ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 21/02/2022

פטור מהיתר לשימוש חורג בגני הילדים- בהשתתפות איילת שקד, שרת הפנים

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



24
ועדת החינוך, התרבות והספורט
21/02/2022


מושב שני


פרוטוקול מס' 117
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שני, כ' באדר א התשפ"ב (21 בפברואר 2022), שעה 9:00
סדר היום
פטור מהיתר לשימוש חורג בגני הילדים- בהשתתפות איילת שקד, שרת הפנים
נכחו
חברי הוועדה: שרן מרים השכל – היו"ר
סימון דוידסון
משה טור פז
אלון טל
עופר כסיף
מאיר פרוש
חברי הכנסת
יעקב אשר
מוזמנים
שרת הפנים איילת שקד
סגן השר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
גור רוזנבלט - מנהל מינהל רישוי, בקרה ואכיפה, משרד החינוך

נועה צור ברוש - פרויקטורית בכירה, מעונות היום, משרד החינוך

רות שורץ חנוך - סמנכ"לית רגולציה, מינהל התכנון

מירה סלומון - ראש מינהל משפט וכנסת, מרכז השלטון המקומי

לוסי חדידה - מנכ"לית, גנים ברמה אחרת

חנן דגן - מנכ"ל, איחוד גני הילדים

קונסטנטין שוויביש - מנכ"ל, איגום מורים עולים

יניב בר אור - מנכ"ל, התאחדות מעונות היום

שני כלפון - יושבת ראש, התאחדות מעונות היום

קרן אוחנה - עו"ד, מנכ"ל, חיבה - איגוד גני ילדים הפרטיים

אייר רייכל - יועץ פרלמנטרי ליו"ר הוועדה
משתתפים באמצעים מקוונים
רוסלאן עותמאן - יועץ משפטי, משרד המשפטים

עוזי גופר - מנכ"ל, בעלים, גני עלעלים
ייעוץ משפטי
תמי סלע
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
הדס עזר, חבר תרגומים

פטור מהיתר לשימוש חורג בגני הילדים- בהשתתפות איילת שקד, שרת הפנים
היו"ר שרן מרים השכל
בוקר טוב לכולם, אני שמחה לפתוח את ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. קודם כל, אני רוצה להודות לשרת הפנים איילת שקד, שהצטרפה אלינו היום לדיון מאוד מאוד חשוב בעניין היתר שימוש חורג לגני ילדים. אני רוצה להודות לסגן השר, אביר קארה שנמצא גם כן איתנו היום, שגם כן מוביל את הנושא, ונאבק ככה לא מעט כאן בוועדה על החקיקה. כמובן, חברי הכנסת, שנמצאים איתנו, אלון טל, קינלי ופורוש, חברי הכנסת שגם כן קיימו איתנו דיונים לא מעטים, בעניין החקיקה עצמה שעבדנו עליה.

אני ביקשתי, ואני מאוד מודה לך, השרה, שנענית להגיע לכאן לוועדה, משום שהגיעו אלינו פניות רבות מהמון המון גני ילדים ופעוטונים ברחבי הארץ, שמבקשים מהרשות המקומית את אותו פטור להיתר משימוש חורג, וכל פעם באיזה שהוא תירוץ אחר, בין אם אין את הטופס, אנחנו לא יודעים מה קורה, צריך להגיש אישור חורג, הילדים ככה. כלומר, המון דברים שאנחנו קבענו בתוך החוק, פשוט לא הגיעו לשטח. אנחנו כבר חודש וחצי, לפחות, אחרי שהחוק נכנס לתוקף, אחרי שנתנו זמן הכנה לרשויות המקומיות, באמת להתכונן לתוך הליך, להעלות את אותם טפסים שהיו צריכים. בנוסף, נכנסנו בתוך החקיקה ממש לפרטי פרטים, על מנת להקל ככל שניתן על הרשויות המקומיות, בין אם מה צריך להיות באותו טופס הגשה, בין אם זה איך צריכה להראות אותה בקשה, בין אם זו הגבלה בזמן.

עכשיו, רוב גני הילדים במדינת ישראל, כבר לפני חודשיים מתחילים להתכונן לקראת שנת הלימודים הבאה, לספטמבר, וחוסר הוודאות האם הם יכולים לפתוח את הגן, האם הם צריכים לבקש עוד היתרים, פשוט משאיר אותם באוויר. עכשיו, זה לא רק אותם, זה גם באמת עשרות אלפי, אם לא יותר, של ילדים קטנים שלא יודעים אם תהיה להם מסגרת בספטמבר. ככל שאנחנו נעכב את ההליך הזה, הם לא יוכלו לתפעל את הגנים, הם לא יוכלו לבנות אותם, לא יוכלו לשים בפנים ציוד, לשפץ אותם ולהכין אותם לקראת אותה שנה ואנחנו מעוניינים לסייע להם בעניין הזה. אז ככה, את רוצה אולי קודם לשמוע כמה מהבעלים, מהקשיים? יש לנו פה מספר ארגונים.
שרת הפנים איילת שקד
אני פשוט צריכה ללכת עוד רבע שעה, אז אני רק רוצה להגיד מה עשינו, ואז אני אשמח לשמוע. תודה רבה ליושב ראש הוועדה, אנחנו באמת בקשר על העניין הזה כל הזמן, גם עם חברת הכנסת שרן השכל וגם עם סגן השר אביר קארה, שהנמצאים איתי כל הזמן על העניין הזה כבר הרבה מאוד זמן. אז באמת גם ללשכה שלי הגיעו פניות ממספר ארגונים של גנים פרטיים, שהם טענו שהרפורמה לא מיושמת, גם יושב ראש הוועדה פנתה אליי ואמרה לי את זה וגם סגן השר פנה אליי ואמר לי את זה. אז, אנחנו הוצאנו תזכורת לרשויות המקומיות לגבי הרפורמה החדשה, וראינו שזה עדיין לא עובד.

לכן, אחרי שיחה באמת עם מינהל התכנון החלטנו שאנחנו צריכים להנגיש לרשויות את הרפורמה, מה שאומר שתוך שבועיים אנחנו נכין טופס מאוד מסודר שמופנה לגננות, שיהיה באתרים של כל הרשויות המקומיות, ואז כל גננת תוכל להוריד את הטופס, למלא אותו ובעצם להגיש את הבקשה לפטור הזה. אז אני חושבת ומקווה שתוך שבועיים נוכל לסדר את העסק. ברגע שיהיה טופס מקוון בכל האתרים של כל הרשויות המקומיות, אז גם אתם, המטרה היא שהארגונים יסבירו את זה ויפיצו אפילו בעצמם את הטופס בין כל הגננות והגנים. אני כן מבינה שיש גם בעיה למעונות מעל שלושים ושישה ילדים, ופה לי סמכות בתקנות לטפל בנושא הזה, בתים פרטיים, אז אנחנו נשב ביחד. אני אשב עם רותי שאחראית על הרגולציה במינהל התכנון ואנחנו נביא פתרון בשבועות הקרובים.
היו"ר שרן מרים השכל
קודם כל, תודה רבה על הדברים, וזו אכן בשורה נהדרת לאותם גני ילדים. אני מבינה בעצם שאתם תפרסמו את הטופס, ואותן גננות יוכלו להוריד מהאתר שלכם אפילו את הטופס, במידה והעירייה לא תנגיש אותו. הן יוכלו להוריד את הטופס, ומה? לשלוח אותו בעצם במייל, ישירות לעירייה?
שרת הפנים איילת שקד
כן, כמו שעושים פטור מארנונה, כמו שעושים ארנונה וכמו כל טופס רגיל בעירייה.
היו"ר שרן מרים השכל
ולכן, זה יוכר בעצם כהגשת בקשה? מה שמוגבל בזמן לרשויות מקומיות, במידה והן לא נענות?
שרת הפנים איילת שקד
נכון.
היו"ר שרן מרים השכל
אתם למעשה מקבלים אוטומטית את ההיתר על פי החוק.
שרת הפנים איילת שקד
נכון מאוד.
היו"ר שרן מרים השכל
זו בשורה אדירה, ואני בטוחה שזו תהיה הקלה מאוד גדולה.
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
אבל, השאלה אם זה גם מבטל הליכים פליליים, השרה. יש כרגע הליכים פליליים חדשים שנפתחו כנגד בעלי גנים.
היו"ר שרן מרים השכל
החדשים?
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
כן, כן גם עכשיו, גם גנים שנפתחים עכשיו עכשיו, מינואר, חבר'ה. גם אם היו לפני כן, הרי זו כבר לא עבירה על החוק.
לוסי חדידה
היה על מקלט מתחת לשלושים ושישה ילדים, על ממד שהם עדיין הם דורשים, על היטל השבחה מתחת לשלושים ושישה ילדים, שהם עדיין דורשים. הם מביאים לבתי המשפט, שגובים לא מעט כסף, והם בסוף הם פשוט מוותרים על זה, כי הם מבינים שזה החוק. אבל, זה עדיין טרטור של בעלי גנים עם עול כספי מטורף שהם לא עומדים בזה, והם נסגרים ממש - - -
היו"ר שרן מרים השכל
אבל אני מניחה שפה אתם יכולים לתבוע אותם מבחינה אזרחית על פיצוי - - -
לוסי חדידה
אבל זה עוד כסף שאין כרגע.
קרן אוחנה
בינתיים ההליך והרישום הפלילי מונע מהם להגיש בקשה לאישור ראשוני להפעלת מעון ממשרד החינוך, שדרך אגב גם שם המערכת עוד לא עובדת. אין לנו אישורי הפעלה, ואישור להפעלת מעון על פי הפטור מהשימוש חובה, מצריך אישור הפעלה זמני, רישיון הפעלה זמני או רישיון, אישור ראשוני שכרגע אין לנו להציג. יש לי כאן דוגמה חיה מגננת, שמאחר ואין לה אישור זמני, היא קיבלה צו סגירה, מכיוון שהיא ניגשה לרשות המקומית להפעיל אישור להפעלת מעון, אבל המערכת במשרד החינוך עדיין לא מנפיקה רישיונות, היא לא יכולה. כי, חסר לה המסמך שהוא תנאי מתלה לקבלת הפטור. אנחנו מסונדלים מכל הכיוונים וזה משהו שצריך לתת לו את הדעת. חייב לסנכרן מערכות.
היו"ר שרן מרים השכל
אוקיי, שנייה. השרה, יש משהו בעניין הנושא הפלילי?
שרת הפנים איילת שקד
הרישום הפלילי הוא לא באחריותנו, זה באחריות משרד המשפטים. יש פה נציג משרד המשפטים?
היו"ר שרן מרים השכל
האמת היא שאני פניתי ישירות לשר המשפטים וגם ליועץ המשפטי לשעבר, והם אמרו לי שהם בוחנים את הבקשה. אני אנסה אולי לברר בקשר להליכים שקיימים כרגע גם כן, ולראות האם אפילו ניתן את העבירות הקודמות בעצם לבטל, לתת חנניה או משהו בסגנון. כי, אנחנו מבינים שאנחנו לא רוצים להפוך גננות בעצם לעברייניות שזה יימנע מהן בעצם להמשיך ולתפעל את העסק שלהן. אז, אני אקח את זה על עצמי, על מנת לברר אל מול משרד המשפטים.
תמי סלע
מילה, רק אם אפשר?
שרת הפנים איילת שקד
בבקשה.
תמי סלע
לגבי המצב שהיה כבר ערב כניסתו לתוקף של התיקון, היה הליך לבקשת היתר לשימוש חורג תלוי ועומד ואז נכנס בחוק לתוקף. הכנסנו הוראת מעבר שאומרת שאפשר להמיר אותו בבקשה להיתר למעון יום, על פי החוק החדש, אבל זה כן דרוש איזו שהיא בקשה או פרוצדורה, זה לא קורה אוטומטית. יכול להיות, וכבר אז זה עלה, שמישהו נמצא ממש בסוף התהליך ונשאר לו עוד דבר אחד והוא יקבל את ההיתר, אז לא להעביר אותו אוטומטית, אלא באמת שהאדם יגיש בקשה. אז, אני לא יודעת כמה זה קורה, כמה זה נגיש - - -
שרת הפנים איילת שקד
אבל עדיין יש לו את הזכות.
היו"ר שרן מרים השכל
שנייה, אז רגע, קודם כל, כמו שאמרנו בעצם בשבועיים הקרובים יהיה טופס חדש, שזו בשורה אדירה, ממשרד הפנים, אותו תוכלו להוריד ולמעשה להעביר ולהציג אותו וגם להעביר אותו במייל בעצם, משום שעל פי חוק ברגע שלא עונים לך, שלושים יום, אז בעצם הבקשה מתקבלת בצורה אוטומטית. אני רק רוצה לתת ככה גם כמה דקות לחברי הכנסת וגם למספר אנשים שביקשו זכות דיבור ככה לומר כמה דברים. סגן השר, אביר קארה, אתה רצית לומר עוד מילה?
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
ממש קצר. אל"ף, קודם כל, צריך לחבר את הנושא הזה, זו פלטפורמה מאוד מקיפה שהעברנו פה בוועדה והייתה לנו מאוד חשובה. אני חושב שגם אנחנו היינו מפלגה שזה היה אצלה במצע, אולי המפלגה היחידה, להקל באמת על החיים של עשרות אלפי מעונות יום פרטיים. הגענו לכאן לוועדה, באמת הרחבנו את זה בצורה משמעותית. יושבת ראש הוועדה עשתה עבודה יוצאת דופן, ובאמת עשינו פה משהו מאוד מאוד חשוב. יחד עם זאת, ההשפעה של הנושא הזה על יוקר המחייה היא אדירה, יש כל שנה שלוש מאות אלף פעוטות שנמצאים במסגרות הללו, ורוב המסגרות, לדעתי, שמונים וחמישה או שמונים אחוז מהן הן מסגרות פרטיות.

אני שומע עכשיו על הרבה מאוד סגירות של גנים, דרך אגב כתוצאה בעיקר מהנושא הזה של אישורים ועל אנשים שמרימים ידיים, והמשמעות של הנושא הזה כשגן נסגר, הוא שההיצע יורד והביקוש יורד והמחירים עולים. בשנה הבאה כבר יש עלייה של מחירים בגנים, זה בעצם הפוך ממה שרצינו לעשות בתוך הרפורמה הזו. אנחנו רוצים לאפשר שתהיה הרבה יותר קלות לאנשים האלה, לקום בבוקר, לעשות את מה שהם אוהבים. בסוף, מדובר על אנשי חינוך בסוף, שאנחנו רוצים לעשות להם את זה שיהיה להם הכי קל.

אז, אל"ף, לשים לב שהרשויות המקומיות עומדות באמת ברפורמה, זה לא רק הם, גם במקומות אחרים. בי"ת, הדבר האחרון שאנחנו מבקשים, הייתה לנו באמת את האפשרות בבתים צמודי קרקע לעשות הרחבה, ואני מאוד שמח שהשרה מגיעה היום עם פתרון, ולדעתי בנושא הזה, היא נתנה פה בשורה אדירה. תודה לשרה וליושבת ראש הוועדה.
היו"ר שרן מרים השכל
חבר הכנסת אלון טל.
אלון טל (כחול לבן)
כן, אני מבקש קודם כל גם לברך את השרה. תביטו, יש כאן קונצנזוס מדעי שהתקופה הקריטית מבחינת פדגוגית בקרב ילדים היא הגיל הרך. לכן, הנכס הכי חשוב, אולי מבחינה החינוכית במדינת ישראל, הוא המוטיבציה של אותן גננות, גננים ואנשים שמפעילים את המעונות, ולכן אנחנו חייבים לעשות הכל על מנת להקל עליהם. בנושא הרגולציה יש תחומים שאני הכי - -, בנושא הזה אני אביר קארה, אני חושב שאנחנו צריכים באמת להקל, על מנת לא להרוג אותם עם החוקים ולתת להם להתמקד בילדים, כי שם העבודה החשובה צריכה להתבצע.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה רבה. חבר הכנסת טור פז.
משה טור פז (יש עתיד)
תודה רבה, גם אני שמח מאוד על הרפורמה הזו. גברתי השרה, אנחנו מאוד שמחים שהדבר הזה הוא בעצם התקדמות משמעותית בהפיכת גילאי לידה עד שלוש למערכת חינוכית, ולא רק בייביסיטרית או טיפולית. הסיפור שעלה פה, ודיברנו עליו קצרות לפני כן, גם בסיורים שלנו בשטח, יש צוואר בקבוק בכל עולם הלידה עד שש, שהוא גודל המסגרות.

אנחנו רגילים לבתי ספר, שיש להם מנהל, בגני ילדים נוצר דבר שנקרא אשכול גנים ובמעונות היום, השטח יצר, על זה אומרים "חכם השביל מן ההולך בו", מסגרות שיש בהן נניח שישים ילדים, שבעים ילדים שמחולקים לשתיים, שלוש, ארבע תתי מסגרות. אנחנו כאשר הגדרנו את החוק, הגדרנו היתר שימוש חורג, לדירה בין שבע לשלושים ושש. בעיני רוחנו דמיינו דירת מגורים, שלושה חדרים, ארבעה חדרים, זה היה נראה הגיוני כי זה דגם גן הילדים, אבל עולה פה צורך, שבעצם למדנו אותו תוך כדי ואני רואה את זה בשטח, שמסגרות שכוללות גם שבעים ושישים ילדים, אבל זו מסגרת ניהולית. בסוף, בתוכה יש שלושה, ארבעה מעונות, הדבר הזה כרגע - - -
היו"ר שרן מרים השכל
כן, גילאים שונים וזה כאילו מפוצל לגנים שונים.
משה טור פז (יש עתיד)
נכון. אנחנו רוצים את זה, כי אנחנו יודעים שלגודל יש יתרון, אפשר להוזיל מחירים, גם לרגולטור ולרשות הרבה יותר קל לעבוד מול מפעיל גדול, שיש לו מסגרות משנה, כל עוד הוא שומר על הכללים שנקבעו כמה מטרז' לילד וכו'. אז, אני חושב שאנחנו צריכים לשקול בסעיף 2, שמתיר להפעלת מעון, אם כתבנו שאם שוהים בדירה בין שבע לשלושים ושש פעוטות, צריך לשקול את הגדלת המספר הזה, תוך התניה שזה עומד בתנאי הרישוי של מעון רגיל. אני חושב שזה יהיה נכון גם חינוכית וגם בהיבטים אחרים.
תמי סלע
במבנה יכולות להיות מספר דירות, חבר הכנסת.
משה טור פז (יש עתיד)
כן, אבל למשל דוגמה של וילה, לא צריך לעשות פרצלציה לדירה, על מנת להפיק שם כמה מעונות, זו הבעיה.
היו"ר שרן מרים השכל
בגלל זה העניין של בתים פרטיים השארנו לשיקול דעת של השרה, שהיא אמורה להחזיר תשובה, לעניין הגדלת אותו מספר ילדים, כי אכן הבנו שבבתים פרטיים יש באמת אפשרות לבנות מחיצות או מספר יחידות שהן שונות. אז, גם השרה אמרה שהיא תדון בעניין הזה ואנחנו מקווים לקבל תשובה בהקדם.

חבר הכנסת סימון דוידסון, בבקשה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
קודם כל, אני רוצה לברך את השרה שהגיעה לדיון חשוב, את יושבת ראש הוועדה. יש לי מן דה ז'ה וו, אני פתאום רואה את אותם פרצופים שישבו פה בכל חוק ההסדרים, שישבנו פה כל כך הרבה שעות בנושא הזה, אבל בסוף אנחנו מביאים דברים מהשטח. מה שאמרו פה חברי הכנסת, זה מה שקורה, יש מצוקה גדולה מאוד לאותן אימהות ואבות שיש להם ילדים קטנים להגיע למסגרות, חלק טובות וחלק פחות טובות, אבל אין מסגרות. יותר ויותר גנים נסגרים, יותר ויותר בעלי עסקים בעולם הזה מגיעים למצב כלכלי שלא יכולים להפעיל יותר את הגנים. אני חושב שהנושא של הרגולציה בסוף הוא המכשול הגדול ביותר לאותם מפעילי גנים.

עלינו לדאוג לזה שכבר בשנה הקרובה יהיה יותר פשוט ויותר אפשרויות להורים להביא את הילדים לגני ילדים פרטיים, כי אין לנו אפשרות אחרת, המצוקה היא גדולה. למדינת ישראל אין פתרונות אחרים, הפתרונות להביא את הילדים לגנים שלהם שיושבים פה הוא הפתרון היחידי שנמצא היום, אז אני מקווה מאוד שנגיע לפתרונות. נעזור לאותם בעלי גני ילדים, על מנת להמשיך ולפעול, כי באמת, ואנחנו ראינו גם כתבות בטלוויזיה ובתקשורת, המצוקה היא לא פשוטה בנושא הזה. אז, אני מברך אותך, השרה, ואני מקווה שאנחנו נצא מפה עם בשורות. תודה רבה.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה רבה, חבר הכנסת דוידסון. אני רוצה לתת את ההזדמנות לקונסטנטין שוויביש, שתי דקות בבקשה, להציג את הדברים ואת המצוקות מהחודשים האחרונים.
קונסטנטין שוויביש
אני מנכ"ל איגום מורים עולים. אני רציתי להצביע על שתי נקודות, אחת, זה בכללי, ואני כמו קוטר כל הזמן אחזור על זה, אני רואה ניגוד עניינים, או בשפה פשוטה חתולה שרשום עליה שמנת, כאשר רשויות מקומיות מנפיקות את האישור הזה. זאת משום שיש ניגוד עניינים מובהק כאשר הרשות המקומית בעצמה מפעילה מעונות.
שרת הפנים איילת שקד
אבל זה טופס של משרד הפנים, מה זאת אומרת?
קונסטנטין שוויביש
לא, אני מתכוון על המהות של האישור עצמו. כלומר, רשות מקומית אמורה לתת פטור למעון שהוא מתחרה של מעון אשר מפעילה הרשות עצמה. אז פה, צריך להחליט אחת ולתמיד או שהרשות לא נותנת אישור או שהרשות לא מפעילה את המעונות, מכיוון שאי אפשר שהרשות אשר רואה בנו מתחרים, תיתן לנו אישורים, בזה אני רואה פשוט ניגוד עניינים.

שנית, אני רוצה להסביר, היה אמור לקום צוות בין משרדי על מנת לבחון את הסוגיה של גני ילדים ולא מעונות, ותודה לחבר הכנסת אשר מבדיל בין המושגים. ישנם הרבה מקומות כאשר גן ילדים ומעון נמצאים באותו מבנה, ואז כאשר אנחנו מקבלים פטור משימוש חורג על חצי מהמבנה שזה מעון, אנחנו אוטומטית אמורים לגשת ולבקש אישור שימוש חורג על אותו חצי מבנה שהוא גן ילדים, זה לא הגיוני, בלשון המעטה. לכן, אני רוצה לשאול, אל"ף, האם הצוות הבין משרדי כבר התכנס והוא כבר פועל. שנית, האם ניתן לאותם גנים, גני ילדים אני מתכוון, משלוש עד חמש, אשר כבר פועלים, להקל עליהם. כי, אנחנו עכשיו אחרי כל חמש שנים, אנחנו צריכים לקבל פטור שימוש חורג מחדש, האם ניתן להחל את הפטור גם על גנים אשר פועלים כבר.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה רבה. אני רק אומר, ככה במענה, אנחנו כן בהצעת החוק קבענו שבתוך שישה חודשים להגיש מסקנות, על מנת להבין קודם כל, כיצד חלו השינויים בתוך הפעוטונים והאם יש צורך גם על גני ילדים. תאמין לי, שאנחנו נעקוב ונוודא שהדברים האלו גם כן קורים, ובמידת הצורך גם נגיש את החקיקה שנדרשת לכך. אנחנו נמשיך את הדיון. לוסי חדידה, שנמצאת איתנו מנכ"לית גנים ברמה אחרת, בבקשה.
לוסי חדידה
קודם כל, תודה על הוועדה ועל כבוד השרה שנוכחת פה. בהמשך לדברים של קונסטנטין, אנחנו גם בנייר העמדה שלנו, מצפים שתהיה באמת ועדה אחראית מפקחת על הרשות, על מנת שגנים ייפלו בין הכיסאות או תחת נקמות אישיות, שזה באמת קורה גם בשטח היום. ממש טרטור של עירייה על ממ"ד לכיוון של שלושים ואחת ילדים, שפשוט מפנים אותה לאג"א, מה שאג"א לא תאשר, עוד משפטים ועוד עלויות וזה משהו שהוא באמת בלתי ייאמן בהתנהלות הזו מול הרשות. בנוסף, גם לבקש היטל השבחה מתחת לשלושים ושישה ילדים, מה שגם לא קיים בחוק. לגבי מה שאמרו בתכנון והבנייה, לגבי תהליך שכבר קיים, כפי שהחוק אמר שאותו בעל גן יוכל לבחור תהליך חדש, מה שקרה חוקק והוא לא מיושם.

זאת אומרת, יש רשות שהיא לא מסכימה שאותו בעל גן יבחר לפעול בתהליך החדש ולא להמשיך את התהליך הישן. אז, זה גם משהו שמהווה קושי גם של עוד הוצאת כספים, עוד משפטים וממש להתנהל מול מערכת משומנת שהיא רשות. בעל גן אחד קטן לא יכול לעמוד מול כל ההיטלים והכספים שהוא אמור להוציא בתהליך שהחוק חוקק ב-1 בינואר. בנוסף, גם היינו שמחים לקבל רפרנט דרך השרה, שהוא אחראי על כל המעל השלושים ושישה ילדים או בכלל כבעיות שנוצרות בשטח, ואנחנו כארגונים מייצגים נוכל לעמוד ממש מולו באופן רציף ומהיר יותר, על מנת לתת מענה לשטח שקורס תחת כל מיני עוולות כאלה ואחרות.
שרת הפנים איילת שקד
רותי שנמצאת כאן היא סמנכ"לית הרגולציה של מינהל התכנון, והיא תהיה אחראית על התקנות, והיא יכולה להיות רפרנט בעניין הזה.
לוסי חדידה
גם היום לכמות של עד שלושים ושישה ילדים, ויש בעיות, הייתי שמחה באמת אם אפשר - - -
שרת הפנים איילת שקד
אין בעיה.
היו"ר שרן מרים השכל
מצוין. תודה רבה. השרה אומנם תצא, אבל אנחנו נמשיך את הדיון, משום שיש לנו גם מול משרד החינוך ומול משרד המשפטים וגם חברי הכנסת. השרה שקד, אני רוצה להודות לך שהגעת היום לוועדה, זה לא מובן מאליו, ותודה על הבשורה האדירה הזו לגני הילדים.

אז ככה, אנחנו נמשיך את הדיון גם מול משרד הפנים וגם מול משרד המשפטים וגם מול משרד החינוך, על מנת לראות שאנחנו מטפלים בכל הבעיות.

חבר הכנסת, יעקב אשר, בבקשה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תודה רבה, גברתי יושבת הראש. אני חושב שהנקודה הזו היא נקודה מאוד מאוד חשובה. בעברי כראש עיר קידמתי תוכניות בעיר בני ברק, שבה ניצלנו את המקומות שהם, למשל, בתמ"א 38, אני השטחים המפולשים בבית של קומת עמודים. כלומר, שטח מפולש למטה, שיהיה גן ילדים, מעון יום או אפילו מקומות גם שיהיו טיפות חלב. בזמנו הייתה לזה התנגדות בוועדה המחוזית, ואמרתי להם שיבוא יום והצפיפות שקיימת בבני ברק תגיע גם לפתח תקווה, תל אביב ורמת גן.

היום באמת חלק מההצעה גם של תמ"א 38 היא לייצר כל מיני דברים לתועלת הציבור. הנושא הזה של פריסה של מעונות יום וגני ילדים, ולא לחכות עד שהמדינה שלא מצליחה להגיע לזה. הרי, במעונות אנחנו יודעים שיש לנו בסך הכל עשרים וחמישה אחוז, נדמה לי אם אני צודק, או שלושים ומשהו אחוז הם מעונות המוסדרים והשאר הם מעונות פרטיים כאלה ואחרים. המדינה גם לא מצליחה לבנות, אין גם מספיק קרקע, לכן אני חושב שחייב להיות מצב שבו גם המעונות וגם גני הילדים יפעלו במקומות המגורים. אגב, בשכונות חדשות, אני בזמנו הכנסתי את זה בתוך התב"ע שלא יצטרכו שימוש חורג, אלא רק פרסום, אתה יודע, לפעמים לראות שאין באמת משהו לא נורמלי שהורג את הבית. אבל, בסופו של יום אנחנו לא יכולים לברוח מזה, חייבים לקדם את העניין הזה, לעשות אותו נכון.

יהיו התנגדויות לזה כאלה ואחרות, אבל הפריסה הזו של גני ילדים ומעונות היום, שאלה גם דברים שטוב שהם נמצאים גם קרוב לבית, כי מדובר באוכלוסיות הכי צעירות שיש לנו. עם חוסר הקרקע והצפיפות שהולכת להיות במדינת ישראל, עם יוקר הקרקע וניצול משאבים, זה הדבר הנכון, בלי רגולציה מיותרות, יהיה אפשר לעשות. כמובן צריך לעשות בחינה קצרה, לראות שאין שם הפרעה מיוחדת באותו דבר.

נאמר כאן דבר אחד, ואני אומר את זה כראש עיר לשעבר אומנם, שיש חשש לאותן חברות או עמותות שמקימות את גני הילדים הללו, שהעירייה תבוא עם האג'נדה שלה ותחליט שהיא לא רוצה. צריך איזה שהוא גורם מפקח שיהיה אפשר לערער שם, לערער על ההחלטות. אני לא יודע אם זה יכול להיכנס לתוך חוקי תכנון ובנייה, כי הם נורא נורא מסובכים, צריך פה יצירתיות. אבל, אני מבקש ממך דבר אחד, והצהרת שתעשי את זה ולכן אני רק מעודד אותך, זה ללכת עם זה קדימה על מנת לגרום לכך שגם מעונות וגם גני ילדים לא יצטרכו רגולציה ויוכלו להיות מפוזרים בכל המקומות, זה רק יגדיל את אפשרויות לגנים ולגנים יותר טובים.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה רבה על הדברים. אכן אני מקווה שיהיה פה שיתוף פעולה גם קואליציה ואופוזיציה בעניין הזה. אני רוצה בבקשה בזום להעלות את עוזי גופר, מנכ"ל ובעלים של גני עלעלים.
עוזי גופר
אני חושב שהמשמעות של הוועדה הזו היום או התיקון הוא מאוד חשוב לגני הילדים הפרטיים. מדובר שמצוקה אמתית, זאת אומרת קודם כל הוועדה צריכה להבין את המצוקה שאנחנו נמצאים היום בבתים פרטיים, יש משמעות גדולה מאוד גם מול בעל הנכס. בעלי הנכסים היום לא רוצים להשכיר מקומות לגן ילדים, העלויות של שכירות של גן ילדים מרקיעות שחקים, בטח בערים הגדולות. אנחנו מדברים על למעלה מעשרים או עשרים אלף שקל בחודש שכירות, על זה נוסף את הארנונה העסקית ועל זה נוסיף את החצר התפוסה, יש לזה עלויות מהותיות.

ברגע שלא נצליח להגיע למצב שאנחנו יכולים להפעיל את הגנים האלה, כמו שהפעלנו אותם היום, תחת פיקוח, והפיקוח הוא מצוין לכולנו, מטרתנו היא למנוע את האסון הבא. אבל, הפעילויות של הוועדה חייבת להתיר שימוש לגני ילדים גם מעל המספר שהתבקש, מעל שלושים ושישה ילדים. כי, אחרת, בסופו של יום העלות הזו תרד להורים, אנחנו מדברים על קיצוץ משמעותי של אנשי צוות שילכו לאבטלה, ומצד שני עלות שתגדל בלמעלה מעשרה או חמש עשרה אחוז להורה עצמו כל חודש, ולהערכתי, תגיע במקומות מסוימים לשלושים אחוז.

יש לנו קושי מאוד גדול היום בהפעלת גני ילדים. התחרות מול העירייה בשנים הקרובות תלך ותגבר, אני חושב שגם פה צריך לתת את הדעת. גנים פרטיים טובים מעסיקים כמות גדולה יותר של אנשי צוות אל מול הממוצע או מה שהוכתב על ידי התמ"ת בזמנו. זה טיפול איכותי יותר בילדים, זה טיפול נכון יותר בילדים, ואם נדבר על חינוך, ילדים צריכים מגע נעים ונוח של מבוגר. אני רואה היום בגנים של התמ"ת יחס ילדים של אחד לתשעה ואחד לאחד עשרה, אי אפשר לטפל ביחסים האלה. בגיל הרך אנחנו צריכים להקטין את היחס בין איש צוות מבוגר לכמות הילדים. לכן, מאוד חשוב לתת לגני ילדים גדולים, שעובדים כבר שנים, בצורה כזו, לא להיכנס לבירוקרטיה במשפטים. צריך לקחת בחשבון, עבירה על חוקי בנייה היא עבירה פלילית. אי קיום הצו זו עבירה פלילית לבעל הגן, אף אחד מאיתנו לא רוצה ללכת עם עבירה פלילית על הגב, זה לא יכול להיות.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה רבה לך. אני מודה לך שעלית בפנינו, עוזי. כפי שהשרה ציינה, אנחנו בשבועיים הקרובים הוועדה אולי תפרסם גם באתר שלה את אותו לינק למשרד הפנים, על מנת שכל גני הילדים יידעו - - -
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
צריך ממש לצרף להם את החוק, כי הם לא עומדים בחוק. אני מוצא את עצמי פונה לרשויות מקומיות ומעביר להם פשוט את החוק, אז אולי כדאי שנפרסם את החוק עוד הפעם, ייגשו לשם.
היו"ר שרן מרים השכל
כן, קודם כל, האמת היא שיש את החוק וכל גן ילדים גם יכול להגיע עם החוק לאותה רשות מקומית, אבל בעיקרון על פי החוק, מה שיידרש מבעוד שבועיים הוא להוריד את הטופס שיפורסם באתר משרד הפנים, לשלוח אותו במייל ובאותו העתק של מייל, שלמעשה, שלחתם, במידה ואתם לא נענים בתוך שלושים יום, זה מהווה מבחינה חוקית אישור לפטור מהיתר שימוש חורג. איתו, למעשה, אתם תוכלו להגיע למשרד החינוך, על מנת להציג זאת בפניהם.
תמי סלע
תוך ארבעים וחמישה יום בתנאי זה שלא יוגשו התנגדויות. במידה והוגשו התנגדויות - - -
היו"ר שרן מרים השכל
אם הוגשו התנגדויות ואם היה מענה, אז כמובן צריך לעבור את ההליך. אבל, במידה ולא נעניתם והרשות אפילו התעלמה מכם, אז באמת למעשה בתוך ארבעים וחמישה ימים קיבלתם את אותו פטור.

לשם כך, אני רוצה קודם כל, לתת למשרד החינוך לדבר לגבי רישוי פעוטונים או לפחות היתר ראשוני לרישום פעוטונים. אנחנו מבינים שיש איזו שהיא בעיה, וכאשר גם מביאים לכם את העניין הזה של פטור מהיתר שימוש חורג, כפי ששמענו ממספר גני ילדים, אתם לא מקבלים אותו? כלומר, מה הנוהל? עדכנתם את הנוהל במשרד החינוך? הצוות מודע לזה, או שהוא עדיין ממשיך לסרב לאותן בקשות?
גור רוזנבלט
בוקר טוב. אני מנכ"ל במשרד החינוך וגם הממונה בחוק על המעונות. אנחנו קיבלנו רק לאחרונה את כל הנושא של המעונות, ואחת המשימות המרכזיות שלנו היא בעצם לתת את הרישיונות לכל אלפי הבקשות שהוגשו ועדיין לא קיבלו רישיונות בכל התקופה האחרונה, זו המשימה המרכזית שלנו. אני מקווה שבזמן הקרוב אנחנו נשחרר את כל הרישיונות שנמצאים כרגע בתוך המערכת.
היו"ר שרן מרים השכל
כמה כרגע יש לכם בתוך המערכת?
גור רוזנבלט
בערך חמשת אלפים.
היו"ר שרן מרים השכל
ותוך כמה זמן אתה חושב שתצליחו לשחרר את הפקק הזה?
גור רוזנבלט
אין לי תשובה מוסמכת לשאלה הזו, אני מקווה בשבועות הקרובים נשחרר את זה.
היו"ר שרן מרים השכל
שלושה שבועות? אני אסביר לך, כי אחת המצוקות שעולות כאן, אותם בעלים של גני ילדים חייבים להתחיל להתכונן לקראת ספטמבר, ובהיעדר אותו אישור, הם למעשה עלולים לעבור עבירה פלילית. עכשיו, ההורים רוצים לרשום את הילדים לגן, ההורים לא יודעים האם המסגרת תתקיים או לא תתקיים.
לוסי חדידה
רוצים לראות גם את רישיון ההפעלה, הם לא מוכנים לרשום.
היו"ר שרן מרים השכל
נכון.
גור רוזנבלט
הסוגיה ברורה לנו לגמרי. אני רק מזכיר שתקופה ארוכה מאוד זה לא היה אצלנו, לא ניתן אף רישיון והצטברו כמות גדולה מאוד של בקשות. כרגע זה אצלנו, אנחנו עובדים על זה באמת יום ולילה, על מנת לשחרר את הרישיונות האלה כמה שיותר מהר. בזמן שאנחנו יושבים פה ומדברים, הצוותים שלי יושבים, גם נוסעים לחברה הזכיינית על מנת לנסות ולחלץ תהליכים, אנחנו בהחלט על זה. שוב, אני לא יודע להגיד בדיוק תוך כמה זמן נוכל לשחרר, אבל אני מקווה שנוכל לשחרר את זה כמה שיותר מהר. אני רק רוצה להדגיש, כמובן שאותם אלפי רישיונות שאנחנו נשחרר, זה אלו שאין להם כרגע פערים. מי שנמצא כרגע עם פערים, הוא כמובן יידרש לסדר את מה שנדרש לסדר לפני שהוא יקבל מאתנו את הרישיון. זה מה שנקרא, בקשות בסטטוס, כאלה שנמצאות בכל מיני סטטוסים כאלה ואחרים, אז זה שיהיה ברור. אנחנו, כמובן, פועלים על פי החוק, אנחנו בוודאי לא נעלה בעיה שהחוק לא מעורר אותה. אם במקומות שהחוק מאפשר לתת רישוי, אנחנו כמובן ניתן אותו.
היו"ר שרן מרים השכל
האם אצלכם כל הצוות יודע שיש בעצם פטור להיתר משימוש חורג ושהם לא נדרשים בעצם להציג אישור של שימוש חורג? בנוסף, האם בעקבות אותה הצהרה של שרת הפנים, אתם גם כן תתיישרו בהתאם ואכן טפסים שיישלחו למייל העירוני, שלא יענו בתוך ארבעים וחמישה יום, יהווה מבחינתכם אישור למתן פטור מהיתר שימוש חורג? משום שכמו שאנחנו שומעים, יש רשויות שפשוט לא משתפות פעולה, הן גם לא מודעות, חלקן אפילו לא יודעות. לכן, גם כאשר פונים אליהן, קודם כל, מפנים אותן למסלול אחר, שזה באמת המסלול הישן של פטור של היתר שימוש חורג, מצד שני יש כאלו שפשוט לא נותנים מענה.
קרן אוחנה
הקושי הוא הפוך, הרשות המקומית מבקשת מאיתנו את רישיונות הפעלה ממשרד החינוך, על מנת להגיש בקשה לאישור הפעלת מעון.
היו"ר שרן מרים השכל
אבל בחוק כתבנו שזה לא נדרש.
קרן אוחנה
כתבנו שצריך להיות בתהליך, נכון, אבל כרגע אי אפשר להתחיל את התהליך.
תמי סלע
יהיה תוך חודשיים בערך.
קרן אוחנה
נכון, אבל המערכת עדיין לא פועלת.
תמי סלע
אנחנו דרשנו או רישיון או רישיון זמני או שיש התחייבות של תוך חודשיים מקבלת ההיתר, יהיה להם את הרישיון.
היו"ר שרן מרים השכל
או או, זאת אומרת שכאשר הם מבקשים את הפטור, הם לא חייבים שיהיה להם עדיין רישיון ביד. על מנת לקבל את הפטור מהיתר שימוש חורג, אתם לא נדרשים בהכרח שיהיה לכם את האישור הראשוני גם ממשרד החינוך.
קרן אוחנה
אבל הרשויות דורשות את זה.
קרן אוחנה
צריך להעיד על הגשת בקשה.
היו"ר שרן מרים השכל
סליחה, גם השרה הגיעה והיא הבהירה, אוקיי? היא הבהירה. רותי ממשרד הפנים, קודם כל, תוכל לקבל גם כן את הפניות שלכם ובעיות שאתם נתקלים מול הרשויות המקומיות, אבל רשות שתבקש מכם היתר ראשוני, היא פועלת שלא על פי החוק. לכן, ככל שלא ניתן לכם מענה ואתם עונים חזרה, שלא נדרש היתר על פי סעיף 2(ד) לחוק, אתם לא נדרשים בעצם בהיתר ראשוני ואתם מבקשים את אותו הפטור, אז בסופו של דבר אם הם לא עונים לכם ואין אילו שהן התנגדויות, למעשה אתם מקבלים אוטומטית את הפטור מהיתר שימוש חורג. עכשיו, השאלה היא בעצם במשרד החינוך, כאשר הם לא מקבלים את אותו מענה או הרשות המקומית לא ענתה להם, נמנעה מלענות להם על מנת להימנע מהקמת מעונות נוספים, נניח, ברשות, אוקיי? ניקח מקרה קיצון.
גור רוזנבלט
אני אתייחס לסוגיה הזו. קודם כל, אני מציע רגע להרגיע את השיח מול הרשויות, כי כמו שאנחנו רואים, גם בגני הילדים את המסגרות של שלוש עד שש, שאנחנו מנהלים כבר שנים רבות, ושם אנחנו רואים שעיריות נותנות אישורים גם לגנים מוכרים שלהם רשמיים, למרות שהן מנהלות גם גנים עירוניים. אני לא חושב שתהיה בעיה עם זה, בכל מקרה. עכשיו צריך לומר, אנחנו בכלל כמדיניות, אם הרשות לא מעוררת את הבעיה הזו, אנחנו בוודאי לא נעורר אותה. זאת אומרת, גם בגני ילדים, היום שיש לנו לא מעט גני ילדים, הרי בשביל זה הקמנו את הוועדה שדנה בסוגיה הזו, גם בגני ילדים שמשוכנים בדירות שאין להן היתר שימוש חרוג, אם הרשות לא מעלה את הבעיה, אנחנו לא ניזום את העלאה של בעיה כזו, כי אנחנו רוצים שיהיה מענה לילדים, זה בסוף מה שאנחנו רוצים. לכן, אני שנייה מבהיר פה, אנחנו כמשרד חינוך בוודאי לא נעורר את הבעיה - - -
היו"ר שרן מרים השכל
אז, גור זה בעצם בהנחיה שלך, למי שעובד על אותן בקשות, שהוא לא נדרש בכלל, לגעת בעניין ההיתר משימוש חורג, אלא אם כן ישנה רשות מקומית שהעלאת את זה ספציפית כנקודה מולכם.
גור רוזנבלט
נכון. זאת המדיניות שלנו לאורך שנים בגני הילדים, זו המדיניות הקבועה שלנו בהקשר הזה.
היו"ר שרן מרים השכל
נהדר, אז זו גם כן בשורה לאותם גני ילדים, כאשר אתה אומר את זה וכאשר אתה מנחה את הצוות שלך, למעשה באמת להקל עליהם מהבחינה הזו. אני רוצה לתת את ההזדמנות, קודם כל, לחבר הכנסת עופר כסיף. בבקשה.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
תודה. אני רק רציתי לשאול, משום שלצערי הגעתי באיחור, לגבי הצוות הבין משרדי אם הוא בכלל הוקם, כי ממה שאני קראתי מהפורום של גני הילדים הפרטיים, יש טענה שהצוות כלל לא הוקם. אם הצוות כלל לא הוקם, אז כמובן שיש פה בעיה, אז זו השאלה, אם הוא הוקם בכלל, אם הוא מתפקד.
היו"ר שרן מרים השכל
נכון. אנחנו בעצם קבענו ששישה חודשים מיום כניסת החוק לתוקף, הם יצטרכו להגיש לנו מסקנות, נכון?
תמי סלע
כן, ביוני, סוף יוני.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
כן, השאלה היא אם הוא קיים. מסקנות אני לא מדבר, האם בכלל הוא קיים? הוא מתפקד? ואם כן, האם בכלל - - -
תמי סלע
הבנתי שהוא הוקם, אבל בואו נשמע - - -
גור רוזנבלט
הצוות הוקם, אני עומד בראשו. יש נציגים של המשרדים השונים - - -
היו"ר שרן מרים השכל
איזה משרדים חברים?
גור רוזנבלט
כל מה שדרשתם שם, זה כתוב בחוק כמו שדרשתם.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
יש נציגים גם לגנים עצמם לפורום?
גור רוזנבלט
סדר הדיונים בוועדה עד עכשיו היה שאנחנו עשינו שורה של הכנות מול משרד ראש הממשלה. כן עשינו דיון ראשון של הוועדה בהרכב המלא שלה, ביקשנו מהמשרדים להעביר לנו התייחסויות בכתב לגבי העמדות של המשרדים השונים. בעוד כחודש אנחנו מתכננים דיון יחד עם הארגונים השונים, לשמוע גם את העמדות שלהם ורק אחרי שנשמע את כל העמדות של כל הארגונים אנחנו נעביר את ההמלצות שלנו ליושבת ראש הוועדה.
היו"ר שרן מרים השכל
אוקיי, מצוין, תודה רבה. אני מבקשת בקשה מהוועדה, מה שבאמת עלה היה העניין של גנים מעורבים, גנים ופעוטונים ומה המצב החוקי מהבחינה הזו. כלומר, הפעוטון בעצם מקבל פטור מהיתר שימוש חורג והגן הצמוד אליו, שהם נמצאים בעצם שאותו מבנה, לא מקבל אותו, זה גם כן סוג של שאלה משפטית שאני מבקשת שתדונו בו גם כן בוועדה. עכשיו אני רוצה להעלות את נציג משרד המשפטים, רוסלאן.
רוסלאן עותמאן
אני רציתי להתייחס, ברשותכם, לשאלה של הקפאה או השהיית הליכים פליליים, אני מבין שזה עלה קודם לכן בדיון, אני פשוט הצטרפתי עכשיו. אני ממש רוצה להתייחס לעניין הזה בתמצית, אז קודם כל העניין הזה עלה בדיונים קודמים שהיו בוועדה וגם במסגרת חוק ההסדרים ועמדנו נמסרה בעבר. אבל, מה שכן, רציתי להוסיף ולהגיד, שלאחרונה קיבלנו גם פנייה ממשרד המשפטים בעניין הזה, שהוא בעצם ביקש שנבחן את האפשרות להקפאת הליכים פליליים שמתנהלים היום. אנחנו, במחלקת יעוץ וחקיקה, משפט אזרחי, עשינו בחינה של הדברים יחד עם המחלקה להנחית תובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה. עמדתנו שנמסרה לשר המשפטים היא שאין מקום להקפיא או להשהות באופן גורף הליכים משפטיים שתלויים ועומדים היום.

צריך לזכור שגם היום לפי התיקון החדש שנעשה בחוק ההסדרים, על מנת להפעיל מעון יום עדיין צריך לקבל היתר ייעודי ממשרד התכנון. זאת אומרת, נכון שהדרישה להיתר לשימוש חורג שלא קיימת יותר, אבל אין לנו פטור מקבלת היתרים ממשרד התכנון. שוב, עדיין נדרש לקבל היתר ייעודי, לא אותו היתר שהיה קיים בעבר, אבל יש צורך בהיתר מסוים. מי שמפעיל מעון יום מבלי שהוא מקבל את ההיתר החדש שהוא צריך לקבל, הוא עדיין עובר עבירה על חוקי התכנון והבנייה.
היו"ר שרן מרים השכל
כן, אבל אנחנו לא מדברים כרגע על חוקי התכנון והבנייה, אנחנו מדברים בעצם אך ורק בעצם לעניין הפטור מהיתר שימוש חורג, והשאלה היא אך ורק לגבי הליכים של היתר שימוש חורג. הליכים שלמעשה היום גם כן מתנהלים אל מול אותן גננות על עבירה, שבואו נקרא לזה, עבירה יחידה של אי קבלת אישור היתר שימוש חורג.
רוסלאן עותמאן
נכון, מי שמפעיל מעון יום, או בכלל כל עסק אחר, ללא היתר שימוש חורג, הוא בעצם עובר עבירה על חוקי התכנון והבנייה.
היו"ר שרן מרים השכל
נכון, אבל היום הן כבר לא נדרשות לקבל את היתר השימוש החורג, אלא למעשה הן יכולות לקבל פטור מהיתר שימוש חורג על ידי הגשת אותה בקשה. אז, אם היום החוק שונה, מה הטעם בעצם במיצוי אותם הליכים להיתר שימוש חורג? הרי, המטרה בעצם בהליכים היא אנשים שעברו בעצם על החוק, על מנת להרתיע אותם ועל מנת בעצם לסגור את אותו עסק שפועל שלא על פי חוק. עכשיו, אחרי שהחוק שונה למעשה הם לא נדרשים לכך, ולכן מה הטעם למצות איתם הליכים פליליים ולהפוך אותם לעבריינים?
תמי סלע
אם אפשר לחדד עוד, אני חושבת קודם כל, לגבי אלה שהם עד שישה פעוטות, שבכלל לא נדרשים היום להיתר כל שהוא, אני באמת לא רואה סיבה שאם היו שם הליכים אז ימשיכו. לגבי האחרים, לפחות אם מישהו הגיש כבר בקשה להיתר במסלול החדש וראה את הרצון כן לפעול לפי החוק, אז באמת מה הסיבה להמשיך בהליכים לפי המסלול הישן, שאין לו כרגע היתר לשימוש חורג או לא נדרש לכך? אבל, הוא כן הגיש בקשה, זה לא שהוא מתעלם מהדרישה החוקית. הייתי מפרידה בין שני הדברים, אלה שבכלל גם היום לא צריכים, אז אין סיבה להמשיך מולם תהליכים של חוק שכבר לא קיים. מאידך, אנשים שכבר עשו צעד, הגישו בקשה, זה לא שממשיכים להתעלם מהחוק.
רוסלאן עותמאן
אני אסביר, אני אתייחס לכל הנקודות שהעליתם. אז קודם כל, חושב לזכור שהאכיפה בהקשר הזה היא אכיפה של הוועדות המקומיות. הוועדות המקומיות הן לא גוף של השלטון המרכזי, כן? זו מדיניות של הוועדות המקומיות.
היו"ר שרן מרים השכל
אז מה, זה בסמכות משרד הפנים?
רוסלאן עותמאן
לא, שוב, מדיניות האכיפה יכולה להיות מושפעת מהמדיניות שנקבעת על ידי המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה. זאת מחלקה בפרקליטות המדינה והיא אחראית על הסמכת התובעים בוועדות המקומיות וגם תובעים עירוניים.
היו"ר שרן מרים השכל
אז זה כן בסמכות שלכם.
רוסלאן עותמאן
לא, אני אומר, הזכרתי מקודם שעשינו התייעצות גם עם המחלקה להנחיית תובעים, אבל אני אתייחס לנקודות שהעלאתן. הוזכר קודם העניין של המעונות עד שישה פעוטות, עכשיו להבנתי, מדיניות האכיפה בכלל היום לא מתמקדת בעבירות בניה מהסוג הזה. זאת אומרת, אני אומר את זה בזהירות הנדרשת, אבל להבנתי, האכיפה היום מתמקדת במעונות שיש בהם מספר גדול של ילדים - - -
היו"ר שרן מרים השכל
אז הביאו לכאן דוגמאות שגם היום עדיין בעצם מסגרות, עם פחות משלושים ושבעה אנשים, עדיין - - -
רוסלאן עותמאן
לא, אני מדבר על עד שישה. הוזכר מקודם של עד שישה היום לא צריך כלום, נכון? אני אומר שקשה לבחון פעמים שיש היום כתב אישום תלוי ועומד נגד מישהו שהפעיל מעון שהיה בו עד שישה פעוטות. זה משהו שקשה לי להאמין שקרה, כי שוב, מדיניות האכיפה, להבנתי, מתמקדת במעונות שיש בהם מספר גדול של ילדים.
היו"ר שרן מרים השכל
כן, אבל אתם יכולים פשוט להוציא הנחיה גם, שכל מי שבמסגרת פחות משישה ילדים, אוטומטית למעשה אתם יורדים מהעניין של התהליכים הפליליים, ולא להשאיר את זה ליד הגורל, המזל או הניחוש.
רוסלאן עותמאן
אז אני אמשיך את מה שהתחלתי להגיד, גברתי שאלה ותהתה מדוע ממשיכים הליכים פליליים נגד מישהו שהיום יכול בעצם להגיש בקשה להיתר לפי התיקון החדש. עכשיו, קודם כל, צריך לזכור שההליך הפלילי הוא צופה פני עבר, זו המהות של ההליך הפלילי. ההליך הפלילי מתייחס לעבירה שנעשתה בעבר, אוקיי? זאת אומרת מי שביצע את העבירה בעבר והיום יכול לקבל היתר לפי מנגנון או לפי תיקון מקל חדש, זה לא אומר שהוא פטור אוטומטית מאחריות פלילית, את זה צריך לזכור.

עכשיו, אחרי שאמרתי את כל זה, אנחנו גם אמרנו במענה שלנו לשר המשפטים, שעל אף שאנחנו לא חושבים שיש אפשרות ויש מקום להקפיא באופן גורף הליכים מתנהלים, אבל כן יש מקום שבמסגרת ניהול ההליך הפלילי, שבסוף צריך לזכור שההליך מנוהל על ידי תובע שלו כמובן יש שיקול דעת בלעדי, אז יש מקום לקחת את הדברים האלה בחשבון. זאת אומרת, זו כן סיבה מקלה - - -
היו"ר שרן מרים השכל
אבל האם הוא בא בחשבון אצלכם או בא בחשבון אצל תובע העירייה?
רוסלאן עותמאן
אנחנו כתבנו את זה מפורשות, אני יכול להעביר גם, גברתי, את המענה ששלחנו לשר המשפטים, וכתבנו במענה בצורה מפורשת שיש מקום לקחת את זה בחשבון מסיבה מקלה. זה כתוב בצורה מפורשת ושוב אני יכול להעביר את המכתב הזה, גברתי.
היו"ר שרן מרים השכל
טוב, בסדר. אני רוצה לתת את ההזדמנות ליניב בר אור מהתאחדות מעונות יום.
יניב בר אור
שלום, בוקר טוב. אז אני רוצה, קודם כל, להתייחס למה שרוסלאן אמר, כי הוא אומר שההיתר עדיין נדרש למרות שיש פטור והוא מציין שצריך לעשות איזה שהוא הליך דומה, והוא בעצמו אומר שיש פה אכיפה בררנית, סלקטיבית, שכל רשות מקומית קובעת לעצמה את הדין וכל אחד עושה לעצמו דין ומה שהוא רוצה. מה שאני רציתי לבקש כאן זה האם אפשר לקבל איזה שהוא רפרנט במשרד המשפטים, שאפשר יהיה לפנות אליו בקובלנה על רשות מקומית שמתעקשת להמשיך בתביעה? האם אפשר יהיה לבדוק באופן פרטני, על מנת לבטל הליכים משפטיים שמתנהלים, היות והוא אמר שיש אפשרות לבדוק על דבר לגופו.

דבר נוסף, לגבי משרד החינוך בחוק הפיקוח, למרות שגור התייחס לזה, חוק הפיקוח אינו דורש את השימוש החורג, אז גם משרד החינוך לא. לגבי הרשויות המקומיות, אני מסכים שיש עם חבריי שיש איזה שהוא טעם לפגם, שרשות מקומית שרואה בעצמה מתחרה בגנים הפרטיים ופועלת לסגירתם, תיתן גם את ההיתר הזה. אבל, נעשה כאן מהלך מאוד מאוד גדול של הפטור משימוש חורג, וישנה כוונה להרחיב את המהלך הזה, ואני מקווה כך שברגע שאנחנו נוריד את כל הדברים שמאיימים על הגנים הפרטיים ברשויות המקומיות, בין אם זה שימוש חורג או בין אם זה כניסה למכרזים. דיבר כאן חבר הכנסת על בנייה של מרחבים מפולסים בבנייני קומות ולתת שם גנים פרטיים ומעונות יום, אז ברגע שהגנים הפרטיים גם יהפכו להיות שותפים לדברים האלה, ולא בהסתכלות של מתחרים, אלא בהסתכלות של חלק מהמערך החינוכי העירוני והמדיני.

אז, כל הנושא של תחרות בין הרשות המקומית הוא גם כך צריך להתייתר ואפשר לעשות שיתופי פעולה מאוד מאוד יפים עם רשויות מקומיות. אנחנו רואים הרבה מאוד רשויות מקומיות שכבר נותנות הדרכות וכבר באות מאוד מאוד לקראת הגנים הפרטיים, ואני חושב שאפשר להעתיק את הדבר הזה ולא צריך להסתכל על זה כעל תחרות. אני חושב שדווקא המקום של משרד החינוך, נמצא כאן, ולקח אותנו תחת חסותו, אז אפשר לקדם את שיתופי הפעולה האלה בצורה מאוד מאוד טובה. כמובן, שיינתנו המכרזים וייעשו הצעדים לקראת הגנים הפרטיים, אז יהיה אפשר להפסיק להסתכל עלינו כל מתחרים. כמובן, כל הנושא של הגדלת המספרים מעל שלושים ושישה ילדים, אני אשמח גם אם תתנו לשני כלפון לדבר, היא באה במיוחד מחדרה.
שני כלפון
אני בעלת גן בחדרה, אני גם עם יניב בצוות של ההתאחדות, אבל לפה באתי כבעלת גן, אז קודם כל תודה על ההשתתפות בוועדה. חשוב לי להתייחס לכמה דברים, אחת, הוא הלחץ של הזמן. לי יש שישים וחמישה ילדים בגן, שכרגע לפי מה שהודעתי להורים, בשנה הבאה אנחנו פותחים רישום לפי שלושים ושישה. המחיר קפץ משלוש מאתיים לארבע מאה חמישים לילד, חלק מההורים עוזבים כי הם לא יכולים לשלם עלות כזו וחלק בלית ברירה נשארים. מה זה בלית ברירה, הם אוהבים את הגן וטוב להם, אבל המחיר הוא - - -
היו"ר שרן מרים השכל
רגע זה בעצם בדירה אחת?
שני כלפון
זו וילה, וילה של שלוש קומות מאוד גדולה. היא יושבת על כמעט חמש מאות חמישים מטר מרובע, אין סיבה שהיא לא תכיל שישים וחמישה ילדים והיא גם הכילה בעבר יותר.
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
על פי תקנות הפיקוח היא הייתה אמור על פי שתיים נקודה שתיים מטר להכניס ילדים. יש לה חמש מאות חמישים מטר, אז היא לא צריכה להיות מוגבלת במספרים האלה.
היו"ר שרן מרים השכל
מתי שקד אמרה שהיא תשב על הקבלה?
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
היא אמרה שתוך שבועיים היא תסכם את זה. צריך לזכור שישנה התנגדות מצד הרשויות המקומיות, התנגדות לא סבירה בעיניי, אבל הייתה להם התנגדות גם לכל הרפורמה שעשינו כאן, כן? אז, צריך לזכור את זה שיש שם התנגדות ואת הלחץ הזה, אבל אני חושב שהנושא, לפחות על פי חוק תקנות הפיקוח, מאשר לנו להכניס יותר ילדים על פי מטר מרובע. אני ביקשתי מהשרה שהשיקול פה יהיה לפי חוק תקנות הפיקוח והתאמתו, על מנת ששני לא תצטרך לסגור את הגן שלה ולא מסגרת שצמודה אליה. אני יודע שיש עוד מסגרת שקרובה אליה שגם סוגרת בשנה הבאה.
שני כלפון
כן, המסגרת שצמודה אליי, אתמול בלילה היא הודיעה להורים שהיא סוגרת, אז בעצם גם נסגר גן אחד וגם שלי ירד בחצי. אני חושבת שגם חשוב לזכור שמה שיקרה זה שיקומו המון המון מסגרות עד שבעה ילדים ללא פיקוח, וההתעללות וההזנחה שתהיה שם, אנחנו נגלה את זה עוד חצי שנה ושנה. הגנים הגדולים הם מאוד מקצועיים, באמת אני בן אדם עם תואר שני בחינוך מיוחד, אני מדריכת הורים, אני יועצת שינה, אני יועצת גמילה מחתולים ואנחנו מנהלים גנים ואנחנו יודעים מה אנחנו עושים, הרבה פעמים גם הרבה יותר מהמעונות של התמ"ת.

חשוב לי גם להגיב גם למה שקונסטנטין אמר, אני בטוחה שיש רשויות שעושות עבודות טובות, עבודה טובה עם הגנים, במקרה שלי זה לא ככה. אני חייבת להגיד שממש יום אחרי שאני הודעתי על העלאת מחיר, יש גן מתחרה של הרשות המקומית, והם מיד הוציאו פרסום, ואני גם יודעת שזה קשור, אצלנו מתחשבים בהורים ביוקר המחיה, אצלנו לא מעלים מחירים, משהו כזה. אני יכולה למצוא את הפרסום ולהראות לכם שזה היה ממש מכוון לזה שהעליתי מחיר, זאת אומרת התחרות היא מאוד מאוד ברורה. לי, קשה להאמין שההתנהלות שלי בתוך עיריית חדרה תהיה פשוטה.
היו"ר שרן מרים השכל
אני אומר כך, קודם כל, אני אומרת לכם אני לא חושבת שתחרות היא מילה מגונה, להיפך.
שני כלפון
אבל יש להם פור עליי.
היו"ר שרן מרים השכל
אין ספק. אני חושבת שתחרות היא דבר בריא, כי בסוף ההורים יודעים לאן הם שולחים את הילדים.
שני כלפון
אבל זו לא תחרות שלי ושל עוד גן - - -
היו"ר שרן מרים השכל
אין ספק שיש לרשויות המקומיות יתרון מובנה וברור עליכם, לכן התחרות צריכה להיות הוגנת, אין פה שאלה. אבל, תחרות כתחרות היא דבר בריא, כי אתם מתחרים על איכות, על המחיר ועל השירותים שבעצם אתם נותנים גם לילדים וגם להורים.
שני כלפון
נכון, אבל הם יכולים לסגור אותי, אני לא יכולה לסגור אותם.
היו"ר שרן מרים השכל
נכון, את צודקת פה במאה אחוז, ולכן העיקרון של חובה בתוך תחרות הוא באמת תחרות הוגנת, ואנחנו ככל שניתן נדאג לזה.
היו"ר שרן מרים השכל
אני רוצה ככה לפנות בבקשה אליכם, כל הגננות והגננים, בעלי הגנים, אנשים שבאמת השקיעו את כל חייהם בחינוך וגידול הדברים הקטנים והיקרים כל כך ללב של כולנו, תמתינו, תנו לנו עוד שלושה שבועות. אל תתחילו עכשיו לסגור מסגרות, אל תתחילו לצמצם את הפעילות, תנו שלושה שבועות. השרה שקד באמת הגיעה באמת עם בשורה מצוינת היום. אנחנו מקרוב נעקוב אחרי זה שמתקינים בבתים פרטיים באמת תקנות למספר גדול יותר של ילדים. אנחנו נדאג גם כן שבתוך מספר שבועות משרד החינוך יוכל להתקדם עם אותן בקשות. אני מבקשת ממכם, ממש ככה מלב אל לב, תמתינו עם סגירה של מסגרות. יש באמת מצוקה אדירה, אני רואה גם אצלי בעיר, אנשים מתקשרים אליי שואלים אותי אם יש לי המלצה לגן, כי אין מקומות בגנים, ממש ככה.

עכשיו, אני לא יודעת, אני קטונתי מלבוא ולהמליץ על גן כזה או אחר, אבל ברגע שמגיעות אליי פניות כאלו אני מבינה את המצוקה הקשה שיש בעיר שלי, שאמורה להיות עם המון מסגרות ועוד מסגרות איכותיות, אז אני לא מדמיינת מה קורה במקומות אחרים. אז, אני באמת מבקשת מכם תנו לנו שלושה שבועות לנסות להסדיר את הדבר הזה, לנסות ולהקל עליכם, על מנת להשאיר את המסגרות הפתוחות ובמחירים זולים, בטח עכשיו כאשר אנחנו בהתמודדות לא פשוטה אל מול יוקר המחיה. אז, זו ככה בקשה אישית שלי. אני רוצה לתת גם את הזדמנות לחנן דגן לומר מספר מילים, בבקשה.
חנן דגן
אני רוצה להודות, יושבת הראש, על ההזדמנות וישיבת מעקב הזו שהיא מאוד מאוד חשובה. צריך להבין, אנחנו לא נמצאים על קצה, אנחנו כבר באיחור מאוד מאוד גדול. כל יום, כל יום אני מקבלת עשרות טלפונים מגננות ששואלות אותי אנחנו לא יודעות מה לעשות אם לפתוח את ההרשמה לשנה הבאה, כי יש לנו יותר משלושים ושישה ילדים. זה ברור שהם לא יכולים להיות בפחות מזה במקומות שהם גדולים, שמשלמים שכירות גבוהה והם מתלבטים אם לפתוח את ההרשמה. אנחנו נכנסים לכאוס צריך להיות, איך זה נקרא, לתת תשובה ותשובה מאוד מאוד מהירה מה עושים הלאה, כי אחרת אנחנו לא נוכל להתמודד עם זה בהמשך. זה הדבר הראשון.

הדבר השני שחשוב להבין, זה מבחינת הרשויות, אנחנו בעצם נתנו לחתול לשמור על השמנת ואנחנו צריכים מישהו שישמור על החתול הזה, כי החתול הזה עושה מה שהוא רוצה. אם אני רואה יועצים משפטיים ברשויות ששולחים את בעל הגן לעורך דין להביא לו חוות דעת למה לא צריך את הדברים האלה ומה פירוש החוק, זה דבר אבסורדי. מגישים כתבי אישום על ימין ועל שמאל בזמן שדנו פה, וכולם ידעו שאנחנו דנים, הוגשו כתבי אישום, אחרי שעבר החוק הגישו כתבי אישור, ולמרות שנבוא ונגיד רגע יש הזדמנות, יש חוק ואנחנו נזכה בבית משפט.

אותו בעל גן צריך לשים עכשיו עשרים אלף שקל להגנה, בשבילו זה קיום. העשרים אלף שקל האלה זה לא דבר של מה בכך, גם ככה הם בקושי שורדים, אותו גן נסגר אוטומטי. מי שומר על החתול הזה? והחתול הזה עושה מה שהוא רוצה, הוא מתעלל בגנים פשוט בצורה בלתי רגילה. אתם כמחוקק שבא וחוקק את החוק הזה, חוק נפלא, חוק עם בא ונותן, אנחנו רואים את אותן רשויות שלוקחים להם את השמנת, לוקחים להם את ההזדמנות לבוא ולשלוט בנו והם נלחמים בנו בכוח.
היו"ר שרן מרים השכל
חנן, אני מבקשת מכם, תרכזו לי כל תביעה שהוגשה אחרי ה-1 בינואר.
חנן דגן
עיריית פתח תקווה בדצמבר הגישה ערימה מהר - - -
היו"ר שרן מרים השכל
האמת היא שהחוק ידעו שהוא כבר נכנס לתוקף, באיזה חודש? נובמבר.
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
לא, הוא נכנס לתוקף בינואר.
חנן דגן
הוגשו כתבי אישום, זה הזוי.
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
הוא פורסם בנובמבר ונכנס לתוקף בינואר.
היו"ר שרן מרים השכל
אני מבקשת אישית, תעבירו לי. יש לכם פה את אייר, היועץ הפרלמנטרי שלי - - -
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
שרן, הרבה מאוד הליכים בעקבות מה שקרה כאן, הרבה מאוד הליכים האיצו את עצמם.
היו"ר שרן מרים השכל
לא, אני רוצה לדעת אישית, אייר תרכז לי בבקשה טבלה מסודרת. תעבירו אליו למייל. אייר, אם תוכל לומר במיקרופון בבקשה את המייל שלך, שגם מי שצופה בנו, בעלים של גני ילדים וגננות, תרשמו בבקשה את המייל.
אייר רייכל
אני מקריא את המייל: sharrenknesset@gmail.com.
היו"ר שרן מרים השכל
אוקיי. תעבירו למייל הזה, בבקשה, כל הגשת תביעה שהגיעה אחרי חודש נובמבר, כשפורסם החוק, אני רוצה לדעת אישית מהמקרים האלה, ואני אנסה לסייע גם כן בעניין, אני וכמובן סגן השר אביר קארה שהוא שותף לדרך בעניין הזה.
תמי סלע
אני חושבת שכדאי לבקש גם את חוות הדעת שהוגשה בעניין הקפאת או אי הקפאת הליכים פליליים. בסך הכל הגישה באחריות פלילית, כשיש הקלה באחריות פלילית, כשיש שינוי, הולכים לקראת גם אם יש כבר הליכים קיימים - - -
היו"ר שרן מרים השכל
אז אני רוצה קודם כל - - -
תמי סלע
מעבר לחוסר התועלת לנהל והמשאבים הכרוכים בזה בלנהל הליכים - - -
לוסי חדידה
זה בא על חשבון חינוך של ילד, כי ברגע שמסגרת צריכה לשלם אלפי שקלים זה בא על החינוך של הילד שהוא הכי חשוב פה.
היו"ר שרן מרים השכל
לוסי, בבקשה לא להתפרץ.

תעלו לי בבקשה בזום את רוסלאן עוד הפעם. רוסלאן שלום, יש לנו כאן לא מעט מקרים שלמעשה לאחר פרסום החוק וידיעה שהחוק אמור להיכנס לתוקף בינואר, אחרי שהוא פורסם בנובמבר, למעשה הוגשו עשרות של תביעות של גננות על המצב הקודם למעשה. במקרה כזה, מה ההנחיה של משרד המשפטים?
רוסלאן עותמאן
שוב, אני לא יודע להתייחס להליך פלילי שיזמה אותו הוועדה המקומית, אני צריך לראות על מה מדובר ואז להתייחס.
היו"ר שרן מרים השכל
אוקיי, אני אקח את זה לטיפול אישי שלי ואני אדאג לטפל בפניות האלה.
רוסלאן עותמאן
מה שחשוב, אני באמת רוצה לחדד, יכול להיות שלא הסברת את עצמי טוב מקודם, אבל גם היום על פי התיקון החדש, על מנת להפעיל מעון יום, צריך לקבל היתר ייעודי ממוסד תכנון. מי שמפעיל מעון יום ולא מקבל את ההיתר הייעודי החדש ממשרד התכנון, הוא עדיין עובר עבירת תכנון ובנייה. זה ברור לכולם? אני לא בטוח שזה ברור.
קרן אוחנה
זה לא ברור, כי אין עדיין אישור הפעלה. לרשויות אין עדיין רשימה של דברים שאנחנו צריכים לעמוד בהם, עוד לא הונפק הטופס הזה. אין עדיין נוהל, איך אנחנו אמורים לעמוד במשהו שהוא עוד לא קיים? מייצרים לנו עבירה בטרם היא התקיימה, ואז אומרים זו עבירה מתמשכת.
היו"ר שרן מרים השכל
לא קבענו את נוהל בעצם בחקיקה?
תמי סלע
לא, את הנוהל עצמו לא. צריכים לקבוע הנחיות וטופס, בעצם דרכי המימוש - - -
היו"ר שרן מרים השכל
מי אמור לקבוע את הטופס הזה?
תמי סלע
שרת הפנים אמרה שהיא תגבש, כי הרשויות לא מזדרזות. בדרך כלל הגורם המבצע הוא הרשות המקומית שאליה פונים היא צריכה לגבש.
תמי סלע
שרת הפנים עדכנה לגבי הטופס שאנחנו נוציא תוך שבועיים, אפשר במסגרת זו איזו שהיא הנחיה גנרית, כמובן שיש שוני בין רשות לרשות.
קרן אוחנה
אבל נוצר כאן איזה שהוא וואקום של שלושה חודשים שאנחנו מתנהלים, לכאורה שוב בעבירה, ללא אישור להפעלת מעון, מכיוון שאין לנו את הנוהל לאישור להפעלת מעון. אז, מה שהוא אומר זה שהעבירה היא רואה פני עבר, שאנחנו עדיין מכנים עבירה מתמשכת.
היו"ר שרן מרים השכל
אני רוצה לתת את ההזדמנות למירה סלומון ראש מינהל משפט וכנסת ברשויות המקומיות. מירה, קודם כל, מספר דברים, הדבר הראשון הוא למה הרשויות המקומיות לא פרסמו גם כן טופס בקשה לפטור מהיתר שימוש חורג?
מירה סלומון
אז ככה, גברתי, קודם כל מתן ההיתר, זה לא פטור מהיתר לשימוש חורג, אלא היתר להפעלת מעון יום, כך בחוק. מתן ההיתר הוא משהו שהוא בסמכות הוועדות המקומיות, לא הרשויות המקומית, חשוב להבהיר את הנקודה, כיוון שישנן - - -
היו"ר שרן מרים השכל
רגע, אבל יש שני הליכים, אחד, הוא בעצם הפטור מהיתר שימוש חורג, נכון? שאותו הם צריכים להגיש בקשה יחד עם ההתנגדויות.
מירה סלומון
לא, גברתי, יש בקשה למתן היתר להפעלת מעון יום. בעת שניתן היתר להפעלת מעון יום, לא צריך להגיש בקשה לפטור משימוש חורג. אין הליך לצד מתן ההיתר שהוא הליך של פטור משימוש חורג. ההיתר עצמו, שהוא היתר להפעלת מעון יום, נועד להחליף הליכים של היתר לשימוש חורג שהיו קיימים בחוק התכנון והבנייה ביחס למעונות יום, עובר לתיקון שקודם בוועדה. הוועדות המקומיות הן ועדות שבהן ההליכים מקודמים, התיקון לחוק שקודם בוועדה ברשותך, גברתי, הוא תיקון לחוק התכנון והבנייה. הוועדות המקומיות הן אלה שנותנות את ההיתר להפעלת מעון יום. אני מזכירה שישנן ועדות מקומיות מרחביות, שבהן חברות מספר רשויות מקומיות, ושבראשן עומד נציג ממשרד הפנים, לא נציג של הרשויות המקומיות. לכן, חשוב כשאנחנו מדברים לדבר על ועדות מקומיות ולא רשויות מקומיות, כיוון שיש שונות בעניין הזה בחלק מהמקומות.

עכשיו, אנחנו, מרכז השלטון המקומי, ואיגוד מהנדסי הערים, קיימנו ימי עיון והסברה למהנדסי ערים ולמהנדסים של הוועדות המקומיות. אנחנו הסברנו על החוק הזה, הסברנו על כניסתו לתוקף ב-1 בינואר 2022. עוד ביקשנו מגורמים שונים ברשויות מקומיות ובוועדות מקומיות שונות שיתחילו לעבוד על הכנה של טופס, על מנת להקל. בשום מקום בחוק לא כתוב שמישהו צריך להכין טופס, יש בקשה שצריכה לכלול נושאים מסוימים וצריכה להיות מוגשת לוועדה המקומית. אבל, מתוך רצון לייעל את הדברים, ישנן ועדות מקומיות ורשויות מקומיות שיתחילו להכין טופס גנרי שיקל על האנשים.

לצערנו, הטפסים אצלנו נתקעו בגלל מחלוקות משפטיות בתוך הוועדות המקומיות, לכן עדכנו את משרד הפנים בנושא. אני חייבת לומר שמשרד הפנים לקח על עצמו את המשימה יחד עם מינהל התכנון שיושב במשרד הפנים, הם החליטו שהם מעוניינים להכין טופס גנרי בעצמם, על מנת לסייע לוועדות המקומיות. אנחנו מברכים על כך, זה דבר שהוא חשוב וטוב שיקרה. הדבר הזה לא נעשה עד עכשיו, אבל אני מזכירה לגברתי ואני מזכירה לכל החברים כאן, שלפעמים חקיקה לוקח לה זמן להיות מיושמת כהלכה, ישנם חבלי לידה, אנחנו מבינים את זה ואנחנו משתדלים לעשות כמיטב יכולתנו, על מנת שחבלי הלידה יהיו קצרים, יהיו פחות כואבים.
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
מירה, אתם יכולים פשוט היום להוציא מכתב לכל הרשויות המקומיות והשלטון המקומי, ולהגיד להם חבר'ה אתם צריכים לעמוד בחוק. הגיעו לפה נציגים מופלאים של מעונות יום של גנים פרטיים, שהם שותפים שלכם ברשות המקומית, באמת. הם עושים עבורכם עבודה נפלאה, הם אלה שמגדלים את הילדים של כולנו. במקום שתוציאו היום איזה שהוא חוזר, זה ברור, יוציא מינהל התכנון, מבורך מה שעושה משרד הפנים ובאמת מבורכת כל הפעילות הזו. אבל, כשאתם מסתכלים עליהם כשותפים תיזמו היום להוציא הודעה לכל הרשויות המקומיות בנושא הזה.

היה פה דיון היום בוועדה, החוק עבר ב-1 בינואר, אנחנו לא צריכים לבוא לפה עוד הפעם. אני גם לא רוצה שהם יבואו לפה שוב, אנחנו רוצים שהם יתעסקו בחינוך ובגידול של הילדים. ברוך השם, אני לא יודע אם שמעת, יש להם עוד הרבה מאוד צרות שלא טיפלנו בהן ואנחנו רוצים להתקדם.
מירה סלומון
אדוני סגן השר, כמו שכבר אמרתי, אנחנו לא הסתפקנו בלשלוח יידוע על החוק ועל כניסתו לתוקף, אלא אפילו עשינו ימי הדרכה.
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
אבל אומרים לך שזה לא חלחל, שאנשים מקבלים תביעות מנובמבר מינואר, מקבלים עדיין תביעות.
מירה סלומון
תן לנו יותר קרדיט ואנחנו נגיע ל- -, יכול להיות שההסברה שלנו לא עשתה מספיק, יכול להיות שהדיון בוועדה היום ייעשה יותר, אבל אנחנו בהחלט לקחנו במלוא הרצינות את הנושא ופעלנו כדי לעדכן את הוועדות המקומיות ואת הרשויות המקומיות בדבר החקיקה הזו. מעבר לכך שהחקיקה מתפרסמת כמובן ברשומות ואמורה להיות בידיעת כל גורם שהוא.
היו"ר שרן מרים השכל
אז קודם כל, מירה, אני רוצה להודות לכם שבאמת לקחתם את היוזמה ובאמת עשיתם את ימי העיון, אוקיי? זה באמת חשוב. כמה בעצם מהנדסים הגיעו לאותם ימי עיון?
מירה סלומון
מאחר שימי העיון עסקו בכל ההיבטים של חוק ההסדרים בזיקה לתכנון ובנייה, כמו שאמרתי זה היה משותף לוועדת הפנים ותכנון ובנייה של מרכז השלטון המקומי ולאיגוד מהנדסי הערים, זה התפצל לכמה וכמה מפגשים. במפגש שבו נדון מעונות היום היו מאה ארבעים משתתפים בזום.
היו"ר שרן מרים השכל
אוקיי. בערך מחצית אז עדיין לא כל כך עודכנו לפחות.
מירה סלומון
יש מאה שלושים ועדות מקומיות בארץ, לא מאתיים חמישים ושבע רשויות.
תמי סלע
אם אפשר שאלת הבהרה על הצד היישומי, אני מבינה שהטופס הוא בוודאי יקל, ינגיש ויסייע, אבל השאלה היא שכל עוד אין טופס, אפשר עדיין להגיש את הבקשה?
רות שורץ חנוך
ברור, ברור, כפי שגם מירה גם אמרה, לא צריך נוהל ולא טופס, פשוט צריך להגיש את הבקשה, אבל כדי להקל על התהליך - - -
תמי סלע
ברור שהטופס הוא עדיף והוא הדרך הנכונה והיום ככה עובדים, הוא גם צריך להיות מקוון.
קרן אוחנה
אתם יודעים להגיד לנו רשות מקומית אחת שיש לה את הבקשה? אנחנו לא מכירים גן אחד שיגיש בקשה, מכיוון שאף רשות לא יודעת באיזו בקשה מדובר. אין לנו אפילו גן אחד, מתוך כמעט אחד עשר אלף, שהצליח להגיש בקשה כי הוא הגיע לרשות המקומית וישר הפנו אותו להוציא שימוש חורג - - -
תמי סלע
אז חייב שבאמת יידעו להנחות, לפחות לבינתיים עד שיהיה טופס.
קרן אוחנה
אין להם שמץ של מושג מה קורה עם הבקשה. אפילו אנחנו לא יודעים מה היא הבקשה, לא יודעים איפה היא, איך היא נראית.
היו"ר שרן מרים השכל
מירה, יש לכם רשויות שאתם יודעים שכבר התחילו להפעיל את הנוהל?
מירה סלומון
לא, אנחנו אפילו לפני הדיון פנינו לכמה ועדות ורשויות מקומיות, ואנחנו ביקשנו לדעת האם יש בקשות שהוגשו, נאמר לנו מפורשות שלא הוגשו בקשות. יכול להיות שבעקבות טופס של מינהל התכנון ייפרץ הסכר, אני באמת לא יודעת לענות. אבל, אנחנו כן בדקנו, בדקנו בדיקה מדגמית חלקית, ממה ששמעונו לא הוגשו בקשות. אני מבקשת לומר רק דבר אחד, כיוון שהעניין הזה נדון בסוגיה של המעבר ממשרד הכלכלה, לזרוע העבודה ולמשרד החינוך, אני מבקשת להזכיר שהחובה של מפעילי מעונות היום במסגרת הגשת הבקשה להיתר להפעלת מעון יום לוועדה המקומית, יש להם חובה או להגיש רישיון היתר זמני או להצהיר שבתוך חודשיים הם מקבלים. אני מניחה, מהדברים גם ששמעתי כאן מהחברים לשמאלי, שהם מתקשים להצהיר על משהו שייעשה בתוך חודשיים, שיושלם בתוך חודשיים, כשאפילו לא החלו את ההליך בגלל בעיות שיש ב- - -
רות שורץ חנוך
הם לא מתחייבים להשלים בתוך חודשיים, הם מתחייבים להגיש בקשה תוך שישים יום.
מירה סלומון
אבל עדיין זה סגור בפניהם, איך הם יצהירו?
היו"ר שרן מרים השכל
לא, אבל הם עדיין יכולים להגיש את הבקשה.
מירה סלומון
אז בבקשה, זו תשובה לכם.
היו"ר שרן מרים השכל
אוקיי, אז אני רוצה לסכם את הדיון.
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
אני יכול לפנייך, אפשר להגיד מילות סיכום? אנחנו יוצאים לעוד דיון שבשיתוף פעולה יוצא דופן עם יושבת ראש הוועדה בנושאים של יוקר המחייה. שרן מובילה את זה בצורה יוצאת דופן בנושא של נמלי הים, וגם פה אנחנו מדברים על יוקר המחייה, אז אנחנו נפגש עוד בוועדה הבאה.

אבל, אני רוצה רגע להגיד תודה לנציגים המופלאים שיושבים כאן של מעונות היום הפרטיים, שהם כולם, דרך אגב, ארגונים וולונטריים. אתה רואה שכשיש ארגון מתנדבים או ארגון התנדבותי, לא בכפייה, אתה רואה שיש באמת תחרות על מעונות היום הפרטיים ולמעונות היום הפרטיים יש ייצוג פנטסטי. אז, אני רוצה להגיד תודה גם ללוסי, לחנן, לקרן, ליניב ולכל העוסקים במלאכה, אתם עושים עבודה באמת יוצאת דופן.
היו"ר שרן מרים השכל
אכן כך, רק אני כן אומר שחשוב שהממשלה תיתן יותר גיבוי לארגונים כאלו. לצערי, אתמול עבר בוועדת העבודה והרווחה עניין תקנון של ארגוני מעסקים. העבירו תקנות כאשר אחד התנאים לארגון מעסיקים ולגביית דמי טיפול בארגוני מעסיקים, הוא למעשה הסכם קיבוצי, מה שמשאיר את אותו מונופול באותן ידיים, ולמעשה לא משנה כלום מהמציאות הנוכחית. לכן, אנחנו חייבים לדאוג גם פה שתהיה לנו התקדמות - - -
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
לגייס עוד 118 חברי כנסת.
היו"ר שרן מרים השכל
וכאלה ארגונים וולונטריים טובים שבסוף מגיעים ועושים את העבודה הקשה, ממש בדם יזע ודמעות, על מנת לפעול למען כולם.
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
שרן כרגיל לקחת לי את המילים מהפה, רק מאוד מאוד חשוב לראות שהתחרות שלהם על אותם מעונות יום פרטיים באמת מביאה תוצאות בצורה יוצאת דופן. דווקא אותם ארגונים שעושים את זה בכפייה כמו כל ההתאגדויות האלה שיש להם הסכם קיבוצי וצווי הרחבה, שזו הזיה בפני עצמה במדינת ישראל, לא מצליחים להביא את התוצאות. זאת משום שהם הופכים להיות ארגונים עצלנים, הם לא באמת צריכים להביא תוצאה לאף אחד. הם מקבלים דמי טיפול בכפייה באופן קבוע, ולכן אין תחרות על אותם אנשים. רק רציתי להגיד לכם תודה, ואני מקווה שבעזרת השם נעשה עוד הרבה מאוד בשורות טובות למעונות היום ולחינוך הפרטי במדינת ישראל. תודה.
היו"ר שרן מרים השכל
אמן, תודה רבה.

אני רוצה לסכם את הדיון כך, קודם כל, מירה תודה רבה על ההגעה, תודה על ההירתמות. אנחנו רוצים שבשלושת השבועות הקרובים תועבר איזה שהוא סוג של הודעה או הנחיה לראשי הרשויות, על מנת להבהיר להם את החוק. כלומר, שהיועץ המשפטי של העיריות, של הרשויות המקומית, יכירו את זה, קודם כל, משום שבסוף הם קו ראשון אל מול הגננות. גם אם הם בסוף צריכים להפנות אותם לוועדה המקומית, זה באמת עניין מקומי, גם זה בסופו של דבר אינטרס שלהם.

תקשיבי, אצלי בעיר ישנה מצוקה ענקית כרגע של מעונות, זה אינטרס בסוף של ראש העיר שיהיו מעונות טובים ואיכותיים במחיר סביר. אז, אם הם לא מכירים את החוק, אם הם לא יודעים, אז אני מבקשת ככה באמת מהשלטון המקומי להוציא סוג של הנחיה, מכתב, בצרופה להוסיף בעצם את החקיקה, על מנת שיכירו אותה, על מנת שידעו גם לדבר עם הגננות ולהוביל אותן לדרך ולמסלול הנכון. כך גם, אני מבקשת באמת ממשרד הפנים להעביר הנחיה לכל מהנדסים או לכל הוועדות המקומיות, שאמורות לטפל בתוך הבקשות האלו, להוביל להם גם כן איזה שהוא מכתב או הודעה, על מנת להבהיר את אותו הנוהל.

אנחנו נפגש בעוד כשלושה שבועות לדיון מאוד קצר, דיון של חצי שעה ממש, שאני פשוט רוצה לקבל דיווח. קודם כל, אנחנו נדבר על התביעות של עיריות על בקשות עבר, שאייר, היועץ הפרלמנטרי שלי בעצם ירכז אותן ביחד עם היועצת המשפטית של הוועדה, תמי. אנחנו נעקוב גם כן על מספר הבקשות שנמצאות אצל משרד החינוך. קודם כל, אני רוצה להודות לכם גם, אני יודעת כמה עומס נפל עליכם בחודש האחרון עם המעבר הזה. אני יודעת שגם כן חלק הגיע גם בלי אותם כלים, על מנת לממש את אותה מדיניות, וזה דברים שעכשיו לאט לאט נכנסים דרך האוצר ודרך מקומות אחרים.

ברור לי שיש עליכם עומס בלתי רגיל, אני מבקשת פשוט שבאמת תנו לזה את שלושת השבועות הללו, על מנת לפנות את זה מהשולחן, את הבקשות, כי הם כבר בלחץ לקראת ספטמבר. אני אומרת לכם, אנחנו כבר מרגישים את הפקק, את הלחץ הזה. גם אומרים לכם, אנשים מתחילים לצמצם את המסגרות, יש אנשים בלי רישומים לשנה הבאה, הורים באמת נמצאים בלחץ. אז באמת, אני יודעת את כל העומס ואת כל הדבר והמעבר של הפיקוח והכל, רק שנייה לתת לזה את שלושת השבועות, לתת דחיפה ובעוד שלושה שבועות אנחנו רוצים לקבל באמת דיווח כמה בקשות למעשה עדיין עומדות.

ככה, אנחנו גם כן נעקוב בעוד כשלושה שבועות. אני מבקשת ממשרד הפנים באמת להביא לנו ולהציג בפנינו את אותו טופס שהועבר, על מנת שגם הגננות למעשה יידעו, יעקבו ויבינו איפה העניינים נמצאים. גם לעניין אישור ילדים בבתים פרטיים, מספר הילדים, אנחנו מבקשים להתחשב באמת בעניין החדרים, קומות, מרחבים וכו' לקראת אותו אישור של פטור מהיתר שימוש חורג בבתים פרטיים, שהשרה אמורה בעצם לחתום עליו.
רות שורץ חנוך
אני רק אבהיר שאלו תקנות, אז זה הליך שהוא לוקח זמן, אנחנו לא נצליח להציג בשלושה שבועות תקנות.
היו"ר שרן מרים השכל
לא, בשלושה שבועות לפחות לפרסם אותם לציבור, משום שאם לא תפרסמו את זה, עכשיו אתם רואים יש מצוקה לא פשוטה לקראת ספטמבר.
רות שורץ חנוך
פשוט אצלנו הפרסום לציבור הוא אחרי הדיון במועצה הארצית. יש לנו דיון בוועדת משנה, מועצה ארצית ואז פרסום.
היו"ר שרן מרים השכל
מתי היא מתכנסת?
רות שורץ חנוך
כל חודש, אבל פשוט לא אספיק עוד שלושה שבועות כבר אחרי כל השיח. אני לא אספיק בשלושה שבועות, אני יכולה להציג אולי כיוונים, אבל אני לא אצליח להביא לך תקנות כתובות בעוד שלושה שבועות.
היו"ר שרן מרים השכל
אנחנו מבקשים לתת דחיפה ולהתאמץ. הייתה גם הכנה של שלושה חודשים לקראת החוק בינואר, שזה היה אמור לתת לכם את הזמן להגיש את אותן תקנות. אנחנו עכשיו כבר חודש וחצי אחרי, אנחנו מבקשים לא להתעכב עם זה, משום שזה בעצם מעכב את כל התהליך. זהו, אלו בעצם הבקשות. אני רוצה להודות גם כן לבעלי הגנים ולבעלי איגודי הגנים, הפעוטונים, על העבודה החשובה שאתם עושים. אנחנו כאן לרשותכם כמובן, עומדים לרשותכם. תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:32.

קוד המקור של הנתונים