ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 01/03/2022

תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2022) (תיקון), התשפ"ב-2022

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



10
ועדת הכלכלה
01/03/2022


מושב שני


פרוטוקול מס'201
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, כ"ח באדר התשפ"ב (01 במרץ 2022), שעה 14:30
סדר היום
הצעת תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2022) (תיקון), התשפ"ב-2022
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מרדכי ביטון – היו"ר
חברי הכנסת
יעל רון בן משה
יסמין פרידמן
נירה שפק
מוזמנים
נעמה קאופמן פס - מנכ"לית, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אסף לוי - סמנכ"ל גורמי ייצור, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

עומר מיה - רמ"ט מנכ"לית, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

סתיו כהן - יועצת למנכ"לית, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

תמיר גושן - מנהל השירותים הווטרינרים, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אפרת ורד - סגנית בכירה ליועצת המשפטית, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אור מלכי - רפרנט, משרד המשפטים

אביטל שטיינברג - משרד המשפטים

שמואל לויט - מנכ"ל, המועצה לענף הלול

מתן בן שאול - יועמ"ש, המועצה לענף הלול

מרדכי אלקבץ - מנכ"ל, ארגון מגדלי עופות

שמעון ביטון - חבר הנהלה, ארגון מגדלי עופות

יוני דמרי - מנהל אגף משק, תנועת המושבים

ארז וול - יועץ משפטי, עמותת תנו לחיות לחיות, ארגונים להגנה על בעלי חיים

הילה קרן - מנהלת פעילות ציבורית, עמותת אנימלס (לשעבר אנונימוס לזכויות בעלי חיים), ארגונים להגנה על בעלי חיים

שירה הרצנו - יועצת משפטית, אנימלס, ארגונים להגנה על בעלי חיים

צחי בן עיון - יו"ר ענף עצמאים בהתאחדות, התאחדות המלאכה והתעשייה

אלעד מלכא - מנכ"ל, האינטרס שלנו
ייעוץ משפטי
מרב תורג'מן
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
רויטל יפרח
הצעת תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2022) (תיקון), התשפ"ב-2022
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שלום לכולם. הצעת תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2022). אנחנו, לצערי, דנים בנושא שחשבנו שנפגוש אותו באוקטובר 2022, במידה ומתנהלים כראוי אבל בפעם הקודמת לא התנהלו כראוי. אני חושב שהמכתבים הראשונים של הוועדה הזאת היו בקיץ ובסתיו למשרד החקלאות, להביא לנו את התקנה שמסדירה את ענף ההטלה. וכל כמה שבועות חיכינו לתקנה, והתקנה לא באה. הסבירו לנו שצריך לבדוק וזה מורכב ושלא יודעים צפי ולתכנן את הענף ולדעת כמה מחסור יהיה בביצים וכמה מכסות לאשר.

רצה הגורל שהתקנה הגיעה אלינו, מתי? של ההטלה?
עידית חנוכה
היא הגיעה ב-27 בדצמבר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ב-27 בדצמבר קיבלנו שלושה, ארבעה ימים לדון. אני נרתמתי לדיון בלהיות מגשר של כולם כדי להביא איזו תקנה מוסכמת באותם ארבעה ימים, כשההשפעה של הביצה על יוקר המחיה של משפחה בישראל – אם נניח נוזיל את הביצה ב-10%, אולי נחסוך למשפחה 10 שקלים בחודש, כשאני יכול להקצות את הזמן שלי להיאבק במונופולים של ייבוא וייצוא מזון, שההשפעה תהיה באלפי שקלים למשפחה אבל הקדשתי ארבעה ימים של שכרון חושים כדי לגשר בין הארגון היציג לבין ענף החקלאות. קרה שם משהו לא נעים בכלל – בזמן שאני מנהל משא ומתן, עשו משא ומתן אחר מעל הראש שלי אז לפחות לא הייתי עושה את המשא ומתן הזה שלא הצליח. עשו מעל הראש שלי עוד משא ומתן, גם הוא לא הצליח, ואז פגשנו שוקת שבורה, ואז מצאנו חרב על צוואר הענף הזה – או שמאשרים את התקנה כפי שהיא, ללא שינוי, לפי דרישתו של שר החקלאות או שהענף למחרת לא מוסדר ולא מתוכנן.

בחרנו באופציה הקשה, לקבל את התקנה כפי שהיא בניגוד לעמדת הגופים היציגים, עם דמעות ובכי וצעקות והשם ישמור מה היה פה בלילה סוער של אהבה, ביום חמישי בלילה. וכך הלכנו הביתה עצובים, ולפחות ידענו שענף ההטלה מוסדר שנה קדימה.

וראו זה פלא – לא עוברים חודשיים, ואנחנו נדרשים לדיון חירום בענף ההטלה עם תקנה חדשה. לפני שבכלל נשקול אם לשנות את התקנה, אני אגיד כמה דברים: בסיבוב הזה לא יהיו שינויים בתקנה הזאת שהם לא בהסכמה מלאה עם כל הגופים. מה שקרה פה בפעם הקודמת לא יקרה בתהליך הזה. זה דבר אחד.

דבר שני, יש לנו כמה שאלות הבהרה והקשר בין הדברים: מצד אחד, אומרים לנו שהולכים לייבא מיליארד ביצים – לכבוד מיליארד ביצים שאת דרכם עוד מבקשים, יש שיר כזה. הולכים להביא מיליארד ביצים שהנוהג הרגיל הוא כמה בשנה רגילה? 200 מיליון, ומייבאים אותם בגלל צפי של מחסור בביצים. אז הנה, יש לנו מיליארד ביצים, אז למה לא נרגענו עד דצמבר?

שולחים לנו תיקונים לנוסח התקנה שאומרים שיהיו מחסור בביצים בענף ולכן צריך לשנות את התקנה, והתקנה תביא ביצים לטפל במחסור בפסח כשמסבירים שרק אכלוס ורק שהתקנה בתוקף, ועד שהתרנגולת תביא ביצה כבר נגיע לתשעה באב. זה לא יביא לנו ביצים לפסח, התקנות האלה. הנימוק שכתבתם, משרד החקלאות, למה צריך את התקנה זה בגלל מחסור לפסח – על זה כבר התגברתם בייבוא של מיליארד ביצים. לא שאלתם אף אחד והבאתם מיליארד ביצים, אז תביאו מיליארד. אגב, זה בניגוד להצהרתכם שקיבלתם מכסות שהן במאות אחוזים גדולות משנים קודמות בהגדלת המכסות, בתקנה של דצמבר אמרתם שאתם רוצים להגדיל את יכולת הייצור כדי לא לעשות יבוא גדול יותר. אז גם קיבלתם מכסות עצומות לייצור ביצים בישראל, גם הגדלתם ייצור וגם אתם מייבאים יותר ממה שהתכוונתם.

מה עוד יש לי לשאול אתכם? מה הקשר בין התיקון המוצע לצמצום המחסור הצפוי בפסח, שכן הגידול הצפוי יניב ביצים רק בעוד כחצי שנה. מדוע התקנות דחופות? תסבירו לי מה דחוף עכשיו בתקנות? ואם אתם מבוססי נתונים – מה המחסור הצפוי? כמה ביצים נעלמו לנו מהשוק? מי הפסיק לייצר ביצים? מה המספרים? על מה ביססתם עמדתכם?

נאמר לי שמשרד המשפטים, כדי להצדיק את חידוש התקנה, שאל אתכם על נתונים, נתוני המחסור – לפי איזה מספרים התבססתם? יש פה נציג משרד המשפטים?
אור מלכי
כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה הנציג? אתה שאלת על נתונים? ומה התשובה שקיבלת?
אור מלכי
אני ממחלקת ייעוץ וחקיקה. לא קיבלנו נתונים מלאים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ומה אתם חושבים? שלמרות שאין נתונים אתם יכולים לעבד את חידוש התקנה?
אור מלכי
אנחנו מבינים שהתקנות הקיימות לא נותנות מענה מבחינת חלוקת המכסות החדשות והקיימות בגלל המגבלות שקיימות על הזכאות, שמחייבות גם הקמה של לול חדש וייצור של כל המכסה באותה שנה, ואנחנו מבינים שלצורך מענה על המחסור נדרשת פעולה מהירה. אנחנו כן חושבים שיש צורך - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איזה סוג של פעולה? יבוא או ייצור כי הייצור לא מהיר, לתרנגולת יש את הקצב שלה. קודם תביא אותה, שים אותה בלול ואז היא תדבר איתך מתי שהוא.
אור מלכי
השאלה אם הכלי שמשתמשים בו כדי לפתור את המחסור הוא - -
נעמה קאופמן פס
אבל זה שאלות מקצועיות, ויש כאן גורמי מקצוע. למה משרד המשפטים צריך לענות איך נייצר - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
משרד המשפטים ביקש נתונים - -
נעמה קאופמן פס
יש פה את הווטרינר - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא אמר לנו שהוא לא קיבל נתונים.
נעמה קאופמן פס
הווטרינר פה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גברתי המנכ"לית, חכי לתורך לדבר.
נעמה קאופמן פס
אבל הווטרינר פה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אני לא ביקשתי ממך להתייחס עכשיו, עם כל הכבוד. משרד המשפטים ביקש נתונים ולא קיבל נתונים, ואי אפשר להביא תקנות שלא מבוססות נתונים.
אור מלכי
רגע, אני אחדד מה ביקשנו: קודם כל, אנחנו לא מתערבים בשאלת המדיניות מה הכלי המתאים להתמודד עם המחסור, בין אם זה יבוא ובין אם זה הגדלת המכסות. הנתונים שאנחנו היינו רוצים לקבל עליהם מענה הם – התקנות החדשות מאפשרות לבעלי לולים קיימים שלוחות הטלה אחרות, בעיקר בפטם, לעשות הסבה להטלה וקבל מכסות ייצור בהטלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה הנושא הזה מעניין אתכם דווקא?
אור מלכי
זה מעניין אותנו להבין – בכל זאת, הייתה במכסה השנתית הגדלה דרמטית של מספר המכסות, ואנחנו מנסים להבין כמה מזה יכול לקבל מענה בתיקון הזה - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הסבת לולי פטם ללולי ביצים.
אור מלכי
להבנתנו, זאת האוכלוסייה הרלוונטית כי - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כי מה האפשרות היחידה כרגע לפתרון מהיר? זה לא מדאיג אתכם שיהיה לנו פתאום חסר בפטם? לא חשבתם את האפשרות הזאת? אנחנו נביא יותר ביצים ונאכל פחות עופות?
אור מלכי
מבחינה משפטית, תקנות צריכות להתבסס על תשתית עובדתית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה צודק, אתה לא עוסק במדיניות. אני רק רציתי לנסות להבין למה לא קיבלתם נתונים. את המדיניות תשאיר לנו. תודה רבה לך.

אבל באמת, להסב לולי פטם – יש לנו עודף עופות בישראל או שאנחנו נייקר את העוף כי יהיה מחסור בעופות בפסח? יש פה גם איזה שינוי מדיניות של חלוקה של 70 מכסות חדשות למגדלים בכל הארץ ולא רק באזור עדיפות לאומית? היה רציונל לתעדף את העדיפות הלאומית בתקנה הזאת ויש גם שינויים בהיבט הזה.

עכשיו, לפני התייחסות המנכ"לית, היא תהיה ראשונה, אני רוצה להציע לכם לחסוך היום את העצבים: תעברו על התקנה, תראו איזה סעיפים מוסכמים על כולם, נאשר אותם פה ונבצע. לא נבצע שום סעיף שלא מוסכם על כולם, לא יהיה פה. תחסכו לעצמכם את העצבים, את ההתלהמות, את ההאשמות – כל זה לא מעניין, לא להיום. יש שתי אפשרויות בלבד: בחירת סעיפים מוסכמים ואישורם מיידית, ורק את המוסכמים או שפשוט שמים את התקנה הזאת בצד. אלה שתי האפשרויות להיום.

המנכ"לית, בבקשה.
נעמה קאופמן פס
שלום. הגענו לכאן בפורום מקצועי מלא כדי לענות לכל שאלה עובדתית, אבל אני רוצה להתחיל מהנושא של המחסור בביצים – קודם כל, מדובר על תקנות ולא על תקנה אחת, ובתוך תקנות יש כמובן כל מיני סעיפים. היו מספר סעיפים שבהם נודעו חסמים מסוימים שמונעים ייצור ביצים בישראל ומימוש מלא של התקנות כפי שהתכוונו. למשל, כשמישהו מפרש לול חדש כלול שיצא אתמול מהשקית, דנדש-חדש מהקופסה, ומצד שני עומד לול קיים ריק בישראל שיכולים לייצר בו ביצים ויכול להיות מותאם בענף – בעיני, בפרשנות שלי, אפשר להרחיב את הפרשנות אבל מסתבר שמשפטית רוצים להרחיב את ההגדרה. וכשיש לול ריק שעומד ואני רוצה שייצרו ביצים בישראל ולא לעסוק בייבוא ביצים לישראל אלא לייצר ברמה המקומית, הנ"ל גורם לאי-מימוש התקנות ולכן יש כאן מספר תיקונים, ואני אתייחס גם לכמה דברים שאמר היושב-ראש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אגב, לדעתי זה הסעיף היחיד שמוסכם, שאם זה נבנה לפי הנחיותיכם לרפורמה הקודמת אבל הוא זמין לרפורמה החדשה – לאשר אותו, וחלקם אפילו - -
נעמה קאופמן פס
לא, זה סעיף אחר, סעיף נוסף. דיברנו גם עם הענף.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם יש לך סעיפים מוסכמים עם הענף אז גם תתארי אותם בסוף הדברים שלך.
נעמה קאופמן פס
אוקי. אז כשאני מנסה לגרום לייצור ביצים בישראל ולביטחון המזון ברמה המקומית כאשר בשבועות האחרונים ייבאו עשרות-מיליוני ביצים לישראל – אתם תמצאו הרבה מאוד ביצים חומות בשווקים, הביצים האלה הגיעו מספרד וממדינות נוספות. אני מנסה לייצר ביצים פה, וזו כל המטרה של לחזק את החקלאות המקומית, ויש מספר חסמים שידועים, בין אם זה חקלאים חדשים בתקנות של מכסות חדשות ובין אם זה לחקלאים הקיימים – המטרה שלי זה להביא את התיקונים האלה לוועדת הכלכלה ולתקן אותם כי הם מצריכים חקיקה. למשל, אם אמרנו שהלול יאוכלס השנה – ייוצרו הביצים ואנחנו מדברים על אכלוס - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שאלה קטנה, נעמה: איזה מהמידע שהביא אתכם להביא את התקנה עכשיו לא היה מונח בפניכם ב-20 בדצמבר? איזה מידע חדש התפתח מאז?
נעמה קאופמן פס
יש הרבה שאלות שתשאל, היושב-ראש, אבל חשוב לי לתת לך את התמונה כולה: למשל, לול חדש – אני, בפרשנות שלי הייתי אומרת שכל מי שלא היה ב"פול" הלולים במדינת ישראל בנושא הביצה ונכנס למשחק, ומסתבר שהפרשנות אומרת: לא, כאילו הוא נבנה אתמול. מסתבר שיש תקנות בעבר, מלפני שנים, שפירשו לול חדש כמשהו שרק נבנה עכשיו, בשנת התכנון. ברור שבשנת התכנון בניית לול, ולול שעומד ריק ואני רוצה פה חקלאות ואני רוצה פה ביצים – הלול הזה צריך להיכנס למשחק.

חשוב לי כן להתייחס לסוגיית המכסות – בסוגיית המכסות יש הבדל בין מימוש יבוא לבין החלק הבירוקרטי כדי לאפשר יבוא. החלק הבירוקרטי, כדי לאפשר יבוא ולייצר מכסה – לוקח חודשים ארוכים לבנות אותו, לתאר אותו, להוציא אותו לשימוע ציבורי, לקבל הערות ציבור וכולי. ההבדל בין מכסה של מיליארד ביצים לבין המימוש של מכסה של מיליארד ביצים הוא הבדל מאוד משמעותי. 1. אני מייצרת לעצמי שקית כזאת או נקרא לזה אופציה כדי לייבא ביצים, ואני לא רוצה לייצר מכסה שאני כל הזמן צריכה להגדיר אותה ולהתעסק עם התהליך הבירוקרטי. אל תשכח שלממשלה יש גם את הבירוקרטיה של עצמה ואת כל התהליך. לכן, ביקשנו מכסה גדולה, שכשאני נמצאת באיזה מחסור ואני צופה מחסור, ועוד לא דיברנו על החלק הזה. אם חס וחלילה יש מחסור, אני יודעת להפעיל את המכסה באופן מיידי. המטרה היא לא להפעיל מכסות ולייבא ביצים מכל העולם ולפרנס אחרים אלא לייצא חקלאות מקומית, וזו מטרת התקנות מחודש דצמבר, וזו מטרת תיקוני התקנות עכשיו, להביא לפה חקלאים שיוכלו לייצר.

לחלק מהדברים באמת קיבלנו פידבק – לול חדש, מפרשנים אותו בצמצום, תתקנו את זה. ייצור או אכלוס זה סמנטי. אז כן, לפעמים גם עושים טעויות וצריך לתקן אותן.

בנוגע לאיגרת ולנתונים – ויתייחס הווטרינר הראשי שנמצא כאן וגם מונה לתפקידו, אפשר לברך אותו, המינוי שלו טרי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בהצלחה, הווטרינר. איך קוראים לך?
תמיר גושן
תמיר גושן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה נדמה לי שהיית כאן?
נעמה קאופמן פס
הוא היה גם קודם, הוא רק מונה. הוא קיבל את התפקיד בזכות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוסמכת. בבקשה.
נעמה קאופמן פס
כאשר יש איגרת שירותים ווטרינרים שאומרת שמי שלא עומד בדרישות שונות של השירותים הווטרינרים, לא יוכל לקבל אישורי אכלוס – הדבר הזה נע באיזה טווח של נורמה, ולמה? למשל, יש כאלה שהחליטו להוציא את התרנגולות לפני ולאכלס לפני שהאיגרת נכנסת לתוקף.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
פחדו.
נעמה קאופמן פס
למשל, יש כאלה שאומרים: אני אמשוך את הלהקה עוד קצת אז הביצים יהיו קצת יותר... אבל אני מושך את הלהקה. לכן, כאשר הווטרינר הראשי נותן הערכה על כמה ביצים יוציאו כל שבוע מה"פול", ונעלמות לנו כל שבוע ביצים בישראל, אני רוצה לייצר להם מענה. אז נכון, אני לא יכולה להגיד לך מה המספר, אני יודעת מה הטווח.

ההיערכות לאיגרת השירותים הווטרינרים לייצור ביצים בישראל זה כל מטרת התקנות הקודמות וכל מטרת התיקונים הללו, שנשמח לעבור עליהם אחד-אחד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה ההסכמות שיש לכם? איזה סעיפים מוסכמים עם הענף?
נעמה קאופמן פס
אני רק רוצה לראות אם התייחסתי לכל מה שרציתי.
קריאה
לא דיברו אתנו על שום הסכמות, אדוני היושב-ראש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא להפריע, אדוני. נעמה, תדברי, לא להפריע לדיון. אני אתן לענף זכות דיבור במועד.
קריאה
- - - כמו חילוץ מאוקראינה קראו לנו אתמול בשמונה בערב שיש מחר ועדת כלכלה. איזה דיון? זה נפל עלינו כאילו אנחנו מצילי חיים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אדוני, יש לך מזל שלא מטפטף עליך פה גשם.
נעמה קאופמן פס
ברגע שהבנו את התיקונים המינימאליים שאנחנו רוצים להביא, פרסמנו את התקנות האלה לשימוע ציבורי, הן נשלחו בו ביום למועצת הלול, מועצת הלול גם התייחסה להערות וכמובן יש דברים שהיא מקבלת, וכנראה הרבה היא לא מקבלת. סמנכ"ל גורמי הייצור שעשה שיחות יכול להגיד מה מוסכם כי הוא ידייק את זה יותר ממני מבחינה מקצועית.

לא הגענו עד היום להסכמות עם ענף הלול. אני חושבת שהשיחות המשיכו להתקיים, ואני חושבת שמחובתי לשבת בוועדה הזאת ולהגיד שיהיה מחסור בביצים במדינת ישראל אם אנחנו נמשיך בהתנהלות שלנו בלי לעשות תיקונים מסוימים.

חשוב לי להגיד שאני רוצה חקלאות מקומית וייצור ביצים ברמה המקומית ולא ייבוא מכל העולם, ואם לא נעשה את התיקונים האלה, אני תלויה בייבוא מהעולם. ולכן, כשאני באה ביושר ובידיים נקיות, אחרי שפרסמתי לשימוע ציבורי ואומרים לי: רק תגיעי להסכמות, שאני כולי תקווה - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
להביא תקנה שלושה ימים לפני סוף שנה זה לא לבוא ביושר כי זה לא אפשרי.
נעמה קאופמן פס
בסדר, אבל עשינו משא ומתן של חודשים, חודשים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא עשיתם שום משא ומתן - -
נעמה קאופמן פס
עשינו משא ומתן של חודשים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לעשות משא ומתן בניוטרל מעל הראש שלי ובזבזתם לי ארבעה ימי עבודה. זה לא היה ביושר להביא את זה ארבעה ימים לפני סוף שנה, שקיבלתם התראה חודשים רבים קודם. את עוסקת בענף מתוכנן ואת מביאה את זה ארבעה ימים לפני סוף שנה? זאת רמת התכנון של המשרד?
נעמה קאופמן פס
בסדר, אבל אנחנו חוזרים אחורה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ואם הבאתם את זה בדצמבר - -
נעמה קאופמן פס
יושב-ראש הוועדה, אני רוצה להגיד לך - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
- - אז לא יכולתם לראות ארבעה חודשים קדימה? אז בחודשיים אתם משנים את הענף? לא הבנתי את רמת התכנון, זה ענף מתוכנן.
נעמה קאופמן פס
בסדר, אני רוצה להשיב: הענף המתוכנן הזה גם צריך לדאוג לייצור ביצים. ולכל האנשים הנכבדים שיושבים פה בחדר הזה, לכולם יש אחריות שיהיו ביצים במדינת ישראל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נכון.
נעמה קאופמן פס
אז אני אומרת לוועדה הזאת ולפרוטוקול הזה שלא יהיו מספיק ביצים במדינת ישראל אם נמשיך להתנהל - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ואני אומר לך שאתם התרשלתם בתפקידכם בתכנון הענף ובהבאתו לא בשל כי מי שמביא תקנה בסוף שנה ואחרי חודשיים מתקן אותה – היא - - -
נעמה קאופמן פס
אני מביאה תיקונים לוועדה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתם תישאו באחריות בכל משבר שיהיה פה - -
נעמה קאופמן פס
- - -
יעל רון בן משה (כחול לבן)
- - - נהגתם לא ביושר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
- - קודם כל תתכננו, אחרי זה תחלקו ציונים למישהו. אתם מביאים תקנה לא מבושלת, כופים אותה על הציבור בלי אפשרות להתייחס אליה, אומרים: או הכל או כלום – זה מה שעשיתם ב-31 בדצמבר – או הכל או כלום. אז אמרו לכם: הכל. השפילו מבט, הלכו הביתה בוכים. הסכימו להכל. אמרתם: או הכל או כלום ועשינו הכל לפי רצונכם. הוועדה משנה תקנות לכולם, לא נגענו בפסיק ממה שכתבתם, פסיק אחד, ואת תסבירי לנו שאחרי חודשיים כשלתם בתכנון הענף? ואת מטיחה את זה בחברי הכנסת, שהם אחראים במחסור בביצים? איפה הייתם שנה שלמה? איפה הייתם כשדיברו אתכם על טעויות בתקנה? לא הייתם מוכנים לשמוע כלום – אמרתם: הכל או כלום. אז אמרנו: מה שאתם רוצים, הורדנו את הראש. עכשיו אתם מטיחים בנו האשמות?
נעמה קאופמן פס
אני לא מטיחה האשמות - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
את עושה את זה עכשיו. אל תטיחי בנו האשמות ואחריות - -
נעמה קאופמן פס
אני לא מטיחה האשמות על אף אחד - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
- - את קיבלת את התקנה שלך באופן מוחלט כמו שביקשת אותה. ביקשת תקנה – קיבלת אותה בלי תיקון אחד. תפעלי לפי תקנה שביקשת. עכשיו את מסבירה לנו את הטעויות שלנו?

אני לא רוצה להתעצבן אבל תודה שהבאת אותי לזה. אני מבקש להציג לנו הסכמות, אם ישנן, ולהצביע על ההסכמות ובזה סוף העניין. בהמשך, אם נרצה תקנה נוספת או תיקונים נוספים, נעשה את זה אם יהיה עוד גל נוסף.
נעמה קאופמן פס
אסף יכול להציג את ההסכמות?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן, בבקשה.
נעמה קאופמן פס
אדוני היושב-ראש, אתה רוצה שנצא רגע? אני פגשתי רק את שמעון ביטון לפני הדיון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש יותר הסכמות?
נעמה קאופמן פס
לא יודעת, אולי נצא לכמה דקות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מכריז על 20 דקות הפסקה, יכול להיות שהיא תתארך. תביאו את ההסכמות שביניכם. תודה רבה.

(הישיבה נפסקה בשעה 15:07 ונתחדשה בשעה 15:40.)
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חברים, רצינו דיון רגוע מוסכם, עם הסכמות אבל לצערי, אני לא הייתי רגוע ולא זכינו. התחיל פה דיאלוג ומשא ומתן, שתמיד מתחיל והשאלה אם הוא ייגמר. השאלה אם תביאו תוצאות מבורכות לאזרחי ישראל בזמן קצר? המושב נגמר בעוד שבוע ובפגרה מותר לנו לעשות ארבעה דיונים, אנחנו כבר סגורים על רובם בשל עומסים. אולי התחיל איזה דיבור טוב בין הצדדים בדקות האחרונות. הכוונה היא שכולם הולכים לקראת כולם, שאנחנו מביאים תקנה שהיא טובה לאזרחים ולא טובה למישהו אחד או לאינטרס אחד.

ולכן, אנחנו מסכמים את הדבר הבא: הצדדים ישבו במשא ומתן ישיר, אתם לא צריכים אף אחד שיגשר ביניכם. תביאו לוועדה נוסח תקנה רזה או שמן, העיקר ששניכם חתומים עליו. בדיון שיתקיים אנחנו נקריא אותו ונצביע עליו, זה מה שהולך להיות. נקריא תקנה שאני יודע שהוסכמה עם המומחים ומצביעים. אם אין הסכמות אז אנחנו נדון בתקנה הזאת אבל זה יהיה במושב הבא, זה יהיה בצורה רגועה יותר. אם יש הסכמות – ננסה להביא את זה בשבוע הקרוב. הרבה ביקשו רשות דיבור, צחי, אבל אם אתה תדבר אז הארגון השני לדבר והחקלאות ירצו להשיב והח"כים ירצו לדבר. אני אתן לך לדבר אבל לא הפעם, אולי בפעם הבאה - -
צחי בן עיון
מילה אחת, כבודו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, אני לא יכול, אתה לא מבין? אתה לא מבין שאם אתה פותח אז נירה שפק תגיד: אני חייבת להגיב לדבריו ואני לא יכול להגיד לחברת כנסת לא לדבר ואני גם לא רוצה עכשיו. אני רוצה לגמור את הדיון הזה ברוח של לכו, תנצלו את הזמן להביא מתווה מוסכם ביניכם לתיקונים לתקנה של ענף ההטלה.

אני נועל את הדיון. תודה רבה.



הישיבה ננעלה בשעה 15:45.

קוד המקור של הנתונים