ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 22/10/2002

אלימות אוהדי בני יהודה במהלך משחק מול הפועל תל-אביב

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/אלימות בספורט/5900



ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא האלימות בספורט (24) -5-
שגיאה! שם מאפיין מסמך לא מוכר.

פרוטוקולים/אלימות בספורט/5900
ירושלים, כ"ב בחשון, תשס"ג
28 באוקטובר, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב חמישי


פרוטוקול מס' 24

מישיבת ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט
‏יום שלישי, ט"ז בחשון התשס"ג (‏22 באוקטובר, 2002), שעה 12:30
סדר היום
1. אלימות אוהדי בני יהודה במהלך משחק מול הפועל תל-אביב.
נכחו
חברי הוועדה: אבשלום וילן - היו"ר
זבולון אורלב
אחמד טיבי
נחמה רונן
מוזמנים
שר המדע, התרבות והספורט מתן וילנאי
ד"ר שוקי דקל - ראש מינהל הספורט, משרד המדע, התרבות והספורט
עודד הכט - יועץ למינהל הספורט, משרד המדע, התרבות והספורט
משה חביב - יועץ השר, משרד המדע, התרבות והספורט
תנ"צ דוד מנצור - מפקד מרחב יפתח, המשרד לבטחון פנים
סנ"צ שלומי לב-הר - קצין אג"מ יפתח, המשרד לבטחון פנים
גברי לוי - יו"ר ההתאחדות לכדורגל
עו"ד משה אביבי - יועץ משפטי, ההתאחדות לכדורגל
רוני שאטן - יו"ר קבוצת בני יהודה
אלי אוחנה - מאמן קבוצת בני יהודה
גיל פינקלס - אוהד קבוצת בני יהודה
חיים חצבני - אוהד קבוצת בני יהודה
מוטי אורנשטיין - יו"ר קבוצת הפועל "כתר" תל-אביב
אריק הניג - יועץ הוועדה
ציון נאנוס - עיתונאי
רוני דיאון - עיתונאי
דורון כהן - עיתונאי
מנהלת הוועדה
אפרת מורלי

רשמה: אירית שלהבת



אלימות אוהדי בני יהודה במהלך משחק מול הפועל תל-אביב
היו"ר אבשלום וילן
אני פותח את ישיבת ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט. לצערי אנחנו מתכנסים בתחילת העונה עקב אירוע שהתרגלנו בשנתיים האחרונות לדון בו בסופי עונה.

בפתיחת הדיון אני מבקש קודם כל לברך את שר המדע, התרבות והספורט שהצטרף אלינו לישיבה. בהמשך יצטרפו חברי כנסת נוספים. נמצא איתנו חבר הכנסת אחמד טיבי, מר אריק הניג יועץ הוועדה, נציגי הפועל תל-אביב ונציגי בני-יהודה, משטרת ישראל וההתאחדות לכדורגל.

אני רוצה, ברשותכם, לקרוא קטע מעיתון "מעריב" של היום: "מקרה דומה למה שהתרחש בשכונה היה בשבת ב... . קומץ מאוהדי ... יידה אבנים מחוץ לאיצטדיון לעבר אוהדים של ... (שניצחה 4-1) שוטרים ניסו לפזר אותם. שניים מהם, בני 18 ו-19, נידונו בבית המשפט ב... ל-8 חודשי מאסר בפועל". הדבר קרה בשבת באיטליה באיצטדיון סן-סירו. ללמדכם שאנחנו כביכול בחברה טובה ...

בשנתיים האחרונות יחד עם חברי העברנו שורה של שינויים בחוק וקיימנו דיונים עם כל הגורמים הנוגעים בדבר: עם ההתאחדות לכדורגל, עם המשטרה, עם בתי המשפט, בסיוע משרד המדע, התרבות והספורט כמובן. לצערי כאשר הגענו לרגע האמת נתקלנו בהתפרעויות בסדר גודל כזה בסיום אירוע ספורטיבי במגרש בשכונת התקווה, על אף שכל החוקים החדשים נותנים למשטרה סמכויות מעצר מיידיות בתוך המגרש. במגרש הזה היתה בשנים האחרונות היסטוריה של אירועים קשים (למשל במשחק מול מכבי חיפה ובמשחק האליפות של הפועל תל-אביב לפני שנתיים), ובכל זאת הפעם אין זה גמר עונה או משחק הכרעה על אליפות.

אני רוצה להזכיר לכולם, אנחנו לא בית דין משמעתי, אנחנו לא בית משפט. אנחנו ועדה ציבורית שמייצגת את הציבור, שמנסה ללמוד את האירועים ולהציע לגורמים המחליטים מה לעשות, לא מעבר לכך.

בכל אופן יש פה שורה של שאלות שאני חושב שצריך לתת עליהן את הדעת.

משטרת ישראל, האם היה לכם מודיעין מוקדם שבמשחק הזה צפויות להיות התפרעויות? האם נערכתם בהתאם? בכל אופן לשתי הקבוצות הללו יש היסטוריה של מתחים, בין האוהדים לפחות.

שאלה שנייה, מדוע במשחק כזה, כאשר יש התפרעות של מאות אנשים מחוץ לאיצטדיון, נעצרו רק שלושה אנשים? מדוע לא הופעלו כל הכלים שנתנו בידיכם כדי להביא לשיפוט מהיר? לא במקרה קראתי לכם את הדוגמה מאיטליה. איך קורה שהאלימות פה היא כבר לא בתוך המגרש אלא מתבצעת על-ידי אנשים שיוצאים מחוץ למגרש ומיידים אבנים פנימה?

בדיונים קודמים של הוועדה אנחנו טענו שבמשחקים רגישים צריכים לשלוח כוחות מתאימים ומאומנים. לא פעם ולא פעמיים דנו בתופעה שעקב האירועים והנסיבות הקשים שבהם אנו חיים בשנתיים האחרונות שולחים למגרשים כוחות שיטור שאינם ערוכים להתמודד אלא נשלחים אנשים שבמשך השבוע נמצאים בתפקידי מנהלה. האם הפעם במשחק הזה היו כוחות שתפקידם בהגדרה לעסוק בסוג כזה של אירועים או שהיו גם שוטרים שבאו מתפקידי מנהלה?

מדוע לא היו כוחות מחוץ למגרש, כאשר כל ההתפרעות המסיבית, לפי מיטב הבנתי, היתה מחוץ למגרש בגמר המשחק?

אלה שאלות שאני רוצה לקבל עליהן תשובות.

יש גם שאלות להתאחדות לכדורגל. בכל אופן, מה קורה? אני מבין שבית-הדין שלכם דן בתופעה. קראתי הבוקר בעיתונות, ושמעתי בתקשורת, שמליאת ההתאחדות לכדורגל בעצם כבר גיבשה המלצות. קראתי שנציגי בני יהודה מתרעמים על כך שטרם הנושא הובא לבית-הדין כבר גובשו מסקנות. אני לא רוצה לעסוק בכל השאלות הפרוצדורליות, זה לא מעניין אותי.

ההתאחדות לכדורגל יצאה בתחילת העונה בקמפיין גדול בתקציב גדול למניעת האלימות והנה לא עוברים חמישה מחזורים וכבר אנחנו רואים התפרעות בסדר גודל כזה. מה עושים?

אדוני השר אולי יגיד את ה"אני מאמין" שלו ויציג את השאלות שלו. בכל אופן, דנו ועסקנו וחשבנו ושינינו חוקים והנה בתחילת העונה כבר אנחנו עדים לתופעה בסדר גודל כזה.

אני מבקש לשאול את נציגי המשטרה, האם אינכם חושבים שכמו שיש לכם משמר הגבול ומשטרת תיירות (ביקורת גבולות), אולי לֶקַח מהאירועים הקשים של השנים האחרונות הוא להקים משטרת ספורט, או אגף ספורט, שיידע איך מתעסקים עם התפרעות של אוהדים.
שר המדע, התרבות והספורט מתן וילנאי
קודם כל, אני שמח שחבר הכנסת אבשלום וילן יזם את הכינוס הזה. אגיד את הדברים החיוביים. אני חושב שמר רוני שאטן מבני יהודה דיבר מצוין ואמר את מה שצריך להיעשות. הוא גם הביע את התסכול שלו ממה שקרה. אני חושב שההתאחדות לכדורגל פועלת נכון ואני שמח על מה שמר גברי לוי עושה בעניין הזה, הוא בסדר גמור. מאוד מתסכל שבסוף נזרקות האבנים.
אני שואל שאלה פשוטה
כמה אנשים נעצרו מאז שהחוק נכנס לתוקף בחודש אפריל שעבר? 20 איש, 30 איש, אחד, אפס? כמה נשפטו? 20 איש, 30 איש, אחד, אפס? שמישהו ייתן לנו נתונים. יש גבול לעניין הזה. מבחינתי מרגע שיצא החוק - ואנחנו מעבירים כל שנה 20 מיליון שקל מהכדורגל למשטרה - לא יכול להיות מצב כמו זה שאירע במגרש בני יהודה.

אני מגדול אוהדים של משטרת ישראל. אני מחלק לכם שבחים כל הזמן על הפעולה שלכם באבטחת הפנים שלנו, אבל מתי שהמשטרה לא בסדר, צריך להגיד שהיא לא בסדר. לא יכול להיות שכך יקרה כאשר החוקים בידיכם, הכסף בידיכם, הכוח בידיכם, ומר רוני שאטן מנסה לעשות מה שהוא יכול. אני יודע מה זה מהלך חינוכי - זה דורות, ובני יהודה מאוד חשובה, לי היא חשובה, ואני חושב שגם למר גברי לוי היא חשובה, ואני בטוח שהיא חשובה להתאחדות לכדורגל כולה, והיא חשובה גם בשכונת התקווה. היא לא דבר קטן, היא לא עוד קבוצה. חבל, למה זה צריך להיות כך?

אני אומר לכם מנסיוני הדל בפיזור התפרעויות מסוג אחר, הרבה יותר אלימוֹת, שכאשר אתה עוצר אנשים - זה נגמר. כמה התפרעו שם, 500? אני מנחש שבין 40-50 איש. צריך בכוח לתפוס עשרה ולעצור אותם, לשים אותם בתוך ניידת. מה הבעיה? הייתי עוצר אותם לא ל-8 חודשים - ל-8 ימים. הרי הם לא היו עצורים גם 8 דקות. צריך לעשות את זה בתקיפות.

אני חושב שאי אפשר יותר לסבול התפרעויות במגרשי כדורגל. אנחנו ברמה שלנו נקטנו בכל הצעדים. עכשיו המטלה מוטלת על הכוח המבצע לבד. אני חושב שההתאחדות לכדורגל מבינה את זה והקבוצות מבינות את זה. יושב פה מר מוטי אורנשטיין מהפועל תל-אביב, גם הוא מבין את זה. עברנו את השלב הזה. גם עם האוהדים דיברנו והם מבינים את זה. ישבתי יותר מפעם אחת עם קבוצות של אוהדים וגם הם רוצים שהאלימות תיפסק. מר גברי לוי העיר, בצדק, שמה שעומד פה על הפרק הוא גורלו של הכדורגל הישראלי, נקודה, ולא אבן כזאת או אבן אחרת.

לא יכול להיות שהגורמים שצריכים לאכוף את החוק - אני ממש מצטער שאני צריך לומר את זה - לא עושים את מלאכתם. הרי אני יודע איך צריך לעשות את זה. הייתי מתייצב שם בעצמי ועושה את הדבר הזה, ברצינות, עם 10 אנשי יס"מ ולא עם דיביזיה והיינו סוגרים שם עניין. אחרי זה שירוצו אחרינו, שההורים שלהם ירוצו לשחרר אותם מחדרי המעצר, שההורים ירוצו לשלם את הקנסות. שזה יהפוך להיות בעיה שלהם ולא שלנו. כל פעם זה בעיה שלנו. למה שזה לא יהיה בעיה של המתפרעים?

ודבר אחרון, אני שמח שיש לנו הבנה מלאה סביב השולחן הזה. הרי פעם גם זה לא היה. די, עברנו את השלב של הוויכוחים. יש פה הבנה מלאה בינינו לבין חבר הכנסת וילן, לבין ההתאחדות לכדורגל, לבין ראשי הקבוצות וגם בין האוהדים יש הבנה מלאה. קומץ משבש לנו את החיים.
היו"ר אבשלום וילן
נעבור לנציגי משטרת ישראל. בבקשה, השאלות הופנו אליכם. תת-ניצב מנצור, אני מבין שאתה מפקד מרחב יפתח.
דוד מנצור
אתחיל בעניין חוסר המידע. בכל הישיבות המקדימות למשחק לא היה שום מידע לגבי התפרעות כזאת או אחרת. בסך הכל ההתייחסות למשחק היתה כאל משחק שגרתי של תחילת עונה, שלא מכריע את גורלה של אחת מהקבוצות. אנחנו תגברנו קצת את הכוח אבל לא התייחסנו אל המשחק הזה כאל משחק רגיש במיוחד.
היו"ר אבשלום וילן
אבל היתה היסטוריה קשה במשחקים בין שתי הקבוצות הללו, ידעתם את זה.
דוד מנצור
העיתונים וכל כלי התקשורת מדברים כעת על היסטוריה קשה בין שתי הקבוצות אבל אף אחד מהם לא טרח לבוא ולהזכיר. אף גורם לא טרח לבוא ולהזכיר, בהנחה שאנחנו לא שמנו לב, שיש רגישות מיוחדת למשחק הזה. מדובר על היסטוריה של לפני 3 שנים. מאז היו כבר משחקים במשך שתי עונות. בסך הכל אי אפשר להתייחס למשחק כאילו היסטורית הוא בעייתי ולהגיד שבגלל המשחק הקשה בעבר אפשר להעריך שתהיה פה מלחמה.

בעקבות חוסר המידע, כפי שאמרתי, ההיערכות היתה למשחק שגרתי פלוס, עם היערכות של כוחות התערבות קצת יותר גדולים, עם כוח קצת יותר גדול, אבל לא היתה היערכות למשחק רגיש במיוחד שבו המערך הוא הרבה יותר גדול.
היו"ר אבשלום וילן
כמה מנה כוח ההתערבות?
דוד מנצור
30 שוטרים: 25 שוטרי יס"מ + 4 פרשים.
אחמד טיבי
היתה ידיעה באחד העיתונים, אמנם בדיעבד, שהיתה התרעה מוקדמת על אפשרות של התלקחות. מה דעתך על כך?
דוד מנצור
ישבנו עם הקבוצה לפני המשחק ועשינו ישיבת היערכות. לא עלה שום מידע על הצורך בהיערכות מיוחדת או חשש כלשהו מהתפרעות בסדר גודל כזה. אנחנו נערכנו לאפשרות שיהיו עימותים כאלה או אחרים בנקודות זמן כאלה ואחרות, במגרש או מחוץ למגרש, אבל לא בכמות כזאת של אוהדים. האירוע הזה היה בהחלט חריג.
אריק הניג
למה פתחו את השערים של אוהדי בני יהודה?
שלומי לב-הר
גם הנהלת הפועל תל-אביב ואוהדי הקבוצה לא התריעו בפנינו שצפוי משחק רגיש במיוחד. לא רק זה, לפני תחילת המשחק התקשרתי למנכ"ל הפועל תל-אביב מיוזמתי ואמרתי לו שיחכה להם צוות יס"מ ושאנחנו נלווה את הקבוצה ואת ההנהלה לתוך המגרש. כלומר, אפילו לא היתה בקשה של הפועל תל-אביב לפני המשחק ללוות אותם לתוך המגרש. אף אחד לא התקשר אלינו במהלך כל השבוע, לא אוהדים, לא עיתונאים, לא הנהלה. אף אחד לא אמר לנו שבמשחק הזה עלול להיות אסון, מלחמה. נערכנו למשחק עם 100 שוטרים. במשחק רגיל בבני יהודה אנחנו נערכים עם 80 שוטרים. שבועיים לפני כן נערך משחק עם מכבי נתניה ונכחו בו 80 שוטרים, עם 10 שוטרי יס"מ. בני יהודה הפסידו ולמרות זה לא היתה שום הפרת סדר. במשחק מול הפועל תל-אביב תגברנו בעוד 20 שוטרי יס"מ, מתוכם 4 פרשים. בסך הכל היו במגרש 100 שוטרים, כאשר 30 הם שוטרי יס"מ ופרשים: 4 פרשים + 25 שוטרי יס"מ + קצין מג"ב.
היו"ר אבשלום וילן
אולי תוכלו לתאר לנו מה קרה.
דוד מנצור
במהלך המשחק היתה שליטה מלאה. אנחנו נערכנו קודם, לפני המשחק פתחנו את השערים בזמן, הקופות היו פתוחות שעות לפני המשחק במטרה לא ליצור עימותים וחיכוכים בקרב הקהל, כדי שתהיה זרימה שוטפת של אוהדים.

בסך הכל עד לשלבי סיום המשחק לא היו אירועים חריגים במיוחד. היו אירועים כמו בכל משחק כדורגל אחר.

לקראת סוף המשחק התוצאה היתה 4-1 לטובת הפועל תל-אביב. בשלב הזה היתה תחושה שעלול להתרחש עימות בין אוהדים וכבר נשמעו קריאות. גם פה עדיין לא היה צפי לכזאת התקהלות, לקהל כל-כך גדול שייצא וינסה ליצור עימות.

כ-10 דקות לפני סיום המשחק החלטנו להוציא קודם את האוהדים של הפועל תל-אביב ואז ביקשנו לסגור את השערים ולהודיע במערכת הכריזה שעל אוהדי בני יהודה להמתין עד שאוהדי הפועל תל-אביב ייצאו. בשלב הזה, מייד אחרי הכרוז, הבנו שיש כבר כמה מאות אוהדים בחוץ. מכיוון שהיה לחץ מאוד כבד על השערים לא היה טעם לנסות ולמנוע וליצור סיכון נוסף. לפיכך החלטנו לשנות את ההחלטה וקבענו שאוהדי הפועל תל-אביב ישארו במגרש ואילו אוהדי בני יהודה ייצאו החוצה, יתפזרו ואחר-כך נוכל להוציא את אוהדי הפועל תל-אביב בצורה מסודרת.

בשלב הזה התחילו ידויי אבנים, בשלב הראשון אל עבר יציע 5.
היו"ר אבשלום וילן
מאיפה הגיעו ידויי האבנים הראשונים?
דוד מנצור
מחוץ למגרש, על-ידי אוהדים שכבר יצאו מהמשחק. היה כוח משטרתי בחוץ, עדיין לא במערך מלא. לכל כוח יש מספר משימות. כוח שערים לדוגמה בשלב מסוים יוצא החוצה ונערך לקלוט את האוהדים בחוץ. אני לא אכנס לכל הפירוט, מה עושה כל כוח. בסך הכל יש מספר כוחות מקצועיים, שלכל אחד מהם יש חלק, ויש את כוח ההתערבות שכפי שציינתי מנה 30 איש.

בשלב הזה תגברנו את כוח ההתערבות כדי לתת מענה לעימותים כאלה או אחרים שעלולים להתרחש. ידוי האבנים בהחלט היה קיצוני במקרה הזה מאחר והיה מדובר כבר במאות אוהדים. אי אפשר היה כבר עם כוח קטן לעצור את מיידי האבנים ולסיים את הבעיה או את האירוע. הקהל שפרץ החוצה הגיע לאזור שער 3 וגם שם כבר נעמד קהל של כאלף אוהדים להערכתי שהיה צריך לפזר אותו. צריך לזכור שמדובר בקהל שהוא רובו צעירים, שכלל גם ילדים בני 12, 15 ו-17 שעמדו בחזית. כשאתה מתחיל לפזר עליך לחשוב האם אתה הולך לפזר בכוח את הילדים האלה. הכוונה הראשונית היתה לעצור את המתפרעים, את הגרעין הבעייתי של אלה שיידו אבנים.

זה מסביר גם למה נעצרו רק שניים. זה גם פונקציה של כוח. כשאתה נערך מראש להפגנה, אתה נערך עם כוח כזה שיכול לבצע מעצר ויש לך עדיין כוח בחזית. אם במקרה שלפנינו היינו מבצעים מעצרים של הנערים שעמדו בחזית, היינו יוצרים בעיה של מחסור בכוחות, כי הרי צריך לטפל בעצורים האלה. כמות המעצרים היא פונקציה של כוח ושל ההיערכות המקדימה.
היו"ר אבשלום וילן
האם היו לכם מצלמות וידיאו במגרש?
דוד מנצור
אם היינו מגדירים את המשחק הזה כבעייתי במיוחד היינו מפעילים גם מצלמות וידיאו.
היו"ר אבשלום וילן
בשינויי החקיקה שהעברנו היה סיכום שבכל משחק בליגת העל יהיו צוותים שתפקידם לצלם, שלאחר מכן יוכלו להגיע על פי הצילומים לאנשים, לעצור אותם ולהביאם לשיפוט מהיר.
דוד מנצור
גם במגרש היותר מפותח בבלומפילד זה עדיין בשלבי ניסיון. בבני יהודה זה כלל לא נכנס. אני יודע שהדרישה הזאת הוצגה אבל היא עדיין לא מומשה. אשמח אם היא תמומש בהקדם האפשרי. זה ייתן לנו בהחלט אפשרות לשלוט בצורה הרבה יותר טובה. טכנולוגיה בהחלט חוסכת כוח אדם.
היו"ר אבשלום וילן
הבנתי שלא היו ניידות כדי לעצור מתפרעים אבל בכל אופן היה לך יס"מ, היה לך עדיין כוח התערבות קטן בחוץ. מתוך 100 השוטרים, 30 היו פרשים + יס"מ. האם שאר 70 השוטרים היו מאומנים לעצור אנשים אם יש צורך בכך?
דוד מנצור
בעיקרון, כל שוטר מיומן לבצע את העבודה. קח בחשבון שבזמן המשחק הזה היו לנו שני אירועים נוספים במקביל: המשחק בבלומפילד, שבשלב הזה כבר הסתיים, ואירוע ביד-אליהו. כלומר, נערכנו עם שלושה כוחות. אבל אני לא רוצה לקשור את הדברים. בסך הכל הכוחות של המרחב נאלצו למתוח איברים. בסך הכל מבחינת סד"כ כוחות, גם עם הכוחות הכי מקצועיים עדיין היתה בעיה כי לא מוציאים את כוח התנועה מהצמתים, בהנחה שבכל זאת עלינו לאפשר לאנשים להתפזר ולתנועה לזרום. כלומר, עדיין יש מגבלה של כוח מול כמות האוהדים שהיתה במקום.

בשלב זה היתה גם זריקת כיסאות. ברגע שהתחילו לזרוק אבנים מחוץ למגרש אל תוכו היתה גם זריקה של כיסאות מתוך המגרש החוצה. מאחר ורוב הכוח כבר יצא החוצה אני אישית נכנסתי פנימה במטרה להוריד את היושבים ביציע העליון כדי שתיפסק לפחות זריקת הכיסאות ולא תחמם עוד יותר את האווירה.

בסך הכל היינו צריכים לפרוס את הכוח בהרבה מאוד מקומות, בגלל שמדובר בציר כניסה ויציאה אחד. מדובר במגרש בעייתי לעומת מגרשים אחרים. קשה להפריד שם בין האוהדים מאחר וכולם נכנסים ויוצאים דרך אותו ציר. לכן היו צריכים לפרוס את הכוח. בזמן הזה כבר הזעקתי כוח תגבור.
היו"ר אבשלום וילן
היסטורית יש שם רק ציר כניסה ויציאה אחד? אז למה אתם מאשרים את המגרש? בכמה מגרשים במרחב שלך יש בעיה בטיחותית כזאת, שהיא לא פשוטה? מחר חס וחלילה יכול לקרות איזה פיגוע או משהו כזה. איך אתם מאשרים מגרש עם ציר יציאה וכניסה אחד?
דוד מנצור
בבלומפילד למשל השליטה היא הרבה יותר טובה ויש אפשרות להפריד בין האוהדים. היום יש שם גם את הגדרות החיצוניות. בבלומפילד המגרש שודרג בצורה משמעותית וזה נותן לנו יכולת להתמודד בצורה הרבה יותר טובה. המגרש בבני יהודה הוא בעייתי. זה גם אחד הלקחים שלנו. בעניין של קיום משחקים רגישים וצפי לעימותים אנחנו נשקול אם לאשר את המגרש, בגלל המגבלות שלו.

צריך לזכור שמדובר בסימטאות. כאשר הצלחנו כבר לפזר את קהל האוהדים, עדיין היתה להם אפשרות לעשות איגוף ולהגיע חזרה לציר או לצומת ההגנה, וזה מה שקרה בעצם. זה יצר לנו בעיה בנושא של פריסת הכוח.

בסופו של דבר אם אני מתייחס לכמות הכוח ולסך כל האירוע, עם הכוח שהיה התמודדנו בצורה טובה. הצלחנו להוציא את אוהדי הפועל תל-אביב בצורה מאובטחת ומסודרת, כולל את השחקנים וההנהלה. אבל אם אתה שואל אותי בדיעבד, אם היינו יודעים מראש אז כמובן שהתוצאה היתה אחרת.
היו"ר אבשלום וילן
האם יש לך לקחים מהאירוע לגבי שגיאות שאתם בכל אופן עשיתם?
דוד מנצור
הנקודה המרכזית היא הנושא של הצפי, ההערכות וההיערכות. נקודה שנייה היא הנושא של קיום משחק רגיש במגרש הספציפי הזה. אלה שני הלקחים המרכזיים. יש לקחים נוספים שאני לא אמנה אותם כרגע.

שאלת אותי לגבי כוחות מחוץ למגרש. בשלב שלפני ההתפרעות צריך לזכור שהיינו בתוך המגרש בעת שהמשחק עדיין התקיים. כשהבנו שיש רגישות מסוימת ואנשים החלו לנהור החוצה התחלנו להוציא כוחות בהדרגה, מאחר והיינו צריכים עדיין לשמור על הסדר בתוך המגרש. בשלב הזה של ההתפרעות היה כמעט כל כוח ההתערבות בחוץ והתחלנו להוציא כוחות נוספים מתוך השערים.

שאלת האם יש מקום להקים משטרת ספורט או אגף ספורט. אני חושב שאני לא הדרג שאמור לענות על כך. בכל אופן, הדיעה האישית שלי, אנחנו צריכים להתמודד עם משחקי הכדורגל במקביל להרבה מאוד פעילויות אחרות. יכול להיות שכמפקדים היה מקל עלינו אם היה כוח מיוחד לזה, אבל זה עניין תקציבי שאני לא רוצה להיכנס אליו.
שלומי לב-הר
במרחב יפתח יש מאות אירועי ספורט בשנה.
נחמה רונן
נציגי המשטרה הגדירו שאילו היו יודעים שהמשחק עשוי להיות בעייתי הם היו נוקטים בסדר כוחות אחר. האם זה בכלל דבר שאפשר לדעת אותו מראש? הרי לא מזמן היה אירוע ספורט בחיפה שאני לא יודעת אם היה צפי לגבי הבעייתיות שלו אך נדמה לי שבעקבותיו עד היום הילד אמיר רנד שוכב ללא הכרה. זאת אומרת, התחממות של אוהדים או התנהגות עבריינית של אוהדים זה משהו שעלול להיות כמעט בכל מגרש. השאלה האם האינדיקציה צריכה להיות אם יש בעיה שאתם יכולים לדעת אותה מראש, או שפשוט צריכה להיות ענישה הרבה יותר מסיבית שלכם כדי שירְאו ויירָאו. אני מניחה שהתופעות האלה עשויות לצוץ בכל מקום, גם בלי שיש איזה עבר היסטורי לקבוצה.
זבולון אורלב
אחרי עבודה מאוד מסיבית של ועדת החקירה העברנו מהלך די מהיר של חקיקה, גם הצעת חוק פרטית של חבר הכנסת אבשלום וילן וגם הצעת חוק ממשלתית. המטרה היתה לתת לכם הרבה כלים וסמכויות, בין היתר כדי לאתר את אותם אוהדים שמתסיסים, שהם מחוללי המהומות וההתפרעויות.

שאלתי היא האם עצרתם? האם פעלתם מאז כניסת החוק, לפני קרוב לחצי שנה, כדי לטפל באותם אוהדים שהם מחוללי המהומות? ואם כן, כמה ומתי? מה עשיתם מאז כניסת החוק? מה עשיתם כדי שבמשחק הספציפי הזה תהיה מניעת אלימות, יותר מהמצב שהיה לפני החוק? או שעושים מהחוק צחוק?
דוד מנצור
לגבי שינוי החוק: בסך הכל זה נותן לנו כלים אבל זה לא פותר את הבעיה לגמרי. במהלך המשחקים האחרונים עצרנו מתפרעים והבאנו אותם בפני שופטים. הגשנו ערר רק לפני שבועיים על החלטה להרחיק אוהדים רק ל-12 ימים וזכינו בערר ובית-המשפט התייחס לעניין. בסך הכל אנחנו משתדלים לנצל את החוק בצורה המקסימלית. עדיין יש לו מגבלות, עדיין אין לנו את כל הכלים להתמודד עם ההרחקות ואנחנו מחפשים כל הזמן דרכים איך לנצל את החוק.
זבולון אורלב
איזה כלים חסרים לכם בחוק?
דוד מנצור
לדוגמה, אם נפסק שאוהד מורחק למספר משחקים ואותו אוהד בכל זאת יגיע למגרש, איך אני אוכל לזהות אותו?
שר המדע, התרבות והספורט מתן וילנאי
קובעים שהוא מתייצב באותה שעה במשטרת אילת. מה הבעיה? לא המצאתי שום דבר.
דוד מנצור
הבקשה הזאת הוגשה בפני בית-המשפט והוא לא קיבל אותה.
היו"ר אבשלום וילן
נפגשתי לפני תחילת העונה עם מנהל בתי-המשפט, השופט דן ארבל והעברתי לו בכתובים את דרישותינו, כולל את הדרישה שלכם. אם קומץ אוהדים מתפרע והם מובאים לבית-המשפט, עליכם לדרוש דבר אחד, שבשנה הקרובה בזמן משחקי קבוצתם יהיה עליהם להתייצב בתחנת המשטרה, לעבודות שירות או מה שאתה רוצה.
דוד מנצור
עדיין ההחלטה היא לא שלנו. אנחנו מביאים את הבקשה בפני בית-המשפט ושם עדיין לא נתקבלו החלטות שמאפשרות לנו לשלוט בצורה יותר טובה בהרחקת אוהדים מתפרעים.
זבולון אורלב
אם היו בקשות שסורבו על-ידי בתי-המשפט, אנחנו נתקן את החוק.
דוד מנצור
אני יכול להעביר לך דוגמאות.
זבולון אורלב
כלומר, באתם לבית-המשפט ואמרתם: אלה מחוללים אלימות, החוק התכוון אליהם, אנחנו מבקשים להרחיק אותם מהמגרשים, ובית-המשפט לא נתן לכם את הסעד המבוקש?
ציון נאנוס
זה קרה גם במקרה של שני אוהדי בני יהודה שנעצרו השבוע במשחק הזה. המשטרה ביקשה שהם יתייצבו בתחנת המשטרה ובית-המשפט לא קיבל את הבקשה.
זבולון אורלב
אני מציע שתעביר למזכירות הוועדה פרטים. אני חושב שעבורנו זה איתות לטיפול בחקיקה.
היו"ר אבשלום וילן
אמר מר ציון נאנוס שהשבוע הבאתם שני האנשים למעצר והשופטים שחררו אותם.
ציון נאנוס
לא שחררו אותם. המשטרה ביקשה שידרשו מהם לחתום במהלך משחקים בתחנת משטרה ובית-המשפט סירב לבקשה.
היו"ר אבשלום וילן
אני מבקש שתעבירו את כל הפרטים למנהלת הוועדה, גברת אפרת מורלי. אנחנו נטפל בזה במהירות הראויה.

נשאלת שאלה גם על-ידי חברת הכנסת נחמה רונן.
דוד מנצור
התשובה למעשה נותנת מענה לשלוש השאלות שנשאלתי בנושא שינוי החוק וההרתעה. אנחנו בסך הכל עושים כל מאמץ לנצל את החוק לתועלתנו כדי להשיג הרתעה. אני יכול לומר שאנחנו חיכינו לאוהד הראשון שיקפוץ מעל הגדר בבלומפילד כדי להביא אותו בפני שופט ולהשיג את ההרתעה המקסימלית. לשמחתנו לא היה אירוע כזה. צריך לזכור שבלומפילד הוא מודל להורדת גדרות.
היו"ר אבשלום וילן
יש שם מין מתקן שלא פשוט לקפוץ מעליו.
דוד מנצור
עדיין אנחנו מנסים להשיג הרתעה באמצעות ענישה מתאימה.
היו"ר אבשלום וילן
הבעיה היא שאם אין לך מודיעין ואם אתה לא נערך מראש, אם אתה לא פועל במהירות של שניות כאשר יש התפרעות - לא עוזר כלום. לכן קרתה הטרגדיה של הנער אמיר רנד, שעד היום שוכב ללא הכרה, וכמעט קרתה טרגדיה נוספת השבת. מה ההבדל? אם חס וחלילה אבן היתה פוגעת בראש של איזה ילד, היינו באותו סיפור. יש טרגדיה כללית שמה שקורה אצלנו בכדורגל לצערי, למרות הטיפול, הוא עדיין לא כדורגל נקי מאלימות. יותר מדי פעמים אנחנו נפגשים לישיבות הסבר כאלה בדיעבד. אנחנו מנסים לראות איך ניתן שלא להגיע לישיבות הסבר כאלה.
אחמד טיבי
לגבי המידע המוקדם: זה שורש כל העניין. אני רוצה להזכיר לך בקצרה את ההיסטוריה של בני יהודה. לפני 3 שנים היה מקרה דומה עם הפועל תל-אביב; לפני שנתיים היה אירוע במשחק מול מכבי חיפה; ולפני שנה באותו מגרש היה ידוי אבנים על אוהדי מכבי הרצליה. אלה שלושה מקרים באותו מגרש.
גיל פינקלס
היה ידוי אבנים בעילוט של אוהדי נצרת על אוהדי בני יהודה. אתה שכחת את זה?
אחמד טיבי
אתה צודק, יש קבוצות אחרות שנוהגות באופן דומה. צריך להתייחס אליהן באופן שווה.

אני חושב שאם זה לא מידע מוקדם, מה הוא מידע מוקדם? זה מודיעין שקוף וגלוי.
דוד מנצור
אני חושב שהתייחסתי לעניין הזה. מדובר במשחקים שהיו לפני שלוש שנים ובינתיים אירעו תהליכים שונים בקבוצה. היה שינוי מגמה גם של אוהדי בני יהודה, שאנחנו מלווים אותם באופן שוטף. התחושה היתה שבסך הכל לא הולכת להיות מלחמה. לבוא ולהגיד שבגלל שלפני 3 שנים היה אירוע גם זה משחק רגיש?
אחמד טיבי
היה אירוע גם לפני שנה.
דוד מנצור
לפני שנה לא היו ידויי אבנים.
היו"ר אבשלום וילן
התשובה ברורה. אתם אמרתם בגלוי שלא היה לכם מודיעין, שלא נערכתם, וחבל, כי היו תוצאות קשות. אתה יכול להגיד באותה מידה שאם זה היה נגמר בתיקו קרוב לוודאי שלא היתה התפרעות, אבל זה לא רלוונטי.
אלי אוחנה
קבוצת הפועל תל-אביב אשמה. מה פתאום הם מנצחים את בני יהודה 4-1? ...
מוטי אורנשטיין
אני כלל לא חושב שהבעיה היא המשחק שלנו מול בני יהודה בשבת. בני יהודה היא לא הנושא. הנושא הרבה יותר רחב, הרבה יותר עמוק. בסך הכל כולנו אזרחי המדינה הזאת, מדינה שסובלת מבעיה חברתית קשה ביותר, שלעניות דעתי היא הרבה יותר מורכבת מהבעיה הבטחונית ומהבעיה הכלכלית שיש לנו, רק אנחנו בורחים ממנה כל הזמן ומתעלמים ממנה, היא לא בסדר העדיפויות שלנו. כל פעם יש איזה תופעה שמתרחשת פה ושם ובמקום אחר. אני חושב שאם הדיון ידרדר למה שקרה בשבת למעשה נפספס ולא נעשה שום דבר.

מר רוני שאטן הוא אחי וחברי וידידי. אני אומר את זה כאן בפרהסיה. הראשון שצלצל אליו אחרי המשחק "לנחם" אותו הייתי אני ושוחחנו שעה בטלפון. אם שמתם לב, הפועל "כתר" תל-אביב לא נתנה שום תגובה במשך שלושה ימים, פרט לאיזה הודעה כתובה, וכמו שאתם יודעים יש לנו מי שיודע לדבר במועדון שלנו ואם היו רוצים לדבר, כמו שדיבר אדון שאטן, היינו יכולים לדבר פי ארבע. לא הוצאנו מלה.

אנחנו חוששים שמר רוני שאטן יעזוב את הכדורגל. אם מר רוני שאטן יעזוב את הכדורגל, המצב יהיה גרוע פי שבעים. אני מציע למר רוני שאטן ואני מציע לאוהדים, אני מציע לכל היושבים בחדר הזה - נפסיק לדון על מי התחיל או מי המשיך, מי עשה ומי לא עשה. עלינו לתפוס את השור בקרניו. על שרי מדינת ישראל, ממשלת ישראל וחברי הכנסת להבין שהבעיה היא בחינוך של ילד מרגע שהוא יוצא מרחם אימו.

אני אומר בצנעה ולא ברצון להתגאות שהפועל "כתר" תל-אביב פועלת היום ב-178 ישובים, החלשים ביותר בחברה הישראלית. היא מנסה דווקא דרך הכדורגל לגדל את הילדים אחרת, לאפשר להם להזדהות עם משהו, לתת להם את ההרגשה של חלק מתוך דבר מסוים, שיש להם איזה role model להזדהות איתו. אולי נצליח בדרך הזאת. בעוד חמש שנים ישפטו אותנו האם הצלחנו לעשות איזה דבר קטן. זה כולל עבודה במגזר הערבי ובמגזר הדרוזי והצ'רקסי והבדואי ובמגזר היהודי בכל רחבי הארץ. אני קורא לכל מועדוני הכדורגל להצטרף לפרויקט הזה. יש עוד מאות נקודות בישוב הישראלי שמתפללות ומחכות לזה. אם לא נטפל בזה היום, אולי כבר איחרנו ולא נתפוס את השור הזה בקרניו.

אין אדם אחד מממשלת ישראל, חוץ מכבוד שר המדע, התרבות והספורט, אין חבר כנסת אחד שהתייחס לפעילות הזאת. יושב פה חבר כנסת ערבי. הפועל "כתר" תל-אביב פעילה ב-75 ישובים ערביים. לא שמעת אף פעם, לא באת לראות אף פעם מה אנחנו עושים, לא עודדת אף פעם, לא תמכת אף פעם ולא באת כדי להגיד כל הכבוד. אני לא בא אליך בטענה. זה לא פופולרי.
אחמד טיבי
אתה לא מעודכן. יש אנשים בשטח. ובכל זאת אני אומר לך תודה.
היו"ר אבשלום וילן
הוועדה ביקרה וראתה את הפרויקטים של הנוער.
מוטי אורנשטיין
מה שקורה כאן הוא דבר מאוד פשוט. במשטרת ישראל יש אנשים נפלאים, אנשים יקרים, חלקם ידידים אישיים שלי, מפכ"ל המשטרה הוא כמו אח שלי, ויש לי הערכה מלאה למשטרה. אבל לא יתכן שפגעו בבית של מר משה תאומים 7-8 פעמים ועל אף שתפסו בסוף במאמצים אדירים של המשטרה את מי שעשה את זה והודה בזה עד היום לא הגישו נגדו תביעה.
רוני שאטן
אבל הוא לא היה מבני יהודה, תציין את זה לפחות.
מוטי אורנשטיין
בני יהודה זה לא הבעיה.
אחמד טיבי
יכול להיות שאותו בחור הוא מנערי הגבעות ...
מוטי אורנשטיין
אני רוצה לבקש דבר אחד. לפני שלושה שבועות נתפס אוהד של הפועל תל-אביב במגרש נתניה עם רימונים, חזיזים וכל טוב. מה עשו איתו? עצרו אותו לשעתיים, שחררו אותו והוא קיבל הרחקה ל-3 חודשים מהמגרשים. זה עונש?
נחמה רונן
זה אפרופו הרתעה.
דוד מנצור
אני לא בטוח שזה העונש. הוא נעצר והובא בפני שופט. אתה מפנה אלינו את האצבע המאשימה אך הנושא של הענישה לא תלוי בנו.
מוטי אורנשטיין
אני לא מאשים אתכם. אמרתי רק דברים טובים על המשטרה.
היו"ר אבשלום וילן
תת-ניצב מנצור, הייתי במשחק לפני 3 שבועות בין הפועל תל-אביב לביתר ירושלים. מייד בתחילת המשחק פתח אוהד הפועל תל-אביב נר עשן. שמחתי סוף-סוף לראות שני אנשי יס"מ עוצרים אותו. האם ידוע לך מה העונש שהוא קיבל?
דוד מנצור
אינני יודע.
היו"ר אבשלום וילן
אתה טוען שאתם אוכפים את החוק אבל בתי-המשפט עצמאיים. אני חוזר על בקשתי, אנא ציינו בפנינו את כל המקרים מאז התחלת החוק: כמה עצרתם, מה קיבלו. נעשה בדיקה מסודרת.
נחמה רונן
נשנה את החקיקה, אם צריך.
היו"ר אבשלום וילן
או שנחמיר אותה, או שנבוא בדברים עם הנהלת בתי-המשפט. בתחילת הישיבה, להזכירכם, קראתי לכם מה קרה השבוע במילאן שניצחה 4-1 את אטלנטה. שני חבר'ה נתפסו בסן-סירו מיידים אבנים ולמחרת הם קיבלו 8 חודשים בכלא בפועל.
מוטי אורנשטיין
לסיום יש לי בקשה אחת, ואני חוזר למה שאמרתי בתחילת דברי. בואו לא נשלה את עצמנו שהבעיה היא המשחק שהיה בשבת. טפלו בו בדרכים הקיימות, תסיקו מסקנות, תלמדו מזה, מצוין. אבל אני יודע גם מה יהיה מחר בבוקר, יגידו למר רוני שאטן שעליו להזמין עוד 50 שוטרים והוא יגיד: למה להביא עוד שוטרים? ראיתם מה היה באשדוד לפני שבועיים ולפני שלושה שבועות.

גם אצלנו בעלי הקבוצות הכיסים נגמרים, מצבנו בכי רע. אני לא בא לבכות כאן. זה בעיה של מדינת ישראל במערכת החינוכית שלה, במערכת התרבותית שלה, במערכת המשטרתית שלה, אצל כל הגורמים ביחד. צריך לנסות לשנות כדי שהתופעות האלה לא יחזרו בעוד 5 ו-10 ו-15 שנים, כי נשב פה בפעם הבאה חס וחלילה כאשר כבר ייהרג מישהו. את זה אמרתי גם בישיבה האחרונה שהייתי פה.

חבר'ה, אני חותם לכם על עוד דבר אחד. אני לא יודע אם מר רוני שאטן הולך לעזוב את הכדורגל, ושזה לא יישמע כאִיום, אבל אני מודיע שמר מוטי אורנשטיין הולך לעזוב את הכדורגל. אני לא יודע איך מתמודדים עם בעיה כזאת. אני לא מרגיש שאף אחד נותן לנו יד. אני מרגיש להיפך, שלוקחים ועוד מעמיקים, עוד ועוד לתוך המעמקים של המים. אין אוויר יותר.

כדאי שנתעורר דקה אחת קודם. שלא יתחילו פה להתמקד באוהדים של הפועל תל-אביב או באוהדים של בני יהודה, או להגיד שזה אשם ושזה זרק. זה בכלל לא הנקודה. תודה רבה.
רוני שאטן
אלוהים עדי שלא תיאמתי עם מר מוטי אורנשטיין את מה שאני רוצה להגיד אבל בדיוק ברוח הדברים האלה אני רוצה להמשיך. למרות שיש לי הרבה דברים לתקן לגבי מה שפורסם בתקשורת בעקבות המשחק הספציפי הזה, אני חושב שלקבוצה שלנו נעשה עוול, אבל אני לא רוצה להיכנס לזה.

חבל שמדינת ישראל שהקימה ועדה כל-כך מכובדת לא קראה לה "הוועדה למניעת האלימות במדינת ישראל". בסך הכל הספורט הוא בבואה של מה שקורה במדינת ישראל. האלימות היא בכל מקום. בדיסקוטקים אנשים נדקרים, על הכבישים יש דקירות, בכל מקום יש אלימות. כשאתה מצופף כמה אלפי אנשים במגרש כדורגל, וכשהרוחות לוהטות - לא שאני חס וחלילה מנסה להצדיק משהו, אני מגנה כל אלימות בכל מקום, מכל סוג שהוא, שיהיה ברור - אבל קשה שלא יקרו אירועי אלימות אם לא תהיה מניעה מסיבית שלה.

אני מאוד מוקיר, מעריך ומכבד את מה שעושה משטרת מרחב יפתח, יש שם באמת אנשים נפלאים. אולי הם פישלו באיזה מקום, אני לא יודע. אני לא מעביר ביקורת כי אין לי את היכולת המקצועית להעביר ביקורת.

למשל במשחק בין בני יהודה לבין הפועל תל-אביב, לו אני הייתי מפקד המרחב הייתי מביא אולי רק 60 שוטרים ולא 100 אבל הייתי מפזר אותם ביציעים. נניח שהיו מחליטים שהיציע הבעייתי הוא זה של אוהדי בני יהודה. הייתי מפזר שם 30 בלשים בלבוש אזרחי שיעקבו בזמן המשחק אחר האוהדים ויראו מי אלה שמסיתים. אפילו לא הייתי עוצר אותם במקום אלא הייתי מצלם אותם במצלמות הקטנות שקיימות היום, מסמן אותם ובערב הייתי עוצר 30-40 אנשים כאלה. אני מבטיח לכם שהדבר הזה היה נעלם. הייתי עושה את זה לא במשחק אחד אלא ב-2-3 משחקים וזה היה נגמר.

ביקרתי בהרבה מדינות בעולם ואני מוכרח להגיד ששתי מדינות שמאוד התקנאתי בהן הן דובאי וסינגפור. יש שם סדר. כנראה שפה הדמוקרטיה גדולה עלינו, אנחנו לא עָם שיודע לשלוט בעצמו עדיין, אנחנו צעירים קצת.

כיושב-ראש אגודת בני יהודה אני צריך לתת דין וחשבון לעצמי מה אני עושה בשביל למנוע אלימות במגרש הכדורגל שאני מנהל אותו. אני מפריד בין האוהדים; אני מחלק פליירים לאוהדים שלי, אני אישית עומד בשערים ומחלק פליירים עם הסברים ובקשות; עשיתי עכשיו כניסה נפרדת לקבוצה האורחת והיא באה בכלל מכיוון אחר ולא מתערבבת עם אנשי בני יהודה. פעם כולם היו באים מאותה כניסה אבל זה כבר השתנה לגמרי; אני הולך לתדריך שהמשטרה מקיימת לפני המשחק וממלא בדקדקנות את דרישותיהם להביא 100 שוטרים ו-100 אנשי אבטחה; אני משתמש במערכת הכריזה, כשצריך, כדי להרגיע את האוהדים שלי. אולי תאמרו לי אתם, מה אני כיושב-ראש יכול לעשות יותר שאינני עושה כבר? אני מוכן לעשות הכל.
היו"ר אבשלום וילן
האם קומץ המתפרעים הזה מוכר לכם?
רוני שאטן
הודעתי לאוהדים בקבוצה שבאמת איכפת להם, ביניהם יש אנשים נהדרים ונפלאים, שאם הם רוצים שאני אמשיך להיות בקבוצה הזאת הם חייבים להביא לי את שמות המתפרעים. אני מניח שזה יעזור בצורה כלשהי.

עד כה דיברנו על המישור של האלימות הפיזית. אני מבקש לעבור למישור האלימות המילולית של האנשים שמחוץ לכדורגל הישראלי, שמנהלים את הכדורגל הישראלי. מר גברי לוי, יושב-ראש ההתאחדות לכדורגל, שחשבתי שהוא חבר שלי בנוסף להיותו יושב-ראש, לא טרח מאז האירוע להרים טלפון כיושב-ראש ההתאחדות ולשאול אותי כיושב-ראש קבוצה בליגת העל האם אני צריך משהו, האם יש איזה דבר שהוא יכול לעזור. אבל אתה יודע מה, נעזוב את זה.

לעומת זה, כששמעו בהתאחדות לכדורגל שיש היום ישיבה של הוועדה הזאת, התכנסו בבהילות, לא שמעו עדים מאף צד, לא קראו פרוטוקול של המשטרה אבל המליצו לסגור את המגרש עד סוף העונה. יופי. מה הועילו בזה? לחמם את האווירה עוד יותר? וזה כאשר מחר אני אמור להתייצב בוועדת משמעת, שכפופה להתאחדות לכדורגל, והם כבר אומרים לה בעצם באילו עונשים להעניש את בני יהודה.

אבל אני בעצם לא מתפלא עליהם אם חבר כנסת מכובד בכנסת ישראל, חבר הוועדה הזאת, חבר הכנסת אחמד טיבי, שאני לא מכיר אותו והוא לא דיבר איתי מעולם, שלא דיבר עם מפקד המשטרה ולא קרא פרוטוקול, כבר למחרת האירוע מתבטא בעיתון - כמובן שזה פופוליסטי - וקורא לסגור את המגרש בשכונת התקווה. אני לא שמעתי שבאוקטובר 2000 הוא קרא לסגור את הכפרים שמהם יצאו המתפרעים באותה עת.
אחמד טיבי
ההשוואה הזאת היא פופוליסטית ונמוכה. אתה נראה אדם סביר ואתה רוצה בטובת הקבוצה שלך אבל יש לא קומץ אלא חלק לא קטן מהאוהדים שלכם שמתנהג בצורה פרועה.
רוני שאטן
אני מצפה מחבר כנסת מכובד בכנסת ישראל ללמוד את העובדות לפני שהוא קובע מסקנות.
אחמד טיבי
ראיתי את העובדות בטלוויזיה, כולנו ראינו. אתם נכשלתם פעם אחר פעם. מדובר בקבוצה שבאופן סדרתי היא קבוצה עבריינית. ההשוואה שעשית היתה נמוכה ומקוממת, אין לה מקום בוועדה הזאת. אתה צריך למחוק את ההשוואה שעשית. באירועי אוקטובר 2000 נהרגו 13 אנשים מירי של המשטרה.
מוטי אורנשטיין
הנושא הזה יהפוך עכשיו להיות הנושא המרכזי בתקשורת.
היו"ר אבשלום וילן
חבר הכנסת טיבי, אני מבקש ממך לתת לו להמשיך לדבר, בבקשה. מר שאטן, ההשוואה לא היתה במקום וחבל שנכנסת אליה.
רוני שאטן
אם ההשוואה לא במקום, אני מתנצל עליה. אני לא חושב שירדתי נמוך. חשבתי שזה נכון. אתם אומרים שלא? אני מתנצל, לא קרה שום דבר.
אחמד טיבי
בסך הכל ביקשתי לסגור מגרש.
אלי אוחנה
בסך הכל? בסך הכל לסגור את השכונה.
רוני שאטן
אנשים מכובדים שמייצגים את כנסת ישראל ויושבים בוועדה מכובדת כזאת לא יכולים לזרוק לחלל האוויר דברים מבלי שהם בודקים אותם.

אני לא רוצה להיכנס כרגע לאבנים ומה היה בדיוק, מה קדם למה. זה בכלל לא רלוונטי. מה שאני רוצה לומר לסיכום הוא שהאלימות פשתה במדינת ישראל והפכה לנגע. אם מדינת ישראל לא תבין שזה לבעיה לאומית שיש למגר אותה מהשורש, סיכויי הקיום שלנו קלושים.
אחמד טיבי
אגב, לפרוטוקול, אם קבוצה ערבית עושה מה שעשו בבני יהודה, גם שם צריך לסגור את המגרש.
אלי אוחנה
לא שמענו אותך אומר את זה כשזה קרה בנצרת בשנה שעברה.
רוני שאטן
ההיסטוריה של הכדורגל הישראלי ארוכה מאוד. בשנה שעברה בנצרת יידו עלינו אבנים ונפצעו אוהדים.
אחמד טיבי
על כל פנים, בטייבה שחקנים שהם חברים בנבחרת ישראל לא עשו תנועה מזרחית.
רוני שאטן
לפרוטוקול, אנחנו גאים שיש לנו שחקן נהדר בשם סאלח חסארמה מבענה שמשחק בקבוצה שלנו. אוהדים אוהבים אותו ומכבדים אותו. הוא בחור יוצא מן הכלל.
שר המדע, התרבות והספורט מתן וילנאי
אני רוצה לסכם ולהגיד את עמדתי. מר רוני שאטן ומר מוטי אורנשטיין צודקים בהיבט הכולל. הם אמר דברים נכונים, אבל הדברים הנכונים האלה לא יקדמו לנו את העניין. הם יקדמו אותו בטווח הארוך. אלוהים מצוי בפרטים הקטנים. כעת אנחנו מדברים עם המשטרה, עם תת ניצב מנצור על הפרטים הקטנים. אם תהיינה התפרעויות קטנות כאלה, במרכאות, לא נגיע לשום מקום. תגידו דברים נכונים וגם תמשיכו להגיד אותם. הפועל "כתר" תל-אביב עושה עבודה נפלאה. הייתי בקלנסואה וראיתי איך זה נראה שם. מה שיפה, שלפני הכדורגל לומדים אנגלית וחשבון ועושים דבר נהדר. אבל אם יהיו אירועים כאלה, הדברים הנהדרים האלה יעלמו. לכן צריך לעבוד בו-זמנית בטווח הארוך ובטווח הקצר.

אני בעיקרון לא מוכן לתקוף במלה את כוחות הביטחון, בטח לא את משטרת ישראל שעושה עבודה נהדרת בכל התחומים. מה שאני מבקש מהמשטרה - אל תוותרו לעצמכם. מה שמר רוני שאטן אמר לגבי נוכחות של שוטרים ביציעים הוא נושא שעלה בוועדה הזאת ושדיברנו עליו. אני לא הייתי לוקח מודיעין בכלל. בכל משחק מהסוג הזה כפק"ל צריכה להיות פעולת מניעה מהסוג הזה. עכשיו זה גם לא מאוחר מדי.

מר רוני שאטן, אני לא מאמין שהאוהדים יביאו לך את שמות המתפרעים.
רוני שאטן
יביאו לי.
דוד מנצור
שכחתי לומר שאנחנו עוד לא מיצינו את החקירה.
שר המדע, התרבות והספורט מתן וילנאי
משטרת ישראל במיצוי נכון - ואל תוותרו, תמשיכו עם זה - צריכה למצוא 2-3 שמות, זה מספיק. לא צריך מאות, לא צריך לעצור ילדים בני 12. ראיתי את שני אלה שנעצרו שהם "תמימים" מוחלטים. ממה שקראתי הבנתי איזה מין תמימים אלה. הם יודעים להכין תשובות למשטרה, הם מאומנים בכך, הם יודעים במה מדובר. "הם הלכו ובמקרה נפלו עליהם השוטרים והיכו אותם סתם" - אני מכיר את הדברים האלה. השוטרים לא סתם עצרו אותם. צריך פשוט לעשות את זה כי אחרת כל הדברים ארוכי הטווח לא יהיו קיימים.

אני מבין את הכדורגל כפי שמר מוטי אורנשטיין אמר, ככלי חברתי ממדרגה ראשונה, עם חשיבות אדירה. לכן לדעתי האישית, שהיא לא מחייבת, אני לא הייתי סוגר את המגרש. הייתי עושה שם הצגת תכלית בלי לסגור את המגרש, וחסר שיקרה שם עוד פעם משהו. אם אתם מחליטים, מר רוני שאטן, לעשות הצגת תכלית, והמשטרה אתכם והאוהדים אתכם - עושים את זה כך. הכי קל זה לסגור את המגרש. את בלומפילד סגרתם כבר?
רוני שאטן
את איצטדיון טדי יסגרו?
שר המדע, התרבות והספורט מתן וילנאי
הכי קל לסגור את המגרש. זה הכי פשוט וזה כאילו נותן מענה, ואולי זה אפילו מראה איזה מין מאצ'ואיזם כזה, שאצלנו מאוד מפותח. אני הייתי עושה את זה הפוך על הפוך והייתי מטיל את העונש ישר על האוהדים, שאני חותם לכם שהם יודעים את זה כמו שצריך. מה, הם אוהבים את זה? הם צריכים את זה? שכונת התקווה צריכה את זה? אני מכיר את שכונת התקווה, אני מסתובב שם לא מעט. בית-ספר לתיאטרון של יורם לווינשטיין לא במקרה נמצא בשכונת התקווה, ואני לא במקרה דואג שהוא יהיה שם ואני עוזר לו, כי גם זה חשוב, כמו הכדורגל.
רוני שאטן
אפילו מרכז המפלגה שלך נמצא אצלנו בשכונה.
שר המדע, התרבות והספורט מתן וילנאי
הוא יושב שם בשוליים. אני לא אוהב את זה, אבל עזוב.

אני אומר לכם, עזבו את הטווח הארוך. אתם אומרים דברים נכונים. אני שמח שאתם בכדורגל. אני אנהג כלפיכם באלימות אם אתם תעזבו את הכדורגל, באלימות חוקית. אבל חשוב בדברים הקטנים לנצח כי דרך זה נפתור את הבעיה, אני בטוח בכך.
נחמה רונן
רציתי לומר בראשית דברי שאני מוכנה לקבל את הביקורת שאני לא מבינה שום דבר בכדורגל, ואני אכן לא מבינה שום דבר בכדורגל, אבל אני שמחה ששמעתי את דברי השר. גם אני חושבת שזה טעות פטלית לסגור את המגרש. מה משיגים בזה? לסגור את המגרש זה חוסר רצון להתמודד. זה הרי לא יפתור שום בעיה בשום מקום אחר. לכן אני בהחלט תומכת בדברים שאמר השר וילנאי. אני חושבת שצריך לאפשר להם להמשיך ולשחק באותו מגרש. כפי שנאמר פה, היו דברים איומים ונוראים במגרשים אחרים. אנחנו דיברנו פה על ילד שעד היום שוכב בלי הכרה אך לא סגרו שום מגרש. החוכמות שאפשר לעשות על חלשים הן קטנות מאוד.

את העבודה אני מניחה שבני יהודה יודעים לעשות יותר טוב מכל אחד אחר. אני מציעה שאנחנו נחפש טקטיקה לפעולה אחרת. אני חושבת, אדוני היושב-ראש, שיכול להיות שאנחנו כן צריכים לחשוב פה - אולי לא במסגרת הזאת אלא במסגרת של חברי הכנסת בלבד - אם החקיקה מספיקה. יכול להיות שאנחנו צריכים לקבוע עונשי מינימום בעניין הזה, שלשופטים כלל לא יהיה שיקול דעת. יש נושאים בהם החלטנו לקבוע למערכת המשפט עונשי מינימום, על אף שהיא לא אוהבת את זה, משום שראינו אילו עונשים מגוחכים מקבלים. יכול להיות שגם פה צריך לקבוע עונשי מינימום, להחמיר בחקיקה הקיימת כדי שהתופעות האלה תיעלמנה.
היו"ר אבשלום וילן
אתייחס לזה ברוח חיובית בדברי הסיכום.
גברי לוי
זה הופך עכשיו כבר לעניין פוליטי. אצלנו כרגיל קודם עושים אלימות, אחר-כך כולם עושים עליהום על הקבוצה, למחרת כולם אומרים שצריך לסגור את הכל ואז מגיע עידן הרחמנות: אנחנו מתחילים לרחם והפוליטיקאים חושבים מה פוליטית טוב להם להגיד.

בטח שבני יהודה ושכונת התקווה קרובים ללבי, לא פחות משהם קרובים ללבכם, ואולי במשך השנים הרבות שאני בכדורגל עשיתי בשביל השכונה הזאת קצת יותר ממה שאתם עשיתם, ואולי קצת יותר אפילו ממה שמר שאטן עשה. יחד עם זה, כשזה קורה בחוץ-לארץ אף אחד לא עושה שום ועדה אלא סוגרים את המגרש ובזה נגמר הסיפור.

נכון, אפשר להמשיך בתהליך הסליחות ולהגיד: זה קרה, וזה יקרה עוד פעם, ואולי לא יקרה, ונעשה את כל הנסיונות. ניתן גם להעביר את בית-הדין אליכם. אולי אתה כיושב-ראש בית-הדין יחד עם השר מתן וילנאי תקבעו את העונשים. אני מוכן להעביר את זה אליכם. תגידו אתם מה לעשות, תיקחו אתם את האחריות ונגמור את הסיפור כך. אבל אם האחריות היא שלי וקורה מה שקורה, ואנחנו רואים אבנים עפות על הראשים - חס וחלילה באירוע הזה אבן היתה עלולה לפגוע במישהו ולהרוג אותו, מה אז כולכם הייתם אומרים, כולל מר רוני שאטן? הראשון שאמר שהוא יסגור לאוהדים את השערים זה לא אני אלא מר רוני שאטן. הוא אמר שיכול להיות שהוא לא ייתן לאוהדים להיכנס. אז מה עלי לומר?
רוני שאטן
אמרתי שבמשחק הבית הבא ---
גברי לוי
אנחנו אמרנו, דבר ראשון, שמהיום והלאה כל מגרש שצופים לא יוכלו להיכנס אליו בשקט ולחזור בשקט הביתה, נסגור אותו. לאו דווקא מגרש בני יהודה. כל מגרש. אמרנו שאנחנו לא נכנסים לענייני הדיון בבית-הדין. אנחנו ממליצים בשלב הזה לסגור את המגרש בבני יהודה אבל זה לא אומר שאנחנו סוגרים את המגרש לעולם ועד. תהיה בדיקה. אם בעוד שבועיים או חודש או יומיים המשטרה תבוא ותאמר שהם אחראים שהקבוצות יוכלו לבוא וללכת בשלום אז כמובן שהעניין יעלה לדיון מחודש ואפשר יהיה לשנות את ההחלטה. אמרתי מחוץ לפרוטוקול בקול רם שאני מוכן לתת לבני יהודה את המגרש באיצטדיון רמת-גן בחינם, פרט לעלות של הניקיון, כדי שישחקו שם וכדי שאף אחד מהאוהדים הטובים לא ייפגע. מה יותר מזה צריך לעשות? בעולם הגדול אין דברים כאלה בכלל.
אלי אוחנה
מה יקרה אם גם באיצטדיון רמת-גן יידו אבנים?
גברי לוי
לא יידו שם אבנים. אי אפשר ליידות אבנים באיצטדיון רמת-גן. ברמת-גן אנחנו אחראים.

אגיד לך עוד משהו. אני לא אוהב לבקר את המשטרה אבל אני אומר לך דוגרי, אם אני הייתי מפקד המשטרה בתל-אביב היו עוד לפני תחילת המשחק שלושים שוטרים רוכבים בחוץ על סוסים. מי שפעל כפי שפעל כנראה לא זוכר מה היה בעבר. מספיק שהיו עשרה פרשים בחוץ - זה לא היה קורה. הבעיה היא שכל השוטרים רוצים לראות את המשחק. יכול להיות שהיו כמה שוטרים בחוץ אבל אני מדבר על דרך הפעולה.

אני לא מאשים את המשטרה. דרך אגב, אני חושב שלא היתה אלימות במגרש הזה. במגרש בפנים המשחק התנהל יפה מאוד. אני רוצה להגיד לך שיש דווקא ירידה באלימות. חוץ מהעניין באשדוד בתחילת העונה, בעקבות פעולות המשטרה והפרסום ו-2 מיליון השקלים שאנחנו השקענו אנחנו רואים לאט לאט שיש קצת רגיעה. הייתי בהרבה משחקים ולא היתה אלימות כל-כך גדולה, גם לא במגרש של בני יהודה.

כאן היה מקרה - אנחנו מכירים את זה, בואו נדבר ברחל בתך הקטנה - שהתוצאה היתה מעצבנת, והאוהדים יודעים להקניט זה את זה. יצאו 30 אוהדים החוצה והתחילו ליידות אבנים.
רוני שאטן
חד-משמעית זה לא נכון.
גברי לוי
אני לא הייתי במקום אבל אני מניח שזה מה שאירע. עוד פעם, זה לא קונץ להתעלם ממה שאירע. אומרים לי שאנחנו פופוליסטים.
היו"ר אבשלום וילן
הנקודה שלך ברורה ובהירה. אני חוזר וטוען, המוסדות הנבחרים, קרי: הרשות המחוקקת, לא מתערבים למוסדות הוולונטריים, קרי: אגודות הספורט וההתאחדות לכדורגל כיצד לנהל את עניינם. ההפרדה הזאת היא לחם חוקה של מערכת דמוקרטית. אני לא צריך את פיפ"א בשביל לומר את זה ולא אף אחד אחר. אני רוצה להבהיר שאנחנו בגדר של ממליצים לגבי הנורמה הציבורית. אנחנו לא מנהלים את הכדורגל הישראלי ואין לנו שום סמכות החלטה בנושא.
גברי לוי
אני מוכרח להגיד עוד דבר אחד. סלח לי, אני לא רוצה שיקרה מה שקרה בשנה שעברה לקריית-גת, שהמשטרה החליטה שמשחק אחד הוא רגיש ולכן הם צריכים לשחק בחוץ ושמשחק אחר אינו רגיש והם יכולים לשחק בבית. מבחינה ספורטיבית לא היתה אחידות כלל ולא בריא שדבר כזה יהיה בכדורגל.

אם המשטרה יכולה להבטיח את שלומה של בני יהודה במגרש הזה באלף אחוז, לא במאה אחוז, אז נסתכל על כך בצורה אחרת. כל זמן שהיא לא יכולה, אי אפשר לשחק שם. אם דבר דומה יקרה בבלומפילד, גם בבלומפילד לא ישחקו.
אריק הניג
כולם פה דיברו על כך שמה שקורה הוא נגזרת מהמצב במדינה. אנחנו מדינה אלימה וזה נכון בכל נושא.
גברי לוי
גם פה סביב השולחן אנחנו אלימים.
אריק הניג
במדינה שבה רוצחים משוחררים אחרי 19 שנים האלימות היא בעיה שאני מציע לחברי הכנסת לטפל בה, וכך הם יגיעו גם לספורט.

יש גם עוד עניין שהוא קצת סטירי והומוריסטי. הרי השנאה בין בני יהודה לבין הפועל תל-אביב היא בין היתר - וזה בדוק - שנאה של ימין לשמאל ושנאה של מזרחיים לאשכנזים. מה מצחיק פה? שגם 80% מאוהדי הפועל תל-אביב הם בני שכונות.
גברי לוי
תיכף תְפָתח את זה למלחמת עולם, תיזהר. עוד מעט מזה תצא מלחמת מעמדות, תיזהר. אין פה מעמדות ואין פה שום דבר. יש פה בסך הכל כדורגל. קצת מתעצבנים, קצת זורקים. צריך למנוע את זה, זה הכל.
אריק הניג
חלק ממיידי האבנים עושים את זה בשל סיבות שלא קשורות לכדורגל.
היו"ר אבשלום וילן
אני בחיים שלי לא שיחקתי בסרט הזה. אני לא מתכוון לשחק בו ולא אתן לרדת לזה.
אריק הניג
אדוני יושב-ראש ההתאחדות לכדורגל, יש לי הצעה להתאחדות. באנגליה ובארצות-הברית הבינו שעונשי רדיוס שווים כקליפת השום. עונש רדיוס לא שווה כי אתה לא יכול להעניש 20,000 אוהדים בשל 10 חוליגנים. לכן צריך משטרה עוצרת. מפקד המרחב אמר שלא היה נעים להם לעצור ילדים.
דוד מנצור
לא שזה לא היה נעים.
אריק הניג
לא ידעתם מה לעשות איתם. אם ילדים מיידים אבנים לא צריך להתייחס אליהם באי נעימות או בנעימות. פשוט צריך משטרה עוצרת ושופטים מחמירים. באנגליה שפטו מספר חוליגנים לחמש שנות מאסר וזה עבד. זאת השיטה בכל התחומים, וגם בתחום הכדורגל: לעצור, לשפוט ולהרחיק את האנשים האלה מהכדורגל.
גברי לוי
מעולם לא התערבתי בבתי-הדין, לא מה הם יעשו ולא איך הם יעשו. גם ההמלצה של ההתאחדות לכדורגל היא לא לבתי-הדין.

במוצאי שבת הדבר הראשון שעשיתי כיושב-ראש ההתאחדות לכדורגל, פניתי ליועץ המשפטי של ההתאחדות כדי שלא יגידו שעוד פעם אנחנו מטאטאים את הדברים מתחת לשטיח. שאלתי אותו מה תפקידנו ומה אנחנו צריכים לעשות. אמר לי היועץ המשפטי: תן לי לבדוק את הנושא, מחר בבוקר תקבל תשובה. למחרת בבוקר הוא נתן לי תשובה שהדבר היחיד לפי התקנון שאנחנו יכולים לעשות הוא להמליץ לנשיאות בית-הדין העליון על פעולות מסוימות.

אני מייד ריכזתי את מזכירות ההתאחדות לכדורגל והגשנו המלצה בפני בית-הדין העליון של ההתאחדות לכדורגל. הוספנו פסקה שאם המשטרה תבטיח את שלום הנכנסים והיוצאים ההחלטה הזאת יכולה להשתנות. זה החלטה מאוד לגיטימית, החלטה טובה לפי דעתי שהיא כורח השעה ואני עומד מאחוריה במאה אחוז.
אלי אוחנה
מתחילת הדיון הזה גם השר מתן וילנאי, גם מר גברי לוי וגם מר מוטי אורנשטיין מדברים על 30-40 איש. אומרים שהמשטרה צריכה לעצור ולהחמיר בענישה. האם בגלל 30-40 אנשים שמיידים אבנים מקבלים החלטה גורפת לסגור איצטדיון? מר גברי לוי דיבר על חוסר אחידות ספורטיבית. אז איפה האחידות הספורטיבית אם פשוט מחליטים יום אחד שלבני יהודה יותר לא יהיה בית, שישחקו את כל משחקי העונה בחוץ ושאם היא תרד ליגה זה לא עניין שלכם? לא ראיתי שסגרו את איצטדיון "טדי" או את קריית אליעזר, וגם שם יידו אבנים, וגם בבלומפילד היו התפרעויות וידויי אבנים ואף אחד לא העיז להעלות על הדעת לסגור איצטדיון בצורה גורפת.
גברי לוי
במקום מסוים צריך להתחיל.
שוקי דקל
אינני רוצה לחזור על מה שכבר נאמר. אני סבור שלסגור את המגרש זה פשוט ללכת לפתרון הקל. זה לא הפתרון. מה שרציתי להגיד, שהוועדה צריכה להניע את כל המערכות, לא רק את האכיפה. צריך לקדם את החינוך.
גברי לוי
מה הוא הפתרון? תן לי פתרון אחד.
שוקי דקל
צריך להיות פתרון מערכתי.
אחמד טיבי
שמעתי את ההצעה לסגור את המגרש עד סוף העונה. היות ואנחנו בתחילת העונה, אני חוזר ואומר שצריך עונש הרתעתי, בעיקר לחץ סביבתי על האוהדים, גם על האוהדים הטובים שצריכים להיות חלק מהפתרון. מר שאטן סיפר שהוא ביקש מהאוהדים למסור את שמות המתפרעים - זה חלק מהלחץ הסביבתי והחברתי על האוהדים. אין ספק שרוב הקבוצה, כולל ההנהלה והשחקנים, רוצה לשחק כדורגל, רוצה להצליח אך מישהו שם להם רגל. זה לא רק הפועל תל-אביב שניצחה אותם 4-1 אבל מישהו שם להם רגל מבפנים. אם הם לא מצליחים לרסן את אלה שפוגעים בהם מבפנים, מישהו אחר מעליהם צריך לרסן אותם.
גברי לוי
אין מה להאשים את הקבוצה. הם לא יכולים להשתלט על זה.
אחמד טיבי
אבל מישהו צריך להשתלט על האנשים האלה. אם אתם בבני יהודה לא יכולים להשתלט אז גם המשטרה וגם ההתאחדות לכדורגל צריכים לעזור לכם להתמודד עם האנשים האלה.
דוד מנצור
רק הבהרה. קודם כל, בתשובה למר גברי לוי: עמדו שוטרים בחוץ. עם הכוח שהיה בשטח אי אפשר היה למנוע את ידוי האבנים מול כמות כה גדולה של אוהדים. אם היה אפשר, בוודאי שהיינו עושים את זה. זה לא עניין של היערכות לא נכונה.

נקודה שנייה, לגבי הנושא של הבלשים: אנחנו מציבים בלשים, גם בתוך האיצטדיונים. עוד פעם, זה פונקציה של כוח, ואנחנו גם עוצרים תוך כדי המשחק אנשים שזורקים חפצים.

אנחנו שותפים גם לעניין החינוך, במודלים מול הנהלות הקבוצות, כל מיני מודלים שאפשר לפתח בנושא מניעת אלימות. אנחנו בהחלט רואים את עצמנו כחלק מהעניין.

התייחסתי לנושא של מיצוי החקירה. לגבי המשחק הספציפי הזה אנחנו עדיין לא מיצינו את החקירה. ננסה להגיע לחשודים נוספים שהיו באירועים האלה.
היו"ר אבשלום וילן
אני מבקש לסכם את הדיון.

הוועדה רואה בחומרה מאוד גדולה את מה שאירע במוצאי שבת האחרונה במגרש של בני יהודה. כתוצאה מכך אנחנו ננקוט שורה של צעדים.

הצעד הראשון, אני מבקש ממשטרת ישראל להעביר לוועדה עוד השבוע בצורה מרוכזת רשימה של כל המקרים שבהם אנשים הועמדו לדין, מה נעשה, מה תוצאות השפיטה, כדי שנוכל לבדוק עם הנהלת בתי-המשפט האם מפעילים את החוקים כראוי. אם נמצא שלא, אנחנו ניזום שינויי חקיקה שיאפשרו באמת טיפול נכון, כפי שהציעה חברת הכנסת רונן.

אנחנו גם נבקש לקבל מכם חוות דעת לגבי הקמת מינהלת ספורט, או משטרת ספורט שתהיה מאומנת ספציפית למניעת התפרעויות.

אנחנו קובעים שהיה כאן כשל מודיעיני. אתה בעצמך הודית בכך שלא היה שום מודיעין. הוועדה פונה אליכם לאסוף מודיעין מראש לגבי כל המשחקים הרגישים ולא לעמוד במצב שמחכים לעיתונאים ולאחרים. זה לחם חוקכם ואנחנו מצפים מכם שזה ייעשה באופן סיסטמטי.
באשר למגרש
בכל הכבוד הראוי, מה שעלה פה הוא ליקויים בטיחותיים, כפי שראיתי גם במגרש בנתניה, עם כניסה אחת ויציאה אחת. חייבים לבדוק את הדברים הללו. בכל מקרה, אנחנו לא נמתין שחס וחלילה יקרה אסון כדי לשאול איפה היינו.

אני פונה להתאחדות לכדורגל ולקבוצות לטפל בכל הנושא של המגרשים כך שיהיו ראויים. אני לא יכול להחליט איזה מגרש צריך להיות פתוח ואיזה מגרש צריך להיות סגור, אין זה מתפקידי ואין זה מסמכותי. דרך אגב, אני זוכר שבקריית אליעזר עד היום לא סגרו את המגרש וכך גם באיצטדיונים אחרים. אינני חושב שאנחנו כוועדה נקבע פה עמדה. תפקיד ההתאחדות לכדורגל, המוסדות השיפוטיים שלה ומשטרת ישראל לעשות דין שיהיה דין צודק לכולם.

אני יכול להביע את צערי, וזה מה שגם אמר מר אלי אוחנה, שהבעיה היא תמיד הטיפול בקומץ. עשרה אנשים מתפרעים בכל קבוצה ואחרי כן סובלים מהם עשרות אלפי אנשים. פה היה כשל של משטרת ישראל שבמשחק הזה לא טיפלה בקומץ,לא עבדה במהירות הראויה. הסברת לנו שהיו כל מיני אילוצים. אם תוך דקה היו נעצרים 5-10 מבין מיידי אבנים בחוץ, הסיפור היה נגמר אחרת, זה ברור לגמרי. לצערי לא הצלחתם, למרות שהחוקים בידיכם. אני לא בא בטענות עכשיו. המבחן הוא בעתיד. את העבר אני לא יכול לתקן.

לאחר שהוועדה תקבל את האינפורמציה מהמשטרה הוועדה תתכנס ותבדוק אם יש צורך בשינויי חקיקה, אם יש צורך בפנייה להנהלת בתי-המשפט להחמיר את הענישה בהתאם. אני מקווה מאוד שהמקרה הזה יהיה חריג שבחריגים.

דרך אגב, אני שמח לשמוע את מה שאמר מר גברי לוי, שבשנתים וחצי האחרונות ישנה ירידה בגרף של האלימות.

כל מה שאמרתם על כלל החברה הישראלית הוא נכון רק שאנחנו כוועדה מתמודדים עם נושא האלימות בספורט בכלל, ובכדורגל בפרט. מה קורה בנושא תאונות דרכים, מה קורה בתחום הפוליטי - לכל אחד מאיתנו יש הרבה מאוד מגרשים. אני לא אתן שלתוך הפוליטיקה של הספורט יכנסו כל הנימוקים האלה של מתחים בין אשכנזים לספרדים או בין ערבים ליהודים. אני לא מוכן לקבל את זה. פה יהיה כדורגל נטו, ופה יהיה ספורט הוגן. מי שלא יעשה את זה, ויהיה רם המעלה ביותר, אנחנו נדאג ציבורית שהוא יוענש ובמהירות.

תודה לכולכם. אני מקווה שהישיבות הבאות יהיו על הצלחות בכדורגל.


הישיבה ננעלה בשעה 14:00

קוד המקור של הנתונים