ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 03/04/2022

תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה, טיסות והפלגות נופש) (תיקון מס' 10), התשפ"ב-2022

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



8
ועדת הכלכלה
03/04/2022


מושב שני


פרוטוקול מס' 223
מישיבת ועדת הכלכלה
יום ראשון, ב' בניסן התשפ"ב (03 באפריל 2022), שעה 12:00
סדר היום
תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה, טיסות והפלגות נופש) (תיקון מס' 10), התשפ"ב–2022
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מרדכי ביטון – היו"ר
מוזמנים
טל פוקס - עו"ד, משרד הבריאות

טל פלדמן - עו"ד בלשכה המשפטית, משרד הבריאות

עדית ריס - עו"ד ייעוץ וחקיקה המחלקה למשפט ציבורי-חוקתי, משרד המשפטים

ליאור ברס - עו"ד מנהלת קהילת זוגות מעורבים בישראל זכויותיהם של בעלי מעמד ובני זוג זרים של ישראלים
מוזמנים באמצעים מקוונים
צביקה חסיד - ס' ר' מנהלת אכיפה ארצית קורונה, המשרד לביטחון הפנים

אורי בוצומנסקי - יועמ"ש מנהלת קורונה, המשרד לביטחון הפנים

שי מליחי - ק' אג"מ מנהלת קורונה, המשרד לביטחון הפנים

רותם סיון - לשכה משפטית, המשרד לביטחון הפנים

יעל אבידן - פרויקטור אכיפה קורונה, המשרד לביטחון הפנים

רון חלפון - היועץ המשפטי, רשות שדות התעופה

שמואל אמסלם - מנהל חטיבת שירות לנוסע נתב"ג, רשות שדות התעופה

שמואל זכאי - מנהל נתב"ג, רשות שדות התעופה

חגית גולן מדינה - רמ"ט חטיבת מבצעים אל על, חברות תעופה

אמנון שמואלי - מנהל אשכול נתב"ג, רשות האוכלוסין וההגירה

יוסי פתאל - מנכ"ל, לשכת מארגני התיירות נכנסת לישראל

אודי שנבל - מנ"כל סנורמה שמייצג את רויאל קריביאן, חברות להפלגות נופש

מורן מנו - סמנכ"ל מנו ספנות, חברות להפלגות נופש

מיכאל בובר - סמנכל כספים, מנו ספנות, חברות להפלגות נופש
ייעוץ משפטי
אביגל כספי
סגנית מנהלת הוועדה
דיקלה טקו
רישום פרלמנטרי
רמי בן שמעון

תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה, טיסות והפלגות נופש) (תיקון מס' 10), התשפ"ב–2022
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו מתחילים דיון בוועדת כלכלה בסוגיות שהן דחופות בלבד בתקופת הפגרה. הנושא שעל סדר-היום: תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה, טיסות והפלגות נופש) (תיקון מס' 10), התשפ"ב–2022.

כחלק מהדיון היום אנחנו בהסכמה עם ועדת חוקה לאפשר לה לאחד את ההגדרות של מי בכלל מחויב בבדיקות באופן כללי. בעתיד אנחנו נאשר את הנוהל לבדיקות עבור אותם אזורים שהם התחומים שלנו בתחבורה. אבל חובת הבדיקה הכללית והגדרת המחויבים בה תהיה בוועדת חוקה כדי לייצר אחידות וסדירות בעבודה של החקיקה ושל הכנסת. זה לבקשת משרד הבריאות. כיבדנו את הבקשה שלהם והיא מוסכמת עלינו. על הייעוץ המשפטי של ועדת כלכלה זה גם מקובל, עשינו דיון מקדים בנושא. תציגו את זה ממש בקצרה ונאשר את זה. טל, בבקשה.
טל פלדמן
שלום, אני ממשרד הבריאות. הבאנו לכם - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
התכוונתי לטל פוקס, אבל פלדמן זה טוב. אין לנו בעיה שפלדמן תדבר, אבל כשאני אמרתי "טל" בדף זה היה פוקס. עורכת הדין פלדמן, בבקשה.
טל פלדמן
תיקון 10 לתקנות תעופה קובע שלושה דברים עיקריים, כפי שהיו"ר אמר. הדבר הראשון זה העברת פירוט תוכן חובת ביצוע בדיקה בכניסה לישראל לתקנות חובת ביצוע בדיקה בכניסה לישראל. זה כולל את מי שחייב בבדיקה, איזו בדיקה, מתי הוא צריך לעשות את הבדיקה. כל זה עובר כאמור בהסכמה, אנחנו מבקשים, לתקנות הבדיקות. עשינו את ההתאמות הנדרשות בתקנות תעופה. יש לציין שאנחנו נביא את התיקון לוועדת חוקה, בו נרחיב את הפטור מביצוע אותן בדיקות.

דבר שני, ביטול תקנה 6. במסגרת זאת התקנה קובעת חובה על מפעיל שדה תעופה לקבוע ולהסדיר מנגנון למניעת כניסה של אנשים לא חיוניים לטרמינל הנוסעים. זה בעקבות בקשה של רשות שדות התעופה. המטרה הכללית של ביטול התקנה היא להפחית את העומס בטרמינל הנוסעים. הם יכולים להרחיב בנושא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא צריך להרחיב. שמענו וראינו כולנו את התמונות על העומסים בשדה התעופה בימים האחרונים שזה באופן כללי דבר טוב שהמערכת מתחילה לחזור לפעילות מלאה ואפילו לשיא ערב חג הפסח. זה טוב. כמובן שמנכ"ל נתב"ג זכאי אמר שהוא חווה קשיים בהפעלה מאלה בשל חוסר עובדים והקטנת הפעילות לאורך השנים של הקורונה והוא מאייש את התפקידים ומשתלט על המצב. ברור שאנחנו לא רוצים שאנשים שלא חייבים להיות בשדה יגיעו. ירידו את הנוסעים ורק הנוסע יגיע לדלפקים. זה לבדו מקל על העומסים והתורים ולכן יש היגיון גם בבקשה הזאת.
טל פלדמן
הדבר השלישי זה הארכת תוקף התקנות עד ל-18 במאי מתוך העמדה של גורמי המקצוע שהם יידרשו בתקופה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בסדר. זה הריטואל הקבוע. התקנות האלה לא קבועות אלא מתחדשות לפי המצב וניתוח המצב. כך החוק של הקורונה נבנה וזה בסדר גמור. אז אלה הסברים. יש למישהו התנגדות, גם בזום, למה שנאמר פה? אני לא רואה. תעברו להקראה ונצביע על זה.
טל פוקס
"תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה, טיסות והפלגות נופש) (תיקון מס' 10), התשפ"ב–2022

בתוקף סמכותה לפי סעיפים 4(א)(2), 12 ו-23 עד 25 לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף–2020 (להלן – החוק), ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, מתקינה הממשלה תקנות אלה:

תיקון תקנה 1

1. בתקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה, טיסות והפלגות נופש) התש"ף–2020 (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1, תקנת משנה (ג) – בטלה.

ביטול תקנה 6

2. תקנה 6 לתקנות העיקריות – בטלה.

תיקון תקנה 17

3. בתקנה 17(א) לתקנות העיקריות, במקום פסקת משנה (2א), יבוא:

"(2א) לעניין איש צוות בטיסה בין-לאומית החייב בבדיקה לפי תקנה 2(א)(4) לתקנות חובת ביצוע בדיקה - הוא קיבל אישור על תוצאה שלילית בבדיקה שביצע מהסוג ובמועד הקבוע בתקנה האמורה;"

תיקון תקנה 30

4. בתקנה 30 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (א) -

(1) במקום הרישה יבוא "לא יעלה אדם לטיסה כנוסע ולא ישהה בה אלא אם כן התקיימו לגביו כל אלה:";

(2) במקום פסקה (3), יבוא:

"(3) על נוסע נכנס החייב בבדיקה לפי תקנה 2 לתקנות חובת ביצוע בדיקה (להלן בפסקה זו – נוסע), יחולו גם הוראות אלה:

(א) הוא קיבל ממצא שלילי ל–nCoV בהתאם לתקנה 2(א)(1) לתקנות חובת ביצוע בדיקה, בבדיקה שביצע מהסוג ובמועד הקבוע בתקנה האמורה;

(א1) על אף האמור בפסקת משנה (א), נוסע שהתקיימו בו תנאי תקנה 2(א)(1א) לתקנות חובת ביצוע בדיקה לא יידרש לבצע בדיקה;

(ב) על אף האמור בפסקת משנה (א), ועדת חריגים כמפורט בתקנה 2(א)(2) לתקנות חובת ביצוע בדיקה רשאית לאשר בקשה של נוסע, לעלות לטיסה לישראל, גם אם לא התקיים בו האמור בפסקת משנה (א)."

תיקון תקנה 35

5. בתקנה 35 לתקנות העיקריות -

(1) פסקת משנה (1) – תימחק;

(2) פסקת משנה (2) – תימחק;

(3) במקום פסקת משנה (13א) יבוא:

"(13א) נוסע נכנס החייב בבדיקה לפי תקנה 2 לתקנות חובת ביצוע בדיקה השוהה בטיסה בלא שיש לו אישור על ממצא שלילי כאמור בתקנה 30(א)(3)(א) בלי שהתקיים בו האמור בתקנה 30(א)(3)(א1) או האמור בתקנה 30(א)(3)(ב) ובניגוד להוראות אותה תקנה;"

תיקון תקנה 36

6. בתקנה 36 לתקנות העיקריות, בטבלה, השורה מול סודר (2) – תימחק.

תיקון תקנה 41

7. בתקנה 41 לתקנות העיקריות, במקום "ח' באייר התשפ"ב (9 במאי 2022)" יבוא "י"ז באייר התשפ"ב (18 במאי 2022)".

תחילה

8. תחילתן של תקנות אלה ביום ו' בניסן התשפ"ב (7 באפריל 2022).".
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. הערה אחת של עורכת דין ליאור ברס מהקהילה לזוגות מעורבים בישראל. ליאור ברס, בבקשה.
ליאור ברס
תודה ליושב-ראש הוועדה על זכות הדיבור. אני נמצאת פה בהמשך לדיון שהיה לפני כשבוע וחצי בוועדת החוקה, שאמנם הסמכות שלה זה רק לעניין מעברי גבול יבשתיים וימיים, אבל דובר שם על כל העניין של תעופה, גם לאור מה שהיה לפני כן, הגבלות כניסה וכולי שנדונות בוועדת החוקה. אני העליתי שם בדיון הקודם את העניין הזה שמדינת ישראל היא המדינה הכי מחמירה בעצם מכל מדינות ה-OECD לגבי מדיניות הבדיקות ויושב-ראש הוועדה, חבר הכנסת גלעד קריב, ביקש מידע על מדיניות הבדיקות במדינות אחרות.

אני רואה שבתיקון הזה אתם באמת הכנסתם ברוח הדברים בדיון ההוא את ההחרגה של ויזות א1 עד א4, אבל אשמח לדעת גם מיושב-ראש הוועדה פה מה בעצם הרציונל לדרוש בדיקות PCR מאנשים שמרכז החיים שלהם בישראל שהם לא בעלי אשרות א1 עד א5. יש פה אנשים באשרות ב1, חלק מהם עובדים זרים, חלק מהם בני זוג של אזרחים ישראלים שנמצאים בהליך התאזרחות במדינת ישראל, והדרישה הזאת לבדיקת PCR, גם לאור העובדה שהאפשרות לבצע בדיקת אנטיגן בוטלה, היא מאוד מקשה גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה פיזית. יש מקומות בעולם שקשה למצוא בזמינות את הבדיקות PCR האלה.

העמדה, לפחות בוועדת החוקה, הייתה שבני זוג, לכל הפחות בני זוג של אזרחים ישראלים שמקיימים תא משפחתי עם אזרחים ישראלים שהצד הישראלי כאמור פטור מבדיקה, זה פשוט – מה ההצדקה לדרוש את זה מבן הזוג? לצורך העניין, בן הזוג שלי היה בעבר במעמד ב1 בהליך אזרחות, ואם אנחנו היינו טסים לפי התקנות האלה, אני לא הייתי מחויבת בבדיקה בדרך חזרה לישראל, פרט לנתב"ג כמובן ששנינו מחויבים, והוא כן היה מחויב.

היה רושם שהעניין הזה ייפתר בעדכון הזה של התקנות, ואני לא רואה התייחסות לעניין הזה. זה אגב גם לאור הטרמינולוגיה של חוק הקורונה החדש שמדבר על הגבלות כניסה פרט לבני זוג.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בכמה אנשים מדובר מבחינת החריגה?
ליאור ברס
אלפים, אולי עשרות אלפים. תראה, תלוי עד כמה אנשים אתה רוצה לכלול.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כמה אנשים ב-ב1?
ליאור ברס
ב-ב1, לדעתי - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא אנשים לא חוקיים ודאי.
ליאור ברס
לא, לא. חוקיים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש להם מעמד מסוים בחוק.
ליאור ברס
אז בתוך ב1 זה ויזה שיש אותה להמון סוגים של אנשים. יש כמובן את חלק הארי שזה עובדים זרים בתחום הסיעוד, חקלאות, בניין וכולי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל רובם לא כאלה שיטוסו בתקופת שהותם בארץ. בפועל הם לא אנשים שיוצאים בזמן העבודה שלהם בארץ.
ליאור ברס
פרט להם יש את כל העניין של עובדים מומחים. אלה עובדים שכן יוצאים. אלה עובדים שנמצאים פה בפרויקטים של תשתית לאומית ופרט להם יש בני זוג של ישראלים בהליך התאזרחות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה האפשרויות שלנו להכניס את ההגדרות האלה לתוך א1, א2 ולצרף גם את ב1? מה מונע מאיתנו? מה השיקול, במיוחד שיש פה גם מצב של תא משפחתי משותף שיכול להיות אזרח ישראלי עם ב1 או כל מיני הרכבים אחרים.
טל פלדמן
קודם כל, נחזור על זה שמה שאנחנו מבקשים זה בעצם להעביר את התוכן והדברים האלה לוועדת חוקה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ועדת חוקה תדון בזה?
טל פלדמן
בדיוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מתי התחנה הבאה שזה נפתח לדיון?
טל פלדמן
עכשיו יש לנו תיקון מקביל בוועדת חוקה שאמור להגיע לשם בהמשך השבוע. הגשנו ביום חמישי, זה אמור להגיע - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זאת אומרת, אם יש איזה היגיון לבוא לקראת הפונה ולהכניס עוד הגדרות של מעמד חוקי בישראל, אז זה יעשה בוועדת חוקה בימים הקרובים.
טל פלדמן
אני אגיד שכבר נכתב התיקון המוצע לתקנות הבדיקה בכניסה לישראל בעקבות ההערות של ועדת חוקה וגם גורמי המקצוע כותבים סקירה בימים אלה בהתאם לאותן בקשות שחלק מהן עכשיו - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אתם רואים איזה היגיון לבוא לקראת הדברים שהיא העלתה פה?
טל פלדמן
בחלק מהדברים באמת אנחנו מרחיבים את הפטור, כמו שאמרתי, ועכשיו הולכים לתת לעוד בעלי אשרות - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גם לדעתי זה אולי בהגדרה אלפים או עשרות אלפים, אבל רובם גם לא טסים. בדרך כלל, עובד בחקלאות או עובד בבניין עושה את התקופה שלו וחוזר הביתה. מעטים יוצאים לחופשות או טסים בזמן עבודתם.
ליאור ברס
במעמד של ב1 של בני זוג יש עשרות אלפים שנמצאים במעמד הזה בכל רגע נתון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
ליאור ברס
הם גם גרים פה עם בן הזוג הישראלי. הם לא פה בשביל לעבוד. חלק הארי של ויזות עבודה הוא כמובן העובדים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל גם כשיש עשרות אלפים, לא עשרות אלפים עולים על מטוס.
ליאור ברס
אני רוצה להגיד שזו אוכלוסייה שיוצאת באופן תדיר לחו"ל בגלל שהמשפחה שלהם נמצאת בחו"ל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בסדר. אתם בודקים את הדברים וזה בימים הקרובים יוכרע וזה יהיה בסמכות ועדת חוקה.
טל פוקס
אנחנו רק נדייק. כמו שטל אמרה, הנושא כבר נשקל. גורמי המקצוע במשרד הגיעו להחלטה שכרגע ההרחבה היא רק לבעלי אשרה אל"ף.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בהסכמה העברנו את הסמכויות לוועדת חוקה ואני גם פונה באופן רשמי כאן בפרוטוקול ליושב-ראש ועדת חוקה גלעד קריב לבחון את ההגמשה לכל מי שיש לו מעמד חוקי שבפועל מתנהג כאזרח ישראלי, גם אם הוא לא אזרח ישראלי אבל יש לו מעמד חוקי בארץ, מעמד שנמשך שנים, שהוא מנהל תא משפחתי מלא עם אזרח ישראלי. יש מקום להתחשב בבקשה הזאת, אבל ההכרעה היא של יושב-ראש ועדת חוקה.

עורכת הדין ליאור ברס, את תמשיכי את הדיאלוג הפורמלי והבלתי פורמלי איתו, לבחון האם ניתן להכניס עוד הגדרות בימים הקרובים, כשהוא מכניס את התקנה הזאת לתוקף והיא בסמכותו.
ליאור ברס
תודה. אני רק רוצה להבין. תקנות תעופה, מי שאחראי בעצם על מעבר בנתב"ג זה פה.
טל פוקס
לא. זה בדיוק מה שניסינו להגיד. את צודקת שכך זה היה עד עכשיו. התיקון שהגשנו עכשיו לוועדת כלכלה ובעצם ביקשנו מוועדת כלכלה זה לייחד את החובה המהותית, תוכן החובה המהותית, בוועדת חוקה כדי לא ליצור פער בין מעברים יבשתיים וימיים למעברים של כניסה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בקיצור, הם יחליטו שם וזה יחול על כולנו.
טל פוקס
- - - ומה שאנחנו עכשיו מאשרים זה שינוי בזה - - - ויחוד שלה בוועדת חוקה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. מיצינו את הדיון על החלק הזה. אנחנו נצביע עוד רגע.

אנחנו רוצים לאחל, יש המון סוגים של אנשים ששמחים ששדה התעופה נפתח בשבועות האחרונים להיקף פעילות מלא. יש העליה גדולה בעליה לארץ, מקבלים מאות עולים ויותר כל שבוע בטיסות, גם מאוקראינה וגם במקומות אחרים בעולם, מקבלים גם פליטים כי אנחנו עם שאיכפת לו ממצבים כאלה. אז בצד הקליטה של הטיסות, כולל המון אזרחים ישראלים בעולם שחוזרים הביתה סוף-סוף לחגוג את הפסח בתקופה שהקורונה נרגעת. ומצד שני, יש ישראלים רבים שיוצאים לטייל בעולם. ואת כולם אנחנו מברכים בטיסה נעימה ובריאה ובטוחה ומבקשים מכל עובדי רשות שדות התעופה, למרות העומס, לגלות אדיבות ורגישות והומניות, במיוחד לפליטים שאין להם אף אחד פה. שלא נראה שום מראות של חוסר עדינות ורגישות. אני סומך על עם בישראל שהוא יודע להתעלות מעל עצמו בשעה הזאת ולהביא את כל הכוחות החיובים שיש בעם הזה, גם במצבים מורכבים.

מי בעד התיקונים שהוצעו? אני בעד. מי נגד? מי נמנע? אין.

הצבעה

בעד התקנות – פה אחד
תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה, טיסות והפלגות נופש) (תיקון מס' 10), התשפ"ב–2022 נתקבלו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
התקנה נכנסת לתוקף כפי שהוקראה.

חג שמח לנוסעים תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:16.

קוד המקור של הנתונים