ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 23/03/2022

חוק הגדלת נקודות זיכוי להורים במס הכנסה והגדלת מענק עבודה (הוראת שעה), התשפ"ב-2022

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



2
ועדת הכספים
23/03/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 249
מישיבת ועדת הכספים
יום רביעי, כ' באדר ב' התשפ"ב (23 במרץ 2022), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק הגדלת נקודות זיכוי להורים במס הכנסה והגדלת מענק עבודה (הוראת שעה), התשפ"ב-2022 (מ/1552)
נכחו
חברי הוועדה: אלכס קושניר – היו"ר
ינון אזולאי
משה גפני
אחמד טיבי
עופר כסיף
נעמה לזימי
אוסאמה סעדי
יעל רון בן משה
ג'ידא רינאוי-זועבי
חברי הכנסת
ענבר בזק
שלמה קרעי
מיכל רוזין
מוסי רז
מוזמנים
נועה שוקרון - רכזת תעסוקה, אגף התקציבים, משרד האוצר

נתנאל אשרי - רכז שכר ומסים, משרד האוצר

שי אהרונוביץ - סמנכ"ל בכיר מיסוי מקרקעין, רשות המסים

רונית כהן - מנהל תחום בכיר קופות גמל, רשות המסים

יגאל ימיני - מנהל תחום פרויקטים, רשות המסים

גיא גולדמן - ממונה חקיקה, רשות המסים

ישי פרלמן - עוזר ראשי משפטית, רשות המסים

אבי נוימן - יו"ר משותף ועדת מסים, לשכת רואי חשבון
משתתפים באמצעים מקוונים
רוני גנוד - סגן היועמ"ש, מינהל הכנסות המדינה, משרד האוצר

דותן צור - מנהל תחום בכיר מאקרו ותקציב, משרד האוצר

נטליה מירנצ'וב - מנהלת תחום מפקח ארצי, רשות המסים

אלישיב ממן - יועץ לסמנכ"לית תכנון וכלכלה, רשות המסים

ליהי קושניר גנוסר - רפרנטית מסים ואגרות, משרד המשפטים

אלעד סלומיאנסקי - משרד המשפטים

ד"ר מירי אנדבלר - מנהלת אגף מחקר כלכלי, המוסד לביטוח לאומי

אלה שחר - יחידת מאקרו ומדיניות, בנק ישראל
ייעוץ משפטי
שלומית ארליך
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
סמדר לביא, חבר תרגומים



הצעת חוק הגדלת נקודות זיכוי להורים במס הכנסה והגדלת מענק עבודה (הוראת שעה), התשפ"ב-2022, מ/1515
היו"ר אלכס קושניר
בוקר טוב לכולם. היום יום רביעי 23 במרץ 2022, כ' באדר ב' התשפ"ב. אנחנו מתחילים את דיוני הוועדה.
נעמה לזימי (העבודה)
רגע, יש הצעה לסדר.
היו"ר אלכס קושניר
תני לי לפתוח את הישיבה. אנחנו מתחילים את דיוני הוועדה, יש לנו כמה נושאים על סדר היום, הראשון זה המשך דיון על הצעת חוק להגדלת נקודות הזיכוי להורים במס הכנסה והגדלת מענק עבודה. אני אגיד רק שבעקבות הדיון הקודם משרד האוצר, שר האוצר, החליטו להכפיל את הסכום של מענק עבודה, אנחנו גם נשמע את הפרטים עכשיו מהאוצר, ואני כמובן מברך על כך. היו לנו כמה שאלות לאוצר ולרשות המסים בעקבות הדיון הקודם, אז אנחנו נתחיל מהתשובות של האוצר.

אבל לפני שמתחילים אני כמובן רוצה להביע תנחומים להרוגים וההרוגות של הפיגוע הנורא אתמול ולאחל החלמה מהירה לפצועים. אני רוצה לשבח ולברך את הפעולה המהירה והתושייה שהפגינו שני האזרחים שנטרלו את המחבל. אני מברך את כל אלה שהוציאו הודעות גינוי על הפיגוע בצורה מאוד מאוד ברורה ומאוד חריפה ואני רק רוצה לקוות שאנחנו לא ניצבים פה בפני איזה שהוא גל אלימות וגל פיגועים. אני גם רוצה לקרוא לכל המנהיגים מכל העדות ומכל המגזרים לפעול להרגעת השטח ולהרגעת הרוחות.

עכשיו הצעות לסדר. בבקשה, נעמה.
נעמה לזימי (העבודה)
קודם כל תודה. יו"ר הוועדה, אלכס קושניר, אני מצטרפת גם לדבריך, אני מאחלת החלמה מהירה לפצועים ולפצועות וכמובן תנחומים, מהמעשה הנורא, מעשה החבלה. כמובן באמת חיזוק כוחות הביטחון, מצטרפת לדבריך.

אני רוצה להעלות הצעה לסדר בדבר ההכרזה של שר האוצר לקיצוץ רוחבי. אני רוצה להגיד שהחשיבות שלנו כמדינה לקליטת עולים היא חשיבות עליונה, קליטת עולים עולה כסף, צריך להשקיע באותם עולים כדי שהם יוכלו כמובן להשתלב במדינה, בחברה וכמובן להחזיר חזרה. לצד זאת המשמעות של קליטת עולים לא צריכה להיות קיצוץ רוחבי.

אני רוצה להגיד משהו על קיצוץ רוחבי. קיצוץ רוחבי הוא משהו שמגיע פלאט לכל המשרדים, המשמעות הישירה שלו היא פגיעה ראשונית בשכבות החלשות. התעדוף המשרדי שיהיה, אין לנו שום ערובה שהוא לא יקרה בשכבות החלשות קודם כל ולכן הנטייה היא לחשוב שמי שפחות נראה אותם ונבין שהם הולכים להיפגע הם אלה שייפגעו. ויותר מזה, בסופו של דבר קיצוץ רוחבי מגיע לכולנו.

אני קראתי על העלויות של ההערכות של קליטת העולים של כחמישה מיליארד. רק בחודשים האחרונים היו עודפי גבייה של יותר מ-22 מיליארד שקלים ועדיין אנחנו מדברים על קיצוץ רוחבי. מופיע פה מכתב לפניי, שגם התכנית הכלכלית, כדי להתמודד איתה שר האוצר ביקש שחלקה יושת על קרן מס רכוש ופיצויים.
היו"ר אלכס קושניר
זה הדיון הבא שלנו.
נעמה לזימי (העבודה)
בסדר גמור. אני אומרת שכשרוצים למצוא פתרון כדי למצוא איך לממן סוגיה מסוימת, גם אם היא בהולה, יש למדינה אופציות ופתרונות. המקום האוטומטי הזה שבו ישר זורקים משפט, קיצוץ רוחבי, בתוך קונסטלציה שבה אנחנו יודעים שיש עוד משאבים שאפשר דרכם להיערך למקום הזה, הוא בעייתי ביותר בעיניי, בטח כשכבר העברנו תקציב. אנחנו כאן רבים על כל קיצוץ של עודפי תקציב כאילו אין מחר ופתאום אנחנו מקבלים איזה שהיא הכרזה כזו בומבסטית ודרמטית שאסור לנו לשאת בה ולקחת אותה.

לכן חשוב לי להגיד פה כחברת ועדת הכספים כי דבר כזה בסוף מגיע אלינו להצבעה פה. ואני רוצה להגיד פה שקיצוץ רוחבי זה דבר שאסור לנו לעמוד מאחוריו או לאשר אותו. כן אני רוצה להגיד שאנחנו צריכים למצוא פתרונות טובים, מלאים, על פי כל ההערכות לקליטת העולים בצורה הכי מיטיבה בישראל.

יותר מזה, אסור שיהיה מצב כזה של לחימה, קליטה או כל מצב שבו אנחנו קולטים עולים או פליטים או אוכלוסייה אחרת לא יהיה מצב שבו אנחנו משסים אותה באוכלוסייה אחרת כי תיאורטית זה אמור להיות על חשבון התקציב. זה לא צריך לקרות עם הדירות לשיפוץ של הדיור הציבורי, צריך לאפשר דיור לא על חשבון הזכאים, זה לא צריך לקרות בקיצוץ שמשפיע על השכבות החלשות.

לא צריך לגזור חיים של אוכלוסייה אחת על חשבון אוכלוסייה אחרת. לא, צריך למצוא משאבים, צריך לתקצב וצריך לעמוד מאחורי הסיכומים שלנו. אם הסיכומים שלנו היו שיפוץ 900 הדירות המתפוררות של הדיור הציבורי כדי שייכנסו עוד דירות לזכאים, זה הסיכום שאנחנו הבטחנו וסיכמנו. ואם הבטחתי תקציב משרדי מסוים באמצע שנה לשנות מערכה כשאין צורך.

אני רוצה להגיד, אין פה מצב חירום לאומי שמחייב אותנו להתכנס, להיפך, יש עודפים, יש מאיפה לתת, אני ממש מצפה להתעשתות כוללת בנושא הזה ושלא לנסות לכסות את הגירעון הממשלתי דרך כל מיני אצטלות שונות ואחרות שיפגעו בנו לטווח הרחוק. אני רוצה להזכיר לכולם, מה שמקצצים לא חוזר, זה לא חד פעמי, זה קיצוץ. תודה רבה. תמשיך את הדיון.
היו"ר אלכס קושניר
תודה. מוסי.
מוסי רז (מרצ)
ראשית אני רוצה להצטרף לדבריך, אדוני יושב הראש, חיבוק לארבע המשפחות השכולות ואיחולי רפואה שלמה לשתי הפצועות, ואני גם רוצה להצטרף לדבריה של חברת הכנסת לזימי. אני בכלל תוהה, אם יש בשנה שעברה 73 מיליארד עודף הכנסות ממסים, האם צריכים קיצוץ.

קליטת עלייה זו השקעה, זו לא הוצאה. אז אם היא דורשת קיצוץ. ואם נדרש קיצוץ, איך הוא עומד מול מצד שני ביטול מכס שמקטין הכנסות. אז אולי צריך לא לבטל כרגע מכס ולא לעשות קיצוץ. ואם נדרש קיצוץ בכל זאת מדוע קיצוץ רוחבי ולא קיצוץ על פי סדרי עדיפויות של הממשלה.

אבל אני ביקשתי דווקא לדבר על משהו שבעיניי הוא טוב ונכון, על ההחלטה של רשות המסים להעמיק את האכיפה כלפי הכסף המזומן. אני רוצה להפנות את כולם לכך שהכסף המזומן מהווה בסיס לכלכלה שחורה, בסיס לסחר בנשק ופשע, בסיס לסחר בנשים, בסיס לסחר בסמים. במדינות שבהן הקטינו את הכסף המזומן או הקטינו את הכספומטים חלה ירידה דרמטית במעשי השוד, כי הרי אין מה לשדוד אותך, אדוני, אם אתה מחזיק כרטיס שאתה יכול לבטל אותו 30 שניות לאחר השוד.

אני חושב שאנחנו ככנסת צריכים לתת גיבוי למאבק הזה בכסף המזומן שיכול להציל חיי אדם, גם יכול להכניס למדינה מסים, עד למיגורו המוחלט של הכסף המזומן. כי בשנת 2022 ובוודאי ב-2023 אין שום סיבה שאזרח הגון ישתמש בכסף מזומן.
היו"ר אלכס קושניר
תודה רבה. ינון אזולאי.
ינון אזולאי (ש"ס)
בוקר טוב. כמובן גם אני מצטרף לניחומים למשפחות של הנרצחים, הרב משה קרביצקי, שליח חב"ד בבאר שבע. שליחי חב"ד עושים היום עבודת קודש באוקראינה ושם מתברר שזה מקום יותר בטוח מאשר פה במדינת ישראל, בעיר יהודית. כמה כואב. שליח חב"ד שעושה את עבודתו ושם הוא נרצח. משפחתה של לורה יצחק, דוריס יחבס ומנחם יחזקאל, לכולם אנחנו שולחים תנחומים, ורפואה שלמה לפצועים.

כמובן לשני האזרחים שגילו תושייה ואומץ רב וחיסלו את המחבל המפגע. אחר כך לצערנו עוד לקחו אותו והחרימו לו את הנשק וגם עיכבו את אחד מהם. זה דבר שצריך להבין איך זה קורה במדינה שלנו, במקום שבאים להגן על יהודים אחרים, על אזרחים אחרים, אותו אזרח שמגן בסופו של דבר מעכבים אותו, לוקחים לו נשק שכשרואים בכל הסרטונים שרצים ברשת עד כמה הוא עשה דבר גדול. אבל זה דיון אחר.

אני רוצה כמובן במעבר חד להצטרף גם לדבריה של נעמה. אגב, הקיצוץ הרוחבי, גם אם אתה רוצה לעשות קיצוץ רוחבי אפשר לעשות קיצוץ - - -
נעמה לזימי (העבודה)
לא, אי אפשר.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, גם אם אתה רוצה ואתה חייב, אני מסכים איתך שאי אפשר, אם אתה רוצה תבחר את המשרדים, תביא את זה להצבעה, לא יודע מה תעשה. אי אפשר לקחת מהרווחה ומהחינוך ומהבריאות בדברים הכי קשים האלה. אנחנו מוצאים, למשל בביטחון, דרך להחזיר להם, כלומר זה כן אפשרי, אז שלא יספרו לנו סיפורים שאי אפשר. אפשר, השאלה רק אם רוצים. זו השאלה הגדולה, אם יש רצון או אין רצון.
נעמה לזימי (העבודה)
וגם גבו מספיק.
ינון אזולאי (ש"ס)
ואני רוצה להתייחס בהצעה לסדר שלי בנושא של הדיור. נפתחו אמנם הגרלות, אגב נפתחו המון הגרלות ויש אנשים שעדיין נרשמים לזכאות ויש עיכובים כרגע במאגר אלונים בגלל העומס. אז קודם כל צריך אולי לתת קצת יותר מרווח זמן להגרלות, אבל אתמול גם פורסם שרוצים להעלות את מס הרכישה של דירה רביעית ב-12%.
היו"ר אלכס קושניר
ל-12%.
ינון אזולאי (ש"ס)
ל-12%, כן. זו בדיחה. אנחנו מחפשים כל הזמן איך אנחנו מעלים, ראינו שמי שקנה את הדירה השלישית כנראה זה לא עוזר, אנחנו רוצים להעלות את הדירה הרביעית כי אולי שם זה יעזור. מתי נצא מהקופסה ונבין שמי שרוצה לקנות זה לא יעניין אותו? אם יש לו כסף לדירה רביעית, תהיה לו גם לחמישית וגם לשישית. אז מה אנחנו מספרים פה סיפורים לעם ישראל? חבר'ה, זה לא משחרר דירות.

פה העליתי פעם שעברה ואמרתי שמה שישחרר דירות, דבר ראשון מס שבח, תפטרו. מי שעכשיו מוכר את הדירה השנייה והשלישית והרביעית והחמישית, ולא משנה כמה דירות יש לו, שם תפטרו אותו ממס שבח ותאסרו עליו ארבע שנים לקנות את הדירה השנייה או השלישית שהוא מכר. שם תראו איך מתחילות להשתחרר דירות. אני לא גורם לאי קניית דירות, אלא אני משחרר דירות לשוק.

אותו דבר גם בקרקעות, לא יכול להיות שאנשים מחזיקים קרקע עם תב"ע מאושרת ומחכים שמחיר הקרקע יעלה, עוד שנה, שנתיים או שלוש. תגידו לו שעכשיו הוא פטור ממס שבח ואם הוא לא מוכר את זה בתוך שנה, גם ייתנו לו היתר, יוסיפו עליו יותר כסף, יותר מס ותראו שהקרקעות משתחררות. אי אפשר להגיד שאנחנו ניתן לדירה הרביעית ועוד חודש תביאו לדירה החמישית.
היו"ר אלכס קושניר
לא, דירה רביעית וצפונה.
ינון אזולאי (ש"ס)
בסדר, אז אנחנו נמצא שהצפון גם ייעצר באיזה שהוא מקום. עזוב, דירה רביעית זה הרי בדיחה. לטייקונים יש לקנות דירה רביעית, אני אין לי לקנות אפילו את הדירה השנייה, על מה אנחנו מדברים? חבר'ה, בואו נעשה סטופ. אלכס, אמרנו אז שנעשה דיון על זה, פטור ממס שבח, להוריד אותו לאפס למשך שנה, לשחרר דירות לשוק, אתה תראה שנתחיל לראות את הגלגל הזה נע, נתחיל לראות דירות בשוק, נתחיל לראות שבאמת יש משהו.

כל מה שמספרים לנו על מחיר מטרה, על מחיר למשתכן, כל הבדיחה הזו שמתגלגלת, זה היה טוב בהתחלה, זהו, זה נגמר. זה לא משחרר דירות לשוק, זה תוקע דירות. מחיר הקרקע שהיום מציעים, היה פה דיון וראינו את מחיר הקרקע שמשלמים, זה הזוי. רשות מקרקעי ישראל, רמ"י, השוק האפור הזה, איך שהוא מסתנכרן עם הקרקעות של מדינת ישראל. חבר'ה, תסגרו את רמ"י, תאמינו לי, הכול ישתחרר. תודה.
היו"ר אלכס קושניר
תודה. אם התחלת לדבר על הנושא של הדיור אני רוצה להתייחס בכמה מילים. ההגרלות שדיברת עליהם זו יוזמה מאוד ברוכה של משרד השיכון וזה משהו מאוד מיידי שקורה, במקביל מכינים ממש מהפכה בכל הנושא של הדיור, שינוי שיטת המכרזים. מה שיהיה הקריטריון לזכייה זה לא המחיר המרבי על הקרקע, אלא המחיר הזול לצרכן, המפרט ומהירות המכירה, כאשר מחיר הקרקע ייקבע על פי המחיר שהיה בשנת 2020 לאותו אזור עם הנחה של 10% עד 20%.

זה צעד מהפכני שיהפוך את המשוואה ולא תהיה ספסרות בקרקע, מה שהיה פה במשך הרבה מאוד שנים. זה לא פלסטר, אלא זו תכנית אמיתית אסטרטגית שאמורה לשנות את כל המצב הזה. במקביל לזה עושים צעדים נוספים. אחד הצעדים שאמרת זה אותה העלאת מס רכוש על הדירה הרביעית וצפונה.
ינון אזולאי (ש"ס)
למה לא על מס שבח? אמרנו שנעשה דיון ולא עשינו על זה דיון. אני חושב שהיה ראוי לעשות דבר כזה. תשמע כלכלנים, תשמע אנשים שמדברים על זה, זה דבר שהוא נכון בשביל לשחרר דירות. מה שאתה אומר על 12% זה יעצור קניית דירות, אנחנו רוצים לשחרר דירות.
היו"ר אלכס קושניר
יש הרבה מאוד היגיון במה שאתה אומר. אנחנו נעבור לדיון עצמו. בדיון הקודם ביקשנו תשובות על כל מיני שאלות, אנחנו נתחיל מרשות המסים לגבי שאלה על מס רכוש לדירת יתום שפחות רלוונטית לחוק.
ינון אזולאי (ש"ס)
מס רכישה.
שלומית ארליך
גפני עוד לא נמצא פה.
היו"ר אלכס קושניר
בסדר, אבל ינון נמצא פה. חוץ מזה זה לא עניין של גפני, זה עניין של כולם.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, אבל הוא העלה את זה.
היו"ר אלכס קושניר
אני יודע שגפני העלה את זה, אבל עדיין. כן, בבקשה.
שי אהרונוביץ
בוקר טוב. הדיון בשבוע שעבר העלה את מה שעלה פה לפני מספר חודשים בדיון שהיה בחקיקה של העלאת מס רכישה לדירות נוספות ובאותה ישיבה, לפני משהו כמו שלושה או ארבעה חודשים, אני כבר לא זוכר, אנחנו אמרנו שיש הוראת ביצוע משנת 2011 שמכסה את המקרה הזה, את המקרה הזה בסיטואציות מסוימות כאשר יש רכישת דירה על שמו של קטין.

זאת אומרת כל מיני סיטואציות שקורות בחיים, פה עלה הנושא של יתומים, אבל גם נושא של למשל קטין שנפגע באיזה שהיא עוולה ומקבל פיצויים נזיקיים ואז בית המשפט דורש או קובע שהכספים יושקעו בדירת מגורים כדי שבאמת יהיה לו כשהוא יהיה גדול וכו'. אז אנחנו אמרנו שמה שכתוב בהוראות ביצוע לטעמנו מספק.
שלומית ארליך
לא, שי, אולי נבהיר. הנחיית הביצוע מתייחסת באופן מפורש לכספים כאלה שהתקבלו.
שי אהרונוביץ
מחוץ לתא המשפחתי.
שלומית ארליך
בדיוק, אותם הפיצויים. העלה חבר הכנסת גפני את הסוגיה מה קורה כשמדובר ביתום, מאב, מאם, מהורה אחד או שניהם, בסיטואציה שבה הכסף מגיע ממקור חיצוני, איזה שהיא קרן ייעודית ששמים בצד כדי להעביר את הכספים על מנת לרכוש את הדירה ואז ישב פה יניב כהן ואמר שמבחינתכם ההנחיה מתקיימת, זאת אומרת הדירה הזאת לא תימנה במניין דירות התא המשפחתי.
שי אהרונוביץ
נכון.
ינון אזולאי (ש"ס)
ובפועל היא נמנית בתוך התא המשפחתי.
שלומית ארליך
בדיון האחרון הגיע שוב חבר הכנסת גפני, וגם חבר הכנסת אזולאי, והעלו את הסוגיה שעדיין מתקבלות פניות שלפיהן גם כאשר מדובר במצב שבו אין זיקה לתא המשפחתי, אלא מדובר בקרן שמממנת את כל הסכום של הדירה או חלק מהסכום וחלק ממומן בדרך כזו או אחרת, אבל לא על ידי התא המשפחתי, אין שום זיקה לתא המשפחתי, לא רואים את זה כדירה נפרדת אלא מחברים את הדירות.
ינון אזולאי (ש"ס)
רק לסיים ולהשלים את דבריה של היועצת המשפטית, ואז הייתה בקשה של יושב ראש הוועדה שהיום תביאו תיקון ולא תשובה.
שי אהרונוביץ
אנחנו חושבים שההוראה מספקת ולא צריך תיקון ואני אסביר.
היו"ר אלכס קושניר
אבל עובדה שיש בעיה, שי.
שי אהרונוביץ
אני רוצה שנייה להסביר. אני מכיר מקרה אחד כרגע שנמצא על השולחן, אגב באותו בוקר, עובדה שהמקרה הזה עלה אליי באותו בוקר, כשהתקשרו אליי בשבוע שעבר מהוועדה אנשי רשות המסים אני ידעתי במה מדובר כי באותו בוקר דיברו איתי, יניב כהן דיבר איתי על המקרה הזה כי זה גם הגיע אליו באותו בוקר מאותו עורך דין.

יש איזה שהוא מקרה באחד המשרדים שלנו. כמובן בגלל חיסיון אני לא יכול לפרט את המקרה, אבל יש מקרה באחד המשרדים שהיה דיון בשלב א' בין מייצג לבין מפקח. מנהל המשרד לא היה מודע. יש לנו מעל 200,000 עסקאות בשנה שמדווחות, ההנהלה למעלה וגם אפילו מנהל המשרד, כשהתקשרתי אליו, הוא גם היה צריך לחפש את המקרה. אמנם זה לא מקרה רגיל, אבל זה לא מקרה שמיד מגיע אליו. היה מדובר בתיק בשלב א' שנוצרה שם מחלוקת ואני אגיד בקצרה, כדי, עוד פעם, לא לפגוע ב - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
למה המנהל לא ידע? הרי אם זה היה כתוב בהוראת ביצוע אפילו המקרה הזה לא היה מגיע אליכם, כלומר יש איזה שהיא לאקונה.
שי אהרונוביץ
לא, לא, לא.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה זה לא? ברגע שאני אומר לך שיש לך מס רכישה של 5%, 8%, אז אף אחד לא יידע, לא יבקש את ההנחה של 5%, למה? כי יודעים שזה מה שכתוב, זה מה שלוקחים וזהו. כשאתה לא כותב וזה לא מפורש, וזה מה שרצינו גם אז, ואמרנו שתפרש את זה, תעשה תיקון שזה יהיה מפורש ואמרתם: אל תדאגו, אנחנו יודעים לפרש את זה ככה.

ברגע שאתה לא יודע להוריד את זה לשטח אתה צריך לעשות הוראת ביצוע ברורה, שלא יהיו שום אי הבנות, שלא יהיה שום ימינה ושמאלה, אלא שתהיה הוראה ברורה שיתום לא צריך להיכנס לתא המשפחתי, הדירה הזו לא אמורה להיכנס לתא המשפחתי ופה זה נגמר. זה שאתם לא עשיתם את זה, וזה שידעתם מהמקרה, שאפו גדול שאתה יודע מהמקרה היחידני, הכול בסדר, כמה מקרים לא מגיעים אליכם? כמה מקרים מתייאשים מראש?
שי אהרונוביץ
בימים אלה אנחנו בודקים סטטיסטית כמה מקרים כאלה של יתומים היו לנו בשנתיים האחרונות.
היו"ר אלכס קושניר
אבל, שי, אני לא מצליח להבין מה ההתעקשות.
שי אהרונוביץ
אין התעקשות, אני רוצה להסביר.
היו"ר אלכס קושניר
אני באמת לא מצליח להבין מה ההתעקשות, למה אתם לא יכולים לתקן את ההוראה שתהיה ברורה?
שי אהרונוביץ
אני רוצה רק להסביר. הייתה שאלה באותו תיק האם כרגע לגבי אותה דירת יתום שולמו רק 30% מהתשלום ולא היה ברור מהיכן ישולמו ה-70% הנותרים. זו שאלה לגיטימית. אני מאמין שהוועדה לא רוצה – עם כל הכבוד, אם הוועדה רוצה שתיתן בחקיקה שיתום צריך לקבל דירה יחידה. מה אני יכול להגיד? המטרה היא למנוע תכנוני מס.
שלומית ארליך
לא, אבל, שי, השאלה היא פרשנית.
שי אהרונוביץ
אני רוצה להגיד את הדברים. המטרה היא שגם הוועדה מן הסתם מעוניינת שהחוק יבוצע ככתבו וכלשונו בצורה נכונה. שם היה כרגע תשלום של 30% מהדירה, ה-30% מהדירה בהחלט משולמים מכספים חיצוניים, לא היה מחלוקת על זה. קיימת שאלה מה יקרה, זו דירה שהיא בתהליכי בנייה, רק בעוד שנתיים או שלוש אמורים שם לשלם את יתרת התשלום.

אני מעריך שגם אם זה לא היה מגיע לוועדה התיק הזה היה נסגר בסופו של דבר בהסכם שבו אנחנו ניתן, וזה גם מה שאני אמרתי אתמול לעורך הדין, אני דיברתי אתמול עם עורך הדין אישית, אמרתי לו שבכל מקרה תיק כזה אנחנו היינו מגיעים להסכם שאנחנו מסתמכים כרגע על הטיעון שבאמת גם יתר הכספים יגיעו או ממקורות חיצוניים או מהשכירויות על הדירות, אנחנו ניתן את הפטור.

אנחנו כמובן שומרים את הזכאות, כמו בכל תיק, לבדוק עוד מספר שנים מה במציאות בסופו של דבר קורה שם. אני מעריך שהוועדה לא רוצה שייווצר מצב, סתם אני אומר, בסיטואציה מסוימת, למרות שמדובר ביתום וכו', 10% יגיעו ממקורות חיצוניים ו-90% ישים ההורה שנותר בחיים. זאת עדיין דירה יחידה? אני חושב שלא. אז צריך לבדוק את זה פשוט עובדתית.
שלומית ארליך
אבל, שי, אני רוצה להבין, כי זה לא מה שאני הבנתי מכם גם בשיחות. אני רוצה להבין, במצב שבו באמת מדובר במקורות חיצוניים. מקורות חיצוניים, לצורך העניין, בתפיסה שלנו, גם מצב שבו, כמו שציינת, שכירות שמממנת הלוואות או משכנתא על הדירה, נתפסת כמקור חיצוני. האם גם אתם תופסים אותה כמקור חיצוני?
שי אהרונוביץ
כן, אבל אמרתי, לכן אני עוד פעם אומר, אני מעריך שהתיק הזה היה נסגר. אני רוצה להגיד לכבוד חבר הכנסת אזולאי, גם אם אנחנו כותבים דברים ברחל בתך הקטנה עוד יותר בהוראות ביצוע, קורה לפעמים, קורה שיש דיונים באחד המשרדים שלנו בין מפקח לבין – שאלות שהן גם עובדתיות. אני לא יכול בכל דבר - - -
היו"ר אלכס קושניר
רגע, שי, מה שנאמר אתמול במסגרת ההכנות לדיון זה שאם השכירות על הדירה מממנת את המשכנתא זה לא נחשב מקור חיצוני.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב אמרת את זה גם כרגע, אמרת שאתה מוכן לקבל את זה שגם שכירויות ישלמו את זה. אמרת ייקח משכנתא והשכירויות מממנות את זה. זה מה שכרגע, לפני חצי דקה, הוא אמר.
שי אהרונוביץ
הוראת הביצוע אומרת שגם אם פירות הנכס לא נכנסים לתוך הפיילה המשפחתית, נקרא לזה, אלא הם מה שנקרא נשמרים לטובת הקטין, אם הם נשמרים לטובת הקטין ומשם משולמת המשכנתא, אני לא רואה עם זה בעיה.
היו"ר אלכס קושניר
אבל אפשר לכתוב את זה במפורש?
ינון אזולאי (ש"ס)
בגלל שאתה לא רואה עם זה בעיה אנחנו רוצים שזה יהיה כתוב במפורש, כדי שבאמת זה לא יהיה בעיה.
היו"ר אלכס קושניר
שי, יכול להיות מצב שאתה לא רואה עם זה בעיה, אבל בסוף האנשים שלך בשטח לא יודעים לפרש את זה כמו שאתה מפרש. אז אנחנו רק מבקשים לציין את זה בצורה מפורשת, זה הכול. לא ביקשנו פה עכשיו אני לא יודע מה. זו כבר פעם שלישית שאנחנו דנים בסוגיה הזאת.
שי אהרונוביץ
אני אומר עוד פעם, לדעתי זה עולה כאן מהדברים.
היו"ר אלכס קושניר
אבל זה רק לדעתך. יש הרבה מאוד אנשים אצלך ברשות המסים שחושבים אחרת.
שי אהרונוביץ
אני לא יודע מי זה הרבה מאוד אנשים. אם מפקח באחד המשרדים שלנו, בסדר, אז אני גם - - -
היו"ר אלכס קושניר
מה כתוב עכשיו? תקריא מה שכתוב עכשיו.
שי אהרונוביץ
'דירה בבעלות קטין, כאשר נרכשת דירה עבור קטין הנמנה על יחידת תא משפחתי שלא ממקורות התא המשפחתי וללא קשר וקרבה כלשהי אליו ופעולה זו טעונה אישור בית משפט על פי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, לדוגמה רכישת דירה על ידי קטין מכספי פיצויים שנפסקו לטובתו עקב תאונת דרכים והדירה עומדת לטובתו שלו בלבד לכשיתעורר הצורך בכך, כי השימוש בה לא נעשה על ידי המשפחה, ההכנסות הפירותיות ממנה, כמו גם הכנסות הוניות, מימושה, שמורים בקרן העומדת לטובתו הבלעדית'. אני חושב שזה די מכסה את הדברים.
היו"ר אלכס קושניר
אבל שמורים בקרן, לא כתוב שהם מממנים את המשכנתא.
שי אהרונוביץ
אני חושב שמממנים את המשכנתא - - -
היו"ר אלכס קושניר
כסף ששמור בקרן זה כסף שלא נוגעים בו. ברגע שנוגעים בו מה קורה?
שי אהרונוביץ
אני עוד פעם אומר, את התיק הזה - - -
היו"ר אלכס קושניר
עזוב את התיק.
שי אהרונוביץ
אבל אני עוד פעם אומר, כל הדיון פה, היושב ראש, קרה בגלל אותו תיק.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה מסתכל על מקרה ספציפי, אנחנו לא רוצים להגיע למקרה ספציפי, יש פה חברי ועדה, שהיושב ראש אומר ושכולם בדעה אחת, יתום, לעשות את התיקון ולגמור את הסיפור הזה. אין שום סיבה שעוד חודשיים או שלושה תבוא אלינו ונגיד שקיבלתי עוד מקרה. אני לא רוצה להגיע למקרה, למה אני צריך להגיע למקרה? לא היה מקרה, בסדר? אנחנו רוצים להיות בטוחים שהכול בסדר.
היו"ר אלכס קושניר
אגב, שי, הרי גם אתה מסכים עם הטענה, אז מה הבעיה לתקן? אני לא מצליח להבין. מה הבעיה לתקן?
שי אהרונוביץ
קודם כל אם צריך, בסדר, אנחנו נתקן, אני רק אומר שיש לנו מעל 200,000 תיקים, יש הרבה מאוד ויכוחים מול נישומים, אני לא בטוח שהוועדה רוצה עכשיו שכל פעם הוראה של רשות המסים בגלל איזה שהוא תיק ספציפי, ופה, רבותיי, זה בא בגלל תיק ספציפי, עורך דין הודה שהוא בא בתיק ספציפי.
היו"ר אלכס קושניר
שי, עזוב, אני לא יודע מי זה עורך הדין, אני לא מכיר את המקרה, זה הועלה פה על ידי חבר ועדה.
שי אהרונוביץ
העורך דין פנה אליו, העורך דין הודה - - -
היו"ר אלכס קושניר
בסדר, אין בעיה.
שלומית ארליך
אבל, שי, זו לא פעם ראשונה. זה כמה מקרים בחודש - - -
שי אהרונוביץ
כמה מקרים כאלה את מכירה, שלומית, של יתומים?
שלומית ארליך
סליחה, התקיים דיון בחודש נובמבר, הפניות האלה - - -
היו"ר אלכס קושניר
תקשיבו, אני לא רוצה לבזבז את הזמן - - -
שי אהרונוביץ
ערן יעקב מתנגד לשנות.
היו"ר אלכס קושניר
אני מבקש, שי.
שי אהרונוביץ
לא להתחיל לגעת בהוראות ביצוע בגלל תיקים ספציפיים.
ינון אזולאי (ש"ס)
תגיד לי, תאונת הדרכים שכתוב שם בחוק, איך זה הגיע, אתה יודע?
שי אהרונוביץ
תאונת דרכים?
ינון אזולאי (ש"ס)
הבאת שם. איך זה הגיע, אתה יודע?
שי אהרונוביץ
אני מכיר מקרים כאלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה הגיע ממקרה ספציפי. איך אנחנו מחוקקים, אתה יודע? מגיעה אלינו פניית ציבור, תוך כדי אנחנו לומדים את העניין.
שי אהרונוביץ
בהחלט חובה שלכם.
ינון אזולאי (ש"ס)
חובה, נכון? חובה שלנו. והחובה שלנו גם להאיר את עיניכם, הכנסת היא גוף מבקר, נכון? מפקח עליכם. החובה שלנו גם להאיר את עיניכם. אנחנו מביאים פה משהו שהוא מאיר את עיניכם, אתה מתווכח איתי על מקרה ספציפי, לא מקרה ספציפי. אני לא מסתכל על זה ככה, יש פה ועדה, יש פה חברי כנסת שכולם בדעה אחת שצריך לעשות תיקון.
היו"ר אלכס קושניר
אגב, גם אתה באותה דעה.
ינון אזולאי (ש"ס)
ואתה באותה דעה, אתה לא בדעה אחרת, רק אתה אומר, המחלוקת בינינו היחידה האם תכתוב את זה או לא תכתוב את זה. אז הוועדה בראשות יושב ראש הוועדה אלכס קושניר אומרת שאנחנו רוצים תיקון, תעשו את התיקון, למה להתווכח?
היו"ר אלכס קושניר
תודה רבה על הפרשנות, ינון.
ינון אזולאי (ש"ס)
תדע לך, אם תיקח אותי אתה רק תצליח.
היו"ר אלכס קושניר
באמת, אני לא מצליח להבין מה הבעיה לכתוב בצורה מפורשת, שזה לא רק הכסף ששמור בקרן, אלא אם ההכנסה הפירותית מגיעה משכירות הדירה היא יכולה להוות תשלום על המשכנתא. מה הבעיה? זה לא כזה מורכב
שי אהרונוביץ
בסדר, אוקיי, אני אבדוק את זה עם ערן יעקב ואנחנו נחזור ליושב ראש הוועדה.
היו"ר אלכס קושניר
אני מבקש שבדיון הבא אתם תבואו עם נוסח מתוקן. די, לא צריך להתחנן אליכם כדי שתיתנו משהו שכולם מסכימים עליו.
ינון אזולאי (ש"ס)
כבוד היושב ראש, אם אפשר לשאול מה זה הדיון הבא. הדיון הבא עוד שעה, עוד שעתיים.
היו"ר אלכס קושניר
לא, עזוב, בדיון הבא ב - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל עשינו את זה פעם, זה לא בסדר.
היו"ר אלכס קושניר
אני מסכים איתך שזה לא בסדר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז למה? תאמין לי שהוא יכול לתפוס את – אתה רוצה שאנחנו נתפוס את ערן יעקב?
היו"ר אלכס קושניר
לא צריך. בואו לא נתחיל למדוד למי יש יותר כוח, בסדר?
ינון אזולאי (ש"ס)
קודם כל אני אומר לך שלהם יש יותר כוח. הנה אני מודה, להם יש יותר כוח.
היו"ר אלכס קושניר
אז אני אומר לך שאני חושב שאני מספיק - - -
שי אהרונוביץ
מה, אנחנו אנשים כוחניים.
היו"ר אלכס קושניר
שי, אני חושב שאני מספיק ברור במה שאמרתי, נכון?
שי אהרונוביץ
כן.
היו"ר אלכס קושניר
תודה רבה. הלאה. אנחנו עוברים לגופו של החוק ונשארו כמה שאלות. קודם כל ביקשנו דוגמאות קצה על כל מיני הרכבי משפחה, איך ההטבות האלה ישפיעו עליהם. בבקשה.
נתנאל אשרי
בוקר טוב. כמו שאמרנו גם בשבוע שעבר, הסיפור של הדוגמאות הוא באמת עם שונות מאוד מאוד גבוהה. אני יכול לתת פה כל מיני דוגמאות, לצורך העניין משפחה שבה אישה מרוויחה 10,000 שקל, הגבר 14,500 שקל ויש להם שני ילדים מתחת לגיל שש וילד אחד בין הגילאים שש ל-12, תרוויח מהצעד 223 שקלים לחודש.
ינון אזולאי (ש"ס)
נתנאל, ביקשו ממך אם אפשר לחזור.
היו"ר אלכס קושניר
עוד פעם, מהתחלה.
נתנאל אשרי
עוד פעם. משפחה עם שלושה ילדים, ששניים מתחת לגיל המדובר, גיל שש עד 12, ואחד מעל, האישה מרוויחה 10,000 שקל והגבר 14,500, ירוויחו מהצעד הזה 223 שקלים לחודש.
ינון אזולאי (ש"ס)
איזה צד מרוויח, של האישה או של הגבר?
נתנאל אשרי
הצד של הגבר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז למה אתה מכניס פה את האישה?
היו"ר אלכס קושניר
לא, הוא נותן דוגמה למשפחות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני לא סתם שואל את השאלה. כשאתה מדבר על גבר ואישה, חשוב לנו שבמקרים האלה תגיד האם האישה שמרוויחה 10,000 שקל, האם נקודות הזיכוי שלה ברות שימוש או לא? כי פה בעצם יש איזה שהיא אחיזת עיניים של מי הגבר והאישה והבנו, אוקיי, זה הביא אותך - - -
נתנאל אשרי
שום אחיזת עיניים.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, אני לא מדבר איתך באופן אישי על אחיזת עיניים, אני מדבר ענייני. אני אומר, בסופו של דבר זה יביא אותנו לשאלה - - -
נתנאל אשרי
ברמה העניינית, כמו שאתה יודע היטב, נשים זכאיות לנקודת זיכוי יותר ולכן רף המס שלהן גבוה יותר.
ינון אזולאי (ש"ס)
יפה. אני סך הכול בא לעזר, אני לא בא לשים לך מקלות בגלגלים, כי באחת התשובות הבאות שלך, שאתה אמור להחזיר לנו, אתה אמור להגיד לנו למה אנחנו לא מחשיבים בתוך התא המשפחתי את כל הנקודות, כלומר לא לעשות ניוד. אז כדי שלא נתבלבל, אני רוצה להבין את זה יותר טוב, אני אומר לך שתגיד לי איפה יש לגבר ואיפה יש לאישה את הנקודות.
נתנאל אשרי
אני אוכל לענות על זה בדיוק כמו שבוע שעבר. נטליה פה גם בזום ותענה עוד פעם.
ענבר בזק (יש עתיד)
דרך אגב, אם יש שני הורים נשים או שני הורים גברים, יש הבדל בנקודות?
נתנאל אשרי
לגבי האישה יש הבדל. אם יש שני הורים גברים או שני הורים נשים.
רונית כהן
יש לנו הנחיה בנושא הזה, הם מקבלים בדיוק כמו זוג נשוי.
ענבר בזק (יש עתיד)
אז זה הורה 1 והורה 2, אין פה גבר אישה.
רונית כהן
אין פה גבר אישה, אבל אנחנו מגדירים כביכול את אחד ההורים לצורך העניין, זה שקיבל את דמי הלידה מביטוח לאומי.
ענבר בזק (יש עתיד)
בסדר, כי כל הזמן דיברו על נשים, יש משפחות היום שאין בהן אימא.
רונית כהן
אין אפליה בהקשר הזה.
שלמה קרעי (הליכוד)
ה-223 שקלים זה נקודת זיכוי אחת, נכון?
נתנאל אשרי
אמת.
שלמה קרעי (הליכוד)
יש פה שני ילדים בגילאים האלה.
נתנאל אשרי
לא, יש ילד אחד בגיל הזה.
היו"ר אלכס קושניר
הוא נותן עכשיו כמה דוגמאות.
נתנאל אשרי
אתם מוזמנים לבחור את הדוגמאות, אני אפעיל את המחשב בסימולטור.
מוסי רז (מרצ)
יש חלוקה לפי עשירונים.
היו"ר אלכס קושניר
זאת השאלה הבאה שנשאל.
מוסי רז (מרצ)
כי זה מה שחשוב.
היו"ר אלכס קושניר
שנייה, נגיע.
נתנאל אשרי
שוב, יש אין ספור דוגמאות, אתם מוזמנים לשאול מה שאתם רוצים.
שלמה קרעי (הליכוד)
אתה מוסיף לדוגמה פרטים לא רלוונטיים, יש שלושה ילדים וילד אחד בגילאי שש עד 12?
היו"ר אלכס קושניר
מהדיון הקודם הכנת רק דוגמה אחת?
נתנאל אשרי
לא, יש אין ספור דוגמאות, יש לי פה עשר מודפסות, במחשב יש איזה דוגמה שתרצו. תגידו לי סכומים תקבלו כמה יוצא.
מוסי רז (מרצ)
אין אין-ספור, אנחנו מדברים רק על כמה מאות אלפי מקרים.
נתנאל אשרי
אמרתי, יש אין סוף איטרציות לדבר הזה, אז אפשר לבחור איזה שרוצים. וכן יש משמעות למספר הילדים מתחת לגיל שש כי מקבלים גם בגינם נקודות זיכוי, מה שמעלה את סף המס ולכן זה כן רלוונטי.
שלמה קרעי (הליכוד)
אבל את הנתון הזה לא אמרת, אמרת יש שלושה ילדים.
נתנאל אשרי
אמרתי יש שלושה ילדים, שניים מתחת לגיל ואחד בין גילאי שש ל-12.
היו"ר אלכס קושניר
אוקיי. מה קורה עם משפחה שיש לה שני ילדים בגילאים הרלוונטיים עם אותו שכר שאמרת כרגע?
נתנאל אשרי
אז שוב, זה פשוט מכפיל את זה במקרה הזה, 446 שקלים. אבל, שוב, אני אפתח את המחשב, תגידו איזה דוגמאות שאתם רוצים.
היו"ר אלכס קושניר
יש לך מודל באקסל?
נתנאל אשרי
כן, עם איזה רמות הכנסה שאתם רוצים ונוכל לראות אותו.
היו"ר אלכס קושניר
אז למה שלא תעביר לנו את המודל?
נתנאל אשרי
אפשר.
היו"ר אלכס קושניר
אז תעביר לנו לוועדה, בבקשה, את הקובץ עם הנוסחאות כדי שנוכל לבדוק גם אנחנו.
נתנאל אשרי
בסדר גמור.
היו"ר אלכס קושניר
השאלה הבאה שנשאלה זה הנושא של העלות התקציבית של הצעד אל מול עלות תקציבית של צעד דומה בין 13 ל-18.
נתנאל אשרי
בשנים 13 עד 18 כל שנה נוספת מוסיפה לאירוע הזה סדר גודל של בין 300 ל-350 מיליון שקל.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז זה אומר, מה שאמרתי לך בשבוע שעבר שבגלל עלות תקציבית אתם לא עושים את זה, כנראה שזה המצב. זה לא באמת בגלל שאתם מאמינים שבגיל שש עד 12 זה מה שצריך.
מוסי רז (מרצ)
הוא לא הבין את השאלה.
נתנאל אשרי
אני לא בטוח שהסקת המסקנה היא - - -
נעמה לזימי (העבודה)
ההטבה היא לכל השנה, לא לחודשיים?
שלמה קרעי (הליכוד)
לכל השנה.
נעמה לזימי (העבודה)
משום מה אני הבנתי שלחודשיים.
מוסי רז (מרצ)
למה זה יותר? כי בשש עד 12 יש יותר ילדים מאשר מ-12 עד 18.
נתנאל אשרי
לא הבנו ככה את השאלה.
מוסי רז (מרצ)
אני יודע, לכן אמרתי מראש שלא הבנת את השאלה.
נתנאל אשרי
אני לא הכנתי את הנתונים האלה ספציפית, אבל מהדלתא נראה פה שמדובר על פחות.
מוסי רז (מרצ)
אגב, זה לא עולה יותר. ההצעה שלהם 12 עד 18 בוודאות פחות משש עד 12, כי מגיל 12 עד 18 יש פחות ילדים מאשר שש עד 12.
נתנאל אשרי
גם מהמספרים פה נראה שאתה צודק, אבל אני לא רוצה לנקוב במספרים שהם לא מדויקים.
שלמה קרעי (הליכוד)
נתנאל, אתה אומר שילדים עד גיל שש האישה מקבלת בגינם נקודת זיכוי והגבר לא מקבל.
היו"ר אלכס קושניר
גם מקבל.
שלמה קרעי (הליכוד)
גם מקבל אותו דבר?
נתנאל אשרי
עד גיל שש 2.5 נקודות זיכוי גם לאישה וגם לגבר. לאישה יש עוד נקודת זיכוי בלי קשר. בגילאי שש עד 12 לאישה כבר היום יש נקודת זיכוי, המהלך מוסיף לה נקודת זיכוי נוספת, לגבר אין ומוסיפים לו נקודת זיכוי נוספת.
שלמה קרעי (הליכוד)
אוקיי. אני רוצה רשות דיבור, אדוני, מתי שתבחר.
היו"ר אלכס קושניר
אין בעיה, בסדר.
שלמה קרעי (הליכוד)
בפעם הקודמת הייתי בזום ולא יכולתי לדבר.
היו"ר אלכס קושניר
אין בעיה. הייתה שאלה לגבי החלוקה לעשירונים. מוסי, אני שואל את השאלה ששאלת.
נתנאל אשרי
אז בחלוקה לעשירוני הכנסה, בגלל הסיפור של נקודות זיכוי מס המס בישראל הוא גבוה, אם אנחנו מחלקים את הסכום שמושקע בדבר הזה אז הוא משפיע רק החל מהעשירון הרביעי, זו המשמעות של משפחות עובדות בצעד הזה. כמובן שיש לנו את הצעד המשלים, שעליו נועה תדבר, שגם הוגדל והוכפל בעקבות בקשת הוועדה. אבל כן, רק החל מהעשירון הרביעי הצעד שלנו משפיע.
מוסי רז (מרצ)
בין ששת העשירונים שזה משפיע עליהם, כמה?
נתנאל אשרי
ככל שהעשירון גבוה יותר כמובן שההשפעה עמוקה יותר, זה מתחיל ב-1%, 3%, 5%, 12%.
מוסי רז (מרצ)
אבל יש נתונים? כי מה שאתה אומר עכשיו, אתה יודע, מספיק להבין כלכלה ברמה של השיעור הראשון באוניברסיטה כדי לדעת את זה, לא צריך לשאול. אנחנו רוצים את הנתונים.
נעמה לזימי (העבודה)
גם ידענו את זה לפני ששאלנו את זה. זה היה גם בדיון האחרון.
נתנאל אשרי
בסדר גמור, אין שום בעיה.
מוסי רז (מרצ)
לא, אני שואל אם יש לך את הנתונים.
נתנאל אשרי
כן.
מוסי רז (מרצ)
בתיאוריה אנחנו יודעים.
נתנאל אשרי
כן, בטח. בעשירון רביעי זה 1% מהעלות של הצעד, ובסדר עולה 1%, 3%, 5%, 12%, 21%, 28% ו-31%.
מוסי רז (מרצ)
56% זה לשני העשירונים העליונים.
שלמה קרעי (הליכוד)
בדיוק, אתם מגדילים את קצבאות הילדים בעיקר לעשירונים העליונים. גם האלפיון העליון מגדילים לו את קצבאות הילדים.
נתנאל אשרי
אנחנו לא מעלים קצבאות ילדים, אנחנו - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
זה קצבאות ילדים. תקרא לזה איך שאתה רוצה.
ענבר בזק (יש עתיד)
לא, מעלים לאוכלוסייה העובדת.
נעמה לזימי (העבודה)
למה את אומרת את זה, ענבל? מה, אנשים בעשירונים חמש וארבע לא עובדים?
ענבר בזק (יש עתיד)
לא, אבל מי שמקבל - - -
היו"ר אלכס קושניר
אגב, בארבע וחמש הם כן מקבלים.
נעמה לזימי (העבודה)
הרף זה שכר.
מוסי רז (מרצ)
התוצאה היא ברורה, 60% מהעלות התקציבית הולכת לשני העשירונים העליונים.
נתנאל אשרי
חבר הכנסת, אתם מסתכלים על צעד אחד מתוך - - -
נעמה לזימי (העבודה)
אבל דיברנו על זה, מענק עבודה לא שווה ערך למה שנותנים בנקודות זיכוי. אגב, אנחנו לא נגד לעזור לאנשים, אנחנו פשוט נגד העמקת פערים.
מוסי רז (מרצ)
צעד אחד עולה שני מיליארד שקל.
נתנאל אשרי
נכון, אבל יש פה גם צעדים משלימים.
היו"ר אלכס קושניר
נעמה, אבל הכפלנו את מענק העבודה עכשיו.
שלמה קרעי (הליכוד)
מה זה הכפלנו? אבל זה לא מתקרב לזה, אלכס. למה העשירון העליון צריך לקבל את ההטבה בכלל? מה, הוא לא הולך לעבודה? צריך לעודד אותו לעבוד? על מה אתם מדברים בכלל?
ינון אזולאי (ש"ס)
אלכס, גם הצעד שנתנאל אומר עליו שהוא משלים, הרי אם תבדוק במענק העבודה, עד סכום מסוים מקבלים את מענק העבודה, אחר כך יש לך את הזיכוי של הנקודות. יש לך פער בין מענק העבודה לנקודות שלא מקבל. כולם מקבלים? תבדקי.
שלמה קרעי (הליכוד)
נתנאל, כמה מקבלת משפחה מהעשירון העליון וכמה תקבל משפחה מהעשירון הרביעי בחודש?
מיכל רוזין (מרצ)
5,300 תוספת שנתית מול 800 - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
לא מענק העבודה.
ענבר בזק (יש עתיד)
לא, 5,300 זה נקודות זיכוי.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה לילד.
מיכל רוזין (מרצ)
לא, זה סך הכול למשפחה עם שני ילדים לשנה.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה לילד אחד ששני הורים מקבלים בגינו.
היו"ר אלכס קושניר
זה יפה שאתם שואלים ועונים אחד לשני, אם יש פה דרך לקבל תשובה מוסמכת. כן, בבקשה, נתנאל.
מוסי רז (מרצ)
אני אענה לך. אתה רוצה שאני אענה לך?
היו"ר אלכס קושניר
חברי הכנסת, שקט.
נתנאל אשרי
ברמת ההטבה שמקבלת משפחה כמובן שאין הבדל, נקודת זיכוי שווה 2,676 שקלים. בגלל השונות שדיברנו עליה קודם השאלה על משפחה בעשירון הרביעי לעומת משפחה בעשירון העשירי היא פחות רלוונטית כי יש פה עוד המון המון משתנים שמשפיעים על זה, אבל במידה ומשפחה בעשירון הרביעי היא משפחה שזכאית לקבל היא תקבל בדיוק את אותו דבר, 2,676 שקלים.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא, אני מדבר על רמות ההכנסה. מבחינת רמות ההכנסה של העשירון החמישי, לא העשירון הרביעי שאולי הוא קצת במענק העבודה. העשירון החמישי, אתה יודע מה טווח השכר שלכם, כמה הם יקבלו על ילד אחד שני ההורים?
נתנאל אשרי
אני אסביר עוד פעם. בגלל שבעשירון החמישי יש המון המון שונות, גם שונות ברמת ההכנסה בין בני זוג וגם שונות בנקודות זיכוי נוספות שהם מקבלים. איפה הם גרים, מה מצבם המשפחתי.
שלמה קרעי (הליכוד)
הם גרים במקום בלי הטבת מס.
נתנאל אשרי
האם יש עוד או פחות.
שלמה קרעי (הליכוד)
תיקח את אותה משפחה. גרים באותו מקום, שכנים, לא שכנים, כי הם כנראה לא גרים באותה שכונה, בשכונות שונות באותה עיר, איפה שאין הטבת מס, משפחה בעשירון העליון תקבל את אותם 5,000 שקל פר ילד, נכון? זה 5,000 לכל ילד לזוג הורים. זו ההטבה.
נתנאל אשרי
נכון.
שלמה קרעי (הליכוד)
שני ילדים זה 10,000 או קצת יותר מ-10,000.
נתנאל אשרי
אמת.
שלמה קרעי (הליכוד)
משפחה שמשתכרת 9,000 שקל ברוטו, זוג ההורים, כמה הם מקבלים? לא יודע איזה עשירון זה 9,000, עשירון שישי?
נתנאל אשרי
שוב, זה תלוי בעוד תנאים. אישה שמשתכרת 9,000 שקל בחודש לא רואה מההטבה הכנסה.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא רואה כלום. והגבר שמשתכר 9,000?
נתנאל אשרי
הגבר יראה את נקודת הזיכוי.
שלמה קרעי (הליכוד)
כמה הוא יראה?
נתנאל אשרי
223 שקלים בחודש.
שלמה קרעי (הליכוד)
אם יש שני ילדים, משפחה עם שני ילדים בגילאים האלה, כמה הגבר עם ה-9,000 יקבל מההטבה הזו?
נתנאל אשרי
446 שקלים.
שלמה קרעי (הליכוד)
זאת אומרת הוא לא יקבל מלא.
היו"ר אלכס קושניר
לא, מלא, שתי נקודות זיכוי, נקודה על כל ילד.
נתנאל אשרי
סף המס שלו נמוך יותר ולכן הוא מנצל את מלוא ההטבה. זו פשוט שאלה של סף המס, וכמו שאמרתי קודם, יש אין סוף איטרציות, אני עונה פה לשאלות שלך, לבקשתך, למרות שהמציאות היא יותר מורכבת, בהפשטה מאוד מאוד עמוקה.
שלמה קרעי (הליכוד)
מה זה המציאות מורכבת? לא ביקשתי עכשיו ניתוח מתמטי ותעשה לי מודל של כולם. דוגמה, דוגמה זה לא מורכב.
היו"ר אלכס קושניר
כן, נועה, בבקשה, מענק עבודה.
מוסי רז (מרצ)
שלמה, תראה, אם 38% מההטבה הולכת לעשירון העליון, זאת אומרת משהו כמו 800 מיליון שקל ו-1% הולך לעשירון הרביעי, זאת אומרת משהו כמו 20 מיליון שקל, אז קיבלת את התשובה בעצמך, זה בערך הבדל של פי 38, זה הכול.
היו"ר אלכס קושניר
כן, אבל אתה צריך גם לבדוק מה גודל האוכלוסייה בכל עשירון.
מוסי רז (מרצ)
היא זהה. אתה מדבר על עשירונים או על אשכולות?
היו"ר אלכס קושניר
על עשירונים.
מוסי רז (מרצ)
אז היא זהה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אלכס, מדברים כאילו מדובר באיזה שהוא מודל מיוחד, אבל זה הגדלת קצבאות ילדים רק לכאלה שלא צריכים את הכסף כמעט, רק לעשירון העליון והעשירון התשיעי והשמיני. רוב הכסף, למעלה ממיליארד שקל, הולך לשלושת העשירונים הגבוהים שאולי אנחנו לא צריכים בכלל לסייע להם. כולם עובדים, אנחנו לא צריכים לעודד אותם לצאת לעבודה, למה אתם עושים צעד כזה? למה לא להסיט הרבה יותר כסף למענקי עבודה?
היו"ר אלכס קושניר
אז עשינו את זה.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא, ה-1,600 שקל לעומת - - -
היו"ר אלכס קושניר
אם תיתן הזדמנות לדבר על מענק עבודה אז תשמע.
שלמה קרעי (הליכוד)
מה, המענק הוא 10,000 שקל בשנה?
היו"ר אלכס קושניר
נועה, בבקשה.
נועה שוקרון
אז באמת בהמשך לבקשת הוועדה מהשבוע שעבר הודיע שר האוצר על תוספת, למעשה הכפלה, של מענק העבודה שניתן. אנחנו מדברים על 500 מיליון שקל. הממוצע יהפוך להיות 1,600 שקלים לאדם.
שלמה קרעי (הליכוד)
בשנה.
נועה שוקרון
נכון.
שלמה קרעי (הליכוד)
בבקשה, 1,600 לעומת 10,000 ומשהו. מה, זה אמיתי?
היו"ר אלכס קושניר
כן, אבל בסוף צריך להיות איזה שהוא - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
מה איזה שהוא? מה הפרופורציה?
היו"ר אלכס קושניר
איזה שהיא פרופורציה לפריון ולעבודה ולשכר של בן אדם.
שלמה קרעי (הליכוד)
למה? למה צריך להיות פרופורציה? מה המוטיבציה שלך שתהיה פרופורציה לפריון בעבודה.
נעמה לזימי (העבודה)
לא, רגע, אלכס, אפשר לדון רגע - - -
היו"ר אלכס קושניר
לא, אני רוצה קודם כל לתת לה להשלים.
נעמה לזימי (העבודה)
אני מבינה, אבל הטיעון של - - -
היו"ר אלכס קושניר
לא, נעמה. בבקשה, נועה.
שלמה קרעי (הליכוד)
הפרופורציה צריכה להיות הפוכה, אלכס.
היו"ר אלכס קושניר
אני ביקשתי שהיא תשלים.
נועה שוקרון
אני מזכירה שכל רציונל המהלך היה סיוע לאנשים עובדים ולכן גם הבחירה בעולם המס ובמענק העבודה על מנת לסייע. דיברנו על 3,400 שקלים במקסימום, ממוצע של 1,600, כ-300,000 איש ייהנו מההטבה הזאת ויינתן גם סיוע תזרימי, כך שמרבית הסכום יינתן כבר ביולי הקרוב.
היו"ר אלכס קושניר
כמה ביולי הקרוב?
נועה שוקרון
ביולי הקרוב זה יהיה פעימה שלמה, כאיזה שהוא פרוקסי לשנת 2022, כל אדם והמענק שלו.
היו"ר אלכס קושניר
אבל מה באחוזים?
נועה שוקרון
לא, אז בלי קשר לתוספת. התוספת באחוזים היא 20% לכל אדם ביחס למענק שלו, זה יינתן ביולי. תוספת של 20% נוספים תינתן במהלך השנה הבאה. בלי קשר לסיוע התזרימי שעליו דיברתי, מדבר על זה שבמקום ארבע פעימות תהיה פעימה אחת שכולה תתכווץ ליולי הקרוב.
היו"ר אלכס קושניר
עוד פעם, לא הבנתי.
נועה שוקרון
ככה, התוספת בסך הכול מדברת על תוספת של 40% למענק העבודה. 40% האלה מתחלקים לשתי פעימות, 20% ביולי הקרוב, 20% בפברואר 2023. אני מדייקת, רשות המסים?
מוסי רז (מרצ)
למה רק ביולי? למה לא מיד?
נועה שוקרון
ראשית, יש לנו הליך חקיקה לעבור, קריאות בכנסת וכו', ויש פה היערכות של רשות מסים שצריכה להתבצע.
היו"ר אלכס קושניר
אוקיי, ומה קורה עם הפעימה השנייה?
נועה שוקרון
הפעימה השנייה בפברואר 2023.
היו"ר אלכס קושניר
זאת אומרת 20% מהתוספת משולמת עכשיו ועוד 20% משולמת אחר כך. 50% מהתוספת כשכל התוספת היא 40%.
נועה שוקרון
נכון. לכן להשתמש במילה 20% זה - - -
נעמה לזימי (העבודה)
אבל זה רחוק.
מיכל רוזין (מרצ)
כן, למה פברואר? למה לא באותה שנת מס?
נעמה לזימי (העבודה)
נכון, למה לא בנובמבר?
ינון אזולאי (ש"ס)
מה שהם אומרים זה שאנחנו לא מעבירים את החוק עוד פעם, אנחנו מעבירים אותו פעם אחת.
מוסי רז (מרצ)
לא, פברואר זה ממש חסר היגיון, לפחות שיהיה ינואר.
יגאל ימיני
שלום וברכה. החוק לפי התיקון שדיברה עליו נועה, מדבר שתשלום מענק עבודה משולם בארבע פעימות, קבועות, בתאריכים קבועים שקבע המחוקק, ביולי, נתלבש על שנת 21', יולי 22', אוקטובר 22', דצמבר 22' ובפברואר 23'.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, אבל אפשר לשנות את זה בחוק, עכשיו כשאתה מחוקק.
יגאל ימיני
לא, אני מסביר מה החוק אומר.
נעמה לזימי (העבודה)
יש לך אוקטובר.
מיכל רוזין (מרצ)
אז למה מחכים לפברואר?
מוסי רז (מרצ)
שיהיה קר.
יגאל ימיני
לגבי התוספת, תמשיכי, נועה, לגבי התוספת, אני לא כל כך מכיר.
נועה שוקרון
הסיבה נכון לעכשיו שאנחנו משלמים ביולי של השנה העוקבת היא שבמאי מתקבלים כלל הדיווחים של המעסיקים, מה שמאפשר לרשות המסים לייצר את התשלום, להבין את סך התשלום ולהתחיל לפרוס אותו. לנו היה מאוד חשוב במענק הנוכחי שהוא לא רק יילך אחורה, אלא גם יתמרץ קדימה. כלומר שהתוספת 40% שעליה אנחנו מדברים, תינתן עבור עבודה בשנת 2022, שאנשים יוכלו לשנות את ההתנהגות שלהם ובעצם לייצר לעצמם עוד תמריצים לעבודה.

זה כן עושה לנו איזה שהיא מורכבות בסיפור התזרימי, כפי שיגאל ציין. למה? כי ביולי 2022 רשות המסים תצטרך לעשות איזה שהיא הנחה. מתי רשות המסים תדע בוודאות מה מלוא הסכום שמגיע לאותו פרט? ביולי 2023, ולכן הפעימה הבאה, ופה אני לא דייקתי, מתנצלת, הפעימה הבאה, כלומר 20% הנותרים של המענק, יינתנו ביולי 2023. אחרי שיש תמונה מלאה.
מיכל רוזין (מרצ)
לא, אמרת פברואר.
נועה שוקרון
אמרתי, אני לא דייקתי, מתנצלת. תיקנה רשות המסים, בצדק, ש - - -
היו"ר אלכס קושניר
בסדר, אני מבין את הצורך לקבל את כל הנתונים, ואנחנו גם במקביל עובדים על תהליך ייעול התשלום של מענק עבודה, בלי קשר לדיון הזה, אבל למה שלא תעשו עוד פעימה באמצע ונגיד תשלמו את ה-50% מהתוספת ביולי ועוד, לא יודע, 25% מהתוספת באוקטובר ותשאירו 10 ליולי.
יגאל ימיני
המטרה של תיקון החקיקה היא לעודד את האנשים שב-2022 ייצאו לעבודה.
היו"ר אלכס קושניר
אין בעיה, הם כבר יצאו לעבודה ב-2022, באוקטובר הם כבר עובדים.
נעמה לזימי (העבודה)
מי שישמע נותנים להם מענק של 10,000 שקל.
יגאל ימיני
דובר על מקדמה.
נעמה לזימי (העבודה)
ב-300 שקל האלה אתם מעודדים אנשים?
היו"ר אלכס קושניר
אני מבין, יגאל, שאתם צריכים להשאיר איזה שהוא משהו כדי אחר כך לעשות את ההתחשבנות הסופית, אני מבין את זה, אבל אני חושב שאם תשאירו 25% מהתוספת להתחשבנות ואת ה-75% מהתוספת תשלמו במהלך שנת המס הנוכחית זה משהו שאפשר לעשות. לכן תעשו 50% מהתוספת ביולי, עוד 25% מהתוספת באוקטובר, וכל השאר בהתחשבנות.
יגאל ימיני
אני רוצה להתייחס, בבקשה. בהצעה לתיקון החוק כתוב שמי שקיבל את המענק ביתר צריך להחזיר אותו אחר כך.
היו"ר אלכס קושניר
אבל אני לא מדבר איתך פה על משהו ביתר. אני עדיין משאיר לך.
יגאל ימיני
לא, כי למה? כי ההתחשבנות האמיתית, תוספת המענק, מתייחסת לשנת המס 2022, רק ביולי 2023 אני אדע את המידע הנכון של 22'. עכשיו, נזכיר, בתיקון 15 לחוק מענק עבודה לפני שנתיים גם כן שילמנו תוספת מענק עבודה ומסתבר ש-60 מיליון שקל אנשים קיבלו ביתר. עכשיו, בהצעה לתיקון החוק הזאת כתבו במפורש שזה ייחשב כחובה ותשלום מס ביתר. אני לא יודע אם בסוף התועלת תהיה גדולה כל כך, זה החשש.
היו"ר אלכס קושניר
כן, גיא, בבקשה.
גיא גולדמן
המקדמה ניתנת על בסיס הנתונים שיש לרשות המסים של זכאים של שנה קודמת, ולכן ככל שהמקדמה תהיה יותר גדולה זה גם יגדיל את החיכוך מול מי שקיבל מקדמה שלא כדין.
היו"ר אלכס קושניר
כן, אבל אני משאיר לך 25% מהתוספת כדי למנוע את החיכוך הזה, אבל 75% מהתוספת תשלמו השנה. אני לא אומר שתשלמו הכול ביולי, תשלמו ביולי 50% מהתוספת, עוד 25% באוקטובר, נשאר לכם 25% למשחק.
גיא גולדמן
הבנתי, אבל אלה שאלות שעלו במהלך הכנת הצעת החוק והוחלט ללכת על אותו מודל כמו שהיה, נדמה לי, בקורונה.
יגאל ימיני
כן, תוספת קורונה זה היה. אבל שם היה ללא חיוב, אבל מי שקיבל ביתר –
היו"ר אלכס קושניר
לא, אני לא בעד לשלם כסף שלא מגיע לאנשים, אבל אם אתם משאירים 25% זה מספיק שפיל בשביל אחר כך לשחק את המשחק.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל זה גם מה שאמרנו לגבי שזה יהיה בצורה אוטומטית, כמו שהבאנו סתם לדוגמה את הביטוח הלאומי, שאתם לא צריכים לחכות לעוד חודש, לעוד חודשיים, אתם יכולים קודם כל לבקש מהמעסיקים, הרי יש את תוכנת השכר שאפשר דרכה לדעת בדיוק כמה מגיע לכל אחד, המעסיק יגיש לכם, או ביטוח לאומי יגיש לכם את מה שצריך, ואתם יודעים בדיוק מה צריך וכמה צריך לשלם. גם לא תצטרכו לבקש החזרים. המעסיק יודע בדיוק מה הוא נותן, הוא יכול להעביר לכם את כל הקובץ, כמה מגיע לאותו עובד שלו, או מצד שני ביטוח לאומי.

זה שאתם משאירים את הכול אצלכם ואתם אומרים שאתם תשלמו ואתם צריכים להקים את הכול, זה מה שמביא אתכם לשלם ביולי וזה מה שמביא אתכם לשלם רק פעמיים ולא לעשות את זה באופן רציף או פעם ברבעון. זה הסיפור. אם תשחררו את הכוח הזה מאצלכם ותגידו שאתם מוכנים שהמעסיק יגיש לכם או הביטוח הלאומי ישלם והוא יודע בדיוק מה צריך לשלם, אפשר שזה יהיה גם כל חודש, אם רוצים. אבל זה לא הרצון שלכם.
היו"ר אלכס קושניר
לא, זה דיון אחר עכשיו.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, זה לא דיון אחר.
היו"ר אלכס קושניר
לא, אני אגיד לך למה זה דיון אחר.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, אלכס, זה לא דיון אחר, כי זה בעצם עונה לך למה אתה צריך להגיע ליולי ולמה אתה צריך להגיע - - -
היו"ר אלכס קושניר
ינון, אני כבר ישבתי עם ביטוח לאומי על הנושא הזה ויש לי גם פגישה עם רשות המסים על הנושא הזה, כדי לנסות לבנות את המנגנון הזה שהתשלום יהיה באופן תדיר הרבה יותר. לא נפתור את זה עכשיו, כרגע אני רוצה להגיע למצב שהתוספת משולמת ברובה בשנת 2022.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, הם חוששים שהם יצטרכו בסופו של דבר לבקש החזרים, נכון?
היו"ר אלכס קושניר
נכון.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני אומר, אם אתה פותר את הבעיה הזאת אתה גם לא תבקש החזרים.
היו"ר אלכס קושניר
אבל בשביל לפתור את הבעיה הזאת גם בביטוח הלאומי וגם ברשות המסים צריכה להיות היערכות טכנולוגית, בשני הצדדים, וזה תהליך שייקח זמן. אתה לא רוצה בגלל זה לתקוע את התשלומים.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוכחנו במענקי הקורונה שאפשר לפתור את התהליכים האלה בשבועיים ובחודש ופתרו אותם.
היו"ר אלכס קושניר
לא.
ינון אזולאי (ש"ס)
כן, מה זה לא? אני הייתי פה, העברנו.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
אלכס, אני רוצה לשאול לגבי התוספת. נגיד סימולציה של שתי משפחות עם אותם נתונים, שניהם עובדים עם אותו מספר של ילדים וכו' וכו' וכו', ההבדל היחידי הוא שמשפחה אחת היא סוציו שבע, המשפחה השנייה סוציו שלוש, מה ההבדל בכסף?
שלמה קרעי (הליכוד)
זה מקבל 130 שקל בחודש וזה מקבל 900 שקל בחודש. אם זה משפחה עם שני ילדים.
ענבר בזק (יש עתיד)
זה לא נכון. נקודת זיכוי שווה נקודת זיכוי. נכון הוא שבסוציו הנמוך אם בני הזוג לא עובדים - - -
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
לא, אני שאלתי אותה.
שלמה קרעי (הליכוד)
מה לא נכון? תגידי, את מי את מייצגת כאן בכנסת הזאת?
היו"ר אלכס קושניר
שנייה, תנו לה לענות רגע.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
אני שאלתי אותה.
שלמה קרעי (הליכוד)
מה זה נקודת זיכוי? את נותנת 10,700 שקל לעשירון העליון ויש 500 לעשירון התחתון.
היו"ר אלכס קושניר
שלמה, למה כל פעם אתה עונה בשביל רשות המסים? ג'ידא שאלה שאלה והיא לא קיבלה תשובה.
שלמה קרעי (הליכוד)
יש לי תשובה בשבילה.
ענבר בזק (יש עתיד)
אבל נקודת זיכוי זה נקודת זיכוי.
שלמה קרעי (הליכוד)
נקודת זיכוי זה קצבת ילדים לעשירון העליון.
היו"ר אלכס קושניר
שלמה קרעי, אתה בקריאה ראשונה. חבר'ה, כשאני מבקש שקט אני מתכוון לזה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אתם מנותקים, אתם פשוט מנותקים.
היו"ר אלכס קושניר
אתה בקריאה שנייה.
נועה שוקרון
השאלה של חברת הכנסת היא כן קצת מורכבת כי זה כן עדיין תלוי מיהי המשפחה הזאת.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
בסדר, נגיד, נעשה סימולציה ובכל זאת אני כן רוצה לקבל מה - - -
נועה שוקרון
אני מבינה, אני גם מנסה להסביר את המורכבות כדי שכן אולי נוכל למצוא את התשובה ביחד. מענק העבודה ניתן באופן פרטני, לא משפחתי. אז אם אמרנו שהממוצע הוא 1,600 אפשר להניח שאם שני האנשים במשפחה זכאים למענק העבודה אז זה 3,200, למול נקודות הזיכוי שהם היו זכאים להן זה גם משתנה לפי השכר שלהם, זאת אומרת גם בסוציו שמונה יש איזה שהוא מנעד, יש פה גם עניין של כמה נקודות זיכוי הם היו זכאים בלי קשר.
מיכל רוזין (מרצ)
נקודת זיכוי או מענק עבודה?
נעמה לזימי (העבודה)
לא, מענק עבודה זה עשירונים עד ארבע.
נועה שוקרון
יש מענק עבודה, יש את נקודות הזיכוי, אבל גם שם זה מאוד מאוד תלוי, אם הם גרים בפריפריה וכבר זכאים לאיזה שהן נקודות זיכוי.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
לא, סליחה, לא כל סוציואקונומי שלוש הוא נחשב באזורי - - -
היו"ר אלכס קושניר
לא, היא מדברת על יישוב.
נעמה לזימי (העבודה)
נקודות הזיכוי, סוציו שלוש, הם לא מגיעים לרף. תדברו על הרף.
נועה שוקרון
אני אתחיל שוב, כי כנראה שהייתי לא ברורה. סוציו שלוש או ארבע, נלך יותר לכיוון הארבע כי שלוש כנראה גם לא זכאי למענק עבודה, מענק עבודה. הממוצע הוא 1,600, שני בני זוג שזכאים למענק עבודה אנחנו ב-3,200. שמתי בצד, עברתי לסוציו שמונה, לחלק השני של שאלתך, בסוציו שמונה התמונה היא יותר מורכבת. אחת, כי מנעד השכר הוא רחב יותר וכתוצאה מזה גם עלויות המס שלהם וכתוצאה מכך גובה ההטבה, שתיים, יש הטבות מס שאינן קשורות בנושא השיחה שלנו היום, פריפריה, עולים, קטונתי. וגם זה משפיע מאוד - - -
מוסי רז (מרצ)
אנחנו מדברים על ממוצע.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, היא שואלת אותך על אותה משפחה בסוציו שלוש ואותה משפחה בסוציו שמונה.
שלמה קרעי (הליכוד)
תלכי לסוציו עשר.
נועה שוקרון
אני עונה.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
אני רוצה לפשט כדי להבין - - -
היו"ר אלכס קושניר
אבל אי אפשר לפשט.
שלמה קרעי (הליכוד)
ג'ידא, תגידי סוציו עשר, זה יהיה ברור.
היו"ר אלכס קושניר
אי אפשר לפשט את זה.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
אני מבינה, אלכס.
היו"ר אלכס קושניר
זאת אומרת זה מורכב, זה מאוד תלוי בהרכב המשפחה, במנעד ההכנסות שלהם, האישה מרוויחה הרבה, הגבר מרוויח מעט.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
ברור, אבל פלוס מינוס, בממוצע, שנדע על מה מדובר.
היו"ר אלכס קושניר
אין ממוצע.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל תראה, כשהם ישבו לעשות את החשבון הם עשו ממוצע, הם לא עשו משפחה.
מוסי רז (מרצ)
אין דבר כזה אותו מצב.
היו"ר אלכס קושניר
כן, אבל אתה לא יכול לשאול שאלה פרטנית ולקבל תשובה של ממוצע.
ינון אזולאי (ש"ס)
נועה, אני שאלתי שאלה, יש בין מענק העבודה לנקודות זיכוי פער של כאלה שלא מקבלים. למשל אישה שמקבלת 11,000 שקל בחודש, נקודות הזיכוי שלה לא מנוצלות, נכון?
נועה שוקרון
אני אסביר למה התכוונתי.
ינון אזולאי (ש"ס)
נקודות הזיכוי לא, וגם מענק עבודה אני לא בטוח שהיא מקבלת. בנקודות הזיכוי שלה, היא גם לא משתמשת בהן.
שלמה קרעי (הליכוד)
תלוי אם יש לה ילדים.
ינון אזולאי (ש"ס)
גם אם יש לה ילדים בין שש ל-12.
נועה שוקרון
יש טווח שכר מסוים שהוא גבוה מרף מענק העבודה ובתוך רף השכר הזה, כשאנחנו בוחנים את נקודות הזיכוי שלהן אנשים זכאים אנחנו מגיעים למצב שכבר היום הם במיצוי מקסימלי, הם לא משלמים מס דה פקטו.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז זה לא עוזר לה. זה שהיא לא משלמת מס, אנחנו באים לתת להם איזה שהיא הטבה בנקודות הזיכוי, כי מה שזרקנו וכל מה שהיה זה בשביל לתת להם איזה שהיא הטבה. היא כביכול הגיעה לרף הטבות המס שלה שהיא לא משלמת מס, הכול טוב ויפה, ולכן אנחנו גם אמרנו שזה הניוד של נקודות הזיכוי, כי האישה הזאת, בעצם כשמגיע לה נקודות זיכוי חדשות שכביכול מגיע לה, זה לא עוזר לה כלום, לא נתתם לה כלום פה.
נועה שוקרון
אז ברשותך, חבר הכנסת, עוד פעם. מראי של עידוד תעסוקה, אישה שהיום - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, עזבי עידוד תעסוקה.
נועה שוקרון
אבל זה מטרת הכלי.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא, זה לא מטרת הכלי.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, המטרה הייתה יוקר המחיה, זה מה שאתם אמרתם, לא מה שאני אמרתי בפעם שעברה בנקודות הזיכוי.
נעמה לזימי (העבודה)
נכון, התכנית הכלכלית ליוקר המחיה.
נועה שוקרון
לעובדים. עכשיו, ברשותך, בסוף האישה הזאת היום היא מתחת לרף המס, הפרקטיקה של המשפט הזה אומרת שכל שקל שהיא מרוויחה נכנס לה לכיס, כל שקל, לכן יש לה 100% תמריצים לעבוד יותר. אין משהו שהמדינה יכולה לעשות על מנת לסייע - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
לא בטוח, אז אמרנו אם תיקחי את נקודות הזיכוי שלה ותשימי אותם בתא המשפחה זה יעודד אותה, כי אחרת היא אומרת למה אני צריכה עוד לעבוד.
היו"ר אלכס קושניר
אתה גם שוכח עוד דבר, ינון.
נועה שוקרון
המשמעות של מה שאתה אומר היא מתחת לרף המס.
נעמה לזימי (העבודה)
לא, אבל למדינה יש מה לעשות. המדינה יכולה להעלות את שכר המינימום שנשחק. בוודאי שיש לה מה לעשות, אנחנו מדברים על רף - - -
היו"ר אלכס קושניר
כן, אפשר גם לחלק לכל אזרח מיליון שקל.
שלמה קרעי (הליכוד)
אבל זה מה שאתה עושה עכשיו לעשירון העליון.
היו"ר אלכס קושניר
אני לא עושה את זה.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה בדיוק מה שאתה עושה.
נעמה לזימי (העבודה)
אני לא מבינה מה אתה אומר, לא כל דבר צריך להיענות ככה. שכר המינימום נשחק.
היו"ר אלכס קושניר
אני רק רוצה להזכיר לכם, הדיון פה הוא לא על שכר המינימום, זה דיון אחר, זה חוק אחר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל זה לא קשור, אני לא מדבר על שכר מינימום.
היו"ר אלכס קושניר
ינון, אני רק רוצה להזכיר לך משהו, שמעבר לכלי הזה שאנחנו דנים בו עכשיו, באותה תכנית כלכלית יש עוד שני פרקים, פרק אחד דיבר על הורדת המכס, ואני שם אותו רגע בצד, והפרק הנוסף דיבר על הגדלת הסבסוד לצהרונים עבור רשויות באשכול ארבע וחמש, משהו שלא היה. אז גם אותה אישה שדיברת עליה, אם יש לה נגיד שני ילדים, היא תקבל תוספת של עוד 500 שקל.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, אני עדיין לא נכנסתי לשם, כי בטבלה שמשרד האוצר פרסם תראה את הפערים בין העשירונים הגבוהים לעשירונים הנמוכים יותר, גם שם תראה פער שהרווח של אותה שמשתכרת במינימום בסופו של דבר היא לא מרוויחה. ומה יחזרו האוצר ויגידו לנו? תשמע, היא גם ככה מנצלת את ה-100% זיכוי בנקודות.

לכן אמרתי דבר שהוא הגיוני, כמו שמקודם דיברנו על הדירה שהיא נמצאת בתא המשפחתי, אז אנחנו אומרים גם פה, תשים את הנקודות בתא המשפחתי, זה גם יעודד אותה, אחרת היא אומרת שאתה רוצה לעודד תעסוקה, לא משנה שהם אמרו בפעם שעברה וגם במסיבת העיתונאים שהייתה דאז, שהם אמרו שכל הסיפור הזה של נקודות הזיכוי זה בשביל יוקר המחיה. גם בפעם שעברה זה מה שנאמר פה. עידוד התעסוקה זה משהו אחר.
היו"ר אלכס קושניר
עידוד העסקה והגדלת הכנסה פנויה למי שמשלם מס.
ינון אזולאי (ש"ס)
אין בעיה, זה בשביל מענק התעסוקה, תקרא לזה איך שאתה רוצה, נקודות הזיכוי בשביל יוקר המחיה.
היו"ר אלכס קושניר
ענבר, אני לא שומע אותך.
ענבר בזק (יש עתיד)
אני אומרת שכולם מתפרצים פה ואני מצביעה, אז אני לא יודעת איך זה עובד.
היו"ר אלכס קושניר
יש פה חברי כנסת מאוד מאוד לא סבלניים.
ינון אזולאי (ש"ס)
כן, ואני אחד מהם.
היו"ר אלכס קושניר
ואתה העומד בראשם, אבל עוד שנייה הוא יסיים ואז אני אתן לך.
שלמה קרעי (הליכוד)
אני גם ביקשתי.
היו"ר אלכס קושניר
כן, וגם אתה אחר כך.
נעמה לזימי (העבודה)
אפשר פשוט שהאוצר יציג מה רף ההכנסה בעשירון - - -
היו"ר אלכס קושניר
רגע, נעמה, אנשים פה בזכות דיבור.
ינון אזולאי (ש"ס)
פשוט מתפרצים לדברים שלי, אני אומר לך, אני לא יכול.
נעמה לזימי (העבודה)
אז אני רוצה להירשם לזכות דיבור.
היו"ר אלכס קושניר
כן, בבקשה.
ינון אזולאי (ש"ס)
לכן אנחנו באנו ואמרנו, גם לשיטתם, שהם רוצים לעודד את האישה לצאת לעבוד יותר ולהביא יותר משכורת והכול מסביב, צריך לתת לה את האפשרות שהנקודות שלה יהיו בתוך התא המשפחתי כדי שתהיה ממשות לנקודות הזיכוי שלה, אחרת זה שום דבר. זה שעד עכשיו נתתם לה, אתם לא הוספתם בנקודות הזיכוי האלה כלום לאישה. בעצם אמרתם מה שהיה הוא שיהיה, היא לא מקבלת, לא ממענק עבודה ולא תקבל מזיכוי הנקודות שלה.

זה הפער שאני מדבר עליו, שאם תיקח את הנקודות האלה ותשים בתא המשפחתי, כך אנחנו יכולים גם לעודד אותה וגם לתת לה ליוקר המחיה, כי גם היא נמצאת במצב של בעיה של יוקר המחיה שעליו הצהרתם במסיבת העיתונאים ופה בוועדה.
היו"ר אלכס קושניר
תודה רבה, ינון אזולאי.
ינון אזולאי (ש"ס)
ותרשום אותי, בבקשה, לזכות דיבור.
היו"ר אלכס קושניר
אל תרשום אותו. ענבר בזק, בבקשה.
ענבר בזק (יש עתיד)
תודה. קודם כל נתחיל במחמאות, יש פה צעד חשוב, וכן, יש כלים שונים למשפחות בסוציו נמוך ולאוכלוסיות שלא מגיעות לרף המס וכלים שונים לאלה שכן משלמים מס. כל הזמן מדברים פה על סוציו אחד וסוציו עשר, אני רוצה לדבר על מי שבאמצע, מי שבעצם נושא גם את נטל המס וגם את יוקר המחיה, שזה מעמד הביניים, והם איפה שהוא באמצע. אני כן רואה ומבינה שההטבה הזאת של נקודות זיכוי בעיקר בעיקר תעזור לאותו מעמד ביניים, זה באמת אלה שכן משתכרים בין 16 ל-20 וההוצאות גדלו ובעקבות הקורונה יש הוצאות על ילדים הרבה יותר גבוהות ממה שהיו קודם - - -
היו"ר אלכס קושניר
ואף אחד לא טיפל בהם מעולם.
ענבר בזק (יש עתיד)
ואף אחד לא טיפל בהם מעולם - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
אבל זה לא מה שהוא אמר. תשאלי אותו כמה אחוזים עולה - - -
ענבר בזק (יש עתיד)
אבל זה מה שאני אומרת, הדיון בעיניי, לחזור כל הזמן ולהגיד - - -
היו"ר אלכס קושניר
שלמה, אין לך זכות דיבור, זהו.
שלמה קרעי (הליכוד)
מה?
היו"ר אלכס קושניר
אתה לא יכול להתפרץ לכל אחד.
ענבר בזק (יש עתיד)
אני אומרת, הדיון כל הזמן לוקח את זה לעשר, אחת, עשר, אחת, עשר, אחת, ובעיניי מדובר פה בהטבה שמדברת על מעמד הביניים שאליו ההטבה הזאת מופנית. צריך להיות טיפול נפרד למעמדות הנמוכים, וזה נכון, ואני גם ראיתי וקראתי בחוק שיש גם את הגדלת מענק העבודה וזה נושא נפרד. אני כן רוצה לדבר רגע על אותו מעמד ביניים, על אותה קבוצה שאותה אנחנו רוצים לחזק, זאת מטרת המהלך.

אז כן, אני מסכימה שצריכה להיות התייחסות למשק משפחתי ובראייה משפחתית. יש פה גם איזה שהיא לאקונה לגבי הפריפריה, כי באמת משפחות שגרות בפריפריה ונהנות מנקודות זיכוי אז איפה שהוא קצת נשמטו מהמהלך הזה וצריך לחשוב איך כן מכניסים אותם, כי מעמד ביניים בפריפריה גם היום, נכון, הוא משלם פחות מס, אבל גם הם נפגעו מהקורונה, גם להם ההוצאות גדלו, גם עליהם יש עומס וצריך לראות איך מטפלים בהם ואיך נותנים מענה גם להם.

אני רוצה גם להעלות עוד שאלה, אלכס, תהייה, המהלך היום מדבר על עד גיל 12. מה קרה, מגיל 13 הילדים כבר לא עולים לנו כסף?
היו"ר אלכס קושניר
דיברנו על זה בפעם הקודמת.
ענבר בזק (יש עתיד)
בסדר, אז אני רוצה לחזור ולהגיד ולהציף את הסוגיה הזאת, כי כל מי שיש לו פה ילדים יודע שכשהגיל של הילדים עולה גם ההוצאות עולות. זה טוב וחשוב שהחלטנו והבנו שצריך להקל פה על משפחות עם ילדים, אבל ילדים מעל גיל 12 לא עולים פחות כסף, ונהפוך הוא, בעקבות משבר הקורונה ובעקבות שנה פלוס שמערכת החינוך הייתה בטלטלה יש הוצאות מאוד מאוד גדולות היום דווקא לילדים הגדולים, על פערים לימודיים שצריך לסגור, על ילדים לפני בגרויות, יש טיולים שנתיים ויש מסעות לפולין ויש הוצאות של רישיון נהיגה ויש הוצאות של יישור שיניים.

אלה גילים שבהם ההוצאות מאוד מאוד גבוהות ואני רוצה פה לפנות ולהגיד בואו נפתח את הדיון גם לשם ונראה אולי צריך להעלות. בסדר, אני מבינה שאי אפשר להעלות לכולם ואי אפשר עד גיל 18, אבל אולי עד גיל 16, אולי עד גיל 15, לא לעצור ב-12. כאמא לשלושה ילדים, ההוצאות יותר גדולות על הגדולים מאשר על הקטנים.
היו"ר אלכס קושניר
ולמה לעצור ב-14?
ענבר בזק (יש עתיד)
אז אני אומרת, אני חושבת שצריך עד גיל 18, אבל ברור שאי אפשר לפתוח עד אין סוף, אבל למה לעצור בגיל 12.
היו"ר אלכס קושניר
כי יש פה היגיון שמדבר על שני דברים, דיברנו על זה בדיון הקודם, אני רק רוצה להזכיר. אמרנו שני דברים, קודם כל גיל 12 זה סוף בית ספר יסודי וההיגיון שמאחורי הצעד הזה, איפה שמים את הקו, היה בכך שאחרי גיל 12 הילדים, כשהם עוברים לחטיבת ביניים, הם הרבה יותר עצמאיים מאשר לפני כן ולכן זה מאפשר להורים לצאת לשוק התעסוקה יותר.

אנחנו רוצים לעודד את אלה שהם היו הורים לילדים בבית ספר יסודי לצאת לשוק התעסוקה ולהגדיל את כושר ההשתכרות שלהם. אז זה המהלך. זאת אומרת המהלך הזה לא בא לממן, כמו שאמרת, שיעורי נהיגה, מורים פרטיים ויישור שיניים. כולנו מתמודדים עם זה, אבל הצעד הזה לא נועד בשביל זה.
נעמה לזימי (העבודה)
אז רק ליישר קו עם מה שאתה אומר, כי נראה לי שזה יעזור ממש לכולנו, פשוט להגיד שלא הייתה פה תכנית התמודדות עם יוקר המחיה, הייתה פה תכנית לעידוד תעסוקת עובדים.
היו"ר אלכס קושניר
לא, נעמה.
נעמה לזימי (העבודה)
לא, מה שאמרת זה מה שאתם אומרים.
היו"ר אלכס קושניר
לא, אבל, נעמה, את שוב פעם - - -
נעמה לזימי (העבודה)
אם אתה אומר שלא מדברים על כמה עולה יישור שיניים ושיעורים פרטיים, אז לא מעניין אותנו יוקר המחיה, מעניין אותנו - - -
ענבר בזק (יש עתיד)
לא, אבל, נעמה, זה לא פייר, כי יוקר המחיה מדובר הרבה בוועדת הכלכלה, גם אתמול וגם היום, את מוזמנת לבוא - - -
נעמה לזימי (העבודה)
מה קשורה התכנית הכלכלית ליוקר המחיה? מה מה שאמרת עכשיו למה שאמרתי בתכנית הכלכלית?
ענבר בזק (יש עתיד)
אבל זה קשור, כי זה צעדים משלימים. יוקר המחיה מטופל גם - - -
נעמה לזימי (העבודה)
מה בין מה שאת אומרת לדיונים שנעשים בוועדה לתכנית שהיא מכוונת ליוקר המחיה?
היו"ר אלכס קושניר
נעמה, אני מציע לך קצת להירגע ורגע להקשיב למה שאני אומרת.
נעמה לזימי (העבודה)
בסדר.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, אבל נעמה צודקת.
נעמה לזימי (העבודה)
אתם עושים דיונים בוועדת כלכלה, איזה יופי. אז יש התמודדות עם יוקר המחיה.
ענבר בזק (יש עתיד)
אלה צעדים משלימים. כי פה מדברים, נעמה, על - - -
נעמה לזימי (העבודה)
לא, באמת. אמרת שזה צעדים משלימים.
היו"ר אלכס קושניר
ענבר ונעמה, אתן בקריאה ראשונה. לא יכול להיות שאתם לא נותנים לי להכניס מילה, מה זה הדבר הזה?
ענבר בזק (יש עתיד)
צודק.
היו"ר אלכס קושניר
אז אני אומר לך, נעמה, שאת צריכה להסתכל על כל התכנית הזו, שכוללת שלושה רכיבים. ואני אחזור על זה כמו תוכי אם צריך. אחת, זה החוק שאנחנו דנים בו כרגע. הצעד הנוסף זה הגדלת סבסוד לצהרונים לרשויות באשכול ארבע וחמש. שלוש, זה הורדת מכסים. אז יש פה תכנית גדולה שמורכבת משלושה צעדים. בוועדת הכספים כרגע אנחנו דנים בחוק שנמצא לפתחה של ועדת הכספים והוא חלק מהתכנית, הוא לא התכנית כולה. זה הכול. לכן כשאת מסיקה מסקנות על התכנית אז תעשי את זה, בבקשה, כשאת מסתכלת על שלושת המרכיבים של התכנית ולא רק על מרכיב אחד.
נעמה לזימי (העבודה)
אבל, שוב, אתה אמרת, אני חוזרת על דבריך ודברי האוצר, אתם אומרים שהסיפור פה הוא לא התמודדות עם יוקר המחיה, אלא עידוד כניסה לעבודה.
היו"ר אלכס קושניר
בסעיף הספציפי הזה.
נעמה לזימי (העבודה)
לכן זה לא יכול להיות חלק ממה שאתה מציג. כי אם אנחנו אומרים התמודדות עם יוקר המחיה אז התא המשפחתי, מה לעשות, לא מסתיים בגיל 12. עובדה. להיפך, היוקר עולה.
היו"ר אלכס קושניר
נכון, אבל המטרה היא פה, את מגדילה פה ל-530,000 משפחות?
נתנאל אשרי
610.
היו"ר אלכס קושניר
את מגדילה פה הכנסה פנויה ל-610,000 משפחות.
נתנאל אשרי
לא משפחות, פרטים.
נעמה לזימי (העבודה)
בסך הכול אמרנו, בוא נגדיל לילד באשר הוא באחריות הוריו.
היו"ר אלכס קושניר
בסדר, 610,000 פרטים, שמשתתפים בשוק התעסוקה, עובדים, משלמים מסים ואנחנו באים פה לעזור להם להגדיל את ההכנסה הפנויה. במקביל אנחנו מסבסדים להם יותר את הצהרונים ובמקביל אנחנו מורידים את המכסים במטרה להוריד את המחירים.
נעמה לזימי (העבודה)
אי אפשר להכניס ככה את חינוך חינם מגיל לידה ככה על הדרך? ההוצאה הכי גדולה כלכלית ביוקר המחיה.
היו"ר אלכס קושניר
עוד דברים שאת רוצה להכניס?
נעמה לזימי (העבודה)
שכר מינימום. אני אחזור על שכר המינימום.
היו"ר אלכס קושניר
יש פה סדר. שלומי.
שלמה קרעי (הליכוד)
תודה, אדוני יושב הראש. מה שאמרת עכשיו בעצם, ואתם הפכתם פתאום את ההצגה, מהתמודדות עם יוקר המחיה ועם הטירוף של עליות המחירים - - -
היו"ר אלכס קושניר
אתה לא שמעת את מה שאמרתי?
שלמה קרעי (הליכוד)
שמעתי טוב מאוד, תן לי עכשיו לומר את מה שלי יש לומר. פתאום הפכתם את זה לעידוד תעסוקה, זה יריתם את החץ, החלטתם לסייע לקבוצה מסוימת, לעשירון העליון ולעשירונים העליונים בעיקר, ועכשיו אתם מסמנים את המטרות, מה הייתה המטרה? בוא ננסה לסדר את המטרה שזה יתאים לנו לאג'נדה. זה קודם כל.

כשאת מדברת על מעמד הביניים, חברת הכנסת בזק, לא שמעת כנראה את מה שאמר נציג האוצר, 35% מהכסף הולך לעשירון העליון, 28% מהכסף הולך לעשירון התשיעי, ואני לא זוכר את האחוזים למטה.
היו"ר אלכס קושניר
מה השכר של העשירון התשיעי?
שלמה קרעי (הליכוד)
זה מה שהוא אמר.
נעמה לזימי (העבודה)
ומה רף ההכנסה של כל עשירון?
ענבר בזק (יש עתיד)
26 עד 32.
נעמה לזימי (העבודה)
שלמה, בוא נשאל את זה, מה רף ההכנסה של כל עשירון.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה לא חשוב, זה עניין יחסי, לא משנה לי רף ההכנסה. יש פה את ה-20% שמשתכרים הכי יפה במדינת ישראל, שלא צריכים את זה בכלל, והם מקבלים 60%, כמה עלות התכנית? שני מיליארד? 1.2 מיליארד שקל הולך לשני עשירונים.
ענבר בזק (יש עתיד)
כשהעשירון העליון אבל מממן את כל - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
1.2 מיליארד שקל הולך לשני עשירונים שלא צריכים את זה בכלל. ומה אתם אומרים? הם יקבלו מענק עבודה בממוצע – כמה זה? אתה שם לב ליחס בין – נגיד שהם מקבלים 1,600 כפול שתיים, 3,200, לבין 10,700? למעלה מפי שלושה דווקא אלה שלא צריכים? הפרופורציה צריכה להיות הפוכה, הרי מדובר באנשים עובדים, לא מדובר באנשים לא עובדים.

אם אתה רוצה לעודד תעסוקה תעודד את העובדים בשכר נמוך, תן להם את ה-10,700 ולעשירון העליון תיתן 3,200. למה אתה לא עושה את זה?
נעמה לזימי (העבודה)
שלמה, סליחה, אני רוצה להוסיף על דבריך, לחזק רק משהו אחד, צריך להגיד, אנשים עובדים ברף הזה, במקצועות הכי חיוניים במשק, המטפלות הסיעודיות שלנו, המנקות - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
קב"סים.
ינון אזולאי (ש"ס)
העובדות הסוציאליות.
נעמה לזימי (העבודה)
בדיוק, המטפלות בגן. אלה האנשים דווקא במקצועות, שלמה, אם כבר מדברים על פריון, אלה המקצועות החיוניים, כי אם המטפלות האלה לא יעבדו המשק כולו מושבת, בואו נגיד את האמת.
ינון אזולאי (ש"ס)
שם תוסיף, בדיוק.
שלמה קרעי (הליכוד)
נכון, ולכן אני אומר, אדוני יושב הראש, קודם כל אתם כאן מגדילים קצבאות ילדים בעיקר לעשירונים העליונים, הם ייהנו הכי הרבה מהפירות של המהלך הזה ולכן המהלך הזה הוא חרפה, לא משנה מה עוד יש בצדדיו. ביטול מכסים, מהלך מבורך, ביחד עם פיצוי למי שצריך, אני לא יודע איך אתם לא מתביישים להסתכל על עצמכם בראי בבוקר ולהגיד למי שלא צריך אנחנו נותנים 1.2 מיליארד שקל, רק לשני העשירונים העליונים, ולמי שכן צריך באמת אנחנו נותנים כמה גרושים. פשוט בושה.
היו"ר אלכס קושניר
כמה גרושים זה 500 מיליון שקל?
שלמה קרעי (הליכוד)
כמה גרושים? תבדוק כמה מקבלת משפחה.
היו"ר אלכס קושניר
500 מיליון שקל.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה 260 שקל למשפחה בחודש לעומת 900 שקל למשפחה שלא צריכה את זה. אתה מבין שמשפחה שלא צריכה את זה?
היו"ר אלכס קושניר
זו דעתך.
שלמה קרעי (הליכוד)
מה זה זו דעתי? למה עשירון עליון צריך לקבל – העשירון העליון לבד - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה יודע מה? שהיא פחות צריכה את זה, הרבה פחות.
שלמה קרעי (הליכוד)
העשירון העליון לבד 700 מיליון שקל מקבל מתוך שני המיליארד האלה. זה נראה לך הגיוני? זה נשמע לך משהו סביר שאנחנו צריכים פה בכנסת לבוא לעזרת העשירון העליון?

וכשאתה מדבר על עידוד תעסוקה, אתמול שמעתי ב'צבע הכסף', האבטלה בשפל, אנחנו במצב שיש משרה פנויה לכל עובד שמחפש עבודה, אחד לאחד. הרבה זמן לא היה דבר כזה.
היו"ר אלכס קושניר
רק אתה שוכח שיש פה אוכלוסייה שלמה שפשוט מסרבת להשתתף בשוק התעסוקה.
ענבר בזק (יש עתיד)
נכון, כי בפריפריה - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
שרת הכלכלה כבר רוצה להעסיק אוקראינים שמגיעים לכאן.
היו"ר אלכס קושניר
נכון, כי יש לך פה אוכלוסייה שלמה שמסרבת להיכנס לשוק התעסוקה.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא, לא, לא, זה לא נכון.
נעמה לזימי (העבודה)
אולי קצת לא מתאים להם השכר והתנאים? חשבנו על זה רגע? בטח נעסיק בתנאי עבדות ומי שלא מוכן לעבוד בתנאי עבדות נייבא עובדים מחו"ל במקומות שבהם אפשר לעשות את זה. זו שיטה מאוד יפה. מה אני אגיד לך, אלכס? החזון הציוני בהתגלמותו ממש.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
לא, אל תגידי את זה.
נעמה לזימי (העבודה)
אתה יכול לסרב, עם כל הכבוד, אנחנו פה חבר'ה ציונים, מה לעשות.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
Nobody is perfect..
שלמה קרעי (הליכוד)
ואם אתה באמת רוצה לעודד את אותם אלה שלא רוצים לעבוד תן להם 10,700 שקל בשנה שייצאו לעבוד, תאמין לי שגם אלה שאתה חושב שלא רוצים לעבוד ייצאו לעבוד. אבל מה, אתה נותן להם 130 שקל בחודש. כנראה שזה לא מספיק. תסיט את כל מאות המיליונים מהעשירון העליון לעשירונים התחתונים, תעודד אותם באמת לצאת לעבודה.
נעמה לזימי (העבודה)
שיפור שכר, הכול נופל שם.
היו"ר אלכס קושניר
תודה רבה. עופר כסיף.
ינון אזולאי (ש"ס)
הערת ביניים, הוא לא ענה על כל השאלות ששאלנו בפעם שעברה.
היו"ר אלכס קושניר
כן, יש עוד כמה דברים, לא סיימנו.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
אני מסכים עם מה שאמרו קודמיי, חבר הכנסת קרעי וחברת הכנסת לזימי, אני רוצה להוסיף עוד שני דברים ולהגיב על מה שהיושב ראש אמר. דבר ראשון, אם אנשים לא יוצאים או חוזרים לעבוד אחרי הקורונה ויש על זה גם מחקרים ויש על זה ממצאים וזה פורסם השכם והערב, שהסיבה המרכזית שאנשים בחלקם לא חוזרים לעבודה אחרי הקורונה זה משום שהמעסיקים בחלקם ניצלו את הקורונה כדי לפגוע עוד יותר בתנאי ההעסקה.

ודרך אגב, אני חייב להגיד פה, ואני חושב שכאן, למרות שלא לזימי ולא אני מושלמים, אני מאמין שאת תסכימי איתי שלא העבודה היא ערך אלא האדם והעבודה אמורה לשרת את האדם. ברגע שבכלל מתייחסים לנושא הזה של עידוד הוצאת אנשים לעבודה, עידוד יציאה לעבודה, לדעתי יש פה איזה שהוא כשל מוסרי.
נעמה לזימי (העבודה)
אדם עובד כדי לחיות, לא חי כדי לעבוד.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
אני חוזר ואומר, זה מחזק את מה שאמרתי.
נעמה לזימי (העבודה)
נכון.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
העבודה היא לא ערך. כלומר באידיאל אדם צריך לממש את עצמו בעבודה, אני כרגע לא מדבר על האידיאל הזה, אני מדבר על הרבה פחות, שהאדם יוכל להיות בעבודה שמכבדת אותו ואין סיבה שאדם יעבוד בעבודה, לא רק שהיא לא מכבדת אותו, אלא שהיא משפילה אותו ובזה לו, בתנאי ההעסקה אני מדבר כרגע, לא על סוג העבודה. בכל עבודה יש כבוד, אני מדבר על תנאי העסקה בלבד.

אם אנחנו רוצים שבאמת אנשים ייצאו לעבוד אז בואו נדאג ונשים את הדגש על תנאי ההעסקה. זה לא פותר בעיה אפילו בקצת, את הבעיה של תנאי ההעסקה הגרועים שקיימים בארץ, בעיקר לאחר הקורונה. וזה נבנה על דברים שאמרו קודמיי. זה דבר אחד.

דבר שני, התכנית הזאת היא תכנית שתגדיל את הפערים, היא תגדיל את הפערים הגדולים ממילא משום, כפי שאמר חבר הכנסת קרעי קודם, שהתכנית פונה לאלה שלמעשה כבר מצבם בכי טוב, נקרא לזה, יחסית. דווקא אלה שמצבם הוא הגרוע ביותר לא מקבלים מענה. אתה אמרת שזה חלק מתכנית יותר רחבה, קודם כל גם התכנית היותר רחבה היא פגומה, למשל הורדת מכסים היא נזק אדיר, לא נתייחס לזה כאן עכשיו. אבל אם אנחנו רוצים תכנית רחבה אז בתכנית הרחבה שיהיה מענה ברור לנכים, לאנשים שלא יכולים לצאת לעבוד.
היו"ר אלכס קושניר
מה קרה לנכים בחוק ההסדרים הקודם, אתה יודע? מה קרה לקצבאות הנכים?
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
נו, אתה רוצה עכשיו להגיד לי שהעלו אותן?
ענבר בזק (יש עתיד)
זה עלה ב-900 מיליון.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
המצב של הנכים, ולא בכדי הארגונים שלהם יצאו לרחובות, מילולית, משום שהתכנית לא נתנה להם מענה.
היו"ר אלכס קושניר
אני לא זוכר שהם יצאו לרחובות אחרי שהם - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, הם דיברו על זה, הם היו בוועדת העבודה והרווחה על משהו אחר והם הלינו על זה שזה לא עזר להם וזה לא נתן להם מענה.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
בוודאי שלא.
היו"ר אלכס קושניר
אני מתרשם שרוב הנכים - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
ענבר מסתכלת על 900 מיליון, תפרטו את זה לאחד אחד.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
ינון, אני מסיים. אלכס, אני רוצה לסיים, אני רק אומר שאם כבר ינון התפרץ, אבל הוא התפרץ ואמר דברי טעם, אז זה בסדר.
היו"ר אלכס קושניר
אגב, ייאמר לזכותו, הוא תמיד מתפרץ ותמיד דברי טעם.
נעמה לזימי (העבודה)
נכון.
היו"ר אלכס קושניר
גם אם אני לא מסכים.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
לא, בדרך כלל זה או שהוא מתפרץ או דברי טעם, הפעם זה התחבר. בכל אופן אני השתתפתי בהפגנות של הנכים כמה פעמים, בתקופה האחרונה אני מתכוון, והטענות הן אותן טענות. אני כמובן לא אשטח אותן פה משום שזה לא הנושא ואין את הזמן, אבל לבוא ולומר שהם קיבלו מענה? בלשון המעטה זו טעות.

כאשר אנחנו מדברים על תכנית, כפי שאנחנו מדברים עליה פה עכשיו, בלי שיש מענה הולם לאוכלוסיות המוחלשות ביותר, אוכלוסיות שלא יכולות לעבוד, בנוסף למה שאמרתי קודם על תנאי העסקה, לא יכול להיות שלא תהיה תכנית כללית שתיתן להם מענה, וזה לא קיים.
היו"ר אלכס קושניר
תודה רבה. חבר הכנסת גפני, בבקשה.
משה גפני (יהדות התורה)
תודה רבה, אדוני היושב ראש. כל פעם שמביאים את העלאת תכניות הזיכוי זה חלק מתכנית כוללת שמשרד האוצר מביא בעניין הזה ואני הבנתי בישיבה הקודמת שהנושא הוא חלק מתכנית של המאבק ביוקר המחיה, ככה נאמר על ידי נציגי הממשלה, ועכשיו זה משתנה. אני לא הבנתי איך עשו שינוי בעניין הזה. זה לא מאבק ביוקר המחיה, אלא הנושא של עידוד תעסוקה. עידוד תעסוקה, בסדר, זה נושא שצריך לדון עליו.

אגב, קצבאות הנכים, מה שנאמר פה קודם, לא פותר את הבעיה, אבל גם אם זה נכון ואנחנו תומכים בהגדלת קצבאות הנכים, אני לא חושב שזה חלק מהדיון כאן. כאן יש דיון שצריך לדון בו לגופו של עניין. אני זוכר שכאשר היה מצב במשק שהיה צריך לסייע אנחנו הבאנו לכאן כספים שסייעו לכולם, לא לקחו חלק באוכלוסייה ואמרו שהם יקבלו, הביאו לכולם.

עכשיו מה שקורה זה שהאוצר מביא פתרון שלא פותר את בעיית יוקר המחיה, ואני מסכים לחלוטין שאם המאבק הוא ביוקר המחיה אז ילד בן 12 ו-13 עולה לפעמים יותר מאשר ילד בן שבע-שמונה, אלא אם כן אתה מדבר על עידוד התעסוקה ואז אתה יכול לומר, והסברת את זה בטוב טעם, שילד בן 14-13 פחות מקשה על ההורים ביציאה לעבודה. אבל עם כל הכבוד, המשפחה הזאת סובלת מיוקר המחיה ואם המאבק הוא ביוקר המחיה אין פה מאבק ביוקר המחיה.

אמר נכון שלמה קרעי, ודיברנו על זה, מי שיקבל פה סיוע זה בעיקר העשירונים העליונים, הם יקבלו את עיקר הסיוע. אנחנו מדברים על יוקר המחיה, אם אנחנו מדברים על זה, אם אתם אומרים: לא מעניין אותנו יוקר המחיה בכלל, זו תכנית אחרת לחלוטין, אז בסדר, אז תגידו שלא נאבקים ביוקר המחיה, אבל למשפחה הזאת שעליה אנחנו מדברים, שרוצים לעזור לה, שיש להם ילדים בני 13 ו-14, ההוצאות הן יותר גדולות מאשר ילד בן שבע ושמונה.

זה בכלל לא עומד לדיון, זה ברור לחלוטין. אתה שאלת אותם בפעם הקודמת, או מישהו מחברי הוועדה שאל אותם אם יש להם מחקר בעניין הזה, האם הם יודעים מה ההוצאות, אנחנו יודעים, לא צריך להגיע למחקר.
נעמה לזימי (העבודה)
וגפני, בוא נזכור שזה רק לשנה אחת, מחר יוקר המחיה חוזר לעצמו, ב-23' זה כבר אותו דבר.
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר, אנחנו מדברים על תכנית עכשיו, עכשיו המצב רע ועכשיו צריך להתמודד עם זה. אנחנו כולנו מקווים שבעוד שנה הכול יהיה יותר טוב, אנחנו מקווים שלא תהיה מלחמה באוקראינה ושלא תהיה קורונה, כל הדברים הרעים שיש, כולל הממשלה שתוחלף, הכול ישתנה. בסדר, אנחנו כולנו מקווים ככה, אבל כרגע אנחנו צריכים להתמודד עם זה.
היו"ר אלכס קושניר
אתה שם את כל הדברים הרעים, לטענתך, מה שאמרת עכשיו, אתה שם את כולם באותו רף?
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, הוא אומר שאם תוחלף הממשלה הכול יהיה טוב. אתם צריכים להבין, ברגע שתוחלף הממשלה אנחנו נעשה את הכול טוב.
משה גפני (יהדות התורה)
מבחינתי הכול דברים רעים. הקורונה זה דבר רע, המלחמה באוקראינה זה דבר רע, הממשלה של היום זה דבר רע.
נעמה לזימי (העבודה)
הנה, אתה רואה, גפני, לפעמים אנחנו חלוקים.
משה גפני (יהדות התורה)
מה, אני מדדתי בסקלה? אנחנו נמצאים בבעיות, מה זה משנה? אני חושב שזה דבר רע, אני חושב שהממשלה גם לא מתפקדת, אני חושב עוד הרבה דברים, אז מה?
נעמה לזימי (העבודה)
לא, לא, לא, מי שלא תפקדו זה מי שלא העבירו שלוש שנים והוציאו אותנו לבחירות ארבע שנים רצוף.
היו"ר אלכס קושניר
לא, לא ניכנס לזה.
נעמה לזימי (העבודה)
זה תת תפקוד, עם כל הכבוד. זה נקרא כנסת שבקריסה. כי כשאנחנו הגענו לפה אמרו לנו, כל הפקידות פה אמרה לנו, ברוך ה', יש מישהו שיכול לעשות פה משהו, למה לא היה פה כלום שלוש שנים.
היו"ר אלכס קושניר
טוב, חבר הכנסת גפני, לעניין החוק, בבקשה.
משה גפני (יהדות התורה)
נעמה, אני הייתי נציג של הקואליציה ואני הבאתי לכאן לאישור הרבה מאוד כסף שלא הלך לסקטור כזה או לסקטור אחר, הבאנו למעסיקים עשרות מיליארדים. מה הדיבורים האלה? פה הכול נעשה עם פינצטה, לא רוצים לעזור לאנשים, רוצים לעשות איזה מין אג'נדה כזאת. אגב, אני מתנצל שאני איחרתי, אבל הבנתי שהיה דיון על היתום ולא הגעתם עדיין, הכול - - -
היו"ר אלכס קושניר
נתנו להם עוד ארכה של שבוע.
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר, הארכות האלה גם כן. באמת, שמעתי את הוויכוח, דיבר איתי העוזר שלי בטלפון, אני הייתי בדרך. תגיד לי, אתם השתגעתם? היתום הזה שייתנו לו עכשיו את כל עלות הדירה שעוזרים לו? זה לא היה רוח הדברים. אדוני היושב ראש היה צריך להגיד להם: תביאו פתרון, לא תביאו ארכה. אני מכיר את הארכות שלהם, הם לא רוצים לעזור לאף אחד.

וגם החוק הזה הוא חוק, אני לא יכול להצביע נגד הנושא של נקודות זיכוי לאם עובדת או למשפחה עובדת, אי אפשר להצביע נגד זה, אבל זה דבר רע, זה לא הפתרון, לא של יוקר המחיה ולא של השכבות של מעמד הביניים והשכבות החלשות.
היו"ר אלכס קושניר
תודה רבה. ענבר בזק, בבקשה.
ענבר בזק (יש עתיד)
עם חלק מהדברים שלך אני מסכימה ואני רוצה לחדד, גם אני אמרתי, אתה פשוט הגעת ולא שמעת את הדברים שנאמרו על הנושא הזה שההוצאות על הילד לא מפסיקות - - -
נעמה לזימי (העבודה)
סליחה, איך חזרנו אם עדיין לא הגעתם אליי בסבב?
ענבר בזק (יש עתיד)
כי את כל הזמן מתפרצת ואני מחכה לתורי.
היו"ר אלכס קושניר
ענבר בזק ואז נעמה לזימי.
ענבר בזק (יש עתיד)
אני רוצה, שוב, לחזק את דבריך, חבר הכנסת גפני, על הנושא של ילדים. אני גם אמרתי את זה שצריך להרחיב את זה לילדים מעל גיל 12, אני חוזרת ואומרת, אני קיבלתי את הנימוקים של יושב ראש הוועדה על יציאה לעבודה, אבל בסוף אנחנו כן באים פה באיזה שהוא פתרון שהוא פתרון כוללני ורחב ואי אפשר לנתק את המהלך הזה ממהלכים של טיפול ביוקר המחיה כשיש פה צעדים משלימים.

יש פה, כמו שאמר חבר הכנסת קושניר, את הרפורמה ביבוא שאמורה להוריד את העלויות ויש פה את המענקים לאוכלוסיות המוחלשות והסבסוד של הצהרונים. אז כל זה מהלכים משלימים וזה לא נכון לקחת, זה מאוד פופוליסטי לקחת משהו אחד מתוך כל המערך ולהגיד אה, זה עוזר רק לאוכלוסיות החזקות, כי יש גם מהלכים נוספים בתוך התכנית הכלכלית שעוזר לאוכלוסיות המוחלשות. פה אנחנו מדברים על משהו מאוד נקודתי של עידוד תעסוקה, וכן, לאוכלוסיות העובדות, ודווקא לאוכלוסיות החזקות שבוא נזכור שהמסים שמשלמים העשירונים שש עד עשר הם אלה שמממנים אחר כך את כל הסבסודים ואת כל הטוב הזה שכן נותנים לאוכלוסיות המוחלשות, וטוב שכך, ככה זה צריך להיות.

אבל אני רוצה שוב לחדד ולהגיד את מה שאמרתי קודם, בעיניי התכנית כמו שהיא היום היא לא מספיק טובה, בזה שאנחנו עוצרים בגיל 12 ושוכחים את התמונה שהילדים האלה עולים גם אחרי גיל 12 להורים. אני חושבת שצריך להרחיב את זה, אני מבקשת שוב לחדד ולהדגיש שכרגע, ככל שהנתונים והחוק הוא כמו שהוא עכשיו אני אתקשה לתמוך בו.
היו"ר אלכס קושניר
אוקיי. כן, נעמה.
נעמה לזימי (העבודה)
אני רוצה להבין מהאוצר איך גולמה העלות של מענק העבודה, האם גילמתם את זה על פי תת המיצוי, זאת אומרת פחות מ-70%, או שגילמתם כ-100%?
נועה שוקרון
ההנחה היא שהמיצוי יישאר כפי שהוא, הוא עומד על 72%.
נעמה לזימי (העבודה)
זאת אומרת מה העלות הכוללת של מענק העבודה?
נועה שוקרון
1.2 מיליארד.
נעמה לזימי (העבודה)
1.2 מיליארד על 72, זאת אומרת מראש לא גילמו את המיצוי הכולל של מענק העבודה. כמו שאמרתי אז, האוצר בונה על אי אוטומציה, כי לא גילמתם את זה כ-100%.
נועה שוקרון
לא, להיפך, אני אגיד משהו אחר. התקנה של מענק העבודה היא כזו, גם אם יש חריגה או תוספת של גידול בזכאות המדינה מחויבת לשלם את זה. כלומר כל ההערכה התקציבית היא הערכה והתשלום הוא תשלום בפועל, זאת אומרת לפי ביצוע.
נעמה לזימי (העבודה)
בסדר, אבל שלא יגידו לנו חלילה קיצוץ רוחבי מ-100%, את יודעת, לכי תדעי מה יקרה פה. אני רק רוצה להגיד שאם אנחנו אכן רוצים לשלם את זה לכולם, כדי שלפחות את המינימום שיהיה, כל הכבוד על ההכפלה, אבל אמרו פה חבריי לפני, יש פה מצב שהוא לחלוטין מעמיק פערים, שכר נמוך מקבלים מעט יותר, שכר גבוה מקבלים מענק גבוה יותר. דבר שהוא בעייתי בפני עצמו, אבל לפחות לגבי האוטומציה, לפחות פה, במקרה הזה, כי זה הרי חד שנתי, זה לא הולך ללוות אותנו עוד שנים, תעבירו לביטוח לאומי לממש את הפקדת מענק העבודה ל-100%.

אני רוצה להבין אחת ולתמיד למה יש פה סירוב אינטנסיבי של רשות המסים לא לאפשר את זה כשברור לנו כרגע שאנחנו יודעים שבשנה הנוכחית אין סיכוי ש-100% יקבלו את זה אם לא נעביר לביטוח לאומי את האפשרות לעשות את זה כשביטוח לאומי יכולים. אנחנו דיברנו איתם, הם ממש הסבירו שהם יכולים, אין שום בעיה. זה מענק חד שנתי, הוא לא הולך ללוות אותנו לעוד שנים ולכן לא הגון לא לאפשר את זה למיצוי מלא.
היו"ר אלכס קושניר
אני רק רוצה להגיד לגבי המעבר לביטוח הלאומי –
נעמה לזימי (העבודה)
או אוטומציה בדרך כלשהי. אני מנסה להביא פתרון.
ינון אזולאי (ש"ס)
דרך המעסיקים, אמרתי.
נעמה לזימי (העבודה)
לא, המעסיקים ייחשבו את זה. עזוב, אתה לא רוצה להביא את זה למעסיקים, אנחנו תיכף נדבר גם על זה.
היו"ר אלכס קושניר
אז אפשר תשובה?
נעמה לזימי (העבודה)
כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם זה שונה ממה שענית לי מקודם.
היו"ר אלכס קושניר
אז לביטוח הלאומי אין את כל הנתונים, חסרים להם הרבה מאוד נתונים, בעיקר בנושא של הרכוש שיש למשפחות ולכן גם היום ביטוח לאומי, בדיוק כמו רשות המסים, לא מסוגלים לעשות את הפעולה שאנחנו כולנו רוצים. כדי שהפעולה הזאת תקרה, אני אומר לך שאני מקיים דיונים גם עם ביטוח לאומי וגם עם רשות המסים, ואני שומע נכונות, אגב משני הצדדים, זה לא איזה שהוא רצון להחזיק בקרנות המזבח, אני אעשה את זה או אני אעשה את זה, אנחנו נגיע בסופו של דבר לפתרון שיאפשר תשלום תדיר יותר וזמין יותר של הכסף הזה, של מענק העבודה, כי המטרה העיקרית שלו זה באמת לעודד את האנשים להישאר - - -
נעמה לזימי (העבודה)
אלכס, לא, לא הבאת פה תשובה באמת. אני אגיד לך למה, בשנה הבאה אנחנו הולכים לעשות דיון מיוחד של הרווחה והכספים על המענים של גיל הפרישה. בתוך הדיון הזה הולך להיכנס הסיפור של האוטומציה של מענק העבודה.
היו"ר אלכס קושניר
עד אז אנחנו נפתור את זה.
נעמה לזימי (העבודה)
אז אני באמת מאמינה לך שעד אז זה, אבל מה אנחנו עושים ב-2022, זה שנה אחת שהם מקבלים את זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אלכס, כשרוצים אפשר לפתור את זה בתוך שבועיים-שלושה.
היו"ר אלכס קושניר
אי אפשר לפתור.
ינון אזולאי (ש"ס)
זו מציאות שהייתה בקורונה, מה אתה אומר לי לא?
היו"ר אלכס קושניר
תאמין לי שבדקתי.
ינון אזולאי (ש"ס)
זו מציאות שהייתה בקורונה. כשרצו הקימו רשות המסים מערכות שלמות בתוך שבועיים כי זה מה שחוקקנו בחוק.
היו"ר אלכס קושניר
ינון, אני רוצה את זה לא פחות ממך, ואפילו יותר, ותאמין לי שאני בודק את זה ואני עובד בזה, ואני אומר לך שאי אפשר לעשות את זה בשבועיים וגם אי אפשר לעשות את זה בחודשיים, אבל התהליך הזה חייב לקרות והוא התחיל.
נעמה לזימי (העבודה)
אלכס, אתה אומר בנוסף כרגע שכרגע מענק העבודה שנותנים, 30% לא יקבלו אותו, אנחנו מודעים לזה, אין מה לעשות בנושא, אין איך לפתור את זה.
נועה שוקרון
לא, אנחנו רוצים להתייחס.
נעמה לזימי (העבודה)
יופי, מעולה, אני רוצה לשמוע.
ינון אזולאי (ש"ס)
ו-60% במגזר הערבי לא יקבלו.
נעמה לזימי (העבודה)
כן, 60% במגזר הערבי, בחברה הערבית סליחה, 40% ממצים.
נועה שוקרון
אז ראשית לגבי מאמצים נוספים שאני בטוחה שרשות המסים תעשה לעניין הגדלת שיעורי הזכאות, הדברים האלה יהיו רלוונטיים גם לשנת 2022. ההנחה שהדלתא בין 72 ל-100 היא בהגדרה אנשים זכאים היא הנחה שהיא לא בהכרח סבירה ואני אסביר. הרבה מאוד מהאנשים שכנראה לא מבקשים באופן אקטיבי את מענק העבודה - - -
נעמה לזימי (העבודה)
מקבלים בשחור?
נועה שוקרון
לא, הלכתי למקומות אחרים לגמרי, יכול להיות שהם עובדים בעבודה חלקית מבחירה, יכול להיות שהם בעלי דירה, יכול להיות שהם זכאים לעשרה מיליון דיבידנדים. שימו לב לתנאי הזכאות של החוק. הדברים האלה והלאקונות האלה זה בוודאי ובוודאי גם לא אנשים שאת רוצה שהם יקבלו את הכסף, אבל בהינתן שאנחנו עושים אוטומציה על התנאים הקיימים ובלי מנגנונים שבוחנים את הדברים האלה אז צריך להבין שהרבה מאוד מהכסף יישפך למקומות האלה. אנחנו לא חושבים שזה נכון ואנחנו בוודאי ובוודאי באופן כללי לא חושבים שצריך לשנות מנגנון על הוראת שעה שהיא שנתית.
ינון אזולאי (ש"ס)
כלומר את אומרת שה-70% זה לא באמת 70% שרק מקבלים? יכול להיות שמקבלים יותר? אבל זה נתון שאתם נתתם לנו בשבוע שעבר.
נועה שוקרון
אני אמרתי, המספר 72 הוא 72.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל זה לא נכון, ה-100%, כשאתם עושים ועשיתם את החשבונות שלכם של 100%, עשיתם את הכול על פי מי שזכאי, כנראה שאתם גם יודעים מי זכאי ומי לא זכאי.
ישי פרלמן
אם היינו יודעים מי זכאי היינו נותנים, אנחנו לא יודעים מי זכאי. זה כל מיני השערות על פי הנתונים שכן - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, נו באמת, אתה לא יודע מי זכאי ומי לא זכאי? אתה לא באמת מתכוון למה שאתה אומר.
נעמה לזימי (העבודה)
אבל, ינון, מה שבעצם אומרים פה זה שתפיסת הלחומרא של מי שלא זכאים ולא יקבלו היא מובילה לזה שיש גם תת מיצוי. הרי אתם בטח לא חושבים ש-60% מהחברה הערבית לא זכאים, נכון? אני מאמינה שאין לכם את החשיבה הזו.
נועה שוקרון
בראשית דבריי אמרתי שצריכים לעשות מעשים אקטיביים בעניין ההנגשה של המענק הזה בחברה הערבית, אני יודעת שרשות המסים מתכננת שם עבודה. אני גם, בתור זאת שאמונה על שירות התעסוקה, יכולה להגיד לך שאנחנו מתחילים שם תהליכים של הנגשת המידע ומיצוי הזכויות שם בנושא הזה.
נעמה לזימי (העבודה)
נועה, יש לי הצעה.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
איך מנגישים?
נעמה לזימי (העבודה)
שפתית, גישה, דרך מינהל הקהילה והכול.
נועה שוקרון
לא צריך בשביל זה חוק, עובדים.
נעמה לזימי (העבודה)
נכון, דיברנו על זה גם עם גיל הפרישה, אבל השאלה שלי אלייך היא אחרת, אם בתוך החוק הזה אנחנו נחייב שתהיה אפשרות למי שלא מיצו למצות את זה גם בטווח של שלוש שנים קדימה.
ענבר בזק (יש עתיד)
אבל ככה זה היום בהטבות מס, לא?
נעמה לזימי (העבודה)
זה לא הטבת מס, זה מענק עבודה.
יגאל ימיני
מענק עבודה אפשר שנתיים אחורה.
נעמה לזימי (העבודה)
עד שנתיים אחורה, לא שלוש. זאת אומרת אם עוד שנתיים לא יהיה את האוטומציה הם לא יוכלו לקבל את זה אחורה.
יגאל ימיני
שנתיים מסוף השנה.
נעמה לזימי (העבודה)
מסוף שנת 2022, עד סוף שנת 2024?
נועה שוקרון
חברת הכנסת לזימי, גם כאן, גם ככל שיש כאן איזה שהן השגות או השוואה למול הטבות מס אחרות שניתנות שינוי מנגנון כזה ראוי שייעשה בהוראת קבע ולא בהוראת שעה, אחרת זה אך ורק מסבך גם את האנשים שזכאים להטבות האלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, ברור שזה יהיה בהוראת קבע.
ענבר בזק (יש עתיד)
דרך אגב, מענקי עבודה, שולחים לאנשים מידע. אני מכירה את זה ששולחים לאנשים מידע הביתה שהם זכאים, זאת אומרת מענקי עבודה דווקא מאוד מונגשים, בניגוד לדברים אחרים.
נעמה לזימי (העבודה)
אבל לא לחברה הערבית, ענבר.
ענבר בזק (יש עתיד)
למה? בחברה הערבית לא מקבלים דואר?
ינון אזולאי (ש"ס)
מקבלים 40% מיצוי.
נעמה לזימי (העבודה)
ענבר, את לא איתנו כאילו בתוך זה, כי המיצוי בחברה הערבית של מענק עבודה הוא 40%, אלה הנתונים.
ענבר בזק (יש עתיד)
אבל אם הם מקבלים - - -
נעמה לזימי (העבודה)
היא אומרת לך שיש בעיית הנגשה בחברה הערבית את אומרת לה שההנגשה מעולה. לא, בחיאת.
ענבר בזק (יש עתיד)
נעמה, במקום לצעוק תקשיבי לשאלה. אני אומרת, בן אדם מקבל דואר, אז איפה הבעיה? הבעיה היא שאין להם דואר? כי הרי בן אדם מקבל מכתב הביתה, אם הוא לא עושה עם זה כלום, כאילו כמה אנחנו יכולים להיות גננות?
נעמה לזימי (העבודה)
אני מסכימה איתך, ענבר, זה שאין רחובות בחברה הערבית כי משרד הפנים לא עושה את התפקיד שלו שנים - - -
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
לא, בחברה הערבית יש בעיה רצינית של דואר.
ענבר בזק (יש עתיד)
לכן אני שואלת מי מבין איפה הבעיה.
נעמה לזימי (העבודה)
אני מסיירת בחברה הערבית כל שבוע, אין פעם אחת - - -
ענבר בזק (יש עתיד)
לא, אני לא. אני לא הייתי באף - - -
נעמה לזימי (העבודה)
לא יודעת, אבל אני לא רואה אף פעם רחובות כי משרד הפנים לא עשה את זה שנים על גבי שנים. אז כאילו המדינה מייצרת בעייתיות ואז אומרת: אולי הם לא קיבלו את הדואר? אבל אולי נמצא את הדרך להפוך את זה למשהו ש – כאילו אי אפשר להאשים ככה חברה חלשה.
ענבר בזק (יש עתיד)
תסתכלי איך את מתנפלת במקום להקשיב למה שאני אומרת. אני בסך הכול שואלת איפה מקור הבעיה כי דווקא בתחום הזה זה הכי – אני מכירה את זה שזה מונגש, בן אדם מקבל התראה לדואר, ואז אני אומרת שאם הבעיה שהם לא מקבלים את הדואר, יש פתרונות, זה יכול להיות בווטסאפ, זה יכול להיות באס.אמ.אס. מצחיק אותי שאת ישר תוקפת ואת אומרת שאת מסיירת בחברה הערבית, אני נמצאת כל שבוע לפחות בשלושה כפרים.
נעמה לזימי (העבודה)
לא, אנחנו לא בתחרות, פשוט נועה בעצמה אמרה שיש בעיה.
ענבר בזק (יש עתיד)
נכון, אבל אני אומרת, האם הבעיה היא בזה שהדואר לא מספיק בטוח? האם הבעיה שזה לא בשפה הנכונה? צריך להבין איפה הבעיה
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
אז לכל השאלות האלה התשובה היא כן כן כן.
היו"ר אלכס קושניר
טוב, הוויכוח הזה, די, מספיק. חברת הכנסת לזימי, חברת הכנסת ענבר בזק, אתן רוצות להמשיך את הוויכוח הזה? בבקשה, לא כאן.
משה גפני (יהדות התורה)
לא, תשובה, למה בחברה הערבית זה רק 40%?
נועה שוקרון
אני חושבת שנתנו מענה כן והכי ישיר שיש.
משה גפני (יהדות התורה)
מה התשובה?
נעמה לזימי (העבודה)
היא אמרה, חד משמעית, יש בעיה.
נועה שוקרון
יש בעיית הנגשה, אנחנו עושים מאמצים באופן אקטיבי לטפל בזה.
משה גפני (יהדות התורה)
לא, אבל למה יש בעיה כזאת?
נעמה לזימי (העבודה)
כי, גפני, במשך עשור בכהונה שלכם אפילו לא הנגשתם שמות רחובות בחברה הערבית. אשכרה, אפילו את הדברים הבסיסיים חברה צריכה לקבל, אבל יש לכם בעיה שקיבלו כסף להדביק פערים, זה כן מפריע לכם.
היו"ר אלכס קושניר
הייתה לנו עוד שאלה שהועלתה על ידי חבר הכנסת ינון אזולאי לגבי הרחבת מענק עבודה לגיל 21. ביקשתי מכם לבדוק את הסוגיה הזאת, בדקתם?
נועה שוקרון
נכון. הנושא הזה עדיין נמצא בבחינה. גם כאן אני אומר שבגלל שלשיטתנו ככל שמעוניינים לשנות את זה נכון שזה יהיה בהוראת קבע ולא בהוראת שעה, אז אנחנו נמשיך לבחון את זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
לגבי המבחן שלכם, אתם בוחנים את זה כבר מאוגוסט.
משה גפני (יהדות התורה)
אתם בטוחים שהממשלה תתחלף? מה זה אתם בוחנים כל הזמן? למה אין תשובות?
ינון אזולאי (ש"ס)
נועה, אני אגיד לך, כבר באוגוסט יש פרוטוקול, בתקציב ההמשכי אמרתם שבתקציב 2021 ותקציב 2022 אתם תכניסו, היה פה איציק דניאל שאמר את זה. בסופו של דבר לבחון, תשמעי, זה הרבה זמן המבחן הזה, אני חושב שהגיע הזמן למעשה ולא למבחן. אנחנו רוצים להכניס את זה לא בהוראת שעה, כמובן בהוראת קבע.

העלות היא בין שבעה לשמונה מיליון. הממ"מ של הכנסת, מרכז המחקר והמידע של הכנסת, הביאו נתון שזה סך הכול בין שבעה לשמונה מיליון בשנה, זה כסף קטן, ואם תורידי 60% של החברה הערבית שלא מקבלים ועוד 30% מהחברה הכללית, את מגיעה בכלל – אז בואו, זה באמת כסף קטן שסתם להתווכח עליו. ואם תבדקו למה דווקא 23 ולא 21, השיקולים היו זרים לחלוטין ולא מקצועיים.
נועה שוקרון
חבר הכנסת אזולאי, ההערכות שלנו מדברות על סכומים יותר משמעותיים, עם זאת אנחנו מאוד נכונים לדבר על זה ולחשוב על זה. כהוראת קבע אנחנו לא חושבים שהפלטפורמה היא כרגע, צריך לבחון את זה ובדיוני התקציב יכול להיות שזה ייכנס.
ינון אזולאי (ש"ס)
אדוני היושב ראש, על הנושא הזה אני מבקש גם ממך שתעזור לי להתעקש על זה. אחרת זה ייקח לנו הרבה זמן.
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו נעשה את הדבר הבא כרגע, אנחנו נעבור להקראה של החוק - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
מתי אפשר להגיש הסתייגויות?
היו"ר אלכס קושניר
תן לי להסביר רגע את המסגרת. אנחנו נעבור להקראה של החוק תוך הבנה שיש לנו עוד חילוקי דעות שאותם אנחנו נצטרך לפתור אחרי שנסיים את הדיון, לקראת הדיון הבא.
משה גפני (יהדות התורה)
התשובה שהיא נתנה עכשיו היא תשובה שלילית.
ינון אזולאי (ש"ס)
שלילית, שלילית.
היו"ר אלכס קושניר
לא לתשובה הזאת אנחנו ציפינו.
משה גפני (יהדות התורה)
זהו, נכון.
ינון אזולאי (ש"ס)
למה אתה לא אומר? תשובה שלילית. אתה רוצה להיות חיובי, אני מבין, אבל זו תשובה שלילית.
היו"ר אלכס קושניר
תשמע, אני גם לא מצפה - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, אתה היית באותה ישיבה, אתה זוכר.
היו"ר אלכס קושניר
אני לא מצפה לפתרון מיידי - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
היה ויכוח בין 18 ל-21 שהסכמתם - - -
היו"ר אלכס קושניר
רגע, ינון, אני לא מצפה לפתרון מיידי של האירוע הזה, אבל אני מצפה לתשובה הרבה יותר ברורה. כן, אבי נוימן, בבקשה.
אבי נוימן
בוקר טוב. קודם כל טיפה להפיג את המתח, כבוד היושב ראש, ראיתי שהקמת מחלקה מקצועית בדיון הקודם של ועדת הכספים.
היו"ר אלכס קושניר
נכון, והיא מתפקדת היטב גם בפגרה.
אבי נוימן
באתי במיוחד לבקש ממך רשות להשתמש בהם גם לסגל המקצועי של לשכת רואי החשבון.
היו"ר אלכס קושניר
לא.
אבי נוימן
אוקיי. אני אקצר, כי באמת העלו חברי הכנסת את מרבית הטיעונים, אני בעיקר רוצה להתמקד בסוגיה של הניוד של נקודות הזיכוי כי נייר העבודה שהציג חבר הכנסת אזולאי עלה פה לדיון בפעם הקודמת. נתנאל אמר שיש הרבה מאוד דוגמאות איך אפשר להגיע, אבל באמת אנחנו יכולים למצוא הרבה מאוד דוגמאות שבהן החוק החדש המוצע לא מאפשר לבת הזוג או לבן הזוג, זה לא משנה, בהכנסות, בדוגמה המספרית לפחות שאני אז הצגתי, הגבר במשפחה של חמישה ילדים, הגבר 25,000 שקלים והאישה 16,000 שקלים, זה גם יכול להיות הפוך, במעבר לחוק החדש, אין ניצול של נקודות הזיכוי ויש אובדן של אותן שתי נקודות זיכוי.

אני מזכיר שבהצגה של התכנית המלאה במצגת היפה שהכין כבוד שר האוצר דובר היה על ניצול כמעט מקסימלי בדוגמה המספרית של בערך כמעט 10,000 שקל למשפחה, שזה ארבע נקודות זיכוי, זו המשמעות, אם יש שני ילדים שהם בגילאי שש עד 12. זה לא קורה בגלל משטר המס הקיים של נקודות זיכוי שכבר קיימות כרגע של אי מיצוי של נקודות זיכוי.

אגב, יש דוח של מבקר המדינה ממש בסוף 2021, דוח 72א', על כל הנושא של המיצוי של הטבות לנישומים. כבר שם, עוד לפני החוק, צוין שבמצב הקיים היום יש כ-50% מהמשפחות שבהן שני בני הזוג עובדים אין מיצוי של נקודות הזיכוי במשטר הקיים. ואגב, מבקר המדינה הציע, אני רק אצטט, 'מוצע כי רשות המסים תכמת על בסיס שנתי את פוטנציאל המיצוי של נקודות זיכוי על ידי גבר במקרים שנקודות הזיכוי אינן מנוצלות על ידי האישה', אני רק מוסיף שזה יכול להיות גם הפוך, 'ותבחן את המשמעויות של מתן אפשרות במקרים אלה לגבר', או במקרה שלנו זה יכול להיות אישה, 'לנצל את נקודות הזיכוי שאינן מנוצלות על ידי האישה'. כלומר זה הניוד שמבקר המדינה ביקש לבחון בזמנו.


הנושא של הניוד לא זר בפקודת מס הכנסה, הוא קיים, ואני רק רוצה לתת דוגמה אחת, ואני לא יודע עד כמה זה מתוקשר, כי נושא של ניוד של זיכוי ניכוי בקופות גמל וביטוחי חיים קיים בין בני זוג היום. אגב, זה קיים בחוק, אין לצערי סימולטור במס הכנסה שאומר איך עושים את זה, זה ניסוי וטעייה, אפשר לקחת הפקדות שלא נוצלו על ידי בן זוג ולנצל אותן אצל הגבר או האישה, עושים את זה כשמגישים את הדוח, אבל זה עדיין חישוב נפרד. דובר היה פה על חישוב מאוחד מקודם, לא, אנחנו לא בחישוב מאוחד. חבר הכנסת גפני אמר, חישוב מאוחד לזוג עובד זה אסון, זה חד משמעית, זה ברור, לא הולכים לכיוון הזה.

עוד נושא של ניוד נקודת זיכוי, אמנם פרטני לאישה, זה בשנת היילוד. אם היא לא מגיעה לסף מס הכנסה כי היא לא עבדה כל השנה אז אפשר את הנקודה וחצי של הבן היילוד או התינוקת להעביר לשנה העוקבת. כלומר יש ניוד משנה לשנה. כלומר הדברים האלה כבר קיימים.

את הניוד הזה אפשר לעשות, לטעמי, די פשוט, או בטופס 101 על ידי הצהרה של אחד מבני הזוג שהוא לא דורש את נקודות הזיכוי האלה, או, אם רוצים להבטיח עוד מנגנון נוסף, אפשר לעשות את זה בתיאום מס של המעבידים, שגם זה היום בממשק אינטרנטי מאוד מאוד פשוט. אני חושב שזה לפחות ייתן קצת עוד מיצוי נוסף של תכלית החוק. זה מה שאני רוצה לומר. אני לא בטוח שיש כאן עוד עלות תקציבית נוספת, אני מדבר על ניוד רק של החוק החדש, לא על אותם 50% שמבקר המדינה דיבר שגם ככה היום אין ניצול, אבל זה לדיון אחר אולי.
היו"ר אלכס קושניר
תודה רבה. אנחנו רוצים לעבור להקראה.
משה גפני (יהדות התורה)
אבל יש בזה עלות תקציבית נוספת. זה לא נכון שאין.
היו"ר אלכס קושניר
בהחלט שיש.
משה גפני (יהדות התורה)
אבל אם כנים דבריהם שהם רוצים לעזור לאנשים העובדים אז הם צריכים להסכים לזה.
היו"ר אלכס קושניר
מי מקריא?
גיא גולדמן
הצעת חוק הגדלת נקודות זיכוי להורים במס הכנסת והגדלת מענק עבודה (הוראת שעה), התשפ"ב-2022

תיקון פקודת מס הכנסה – הוראת שעה
1.
בתקופה שמיום כ"ח בטבת התשפ"ב (1 בינואר 2022) עד יום ז' בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022), יקראו את פקודת מס הכנסה לגבי הכנסה שהופקה בתקופה האמורה כך:



(1) בסעיף 40, אחרי סעיף קטן (ב) יקראו:



אני אסביר, סעיף 40 מסדיר את הטבות נקודות זיכוי לבני זוג שחיים בנפרד. יש פסקה שמדברת על הורה שכלכלת הילדים עליו ויש פסקה נוספת שמדברת על בן זוגו.



(2) בסעיף 40, אחרי סעיף קטן (ב) יקראו:



"(ג) (1) בחישוב המס של יחיד תושב ישראל הזכאי לנקודות זיכוי בשל ילדיו לפי סעיף (ב)(1), תובא בחשבון, נוסף על נקודות הזיכוי האמורות באותו סעיף קטן, נקודת זיכוי אחת נוספת בשל כל ילד אשר בשנת 2022 טרם מלאו לו שלוש עשרה שנים והוא אינו פעוט.



הביטויים האלה יחזרו בהמשך, 'אינו פעוט' זה אומר שהוא לא עד גיל חמש, 'טרם מלאו לו 13', זה אומר שהוא עד גיל 12, דהיינו טווח הגילאים שבין שש ל-12. הפסקה הזאת מדברת על הורה שכלכלת הילדים עליו, מבנה נקודות הזיכוי שלו דומה לזה של אישה.
משה גפני (יהדות התורה)
למה אינו פעוט?
גיא גולדמן
אינו פעוט כי פעוט זה עד גיל חמש.
משה גפני (יהדות התורה)
כן, אבל למה?
גיא גולדמן
שם כבר יש נקודות זיכוי, עד שתיים וחצי נקודות זיכוי.
משה גפני (יהדות התורה)
בגלל נקודות הזיכוי שיש כבר?
גיא גולדמן
כן, יש כבר נקודות זיכוי, ההשלמה היא בטווח הגילאים הבא.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל למה לא מעל 13? זה לא הכלכלה על ההורה?
גיא גולדמן
אז היושב ראש הסביר קודם את הסיפור של הגילאים עד 12, יש מגבלות תקציביות, סוף היסודי, היושב ראש אמר.
משה גפני (יהדות התורה)
מה זה מגבלות תקציביות? אתם פשוט לא רוצים לתת את הכסף הזה? מה זה מגבלות תקציביות?
גיא גולדמן
זה סכום ההוצאה שהוגדר, אפשר גם לתת עד גיל 18, עד גיל 30. הצרכים הם גבוהים יותר ככל שהגיל של הילדים הוא יותר נמוך.
משה גפני (יהדות התורה)
לא, הבנו, אבל אתה אומר מגבלות תקציביות, הפירוש הוא שאתם לא רוצים לתת כסף.
גיא גולדמן
אני אומר שהצורך בסיוע הוא גדול יותר ככל שהגיל קטן יותר, בגלל זה עד היום היה עד גיל חמש, ועכשיו מגדילים את זה עד גיל 12.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל למה לא תעשו את זה דיפרנציאלי במסגרת המגבלה התקציבית הזאת והעשירונים העליונים לא יקבלו על זה.
היו"ר אלכס קושניר
דיברנו על זה כבר, אנחנו לא עושים עכשיו לופ על כל הדיונים. ממשיכים, קדימה.
ינון אזולאי (ש"ס)
כשאוסאמה אומר משהו זה בדרך כלל משהו חדש.
היו"ר אלכס קושניר
נושא חדש, אוקיי.
שלומית ארליך
רגע, לפני שאתה ממשיך. בסעיף 40, שמדבר על נקודות הקצבה והזיכוי, יש התייחסות לנקודת קצבה כקבוע בסעיף 109 לחוק ביטוח לאומי. זה אמנם קצת לא בהקשר, אבל אם כבר מתקנים את הסעיף הזה וכיוון שסעיף 109 בוטל ולא קיים אתם לא רוצים לתקן באותה הזדמנות ולהפנות לסעיף נכון בחוק הביטוח הלאומי?
גיא גולדמן
אפשר לשקול את זה. אם יש הפניה לסעיף לא נכון אין לנו התנגדות, אבל נבדוק את זה אחרי הדיון. בטח שאין לנו התנגדות.
משה גפני (יהדות התורה)
רגע, זה מופנה לסעיף לא נכון?
שלומית ארליך
הסעיף פותח ואומר, 'יחיד תושב ישראל זכאי לנקודות קצבה בשל כל אחד מילדיו כקבוע בסעיף 109 לחוק הביטוח הלאומי', אבל סעיף 109 כבר בוטל ולא קיים, לכן צריך לראות מה מקור ה –
גיא גולדמן
אין לנו התנגדות, בפרט אם זה לא משנה שום דבר במהות אלא את הניסוח. אנחנו נבדוק את זה אחרי הדיון.
הפסקה הבאה
(2)בחישוב המס של יחיד תושב ישראל שהוא הורה במשפחה חד הורית לילד אשר אילו היה פעוט היה זכאי בשלו לנקודות זיכוי לפי סעיף קטן (ב)(1א), תובא בחשבון כנגד המס החל על הכנסתו מיגיעה אישית נקודת זיכוי אחת בשל כל ילד אשר בשנת 2022 טרם מלאו לו שלוש עשרה שנים והוא אינו פעוט";



כאן מדובר על בן הזוג של אותו הורה שכלכלת הילדים עליו.



(2) בסעיף 66(ג) -



(1) בפסקה (4), אחרי פסקת משנה (ג) יקראו:



"(ד) נקודת זיכוי אחת נוספת על נקודות הזיכוי לפי פסקת משנה (ב), בעד כל אחד מילדיה אשר בשנת טרם מלאו לו שלוש עשרה שנים והוא אינו פעוט כהגדרתו בסעיף 40(ב)(3);";



כאן מדובר על אישה, הסעיף הבא הוא גבר.
משה גפני (יהדות התורה)
רגע, מה זה (ד)?
שלומית ארליך
תסביר את העניין של החישוב הנפרד, אם אתה יכול לתת את הרקע.
גיא גולדמן
פה, בניגוד לתרחיש הקודם, מדובר על בני זוג שחיים ביחד, שהם בהורות משותפת, והפסקה הזאת מתייחסת לנקודות זיכוי לאישה במבנה הזה. הפסקה הבאה היא לגבר.
משה גפני (יהדות התורה)
לא הבנתי, אז האישה תהיה זכאית לנקודות הזיכוי?
גיא גולדמן
כן, הגבר בסעיף הבא.



(2) אחרי פסקה (5) יקראו:



"(5א) הגבר יהיה זכאי, כנגד המס החל על הכנסתו מיגיעה אישית, לנקודת זיכוי בעד כל אחד מילדיו אשר בשנת 2022 טרם מלאו לו שלוש עשרה שנים והוא אינו פעוט כהגדרתו בסעיף 40(ב)(3);";
משה גפני (יהדות התורה)
מדובר על בני זוג שחיים יחד, משפחה רגילה.
גיא גולדמן
נכון.
משה גפני (יהדות התורה)
יש להם שלושה ילדים, מי מקבל את נקודות הזיכוי?
גיא גולדמן
שניהם.
משה גפני (יהדות התורה)
אז למה זה בקטעים נפרדים?
גיא גולדמן
כי המבנה של הפקודה מתייחס בנפרד לגבר ולאישה.
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר, אז למה זה נפרד פה?
גיא גולדמן
כי כיום ההטבות ניתנות במקומות שונים בחוק, אז עדכנו לגבר איפה שמוסדר גבר ולאישה איפה שמוסדר לאישה.
משה גפני (יהדות התורה)
מה שאתה אומר זה שיש להם שלושה ילדים, למשפחה הזאת יש שלושה ילדים, הוא לא פעוט והוא לא עבר את גיל 13.
גיא גולדמן
שני ההורים יקבלו.
משה גפני (יהדות התורה)
שני ההורים מקבלים את נקודות הזיכוי?
גיא גולדמן
כן.
משה גפני (יהדות התורה)
אז אתם כותבים את זה כדי לבלבל אותנו?
גיא גולדמן
לא, אולי מי שכתב את זה בשנת 1940 - - -
משה גפני (יהדות התורה)
לא, אבל עכשיו היה אפשר להפנות לשני הסעיפים אבל בסעיף אחד, שהם מקבלים שניהם נקודות זיכוי.
גיא גולדמן
בסדר גמור.
משה גפני (יהדות התורה)
אנחנו צריכים להגיש הסתייגות על העניין הזה של גיל 13.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש. אחת מאלפי ההסתייגויות.
גיא גולדמן
(3) בפסקה (6), במקום הסיפה החל במילים "שהם פעוטות" יקראו "כאמור בפסקאות (5) או (5א), לפי העניין."



זו התאמה טכנית בגלל פסקה חדשה, זה לא מהותי.
משה גפני (יהדות התורה)
מה?
גיא גולדמן
אני אומר שזו התאמה טכנית שנדרשת בעקבות פסקה (5א). היא לא מהותית, היא לא נותנת לכשעצמה, היא התאמה.
שלומית ארליך
גיא, תסבירו את העניין של החישוב הנפרד והחישוב המאוחד, כי בכל זאת נוגעים בסעיף הזה, את המשמעויות.
רונית כהן
נקודות הזיכוי בחישוב מאוחד עוסקות ביש ילדים או אין ילדים ואין שאלה לגבי מספר הילדים ולכן זה לא רלוונטי.
משה גפני (יהדות התורה)
שלומית, את יכולה?
היו"ר אלכס קושניר
תפרטי, בבקשה.
ינון אזולאי (ש"ס)
מתביישים להגיד פה, לא הבנתי, את יכולה להגיד עוד פעם?
רונית כהן
נשאלה שאלה מה לגבי השינויים שיחולו לגבי נקודות הזיכוי שיינתנו - - -
היו"ר אלכס קושניר
לא, היא לא שאלה את זה, היא שאלה על חישוב נפרד וחישוב מאוחד.
רונית כהן
מה שהציג גיא זה נקודות הזיכוי שיינתנו בחישוב נפרד. במקרים שבהם בני הזוג עורכים חישוב מאוחד אין שינוי בנקודות הזיכוי מאחר שהשאלה שנשאלת במתן נקודות הזיכוי זה האם יש ילדים או אין ילדים וזה לא משנה מה מספר הילדים שיש. המנגנון של הזיכויים שם הוא אחר לגמרי ולכן זה לא רלוונטי.
ינון אזולאי (ש"ס)
אפילו אין מי שיפרש את זה.
משה גפני (יהדות התורה)
שלומית, את יכולה להגיד לנו מה לעשות? לא הבנתי את הפסקה הזאת.
רונית כהן
גיא, לחישוב המאוחד נתתי את ההתייחסות.
היו"ר אלכס קושניר
קדימה, תמשיך.
גיא גולדמן
אז סיימנו את החלק הזה. שי, אתה רוצה להקריא את מענק העבודה?
ינון אזולאי (ש"ס)
רגע, שלומית, קיבלת תשובה, לכבוד יום ההולדת שלך לפחות? קיבלת תשובה?
היו"ר אלכס קושניר
כן, שאין שינוי בחישוב. זאת התשובה.
ישי פרלמן
תיקון חוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מענק עבודה) הוראת שעה
2.
בתקופה שמיום פרסומו של חוק זה עד יום י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2024), יקראו את חוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מענק עבודה) התשס"ח-2007 (להלן – חוק מענק עבודה) כך:



(1) אחרי סעיף 6ד יקראו:



"תוספת למענק לעובד בעד עבודה בתקופת ההתמודדות עם יוקר המחיה ומקדמה
6ד1.
(1) נוסף על האמור בסעיפים 2, 4 ו-6ה, עובד הזכאי למענק לפי הוראות הסעיפים האמורים (בסעיף זה – מענק) בעד חודש מהחודשים בשנת המס 2022 (בסעיף זה – מענק לשנת 2022), יהיה זכאי לתוספת למענק בעד כל חודש כאמור שבעדו היה זכאי למענק (בסעיף זה – תוספת למענק); תוספת למענק בעד חודש מסוים תהיה בסכום המתקבל מהכפלת סכום המענק בעד אותו חודש ב-20%, ויראו אותה לעניין פרק זה כחלק מהמענק.



שעכשיו זה 40%.
שלומית ארליך
כן.
ישי פרלמן
הסעיף הזה פשוט אומר תוספת למענק כאשר כל הכללים הרגילים החלים על מענק, לרבות אופן התשלום, וכל שאר הכללים יחולו לגביו. זה מצטרף למענק שישולם לגבי שנת 2022.
שלומית ארליך
מבחינת הרישה, למה זה עד סוף שנת 2024?
ישי פרלמן
אין לזה משמעות משפטית, המשמעות פשוט שזה יהיה בתוך החוק עד סוף 2024 כדי שאפשר יהיה לראות את זה ולתפעל את הוראת השעה הזאת עד סוף 2024.






(2) (1) לעובד אשר היה זכאי למענק לפי פרק זה בעד עבודתו בשנת המס 2021(בסעיף זה – מענק לשנת 2021) ישולם, בעד כל חודש באותה שנת מס שבעדו היה זכאי למענק, סכום בגובה הסכום המתקבל מהכפלת סכום המענק בעד אותו חודש ב-10%, כמקדמה על חשבון המענק לשנת 2022.
היו"ר אלכס קושניר
עכשיו זה ב-205.
ישי פרלמן
עכשיו זה 20%.





(2) על המקדמה האמורה בפסקה (1) (בסעיף זה – מקדמה) יחולו, בכפוף להוראות פסקה (3) וסעיפים קטנים (ג) עד (ה), הוראות פרק זה החלות לעניין המענק, בשינויים המחויבים.
שלומית ארליך
ישי, כשמסתכלים על זה הסעיפים האלה מנוסחים פחות או יותר בדומה למה שהיה במענק הקורונה. כשמסתכלים על סעיף קטן (ב) אין הוראה שהסכום הכולל שישולם בעד כל חודשי עבודה לא יפחת מ-X שקלים, כמו שהיה. מה הסיבה לשינוי?
ישי פרלמן
פשוט פה רצינו שזה יוצמד לסכומים שהיו ב-2021, פשוט שלא יהיה סכום נומינלי. זה פשוט שינוי במדיניות.







(3) המקדמה תשולם במועד שבו ישולם לעובד, לפי הוראות סעיף 12, תשלום ראשון מהמענק לשנת 2021.



שזה אומר 15 ביולי.





(3) עובד אשר זכאי למענק לשנת 2022 ובכללו התוספת למענק (בסעיף זה – מענק מוגדל) ושולמה לו מקדמה, יופחת סכום המקדמה ששולם לו מסכום המענק המוגדל.



זה הסעיף שמבהיר שזו מקדמה וזה מופחת מסכום המענק או סכום התוספת שתשולם בשנת 2023.






(4) עובד ששולמה לו מקדמה בסכום העולה על סכום המענק המוגדל שלו הוא זכאי, יראו את ההפרש בין הסכומים כמענק ששולם לו ביתר לפי סעיף 13.



פה זה בעצם סעיף שאומר שאם מקדמה משולמת למי שלא זכאי למענק, למי שהמענק שלו נמוך יותר מסכום המקדמה שהוא קיבל, אז הוא יהיה חייב להחזיר את ההפרש בין הסכומים. זה עוד שינוי ממה שהיה בקורונה ששם לא ביקשנו את הסכום בחזרה למישהו ששולם ביתר.
שלומית ארליך
מה המשמעות מבחינה אופרטיבית אם רואים אותך כמי ששולם ביתר? זה רק העניין של ההחזרה או שגם יכולות להיכנס לזה הוראות עונשיות למיניהן או סנקציות?
ישי פרלמן
בסוף יהיה אפשר ליצור חוב ולגבות את זה בחזרה, כמו שאנחנו גובים בדרך כלל ממי שקיבל את המקדמה והוא לא זכאי בסוף.
היו"ר אלכס קושניר
בסעיף (ב)(3), 'המקדמה תשולם במועד בו ישולם לעובד לפי הוראות סעיף 12, תשלום ראשון מהמענק לשנת 2021'. זה מתי?
ישי פרלמן
ה-15 ביולי.
היו"ר אלכס קושניר
אוקיי, איפה היתרה?
ישי פרלמן
זה המקדמה ב-15 ביולי, היתרה זה הסעיף הקודם.
ינון אזולאי (ש"ס)
ואתה לא כותב כמה המקדמה תהיה?
היו"ר אלכס קושניר
לא, זה כתוב, 20%.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, אבל רצית לבדוק - - -
היו"ר אלכס קושניר
אני בדיוק על זה.
ישי פרלמן
וסעיף קטן (א), זה הסעיף שמדבר על התוספת. בגלל שיחולו על זה כל ההוראות שחלות על המענק זה פשוט יצטרף למענק וישולם ביחד עם המענק, שזה בארבעה תשלומים או שלושה תשלומים.
היו"ר אלכס קושניר
רגע, זה לא מה שדיברנו. אתם דיברתם על זה שיהיו שני תשלומים, אחד ביולי והשני ביולי הבא, אנחנו אמרנו שזה לא מקובל עלינו וביקשנו שתשלמו – אני מבין שיש לכם את הצורך להשאיר סכום מסוים לצורך התחשבנות ביולי 2023, אבל אני לא מצליח להבין למה את ה-25% הנוספים אתם לא יכולים להגדיל.
משה גפני (יהדות התורה)
מה שאלת?
היו"ר אלכס קושניר
אני רוצה שלוש פעימות. פעימה אחת ביולי, שזה 50%, יש עוד פעימה אחת, של 25%, שאותה אני רוצה לשלם לפני יולי הבא, כאילו שלא יחכו שנה.
משה גפני (יהדות התורה)
יש שלושה תשלומים.
היו"ר אלכס קושניר
כן.
משה גפני (יהדות התורה)
מה התשובה?
גיא גולדמן
יש שתי הבהרות שצריך לעשות, לא מדובר רק בפיין טיונינג, מדובר באוכלוסייה שיכול להיות שקיבלה בלי שהיא זכאית בכלל. זה לא כמה שקלים שצריך לגבות יותר או פחות. כיוון שהנתונים מבוססים על זכאות של שנת 21' יכול להיות שהבן אדם כבר מובטל או מסיבה אחרת או כל מיני סיבות הוא לא זכאי בכלל, יוצא שאנחנו דוחפים לו, או מה שנקרא בפוש, כסף שהוא לא ביקש ואנחנו ראינו כמה קרה בקורונה עם ההד התקשורתי של אנשים שקיבלו מענק שהם אחר כך התבקשו להחזיר. זה יוצר חיכוכים, זה לא נעים, אז ה-50% הזה זה מין איזון כזה בין לתת לפני לבין להפחית או לצמצם חיכוך למקרה שאדם קיבל מבלי שהיה זכאי.
משה גפני (יהדות התורה)
מתי אתם יודעים אם הוא זכאי או לא?
גיא גולדמן
כשמתקבלים הנתונים העדכניים ל-2022, במהלך 2023.
משה גפני (יהדות התורה)
אז התוספת של ה-25% תעשה את ההבדל?
נעמה לזימי (העבודה)
בסך הכול מדובר פה ב-400 שקל.
משה גפני (יהדות התורה)
כן, בדיוק. אנחנו מצטרפים לשאלה הזאת, אני לא מבין את ההיגיון שבדבר. 50% אתה כן נותן? על כמה כסף מדובר?
היו"ר אלכס קושניר
רגע, יש פה גם מעבר לזה, הרי בסופו של דבר מענק העבודה נועד להיות כלי לתמרוץ לאנשים להישאר בשוק העבודה. אם אתה פורס את זה, משלם עכשיו ובעוד שנה עוד פעם משלם אנשים בכלל לא מקשרים מאיפה הכסף הזה מגיע.
משה גפני (יהדות התורה)
נכון מאוד.
נעמה לזימי (העבודה)
אני מסכימה איתך. גם כל המהלך הרבעוני היה כדי שזה באמת - - -
היו"ר אלכס קושניר
נכון, אני אומר לך שבסוף אנחנו מאוד מאוד קרוב נגיע לתשלום רבעוני, אנחנו נהיה שם.
נעמה לזימי (העבודה)
עליך אני סומכת, רק ש - - -
היו"ר אלכס קושניר
זה יהיה.
ישי פרלמן
אני רק אגיד שפה זה לא מתמרץ מכיוון שזה לא מבוסס על נתונים של 2022, זה מבוסס על נתונים של 2021.
היו"ר אלכס קושניר
כן, זה ברור.
ישי פרלמן
אז אין פה עניין של תמריץ.
יגאל ימיני
יש פה גם בעיה תפעולית, ברשותכם.
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו נמשיך את ההקראה, אני מבקש מכם לכבד את הבקשה של הוועדה לגבי חלוקה לשלוש פעימות והקדמת הפעימה.
נועה שוקרון
אנחנו לא מצביעים היום, שיהיה לנו זמן לבדוק את זה.
היו"ר אלכס קושניר
אתם בטוח לא מצביעים. אנחנו? אני עוד לא יודע.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה מבין איפה הבעיה? שהם חושבים שהם גם מצביעים. זו הבעיה שלנו.
נועה שוקרון
מטרת השאלה הייתה האם יש לנו זמן לעשות עבודה מקצועית.
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו נראה, בואו נתקדם. כן, בבקשה, ישי.
משה גפני (יהדות התורה)
יש יותר מדי הרבה שאלות.
ישי פרלמן
(5) על המקדמה ועל התוספת למענק יחולו הוראות סעיף קיזוז מסים, התש"ם-1980, כאילו היו חוב מס.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה זה חוק קיזוז מסים?
ישי פרלמן
חוק קיזוז מסים מאפשר לקזז החזר מס שהרשות חייבת לנישום.
ינון אזולאי (ש"ס)
סליחה שאני אומר לך את זה ואני מקווה שהיושב ראש יסכים איתי, לא יהיה. אי אפשר לקזז לאדם שמגיע לו את ה-200 או 400 השקל האלה, לקזז לו גם מזה. זה לא יהיה.
ישי פרלמן
הכוונה פה - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
זה קיזוז מסים.
היו"ר אלכס קושניר
הכוונה פה למחוק את הסעיף הזה, זאת הכוונה.
ינון אזולאי (ש"ס)
תודה, אדוני היושב ראש.
היו"ר אלכס קושניר
מה, אתה רוצה לסייע פה עכשיו - - -
ישי פרלמן
אני אגיד, יש פה שני כיוונים של קיזוז. נראה לי שמה שמפריע לחברי הכנסת פה זה הכיוון שבו אנחנו ניקח חוב מסים של מישהו ונקזז את זה ממענק העבודה שאנחנו רוצים לתת. אתם אומרים שזה מענק עבודה, אתם רוצים לתת אותו, אתם לא רוצים לקזז. זה אני מבין ואני חושב שלא תהיה לנו התנגדות לזה, זו גם לא הייתה הכוונה פה. מה שהתכוונו אליו זה להגיד שאם מישהו קיבל מקדמה בתוספת למענק בסכום ביתר, אז לא נצטרך לעקל לו את חשבון הבנק, או לגבות את זה בחזרה באמצעים כוחניים, אלא נוכל לקזז לו את זה מהחזר מס שמגיע לנישום.
שלומית ארליך
קודם כל זה לא מה שמנוסח פה, כתוב כרגע שזה יהיה לפי חוק קיזוז המסים, זה משני הכיוונים.
ישי פרלמן
אז אמרתי, אם צריך נתקן את זה.
שלומית ארליך
אבל אז השאלה פה אם בכלל צריך להגדיר את זה כמענק ששולם ביתר לפי סעיף 13 ואז מלכתחילה לא הכנסת את הבעיה הזאת כשהגדרת את זה בסעיף קטן (ד). להבדיל, במענקי הקורונה זה עוד הרחיק לכת כך שבכלל מי שהיה זכאי למענק לא נדרש להשיב את סכום המקדמה.
ישי פרלמן
נכון, האמירה היא שאם אנחנו דורשים להשיב, עדיף גם לנישומים וגם לרשות המסים, שהאופן שבו נקבל את זה בחזרה זה יהיה באמצעות קיזוז של סכומים שאנחנו צריכים לשלם להם בכל מקרה, של החזרי מס.
היו"ר אלכס קושניר
אבל שלא יקרה מצב הפוך. אז אני מבקש לדייק את זה בנוסח, שלא יקרה מצב הפוך, שתגידו שהוא חייב לכם אז לא תשלמו לו, פשוט תקזזו לו.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה יודע מה הם שכחו להכניס פה? שמי שהצהיר שמגיע לו וקיבל אף על פי שלא זכאי תהיה לו שנת מאסר. כך הם עשו גם בקורונה. אני נותן להם רעיונות.
משה גפני (יהדות התורה)
הם עוד יאמצו את מה שאמרת.
שלומית ארליך
חוק קיזוז מסים קובע שהחזר מס ניתן לקיזוז כנגד כל חוב מס ובלבד שאין עוד זכות להשיג, לערער, או לערער על סכום החוב. רשות המס רשאית לעשות קיזוז לאחר מתן הודעה בכתב, צריך להראות שזה לא פסק דין חלוט, אבל מה שנקבע זה שזכות הקיזוז תהיה קודמת לעיקול שהוטל ובלבד שלא נתפסו כספים ואפילו אם טרם ניתנה הודעה על העיקול. אז צריך לשים לב ולחשוב איך - - -
היו"ר אלכס קושניר
אני מבקש לתקן את זה בצורה כזו שיהיה מאוד מאוד ברור שהתשלום לא יכול להיות בדמות הקיזוז.
ישי פרלמן
שהקיזוז לא יהיה ממענק העבודה, אלא רק בכיוון ההפוך.
היו"ר אלכס קושניר
כן.
משה גפני (יהדות התורה)
אז צריך לנסח את זה אחרת.
היו"ר אלכס קושניר
כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, אתה יודע, אדוני היושב ראש, במענק עבודה אם הוא עובד אצל בן משפחה הוא לא זכאי. לא מובן למה, כן? כי הוא גונב. זו הפרשנות של הדבר הזה.
נעמה לזימי (העבודה)
הכול תמיד לחומרא מפני מי שיכולים לעשות איזה משהו, אולי תרגיל, אבל ציבור אחר יכול להיפגע. תמיד הציבור הוא איזה תחמן, תמיד.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה נמצא בסוף, אנחנו ניתן לך זכות דיבור בסוף.
ישי פרלמן
(6) (1) על אף האמור בסעיף קטן (ב), לא תשולם מקדמה לפי אותו סעיף קטן –





(1) למי שהיה זכאי לדמי אבטלה לפי הוראות פרק ז' לחוק הביטוח הלאומי, בעד כל אחד מהחודשים ינואר עד אפריל 2022, במלואו, לרבות מי שלא היה זכאי לדמי אבטלה כאמור בעד מלוא אותה התקופה רק בשל הוראות סעיף 172 לחוק האמור, ולמעט מי שבתקופה האמורה הייתה לו הכנסה מעבודה או ממשלח יד כאמור בסעיף 176 לאותו חוק, שנוכתה מדמי האבטלה המגיעים לו לפי הוראות אותו סעיף.



זה בעצם סעיף שמועתק מהנוסח הקודם והוא אומר שמי שהיה מובטל מינואר עד אפריל, שהסיכויים שהוא יקבל מענק עבודה הם נמוכים, הוא לא יהיה זכאי למקדמה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז אתה מראש גם לא נותן לו את המקדמה.
ישי פרלמן
הוא לא יקבל מקדמה, אבל הוא יכול לקבל מענק עבודה בסוף, את התוספת.
ינון אזולאי (ש"ס)
את המקדמה אתה לא נותן לו, אבל בסוף אם יצויר שכן מגיע לו אז הוא יקבל.
משה גפני (יהדות התורה)
למה את המקדמה אתה לא נותן לו?
ינון אזולאי (ש"ס)
בגלל שהוא אומר שרוב הסיכויים שהוא לא היה אמור לקבל ואז יכול להיות שגם לא יהיה לו מאיפה להחזיר.
היו"ר אלכס קושניר
יש בזה שכל.
ישי פרלמן
(2) למי שביקש שלא תשולם לו המקדמה משום שסבר שלא יהיה זכאי למענק ל-2022; עובד רשאי להגיש בקשה לפי פסקת משנה זו למנהל עד יום א' בתמוז התשפ"ב (30 ביוני 2022), ולא יהיה רשאי לחזור בו מבקשתו;



בעצם זה אומר שאנחנו נותנים אפשרות למי שהיה זכאי ב-2021 אבל הוא יודע שהוא לא יהיה זכאי ב-2022 להגיד: אל תדחפו לי את זה בפוש, כי אני לא רוצה להתעסק איתכם ולהחזיר לכם את החוב שיהיה לי מאוחר יותר. אז נותנים לו עד יוני להגיד שהוא לא רוצה את המקדמה. כמובן גם במקרה שאמרת שאתה לא רוצה את המקדמה, אם אתה זכאי בסוף מבחינה מהותית אתה יכול לקבל.
משה גפני (יהדות התורה)
אבל אם הוא ראה אחרי זה שהוא כן זכאי?
ינון אזולאי (ש"ס)
אז הוא יהיה זכאי.
ישי פרלמן
הוא יהיה זכאי למענק עצמו, הוא יהיה זכאי לתוספת עצמה.
משה גפני (יהדות התורה)
ולא למקדמה.
שלומית ארליך
זו הוראה חדשה, היא לא הייתה קיימת קודם, צריך לזכור שהיא גם מטילה נטל על עובד שמבקש שלא תשולם לו המקדמה. אבל איך הוא יידע? אין פה הוראה שמתייחסת לזה שמיידעים. אם הוא לא יודע? השאלה אם לא צריך להוסיף פה איזה שהיא הוראה שאומרת שצריך ליידע בצורה מסוימת, או להפנות תשומת לב.
ישי פרלמן
נשלח מכתב לכל מי שהיה זכאי ב-2021, אנחנו יכולים לחשוב על זה.
קריאה
יש אס.אמ.אס, יגאל אומר.
ינון אזולאי (ש"ס)
ומי שאין לו אס.אמ.אסים?
גיא גולדמן
לכולם ברור שהחלופה היא לא לתת את המקדמה? כלומר אם אין איך לידע ואיך לעשות את זה החלופה היא שלא תהיה מקדמה. כי אם נותנים מקדמה לאדם שלא זכאי צריך לעדכן אותו שזכותו לבקש לא לקבל. צריך לעשות את המקסימום כדי לעשות את העדכון הזה בצורה כי אפקטיבית. אבל אם אין איך לעדכן החלופה היא לא לתת מקדמה.
ינון אזולאי (ש"ס)
גיא, אבל אני יוצא מנקודת הנחה שאתה קודם כל רוצה לתת לכולם את המקדמה מלבד אלה שאתה יודע שבשנת 2021 היו באבטלה אז הם לא אמורים לקבל את המקדמה הזאת, שזה ודאי אתה לא נותן להם, אמרנו את זה, כי אחר כך אנחנו לא יודעים אם יהיה לו מאיפה – אתה רוצה התייעצות סיעתית רגע? זה אחת, שלאותו אחד אתה לא נותן לו.

או לחילופין, שאתה מודיע לו ואתה אומר לו שהוא יכול להחליט אם הוא לא רוצה את המקדמה, מכל מיני סיבות שהן, שהוא יכול להודיע לכם את זה בכתב, או בכל צורה אחרת שאתם קובעים. זה מה שאתם אומרים, אין בעיה. אני רק רוצה לדעת לגבי האס.אמ.אס שאתה אומר שאתם מיידעים אותו, תבדקו גם חלופות של במקום אס.אמ.אס.
גיא גולדמן
נבדוק, לא רק חלופות, אלא אמצעים נוספים.
ישי פרלמן
(3) על אף האמור בפסקה (1)(א), רשאי שר האוצר לקבוע, מטעמים תפעוליים, שתשולם המקדמה גם למי שהתקיים בו האמור באותה פסקה.";



פסקה (1)(א) זו הפסקה שמדברת על דמי האבטלה. אנחנו לא בטוחים כרגע במאה אחוז שאנחנו נצליח לעשות איזה שהוא מנגנון של העברת מידע בין ביטוח לאומי לרשות המסים, שנדע מי היה באבטלה.
שלומית ארליך
אבל אתה קפצת, היית ב-(ג).
ישי פרלמן
סליחה.





(3) למי שהגיש את התביעה לקבלת מענק לשנת 2021, אחרי יום ז' בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2021).



פה זה אומר שמי שהגיש את התביעה ב-2023 הוא לא יקבל את המקדמה.

(היו"ר ג'ידא רינאוי-זועבי)
ינון אזולאי (ש"ס)
תן לי פעם אחת להחליף אותך, פעם אחת. חמש דקות, אחי, תאמין לי אני מסדר לך פה את הוועדה. חמש דקות.
היו"ר אלכס קושניר
אני אבחר את חמש הדקות מתי.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה יודע מה? אני גם מוכן שתבחר אותן. אני איתך, אפילו בדיון מהיר תבחר אותן.
היו"ר ג'ידא רינאוי-זועבי
כן, בבקשה.
משה גפני (יהדות התורה)
למה מי שהגיש את התביעה אחרי 31 בדצמבר הוא לא זכאי?
ישי פרלמן
אנחנו כבר באותה שנה שאתה מקבל את המענק, הוא כבר הולך לקבל את המענק עוד מעט, אין סיבה לעשות גם מקדמה וגם מענק באותה שנה.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא הבנתי. אנחנו נותנים מקדמה ומענק באותה שנה, מה פירוש?
ישי פרלמן
המקדמה ניתנת ב-2022 והמענק ניתן ב-2023 ומפחיתים את המקדמה.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, אבל יש לך שתי פעימות, יש לך ביולי ויש לך - - -
משה גפני (יהדות התורה)
שנה אחרי זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, נובמבר.
ישי פרלמן
לא, מה שדיברנו קודם זה על 2022. אם עושים עוד פעימה זה גם יהיה ב-2022.
ינון אזולאי (ש"ס)
יפה, הפעימה השנייה שאתה עושה אותה, אחת היא מקדמה ואחת היא מה שמגיע בפועל, לא? זה לא שתי מקדמות.
ישי פרלמן
לפי המועדים שב-2023 משולם מענק העבודה, אז האמירה היא שב-2022 יש מקדמה וב-2023 משלמים את המענק עצמו. אז מי שהגיש את הבקשה רק ב-2023 כבר יקבל את המענק עצמו, זאת האמירה.
ינון אזולאי (ש"ס)
ברור, הבנתי.
משה גפני (יהדות התורה)
אבל בינואר הוא כבר יודע בדיוק שהוא מקבל את המענק? אתם יודעים להגיד לו תשובה? אתם לא יודעים להגיד לו תשובה.
ישי פרלמן
לא, התשובה מתקבלת ביולי.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז הוא בעצם יקבל את המקדמה. צודק הרב גפני, הוא אומר שהוא מגיש בינואר, הוא יצטרך לחכות עוד שישה חודשים בשביל לקבל את המענק בפועל, הוא אומר: תן לו את המקדמה. מה קרה? הוא בדק את עצמו, בהתחלה הוא חשב ש – אבל עכשיו הוא כן עובד, מאותה סיבה שאמרתם שיכול לקרות שהוא לא מקבל, עכשיו הוא עובד, הוא רואה שכן מגיע לו, אז הוא מבקש את המקדמה של ה-10%, של 25%, של 50%, לא משנה, הוא מבקש את מה שכולם קיבלו. הוא מבקש לקבל את זה עכשיו כי הוא יודע שמגיע לו, איפה הבעיה שלכם לתת לו את זה? הוא יקבל, אבל רק בעוד חצי שנה.
משה גפני (יהדות התורה)
מה המעלה שזה באותה שנה? אתם לא יודעים, הוא לא יודע, הוא מבקש את המקדמה, למה לחכות עד יולי?
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא אומר שמי שהגיש בינואר לא יקבל את המקדמה שהגיעה לו כביכול, כאילו חילקנו את המקדמות ואתה לא היית בפנים, אבל - - -
גיא גולדמן
מי שהגיש מאוחר?
משה גפני (יהדות התורה)
הוא הגיש בינואר 2023.
ינון אזולאי (ש"ס)
את המקדמות למי אתם נותנים? אתם נותנים אותן לכולם מלבד אלה שאתם חושבים שלא מגיע להם או לצורך העניין אחד שבחר בעצמו לא לקבל, בגלל שהוא עדיין לא יודע אם הוא זכאי. הוא הגיע לינואר והוא רואה שכן מגיע לו.
גיא גולדמן
זה רק מקדמה, הוא יוכל לבקש את המענק - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל הוא יקבל אותה רק ביולי. הוא מבקש לפחות מה שקיבלו עד עכשיו, שייתנו לו.
גיא גולדמן
לא, אז הרעיון של מקדמה זה לשלם אותה אם היא באמת כשמה כן היא, מקדמה. אם בתקופה משמעותית היא מקדימה את התשלום. ככל שזה יותר קרוב לתשלום המענק עצמו הנטל התפעולי שבלהתחיל לשלם מקדמות אל מול הרווח שיוצא לבן אדם שקיבל את זה תקופה קצרה יחסית לפני המענק הוא כבר לא מוצדק.
ינון אזולאי (ש"ס)
למה? חצי שנה לא מספיק לך?
גיא גולדמן
נטל תפעולי כזה, רשות המסים הסכימה לקחת על עצמה ובלבד שאנשים יבקשו מוקדם ויקבלו מוקדם.
משה גפני (יהדות התורה)
אבל הוא לא ידע, הוא לא רצה להגיש - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
הבן אדם לא רצה להגיע למצב של יתר ואז יחול עליו כל מה שדיברנו עליו פה, הוא אמר: עזוב, אני בן אדם הגון, בדקתי את עצמי, אמרתי רגע, נחכה, או שאתם ראיתם שלא מגיע לו, כי לפי החישוב שלכם יכול להיות שלא מגיע לו כי לא כל הנתונים נמצאים בידכם, הוא ראה את זה ואמר, ואללה מגיע לי, אני רוצה את זה אז תן לי את המקדמה שמגיעה לי.
גיא גולדמן
הרעיון היה - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
הבנתי, הרעיון היה להקדים לו את זה בשנה ולא בחצי שנה.
גיא גולדמן
ולהשקיע את המשאבים בשביל זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
בסדר, אז הוא אומר: תשמע, קשה לי, אני צריך את זה, זו עזרה בשבילי, תן לי את זה עכשיו. בוא תסביר לי איפה הבעיה לתת לו אחרי שיש לך את כל המנגנון.

(היו"ר אלכס קושניר)
גיא גולדמן
- - - עם הקורונה עם המקדמות.
יגאל ימיני
כן, בדיוק כמו בקורונה.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, אבל אתה לא מגיע למקום הזה, כי אם הוא בא אליך בינואר ואומר שהוא בדק את עצמו ומגיע לו, או הוא לא קיבל אז כי אתם חשבתם שלא מגיע, או שהוא חשב, הוא אומר שהוא היה הגון מספיק בשביל להגיד שיכול להיות שלא מגיע לו, או אתה חשבת ברשות המסים שלא מגיע לו, בסדר. אני מגיע עכשיו לינואר, אני רואה שמגיע לי, אני אומר: נתת לכל העולם את המקדמה, תן לי. אתה אומר כרשות המסים: מה פתאום, רציתי להקדים לך בשנה, להקדים בחצי שנה זה לא נכון.
משה גפני (יהדות התורה)
אם אתם מדברים על חודשיים לפני קבלת המענק אז אתם צודקים, אבל אם אתם מדברים על חצי שנה, בן אדם אומר שהוא מתמוטט, שהוא נופל, שהוא צריך את זה, ועכשיו ברור לו שהוא רוצה את המקדמה.
נועה שוקרון
ומה קרה בינואר?
ינון אזולאי (ש"ס)
אני לא יודע מה קרה, הוא בדק את עצמו. אתם לא נתתם לו את המקדמה בגלל שחשבתם שלא מגיע לו, כי גם אתם לא יודעים במאה אחוז, גם אתם בעצמכם אומרים שאתם לא יודעים. בסדר, אין בעיה, הוא ישב עם עצמו, התארגן, היו חגים, הגיע למצב, אנחנו מדברים על יולי-אוגוסט, הוא ישב עם עצמו ובדק, אומר, ואללה, מגיע לי את זה. הגיש, מסודר, הוא לא עשה פה איזה עבירה, מגיע לו, וגם רוב הסיכויים אחרי שהוא בדק את כל זה אתם לא תצטרכו לבקש ממנו את ההחזר, כי הוא אדם שלא קיבל, הוא בדק ומגיע לו, הוא אומר לכם: חבר'ה, תנו לי את זה, תקדימו לי את זה, חצי שנה, את המקדמה שנתתם לפני חצי שנה, תנו לי אותה היום. אני גם לא מבין איזו בעיה אמורה להיות לך בזה.
נועה שוקרון
אני לא מצליחה להבין איך יכול להיות מצב כזה, הרי בסופו של דבר הסיבה שיולי הוא יולי זה כי ה-1 במאי הוא התאריך הקובע לעניין כל הדיווחים, גם של עצמאים וגם של שכירים.
גיא גולדמן
ינון, האמת היא שכולנו יודעים, גם עם המענקים הקודמים, שכל פעם שמסיימים תקופה ביום מסוים תמיד יהיה מי שירצה, בין אם זה אתם חברי הכנסת או מישהו, שירצה גם למחרת. זה חלק מהעניין, תמיד צריך לשים סוף. אז אנחנו החלטנו לשים את היום הזה של סוף התקופה בדיוק ב - - -
משה גפני (יהדות התורה)
אז אנחנו מציעים שאת הסוף תשימו חודשיים לפני קבלת המענק, לא חצי שנה.
יגאל ימיני
זה אותו מתווה כמו בתוספת המענק.
ינון אזולאי (ש"ס)
נועה, אני מסתכל על מה שאת אומרת, את כרשות המסים אמרת לנו שלא כולם יקבלו את המקדמה כי אתם חושבים שפלוני לא אמור לקבל מקדמה, אבל יכול להיות שבסופו של דבר, וגם כתבתם את זה בחוק, שאם מגיע לו באמת הוא יקבל, נכון? אף אחד לא בורח מזה. יפה, כלומר גם את אומרת שיש את האופציה שפתאום מגיע לו. אז מאותה אופציה שאת חושבת שמגיע לו מגיע לו.
נועה שוקרון
אני אחדד. היכולת היחידה לשלם מקדמות היא על בסיס נתוני עבר, כלומר מישהו שנכנס לשוק העבודה בשנת 2022 אין למערכת היום נתונים על זה שהוא נכנס לשוק העבודה ולכן היא לא יכולה לשלם לו מענק. בינואר 2023 הפרט הזה לא סיים את ההתחשבנות השנתית שלו כי המעסיק שלו שולח לרשות המסים רק במאי 2023 את כל הנתונים. לכן האמירה שלך שינואר הוא איזה שהוא תאריך - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, אבל בינואר הוא יודע שמגיע לו על 2022.
נועה שוקרון
אבל את אותו דבר אתה גם יכול להגיד לי עכשיו - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
לא אני כעובד, אתם כרשות המסים אמרתם לי שאתם לא רואים את הנתונים שלי, וזה בסדר, אבל אני עכשיו, כשאני רואה את הנתונים שלי בינואר, אני יודע מה עשיתי, מגיע לי.
נועה שוקרון
אני לא רשות מסים, אני אגף התקציבים. אבל הטענה שלך היא גם נכונה ליולי 2022. כלומר יבוא מישהו ויגיד: אני יודע, אתם עוד לא יודעים, אבל אני יודע שאני עובד בינואר עד יולי 2022.
ינון אזולאי (ש"ס)
נכון, זה הערעור שלו, שהוא יכול לערער על זה והוא אומר לכם שהוא יכול לקבל.
נועה שוקרון
לא, עוד פעם אני אחדד. מה שאתה אומר זה: לכו על הצהרה, כמו בקורונה, תאמינו לאנשים, כל אחד יצהיר שהוא עבד בשנת 2022, בחישובים שלו מגיע לו ולכן תנו לו כסף. זה לא סוג המקדמות או אופן חישוב המקדמות שאנחנו עושים כרגע. זה לא. אנחנו לוקחים נתונים משנת 2021 ומניחים שכלום לא השתנה לעניין המקדמות. זה לא הצהרות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז למה אתם מאמינים לו בהצהרה כשהוא כותב לכם שהוא לא רוצה לקחת את המקדמה כי הוא לא חושב שמגיע לו? אתם מאמינים לו ואתם לא נותנים לו את המקדמה כי הוא מצהיר על זה, וזה בחוק, אבל כשהוא בינואר ואומר לכם: חבר'ה, מגיע לכם, אתם אומרים: כשמגיע לך אנחנו לא מאמינים, כשמגיע לנו אנחנו מאמינים. את לא נוהגת כלפיו באותה צורה שנוהגים אם הוא היה אומר שלא מגיע לו.
נועה שוקרון
אני מחדדת גם לך, על מנת שתבין את המנגנון - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, הבנתי. תאמיני לי שהבנתי. אני בדרך כלל לא מבין בפעם הראשונה, אבל אחרי שלוש פעמים הבנתי.
נועה שוקרון
מעולה. אז בהינתן שאפשרות ההצהרה היא גם לא הגיונית במקרה הזה וגם לא נמצאת על השולחן, אז אם אני מבינה את הצעתך, אתה אומר רק למי שהצהיר שהוא לא רשאי לקבל ואז אולי בינואר הוא הבין שהוא רשאי לקבל, אני חושבת שאנחנו מדברים פה על קבוצה שהיא מאוד מאוד קרובה לריקה.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, אני אומר לשני הצדדים, גם מה שאתם הצהרתם שלא הפקדתם לו מקדמה וגם הוא שהצהיר שלא מגיע לו, על שתי הקבוצות.
נועה שוקרון
אז אם אנחנו מדברים על הקבוצה השנייה, אנחנו כן חוזרים לתשובות הקודמות שלנו - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
שאת אומרת שאתם לא רוצים להגיע לתצהיר של קורונה שאז שילמתם מקדמות.
משה גפני (יהדות התורה)
מה מפריע לכם שזה קופסה ריקה? לא מגיע לו לא מגיע לו.
נועה שוקרון
לא, אבל אמר חבר הכנסת שהוא מדבר על שתי הקבוצות, הקבוצה השנייה היא בוודאי לא ריקה ובוודאי משמעותית לנו. אנחנו לא רוצים שאנשים יצהירו - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו איתך, אין בעיה, אבל אם עברה חצי שנה והבן אדם אחרי חצי שנה אומר לכם - - -
נועה שוקרון
מה השתנה?
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל אתם כרשות מסים אמרתם שאתם לא יודעים מה קורה ב-2022, אם הוא עבד ב-2021 או לא עבד, אתם לא יודעים, מתי תדעו? בסוף יוני-יולי 2022 תדעו על 2021, שאז מגישים. בסדר, ואז אתם אומרים שלפי הנתונים שלכם כנראה שלא מגיע לו, כי חסרים לכם עדיין נתונים. מגיע ינואר 2023 הוא אומר לכם שהנתונים שעדיין אין בידכם, לצורך העניין, הם לא נכונים, מה פירוש הם לא נכונים? כי אתם הסתכלתם על שנה קודם: אני בשנה הזאת כבר עובד, מגיע לי, תאמינו לי. לא נתתם לי, תאמינו לי. כמה כאלה יהיו לכם? אני לא יודע.
נועה שוקרון
אבל הפרקטיקה של מה שאתה אומר, לא משנה אם היא נעשית ביולי או בינואר או בכל חודש אחר, הפרקטיקה אומרת שבן אדם מצהיר.
ינון אזולאי (ש"ס)
את אומרת הצהרה זה כמו הקורונה, את לא רוצה את זה. אבל הוא גם מצהיר לכם הפוך, הוא גם מצהיר לכם שהוא לא רוצה לקבל את המקדמה.
נועה שוקרון
זה אחרת ברמה המשפטית לבין בן אדם שאומר שהוא זכאי ואחר כך אתה מתחשבן איתו, לבין בן אדם שאומר שהוא לא זכאי ואחר כך אתה נותן לו עוד. זה מצב עניינים אחר בין המדינה לפרט.
משה גפני (יהדות התורה)
כן, אבל אם מאמינים לו אז מאמינים לו. בן אדם אומר: אני זכאי, אני עבדתי ב-2021 או ב-2022. אני מציע לקבוע חודשיים לפני המועד.
היו"ר אלכס קושניר
האמת שהסיטו פה את תשומת ליבי.
משה גפני (יהדות התורה)
אני אגיד לך, מה שאנחנו העלינו, למה נקבע 31 בדצמבר 2022 כמועד סיום של בקשת המקדמה? הרי אתה משלם לו ביולי. למה לא קובעים את המועד חודשיים לפני קבלת המענק ואז אפשר להגיד לו שימתין לקבלת המענק ואז יבדקו אם מגיע לו או לא.
היו"ר אלכס קושניר
אז מה אתה מציע?
משה גפני (יהדות התורה)
הבן אדם אומר שלדעתו מגיע לו, הוא לא יכול לחכות עד יולי, הוא מבקש מקדמה.
היו"ר אלכס קושניר
אין בעיה, אז מה אתה מציע?
משה גפני (יהדות התורה)
חודשיים לפני קבלת המענק, מאז אי אפשר יהיה להגיש בקשה למקדמה, לא חצי שנה.
יגאל ימיני
מעבר למה שאמרנו יש פה גם בעיה תפעולית באותה שנה לשלם בגין אותה שנה.
היו"ר אלכס קושניר
השאלה פה אחרת, אתם מדברים על (ג), נכון? אתה אומר במקום 31 בדצמבר 2022 שיהיה כתוב 28 בפברואר 2023, נגיד.
משה גפני (יהדות התורה)
משהו כזה, או אפריל.
היו"ר אלכס קושניר
למה לא?
ישי פרלמן
כמו שגיא הסביר קודם, פה הוא הולך עוד מעט לקבל, עוד חצי שנה, לקבל את הסכום של המענק, כי אנחנו כבר ב-2023.
משה גפני (יהדות התורה)
זה לא עוד מעט, זה עוד חצי שנה.
היו"ר אלכס קושניר
ישי, זה לא עוד מעט.
ישי פרלמן
בסדר, אפשר על זה - - -
היו"ר אלכס קושניר
לא, אי אפשר להתווכח על זה, כי זה לא עוד מעט. אנחנו מדברים על אנשים שמבחינתם זה מאוד מאוד חשוב, מה הבעיה?
ישי פרלמן
אז מבחינתנו מבחינה תפעולית, כמו שאני מבין, מערכות המחשוב שלנו עוברות מעין שינוי בתחילת ינואר של כל שנה. ב-2021 כל מערכות המחשוב בנויות בצורה אחת ואז עושים איזה שהיא אדפטציה, או משהו במחשוב, וב-2022 כל המערכות משתנות לחלוטין. כדי לעשות את זה, כדי לאפשר את זה, גם אחרי סוף שנת 2021 זה ידרוש מאיתנו לעשות - - -
משה גפני (יהדות התורה)
אני לא מבין את התשובה הזאת.
היו"ר אלכס קושניר
רגע, תן לו לענות.
ישי פרלמן
יכול להיות שלא מעניין אתכם השיקולים האלה, אבל אני מסביר למה זה היה ככה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, שתדע, זה מאוד מעניין אותנו השיקולים האלה, רק אנחנו חושבים שהשיקול לעזור לאזרח יותר גובר. זה הסיפור.
ישי פרלמן
זה גם יכול להיות.
ינון אזולאי (ש"ס)
באמת שמעניין אותנו השיקול הזה, אלה שיקולים מאוד חשובים, מה שאמרת, כי אתם עושים על זה סימולציות.
משה גפני (יהדות התורה)
וזה לא הרבה. אנחנו מתארים לעצמנו שלא יהיו הרבה כאלה.
ישי פרלמן
בדיוק בגלל זה. בדיוק בגלל שאין הרבה אז לשמור על מערכת באוויר שיש לה עלויות, זה עלויות תפעול, וזה אומר שאנשים אצלנו לא יכולים לעשות דברים אחרים שאנחנו רוצים לעשות. יש לזה עלויות.
היו"ר אלכס קושניר
יגאל, אתה רוצה להגיד משהו.
יגאל ימיני
96% מהתביעות מוגשות עד סוף השנה. אנחנו מדברים פה על חלק מהאוכלוסייה מאוד קטן, והעלות והתועלת ממש לא מצדיקים, לפי דעתי. תפעולית.
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר, אבל אם רוצים לעזור לאנשים ובן אדם נמצא במצוקה כלכלית והוא נמצא בפברואר או בינואר והוא רואה שמגיע לו המענק ולכן הוא מבקש מקדמה, הוא לא רוצה לחכות.
יגאל ימיני
אם הוא היה במצוקה כלכלית היה מגיש את התביעה בזמן.
גיא גולדמן
רק הערה, חבר הכנסת גפני, הוועדה דיברה על שיעורי מיצוי, 96% זה אחלה שיעור מיצוי.
ינון אזולאי (ש"ס)
מ-70% נזכור.
גיא גולדמן
אני יודע, אבל במקדמה אומר יגאל שהמיצוי, מה שמאוד חשוב, מיצוי - - -
משה גפני (יהדות התורה)
אבל כל אדם הוא אזרח מלא, מה אתה מספר לי סטטיסטיקה? הוא אומר: אני עבדתי, מגיע לי, מצבי הכלכלי קשה, אני מבקש מקדמה. למה אתה לא נותן לו?
גיא גולדמן
הוא יקבל, אותם 4% יקבלו את הכול אם מגיע להם.
משה גפני (יהדות התורה)
גיא, אנחנו מדברים על איש אחד, אני, מצבי הכלכלי קשה, מגיע לי מקדמה, אני ראיתי את מה שעשיתם במהלך השנה, לא ידעתי את זה בדצמבר, אני יודע את זה בינואר, עכשיו אני צריך לחכות עד יולי. החלטתם להיטיב איתי עם מענק העבודה הזה, מגיע לי, אתם לא יכולים לתת לי את המענק רק ביולי, אני מבקש מקדמה.
גיא גולדמן
אין משהו ברמת העיקרון שאני יכול להגיד לך נגד זה, ברמת העיקרון, זה רק התפעול והשיקולים שלהם.
היו"ר אלכס קושניר
יגאל, תסביר שוב.
יגאל ימיני
באותה שנה, כמו שישי ציין, בראשית השנה המערכת לא מתאפסת, היא מסתנכרנת בצורה מסוימת שגורמת לה לבצע מקדמה בגין אותה שנה. ב-2023 לשלם מקדמה עבור 2023 זה קצת בעייתי מבחינת המערכת התפעולית.
היו"ר אלכס קושניר
מה המשמעות אם אנחנו עושים פה תיקון עד 8 בפברואר?
יגאל ימיני
זה לא משנה 2 בינואר או - - -
היו"ר אלכס קושניר
2 בינואר, מה המשמעות מבחינתך?
יגאל ימיני
אני לא איש מחשבים, אני ניזון מהחבר'ה של המחשוב שלנו, זה מאוד בעייתי, זה מאוד מורכב, ידרוש הרבה זמן של מערכות, להתאים את המערכות לדברים כאלה בשביל אוכלוסייה מאוד קטנה, מדברים פה על מאות של אנשים, לא מדברים בכמויות מטורפים.
משה גפני (יהדות התורה)
אבל, אלכס, אנחנו מדברים על מקדמות שניתנות באותה שנה, לא בשנה הזאת, אלא בשנה שבה אכן משלמים מקדמות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה מדבר על 12,000 איש.
משה גפני (יהדות התורה)
כן, וחלקם מקבלים מענק.
יגאל ימיני
12,000 זה אלה שמגישים מינואר 2023 עד סוף 2023.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, בהצעת החוק, בדברי ההסבר, מדובר על כ-300,000 איש שיהיו זכאים לזה.
יגאל ימיני
סדר גודל.
ינון אזולאי (ש"ס)
כשאתה מדבר על 300,000 איש, אתה מסתכל על 4%, אמרת 96%, אתה מגיע ל-12,000.
יגאל ימיני
כן, אבל לציין, בבקשה, ה-12,000 מתייחסים מינואר עד סוף דצמבר 23', אם תיקח ינואר עד יוני, מדובר באלפים בודדים, גג 5,000. אנשים מתי מתעוררים? ביולי 23' גם עבור שנה קודמת. אז מדובר על מאות של אנשים בודדים, לא כדאי מבחינת עלות-תועלת, מבחינת מערכות המחשב - - -
משה גפני (יהדות התורה)
אבל כל אחד הוא עולם מלא.
יגאל ימיני
בסדר גמור, אני מסכים איתך, התיאור הוא מאוד נכון.
משה גפני (יהדות התורה)
בטח יש יותר, אבל נניח 5,000, למה לא לעזור להם?
ישי פרלמן
אם העלות למדינה היא 100,000 שקל והמענק שמשולם הוא 1,000 שקל אז זה מוזר.
ינון אזולאי (ש"ס)
מקסימום נראה את זה בדוח מבקר המדינה לשנה אחרי זה.
יגאל ימיני
אותו דבר עשינו גם בתוספת קורונה למענק עבודה, אותו מנגנון היה, עד סוף דצמבר מגישים, מי שלא, יקבל את זה אחר כך באופן מלא.
שלומית ארליך
אם משווים את המענקים אז אפשר גם להוריד את יראו את הסכום ביתר, את קיזוז המסים.
יגאל ימיני
תוספת מענק עבודה, תוספת כל מענק העבודה, על זה אני מדבר, תיקון 15 בחוק.
שלומית ארליך
אין בעיה, אני גם מדברת על זה, אני אומרת שאם אנחנו משווים את המודל אז אפשר גם להוריד את זה שנראה את זה כסכום ביתר וגם את ההפניה לחוק קיזוז מסים, אפשר להחזיר קרוב משפחה.
ינון אזולאי (ש"ס)
קרוב משפחה, אני חושב שכדאי מאוד להחזיר אותו, אדוני היושב ראש. נגיע לשם, אני לא חושב שהיושב ראש יוותר על דבר כזה.
היו"ר אלכס קושניר
לגבי קרוב משפחה אני לא מסכים.
ינון אזולאי (ש"ס)
למה אתה לא מסכים?
היו"ר אלכס קושניר
כי אני חושב שזה לא נכון.
ינון אזולאי (ש"ס)
בגלל שהוא עובד אצל קרוב משפחה לא מגיע לו מענק עבודה?
נעמה לזימי (העבודה)
אבל יש הרבה בעסקים משפחתיים, זה קורה כל הזמן.
היו"ר אלכס קושניר
בואו נמשיך בהקראה.
ישי פרלמן
הגענו לפסקה (2).
משה גפני (יהדות התורה)
מה סיכמנו עם הסעיף הקודם?
היו"ר אלכס קושניר
לא סיכמנו, רשמנו כרגע.
משה גפני (יהדות התורה)
הבנתי. אני חושב שאם הכוונה היא באמת לעזור לאנשים זה דבר שהוא עזרה לאנשים, אני לוקח בחשבון את האיש הזה עם מצבו הכלכלי. אנשי המחשבים, עם מחשבים אפשר לעשות הכול.
ישי פרלמן
(2) המנהל רשאי לדרוש מהמוסד לביטוח לאומי מידע לצורך בדיקת התקיימות התנאי האמור בפסקה (1)(א); אדם שהגיע אליו מידע לפי פסקה זו לא יעשה בו שימוש אלא לבדיקת התקיימות התנאי האמור; המידע יימחק עם תום הצורך בו.



פסקה (1)(א) זה מה שאמרתי קודם, זה התנאי שאם מישהו מובטל מקבל דמי אבטלה במשך ארבעה חודשים - - -
משה גפני (יהדות התורה)
אם אין את הסעיף הזה בחוק הוא לא רשאי לבקש מידע מהמוסד לביטוח לאומי? אתם לא מבקשים מידע? אני לא אוהב את הסעיף הזה.
ישי פרלמן
יש שאלות אם אפשר או לא.
משה גפני (יהדות התורה)
מה זה שאלות? אתם מבקשים ומקבלים.
קריאה
לא בשאילתה רחבה עם חיבור חכם.
משה גפני (יהדות התורה)
אתה מתחיל עם המילים המפוצצות האלה ואני מתבלבל. המנהל פונה למוסד לביטוח לאומי ומבקש מהמוסד לביטוח לאומי מידע כדי לשלם להם את המענק, לשלם לאותו אדם. הוא מקבל את הפרטים או לא מקבל? אין סעיף כזה בחוק, אז מה? אתם איפה שאפשר להכניס את העניין של קבלת מידע אתם מכניסים. צריך, לא צריך, מכניסים.
היו"ר אלכס קושניר
כן, תשובה.
ישי פרלמן
אני יודע שיש העברת מידע בין ביטוח לאומי לבין רשות המסים, יש כל מיני מחלוקות.
ינון אזולאי (ש"ס)
האח הגדול.
נעמה לזימי (העבודה)
אנחנו לא רואים את הדברים האלה.
משה גפני (יהדות התורה)
אתם לא רואים?
ישי פרלמן
בהקשר הספציפי הזה אני לא כל כך מבין את הטענה, הרי אנחנו רוצים שיהיה ביקורת פרלמנטרית על פגיעה בפרטיות של אנשים.
היו"ר אלכס קושניר
לא, אין פה טענה, יש פה שאלה. האם אם הסעיף הזה לא קיים מנהל רשות המסים יכול לפנות לביטוח לאומי לקבל תשובה?
ישי פרלמן
אני חושב שלא, אני לא בטוח, צריך לברר.
היו"ר אלכס קושניר
לא הבנתי, אתם מחוקקים חוק, כותבים סעיף ואתם לא בודקים מה המצב של הסטטוס הקיים של החוק?
ישי פרלמן
כי אנחנו לא עושים את זה.
היו"ר אלכס קושניר
מה זאת אומרת אתם לא עושים את זה?
ינון אזולאי (ש"ס)
אתם לא מבקשים מידע היום?
היו"ר אלכס קושניר
אבל למה לא בדקתם האם בחקיקה הקיימת זה מתאפשר או לא מתאפשר.
ינון אזולאי (ש"ס)
כי אנחנו רוצים להגיד לפרלמנט, לכנסת הישראלית, שיש פה סעיף - - -
היו"ר אלכס קושניר
אין בעיה, אז אתה יכול להגיד את זה לפרוטוקול ולהגיד שעל פי החקיקה הקיימת יש לך את הזכות לבקש את המידע, למה אתה צריך להכניס את זה כסעיף אם זה קיים? ואם אתם לא בדקתם אם זה קיים אז למה הכנסתם בכלל? תבדקו.
משה גפני (יהדות התורה)
מדובר על חקיקה ראשית. אם החוק מאפשר הסעיף הזה מיותר, הוא גם לא נכון, הוא גם לא טוב, אני לא אוהב את הסעיף הזה.
נועה שוקרון
אם יורשה לי, היינו עכשיו בדיונים ארוכים גם סביב גיל פרישה וגם עכשיו על החשיבות שחברי הכנסת רואים בתכיפה, בתשלום רבעוני, הדברים האלה לא יכולים להתקיים בלי העברת נתונים סדירה בין - - -
היו"ר אלכס קושניר
נועה, אל תבלבלי את הנושאים. לגבי הנושא של התשלום הרבעוני זה סיפור אחד נפרד. אתם הכנסתם את זה בחוק גיל הפרישה את הסעיף הזה?
נועה שוקרון
לא יודעת.
היו"ר אלכס קושניר
אז זה עוד יותר מעצבן, כי אתם אפילו לא בדקתם. תבדקו, אני לא רוצה לפתוח דיון על כל דבר, תבדקו מה הזכויות שלכם עכשיו בקבלת המידע מול הביטוח הלאומי לגבי המידע שאתם צריכים. אם יש לכם את הזכויות ויש לכם נגישות למידע תעיפו את הסעיף הזה, אם אין לכם תשאירו. זה הכול.
משה גפני (יהדות התורה)
נכון מאוד.
גיא גולדמן
מקובל.
ינון אזולאי (ש"ס)
גיא, כשאתה צוחק ואומר 'מקובל', תאמין לי, זה הכי מסוכן שיש.
גיא גולדמן
אני מהמסוכנים.
ינון אזולאי (ש"ס)
גיא, אתה יודע כמה פעמים מנסים להכניס את הסעיף הזה בכל מיני חוקים, בחקיקה ראשית?
היו"ר אלכס קושניר
הלאה, סעיף 3.
ישי פרלמן
(3) על אף האמור בפסקה (1)(א), רשאי שר האוצר לקבוע, מטעמים תפעוליים, שתשולם המקדמה גם למי שהתקיים בו האמור באותה פסקה.";



זה גם מתקשר למענק לשלילת המקדמה ממי שקיבל דמי אבטלה בחודשים ינואר עד אפריל. אנחנו חושבים שאנחנו נצליח לבנות מערכת תפעולית שתאפשר לנו לקבל את המידע עד שהמועד שצריך לשלם את המקדמה, אבל יש פה סמכות לשר האוצר לקבוע, אם אנחנו לא מצליחים לקבוע ממשק כזה עם ביטוח, להגיד שהמקדמה כן תשולם גם למי שהיה מובטל מינואר עד אפריל.
שלומית ארליך
זה סעיף חדש שלא היה קודם לכן. מה המשמעות של טעמים תפעוליים? איך אנחנו מפרשים את זה?
ישי פרלמן
זה אם אנחנו מצליחים ליצור ממשק של העברת מידע שמאפשר לנו לקבל את המידע ולהטמיע את זה אצלנו במחשב.
משה גפני (יהדות התורה)
לא הבנתי, מה זה טעמים תפעוליים?
גיא גולדמן
אם טכנית לא ניתן ליישם את הסעיף אז אפשר, בסמכות שר האוצר, לקבוע שהוא לא ייושם.
היו"ר אלכס קושניר
מה?
גיא גולדמן
כן, אם מבחינה טכנית יש קושי - - -
היו"ר אלכס קושניר
גיא, אם אתה רוצה לבלבל אותנו אתה מצליח. אם זאת הכוונה. אם לא, אז בוא תנסה שאנחנו נבין מה שאתה אומר.
גיא גולדמן
אני אומר שוב, חילופי המידע נדרשים כדי לבצע את החוק בצורה יעילה והוגנת. כדי להגשים את המטרה הזאת נדרשת היערכות תפעולית. היה חשש שבמועד הרלוונטי את היכולת התפעולית הזאת לא ניתן לממש ובגלל זה כדי לא להביא למצב שמשרד ממשלתי לא עומד בהוראות החוק הוכנסה הוראה שאם - - -
היו"ר אלכס קושניר
לא הבנתי, אז אתה מניח שמשרד ממשלתי לא עומד בהוראות החוק?
גיא גולדמן
לא. אגב, יש סעיפים כאלה ש - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, יש משרדים ממשלתיים שלא עומדים בהוראות החוק? יש?
גיא גולדמן
רגע, מהזיכרון, כשהיה דוח מפורט במע"מ, כשהיה את השער העולמי במכס, כל פעם כשיש תיקון חקיקה שכדי ליישם אותו נדרשת היערכות תפעולית, גם אם התקנות - - -
משה גפני (יהדות התורה)
איפה יש סעיף כזה? באיזה חוק יש סעיף כזה?
גיא גולדמן
אני אפנה אתכם, כמו שאמרתי, בחלק מתיקוני חקיקה, היו לא מעט תיקוני חקיקה שלצורך אכיפתם, לצורך קיומם, נדרשת היערכות תפעולית שלא היה בטוח בעת חקיקת החוק שהיא תהיה קיימת במלואה. אני אומר שוב, גם בדוח המפורט במע"מ, גם בשער עולמי במכס.
ישי פרלמן
גם בקורונה.
גיא גולדמן
גם במענקי קורונה. נכון, ישי מזכיר לי. גם במענקי הקורונה למנהל הייתה סמכות לדחות.
משה גפני (יהדות התורה)
איפה? היה דבר כזה? מה אתם מבלבלים?
גיא גולדמן
אתם רשאים לכעוס - - -
משה גפני (יהדות התורה)
אוי נו באמת, גם כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו גם רשאים להוריד את זה, להזכיר לך. אנחנו רשאים להוריד את הסעיף הזה.
גיא גולדמן
זה לא נכנס לרשימת 20 האירועים הדרמטיים בחוק הזה, כנראה גם לא ל-100. אפשר להמשיך לדבר עליו - - -
משה גפני (יהדות התורה)
תגיד לי, אתם עובדים עלינו? עם כל הכבוד.
גיא גולדמן
אפשר להמשיך.
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר, מספיק עם הדבר הזה.
שלומית ארליך
אבל או שנערכתם תפעולית ואתם יכולים להוציא את זה לפועל או שלא.
גיא גולדמן
רגע, שנייה, תני לי לסיים. הרבה פעמים המשרד הממשלתי - - -
משה גפני (יהדות התורה)
שלומית, את לא מבינה, הם שמים פה סעיף שכל מה שדיברנו וכל מה שאמרנו רשאי שר האוצר לבוא ולהגיד לא לבצע.
היו"ר אלכס קושניר
להיפך, בדיוק הפוך.
משה גפני (יהדות התורה)
לא, זה מה שהוא אומר.
היו"ר אלכס קושניר
אבל כתוב הפוך.
משה גפני (יהדות התורה)
כתוב הפוך, אבל הוא אומר הפוך.
היו"ר אלכס קושניר
תשולם מקדמה, לא כתוב לא תשולם.
משה גפני (יהדות התורה)
אבל הוא אומר הפוך.
היו"ר אלכס קושניר
לא, הוא לא אומר הפוך. הוא אומר שבמידה שהמערכות לא מוכנות שר האוצר יכול לשלם על אף שהמערכות לא מוכנות. זה מה שכתוב פה.
גיא גולדמן
בדיוק, נכון.
ינון אזולאי (ש"ס)
איך הוא ישלם מקדמה אם המערכות לא מוכנות?
גיא גולדמן
לא, בעניין של העברת מידע.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם אין לכם העברת מידע איך תשלמו?
גיא גולדמן
יש אוכלוסייה - - -
שלומית ארליך
כרגע הם בכלל לא יודעים אם צריך העברת מידע.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה מבין? זה ביצה ותרנגולת פה.
היו"ר אלכס קושניר
בואו נעצור. לא עוד פעם סימפוזיון על כל דבר. תבדקו קודם כל לגבי סעיף קטן (2), האם יש צורך בו. ואחר כך נראה מה אנחנו עושים עם סעיף (3), כי הוא גם קשור.
גיא גולדמן
בסדר גמור.
משה גפני (יהדות התורה)
הניסוח של סעיף (3) הוא פשוט מבלבל ממש.
היו"ר אלכס קושניר
לא, הוא לא מבלבל, כתוב דווקא במפורש 'רשאי שר האוצר לקבוע מטעמים תפעוליים שתשולם מקדמה'. זה מה שכתוב.
גיא גולדמן
בדיוק, נכון, שתשולם.
היו"ר אלכס קושניר
לא כתוב הפוך. אי אפשר לפרש את זה שלא תשולם.
משה גפני (יהדות התורה)
אז איפה יש סעיף כזה?
שלומית ארליך
איך הם משלמים את זה אם אין יכולת תפעולית?
היו"ר אלכס קושניר
אז איך תשלמו? על סמך הצהרה?
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל היא לא רצתה הצהרה. איפה נועה? לא רציתם להגיע למצב של הצהרה.
ישי פרלמן
זה לא הצהרה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז גם בינואר אתם יכולים לשלם.
היו"ר אלכס קושניר
סעיף קטן (2), בבקשה.
ישי פרלמן
(2) בסעיף 17(ב), בפסקה (1), בסופה יקראו "הוראות סעיף 6ד1 יחולו, בשינויים המחויבים, גם לגבי עצמאי".



זה פשוט אומר שגם עצמאי יקבל את המענק המוגדל ואת המקדמה כמו שדיברנו קודם לגבי שכיר.

הוראת שעה
3.
על אף הוראות סעיף 2(2) לחוק זה, בתקופה שמיום פרסומו של חוק זה עד המועד האמור בסעיף 1 לחוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מענק עבודה) (תיקון מס' 15–הוראת שעה–נגיף הקורונה החדש), התשפ"א-2020, יקראו את סעיף 17(ב)(1) לחוק מענק עבודה כך שבמקום "סעיף 6ד" יקראו "סעיפים 6ד ו-6ד1".



סעיף 3 הוא הוראה טכנית ניסוחית בגלל שיש עכשיו תקופה שבה יש סעיף 6ד ובאמצע התקופה שהחוק הזה יחול יימחק 6ד אז צריך לעשות התאמה ניסוחית. אין לו משמעות אופרטיבית בכלל.

תחילה
4.
תחילתו של סעיף 1 לחוק זה ביום כ"ח בטבת התשפ"ב (1 בינואר 2022).
שלומית ארליך
למה רק סעיף 1? סעיף 1 מדבר על התיקון של נקודות הזיכוי.
ישי פרלמן
כן, אז סעיף 1, יש סעיף תחילה, שזה בעצם אומר שזה יהיה על כל השנה. וסעיף 2, אין צורך בסעיף תחילה בגלל שמדובר בהוראת שעה ובסעיף עצמו כתוב על מתי הוא יחול.
היו"ר אלכס קושניר
טוב. לסיכום, יש לנו כמה דברים שאנחנו חייבים לפתור בחקיקה הזו. אחת, פתרנו, זה הנושא של הכפלת המענק. הנושא השני זה הנושא של הקדמת הפעימות. אני מבקש תשובה על זה, להוסיף פעימה נוספת למקדמה.
משה גפני (יהדות התורה)
על 25%.
היו"ר אלכס קושניר
כן. הדבר הנוסף זה כל מה שקשור לניסוח הוראות קיזוז וגבייה, כל מה שדיברנו.
ינון אזולאי (ש"ס)
תשלום ביתר וקיזוז מסים. למחוק.
היו"ר אלכס קושניר
אני שואל קודם כל למה פתאום החלטתם להכניס את זה פה למרות שבפעמים הקודמות לא הכנסתם את הסעיף הזה. אז תבדקו. הדבר הנוסף של כל הנושא של מה שהעלה חבר הכנסת גפני לגבי מועד הבקשה לקבלת המקדמה. אנחנו מבקשים להאריך את זה ל-28.2.23. אני מבין שיש פה איזה שהוא קושי תפעולי, רק אני רוצה להבין עד כמה הקושי הזה הוא באמת חסם לצורך ביצוע של הבקשה שלנו.

מעבר לזה יש עוד שני נושאים שהם לא רלוונטיים לגופו של החוק, אבל הם מאוד מאוד רלוונטיים לדיונים שאנחנו מקיימים כאן בוועדת הכספים. האחד זה הנושא של הרחבת מענק העבודה עד גיל 21, אני מבקש לקבל תשובה ולא נבחן ונראה ונדע ואני לא יודע מה, אלא תשובה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אדוני היושב ראש, למה אתה לא מבקש להכניס את זה כבר? היה להם מספיק זמן לבחון, תאמין לי, זה סתם.
היו"ר אלכס קושניר
ינון, בגלל זה אני רוצה לקבל תשובה, כשיגידו לי לא אז יסבירו לי למה לא, כשיגידו לי כן אז יגידו לי למה כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
ואם התשובה של למה לא היא לא תספק אותך אתה תכניס את זה לחוק?
היו"ר אלכס קושניר
בוא נראה, בוא נשמע קודם כל.
נועה שוקרון
אני רק שוב מזכירה שמדובר בעלות תקציבית ואנחנו כאן בהוראת שעה.
היו"ר אלכס קושניר
בסדר גמור, אבל, נועה, לא יכול להיות שעוברת שנה ואתם באים לפה והיה דיון בשבוע שעבר ואמרנו שאנחנו מבקשים תשובה ואתם באים ושוב פעם אומרים: אנחנו נבחן.
נועה שוקרון
אנחנו אומרים שכרגע, במסגרת הוראת השעה, זו לא הפלטפורמה - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל את בחקיקה ראשית עכשיו, זו לא הוראת שעה. את נכנסת פה לחקיקה ראשית.
היו"ר אלכס קושניר
כן, אבל מתי הפלטפורמה המתאימה?
ינון אזולאי (ש"ס)
את מתקנת בחקיקה ראשית, את לא עושה משהו ביניים.
משה גפני (יהדות התורה)
מתקנים את החוק.
היו"ר אלכס קושניר
אז אני מבקש תשובה מוסמכת על הסיפור הזה. והדבר הנוסף, וזה מחזיר אותי לתחילת הדיון לגבי הנושא שהעלה חבר הכנסת גפני, לגבי מס רכוש לדירה של יתום.
ינון אזולאי (ש"ס)
מס רכישה, לא רכוש.
היו"ר אלכס קושניר
מס רכישה. אנחנו מבקשים לתקן את הוראת - - -
משה גפני (יהדות התורה)
אתה איש מאוד עדין.
היו"ר אלכס קושניר
אני כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, הוא מתכוון כלפי האוצר, לא כלפי חברי הכנסת.
היו"ר אלכס קושניר
לא, גם כלפי הח"כים.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, אתה לא עדין כלפי הח"כים. אבל רגע, יש נושא שביקשנו.
משה גפני (יהדות התורה)
העברת מידע.
היו"ר אלכס קושניר
כן, לגבי העברת המידע, כמובן, תבדקו אם בכלל הסעיף הזה נחוץ בתוך החוק.
ינון אזולאי (ש"ס)
ושני דברים שדיברנו עליהם, אני מבקש רק, לגבי קרוב משפחה, אנחנו הוצאנו את זה, גם בקורונה לא היה את הסיפור של קרוב משפחה. זה אחת.
שלומית ארליך
שמי שמקבל הכנסה מקרוב יהיה זכאי למענק.
ינון אזולאי (ש"ס)
נכון. והדבר הנוסף, נקודות הזיכוי של האישה, או לחילופין של הגבר אם זה הפוך, שייכנס בתא המשפחתי. אני כבר אומר שיוגשו הסתייגויות על זה, אבל אני מאוד מבקש לעשות הכול שלא יוגשו על זה הסתייגויות.
היו"ר אלכס קושניר
אז אני אשכנע אותך לא להגיש על זה הסתייגויות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אין בעיה, אם תיתן לי את מה שאני מבקש בשביל עם ישראל אנחנו לא נגיש.
היו"ר אלכס קושניר
אוקיי. אנחנו לא נצביע היום על החוק הזה כי יש פה הרבה מאוד תיקונים שצריך לעשות כנראה בנוסח, אנחנו נצביע עליו בשבוע הבא. היום, מקסימום מחר בבוקר, נוציא סדר יום לשבוע הבא כדי שיהיה לכם זמן להיערך.
משה גפני (יהדות התורה)
באיזה יום?
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו נדבר עם ילדת יום ההולדת ונראה מתי.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, אבל זה חייב להיות אחרי הנוסח.
היו"ר אלכס קושניר
כן, ברור.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
יש אופציה ליומיים? גם שני וגם רביעי?
היו"ר אלכס קושניר
לא. אנחנו נצא להפסקה ממש קצרה ונחזור לדיון הבא.


הישיבה ננעלה בשעה 12:42.

קוד המקור של הנתונים