ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 26/03/2002

מקרה אלימות חמור - משחק ליגה ג' בין קבוצות מכבי בית-ג'אן והפועל ינוח

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/אלימות בספורט/4842



ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא האלימות בספורט -5-
שגיאה! שם מאפיין מסמך לא מוכר.

פרוטוקולים/אלימות בספורט/4842
ירושלים, כ"ב בניסן, תשס"ב
4 באפריל, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי


פרוטוקול מס' 19

מישיבת ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט
‏יום שלישי, י"ג בניסן התשס"ב (‏26 במרץ, 2002), שעה 14:00
סדר היום
1. מקרה אלימות חמור - משחק ליגה ג' בין קבוצות מכבי בית-ג'אן והפועל ינוח.
נכחו
חברי הוועדה: אבשלום וילן - היו"ר
איתן כבל
איוב קרא
מוזמנים
סנ"צ זאב גוטמן - רמ"ד סיור, מטה ארצי, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים
יצחק כהן - מפקד משטרת כרמיאל, המש' לביטחון פנים
יוסף קארוט - ראש מועצה מקומית ינוח-גת ויו"ר ועדת החינוך בפורום ראשי הרשויות הדרוזיות
חסיין עג'מייה - נציג ציבור במועצה מקומית ינוח-גת
עאמר סיף - יו"ר קבוצת הפועל ינוח
נעמאן חמדן - הנהלת הפועל ינוח
מגיד עג'מייה - הנהלת הפועל ינוח
סאלח סיף - נציג האוהדים, הפועל ינוח
תאופיק ברקת - קב"ט מועצה מקומית ינוח-גת ומזכיר הפועל ינוח
זידאן זידאן - חבר הנהלה, מועצה מקומית בית-ג'אן
כמאל עטילה - ממונה על הספורט, מועצה מקומית בית-ג'אן
חיים צימר - מנכ"ל ההתאחדות לכדורגל
אריק הניג - יועץ הוועדה


רשמה: אירית שלהבת



מקרה אלימות חמור - משחק ליגה ג' בין קבוצות מכבי בית-ג'אן והפועל ינוח
היו"ר אבשלום וילן
צהרים טובים. בראשית, אני רוצה להתנצל על כך שהישיבה נדחתה בשבוע כתוצאה מהנסיבות העצובות שליוו את האירוע. אני פותח בזה את ישיבת ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט.

הרשו לי בתחילה לחרוג מהפרוטוקול ולברך את חבר הכנסת איתן כבל, שזכה היום בבג"ץ חשוב. פעם שניה בהיסטוריה שבית-המשפט העליון דוחה חוק של הכנסת. לא אכנס פה כרגע לחילוקי דיעות פוליטיים. אני מניח שחבר הכנסת קרא לא יסכים עם חבר הכנסת איתן כבל או איתי. הבג"ץ נמשך כמדומני 3 שנים. אני מברך אותך.

נעבור לנושא עצמו. לפני שנתחיל בישיבה, הייתי מבקש מהנוכחים להציג את עצמם.

(הנוכחים מציגים את עצמם)
איוב קרא
אני באתי להציג את הפן האובייקטיבי בתוך העדה הדרוזית לגבי הפרשה הזאת וכיצד אפשר לסיים אותה ברוח הכי טובה, בלי להשאיר טעם רע בפה, לגבי עדה אצילה, שלא מכירה פרשיות כאלה.
היו"ר אבשלום וילן
ברשותכם, אנחנו נעבור לנושא. לפני שבועיים לערך היה אירוע טרגי במשחק כדורגל במסגרת ליגה ג', שהסתיים כפי שהסתיים, עם שני הרוגים. אני אומר מראש, אנחנו איננו משטרת ישראל, אנחנו לא גוף חוקר ואנחנו לא בית משפט. אנחנו ועדה ציבורית של כנסת ישראל, ששמה לה למטרה להיאבק בתופעות האלימות בספורט. במקרה הזה, אנחנו רוצים קודם כל לברר את העובדות, ולנסות לגבש המלצות, איך יוצאים מאירוע כזה טרגי כדי שראשית, לא יקרו מקרים כאלה יותר ושנית, כדי להפיק לקחים ממה שקרה ולהמליץ לגופים המטפלים מה ניתן לעשות כדי להתקדם, כדי לחזור לספורט וכדי שהמקרה הזה יהיה באמת חד-פעמי ולא יחזור יותר.

ברשותכם, מכיוון שבתחום העובדתי, מעבר למה שהתפרסם בעיתונות, אנחנו לא יודעים הרבה, הייתי מציע שנציגי משטרת ישראל יתארו את האירוע בהיבט שלהם, ולאחר מכן נוכל להיכנס לדיון עצמו.
איוב קרא
אולי אפשר לקרוא את דוח המשטרה.
יצחק כהן
אני אתן דיווח כרונולוגי לגבי המשחק. אתחיל מכך שזה קרה במגרש בפקיעין. זה משחק ביתי של בית-ג'אן אך לבית-ג'אן אין מגרש כדורגל ולכן נקבע שהמשחק ייערך בפקיעין.

כוח השיטור שנקבע למקום הוא 8 שוטרים, כולל קצין. מפקד הכוח היה רב פקד בכיר, אדם מנוסה, ראש מחלקת סיור של תחנת כרמיאל.

לפני תחילת המשחק מפקד כוח השיטור במקום שוחח בטלפון עם המפקד התורן המרחבי, שאחראי על כל המשחקים שצפויים בשבת. התקבלה שיחת טלפון משוטר, שאנחנו מכירים אותו, אל מפקד הכוח במגרש, שטען כי יתכן שהמשחק הינו רגיש, מאחר והוא מכיר את אוהדי ינוח, שהם דומיננטיים. זאת היתה הטענה שהתקבלה בטלפון ולכן מפקד כוח השיטור במגרש קרא למפקד תורן והם התחילו לנהל דיון כדי לבדוק האם באמת ישנה רגישות כלשהי.

המפקד התורן המרחבי הגיע למגרש עוד טרם התחלת המשחק ושוחח עם הנהלות שתי הקבוצות, גם של בית-ג'אן וגם של ינוח. שתי ההנהלות היו תמימות דעים שהמשחק לא רגיש, שאין שום צפי להפרות סדר ושהכל יכול להיות רגוע, אין מה לדאוג. בשלב זה ביציע היו בסך הכל 50 איש, הנוכחות היתה דלילה מאוד.
היו"ר אבשלום וילן
האם הכניסה ליציעים היתה בתשלום?
יצחק כהן
לא. במגרשים כאלה לא גובים כסף, אין בדיקה ואין כלום. נכנסים חופשי.

המפקד התורן תדרך את השוטרים, וגם מפקד הכוח תדרך את השוטרים במגרש. החלוקה היתה: 4 שוטרים היו ביציע, בתוך הקהל, בין אוהדי ינוח לאוהדי בית-ג'אן, עוד שני שוטרים היו בחוץ ושמרו על ציר תנועה סטרילי ככל הניתן, כדי שתהיה אפשרות לצאת החוצה בשעת חירום, ועוד שניים היו בתוך המגרש: מפקד הכוח ושוטר נוסף.

סמוך לדקה ה-43 למשחק פנה השופט הראשי למפקד הכוח וטען שאוהדי ינוח מציקים לשופט הקו וביקש שוטרים בקרבתו. מפקד הכוח הוריד את 4 השוטרים שהיו ביציעים ואת כוח התנועה שהיה בחוץ והכניס אותם לתוך המגרש, מול אוהדי ינוח. זה מה שלמעשה הרגיע באותו רגע את המצב ואת התנהגות האוהדים.

במחצית השניה ההיערכות נשארה אותו דבר כי חששו שמא תהיה עוד פעם הפרעה לשופט הקו.

בדקה ה-60 השופט הוציא מאמן או חבר הנהלה של בית-ג'אן מחוץ למגרש, בעקבות הפרה כלשהי של כללי המשחק. מפקד הכוח ליווה אותו אל מחוץ למגרש.

בדקה ה-65, לאחר תוצאת תיקו 1-1, שחקני ינוח הבקיעו שער נוסף. אחד מחברי הנהלת בית-ג'אן התפרץ לעבר המגרש ובעט בשחקן שהבקיע את השער. אז כמובן החלה המולה בתוך המגרש, בין השחקנים וההנהלות, וכן אוהדי בית-ג'אן זרקו אבנים וחפצים לתוך המגרש.

כוח שיטור שהיה במגרש הפריד בין הניצים, הצליח להרגיע את המצב והשופט כעבור 5 דקות חידש את המשחק. בשלב זה מפקד הכוח העריך שהמצב חם אצל אוהדי שתי הקבוצות. כבר אז אפשר היה לראות שהיציעים מלאים. היו כ-300 אוהדי ינוח ועוד כ-150 אוהדי בית-ג'אן.
היו"ר אבשלום וילן
הם ישבו זה מול זה או שאוהדי שתי הקבוצות ישבו ביחד?
יצחק כהן
יש אמנם הפרדה אבל חלק מהאוהדים סמוכים למדי זה לזה.
נעמאן חמדן
המגרש דומה במבנהו לשולחן הזה. בקצהו הצפוני ניצב קיר בגובה 15 מטר, כך שאין קשר עין ישיר בין מה שנמצא למעלה לבין מה שנמצא למטה. בקצה הירידה יש התנקזות ושם ביציאה חייבים האוהדים להיפגש, מעבר למגרש.
יצחק כהן
כבר אז היתה שוב פנייה של מפקד הכוח לשתי ההנהלות, שירגיעו את המצב, ולא משנה באיזה תוצאה יסתיים המשחק. הוא גם ביקש מהנהלות שתי הקבוצות שיבקשו מהשחקנים בסיום המשחק להתחבק, ללחוץ ידיים ולצאת מחובקים, כדי שזה ירגיע את הקהל למעלה.

התחושה של מפקד הכוח היתה, מהניסיון שלו, שהולך להיות מצב חם ולכן הוא הזעיק גם כוח תגבור נוסף למגרש, כוח מרחבי, שלמעשה סיים את תפקידו באזור משגב והיה בתנועה כלפי מעלה.

תוצאת המשחק היתה 2-1 לטובת ינוח. בסיום המשחק אכן השחקנים וההנהלה התחבקו ביניהם. כמו שנאמר פה, בצד הדרומי יש מפגש בלתי נמנע של שתי קבוצות האוהדים. אוהדי בית-ג'אן נעו לכיוון פתח המגרש, בדרכם החוצה ומחו על תוצאות המשחק. מצד שני, אוהדי ינוח יצאו בשירה ובתופים לכיוון פקיעין.

בשלב זה הכוח המשטרתי התארגן בפתח השער כדי למנוע כניסה של אוהדי בית-ג'אן מהשער אל תוך המגרש, כי הם מחו על תוצאת המשחק ומאוד כעסו. בשלב זה השחקנים והשופטים עדיין היו בחדרי ההלבשה. מפקד הכוח סגר את השער הראשי והשאיר שם שוטרים כדי למנוע כניסה בכוח פנימה.

כאשר הכוח יצא מהמגרש לכיוון הצומת, בצד הדרומי, הכוח המשטרתי חטף מטח אבנים מצד אוהדי ינוח במשך מספר דקות. כנראה שהם התכוונו לידות אבנים באוהדי בית-ג'אן אבל היות והשוטרים היו חיץ, אז הם חטפו. בשלב זה היו בשטח 8 שוטרים. מפקד הכוח ניסה להפסיק את ידוי האבנים. בשלב מסוים הבינו אוהדי ינוח שמדובר בשוטרים ואכן הפסיקו לידות אבנים והסבירו בצעקות שירו עליהם. דקה לפני כן שמע מפקד הכוח צרור יריות במקום.

מפקד הכוח התקדם וראה רכב אופל אסקונה מנופץ, קרוב מאוד לאוהדי ינוח, כשאנשים רוגמים אותו באבנים. בדיעבד הסתבר שזה הרכב ששייך לאותו אדם שירה בנער. מפקד הכוח לא ראה שום פצוע במקום. נאמר לו שנער בן 17 נפצע בראשו ונלקח לבית-החולים ושעוד אדם נפצע בכתף, אבל פצועים לא היו בשטח כי הם כבר נלקחו.

עד לשלב זה, עוד לא הגיעו כוחות תגבור. אוהדי ינוח החלו לנוע לכיוון אוהדי בית-ג'אן במטרה לתקוף אותם ולתפוס את היורה. היתה התלהמות מצד אוהדי ינוח, זעם קשה מאוד והם התפרצו לכיוון אוהדי בית-ג'אן. היה חשש שהמצב ילך ויחמיר. הקומץ הקטן של השוטרים דחף אותם בכוח וחטף מטר אבנים.
היו"ר אבשלום וילן
כל זה עדיין כשהשוטרים נמצאים במגרש, או ביציאה מהמגרש, במגרש החניה?
יצחק כהן
6 שוטרים כבר יצאו החוצה. במגרש נשארו 2 שוטרים בלבד. השחקנים והשופטים היו עדיין בפנים, בחדרי ההלבשה, וטרם יצאו. אני מדבר על כ-20 דקות לאחר סיום המשחק.
היו"ר אבשלום וילן
מתי היה הירי?
יצחק כהן
ממש עם סיום המשחק, כ-4 דקות מסיומו. כאשר האוהדים החלו לצאת החוצה נשמעו צרורות.
היו"ר אבשלום וילן
ורק כעבור דקה למפקד הכוח נודע, מאוהדי ינוח, שהיה ירי?
יצחק כהן
הוא שמע את הצרור וכשהוא התקרב לשם השוטרים חטפו מטר אבנים. לאחר כ-2-4 דקות הפסיקו לידות אבנים על השוטרים ואז הוא שמע מהם צעקות: "ירו עלינו, ילד נפצע".
היו"ר אבשלום וילן
הילד נלקח מיידית לבית-חולים?
יצחק כהן
הילד נלקח על-ידי תושב המקום ברכב פרטי ישר לבית-החולים.

השוטרים דחפו את אוהדי ינוח לכיוון הצומת. הם נעזרו בנכבדים מהכפר, כולל ראש המועצה שהיה במקום, ובהנהלת הקבוצה שסייעו לשוטרים. כל אוהדי ינוח הובלו לכיוון מפעל הבלוקים, לא רחוק משם. בשלב זה הגיעו כבר 7 שוטרים נוספים עם קצין ממשחק אחר שהסתיים הרבה לפני כן, שבאו לסייע לשוטרים שנמצאו במקום.

מפקד הכוח פינה את שחקני ינוח ואת השופטים מהמגרש ושלחם לבתיהם. הם לא עמדו בסכנה כי בסך הכל התוצאה היתה לטובת ינוח ומי שבאותו רגע התלהם היו דווקא אוהדי ינוח.

בתוך המגרש חדרי ההלבשה נשארו ריקים. בשלב מסוים, כדי למנוע פגיעה באוהדי בית-ג'אן ובשחקני בית-ג'אן, מפקד הכוח ראה שיש תזוזה אדירה מכיוון הכפר לכיוון המגרש והחליט להכניס את השחקנים ואת האוהדים שלא הספיקו להימלט מהמקום לתוך חדרי ההלבשה, שהיו פנויים. הוא נעל אותם בפנים על מנת למנוע פגיעה בהם.

נעשו נסיונות להרגיע את אוהדי ינוח, ללא תוצאות, באמצעות ראש המועצה, נכבדים וחברי הנהלה, שוטרים ללא מדים וכולי. מפקד הכוח ראה זרימה גדולה של אנשים מינוח לצד המזרחי של המגרש, להוטים וכעוסים, בכוונה לתקוף את אוהדי בית-ג'אן. בשלב זה הבנו שבכפר נפוצה שמועה שהילד נפטר ובעקבותיה החלה זרימה של אנשים מהכפר לכיוון המגרש והיתה ממש סכנה לאותו קומץ שחקנים ואוהדים של בית-ג'אן, שמא יפגעו בהם ויעשו בהם לינץ'.

כל הכוח המשטרתי בשלב זה הוסט לתפוס את השערים על מנת להגן על תושבי בית-ג'אן. עשרות תושבי ינוח פרצו את השער המזרחי של המגרש בסופו של דבר, נכנסו לתוך המגרש ורצו בסערה לכיוון חדרי ההלבשה. הנכבדים וראש המועצה, כולם ניסו להוציא אותם החוצה. היית יכול לראות קטטות קטנות כאלה בתוך המגרש, לא עם אוהדי בית-ג'אן אלא בין אנשי ינוח לבין עצמם, בין אלה שרצו לעצור את ההתפרעות לבין אלה שרצו לתקוף.

בשלב מסוים למפקד הכוח היה רעיון, ולדעתי הרעיון הזה הציל הרבה מאוד אנשים. הוא אמר לאוהדים שאין שם יותר אף אחד מבית-ג'אן, לא במגרש ולא בחדרים, כך שהם סתם רבים ומשתוללים. ברגע שהם שמעו את זה, התחילה להיות רגיעה במקום. גם לראש המועצה היה רעיון מעולה, הוא אמר לכולם שייערך מפגש בבית-העם בכפר בעוד מספר דקות. שני הדברים האלה יחד גרמו לרגיעה במקום ולעזיבת אוהדי ינוח לכיוון הכפר.

אז הגיע גם מפקד תחנת משטרת מעונה, שהמגרש נמצא בשטח האחריות שלה, ראש המשרד שם ועוד 4 ניידות, שמנו כ-10 שוטרי נוספים. נעשו פעולות שונות. השחקנים והאוהדים של בית-ג'אן פונו מחדרי ההלבשה בשיירה החוצה לאחר שאוהדי ינוח עזבו את המקום.

במקביל קיבלנו את שמו של החשוד בביצוע ירי, תושב בית-ג'אן, שזה כפר תחת שליטה שלי. שלחתי מייד ניידת לכיוון הכפר כדי לנסות לאתר אותו וגם אני התחלתי במהירות לעלות לעבר הכפר. עוד כשהייתי בעליות לכפר בית-ג'אן נמסר לי על-ידי ניידת, שהודיעו להם על אדם שניסה להתאבד בצד המזרחי של הכפר בית-ג'אן. הגעתי למקום ועוד ראיתי את הפצוע מדמם.
היו"ר אבשלום וילן
זה כבר היה לאחר גמר האירועים במגרש, לאחר שאנשי ינוח חזרו לביתם? אז קיבלת הודעה שהיה ניסיון התאבדות בבית-ג'אן?
יצחק כהן
אחרי ששלחתי ניידת לחפש אותו, כדי לעצור אותו, שמא תהיה התלהמות נוספת, כי המעצר בדרך כלל "משחרר אוויר" וגורם לרגיעה, קיבלנו הודעה מאחד מאנשי הכפר שאדם ניסה להתאבד. הבנו שיכול להיות שמדובר באותו אדם. כאשר הגענו למקום הסתבר שזה היורה, שירה לעצמו כדור בתוך הפה ושכב במקום מתבוסס בדמו. פינו אותו וכמובן אנחנו יודעים את התוצאות, ששניהם לאחר יומיים מתו.

אלה הן העובדות, זה מה שהיה במקום.

אני יכול להגיד, מתוך ניסיון שלנו במשחקים של ליגות נמוכות במגרשי כדורגל, שאין שבת שגומרים משחק בלי ידויי אבנים ובלי פציעות. המשחקים קשים מאוד. הקצאת השוטרים במגרשים האלה קטנה מאוד. אנחנו לא מצליחים לעמוד בפרץ הקהל שם וקשה מאוד לאבטח אותם. כנראה שמשהו בתרבות של הקבוצות הנמוכות לוקה. ניתן לומר שמעל 50% מהמשחקים נגמרים בידויי אבנים. צריך למצוא איזה פיתרון. צריך להעניש די חזק את הקבוצות האלה כדי לגרום להרתעה בהמשך.
היו"ר אבשלום וילן
איך זה הגיע אדם עם נשק למגרש? האם זה תופעה מקובלת במגרשים בליגות הנמוכות?
יצחק כהן
קודם כל, זה אנשי משטרה. אנשי משטרה מעולם לא מורידים את הנשק.
היו"ר אבשלום וילן
הוא היה במדים?
יצחק כהן
הוא לא היה במדים, אבל הוא רשאי לשאת נשק עליו מכוח החוק גם כשהוא לא במדים. אנשי משטרה לא מורידים מעליהם את הנשק.
היו"ר אבשלום וילן
האם זה תופעה מקובלת ששוטרים שאינם בתפקיד מגיעים כאוהדים למשחקים בליגות נמוכות עם הנשק?
יצחק כהן
כן, שוטר מגיע בדרך כלל עם נשק.
היו"ר אבשלום וילן
האם במחוז שלכם היו מקרים דומים של פרץ כזה של אלימות, או של שימוש בנשק בשנים האחרונות?
יצחק כהן
שימוש בנשק - לא. זה משהו מאוד יוצא דופן. לעומת זה, ידויי אבנים - זה מאוד שכיח.
איתן כבל
אלימות היא דבר מאוד שכיח בליגות הנמוכות. כמעט אין שבת שאין מאבקים ומכות. זה שעד היום זה לא הסתיים באסון, כמו לצערנו במקרה הנוכחי, זה רק עניין של מזל, לא מעבר לכך. זאת לא תופעה של השנים האחרונות. אני זוכר את עצמי הולך למשחקים כשהפועל ראש העין עוד היתה בליגה ב'. הולכים לא רק כדי לשחק אלא גם כדי ללכת למכות. זה חלק מאיזה נורמה שסובבת את האווירה בליגות הנמוכות.
היו"ר אבשלום וילן
תיארתם שבעצם היה מעין גיא ניקוז, שלמקום אחד התרכזו כל האוהדים. ידעתם שיש מתיחות, מאחר והיו כבר אירועים תוך כדי המשחק. למה לא הוצאתם קודם את אוהדי הקבוצה הביתית ורק לאחר מכן את האוהדים של הקבוצה השניה? למה האוהדים יצאו ביחד?
יצחק כהן
הם לא יצאו ביחד. בשלב מסוים ביציאה מטבע הטופוגרפיה של המקום ישנו מין חיבור כזה. זה לא בגלל שמוציאים את שתי קבוצות האוהדים ביחד. אגב, אנחנו עושים ויסות, קודם כל מוציאים קבוצת אוהדים אחת ולאחר מכן את השניה. אבל פה, לאחר הירי, היתה התלהמות גדולה.
היו"ר אבשלום וילן
כמה דקות לאחר גמר המשחק היה הירי?
יצחק כהן
הירי היה דקות בודדות לאחר סיום המשחק.
היו"ר אבשלום וילן
לאחר שאוהדי ינוח יצאו, האם אוהדי בית-ג'אן כבר היו בחוץ?
יצחק כהן
חלק מהם היו בחוץ אך לא כולם, ואז היה ירי.
היו"ר אבשלום וילן
זה מה שאני שואל, מדוע בעצם, כשהיה משחק כזה חם, לא הפרידו, שקודם אוהדי ינוח יוצאו, שגם ניצחו במקרה והם יותר קרובים, ואז כשהיה מתפנה מגרש החניה היו מוציאים גם את אוהדי בית-ג'אן?
יצחק כהן
אתה מדבר על מגרש שהוא לא מגרש אולימפי, שבו אתה יכול לסגור שערים. זה מגרש פתוח. זאת הבעיה בליגות הנמוכות.
איוב קרא
הבעיה היא רמת המתקנים.
איתן כבל
יש לי שאלה בהמשך לדברים שאמרתי קודם. לאור העובדה שתופעת האלימות בליגות הנמוכות, ולעתים אלימות קשה, היא לא תופעה חדשה, האם אין לכם איזה מאגר, או קשר ישיר עם ההתאחדות לכדורגל, לדעת איפה יש משחקים חמים? יש משחקים בהם המכות והאלימות נשנים וחוזרים במחזוריות. אני חוויתי את זה ממקומות אחרים אבל אני מניח שזה אותו דבר בליגה. אני לא יודע מה מערכת היחסים הספורטיביים בין ינוח לבין בית-ג'אן אבל אני מניח שהתלהטות היצרים לא היתה רק בגלל איזה צירוף מקרים אלא גם בשל התפתחות של מסורת והיסטוריה, שגם אנשים אוהבים לטפח אותה. במקרה זה מדובר ביחסים בין ינוח לבית-ג'אן אבל אני זוכר את היריבות שהיתה בזמנו בין הפועל ראש העין לבין הפועל כפר שלם. יש לעתים תחרות שיוצרת מצב שלא יתכן שמשחק יגמר בלי מכות. אם אין מכות, כאילו לא היה משחק.

האם אי אפשר ליצור איזה סוג של מאגר מידע? בסך הכל הרי זה לא כל המשחקים. צריך ליצור מאגר, בקשר עם ההתאחדות לכדורגל, שיידעו שבמשחקים האלה צריכים להיות יותר מ-8 שוטרים כי יש סבירות גבוהה שהמשחק עלול להסתיים באלימות כזאת או אחרת. אז מבצעים לפני המשחק פעולות מסוימות, קוראים להנהלות הקבוצות, ומעבר לכך לעתים גם מתגברים את כוח המשטרה במשחקים מסויימים. אני מודע למצב הלא פשוט שבו מתחבטת המשטרה בצפון אבל, אדוני יושב-ראש הוועדה, זה נכון לגבי כל הקבוצות בליגות הנמוכות, מדן ועד אילת. זה לא תופעה שהיא יחודית רק לליגה הצפונית בליגה ב', או לליגה דן-צפון, או לליגה ג'.
חיים צימר
חבר הכנסת כבל, בגדול, צודק. צריך רק לזכור דבר אחד. אנחנו רגילים לליגת העל, שם יש 12 קבוצות.
איתן כבל
אני בראש העין רגיל גם ל"מגרש היקפי", שבאים לראות משחק ועומדים לכל אורכו.
חיים צימר
בכל אופן, כל שבת נערכים מאות משחקים בליגות הנמוכות. יש תיאום די טוב עם המשטרה. אנחנו עובדים בנושא הזה ביחד. דרך אגב, הכיסוי הכספי של השוטרים בליגות הנמוכות הוא דרך מועצת ההימורים.

הדבר היחידי שההתאחדות לכדורגל עושה, מעבר לענישה, אם קורה אירוע ומגיע דוח של השופט - הרבה קבוצות מקבלות עונשים, משחקי רדיוס, הרחקה וכל מה שניתן לעשות, בצורה הקשה ביותר. אנחנו מצביעים על רגישות, כשאנחנו יודעים שזה משחק חשוב בליגה, לדוגמה על מיקום או על ירידה וכולי. המשחק מסומן אצלנו ולאור זה המשטרה גם מגבה את המשחק.

צודק חברי מהמשטרה, היו שם 8 שוטרים, שזה גם לא רגיל כי יש משחקים בליגות האלה שבהם לפעמים אין כלל כוח שיטור. מציבים שוטרים וכמו כן יש גם הגנה מרחבית על-ידי כיתת כוננות. כלומר, יש התרעה כלשהי מהצד שלנו לגבי פוטנציאל לאלימות.

אבל צריך לזכור, אני חוזר ואומר, האירוע קרה מחוץ למגרש לאחר סיום המשחק. זה קרה לאחר שהאוהדים כבר יצאו החוצה. צדק ידידי, אנחנו לא זוכרים שקרה בשנים האחרונות מקרה חריג מהסוג הזה. מכות - כן, אבנים - כן, על זה אנחנו קוראים כל יום ראשון בעיתונים. אבל עוד פעם, אנחנו צריכים לזכור שמדובר בעשרות משחקים, אפילו מאות שחקים שנערכים בליגות האלה. יש איזה סימון למשחקים רגישים, יש איזה התרעה. יכול להיות שצריך לחזק את זה.

מעבר לכך, חבר הכנסת וילן, צריכה להיות הסברה.
היו"ר אבשלום וילן
תיכף ניכנס לכל הפתרונות. אני רק רוצה לומר דבר אחד. מבחינתי, לא רק כיושב-ראש ועדה, אין כמעט שום משמעות לשאלה אם זה קרה תוך כדי המשחק או בגמר המשחק. העובדה היא שסביב משחק כדורגל מסוים קרה אסון כזה כבד. תפקיד המשטרה, תפקיד המארגנים, האחריות היא בעצם מכניסת הקהל למשחק ועד חזרתו הביתה. מה שקרה פה - במקרה זה קרה פה ולא שם.

אני מבין, אנשי בית-ג'אן, שלכם יש איזה קלטת שצולמה בשעת המשחק. אנחנו נצפה בה ואחרי זה נקיים דיון. אני רוצה קודם כל לראות מה אירע.
כמאל עטילה
זה קלטת שצולמה על-ידי צלם חובב מינוח. לקלטת עשו עריכה מסויימת. מבליטים קטעים שבהם בית-ג'אן אשמים ואת פעולת המשטרה, כפי שהסביר מפקד משטרת כרמיאל. הוא אכן הציג במדויק את העובדות וגם רואים את זה בקלטת. אני כאן מייצג את בית-ג'אן ואין לי שום כוונה להגיד רק דברים אנוכיים. אני רוצה להבהיר שהקלטת עברה איזה עריכה על-ידי הצלם.
יוסף קארוט
במקרה מר כמאל עטילה היה חניך שלי. מאיפה קיבלת את הקלטת?
כמאל עטילה
מהצלם שלכם.
יוסף קארוט
זה אומר שבעצם הקלטת הועברה גם אליך. אני מציע ליושב-ראש הוועדה שנראה את הקלטת ואחר-כך ניכנס לדיון.
היו"ר אבשלום וילן
אני מניח שהקלטת נערכה. אנחנו פשוט רוצים לראות מה קרה. אנחנו לא נחרוץ על-פיה דין וזה גם לא מוצג משפטי. אנחנו לא נקיים פה חקירה משטרתית.
יוסף קארוט
אני אומר לך כנציג ציבור, חבר הכנסת איוב קרא ואני, כיושב-ראש ועדת החינוך, מייצגים את העדה הדרוזית. לא ניתן למשחק הזה ליצור מלחמה בתוך העדה הדרוזית, בעידן שהמדינה נמצאת במלחמה. לא אתן לא למר כמאל עטילה, לא למר עאמר סיף ולא לאף אחד להתסיס. אנחנו נשמע מה אירע. בסופו של דבר יש לנו ועדת סולחה, שאני עומד בראשה, ואנחנו מתקדמים. לא טוב שנעשה פה דבר חובבני. אנחנו נוקיע את האלימות, אנחנו נעשה הכל. אני אומר כראש רשות, לא ניתן שום תמיכה לשום קבוצה שתנצל את מעמדה כדי לעשות אלימות. אנחנו בעידן של "לעשות ספורט למען הספורט". אי לכך אני מבקש ממר כמאל עטילה ומכולם לשמוע את העובדות.

בעצם השאלה אם נתקדם תלויה בנו כאן. גם האבא של הנרצח מיאן לקבור את הבן שלו עד שיבוא גם האבא של הרוצח, האב של השוטר שירה.

אני מתקן את קצין המשטרה - זה לא היה צרור אלא זה היה בודדת באקדח. אם היה צרור, היתה לחיצה אחת. בעצם הוא לחץ 5 כדורים. אני לא בא ללבות את היצרים.

אנא מכם, אני מבקש בשמי, בשם העדה, בשם חבר הכנסת איוב קרא, בשם כולנו, בואו נתמקד בשמירה על בנינו, לשמור על העדה, לשמור על האחדות. אנחנו נלמד מהמקרה הזה. ביקשתי גם ממפקד המרחב במשטרה לחקור עד תום את העניין. אנחנו, כפרנסי הישוב, נעשה את המירב כדי להרגיע את הרוחות. לא נחכה לאירוע הבא. צריך למנוע וללמוד מהמקרה הזה.
היו"ר אבשלום וילן
אדוני ראש המועצה, אני מקבל את דבריך במלואם. אנחנו במפורש באים פה לנסות לברר את מה שאירע כדי שדברים כאלה לא יקרו. שום אירוע ספורטיבי לא שווה קיפוח חייו של צעיר אחד, של מבוגר אחד או של ילד אחד. אנחנו פשוט רוצים להתרשם ממראה עיניים מה היה. אני לא מתייחס בכלל לשיקולים, עריכה כזאת או עריכה אחרת. אנחנו פשוט רוצים להתרשם. אחרי זה נמשיך בדיון.

(הקרנת סרט וידיאו של מהלך המשחק)
עאמר סיף
בצד המערבי יושבים האוהדים. זה הילד שנהרג, שיושב על הסלעים, בחלק הצפוני. כאן רואים את המשטרה מגיעה, 10 דקות לפני המשחק.
נעמאן חמדן
אגב, ראוי לציין את השופט, איתמר מהוד השרון.
איתן כבל
האם מצלמים כל אחד מהמשחקים או שבמקרה צילמו את המשחק הזה?
זידאן זידאן
מצלמים כל משחק, אבל את זה במיוחד, כי הוא היה משחק העונה.
היו"ר אבשלום וילן
משדרים את זה לאחר מכן בערוצים המקומיים.
עאמר סיף
בשלב כלשהו, כפי שאמר נציג המשטרה, עוד במחצית הראשונה, השופט ביקש לשלוח שוטרים לצד המערבי, עקב תנודות של הקהל בחלק המערבי. לא היה פה משהו מיוחד.

שחקני ינוח לבושים באדום. הכחולים הם שחקני בית-ג'אן. כאן נכבש השער והתוצאה היא 2-1 לינוח. השחקן שכבש עומד ליד הספסל של בית-ג'אן ומחבקים אותו. זה האיש שמנסה לפגוע בשחקן שהבקיע. בשלב הזה 8 השוטרים היו בפנים, מתחת ליציע האוהדים של בית-ג'אן. משם התחילה זריקת האבנים והחפצים.
היו"ר אבשלום וילן
האם השוטר עצר את האדם עם הכובע הירוק שבעט בשחקן המבקיע?
עאמר סיף
השופט ביקש להוציא אותו מחוץ למגרש, וכך עשו.
יצחק כהן
אתה לא יכול במצב כזה לעצור מישהו.
אריק הניג
אז תרשום את שמו ותעצור אותו לאחר מכן.
יצחק כהן
בשביל שתוכל לעצור אותו צריכה להיות מוגשת תלונה. בתוך המגרש - השופט קובע מה לעשות. כשהשופט אמר להוציא אותו, הוציאו אותו החוצה. אם האדם שנפגע יגיש תלונה לאחר מכן, נטפל בה כמובן.
זידאן זידאן
אותו אדם שבעט במבקיע השער הוא נכה צה"ל.
היו"ר אבשלום וילן
אנחנו רוצים להתרשם מהעובדות, בלי פרשנויות. אחרי זה ניכנס לדיון.
עאמר סיף
השחקן של הפועל ינוח כאן שרוע ושחקן מבית-ג'אן מגיע אליו ומתחיל לבעוט לו בראש. השופט הוציא לו כרטיס אדום.

עשר דקות לפני סיום המשחק אנחנו בהנהלה ביקשנו מכל אוהדי ינוח לעלות לרכבים ולנסוע לכפר, לא להישאר במגרש. אתם רואים בקלטת איך הם הולכים לכיוון הרכבים שלהם בדרכם לעזוב את המגרש.
היו"ר אבשלום וילן
מר עטילה, מה לך יש בקלטת?
כמאל עטילה
אותו דבר, קלטת ערוכה. כולם יודעים שזה ערוך. מה שטוב לאנשים - מראים. מה שלא טוב - לא מראים.
עאמר סיף
זה סיום המשחק. ברקע רואים את אוהדי ינוח הולכים בדרכם לרכבים שלהם. רואים ששחקני שתי הקבוצות התחבקו בתוך המגרש.
היו"ר אבשלום וילן
איפה חדרי ההלבשה?
עאמר סיף
ליד היציע של אוהדי בית-ג'אן. האוהדים מופרדים לגמרי במגרש.
כמאל עטילה
זה אירוע מצער מאוד. רציתי להתחיל במשפט אחר ולומר שאני שולח תנחומים לשתי המשפחות. זה יותר חשוב מאשר לדון עכשיו מי צודק. כתוב בדוח השופט (בסעיף מס' 1) שבדקה ה-65 למשחק מר עדנאן עמר הורחק מתחומי המגרש, עוד לפני שהרחיקו את מנהל בית-ג'אן, לאחר שהתפרץ לעבר בית-ג'אן.

לדעתי מה שקרה בין האוהדים הוא כתוצאה ממה שקרה בתוך המגרש, כתוצאה מכך שמנהל הקבוצה עדיין לא מבין מה זה ספורט הוגן ומה זה ספורט שיכול לשמור על חיי בני אדם. מה שקרה בתוך המגרש היה בין אוהדים. אם ההנהלות של שתי הקבוצות וגם השחקנים, שיודעים מה זה ספורט, מה זה ניצחון ומה זה הפסד, היו מבהירים שספורט מקרב לבבות - זה היה עושה את ההבדל. במגרש הזה היה מסר הפוך, וזה מאוד מצער.

אני מדבר כאיש בית-ג'אן. אני מציע להעניש גם את הנהלת בית-ג'אן וגם את הנהלת ינוח. לא באתי להגן פה על אף אחד. לדעתי שתי ההנהלות אשמות. מי התחיל? אנחנו לא בגן ילדים. התוצאה היא מאוד כואבת. התוצאה ממש טראגית. לפי דעתי צריך ללמוד איך להתנהג בתוך מגרש כדורגל כי האוהדים הם חלק מהמשחק.
והערה למנכ"ל ההתאחדות לכדורגל
התשובה לא יכולה להיות שזה אירע אחרי המשחק. זה חלק מהמשחק.

ב-25.11 היה משחק בין בית-ג'אן לינוח, אותו שפט השופט יעקב רקטוש. המשחק התקיים בינוח. גם באותו משחק היה אירוע קשה. לצערנו לא למדנו לקחים ולא היינו ערוכים בהתאם. באותו משחק השופט נפגע וקיבל טיפול בבית-חולים. למה אז לא קבעו משחק רדיוס? למה לא קבעו משחק בלי אוהדים?
היו"ר אבשלום וילן
מי פגע בשופט בסיבוב הראשון?
יצחק כהן
השופט לא נפגע.
כמאל עטילה
הוא טופל בבית-חולים לאחר שנפגע. אני אומר דברים עובדתיים ואתה יכול לברר ולקרוא את הדוח הקשה שנכתב על-ידי השופט. ועדת המשמעת של ההתאחדות העמידה לדין את ינוח והיא קיבלה עונש על תנאי של הפחתת שתי נקודות. בדוח אותו משחק כתוב ששעתיים לאחר תום המשחק שחקני בית-ג'אן עוד היו במגרש והם הוצאו בדרך אחורית. נזרק לחדר ההלבשה שלהם רימון עשן. קבוצת ינוח הוזמנה לוועדת משמעת בהתאחדות לכדורגל וקיבלה עונש חמור.

אני לא רוצה להגיד עכשיו שינוח לא בסדר או שבית-ג'אן לא בסדר. לדעתי יותר חשוב לברר למה לא ישבה ועדה, למדה והפיקה לקחים. למה לא היינו ערוכים בהתאם למשחק הבא, שבפועל היה טראגי? המשחק בנובמבר הסתיים בתוצאה 1-0 לבית-ג'אן. בינוח אנחנו משפחה אחת. אני מכבד את מה שאמר ראש המועצה. האסון כבר קרה אבל כולנו צריכים להפיק לקחים, לעבוד יחד ולשלב ידיים כדי שזה לא יקרה שוב. אני לא מאשים אף אחד. אני חושב שמה שקרה הוא מצער מאוד וצריך ללמוד לקחים.
איוב קרא
אדוני היושב-ראש, מכובדי, באתי כי חשוב לי שלשני המקומות האלה יחזרו הרגיעה והסדר. חשוב לי גם דימוי העדה הדרוזית, שמעולם לא היו בה מקרים דומים למה שראינו לצערי. גם חשוב לי הספורט, מכיוון שהיתה לי הזכות להיות שחקן הכדורגל הראשון בליגה הבכירה של הכדורגל בישראל. זה כמה כובעים יחד: גם כחבר כנסת, גם כספורטאי לשעבר וגם כדרוזי.

כאב לי, כואב לי ואני עד היום בטראומה בשל הפרשה הזאת, גם כישראלי וגם כדרוזי. זה מאוד מקומם. זה יוצר אווירה מאוד לא נוחה לכולנו, שדברים כאלה יכולים לקרות בספורט.

ישבנו כמעט יומיים בינוח והיה מצב מאוד מיוחד. נכון, אנחנו חיים בתוך מדינת ישראל אבל צריך לנסות להבין את המנטליות של האנשים שחיים בכפרים הללו. לפעמים אפשר בדרך מסוימת לפתור בעיות או להסיק מסקנות ולהפיק לקחים בצורה זאת או אחרת כדי להרגיע את הרוחות, לאו דווקא בצורת ענישה.

אני רוצה להעלות על נס את ההתנהגות המופתית של משפחת ההרוג, שעשתה מעשה אצילי מבחינה הומנית. אני יכול להעיד שבעזרת מר יאסר עטילה, ראש מועצת ינוח-גת וכל המכובדים הביאו למצב שבהלוויה של ההרוג השתתפו כל בני העדה הדרוזית, לרבות משפחתו של הקצין. דבר כזה לא קרה עד כה מעולם. אני זוכר מקרה דומה שאירע פעם אחת בעבר עם בנו של חבר כנסת שנהרג, אבל זה לא היה בספורט. בספורט זה פעם ראשונה שחלילה קורה מצב כזה. בא האבא של ההרוג ואמר: אני רוצה שהמשפחה של מי שהרג את בני יהיו לידי באירוע.

זה רק מסמל על כיוון חשיבה של הרגעת הרוחות. אחרת, היינו יכולים למצוא את עצמנו בסיטואציה מאוד קשה, ואתם יודעים את ההשלכות: יש נישואים מעורבים בין בני כפר זה לבני כפר אחר, זה יכול ליצור אווירה עכורה בכל האזור. אני אומר לכם חד-משמעית, היו כמה לילות של מתח, שחששתי שמא חלילה תהיה אינתיפדה בתוך העדה ואז כולנו היינו נמצאים במצב לא נוח, גם כמדינה וגם כעדה.

אני רוצה שתבינו, חשוב לי שתשננו, שהיום קמה ועדת סולחה באזור הזה. אתם רואים איזה התנהגות מופתית היתה בשני הישובים. חשוב לי מאוד שהדימוי הזה ימשיך להיות דימוי חיובי. ועדת הסולחה הזאת צריכה בסופו של דבר לקבוע כללי התנהגות מוסכמים על שתי הקהילות.

אני לא נכנס לעניין הענישה הספורטיבית. יש אנשים שיקבעו, מר חיים צימר וראשי ההתאחדות לכדורגל שיקבעו מה שהם חושבים לנכון. אנחנו לא נכנסים לזה. אבל כל פעולה אקטיבית היום סביב הסוגייה הזאת, גם בוועדה הזאת וגם בכלל, אין לי ספק שיכולה להשליך על ועדת הסולחה. לכן היה רצוי להמתין עם הפקת לקחים ועם מסקנות שייזרקו לאוויר, כלפי כל צד, עד שיהיה הסכם סולחה. אחרי הסכם הסולחה, שלדעתי אפשר להגיע אליו בסופו של הליך, כל גורם שיש לו עניין וההסכם הזה יכול להשליך עליו יוכל להחליט מה שהוא רוצה. אנחנו לא יכולים לברוח ממציאות מסוימת. אם אנחנו נטה את הכף לפה או לשם, או נדבר בכיוון כזה או אחר, אנחנו נמצא עצמנו מחממים את הגזרה בצורה מיותרת, אחרי שנרגעו כל הרוחות וכאשר אנשים מתכוונים להגיע לאיזה הבנה.

לכן אני מבקש ממך, אדוני היושב-ראש, כדי למנוע מצב שחס וחלילה נכה על חטא, אני מציע חד וחלק להמתין עם המסקנות שקשורות לפרשה הזאת עד שיגיע אליך דוח ועדת הסולחה. בהתאם לזה הוועדה תגיש את המלצותיה ואתה תמשיך את מה שאתה חושב שצריך לעשות.

אני רוצה לומר לך שבעקבות המקרה הזה הגשתי הצעת חוק, שמדברת על ענישה עד 7 שנות מאסר לכל גורם שאינו בתפקיד שנכנס למגרשי הכדורגל ומחזיק בידיו נשק, כולל נשק קר. כל גורם, כולל שוטר שאינו בתפקיד, שייכנס למגרשי הכדורגל עם כלי נשק, לרבות סכינים, יקבל עונש עד 7 שנות מאסר, כולל קנס עד 50,000 שקל. הנחתי את הצעת החוק הזאת ובתחילת המושב אני אעלה אותה להצבעה. אני חושב שזה דבר חשוב והיה צריך לעשות את זה מזמן. אנחנו זוכרים את המקרים ברחובות ובמקומות אחרים. לדעתי לא נעשתה חקיקה בעניין הזה.

לכן, סביב כל הסיטואציה הזאת אני מבקש להמתין. לשמוע היום את כל מה שאפשר לשמוע אך להמתין עם המסקנות. זה יכול להיות לטובת העניין.
היו"ר אבשלום וילן
חבר הכנסת קרא, אני מכבד את בקשתך. אני רוצה להסביר משהו, שיהיה מאוד ברור. אני מבין מאוד את הרגישות הרבה שבה אנחנו מדברים. שמענו גם ממפקד משטרת כרמיאל שכפסע היה בין אפשרות שהאירוע היה נגמר בטרגדיה נוראה, וזה נגמר "רק" בטרגדיה כפולה. עובדה שגם בזמן אמת, גם ראש המועצה וגם הנהלות הקבוצות ונכבדים אחרים עשו ככל אשר לעיל ידם כדי למנוע ולהקטין את הסכנה. אם הם חס וחלילה לא היו משתלטים על המהומה אני מניח שיכלו להיות תוצאות הרבה יותר קשות.
איוב קרא
אין לנו בעיה עם מה שהמשטרה תחליט ועם מה שההתאחדות לכדורגל תחליט. אני אומר, בשלב זה, לשבוע, לחודש, לחודשיים, אני לא יודע כמה זה ייקח לנו, אני מבקש שהוועדה לא תצא במסקנות.
היו"ר אבשלום וילן
אני בהחלט מבין את הרגישות, את כל מה שאתם מתארים פה. אנחנו כוועדה לא עוסקים בנושא הזה. אנחנו עוסקים בנושא אחד: היה פה משחק במסגרת ליגה ג' בין שתי קבוצות וזאת התוצאה הנוראה שבה הוא הסתיים. אנחנו מנסים ללמוד את העובדות ולראות איך בעתיד דברים כאלה לא יקרו. אנחנו לא במקום ההתאחדות לכדורגל ולא במקום משטרת ישראל. מכיוון שאנחנו מכירים את כל הרגישות - זה לא התחום שלנו. התחום שלנו הוא האלימות בספורט ובו אנחנו עוסקים.
איוב קרא
כל המלצה שתתפרסם בתקשורת תשליך על הסולחה ותיצור אווירה אולי לא נוחה.
היו"ר אבשלום וילן
אני חושב שמה שאמרת הוא מאוד מאוד חשוב, על ההתנהגות האצילית של המשפחה. כמשפחה היא עשתה דבר מאוד קשה ואני חושב שהם התנהגו בצורה מאוד אחראית ומכובדת. אני בהחלט מכבד ואנחנו לא נעשה פה שום דבר שיפגע במה שאתה תיארת. אנחנו צריכים להתרכז בצד הספורטיבי.
איתן כבל
לפחות מנקודת המבט שלי ההתייחסות בדיון הזה לאירוע הטראגי והקשה שאירע היא לא כדי לעשות פה בירור מה אירע במשחק. פחות חשוב לי אם הקלטת מבושלת ומה בדיוק קרה בדקה ה-70. לזה יש משטרה, שתחקור את האירועים ותוציא את מסקנותיה. אבל אדוני יושב-ראש הוועדה, עלינו לחשוב איך נוכל לעשות את זה מנוף כדי להתמודד עם בעיה חמורה שקיימת בליגות הנמוכות, והגיע הזמן לטפל בה.

אני רוצה שתדע, אדוני היושב-ראש, שבליגות הנמוכות, ליגות ב' ו-ג', בדרך כלל הקבוצה היא גורם דומיננטי בישוב והמשחקים הם אירוע חברתי. לפעמים כל השבוע האנשים בבתי-הקפה ובמסעדות עוסקים רק בקבוצה המקומית.
אריק הניג
כך גם בתל-אביב.
איתן כבל
אתה צודק, אבל ההבדל הוא בעוצמות. לפעמים זה תופס ישוב שלם. אין לך מושג מה העוצמות. אצלנו בראש העין יש ליגת שכונות, אולי הראשונה בארץ. מאחר שאין פעילות מרכזית אחרת שאפשר להתחבר אליה אז הכדורגל הופך להיות מה שמאחד את כל חלקי הישוב.

אני רוצה להציע, אדוני היושב-ראש, את ההצעה הבאה: בליגות הנמוכות - הייתי שמח אם זה ייעשה גם בליגות הגבוהות - חייב לקום מאגר מידע. אגיד לכם איך. יש דוח שופט ויש דוח של המשטרה. מעבירים דוח על כל משחק להתאחדות לכדורגל. ההודעות של שני הגורמים האלה חייבות להיכנס לתוך מאגר מידע, ואז באופן טבעי נוכל ללמוד בפירוש לגבי כל משחק.

אמר הנציג מבית-ג'אן שגם במשחק הקודם בין שתי הקבוצות בנובמבר היו ביטויי אלימות והוא הסתיים בנס. בהנחה שכל מה שהוא אומר הוא אמת ויציב, אני מניח שאם לפני משבץ השופטים או מי שצריך להזמין את המשטרה היה הדוח של המשחק הזה - והוא אפילו לא צריך להוציא דוחות מאיזה תיקיה, הוא הרי יושב מול מחשב - הוא היה יכול מייד לתת הנחיה, הן למשטרה, הן לשופט, ואולי גם לעתים להזהיר את ההנהלות של שתי הקבוצות מראש.
הסברה וענישה וחקיקה
עד שנגמור להסביר, עד שנגמור להעניש, עד שנגמור לחוקק - אלה דברים שהם משלימים. מאגר המידע הזה הוא תנאי הכרחי כדי שתהיה שליטה ובקרה. דרך אגב, זה לא מחייב השקעות דרמטיות אלא רק תוכנה מתאימה ומישהו שיקליד את זה, זה הכל.
אריק הניג
את התופעה הזאת, אני אומר מניסיון של הרבה שנים של צפייה בארץ ובחוץ-לארץ, אי אפשר למגר. אפשר רק למזער. המקרה שמוצג כאן היום הוא לדעתי מקרה חריג, שכמעט לא קורה, וזה נבע מאיזה אי-שפיות, זמנית או קבועה. אני סבור שאין לזה סיבה אחרת.

אני רוצה להגיד משהו למשטרה. כל מה שמדברים על ענישה וחינוך וכן הלאה - זה יפה. לפי דעתי - ואתם בוודאי יודעים את זה - המזעור של התופעה בליגות התחתונות, כמו בליגות הבכירות, מוטל עליכם. לצערכם, או לא לצערכם, התופעה הזאת נופלת עליכם.

אתה אמרת משפט שקצת הטריד אותי, בתקופה הקשה הזאת מבחינה בטחונית שבה אנחנו נמצאים. אמרת שלצערך בליגות הנמוכות לא מתקיימות בדיקות כמו שמתקיימות בבלומפילד. בבלומפילד למשל בודקים אותך היטב בכניסה ואתה לא יכול להכניס כלום. אני לא יודע מה הסיבות שלא נערכות בדיקות כאלה בליגות הנמוכות. צריך לחשוב על זה. בעיקר לנוכח המצב שאנחנו מצויים בו, זה סיכון איום ונורא. צריך למצוא פיתרון, שבמגרשים האלה כן תיעשינה בדיקות, אם לצורך המשחק עצמו ואם כנגד חבלות של טרור.

אני רוצה לציין עוד נקודה. אני חושב שצריך לתת צל"ש לשופטים שבאים למגרשים האלה. אני מסתכל עליהם ומעריץ אותם. השופטים האלה הם פשוט גיבורים.
נעמאן חמדן
במקרה הזה היה שופט באמת עילוי, אינטליגנט, יוצא דופן והוא זכה לכל הכבוד.
חיים צימר
רציתי להגיד לחבר הכנסת איתן כבל שהמערכת קיימת אצלנו.

בעקבות המקרה שקרה במשחק בנובמבר, עד כמה שאני זוכר, המשטרה הוציאה צו סגירה של המגרש בינוח. לא סתם הם משחקים בפקיעין.

הדוח של המקרה הזה, חבר הכנסת איוב קרא, באמת יגיע לוועדת המשמעת בהתאחדות לכדורגל. שתי הקבוצות עומדות פה לדין. אבל עוד פעם, אנחנו הרי מסתכלים מתוך הרצון לקיים משחקים. העדה הדרוזית היא מקובלת אצלנו, ואני לא צריך להרחיב יותר.

כמו שאמר חבר הכנסת איתן כבל, בכל כפר הכדורגל הוא המרכז. לפעמים נערך איתי ויכוח האם להקים עוד קבוצה באותו כפר או בכפר סמוך. חלק מהאנשים פה מכירים את זה. חבר הכנסת קרא, אנחנו צריכים להיות המפשרים. אתה מכיר את הסיפור מחורפיש, שם עשינו פעולות עם מחשבה.

חבר הכנסת וילן, אני חושב שהיה פה משהו חריג, אבל התופעה הכוללת של אירועי ידויי אבנים ושל התנהגות פרועה היא תופעה שקיימת. לי אין כרגע פיתרון. אין בעיה עם המאגר. אין גם בעיה עם הענישה אצלנו. כאשר אנחנו יודעים בדיוק מה קרה - הקבוצה נענשת, ואם זה חמור אז נסגר מגרש.
היו"ר אבשלום וילן
מפקד משטרת כרמיאל אומר שלהערכתו בלמעלה מ-50% מהמשחקים יש אלימות ברמה של ידויי אבנים וכולי.
יצחק כהן
דוגמה קטנה, במגרש בנחף היו 3 אירועים רצופים של ידויי אבנים. מה הם קיבלו? משחק רדיוס אחד.
חיים צימר
אנחנו לא מתערבים. זה דוח של המשטרה ודוח של שופט. אני לא רוצה לגעת בוועדת המשמעת של ההתאחדות לכדורגל. זה גוף רציני מאוד, עם שופטים רציניים ואנשים רציניים.
אריק הניג
אבל שמעת מה הוא אומר, שנחף קיבלו משחק רדיוס אחד אחרי 3 התפרעויות.
חיים צימר
אינני יודע. אני לא מכיר את הסיפור. אני לא רוצה להעיר על מה שאני לא מכיר.
זאב גוטמן
המשטרה מפעילה כל סוף שבוע במגרשי הכדורגל בכל הארץ כ-1,800 שוטרים בממוצע, שזה כמות אדירה. אם תחברו את זה עם כל המטלות שיש היום למשטרה אז אנחנו ממש נקרעים ומגיעים למצב שאנחנו אפילו מחייבים שוטרים לעבוד. השוטרים מעדיפים לקחת יום מנוחה. זה כמות אדירה ואנחנו נותנים אותה כל סוף שבוע.
לגבי כמות השוטרים
זה פונקציה של הערכת מצב. אנחנו מקבלים את הנתונים גם מההתאחדות לכדורגל וגם מאותן תחנות שבהן מתקיים המשחק ובהתאם לזה גם קובעים פחות או יותר את כמות השוטרים.

צריך להזכיר שאנחנו מדברים על אירוע ספורטיבי, לא פיזור הפגנה במזרח ירושלים, אנשים שבאים לראות כדורגל. הכוח המשטרתי בא לפתור בעיה מקומית ואם יש מישהו שמשתולל ומלבה את הכל, מוציאים אותו. אם אומרים שהיו חסרים שוטרים, אז צריך להגיד כמה היה חסר. כמה שוטרים רצוי שיהיו מוצבים במשחק כזה במגרש פתוח? 5, 10, 20, 30? בואו ניכנס לפרופורציות - זה הרי משחק כדורגל.

מר אריק הניג דיבר על בידוק במגרשים. זה דבר שהוא לא בידינו. צריך לזכור, לבנות מגרש ולעשות בידוק בכניסה - זה גזירה שאותם גופים יצטרכו להתמודד איתה, ואני לא בטוח שהם יכולים. אז לבוא ולהגיד: לסגור, ויהיו הפרדות, ויהיו שערים ובדיקות גם בליגות האלה ובכמויות האלה, זה יכול להרוג את כל הכדורגל בליגות הנמוכות.
תאופיק ברקת
אני קצין הביטחון של מועצה מקומית ינוח-גת ובאתי גם מתוקף תפקידי כמזכיר קבוצת הפועל ינוח. רציתי להתייחס ספציפית למשחק הזה, לאלימות ולמה שקדם לה.

לא רציתי להרחיב בקשר לשתי הקבוצות, מה היה ביניהן, ועל כך שיושב-ראש הקבוצה שלנו הוא מאמץ קבוצת בית-ג'אן ונתן להם ציוד ותלבושות, 20 כדורים וטרינינג. לפני חודש היה איזה אירוע התרמה לקבוצת מכבי בית-ג'אן ומר כמאל עטילה, שאני מכבד אותו מאוד - הוא אדם מכובד מאוד - נכח באותו אירוע.

אני רוצה להתייחס לאירועים שקדמו למשחק. בתוך שתי הקבוצות כמעט 90% הם חיילים וקצינים שמשרתים ביחד, באותו גדוד. הם דיברו ביניהם על המשחק ועל מה שהולך לקרות. סיפרו לי שכמה חבר'ה בבית-ג'אן אמרו: "הולכים לתקוף", "הולכים לרצוח", והזהירו שאם אנחנו ניכנס למגרש - לא נצא חיים. את זה אמרו לי כמה אנשים בבית-ג'אן שבוע לפני המשחק.
היו"ר אבשלום וילן
מר ברקת, אתה מבין שאנחנו לא באנו לפה ללבות את האש עכשיו. אנחנו מנסים לראות איך מקרים כאלה לא יקרו בעתיד. אמר פה ראש המועצה דברים קשים, חריפים ונכונים. דיבר גם נציג בית-ג'אן. אני לא מציע שעכשיו תפתח את כל הסיפור. זה לא נבון.
תאופיק ברקת
ביום חמישי שלפני המשחק התקשרתי למשטרת מעונה. ביקשתי לדבר עם מפקד התחנה ואמרו לי שהוא וסגנו נמצאים בכנס ולכן דיברתי עם קצין המודיעין. אמרתי לו שאני מבקש שהוא יתַגבר את האבטחה במשחק הזה.
היו"ר אבשלום וילן
קיבלנו דיווח מהמשטרה על שיחות הטלפון הללו.
תאופיק ברקת
אמרתי לו: תיערך למשחק הזה בהתאם ותכין תכנית איך לאבטח את שני מחנות האוהדים. הוא אמר לי: בוא ותגיש תלונה. לא היה לי זמן ללכת ולהגיש תלונה. אמרתי לו: אני בסך הכל מוסר לך את המידע ורוצה לעדכן אותך על איומים שקיבלנו.

כשהגענו למשחק נכון שהיו 8 שוטרים, אבל שוטרים באיזה רמה? האם הם מיומנים לעשות את האבטחה או שהם אנשי משרד? ראיתי אותם, ואני איש משטרה לשעבר וקצין משטרה, הם ישבו לידי. זה בסדר, כל זמן שהמשחק היה שקט. אבל לקראת הסוף הם צריכים להיערך בהתאם, להפריד בין מחנות האוהדים ולאבטח אותם. זה כל מה שרציתי להגיד. תודה רבה.
עאמר סיף
אני יושב-ראש קבוצת הפועל ינוח. במקרה גם הבן שלי נורה באירוע הזה. אני מאמץ את שתי הקבוצות. מתחילת העונה אני בקשר הדוק עם קבוצת מכבי בית-ג'אן ואימצתי את הקבוצה בכל מה שקשור לציוד.

את המקרה הזה אפשר היה למנוע, אם כל הגורמים היו מתחברים יחד. אני חושב שזה מקרה בודד, שלא קרה לפני כן בשום מקום.

כיושב-ראש קבוצת הפועל ינוח שבוע לפני המשחק יצרתי קשר עם הנהלת בית-ג'אן. בהיותי אדם התורם את כספו על מנת לקדם את הספורט ביקשתי מהם ששתי ההנהלות תשבנה ביחד, על מנת שלא יהיה שום אירוע חריג במגרש. ביקשתי מהם להוציא את המשחק מפקיעין. במגרשים באיזור שלנו, במיוחד בליגות נמוכות, לא ראוי לקיים משחקי צמרת שיש בהם קהל. אין השקעה בתשתיות של המגרשים. זה נקודה שצריך לשים לב אליה על מנת למנוע מקרים קשים בעתיד.

ביקשתי מהנהלת בית-ג'אן להוציא את המשחק מהמגרש בפקיעין, בהיותם הקבוצה הביתית, ולהעביר אותו למגרש שיש בו הפרדת קהל. הם ביקשו ממני שאני אעזור להם לחפש מגרש אחר ואכן עשיתי את זה. מצאתי את המגרש בנחף וחזרתי אליהם אך משום מה הם לא רצו להזיז את המשחק מפקיעין. אני לא יודע מאיזה שיקולים. בנחף יש מגרש יותר מסודר, שיש בו הפרדה, יש בו שערים ואפשר להוציא את האוהדים בצורה מסודרת.

בשנה שעברה היה לנו משחק חשוב עם פקיעין אבל המשטרה נערכה כפי שכתוב בספרים. הם הגיעו עם כוח יותר גדול ואני זוכר שהעמידו 3 שוטרים בצומת של התקרית עצמה ויצרו חיץ בין מחנות האוהדים: ימינה ינוח, שמאלה פקיעין. לפני סיום המשחק שוב העמידו את השוטרים באותו מקום ולא נתנו לאוהדים המקומיים להתקרב לאוהדים של ינוח. באותו משחק לא היו נפגעים ולא היה שום דבר, למרות שגם אז הפסידה הקבוצה הביתית.

אנחנו גם פנינו למשטרה, אמר את זה קצין הביטחון. אנחנו יכולים לתת לכם הוכחה על קיום השיחה הזאת. אני אישית שלחתי מכתב להתאחדות לכדורגל, התרעתי שזה משחק חשוב וביקשתי שופט בכיר, כדי שתהיה הכרעה ספורטיבית במגרש ושלא יהיו השלכות כלפי האוהדים. אכן ההתאחדות לכדורגל נענתה לבקשה שלנו.

את האירועים במגרש אפשר היה למנוע אם היה כוח משטרה יותר גדול. השוטרים עשו את המקסימום על מנת לשמור על הסדר. חברי מבית-ג'אן צייר תמונה ממנה עולה שינוח אשמה באירועים.
כמאל עטילה
לא אמרתי את זה.
היו"ר אבשלום וילן
זמננו קצר. אני מציע לא ללבות את האש כרגע בין הקבוצות. צריך לחפש דרכים כדי שמקרים כאלה לא יקרו יותר.
עאמר סיף
בסיום המשחק כל האוהדים של ינוח כבר היו בדרכם לביתם. מי שנפגע במשחק הזה היו ילדים. הבן שלי, בן 11, והילד שנהרג, בן-דודי בן 15, הם ילדים תמימים שלא השתתפו בשום קטטה. פשוט היתה הסתה לפני המשחק: "אם לא ננצח את המשחק, ניתן להם מכות" - וזה אכן מה שהיה.

המשחק שודר ברדיו המקומי. כל תושבי ינוח שמעו ברדיו שיש הרוגים מקרב אנשי ינוח וכל אחד דאג לילד שלו ולכן הם הגיעו למגרש. עובדה שהמשטרה מציינת שאנשי ינוח עצמם ניסו להרגיע את ההמון ולהשליט סדר.

היום מה שנשאר לצעירים בינוח הוא קבוצת הכדורגל הזאת. הקבוצה הזאת נפגעה קשות. עובדה שכל הפצועים הם מינוח וההרוג הוא מינוח. כל העובדות מראות שהם הקורבן במקרה הזה. אנחנו כהנהלה עשינו את המקסימום במשך כל השבוע שלפני המשחק, עם המשטרה, עם ההתאחדות לכדורגל ועם הנהלת בית-ג'אן על מנת שמקרים כאלה לא יקרו. אני יכול להוכיח את זה בכתובים. אני מבקש מכבודכם, על מנת להיטיב עם המשפחה השכולה, על מנת שלא יהיו השלכות לעתיד - לא לפגוע בקבוצה, במיוחד שהיא לא אשמה במקרה הזה.
יוסף קארוט
אני מסכים לכל מלה שאמר ידידי חבר הכנסת איוב קרא. הקבוצה של ינוח, פעם הייתי יושב-ראש ההנהלה שלה והיא נקראת על-שם החלל סלמן ברקת שנפל באסון צור השני.

למרבה הצער והמקריות, החצי השני של משפחת סיף נמצא בבית-ג'אן. אסור להיות מצב שיפרידו בין החצי הראשון לחצי השני.

דרך אגב, אני רוצה לציין את המשטרה. כאשר הגעתי אחרי המקרה הם נתנו לי הכל ועשו הכל. אני קצין משוחרר ואני גם מודע למה שקורה במדינה שלנו.

אחד הדברים שקצת צרם לי - ואני אומר את זה לעצמי בקול רם - אנחנו מצד אחד רוצים לאשר לתושבינו לקחת נשק; מצד שני, שוטר עם יד קלה על ההדק עושה את המעשה הזה.

אני רוצה גם לציין את ראש מועצת בית-ג'אן שהגיע למגרש, ואני מנעתי ממנו לצאת לקהל. נפגשנו באותו לילה עם ראשי הרשויות, עם ידידי חבר הכנסת איוב קרא, עם נכבדי העדה הדרוזית וקיימנו ישיבות. לנו כראשי רשויות איכפת, ולכם גם איכפת. אבל ראו, אנחנו חיים בתוך עמנו. אנחנו מכירים גם את התשתית ואת המצוקה הכספית של הרשויות. יש ראשי רשויות שמציבים את הספורט ואת הנוער בתחתית הסולם. אני לא מבקר את בית-ג'אן. נוצר מצב שלבית-ג'אן אין מגרש ביתי, לאחר שהמגרש הקיים נסגר, ואני אמרתי שזה עונש.

אנחנו כראשי רשויות ניעזר גם בהתאחדות לכדורגל. אנחנו מכינים איזה אמנה לקבוצות. אני לא מוכן לתת את כספי, כסף הציבור, לכך שיילכו לספורט לא למען הספורט. אז יש אמנה, שהקבוצה חייבת לחתום עליה. היא תתחייב לעסוק בספורט למען הספורט.

כראשי רשויות יש לנו המון מה להגיד. אני חוזר למה שאמר ידידי חבר הכנסת איוב קרא. דבר ראשון, כדי לחזק את מעשיו הטובים של האב, החלטנו כראשי רשויות בעדה הדרוזית יחד עם חבר הכנסת איוב קרא לתת תעודת הוקרה לאב.

אני מבקש שמכאן תצא הבשורה שוועדת הסולחה תמשיך את דרכה. מצד שני, אני אומר שאנחנו לא נתערב בחקירת המשטרה, אנחנו נהיה עזר למשטרה. האמינו לי שהמשטרה עשתה את עבודתה, עם כל המצוקה ועם כל הקשיים, וגם ההתאחדות לכדורגל איתה.

אני כראש רשות, והרשו לי לייצג את יתר ראשי הרשויות, כולנו יחד נעשה הכל בשביל להסיק את המסקנות. אנחנו גם נעביר לכם את כל המסקנות שלנו ואת הפעולות שנעשו.

יש לציין שגם בית-ספר תיכון בית-ג'אן ובית-ספר תיכון ינוח למחרת האירוע עשו פעולה משותפת. אבל ראו רבותי, אנחנו רוצים למנוע את המקרה הבא.

אני מודה לכם. אנחנו מצווים לעשות את הטוב למען בנינו. תודה רבה.
נעמאן חמדן
אל לנו להקיש ממעשה חריג כזה על הכלל. היחסים הם מצוינים ביום-יום, בחיי השיגרה. המשטרה עשתה את המיטב בתנאים הקיימים. כולנו מבינים חוכמה לאחר מעשה, אם ואילו. לפעמים, גם במקרים שהיו, ריבוי שוטרים רק מלבה יצרים. תקוותי היא שהיחסים החמים ימשיכו לשרור כפי שהיו, מבלי ששתי הקבוצות תיפגענה. יתכן שהתוצאות שיושגו עקב הענישה תהיינה הפוכות ממה שרוצים, ולזה אנחנו לא רוצים להגיע.
כמאל עטילה
אני רואה כאן לצערי שקבוצת הכדורגל של בית-ג'אן לא שמה חיי אדם במקום הראשון. הם לא חושבים שכאן נהרגו - ולא חשוב מי אשם - 2 צעירים נהדרים באשמת הנהלת שתי הקבוצות והשחקנים, וזה רשום בדוח המשטרה. מה שמעניין אותם, שהקבוצות ימשיכו הלאה. אין קשר בין זה לבין הסולחה. אני, כממונה על הספורט במועצת בית-ג'אן, כממסד, בעד להעניש את הנהלת שתי הקבוצות, כדי שילמדו מה זה ספורט הוגן ומה זה לכבד משחק כדורגל.
נעמאן חמדן
תיאורטית ניתן למנוע, כאילו, מבחינה מדעית, אבל מבחינת האמונה שלנו כעדה דרוזית לא ניתן, גם אם המפכ"ל יהיה עם כל משטרת ישראל. זאת נקודה למחשבה, עם כל הצער. הילד לפני המשחק התארח אצל הבן שלי ושניהם כבר נשמות ביחד.
היו"ר אבשלום וילן
באלמנטים דתיים אני בוודאי לא אשפוט.

שמעתי את זה במוצאי שבת ברדיו והזדעזעתי. האינטואיציה הראשונה שלי היתה שזה לא יכול להיות קשור לכדורגל, כי לא נראה לי הגיוני שאוהד כדורגל יירה בנער בן 17, ואחר-כך בו בעצמו, כתוצאה ממשחק. כלומר, האינטואיציה הראשונה שלי אמרה שכנראה יש פה מישהו שיצא מדעתו, שאיבד את השפיות. אבל, שיהיה ברור, זה קרה בגמר משחק כדורגל.

אנחנו, ועדת הכנסת, איננו מחליפים את משטרת ישראל, שצריכה לחקור את המקרה שנגמר בשני הרוגים לאחר אירוע ספורטיבי. זה מקרה מאוד קשה. איננו מחליפים גם את ועדת המשמעת בהתאחדות לכדורגל. הגיע דוח השופט וועדת המשמעת של ההתאחדות לכדורגל תשב ותפסוק את פסוקה.

אדוני נציג בית-ג'אן, אני לא מחליף את ועדת המשמעת ולא קובע מי אשם. זה לא מסמכותי ולא מתפקידי, שיהיה ברור. לכן גם אמרתי לחבר הכנסת קרא, שאני שמח מאוד שיש ועדת סולחה שתנסה לשבת על המדוכה ולהגיע להבנות איך שני כפרים, שקשורים בכל-כך הרבה קשרים, חיים ביחד זה לצד זה. תפקידנו הוא אחד בלבד: לדאוג לאלמנט הספורטיבי, שבליגות הנמוכות ימשיכו לשחק כדורגל. כפי שאמר חבר הכנסת כבל, בחלק גדול מהמקומות זה אולי אמצעי הבידור היחידי, במובן החיובי, שיש לצעירים.

בדוח הביניים שהוועדה הזאת פרסמה בחודש יולי בשנה שעברה כתבנו במפורש. היינו בסיור בגליל וראינו את רמת המתקנים. אוי לבושה. אמרתי אתמול גם בישיבה אצל שר המדע, התרבות והספורט שאם לא נגייס כספים מהמועצה להסדר הימורים לספורט ונתחיל לבנות מתקנים ראויים לשמם, אי אפשר יהיה לטפל בתופעה טיפול שורש. הצענו שיהיו 4 איצטדיונים אזוריים, שניים בגליל ושניים בדרום ובנגב, שבהם אפשר יהיה לשחק ולתת תנאים. יכול להיות שהמשחקים יתחילו בשבת ב-10:00 בבוקר ויגמרו ב-10:00 בלילה, עם תאורה, שייערכו כמה משחקים, אבל שיהיו איצטדיונים נורמליים, שקהל יוכל להיכנס, לשבת ולצפות במשחקים.

מה שאתם מתארים פה הוא ברור לגמרי, שלא היו תנאים ומתקנים ברמה. אני הייתי בסכנין. אוי לבושה, קבוצה בצמרת הליגה הלאומית משחקת במגרש שכל רגע יכול לקרות בו אסון. הצופים שם יושבים זה על זה.

אני חושב שמוכרחים להתחיל לגייס את הכספים, להתחיל לבנות איצטדיונים אזוריים, לשפר את המתקנים בכפרים בליגות הנמוכות וליצור תנאים אלמנטריים.

אני חושב שיש פה כמה וכמה בעיות, שגם העירו עליהן, גם לגבי משטרת ישראל. מוכרחים להגיע לסוג של הפרדת קהל. ראיתי פה בקלטת שמחנות האוהדים ישבו בצדדים שונים של המגרש אבל הניקוז שלהם היה בחניה והאירוע קרה אחרי כן בחניון. מוכרחים להפריד בין הקהלים ולחשוב על פתרונות.

פה אני פונה להתאחדות לכדורגל. מפקד המשטרה באזור אמר שבלמעלה מ-50% מהמשחקים יש אלימות שמתחילה ברמת זריקת אבנים וכולי. אני לא אומר שזה נגמר ברצח, ואני באמת חושב שהמקרה הזה הוא חריג וקיצוני והוא איננו מייצג, אבל עובדה שהוא קרה. לכן אני חושב שההתאחדות לכדורגל ומשטרת ישראל צריכים להחמיר הרבה יותר. גם לפסול מגרשים, אם צריך, גם להחמיר מאוד את הענישה.

אנחנו ביצענו עכשיו שורה של שינויים רציניים מאוד בחוק הבטיחות במקומות ציבוריים שקשורים לכל נושא הספורט, כולל הורדת גדרות, כולל הרבה מאוד אלמנטים באיצטדיונים הגדולים, להביא אותם לרמה אירופאית עם הגברת ענישה, עד 7 שנים, למי שיעז לתקוף שופט או שחקן.

יכול מאוד להיות, חבר הכנסת קרא, שאנחנו צריכים לבחון אפשרות להגביר גם ענישה בחקיקה רגילה, כתוצאה מהתפרעויות סביב מגרשי כדורגל. את שורת החוקים על בטיחות במתקנים ציבוריים שהכנסת העבירה בקריאה שניה ושלישית רק לאחרונה, יכול להיות שצריך יהיה להחמיר.

אני גם חושב שמה שהציע חבר הכנסת כבל הוא נכון, ללכת על מאגר מידע, שיידעו איזה משחקים הם רגישים.
איוב קרא
מר חיים צימר אמר את זה.
היו"ר אבשלום וילן
אלה הכל לקחים שיש עליהם הסכמה, אבל הבעיה היא לא בהסכמה בישיבות, הבעיה היא בביצוע.

אני מבקש מההתאחדות לכדורגל, אנחנו עומדים עכשיו לקראת השליש האחרון של העונה, נותרו אפריל ומאי. אני מניח שיהיו עליות וירידות בליגות הנמוכות, יהיו משחקים מאוד חמים. מוכרחים להיערך, להעביר את המידע למשטרה, עם 1,800 השוטרים בסופי שבוע, וזה המון לאור המשימות שיש היום למשטרה, אבל לא תהיה ברירה אלא לתגבר את הכוח.

אני מבקש מההתאחדות לכדורגל גם לדווח לוועדה איך מתארגנים בליגות הנמוכות לקראת סיום העונה לגבי משחקים רגישים, גם ברמת הסברה, גם ברמת החמרת ענישה, ועדת משמעת - זה לא תחומים שהם בסמכותנו. אני פונה ומבקש לקבל דיווח. וגם המשטרה, בהיערכות באמת יותר חכמה ונבונה, כדי שחס וחלילה טרגדיות כאלה לא יקרו.

אומר לכם משהו לסיום. ניגשתי לאירוע הזה לחלוטין לא כאירוע בין שתי קבוצות שבאות מהמגזר הדרוזי. ההתייחסות שלי היתה: משחק כדורגל בליגה ג' בין שתי קבוצות שכנות שנגמר בטרגדיה נוראית. האלימות לצערי קיימת בליגות הנמוכות ובליגות הבכירות. אנחנו שומעים קריאות גזעניות כנגד ערבים וכנגד שחורים, והיום בכלל כנגד סתם שחקנים ש"מתלבשים" עליהם. הדברים האלה מופיעים בכל מקום.

דווקא אין דבר שהוא מלכד כמו כדורגל, ובכלל ספורט, בין אנשים מכל הגוונים, מכל הקשתות, מכל רחבי העולם. לכן הבעיה המרכזית שלנו כנבחרי ציבור היא איך באמת לאפשר שמשחקי הכדורגל ומשחקי הספורט יהיו נקיים ככל האפשר מאלימות ויהיה להם ערך ספורטיבי חינוכי-תרבותי יפה. אין אירוע כמו כדורגל שמושך אליו כל-כך הרבה אנשים. לא קולנוע, לא הצגות, לא שום דבר אחר. אלה האירועים שהכי מושכים את הקהל.
חיים צימר
הכדורגל הוא ענף שפרוס על פני כל המדינה.
היו"ר אבשלום וילן
החל מפרופסורים בטכניון וכלה בירקנים ובמי שאתם לא רוצים. זה דבר שמאחד את כולם. אבל אם לא נדע לעשות קווים מאוד ברורים, ועם כל הכבוד ל-2-1, ל-1-1, ל-3-1, התוצאה היא ספורטיבית והיא לא שווה חיים של ילד אחד. לצערי זאת לא הטרגדיה הראשונה בארץ בשנה האחרונה. היה לנו את האירוע בחיפה, התפרצות ספונטנית במשחק סיום העונה עם הזכייה באליפות, כשעד היום שוכב נער בעצם כ"צמח". אני מאוד מקווה שאנחנו נפיק לקחים במלוא החומרה מהאירוע הזה.

אני פונה פה גם להתאחדות לכדורגל, גם למשטרת ישראל, להקדיש מאמץ, מחשבה ואמצעים לליגות הנמוכות לגבי המשחקים שייערכו בחודשיים הבאים. החודשים אפריל ומאי הם סוף עונה, אלה חודשים קריטיים. אני יודע איך מתחממים היצרים כאשר מדובר על עלייה או ירידה של ליגות. מליגה ג' אין כל-כך לאן לרדת, אבל יש לאן לעלות. ומה ההבדל בין ליגה ג' לליגה ב'? פעם זה כפר כזה, ופעם זה ישוב אחר, והרי הדברים האלה קיימים בכל מקום. לאף אחד אין חסינות מפני הדברים האלה, שיהיה ברור.

לכן אני תקווה שאנחנו את הלקחים מהמקרה הזה נפיק ברמה הציבורית. אני מאוד מקווה שזה מקרה ראשון ואחרון העונה. יכול מאוד להיות שאולי לא נדע את הסיבות. אמרת פה: "לפי האמונה". אני לא מתעסק ב"לפי האמונה".
נעמאן חמדן
זה חומר למחשבה.
היו"ר אבשלום וילן
על זה אני לא יכול להשפיע. אני יכול להגיד דבר אחד, על מה אנחנו כנבחרי ציבור יכולים להשפיע. את זה אנחנו צריכים לעשות. אחרי זה מה יקרה - כל אחד יפרש. אבל אני רוצה שנדע שעשינו את הכל כדי להוריד את האלימות ואת התופעות הקשות האלה מעל סדר היום של כולנו.

תודה לכולכם ולהתראות באירועים טובים יותר.

הישיבה ננעלה בשעה 15:45

קוד המקור של הנתונים