
היו"ר אלכס קושניר
לפני כן תסיימי עם ההסכמים.
נטע בר זיו
ימינה אחראית על מסלול ישיבות הסדר.
ינון אזולאי (ש"ס)
כשאת אומרת ימינה, זה ניר אורבך?
נטע בר זיו
אני לא יודעת. מסעות לחיילים קרביים משוחררים, פנימיות ועידוד שירות חיילים חרדים – ימינה. בנוסף לכך, מפלגת העבודה – גרעיני נח"ל, 3 מיליון שקלים.
היו"ר אלכס קושניר
עכשיו תאמרו מה זה עידוד חיילים חרדים.
משה גפני (יהדות התורה)
ומה זה גרעיני נח"ל שצריך על זה הסכם קואליציוני ולמה זה לא בתקציב. אלה דברים חדשים שלא היו.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני אציין שהוספתם 6 מיליון שקלים בהסכמים הקואליציוניים לאחר ההסכמים שהיו. לאחרונה נוספו 6 מיליון השקלים האלה, 3 מיליון שקלים לכל שנה. את זה לא אמרת לנו אבל חשוב שזה ייאמר כאן. 3 מיליון שקלים אלה נוספו בהסכמים קואליציוניים לאחר ההסכמים הקואליציוניים שעברו בתקציב. אני צודק או לא?
נטע בר זיו
אתה מדבר על ההסכמים של גרעיני הנח"ל?
ינון אזולאי (ש"ס)
גרעיני נח"ל ומה שהוספת בימינה. מפלגת העבודה 3 מיליון שקלים וגרעיני נח"ל 3 מיליון שקלים. אלה 6 מיליון שקלים שהוספו מעבר למה שהושג בהסכמים הקואליציוניים עת הוגש התקציב. אם אני טועה, תגידי לי.
נטע בר זיו
אנחנו לא יכולים לפרט. ההסכמים הקואליציוניים, זה מה שאושר גם כאן בוועדה.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא. אני אומר שזה לא אושר בוועדה. זה הסכם קואליציוני מעבר למה שאושר בוועדה.
היו"ר אלכס קושניר
מה? מה פתאום? אין דבר כזה?
ינון אזולאי (ש"ס)
מיום 19 בדצמבר 2021 התקבלה החלטת ממשלה שמוסיפה 3 מיליון שקלים לכל אחת מהשנים 2020, 2021 ו-2022. נראה לי שאלה ה-3 מיליון שקלים שכאשר באה לכאן שירה ממשרד האוצר היא אמרה שיש לה עוד 3 מיליון לחקלאות. אתה זוכר שהיא הייתה כאן?
היו"ר אלכס קושניר
מה קשור עכשיו החקלאות?
ינון אזולאי (ש"ס)
ניר אורבך רצה 3 מיליון שקלים וקיבל אותם. מפלגת העבודה רצתה 6 מיליון שקלים.
היו"ר אלכס קושניר
לא. זה משהו אחר לגמרי.
ינון אזולאי (ש"ס)
תבדוק שזה לא זה.
היו"ר אלכס קושניר
זה לא אותו הדבר. שם זה היה לגבי תנועות נוער. זה לא קשור לזה.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה זה שנאמר שההחלטה המתקנת מוסיפה 3 מיליון שקלים בכל אחת מן השנים. למה? על התקציב של משרד הביטחון או זה מוסיף יותר בכספים הקואליציוניים? מעבר לתקציב הקואליציוני עליו סוכם מוסיפים עוד 3 מיליון שקלים?
נטע בר זיו
כל מה שהצגתי כאן, אלה דברים שכמובן אושרו כבר במסגרת הוועדה ואנחנו עכשיו מקצים את הכסף עבורם.
משה גפני (יהדות התורה)
מהי התוספת?
נטע בר זיו
אני לא יודעת להגיד מה בדיוק קרה במסגרת הקצאת הכספים.
היו"ר אלכס קושניר
אפשר לדעת למה יועד הכסף?
נטע בר זיו
כן. אנחנו נפרט עכשיו.
היו"ר אלכס קושניר
נשמע.
נטע בר זיו
אני אמרתי את הייעוד.
נירה שפק (יש עתיד)
לפני ה-איך, לאן יועד הכסף, שאלה שלנו חשוב לדעת מה התשובה עליה, לנו, כחברי ועדת הכספים, לא משנה קואליציה או אופוזיציה. אנחנו רוצים לדעת האם היה הליך אישור סדור בוועדה לגבי הכסף הזה.
היו"ר אלכס קושניר
בטח שכן.
נירה שפק (יש עתיד)
זה לא מה שהיא עונה. היא צריכה לענות על זה.
נטע בר זיו
אני לא מכירה את כל הנושא הכללי של הסדרת הכספים הקואליציוניים.
היו"ר אלכס קושניר
אין הסכם קואליציוני שלא אושר כאן בוועדה. אין דבר כזה.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש. מה שהעבירו לנו, עדיין לא אושר. זה אמור להגיע בפנייה תקציבית.
היו"ר אלכס קושניר
התקציבים עצמם כן אושרו.
משה גפני (יהדות התורה)
על זה אני שואל. אני רוצה לדעת. אנחנו רוצים לקבל הסבר על הכול. זה נראה לנו משונה. מי ביקש את המיליון וחצי שקלים לעידוד שירות צבאי?
נטע בר זיו
מיליון וחצי שקלים עידוד שירות לחיילים חרדים?
משה גפני (יהדות התורה)
כן.
נטע בר זיו
מפלגת ימינה.
משה גפני (יהדות התורה)
ומה עושים עם הכסף הזה?
שירי יחזקאל
הכסף הזה מיועד לעידוד שירות חיילים חרדים.
משה גפני (יהדות התורה)
כן. זה כתוב. איך עושים את זה?
שירי יחזקאל
מדובר בימי עיון וסדנאות הכנה לצה"ל, ימי גיבוש, בעקבות לוחמים, בעצם ללוות את החייל החרדי במהלך שנת השירות.
נירה שפק (יש עתיד)
ההכנה לצה"ל היא כמו שעושים לכל המלש"בים בתיכון?
שירי יחזקאל
האגף הביטחוני חרדי.
נירה שפק (יש עתיד)
אבל יש תקציב לזה. יש תקציב שעובר את כל הרשויות ואת כל בתי הספר בארץ על פי מיפוי.
שירי יחזקאל
למעשה התקציב כאן מיועד לאוכלוסיית מסלולי נצח יהודה בגיוס לשירות החרדי.
נירה שפק (יש עתיד)
אבל יש תכנית ארצית כזאת. הרי התכנית הזאת עובדת על פי מיפוי. משרד הביטחון ממפה על פי רשויות ובתי ספר ואז בונה את התכנית אל מול הצורך. יש תכנית כזאת ויש סדרי עדיפויות. לא הבנתי.
משה גפני (יהדות התורה)
אני גם לא מבין את כל העניין הזה וזאת עוד מפלגת ימינה.
נירה שפק (יש עתיד)
גילוי נאות, זאת שאלה כמי שהייתה מרצה באגף הזה.
ינון אזולאי (ש"ס)
שהייתה משתמשת בכספים הקואליציוניים.
משה גפני (יהדות התורה)
מה פתאום? כשהיא הייתה, אני הייתי יושב ראש ועדת הכספים ולא נתתי את זה. נתתי את זה בתוך התקציב. אני יודע בדיוק איך זה עובד.
נטע בר זיו
אנחנו לא נוגעים כאן בשיקולים שבהקצאת הכספים הקואליציוניים. אנחנו משקפים את התוספת שהוקצתה.
משה גפני (יהדות התורה)
למה זה בכספים קואליציוניים? למה זה לא מופיע בתקציב?
היו"ר אלכס קושניר
כי זאת תוספת לתקציב.
משה גפני (יהדות התורה)
את זה הבנתי. למה זה לא מופיע בתקציב?
היו"ר אלכס קושניר
יש בתקנה הזאת כסף נוסף, חוץ מהכסף הקואליציוני? כמה הוא?
נירה שפק (יש עתיד)
יש כסף נוסף. זה ודאי. יש אגף חברתי ביטחוני שעובד שנים על הדבר הזה. דרך אגב, אני רוצה להגיד לכם שזה משהו מאוד חשוב והתכנים מאוד חשובים. אתן מפתיעות אותי זה כי אני יודעת שיש תקציב.
היו"ר אלכס קושניר
כן, אבל הוחלט להגדיל אותו במסגרת ההסכם הקואליציוני.
נטע בר זיו
זה נתון שאין לנו כרגע בפנינו.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני כן רוצה לשאול על עידוד גיוס החרדים. אמרתם שזה עבור עידוד גיוס חרדים לצה"ל. אם זה עידוד גיוס, זה אמור להיות לפני שהם מתגייסים, נכון?
נטע בר זיו
נכון.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתם נכנסים לישיבות ומעודדים? איך זה מתנהל?
שירי יחזקאל
אני יכולה לבדוק איך בדיוק מתבצע התהליך אבל באופן עקרוני זה אמור להיות לבני הציבור החרדי לפני שהם מתגייסים. זה מיועד לציבור הנח"ל העצמאי החרדי, מסלול נצח יהודה, לפני שהם מתגייסים לצה"ל.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה לעודד אותם להגיע לנח"ל?
שירי יחזקאל
זה לעודד אותם להגיע לצבא.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש הבדל בין בחור שהחליט שהוא מתגייס, ויתר על המעמד שלו כבן ישיבה. עכשיו דואגים לך, עושים לך עידוד לאן ללכת ומנסים להפנות אותך, בסדר, כל אחד בדרכו. אבל אם את באה ואומרת שאת רואה בחור ישיבה ואת הולכת – אני אשתמש במילה הזאת – לצוד אותו, להוציא אותו מהישיבה ולגייס אותו לצה"ל, זה סיפור אחר.
נירה שפק (יש עתיד)
סליחה שאני מתפרצת כי זה חשוב לי וחשוב לומר את הדברים כמי שבאמת עשתה את זה. קודם כל, תדע לך שלא נכנסים לאף גוף אם אין תיאום. אם מנהל בית הספר, מנהל הישיבה והרשות הרלוונטית לא עושה תיאום, לא נכנסים.
משה גפני (יהדות התורה)
זה נכון.
נירה שפק (יש עתיד)
אין דבר כזה לבוא ולא צדים בחוץ ובפנים. אני מאוד מאמינה בתכנית הזאת.

דבר שני שמאוד חשוב כאן זה שלא באים ואומרים לך בוא תתגייס אלא מגיעים לשם באפיון ובתיאום גם שירות לאומי. כשאני הייתי מגיעה לבתי ספר של תלמידות דתיות, היינו מביאים כל מיני גופים והיינו אומרים שלא רק השירות בצבא חשוב אלא כל שירות משמעותי חשוב והיינו מפנים אותן למסלולים של שירות לאומי. זאת אומרת, תורידו מהשולחן את זה שיש כאן לצבא איזושהי מיסיונריות. זה באמת חשוב. הקטע שלי הוא להבין שאם זה כזה חשוב, למה צריך כספים קואליציוניים ולמה זה לא חלק מהתקציב.
משה גפני (יהדות התורה)
זאת השאלה.
היו"ר אלכס קושניר
כי זאת תוספת.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל לא קיבלנו תשובה כמה כסף יש בתוך התקנה הזאת.
היו"ר אלכס קושניר
כמה כסף יש בתקנה?
נטע בר זיו
אנחנו נשלים את הבדיקה וניתן תשובה.
ינון אזולאי (ש"ס)
ולגבי גרעיני הנח"ל.
שירי יחזקאל
למעשה התקציב הנ"ל מיועד להפעלת גרעיני הנח"ל במסלול הנח"ל כאשר התכנית כוללת ליווי והדרכה בכל שלבי המסלול כמו ליווי משימתי, מפגשי גרעין, שיפור כשירויות מדריכים וביצוע סמינרים.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה תוך כדי או לפני?
שירי יחזקאל
התקציב הנ"ל מיועד למסלול עצמו כאשר המסלול כולל ארבעה שלבים. הוא כולל גם את שנת השירות, גם את הפרק הצבאי הראשון בו בני הגרעין משרתים ביחד ומשמרים מוקדים חברתיים בכל גרעין, פרק צבאי שני שמיועד למשימה הלאומית ובמהלכו קורות משימות חינוכיות-חברתיות.
משה גפני (יהדות התורה)
הצבא רוצה את גרעיני הנח"ל האלה?
היו"ר אלכס קושניר
בוא נשאל את כל הצבא.
משה גפני (יהדות התורה)
לא. לא לזה אני מתכוון. אני מכיר את תקציב משרד הביטחון. המציאות הזאת בה מפלגת העבודה צריכה לבקש כסף קואליציוני על גרעיני נח"ל, 3 מיליון שקלים, נראה לי אבסורד.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, עבור משרד הביטחון אלה גרושים. באמת אני אומר לך. גם המיליון וחצי שקלים וגם ה-3 מיליון, אלה גרושים עבור המשרד. יש משרדים שבשום פנים ואופן אסור לתת להם תקציבים קואליציוניים כי אם המדינה מאמינה בזה, היא צריכה להשקיע ואחד מהמשרדים הוא משרד הביטחון.
היו"ר אלכס קושניר
יש בזה משהו.
ינון אזולאי (ש"ס)
הייתי מבקש לדעת גם כאן מה התקציב הכולל.
נטע בר זיו
אין בעיה.
נירה שפק (יש עתיד)
גם לי יש שאלות לגבי זה. קודם כל, כאשר חייל מתגייס לצבא, חייל או חיילת, כשהוא הופך ממלש"ב להיות חייל, הוא הופך להיות חלק מהצבא. כמו שעכשיו לא הולכים ונותנים תכניות רווחה, כמו שיש לאוכלוסיות מיוחדות בתוך הצבא וזה בתקציב משרד הביטחון, לא ברור לי למה כאן צריך תקציב בנפרד. אני לא מבינה למה זה לא חלק מהתקציב הצבאי. כשאני באתי עם כספים קואליציוניים, ישבתי מול המשרד הרלוונטי ואמרו לי נושא חשוב אבל לא צריך כי תפקידו של המשרד הוא לתת את זה. אני שואלת למה משרד הביטחון לא בא ואמר כך, מעבר לזה שגרעיני נח"ל – וזה גם לכם, גפני וינון - לא שייכים רק לשומר הצעיר. יש גרעיני נח"ל מכל התחומים. יש גרעיני נח"ל ששייכים לבני עקיבא ויש גם גרעינים חברתיים שנמצאים בעיירות פיתוח ובאוכלוסיות מיוחדות. זאת אומרת, זה משהו שהוא חוצה את כל צורכי החברה ולכן בעיניי זה עוד יותר לא ברור למה צריך כספים קואליציוניים.

לגבי שנות השירות, אני מנתקת את זה כי יש הבדל ויש מעבר חד בין היותו של מלש"ב בשנת שירות לבין גיוסו ולכן לא ברור לי. אני גם יודעת שיש תכנית לשנות שירות, היא גדלה, היא מתוקצבת והיא משולבת בגופים אחרים. כשאת אומרת לי שזה כולל שנות שירות, יש שנת שירות בסוכנות והסוכנות מממנת אותה. יש לי קצת בלגן בנושא הזה ואני חושבת שהדבר הזה מאיר לנו זרקור על כך שזה לא טוב. אני אשמח אם יש תשובה לזה.
אלון טל (כחול לבן)
כאב לנערה שסיימה את מסלול הנח"ל לפני חצי שנה, אני מבקש להעיר הערה. לאורך כל המסלול היה תת תקצוב וההורים היו צריכים לגייס כספים. הגרעין היה מאוד חברתי.
נירה שפק (יש עתיד)
שילמת כסף על שנת השירות. אני שילמתי על זה 8,000 שקלים לבן שלי בשומר החדש, ואני עוד שילמתי זול. זה אבסורד שהצעירים האלה מתגייסים לשנת שירות, מתגייסים למען המדינה, ואנחנו ההורים משלמים. זה יוצר עוד פער חברתי כי אם אני אימא שיש לה כסף לתת לילד שלה שרוצה להיות אזרח טוב, אני משלמת כסף כדי שהוא יממש את זה. אם יש ילד שהוא לא פחות ערכי מהילד שלי ולהורים שלו אין כסף לשלם לו עבור שנת שירות, הוא לא יכול להיות מנהיג חברתי וכאן יש בעיה. במקום לטפל בבעיה, אנחנו מוסיפים טלאי על טלאי על טלאי ואסור לנו לעשות זאת.
היו"ר אלכס קושניר
בנימה אופטימית זאת, אנחנו יוצאים להתייעצות סיעתית . חוזרים להצבעה בשעה 14:38.

(הישיבה נפסקה בשעה 14:33 ונתחדשה בשעה 14:38.)
היו"ר אלכס קושניר
אחרי התייעצות סיעתית, אנחנו מחדשים את הדיון.

אנחנו מצביעים על פנייה מספר 43 עד 45, משרד הביטחון. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושר
היו"ר אלכס קושניר
הפנייה אושרה.
נירה שפק (יש עתיד)
אני מבקשת להעיר. יש משהו שצריך לומר אותו. בסעיף 15-10-01 שלא דיברנו עליו, מופיע כאן הוצאות כוח אדם, 7 שיאי כוח אדם. נאמר שהתכנית נועדה לתקצב את משרד הביטחון. אני כבר הערתי על זה כמה פעמים. אני יודעת שיש כאן לקונה בכל הנושא הזה, אבל כשכתוב כאן שזה עבור פעולות ביטחוניות שונות ומטעמי סיווג הטעמים יינתנו בוועדה המשותפת, אני אומרת שזה עדיין לא הוצג בוועדה המשותפת ונוצר כאן מצב שאנחנו מאשרים משהו שיכול להיות שהוועדה המשותפת תאמר שזה לא מתאים. אני אומר שמכיוון שאני זאת הנציגה שיושבת בוועדה המשותפת, אני לא יודעת לומר, כמו שאמרתי במקומות אחרים, כשאמרתי שהייתי בוועדה, ישבנו על הנושא והנושא הזה קיבל את אישור הוועדה המשותפת. כאן הנושא הזה לא עבר את הוועדה המשותפת.
נטע בר זיו
אני חייבת לחדד. מבחינת ההליך, משרד הביטחון לא יכול לאייש את התקנים האלה עד שהוועדה המשותפת לא מאשרת. זאת אומרת, האישור של ועדת הכספים הוא אישור מקדים לוועדה המשותפת.
היו"ר אלכס קושניר
הוא אישור להקצאת הכספים והאישור לביצוע הוא של הוועדה המשותפת.
נירה שפק (יש עתיד)
את זה רציתי להדגיש.
היו"ר אלכס קושניר
פנייה מספר 02-00-2, משרד הדתות.
יפתח עשהאל
הפנייה הוקראה. להקריא שוב?
היו"ר אלכס קושניר
לא. שאלות.
נירה שפק (יש עתיד)
דרך אגב, כנ"ל גם לגבי 15-11-01. הקראתי אחד מהם כדוגמה אבל הדברים מתייחסים לשני הסעיפים.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש לי שתי שאלות שהן פחות קשורות לפנייה אבל זאת הזדמנות לשאול אתכם. שאל הרב גפני לגבי שנת השמיטה. היה תקציב בשנת השמיטה ולפי זה שאתה מהנהן, אתה מודע לזה. אין לנו תקציב שם. נדמה לי שהיו 12 מיליון שקלים או 8 מיליון שקלים וכי בשנה שעברה כבר עשינו העברה של התקציב הזה. משום מה אנחנו רואים שאין כל התייחסות לתקציב של השמיטה ואנחנו בשנת השמיטה. להיכן נעלם התקציב הזה.
יפתח עשהאל
התקציב קיים בתקציב הרבנות הראשית והוא הוקצה ובוצע ברובו בהיתר מכירה.
ינון אזולאי (ש"ס)
היה שם אוצר בית דין.
יפתח עשהאל
לא. אוצר בית דין לא בתקציב של הרבנות הראשית.
ינון אזולאי (ש"ס)
בתקציב משרד לשירותי דת, אני לא זוכר אם אלה היו 12 או 8 מיליון שקלים, מלבד מה שיש בחקלאות. היה לנושא הזה של אוצר בית דין.
יפתח עשהאל
אני לא מכיר. אני מכיר שהיה רק על היתר מכירה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני אומר לך בוודאות. תבדוק.
יפתח עשהאל
אני אעשה בדיקה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה מכיר את זה? ניסית לבדוק את זה.
דוד נחום
אתה מתכוון למה שהיה לפני 7 שנים?
ינון אזולאי (ש"ס)
לא. מה שיש עכשיו. היה גם לעכשיו.
דוד נחום
תקציב אוצר בית דין? לא ידוע לי.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם היה לפני 7 שנים, גם יש עכשיו. היה אמור להיות עכשיו. אני יודע את זה בוודאות ולא מסיפורים. לא על היתר מכירה אלא על אוצר בית דין.
דוד נחום
אני אבדוק את זה מול הגורמים המקצועיים.
ינון אזולאי (ש"ס)
חשוב לבדוק את הנושא הזה.

נושא שאליו מתקרבים אליו, הילולת רשב"י ב-ל"ג בעומר. ראיתי פרסום שמתוקצבים 50 מיליון שקלים.
יפתח עשהאל
ההילולה היא בפנייה נפרדת.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני יודע.
היו"ר אלכס קושניר
מתי?
יפתח עשהאל
היא נשלחה לוועדה. היא עוד לא פורסמה.
ינון אזולאי (ש"ס)
הסכום הוא כ-50 מיליון?
יפתח עשהאל
כן. סדר גודל.
ינון אזולאי (ש"ס)
הלוואי שהייתם עושים את זה בשנים קודמות. היו רבים אתכם, מקיאים דם על 12 מיליון, 11 מיליון, 10 מיליון, אני מכיר את כל המספרים בעל פה. הייתי במקום הזה. לצערנו לא השכלתם לעשות את זה כשהיה צריך את זה. אני מקווה שהשנה זה מספיק ותתנו את הדעת איך לכלכל את הצעדים שם בצורה נכונה ונבונה.

לגבי הפנייה עצמה. בתכנית מספר 22-01-01, אני רואה על המיזמים במועצות הדתיות. על איזה מיזמים אנחנו מדברים?
יפתח עשהאל
בעיקר עירובים. עניין של עירובים.
דוד נחום
גם עירובים ואולי נשארו גם מערכות חינוך למקוואות, הנגשת מקוואות והנגשה של מבני מועצות דתיות.
ינון אזולאי (ש"ס)
כמה כסף נמצא בתקנה של העירוב?
דוד נחום
זאת תקנה מאוחדת.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה יכול לדעת כמה כסף בתוך התקנה הזאת הוא עבור עירובים? אם אני לא טועה, 300 אלף שקלים. יכול להיות? בכל הארץ.
דוד נחום
שוב, אנחנו מדברים על דברים מהעבר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה מעביר כסף בתקנה.
היו"ר אלכס קושניר
כמה כסף יש בתקנה?
ינון אזולאי (ש"ס)
אלה עודפים. אני שואל אותך כמה יש בסך הכול בתקנה הזאת.
דוד נחום
חשוב להדגיש, אדוני היושב ראש, שזאת תקנה מיוחדת שהיא גם במיזמי המועצות, גם עירובים.
היו"ר אלכס קושניר
אין בעיה. כמה כסף נועד לעירובים?
יפתח עשהאל
מיליון שקלים בבסיס התקציב שעבר עבור כלל המיזמים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני שואל לגבי התקנה. אתם מעבירים עודפים שנוצרו, חלקי תקנים מהרבנים ובלניות וגם ממיזמים מתמשכים במועצות הדתיות. במיזמים אתה אומר לי למשל מהסעיף של העירוב. נכון?
דוד נחום
כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
בסעיף של העירוב, אני מכיר את זה ולכן אני שואל אותך. זכור לי המספר 300 אלף שקלים ולא סתם אני שואל. אני רוצה לדעת כמה כסף בעודפים הולך לעירוב. כמה כסף יצא בשנה האחרונה וכמה כסף אנחנו מאשרים עכשיו בעודפים האלה בשביל עירוב.
דוד נחום
אני אבדוק את זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אלה דברים שאני חושב שאסור לבדוק אותם אלא צריך לבוא איתם מוכנים כי אלה דברים שבטוח ישאלו עליהם כאן ואני מאלה ששואלים.

אני אומר לך עוד דבר. יש כאן איוש חלקי של תקני הרבנים והבלניות בהתיישבות.
יפתח עשהאל
נכון. אני אחדד, אחרי שיחה אם דודו חידדנו את הדברים יותר לעומק. יש כאן שני דברים עיקריים. זה אמנם סכום יחסית קטן כי גם הייתה פנייה לקראת סוף שנה אבל כשהעברנו את התקציב ביולי עשינו איזושהי תחזית משותפת עם המשרד לכמות התקנים והשכר שעתיד לצאת, כמות התמיכות שצריך להעביר למועצות שמעסיקות רבנים ובלניות. לקראת סוף שנה חלק מהתקציב לא יצא, גם בגלל עניינים של איוש, כאשר חלק אוישו חלקית משרה וחלק לא הספיקו עדיין לאייש, וגם עניינים של רכיבים של תמיכות שמעבירים למועצות ויש איזושהי ועדה במשרד - דודו יוכל להרחיב עליה - שדנה על כל מיני רכיבי שכר ובגלל זה יש לנו את ההתחייבויות האלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
בוועדה הזאת של המשרד דנים בבלניות?
דוד נחום
הוועדה נקראת ועדת רטרו. זאת ועדה שדנה על כל מיני דברים שהיו סביב מחלוקות מסוימות או שהמשרד לא בדיוק הסכים עם המועצה האזורית או המועצה הדתית האזורית. יכול להיות שבינתיים אותה מועצה אזורית המשיכה לשלם לאותו רב או לאותה בלנית. במשרד שלנו מתכנסת ועדה עם נציג החשבות והלשכה המשפטית, כל אחד נותן חוות דעת מהצד שלו ואז מחליטים אם המשרד צריך להשלים להם בגין אותה תמיכה.
ינון אזולאי (ש"ס)
בתקני הרבנים שאתם אומרים שהיה על זה ויכוח – יכול להיות שזה חלק מהוויכוח, האם חלק מהרבנים קיבלו את השכר או לא – אתה אומר שהמועצה בפועל שילמה להם את השכר ועכשיו היא בדין ודברים מול המשרד. אם אני מבין, זה מה שאתה אומר, שיש ועדה.
דוד נחום
היא מתכנסת אחת לתקופה ודנה בכל מיני בקשות שיש למועצות בהתיישבות.
ינון אזולאי (ש"ס)
בתקנים של הרבנים, מתי פעם אחרונה נבחרו רבנים בהתיישבות?
דוד נחום
חדשים?
ינון אזולאי (ש"ס)
כן. אתה בא לכאן ואתה מדבר על הוויכוח. 10 שנים אין ויכוח ואנחנו יודעים מה משלמים לו ואנחנו יודעים מה צריך לשלם.
דוד נחום
אני אתן לך דוגמה. רב פרש ויש עלויות פרישה חד פעמיות שצריך לשלם לו אבל יכול להיות שבאותה נקודת זמן בה הוא פרש, אולי המועצה או הרב עצמו לא הגישו את כל המסמכים הנדרשים והמשרד באותה נקודה לא הסכים לשלם או שילם רק חלקית. כל תקופה מסוימת מתכנסת ועדה במשרד כדי לעשות את ההשלמות האלה.
נירה שפק (יש עתיד)
יש לי שאלה שנוגעת ולא נוגעת. כשאתה אומר בלנית בלשון נקבה, זה בסדר כי בלנית יכולה להיות רק אישה. אבל למה אתה אומר כל הזמן רב? זה יכול להיות רב או רבנית. לא?
ינון אזולאי (ש"ס)
לא.
נירה שפק (יש עתיד)
למה לא? במועצות דתיות?
ינון אזולאי (ש"ס)
את מתכוונת לראש מועצה דתית שהיא יכולה להיות אישה.
נירה שפק (יש עתיד)
כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא מדבר על משהו אחר.
נירה שפק (יש עתיד)
אני אומרת שבכל השיח אני שומעת – לכן אמרתי שזה קשור ולא קשור לשאלה שלך – שהוא אומר רב. בוא נתחיל לדבר מגדר כדי שנתחיל להבין. דיברתם על המועצות הדתיות. זאת לא רק בלנית ורב. אני גם רוצה שהאזרחים יתרגלו לזה שיש עבודה בתחום, בטח עם כל מה שקורה היום עם הבג"צים. תודה.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא מדבר כך משום שכרגע מכהנים כרבני ישוב, אלה רבני ישוב. אין רבניות בין רבני היישוב.
נירה שפק (יש עתיד)
יכולה להיות רבה.
ינון אזולאי (ש"ס)
יכולה להיות.
היו"ר אלכס קושניר
בואו נעזוב את הוויכוח.
ינון אזולאי (ש"ס)
לגבי הבלניות.
נירה שפק (יש עתיד)
אני לא מתעקשת שיגידו בלן.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, יש בלן.
נירה שפק (יש עתיד)
לגברים?
ינון אזולאי (ש"ס)
כן.
נירה שפק (יש עתיד)
לא ידעתי. למדנו משהו היום.
ינון אזולאי (ש"ס)
הבלנים בדרך כלל במקוואות פרטיות ולכן הם השכר שמשולם להם משולם על ידי אותם גורמים אבל שכר הבלניות משולם על ידי המועצות הדתיות. אני יודע שבעבר, כשאבא שלי היה השר לשירותי דת, הייתה ועדה והעלו במעט את השכר של הבלניות. מה קורה עם זה עכשיו?
דוד נחום
כרגע, נכון לעכשיו, אנחנו נכנסים לדיוני תקציב לשנה הבאה מול האוצר. אני כתקציבן הצפתי את הנושא הזה שאתה מדבר עליו מול המנכ"ל שלנו מוני מעתוק ואנחנו בהחלט נדון בדברים לקראת שנה הבאה כדי לעשות התאמה בין מה שקורה במשק, יוקר המחיה, לשכר המשולם. זה חלק מהדיונים שאנחנו נקיים.
ינון אזולאי (ש"ס)
לגבי הבלניות בהתיישבות. יש מחסור. אתה בא ואומר לי שאתה הולך להעביר עודפים אבל הרי גם השעות שם הן לא שעות אלא משלמים להן על פי שעות קריאה ופחות על פי שעות כוננות. במקווה רגיל בו נמצאת אישה, היא נמצאת משעה מסוימת, חצי שעה לפני השקיעה, עד 10:00 בלילה, ובמקווה שהוא מקווה תורן, עד 11:00 בלילה. במקוואות שנמצאות ביישובים יוצא שבלנית מקבלת כביכול פחות גם משכר המינימום. היא מקבלת שכר מינימום אבל היא מקבלת את זה על פי שעות ולא במצב בו היא נמצאת בכל השעות האלה. אני אומר שכשאתה בא ואומר שיש לך עודפים, תסתכל דווקא ותראה שבהתיישבות יש נשים בלניות שלא מקבלות את מה שמגיע להן וכדאי שנשים לב לזה ונראה כמה היא מקבלת. תעשו עבודה והייתי מבקש גם לשלוח אלינו לוועדה כמה השכר של הבלנית בעיר לעומת שכר הבלנית בהתיישבות. זה מאוד חשוב לי.

תכנית 22-01-02, תמיכה בשירותי דת.
היו"ר אלכס קושניר
ינון, אני מבקש שנפסיק את הדיון בנושא הזה כי לא נספיק. יש לנו עוד 10 דקות לסיום הדיון ויש לנו שלוש רוויזיות שצריך להצביע עליהן.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מגיש רוויזיה על כל מה שהיה במשך היום.
היו"ר אלכס קושניר
בסדר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מציע שנסיים עם זה בצורה טובה. תן לי לסיים את הנושא הזה. נשלח עכשיו מייל על הרוויזיה.
טמיר כהן
לא. למייל נשלחו דברי הסבר.
ינון אזולאי (ש"ס)
ברגעים אלה נשלח מייל על הרוויזיה.
היו"ר אלכס קושניר
נשלח כרגע. עכשיו. מאחוריו יושבים אנשים נאמנים שעושים את זה בדיוק ברגע זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
עם כל המספרים.
מוסי רז (מרצ)
הם עושים את זה מסמרטפון ולא מטלפון כשר.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש לי מורת רוח מהעניין הזה ואני אמרתי ליועצים שלי שכל מי שרוצה להיות עם טלפון כשר, אני מסכים לזה, ואני מסכים שלא יהיה לו ווטסאפ ואין לי שום תלונה ושום דאגה. אני לא מכריח אף אחד. אם שאלת קודם מה אכפת לי ושכל אחד יבחר, אז הנה, אני אומר ליועצים שלי שכל אחד שירצה טלפון כשר, בבקשה.
היו"ר אלכס קושניר
אפשר להתקדם לפנייה?
ינון אזולאי (ש"ס)
בתכנית 22-01-02 יש את הסיפור של מבני הדת בפרויקטים שנמצאים שהם חוצי שנה. אתה מדבר על המקוואות?
דוד נחום
גם המקוואות.
ינון אזולאי (ש"ס)
כמה בתקציב 2021 היה למקוואות וכמה יש לשנת 2022?
דוד נחום
ספציפית רק על המקוואות?
ינון אזולאי (ש"ס)
כן. תכף אני אשאל אותך על בתי הכנסת.
דוד נחום
אני צריך לבדוק.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, אתה לא צריך לבדוק. אני לא אוהב את המשחק הזה של משרד האוצר שיודע שהוא לחוץ להעביר את ההצבעה והוא משחק את המשחק הזה. אל תשחקו איתי.
היו"ר אלכס קושניר
אני יכול להמשיך את זה גם בדיון הבא. התחושה היא שמשרד הדתות לא מוכן לדיון.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה רוצה שאני אומר לך כמה יש בתקציב?
דוד נחום
אני יכול לבדוק את זה במרכבה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני אומר לך שבשנת 2020 היו 72 מיליון שקלים עבור מבני דת שהיו בכספים קואליציוניים שלנו. אני מבקש לדעת כמה היה ב-2021 וכמה היה בשנת 2022.
יפתח עשהאל
2021, מבני דת – 40 מיליון שקלים. 2022, 40 מיליון שקלים. אותו הדבר.
ינון אזולאי (ש"ס)
הייתה ירידה משנת 2020.
יפתח עשהאל
בשנת 2020 היו 17 מיליון שקלים.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא. היו 70 מיליון.
יפתח עשהאל
לא. 17 מיליון. בשנת 2020 לא היה תקציב.
מוסי רז (מרצ)
בקיצור, הממשלה הזאת נותנת יותר מהקודמת.
יפתח עשהאל
בשנת 2019 היה 70 מיליון.
ינון אזולאי (ש"ס)
נכון, סליחה, ב-2019. כמה כרגע נמצאים בהליך של בנייה שהכסף להם חסר? אני מבקש שתבדוק את זה ותשלח לי. אני לא מאמין שיש לך את המידע כאן עכשיו.
דוד נחום
אתה מדבר על השנה הזאת?
ינון אזולאי (ש"ס)
כן.
דוד נחום
בעיקרון התקציב של ה-40 מיליון עוד לא עבר. אנחנו מחכים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל יצא קול קורא. נכון? גם לשנת 2022 יצא קול קורא של מבני הדת?
דוד נחום
אני אבדוק את זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
תבדוק כי אני חושב שיצא קול קורא למבני דת ואני שואל האם הוא נסגר.
היו"ר אלכס קושניר
תגיד, יש משהו שאתה יודע? סליחה שאני שואל. אני אבדוק את זה, אני אבדוק את זה, אני אבדוק את זה. אתה מגיע לוועדת כספים, בבוקר אתה מספר לי שיש קורונה ועכשיו אתה מגיע ואתה אומר שתבדוק את זה. נשאלות כאן שאלות. מילא היו נשאלות שאלות כלליות, אבל נשאלות שאלות לתוכן הפנייה ואני לא מקבל שום תשובה. מה זה הדבר הזה? אתה מבזבז את הזמן של הוועדה.
דוד נחום
אני רוצה - - -
היו"ר אלכס קושניר
אל תתווכח איתי.

ינון, מה אתה רוצה לעשות?
ינון אזולאי (ש"ס)
אני רוצה לשאול עוד שאלה אחת או שאתה רוצה בפעם הבאה להצביע ואז אני מפסיק לשאול עכשיו ושהוא יבוא בפעם הבאה עם כל התשובות. או שנצא להתייעצות סיעתית.
היו"ר אלכס קושניר
אין לנו יותר זמן להצבעה. בוא נצא להתייעצות לכמה דקות. חוזרים להצבעה.

(הישיבה נפסקה בשעה 14:55 ונתחדשה בשעה 15:00)
היו"ר אלכס קושניר
אחרי התייעצות, אנחנו מחדשים את הדיון. מפאת קוצר הזמן, אנחנו חייבים לסיים את הדיון, לא נצביע על הפנייה הזאת. אני מבקש בפעם הבאה, עת נמשיך את הדיון, לבוא מוכנים עם תשובות לשאלות שנשאלו כאן על ידי חברי הכנסת, גם על ידי ינון וגם על ידי נירה. צריך לבוא מוכנים לוועדת כספים. מה שהיה כאן, אני לא אתבטא. התבטאתי מספיק.
ינון אזולאי (ש"ס)
לגבי הרוויזיות. אני מושך את הרוויזיות. אני משאיר את הרוויזיה על הדיור הממשלתי ועל התקשורת.
היו"ר אלכס קושניר
בסדר.
ינון אזולאי (ש"ס)
כל שאר הרוויזיות, נמשכות.
היו"ר אלכס קושניר
בשבוע הבא, עם תחילת הכנס, אנחנו נחזור לדיונים על פניות תקציביות והודעות תקציביות.

הישיבה נעולה. תודה.


הישיבה ננעלה בשעה 15:02.

קוד המקור של הנתונים