ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 30/05/2000

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עובדים זרים/781

5

הוועדה לבעיית עובדים זרים
30.5.2000

פרוטוקולים/עובדים זרים/781
ירושלים, ח' בתמוז, תש"ס
11 ביולי, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 36
מישיבת הוועדה לבעיית עובדים זרים
יום שלישי, כ"ה באייר התש"ס (30 במאי התש"ס), שעה 10:15
נכחו
חברי הוועדה: יורי שטרן - היו"ר
נחום לנגנטל
גדעון עזרא
יאיר פרץ
מוזמנים
אייל שלו - אחראי על פרוייקט צד"ל - מנהלת השיקום
בשב"כ, משרד ראש הממשלה
יובל צלנר - עוזר השר רמון
אפרים כהן - ראש מנהל העובדים הזרים,
משרד העבודה והרווחה
איציק נחמיאס - מקדם תעסוקה לעובדי דרום לבנון -
בשירות התעסוקה, משרד העבודה והרווחה
אלי פדה - ס/מפקח עלייה וקליטה, משרד העבודה והרווחה
מתי הכהן - מנהל המחלקה הקונסולרית, משרד החוץ
יחזקאל לביא - משרד הפנים
דסי צנגן - משרד הפנים
עו"ד שי סומך - משרד המשפטים
גלעד ריקלין - רפרנט בריאות אגף התקציבים, משרד האוצר
בועז לב - סמנכ"ל משרד הבריאות
ד"ר מיכל כהן - משרד הבריאות
יהודה עליאש - אחראי על תקציבים, קופת חולים מאוחדת
צבי מאור - ראש חטיבת הקהילה, קופת חולים כללית
עו"ד דפנה ליפוביץ - משפחה חדשה
מנהלת הוועדה
תמי ברוך
קצרנית
תמר מרימוביץ
סדר היום
העסקת משפחות צד"ל בארץ.


העסקת משפחות צד"ל בארץ
היו"ר יורי שטרן
אני פותח את הישיבה. אני מודה לכל המשתפים שהגיעו, כי ההתראה להגיע לישיבה היתה מאד מאד קצרה. אני קודם כל חייב הבהרה גם בעקבות מה שהעיר לי אתמול חבר הכנסת ידידי גדעון עזרא. אנחנו לא רואים לא באנשי צד"ל ולא בפליטי לבנון שהגיעו אלינו עובדים זרים. החלטתי על קיום הדיון לא כדי להשוות אותם לעובדים זרים, אלא להפך, כדי למנוע עבורם את אותם העיוותים, את אותן הבעיות ואת אותם המצבים של ניצול, של זלזול ושל השפלה שעוברים עובדים זרים אצלנו, בגלל המערכות השונות ובגלל המעמד המיוחד שלהם.

מטרת הדיון היא לראות איך אנחנו מבטיחים פתרונות תעסוקה לאנשי צד"ל, לבני משפחותיהם ולפליטי דרום לבנון שאינם אנשי צד"ל, כל עוד הם נמצאים בארץ; איך אנחנו מבטיחים להם פתרונות תעסוקה הכי טובים והכי פחות מפלים. האנשים האלה באו ממדינה שרמת החיים בה נמוכה משלנו ורמת השכר שם נמוכה משלנו. אלה מהם שכבר עבדו בארץ היו בתחתית של סולם המשכורת והסולם התעסוקתי, אבל זה היה אפשרי כל עוד אותם מאות דולרים שהם הרוויחו פה היו סכום רציני כשהם חזרו הביתה. הבית שלהם היה שם, המשק החקלאי שלהם שם וגם משפחה וחמולה, ואת הכסף הם ייבאו מישראל.

זה שונה לגמרי מהמצב הנוכחי שלהם, מפני שכל עלויות המחיה שלהם הן עלויות ישראליות. צריך להשוות את רמת השכר שלהם ותנאי העבודה לתנאי העבודה, לשכר ולעלות המחיה במדינת ישראל. אנחנו צריכים לדאוג מראש שהם לא יהפכו פה לאיזושהי שכבה תחתית ממורמרת ולא מרוצה. בסוף נקבל את זה כבומרנג חזרה.

כדי למנוע את זה, אני חושב שהוועדה שלנו שצברה לא מעט מידע וניסיון על מה שקורה עם העובדים הזרים במדינת ישראל, היא הפורום המתאים כדי להסדיר את המערכות בפני קבלת החלטות כאלה או אחרות, שעלולות להביא לתוצאה שלילית כזאת. זו המטרה, ולכן ביקשתי בדחיפות לקיים את ישיבת הוועדה.

אני מקווה שנקדים פה כמה דיונים בממשלה, כי היה ויכוח בעניין. שרי הממשלה שביקשנו מהם לבוא ונציגי כמה מוסדות אמרו: קודם הממשלה תגבש את המדיניות שלה, ואחר כך נבוא ונדווח לכם. אני חושב שהסדר הנכון הוא שהכנסת תעיר את הערותיה ותציע את המלצותיה, והממשלה תיקח אותן בחשבון. אז נקבל דיווח שכולל גם התחשבות במה שאנחנו מציעים.

אני קצת מופתע - מופתע ולא מופתע - מכך שהדברים האלה מתגבשים כעת, כאשר היה ידוע מראש שיבואו הפליטים ויבואו אנשי צד"ל, וכל הסידורים לפחות מבחינת התקנים וההחלטות היו צריכים להיות מוכנים מראש. ההתרשמות שלי היא שנכון לרגע זה זה לא כך, אבל אנחנו נשמע עכשיו את נציגי הגורמים.

התלבטתי אם לעשות את הדיווח הזה בפורום סגור לתקשורת, אך בסוף החלטנו שלא. אני בונה על כך שאתם לא תכללו את החומר שעלול לגרום נזק רב מדי.

יש פה היבט שני, שגם כללתי אותו בסדר היום. הפן השני הוא שכ- 2,600 לבנונים היו מועסקים במשקים בצפון. מתוכם רק חלק הגיע עכשיו אלינו. לא חייבים אותם אנשים שהגיעו למלא דווקא את מקומותיהם של אלה שלא מגיעים, אבל נוצר פה מחסור בכוח אדם. קראתי היום ב"מעריב" שחסרים לתעשיות בצפון כ- 700 עובדים, ואני מניח שזה לא רק בתעשייה.
יאיר פרץ
האם יש פה נציג של צד"ל או מישהו שיכול לתת לנו תמונת מצב לגבי מה שקורה?
היו"ר יורי שטרן
יש פה גורמים שמטפלים באנשי צד"ל.
אפרים כהן
אני מבקש למסור נתונים בקשר להעסקתם של גורמים בישראל עד אפריל 2000. סך הכל הועסקו כ- 1,937 - 602 בתעשייה, 491 בחקלאות, 175 בבניין ו- 669 בשירותים, הכוונה במטולה בבירנית ובראש הנקרה. אלה הנתונים, ולכן אני מבין שכתוצאה מכך יש חסר בעובדים בחקלאות, בתעשייה או בשירותים.
היו"ר יורי שטרן
מר אייל שלו, אתה תהיה הדובר הראשי שלנו לצורך העדכון.

גברת דפנה ליפוביץ, נשלח לנו מסמך על דרום לבנוני אחד שהיה גם קצין בדצ"ל. שלוש שנים הוא יוצא עם אישה ישראלית.
דפנה ליפוביץ
הוא ממש חי איתה כזוג נשוי לכל דבר.
היו"ר יורי שטרן
והם לא יכולים להירשם כזוג. זה דבר נוראי.
גדעון עזרא
האם זה עכשיו הנושא העיקרי?
היו"ר יורי שטרן
אנחנו ניקח את המקרה הזה ספציפית לטיפולנו.

מר איל שלו, אנחנו קודם כל רוצים לדעת מה היא ההערכה שלכם לגבי מספר הפליטים שהגיעו ושיצטרכו סידורי תעסוקה אלה או אחרים, וכן לפתרונות שאתם חושבים לספק להם. שמענו שלחלק מהאנשים שהגיעו ארצה שהם אנשי צד"ל גרידא, תוצע אזרחות וסל מסוים. לחלק ייתנו מעמד של תייר עם רשיון עבודה.

מי שיקבל אזרחות ותושבות, בעיותיו מבחינת תעסוקה יהיו כמו בעיות יתר התושבים, למרות שיש דברים ייחודיים שאני הייתי רוצה להציע מתוך החוויה שלנו עם העובדים הזרים, וזה כדי שהסידורים יהיו מתאימים יותר.

מה שמאד מפחיד אותי זה מעמד של תייר עם רשיון עבודה, כי אם זה רשיון עבודה רגיל של עובד זר, זה אומר שיש הרבה מאד הגבלות, כמו: צמידות למעסיק וכל מיני דברים אחרים, שבסוף מקנים לאדם הזה מעמד נחות בשוק העבודה.
גדעון עזרא
לדעתי, הנרמול של החיים שלהם זה הדבר הכי חשוב עתה. כניסתם לעבודה גם על הרקע שדרושים עובדים בצפון, זה הדבר החשוב ביותר. אם בישיבה הזאת נתווה קווים רק לעניין הזה ונעזוב את כל הדברים האחרים, לדעתי, הדיון הזה יתרום. אם נתחיל עכשיו לדבר על התעודות למיניהן, זה סיפור ארוך, שכן אתה לא יודע מי יישאר בארץ, מי ייסע ומי יחזור ללבנון. צריך לבדוק איך לגרום לכך שהאנשים האלה ייכנסו מחר לעבודה. זו צריכה להיות מטרת הדיון היום.

על הכנסת או על ממשלת ישראל לקבוע איזה משרד יטפל בעניין הזה. אני לא בטוח שהוועדה לבעיית עובדים זרים היא הכתובת לכך. אני שמח שחבר הכנסת יורי שטרן "התלבש" על העניין, אבל אני לא בטוח שהוועדה הזאת היא הכתובת לכך.
היו"ר יורי שטרן
אמרתי שבשום פנים ואופן אין לראות בהם עובדים זרים.
גדעון עזרא
אבל צריך לשים אותם באיזו נישה.
נחום לנגנטל
חשוב לי מאד לדעת את מספר האנשים שהגיע לכאן כרגע.

על פי האומדנים שקצת יותר מבוססים ממה שאנחנו קוראים בעיתונות, הייתי רוצה לדעת כמה אנשים, לפחות בטווח הקצר או הבינוני, רוצים להישאר. בוא נגיד שבטווחים רחוקים אף אחד לא יכול לצפות מה יקרה פה, אבל בטווחים הקצרים והבינוניים, מי רואה את אחיזתו כאן בארץ הזאת?

הרושם שלי הוא שאתם לא הייתם ערוכים לעניין הזה - אני לא מחפש את האשמים כרגע - כי ראיתי את התגובה ביום הראשון לנסיגה, וראיתי מה קרה ביום השני והשלישי אחר כך.
היו"ר יורי שטרן
לכן אמרתי שאני מופתע מכך שהיום מדברים על גיבוש הנהלים.
נחום לנגנטל
צריך להבין שכל עוד קולטים אותם במרכזי קליטה חדשים, שזאת האגודה למען החייל, זה דבר שנראה לא הגיוני, כי המקומות האלה לא קרובים למקורות התעסוקה הפוטנציאליים שלהם.
היו"ר יורי שטרן
הם גם לא מתאימים למשפחות.
נחום לנגנטל
אם אתם צריכים עזרה מאתנו, קרי: בתקציבים, בחקיקה וכו’, אנחנו יכולים לעזור, כי אני חושב שהמטרה היא מטרה משותפת, אבל העובדה שעד לרגע זה לא הונח דבר על שולחן הכנסת, לא בחקיקה ולא בתקנות, זה דבר שנראה לי מאד תמוה. עד לרגע זה לא הגיעה בקשה אחת להעברת כספים לאף גורם, ואני לא מבין איך זה, שהרי אין רזרבות כספיות לדברים שלא נולדו בתקציב המדינה.
יחזקאל לביא
בחוקי מדינת ישראל, בחוקי המרשם הכניסה לישראל וכן הלאה ישנן תשובות.
נחום לנגנטל
לא, הבעיה היא לא רק מרשם.
היו"ר יורי שטרן
אנו רוצים לדעת נתונים. כמו-כן, אני רוצים לדעת תשובה לגבי המעמד שקשור באפשרויות שלהם בתעסוקה וסידורים מהירים כדי להכניס אותם לעבודות השונות.
איל שלו
לפני שבודקים מי אשם ומי לא, המנהלה הביטחונית לסיוע נערכת כבר מזה חצי שנה לאפשרות שיגיעו אנשים מדרום לבנון. יש ועדת היגוי שטיפלה בנושא. ההיערכות היתה למספר אחר של משפחות, כי הנחות העבודה של כל גורמי השטח היו שהיציאה תהיה במועד מסוים, ולכן יגיעו לישראל במקרה הכי גרוע עד 600 משפחות. לזה המנהלה היתה ערוכה בצורה הטובה ביותר שאפשר. אני חושב שזה הגוף היחיד שהיה מוכן וערוך כפי שצריך.

בפועל, כפי שאתם יודעים, הגיעו הרבה יותר אנשים. בסופו של דבר, לאחר לילה אחד שחלקם לא ישנו על מיטה, כל האנשים שוכנו בבתי מלון, בתי הארחה או מתקני האגודה למען החייל, זאת אומרת: אחרי 24 שעות לא היה אדם אחד שלא ישן, אכל, התרחץ וכו'. זה רק רקע הדברים.
היו"ר יורי שטרן
אני ביקשתי וקיבלתי את הסכמתם של אנשי התקשורת פה לגבי מה שיוגדר מראש שהוא לא לתקשורת.
איל שלו
קיים קושי עצום באיסוף נתונים מדויקים, מאחר שהאנשים נעים ונדים. הם לא נמצאים במעצר והם לא נמצאים במחנות סגורים. ישנם אנשים שנכנסים וישנם אנשים שיוצאים. מזה שלושה ימים אנחנו במבצע אינטנסיבי מאד של רישום כל האנשים שנמצאים כרגע במתקנים שלנו, או מגיעים אלינו ממקומות עבודה שהם עובדים בם כרגע בישראל.

נכון לרגע זה אנחנו מדברים על סדר גודל של 1,663 משפחות, כשמשפחה מבחינתי זה או משפחה או רווקים, זאת אומרת: בתי אב. סך הכל נפשות נכון לרגע זה - 5,537. אלה המספרים שיש כרגע.
היו"ר יורי שטרן
אתמול דיבר ראש מנהל האוכלוסין על 6,600 נפשות.
איל שלו
אף אחד לא ספר את האנשים למעט אנחנו. ההערכות היו לפי אוטובוסים. אנחנו שלחנו אנשים באוטובוסים, וההערכה בחלק מהמקרים היתה לפי מספר האוטובוסים, ובמקרים אחרים לפי מספר האכלוסים בבתי המלון. נכון לרגע זה, זה המספר שמתייצב.

יכול להיות שיהיו 100 לכאן ו- 100 לשם, מאחר שיש אנשים שיש להם אינטרס להירשם ויש כאלה שמעדיפים לשבת בחדר, ואנחנו לא יכולים למשוך אותם בכוח.
היו"ר יורי שטרן
האם המספר הזה הוא כמות כוללת של הלבנונים שנשארו בארץ, שעבדו פה ולא חזרו?
איל שלו
כן, כולל חברת תעבורה שהגיעה עם עשרה אנשים שנמצאים כאן כבר חמש שנים. זה סך כל האנשים שכרגע הגיעו לישראל, והם מעונינים לבוא ולהירשם.
נחום לנגנטל
כמה מהם מצד"ל?
איל שלו
לצורך העניין, אנחנו נגדיר את כל אלו שהיו קשורים במערכות הביטחון השונות ולא נעשה הפרדה בין צד"ל ליחידות אחרות. בנתון גס 237 משפחות הן כנראה משפחות של פליטים, זאת אומרת: אנשים שברחו מלבנון מטעמים אישיים, כמו: אחד שרב עם אשתו והחליט לבוא לישראל, או אחר שעבד בישראל ולא רוצה לחזור ללבנון.

הנתונים האלה עדיין לא מדויקים. יכול להיות שהמספר הזה יילך ויגדל. מאחר שאנחנו מראיינים את האנשים, יש כאלה שאומרים: אני הייתי בצד"ל. אנחנו עכשיו בתהליך בדיקה, ולגבי אלה שטוענים ששירתו בצד"ל, אנחנו נבדוק אם אכן הם היו בצד"ל. עדיין הרוב המוחלט זה אנשים שהיו קשורים לזה בדרך כלשהי. אני אומר עוד פעם שיכול להיות שיהיו שינויים במספרים.
נחום לנגנטל
לפי מה שאתה אומר, כ- 1,400 משפחות הן משפחות צד"ל.
היו"ר יורי שטרן
כן, הרוב המוחלט - 80%.
נחום לנגנטל
את זה אין בעיה לבדוק, משום שאנשי צד"ל קיבלו משכורות.
איל שלו
נכון, אין בעיה, אבל זה לוקח זמן.
נחום לנגנטל
דיברת על 237 משפחות מתוך 1,663 משפחות.
איל שלו
עלתה השאלה איפה הם רוצים להיות ואיפה הם מעדיפים להשתקם. תלוי אם השאלון התבצע לפני ארוחת צהריים או אחרי, כי כשאדם רגוע ובמתקן נוח, הוא מעדיף להיות בישראל, וכאשר הוא במתקן פחות טוב, הוא מעדיף לחזור ללבנון - ונכון לנקודת הזמן הזאת, 547 משפחות מתוך הסך הכל מעדיפות לראות את עצמן משוקמות בישראל.
היו"ר יורי שטרן
שליש מהמשפחות.
איל שלו
784 משפחות מעדיפות לצאת לחוץ לארץ. 131 משפחות מעדיפות לחזור ללבנון ו- 201 משפחות עוד לא יודעות היכן הן רוצות להיות. אלה הנתונים הבסיסיים שאני יכול להציג כרגע.
נחום לנגנטל
יש לך קצת יותר פירוט מסך כל המשפחות שציינת.
היו"ר יורי שטרן
עזוב.
איל שלו
מהנתונים שלנו מהאנשים שהצהירו, אנחנו מזהים 229 אנשים, כשיכול להיות שחלק מהם הם בני זוג ויכול להיות שאלה רק ראשי משפחות שעבדו בעבר הקרוב בישראל.
היו"ר יורי שטרן
שזה עשירית ממספר הלבנונים שעבדו בארץ. רק עשירית מהם נמצאים כרגע בארץ.
איציק נחמיאס
משפחות או אנשים?
איל שלו
אמרתי שאלה אנשים. אני לא יכול לומר כרגע האם זה זוג נשוי ששניהם עבדו בישראל. אני מעריך שרוב המקרים אלה ראשי בתי אב, זאת אומרת: ברוב המקרים אלה משפחות. אלה הנתונים שאני יכול להציג ברגע זה. אם מעניין אתכם, יש גם חלוקה עדתית ביניהם.
גדעון עזרא
האם אתה יודע אם הם רוצים לעבוד מחר בבוקר?
איל שלו
אנחנו יכולים להעריך שרוב האנשים שהיו קצינים בצד"ל ומפקדים בצד"ל רואים את עצמם כלוחמים, ואני לא בטוח אם הם מוכנים לקטוף כרגע תפוחים במטולה או לעבוד כפועלים על פס ייצור.
גדעון עזרא
אבל מי בודק את זה?
איל שלו
אנחנו נבדוק. עבר שבוע ימים בלבד מאז שהמשפחות הגיעו. אנחנו צריכים עוד זמן. אנחנו מראיינים את האנשים, ואנחנו נוציא אותם לעבודה. יש לנו קשר עם משרד העבודה והרווחה. כבר היינו בקשר קודם אתו. נערכנו למספרים קטנים יותר, אבל יש לנו איזה שהן יכולות. ייקח עוד קצת זמן ונתארגן.
גדעון עזרא
כמה כסף הם מקבלים לחיים היומיומיים?
איל שלו
עד היום הם קיבלו מענק מילוט, שזה סכום של 1,200 שקל למשפחה פלוס 200 שקלים לכל ילד או נלווה.
היו"ר יורי שטרן
זה לגלידה, כן? ...
אפרים כהן
לא, זאת קליטה ראשונית.
נחום לנגנטל
רובם היו אנשים במסגרת המעוגנת של צד"ל. האם מזהים איזו מנהיגות בקבוצה שנמצאת פה? האם אפשר לדבר עם מישהו שיכול להיות ראש הפירמידה?
איל שלו
בדרך כלל ההיררכיה היא ההיררכיה הצבאית, זאת אומרת: מי שהיו המפקדים הבכירים הם גם ראשי החמולות או ראשי המנגנונים. אלה מוקדי הכוח שאנחנו מדברים איתם.
גדעון עזרא
המגמה של מי יותר להישאר בארץ?
איל שלו
לפחות במתקן אחד שיש בו ריכוז די גדול של שיעים, רובם רוצים לצאת לחוץ לארץ.
גדעון עזרא
דווקא השיעים רוצים לצאת לחוץ לארץ, ואילו המגמה של הנוצרים להישאר בישראל?
איל שלו
אני לא יכול להגיד שזאת מגמה, כי בסך הכל אלה שרוצים להישאר בישראל הם אלה שמכירים את החיים פה.
נחום לנגנטל
יש בזה הגיון, כי השיעי הוא "בוגד". לכן הוא רוצה להיות בחוץ לארץ.
היו"ר יורי שטרן
לפי הערכתכם, לכמה מהאנשים האלה תצטרכו לסייע בסידורי עבודה?
איל שלו
לכולם.
היו"ר יורי שטרן
וזה גם ייקח זמן לגבי אלה שרוצים לצאת לחוץ לארץ, נכון? ומה לגבי מי שרוצה לחזור?
איל שלו
מי שרוצה – יכול לחזור. חזרו משפחות. אנחנו לא מעודדים לצאת לחוץ לארץ ולא עוצרים.
היו"ר יורי שטרן
אני מניח שמבחינת הסיכונים וכו', לפחות חלק מאלה שרוצים לעזוב, בינתיים יישארו בארץ. זה אומר שעבור משהו כמו 2,000 איש צריך למצוא סידורים.

אני פונה גם לנציג משרדו של חיים רמון. נשאלו פה שתי שאלות: אחת – מה הקו שלכם מבחינת המעמד? באיזה תנאים הם יחפשו תעסוקה? האם בתנאים של חופש תעסוקתי? אם אתם נותנים להם מעמד של עובד זר, זה מעמד שמחייב אותם להיות צמודים למעסיק ומוגבלים. מה יהיה מעמדם לפי תפיסתכם? שתיים – איך מבטיחים להכניס אותם לעבודה כמה שיותר מהר?
גדעון עזרא
צריך לערוך יריד תעסוקה.
היו"ר יורי שטרן
יכול להיות שצריך לערוך יריד תעסוקה, אבל יש גם משקים שהיום נשארו בלי העובדים הלבנונים למשל. איך אתם עובדים פה לא רק עם שירות התעסוקה, אלא עם ארגוני המעסיקים – עם התעשיינים בצפון ועם החקלאים?
נחום לנגנטל
אני רוצה לשאול משהו מקדמי לזה. המספר 5,537 הוא מספר ביניים. האם אתם נערכים לקליטה של עוד אנשים?
איל שלו
אנחנו לא פירקנו את המתקנים שלנו, זאת אומרת: אנחנו ערוכים בצפון למקרה שיגיעו עוד.
נחום לנגנטל
מה ההערכה שלכם?
איל שלו
אנחנו לא גורם מעריך.
נחום לנגנטל
אם באופן עקרוני יגיעו עוד פליטים שירצו להיכנס, האם יש לכם מדיניות? האם פותחים את השערים או לא?
איל שלו
זאת לא מדיניות שלנו.
נחום לנגנטל
האם אתה יכול לספר לנו מה המדיניות?
איל שלו
אני לא יודע. כשיוחלט אם ייכנסו או לא – הם יגיעו אלינו, ואני יכול להגיד לך איך נטפל בהם.
היו"ר יורי שטרן
בוא נחזור לשיקום. מה התשובות לשאלות ששאלתי?
איל שלו
מאחר שהדברים עדיין לא סגורים באופן סופי, אומר בזהירות שכנראה שתהיה הבחנה בין מה שנקרא פליטים, כאלה שהגיעו הנה על דעת עצמם ממניעים שלהם, לבין אלה ששירתו את כוחות הביטחון. אלה יהיו שני הפרמטרים הבסיסיים של החלוקה. הנושא הזה לא סוכם. אנחנו נמצאים בדיונים, ומאחר שהנתונים שהבאתי לכם עדיין לא הגיעו לא לשר רמון ולא למקבלי ההחלטות אצלנו – אלה נתונים ממש טריים מהבוקר – הנושא עוד לא סוכם סופית.

כנראה שיינתן לאותם אלה שהיו גורמי הכוח בלבנון מעמד א5 – תושב ארעי עם אפשרות אחר כך להפוך לאזרח.
היו"ר יורי שטרן
אחר כך, או גם מי שירצה באופן מיידי?
איל שלו
את זה אני עוד לא יודע.

לגבי מדיניות העסקה, כל מי שירצה לעבוד, יוכל החל ממחר לצאת לעבוד. אני יודע שיש משפחות שהמעסיקים שלהן יצרו איתן קשר, והן חופשיות לנסוע לעבודה. אם יש משפחה שגרה כרגע בדיור זמני שהוא מרוחק ממקום העבודה, אנחנו נדאג להעביר אותה למלון שהוא קרוב יותר למקום העבודה.

בדברים האלה צריך להיזהר. יש גם ניצול כמובן של כל מיני מעסיקים, זאת אומרת: אם עד היום הם שיקמו את העובדים שלהם ודאגו להם למקום מגורים, עכשיו הם "שמו אותם אצלנו". זה נוח מאד: גם ישלמו להם שכר נמוך וגם מדינת ישראל תדאג להם למגורים.
היו"ר יורי שטרן
מה זה שכר נמוך?
איל שלו
לא יודע. מה ששולם להם עד היום.
איציק נחמיאס
שכר מינימום, מר שטרן.
איל שלו
אם עד היום עלות השכר כללה גם לינה, היום הלינה היא על חשבון מדינת ישראל, וצריך לעשות סדר בדברים האלה. אנחנו מטפלים בזה. זה ייקח זמן, כי מדובר בהרבה מאד אנשים.
היו"ר יורי שטרן
לאלה מהם שיקבלו תושבות ייפתרו הבעיות שמטרידות אותי מבחינת מעמדם בתעסוקה, אבל האם הרשיון של אלה שהם במעמד של פליטים יהיה רשיון של תושב, או שאתם תתנו להם מעמד של עובד זר?
איל שלו
אני לא יודע להגיד לך כרגע.
גדעון עזרא
דבר עם נציג השר רמון.
היו"ר יורי שטרן
האם יש לכם מדיניות בקטע הזה?
יובל צלנר
אנחנו מגבשים אותה. לגבי הסיבה שכולם פה טוענים שזה לוקח הרבה זמן, זה לא סוד שהגיעו קצת יותר אנשים ממה שחשבנו.
היו"ר יורי שטרן
זה לא קצת, חשבתם על שליש ממה שהגיע.
יובל צלנר
אנחנו רוצים להגיע לכל אחד ולשאול אותו באמת מה הוא רוצה. השאלונים האלה לוקחים זמן, כי אנחנו רוצים להגיע לכל אחד ספציפית ולדעת בדיוק מה הוא רוצה. זה האינטרס העליון שלנו. אני מדבר בעיקר כרגע על אנשי צד"ל שהם הרוב המכריע, כמו שאמרתם. מסד הנתונים עוד לא הושלם לחלוטין, ועד שלא יהיה מסד נתונים מושלם, אנחנו לא ניקח החלטות, כי אנחנו לא רוצים לעשות טעויות.

אנשי צד"ל יקבלו את כל התנאים. מי שירצה להישאר בארץ – יישאר. מי שירצה לעבור לחוץ לארץ – ייסע. מי שירצה לחזור ללבנון – אנחנו כמובן נאפשר לו.

לא ממש צפינו את הפליטים. אני יכול להגיד שמלשכת השר רמון קיבלנו את התיק רק לאחר קבלת הנסיגה. אני לא הייתי מעורב בקבלת ההחלטות אחרי, אלא רק מרגע הנסיגה פחות או יותר. זה נכון שהעניין של הפליטים לא היה ממש מאורגן, שכן ציפינו שיבואו בעיקר אנשי צד"ל. בגלל זה עוד אין החלטות בדיוק מה יהיה.

כמובן לא נחזיר אותם ללבנון ולא נכפה על אף אחד דבר. הם יקבלו פה זכויות של פליט, שאני בטוח שכל פליט בעולם יתברך בהן. אני חושב שהתמונות שרואים בשטח הן לא תמונות יפות, אבל צריך לזכור שאין תמונות יפות כשיש פליטים, לא יכול להיות מצב כזה. יחסית לפליטים, מצבם לא רע, והוא גם יישאר לא רע. בקטע הזה בפירוש אנחנו עדיין מגבשים את המדיניות, והמדיניות לא תיקבע עד שלא יהיה לנו מסד הנתונים המלא. בגלל שאנחנו רוצים להגיע לכל אחד ולדעת מה הוא רוצה, זה לא לוקח זמן.
גדעון עזרא
מה עם עבודה? איך תגרמו לכך שהם ייצאו כמה שיותר מהר לעבודה?
יובל צלנר
האם אתה מדבר על הפליטים או על אנשי צד"ל?
גדעון עזרא
כולם.
היו"ר יורי שטרן
גם הפליטים באחריותנו, כי זאת אחריות שלנו למבוכה הזאת, לבלגן ולסכנות שיצרנו בנסיגה כפי שהיתה.
גדעון עזרא
עכשיו צריך אותם. תאמין לי שאחר כך התאילנדים יגיעו, וכבר לא יצטרכו אותם. לפני שגומרים את השאלונים, צריך לחשוב איך מביאים את העובד למכונה.
איל שלו
מי שרוצה לעבוד - -
גדעון עזרא
איזה רוצה, מישהו צריך להציע לו ולומר לו שיש מקומות עבודה.
נחום לנגנטל
מצד אחד התמונות מדברות בעד עצמן, ואנחנו נכנסים פה לאיזשהו תהליך מסוים. אני מדבר על עצמי, לא עליך שכן אתה יותר מנוסה ממני. כתוצאה מזה אתה – חבר הכנסת עזרא - נכנס לאיזשהו תהליך של עליהום של המערכת המארגנת את זה, וזה נובע כתוצאה מחוסר הארגון וחוסר הצפי שלהם, שעל זה אני מסכים אתך.

אבל צריך להבין שעודף ה-DOING שלנו בעניין הזה יכול להביא לתוצאות שהן אחר כך מבחינתנו גם לא רצויות. אני כן עושה את ההבחנה בין צד"ל לבין פליטים. אני אומר את זה בצורה גסה, אבל הפועל בכרמיאל קודם לפליט מדרום לבנון מבחינתי. הוא לא קודם לאיש צד"ל. לכן צריכה להיות פה בדיקה יותר מדויקת.

אדם לא הולך לעבודה כשלחץ לא מופעל עליו. כשאדם נמצא בתנאי הארחה באכסניה משופרת והחיים הם טובים והוא עם משפחתו, ואם הוא בנתניה או באשקלון זה לא כל כך נורא, זה יחסית דווקא בסדר. השריקות של מכונות הקרב לא מעל ראשך והאוכל מסופק בזמן, ולכן הדחיפות לצאת מייד לעבודה היא לא גדולה כל כך.

חלק מהצד"לניקים הם חבר'ה צעירים מאד. האם אתם חושבים שהם יוכלו להשתלב באיזושהי צורה במערכת הביטחון? מערכת הביטחון צריכה לתת תשובה על זה. מה התכניות שלכם כלפי הצד"לניקים, כי לזה כן התכוננתם. התכוננתם לקבל 600 משפחות. מה אתם עומדים לעשות איתן מבחינה תעסוקתית?
איל שלו
אסביר את התכנית הכללית.
נחום לנגנטל
ברור שלא תכפו עליהם, אבל אני שואל מה אתם מציעים.
איל שלו
בשלב הזה הם חיים במקומות שהם כנראה לא יהיו יישוב הקבע שלהם.
היו"ר יורי שטרן
אפרופו, האם להערכתכם זה מוגבל או לא מוגבל בזמן?
גדעון עזרא
דע לך שאני נפגש איתם, וזה לא לוקסוס כמו שאתה אומר.
נחום לנגנטל
אני ביקרתי שם גם.
גדעון עזרא
יש מקומות יותר טובים ויש מקומות פחות טובים.
היו"ר יורי שטרן
זה לא ממש בית הבראה.
יובל צלנר
חלק גדול מהם בבתי מלון. הצפיפות שם היא לא נוראית. המקום היחיד שבאמת היה בעייתי פונה אתמול. הם הועברו לבתי מלון ולמקומות יותר סימפטיים. אני הסתובבתי הרבה בשטח. לא שמעתי כל כך תלונות על תנאי ההארחה.
גדעון עזרא
הם מקטרים אחד עם השני ואחד מחמם את השני. כל יום אתה שומע יותר ויותר התמרמרות. אם לא תיתן להם את האפשרויות לעבוד מחר בבוקר - כמובן ברצונם כי אתה לא יכול לחייב אותם - זה לא משרת אותנו. כן פליט, לא פליט, הרי אתה רוצה שכולם יעבדו.
איל שלו
אנחנו בקיאים בשיקום. אנחנו יודעים דבר אחד שהוא בטוח מעל לכל ספק: החיים במלון למשפחה, גם אם הוא יהיה חמישה כוכבים, הם קטסטרופה. יום, יומיים, שבוע זה נחמד, אבל אחר כך אוכלים אחד את השני. לכן, לאחר שנגמור את הרשימות, אני מקווה עוד הלילה, נתחיל להכניס את האנשים לדירות שכורות.

שכרנו כבר כמות די נכבדת של דירות, שמתאימה אולי לסצנריו הקודם, אבל בכל מקרה אנחנו נערכים עכשיו לשכירת כמות גדולה מאד של דירות כדי להכניס אותם לדירות וכדי שיתחילו לנהל חיי משפחה נורמליים, לאכול את האוכל שלהם וללכת לבתי ספר, גני ילדים וכו'. אנחנו מתואמים עם משרד החינוך שברגע שהאנשים האלה יגיעו לדיור, הם יוכלו להתחיל ללמוד. לטעמנו, זה חשוב יותר כרגע מהעבודה. עם כל הכבוד, חשוב לנו יותר להעסיק את הילדים, להעסיק את המבוגרים. מי שרוצה להישאר בארץ, ילמד עברית.
גדעון עזרא
איפה הם ילמדו?
איל שלו
באולפנים וכו'. מבחינת הבריאות, הם מטופלים כרגע על ידי קופות החולים השונות. ברגע שתהיה להם תעודת התושבות, הם כמובן מחוברים באופן אוטומטי לביטוח לאומי, וזה אומר גם ביטוח בריאות.
היו"ר יורי שטרן
האם ביטוח בריאות ממלכתי יחול על כולם?
איל שלו
כנראה שעל כולם.
היו"ר יורי שטרן
על כולם, כולל הפליטים?
איל שלו
כן, כנראה. אני אומר את זה כמעט ב-100%. לאחר שהם יהיו בדירות שכורות ולאחר שהילדים ילכו לבתי ספר, גני ילדים, או קייטנות, למבוגרים יהיה חשק גם לצאת לעבודה, ואז אנחנו נדאג או למקומות עבודה או להכשרה מקצועית, כל אחד לפי כישוריו ולפי רצונו. אנחנו לא כופים על אף אחד לעשות שום דבר. ברור שמי שלא יעבוד, לא יוכל בסוף לפרנס את עצמו, זאת אומרת: באיזשהו שלב הם יצטרכו להתחיל להיות עצמאיים. זה ייקח זמן, זה ייקח חצי שנה או שנה, אני לא יודע לומר בדיוק. אנחנו משתדלים לשקם אותם בצורה מסודרת.
נחום לנגנטל
מה עם התכניות לגבי הצד"לניקים?
איל שלו
אלה התכניות לגביהם.
נחום לנגנטל
האם הכנתם להם מקומות עבודה?
איל שלו
לא הכנו מקומות עבודה, כי אנחנו לא ידענו מי יגיע.
נחום לנגנטל
הבנתי שנערכתם לשכן את 600 המשפחות שאליהן נערכתם בדירות שכורות, ואתם ערוכים לקלוט את ילדיהן במערכת החינוך. מה עם אב המשפחה?
איל שלו
אב המשפחה יחליט אם הוא רוצה לעבוד או לא. הם כנראה יקבלו פנסיה מהצבא על מה שמגיע להם עבור שנות שירותם. לאחר מכן יחליט אם הוא רוצה לעבוד או לא. מי שרוצה לעבוד ויש לו מקצוע, נסייע לו להשתלב במקום עבודה. למי שאין מקצוע ומקצועו איש צבא, הוא יעבור הסבה מקצועית, ולצורך זה אנחנו מתואמים עם משרד העבודה והרווחה. נפתח קורסים להכשרה מקצועית.
היו"ר יורי שטרן
אני שוב חוזר לכמה דברים שאמרתי בהתחלה. העובדים הלבנונים שעבדו עד כה היו בתחתית, או היו עובדים זרים בקיצור.
איציק נחמיאס
זאת הגדרה לא נכונה.
אפרים כהן
מצבם הרבה יותר טוב, כי הם קיבלו שכר מינימום.
איציק נחמיאס
מצבם נכון לרגע היציאה מלבנון היה מצוין. יחסית לעובדים אחרים שאתה רוצה להשוות
אותם, מצבם כלל לא דומה. כל העובדים הלבנונים המאושרים בארץ עברו דרך מדור התשלומים. משכורתם שולמה באופן ישיר דרך המעסיק למדור התשלומים של שירות התעסוקה, והיה פיקוח צמוד על כל ההפרשות וכו'.
היו"ר יורי שטרן
אני ציינתי את הנישה שלהם בשוק העבודה. הנישה היתה נישה של עובדים זרים ושל עובדים פשוטים. צריך לזכור שמגיעים אלינו קצינים ואנשים ממעמד גבוה בחברה שלהם, וגם עלויות המחיה שלהם היום בארץ שונות.
איציק נחמיאס
אין הרבה כאלה. אין הרבה קצינים בכירים.
היו"ר יורי שטרן
הם גם נכנסים פה למערכת ישראלית של עלויות. זה לא אותו דבר להרוויח פה כסף ולהשתמש בו בלבנון, כשהכל שם עולה הרבה יותר בזול, ויש לך בית משלך ומשק חקלאי וכו'. לכן ההתייחסות צריכה להיות שונה.

אני מציע קודם כל, ללא הפרדה כבר היום לתת להם אפשרויות ורשיונות עבודה לא מוגבלים לכולם כולל לפליטים, זאת אומרת: שכל מעסיק שמעסיק אותם לא יצטרך אישור להעסקת עובד זר.
איציק נחמיאס
קודם כל, אני מחזק את הדברים של חבר הכנסת גדעון עזרא שצריך להחזיר אותם מהר ככל האפשר למעגל העבודה.

לאף אחד מהמעסיקים שהיה לו אישור בפועל ועדיין יש לו אישור בפועל לא נשלח מכתב שהחל מהרגע אין אישור להעסיק אותם. בפועל, יש כמה עשרות בודדות שעדיין ממשיכים לעבוד, בעיקר בבתי מלון בתל אביב, בבתי מלון בטבריה ובמסעדות למיניהן שם ממשיכים לעבוד, למרות שחלק מהמשפחה שלהם פה או חלק מהמשפחה נשאר בלבנון.
גדעון עזרא
והם עובדים טובים.
איציק נחמיאס
הם עובדים מצוינים.
היו"ר יורי שטרן
הצרכים שלהם היום, כשחלק מהמשפחות שלהם נמצאות בארץ ואין להם בית משלהם, הם שונים. הדרישות למשכורת תהיינה שונות. לכן, צריכים להתייחס לזה שהם לא רק יכולים לחזור למקום שהלבנונים היו מועסקים קודם. זאת צריכה להיות תכנית שלמה של שיקום, שקודם כל בנויה על כך שהם יכולים לעבוד באופן חופשי בכל ענף ושהמעסיק לא יצטרך אישור עבודה.

אני מציע עוד משהו. בגלל שהזרים בארץ, כמו עוד חלשים בשוק העבודה וכמו העולים למשל, מנוצלים לרעה - כי הם לא יודעים את חוקי העבודה, הם לא יודעים להגן על עצמם ואין להם שליטה מספיק טובה בשפה וכו' – המערכת שעבדה עד כה צריכה לעמוד לרשותם מבחינת קבילות, מבחינת המעקב אחרי הסידורים בעבודה, שהמשכורת תהיה לפי דרישות החוק ושתנאי העבודה יהיו תקינים וכו', כדי שלא ייווצר פה ניצול נוסף של הזרים.

לכן, זה צריך להיות ידוע להם. הם צריכים לקבל דף בדבר זכויות העובד בארץ, על הסידורים השונים ולדעת למי אפשר לפנות במקרים אלה או אחרים; ממש ליצור להם נציב קבילות לצרכים האלה של התעסוקה.

אני מציע אפילו ללוות אותם בסידורים פרטניים במקומות העבודה, כי אנחנו ערים לצרות הרגילות בשוק העבודה שלנו, כל שכן בחלק הזה של העובדים הזרים. יש להם את כל ה"פגמים" האלה של אדם זר במדינה. האם יש היערכות לכך?
איל שלו
שמענו ורשמנו את זה לפנינו.
היו"ר יורי שטרן
אז תרשום את זה כהמלצות.

אני חושב שהנושא של מעמד הוא מאד חשוב, ולכן אגף ההכשרה המקצועית ואתם כשירות תעסוקה צריכים גם להציע לאנשים אופציות לקידום, כי אותו אדם שהיה שם אדם מכובד ועוד קצין, כאשר מציעים לו פה עבודה בחקלאות, אולי לחודשים הראשונים זה בסדר, אבל אחר כך בוודאי שלא. מייד ישתנו המושגים אצל בני המשפחה, והם יראו את האב שלהם כמושפל. אני מניח שיש לא מעט גיבוי מקצועי: פסיכולוגי, סוציולוגי ותעסוקתי לצורך העניין. זו פשוט תכנית, שכנראה משרדו של השר רמון הוא זה שירכז אותה.
גדעון עזרא
מתוך כל השיחות שהיו לי איתם, חלק מאלה שהגיעו לארץ ולא ראויים להגיע לארץ, אמרו שמדינת ישראל תוכל לשלוח אותם לאוסטרליה או לכל ארץ בעולם, שכן יש לה קשרים בינלאומיים. חלקם באו בגלל זה.

אנחנו צריכים לעודד בסך הכל את התופעה שכמה שיותר ייסעו לחוץ לארץ, כהנחת עבודה. אני אומר את הדברים האלו, ואני משוכנע שבנושא הזה יש אחדות דעים.
היו"ר יורי שטרן
לא לפרוטוקול.
גדעון עזרא
למה לא לפרוטוקול? אם הם רוצים, אנחנו רוצים ואין בעיה. דע לך שהאוכלוסייה השיעית במדינת ישראל היא אוכלוסייה שלא נדבקת למוסלמים הסונים. ההידבקות שלה ליהודים היא בעייתית, אז זה לא פשוט. גם המרונים הנוצרים הם אוכלוסייה חריגה בנוף הנוצרי בארץ.

אני רוצה להגיד כאן כמה נתונים. הרי היה שיקום מסיבי של השב"כ, כאשר יצאנו מיהודה ושומרון, ויש לשב"כ לקחים. יש הרבה אנשים שמסתדרים בעבודה, ויש הרבה אנשים שלא מסתדרים בעבודה. תאמין לי שאלה שמסתדרים בעבודה הופכים להיות אזרחים. בקרב אלה שלא מסתדרים יש גלישה לסמים, ובעיקר בלבנון. מפני שמשני עברי הגבול ישנם אנשים, "זריקות" מעבר לגדר של שלום זה סיפור לא פשוט. אני מקווה שיהיה שלום, כך שיוכלו לזרוק סמים ולא לחטוף כדור, אבל אני אומר שהסיפור הזה יתפתח.

הנורמליזציה היא הכי חשובה. למיטב הבנתי, אם תעמוד על כך שתגמור את הרשימות שלך ואחר כך תגמור לספק פרטים ותגמור את זה ותגמור את זה, אתה תגרום להתמרמרות לא נורמלית. אתם צריכים להיות בנושא הזה קלי רגליים מאד - העבודה היא חיינו. זה הנושא הראשון שיגרום להם להפסיק לבכות על מה שאיבדו שם. זה גם ייתן להם כסף שאתה בסופו של דבר לא תיתן להם.
יובל צלנר
המחשבה היא בפירוש לא ללכת פה בטור, אלא במקביל.
גדעון עזרא
אם הייתי יכול, הייתי לוקח את האיש ב"גיבור" שמארגן עובדים ברכב של השיקום. הייתי לוקח אותו מנקודת ריכוז לנקודת ריכוז ואוסף עובדים למחר בבוקר. מה שאתה מתאר זה תהליך שאולי נכון לעשות אותו בטור, אבל ככה לא נצא מהפלונטר.
יובל צלנר
המטרה שלנו היא לעבוד במקביל ולא בטור.
היו"ר יורי שטרן
אני מסכם את זה כהמלצת הוועדה, לאפשר לאנשים להסתדר במקומות עבודה, אפילו זמניים, כמה שיותר מהר ולדאוג לתכניות ההכשרה, בהתחשב גם במעמדם הקודם.

אני הייתי מציע להמשיך, לפחות בהתחלה, את ההפעלה של מדור התשלומים כדי שלא יהיו פה זיופים, לתת לאנשים ליווי צמוד בסידורי העבודה וליצור נציב לקבילות ולתלונות שלהם מבחינת תנאי העבודה, בדיקת החוזים וכו'. לפחות בשלבים ההתחלתיים אני חושב שזה יימשך די הרבה זמן. לא צריך להבדיל בקטע התעסוקתי בין פליטים לבין אנשי צד"ל ולא לתת להם מעמד של תייר עם רשיון עבודה של עובד זר רגיל, כי זה יגביל אותם ויהפוך אותם לעבדים.
דסי צנגן
זה לא ניתן להם. בלי הגבלה - -
היו"ר יורי שטרן
לכולם?
איציק נחמיאס
לא לכולם, לאלה שירצו.
היו"ר יורי שטרן
בוודאי, שום דבר לא בכפייה.
אלי פדה
משרד העבודה והרווחה הכין מערך קליטה קהילתי שכבר עובד, עם עובדים קהילתיים ועם מגשרים שהם מתוך האוכלוסייה. יש תכניות ויש כבר התחלה של העברת כספים. מפקחת מחוזית שלנו בצפון אחראית על הנושא. גייסנו כוח אדם. כל התכנית היתה מבוססת על 600 משפחות. אני חושב שאפשר יהיה להכפיל את זה.
היו"ר יורי שטרן
האם יש לכם תקציבים וכוח אדם לזה?
אלי פדה
לא, התקציבים צריכים לבוא ממשרד הביטחון.
היו"ר יורי שטרן
כפי שאני חש את האווירה בארץ, צריך לבצע גם עבודה צמודה עם ארגוני מעסיקים, עם התאחדות התעשיינים, עם ארגוני חקלאים, עם בתי מלון ועם התאחדות הקבלנים. שיתופם בפעולה הזאת הוא מאד חשוב.

השאלה היא מה מצבם של המעסיקים שנשארו עכשיו ללא ידיים עובדות. אפרים כהן ממנהלת העובדים הזרים, מה הסידורים שלכם? האם יש לכם מענה?
אפרים כהן
זה לא קשור למנהלת עובדים זרים, זה באחריות שירות התעסוקה במשרד העבודה והרווחה בצפון.
איציק נחמיאס
יש לנו פניות ממעסיקים שמעונינים מאד לקבל חזרה את העובדים שלהם. אני מקווה מאד שהקבוצה של אייל תסיים את העבודה, כי ברגע שאני אקבל את הנתונים מהמנהלת, אוכל לעשות את ההצלבה מול המעסיקים שלנו ולחבר אליהם את העובדים שעבדו אצלם בעבר, או להשלים להם עובדים אחרים שנמצאים פה.
היו"ר יורי שטרן
מי הם העובדים האחרים?
איציק נחמיאס
מהפליטים או מאלה שלא עובדים. במידה שהם יעברו את הבידוק הביטחוני ובוועדת ההיגוי יגידו שהם יכולים להישאר פה והם יהיו מעונינים לעבוד, אני אדע לחבר אותם למעסיקים. לצורך העניין, אייל שלו יודע שאני מחכה לתוצאות שלו.
היו"ר יורי שטרן
כמה יעכב הבידוק הביטחוני - דבר שלא עלה פה קודם - את הסידורים?
איל שלו
אני מעדיף לא להתייחס לזה כרגע.
היו"ר יורי שטרן
לדעתי, אדם יכול להתחיל לעבוד גם כאשר הדברים האלה מתבצעים במקביל.
איציק נחמיאס
זה לא פשוט, זה בעייתי.
איל שלו
זה יטופל וזה יהיה מהר.
היו"ר יורי שטרן
אני רק מקווה שזה לא ייקח הרבה זמן.
אפרים כהן
ממידע שהגיע אליי לאחרונה, חברות כוח אדם זריזות וטובות נעות צפונה עם העובדים הזרים הלא חוקיים כדי למלא את החסר. הגיעה אליי אתמול תלונה שקבוצות סינים ורומנים נעות צפונה.
היו"ר יורי שטרן
לכן עכשיו, כשיש עוד דקות ספורות לפני שהעסק הזה יהפוך לעוד מרחב של עבודה לא חוקית, אני קורא לכם לקבוע סידורים ולתת רשיונות להזמין עובדים זרים באופן חוקי.
איציק נחמיאס
אי אפשר לערב פה את העניין של העובדים הזרים. יש החלטה, גם של שר העבודה והרווחה וגם של השר רמון, שעדיפות עליונה תינתן לעובדים הלבנונים. לא יוחלף אף לבנוני בעובד זר אחר, למרות לחצים של המון סקטורים בעניין הזה שטוענים ש"לקחו" את הלבנונים ולכן צריך להחליף אותם בעובדים זרים.
היו"ר יורי שטרן
כמה עובדים לבנונים היו?
איציק נחמיאס
1,990.
היו"ר יורי שטרן
מתוך פחות מ-6,000 איש שהגיעו כעת, זה פחות או יותר סך הכל מספר האנשים שכשירים לעבודה. אבל בוודאות אפשר לראות שלא כולם ימלאו את אותם המקומות בחקלאות או במפעלים.
איציק נחמיאס
נכון, יש חלופות ישראליות. צריך למצות אותם.
היו"ר יורי שטרן
הכי חשוב פה זה למנוע מצב שהמקורות האלה יתמלאו על ידי עובדים זרים לא חוקיים.
אפרים כהן
לכן מערכת אכיפה נערכת לאכיפה מעמיקה בעניין הזה על מנת לבלום את זה.
היו"ר יורי שטרן
צריך ליצור מגע עם כל מעסיק ומעסיק, ולהזהיר אותו שמצד אחד המערכת תהיה מוכנה – משרד העבודה והרווחה, שירות התעסוקה וכל מי שמטפל בפליטים הלבנונים – להיות לרשותו כדי לענות לצרכיו כמעסיק, אבל יהיה פה פיקוח אמיתי על האופציה של מתן עבודה לעובדים לא חוקיים.
אפרים כהן
ביום שישי קיבלתי דיווח מחבריי. ניתנה הוראה להגדיל את מחלקת הפיקוח של משרד העבודה והרווחה בכל אותם מקומות שזקוקים לעובדים כדי לאכוף את העניין בצורה מעמיקה ביותר בפיקוח צמוד במניעת העסקת עובדים זרים לא חוקיים.
היו"ר יורי שטרן
מדובר במקום שגם כך נפגע קשות מהאירועים של הימים האחרונים וגם קודם, וכל המעסיקים על סף קריסה, הרוב לפחות.
איציק נחמיאס
זה תיאור קיצוני מדי.
היו"ר יורי שטרן
רבים מהם בצרה, וחלק מהמשקים לא כל כך חזקים. לכן, אנו צריכים קודם לבדוק מה אנחנו יכולים לעשות כדי לספק את המענה.
איציק נחמיאס
ישנם שני ענפים בעייתיים בתחום הזה שהעסיקו עובדים לבנוניים: אחד – חקלאים מסוימים, רובם, מרוכזים באזור מטולה, חקלאי מטולה בגב ההר, דישון, רמות נפתלי – זה סד"כ של בערך 500-600 איש; ישנו סד"כ נוסף בתעשיית הטקסטיל בעיקר, שמתנקז לאזור הגליל העליון ולאזור הגליל המערבי. יש בו מתפרות מסוימות וסמי תעשייה שהעסיקו תופרות ועובדים רבים בתחום הטקסטיל. גם שם צריך למצוא מענה.

צריך לחבר חזרה את אותם אנשים שנמצאים פה, ולהחזיר אותם חזרה לגיבור, לדלתא, לתפרון ולכל אותם מעסיקים שיש להם אישור להעסיק על פי אישור של שירות התעסוקה. צריך לעשות זאת כדי למצות את העניין של לבנונים אחרים שנמצאים פה ושלא עבדו ואולי ירצו להישאר, וכן כדי למצות את הפוטנציאל הישראלי מבין דורשי העבודה. שירות התעסוקה הכין את עצמו מבעוד מועד לחתכים מסוימים לפי הענפים על מנת לאתר את אותם דורשי העבודה וכדי לשבץ אותם בחזרה למעגל העבודה.
היו"ר יורי שטרן
אני רק מפחד מהממד הזמני של כל הפעילויות האלה. גם הבדיקות בקרב מי שהגיע, גם הסידורים הנוספים עבור מי שלא עבד קודם וגם מיצוי הפוטנציאל של המובטלים הישראלים כל זה לוקח שבועות.
איציק נחמיאס
לא שבועות.
היו"ר יורי שטרן
זה לוקח זמן. המפעל לא יכול לעבוד ולמשק החקלאי אין עובדים. לכן, הכל צריך להתבצע במהירות המרבית עם פתרונות חלופיים, ומשרואים שאין מענה תוך שבוע, לדעתי יש רק שתי אופציות. האופציה הראשונה היא לתת רשיון להזמין עובד זר בסידורים הרגילים, כשגם זה ייקח זמן, אבל צריכים ללכת לקראתם.
איציק נחמיאס
עדיף לא לפתוח את האופציה הזאת. אם זה מוגדר כפרוייקט לאומי, המדינה צריכה לעשות מאמץ. זה אומר שאם יש פרי שעומד על העצים ואין מי שיקטוף אותו, אפילו יש לגייס בני נוער, לתת תגמול הולם למעסיק בהסעות של עובדים ולתת פיצוי יומי לעובד ישראלי שמוכן לעבוד בעבודה בקטיף ורק לא להכניס זרים נוספים.
היו"ר יורי שטרן
זה בדיוק מה שרציתי להציע. ההחלטה הפוליטית של הממשלה השאירה אותם ללא ידיים עובדות. אני מציע שאם תוך כמה ימים לא יימצא פתרון מתוך הרזרבה הזאת שישנה היום, יינתנו תגמולים למעסיקים, כמו שהיה פעם בחוק גדליה גל, או כמו עבודה מועדפת. אולי יש להכריז על עבודה מועדפת באותם המפעלים ואותם המשקים ולסבסד את התעסוקה במקומות האלה. אבל ההחלטה צריכה ליפול תוך זמן מאד מאד קצר, וכנראה משרדך צריך להיות היוזם של הפעילויות האלה.
יובל צלנר
השר.
היו"ר יורי שטרן
אני חושב שתוך שבוע אנחנו צריכים לדעת בדיוק מה אנחנו מציעים – כוח עבודה, או תמריצים, כי הנזקים הם כבדים מדי, והם נגרמו על ידי החלטה פוליטית ולא על ידי איזה פורס מז'ור משקי או ביטחוני חלילה. אלה הם הדברים. זאת ההמלצה והדרישה שלנו.

אנחנו היום ביום שלישי. אני מבקש עד יום ראשון לקבל דיווח. מנהלת הוועדה, הגברת תמי ברוך, תיצור אתכם קשר כדי לדעת איך הדברים מתקדמים. שוב, אני מבקש שתיקחו בחשבון שמדובר באזור שאנחנו רואים אותו כאזור שמחייב תגבור, וכל יום שאין למעסיקים עובדים, הם מפסידים כסף רב וגם שווקים שלפעמים עולים הרבה יותר מאשר ההפסד השוטף, ואת זה אנחנו צריכים לפתור כמה שיותר מהר.

תודה רבה, אני נועל את הישיבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:15

קוד המקור של הנתונים