ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 13/04/2022

תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (שיעור ההפרשה לקרן פיצויים) (הוראת שעה מס' 2), התשפ"ב-2022

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



16
ועדת הכספים
13/04/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 258
מישיבת ועדת הכספים
יום רביעי, י"ב בניסן התשפ"ב (13 באפריל 2022), שעה 10:00
סדר היום
הצעת תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (שיעור ההפרשה לקרן פיצויים) (הוראת שעה), התשפ"ב - 2022
נכחו
חברי הוועדה: אלכס קושניר – היו"ר
ינון אזולאי
משה גפני
אחמד טיבי
נעמה לזימי
נירה שפק
חברי הכנסת
שלמה קרעי
מוסי רז
מוזמנים
גיא גולדמן - ממונה חקיקה, רשות המיסים

אסף וקסלר - רפרנט ביטחון, אגף התקציבים, משרד האוצר
משתתפים באמצעים מקוונים
אמיר דהן - מנהל מחלקת פיצויים, רשות המיסים

אורי זיסקינד - מנהל תחום תכנון וכלכלה, רשות המיסים
ייעוץ משפטי
שלומית ארליך
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
חיה הורביץ-בכר, חבר תרגומים



הצעת תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (שיעור ההפרשה לקרן פיצויים) (הוראת שעה), התשפ"ב - 2022
היו"ר אלכס קושניר
בוקר טוב לכולם, היום יום רביעי, י"ב בניסן תשפ"ב, 13 באפריל 2022. יש לנו כמה נושאים על סדר היום, אנחנו מתחילים באישור המקור התקציבי להורדת מס הבלו, על מנת להוריד את מחיר הדלק והסולר בחצי שקל, המהלך שבעצם יוזיל באופן משמעותי בעשרות שקלים את ההוצאה על כל תדלוק, ובמאות שקלים הוצאה חודשית לכל משפחה.

אני מקווה ומאמין שמדובר בצעד שהוא בקונצנזוס של כל חברי הכנסת, קואליציה ואופוזיציה. אני יודע שחלק מחברי הכנסת, גם ינון וגם שלמה וגם נירה דיברו על הנושא הזה וביקשו לבצע את המהלך הזה. המהלך הזה התאפשר בזכות הגדלת הכנסות המדינה, וכרגע אנחנו בעצם מחזירים את הכסף לציבור, אז אני אבקש ממשרד האוצר להציג את הצעד, ונצביע עליו, בבקשה.
אסף וקסלר
בוקר טוב, אסף וקסלר ממשרד האוצר. אז למעשה, מה שמובא בפני הוועדה זה הפחתה של ההפרשה לקרן מס רכוש וקרן הפיצויים, כפי שעשינו לפני כמה שבועות בוועדה.

ההפרשה הבסיסית בחוק היא 25 אחוזים, בפעם הקודמת שהיינו פה, בהתאם לפעילויות שהוחלט עליהן במסגרת תוכנית יוקר המחייה הופחת הרכיב הזה לשמונה אחוזים וחצי, וכעת מוצע להפחית את ההפרשה לאפס אחוזים, שזה באמת כמו שאמר היו"ר, צפוי לממן ולאפשר לשר האוצר לחתום על ההפחתה של הבלו על הדלק.
היו"ר אלכס קושניר
ינון.
ינון אזולאי (ש"ס)
קודם כל, תודה רבה אדוני היו"ר. כמובן שאנחנו שמחים על ההורדה של הדלק, למרות הציניות הרבה שגילו, במיוחד כלפיי וכלפי חבריי מהאופוזיציה כשביקשנו להוריד את המס על הבלו, אבל אני מסתכל על התוצאה הסופית שהולכים ומורידים. אני רק רוצה לשאול קודם כל בפעם האחרונה - - -
נירה שפק (יש עתיד)
הוא גם חייב לי משהו בהתערבות, נכון?
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, לא, את באת ואמרת לי שאת לא ביקשת על זה אלא ביקשת משהו על הפחם, על הסולר, והתחילו להוריד - - -
נירה שפק (יש עתיד)
אמרתי את זה - - -
היו"ר אלכס קושניר
לא, לא לריב עכשיו, נו ילדים, די.
ינון אזולאי (ש"ס)
כשרציתי לתת להם את הקרדיט, לא רצו את הקרדיט, עכשיו אני עוזר לך על הקרדיט אבל - - -
היו"ר אלכס קושניר
די, כולנו צודקים. קדימה, ינון.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני רוצה לברך את נירה, שנלחמה באמת, ואפילו שהיא לא התכוונה לזה בסוף זה יצא, וברוך השם הכל בסדר, אבל אני רוצה לשאול שאלה כזאת. הייתם פה לפני מספר שבועות, לא ידעתם שאפשר להפחית? כלומר, עוד פעם אתם חוזרים? לא ידעתם שכבר אז אפשר יהיה להפחית את זה ולתת מזה?
אסף וקסלר
זו החלטה שהתקבלה רק אחרי הדיון שהיינו פה, ולכן היא מובאת רק עכשיו. על פניו זה קיים, זה היה על שולחן האפשרויות, והיא הוכרעה רק אחרי שהיינו פה.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, אתה יודע, זה קצת מגוחך להגיע אחרי שלושה שבועות ולעשות את זה. אני מסתכל על זה כך שלבוא עוד פעם כשיכולנו לעשות את זה אז, ולעשות את זה גם בצורה באמת מכובדת יותר מאשר לבוא ולחכות עוד עשרה ימים מאז שפעם שעברה הוכרז על הירידה במס הבלו על הדלק.

מתי בפעם האחרונה הורידו לאפס? אם אני לא טועה, זה היה משהו כמו לפני חמש או שש שנים, אולי אני טועה, אבל אני סתם אשמח מאוד לדעת וגם לצורך מה.
אסף וקסלר
טוב, יש לי את זה, רק שנייה.
ינון אזולאי (ש"ס)
היה, היה.
אסף וקסלר
בשנים 2018, 2019 ו-2020 ההפרשה הייתה אפס. ב-2017 הפרישו, גם היה גידול בהכנסות והם - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אוקיי, עכשיו אתם מבקשים להוריד את זה לאפס לכמה חודשים? לכמה שנים?
אסף וקסלר
לשנה אחת, לשנת 2022.
ינון אזולאי (ש"ס)
לשנה, אבל כל הבעיה היא שבנוגע לכל ההטבה של המס, דיברו איתנו על שלושה חודשים, אז למה אתם מבקשים מעכשיו לשנה?
גיא גולדמן
סכום הכסף - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
כמה סכום הכסף?
אסף וקסלר
800 מיליון שקלים.
גיא גולדמן
סכום הכסף בהחלטה לשנה, הוא יכול לממן את הורדת המס למספר חודשים, מצד נכסים, אגב.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתם בעצם אומרים, שהמדינה כביכול תמנע מעצמה רווח של 800 מיליון?
נירה שפק (יש עתיד)
850 מיליון.
ינון אזולאי (ש"ס)
850 זה במשך השנה שזה אמור להיות, ואתה אומר שאם אני מוריד במשך שנה, זה בדיוק הסכום שאני אמור להגיע אליו, 850? זה מה שאתם אומרים?
אסף וקסלר
כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
הבנתי, כמה זה יוצא בעצם לכל חודש על כל 10 אגורות או על כל חצי שקל שאתם מתכוונים?
אסף וקסלר
לא בטוח שאני הבנתי את השאלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
הרי אנחנו יודעים שאתה מוריד את מס הבלו - - -
אסף וקסלר
אתה שואל בצד של הבלו?
ינון אזולאי (ש"ס)
כן, כביכול כמה רווח זה מונע מהמדינה?
אסף וקסלר
אז המחיר לצרכן ירד ב-50 אגורות, גם בבנזין וגם בסולר. ההפסד להכנסות המדינה הוא כ-700 מיליון שקלים בגין הבלו - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
לשלושה חודשים?
אסף וקסלר
ההפחתה היא חודשיים בסולר, ושלושה חודשים וחצי בבנזין, וזה הסכום שאמרתי.
היו"ר אלכס קושניר
רגע, 700 מיליון שקלים בבלו ועוד - - -
אסף וקסלר
ויש עוד רכיב הארכה על מע"מ - - -
היו"ר אלכס קושניר
כן, כי זה תלוי אחד בשני, אז בסך הכל כמה?
נירה שפק (יש עתיד)
850.
היו"ר אלכס קושניר
850 מיליון שקלים.
אסף וקסלר
כן, קצת פחות.
ינון אזולאי (ש"ס)
סדר גודל של 850.
נירה שפק (יש עתיד)
מה שכתוב במסמך שאתם הוצאתם ליו"ר הוועדה זה 850, זה מה שמוצהר.
אסף וקסלר
כן, ההפרשה, כמו שאמרנו, למס הרכוש המתוכננת, ב-8.5 אחוזים עמדה על 850 מיליון, שכרגע אנחנו מאפסים אותו, וזה אמור באמת לממן את - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אז בעצם אתה אומר שבשנה הקרובה לא יהיו הכנסות ממס רכישה? אבל אנחנו הולכים להעלות, כך הצהיר שר האוצר, ל-12 אחוזים, אז למה לא נתנה את מס הרכישה למי שבעצם קונה דירה רביעית? היה והעלנו לו את מס הרכישה, אנחנו נעלה בחזרה את הסיפור של מס רכישה בקרן פיצויים או שאתה אומר שאתה תעשה את זה על אפס גם אם אחרי זה אתה תעלה את מס הרכישה?
אסף וקסלר
השינוי שאנחנו עושים פה לאפס, הוא לא משפיע על השוק בהקשרי מס הרכישה - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, לא הבנת את השאלה שלי, אני לא אומר שזה משפיע על השוק. אני שואל, היה ומחר מביאים לוועדה את הנושא של מס רכישה והעלאה של הדירה הרביעית, כך דובר שיביאו את העלאה של דירה רביעית ל-12 אחוזים מס רכישה. הרי, זה יכניס למדינה עוד כסף, ואז יצא לך בשנה יותר מ-850 מיליון. האם גם אז אנחנו נישאר על אפס, או שאז אתה אומר שאתה תגבה רק אחוז או שניים?
אסף וקסלר
נבחן את זה ככל שזה יובא בפני הוועדה, אני צריך להודות שזה משהו שאני לא בדקתי בשלב הזה. ככל שתובא באמת, כמו שאתה אומר, ההעלאה לדירה הרביעית אז ייתכן שנחליט לשנות את זה. בכל מקרה אנחנו משנים את זה רק לשנת 2022 ולכן כתלות במתי יובא הצעד הזה של מיסוי דירה רביעית, זה ישפיע על היקף ההכנסות השנה, ולכן זה ייבחן.
ינון אזולאי (ש"ס)
אוקיי, אז שאלה נוספת. בשנת 2020 הכנסות המדינה היו 21.5 מיליארד שקלים, כך התפרסם אז בערוץ 12, רק ממס הבלו, אולי זה עם המורכבות של המע"מ, אל תתפוס אותי כי אני לא יודע בדיוק אבל בוא נגיד שזה 21.5 מיליארד.

אני מבין שזו הייתה שנת קורונה, זה היה ב-2020, אבל לגבי 2021 הייתי רוצה לדעת כמה הכנסות היה למדינה ממס הבלו, וכשאתם באים ואתם בעצם אומרים לנו כל פעם שעליית הדלק לא תלויה בכם אלא היא תלויה במשהו עולמי שלא תכננתם אותו.

אם לא תכננתם את זה, ועד עכשיו היו הכנסות, אז זה אומר שתכננתם על הכנסות פחותות, אז גם אם תורידו עכשיו את ה-850 מיליון, עדיין אין פגיעה באמת ב-850 מיליון, יכול להיות שהפגיעה היא רק בחצי מיליארד. יכול להיות, אני לא עשיתי את החשבון, אבל יכול להיות.

כלומר, גם אם אתה עכשיו בא ומצביע לי על המקור התקציבי, לא בטוח שאתה צריך את המקור התקציבי הזה, כי בתכנון שלך כמדינה, כאוצר, על ההוצאות ועל ההכנסות של המדינה, לא תכננת שהדלק יעלה בכזאת רמה בשווקים, כי לא ידענו שתפרוץ מלחמה באוקראינה, לא ידענו שיהיה מחסור, ולא ידענו עוד הרבה דברים על הדרך.

אז הווה אומר שעל 2020 אני יודע, תיתן לי גם תשובה על 2021 כמה היה, ואז אני אדע בעצם על 2022 מה הצפי שלכם. בוודאי שהוא היה פחות וקיבלתם יותר, אז אם קיבלו יותר, יכול להיות שבאמת אנחנו לא צריכים את כל ה-850 מיליון מההכנסות?
אסף וקסלר
אז אני אספר אולי פשוט איך הגענו למספר הזה של 700, ואז אולי זה כן ייתן לך תשובה. בסופו של דבר, גם בהקשרי הכנסות מדינה וגם בהקשר של המודל הזה, אנחנו כן מניחים בכל שנה התפתחות של המשק, הנחות מסוימות לגבי דברים מסוימים.

לדוגמה עכשיו יש העלאה של ריביות במשק, זה צפוי אולי להאט את הצמיחה במשק, ולכן כל הנתונים הכלכליים האלה הם נתונים שאנחנו מכניסים למודלים שאנחנו עורכים והם נלקחים בחשבון, והם נלקחו בחשבון גם במודל ההכנסות שנבנה לשנת 2022.

השפעות כאלה ואחרות שהן השפעות מיקרו, או דברים ספציפיים נקודתיים שקורים, הם למעשה מתקזזים בתוך המודל מתוך הבנה שהמודל הוא מודל מקרו, שהוא מנתח את כל הסיכונים ואת כל ההשפעות הכלכליות שיש, ולכן הוא אמור לייצר תוצאה נכונה כשמסתכלים על זה מלמעלה.

בהקשר הזה של הדלק, בנינו את המודל ראשית כדי לעשות מבחן לעצמנו, גם רשת המיסים בנו מודל בעצמם, אצלנו באגף תקציבים בנינו מודל אצלנו, ונפגשנו אחרי שהגענו למספרים סופיים כדי להשוות, ובאמת, הפערים היו מאוד קטנים.

לקחנו את נתוני הצריכה מהשנים הקודמות, ראינו את המגמות של הגידול בכמויות, ועל בסיס זה גזרנו את הרכיב הזה של אותה ההנחה של ה-50 אגורות, וכך הגענו למספר הזה של ה-700 מיליון שקלים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז מה שאני יודע זה שפורסם שעל כל עשר אגורות לשנה, זה 350 מיליון פלוס מינוס מס שהמדינה בעצם לא מרוויחה מזה, על כל 10 אגורות, כך פורסם.
אסף וקסלר
אז המספר הוא קצת יותר נמוך מזה, מה שמביא אותנו - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אז זהו, אז אם אני בא ואני אומר, אם אני עושה את ה-350 כפול חמש, אנחנו מגיעים למיליון 750, ואם אני אחלק אותו לארבע, שזה בעצם כל שלושה חודשים, זה מביא אותי לקצת פחות מחצי מיליארד, זה מביא אותי ל-470 בערך. אז אני שואל, אם זה יוצא לי 470, איך הגעתם בסופו של דבר ל-850?
אסף וקסלר
אז אני אומר המספרים הם קצת יותר נמוכים פר חודש. בסולר זה באזור ה-90 מיליון לחודש, ובבנזין זה באזור ה-150 - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
לכל עשר אגורות, נכון?
אסף וקסלר
לא, סך הכל על ההורדה של ה-50.
ינון אזולאי (ש"ס)
על ההורדה?
אסף וקסלר
סליחה, כן, רגע - - כן, כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
של ה-50?
אסף וקסלר
של עשר אגורות.
היו"ר אלכס קושניר
עוד פעם, כמה המספרים?
אסף וקסלר
150 ו-80.
היו"ר אלכס קושניר
מה, בחודש?
אסף וקסלר
כן, ולכן בגלל זה נבנה המודל המורכב הזה, של חודשיים פה ושלושה חודשים וחצי פה, כדי לאפשר הנחה מקסימלית, ומתוך הבנה שבנזין הוא מוצר שפונה יותר בסוף לקהל הרחב, שמשמש רכבים פרטיים בצורה יותר רחבה מאשר הסולר, ולכן - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
גם לפי מה שאתה אומר, החשבון שלי אומר פחות, אבל בוא נגיד לפי החשבון שלך שאתה עשית אותו יותר, אתה לא מגיע ל-850.
אסף וקסלר
לא, אז בנזין, כמו שאני אומר, זה סך הכל שלושה וחצי חודשים, זה מביא אותנו לכחצי מיליארד וחצי, ובסולר, חודשים מביאים אותנו לכ-170-160 - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
שביחד כמה זה?
אסף וקסלר
שביחד זה מביא אותנו ל-700 מיליון, ויש עוד קצת רכיבים שהם - - -
היו"ר אלכס קושניר
של מע"מ?
אסף וקסלר
לא, זה בלי מע"מ.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, לא.
היו"ר אלכס קושניר
לא, אבל תוסיף לזה מע"מ.
אסף וקסלר
פלוס מע"מ, ופלוס, גם צריך להגיד, יש כל מיני חומרים ממיסים או חומרים נוספים שהם עוד כמה - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
את הממיסים אתם העליתם, לא אנחנו.
אסף וקסלר
הם כרגע - - -
היו"ר אלכס קושניר
עכשיו מורידים על זה את הבלו, על מה שיש על הבלו.
אסף וקסלר
ולכן זה עוד רכיב קטן.
היו"ר אלכס קושניר
טוב, בסדר? עוד שאלות, חברי הכנסת?
נעמה לזימי (העבודה)
אני רוצה לשאול, למה אם כבר עשינו מכתב מחודש לתקנות מס רכוש ושינינו את זה, למה לא פשוט החלנו בפנים גם את הקיצוץ הרוחבי. הקיצוץ הרוחבי התחיל בחמישה מיליארד.
היו"ר אלכס קושניר
מה זה קשור?
נעמה לזימי (העבודה)
אני רוצה להגיד, אנחנו מחליטים על מה אנחנו רוצים. עשינו את זה בהתחלה על נקודות הזיכוי, העברנו את זה למס בלו דלק אז אפשר לעשות עם זה עוד דברים. הנקודה שלי היא שיש עוד מקורות לאוצר מאשר לקצץ במשרדים.

נכון שמהחמישה מיליארד זה קוצץ לחצי מיליארד, וחלקי עשר, אין ספק שהייתה פה גם התקפלות טובה שאני מברכת עליה, אבל אני עדיין חושבת שאפשר רגע להבין למה הסכום הזה, במקום שהוא יקוצץ עכשיו ממשרד הרווחה והחינוך וביטחון הפנים, למה שהוא לא פשוט יאכל פה?
היו"ר אלכס קושניר
אבל זה יורד לאפס, את רואה את המספרים?
נעמה לזימי (העבודה)
נכון, אבל עדיין - - -
היו"ר אלכס קושניר
זה יורד לאפס, אי אפשר להוריד יותר מאפס. בשנת 2022 ההפרשה לפיצויים לקרן מס רכוש תהיה אפס, פחות מאפס אי אפשר, אין פחות מאפס הפרשה.
נעמה לזימי (העבודה)
ומהרווח הזה, זאת אומרת, אין יותר להוציא מזה?
היו"ר אלכס קושניר
אין, זהו, מורידים את זה לאפס.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל מה שכן, ואמרנו את זה, אם יגדילו את מס הרכישה לדירה הרביעית ב-12 אחוזים, זה כן נתון שצריך להגיע לפה לוועדה, כי אז יש לך עוד הכנסות שאפשר להשתמש בהם ולהפנות אותם לדברים אחרים - - -
נעמה לזימי (העבודה)
נכון.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם אנחנו יודעים שבעצם אתה כן יודע להפחית את זה לאפס, את מס הרכישה, ואני אומר שאפשר להשתמש בזה לעוד מקורות.
נעמה לזימי (העבודה)
יש צפי למה ההכנסות של מס רכישה של דירה רביעית?
היו"ר אלכס קושניר
לא, זה עוד לא עבר, זה לא - - -
נעמה לזימי (העבודה)
לא, אבל אין צפי של מה קורה כל שנה?
היו"ר אלכס קושניר
לא.
נעמה לזימי (העבודה)
אוקיי.
היו"ר אלכס קושניר
כן, נירה בבקשה.
נירה שפק (יש עתיד)
כשצריך להגיד שדברים זזים, אז צריך להגיד שדברים זזים. זאת אומרת, אני חברת כנסת במפלגה שהכריזה שזה הנושא שבליבה ואנחנו לא נוותר, ובאמת ניהלנו משא ומתן, ואני רוצה להגיד גם למשרד האוצר וגם ליו"ר הוועדה, אלכס, על הבנה של הנושא ועל הירתמות של שר האוצר ושר החוץ לנושא הזה.

אני רוצה להגיד לך, נעמה, שאנחנו כל כך עסוקים כרגע בלשחרר דברים ולהוציא, הרי כל מקום שאנחנו נכנסים אליו, מי שיושב בוועדה כאן יודע שככל שמכניסים את היד היא יותר טובעת - - -
נעמה לזימי (העבודה)
נכון, בגלל זה אסור לקצץ, זה נדבך קשה.
נירה שפק (יש עתיד)
אז האויב של הטוב מאוד הוא המצוין והאויב של הטוב זה הטוב מאוד, ויש כאן דבר וצריך - - -
נעמה לזימי (העבודה)
והאויב של האוכלוסיות המוחלשות זה קיצוץ רוחבי, בואי, באמת.
נירה שפק (יש עתיד)
לא, רגע נעמה, אני לא הפרעתי. בסוף, שר הרווחה יצא עם שלושה פרסומים רק בשבוע האחרון.
נעמה לזימי (העבודה)
נכון, כל הכבוד.
נירה שפק (יש עתיד)
אז אני אומרת, אנחנו צריכים לעשות ולקדם דברים, ולכן לא לעצור את הדבר הזה. אני רוצה שהאזרחים כבר יראו את זה, אז אני קוראת לכולם להצטרף לזה, וברכות, וקדימה בואו נעביר את זה.
היו"ר אלכס קושניר
טוב, מי מקריא את התקנות?
שלמה קרעי (הליכוד)
תגיד, למה אנחנו לא יכולים להשוות גם את הסולר? הרי, כל ההובלה ובעצם כל מה שקורה בגלל הייקור של הסולר זה מתגלגל בסוף על כולם - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
הסולר לחודשיים, אמרת?
שלמה קרעי (הליכוד)
אמרת שהציבור הרחב נהנה יותר מהבנזין, אבל הציבור היקר בסוף עושה קניות, ובסוף עליות המחירים נובעות מעלויות ההובלה שהן יותר גבוהות, אז למה פשוט לא לאחד את זה לשלושה חודשים לכולם?
אסף וקסלר
אז כמו שאמרתי, בסופו של דבר עשינו את התחשיב הזה כדי לנסות למקסם את מה שיש לנו את האפשרות לעשות, בגלל זה גם הארכנו את זה משלושה חודשים לשלושה חודשים וחצי בתוך המסגרת שיש לנו פה.

שר האוצר גם הצהיר, כי ככל שבעוד מספר חודשים נבחן את הנתונים ונראה שהמחירים עדיין יקרים ויש עוד יכולת לעשות משהו, אז ייתכן שתובא החלטה נוספת בנושא.
נירה שפק (יש עתיד)
ואנחנו נמשיך לעקוב.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל זה עדיין לא עונה לו למה לחודשיים.
אסף וקסלר
אמרתי, אנחנו בתוך מסגרת מסוימת של אותם 850 מיליון שקלים של ביטול ההפרשה לקרן מס רכוש, ובתוכה אנחנו מתנהלים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה אומר, אם אני מבין אותך נכון, שזה בגלל שאין לי מקור תקציבי להצביע על זה?
אסף וקסלר
גם מתוך זה וגם מתוך החלטה שנכון לבחון את זה בעוד מספר חודשים בהתאם למה - - -
נעמה לזימי (העבודה)
אבל איך נוצרה ההבחנה בין - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, אבל אתה לא יכול לבחון את זה בעוד מספר חודשים, עוד חודשיים אתה כבר אומר שאתה מספיק עם זה. אם אתה אומר לי שבעוד חודש אתה תבחן אם אתה תמשיך את הסולר, אתה יודע מה? זה מובן לי, אבל כשאתה אומר לי בעוד מספר חודשים, בעצם שלמה אומר, למה אתה עושה את זה ככה, תשווה את זה לשלושה חודשים ושלושה חודשים. לגבי מקור תקציבי, אם תרצה אחר כך נשב בארבע עיניים ואני אגיד לך מאיפה אפשר לקחת.
נעמה לזימי (העבודה)
למה בארבע עיניים?
מוסי רז (מרצ)
אנחנו רוצים לדעת.
היו"ר אלכס קושניר
לא, כי ינון יודע למצוא מקורות תקציביים רק בארבע עיניים.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, אני אגיד לך, כי אז אלכס יגיד שזה לא נכון שזה כבר למשהו אחר, אז אני - - -
אסף וקסלר
נמשיך לבחון את הנתונים - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
הרי הסולר, לפי הניתוח והתמחור שלך, הוא לא המרכיב המהותי כאן, אז למה? עוד כמה? עוד 80 מיליון, עוד 100 מיליון כדי להשוות אותם כולם לשלושה חודשים וחצי?
אסף וקסלר
יתכן וזה יובא בהמשך, הנתונים ייבחנו בהתאם למה שיקרה בסוף בשווקים העולמיים בדלקים, ויתכן שזה יובא בהמשך.
שלמה קרעי (הליכוד)
אלכס, הרי זה לא דבר שמיד יוביל לירידה במחירים כשיש ירידה בסולר.
היו"ר אלכס קושניר
כן, אבל תשמע, אני מציע שנעשה את הדבר הבא - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
דווקא את זה שהוא משפיע ומתגלגל לטווח הארוך יותר, אתם נותנים אותו לטווח הקצר.
היו"ר אלכס קושניר
לא, מחירי ההובלות אמורים להשפיע מיד. בכל מקרה, אני מציע שאנחנו כאן נקיים בוועדת כספים דיון, נגיד לקראת אמצע מאי, כדי לראות מה קורה עם מחירי הדלקים בעולם, ואז נוכל בוועדה לדון בזה ולבחון את הסוגייה הזאת. משרד האוצר יבחן, ואנחנו בוועדת כספים נבחן.

כן, מי מקריא?
גיא גולדמן
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 2א ו-65 לחוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ"א-1961 ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:


הוראת שעה
1.
בשנת המס 2022 יקראו את תקנה 1 לתקנות תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (שיעור ההפרשה לקרן פיצויים), התשנ"א-1991 כאילו במקום השיעור הנקוב בה בא "0%".



יש עוד פסקה שהוספנו - - -
שלומית ארליך
שאתם מבקשים להוסיף.
גיא גולדמן
מבקשים להוסיף, כן.
שלומית ארליך
של ביטול התקנות שבעצם אישרנו בוועדה לפני שלושה שבועות, וכבר פורסמו ברשומות ונכנסו כבר לתוקף.
גיא גולדמן
נכון. אנחנו נבטל את התקנות שאושרו לפני שלושה שבועות, בשביל הבהירות, שיראו שלשנת 2022 זה 0 אחוז.
היו"ר אלכס קושניר
אוקיי.
גיא גולדמן
תקנות מס רכוש שיעור הפרשה לקרן פיצויים הוראת שעה תשפ"ב-2022 בטלות.
היו"ר אלכס קושניר
אוקיי, תודה רבה. נצביע על ההחלטה.

הצבעה

בעד – 6
נגד – 0
נמנעים – 0
התקנות אושרו

אני חושב שזו בשורה מאוד משמעותית לאזרחי ישראל לקראת חג הפסח, אנחנו מורידים את מחירי הדלק - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
זה יהיה מהלילה?
היו"ר אלכס קושניר
כן. זה מוריד את מחירי הדלק והסולר בחצי שקל לכל ליטר, אז זה עשרות שקלים לכל תדלוק, מאות שקלים לכל משפחה. זה צעד חשוב ומבורך, ואנחנו באמת עושים הכל כדי לתרגם את חוזק הכלכלה לאיתנות פיננסית של האזרחים, ונמשיך לעשות את זה.
נעמה לזימי (העבודה)
ממתי זה ייכנס לתוקף?
היו"ר אלכס קושניר
ברגע שהשר יחתום, אם הוא יחתום היום זה ייכנס היום.
ינון אזולאי (ש"ס)
שאלה בנושא הזה שלא שאלתי, האם לקחתם בחשבון את המלאים שיש בתחנות הדלק, הרי הם עכשיו יפסידו על זה, האם הם מקבלים איזשהו קיזוז על זה?
אסף וקסלר
אני לא בטוח כדי להגיד, אני יכול לבדוק ולחזור אליכם.
ינון אזולאי (ש"ס)
כי בסופו של דבר אנחנו באים ומיטיבים לאזרח דבר שהוא חשוב, אבל יש את תחנות הדלק שבעצם הם שילמו על המלאי שיש להם בפנים, כי הרי לחברות הגדולות יש את המכליות שלהן שמחוץ לתחנה ולחברות הקטנות יש את מה שיש להם בתוך זה, והיום ב-12 בלילה הם בעצם מפסידים חצי שקל על כל ליטר, כי הם כבר שילמו על המלאי הזה.

השאלה היא האם לקחתם בחשבון שאותם אלה לא ייפגעו, אותן תחנות דלק, במיוחד הקטנות שלא ייפגעו, האם לקחתם את זה בחשבון והאם יש לכם מענה לזה?
אסף וקסלר
כמו שאמרתי, אני לא בטוח כדי לענות על השאלה הספציפית הזאת, אני יכול לבדוק ולהחזיר תשובה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אדוני היו"ר, אתה איתי בשאלה?
היו"ר אלכס קושניר
תשאל עוד פעם.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני שאלתי שאלה, אנחנו באים ומסייעים לאזרחים, למיליוני אזרחים, אבל יש עדיין תחנות דלק, במיוחד הקטנות, שהיום בלילה ייפגעו מזה, יכול להיות, אלא אם כן יש להם מענה כי עדיין אין מענה. אתה מוריד להם היום בלילה חצי שקל, והם כבר שילמו על המלאי הזה. האם יהיה מענה לאותן תחנות דלק, שיעשו להם איזשהו קיזוז? כי כולם יבואו - - -
היו"ר אלכס קושניר
שאלה טובה, תבדקו את זה ותחזירו לנו תשובה לגבי זה, בסדר?
ינון אזולאי (ש"ס)
אפילו תוך כדי, אנחנו היום פה וזה מאוד חשוב שהיו"ר יגיד את זה, כדי שיהיה לאותם בעלי תחנות - - -
נירה שפק (יש עתיד)
דרך אגב, ואותה השאלה היא גם הפוכה, כי כשהייתה עלייה והיה להם מלאי שהם קנו בזול, הם הרוויחו, אז צריך לראות את כל - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
לכן אני אומר, אם יש להם את הקיזוז הזה, אז חשוב שייתנו לנו את התשובה, שנדע.
אורי זיסקינד
אפשר להוסיף מילה? אורי זיסקינד מרשות המיסים.
היו"ר אלכס קושניר
כן, בבקשה.
אורי זיסקינד
כן, זה בדיוק הטיעון שנשמע, הוראת השעה תסתיים בסופו של דבר, אז המצב הוא הפוך לחלוטין, הם מרוויחים מזה. אגב, זה לא מצב חריג במיוחד כי העלאות וירידות במחירים הן דבר שקורה, הרי יש עדכון של המחיר כל ראשון לחודש, אז המצב אמור להיות - - גם בכניסה להוראת השעה וגם ביציאה, גם אם זה לא אחד לאחד - - -
נירה שפק (יש עתיד)
לא ראינו מי אתה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אורי, עוד פעם, אתה אומר שיהיה קיזוז בזה?
אורי זיסקינד
לא, אני אומר שכרגע - - -
היו"ר אלכס קושניר
הקיזוז יהיה בסיום הוראת השעה, כלומר, הקיזוז יהיה הפוך.
אורי זיסקינד
בדיוק, המצב הזה מתקיים גם ביציאה לכיוון השני, ביציאה מהוראת השעה, זה מה שאני אומר. אני אומר גם יותר מזה, שזה לא מצב חריג כי יש עדכון מחירים הרי, של המחיר המפוקח על הבנזין, כל פעם שמחיר הנפט עולה או יורד, לא בגלל הבלו, וזה מצב שהוא קורה. לפעמים הוא לטובתם ולפעמים הוא קצת פחות, הוא לכיוון השני, וזה עיקר הדברים.
גיא גולדמן
דרך אגב, אנחנו עשינו דחייה של 24 שעות בהורדת המס לבקשת חברות הדלק הקטנות, כדי שיוכלו להיערך, אז כן שמענו את הבקשות.
ינון אזולאי (ש"ס)
גיא, מזל שאתה פה.
היו"ר אלכס קושניר
חברים, אנחנו יוצאים להפסקה, נחזור בשעה 11:00.


הישיבה ננעלה בשעה 10:28.

קוד המקור של הנתונים