ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 09/03/2022

הארכת תוקף ועדת משנה לתקציבי הספורט, הארכת תוקף ועדת משנה לחוק חינוך ממלכתי דתי, הצעת הקמת ועדת משנה לחינוך משלב לתלמידים עם מוגבלויות

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



5
ועדת החינוך, התרבות והספורט
09/03/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 129
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום רביעי, ו' באדר ב' התשפ"ב (09 במרץ 2022), שעה 10:45
סדר היום
1. הארכת תוקף ועדת משנה לתקציבי הספורט
2. הארכת תוקף ועדת משנה לחוק חינוך ממלכתי דתי
3. הצעת הקמת ועדת משנה לחינוך משלב לתלמידים עם מוגבלויות
נכחו
חברי הוועדה: שרן מרים השכל – היו"ר
סימון דוידסון
משה טור פז
מאיר פרוש
ייעוץ משפטי
צח בן יהודה
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
מעין מכלוף, חבר תרגומים


הצעת הקמת ועדת משנה לחינוך משלב לתלמידים עם מוגבלויות
היו"ר שרן מרים השכל
שלום, אני שמחה לפתוח את ועדת החינוך. אנחנו מתכנסים היום לעניין הארכת תוקף והקמת ועדות המשנה.

נפתח קודם כל בהקמת ועדת משנה לעניין חינוך משלב לתלמידים עם מוגבלויות, של חברת הכנסת שירלי פינטו. לאחר דיון מאוד מאוד מורכב, וקשה, ומאתגר, שקיימנו כאן בוועדה. אנחנו מבינים שבסופו של דבר חוק חינוך לחינוך המיוחד לא עובד כמו שצריך. בטח שהכוונות היו מאוד מאוד טובות, אבל בסוף בפועל יש כאן אתגרים ויש כאן מצוקות קשות של הורים, שהגיעו לפה ופשוט פרשו לא פחות מסוג של באמת התעללות רגשית שהם חווים כבר במשך שנים.

לעניין זה, אנחנו החלטנו כאן בוועדה להקים את ועדת המשנה לחינוך משלב לתלמידים עם מוגבלויות, בראש הוועדה תעמוד חברת הכנסת שירלי פינטו. חברי הוועדה מטעם הקואליציה יהיו חברת הכנסת אימאן חטיב, וחבר הכנסת יוסי שיין. ועוד שני חברים מהאופוזיציה כפי שהאופוזיציה למעשה תחליט. ובבקשה היועץ המשפטי, אני אשמח שתאמר את הנהלים, את הדברים שצריך לומר לפרוטוקול.
צח בן יהודה
מינוי ועדת משנה. לוועדה הקבועה יש סמכות לבחור ועדת משנה ואת היושב ראש שלה מבין חבריה הקבועים. לוועדת המשנה יש מספר סמכויות. הוועדה הממנה קובעת את תחומי העיסוק של ועדת המשנה והם צריכים להיות בתחום ענייניה של הוועדה הקבועה.

אנחנו ממליצים שקצת תרחיבו לגבי מטרת הקמת הוועדה, ודיוק הנושאים שהם אמורים לדון בהם.

לוועדת המשנה יש את הסמכויות הנתונות לוועדה שקבעה אותה, ככל שלא קבעה אחרת, בכל הנוגע לסדרי דיון, לזימון לוועדה או לקבלת מידע. אין לוועדת המשנה סמכות הנתונה לוועדה הקבועה לפי חיקוק, לרבות סמכות בענייני חקיקה לפי חלק ז' בתקנון. זאת אלא אם כן נקבע אחרת בתקנון.

דיון בהצעה לסדר או דיון מהיר בוועדת המשנה – יושב ראש הוועדה שהועברה אליה הצעה לסדר היום או דיון מהיר רשאי לקבוע כי הדיון יתקיים בוועדת המשנה, רק אם חבר הכנסת שהציע את ההצעה הסכים לכך, ואם היו כמה הצעות בנושא דומה. אם הסכימו לכך כל המציעים, יושב ראש הוועדה רשאי לקבוע כי הסמכות להכין את המסקנות ולהניחן על שולחן הכנסת תהיה לוועדה ולא לוועדת המשנה.

חברי הוועדה – חברי ועדת משנה והיושב ראש שלה יהיו מבין חבריה הקבועים של הוועדה הקבועה. יושב ראש הכנסת לא יהיה חבר בוועדה, כולל ועדת משנה, אבל יכול להשתתף בישיבותיה. ממלא מקום קבוע בוועדה הקבועה לא ייבחר כחבר של ועדת משנה, אבל חבר בוועדה הקבועה וגם ממלא מקום קבוע בה יכולים לשמש ממלאי מקום קבועים גם בוועדות המשנה. ממלא מקום קבוע יוזמן לישיבות הוועדה ודינו כדין חבר הוועדה, אלא אם כן נקבעו הוראות מיוחדות לעניין חברי הוועדה הקבועים, אולם הוא לא ישתתף בהצבעה אם כל חברי הוועדה שאת מקומם הוא רשאי למלא השתתפו בה. הוא ינהל ישיבה של הוועדה, כולה או חלקה, רק אם חברי הוועדה שאת מקומה הוא רשאי למלא אינם נוכחים בה.

יושב ראש ועדת המשנה רשאי למנות מפעם לפעם אחד מחברי הוועדה למלא את מקומו לניהול ישיבה, כולה או חלקה, או לתקופה שלא תעלה על שבועיים. וכן רשאי הוא למנות ממלא מקום קבוע לניהול הישיבה, כולה או חלקה, בכפוף לאמור לעיל.

סמכויות יושב ראש הוועדה – ככלל ליושב ראש ועדת משנה נתונות סמכויות כמו ליושב ראש ועדה קבועה. כך גם לעניין סמכות לקבוע שפרוטוקול של ועדה יהיה חסוי ולא יועמד לעיון הציבור לתקופה שייקבע, או לקבוע הוראות והגבלות לעניין העיון בו. בין היתר אם הדבר דרוש לשם הגנה על עניינו של קטין או חסר ישע, או לבקשת מי שהשתתף בישיבה. אם העמדת הפרוטוקול לעיון הציבור עשויה לגרום נזק לו או לזולתו. זאת לפי סעיף 120 לתקנון.

לגבי הישיבות – ישיבה של ועדת משנה לא תתקיים בשעה שמתקיימת ישיבה של הוועדה שבחרה אותה. ולוועדת המשנה מותר לקיים ישיבה אחת בלבד בתקופת פגרת פסח, שתתחיל בשבוע הבא, וזאת לפי החלטת ועדת הכנסת משלשום. תודה.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה רבה. חברת הכנסת שירלי פינטו, את רוצה לומר כמה דברים לפני ההצבעה?
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
כן, יש לי כמה דברים להגיד. למערכת החינוך יש תפקיד מרכזי וקריטי בעיצובם של תלמידים עם מוגבלות. ובהגדלת הפוטנציאל והסיכויים להצלחה. בכדי שתוכל למלא תפקיד זה בצורה נכונה, חובה על המערכת להיות נגישה לתלמידים עם מוגבלות, כפי שלשון תקנות ההנגשה הפרטניות מורה.

כמו כן, המערכת חייבת ליישם, לפעול ולקדם את שילובם של תלמידים עם מוגבלות, רבים ככל האפשר, במערכת החינוך הכללית, תוך שמירה על זכות הבחירה בין הסוגים השונים של מסגרות החינוך.

לצערי כיום המצב אינו כך. אני גם יודעת ומודעת שיש מחסור חמור בסייעות. אני יודעת שיש מחסור חמור באנשי מקצוע. אני מודעת שיש מחסור חמור במטפלים ומטפלות פרא-רפואיים. אני מודעת לבעיית השכר. על כל אלה נדון גם בוועדת המשנה בראשותי. יחד נמצא את הפתרונות וניתן את המענה הדרוש והדחוף.

הערה קטנה לגבי המונח חינוך משלב. חינוך זה עבור כולם. בית הספר זה עבור כולם. אין משלבים או משולבים בו. מרגע שנתחיל להביט בצורה רעננה על צורת החינוך בישראל נוכל לבצע את המהפך הנדרש, ולקדם חינוך חדש עבור ילדים עם וללא מוגבלות.

אני רוצה להודות לחברתי יושבת ראש ועדת החינוך, התרבות והספורט חברת הכנסת שרן השכל על האמון וראיית החשיבות להקמת ועדה חשובה זו.

בהזדמנות זו אני רוצה להכיר לכם את נטע גודמן, נערה בת שתים עשרה, שחוגגת בת מצווה. היא מתלווה אליי היום. לכבוד הבת מצווה היא החליטה ללמוד יותר על אנשים עם מוגבלויות. ועליי, ועל הקידום של העשייה הציבורית שלי למען קידום זכויות אנשים עם מוגבלויות. נטע גרה ביישוב שקד. היא אוהבת לצייר, וללמוד, ולראות את העולם. אז המון מזל טוב לנטע, ותודה שאת איתי היום.
היו"ר שרן מרים השכל
מהמם, תודה רבה. כולנו כאן מאחלים לך המון הצלחה ברשות הוועדה. אנחנו סמוכים ובטוחים שתעשי עבודה מצויינת, ותביאי את הפתרונות בפנינו, בפני מליאת הוועדה.

בהזדמנות זו נאמר מזל טוב לנטע, שחוגגת בת מצווה, מזל טוב. בהחלט יש לך הרבה מה ללמוד כאן מחברת הכנסת שירלי פינטו, שהיא ממש פורצת דרך בדרך הייחודית והמיוחדת שלה.

חבר הכנסת אחד מהאופוזיציה יהיה חבר הכנסת פרוש, כאשר האופוזיציה יכולה למנות עוד ח"כ אחד לפי שיקול דעתה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אם זה הזמן לספורט, אז גם לספורט אני ביקשתי להצטרף.
היו"ר שרן מרים השכל
אנחנו נעלה את הקמת הוועדה לשילוב של תלמידים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך, ברשות חברת הכנסת שירלי פינטו.


הצבעה
אושר

מי בעד, נגד, עבר פה אחד. כולנו מאחלים לך הצלחה רבה.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
תודה לכולם, תודה רבה.
היו"ר שרן מרים השכל
הארכת תוקף ועדת משנה לתקציבי הספורט

נעבור לוועדה השנייה, שהיא ועדת המשנה לעניין תקציב הספורט של מדינת ישראל. אנחנו מאריכים את תוקף הוועדה עד תום כנס הקיץ הבא, ששם אנחנו נדון גם כן. מי שיעמוד ברשות הוועדה יהיה חבר הכנסת סימון דוידסון, שמילא את מקום יושב ראש הוועדה במסירות ונאמנות ובאמת בכשרון הביא לא מעט הישגים, ובאמת הצליח לחבר ולבנות גשר בין הכנסת לבין ספורטאים רבים, מכל הארץ. סימון לא רק מקיים את אותן ישיבות כאן בוועדה, אלא ממש יוצא לשטח לפגוש את אותם ספורטאים, להבין את המצוקות ואת האתגרים שלהם.

באמת סימון, אני מאוד מאוד שמחה וגאה על המינוי שלך ליושב ראש הוועדה, אתה ממלא אותו בצורה מעולה, מייצר באמת את הפיקוח הפרלמנטרי שנדרש לאותו משרד, יודע איך לגשת ולבנות את אותם גשרים יחד עם אנשי הספורט הישראלי, לא רק הספורטאים עצמם, אלא מי שנמצאים גם מאחורי הקלעים, להביא את האתגרים ואת המצוקות לכאן לכנסת כדי שנוכל כולנו לטפל בבעיות הבאמת חשובות האלה, כדי להציל את הספורט הישראלי ולתת לו את האפשרות לגדול ולצמוח.
סימון דוידסון (יש עתיד)
תודה גדולה, לכולם, ובמיוחד לך שרן.
היו"ר שרן מרים השכל
חברים בוועדה יהיו חבר הכנסת יוסי שיין, חברת הכנסת אמילי מואטי, חבר הכנסת עופר כסיף וחבר הכנסת מאיר פרוש.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
גבירתי אני אוכל להצטרף?
היו"ר שרן מרים השכל
אני אבדוק אם נוכל להרחיב אותה אחר כך. אנחנו נדרשים לעוד חבר גם כן מהאופוזיציה. במידת האפשר אאריך ואגדיל אותה גם.

אז אנחנו נצביע על הארכת התוקף.

הצבעה
אושר


מי בעד? מי נגד? עבר פה אחד.




הארכת תוקף ועדת משנה לחוק חינוך ממלכתי דתי
היו"ר שרן מרים השכל
האמת היא שהייתי שמחה אם תאמר כמה דברים, אבל זמננו קצר, ואנחנו צריכים לאשר עוד ועדה אחת, והיא באמת ועדת המשנה לחוק חינוך ממלכתי דתי. גם לה אנחנו מאריכים את התוקף עד תום כנס הקיץ. חבר הכנסת משה טור-פז הוא יושב ראש הוועדה, ואכן ניהלת לאורך המושב האחרון דיונים חשובים על המצוקות והאתגרים שקיימים בתוך אותו חינוך ממלכתי דתי. הצגת בפנינו גם תכנית מאוד עניינית. יש לך המון המון ניסיון, גם בתחום הזה ובכלל בתחום החינוך, מאיפה שהגעת. ואנחנו גם נאריך כאן את תוקף פעילות הוועדה עד תום כנס הקיץ התשפ"ב-28.7.22.

אנחנו נעלה את זה להצבעה. מי בעד? מי נגד?

הצבעה
אושר


ההצבעה עברה פה אחד. חברי הוועדה הם יוסי שיין, אמילי מואטי ושני חברי כנסת מהאופוזיציה. תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:02.

קוד המקור של הנתונים