ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 17/10/2001

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/נכסים נספי שואה/3895



ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא איתור
5
והשבה של נכסי נספי השואה – 17.10.2001

פרוטוקולים/נכסים נספי שואה/3895
ירושלים, ט"ו בחשון, תשס"ב
1 בנובמבר, 2001

הכנסת החמש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי


פרוטוקול מס' 24
מישיבת ועדת החקירה הפרלמנטרית לנושא איתור והשבה של נכסי נספי שואה
שהתקיימה ביום ד', ל' בתשרי התשס"ב, 17.10.2001, בשעה 09:30
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר קולט אביטל
יגאל ביבי
מיכאל קליינר
מוזמנים
דוד לב, סגן מזכיר הכנסת
עו"ד צבי ברק, יו"ר הוועדה המייעצת
פרופ' יוסי כץ, הוועדה המייעצת לעניין הבדיקה בנדל"ן
פרופ' יעקב מצר, הוועדה המייעצת לעניין הבדיקה בנדל"ן
יהוע אבני, הוועדה המייעצת לעניין הבדיקה בנדל"ן
סמדר אלחנני, יועצת כלכלית של ועדת הכספים, הוועדה המייעצת לעניין הבדיקה בנדל"ן
אשר גולדשלגר, יועץ הוועדה
מרטין שטרן, יועץ הוועדה
מנהלת הוועדה
סיגלית עדרי
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ
היו"ר קולט אביטל
אני מתכבדת לפתוח את הישיבה של ועדת
החקירה הפרלמנטרית בנושא איתור והשבה של נכסי נספי השואה.

היום הוא גם יום עצוב והוא גם יום עמוס. הוא עצוב בגלל החדשות שעמן קמנו ואנחנו בכל-זאת מתפללים לשלומו של השר רחבעם זאבי. הוא יום עמוס כי לכל אחד מאתנו יש עוד ועדות ועוד עבודה, ולמרות שלא כל חברי הכנסת נמצאים כאן, אני הייתי רוצה לפתוח את הישיבה שנקצר אותה גם בגלל האירועים וגם בגלל העיסוקים השונים של חברי הכנסת.

אני מבקשת להקדיש את הישיבה הזו לשני נושאים. קודם כל, אנחנו נשמע מסגן מזכיר הכנסת פרטים על תוצאות המכרז. אנחנו יודעים שהמכרז הזה ארך לא מעט זמן והייתה ועדת מכרזים או יותר נכון ועדה מיוחדת שהכנסת מינתה - קשה לקרוא לה ועדת מכרזים – כדי לבחור את רואי החשבון ואת עורכי הדין אשר בידיהם תופקד החקירה בתוך הבנקים. אנחנו נתקדם בנושא הזה בהדרגה וגם בנושא הנדל"ן.

אני מבקשת מסגן מזכיר הכנסת למסור לנו מידע על החברות שהגישו, על החברות שנבחרו, קריטריונים לבחירה ומה עמד לנגד עיני הבודקים.

לאחר מכן נעבור לנושא תת-הוועדה המיוחדת שתחקור או שתלווה את החקירה בנושא הנדל"ן.
דוד לב
כפי שציינה יושבת-ראש הוועדה, אני סגן מזכיר
הכנסת ובתפקידי זה אני משמש גם כיושב-ראש ועדת המכרזים של הכנסת. כאשר הוחלט, בעקבות החלטת ועדת החקירה הזו, שצריך למנות משרדים של רואי חשבון ומשריד עורכי-דין לצורך בדיקת החשבונות בבנקים, הוחלט להרחיב את ועדת המכרזים של הכנסת ולהפוך אותה לוועדה מיוחדת. לכן בנוסף לוועדת המכרזים הרגילה של הכנסת - שמונה גם את חשב הכנסת, את מנהל בנא"ם, מנהלת הספרייה, את היועץ המשפטי ואותי - צורפו עוד שני אנשים לוועדה והם תמר אדרי שהיא מנהלת ועדת הבחירות המרכזית והשופט בדימוס שלמה שהם שאז היה היועץ המשפטי של ועדת החוקה חוק ומשפט.

בנוסף לכך נעזרה הוועדה ביועצים כמו באנה שניידר היא היועצת המשפטית לכנסת, בסמדר אלחנני שנמצאת כאן והיא היועצת הכלכלית של ועדת הכספים, וכמובן בעורך-דין צבי ברק שהיה בעצם איש ציר מרכזי בכל הנושא הזה.

לוועדה הוגש חומר רב כשהיו 29 משרדים של רואי חשבון שהגישו מועמדות לעבודה הזו. אני מוכרח לומר שדי הופתענו כי סך הכל השכר שהובטח למשרדים האלה לצורך ביצוע העבודה היה רחוק מאוד מהשכר שאנחנו מכירים שמשולם למשרדי רואי חשבון, במיוחד למשרדי רואי חשבון שהם משרדי רואי חשבון מובילים. היו גם שבעה משרדי עורכי-דין.

המשרדים האלה – גם משרדי רואי החשבון וגם משרדי עורכי-הדין – התבקשו להכין חומר רב לפי קריטריונים והנחיות שניתנו על-ידי הוועדה המייעצת וכאן עורך-דין צבי ברק יכול להאיר את עיניכם הרבה יותר מאשר אני. אנחנו קיבלנו את החומר כחומר מוגמר.

החומר שהועבר על-ידי המשרדים האלה עבר בחינה מדוקדקת לפני שהוא הגיע אלינו על-ידי עורכת-הדין מירב ישראלי שעברה על החומר והכינה ריכוז לגבי כל אחד ואחד מהמשרדים הרלוונטיים. המשרדים היו צריכים להשיב גם על היכולות שלהם, גם על חשש לכאורה אם יש ניגוד עניינים בינם לבין הנושא אותו הם צריכים לבדוק, ואכן היה חומר מוכן לרוב. אז ניגשנו לראיונות ובמשך יומיים ראיינו – לא הגיעו כל 29 הפונים אלא הגיעו פחות - את כל מי שהיה רלוונטי, שאלנו, בדקנו ואני מוכרח לציין שהייתה עבודה רצינית. כיושב-ראש ועדת המכרזים של הכנסת, אני מוכרח לומר שאנשים התייחסו לנושא הזה מאוד ברצינות. נשאלו שאלות אפילו מבחינת תפיסת העולם של המשרד שהולך לבדוק נושא שהוא באמת נושא חריג, כי זו לא בדיוק עבודת שירות רגילה שהכנסת מקבלת אלא זה קשור בשואה, זה קשור עם קורבנות שואה וכיוצא באלה.

אני מוכרח לומר שבדקנו אותם בדיקה אמיתית ולאחר מכן הגענו לסיכומים וניסינו לעשות התאמות - וזה היה די קשה – בין המשרדים שמאוד הרשימו אותנו, ויש קבוצה כזו שתכף אני אמנה אותה, ובין אילוצים אחרים כמו למשל משרד שהיה מאוד טוב אבל לא יכולנו לשים אותו מול בנק מסוים כי היה ניגוד עניינים, לפעמים זו קרבת משפחה, לפעמים זו עבודה שמשרד רואי החשבון ביצע בתקופה האחרונה וכיוצא באלה.

בסיכומו של דבר נבחרו משרדי רואי החשבון בר-לב ושות', שרוני-שפלר ושות', זוהר את זוהר ושות', הרצברג-בלטברג ושות', וכספי את כספי רואי חשבון. משרדי עורכי-הדין היו חריש, מירקין, אפרימה, ברק, מילשטיין ושות', ורמי גולדשטיין ושות'. אלה משרדי רואי החשבון ומשרדי עורכי-הדין. אלה המשרדים שאנחנו אמורים לשים אותם מול הבנקים והשלב הזה של ההתאמה בין המשרדים ובין הבנקים עדיין לא הגיעה למימוש שלם בגלל כמה שאלות, הערות וכמה דברים שזקוקים להבהרה. אני הבוקר אשב יחד עם היועצת המשפטית של הכנסת, יחד עם מירב ישראלי ועם פרדי וידר מנכ"ל איגוד הבנקים ונראה איזה שאלות נותרו לפני שאנחנו יכולים לשים את החותמת הסופית של ההשמה של המשרדים לבנקים השונים.
היו"ר קולט אביטל
הייתי רוצה להוסיף שני דברים. קודם כל, כאמור
אנחנו יודעים באילו בנקים מדובר, אנחנו גם יודעים באילו משרדי רואי חשבון מדובר ואני חושבת שהבוקר ננסה להתגבר על שאלות שונות כדי לסיים את השידוך הזה. היינו אמורים היום לחתום עם משרדי רואי החשבון, אבל כאמור מסיבות טכניות זה נדחה. גם יושב-ראש הכנסת היה צריך להיות אבל הוא בדרכו לארצות-הברית. לכן אני מתנצלת בפני אלה שחשבו שהיום נחתום על ההסכמים, אבל יחד עם זאת אני מאוד מקווה שמדובר בעיכוב קטן ואחרון טכני ושאנחנו נוכל לצאת לדרך כבר בשבוע הבא.

הייתי רוצה לבקש מצבי ברק להשלים מידע בקשר לדרך שבה נתחיל לעבוד מבחינת חלוקת השעות. כפי שודאי אתם יודעים, דובר על מעטפת כוללת של 42 אלף שעות כאשר השעות האלה היו נתונות למשא ומתן. בהתחלה רצינו יותר, אבל בסופו של דבר סוכם על-פי המלצה של חברי כנסת שאנחנו קודם כל נפתח בחקירה, נתחיל בחקירה שלא תשתרע על יותר ממחצית השעות, וגם את מחצית השעות האלה נפרוס בצורה שונה שצבי ברק ידווח עליה. רק לאחר הבדיקה הראשונית נעשה הערכת מצב ונראה אם אנחנו באמת זקוקים ל42- אלף שעות.
צבי ברק
החוזה עצמו שלמעשה כבר מוכן וחתום על-ידי
רואי החשבון מדבר על כך שבשלב ראשון – על פי סיכום בוועדה באחת הישיבות – יהיה 1,400 שעות לכל משרד בחמישה בנקים שאנחנו מדברים עליהם ואני מזכיר שאלה בנק לאומי, בנק הפועלים, בנק המזרחי, בנק דיסקונט ובנק מרכנתיל דיסקונט. לא מדובר לא על בנק בינלאומי ולא על בנקים אחרים. 1,400 שעות, 7,000 שעות מתוך 42 אלף, זה יהיה הסיבוב הראשון. לאחר מכן, בגלל שלדעת חברים בוועדה הזאת וגם בוועדה המייעצת לא בכל אחד מהבנקים כמות השעות שנדרשת היא זהה, נצטרך לעשות הערכה מיד באותו שלב לגבי ההמשך. החוזה עצמו מדבר על 1,400 שעות לכל משרד כשתהיה בדיקה ראשונית, שזה 15 אחוזים מסך כל השעות שמדובר עליהן.

הכוונה של הוועדה המייעצת ליצור טכניקה של דיווח חודשי מרואי החשבון, דבר שהיה אמור להתחיל היום אבל יתחיל בשבוע הבא. בשלב ראשון יהיה תיאום וישיבה משותפת בין כולם גם כדי שיכירו, ודבר שני, יהיה תיאום חודשי של אחת לחודש או אחת לחודש וחצי כאשר כל משרד רואה חשבון יקריא בפני הוועדה המייעצת.
מיכאל קליינר
איזה משרדי רואי חשבון נבחרו?
צבי ברק
משרד בר-לב ושות, שרון ושפלר ושות', זוהר את
זוהר ושות', הרצפלד ובארטלר ושות', וכספי את כספי רואי חשבון. אלה חמישה משרדים, כל אחד לכל בנק.
מיכאל קליינר
מהי החלוקה?
צבי ברק
טרם סוכם סופית. אמר דוד לב, אולי לא שמתם
לב, שועדת מבחן ההצעות ישבה במשך שלוש ישיבות והיא גם התייעצה עם איגוד הבנקים וגם ביקשה הבהרות מהמשרדים וזאת כדי למנוע מצב של קריטריונים מסוימים של ניגוד עניינים. למשל, טיפול של רואה החשבון בחברת בת של בנק שבה לבנק יש יותר מעשרה אחוזים וזו אמת המידה שנקבעה, זה נקרא ניגוד עניינים.
מיכאל קליינר
האם נקבעה החברה שתבדוק את בנק לאומי? אם
לגבי בנק לאומי היא נקבעה, אני אוותר על השאלה.
צבי ברק
דוד לב מסר את מה שמסר.
דוד לב
בשעה 10:30, אנה שניידר היועצת המשפטית של
הכנסת, מרב ישראלי עסקה בכל הכנת החומר ואני נפגשים עם פרדי וידר, מנכ"ל איגוד הבנקים וזאת כדי לסכם עניין כי נותרה איזושהי שאלה אחת פתוחה.
היו"ר קולט אביטל
פרדי וידר הוסמך על-ידי הבנקים. אם אתה זוכר,
אנחנו סיכמנו שאחרי שאנחנו בוחרים אנחנו גם מודיעים להם כדי לראות אם יש ניגוד אינטרסים.
מיכאל קליינר
ניגוד האינטרסים הוא בעיה שלנו ולא שלהם.
כלומר, אני לא חושב שצריך לתת SAY לבנקים בשאלה מי יבדוק אותם.
היו"ר קולט אביטל
אנחנו לא נותנים להם כוח וטו אבל בפרטים
שסוכמו אתם – וכזכור לך היו הרבה מאוד ויכוחים – ובכתב שחתמנו אתם, אמרנו שאנחנו ניתן להם הזדמנות.
מיכאל קליינר
גם בבחירת הבודקים?
היו"ר קולט אביטל
רק בבחירת הבודקים.
צבי ברק
אני לא יכול לענות על הישיבה שלך אבל אני רוצה
לדבר על התהליך. בתהליך עצמו ועדת המכרזים של הכנסת היא הייתה שבעה חברים פלוס שלושה יועצים - ראיינה כ29- משרדים של רואי חשבון וחמישה משרדים של עורכי-דין והיא המליצה או תמליץ לבחור רואה חשבון ספציפי לבנק מסוים.
מיכאל קליינר
אז זה יגיע אלינו?
צבי ברק
לא. הוועדה המייעצת תקבל דיווח.
מיכאל קליינר
אני לא מדבר על בחירה אלא על אישור כשאתה
יכול רק לאשר או לפסול.
צבי ברק
לפי האינסטיטוציה בכנסת ולפי ההסכם עם איגוד
הבנקים, הכנסת היא הגוף. ועדה מייעצת וגם לא ועדת חקירה היא לא גוף משפטי של הכנסת. הגוף המשפטי של הכנסת היא ועדת המכרזים של הכנסת ולכן הורכבה ועדה של עשרה אנשים.
היו"ר קולט אביטל
ועדת מכרזים פלוס.
צבי ברק
ועדת מכרזים פלוס שני אנשים פלוס שלושה
יועצים.
רואי החשבון יעבדו בליווי של שלושה משרדי עורכי-דין שנבחרו גם הם ללוות. זאת אומרת, הבחירה היא חמישה משרדי רואי חשבון ושלושה משרדי עורכי-דין שאמורים ללוות אותם. מספר השעות של עורכי-הדין ייקבע על-ידי הוועדה המייעצת כדי לתאם את זה להיקף העבודה בכל בנק.
יגאל ביבי
ברור שלבנק לאומי יהיה שלב ב' ושלב ג'. לכן
המשרד שלוקח את בנק לאומי הוא המשרד שקיבל את העבודה הגדולה.
מיכאל קליינר
אותי לא מעניינת העבודה הגדולה שהוא קיבל
אלא מעניין אותי שהוא לא יהיה קשור לבנק לאומי ולא לבנק אחר ואפילו לא הייתי רוצה שיהיה קשור לאיזשהו בנק.
יוסי כץ
במסמך העקרונות יש SAY לאיגוד הבנקים.
צבי ברק
אם הייתה רוצה חברת הכנסת קולט אביטל
לראות את הנייר, היא הייתה מקבלת אותו. סמוך עליה שבשבוע האחרון היא קראה את המסמך הזה עשר פעמים.
יגאל ביבי
מה זה שייך?
צבי ברק
אם היא הייתה רוצה לדבר על זה עכשיו, הייתה
מדברת אבל היא לא רוצה.
מרטין שטרן
לא יותר טוב לפעמים לדבר אחרי החתימה?
היו"ר קולט אביטל
שום דבר עוד לא נחתם.
יגאל ביבי
אנחנו סומכים מאוד על ועדת המכרזים של
הכנסת אבל בסך הכל צריך לתת הנחיות ועצות כלליות לוועדה והוועדה תשקול את השיקולים שלה. אומר חבר הכנסת קליינר שישנם בנקים שאנחנו חושבים ששם הנושא הכבד. כאן צריך לשים לב מאוד ולכן יש שתי אפשרויות. לגבי בחירת שופטים, מאחר שמדינת ישראל לא כל כך מדינה דמוקרטית, נשיא בית המשפט קובע את ההרכבים. למעשה ברגע שהוא קבע את ההרכבים, הוא נתן חצי פסק דין. בכל העולם נהוג שעורכים הגרלה על ההרכב. בכל העולם, כשרוצים לעשות דין צדק, בארצות-הברית שהיא מדינה קצת דמוקרטית ולא כמונו, לא נשיא בית-המשפט העליון קובע את השופטים שיושבים אלא נערכת הגרלה.
יעקב מצר
בבית-המשפט העליון בארצות-הברית כל ההרכב
יושב בכל דיון.
יגאל ביבי
אני מדבר על בית-המשפט המחוזי.
אני אומר שצריך לבדוק היטב לגבי הבנקים הבעייתיים והיושבת-ראש תבדוק שוב, תתשאל ותעשה שימוע, או הפתרון השני הוא שעושים הגרלה.
דוד לב
עם כל הכבוד, אי אפשר לעשות פה הגרלה. שני
פרמטרים צריכים להיות כאן לבחירה כאשר האחד, אתה צריך לקחת את משרדי רואי החשבון שנראים לנו לפי החומר שהועבר בראיון שערכנו לאנשים כטובים ביותר, והדבר השני הוא שלא יכול להיות מצב שבו הכנסת - ולא חשוב איזה אורגן בכנסת עושה את זה – יקבע משרד רואי חשבו או עורכי-דין שיש בו איזשהו חשש לניגוד עניינים כלשהו בין הבנק הנבדק לבין המשרד הבודק. ציבורית זה לא יכול להיות. יש הבדל בין כשר לבין כשר למהדרין לבין גלעט כושר. היות ועלתה איזו שאלה שלדעתי היא בעצם ההבחנה אם זה כל גלעט כושר או לא, והיות והפן הציבורי לדעתי קובע מאוד פה כי זו כנסת, החלטנו לבדוק את הדבר הקטן הזה, שאני בספק בכלל אם הוא יהיה משמעותי, והחלטנו שאותם שלושה אנשים כדאי שישבו עם פרדי וידר ונשמע מה סימן השאלה או הקושיה שהוא מעלה.
מיכאל קליינר
אני שואל אם סימן השאלה הזה מהווה מגבלה.
היו"ר קולט אביטל
אני רוצה לומר לך שני דברים ואני רוצה להבהיר
את זה עוד פעם גם לחבר הכנסת ביבי. אנחנו החלטנו שהוועדה שבוחרת את משרדי רואי החשבון היא ועדה מקצועית שבה לא מעורבים חברי כנסת כדי שאיש לא יבוא ולא יאשים אותנו אחר-כך מדוע פלוני קיבל ואלמוני לא קיבל, ואם קנה המידה היה פוליטי או לא היה פוליטי, או אם אנחנו מעדיפים כאלה בגלל דעותיהם, עמדותיהם, חשבונותיהם וכולי. אנחנו פסלנו את עצמנו ואני חושבת שטוב עשינו מלעמוד מול הנושא הזה של הבחירה. כל הבחירה נעשתה ואף אחד מאתנו מהנוכחים כאן לא התערב בשום שלב כאשר את הרשימה הסופית קיבלתי רק אחרי שהמשרדים שנבחרו קיבלו אותה.

בהסכמה שלנו עם הבנקים – וזה הנושא למשא ומתן מאוד ארוך – הם רצו זכות מייעצת והם רצו זכות וטו. אנחנו אמרנו להם שלא תהיה להם זכות מייעצת ולא תהיה להם זכות וטו אבל יחד עם זאת אנחנו ניתן להם את האפשרות להביע את דעתם.
דוד לב
המשפט אומר כך: "הבדיקה תבוצע על-ידי
בודקים מקצועיים רואי חשבון ועורכי-דין שימונו למטרה זו (להלן – הבודקים). הבודקים ייבחרו על-ידי מזכיר הכנסת או מי שמינה לשם כך צוות הוועדה המיוחדת לאחר בדיקת הצעות מתאימות ובהתחשב בהערות הבנקים שיועברו באמצעות איגוד הבנקים". זה הקטע הטכני עליו אני מדבר.
היו"ר קולט אביטל
טכנית החומר הגיע מאוחר לאדון פרדי וידר
שטלפן לי אתמול אחר-הצהרים ואמר שהוא רוצה עוד זמן לשיקול דעת. אני לא יודעת לאיזה בנקים זה נוגע או לא נוגע, לא שוחחנו על זה ואני מציעה שנשוחח אתו הבוקר. כיוון שהחלטתי לכנס את הוועדה וכיוון שאני חושבת שחברי הוועדה זכאים לקבל מידע לפני כל גורם אחר, דאגנו להעביר אליכם קודם כל באמצעות האי-מייל את אותם השמות שנבחרו ואתם קיבלתם את המידע כשאני קיבלתי אותו. המידע גם התפרסם בעיתון לאחר שהעברנו הודעה לעיתונות. עכשיו נשאר הקטע האחרון עליו אנחנו צריכים לדון.
מיכאל קליינר
יש לי השגות בעניין ואני אומר מה הן.
יגאל ביבי
אני מבקש לומר דבר מה לפני שאני יוצא כי
בכל-זאת נפל דבר בישראל.
אני רוצה לומר שאני מאוד מקבל את מה שאמרת. זכותה של הוועדה לתת הנחיות כלליות, להתריע, להזהיר, לומר, לייעץ, ולכן אני אומר שאם איגוד בנקים יאמר שמשרד אחד מתוך חמשת המשרדים יש לו אולי ניגוד אינטרסים כלפי בנק מסוים, ברור שלא נפנה אותו לבנק הזה. אם כל חמשת המשרדים שבחרנו נגועים בניגוד אינטרסים, השאלה למה בחרנו את המשרדים האלה שקשורים עם הבנקים.

למען הסר כל ספק וכדי שלא יבואו מחר ויאמרו שנתנו למשרד זה את הבנק הזה כשזו עבודה של 10,000 שעות, תערכו הגרלה. תאמינו לי אחרי שננכה את החשדות של ניגוד עניינים וכולי, אם יישארו שלושה או ארבעה, תערוך לגביהם הגרלה ותאמינו לי שיהיה הרבה יותר שקט לכולם.
היו"ר קולט אביטל
חבר הכנסת ביבי, כיוון שאתה עומד לצאת, אני
רוצה להעביר לידך את כתב המינוי לוועדה המייעצת המיוחדת בנושא איתור נכסי נדל"ן. בראש הוועדה המייעצת עומד פרופסור יוסי כץ וגם אליך אני מעבירה את כתב המינוי. אחר-כך נדבר על החתימה.
סמדר אלחנני
העובדה שיש עיכוב בחלוקת המשרדים לבנקים
לא הייתה ידועה לי עד לרגע זה. אם יש עיכוב, סימן שהבעיה היא מהותית. אני זוכרת בעיה אחת בחלוקת המשרדים ואני מניחה שזו הבעיה שהתעוררה. אני לא רוצה לומר אותה כי אני לא יודעת מה הנושא. לכן אני מבקשת שהדבר הזה יובא לאותו פורום שהחליט על חלוקת המשרדים. אני לא חברה בפורום הזה אלא רק יועצת שלו. אני מציעה למען הסדר הטוב שאותו גוף שהחליט יהיה אותו גוף שימשיך לדון.
מיכאל קליינר
הנקודה היא עקרונית והיא מוכיחה עד כמה
צדקנו כשלא רצינו להיות מעורבים, כי אני יכול להתייחס לעניין בלי שאני יודע מי המשרדים, בלי שאני יכול לומר שמות ובלי שאני יודע מה הבעיה.

אני רוצה לגעת בשני דברים כאשר הדבר הראשון הוא פרדי וידר. יש הבדל בין מצב שהגישו 28 משרדים מועמדות, פונים לבנקים ושואלים אם יש להם הערות. ודאי שלא מקובל עליי שיש בעיה של משרד אחד שאולי הוא גלעט כושר ואולי לא, ואני יודע רק מה ששמעתי כאן ולא יודע שום דבר מעבר לכך, ואז יבוא פרדי וידר ויתייחס לבעיה הזו שהיא אולי חס ושלום לגבי בנק לאומי ואז הוא מפריע לי כבר ברמה העקרונית ואז זה בכלל לא מקובל עלי אם בנק לאומי קשור לעניין הזה. פרדי וידר צריך לתת חוות דעת כללית על 28 משרדים, והוא נכנס בשלב שהוא ממש שם את הידיים והאצבעות שלו בשאלה מאוד קונקרטית שהיא בעצם הכי חשובה מכל התהליך הזה של ועדת המכרזים.

אני קודם כל אומר, ואני בטוח שגם היושבת-ראש מצטרפת לדברים אלו, שכל דיון כזה יהיה בנוכחות כל הפורום כולל היועצים כולם ושכל הפורום שהחליט יהיה שותף עד לשלב האחרון, כולל הישיבה עם פרדי וידר. אני מבקש שהיועצים והחברים או חלקם – ובלבד שסמדר אלחנני תהיה –ביניהם יהיו גם הם בישיבה עם פרדי וידר שהיא תהיה גלויה, לאור השמש ובהרכב רחב ככל האפשר.

אם בנק לאומי מעורב בעניין הזה – ושוב, אני לא יודע מי המשרד ואני לא יודע לאיזה כיוון – אבל אם יש שאלה של ספק גלעט כושר מראש אני ממליץ בפניכם שאל תתירו ספק. לגבי אחרים לא איכפת לי, אבל אם זה משרד שנוגע לבנק לאומי ויש איזשהו ספק, אל תתירו זאת.
היו"ר קולט אביטל
דקה לזכרו של השר רחבעם זאבי.
אני מציעה שנקצר ולאחר תשובתו של דוד לב נסיים את הישיבה.
דוד לב
צריך להבין שבתוך הקבוצה הזאת ובמחשבות
שלנו את מי לשים איפה, היה ברור שיש לנו משרד מעולה ואני רוצה לשים אותו בבנק לאומי אבל אני לא יכול כי יש שם בעיה. אז שמנו אותו בבנק אחר ששם אני לא רואה בעיה.

אני מציע דבר פשוט. במחשבה הבסיסית שלי לפחות אני לא רואה סיבה מדוע אנחנו צריכים לשנות את ההחלטה המקורית, אבל בגלל שאמרת שזה צריך להיות גלעט כושר, אומר פרדי וידר כמנכ"ל איגוד הבנקים שיש לו סימן שאלה כלשהו. אמרנו שאנחנו לא רוצים לזמן את כל ועדת המכרזים אלא את ועדת המכרזים אני מזמן אם נקבל אנחנו, שלושת האנשים שיושבים, שיש טעם במה שהוא אומר. אם זה כך, נזמן את כל ועדת המכרזים עם היועצים לסיבוב חוזר, אבל לא אם אנחנו לא משנים את החלטתנו.
סמדר אלחנני
גם לא לשנות החלטה זו החלטה.
מיכאל קליינר
אם זה בנק לאומי, אסור לשמוע את פרדי וידר.
אגב, בעיקרון אסור לשמוע אותו על שום בנק ספציפי כי הוא היה מעורב בתהליך הבחירה.
דוד לב
הוא לא יכול להעיד על הרשימה כולה אם אין
שום ניגוד עניינים.
סמדר אלחנני
הנקודה היא עקרונית. מה שנראה לאחד דבר זניח
או לא מהותי, הניסיון שלי והסיבה שחבר הכנסת קליינר הציג את זה כך, בקשר לפומביות הדיון ושמירה על אותו הרכב. לא חשוב מה תוכן הדברים ואני מניחה שזה ברור.
היו"ר קולט אביטל
את תשתתפי בישיבה עם פרדי וידר.
סמדר אלחנני
הייתה החלטה אחת שאני מבינה שהיא בעייתית
ואותו גוף שהחליט צריך להיות הגוף שימשיך לשמוע את הדברים.
היו"ר קולט אביטל
אנחנו נעדכן אתכם בקשר לעניין הזה.
מיכאל קליינר
אבל דוחים את הפגישה.
דוד לב
אם זו ההנחיה שלכם.
היו"ר קולט אביטל
אנחנו לא דוחים שום פגישה.
מיכאל קליינר
אני חושב שאפילו הפגישה הזאת לא צריכה
להתקיים ובוודאי לא בפורום מלא.
היו"ר קולט אביטל
אנחנו לא דוחים שום פגישה. אני לא משתתפת
בפגישה כי אני לא שייכת לפורום הזה.
מיכאל קליינר
למה שלא כל הפורום ישתתף?
דוד לב
אני התייעצתי עם היועצת המשפטית לכנסת לגבי
הדחייה ולגבי מה לעשות ובעצה משותפת אמרנו שזה מחזיק מים. נניח שהוא בא ואומר שבנק מסוים אומר שהוא לא רוצה עורך-דין מסוים. אני אומר לו תודה רבה, זה לא מעניין אותי ואנחנו החלטנו את מה שהחלטנו.
מיכאל קליינר
אני חושב שצריך להפסיק את הישיבה, לדחות
אותה ולהתכנס ביום ראשון לדון. זה נושא עקרוני ולדעתי אסור לדבר עם פרדי וידר על דבר ספציפי. זה לא עונה לקריטריונים כי הקריטריונים הם התייעצות כללית, יש 28 שמות, תן לנו בכתב מה דעתך, מי לא מתאים למי לדעתך, ולא שהוא ישב על הבנק הקריטי ובנושא הקריטי בלי היועצים.
היו"ר קולט אביטל
את השלב הזה עברנו. איגוד הבנקים קיבל את כל
השמות והביע את דעתו על מי איננו בא בחשבון. אם אני לא טועה, זה מה שאני שמעתי כדיווח על נוהלי עבודה שלכם.
יוסי כץ
כאזרח פשוט אני מרגיש משהו לא נוח. עלתה פה
איזושהי בעיה שלא הייתה כוונה שתעלה ואסור שיתואר כלפי איזשהו גורם בחוץ, תקשורת או משהו, שהיה פה איזשהו משהו לא ברור והוא נסגר בצורה לא ברורה. לכן כדאי להפסיק את הישיבה ולהמשיך אותה בפעם אחרת.
היו"ר קולט אביטל
החלק הזה של הישיבה הופסק.
בכל-זאת בשם כל הוועדה תרשו לי להודות לוועדה המיוחדת כי היא ישבה הרבה מאוד שעות על חומר מאוד מסובך ומאוד מורכב ואנחנו סומכים את ידינו על שיקול דעתה. תודה רבה.

פרופסור כץ, הגיעו אנשים מכובדים והייתי רוצה למסור בידיהם את כתבי המינוי. סיגלית, את יכולה לומר לנו מה זה מחייב מבחינת החתימות?
סיגלית עדרי
חתימות על הצהרת סודיות זה בשלב הראשון של
התכנסות הוועדה.
היו"ר קולט אביטל
אם כן, פרופסור כץ, אנחנו נחתים את החברים
כאן ומאותו הרגע שכולם חתומים כאן, אני מבקשת ממך שתזמן כמה שיותר מהר את הפורום הזה. לא התכנסנו ולא יכולנו לקבוע ולכן בינתיים קבענו רק את חבר הכנסת יגאל ביבי אבל אנחנו נוסיף עוד חבר כנסת אחד. אני מבקשת, אם תרצו לקרוא את כתב המינוי ולחתום עליו.
יוסי כץ
בגלל המהירות שכחו להודות לצבי ברק על כל
המאמצים שהוא עשה. כמי שעוקב אחרי כל התהליך, גם לגבי תת-הוועדה הזאת, ללא הדחיפה של קולט אביטל וסיגלית עדרי, גם לזה לא היינו מגיעים וכאן צריך להודות לשתיהן.
היו"ר קולט אביטל
אתה צודק ואני מצטערת שלא הודיתי רשמית
לצבי ברק.
יוסי כץ
אני אציג את החברים.
פרופסור יעקב מצר שהיה דיקן הפקולטה למדעי החברה, כלכלן בכיר בעל שם עולמי, גם היה מורה שלי בעבר.

יהושע אבני שהוא שמאי מוסמך ומתעסק בנושא מקרקעין.

גברת סמדר אלחנני שלא הכרתי עליה, אבל כחבר הוועדה הקודמת שמעתי עליה כל כך הרבה דברים טובים וביקשתי שתהיה חברת הוועדה.

מרטין שטרן ואשר גולדשלגר שביקשנו אותם לשמש כיועצים.
היו"ר קולט אביטל
אני רוצה לומר בהקשר הזה שני דברים. קודם כל,
ממה שאני מתרשמת עיקר העבודה של חיפוש נכסים היא יותר בתחום של נכסי דלא ניידא מצד אחד. מצד שני מכל מה שאני ראיתי ומכל מה שהגיע אלי, ודאי בשנה האחרונה, זה הנושא הקשה ביותר והמורכב ביותר, גם משום ריבוי הגופים, גם משום אי-הבהירות, גם משום שנכסים עברו מיד ליד וקשה מאוד לעקוב אחריהם, גם בגלל שהיו חברות וגורמים פרטיים שבינתיים נעלמו, וגם משום ששמענו אנשים שפונים ואומרים שהם יודעים שלסבא שלהם היה נכס אבל אין להם שום תעודה והם לא יכולים להתחיל לדעת מהיכן לחפש.

מצד אחד זו עבודה שאני מקווה שלא תהיה סזיפית. אני מאוד מקווה שלפחות מה שניתן לפתור בגופים שאנחנו החלטנו שאותם צריך לבדוק, ניתן יהיה להיכנס כמה שיותר מהר לעובי הקורה וזה תלוי בקצב העבודה של הוועדה. מיותר להדגיש שכדי להגיע לנקודה הזאת עברנו הרבה מורי גיהנום והתווינו את הדרך כך שהיום באופן רשמי ובאופן משפטי יש לנו את הסמכויות וגם הגופים הנבדקים כבר רובם חתמו אתנו על הסכמים. אני חושבת שניתן להתחיל להתוות את הדרך ודרך התוויית הדרך שלכם נוכל שוב פעם ללכת לבדוק ויתכן שנבדוק כבר במאגר של אותן החברות שניגשו לחברות את אלה שיכולות לבצע את העבודה המקצועית.

אני רוצה להודות לאלה שהסכימו להצטרף לתת-הוועדה הזו וליועצים ולאחל לכם הרבה מאוד הצלחה. יש לנו ציפייה מאוד גדולה שהעבודה הזו אכן תניב פירות תרתי משמע.

עקב החדשות הקשות קיצרנו את הישיבה ונתפזר. תודה לכם.


הישיבה ננעלה בשעה 10:25

קוד המקור של הנתונים