ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 24/02/2022

הצעת חוק הסדרת השימוש בקנאביס למטרות רפואיות, התשפ"ב-2022

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



5

הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק הסדרת השימוש בקנאביס למטרות רפואיות
התשפ"ב-2021
24/02/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 20
מישיבת הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק הסדרת השימוש בקנאביס למטרות רפואיות
התשפ"ב-2021
יום חמישי, כ"ג באדר התשפ"ב (24 בפברואר 2022), שעה 8:00
סדר היום
הצעת חוק הסדרת השימוש בקנאביס למטרות רפואיות, התשפ"ב-2021, של ח"כ שרן מרים השכל
פרק ט'
עובדים – דיון מחדש לפי סעיף 115 לתקנון הכנסת – הקראה והצבעות
נכחו
חברי הוועדה: שרן מרים השכל – היו"ר
מוזמנים
יובל לנדשפט - מנהל היק"ר, משרד הבריאות

רננה מיסקין - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הבריאות

מיכל נידם וקסמן - ראש אגף כלי סיוע לתעשייה, משרד הכלכלה

מתן רטנר - מנהל תחום תעשייה, משרד הכלכלה

עילם שניר - עו"ד, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

חיים תגר - מנהל אגף בכיר ענפי שרות וסביבה חקלאית, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

ורד ליפמן - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אתי כהנא - עו"ד, הרשות לביטחון קהילתי, המשרד לביטחון פנים

ענת מססה קינן - עו"ד, הלשכה המשפטית, המשרד לביטחון פנים

ענת חן מיכאלי - ר' תחום קנאביס רפואי, המשרד לביטחון פנים

טל פז מזרחי - עו"ד, קמ"ד אח"מ וטכנולוגיות, המשרד לביטחון פנים

דוד פפו - יו"ר הסתדרות הרוקחים בישראל

איל פלום - עו"ד, היועץ המשפטי, הסתדרות הרוקחים בישראל

ניר יופטרו - מלאכים בירוק

אביחי ויקטור סמילה - מלאכים בירוק

ליאור סעדה פיסו - מיי גרין פילדס
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים

הצעת חוק הסדרת השימוש בקנאביס למטרות רפואיות, התשפ"ב-2021, פ/2245/24
פרק ט'
עובדים – דיון מחדש לפי סעיף 115 לתקנון הכנסת – הקראה והצבעות
היו"ר שרן מרים השכל
אני פותחת את ישיבת ועדת הקנאביס של הכנסת. אני רוצה להבהיר בתחילה שמה שהיה בדיון הקודם, לא יתקיים עכשיו. אנשים שיתפרצו שלא ברשות דיבור, אנשים שלא ניתנה להם זכות דיבור ויתחילו לצעוק בוועדה, אני פשוט אוציא אותם ל-10 דקות להתקררות, לרגיעה ורק אחר כך הם יוכלו לחזור לוועדה.

אנחנו פותחים את פרק העובדים. ענת, אם תוכלי בבקשה להקריא את הנוסח כפי שהוא תוקן, כולל התיקונים עכשיו.
ענת מימון
אני מזכירה שזה פרק שאנחנו נמצאים בו בדיון מחדש לפי סעיף 115 לתקנון הכנסת. אני מקריאה את הנוסח החדש:

(1) בעל רישיון יהיה חייב בקבלת הערכת מסוכנות לגבי עובד ממשטרת ישראל לפי הוראות סעיף זה ולפיה אין מניעה להעסקתו מטעמים של שלום הציבור, ביטחונו לרבות בשל עברו הפלילי או בשל טעמים הנוגעים למהימנותו (להלן – אישור על הערכת מסוכנות).

(2) בעל רישיון ימנה אדם בעל כשירות מטעמו שיהיה אחראי על השגת אישור כשירות לעובד שמבצע פעולות בקנאביס (להלן – הגורם המרכז) ויודיע על מינוי כאמור ועל זהות הגורם המרכז למנהל. לעניין זה רשאים מספר בעלי רישיון למנות מטעמם במשותף גורם מרכז אשר יהיה אחראי להשגת אישור כשירות העובדים לפי סעיף זה אצל כל בעלי הרישיון שמינו אותו.

(3) הגורם המרכז של בעל הרישיון יפנה למנהל לצורך קבלת אישור הערכת מסוכנות של אדם שהוא רוצה להעסיק והמנהל יפנה למשטרת ישראל לעניין זה בתוך 5 ימים מהיום שקיבל את הפרטים מבעל הרישיון. משטרת ישראל תודיע למנהל לא יאוחר מ-14 יום מיום קבלת פרטי העובד כי אינה מתנגדת למינוי העובד לעבודה מטעמים של שלום הציבור וביטחונו לרבות בשל עברו הפלילי. מצאה משטרת ישראל כי נדרש לה פרק זמן נוסף לבדיקת התקיימות הטעמים כאמור, תודיע על כך בכתב למנהל עם פרטי העובד שלגביו נדרש זמן נוסף לבדיקה ותשיב לפנייתו לגבי העובד בתוך 45 ימים מיום קבלת פרטי העובד.

(4) תשובת משטרת ישראל למנהל לפי סעיף קטן (ג) תימסר, בין אם היא מתנגדת למינוי העובד ובין אם לאו. הודיעה המשטרה כי אין מניעה להעסקת העובד, יודיע המנהל לבעל הרישיון בתוך 5 ימים על האישור ותאושר העסקת העובד אצל בעל הרישיון לתקופה שלא תפחת משנה אלא אם כן התקבל לגביו מידע חדש שיש בו כדי למנעו את המשך העסקתו והמשטרה הודיעה על כך למנהל. ואולם עובד שקיבל אישור כאמור יוכל לעבור בתוך תקופת האישור לעבוד אצל בעל רישיון אחר ללא צורך באישור העסקתו מחדש. הגורם המרכז יעביר למנהל אחת לשישה חודשים רשימה מעודכנת של כל העובדים שאושרו לעבודה אצל בעל הרישיון לפי הוראות סעיף זה, ובנוסף יעדכן את הנהל על כל גריעה או הוספה של עובד לרשימת העובדים.

אני לא בטוחה שצריך את הרישה כי המנהל אמור לדעת. אתם עדיין רוצים את זה?
ענת מססה קינן
בינתיים תשאירי את זה כך.
ענת מימון
פנייה של הגורם המרכז למנהל לפי הוראות סעיף קטן (ג) תיעשה לכל היותר אחת לחודש ויצורפו לה הפרטים הבאים לגבי העובדים שמבקשים להעסיק: שם מלא של העובד, מספר תעודת זהות, שם האב וצילום תעודת הזהות של העובד.

אני מעירה שיש לנו כאן שאלה. עכשיו עלה הנושא שיתכן שיש תנאים נוספים, איזה שהם תנאי סף להעסקת עובדים כמו לדוגמה גיל העובד. אני סבורה שאם יש מניעה ואיסור לבעל רישיון להעסיק עובד בגיל מסוים, ממילא אסור לו וזאת אחריות שלו והוא לא יבקש להעסיק עובד כזה.
קריאה
מה עם קטינים?
ענת מימון
זה בדיוק מה שאני אומרת. אני מסבירה. אם יש איסור להעסיק קטינים - - -
קריאה
זה לא איסור להעסיק קטינים, אלא שזה לא ראוי שקטינים יעבדו עם קנאביס.
ענת מימון
אנחנו לא יודעים - זה נאמר לנו עכשיו, לפני 10 דקות – מה מקור האיסור, ההמלצה, האם ראוי או לא ראוי, איך שקוראים לזה. אנחנו מבקשים לבדוק את הנושא. ככל שיהיה צורך להוסיף בקריאה שנייה ושלישית בדיקה נוספת של המנהל לעניין תנאים נוספים ברישיון מעבר להערכת המסוכנות, אנחנו נוסיף. כרגע, כמו שזה הוצג לנו, זה משהו שיכול להיות כתנאי ברישיון ואנחנו לא בטוחים שצריך להוסיף את זה לפרק הזה. כאמור, בגלל שעדיין אנחנו לא יודעים מה מקור ההוראה הזאת, אנחנו נבחן את זה אבל לא בשלב הזה.
היו"ר שרן מרים השכל
בסדר. הערות. המשרד לביטחון פנים. אני נותנת שתי דקות לכל אחד.
ענת מססה קינן
אנחנו מבקשים שהאישור יינתן על ידי המנהל ושחוות הדעת תועבר על ידי המשטרה לעניין שלום הציבור וביטחוני.

אני אציין שפסקה (ד) מונה את אותם תנאים שהיום נבדקים כגון גיל העובד. היום, להבנתי, מתחת לגיל 25 הוא לא יכול להיות בשל העובדה שקטינים, יש להם רגישות מיוחדת. כך גם ניתן לראות בצוות הבין-משרדי. יש רצון להגן עליהם. גם לגבי הנושא של הרוקחים עליו דיברנו, שאמרו שבודקים. לכן סעיף שאומר שברגע שניתן, אתה חייב לתת, אפשר להגדיר את מה הוא בודק. אפשר להגיד שבנוסף יעמדו בתנאים של תוספת מסוימת שהיא גיל.
יובל לנדשפט
אנחנו לא רוצים להיות צינור. גם היום אנחנו לא צינור. אנחנו מקבלים את חוות הדעת של המשטרה, כמו למשל אתמול בדיון מיוחד, מידע שאפילו אי אפשר לחשוף ולא היה ניתן לשלוח אותו במייל, ואנחנו מחווים את חוות הדעת יחד. אבל כמו שזה כתוב היום, אנחנו למעשה רק צינור עבור המשטרה. אנחנו לא רוצים להיות צינור. אם צינור, שהעוסקים ילכו ישר למשטרה חוות הדעת שלנו לגבי הכשירות האיכותית של המקצוע – רוקח אחראי, שיקולים – לגבי עניין הרישיון, זה יכול להיעשות במקום אחר אם יוחלט שזה הולך ישירות למשטרה.
רננה מיסקין
להוסיף על מה שיובל אמר. גם היום מה שקורה זה שההמלצה של משטרת ישראל לעניין שלום הציבור וביטחונו בלבד. כאשר אנחנו שוקלים בהקשר הזה, אנחנו שוקלים רק את השיקולים האלה כאשר המקצועיות לא נמצאת אצל משרד הבריאות אלא היא אצל המשטרה והמשרד לביטחון פנים. לכן ההצעה כפי שהיא הופיעה ונדונה הייתה במובן הזה שיפור של המצב הקיים שבו זה באמת הולך וחוזר בשביל גורם שמחליט על סמך המלצה של מישהו שכן מומחה בלי לשקלל עוד שיקולים באותו הקשר. השקלול נעשה במקום אחר ולכן את כל הרישוי של הקנאביס בכלל ההיבטים אנחנו לא מעבירים בשלב זה למשרד לביטחון פנים או למשטרה. מה שכן, בנוסח הנוכחי – סליחה על זה אבל - אנחנו ליטרלי פקידה של משטרת ישראל, מקבלים ומעבירים, מקבלים ומעבירים. אם רצינו לייעל במסגרת הצעת החוק הזאת, להערכתי אנחנו מטילים עול והארכה משמעותית של לוחות הזמנים מעבר למצב הקיים.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה רבה על הדברים.
רננה מיסקין
נדון לקראת קריאה שנייה ושלישית.
היו"ר שרן מרים השכל
לקראת קריאה שנייה ושלישית אנחנו כמובן נדון בכל הדברים עליהם דיברנו. כרגע אנחנו לא נוגעים בזה מעבר למה שהיועצת המשפטית אמרה. אנחנו מבינים את הבעייתיות.

יש הערות? עמר בר-לב, רם שפע, משטרת ישראל, אנחנו נשאיר את זה כרגע כפי שזה ולקראת קריאה שנייה ושלישית נדון ביותר עניין לתוך אותם פרטים.

משרד המשפטים, אתם רוצים להוסיף מילה.
עילם שניר
כן. אני רק רוצה להגיד - הנושא הזה ילובן בהכנה לקריאה שנייה ושלישית - שכרגע בנוסח, סעיף (ד) שאומר אישור העסקת העובד, הנוסח שאומר ש"אין מניעה להעסקת עובד, תאושר העסקת העובד", היא גוברת על תנאי רישיון בפקודה. אם רוצים להבהיר שזה לא גובר על זה שהמנהל יכול בתנאי הרישיון לקבוע תנאים אחרים, צריך להבהיר את זה. אני אומר לפרוטוקול שאת זה נצטרך ללבן.
היו"ר שרן מרים השכל
לקראת קריאה שנייה ושלישית אנחנו ננסח את זה כמו שצריך.

אני מעלה את ההצעה כפי שהיא להצבעה. מי בעד? מי נגד? מי נמנע.

הצבעה
אושר
היו"ר שרן מרים השכל
הסעיף אושר.





אנחנו עוברים לנושא הבא בסדר היום, אריזה וסימון.


הישיבה ננעלה בשעה 08:10.

קוד המקור של הנתונים