ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 20/02/2022

הצעה לדיון מהיר בנושא: "מעקב אחר יישום מסקנות ועדת הכלכלה בנושא הפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת"

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



30
ועדת הכלכלה
20/02/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 185
מישיבת ועדת הכלכלה
יום ראשון, י"ט באדר התשפ"ב (20 בפברואר 2022), שעה 10:40
סדר היום
הצעה לדיון מהיר בנושא: "מעקב אחר יישום מסקנות ועדת הכלכלה בנושא הפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת", של חה"כ משה אבוטבול, חה"כ איתמר בן גביר, חה"כ יעקב אשר, חה"כ שלמה קרעי
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מרדכי ביטון – היו"ר
אורי מקלב
חברי הכנסת
משה אבוטבול
יואב בן-צור
יוסף טייב
טטיאנה מזרסקי
אורית מלכה סטרוק
יצחק פינדרוס
מוזמנים
עמיחי לוי - מ"מ מנהל אגף בכיר רישוי ותפעול, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

עופר לוי - לשכה משפטית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

נעם עדני - מנהל תחום היתרים חוק שעות עבודה ומנוחה, משרד הכלכלה והתעשייה

יהודה בר-אור - יו"ר איגוד המוניות

ישראל גנון - יו"ר ארגון נהגי האוטובוס, הסתדרות העובדים הלאומית

ששי שדה - יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, הסתדרות העובדים הלאומית

שי שמאי גליק - מנכ"ל, בצלמו
משתתפים באמצעים מקוונים
ענבר לוי-רון - מנהלת מדיניות ציבורית, תנועת ישראל חופשית
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
עופרה ארגס - חבר תרגומים
הצעה לדיון מהיר בנושא
"מעקב אחר יישום מסקנות ועדת הכלכלה בנושא הפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת"
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו ממשיכים את דיוני ועדת כלכלה כבר ביום ראשון. אני רוצה להודות לח"כ רון כץ על דיון ראשון בוועדת המשנה שלו לקידום ענף ההייטק, דיון חשוב בהסרת חסמים, בהכשרות, בחיבור המגזר העסקי לעבודה הממשלתית, בסינכרון שלה ואני רוצה לברך אותו על הדיון הראשון שהוא הוביל.

אנחנו נעים לקראת סוף כנס החורף של הכנסת והזמן קצר והמלאכה מרובה. אנחנו נידרש לעשות דיונים גם בימי ראשון ואני מתנצל בפני חברי הכנסת, כדי לעמוד בכל ההתחייבויות של הוועדה. אנחנו מתכנסים פה לדיון בהצעה לדיון מהיר בנושא מעקב אחר יישום מסקנות ועדת הכלכלה בנושא הפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת. אני אומר כמה דברים כלליים ואחר כך אתן ליוזמי הדיון.

כידוע לכם אני אדם מסורתי ואני שומר שבת, אשתי דתיה, הילדים שלי רובם דתיים, אולי חלקם יהיו מסורתיים, עוד נראה מה מתפתח.
קריאה
לכיוון הטוב, לכיוון הדתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מלמד זכות על עם ישראל ומספיק שאדם, אני לא יודע אם זה היה הרב עובדיה שסיפרו לו על שחקני כדורגל שנאלצים לשחק בשבת, חלקם עברו לשחק ביום שישי, שזה היה שינוי יפה מאוד. אז יש זכור את השבת ויש שמור את השבת. שמרו בני ישראל את השבת לעשות את השבת.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
פרשת השבוע, אדוני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתם תלמידי חכמים אבל תנו לי רגע להגיד משהו. אנחנו אומרים 'זכור' ו'שמור' בדיבור אחד אבל אדם שהוא זוכר את השבת, הוא עושה קידוש הוא כבר מקיים. הוא מתחיל לקיים. גם אם הוא מסורתי, מלמדים זכות על עם ישראל, כל אחד לפי מעלתו והכוח שלו להשיג. אבל השבת היא דבר רוחני, אמר עליה אברהם יהושע אשל נצר לחסידים ואדמו"רים, הוא אמר 'השבת היא מקדש בזמן, היא העצירה של עולם החומר והיכולת של האדם רגע לא להישפט לפי עבודתו, כספו, תפקידו, כפיפותו למישהו בעולם'. יש רגע בעולם שאדם זכאי לזמן של רוח, זמן של נשמה, ואולי זו מתנה שהיהדות הביאה לעולם, בכלל המחשבה שצריך להפסיק פעם בשבוע. לא משנה, אחרים לקחו את זה ליום שישי ויום ראשון, אבל החשיבה הזאת שבני אדם, בני חורין רשאים וזקוקים לקבל זמן של הפסקה.

אבל לא רק אנחנו חושבים ככה, אחד העם אמר את המשפט המפורסם ביותר, 'יותר משישראל שמרו את השבת, שמרה השבת אותם'. אנחנו לא חושבים שאחד העם שהיה משורר והוגה אשר צבי גינצברג, הוא היה איש רוח, הוא לא היה אדם דתי, אני לא יודע אם אפילו היה מגדיר את עצמו מסורתי, אבל הוא אמר משפט כזה שלשבת יש ערך בעם היהודי, יש לה חשיבות, יש להתייחס אליה ברצינות. הוא אמר גם שאין צורך להיות ציוני מדקדק במצוות בשביל להכיר את ערך השבת, מי שמרגיש בליבו קשר אמיתי עם חיי האומה בכל הדורות הוא לא יוכל בשום אופן, אפילו אם אינו מודה, לא בעולם הבא ולא במדינת היהודים לצייר לו מציאות של עם ישראל בלי שבת מלכתא. אפשר לומר שוב בלי הפרזה כי יותר משישראל שמרו את השבת, שמרה השבת אותם ולולא היא שהחזירה להם את נשמתם וחידשה את חיי רוחם בכל שבוע היו התלאות של ימי המעשה מושכות אותם יותר ויותר כלפי מטה, עד שהיו יורדים בסוף לדיותא התחתונה של חומריות ושפלות מוסרית ושכלית, ועל כן בוודאי אין צורך להיות ציוני בשביל להרגיש את כל הדר הקדושה ההסטורית של מתנה טובה זו'. כך אמר אחד העם.

לפני הדיון הזה דיברתי עם ד"ר צביקה צמרת שהיה יו"ר הוועדה של כביש בר אילן, גם כן יהודי מיוחד שיש בו יהדות ויש בו מסורתיות וגר תקופה בירוחם וגר בקרית שמונה, ויו"ר יד בן צבי, ממש אדם דגול, והוא היה צריך לנהל את הוועדה של כביש בר אילן, זה היה דיון קשה מאוד. והוא הלך אחורה וראה שרגע לפני קום המדינה, ממש בראשית המדינה הנהיגו שירותי מוניות נהוגים בידי נהגים ערבים לכמה שירותים חיוניים כמו בית חולים הדסה או כמה דברים כאלה.

השבת היא נושא רגיש בחברה הישראלית ונושא שיכול לקרוע אותנו, ועדיף שהשבת תהיה נושא שמאחד אותנו. אבל אז אנחנו נצטרך להיות קשובים ומכבדים ורגישים אחד לשני. ואפשר להסתכל על המציאות עכשיו של הדיון הזה גם בהיבט הפורמלי החוקי של תקנות שתוקנו מלפני 30 שנה, ואפשר להסתכל עליו גם בהיבט של מה קורה בפועל ומה התפתח מאז.

אנחנו בכחול לבן מאמינים שזה לא צריך להיות נושא שמפלג את עם ישראל, הוא קשור להסכמות מקומיות ורגישות מקומית והוא צריך להיעשות באופן מצומצם ולא באופן גורף, ובכלל אנחנו מאמינים ששבת היא זכות חברתית סוציאלית, ככל שנאלץ אנשים לעבוד בשבת, נפגע בחוק יסוד חופש האדם וחירותו, וגם נפגע בחוק יסוד חופש העיסוק. יש לצערי מפעלים בישראל שקולטים אנשים בתנאי שהם יעבדו בשבת. הם מפסידים, כי הרבה מהמפעלים האלה בנגב ובגליל, 1/3 מהאנשים דתיים, 1/3 מסורתיים, 1/3 חילונית, פחות או יותר החלוקה החברתית של המדינה פלוס מינוס, והם מפסידים 70% מהפוטנציאל של העובדים, אבל זו פגיעה אישית שאתה מכריח מישהו לעבוד בשבת ואתה ממיין אותו ויש היום מפעלים בנגב שלא קולטים אותך לעבודה אם אתה לא מסכים לעבוד בשבת וזה בניגוד לחוק, אבל זה מה שיש.

אז כשחושבים על הפעלת התחבורה הציבורית בשבת אמורים להסתכל על כלל ההיבטים שציינתי ובוודאי יש עוד רבים, אני רק מבקש שהדיון הזה כדרכנו בקודש יהיה מכבד את הבריות ויהיה קשוב וגם אם אדם ישמע דעה שהיא קשה לו וצורמת לאוזנו לפחות ייתן לאדם להשמיע אותה ותהיה פה הקשבה וכבוד הדדי. ח"כ שהיה פה ראשון, לא מיוזמי הדיון אבל הנושא בנפשו, ח"כ יואב בן צור, על דעת היוזמים. בבקשה.
יואב בן צור (ש"ס)
תודה אדוני. זה יהיה קצת ארוך אבל תמצתי את הדברים ואני פה דווקא למשרד הכלכלה. ישבתי לפני כמה שנים עם נציגות של נהגי האוטובוסים ואני מודה שהופתעתי לשמוע תלונות על העסקה בשבת, גם מנהגים ערבים.

לא הכרתי את הנושא בזמנו ויזמתי דיון בוועדת הכלכלה. לפני ארבע שנים וחצי בעקבות משבר חילולי השבת קמה ועדת הארבעה שבה הייתי חבר יחד עם חברי הכנסת מקלב, אייכלר ומלכיאלי. בין היתר נפגשנו בזמנו עם מנכ"ל משרד העבודה לשעבר שהבטיח לנו ליצור ביקורת יזומה בקרב מפעילי התחבורה הציבורית לנוכח תלונות מצד נהגים על העסקה אסורה ביום המנוחה השבועי.

למרות כמה מכתבים שנשלחו למנכ"ל ולזרוע העבודה ולמרות שהוגשו תלונות על הפרה בוטה של החוק, לא נערכה שום ביקורת ואף חברת תחבורה ציבורית לא קיבלה התראה או קנס. מדובר בעיקר בנהגים יהודים אבל גם מצד נהגים לא יהודים. יש אנשים שחושבים כאילו נהגים ערבים נהנים לעבוד בשבת כי מקבלים גמול בשכר. זה לא נכון. לגבי הרוב המוחלט, שבת היא יום המנוחה של המדינה. הכל סגור, כל הפקידות בחופשה כולל לא-יהודים וגם לנהג ערבי מגיע לבלות בבית או לצאת לטיול עם אשתו והילדים. דבר שני, בניגוד ליהודי שיום המנוחה השבועי שלו הוא שבת, עובד לא-יהודי יכול לבחור אחד משלושה ימים כיום המנוחה, שישי, שבת או ראשון. אי אפשר לתת לו מנוחה למשל ביום שני. ויום המנוחה שהוא בוחר חייב להיות קבוע והוא לא יכול לשנות אותו.

אם יום המנוחה של הנהג הוא ראשון או שישי, והוא עובד בשבת, הוא לא זכאי לגמול בשכר וזה לא משתלם לו. נהג תחבורה ציבורית, בניגוד ליתר העובדים במשק שזכאים ל-36 שעות מנוחה רצופות זכאי רק ל-25 שעות מנוחה רצופות כמניין השעות שנמשכת השבת ולא 24. וזה למרות העבודה השוחקת שלהם.

לנהג לא-יהודי אדוני היו"ר, יש שלוש אופציות חוקיות ליום המנוחה. יום שבת, לא מחצות אלא מכניסת שבת ועד צאתה, יום ראשון פחות רלוונטי כי זה היום הכי עמוס בשבוע וכל נהג חיוני, יום שישי שמתחיל מהזריחה ב-6:00 בבוקר ומסתיים בשבת בסביבות השעה שבע. זאת אומרת שאי אפשר להעסיק נהג כזה בקו לילה למשל.

המדיניות של משרד הכלכלה מאז ומתמיד הייתה שהיתר לעבוד בשבת ניתן רק למוסכים של תחבורה ציבורית אבל לא לנהגים. בעצם המדיניות הזאת המדינה אמרה שני דברים: אני לא רוצה תחבורה ציבורית בשבת, איפה שנשארה מכח הסטטוס קוו תחבורה ציבורית בשבת, היא לא תופעל בידי יהודים.

למרות הפרות רבות של החוק, אין בקרה ואין אכיפה. למרות שכל שיבוצי המשמרות ממוחשבים ולמרות שאפשר להשתמש בנתוני הטכוגרף, אני מבקש לשמוע מהממונה על חוק שעות עבודה ומנוחה במשרד הכלכלה הסבר מדוע, ומדוע אין בקרה אלקטרונית מרחוק כפי שמשרד התחבורה בודק אוטומטית את זמני האיחורים של האוטובוסים.

בנוסף, ובעקבות מענה לשאילתה בנושא, אני חושש לפרצה בנהלים שבה עוקפים את מנגנון הפיקוח של משרד התחבורה בביצוע ממוחשב של פיקוח ובקרה. אני מבקש לדעת מדוע לא יבוצע מנגנון בקרה ממוחשב גם על אוטובוסים של חברות פרטיות אשר עובדים כקבלני משנה של חברות מורשות לקווים מסוימים ובכך נמנעת כל בקרה. אני חושש שדבר זה מנוצל לא רק לעוולות כלפי נוסעים תמימים במשך השבוע אלא גם למניעת הפיקוח הנדרש על תנועות האוטובוסים בשבת, ולכן על זה אני מבקש הסברים.

הוועדה אישרה את מסקנותיה מיום כ"ב בכסלו, 8.12.2020, ולפיה בין היתר לא ניתן לתת היתרים לקווים שלא פעלו ביום המנוחה במועד כניסתו לתוקף של תיקון 28 לפקודת התעבורה, ודורשת ממשרד התחבורה לתקן את הליקויים ולהעביר לידיה בתוך 21 יום פירוט מלא לגבי כל קו שהותרה הפעלתו.

אני מבקש שהוועדה תבקש מזרוע העבודה במשרד הכלכלה לקיים ביקורות יזומות תכופות בקרב מפעילי התחבורה הציבורית על מנת לוודא שהעסקת הנהגים מתקיימת כדין ולהעביר את ממצאיה למשרד התחבורה, על מנת שיוכל לשקול נקיטת צעדים כנגד המפעיל בכל הקשור לתנאי המכרז האוסרים העסקה במנוחה השבועית בניגוד לחוק. הוועדה מבקשת לשקול שימוש באמצעים טכנולוגיים להידוק הפיקוח והשוואת שעות המנוחה הרציפה של נהגי התחבורה הציבורית ליתר העובדים במשק.

אדוני היו"ר, כשקברניטי המדינה הקימו את מדינת ישראל הם הבינו ששבת זה סמל. הזכות שלנו על הישיבה בארץ ישראל זה בזכות זה שנשמור את השבת שהיא סמל לעם היהודי ולכן קבעו את יום השבת כיום המנוחה הלאומי ולא כיום העבודה הלאומי.

אני מדבר פה מהצד של הנושא של רווחה של נהגים שמאלצים אותם לעבוד בשבת בניגוד לרצונם, כמו שאדוני אמר לגבי המפעלים בנגב. אין פוצה פה או מצפצף, לאף אחד לא אכפת שמכריחים ציבור מוחלש כזה, המנהלים שלהם לא עובדים בשבת, הם נמצאים בבית ומבלים עם המשפחות. אני אינני מתעסק במה שעושה אדם בביתו או מה שהוא עושה באופן פרטי. אני מדבר על הניראות הציבורית. אני מדבר על הסמליות שיש בשבת.

באו אלי אנשים שעלו מארצות שונות ואמרו 'לא לכך ציפינו וקיווינו כשבאנו לארץ ישראל מדינת היהודים. שם לראות במדינות הגויים את כל המערכת עובדת רגיל, אז אנחנו תמיד תולים את זה בגויים שעובדים בשבת, אבל פה במדינת היהודים לראות דברים כאלה?

אני רוצה אדוני לצטט איזה שהוא מכתב קצר ואני רוצה שתנסה למצוא מי אמר את הדברים הללו. זה היה במענה למכתב. "שלום וברכה. דבריך הגיעוני ואין בהם אפילו כדי מקצת נחמה. ארץ ישראל בלי שבת לא תיבנה אלא תיחרב, וכל עמלכם יהיו לתוהו. עם ישראל לא יוותר לעולם על השבת שהיא לא רק יסוד קיומו הישראלי אלא גם יסוד קיומו האנושי. בלי שבת אין צלם אלוקים ואין צלם אנוש בעולם. אילו הייתה העבודה תכלית לעצמה, הרי אין מותר האדם מן הבמה. כל עמי התרבות קיבלו מיד ישראל בצורה זו או אחרת את יום המנוחה, והיא שעמדה להם ללבוש צורת אדם במקצת. בלעדיה היו כולם עומדים בפראותם. השבת ללא התרבות של תפוחי זהב או תפוחי אדמה היא ששמרה על קיום עמנו בכל ימי נדודיו'.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שלושה ניחושים אני רוצה.
יואב בן צור (ש"ס)
בסוף. "ועתה בשובנו לארץ אבות הנשליכה אחרי גבנו ככלי אין חפץ בו? בלי שבת אין ארץ ישראל ואין תרבות ישראל. השבת היא התרבות".
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה או ביאליק או גורדון או כצנלסון.
יואב בן צור (ש"ס)
יפה מאוד. ח.נ. ביאליק. תודה רבה אדוני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יפה. אשריך. ח"כ משה אבוטבול מיוזמי הדיון, בבקשה.
משה אבוטבול (ש"ס)
אני קודם כל רוצה באמת להודות לך על הזריזות ואני חושב שבאמת בגלל שיוצאים לפגרת החורף, למרות שזה ביום ראשון וקצת קשה להשיג אנשים שיגיעו לכאן בפרט שחלק מהח"כים גרים מחוץ לעיר, אבל אני שמח שהגיעו לכאן כמה ח"כים, אני מאוד מודה להם וגם מתנצל בשם המגישים השניים שהתנצלו מאוד מאוד, הם לא ציפו שזה יהיה ביום ראשון אז ביקשו להתנצל שהם לא יכולים להגיע אבל אני בטוח שבע"ה הח"כים הנוספים יוכלו להגיד דברים די ברורים לא פחות מהמגישים.

אני רוצה לחלק את הדברים שלי. הנושאים פה מחולקים לקטיגוריות. האחד זה מה שדיבר היו"ר דברים באמת שפתיים יישקו, אני מאוד מודה לך, הדברים ברורים, שבעצם נותנים לנו להבין שאחרי הכל אחרי הכל, גם המכתב שהקריא ידידי הרב בן צור, של ח.נ. ביאליק וגם דברים שאמר ראש עירית תל אביב הראשון, מר מאיר דיזנגוף, אלה דברים שאמרו שצריכים לשמור על השבת בפרהסיה, לתת את הצביון שיישאר צביון תורני, צביון יהודי, זה יותר מדויק, ואנחנו בכל אופן רוצים עדיין שתהיה לנו מדינה שכולנו שאפנו אליה, לא מדינת היהודים אלא מדינה יהודית עם קצת סממנים יהודיים.

אבל כאשר אנחנו מדגישים תמיד, אני תמיד אומר לכולם, שואלים אותי מה זו השדולה שאני עומד בראשה, השדולה למען שמירת השבת, אני תמיד אומר לכולם שאנחנו לא מתערבים לבן אדם בתוך הצלחת אדוני היו"ר, בהלכות בורר, אם הוא בורר את זה טוב, או בהלכות סוחט, זה לא מענין אותנו להיכנס לדברים האלה בגלל ששוב, אנחנו יודעים את הגבולות המותרים. אבל כן יעניין אותנו הנושא של הפרהסיה שפחות תיראה.

גם שם זה מחולק לשני דברים. יש דברים שנעשו בדיעבד שזה מכח הסטטוס קוו שהיה במשך עשרות בשנים שידעו בצורה כזו או אחרת בהקמת המדינה לכבד ולדעת לעשות את זה, ויש את הנושא של הפרימה האיטית-איטית שנעשתה בסטטוס קוו וגם כן לצערי נעשית גם כיום ביד מכוונת ובניסיון שאנחנו מנסים לבלום אותו על ידי גופים כאלה ואחרים, והם מגובים לצערי, מגובים מאוד באג'נדה של שרת התחבורה, דבר שבאמת גורם לנו לצרימה כי בסך הכל אנחנו כולנו פה במדינת שומרי חוק ולחוק צריך להישמע. את רוצה לעשות דברים? אל תעשי לי את זה בעוקף בורמה ובכל מיני צורות כאלה לעקוף את החוק שצריך לעשות אותו, אלא תעשי מה שצריך לעשות על פי החוק. זה מה שאנחנו חייבים לעשות בנושא הזה.

אני עכשיו רק רוצה לומר, היות שביקשתי זימון לנושא הזה, בגלל שראיתי שלאט-לאט הדברים יוצאים מפרופורציה, אז אני רוצה להדגיש שהחוק לצמצום התחבורה הציבורית בשבת נחקק ב-1991, הוא עבר דווקא ברוב חילוני ואף חבר כנסת חרדי לא הצביע בעדו. מי שאז היה בשלטון הייתה ממשלת הליכוד של יצחק שמיר וכדאי להזכיר שדווקא מפלגת העבודה שהציעה לאגודת ישראל ביטול מלא של התחבורה הציבורית בשבת כולל בחיפה, כדי שהחרדים יתמכו בממשלת השמאל.

החוק הזה אומר שהיו פריצות של הסטטוס קוו, לכן נחקק חוק שמתייחס לשני סוגי קווים, הראשון קווי סטטוס קוו שפעלו לאורך כל השבת שיכולים להמשיך לפעול באותה מתכונת, אבל הסוג השני, קווים שאסור היה להם לנסוע בשבת אבל הקדימו את הנסיעה לשעות הערב המוקדמות לפני צאת השבת ורבים מהקווים האלה בוטלו, למעט כמה קווים בהתאם לשורה של קריטריונים, דוגמה קווים ארוכים למקומות מרוחקים, קווי יישובי ספר וכדומה. קווים לישובים לא יהודיים וקווים להסעת עובדי בתי חולים לעבודה וממנה, לא לכל בתי החולים, לא לכל הישובים הלא יהודיים ולא לכל יישובי הספר אלא רק לאלה שהמשרד מסווג כקווים חיוניים לצורך בטחון, כלומר הסעת חיילים לבסיסים או שקיים בהם חשש בטחוני בנסיעה בשעות החשיכה או לצורך קיום שירותי תחבורה ציבורית, כלומר כדי לאפשר הגעה למרכז הארץ לפני ששירות התחבורה הציבורית מסתיים. בטח ובטח שלא להתיר קווים שלא פעלו בשבת או להוסיף נסיעות לקווים שקיבלו היתר.

אני מבקש לשמוע אדוני היו"ר, גם את היועץ המשפטי של הוועדה כיצד הוא רואה את ההתנהלות של משרד התחבורה בנושא הזה, שגם הוא פועל בניגוד לחוק ושגם שם קצוץ על מה שהוועדה קבעה בעבר וגם קובעת כעת.

יש לי עוד דברים לומר, אני לא אומר אותם כעת. אני רק אומר את זה כפתיח, אני מבקש שאדוני היו"ר שיש לו באמת לב חם לכל נושאים של צביון יהודי, לשים את הנושא הזה, למרות שלצערי ואני שומע את זה מהתשובות של השרה לגבי כל מיני שאילתות או דברים ששואלים במליאה, היא לצערי לא סופרת מספיק את הדברים או שהיא חושבת שהיא תוכל להעביר את זה בצורה כזו או אחרת, אני אומר בצורה הכנה ביותר ואני אומר את זה בצורה הכי כואבת, לא נעשה פה מהפך כדי להתחיל לבוא לעבור על החוקים. יש חוק, צריכים ליישם אותו, את רוצה לשנות, תביאי את זה, אני מקווה שלא יהיה רוב לזה כי יש הרבה חברי כנסת שגם נמצאים במפלגות כחול-לבן, במפלגת ימינה, במפלגת - - -
קריאה
על מפלגת ימינה אני לא סומך.
משה אבוטבול (ש"ס)
אי אפשר לדעת. השבת אולי זה בקונצנזוס, אולי נמצא גם מתקווה חדשה, יש גם בשדולה חברה מתקווה חדשה שהנושא של הפרהסיה, הם כן מבדלים את זה ובוא לא נשכח שמי שבעצם עשה את העבודה הנפלאה ביותר בנושא הזה, הלא הוא ראש ממשלתנו המנוח הנערץ מר מנחם בגין שאני לא אשכח את עצמי, נער בגיל 16 מקשיב בהפסקת צהריים לנאום המפורסם שלו של סגירת אל-על בשבת ואני לא אשכח, התרגשתי לשמוע את ראש הממשלה אומר אז, הייתי בישיבה, היה אסור לשמוע רדיו אבל בצהריים הייתי חייב כי רציתי לשמוע איך הוא מדבר, הרב מקלב, יש חוק התיישנות. אל תגיד למשגיח, יש חוק התיישנות. אבל אז הוא אמר - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
המשגיח - - -
משה אבוטבול (ש"ס)
מסתכל מלמעלה. אז אני לא אשכח את המלים העוצמתיות שלו, שאפילו בסלוניקי סגרו את הנמל בגלל שעבדו בו יהודים, כדי לכבד את הפרהסיה היהודית. אלה הם תמצית דבריי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נמל סירות.
משה אבוטבול (ש"ס)
נמל סירות שהיו דייגים שם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היהודים בסלוניקי היו מנהלי הנמל.
משה אבוטבול (ש"ס)
אבל ראינו שבגין הגה באותה תקופה, אל-על צברו הפסדי ענק, כולם יודעים את זה, וב"ה אחרי הסגירה פתאום הסתדרו הדברים. שבת מקור הברכה. תודה רבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. חברים אם אתם רוצים, ח"כים, שיהיה זמן לשמוע אנשי מקצוע ותשובות, תקצרו. ח"כ יוסף טייב בבקשה.
יוסף טייב (ש"ס)
אדוני היו"ר אני אנסה באמת להיות קצר. אני רוצה לגעת בשתי נקודות. אתה הבאת את הדברים כהווייתם. אפשר להסתכל על הדברים בצורה הרוחנית ואפשר להסתכל עליהם בצורה החוקתית, אני חושב ששילוב של שניהם הוא הנכון.

אני יכול לומר לך שכעולה מצרפת אני חושב שהנושא של שבת ודאי בפן הדתי, אבל בפן החברתי, אני חושב שמדובר פה בזכות חברתית של כל אדם לבוא ולנוח בשבת. אתן לך איזושהי אנקדוטה כדי שאולי הח"כים ואנשי המקצוע יוכלו להתחבר אליה. אני מכיר אישית חברים שלמדו כסטודנטים לרפואה וכידוע לכם בחו"ל הנושא של שבת לא היה הנושא העיקרי, וכשהם באו למבחן של שנה ראשונה ושנה שניה, אז בעצם אותו מבחן נפל בשבת. ואותם אנשים שאני מכיר באופן אישי, אנשים שלמדו איתי בכיתה, חלקם חזרו על אותה שנה כי הם לא הסכימו להבחן בשבת וחלקם עזבו את הלימודים מפאת קדושת השבת ולא רצו להגיע לדבר הזה.

חלקם נמצאים היום כאן בארץ והם באים ושואלים אותי, האם אותה מסירות נפש שהייתה לנו ושאנחנו הקרבנו את כל החיים שלנו ואת הלימודים, יכלנו היום להיות רופאים, מנתחים, והיום אנחנו עובדים בעבודות אחרות לגמרי, שכר אחר, ואנחנו החלטנו לבוא לארץ ישראל כדי לבוא וחשבנו שפה נוכל לשמור על השבת ונוכל לקיים את היהדות בחופשיות. ואנחנו שומעים את מה שאתה אמרת אדוני היו"ר, שקיימים היום מפעלים לצערנו בנגב שיהודים לא יכולים להתקבל אילולא הם מחליטים לבוא ולעבוד בשבת.

אני חושב שהדבר הזה הוא אמירה, יש פה אמירה אמיתית האם אנחנו רואים במדינת ישראל מדינה יהודית שיהודי התפוצות עיניהם צופים אלינו ומסתכלים, באים מקריבים מעצמם בשביל לבוא ולחיות חיי יהדות, וזה לא משנה אם זה חרדים מסורתיים ושאינם, הסמל היהודי של שמירת השבת, אני חושב שפה הוא נושא אמיתי וצריך לשמור אותו כך במדינת ישראל.

אבל בשביל להסתכל על הנושא החוקתי הייתי כן רוצה לפנות לממלא מקום רשות הארצית לתחבורה ציבורית מר שדמי. צריך להבין שהסמכות החוקתית שניתנה למפקח התחבורה היא כדי לצמצם את התחבורה הציבורית בשבת ובטח שלא לבוא ולהרחיב אותה.

ברצוני אדוני היו"ר לצטט מדברי ההסבר של החוק תיקון 28 לפקודת התחבורה. 'החוק המוצע בא להוסיף סמכות לשר התחבורה להתקין תקנות בדבר איסור הפעלת אוטובוס ציבורי בימי מנוחה בקו שירות תוך התחשבות ככל שניתן במסורת ישראל'.

אדוני היו"ר, אם היה כתוב בתקנה בדבר היתר או בדבר הסדרה אולי יכולנו לפרש את תקנה 386. א בהתאם, אבל התקנה מדברת על הגבלה, הגבלה של הקווים שפעלו בשבת. ובמקום זאת שרת התחבורה מוציאה הנחיה להפעיל את קו הרכבלית בשבת, ואני שואל למה הייעוץ המשפטי של המשרד, איפה הוא נמצא, למה הוא לא כאן כדי לבוא ולומר לשרה שהדבר הוא בניגוד לחוק.

לכן אדוני היו"ר יש לי מספר שאלות ועם זה אני אסיים. איך יכול להיות שיש קווי בתי חולים שבכלל לא מתקרבים לבתי החולים, איך יכול להיות שיש קווים ליישובי ספר ולישובים לא יהודיים שבכלל לא נכנסים לישובים האלה וש-99% מהנוסעים הם בכלל יהודים. איך יכול להיות שיש קווים שמופיעים ברשימה כקווי סטטוס קוו הסטוריים, כשהם התחילו לפעול רק בשנים האחרונות.

לכן אדוני היו"ר, בהיעדר ועדת ביקורת המדינה, אני מציע שוועדת הכלכלה תוציא בקשה למבקר המדינה לבוא ולהוציא חוות דעת בנושא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתם צריכים להקים את הוועדה הזאת, חבר'ה. אתם גם לא מקימים ועדה וגם - - -
יוסף טייב (ש"ס)
אדוני היו"ר, אנחנו בעד ועדות. רק תביאו את החלוקה השוויונית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל תדע לך ח"כ טייב, האופוזיציה פה בוועדת כלכלה היא קיימת. נוכחת.
משה אבוטבול (ש"ס)
ככה זה כשהיו"ר נמצא גם באופוזיציה, לפחות לגבי חלק מהדברים. הוא הגון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו לטובת עם ישראל. מה שטוב לאזרחים. וגם לא לשכוח שהכנסת אמורה לפקח על עבודת הממשלה, לפעמים מתבלבלים בדבר הזה.
משה אבוטבול (ש"ס)
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז יש כאלה בממשלה שמביאים לוועדות בכנסת כזה ראה וקדש, ואנחנו אומרים להם 'הכנסת היא הריבון'. אז צריך לשים לב מתי לבחור בגישה הזאת. ח"כ אורי מקלב בבקשה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תודה רבה אדוני היו"ר, גם אנחנו מאוד מעריכים שאתה מקיים את הדיונים גם בימי ראשון ואתה סמל לחריצות. ואתה מעלה את הנושא הזה אין לי ספק שמתוך הזדהות והדברים שאמרת בתחילת דבריך הם באמת דברים מכוננים וחשובים מאוד ומרגשים אפילו כשאתה אומר, אף אחד לא חושד שאתה ממפלגה חרדית, אתה גם ציינת שאתה מגיע ממפלגה שהיא לא חרדית ולא דתית, ובכל אופן אתם רואים את הדבר הזה כפי שראו לאורך כל שרשרת קיומנו את השבת כדבר המרכזי, היסודי, הערכי, אולי הדבר הבולט והמחייב ביותר, בהיותך העם היהודי, זה השבת. יש דברים שאולי לא רואים בחיצוניות אדם, אם כן מקיים ברית מילה, כן לומד תורה או לא, אבל בדברים של השבת זה היה דוגמה וכפי שגם היה ברור שלא יכול להיות שכשקמה מדינת ישראל מדינת היהודים ושם עוד השבת תיפגע, ולא רק זה, זה גם נהפך לאיזה סוג של מלחמה ויש איזו הרגשה שגם המשרדים הממשלתיים ובמיוחד בולט משרד התחבורה כשמגיע לנושא של תחבורה ציבורית בשבת יש איזו רתיעה ואיזה רצון כאילו לא להעלות את הנושא הזה במסגרת הוויכוחים ולא לפעול מקצועית.

אנחנו חושבים שזה בדיוק מה שצריך להיות. קודם כל צריך לפעול מקצועית אבל גם ערכית והדברים הם גם חוקיים, אבל מעבר לכל אני חושב שהנושא של ערכיות זה דבר הראשון במעלה ודווקא בתוך דבריך אני ראיתי, ציינתי לעצמי שאמרת, זה לא מספיק, לא המשכת לגמרי. אמרת 'זכור ושמור'. אמרת, בעצם מקיימים את הזכור, אבל אמרו 'זכור ושמור' בדיבור אחד. זה לא יכול להיות גם - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נכון. אמרתי שאני גם מלמד זכות על עם ישראל, שאם הוא כבר זוכר הוא בתנועה, הוא בכיוון. אז - - - שבת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יותר מיותר, זה בדיבור אחד. לא יכולה להיות זכירה בלי שמירה. אין ערך לזכירה בלי שיש גם שמירה ובוודאי שזו צריכה להיות השאיפה, לעשות את זה, ובטוח שמזכירה זה גם מגיע בסופו של דבר לשמירה. אבל מה לעשות שאנחנו רואים כירסום יותר ויותר בנושא השבת שיש בו גם ממד של פרהסיה. בשבת, מה שמצווה כל אחד ואחד לנושא של הפרהסיה, יש לו ממד מיוחד מאוד לשבת, אנחנו יש לנו חוזה ברית עם הקב"ה, חוזה קיום. למה אנחנו נמצאים פה? זכות הקיום שלנו, בסופו של דבר יש תנאי סף, תנאי הסף הוא נושא של שבת, תורה וכולי והשבת עומדת בראש.

לכן כשאנחנו מדברים על ממשלה או דברים ציבוריים, לממד של משהו ציבורי שפועל בשבת יש לו ממד הרבה יותר חמור. אדם פותח את חנותו האישית, יש על זה ודאי גם עבירה על החוק, אבל הוא תמיד אומר, זה אולי הדבר הפרטי שיש פה, שהוא פותח את זה בפרהסיה. אבל כשעושים את זה גם בפרהסיה וגם הממשלה עושה את זה וגם הממד הציבורי ודאי שהוא הרבה יותר חמור ואנחנו צריכים לבחון אותו וצריך לפעול ולהיאבק בנושא הזה.

כשאנחנו מדברים על שבת, על הפרהסיה, תחבורה ציבורית עומדת בראש הפרהסיה והפגיעה בשבת שזה תחבורה ציבורית, היא לא רק בפרהסיה בעצם ההפעלה, זה גם מניע, זה בסופו של דבר מביא עוד, יש לזה השלכות אחרות לתחבורה הציבורית בשבת. זה אומר שאם התחבורה הציבורית עובדת, זה הרי מגיע לאיזה מקום, צריך להגיע ובסופו של דבר אתה נותן את האפשרות ואתה מכרסם ופוגע גם בדברים אחרים ואתה מביא את זה בסופו של דבר לא רק לזילות אלא גם באופן המעשי. לכן תחבורה ציבורית בשבת יש לה ממד הרבה הרבה יותר משפיע וחזק מהדברים האלה.

אני רוצה לעבור לחלק המעשי. הוועדה שאנחנו מדברים עליה, שיש לה חלק, שהיא מעבר לכל הנושא הערכי והציבורי, יש גם חוק ואנחנו מצפים באמת שישמרו על החוק. הוועדה הזאת לפני שנה או שנה וחצי פנתה למשרד התחבורה, זה כבר היה בסוף שהיינו שם, במענה לתשובות לדברים האלה שכן פועלים. בסופו של דבר צריכה להיות שקיפות, צריכה להיות אמת, כשאני עניתי תשובה בשאילתה לקו 42 אמרו לי שהמשרד הטעה אותי. אני סומך על עובדי המשרד, אני חושב, אבל יכול להיות שההבחנה של הדברים הם לא אותו ממד ובסופו של דבר אולי רוצים לשמור על סוג של לא להבדיל בין החלטות מקצועיות להחלטות שאולי בתקשורת. בסופו של דבר המשרד צריך לקבל החלטות מקצועיות והחלטות מקצועיות יש בכמה פרמטרים ואם הקו הזה לא היה לפני מה שהתירו, הוא לא קו של סטטוס קוו, לא היה לפני שנים שאמרו או בחקיקה או בדיונים שהיו פה אז אי אפשר להפעיל אותו.

מעבר לזה, התקנה מדברת מתי כן וצריך לראות אם זה עומד במבחן התקנה וודאי שיש גם ממד של כדאיות ושל דרישה. כשאין דרישה לא מחזיקים קו העיקר בשביל שזה יהיה ש'אנחנו לא סגרנו קו'. כשלא צריך לעשות את זה, צריך לסגור את זה.

יש כאן אדוני היו"ר רצף שלטוני, יש מכתב שהוועדה אז כתבה, צריך לראות את התשובות וצריך לראות איך עוברים דבר-דבר ודווקא משרד התחבורה שלחו לפה נציג מאוד בכיר, עמיחי נמצא כאן, בקיא בכל הדברים יודע הרבה שנים והוא יכול לתת לנו גם תשובות מקצועיות ואנחנו מצפים לכך שאלה תהיינה תשובות הכי אמיתיות.

רק מילה אחת. אני חושב שהמבחן שלנו צריך להיות ברכבלית. הרכבלית היא עכשיו במשמרת שלך אדוני היו"ר, זה דבר שאמור להפתח בעוד חודש. יש לנו את כל הזכות ולך את כל המנדט בתור ועדה, לראות למה מפעילים ואיך מפעילים והאם זה עומד בתקנות ובחוקים. וזאת הדוגמה הטובה ביותר למשהו שבעיניים שלנו, שאנחנו בסך הכל נבחרי ציבור, אמנם לא מקצועיים, אבל שהדבר ברור שאיך אפשר לבוא ולהפעיל רכבלית, רכבלית זה דבר שאם היו"ר ירשה לי במילה אחת, כבר לפני הרבה שנים קיבלו החלטה והתעכבו הרבה זמן ובסופו של דבר משרד התחבורה השקיע מאות מיליונים, 300 מיליון שקלים בקו שהוא לא קו תיירותי. משרד התחבורה לא מתעסק בתיירות. משרד התחבורה מתעסק בקווי תחבורה ולכן הוא גם השקיע כסף. לא זו אף זו, הוא גם נחשב כחלק משירות תעבורתי, משלמים ברב-קו, זה לא איזה רכבל שעובד בתיירות ולוקח 20, 15 שקלים, עלות תפעול.

כל הרכבלית הזאת אדוני היו"ר יש לה תחנת מוצא ועוד שלוש תחנות. תחנת מוצא במרכזית המפרץ בחוף דורי, יש איזה מקום, איזו תחנה שהם, והטכניון והאוניברסיטה. כל המקומות האלה סגורים בשבת. מרכזית המפרץ סגורה בשבת. סגורה. תחנה מרכזית סגורה בשבת. הטכניון סגור בשבת, האוניברסיטה סגורה בשבת. אין לאן להביא את הנוסעים שאנחנו מדברים עליהם. הם לא נמצאים שם. אין שום צורך, אין שום ביקוש לדבר, לא יכול להיות ביקוש, זה גם לא ממלא את היעד של אותה רכבלית.

העלויות הן הרבה יותר גבוהות ושיגידו. אנחנו דיברנו עם המפעילים, שמענו, עשינו על זה מחקר. מדובר על עוד 50% עלויות של הפעלה יקרה איך שלא תהיה, בשבת. עם המשמעות של זה. אז אנחנו שואלים עכשיו, זה עכשיו בדיוק המבחן שלנו האם אנחנו שמים אצבע בעין ואומרים 'כן, מסיבות פוליטיות או מסיבות אחרות מפעילים את הרכבלית' או שאנחנו בודקים את זה מקצועית, עוד לפני שזה התחיל לפעול. זה מתחיל לפעול עוד חודש. ואנחנו שואלים מדוע ואיך ולמה פתאום זה פועל בשבת.

אנחנו גם נחבר את החלק הערכי, גם את החלק החוקי וגם את החלק הכלכלי. שלושת המבחנים האלה לא עומדים בזה ואנחנו רוצים באמת את התפקיד של ועדת הכלכלה ברשותך, אנחנו רוצים לראות על מה ולמה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הבסיס החוקי והסמכותי להחלטה הזו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
והכלכלי גם כן. אם למישהו יש - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תקבל את התשובות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני רוצה מאוד לחזק, ובזה אני מסיים, בסופו של דבר אני מחוייב כציווי של התורה, כציווי של הקב"ה. אבל החלק הסוציאלי שהוא לא צריך להגיע לזה, אבל ודאי וודאי אנחנו לא יודעים כמה אנחנו פוגעים קודם כל באפליה שאנשים לא יכולים להתקבל לעבודה כפי שאמרת בדבריך, תדע לך שמרכול שפתוח בשבת מחזיק חברת אחזקה וחברת מחשוב על תקלות שיש לו. החברות האלה הן חברות שמעסיקות מאות עובדים. חברת מחשוב, או חברה שמחזיקה תחזוקת חשמל ודברים כאלה, כשיש לה עובד, הוא לא מקבל את העובד, הוא עובד מצוין, מכיוון שהוא אומר לו 'תראה, יש לי מקרים שאני צריך לעבוד בשבת' והעובד הזה לא יעבוד בשבת אז לא מקבלים אותו. לא יקבלו בחברות תחבורה נהגים דתיים ונהגים שומרי שבת בגלל שבסופו של דבר הוא לא יעשה את הקו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ניתן גם לארגון הנהגים לדבר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ומעבר לזה, אנחנו פוגעים בהם בשבת. הדבר שהכי צרוב בזכרוני לראות עובדים בשבת בגשר בתל אביב ועושים קידוש, במקום להיות עם המשפחה עושים קידוש לעובדים ביחד. זה במדינה יהודית אנחנו צריכים לראות? עבודה בשבת בגשר בליל שבת והיהודי במקום להיות עם משפחתו עושה קידוש הוא וחבריו?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה הרב מקלב. בוא ננסה להספיק לשמוע תשובות. ח"כ אורית סטרוק בבקשה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
תודה רבה אדוני היו"ר. אני מודה לכל הח"כים שהגיעו ובמיוחד אני מודה ליוזמי הדיון ובראשם ח"כ אבוטבול שבאופן עקבי פועל למען השבת והקים שדולה מיוחדת למען השבת.

אדוני אתה הזכרת את הפסוקים בפרשת ה שבוע שמדברים על שמירת השבת ובפסוקים האלה מופיע פעמיים העניין של האות. כתוב '- - - לדבר אל בני ישראל לאמר - - - כי אות היא ביני וביניכם לדורותיכם לדעת כי אני ה' מקדשכם' ואחר כך כתוב 'ביני ובין בני ישראל אות היא לעולם - - - את השמיים ואת הארץ וביום השביעי שבת ויינפש'. מה זה העניין הזה של האות? העניין של האות זה ששבת היא הסימן, היא הסימן שאנחנו עם השם. השבת היא זו שמסמנת את עובדת היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית. אנחנו לא נכנסים פה לשבת שכל אחד ואחד עושה בביתו, כן מקיים, לא מקיים, זה עניין של בחירה חופשית של כל אחד. אבל הפרהסיה, שהשבת בפרהסיה הישראלית תישמר, זה האות שלנו. זה הסימן שלנו שהמדינה הזאת היא המדינה של עם ישראל. אחרת אנחנו עם ככל העמים.

שמעתי רבות ממורי ורבי הרב דרוקמן איך בראשית ימי המדינה הייתה הסכמה ברורה גם מצד חברי הכנסת ומנהיגי המדינה החילוניים שהפרהסיה הישראלית צריכה להיות פרהסיה של שמירת שבת.

אני רוצה לדבר רגע במונחים פוליטיים, אדוני היו"ר. אני מחזיקה פה את ההסכם הקואליציוני, הסכם הגג בין ימינה לבין יש עתיד. זה ההסכם. ובהסכם הזה כתוב 'יישמר הסטטוס קוו בסוגיות בעלות זיקה לענייני דת ומדינה' ועוד כתוב בו 'לא תקודם חקיקה ממשלתית ראשית או משנית אשר יש בהן משום שינוי בסטטוס קוו בנושאים דתיים מלבד מה שהוסכם עליו במפורש'.

עכשיו אנחנו רואים שכבר מקודמת חקיקה משנית. כבר מקודמת. שרת התחבורה פרסמה טיוטת תקנה, נכון, היא עוד לא חתמה עליה אבל היא כבר פרסמה טיוטת תקנה שמקדמת שינוי בסטטוס קוו. אנחנו רואים את זה. ואני שואלת איפה נמצאת סיעת ימינה שחתומה על ההסכם הזה. סיעת ימינה שאמורה לייצג את הצד הדתי בסטטוס קוו הזה. היא היחידה בממשלה שאמורה לייצג, ויש בידה הכוח לפי ההסכם שאני מחזיקה ביד, למנוע את התקנה הזו ולמנוע את הפעלת הרכבלית בשבת שאנחנו כולנו יודעים שהמכרז שיצא בימי ישראל כץ החריג את השבת. המכרז שיצא בימי ישראל כץ דיבר על רכבלית שתפעל שישה ימים בשבוע ולא שבעה.

אז היכולת בידכם. יש בידכם הסכם קואליציוני שמאפשר לכם למנוע שינוי בסטטוס קוו. אני יכולה להבין בנושא של הגיור, אתם רוצים ללכת לפי רבני צהר, בנושא של הכשרות אתם רוצים ללכת לפי רבני צהר, מה יש לרבני צהר איזו שהיא שיטה מיוחדת שמותר לעשות גם תחבורה ציבורית בשבת? אז תגידו את זה, אנחנו רוצים להבין איפה אתם עומדים, סיעת ימינה, בנושא הפרהסיה הישראלית בשבת קודש. סיעת ימינה שמקדמת חוק להאדרת שמו, להנצחת זכרו של הרב קוק. הרב קוק היה מגדולי הלוחמים למען שמירת שבת בפרהסיה. איך אתם לא מתביישים לקדם חוק לזכר הרב קוק ובאותה שעה לרמוס את זכרו של הרב קוק על ידי זה שהשבת הולכת ונרמסת? איך אתם לא מתביישים לגנוב את האות ב' ששייכת לתנועת המזרחי שלאורך כל ימי תחילת שנות המדינה דאגה לשמור על הפרהסיה הציבורית בשבת. גנבתם את האות ב' של המזרחי כדי לעשות ההיפך ממה שהמזרחי עושים?

אני מבקשת אדוני היו"ר, ובזה אני באמת אקצר, אני מבקשת שנשמע פרטים מדוייקים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל בואו תקצרו כי עברה שעה. הדיון הוא שעה וחצי. ודיברתם שעה. אז ככל שתקצרו נשמע יותר. יש עוד ח"כית בזום, אז חבל. אתם צריכים לדעת את זה מראש. כשאתה בא ומעלה נושא ואתה רוצה לשמוע את השטח, הח"כים מקצרים.
קריאה
אתה צודק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עברה שעה. ועוד לא סיימו הח"כים. יש לנו את טטיאנה בזום.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני דיברתי הכי קצר מכולם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני לא בא אליך אישית, אני רק אומר שאם אנחנו רוצים לשמוע את השטח ואת אנשי המקצוע והגופים שאליהם אנחנו דורשים את הדרישות, אז כולם היו צריכים לקצר. זה לא אלייך אורית.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
בזמן שאתה מסביר את זה יכלתי כבר להגיד חמש פעמים את משפט הסיכום שלי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בבקשה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני אגיד אותו פעם אחת. אני מבקשת לשמוע דיווח מדויק על התכניות של משרד התחבורה לשינוי סטטוס קוו גם אלה שכבר קרו כי אני מעודכנת על זה שלפחות 20 קווי אוטובוס כבר הופעלו בשבת, מה שלא היה קודם, וגם אלה שמתוכננים לנו לעתיד הקרוב והרחוק יותר, אני רוצה שנקבל דיווח מדויק ולאחר מכן אני רוצה לקבל הסבר ממשרד ראש הממשלה גם אם הוא לא נמצא פה אז שנבקש הסבר בהמשך, מה חושב משרד ראש הממשלה שזה מי שחתום על ההסכם הקואליציוני הזה, מה הוא חושב לעשות בנושא הזה של הפרת הסטטוס קוו. תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. ח"כ טטיאנה מזרסקי בזום. היא חולה בקורונה וחברי כנסת בקורונה יכולים לעלות בזום.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
רפואה שלמה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רפואה שלמה טטיאנה.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
אני אהיה ממש קצרה. אני מאוד מכבדת את חבריי חברי הכנסת שהציגו את עמדתם. אני רוצה לומר כמה מילים בשם האזרחים שבחרו בי שאני מייצגת את האינטרסים שלהם בכנסת. אותם יהודים, אותם אזרחים ישראלים שבשבילם שבת היא כן יום מנוחה, אבל הם לא שומרים אותה לפי ההלכה האורתודוכסית ואנשים שמחכים לשבת שזה היום היחיד שהם אינם עובדים ומחכים לבקר את הקרובים שלהם בישובים אחרים, ממתינים ליום המנוחה כדי לנסוע לטייל ביער או להגיע לחוף הים ואין להם רכב פרטי - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
ומה עם הנהג, ועם כל התפעול?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא להפריע מקלב. דיברת 10 דקות ואף אחד לא הפריע.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה יעלה לי ביוקר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ידידי, זה חלק מההדדיות. אמרתי שנשמע דברים שהם לא נעימים לכולם.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
ואין להם אפשרות אחרת לבקר את הקרובים שלהם, למשל נכדים, ילדים שמתגוררים בעיר אחרת אם אלה לא מחזיקים ברכב פרטי, הם נאלצים להשתמש בתחבורה ציבורית. ובעצם המדינה כן מעודדת שימוש בתחבורה ציבורית. זה גם פחות מכוניות, פחות עומסים בכבישים וזה גם יותר ידידותי לאיכות הסביבה.

אני רוצה לתת לכם השוואה. כשמגיעים לבית חולים עם כמה קומות ויש מטופלים שמאושפזים בבית חולים, יש מעלית שבת. מגיעים ל- - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ח"כ טטיאנה, יש תעלומה. כי רואים אותך במשרד בכנסת אבל התשובה היא שזה הרקע.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
זה הרקע. תנו לי בבקשה עוד כמה שניות. אנחנו כן יכולים להשתמש, מי ששומר שבת כן משתמש במעלית שבת. וזה כן נחשב בסדר, זה לא נחשב חילול שבת, אז למה תחבורה ציבורית שמשרתת גם את האזרחים שאינם דתיים ואינם שומרים שבת לפי ההלכה, למה צריך להגיע למקום של אפליה של האזרחים, ויש כאלה, וזה לא נחשב שהם לא יהודים, הם כן יהודים. פשוט הם בחרו ששבת בשבילם הוא יום מנוחה אבל הם לא שומרים הכל לפי ההלכה.

היו שנים שליוויתי קבוצות לגיור, עבדתי במכון ללימודי יהדות ואני יודעת שתושב"ע וההנחיות של הרבנים אמורות להוריד את המתח שקיים בין תורה לחיים ואנחנו מקבלים בפועל עכשיו בימים האלה בעולם המודרני את ההיפך, שההנחיות הן מחמירות ומגבירות את המתח שקיים בין תורה לחיים וזה מאוד מאוד חבל.

אני מאוד מאוד מבקשת לא לתת לתופעה הזאת ומבקשת לקחת בחשבון שאיסור הפעלת תחבורה ציבורית בשבת היא באמת אפליה בין אזרחים שאין להם רכב פרטי ואני מבקשת לקחת בחשבון גם את העמדה הזו. תודה רבה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
שלושה נוסעים במשך כל השבת, זה נשמע לך סביר? למשל. בקו ששלושה נוסעים כל השבת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
טטיאנה קודם כל דיברת באופן מכבד, אז על זה כל הכבוד לך. גם כשיש מחלוקת הדברים צריכים להיאמר לפחות בשפה ובדיבור באופן שאת אמרת את זה. אז אנחנו מאחלים לך רפואה שלמה ושובי הביתה במהרה. רק להגיד על מה שאמרת, בסוף החוק הוא חוק ואם המדינה רוצה לקיים חוק היא צריכה לקיים אותו. ואם היא רוצה לשנות חוקים אז היא תשנה חוקים ונאמני הדמוקרטיה ונאמני השלטון אמורים לקיים חוקים. ואז צריך לחשוב האם עושים חוקים כאלה או חוקים אחרים והאם הם חוקים בהסכמה.

אגב אפרופו המעלית, הוועדה שלנו מריצה את החוקים של רכב אוטונומי. נניח בתוך שנה או שנתיים ייסעו בכבישי ישראל כ-400,000 רכבים אוטונומיים לפיילוט, ואולי יהיה היתר לעלות עליהם כי אין בהם נהג, אבל את זה אנחנו עוד לא יודעים. זו שאלה הלכתית. האוטו יצטרך לנסוע בתוך תחום שבת, ועוד כמה עניינים אחרים. אבל זה עוד חזון למועד.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
אגב אני מכירה צדיקים ששומרים שבת ומתגוררים בגולה בחו"ל, שכן משתמשים בתחבורה ציבורית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש פתרון אחד מיוחד של תחבורה של גראמה אבל הוא מיועד בעיקר לנכים, לקשישים סיעודיים שיש רכב שיש בו התקן מיוחד של גראמה. זה מפריד בין הפעולה לפעולה, אבל זה בדיעבד.

אנשי משרד התחבורה. שמעתם פה בתוך הדברים של חברי הכנסת את השאלות ואת הדרישות. אני רק רוצה לכוון אתכם ולקבל 1. מה המצב המשפטי בסוגיה הזאת הכללית, מה מותר ומה אסור למשרד התחבורה לעשות על פי החוק הקיים. 2. ספציפית על ההחלטה העתידית אם תהיה, כי לא ראינו אותה כתובה ורשמית, על הרכבל שרוצים להפעיל. הבהרות נוספות של מדיניות פתיחת קווים חדשים, האם נפתחו לאחרונה, האם נוספו אוטובוסים, היכן הדברים עומדים. אני מכיר את עמיחי מתפקידו הקודם במשרד התחבורה, עבדנו ביחד ואני סומך עליו שיגיד דברי אמת, ולצידו גם אנשי הלשכה המשפטית ומנהל תחום היתרים של חוק שעות עבודה ומנוחה במשרד הכלכלה, מכל אחד מכם נרצה התייחסות לשאלות שעלו כאן. עמיחי לוי בבקשה.
עמיחי לוי
שלום. אני מנהל אגף רישוי ותפעול ברשות הארצית לתחבורה ציבורית. נמצא איתי בזום עו"ד עופר לוי מהלשכה המשפטית. כל מה שנוגע לצדדים החוקיים אני אתן לו להשלים. אני אתאר יותר מה קורה בפועל ואשמח לענות לשאלות נוספות.

קודם כל צריך לחלק בין הפעלה של קווי תחבורה ציבורית בעלי רישיון מהמדינה ומסובסדים מהמדינה לבין הפעלה של היסעים פרטיים שהוזכרו התקנות ואני אגיע לזה בהמשך. אני אתייחס לקוי השירות. קודם כל, אין שום תהליך יזום להרחיב את הקווים באופן הדרגתי וזוחל, כל ההחלטות בנוגע להפעלת תחבורה ציבורית בשבת הן לפי הוראות החוק והתבחינים הם מקצועיים כפי שנקבע בחוק.

לאורך השנים נעשתה, התוספת קוים שהופעלו בשבת מעבר לשנת 1991 לרוב זה היה בישובים ערביים. צריך להזכיר פה שכמעט ולא הייתה תחבורה ציבורית בישובים ערביים, בעשור האחרון התמונה הזאת השתנתה, נוספו הרבה מאוד קווים בישובים הערביים ויחד איתם מתוקף הביקוש, זה יום מסחר, ובחלק מהמקומות יום לימודים, ניתן היתר להפעלת הקווים האלה בשבת. אלה בעיקר השינויים שנעשו. יש קווים שרק הוחלף להם מספר הקו, כלומר לא היה שינוי בפועל.

אני אתן דוגמה. היו"ר מכיר בוודאי את הקווים מבאר שבע למצפה רמון, קווים הסטוריים שהם ברשימת מאושרי השבת, קו 60 ההסטורי, היה עם מספר חלופות של כניסות לישובים, כניסות לבסיסים, חלק מהחלופות קיבלו מספר קו אחר כדי לסייע בהבהרת המידע לנוסע, ואותן נסיעות פשוט עם מספר קו אחר ממשיכות לנסוע בשבת כפי שנסעו באופן הסטורי ולכאורה זה מייצר תמונה של קווים חדשים שקיבלו היתר וזה רק הבדל סמנטי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
היו"ר מכיר דווקא את הקו הזה שאמרת של מצפה רמון, כמה שהקווים האלה עוברים היום בתוך אוכלוסייה שזה פוגע בה, שאין צורך, לא מבקשים, קווים הסטוריים אבל למה אתם לא משנים את זה? קו שלא צריך, אני חושב שאתה מכיר מקרוב את הנושא הזה, יש שם קהילה, יש שם היום ציבור גדול, הקווים נוסעים בתוך השבת, מגיעים לאזור שאף אחד לא מבקש, אז יש לכם היום רק בקשות הפוך, שלא ייכנסו, ואתה מכיר את הבקשות האלה. אז גם לזה צריך - - - אתה מכיר את זה, אדוני היו"ר?
עמיחי לוי
אני התייחסתי לזה בהקשר של קווים ומספרי קווים חדשים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הקו שיוצא מבאר שבע ומגיע מאוחר בתוך שבת. אתה מכיר את זה, עמיחי, אין דבר שאתה לא מכיר.
עמיחי לוי
אני מכיר מצוין. נעשתה בחינה של מספרי הנוסעים בנסיעות האלה, יש מספרי נוסעים משמעותיים בקו בנסיעות האלה שיוצאות מבאר שבע ב-15:30, 16:00 אחרי צהריים, ובשעון חורף גולשות לשבת, כמו שאמרתי, הן מהרשימה ההסטורית, אין ספק בכלל. ולפי כמות הנוסעים זה לא משהו שמבחינה מקצועית מתאפשר לוותר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל למה צריכים לעבור בתוך שכונות שהיום שומרות שבת שם, בתוך מצפה רמון?
עמיחי לוי
במצפה רמון אין יותר מדי ברירות למסלולים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אפשר בהתחלה.
עמיחי לוי
הצגנו בעבר לחבר הכנסת מקלב בשבתו במשרד התחבורה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש לו יתרון עלינו. הוא היה סגן שר התחבורה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זו הייתה תקופה קצרה. אני רק רוצה להגיד שהייתי בתקופת הקורונה מתחילתה ועד סופה, כשהתחלתי היו 19 נוסעים, זה מה שהיה. אז עבדו לפי פיקוח נפש, לפי כללים אחרים, זה לא היה הסטנדרט, זה לא היה בשגרה. לכן הדברים האלה לא יכלו לקבל - - - נלחמנו על עצם קיום התחבורה הציבורית בשבת, עמיחי.
עמיחי לוי
הבחינה של מספרי הנוסעים נעשתה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עמיחי תהיה תמציתי וחד לשאלות שניתן לעוד דוברים להשיב.
עמיחי לוי
אני רק אסיים בנוגע לתקנות לפיצול תשלום. עו"ד עופר לוי ימשיך בצד החוקי. אני רק אתן את הרקע לתקנות לפיצול תשלום, ממש לא קשור לשבת. זה הגיע מהצד של לאפשר דווקא לאזורי תעסוקה להתאגד ולייצר הסעות משותפות, מה שעד היום מבחינה חוקית לא אפשרי. היום רק בעלי קווי שירות יכולים לגבות כסף מנוסעים, ברגע שמפעילים הסעה פרטית זה חייב להיות ממומן מגורם אחד מזמין.
יהודה בר-אור
אני רוצה להגיב על העניין.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שניה חבר'ה, אני לא יודע כמה נספיק אבל לא להפריע בבקשה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
לא, אבל את זה צריך לברר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יהודה לא להפריע לדיון. אתה מכיר את הכללים.
יהודה בר-אור
אבל יש פה בעיה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל לא נתתי לך רשות דיבור. עמיחי, בבקשה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
את זה כן צריכים לברר. אני רוצה להבין, הסיפור הזה של ההסעות ללא תשלום ברגע שאתה הופך אותו להסעות עם תשלום אתה בעצם מייצר את התחבורה הציבורית בשבת.
עמיחי לוי
לא, ההסעות האלה הן בתשלום בכל מקרה. פשוט עד היום לפי התקנות היה צריך להיות מזמין אחד, גוף שמזמין את ההסעה, והתקנות מאפשרות את פיצול התשלום למספר מזמינים. ככה שמספר מקומות עבודה קטנים למשל יכולים להתאגד ולהזמין הסעה, או קבוצה שמתארגנת לנסיעה תיירותית או כל דבר כזה, ואני מדגש, זה בקבוצה שאמרתי, זה לא קוים שעם רישיון הפעלה מהמדינה, עם סבסוד מהמדינה, זה עולם אחר. אני מציע שעו"ד עופר לוי ימשיך את הדברים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לפני עופר לוי, ישראל גנון בקצרה. יו"ר נהגי האוטובוס, ואחרי זה עופר לוי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
על הרכבלית הוא לא - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, יש יועץ משפטי.
ישראל גנון
בקצרה. תודה אדוני היו"ר על זכות הדיבור, קודם כל השבת היא לפני הכל, זה ברור, שלא יובן אחרת. אני רוצה להביא את הצד של הנהגים. אם מישהו חושב שהוא יוכל לתכנן תחבורה ציבורית בשבת ולהשאיר את התחבורה הציבורית כמו שהיא ביום ראשון, שני, שלישי רביעי וחמישי, הוא טועה. הנהגים קורסים, המערכת קורסת, נהגים שאתה צריך את כמות הנהגים שגם היום היא חסרה, לפצל אותה גם על עוד יום אחד בשבוע, כל המערכת תקרוס. העסק לא יעבוד, לא תהיה לנו תחבורה ציבורית טובה, היום כבר אחוזי הביצוע הם במדד גרוע ביותר, מספרים הזויים של קוים שלא יוצאים, אלפי תלונות של נוסעים שלא מגיעים אוטובוסים או מגיעים באיחור, מחסור אדיר של נהגים שאנחנו אפילו לא רואים את קצה האור במנהרה איך מתחילים לטפל במעמד שלהם.

ומצד שני לבוא ולהגיד 'תבואו תעבדו גם בשבת' זה לא ייתכן. שילבנו - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זאת אומרת שאתה טוען שבשל העומס ביום ראשון וביום חמישי ומה שזה דורש מהנהגים, אין בכלל פוטנציאל עובדים להעסקה בתוספת פעילות בשבת, רק אם מישהו היה רוצה.
ישראל גנון
בדיוק. על איזה נהגים נוותר באמצע השבוע בשביל שיעשו את השירות הזה בשבת, עבור מי?
אורי מקלב (יהדות התורה)
הנהגים רוצים לעבוד בשבת?
ישראל גנון
הנהגים בוודאי שלא רוצים, ואני לא מדבר על נהגים יהודיים, מדברים על נהגים בדואים ועל נהגים דרוזים ונהגים נוצרים, לא רוצים לעבוד. רובם לא רוצים. גם להם יש משפחות, גם להם יש יום חופש, יום שבת זה הפך להיות ארצי אפילו שיש להם את יום שישי או את יום ראשון, רובם מעדיפים את יום השבת שיהיה יום חופשי לכל אחד והעניינים שלו. אנחנו רואים באירופה שסוף שבוע של נהגים מקצועיים, גם בהיבט של הבטיחות, 45 שעות, במשק זה 36 שעות, בתחבורה הציבורית הגענו ל-25 שעות. זה לא יאומן, הנהגים בלחץ, מכבש לא נורמלי שיש לזה המון השלכות, נטישה של נהגים טובים מהמקצוע, אין עתודה שמגיעים. חבר'ה, ככה לא תהיה תחבורה ציבורית באף יום באמצע השבוע גם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
טוב, אתה הוספת שיקול תפקודי שבעצם מחסור בכח האדם מחייב - - -
קריאה
תפקודי ורווחתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן, עוד לפני העניין הערכי אם ראוי או לא ראוי לקדם תחבורה כזאת, אז כבר במשך השבוע העסק בקשיים וכל העמסה של עוד פעילות תפגע בזמן הביקושים. תודה רבה לך ישראל וגם אתה דוגמה ומופת לדיבור קצר ולעניין. עופר לוי, המצב המשפטי הכללי, מה הסמכויות כיום ומה הסמכות המשפטית עם הכנסת, ללא הכנסת, באותה סוגיה של הרכבל החדש.
עופר לוי
אני אתחיל בכך שהפעלת התחבורה הציבורית בשבת נעשית בכפוף לתקנה 386.א של תקנות התעבורה. בניגוד למה שנאמר כאן, התקנות מאפשרות שיקול דעת כן לקבוע קווים מסוימים שיפעלו בשבת בהתאם לתקנה ובמסגרת הזו בדיוק פועל משרד התחבורה. קיימת רשימה של קווים שמאושרים לעבוד בשבת מעבר לתקנה 386.א.ב שלכאורה מנציחה את אותם קווים שפעלו לפני התקנת התקנה ב-1991. הרשימה הזאת היא רשימה מצומצמת מאוד של קווים שרוב רובם הם קווים שבסך הכל מתאפשרת בהם חריגה מסוימת בכניסת השבת ובצאת השבת.

בזמנו כשהוגש בג"ץ רשף בשנת 1916 הרשימה הזאת הוגשה ליועץ המשפטי לממשלה ואושרה על ידי היועץ המשפטי לממשלה לרבות ההנמקות שבה. רוב רובם של הקוים שפעילים בשבת הם קוים שפועלים במסגרת תקנת משנה 3, דהיינו קווים שמשרתים ישובים ערביים. זאת מסגרת ההפעלה וזאת המסגרת המשפטית לפעילות של קווי שירות בשבת. רציתי לומר שבניגוד לפרשנות שנאמרה כאן בדיון, שהתקנה אוסרת על הפעלת קווי - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
עו"ד עופר לוי, רכבלית זה קו חדש. היא מתחילה ב-2022.
עופר לוי
רכבלית זה לא קו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה לא קו? מה זה?
עופר לוי
רק רגע בבקשה מכם. בניגוד לפרשנות שנאמרה בדיון תקנה 386.א לא אוסרת על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, היא מאפשרת בהתקיים נסיבות מסוימות הפעלה של תחבורה ציבורית בקווי השירות בשבת.
עכשיו ברשותכם אני אגע ברכבלית.
יואב בן צור (ש"ס)
רגע, אבל לפני שנה הוועדה קבעה שאסור לכם לאשר קווים חדשים והורתה לכם לבחון צמצום של קווים חדשים אבל לא ביצעתם את מה שנדרשתם.
עופר לוי
כל ההיתרים שניתנים להפעלת קווי שירות בשבת נבחנים לפני ולפנים על ידי הצוותים המקצועיים בטרם ההפעלה שלהם. אני לא יודע לומר כמה קווים חדשים אושרו במסגרת השנה האחרונה, אני רק יכול לומר שרובם ככולם של הקווים שאושרו לפעילות בשבת בשנים האחרונות נוגעים אך ורק למגזר המיעוטים, דהיינו לתקנת משנה 386.א.3 במסגרת החלטות ממשלה.
יואב בן צור (ש"ס)
סליחה, יש קו שהוא קו 42 שיוצא מהישוב היהודי אשחר, המסלול שלו עובר בישובים יהודיים והתירוץ היה בגלל שהוא נכנס לישוב הבדואי עראב א-נעים ובאמת הוא בסופו של דבר לא נכנס לשם בכלל. אז מה זה, בחסות ישוב ערבי מפעילים קו לישוב יהודי?
עופר לוי
קו 42 עמיחי בוודאי יידע להרחיב יותר, הוא אושר הרבה לפני הדיון האחרון שהתקיים בוועדת הכלכלה, הוא מוגדר כקו שמשרת ישובים ערביים, ובמסגרת זו ניתן האישור להפעלתו.
יואב בן צור (ש"ס)
אבל איך, המקום הקרוב ביותר של ישוב ערבי שם זה 12 דקות עד 15 דקות הליכה מהתחנה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני רוצה תשובה על הרכבל החדש. הוא אמר שזה לא קו תחבורה, אז תסביר מה הרציונל המשפטי.
עופר לוי
כל מסגרת של הפעלת תחבורה ציבורית השונה פועלת בכפוף לרישיון. כך לגבי ההיסעים שעמיחי דיבר עליהם קודם, פועלים בכפוף לרישיון היסעים, רישיון להסעה פרטית. קווי השירות באוטובוסים, מה שבעגה נקראת תחבורה ציבורית פועלים בכפוף לרישיון קו שירות. מוניות פועלות בכפוף לרישיון ציבורי. הרכבת פועלת בכפוף להיתר שניתן על ידי מנהל המסילות מכוח פקודת מסילות הברזל. הרכבלית היא איזו שהיא סוג חדש של הפעלה תחבורתית במסגרת התחבורה הציבורית, היא לא נכללת במסגרת קווי השירות שנמנים בתקנה 386.א וגם בסעיף 71 לפקודת התעבורה, היא פועלת בהתאם לרישיון שניתן על ידי המפקח על התעבורה וכיום היא גם מנוהלת על ידי אגף הרכבות במשרד התחבורה, כך שהיא איננה קו שירות, היא לא כפופה לחלוטין - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש לך רכבות בשבת? אם זה מופעל על הרכבות והחלתם עליה רציונל של רכבות.
עופר לוי
לא, כמו שאמרתי, הרכבות פועלות בכפוף להיתר שניתן על ידי מנהל הרכבות, הרכבלית היא גם לא כפופה לפקודת מסילות הברזל.
יואב בן צור (ש"ס)
מה, היא כמו רכבת קלה?
עופר לוי
הרכבלית גם לא פועלת כרכבת קלה. רכבת קלה מוסדרת - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז לפי מה? שניה, עופר, אל תגיד לנו מה היא לא. בטח זה משהו מיוחד, עוד מעט אנשים ייסעו ברחפנים וכל מיני. תגיד לי אבל לפי איזה סעיף חוקי אתם שוקלים את ההפעלה שלה, לפי מה?
עופר לוי
הרכבלית תפעל בשלב ראשון מכח ההיתר שניתן על ידי המפקח על התעבורה לכל הרכבלים שפועלים בארץ בהתאם לצו פיקוח הפעלת רכבל 1968. המפקח על התעבורה הוסמך על ידי כנסת ישראל לאפשר ולתת רישיון להפעלת רכבלים.
משה אבוטבול (ש"ס)
אולי תיירות, לא עניינים של דבר כזה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אבל מלכתחילה המכרז שיצא בימי ישראל כץ דיבר רק על הפעלה בימות החול.
משה אבוטבול (ש"ס)
ויש משהו יותר פשוט, עופר, מה זה קו 480 מירושלים לתל אביב, שלא פעל בשבת פתאום התחיל לפעול בשבת. מה זה, גם רכבלית? אולי תסביר לנו דברים פשוטים?
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש כמה דברים שמאפיינים מה זה נקרא קו ומה זה לא נקרא קו. אחד הדברים לאיזה מטרה הוא נועד, למה השקעתם 300 מיליון? זה לא רכבל בראש הנקרה. אתם השקעתם בקו תחבורה שאמור לתת מענה לטכניון, לאוניברסיטה, לשם זה מיועד, ושם זה כקו שצריך ממרכזית המפרץ. לאחר מכן התשלום הוא דרך הרב קו, הוא תשלום של מחיר נסיעה בתחבורה ציבורית, אפשר לנסוע בו כהמשך לנסיעה באוטובוסים, זה מה שנקרא נסיעת המשך, זה מה שמאפיין בעצם קו תחבורה ולכך הוא נועד וכך המימון שלכם, אתם לא מטפלים בתיירות ולא פועלים ברכבלים סתם. לכן לקחת את הקו הזה שהוא - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתם רואים אותו כרכבל תחבורתי או רכבל תיירותי?
עמיחי לוי
חד משמעית תחבורתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אוקיי. ועדיין אתה מחיל עליו כללים של רכבל תיירותי, כי אני לא מכיר רכבל תחבורתי אחר בישראל.
עופר לוי
אדוני היו"ר, עד היום לא היו רכבלים תחבורתיים שבמסגרת מכלול היבטי התחבורה הציבורית. מתוכנן כרגע אולי חדש בירושלים שמדובר עליו, וזה הרכבל הראשון. אין איסור בהוראה שמקנה למפקח סמכות לתת רישיון הפעלה לרכבל כל שהוא בארץ, אין איסור על המפקח שלא להתיר את הפעלתו בשבת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה יועץ משפטי, נכון? ויש לך לוגיקה משפטית. אני רק רוצה להבין, אם הרכבל הוא תחבורתי והוא תחליף לאוטובוס, הוא סוג של תחבורה ציבורית, אז אתה לא מחיל עליו את הדינים של תחבורה ציבורית? אני רוצה להבין את הרציונל הזה.
עופר לוי
אדוני, דיני התחבורה הציבורית הם דינים כלליים ורחבים. כמו שהסברתי מלכתחילה, קווי התחבורה הציבורית השונים החל במונית וכלה באוטובוסים, עובר בהיסעים עובר במוניות שירות ועובר כיום גם רכבל ורכבת קלה, לכל אחד מהקווים האלה ניתן רישיון ויש לו את המסגרת החוקית להפעלתו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נכון, אז זה מצב מיוחד. אבל נולד פה מצב מיוחד.
משה אבוטבול (ש"ס)
זה דבר חדש. אתה מתאמץ לקרוא לדג עוף. אתה קורא לדג עוף כי נוח לך ככה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נולד פה מצב מיוחד של רכבל למטרות תחבורה. ועכשיו אתה רק מחליט למה הוא כפוף, לאיזה חוקים.
עופר לוי
אדוני, אני לא מחליט לאיזה חוקים הוא כפוף. מי שהחליט לאיזה חוקים הוא כפוף היא כנסת ישראל וכנסת ישראל קבעה באופן ייחודי הגדרה למתן רישיון להפעלת רכבל וההגדרה הזאת, בכל הכבוד לא אני קבעתי אותה אלא כנסת ישראל והמסגרת החוקית הזו היא זו שקובעת את התנאים למתן רישיון - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לרכבל שלא הופעל כתחבורה ציבורית.
עופר לוי
לא, הצו הזה לא יועד לא לרכבל תחבורתי ולא לרכבל תיירותי ולא לרכבל שנועד לקשר בין הר להר. הצו הזה הוא בכלל להפעלת רכבלים בארץ.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה לעת עתה. אם נספיק נחזור אליך. נעם עדני בבקשה.
משה אבוטבול (ש"ס)
אם הוא רוצה רק להגיב על קו 480?
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
רגע, שניה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, יש לנו שמונה דקות. אל תגידו לי 'שניה'.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בבקשה נעם עדני, מנהל תחום היתרים חוק עבודה ומנוחה במשרד הכלכלה. תן לנו הבהרות לפי הבנתך בסוגייה הכללית של מה מותר ומה אסור ולגבי הרכבל ספציפית.
נעם עדני
קודם כל אנחנו לא דנים באישור רישיון של הפעלת קווים, זה נתון למשרד התחבורה ואנחנו לא נכנסים לשם. אנחנו בודקים את כל דיני העבודה, זה מינהל אכיפה והסדרה של דיני עבודה. אני כמנהל תחום היתרים בוחן היתרים להעסקה בשעות נוספות ובמנוחה השבועות בהתאם לסעיפים 11 ו-12 לחוק.

אני רוצה לגעת בנקודה שהעלה ח"כ בן צור, לגבי הפיקוח היזום. לצערנו יש לנו מחסור במשאבי פיקוח, ואנחנו לא יכולים לבצע אכיפה יזומה בכל התחומים ואנחנו פועלים לפי סדרי עדיפויות. שנכון לכרגע, ההתמקדות שלנו היא בהפרות שכר של העובדים, מה גם שהקורונה הביאה איתה אתגרים נוספים גם לכלל המשק בעניין של הלנות שכר, עניין של הפרשות לפנסיה וכל עניין של החל"תים של נשים בתקופה המוגנת בהתאם לחוק עבודת נשים.

לכן כל בקשה, כל הפרה כל פגיעה של עובד ככל שתהיה גם אם הוא מרגיש שנעשית לו הפרה, הוא יכול לפנות אלינו, יש לנו את הערוצים שלנו ואנחנו מטפלים בכל פניה שמגיעה. שוב, ככל שתגיע פניה קונקרטית, אנחנו נטפל בה במלוא הרצינות.
יואב בן צור (ש"ס)
זאת אומרת שאתה יכול לתת לחברות להפר את החוק ואתה לא אוכף אותו?
נעם עדני
מה זה אומר להפר את החוק?
יואב בן צור (ש"ס)
זה אומר שעכשיו הם מעבידים את הנהגים בניגוד לחוק שעות עבודה ומנוחה ואתה בעצם לא אוכף את החוק.
נעם עדני
שוב, ככל שתגיע פניה קונקרטית על הפרה, אנחנו נבחן אותה.
יואב בן צור (ש"ס)
אבל בדיון בוועדת כלכלה שהייתה, הוועדה החליטה וביקשה והחליטה שאתם צריכים לאכוף את זה ולעקוב אחרי החברות שלא מפרות את החוק הזה ואתם בעצם לא עושים את זה. עוברים על חוק במדינת ישראל והמשרד שממונה על הנושא הזה, לא אוכף את החוק הזה.
נעם עדני
שוב, כפי שציינתי, יש לנו משאבים שהם מוגבלים ויש סדרי עדיפויות, כמו הפרשות לפנסיה, כמו הלנות שכר, כמו שכר מינימום.
יואב בן צור (ש"ס)
אבל עובדים חוששים להתלונן, יפטרו אותם. אם הוא יבוא ויתלונן אליך יפטרו אותו.
נעם עדני
אז יש אפשרויות, יש אפשרות להגיש בקשה, תלונה אנונימית והם לא ידעו לעולם מי העובד שפנה. וגם יש את ארגון הנהגים, אז גם דרככם, תעודדו את העובדים לבוא ולהתלונן. זו זכותם.
ששי שדה
יש אלפי הפרות ביום בתחבורה הציבורית.
נעם עדני
אז תתלוננו על זה. אנחנו כאן בשביל זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
עדני, אתם לא יכולים לפקח אבל עצם ההיתר - - -
נעם עדני
אין היתר. לא קיבלנו בקשות להיתרים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
נניח להפעיל את הרכבלית, צריך היתר. מי יפעיל אותה אם לא יהיה היתר?
יואב בן צור (ש"ס)
הם יעשו בלי היתר, כמו שעכשיו עושים.
נעם עדני
כשתגיע בקשה, היא תיבחן. אני אציין עוד נקודה לגבי עובדים שהם לא יהודים. הרי חוק שעות עבודה ומנוחה בא וקובע מהו יום המנוחה השבועי לעובד. עבור יהודי נקבע יום שבת, זה הכל. עבור עובד שאינו יהודי יום שישי שבת או ראשון, לבחירתו. ככל שיועסק עובד שהוא לא יהודי והוא יבחר את יום שישי או ראשון ויעסיקו אותו ביום שבת, אין לי כאן מה לעשות מבחינה חוקית. הרי החוק מאפשר את זה.

לכן גם כל בקשה שתגיע אלינו אנחנו נבדוק אותה בהתאם לעילות בחוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. אנחנו קצרים. יהודה מארגון נהגי המוניות.
יהודה בר-אור
רציתי להעיר הערה שנעשה בכנסת הקודמת עם השרה שעכשיו היא שרת התחבורה אבל לפני זה היא הייתה חברת כנסת, בזמן שישראל כץ היה, והיא ביקשה היתר לסטודנטים שיסעו מהאוניברסיטה חזרה ושיהיה להם רישיון להסיע נוסעים. אנחנו ראינו ומצאנו אלפי חריגות בנושא. ההסעות ניתנו בכל היום, אין להם היתר, עשרות תאונות היו שלא היה להם ביטוח לנוסעים כי אין להם ביטוח למכוניות שלקחו אותם, ואין פיקוח על ההסעות ולא היה פיקוח גם.

כיו"ר איגוד המוניות קיבלתי מאות תלונות מנהגים בבאר שבע, בירושלים המזרחית, בבני ברק ובכל מקום שההיסעים מסיעים אנשים ללא ביטוח ואין פיקוח. כשפניתי למשרד התחבורה ולכל המערכות אמרו 'יש לנו שמונה, עשרה פקחים ולכן אין לנו אפשרות לאכוף את זה'. ככה זה קורה בכל דבר. אין להם כוח לפקח על הדברים, ואם אין כוח לפקח על הדברים הכל נעשה ואין פיקוח בכלל וכל אחד עושה את מה שהוא רוצה, וההסעות שמותרות רק לנהגים לגבות כסף, רק לרכב ציבורי כמו מוניות, אוטובוסים וכל הדברים האלה, לא נאכפים על זה שפרייבטים ונוסעים רגילים מסיעים אותם וזו תלונה שהגשנו בלי סוף למשרד התחבורה ולכל מקום. ואף אחדל א טיפל בזה כי התשובה הייתה חד משמעית 'אין לנו כוח אדם'. והנה עוד פעם הוא חוזר, 'אין כוח אדם'. אז אם אין כוח אדם אז אין פיקוח? אז אל תעשו חוקים שאתם לא יכולים לפקח עליהם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה יהודה. ענבר מישראל חופשית בזום.
אורי מקלב (יהדות התורה)
שמשרד התחבורה יגיד למה רוצים להפעיל את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני אתן למשרד עוד משפט בסוף. אבל זמננו נגמר.
ענבר לוי-רון
תודה רבה אדוני היו"ר על ההזדמנות לשוחח בוועדה הזו. אני חושבת שהדיון שמתקיים כאן מתקיים קצת בהיעדר נתונים קריטיים והם בעצם רצון הציבור ורצונם של האזרחים הישראליים להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. החופש להתנייד היא זכות בסיסית שנגזרת גם מחוק יסוד כבוד האדם וחירותו וגם מהזכות לחופש התנועה והמציאות היום שבה אין בעצם תחבורה ציבורית בסופי השבוע פוגעת במיוחד בסופו של דבר בשכבות החלשות בישראל שלא יכולות להרשות לעצמן להחזיק רכב ולא יכולות להתנייד בסופי השבוע כמו שהם חפצים.

רק לפני שבועיים נשלחה פניה של חברי מועצות מרחבי הארץ בבקשה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת בתמיכת המדינה. המצב היום הוא שיש עיריות חזקות שמבוססות כלכלית והן מרשות לעצמן ומסוגלות להפעיל את התחבורה היזומה שצוינה כאן בחלק מהזמן, ויש דרישה היום להרחיב אותה.

חשוב להגיד שלפי סקרים שמתבצעים פעם בשנה התמיכה הציבורית בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת רק הולכת ועולה. היום אנחנו עומדים על 74% תמיכה, חשוב להגיד אדוני היו"ר, גם בקרב מצביעי המפלגה שלך אנחנו עדים ל-94% שאומרים 'אנחנו רוצים הפעלה של תחבורה ציבורית בסופי השבוע'. כשאנחנו מדברים על הספירה הציבורית וניראות בפרהסיה, הציבור עליו אתם אמונים כחברי כנסת מעוניין בשינוי המצב הקיים, בהרחבת תחבורה ציבורית בשבת.
יואב בן צור (ש"ס)
את מתחשבת בנהגים שהם משכבות חלשות, שאותם מכריחים לעבוד בשבת? היית רוצה שיכפו עלייך לעבוד ביום המנוחה שלך? מה איתם? הם לא שכבות חלשות? הם לא ציבור שמגיע לו זכויות? הם לא ציבור שמגיע לו רווחה? להיות עם המשפחה שלו בשבת?
ענבר לוי-רון
בוודאי שיש לכל איש זכות ביום מנוחה, זה מוסדר כבר היום בחוק. יש גם נתונים וכתבות שעשו ומחקרים שעשו שמראים שגם מפעילי תחבורה ציבורית מעוניינים לעבוד בשבת כדי להרוויח - - -
יואב בן צור (ש"ס)
יושב פה יו"ר איגוד הנהגים, תשמעי מה שהוא אומר. זה לא נכון הדבר הזה.
ענבר לוי-רון
יש דעות אחרות ואם יורשה לי - - -
יואב בן צור (ש"ס)
הם רוצים להיות עם המשפחה שלהם, לטייל איתם בשבת אבל לא לעבוד.
ענבר לוי-רון
אני אגיד לך שאנחנו רואים את הנתונים שרק הולכים ועולים, עירית תל אביב יפו מעידה על יותר מ-10,000 אנשים בכל סוף שבוע שמשתמשים בתחבורה הציבורית שהיא מפעילה. להגיד שאין צורך בזה, שאין רצון של הציבור בשירותים האלה, ושאוטובוסים נוסעים עם אדם אחד, זה לא נכון. זה מטעה. אפשר למצוא דרכים, וייאמר פה במסגרת הדיון, אפשר למצוא דרכים של איפה יש צורך ושם להרחיב את התחבורה הציבורית או איפה אין ושם לצמצם, אבל להגיד שאסור שתהיה תחבורה ציבורית בסופי השבוע במדינת ישראל של 2022, זה נתון לא נכון - - -
יואב בן צור (ש"ס)
זה אסור לפי החוק וגם לעיריות אסור להפעיל לפי החוק.
ענבר לוי-רון
גם לפי החוק יש תקנות ושרת התחבורה - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
היית פעם באירופה, ראית שהחנויות סגורות ביום ראשון. גם האנשים רוצים לקנות ביום ראשון. אנשים רוצים לבלות, וחנויות סגורות ביום ראשון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מקלב, אנחנו בסוף הדיון. תודה רבה ענבר, ששי שדה, דובר אחרון. תשובות אחרונות של משרד התחבורה.
שי שמאי גליק
אני אשמח גם לדבר. אני לא דיברתי, הגעתי במיוחד להציג את הצד השני מול ישראל חופשית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש כמה שלא דיברו, אבל אם תעשה את זה בדקה אני אתן לך. ששי שדה.
ששי שדה
אני מבקש דווקא לא להתייחס לא לצד הפוליטי ולא לצד החוקתי, דיברו על זה כאן הרבה ודעתי האישית כאן פחות משנה אלא יותר להתחבר לדברים של ישראל ידידי כאן. לנושא של התפעול. אנחנו נמצאים בקטסטרופה תחבורתית, האמון של האזרחים במדינת ישראל בתחבורה הציבורית הוא נמוך מאוד, גודש התנועה רק הולך ועולה.

במצב הנתון היום יש לנו מחסור של 3,000-5,000 נהגים. אנחנו, אני וישראל עושים מאמצים רבים כדי להתחיל ולגייס נהגים חדשים שיהיה דם חדש כדי להפעיל את התחבורה הציבורית, נכון להיום יש תוספות שירות אדוני, שמשרד התחבורה מאשר למפעילים שהם לא יכולים להפעיל אותם כי אין להם נהגים.

אני לא רואה שום דרך שבה ניתן יהיה היום להרחיב את השירות דווקא בשבת ולקחת נהגים מימי המנוחה שלהם, גם אם זה להחליף להם יום מנוחה, לקחת מהימים הכי לחוצים שזה חמישי, שישי וראשון, ולשים את הנהגים האלה שיעבדו בשבת.

אנחנו חושבים שכל דבר צריך להיעשות בתורו. דבר ראשון – ראשון. קודם כל להסדיר את כל הנושא של התחבורה הציבורית. במסמך שהעברתי לך יש רשימה של נושאים שגם דיברנו עליהם. לגייס נהגים חדשים, ליצור אמון בתחבורה ציבורית ורק אחרי זה ללכת להרחבות, וזה לא משנה בכלל אם זה באמצע השבוע או בסוף השבוע, קודם כל לתקן את התחבורה הציבורית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה ששי. שי גליק, ממש קצר.
שי שמאי גליק
בעיתון של יום שישי השבת פורסם שבתל אביב יש מאות חנויות שפתוחות בשבת. כל בעל חנות כזה וכל בעל חברת הסעות, מה הוא יעדיף אם הוא עובד בשבת? להביא עובד שומר שבת או עובד שלא שומר שבת?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה נאמר כבר בדיון. לא לחזור.
שי שמאי גליק
אני רוצה להגיד שאני לארגון שלי מקבל פניות מאזרחים שאומרים 'אנחנו באנו לראיון עבודה, פורסמה מודעה ב-YNET שמחפשים עורכים'. עורכים זה השלב הכי נמוך, 'דרישות לעבודה בסופ"ש וחגים'. אני ואבוטבול פנינו, והמודעה פתאום שונתה.

יותר ויותר מקומות עבודה דורשים היום לעבוד בשבת, ואם לא, אתה לא מתקבל לעבודה. אם עכשיו יפרצו בכרמלית, גם בכרמלית עובדים שלא עובדים בשבת לא יתקבלו לעבודה. צריך לשים את זה על השולחן. לצערי אין פה אף חבר כנסת סוציאליסטי חוץ ממך כמובן, שבא ואומר את זה. עזבו את העניין הדתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש הרבה חברי כנסת עם ערכים - - -
קריאה
העבודה כבר מזמן לא שם, אדוני היו"ר. והעומד בראשה גם לא שם. יוקר המחייה מחו ועכשיו מוחים גם את הזכויות הסוציאליות הכי פשוטות.
שי שמאי גליק
אני אומר שנוצרת כאן פצצת זמן חברתית שעובדים - - -
משה אבוטבול (ש"ס)
היו"ר, אולי גם בגלל זה בגרפים רואים שדתיים או חרדיים פחות נמצאים בגרפים של העבודה, כי בעצם מחייבים אותם בעבודה שיצטרכו לעבוד בשבת. אולי. כי יש לי פה דו"ח בנושא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שי גליק הבטיח לדבר בקצרה ואנחנו מפריעים לו.
קריאה
הרבה נהגים חרדים יעזבו את התחום. קחו את זה גם בחשבון.
שי שמאי גליק
עובדים מסורתיים לא ימצאו עבודה, או שהם יצטרכו לעבוד בשבת וחייבים לשים על זה את העין כי אף אחד לא שם על זה את העין וצריך להגיד את זה, יש כאן פצצת זמן חברתית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני הייתי קורא לזה אפלייה סמויה של מסורתיים ודתיים בתעסוקה.
קריאה
לא סמויה. גלויה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הם לא יכולים להתקבל להרבה מקומות עבודה בגלל חובת עבודה - - -
משה אבוטבול (ש"ס)
עובדים ששולחים קורות חיים ובאים לראיון וכשהם באים אומרים להם 'לא, זה כבר לא רלוונטי' בגלל שהם רואים את הכיפה על הראש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מכיר את זה מחברים שלי, במפעלים טובים. מפעלי מינרלים, אני לא רוצה להגיד שמות, מפעלי מינרלים בנגב שמעסיקים טוב ומרוויחים טוב, הם מתנים בדור הבא של העובדים עבודה בשבת.
שי שמאי גליק
זה הגיוני?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה מחריג 60%-70% מהאוכלוסייה, זה פגיעה בזכותם להתפרנס. יש פה עניין שגם עליו צריך לתת את הדעת, הוא רחב יותר. אני חייב לסכם את הדיון.
שי שמאי גליק
אז נעשה על זה דיון נוסף בוועדה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו חורגים מהזמן שלנו. אני רוצה לסכם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
רק למשרד התחבורה - - - הכרמלית ולמי זה הייעוד. למי זה מיועד, מה הצפי שיסעו, - - - בדיקה, מתוך 3,000 נוסעים שאמורים לנסוע כל שעה כמה אמורים לנסוע בשבת, מה העלות הכלכלית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שמעתם את השאלות של ח"כ מקלב.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אדוני היו"ר ברשותך משפט אחד לפני שאתה מסכם. אני חושבת ששמענו בצורה ברורה, למרות שחלק מהדברים ניסו לכסות ולערפל, שמענו בצורה ברורה שיש תכנית לשנות את הסטטוס קוו תוך ניצול כל מיני סדקים שכן קיימים או לא קיימים בחוק. אבל זאת הכוונה וזאת התכנית.

לכן בסוף בסוף אדוני היו"ר, השאלה היא מה מפלגת ימינה עושה עם ההסכם הקואליציוני שהיא חתומה עליו ושמאפשר לה למנוע את זה. זאת השאלה החשובה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. מקלב שאל שאלה, למי מיועדת הרכבלית החדשה. כמה ייסעו בה, מה הרציונל של השירות הזה.
עמיחי לוי
אני אסביר ברשותך, יש פה עוד כמה שאלות אם תרצה שאני אשיב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תשיב. אתה החשוב.
עמיחי לוי
קודם כל בנוגע לרכבלית, הייעוד הוא בעצם לשימוש בטכניון ובאוניברסיטה, לסטודנטים ששוהים שם במעונות ולשאר החיפאים שגרים באזורים האלה. אני אזכיר שמרכזית המפרץ אמנם סגורה בשבת אבל התחבורה הציבורית בחיפה פעילה. המטרונית, חלק מקווי אגד, הם פועלים פשוט מחוץ למבנה, המבנה עצמו סגור אבל יש זיקות תחבורתיות גם מעבר לכך. העובדה שקווי התחבורה הציבורית גם לטכניון וגם לאוניברסיטה, חלקם פועלים בשבת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כמה נשארים במעונות ומה הצפי. מה הצפי. עשיתם בדיקה, לא?
עמיחי לוי
אנחנו לא נדע עד שלא נפעיל בתקופת ניסיון מסוימת, אבל אפשר לראות שכבר היום יש תנועה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
השקעתם 300 מיליון וידעתם כמה הצפי.
עמיחי לוי
ההשקעה לא הייתה עבור שבת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אז תבדקו עכשיו, לפני שאתם מפעילים. השבת לא חשובה כדי שתבדקו קודם מה הצפי, כמה נשארים במעונות בטכניון ומי אמור לנסוע בזה? לא שווה לפני שהולכים לפגוע ברגשות שכל מי שיבוא לחיפה ברכבל - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ח"כ מקלב, הדברים שלך ברורים. בואו ניתן לו להשיב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
וכלכלית, כמה תעלה התוספת.
עמיחי לוי
אין לי פה את הנתונים, אפשר כמובן - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עמיחי משפטי סיום.
עמיחי לוי
בקשר למה שאמרה ח"כ סטרוק, אין תכנית להפרת הסטטוס קוו במשרד התחבורה, אני פתחתי עם זה. אין שום תהליך יזום או זוחל כדי לעשות את זה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
הרכבלית זה תכנית, - - - חוק זה תכנית, על מי אתם עובדים?
עמיחי לוי
בנוגע לקו 480 - - -
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אדוני היו"ר, שאל כבר חברי שמחה רוטמן אם אפשר להכניס לפרוטוקול את הדבר הזה. תסתכל רגע. את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה אי אפשר, כי זה לא שייך ל- - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
רואים, רואים. הציבור רואה את המשחק, זה יענו דמוקרציה. לא דמוקרטיה. קורצים אחד לשני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חברים, עד עכשיו הייתם מאופקים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא, רק קו 480, לא ענו תשובה אדוני היו"ר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל בואו נסכם, חברים.
עמיחי לוי
נשאלתי על קו 42, יצא מכתב מהשרה לוועדה לפני כחודש שפירט את כל הקווים שקיבלו את ההיתרים כפי שביקשה הוועדה, מפורט שם גם על קו 42, שהוא ברשימת מאושרי השבת אבל הוא לא מופעל כרגע בגלל הביקושים הנמוכים. זה בהקשר הזה.

בהקשר לנהגים, זה כמובן דיון נפרד, המחסור בנהגים, אבל כמו שאמרתי זה פחות רלוונטי לעכשיו כי אין כוונה להרחיב את שירותי התחבורה הציבורית בשבת כרגע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה לך. אני רוצה לסכם. קודם כל השבת היא באמת בעלת ערך, ראינו, גם לאדם לא דתי כמו ביאליק ואחד העם ולמסורתיים ולחילוניים ולדתיים היא ערך. ערך חברתי, ערך זהותי וערך תרבותי. ערך חברתי במובן הזכות לנוח, הזכות לא לעבוד, שלא מחילים עליך חובת עבודה בשבת. לצערי באופן סמוי מעסיקים רבים במשק קולטים את העובדים לפי חובת עבודה בשבת. זאת אפלייה לפי חוק יסוד כבוד האדם וחירותו ולפי חוק יסוד חופש העיסוק. הדבר הזה, עוד נחשוב איך לעסוק בו שלא יופלה אדם שמבקש לעבוד במקום עבודה בשל הרצון שלו לשמור שבת.

באשר לתחבורה הציבורית, אני אוחז בעמדה שכל מלחמות השבת לדורותיהן פגעו בהסכמות הרחבות ונוצר מצב קצת של 'איש הישר בעיניו יעשה'. אנחנו בכחול-לבן באנו ואמרנו תחבורה ציבורית מצומצמת בהסכמים מקומיים ובהסכמות רחבות ובהשתדלות גדולה לא לפגוע ברגשותיהם של ציבורים שונים, זאת עמדת כחול-לבן. אבל אנחנו לא החוק. יש חוק בישראל וצריך לקיים אותו. אין תירוץ לא לקיים את החוק.

מה מעמדה החוקי של הרכבלית, קיבלנו פה תשובות שזה כרגע מופעל לפי מעמד של רכבל בחוק, כמו רכבלים אחרים שיש בישראל. אני מניח שבטח מישהו יאתגר את זה גם משפטית בהמשך.

אנחנו רוצים לבקש ממשרד הכלכלה והתחבורה פשוט לקיים את החוק כפי שהוא, ולהיצמד לחוק. ואם מישהו רוצה לשנות סטטוס קוו בשבת, שישנה את החוק, וזה גם בסדר.
יואב בן צור (ש"ס)
זה לא בסדר - - -
משה אבוטבול (ש"ס)
נתמודד עם זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יכול להיות לשנות באופן שאתה תאהב, אני לא יודע. שינוי חקיקה, הכל אפשרי. אבל פשוט זה החוק, ולקיים אותו.

באשר לעמידה בהסכמים קואליציוניים, זה אני משאיר לך אורית, לבדוק מול סיעת ימינה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
בהחלט - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוועדה לא אוכפת הסכמים קואליציוניים.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
לא, פשוט - - - זאת הכתובת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש עוד כמה הפרות בדבר הזה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
· - לחוקק חוקים - - - לפגוע בקדושת השבת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לבקש ממשרד התחבורה תחזית כלכלית וגם תחזית של מספר הנוסעים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. אנחנו רוצים בתוך חודש, עמיחי, לשלוח אלינו את ה - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם אפשר קצת פחות בגלל שזה אמור עוד חודש - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שבועיים. אנחנו רוצים תוך שבועיים לקבל את התכנית התכנונית של הרכבל לאיזה היקף נסיעות, מה צפי הנוסעים שלשמו הושקעו הכספים גם בימי חול וגם בסופי שבוע, ולהציג לנו את הרציונל שעליו מבוסס כל הפרויקט הזה.
יואב בן צור (ש"ס)
אדוני, אני מבקש גם שמשרד העבודה יתחיל באמת לאכוף על חברות התחבורה הציבורית שקיימות, לקיים ביקורות יזומות. יש להם יכולת לעשות את זה גם אלקטרונית ומרחוק, יש להם כל מיני אמצעים שהם יכולים לעשות וישקיעו גם בזה כדי באמת לקיים את החוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אמרנו. לקיים את החוק על כל היבטיו, כולל אכיפה, כולל בקרה, כולל אלקטרוני, כולל התמודדות עם המחסור בכוח האדם, כולל עם זכות האדם שרוצה חופש בשבת שלא תהיה כפיה עליו, זה באזור משרד הכלכלה, זה יותר התפקיד שלכם.

אני לא יודע אם יש פה לקונה בחוק באשר לשירות הזה, אבל בסך הכל ייווצרו עוד שירותים כמו הרכב האוטונומי, שגם יהיה במעמד כנראה של מה שנקרא אוטובוס זעיר או משהו בסגנון הזה, ועכשיו רכבל, אולי יהיו עוד דברים שיופעלו, וצריך בהחלט לקבוע מדיניות על פי החוק, של איך מפעילים תחבורה, עושים את זה בהסכמות רחבות.

אני נגד מלחמות השבת, אני בעד יהדות של אהבה, יהדות שאדם בוחר לזכור וגם לשמור, מי שרוצה. לשמור, אבל לזכור ולשמור ולצקת משמעות רוחנית לשבת שלו. אבל גם פה שמענו קולות אחרים בציבור והם לא פחות משמעותיים, על זכותו של אדם להתנייד, לתרבות, לפנאי, שהשבת היא מבחינתו זמן כזה.

אנחנו מכבדים את הדעות ואנחנו בעיקר אומרים למערכת הממשלתית, פשוט תיצמדו לחוק. כל עוד לא הביאו לכם חוקים אחרים, תשמרו על החוק. יבוא המחוקק וישנה את החוקים, תפעלו על פי חוקים חדשים.
משה אבוטבול (ש"ס)
היו"ר, מגיע לי כמגיש לומר משפט לסיום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בבקשה. משפט אחרון.
משה אבוטבול (ש"ס)
תודה. קודם כל אני רוצה באמת להודות לכל חברי הכנסת, בפרט אלה שוותיקים ומכירים את החומר שנים רבות. אני מאוד מודה לכם, על כן הייתם לנו לעיניים. אני מעריך את זה ואני מקווה שגם אלה שלא הצליחו הפעם ימשיכו כחברי השדולה למען שמירת השבת להגן ולשמור בדרכם שלהם את מה שצריך לעשות.

אני רק אומר קודם כל תודה, באמת תודה למיכאל היו"ר, שבאמת הוכיח יותר מכל שיש דברים שמעבר לכל הנושאים הפוליטיים וכל הדברים האלה, זה השמירה האמיתית על צביון מדינת ישראל. אנחנו לא מבקשים להיכנס לתוך הבפנוכו של כל אדם ואדם, אבל מצד שני אי אפשר להפקיר את הפרהסיה ולחזור לימים שנצטרך חלילה להגן על הנושא הזה.

אני רק רוצה לומר, משרד התחבורה חייב להבין דבר כזה, גם אם אין עדיין חוק לגבי דבר חדש שנוצר, אז אי אפשר לקחת את זה לקולא כלפי עצמם, כמו הנושא של הרכבלית. גם אם תהיה רכבלית לענייני תיירות או דברים מהסוג הזה, אי אפשר להגיד את זה לגבי הנושא של שינוע נוסעים שזה תחבורה ממש. כמו גם, אני רוצה לומר שהיו הרבה שאלות שלא קיבלנו תשובות עליהן, כמו קו 480 שפתאום התחיל לצוץ מתל אביב לירושלים שלאחרונה התחיל לפרוץ את הנושא של השבת, או כל מיני דברים כאלה. אני אומר דבר כזה, לא על זה תהיה תפארתה של השרה או של העובדים או של אנשי המקצוע או היועצים המשפטיים.

אנחנו במדינת ישראל, מדינת חוק, אם רוצים להביא את זה למבחן של המחוקק, יש דרך איך עושים את זה ולא מנסים לעשות דרכי בורמה כדי להביך אותנו כי אתם יודעים, גם הרבה אנשים שלא שומרים תורה ומצוות פונים אלינו 'תראו, בשבת בבית שלי, באזור שלי, התחיל הקו הזה לפעול, דבר שלא היה 30-40 שנים'. אני עומד מול מתקפות גם של אנשים שהם שומרי מסורת. אז תבינו, מסתכלים עליכם. תכבדו את עצמכם, תעשו מה שהחוק אומר. אתם רוצים לשנות – אהלן, אנחנו פה כדי להגן על הצביון של מדינת ישראל, אבל לא לעשות את זה בדרכי רמיה ובדרכים לא יפות, כי בסופו של דבר אנחנו פה מדינת חוק וזה מה שחשוב.

שוב, תודה לכולם, תודה לאנשי המקצוע ואני מקווה שלא נהפוך את זה לעימות, אנחנו באמת לא מחפשים עימות. אבל תראו את הצד שלנו גם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היית יותר מדי שנים ראש עיר. אתה פשוט מרגיש שאתה אומר את המילה האחרונה.
משה אבוטבול (ש"ס)
לא, חלילה. אתה היו"ר. אמרו לי שכמגיש יש לי פריבילגיה קטנה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. אני נועל את הדיון.



הישיבה ננעלה בשעה 12:19.

קוד המקור של הנתונים