ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 02/12/2001

חשד להטיית משחקים בליגות הבכירות

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/4272



ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט –
5
2.12.2001

פרוטוקולים/ועדת חינוך/4272
ירושלים, י"ז בטבת, תשס"ב
1 בינואר, 2002

הכנסת החמש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 13
מישיבת ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האלימות בספורט
שהתקיימה ביום א', י"ז בכסלו התשס"ב, 2.12.2001, בשעה 13:30


ס ד ר ה י ו ם

חשד להטיית משחקים בליגות הבכירות
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר אבשלום וילן
מוזמנים
אריה שומר, מנכ"ל משרד המדע, התרבות והספורט
ד"ר עודד הכט, מינהל הספורט, משרד המדע, התרבות והספורט
רפ"ק מרסל דלל, קצינת חקירות, אגף החקירות, המשרד לביטחון פנים
גברי לוי, יו"ר התאחדות הכדורגל
עו"ד משה אביבי, היועץ המשפטי, התאחדות הכדורגל
צבי רוזן, איגוד השופטים
משה שיינמן, "ידיעות אחרונות"
יועץ הוועדה
אורי אפק
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ

חשד להטיית משחקים בליגות הבכירות
היו"ר אבשלום וילן
אני מתכבד לפתוח את הישיבה של הוועדה
למניעת אלימות בספורט.
שוחחתי היום עם חבר הכנסת זבולון אורלב, יושב-ראש ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. הוא לא יצליח להגיע לישיבה אבל בהחלט תיאמנו עמדות לקראת הפגישה.

הסיבה שהישיבה הזו כונסה היא עקב פרסומים שהיו ביום חמישי בבוקר בנושא של חשד לכאורה של הטיית משחקים בליגות הבכירות. כלומר, דובר פה על השפעה על תוצאות הספורטוטו ופירושו של דבר שמדובר בשתי הליגות הבכירות בכדורגל במדינת ישראל.

הוועדה הזו עסקה בכל נושא האלימות בספורט והגישה דוח ביניים. הוועדה יושבת שלוש פעמים בחודש במטרה לבדוק את מימוש דוח הביניים – כשהיא התחייבה למהלך רב-שנתי – ובמטרה לנסות לשפר את תנאי הספורט הישראלי בכלל והכדורגל בפרט באופן כזה שאמצעי הבידור מספר אחד יהיה אכן כזה לתועלת הצופים והאזרחים.

אין ספק שהמידע שנחשפנו לו ביום חמישי בבוקר, אם הוא אכן נכון, מעבר לעובדה שהוא מחשיד כאן ציבור שלם, פירושו של דבר שאם ישנה הטיית משחקים לצורך הספורטוטו, לצורך הימורים במדינת ישראל שעצם התחרות והליגות הבכירות בישראל אינה נעשית בצורה הוגנת. אם זו איננה אלימות אינני יודע אלימות מהי. לכן כינסנו את הוועדה בדחיפות.

לישיבה הוזמן גם כתב גלי צה"ל, ניב רסקין, שבעצם הוציא את הסיפור. אני רוצה להבהיר כאן מראש שאנחנו לא ועדת חקירה ואנחנו לא בית דין. אנחנו ועדה פרלמנטרית שעוסקת בנושא האלימות בספורט ואנחנו מגבשים המלצות שלאחר מכן מי שצריך לבצע אותם אלה הם הגופים המוסמכים. אנחנו בסך הכל מלווים אותם. אין לי כאן סמכות שלטונית, דבר שיש רק למשטרת ישראל ולגופים שעוסקים בנושא.

לכן בשם הוועדה אני רוצה לומר שאנחנו מתכוונים לפנות למשטרת ישראל כדי שתחקור את התופעה ולו רק כדי לנקות את השולחן וכמה שיותר מהר. אני יודע שעד היום, כך נאמר לי, הוגשו תלונות למשטרה, אבל גם אם לא הוגשו, אני כבר מודיע פה שבכוונתי בסוף הישיבה הזאת בשם ועדת החקירה למניעת אלימות בספורט לבקש ממשטרת ישראל לחקור את הנושא במהירות האפשרית ולו רק כדי להסיר לזות שפתיים מצד אחד, ומצד שני, אם אכן ישנם דברים ומטים משחקים, על אחת כמה וכמה.

ברור לנו לגמרי שלפחות לפי גל הפרסומים הנוכחי מדובר במשחקים שהם בתחום הספורטוטו. כלומר, לא מדובר פה במאות אנשים אלא מדובר בקבוצה מצומצמת בכירה ואם צריך לבדוק, אני מציע לכם לבדוק. מה שאני לא מציע זה להשאיר כתם כזה שהוא בעצם על כל הספורט הישראלי בכלל ועל הכדורגל בפרט ומהווה אובדן האמון והאמינות של הצופים, של האזרחים, של כל מי שממלא טופס טוטו, דבר שעלול להיות מאוד בעייתי.

בעבר בהיסטוריה של מדינת ישראל הוקמה ועדת חקירה ממלכתית ואני מאוד מקווה שלא נצטרך לחזור לזה. אני מאוד מקווה שבכל המידע שפורסם אין ממש, אבל אם יש דבר ולו פעוט, חייבים לחקור וכמה שיותר מהר.

לכן אני שם את ההצעה הזו על השולחן. ברשותכם, אני רוצה לשמוע מנציגי איגוד השופטים והתאחדות הכדורגל מה הם חושבים בנושא, אבל לפני כן ניתן למר אריה שומר, מנכ"ל משרד המדע, התרבות והספורט, לומר את דבריו ואני מבין שהם גם בשם השר.
אריה שומר
אני שמח שהוועדה הזו שמה את הנושא הזה על
סדר יומה. אנחנו כבר אמרנו את הדברים במכתבו של השר מתן וילנאי לשר לביטחון פנים וגם למפכ"ל המשטרה. אני חושב שצריך להתייחס להודעה העיתונאית הזאת שנאמרה בגלי צה"ל אבל אני חושב שהכתם הזה שכביכול נאמר על אלף שופטים – ואני מקווה שאני לא טועה במספר – בכדורגל, אנחנו צריכים להסיר אותו ולעשות זאת מיד. יש לנו מספיק בעיות מיוחדות במדינת ישראל ואנחנו לא צריכים עכשיו להפוך לבעיה רצינית את הנושא הזה. אנחנו שותפים לדעתו של חבר הכנסת וילן וגם אנחנו אומרים שהנושא הזה צריך לרדת מיידית מסדר יומה של מדינת ישראל. אנחנו שותפים לדאגות התאחדות הכדורגל ושופטי ישראל בתחום הזה כי לא יתכן שתשודר ידיעה עיתונאית מסוימת בלי למסור לנו את השמות. אם יש מישהו שרוצה לומר דבר כזה, שימסור את השמות. אני חושב שצריך לפתוח בחקירה הזאת, להניח למשטרה לעשות את עבודתה ולהסיר מיד את הכתם שהודבק לשופטי הכדורגל בישראל. לא יתכן שדבר כזה יהיה קיים בנושא תרבותי של משחקים, דבר שאנחנו מייחלים לו ועושים להורדת האלימות בו כדי שעם ישראל יוכל ליהנות ממנו בימים קשים אלה.

אני חושב שהמשרד הביע את דעתו בעניין הזה ואנחנו תומכים בעמדת יושב-ראש הוועדה, עמדה שהובעה גם על-ידי התאחדות הכדורגל ובוודאי על-ידי איגוד השופטים בנושא הזה. המשרד טוען שיש להוריד את הנושא הזה.

נניח שבאמת יש דבר כזה והעיתונאי לא רוצה לשרוף את המקור שלו, ואנחנו מכירים את הדברים האלה, אבל להלך אימים בנושא הזה, זה לא פשוט.

כאמור, אנחנו שותפים לדעתו של יושב-ראש הוועדה כפי שהובעה במכתבו של השר מתן וילנאי.
גברי לוי
אם טיפש אחד זורק אבן, מאה חכמים לא יוציאו
אותה. כאן נאמרו אמירות מאחוריהן עומד אותו אדם שלא מוכן למסור אינפורמציה ולומר מה הם מקורותיו. אם יש לו שמות, יכול היה לומר את השמות בלי לתת את מקור המידע שלו ואז זה היה נותן למשטרה אפשרות לחקור ולעסוק בזה.

מבחינת ההתאחדות אנחנו עשינו כל מה שהיינו צריכים לעשות. דבר ראשון פנינו מיד לאיגוד השופטים והלכנו למשטרה כדי שתחקור את העניין. אנחנו אפילו מציעים פרס כספי – המשטרה עוד לא נתנה לנו אישור לעשות זאת – למי שימסור מידע כלשהו שיביא להרשעה. התאחדות הכדורגל כבר עשתה חקירות במשך כמה וכמה שנים בהתייחס לשמועות מהסוג הזה אבל לצערי הרב לא הצליחו להוכיח שום דבר שקשור בדברים האלה, למעט אולי פעם אחת בשנה אחת בה היו הימורים של כדורגלנים והם נענשו. דרך אגב, המשטרה לא הגיעה להוכחות אבל התאחדות הכדורגל נתנה עבירות משמעתיות. זה לא קל אבל כמו שאמרתי, אם אכן כך הם פני הדברים, אנחנו ננהג כאן בצורה החמורה ביותר. אם יסתבר שאין הוכחות ואין אמת, לפי דעתי כל בר דעת צריך לדעת שצריך מיד להסיר את הכתם הזה. גם לגבי אותו איש שאמר את הדברים האלה – כאשר הוא לא יכול להביא הוכחות אלא זרק בוץ על שופטים רבים ועשה זאת בצורה חמורה ביותר – צריך גם לגביו לנקוט פעולה.
משה אביבי
לפני שאני אומר מה עשינו, אני רוצה לצטט
שלושה משפטים מתמליל של הכתבה הראשונה כשהעניין פורסם במסגרת "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל. בראיון של מיכה פרידמן שמראיין את ניב רסקין, אומר פרידמן שמדובר בשערורייה ששותפים לה כמה וכמה משופטי הכדורגל הבכירים במדינה שלנו, שעל פי הטענה הם שותפים לאיזושהי שרשרת של קומבינציה, של הטיית משחקים, כשהם עצמם גם משלשלים כסף ולא קטן לכיס שלהם.

אין האשמה חמורה מזו. כמובן שהיא שייכת לקודקס הפלילי ולא לעניין אחר, אבל כאן מדובר בכמה וכמה מהשופטים הבכירים. לא נוקבים כאן מספרים ואני רוצה להזכיר לכולם שמספר השופטים הבכירים, שלוש הליגות הבכירות שלנו בהן מדובר, הוא בסך הכל 46 שופטים. הם מתייחסים כאן לליגת על, לאומית וארצית. הם דיברו על שלוש הליגות הבכירות וכאן מדובר ב46- שופטים. זה חבר אנשים מאוד מסוים, מאוד מסומן, ואגב, מאוד מוכר. כלומר, זה לא שאומרים שיש ארבעה מבין כלל עורכי-הדין במדינת ישראל כאשר יש 25 אלף כאלה.

כאמור, מדובר ב46- שופטים ואם אחר-כך הם נקבו במספר של ארבעה, הם מדברים על עשרה אחוזים. אינני יודע אם אחד נכון, אם שניים נכונים, אבל בכל מקרה הם מכתימים עדה שלמה שלא רק זה שהיא מאוד מצומצמת וקל לסמן אותה, היא חבר אנשים שמדי שבת עולים על כר הדשא לעיני עשרות אלפי צופי כדורגל ומאות אלפים בטלוויזיה וכל אחד יכול להצביע עליהם ולומר הנה, זה אתה וזה אתה, ואת התוצאה אנחנו רואים כבר בעיתון של היום. נדמה לי ב"מעריב" יש ציטוט שבשלושה משחקים מתוך ששה משחקים בליגת העל קראו קריאות גנאי לשופטים בנוסח של "מהמרים", "אתה רוצה שיצא תיקו שתיים-שתיים". זאת אומרת, זה בא מיד.

זאת לא הוצאת דיבה במובן הרגיל שמישהו אמר על מישהו משהו ואחרי כן שנתיים מנהלים משפט. כאן "השטר" הזה מיד נפרע כבר בשבת והקהל כבר צעק ועל כל שריקה היה לו מה לומר. כל שריקה שפעם יכלה להיחשב או כנכונה או כטעות שיפוט, היום קודם כל תהיה לה קונוטציה של בעצם הטיית משחק תמורת תשלום שוחד.

אנחנו אמרנו שעננה כזו רובצת על השופטים האלה כאשר הם כולם זכאים וחפים מפשע אלא אם יוכח אחרת לגבי ספורים. אין מחלוקת אגב גם עם "חושפי הפרשה" שהרוב הוא צדיק ונקי וללא רבב והם משאירים אותו עם עננה כזו על ראשו רק בגלל שהם לא רוצים לחשוף איזשהו מקור למרות שלא ביקשנו את המקור אלא ביקשנו את שמות השופטים, אם אכן ישנם כאלה, אבל לא נענינו.
אומר הכתב
"ניתן לקבוע באופן חד-משמעי כי מספר שופטים בשלוש הליגות הבכירות, הליגות שמופיעות גם בטופס הטוטו, מעורבים בהימורים הבלתי חוקיים גם במשחקים אותם הם שופטים ודואגים אף להטיית התוצאה". כלומר, מהמרים על המשחקים שלהם. בסיום נאמר שהם קיבלו אלפי שקלים על מנת שיתאימו את שיפוטם להימור שלהם עצמם. אני שוב חוזר ואומר שאין דברים חמורים מאלה.

דבר ראשון שעשינו הייתה פנייה למשטרת ישראל בבקשה לחקור את העניין ללא דיחוי. דבר שני שעשינו הייתה פנייה לגלי צה"ל, לעורך הראשי, למיכה פרידמן ולניב רסקין וביקשנו מהם מיד לקבל את השמות על מנת שנוכל, במידה שאכן ישנם כאלה, לטפל בהם הן במישור המשטרתי והן במישור שלנו, ולהסיר מיד את החשד הזה שרובץ על כל האחרים. לא קיבלנו תשובה מגלי צה"ל, לא חיובית ולא שלילית אלא פשוט הייתה התעלמות מהפנייה שלנו. לכן פנינו – וגם אמרנו להם שכך נעשה – לפרופסור אליקים רובינשטיין היועץ המשפטי לממשלה בבקשה להגיש כתב אישום על הוצאת לשון הרע על ציבור, לפי סעיף 4 לחוק איסור לשון הרע. אנחנו חושבים שהעניין הוא חמור. אנחנו חושבים שזה מקרה שלא ניתן להשאיר אותו רק לטיפול המשטרה מפני שניב רסקין הודיע כבר בכל מקום אפשרי בכלי התקשורת שאין לו שום כוונה למסור את האינפורמציה הזו למשטרה כדי לא להסגיר את המקור שלו, ובהחלט יכול להיות שחקירת המשטרה – גם אם היא תמצא בזמנים הקשים האלה את כוח האדם המתאים כדי לחקור את העניין - יכולה להימשך זמן רב ויכולה להסתיים גם ללא ממצאים.

בין אם בסופו של דבר יהיו ממצאים ובין אם לא יהיו ממצאים, אין מחלוקת בדבר אחד, שכבר כיום ברור שזה לא חל לגבי תשעים אחוזים מכלל שופטי הכדורגל בליגות הבכירות ומה אתם? האם דמם הפקר?

נאמר פעם שכלי תקשורת יכול להיות כלי קודש, אבל הוא יכול להיות גם כלי משחית. כלי קודש זה כשאתה חושף משהו ואומר הנה, האיש הזה עשה כך וכך וסרח.
היו"ר אבשלום וילן
נציג גלי צה"ל לא כאן ואני לא בית-משפט
לסכסוך אולי הלגיטימי שאתה טוען לו בין גלי צה"ל להתאחדות הכדורגל. אני מציע שתתרכז בנושא עצמו.
משה אביבי
זו בסופו של דבר כנראה הדרך לחשוף את הדבר.
זה לא העניין הכספי אלא אנחנו מדברים במישור הפלילי. מטרת הפנייה ליועץ המשפטי לממשלה היא לא תביעה אזרחית כדי לקבל כסף. אנחנו פנינו מפני שאנחנו סבורים שזה כלי שיכול לשרת אותנו להשגת האינפורמציה אם אכן ישנם שופטים כאלה שסרחו, שיבוא הכתב ויאמר אמת דיברתי. זה לא סכסוך מול גלי צה"ל אלא זו דרך כמו פנייה למשטרה, כמו עבודה שעושה הוועדה הזאת, כמו שעושה משרד החינוך, כמו שעושה ההתאחדות לכדורגל ואיגוד השופטים. זה עוד כלי שאנחנו חושבים שיכול לסייע בחשיפת האמת ומהר מפני שאם החקירה הזו תימשך חודשים וחודשים, ויש לנו דוגמאות מהעבר, אנחנו נמצא במצב שכל שבת יעלו על כר הדשא שופטים שהם בבחינת חשודים פוטנציאלים ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו והם לא יכולים להרשות לעצמם את המצב הזה.

לכן זה לא ברמה של סכסוך שלנו מול גלי צה"ל אלא זה עוד כלי לנסות ולסיים את העניין הזה כמה שיותר מהר.

במשפט אחד אני רוצה לומר שהנושא הוא לא חדש. מפעם לפעם מועלות טענות כאלה ואחרות אבל אף פעם לא נוקבים בשמות. במקרה אחד, הייתה חקירה של משטרת ישראל לגבי שחקנים שהימרו במסגרת הימורים לא חוקיים ופרקליטות המדינה החליטה בסופו של דבר שלא להעמיד לדין לאור הממצאים שהיו לה, אבל אנחנו העמדנו לדין משמעתי ובית-הדין שלנו הרשיע את אותם שחקנים שעסקו בזה, אבל הדבר הוא הרבה פחות חמור וגם לא הייתה כזו משמעות.
היו"ר אבשלום וילן
אתם קשורים עדיין עם חברת חקירות כמו
מודיעין אזרחי?
משה אביבי
בוודאי, כן.
היו"ר אבשלום וילן
בפרשה הזו הטלתם עליהם לחקור את הנושא
הזה?
משה אביבי
אני יכול לומר שיום לאחר החקירה, ניב רסקין
כבר נפגש עם אנשי מודיעין אזרחי שפנו אליו וביקשו ממנו לקבל את האינפורמציה. תשובתו הייתה חד-משמעית שלילית. למודיעין אזרחי יש חומר רקע בעבר והוא יעביר כל דבר שהמשטרה תבקש כדי לסייע לה בחקירה. מודיעין אזרחי גם היום יעשה כל מה שהוא צריך מבלי להפריע כמובן למשטרה בעבודתה בעניין הזה. כל כלי שיש לנו, כולל מודיעין תקציבי, נעשה את הכל על מנת להגיע לחקר האמת. ואני אומר עוד פעם, הכי חשוב שזה ייעשה כמה שיותר מהר.

אני חושב שלמשקל הציבורי של הוועדה הזו ושל משרד החינוך, כמובן לאיגוד השופטים ולהתאחדות הכדורגל, חשוב להגיע לא רק לחקר האמת אלא כמה שיותר מהר כי נכון להיום המצב הוא בלתי נסבל.
צבי רוזן
אני רוצה להודות לנוכחים על האמון שבדבריכם
נתתם בשופטים. הידיעה פורסמה ביום רביעי ולא ביום חמישי כפי שנאמר כאן וכאשר מדברים על ההימורים, אלה שלושת הליגות כאשר לפעמים גם ליגה א' מצטרפת. בליגת העל יש לנו 14 שופטים, בליגה הלאומית יש לנו 15 שופטים, בליגה הארצית 17 שופטים, בליגה א' יש לנו 47 שופטים, לאלה מצטרפים גם בכל ליגה שניים-שלושה שופטי השלמה שמקבלים הזדמנויות לשפוט מפעם לפעם. השיבוצים בדרך כלל נעשים כך שאני יודע עליהם בשבת בערב או בראשון בבוקר מתפרסמים ביום שלישי בבוקר בעיתונות.

השמועות על התופעה הזו קיימות מאז שיחקתי כדורגל ואחר-כך הפכתי למאמן. זו השנה השלישית שלי בוועדה המקצועית. אני יכול לומר שמיד עם היכנסי לתפקיד ערכתי כל מיני בדיקות אישיות ותמיד כשהגעתי אל מישהו מבני המיעוטים או בישוב קטן שהבטיח לי אפילו משחק מסוים עם שופט, עם שמות, עם תוצאה, ברגע שזה הגיע לאמירת העובדות – לא מצאתי אף אחד שיכול להצביע על שופט או על תוצאה של משחק.

התקשורת בשתי הליגות הראשונות נותנת לנו כמעט תמונה מהמשחקים. זאת אומרת, שופטים לא יכולים לעשות ככל העולה על רוחם. אם פעם, בזמן שאני שיחקתי, אפשר היה לעשות דברים כאלה, היום אי-אפשר לעשות כלום. אני יכול לומר שכבר באמצע שנה שעברה בליגה השלישית – שקצת יותר קשה לנו לעקוב מקרוב – ביום ששי בבוקר היו מפעם לפעם חילופי שופטים בסבב מלא ואז אני יכול לשאול את ניב רסקין האם יתכן להטות משחקים שעה שלא יודעים מי השופט?

אני יכול לומר שבארבע השבועות האחרונים, ללא התייחסות לנושא של הכתבה, השופטים מקבלים ביום ששי בשעה 8:45 בבוקר את השיבוצים שלהם בליגה השלישית, שהיא קצת יותר רחוקה מאתנו ואני פחות מכיר את השופטים. זאת אומרת, הם יוצאים מיד ביום ששי בבוקר למגרשים. זאת אומרת, כאן לקחו והקיזו דמם של כולם. נאמרו כאן מספרים. יש לנו כאלף שופטים ומבקרים, רובם הם שופטים כשאת המספרים של הליגות העליונות כבר ציינתי. כתשעה או עשרה מהליגה הבכירה הם אנשים אקדמאים ועובדים עצמאיים, זאת אומרת, אלה הלכו הביתה וקיבלו את הפידבקים אתמול במגרשים. לא היה מגרש אתמול בו לא הייתה התייחסות. בדקתי גם בליגה הלאומית ובכל מגרש הם קיבלו פידבקים. אולי זו הייתה הסיבה לאסיפה ביום ששי בבוקר כדי לדבר אתם ולנסות לשלוח אותם יותר מוכנים למגרשים, לבקש שלא יגיבו ושיעבירו את המשחקים. אולי מזלנו שהמחזור של ששי-שבת עבר בשלום.
מרסל דלל
בעיקרון נתקבלו כמה פניות במשטרה לפתוח
בחקירה. הנושא כרגע נמצא בבירור של אגף החקירות וטרם ניגבו כל הודעות.
היו"ר אבשלום וילן
אתם חקרתם מישהו?
מרסל דלל
טרם ניגבו הודעות.
היו"ר אבשלום וילן
האם נמצאים אנשים בחקירה?
מרסל דלל
כל מה שאני יכולה לומר כרגע הוא שהנושא נמצא
בבירור באגף החקירות.
היו"ר אבשלום וילן
אני מבין שהבירור גם כולל חקירת אנשים, ואת
לא מאשרת ולא מכחישה.
מרסל דלל
לא אמרתי.
גברי לוי
יכול להיות מצב שהמשטרה תחליט לא לחקור?
מרסל דלל
שוב, הנושא נמצא בבירור ואין לי שום מידע נוסף
שאני יכולה למסור לכם.
היו"ר אבשלום וילן
ברשותכם, אני רוצה לומר שני דברים שלא
אמרתי קודם.
לגבי מהירות הפעולה. שמעתם כאן את נציג התאחדות הכדורגל ואת נציג איגוד השופטים. מדובר פה ב46- איש. אני לא ועדת חקירה ואני לא נכנס לסיפור של העיתונאי ושל גלי צה"ל אלא אני מתייחס לעובדות עצמן. נזרקה האשמה מאוד כבדה לחלל האוויר וכבר אתמול ראינו מה האפקט שלה במגרשים. אם זה יימשך, אנחנו יודעים לאיזה ביטויי אלימות זה יכול להגיע ואווירה קשה יכולה להיווצר במגרשים דווקא כאשר אני מזכיר לכם איך נגמרה העונה שעברה, במאמץ גם של משרד התרבות, המדע והספורט, גם של הכנסת לנסות ולעזור ולתעל את הספורט לכיוון ההוגן. לכן המהירות כאן היא קריטית מבחינת בדיקת הנושא והגעה לעובדות, היו או לא היו. אם יש משהו, יש לטפל בכל חומרת הדין. אם לא, לטהר את האווירה.

יש נושא אחר שעלה כאן בשוליים אבל עלה בסוף דיוני הוועדה בתום מושב הקיץ של הכנסת וזה נושא ההימורים הבלתי חוקיים. לצערי לקח שבעה חודשים עד אשר האוצר הסכים להתפשר עם שר המדע, התרבות והספורט ולמנות את האלוף במילואים יום-טוב סמייה לראשות מועצת ההימורים. גם היום ונכון לרגע זה עדיין שר האוצר לא חתם על תקציב מועצת ההימורים, תקציב של 700 מיליוני שקלים לשנת 2001 כך שכולם עובדים על מקדמות.

אני מעלה את זה כי אני דיברתי עם האלוף במילואים יום-טוב סמייה ואמרתי לו שיש בישראל תופעה של הימורים בלתי חוקיים בכל נושא הכדורגל שחלק מהמומחים טוענים שהיא בסדרי גודל כספיים כמעט כמו של המערכת הרשמית של הספורטוטו. אין לי ספק שאם מנסים ללמוד מהמודל האירופי באנגליה ובמקומות אחרים, שם כל הנושא הזה, כולל הימורים דרך האינטרנט, כולל הימורים במגרשים וכולי, הוכנס לתוך המערכת הרשמית וזה מנוף כספי מאוד גדול שמאפשר אחרי כן לקדם את הספורט. אני לא מדבר רק על מהפיכת האצטדיונים אלא על כל המהפכה שהכדורגל הזה עבר בעשר השנים האחרונות באירופה כאשר חלק מהכספים באו באמת מההימורים הבלתי חוקיים שנכנסו לתוך המערכת החוקית.

אנחנו בוועדה לא הסכמנו לדון בנושא הזה וסיכמתי עם יום-טוב סמייה שבשבוע הקרוב אנחנו נשב ונתחיל לקדם את הנושא כדי להגיע למצב שתיעשה רפורמה מרחיקת לכת בכל נושא ההימורים, כך שנכניס חלק גדול מההימורים באינטרנט ובמקומות אחרים אל תוך המערכת החוקית במדינת ישראל ובצורה כזו גם לגייס עוד מקורות וגם לעשות סדר.

אני מאוד מקווה – אין לי שום מידע – שספיחיהם של ההימורים הבלתי חוקיים לא קשורים למה שפה התגלה, ואם היה או לא נוכל לדעת רק באמצעות חקירה משטרתית.
גברי לוי
הימורים לא חוקיים יש במקומות רבים בעולם
וזה דבר מאוד קשה לחסל. אפילו בארצות-הברית הגדולה, שם אסורים ההימורים בספורט, ההימורים הבלתי חוקיים שם בממדים עצומים ומהמרים על הכל ואף אחד לא יכול לחסל את זה. גם כאן זה יהיה קשה מאוד.

אמרת דבר אחד נכון. אם נכניס סוגי הימורים לתוך ההימורים החוקיים, אולי לא תהיה להם עבודה. התאחדות הכדורגל, יכול להיות שכדי להקטין דברים מסוימים, תחליט ביום שני הקרוב לעשות שעה אחידה שתקטין את המרווח של השעות שאפשר להמר בהן. אני מקווה שהחברים שלי בהתאחדות יסכימו לזה ואז אולי נצמצם את זה לתקופה של שעתיים והזמן לא יהיה כל כך פרוץ, משעה 2:30 ל6:00- וכולי, אף על פי שזה נהוג בעולם לשחק לא בשעה אחידה. באנגליה אתמול שיחקו ב12:00- , ב2:00- וב6:00-. יכול להיות שגם זה יהיה משהו שיעזור לעניין.
היו"ר אבשלום וילן
אתה מדבר על הליגה בכירה.
גברי לוי
אני מדבר על הליגה הבכירה וגם על הליגה
הלאומית.
היו"ר אבשלום וילן
אני מסכם את הישיבה.
רפ"ק מרסל חדד, אני פונה אליכם באופן רשמי. מנהלת הוועדה, אני מקווה שעוד היום תצא פנייה רשמית למשטרת ישראל בשם הוועדה למניעת אלימות בספורט כדי לחקור את הנושא הזה. אנחנו נעביר למשטרה פנייה רשמית בכתב מטעם כנסת ישראל לחקור את הנושא.

אני מבקש שהחקירה הזאת תהיה - במסגרת המגבלות והיכולת שלכם – מהירה ככל האפשר וזאת כדי לטהר את האווירה ולאפשר משחקי כדורגל הוגנים מבלי שיהיה צל של חשד או לחילופין ייעשו דברים בל ייעשו. אנחנו ביום מאוד קשה ואני לא רוצה לחבר פוליטיקה לספורט, אבל דווקא אמרו כאן בצדק אנשים שלציבור הישראלי נשארו כמה דברים וכדורגל זה נושא שאהוב על חלק ענק בכל הציבוריות הישראלית ללא כל קשר להשכלה או למשלח יד או לעשירים ועניים. זה תרבות ובידור שחוצה את כל הסקטורים ואת כל החברה הישראלית באשר היא. כאן מוכרחים לטהר את האווירה דווקא על רקע המצב הקשה במדינת ישראל. אין שום סיבה שלכדורגל הישראלי יתלוו תופעות כאלה, אם הן נכונות ובוודאי אם הן בלתי נכונות. אם כן, המהירות כאן היא גורם מאוד חשוב.

הנקודה השלישית היא לגבי נושא ההימורים הבלתי חוקיים. כאמור, דיברתי כבר עם יום-טוב סמיה ואנחנו נפנה אליו שוב עוד השבוע, זאת בהנחה שהתקציב יאושר. אם התקציב לא יאושר השבוע, הודיע לי יושב-ראש ועדת החינוך של הכנסת זבולון אורלב, ואני מצטרף אליו, ששנינו נפנה לבג"ץ כדי להכריח את שר האוצר לחתום על תקציב שיאפשר לספורט הישראלי לעבוד בצורה מסודרת על-פי חוק ולא על-פי גחמות של מינויים כאלה ואחרים של פוליטיקאים שרוצים לשים את אנשי שלומם בכל מיני עמדות מפתח. גם את התופעה הזאת צריך לנקות כשרק מקצוענים ינהלו את מועצת ההימורים וינהלו אותה אנשים ישרים והגונים.

כל נושא ההימורים הבלתי חוקיים, הרוויזיה והרפורמה צריכה להתקדם כמה שיותר מהר. ברגע שיהיו דברים מוגדרים נביא אותם לוועדה. זה נושא כבד ומורכב והוא לא נושא לשבוע-שבועיים ולא לחודשיים אלא זה נושא שדורש עבודת הכנה רצינית. אני מקווה מאוד שהאלוף במילואים סמייה ירים את הכפפה ויתקדם עם זה כך שנוכל גם את הנושא הזה לפתור בצורה מסודרת ומושכלת.
אם כן, אלה שלושת הנקודות להחלטה
1. פנייה למשטרה לחקור.

2. לחקור כמה שיותר מהר במסגרת המגבלות של המשטרה ושמענו מההתאחדות שמה שיש להם את יעמידו לרשותכם.

3. הסדרת נושא ההימורים הבלתי חוקיים.

יש נושא שגם הוא עבר לאורך הישיבה. מדובר כאן ב46- איש אבל מדובר ב46- איש שלכל אחד יש שם ויש לו משפחה ויש לו ילדים. אם אכן יש אשמים – אני מאוד מקווה שלא – אסור לטייח ואסור למרוח אלא צריך לגלות את זה כמה שיותר מהר. אבל אם לא, פוגעים בשמם של 46 אנשים שהם כל שבת על המגרשים, לפעמים גם באמצע השבוע, ואין להם שום אפשרות להתגונן. כלומר, מבחינה ציבורית אנחנו נמצאים במצב בלתי אפשרי. הם צריכים להוכיח שידם לא במעל ולכן אני פונה אליך מרסל חדד שוב. אני יודע שהיום יש לכם בעיות הרבה יותר קשות, אבל בכל-זאת כאן מדובר ב46- אנשים, ב46- משפחות, שחיים היום בעצם עם כתם. אני מאוד מקווה שזה כתם לשווא ואין שום דבר, אבל אינני יודע. לכן אני חושב שטוב עשתה התאחדות הכדורגל וטוב עשה גם משרד המדע, התרבות והספורט, וכך עשתה ועדת הכנסת כשפנו אליכם לחקור את הנושא כמה שיותר מהר כדי לאפשר להגיע לחקירת האמת ולנקות את האנשים או לחילופין להעמיד לדין את מי אכן אשם ולעשות זאת במהירות הראויה.

תודה לכולכם.


הישיבה ננעלה בשעה 14:15

קוד המקור של הנתונים