ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 08/03/2022

הקמת ועדת משנה לזכאי חוק השבות וקשר עם התפוצות

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



17
ועדת החוקה, חוק ומשפט
08/03/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 234
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, ה' באדר ב' התשפ"ב (08 במרץ 2022), שעה 12:30
סדר היום
הקמת ועדת משנה לזכאי חוק השבות וקשר עם התפוצות
נכחו
חברי הוועדה: גלעד קריב – היו"ר
איתן גינזבורג
יום טוב חי כלפון
אורי מקלב
חברי הכנסת
ולדימיר בליאק
אלון טל
טטיאנה מזרסקי
עידית סילמן
שמחה רוטמן
מוזמנים
יושב-ראש הכנסת מיקי לוי
דב ליפמן -
חבר כנסת לשעבר
ייעוץ משפטי
גור בליי
מנהל הוועדה
איל קופמן
רישום פרלמנטרי
חבר תרגומים

הקמת ועדת משנה לזכאי חוק השבות וקשר עם התפוצות
היו"ר גלעד קריב
צהריים טובים לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. היום ה' באדר ב' התשפ"ב, 08 במרץ 2022. על סדר היום: הקמת ועדת משנה לזכאי חוק השבות וקשר עם התפוצות.

אנחנו מברכים את יושב ראש הכנסת, חברנו ועמיתנו, חבר הכנסת מיקי לוי שמצטרף אלינו לדיון הקצר. תודה לכל חברי וחברות הכנסת שנמצאים איתנו. חברת הכנסת מזרסקי, חבר הכנסת בליאק, חבר הכנסת גינזבורג וכמובן חבר הכנסת כלפון הנוגע בדבר.

בפתח הדברים או בפתח הישיבה הקצרה - - חבר הכנסת רוטמן וחבר הכנסת מקלב מצטרפים אלינו. בפתח הדיון הקצר, יש שתי ברכות שלא מן העניין. האחת ברכה נאמנה למנהלת המיתולוגית של ועדת החוקה, חברתנו דורית ואג שבמשך כ"ח שנים ניהלה ביד רמה את הוועדה. אנחנו שמחים שאת איתנו. ברכה שנייה, ברכת יום הולדת שמח ליועץ המשפטי המהולל של ועדת החוקה. הוא אמנם חגג אתמול, אבל אנחנו מברכים אותו היום.

מכובדי, אנחנו ביקשנו את כינוס הוועדה על מנת לאשר הקמת ועדת משנה מכוח סעיף 109 לתקנון הכנסת. מיד חבר הכנסת לוי, יושב ראש הכנסת, גם הוא יתייחס למהלך הזה שהוא היה מיוזמיו ומן השותפים לו.

שמה של הוועדה הוא ועדת משנה לעניין זכאי חוק השבות וקשר עם התפוצות. הוועדה הזאת מוקמת מכוח האחריות של הוועדה שלנו, ועדת החוקה, חוק ומשפט על חוק השבות. זו הוועדה שחוקקה את החוק וטיפלה בו לאורך השנים. גם מכוח העובדה שהקשר של מדינת ישראל עם התפוצות מעוגן היום כערך חוקתי במסגרת חוקי היסוד, שגם הם נמצאים באחריותה הכוללת של ועדת החוקה.

הקמת הוועדה נעשית כמובן על רקע המאורעות הקשים על אדמת אירופה, במסגרתם חייהם של מאות אלפי זכאי שבות נמצאים תחת סכנה. לנוכח העובדה שהמשבר הגדול הזה מייצר גם הזדמנות משמעותית למדינת ישראל למלא את תפקידה כמדינה ששוקדת על קיבוץ הגלויות ופותחת את שעריה בפני זכאי השבות, וגם כמדינה שמחויבת לפעול למען רווחתן ועוצמתן של הקהילות היהודיות בתפוצות.

חשוב לי להדגיש, ואני בטוח שגם יושב ראש הכנסת יעמוד על העניין, הוועדה הזאת פעמים רבות מדגישה את הכבוד הרב שאנחנו רוכשים לוועדות האחרות בכנסת, לתחומי האחריות שלהן. לא אחת אני מציין בדיונים כאן שישנן סוגיות בהן אנחנו צריכים לשמוע את קולן של וועדות אחרות, שאני צריך להיוועץ עם יושבי ראש וועדות אחרות. גם בעניין הזה חשוב לי לומר שאנחנו מאוד רגישים לסמכויות של וועדות אחרות, אלה שכבר קיימות ומתפקדות וגם אלה שכולנו תקווה שיוקמו בקרוב.

עניינה של וועדת המשנה הזו ייבחן כל העת אל מול פעילותן של וועדות אחרות, ואנחנו כמובן מקווים מאוד שבמהרה תוקם וועדת עלייה, קליטה ותפוצות שתפעל כסדרה. עד אז, ברוח האמירה במקום שאין אנשים אשתדל להיות איש במסכת אבות, אנחנו לא יכולים בעת הזו להיוותר ללא כלי פרלמנטרי חשוב בתחום.

אדוני, אני כן אבקש להוסיף דבר אחד נוסף, ואז כמובן נאזין לדבריך. מטבע הדברים ומגדרות האחריות של ועדת החוקה, אנחנו מגדירים את הוועדה הזו כוועדת משנה לעניין זכאי חוק השבות והקשר עם התפוצות. דווקא מתוך ההכרה שהמשימה המרכזית שלנו כעת, כמדינת הלאום של העם היהודי, היא לפעול למול מאות אלפי זכאי חוק השבות ולמול הקהילות היהודיות, אני רוצה גם להזכיר את החובה הכלל אנושית אבל גם היהודית שמוטלת עלינו, לעסוק גם בעניינם של פליטים שאינם יהודים ואינם זכאי חוק השבות. בעיניי העיסוק במשימה אחת לא בא על חשבון העיסוק במשימה האחרת.

רבי עקיבא לימד אותנו ואהבת לרעך כמוך, זה כלל גדול בתורה. תלמידו וחברו השלים את המהלך כשאמר זה ספר תולדות אדם, זה כלל גדול מזה. היכולת שלנו תמיד להישען על שתי רגליים, האחת הרגל של המחויבות שלנו לכלל ישראל ולעם היהודי, ומצד שני הזיכרון הזה, בייחוד הזיכרון היהודי שלנו שאנחנו חלק ממשפחת העמים ונושאים באחריות אוניברסאלית, גם זה זיכרון חשוב.

אני לא אחת מציין בהקשרים שונים שהפעם הראשונה שהמונח עברי מופיע בתורה, אברהם העברי, הוא באותו פסוק שמדבר על כך שהפליט בא אל אברהם, הפליט ממלחמת ארבעת המלכים בחמשת המלכים בסדום. יש קשר הדוק בין הזהות היהודית והעברית לבין היחס לפליטים, גם יהודים וגם אלה שאינם יהודים.

בצד העבודה המסורה, אני בטוח שהוועדה בראשותו של חבר הכנסת כלפון, אנחנו כוועדת חוקה נפעל לקדם את הרגישות של מדינת ישראל גם כלפי מצוקתם של פליטים שאינם יהודים שנקלעו לתופת המלחמה על אדמת אוקראינה.

אדוני יושב ראש הכנסת, בבקשה. תודה על הגעתך.
יו"ר הכנסת מיקי לוי
תודה רבה אדוני היושב ראש. חבר הכנסת הרב גלעד קריב, חברי כנסת, אורחים, עובדים, אני ראשית רוצה להודות לך על הקמת וועדת המשנה לטיפול בסוגייה הבוערת של העלייה הצפויה של זכאי חוק השבות בעקבות המלחמה באוקראינה והמשבר ההומניטרי החריף.

בשבועות האחרונים ניהלתי שורת דיונים כדי להביא להקמת ועדת העלייה והקליטה של הכנסת, שתיתן מענה מהיר למשבר שמתרגש אלינו. כידוע, ראשות וועדת העלייה והקליטה ניתנה לאופוזיציה, ולצערי האופוזיציה סרבה להפעיל את הוועדה למרות בקשות חוזרות ונשנות שלי, להתעלות לצורך השעה.

מעל 200,000 יהודים ואחרים, חלקם ישראלים, נמצאים כרגע בלב המלחמה באוקראינה. העם היהודי למוד הסבל, זו העת להושיט להם את היד ולסייע בידם. צורך השעה בהקמת וועדת העלייה והקליטה מוכח מעל ומעבר לכל ספק. לצערי קיבלתי כתף קרה ותשובות שליליות למרות בקשות חוזרות ונשנות שלי לאופוזיציה.

אינני רוצה לקחת מהאופוזיציה את מה שמגיע לה, אבל עדיין צריך למצוא פתרון. לכן אני שמח ומודה לך, אדוני יושב ראש הוועדה, שהצעת את היוזמה להקים וועדת משנה תחת הוועדה שלך, שתטפל בנושא החשוב הזה. מי כמוך שמתעסק בסוגיות העלייה, זכאי חוק ושבות ובנושא התפוצות מתוקף המעמד שלך, מבין וראוי לטפל בנושא החשוב הזה.

הכנסת עובדת ותמשיך לעבוד ולטפל בכל הסוגיות של החברה הישראלית. חבר הכנסת כלפון, יהיה צורך בשיתופי פעולה בין הוועדות השונות, למשל וועדת הכספים לכל נושא התקציב. אני שוב מודה לך מקרב לב על ההחלטה שלך להקים את ועדת המשנה.

אני מאחל בהצלחה ליושב ראש ועדת המשנה שהחלטת על מינויו, חבר הכנסת יום טוב חי כלפון. אין לי ספק שהוא מכיר את הנושא היטב מתוקף כך שהוא בעצמו עשה עלייה והנושא קרוב לליבו. אין לי ספק שההצלחות יגיעו ושהעבודה שתושקע תישא פירות. העבודה רבה ודחופה. בהצלחה. ככל שאני, אתה, יושב ראש וועדת החוקה, נצטרך לסייע, נסייע בידך ככל שנצטרך. צורך השעה דוחק בנו, אנחנו צריכים להגיש יד לאחינו היהודים שנמצאים בלב התופת. בהצלחה לך מכל הלב, תודה רבה.
היו"ר גלעד קריב
תודה רבה אדוני היושב ראש על דבריך החשובים. אני חושב שכולנו נסכים שמבין כל חבריה הקבועים של הוועדה, מי שבאמת נושא עימו גם את הסיפור האישי שתמיד משפיע על עבודתנו כמחוקקים, הוא חברו ועמיתנו חבר הכנסת כלפון שהנושא הזה באמת בוער בעצמותיו. הוא מעלה את הנושא הזה פעמים רבות.

לצורך הפרוטוקול ולצורך ההתייחסויות העתידיות של חברי הכנסת הנוספים שנמצאים עימנו כאן, וכולם בוודאי ירצו לדבר, אני אומר שהצעת ההחלטה עליה נצביע, התקנון דורש הצבעה, היא החלטה על הקמת ועדת משנה לזכאי חוק השבות וקשר עם התפוצות.

סמכויות הוועדה תהיינה מעקב ופיקוח אחר פעולות הממשלה ויתר רשויות השלטון בכל הקשור לקליטת זכאי חוק השבות במדינת ישראל, בדגש על עולים מרוסיה ואוקראינה לנוכח המשבר הנוכחי. כמו כן, הוועדה תפעל למעקב ופיקוח אחרי פעולות הממשלה ויתר רשויות השלטון בכל הנוגע לקשר עם הקהילות בתפוצות, המעוגן כיום כערך חוקתי במדינת ישראל. כנהוג, ועדת המשנה תתכנס באישור יושב ראש הוועדה הקרובה. ישנן הוראות ברורות בתקנות לגבי פעולתה של הוועדה.

אנחנו נצביע על מינויים של חברי הוועדה הקבועים הבאים כחברים בוועדה. יושב ראש וועדת המשנה חבר הכנסת כלפון, חברים בוועדה חברת הכנסת ענבר בזק, חבר הכנסת סימון דוידסון, חברת הכנסת גבי לסקי, חבר הכנסת צבי האוזר. חשוב לי להדגיש שהצענו לחברי האופוזיציה הקבועים בוועדה להצטרף, אנחנו מקפידים ונקפיד גם בעתיד על מקומם של חברי האופוזיציה בוועדה הזו, על קולם, על השפעתם על הדיונים, אני מקווה שהן כחברים רשמיים והן כמשתתפים בדיונים, הם יפעלו גם בוועדה הזו.

זאת הצעת ההחלטה, אנחנו נצביע עליה ואז ככל ש - - -
קריאה
אפשר לדבר לפני ההצבעה?
היו"ר גלעד קריב
כדרכנו אנחנו תמיד מאפשרים. חבר הכנסת בליאק ביקש להיות ראשון הדוברים מכיוון שהוא צריך לצאת. חבר הכנסת בליאק, בבקשה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
תודה אדוני. בדיוק יצאתי לפני כמה דקות מישיבת ועדת הכספים בה הכנו לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק שלי שעושה מהפיכה בנקודות הזיכוי לעולים, גם מאריכה את התקופה מ-42 חודשים ל-54 חודשים וגם בעצם מעלה את אחוז העולים שיוכלו לנצל את ההטבה מ-30% היום ל-70% אחרי אישור הצעת החוק.

כשהבאנו את הרעיון היינו במצב אחר. היום מול מדינת ישראל ניצב אתגר מאוד משמעותי של קליטת עלייה. יש לנו בין 250,000-300,000 זכאי חוק השבות באוקראינה, ועוד יותר ברוסיה. לכן אני חושב שבשנים הקרובות אנחנו צפויים לקלוט מאות אלפי עולים, אירוע שמדינת ישראל לא חוותה לפחות 30 שנים עם פוטנציאל עלייה אדיר. לכן יש צורך לתכלל את הפעילות של כל משרדי הממשלה וכאן יש לנו כמובן אמירה מאוד משמעותית ככנסת בפיקוח על משרדי הממשלה. לכן אני מברך על הקמת הוועדה ואת חברי יום טוב כלפון שיעמוד בראש ועדת המשנה.

אני רוצה לומר מילה על הפליטים שאינם זכאי חוק השבות. אני חושב שהיום מול הטרגדיה האנושית שמתרחשת על אדמת אוקראינה, החובה המוסרית שלנו כמדינת ישראל היא לפתוח את שערינו ולחבק את הפליטים. בהקשר הזה שמעתי אתמול דיווח שיש כוונה לבטל את הערבות לפליטים. אני חושב שזה צעד נכון ואנושי, אנחנו לא נראים טוב עם הדרישה הזאת. אני מקבל כל יום עשרות פניות ומנסה לעזור, אבל אם וכאשר הממשלה תגיע להחלטה לבטל את הערבות הזאת, אני בהחלט אברך על כך כי זה צעד מאוד נכון.

תודה רבה ושיהיה בהצלחה.
היו"ר גלעד קריב
תודה רבה חבר הכנסת בליאק, יישר כוחך על העשייה שלך בתחום הזה. כפי שיושב הראש ציין, אני חושב שנושא העלייה חולש גם כשישנה וועדת סטטוטורית שבתקווה תוקם בקרוב, גם בשל חשיבות העניין וגם כי הדבר יעיד על איזשהו דטנט שהלוואי ויגיע בין קואליציה לאופוזיציה. הנושא הזה נידון בהרבה מאוד וועדות.

חבר הכנסת רוטמן, בבקשה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
האמת היא שהנושא מאוד חשוב ומאוד מצער אותי שאני צריך לומר את הדברים שאני צריך לומר עכשיו. דבר ראשון, אין מה לומר, אדוני היושב ראש הוועדה ויושב ראש הכנסת, אתם הרבה יותר אלגנטיים מחבר הכנסת טופורובסקי, את זה אני יכול לומר. ראינו אתמול שהוא הצביע פה אחד בדורסנות, מעיף - - אתם עושים את העבודה יותר באלגנטיות, אבל מה שאתם עושים זה בדיוק אותו דבר.

למה אני מתכוון? כשהוקמה הממשלה והקואליציה הזוועתית הזאת, בעיניי, שאלו אותנו ואותי אישית בראיונות, מה יקרה אם תפרוץ מלחמה? אתם תתנו גב לקואליציה? אתם תשתפו איתם פעולה? אם תפרוץ מלחמה, אתם תתנו להם רשת ביטחון?

פרצה מלחמה, לא בין ישראל לשכנותיה, אלא בין רוסיה לאוקראינה. חבל שחבר הכנסת ולדימיר בליאק הלך. את המקום שגנבתם בוועדת הכספים אתם לא מוכנים לוותר, ועל עוד כמה וועדות שגנבתם לעצמכם על הדרך. אתם לא מוכנים לוותר על זה אפילו בזמן מלחמה, אפילו בשביל לקלוט את אחינו מאוקראינה. אתם ממשיכים להיאחז בבריונות שעשיתם בשלב א' ועכשיו בדמעות תנין מגיע לפה יושב ראש הכנסת ואומר שהוא חשב שהאופוזיציה תתעלה לצורך השעה, קיבלתי כתף קרה.

אתם הצעתם להחזיר את הגזלה כשקיבלת כתף קרה, אדוני היושב ראש? אתה לא רוצה לקחת מהאופוזיציה, זה מה שאתה עושה מהיום הראשון שאתה יושב הראש. אתה לוקח מהאופוזיציה את זכויותיה בוועדות ובמליאה. אתמול יצא מכתב מהיועצת המשפטית של הכנסת על מה שאתה עושה במליאה.

אתם לא רוצים לקחת? אתם ועוד איך לוקחים. לא רק שאתם לוקחים, אתם רומסים את התקנון. אותו סעיף שציינת אומר במפורש שלא תועבר לוועדת המשנה סמכות הנתונה לוועדה הקבועה לפי כל חיקוק. יש פה תקנון, כמה סעיפים קודם שמסביר שקליטת עולי שבות וקשר עם התפוצות זה בסמכות ועדת העלייה. אתם מעבירים לוועדת משנה, בניגוד להוראות התקנון.

אני אבקש אחר כך חוות דעת מהיועץ המשפטי, אבל לצערי כמו שראינו אתמול, לא משנה מה הוא יגיד, אתם תרמסו אותו. כתוב בתקנון שמה שאתם עושים מנוגד לתקנון ואתם עושים את זה בזמן מלחמה בשביל לא להשיב את הגזלה שגזלתם בתחום הוועדות. אתם הורסים את התקנון פעם נוספת ועוד מזילים דמעות תנין על זה שאנחנו לא משתפים עם זה פעולה. אין גבול לחוצפה.

זה מה שנקרא רק ההתחלה של האירוע. אחרי שאתם עושים את כל הדבר הזה וכמובן בהתייפייפות, שואלים למה האופוזיציה לא מתעלה לצורך השעה, מקום אחד בוועדת כספים, זו הטענה שלכם, זה לא נכון. עשיתם עוד הרבה יותר מזה. אתם לא מוכנים לוותר על מקום אחד בוועדת כספים כדי לקלוט 100,000 יהודים מאוקראינה. אתם לא מוכנים כי בוועדת כספים יש צורך וחשיבות מאוד קריטית, אתם לא מוכנים לוותר על זה.

אחרי שאתם רומסים את התקנון בנושא הזה, אחרי שאתם מזילים דמעות תנין, צורך השעה דוחק בכם לרמוס עוד קצת את האופוזיציה גם בשביל האירוע הזה. אתם עוברים על התקנון. אתם בסדר גמור, הכל בסדר אתכם, תקימו וועדה.

כל הוועדה הזאת, אני חייב לומר שקיבלתי ואני מקבל - - החל משבוע שעבר התחלתי לקבל פניות על אנשים שתקועים ומגיעים.
היו"ר גלעד קריב
תודה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אדוני היושב ראש, אתם לא עושים פה מעשה שבכל יום, תן לי בבקשה להתייחס.
היו"ר גלעד קריב
חבר הכנסת רוטמן, פה בוועדה הזאת - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אני אפילו לא מדבר רבע מהזמן שדיברת.
היו"ר גלעד קריב
כשאתה תהיה יושב ראש וועדת החוקה - - חבר הכנסת רוטמן, אני לא מגביל אותך, רק ביקשתי בעדינות. מכיוון שיש אירוע לכבודה של המזכירה וחשוב שכולם יהיו - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
בסדר גמור, אני גם רוצה להגיע לשם.
היו"ר גלעד קריב
זו הסיבה היחידה. בבקשה, ידידי.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
מאז שבוע שעבר אני מקבל פניות מאנשים שמגיעים לארץ או נמצאים באוקראינה וצריכים חילוץ. עשיתי בירור, אולי משרד הקליטה הקים חמ"ל? לא הוקם. במהלך השבת ישבתי על קבוצות ווטסאפ שהקמנו בשביל לעזור ולסייע. אנחנו עובדים, אני לא מבין למה משרדי הממשלה לא עובדים. אני מאוד מקווה שתוקם ועדת קליטה שתפקח, תעשו את זה על פי התקנון ועל פי החוק. תשיבו את הגזלה אשר גזלתם, תתעלו לצורך השעה ותחזירו את המקום שגנבתם בוועדת הכספים. תודה רבה.
היו"ר גלעד קריב
חבר הכנסת רוטמן, תודה על הדברים הנוקבים שלך. חבר הכנסת מקלב, אנא צמצמו את ההערות. בבקשה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לפני תחילת דבריי אני מבקש לשאול את היועץ המשפטי של הוועדה האם הנוסח שאתה מבקש להצביע עליו לא נוגס בסמכויות של הוועדות הקיימות היום ולוקח סמכויות לוועדה הזו בנושאים שהתקנון לא מאפשר. אני חושב שצריך להיות נוסח הרבה יותר מצומצם מהנוסח שאתה מביא.
היו"ר גלעד קריב
התייחסות היועץ המשפטי?
גור בליי
להבנתנו סעיף 109א' לתקנון מדבר על זה שוועדה קבועה יכולה להעביר לוועדת משנה נושאים שהם בתחום ענייניה של אותה וועדה קבועה. הסעיף מדבר על אותה וועדה קבועה עצמה, לא על וועדות אחרות. כתוב שם, אולם לא תועבר לוועדת משנה סמכות הנתונה לוועדה הקבועה, ועדת חוקה במקרה הזה, לפי כל חיקוק לרבות סמכות בענייני חקיקה לפי חלק ז'. זאת אומרת, ברור שוועדת משנה אינה יכולה להיות ועדה מחוקקת, הוועדה הקבועה לא יכולה להעביר לוועדה הקטנה את סמכות החקיקה.

אני בהחלט מסכים שמבחינת גדרי הסמכות של וועדת המשנה, הם לא יכולים לחרוג מאותו מנדט שיש לוועדה הגדולה ממנה היא נגזרת. מכיוון שבמקרה הזה חוק השבות וחוק יסוד הלאום שעוסק בנושא של קשר עם התפוצות הם כן באחריות ועדת החוקה, להבנתנו - - חידדתי את הדברים גם עם היועצת המשפטית לכנסת, זה כן אפשרי מבחינת הוועדה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
חוק הלאום נוגע בכל הוועדות, זה הופך את זה לסמכות של הוועדה?
גור בליי
אני אומר, הליבה של הדבר הזה הוא נושא חוק השבות שהוא חוק - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
סליחה, סמכות וועדת העלייה והקליטה לפי סעיף 7, עלייה, קליטה, טיפול ב - - -
היו"ר גלעד קריב
מכובדי, שניה. תינתן תשובת היועץ המשפטי של הוועדה, לאחר מכן חבר הכנסת מקלב, עוד הערה או שתיים שלך והאחרים ידברו. אני לא פותח פה את הדיון. ככל שחברי כנסת מעוניינים לפנות לייעוץ המשפטי לקבל חוות דעת כתובה, יש להם את הסמכות. המהלך הזה נבדק עם הייעוץ המשפטי.

אני קובע את סדרי הדיון. תשובת היועץ המשפטי, לאחר מכן נמשיך את סבב הדברים ונצביע. הכל ניתן לבירור לאחר מכן. אדוני, אנא סיים.
גור בליי
כפי שאמרתי, ההגבלה פה זה רק שוועדת המשנה לא יכולה לקבל מהוועדה המקימה אותה דברים שהיא לא יכולה להעביר. העובדה שיכולה להיות חפיפה מסוימת, לכאורה, גם בטיפול של וועדת חוקה בחוק השבות, אפשר לראות בו חפיפה מסוימת לוועדת העלייה והקליטה. בסופו של דבר, הסמכות של וועדת המשנה צריכה להיגזר מהסמכות של הוועדה הגדולה שמקימה אותה.

מכיוון שחוק השבות הוא בסמכות הוועדה הגדולה שמקימה אותה, אנחנו סברנו שאפשר לעשות את זה ובהחלט לא לחרוג מהמנדט הזה. אנחנו עמדנו על זה שלא תהיה חריגה - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
על אליו סמכויות וועדת הקליטה אחראית ובמה ועדת המשנה לא יכולה לדון כי זה בסמכות ועדת הקליטה? מה זה התפוצות? הרי יש לוועדת - - -
היו"ר גלעד קריב
אנחנו נטייב את הבירור המשפטי.
מיקי לוי (יש עתיד)
חבר הכנסת מקלב, הצעתי גם לראש מפלגתך להקים את הוועדה הזו באחריותכם. אני מתנצל, אני צריך לצאת כי ראש הממשלה ממתין לי. אני מאחל לכם הצלחה, צר לי שלא אישאר להצבעה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם אתה יכול להישאר חצי דקה. צר לי שאני צריך לקלקל את האוירה התמימה והחגיגית שיש פה. אני לא זוכר אם זכו פעם בכנסת כשמוקמת וועדת משנה ויושב ראש הכנסת בא להשתתף בה. אני מבין שכאן ההודעה תצא לעיתונות עם הרחבה - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
כל כך חשוב לי, חבר הכנסת מקלב, אחינו זועקים משם וחבל שלא התעליתם לרגע הזה.
היו"ר גלעד קריב
חבר הכנסת מקלב, גם מחאה צריכה להיות בגדרי הדיון. אני מאזין בקשב ולא מבטל לרגע את דבריכם. פתחתי באמירה שכבודן של וועדות אחרות חשוב בעינינו, אבל בסופו של דבר - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני אמשיך את דבריי. בכל אופן, זה מסלול עוקף ועדת קליטה. ועדת הקליטה לא מוקמת לא בגלל שמי שאמור להיות בראשה והחברים בה לא רוצים, כולנו יודעים שזה חלק מהדברים הכי חשובים לחברי כנסת. אנחנו תורמים את החלק הזה ומוותרים על הרבה דברים בגלל הוויכוח העקרוני. כשיש היום מצב חירום, מוותרים על עוד נציגות כשלא מגיע, כשבסך הכל היה צריך להיות פער של אחד ואתם מבקשים הרבה יותר. הדברים ידועים.

לכן לבוא היום עם משהו חגיגי של הקמת ועדת משנה שתדון בדברים האלה, זו שוב רמיסה וגזלה של הדברים שמגיעים לאחרים, לעשות מסלול עוקף. הרומסים ממשיכים לרמוס את הדמוקרטיה לטעמנו, ככה אנחנו רואים את הדבר הזה. זה במישור המעשי לחגיגה הגדולה מאוד של הוועדה, על התמימות בהקמת ועדת המשנה לדברים.

אתה יודע שיש לנו חילוקי דעות בהרבה דברים. לתת לוועדת החוקה, שאתה בכל אופן אמנם לא עומד בראש ועדת המשנה אבל תחת סמכותה לדון בחוק השבות, כשאנחנו יודעים היום שיש לנו מחלוקות קוטביות בחוק השבות. היום חוק השבות מאפשר לאנשים שנולדו למשפחות נוצריות לגמרי, הסב היה יהודי, אשתו הייתה נוצרייה אבל הם ניהלו בית נוצרי - - הבנים שלהם, משפחות נוצריות דתיות לכל דבר, הנכד גם נוצרי ורוצה לעלות לארץ - - -
היו"ר גלעד קריב
אנחנו מממשים את הציווי לקבץ את עמי ישראל.
אורי מקלב (יהדות התורה)
עמו בכלל לא ישראל מכיוון שזה לא לפי ההלכה.
היו"ר גלעד קריב
הבית הזה חשב אחרת ממך משנת 1950.
אורי מקלב (יהדות התורה)
רוב העולים שעולים היום הם אנשים שכל הזכות שלהם בחוק השבות היא בזה שסבא שלהם - - אנחנו מכירים הרבה שהגיעו לארץ, עשו כאן תחנה ונמצאים היום במדינות אחרות עם כל ההטבות שיש פה.
היו"ר גלעד קריב
זאת האמירה הראויה בשעה שמאות אלפי אחים ואחיות פליטים - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני אגיע לזה גם כן - - -
היו"ר גלעד קריב
חבר הכנסת מקלב - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
מפריע לכם שאנחנו גם מדברים ומוחים?
היו"ר גלעד קריב
חבר הכנסת רוטמן, מספיק.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זו זכות לבוא לכאן, גם בנושא של אוקראינה, לראות את הארגונים האורתודוכסיים, קודם כל הקהילות שהם הקימו בכל מחוזות אוקראינה, הם נמצאים בכל הערים ומחוברים לאלפי אזרחי אוקראינה שפועלים איתם, מחזקים את הקשר ליהדות, עוזרים להם בכל תחום. מה שהם עשו במסירות - - -
היו"ר גלעד קריב
יישר כוחם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הם סיכנו את חייהם באחריות, יצירתיות וכסף רב שהושקע. כל אלה הגיעו לארץ לא על ידי ארגונים אחרים, על ידי אותם ארגונים. אנחנו יודעים מה זה - - -
היו"ר גלעד קריב
חבר הכנסת מקלב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני יודע מה אומרים בתקשורת שלנו. אני מרגיש זכות. לבוא ולתקוף אותי על זה שיש מלחמה ואיך אנחנו מדברים, אנחנו יודעים לדבר. אנחנו אלה שהבאנו בשבת ובכל דרך, בעלויות עצמות, בקשרים, כדי להביא אותם לארץ לחוץ מבטחים.
היו"ר גלעד קריב
חבר הכנסת מקלב - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
חבר הכנסת כלפון, אני מאוד מכבד אותו ברמה האישית, אבל הוא לא נמצא היום בקונצנזוס ובחלקים האורתודוכסיים שיש בבניין הזה, גם מבחינת - - הוא מעלה בתקופה האחרונה נושאים במחלוקת, מתקיף סיעות אחרות, אני לא רואה אותו כאחד שיכול לאחד - - -
היו"ר גלעד קריב
יום טוב, אל תגיב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה כבוד לתת לבן גביר - - -
היו"ר גלעד קריב
תודה. חבר הכנסת מקלב, תודה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני נמצא איתך כבר שמונה חודשים, אני רגיל שאתה מגלה הרבה סבלנות. אני לא יודע למה הפעם - - -
היו"ר גלעד קריב
אני אומר לך למה - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
הוא עושה מעשה שלא נעים לו, זו האמת. הוא לא אדם דורסני, הוא שותף בדורסנות וזה לא נעים לו.
היו"ר גלעד קריב
חבר הכנסת רוטמן, תודה על הניתוח הפסיכולוגי, אני מודה לך. חבר הכנסת מקלב, אני אוחז בעיקרון של להקשיב בקשב רב לדברים, גם אם הם לא נעימים לי. אני פחות סבלני כאשר משלבים טיעון עקרוני שצריך להישמע, טוב שהוא נשמע וזה בסדר גמור שהאופוזיציה משמיע את טיעוניה עם אמירות אישיות שבעיניי לא מן העניין. הפעם הן לא מופנות אליי, בניגוד למנהגכם, אז קל לי להיחלץ.

אני חייב לומר לך, אני תמיד שמח לברך כל ארגון יהודי וכל תנועה יהודית שפועלת למען אחינו ואחיותינו ולמען מסורת ישראל ועתידו של העם היהודי, בין אם מדובר בארגון חרדי ובין אם מדובר בארגון חילוני. יישר כוחם של כל הארגונים האורתודוכסיים על גווניהם השונים שפועלים היום באוקראינה.

אני מעולם לא הבנתי את הצורך להאדיר צד אחד על ידי הקטנה של הצד השני. לפני שבוע שמענו כאן את דבריו של רב הקהילה הרפורמית מקייב בעודו יושב במקלט, הוא עדיין שם ולא מתפנה כדי לסייע לחברי הקהילה הקשישים. יש 20 קהילות - - חבר הכנסת מקלב, רב מכיוון שנאמרו דברים חשוב שאנשים יידעו. יש 20 קהילות ליברליות בערי אוקראינה, טוב מאוד שלצידן פועלות הרבה מאוד קהילות אורתודוכסיות וחרדיות, כן ירבו.

כל הכבוד לתנועת חב"ד על פעולתה, נזכיר לצידה למשל את ארגון הג'וינט שהוקם על ידי יהודים רפורמים ויהודים קונסרבטיביים בצפון אמריקה ועד היום מי שמוביל אותו הם בסופו של דבר יהודים, לא חרדים ואורתודוכסיים. טוב שאלה פועלים וטוב שאלה פועלים. כמה טוב שישנן דרכים מאוד רבות ומגוונות ליהודי העולם כולו וליהודי ישראל לבטא את האחריות שלהם כלפי כלל ישראל, איש איש כמנהגו.

בניגוד למה שקורה פה, אני אגלה לך סוד כמוס. בניגוד למה שקורה במדינת העם היהודי, שם בתפוצות יושבים יחד יהודים חרדים ויהודים רפורמיים סביב השולחן, מתווכחים אבל גם משתפים פעולה כשצריך. יושבים יהודים קונסרבטיביים ויהודים ששייכים לאורתודוכסיה המודרנית ופועלים יחד. הם רבים כשצריך לריב ופועלים יחד כשצריך לפעול, הכל בסדר.

חבר הכנסת גינזבורג ואז חבר הכנסת טל.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
תודה רבה, אדוני היושב ראש. אני רוצה להגיד לך משהו, חבר הכנסת מקלב. ממש הצטערתי לשמוע את הדברים שאמרת כי נאמת פה נאום בדלני, נאום כל כך - - דיברת על חוסר קונצנזוס של מי שמיועד להיות יושב ראש הוועדה. אני לא בטוח שאתה מייצג את הקונצנזוס. אני הייתי אומר, מעט צניעות. כשמציגים - - אני לא הפרעתי לך כמעט בכלל. כשמציגים רק גוף אחד שעוסק בהצלה ובדאגה לאחינו היהודים שנמצאים באוקראינה, מתעלמים מכולם ומאדירים רק קבוצה אחת שעוזרת ועוסקת בכך, הייתי מציע לפתוח את הפריזמה הזאת ולהפסיק להיות בעולם הבדלני והמתכנס הזה, בעולם שגורם לפילוג בתוך העם היהודי.

אני מאוד מצטער על כך שנאלצנו להגיע לסיטואציה שבה - - -
היו"ר גלעד קריב
חבר הכנסת גינזבורג, פה בוועדה אנחנו משתדלים להחזיר את מושג קריאת הביניים לתפקידה המקורי. קראתם קריאת ביניים, עכשיו חבר הכנסת ממשיך לדבר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הוא אומר לי שאני לא הפרעתי לו.
היו"ר גלעד קריב
חבר הכנסת מקלב, אמרת את דבריך הנוקבים, טוב שהם נאמרו, הכל בסדר. חבר הכנסת גינזבורג, בבקשה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני מאוד מצטער שהגענו לסיטואציה בה יש וויכוח על הקמת ועדת משנה. אני הייתי עד למאמצים שניסה יושב ראש הכנסת בצוק העיטים ובתקופה בה אנחנו נמצאים, להקים את ועדת העלייה והקליטה של הכנסת. אני מזכיר לכולם, ועדת הכנסת הקימה אותה וחברים בה 13 חברים. יושב ראש הוועדה אמור להיות מטעם סיעות האופוזיציה. יושב ראש הוועדה המיועד לא כינס את הוועדה ולא אפשר לה לפעול. למעשה לא הביאו את השם שיוכלו להמליץ עליו כדי להפעיל את הוועדה.

לבוא לכאן במעין דמעות תנין, כפי שאמר חבר הכנסת רוטמן, ולהסביר איך אין ועדת קליטה ומה הסיבות, אם יש וויכוח בנקודה מסוימת ביחס לתפקידים כאלה ואחרים, אתם דוגלים בשיתוק פעילות הכנסת, לבוא ולרמוס את כל הכלים הפרלמנטריים עד קצה גבול היכולת, והכל בשם אותה תחושת חוסר שוויוניות שאפשר להתווכח עליה ביחס לוועדה מסוימת.
קריאה
הגמל לא רואה את הדבשת.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
יש לך עוד סופרלטיבים?
היו"ר גלעד קריב
חבר הכנסת גינזבורג, חבר הכנסת מקלב, דיי. תנין, גמל, הכל בסדר. זה הרבה יותר טוב מהחיות אליהן התייחס חבר הכנסת אמסלם בנאום המופתי שלו מעל במת הכנסת. חבר הכנסת מקלב, אמרת את דבריך. חבר הכנסת רוטמן, שמענו. חבר הכנסת גינזבורג, אנא סיים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
למרות המאמצים שנכשלו בהקמת ועדת הקליטה, אני מאוד שמח על כך שהוקמה ועדת המשנה. התחום הזה, יש פה משרד ממשלתי שאף אחד לא עוסק בו, אף אחד לא מפקח עליו או דן בו. יש פה סוגיה ענקית שנדונה במגוון רחב של וועדות שונות ואין מישהו ייעודי שמרכז את העניין הזה.

אני חושב שטוב שמקימים את ועדת המשנה הזאת, אני גם המלצתי על הקמתה במסגרת ועדת החוקה, חוק ומשפט. טוב שחבר הכנסת יום טוב חי כלפון עומד בראשה כמי שחווה את חבלי הקליטה ויודע מה זה להיות עולה. יושבים פה סביב השולחן מספר עולים חדשים לשעבר, כל אחד במועד שלו. גם אני ומשפחתי עלינו לארץ כשחווינו את המשטר הצבאי בארגנטינה, חווינו את חבלי הקליטה.

טוב שהוקמה הוועדה, טוב שיידעו שיש אנשים שדואגים לכך שיש אנשים שצריכים להגיע לישראל. אני אומר לך, חבר הכנסת מקלב, הלוואי שכל יהודי העולם יתאחדו ויגיעו למדינת ישראל כדי לממש את הזכות ההיסטורית שלנו.

יש עכשיו מצב קשה באוקראינה וצריך לטפל בו. אגב, יש הרבה יותר עולים מרוסיה מאשר מאוקראינה בעת הזו, גם מבלרוס. צריך לשים שם דגש חזק מאוד. אני מזכיר שלצד האירוע הטרגי שקורה עכשיו במזרח אירופה, יש אירוע טרגי לא פחות שקורה באתיופיה. שם יש אנשים שאנחנו צריכים לחלץ לא פחות מאשר במזרח אירופה. אני לא משווה ביניהם, אני רק אומר שצריך אותם ואותם. גם את אחינו שנמצאים שם במלחמת אזרחים קשה מאוד שעד היום כל ממשלות ישראל סירבו להעלות אותם מכל מיני טעמים קשים של תקציבים, של התעסקויות, אני מציע לבדוק מה קורה שם עם אותם אנשים.

תודה רבה, אני מאחל לך הרבה בהצלחה.
היו"ר גלעד קריב
חבר הכנסת טל, חברת הכנסת מזרסקי ואז אנחנו ניגש להצבעה.
אלון טל (כחול לבן)
היות וכולנו ממהרים להגיע לאירוע, אני מבקש מהחברים משמאל וימין לדבר מהר בלי הפרעות. אני חושב שמי שיש לו איזושהי תחושה של היסטוריה יהודית ישראלית יזכור את אירועי אביב 1967, כאשר מדינת ישראל עמדה מול משבר קשה. מנחם בגין, כיושב ראש מפלגת החירות-ליכוד, הסכים להצטרף לממשלת אחדות בלי תפקידים כיוון שהוא הבין את גודל השעה והצורך באחדות.

אנחנו עומדים מול משבר מסוג אחר ואנחנו מנסים להתמודד אתו. אני רק יכול לומר שצר לי שאותה מפלגה שבזמנו גילתה אחריות וגדולת נפש, היום נשארת באותה הכחשה והדחקה של הפסד בבחירות, ומנסה לעשות כל דבר כדי לחתור מתחת ללגיטימציה של הממשלה הנוכחית.

אני רוצה לומר שבנושא הזה של הצורך של המדינה, זו המשימה הבסיסית של מדינת ישראל. אני רק יכול להביע צער על כך שלא הרמתם את הכפפה - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
ולכן ניאבק על עוד מקום לישראל ביתנו בוועדת הכספים. זה לא יאומן, זה פשוט לא יאומן.
אלון טל (כחול לבן)
הצורך האובססיבי שלך למסגר כל מחדל של האופוזיציה במסגרת מקום אחד, ועל זה אתם יכולים לבנות את כל ה - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא, אתם דרסתם את האופוזיציה ואתם - - -
אלון טל (כחול לבן)
סליחה, יש לי את זכות הדיבור - - -
היו"ר גלעד קריב
שמענו, זו לא הערת ביניים מחדשת. הבנו את דעתך, היא נרשמה בפרוטוקול.
אלון טל (כחול לבן)
אני חושב שכשהיסטוריונים אובייקטיביים יבואו ויסתכלו על מה שהיה פה, הם ימסגרו את זה אחרת ויגידו שזה לא בגלל מקום אחד בוועדת הכספים אלא בגלל הכחשה כללית. לכן אני רוצה לומר לחברי הטוב ושכני במליאה, חבר הכנסת יום טוב כלפון, אנחנו נמצאים בצדדים שונים במפה הפוליטית, אבל בנושא העלייה והקליטה אתה הקונצנזוס, אתה האדם הנכון. עלה והצלח, אנחנו סומכים עליך ונחזק אותך ואת ועדת המשנה החשובה הזאת ככל שניתן. תודה רבה.
היו"ר גלעד קריב
תודה רבה חבר הכנסת טל. חברת הכנסת מזרסקי, בבקשה.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
תודה רבה. אני מברכת את ועדת החוקה ואת יושב ראש ועדת המשנה שהולכת לקום עכשיו, ידידי יום טוב כלפון. שיהיה בהצלחה. הוועדה הזו אינה תחליף לוועדה סטטוטורית של וועדת הקליטה ולב ליבה של התעסקות הוועדה הזאת, וועדת המשנה שקמה, יהיה באמת חוק השבות ויישומו.

לאחרונה היינו עדים לניסיון פרשנות אחרת ושונה של חוק השבות, שבעצם עושה סוג של מיון וסינון של מועמדי עלייה. כנבחרי ציבור ושומרי חוק, אנחנו לא נאפשר שזה יקרה. כל מי שזכאי עלייה, זרע ישראל, שיבוא לכאן. אנחנו כמדינת ישראל, יחד עם שעות עברית שאנחנו מעניקים לעולים חדשים על מנת שישתלבו כמה שיותר מהר בחברתנו, אנחנו צריכים לדאוג גם לשעות התאזרחות על מנת שהם יעברו את התהליך. איך הם הופכים להיות אזרחי ישראל, הם צריכים לקבל שעות חינוך ומורשת עם ישראל. זו חובתנו גם כחלק מיישום חוק השבות.

אני מסכימה שיש משפחות ואלה שמגיעים במעמד עולים חדשים, לא כולם מחוברים למורשת היהודית. גם אני נולדתי במשפחה חילונית לגמרי, אבל היה לי תהליך בקליטתי בארץ כן להכיר את המורשת ולהתחבר, אבל זה תהליך. אם המדינה לא מסייעת ומאפשרת את זה, זה לא יקרה באופן אוטומטי. אם אנחנו רוצים אזרחים טובים, אנחנו צריכים לדאוג לכך.

כנבחרי ציבור, אנחנו צריכים לפקח על פעילות משרדי הממשלה. משרד הקליטה כן הקים קבינט ואתמול מונה אחראי, ראש מערך קליטת העלייה, מר מאיר שפיגלר. אני מברכת אותו. הוא איש ראוי ביותר שמכיר את החוקים ובאמת איש עם לב, יודע ומכיר את התהליכים ויסייע בקליטת העלייה.

אני מבקשת מידידי חבר הכנסת כלפון, תראה בי שותפה לא רק בתור עולה חדשה שעברה תהליכי קליטה, אני במשך שנים עבדתי בסוכנות היהודית ובחינוך הבלתי פורמלי, חינוך יהודי ציוני. עבדתי ברשות מקומית וקלטתי מאות עולים. תראה בי שותפה לכל דבר. שיהיה בהצלחה.
היו"ר גלעד קריב
תודה רבה חברת הכנסת מזרסקי. אני אקריא פעם נוספת את ההחלטה, נצביע ולאחר ההצבעה נשמע - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני מבקש שהיועץ המשפטי יוציא חוות דעת על מה אתם לא יכולים לדון.
היו"ר גלעד קריב
תגישו את הבקשה - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא רק בהקשר של הוועדה הזאת, בהקשר של סמכויות - - -
היו"ר גלעד קריב
אני רוצה לומר בעניין הזה, היועץ המשפטי כמובן כאן כדי לתקף את הדברים. תראו, תקנון הכנסת מכיר בעובדה שבין הוועדות הקבועות יכולות להתגלות לעיתים גם מחלוקות לגבי סמכויות או כפילויות. התקנון בסעיף 101ב' קובע שוועדת הכנסת היא המוסמכת לפסוק בחילוקי דעות בעניין סמכויות הוועדות ולמנוע כפילות בעבודת הוועדות.

זאת אומרת, התקנון בעצמו מכיר בעובדה שרשימת תחומי האחריות היא רשימה של כותרות. מי שאמורה לפסוק במחלוקת של סמכויות ותחומי אחריות זו ועדת הכנסת. יש את המנגנון שבאמצעותו הבית הזה מסדיר דיון בחלוקת תחומי סמכות ואחריות. הוועדה והייעוץ המשפטי יצטרכו לשבור את ראשם מה דינה של סיטואציה שבה וועדה סטטוטורית לא מתפקדת מסיבה כזו או אחרת, אני לא נכנס לשיח האשמות ואיך מפרשים את הסעיף הזה לאור העובדה הזאת. כדי שיהיה ברור, יש בתקנון הגדרה ברורה למצב שבו צריך לברר איזושהי סוגייה לגבי תחומי אחריות.

לגבי הסעיף שציטט חברנו חבר הכנסת רוטמן, כפי שאמר היועץ המשפטי, הסעיף הזה מדבר על חלוקת הסמכויות בין הוועדה הקבועה - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
בין ועדת האם לוועדה הקבועה, אבל זה לא - - -
היו"ר גלעד קריב
חבר הכנסת רוטמן, אני לא מבטל בהינף יד את הסוגייה המורכבת. מייד היועץ המשפטי ישלים, אבל ברשותך אני רוצה לומר, אני מתכוון אחרי דברי היועץ המשפטי - - בדקנו את הסוגייה עם הייעוץ המשפטי. אני מתכוון להקריא את ההצעה, להצביע ולהאזין לדבריו של חבר הכנסת כלפון. המשך הבירורים המשפטיים, אנחנו מכירים את הפרוצדורה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
יש לי הצעה יותר טובה, במשפט אחד.
היו"ר גלעד קריב
במשפט אחד, אחר כך היועץ המשפטי ואז אני אקריא את ההצעה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אני לא מתייחס לאף דבר מדברי קודמיי, אבל אני בהחלט חושב שחבר הכנסת כלפון, לעמוד בראש וועדה שעוסקת בנושא עלייה וקליטה, הוא אדם מאוד ראוי. אני חושב שיש לו ניסיון, אני מכיר אותו, אני מדבר על זה. בנושא העלייה והקליטה, אני חושב שהוא מכיר את החוויות של העולים ואני חושב שהוא אדם מאוד ראוי לתפקיד.

אני חושב שלעת הזאת חשוב מאוד שתקום ועדת עלייה וקליטה. אני חושב שאם אתם כקואליציה לא מוכנים לוותר על הגזל שאתם עושים בכל הוועדות, הרבה יותר הגיוני שכבר תגזלו את הוועדה כולה, תקימו אותה מחדש ותתנו ליום טוב כלפון את ועדת האם בוועדת הכנסת, מאשר להקים אותו בראש וועדה נכה. כשתחזרו לשפיות שלכם ותחזירו לאופוזיציה את מה שמגיע להם, אז תתנו את הוועדה למי שצריך.
היו"ר גלעד קריב
חבר הכנסת רוטמן, תודה. אדוני היועץ המשפטי, האם תרצה להוסיף?
גור בליי
מה שרציתי לומר במענה לשאלתו של חבר הכנסת מקלב, אנחנו התחבטנו בשאלה כי ברורה הבעייתיות והמורכבות של הסיטואציה, היא עלתה גם בשיח ביני לבין היועצת המשפטית לכנסת. בסופו של דבר, אני אומר לך בכנות שהסמכויות של הוועדות מוגדרות על דרך החיוב. אני לא חושב שאני אוכל להגיד לך מה היא לא יכולה מראש, אנחנו נצטרך לבדוק.
קריאה
חוץ מסמכויות של ועדת משנה שמוגדרות על דרך השלילה.
גור בליי
ברור שהיא לא יכולה לעסוק למשל בחקיקה, זה מכוח התקנון. כשאתה שואל אותי מול וועדות אחרות שהן לא וועדות האם שלה, אני לא יכול להגיד לך - - אנחנו נצטרך ללוות את זה מקרוב בשביל לוודא שהיא לא חורגת מהמנדט שלה, כי אכן אנחנו בסיטואציה לא פשוטה. האם בסופו של דבר אני יכול לומר שאתה לא יכול להקים את זה? אני לא חושב, אני והיועצת המשפטית לכנסת סברנו שאי אפשר להקים את זה. האם הדבר הזה רגיש בגלל המתח שקיים פה? וודאי שהוא רגיש.

אנחנו נצטרך להיות עם עין פקוחה כל הזמן כדי לוודא שהוועדה הזאת לא חורגת, בוודאי ממה שמוקנה לה מהוועדה הקבועה וגם מוועדות אחרות. אנחנו נצטרך להיות קשובים לעניין הזה. להגיד מראש מה לא, כל התקנון בנוי על מה כן, לא על מה לא.
היו"ר גלעד קריב
תודה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני מבקש התייעצות סיעתית לפני ה - - -
היו"ר גלעד קריב
אני תמיד לומד, הכל בסדר גמור. תהיה התייעצות סיעתית, אנחנו נחזור בעוד חמש דקות להצבעה. אני רק אומר את הדבר הבא כאמירה שסוגרת את הדיון עד ההצבעה לאחר ההיוועצות הסיעתית. אף אחד כאן, כולל חבר הכנסת כלפון ואני כיושב ראש הוועדה שמקימה את ועדת המשנה, לא טוענים שאין כאן סיטואציה מורכבת ורגישה. אף אחד לא מבטל בהינף יד את הצורך לחשוב על הסיטואציה הזאת ולנהל אותה בזהירות.

בוודאי היה עדיף שתהיה ועדת עלייה, קליטה ותפוצות. אני אודה ואומר שאני מניח שאם הייתה ועדת עלייה, קליטה ותפוצות, לא היינו אצים להקים את ועדת המשנה הזו, למרות שזה בסמכותנו כי אנחנו הוועדה המופקדת על חוק השבות. בעת הזו, במצב הנוכחי, יש צורך במהלך הזה. אני סומך מאוד על הייעוץ המשפטי של הוועדה בניווט ההיבטים המשפטיים.

אני גם סומך מאוד על חבר הכנסת כלפון שיידע לנהל את הסיטואציה הזאת ברגישות, והלוואי שחברי האופוזיציה שהם חברים בוועדה הזו, אחרי הבעת המחאה כאן ייתלו חלק גם בדיוני הוועדה הזאת.

אני אומר את זה לפרוטוקול אחרי ההתייעצות הסיעתית, אני מראש אומר שיש מקום בוועדה הזו לחברי אופוזיציה, וברגע שמי מחברי האופוזיציה בוועדה יבקש להצטרף לוועדת המשנה, אני אביא את זה להצבעה ואעשה את חלקי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אנחנו משתתפים בוועדה, יכול להיות שאנחנו חלוקים בתוך האופוזיציה איך צריך להתנהל. אנחנו רוצים להשתתף, זה לא ש - - -
היו"ר גלעד קריב
המחאה המובנת נרשמה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני לא עושה השוואות, אבל - - -
היו"ר גלעד קריב
המחאה המובנת נרשמה, הכל נשמע. מכובדי, חמש דקות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתה יודע לבוא לקרוא לנו, אבל לבוא להשתתף בוועדת המשנה הזו זה בא לעקוף את המחאה שלנו ואת הדבר היחיד שנשאר לנו לגבי - - להציג את זה כל הזמן בהיתממות - - -
היו"ר גלעד קריב
עכשיו 13:33, אנחנו מקריאים, מצביעים ומאזינים לדבריו של חבר הכנסת כלפון.

מכובדי, הדיון התחדש, נא לשבת. אני רוצה להקריא פעם נוספת החלטה על הקמת ועדת משנה לעניין זכאי חוק השבות והקשר עם התפוצות. סמכויות ועדת המשנה תהיינה מעקב ופיקוח אחר פעילות הממשלה ויתר רשויות השלטון בכל הקשור לזכאי חוק השבות, בדגש על עולים מרוסיה ואוקראינה לנוכח המשבר הנוכחי. כמו כן, תפעל הוועדה למעקב ופיקוח אחר פעילויות הממשלה ויתר רשויות השלטון למימוש הערך החוקתי של קיום קשר עם קהילות העם היהודי בתפוצות.

ועדת המשנה תתכנס רק באישור יושב ראש הוועדה הקבועה. חברי הוועדה הם: יושב ראש ועדת המשנה, חבר הכנסת יום טוב כלפון, חברת הכנסת ענבר בזק חברת וועדה, חבר הכנסת סימון דוידסון חבר וועדה, חברת הכנסת גבי לסקי חברת וועדה, חבר הכנסת צבי האוזר חבר וועדה.

לפרוטוקול אומר שככל שתתקבל בקשה של אחד מחברי סיעות האופוזיציה המכהנים בוועדת החוקה להצטרף כחבר לוועדת המשנה, הבקשה הזו תובא במהירות ומיידיות לאישור הוועדה ותזכה לתמיכת היושב ראש.

מי בעד הקמת וועדת המשנה?
הצבעה

אושרה הקמת ועדת המשנה לזכאי חוק השבות וקשר עם התפוצות.
היו"ר גלעד קריב
4 בעד, 1 נגד, אין נמנעים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני מבקש רביזיה.
היו"ר גלעד קריב
בסדר גמור, אנחנו נעשה רביזיה. בשעה 15:00 נקיים רביזיה על ההצעה. אני מברך את חבר הכנסת כלפון. אני אציין שגם חבר הכנסת לשעבר דב ליפמן נמצא איתנו כאן ומדבר רבות על הנושא הזה. לא אמרתי את זה בתוך הדיון, אני אזכיר שוועדת החוקה לקחה על עצמה כבר חודשים, בין השאר גם בעידודו של חבר הכנסת לשעבר ליפמן ואחרים, את הטיפול בכל עניינם של זכאי חוק השבות בהקשר של הקורונה.
יום טוב חי כלפון (ימינה)
וסגירת הגבולות.
היו"ר גלעד קריב
נכון. בהיעדר גורמים אחרים בבית הזה שיעסקו בעניין. חבר הכנסת כלפון, בבקשה.
יום טוב חי כלפון (ימינה)
תודה רבה אדוני היושב ראש. ראשית כל, אני רוצה להודות ליושב ראש הכנסת חבר הכנסת מיקי לוי שהיה איתנו בתחילת הישיבה, על ההחלטה האמיצה והנדרשת לשמוע את קולם וזעקתם של אחינו יהודי התפוצות והעולים, ולהקים סוף סוף ועדת משנה שתטפל בזכאי השבות ובקשר עם יהודי התפוצות.

אני חושב שמיומי הראשון בכנסת וביתר שאת בחודשים האחרונים, אני מעלה את העניין הזה בכל פלטפורמה ודיון. יושבים כאן חבריי, חברי הכנסת אלון טל וטטיאנה מזרסקי שחתמו יחד איתי על מכתב ליושב ראש הכנסת כחברי ועדת העלייה והקליטה לפני כחודש וחצי, שסוף סוף נקים מסגרת מתאימה. אם לא הוועדה הסטטוטורית, אז מסגרת מתאימה למען אחינו העולים.

אני מקבל כמובן בצניעות את כובד משקל האחריות על הכתפיים שלי בכל הנוגע להתמודדות עם מצב החירום באוקראינה וקליטת העולים לישראל. הגעתי לכנסת בכדי לדאוג לציבור העולים לישראל שקרוב מאוד לליבי, לא שיערתי בנפשי שאגיע למצב מורכב כל כך של מלחמה באירופה, שעתידה כנראה להוביל אותנו לאחד מגלי העלייה הגדולים והמבורכים שידעה מדינת ישראל.

אנחנו נמצאים בנקודת זמן היסטורית ומשמעותית. לאורך ההיסטוריה מדינת ישראל ידעה להתמודד בהצלחה יתרה במצבים מורכבים בכדי לממש את חזונה, היא הבית של כל יהודי העולם. דוד בן גוריון ביטא את זה טוב ממני כשאמר בשנת תש"י, שנת 1950, אותה שנה בה חוקק חוק השבות. דוד בן גוריון אמר: "לא ביטחון ולא פיתוח הארץ הם עיקרה של המדינה. הם אינם אלא תנאים חיוניים מוכרחים לעיקר. לא ככל המדינות מדינת ישראל, אין דוגמה בהיסטוריה לתקומת מדינת ישראל. ייחוד תקומתה הוא פרי ייחוד יעודה לקיבוץ גלויות, ומשאתה וייעודה ושליחותה של מדינת ישראל. בלי ייעוד זה היא מתרוקנת מתוכנה ההיסטורי ומתכחשת לעם היהודי בימינו, בדורות שקדמו לנו ובדורות שיבואו".

ברשותכם, אני חייב לציין שלצד המשקל שמונח על כתפיי, אני מרשה לעצמי להתרגש במעט כמי שעלה לבד בשנת 2004 כשכל משפחתי, למעט אחותי הגדולה, נשארה בצרפת. עוד מתקופת ילדותי כחניך בתנועת נוער בבני עקיבא ובבית"ר ידעתי שיום אחד אהיה ישראלי. עבור העולים, להיות ישראלי זאת שאיפה שאינה נגמרת בירידה מהאונייה או מהמטוס. זה מאבק יומיומי על החיים בכבוד במדינה בה בחרנו לחיות. זו בחירה לחיות במדינה הזאת. עלייה היא חשובה ומשמעותית, וקליטת העולים משמעותית וחשובה לא פחות.

המטרה שלנו היא לגרום לעליית יהודי התפוצות. אנחנו יודעים שקשיי הקליטה קיימים, והמטרה שלנו היא להקל עליהם בתהליך העלייה ובתהליך הקליטה, למצוא עבודה, ללמוד את השפה, שהם ירגישו ישראלים.

ברשותכם, במעמד מרגש זה נסיים בתפילה שאנחנו קוראים כל שבת בבית הכנסת, התפילה לשלום המדינה. שם אנחנו אומרים "וְאֶת אַחֵינוּ כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל, פְּקׇד נָא בְּכָל אַרְצוֹת פְּזוּרֵיהֶם, וְתוֹלִיכֵם מְהֵרָה קוֹמְמִיּוּת לְצִיּוֹן עִירֶךָ וְלִירוּשָׁלַיִם מִשְׁכַּן שְׁמֶךָ, כַּכָּתוּב בְּתוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדֶּךָ, אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם, מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ וּמִשָּׁם יִקָּחֶךָ. וֶהֱבִיאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ וִירִשְׁתָּהּ, וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ.".

תודה אחרונה ליושב ראש הוועדה שבחרת בי ונתת בי אמון. יש לנו שעות לא מעטות יחד בוועדה הזאת. למרות הפערים האידיאולוגיים הגדולים לכאורה בינינו ידענו לעבוד יחד ואני סמוך ובטוח שנדע להמשיך ולעבוד יחד. אני מודה לך, חברי חבר הכנסת גלעד קריב.
היו"ר גלעד קריב
יישר כוח גדול, כוחך לתורה ולמשימת קיבוץ הגלויות. אני חושב שיש ברכה אחת מן החברה האזרחית, אז בכל זאת. משפט אחד כי אנחנו צריכים לסיים.
דב ליפמן
בשם כל הארגונים שעוסקים בעלייה ומאות אלפי עולים, כבוד היושב ראש, תודה רבה גם על החודשים בהם נתת לנו פלטפורמה פה בוועדה להתעסק בנושאים של עלייה ותפוצות. אני מברך את חברי הכנסת כלפון, טל, מזרסקי, כולכם באמת חברי כנסת למען האזרחים והעולים. אין לנו מקום או בסיס להביע את הקול שלנו בלי העזרה שלכם, אז בשם כולם תודה רבה. בעזרת השם נעשה המון יחד.
היו"ר גלעד קריב
נעשה ונצליח. תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:42.

קוד המקור של הנתונים