ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 28/02/2022

הצעת תקציב לכספים המתנהלים לפי סעיף 21 לחוק הפיקדון על מכלי משקה, התשנ"ט-1999 לשנת 2022

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



26
ועדת הכלכלה
28/02/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 194
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, כ"ז באדר התשפ"ב (28 בפברואר 2022), שעה 10:00
סדר היום
הצעת תקציב לכספים המתנהלים לפי סעיף 21 לחוק הפיקדון על מכלי משקה, התשנ"ט-1999 לשנת 2022
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מרדכי ביטון – היו"ר
סמי אבו שחאדה
בועז טופורובסקי
לימור מגן תלם
אורי מקלב
יסמין פרידמן
חברי הכנסת
יעקב מרגי
מוזמנים
גלית כהן – מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה
אוריה גפן קליין – יועצת מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה
ייעוץ משפטי
אביגיל כספי
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
תמר פוליבוי



הצעת תקציב לכספים המתנהלים לפי סעיף 21 לחוק הפיקדון על מכלי משקה, התשנ"ט-1999 לשנת 2022
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בוקר טוב, אנחנו ממשיכים את דיוני ועדת הכלכלה היום בכנסת. הדיון הראשון עוסק בהצעת תקציב לכספים המתנהלים לפי סעיף 21 לחוק הפיקדון על מכלי משקה. הצעת התקציב ואופן היישום שהוצגו מראש בדיון מקדים, יוצגו על ידי מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן. לפי מה שנראה בשטח, המעבר בסוגיית מכלי המשקה עדיין לא הגיע ליעדו, אבל זה טבעו של שינוי. היתה תקופה שמכלי המחזור בכל זאת היו פתרון, וכשהם אינם וצריך להגיע לחנות, ובחנות יש הגבלת כמות וחוסר זמינות או פניות של עובדים, הדבר הזה יוצר בעיות. יש פה רעיונות גם לאוטומציה של התהליך ותגבור לרשויות שאין להן תשתיות כדי לסייע להן להפוך למעין שותפים ממחזרים, אפילו עם איזה benefit כלכלי. על כל החשיבה הזאת ואיך פותרים את הבעיות בנושא הזה נשמע ממנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן, ברוכה הבאה, בבקשה. חבר הכנסת מקלב ברוך הבא.
גלית כהן
תודה רבה. אנחנו מדברים על הקרן לשמירת הניקיון, שהוקמה בשנת 1984. יש מספר חשבונות שמנוהלים בקרן: היטל הטמנה, חשבון כללי, חשבון הפיקדון על מכלי משקה וחשבון שקיות. אנחנו באים לדבר היום על הנושא של חשבון הפיקדון על מכלי המשקה. החשבון מנוהל מתוקף חוק הפיקדון, כאשר הכנסות החשבון הן מקנסות, עיצומים, תשלומים על פי חוק הפיקדון והתקנות. המטרה של סעיף 21 לחוק הפיקדון: הכספים שיועברו לקרן, יתנהלו בחשבון נפרד, וכך זה נעשה, וישמשו לעידוד המחזור של מכלי משקה ולכל מטרה אחרת שתקדם את ביצועו של חוק זה או את אכיפת הוראותיו, והכול על פי דברים שיקבע השר ובהמלצת הקרן ובאישור ועדת הכלכלה. אנחנו מגיעים לכאן לאישור ועדת הכלכלה.

מה עשינו עד היום כדי לקדם את ביצוע חוק הפיקדון? הרחבנו את חוק הפיקדון, מהאחד בדצמבר 2021 זה נכנס לתוקף, כאשר יש הרחבה ל-1.5 ליטרים עד 5 ליטרים.
הפעולות שאנחנו עשינו
הקמת מוקד פניות ציבור יחד עם המועצה לצרכנות. בשלב הזה הקמנו מוקד ממש ייעודי לנושא הפיקדון. עובדי המועצה עברו הדרכה מקצועית יחד אתנו על מנת לתת את המענה, כמובן עוד טרם הקמת המוקד, ומיום ההקמה אנחנו נמצאים איתם בקשר רצוף. המשרד עדכן והרחיב את פרק השאלות והתשובות באתר, כך שהוא יכול לתת מענה. מיום כניסתו של החוק, האחד בדצמבר, הגיעו לטלפון 1,265 פניות, גם למוקד הטלפוני, גם לטופס המקוון וגם לפניות הציבור. זה בנושא של הפיקדון, כך שאנחנו יכולים לתת מענה לכולם.

בנושא פרסום והסברה, במאי 2021, לקראת כניסת החוק לתוקף, המשרד קיים פעילות של הסברה בתקשורת הארצית, וכבר הכנסנו פעולות הסברה עם כניסת החוק לתוקף באחד בדצמבר. יש לנו קמפיין כללי, שמתפרסם גם באתר האינטרנט, בטלוויזיה וברדיו. יש לנו גם קמפיין מיוחד לחברה החרדית, בל תשליך. בחברה הערבית עשינו קמפיין מיוחד שמדבר אל החברה הערבית. לכל אחד מהקהלים מאפיינים שלו, ולכן נדרשנו לקמפיין אחר עם מסרים אחרים. התחלנו במבצע אכיפה, כבר הגענו ל-696 בתי עסק, יבואנים, צרכנים, גם עליהם עשינו אכיפה, הודעות תשלום קנס. אנחנו יכולים לראות את המפקחים של המשטרה הירוקה, יחד עם גורמים רבים בתוך המשרד, עוסקים בביקורים בבתי העסק, בבדיקות של תלונות ציבור ובמתן דוחות.

אדוני היושב-ראש, הצבעת על כך שהחוק עדיין לא עובד כמו שצריך, ואני מסכימה אתך לחלוטין. עד שלא יהיו מכונות אוטומטיות בכל מקום, בוודאי בסופרים הגדולים אבל גם במקומות האחרים, זה לא יעבוד כמו שצריך. גם הציבור לאט לאט מתחיל לשתף פעולה. אבל אני חייבת לומר שיחד עם הקמפיין, אנחנו כן רואים שקמעונאים הגדולים כן משתפים פעולה וכן פועלים בצורה מיטבית.
הפעולות המשלימות שאנחנו עשינו
נוהל דיווח אחוד ליצרנים וליבואנים. פרסמנו באתר התזכירים להערות הציבור – התקופה למתן ההערות כבר הסתיימה – ואנחנו עובדים עכשיו על כל ההערות. הוצאנו מכתב לכל היצרנים והיבואנים על החובה שלהם לאסוף מבתי העסק. אנחנו מכינים עכשיו נוהל בקרה על תחנות המעבר, מפעל RDF. מבחינתנו, אנחנו רוצים להקטין ככל הניתן את האיסוף של הבקבוקים מתוך תחנות המעבר. אנחנו רוצים את המחזור המיטבי, שזה איסוף מבתי העסק, ומשם זה הולך ישירות למחזור.

כבר עכשיו אנחנו עובדים יחד עם השלטון האזורי והמקומי, בונים מודל סיוע לרשויות האלה על מנת לסייע בהצבה של מתקנים אוטומטיים לאיסוף אותם בקבוקים, כאשר תהיה נגישות יותר גדולה לציבור בעיקר בפריפריה, בעיקר במקומות שבהם אין נגישות טובה לסופרים גדולים ולרשתות שיווק גדולות. אנחנו רוצים לעזור שם, אבל אנחנו רוצים לבנות מודל כלכלי, כך שהתחזוקה שלהם לא תיפול על הרשויות המקומיות. זה לא צריך להיות כך, ולכן זו אחריות יצרן מורחבת, אבל אנחנו כן מוכנים, ולכן תקצבנו את הדבר הזה. מיד אתייחס לזה.

למטרות החשבון של הפיקדון, שלשמו אנחנו מגיעים עכשיו, יש מטרות קבועות בסעיף 10 לחוק שמירת הניקיון. אלה הן המטרות: שמירה על איכות נאותה של הסביבה, ובתוכה יש כמעט את כל הסוגיות הסביבתיות, גם נושאים של מניעת מפגעים וגם נושאים של אכיפה. אלה מטרות הקרן.

בחשבון הפיקדון יש היום 28 מיליון שקלים, שכוללים הכנסות מעיצומים כספיים, בעיקר הליכי גבייה שונים. יש עוד הליכי גבייה של 35 מיליון שקלים נוספים, אבל אנחנו לוקחים בחשבון שיש יצרני משקאות שהגישו ערעורים לשלום ולמחוזי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
את יכולה לתת דוגמה על מה מקבלים קנסות יצרני המשקאות? הם לא עמדו ביעדים?
גלית כהן
הם לא עמדו ביעדים. הרי הסיבה שהלכנו על החלת חוק הפיקדון של ה-1.5 ליטר זה שהם לא עמדו ביעדים. מעבר לזה שהחלנו את החוק, הם גם צריכים לשלם את הקנס על אי-עמידה ביעדים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אלה שחל עליהם עכשיו חוק הפיקדון, יש להם גם יעדים?
גלית כהן
בוודאי, גבוהים יותר, וזה הולך ועולה עם השנים. כן, הם גם צריכים לעמוד ביעדים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם אנשים יחזירו יותר בקבוקים בכלובים שהיו בחוץ, לכאורה הצפי שלכם שיהיו קנסות או שהם יעמדו ביעדים?
גלית כהן
אנחנו רוצים לקוות שהם יעמדו ביעדים, ואפילו מעבר לזה, כי ראינו במקומות אחרים בעולם, שכאשר נתנו פיקדון ונתנו עלות לבקבוק, הבקבוק בסופו של דבר חזר והגיע אפילו ל-90% מחזור.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה היעדים?
גלית כהן
כשמגיעים למקסימום, שבעים ומשהו אחוז.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אדוני היושב-ראש, אדם שהחזיר את הבקבוק וקיבל בחזרה את ה-30 אגורות, מה קורה הלאה? מכאן ואילך, האם עליו להביא ישירות למחזור או דרך תחנות המעבר? מי נושא בעול של כל התפעול הזה?
גלית כהן
היצרנים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הם צריכים לשלם את העלות של אל"ה? היא קיימת?
גלית כהן
היא עדיין קיימת. זו חברה ששייכת ליצרנים עצמם, הם הקימו אותה. אני מזכירה שבניגוד לחוק האריזות, זה לא תאגיד מוכר. מדובר פה בחברה, שהיא חברה של היצרנים, וברצותם – הם ישאירו אותה, וברצותם – הם לא ישאירו אותה. היום יצאו משם חלק מהיצרנים, בעיקר היצרנים שהם היום הבעלים, החברה המרכזית למשקאות היא עיקר הבעלים כרגע. שוב, זו התארגנות שלהם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה סך כול העלויות? מה העלות של ההעברה למחזור או דרך תחנות המעבר?
גלית כהן
זאת שאלה שאני לא יודעת לענות עליה. אנחנו יודעים שהיקף הפיקדון הוא 30 אגורות. אנחנו יודעים שעד היום - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל הם מחזירים את זה חזרה.
גלית כהן
כן, אבל היום עדיין לא מחזירים הכול בחזרה. ברגע שיחזירו הכול בחזרה, היצרנים והקמעונאים יצטרכו לממן את התחזוקה של אותן מכונות אוטומטיות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש גם עלויות שינוע.
גלית כהן
אוקי, זו אחריות יצרן. זה בדיוק הסיפור, כאשר אנחנו מדברים על אחריות יצרן מורחבת. אנחנו כציבור לא זבלנים, אנחנו לא רוצים לייצר זבל.
יעקב מרגי (ש"ס)
רק שלא נטמון את הראש בזבל...
גלית כהן
אנחנו לא רוצים לטמון את הראש בזבל, ולכן אנחנו רוצים להרחיב את המחזור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
המנכ"לית, אני מציע שתשלימי את ההצגה המלאה שלך. תנו לה לסיים, ואחר כך חברי הכנסת והאחרים יתייחסו.
גלית כהן
אני עוד שניים, שלושה שקפים מסיימת. אנחנו מגיעים לכאן כדי לאשר את השימוש בכספי חוק הפיקדון, מה שנאסף עד היום, ה-28 מיליון שקלים – אנחנו בעצם מבקשים 27 מיליון שקלים. בעבר הוועדה אישרה שימוש בתקציב למטרות שונות, כמו: פרויקט חלוץ להפחתת פליטות ממשאיות, איסוף אשפה בחיפה, התקנת מסנני חלקיקים ורכש משאיות המונעות באמצעות גז טבעי, בדיקות אוויר סביבתיות, בדיקות זיהומי אוויר. זאת אומרת, בעבר כל מיני נושאים סביבתיים אושרו מכספי חוק הפיקדון.

השקף הזה מראה את התקציב שאנחנו הקצינו מתוך חשבון ההטמנה. כאשר קיבלנו את ההחלטות הללו, לא היה כסף בכלל בתקציב של חוק הפיקדון, אישרנו 106 מיליון שקלים מקרן הניקיון מחשבון ההטמנה. יש לנו את זה כבר ואנחנו נשתמש בזה גם לפרסום ולהסברה, גם למכונות אוטומטיות וגם למוקד לפניות הציבור.

השקף האחרון זה התקציב שאנחנו מבקשים לאשר כאן. את חלק מהתקציב של ה-100 מיליון שקלים אנחנו כן רוצים לקחת מחשבון הפיקדון, שזה 10 מיליון שקלים. אנחנו רוצים להרחיב את יחידת דוד לאכיפה ופיקוח בנושא חוק הפיקדון במעברים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
רק להבין, את רוצה לקחת 10 מיליון מההטמנה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, להוסיף, זה מההכנסות בגין החוק הזה. יש כבר הכנסות, ומתחלים לבצע אותן.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש 28 מיליון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
27.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ואנחנו קיבלנו מההטמנה 100 מיליון?
גלית כהן
כן, קיבלנו 100 מיליון ואנחנו משאירים את זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה את עושה עם ה-10 מיליון?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היה מצב שלא היה כסף לטפל בבעיות.
גלית כהן
אנחנו מתחילים להוציא כבר מחוק הפיקדון, בגלל שלא היה לנו – גם לא יהיה לנו כל ה-100 מיליון, בזה אין ספק חלק מזה אנחנו מתחילים מחוק הפיקדון עצמו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
חלק ממה? מהסברה?
גלית כהן
במכונות אוטומטיות אנחנו יכולים לקחת 100, 110, תלוי מה נחליט. בינתיים יש לנו, אבל בגלל שזה חוק הפיקדון, אנחנו רוצים להשתמש בזה קודם כל עבור חוק הפיקדון.

אנחנו מרחיבים את יחידת דוד. יחידת דוד עובדת במעברים, יש דלת מסתובבת שאנחנו עדים לה ורוצים למנוע אותה ככל הניתן, גם ייצור בקבוקים שנעשה ברשות הפלסטינית ומועבר לכאן, שכמובן לא כוללים את המדבקה של "חייב בפיקדון". מעבר לזה, כמובן שיש הרבה היבטים של מיסוי, שגם קשורים למיסים אחרים, אבל אנחנו כמובן מדברים רק על הנושא של חוק הפיקדון. גם ייצור וגם ייצור שנעשה בישראל עבור הרשות הפלסטינית ופתאום מוצא עצמו בחזרה בישראל. את כל הדברים האלה אנחנו הולכים לחזק באמצעות יחידה דוד.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש חותמת "חייב בפיקדון" על הבקבוקים?
גלית כהן
לא, אם יש חותמת, אין בעיה.
יעקב מרגי (ש"ס)
הרשות הפלסטינית זה ייקום מקביל. אמרנו רק שלא נטמון את הראש שלנו בזבל, זה מה שאנחנו עושים.
גלית כהן
לכן אנחנו כאן, כדי לא לטמון את הראש שלנו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
בקבוקים שלא כתוב עליהם "חייב בפיקדון" עוברים לרשות הפלסטינית.
גלית כהן
כן, יכולים, ואז לפעמים אנחנו רואים אותם חוזרים בחזרה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל אם אין חותמת, לא מקבלים על זה דבר.
גלית כהן
נכון, מוכרים אותם בלי לקבל על זה פיקדון, אבל אז זה אומר שכל המיסוי הישראלי לא חל עליו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל גם אף אחד לא ישלם על זה.
גלית כהן
נכון, אנחנו לא רוצים את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היום אתם מגלים אקטיביות.
גלית כהן
הוא העביר את החוק.
יעקב מרגי (ש"ס)
אני מכה על חטא שהאמנתי לכם. אני אחר כך אדבר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל היא חדשה.
יעקב מרגי (ש"ס)
אני מכבד כל בעל תפקיד שמגיע לכאן. כשאני מדבר אליו, אני מדבר אל המשרד שלו, לא אליו אישית.
אורי מקלב (יהדות התורה)
המעקב הוא במעברים, למה המעקב הוא לא אחר היצרנים?
גלית כהן
גם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה מוצר מיובא, היצרנים בארץ מסמנים.
גלית כהן
היצרנים בארץ מסמנים, ככל שזה קשור לישראל ומיוצר עבור ישראל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם אין, תביאי חוק שלרשות הוא חייב לסמן, כי אלה שווקים משותפים.
גלית כהן
הוא לא מסמן מה שמשווק לרשות הפלסטינית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל תביאי חוק. אם זה נשאר ברשות, שיישאר. אם זה חזר לארץ במסחר פנימי, תביאי חוק.
גלית כהן
זה בדיוק העניין, זאת האכיפה פה, שהם לא יכולים להחזיר את זה בחזרה לישראל בלי שזה מסומן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יענו הררי זבל ביהודה ושומרון זה לא נורא לעם ישראל?
גלית כהן
זה נורא לעם ישראל, אבל אנחנו לא שולטים על כל מה שקורה שם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
איזו מוטיבציה יש להחזיר את זה לארץ?
יעקב מרגי (ש"ס)
אין לי בעיה עם הזבל שלהם שנמצא שם, הבעיה שהזבל שלהם גם מגיע אלי למזבלה שלי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אין באמת הפרדה. אם לא ישמרו על הסביבה ביהודה ושומרון, גם יהודים יסבלו.
יעקב מרגי (ש"ס)
אבל ממה נפשך, איזה מוטיבציה להחזיר את הבקבוקים האלה לארץ?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה זול, מכירה זולה.
גלית כהן
כי הם לא משלמים מס.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אז תשאיר את זה שם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, אתה קונה שם את המוצר בזול יותר, ואז הוא מגיע חזרה לארץ. הולכים לקנות שם שתייה בכלכלה משנית.
יעקב מרגי (ש"ס)
החברה למשקאות, קוקה קולה הגדולה, מוכרת לסיטונאי פחות קולה בשלושה שקלים; ברשות הפלסטינית אתה יכול לקנות קוקה קולה שיוצר בארץ בשני שקלים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
בכלים החד-פעמיים זה יותר בולט.

מי מאיץ בך, היושב-ראש או את מאיצה בעצמך?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מאיץ בלוח הזמנים של הוועדה.
גלית כהן
הוא ביקש שאני אסיים. אני רוצה רק לסיים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אני לא עד כדי כך לחוץ. אבל אם יש שאלות הבהרה, בסדר. רק תסיימי את ההצגה.
גלית כהן
מה שאנחנו מבקשים – דיברתי על יחידת דוד, יש לנו שירותי ביקורת רואי חשבון של חוק הפיקדון שאנחנו רוצים לאשר כאן, טייסת כטב"מ – אלה שני נושאים שלא קשורים לחוק הפיקדון, אבל הם כן בהגדרות מטרות הקרן. טייסת כטב"מ – כלי טייס בלתי מאוישים שאנחנו משתמשים בהם, האמת בעיקר להרבה נושאים של פסולת, טייסת 11 של המשרד, שעובדת בהרבה מקומות, בעיקר בנושאים של פסולת ובכלל באכיפה, ובנושא של יחידת אכיפת רעש שאנחנו מקימים יחד עם המשטרה, שאלה אחד הנושאים הכי הכי הכי קריטיים ומשמעותיים לציבור הישראלי.

אני יכולה להרחיב רבות על כל אחד מהדברים, אבל נראה לי שבזה נסיים. ככל שיהיו שאלות, אני אשמח לענות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה לך על ההצגה התמציתית.

מקלב, בבקשה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תודה רבה לך, אדוני היושב-ראש. בשונה ממה שהיה עד היו, שחוק הפיקדון עניין את הרשויות הממשלתיות, את המשרד להגנת הסביבה ואת הכנסת, היום זה כבר נהפך למשהו הרבה יותר ציבורי, מכיוון שאנשים התחילו לשלם עכשיו עוד פיקדון על בקבוקים שהם מעל ל-1.5 ליטר. זה משהו שהוא משמעותי. אנחנו מדברים על היקף של 200 מיליון שקל? מה ההיקפים של הפיקדון שהציבור היום אמור לשלם על הבקבוקים?
גלית כהן
30 אגורות לבקבוק.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל כמה בקבוקים?
גלית כהן
הכול תלוי בהיקף הייצור והרכישה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני מתקיל את המנכ"לית, כשאני שואל אותה בכמה כסף מדובר על הפיקדון של 1.5 ליטר? באחד בדצמבר הטלנו על אזרחי מדינת ישראל 30 אגורות על פיקדון, עד עכשיו זה הוטל רק על הבקבוקים הקטנים ועל הפחיות. את יודעים על איזה היקפים מדברים עכשיו?
גלית כהן
לא, אבל אני יכולה לברר ולהגיד לך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה, שווי השוק?
אורי מקלב (יהדות התורה)
ה-30 אגורות האלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מאות מיליונים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
גם אני זוכר שזה מאות מיליוני שקלים, כשמדובר בכסף לא קטן היום שנגבה מהציבור, ולצערנו הציבור לא מקבל את זה חזרה. הוא לא מקבל את זה בחזרה, בגלל שבעלי עסקים לא יכולים להחזיר חזרה, אין להם מקום, אין להם תשתיות לאחסנה בחנות של 24 מטר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מקלב, אתקן אותך, ברגע שהאיש קנה את השתייה, הוא כבר שילם את המיסוי. האם הבקבוק חזר למחזור? זה שלב אחר, אבל הכסף כבר הגיע ליעדו.
יעקב מרגי (ש"ס)
אבל הוא לא מקבל חזרה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מתוך 200 מיליון, לדוגמה, היום הציבור מקבל חזרה – אולי 100 מיליון? אולי 80 מיליון?
גלית כהן
מאיפה הנתונים האלה? אני לא מכירה אותם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
נתונים שהתפרסמו רק לאחרונה על חוק הפיקדון.
גלית כהן
אני לא ראיתי את הנתונים האלה, אבל אני יכולה לבדוק את זה. בגדול, הציבור אמור לקבל הכול בחזרה, הוא מחזיר את זה – והוא מקבל את זה בחזרה. אגב, דווקא באושר עד ובכל המקומות האלה יש מכונות אוטומטיות מעולות, אפילו בירושלים.
יעקב מרגי (ש"ס)
גלית, למה אמרת רק אושר עד?
גלית כהן
כי בירושלים יש בעיה, בהרבה מקומות אין בעיה.
יעקב מרגי (ש"ס)
בכל הארץ אין מכשירים, רק באושר עד הצבתם מכשירים.
גלית כהן
זה לא אנחנו הצבנו, זה הם הציבו. אנחנו לא הצבנו בשום מקום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז למה לא חייבנו את כל הסופרים להציב?
אורי מקלב (יהדות התורה)
אדוני היושב-ראש, אתה בא למכולת שלך, או לסופרים השכונתיים, ואתה לא יכול לריב שם עם הבעלים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מכולת לא, אבל סופר?
יעקב מרגי (ש"ס)
מיכאל, אם אתה תיקח סל עם מכלי משקה ריקים לקופה הראשית בסופר, תגיד לה: זכי אותי?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מרגי, אתה רוצה גילוי נאות? אני במטבח בין ארבע לשבע שעות ביום שישי, אבל אני לא עושה קניות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
גברתי המנכ"לית, אני רוצה להגיד לך שהסכום הוא בערך 220. אם יש 750 מיליון בקבוקים, נחלק את זה בערך ל-30 אגורות, כך שזה 225 מיליון שקל שנגבים היום מהציבור עבור המכלים האלה. הציבור לא מקבל את זה חזרה, לא כפי שהבטיחו, הפריסה היא פריסה מאוד מצומצמת, למכולות אין מקום להחזיק את זה ומגלות חוסר שביעות רצון בלשון המעטה כלפי הקונה. היום אנחנו במצב שאין החזר ואין אפשרות לקבל את מה שנגבה, בשונה ממה שהכרזנו פה וממה שהיה צריך להיות.

מבחינתי, הכסף שנגבה מהפיקדון, צריך ללכת לפיקדון. באופן כללי, אני מציע שהוועדה תקבל את הדיונים גם על שקיות וגם על היטל הטמנה.
יעקב מרגי (ש"ס)
אבל אלה שני חוקים שונים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
השימושים שונים וההכנסה וקצב ההכנסות משתנים על פי יישום החוק.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל הרבה יותר קל לראות את התמונה הכוללת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היינו רוצים הכול פרוס ומוכן לפנינו, אבל אנחנו גם לא רוצים שכסף יעמוד סתם בממשלה. אם יש לו ייעוד לפעולות מסוימות, בוא ננצל אותו. אני חושב שהתכנית שהיא תיכף תציג, גם עוזרת לרשויות מקומיות שאין להן כסף לקנות את המכונות הללו. תהיה לרשות הכנסה, היא גם תרוויח, גם יהיה יותר מחזור.
יעקב מרגי (ש"ס)
המכלים של תאגיד המחזור תמיר הם כתומים, הם לא ורודים. לא הכול ורוד. אני מקווה שמקלב יסיים באיזה שלב, ויהיה לי זמן לשאול כמה שאלות...
אורי מקלב (יהדות התורה)
הניסיון שיש לך כיושב-ראש ועדה לא יסולא בפז.
יעקב מרגי (ש"ס)
הניסיון הפרלמנטרי שלך עוקף פה הרבה חברי כנסת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני חושב שצריך לתת הרבה יותר מה-10 מיליון מהתקציב הזה. אין שום סיבה שאנחנו נעביר מהפיקדון למפגעי רעש. ניקח את כל הכסף מהכנסות הפיקדון לצורך הפיקדונות כדי להתקין יותר מכונות, כדי להגביר אכיפה על חנויות ורשתות שלא מחזירות את הכסף, שם להגביר את הפיקוח וההרתעה – לזה יש משמעות מאוד מאוד גדולה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הכספים שיעברו לקרן לפי הוראות חוק זה יתנהלו בחשבון נפרד וישמשו לעידוד המחזור של מכלי משקה ולכל מטרה אחרת שתקדם את ביצועו.
יעקב מרגי (ש"ס)
אדוני היושב-ראש, אני מציע להמתין עם המסקנה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, זה החוק.
יעקב מרגי (ש"ס)
אולי אחרי שאני אדבר ואומר מה הובטח פה על ידי משרד ממשלתי – אפשר להוציא את דברי הפרוטוקול.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז מקלב, אנחנו עוברים למרגי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני רק אסיים את דבריי. נראה לי שחמישה מיליון שקל עבור שירותי ביקורת רואה חשבון זה סכום - - -
אוריה גפן קליין
לשש שנים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני מבין שצריך לעמוד מול החברות האלה, אבל - - -
גלית כהן
הכול לפי מכרזים, זאת ממשלה.
יעקב מרגי (ש"ס)
יש תקציב במשרד, שהתקציב במשרד יממן את זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני צריך לתת שני מיליון ליחידה לאכיפת רעש? למה? הכול צריך להיות לצורך מטרת הפיקדון: הסברה, תמריץ, הגדלת מספר המכונות, פיקוח על החנויות שיחזירו לאנשים את הכסף. אין עמידה ביעדים, ואם תשאלי אותי מאיפה אני יודע, אני אגיד שזאת המציאות. רק לאחרונה התפרסם שאין עמידה ביעדים בכלל.

טייסת ללכלוך זה טוב מאוד, אבל כל הכסף צריך ללכת עבור הבקבוקים, שבאמת נוכל למצות את המיסוי שאנחנו גובים על דמי הפיקדון בבקבוקים. הכסף צריך לחזור לאזרחים הטובים שלא זורקים אותם לאשפה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
המנכ"לית, ההפניה של חלק מהתקציב, נניח לרעש, נובעת מקושי תקציבי בתחומים הללו, או מרציונל אמיתי שמחבר את הנושאים?
יעקב מרגי (ש"ס)
אין חיבור בין הנושאים, הפלסטיק לא מרעיש.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מדידות וניטור בנושאים שונים, גגות אסבסט, ארובות עשן.
גלית כהן
אני חושבת שאתה קורא ממשהו לא מעודכן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש לנו פה טבלה, 27 מיליון.
יעקב מרגי (ש"ס)
אדוני היושב-ראש, אתה היום מנהל את הוועדה ביד רמה, ובצדק ובכבוד גדול. לא היית רוצה לחוקק חוק שמבטיחים לך לגביו הרים וגבעות, ואחרי כמה חודשים המשרד עושה מעשה זמרי ודורש שכר כפנחס. קודם כל בתחילת דבריי אני רוצה לאחל לגברת גלית כהן הצלחה בתפקידה. זה משרד חשוב מאוד, צריך להגדיר לו יעדים, יעדים חשובים.

ישבה פה השרה של המשרד להגנת הסביבה יחד עם המנכ"ל שלה ונאבקה בלהט, לא הקשיבה לדבר – מי שהיה פה, זוכר. היא אפילו אמרה: מי אתם בכלל ועדת הכלכלה? אני מכינה את הפיקדון על מכלי המשקה, והתחייבה להציב מכשירים אוטומטיים תחת כל עץ רענן. היא הקציבה לכך או תכננה לתקצב מעל 100 מיליון ש"ח.

הגיעה שרה חדשה – לגיטימי, מותר לה לאמץ מדיניות חדשה – וביטלה את התקציב הזה. עכשיו חובת הצבת המתקנים האלה על הרשתות ורק תמיכה – אני חושב שכסף יוצא מפיקדון צריך לחזור לפיקדון בלבד. אם אתה שואל אותי, לא צריך לאשר להם להשתמש בזה. כל הכסף הזה צריך לחזור לטובת הציבור לרכישת מכונות.

אדוני, אני עושה קניות, גם מבלה במטבח, ואני גאה בכך. בלי פרסומת לאף אחד, במועצה האזורית שלי יש מרכז קניות סמוך אלי, רמי לוי, שם אין מכונה. לעתים אני הולך לעושר עד, שם יש מכונה בדרך כלל תקולה. צריך לחפש רבע שעה או 20 דקות את האחראי שיפתח לי ולהתבזות שם בחניה. אמרתי כאן בדיונים: להחזיר מכלי משקה, זאת תווית חברתית, עדיין לא נגמלנו מכך. לא די בכך, בשיא החוצפה אפשרו לתאגיד להרים את כל מכלי המחזור מרחובות העיר. לאן הולכים בקבוקי המשקה האלה היום? אז היו עוברים למתקנים. לאן הם הולכים היום? לאשפה. אנחנו גם משלמים וגם משלמים בעקיפין על ההפרדה. אז המשרד להגנת הסביבה שמשדר לנו ערכים סביבתיים – אני מתפלא על השרה תמר זנדברג. הזהרתי אותה ואמרתי לה: אל תהרסי את הכלובים, מכוערים? שיישארו מכוערים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בינתיים.
יעקב מרגי (ש"ס)
עד שתציבו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עד שיהיו ריקים.
יעקב מרגי (ש"ס)
שתאמר לי המנכ"לית כמה מכונות הוצבו, כמה כלובים הוסרו וכמה מכונות הוצבו.

אדוני היושב-ראש, בפרקטיקה, אני יודע מה קורה אצלי ביישוב שלי, ואני מאמין שזה קורה בכל הארץ. אנשים שהיה לידם כלוב, הלכו, טרחו וזרקו; היום לא, אין לידם. זו תווית חברתית להחזיר בקבוקים, מה לעשות? הטבעה.

80% מאלה שהיו שמים אותם במתקן המחזור, אין להם היום את האפשרות הזאת, הם משליכים לאשפה. יש כסף מפיקדון? אם יש לה בעיות תקציביות במשרד, שתלך למשרד האוצר לבקש תקציב. אני חושב שכל הסכום שנצבר מהפיקדון צריך לחזור אך ורק לטובת רכישת מתקנים כאלה שיהיו זמינים. דיברנו על החזון שאדם ילך למרכז החנויות, למרכז הקניות, לביג ושם יוצב מכשיר? שזה משהו ידידותי שאף אחד לא ירגיש? עכשיו זה הופך להיות במכולות, חזרנו לאותן תמונות מזעזעות. למה צריך לאשר להם את זה? זה שוד כספי ציבור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו בדיון, נשמע הכול ונחליט. יש פה אפשרויות.
יעקב מרגי (ש"ס)
משפט מסכם, גם הרציונל של חוק האריזות וההתנהלות של המשרד להגנת הסביבה – אני אומר לכם מה הנתונים שמעניינים אותם. הגיע הזמן שיבדקו את זה באתרי ההטמנה ובמזבלות, שיבדקו שם. היום הנתונים הסטטיסטיים שמשתמשים בהם הם כמה היצרנים משלמים. ברגע שהאריזה נכנסה והיצרן שילם, הם מבחינתם הגיעו ליעד, המזהם ישלם. אבל שאלת שאלה בצדק, זה עדיין לא אומר שהצלחנו כך להציל את הסביבה, אז אם זה המשרד להגנת הסביבה, שיעשו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה, מרגי. ניתן למנכ"לית להשיב לכל חברי הכנסת. אבו שחאדה, ברוך הבא, תרצה להגיד משהו?
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
לא אדוני, תודה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני יודע שהחברה החרדית מחזרה באחוזים מאוד גבוהים. אנשים רוצים את הכלובים האלה בלי לקבל את הכסף.
יעקב מרגי (ש"ס)
איזו נאיביות לחנך את הציבור. קיבלתי תשובה כזאת מהשרה, אני מתפלא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בכל מקום שהיה כלוב, היתה צריכה להיות מכונה, זמינות.
יעקב מרגי (ש"ס)
קודם כל הרימו את הכלובים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני מוחה על הדברים של המנכ"לית, גם בצורת ההתייחסות לחברי הכנסת. תסלחי לי, אנחנו לא באנו לכאן לשרת אותך, את צריכה לשרת אותנו. לשאול מאיפה אתה יודע ולשדר שפת גוף שאת לא מרוצה "מי אתם שתגידו לי משהו?", אני מוחה על כך.
יעקב מרגי (ש"ס)
אני לא הרגשתי ככה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אנחנו רגילים לעבוד בשיתוף פעולה ולא ביהירות, שמגיעים לכאן לוועדה כאילו אנחנו יודעים מה אנחנו עושים וכל מה שאנחנו עושים זה בסדר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הרב מקלב, המנכ"לית היא חדשה ולא היתה לה כוונה כזאת, את זה אני יודע מהיכרות איתה.
יעקב מרגי (ש"ס)
אני לא הרגשתי ככה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז בואו נישאר במקום הזה של דיון מעמיק על הבעיה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
השרה להגנת הסביבה לשעבר גמליאל הגישה שלוש שאילות, נשארתי כדי לשמוע.
גלית כהן
השרה שלנו היתה שם כדי לענות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
בסדר, מאה אחוז. אני לא מבקר את השרה, אני מבקר את השואלת, שהדבר האחרון שהיא עשתה במשרד – אני המתנתי לשמוע את התשובות, למרות שזה היה בסוף סדר היום - - -
יעקב מרגי (ש"ס)
הובטחו פה לפרוטוקול כל מיני דברים, ועל זה סמך זה - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
חבל, היינו צריכים תשובות לשאילתות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גברתי, אני רוצה בכל זאת הבהרה למה נאלצתם לשים פה תקציב לסוגיית רעש, שלא קשורה באופן ישיר לייעוד של הכסף הזה, ומה החלופות לכך? יחידת האכיפה הזאת כוללת את המתנדבים? 5.7 או שזה משהו אחר? הרחבת יחידת דוד לאכיפה.
גלית כהן
זה לאכיפה של חוק הפיקדון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה לא קשור למתנדבים?
גלית כהן
לא, אלה פקחים – לא. במקור רצינו והחלפנו את זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל הטייסת כן לרעש ולפסולת.
גלית כהן
הטייסת לפסולת בעיקר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל לא לבקבוקים.
גלית כהן
לא רק, חלק בקבוקים, זו פסולת בכלל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אגב, אני חושב שזה מאוד עוזר לרשויות. הרב מקלב ומרגי, אתם צריכים להסתכל על זה גם בעיניים של רשות מקומית, והטייסת תעזור לרשות, כי הזבל הוא קללה.
יעקב מרגי (ש"ס)
אין לי בעיה, כל המשימות והדרישות שמוצגות כאן הן לגיטימיות וחשובות, רק שיש תקציב משרד לשם כך, למה על הגב של? למה על הגב של הגנת הסביבה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו גם נצטרך להחליט. אני לא יודע אם את רוצה לעשות הפסקה, יכול להיות שנאשר את זה בחלקים, או שנציע לכם לנייד חלק מהכסף לסעיפים אחרים.
גלית כהן
קודם כל אני רוצה לענות לדברים שעלו כאן, כי יש דברים עקרוניים שדורשים התייחסות. הדבר היחיד שבאמת לא קשור לנושא פיקדון זה שני מיליון שקלים לאכיפת רעש. אנחנו חושבים שזה אחד הנושאים הכי הכי משמעותיים לרשויות המקומיות, שלא מטופל כמו שצריך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן, אבל השאלה היא האם המדיניות פה היא העמסות.
גלית כהן
אלה לא העמסות, זה לפי החוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בחוק כתוב מחזור הבקבוקים וכל מה שתומך בו.
גלית כהן
תסתכל על סעיף 10,"ישמשו לעידוד המחזור...לכל מטרה אחרת" וכן למטרות הקבועות בסעיף 10. מה הן המטרות בסעיף 10? יש לו מטרות. אני אקריא את זה למטרות הקבועות הכול כפי שיקבע לעידוד המחזור וכן למטרות הקבועות בסעיף 10. מה הן המטרות בסעיף 10? שמירה על איכות נאותה של הסביבה, ובכלל זה שמירה על הניקיון, מניעת השלכת פסולת וטיפול בפסולת, מחזור, מניעת מפגעים, מניעת שילוט בלתי חוקי, מניעת עבירות לפי חוק החומרים המסוכנים, הגנה על הסביבה החופית, מניעת פגיעה בה ושיקומה, יישום הוראות חוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה בעיקר סוג של זיהומים, נניח הרעש נכנס?
גלית כהן
זה מניעת מפגעים. הכול זה לפי החוק כשזה בשוליים של השוליים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מסתכל על הרציונל, שאמר: בואו נדאג לפיקדון על הבקבוקים האלה, יהיו לנו מספיק הכנסות לטפל גם בניהול הפיקדון ובפיקוח עליו, וגם - - -
יעקב מרגי (ש"ס)
אני חולק עליך, יש בזה קצת תמימות מצדך. המחוקק בנה על כך שהיצרן ישלם את העלות של הזיהום, מתוך רציונל ש"המזהם משלם". אני לוקח את המושג שאת ציינת, כי פתאום עשיתם סיבוב פרסה – החוק הזה חוקק כדי שהאזרח יהיה הזבלן שיביא את הבקבוק למתקן ולא ילך לאשפה. במקום להיאבק מול האוצר ולגייס את התקציב לבסיס התקציב של המשרד להגנת הסביבה, לוקחים את הכסף הזה - - -
גלית כהן
אבל זה לא הכסף.
יעקב מרגי (ש"ס)
מאיפה הכסף הזה?
גלית כהן
שלא נתבלבל עם העובדות, הכסף הזה הוא רק מקנסות שהמשרד גבה מאי עמידה ביעדים של היצרנים, זה לא ה-30 אגורות שגובים, זה לא הכסף הזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אלה הקנסות.
גלית כהן
כן, ה-27 מיליון שקלים עליהם אנחנו מדברים פה הם רק קנסות שהמשרד גבה מאי עמידה ביעדים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
על מה? על מה שלא לקחו.
גלית כהן
לא, מאי-עמידה ביעדים, לא ממה שהם לא לקחו. זה לא קשור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סעיף 10 מתייחס רק מקנסות?
גלית כהן
כן, אנחנו מדברים על ההכנסות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
להכנסות של 30 אגורות יש כללים אחרים?
גלית כהן
ה-30 אגורות לא נכנסים לקרן, ה-30 אגורות אמורים לחזור ישירות מהיצרנים והקמעונאים אל הציבור, זה מה שצריך לקרות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל איך לא עומדים ביעדים? כשלא אוספים בקבוקים. למה לא אוספים? כי הבקבוקים לא מגיעים.
גלית כהן
בסדר, אבל העובדה שהם לא עומדים ביעדים, זה לא הכסף של הציבור, זה כסף אחר לחלוטין.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הכנסת יודעת להתערב בנחישות במקום שמדיניות הממשלה לא מקובלת עליה, או לפחות כשהממשלה לא מדברת איתה, כמו תקנת שכחת ילדים ברכב. הממשלה החליטה בהחלטת ממשלה, שהיא מבטלת את התקנה, כשהיא שכחה שהכנסת היא הסמכות. זה מה שנקרא "הודעה לעיתונות", הוציאה הודעה לעיתונות לכנסת. התקנה לא מבוטלת. היינו מוכנים לבטל אותה, אם היינו רואים פעולות ממשלתיות גדולות ומשמעותיות בהצלת ילדים שנשכחו. אנחנו די מודאגים, התקנה הזאת נכנסת לתוקף בימים הקרובים והקיץ מתקרב, ולא נעשתה פעולה ממשלתית אדירה בנושא הזה.

יש מצבים שהממשלה מחליטה באופן שרירותי. אתם הצגתם לי את הדברים בצורה שקופה, ובסך הכול נתתי לכם אוקי לבוא לוועדה. אנחנו שומעים את חברי הכנסת ואנחנו לא רוצים להפריע לעבודת הממשלה, ואפילו לא להיות תקציבנים של הממשלה, לא לייעד. אז אני מתלבט אולי בשלב א' להגיד שיהיו סעיפים שנאשר לכם, וסעיפים אחרים שנדון בהם, לפני שנאשר אותם – זה הכיוון שלי, בלי להתערב לאן הולך הכסף, אבל שתנוח דעתנו שכל סעיף פה הלך למקום הנכון.

הדבר שמטריד אותי זה גם העמסת עלויות התקורה. הרי אם יש יחידת אכיפה של שישה מיליון שקל, ואז עוד רואה חשבון בארבעה מיליון, זה ביחד 10 מיליון, כמעט חצי מהכסף לניהול הפרויקט, זה 50% תקורה.
גלית כהן
אלה רק קנסות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא משנה מאיפה בא הכסף, את לא יורדת לסוף דעתי. הגיעו 27 מיליון, ו-10 מיליון מתוכם הולכים לתקורות, לניהול פרויקט, לפיקוח על פרויקט. אני קצת מודאג, שזאת היתה הדרך להקל על הוצאות המשרד השוטפות בהיבטים של פיקוח ובקרה.
גלית כהן
אבל זה הפרויקט הזה ספציפית, זה לא משהו אחר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל ארבעה מיליון שקל זה המון כסף.
גלית כהן
זה על כמה שנים.
יעקב מרגי (ש"ס)
אומרים לי שהתקצוב של רואה חשבון לא היה בכלל בנייר שהיה אמור להגיע, זה אמור היה ללכת ליחידת המתנדבים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שיניתם את המספרים?
יעקב מרגי (ש"ס)
אומרים לי שזה נלקח מיחידת המתנדבים לטובת רואה חשבון.
גלית כהן
אנחנו עשינו עבודה בתוך המשרד, כך שמה שאנחנו מגישים היום לוועדה זה בעיקר דברים ליישום של חוק הפיקדון, ולא דברים אחרים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
האם המספר הזה השתנה?
גלית כהן
לא, אני אומרת שמלכתחילה באנו לכאן עם מספרים שהם קשורים - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כשעשיתם פגישת הכנה אתי, לא היתה עוד יחידת מתנדבים?
גלית כהן
אנחנו לקחנו את זה ממקור אחר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
את זה כבר עשינו, זה נגמר. כבר אישרנו את ההוצאה הזאת.
גלית כהן
עוד לא אישרנו דבר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בפעם הקודמת כשדנו על הוצאה.
גלית כהן
לא, זאת היתה רק הכנה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז איפה המתנדבים?
גלית כהן
המתנדבים הלכו למקור אחר, כבר אז אמרת לנו שאתה רוצה לראות בעיקר דברים של חוק הפיקדון, וזה מה שעשינו. זאת היתה הכנה, לא היה עדיין דיון, לא אישרנו עדיין דבר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש מימון ליחידת המתנדבים הזאת?
גלית כהן
כן, יש לנו מימון ממקור אחר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
חמישה מיליון לטייסת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני לא אספיק. אני רוצה לשמוע את חברי הכנסת, ואולי עוד גורם אחד או שניים מבחוץ ולסכם.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, תודה רבה. אני חושב שהמטרה של החוק הזה היתה מטרה חשובה. ברור שהמנגנון שנבנה הוא בעייתי. גם העניין של ה-30 אגורות לאזרח הוא בעייתי. הרבה אנשים לא רוצים ללכת למכולת כדי להחזיר בקבוקים. אני באמת חושב שהמשרד צריך לעשות חשיבה. הרי יש עכשיו איזושהי מודעות בקרב האזרחים, והם ממחזרים ללא קשר ל-30 אגורות. הרי מה שבסוף מגיע, לא הגיע כדי לקבל את ה-30 אגורות, אלא הגיע בגלל תפיסות סביבתיות, בגלל איזשהו ערך מסוים וכו'.

אולי המשרד צריך לחשוב על דרך אחרת, שבה המשרד מנהל את הדבר הזה, לוקח הוא את הכסף ואז זה לא 30 אגורות, אלא הרבה יותר, כי מבחינתו הוא לוקח מכולם, לא בקבוק, שניים, חמישה או 10, ולהחזיר את זה לטובת המטרה, כדי שאנחנו לא נישאר תקועים כל הזמן בלי לקיים את המטרות של החוק ולא נעמוד ביעדים. כנראה שהאזרחים מבחינת המודעות הסביבתית שלהם רוצים למחזור וזה חשוב להם, ואז אולי המשרד יעשה קמפיינים להעלאת המודעות למחזור. כנראה בהנהלת פרט אחד מול מכולת, מול סופר, זה לא עובד, זה לא תקין.
יעקב מרגי (ש"ס)
גם לא יעבוד.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
ללא קשר למה שנחליט עכשיו בדיון, אני באמת חושב שהמשרד צריך לעשות חשיבה מחדש לגבי הכלי הזה של פיקדון מול בקבוק או כמה בקבוקים. ליד הבית שלנו היה ארגז. אף פעם לא הלכתי למכולת כדי לקבל החזר על 30 אגורות, זה הופך להיות מטרד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה לא היית פה, אבל מרגי אמר אותו דבר. תודה רבה לך סמי. לימור ובועז, אתם כרגע מוותרים, נכנסים לעניינים.
יעקב מרגי (ש"ס)
אדוני היושב-ראש, שאלה, כמה מכשירים הוצבו עד עכשיו?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כמה מכשירים על בסיס פרטי וציבורי? זה שונה.
גלית כהן
לא, זה לא ציבורי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש מימון ציבורי למכשירים.
גלית כהן
אנחנו מדברים על חוק אחריות יצרן. הציבור לא אמור לשלם בכספו, מה זה הכספים האלה? מה זה ה-100 מיליון האלה? אגב, אנחנו אישרנו, השרה לא ביטלה דבר, זה עדיין עומד ואנחנו רוצים לסייע לרשויות המקומיות במקומות שבהם באמת יש הצדקה, והם מרוחקים ואין בהם נגישות, אבל באופן כללי מי שצריך לממן את האיסוף של אותם בקבוקים, הם היצרנים.
יעקב מרגי (ש"ס)
למה את לא אוספת אותם מרחובות העיר במתקני מחזור הכתומים של תמיר? למה את לא אוספת אותם?
גלית כהן
זאת חקיקה אחרת.
יעקב מרגי (ש"ס)
תשני את החקיקה, אנחנו לא זבלנים, הציבור לא אמור לאסוף את האריזות.
גלית כהן
הציבור לא צריך לשלם עבור הרשתות, ובטח לא עבור היצרנים את ההצבה של אותן מכונות אוטומטיות. הם צריכים לעשות את זה, ואנחנו ניכנס למקומות שבהם לא - - -
יעקב מרגי (ש"ס)
אתם משרד שמזהם את הסביבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נקטתם עמדת מדיניות, שבה למרות החוק יש איזה כשל תפקודי, ואתם מתערבים בכשל הזה באמצעות עידוד הרשויות המוחלשות, שיהיו להן מכונות.
גלית כהן
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו מברכים על כך, אז לא צריך להסביר לנו שלא כדאי לעשות את זה.
גלית כהן
לא בכל מקום.
יעקב מרגי (ש"ס)
ואם ראשי רשויות, לא מעניין אותם?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש 266 רשויות: 20 עשירות מאוד, 40 פרווה ו-200 מקבלות מענקי איזון, נאבקות על קיומן, אז יש לכם מספיק עבודה ברשויות שאין להן תקציב שוטף, בגלל שאין להן ארנונה למגורים, לא בגלל שתושביהן לא שילמו ארנונה. אנשים מתבלבלים, יש רשויות שגביית הארנונה בהן מעל ל-90% והן עניות, כי אין להן מסחר, אין להן בסיסי צבא ואין להן בנקאות ותיירות וכן הלאה, אז שם צריך לעזור.

אני רוצה להציע לך הצעה, תגידי לי אם היא מקובלת. יש שתי אפשרויות: אחת, לנייד מפה כספים למכונות, לפי המלצה שנמליץ לך, או לאשר סעיפים שתתקדמו, שזה רוב הכסף, וסעיפים אחרים עוד להתדיין אתכם, או לצאת בגל שאתם בהסכמה משנים את הטבלה. שני הסעיפים שכרגע קשה לנו איתם זה רואה החשבון ואכיפת הרעש, השאר נראה לנו סביר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה עם הטייסת?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הטייסת זה טוב, זבל במרחבים פתוחים ואכיפה של זבל זה דבר טוב. במרחבים הפתוחים ובערים אין לנו שליטה על השלכת פסולת, וזה עוזר למאבק.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה התפקיד של המשרד לקחת את זה מהתקציב שלו, ולא מהתקציב של הפיקדון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל בסדר מקלב, אנחנו מידתיים, לא משנים הכול, אלא חלק. האם אנחנו יכולים לקחת לעת עתה גם את שני המיליון ואת ה-4.2 למכונות, ובהמשך אחרי שתשכנעו אותנו מהכנסות נוספות, תפנו לראיית חשבון ולרעש?

או להגיד ששני הסעיפים האלה כרגע לא יאושרו, והשאר יאושרו לביצוע ונדון בהן? או לנייד אותם או להקפיא אותם? מה את חושבת על האפשרויות האלה?
גלית כהן
אני יכולה להבין לגבי יחידת רעש, כי זה לא באמת קשור לנושא של חוק הפיקדון. אבל אני חושבת שהנושא של שירותי ביקורת של רואה חשבון הוא לכמה שנים, וזה גם נותן לחוק הפיקדון. צריך להבין שיש המון המון עבודה, רוב העבודה היא עבודה חשבונאית, אבל הכול במכרזים. זאת ממשלה, אנחנו לא מחליטים שאנחנו מעבירים כסף כי בא לנו. זה לשש שנים, לא לשנה, אתה מסתכל על זה לשנה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אין לי מחלוקת שזה מבוסס על מכרז, אבל זאת תקורה ענקית.
גלית כהן
אבל אלה מכרזים של רואי חשבון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ארבע ועוד שש, זה 10 מיליון שקל לניהול פרויקט של 27 מיליון. זה לא מידתי.
גלית כהן
לא, הפרויקט הוא לא 27 מיליון, כי אנחנו עושים מכרזים לכמה שנים. הפרויקט הוא לא 27 מיליון, הפרויקט הוא כמה מאות מיליוני שקלים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הממשלה היא הראשונה שאומרת לנו שאנחנו לא יודעים להתחייב רב-שנתית לאף אחד, כי אין תקציב מדינה, ואת זה הם יודעים לעשות.
גלית כהן
אם אנחנו עושים מכרזים לכמה שנים, אנחנו נשים את כל הכסף.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עזבי את הטיעונים, תהיי אתי פרקטית – או הקפאה או הפניה, מה את מעדיפה?
גלית כהן
אני מעדיפה שנאשר את מה שכבר אפשר לאשר, ועל השאר נמשיך ולדבר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
את לא רוצה לנייד מתוך זה כבר עכשיו?
גלית כהן
חבל, לאן אני אנייד?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אולי את הרעש למכונות?
גלית כהן
אבל יש לנו כסף למכונות, יש לי 100 מיליון שקל.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל אין מספיק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מרגי מציב פה יעד של לפחות 100 מכונות.
גלית כהן
אני אומרת 100 מיליון של המכונות אנחנו אישרנו והשארנו את הכסף הזה.
יעקב מרגי (ש"ס)
לא בתמיכה, לא דובר על תמיכה, דובר על כך שהמשרד יממן ויעמיד מכשירים.
גלית כהן
בסדר, זה לא כל כך משנה, אנחנו מוצאים את המודל.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה העלות של מכונה כזאת?
גלית כהן
זה תלוי, בין 50,000 שקל ל-150,000 שקל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש סוגים, תלוי בגודל.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אז לא מדובר בהרבה, את יכולה לקנות 20 מכונות מקסימום במיליון שקל, אז אנחנו נוסיף עוד שני מיליון. יש 200 רשויות מקומיות.
יעקב מרגי (ש"ס)
אפילו לא הוצבו מכשירים בכל הרשתות, זה לטמון את הראש בזבל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גלית, לא לנייד?
גלית כהן
לא, אין טעם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו כבר מתכנסים להחלטה. נחה דעתה של ועדת הכלכלה, שההקצבה למכונות אוטומטיות היא חשובה לאכיפה ולטייסת כדי למנוע מפגעי לכלוך ושימוש בכלים טכנולוגיים.

לגבי שירותי ראיית חשבון ואכיפת רעש, שני הסעיפים האלה לא יבוצעו ויידונו בוועדה. אני גם מסמיך את מקלב ומרגי לפגוש אותך לפגישת עבודה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא נראה לי שהיא תרצה כל כך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תאמין לי, היא תרצה.
גלית כהן
אני פוגשת כל חבר כנסת שמבקש להיפגש אתי. אני משרתת ציבור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היא עלא כיפאק.
יעקב מרגי (ש"ס)
מפאת כבודה, אל תשים את הסעיף הזה. כשנרצה, אנחנו יודעים לפנות, לא צריך אותו. אני חושב שצריכים לצאת בקריאה שמכשירים יהיו זמינים לאזרחים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו נקיים אצלי דיון על שני הסעיפים האלה שאנחנו מקפיאים כרגע. מי מחברי הכנסת שירצה, מוזמן לפה. בסוף יוצא ש-20 מיליון הם לביצוע מידי, שזה רוב הכסף שהגעתם אתו. על שני הסעיפים האלה ועל בעיות אחרות שעלו כאן נדון. לא כל תאוותכם בידכם, אבל רוב הכסף לביצוע. צאו לדרך, העיקר שיהיו רכישות והתקדמות.
אביגיל כספי
אבל הוועדה יכולה לאשר את התקציב, או שלא לאשר.
יעקב מרגי (ש"ס)
אתה לא יכול לחלק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אם זה לא לאשר, או שהיא מוכנה בהסכמה להקפיא שני סעיפים, אז היא מוכנה. אם היא מעדיפה לא לאשר, אז לא לאשר.
אביגיל כספי
התקציב לא מאושר כולו, אלא מאושר - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
-- מאושר חלקית, לפי הפירוט. אני אגיד את הנוסח ונצביע.

אנחנו מאשרים לביצוע את הסעיפים הבאים: מכונות אוטומטיות להחזרת פיקדון מכלי משקה – 10 מיליון שקלים; הרחבת יחידת דוד לאכיפה ופיקוח בנושא חוק הפיקדון – 5.7 מיליון שקלים; טייסת כטב"מ – כלי טיס בלתי מאוישים לפיקוח על השלכת פסולת במרחבים פתוחים ובערים – 5.1. כל התקציב הזה מאושר לביצוע מידי.

שני תקציבים יידונו מול הוועדה בפגישת עבודה – שירותי ביקורת ראיית חשבון ואכיפת רעש לא יבוצעו בשלב זה, עד לדיון ואישור ועדה בהמשך, במידה ונחליט.

מי בעד ההחלטה הזאת?

הצבעה

אושרה.
יעקב מרגי (ש"ס)
פה אחד. הדיון הסתיים.
יעקב מרגי (ש"ס)
אני מודה ליושב-ראש על הבעת מורת הרוח מהסוגיה הזו. אני חושב שהגיע הזמן שהמשרד להגנת הסביבה יהיה אחראי לאי זיהום ולהגנת הסביבה, ידאג שמקסימום מכלי משקה יחזרו למחזור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה לכולם.


הישיבה ננעלה בשעה 10:58.

קוד המקור של הנתונים