ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 23/03/2022

מועד הביצוע של תכנית הסיוע לעסקים בגל האומיקרון

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



2
ועדת הכלכלה
23/03/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 221
מישיבת ועדת הכלכלה
יום רביעי, כ' באדר ב התשפ"ב (23 במרץ 2022), שעה 13:30
סדר היום
מועד הביצוע של תכנית הסיוע לעסקים בגל האומיקרון
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מרדכי ביטון – היו"ר
איתן גינזבורג
רון כץ
חברי הכנסת
ענבר בזק
מופיד מרעי
אוסאמה סעדי
מוזמנים
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
אסף וסרצוג - סגן הממונה על התקציבים, משרד האוצר

עודד בבאי - בעל עסק, תנועת "אני שולמן"

משה סלמן - מורה נהיגה, גזבר, "מורשת דרך" העמותה לתיירות נכנסת לישראל

צמרת אביבי - מנכ"ל, מורי תל"ן העשרה

יוסי אלקובי - נשיא, התאחדות המלאכה והתעשייה
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
אפרת שלמה - חבר תרגומים



מועד הביצוע של תכנית הסיוע לעסקים בגל האומיקרון
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שלום לכולם, אנחנו ממשיכים בסדרת דיונים דחופים בתוך פגרת הכנסת, דברים שלא סובלים דיחוי ומחייבים טיפול, במיוחד דברים שבהם אזרחים או עסקים עלולים להיפגע בשל תהליכי חקיקה או עבודה בכנסת, שמונעת מהם את הסיוע שהם נדרשים לו.

ועדת כלכלה דרשה מן הממשלה להציג את התוכנית לסיוע הכלכלי שלה, שנובע מהגל האחרון של האומיקרון. הממשלה הכירה בכך שיש פגיעה בעסקים מסוימים ובתחומים מסוימים, לחלק מהתחומים היא נתנה פתרונות נקודתיים ספציפיים, לפי המאפיין של התחום ורמת הפגיעה בו, ויצאה בהצהרה כללית, שתהיה תוכנית סיוע כללית לעסקים כתוצאה מגל האומיקרון, והצהירה שהחודשים שבהם יהיה הפיצוי מבוססים על ינואר, פברואר 2022.

הבקשה של הוועדה, הייתה לבחון תוספת של חודשים, ואני מבקש מנציגי האוצר להציג מה מסתמן, מה התוכנית, והאם אפשר או בוחנים הרחבה של החודשים, ויותר מכך, באיזה מהירות אנשים יוכלו לראות את הכסף שלהם בחשבון, כי זה לא מספיק שמתחייבים לסייע לעסק, עסקים קטנים ובינוניים קורסים בשל תזרים לקוי.

ונניח בחישוב פשוט, אם מוכנים לפצות רק על חודשיים, אני רציתי שזה יהיה שלושה וארבע חודשים, אבל נניח רק על חודשיים של פעילות כלכלית, זה בסביבות ה- 16% מהפעילות השנתית, ואדם שנפגע בממוצע בהכנסה כזאת בתזרים, צריך עדיין לשלם את תשלומיו. ולכן ככל שאנחנו מתמהמהים עם הסיוע שעליו התחייבה הממשלה, אז באנו לעזור אבל אנחנו לא עוזרים מהר.

אני קראתי לאופוזיציה ולקואליציה להתאחד, ולכנס את המליאה גם בפגרה לצורך הטיפול במענקי האומיקרון, ואם זה דורש חקיקה, להביא את זה כבר בקריאה ראשונה, שנייה ושלישית ולסיים את זה, כולל המענקים למקבלי עבודה בשכר נמוך, והתוכנית ליוקר המחייה.

יואב קיש חבר הכנסת שדיברתי אתו אבל פניתי גם ליריב לוין, הביע נכונות של האופוזיציה, לבוא לקראת הממשלה ולקדם נושאים דחופים כאלה.

נציגי הממשלה צריכים לשלוח ליואב קיש וליריב לוין, את אותם שני נוסחים דחופים שקשורים לאומיקרון ולמענקי עבודה, וכל סיוע אחר שחבל לעכב אותו חודש וחצי בפגרת הכנסת, אז אני מבקש מנציגי האוצר לעשות את זה, לשלוח להם את הנוסחים ואת מהות התוכנית, כדי שהם יתנו את הסכמתם לכינוס המליאה, והאצת תהליכי החקיקה, שמגבים את התוכניות הכלכליות האלה.

לא יהיו פה הרבה דוברים, כי אני בלוחות זמנים קצרים ובבעיות קורונה, ובתקנות קורונה. יהיו פה דוברים בודדים שהם לא נציגי ממשלה, לידיעתכם. אסף וסרצוג בבקשה.
אסף וסרצוג
צוהריים טובים, אסף וסרצוג סגן ממונה על התקציבים באוצר.

בהמשך לשאלתך, הקריטריונים הוכרזו על ידי שר האוצר, המענק הוא בגין חודשים ינואר, פברואר, רף הכניסה הוא פגיעה של 35% מירידה במחזור על פני חודשיים, המענק יינתן לעסקים במחזור שנתי בגובה של עד 60 מיליון שקלים.

כרגע התזכיר נמצא בשלבי כתיבה, השאיפה היא כמובן להביא אותו בהקדם האפשרי, הוא צריך להיות מפורסם להערות הציבור, שמה גם יתקבלו ההערות, וכמובן בהתאם להערות שיתקבלו, הממשלה, התזכיר הסופי יובא בפניה, לאחר מכן תצטרך לשקול אותם, האם היא רוצה לקבל או לעשות שינויים, לאחר מכן זה צריך להגיע לקריאה ראשונה במליאה, ואז לדיון בוועדה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אסף, מה זה בהקדם האפשרי? זה נושא דחוף, זה שבוע, זה עשרה ימים? זה כבר באוויר חודש מאז שהצהרתם על זה.
אסף וסרצוג
זה לא בדיוק חודש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כמה זמן זה?
אסף וסרצוג
אני לא רוצה להתחייב על לוחות זמנים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני יכול לבדוק מתי יצאה ההצהרה הזאת.
אסף וסרצוג
לאחר ההצהרה עוד היו אחר כך תיקונים, ושר האוצר אחרי זה הייתה מסיבת עיתונאים נוספת.

אני לא רוצה להתחייב ללוחות זמנים, מאחר ולא הכל תלוי רק בנו, אבל השאיפה היא שזה יהיה בהקדם האפשרי, אין שום כוונה שהדבר הזה יידחה או יימרח מאיזו שהיא סיבה, שר האוצר קיבל החלטה וזה מתקדם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש עוד נציג ממשלה שרוצה להגיד משהו בשלב הזה? תודה.

חברי הכנסת, כל אחד שתי דקות בלבד, בבקשה.
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
טוב, אדוני היו"ר קודם כל דיון חשוב, תודה רבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה יודע שמופיד מרעי רשום לפניך.
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
מופיד בבקשה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל הבן אדם הוא כזה מנומס שהוא בחיים לא ייכנס לדבריך.
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
אדוני היו"ר קודם כל תודה רבה, דיון מאוד מאוד חשוב וכל הכבוד על הדבר הזה, אני רוצה רגע לספר כמה דברים ולפרוט כמה דברים.

בשיחה האחרונה שלי עם ראש הממשלה ביום ראשון, ביקשתי ממנו להקדים ולעשות כל מה שאפשר כדי לכנס את הכנסת בפגרה ולסיים את נושא החקיקה הזה, וראש הממשלה מתכוון לעשות את זה, הוא יסייע בעניין הזה כדי שזה יקרה. צריך לסיים את תזכיר החקיקה שעכשיו כותבים במשרד האוצר.

האמת, אני אגיד לך בדיוק כמו כל האנשים שנמצאים פה, אני לא מבין למה הדבר הזה צריך לקחת כל כך הרבה זמן. לא הבנתי את זה לפני שנה ואני לא מבין את זה גם היום.

אני חושב שזה צריך להיות הרבה יותר מהיר, הגענו להסכמות אחרי לחץ מאוד גדול שהפעלנו, לא כולם יודעים אבל במשך שלושה שבועות, ראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד בוועדת כספים, הפעיל לחץ מאוד כבד, בעצם זה שלא היו שמה הצבעות והייתה עבודה מאוד מאוד גדולה שלנו מסביב, ומאחורי הקלעים, כדי שהציבור באמת, הציבור הזה שהוא ציבור העצמאים, זה ציבור יצרני, זה לא ציבור שיושב בבית ולא עושה כלום, זה הציבור שמשלם לנו את המשכורת.

ובדיוק כמו שלעצמאים שהם יודעים ביום יום שלהם לשלם את המיסים ב-15 לחודש באופן קבוע, גם אנחנו כאשר אנחנו נותנים מענה וכבר הגענו להסכמות, ההסכמות צריכות להיות מאוד מאוד מהירות, וזה צריך להיגמר כבר בפגרה.

אז אני מברך אותך אדוני היו"ר על הפעילות מול החברים שלנו מהאופוזיציה, שגם כן לא ימנעו מאיתנו לכנס את המליאה ברגע שאנחנו נסיים את הנושא של תזכיר החוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רק בשביל ההוגנות, הקואליציה והאופוזיציה סיכמו שהמליאה לא מתכנסת בפגרה, ולכן אם רוצים את השינוי, זאת החלטה משותפת, אבל זה לא שמישהו בולם, זה סיכום מראש של אופוזיציה וקואליציה שלא מכנסים את המליאה, אבל אם יהיה רצון טוב משני הצדדים נכנס.
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
אז הפעילות שלך שם היא פעילות חשובה ותודה רבה על העניין הזה, אבל אני רוצה שגם יידעו פה אחרים, שאנחנו באמת עושים את הלחץ הכי גדול שאפשר, כדי לכנס את המליאה, את מליאת הכנסת בפגרה.

ביקשתי מראש הממשלה, שעד ערב פסח, לפני שנתיים אני לא יודע מי זוכר, בערב פסח עשינו הרחבות מאוד גדולות לתוכנית מענקים שהייתה, והגדלנו אותה בצורה מאוד מאוד משמעותית, גם אז עשינו לחץ מאוד גדול על הממשלה וזה קרה בערב פסח, ואני מקווה שגם עכשיו זה יקרה בערב פסח.

אי אפשר להתחייב לעניין הזה, כי זה תלוי בעוד גורמים, אבל אם יש פה את ההתגייסות הנכונה של חברי הכנסת מקואליציה ואופוזיציה, יהיה אפשר באמת לעשות את זה וחשוב שנעשה את זה כמה שיותר מהר, כי עסקים שנפגעו גם חשוב לומר, אין פה פגיעה משמעותית כמו שהייתה בחודשים הראשונים של הקורונה, אבל מי שנפגע עכשיו ונפגע משמעותית, חייב לקבל סיוע, ואנחנו צריכים לעשות את זה כמה שיותר מהר, תודה רבה לך על הדיון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה אביר. מופיד מרעי חבר הכנסת.
מופיד מרעי (כחול לבן)
תודה רבה על הדיון, אני חושב שהנושא של הסיוע בחקיקה הייתה צריכה להיות אתמול לא מחר, אני חושב שאנחנו באיחור.

בעבר גם הצגתי את הדברים כאן בוועדה אצלך, במיוחד העסקים שנפגעו בפריפריה, כלומר אנשי המרכז בסדר, לא שזה בסדר שייפגעו כן, הם יכולים להתמודד עם כל מצב יותר טוב מאשר בפריפריה כי שם הפגיעה היא כפולה.

אתה לא יכול לברוח מהעסק שלך וללכת לעסק אחר כי אין לך היצע של עסקים, לכן הפגיעה היא כפולה, והעסקים במיוחד ואנשי העסקים בפריפריה צריכים את החיזוק הזה, לכן אני אומר שזה היה צריך להיות אתמול.

אני שמח מאוד שיש כאן התקדמות בנושא החקיקה, אני מאוד מקווה שנצליח במהלך הפגרה כן לכנס כפי שיו"ר הוועדה ביקש, לכנס את המליאה כדי לחוקק, אנחנו נירתם לזה כמובן, כי בסופו של דבר פתרון צריך להיות.

צריך לחשוב על דברים אחרים כמו הלוואות שעומדות לאנשי עסקים, אני חושב שככל שאנחנו מושכים את זה הפגיעה היא יותר, לכן צריכים לגמור את זה כמה שיותר מהר, ולחשוב על עוד פתרונות, אולי מחוץ לקופסא, איך אנחנו מסייעים להם וכמו שאמרת קודם, הלוואות עומדות עד שהעסק שלהם משתקם, יש כאלה בכלל שעוברים לעסק אחר.

אני חושב שהדיון הזה חשוב, שוב תודה אדוני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה לחבר הכנסת מופיד מרעי. חבר הכנסת רון כץ.
רון כץ (יש עתיד)
תודה אדוני, קודם כל אני רוצה לברך אותך על עצם קיום הדיון בפגרה, זה לא מובן מאליו, זה דיון מאוד משמעותי שהיה חובה לקיים אותו, ואני חושב שככל שהזמן מתרחק מהרגע שהעסקים האלה יקבלו את הפיצוי שכבר הוסכם וצריך להגיע אליהם, אנחנו נצטרך לקיים פה עוד דיון כי הם יצטרכו יותר עזרה.

לכן הדיון הזה הוא מדויק ונכון לזמן הזה, ואני גם מצטרף לקריאה לכנס את המליאה, כי זה מה שצריך, וזה הפן הטכני שצריך לעשות בשביל להעביר את הפיצוי כמה שיותר מהר.

צריך להבין שככל שהזמן עובר, העסקים האלה מקבלים את הכסף מאיזה שהוא מקום, ואם זה לא ממקום הנכון ולא מקבלים אותו מהמדינה, הם יקבלו אותו ממקום שהם יצטרכו להחזיר אותו, ויש על זה ריביות וזה צובר פיגורים, ואז מה שאנחנו כבר מעבירים להם כפיצוי יהיה פחות רלוונטי.

לכן אנחנו, כל מי שיושב מסביב לשולחן הזה, צריך לעשות כל מה שהוא יכול, בשביל שהאירוע הזה ייגמר כמה שיותר מהר, בשביל שאנחנו נוכל את הדחיפה שאנחנו הבטחנו ומחויבים לעסקים הללו, בכלל לכלכלת המדינה.

כולנו עברנו תקופה מאתגרת, התקופה של הקורונה, למדנו להכיל אותה, מדינת ישראל למדה להכיל אותה, משרד האוצר, המשרדים הרלוונטיים, משרד הכלכלה למד איך לחיות עם זה, לא יכול להיות שבגלל איזו שהיא בעיה בירוקרטית או טכנית או כל דבר אחר, אנחנו נפקיר את העסקים האלה עכשיו, בטח לפני החגים, ואני גם מצרף לקריאה גם שלך אדוני היו"ר וגם של שאר החברים, לעשות את זה בהקדם האפשרי, תודה רבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רון, תודה לחברי הכנסת על הדברים התמציתיים. חבר הכנסת איתן גינזבורג.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
תודה רבה אדוני היו"ר, תראה איך אתה מקבל ברכות מכל מקום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה חבר שלי זה לא חוכמה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אז אני רוצה לברך אותך, כי ב-15 בפברואר, ממש לפני חודש וקצת, קיימת פה דיון סוער עם שר האוצר שישב לידך, ודיברנו על המתווים והפיצויים שנדרשים להעביר לעצמאיים ולעסקים הקטנים שנפגעו, והייתה עם כל המטען שהיה באותה ישיבה, הייתה גם תקווה מאוד, מאוד גדולה, ולצערי נותרנו רק עם התקווה.

אני בדיון הזה, א' אני רוצה לברך אותך על זה שאתה עושה מעקב ובאמת עומד על כך שהדברים יגיעו כפי שהובטח, ואני רוצה שוב להעלות את הסוגייה של העסקים הקטנים והעצמאיים, ועמדתי שלצד נתוני המקרו הטובים שהיו אז, והם טובים עוד יותר היום, אנחנו רואים אותם יש להם כבר יותר בסוסים, אמרו בוא נחכה לסוף הרבעון, בוא נראה מה קורה, הנה הגענו.

לצד הנתונים הטובים ולצד הענפים שקיבלו סיוע, כסקטורים יש עסקים שנפגעו, שלא נופלים לסקטור כזה או לסקטור אחר, או למתווה כזה או מתווה אחר, הם צריכים גם להיות מפוצים, רק על זה שנגרם להם נזק, שהפדיון שלהם ירד. ואני שמחתי שלמשרד האוצר ושר האוצר בעיקר, משרד האוצר פחות רצה אבל שר האוצר בעיקר החליט שנותנים את המענה, אבל מאז מחכים.

אז צריך לזכור שא' צריך לתת את הכסף כבר, כמו שידענו בתקופות ההם שהיו סגרים מיד לתת את הכסף, לא חיכו, לא היה רשות מיסים, מיד העבירו את הכספים ואחרי זה התווכחו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איתן אני חייב לקטוע אותך, אני הייתי חבר ועדת כספים, אני לא חושב שאף אחד מכם היה איתנו אז, והממשלה רצתה להעניק מענקים למשפחות, וישבנו יומיים לפני חג פסח, ותוך יומיים עשינו חוקים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
נכון, בממשלה הקודמת, זה היה מיד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו רוצים להיות טובים לפחות כמו הממשלה הקודמת.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אז צריך לזכור את התקופות הללו של הגלים הקודמים - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סליחה מי זה מפריע, מה זה פה סימפוזיון באולם, אתם כנראה לא מכירים את הכללים, חברי הכנסת יכולים להפריע שלוש פעמים והם יוצאים, אורחים מפריעים פעם אחת והם יוצאים, אז פעם אחרונה שאתם משתתפים בסימפוזיון.

איתן תשלים את דבריך.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אז אני אומר, כמו שידענו פעם קודמת ואמרת בצדק אדוני היו"ר, בשנה שעברה ידענו או לפני שנה וחצי, לתת את הכסף מיד, וגם להעביר חקיקה כשצריך מהר, מהר כדי להעביר את הכסף, אני אומר צריך להעביר את הכסף מיד.

יש את הכלים, יש דרכים, וגם הכנסת תתגייס, ואדוני היו"ר ההסכמה עם האופוזיציה הייתה מאוד מפורשת כי אני כתבתי אותה.

לא מתכנסים בפגרה על נושאים שנמצאים כבר בתהליכים, על דברים חדשים אפשר להתכנס בפגרה, בטח בהסכמה, ויש דברים שהם קונצנזוס ואנחנו נתכנס בפגרה בעניין.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז אתה תעזור לי להביא את המליאה, אבל לא יעזור כי קיש מחכה לתזכיר חוק, ואין לנו חוק לאומיקרון, אז מה נעשה?

אז הבעיה היא לא בקואליציה ולא באופוזיציה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אפשר גם להעביר כספים לא בחקיקה אדוני, שלא יספרו לך סיפורים, כי ידעו בעבר להעביר אך לפי החלטות הממשלה, כספים כשהיה צריך, כשהיינו במצב של שבר.

ואני אומר שגם צריך לתת פיצויים למי שהיה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נהפוך את זה לשאלה, אסף, אומר פה חבר הכנסת, שיש מצבים מיוחדים, לפי חוקי הקורונה, שיכולים לתת מקדמות או איזה שהוא סיוע בלי לחכות לחוקים.
אסף וסרצוג
לא, אין דבר כזה, בשביל גם לתת מקדמות צריך חקיקה, גם בעבר כשנתנו לא נתנו תמיד מקדמות, היה מקרים מסוימים, זה התבסס על חודשים קודמים שזה היה במהלכה של הקורונה, ואז היה כביכול נתונים להתבסס עליהם.

אבל אני שם את זה רגע בצד, עדיין נדרשת חקיקה מלאה, כלומר צריך להגדיר מהו המענק שניתן, האם רוצים לתת מקדמה מבלי לבדוק, אז החוק צריך להגדיר את זה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כן אסף, אבל אם היינו עכשיו בעיצומו של גל, אז אפשר להעביר את זה מיד, כי היינו בעיצומו של גל. עכשיו הגל עבר, כולם רגועים, אין צעקות, ואין הפגנות, אז עכשיו צריכים להעביר את כל הדברים בחקיקה.

עכשיו, אנחנו לא מתנגדים לחקיקה, אפשר חקיקה, אבל גם זה אני יודע שאתם יודעים לבצע חקיקה בצורה מהירה ואפקטיבית.
אסף וסרצוג
רק אני אגיד חבר הכנסת גינזבורג, נשאלתי שאלה טכנית מקצועית, זה מחייב חקיקה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
טוב, רק כדי שאני אסיים להשלים את המשפט ואני לא אחרוג מהזמן שהוקצב לי כי באמת זה לא היה בצורה רציפה.

עסקים קטנים שנפגעו קשות, גם בתקופת האומיקרון, אבל אדוני גם בן הגלים, היו עסקים שנפגעו גם בין הגלים, ואפשר לבדוק אותם, אפשר לבדוק את הפדיון שלהם.

תזכרו שלצד המאקרו יש מיקרו, והמיקרו זה העסקים הקטנים והבינוניים שמניעים את המשק הזה, יש כאלה שנפגעו גם בין הגלים, כי היו פה מגבלות, והיו כל מיני התניות. לא נכנסו תיירים, אנחנו היינו במקום של הגבלות התקהלות, תו ירוק, תו סגול, היו מגבלות, אנשים נפגעו.

אז לצד האומיקרון אדוני היו"ר, יש גם עסקים שנפגעו בין הגלים, גם אותם צריך לפצות, גם להם צריך לתת מענקים ואפשר לבדוק את זה, רואים פדיונות, רואים דוחות הכל בסדר, אני מבקש מהאוצר כמו שידעתם להתגייס אז במהירות, אל תשבו עכשיו בחיבוק ידיים ותגררו ידיים, תנו את הכסף למי שמגיע להם, מי שלא, לא, תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז בגלל האומיקרון יש תוכנית לחודשיים, בסדר? רצינו שהיא תהיה שלושה חודשים וארבעה חודשים, בינתיים אין נכונות.

עכשיו לגבי הבעיה האחרת שהצגת, למעט סקטורים שקיבלו איזה סיוע לפי תחום פעילות, אין תוכנית אחרת.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זו הבעיה אבל, לא כל עסק בישראל נופל לסקטור מסוים, יש פה סקטורים שהם חזקים אל מול הממשלה וקיבלו מתווים ומענים.

מה קורה בין גל הדלתא אדוני היו"ר מיכאל ביטון, בין גל הדלתא שהסתיים אי שם בספטמבר, ובין גל האומיקרון שהתחיל בנובמבר-דצמבר, גם שם היו מגבלות, גם שם היו קשיים, גם שם היו עסקים שנפגעו, גם להם צריך לתת מענה, אף אחד לא סופר אותם, אף אחד לא רואה אותם.

זו הוועדה היחידה שרואה אותם, נותנת להם פה, וגם יכולה לתת להם מענה, תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תגיד לי איך אני יכול לתת להם מענה כוועדה, אם לאוצר אין לו נכונות, אני צריך לדעת איתן, למד אותי.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כמו שהבאת את הנכונות, הרי מי שהביא בסוף את הנכונות זה אתה ואני תומך בך בכל דרך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אני באמת לא רוצה לייצר תקווה שאין לה כיסוי, אתה מבין את הבעיה? כמו שהיה לנו עם ההחזרים של המענקים. אז דחינו את תשלומי המענקים למי שהפסיד 10% ומעלה, מוסכם שלא יגבו ממנו כסף עד סוף יוני, אבל פה אני לא רואה בכלל שתהיה תוכנית אחרת.

מה שמסתמן, שזאת התוכנית היחידה שהולכים לקדם. יכול להיות דבר טוב, שכבר מביאים את התוכנית לאומיקרון, מכניסים בתוכה איזה מרכיב שמאפשר לרשויות, לרשויות המס לעשות פתרונות מיוחדים לעסקים שבאמת נפגעו בתקופות הביניים שדיברת עליהם.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אדוני היו"ר, רצית עזרה הנה עזרה, זה קרה בעבר גם, לכן זה גם יכול לקרות עכשיו, הכל בידי רשות המיסים. אם רשות המיסים ידעה לבדוק בשנת 2020 פדיונות שירדו לעסקים ולפצות אותם בהתאם, או לתת מענקים או סיוע.

גם בשנת 2021 כשגלים היו קצת אחרים, אבל עדיין היו גלים והיו בן גלים, והיו מגבלות, ושמנו על עצמנו מגבלות וטוב ששמנו על עצמנו מגבלות, ותו ירוק, תו סגול ומה שאתה רוצה.

רשות המיסים תבדוק, שכל עסק שבשנת 2021 ירד הפדיון שלו בצורה ניכרת באחוזים משמעותיים לעומת שנת 2019, צריך לתת לו סיוע מידי, בין אם במענק או בין אם בפיצויים וזה אפשרי, עשינו את זה.

אז נכון ששנת 2021 לא הייתה כמו שנת 2020, אבל עדיין זו שנת קורונה משמעותית, וברור ששנת 2022 היא שונה לחלוטין. יש פה אומנם את הקורונה, אבל היא מתנהגת כמו מחלה רגילה, ואנחנו צריכים להתמודד איתה ולחיות לצידה.

2021 הייתה מיוחדת, היא עדיין הייתה בצל הקורונה, והקורונה הייתה מאוד, מאוד נוכחת, גל הדלתא וגל האומיקרון היו מיוחדים, וגם ביניהם היו מגבלות, ואפשר לעשות את זה כמו שעשינו ב- 2020, וזה עשה, היו בעבר מענקים, תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה לך חבר הכנסת איתן גינזבורג, אסף אתה רוצה להתייחס לדברים האלה?
אסף וסרצוג
לא, לא תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו ניקח כמה נציגי עסקים, לא נספיק היום הרבה.

יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה.
יוסי אלקובי
תודה היו"ר, הייתי בכמה צווי 8 ואחד מהם זה היום, צו 8 לישיבה הזאת.

בפעם הראשונה מהקורונה עשו 40% ואחר כך ראו שזה לא הולך, הורידו ל- 25%, אז היום יעלו ל- 35%, לפחות דבר אחד, עד שמשרד האוצר יתחיל לשלם, ויקבל החלטה להעביר כסף לאותם מסכנים באמת, שכבר אינם יכולים להחזיק יותר מעמד, אני חושב שצריך לעצור לרגע את הארנונה, צריך את המיסים, צריך כמה דברים, להלוואות בבנקים, כי מי שלא מחזיר הלוואה בזמן יש לו כוכבית. ואחרי שתחלוף הקורונה, מה שיקרה, הוא לא יוכל לקבל הלוואות, הוא לא יוכל לקנות ציוד, הוא לא יוכל לעשות כלום.

על כן פה צריך לתת את הדעת לפחות על הדבר הזה, לעצור את הארנונה לפחות שלא נשלם, לעצור את המיסים, צריך לשלם מיסים אבל אין ביכולתנו, עד שמשרד האוצר יגיד ויתחיל להוציא ולשלם, זה לא בעיה זה דבר בלחיצת כפתור.

יודעים על כולם איזה מחזור עשו, אני לא חושב שזה מסובך, תעשו את זה כבר, תצילו עוד מספר עסקים, כבר 90 אלף עסקים קרסו, סגרו את שעריהן, שלחו עובדים הביתה, ולא רק הם נפגעו, הם פגעו בסביבה שלהם, גם בספקים שלהם, גם בבנקים, גם חובות אבודים.

תעצרו את מחול השדים הזה, הוא מטורף, זה לא אחראי, אנא ברחמיכם הרבים, משרד האוצר, תוציאו את הדבר הזה לדרך, ותתחילו לפצות את הנפגעים כי כבר אינם יכולים לשאת עוד, תודה רבה אדוני היו"ר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה יוסי על הדברים, ותלמדו ממנו על התמצות והקצר ולעניין.

משה סלמן מורשת דרך.
משה סלמן
מה שאני רוצה להגיד, זה גם כמו שאמר חבר הכנסת גינזבורג, שישנם ענפים גם כן שנפגעו מאז יולי, שהופסקו כל המענקים.

ואני אתן לך דוגמא למשל לכל מורי הדרך, שעד עכשיו למשל עדיין התיירות לא חזרה, ענף התיירות שהוא אחד הדברים המרכזיים במדינת ישראל, עם הכנסה של כמעט 6 מיליארד, לא קיבל שום סיוע מאז יולי.

ומורי הדרך האלה יצאו עם איזה שהוא מתווה של 2,500 שקל לחודש, במשך ארבעה חודשים, זה מה שנתנו לנו, ו-2,500 שקל לחיות מהם אי אפשר.

ולכן האוצר צריך לבוא ולהגיד, אם אתם כבר רוצים לתת לנו משהו, אז תנו לנו אותו בצורה שבאמת נוכל לחיות עם זה, והאוצר למעשה לא עושה כלום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה.

צמרת אביבי, נציגת מורי תל"ן העשרה וחוגים.
צמרת אביבי
נעים מאוד, קודם כל אני רוצה להגיד לך מיכאל, שאתה בעצם הנציג של העצמאים האמיתי בקואליציה פה, אתה לא מכנה אותנו גנבים אלא ממש רגיש למצוקה שלנו.

תראה, אנחנו מקבלים פה את הריקושטים מהשטח, אנחנו מכירים כל סיפור מתוך האלפים שפונים אלינו, וכן יש פה פגיעה גדולה, בניגוד למה שנאמר פה מקודם.

אנחנו חווים באמת את הסיפורים הקשים של האנשים, עכשיו כל דבר שאנחנו בעצם צריכים להשיג לנו לעצמאים, זה תמיד מלווה במאבקים, ובמלחמות, כי עדיין המדינה מתייחסת אלינו כאזרחים סוג ב', ואזרחים סוג ב' זה לא יכול להימשך בדבר הזה, לא יכול להימשך שאנחנו נהיה בצורה כזאת.

אני רוצה רק לציין שאנחנו עובדים בפני שוקת שבורה, גם החזרי המענקים, גם אפס פיצוי מיולי 2021 שאנחנו נמשיך להילחם על זה, ועוד גל שישי שעומד לפנינו, וגם האומיקרון שמי יודע מתי יגיע הכסף לכיס. אז קודם כל עניי עירך קודמים, וליבי באמת גם עם הפליטים, אבל הופ מצאו להם כסף, אבל אנחנו פה וצריכים את הכסף כאן ועכשיו, תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה צמרת, גם על הדברים וגם על הקצב.
צמרת אביבי
אמרת שאין לך זמן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, יש לי זמן תאמיני לי, אני פה מהבוקר וגם אתמול, וזה נקרא פגרה, אבל פשוט אני רוצה שכמה שיותר יזכו לדבר, צדק חלוקתי בזמן דיבורים.

עודד בבאי, תנועת אני שולמן.
עודד בבאי
קודם כל אני גאה פה להיות עם אנשים טובים פה, שלחמו איתי בהרבה הפגנות בשנה האחרונה ובשנתיים האחרונות. ואני רוצה להגיד לכם, יש לכם ממשלה מצוינת שיודעת לעבוד, אבל יש לכם שחקן בקבוצה שהוא לא יודע לשחק משחק קבוצתי ומקלקל לכם.

עכשיו יש לו עוד בעיה, לנו יש בעיה, שבמשרד הכלכלה יושבים שם אנשים שאולי למדו כלכלה, אבל מעולם הם לא היו בעלי עסקים, הם לא ניהלו עסק, הם לא שילמו משכורות, הם לא ניהלו מלאים, הם לא יודעים מה זה לשלם משכורת בתחילת החודש.

הם אומרים לעצמם, או שהפריץ ימות או שהעצמאי ימות, מה אכפת לנו, גם ככה הם מתחלפים, הרי פראיירים תמיד מתחלפים, ואנחנו הפראיירים, במשך 70 שנה עצמאים היו הפראיירים של המדינה, ואני רוצה להגיד לכם, אצל היהודים יש אמרה שאומרת עניי עירך קודמים.

ויש לי פה בעיה, בזמן האחרון אתם דואגים לכל מיני דברים, חתולים, שנראה לי יותר חשובים מאיתנו. עכשיו אתם גם רוצים עכשיו לקלוט פליטים, אין לי בעיה עם זה, אתם גם רוצים מכל המשרדים לחתוך ולקחת כסף לאוקראיניות, אבל אנחנו פליטי המלחמה הזאת, אנחנו עצמאים. אנחנו בשנתיים האחרונות היינו הלוחמים שלכם בשטח, אתם הפקרתם אותנו, יש פה אנשים שהולכים למות תרתי משמע, גם בעסק וגם במשפחה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה, נא להגיד משפטי סיום בבקשה.
עודד בבאי
משפט אחרון לסיום, מי הגאון במשרד האוצר שחושב ש- 30%, 35% ירידה עסק כמו שלי יכול להצליח, רק בהייטק יכול לחיות, אני גם בירידה של 15% אני מפסיד, אני בענף האופנה, איך אתם הגעתם למספרים האלה? 15%, 20% ירידה, אני העסק שלי אין כדאיות כלכלית, ואני חושב שכל האנשים שפה גם כן, אין להם כדאיות כלכלית גם ב- 20%.

הרי ב-2020 נתתם, ב-2021 קיבלתם את גביית המיסים פי כמה וכמה, ואני רוצה להגיד, המענקים האלה זה ההשקעה שלכם בנו, בבעלי העסקים הקטנים. אנחנו ההשקעה הכי טובה שלכם, אולי אתם רואים בפליטים שיבואו סוג של השקעה, אבל אנחנו תכלס תתנו לנו, אנחנו נחזיר לכם שנה הבאה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. אני רק רוצה להגיד לך שלא חוזרים על בדיחה גרועה פעמיים, אז מה שדובר על פליטים אוקראינים, אוקראיניות, אתה לא צריך לעשות בזה שימוש מחדש.
ענבר בזק (יש עתיד)
הוא התכוון לאוקראינים ככלל ורק נפלט לו אוקראיניות, לדעתי הוא לא התכוון.
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
מהיכרות עם עודד הוא לא התכוון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נגיד שהוא בא בטוב. ענבר בזק חברת הכנסת בבקשה.
ענבר בזק (יש עתיד)
אז קודם כל אני מסכימה עם הדברים שנאמרו פה, אנחנו צריכים להיות גמישים, כי באמת יש פה עסקים שנפגעו, יש תחומים כמו שדיברה פה מהתל"ן והתיירות.

אז יש תחומים שבאמת נפגעו לא רק בגל החמישי, אלא שהפגיעה היא מתמשכת עוד מהגלים הקודמים, ואני חושבת שכן צריכה להיות איזו שהיא גמישות, ולעשות דיפרנציאציה בין תחומי עיסוקים שונים.

וכן אני קוראת פה לאוצר לעשות חשיבה נוספת, ולראות אם אפשר להרחיב את זה לפחות לחלק מהתחומים, או להסתכל הסתכלות שנתית, לא לקחת חודשים נקודתיים, אלא באמת הכנסות שנתיות של עצמאי או עצמאית ולראות איך הם נפגעו.

עכשיו אני רוצה להגיד פה משהו כללי, שבאמת טוב מאוד שהממשלה אישרה את הפיצויים האלה, זה היה מהלך חשוב ונדרש, אנחנו פשוט עשינו את זה מאוחר מידי.

חבל מאוד שהגענו להצבעה בסוף המושב, ושעכשיו יצאנו לפגרה, והמשמעות היא שאנשים שההכנסות שלהם נפגעו בינואר פברואר, צריכים לחכות שאנחנו נחזור מהפגרה, ואולי נצביע על זה במאי, ואולי הכסף יגיע ביוני.

זה לא הגיוני, אני הייתי עצמאית, עצמאי לא יכול לחכות חצי שנה לכסף הזה, אני חושבת שאם יש סיבה שראויה לכנס בשבילה את הכנסת בפגרה, זה הפיצויים לעצמאים, ואני קוראת פה לוועדה, באמת לעשות את הכל כדי לכנס, או לעשות מה שנדרש, כדי שנסיים את האישור של התקנות האלה לפני פסח, כדי שאנשים יקבלו את הכסף ויוכלו לחגוג את החג.

ואני מצטרפת, אני ראיתי שגם אתה כתבת על זה, צייצת על זה לפני כמה ימים, אני מצטרפת לקריאה הזאת שלך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה חברת הכנסת ענבר בזק.

חבר הכנסת אוסאמה סעדי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
תודה אדוני היו"ר, אנחנו כבר דנו מספר ישיבות בנושא הזה של סיוע לעסקים, ואני אמרתי בפגישות ובישיבות הקודמות, שהכול דיבורים, ואני באתי היום לישיבת פגרה, אמרתי וואלה, סוף סוף העסקים, נבוא, נברך על המוגמר, נגיד להם מברוק, תודה, שבאמת קיבלתם את הסיוע, זה עזר לכם? איך זה בסדר? זה קצת תיקן את המצב?

אבל עוד פעם אני עכשיו נדהם שעדיין בדיבורים, ועדיין בשלבי כתיבה, ועדיין בשלבי הכנה. ואיך שאמרה ענבר, שהיא מהקואליציה ואני מהאופוזיציה, אבל פה אין קואליציה ואופוזיציה כי כולנו בעד העסקים, ובעד העסקים הבינויים, ובעד העסקים הקטנים, עסק לא יכול לחכות.

גם אני הייתי עצמאי, והייתי בעל משרד עורכי דין, ואני יודע כמה זה קשה לפעמים, כשאתה צריך גם הוצאות קבועות, וגם עובדים, וגם משכורות וגם זה, ואני רואה אדוני היו"ר ששום דבר לא זז.

אז מספיק באמת, אני עכשיו באתי מוועדת כספים, שיש תוכנית כלכלית, עם נקודות זיכוי, ועם מענק עבודה ב- שני מיליארד שקל, ושמענו וגם אתה שמעת ואמרת גם בוועדת הכלכלה בישיבה הקודמת, ששני העשורים העליונים, העשירון העשירי והעשירון התשיעי והעשירון השמיני, לוקחים כמעט 70% מהשני מיליארד שקל.

אז טוב שאתה נכנסת לתמונה ונפגשת, ועכשיו אתה הכפלת את מענק העבודה מ-250 מיליון שקל ל- 500 מיליון שקל, אבל מה עם העסקים האלה, עד מתי אתם תחכו?

אני כבר שמעתי, וכבר נמאס לי מלשמוע, ואומרים, אמרתי גם אתה זוכר אדוני היו"ר, יש ענפים שלא היינו צריכים לחכות, לא ל-15 בפברואר ולא ל-15 במרץ. יש את כל ענף התיירות, מסעדות, של אולמות, תיירות, סוכני נסיעות, מורי דרך, שברור שהיה להם אפס, אז למה אתם מחכים?

אדוני סגן השר, איפה, מה נתתם להם עד היום? היום אנחנו כמעט מסיימים מרץ, מה אתם נתתם להם? עוד מעט פסח, עוד מעט יש לנו חודש רמדאן, למה אתם מחכים, שהעסקים האלה יקרסו?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אוסמה סעדי, אקורד הסיום שלך נוקב, אני אשמור אותו כמו שהוא, באמת המבחן הוא לא החלטות אלא מהירות ביצוע, וכשמדברים על משבר כלכלי, אז הטיפול הוא משברי, והמבחן הוא כמה זמן לקח לכסף להגיע לבנק, זה המדד הראשי, והממשלות וגם אתם, ואסף הוא לא חדש באוצר, הוא לא חדש בקורונה, הוא עשה כמה תוכניות, והוא יודע, והם יודעים לעשות את זה.

אנחנו צריכים אתכם עכשיו במהירות שיא, ואני אתן לך להתייחס כי אני רוצה לסכם את הדיון, ופשוט בגלל אילוצים אחרים של קורונה, בבקשה אסף.
אסף וסרצוג
כבוד היו"ר, נאמרו פה הרבה דברים, אני חושב שהדיונים סביב המענק והמצב הכלכלי וכו', אני לא חושב שיש טעם להיכנס אליהם, התקבלה החלטה על ידי שר האוצר, ההחלטה הזאת מבוצעת כמו שאמרתי, השאיפה, והמטרה ועובדים על מנת שזה יהיה בהקדם האפשרי.

התהליך הוא תהליך חוקי, זאת אומרת זה חייב חקיקה ראשית, ולכן חייב תזכיר, חייב אישור ממשלה, חייב קריאה ראשונה כדי שזה יגיע לדיונים בוועדה. כאמור המטרה שזה יהיה בהקדם האפשרי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז אני רוצה לסכם את הדיון הזה.
קריאה
אני יכולה להוסיף משפט אחד בבקשה אדוני היו"ר?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא אני לא יכול, יש עשרות אנשי עסקים פה, ואני לא יכול להפלות אותך באופן מיוחד, ואת יודעת כשיש זמן אני נותן.

תדעו את זה גם כל נציגי העסקים, לא יהיו עשרים נציגים לעסקים, מה שקורה פה זה קצת אינפלציה, אחד הוא נציג העסקים, השני העצמאים, והשני הוא ככה, ובסוף אני צריך לעבוד עם שלושה או ארבע ארגונים ולא עם כל אחד שמחליט שהוא נציג העסקים, אז אני לא יכול, סליחה אני מתנצל בפניכם.

אנחנו מברכים את הממשלה ואת האוצר על ההחלטה, להביא תוכניות סיוע שנובעת מגל האומיקרון והפגיעה בעסקים. עצם ההחלטה היא נכונה וחשובה, אבל ההחלטה צריכה להיות מגובה במעשים.

מבחן הממשלה בטיפול במשבר כלכלי, ולאחר שנתיים ניסיון בקורונה, שבהם הבאנו חוקים בתוך ימים ספורים, כדי להעביר כספים למשפחות או לעסקים. המבחן הכי גדול עכשיו של האוצר, זה מהירות הביצוע ומהירות הסיוע, ומתי העסקים כבר יראו את הכסף בבנק, לא משנה מה התוכנית, אבל מתי הם יראו את הכסף בבנק?

השאלה הזאת היא ללא מענה, ושעון החול שקובע מתי יראו את הכסף בבנק לא התחיל, הח"כים מוכנים לעבוד בפגרה והם מוכיחים את זה, הם פה, והמליאה והרצון הטוב של האופוזיציה והקואליציה לשתף פעולה למען העסקים, גם זה קיים, אבל המרץ להביא את הכסף לחשבונות הבנק לעסקים לא החל, כי אין תזכיר חוק של סיוע לעסקים באומיקרון, ועברו שבועות וזה לא לגיטימי, אז מה שהיה היה, אבל אם אתם יכולים תוך ימים בודדים להביא תזכיר חוק סיוע בגל האומיקרון, שכבר ירוץ וכבר נסכים להביא את הקואליציה ואת האופוזיציה לקריאה ראשונה, כמה ימים ספורים, אמרתם בהקדם זה לא מספיק, אנחנו צריכים תוך ימים ספורים את התזכיר הזה שעליו האופוזיציה והקואליציה תסכים להתכנס.

אנחנו גם מבקשים, שאם כבר מביאים תוכנית, היא צריכה להיות מעין, אני לא יודע אם זאת התוכנית האחרונה, ואני לא יודע מה הקורונה תעשה בעולם ומה הקורונה תעשה בישראל, אבל ניכר שגם לאוצר היה קשה להביא את התוכנית הזאת, ויש כאלה שחשבו שבכלל אין צורך בתוכנית סיוע נוספת לעסקים. אבל מרגע שהחלטתם להביא את תוכנית הסיוע לאומיקרון, תסתכלו עליה בצורה כוללנית יותר, שזאת אולי תוכנית הסיוע האחרונה במענקים, שנובעים מהפגיעה בעסקים בקורונה.

ואם היא האחרונה, היא לא חייבת להסתכל רק על האומיקרון ועל אותם חודשיים שבהם יש נכונות לממשלה, אלא על שנת 2021, כפי שאמר חבר הכנסת גינזבורג, ולייצר שם או מסלול, עוד חודשיים הפסדים דרמטיים של 35% בחודשים הרלוונטיים ינואר פברואר, או הפסדים בכל 2021 של 35%, שגם אותם אנשים יהיו זכאים, וכל שכן עם דגש על העסקים הקטנים והבינויים, שאין להם נכסים, ואין להם הון עצמי, ואין להם רזרבות, ויכולת לגייס אשראי עצום מהבנקים.

שם אנחנו רוצים אתכם, ואת הפתיחות הזאת, אסף אתה הקשבת לי במשפטים האלה, זו אולי התוכנית האחרונה למענקים בקורונה בישראל, אם ברוך השם נצא מהקורונה במובן של פגיעה בכלכלה באופן דרמטי. לכן צריך לנצל את ההזדמנות כשמביאים את החוק הזה לפתור אתו עוד בעיות אחרות, ולהרגיע את העסקים.

בתוך התוכנית הזאת לבחון אולי הרחבה של חודש, חודשיים נוספים, ואולי מדרגת 30% ומדרגת 25%, לבחון את ההיגיון שבדבר, לבחון כמה כסף זה מוסיף, כי הרי נתוני ההפסד כבר קיימים ברשות המיסים. אז די בכמה לחיצות כפתור, הממשלה תדע כמה יעלה לה להכניס מדרגת 30% או מדרגת 25%.

אני קורא לכם ממש בתוך ימים ספורים, לשים את תזכיר החוק בידינו, ושמהאוצר תהיה פנייה אל הקואליציה והאופוזיציה, להתכנסות מהירה בפגרה.

ברגע שחוק הוא בהסכמה בקריאה ראשונה, מספיק שבחדר המליאה יהיו שני חברי כנסת, אחד מהקואליציה, אחד מהאופוזיציה, לא צריך 120, כי זה בהסמכה, מצביעים פה אחד, אז אין פה אפילו בעיה לוגיסטית או התנהלות, רק מחכים לתזכיר, ורק לאישור של יו"ר הקואליציה, יו"ר הכנסת ויו"ר האופוזיציה לכנס את הפגרה.

וקראנו, אני קראתי והצטרפו אלי הרבה אנשים, ואני אומר לכם הח"כים חרוצים הם פה מאתמול, הם לא הולכים הביתה.
ענבר בזק (יש עתיד)
זה לא באמת פגרה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני רוצה להתנצל בפניכם, כל אותם נציגי העסקים שלא דיברו, אני לא רוצה לעסוק בדיבורים, אני רוצה להביא לכם תוצאות, ואנחנו עוד נדבר, וגברתי אני אתן לך בפעם הבאה להיות מראשוני הדוברים, ותמשיכו לבוא לוועדה.

אני נועל את הדיון, תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 14:13.

קוד המקור של הנתונים