ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 06/03/2022

חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 139), התשפ"ב-2022

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



190
ועדת הפנים והגנת הסביבה
06/03/2022


מושב שני


פרוטוקול מס' 126
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום ראשון, ג' באדר ב' התשפ"ב, (06 במרץ 2022), שעה 14:00
סדר היום
הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 136) (תכנית לעמידות בפני רעידת אדמה ותכנית הכוללת הוראה להקניית הבעלות בחלק ציבורי), התשפ"ב-2021
נכחו
חברי הוועדה: ווליד טאהא – היו"ר
איתן גינזבורג
מוסי רז
חברי הכנסת
יעקב אשר
זאב בנימין בגין
יצחק פינדרוס
מוזמנים
שלומי הייזלר - יו"ר מטה התכנון הלאומי, משרד הפנים

רות שורץ חנוך - סמנכ"לית מינהל התכנון לרגולציה ברישוי ובנייה, מינהל התכנון

הלל קירשנבום - יועץ לראש המטה, מינהל התכנון

בנימין ארביב - סמנכ"לית מינהל התכנון לרגולציה ברישוי ובנייה, מינהל התכנון

יעל לינדנברג - רכזת שיכון באגף תקציבים, משרד האוצר

תום פישר - ייעוץ וחקיקה - אשכול נדל"ן, משרד המשפטים

רם נהרי - משרד החינוך

עינת גנון - סמנכ"לית, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית

ד"ר איריס פרנקל כהן - עו"ד, יועמ"ש, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית

מירה סלומון - ראש מינהל משפט וכנסת, מרכז השלטון המקומי

מיכל מאיר - מהנדסת העיר, עיריית בת-ים

שמואל זינגר - עו"ד, עוזר יועמ"ש, עיריית תל אביב

שלום זינגר - עו"ד, יועץ משפטי, פורום ה-15

ניצן פלדמן - עו"ד, סמנכ"לית אגף יזמות ובניה, התאחדות הקבלנים בוני הארץ

ישי איצקוביץ - עו"ד, יועץ משפטי, התאחדות הקבלנים בוני הארץ
משתתפים באמצעים מקוונים
שי אהרונוביץ - ממונה מסמ"ק רחובות, רשות המיסים, משרד האוצר

יניב כהן - מנהל מחלקת שומת מקרקעין, רשות המיסים

יאיר דיקמן - איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
רעות בינג
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
ולריה ורבה - חבר תרגומים

הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 136) (תכנית לעמידות בפני רעידת אדמה ותכנית הכוללת הוראה להקניית הבעלות בחלק ציבורי), התשפ"ב-2021
היו"ר ווליד טאהא
שלום לכולם. מתחילים דיון בנושא הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 136) (תכנית לעמידות בפני רעידת אדמה ותכנית הכוללת הוראה להקניית הבעלות בחלק ציבורי), התשפ"ב-2021, מ/1464. הכנה לקריאה שנייה ושלישית, למעשה היום נשמע הסתייגויות והנמקות, אהלן שלומי. תומר, אנחנו נתחיל אצלך להקראת השינויים, הסיכומים על הנוסח שאמורים להביאו להצבעה. בבקשה.
תומר רוזנר
צוהריים טובים, ראשית נתחיל עם נושא הפיצול. כזכור לכם, בישיבה האחרונה הוועדה החליטה להציע למליאת הכנסת לפצל חלק מהצעת החוק.
היו"ר ווליד טאהא
והמליאה לא קנתה.
תומר רוזנר
שעוסק בהקניית חלק ציבורי. המליאה לא אישרה את הצעת הוועדה ולכן ההצעה המונחת בפניכם כרגע היא בעצם להשמיט את הסעיפים מהצעת החוק באופן מוחלט, כך שאם הממשלה תחפוץ לקדם את הצעת החוק, היא תצטרך להביא אותה שוב למליאת הכנסת בקריאה ראשונה. אני מציע שתחילה רעות תקריא בדיוק את הסעיפים מתוך הצעת החוק, שיושמטו מהנוסח הסופי כיוון שלא נידונו.
היו"ר ווליד טאהא
למרות שהקראנו?
תומר רוזנר
לא, לא הקראנו. הסעיפים האלה של השטח הציבורי לא הוקראו, זה אמור היה להיות פיצול ומכיוון שאין פיצול אז אנחנו פשוט משמיטים אותם.
היו"ר ווליד טאהא
אה אוקיי, כדי שלא יכללו בנוסח להצבעה.
זאב בנימין בגין (תקווה חדשה)
זה מוסכם תומר ובני? זה מוסכם?
היו"ר ווליד טאהא
הינה שלומי מולך בני, אם שלומי שותק ושם את היד פה אז הכל בסדר.
תומר רוזנר
אז רעות תקריא את הסעיפים - -
זאב בנימין בגין (תקווה חדשה)
אתם בודקים את הרצון הטוב של האופוזיציה להסכים לפיצול?
היו"ר ווליד טאהא
בני, תנוח דעתך, דעתך נחה?
זאב בנימין בגין (תקווה חדשה)
אחרי דבריך, אני אפילו חש מיותר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
תגיעו להסכמה על חמישה חוקים שתורידו השבוע מסדר היום, נסכים לפיצול.
זאב בנימין בגין (תקווה חדשה)
שלום כבוד ראש העיר.
תומר רוזנר
רעות תקריא את הסעיפים שבעצם יושמטו מהנוסח הסופי ובעקבות העובדה שלא נידונו וגם לא פוצלו, הם פשוט יושמטו מן ההצעה.
רעות בינג
טוב, אז הסעיף הראשון זה בעצם פסקה (24) שבסעיף 4(1). לאחר מכן סעיפים 8 ו-9 להצעת החוק, סעיף 12 להצעת החוק וסעיף 13(1) פסקאות משנה (א) ו-(ב) שבפסקה 10(א). כל הסעיפים האלה מדברים בעצם על ההקנייה ולכן הם בעצם נמחקים מהנוסח.
היו"ר ווליד טאהא
הקנייה בחלק ציבורי.
רעות בינג
נכון.
תומר רוזנר
אז זה הנושא הראשון. הנושא השני, בעצם מונח בפניכם נוסח סופי למעשה של הצעת החוק בעקבות כל התיקונים והשינויים שהוועדה ביקשה להכניס. השינויים מהדיון הקודם מסומנים אצלכם בצהוב. אנחנו נעבור עליהם אחד-אחד ונסביר אותם כדי שיהיה ברור שמה שאנחנו ניסחנו בעצם משקף את מה שאתם ביקשתם כחברי ועדה. ולאחר מכן בעצם ישמעו ההסתייגויות. אז אנחנו נתחיל תחילה בהקראת השינויים שהוכנסו בהצעה בעקבות בקשות הוועדה.
היו"ר ווליד טאהא
כן, רעות.
רעות בינג
אז התיקון הראשון הוא בעמוד 1, בעצם להגדרה, זה ממש תיקון טכני. פשוט הצעת החוק לא עודכנה לשינויים שנערכו בחוק ההסדרים ולכן בהגדרה מחקנו את המילים "מתחם פינוי בינוי במסלול מיסוי", שזה כבר מונח שלא רלוונטי ולא קיים, והוספנו "ותכנית לפינוי ובינוי". זה ממש שינוי טכני.

התיקון השני הוא בעמוד 2. בעצם הוספנו בסעיף 62א את פסקה (21א) שמתייחסת למסלול חדש שנוסף להצעת החוק בעקבות הערות שעלו בדיון הקודם. אני חושבת שכדאי שנרחיב עליו כשנגיע לסעיפים שמפרטים אותו. אבל אני אקרא את פסקה (21א). המסלול החדש זה מסלול של הריסה, בנייה וניוד זכויות.

"(21א) קביעת הוראות בתכנית לעמידות בפני רעידת אדמה במסלול הריסה והוספת שטחי בנייה במגרש אחר, כהגדרתה בסעיף 70א, בהתאם להוראות סעיף 70ב1, ובכפוף לתנאים הקבועים בסימן ד'1;"

התיקון הבא הוא בעמוד 3. זה יותר תיקון בנוסח, אבל אני כן אקריא אותו, הוא פשוט מחדד את מה שעלה בדיון הקודם.

"(2) בסעיף קטן (ד), אחרי פסקה (2) יבוא:

"(3) (א) תכנית הכוללת הוראות לפי סעיף קטן (א)(21)-(23) החלה בשטח שחלה עליו תכנית כוללנית, לא תסתור את התכנית הכוללנית בעניינים הנוגעים לשטח הכולל המותר לבנייה, מספר יחידות הדיור, גובה הבניין ומספר הקומות; ואולם לגבי עניינים שנקבעו בתכנית לפי פסקאות אחרות שבסעיף קטן (א) יחולו הוראות פסקה (1)."

בעצם רצינו חידד שסעיף קטן (ד) יש בו את פסקה (1) שהיא כבר בחוק הקיים, שהיא קובעת את הכלל של מתי ואיך אפשר לסתור כוללנית. רצינו לחדד שאם הוראות הסעיף הזה לא חלות, אז חוזרים לברירת המחדל שהיא פסקה (1). ב-3 הוספנו את גובה הבניין בעקבות הערות שעלו בדיון הקודם.

בעמוד 5 בעצם מחקנו את פסקאות (2), (3), (4), (5) ו-(6) בעקבות ההערות שעלו בדיון הקודם. זה פסקאות שקובעות שאם לא הוגשה תוכנית כוללת אז יש סמכות מקבילה של הוועדה המקומית והוועדה המחוזית, עם אפשרות של שר הפנים להאריך את לוחות הזמנים. ובעקבות ההערות שעלו הורדנו את כל הסעיפים האלה.

הוספנו את פסקה (4) גם בעמוד 5 למטה.

"(4) בסעיף קטן (ו) ברישה, במקום "(א) עד (ה)" יבוא "(א) עד (ה1)"."

זה גם בעקבות בקשה שעלתה כאן להוסיף את סעיף (ה1) שנוסף גם ביחס למתקנים ביטחוניים וכל מה שקשור לזה.

עמוד 6, תיקון סעיף 64. כאן יש תיקון קצת יותר משמעותי, אני אקריא.

"5. בסעיף 64(ב) לחוק העיקרי - במקום הסיפה החל במילים "תכנית מיתאר מקומית" יבוא "תכנית מיתאר מקומית החלה על כל שטח מרחב התכנון המקומי או על כל שטח היישוב שהתכנית חלה בתחומו, הכוללת הוראות לעניין מתחמים ואזורים להתחדשות עירונית והוראות לעניין חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, ובכלל זה:

(1) דרכים למימוש התחדשות העירונית באזורים ובמתחמים שונים, לרבות קביעת אזורים לתכנון מתחמי לפינוי בינוי וכן קביעת אזורים להתחדשות עירונית אף לא בדרך של תכנון מתחמי כהגדרתו בסעיף 70ו, בדרך של חיזוק, חיזוק ועיבוי או הריסה ובנייה מחדש, ויכול שתקבע לגבי אזור או מתחם מספר דרכים להתחדשות עירונית;

(2) לגבי אזורים שבהם נקבעה התחדשות עירונית כאמור בפסקה (1) -;

(1) קביעת הוראות ותנאים למימוש התחדשות עירונית ובכלל זה קביעת הנחיות בדבר שטחי קרקע מזעריים שיש לייעד לתחבורה, לחניה, לביוב ולתשתיות לרבות התוויית הדרכים העיקריות בתחומה;

(2) קביעת שטחי קרקע המיועדים לשטחים פתוחים ולצרכי ציבור, או קביעת הנחיות בדבר שטחים שיש לייעד לצרכים אלה, ביחס לייעודי הקרקע השונים שנקבעו בה; לעניין פסקה זו, "צורכי ציבור" – כהגדרתם בסעיף 188(ב);

תכנית כאמור יכול שתאפשר הוצאת היתר מכוחה ללא צורך באישור תכנית נוספת טרם מתן ההיתר, ואולם לא יקבעו בה הוראות בעניינים המפורטים בסעיף 145(ז) לגבי מגרשים מסוימים ובלבד שנקבעו הוראות כאמור בתכנית אחרת; שר הפנים, באישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, רשאי לקבוע הוראות בעניינים נוספים שיש לכלול במסגרת תכנית כוללת כאמור וכן הוראות שאין לכלול במסגרת התכנית הכוללת"."
תומר רוזנר
אני רק אתן הסבר קצר. אנחנו מדברים עכשיו בעצם על מאפייניה של תוכנית כוללת להתחדשות עירונית. בדומה למאפיינים שהמחוקק קבע בשעתו לתוכנית כוללנית, בעצם מוצע כאן מה יהיו המאפיינים של תוכנית כוללת להתחדשות עירונית שכזכור לכם, בעצם לאחר שהיא מאושרת היא בעצם מתווה את גדרי סמכותה של הוועדה המקומית למעשה. לכן יש לזה חשיבות ניכרת. בעצם הסעיף מנסה למנות מה יש בתוכנית כזאת ומה אין בה, מה יהיה בה ומה לא יהיה בה. מצד אחד יהיו בה את ההוראות שמתייחסות למאפיינים של האזורים שבהם תהיה התחדשות עירונית ואיזה התחדשות עירונית תהיה בכל אזור, איזה ייעודי קרקע וייעודים עיקריים, מה שידוע בז'רגון המקצועי או בהגהה המקצועית "תוכנית כתמים". היא תאמר באזור הזה אנחנו רוצים לראות בניינים כאלה וכאלה, מבלי להתייחס למאפיינים הספציפיים של כל מגרש ומגרש. זאת מתוך הנחה שהיא תוכנית, שבמירכאות "מתלבשת" על תוכניות קיימות לאותם מגרשים שבהם כבר נקבעו גבולות המגרש והדברים הספציפיים של אותו מגרש. התוכנית הזאת בעצם רק תקבע לגבי התחדשות עירונית באותו מגרש, מה יכול לקרות.

בנוסף לכך, ניתנת פה סמכות לשר הפנים באישור הוועדה להוסיף הוראות שצריכות להיות בתוכנית כזאת והוראות שאסור שיכללו בתוכנית כזאת. החשיבות של התוכנית הכוללת כפי שאתם זוכרים, היא בעצם בכך שהיא כפי שאמרתי בתחילת דברי, תתווה את סמכותה של הוועדה המקומית לאחר שהיא תאושר במקום שורת הסמכויות שמנויה בחוק. כך שאם למשל תוכנית כוללת להתחדשות עירונית תקבע תוספת זכויות נמוכה או גבוהה יותר מזו שנקבעה במסלולים השונים בחוק הזה, קביעותיה הן שייקבעו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני רק רוצה לחדד ולהבין. במקום שאין תוכנית כוללת בעצם החוק זה.
תומר רוזנר
נכון.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זאת אומרת, על אף מה שהוספתם פה בעמוד 6.
רעות בינג
עמוד 6 זה בעצם מה יהיה בתוכנית כוללת כזו, אבל אם תוכנית כוללת - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אבל אם תוכנית כוללת אז בעצם חל החוק הזה.
תומר רוזנר
נכון מאוד.
היו"ר ווליד טאהא
טוב. שלטון מקומי, אתם רוצים להעיר על הסעיף הזה? אז תציגי את עצמך לפרוטוקול ובבקשה.
מיכל מאיר
שלום, אני מיכל מאיר, מהנדסת העיר בת ים. אני רק רוצה - -
היו"ר ווליד טאהא
אז את לא שלטון מקומי, מהנדסת עיר בת ים.
מיכל מאיר
מטעם איגוד מהנדסי הערים.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי.
מיכל מאיר
אני רק רוצה לוודא שלמעשה הסעיף הזה מאפשר לוועדה המקומית, במסגרת התוכנית, להקצות שטח למטרה של שב"צ ולקבוע גם לשנות את הייעוד וגם את היקף הזכויות הנגזר.
תומר רוזנר
לוועדה המחוזית לא לוועדה המקומית.
מיכל מאיר
אז שוב, במסגרת התוכנית הזאת האם תינתן הסמכות לוועדה המקומית?
תומר רוזנר
לא, הוועדה המחוזית לא יכולה להקנות סמכויות לוועדה המקומית לשינוי ייעודים.
מיכל מאיר
זאת אומרת שהמענה לשטחים החומים לא ניתן במסגרת הזאת כסמכות הוועדה המקומית.
תומר רוזנר
השאלה לא ברורה לי.
בנימין ארביב
לא שמעתי את השאלה, סליחה.
מיכל מאיר
בסופו של יום המטרה שלנו היא לייצר שטחים במסגרת תוכנית מוגשת לצרכי שב"צ. אם אנחנו מבינים נכון, לצורך זה נדרש שינוי בחוק שמאפשר הרחבה של סמכויות הוועדה המקומית ולאפשר שינוי ייעוד לשב"צ. עכשיו, התוכנית הכוללת לא מייצרת את הסמכות, מאיפה יהיה מקור הסמכות לוועדה המקומית לייצר את אותם שב"צים נדרשים?
בנימין ארביב
לא, אני לא בטוח שהתוכנית הכוללת לא יכולה לייצר, זה כמו תוכנית כוללנית לוועדה עצמאית. שוב, אני לא רוצה להיכנס לזה, אבל כל תוכנית שתתאם לתוכנית הכוללת להתחדשות עירונית תהיה בסמכות הוועדה המקומית וזאת יכולה להיות גם הסמכות לשנות ייעודים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
גם אם כיום זה בסמכות ועדה מחוזית?
בנימין ארביב
אני אומר, גם היום ועדה עצמאית שיש לה כוללנית, הסמכויות שלה הן בהתאם לכוללנית. זאת אומרת, הוועדה המחוזית קובעת באותה תוכנית כתמים את המשטר, אומרת את מה שיש לה להגיד וזהו. בתוך המסגרת הזו שהוועדה המחוזית אמרה את דברה, הוועדה המקומית מוסמכת גם לשנות ייעודים, גם סמכויות שלא ניתנו בחוק לוועדה המקומית. בסעיפים קטנים (א) או (א1) אחרי שורה של תוכנית כוללנית, הסמכויות הן בהתאם למה שנקבע בתוכנית הכוללנית. אותו דבר בעצם יהיה גם פה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל בתוכנית הכתמים שאתה אומר צריך התייחסות גם לגבי השב"צים.
בנימין ארביב
נכון. לא ברמת המדגש הבודד. שוב, המתחם הזה דורש כך וכך צרכי שב"צ, שצ"פ.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הבנתי. זאת אומרת, אחרי שיש את הקביעה הכוללנית הזאת - -
בנימין ארביב
לתרגם אותה ברמת המגרש, כן. שם זה ועדה עצמאית שיש לה כוללנית, פה זה כל ועדה בהתאם לתוכנית כוללת להתחדשות עירונית, אבל כמובן רק במגרשים שבהם יש מבנים הטעונים חיזוק. זאת אומרת, זה לא סמכות בלתי מוגבלת.
ניצן פלדמן
אם אפשר גם שתי שאלות בנוגע לסעיף הזה, שיהיה רק בפרוטוקול.
היו"ר ווליד טאהא
תציגי את עצמך לפרוטוקול.
ניצן פלדמן
ניצן פלדמן, סמנכ"לית בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ. גם שתי שאלות בנוגע לסעיף הזה. אחת, בהתחלה שלו כתוב שתוכנית מתאר מקומית החלה על כל שטח המרחב, זה אומר שלהבדיל מהנוסח הקודם אי אפשר גם על חלקים ממנו? רציתי הבהרה לגבי זה. עוד שאלה בנוגע לסיפה, כתוב פה "בעניינים המפורטים בסעיף 145(ז) לגבי מגרשים מסוימים, ובלבד שנקבעו הוראות כאמור בתוכנית אחרת". זה לא ברור למה הכוונה, אשמח להסבר על ה-"בלבד".
בנימין ארביב
כן, אז קודם כל לגבי השאלה הראשונה שלך. אכן התוכנית הכוללת צריכה לחול על כל העיר, או על כל שטח היישוב אם זאת ועדה מרחבית, אבל זה כמובן לא אומר שהיא צריכה להגיד הוראות. זאת אומרת, יש שכונות שלמות חדשות שלא רלוונטיות להתחדשות עירונית, אז היא פשוט תגיד לא רלוונטי, כן? אבל לא רצינו שהתוכנית הכוללת הזאת תהיה בפרוסות. זאת אומרת, תהיה תוכנית שתוגש על כל העיר, על כל מרחב התכנון, תעסוק בהתחדשות עירונית ברמה הארגונית וכמובן שאיפה שזה לא רלוונטי אז אין מה להגיד.
ניצן פלדמן
ואם רוצים לשנות אז צריך לשנות את כל התוכנית?
בנימין ארביב
זה תיקון אבל התיקון ודאי יכול להיות נקודתי. התוכנית הראשית צריכה להיות מוגשת ומאושרת כדי שהסעיף הזה יחול על כל מרחב התכנון או על כל שטח הישוב. שטח הישוב זה רלוונטי בעיקר בוועדות מרחביות.

לגבי השאלה השנייה שלך, אני אסביר מה הכוונה. אנחנו לא רוצים שהתוכנית הזו תקבע הוראות ברמה של המגרש הבודד. זאת אומרת, ברור שאסור בתוכנית כזו ייקבעו הוראות שברחוב כזה, במספר כזה, יהיו הוראות תכנוניות פרטניות, זה ודאי שלא. מצד שני, כמו שאמרנו בדיונים הקודמים, אנחנו רוצים לאפשר שהתוכנית הזאת תהיה כזו שניתן, בכפוף לשיקול דעת הוועדה המחוזית, היא תבחר אם היא רוצה שזה תוכנית מתארית לחלוטין, או תוכנית שניתן להוציא מכוחה היתרים. אבל אם היא תהיה תוכנית שניתן להוציא מכוחה היתרים, אז היא בעצם תוכנית מפורטת, אבל היא לא כוללת הוראות ברמה הפרטנית של המגרש. מה זה בעצם אומרת? כמו תוכנית לפי סעיף 23, כמו תמ"א 38 עצמה אם אנחנו מחפשים דוגמה. היא מתלבש על תוכניות מפורטות, זו בעצם המהות של תמ"א 38 או תוכנית לפי סעיף 23. לכן הגם שהיא לא כוללת הוראות ברמת המגרש הבודד, היא כוללת סטים של הוראות שמתלבשות על תוכניות מפורטות ומתקנות אותן, כי זו המהות של תמ"א 38 או תוכנית לפי סעיף 23.

מה שכתוב פה "בלבד שהיא כוללת הוראות לפי 145(ז)", זה בעצם אומר שיש שם תוכנית מפורטת שעליה ניתן להתלבש. אבל פה אני רק רוצה להגיד לפרוטוקול, ודאי שיש שם תוכנית ולו מהסיבה הפשוטה, כי יש מבנה שהוקם כדין אז יש שם תוכנית מפורטת. רק מה שחשוב להבין, זה שיכול להיות שהתוכנית המפורטת שמאושרת היא תוכנית מלפני 1996, שזה המועד הקובע בסעיף 145(ז) וזה בסדר. תומר, תקן אותי אם התכוונת אחרת. אז אנחנו אומרים לפרוטוקול, זו תהיה הפרשנות שלנו, חשוב להגיד את זה. בלבד שהיא כוללת הוראות כאמור, לא הכוונה שבהכרח תהיה שם תוכנית מפורטת שאושרה אחרי 96' שזה המועד הקובע לעניין 145(ז). אלא עצם העובדה שיש שם תוכנית מפורטת, ויש שם תוכנית מפורטת בהגדרה כי ניתן היתר מכוחה למבנה שהוקם כדין, זה מספיק כדי שהתוכנית הזאת תוכל להתלבש על התוכנית המפורטת.

לדעתי האישית נכון להשמיט את המילים האלה, תומר, ובלבד שהיא כוללת הוראות כאמור, אבל גם אם זה יישאר כתוב, זו הכוונה.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי.
ניצן פלדמן
תודה רבה, אז אני גם מצטרפת להמלצה של בני להשמיט את המילים, זה עלול ליצור הרבה בעיות.
היו"ר ווליד טאהא
מה הצעת? תדייק מה הצעת.
בנימין ארביב
אני אומר, אנחנו עסוקים בשאלה האם תוכנית כוללת להתחדשות עירונית יכולה לקבוע שאפשר להוציא היתרים מכוחה. אז כתוב במפורש שכן, אני מקריא מתחילת עמוד 7.

"תכנית כאמור יכול שתאפשר הוצאת היתר מכוחה ללא צורך באישור תכנית נוספת טרם מתן ההיתר, ואולם לא יקבעו בה הוראות בעניינים המפורטים בסעיף 145(ז) לגבי מגרשים מסוימים"

עד כאן זה בסדר גמור, אבל פה נכתב: "ובלבד שנקבעו הוראות כאמור בתכנית אחרת". אנחנו היום מבקשים להוריד את זה ואני מסביר למה, כי ברור שיש שם תוכנית מפורטת במגרש הזה, כי יש שם מבנה הטעון חיזוק שניתן לו היתר כדין.
היו"ר ווליד טאהא
צריך לעשות את זה ברור תומר.
בנימין ארביב
כן, אבל זה יכול להשתמע שזה הוראות לפי 145(ז), שזה סעיף שמחייב רק משנת 96'. רוב התוכנית שחלות על המגרשים האלה, לא יודע אם רוב, אבל חלק גדול מהן הן תוכניות לפני שנת 96' והן לא כוללות את הפירוט של 145(ז). אז גם במצבים האלה צריך להיות ברור שניתן בתוכנית מתלבשת להתלבש גם על מגרשים שבהם יש מבנים מלפני 96'. זה המצב גם בתמ"א 38 עצמה, זה המצב גם בתוכניות לפי סעיף 23. גם תמ"א 38 וגם תוכניות לפי סעיף 23 בעצם מתלבשות על תוכניות מפורטות גם אם הן תוכניות מאוד ישנות שאושרו לפני 96' וככאלה הן לא כוללות את הפירוט לפי 145(ז).
תומר רוזנר
אני פשוט לא מצליח להבין. 145(ז) קובע את הדברים המינימאליים שצריכים להיות בתוכנית כדי שאפשר יהיה להוציא היתר. איך אפשר יהיה להוציא היתר?
בנימין ארביב
לא, אז איך הוציאו היתר לפני שנת 96'? שאלה מצוינת. אז גיבשו את התוכנית - -
תומר רוזנר
אבל עכשיו אנחנו בתוכנית חדשה, זה לא מתקבל על הדעת שתוכנית חדשה תעשה ככה לפי הרוח.
בנימין ארביב
לא, אבל תומר זה המצב היום. תמ"א 38 התלבשה גם על תוכניות כאלה.
תומר רוזנר
אבל תמ"א 38 קבעה את כל הדברים שהיו צריכים לקבוע ב-145(ז).
בנימין ארביב
היא אמרה ש-'יחולו ההוראות של התוכניות המפורטות בשינוי זה, קווי בניין כך וכך'.
תומר רוזנר
נו יפה, אז היא אמרה את זה.
בנימין ארביב
בעצם המהות שלה שהיא מתלבשת על תוכניות מפורטות.
תומר רוזנר
אבל היא קבעה את הדברים שצריכים לקבוע.
בנימין ארביב
נו?
תומר רוזנר
אתה פה מבקש שלא יקבעו את הדברים שצריך לקבוע, אתה אומר שאסור לקבוע אותם.
בנימין ארביב
לא, לא, רגע אז בוא נדייק. תמ"א 38 היא תמ"א ללא תשריט, היא חלה על כל שטח המדינה אבל היא קובעת הוראות לעניין שטחי בנייה, גובה, קווי בניין היא קובעת באופן מסוים, אבל כן היא קובעת, נכון. וכך נראות רוב התוכניות לפי סעיף 23, הן חלות על כל העיר או על חלק משמעותי מאוד ממנה, הן לא ברמת המגרש והן כוללות סט של הוראות, מאוד דומה לתמ"א 38. כך יהיה גובה המבנים המקסימלי, כך יהיו קווי הבניין המרביים וכולי, זה בסדר גמור. אבל איך זה עובד בעצם? הרי התוכנית הזאת היא ללא תשריט, היא לא חלה על מגרש מסוים. איך ניתן להוציא מכוחה היתרי בנייה?
תומר רוזנר
מה זאת אומרת היא ללא תשריט? ברור שהיא עם תשריט.
בנימין ארביב
תמ"א 38 לצורך העניין היא ללא תשריט, תוכנית לפי סעיף 23 היא עם תשריט אבל התשריט הזה לא מעלה ולא מוריד, זה כל מרחב התכנון המקומי, לא רלוונטי התשריט שלו. מה כן? כמו שהוער גם בפסיקת בית המשפט העליון, המהות של התוכנית הזו, היא עומדת ב-145(ז) כי היא מתלבשת על התוכנית המפורטת שקיימת במגרש.
שלום זינגר
זה ומה לתמ"א 18.
בנימין ארביב
דומה לתמ"א 18, דומה לתמ"א 36, דומה לתמ"אות רבות אחרות שהן ללא תשריט, הן חלות על כל המדינה לצורך הדוגמה ולמרות זאת ניתן להוציא מכוחן היתרי בנייה כי הן מתלבשות על תוכנית מפורטת שקיימת במגרש. עם זה כולנו מסכימים וזה קבוע גם בפסיקה של בית המשפט העליון.

פה השאלה היא, במצבים שבהם התוכנית המפורטת שחלה במגרש היא תוכנית ישנה, לפני שנת 96' שזה המועד הקובע בעניין סעיף 145(ז). ממה שמשתמע פה מהנוסח שכתבתם, עולה לכאורה שזה לא יחול. היא לא יכולה להתלבש על תוכנית - -
תומר רוזנר
הכוונה שהיא כן תוכל לחול, אבל שיהיו בה לפחות את ההוראות החסרות. כלומר, מה יש ב-145(ז) שאין לנו פה? חלוקה למגרשים היא מן הסתם מופיעה בתוכנית אחרת, גם אם היא ישנה. קומות, שטחי בנייה וכולי מופיע פה ומופיע שם. ההבדל הוא, לדעתי אם אינני טועה, תתקנו אותי אם אני טועה, הוא בעניין של קווי בניין. אז התוכנית הזאת תצטרך לקבוע קווי בניין.
בנימין ארביב
אז אוקיי, אנחנו מבינים אחד את השני. בסדר גמור, זו הכוונה. ברור שאם בתוכנית המפורטת המקומית ובתוכנית הכוללת להתחדשות עירונית חסרים אלמנטים לפי 145(ז) אז זה לא יעבוד, נכון. או שייחלצו אותם מהתוכנית המפורטת הישנה, ואם זה לא ניתן אז הם צריכים להיקבע בתוכנית הכוללת.
תומר רוזנר
אז איך אתה רוצה לומר את זה?
רעות בינג
אבל זה מה שזה אומר. ובלבד שנקבעו ההוראות כאמור באיזושהי תוכנית.
בנימין ארביב
מה שנשמע מהנוסח, זה שצריך שהתוכנית הישנה המפורטת שחלה על המגרש, כוללת הוראות לפי 145(ז) וזה לא נכון לגבי תוכניות שהוגשו לפני 96'.
א רעות בינג
אבל אפשר בתוכנית אחרת או בתוכנית הכוללת בעצם.
תומר רוזנר
אחד מהשניים צריך להתקיים, זאת אומרת או שזה נקבע בתוכנית הקודמת, בין אם במפורט בין אם אפשר לפרש אותה ככה, לא משנה, או שזה פה. אבל האלמנטים של 145(ז) צריכים להתקיים.
בנימין ארביב
כמו בתמ"א 38 או תוכנית לפי סעיף 23 אחרת. הדוגמה הזו מקובלת, אז אנחנו מקבלים.
תומר רוזנר
אז רק מה אתה מציע לנסח?
בנימין ארביב
אני הייתי מציע למחוק את זה. אבל אם אתם רוצים נוסח אחר, אני מציע למחוק את זה.
היו"ר ווליד טאהא
חבר הכנסת בני בגין, ביקשת להעיר משהו?
זאב בנימין בגין (תקווה חדשה)
כן. אני ביקשתי לחזור - -
היו"ר ווליד טאהא
על אותה סוגייה שבמחלוקת? על אותו נושא?
זאב בנימין בגין (תקווה חדשה)
לא, לא על אותו נושא. על נושא שהוא בייסוד של הצעת החוק. אבל אם לא מתאים עכשיו - -
היו"ר ווליד טאהא
כן, בואו נתמקד בסעיפים. כן בבקשה.
שלום זינגר
שלום זינגר, מנכ"ל השלטון המקומי, פורום ה-15. אני חושב שהתוכנית הכוללת לא אמורה להתייחס לכל מגרש, לא בראייה ספציפית, לא בהוראות שלה ובוודאי לא לבחון כל מגרש. לכן לומר שהיא תבחן בכל מגרש אם יש תוכנית אחרת ואם לא היא תכלול הוראות לפי 145(ז), גמרנו את התוכנית הכוללת היא תיקח 200 שנה עד שיאשרו אותה ולכן ההוראה צריכה להיות ברורה. תוכנית כוללת לא אמורה להיות מפורטת, אבל ניתן יהיה להוציא מכוחה היתר אם יש השלמות בתוכנית מפורטת אחרת. אם אתה תרצה תומר שהתוכנית הכוללת תהיה תוכנית מפורטת, לא תצא מהסיפור.
תומר רוזנר
אני רוצה אבל שאפשר יהיה להוציא מכוחה היתר רק אם יש תוכנית שמשלימה אותה.
שלום זינגר
זה בסדר גמור - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
תומר, זה מה שהוא אומר.
שלום זינגר
בשביל זה לא צריך לעשות תוספת.
היו"ר ווליד טאהא
איפה המחלוקת?
שלום זינגר
אין מחלוקת.
היו"ר ווליד טאהא
אז אין מחלוקת, תעבור - -
ניצן פלדמן
הבעיה שפשוט הנוסח לא ברור.
שלום זינגר
צריך להוריד את המילים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
רגע, בוא נראה מה הוא רוצה למחוק.
שלום זינגר
אם נוריד את המילים האלה אפשר יהיה להוציא - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
איזה מילים?
שלום זינגר
"ובלבד שנקבעו הוראות כאמור בתוכנית אחרת".
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל הרגע זה מה שאמרת, שאם יש את זה אז זה בסדר.
שלום זינגר
לא, אני אומר, איך שזה נוסח היום צריך לכלול בתוכנית הכוללת הוראות - -
היו"ר ווליד טאהא
אבל אם לא נקבעו בתוכנית אחרת, אז אין בעיה.
שלום זינגר
אדוני יושב הראש אני אסביר את עצמי. איך שהסעיף היום מנוסח, בתוכנית כוללת צריך להתייחס לכל מגרש ולשאול את עצמך - -
קריאה
לא, זה לא נכון.
שלום זינגר
אלה המילים שכתובות היום.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
איפה זה כתוב?
שלום זינגר
"ואולם לא יקבעו הוראות" - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני מציע לך לקרוא משפט מההתחלה ולא מהאמצע שלו. שלום תקרא, זה נקרא קריאה מודרכת, תקרא מההתחלה.
שלום זינגר
"יכול שתאפשר הוצאת היתר מכוחה ללא צורך באישור תכנית נוספת טרם מתן ההיתר, ואולם לא יקבעו בה הוראות בעניינים המפורטים", "ובלבד שנקבעו הוראות". אם היית שם "ובלבד שנקבעו הוראות" לפני "ואולם לא יקבעו" זה בסדר גמור. אבל אם אתה שם את המילים - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
להפוך את הסדר, כאילו להצמיד את זה.
תומר רוזנר
אפשר, אפשר להצמיד את זה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
כן, זה רעיון.
שלום זינגר
אין בעיה, אבל זה צריך להיות במקום אחר.
רעות בינג
אפשר לעשות את זה. "יכול שתאפשר הוצאת היתר מכוחה ללא צורך באישור תכנית נוספת ובלבד שנקבעו בהוראות", אבל זה מושא 145, "בעניינים המפורטים בסעיף 145".
שלום זינגר
כן, "ואולם לא יקבעו בהוראות בעניין" - -
היו"ר ווליד טאהא
טוב, בואו - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כשזה קריאה מודרכת זה מובן.
היו"ר ווליד טאהא
שלום, אתה מתחיל לטוס בין הביתנים, תישאר במקום, אתה יכול לדבר משם, הכל בסדר. אני יודע מה באת לעשות, אבל עדיף להישאר במקום ולנהל דיון.
בנימין ארביב
לא רוצה לקלקל את החגיגה, אם זה טוב לשלטון המקומי כמובן לא נתנגד לשנות את המיקום, אבל זה לא פתר את הבעיה שאני הצגתי. ואני אומר שוב, הפרשנות שלנו תהיה שזה דומה לתמ"א 38 ולתוכנית לפי סעיף 23, איפה שהן יכלו להתלבש, גם התוכנית הזו יכולה להתלבש. זה הכל, בסדר.
תומר רוזנר
אין לנו ויכוח.
קריאה
לא הבאנו רק מה הנוסח שהוצע.
תומר רוזנר
הנוסח להזיז את זה לרישה.
היו"ר ווליד טאהא
לשנות מיקומים, זה הכל. שלום היה שם, עכשיו הגיע הנה, הכל התסדר. שינוי מקום, זה הכל. יאללה ממשיכים.
רעות בינג
טוב. אז אנחנו בעמוד 7 בסעיף ההגדרות בסימן ד'1. כאן שינינו בהגדרה - -
היו"ר ווליד טאהא
זה לא היה מוסכם לחלוטין בין כולם?
רעות בינג
היה מוסכם. אוקיי, אז בהגדרה של מבנה הטעון חיזוק, כאן חידדנו את הנוסח בפסקה (1), אני אקריא אותו.

"(1) ניתן היתר לבנייתו לפני יום י"ב בטבת התש"ם (1 בינואר 1980) או שניתן היתר לבנייתו לאחר מועד זה ולפני יום ח' בטבת התשמ"ה (1בינואר 1985), וניתנה חוות דעת מהנדס מבנים כהגדרתו בסעיף 266ג1 כי לא נבנה בהתאם לתקן לעמידות בפני רעידות אדמה כנוסחו במועד מתן ההיתר;"

עשינו כאן בעצם שני שינויים בנוסח שנועדו רק להבהיר. השינוי הראשון הוא שהבהרנו שבין השנים 1980 ל-1985, אם ניתן היתר לבנייה בין השנים הללו, נדרשת חוות דעת מהנדס. וההבהרה השנייה זה שהבדיקה שהוא נבנה בהתאם לתקן, מתייחסת לתקן כפי שהיה מנוסח אז במועד מתן ההיתר.

אנחנו עובדים לעמוד 8, פסקה (3). כאן התנאי שמתייחס לקיומן של ארבע יחידות דיור לפחות. חידדנו שמדובר על ארבע יחידות דיור שנבנו לפי היתר. הלאה בהגדרת תוכנית לעמידות בפני רעידת אדמה הוספנו את המסלול החדש שנדבר עליו עוד מעט. שהוא תוכנית לעמידות בפני רעידת אדמה במסלול הריסה והוספת שטחי בנייה במגרש אחר. התיקון הנוסף שעשינו זה פשוט בשם של מסלול הניוד שקראנו לו "חיזוק והוספת שטחי בנייה במגרש אחר.

התיקון הבא הוא בעמוד 8 למטה. הוספנו את ההגדרה של המסלול החדש, מסלול הריסה וניוד.

"תכנית לעמידות בפני רעידת אדמה במסלול הריסה והוספת שטחי בנייה במגרש אחר" – תכנית מיתאר מקומית או תכנית מפורטת, החלה על מגרש שבו מצוי מבנה הטעון חיזוק וכן על מגרש אחר שלא מצוי בו מבנה הטעון חיזוק, שנקבע בה כי יהיה ניתן לממשה, במגרש האחר, רק בכפוף להריסת המבנה הטעון חיזוק ובנייתו מחדש;"
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה רק באותו מרחב תכנון?
תומר רוזנר
כן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
איפה זה כתוב?
רעות בינג
זה לא כתוב.
תומר רוזנר
תוכנית יכולה לחול רק באותו מרחב תכנון.
רעות בינג
זה הסמכות של הוועדה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה קורה בוועדה מרחבית? לכל ישוב יש מרחב תכנון שונה?
תומר רוזנר
לא, זה אותו מרחב תכנון אבל הוועדה המחוזית - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אז אפשר להעביר שטחים מנצרת לאבו גוש?
תומר רוזנר
התשובה היא כן, אם זה מאותו מרחב תכנון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אגב, אני רוצה לומר היועץ המשפטי ואדוני יושב הראש, שאם היינו - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה עם קריית יערים לאבו גוש? לא, באמת אני שואל.
יעקב אשר (יהדות התורה)
גינזבורג אתה מתחיל להשתפר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
פשוט הייתי יושב ראש הוועדה שם אז אני מכיר את האירוע.
קריאה
תגיד את מי החלפת.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני החלפתי את רות שורץ.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, מי החליף אתכם זה יותר מעניין אותי לדעת.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
רותי שורץ.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני רוצה לומר הערה שבאה מתוך הנקודה הזאת אדוני יושב הראש. אני חושב שמה חסר מאוד בכל התמ"א הזאת ובכל זה, זה עדיין איך אנחנו פותרים את הבעיה של בנייה באזורים שהם פחות כלכליים, דהיינו פריפריה והדברים הללו. ואני אומר יש פתרון, יש שני פתרונות. פתרון אחד, זה שהמדינה תביא כסף. ופתרון שני זו בדיוק הנקודה עכשיו שאיתן דיבר על ניוד זכויות. אם היינו הולכים באומץ על ניוד זכויות שהן לאו דווקא באותו מרחב, לאו דווקא, ועל ידי זה היינו באים ואומרים 'אתה תקבל כאן את מה שאתה רוצה, אבל אתה תבנה אותו ותקבל אותו והכל בחישוב כלכלי', כי מאחורי הכל יש מספרים בסוף ואף אחד לא פילנתרופ. אז יכול להיות מצב שבו מישהו באזור ביקוש יוכל לבנות מקסימום מסוים ואת שאר הדברים אפשר יהיה לתת לו, או לפצות אותו, ליצור איזה בנק לעפולה או למטולה, או למקום אחר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
דיברנו על זה בישיבה הקודמת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני יודע, דיברנו על זה כבר 200 פעמים, שזה הפתרון. המגרשים המשלימים האלה, אם יהיה איזשהו אופק קצת יותר רחב לעניין הזה, אתה יכול איתו לגרום להחייאת הפריפריה ופה גם אתה יכול להיות יותר נדיב, כי אם אתה למשל עושה ניוד, אדוני יושב הראש תודה על ההקשבה - -
היו"ר ווליד טאהא
אני מקשיב.
יעקב אשר (יהדות התורה)
יופי. אם אתה עושה ניוד מאזורי ביקוש, חדרה-גדרה, לאזורי לא ביקוש, לא תקבל 400%.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הפוך, תעביר מאזור ללא ביקוש לאזור ביקוש, תן להם עוד שמונה דירות בתל אביב ופתרת את העסק.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל, תוכל לגמור שם בניין במקום אחר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
ברור, נכון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
ואז לא איכפת לי שגם בסוף היה יותר לארג' איתו. הייתי עושה איזה מדרגות והייתי עושה את זה גם בצורה שהיא מתכלה. זאת אומרת, אם לא עשית, לא קיבלת. איך אומרים? לא מסחרת את המגרש שלך. אני אומר אולי זאת הזדמנות, משרד הפנים, בני, אני אומר לכם עוד פעם, התוכנית הזאת היא מצוינת - -
זאב בנימין בגין (תקווה חדשה)
הן כבר עלו ההצעות האלה, ארבע, שש, שמונה פעמים וההגדרה הכוללת - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אינו דומה שונה פרקו מאה פעמים לשונה פרקו מאה ואחת.
זאב בנימין בגין (תקווה חדשה)
לא לתל אביב, אבל לאזור שהוא בביקוש יותר נמוך, כי אם יהיה מתל אביב, היו להם חששות, אני השתכנעתי בזמנו מעוצמת החששות. אבל פתרון ביניים אולי אפשר, כי הזכרת את עפולה, עפולה בלי לפגוע באף אחד, זה לא אזור רמת גן מבחינת הביקוש וגם לא בית שאן.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל עדיין אתה יכול לעשות בדיוק - -
זאב בנימין בגין (תקווה חדשה)
נגיד זה במחוז, בסדר? אני לא יודע, במרחב.
בנימין ארביב
שוב, אני לא יודע אם יושב הראש רוצה שאני אתייחס. קודם כל, באמת הנושא הזה מוכר לנו, נושא של ניוד זכויות ארצי, או יותר נכון בנק זכויות ארצי, מוכר לנו. אנחנו באמת מתנגדים לזה, אני אשמח להסביר, אני אגיד רק בשני משפטים. אין דבר כזה שנקרא ניוד זכויות למרות שזה מונח מקובל.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתם יוצרים אותו ברגע זה אדוני.
בנימין ארביב
לא, לא, לא.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
ברגע זה אתם יוצרים משהו חדש בעולם התכנון שזה ניוד זכויות. תקרא לזה בכל שם אחר שאתה רוצה, זו המהות של העניין.
יעקב אשר (יהדות התורה)
כשאני כראש עיר רציתי באותו מרחב לעשות את מה שאתם כותבים פה, ולא קוראים לזה ניוד זכויות, קוראים לזה משה רבנו, אבל כשאני ביקשתי משה רבנו אמרו לי 'לא'.
היו"ר ווליד טאהא
אבל זה מתחיל עכשיו, עכשיו תגיד משה רבנו ויגידו לך 'כן'.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
ואם לא רוצים ניוד זכויות, אגב, יש פתרון אחר.
בנימין ארביב
לא, בואו נקרא לילד בשמו. זה לא ניוד זכויות, זכויות בנייה זה לא משהו שמניידים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
יצירת זכויות, בסדר?
בנימין ארביב
מאשרים זכויות עודפות - -
היו"ר ווליד טאהא
העתקת זכויות. בני יש את זה, הרי דיברנו על זה.
בנימין ארביב
לא יודע בדיוק מעתיקים, אי אפשר - -
היו"ר ווליד טאהא
מעבירים למקום אחר - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בני הינה, אנחנו נזרום איתך. אתה נותן זכויות בעפולה ומייצר זכויות חדשות ברמת גן.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אם היינו גרים היום בעיר ענקית כמו שקיימות ברחבי העולם, אז המרחב שלנו היה נקרא אותה עיר, זה בדיוק אותו גודל של מדינה ישראל, זה היה בסדר.
זאב בנימין בגין (תקווה חדשה)
אבל לא הייתה שם דיפרנציאציה בערכים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
ודאי שיש דיפרנציאציה בערכים. עם זה אני רוצה להתמודד.
היו"ר ווליד טאהא
טוב, בואו ניתן לו להשלים, תשלים בני.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה נראה לי מאוחר מדי.
בנימין ארביב
יכול להיות, אבל רק כדי להסביר את העמדה העקרונית. אנחנו מדברים על תוכנית בסמכות ועדה מקומית. בתוכנית בסמכות ועדה מקומית אין שיח של זכויות עודפות בגלל שהסמכות קבועה בחוק. זאת אומרת, אין שיח שמה שמגיע לי, מגיע לי, ולמה להתנות את מה שמגיע לי בחיזוק? כי המחוקק תחם את זה. אבל בוועדה מחוזית, שזה מה שחברי הכנסת מדברים, השאלה הבסיסית, כיוון שאין דבר כזה ניוד זכויות, יש זכויות עודפות אז קודם כל השאלה היא האם יש דבר כזה שנקרא זכויות עודפות? כי יבוא אותו בעל מגרש בעפולה ויגיד 'תנו לי את מה שמגיע לי, תנו לי את מה המגרש שלי יכול לשאת. מה שמגיע לי תתנו לי ללא קשר למטלת חיזוק של מבנה בקריית שמונה, ואם המגרש שלי לא יכול לשאת אז גם אם אני אחזק את המבנה בקריית שמונה, לא בטוח שכדאי לתת לי'.

זה השיח של זכויות עודפות, זה שיח מאוד מורכב, אבל פה אנחנו לא עסוקים בזכויות עודפות, כי זו תוכנית במסכות ועדה מקומית שהיא בכלל מוגבלת ללא קשר - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, בוועדה מקומית אני יכול להבין את הבעיה. אבל אם היה פתרון בין מחוזי, אז הייתי גם מסתפק בזה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה אם להעניק זכויות, נגיד מסחריות, לאותם יזמים בפריפריה? יצירת זכויות מסחריות על חיזוק.
בנימין ארביב
לא, אבל באמת למה זה הכלי? יש כלים הרבה יותר פשוטים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כן? מה הם? מרוב שהם פשוטים אין שום בעיה בפריפריה.
בנימין ארביב
זה משמשרד הפנים מביא הצעה לתמרוץ חיזוק מבנים באמצעות זכויות בנייה, זה לא אומר שזכויות בנייה זה חזות הכל. זה הפוך, מה שכתוב פה לא מובן מאליו. לבוא, לקחת את זה ולהרחיב את זה ולעשות בנק זכויות, אפשר לממן את הכל דרך זכויות בנייה. נעשה בנק זכויות, נממן כבישים, תשתיות, הכל בבנק זכויות ונשלוף את זה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
למה מצאתם את הדבר הזה כנכון? הרי אתם יודעים - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
מטרו כדוגמא, נכון? הצבענו על זה כבר, נכון?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא, זה עולה עכשיו בשבוע הזה.
היו"ר ווליד טאהא
טוב חבר'ה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, בוועדה הצבענו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בוועדה כן, אבל בני, אתם עושים את זה כאן אז מה האירוע המיוחד כאן?
בנימין ארביב
אנחנו עושים את זה כאן כי תמ"א 38 עשתה את זה וזה החטא הקדמון, ונכון לעשות את זה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אז אתם מעגנים אל החטא בחקיקה? לא הבנתי.
בנימין ארביב
קודם כל, אני מודה פה שאם לא הייתה תמ"א 38, ספק אם הצעת החוק הזאת הייתה בא לעולם. אנחנו מודים בפה מלא, אבל אחרי שיש תמ"א 38 שהכלי של תמ"א 38 זה מימון באמצעות זכויות בנייה, זה תמ"א 38 בהגדרה, מממנים חיזוק באמצעות חיזוק בנייה, אז צריך לדעת מה הגבול של זה. אבל לבוא ולתת זכויות בנייה בתל אביב כדי לחזק מבנה בקריית שמונה, זו פריצה של כל עקרונות התכנון.
זאב בנימין בגין (תקווה חדשה)
אדוני יושב הראש, בדיון הקודם או הקודם-קודם בני, המונח שהשתמשת בו באופן כל כך יפה היה "פתרון מימוני", זה היה המונח המשפטי-תקציבי שהשתמשת בו. פירוש הדבר - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אתה יודע למה הוא את זה? כי הפתרון האחוזי זה במשרד שלו, הפתרון המימוני זה במשרד של איווט. אני אמנה אותך להיות השליח בעניין הזה, בהצלחה במילוי תפקידך - - -
זאב בנימין בגין (תקווה חדשה)
לא שנה, לא שנתיים ולא חמש, אבל היום אני חושב שלקראת תקציב 23'-24', אני לא יודע מה יהיה, אני חושב שבוועדה הזאת יש יכולת מסוימת להביא סוף סוף לאותו שינוי שנקרא לו 'מימוני'. אחרת אנחנו נמשיך עם אותה פריפריה ועם אותן רעידות אדמה מאיימות. אז זה עלינו אדוני יושב הראש, לדעתי בהרכב הזה - -
היו"ר ווליד טאהא
טוב, יעקב בא בטענות, כאשר היה במשך עשורים בממשלה לא עשה כלום. אז בסדר, לפחות שיגיד.
יעקב אשר (יהדות התורה)
למה אתה לא אומר 12 שנים לא עשיתם כלום? אתה ממשלת שינוי כתוב לך על המצח, נו? תשנה משהו.
היו"ר ווליד טאהא
טוב, חבר'ה.
זאב בנימין בגין (תקווה חדשה)
האם אפשר עכשיו לעניין - -
היו"ר ווליד טאהא
לעניין הכללי?
זאב בנימין בגין (תקווה חדשה)
לעניין הבסיס.
היו"ר ווליד טאהא
תעיר לבסיס.
זאב בנימין בגין (תקווה חדשה)
אנחנו למעשה עוסקים כאן, אני אגיד בגסות, בחלוקת השלל. איפה היו זכויות ומי יקבל, הכל. בכל זאת התוכנית מיועדת לחיזוק מבנים ואני רוצה לחזור אל, לא על, אל ההערה שלי באחד הדיונים הקודמים ויכול להיות שזה הזמן בכל זאת לדייק יותר בשאלה הזאת. תוכנית לחיזוק מבנים, למה המחוקק מתכוון באומרו 'חיזוק מבנים' או אם יאמר 'מבנה מחוזק?' יש לנו אמת מידה, אמת המידה היא בניין חדש שנבנה בהתאם להוראות התקן. אבל השאלה שהיא למעשה לא פתורה, היא באיזו מידה בניין מחוזק קרוב לחוזקו של בניין שנבנה מלכתחילה על פי התקן?

הטענה שמקובלת בין החברים שעוסקים בכך שנים רבות היא שאנחנו לא יודעים, או לא ממש יודעים, ואני חושב שאנחנו צריכים לסייג יותר, בהזדמנות הזאת לנסות לסייג יותר ולפחות שהמהנדס יודיעו באיזו מידה, להערכתו, המבנה קרוב או רחוק מהסטנדרט שנקבע בתקן לגבי בניין חדש. אחרת אבל באיזו מידה הוא אכן חזק? כבניין שנבנה על פי התקן. ככל הנראה הוא לא, אבל אם אנחנו נמשיך לבנות עוד 20 שנה, עוד 30 שנה, עוד מאות אלפי מבנים ועדיין לא נדע, ואנחנו לא בטוחים אפילו בפיקוח על הבנייה של אותו מבנה, אז אנחנו נמשיך לדבר. זו כותרת, היא מרגיעה כמה אנשים ולכן אני חושב שזה נושא, אני מקווה שלא מאוחר, אבל צריך בכל זאת לדון בכך - -
בנימין ארביב
לא, לא, יש לזה התייחסות.
זאב בנימין בגין (תקווה חדשה)
לקבוע אם לא מסמרות, אז מסמרה אחת, שתיים, שלוש, משהו שנראה פה התקדמות בשדה המעורפל הזה שבמידה רבה מאוד לא ברור לנו.
היו"ר ווליד טאהא
טוב, היא לא שאלה אלייך לטעמי, היא שאלה פוליטית מה שהפנה חבר הכנסת בני בגין.
זאב בנימין בגין (תקווה חדשה)
היא לא פוליטית, היא הנדסית. היא הנדסית טהורה.
היו"ר ווליד טאהא
אמות מידה של תקינות משתנות מדי פעם.
זאב בנימין בגין (תקווה חדשה)
הן משתנות לגבי בניין חדש. אז יש תקן ויודעים איך לבנות בניין, או חושבים שיודעים איך לבנות בניין.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הוא אומר שהמילה 'מחוזק' היא לא מחוזקת.
זאב בנימין בגין (תקווה חדשה)
אבל המחוזק לא דומה לחזק מלכתחילה. אני לא יודע באיזו מידה הוא לא - -
היו"ר ווליד טאהא
אז באיזה מידה הוא חוזק, לפי איזה אמות מידה הוא חוזק? בהתאם לדרישות, לא?
בנימין ארביב
לא, התשובה היא יחסית פשוטה דווקא בהקשר הזה. יש את תקן 413 הרגיל, הוא אכן למבנה חדש וזה מה שאדוני מזכיר. אבל תקן 413 חלק 3 שתוקן מספר פעמים, עוסק בתוספות בנייה למבנים ישנים. זאת אומרת, יש תקן שלם שעוסק בחיזוק מבנה ישן. אגב, תוספות בנייה או חיזוק לבד ללא תוספת זה תקן שאכן מעודכן מעת לעת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
כשאתה כותב 'מחוזק', אתה מדבר לפי התקן הזה.
בנימין ארביב
לפי התקן הזה והפננו מפורשת לתקן הזה עם השם שלו המעודכן, ניסינו להיצמד לזה. ויש תקן כזה, מהנדסים מכירים אותו ופועלים לפיו גם היום, גם תמ"א 38 מפנה אליו, זה התקן הזה.
היו"ר ווליד טאהא
בואו נתקדם חבר הכנסת בגין. העלית סוגייה - -
מירה סלומון
אדוני אם רק אפשר הערה.
היו"ר ווליד טאהא
טוב, הערה אחרונה ומתקדמים.
מירה סלומון
כן, כן, בהמשך לחידוד שעלה. אז באמת בהתייחס לפסקה (2) לסעיף 70א בסוף עמוד 7, כשאומרים שלא בוצעו בו לפי היתר עבודות לחיזוק המבנה לפי תקן לעמידות בפני רעידות אדמה, אז זה במועד בו ניתן ההיתר ולא מעת לעת שעכשיו יכול להיות מצב שכל פעם שיש שינוי תקן אפשר לעשות מחדש חיזוק. בני מבין מה אמרתי?
בנימין ארביב
בהגדרה איפה?
מירה סלומון
בסוף עמוד 7 בפסקה (2), אם כמו שאמרת התקן הרי מתייחס, זה כתוב מפורשות שהוא משתנה מעת לעת. אז כשאומרים שלא בוצעו בו לפי היתר עבודות לחיזוק המבנה לפי תקן לעמידות בפני רעידות אדמה במועד של ההיתר.
בנימין ארביב
את צודקת, אני חושב שהכוונה כי לא בוצעו בו, ברור שזה מתייחס שלב הביצוע, אבל הכוונה, אנחנו מבהירים, זה לפי - -
היו"ר ווליד טאהא
אז ההערה שלה מקובלת, אפשר להוסיף אותה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
קורלציה בין התקן לזמן ההיתר.
בנימין ארביב
אני לא חושב שצריך לתקן את הניסוח.
היו"ר ווליד טאהא
הנוסח מספיק תומר?
תומר רוזנר
הנוסח מספיק טוב.
היו"ר ווליד טאהא
טוב אוקיי, תודה רבה. רעות, ממשיכים.
רעות בינג
טוב, אנחנו בעמוד 9 בהגדרה של תוכנית לעמידות בפני רעידת אדמה במסלול חיזוק והוספת שטחי בנייה במגרש אחר. בעצם בהצעת החוק הממשלתית התנאי היה שהייעוד במגרש האחר הוא למגורים ובדיון הקודם ביקשו להרחיב את זה, לכן מחקנו את המילים "המיועד לפי תכנית למגורים". כך שהמגרש האחר לא חייב להיות בייעוד למגורים.

עמוד 11 בפסקה (3) הוספנו את המשפט בסוף שאומר "צו כאמור יכול שיכלול שימושים שונים למגרש אחד או לכמה מגרשים כמשמעותם בסעיף קטן (ג)(1);" בעצם בתוכנית שבה מאחדים שלושה מגרשים, אז שר הפנים יכול לקבוע שימושים שונים מהשימושים שהוא קבע לעניין מגרש אחד. יכול להיות שלא יהיה צריך מבחינת המהות ממש לכתוב את זה בצורה מפורשת.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
למה לא תיקנתם את הסיפור הזה של צרכי ציבור? הסיפור של צרכי ציבור, למה אתם עושים ספציפיקציות לגני ילדים, מעון יום, בית תפילה ואחרי זה מרחיבים את זה באמירות כלליות? אני לא מבין למה עשיתם ספציפיקציה?
תומר רוזנר
למיטב הבנתי זו סוג של פשרה בין כל השחקנים המעורבים, שמשרד הפנים הגיע אליה. בדיון הקודם הם ביקשו להיצמד אליה, אבל אם חברי הכנסת חושבים אחרת.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
טוב, זה אומר אבל שאפשר לעשות גם דברים אחרים, לא רק את הדברים הללו.
רעות בינג
אם השר קובע בצו שימושים נוספים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אה, כפי שייקבע השר.
רעות בינג
כן, בעצם ברירת המחדל היא - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא? למה?
תומר רוזנר
מה מטריד אותך?
היו"ר ווליד טאהא
למה לציין הוא אומר ספציפית.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתם מצמצמים מאוד את השימושים בשטחים הציבוריים - -
היו"ר ווליד טאהא
נכון.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מאוד, בעצם לשני שימושים, או בתי תפילה או לגני ילדים. אבל אני רואה בעיני רוחי עוד כל מיני שימושים שאפשר לעשות שם.
תומר רוזנר
אז זה נתון לסמכות שר הפנים להרחיב את השימושים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל לציין אותם מצד אחד, מצד שני למה שלא נוסיף עוד שימושים שאני רואה בעייני רוחי כרגע?
יעקב אשר (יהדות התורה)
כי אלה השימושים היותר - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אז מה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, אבל אתה נותן לשר הפנים לקבל החלטה אם הוא רוצה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
ואם הוא לא ירצה יעקב? אבל אם הוא לא יכתוב? אני ראיתי כמה שרי פנים שנמנעו מלכתוב כל מיני צווים. שנים תישאר רק עם בתי תפילה וגני ילדים. ואם לא צריך באזור הזה לא בית תפילה ולא גן ילדים? בית תפילה תמיד צריך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
וגם מעונות יש פה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא יודע, מה, אתם מצמצים את שיקול הדעת של השלטון המקומי?
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה המינימאלי, זה הדברים המינימאליים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא נכון, מה זה יעקב? יש שיקול דעת לשלטון המקומי. בסוף לרשות המקומית יש שטח ציבורי שמוקצה לעירייה -
תומר רוזנר
אבל זה לא שטח ציבורי, זה העניין. לפתח בניין שהיה מוקצה למגורים - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה שימוש ציבורי.
תומר רוזנר
בתוך בניין מגורים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
איתן, אני אסביר לך. אם אתה תרחיב את זה כרגע, אז זה נכון שזה לעירייה יש הרבה שיקולים והיא תרצה להעביר משרדים של רווחה או כל מיני כאלה שלא קשורים בכלל לשכונה. האופי של הדברים הללו, המצומצמים, הם אופי של שירות לתושבי השכונה. וכשאתה נכנס להם בתוך הבניינים עם דברים, אז אתה עושה את זה בשביל גני הילדים שלהם, בשביל המעונות שלהם, שהם לא יצטרכו לנסוע עם האוטו, בשביל בתי התפילה שלהם או דברים מהסוג הזה. אם תכניס את כל התרבות וזה, אז חובבי החזנות יבואו לחגוג שם כשבכלל בשכונה כולם לא אוהבים חזנות ואוהבים משהו אחר. לכן אני חושב שגם לשר הפנים לא הייתי משאיר, אבל עד שהוא יכתוב צו, הוא לא יכתוב צו. אבל הדבר הבסיס, הרעיון הבסיסי הוא הדברים שמשרתים את האוכלוסייה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
סליחה רגע, גיל הזהב זה לא משהו בסיסי?
יעקב אשר (יהדות התורה)
מועדון גיל זהב, כן, אני לא אומר שלא.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה לא המועדון הכי בסיסי?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מועדון גיל זהב אפשר לעשות במתנ"ס. מה שהוא אומר, זה כשאתה מוסיף פה במגרש הזה עכשיו - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
הוספת עוד יחידות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אז מה? הוספת עוד אנשים. סליחה רגע, מאיפה התפיסה הזאת שכל מי שמגיע לגור שם זה רק זוג צעיר עם ילדים בני שלוש או בני שנתיים. מה, מבוגרים לא יכולים להגיע לשם? לא הבנתי.
בנימין ארביב
שנייה, אני יכול להסביר יותר מה יהיו הלבטים. שוב, חלק מהדברים נאמרו פה אבל מה שצריך להבין זה שקודם כל לפי המצב החוקי היום אין בכלל סמכות לוועדה המקומית להוסיף שימושים לצרכי ציבור. אין לה סמכות כזו, זו סמכות שניתנה לוועדה המחוזית ולא לוועדה המקומית, ככה המחוקק סבר בזמנו. שוב, אנחנו פה כדי לתקן, אבל זה המצב הקיים קודם כל. שנית, אנחנו מדברים על תוכנית נקודתית, אנחנו לא מדברים על מתחם פינוי בינוי, אנחנו מדברים על מגרש בודד שיהרסו בו שלוש קומות, יבנו 8-10 קומות והשאלה איזה שימושים ציבוריים נכון למקם בתוך מבנה מגורים נקודתי, מגרש של חצי דונם.

הטענה שעלתה גם מצד הקבלנים והיזמים וזה בסדר גמור, שברגע שהרשימה הזאת תהיה רחבה מדי היד של הרשות המקומית עלולה להיות קלה על ההדק. עלולה להיות קלה על ההדק למרות שאנחנו מחייבים פה איזושהי חוות דעת. ולכן הלכנו ובדקנו מה השימושים הכי אינהרנטיים, הכי חיוניים לאותם מבני מגורים. גן ילדים, יש קונצנזוס שזה השימוש הכי נחוץ וכנראה שבמקומות מסוימים גם בית כנסת. אבל אלו השימושים הכי נחוצים, את זה אנחנו יודעים להגיד. עכשיו, אנחנו לא מדברים פה על תוכנית בסמכות ועדה מחוזית, אנחנו לא מדברים פה על מתחם פינוי בינוי, אנחנו לא מדברים פה על זה, לצד הסמכות של השר כמובן להרחיב.

עוד דבר שאני אגיד, זה שהפרק שפוצל, הפרק של קומה ציבורית, שם צרכי הציבור שאפשר למקם בקומה ציבורית רחבים הרבה יותר ממה שכתוב פה. כרגע אנחנו עוסקים בתוכנית בסמכות ועדה מקומית רגילה, מבנה בודד, מגרש מגורים והשאלה איזה שימושים צריכים - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא הבנתי, אתם מתקנים את זה אז באופן עקום. אתה יודע, אתה נותן אפשרות לתת שימושים רק כשנוח לתת שימושים. מצד אחד אתה אומר אל תשכח שבסמכות מקומית לא פשוט להוסיף שימושים, מצד שני נוח לי אז אני שם רק מה שנוח לי. זה לא עובד ככה.
בנימין ארביב
לא, אז אני אסביר יותר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זה מה שמונע.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה זה 'זה מה שמונע'? בסוף הוא שם פה רק שני שימושים, תראה, יש פה תוספת זכויות בנייה בלי סוף, יש פה פטור מהיטל השבחה, יש פה כל מיני הפרשות מתאימות והציבור לא צריך להנות מהדבר הזה.
בנימין ארביב
לא, לא שהציבור לא צריך. אנחנו לקחנו את תמ"א 38 וניסינו לזהות מה הבעיות שלה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתה יודע מה? אני חושב שיש בכל מיני שימושים פחות טרדות לאותם דיירים בבניין הזה, שאומרים מוסיפים לבית דירות קיים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
- - - דווקא לפי הטרדות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל זה בין השאר. כשאני הרגע אמרתי לך בוא נוסיף שימושים, אמרו לי 'בית דירות קיים, הם יפחדו וכולי'. אני חושב שאם אדם ידע שיש לו למשל בית כנסת מתחת לבית שלו והוא לא בהכרח אדם דתי, או שזו לא סביבה דתית, או גן ילדים, בסדר? אני יכול לראות בעיני רוחי כל מיני תושבים שהדבר הזה יפריע להם, נכון? אבל אולי נניח זה פחות יפריע להם שיש שם בית גיל זהב? שמגיעים בבוקר לשלוש שעות ואחרי זה כל המקום הזה נשאר סגור לאורך כל היום. אני לא יודע, אני פשוט חושב שפה כובלים את שיקול הדעת של השלטון המקומי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מה שיקרה בסוף, או העירייה, או לחץ של דיירים כאלה ואחרים יגידו 'תביאו לי מועדון גיל הזהב', כי הם יודעים שיש פה ארבעה או חמישה אנשים בכל השכונה הזאת שיבואו, כדי שלא יהיה להם גן ילדים. כשאתה מסתכל באופן טבעי ונורמלי, הדבר שברוב המשפחות - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
יעקב, אתה מבין שיכולים להיות לך כמה בניינים אחד על השני? אתה מבין את זה? כמה בניינים אחד על השני, כשעושים תמ"א, וכל אחד מהם מקבל זכויות ציבוריות. ואז מה תעשה בכל הבניינים האלה? מה תעשה? כולם גני ילדים? כולם בתי כנסת? שום שימוש ציבורי אחר?
יעקב אשר (יהדות התורה)
למה, יש לך - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא, אין לך, זה מה שאתה יכול לעשות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, יש לך גם זה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
שום דבר אחר. רק גן ילדים, מעון יום ובית כנסת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מעון יום.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה כמו גן ילדים אדוני. זה בדיוק אותו דבר. אז זה מה שאפשר לעשות ברחוב שלם? רק את השימושים האלה? מה, טיפת חלב אי אפשר? בית גיל הזהב אי אפשר? לא, רק אם שר הפנים יכתוב.
בנימין ארביב
נכון.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא, אז אני מתנגד לזה אדוני. אני צריך להיות נתון לחסדיו של שר הפנים?
בנימין ארביב
שוב, אני אגיד עוד משפט. קודם כל, אני מבין מה מטריד את אדוני, אני לא מזלזל בזה וההצעה הממשלתית הייתה הרבה יותר רחבה ממה שכתוב פה, אתם יכולים לראות. ההצעה ממשלתית בעצם לקחה את כל צרכי הציבור והכניסה, והייתה התנגדות גדולה מאוד לרשימה המאוד רחבה הזאת. חברי הכנסת כמובן יחליטו.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי.
בנימין ארביב
אני רוצה להגיד שני דברים ממש במשפט. קודם כל, ניסינו לזהות את הבעיות הכי גדולות שיש בתמ"א 38 - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בני הבנו, אתה רוצה שברחוב אחד שעשו בו ארבע חיזוקים, יהיו אותם שימושים בכל ארבעת החיזוקים, זה מה שאתה אומר. בהינתן והשר לא יכתוב צו, כמה פעמים השר לא כתב צווים? כי הוא לא רוצה, לא מאמין או לא חושב. זה יכול לקרות? זה יכול לקרות. ואז מה יקרה? יש רק שני שימושים שאפשר לעשות אותם.
בנימין ארביב
אבל איתן זה לא עובד ככה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה זה לא עובד? זה ועוד איך עובד ככה.
בנימין ארביב
הפוך, צריך לעשות עבודה, למפות את האשכולות של הדרכה, תרבות - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא הבנתי, מה הצו יהיה פר מקום?
בנימין ארביב
לא, לא, לא הפוך. מה יותר מתאים, שהחוק ייכנס לאשכולות האלה ויגיד מה רועש - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
איזה אשכולות?

בנאר
בנימין ארביב
מבנה רווחה, דת, תרבות, חינוך, זה אשכולות. כל אחד מזה כולל 20 סוגים, מה זה חינוך, מה זה רווחה ומה זה זה, הביאו פה את הדוגמאות בדיונים שהיו. אז האם אתה רוצה שהמחוקק ייכנס לזה בחוק או שיותר מתאים שזה יהיה בתקנות? זו השאלה שנשאלת. סברנו וכך סבר לדעתי כל מי שישב פה, שהמקום היותר מתאים למיפוי הזה, לחלט איזה שימושים יהיו אפשריים במבנה מגורים, יותר מתאים לתקנות ולכן אמרו את הדברים הכי שמישים.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי, טוב חבר'ה. אני מבין שיש הערות, אני מבין גם תמ"א 38 היה לגביה הערות ואני מבין שיש הערות על החלופה. מה לעשות? לא כולם אוכלים את כל מה שיש. אנחנו צריכים להתקדם, בסדר? תודה רבה. תמשיכי רעות.
מיכל מאיר
אנחנו מבקשים את זכות הדיבור בבקשה.
היו"ר ווליד טאהא
בבקשה, קצר.
מיכל מאיר
אנחנו מתנצלים אבל פשוט הנושא הזה - -
היו"ר ווליד טאהא
זה היה אמור להיות בסיכום אתכם. אז עכשיו אני מבין שפותחים את הכל?
מיכל מאיר
לא, אבל בני - -
היו"ר ווליד טאהא
אז אם זה היה בסיכום ואם זה דיון מספר, לא יודע כמה, אז לא צריך כל פעם לעשות נאום ארוך.
מיכל מאיר
אבל לא בכדי בני מדבר על המגרש הבודד ומעלה באמת את הבעיות של המגרש הבודד. אבל אין שימושים נוספים בהצטרכות של שלושה וארבעה מגרשים.
בנימין ארביב
לא, לא, יש פה סמכות, בדיוק הוספנו את זה גם בנוסח. הסמכות של שר הפנים שונה לגבי שלושה מגרשים, זה מופיע כרגע בצהוב.
רעות בינג
כן, זה מה שהסברתי כשהקראתי את התוספת שבצהוב.
בנימין ארביב
הוא יכול לקבוע שבמגרש נקודתי זאת תהיה רשימה מצומצמת יותר - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא הבנתי, הצו הוא על כל מגרש?
רעות בינג
לא, הצו יכול לקבוע שכשמדובר במגרש אחד, אפשר להוסיף שימושים כזה, כזה או כזה. אבל כשמדובר בשלושה מגרשים, אפשר לקבוע שימושים אחרים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
ואם זה חמישה בניינים ברחוב אחד? ברח' בר אילן ברעננה יש יותר מ-12 בניינים שעשו תמ"א. אז מה בכולם - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כולם מגרש אחד?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כל אחד בפני עצמו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, אז זה ארבעה מגרשים, חמישה מגרשים.
רעות בינג
השאלה אם זה באיחוד.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא, זה לא באיחוד. כל אחד הוציא היתר בפני עצמו ואז יהיה בכל אחד או זה או זה, או בית תפילה או גן ילדים, אז מה אתם חושבים שיעשו שם ברחוב בר אילן ברעננה? לא, באמת אני שואל.
תומר רוזנר
שלא יאשרו בודדים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אוי באמת, נו תומר, איזו מין אמירה זו? זה לא עובד ככה.
תומר רוזנר
אם הוועדה המקומית רוצה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בסדר, נעים לדבר פה בירושלים על הדברים האלה.
תום פישר
אם ועדה מקומית סבורה שהיא צריכה שימושים נוספים - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
תפנה לשר בטח תגיד לי.
תום פישר
א' היא יכולה לפנות לשר, ב' היא יכולה להכין תוכנית כוללת להתחדשות עירונית.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
נו באמת, בהצלחה לך.
תום פישר
היא תאפשר שם שימושים נוספים ואז זה יהיה בסמכותה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
באמת.
מיכל מאיר
דבר נוסף מעבר לכך, מכיוון שמה שחשוב לנו כדי לאפשר את שימושי הציבור זה הפרשת קרקע - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתם פשוט מנותקים מהשטח, זה מה שיש לי להגיד לכם.
מיכל מאיר
הסעיף פה מאפשר לנו הפרשה של שצ"פ, לא הפרשה של שב"צ. עכשיו, ככל שאנחנו כולנו רוצים לייצר את השטחים הציבוריים לא מתחת לבניינים, אלא במגרש ייעודי, לכל הפחות שהסעיפים פה יאפשרו לנו את זה ולא רק הפרשה של שטח פתוח שלא בהכרח זה מה שנדרש.
בנימין ארביב
זה במסגרת התוכנית הכוללת.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אגב, סתם מתוך שאלה, איך עושים גן ילדים בלי חצר? איך עושים גן ילדים בלי חצר בבניין, אלוהים יודע.
היו"ר ווליד טאהא
טוב חבר'ה, אני כבר הערתי את ההערה הזו. היות והדבר סוכם, אני לא מקבל את זה שחוזרים פותחים אותו הנה, אלא אם כן תרצו לצאת לשעתיים של עוד סיכומים, אני אתן לכם, אין לי בעיה. אבל מה שסוכם, לא חוזרים לפתוח אותו פה. בינתיים אנחנו בדיונים הקודמים ביקשנו שיגיע ממונה מרשות המיסים כדי שידבר על החלק הרלוונטי שאז היה קשור. תומר נתן את ההערה, אז יש איתנו את שי אהרונוביץ, ממונה רשות המיסים. בבקשה.
שי אהרונוביץ
צוהריים טובים, שי אהרונוביץ, סמנכ"ל רשות המיסים. רציתי רק להבהיר כי הבנתי שבפעמים קודמות עלו שאלות וכולי. כרגע מחכה במליאה לקריאה ראשונה תיקון חקיקה שמאריך את הוראת השעה של תמ"א 38, כרגע עד אוקטובר. אם תמ"א 38 כפי שהיום תוארך, אז כמובן הוראות המיסוי יוארכו, מה שנקרא בצמוד אליה. ההארכה הזאת תחול רטרואקטיבית מה-1.1.2022, כי בעצם מה-1.1.2022 פג התוקף של הוראות המיסוי שעוסקות בתמ"א 38. פינוי בינוי אין בעיה, בפינוי בינוי ההוראה היא הוראת קבע.
תומר רוזנר
מה אתם עושים בינתיים עם בקשות שמוגשות?
שי אהרונוביץ
בינתיים אנחנו כמובן לא מוציאים שומות חייבות. אנחנו פשוט מחכים מתוך, מה שנקרא, סביר להניח שלא תהיה בעיה להאריך את ההטבות.
תומר רוזנר
אתם מעכבים את האישורים?
שי אהרונוביץ
כן, זאת אומרת בואו נגיד עסקה שהגיע יום החתימה החל מינואר, אז גם אם היא כבר דווחה אז אני אומר עוד פעם, זה כרגע בתחילת הטיפול אז אני לא רואה את הבעייתיות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
במסגרת האיחור האקדמאי.
שי אהרונוביץ
כן. עכשיו, לגבי ההוראות הוועדה דנה בהן כרגע, תיקון החקיקה שהוועדה דנה בה, אז אנחנו כמובן מכינים תיקון חקיקה שייתן את התשובה בדיוק, זאת אומרת לאותם תיקוני חקיקה שבסופו של דבר הוועדה תחליט. יש תזכיר חקיקה בהכנה, כרגע במשרד האוצר ואני מקווה שטוב זמן לא רב אנחנו נפיץ את תזכיר החקיקה הזה. אבל בכל מקרה מה שחשוב לי להבהיר, כמו שגם מנהל רשות המיסים הבהיר לא פעם ולא פעמיים בחודשים האחרונים, אנחנו לא נשאיר ואקום בעניין הזה. זאת אומרת, הציבור יקבל תשובה.
תומר רוזנר
שתי שאלות הבהרה לטובת הציבור. ראשית, תהליך החקיקה ייקח מספר שבועות, חודשים, בהנחה שהתזכיר עוד לא פורסם, אז אנחנו מדברים על יותר ממספר שבועות. האם הכוונה לכשתגובש הצעת חוק, היא תדבר על תחולה למפרע מיום תחילת החוק הזה?
שי אהרונוביץ
בוודאי.
תומר רוזנר
אוקיי, אז זו נקודה חשובה מאוד שהציבור צריך לדעת אותה. זאת אומרת, שאפשר יהיה להתקדם עם החלופה. הנקודה השנייה שבהצעת החוק הזו יש התייחסות חדשה שלא הייתה, היא הייתה אומנם בתמ"א 38, אבל לא הייתה התייחסות בחקיקה הקודמת לנושא של ניוד הזכויות. ניוד זכויות שמנהל התכנון מתכחש לקיומו, אבל החוק מאפשר העברת זכויות בנייה ממגרש בו מבנה הטעון חיזוק למגרשים אחרים משיקולים כאלה ואחרים, בין אם במסלול הריסה ובין אם במסלול חיזוק. האם כוונת רשות המיסים היא לאפשר את הנקת הפטורים, ההקלות, כפי שהן מוענקות כיום גם למצב הזה?
שי אהרונוביץ
כמובן אחרי שהוועדה תאשר את החקיקה והכנסת תאשר בקריאה שנייה ושלישית, בוודאי שאנחנו נתאים את הוראות המיסוי גם בפרק התחדשות עירונית מסוג פינוי ובינוי, וגם בפרק שעוסק כיום בתמ"א 38. כמובן שאנחנו נתאים אותם למה שהכנסת תחוקק בסופם של דברים. צריך לזכור שהמטרה שלנו בסופו של דבר זה להקל על הפרויקטים האלה ובוודאי לא להרע את המצב לעומת מה שקיים היום מבחינת המיסוי.
תומר רוזנר
שוב, אני מבהיר, החקיקה הקיימת לא מתייחסת למצבים של - -
שי אהרונוביץ
אז אנחנו נתאים את החקיקה שלנו למצב.
תומר רוזנר
זה מה שחשוב, בסדר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הוא עוד לא מכיר בכך שיש ניוד, אז איך - - -
תומר רוזנר
זאת שאלה טובה.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי, טוב.
שי אהרונוביץ
אנחנו ממסים כיום ניוד אני מזכיר לכולם, בית המשפט העליון קבע את זה.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי תודה רבה. כן בבקשה, תציג את עצמך.
ישי איצקוביץ
ישי איצקוביץ, הסתדרות הקבלנים בוני הארץ. בהקשר למה ששי אהרונוביץ ציין. אני רוצה להבהיר, ההסדרים הקיימים, הפטורים הקיימים יחולו בהתאמות, אולי טכניות, גם על ההסדר החדש?
שי אהרונוביץ
כן בוודאי.
היו"ר ווליד טאהא
תודה רבה. תמשיכי רעות.
רעות בינג
טוב, בעמוד 12 בפסקה (1)(ב), היא לא מסומנת בצהוב אבל זה טעות שלנו. המילים "בשיעור של עד 20% משטח המגרשים" יימחקו ובעצם אנחנו משאירים את פסקת משנה (ב) ככזו שמאפשרת שינוי ייעוד בלי הגבלה בחקיקה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא, לא הבנתי.
רעות בינג
בעצם בנוסח הקודם שינוי הייעוד לשטח ציבורי פתוח הוגבל לשיעור של עד 20% משטח המגרשים. עכשיו בעצם מחקנו את השיעור של עד 20% ולכן לכאורה אין מגבלה בחקיקה.
תומר רוזנר
בטעות לא סימנו את זה בצהוב כמחיקה, זה טעות שלנו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, מה זה אומר?
תומר רוזנר
אני אסביר שוב. במסלול של שלושה מגרשים ויותר מתאפשר לוועדה המקומית לשנות ייעוד לשטח ציבורי פתוח. בישיבה הקודמת אנחנו הצענו להגביל את הסמכות הזאת כך שזה יהיה עד 20%. ההערות שהיו כאן היו שלא להגביל, אלא לאפשר לוועדה המקומית שיקול דעת מלא, זאת אומרת לגבי האחוז שאפשר להקצות אותו לשטח ציבורי פתוח. הוועדה קיבלה את זה שלא להגביל ולכן היינו צריכים למחוק את זה בנוסח. בטעות לא סומנה המחיקה הזאת ולכן רעות מפנה את תשומת ליבכם שהיה צריך למחוק את זה ואנחנו מבקשים שתייחסו לזה כאילו שזה מחוק.
היו"ר ווליד טאהא
כן מירה.
מירה סלומון
תודה אדוני. יש עוד סוגייה שהייתה בעמוד הזה, בעמוד 12. אז קודם כל בעניין שטח המגרשים ושינוי ייעוד לשטח ציבורי פתוח, מה שביקשה מהנדסת עיריית בת ים זה שיהיה כתוב גם לשטח בנוי ציבורי, לשב"צ.
תומר רוזנר
אבל סוכם שלא, אז מה עכשיו - -
מירה סלומון
ובפסקה (א) אנחנו מבקשים את זה. הבנתי שזה סוכם שלא, אנחנו מבקשים בעניין סעיף קטן (א) - -
היו"ר ווליד טאהא
היא מבקשת לפרוטוקול תומר.
מירה סלומון
לא רק לפרוטוקול, אני מקווה שגם - -
היו"ר ווליד טאהא
לא, אם היה סיכום שבעקבותיו הביאו נוסח, אז את לא יכולה לטעון שעדיין מבקשים את זה.
מירה סלומון
אדוני, הסיכום הזה לא היה איתנו, זאת הייתה החלטה של הוועדה ואנחנו שבים ומבקשים שבהפרשה לשטח ציבורי יהיה גם שטח ציבורי בנוי ולא רק שטח ציבורי פתוח.
היו"ר ווליד טאהא
איפה שלומי, שיגיד עם מי היה הסיכום.
בנימין ארביב
לא, לא, זה בסדר. אנחנו לא יכולים להסכים לבקשה הזאת.
מירה סלומון
כן, על זה ידוע שיש מחלוקת, זה לא משהו שהיה לנו, זה ידוע כפתוח בינינו. עכשיו, בעניין סעיף קטן (א), נמחקו המילים "בשיעור של עד 500%", זה לא היה בנוסח הקודם המחיקה הזו ואנחנו מבקשים גם בפסקה (2) סעיף קטן (א), גם שם היה אמור להיות כתוב "עד 450%, 500%, 550%".
בנימין ארביב
להערה הזאת אנחנו מצטרפים, שוב זה ענייני נוסח - -
רעות בינג
אני רק אבהיר. בעצם המונח "שיעור הגדלת השטח הכולל" מוגדר בפסקאות הקודמות והכוונה היא שמדובר עד 500%, עד 450%, אנחנו נוסיף את זה לנוסח. זו הכוונה, זה כנראה לא מתלבש בצורה מספיק מובנת והכוונה היא שזה עד וזה לא מחייב. בכל המקומות בהן כתוב שיעור הגדלת השטח הכולל יהיה 500%, 400%' אנחנו נבהיר שזה "עד".
היו"ר ווליד טאהא
אז אוקיי, זה הסתדר. מאה אחוז, תודה רבה, תמשיכי רעות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אדוני יושב הראש אני עדיין - -
היו"ר ווליד טאהא
כן בבקשה.
ניצן פלדמן
המחיקה בסעיף קטן (ב), אני האמת מופתעת מאוד. אנחנו כמובן מתנגדים לזה, להשאיר את האפשרות לרשות המקומית לקחת בלי גבול שטחים ציבוריים. חייבים שתהיה ודאות כשיוצאים לפרויקטים האלה, אי אפשר להתחיל עכשיו משא ומתן על השטחים שהם בלי פרופורציה. חייבים להגביל את זה כבר פה בחקיקה. אנחנו מבקשים להחזיר את זה.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי, איתן רצית לומר משהו?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני עוד תקוע בשטחי ציבור, אני לא עוזב את זה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אז רגע, אני רוצה משהו לנקודה הזאת שאיתן גם עורר, שתי נקודות.
היו"ר ווליד טאהא
בני, איתן תקוע בשטחי ציבור זה מסר אלייך. אז תוך כדי תחשוב על זה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לגבי הנושא של שטחי הציבור, של גני ילדים, מעונות, בתי תפילה וכולי. אז לפחות מה שקשור לגני ילדים וגם לבתי תפילה, אני חושב שכן צריך באיזושהי צורה להבנות את שיקול הדעת של הוועדה המקומית, כמובן שזה צריך להיות בצורה של כניסת נפרדת לאותם מקומות. זאת אומרת, בחוק לא כתוב כלום, אני חושש ממשהו כזה אמורפי הוא לא זה, זה אחד.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
איך תעשה גן ילדים בלי חצר?
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, הינה, הנקודה השנייה שאמרת - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה לא ריאלי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אז אני מבין שאמרו לי שחצר זה חלק, כאילו יש בבניין 10 דיירים ויש דייר אחד שנקרא גן ילדים ציבורי, השאלה האם הנושא של חצר מינימאלית נמצא בתוך העניין הזה? כי גן ילדים ללא חצר, הוא לא יהיה מוכר מחר, הוא לא יקבל רישיון.
תומר רוזנר
התשובה לשאלה השנייה היא בוודאות כן, כמו שאתה יכול להקצות לדירת מגורים חצר, כן? אז ברור שאתה יכול להקצות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
רק אם יש.
תומר רוזנר
ברור שאם יש.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
ואם אין?
תומר רוזנר
אז לא יעשו שם גן ילדים, כנראה שזה לא עומד בתקן - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אז מה יעשו שם? לא יעשו שם כלום.
תומר רוזנר
אם אי אפשר לעשות גן, אז אי אפשר לעשות גן, מה לעשות?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם אתה אומר מראש 'תקצה גן ילדים עם כניסה נפרדת' זה מה שיעקב אומר, אז יש.
היו"ר ווליד טאהא
איפה שלא יתאפשר גן, יעקב, צריך לעשות בית כנסת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני אבקש ממך אדוני, אני נגד כפייה דתית בצורה הזאת שאתה עושה.
היו"ר ווליד טאהא
אני רק מציע, אני לא כופה. תמשיכי רעות.
תומר רוזנר
אתה רוצה שנתייחס למה שיעקב - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
לגבי הכניסות וזה.
היו"ר ווליד טאהא
אתה רשמת את ההערה? אתה יכול לענות עליה בהמשך.
בנימין ארביב
אני רק אגיד במשפט. בפרק של קומה ציבורית עסקנו גם בשאלות האלה. אני חושב שבמושב הקיץ נחזור לפרק הזה, שם זה תחום בעוד כל מיני מגבלות ועוד כל מיני תנאים. פה אנחנו דווקא חושבים שכדאי להשאיר את זה למשרד התכנון. שוב, זה שימושים מאוד מסוימים, איפה תתאפשר כניסה נפרדת אני מניח שיעשו את זה, אבל לחייב בחוק כניסה נפרדת בכל מצב, חשבנו שמוטב להימנע מזה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
יעקב, אתה עושה משהו שאתה צריך לחשוב על כל הבניינים בארץ, זה נורא מסובך.
ר
היו"ר ווליד טאהא
אז למה שלא ייכתב איפה שזה אפשר?
בנימין ארביב
אפשר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
ככל האפשר, ואם לא אז - -
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי, אז אפשר להוסיף את זה שככל האפשר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
שיידעו שזה חלק מהעניין. אם מחר יבואו ויגידו 'חשבנו זה גן ילדים אקסטרני כזה בלי חצר', בלי לא יודע מה.
תומר רוזנר
זאת אומרת, מה שאתה רוצה להוסיף בסעיף של שטחי הציבור, שכלל האפשר תהיה כניסה נפרדת?
יעקב אשר (יהדות התורה)
כניסה נפרדת וחצר ככל הניתן, כן.
היו"ר ווליד טאהא
או שהכלל יהיה כניסה נפרדת, אלא אם כן התכנון לא מאפשר זאת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אתה יודע למה אני אומר לכם את כל זה? כי את התב"ע הזאת אנחנו בבני ברק עושים את זה כבר מימים שאני עוד לא הייתי ראש עיר וזה מסתדר לא רע.
היו"ר ווליד טאהא
אבל אתם צריכים להתקדם יעקב.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אתם צריכים להתקדם. בעיית הקרקע וניצול הקרקע, אני זוכר שכשהבאתי את זה לוועדה המחוזית בתל אביב אמרו לי 'מה פתאום? מה אתה', אמרתי להם 'יום אחד בתל אביב יצטרכו את זה וברמת גן יצטרכו את זה ובמקומות אחרים יצטרכו את זה גם כן'.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כל העיניים נשואות לבני ברק.
יעקב אשר (יהדות התורה)
האמת, נכון.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
ומבני ברק תצא תורה.
היו"ר ווליד טאהא
אז למה שלא יהיה, בני, כניסה נפרדת אלא אם כן התכנון לא מאפשר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תפעיל את שיקול הדעת.
בנימין ארביב
לא, לא, זהו, אז אני מציע שמשרד התכנון ייתן דעתו לאפשרות לעשות כניסה נפרדת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, על הצורך. לא ייתן דעתו - -
בנימין ארביב
לא, כי מה ככל הניתן?
יעקב אשר (יהדות התורה)
כל אדריכל יודע מה זה ככל הניתן.
בנימין ארביב
תמיד ניתן בעיקרון. תלוי באיזה מחירים תכנוניים - -
היו"ר ווליד טאהא
אז זה מה שאני אומר, אלא אם כן יש מניעה תכנונית. מה הבעיה?
קריאה
אדוני, בדרך כלל תוכניות קובעות את זה שתהיה כניסה נפרדת. ואני אגיד גם לחצר - -
היו"ר ווליד טאהא
אז למה מפחדים מזה? למה מפחדים לציין את זה?
קריאה
כי זה כאילו גורף.
בנימין ארביב
זה קורה, מגישים התנגדויות, גם משרד התכנון רוצה שתהיה כניסה נפרדת.
היו"ר ווליד טאהא
אז אתה אומר, איפה שזה לא אפשרי, זה לא ייעשה הרי.
בנימין ארביב
לא, אני אומר שהאמירה בחוק עלולה לסבך ולהגיד 'האם לא ניתן? האם באמת לא היה אפשר? האם עמדו בנטל שהחוק הטיל עליהם?'.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי.
תומר רוזנר
אז מה החלטנו?
היו"ר ווליד טאהא
אני לא יודע, 'ככל האפשר?'
בנימין ארביב
אני חושב שמשרד התכנון ייתן דעתו.
היו"ר ווליד טאהא
'ככל האפשר'? מה סיכמנו?
בנימין ארביב
אנחנו בדקות הקרובות נכתוב משהו.
היו"ר ווליד טאהא
טוב, בדקות הקרובות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תיתן דעתה על כניסה וחצר במקומות שצריך.
היו"ר ווליד טאהא
אז יעקב, יש לנו מבני לקבל בדקות הקרובות גם על הנושא הזה וגם על הנושא של איתן. יש עוד נושא מירה? אפשר להמשיך מירה? אני מקבל את הרשות ממך. תמשיכי רעות.
תומר רוזנר
כן, רק אני אומר, אנחנו עכשיו נקריא לכם פסקאות רבות שבעצם הן התוספת של המסלול החדש שהתייחסנו אליו קודם, המסלול של הריסה וניוד זכויות, שלא קיים, אבל הריסה וזכויות עודפות במגרש אחר. בעצם המסלול הזה, העקרונות שלנו מבוססים על מסלול ההריסה המקורי שהוצע בהצעה הממשלתית, שבעצם אפשר הריסה ובנייה באותו מגרש. השינוי הוא מאפשר בעצם הריסה ובנייה במגרש בזכויות פחותות מהמקסימום שמותר והעברת ההפרש למגרש אחר. הנוסח שמוצע באמת מבטא את המסלול הזה על בסיס העקרונות של הריסה ובנייה מחדש באותו מגרש, עם השינויים המתחייבים לצורך הענקת הזכויות העודפות במגרש האחר.
רעות בינג
אנחנו בעמוד 12 למטה.

"תכנית לעמידות בפני רעידת אדמה במסלול הריסה והוספת שטחי בנייה במגרש אחר

70ב1 (א) בתכנית לעמידות בפני רעידת אדמה במסלול הריסה והוספת שטחי בנייה במגרש אחר רשאית הוועדה המקומית לכלול אחד או יותר מנושאים אלה:

(1) (א) הגדלת השטח הכולל המותר לבנייה במגרש שלא מצוי בו המבנה הטעון חיזוק (בסעיף זה – המגרש האחר), מעל פני הקרקע, ובלבד שהיקף ההגדלה במגרש האחר יהיה ביחס סביר להיקף העלויות לביצוע העבודות במבנה הטעון חיזוק כפי שיפורטו בתכנית ולא יעלה על 300% משטח הבנייה הכולל הקיים של המבנה הטעון חיזוק, מעל פני הקרקע;"
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מי יבדוק את היקף העלויות? מי יודע לחשב את זה?
תומר רוזנר
שמאי, כלכלן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה הוועדה המקומית לא יודעת לחשב כמות עלויות? קבלן אחד יגיד X, קבלן אחד יגיד Y.
תומר רוזנר
לא, היא צריכה לסמוך על מי שהיא סומכת.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בסדר. כבר היה לי בוועדה מישהו שאמר לי, קבלן שהוא לא יקבל תוספת של 40 דירות אין כאן כדאיות לזה.
תומר רוזנר
ולא הסכמת איתו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
נכון, אז מה? אבל הוא אמר ככה.
תומר רוזנר
אז מה אם הוא אמר, אתה צריך להחליט.
רעות בינג
אחרי זה במסגרת שיקול הדעת של הוועדה היא באמת צריכה להתחשב.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, לא תמיד אתה יכול להחליט.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בדיוק.
תומר רוזנר
אז תיקח איש מקצוע שיעזור לך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, כי שמאי אומר לך ככה ופתאום הוועדה החליטה אחרת, ונתת הטבה, נתת את זה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתה תביא לו עכשיו מה יש לך של הוועדה, הוא יביא כמובן שמאי משל עצמו, הוא יבוא עם כל טבלת הביצוע והוא יגיד 'סליחה, זה לא סביר ביחס להיקף העלויות שיש לי'. עכשיו, מי יכריע? ועדת ערר?
תומר רוזנר
ועדת ערר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
באמת נו, בהצלחה. אין סיכוי שהדבר הזה יצא לפועל. איזה כלים יש לוועדת ערר? היא תביא שמאי שלישי?
בנימין ארביב
קודם כל, זה מופיע גם היום בחוק וזה מופיע גם בתמ"א 38.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
נו וזה מתקיים? כמה פעולות כאלה יש?
בנימין ארביב
לא, לא, אני אגיד משהו, מדובר פה על יחס סביר. שוב, הוועדה המקומית תעשה עבודה חד פעמית, לא פר פרויקט, כמה עולה לחזק לפי מטר. ההבדל, השונות בין מבנה למבנה היא לא כזאת גדולה והיא פחות או יותר יודעת מה שווי שטחי הבנייה באזורים אחרים. לכן אני לא חושב שזה נטל, ודאי שייתכנו ויכוחים אבל אמירה מושכלת של הוועדה המקומית, דווקא בנסיבות זה נראה לי בהחלט סביר.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי. כן בבקשה.
רעות בינג
"לעניין פסקה זו יחולו הוראות פסקאות משנה (א) ו-(ב) של סעיף 70ב(א)(1); כללה התכנית כמה מגרשים שבהם מבנים הטעונים חיזוק או כמה מגרשים אחרים, לא יעלה ההיקף של הגדלת השטח הכולל המותר לבנייה, לפי פסקה זו, בכל המגרשים האחרים יחד, על 300% מסך שטח הבנייה הכולל הקיים, מעל פני הקרקע, של כל המבנים הטעונים חיזוק כאמור;

(ב) הגדלת השטח הכולל המותר לבנייה במגרש האחר וכן הגדלת השטח הכולל המותר לבנייה במגרש בו מצוי המבנה הטעון חיזוק ובלבד-

(1) שסך ההגדלה בשני המגרשים לא יעלה על השיעור האמור בפסקת משנה (א) ויחולו לעניין זה פסקאות משנה (א) ו-(ב) של סעיף 70ב(א)(1);

(2) שבמגרש הטעון חיזוק השטח הכולל המותר לבנייה לאחר הגדלתו לפי פסקה זו ולפי כל תכנית אחרת מעל פני הקרקע לא יעלה על 400% משטח הבנייה הכולל הקיים של המבנה הטעון חיזוק, מעל פני הקרקע, בניכוי השטח שהוגדל לפי פסקת משנה (ב) במגרש האחר."
יעקב אשר (יהדות התורה)
מה זה פסקת משנה (ב)? זה צרכי הציבור?
תומר רוזנר
לא, זה ההעברה למגרש האחר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל צרכי ציבור לא - -
תומר רוזנר
זה בסעיף הבא, בפסקה הבאה. בהצעה המקורית הייתה אפשרות אחת בלבד, להרוס את הבניין, לבנות עד 400% באותו מגרש. מה שמוצע כאן זה שאם נגיד יש בעיה תכנונית לתת את כל ה-400% באותו מגרש, אבל כן רוצים לתת את ה-400% כדי שהפרויקט יהיה כלכלי, אפשר יהיה לחלק. לתת נניח 200% של השטח הקיים במגרש שבו הורסים את המבנה ו-200% במגרש אחר, כדי להפוך את הפרויקט לכלכלי. המטרה היא בעצם לאפשר את מלוא הגמישות כדי להפוך את הפרויקטים האלה לכלכליים במובן הזה שאפשר יהיה מצד אחד לענות על הצרכים התכנוניים. אם אין - - - להעמיס על מגרש מסוים 400% מבחינה תכנונית למשל, זאת דוגמה כמובן, ואפשר לתת בו 200%, אבל כדאי שהפרויקט יהיה כלכלי צריך לתת 400%, אז אפשר יהיה לתת את ה-200% הנוספים במגרש אחר. זה במילים פשוטות מה שהסעיף מנסה לומר. כאשר אופן חישוב הזכויות במגרש הקיים והנושאים האחרים שחלו במסלול המקורי של הריסה ובנייה באותו מגרש, אותם כללי חישוב של השטחים יחולו גם כאן.
רעות בינג
אני רק אקריא את סעיף ג.
"(ג) על אף האמור בפסקה זו, שר הפנים, באישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, רשאי לקבוע בצו, בהתחשב, בין השאר, בערכי הקרקע במרחב התכנון ובמידת הסיכון להתרחשות רעידות אדמה, כי לעניין מרחב תכנון מקומי, כולו או חלקו, יחול אחד או יותר מאלה:

(1) שיעור הגדלת השטח הכולל המותר לבנייה כמשמעותו בפסקת משנה (א) ו-(ב) יהיה 350%, 400%, או 450%;

(2) שטח הבנייה לצורך מרחב מוגן לא ייכלל במסגרת ההגדלה של השטח הכולל המותר לבנייה."

זה בעצם סעיף שדומה לסעיף שהקראנו בדיון הקודם במסלול של הריסה, שמאפשר לשר הפנים לקבוע בצו שיעורים אחרים כדי שהפרויקט יהיה כלכלי בהתאם למרחבי תכנון.

"(2) הוספת שטחי שירות לשטחים למטרות עיקריות המותרים לבנייה, במגרש בו מצוי המבנה הטעון חיזוק, לפי תכנית, ובלבד –

(1) ששטחי השירות נועדו לשרת את השטחים למטרות עיקריות לפי התכנית והם יהיו בקומות תת-קרקעיות;

(2) שסך שטחי השירות אחרי ההוספה לפי פסקה זו ולפי כל תכנית, לא יעלה על פי שלושה משטח המגרש;

(3) (א) הוספת שימושים נוספים לצורכי ציבור במגרש האחר וכן הגדלת השטח הכולל המותר לבנייה באותו מגרש לצורך השימושים הנוספים כאמור, וזאת נוסף על ההגדלה לפי פסקה (1), ובלבד שהשטח הכולל המותר לבנייה לצורך השימושים הנוספים כאמור, במגרש האחר, לא יעלה על 7% 10% מסך השטח שהוגדל לפי הפסקה האמורה באותו מגרש מעל פני הקרקע; בפסקת משנה זו, "צורכי ציבור" – במגרש אחר שאין בו מבנה קיים – כהגדרתם בסעיף 70ב(3), ובמגרש שיש בו מבנה קיים – כהגדרתם בסעיף 70ג(א)(2).

(ב) הוספת שימושים לצרכי ציבור במגרש האחר ובמגרש בו מצוי המבנה הטעון חיזוק וכן הגדלת השטח הכולל המותר לבנייה באותם מגרשים לצורך השימושים הנוספים כאמור ובלבד שסך ההגדלה בשני המגרשים לא יעלה על השיעור האמור בפסקת משנה (א).

(4) קביעת הוראות לעניין חניה אף בסטייה מהוראות לפי חוק זה או מתכנית מיתאר מקומית או תכנית מפורטת לעניין חניה."

זה אני חושבת צריך להיות לעניין חנייה במגרש שבו מבנה הטעון חיזוק, אז אני מוסיפה את זה.

(ב) הוראות סעיף קטן (א) יחולו בכפוף להוראות אלה:

(1) (א) אושרה לגבי המגרש שבו מצוי המבנה הטעון חיזוק, תכנית לעמידות בפני רעידת אדמה במסלול הריסה ובנייה לפי סעיף 70ב, לא תאושר תכנית לפי סעיף זה באותו מגרש, אלא אם תבוטל התכנית שאושרה לפי סעיף 70ב או שיקבע בתכנית שתאושר לפי סעיף זה, כי לא ניתן לממשה יחד עם התכנית שאושרה לפי סעיף 70ב;"
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני רוצה להבין, בתוספות הזאת בעצם שטחי השירות התת קרקעיים לא נחשבים באותם 350%, 450% - -
תומר רוזנר
נכון, זאת הוספה נוספת.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא נחשבים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה היה בנוסח.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, שטחי השירות התת קרקעיים.
תומר רוזנר
אתה רוצה שהם כן ייחשבו?
רעות בינג
זה יקטין את האפשרות לבנות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, לא, לא, הוא לא רוצה שייחשבו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל זה מה שיש בנוסח, הם לא נחשבים.
רעות בינג
זה הנוסח.

"(ב) אושרה לגבי המגרש שבו מצוי המבנה הטעון חיזוק תכנית לפי סעיף זה, לא תאושר תכנית לפי סעיף 70ב לגבי אותו מגרש, אלא אם תבוטל התכנית שאושרה לפי סעיף זה או שיקבע בתכנית שתאושר לפי סעיף 70ב, כי לא ניתן לממשה יחד עם התכנית שאושרה לפי סעיף זה.

(2) אושרה תכנית כאמור בסעיף קטן (א) –

(1) לא תאושר לפי סעיף 62א(א) או (א1), באותה תכנית או בתכנית אחרת הגדלת השטח הכולל המותר לבנייה במגרש שבו מצוי המבנה הטעון חיזוק, מעל פני הקרקע, מעבר לאמור בסעיף קטן (א)(1);

(2) לא תאושר לפי סעיף 62א(א) או (א1), באותה תכנית או בתכנית אחרת, הוספת שטחי שירות במגרש שבו מבנה הטעון חיזוק מעבר לאמור בסעיף קטן (א)(2);"
תומר רוזנר
המשמעות של כל הסעיפים האלה, בעצם שתקרת הזכויות המפורטת בסעיף היא תקרה סופית. זאת אומרת, אי אפשר לעשות תרגלים של להוסיף זכויות. בסעיפים אחרים רואים שכדי לעקוף בעצם את התקרה לא באמצעות אישור תוכנית לאחר תוכנית, לא באמצעות צירוף סעיפים ולא באמצעות תרגיל יצירתי אחר.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי. הערות יש? בבקשה גברתי המהנדסת.
מיכל מאיר
לגבי סוגיית ההשבחה.
תומר רוזנר
עוד לא נגענו בהשבחה.
מיכל מאיר
נכון, אבל כיוון שהתוכנית הזאת כן מייצרת בסופו של דבר מסגרת השבחה מופחתת לזכויות האלה, ופה אנחנו מדברים על ניוד זכויות אבל לא על ניוד שווי. בפועל כשלוקחים זכויות ממקום אחד בעיר למקום אחר, במקום אחד השווי 20 אלף שקל למטר ובמקום אחר 40 אלף שקל למטר.
היו"ר ווליד טאהא
אז עושים את החישוב.
מיכל מאיר
כן, אבל לפי ההוראות כאן למעשה אם אנחנו מוסיפים עד היקף של X זכויות בנייה, אותם 200% או 400%, לא משנה מה, יכול אחר כך היזם או הקבלן להגיד שיש לו פטור מהיטל השבחה בשווי של אותם 200%.
בנימין ארביב
לא, אבל המענה לזה זה היחס הסביר בעצם.
מיכל מאיר
היחס הסביר, מה השיניים שלו בסופו של יום - -
בנימין ארביב
שוב, החזקה שאתם תעשו את העבודה ותגידו באמת מה נדרש, זאת אומרת כמה עולות עבודות החיזוק, כמובן עם רווח יזמי סביר וכולי. אבל אם באמת היקף שטחי הבנייה בדרום העיר שווים פי שניים משטחי הבנייה במבנה הטעון חיזוק, ודאי שזה יבוא לידי ביטוי, אין ספק בזה בכלל. זה א' ב' של יחס סביר.
מיכל מאיר
המשמעות אבל אם לצורך העניין אנחנו מניידים את השווי - -
בנימין ארביב
לא, אנחנו לא מניידים, אנחנו מממנים את החיזוק באמצעות שטחי בנייה במגרש אחר. וכמובן שהמימון זה לפי השווי של שטחי הבנייה במגרש האחר.
תומר רוזנר
אם הזכויות במגרש האחר שוות הרבה יותר, תתני פחות זכויות במגרש האחר.
א מיכל מאיר
<< אורח >

אבל אם אני יכולה לתת יותר זכויות, האם לא ייחשבו לי את הזכויות העודפות כחלק ממסגרת התוכנית.
בנימין ארביב
לא, לא, לא, אני חושב שלא אמורה להיות - -
תומר רוזנר
אנחנו לא בהיטל השבחה, כשנגיע להיטל השבחה - -
היו"ר ווליד טאהא
כן אוקיי, בבקשה.
ניצן פלדמן
קודם כל אני רוצה להגיד עוד פעם, זה כל פעם חוזר בעניין של הזכויות, 300%, 400%, אנחנו מדברים פה על הזכויות ברוטו. אם זה 400% ברוטו צריך לקחת בחשבון שמדובר בערך ב-250% זכויות נטו בגלל כל ההורדות של שטחי השירות, ממ"דים וכדומה, אז צריך לזכור גם את זה.

בנוגע לסעיף (1)(א) כתוב שההיקף ההגדלה במגרש האחר יהיה ביחס סביר להיקף העלויות לביצוע העבודות. לא הבנתי את התוספת הזאת, למה זה קשור? היקף העלויות זה עניין תכנוני, אתם תתנו כמה שאפשר - -
תומר רוזנר
ממש לא, ממש לא.
שלום זינגר
זה בדיוק העניין, בדיוק מה שבני דיבר עליו.
ניצן פלדמן
לא שמעתי את ההערה שלכם, אבל לא צריך להיכנס לזה. תתנו תכנונית כמה שאפשר - -
שלום זינגר
באמת?
ניצן פלדמן
באמת.
שלום זינגר
אין שום בעיה, אבל תסיימו את ההשבחה - -
ניצן פלדמן
אנחנו רואים כבר בפועל איך אתם לא ידועים לחשב את העלויות ואת הכדאיות הכלכלית, לא צריך להיכנס לזה ובטח שלא פה. אני חוזרת על הערותינו גם שצריך להתייחס פה שוב נטו ולא ברוטו כמובן, ולהוריד את החישוב של שטחי השירות שבסופו של דבר גם היזמים וגם בעלי הדירות ידעו באמת כמה נותנים להם, כי 400% זה לא באמת 400%, זה קצת אשליה ועבודה בעיניים. זה בנוגע לזה.

בתת סעיף (3) בעמוד 15, רק הבהרה ש-10% מסך השטח שהוגדל, אז זה בנוסף לתוספת. זאת אומרת שאי אפשר להגדיל רק שטחי ציבור ולא תוספת זכויות. נשמח להבהרה פה בנושא הזה.
תומר רוזנר
זה בדיוק מה שכתוב, אם לא מגדילים את השטח אז אי אפשר לתת שטחי ציבור.
ניצן פלדמן
אוקיי מצוין, רק רציתי את ההבהרה הזאת, תודה. וחניות, עוד הבהרה רק, זה בעמוד 16 למעלה, תת סעיף (4) קביעת הוראות לעניין חנייה. האמת שזה די חוזר על עצמו, כתוב שאף בסטייה מהוראות לפי חוק זה או מתכנית מיתאר. רק להבהיר שגם זו סטייה מהתקנות כמובן.
תומר רוזנר
אכן כן.
ניצן פלדמן
תודה רבה.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי. עוד מישהו? תמשיכי רעות. אתה מכין תשובה, בני, כן?
יעקב אשר (יהדות התורה)
רק לשאלה ששאלתי מקודם, פשוט יצאתי, לגבי הקטע של החישוב של צרכי הציבור, זה מחוץ ל- - -
בנימין ארביב
נכון, בנוסף כן.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לאורך כל החוק?
בנימין ארביב
לאורך כל החוק.
רעות בינג
טוב, אנחנו בעמוד 18 בתוך הסעיפים שמתייחסים למסלול חיזוק, כשכאן קובע סעיף (ב) שבעצם מגיש התוכנית צריך להגיש חוות דעת מהנדס שיש עדיפות למסלול חיזוק. אז כאן שינינו את הנוסח כי היה נראה שצריך לדייק אותו. מכיוון כמעט תמיד תהיה עדיפות למסלול הריסה, אז חשבנו שהניסוח הוא לא מדויק. אני אקריא את הנוסח המעודכן.

"(1) מגיש התכנית הגיש לוועדה המקומית, יחד עם התכנית, חוות דעת מאת מהנדס הוועדה המקומית שניתנה בתוך שלוש השנים שקדמו להגשת התכנית, ולפיה למרות שדרך כלל יש עדיפות לפעול לגבי המבנה הטעון חיזוק על פי תכנית לעמידות בפני רעידת אדמה במסלול הריסה ובנייה מחדש או במסלול הריסה והוספת שטחי בנייה במגרש אחר, בנסיבות העניין יש הצדקה לפעול במסלול חיזוק, וזאת בהתחשב, בין השאר, במצבו של המבנה, בתקופה שחלפה" וכולי.

אז כאן בעצם גם החוק מבטא את האמירה שחזרה על עצמה במהלך הדיונים, שיש עדיפות תמיד למלול הריסה ובנייה. אבל יכולים להיות מקרים שבהם יש הצדקה לבחור במסלול חיזוק, אבל העדיפות היא למסלול הריסה.
היו"ר ווליד טאהא
יש הערות על זה? תמשיכי.
רעות בינג
בעמוד 19 בפסקה (3) זה בקשה שהממשלה העבירה לשנות את הנוסח, אני אקריא את הנוסח המעודכן.

"(3) (א) נקבע בתכנית כי לא יינתן היתר מכוחה לביצוע עבודות שאינן טעונות בקרת תכן במכון בקרה לפי סעיף 145(ב3) או בקרת ביצוע במכון בקרה לפי סעיף 157ג, אלא אם כן מהנדס הוועדה יאשר בכתב כי התנאים בהיתר עומדים בדרישות התקן לעמידות בפני רעידת אדמה;"

התיקון הבא הוא בעמוד 21, זה בעצם תיקון שמתייחס למסלול של חיזוק והוספת שטחי בנייה במגרש אחר. מסלול שבעצם מאפשר לשלב, בחלק מהזכויות להוסיף במבנה הטעון חיזוק, בחיזוק המבנה הוספת זכויות וחלק במגרש האחר. אז כאן הוספנו כמה הוראות שהיו חסרות בנוסח שהוקרא בדיון הקודם. אז התוספת הראשונה היא בעמוד 21 למטה "ויחולו לעניין זה פסקאות משנה (א) ו-(ב) של סעיף 70ב(א)(1);" שבעצם המשמעות היא איך מחשבים את אחוז הבנייה המותר, מה נחשב ומה לא, מרחב מוגן, תוספות בנייה וכולי.

בעמוד 24 פסקה (3): "בתכנית שנקבעו בה הוראות לפי פסקה (1)(ב)" שזה בעצם גם תוספת זכויות למבנה הטעון חיזוק וגם במגרש האחר. "קביעת הוראות לעניין חניה אף בסטייה מהוראות לפי חוק זה או מתכנית מיתאר מקומית או תכנית מפורטת לעניין חנייה." גם כאן זה צריך להיות במגרש שבו מצוי המבנה הטעון חיזוק.

עמוד 25 פסקה (2): "(2) לעניין תכנית הכוללת הוראות כאמור בסעיף קטן (א)(1)(ב) = יחולו הוראות סעיף 70ג(ב)(1) בשינויים המחויבים;" זה בעצם הסעיף שקובע שצריך חוות דעת מהנדס שיש הצדקה לחיזוק על פני הריסה.

"(3) אושרה תכנית לפי סעיף קטן (א), לא תאושר לפי סעיף 62א(א) או (א1) באותה תכנית או בתכנית אחרת הגדלת השטח הכולל המותר לבנייה במגרש שבו מצוי המבנה הטעון חיזוק מעל פני הקרקע, מעבר לאמור בסעיף קטן (א)." זה גם סעיף דומה לסעיפים שקבועים ביחס למסלולים האחרים, שהוא נועד להבטיח שבעצם הזכויות שנקבעו במסלולים האלה הם ההיקף המקסימלי ואי אפשר לאשר זכויות נוספות מכוח תוכניות אחרות.

בעמוד 27 רק חידדנו שמדובר באפשרות סבירה, בהתאם למה שנאמר בדיון הקודם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מה עם היתכנות סבירה ואפשרות סבירה?
רעות בינג
ב-27, כן. מה שהתבקשנו בדיון הקודם זה שיהיה ברור שזה לא מדבר על כל אפשרות עתידית לתכנון, אלא משהו שהוא בגדר הסביר ולא משהו שצריך כל מיני תרחישים שהם לפעמים רחוקים.

עמוד 28. שוב, חידוד של הנוסח שאומר שתמיד תהיה עדיפות להריסה ואנחנו בעצם מתייחסים להצדקה לבחור במסלול חיזוק. אני מקריאה:

"(2) לעניין תכנית לעמידות בפני רעידת אדמה במסלול חיזוק – הוועדה שוכנעה, על סמך חוות הדעת של מהנדס הוועדה שהוגשה לפי סעיף 70ג(ב)(1), כי למרות שדרך כלל יש עדיפות לפעול לגבי המבנה הטעון חיזוק על פי תכנית לעמידות בפני רעידת אדמה במסלול הריסה ובנייה מחדש או במסלול הריסה והוספת שטחי בנייה במגרש אחר, בנסיבות העניין יש הצדקה לפעול לגבי המבנה הטעון חיזוק על פי תכנית כאמור".

עמוד 29 סעיף 70ז פסקה (1) המילים "או תכנית כאמור" נמחק אותם. זה לא משנה כלום במהות, זה רק חשבנו שמבחינת הנוסח המילים "או תכנית כאמור" רק מבלבלות אז אין כאן איזשהו שינוי מהות.

פסקה (2) בעצם מתייחסת למגרשים שיש בהם מבנים לשימור. אז הכלל הוא שמגרשים כאלה, בעצם הוראות הסימן לא חלות על מגרשים כאלה. אבל בעקבות ההערות שנשמעו בדיון הקודם שרצו לאפשר, במקרים מסוימים שבהם לא מגדילים את המבנה לשימור, רצו כן לאפשר לכלול אותו במסגרת תוכנית לפי הסימן הזה. אז הוספנו לפסקה הזו הוראות שבעצם מאפשרות במקרים מסוימים בכל זאת לכלול מבנים לשימור במסגרת בעצם רק מסלול חיזוק וניוד. אני אקריא ואז נסביר, אני אקריא גם את הרישה שיהיה ברור כל ההקשר.

"70ז. הוראות סימן זה לא יחולו אם במועד הגשת התכנית לעמידות בפני רעידת אדמה, כאמור בסימן זה, מתקיים אחד מאלה:

(2) המגרש שבו מצוי המבנה הטעון חיזוק נכלל בתכנית מאושרת או מופקדת כאתר המיועד לשימור או ברשימת אתרים לשימור מאושרת לפי התוספת הרביעית או שהוא מיועד לשימור כאמור בהודעה על הכנת תכנית שפורסמה לפי סעיף 77 או בתנאים שנקבעו לפי סעיף 78; הוראות פסקה זו לא יחולו על תכנית לעמידות בפני רעידת אדמה במסלול חיזוק והוספת שטחי בניה במגרש אחר, שאיננה כוללת הגדלת השטח הכולל המותר לבניה במגרש שבו מצוי מבנה הטעון חיזוק ובלבד שבתכנית כאמור לא ייקבעו לגבי המבנה הטעון חיזוק הוראות הסותרות את התכנית בה נכלל כאתר לשימור או פרטים שנקבעו לגביו ברשימת אתרים לשימור כאמור בתוספת הרביעית או תנאים בהודעה לפי סעיף 77 או סעיף 78."

אז בעצם רק במסלול שמאפשר לחזק ולהוסיף זכויות במגרש אחר, אפשר לכלול מבנים לשימור ובתנאי שהתוכנית הנוכחית לא סותרת את התוכנית או את הרשימה ואת התנאים שנקבעו לעניין האתר לשימור.
בנימין ארביב
אני רק רוצה להגיד משהו לפרוטוקול. גם בסעיף שהקראת עכשיו בעמוד 29, מבחינתנו כשכתוב "שאיננה כוללת הגדלת השטח הכולל המותר לבניין במגרש שבו מצוי מבנה הטעון חיזוק", זאת אומרת אם מוסיפים רק ממ"ד" - -
תומר רוזנר
לא, מבנה טעון זה מבנה לשימור.
קריאה
יש דרגות שונות של שימור, שימור הוא לא בהכרח שימור מחמיר.
תומר רוזנר
אז לא, אז זה בוועדה המחוזית.
בנימין ארביב
לא, רגע עוד פעם.
רעות בינג
אם זה לא סותר את התוכנית?
בנימין ארביב
אם זה לא סותר את התוכנית לשימור, שזה מה שכתוב היום בתמ"א 38 למיטב ידיעתי, אז למה לא לאפשר את זה? זאת אומרת, אם זה סותר את התוכנית לשימור, אז אתה צודק לגמרי. אבל אם זה לא סותר, אז למה לא לאפשר את זה באותה תוכנית?
תומר רוזנר
למה לא להוסיף שטחים בכלל? אם זה לא סותר את התוכנית - -
בנימין ארביב
טוב, אני חשבתי שזה מוסכם, אבל אני רק שואל האם אותו דבר בעמוד 24 ועמוד 25? כתוב שם "בתוכנית שנקבעו הוראות לפי פסקה (1)(ב)", הכוונה להגדלת השטח הכולל המותר לבנייה, גם המגרש הטעון חיזוק. אותו דבר בעמוד 25 לעניין תוכנית הכוללת הוראות כאמור בסעיף קטן (א)(1)(ב). אנחנו מבינים מהסעיפים האלה שיש הגדלה מעבר לממ"ד. זאת אומרת, אם מוסיפים רק ממ"ד זה לא נחשב, הסעיפים האלה לא חלים. אם מוסיפים רק ממ"ד במבנה שטעון חיזוק הסעיפים האלה לא חלים, חשוב לי להגיד את זה לפרוטוקול, ככה אנחנו מבינים את זה. שוב, אנחנו מבינים כנ"ל בעמוד 29, אבל ב-29 הניסוח הוא אחר. אז לדעתי מה שאמור לקבוע זה אם זה תואם לתוכנית השימור.
תומר רוזנר
שוב, אז למה אתה לא אומר את זה על הגדלת השטח כולו? אם התוכנית היא מדברת רק איך לשמר את המבנה ולא מתייחסת, מותר להגדיל את השטחים? אז למה אתה לא מאפשר?
בנימין ארביב
תומר, אגב, זאת שאלה טובה. בתמ"א 38 זה בדיוק מה שכתוב, בתמ"א 38 כתוב - -
תומר רוזנר
אבל תמ"א 38 זה לא אותו, אני לא צריך להסביר לך, זה לא - -
היו"ר ווליד טאהא
תשאיר אותה, תשאיר את התמ"א. אתה יש לך הרבה חיבה לתמ"א 38, תשאיר אותה.
תומר רוזנר
אם צריך להוסיף ממ"ד, זה שינוי של המבנה, זה מבנה לשימור - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אתה בטוח שאתה רוצה את זה ווליד?
היו"ר ווליד טאהא
לא, אני מרגיש שבני יש לו - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
תציע לו את זה, בסוף הוא ייקח את זה, עזוב.
תומר רוזנר
יש מבנים לשימור שאפשר להוסיף עליהם אפילו שטחים, יש מבנים שאי אפשר, תשאירו את זה לוועדה המחוזית.
בנימין ארביב
אני לא בטוח שזה צריך להגיע לוועדה המחוזית.
תומר רוזנר
למה ממ"דים כן ותוספת קומות לא?
בנימין ארביב
לא, שוב, אני משווה - -
תומר רוזנר
אז אל תשווה. השאלה היא מה נכון.
בנימין ארביב
לפעמים גם הוועדה המקומית היא זו שקובעת את הוראות השימור - -
תומר רוזנר
זה בסדר.
בנימין ארביב
לא, אבל אם בפסקה (13) - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, אם היא תבטל את הוראות השימור אז זה כבר כלכלי לה, זה כבר לא - -
תומר רוזנר
נכון, אם הם מבטלים, הם יבטלו.
בנימין ארביב
אני מקווה רק שלא יהיה תמריץ לבטל את הוראות השימור, זה מה שאני מתכוון לומר. אבל בסדר, מקבל את זה.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי. רוצה בכל זאת יאיר דיקמן מאיגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות, נציג הארגון.
יאיר דיקמן
צוהריים טובים. בהמשך לכל מיני אמירות שהיו פה, אז קודם כל אני מה שנקרא מהנדס קונסטרוקציות, מהנדס מבנים כשלמעשה תחום ההתמחות שלי זה הנושא של רעידות אדמה. במסגרת החיזוק לפי תקן 413 למעשה אנחנו מטפלים בחיזוק של המבנה לרעידות אדמה, אנחנו לא מטפלים פה בנושא של עומסים אנכיים. זאת אומרת שמבחינת רעידות אדמה, אכן הבניין הזה יעמוד בעומסים שצריכים להיות לפי התקן. אבל מצד שני, אם בחלק הפנימי שלו הוא עדיין נשאר בניין ישן ויכול להיות שיש כל מיני אלמנטים שאנחנו לא יכולים להבחין בהם על ידי הסקר, כשיש בעיה, תהיה בעיה. לדוגמה, יכולה להיות סיטואציה, נקרא לזה מוזרה, שאת הבניין בחולון היינו מחזקים לרעידות אדמה ועדיין החלק הפנימי היה נופל. לכן העדיפות שלנו היא - -
תומר רוזנר
זה כבר פעם שנייה שאומרים את הדבר הזה, זה ממש מפחיד מה שהוא אומר.
יאיר דיקמן
זה ממש מפחיד אבל זאת המציאות.
תומר רוזנר
מה אתה מציע?
יאיר דיקמן
מה שאני מציע, ככה קודם כל את תמ"א 38 חיזוק, לעשות אותה בעדיפות מאוד מאוד נמוכה, רק במידה ואין ברירה, דבר ראשון. דבר שני, לעשות למבנה שאנחנו עושים לו תמ"א חיזוק, בנוסף לחיזוק לרעידות אדמה, לעשות לו סקר הנדסי מעמיק על ידי מהנדס מבנים רשוי בנושא עמידותו לעומסים אנכיים. במסגרת החיזוק הזה ייבדקו גם העמודים הפנימיים, לא רק עמודים חיצוניים בחיזוק. יכולה להיות סיטואציה שהחיזוק הזה ידרוש כל מיני חיזוקים בתוך הדירות, אבל הסקר הזה הוא חיוני. זאת אומרת, בשורה התחתונה א' לעשות את זה רק אם אין ברירה, ו-ב' לעשות סקר הנדסי גם לנושא של עומסים אנכיים. מישהו טען שבתקן 413 מתייחסים לסקר לעומסים אנכיים, אז התשובה היא לא. תקן 413 הוא תקן רק לעמידות לרעידות אדמה. זה דבר ראשון.

דבר שני, יש פה סיטואציה שלכולם ברור שהחלופה המועדפת זה חלופה של הריסה ובנייה. אבל מה קורה? היום בשביל חלופה של חיזוק יש דרישה לאישור של 66% מהדיירים ולתמ"א 38 בנייה והריסה יש דרישה של 80% מהדיירים. זאת אומרת, למעשה החוק מקל על הקבלן לקבל אישור לחיזוק לתמ"א 38/1. זאת אומרת, נניח קבלן או יזם ירצה לעשות חיזוק לפי תמ"א 38/2, אין לו חתימה של 80% מהדיירים, אז הוא יעדיף את 38/1. מה שאנחנו מציעים, שגם ל-38/2 תהיה דרישה לאישור של 66% מהדיירים בלבד, אגב בדומה למה שאושר לפינוי בינוי.
היו"ר ווליד טאהא
38/2 הוא מתכוון לחלופה, נכון?
יאיר דיקמן
38/2 הכוונה בנייה והריסה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יש גם דיירים, לא רק קבלנים במדינת ישראל.
היו"ר ווליד טאהא
ברור שלא, כל ההערה שלו היא לא הנושא.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, ההערה שלו אולי היא נכונה לקבלנים, אבל היא לא נכונה לדיירים.
יאיר דיקמן
כן, אבל אנחנו בתור, במירכאות "מדינה", צריכים לדאוג לדיירים גם על ידי זה שאנחנו נעודד חיזוק מבנים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אז בתמ"א 38 המבנה יהיה מחוזק.
היו"ר ווליד טאהא
בני, אני רוצה שתקשיב ותיתן תשובה לחלק הראשון, כן? החלק הראשון אתה זוכר או שצריך לרענן?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לדיירים אין להם מספיק כסף לחברות לוביסטיות פה, זאת הבעיה.
תומר רוזנר
יפה מאוד אמרת.
היו"ר ווליד טאהא
טוב יאיר, תסכם במשפט אחד.
יאיר דיקמן
יש עוד נושא אחד שדובר עליו, היה כתוב בחוק שצריך לעשות בחינה הנדסית מקצועית, שצריך חוות דעת מאת מהנדס העיר והוא רשאי להתייעץ עם מהנדס מבנים. אני חושב שבנושאים כאלה יש לחייב את מהנדס העיר להתייעץ עם מהנדס מבנים, כי מהנדס העיר לפעמים הוא אדריכל וזאת צריכה להיות חובה ולא רק רשות. זאת אומרת, הסיכום שלי, 38 חיזוק הוא פתרון לא מומלץ אלא רק אם אין ברירה. אם עושים אותו, אז ראוי לעשות סקר הנדסי מעמיק גם לנושא של עומסים אנכיים.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי, תודה רבה. רגע, ניתן קודם לשלטון המקומי - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני חושב שהמדינה פה צריכה להביא איזשהו משהו מוסמך שבא ואומר, שלא יקרה מצב כפי שהוא מתאר אותו. יכול להיות שזה סתם תיאור, לא נכון, כן נכון, לא התייחסנו לזה, אני לא קונסטרוקטור.
היו"ר ווליד טאהא
יקרוס מבפנים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא רק שיקרוס מבפנים, גם לחלץ אותם אי אפשר יהיה. זה מפחיד, בואו, חבר'ה.
היו"ר ווליד טאהא
כאילו במקום לקרוס החוצה יקרוס פנימה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
פנימה ומסביב יישאר - -
היו"ר ווליד טאהא
צריך לתת תשובה לזה. בבקשה שלום.
שלום זינגר
אנחנו בעד לחייב את מהנדס הוועדה המקומית להתייעץ עם מהנדס מבנים, אנחנו בעד העניין. אנחנו כמובן גם בעד זה שחוות הדעת תתייחס גם ללחצים אנכיים.
היו"ר ווליד טאהא
להתייעץ על החלק הפנימי של הבניין.
שלום זינגר
כן, כן, כן.
היו"ר ווליד טאהא
רגע, רגע, כשבאים לתת חוות דעת מתייחסים רק לחלק החיצוני? אני לא מבין את האיפה ואיפה. אז מה קורה כשבאים לתת חוות דעת על הבניין? אומרים 'רגע, אם מחזקים אותו' - -
מיכל מאיר
יש באמת דיפרנציאציה בין ערים, למשל ירושלים התקן שלה הוא יותר מחמיר מערים אחרות. אבל ככל שנסמכים על - -
היו"ר ווליד טאהא
מבפנים או מבחוץ? עכשיו אנחנו צריכים להתחיל לשאול אם זה מבפנים או מבחוץ.
תומר רוזנר
גב' מאיר, מה התקן מחייב? התקן מחייב בדיקת עומסים אנכיים או לא?
מיכל מאיר
אז שוב, התקן הוא 413, צדק האדון דרך אגב, אני מהנסת עיר אבל אדריכלית במקצועי ולא מהנדסת קונסטרוקציה. אבל תקן 413 באמת מתייחס לרעידות אדמה ולא לעומסים אנכיים.
תומר רוזנר
אז פה אנחנו צריכים ממש תשובה של המדינה לעניין הזה. אי אפשר לעבור לסדר היום.
בנימין ארביב
כן, כן, אנחנו בדין ודברים עם מהנדס בכיר שיעלה להבהיר את הנקודה הזו בדיוק, אני לא רוצה להטעות את הוועדה. אנחנו מנסים שבדקות הקרובות הוא יעלה.
היו"ר ווליד טאהא
טוב. משרד המשפטים, תציג את עצמך לפרוטוקול ותגיד למה החלטת להתערב.
תום פישר
אני מעיר על מה שהוקרא, לא על זה.
היו"ר ווליד טאהא
כי עד עכשיו ישבת בשקט, אבל עכשיו, וזה בסדר כמובן, שלא יגידו שאני מונע הבעת דעה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אתה מונע כשאני מבקש.
יעקב אשר (יהדות התורה)
על זה נדון בוועדת האתיקה, על הדברים האלה.
היו"ר ווליד טאהא
כן, אבל קודם כל תקים אותה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בסדר.
היו"ר ווליד טאהא
יש שם הרבה דברים לדון בהם, יאללה, תקים אותה. תתחיל בי, אבל תקים אותה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
קודם נפרק את הקואליציה הזאת, אחר כך נקים אותה.
היו"ר ווליד טאהא
אחרי שמפרקים? קודם כל מפרקים ואחרי זה מקימים?
קריאה
זה הריסה ובנייה.
היו"ר ווליד טאהא
כן בבקשה.
תום פישר
טוב, אז לגבי הסעיף שמתייחס למבנה לשימור עלתה סוגייה שאולי כדאי לחדד פה בנוסח. יכולה להיות סיטואציה שבה במגרש אחד יש מבנה לחיזוק שאינו מבנה לשימור, ולצידו באותו מגרש מבנה אחר שהוא לשימור. לפי הנוסח כרגע יוצא שגם את המבנה לחיזוק, למרות שאינו מיועד לשימור, אי אפשר יהיה לחזק. לכן אני מציע למחוק את המילים "במגרש שבו מצוי", זאת אומרת שפסקה (2) תתחיל "שהמבנה הטעון חיזוק לכלל בתוכנית מאושרת ומפוקדת כאתר המיועד לשימור".
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי, בסדר תומר?
תומר רוזנר
כן, כן, אין בעיה.
היו"ר ווליד טאהא
מאה אחוז. הינה, שתקת הרבה זמן, דיברת יפה בסוף. טוב, רעות תמשיכי.
רעות בינג
בעמוד 30 סעיף של דחיית תוכנית, הוספנו את השיקולים הכלכליים לרשימת השיקולים שהוועדה המקומית רשאית כמובן לשקול ולדחות בגללם תוכנית. והוספנו לפסקה (ב) שאפשר לדחות תוכנית בגלל שהיא לא תואמת להוראות התוכנית הכוללנית ומטעם זה בלבד.
ניצן פלדמן
אני אשמח להעיר על זה בבקשה.
היו"ר ווליד טאהא
על מה?
ניצן פלדמן
על מה שהוקרא עכשיו.
היו"ר ווליד טאהא
על עמוד 30?
רעות בינג
על התוספת של התוכנית כוללנית?
ניצן פלדמן
על הכלכליים. גם לא ברור מה הם השיקולים הכלכליים שצריכים להידרש, מי? מה? אשמח להסבר בעניין. אני לא מבינה את התוספת הזאת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הנופיים כן ברור לך?
ניצן פלדמן
יותר, קצת יותר.
היו"ר ווליד טאהא
אז תסבירי לנו קודם את הנופיים, אחרי זה נסביר לך את הכלכליים. יאללה.
ניצן פלדמן
אבל ברצינות, מהם השיקולים הכלכליים? מי צריך לשקול אותם? ביחס למה? ולמה הם צריכים להיות פה בכלל, השיקולים האלה? אנחנו מתנגדים.
היו"ר ווליד טאהא
כתוב אבל.
ניצן פלדמן
מה כתוב?
היו"ר ווליד טאהא
סמכותה של הוועדה המקומית לדחות תוכנית לעמידות, אז הוועדה.
ניצן פלדמן
שיקול כלכלי שמה? שהתוכנית הזאת תהיה כלכלית למי?
יעקב אשר (יהדות התורה)
כלכליים של מי אדוני?
ניצן פלדמן
לרשות המקומית? התוכנית תהיה כלכלית, למי כלכלית?
יעקב אשר (יהדות התורה)
זאת אומרת אם שם אין מספיק ארנונה, זה שיקול כלכלי - -
היו"ר ווליד טאהא
האמת גם אני קונה את הגרסה. כלכליים של מי? אם הוועדה צריכה להחליט, כנראה מישהו הכניס את זה בטעות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מי צריך להחליט פה? גזבר העירייה? מי?
תומר רוזנר
תשאל את השלטון המקומי.
היו"ר ווליד טאהא
השלטון המקומי ביקש להכניס כלכליים?
שלום זינגר
השלטון המקומי ביקש להכניס כלכליים וזה הוכנס.
היו"ר ווליד טאהא
לא, למה זה צריך להיות בשיקול דעתה של הוועדה המקומית?
שלום זינגר
אני אסביר למה. מבקשים 400% למרות שאין שום הצדקה לקבל 400% כי ב-200% אתה מכסה הרבה מעבר לסיפור הזה ואין שום הצדקה לעשות - -
ניצן פלדמן
אבל איפה השיקול - -
שלום זינגר
דקה, דקה. אני אומר הרי מה שיש פה בדרך כלל זאת תוכנית שבסופו של יום פטורה מהיטל השבחה, ואומרים שהצדקה לעניין כי יש הצדקות כלכליות לעשות את זה. בא מישהו ומבקש ממך 400% אז אתה אומר 'תשמע, אני יוצא יותר - - - ב-150%, אתה כבר כלכלי. למה שאני אאשר לך 400%, הרי בכולם תקבל פטור מהיטל השבחה של 25%.
ניצן פלדמן
קודם כל אין פטור מהיטל השבחה, יש 25% היטל השבחה להבדיל - -
ישי איצקוביץ
כל ההסדר הזה נועד לעשות למעשה איזונים חדשים, גם עם היטל השבחה, גם עם שטחים ציבוריים ועל כן, כל הכלכליות מובנת בתוך העניין הזה. כולנו יודעים לאור ניסיון העבר שכל פעם שהשיקולים הכלכליים נטו עברו לוועדה המקומית, לרשות המקומית, תמיד פירשו אותה על דרך הצמצום באופן שסיכל פרויקטים. לכן הפתרונות במסגרת ההצעה הזאת, גם במסגרת היטל השבחה שלא היה קיים עד עכשיו, בואו לא נטעה את האנשים. יש פה היטל השבחה, מה שלא היה קיים עד עכשיו וגם הקצאה לצרכי ציבור כחלופה. אז בהקשר הזה אין צורך בלהוסיף היום בנוסח האחרון את המילה "כלכליים".
שלום זינגר
חייבים להוסיף את המילה "כלכליים", כי אחרת אתם תגידו ש-400% שיש בחוק נתון לכם וזה לא יכול להיות.
ניצן פלדמן
אתם צריכים לשקול שיקולים תכנוניים, כלכלית זה במגרש שלכם.
שלום זינגר
חלק מהשיקולים הם כלכליים. אם אתם תבואו בתל אביב ותגידו - -
ניצן פלדמן
זה לא עניינכם. אתם צריכים לשקול שיקולים תכנוניים.
מירה סלומון
ממש לא נכון. אתם מקבלים פטור חלקי מהיטל השבחה בגלל שאתם טוענים שאתם צריכים להעמיס זכויות כדי לשלם. איך אמר עו"ד ארביב, אתם משלמים על החיזוק של המבנים, הציבור כולו משלם על חיזוק המבנים באמצעות זכויות בנייה. אז בכל הכבוד, כל המהלך הזה, כל המנגנון הזה הוא מנגנון שמתחיל מזווית כלכלית. איך מחזקים את המבנה בלי שהדיירים יצטרכו להכניס יד לכיס, בעלי הנכס יצטרכו להכניס יד לכיס, משלמים באמצעות זכויות בנייה. אין יותר כלכלי מזה. ואם משלמים באמצעות זכויות בנייה, השיקול הזה הוא שיקול חד משמעית - -
היו"ר ווליד טאהא
מירה, רגע, רגע, אני רוצה שמירה תירגע. חשובה לנו הבריאות שלה, תשתי כוס מים, תספרי עד 10, הכל בסדר. עכשיו תעיר.
ישי איצקוביץ
תודה. ההערה של עו"ד זינגר הייתה רלוונטית אילו לא הייתה המילה "עד 400%" ואז באמת אולי היה מקום לשקול בדומה לתקן 21 או דברים כאלה. ברגע שכתוב עד 400%, מיטב שיקול הדעת והשליטה נמצאת ברשות המקומית. עכשיו, מעבר לכך כן יש פה היטל השבחה שלא היה קודם ועל כן, התוספת של המילה "כלכליים" היא פרצה שלמעשה תסכל את הפרויקטים. גם אין פה שום אמות מידה ושום דרך לבקר את השיקולים הכלכליים הללו. על פי מה? יש פה איזשהו תקן שמאי?
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי, הבנו. בסדר, מתברר שיש טעם לשיקול הכלכלי, מירה עוד מעט הייתה קופצת מהכיסא.
ניצן פלדמן
ודאי, כי זאת הדרך לדחות תוכנית כמו שכתוב פה וזאת לא צריכה להיות דרך לדחות תוכנית.
יעקב אשר (יהדות התורה)
יש פה עוד ארבעה פרמטרים.
ניצן פלדמן
אנחנו רואים בפינוי בינוי איך מסכלים את התוכניות - -
היו"ר ווליד טאהא
לא שמפריע לך גם שיהיה שיקול כלכלי, נכון?
ניצן פלדמן
בוודאי שמפריע לי.
ישי איצקוביץ
כי ניסיון העבר מלמד, רואים את זה גם בפינוי בינוי, כשאתה מגיע לשמאי של הוועדה - -
היו"ר ווליד טאהא
אבל בלי שיקול כלכלי לא יבנו.
ישי איצקוביץ
אדוני יושב הראש אני רוצה רגע להסביר.
היו"ר ווליד טאהא
מה אתם לא רוצים לבנות?
ניצן פלדמן
אבל זה לא שיקול של הרשות המקומית. לדחות תוכנית בלי לנמק על בסיס שיקול כלכלי שלא לה. היא לא יודעת מה עלויות הבנייה, היא לא יודעת מה כלכלי ומה לא.
ישי איצקוביץ
אדוני רק להסביר. השיקול הכלכלי הוא חשוב אבל צריך להבין איך מיישמים אותו. בסופו של דבר וקחו דוגמה למשל בפינוי בינוי - -
היו"ר ווליד טאהא
טוב בני - -
יעל לינדנברג
אני אשמח להתייחס אם אפשר.
היו"ר ווליד טאהא
כן יעל ממשרד האוצר. איפה שיש כסף היא מתערבת.
יעל לינדנברג
אני אתייחס פה דווקא מההסתכלות שלנו - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, היא רצתה לדבר על השיקולים הנופיים.
יעל לינדנברג
אני רוצה לדבר דווקא על הסוגייה של היצע יחידות דיור. בעצם מה שנאמר כאן על ידי השלטון המקומי, וזה בעצם גם מה שגרם לי להתייחס, אתם אומרים שאם הגענו למצב שבו אנחנו מבינים שהפרויקט יכול לצאת גם ב-150% אז פה אנחנו נעצור וזה מה שאנחנו ניתן. עכשיו, אני שואלת את השאלה ההפוכה, בסוף אם התכנון מאפשר לתת מעבר לכך, כלומר לנצל את הקרקע בצורה יעילה יותר, אז האם אתם מתוקף השיקול הכלכלי בעיניים שלכם את היזם תאשרו פחות זכויות? זאת השאלה שבה אני אומרת רגע, כאילו דרשני, צריך רגע לעצור ולבחון. אם ככה אתם מפרשים את המילה "כלכלי" שמופיעה פה בהצעת החוק, אז זה אכן מעורר איזושהי - -
שלום זינגר
אז אני אומר לך מה התשובה. אם את רוצה להגיש תוכנית על 5,000% בנייה, תגישי תוכנית, לא לפי פטור של 25%. אם את רוצה לקבל פטור של 25% זה מסלול שאומר שיש הצדקה כלכלית לתת את הפטור. אין שום בעיה לעשות את התוכנית הזאת בכל דרך אחרת - -
היו"ר ווליד טאהא
את זה כבר שמענו, את הטיעונים.
מירה סלומון
לא הבנו מה את אומרת יעל. את אומרת שאנחנו צריכים לאשר כמה זכויות בנייה שהשטח נושא בפטור מהיטל השבחה פשוט כי יש כאן מסלול?
יעל לינדנברג
זאת המשמעות מהפטור שהיה עד כה.
מירה סלומון
פשוט כי יש כאן מסלול?
ניצן פלדמן
לא, כי אתם צריכים להסתכל על הראייה התכנונית ולא הכלכלית.
יעל לינדנברג
כן. אני אומרת שאם יש עכשיו אירוע של התחדשות בניינית מאוד נקודתית - -
מירה סלומון
אז אנחנו אומרים לא.
היו"ר ווליד טאהא
מירה.
יעל לינדנברג
נעשה אבל אם נאשר באופן - -
שלום זינגר
לא תעשי אבל בכלל.
היו"ר ווליד טאהא
יעל ישבה בשקט שעתיים, עכשיו את נכנסת לה למשפט שהיא אומרת? תני לה לסיים. תשלימי יעל.
יעל לינדנברג
אני אומרת במקום שאנחנו מדברים על התחדשות בניינית, כלומר שיש איזו הבנה שאנחנו מדברים כן על הבניין הבודד, זה לא משהו מעבר, משיקולים כאלו ואחרים, ויש אפשרות לנצל את השטח באופן יעיל יותר על ידי תוספת זכויות. אני לא מתייחסת מהצד של היזם, אני מתייחסת מהצד של מדינת ישראל.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, זה היצע של דירות.
יעל לינדנברג
אז עכשיו משיקול כלכלי הרשות המקומית תגיד 'אני עושה' - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אם מותר לי להוסיף לדברי האוצר, היא אומרת, אם זה עבר כבר את המבחן התכנוני, האדריכלי, הנופי, כושר הנשיאה של תשתיות ותוכנית ציבור, אם כל זה 'וי', אז מה יכול להיות - -
היו"ר ווליד טאהא
אבל בשלטון המקומי לא טוענים שאין שיקולים אחרים מלמד הכלכלי. הם גם מבינים את השיקולים הנוספים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל אם אפשר, תציפו את המדינה עם דירות, זה מה שאני אומר.
היו"ר ווליד טאהא
לא, הוספת המילה גורעת מהשיקולים האחרים שלהם? זו השאלה.
יעל לינדנברג
כן, היא יכולה להוות פרצה.
ישי איצקוביץ
ברשותך אדוני, ההתחדשות העירונית כבר קיימת קרוב ל-20 שנה ויש לנו מספיק ניסיון כדי ללמוד. לצורך העניין, וזה מאוד רלוונטי לעניין הזה, למשל תקן 21. בסופו של דבר התקן בא לאפשר לוועדות, או להנחות אותן, לאשר במקומות שזה לא כלכלי. מה שקורה בפועל וזה מה שיקרה פה, זה שהרשות המקומית מסתכלת כמה היזם מרוויח ללא קשר לשיקול התכנוני. מעבר לכך, מתקיים דיון לא מסודר בין שמאי שאומר שאפשר לבנות ב-2,000 ₪ למטר לעומת 6,000 ₪ למטר. אנחנו לא רוצים לבנות בנייני סלמס ולכן כל הדיון הכלכלי, זה לא יכול להיות במסגרת הרשות. כל השיקולים הכלכליים נעשו באמצעות העובדה שיש פה - - -400% . הדוגמה של ה-5,000 לא רלוונטית, הדוגמה של היטל ההשבחה לא רלוונטית כי יש פה היטל השבחה. יש פה מספיק הכבדה שגם ככה ההתאחדות הראתה שהיא גבולית מאוד. אין שום סיבה לתת את הכלי הכלכלי הזה שהוא טיעון שאפשר לטעון אותו מפה עד להודעה חדשה כדי לבוא ולסכל.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני חשבתי בהתחלה אדוני יושב הראש, שהכלכלי פה זה בדיוק הפוך. שהוועדה תבחן לראות אם האירוע כלכלי כדי שלא יהיה פיל לבן, שלא תהיה פשיטת רגל באמצע.
עינת גנון
עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית. אדוני, אין סיכוי שבניין שהיום עובר התחדשות עירונית, גם אם זה בהתחדשות בניינית, יעבור התחדשות עירונית בטווח הנראה לעין פעם נוספת. וכמו שיעל אמרה, כן גם הנושא של תוספת יחידות דיור בשטחים מבונים חשוב לנו. אז לבוא, להגביל, להוריד ולצמצם באותה הזדמנות, אנחנו לא חושבים שזה השיקול - -
היו"ר ווליד טאהא
את בעד להסיר?
עינת גנון
בעד להסיר את המילה "כלכליים".
איתן גינזבורג (כחול לבן)
סליחה, אבל זאת תוכנית לחיזוק מבנים. המטרה פה היא לא מטרה, הסבירו לנו אדוני יושב הראש שהמטרה של החוק הזה הוא לא תוספת דירות, הוא לא התחדשות עירונית, הוא חיזוק מבנים.
היו"ר ווליד טאהא
אבל לא האמנו להם, מה זה משנה? זה גם פתרונות דיור.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אז עכשיו מסבירים שצריך ושלא - -
עינת גנון
אין מחלקת שזו מטרת החוק, אבל שוב - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
על הדרך.
עינת גנון
לא, זה לא עניין של על הדרך. אני הסברתי במפורש - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה לא על הדרך, זה כבר הדרך.
עינת גנון
אי אפשר להעביר את אותם בניינים פעמיים התחדשות עירונית.
שלום זינגר
תסדירו אותם לא בפינוי בינוי, תסדירי את זה בתוכנית רגילה.
מירה סלומון
בכלל, או לא תתני פטור להיטל השבחה.
עינת גנון
אם קבענו בתוכנית כוללת שהבניינים האלה מיועדים להתחדשות בניינית, אחרי שנעשתה עבודה מסודרת - -
שלום זינגר
אנחנו לא מדברים על תוכנית כוללת, בתוכנית כוללת אנחנו נעשה מה שאנחנו מבינים בין כה וכה. אנחנו מדברים על לפני התוכנית הכוללת.
מירה סלומון
כן, את מבלבלת את הסיפור פה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם יש אפשרות להוסיף עוד ארבע יחידות דיור, האינטרס - -
עינת גנון
נכון, בדיוק.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אתה צודק, אבל בוא תבין, אתה נמצא באירוע, בוא נגיד - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני אגיד לך מה תעשה - -
שלום זינגר
תעשה תוכנית אחרת.
היו"ר ווליד טאהא
רגע חבר'ה, חבר'ה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
נורמלית.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני רוצה עם תב"ע. שתעבור תב"ע, שנינו יודעים מה זה אומר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא, אבל גם זה תב"ע. זה בתב"ע.
שלום זינגר
יצחק, גם פה זה תב"ע. מי שרוצה אחוזי בנייה מוגדלים, שיעשה תוכנית בלי - -
היו"ר ווליד טאהא
טוב חבר'ה, איתן בוא נחזיר את הדיון לוועדה ונאפשר לבני להגיב.
בנימין ארביב
אני רוצה להתייחס. קודם כל הנושא הזה, חשבתי שאני לא אהיה חייב לדבר אבל אני חייב לדבר כי הנושא מוכר לנו היטב. זאת אומרת, אני אחדד את השאלה ואני אגיד איך אני מבין את זה - -
היו"ר ווליד טאהא
בין היתר.
בנימין ארביב
אני רק רוצה להגיד כמה משפטים. קודם כל, אני חושב שצריך להשאיר את זה, אבל יכול להיות שצריך להוסיף פה איזשהו משפט. השאלה הטהורה היא האם שיקולים כלכליים לבד כשלעצמם יכולים להצדיק דחיית תוכנית?
יעקב אשר (יהדות התורה)
לפי הנוסח הזה, כן.
בנימין ארביב
רגע, רגע, אני אומר את השאלה. קודם כל אפשר להתווכח, אבל זו השאלה והשאלה הזאת מוכרת לנו היטב מתמ"א 38, היא בדיוק הגיעה לוועדות ערר, היא הגיעה גם לבתי המשפט, בדיוק השאלה הזו. האם ועדה מקומית יכולה לסרב להיתר בלי שום בעיה תכנונית, אך ורק בגלל שזה יכול להיות כלכלי הרבה פחות?
תומר רוזנר
שזה יכול להיות כלכלי הרבה פחות?
היו"ר ווליד טאהא
בגלל שיקולים כלכליים.
בנימין ארביב
כשיקול בלעדי. אני חושב ברמה האישית, נראה לי שזה גם הפתרון כאן, שהשאלה הזאת היא תאורטית. כי אף פעם פרויקט כזה, אני לא יודע להגיד אף פעם אבל תמיד יש מחיר תכנוני לתכנון נקודתי של מגרש בודד שמרבעים את זכויות הבנייה בו. לכן אני חושב שהניסיון הוא לשאול את השאלה הטהורה, האם שיקול כלכלי לבדו יכול להצדיק דחיית תוכנית, היא שאלה טובה ברמה התאורטית אבל היא שאלה לא מעשית כי תמיד הוועדה המקומית תמצא טיעון, כנראה טיעון טוב תכנוני למה זה מצטרף לשיקולים הכלכליים. דרך אגב, זה מה שקרה תמיד. אנחנו לומדים מהניסיון, זה מה שקרה תמיד, הוועדה המקומיות דחו תוכנית גם משיקולים כלכליים, אבל תמיד מצאו - -
תומר רוזנר
תירוץ
בנימין ארביב
לא רוצה להגיד תרוץ, אבל מצאו - -
היו"ר ווליד טאהא
מצאו את הדרך.
בנימין ארביב
אני לא חשבתי שהכוונה היא ששיקול כלכלי לבדו, לבדו, למרות שזה במושלם ואין שום בעיה תכנונית וכל השיקולים האחרים לא קיימים, עשוי לבדו להצדיק תוכנית. אני לא חושב שזו הכוונה ולכן אני חושב שאולי כדאי להבהיר שזה שיקול שלא עומד בפני עצמו, הוא שיקול נוסף לשיקולים אחרים. זו דעתי.
ישי איצקוביץ
אפשר חובת נימוק אולי לפחות?
שלום זינגר
אפשר לעשות אולי, בני יש לי הצעה, כי האיזון בין השיקולים כך וכך, האיזון בין השיקולים.
ניצן פלדמן
אנחנו רואים בפועל מה קורה עם תקן 21 - -
שלום זינגר
יש כל כך הרבה, תפסיקו לבכות, יש כל כך הרבה תמ"א 38 שבוכים? אפשר לחשוב שלא נותנים לכם - -
ניצן פלדמן
שלום, בוא לא נכנס למקום הזה בבקשה.
שלום זינגר
תפסיקו לבכות, תפסיקו לבכות.
תומר רוזנר
אני רוצה להבין מעו"ד איצקוביץ מניסיונך הרב בתחום, מה החשש?
ישי איצקוביץ
החשש הוא, כפי שגם ציין עו"ד ארביב, שהשיקול הזה גם יהפוך לשיקול מרכזי וגם כשהוא לא שיקול מרכזי בחוק, במהות זה יהיה הטיעון המרכזי. שוב, ניסיון העבר מלמד שבדיוק תקן 21 נועד, תקראו בבקשה את הרגע לתקינתו, נועד לבוא לוועדות ולומר להם 'תראו, זה לא כלכלי, אל תעשו תוכנית אם היא לא כלכלית, אם היא לא עומדת בסף רווחיות מסוים'. מה שקרה בפועל, זה שבעצם מוסד התכנון שקל שיקולים כלכליים ולא תכנוניים. מקום שהיה אפשר להעמיס, ויש לנו מקומות שבהם העמיסו בכבישים ראשיים בניינים של 30 קומות ובאיזשהו שלב אמר יושב ראש הוועדה 'סליחה, זה מספיק ליזם או זה מספיק לדיירים, גם אם המקום אפשר תכנון מירבי, יעיל והוספת היצע של היתרי בנייה'. מה שאני אומר, שהעניין הכלכלי למשל אם הוסדר אינהרנטית בהסדר הזה משום שיש את הסמכות עד 400%, במובן הזה שזה לא יהיה 400%, זה עד 400% ולכן יש פה פתח רחב יותר. ברגע שהשיקול הכלכלי נכנס לפה, מניסיון העבר, הוא יהיה השיקול המרכזי גם אם הוא לא יהיה כתוב כך.
תומר רוזנר
אוקיי, קודם כל מה שאמרת עכשיו זאת התשובה. כלומר, גם אם הוא לא יהיה כתוב כאן, הוא יהיה השיקול המרכזי כמו בכל התוכניות האלה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
השאלה איך יקראו לו.
תומר רוזנר
בדיוק. מטבען של כל התוכניות האלה, גם כפי שאמרת ובצדק, אם זה בסדר או לא בסדר אני לא נכנס לזה, אבל הוועדות נכנסות לכיסו של היזם ובודקות כמה הרווחיות שלו וזה נעשה גם היום, גם בתמ"א 38, גם בפינוי בינוי וגם במקומות אחרים. שיקולים כלכליים הם שיקולים רלוונטיים ולגיטימיים בשיקוליה של הוועדה המקומית.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל תומר, אני אגיד לך מה חסר פה. שנייה.
היו"ר ווליד טאהא
טוב אוקיי חבר'ה - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, רגע, שנייה, אדוני יושב הראש אני רוצה לעזור לך. אני חושב ששוב, הבעיה היא שאולי המילה "איזון" יכולה לעזור כי בעצם אתה לוקח כמה דברים ואתה אומר 'תנו לי את ההסבר, כי הכלכליים לבד יכולים לפי הנוסח עכשיו, מספיק שתצא חוות דעת כלכלית לא יודע של מי. אבל אם אתה בא ואומר, אתה נותן תיאור על התוכנית ומבחינה תכנונית דווקא היא בסדר, הנוף מתאים וזה מתאים כי חותם על זה מהנדס עיר, הוא צריך לעמוד מאחורי היושרה המקצועית שלו, אבל כלכלית יש לנו זה. אז באיזון בין הדברים עוד אתה יכול לטעון את הטענות, אבל שמישהו יוכל גם לבדוק אותן, שמישהו יוכל לערער עליהן.
היו"ר ווליד טאהא
אתה מציע להוסיף את המילה "איזון" כאיזון של שיקולים תכנוניים, אדריכליים, נופים, כלכליים?
שלום זינגר
לזה אני מוכן לגמרי.
ניצן פלדמן
ברגע שזה כתוב, כי בסעיף הזה זה יכול להיחשב באמת כשיקול נפרד וזה כבר נמצא שם, בשביל להוסיף - -
יעל לינדנברג
גם אם אתם אומרים שזה שיקול, אז לפחות לא לתת לזה גושפנקה בחקיקה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני חושב שזה מיותר.
יעל לינדנברג
אני חושבת שבהגדרה זה מייצר עיוות.
שלום זינגר
מה זה מיותר, אבל תבינו - -
יעל לינדנברג
גם תקן 21, כל המטרה שאנחנו אומרים זה התכנון מוביל, לא הכלכליות.
מירה סלומון
כל תמ"א 38 מייצרת עיוות, זה נאמר פה לפרוטוקול מספר פעמים. כל המסלול הזה הוא מסלול שמייצר עיוות תכנוני. אנחנו נמצאים בעולם - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני חייב לומר כבוגר הוועדה המקומית, תמ"א 38 זה הפתרון היחידי לעקוף את השלטון המקומי בעצירת פתרון לדיור. סליחה שאני אומר את זה, פעם אחת, אני כבוגר השלטון המקומי. בואו, יש מציאות במדינת ישראל, יש מציאות במדינת ישראל. איך יכול להיות שאנחנו יושבים פה היום - -
מירה סלומון
והמציאות מראה פרויקטים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יש 200 מיליון מטר מתוכנן למסחר ואפס למגורים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה לא נכון. מה שאמרת עכשיו פשוט לא נכון. פשוט לא נכון.
היו"ר ווליד טאהא
כי במסחר יש כלכליות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה לא נכון.
היו"ר ווליד טאהא
אבל פינדרוס, במסחר יש כלכליים ובדיור לא.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יפה, זה מה שאמרתי. אז די, בואו, הבנו.
מירה סלומון
אדוני, כל אזורי הביקוש מלאו תמ"א 38. אפשר ללכת ולראות.
היו"ר ווליד טאהא
טוב חבר'ה מיצינו, מיצינו. לדעתי ברור שמי שקורה את הסעיף הזה מבין שמבין מגוון שיקולים תכנוניים, אדריכליים, נופיים, כלכליים, זאת אומרת יש איזון של כמה נושאים ביחד אז הוא לא נושא בלעדי. אנחנו ממשיכים הלאה רעות. אנחנו ממשיכים הלאה, נתנו חצי שעה לדבר על המילה "כלכליים".
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני לא קורא את זה ככה - -
היו"ר ווליד טאהא
בסדר, שנינו קוראים כל אחד מהצד שלו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני מגיע מיידיש ושנינו קוראים את זה אחרת. אז מה יהיה?
היו"ר ווליד טאהא
לשנינו עברית היא לא שפת האם שלנו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, לא, שלי כן.
היו"ר ווליד טאהא
אז הכל בסדר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתה יודע שכל מה שכתוב כאן - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
סבתא שלי רצתה שלא יהיה, לא הלך לה.
היו"ר ווליד טאהא
בני מבסוט, חבר'ה, סיימנו עם הוויכוח הזה, מתקדמים.
ישי איצקוביץ
אם אפשר רק הערה לחבר הכנסת אשר לגבי ההצעה שלו.
היו"ר ווליד טאהא
בעברית או בשפה אחרת?
ישי איצקוביץ
בעברית, אני יכול גם ביידיש ובערבית, מה שתרצו. רק באמת לגבי ההצעה, מעבר לעניין הזה של כלכלי או לא, הפן השני של זה, המקצועיות. זאת אומרת, הוויכוחים האם אפשר לבנות ב-2,000 או 4,000, ולכן הרעיון שהצעת עכשיו, שיכול להיות שיהיה איזשהו גורם שניתן יהיה לפנות אליו והוא אובייקטיבי ברמה הכלכלית, יכול להיות שהוא באמת הפתרון.
שלום זינגר
תגיש ערר, תגיש ערר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני אומנם מתחיל בשלטון המקומי, אבל אני לא התכוונתי עכשיו להמציא עוד גורם באמצע. זה יהיה טוב - -
היו"ר ווליד טאהא
טוב אוקיי, חבר'ה, אז בעניין הזה אני מכריע, אנחנו משאירים את זה וממשיכים, יאללה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני מקבל את החלטת יושב הראש למרות שאני לא מבין אותה.
היו"ר ווליד טאהא
תודה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
עכשיו תזכור שאתה חייב לי.
היו"ר ווליד טאהא
בכל מקרה אתה לא תבין את ההחלטות, בכל מקרה, כי אתה לא רוצה פשוט.
יעקב אשר (יהדות התורה)
איך אומרים? "זיי געזונט".
היו"ר ווליד טאהא
בני, הוא קילל או אמר דברים טובים? כן רעות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה חבר'ה מהאופוזיציה, זה לא מהקואליציה.
רעות בינג
טוב, התיקון הבא בעוד 30 סעיף 7. הוספנו לסעיף 119א1 את (ד)(3)(ב). (ד)(3)(ב) זה הסעיף שמאשר לסטות מכוללנית בהיקף מסוים וכאן בעצם אנחנו מבהירים שאם הוגשה תוכנית שהיא באמת סותרת כוללנית בהיקף שהתרנו, זה בסעיף 7, ואז אושרה תוכנית כוללת להתחדשות עירונית שבעצם מחזירה את הסמכות לוועדה המחוזית, אז למרות זאת אם הוחלט להפקיד את התוכנית שסותרת את הכוללנית, הדיון יישאר בוועדה המקומית ולא יעבור למחוזית.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא הבנתי כלום.
רעות בינג
אוקיי, מהתחלה.
היו"ר ווליד טאהא
האמת גם אני לא.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
וזה היה בעברית.
יעקב אשר (יהדות התורה)
עכשיו אני מוכן לחשוף שגם אני לא.
היו"ר ווליד טאהא
אז כנראה כולם לא הבינו ורק רעות כן. בבקשה רעות, עכשיו דברי בעברית.
רעות בינג
אוקיי. אז בסעיף 62א(ד) הצעת החוק מאפשרת לסטות מכוללנית עד היקף מסוים, 30% בשטח בנייה, שלוש קומות וכולי. אבל הצעת החוק אומרת דבר נוסף, שאם אושרה תוכנית כוללת להתחדשות עירונית, אז גבולות הסמכות הן גבולות התוכנית הכוללת להתחדשות עירונית. זאת אומרת שגם אם לכאורה לפני כן יכולנו לסטות לפי הסעיף שמאשר סטייה מכוללנית, אז מרגע שאושרה התוכנית הכוללת כבר אי אפשר לסטות באותו היקף, אי אפשר בכלל לסטות מהגבולות של התוכנית.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
או תוכנית כוללת או שיש פרק בכוללנית שמדבר על התחדשות עירונית.
היו"ר ווליד טאהא
זה מה שאתה אוהב איתן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כן, כן, אבל זה גם אם יש פרק בכוללנית?
שלום זינגר
כן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כן? איפה זה כתוב?
שלום זינגר
כן, כי כתוב בה "כוללת הוראות".
היו"ר ווליד טאהא
שלום, מישהו ביקש ממך לענות? כל פעם שאתה רוצה לענות אתה חוזר אחורה שני מטר, מה הקשר? מה הקשר בין הפעולה לבין השאלה?
שלום זינגר
זאת שאלה מצוינת.
היו"ר ווליד טאהא
אז תענה לי אחר כך, נכניס את זה לנוסח. תמשיכי רעות.
רעות בינג
אז בעצם, אם אושרה כוללת כזו והתוכנית הפכה להיות תוכנית שהיא סותרת כוללנית או סותרת את הכוללת, היא לכאורה צריכה להיות בסמכות הוועדה המחוזית. אז אם הדיון בה התחיל ועדיין לא הוחלט להפקיד אותה, מעבירים אותה לוועדה המחוזית. אבל אם כן התקבלה החלטה על הפקדה אז הדיון ממשיך בוועדה המקומית. הסעיף כולו 119א1 מתייחס באופן כללי להעברת דיון למוסד תכנון אחר.
היו"ר ווליד טאהא
ממוסד תכנון למוסד תכנון.
רעות בינג
כן, זו ההבהרה שעלתה בדיון הקודם ולכן הוספנו גם את הסעיף הזה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
רק לא הבנתי אם זה טוב או רע עדיין.
תומר רוזנר
לא, זה רציפות דיונים, זה טוב, פה אנחנו פשוט הוספנו את מה שצריך במקרה הספציפי הזה. הכוונה של הסעיף הזה היא לייעל את הדיונים כך שאם חל שינוי בסמכויות של הוועדה המקומית לטובה או לרעה, אם היא החליטה להפקיד את התוכנית היא ממשיכה לדון בה גם אם הסמכויות שלה השתנו בינתיים בדרך.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה רק ביחס לסמכות של ועדה מקומית אם היא השתנתה?
תומר רוזנר
כן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה לא קשור בכלל לתוכנית.
תומר רוזנר
לא, לא, לא, הכוונה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הבנתי, עכשיו הבנתי.
היו"ר ווליד טאהא
אם היא התחילה לדון בה - -
תומר רוזנר
לא אם היא התחילה לדון, אם היא החליטה להפקיד.
רעות בינג
החליטה להפקיד.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הבנתי, הבנתי. כלומר אם תוך כדי הדיון פתאום הפכתי לעצמאית או ירד לי, אני עדיין ממשיך. הבנתי.
רעות בינג
בדיוק, היא קנתה את הסמכות וממשיכה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הבנתי מצוין.
רעות בינג
טוב, עמוד 35 סעיף 145א1, זה בעצם הסעיף שמתייחס לרישוי מהיר. אז כאן יש כמה שינויים שנועדו להבהיר לוחות זמנים ברורים יותר להגשת בקשה להיתר ולדיון בבקשה להיתר. אני אקריא את כל הסעיף כי זה משתלב בתוך הרצף.

"(א) על אף הוראות סעיף ,145 הוגשה לוועדה המקומית תכנית לעמידות בפני רעידת אדמה במסלול הריסה ובנייה מחדש כאמור בסעיף 70ב או תכנית לעמידות בפני רעידת אדמה במסלול חיזוק כאמור בסעיף 70ג, או תכנית מפורטת שאיננה סותרת את התכנית הכוללת להתחדשות עירונית שהוגשה לוועדה המקומית לפי סעיף 62א(ה1), שמתקיימים בה התנאים שקבע שר הפנים לפי סעיף קטן (ב) (בסעיף זה– תכנית לרישוי מהיר), ניתן, אם ביקש זאת מגיש התכנית בעת הגשתה, להגיש לוועדה המקומית, לאחר ההחלטה על הפקדת התכנית ולפני הפקדת התכנית, בקשה להיתר התואם את התכנית; הוגשה בקשה להיתר כאמור, תדון בה הוועדה המקומית במסגרת הדיון בתכנית ותחליט במקומה של רשות הרישוי המקומית במסגרת ההחלטה על אישור התכנית אם הבקשה להיתר עומדת בתנאים האמורים בסעיף 145(ב1) וכן על התנאים למתן ההיתר כאמור בסעיף (145 (ג2) (בסעיף זה – החלטה לעניין מתן ההיתר), והכול בהתאם להוראות שקבע שר הפנים לפי סעיף קטן (ב); על אף האמור בסעיף קטן זה רשאי שר הפנים לקבוע בתקנות כאמור, מקרים ותנאים שבהתקיימם תדון רשות הרישוי המקומית בבקשה להיתר שהוגשה לפי סעיף זה ואת המועד לכך."
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל אז במקרה כזה, אני רוצה רק להבין, אם אושרה תוכנית אך לא הופקדה, אפשר להגיש בקשה להיתר אבל אי אפשר להוציא היתר עליה.
בנימין ארביב
זה כתוב עוד מעט, כתוב שהוצאת ההיתר עצמו זה רק אחרי - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מותנה ב-?
בנימין ארביב
כן, כן, יש סעיף מפורש בהמשך.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה כדי מה? כדי לקבל דמי - - - לפני? איך אפשר לבקש את זה לפני שהופקדה תוכנית אפילו, זה נראה לי לא, מה, אם היא עוד לא הופקדה.
בנימין ארביב
לא, הוחלט להפקידה. אתה יודע, החלטה להפקדה זה בתנאים, אז התנאים צריכים להתמלא אבל אתה יודע מה התוכנית שתופקד. זה השלב שאפשר להתחיל להגיש בקשה להיתר. ברור שהיא תשתנה כנראה, אם ההתנגדויות - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אז מה היתרון בדבר הזה?
בנימין ארביב
שהדברים יתנהלו במקביל ולא בטור.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל אם אחרי הפקדה יהיו התנגדויות ויהיו שינויים, כל הבקשה מתייתרת.
בנאר
בנימין ארביב
נכון, אבל קח לדוגמה את תמ"א 38 עצמה. אתה מגיש בקשה להיתר מכוח תמ"א 38, בקשה להיתר ממש והבקשה הזאת כמעט כל פעם היא - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל זה בסדר, במסגרת ההיתר.
בנימין ארביב
לא, בגלל התנגדויות. זאת אומרת, אתה מגיש בקשה להיתר, הוועדה המקומית שומעת התנגדויות ואתה משנה את הבקשה להיתר בהתאם להתנגדויות. שם קוראים לזה היתר, פה קוראים לזה תוכנית, אבל זה לא משהו שלא קיים. שוב, ההליך המדויק כמובן, אנחנו נותנים פה גמישות לתקנות האם זאת תהיה הוועדה המקומית במסגרת הדיון בתוכנית, או שזאת תהיה רשות רישוי אחרי אישור התוכנית. בדיוק את הדקויות האלה אנחנו צריכים כמובן שיתוף פעולה מצד השלטון המקומי ומהנדסי הערים, ואנחנו רוצים שהדברים יעבדו, לכן השארנו פה גמישות בתקנות.
היו"ר ווליד טאהא
תמשיכי רעות.
רעות בינג
עמוד 36. בקשת הממשלה שינינו את הנוסח ובמקום "אדריכל רשוי" בעצם יש כאן ניסוח אחר.

"(א1) הוראות סעיף קטן (א), יחולו על תכנית כאמור בסעיף קטן זה החלה על מגרש אחד או שני מגרשים רצופים שהוגשה על ידי מי שרשאי להגיש בקשה להיתר למימוש התכנית לרישוי מהיר;"

במקום "אדריכל רישוי", חייבו את זה מעט להבנתי.
היו"ר ווליד טאהא
המהנדסת מבקשת להגיב.
מיכל מאיר
הנושא של לתת, להערכתי, דמי אדריכל רשוי לאחרים שנותנים היתרים הוא מאוד מורכב בסיטואציות של תמ"א 38, בבינוי מהסוג הזה ואנחנו מבקשים להשאיר - -
היו"ר ווליד טאהא
הוא לא היחיד שהוא מאוד מורכב.
מיכל מאיר
נכון, אבל יש חשיבות לאדריכלים בעניין הזה וכדאי מאוד להשאיר את זה למען האיכות האדריכלית והתכנונית של הפרויקטים.
היו"ר ווליד טאהא
קבלנים, מה תגידו על מה שאמרה המהנדסת? טוב, הם לא בעניינים, תמשיכי רעות.
רעות בינג
בעמוד 37, כאן זה לא מסומן אצלכם בנוסח אבל זה גם הבהרה. בגלל שמספר הסעיפים השתנה, אז אנחנו בעצם בסעיף קטן (ג), אנחנו צריכים להפנות לסעיפים הנכונים אז הוספנו כאן "התנאים שנקבעו לפי סעי קטן (ב)(1)(2) ו-(3) לעניין מסמכים שיש להגישם עם הגשת התוכנית". זה בעצם כל התנאים שנקבעו לפי הפסקאות האלה, אז יראו אותם כתנאים להגשת תוכנית לרישוי מהיר. רק עדכנו את זה בעקבות השינויים של המספרים.
היו"ר ווליד טאהא
רבותיי, הוועדה מתחילה עם לחש בחש שלא קשור לדיון, אי אפשר, תודה.
בנימין ארביב
רק מילה אחת רציתי על מה שרעות הקריאה. זו הערת נוסח, רק אם נרצה לשנות את זה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
איפה, באיזה עמוד?
בנימין ארביב
בסעיף 36 "שהוגשה על ידי מי שרשאי", מה שמסומן בצהוב. זה יכול להשתמע פשוט שאולי זו זכות להגיש בקשה להיתר במובן הקנייני. אולי נכון לכתוב מי שרשאי לערוך בקשה להיתר. אבל זה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מי רשאי לערוך?
רעות בינג
איך זה מנוסח בתקנות?
בנימין ארביב
אם זה מבנה שהוא לא פשוט, זאת אומרת הוא מעל ארבע קומות, זה רק אדריכל רשוי. אם זה מבנה פשוט, אז זה יכול להיות גם. זאת אומרת, כאן כיוון שאנחנו מדברים על חלופה - -
תומר רוזנר
למה צריך להגיד את זה? אם זה מי שרשאי לערוך, אז זה מי שרשאי לערוך.
בנימין ארביב
לא, אני אסביר את התכלית של הסעיף הזה. מי רשאי להגיש תוכנית, החוק לא נכנס לזה, אין הוראות בחוק, יש הוראות בתקנות המהנדסים והאדריכלים, לא בזה אנחנו עוסקים. רק כיוון שכאן מדובר בתוכנית שהיא גם תוכנית לרישוי מהיר מה שנקרא, אז לא רוצים שהוועדה המקומית תתנהל מול שני גורמים. זאת אומרת, יש את מגיש התוכנית ויש את מגיש הבקשה להיתר.
תומר רוזנר
מי שרשאי לערוך את התוכנית?
בנימין ארביב
כן, זאת אומרת התוכנית הזו, הרי הסעיף הזה מדבר על מי הגיש את התוכנית, לא מי הגיש את ההיתר. אז אנחנו אומרים, מי רשאי להגיש את התוכנית? זה מי שרשאי להגיש את הבקשה להיתר מכוח התוכנית, שזה יהיה אותו אחד.
תומר רוזנר
לערוך, לא להגיש.
בנימין ארביב
לערוך, בדיוק, לכן אמרתי את המילה 'לערוך', זה יותר מדויק.
רעות בינג
לא, מי שרשאי לערוך את הבקשה להיתר, זה מה שאתם רוצים?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא, תוכנית, תוכנית. בקשה להיתר או תוכנית?
רעות בינג
"הוראות סעיף קטן (א), יחולו על תכנית כאמור בסעיף קטן זה החלה על מגרש אחד או שני מגרשים רצופים שהוגשה על ידי מי שרשאי להגיש בקשה להיתר למימוש התכנית לרישוי מהיר."
תומר רוזנר
זה בסדר, עכשיו תוסיפי. את רוצה להגיד את מה שהוא רוצה? תוסיפי שהתוכנית תיערך בידי מי שרשאי לערוך את הבקשה להיתר.
בנימין ארביב
אבל זה בדיוק מה שכתוב.
תומר רוזנר
לא, כתוב 'להגיש'.
בנימין ארביב
תוכנית שהוגשה על ידי מי שרשאי.
תומר רוזנר
לא, הוא לא רשאי להגיש את התוכנית עם כל הכבוד לו, הוא לא בעל זכויות בקרקע.
בנימין ארביב
לא, ודאי, לא מדברים פה על קניין. מדברים פה בדיוק על - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כן, אבל המגיש הוא לא אדריכל.
בנימין ארביב
כן, כן, אנחנו רוצים שזה יהיה אותו בעל מקצוע.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל המגיש הוא לא אדריכל, המגיש הוא בעל הזכויות בקרקע.
בנימין ארביב
יש את עורך התוכנית, זאת אומרת - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל זה לא כתוב כאן.
בנימין ארביב
נכון, זו הכוונה. אנחנו לא מדברים - -
תומר רוזנר
לא, אז אתה עושה, שנייה, קודם כל יש פה שתי שאלות נפרדות. מי רשאי להגיש את התוכנית ומי צריך לערוך את התוכנית, אוקיי?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
תומר, הם כיוונו פה רק לעניין עריכת התוכנית.
בנימין ארביב
לא התכוונו להתגבר על קניין, על בעל עניין בקרקע, לא דיברנו על זה בכלל. כל מה שעסקנו זה בבעל המקצוע שיגיש את זה.
תומר רוזנר
שיערוך, לא יגיש.
בנימין ארביב
שיערוך את זה, שיערוך את זה. זהו. אז כדי שהוועדה המקומית לא תתנהל מול שני אנשי מקצוע, אחד עורך או מגיש תוכנית והשני עורך בקשה להיתר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בני, בהיתרים זה תמיד עורך התוכנית, אין מגיש. מגיש התוכנית זה בעל הזכויות.
בנימין ארביב
אז לכן אנחנו רוצים להבטיח שאותו בעל מקצוע שערך את התוכנית, הוא זה שגם יהיה מוסמך להגיש בקשה להיתר מכוח אותה תוכנית.
תומר רוזנר
לערוך.
בנימין ארביב
לערוך, לא משנה.
תומר רוזנר
זה משנה.
בנימין ארביב
אין בחוק את המילה עריכה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה מה שכתוב בקומפלוט שלכם.
בנימין ארביב
אבל אתם צדיקים, לכן בדיוק ביקשנו לתקן את המילה "הגשה" ל-"עריכה".
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אנחנו עובדים לפי הקומפלוט.
תומר רוזנר
אתה רוצה שהתוכנית תיערך בידי מי שרשאי לערוך - -
בנימין ארביב
את הבקשה להיתרה מכוחה.
תומר רוזנר
בסדר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני הייתי רוצה לשנות - -
רעות בינג
אני צריכה שתקריא לי בני.
בנימין ארביב
"הוראות סעיף קטן (א) יחולו על תוכנית כאמור בסעיף קטן זה, החלה על מגרש אחד או שני מגרשים רצופים" - -
עינת גנון
אולי גם פה "שנערכה על ידי", במקום "שהוגשה".
בנימין ארביב
אני לא בטוח שצריך לתקן את המילה "שהוגשה" ל"שנערכה", אבל את זה תחליטו בנוסח. "יחולו על תוכנית כאמור בסעיף קטן זה, החלה על מגרש אחד או שני מגרשים רצופים" כרגע כתוב "שהוגשה על ידי מי שרשאי לערוך בקשה להיתר למימוש התוכנית לרישוי מהיר. אפשר גם המילה "שהוגשה" - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בקיצור, הוא אומר שצריך להיות "נערכה". בסדר, אז תחול על תוכנית שנערכה על ידי מי שרשאי לערוך בקשה להיתר. אפשר - - - גם את סעיף 109 לחוק?
היו"ר ווליד טאהא
טוב, הוא צריך עדיין לתת תשובה - -
תומר רוזנר
אדוני הגיש הסתייגות?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא, אבל אנחנו עדיין בהקראה אז אפשר עדיין להוסיף - -
תומר רוזנר
אז בבוקר היה צריך להגיש הסתייגות - -
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו רוצים להשלים את הקטע של רעות. בבקשה רעות.
רעות בינג
עמוד 38.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
נתחיל איתו, תביאו לי, יש לכם עוד משהו? אנחנו בחוק תכנון ובנייה, לא?
היו"ר ווליד טאהא
נכון, אם אנחנו בחוק תכנון בנייה אפשר להעלות כל דבר שקשור לתכנון ובנייה. צודק איתן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אנחנו מתקנים את חוק התכנון והבנייה.
היו"ר ווליד טאהא
אתה לפעמים אומר דברים, קולע לעניין.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתה צוחק עלי עכשיו?
היו"ר ווליד טאהא
לא, ממש לא.
תומר רוזנר
כיוון שהפרוטוקול לא שומע את הגיחוך, אז התשובה היא לא ולא.
היו"ר ווליד טאהא
יאללה רעות.
רעות בינג
טוב, עמוד 38 לדעתי האמת הקראנו את זה בדיון הקודם, למעט פסקה (9) בסעיף קטן (א) שבו, זה רק אולי איזה שינוי נוסח קטן.

13, תיקון התוספת השלישית, כאן יש כמה שינויים, אני אקריא:

"(1) בסעיף 1, בהגדרת "תכנית" בסופה יבוא "או תכנית כוללת להתחדשות עירונית כהגדרתה בסעיף (64ב)" את זה הקראנו בדיון הקודם וכאן חידדנו בעקבות ההערות שבדיון הקודם ש"לעניין מגרשים לגביהם היא אינה שלא מאפשרת מתן היתר בנייה או ביצוע עבודות לפיה ללא אישור תכנית נוספת טרם מתן ההיתר או ביצוע העבודה."

את אותה הבהרה גם הוספנו לסעיף 4(5א): "לעניין מגרשים לגביהם היא אינה מאפשרת מתן היתר בנייה וביצוע עבודות לפיה ללא אישור תוכנית נוספת טרם מתן ההיתר או ביצוע העבודה."
תומר רוזנר
המשמעות של הדבר הזה היא בנושא אופן חישוב היטל ההשבחה. כאשר מה שמבקשת הממשלה להבהיר בהקשר הזה הוא שתוכנית כוללת להתחדשות עירונית לא תיחשב אירוע מס למרות אישורה, למרות היותה בעלת אופי של תוכנית מתאר מקומית. יחד עם זאת, בעת חישוב היטל ההשבחה לכשתאושר תוכנית מפורטת, תובא בחשבון ההשבחה שהייתה עקב אישור התוכנית הכוללת להתחדשות עירונית.
רעות בינג
אני ממשיכה.

"(3) בסעיף 19(ב) –

(1) בפסקה (10)(ב), בסופה יבוא "הוראות פסקה זו יחולו אף אם פקעה תכנית החיזוק (תמ"א 38) ובלבד שהוחלט על הפקדת התכנית המפורטת כאמור לפני כניסתו לתוקף של תיקון מס'..."

בעצם זה יהיה התיקון הזה.
תומר רוזנר
אוקיי. הסעיף הזה מתייחס לתוכניות שנעשו מכוח סעיף 23 לתמ"א 38 על פי הנוסח הקיים של החוק. זכויות הבנייה שניתן היה להעניק לפי תמ"א 38 ונבלעו בתוך תוכניות מפורטת לפי סעיף 23 לאותה תמ"א, בעצם יהיו פטורות מהיטל השבחה. החשש היה שעם פקיעת התמ"א תיטען הטענה שמכיוון שהתמ"א פקעה אי אפשר לתת זכויות מכוחה, ולכן אין פטור בכלל לזכויות בנייה לפי תוכניות מפורטות לפי סעיף 23 לתמ"א. הסיפה נועדה להבהיר שגם לאחר פקיעתה של התמ"א, מתי שתפקע, הפטור ימשיך לחול על החלק בזכויות הבנייה שהיה ניתן להתיר לפי התמ"א, אף שפקעה ובלבד שהוחלט על הפקדתה עד ליום תחילתו של התיקון הזה לחוק.
רעות בינג
עמוד 39 פסקה (10א) בפסקת משנה (2). כאן בעצם הוספנו את סעיף 70ב1(א1), התייחסנו למסלול החדש של הריסה וניוד שגם בו נקבע הסדר דומה להסדר שקבוע לגבי המסלול של ניוד זכויות. שההסדר הוא:
"שיעור רבע ההשבחה יחול רק על חלק ההשבחה ששיעורו שווה ליחס שבין שטחי הבנייה שנוספו למגרש האחר שלא לפי סעיף 70ד, לבין כלל השטח הכולל המותר לבנייה שנוסף במגרש האחר מכוח אותה תכנית ועל יתרת ההשבחה ישולם היטל בשיעור מחצית ההשבחה."

כלומר, על כל הזכויות שנוידו – רבע ההשבחה, ועל היתר כל הזכויות שמכוח תוכניות אחרת, זה ההיטל הרגיל.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה אומר - - -
תומר רוזנר
כן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל אם זה מיועד למקום, מה זאת אומרת - -
רעות בינג
זה בדיוק העניין של היחס הסביר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
רבע זה סביר?
תומר רוזנר
כשאתה נותן את הזכויות, אתה צריך לקחת בחשבון כמה אתה משביח עכשיו.
תום פישר
הזכויות שניתנות במגרש האחר במסלול של תוספת שטחי בנייה במגרש אחר, זה כתוב בסמכות של התכנון, נעשות ביחס סביר לעלויות החיזוק. זאת אומרת, זה לא כמו שאנחנו אומרים 400% או 300% משטחו הבנוי של מבנה הטעון חיזוק, אלא זה באיזשהו יחס שמשקף את עלויות הבנייה. יכול להיות שזה רק קומה אחת במקום אחר בעיר שהוא הרבה יותר רווחי מבחינה כלכלית.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
ואז על אותה קומה כמה שימוש, רק רבע?
תום פישר
כן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
למה?
תום פישר
כי זה כאילו הוספת את זה באותו מגרש שבו היית זכאי.
בנימין ארביב
זה כאילו שטחי הבנייה שנדרשים - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל זה לא באותו מגרש. אתה מעביר אותו לקצה השני של העיר ששם ערך הקרקע הוא פי שתיים.
בנימין ארביב
לא, לא, ברמה המהותית כי אלה שטחי בנייה שנדרשים כדי לממן את החיזוק. מה שהוועדה המקומית הגיע למסקנה, שזה היחס הסביר וצריך לאשר את זה כדי לממן את החיזוק, יש הצדקה.
תומר רוזנר
אתה הרי בודק את הכלכליות של הפרויקט.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
למה אתה מגביל את זה ברבע?
תומר רוזנר
זה חלק מהתמריצים, אתה יכול להגיד שזה יהיה חצי ואז תצטרך לתת פי שתיים זכויות כדי שזה יהיה כלכלי.
רעות בינג
השאלה מאיפה אתה לוקח.
היו"ר ווליד טאהא
כן, כן, תמשיכי רעות.
רעות בינג
פסקת משנה (ב), אצלכם זה לא מסומן אבל זו גם איזושהי טעות בניסוח שנובעת מזה שהנוסח הקודם דיבר על פטור מתשלום היטל השבחה בהקשר של במקומות שבהם הייתה הקנייה של הבעלות בחלק ציבורי ומכיוון שהורדנו את ההוראה הזאת וקבעו הוראה אחרת שמתייחסת לשיעור של רבע השבחה, אז צריך לתקן בפסקת משנה (ב) את המילים, במקום מה שכתוב "שהיה פטור מתשלום היטל השבחה", אז אנחנו מתקנים את זה ל-"שחל עליו שיעור ההיטל האמור בפסקת משנה (א)" שזה רבע השבחה.
תומר רוזנר
אני רוצה לחזור ברשותכם לסעיף הקודם שדיברנו עליו. אני פשוט שואל שאלה. משום מה מדברים כאן על שיעור יחסי של הזכויות, למה? אנחנו מדברים על כמות מוחלטת של זכויות, למה אנחנו מדברים פה על שיעור יחסי?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
שליש השבחה זה לא סביר אגב?
תומר רוזנר
יכול להיות שכן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כאילו מאיפה הגיע המספר רבע?
תומר רוזנר
את זה שהממשלה תסביר. אבל אני רוצה שקודם כל תסביר לי את המינוח מה זה השיעור היחסי?
בנימין ארביב
בפסקה (2) הקודמת?
תומר רוזנר
גם בפסקה (2) וגם בפסקה השנייה שמתייחסת לזכויות המנוידות מה שנקרא.
בנימין ארביב
הזכויות המניידות, שוב לצורך העניין נגיד הגדילו את זכויות הבנייה במגרש האחר לפי הפסקה הזו ב-100 מטר, על ה-100 מטר האלה תחול רבע השבחה, אבל ייתכן שהגדילו במגרש האחר את שטחי הבנייה מכוח פסקאות אחרות, כי כמובן שם זה לא רף עליון, כמו שהסברנו.
תומר רוזנר
נכון, אני שאלתי על המינוח "שיעור יחסי".
בנימין ארביב
מה מפריע לך? עוד פעם, אני לא מצליח להבין את הבעיה.
תומר רוזנר
שיעור יחסי זה שבר, זה יחס בין משהו למשהו. זה סכום מוחלט, כמו שאמרת, 100 מטר שהעדיפו זה רבע, זה לא קשור לכמה נתנו שם.
בנימין ארביב
לא, זה בגלל שגם הפסקה הקודמת וגם הפסקה הזאת מדברות על ההשבחה גם אם היא לא נובעת מכוח שטחי בנייה, היא נובעת מכוח כל מיני פסקאות אחרות. אבל אתה צודק שבשורה התחתונה, שוב, אם תרצו לשנות את הניסוח - -
תומר רוזנר
תסתכל בניסוח שאתה כתבת שהממשלה מציעה.
בנימין ארביב
כן.
תומר רוזנר
הניסוח מדבר על שיעור יחסי.
בנימין ארביב
שיעורו שווה ליחס שבין שטחי הבנייה לבין כלל שטחי הבנייה. מה בדיוק החלק הזה, האם הוא רבע, האם הוא שליש, האם הוא 20%.
תומר רוזנר
מה זה רלוונטי?
בנימין ארביב
לא, זה רק לדעת על איזה חלק תחול רבע השבחה.
תומר רוזנר
נניח שהוסיפו 100 מטר ומכוח תוכניות אחרות הוסיפו 300 מטר. על ה-100 מטר יהיה רבע ועל ה-300 - -
בנימין ארביב
אז זה אומר שהיחס הוא רבע ולכן על רבע יחול רבע ועל ה-3/4 תחול מחצית, זה מה שכתוב פה. לא, זה מה שכתוב פה, זה רק עניין ניסוחי, אפשר לכתוב את זה אחרת.
תומר רוזנר
אם עכשיו הוסיפו 1,000 אז?
בנימין ארביב
אז זה 10%, אז החלק היחסי זה 10% ועל ה-10% יחול רבע ועל 90% תחול מחצית.
היו"ר ווליד טאהא
טוב, תמשיכי רעות.
רעות בינג
"(ג) על אף האמור בפסקת משנה (ב), על תכנית מפורטת כאמור בפסקה (10)(ב), שהוחלט להפקידה לפני כניסתו לתוקף של התיקון הזה יחולו הוראות אותה פסקה;"

זה בעצם ההסדר של הפטור שחל על תוכניות מפורטות שהוחלט להפקידן לפני התיקון הזה.

בעמוד 40, פסקה (4).

"(4) בסעיף קטן (ב2)(1), אחרי "בפסקה (10)(א)" יבוא "או בפסקה (10א)(א) ו-(ב)" ובסופה יבוא "ורשאית היא לקבוע לגבי החלק מההשבחה החייב בהיטל ששיעורו מחצית ההשבחה לפי פסקה (10א)(ב), כי לא תחול חובת תשלום היטל השבחה, או שתחול עליו חובת תשלום היטל ששיעורו רבע ההשבחה או שמינית ההשבחה."
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי, אף אחד לא מעוניין להעיר, תמשיכי רעות. חברי הכנסת, אתם מפריעים לרעות.
מירה סלומון
אדוני, יש לנו הערות.
היו"ר ווליד טאהא
על איזה עמוד?
שלום זינגר
על עמוד 39.
היו"ר ווליד טאהא
לא, את זה כבר סיימנו מזמן. אתם ישנתם אז תמשיכו לישון.
מירה סלומון
לא אדוני, הוא הרים יד לאורך כל ההקראה.
היו"ר ווליד טאהא
מה זה לא?
שלום זינגר
אדוני אני הרמתי יד. אדוני לא רוצה שאני אדבר - -
היו"ר ווליד טאהא
על מי הרמת יד?
יעקב אשר (יהדות התורה)
איפה בן גביר כשצריך אותו.
היו"ר ווליד טאהא
חברים, על מי הרמת יד שלום?
מירה סלומון
באוויר אדוני, באוויר.
היו"ר ווליד טאהא
יאללה תעירו את ההערה שלכם.
שלום זינגר
יש לנו הערה שהיא בעצם obvious, אבל בכל אופן היא צריכה להיכתב. הוספת בעמוד 39 (ג) הקטן "על אף האמור בפסקת משנה (ב), על תוכנית מפורטת כאמור בפסקה (10)(ב), שהוחלט להפקידה לפני כניסתנו לתוקף של התיקון, יחולו הוראות הפסקה". צריך להוסיף בסופו 'על אף האמור בפסקה זו, על היתר מכוחה של תוכנית מפורטת כאמור בפסקה (10א)(ב) שאושרה לפני כניסתו לתוקף של תיקון זה, אשר לא היה חל עליו הפטור מכוח תמ"א 38, לא יחול סעיף זה'. בקיצור, צריך לסייג את זה רק לתוכניות שהפטור היה חל עליהן. כי הלשון עכשיו, איך שזה מנוסח, זה יחול גם על תוכניות שלא היו פטורות מכוח תמ"א 38 ויש תוכניות כאלה. זה צריך להיות ברור שזה יחול רק על תוכניות שעליהן חלה תמ"א 38.
תומר רוזנר
אני לא מה הכוונה.
רעות בינג
אבל זה משנה רק לתוכניות שהן כאמור - -
שלום זינגר
כן, אבל יש תוכניות שלא היו פטורות.
עינת גנון
כן, זה לא ברור לאיזה תוכניות אתה מתכוון.
שלום זינגר
שלא נהנו מפטור לפי תמ"א 38.
עינת גנון
אנחנו לא מבינים למה הכוונה, תן לנו דוגמה.
שלום זינגר
תוכנית שנעשתה לא לפי תמ"א 23, לא נהנתה מפטור לפי תמ"א 38 והיום אתה תכין לזה תמ"א 38, אני אגיד לך 'אני לא פטור מזה'. אני רוצה שזה יהיה כפוף רק לפטורים לפי תמ"א 38.
רעות בינג
אבל זה (10)(ב).
שלום זינגר
אני מדבר על (10)(ב). אני רוצה שב-(10)(ב) בסופו יהיה כתוב 'על היתר מכוחה של תוכנית מפורטת כאמור בפסקה (10)(ב) שאושרה לפני כניסתו לתוקף של תיקון זה, אשר לא היה חל עליו הפטור מכוח תמ"א 38 על פי סעיף (9)(10) לא יחול סעיף (10)(ב).
תומר רוזנר
אין דבר כזה.
שלום זינגר
יש דבר כזה, כי אנחנו עוסקים בתוכניות שלא - -
עינת גנון
אנחנו לא מצליחים להבין על איזה תוכניות אתה מדבר.
שלום זינגר
אני אומר, התוכניות שאנחנו מדברים עליהן, הן תוכניות למשל שלא אושרו לפי תמ"א 23, אלא סומנו כתוכנית - -
בנימין ארביב
שלום, ב-(ג) כתוב: "על אף האמור בפסקת משנה (ב)", שזה (ב) של (10א) רבתי, "על תכנית מפורטת כאמור בפסקה (10)(ב)" זה החוק הקיים.
שלום זינגר
כן, כן, ודאי.
בנימין ארביב
תוכנית לפי סעיף 23. זה לא (10)(ב) החדש, זה (10)(ב) הישן.
שלום זינגר
כן, כן, נכון.
בנימין ארביב
נו אז מה יש לתקן?
שלום זינגר
שאושרה לפני כניסתו, אמרתי לך, הדוגמאות של תוכניות שדיברנו עליהן שלא אושרו לפי 23 וספק עם חל עליהן הפטור או לא חל עליהן הפטור.
בנימין ארביב
אבל זה תוכנית מפורטת כאמור בפסקה (10)(ב), יחולו הוראות הפסקה. אתה לא אומר פה כלום. תוכנית מפורטת כאמור ב-(10)(ב) הקיים, יחולו הוראות אותה פסקה, זה מה שכתוב פה. לא כתוב פה כלום מעבר. זה בכלל מיותר דרך אגב, זה הצד השני של אותו מטבע שכתוב פה ב-38 למטה.

נבהיר לחברי הכנסת את מה שכתוב, כי אולי לא כולם מבינים. יש פה שני הסדרים לעניין היטל השבחה, שכמובן שני ההסדרים האלה הם הסדרים חלופיים והם לא מצטברים. הסדר אחד קיים, תוכנית לפי סעיף 23 שזה סעיף 19(ב)(10)(ב) הקיים. החוק קובע שתוכנית לפי סעיף 23, שדרך אגב היא לא חייבת להיות תוכנית רחבת היקף, היא יכולה להיות גם נקודתית. כל תוכנית שלפי עניינה, מהותה והפרשנות שלה היא תוכנית לפי סעיף 23. אז אנחנו לא משנים את הדין הקיים ואותו משטר מיסוי שחל עליה היום, כמו שתומר אמר, חלק שניתן היה להתיר מכוח תמ"א 38 פטור מהיטל השבחה פטור מלא, ועל החלק שלא ניתן היה להתיר, חבות מלאה. זה ההסדר שאנחנו ממשיכים אותו בכפוף לתוספת אחת, ההסדר הזה יחול על כל תוכנית לפי סעיף 23 שהוחלט להפקידה לפני התיקון הזה. זה החלק הזה.

חלק אחר, הסדר חדש, שעל כל תוכנית, בין אם היא תוכנית לפי סעיף 23, בין אם היא לא תוכנית לפי סעיף 23. זאת אומרת, אם היא תוכנית לפי סעיף 23 כמובן, אם לא חלה עליה הפסקה שאמרתי, קרי הוחלט להפקידה אחרי תחילת החוק, אז על התוכניות האלה חל המשטר החדש שעד 400% יש פטור, או עד מה שהשר יקבע בצו ומעבר ל-400% או לצו יש, זאת אומרת עד 400% יש רבע השבחה ומעבר לזה יש חבות מלאה בהיטל. כל מה שכתוב בפסקה למטה בעמוד 38 בפסקה בצהוב בעמוד 39, זה שני הצדדים של אותו המטבע, להסביר שההסדרים הם חלופיים. זה או שחל על זה ההסדר הקיים ב-19(10)(ב)(10), או ההסדר החדש. אין אפשרות ששני ההסדרים יחולו במקביל.
היו"ר ווליד טאהא
תמשיכי רעות.
רעות בינג
טוב, אנחנו בעמוד 41 למטה בתיקון לחוק המטרו.
תומר רוזנר
אני מבקש מחברי הכנסת לשים לב. יש פה בקשה של האוצר להכניס תיקון בחוק אחר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
איפה? אני רוצה גם להכניס תיקון.
תומר רוזנר
כן, כן, שים לב, האוצר מבקש להכניס כאן תיקון בחוק אחר.
היו"ר ווליד טאהא
מה קרה היום? כולם רוצים להכניס תיקונים?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אם מותר בחוק המטרו, אני לא יכול בחוק תכנון ובנייה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
מה זה? נושא חדש?
תומר רוזנר
אם מישהו מחברי הכנסת רוצה לטעון על נושא חדש, הוא יכול.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני אשקול את זה.
תומר רוזנר
מדובר בתיקון לחוק רכבת תחתית שעבר בוועדה אך טרם אושר במליאת הכנסת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
יוליה יודעת שעוקפים אותה פה? אני לא רוצה לחשוב מה יקרה.
תומר רוזנר
יחד עם זאת, החלק שעוסק בהיטלי השבחה כבר אושר במסגרת חוק ההסדרים ולכן, למרות שלא ביקשה זאת בהצעת החוק הממשלתית, מבקשת הממשלה להציע הסדר חדש לעניין ההסדר הנוגע להיטל השבחה בכל הנוגע לאזורי ההשפעה של הרכבת התחתית.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מה, רוצים לשנות עכשיו את זה?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
רק אישרו את ההוא, עכשיו רוצים משהו חדש.
תומר רוזנר
רעות תקריא את ההצעה, ואני מציע שהמציעים מטעם האוצר יציגו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אז גם לי יש הצעה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני אבקש התייעצות סיעתית עם גברת יוליה מלינובסקי.
היו"ר ווליד טאהא
אני בעצמי לא ידעתי על התוספת הזו, אז בואו נשמע אותה קודם. הייתי צריך לדעת עליה קודם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה בהסכמת יושב ראש הוועדה?
היו"ר ווליד טאהא
אני לא ידעתי עליה. רק שיהיה ברור לכל אלה שאוהבים את הסדר. תמשיכי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הרשויות המקומיות בעד?
היו"ר ווליד טאהא
אני לא ידעתי על התוספת הזו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני בודק את הגזרה.
היו"ר ווליד טאהא
עכשיו אני פוגש אותה. לא קיבלת את כל מה שרצית במשפט הזה? תרגיש סיפוק כבר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הוא רומז לך לבקש נושא חדש, אתה לא מבין?
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני דואג לכבודו של יושב הראש שלא ידע שהדבר הזה עולה בכלל ואני חושב שצריך לשמור על כבודו של יושב הראש לא משנה מאיזה מפלגה הוא.
היו"ר ווליד טאהא
אני רוצה להודות לך מאוד על זה שאתה שומר על כבודי. תודה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מאה אחוז. אני מבקש שבפרוטוקול יהיה רשום.
היו"ר ווליד טאהא
הפרוטוקול בטח רשם. רשמו.
רעות בינג
"תיקון חוק רכבת תחתית (מטרו)

בחוק רכבת תחתית (מטרו), התשפ"ב-2021, בסעיף 26 –

(1) ברישה, אחרי "19(ב)(10)(א) ו-(ב) שבו" יבוא "19(ב)(10א)";

(2) אחרי פסקה (5) יבוא:

"(6) לעניין סעיף 19(ב)(10א) לתוספת השלישית –

(1) על החלק מההשבחה החייב בהיטל בשיעור מחצית ההשבחה יחולו הוראות סעיפים 18 ו-19; ואולם אם נקבע לגבי אותו חלק של ההשבחה שיעור אחר של היטל לפי סעיף 19(ב2)(1) לתוספת השלישית יחולו הוראות אלה:

(1) שני שלישים מסכום ההיטל ישולמו לוועדה המקומית ויראו בו כתשלום היטל השבחה; על תשלום כאמור יחולו הוראות התוספת השלישית ככל שלא נקבע בחוק במפורש אחרת;

(2) היתרה תשולם לאוצר המדינה ויראו בה מס השבחת מטרו; על תשלום כאמור יחולו הוראות חוק זה, ככל שלא נקבע בחוק במפורש אחרת.

(2) על החלק מההשבחה החייב בהיטל בשיעור רבע השבחה או שנקבע לגביו שיעור אחר של היטל לפי סעיף 19(ב1)(2) לתוספת השלישית, לא יחולו הוראות סעיפים 18 ו-19."
תומר רוזנר
שיסביר משרד האוצר את כוונתו.
יעל לינדנברג
בעקבות שאלתו של היועץ המשפטי לוועדה בדיון הקודם נדרשנו לסוגייה כדי לייצר בעצם הבהרה לאיך המיסוי מטרו יחול בחלופה. הוצגה הצעה על ידי בדיון הקודם, עכשיו אנחנו חידדנו אותה גם בשיח עם השלטון המקומי, להבנתי שמנהל התכנון ריכז. בעצם עד אותם 400% - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
'בשיח' זה נשמע כאילו זה מוסכם. זה מוסכם עליהם?
מירה סלומון
כן, עו"ד ארביב חידד את מה שכתוב בנוסח, כן, כן, זה שסוכם מולנו.
יעל לינדנברג
עד בעצם אותם 400% יהיה פטור ממיסוי מהיתרו, קרי יחול היטל ההשבחה 25% בלי שהמדינה גובה חלק מתוך הדבר הזה. מעבר לכך, בעצם יחול המנגנון כפי שאושר גם בדיונים של הוועדה המקבילה, בעצם מנגנון של שליש - שני שליש. כלומר, על היתרה מעבר ל-400%, אם אושר מעבר ל-400% - -
רעות בינג
זה לא מה שכתוב.
יעל לינדנברג
רגע, בסדר אני אקריא. ההצעה הראשונית הייתה שאם אושר מעבר ל-400%, בעצם יחול נגנון של שליש – שני שליש. כלומר המדינה גובה מתוך אותם 50% שליש – שני שליש.
יעקב אשר (יהדות התורה)
באיזה סמכות אושרו מעל 400%?
עינת גנון
במסגרת תוכנית כוללת.
תומר רוזנר
רגע, רגע, שנייה.
יעל לינדנברג
רגע בני, רק עכשיו תחדד כי אם אני קוראת עכשיו את הנוסח - -
רעות בינג
לא, כי זה לא מה - -
יעל לינדנברג
אז עכשיו אני מבקשת מבני לחדד. בני, אם אני מבינה עכשיו מה שכתוב בנוסח - -
בנימין ארביב
אני אגיד מה כתוב בנוסח.
יעל לינדנברג
זה בעצם הרחבה ל-75%.
בנימין ארביב
נכון, זה מה שכתוב, אני אסביר. הנוסח שכתוב בפניכם כרגע הוא כזה, תוכנית עד 400%, כשאני אומר 400% זה יכול להיות גם לפי הצווים יותר, אבל נצמד ל-400%. עד 400% יש רבע היטל השבחה ואם זה במתחמי השפעה של תמ"א 70 עדיין נשאר רבע השבחה שכולו הולך לוועדה המקומית. אין מס מטרו, זה החלק הקל. איפה שזה רבע השבחה עד 400%, אין הבדל בעצם בין אם זה במתחמי ההשפעה או לא, הוועדה המקומית מקבלת רבע וגם במתחמי ההשפעה רבע ואין מס מטרו בכלל.

מעבר ל-400% מה שכתוב בנוסח שלפניכם אומר שחל אותו כלל שנקבע בחוק המטרו בסעיף 26 פסקה (5) על תוכניות לפי סעיף 23 מעבר לשתיים וחצי קומות. קרי, במילים פשוטות, מעבר ל-400% יש את ההסדר הרגיל של חוק המטרו שהוא 40% היטל השבחה לוועדה המקומית ו-35% מההשבחה מס מטרו למדינה. כל זה נכון עד שהוועדה המקומית, אם היא מחליטה להפחית, יש לה סמכות מעבר ל-400% להפחית לשיעורים של רבע, שמינית או אפס, אם היא מחליטה לממש את סמכותה ולהפחית, יחול על השיעור המופחת, כמו שהיא קבעה שני שליש ושליש. שני שליש לוועדה ושליש למדינה. אבל כל זמן שהיא לא מפחיתה, ברירת המחדל - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא מפחיתה ממה? אני לא מצליח להבין את ההפחתה.
בנימין ארביב
יש לוועדה המקומית סמכות להפחית את היטל ההשבחה ללא קשר בין אם זה בתמ"א 70 או לא. זאת אומרת, המחוקק נותן לה רבע עד 400% ומחצית מעל 400%. את שני השיעורים האלה, גם את הרבע וגם את המחצית היא רשאית להפחית, מחצית לרבע ורבע לשמינית או אפס. זאת אומרת, יש מדרגות שאם היא רוצה פעם בשלוש שנים היא מתכנסת ומחליטה, כמובן לא פר פרויקט ואומרת 'אוקיי, פה שיעור היטל ההשבחה, למרות שהמחוקק אמר מחצית, זה יהיה רבע או שמינית'. הסדר דומה עבר בהסדרים לגבי תוכניות פינוי בינוי, פעם בחמש שנים, משהו מאוד דומה קיים כבר בחוק הקיים לעניין תמ"א 38. אבל שוב אני אומר, מעל 400% אם היא לא משתמשת בסמכותה להפחית אנחנו מגיעים למס כולל של 75% שזה המס הרגיל בחוק המטרו, 40% לוועדה המקומית ו-35% למדינה. אבל אם היא מפחיתה להפחית, אז מאותה מדרגה שהיא קבעה, שני שליש הולך אליה ושליש למדינה.
היו"ר ווליד טאהא
רגע, בבקשה.
ישי איצקוביץ
אני רוצה רגע שחברי הוועדה יבינו במה מדובר פה בסעיף הזה. לאחר שהבנו שהצעת החוק לא נותנת מענה לפריפריה, הסעיף הזה למעשה גורע הרים כמו אור יהודה, בני ברק, לוד, באר יעקב. משום שהמטרו אמור לעבור גם שם ודווקא במקומות האלה ככל הנראה ידרשו מעבר ל-400%. לכן דווקא המקומות האלה נפגעים, לוד, רמלה, רחובות, כל המקומות האלה שגובים 75% היטל השבחה, ולא 50% ולא 25%, צריך להבין מה המשמעות של הדבר הזה, זה צמצום של המעגל הנוסף שגם ככה הפריפריה לא נתנה פה מענה, חשוב להבין את זה. אין שום הצדקה, לא קוהרנטית, לא כלכלית גם להבחנה הזאת ולהפליה לרעה של ערים שבסוף גם הן יפגעו מזה בצורה מהותית. לכן צריך לכל הפחות להשאיר את זה 50% ואפילו 25%. אין שום סיבה, בוודאי כמו שאמרתי ש-400% מעל דווקא יגיעו לערים הללו.
היו"ר ווליד טאהא
כן, חבר הכנסת יעקב אשר, בבקשה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
קודם כל אני מסכים עם מה שהוא אומר, זה נכון, זאת עובדה שזה מה שיקרה. אבל אפשר לשמוע את הצד השני, כי אם בעצם הזכויות הן זכויות שבאות מתוך המטרו, אז יש פה איזושהי חלוקה. יכול להיות שהיה צריך מספר אחר או מה. אבל אני רוצה לשאול שאלה, עד ה-400% זה אומר מה? אם זאת תוכנית שעד 400% אז היא תוכנית ללא מס מטרו ודיפרנציאלית אם זה 700%, מאיפה אתה מתחיל לקחת?
יעל לינדנברג
מה-400%.
שלומי הייזלר
שלהי

ולא משנה מי אישר את זה, זה בדיוק העניין. אתה בסופו של דבר על ה-400% הראשונים - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
ה-400% הראשונים פטורים כמו - -
שלומי הייזלר
שלהי

נכון ולכן זה נותן איזון מאוד משמעותי. יותר מזה, גם אם יהיה צו שיגדיל ל-550%, זה עד ה-550%. לכן יש פה איזון מאוד מאוד עדין, אמרנו עד 400% יחולו השיעורים המופחתים של החלופה ומ-400% מס המטרו בהתאם לאזור.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
ולמה בהפחתה אתם לוקחים בכל מקרה מס?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני מגלה איך אתם נכנסים לנעליים של השלטון המקומי, אבל בדיוק. מה שאמרנו מקודם לשלטון המקומי שאומרים 'אז הוא יבנה 400% במקום 800%', אתם צריכים לרצות שהוא יבנה 800%.
שלומי הייזלר
נכון, אבל בשביל לתת כל כך הרבה זכויות צריך גם סיבה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני רוצה לשמוע את יעל טוענת את הטענות של האזרח שצריך עוד אחוזי בנייה.
יעל לינדנברג
לא, אז אני אומרת, קודם כל אני מסכימה עם חלק מהדברים שנאמרו פה. אין ספק ש-75%, לערי יש מקומות שזה באמת יפגע בכדאיות הכלכלית ולכן גם ניסינו לקדם מתווים אחרים שלא מגיעים לשיעורים האלו ובסוף זה מה שסוכם. אבל אני כן חושבת שבסוף יש זכויות שהעודף שלהן נובע מהמטרו ולכן יש הגיון בלבצע את הדבר הזה. השאלה באמת אם 75% - -
ישי איצקוביץ
חיזוק מבנים זה עניין של פיקוח נפש וזה גם היצע הדירות. מה שיקרה בסופו של דבר בערים כמו בת ים, לוד ובאר יעקב, בואו נגיד את האמת, אפקטיבית כלכלית היטל השבחה לא יהיה 25%, יהיה 40%. זאת המשמעות, שבערים המסכנות דווקא איפה שצריך את זה יהיה 40% היטל השבחה, זאת התוצאה. אז אני חושב שצריך להבין לאן אנחנו הולכים, להפליה נוספת בתוך המעגל של מרכז הארץ.
בנימין ארביב
רגע לא, אני רק רוצה להגיד משהו אחד. דווקא באותן ערים שערכי הקרקע יהיו גבוליים, סביר להניח שיהיו צווים וכן חשוב להגיד את זה כאן לפרוטוקול. אם יהיה צו שיגיד למשל שבבאר יעקב או ברמלה זה לא 400%, אלא 500%, אז כל מה שאמרתי עכשיו תקף עד ה-500%.
ישי איצקוביץ
כן, אבל זה שיקול דעת, זאת לא ברירת המחדל. זאת אומרת, עכשיו יזם שצריך לדעת לסמוך על שיקול הדעת שייתנו פה פטור, הוא לא יקדם הוא יזנח את הערים הללו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
שר הפנים לבד?
ישי איצקוביץ
הוא יזנח את הערים הללו. לא יהיה חיזוק מבנים בבאר יעקב ולא בבני ברק, לא יהיה שם זאת המשמעות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
למה כשמפחיתים השבחה אתם הופכים את זה לשני שליש ושליש לא משנה מה זה? אני לא מבין.
שלומי הייזלר
לא, אנחנו החלנו את הכללים של המטרו, לא שינינו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל אם עכשיו מפחיתים מ-25% ל-205 כי זו הייתה ההחלטה על פי אותו חוק שדנו פה, למה יש עונש על זה שהפחיתו את ההשבחה?
יעל לינדנברג
אם יש עדיין תוספת זכויות, זה לא עניין של עונש - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
רגע, רגע,
יעקב אשר (יהדות התורה)
כן, אבל את הבונוס של המדינה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הם הפחיתו, זה לא עומד ברגע, לא הגיעו לרבע. הרי אם יש רבע אז אין מס למדינה, אם מפחיתים מהרבע יש שני שליש ושליש. לא הבנתי למה.
תומר רוזנר
השני שליש והשליש הזה, זה ממש לא ברור אני חייב לומר. אני ניסיתי להבין את ההסדר - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה לא הבנת?
תומר רוזנר
לא ניתן שום הסבר לעניין הזה.
יעל לינדנברג
לא הבנתי את השאלה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
השאלה היא כזאת, אתם אומרים שאם אתם מפחיתים את היטל ההשבחה מרבע ומטה, צריך - -
יעל לינדנברג
מעבר ה-400%.
שלומי הייזלר
עד ה-400% לא נוגעים. עד 400% אין מס מטרו.
יעל לינדנברג
נחדד את זה, כנראה זה מה שלא הובן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
איפה הסיפור של ההפחתה רגע?
שלומי הייזלר
צריכים לזכור את זה, בדיוק, עד 400% אין מס מטרו, אין.
תומר רוזנר
נו?
שלומי הייזלר
בסדר, ומעבר לכך לקחנו את ההסדר של המטרו ולא רצינו לגעת בו.
תומר רוזנר
מה ההיגיון בזה?
שלומי הייזלר
זאת גם הייתה הבקשה של האוצר, לא לעשות - -
בנימין ארביב
לא, אבל תומר תסביר את השאלה. מה זאת אומרת מה ההיגיון?
תומר רוזנר
מה ההיגיון - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הפחיתו את ההשבחה כדי לקיים כלכליות, כדי שתהיה כלכליות. מתי מפחיתים? למה מפחיתים? למה אפשרתם את ההפחתה? הינה יושבת פה עינת גנון, אתם דחפתם לזה כדי שתהיה ודאות, כדי שיידעו, שיתקדמו פרויקטים.
יעל לינדנברג
עדיין זה מייצר לך את אותה ודאות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל זה לא רק ודאות, זה גם יצירת יותר פרויקטים וכולי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, אבל הם לא יפחיתו, אתה יודע למה הן לא יפחיתו הרשויות?
יעל לינדנברג
כי יש להן 75% בברירת המחדל. בסוף אם הם לא מפחיתים ומשאירים 50% - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, בגלל שהם לא מרוויחים מזה כלום. מה הם מרוויחים מזה? הם רק מפסידים. למה אתם אבל כאלה שודדים האוצר? מה יש לכם? תעשו משהו מאוזן יותר.
יעל לינדנברג
לא, אבל מה שמאוזן פה הוא מאוד מאוזן.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מספיק, עוד מס ועוד מס, אחר כך תגידו למה רשתות השיווק מעלות את המחירים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני רוצה לדעת מהיועץ המשפטי לוועדה מה המשמעות אם הסעיף הזה לא יאושר, מה יקרה בפועל.
תומר רוזנר
המשמעות היא שיחול ההסדר החדש והספציפי שנקבע בחוק החדש, כלומר ההסדר שקבעתם לגבי הדברים. זאת אומרת, לגבי עד 400%, מה שנקרא, אנחנו משתמשים בזה כמטבע לשון, אבל עד הזכויות שמותר לוועדה המקומית לתת זה יהיה רבע השבחה, מעל זה מחצית ההשבחה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
וחוק המטרו כאילו לא יחול על הפרויקטים האלה?
תומר רוזנר
בגלל שמדובר בהסדר מאוחר ספציפי - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, הוא יישאר אם לא מעבירים.
רעות בינג
להיפך, הוא יחול.
תומר רוזנר
אני חושב הפוך.
יעל לינדנברג
אבל הוא חל על התמ"א, אז איך הוא לא יחול?
תומר רוזנר
הוא לא יחול, זה הסדר מאוחר, מה זה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תשקלו להוריד את הגובה במקרים האלה. זאת לא אופציה תומר?
תומר רוזנר
יחול ההסדר הזה, החדש. הוא הסדר ספציפי ומאוחר.
בנימין ארביב
לא הבנתי. אם נמחק את כל הסעיף מה יחול?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
חוק המטרו לא יחול על זה.
תומר רוזנר
זאת דעתי, אבל - -
בנימין ארביב
אף אחד לא יודע מה, אני ממליץ מאוד להימנע מזה, זה חוסר ודאות משווע.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
חוק המטרו לא יחול על מי שחלה עליו חלופת שקד.
שלומי הייזלר
כן אבל תראו, אחד מהדברים הכי חשובים זה לתת פה ודאות, את זה יגיד לך כל הצד הזה של השולחן. צריכים לחתוך את זה, זה נראה לנו ראוי באיזון. שמעת גם את האוצר - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני לא מפסיק לשמוע אותם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני לא שמעתי, אבל זיהיתי רעד קצת בעניין הזה. אני מבין אבל לדעתי יש גבול לכל דבר.
יעל לינדנברג
לא, אבל בסוף גם צריך להיזכר, אם הדבר הזה היה - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני רוצה לומר לך משהו דקה אחת. חוק המטרו בא ולוקח מקומות שהיו כלום, אוקיי? ונותן להם עכשיו כביכול בוסט יפה מאוד. אנחנו מדברים פה על משהו ולא משנה מה הקדים את מה, כי המטרו יגיע עוד 200 שנה אבל את המס יתחילו לקחת כבר עכשיו. אנחנו מדברים כרגע על מצב שבו המדינה עשתה משהו כוללני להכל ואתם בעצם בזה גורמים להפליה לאותם מקומות.
יעל לינדנברג
אבל חוק המטרו חל גם על תמ"א 38, בסוף חוק המטרו נוגע לתמ"א 38 ועכשיו מייצרים חלופה לתמ"א 38. אי אפשר להתעלם מהעובדה הזאת ולהגיד 'למה אז לא הכנסתם את חלופת שקד'? ואללה, כי לא הייתה את חלופת שקד.
קריאה
אפשר ליצור ודאות גם ב-50%.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בדיוק. אני אומר, למה להיות חזיר אבל? למה 75%?
יעל לינדנברג
שוב, אני אומרת כאילו כעמדה, אם זאת הייתה הדרישה היינו מוכנים לייצר את המנגנון של השני שליש, שליש, גם ב-50%, בלי העלייה ל-75%, חד משמעית.
תומר רוזנר
זה פתרון יותר הגיוני אני חייב לומר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
שמה?
תומר רוזנר
היא אומרת שכאילו במקום 75% זה יהיה 50%, במקום 40% לרשות המקומית - -
יעל לינדנברג
עם שני שליש ושליש המדינה לוקחת הרבה פחות והרשות המקומית באקוויוולנט גם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
למה? מי יותר חזק? אתם או הרשויות המקומיות.

לא, היא מפסידה קצת - -
תומר רוזנר
7%.
היו"ר ווליד טאהא
לשלטון המקומי יש דעה בנדון? כי לא נראה שהם רוצים.
תומר רוזנר
תראה, בהסדר שמציעה גב' לינדנברג עכשיו המדינה מפסידה, כמה היא מקבלת המדינה?
שלומי הייזלר
ההבדל שבהצעה הזאת השלטון המקומי יפסיד 7%.
תומר רוזנר
וכמה המדינה?
שלומי הייזלר
17%, והנושא הזה עלה, אולי תציגו את עמדתכם. בהסדר הזה השלטון המקומי היה אמור להפסיד % ולכן חזרנו להסדר שאתם רואים לפניכם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
כדי שכולם יפסידו. שהם לא יפסידו את ה-7% אז החזרתם - -
עינת גנון
הרי צריך גם לזכור שזה לא תוכניות כמו תוכניות פינוי בינוי שישפכו זכויות בנייה בצורה מאוד נדיבה. זה במסגרת תוכנית כוללות כלל יישוביות שיכול להיות שקצת יעצימו את הזכויות. זה לא שפתאום זה יהפוך ל-1,000%, בסדר? בואו נהיה ריאליים.
שלומי הייזלר
אנחנו מדברים בסוף על החלופה לתמ"א, בואו, כאילו זה הסיפור ולכן לדעתי קודם כל אנחנו שמים על זה יותר מדי את הפוקוס.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה החוק.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
חוק המטרו כמה הוא נתן על התמ"א?
שלומי הייזלר
לא מבין את השאלה, מה זאת אומרת?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כמה היה עד עכשיו בחוק המטרו?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה היה חל על תמ"א 38 עם חוק המטרו אלמלא - -
שלומי הייזלר
הבנתי, הבנתי את השאלה.
בנימין ארביב
בהיתר מכוח תמ"א 38 השאלה לא רלוונטית כי זה היתר ולא תוכנית, אין מס כי - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אין פטור.
בנימין ארביב
לא, אין כלום, זה היתר, אז לא היה.
קריאה
לא היה פטור או לא היה חיוב?
בנימין ארביב
אין חיוב כי אין תוכנית. רגע, רגע, שנייה.
יעל לינדנברג
לא, כי אקוויוולנטית היה פטור רק היום זה 25% - -
בנימין ארביב
חבר הכנסת פינדרוס שנייה אני אשלים, רגע. אם אתם שואלים מה כתוב בחוק המטרו, בחוק המטרו לפי סעיף 23 זו הדוגמה הכי טובה לדוגמה שבפניכם. תוכנית לפי סעיף 23 שתאושר, אז הכלל שחל, זה מה שקבוע בחוק המטרו, מאוד דומה להסדר שבפניכם, עד שתיים וחצי קומות פטור מהיטל השבחה ופטור ממס מטרו, מעבר לשתיים וחצי קומות – חבות מלאה בהיטל השבחה ומס מטרו, קרי, 40%, 35%, 75%. זה מה שכתוב בחוק המטרו, סעיף 26 פסקה (5). הדבר שהכי דומה לעניינינו זה תוכנית לפי סעיף 23. לא יודע אם זה הגיוני, אבל זה מה שכתוב.
ניצן פלדמן
הרציונל אבל של ה-75% היה באמת שישפכו זכויות וכמו שעינת אמרה, זה לא המקרה, הרציונל פה לא מתממש.
תומר רוזנר
אפשר לראות על מה זה משפיע כמו שאמר נציג התאחדות הקבלנים? אם ההצעה הזאת תאומץ, באיזה אזורים זה יהפוך את הדברים לפחות כדאיים?
יעל לינדנברג
אפשר לעשות את הבחינה הזאת, אני לא יודעת אם ההתאחדות ביצעה את זה, אבל אפשר. לא הגענו עם זה היום כי המתווה הזה של ה-75% כמו שראיתם, זה הפוץ בימים האחרונים. אפשר לעשות את הבחינה הזאת, לראות איזה פרויקטים ובאיזה היקף זכויות.
שלומי הייזלר
כן, אבל צריכים לזכור, במקרה שזה לא - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אדוני יושב הראש התחושה שאני חושב שעולה פה, זה שהדבר הזה עוד לא מבושל בשביל להביא אותו היום ולהכניס אותו בתוך סעיפי החוק.
יעל לינדנברג
לא, נסביר את זה ככה. במתווה של 50% אין שאלה - -
היו"ר ווליד טאהא
תגיד מה אתה רוצה לטעון, אני לא הבנתי את ההערה שלך.
יעל לינדנברג
רק ההערה של ה-75% מייצרת את הקושי.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זה נושא חדש לא בגלל טענת האופוזיציה, אלא כי זה נושא חדש.
היו"ר ווליד טאהא
אתה רוצה לטעון על נושא חדש?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, אני לא מדבר ברמה הפוליטית כרגע והתקנונית, אני מדבר ברמה האמיתית. אתה שואל פה שאלות, אתה מנסה להבין - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
הינה, שאל היועץ המשפטי על מה זה משפיע, איפה זה משפיע, הם לא יודעים.
יעל לינדנברג
לא, אנחנו אומרים, שוב, במקומות שבהם יהיה את המתווה של 75%, זה עלול לפגוע בכדאיות כלכלית של פרויקטים והכל תלוי היקף זכויות. כלומר, אם יש שם היקף זכויות מאוד מאוד משמעותי, אז זה לא יפגע. אם יהיה היקף זכויות שהוא 450% ולא 400%, אז כנראה זה כן ישפיע. בסוף זה על המנעד הזה. עכשיו, אני רק אומרת שבסוף אם מאמצים מתווה של 50% ולא של 75%, כמובן שאין בכלל השפעות. אין שאלה, כי הרי כבר המתווה הנוכחי מדבר על 50% ואז השאלה רק מי גובה את הסכומים. מהעיניים של הכדאיות הכלכלית, מהעיניים של היזם, אין השפעה אם זה 50% כאלו או 50% אחרים.
תומר רוזנר
גב' לינדברג השאלה היא מאוד פשוטה. אומר השלטון המקומי, הוא לא מוכן לוותר על ה-40% שלו, אוקיי? אתם רוצים שהחלוקה תהיה 33%-17%, הם אומרים תחלקו 10%-40%. האם אתם מסכימים לזה?
יעל לינדנברג
לא, ברור שלא, לא. בסדר, לא, אנחנו נשארים ב- -
תומר רוזנר
לא, זה מאוד ברור.
יעל לינדנברג
אז לא, אנחנו לא מוכנים לייצר עוד מנגנון חדש שכזה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה זה משנה?
תומר רוזנר
למה?
יעל לינדנברג
למה זה משנה? כי בסוף יש לך שיעורי מס שבנית עליהם בתמ"א 38 וזה שהצלחת - -
תומר רוזנר
לא, לא בניתם, לא, לא, לא - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
חלופת שקד היא חדשה גברתי.
תומר רוזנר
בדיוק, לא הייתה חלופת שקד.
יעל לינדנברג
חלופת שקד היא מחליפה תמ"א 38.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל בתמ"א 38 יש אפס.
תומר רוזנר
פטור מלא.
יעל לינדנברג
לא, יש פטור על שתיים וחצי קומות. מעבר לכך, ושוב אנחנו מדברים על המעבר לכך, נכון? לכן יש איזושהי הסתמכות שהייתה בתמ"א 38. נגיד בתמ"א 38 השיח היה על שתיים וחצי קומות ואני אגיד גם שם, שם באמת היה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
עם ניודים זה יותר משתיים וחצי קומות. עם ניודי זכויות בהקלה - -
יעל לינדנברג
החקיקה דיברה על אותן שתיים וחצי קומות ואני אגיד גם שהיה ברור שמדובר על פטור - -
תומר רוזנר
רגע שנייה, יעל, זה לא מדויק מה שאת אומרת. תמ"א 38 בחלופת הריסה סוכמת את כל הזכויות שהיו לפי תוכניות אחרות והיא יכולה להגיע לשש קומות ויש פטור מלא.
יעל לינדנברג
הפטור המלא שחושב אז, הוא בעצם נגזר מזה שהיה גם פטור מהיטל השבחה, בסדר? אז אפשר לדבר למה פה שמנו 25% ושם היה פטור, לכן אני אומרת. אבל בסוף בתחשיבים אתה מנסה לייצר - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל זה מה שטוענים חברי הכנסת, שהבסיס היה פטור מלא, זאת הטענה שלהם.
יעל לינדנברג
הבסיס, אבל פה יש בסיס שהוא לכאורה מעבר, נכון? היה איזשהו שיח וגם היה בדיונים הראשונים שעצם אותם 400% זה אותם 500% במידה והשרה אישרה את הצו, הוא בעצם משהו שמהווה אפילו תוספת מעבר לשתיים וחצי קומות. לכן אנחנו אומרים גם במקרה הזה אנחנו מוכנים להחיל את הפטור למרות שבמקרה הזה הרשות המקומית כן גובה היטל השבחה. אבל אנחנו נחיל את אותו מודל כדי לייצר איזושהי המשכיות ברורה לעניין מס המטרו. אנחנו מדברים בצורה אחידה עכשיו על מה קורה מעבר לדבר הזה, שנזכיר שהדבר הזה הוא לא אחיד, שתיים וחצי ו-400%, אבל נגיד שכן. מעבר לזה, אנחנו מנסים לראות איך אנחנו מכילים מעבר ל-400%, איך אנחנו מחילים את המתווה שבחוק מטרו בוצע. ואז יש כמה חלופות לעשות את זה. ההצעה המובאת פה היא באמת החלופה של אותם 75%.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני רק מנסה להבין, תומר אולי אתה תעזור לי, החוק הזה בעצם מתייחס ל-400%. למה הוא פוטר אותו במס מטרו על המעבר ל-400%? הרי מעבר ל-400% הוא חייב בהכל כרגיל, למה אני בכלל צריך להיכנס פה לסיפור הזה שמעבר ל-400%? הרי החוק הזה מתייחס ל-400%. כנראה גם אם המטרו יבוא, הוא ישלם גם את המטרו.
שלומי הייזלר
כדי לפטור את ה-400% ממס המטרו אנחנו פוטרים את ה-400% ממס המטרו. יותר מ-400% אגב, זה יכול להיות גם 550%, זה גם עונה על באר יעקב ורחובות אם יצטרכו. לכן אני אומר, בואו, יש פה זכויות בנייה מרובות שניתנות עם ה-400% כברירית מחדל, ועם יותר במקומות שצריך, ועליהם אין מס מטרו. זה דרך משמעותית ששני הצדדים הלכו, דרך אגב שני הצדדים והם עשו את זה, מה זה הלכו? בשביל שבאמת יבנו פה בסופו של דבר ושזה יהיה כדאי. עכשיו אנחנו מדברים על מה שמעבר לזה.
תומר רוזנר
מתי זה קורה? תסביר לי רגע מתי זה קורה? מתי זה קורה מעל ה-400%? הרי אמרנו שזאת התקרה, התקרה הסופית - -
בנימין ארביב
לא, אז זהו, בואו נדבר על זה. אני חושב שהיקף המקרים הוא יחסית מצומצם כי קודם כל צריך להוריד תוכניות לפי סעיף 23 מאושרות, שבכלל החלופה לא רלוונטית.
שלומי הייזלר
ותוכניות פינוי בינוי.
בנימין ארביב
בעיקר אם יאשרו יותר מ-400%, סביר להניח שזה יהיה - -
שלומי הייזלר
זה מה שאני אומר כל הזמן, אנחנו דנים פה על מקרה שהוא כל כך - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מקרה קצה?
שלומי הייזלר
נכון.
תומר רוזנר
לא, לא, אבל השאלה היא כזאת. החוק הרי קובע מסגרת כללית וכל הרעיון שלנו, ואנחנו אומרים את זה כל הזמן, אנחנו מעדיפים תוכנית כוללת להתחדשות עירונית. עכשיו הגיעו למסקנה בתוכנית כוללת להתחדשות עירונית בבאר יעקב לצורך העניין, שהכלל צריך להיות 700% כי זה מה שצריך במקום הזה.
בנימין ארביב
לא, לא, סביר להניח שהם יקבעו שם מתחמים ויהיו שם תוכניות - -
תומר רוזנר
כן, כן, בסדר, במתחמים מסוימים - -
שלומי הייזלר
אבל ברגע שזה יהיה פינוי בינוי, תומר, זה לא יחול, זה בדיוק העניין.
תומר רוזנר
לא פינוי בינוי, אומרת הוועדה המחוזית 'הגענו למסקנה שבבאר יעקב, באזור א' צריך לתת בתוכניות נקודתיות 700%, ככה צריך'.
בנימין ארביב
סיכוי מאוד נמוך שזה יקרה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתה לא יכול לדעת, בני. בני, הדמיון והיצירתיות עולה על כל דמיון.
שלומי הייזלר
לכן אנחנו מציעים לכתוב את זה כדי שזה לא יהיה בספק. אבל הסיכוי שזה יקרה הוא מקרה קצה, ובתוך זה אנחנו אומרים עד 400% לא יהיה מס מטרו בכלל ומ-400% יהיה את ההסדר הזה.
בנימין ארביב
אני לא אומר שזה לא יקרה, אני אומר שתוכניות נקודתיות שייתנו 700% שהן לא תוכנית של מתחם פינוי בינוי, זה לדעתי יהיה מאוד נדיר. אני חושב שכל מתכנן יסכים על זה שלקחת מבנה של שלוש קומות - -
תומר רוזנר
רגע, ומה קורה במתחם פינוי בינוי?
בנימין ארביב
במתחם פינוי בינוי חל כלל אחר לגמרי, זה בדיוק העניין. חשוב להסביר את זה שוב, מתחם פינוי בינוי, כל מה שאנחנו מדברים לא רלוונטי. יחול ההסדר שנקבע בחוק המטרו, יש שם 4 מדרגות, אפס, רבע, 50% ו-75%. הרשות המקומית בוחרת אחת מארבעת המדרגות ואיזה מדרגה שהיא לא בוחרת זה שני שליש מאותה המדרגה, שני שליש לרשות ושליש למדינה כל חמש שנים, יש הסדר. אבל זה מה שחשוב להבין. אם זאת תוכנית פינוי בינוי אנחנו מבזבזים את הזמן כי זה כבר קבוע בעצם בחוק המטרו. אנחנו מדברים על תוכנית שתיתן יותר מ-400% שהיא לא תוכנית פינוי בינוי.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
באיזה מקרים זה יכול לקרות?
בנימין ארביב
למען ההגינות זה יכול לקרות בקו ראשון לרק"ל למטרו, כשבתוכנית נקודתית אפשר לתת 500% או 600%, זה יכול לקרות.
תומר רוזנר
זה בוועדה המחוזית כאילו?
בנימין ארביב
לא, באיזה מקרה יכול להיות שבמגרש נקודתית, שזו לא תוכנית פינוי בינוי - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, אבל על פי החוק הזה איך אתה יכול לתת?
עינת גנון
אם במסגרת תוכנית כוללת העצימו את הזכויות.
בנימין ארביב
או תוכנית כוללת להתחדשות עירונית שהוועדה המחוזית אישרה שהיא קובעת את הסמכות של הוועדה המקומית.
תומר רוזנר
כמו שאמרתי - -
בנימין ארביב
או הוועדה המחוזית עצמה.
תומר רוזנר
לפחות ההיגיון שלי אומר שכשמדובר בתוכנית כוללת, אז הוועדה המחוזית הגיעה למסקנה שבאזור הזה צריך להעצים את הזכויות כדי שהתוכנית הזאת תהיה ריאלית, להעצים את הזכויות בצורה מסוימת. אם אתם אומרים שכאילו באופן מלאכותי אתם קוטעים את זה, הרי 400% כולנו יודעים, זה משהו שרירותי, זה לא איזה משהו - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זו התקנה של החוק הזה.
תומר רוזנר
יופי, אז למה במקרה שיש תוכנית כוללת - -
בנימין ארביב
זה מכפיל של כדאיות כלכלית בחלק מהמקרים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בסדר, חלק זה חלק.
יעל לינדנברג
במקרה שאפשר לתת תוספת זכויות מעבר, זה לא ריאלי, זה דווקא שהתוכנית תהיה ריאלית אם מבחינה תכנונית אפשר לתת מעבר ל-400% בגלל שיקולים תכנוניים כאלה ואחרים, על זה מדובר. זה לא כדי לייצר, זה דווקא במקומות לדעתי יהיה כשערכי הקרקע גבוהים יותר, דווקא שם ייתנו תוספת זכויות, או ששם אנחנו מקווים שייתנו תוספת זכויות כי מבחינה תכנונית אתה קרוב למטרו, אתה קרוב לזה, אז זה מאפשר לך - -
היו"ר ווליד טאהא
טוב, שלטון מקומי יש לכם מה לומר?
שלום זינגר
אנחנו מאמצים את ההסדר שהמדינה הציעה, הוא נעשה בתיאום איתנו והוא נראה לנו נכון.
ניצן פלדמן
חבל שהוא לא תואם עם מי שצריך גם - -
שלום זינגר
אני לא יודע מי שצריך, אני חושב שהשלטון המקומי יחד עם השלטון המרכזי זה מי שצריך.
ניצן פלדמן
אמרתי שחבל שזה לא תואם, גם כל הדיונים שהיו מסביב לחוק המטרו דיברו על 75% כתוצאה מזה שהזכויות יועצמו בצורה מאוד מאוד משמעותית.
שלומי הייזלר
אני לא מצליח להבין את הטענה.
היו"ר ווליד טאהא
רגע, שלומי תן לה להשלים ואחרי זה.
שלומי הייזלר
כן, סליחה.
ניצן פלדמן
אני אומרת שבתמ"א 38 אי אפשר להעצים את הזכויות בצורה כל כך דרמטית כמו סביב המטרו בפרויקטים אחרים, בשביל שזה יהיה מספיק כלכלי, ה-75%. מעבר לזה שב-75% יש פה סוגייה אחרת, אבל זה כבר לא שייך לעניינינו.
שלומי הייזלר
מחר בבוקר אין חלופה, מחר בבוקר החוק הזה לא עובר, אין חלופה, מה קורה אז? עדיין יהיה את ה-75%. אתם צריכים לזכור, בסוף אנחנו מדברים על 400%, אולי אפילו יותר, בלי מס מטרו בכלל. אז לכן בואו, אנחנו משווים שני דברים שלא קשורים אחד לשני וגם ההתרעמות שלכם כל הזמן על העניין הזה היא לא במקומה, כי בסוף יש מס מטרו על הכל. אז בואו נזכור גם את האירוע הזה, בסוף יש כאן 400% בלי מס מטרו.
רעות בינג
יש חלופה, אפשר את שאר החלופה פשוט בלי.
שלומי הייזלר
בסדר, אפשר הרבה דברים, אבל כשעושים דברים, את יודעת צריכים בסוף להגיע לנוסח שהוא מאוזן וכולם יכולים לחיות איתו בשלום וזה מה שאנחנו עושים גם פה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
ההצעה של ה-50%, 10% המדינה ו-40% רשויות, זאת הצעה הוגנת.
יעל לינדנברג
המדינה אומרת שאם זה 50%, אז אנחנו ניצמד למנגנון של השני שליש – שליש.
תומר רוזנר
אבל אין בזה היגיון.
יעל לינדנברג
זה ההיגיון, זה המערכת החוקית. אתה מייצר שני שליש – שליש.
תומר רוזנר
מה ההיגיון במנגנון הזה?
יעל לינדנברג
שוב אני אומרת, היו על זה לא מעט דיונים בוועדה מקבילה שאישרה את המנגנון הכולל של שני שליש – שליש.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, לא, לא, אני אגיד לך איפה את טועה.
יעל לינדנברג
רגע שנייה, אני רוצה לסיים. את ה-75% היא גם אישרה מתוך הבנה שיהיו מקומות באמת עם תוספת זכויות, שיועצמו בצורה מאוד משמעותית. השאלה אם הדבר הזה אפשרי פה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל גברת, אני שואל אותך שאלה. בסופו של יום, יכול להיות שיהיה פרויקט אחד, שניים או שלושה כאלה גדולים במקומות האלה שלא יצאו לפועל בגלל שלא הייתה כדאיות כלכלית, אוקיי? ויהיה נגיד, ואל תצחק עלי פה - -
היו"ר ווליד טאהא
איתן לא שומע אותך, על כן הוא לא יצחק. תמשיך.
יעל לינדנברג
למשל 50% שלך וה-50% שלי זה 50%, זה לא יושפע - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, אבל בחלוקה ביניכם לבין הרשויות המקומיות, עם כל הכבוד, ברעידת אדמה אתם אחראיים יותר מהרשויות המקומיות. ויש כאן עדיין אלמנט של רעידת אדמה, כי אם אין אז בואו נקרא גם לחוק אחרת לגמרי. יש פה אלמנט שנותן את זה ויכול להיות שזה רק יפגע.
יעל לינדנברג
אין בעיה, אז אנחנו מוכנים ללכת על מתווה של שני שליש – שליש ו-50% - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אז תלכו על טיפלה פחות משליש.
קריאה
כשאומרים הסדר מאוזן, הכוונה שכל אחד תורם את חלקו. גם המדינה, גם הרשויות, גם הדיירים וגם היזמים.
יעל לינדנברג
לא, אבל לכן השני שליש – שליש, זה כבר benchmark שעוגן.
היו"ר ווליד טאהא
חברי הכנסת, כל אחד יחווה את דעתו. כן, חבר הכנסת איתן גינזבורג.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני תוהה מתי יש לחברי הכנסת גם אפשרות להכניס כל מיני נושאים שהם לא כתובים בנוסח המקורי ואז הם לא יהיו במסגרת הסתייגויות.
היו"ר ווליד טאהא
שאלה יפה, אני אהבתי את השאלה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
גם אני רוצה להכניס שינויים.
היו"ר ווליד טאהא
חבר הכנסת גינזבורג תוהה מתי אפשר להכניס, הינה עובדה הכניסו נוסח שלא ידענו עליו, הוא לא היה בנוסח הקודם. פתאום נכנס לו לנוסח ונהיה חלק.
תומר רוזנר
לא, אז אני אדייק את הדברים. הנושא של מס המטרו הועלה על ידי בישיבה הקודמת כנושא שחייבים לטפל בו, כנושא - -
היו"ר ווליד טאהא
עלה על ידך כנושא שצריכים לטפל בו.
תומר רוזנר
נכון. ובעקבות השאלה שאני העליתי בזמנו נציגי הממשלה קיימו שיח ביניהם, בין השלטון המקומי ובין גורמים אחרים, והגישו לנו את ההצעה הזו. ההצעה הזאת פורסמה במסגרת הנוסח מטעם הממשלה, בנוסח שפורסם להערות הציבור ולהסתייגויות חברי הכנסת, פורסמה ההצעה הממשלתית כפי שנאמר - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתם פרסמתם, הוועדה פרסמה.
היו"ר ווליד טאהא
לפני כמה ימים, כן.
תומר רוזנר
כן, הוועדה פרסמה את מה שהממשלה הציעה.
היו"ר ווליד טאהא
לא, בנוסח האחרון הסעיף הזה נכלל בפרסום.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אז אם אני הייתי מביא הצעה נוספת, גם הייתם מפרסמים אותה?
תומר רוזנר
יכול להיות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה זה 'יכול להיות'?
תומר רוזנר
אם הוועדה הייתה מחליטה בישיבה הקודמת לעשות איזשהו - -
היו"ר ווליד טאהא
תלוי, אם בני יאהב את מה שתרצה להביא, אז יכול להיות שהיה מכניס.
תומר רוזנר
לא, אם הוועדה הייתה מחליטה בישיבה הקודמת להכניס בנושא מסוים התייחסות ואפשר היה להזמין - -
היו"ר ווליד טאהא
זה בעייני המתבונן, אתה יודע.
ך תומר רוזנר
לא, זה לא, זה מאוד פשוט. הוועדה יכולה לקיים דיון - -
היו"ר ווליד טאהא
אבל למה אתה עונה לי תומר? אני לא מפנה אליך, אני ואתה לא מתווכחים.
תומר רוזנר
חבר הכנסת גינזבורג תוהה אז אני חייב להשיב לו.
היו"ר ווליד טאהא
טוב, פינדרוס? כן בבקשה, מה אתה אומר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
נושא המטרו נוהל על ידי יעקב אשר מתחילתו, אני לא מתערב. אין מלכות נוגעת בחברתה.
היו"ר ווליד טאהא
טוב, יעקב?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מבחינתי מדינת ישראל מסתיימת בשער הגיא בכלל.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל בואו נגיד את האמת בקשר לדיון עצמו, אין מצב אגב שעקב מטרו פרויקט לא יהיה כלכלי, אין סיכוי כזה, אין סיכוי כזה. מי שנמצא על קו מטרו, זה פרויקט כלכלי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
יש לו כמה קווים, זה לא בדיוק.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה בדיוק בדיוק.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תומר, אולי אתה זוכר, כי אני כבר אתה יודע בגילי המתקדם, יש הרי כמה דרגות שם בתוך הזה של המטרו, אז יכול להיות שאפשר יהיה לעשות, אתה יודע. אם זה יגיע לקו המטרו הבוער ששם האחוזים הם בשמיים, אני כבר לא זוכר, אז אולי באמת זה לא רלוונטי לשאלה. ואולי אם יש דרגה, אני לא זוכר, אולי צריך לקרוא ליועץ המשפטי שלך גלעד. יכול להיות שהיה צריך להביא את זה לאיזושהי מטרצה מסוימת שנותנת היגיון. כי יש את הקו הקרוב, אתה זוכר, לא? נציג משרד הפנים מעדיף לא לזכור את השלביות.
בנימין ארביב
את חוק המטרו באופן כללי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
ואת חוק המטרו באופן כללי, נכון. תראה, אין לנו עניין, אם היינו במצב רגיל של אופוזיציה והיינו שמחים לתקוע את החוק הזה, תאמין לי הינה מצאנו פה מקום, תוקעים את זה להרבה זמן. אבל אנחנו לא מחפשים לתקוע את החוק, אנחנו רוצים שהדברים יתקדמו, שתהיה בנייה ושייעשו הדברים. לכן אני אומר עוד פעם, לדעתי המדינה היא זו שצריכה להיות קצת יותר לארג'ית ולא להתווכח על 7% כאילו אין לכם מה לאכול במשרד.
יעל לינדנברג
אין לנו, אבל זה לא קשור.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל להערה של איתן, אולי כן להגביל את זה לאחוזים הגבוהים. אני לא זוכר פשוט כרגע את המטריצות, אני לא זוכר את זה. לזה התכוונת, נכון איתן?
היו"ר ווליד טאהא
טוב חבר'ה, סיימנו. נותר עוד משהו?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
יש דיון גם מחר?
תומר רוזנר
יש לנו הערה אחרונה שלא מופיעה בנוסח, אבל בעקבות ה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אם יש דיון מחר אז אפשר להוסיף עוד סעיפים?
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, אבל אני רוצה רק את ההסתייגות שלי - -
תומר רוזנר
אם יש דיון מחר ואתה רוצה להוסיף, אפשר.
היו"ר ווליד טאהא
למה אתה לוקח לו את הדברים? תן לו לסיים ואחרי זה תגיד מה שאתה רוצה.
תומר רוזנר
הנושא האחרון שאנחנו רוצים להתייחס אליו הוא נושא כניסתו לתוקף של ההסדר שנוגע לרישוי מהיר. בנוסח גילינו איזשהו באג או תקלה שאנחנו מבקשים לתקן אותה. כרגע זה לא מופיע בפניכם. מה שאנחנו מציעים זה שתקנות ראשונות של שר הפנים יהיו תוך 120 ימים, זה מופיע בפניכם. אבל במקום הסעיף שמדבר על תחילת החוק - -
היו"ר ווליד טאהא
אתה מבקש להגביל את שר הפנים? ואם הוא ירצה שישה חודשים?
תומר רוזנר
לא, לזה הם כבר הסכימו.
היו"ר ווליד טאהא
אבל למה להגביל? תמשיך.
תומר רוזנר
במקום ההסדר שמופיע פה שבעצם אנחנו חושבים שהוא לא רצוי והוא גם מתנה את תחילתו של חוק בחילתם של תקנות והסעיף מתחיל בצורה מסוימת והתקנות מתחילות בצורה אחרת. אנחנו מציעים להחליף את ההסדר הזה בהסדר שהוא לא מופיע בפניכם כרגע, לכן אני אומר אותו לאט. שתחילתו של הסעיף בחוק שמתייחס לרישוי מהיר, אם תוך שישה חודשים מיום התחילה הרגיל של החוק הזה, שזה בעוד שישה חודשים ועם סמכות לשר הפנים, באישור הוועדה, להאריך את המועד של תחילת החוק בשישה חודשים נוספים בצו שהוא יפרסם. כך שבעצם ניתנת פה שנה להיערכות במקרה הצורך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
ואז אין הגבלה על - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא, הם רוצים להאריך.
בנימין ארביב
אני רוצה להבין מה הכוונה, נניח שלא יהיו תקנות עוד שישה חודשים, אז מה זה אומר?
תומר רוזנר
שאתה תבקש ארכה של עוד שישה חודשים.
בנימין ארביב
ואם חלילה, זה לא יקרה - -
תומר רוזנר
אם זה לא יקרה אז אין בעיה.
בנימין ארביב
לא, לא, אם לא יהיו תקנות גם עוד שנה?
תומר רוזנר
אז תדאג שיהיו.
היו"ר ווליד טאהא
למה כמה אתה צריך בני בשביל התקנות? שנתיים נגיד?
שלומי הייזלר
לא, לא, אנחנו רוצים ב-120 ימים.
תומר רוזנר
יפה, אז נתתי לך פי שלוש זמן למקרה שתהיה מלחמת עולם.
היו"ר ווליד טאהא
עכשיו צריך לחשוש ממלחמת עולם, זה בדיוק הזמן.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אל תדאג, בנט מטפל בזה הכל בסדר, לא תהיה מלחמת עולם.
היו"ר ווליד טאהא
אתה אוהב את זה אבל, או שאתה - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, לא תהיה מלחמת עולם.
היו"ר ווליד טאהא
אתה אוהב שהוא מטפל בזה או שאתה לא אוהב שהוא מטפל בזה? תגיד את האמת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בוודאי, מי יכול - -
היו"ר ווליד טאהא
מה אתה רוצה מלחמת עולם?
יעקב אשר (יהדות התורה)
מהניסיון שלך, אם בינך ובין שקד הוא הצליח - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אתה היית מוכן שיתווך בין אביר קארה לשירלי פינטו? גם את זה הוא לא יכול, אתה רוצה שיתווך לפוטין?
יעקב אשר (יהדות התורה)
למה? אני התכוונתי רציני שהוא כן יכול, לא תהיה מלחמת עולם. בואו נחכה ונראה. בינתיים יש סימנים שאין הפגזות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
רגע, לך יש הסתייגות? גם לי יש הסתייגות אז. מה רע? אחלה הסתייגות, תומר יזרום.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני רוצה להציע משהו - -
היו"ר ווליד טאהא
רגע, לפני שתציע משהו יעקב, אתה לא רוצה מלחמת עולם, נכון?
יעקב אשר (יהדות התורה)
חס וחלילה.
היו"ר ווליד טאהא
אז זהו, זה בסדר שהוא מתווך, לא?
יעקב אשר (יהדות התורה)
בדיוק.
היו"ר ווליד טאהא
רשות המיסים רוצים לומר לנו משהו, יעל?
יעל לינדנברג
כן בזום.
היו"ר ווליד טאהא
אז מי איתנו בזום? יכול להיות שיסתפקו בלהשמיע לנו את הדברים ולא לראות, גם אפשר. רשות המיסים שומעים אותנו? לא שומעים אותך, תבדוק מה הבעיה אצלך. רגע איתן - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני עדיין פה עם ההסתייגות שלי.
היו"ר ווליד טאהא
רגע, הסתייגת?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כן.
היו"ר ווליד טאהא
אז רגע, נשמע אותך עכשיו. אתה איתנו על הטלפון שם? לא שומעים אותך, תסתכל אם אתה לא סוגר לעצמך את הרמקול. טוב עד שיצליח להסתדר, אפשר אולי לחזור אליך. אנחנו חוזרים כאן לוועדה. בני, היו שני דברים שהיית צריך לתת עליהם תשובות. דבר אחד קשור לחבר הכנסת איתן גינזבורג. איתן מעניין אותך לקבל תשובה מבני? שאלת שאלה בבוקר, ביקשנו ממנו כמה דקות להתארגן לתגובה, נתנו לו שעתיים, שלוש, לא יודע כבר לספור. אז הגיע הזמן שהוא יענה על זה, וגם יענה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
חשבתי שהוא יבוא להתייעץ איתי.
היו"ר ווליד טאהא
לפני שיענה? אנחנו נרצה לצאת להפסקה. אנחנו כבר מהשעה 14:00 בדיון רציף, עכשיו השעה 18:00, יש דברים שצריך לעשות עוד בחיים, חוץ מלדבר על 400% ולמה לא 75%. אז אתה רוצה תוך כדי לראות את איתן לענות לו? אז בדרך גם תענה ליעקב.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, לא, לא, רגע, רגע.
היו"ר ווליד טאהא
מה זה 'רגע, רגע?' אתה לא מתפלל? תנו ללכת להתפלל. אתם החרדים גם מפסיקים להתפלל?
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני האחרון שאעצור אותך מלהתפלל, אבל אני רציתי להעלות עובדה מסוימת שהיא באה בהסתייגות שלי, אבל מאחר ויכול להיות שצריך שתהיה לזה גם חוות דעת נוספת או משהו, תומר אתה מקשיב לי? אז אולי אם עושים ישיבה נוספת, מתי אתה עושה את הישיבה הנוספת?
היו"ר ווליד טאהא
לא, חוזרים. יוצאים להפסקה וחוזרים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
היום מצביעים?
היו"ר ווליד טאהא
לא יודע, מתחילים לשמוע את ההסתייגויות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אז נעשה אחרי ההפסקה, אין לי בעיה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
רק מה שרציתי להגיד - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, תו לו להתפלל איתן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בסדר, רק זה שמנהל התכנון בזמן של ההפסקה, כי אחרי זה תומר יגיד שלא דנו בזה. אנחנו מציעים שסעיף 109 יחול במקרים שבהם מוסד תכנון חורג מסמכותו, אבל לא בכל שיקול תכנוני כלשהו שתוקע תוכניות.
תומר רוזנר
אם אתה רוצה לדון בזה, צריך לעשות על זה דיון מחר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מי אמר מחר?
תומר רוזנר
אי אפשר ככה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אולי יש מחר דיון - -
היו"ר ווליד טאהא
אתה מעלה את זה כנקודה לדיון? כהסתייגות?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כן.
תומר רוזנר
הוא לא יכול הסתייגות, הוא יכול להעלות נקודה לדיון.
היו"ר ווליד טאהא
אז נקודה לדיון, בסדר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
גם אפשר הסתייגות, יושב הראש יכול להסכים.
תומר רוזנר
נכון, נכון, אמרתי אם יושב הראש מתיר.
היו"ר ווליד טאהא
אם אתה מבקש להעלות את זה כנקודה לדיון.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתה יכול לאשר לי נקודת דיון או הסתייגות, תבחר אתה מה שאתה רוצה. אתה יכול לאשר להוסיף הסתייגות, יש לך סמכות.
היו"ר ווליד טאהא
מה אתה רוצה?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה שאתה רוצה. אתה עד אחרי התפילה תחשוב.
היו"ר ווליד טאהא
יסיימו לדבר מרשות המיסים ואתה תגיד לי מה בחרת. רשות המיסים שומעים?
יניב כהן
שלום שומעים אותי?
היו"ר ווליד טאהא
כן, תודה לאל עכשיו שומעים אתכם.
יניב כהן
טוב אז שלום, מדבר יניב כהן, מנהל מחלקת שומת מקרקעין ברשות המיסים. הבנתי שנדרשת איזושהי התייחסות לעניין היבטי המיסוי בניוד. אז אני מבקש ככה רק לחדד את מה שנאמר לפי כן בעבר, התזכיר שאמור להיות - -
היו"ר ווליד טאהא
חבר'ה, חבר'ה, בקושי הצלחנו לשמוע אותם אז בואו נקשיב קצת. כן
יניב כהן
אני אומר, לגבי התזכיר שדובר לפני כן שאמור להיות מופץ לגבי היבטי המיסוי בתוכנית תמ"א 38 החדשה נקרא לזה.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי.
יניב כהן
אז כפי שנאמר יינתן - -
היו"ר ווליד טאהא
חבר הכנסת בני בגין אולי תמתין כמה דקות? בבקשה שתי דקות לשמוע את הבן אדם. כן.
יניב כהן
ככה, הפטור שקיים היום במיסים בעסקת תמ"א 38 ימשיך לחול גם במתכונת החדשה במסגרת החקיקה שתותאם לתמ"א החדשה ואנחנו מדברים על העסקה בין הדיירים ליזם. כלומר שהדיירים מוכרים את הזכויות ליזם, זו העסקה שבגינה מוענק פטור ממס שבח לדיירים. זו העסקה שהמחוקק מה שנקרא בא ומעודד ונותן את הפטור. ככל ולאחר מכן היזם שרכש את הזכויות מהדיירים מבצע עסקה נוספת בה הוא - - -את הזכויות, זו עסקה נוספת שהיא חייבת במס בהתאם להוראות החוק.
תומר רוזנר
טוב, אני מציע לא להתקדם על הצעת החוק הזאת. שלומי שמעת מה שהוא אמר? מה אנחנו עושים צחוק? אנחנו יושבים כמחוקקים כאילו אתם - -
קריאה
לא הצלחתי להבין עד עכשיו מה הוא אמר.
תומר רוזנר
הוא אמר שלא יהיה פטור לניוד.
יניב כהן
רגע, רגע, שנייה בואו תנו לי רגע לחדד, גם קשה לי פה ככה מהזום לראות את כל הנוכחים וכולי.
היו"ר ווליד טאהא
אתה לא צריך לראות אף אחד. בוא תחדד את הדברים שלך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תגיד מה המשמעות בניוד, יהיה מס או לא יהיה מס?
יניב כהן
גם היום ישנה אפשרות לבצע ניוד במסגרת אותה רשות מקומית, נכון? יש את הסעיף בתמ"א שאני כרגע לא זוכר את המספר שלו, שמאפשר לעשות ניוד בתחום אותה רשות מקומית. יש את עסקת התמ"א עצמה שבה הדיירים מוכרים זכויות בנייה ליזם, אז יש פטור ממס שבח עד התקרה שיש, עד 25 מטר תוספת ואנחנו נעשה את ההתאמה לעניין התמ"א החדשה. היזם קונה מהדיירים, הדיירים מקבלים פטור ממס שבח. עכשיו ליזם יש זכויות בנייה שהוא רכש אותן, הוא יכול לנצל אותן במסגרת המגרש שבו קיים הבניין. את אותו בניין הורסים ובונים בניין חדש, או מחזקים. אז בעצם הייתה עסקה אחת ונגמר הסיפור.

יכול להיות מצב שבו היזם מחליט שהוא רוצה למכור את זה למקום אחר, ליזם אחר או לעשות עסקה נוספת. זו עסקה נוספת מעבר לעסקת התמ"א.
תומר רוזנר
אני לא מבין. אדוני ראש מטה התכנון אתה מכין למה הכוונה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
ואז מה יהיה עם העסקה הנוספת? לא הבנתי. החליט היזם למכור את הזכות ואז מה יהיה עם העסקה הנוספת? לא הבנתי.
תומר רוזנר
תשלום מלא.
היו"ר ווליד טאהא
כאילו הוא מרוויח את כל - -
שלומי הייזלר
יניב, 100 מטרים זכויות בנייה עברו למגרש ליד, מה המשמעות?
יניב כהן
מי הבעלים של המגרש ליד?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בעלים אחרים.
יניב כהן
אם אני קונה היום זכויות בנייה במגרש מסוים ואני מוכר את זה לפלוני אלמוני שייכנס במקומי, זאת לא עסקה נוספת? מה ההבדל?
היו"ר ווליד טאהא
מה הקשר?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בהצלחה לכולנו מה שנקרא.
ישי איצקוביץ
היה פה דיון שלם על כך שניוד זכויות במקום שבו זה לא כלכלי, אבל ברגע שעושים את החלוקה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מדברים על מדינת תל אביב, ופה יש מדינת האוצר, זה מדינה אחרת.
בנימין ארביב
רגע לא, שנייה, אני רק רוצה להגיד משהו. זה לא שבעלי הזכויות במגרש הטעון חיזוק מוכרים את הזכויות למגרש המקבל. זה ניוד, זה תוכנית השימור של תל אביב, זאת לא הצעת החוק. הזכויות במגרש המקבל שייכים לבעלים של המגרש המקבל, הזכויות האלה מותנות בביצוע עבודות חיזוק. זה משהו אחר לגמרי, זה גם אמור להקל עליכם. זה בדיוק כמו שהזכויות במגרש הטעון חיזוק מממנות את החיזוק באותו מגרש, אז פה יש זכויות במגרש אחר שמממנות חיזוק במגרש אחר. אבל זה לא שהבעלים של המגרש הטעון חיזוק מוכרים את מניידים את הזכויות, ממש לא, אין פה מכר של זכויות בנייה, אין פה ניוד במובן של תוכנית השימור.
היו"ר ווליד טאהא
אתה הבנת את מה שבני אמר?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הוא ב-mute.
יניב כהן
עוד פעם, אני לא מדבר על עסקה בין הדיירים לבין המגרש החדש, המגרש המקבל. יש פה עסקה בין הדיירים ליזם. הוא בעצם נתן שירותי חיזוק וכולי לדיירים, קיבל את זכויות הבנייה. עכשיו כשלצורך העניין הוא מעביר את זה למגרש אחר, האם הוא מקבל תמורה מבעל המגרש האחר? סביר להניח שכן, הוא מקבל תמורה עבור הזכויות האלה.
שלומי הייזלר
הוא לא מעביר את הזכויות לבניין אחר.
יניב כהן
אז תסביר לי על מה אתה מדבר - -
בנימין ארביב
רגע, רגע, אז בואו נעשה את זה יותר פשוט. בוא ניקח כשהשוואה שני מקרים, אחד, מגרש הטעון חיזוק, בנוי 200 מטר והיזם מקבל עוד 200 מטר, מכפיל את זכויות הבנייה במגרש וזכויות הבנייה האלה מממנות החיזוק ואת הממ"ד. קלאסי, תמ"א 38 חיזוק, מוסיפים את ה-200 מטר, מכפילים את זכויות הבנייה כדי לממן חיזוק ומיגון. אותו דבר בדיוק - -
יניב כהן
אני עוצר אותך שנייה ברשותך, בדוגמה הזאת היזם בעצם מנצל את ה-200 מטר האלה בבניין, אלה זכויות שלו - -
בנימין ארביב
לא, אלה זכויות של הדיירים שמכרו לו כמובן.
היו"ר ווליד טאהא
הוא קיבל אותם כדי לחזק את המבנה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
והוא מוכר את הדירות.
יניב כהן
כשהוא מוכר את הדירות יש מס רגיל, נכון.
בנימין ארביב
מה שחל היום בתמ"א 38 חיזוק.
יניב כהן
יפה, מכירת הדירות החדשות של היזם, זה הדירות החדשות שהיזם בנה בבניין, נכון? הדירות שלו, כשהוא מוכר אותן יש היבטי מיסוי רגילים. כלומר הוא משלם מס הכנסה על הרווח - -
בנימין ארביב
בסדר, לא על זה אנחנו מדברים.
היו"ר ווליד טאהא
טוב חבר'ה, אנחנו יוצאים להפסקה, אתם תדברו איתו בטלפון. אתם חוזרים אלינו עם תשובה אחת, לא צריך 1,500 גרסאות, בסדר? אנחנו יוצאים להפסקה, כנראה קצת יותר מחצי שעה. אז עכשיו השעה 18:02, אנחנו חוזרים ב-18:45. תודה רבה.

(הישיבה נפסקה בשעה 18:02 ונתחדשה בשעה 19:03.)
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו מחדשים את הישיבה. ישר אליך בני, יש לך תשובות? תעדכן את פינדרוס על מה הדיון ותיתן תשובות לשאלות שהיית צריך לענות.
בנימין ארביב
טוב, חבר הכנסת גינזבורג לא פה אז אני לא יודע, אני לא יכול לנהל משא ומתן אם הוא לא נמצא. אותו העסיקה רשימת צרכי הציבור אז נשיב על זה כשהוא יחזור. גם על כניסה נפרדת, חבר הכנסת אשר לא פה אז אין טעם לדבר על זה כרגע.

בעצם אנחנו מדברים על שני נושאים, מה שהוועדה רצתה הסבר יותר מקצועי בנוגע לתקן 413 חלק 3, חיזוק מבנים קיימים. אז נמצא איתנו, אם אני מבין נכון, יאיר דיקמן שדיבר קודם. הוא יבהיר שוב ואחר כך אני אגיד את מה שאנחנו הבנו משיחות שניהלנו בשעה האחרונה. תקן 413 חלק 3 אכן עוסק בחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה ומבנה שנבנה בהתאם לתקן, זאת אומרת אם מולאו כל התנאים שנקבעו בתקן, אז המבנה אכן עומד בהוראות התקן. זאת אומרת יש פה הגנה, כמובן הגנה הסתברותית גם מפני חיזוק, אבל מה שהמהנדסים מתריעים זה שהבעיות של המבנים הישנים לא מסתכמות ברעידות אדמה. זאת אומרת בעיות כמו אותה קריסה של מבנה בחולון, או מקרים דומים, גם אם המבנה היה עובר תמ"א 38, זה לא אומר שהוא לא היה קורס כי הייתה שם בעיה שלא קשורה לרעידות אדמה ולכן חיזוק מפני רעידות אדמה לא פותר בעיות אחרות.
היו"ר ווליד טאהא
הייתה בו בעיה שקשורה לרעידות רגליים על המדרגות.
בנימין ארביב
זהו, אז באמת בבניינים ישנים יש כל מיני מחלות ובעיות, וגם מבנה שעובר תמ"א 38 חיזוק, לא פותר בעיות אחרות. זה מה שהבהירו לנו.
תומר רוזנר
זאת לא השאלה שהייתם צריכים לברר.
בנימין ארביב
לא, לא, ביררנו גם את זה. אבל נמצא פה יאיר, הוא יבהיר יותר טוב ממני.
תומר רוזנר
אני אמקד את השאלה שעלתה גם בדיונים הקודמים וגם בעקבות ההערה של מר דיקמן. במקרה של רעידת אדמה, האם גם בניין שחוזק לפי הוראות התקן צפוי לקרוס אל פנימו בשל עומסים אנכיים? זאת השאלה.
היו"ר ווליד טאהא
תלוי ברעידות הרגליים.
תומר רוזנר
במקרה של רעידת אדמה.
בנימין ארביב
כן, כן, אני מבין את השאלה, אנחנו גם שאלנו אותה. התשובה היא כאן לא שחור ולבן, אבל הוא נמצא פה.
עינת גנון
אני לא קונסטרוקטורית כידוע, אבל ממה שאנחנו הבנו, החלק שכנראה כן צפוי להמשיך ולעמוד על תילו הוא הממ"דים שאליהם גם "קושרים", במירכאות, את הבניין. לכן ככל שמחזקים את הבניין ומוסיפים לו ממ"ד, ואם הדיירים מספיקים להגיע לממ"ד, אז כנראה חייהם ינצלו.
היו"ר ווליד טאהא
כן, יאיר.
יאיר דיקמן
טוב, קודם כל אני שמח שניתן לי לדבר כי יש פה סיטואציה נורא מוזרה. אני אומר משהו ואז מנתקים אותי ואז כולם מדברים עלי, חלק מסתלבטים, חלק לא, חלק אומר 'טוב, אני אתקשר ואני אדבר עם מהנדס בכיר'. אז קודם כל באופן כללי, אני חס וחלילה לא מעיד על עצמי - -
היו"ר ווליד טאהא
אתה כנראה מדבר על דיון אחר, זה הכל היה כאן?
יאיר דיקמן
הכל היה כאן, כן הכל היה כאן, אבל הכל בסדר.
היו"ר ווליד טאהא
אני אחזור להקלטה.
יאיר דיקמן
הכל בסדר, אני אמרתי את זה בלשון של חיוך, רק הדבר היחידי שאני מבקש זה שלאור העובדה שהולך להתפתח פה איזה סוג של - - -, אז שתנתקו אותי רק אחרי שנגיע לאיזשהו מיצוי של איזושהי שיחה ולא באופן שעושים כל מיני אנשים בארצות אחרות עכשיו. זה דבר אחד, אבל זה בלשון הומור.
היו"ר ווליד טאהא
זה ארצות כמו רוסיה למשל.
יאיר דיקמן
אני לא אמרתי, אני מפחד.
היו"ר ווליד טאהא
אני אמרתי, אתה לא אמרת.
יאיר דיקמן
מה שרציתי להגיד, קודם כל שניתן איזו דוגמה מוחשית ואחרי זה אני אתייחס לשאלות פרטניות. באופן עקרוני, נניח שאני לוקח עכשיו בן אדם בן 90 ואני רואה שיש לו בעיה ברגל, אז אני מחליף לו את הרגל ואחרי זה אני מחליף לו את היד והכל, הוא עדיין נשאר בן אדם בן 90. מה זה אומר? זה אומר שבניין בן 60, בן 70, אני לוקח ואני מחזק אותו לרעידות אדמה, אני פתרתי לו את הבעיות הקונסטרוקטיביות מבחינת רעידות אדמה. אבל יכול להיות שמכיוון שלבטונים יש איזה - - - מסוים שמתחבאים כל מיני דברים אחרים שיגרמו לקריסה שלו, לאו דווקא כתוצאה מרעידת אדמה. עכשיו מה הבעיה? הבעיה היא כזאת, אנחנו עושים תמ"א 38 חיזוק. ברגע שאנחנו עושים את זה, לכאורה, הדיירים ומי שקונה את הדירות, למעשה הם חושבים שהם מקבלים מוצר שווה ערך בבניין חדש. אז התשובה היא לא, הבניין הזה יעמוד ברעידות אדמה, אבל יכול להיות שמסתתר משהו אחר שיגרום לקריסתו.
קריאה
בדיוק, בדיוק.
היו"ר ווליד טאהא
כן, כן, הם פשוט חותמים על הדברים שאתה אומר.
יאיר דיקמן
אוקיי. עכשיו לגבי השאלה שנשאלה פה, האם בניין שמתוכנן לפי 413 לרעידות אדמה ותהיה רעידת אדמה, החלקים מבחוץ יחזיקו אבל החלק הפנימי יקרוס? לא, התשובה היא שהבניין באופן תאורטי יחזיק, כי הסיבה לכשל של בניין תאורטי לא תהיה רעידת אדמה אלא תהיה תופעה אחר כגון סדקים בעמודים, קורוזיה ודברים כאלה. זאת אומרת שזה לא אומר שבניין שמתוכנן לעמידות ברעידות אדמה ועומד בתקן, לא יעמוד ברעידת אדמה, הוא יעמוד.

לגבי הנושא של הממ"דים והאם מישהו אמר נניח שמה שיקרה, לאנשים יהיה מספיק זמן להיכנס לממ"דים ואז שאר הבניין יכול ליפול? התשובה היא לא. הבניין אמור לעמוד ברעידות אדמה, זאת אומרת שכל הבניין אמור לעמוד לרעידות אדמה, לא רק החלק של הממ"דים. עכשיו, מה זה רעידת אדמה? שנבין. רעידת אדמה זה רעידת אדמה תקנית, שהיא תחזור בהסתברות פעם ב-50 שנה. כלומר זה נושא הסתברותי, יכולה להיות גם רעידת אדמה מעל 100 שנה שהיא יותר חזקה, אבל זה לא משמעותי כי זה מביא את זה מבחינת עמידות - -
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו קרובים לשם דרך אגב.
יאיר דיקמן
אני יודע, אני יודע. אבל מה שאני מנסה להגיד זה שמצוין שמחזקים לרעידות אדמה, אבל א', לתת עדיפות ברורה שברירת המחדל תהיה לבנות בניין חדש, כלומר, תמ"א הריסה ובנייה. רק אם אין ברירה לעשות תמ"א 38 חיזוק, אבל בתנאי, וצריכים לדעתי להכניס את זה לחוק, שיעשה סקר הנדסי על ידי מהנדס מבנים רשוי לבחינת עמידות הבנייה בעומסים אנכיים. זה חלק מהעניין, ולמה? כי כשאנחנו באים ואנחנו נותנים לאזרח דירה, הוא רוצה לדעת שזה עומד מכל הסיבות, לא רק מסיבה של רעידת אדמה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
את הסקר הבנתי, אבל הפתרונות הם יקרים? זאת אומרת אם יתברר שיש בעיה בעומסים האנכיים - -
יאיר דיקמן
אני אתן לך תשובה של פוליטיקאי, חיי אדם יותר - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, לא טוב, אתה קונסטרוקטור, קונסטרוקטור זה או שהבניין עומד או שהוא נופל, אין אמצע. בפוליטיקה יש אמצע.
יאיר דיקמן
לא רק בפוליטיקה האמצע יותר רחב מאשר - -
היו"ר ווליד טאהא
היה בפוליטיקה אמצע, עכשיו כבר הרסתם גם את זה. עכשיו יש שני קצוות. תמשיך.
יאיר דיקמן
מה שאני מנסה להגיד, שחיי אדם יותר יקרים מאשר - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, לא, את זה אני הבנתי. אני שואל אותך שאלה, האם כזה דבר, כדי לתקן אותו אם יתברר שיש איזושהי בעיה, האם זה משהו שזה פרויקט חדש או שזה משהו שפשוט צריך לשים לב אליו?
היו"ר ווליד טאהא
אני אשאל אחרת. אחרי שהביאו חוות דעת הנדסית לעומסים אנכיים והתברר שיש בעיה, איך החוק הזה יפתור את הבעיה מבחינת - -
קריאה
צריך יהיה לתקן את זה.
היו"ר ווליד טאהא
כן, אבל אין את זה בתוך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, אולי אפשר לדחוף קורות בתוכו.
היו"ר ווליד טאהא
כן, זה הוא יענה, יאיר. בואו נשמע אותו.
יאיר דיקמן
לגבי העלויות, העלויות תלויות בסוג הבעיה. קודם כל, בואו נגיד ככה כדי לסבר את האוזן, ברוב המקרים לא יהיו בעיות כאלה שיהפכו את הפרויקט לפרויקט אחר, ברוב המקרים. אבל כשאנחנו מדברים על בטיחות של בניין, אנחנו מדברים על 100%, לא על 99%. אף אחד לא יהיה מוכן לגור בבניין שאני אגיד לו ש-99% הוא יעמוד. ככה זה, אין מה לעשות. זאת אומרת שברוב המקרים אין לזה משמעות, אבל מכיוון שאנחנו מדברים על 100% אז אנחנו צריכים - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אז באותם מקרים בודדים כשתהיה לזה משמעות, לא ילכו על חיזוק אלא ילכו על משהו אחר במקרה הגרוע.
יאיר דיקמן
לגמרי. אבל אנחנו שומרים על הדיירים. עכשיו אני רוצה להגיד משהו שמקודם פשוט, תסלחו לי אם אני אתבטא בצורה צברית 'נפנפו אותי'.
היו"ר ווליד טאהא
מי נפנף אותו?
יאיר דיקמן
עוד מעט אני אגיד לך, אמרו פשוט 'זה לא הנושא של הדיון', ככה אמרו, אתה יודע - -
היו"ר ווליד טאהא
לא, החלק השני של הדברים לא היה נושא של הדיון, כן.
יאיר דיקמן
כן, מה שאמרתי זה שהמטרה של כולנו זה שיחזקו כמה שיותר מבנים לרעידות אדמה כדי להגן על בטיחות הציבור וחלק העניין זה הורדת אחוז ההסכמה הנדרשת כדי לחזק. ואז אמרו שזה לא הנושא.
קריאה
נכון, כי זה לא רק.
יאיר דיקמן
אני אומר לכם שמתוך ניסיון - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אל תתווכח, מה שאמרת עד עכשיו זה גם טוב, זה מספיק.
יאיר דיקמן
טוב אוקיי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תפרוש בשיא מה שנקרא.
יאיר דיקמן
אוקיי, אני פתוח לשאלות.
היו"ר ווליד טאהא
טוב, תודה רבה. תודה. בני, נו איך אתה מתרגם את זה אל תוך החוק? בוא תגיד לנו דברים פשוטים.
בנימין ארביב
יש פה רק שתי שאלות אם אני מבין נכון. בשאלה אחת כבר הגענו להסכמות גם עם השלטון המקומי - -
היו"ר ווליד טאהא
בוא תגיע להסכמות עם יאיר.
בנימין ארביב
זהו, זה גם ישרת את מה שהוא אמר, חבר הכנסת בני בגין ביקש את זה. בעצם לפי הנוסח שבפניכם מהנדס הוועדה רשאי להסתייע במסלול חיזוק, רשאי להסתייע בחוות דעת מומחה שלא מטעם היזם. אנחנו נהפוך את זה לחובה ולא לרשות, זאת אומרת הוא יסתייע - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, לא, שנייה, אתה מדבר עכשיו על יאיר או על מה שבני בגין אמר?
בנימין ארביב
לא, אני מדבר על איך משפרים. שמענו את מה שהוא אמר, הדברים מדברים בעד עצמם, כן?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
על זה אני מדבר.
בנימין ארביב
אז יש שתי הצעות בעצם. אני קודם כל מעדכן, כמובן לשיקול דעת חברי הכנסת, מבחינתנו וגם מבחינת השלטון המקומי, זו הייתה הבקשה של חבר הכנסת בגין, הסמכות רשות תהפוך לחובה. זה כמובן משפר גם את ההיבטים האלה, אבל הנושא הנוסף שנאמר פה - -
היו"ר ווליד טאהא
מתי היא תהפוך לחובה? בכל מקרה?
בנימין ארביב
כן, כן. דרך אגב, זה כנראה בכל מקרה, כי גם אם נכתוב בחוק רשות, רשאי להסתייע - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אף אחד לא ייקח את הסיכון.
שלום זינגר
את זה גם יאיר הציע.
היו"ר ווליד טאהא
רגע שלום.
בנימין ארביב
והנושא הנוסף שבעצם עלה פה על ידי יאיר, זה סדר שאני לא יודע, זאת אומרת הוא התייחס לעלויות אם יימצא חלילה שיש בעיה במבנה, אבל לא הבנתי בדיוק מה העלויות של הסקר. אבל השאלה השנייה היא האם אנחנו רוצים לקבוע בחוק חובת סקר כזו בכל מקרה של חיזוק. זו השאלה השנייה שמונחת בפני חברי הכנסת.
יאיר דיקמן
אני הייתי קורא לזה 'בחינת יציבות המבנה לעומסים אנכיים', כי זה לאו דווקא החיזוק.
בנימין ארביב
כן, אבל יש נתונים מה העלות של הבדיקה הזו?
יאיר דיקמן
עלות הבדיקה עצמה לא צריכה להיות יקרה, היא לא תשפיע. בוא אני אגיד לך, השאלה מה התוצאות של הבדיקה.
בנימין ארביב
לא, לא, לפני התוצאות. הבנתי שאם התוצאות לא טובות אז זה מאוד משתנה, מה עלות התיקון. אבל מה העלות של הבדיקה עצמה? סדר גודל, שנבין על מה אנחנו מדברים.
יאיר דיקמן
אני מניח שברגע שהולכים לפרויקט של תמ"א 38, לא מניח, בטוח, יש קונסטרוקטור. היזם מתקשר עם קונסטרוקטור, זו חובתו בחוק. במסגרת העבודה שהוא עושה, של הבחינה של היציבות לרעידות אדמה, הוא יעשה גם את הבחינה של היציבות לעומסים אנכיים. התוספת של העלות של הדבר הזה - -
בנימין ארביב
כן זה מה שאנחנו שואלים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הוא לא אמור להיות.
יאיר דיקמן
זה כמה אלפי שקלים בודדים, זה לא איזה משהו - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, זה כן אבל. כשאתה אומר לרשות המקומית להביא עוד מהנדס, הרי היום על כל בניין, על בניין חדש, הרשות המקומית סומכת על המהנדס של הפרויקט. למה פה אתה רוצה עכשיו לשנות את זה?
בנימין ארביב
רק בגלל שזה מאוד מאוד מורכב שמעטים המהנדסים כנראה שיודעים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אבל בא המהנדס ואומר 'אני לוקח אחריות' הרי מה, אתה חושב שהיזם רוצה לבנות בניין בשביל שיפול?
בנימין ארביב
כן, אבל זה מאוד שונה מבנייה חדשה, אנחנו יודעים וזה נאמר פה. זאת אומרת, בבנייה חדשה המורכבות ההנדסית היא מאוד נמוכה ולכן אפשר - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני לא הייתי מכריח את הרשות המקומית. אם הרשות המקומית מרגישה, והיא יודעת מתי, היא יכולה להסתייע, היא מרגישה שהיא צריכה הפעם מישהו מבחוץ, שתיקח.
בנימין ארביב
לא, זה שני נושאים שוב - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אבל בסוף זה מהנדס העיר.
בנימין ארביב
לשאלת אדוני יושב הראש - -
מירה סלומון
מהנדס העיר הוא גם יכול להיות אדריכל בהכשרה שלו.
בנימין ארביב
בהינתן שמדובר באלפי שקלים, הממשלה לא מתנגדת. הפוך, אני חושב שנכון לתמוך בזה לחייב סקר כזה.
תומר רוזנר
לא, אבל זה לא שאלת הסקר. השאלה אם אתה מחייב תיקון?
היו"ר ווליד טאהא
אחרי הסקר. נניח הסקר חייב את זה, ואז מה?
בנימין ארביב
שהדיירים ידעו מה בפניהם. אם הסקר יגיד, אז הדיירים יחליטו. אני לא יודע מה היקף העלויות ומה - -
תומר רוזנר
לא, לא, זה לא עובד ככה. אם אתה אומר שאתה מחייב סקר, אז אתה לא נותן לשיקול דעת הדיירים איך מחזקים את הבניין.
בנימין ארביב
לא, אז אוקיי נמצא שהמבנה הזה סובל מתסמונת של מבנים ישנים ויש שם בעיה כזו או אחרת ונניח שהתיקון הזה עולה חצי מיליון שקל, אין לי מושג. זאת אומרת, לא קשור לרעידות אדמה, התיקון הזה של הבעיה שהתגלתה בסקר עולה X. אז האם אנחנו לא מאפשרים חיזוק מפני רעידות אדמה? ברור שאם המבנה הוא מסוכן ואסור לגור בו, אז צריך להוציא צו וזה לא קשור לאירוע. אבל בהינתן שהוא כמו כל מבנה ישן אחר, ויש עוד אלפי מבנים כאלה, האם לחייב את התיקון של הכשל הזה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, לא, לא. לחייב במסגרת היתר בנייה לתמ"א 38.
תומר רוזנר
נכון.
בנימין ארביב
לא, זאת שאלה נפרדת.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בוא, בוא נהיה הגונים. אם היית ראש רשות? כנס רגע לנעליים של ראש רשות, בסדר? הגיע אליך מידע שיש בניין שהולך לעשות תמ"א 38 - -
בנימין ארביב
לא, אבל לא מדובר על מבנה מסוכן. אם זה מבנה מסוכן צריך לסגור מחר בבוקר, צריך לסגור אותו, זה לא קשור.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מה?
בנימין ארביב
זה לא מבנה מסוכן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, אבל הוא מבנה שיש לו בעיות של מבנה ישן, שיש סדקים בקורות. אתה עושה לו תמ"א 38? אני כראש רשות אומר לך שלא הייתי חותם על היתר בנייה כזה.
בנימין ארביב
גם אני לא, ודאי, אבל אנחנו לא - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אל תשכח שבתמ"א מגיעים באגרים, מגיעות משאיות, אני מעלה עומסים, אני מעלה בטון, מי הולך להתקרב לבניין כזה עם בניה? לא דיברתי על פינוי שלו.
בנימין ארביב
אני מניח שמדובר פה על אלפי ואולי מאות אלפי מבנים. חברי הכנסת יודעים - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בירושלים ככה עשו בכל המבנים, בירושלים זאת דרישה.
בנימין ארביב
לא, לא, אם שם בהגדרה יש לו בעיות והבעיות ילכו - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
דרך אגב, בירושלים היה לנו ויכוח כחברי מועצת עיר, כחברי ועדה, על יתרה מזו. הייתה דרישה בכל היתר בנייה לעשות את זה, בכל היתר בנייה, אפילו לא בתמ"א 38 ועל זה היה לנו ויכוח. אבל דבר כזה?
היו"ר ווליד טאהא
בני השלמת?
יאיר דיקמן
סליחה, אני רוצה להעיר איזה משהו שאולי יקל על העניין. אני חושב שאותו מהנדס, אם יש לו נניח מהנדס רשוי בתחום המבנים שזו חובה בכל מקרה, יש לו חמש שנים ניסיון. זה יכול להיות אותו מהנדס שעושה את הסקר ואת הבדיקה לרעידות אדמה, את הבדיקה לעומסים אנכיים. לא חייבים לשים לו רגולציה, זה פשוט איזה סוג של תוספת לעבודה שלו.
בנימין ארביב
סליחה, אם כבר, מה עמדתך בשאלה שנשאלה פה, בהינתן שהתשובה של הסקר תהיה שיש בעיה במנה הזה, יש בעיה - -
יאיר דיקמן
ברגע שיש בעיה, קודם כל זה נכנס לקטגוריה של מבנים מסוכנים.
בנימין ארביב
טוב אז אם זה ככה, אז אין שום שאלה בכלל.
יאיר דיקמן
גם היום במבנים מסוכנים אחריות הדיירים - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
בני, אני אגיד לך איפה הבעיה. הבעיה שאם אתה תחזק מבנה ותעטוף אותו מכל הכיוונים והכל ותדלג על הסיפור הזה, ולא ידעו ולא יטפלו, אז סביר להניח שלא יגיעו לזה אף פעם.
בנימין ארביב
זה יוצר אשליה מאוד מסוכנת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בדיוק, כי הבניין נראה חזק, יפה, מסודר.
בנימין ארביב
כן אבל אני מניח, תקן אותי אם אני טועה, תוצאות הסקר הן שחור או לבן, כאילו או שיש בעיה או שאין בעיה?
יאיר דיקמן
לא, קודם כל תוצאות הסקר הן לא שחור או לבן. אם אתה שואל אותי, יש כמה קריטריונים. קודם כל האם הוא יציב או לא יציב, זה שחור לבן, אבל בתוך התחום הזה - -
בנימין ארביב
ואם הוא לא יציב אז הוא מבנה מסוכן.
יאיר דיקמן
אם זה מבנה מסוכן אין מה לדבר.
בנימין ארביב
זה ברור, אז זה החלק הקל. אבל אם זה עבר, זה לא מסוכן אבל עדיין - -
יאיר דיקמן
הרבה פעמים העירייה היום מכריחה אפילו לתקן קורוזיה בעמודים בעלויות יחסית קטנות. זה לא אומר שהמבנה ייפול מחר, אבל הדיירים צריכים לטפל בזה.
בנימין ארביב
בסדר, אז תומר אני חושב שזו התשובה לשאלה שלך. אם זה לא יציב, זה מבנה מסוכן, ברור שלא רלוונטי שום דבר. אבל אם זה לא מבנה מסוכן, אני לא חושב שהחוק צריך להיכנס לשאלה - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה יכול להיות בשיקול דעת.
תומר רוזנר
לא, אי אפשר אחרת מכיוון שאם עכשיו מחזקים את המבנה מפני רעידות אדמה, מה אתה תתעלם מזה שיש קורוזיה בעמודים?
בנימין ארביב
לא, המבנה כרגע לא מסוכן כי הוא אומר שיש מנעד מ-0 עד 100 שאין לי מושג מה הוא אמר. זה מבנה ישן, כולנו יודעים שזה ישן.
תומר רוזנר
אבל עכשיו נוגעים בו, זה לא שהמבנה נשאר כמו שהוא. נוגעים בו, מוסיפים לו ממ"דים, אולי אפילו מוסיפים קומות. אז עכשיו נתעלם מזה שלעמודים יש קורוזיה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא אולי, בטוח מוסיפים קומות.
יאיר דיקמן
אבל זה לא רק זה. אני אומר משהו כזה, אזרח שקונה בניין בתמ"א 38 חושב שהוא קונה בניין כמעט חדש. זה לא המצב.
בנימין ארביב
לא, על זה אין שום ויכוח. יש תמימות דעים בין כולנו שמסלול חיזוק זה רק באותם מקרים הכרחיים. אנחנו עוסקים רק בשאלה אם וכאשר אותו סקר שאתה מדבר עליו יצביע שיש בעיה, אבל לא בעיה שהמבנה עומד בהגדרת מבנה מסוכן. ואני בכלל לא יודע, כמו שאתה אומר, זה פה מנעד מאוד רחב. שום מבנה בן 60 שנה לא יהיה מושלם בהיבטים האלה אני מניח. אז מה בדיוק דורשים? אני לא בטוח שהמחוקק צריך להיכנס לשאלות האלה.
היו"ר ווליד טאהא
טוב, יאיר דיקמן תודה רבה לך. הפעם נפרדים בצורה טובה.
יאיר דיקמן
נפרדים בחיוך.
היו"ר ווליד טאהא
ואני מבטיח לך שאף אחד לא ילחש שום דבר. תודה רבה.
יאיר דיקמן
תודה לכם.
היו"ר ווליד טאהא
טוב. אני חושב שמיצינו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה פתאום, יש לנו עוד הסתייגויות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, רצית לענות לגבי החצר אמרו לי?
היו"ר ווליד טאהא
עכשיו הגיעו חברי הכנסת הרלוונטיים לתשובות שלך בני.
בנימין ארביב
כן, אני רק מציע בנוגע לצרכי הציבור, היית מוטרד מזה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שיפתחו את צרכי הציבור.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
להרחיב.
בנימין ארביב
אחרי שבחנו, מה שאנחנו יכולים לעשות כרגע זה להוסיף לחוק עצמו שני שימושים נוספים שהבנתי שדיברת עליהם, מרפאות וטיפת חלב. ושוב אני אומר, מרפאות זה לא קשור בכלל לשאלה הקניינית, השאלה הקניינית תידון לעצמה בפרק של הקניין. לא ברור בכלל שמרפאה צריכה לעבור על ידי הרשות המקומית, אבל מבחינת השימושים, שלא יהיה צורך בצו לשני שימושים נוספים שהם מרפאות וטיפת חלב.
תומר רוזנר
טיפת חלב זה מרפאה.
בנימין ארביב
זה סוג של, נכון, צריך לבדוק אם בחוק יש בנפרד.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני רוצה להגיד משהו אדוני יושב הראש, בחוק ההסדרים שדנו כשדיברנו על הוספת שימושים למגורים לשטחי תעסוקה, אנחנו הגדרנו שימוש ציבורי וקראנו למקרה הזה בתוכו מרפאה, גן ילדים לרבות מעון יום לגיל הרך, מרכז קהילתי שמתאים או לתלמידים או לדיור המוגן. אז אני מציע להעתיק את זה ופשוט את המרכז הקהילתי לדייק, לקבוע שזה נניח יהיה מרכז קהילתי שכונתי, בסדר? ממילא מדובר בסוף בבניין שהקונטור שלו הוא קטן, אי אפשר לעשות שם דברים מסיבים. מדובר על 10%, בואו, לא תצא שם פעילות.
בנימין ארביב
בדיוק, לכן זה אות מתה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה לא אות מתה, כי למשל אפשר לעשות שם שימושים שהם מאוד מאוד מינוריים, כמו למשל חוגי ציור או כל מיני שימושים כאלה ואחרים שהם מסייעים לציבור. תאמין לי, הם פחות מטרד מהרבה דברים אחרים שאתה מסכים לשים שם ושנראים לי, אתה יודע מה זה אות מתה? לכתוב גן ילדים. אתה יודע למה? כי ברוב הבניינים אין חצר, ואין לך גן ילדים בלי חצר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
נסחפת עם המרכזים הקהילתיים, צריך מועדון אולי - -
מירה סלומון
למה? מרכזים קהילתיים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
שכונתי כן.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל רק שכונתי.
מירה סלומון
בסדר, מרכז קהילתי שכונתי.
היו"ר ווליד טאהא
טוב בני.
בנימין ארביב
לא, אנחנו לא נתנגד.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הינה הוא לא התנגד.
היו"ר ווליד טאהא
טוב אוקיי, בסדר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, רגע, במסגרת האין הסתייגויות, אז קודם כל רציתי תשובה לגבי הנושא של החצרות. אם עושים גן ילדים, או דבר שמצריך חצר, מבחינת הכניסה דיברנו, נכון?
תומר רוזנר
לא, לא דיברנו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא דיברנו, מחכים לתשובה, כן.
בנימין ארביב
מבחינת הכניסה אנחנו מציעים להוסיף כמה מילים באותה חוות דעת מהנדס.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה מאוד חשוב אדוני יושב הראש.
היו"ר ווליד טאהא
ככל האפשר?
בנימין ארביב
בעמוד 27 בפסקה (1) בפסקה התחתונה יש חוות דעת מהנדס לגבי הצורך הציבורי, הצורך באותה קומה ציבורית. אני מקריא: " הונחה לפניה חוות דעת בכתב של מהנדס הוועדה, המתייחסת לסוג הצורך הציבורי הנדרש, לנחיצותו בשטח התכנית ובסביבתו ולהשתלבותו במבנה." ופה אפשר להוסיף "להשתלבותו במבנה לרבות האפשרות לכניסה נפרדת לשימושים הנוספים כאמור". זאת אומרת שחוות דעת מהנדס הוועדה תתייחס גם בעניין האפשרות לכניסה נפרדת, זה מה שאנחנו מציעים בהקשר לזה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כאילו הוא חייב להתייחס לזה במידת האפשר, להוסיף את זה.
בנימין ארביב
הוא חייב להתייחס לזה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הוא חייב להתייחס לזה, בואו, חבר'ה אם לא יתייחסו לזה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתה צודק זה חשוב.
היו"ר ווליד טאהא
בסדר, אבל בני הלך על זה, למה אתה כועס? אתה מתחיל להיות כועס כמו מירה? זה רק למירה, אתה לא תגנוב לה את ההצגה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מירה כועסת מירה נחמדה.
מירה סלומון
הפרוטוקול לא יודע שזה בהומור אדוני, הפרוטוקול בטוח שזה מאוד רציני.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, מה לגבי החצר?
היו"ר ווליד טאהא
לפרוטוקול, זה הומור, לא רציני. אז הינה אמרנו לו.
בנימין ארביב
לגבי החצר, קודם כל אנחנו בודקים את זה. אנחנו יודעים את הנתונים של משרד החינוך לגבי גודל החצר, אבל ראשית הקומה הציבורית זה לא חייב להיות - -
היו"ר ווליד טאהא
הקבלנים יקלקלו לך את השמחה עכשיו, תראה הם רוצים לדבר.
בנימין ארביב
זה יכול להיות בקומת גג לצורך העניין, למרות שזה קצת נדיר. זאת אומרת זה לא חייב להיות חצר, אבל אין מניעה מבחינת החוק להצמיד, אני לא נכנס כרגע לשאלה הקניינית, כן? הצמדת חצר, לא חייבים עכשיו לדבר על הייעוד.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתה הרגע דיברת על הסיפור של אות מתה. זה בדיוק כתוב משהו שלא יתקיים במציאות.
תום פישר
באופן כללי אפשר תכנונית לייעד את חצר הבית לטובת גן הילדים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
חלק, חלק.
תום פישר
חלק מהחצר. פרק ההקנייה שהופיע בהצעת החוק הממשלתית, הקניית הבעלות לרשות הציבורית, זה ירד ולכן יהיה עדיין קושי במובן הקנייני איך להקנות לרשות המקומית, לעירייה, את החצר.
היו"ר ווליד טאהא
כן, זה יבוא אלינו כחוק, אז נדבר על זה.
בנימין ארביב
מבחינה תכנונית אין בעיה - -
היו"ר ווליד טאהא
טוב. כן בבקשה.
ישי איצקוביץ
באמת מאחר והפרק הזה הוצא, או לפחות יש בקשה להוציא אותו, אני חושב שהנושא הזה צריך להיות מוסדר שם. דבר נוסף לגבי בתי הכנסת וגני הילדים, יש להם מאפיינים דומים, מה הם? הם פעילות שהיא בשעות קבועות, בעיקר בשעות היום. צריך שוב לזכור, כמו שאמר פה חבר הכנסת פינדרוס, מדובר על איכות החיים גם של הדיירים עצמם. זה מבנים בתוך הבניין. עכשיו, זה איזון, זה אילוץ בסופו של דבר של מצוקה תכנונית וזה סוג של פשרה, אבל צריך לצמצם את הנזק. זאת אומרת, בשעות העבודה אנשים יוצאים מהבית אז יהיו גני ילדים, בתני כנסת, בצורה מאוד קבועה. ברגע שהופכים את זה גם למרכז קהילתי, גם למרפאה, זאת תהיה תחנת רכבת - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
וסוף שבוע שאנשים נמצאים בבית כל סוף השבוע ויש להם מתחת בית כנסת ומתפללים - -
ישי איצקוביץ
בסדר, אגב לא בכל מקרה בית כנסת - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא משנה, אבל זה השימושים - -
ישי איצקוביץ
אני רק רוצה להסביר, אני יודע שבשכונות אנשים מורידים ילדים בחוגים, מחזירים מחוגים עם הרכב, איפה יחנו? איפה יעצרו?
מירה סלומון
ובגן ילדים?
ישי איצקוביץ
לא, אבל זה בשעות קבועות, זה משהו אחר. שכל אחד ישאל את עצמו האם הוא היה מוכן לגור בבניין שבו יש את הדבר הזה. זאת השאלה האמיתית לפני שאנחנו מטילים את זה על הציבור. כל אחד ישאל את עצמו האם הוא היה מוכן לגור בבניין שבו תהיה תחנת רכבת, שוב - -
היו"ר ווליד טאהא
ויש כאלה שירצו לרדת מהדירה לשים את הילד בגן.
ישי איצקוביץ
לכן אני אומר, גן ילדים לא דיברתי, אני מדבר כרגע רק על - -
היו"ר ווליד טאהא
ואם הוא כמו יעקב הוא ירד להתפלל ישר.
ישי איצקוביץ
אבל אני מדבר כרגע רק על מה שהתווסף פה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
יש לי עוד נקודה שרציתי להעלות אדוני.
ישי איצקוביץ
אני רק אומר שאני מתייחס לא לגני ילדים אלא למה שהתווסף פה כרגע, על גני ילדים לא דיברתי.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי תודה רבה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אם אתה תוחם את זה שכונתי אז זה פותר את זה.
היו"ר ווליד טאהא
לפני שאני אעבור להנמקות של ההסתייגויות - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, רגע - -
היו"ר ווליד טאהא
רגע יעקב, אתה כמה רגעים ביקשת כבר, 1,100 רגעים, ביחד זה שעה, מתוך החמש שעות שלנו שעה הייתה רגעים שלך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רציתי לחסוך לך שתי הסתייגויות.
היו"ר ווליד טאהא
אני רוצה לתת לתומר, מה רצית לומר?
תומר רוזנר
לא, אני רציתי שאתם תסכמו את הדברים, כי אתם לא סיכמתם את הדברים לגבי מה התיקונים שאתם רוצים. לגבי הנושא - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, אז יש לי עוד שני תיקונים.
תומר רוזנר
רגע, שנייה, שנייה, בואו נדבר על מה שהיה עד עכשיו. הנושא הראשון לגבי צרכי הציבור, סוכם להוסיף את שני השימושים שדובר עליהם?
היו"ר ווליד טאהא
נכון. הוא אמר שהם לא מתנגדים.
תומר רוזנר
לא בסדר, אני רק מסכם את זה כדי שיהיה כתוב.
היו"ר ווליד טאהא
כן, כן, בנוסח, צודק.
תומר רוזנר
לגבי חוות דעת המהנדס, אתם רוצים לכתוב שחובתו להסתייע?
היו"ר ווליד טאהא
גם.
מירה סלומון
מה המשפט שסוכם?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני חושב למהנדס עיר צריך לתת את הסמכות להחליט על מה הוא מסתמך ועל מי. אתם מסבכים אותו, מחייבים אותו, אני כבר רואה את הוועדה למסירת עבודות תכנון להזמין את המהנדסים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
המהנדס שלי בעיר השתמש כל הזמן במהנדס חיצוני, אבל זאת בחירה שלו להשתמש.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זאת בחירה שלו, זאת האחריות שלו והסמכות שלו. בסוף הוא צריך לקבל החלטה מה הוא רוצה לעשות.
תורו
תומר רוזנר
מה ההחלטה, בקיצור?
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל כרגע זאת לא חובה שלו.
שלומי הייזלר
אני מזכיר, זאת הייתה בקשה של חבר הכנסת בגין - -
תומר רוזנר
בסדר, אבל הוועדה עוד לא החליטה.
בנימין ארביב
זאת לא בקשה של הממשלה.
היו"ר ווליד טאהא
אז אנחנו נשאים עם הנוסח.
תומר רוזנר
נשארים עם "רשאי". אוקיי, הנקודה הנוספת לגבי מה שדיברנו עכשיו ארוכות על סקר יציבות המבנה. אתם רוצים להוסיף את זה? מה אתם רוצים להוסיף על העניין הזה, אם בכלל?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני חושב שזאת חובה, כלפי האזרחים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תקשיב, אם יש פרויקט, הרי בסוף זה יזם, גם בבנייה על בית קיים. הוא יבוא כשיש לו גם את חוות הדעת מה קורה בבניין עצמו, זה הכל.
היו"ר ווליד טאהא
מה אתה אומר?
בנימין ארביב
אמרנו, אנחנו תומכים להוסיף את החובה הזו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
את סדר המבנים?
בנימין ארביב
את סקר המבנים.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי, אז אין להם בעיה להכניס את סקר המבנים תומר.
שלומי הייזלר
במסלול חיזוק בלבד.
תומר רוזנר
חיזוק וניוד גם.
שלומי הייזלר
כל פעם שיש חיזוק.
תומר רוזנר
כן, זה ברור. אבל אנחנו מדברים על סקר יציבות - -
היו"ר ווליד טאהא
על הניוד נבדוק עם רשות המיסים, אתה אל תמהר, אל תיקח להם את זה.
תומר רוזנר
רגע, והשאלה השנייה לגבי ממצאי הסקר, האם תהיה חובה ממש אותם כחלק מהתנאים?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
עוד פעם, אני לא הייתי נכנס לזה. יש מהנדס עיר, אני אומר את זה ברצינות - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אם הוא יקבל סקר כזה, הוא לא ייקח אחריות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם מהנדס העיר יקבל סקר שהבניין עומד ליפול, אז הוא יצטרך להתמודד עם זה.
היו"ר ווליד טאהא
אז הוא יחליט להרוס.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
תומר, חד משמעית. מה עם סעיף 109? זאת השאלה.
היו"ר ווליד טאהא
יעקב רצית לומר משהו לפני ההסתייגויות?
יעקב אשר (יהדות התורה)
שתי נקודות.
היו"ר ווליד טאהא
כמה זמן?
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, דקה, דקה, אבל צריך לדון בזה כי זה דבר חשוב.
היו"ר ווליד טאהא
טוב.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בסעיף 6, אני יודע שהיו על זה הרבה דיבורים לגבי הנושא של ההגדרה של מבנה הטעון חיזוק. אז כשכתוב שם שרק מבנה - -
היו"ר ווליד טאהא
איזה עמוד יעקב?
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני לא יודע איזה עמוד.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה עמוד 7.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לגבי ה-80% וה-60%. אני חשבתי שלדעתי גם אם 40% משמש היום כמסחרי לא צריך שזה יהיה 80% על 20%, כי אני חושב שבסופו של דבר המבנים האלה הם גם מסוכנים וגם גרים שם אנשים ואי אפשר להתעלם. אני ככה בשיחות שהיו לי עם חברי הפאנל, ואני מבין שהיו על זה ויכוחים גדולים, אני מציע שזה יהיה 30%-70% ולא 20%-80% ואדוני אם יעמוד על זה, זה עובר בלי שאף אחד בורח.
היו"ר ווליד טאהא
שלומי? לי נראה שיש סיכום מתחת לשולחן בינו לבין השלטון המקומי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, לא, לא. דווקא עם שלומי דיברתי.
שלומי הייזלר
לא, גם הקבלנים, אם יש סיכום, מצוין.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אין סיכום, כל עוד שיושב הראש לא אומר כלום, אין סיכום.
מירה סלומון
אותם שיעורים מצב יוצא - מצב נכנס, זה מה שדובר איתנו.
תומר רוזנר
אין שום התייחסות גם בהצעה הנוכחית - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, רגע, היום יש מצב יוצא – מצב נכנס?
רעות בינג
לא, לא, לא.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, אז תאחדי.
מירה סלומון
אבל זה מה שדובר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני דיברתי על ה-40% - -
עינת גנון
אבל מירה, זו סמכותה של הוועדה לקבוע את הרכב השימושים במצב היוצא. גם עכשיו היא יכולה לקבוע, לכאורה, ש-80% במצב היוצא זה משרדים.
מירה סלומון
אבל אנחנו דיברנו והסברנו שלא יכול להיות מצב, אנחנו יודעים היטב שכל הזמן מנסים לדבר על הסבה של תעסוקה למגורים. ולא יכול להיות מצב שמורידים אותנו בשיעורים של התמהיל הנוכחי - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל את לא מחויבת.
מירה סלומון
מה זה לא מחויבת?
עינת גנון
אבל התוכנית היא בסמכות הוועדה המקומית, שהיא תקבע.
יעקב אשר (יהדות התורה)
את תחליטי שמה יהיה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל אז הולכים לוועדת ערר והיא אומרת 'סליחה, אין לכם שיקול דעת בהקשר הזה, החוק אומר 70%'.
מירה סלומון
זה לא עובד ככה, נכון.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה אנחנו לא יודעים את זה?
מירה סלומון
זה מגיע בסופו של דבר לערר, ומה נעשה אז?
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, המצב היוצא. במצב הנכנס יבוא השלטון המקומי ויגיד - -
מירה סלומון
מה יגיד? יהיה לנו מצב נכנס 30%-70%, מצב יוצא - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, ומצב נכנס 80%-20% ויוצא 0, זה גם טוב לך? זה כן טוב לך?
מירה סלומון
הוא לא יוצא 0 - -
תומר רוזנר
למה?
מירה סלומון
למה? כי 20%-80% כבר מבנה שיקול דעת מאוד מסוים לאיך צריך להיות המצב.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אז ה-30%-70% יהיה אותו שיקול דעת.
מירה סלומון
ברור ש- 20%-80% לא יהיה אחר כך 50%-50%.
תומר רוזנר
למה לא?
מירה סלומון
אתם יודעים מה? הלוואי, הלוואי שמגורים יצא 50%-50% תעסוקה.
תומר רוזנר
למה לא?
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל זה בסמכות שלך, תחשבי עוד. דבר שני, לא פחות חשוב - -
היו"ר ווליד טאהא
אבל נראה לי שהיא נסוגה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
היא הסכימה ולא נסוגה. אני מסתובב פה, אדוני יושב הראש ואני מציג את עצמי לכולם שאני ממלא המקום שלך. אז אני לא יודע אם מישהו אכל את זה, שיאכל את זה.
היו"ר ווליד טאהא
איזה כבוד נפל בחלקי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
עוד נקודה אחת.
תומר רוזנר
רגע, רגע, האם הוועדה מקבלת את ההצעה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני חושב שזה יותר נכון, כי אם לא, אתם בעצם מפקירים את אותם בניינים, זה הכל.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הוא נתן לה רגע לחשוב.
תורו
תומר רוזנר
אוקיי, אין בעיה, סליחה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, יושב הראש צריך לתת.
היו"ר ווליד טאהא
תמשיך יעקב.
יעקב אשר (יהדות התורה)
טוב, לנושא השני. בסעיף 152 אני מבקש להוסיף משהו שהוא נורא נורא חשוב לגבי הנושא של ועדות ערר. אני מציע את זה כרגע לא כהסתייגות, אני אעשה את זה גם כהסתייגות אם אני אצטרך, רק אני חושב שזה דבר נכון ואני שוב חושב שכולם יסכימו על זה, חושב, לא יודע. על אף האמור בסעיף קטן (ב) רשאית ועדת ערר להיתן החלטה כי בנסיבות העניין אין מניעה. ועדת ערר יכולה לדון, יגיע אליה בניין שהולך לפי כל זה, תהיה התנגדות מסוימת שהרבה פעמים התנגדויות הן גם קנטרניות סתם, ולפעמים גם לא. אני לא רוצה לקחת את האפשרות לערער, אבל אם רוב הבניין הוא בסדר, יש ויכוח על קומה אחת אחרונה או משהו כזה, כי בנסיבות העניין אין מניעה שוועדת הערר תחליט. אין מניעה להוצאת היתר בנייה כולו או חלקו תוך הסתייגות כי ההיתר בחלק עליו נסוב הערר, אם זה אפשרי כמובן, יוקפא עד להחלטת ועדת ערר אם יינתן היתר בחלק זה או לא. שר הפנים רשאי לקבוע הוראות לנושא הזה.
תומר רוזנר
יסביר אדוני את הקשר גם להצעת החוק.
יעקב אשר (יהדות התורה)
כן, בגלל שאנחנו מדברים פה על עשרות של חסמים ועל לתת אפשרות לטפל מהר מאוד גם ברעידות אדמה וגם בנושא שיוקר הדיור וכולי.
היו"ר ווליד טאהא
מה ההסבר? מתן היתרים?
תומר רוזנר
מה זה קשור?
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, רגע. עד מתן היתרים ראש עיר הוא 'פופאי' גדול, אוקיי? עד שמגיע לוועדת ערר, שם זה יכול או לשכב הרבה זמן שזה דבר שצריך לטפל בו חוקית ואני אגיש הצעת חוק כזאת על הזמן כמה הם יכולים להחזיק החלטות. אני מכיר מקרים שזה נורא ואיום, חצי שנה, שלושת רבעי שנה, נורא ואיום.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
נורא.
היו"ר ווליד טאהא
לכל התחומים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, אבל פה זה מחזיק בניין שלם עד שהגיעו להסכמות ועד שזה.
היו"ר ווליד טאהא
אז זהו, הקטע של לתת את ההיתר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, רגע, ודבר שני אני בא ואומר, לפעמים יש גם הגיון. כשבאים ואומרים, אתה יודע מה? הוועדה יכולה להתחיל להוציא לפחות היתר דיפון וחפירה כי אין, הבניין יהיה אותו בניין, קווי הבנייה יהיו אותם קווי בנייה. ועדת ערר, יש לה כרגע בעיה עם איזו בליטה כזו או אחרת, או אם מגיעה לו עוד קומה או לא מגיעה לו עוד קומה. למה לעצור את זה היום?
תומר רוזנר
רגע, אדוני מדבר על תוכניות לפי הצעת החוק הזו או על כל תוכנית והיתר?
יעקב אשר (יהדות התורה)
בזמן שפושקין מת מכניסים את כולם, נו מה, בוא נתחיל עם זה אבל אני חושב שכל תוכנית והיתר.
תומר רוזנר
לא, לא, תראו זה לא כל כך פשוט. אנחנו מדברים פה על נושא שלא נכלל בהצעת החוק המקורית. אם מדובר בתוכניות והיתרים לפי ההצעה שאנחנו מדברים בה כאן, אפשר לדבר על זה. אבל אם אנחנו מדברים על משהו שהוא רוחבי לכל תוכנית וכל היתר, אנחנו צריכים לשמוע את כל הצדדים הנוגעים בדבר, את הוועדות המחוזיות, את ועדות הערר - -
היו"ר ווליד טאהא
לערוך דיון מיוחד.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני אומר עוד פעם, אני חושב - -
תומר רוזנר
זה לא כל כך פשוט.
יעקב אשר (יהדות התורה)
שהממשלה הזאת מסכימה עם משהו?
שלומי הייזלר
אבל זה לא כל כך מסובך גם, תראו אני רוצה גם לומר עוד דבר בעניין הזה היועץ המשפטי. זאת שאלה אמיתית - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
יעקב זו הבעיה, הממשלה יותר מדי מסכימים - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני אגיד לכם, אני הייתי ראש עיר, הייתי מקבל כל מיני תיקוני חקיקה והייתי אומר 'מי המטומטמים האלה שהחליטו דברים כאלה?' כי בסוף אנחנו צריכים לטפל בזה, מהנדס העיר עם הצוות שלו והכל. עכשיו יושבים פה כמה חברים, איתן, יצחק ואני שגם מכירים את זה מהצד השני. אני אומר לכם, אנחנו באים פה - -
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו לא חלק מהמטומטמים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
ואתה היית סגן ממלא מקום ראש עיר. ואנחנו באים לפה ואומרים, נותנים להם 400%, אתה יודע מה הפירוש פעם אם היו נותנים 400% ככה? השמיים היו נופלים. נותנים 400%, נותנים הכל ובסוף על איזה ויכוח על קומה אחת למעלה, קומת גג, על הצבע של הרעפים - -
היו"ר ווליד טאהא
הנושא ראוי אבל הדיון הוא אחר.
שלומי הייזלר
היו"ר, אני רוצה רק לומר בהקשר הזה דבר אחד. קודם כל צריך לזכור שזאת שאלה משפטית אם בכלל יש להם סמכות או אין להם סמכות. יש אחד מהיו"רים של ועדות ערר המחוזיות שגם פסק שיש לו סמכות ולכן מבחינתנו זה לא איזה דבר שפשוט צריך להסדיר אותו כדי שנוכל לטייב את ההליכים פה. מעבר לכך, מעבר לכך זה היה בתזכיר של 128, זה לא איזה משהו חדש וזה מאוד מאוד עדין. זאת אומרת, בסוף מה אנחנו אומרים פה? שלוועדת הערר תהיה את הסמכות לדון בזה ולהחליט שהיא נותנת חלק מההיתר, מקצתו וכולו אחרי שדנה בזה - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה לא היא נותנת.
שלומי הייזלר
היא נתנה את ההיתר והיא רק מחליטה לא לעכב עכשיו את הכל בגלל איזשהו צ'ופצ'יק.
יעקב אשר (יהדות התורה)
היא נותנת אפשרות לוועדה המקומית להוציא היתר שחלק אחד מוקפא, זה הכל.
היו"ר ווליד טאהא
אז בטח יגיע אלינו נושא שלרלוונטי מאוד לעניין ואז אפשר להכניס בו. כדי להכניס את הסוגייה צריך להזמין לדיון מיוחד את כל הגורמים הרלוונטיים וזה סיפור יעקב.
שלומי הייזלר
מי זה כל הגורמים הרלוונטיים?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל שלומי מסכים.
תומר רוזנר
זה לא עובד ככה, אני מצטער. לא כללתם את זה בהצעת החוק הממשלתית למרות שזה מופיע בתזכיר. כנראה סברתם שזה לא מתאים להצעת החוק הזו מסיבות כאלה ואחרות.
שלומי הייזלר
הפחד שלנו שיהיה בהצעת החוק בלבד, זה שמישהו עוד יכול לחשוב שזה הסדר שלילי בדיוק בגלל המחלוקת שיש כרגע בין היו"רים של ועדות הערר המחוזיות. לכן לבוא - -
תומר רוזנר
אז יש לכם עכשיו הצעת חוק שאתם מביאים של הקומה הציבורית, אם הממשלה תהיה סבורה שזה חשוב אז תכניסו את זה שם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
חבל תומר. אדוני יושב הראש לא תהיה עוד ישיבה או שאמורה להיות?
עינת גנון
זאת באמת הזדמנות.
היו"ר ווליד טאהא
לא, אנחנו נסיים היום, כנראה נסיים היום. אז אתה יודע, בכנסת עד שלא מסיימים אז לא ניתן לומר שסיימנו.
תומר רוזנר
אנחנו לא עובדים לפי הזדמנויות גב' גנון.
היו"ר ווליד טאהא
מה אתה אומר?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אפשר לקבל את זה כהסתייגות.
תומר רוזנר
גם אם נקבל כהסתייגות, עדיין צריך לקיים על זה דיון.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
למה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
תומר, היינו פה בדברים שעברו עם הסתייגויות ופה יש לך, חוץ אולי ממשרד המשפטים שאפשר לבקש מהם, אבל נמצאים פה - -
שלומי הייזלר
משרד המשפטים פה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
שיגידו מי עוד חסר פה.
תומר רוזנר
אז אני אומר, הציבור חסר, יש מתדיינים בפני ועדות ערר - -
היו"ר ווליד טאהא
אלא אם כן אתה מחשב את עצמך ציבור.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הוא רק נבחר ציבור, הוא לא ציבור.
שלומי הייזלר
היועץ המשפטי של הוועדה, אותם אנשים זה לא חלילה שאמרנו שאוטומטית ההיתר ניתן אלא אם כן הוועדה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
יש לה שיקול דעת.
שלומי הייזלר
פה ההיתר הוא עדיין מוקפא, אי אפשר לעשות שום דבר בלי שהוועדה תחליט.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אנחנו מבנים את שיקול הדעת - -
שלומי הייזלר
מבנים את שיקול הדעת שלה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אין פה שינוי חקיקה מהותי, ממש לא.
תומר רוזנר
יש פה שינוי חקיקה מהותי.
היו"ר ווליד טאהא
אם היועץ המשפטי יראה בנוכחים כמספיקים, משפטים ואחרים, תכנון, מספיקים כדי לאשר, אני מבחינתי אין שום בעיה.
תומר רוזנר
אבל יש פה רק צד אחד.
היו"ר ווליד טאהא
מי חסר?
שלומי הייזלר
עולם התכנון פה, השלטון המקומי פה, איגוד הקבלנים פה, משרד המשפטים פה, הרשות להתחדשות עירונית פה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
וחברי הכנסת גם.
תומר רוזנר
לא, הציבור לא נמצא פה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אנחנו נציגי הציבור.
תומר רוזנר
לא - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אז את מי אני מייצג?
תומר רוזנר
ברור שאתה מייצג את הציבור אדוני, אבל יש נציגי ציבור שלא ידעו על קיומו של הדיון הזה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל תומר אם עכשיו בדקתי הסתייגות והוא הרי הגיש את זה כהסתייגות, אם ההסתייגות התקבלה היא התקבלה, מה תעשה? תגיד לו - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
נכון, אני אעביר את זה כהסתייגות.
תומר רוזנר
אני אומר שכדי לקבל הסתייגות כזאת או לדחות אותה, זאת הסתייגות שלא קשורה לנושא, זה סעיף שלא הופיע בהצעת החוק - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
היא כל כך קשורה לנושא, בטח לנושא הזה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
רגע, אז יש לי הצעה בשבילך, שההסתייגות תחול רק על תוכניות תמ"א 38.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל זה מה שהוא אמר עכשיו.
שלומי הייזלר
פחדתי שזה יהפוך להבדל שלילי.
תומר רוזנר
אז לכן אני אומר, אם לממשלה יש רצון - -
היו"ר ווליד טאהא
תומר, תומר, רגע, אם זה מסייע לעניין באמת ומבחינה משפטית הכל בסדר - -
תומר רוזנר
אז אני מסביר. רק לפני מספר ימים ניתן פסק דין של בית המשפט העליון בנושא תקינות הליך החקיקה, אוקיי? עכשיו באותו מקרה, בגלל שהיה מדובר במעשה עשוי, בית המשפט העליון דחה את העתירה וקבע שמדובר במעשה עשוי. יחד עם זאת, הוא מתח ביקורת קשה מאוד על הנוהג שהתפתח בכנסת בזמן האחרון, בכנסת האחרונה. אחד השופטים אפילו קרא לזה 'מעשה שלא ייעשה'.
היו"ר ווליד טאהא
זה בגללך יעקב. כן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
באיזה חוק?
תומר רוזנר
בחוק עיטורים לצד"ל, שהכניסו את המענקים לקורונה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הכסף אצלי? אצל האזרחים, מה יותר טוב? שימותו מרעב פה אצל ליברמן?
היו"ר ווליד טאהא
אז כנראה השופטים התכוונו לממשלה הקודמת כי הנוכחית לא נתנה שום מענק לקורונה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בדיוק, בראבו.
היו"ר ווליד טאהא
אז משהו התפקשש לך תומר.
תומר רוזנר
זה אכן היה בכנסת הקודמת.
היו"ר ווליד טאהא
אתה מבין? זה היה בכנסת הקודמת, הכל היה בלאגן. ויכול להיות שזה קרה בוועדת חוקה, חוק ומשפט, תבדוק.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא היה לי ספק, ווליד, שאת הכנסת הזאת בית המשפט עליון לא יתקוף.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אם זה היה חוקה, אז זה יעקב אשר, אם זה היה כפסים זה היה גפני. אבל זה יכול להיות שבית המשפט העליון קיבל את עמדת יהדות התורה?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
על זאת גאוותנו.
היו"ר ווליד טאהא
טוב, יעקב אתה רוצה שנשאיר את זה להזדמנות - -
תומר רוזנר
אני סבור שההזדמנות תהיה קרובה כי הממשלה - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני לא רוצה הזדמנות, אם זה לא יעבור, מה שנקרא בהסכמה, וחשבתי אדוני יושב הראש שכן צריך להעביר את זה וגם במקרה הזה, ואל תשאל אותי איך אני יודע, אבל גם אני רואה שהשלטון המקומי מסמנים תוך כדי תנועה שהם בעד, גם משרדי הממשלה, משרד המשפטים לא רואה - -
היו"ר ווליד טאהא
כן, כן, לכולם אין בעיה עם זה.
תומר רוזנר
מה עמדת משרד המשפטים? אני אמשח לשמוע מה אומר משרד המשפטים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
ואני חושב אדוני יושב הראש - -
היו"ר ווליד טאהא
מה אומר משרד המשפטים? בואו נלך למשרד המשפטים. אני מזהיר אותך מראש, לא תמיד משרד המשפטים עונה אז בוא נראה.
תום פישר
למה ככה?
היו"ר ווליד טאהא
אני יש לי ניסיון, אני לא אומר דברים מהכיס.
תום פישר
בשורה התחתונה אנחנו לא רואים מניעה עם זה. התזכיר שמנהל התכנון הפיץ לפני כשנתיים היה בתיאום איתנו וזה הופיע גם שם. היום אם הוגש ערר יש סעיף בחוק שאומר - -
היו"ר ווליד טאהא
ביקשתם מיעקב שיגיש את זה?
תומר רוזנר
למה לא כתבתם את זה בהצעת החוק?
היו"ר ווליד טאהא
למה לא אמרתם לנו?
יעקב אשר (יהדות התורה)
אדוני יש פה עוד ועדה בתוך הוועדה.
תום פישר
אני לא מדבר לגבי האם יש קשר או אם אין קשר להצעת החוק הזאת. אני מדבר מבחינה משפטית על הנושא לגופו. היום ההוראה היא - -
תומר רוזנר
אדוני מכיר את הנחיית היועץ המשפטי לממשלה לגבי הליכי חקיקה.
תום פישר
אני מתייחס לעניין עצמו, לא להליכי חקיקה.
תומר רוזנר
לא, לא, הוועדה צריכה להתייחס לפי כל ההנחיות של היועץ המשפטי לממשלה כולל תקינות הליכי חקיקה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תומר, אני מסתכל על דבר אחד. בסופו של דבר, תקשיב זה לא היזמים ולא אף אחד, כי בסוף עומדים אנשים שמחכים לדירות שלהם ודברים כאלה נמשכים, על ויכוח קטן של רבע קומה בקומה השמינית, ויושבים חודשים ומשלמים שכירות, זה פשוט אידיוטיות זה הכל.
תומר רוזנר
חבר הכנסת אשר לגופו של עניין אני ממש לא חולק על ההצעה שלך. אני חושב שהיא הצעה טובה ואפילו תומך בה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
גמרנו, אז תעצור פה.
תומר רוזנר
אבל זה לא קשור. התפקיד שלי הוא להקפיד על תקינות הליך החקיקה ובעניין הזה אני סבור שזה הליך חקיקה לא תקין.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל אם התקבלה הסתייגות, תומר, סמכות הוועדה לקבל הסתייגות. הרי בוא נגיד שההסתייגות - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אם תהיה בעיה יהיה חבר הכנסת - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
רגע תן לי. נגיד ההסתייגות לא התקבלה בוועדה, היא תעבור למליאה ושם המליאה פה אחד תצביע בעד. לא שמענו את הציבור, לא שמענו את הקבלנים, לא את הרשות המקומית, לא את מנהל התכנון וגם לא את הציבור שאנחנו אמורים לייצג אותו ואז מה קרה? מה יגידו, שהמליאה טעתה?
תומר רוזנר
לא, אז אני אומר מה צריך להתרחש במצב שמוגשת הסתייגות שאינה קשורה לנושא. אני אומר גם אז לוועדה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
נגיד היא לא התקבלה תומר, היא לא התקבלה אבל היא מתקבלת במליאה.
תומר רוזנר
היא לא יכולה להיות מוגשת.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה?
תומר רוזנר
הסתייגות שאינה קשורה לנושא לא יכולה להיות מוגשת.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתה יודע תומר, אני כשאני מנהל את המליאה הלוואי וידבקו במה שאתה אומר, אני דן במאות הסתייגות שאין להן שום קשר להצעת החוק. לחוק יקראו מפלגת העבודה לא ציונית, לסעיף הזה יקראו חברת הכנסת שרצתה להפגיז את זיכרון יעקב. כמה דברים לא קשורים בחקיקה ואתה עכשיו אומר לי שהסעיף לא יכול להתקבל? מה זה?
תומר רוזנר
אז אני אומר שוב, הסתייגות שהיא הסתייגות מהותית שהיא לא הסתייגות - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מפלגת העבודה היא כן ציונית, שלא יגידו משהו, זה לפרוטוקול.
תומר רוזנר
כשמדובר בהסתייגות מהותית שאינה קשורה לנושא, עמדתנו היא שצריך לקיים דיון גם אם מוגשת הסתייגות כזאת, צריכים לקיים דיון בשאלה אם לכלול אותו או לא ובשאלה הזאת צריך לעשות דיון שבו מזמינים את כל הגורמים הרלוונטיים ושומעים את עמדותיהם ולא עושים את זה מה שבית המשפט קרא 'באישון לילה ובגניבה', אוקיי? אני חס וחלילה לא מייחס ניסיון גניבה פה לחבר הכנסת אשר או לכל אחד אחר.
היו"ר ווליד טאהא
אני לא חושב שזה המצב על נושא שכל הנוכחים מסכימים לו, זה נושא מובהק - -
תומר רוזנר
אבל אתה לא הודעת לציבור, הציבור לא יודע. יש אנשים שרוצים - -
היו"ר ווליד טאהא
טוב, אני כמובן אשאיר את ההחלטה על העניינים הטכניים המשפטיים לתומר, אבל לי נראה שזה מהמקרים הנדירים ביותר שדווקא כולם מסכימים על הנושא. הוא כנראה נחוץ גם לשטח.
תומר רוזנר
אני לא חולק על זה. שוב, אני לא מתייחס לגופו של עניין בכלל, כי לגופו של עניין אני מסכים עם - -
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי, אם תרצה העלות את זה כהסתייגות גם נפיל אותה יעקב, אז תביא את זה בהזדמנות אחרת בנושא תואם דיון ונעביר את זה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני אביא את זה כהסתייגות ואני אבקש שכבודו לא יראה בזה משהו שהוא בניגוד לדעתו.
היו"ר ווליד טאהא
לא, לא, בכלל לא.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני חושב שניתן לתומר עוד לחשוב אולי על הדרך, אולי אפשר לעשות רביזיה רק על הקטע הזה ולעשות דיון בעניין הזה.
תומר רוזנר
אם יעשו דיון בעניין - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
יכול להיות שאפשר, יכול להיות שנספיק לעשות עוד איזה חצי שעה דיון, שלושת רבעי שעה דיון, כי משרדי הממשלה יושבים פה כולם, אף אחד מהם, ובדרך כלל הם יודעים לקפוץ כשמשהו מרגיז אותם. כולם מחייכים, אז בסדר, אז אני חושב שזה דבר נכון לציבור - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בסדר, גם הציבור נמצא פה - - - על סעיפי החוק האחרים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הציבור נמצא פה, אנחנו הציבור, עם כל הכבוד גם אנחנו הציבור.
תומר רוזנר
זה נכון, אבל אני יכול לחשוב על אנשים - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
ואלי מגיעות פניות על כל מיני דברים הזויים שנתקעים סתם.
היו"ר ווליד טאהא
טוב יעקב, זאת הייתה נקודה אחרונה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
זאת הייתה נקודה של שתי ההסתייגויות, לא, בואו נחזור עכשיו רגע - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
רגע, יש לי גם הסתייגויות.
היו"ר ווליד טאהא
30%-70%?
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני מקווה שלא נשמע צעקות.
היו"ר ווליד טאהא
כניסה ויציאה הסתדר?
יעקב אשר (יהדות התורה)
כן, הוא ענה כבר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כן, כן, זה הסתדר.
תומר רוזנר
שזה רק בכניסה - -
היו"ר ווליד טאהא
מירה גם כניסה, גם יציאה, הכל בסדר?
מירה סלומון
אנחנו מתנגדים להוספת עוד מבנים שנכסים לתכולה של תמ"א 38 בסיטואציה הזאת, זו עמדתנו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
את נגד ה-30%-70% בקיצור.
היו"ר ווליד טאהא
כן, כן.
יעקב אשר (יהדות התורה)
נגד הפרוטוקולים.
היו"ר ווליד טאהא
שלמה רצה את זה, מירה לא רצתה את זה, זה המצב.
שלומי הייזלר
לא, זאת הייתה הערה של הוועדה. תראו, אני אומר את זה בצורה נורא ברורה, כשאנחנו אמרנו לשלטון המקומי שאנחנו הולכים עם עמדתם, אנחנו משתדלים לעמוד בדברינו ולכן - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
התייעצות סיעתית.
שלומי הייזלר
אני אומר לכם, אני חושב ש-30%-70% מירה - -
שלומי הייזלר
היא שמעה - -
ניצן פלדמן
אני רק אגיד שאנחנו חושבים שבכלל צריך יותר מזה אפילו, גם 40%-60%, אבל לפחות שיהיה מאוזן ב-30%-70%.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני מציע לך אדוני, זה מידתי והכל בסדר, לא יתפרק שום דבר.
היו"ר ווליד טאהא
שמה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
30%-70%, אני אגיד לך למה. תקשיב, באותו בניין שחיים בו - -
היו"ר ווליד טאהא
מירה, בסדר?
יעקב אשר (יהדות התורה)
מה אתה מנסה לסכסך ביני ובין מירה?
היו"ר ווליד טאהא
אני לא שמעתי אותה, אני צריך לשמוע אותה. מירה?
מירה סלומון
אם אפשר עוד שתי דקות?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אז יש לי משהו עד שהיא תחשוב. אני אציע עוד את הסוגייה של סעיף 109 לחוק.
היו"ר ווליד טאהא
טוב, עד אז יכול להיות גם שתומר יחשוב, אז את, מירה ותומר אתם עכשיו בהליך חשיבה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני רוצה להעלות את הסוגייה של סעיף 109 שכן רלוונטית לטעמי לחוק הזה, כי אנחנו פה בעצם עוסקים בתמ"א 38 שהופכת להיות תוכניות, תב"עות בסמכות מקומית. סעיף 109 לחוק קובע שלשר הפנים יש סמכות בלעדית ומוחלטת, בלי שום שיקול דעת, נרחבת מאוד, לעצור תוכניות מכל סיבה שהיא. אגב, זה לא באמת שר הפנים, בסוף זה הרפרנט האחרון שם בתוך הוועדה המחוזית.
תומר רוזנר
לא, הסמכות הואצלה, הסמכות הואצלה פורמאלית - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל כתוב 'השר יחליט, השר יעצור'.
תומר רוזנר
אני רק אומר לך שהסמכות הואצלה פורמאלית ליושבי ראש הוועדות המחוזיות - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
שהם האצילו אותה לא פורמאלית לרפרנט.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כן, אפילו לא ראש הצוות, הרפרנט.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בחורים טובים כולם.
תומר רוזנר
בתוכניות בסמכות ועדה מחוזית היה את מנהל המנהל.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כן, אז אני חושב שהסמכות הזאת רחבה מדי. היא צריכה לנבוע במקרים שבהם הוועדה המחוזית שמה לב שעושה הוועדה המקומית משהו ללא סמכות. היא נתנה יותר מדי שטחים ממה שמותר לה, היא עשתה דברים שהחוק לא מאפשר לה במסגרת הזכויות שיש לה, ואז באמת צריך לעצור את זה ולהגיד לה 'גברתי הוועדה המקומית, תתכבדי ותתקני, תעמדי בסמכויות שלך'. אבל לא יכול להיות שיבוא רפרנט או סמכות השר ב-109 ויגידו 'שיקולים תכנוניים' שלא היו בוועדה המחוזית, לא היו בהחלטה, לא היו בשום מקום והוא מחליט לעצור ואז התוכנית נעצרת. 60 יום ועוד 30 יום, ועד שתתקן ולך תבוא וזה יכול להיות חודשים שתוכנית תקועה כי מישהו החליט משהו, אז יגידו שזה עבר כל מיני מסננות, או שכן, או שלא, זה לא כתוב, החוק רחב מאוד. אני חושב שצריכים לצמצם את זה לסוגייה שבה הסמכויות יהיו במקרים שבהם הוועדה התכנונית חרגה מסמכותה, אז אפשר להפעיל את הסמכות. אבל אם מדובר בשיקולים תכנוניים שלא נמצאים בהחלט ועדה ושום דבר כזה, אני לא חושב שצריך לעצור את ההחלטות האלה.
תומר רוזנר
אתה מדבר על תוכניות שבהם אנחנו עוסקים בהצעת החוק הזאת?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כן, אני אבל בזמן של פושקין גם הייתי מוסיף עוד.
תומר רוזנר
ככל שזה נוגע לתוכניות - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הכל נוגע לתוכניות פה.
תומר רוזנר
לא, לתוכניות שאנחנו מדברים עליהם של חלופת תמ"א 38.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אנחנו עוסקים עכשיו באישור תוכניות.
תומר רוזנר
לא, אנחנו עוסקים בהגדלת סמכויות של ועדות מקומיות בנושא של תוכניות שמחליפות את תמ"א 38.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני יודע במה אנחנו עוסקים.
תומר רוזנר
אז על זה אתה מדבר?
היו"ר ווליד טאהא
אתה מתכוון תומר שגם אם כאילו נרצה לאשר, אז זה במסגרת החלופה.
תומר רוזנר
נכון.
היו"ר ווליד טאהא
תוכניות שבמסגרת החלופה בלבד.
רעות בינג
שההסדר הזה - -
היו"ר ווליד טאהא
ההסדר, כן, כן. מה אתם אומרים על ההסדר שלומי?
שלומי הייזלר
דיברנו על זה בהפסקה, אני אמרתי לחבר הכנסת גינזבורג שזה אירוע שקודם כל יש בו הרבה מן ההיגיון והרבה מן הצדק וצריך לעשות על זה עבודה ויכול להיות שצריכים גם להגיש את זה - -
היו"ר ווליד טאהא
מה אתה בעד שכל אחד יפסיק עבודה?
שלומי הייזלר
לא, להיפך, אבל אני חושב שזה אירוע באמת דרמטי בעולמות התכנון. יש פה אירוע שאנחנו צריכים בכל זאת, אם דיברנו על מה שדיברנו קודם שצריכים לשמוע קצת את היו"רים ואת הציבור. אז פה אני בכל זאת חושב שאפילו מן הנימוס צריך לשמוע את עמדת מנהל התכנון בצורה יותר מסודרת, את עמדת הוועדות המחוזיות - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הרגע אמרת שאתה הוועדה המחוזית.
שלומי הייזלר
אני אסביר, ידעתי שאני מרים להנחתה אז אני אסביר את זה.
היו"ר ווליד טאהא
תפס אותך - -
שלומי הייזלר
לא, לא, אני אסביר את זה. בכוונה אני אמרתי שיש את הוועדות המחוזיות ויש את היו"רים של ועדות הערר המחוזיות. אז הינה, הרמתם לי להנחתה להסבר. כשדיברנו על הסעיף הקודם, אנחנו מדברים על ועדות הערר המחוזיות. ועדות הערר המחוזיות, מדובר בקבוצה מאוד מצומצמת והם בהחלט עובדים של מטה התכנון במשרד הפנים. לעומת הוועדות המחוזיות ששם יש מתכננים, יש הרבה עובדים שהם עובדי מנהל תכנון ויש שם חברים גם ממשרדים נוספים - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
גם הם עובדי מטה התכנון.
שלומי הייזלר
אחרי זה אני אסביר יותר איך זה עובד, אבל הם בוודאי קבוצה הרבה יותר נרחבת ולכן אני חושב ששם זה אירוע טיפה יותר מורכב ובוודאי צריך לשמוע גם את כל הגורמים. לכן אני חושב שזה רעיון מצוין, אבל הייתי חושב שצריך לעשות אותו טיפה יותר מסודר עם טיפה יותר מחשבה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
ואם נעשה את זה כפיילוט רק על התמ"א?
שלומי הייזלר
אני אומר שוב, יכול להיות, אני רק לא יודע לומר. אני לא בדקתי את זה, תשמע, שמעתי על הרעיון הזה בדיוק לפני 25 דקות, קצת יותר, שעה. זה משהו שהוא באמת דרמטי, אני חושב שיש בו המון צדק אבל אני רוצה להיות הגון, אני רוצה לפחות להביא את זה לחברים בוועדות המחוזיות, במנהל התכנון ולהבין מה המשמעות האופרטיבית. יש בזה המון צדק, אני חושב שזה לא אחראי מצידי לבוא עכשיו ולהתייחס לזה בצורה עמוקה כשלא שמענו באמת את כולם. במאובחן אגב, היועץ המשפטי, מהסיפור של ועדות הערר, שזה משהו נורא קטן וצנוע.
היו"ר ווליד טאהא
איתן, אז אם זה באמת ראוי כמו ששלמי אומר, אז יש לנו מלא הזדמנויות שתעלה את זה ונעשה על זה דיון. מה אתה אומר?
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל זה דבר שהוא נורא קריטי, הוא נורא חשוב.
היו"ר ווליד טאהא
אבל בינתיים נתת כיוון ליעקב אשר לחדד את ההצעה שלו ולתחום אותה בחוק הנוכחי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אנחנו לא עושים תחרות, אנחנו תאמין לי - -
היו"ר ווליד טאהא
אבל מה אמרתי כדי שתתחיל להתגונן?
יעקב אשר (יהדות התורה)
שמע, אתה יכול להיות אהרון רודף שלום, אוהב שלום, אתה כל הזמן רק מאחד פה בין הח"כים כל היום.
היו"ר ווליד טאהא
איתן הכל בסדר?
יעקב אשר (יהדות התורה)
אתה מאתגר אותנו. אני רוצה אדוני להציע לגבי הדבר הקודם שאני אמרתי, דיברנו על הנושא הזה של ועדת ערר אמרנו שתוכל לתת סמכות לעירייה להוציא היתר - -
היו"ר ווליד טאהא
אז אתה מציע זאת במסגרת החלופה.

אלא אם כן השר ירצה להרחיב.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, בלי שר. אולי שהחוק יחול על תוכניות שהן חלופה לתמ"א, וכדי לפתור את הבעיה שאמר שלומי אז יהיה כתוב שיהיה מתן סמכות לשר בתקנות להרחיב את זה על סוגי תוכניות - -
היו"ר ווליד טאהא
אבל למה אמרת לא לשר? אז מה אני אמרתי?
יעקב אשר (יהדות התורה)
בתקנות כן, נכון, נכון. אתה תבדוק אם אין לך איזו סבתא פולנייה, אני לא יודע, אתה שומע הכל.
היו"ר ווליד טאהא
טוב, בני מה אתה אומר על ההצעה?
בנימין ארביב
אנחנו לא מתנגדים להצעה הזאת.
תומר רוזנר
שנייה, עכשיו אנחנו צריכים - -
היו"ר ווליד טאהא
תומר, הוא העביר את זה עכשיו למגרש של החלופה.
תומר רוזנר
זה כבר הופך את זה להרבה יותר רלוונטי להצעת החוק הזאת. השאלה מה הסמכות הניתנת, תחדד את הסמכות שאתה מבקש - -
היו"ר ווליד טאהא
להתיר היתר נגיד על חלק מהבניין - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני אקריא לך מההסתייגות, תתקן אותי כי זאת רק הצעה.

'(ב)(1) בסעיף 152 לחוק העיקרי, אחרי סעיף קטן (ב) יבוא "(ב)(1) על אף האמור בסעיף קטן (ב) רשאית ועדת הערר ליתן החלטה כי בנסיבות העניין אין מניעה להוצאת היתר בנייה כולו או חלקו תוך הסתייגות כי ההיתר בחלק עליו נסוב הערר יוקפא עד להחלטת ועדת הערר, אם יינתן היתר לחלק זה או לאו. שר הפנים רשאי לקבוע' - -
תומר רוזנר
לא הבנתי את הסוף.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אז תתקן את זה.
תומר רוזנר
לא, לא, החלק שעליו חל הערר אז עליו - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
או חל הערר, או שמקבלים את הערר, או שהם דנים בו אפילו. הם יגידו 'תקשיבו, אנחנו חושבים שזה בסדר, זה בסדר, זה בסדר'. פה יש עכשיו ויכוח, אני לא רואה מניעה כי אין בעיה לא של קווי בניין, לא של שום דבר, אלא רק בעיה של עוד קומה אחת. מקבל החלטה תוך כמה שבועות, תתחילו להוציא היתר חפירה ודיפון, מה קרה, למה לא? תנו למשק לעבוד.
תומר רוזנר
את הסיפא לא הבנתי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
'כי ההיתר בחלק עליו נסוב הערר' - -
היו"ר ווליד טאהא
אתה רוצה את זה בנוסח או בהסתייגות?
יעקב אשר (יהדות התורה)
יוקפא, זאת אומרת שהעירייה לא תוכל - -
תומר רוזנר
זה בסדר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
עד להחלטת ועדת ערר אם ניתן היתר לחלק זה או לאו.
תומר רוזנר
אוקיי הבנתי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
ועכשיו ב-(ב)(2) "שר הפנים רשאי לקבוע הוראות לעניין סעיף" - -
תומר רוזנר
זה סעיף שאין בו צורך כיוון שיש סמכות לקבוע סדרי דין לוועדת ערר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אוקיי, אז פה רק תוסיף את ההצעה של ההרחבה, ששר הפנים בתקנות - -
תומר רוזנר
באישור הוועדה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
באישור הוועדה, אין לי בעיה.
תומר רוזנר
לא, מה שאתה רוצה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני תמיד אוהב שלווליד יהיה משהו - -
תומר רוזנר
כן, עמדת הממשלה לגבי הנושא?
רעות בינג
רק צריך להגיד שבסעיף - -
תומר רוזנר
שנייה, חכי, הם אמרו שהם מוכנים. אמרו הממשלה שהם מוכנים לגבי הנושא, בבקשה.
בנימין ארביב
נכון, יש לנו נוסח שכתבנו בתיקון 128, אנחנו מעדיפים להיצמד אליו כי לדעתי, שוב הרעיון לגמרי מוסכם, זאת אומרת החוק יחול על תוכניות מכוח החוק הזה, החלופה לתמ"א, תוך מתן סמכות לשר בתקנות להרחיב את זה.
תומר רוזנר
מה הנוסח שאתם מציעים?
בנימין ארביב
חצי דקה אני אקריא, אני לא חושב שיש הבדלים אבל אולי הוא טיפה - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
תלך על 128 מה שהיה, אז גם עברת את עין הציבור.
בנימין ארביב
אני אקריא, שוב, זה ניסוח שקיין ב-128. אני מבין שהסמכות לגבי ערבויות, אדוני לא מבקש להוסיף את זה כרגע?
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, לא.
בנימין ארביב
אז רק את הפסקה הראשונה אני אקריא. בעצם סעיף 152ב אומר "כשהוגש ערר כאמור לא יינתן היתר עד למתן החלטה בוועדת ערר". אנחנו מבקשים להוסיף כך: 'בסעיף 152 לחוק העיקרי בסעיף קטן (ב) האמור בו יסומן (1) ובמקום "בוועדת הערר" יבוא "אלא אם כן החליטה ועדת הערר מטעמים שירשמו כי בנסיבות העניין אין מקום והצדקה לעכב את מתן ההיתר כולו או חלקו בשל הערר". שוב, זה יחול רק על תוכניות - -
תומר רוזנר
רגע, זה לא כולל את הסיפה של חבר הכנסת אשר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, רגע, רגע - -
תום פישר
אם היא קובעת לתת היתר רק לחלקו, זה אומר שהחלק האחר חל עליו סעיף (ב) והוא לא יינתן.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, אז אני - -
תומר רוזנר
אבל אתה ביקשת שיהיה ברור שהחלק ששנוי במחלוקת - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
בדיוק, החלק השנוי במחלוקת יוקפא עד להחלטת ועדת ערר אם תיתן לחלק הזה או לא.
תומר רוזנר
זה לא מה שנאמר בהצעה הזאת.
בנימין ארביב
לא הבנתי מה ההבדל.
תומר רוזנר
ההבדל שהוא מבקש שהחלק ששנוי במחלוקת כן יוקפא באופן אוטומטי, לא בהחלטה.
בנימין ארביב
אני מבין, אבל שוב - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
בוא תסביר לי למה אתה מתכוון, תסביר לי. תומר אתה איתי או - -
תומר רוזנר
לא, לא, להיפך, אני מחזק אותך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, אל תחזק אותי. בוא נשייף את זה, אז תשייף את זה איתי ביחד. אני כל רגע צריך לחשוב מה אתה - -
בנימין ארביב
לא, לא, רגע, בואו נסביר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אתה רוצה שאסתדר איתו לבד? אסתדר איתו לבד, אבל תהיה לידי.
בנימין ארביב
מה שאנחנו כתבנו בהצעה שהתזכיר הופץ, זה כך: יש כמה סוגי עררים כמו שאדוני אמר, יש ערר שהוא קנטרני ובכלל הוא לא מצדיק, גם החלק שבחלוקת, אבל ברור שקוראים את הערר הזה, הוא לא רציני אבל ייקח חודשיים עד שיקבלו אולי החלטה. אז ועדת הערר יכולה במקרה הזה, למרות שיש מחלוקת, להגיד שהערר הזה לא מצדיק את דחיית הערר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
עם זה אני מסכים, אני ודאי מסכים. עכשיו אני אומר אבל, אם יש משהו שוועדת ערר עדיין חושבת - -
בנימין ארביב
בדיוק, שהערר אכן מעורר שאלה שראויה לדיון, שמיעת הצדדים וכולי, אבל זה באמת לא נוגע לא לחפירה, לא ליסודות וגם לא לקומה הראשונה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זו הייתה כוונתי תומר, עכשיו תנסח את זה.
תומר רוזנר
מה שאני מבין מחבר הכנסת אשר, זה שצריך להתנות את ההחלטה של ועדת ערר בכך שהיא תהיה משוכנעת שמתן ההיתר לא יצור מצב בלתי הפיך בעצם, אוקיי?
יעקב אשר (יהדות התורה)
נכון והוא ידע לדעת איך לכוון את זה, כי אם הוא רואה בניין של חמש קומות - -
היו"ר ווליד טאהא
טוב, בוא תמצה את הנקודה הזאת.
בנימין ארביב
אנחנו הצענו נוסח שלדעתי עונה על מה שחבר הכנסת אשר - -
היו"ר ווליד טאהא
כל ההסתייגויות שלך ייקחו דקותיים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני מציע שזה יהיה מותנה בהסרת ההסתייגויות, לפחות בצמצום.
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו ואתה לא מאמינים בפוליטיקה של התניות איתן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה נכון, אבל אפשר לבקש.
היו"ר ווליד טאהא
יש כאלה שמאמינים בה דרך אגב.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בעיקר הממשלה.
תומר רוזנר
אני מציע שאנחנו נקבל את הנוסח שמציע נציג הממשלה בתוספת האמירה שבלבד שהוועדה שוכנעה שמתן ההיתר לא יצור מצב בלתי הפיך, זה ישפיע על ההכרעה בערר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
איזה ועדה? ועדת הערר?
שלומי הייזלר
אם זה ערר קנטרני לחלוטין למשל, אז ברור שהוא יצור מצב בלתי הפיך. אבל בשביל זה ועדת ערר, היא טריבונל מאין שיפוטי - -
בנימין ארביב
אם תגיד 99% שהערר הזה יידחה, אז אין הצדקה עכשיו לחכות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, אתה חילקת את זה תומר לשני חלקים, אני מחלק את זה לשלושה שלקים. יש חלק אחד שהוועדה כבר אומרת בעצמה על ההתחלה, שוכנעה הוועדה שהיא לא הולכת לאשר את ההתנגדות הזאת בשום פנים ואופן, היא קנטרנית והכל. עכשיו, היא לא סיימה את העבודה שלה כי יש לה בקומה האחרונה עוד משהו שהיא לא בטוחה אם זה יעבור או לא יעבור. אתה אומר בוא נחזיק את כל הבניין בגלל זה, אז היא אומרת לא, עד קומה חמישית אני מאשרת לכם כי אני חושבת שהטיעונים, למרות שעוד לא נתתי תשובה סופית נראים לי שאני יכולה לשחרר את זה. ואותו חלק שאני עוד מסתפק כוועדה אם כן או לא, לא מפריע להוציא את ההיתר, זה הכל.
תומר רוזנר
זה בסדר גמור. אני אומר שוב, אני חושב שהנוסח שהציע נציג הממשלה הוא נוסח טוב, רק צריך להבהיר בו את העניין שזה ברור שזה לא יוצר מצב בלתי הפיך, שהיא צריכה להיות משוכנעת שזה לא יוצר מצב בלתי הפיך. כי הרי המטרה המקורית של הקביעה שברגע שמוגש ערר לא ניתן היתר, היא כדי לא ליצור עובדות בשטח.
בנימין ארביב
נכון תומר, אנחנו מכירים את זה לגמרי ומכל תחומי המשפט. זה בדיוק מה שנקרא, כל המבחנים שנמצאים שבתי המשפט קבעו - -
תום פישר
מקבילית הכוחות קוראים לזה.
בנימין ארביב
בדיוק. כל המבחנים האלה תקפים באותה מידה גם פה, באמת צריך לאזן בין השיקולים, מה סיכויי הערעור, האם המצב הפיך. כל הדברים האלה כפי שנקבעו בפסיקת בית המשפט נכונים באמת באותה מידה גם פה. אנחנו עוסקים בדיוק באיזונים בין ערר לבין יזם.
היו"ר ווליד טאהא
טוב, אז מה הנוסח הסופי?
בנימין ארביב
מבחינתנו מה שהקראתי עם התוספת של חבר הכנסת אשר, שההוראה הזו תחול על תוכניות לפי סימן ד' ורשאי שר הפנים, באישור ועדה.
היו"ר ווליד טאהא
להרחיב.
בנימין ארביב
חבר הכנסת אשר, מקובל עליך 'באישור ועדה'?
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני חושב שכן.
תומר רוזנר
מכל מקום אני מציע להוסיף את העניין 'ובלבד ששוכנעה שמתן ההיתר לא יצור מצב בלתי הפיך'. זאת הצעתי.
שלומי הייזלר
אני אומר שוב, אבל אז איך אנחנו, ברגע שנתת היתר יצרת מצב בלתי הפיך, רק אתה בא ואותה אומר שהוא בלתי הפיך כי זה מוצדק פה, כי אנחנו הולכים לדחות לך את הערר. אבל לכתוב 'לא נוצר במצב בלתי הפיך' זאת פשוט אמירה שאי אפשר לכתוב אותה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל למה צריך להגיע למצב הבלתי הפיך, אם אפשר להגיע למצב שבו ועדת ערר מקפיאה את זה בעצם, דה פקטו מקפיאה. אומרת 'אל תוציאו על זה היתר', בגלל שהם מבינים שהם לא רוצים שיהיה בלתי הפיך. אני גם לא רוצה, אני מסכים עם תומר בעניין הזה, אבל אם אתה כותב את זה בצורה הזאת אז זה קצת - - -. אני חושב שהנוסח שלי מההתחלה הוא הכי טוב, כי ההיתר בחלק עליו נסוב הערר יוקפא עד להחלטת ועדת ערר אם היא תיתן היתר לחלק זה, כן או לא. ואז כשהם יודעים לתמחר חלק - -
היו"ר ווליד טאהא
בני תחליט.
יעקב אשר (יהדות התורה)
יש לך בעיה להסכים עם זה?
בנימין ארביב
לא, שוב, באמת מה שאדוני אומר זה נכון אבל לא לגבי ערר שהוא קנטרני.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, לא ערר קנטרני זה כבר קודם.
היו"ר ווליד טאהא
זה כבר סוכם. עכשיו מחליטים על הנוסח.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הפוך. בהתחלה זה הערר הבעייתי, "רשאית ועדת הערר ליתן החלטה כי בנסיבות העניין אין מניעה להוצאת היתר בנייה כולו או חלקו". עכשיו, אולי לא 'תוך הסתייגות', אולי אפשר להגיד 'ובשיקול דעתה' גם להתייחס לחלק הזה של 'כי ההיתר בחלק עליו נסוב הערר - -
בנימין ארביב
לא, אנחנו באמת עבדנו על הנוסח, זה לא שהמצאנו אותו הרגע.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
ההצעה שלי כן הייתה קשורה לחוק ולזה הם סירבו, רק אומר.
בנימין ארביב
אפשר להוסיף את מה שתומר אומר כשיקול כמובן, כי זה ודאי שיקול, שיקול מהותי, בשים לב לאפשרות השבת המצב לקדמותו.
תומר רוזנר
לא בשים לב - -
בנימין ארביב
לא, אבל תומר, גם בתי המשפט הרבה פעמים לא נותנים עיכוב ביצוע - -
תומר רוזנר
לכן לא עושים את הדבר הזה על רגל אחת, זה בדיוק העניין.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תומר, אם היה ערר בשלושה מקומות שונים במבנה הזה, אוקיי? עכשיו, ועדת הערר לא קיבלה שניים מהדברים הללו, אבל עדיין לא נתנה את החלטתה הסופית, כי יש לה עוד שני דברים. אז היא אומרת, תקשיבו 'על 1 ו-2 אין בעיה ואפשר להתקדם עם זה ולהוציא היתר בחלקים או זה. לגבי המרפסת בקומה שלישית, אני מבקשת כרגע להקפיא את זה עד שתהיה החלטה סופית'. זה הכל.
תומר רוזנר
כן, זה בסדר, אני איתך. אני אומר שמה שאתה הצעת משקף את מה שאני אומר. כלומר, אותם חלקים ששנויים במחלוקת אמיתית, אותם מקפיאים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, אולי במילים שלי שאני כתבתי 'בחלק עליו נסוב הערר'. כל החלק שהנסוב בערר? לא, בחלקים ממנו, זאת אומרת זה יכול להיות חלק שממנו, בואו בשביל זה אתם המנסחים פה. שבו חמש דקות ותנסחו.
בנימין ארביב
אני באמת חושב שאין בעיה לנסח את זה תוך חצי דקה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בואו, אנחנו מסכימים על העיקרון, תמצאו את הניסוח אדוני יושב הראש.
רעות בינג
לא, אבל יש כאן איזה פער גם בעיקרון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אין שום פער. אם אני לא מצמיד את זה על נשוא הערר כולו - -
היו"ר ווליד טאהא
מה את מציעה רעות?
רעות בינג
לא, אני חושבת שיש פער כי אם זה אחד השיקולים, העובדה שזה בלתי הפיך, או שזה שיקול שהוא חייב להיות - -
בנימין ארביב
השאלה, חבר הכנסת אשר, אם במצבים שהערר על פני הדברים לא מוצדק, האם אתה רוצה לאפשר את הוצאת ההיתר כולו, למרות שיכול להיות שהמצב הוא לא בדיוק יהיה הפיך? זו בעצם השאלה. אם ועדת ערר סבורה על פני הדברים שהערר הזה הוא קנטרני והוא לא מצדיק, אז האם היא יכולה להורות על הוצאת ההיתר כולו, כי הערר הזה לא מצדיק את זה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אתה יודע מה? הגזמת, אני אגיד לך למה הגזמת. קודם כל היא יכולה לעשות את זה על המקום. דבר שני, אם זה מאוד קנטרני וגם אם לא, אבל ברגע שהיא יכולה לתת בחלקים אז היא אומרת כבר 'אוקיי, תעשו היתר עד הקומה הרביעית, או דיפון, חפירה והכל, בתקופה הזאת כבר תהיה לך החלטה של ועדת הערר, בוא. חבר'ה זה בנייה, זה לא לגו.
בנימין ארביב
אני רק אגיד שבהצעה הממשלתית היה לנו בדיוק - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אז ההצעה הממשלתית - -
בנימין ארביב
לא ברור, אנחנו לא יודעים הכל, אבל הייתה בדיוק סמכות לקחת ערבות בשני המצבים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אז את זה תתקן - -
בנימין ארביב
זאת אומרת שהיא מוציאה את הערר, אבל היא לוקחת ערבות כדי להבטיח את השבת המצב לקדמותו. אבל בסדר - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אתה יודע מה? מצידי שתחייב את ועדת הערר לתת תשובה תוך 24 שעות על משהו שהוא קנטרני. אבל אתה יכול לעשות את זה? אתה לא יכול לעשות את זה.
בנימין ארביב
לא, אבל חבר הכנסת אשר, השאלה אם אתה מוכן לניסוח הממשלתי?
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני חושב שאם אין את הביטחון שזה לא יהיה משהו בלתי הפיך - -
היו"ר ווליד טאהא
יעקב אתה מחפש את הנוסח או את העיקרון?
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, אני סומך על תומר בעניין הזה שהוא ימצא אתכם ביחד את הנוסח. אני כן חושב שכמובן שלא יהיה מצב בלתי הפיך פה, אבל זה לא הכל הולך על כל מה שהערר.
היו"ר ווליד טאהא
העיקר שלא תהיה מלחמת עולם שלישית.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הוועדה יכולה להגיד לעירייה 'תוציאו היתרים עד קומה ג'', גם אם היה שם ערר בתוכו.
היו"ר ווליד טאהא
יעקב, יא אללה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני רוצה שהם יבינו, הם פקידי ממשלה, זה לא - -
היו"ר ווליד טאהא
טוב סיימנו. אני מתחיל עכשיו הסתייגויות, הנמקות. אורלי לוי אבוקסיס הגישה פה הסתייגות - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, לא, אני מציג את ההסתייגויות שלה.
היו"ר ווליד טאהא
הוא יכול לייצג אותה?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בני תגיד לי, קודם אמרת שהשרה אין מצב כזה שהיא לא חותמת על צווים, נכון?
היו"ר ווליד טאהא
רגע איתן.
יעקב אשר (יהדות התורה)
יש חדשות בשלטון המקומי.
היו"ר ווליד טאהא
תומר, פינדרוס יכול לייצג את אבוקסיס?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כן, אם היא נתנה לו ייפוי כוח.
תומר רוזנר
אם היא הגישה איתו.
היו"ר ווליד טאהא
היא לא הגישה איתו, היא הגישה לבד.
תומר רוזנר
היא ביקשה שהוא ייצג אותה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
כן, כן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כן היא ביקשה, יש לה ילד בבית החולים, היא ביקשה שאני אייצג אותה.
היו"ר ווליד טאהא
אין לנו מכתב והיא גם לא אמרה לי שהיא ביקשה ממך לייצג אותה. אז את ההסתייגות של אורלי לוי אנחנו לא דנים בה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה מקובל ככה בכל הוועדות עד היום, סתם אני אומר לך. חבל להיכנס לפינה הזאת.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
צריך מכתב, צריך מכתב.
היו"ר ווליד טאהא
אני לא ידעתי מזה, היא לא אמרה לי. היא אמרה לך?
יעקב אשר (יהדות התורה)
כן, היא ביקשה ממנו.
היו"ר ווליד טאהא
משפטית זה בסדר?
תומר רוזנר
אם אתה מסכים.
היו"ר ווליד טאהא
טוב. נמק את ההסתייגות של אורלי, פינדרוס.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בגדול זה פחות או יותר אותה הסתייגות. א', 400% הבנייה יהיו נטו ולא ברוטו.
היו"ר ווליד טאהא
ארבע הסתייגויות למען האמת.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
נכון. שטחי שירות משותפים עיליים בשיעור של עד 30% מהשטח.
תומר רוזנר
רגע, אתה מסכים שנצביע על כל ההסתייגויות יחד, כן?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כן, כן, אמרתי מראש.
היו"ר ווליד טאהא
כן נכון.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זה כבר אמרתי לו ב-13:00 בצוהריים כשהוא אמר לי שב-14:00 ידונו על ההסתייגויות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
למליאה זה מגיע כל אחת לחוד.
היו"ר ווליד טאהא
טוב, כי אז חשבנו שבני בא מוכן, מה אני אעשה שהוא לא בא מוכן. צריך עוד את התשובה של רשות המיסים, עוד לא הביאו אותה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם אנחנו משאירים את ההוראה של ה-400% - -
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו בהנמקות חבר'ה. יעקב, אתה לא רוצה להקשיב ליצחק? הוא הקשיב לך בצורה טובה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שטח הבנייה במצב הקיים של הנכס, דיברנו על זה אם אתם זוכרים גם בעבר על הבעיה. זאת אומרת שגם 400% על פי המצב הקיים ולא על פי המצב התכנוני המקורי. הסתייגות 3 זה הוספת סמכות הוועדה המקומית לאשר את הגדלת האחוז מעל 400% נטו ולא יותר מ-600% נטו, ככל שהדבר נדרש לצורך רווח יזמי סביר לפי תקן 21. אלה ארבעת ההסתייגויות.
תומר רוזנר
שלוש אני שמעתי רק.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בגדול, זה מקביל להסתייגויות שאני הגשתי, אז אני אעבור להסתייגויות שלי לסעיף האחרון רק.
יעקב אשר (יהדות התורה)
וזה מייצג את כל ההסתייגויות שלך.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כן, כן. "70ב. על אף האמור בסעיף קטן (א1) בתוכנית", אז אני מוחק בעצם את שלושת ההסתייגויות הראשונות שלי כי הן נמצאות פה פחות או יותר יחד.
היו"ר ווליד טאהא
אתה מדבר על ההסתייגויות של מי עכשיו?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זהו, סיימתי את של אורלי.
היו"ר ווליד טאהא
סיימת את של אורלי, אז רגע, צריך לומר את זה שאתה עכשיו התחלת בהסתייגויות שלך. עכשיו אתה עובר להסתייגויות שלך, נכון?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
נכון, נכון.
היו"ר ווליד טאהא
טוב, יש לך כמה? הסתייגות אחת?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
גם כן ארבע הסתייגויות, אבל בעצם נשארה ההסתייגות הראשונה שנמצאת גם שם.
רעות בינג
מה? עוד פעם.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
70ב(א)(2)(א) זה בעצם נמצא גם בהסתייגויות של אורלי, אבל 70ב(א)(2)(ב) לאחר המילים "סך שטחי השירות", יבואו המילים "בקומות התת קרקעיות". זה מה ששאלתי אותך אם זה נכנס פנימה, הבנתי שלא.
רעות בינג
תשאל עוד פעם, מה נכנס פנימה?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
האם השטחים הנוספים הם כוללים את שטחי השירות התת קרקעיים, ה-400%?
רעות בינג
יש בעצם אפשרות להגדיל את תת הקרקעי.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
וזה בתוך ה-400%?
רעות בינג
לא, זה עד שלוש קומות, זה משהו בנוסף ל-400% אבל הם רק - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בנוסף ל-400%, אז אם כך היא התקבלה אני רק אלך לסעיף האחרון שלי. "על אף האמור בסעיף קטן (א1) בתוכנית לעמידות בפני רעידת אדמה, במסלול הריסה ובנייה מחדש לפי סעיף זה הכוללת שני מגרשים גובלים לפחות שבכל אחד מהם מצוי מבנה הטעון חיזוק ונקבע בה כי ניתן יהיה לממשה רק בדרך של הריסת כל המבנים האמורים ובנייה מחדש, והיא כוללת הוראה לאיחוד וחלוקה לפי פרק ג' סימן ז' לגבי אותם מגרשים לפחות, רשאית הוועדה המקומית לקבוע כי בגין כל מגרש גובל שהוחלט כאמור, ששטחו המינימאלי 500 מטר יתווספו 50% לשטח הכולל, וזאת עד לסך מקסימאלי של 200% כך שהשטח האמור בסעיף קטן (א1) לא יעלה על 600%.
רעות בינג
זה חופף להסתייגות האחרונה של חברת הכנסת אורלי לוי.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אז אם כך אנחנו מצביעים על כל ההסתייגויות האלה יחד.
רעות בינג
רגע, ויתר ההסתייגויות שלך גם חופפות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אמרתי, הן חופפות בעצם.
רעות בינג
אז זה בעצם רק על זה ועל שלושת הראשונות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
עכשיו אני הולך להסתייגויות מטעם חברי הכנסת קיש, קרעי, פינדרוס, כץ, מלכיאלי, אזולאי, ארבל, מקלב וסמוטריץ'. שם יש לי ייפוי כוח לדבר, כן? כי כתוב שם על זה.
היו"ר ווליד טאהא
כן, יש פה שישה סעיפים - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
נכון לפי סעיפים 1, 4, 5 ו-6.
היו"ר ווליד טאהא
סעיף ראשון שש הסתייגויות.
רעות בינג
רגע, לסעיף 4 וסעיף 5 זה סעיפים שנמחקו מהנוסח.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
נמחקו מהנוסח? אז תורידי אותם. זה מה יש.
היו"ר ווליד טאהא
אז סעיף 4 עם שלוש הסתייגויות רעות?
רעות בינג
יש את ההסתייגויות של סעיפי המטרה, שזה 1 עד 6. ולסעיף 6 יש עוד ארבע הסתייגויות, שאת הראשונה, אני לא מבינה למה היא מתייחסת.
היו"ר ווליד טאהא
אבל 4 ו-5 מהפרק שנמחק, אוקיי.
רעות בינג
בדיוק. סעיף 4 וסעיף 5 זה ארבע הסתייגויות שירדו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
גם הסתייגות מס' 5 בסעיף 6 צריכה לרדת.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, למה? סעיף 5 יש. מה אתה רוצה? 6 ירד, 5 ירד.
רעות בינג
לא, סעיף 6 הסתייגות מס' 5, אני לא הבנתי למה היא מתייחסת. "בסופה יבוא שאינם כוללים חדר ממ"ד בכל דירה", פשוט לא - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
תוריד, תוריד.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בסדר גמור, ירד. יופי, אנחנו מצביעים? אתה מצביע אדוני יושב הראש?
היו"ר ווליד טאהא
אתה לא רוצה לנמק?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
נימקי בפרוטות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני רוצה להגיד לך אדוני יושב הראש, קודם שאלו אותי במשרד הפנים כשאמרתי אם השרה לא תכתוב צו לא יהיה פירוט של השימושים הציבוריים, אמרו 'איך יכול להיות שהשרה לא תכתוב צו? בטוח היא תחתום על צו'. ואני אומר שלפני ארבעה חודשים, אולי אפילו כמעט חמישה, אנחנו פה העברנו החלטה לכל הסוגייה שבמקום שימושים עיקריים יהיה נפחי, שהשרה יכולה לכתוב תקנות. כולם שמחו וצהלו שמבטלים שטח עיקרי ושטח שירות ועכשיו יהיה נפחי. תשאל את משרד הפנים אם השרה כבר חתמה על התקנות האלו?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
היא עסוקה בחוק האזרחות.
שלומי הייזלר
חייבים לומר, אנחנו עובדים על התקנות האלה, אתה רואה שאנחנו לא משחקים. אנחנו פה, אנחנו עובדים על התקנות האלה והתנקות האלה יהיו מוכנות בקרוב, אני מקווה עוד השנה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
'בקרוב, אולי אפילו עוד השנה', מדהים. עכשיו תסבירו לי גם שסעיף 109 הוא לא בסדר וצריך לדון עם כולם.
שלומי הייזלר
לא, זה יהיה בקרוב.
היו"ר ווליד טאהא
רבותיי, אני עובר להצבעות. אני חוזר אליך יעקב, היום אתה רוצה להיות הכוכב הנולד של שקד.
יעקב אשר (יהדות התורה)
עשה לי טובה, אתה יודע כמה שנים בזבזתי - -
היו"ר ווליד טאהא
אז אתה כוכב נולד של שקד, מברוק.
יעקב אשר (יהדות התורה)
של שקד? - - - שקד?
היו"ר ווליד טאהא
לא, זה שלומי יספר לך. אני לא נכנס לפוליטיקה, אני רק יודע איך קוראים לקבלנים, מי קורא לה "שקד"? הקבלנים, כן?
קריאה
ארץ נהדרת.
היו"ר ווליד טאהא
לא רגע, אז פייגלין הביא את זה מארץ נהדרת? אוי ואבוי לכם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, רגע, יש לי תיקון יותר חשוב 'חלופת שקל וטאהא'. אני אבקש הסתייגות - -
היו"ר ווליד טאהא
לא, זה רק של שקד ואף אחד לא שותף איתה. טוב אנחנו יעקב, ברשותך אדוני יושב הראש לשעבר, אנחנו עוברים להצבעות על כל ההסתייגויות שיצחק פינדרוס - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
תתחיל עם הנגד, אל תתחיל עם הבעד.
היו"ר ווליד טאהא
שיצחק פינדרוס נימק, שכללו את ההסתייגות האישית שלו, את ההסתייגויות של אורלי לוי אבוקסיס, וגם של ההסתייגויות של חברי הכנסת קיש, קרעי, פינדרוס, רוטמן, כץ, מלכיאלי, אזולאי, ארבל, מקלב וסמוטריץ'.
רעות בינג
יש גם את ההסתייגויות של הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית.
היו"ר ווליד טאהא
זה בתוך - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הכל בתוך אותן הסתייגויות.
היו"ר ווליד טאהא
נכון, בתוך זה הסתייגויות מטעם סיעת הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית. אוקיי, עוברים להצבעות.

מי בעד ההסתייגויות של יצחק פינדרוס? מי נגד ההסתייגויות? מי נמנע?

הצבעה

ההסתייגויות לא אושרו

ההסתייגויות נפלו על חודו של קול. מצבכם לא טוב רבותי בממשלה, איפה הממשלה אמרת? הממשלה, מצבכם לא טוב. טוב, עכשיו אחרי כל זכות הדיבור שנתנו לחבר הכנסת יעקב אשר, ידיד הוועדה, יקיר הוועדה, אנחנו עכשיו נותנים לו גם לנמק את ההסתייגות שלו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, רגע, אני יכול לחסוך לך את כל זה. אני מציע לאדוני להציע לקבל את הצעת הפשרה שלי של 30%-70% וזה יהיה על דעת כל - -
היו"ר ווליד טאהא
זה בהצבעה על החוק, האם אתם מקבלים את זה לתיקון? אז אוקיי, קיבלו את זה לתיקון. ואללה כל הכבוד. טוב, אז למה לא הצבעת בעד?
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, עכשיו לגבי הנושא הקודם, הנוסח המשוכלל של תומר ושל בני, מקובלת עלי רוח הדברים.
היו"ר ווליד טאהא
מהו הנוסח המשוכלל? אני לא מכיר אותו. אני רוצה להצביע על נוסח שאני מכיר.
תומר רוזנר
מה שאמר תומר במילים יותר מעודנות, שיש אפשרות לוועדת הערר - -
היו"ר ווליד טאהא
תקריאו לי את הנוסח. קודם כל נצביע על ההסתייגויות שלך, אני חוזר לשמוע את הנוסח ונצביע על הנוסח.
תומר רוזנר
הוא אומר שאם אתה מקבל את ה-30%-70% אז הוא מושך את ההסתייגות הראשונה.
היו"ר ווליד טאהא
אני קיבלתי, קיבלתי, אני גם לא מתרגש מההסתייגויות שלו.
תומר רוזנר
יש לו שני הסתייגויות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אנחנו מטייבים דברים, ככה אנחנו עושים בוועדות. מטייבים, עושים אותם טובים יותר.
תומר רוזנר
חבר הכנסת אשר הגיש שתי הסתייגויות. אחת לגבי האחוז, שאתה קיבלת את הנושא של ה-30%-70%. אם אני מבין נכון, בעקבות זאת חבר הכנסת מושך את ההסתייגות הזאת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אם יושב הראש אומר שהוא מקבל את זה.
היו"ר ווליד טאהא
אני מקבל את ה-30%-70% ומקבל אפילו את הנוסח המשוכלל.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אם כך אני מושך את שתי ההסתייגויות. בוא נשאיר את זה רק כזכות דיבור.
היו"ר ווליד טאהא
בני א. האם יש לך נוסח?
בנימין ארביב
יש לי נוסח, השאלה אם זה מקובל על תומר. אני אקריא, שיניתי פה - -
היו"ר ווליד טאהא
כנראה אתה מתכוון להתגרות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אולי נשאיר את הזה שלי עד שזה ייגמר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני מתנגד ל-30%-70%. אני לא אהרוס לך את זה אבל אני מתנגד.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תתנגד, מה זה של סבתא שלי? רק תנמק לי למה.
היו"ר ווליד טאהא
השלטון המקומי מקבל את זה איתן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה איכפת לי מה הם מקבלים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הוא לא מקבל את זה, הוא מקבל את זה לא באהבה אבל יש היגיון שבניין שיש בו אחוז כזה של דיירים ורק בגלל שהיה בו 25% של כמה חנויות, לא ייכלל בתוך כל הדבר הזה. אין לזה היגיון, זה היה צריך להיות 60% או 40% לדעתי. ואני חושב שתמכת בזה גם כן בעניין הזה, זה בדיוק הרי הפוך וזה משאיר עדיין. אז הם לא רוצים לרדת ל-40%-60%, אז הצעתי 30%-70%, גם את זה הם לא כל כך רצו אבל יקבלו את זה. זה הגיוני וזה נכון כי בסוף גם הוועדה המקומית באה ואומרת 'היו לי פה 30% חנויות, אני רוצה שבהיתר החדש יהיה לי פה גם 30% עסקים'.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
תצביעו, זה יעבור.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זהו, רק אחר כך באוזן תגיד לי למה אתה מתנגד. זה בינינו, שיחה בינינו off the record. סיבכתי אותך?
היו"ר ווליד טאהא
לא, לא סיבכת אותי. אם עדיין אנחנו לא תמימי דעים לגבי ההצבעה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
תמימי דעים, תמימי דעים.
היו"ר ווליד טאהא
אני לא אבצע הצבעה אם אנחנו לא תמימי דעים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הוא אמר תמימי דעים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה לא ייפול.
היו"ר ווליד טאהא
אני אצביע עליו לבד? הוא יכול להצביע, כן. טוב, אז אנחנו מצביעים רבותיי על הנוסח המעודכן של 30%-70%.
תומר רוזנר
זה נכנס בנוסח הכללי.
היו"ר ווליד טאהא
תקריא את הנוסח בני.
בנימין ארביב
אנחנו בסעיף 152ב.

"האמור בו יסומן – (1), ואחריו יבוא –

(2) על אף האמור בפסקה (1) בתוכניות לפי סימן ד'"

אני רק אומר, זה גם תוכניות לפי 62(ה)(1) או בתוכניות שבהן מצוי מבנה הטעון חיזוק.

"רשאית ועדת הערר להחליט מטעמים שירשמו כי מנסיבות העניין אין מקום" - -
תומר רוזנר
בהיתרים, אנחנו רק בהיתרים עכשיו, אנחנו לא בתוכניות.
בנימין ארביב
כן, כן, בוודאי.

"בהיתר מכוח תוכנית במגרש שבו יש מבנה הטעון חיזוק, רשאית ועדת הערר להחליט מטעמים שירשמו כי מנסיבות העניין אין מקום והצדקה לעכב את מתן ההיתר כולו או חלקו בשל הערר, בשים לב לאפשרות להשיב את המצב לקדמותו ככל שיתקבל הערר."
יעקב אשר (יהדות התורה)
נסחפת יותר מתומר אפילו.
תומר רוזנר
הרבה יותר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תומר אז תציע אתה נו.
תומר רוזנר
אני אמרתי "ובלבד ששוכנעה שניתן להשיב את המצב".
בנימין ארביב
לא, אז אני אמרתי משהו הרבה יותר מרווח.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אוקיי, "בשים לב", בסדר הלאה.
היו"ר ווליד טאהא
טוב עכשיו אתם רוצים לחזור להתווכח?
תומר רוזנר
רגע, אתה מבקש "בשים לב"?
יעקב אשר (יהדות התורה)
בסדר, מקובל עלי.
היו"ר ווליד טאהא
למה מה? זה ניסוח משפטי, מה זה עניין אישי מה הוא רוצה ומה הוא לא רוצה?
תומר רוזנר
אני אמרתי מה דעתי, אבל זאת החלטה שלכם.
בנימין ארביב
"(3) שר הפנים רשאי בצו להחיל את הוראות פסקה (2) גם על סוגי היתרים מכוח תוכניות נוספות."
תומר רוזנר
ואת זה הוא רצה באישור ועדה, נכון?
היו"ר ווליד טאהא
כן.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה אם אתם רוצים.
שלומי הייזלר
איך שאתם רוצים. אנחנו חושבים שאם זה בסדר מבחינת הוועדה - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני חושב שזה נכון לעשות את זה, אני לא צריך את הוועדה שתשמור על זה.
שלומי הייזלר
כלומר אנחנו מבחינתנו יכולים בלי אישור ועדה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, אבל אם תומר אתה רוצה אישור ועדה, אני בעד.
תומר רוזנר
אני?
יעקב אשר (יהדות התורה)
אם אתה מחווה את דעתך המשפטית שדבר כזה כן צריך לעבור אישור ועדה אז תגיד.
שלומי הייזלר
אנחנו נעשה את זה בצורה מסודרת, אנחנו נפרסם ואני חושב שאישור ועדה זה פשוט חבל על זמנה של הוועדה, אבל מה שהוועדה תקבע.
יעקב אשר (יהדות התורה)
יושב הראש אתה צריך להחליט.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי בסדר, יש לך את הנוסח רעות?
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה חסם של רגולציה שיורד.
היו"ר ווליד טאהא
טוב היות ועשינו את זה בונוס ליעקב אז נעשה את זה באישור הוועדה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
כמה פעמים אני אגיד לך תודה על הבונוס שאתה אומר לי כל הזמן?
היו"ר ווליד טאהא
טוב תודה.
שלומי הייזלר
חבר הכנסת אשר, אתה רוצה באישור ועדה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
מסכים.
שלומי הייזלר
לא, היו"ר חושב שאתה רוצה באישור ועדה.
היו"ר ווליד טאהא
לא, לא, אני רוצה, לא הוא.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הוא רוצה וגם אני רוצה. גם כשהייתי יושב ראש ועדה גם קבעתי הרבה דברים - -
היו"ר ווליד טאהא
יכול להיות שהוא יהיה יושב ראש ועדת הפנים הבאה של איילת שקד.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לך תדע, והוא יהיה במקום איילת שקד, אתה מבין מה הולך פה? ככה זה יהיה. כל אחד מתקדם בסוף, הלו.
היו"ר ווליד טאהא
מה לגבי רשות המיסים?
תומר רוזנר
הם בזום. שי אהרונוביץ.
היו"ר ווליד טאהא
רשות המיסים?
שי אהרונוביץ
שומעים אותי?
היו"ר ווליד טאהא
עכשיו שומעים אותך, כן.
שי אהרונוביץ
טוב, אני מבין שהייתה חוסר בהירות ואנחנו הבהרנו אותה. אני רוצה עוד פעם להסביר. אנחנו בתיקון החקיקה שנגיש, נבצע התאמות כדי שהפטורים שניתנים היום יינתנו גם לחלופה כפי שהוועדה תאשר. היום אין שום פטור ליזם שמוכר את הזכויות שלו ליזם אחר ולכן פטור כזה גם לא אמור להינתן וגם דיברנו כמובן עם ערן יעקב ואנחנו לא שוקלים אפילו דבר כזה, לתת את זה בסיטואציה הזאת. אותו יזם שיגרור את הזכויות ממגרש שבו אי אפשר לנצל את הזכויות האלה למגרש אחר בבעלותו.

כמובן שברגע שזו אותה ישות משפטית, אותו יזם לוקח את הזכויות למגרש אחר שבבעלותו, אז על הפעולה הזאת אין אירוע מס. וכמובן שהדיירים שאי אפשר לנצל שם את הזכויות, שהוא בעצם ייתן להם את שירותי החיזוק, הם בוודאי ייהנו מהפטור כפי שהם היו נהנים אם אפשר היה לתת את שירותי החיזוק על אותו המגרש. חשבתי שזה היה ברור קודם, לא היה ברור אז חבריי הבהירו את זה ועכשיו אני מבהיר את זה שוב. אני לא חושב שמישהו חושב לתת עוד פטור פשוט למסחר של זכויות בין יזמים שאין שום סיבה לתת פטור אם היזם שמוכר מתעשר מכך.
שלומי הייזלר
שי אנחנו דיברנו על עוד סיטואציה כשמדובר באותם דיירים. אתה רוצה לתאר את שלושת הסיטואציות?
שי אהרונוביץ
כן, אני עוד פעם אומר. צריך לזכור, מה הטבות המס שניתנות היום? הדיירים למעשה מוכרים זכויות, היום זה מכוח תמ"א 38. מוכרים זכויות ליזם ובתמורה לכך הם מקבלים שירותי חיזוק, או אם זה תמ"א 38/2, מקבלים שירותי בנייה לבניית דירה חדשה + 25 מטר מעבר למה שהיה להם קודם. הם פטורים למעשה על העסקה הזאת. המצב הזה לא ישתנה גם אם היזם, הוא נותן להם את השירותים האלה ואת הזכויות שהוא לוקח מהם הוא מעביר למגרש אחר שבבעלותו. אם הוא לוקח את הזכויות האלה ומוכר אותם ליזם שני, אז כמובן שהדיירים כל עוד הם יקבלו שירותי חיזוק, ברור שהם ימשיכו להנות מהפטור. אבל היזם שסיחר את אותן זכויות ישלם מס, ככל הנראה מס הכנסה מן הסתם, אם יש לו רווח כמובן מהסיחור הזה וזה לא שונה מהמצב היום.
היו"ר ווליד טאהא
למישהו יש הערה על הדברים?
ישי איצקוביץ
אני רוצה לחדד שוב רגע מכיוון שכל נושא המיסוי התעורר ברגע האחרון ואני רוצה ברשותך שי לעשות רגע סדר. בעצם מה שנאמר פה היום במסגרת הדיונים, דבר אחד שהפטורים הקיימים יחולו רטרואקטיבית. דבר שני, ההטבות שחייבות הפטורים - - - יחולו גם על ההסדר החדש. אגב חשוב לציין את זה, לגבי ריבוי בעלי דירות כמו בפינוי בינוי, אנחנו חושבים שגם פה ראוי לעשות ברגע שזה הפך להיות מתחמי. עכשיו, לגבי ניוד זכויות, אם אני מבין נכון אתם מדברים על מיסוי רק על ההפרש? לצורך העניין העבירו חלק, הרי זה לא כל - -
שי אהרונוביץ
לא, לא, רגע, בוא נהיה ברורים. אם יזם א' חותם על עסקת חיזוק עם דיירים במגרש שאי אפשר לממש את כל הזכויות לפי התוכנית, אין לו מגרש אחר - -
תומר רוזנר
לא, מה זה אי אפשר לממש?
שי אהרונוביץ
אם הוא יכול להעביר את זה למגרש אחר בבעלותו, אז אין בעיה.
תומר רוזנר
לא, לא, לא.
שי אהרונוביץ
אם הוא רוצה להעביר את זה - -
ישי איצקוביץ
אגב זה לא הוא מעביר, זה הם מעבירים.
תומר רוזנר
רק שנייה, מה זה אי אפשר לממש את הזכויות לפי התוכנית? הוועדה המקומית הגיעה למסקנה שאי אפשר לתת במגרש הזה 400% ולכן היא, הוועדה המקומית, קובעת בתוכנית שאפשר לתת פה רק 200% ו-200% במקום אחר.
שי אהרונוביץ
אוקיי. הדיירים מקבלים הרי שירותי חיזוק?
תומר רוזנר
הוועדה המקומית קבעה, לא היזם.

שלהי
שלומי הייזלר
כן, כן, הדיירים שיקבלו את שירותי החיזוק יהיו פטורים ממס.
תומר רוזנר
זה ברור, זה המצב היום.
שלומי הייזלר
אם הוא מעביר מיזם ליזם - -
תומר רוזנר
לא מעביר מיזם ליזם, הוועדה המקומית קבעה שהיא נותנת 200% במגרש הזה ו-200% במגרש האחר.
שלומי הייזלר
אם זה אותו יזם - -
עינת גנון
אם המגרש המקבל הוא בבעלות אותו יזם לא תהיה חבות במס.
יעל לינדנברג
אם זה בבעלות יזם אחר ויש ביניהם עסקה אז אתה במצב אחר, אבל - -
שלומי הייזלר
בסדר, אם הוא מכר זכויות וקיבל על זה כסף.
יעל לינדנברג
בדיוק, אם הוא מכר זכויות אז זה עולם אחר.
שי אהרונוביץ
היזם המקבל משלם מס רכישה והיזם הנותן משלם מס על הרווח.
ישי איצקוביץ
אפשר לחדד את זה שוב? תומר אתה סיימת?
תומר רוזנר
לא, לא, אני חושב שפה השאלה היא שאלה כבדה מאוד.
יעל לינדנברג
לא, השאלה כמה מקרים יהיו לכם שלכאורה יהיה כאילו העברה בין אותם יזמים?
תומר רוזנר
זה המקרה השכיח הרי. היזם שיתקשר עם הדיירים יחפש יזם אחר שאיתו הוא יתקשר כדי להעביר לו את הזכויות במגרש האחר, זה הרי מה שיקרה.
יעל לינדנברג
אבל אז אם יהיה רווח בעסקה אז שימוסו.
שלומי הייזלר
לא, אני דווקא חושב שמה שיקרה זה שיזם אחד ינסה להיקשר עם שני המגרשים, זה יותר הגיוני שיקרה. הם יחפשו מראש את העסקאות האלה ולכן אז לא תהיה בכלל חובת מס כמו ששי אומר.
תומר רוזנר
בסדר אוקיי.
שלומי הייזלר
זה מה שיקרה, לשם זה ילך.
ישי איצקוביץ
אבל חשוב רק לחדד לפרוטוקול שככל שיהיה מיסוי כזה זה יהיה מיסוי רק על ההפרש, דהיינו שנמכר על ידי היזם.
שי אהרונוביץ
רגע, על הרווח.
שלומי הייזלר
על הרווח, על הרווח כן.
ישי איצקוביץ
השאלה מה הממכר, הממכר זה החלק של היזם באותן זכויות של ההפרש, הרי זאת עסקת קומבינציה.
שלומי הייזלר
כן, כן, על הרווח, זה מה שדיברנו.
שי אהרונוביץ
בסדר, מס רכישה על מה שהוא משלם לו.
ישי איצקוביץ
בסדר, אבל החלק שיימוסה זה חלקו של היזם שנמכר או שמועבר והוא מקבל תמורתו כסף או שזה - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
עדיין אפשר להכריז נושא חדש על הנושא הזה?
היו"ר ווליד טאהא
רגע, שלומי, אני חושב שהנושא הזה היה צריך להיות מוסדר בצורה יותר מכבדת גם לוועדה, גם לנוכחים, גם לדנים. לא יכול להיות שבעת הצבעות אנחנו עדיין חלוקים על דעתה של רשות המיסים בעניין הזה.
שלומי הייזלר
לא רגע, כבוד יושב הראש רק שנייה. אני מזכיר שאנחנו - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
גם ככה החוק הזה לא ייכנס באופן מיידי, צריך שתתבטל תמ"א 38. יש לכם הצעת חוק בקרוב, אפשר להביא אותה, אז תביאו אותה בהצעת חוק אחרת. שמעתי את ההצעה הזאת לפני כמה דקות.
יעל לינדנברג
לא, זה מגיע בתזכיר חוק.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה לא הגיע בתזכיר חוק הסעיפים האלה.
שלומי הייזלר
זה כן, הם מתחייבים להגיש תזכיר חוק עכשיו רשות המיסים - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בעתיד, אז כשתביאו את החוק שפוצל ותביאו אותו עם הציבור, אז תביאו גם את הסעיף הזה, מה הבעיה?
שלומי הייזלר
רגע שנייה, בואו נעשה סדר, זה לא בסעיף. זה לא עכשיו, חס וחלילה. חבר הכנסת גינזבורג, אני מזכיר מה אנחנו עושים פה עכשיו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני מזכיר לך שזה נושא חדש.
שלומי הייזלר
אבל בסדר, אנחנו לא מכניסים את זה לחוק את האירוע של מס שבח. אנחנו לא עושים תיקון עקיף עכשיו במס שבח.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כל הסעיף הזה עושה - -
יעל לינדנברג
לא, אנחנו לא מדברים על זה.
ישי איצקוביץ
אנחנו גם לא מתנגדים, אנחנו רק רוצים לחדד.
שלומי הייזלר
הוועדה באה ואמרה 'אנחנו רוצים לדעת מה הכיוון שלכם. לפני שנאשר כל חלופה, אנחנו רוצים לדעת מה הכיוון שלכם לעניין המיסוי'. באנו והבאנו את רשות המיסים כדי שתגיד מה הכיוון.
היו"ר ווליד טאהא
כי הנושא לא היה בכלל.
שלומי הייזלר
הוא לא קשור, כן, אנחנו לא רוצים אותו כרגע. נושא המיסוי יטופל בחוק מיסוי מקרקעין בתיקון, בתזכיר שיופץ בשבוע הבא או בעוד שבועיים לכל המאוחר, ככה שי התחייבתם, נכון?
שי אהרונוביץ
מקווה כן.
שלומי הייזלר
יפה. באה הוועדה ובצדק אמרה 'אבל לפניכן תנו לנו את הכיוון של רשות המיסים'. אנחנו לא מתקנים פה תיקון עקיף, אנחנו לא נוגעים כרגע במיסוי.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כל הסעיף הזה הוא חדש.
שלומי הייזלר
הוא לא קיים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
נכון.
שלומי הייזלר
אנחנו לא רוצים להכניס אותו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הוא לא היה קיים גם בתזכיר.
שלומי הייזלר
נכון, אנחנו גם לא רוצים להכניס אותו, הוא לא פה, הוא לא על השולחן. אתם ביקשתם להתרשם מה עמדת רשות המיסים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
המטרו זה החדש.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
גם המטרו.
היו"ר ווליד טאהא
טוב. ואז?
שלומי הייזלר
ולכן אנחנו שומעים את עמדת רשות המיסים. רשות המיסים אומרת וכולנו פה מבינים את זה, שקודם כל יש נושא מאוד מאוד חשוב שהם אמרו שכל הטבות ימשיכו לחול בהתאמה לחלופה. שתיים, רשות המיסים באה ואומרת 'אנחנו נעשה את זה רטרואקטיבית'. שי תקן אותי אם אני טועה, אם אני אומר משהו לא נכון תתקן אותי.
שי אהרונוביץ
קודם כל אמרתי שאנחנו - -
היו"ר ווליד טאהא
הוא יגיד ואתה תגיד אם זה בסדר או לא, אנחנו רוצים להתכנס כבר.
שלומי הייזלר
הדבר השלישי, כבר עכשיו דיברנו על הנקודה של ניוד הזכויות, שפה היה משהו שלא לגמרי היה לנו ברור. אומרת רשות המיסים 'דעו לכם, אם מדובר מקבלן לקבלן, ימסו על הרווח כמו שממסים כל עסקה ברכישה ושבח. רכישה זה לא לפי הרווח, אבל בכללים רגילים. ואם מדובר באותו יזם או באותם בעלי דירות, אנחנו נסדר את החוק בצורה כזאת שלא יהיה אירוע מס. זאת עמדת רשות המיסים, ככה הם הולכים להפיץ את התזכיר שלהם. אני חושב שזה נותן לנו תמונה מאוד מלאה לעניין ולכן לא צריך לעכב את החקיקה הזאת כי אנחנו יודעים לאן זה הולך.
היו"ר ווליד טאהא
קבלים, הכל בסדר?
ישי איצקוביץ
אנחנו לא מתנגדים לזה, אנחנו רק רוצים להבין. שי, המיסוי בין היזמים, זה נעשה אגב לא בין יזמים בדיוק, זה בין הדיירים אבל אני שם את זה כרגע בצד.
שי אהרונוביץ
למה בין הדיירים? בין היזמים.
ישי איצקוביץ
משום שהעסקה משתחררת רק כשיש לך תנאי מתלה והדיירים מתפנים, אבל אני לא נכנס עכשיו לוויכוח שלם, אני רק שואל. המיסוי ככל שיהיה, הוא יהיה רק על המטרים שעוברים בין מגרש למגרש ככל שהופק בגינם רווח לאותו יזם, נכון?
שלומי הייזלר
על המכירה ועל הרווח.
יעל לינדנברג
על העסקה פשוט, על הרווח שבגין העסקה.
ישי איצקוביץ
והדיירים בכל מקרה יהיו פטורים.
שי אהרונוביץ
תקשיבו עוד פעם, הדיירים, על שירותי החיזוק שהם מקבלים או בנייה מחדש אם זה סיטואציה של הריסה ובנייה מחדש, יקבלו בדיוק כמו שיש את ההטבות של היום.
ישי איצקוביץ
גם אם שירותי החיזוק הם במגרש השני? זה מה שרצינו לחדד. סליחה, שירותי הבנייה במגרש השני, זה מה שרצינו לחדד. אם זה מוסכם, אז זה בסדר.
שי אהרונוביץ
רגע, רגע, מה זאת אומרת שירותי הבנייה במגרש השני? לא הבנתי. הדיירים קיימים במגרש X, חלק אפשר לממש שם, חלק היזם או מעביר למגרש שלו במקום אחר, או מוכר את זה למישהו אחר.
שלומי הייזלר
הדיירים על החיזוק שלהם לא ימוסו.
תומר רוזנר
זה בסדר, זאת לא השאלה.
שלומי הייזלר
זה מה שהוא שואל.
שי אהרונוביץ
על החיזוק שלהם הם לא ימוסו ועל שירותי החיזוק - -
היו"ר ווליד טאהא
אז מה השאלה תומר? מה אתה רוצה לשאול?
תומר רוזנר
השאלה מאוד פשוטה. יש לנו זכויות שעוברות למגרש אחר לבנייה חדשה, למגרש ריק, אוקיי? הוועדה המקומית אומרת 'במגרש הזה אני צריכה לתת 400%, לא יכולה לתת. זה מגרש פינתי, זה מגרש כזה, זה מגרש אחר, אני יכולה לתת פה רק 200% תוספת. את ה-200% האחרים אני נותנת במגרש אחר'. עכשיו, אם היא הייתה נותנת את ה-400% במגרש הזה הוא היה פטור על שירותי הבנייה של כל הבניין.
שלומי הייזלר
מי היה פטור? זה בדיוק העניין. הקבלן לא היה פטור ולכן אנחנו מחדדים. הדיירים הקיימים היו פטורים ממה שהם מקבלים עבור החיזוק. הקבלן כשהוא ימכור את זה, יהיה חייב.
תומר רוזנר
את ה-400%?
שלומי הייזלר
את כל היתרה.
שי אהרונוביץ
ברור, את דירות התמורה שהוא בונה, ברור שהוא משלם על זה מס.
שלומי הייזלר
מה שהיה לכם חשוב זה לוודא שזה שמעבירים את הזכויות למקום אחר, לא יפגע בדיירים שמקבלים חיזוק במגרש הזה.
תומר רוזנר
נכון, נכון.
שלומי הייזלר
וזה אומר שהדיירים שיקבלו את החיזוק, לא ימוסו.
תומר רוזנר
גם אם לא יהיה חיזוק בגלל במגרש הזה, כאילו לא תהיה תוספת דירות במגרש הזה בכלל.
שלומי הייזלר
גם אם לא תהיה תוספת דירות.
שי אהרונוביץ
ברור, כי הם מקבלים עדיין את החיזוק.
תומר רוזנר
אוקיי. נחה דעתכם מר איצקוביץ?
ישי איצקוביץ
בהנחה באמת שזה מחודד בצורה הזאת, שזה רק על הרווח שיופק לאותו יזם בגין העסקה עצמה, בגין הפרש הזכויות, אז כן.
שי אהרונוביץ
רגע שנייה, אתה יודע הרי לא פחות טוב ממני. על הרווח משלמים מס הכנסה ומס שבח, הקונה ישלם מס רכישה.
ישי איצקוביץ
כן, אבל רק על החלק שהיזם מוכר, כי זאת עסקת קומבינציה, הוא לא מוכר 100%. לצורך העניין במגרש אחד יש 300%, במגרש אחד יש 500%. ה-100% האלה מתחלקים 40%-60% לפי - -
שלומי הייזלר
הוא אומר, אם הועברו רק 300% מתוך 500% זכויות, אז שווי הרכישה זה 300%.
שי אהרונוביץ
זה מה שעובר, לא?
תומר רוזנר
אז נחה דעתו, יופי.
היו"ר ווליד טאהא
סיימנו?
תומר רוזנר
כן.
היו"ר ווליד טאהא
דברו חופשי, כנראה לא נצביע היום בקצב הזה. אתם יצאתם לי מהעצבים. כן מירה. ב-21:00 אני נועל בכל מקרה.
מירה סלומון
תודה אדוני, אני בטוחה שזה יהיה קצר. ביחס לנוסח שהוקרא על ידי עו"ד ארביב בנוגע לוועדות הערר, אני פניתי לעו"ד ארביב וביקשתי לוודא שזה לא חל על רישוי עצמי. כיוון שעל רישוי עצמי, כמו שאנחנו יודעים, למשל הוועדות המקומיות מגישות ערר במסגרת חוק ההסדרים שעבר הרגע. עו"ד ארביב?
בנימין ארביב
כן, לפי הנוסח שהקראתי עשויה לעלות שאלה, אבל אני מציע להבהיר את זה. זאת אומרת, לא הייתה כוונה וכדאי להבהיר את זה בנוסח, שהיתר בסעיף זה למעט היתר על ידי - -
היו"ר ווליד טאהא
על מה אנחנו רוצים להצביע?
תומר רוזנר
למה? ואם הוועדה המקומית מגישה ערר קנטרני? למה?
מירה סלומון
בכל הכבוד, ועדה מקומית היא רשות שלטונית. בכל הכבוד, יש חזקה של תקינות מנהלית גם על ועדה מקומית. ערר קנטרני אי אפשר להגיד על ערר שמגישה הוועדה המקומית.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הממשלה מגישה משהו קנטרני?
מירה סלומון
יוכח אחר כך אחרת? תדחה ועדת הערר את הערר, זה דבר אחר.
היו"ר ווליד טאהא
מה, זה לא קורה? לא רואים את זה בוועדות?
מירה סלומון
אבל יש בעולם המשפט חזקת תקינות מנהלית. הוועדה המקומית, חלה גם עליה חזקת התקינות המנהלית.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני ביקשתי לתקן, חבל שלא ביקשתי את זה לתקן. לתקן את החלק הזה.
בנימין ארביב
אז אתה מסכים לתקן שבסעיף זה היתר למעט היתר שניתן על ידי מורשה?
יעקב אשר (יהדות התורה)
כן.
בנימין ארביב
אוקיי.
מירה סלומון
תודה.
היו"ר ווליד טאהא
פעם הבאה הסדרנים יגיעו אלינו עם אזיקים, לא על אחריותי.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני הבטחתי לו עד 21:00.
היו"ר ווליד טאהא
אז אתה תאזוק את כולם, אני תשחרר אותי. טוב, מירה דעתך נחה? 'חמדולילה'. סיימנו, מה הנוסח האחרון? אני לא הבנתי מה הנוסח האחרון.
בנימין ארביב
באיזה נושא?
היו"ר ווליד טאהא
בנושא המדובר של יעקב אשר ובניו.
בנימין ארביב
אתה רוצה שאני אקריא אותו שוב?
היו"ר ווליד טאהא
כן.
בנימין ארביב
אז גם לטובת רעות אני אקריא את זה ובזה נסיים.

"בסעיף 152ב. האמור בו יסומן – (1) ואחריו יבוא (2).

(2) על אף האמור בפסקה (1) בערר על היתר במגרש שבו מצוי מבנה הטעון חיזוק רשאית"

זה גם על ניוד, כן? אז צריך לתקן את זה.

"רשאית ועדת הערר להחליט מטעמים שירשמו כי בנסיבות העניין אין מקום והצדקה לעכב את מתן ההיתר כולו או חלקו בשל הערר, בשים לב לאפשרות השבת המצב לקדמותו ככל שיתקבל הערר.

(3) שר הפנים רשאי, באישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, להחיל את הוראות פסקה (2) גם על היתרים מכוח סוגי תוכניות נוספות, כפי שיקבע."

בפסקה (2), היתר למעט היתר שניתן על ידי המורשה להיתר.
היו"ר ווליד טאהא
לא כתבת באישור הוועדה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
כתב, כתב, הקריא.
היו"ר ווליד טאהא
וההערה של מירה?
בנימין ארביב
גם, גם.
היו"ר ווליד טאהא
אני כבר בבית כנראה.
קריאה
רק שאלה לגבי המטרו, מה נסגר לגבי זה?
שלומי הייזלר
ההצעה ממשלתית.
היו"ר ווליד טאהא
המטרו קראנו את הסעיף, לא?
קריאה
כן, שלומי ענה לי.
היו"ר ווליד טאהא
טוב. אוקיי, אני מעמיד להצבעה את נוסח הצעת החוק כפי שהיא הוקראה כולל כל התיקונים שהוקראו. וכולל הסיכומים כמובן שסוכמו בוועדה, שזה אומר כל התיקונים שהוקראו גם.

מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

הצעת החוק אושרה

תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 20:56.




איגי

קוד המקור של הנתונים