ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 06/04/2022

התמודדות מערכת החינוך עם מורים תומכי טרור

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



2
ועדת החינוך, התרבות והספורט
06/04/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 133
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום רביעי, ה' בניסן התשפ"ב (6 באפריל 2022), שעה 9:00
סדר היום
התמודדות מערכת החינוך עם מורים תומכי טרור התמודדות מערכת החינוך עם מורים תומכי טרורהתמודדת מערכת החינוך עם מורים תומכי טרור
נכחו
חברי הוועדה: שרן מרים השכל – היו"ר
אימאן ח'טיב יאסין
מאיר פרוש
חברי הכנסת
אורית מלכה סטרוק
אוסאמה סעדי
מוסי רז
מוזמנים
מיכל ימין - יועמ"ש חקיקה, משרד ראש הממשלה

ליאור טוביה - מנהל אגף ביטחון, משרד החינוך

לירון ספרד - ממונה ייעוץ משפטי - מחוז ירושלים, משרד החינוך

קרן חן - מתמחה ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עינת קורמן - מתמחה, משרד המשפטים

מוניקה ברקוביץ - חטיבת המודיעין, משטרת ישראל

דנית גואטה - ר' רו' הערכה טקטית ופח"ע, משטרת ישראל

מתן פלג - יו"ר תנועת אם תרצו

מתן אשר - דובר תנועת אם תרצו
ייעוץ משפטי
נירה לאמעי רכלבסקי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם



התמודדות מערכת החינוך עם מורים תומכי טרור
היו"ר שרן מרים השכל
בוקר טוב לכולם, אני שמחה לפתוח את ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. אנחנו מתכנסים כאן לדיון המשך בעניין ההתמודדות של מערכת החינוך עם מורים תומכי טרור. זה הדיון השלישי שאנחנו מקיימים. בדיונים האחרונים ראינו המון פערים לגבי מה שקורה היום. אני לא אחזור עליהם, אני רק אגיד שיש דגל אדום שכרגע מתנופף על מורים במערכת החינוך שלוקחים חלק בפעילות הסתה כנגד אזרחים במדינת ישראל, כשחלקם אף מעודדים ומחזקים כאלה שרצחו יהודים בפיגועים האחרונים. בעקבות אותו דיון אחרון שקיימנו הגיעו אלי לא מעט פניות על מורים שאחרי הפיגועים האחרונים פרסמו תמיכה באותם מחבלים מתועבים שרצחו אזרחים ישראלים. אני קוראת לציבור להמשיך ולשלוח אלי פניות, על מנת שנוכל לטפל בצורה פרטנית בכל מקרה ומקרה, כולל אירועים שקורים בתוך בית הספר. התעלמו מהדבר הזה מספיק שנים, לכן אנחנו שמים את האצבע על הדופק ולא נרד מזה עד שיתקיים נוהל מסודר אשר ימנע הסתה וחינוך לאלימות של הדור הצעיר במדינת ישראל.

אני רוצה לברך את משרד החינוך על כך שבעקבות הדיונים פנה לשב"כ בבקשה לייצר נוהל מסודר שיתריע על מורים שיש מעליהם דגל אדום משום שהם קוראים, תומכים, לוקחים חלק בפעילות עוינת. הדברים האלה חייבים להגיע למשרד החינוך, על מנת שנוכל להוקיע את התופעה הזאת ולוודא שהדור הצעיר לא מתחנך על פי הערכים האלה אלא על פי ערכים של סובלנות, חיים משותפים, חיים זה לצד זה. הדבר הראשון שנרצה לדעת ממשרד ראש הממשלה, היכן נמצאת בקשת משרד החינוך בעניין הנוהל הזה. הדבר השני שעלה הוא עניין התארים במשרד החינוך. הוצאנו מכתב למנכ"לית משרד החינוך ולשרת החינוך, כדי שיבחנו קריטריונים לקבלת תעודת הוראה בישראל בעקבות לימודים במדינות עוינות או ברשות. לא יכול להיות שאין צורך במבדק עברית, שאפילו לא בודקים אם הם יודעים ללמד את השפה המדוברת במדינה. ביקשנו דיון פנימי בעניין הזה, ביקשנו לקבל תשובות, ואנחנו מבקשים לגבש נוהל בעניין הזה.

המשטרה, אני מבינה שכאשר מגיעות אליכם התלונות או הפניות, הנוהל אצלכם, ואני לא יודעת אם זה בחוק או בתקנות, הוא להעביר את המידע לגורמים הרלוונטיים, בין אם זה לשב"כ או למשרדי הביטחון השונים, על מנת להבין האם נדרשת פתיחה בחקירה. פה דברים עלולים להסתבך, לכן ביקשנו לייצר סוג של נוהל שיאפשר למשרד החינוך להיות מודע להגשת התלונה. נשמח לשמוע מכם אם הייתה התקדמות בעניין הזה. התיקים שמגיעים לשב"כ מהמשטרה לא חוזרים חזרה למשטרה, הם לא מעודכנים במערכת. כיצד השב"כ יכול לסמן תלונות שמגיעות על אנשים שיש לגביהם חשש סביר, או שמקיימים פעילות? אלה אנשים שאנחנו מעוניינים להרחיק ממערכת החינוך.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אם בבית ספר יש חשש שמתנהלת הסתה נגד המדינה, המנכ"ל יכול לסגור את בית הספר.
היו"ר שרן מרים השכל
חבר הכנסת מוסי רז, בבקשה.
מוסי רז (מרצ)
גברתי היושבת-ראש, לגבי הניסוח שניסחת הבוקר אפשר להגיע להרבה יותר הסכמות מאשר לגבי הניסוחים הקודמים. ברור שישנה בעיה, אבל לא נכון, ואני בטוח שזאת לא הייתה כוונתך, להכליל או לעשות ניסוחים מכלילים. ברור שמורה שמסית לאלימות, שהורשע באלימות מכל סוג שהוא, לא רק טרור, לא יכול להיות מורה. זה לא נכון לסגור מוסדות, אני לא רואה מה ההיגיון בזה, אפילו אם יש ריבוי של כאלה. במקרים כאלה אפשר להיפטר, אם יש צורך, ביותר ממורה אחד. צריך לזכור שבשטחים הכבושים יש מוסדות אקדמיים טובים. אנחנו רואים בענף הרפואה ש-95% ממי שלמדו בשטחים הכבושים עוברים את המבחן, לעומת 24% שלמדו במוסקבה ו-94% שלמדו בגרמניה.
היו"ר שרן מרים השכל
יש הבדל בין מי שאמור לטפל בך לבין מי שאמור לחנך את הדור הצעיר שלעיתים עלול לעבור רדיקליזציה בתוך אותם מוסדות שעוינים את מדינת ישראל. חברת הכנסת אורית סטרוק, בבקשה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
תראי, גברתי יושבת הראש, אני משתתפת קבועה בדיונים האלה, אני מברכת אותך על הדיונים האלה וטוב שקבעת דיון נוסף בנושא, אבל יחד עם זה אי אפשר להתעלם ממה שקורה הבוקר בבית הזה, בממשלה שאתם הקמתם, במדינת ישראל בכלל. אם אנחנו מדברים על ההשפעה של מורים על התלמידים שלהם, אז ודאי ובוודאי שאנחנו צריכים לדבר על ההשפעה של חברי כנסת ושל חברי הקואליציה על הציבור כולו. שמעת עכשיו את מוסי רז. את יושבת בקואליציה עם אנשים שהזהות היהודית של המדינה לא רק שלא חשובה להם, היא לצנינים בעיניהם. יהודה ושומרון מכונה בפיהם שטחים כבושים. מבחינתם הרשות הפלסטינית היא כמעט גן עדן ללמד בו. האופציה היחידה שלך ושל חברייך להמשיך לשבת על הכיסא זה אם תעשו את מה שמרצ מציעה לכם, שזה לצרף את המשותפת לקואליציה.
היו"ר שרן מרים השכל
הממשלה הקודמת הייתה ממשלת ימין? כשבן גביר רצה לעלות ביום האדמה לפני שנה תחת ראשות הממשלה של נתניהו להר הבית, אפשרו לו, נתנו לו? כאשר היה יום ירושלים, בממשלה של נתניהו רצו לבטל את מצעד הדגלים, אסרו על עלייה של יהודים להר הבית. האם תחת בנט אפשרו עלייה של יהודים להר הבית בחגים? כן. נכון שהממשלה הזאת מורכבת, אבל אנחנו מצליחים לקדם הרבה יתר מהלכים ימניים וביטחוניים מאשר מה שהיה לפני כן, את יודעת את זה היטב.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
כיושבת ראש ועדת חינוך את עושה הרבה דברים טובים, הבעיה שהדברים הטובים האלה הם כלום לעומת הרכבת של הממשלה הזאת שגוררת את מדינת ישראל לתהום, למדינת כל לאומיה, למדינת שני לאומיה וכל אזרחיה. זה לאן שהממשלה הזאת הולכת. אם קורים כמה דברים טובים בוועדת החינוך, זה לא רלוונטי, כי הרכבת דוהרת לתהום. ועכשיו, כשאנחנו כבר ברוך השם עברנו שלב אחד ועידית סילמן עזבה כך שיכולת ההישרדות היחידה של הקואליציה שלך זה אם תצרפו אליכם את המשותפת, אני קוראת לך לעשות את הצעד הנכון ולא לעוות את עצמך לדעת.
היו"ר שרן מרים השכל
חבר הכנסת סעדי, בבקשה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
באתי למחות הבוקר על הדיון הזה. בושה וחרפה שוועדת חינוך שאת עומדת בראשה מקיימת דיון ראשון תחת הכותרת של מורים מחבלים.
היו"ר שרן מרים השכל
דיון שלישי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
והיום דיון תחת הכותרת: התמודדות עם מורים תומכי טרור. אבא שלי ז"ל היה 30 שנה במערכת החינוך. יש אלפי מורים שעובדים במשרד החינוך ובמערכת החינוך, מחנכים את הילדים ואת הנוער, נותנים לו את מיטב החינוך, ואת באה כאן עם כל ההסתה הזאת נגד אותם מורים, נגד אלפי מורים. לא שמעתי שאתם אומרים שיש אחד או שניים. מה, במערכת החינוך היהודית אין תומכי טרור יהודים, אין מורים? אני מזכיר לך שמנהל בית ספר ברעננה זרק אבנים. קיימת דיון על זה? אמרת אז שמדובר במורים מחבלים יהודים? אנחנו הגשנו תלונה על אותו מנהל למשרד החינוך. היו וישנם תומכים גם בחברה היהודית, אז למה לא קיימתם דיון? למה לא שמעתי את כל ההתלהמות הזאת, את כל ההסתה נגד כל המורים היהודים? אותו מנהל שהגשנו עליו תלונה עדיין מנהל בית ספר. כעורך דין ייצגתי מורה שסתר לילד סתירה קלה. הלכנו לוועדות משמעת ולמשרד חינוך ובסוף העיפו אותו מהמערכת.
מוסי רז (מרצ)
ובצדק.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בצדק. לבוא עם כותרות, עם שב"כ? את מי עוד את צריכה? גם נגד 22% מהמורים בוגרי האוניברסיטאות ברשות אתם מסיתים? האוניברסיטאות האלו הן מהמעולות והטובות. יש רופאים, אחיות ועובדים בוגרי האוניברסיטאות האלו שעובדים בבתי חולים ונותנים שירות לכולם. תתביישי לך.
היו"ר שרן מרים השכל
חבר הכנסת סעדי, לא כתבנו בכותרת מורים מחבלים ערבים או מורים מחבלים יהודים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הכותרת הייתה מורים מחבלים.
היו"ר שרן מרים השכל
נכון, אבל לא כתבנו ערבים או יהודים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
תודה רבה, בטח הדיון היה על כולם.
היו"ר שרן מרים השכל
אם אבא שלך היה מוציא הודעה תומכת על איזו שהיא פעולה של חמאס, או הודעה תומכת במחבל שרצח יהודים, לא הייתה צריכה להיות לו נגיעה - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
על מנהל בית הספר ברעננה קיימת דיון, עשיתם משהו? חברי הכנסת מהאגף הימני הוציאו הודעת גינוי? מנהל בית הספר זרק אבן, הוא לא כתב פוסט.
היו"ר שרן מרים השכל
ברגע שיש לך מורה שנכנס לעיר העתיקה, מרסס שם צרורות ורוצח יהודים על רקע גזעני - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אנחנו מגנים פעולות אלימות, אנחנו נגד פגיעה באזרחים. כל הציבור אצלנו יצא נגד זה, אבל לא ראיתי מהצד שלכם - -
היו"ר שרן מרים השכל
מה קרה בבית הספר שנים קודם לכן עד שאותו מורה יצא עם כלי נשק חם כדי לרסס ולרצוח יהודים? מה קרה בבית הספר הזה? הילדים והערכים שהם ספגו מאותו מורה עד שהוא יצא ועשה את זה - זה לא מעניין אותך?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מעניין אותי, לכן אני בא אלייך בטענות על כך שכשהיה מנהל בית ספר שזרק אבנים לא שמעתי את הקולות האלה. מה זאת הצביעות הזאת? מה זה המוסר הכפול הזה?
היו"ר שרן מרים השכל
עד היום לא שמעתי על מקרה שבו מורה יהודי הלך ורצח ערבי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אותו מנהל זרק אבנים.
היו"ר שרן מרים השכל
יש פעולות שיש לגנות שלא מתנוסס מעליהן דגל אדום כמו על מקרה של מורה ומחנך ששופך דם. כיצד הוא התנהל מול כיתתו בשנים שלפני כן? נדרש כאן נוהל, על מנת שדברים כאלה לא יקרו. מיכל ימין, היועצת משפטית במשרד ראש הממשלה, אשמח שתתני לנו סקירה מאז שבוטל אותו נוהל שמתריע מפני מורים בעלי סיכון גבוה. איפה נמצאת הפנייה של משרד החינוך אליכם לגבי גיבוש נוהל?
מיכל ימין
מזה למעלה מעשור השב"כ לא פועל לאבחון מורים באופן גורף, אבל בהחלט מתקיים קשר שוטף שנוגע לעובדי הוראה שיש חשש שהעיסוק בהוראה עלול להקים סיכון ביטחוני. במסגרת הקשר הזה אנחנו מעבירים מידע למשרד החינוך על עובדי הוראה שיש לנו מידע עליהם וגם בוחנים בקשות שמגיעות ממשרד החינוך.
היו"ר שרן מרים השכל
לא הגיעו בשנה האחרונה פניות מהשב"כ בכלל. אין לו סוג של נוהל מוסדר, אלא במידה ונפתחת חקירה והמשטרה דרך המערכת מתריעה. יש אפס מקרים שלכם שהעברתם למערכת החינוך. מנתונים שקיבלנו עולה שנערכו בשנה האחרונה רק ארבעה שימועים. רק בשבוע האחרון הפניתי שני מקרים - אחד מהם היה עם מספר מורים - מעל ומעבר לשימועים שנעשו בשנה האחרונה. המשטרה הסבירה שכל עוד לא נפתחת חקירה הם לא מעדכנים את זה במערכת. האם אתם מייצרים או ייצרתם נוהל שגם כאשר יש אדם שלגביו יש סיכון גבוה אתם מיידעים את המשטרה כדי שיתריעו במערכת, כי משרד החינוך לא מקבל את ההודעות מכם.
מיכל ימין
אין לי פה את הנתונים, אבל אני יודעת שיש קשר בינינו לבין משרד החינוך, ואני יכולה לברר מי איש הקשר. ככל שיש לנו מידע ממוקד אנחנו מעבירים אותו לנציגי משרד החינוך.
היו"ר שרן מרים השכל
נמצא איתנו ליאור טוביה, שאמור לקבל מכם את ההתרעות האלו ולצערי אותן התרעות לא מגיעות.
ליאור טוביה
עד לפני שנה הייתי 30 שנה בארגון של מיכל, אני מכיר היטב. יש לי דוגמה עכשווית של מנהל בית ספר ממזרח ירושלים שהגיע אלי לוועדה ופניתי לגביו אליהם על מנת לקבל הרחבת מידע. שלושה שבועות אני ממתין ולא מקבל שום דבר. אין שום נוהל של העברת מידע תקין, הכל מתבסס על טובות אישיות. אחת המטרות שלנו בפגישה שנקבעה ל-24 או 25 באפריל עם ראש השב"כ ועם המנכ"לית, להגיע להסכמה שיהיה תהליך של זרימת מידע מסודר. הפעמים היחידות מאז שאני בתפקיד שקיבלתי פנייה יזומה של שב"כ אלי הייתה לצורך אימות מידע שלהם אם האיש עובד במערכת החינוך או לא. אותי לא מעניין מידע מודיעיני ספציפי, אותי מעניין אם אותו אדם יכול להיות מורה או לא יכול להיות מורה, אם הוא יכול לעבוד במערכת החינוך או לא יכול לעבוד במערכת החינוך. לא פעם ולא פעמיים אנחנו מבקשים מידע אבל לא מקבלים. חייב להיות פה נוהל סדור, כי אני עומד מול שוקת שבורה בנושא הזה. אני צריך לתת תשובה למורים שעומדים מולי בוועדות שאני עומד בראשן, אבל אין לי תשובה לתת להם אם הם יכולים או לא יכולים.
היו"ר שרן מרים השכל
מיכל, אני מקווה שאת שומעת את הדברים ואת מבינה את התסכול שלנו בעניין הזה. לא מדובר פה בהכרח בסיכון של פיגוע מיידי, מדובר באנשים שלפעמים שנים נמצאים בתוך המערכת, מגדלים דור צעיר לאלימות, להסתה, קוראים לפעילויות טרור, כשלמערכת החינוך אין את הכלים להתמודד ואין את הכלים לזהות. האם אתם מתכוונים להכין נוהל סדור אל מול משרד החינוך על מנת שדברים כאלה לא יקרו, על מנת שאותם אנשים שמסיתים לטרור לא יוכלו לפעול ולעבוד במערכת חינוך שאמורה לקדם ערכים של דו קיום, של שותפות, של חיים משותפים?
מיכל ימין
העמדה שלנו - -
היו"ר שרן מרים השכל
מה העמדה?
מיכל ימין
שאנחנו מעבירים מידע באופן יזום.
היו"ר שרן מרים השכל
למי אתם מעבירים את המידע הזה? למשרד החינוך הוא לא מגיע.
מיכל ימין
אנחנו נלבן את העמדה הזאת בפגישה שתהיה. העמדה הזאת לא השתנתה וגם לא תשתנה.
היו"ר שרן מרים השכל
היא לא תשתנה כשאתם אומרים שאתם מעבירים מידע אבל המידע לא עובר למשטרה? המשטרה סך הכל העבירה ארבעה מקרים בשנה האחרונה על חקירות שנפתחו, כשחלקם הם לא דרככם. איפה המקרים האלה?
מיכל ימין
המידע הזה עובר למשרד החינוך.
היו"ר שרן מרים השכל
אומרים לך שלא.
מיכל ימין
אני אבדוק את זה. אמרתי בפתח הדברים את הנתונים.
היו"ר שרן מרים השכל
אנחנו לא צריכים את הנתונים, אנחנו צריכים את השמות, אנחנו צריכים להבין את הנוהל. תקשיבו, זה כבר דיון שלישי, כשלשני הדיונים הקודמים לא הגעתם מסיבות תמוהות. הכל סובב פה סביבכם. אנחנו מגיעים למצב שהוא לא פחות ממצב חירום. כשאנחנו רואים יותר ויותר מורים שמעודדים את האלימות הזאת, שמעודדים ומגבים רצח של אזרחים ישראלים, צריך להבין מה המשקל של זה על מערכת החינוך. אני יודעת שביום יום אתם עוסקים בסיכולים המידיים, אבל אנחנו בוועדת החינוך מסתכלים קדימה, מסתכלים על העתיד, כדי שנוכל לחיות כאן חיים משותפים. בסוף הכל מתחיל בחינוך ובערכים שאותם מביאים לאותם ילדים בכיתה א' ובגנים. אם מי שמלמד אותם מלמד אותם את הערכים ההפוכים לחלוטין, מגבה את הערכים ההפוכים לחלוטין, ההשלכות הן לא מיידיות בהכרח, הן נחרטות ומצטלקות לאורך שנים. אלה דברים שאנחנו שנים לא נצליח לתקן קדימה ובגלל זה אנחנו כאן בוועדה קוראים לזה מצב חירום. אתם מגיעים אלינו לדיון השלישי עם תשובות שאינן תשובות. פנינו אליכם במכתבים וביקשנו נהלים, וגם משרד החינוך פנה, אבל יש סוג של התעלמות מוחלטת. זה פשוט לא יכול להימשך ככה.
מיכל ימין
אין התעלמות, וגם נקבעה פגישה עם המנכ"לית. תתקיים פגישה והדברים ילובנו ככל שיש פערים בעניין הזה.
היו"ר שרן מרים השכל
לאיזה תאריך נקבעה הפגישה?
מיכל ימין
אמר פה קודם הנציג של משרד החינוך שהיא נקבעה לסוף החודש.
ליאור טוביה
ל-25 לחודש.
היו"ר שרן מרים השכל
אני מבקשת את סיכום הישיבה שתיערך ב-25 לחודש בין השב"כ למשרד החינוך באשר לנוהל. מיכל, הדרישה שלנו היא שתגיעו עם נוהל מוכן, שלא תגיעו עם תירוצים למנכ"לית. אני מבקשת שתשבו עוד השבוע כדי לגבש נוהל בשב"כ כיצד אתם מעבירים את המידע, למי אתם מעבירים את המידע הזה, איך אתם מסמנים אותו. אל תגיעו כדי לשמוע את משרד החינוך, תגיעו עם פתרונות. אנחנו נקבע ישיבת המשך בתחילת חודש מאי, על מנת לראות מה הנוהל שגובש בעניין הזה. חבר הכנסת פרוש, בבקשה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
תודה על העקביות והפעולה שאת עושה בכינוס הוועדה. אני לא חושב שהמאמץ הוא רק של השב"כ, אני חושב שהעבודה צריכה להיות של משרד החינוך. מאחר ומדובר באוכלוסייה שלא תמיד נגישה, בלי לפרט למה, צריך עזרה של השב"כ, צריך עזרה של כוחות הביטחון. משרד החינוך מוציא מידי חודש כמות מכובדת של צווי סגירה לבתי ספר. אני מחזיק בידיים שלי צו סגירה שניתן ב-20.2 לבית ספר יהודי בירושלים. צו סגירה ניתן כשיש בעיית בטיחות, כשיש בעיה של בריאות. איך מגיע למנכ"לית מידע שבעקבותיו היא יכולה להוציא צו סגירה? יש אגף אכיפה ופיקוח במשרד שעוסק בפיקוח לא באותם בתי ספר שאנחנו מדברים עליהם עכשיו. אם משרד החינוך היה עוסק בפיקוח באותם בתי ספר שיש בהם חשש להסתה נגד המדינה - -
היו"ר שרן מרים השכל
אחת הבעיות זה שבבית הספר מתנהלת הסתה נגד המדינה. בשביל זה אתה צריך הקלטה, אתה צריך משהו.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
להוציא צו סגירה לבית ספר יהודי זה לא דבר קל.
היו"ר שרן מרים השכל
אני יודעת.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
צריך הוכחה. בואי נדבר עם משרד החינוך ונשמע מהם אם כשהם הלכו לפקח היו בעיות עם ההוכחה. אין בעיה עם ההוכחה. אני לא חושב שזה נכון לזרוק הכל על השב"כ. ודאי שזה לא קל ללכת לפקח בבתי הספר האלה. בבתי הספר במזרח העיר שכביכול לומדים את התכנית של משרד החינוך לא נכנסים עם החומר הלימודי לתוך בתי הספר, אלא זורקים אותו בשער והם לוקחים או לוקחים אותו. ועדת החינוך צריכה לדרוש ממשרד החינוך להביא תכנית של פיקוח בבתי הספר האלה. אם הוא לא יוכל להיכנס, השב"כ יוכל לעזור לו ולתת לו מידעים, אבל קודם שהמשרד יעשה את המינימום. כמו שהמשרד יודע למצוא את בתי הספר היהודיים שעוברים על חוק הפיקוח, כך הוא צריך לגלות את אותו אינטרס גם בבתי הספר האלה בגלל החשש להסתה נגד המדינה. כשהשב"כ יראה שהמשרד משווע לעזרה כי הוא רוצה לפקח, הוא ייכנס וייתן עזרה.
היו"ר שרן מרים השכל
אם מתקיימת הסתה בבית הספר, אז גם - -
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אין פיקוח על זה.
היו"ר שרן מרים השכל
המידע של הפיקוח מוגבל. אם הם יגיעו לשיעור ויפקחו, אתה חושב שהמורה יסית מולם?
מאיר פרוש (יהדות התורה)
את חושבת שאנחנו צריכים עכשיו לתכנן בדיוק את הפיקוח? שמשרד החינוך ייתן לנו את תכנית העבודה שלו לפיקוח.
היו"ר שרן מרים השכל
פרוש, מי כמוך יודע עם כל הניסיון שלך.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
כשהביאו את חוק הפיקוח לכנסת בתשכ"ח-1968, שולמית אלוני אמרה מעל הדוכן: את חוק הפיקוח הזה אתם עושים אחרי מלחמת ששת הימים כשכבר אתם רוצים לפקח על בתי הספר הערביים. היא חשבה שזה הרעיון של חוק הפיקוח, לפקח על בתי הספר הערביים, אבל נדה, אין כלום. שהמשרד יבוא ויגיד לנו מה תכנית הפיקוח שלו בבתי ספר שבהם יש חשש. אם הוא יגיד לך שהוא היה אבל השב"כ והמשטרה לא נתנו לו עזרה, זה כבר דיון נוסף.
היו"ר שרן מרים השכל
זה לא קשור. איך אתה מפקח על זה כשאתה נכנס לבית הספר?
מאיר פרוש (יהדות התורה)
קודם תטילי על משרד החינוך שיבוא ויגיד לך שהוא ניסה. אין לו תכנית לפקח שם. אני מבקש שזאת תהיה ההכוונה, לא להטיל על השב"כ.
היו"ר שרן מרים השכל
חברת הכנסת אימאן ח'טיב, בבקשה.
אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
הכותרת של מורים מחבלים מצמררת בעיני, יש בה הכללה מאוד רחבה ופוגענית של כל המורים במדינת ישראל, לא רק של המורים הערבים, למרות שאנחנו יודעים שהדבר מכוון כלפי המורים הערבים כאילו הם המחבלים.

אלימות זה דבר שצריך להוקיע ולאסור בכל מקום, מכל צד, אבל לצערי הרב מסתכלים רק על הצד של הערבים. דיברת כבוד היושבת ראש נכון כשאמרת שאנחנו צריכים לחנך את הילדים שלנו לכבד את האחר, לכבד את הערכים האנושיים, את קדושת החיים, אבל זה לא קורה. צריך להסתכל על שני הצדדים. כאזרחית שעוקבת אחרי כל מה שקורה בקבוצות הווטסאפים ובקבוצות החדשות אני רואה הסתה איומה כלפי ערבים ושאף אחד לא מניד עפעף. אני מתפלאת על זה ששופכים את הכל על צד אחד. אני יודעת כמה ידו של השב"כ ארוכה בנושא של מינוי מורים ומינוי מנהלים. בוועדות של המנהלים של בתי הספר יושב השב"כ, הוא לא רק נותן המלצה. למה לא פועלים באותה מידה בשני הצדדים? למה כששואלים ילדים יהודים מה הם רוצים לעשות כשהם יגדלו והם אומרים לרצוח ערבים, אף אחד לא שואל? כשמנהל בית ספר יידה אבנים, מי שאל אותו, מי בדק איתו? זה לא בן אדם רגיל, זה אדם שצריך להוביל דעת קהל, אנשים, להוביל בית ספר והורים. צריך להתמקד בדברים, לא להכליל. הכותרת מאוד מבישה ופוגעת פגיעה נוראית במורים. אם רוצים לנקוט צעדים, צריך שיהיה הוגן כלפי כולם, לא לעשות איפה ואיפה. אין מקום לאלימות, במיוחד בבתי הספר. צריך לחנך את הילדים לחיות ביחד. נמאס לנו לדבר על דו-קיום, נמאס לנו רק מס שפתיים, אנחנו רוצים קיום משותף, אמיתי שמקבל אותי כחברת כנסת לגיטימית. כולנו שווים, כולנו ראויים לחיות חיים מכובדים.
היו"ר שרן מרים השכל
מתן פלג, יו"ר תנועת אם תרצו.
מתן פלג
תודה רבה על הדיון החשוב הזה, שיש בו הרבה מאוד היבטים ברובד של חירום וברובד של תיקון. אנחנו מדברים פה על לימודי הוראה ועל בתי ספר. יש אלפי ערבים ישראלים שלומדים במוסדות ברשות הפלסטינית. באוניברסיטה האמריקאית בחברון לומדים משהו כמו 8,000 ערבים ישראלים.
אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
שיפתחו את הדלתות של האוניברסיטאות כאן, שיעשו את מה שצריך כדי שהאוניברסיטאות כאן יקבלו את הסטודנטים.
מתן פלג
באוניברסיטת חברון, שהיא אוניברסיטה שמזוהה עם החמאס, לומדים הרבה מאוד בדואים מהנגב. לא פותחים בנגב מקומות שבהם הבדואים יכולים ללמוד.
היו"ר שרן מרים השכל
יש שם הרי מכללות.
מתן פלג
יש את אוניברסיטת בן גוריון ואת מכללת אחווה, אבל זה לא מספיק. יש בדואים שרוצים ללמוד במקומות ישראלים אבל בגלל הבדלי שפה הם לא הולכים. ברור שהתכנים שהם לומדים באוניברסיטת חברון הם תכנים של חמאס, אבל יש גם את האווירה שהם סופגים. כשהבדואים הולכים ללמוד באוניברסיטת חברון הם מכירים נשים פלסטיניות. יש צעירים שמחזיקים אוהל אחד באזור חברון ואוהל אחד בישראל, אישה פלסטינית בחברון ואישה ישראלית בישראל. אלו בעיות חמורות מאוד. אפשר במועצת הר הנגב לפתוח איזה שהוא מקום להכשרה של מורים. ברור שמורה שילמד באוניברסיטת חברון לא ילמד לאינטגרציה, כי יש לו לאומית פלסטינית בראש. נוצר פה דור חדש של מורים שלמדו באוניברסיטאות של החמאס ושל הפת"ח בג'נין, שזאת בעיה חמורה מאוד, בעיה קיומית. התלמידה שקפצה עם סכין על אימא עם עגלת תינוק באזור שמעון הצדיק, שייח ג'ראח, לומדת בבית ספר שמסית לאלימות. אגף המחקר הערבי של "אם תרצו" פרסם את התמונות של מה שלומדים שם עוד לפני הפיגוע. יש הרבה הסתה בבתי הספר.
אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
אני מתפלאת שכל פעם כשאנחנו מגיעים לחפש פתרונות אנחנו מגיעים למקום הביטחוני. פתרונות צריך לתת לאזרחים על בסיס זה שהם אזרחים שווים וראויים. צריך לחפש את הפתרונות מלכתחילה, לא לתלות הכל על הדבר הזה. מגיעה לכל אזרח הזכות ללמוד. אני לא רוצה שהבן שלי ילמד ברשות הפלסטינית, במולדובה או בכל מקום אחר בעולם, אני רוצה שהוא ילמד כאן. תאפשרו לילדים שלנו ללמוד בכבוד. יש את כל הסוגיה של הפסיכומטרי, את הסוגיה של השפה. מה שקורה בבאר שבע בנושא של מבחן יע"ל זו בושה וחרפה. במקום לאפשר לתלמידים המצטיינים שיש להם בעיה בשפה, מעלים את הרמה של היע"ל כדי לא להכניס אותם. זו מעמסה כלכלית, זו מעמסה חברתית, זה כל הבלגנים באישורים אחר כך, זה כל ההשלמות.
מתן פלג
חברת הכנסת המכובדת פה לא גינתה שום פיגוע שהיה לאחרונה בעמוד הפייסבוק שלה בערבית.
אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
טוב שאתה עוקב אחרי דף הפייסבוק שלי.
היו"ר שרן מרים השכל
לירון ספרד, בבקשה.
לירון ספרד
לגבי הדברים שאמר חבר הכנסת פרוש, מתבצע פיקוח.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אני מבקש שיביאו לנו דוח.
לירון ספרד
הרב פרוש היה עד לאחרונה סגן שר החינוך, הרבה שנים במשרד החינוך, הוא מכיר היטב את משרד החינוך. בזמן שהוא היה סגן שר החינוך היו לנו הרבה שיחות, היה לו את הזמן לפעול, ואני משוכנע שגם אז הוא פעל בנושאים האלה כפי שהוא עכשיו מדבר עליהם.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
מאחר ופעלתי אני יודע שאתם לא עושים בעניין הזה.
לירון ספרד
זה לא נכון.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אל תגיד לי משפט כזה, לירון. כשתביא דוח לגבי מתי פיקחתם בבית ספר במזרח ירושלים או בכל מקום אחר בארץ אצל הערבים, הדוח יהיה דליל מאוד. אל תגיד לי כאלו מילים.
לירון ספרד
חשוב לי להבהיר, כשיש מידע אנחנו פועלים.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
כשיש מידע.
לירון ספרד
גם כשהגיע מידע חיצוני על בית ספר שיש חשש שלגוף שביקש להקים אותו יש קשר לארגון טרור, בית הספר הזה קיבל צו סגירה. לבוא ולומר שאין פעולה או אין אכיפה זה דבר לא נכון, במיוחד לאור תכנית החומש. בתכנית החומש של מזרח ירושלים יש יותר פיקוח. מרבית המורים הם מורים מסורים, מורים שעושים את עבודתם בצורה מקצועית ומסורה. אני מבקש להסתייג מכל הכללה כלפי מורים, בטח מורים שאנחנו המעסיק שלהם ועושים עבודתם נאמנה במדינה. גם אם הם למדו במקומות מחוץ לישראל, אין בכך כדי להטיל בהם דופי. מדובר בעשבים שוטים, לא מדובר בתופעה רחבת היקף. גם בהיקף קטן של תופעה אנחנו צריכים להילחם, צריכים להיאבק, ועל כן פנינו לשירות. אני מקווה שגם לאור הקריאות של הוועדה וגם בפגישה שתתקיים נוכל להגיע להסדרה של העברת מידע סדורה. למרות הבקשות שלנו, והזכיר את זה גם מנהל אגף הביטחון ליאור טוביה בדיון, לא קיבלנו תשובות, לא קיבלנו מענה. לא קיבלנו התייחסויות, למרות פניות רבות ונשנות לאורך השנים האחרונות. אכן יש מקרים שבהם יש מידע יזום שמגיע, אבל כשאנחנו מבקשים לקבל מידע, לקבל הבהרות, אנחנו לא מקבלים את המידע הזה, אנחנו צריכים לרדוף אחרי אנשים. אני מקווה שהפגישה הקרובה תבוא ותייצר מנגנון הסדרה שיהיה לפי החוק, בהתאם לנהלים, כי כל מה שאנחנו עושים אנחנו עושים בשקיפות, בצורה תקינה, ואני מקווה שנוכל להביא בשורות לוועדה בעניין הזה.
היו"ר שרן מרים השכל
אני רוצה לסכם את הדיון. תראו, יש לנו כאן מסקנות משני דיונים קודמים שאני מבקשת להגיע איתם. אנחנו נקבע דיון מיד לאחר הפגרה, מה שנותן למשרד החינוך ולשב"כ כמעט שבועיים וחצי לאחר אותו דיון ביניהם על מנת לבוא ולהציג בפנינו את הנוהל. במידה ולא יביאו אלי את הפרוטוקולים ואיזה שהוא נוהל מסודר, אני מבקשת לזמן את ראש השב"כ או מישהו בכיר ממשרד ראש הממשלה שיבואו לתת כאן תשובות.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אני מבקש דוח על פעילות.
היו"ר שרן מרים השכל
אנחנו כבר ביקשנו את זה. אני כבר אמרתי שבכל הסיכומים הקודמים אני הולכת לדון בדיון הזה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אני מבקש דגש על זה.
היו"ר שרן מרים השכל
זה נותן כרגע חודש שלם של התארגנות למשטרה, למשרד החינוך ולשב"כ. שלא יגידו שלא אמרנו, שלא התרענו, שלא היה זמן לעשות את הדברים האלה. אנחנו מבקשים נוהל מגובש בעניין הזה. אנחנו מבקשים שמשרד החינוך יישב וייתן לנו קריטריונים לקבלת רישיון להוראה במדינת ישראל כשלומדים במדינות שעוינות את מדינת ישראל. הדבר השלישי שאנחנו מבקשים הוא לקיים דיון פנימי על הקמת מכללת הוראה או מכון הוראה בערד, מקום שיהיה קרוב ונגיש לאוכלוסייה הבדואית בנגב, על מנת לספק לאלפי תלמידים שהיום לומדים בחברון לימודי הוראה כאן, במדינת ישראל, על פי סטנדרטים גבוהים. מכללה באזור שם תוכל להתחיל לפתור את העניין הזה. אני מבקשת שלאחר דיון פנימי במשרד החינוך יבואו אלינו עם תשובות בעניין הזה, בין אם המל"ג צריך לקחת חלק בזה, בין אם משרד החינוך צריך להקים את זה. עומדים בפניי לא מעט מסקנות ובקשות משני הדיונים הקודמים. אני אבקש את הדוחות, אני אבקש את הנתונים. במידה ויש בעיה עם הפרוטוקולים, אני מבקשת להעביר לי אותם שבוע לפני הדיון לעיון אישי שלי. אין לי בעיה גם להגיע למשרד החינוך כדי לעיין בהם אצלכם. בבקשה רק להודיע שבוע לפני הדיון בכל הנוגע לפרוטוקולים והסיכומים שביקשתי בעניין הזה, אם יש סוג של רגישות.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אני רוצה לדעת מה עשו מטעם הפיקוח בבתי הספר הערביים, איפה בדקו, מה היה, אם יש תכנית.
היו"ר שרן מרים השכל
יש פנייה שלי למשרד החינוך בשבועיים האחרונים בכל הנוגע למשהו שהיה קשור להסתה בתוך בית ספר. גם בעניין הזה אני מחכה לתשובה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אני מבקש לדעת כמה פיקוח היה.
היו"ר שרן מרים השכל
בכמה בתי ספר נעשה פיקוח.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
בכמה בתי ספר שפועלים על ידי עמותות הם מבקרים, אם זה אצל החרדים ואצל הערבים. אני רוצה לדעת כמה ביקרו בבתי ספר יהודים, כמה ביקרו בבתי ספר לא יהודים.
היו"ר שרן מרים השכל
אני מבקשת ממשרד החינוך לדעת לכמה בתי ספר פרטיים הגיעו פקחים על מנת לבחון.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
בתי ספר שמופעלים על ידי עמותות, לא בתי ספר פרטיים.
היו"ר שרן מרים השכל
מופעלים על ידי עמותות. תנו לי את הפילוח הזה גם לגבי בתי ספר חרדים וגם לגבי בתי ספר ערבים.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
יהודים וערבים.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה רבה לכל מי שהגיע ולכל העוסקים במלאכה הכל כך חשובה הזאת למען עתיד ילדנו, אני נועלת את הדיון.


הישיבה ננעלה בשעה 10:15.

קוד המקור של הנתונים