ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 15/05/2022

צו הראיות (קביעת גוף ציבורי), התשפ"ב-2022

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



4
ועדת החוקה, חוק ומשפט
15/05/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 263
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום ראשון, י"ד באייר התשפ"ב (15 במאי 2022), שעה 10:30
סדר היום
הצעת צו הראיות (קביעת גוף ציבור), התשפ"ב-2022
נכחו
חברי הוועדה: גלעד קריב – היו"ר
מוזמנים
יפעת רווה - ראש אשכול סדר דין וראיות, משרד המשפטים

קרן רוט - עו"ד, ייעוץ וחקיקה (פלילי), משרד המשפטים

ליאורה עופרי - עו"ד, הלשכה המשפטית, המשרד להגנת הסביבה

בן רוזנברג - מנהל האגף להגנה על החי והצומח, רשות הטבע והגנים

שי פרץ - עו"ד, רשות הטבע והגנים
ייעוץ משפטי
דגנית כהן ויליאמס
מנהל הוועדה
איל קופמן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים






הצעת צו הראיות (קביעת גוף ציבור), התשפ"ב-2022
היו"ר גלעד קריב
בוקר טוב. מכובדיי, שלום לכולם. תודה למתכנסים ולמתכנסות. אנחנו בדיון - שעל פניו אמור להיות קצר – בנושא הצעת צו הראיות (קביעת גוף ציבור), התשפ"ב-2022.

נמצאים איתנו ממשרד המשפטים חברתנו עורכת הדין יפעת רווה ועורכת הדין קרן רוט, מהמשרד להגנת הסביבה עורכת הדין ליאורה עופרי, מרשות הטבע והגנים בן רוזנברג מנהל האגף להגנה על החי והצומח ועורך הדין שי פרץ.

אני מבין שאנחנו עלינו כאן על דבר שנעשה עד היום כדבר שבשגרה אבל ככל הנראה תוך התעלמות מהצורך בצו של השר ואישור הוועדה. לצורך הפרוטוקול נבקש מהרשות להציג את הצורך שלה בתעודות או את המשרד להגנת הסביבה והתייחסות משרד המשפטים. אני כבר אומר מראש שמבחינתי השאלה המרכזית, בדקנו אם זה המצב בעוד תאגידים סטטוטוריים שאולי צריך להביא לתשומת ליבם.
יפעת רווה
לא בדקנו אקטיבית אם יש עוד תאגידים. לא פנינו ולכל התאגידים במדינת ישראל. רק הפנו את תשומת ליבנו ותיקנו את הטעות הזאת.
היו"ר גלעד קריב
אם אני מבין נכון את ההיבט המשפטי, הרשות היום נהנית ממעמד של תאגיד סטטוטורי. בתוך רשימת 70 התאגידים הסטטוטוריים – עסקנו בזה גם בהקשר של חוק הרגולציה וגם בחוק ההסדרים היה נושא של חובות הדיווח החשבונאיים של תאגידים סטטוטוריים. עסקנו לא מעט בכנס הקודם שאלת מי הם התאגידים הסטטוטוריים. על פניו, מבלי לחקור בעניין, אני מניח שלמשל לרשות ניירות ערך יש סמכויות חקירה.

אני רק אומר שהסוגיה הזאת לא רלוונטית רק לרשות הטבע והגנים. השאלה אם אפשר לבקש הוצאת תזכורת לכל התאגידים הסטטוטוריים. כל עוד לא שמנו לב כוועדה לעניין הזה, גם הרשות המבצעת לא שמה לה, אז בסדר, כולנו חיינו מאחורי המסך, אבל ברגע שהסוגיה התעוררה בעקבות העניין של רשות הטבע והגנים, אנחנו לא יכולים להיות בשב ואל תעשה.
יפעת רווה
נצטרך לבדוק. יכול להיות שאפשר לשלוח לכולם. פרסמנו תזכיר שלא קיבלנו עליו הערות.
היו"ר גלעד קריב
אני מציע שתחשבו. אני אומר בזהירות שהסיטואציה עם רשות הטבע והגנים מתועדת. יש דיון ועדה, יש פרוטוקול, היה תזכיר של צו ויש צו. חבל יהיה להימצא בעוד כמה חודשים במצב שעורך דין קפדן יבוא ויטען נגד פעולת פיקוח של תאגיד סטטוטורי.
יפעת רווה
אנחנו ננסה לבדוק את זה.
היו"ר גלעד קריב
בסדר. לתשומת ליבכם. לפרוטוקול, עורכת הדין רווה, הערות משפטיות, או אם לעורכת הדין רוט יש מה להוסיף.
קרן רוט
אין לנו מה להוסיף. אני חושבת שחשובה ההתייחסות של המשרד עצמו. הצורך הגיע לאחר שהם גילו לא מזמן שאכן הם לא כלולים בצו, שאין להם צו והם לא חלק מעובדי המדינה ומכאן התעורר הצורך. באמת החשיבות הרבה היא שתוגש תעודת עובד ציבור מבלי שהם יצטרכו להעיד בבית משפט. כמובן אני מזכירה שלפי סעיף 26 עדיין אפשר לקרוא להם למתן עדות בבית משפט, לחקירה נגדית.
היו"ר גלעד קריב
הדבר המרכזי שיוצא מכאן הוא שבית משפט רשאי בהחלטה אקטיבית שלו, על פי בקשת המדינה, לקבל כראיה מסמך רשמי של עובד ציבור, מבלי שהוא יידרש לבוא ולתת עדות, אלא אם מבקשים חקירה נגדית.
שי פרץ
אני רק רוצה לומר לאדוני שאנחנו גילינו את זה דרך איזשהו פסק דין אזרחי שאפילו לא היינו צד לו. עובד ציבור שלנו ניסה להגיש תעודת עובד ציבור. הייתה שם עוד רשות סטטוטורית, רשות נחל קישון שגם עובד מעובדיה ניסה להגיש תעודת עובד ציבור וגם היא נדחתה. הם לא ידעו שהם לא מוסמכים ולא עברו את כל הפרוצדורה. ביום שגילינו את זה רצנו להגנת הסביבה כדי לקדם את החקיקה הזאת אבל יכול להיות שזה קורה עם עוד תאגידים סטטוטוריים כפיט שאמרת קודם.
יפעת רווה
אנחנו נבדוק את זה.
היו"ר גלעד קריב
סעיף (3) בסעיף 28 לשיטתכם הוא מכוון תאגידים סטטוטוריים?
דגנית כהן ויליאמס
אולי אני אבהיר. יש דוגמאות לכך. למשל צו כזה ניתן לבנק ישראל שהוא תאגיד סטטוטורי, לרשות לבטיחות ולגהות. יש גופים אחרים שהשר קבע.
היו"ר גלעד קריב
עוד התייחסויות. הערות. נקריא את הצו. זאת הזדמנות לשבח את רשות הטבע והגנים על עבודתה המסורה למען ערכי טבע ונוף. יישר כוחכם.
דגנית כהן ויליאמס
הצעת צו הראיות (קביעת גוף ציבור), התשפ"ב-2022

בתוקף סמכותי לפי סעיף 28(3) לפקודת הראית (נוסח משולב), התשל"א-1971 (להלן – הפקודה) ובאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, מצווה שר המשפטים לאמור:

1. קביעת גוף ציבורי

הרשות לשמירת הטבע והגנים הלאומים שהוקמה בסעיף 3 לחוק גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה, התשנ"ח-1998, היא גוף ציבורי שעובדיו או נושאי תפקידים שלו הם עובדי הציבור לעניין סימן ג' לפרק ב' לפקודה.
היו"ר גלעד קריב
מי בעד אישור הצו?

הצבעה
אושר
היו"ר גלעד קריב
אושר פה אחד.

תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:40.

קוד המקור של הנתונים