ישיבת ועדה של הכנסת ה-14 מתאריך 04/08/1998

כללי מרשם פלילי (גישה למידע לפי סעיף 4 לחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א-1981, המשטרה הצבאית), התשנ"ז-1997; תקנות המרשם הפלילי ותקנת השבים (כללי מסירת מידע בידי המשטרה הצבאית), התשנ"ח-1998

פרוטוקול

 
הכנסת הארבע-עשרה

הכנסת הארבע-עשרה
מושב שלישי נוסח לא מתוקן


פרוטוקול מס' 5

מישיבת ועדת המשנה לענין תקנות המרשם הפלילי ותקנת השבים של ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, י"ב באב התשנ"ח (4 באוגוסט 1998), שעה 10:00
נוכחים
חברי הוועדה: דוד צוקר - היו"ר
בנימין אלון
מוזמנים
עו"ד לבנת משיח - משרד המשפטים
אנטה פרי - משרד ראש הממשלה
עו"ד ענת קלוגר - משרד ראש הממשלה
גדעון תירוש - משרד ראש הממשלה
אל"מ מיקי בראל - מפקד מצ"ח, משרד הבטחון
רס"ן ויקטור חיים - ר' ענף מודיעין חילי, מצ"ח, משרד הבטחון
סא"ל אתי שרוני - ראש ענף אבחון - אמ"ן, משרד הבטחון
רס"ן לירון ליבמן - פרקליטות צבאית, משרד הבטחון
סנ"צ צפרירה צחי - ר' מדור מידע פלילי, המשרד לבטחון פנים
סנ"צ אסף שחור - ר' תחום אח"ק, המשרד לבטחון פנים
עו"ד שמואל סף - לשכת עורכי הדין
היועצת המשפטית
הלית ברק (מתמחה)
מנהלת הוועדה
דורית ואג

רשמה: אירית שלהבת
סדר היום
1. תקנות המרשם הפלילי ותקנת השבים (כללי מסירת מידע בידי המשטרה הצבאית), התשנ"ח1998-.

2. כללי מרשם פלילי (גישה למידע לפי סעיף 4 לחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א1981-, המשטרה הצבאית), התשנ"ז1997-.

תקנות המרשם הפלילי ותקנת השבים (כללי מסירת מידע בידי המשטרה הצבאית), התשנ"ח1998-
היו"ר דוד צוקר
אני פותח את ישיבת ועדת המשנה לענין תקנות המרשם הפלילי ותקנת השבים. אנחנו נעסוק היום בשני דברים: 1) כללי מסירת מידע בידי המשטרה הצבאית; 2) כללי מסירת מידע בידי מחלקת בטחון שדה של צבא הגנה לישראל.
לבנת משיח
לא נרשמו בסדר היום הכללים שיש לפי סעיף 4 אבל גם הם עומדים על סדר היום. כלומר לגבי כל אחד מהגופים, גם המשטרה הצבאית וגם מחלקת בטחון שדה של צה"ל, יש תקנות לפי סעיף 5 וכללים לפי סעיף 4. פה צירפו לך רק את התקנות לפי סעיף 5. אני שלחתי את הכל בזמנו אך בהודעה שקיבלנו על מה שעומד לסדר היום רשמו רק שני דברים. במהות יש לנו 4 נושאים על סדר היום.
היו"ר דוד צוקר
את מדברת על מה שכתוב בסדר היום? הבנתי. נקבע עכשיו את סדר העבודה: אנחנו נתחיל ממצ"ח, מהמשטרה הצבאית, עם התקנות לפי סעיף 5. אנחנו נעבור סעיף, סעיף בהנהלת גברת לבנת משיח, אנשי המשטרה הצבאית יעירו בהתחלה ואני אסכם.
לבנת משיח
הנחנו על שולחן הוועדה תקנות של שר המשפטים לפי סעיף 5 לחוק המרשם הפלילי בנוגע למשטרה צבאית. עניינן של התקנות האלה להסדיר את נושא מסירת המידע מהמשטרה הצבאית לגופים בתוך צה"ל, אליהם היא מעבירה מידע לצורך מילוי תפקידה.
היו"ר דוד צוקר
לצורך מילוי תפקידם.
לבנת משיח
תפקידה ותפקידם. את התקנות האלה אנחנו עשינו בהעתקה דומה מאוד לתקנות שאנחנו קבענו במשטרה. אני מציעה שאנחנו נעבור על התקנות כעת.
היו"ר דוד צוקר
האם אנחנו נדון בתקנות הנוגעות למחלקת בטחון שדה של צה"ל אחרי זה?
לבנת משיח
אני מציעה שנעשה קודם את כל הכללים שנוגעים למשטרה הצבאית, כלומר גם לפי סעיף 5 וגם לפי סעיף 4.
היו"ר דוד צוקר
ואם ישאר זמן אז נעבור למחלקת בטחון שדה של צה"ל?
לירון ליבמן
כן, למרות שאני הייתי מציע לעשות את השב"כ קודם מכיוון שהבעיות שמתעוררות הן אותן בעיות. אנחנו בעד זה שלגבי בטחון שדה של צה"ל יתקבל מה שייסכמו לגבי השב"כ.
ענת קלוגר
השב"כ זה פשוט בסוף ספטמבר, אם בכלל.
לירון ליבמן
אבל אפשר להתחיל עם המשטרה הצבאית.
לבנת משיח
תקנה 1 - הגדרות

סעיף ההגדרות הוא העתקה מהתקנות שעשינו לגבי המשטרה. אנחנו רוצים להגדיר גם את ה"מבקש", גם את ה"מידע" שאנחנו מעבירים וגם את נושא "מאגר המידע".
המידע שיועבר הוא
1) "פרטי הרישום כמשמעותם בסעיף 2 לחוק";

2) פרטים בקשר לתיקים תלויים ועומדים, כפי שהגדרנו אותם בתקנות שעשינו במשטרה. אנחנו עשינו פה העתקה מילולית של אותן תקנות.
שמואל סף
אני חושב שפה יש הרחבה בהגדרת "מידע". אני חוזר על מה שטענתי גם קודם. לא צריך לשכוח שמשטרה צבאית היא משתמש-משנה. בעל המאגר הוא המשטרה. מה שאני מרשה למשטרה לא בטוח שאני מרשה למישהו אחר. המשטרה היא בעל הבית והיא צריכה גם לפקח, יש לה אחריות. פה אנחנו מגיעים למשתמש-משנה, שיש לו רשות אומנם לראות הכל, אבל זה מידע שיוצא החוצה, כלומר זה מעבר לצרכים שלו. אני לא בטוח שההגדרה של "מידע" היא מה שהמחוקק מתכוון. פה זה הרבה יותר מדי רחב.
היו"ר דוד צוקר
תנסה לרדת מרמת ההכללה לאיזשהי דוגמא.
שמואל סף
החוק עצמו משתמש בשני מינוחים: "מידע" ולעומת זה "פרטי רישום". מה שאתם עושים פה בהגדרה ל"מידע" - מחזירים אותנו בעצם להגדרת "פרטי רישום", שכוללת הכל. עם כל הכבוד, אני לא חושב שזאת היא הכוונה. אני חושב שהחוק התכוון שמשתמש-משנה ייקח נתונים מסויימים שהוא רוצה להעביר, ויש לו זכות להעביר, ואת זה הוא יעביר. בהגדרה פה בעצם ביטלנו את זה.
לבנת משיח
לפי סעיף 4 לחוק אין הבדל. סעיף 4 מגדיר את כל הגופים שיש להם גישה למידע המנוהל על-ידי המשטרה. אין הבחנה בין משטרה לבין גופים אחרים שכלולים בתוך סעיף 4. משטרה צבאית היא אחד הגופים הכלולים בסעיף 4 ולכן יש לה את אותה גישה למידע.
שמואל סף
למשטרה הצבאית כן, אין לי ויכוח איתם. המשטרה הצבאית מבחינה זאת הם כמו המשטרה.
היו"ר דוד צוקר
גברת לבנת משיח, איפה בסעיף 4 מופיע מה שאמרת על היעדר האבחנה?
לבנת משיח
סעיף 4 לחוק קובע את הגישה הישירה למרשם, המנוהל על-ידי המשטרה. הגישה הישירה היא למשטרה, לשירות הבטחון הכללי, למשטרה הצבאית ולמחלקת בטחון שדה של צה"ל.
היו"ר דוד צוקר
כאשר אנחנו מדברים פה על מידע או מרשם, האם אנחנו מדברים על שני המאגרים, כלומר גם על הרישום המשטרתי וגם על הרישום הפלילי? שניהם פתוחים?
לבנת משיח
כן.
היו"ר דוד צוקר
בחוק הרי בעצם אין עיגון לרישום המשטרתי, יש רק עיגון לעניין המרשם הפלילי.
לבנת משיח
יש עיגון מסויים בסעיף 11.
היו"ר דוד צוקר
זה הסמכה עקיפה קצת.
לבנת משיח
למי שמוסרים מידע מהמרשם מותר גם למסור מידע מהרישום המשטרתי.
היו"ר דוד צוקר
כלומר שיש איזשהי הבחנה בין המרשם לבין הרישום המשטרתי. אתם מושכים מידע ישירות, נכון?
לירון ליבמן
כן.
היו"ר דוד צוקר
מדוע באופן אוטומטי המשטרה הצבאית יכולה למשוך מידע משני המאגרים הללו למרות שלרישום המשטרתי יש רק איזה הסמכה עקיפה היום?
שמואל סף
לא זאת השאלה שלי.
היו"ר דוד צוקר
אני אגיע גם לשאלה שלך. אני רוצה קודם לבדוק את הנקודה הזאת. למה אפשר למשוך גם את הרישום המשטרתי?
לבנת משיח
אני מציעה שהמשטרה הצבאית תסביר באיזה מידה היא זקוקה לתיקים הפתוחים כמו המשטרה.
לירון ליבמן
יש כאן באמת עניין של עיקרון, עניין של תפיסה. החוק גם לא יכול להיות יותר מפורש מזה. בסעיף 4 כתוב "המרשם יהיה פתוח לפני הגופים המפורטים להלן", להבדיל ממה שנקבע בסעיף 5 לגבי מסירת מידע לגופים אחרים. "יהיה פתוח" - ביטוי יותר כללי מזה לא יכול להיות.
היו"ר דוד צוקר
עכשיו אני שואל מה לגבי הרישום המשטרתי. אין פה הסמכה מפורשת לכך שאתה תקבל את הרישום המשטרתי.
לירון ליבמן
כתוב לגבי הרישום המשטרתי בסעיף 11 ש"המשטרה או גוף שרשאי למסור מידע לפי חוק זה רשאים למסור למי שזכאי לקבל מידע לפי חוק זה גם פרטים בדבר משפטים וחקירות פליליים התלויים ועומדים ...".
שמואל סף
הוא רשאי, זה לא אותו דבר.
היו"ר דוד צוקר
יש פה כמה דברים: הוא "רשאי"; וזה "פרטים בדבר משפטים וחקירות", זה לא המשפטים והחקירות הפליליים, כלומר זה לא הכל. המחוקק פה אומר "בדבר משפטים וחקירות" - אני מניח מסוג מסויים, בעלי אופי מסויים.
לבנת משיח
לא קראת עד הסוף. זה כל המשפטים והחקירות הפליליים התלויים ועומדים. יש לך שיקול דעת למי לתת.
היו"ר דוד צוקר
בעניין העברית אני בוודאי צודק. כתוב פה "משפטים וחקירות פליליים התלויים ועומדים". לא כתוב "המשפטים והחקירות התלויים ועומדים". זה הבדל מאוד גדול. אז מי אמר שצריך לקבל את כל הרישום המשטרתי?
לירון ליבמן
רק להשלים את התמונה, נזכיר גם את סעיף 11א, שמדבר על התיקים הסגורים, ובו יש הפניה לגופים המפורטים בתוספת השלישית.
היו"ר דוד צוקר
בכל אופן תנסו לענות על השאלה שלי. סעיף 4(א) מדבר על ה"מרשם", כלומר ברור שכל מה שכלול בו, נכון? סעיף 11 מדבר אולי על אפשרות שאנחנו יכולים למיין ולהיות סלקטיביים.
לירון ליבמן
מהבחינה העקרונית, המשטרה הצבאית, להבדיל מכל גוף אחר שיש לו סמכות לנהל חקירות, למעט המשטרה, עושה פשוט עבודה משטרתית, כמו משטרת ישראל, לגבי אותם אנשים שמצויים בתוקף סמכותה. בתוקף זה היא חוקרת עבירות מכל הסוגים, לרבות העבירות החמורות ביותר. אני פשוט לא רואה איך אפשר להצביע רציונלית על צורך להבחין בין היקף המידע שיהיה פתוח למשטרה לבין היקף המידע שיהיה פתוח למשטרה הצבאית.

זה לא הרשות לנייר ערך, שחוקרת בתחום מצומצם, זה לא כל גוף אחר, זה גוף שחוקר לגבי אותם אנשים שמצויים, כמו השיפוט הצבאי, בכל תחומי החקירה שהמשטרה חוקרת בהם.
שמואל סף
מר לירון ליבמן, אני חושב שאתה לא מדייק. אם אתה היית רק גוף חוקר כמו המשטרה, אף אם במדים בצבע ירוק, הייתי מסכים איתך. אבל אתה גם גוף מקדם, אתה גם גוף שמונע קידום, אתה גוף שמונע בסופו של דבר שבן אדם יקבל תפקיד. כלומר אתה גוף שבן אדם מתקדם בשורותיו ולכן מידע ממך יוצא החוצה. אני עושה הבחנה בין התפקיד החקירתי הטהור, שבזה אולי לא הייתי רואה הבחנה גדולה בינך לבין המשטרה, לבין ...
היו"ר דוד צוקר
אתה אומר שהמשטרה הצבאית שותפה לא רק להליכים דוגמת מה שהמשטרה שותפה להם אלא גם להליכים משמעתיים, שבהם המידע נפוץ בדרג די רחב, לא של אנשים שהם חלק ממערכת משפט - כלומר זה המג"ד, זה המח"ט, זה קצין השיפוט - ולמה שגם הרישום המשטרתי יעמוד לרשותם? מר סף אמר שהמשטרה הצבאית יכולה להיות חלק מהליך שיכול להיות גם משמעתי.
לירון ליבמן
יותר מזה. החוק הגדיר את המשטרה הצבאית כאן, לא את צה"ל, כגוף שפתוח בפניו מידע כפי שפתוח בפני המשטרה. לגבי העברה מהמשטרה הצבאית לגורמים אחרים, כמו פוקדים למשל, כמו רמטכ"ל או ראש אכ"א, אז יש את הכללים לפי סעיף 5, שאנחנו נדבר עליהם בנפרד. שם לא הכל פתוח באמת. אבל סעיף 4 מדבר על פתיחת המידע בפני המשטרה הצבאית עצמה, לא בפני שום גורם חיצוני.
שמואל סף
אני חושב שפה אנחנו קצת לא מדייקים. ההבחנה הברורה היא: המשטרה חוקרת את כל העולם וכל תפקידה הוא לגמור חקירה ולהגיש המלצות אם להעמיד לדין או לא, בזה היא גומרת. הצבא זה גם גוף שחוקר בתוכו את האנשים שלו, זה ההבדל הגדול. גוף שבתוכו זורם מידע ועשוי לזרום מידע גם במשפט רגיל, כשהמפקד בא להעיד ושומע את הדברים, או כשמתייעצים, או בחקירה של מצ"ח מההתחלה. כלומר זה גוף שחוקר את אנשיו שלו. זה כאילו שהיינו פותחים בפני המשטרה את חקירות השוטרים. הם לא חוקרים אזרחים רגילים, הם חוקרים רק את החיילים שלהם.

אני חושב שהחוק צודק כשהוא נותן שיקול דעת למשטרה בסעיף 11 מה להעביר ומה לא להעביר. זה איננו אוטומטי. בניגוד לסעיף 4, שהוא סעיף טוטאלי, שאין שיקול דעת לאף אחד, סעיף 11 נותן שיקול דעת לבעל המאגר. אני לא רואה את ההבחנה הזאת.
ענת קלוגר
סליחה, אני לא מסכימה. חשבתי לרגע, מכיוון שאתם דנים בסעיף 5, שהמחלוקת שלך איתם זה מה הם מעבירים הלאה.
היו"ר דוד צוקר
זה (ב). לזה נגיע עוד מעט.
ענת קלוגר
אם מדובר על (א) אז אני חושבת, בכל הכבוד, שצריך לדייק פה. סעיף 5 מציין: (א) המשטרה; (ב) שירות הבטחון הכללי; (ג) המשטרה הצבאית: "המשטרה הצבאית רשאית למסור מידע לגופים המפורטים".
שמואל סף
לא זאת הבעיה.
ענת קלוגר
רגע. מה אומר סעיף 11: "המשטרה או גוף שרשאי למסור מידע לפי חוק זה". על-פי סעיף 5 המשטרה הצבאית רשאית למסור מידע לפי חוק זה, כמו שרות הבטחון הכללי וכמו מחלקת בטחון שדה של צה"ל. זה בדיוק העניין.
היו"ר דוד צוקר
לא פה הוויכוח. הוויכוח הוא במקום אחר. סעיף 4(א) מדבר על "המרשם יהיה פתוח" ואילו סעיף 11 ...
ענת קלוגר
זה מה שאני אומרת, סעיף 11 לא מדבר על סלקציה מסויימת לאותם גופים שהמרשם פתוח בפניהם או שהם רשאים למסור מידע. צריך לקרוא שוב את הסעיף: "המשטרה או גוף שרשאי למסור מידע לפי חוק זה רשאים למסור למי שזכאי לקבל מידע לפי חוק זה גם פרטים ...", כלומר התוספת הראשונה. לא לעצמם. לעצמם ממילא זה משתמע. סעיף 5 נותן רשימה. הניתוח פה מבחינה משפטית צריך להיות מדוייק.
היו"ר דוד צוקר
"המשטרה או גוף שרשאי למסור מידע ... רשאים למסור למי שזכאי לקבל מידע", כלומר במקרה זה למצ"ח, "גם פרטים בדבר משפטים ...".
שמואל סף
לא, מצ"ח שייך לרישא.
ענת קלוגר
"המשטרה או גוף שרשאי למסור מידע לפי חוק זה" למשל מצ"ח, "רשאים למסור למי שזכאי".
היו"ר דוד צוקר
הבנתי, זו היתה טעות שלי.
לבנת משיח
יש פה דבר שאני לא מבינה. בתקנות שעשינו לגבי המשטרה אנחנו הסדרנו והגבלנו איזה תיקים פתוחים יועברו לגורמים מהתוספת הראשונה. עכשיו אנחנו במצב מקביל. המשטרה הצבאית לפי סעיף 5 מעבירה מרשם פלילי ותיקים פתוחים לפי סעיף 11 לגורמים מסויימים, המנויים בתוספת הראשונה, שמפורטים בסעיף 5. כלומר יש כאן פשוט צמצום לגבי הגופים הרשאים לראות את המידע. למשל לפסיכיאטר המחוזי הם לא יעבירו.
היו"ר דוד צוקר
בכל השאלה שנובעת מסעיף 11, למי מעבירים מידע ובאיזה תנאים, אנחנו נדון מייד בהמשך. סיימנו את הנקודה הזאת. לי זה ברור עכשיו. עכשיו נחזור לנקודה שהעלה עו"ד שמואל סף.
שמואל סף
הנקודה שלי היא כזאת, לגבי מידע שמצ"ח לוקח לצרכיו שלו עצמו, אין לי ויכוח. זה בעיה שלו פנימית.
לבנת משיח
הדבר הזה לא שייך לתקנות.
שמואל סף
נכון. אני הולך הלאה, לגבי מידע שהוא מוציא החוצה.
לבנת משיח
רק לגופים שמוגדרים לפי סעיף 5. יש לו רשימה של גופים: (יב), (טז), (יז), (יט) ו-(כו). יש פה 5 גופים שיכולים לבקש ממנו מידע:

(יב) - פרקליט צבאי, תובע צבאי.

(טז) - רשות מאשרת לפי ...
היו"ר דוד צוקר
רס"ן לירון ליבמן, מי זה הרשויות האלה?
לירון ליבמן
רשות מאשרת לפי סעיף 441 לחוק השיפוט הצבאי - זה פסקי דין הנתונים לאישור של ראש המחוז השיפוטי. זה בדרך כלל אלוף הפיקוד.

רשות מקלה לפי סעיף 444א - במסגרת הסמכות שלו לאשר הוא גם יכול להקל בעונש. זה אותו אדם.

ועדה לעיון בעונש לפי סעיף 509 - זה כמו ועדת שחרורים של שרות בתי הסוהר.

ועדה לאישור סניגורים לפי סעיף 317 לחוק השיפוט הצבאי - לפי חוק השיפוט הצבאי לא כל עורך-דין יכול להופיע בפני בית-דין צבאי אלא רק עורך-דין שקיבל אישור. יש ועדה בראשות שופט של בית-המשפט העליון וכולי.

(יז) - ועדה לעיון בעבר הפלילי של חייל בראשות קצין חינוך ראשי: זו ועדה שדנה לגבי חיילים שבדרך כלל לקראת תום שירותם רוצים ללכת לקראתם. מדובר בחיילים שהתגייסו בדרך כלל עם איזשהו עבר פלילי ולקראת תום שירותם, כאיזשהי הבעת הוקרה, הצבא ביוזמתו מציע להם המלצה שלו למחיקת העבר הפלילי שלהם לגבי עבירות שנעברו לפני השירות הצבאי.
היו"ר דוד צוקר
יש לכם סמכות למחוק?
לירון ליבמן
לא, יש לנו סמכות להמליץ לנשיא.
היו"ר דוד צוקר
זה קורה? יש ועדה כזאת? היא עובדת? מישהו ממכם מכיר את זה?
אתי שרוני
כן. באחד הדיונים פה דיברו על זה באופן מאוד רחב, דיברו על עשרות מקרים כאלה בשנה.
ענת קלוגר
כשחברת הכנסת ענת מאור היתה פה הנושא הזה עלה. הסבירו שזה נותן מוטיבציה לחיילים.
לירון ליבמן
ועדה מייעצת להתרת התחייבות של חייל בשירות קבע - זה ברור אני חושב.

(יט) - פוקד כמשמעותו בחוק שירות בטחון, תשי"ט1959-, מי שהוא הסמיך לכך, וראשי ענפים בשלישות הראשית של צבא הגנה לישראל - לפוקד יש את כל הסמכויות לגבי מי שמשרת מכוח חוק שירות הביטחון, שזה חיילי החובה והמילואים.
היו"ר דוד צוקר
פה מספר האנשים שרואים את המידע, כלומר את הרישום או את המרשם, הוא לא קטן, נכון?
לירון ליבמן
זה לא כל-כך הרבה. אני אזכיר לך שדנו בדיוק בסוגיה הזו בכללים של המשטרה. הרי גם משטרת ישראל מעבירה לגורמים האלה. אז ישב כאן ראש מינהל גיוס ומנה את האנשים שמקבלים את המידע. זה לא 3-2 אבל זה גם לא 100.
שמואל סף
לדעתי הבעיה היא לא עם כמות האנשים שרואה. פה אני חושב שזה די סגור. הבעיה היא עם המידע שצריך להגיע אליהם. על זה הוויכוח הגדול.
לירון ליבמן
זאת שאלה של החוק.
שמואל סף
אני לא משוכנע בכך.
היו"ר דוד צוקר
תיכף אני אתן לך לנמק.
לירון ליבמן
(כו) זה ראש המטה הכללי וראש אגף כוח אדם בצבא הגנה לישראל.

דיברנו על גדר האנשים שאליהם מועבר מידע. אני רוצה לומר בהקשר הזה שני דברים. ראשית, רשימת האנשים היא קבועה בחוק, לכן לדעתי זה לא הסוגיה שאנחנו צריכים לדון בה עכשיו.

שנית, למעשה דיברנו בהקשר לכללי משטרת ישראל על מה הוא גדר המידע שהאנשים האלה צריכים לקבל, למשל על התיקים התלויים ועומדים, כמה שנים אחורה ללכת וכולי. לדעתי חבל לפתוח דיון מחדש על נקודה שכבר נדונה. גם כאן זה הרי אותה סוגיה. הרי לא יתכן שפוקד יוכל לקבל מידע בהיקף מסויים ממשטרת ישראל ומידע בהיקף אחר מהמשטרה הצבאית, אין בזה היגיון.
היו"ר דוד צוקר
על זה עכשיו הוויכוח. מר שמואל סף, כעת תוכל להגיד את דבריך בקשר לנקודה הזאת. מר ליבמן טוען שאין טעם לעשות הבחנה ואתה טוען שיש טעם לעשות הבחנה.
שמואל סף
לדעתי יש טעם. טענתי לאורך כל הדרך שאני רואה הבדל מהותי בין בעל המאגר, כשהוא מוסר מידע ושיקול הדעת עליו, שאני יכול לרדת עליו אם הוא לא עשה כמו שצריך, לבין משתמש-משנה - ואתם משתמש-משנה - שמעביר את המידע הלאה.
לבנת משיח
אבל במשטרה התקנות לפי סעיף 5 זה העברה למשתמש-משנה.
שמואל סף
לא, סלחי לי, זה טעות שלכם. הם גם משתמש-משנה, נקודה, הם לא בעל המאגר. יש להם גישה חופשית אליו אבל הם לא בעל המאגר. הם משתמשי-משנה מבחינתי.
ענת קלוגר
לצורך העניין, הם חוכרים. המשטרה היא מעין מינהל מקרקעי ישראל והמשטרה הצבאית היא מעין חוכר והשאר הם שוכרים, אם אתה רוצה לעשות השוואה.
לבנת משיח
התקנות האלה מדברות רק על העברת המידע, אם על-ידי המשטרה או אם על-ידי המשטרה הצבאית, לגורם אחר, לא לשימוש שלהם.
שמואל סף
אני יודע. יש לי בעיה לגבי ההגדרה הקיימת של "מידע" אצלנו. לכאורה אם המחוקק השתמש במינוחים שונים בין "מידע" לבין "רישום פלילי", ופה אתם לוקחים מידע ומחזירים אותו אחורה וכוללים במילא את כל הרישום בתוכו, אז אני בבעיה. אני יודע שכתוב בסעיף 5 שהוא רשאי למסור מידע. ברגע שאתם מגדירים "מידע" כ"רישום" בעצם פתחתם חזיתות חדשות. אני לא בטוח שזה יהיה רצוי.
לבנת משיח
תן לנו דוגמא מתי צריך רק "רישום" לעומת "מידע".
היו"ר דוד צוקר
תן לנו דוגמא לזה ואחרי זה תן לנו גם אמת מידה לפי הדוגמא הזאת.
שמואל סף
אני אקח לדוגמא את אחד המשתמשים, את הרמטכ"ל: למה הוא צריך את המידע?
היו"ר דוד צוקר
זה כתוב לנו בחוק. אני לא הייתי כותב את זה.
שמואל סף
הרמטכ"ל הוא אדם שרשאי לקבל את המידע. השאלה היא האם הוא רשאי לקבל הכל, כמו שנקבע בתקנות, או שהוא רשאי לקבל "מידע".
היו"ר דוד צוקר
תן לי קריטריון על-פיו נעשה הבחנה.
שמואל סף
הוא יבוא וייגיד שהוא רוצה להתיר את החוזה עם החייל כי יש לו חשד שהחייל מעורב בפעילות פלילית עניפה. במקרה כזה הרמטכ"ל לא צריך לקבל את כל המידע אלא מספיק שייקבל מידע שהבחור נניח הורשע ב18- עבירות, שיש לו 3 תיקים תלויים ועומדים וכדומה. כלומר לא הייתי רוצה שהגיליון במלואו יגיע אליו. הוא לא צריך אותו.
היו"ר דוד צוקר
אלא רק מה שנוגע ישירות לנושא הדיון?
שמואל סף
כן, מה שהוא מבקש.
היו"ר דוד צוקר
לא מה שהוא מבקש. הוא הרי מבקש את הכל.
שמואל סף
לא בטוח, הוא לא צריך את הכל. הוא צריך מידע מסויים מתוכו. לדעתי הוא יכול לקבל גם מידע מעובד.
אסף שחור
על סמך סטטיסטיקה הוא יתיר חוזה עם פקוד שלו?
שמואל סף
יש לו שיקול דעת.
ענת קלוגר
פרופיל על סמך מניין עבירות זה שיקול דעת הכי שרירותי והכי זר שרק אפשר. יכולות להיות לו 18 עבירות על גניבת מסטיק בסופרמרקט ולעומת זה יכולים להיות 2 תיקים מאוד מאוד כבדים.
שמואל סף
אבל בתיק לא כתוב מה נגנב. כתוב תאריך, כתוב מה היא העבירה וכתוב העונש.
ענת קלוגר
תסכים איתי שיש הבדל בין שוד מזויין לבין גניבה סתם.
אתי שרוני
ניקח דברים יותר פשוטים, לדוגמא נושא של אלימות. יש לך אלימות חמורה, אלימות בתנאים אחרים, ישנה הבחנה.
היו"ר דוד צוקר
תני לי לשפר את הדוגמא. יש 6 תיקים פתוחים על אלימות. כל התלונות הוגשו במשטרה על-ידי השכן הנודניק שגר ליד החייל, או שהוגשו במהלך סכסוך גירושין. האם רמטכ"ל יקבל מידע שיש נגדו 6 תלונות על אלימות? זאת דוגמא קיצונית.
ענת קלוגר
צריך לבחון את התיקים.
מיקי בראל
או שהוא מחזיק בכלי נשק ואתה צריך להחליט מה עם הנשק שלו.
שמואל סף
לדעתי אתה לא צריך להחליט, אין לך שיקול דעת להחליט. מי שצריך להחליט זה בית משפט למשפחה.
היו"ר דוד צוקר
מר שמואל סף, אתה אומר שהרמטכ"ל - שאני לא מבין למה הוא מופיע כאן, אבל הוא מופיע בתוספת וזה חוק - אתה אומר שעדיף שהוא יקבל איזה מידע מעובד שייתן איזה פרופיל ואופי כללי של החייל?
שמואל סף
הוא יגיד מה הוא צריך ואת זה הוא יקבל.
היו"ר דוד צוקר
ואז אומרת לך גברת ענת קלוגר שיכול להיות שכולם תיקים פתוחים, כולם מב"דים (ממתין בירור דין), וכולם קשקושים מוחלטים. אז מה, הוא יחשוב שלאיש הזה יש פוטנציאל אלימות נורא, כי זה 6 תלונות או 18 תלונות שכולן באמת עורבא פרח. דבר כזה באמת יכול להיות.
שמואל סף
לא איכפת לי שהרמטכ"ל כאישיות יידע את כל המידע על החייל, כולל אפילו מספר הנעלים שלו. לא זה הוויכוח. הוויכוח הוא מכיוון שהחומר הזה מגיע לתיק, יושב אצל הרמטכ"ל ועוברות על זה 18 פקידות.
לירון ליבמן
יש כאן כל מיני הנחות עובדתיות נטולות שום בסיס. אתה כבר החלטת ש13- פקידות רואות את החומר. בתחום העובדתי צריך להיות קצת יותר זהיר.
שמואל סף
בין התיאוריה למעשה לפעמים יש מרחק גדול מאוד. כמו שאתה יודע, אין לך שום אפשרות להתחייב היום שייראה את זה רק פקיד אחד.
היו"ר דוד צוקר
זה שאלה שניה, שאנחנו מגיעים אליה מאוחר יותר, מי רואה ובאיזה תנאים. אני שואל אותך לפני כן, מה יכולה להיות אמת המידה על פיה אנחנו יכולים להגביל מידע שנמסר לבעל סמכות?
שמואל סף
קח למשל את ראש אכ"א. ראש אכ"א צריך את המידע לאחת משתי אפשרויות: או לקדם את האיש, או להתיר חוזה שלו. הוא לא צריך משהו אחר. לאותו חייל אין בעיות משמעת.
היו"ר דוד צוקר
אתה רוצה שהמידע שהוא יראה יהיה רק המידע שמשרת אותו ישירות לצרכי ההכרעה שלו.
שמואל סף
המידע המעובד. שמצ"ח ייעבד אותו, אין לי בעיה עם זה.
היו"ר דוד צוקר
ההצעה של מר סף, ואני לא יודע אם זה צריך לבוא בסעיף הזה או יותר מאוחר, שיהיה ברור שהמידע שמועבר לכל בעל סמכות, לכל מי שמופיע בתוספת, יהיה כזה שייעסוק רק בנושאים שהם באמת רלוונטיים, שנוגעים בהכרעה שאותה צריכה לקבל הרשות.
לבנת משיח
השאלה היא האם תיק פתוח איננו רלוונטי אף פעם. פה אתה רוצה להגביל.
צפרירה צחי
הוא לא מדבר רק על תיק פתוח אלא הוא מדבר בכלל על מידע.
היו"ר דוד צוקר
היא כבר הלכה לפרש את העניין הזה. אני לא רוצה לפרש. תקנות לא מפרשות. קודם כל אני יוצא מתוך הנחה ...
לבנת משיח
הבעיה של מר שמואל סף היא בכך שבמידע אנחנו כללנו תיק פתוח.
שמואל סף
לא רק.
היו"ר דוד צוקר
מר סף, הגד לי אם זה מה שהתכוונת ואם לא, זה מה שאני מתכוון. יכול להיות שזה לא בסעיף המידע. אני עכשיו מעלה רעיון כללי האומר שמקבל המידע, כל מי שמנוי בתוספת, לא יקבל את המידע אלא יקבל רק את אותו מידע שנחוץ לו כדי לקבל את ההכרעה הספציפית שהוא צריך לקבל.
אנטה פרי
מי יחליט?
היו"ר דוד צוקר
אני יוצא מתוך הנחה שאת עובדת מדינה שעובדת על-פי חוק.

אני אלך קצת אחורה. השאלה הזאת עולה פה המון פעמים בחקיקה. אומרים: מי יחליט? יש פה שתי אסקולות: האסקולה הראשונה היא של חברי כנסת שמראש חושבים שעובד מדינה, או כל מי שמוסמך על מילוי חוק, הוא די בלופר. ההנחה שלי היא שונה לגמרי, אני באסקולה השניה. אני יוצא מתוך הנחה שאם את צריכה לבצע חוק, את מבצעת אותו ביושר. האסקולה הראשונה - פשוט אין סוף איתה, אי אפשר פשוט לעבוד. אם אני מראש מניח שאת רמאית אז אני אפטר אותך וזהו. מה, אני צריך לעשות לך חוק טוב? אם את רמאית לא יעזור לי שום חוק טוב.

נניח שעיקרון כזה מתקבל, אני יוצא מתוך הנחה שאת ממלאת אחרי החוק. זאת תשובתי אלייך. מי יקבע? את. כי את עובדת מדינה מוכשרת.
ענת קלוגר
אני מסתכלת עניינית בטבלה המצומצמת הזאת שהם לקחו על עצמם. הם צמצמו את עצמם עד דוחק. למשל הוועדה לעיון בעונש: מי אם לא ועדה לעיון בעונש, או בהשלכה - נשיא המדינה, יראה על מה הוא צריך להקל? על מה הם ייקלו אם הם לא יודעים את מה להקל? או ועדה מאשרת או ועדת לאישור סניגורים. הייעלה על הדעת שסניגור יהיה ...
היו"ר דוד צוקר
אבל בואי ניקח רשות מקלה, בואי ניקח לדוגמא את אלוף הפיקוד שצריך או לאשר או להקל בדין. פתאום מתברר לו שבכלל בגיל 16 הילד הזה פרק כל עול. למה שהוא יהיה מושפע ממה שקרה בעברו של אותו חייל? מה זה רלוונטי? הוא צריך לאשר או לא לאשר עבירה, קלת ערך או חמורה. למה שהעבר של הבחור או הבחורה האלה יילך איתם מאחוריהם, כאשר זה די לא רלוונטי? אלא אם כן אתם נותנים לו תפקיד של מחנך או סוציולוג. הוא לא המטפל.
ענת קלוגר
או שזה כן רלוונטי. אני מניחה ששיקול הדעת של ועדה לעיון בעונש גובש בפסיקה פנימית. צריך להציג להם את הנתונים כדי שייחליטו אם זה רלוונטי.
היו"ר דוד צוקר
הרעיון הזה אומר שמראש לא כל המידע יגיע לוועדה, לאלוף בעצם. האלוף זה לא רק האלוף, זה גם 2-1 שלידו, סביר להניח. השאלה היא למה שכל העבר של הצעירים האלה יילך איתם כאשר צריך לאשר או להקל בעונש?
לירון ליבמן
מכיוון שעלה נושא העילה או ההקשר לתפקיד אז כתוב - אם תסתכלו על תקנה 2, שמתייחסת לבקשה לקבלת מידע - מה צריך לפרט בבקשה. בין השאר צריך לפרט את העילה לבקשת המידע.
שמואל סף
זה רק הצידוק לבקשה. השאלה היא איזה מידע יגיע אליו.
לירון ליבמן
מבחינה עקרונית קשה לי להבין למה ...
היו"ר דוד צוקר
מבחינה עקרונית דווקא קל להבין. מהבחינה המעשית זה מתחיל להיות מסובך.
לבנת משיח
אתה לא יכול לרדת לפרטי פרטים של כל בעל תפקיד ברמה של החוק. לכן החוק קבע ...
היו"ר דוד צוקר
פה אני לא מקבל.
לירון ליבמן
הקושי שאני רואה כאן, למעשה באותן שאלות דנו כבר בהקשר לתקנות של משטרת ישראל, שגם היא מוסמכת להעביר מידע לאותם גורמים.
היו"ר דוד צוקר
אין שם רשות מאשרת.
לירון ליבמן
אותם גורמים יכולים לקבל את המידע גם ממשטרת ישראל וגם מהמשטרה הצבאית.
היו"ר דוד צוקר
אתה מציע שנתקן גם שם?
לירון ליבמן
מה שסיכמנו שם, סיכמנו אחרי דיון.
שמואל סף
ההסתייגות שלי בעינה עומדת גם שם.
ענת קלוגר
ניתן להוסיף ולומר שכל החלטה של רשות מינהלית נתונה לביקורת, בוועדות ערר, בבג"ץ, אני לא יודעת בדיוק איך זה הולך בצבא. אבל למשל ועדה לאישור סניגורים -זה נתון לביקורת בג"ץ, חד-משמעית. אני מציינת רק שכאשר זה מגיע לביקורת שיפוטית, שיקול הדעת נבחן. אם הוא יישען על דברים שאינם רלוונטיים, שיקול הדעת ייפסל. אבל לא ניתן מראש לחתוך את שיקול דעתו של אותו גוף באיזמל מנתחים. זה בלתי אפשרי במקרה הזה.
היו"ר דוד צוקר
למה זה בלתי אפשרי?
ענת קלוגר
בדוגמא שאתה נתת, לגבי הוועדה לעיון בעונש, אז לדעתי בהחלט יש רלוונטיות האם אדם היה רצידיביסט באותן עבירות, כולל עבירה שהוא עבר למשל ערב כניסתו לצה"ל, ומה קורה כשהוא בן 21 ורוצים עכשיו למחול לו על כל העבירות שהיו בעבר, או על חלקן. יש בהחלט משמעות למידע על העבר שלו.
היו"ר דוד צוקר
בדוגמאות הרי אפשר להפליג עד אינסוף. אז הוא רצידיביסט בסוגיה א' אבל העבר שלו הוא בכלל בעבירות פוליטיות, למשל. הוא נעצר בהפגנות פוליטיות. למה אני צריך שהאלוף בכלל יידע שהוא גר בשטחים או שהוא קומוניסט? למה אני צריך להעביר לאלוף את כל המידע הזה?
ענת קלוגר
זה לא רלוונטי בכלל לעניין. המרשם הפלילי לא מטפל בזה. המרשם הפלילי מטפל ב ...
היו"ר דוד צוקר
זה גם הרישום המשטרתי, זה לא רק המרשם הפלילי. זה הכל. זה גם מב"דים.
לבנת משיח
לא פותחים תיק רק בשל ההשתתפות בהפגנה פוליטית. פותחים תיק בגלל שקרה משהו.
ענת קלוגר
האם הוא הואשם בהמרדה? האם הוא הואשם בהפרת סדר?
היו"ר דוד צוקר
אנחנו לא יוצאים מזה.
צפרירה צחי
מדובר על העברת מידע לפי סעיף 5 לגופים שזכאים לקבל וזה לא כולל את המרשם המשטרתי. הם זכאים לקבל מידע רק מהמרשם הפלילי, והוא מוגדר, ולא רישום משטרתי.
היו"ר דוד צוקר
אבל יש את סעיף 11, הכל מותר.
לירון ליבמן
לא הכל. זה לא כל המידע, זה לא מידע על תיקים סגורים, שאפילו הרמטכ"ל לא מקבל. זה גם לא אי-תביעה ולא מידע על תיקים תלויים ועומדים מעבר לתקופות שקבענו בחוק.

בכל מקרה כזה תמיד ניתן לומר שבעל תפקיד צריך לקבל את המידע לצורך תפקיד מסויים ויכול להיות שחלק מהמידע לא יהיה רלוונטי עבורו להחלטה. כמובן שאם אתה מנסה לקבוע כאן מאפיינים של המידע זה מאוד קשה. מישהו הרי יצטרך לעבור על החומר ולהחליט מה כן רלוונטי לאלוף ומה לא רלוונטי, כאשר בכל זאת מדובר בבעלי תפקידים מספיק בכירים שאפשר לסמוך עליהם שהם לא יתייחסו למידע שהם לא צריכים להתייחס אליו ושלא נוגע לעניינם.
היו"ר דוד צוקר
כולנו בני אדם, וגם זה בקושי. מה זאת אומרת שהם לא יתייחסו אליו?
לירון ליבמן
אבל מי ימיין את המידע? זה יותר טוב? מי שיימיין את המידע יעשה את זה יותר טוב מהם? ולפי מה?
היו"ר דוד צוקר
אז אני חוזר לתשובה: אני סומך עליהם.
לירון ליבמן
לפי איזה קריטריונים תיקבע? אלוף פיקוד לא יקבל מידע על מה, על עבירות שאינן עבירות בטחון?
היו"ר דוד צוקר
אמרתי לך, ככל שזה נוגע ישירות לנושא שהוא בודק.
לירון ליבמן
מה נוגע ישירות לרשות שצריכה להכריע פסק-דין בעניינו של אדם, או לא לאשר או להקל בעונשו? מה נוגע ישירות ומה לא נוגע ישירות? הכל נתון לשיקול דעת.
לבנת משיח
הוא לא יכול להגדיר מראש ומצד שני הרשות המחליטה היא זו שצריכה לשקול את הדברים. אתה לא יכול לעשות דלגציה לרשות אחרת כי אתה עושה בשבילה את הסינון.
היו"ר דוד צוקר
אני לא עושה דלגציה. זה מי שמוסר את המידע.
לבנת משיח
אבל הוא לא שוקל במקום אדם שצריך להכריע בהחלטה.
שמואל סף
אני מבין את הקושי שמעלים פה שלושת הגופים שמשתמשים וצריכים את המידע אבל אני חושב שזוהי מטרת החוק, להגביל את המידע שמגיע, להגיד: רבותי, יש לכם בחלק מהמקרים ידיים קשורות. מטרת החוק היא לבוא ולהגיד: זה לא חופשי וזה לא ניתן. גם אם אתם מקבלים את המידע לשימושים שלכם, כשאתם מעבירים אותו הלאה תנהגו בזהירות, מה שאתם רואים אתם לא רשאים להעביר החוצה.

התקנות בהגדרת "מידע" כרגע אומרות שכל מה שאתם רואים, אתם רשאים להעביר החוצה.
לירון ליבמן
זה לא נכון, לא תיקים סגורים ולא אי-תביעה.
שמואל סף
כל מידע שאתם רואים פה על-פי התקנות ועל-פי החוק אתם לכאורה יכולים להעביר החוצה. זה לא נראה לי טוב. עזוב את התיקים הסגורים.

זה שאתם אומרים שפתאום קשה לכם להגדיר מה האלוף צריך, לי זה מדליק נורה אדומה. זה מראה שעד היום לא חשבתם אם בכלל צריך את המידע הזה, וזה לא טוב בעיני. זה הוכנס פה באקראי בחוק ומאותו רגע זה הפך להיות "פרה קדושה" שאסור לגעת. אני חושב שהחוק מגדיר הבדל בין "מידע" לבין "רישום פלילי". החזרת המידע לכל הרישום הפלילי בסעיף 11 זאת תקלה שלדעתי אסור לאפשר אותה.
צפרירה צחי
אני רוצה להבהיר, יש פה איזה נקודת הנחה שנראה לי שהיא לא כל-כך ברורה. החוק בסעיף 5 מתיר למשטרה הצבאית להעביר מידע לגופים האלה בהגבלות שהחוק כבר קובע. לא כל מה שהוא רואה הוא יכול להעביר לגורם שאליו הוא מעביר את המידע. החוק כבר קבע הגבלות לגבי מה להעביר את המידע.

השאלה שבה צריך לדון פה, שקשורה לתקנות, היא רק לגבי סעיף 11. כלומר מה שהחוק קבע שהגופים בצה"ל זכאים לקבל, את זה החוק קבע שהם זכאים לקבל. השאלה שפה צריכים לדון בה, ונראה לי שיש קצת בלבול, היא רק לגבי תיקים פתוחים שיש להעביר לגורמים האלה. אבל לא כל מה שהם רואים הם מעבירים לגורמים שזכאים. החוק כבר הגביל אותם מלכתחילה.

פה יש תחושה שאנחנו כאילו רוצים לשנות את החוק. החוק כבר קבע שהוא זכאי לקבל את המידע אז אתה רוצה שעכשיו אנחנו נשנה את החוק? אנחנו לא דנים בשינוי החוק. אנחנו דנים עכשיו בתקנות. החוק כבר קבע מה סוג המידע שהוא זכאי לו.
שמואל סף
אז בעצם צריך להכניס את כל התוספת בסעיף 4 וגמרתם את העניין. אבל עובדה, החוק עשה הבחנה.
ענת קלוגר
נכון, החוק עשה הבחנה בסעיף 13 ...
צפרירה צחי
אבל עכשיו הוועדה פה לא דנה בשינוי החוק. הוועדה דנה בתקנות. החוק קבע לה את הגבולות.
שמואל סף
אנחנו דנים כעת בהגדרת ה"מידע" שכתוב בחוק ואילו פה בתקנות את מקבלת תמונה רחבה מדי.
ענת קלוגר
אני רוצה להסב את תשומת הלב בהמשך למה שאמרה סנ"צ צפרירה צחי. למשל ראו לדוגמא את קביעת המחוקק. סעיף 13 מטפל בעבירות של קטינים, בהגבלות וצווי מבחן. לכל הדיעות אלה רישומים מיוחדים, ובכל זאת הוא נתן את האפשרות לגופים ט"ז או י"ז לראות את הפרטים האלה, כך קבע המחוקק. מאידך לגבי הרשעות שנמחקו או תיקים סגורים למשל הוא לא ראה לנכון לעשות כן. זאת אומרת שהמחוקק כן עשה את שיקול הדעת וכן חתך מראש בקשר לסוג מסויים של רישומים. לא ניתן היום בתקנות להגביל את אותו מרשם פלילי. לכן אני לא מבינה על מה הוויכוח בכלל.
היו"ר דוד צוקר
אני רוצה לנסות לסכם את זה. אני צריך להזכיר לעצמי מדי פעם, ואני מזכיר את זה גם לכם בהזדמנות חגיגית זאת, שמאחר ואנחנו עוסקים רק בתקנות ובכללים ולא בתיקון החוק עצמו, סעיף 4 בעצם לא משאיר לנו שום חופש בחירה. סעיף 4 בעצם אומר שהמרשם יהיה פתוח. כלומר אנחנו דנים בעניין הזה רק בהקשר לסעיף 11, שמדבר על המידע שכולו עומד לרשות מצ"ח, על-פי החוק, לצערי הרב, וקובע למי אתה יכול להעביר ובאיזה תנאים.
שמואל סף
גם סעיף 5. סעיף 5 אינו זהה לסעיף 4, אנחנו שוגים פה. 5 זה משהו אחד ו4- זה משהו אחר. אני טוען שלא כל מה שהם רואים לפי סעיף 4 הם רשאים על-פי סעיף 5 להעביר. כשבתקנות שלנו אתה מגדיר "מידע" בעצם אתה מחזיר את סעיף 5 למה שכתוב בסעיף 4. סעיף 5 זה מידע לצד ג'.
צפרירה צחי
סעיף 5(ה) אומר "מסירת המידע תהיה לפי דרישת הגופים הזכאים". הזכאות נקבעת בפרק ג' שעוסק בהגבלת המידע שנמסר.
שמואל סף
אבל השאלה היא מה להעביר להם.
צפרירה צחי
אז יש לך את פרק ג' לחוק, שהוא מגדיר לנו מה מועבר להם.
היו"ר דוד צוקר
סעיף 5 מדבר על העברת מידע מן המרשם. זה אגב לא המרשם אלא מידע מן המרשם.
שמואל סף
סליחה, לא מהמרשם, זה הנקודה, הרי אני חוזר על זה פעם 15, כי החוק מבחין בין המרשם לבין מידע. אתם בתקנות האלה עושים את זה זהה. על זה בדיוק הערתי מההתחלה, אני טוען שפה יש טעות.
לבנת משיח
החוק הוא לא עקבי בשימוש שלו במינוח. אני מוכרחה להגיד על עצמנו, שאנחנו לא הפרדנו עד כדי כך.
היו"ר דוד צוקר
אבל עדיין סעיף 5 מדבר על מסירת מידע מן המרשם הפלילי והוא מדבר על חלק מן המרשם.
צפרירה צחי
אבל סעיף 5(ה) אומר לנו שזה לפי הזכאות שלהם.
לבנת משיח
אנחנו מייד רואים שיש אי קביעות של המינוח. בסעיף 5(א) לחוק כתוב "מידע מן המרשם" ובסעיף 5(ג) כתוב "מידע". אז גם על זה אתה יכול להיתפס.
היו"ר דוד צוקר
אני אגיד לך איך אפשר לפרש את סעיף 5(ג), בקלות, מאחר וסעיף 5(א) מדבר על העברת מידע על חלק מן המרשם, על משהו שלומדים מתוך המרשם, המשטרה יכולה להעביר למצ"ח. מצ"ח מוסמכים להעביר את אותו חלק מתוך המרשם שהם קיבלו מן המשטרה.
לבנת משיח
אני מבינה את זה אחרת. החוק הזה לא מדבר רק על מידע מן המרשם אלא על כל מיני מידעים אחרים, שהם תיקים סגורים ותיקים פתוחים, הם לא מידע מן המרשם.
היו"ר דוד צוקר
אם זה לא מידע מהמרשם, אז זה לא שייך לסעיף 5(א).
לבנת משיח
אבל זה מידע של המרשם.
ענת קלוגר
נכון, רק של פרט 2, רק של הפירוט בסעיף 2.
לבנת משיח
זה פשוט התפלספות.
שמואל סף
אני חושב שזה בדיוק להיפך ממה שאת אמרת. סעיף קטן (א) עוסק במשטרה שהיא בעלת המידע, היא בעלת המאגר. היא מוסרת מידע מתוך המרשם לאחד הגורמים המפורטים בנספח ואז היא עושה בחירה מה היא מעבירה לו.
לבנת משיח
סעיף 5 עוסק כולו בסוגייה אחת, העברת מידע מסוג של מרשם לגופים אחרים שמצויינים בתוספת. פעם זה המשטרה, פעם זה המשטרה הצבאית וכן הלאה. זה הכל.
שמואל סף
כשהפרקליטות הזאת תוקפת אי אפשר לדבר פה בכלל. תני לי רגע, אני הבנתי מה שאת אומרת אבל יש לנו בעיה בהבחנה פה. אני מבחין אחרת ואת מבחינה אחרת. חבר הכנסת צוקר צריך להחליט בסוף. מה שאני אומר הוא שיש הבחנה בין סעיף קטן (א), שזאת המשטרה, לבין כל הייתר מסעיף קטן (ב) והלאה, שזה גופים אחרים שאני קורא להם משתמשי-משנה (גברת ענת קלוגר קראה להם "חוכרים").
לבנת משיח
אבל לא הסברת למה אתה מבחין ביניהם מבחינת העברת מידע לגוף שלישי.
שמואל סף
אמרתי כבר פעם, אני אחזור אחר-כך עוד פעם אם צריך. על-פי ההגדרה הוא לא מוסר את המרשם אלא מוסר מידע מתוך המרשם. המילים הללו - "מידע מתוך" - אומרות לי שזה לא זהה.
לבנת משיח
גם המשטרה נותנת מידע מתוך המרשם. למה אתה אומר שיש הבחנה?
שמואל סף
אם נלך אחורה ונבדוק ניראה שהרעיון שעמד מאחורי יצירת החוק הזה היה להגביל את זרימת המידע החוצה. כשמשתמשים במילים "מידע מתוך" אני הייתי רוצה שזה יהיה מידע מעובד, מותר לנו לנסח את זה כך. אני לא רוצה להעביר לרמטכ"ל או לראש אכ"א את כל גיליון ההרשעות שיש לאיש. ישאלו את ראש אכ"א למה הוא צריך את המידע ואם זה יהיה מקובל על המשטרה הוא יקבל את המידע שהוא צריך, אבל לא את כל המרשם הפלילי.
לירון ליבמן
לדעתי החוק בעניין הזה הוא ברור.
היו"ר דוד צוקר
הכל אתם יכולים להגיד, רק אל תגידו שהוא ברור או מאוד ברור. הוא לא לגמרי ברור.
לירון ליבמן
החוק הוא לא ברור בהרבה נקודות אבל בנקודה הזאת לדעתי זה ברור. סעיף 5 עוסק במידע מהמרשם, כפי שהוא מוגדר בסעיף 2, כאשר סעיף קטן (ה) קובע: "מסירת המידע תהיה לפי דרישת הגופים הזכאים לקבלו". סעיף קטן (ה) קובע שמי שנקבע בתוספת הראשונה זכאי לקבל את המידע. לגוף המוסר אין פה שיקול דעת. להבדיל, וכאן אני מסכים, מסעיף 11, שמדבר על מסירת מידע על תיקים תלויים ועומדים. כאן אפשר להגביל, על-פי שיקול דעת, וגם הגבלנו.
שמואל סף
אבל כתוב פה "רשאי" ואתה אומר שזה חובה. איך אפשר לומר את זה? גם להם אתה רשאי להעביר את המידע אבל אתה לא חייב.
אסף שחור
כתוב כאן "רשאי לקבלו".
שמואל סף
תסתכלו בסעיף קטן (ג) ותיראו מה שכתוב.
אסף שחור
תיקרא את סעיף קטן (ה).
שמואל סף
קראתי גם אותו. לא יכול לפנות אליך מי שלא מופיע בתוספת אבל אחרי שהוא פונה, לא את הכל אתה חייב להעביר לו.
מיקי בראל
אני חולק על התפיסה שמדברת על כך שאנחנו מה שנקרא "משתמשי-משנה", לפחות כפי שאני קורא את הנוסח והפירוש שלי את הדברים.
שמואל סף
התכוונתי לזה שאתה לא בעל המאגר.
מיקי בראל
אני קורא את סעיף 4. ישנו מאגר, ולצורך העניין לא משנה מי מנהל אותו, וישנם מספר גופים שרשאים לנבור בו או לקבל מידע ממנו.
שמואל סף
זה לא נכון. לבעל המאגר יש חובות שאין על משתמש-המשנה.
מיקי בראל
גם עלינו אותן חובות חלות.
לבנת משיח
החוק הזה לא רלוונטי מבחינת השימוש.
היו"ר דוד צוקר
אני רוצה לומר איך אני רואה את זה ולסכם. סעיף 4 קובע בעצם את העובדה שבפני מצ"ח פתוח כל המרשם. אחרי שאנחנו יודעים שמצ"ח יכולה לעיין בכל דבר שהוא נקבע בסעיף 5(ג) למי היא רשאית למסור איזשהו מידע מתוך המידע הזה. נאמר במפורש שהיא תמסור ל-(יב) ו-(טז) ו-(יז) ו-(יט) ו-(כו) חלק מן המרשם, אינפורמציה שעולה מתוך המרשם. לא את כל מה שיש ברשותה.

"לא כל מה שיש ברשותה" יכול להתפרש בכמה דרכים: 1) או שכאשר דנים בי לא יתקבל כל המאגר שנוגע בלבנת (אבל אני לא מניח שלזה התכוונו); 2) או שכאשר אמרו "מידע מן המרשם" השאירו לנו מקום לפרש איזה מידע מתוך המרשם רשאית להעביר המשטרה הצבאית - שיש לה זכות כניסה לכל המידע - להעביר על-פי דרישה של (יב), (טז), (יז), (יט) או (כו). זה בעצם מה שנאמר.

סעיף 11 עוסק במב"דים. אני עכשיו לא מתעסק במב"דים. אני מתעסק במרשם הפלילי.
לבנת משיח
אגיד לך את התוצאה של הפרשנות שלך. על-פי הפרשנות שלך אתה הולך לצמצם עכשיו חלק מהמידע מן המרשם הפלילי. המשטרה הצבאית לא תוכל להעביר חלקים מפרטי הרישום.
היו"ר דוד צוקר
עכשיו צריך להחליט איזה חלקים ואיזה לא.
לבנת משיח
מכיוון שבסעיף קטן (א), בגלל הניסוח המצויין של הסעיף הזה, "המשטרה תמסור מידע", אז אותם גורמים יכולים לפנות למשטרה והמשטרה תמסור להם את כל המידע שהם לא קיבלו מהמשטרה הצבאית. זה גירסה הגיונית לפי דעתך?
שמואל סף
זה אותו דבר.
לבנת משיח
לא, כתוב אחרת, פה כתוב "רשאי" ושם "תמסור".
שמואל סף
לא חשוב. אבל מה היא תמסור? לא כתוב "את המרשם". כתוב "מידע מ...". על זה אני מדבר, על חובה ועל "רשאי".
היו"ר דוד צוקר
היא הצביעה פה על סתירה בניסוח. הסתירה הזאת קיימת.
לבנת משיח
הסתירה קיימת ולא התכוונו להבדלים האלה, תאמינו לי. זה בעיה של ניסוח. התכוונו לסוג של המידע.
היו"ר דוד צוקר
הבנתי. אחרי שעסקנו בהבדלים, או באיזה ציווי נובע מסעיף 5(א) ומסעיף 5(ג), עכשיו תגידו לי למה זה לא הגיוני אם אני אחליט באופן הבא: שהמידע שיימסר - ועכשיו אנחנו מדברים על (יב) או (טז), אף שלפי דעתי זה צריך להיות נכון בכלל - המידע שיימסר הוא המידע הנוגע ישירות בנושא שנדון.
לבנת משיח
אז נשאר לך להחליט מי יחליט מה נוגע ישירות לנושא הנדון.
היו"ר דוד צוקר
על זה יש לי תשובה הכי ברורה שבעולם, אני יודע שאי אפשר לקבוע בפרטי פרטים ואני סומך על עובד מדינה. בעניין הזה יש לי כלל, את מכירה אותו כבר הרבה זמן: אם גברת ענת קליגר או גברת אנטה פרי ממלאות תפקיד אז אני סומך עליהן.
ענת קלוגר
כנ"ל המקבל, גם הוא עובד מדינה. אתה אומר שאתה סומך על שיקול דעתו שהוא יוכל לבור את המוץ מן התבן. נכון? אז הוא יוכל לבור את המוץ מן התבן.
היו"ר דוד צוקר
לא המקבל. ההנחייה הזאת כמובן נוגעת גם למקבל, הוא יודע את זה, גם הוא קורא את החוק. אני רוצה להבטיח שבשני הצדדים הם יודעים ...
ענת קלוגר
יתרה מזו, סליחה שאני מפריעה באמצע, בפועל יש לך מספר אנשים שעוסקים באבחון למשל. בעצם מה אתה אומר? ששיקול הדעת של יוסי, רוחמה, יצחק ומשה צריך להיות מתואם בישיבה יומיומית של 5 פעמים ביום שבה יוחלט מה אתה מעביר ומה אתה לא מעביר. ככה זה גם יונחל לעובדים הבאים. אני בכוונה מקצינה את זה כמובן. אני מנסה לומר ששיקול הדעת של עובד המדינה לא יכול להגיע לפרט הפשוט של גניבה סתם שנדון ל3- שנים או שוד מזויין שנדון ל20- שנה.
היו"ר דוד צוקר
בשביל זה קיבלנו אותו לעבודה ומשלמים לו משכורת, בשביל שהוא יפעיל את שיקול הדעת שלו.
ענת קלוגר
שיקול דעת זה לא מתמטיקה, שיקול הדעת לא יכול להיות אחיד. על-ידי שיקול הדעת הלא אחיד הזה אתה יוצר אפליה.
היו"ר דוד צוקר
ומה את מציעה במקום זה? אני אגיד לך מה את הצעת בעצם, כדי למנוע את האפליה הזאת, כדי למנוע את התיאומים היומיומיים בטלפון, את בעצם מציעה לשחרר על כולם את מלוא האינפורמציה תמיד. במקרה כזה אין אפליה, בזה אני מסכים.
ענת קלוגר
רשות ניהולית שאמורה לקבל החלטות קובעת קריטריונים ויש לה שיקול דעת וניסיון מצטבר ופסיקה פנימית. לכן כשאותו גורם ...
היו"ר דוד צוקר
עכשיו זה היה נפלא. מדוע לך מותר לקבוע כללים ולמחוקק לא מותר לתת לך קריטריון אחד להנחיה?
ענת קלוגר
אבל המחוקק נתן לי קריטריונים להנחיה. המחוקק אמר ...
היו"ר דוד צוקר
אמרנו רק ש"חלק מן המרשם", זה כל מה שאמרנו. לא אמרנו איזה חלק.
ענת קלוגר
הוא לא כותב את זה.
היו"ר דוד צוקר
כתבנו "מידע מן המרשם". בעניין הזה אמרתי לכם מה הפרשנות שלי.
ענת קלוגר
"לפי דרישת הגופים הזכאים לקבלו ולצורך מילוי תפקידיהם".
היו"ר דוד צוקר
רק לצורך מילוי התפקיד.
ענת קלוגר
שהם יחליטו.
היו"ר דוד צוקר
בואו לא נעלה על הבריקדה כי היא נורא נמוכה. ממילא אתה יכול לבקש את זה רק לצורך מילוי תפקידך. מילוי תפקידך בהקשר לקידום או לשחרור מן השירות זה לא לעסוק בתפקידים טיפוליים ולא לחנך אותו, נכון? זה הרי לצרכי מילוי תפקיד. מה יהיה אם ייאמר שזה רק מה שנוגע ישירות לצרכי הקידום שלו, או עיכוב הקידום שלו? מה יקרה?
לירון ליבמן
הבעיה לפי דעתי היא לא בעובדה שהמידע צריך לשמש לצורך מילוי תפקיד. אני חושב שזה ברור. אני לא רואה בעיה עם זה שייאמר שהמידע שייתקבל ישמש לצרכי התפקיד. אבל בזה שאתה אומר שלא יימסר אלא מידע שנדרש למילוי תפקידו אתה מעביר כאן את ההכרעה, מה רלוונטי לו ומה לא, ממקבל המידע, שזה במקרים האלה גורמים בכירים, למשטרה הצבאית, שלא בהכרח יש לה את הכלים לעשות את זה.
היו"ר דוד צוקר
הבנתי, גם גברת ענת קלוגר העלתה את זה בהתחלה, כלומר למה שזה יהיה דווקא עליו. אז שניהם צריכים להקפיד על אמת המידה הזאת. על זה אמרה עו"ד קלוגר שזה יגרום לכך שייערכו הרבה ישיבות. אגב, לא על כל דבר מוכרחים לעשות ישיבה.
ענת קלוגר
זה לא מעשי.
לבנת משיח
זה יביא לכך שהם פשוט יעקפו את זה וייפנו ישירות למשטרה כי הגורמים שאתה מבקש מהם להכריע מה רלוונטי ומה לא רלוונטי, אתה מטיל עליהם אחריות ....
ענת קלוגר
זה לא תפקידם.
היו"ר דוד צוקר
אתם אומרים שממילא אתם לא מעבירים את כל המידע, ממילא הוא מועבר רק לצרכי מילוי תפקיד, שניתן לכם להחליט את זה ושהמחוקק, בכל הכבוד, ישאיר אתכם עם חוק משנת 1982, שאמות המידה שלו בסוגיית כבוד האדם ופרטיות היו באמת שונות לגמרי, וייתן לכם להחליט. אתם לא רוצים שהמחוקק ידחוף את אצבעו. למעט עניין של נימוסין זה מה שאתם אומרים.
ענת קלוגר
אני ממש לא חושבת שזה מה שאנחנו אומרים. כתוב "לפי דרישת הגוף הזכאי לקבלו ולצורך מילוי תפקידו". שיקול הדעת של אותו גוף ספציפי, שיקול הדעת של (טז) הוא שונה משיקול הדעת של (יב). הוא יודע את שיקול הדעת שלו והוא יודע לבור את המוץ מן התבן.
היו"ר דוד צוקר
אל תעלו על הבריקדה, אני מבקש לקבוע שצריך לבור את המוץ מן התבן, זה כל מה שאני מבקש.
ענת קלוגר
אבל מה שאני טוענת, שמוסר המידע לא יכול להעמיד את עצמו בנעליים של אותו גוף שעושה את זה במלאכה יומיומית, שזה הוועדה לעיון בעונש, שזה הוועדה לאישור סניגורים וכדומה.
היו"ר דוד צוקר
האם הדיון הוא עכשיו על מי מוטלת האחריות לקבוע איזה חומר מבקשים?
ענת קלוגר
זה לא דיון כמובן. אני חושבת שמתוך התפיסה של ...
היו"ר דוד צוקר
תעני לי על השאלה. כלומר את מציעה להטיל את נטל האחריות לא על מצ"ח, כי מצ"ח זה לשכת שירות ...
ענת קלוגר
בוודאי, כי מי שייעמוד לביקורת אחר-כך זה הגוף השוקל, לא הגוף המוסר.
שמואל סף
יש לי הצעה, אם אפשר.
היו"ר דוד צוקר
אני מבקש שעכשיו זה לא יהיה תיאולוגיה, עכשיו אני רוצה להתכנס לנוסח מוסכם.
שמואל סף
התוצאה של כמה מהדברים שכרגע נאמרו היא, נניח שכל הגופים בסעיף קטן (ג) מבקשים מידע מהמשטרה הצבאית, על פי המצב המוצע כרגע אם לא תהיה הגדרה, שאני חושב שהיא נכונה כפי שאתה מגדיר אותה, אז לכולם ייצא אותו גיליון, ואין ספק שכל אחד צריך משהו אחר מתוך הגיליון הזה.
היו"ר דוד צוקר
האם אנחנו מטילים את נטל האחריות על המבקש או על המוסר?
שמואל סף
אני חושב שעל שניהם. את זה צריך לעשות פעם אחת והתשובה היא פשוטה. אני חושב שהיא מדברת על משהו אחר והם מדברים על משהו אחר. הם מוסרים מידע לא מעובד, הם לא עושים שום דבר עם המידע, לוקחים מתוך הטפט ומעבירים אותו. מה שאני בעצם אומר להם: שבו פעם אחת, הרי יש לכם 5 גופים מולכם, שבו מול ראש אכ"א, שבו מול הרמטכ"ל, תשאלו אותם מה בעצם המידע שהם זקוקים לו.
היו"ר דוד צוקר
אבל אומרים לך שכל תיק שונה.
לבנת משיח
תצטרך לאשר כל פעם מחדש.
היו"ר דוד צוקר
אם נקבל את העיקרון שאני מדבר עליו עכשיו, זאת תהיה התוצאה. רס"ן לירון ליבמן, יש לך הצעה או שאתה רוצה לחכות?
לבנת משיח
מה שהוא מתכוון זה שאם כך יצטרכו לשבת על כל בקשה.
היו"ר דוד צוקר
אם נאמר שם "לצרכי מילוי תפקידו".
ענת קלוגר
הניסיון לגזור את זה על-ידי אותו מאבחן פרטנית, כך שרק חלק מהחומר יועבר, יהפוך את זה לאפלייה של אותו מועמד, ייצור אפליה בין מבקשים שונים.
היו"ר דוד צוקר
את יכולה להגיד את זה על כל intaker בביטוח הלאומי, שזה בהגדרה יצירת אפלייה. כל מי שעושה intake בביטוח הלאומי ובא אליו אדם עם נכות - אם כי שם זה הכי פחות נכון כי שם זה ממש מנוסח לפרטי פרטים.
ענת קלוגר
רגע, מי מחליט על אחוזי נכות? האם מי שמחליט על כך זה הרופא ששולח אותו לוועדה או הוועדה שמקבלת את ההחלטה?
היו"ר דוד צוקר
את ההיגיון פה אני מבין. אל תתחילי את הדיון על עצם קביעת הקריטריון. בואי נראה מה רס"ן לירון ליבמן יציע.
מיקי בראל
אני מבקש להעיר דבר מה לגבי הפרקטיקה, לגבי מה שקורה ביומיום. מבחינת הצרכנים שמקבלים מאיתנו אינפורמציה, רובם רשאים לגשת למאגרי המידע המשטרתיים ומקבלים מידע ישירות מהמשטרה ולא דרכנו. קח למשל את הפוקד, כך זה קורה במעשה.
לבנת משיח
הם צריכים לבקש מהמשטרה.
מיקי בראל
הם יכולים לבקש מהמשטרה, והם כניראה גם מקבלים.
לבנת משיח
המשטרה חייבת למסור.
מיקי בראל
לגבי הפרקטיקה, הצרכן החיצוני מספר 1 שלנו, מחוץ למצ"ח - הצרכן הראשי זה אנחנו בתוכנו לצרכי עבודתנו - הצרכן הראשי הראשון זה גופי הפרקליטות, התביעה הצבאית. הם מקבלים מידע ספציפי לגבי נאשמים שעליהם מועברים התיקים ולא מידע פרטני. כל מידע כזה מגובה והוא מה שנקרא מוכוון יעד.
היו"ר דוד צוקר
מה זה מידע ספציפי שמקבלים?
מיקי בראל
לדוגמא אנחנו הגשנו עכשיו חומר לצורך הגשת כתב אישום והאדם מקבל את הרישום הפלילי שלו.
היו"ר דוד צוקר
את כל הרישום הפלילי?
מיקי בראל
את כל הרישום הפלילי.
היו"ר דוד צוקר
כלומר זה לא ספציפי, זה כללי.
מיקי בראל
אבל לגביו.
היו"ר דוד צוקר
זה ברור, לא לגבי אחותו. אבל את כל המידע לגביו.
לירון ליבמן
זה רק לגבי אדם שלגביו יש חקירה ומתבקשת החלטה וטיפול בתיק.
מיקי בראל
זה לא שפרקליט יכול עכשיו להתקשר אלי ולהגיד לי: אני צריך את הרישום הפלילי של פלוני.
היו"ר דוד צוקר
אגב, פרקליט אזרחי גם מקבל את כל התיק?
לירון ליבמן
פרקליט אזרחי מקבל יותר. הוא מקבל גם תיקים סגורים, שלא מקבל פרקליט צבאי.
שמואל סף
דרך אגב, לידיעתך, אסור לו לקבל, אסור לתת לו. הוא מקבל היום בפועל כי המחשב המשטרתי לא עובד כמו שצריך.
היו"ר דוד צוקר
זה בדיוק התקלה שקורית עם השופט שמקבל תיק עם כל הגיליון.
לבנת משיח
זה לא ככה, מה לעשות, זה בגלל שהחוק קובע.
מיקי בראל
לגבי שאר הגורמים שמוסמכים ומוזכרים פה, החל מהרמטכ"ל, ראש אכ"א, אלופי הפיקוד וכולי, כמעט ואין לנו פניות כאלה. זה מקרים מאוד בודדים.
היו"ר דוד צוקר
כלומר זה בעצם פרקליטות בעיקר.
מיקי בראל
זה בעיקר הפרקליטות. לכן אני אומר, צריך גם להכניס את הדברים לפרופורציות. הזכירו פה קידום וכולי. אני לא זוכר שנתבקשתי לתת מידע פלילי לגבי קידומו או אי-קידומו של אדם. בדרך כלל מתייחסים לנושא של אינדיקציות מצ"ח, שזה לא קשור לעניין, זה על חקירות שמצ"ח מנהלת. אבל רישום פלילי - הדבר הזה הוא כמעט בכלל לא רלוונטי.
בנימין אלון
מי הם ראשי הענף בשלישות ולמה הם צריכים מידע?
אתי שרוני
זה ראש חטיבת מינהל הסגל לגבי אנשי קבע וקצינים - העסקתם, הפרת חוזה וכולי - וגם נגדים בקבע.
היו"ר דוד צוקר
לא מלש"בים (מועמדים לשירות בטחון), מלש"בים זה הפוקד. את זה הם מושכים ישירות מהמשטרה, בכלל לא דרככם. בקיצור, יכול להיות שאנחנו אומרים פה דבר מאוד מאוד חשוב אבל אתם אומרים שממילא כל אחד יקבל את המידע שלו כפי שהוא רוצה ואתם יכולים לעשות מה שאתם רוצים.
לבנת משיח
כמו שהוא צריך, כמו שהחוק קבע, לא כמו שהוא רוצה. החוק קבע הגבלה.
לירון ליבמן
יש לי הצעה. תקנה 2 מדברת על בקשה לקבלת מידע. היא קובעת שהבקשה "תוגש באמצעות מסמך חתום", שייתן את הפרטים הבאים: (1) שם הרשות; (2) שמו של הפונה; (3) העילה לבקשת המידע; (4) שמו של האדם שאליו מתייחסת הבקשה. אפשר לדעתי להוסיף פרט חמישי כאן, למה שצריך להיכלל בבקשה. אני מציע שייכתב:

"(5) גדר המידע המבוקש; מבקש המידע יבקש אך ורק אותו חלק מהמידע הדרוש לו לצורך מילוי תפקידו."

זה יחייב את מבקש המידע לשקול, לא רק שהוא רוצה מידע פלילי אלא אולי הוא יכול להגביל את זה במקרה הזה.
לבנת משיח
אין לי התנגדות.
צפרירה צחי
אבל זה טכנית לא ניתן לביצוע.
היו"ר דוד צוקר
יצטרכו לגזור, יצטרכו מספריים.
לירון ליבמן
ברור לי שהמשטרה לא יכולה לבצע את זה.
צפרירה צחי
"אני רוצה רק עבירות אלימות, אני רוצה רק עבירות גניבה"?
לבנת משיח
מדובר על מה שייבקשו מהמשטרה הצבאית והאם המשטרה הצבאית תהיה מסוגלת לעשות את זה.
לירון ליבמן
זה יטיל איזשהו עול על המשטרה הצבאית. ברור לי שהמשטרה לא יכולה לעמוד בזה בגלל עניין המחשבים אבל מכיוון שהמשטרה הצבאית עושה את זה ידנית אז זה אפשרי. מכיוון שהכמויות הן לא גדולות אנחנו יכולים לעמוד בזה.
היו"ר דוד צוקר
בעיקרון זה נראה לכם?
ענת קלוגר
אם זה היה תלוי בי, לי זה לא היה נראה בגלל שזה לא הגיוני. אני חושבת שוועדה שבפניה אותו בן אדם הוא טבולה ראסה ואין לה כל מושג על מה הבן אדם חושב ועבר, לא יכולה להגדיר מראש מה היא רוצה ומה היא לא רוצה או מה יעניין אותה. אז זה יהיה מלאכותי. יתכן שמידע חשוב לא יהיה לפני עיניהם.
היו"ר דוד צוקר
אבל זה לא תלוי בך. אנחנו מאשרים בעיקרון את הנוסח שרס"ן לירון ליבמן קרא בפנינו, שבתקנה 2(א) יתווסף פרט (5).
שמואל סף
איפה אתה רוצה למקם אותו בתקנות?
היו"ר דוד צוקר
זה כניראה יהיה בתקנה 2(א)(5) אבל אם אתם רוצים מיקום אחר, מבחינתי זה בסדר גמור כל עוד נשמור על הכוונה.

אם כן, את תקנה 1 באשר ל"מידע" אנחנו סיכמנו.

" "מאגר מידע" - אוסף נתוני מידע המוחזק באמצעי מגנטי או אופטי והמיועד לעיבוד ממוחשב;"

האם זה אותה הגדרה בחוק המחשבים? תשנו פה את ההגדרה. מוכרחים הגדרה אחת בחוק. נדמה לי שיש בכמה חוקים הגדרות שונות למה זה "מאגר מידע" ומה זה "מאגר מגנטי". בחוק המחשבים הגדרנו את זה בהגדרה שצריכה לחול על כל שאר החוקים.
לבנת משיח
אני הכנסתי כבר את התיקונים הקוסמטיים לצורך העתקה מהחוקים שעשו לפני כן.
היו"ר דוד צוקר
כלומר אנחנו מאשרים גם את ההגדרה של "מאגר מידע" בהתאמה לחוק המחשבים.
שמואל סף
גם בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו יש הגדרה של "מאגר מידע".
היו"ר דוד צוקר
אישרנו את תקנה 2(א) כפי שהיא בתוספת פרט (5), כפי שקרא רס"ן לירון ליבמן.
לבנת משיח
תקנה 2(ב) - זה העתקה מהתקנות שעשינו במשטרה. אנחנו פטרנו את פרט (יב), את התובע הצבאי, מכל הדרישות האלה משום שאנחנו יודעים ששם יש העברת מידע באופן מאסיבי. כלומר פותחים תיק במשטרה הצבאית ואז מעבירים את התיק עצמו - תקנו אותי אם אני טועה - לתובע שמטפל בתיק. אנחנו לא דורשים מהתובע מאחר וזאת העבודה הרגילה שנעשית במאסות.
היו"ר דוד צוקר
המשמעות של זה היא שבעצם בפני התובע, או במקרה זה התובע הצבאי, עומד כל הרישום והמידע.
לבנת משיח
זה אומר שהוא לא צריך למלא את כל הפרטים האלה כי זה במהלך העבודה הרגילה.
הערה
הוא לא צריך את הפרוצדורה.
היו"ר דוד צוקר
זה לא רק פרוצדורה, זה עוד דבר. גם התוספת שהוספנו עכשיו של פרט (5) לא תחול עליו, נכון? הצד הטכני ברור לי, אבל במהות זה אומר, ואני רוצה שזה יהיה ברור לכולנו, שכל המידע עומד לרשותו, בין אם זה נוגע ישירות ובין אם זה לא נוגע ישירות.
לבנת משיח
כי אצלו הכל רלוונטי, זו הסיבה.
היו"ר דוד צוקר
אנחנו משווים את זה למה שנהוג ביחסים שבין המשטרה לבין הפרקליטות.
בנימין אלון
מה בין תובע לפרקליט? למה התוספת מפרטת: תובע צבאי, פרקליט צבאי? לצורך הכנת התביעה זה תובע צבאי. מה זה פרקליט צבאי?
לבנת משיח
זה גופים שונים. חייבים להזכיר אותם במפורש.
לירון ליבמן
הפרקליט הצבאי הוא זה שמוסמך לפי החוק להגיש כתבי אישום, למעט בעבירות תעבורה שהתובע הצבאי רשאי להגיש אותם. התובע הצבאי הוא זה שמגיש את כתב האישום, חותם על כתב האישום ומנהל את ההליך בפני בית-הדין. זו ההבחנה הגסה.
בנימין אלון
ופרקליט צבאי זה כולל גם את האחרים? האם כל מי שהוא מהפרקליטות הצבאית הוא פרקליט, גם לא לצורך תביעה, ותחול עליו תקנת משנה 2(ב)?
לירון ליבמן
"פרקליט צבאי" מוגדר בחוק השיפוט הצבאי. זה בערך 7-6 קצינים בפרקליטות הצבאית שיש להם מינוי של פרקליט צבאי.
שמואל סף
זה מה שנקרא "הפרקליט המחוזי"?
לירון ליבמן
כן.
בנימין אלון
כלומר לא כל אחד בפרקליטות הצבאית נקרא פרקליט צבאי?
לירון ליבמן
לא, אנחנו קצינים בפרקליטות הצבאית, קצינים משפטנים. אני לא פרקליט צבאי. פרקליט צבאי זה אותם 7 פרקליטים - אל תתפסו אותי במספר - שזה פרקליט של מחוז דרום, פרקליט של פיקוד צפון ...
שמואל סף
אבל הם רשאים להאציל סמכויות לכפופים להם, נכון?
לירון ליבמן
לא, הם לא רשאים.
היו"ר דוד צוקר
רק הם חתומים על כתבי אישום?
לירון ליבמן
הם מחליטים על הגשת כתבי אישום, למעט עבירות תעבורה. על החלטה להגיש כתב אישום רק הם חתומים, אבל לא על כתב האישום.
לבנת משיח
תקנה 3 - מסירת מידע

התקנה הזאת באה לקבוע מי אחראי על מסירת המידע במשטרה הצבאי. פה קבעו שקצין מדיעין חילי של המשטרה הצבאית הוא זה שיימסור את המידע.
מיקי בראל
אנחנו מבקשים לשנות את המינוח כדי לדייק. זה "ראש ענף מודיעין חילי".
היו"ר דוד צוקר
רס"ן ויקטור חיים, אני מבין שזה תחום האחריות שלך, נכון? כמה אנשים עוסקים בזה אצלך?
ויקטור חיים
בסביבות 10 אנשים.
היו"ר דוד צוקר
כמו שלמדנו מאל"מ מיקי בראל קודם, הם עובדים בעיקר מול הפרקליטות.
ויקטור חיים
הקליינט החיצוני העיקרי זה הפרקליטות.
היו"ר דוד צוקר
אבל הם גם עוסקים בהעברת המידע בתוך מצ"ח. כלומר אתה אחראי גם פנימית בתוך מצ"ח על העברת המידע בתחום שלך. מי זה האנשים האלה?
ויקטור חיים
האנשים האלה הם קצינים, קצין אג"ת ומש"קים. יש איש קבע אחד ומש"קים שעובדים על המסופים, שהם מקבלים הרשאות ממשטרת ישראל ומקבלים הסמכה מאיתנו.
היו"ר דוד צוקר
האם בהכשרה שלהם הם עברו הכשרה גם בתחום הנורמטיבי של פרטיות העברת מידע וכדומה?
ויקטור חיים
הם מקבלים תדרוכים ממני. יש נוהל שאנחנו כתבנו, שהם קוראים אותו ומכירים אותו. הם גם חותמים שהם קראו את הנוהל.
היו"ר דוד צוקר
האם אתה בקיא פחות או יותר בחקיקה, בנורמות שנובעות מהחקיקה?
ויקטור חיים
כן, בהחלט. למשל בכל הנושא שדיברתם עליו, הזכירו פה מידע שאינו רלוונטי ודברים כאלה, אנחנו לוקחים את זה בחשבון ומתייחסים לזה. יש נוהל פנימי שאנחנו קבענו, מי מוסמך, מי יקבל, מה הדרך הטכנית שיועברו אסמכתאות וכדומה.
היו"ר דוד צוקר
האם תוכל להעביר לוועדה לקראת הישיבה הבאה את הנוהל הזה, כדי שיהיה בפנינו? יש לכם את זה פה? אני מבקש אם תוכל שתראה לנו את זה.
שמואל סף
כתוב "מידע ימסר בידי ..." וזה צריך להיות "על ידי ..". יש לי בעיה להגדיר מה זה "בידי".
היו"ר דוד צוקר
בסדר.
לבנת משיח
זה לא משנה כי יתכן שהנסחית אצלנו שוב תתקן לך את זה. זה לא בידינו. זה גם לא בידי.
היו"ר דוד צוקר
זה גם לא בידי הכנסת, גברת נגה ענתבי היא הסמכות החמישית או השישית מהבחינה הזאת. אתם רואים, זה עובד מדינה שיש לו סמכויות ולא בודקים אותו כי מניחים ש...
לבנת משיח
יש לו את ההכשרה המתאימה ולנו לא.
שמואל סף
זה צריך להיות "על ידי ראש מודיעין חילי של המשטרה הצבאית או מי שהוסמך על ידו", נכון? זה לא יכול להיות אישי. צריך פה לאפשר הסמכה.
היו"ר דוד צוקר
"ראש ענף מודיעין חילי" זה פונקציה, זה לא איש. ככה נדמה לי. נכון?
לירון ליבמן
זה איש. אם אמרו "ראש ענף" - זה איש.
שמואל סף
אז צריך לומר "או מי שהוסמך על ידו".
לבנת משיח
אני לא מציעה לעשות את זה רחב כל-כך. אולי שייגידו את אנשי הענף שלו, המחלקה שלו. למה שהוא יסמיך?
שמואל סף
ואם כעת יש 5 ומחר יהיו 12?
היו"ר דוד צוקר
לא זה מה שהיא אומרת. הוא לא יכול להסמיך אותך לעשות את זה.

אני רוצה לסכם את זה. בתקנת משנה (א) נכניס שני תיקונים:

1) התפקיד יוגדר כ"ראש ענף מודיעין חילי", כפי שאל"מ מיקי בראל ביקש להגדיר אותו.
2) ייאמר שהוא מוסמך להאציל את התפקיד הזה אבל יעלה במפורש שזה רק למי שעובד באותה יחידה.

זאת הכוונה והניסוח יהיה בידי עו"ד לבנת משיח ועו"ד לירון ליבמן.
לבנת משיח
תקנה 3(ב) - אנחנו קבענו, כפי שקבענו במשטרה, שלא יימסר המידע בטרם תיעשה בדיקה שכל המידע שנמסר הוא בהתאם למגבלות של החוק, ופה פירטנו את המגבלות של החוק:

"(1) היות המבקש נמנה עם הרשויות ובעלי התפקידים המפורטים בסעיף 5(ג) לחוק"; - משום שאלה בעלי תפקידים שהמשטרה הצבאית רשאית למסור להם מידע.

"(2) היקף המידע שניתן למסור למבקש לענין -

(א) עבירות שביצעו קטינים וצווים מיוחדים כאמור בסעיף 13 לחוק;

(ב) פרטי רישום שהתיישנו לפי סעיף 14 לחוק;"

את תקנת משנה (ב) כתבנו אומנם גם במשטרה אבל אני מוכרחה לומר שפה הוא לא כל-כך רלוונטי. רישום שהתיישן זה לא רלוונטי לבעלי התפקידים בתוספת הראשונה. היות והם יכולים לקבל עד המחיקה אז אם המידע התיישן או לא התיישן זה לא רלוונטי.
היו"ר דוד צוקר
אז למה אנחנו כותבים את זה?
לבנת משיח
נכשלנו. אפשר למחוק את זה.
היו"ר דוד צוקר
זה פשוט נראה טוב והמצב הוא לא טוב.
לבנת משיח
התכוונו לטוב יותר ממה שכתוב בחוק.
שמואל סף
השאלה היא אחרת, אם נניח בפועל הוא קיים, כלומר מישהו לא הוציא אותו מהמסוף והוא רואה את זה, נשאיר אותו כדי שזה לא יהיה באוויר.
לירון ליבמן
מה שגברת לבנת משיח אומרת, מידע על רישום שהתיישן חסום בפני מי שמקבל מידע נניח לפי סעיף 8 לחוק וכולי אבל לא בפני בעלי תפקידים מהתוספת הראשונה. בעלי תפקידים מהתוספת הראשונה יכולים לראות את הכל, בין אם התיישן ובין אם לא התיישן, חוץ ממה שנמחק. לכן זה לא רלוונטי כי המשטרה הצבאית מוסרת רק למי שמופיע בתוספת הראשונה.
היו"ר דוד צוקר
אז אנחנו מוחקים את תקנת משנה (ב) כי זה מראית עין, זה פשוט מיותר.
לבנת משיח
"(ג) פרטי רישום שנמחקו לפי סעיף 16 לחוק;"

זה כן רלוונטי. סעיף 16 זה המחיקה.

"(ד) עבירות המפורטות בסעיף 17 לחוק."

זה עבירות שאין עליהן לא מחיקה ולא התיישנות.
היו"ר דוד צוקר
מה שחסר הוא מה שסיכמנו קודם לכן. הסעיף הזה אומר על מה צריך להקפיד רס"ן ויקטור חיים בעבודתו לפני שהוא מוסר את המידע. לא יימסר אלא לאחר שבדק.
שמואל סף
ואם בדק, אז מה? מה נעשה עם המידע כדי שהוא לא יעמוד וייחכה? חסרה פה מילה, יש פה תקלה בניסוח. אני מציע לומר "לא יימסר מידע שלא עומד ..."
היו"ר דוד צוקר
הוא אומר "אלא אם זה הולם את כל מה שנאמר בפיסקאות (1) ו-(2) (א), (ב), (ג), ו-(ד)".
לבנת משיח
אני מעיזה לקוות שגם הנוסח הזה היה מחייב אותם לא למסור מידע.
היו"ר דוד צוקר
מר סף, אם יש לך תיקון או הצעת שיפור, בסדר, תיכף תציע. אם לא, נדמה לי שב-(ב) זה מאוד גמור.

אבל נדמה לי שצריכה להיות עוד תוספת, הוא צריך לבדוק גם את גדר המידע המבוקש.
לירון ליבמן
התייחסנו לכך קודם. זה צריך להיות פרט (3). פשוט שייבדוק את זה.
ענת קלוגר
וכמובן לשנות גם את המינוח של בעל התפקיד, במקום "קצין המודיעין החילי" - "ראש ענף מודיעין חילי".
לבנת משיח
בתקנה 3(ג) אנחנו מגיעים לסעיף של המגבלה שאנחנו קבענו בנושא של מסירת מידע הנוגע לתיקים פתוחים. את זה צריך לקרוא עם התוספת משום שהמגבלות באופן קונקרטי קבועות בתוספת.
שמואל סף
חזרנו אחורה לוויכוח לגבי המב"דים.
לירון ליבמן
אם אפשר רק להעיר, מכיוון שהסכמנו בתקנות של משטרת ישראל לאיזשהי מגבלה נוספת, ותיכף אני אומר אותה, אני עקבי גם כשזה לא לטובתנו. אני חושב שהכללים צריכים להיות עקביים, אז גם כאן.
לבנת משיח
התוספת שמוצגת בפניכם היא כבר לא כל-כך אקטואלית משום שאנחנו צריכים להעתיק את התוספת שעשינו לגבי המשטרה.
היו"ר דוד צוקר
בעיקר טור ג' משתנה, נכון?
לבנת משיח
גם טור ב'. אנחנו עשינו הבחנה בין בגיר לקטין ולא רק בין פשע ועוון. אני אקרא לכם מה שאנחנו קבענו במשטרה ומה שאני מציעה שאנחנו נטיל כאן. זה בדיוק מה שקבענו לגבי המשטרה, אנחנו מעתיקים. פשוט לא ראיתי לנכון לכתוב אחרת, לא רציתי שיהיה הבדל בין מה שהמשטרה מעבירה לעומת מה שהמשטרה הצבאית מעבירה.

אנחנו קבענו שלגבי פשע שעבר בגיר יימסר המידע במשך 5 שנים;

לגבי עוון שעבר בגיר - במשך 3 שנים;

לגבי עבירה - כלומר עוון או פשע - שעבר קטין - במשך 3 שנים.
בנימין אלון
האם יש הבחנה האם הוגש כתב אישום או לא הוגש כתב אישום?
לבנת משיח
זה כתוב בגוף תקנת משנה (ג), שברגע שמוגש כתב אישום תמיד מועבר המידע.

"(ג) לא יימסר מידע על תיק תלוי ועומד לרשויות ולבעלי תפקידים מן המפורטים בתוספת הראשונה לחוק (להלן - הגופים) כמפורט בטור א' בתוספת לגבי עבירות כאמור בטור ב' לצדו, אם חלפה למן פתיחת התיק התקופה כמפורט לצדם בטור ג', אלא אם כן הוגש כתב אישום בענין; הוגש כתב אישום, יימסר מידע כאמור, כל עוד לא נסתיימו ההליכים המשפטיים בתיק."
שמואל סף
לגבי בגירים - אין לי בעיה. אני חושב שהבעיה היא לגבי קטינים, מכיוון שהצבא מקבל מידע על קטינים מתישהו בסביבות גיל 17 על השפעות מגיל 14. הוויכוח הזה היה כבר קודם.
לירון ליבמן
היה פה ראש מינהל גיוס, הנושא הזה מוצה.
שמואל סף
אי אפשר לגמור משפט? הנושא מוצה? הצבא סגר את הנושא?
לירון ליבמן
לא הצבא. הוועדה הזאת סגרה את הנושא.
שמואל סף
הוועדה יכולה לחשוב פעם שניה, לא יקרה כלום. המשמעות היא שמועבר מידע מגיל 14 לגבי קטין. אני מזכיר שקיימת הצעת חוק שנדונה כבר בוועדת החוקה חוק ומשפט, שלא יימסר מידע על יותר משנה אחורה. צריך לפזול גם להצעת החוק הזאת שקיימת. היא קיבלה תמיכה די גדולה מחברי הכנסת.
היו"ר דוד צוקר
אני מבקש לרשום לפרוטוקול את החיוך של גברת ענת קלוגר, וגם את החיוך של גברת אנטה פרי.
ענת קלוגר
אני צוחקת כי, אתה לא היית פה אבל יושבת-ראש הוועדה, חברת הכנסת ענת מאור, מאוד הופתעה, וחבל שלא מציינים את זה, ששני מנהלי בתי-ספר קמו ובניגוד לעמדה הכביכול ברורה אמרו שחייבים לדווח על עבירות שעברו קטינים כי יש פשיעה בבתי-ספר. הם אמרו שחייבים לדווח על כל פשיעה.
היו"ר דוד צוקר
במערכת החינוך יש הרבה תפוזים רקובים.
ענת קלוגר
הם קמו וטענו כנגד ההצעה הזאת בחריפות. היושב-ראש היה בשוֹק.
שמואל סף
אבל אזכיר לך שלעומתם היו אחרים.
היו"ר דוד צוקר
גברת ענת קלוגר מייצגת גם שלוחה חינוכית חשובה אז תקשיבו לה היטב.
ענת קלוגר
למה אני מציינת את זה? כי אנשי החינוך מהווים דוגמא של אנשים שבקרב עמם הם חיים יחד עם התלמידים והם יודעים יפה מאוד מה יש להם בבתי-הספר ומה קורה היום בבתי-הספר.
שמואל סף
אנשי החינוך סיפרו דבר אחר, שבגלל החשש הזה מהדליפה החוצה ובגלל החשש הזה של הצבא למעשה הם לא מדווחים, הם שומרים את המידע בתוך בית-הספר, הם שומרים את המידע עם ההורים. לא יוצא דיווח אמיתי החוצה. על זה הם באו והתרעמו. לעומת זה באו גם אנשי חינוך אחרים.
הערה
יש פרוטוקול של הישיבה ההיא.
היו"ר דוד צוקר
האם יש הערות נוספות לתקנת משנה (ג)?

אני מוכרח להודות שאני נורא מתפעל מהעניין של טוב ב', טור ג', טור א'. לא נעים לי להגיד לכם, אבל טוב, זה יהיה במאמרי החשוב, שעדיין לא נכתב, על השיח המשפטי מול השיח הציבורי. ראו את המאמר הזה ככתוב. אם תביאו לי 10 אנשים שמבינים את תקנת משנה (ג) על אף שהם לא ישבו בישיבה הזאת, על כל 10 אתם תקבלו 10 נקודות של ישראכרד ומייל אווירי.
לירון ליבמן
מה זה לעומת חוק מס הכנסה (תיאום בתנאי אינפלציה). שם גם אנחנו לא מבינים.
היו"ר דוד צוקר
פה אפשר היה לכתוב: "לפי הטבלה המצורפת בזאת", בלי טור ג', בלי טור א' וטור ב'.

זה מזכיר לי ששני מתמטיקאים לקחו את פקודת מס הכנסה (תיאום בתנאי אינפלציה) כדי להתמודד עם האובות והידעונים שעוברים על התנ"ך ומוצאים שם את כל מה שהם רוצים, והוציאו גם מפקודת מס הכנסה "נבואות" על מה שאתם רוצים: על ישו, על חורבן הבית ועל תשעה באב.
בנימין אלון
בסופו של דבר מי שעוסק בפקודת מס הכנסה יש לו אסוציאציות של חורבן הבית. לפני הניסוחים המשפטיים, ולפני שקראתי את מאמרו של יושב-ראש ועדת המשנה הנכבד ...
היו"ר דוד צוקר
הוא עוד לא נכתב, אבל ראו אותו כאילו נכתב.
בנימין אלון
מה קורה בשורה התחתונה עם עבירות? שום כלום? שום דיווח? שום דבר? לא עוון ולא פשע, עבירות.
לבנת משיח
אם אתה מתכוון לעבירות שאינן פשע או עוון, כלומר חטאים, הם לא נרשמים בכלל במרשם הפלילי על-פי החוק אז אין מה למסור. מלכתחילה זה היה כך. אין רישום.
היו"ר דוד צוקר
אנחנו מאשרים את תקנה 3(ג).

בתקנה משנה (ד) זה 30 ימים. האם זה סביר?
לבנת משיח
זה מה שקבענו גם לגבי המשטרה.
היו"ר דוד צוקר
אנחנו מאשרים את תקנות משנה (ג) ו-(ד).
לירון ליבמן
בתקנה 3 לא הכנסנו סעיף שהופיע בתקנות של המשטרה, את הסמכות של היועץ המשפטי לממשלה לאשר מסירת מידע מעבר לכללים כאן.
היו"ר דוד צוקר
אתה אומר שצריך להשוות את זה?
לירון ליבמן
לא. אין צורך. לאחר התלבטות החלטנו לוותר על זה, כלומר אין חריגים.
בנימין אלון
אני רוצה להבין, לגבי עוון נקבעה תקופה של 3 שנים.
לבנת משיח
מה שכתוב זה שיימסר מידע על תיק פתוח שהנושא שלו הוא עוון במשך 3 שנים. זה לא העונש.
בנימין אלון
כלומר לגבי עוון זה הולך 3 שנים אחורה, גם בלי שהיה כתב אישום?
לבנת משיח
התיק פתוח, עדיין בחקירה.
בנימין אלון
למשל על התפרעות במקום ציבורי, זה עוון. אין כאן שום הבחנה לגבי עבירות מסוג כזה או אחר.
היו"ר דוד צוקר
עבירות פוליטיות או עבירות שאינן פוליטיות.
לבנת משיח
הסיווג הוא על-פי עוון או פשע. אין סיווג של עבירות פוליטיות.
בנימין אלון
זה לא צודק משתי סיבות, גם מבחינת הנער וגם מבחינת הצבא, כלומר מבחינת הפוליטיזציה והתחושות החברתיות שזה יוצר.
היו"ר דוד צוקר
אבל אין הבחנה כזאת בחוק. חבר הכנסת אלון, אנחנו פה לא יכולים לגעת בחוק, זאת הבעיה שלנו כל הזמן. מאחר ואין הבחנה בין התפרעות מטעמים פוליטיים או מטעמים פליליים ...
בנימין אלון
בלי לגעת בחוק, דווקא בתקנה אפשר יהיה לפרט.
היו"ר דוד צוקר
זה עלה פה וגם עולה וייעלה כל הזמן, כי גם בעיני זה עניין מאוד נבדל. זה בוודאי לא אנשים שהם עבריינים באופיים. אבל אנחנו לא יכולים לעשות הבחנה בין התפרעות מסוג א' לבין התפרעות ב'.
בנימין אלון
דווקא בתקנה שיהיה פירוט, לא בחוק.
היו"ר דוד צוקר
ההתפרעות של עוזי משולם - זה יהיה התפרעות מטעם א' או מטעם ב'?
בנימין אלון
אם זה עוזי משולם, למשל, לצבא חשוב לדעת שיש עניין כזה כי אז ההתייחסות תהיה ספציפית.
לבנת משיח
למעשה, המשטרה תתקן אותי אם אני טועה, תיק פתוח במשך 3 שנים זה לא תיק על התפרעות. תיק על התפרעות בדרך כלל נסגר יותר מהר מזה משום שזה לא דורש חקירה כבדה לרוב. תיק פתוח במשך 3 שנים על התפרעות?
שמואל סף
אי אפשר לסמוך על זה כי בתחנות משטרה לפעמים נשכחים תיקים פשוטים במשך זמן רב. תשאלי את מבקרת המשטרה, תראי כמה תיקים היא מצאה על שטויות שנשארו בלי טיפול.
בנימין אלון
ומה זה נקרא פתוח? אם הם סוגרים את זה כאילו בא"ת זה סגור?
לבנת משיח
כן, זה סגור. ואז זה כבר לא יגיע.
שמואל סף
יש לי שני דברים. הצבא אמר בעצמו שיש לו קיטלוג של העבירות על-פי סוגיהן ולכן המשקל שהוא נותן לדברים כאלה הוא משתנה. הם יודעים איך להתייחס לעניין הזה, הם לא מסתכלים רק על סעיף העבירה אלא יש להם איזה ניקוד שבוחן מה המשקל המצטבר של אלמנטים אחרים. הם אומרים שהם מתייחסים לזה בצורה טובה הראוייה לחיקוי.

אבל הדבר השני שחסר לי פה, ואני ביקשתי שזה יוכנס גם בתקנות הנוגעות למשטרה, שאין היזון חוזר או אין אפילו הוראה מה לעשות במידע. אפילו לא צריך להגדיר את הסיווג שלו. נניח שראש אכ"א קיבל את המרשם הפלילי.
היו"ר דוד צוקר
האם שאלתך היא מה הוא עושה עם זה לאחר שהוא השתמש בחומר?
שמואל סף
גמר להשתמש בחומר, הבן אדם עזב את הצבא. מה הוא עושה עם החומר הזה?
לבנת משיח
יש לנו את זה בתקנות לפי סעיף 4 לפי דעתי.
היו"ר דוד צוקר
היה שם ביעור, לפי דעתי.
שמואל סף
הייתי רוצה שזה יוכנס פה, בתקנות הפנימיות שלהם.
לבנת משיח
יש להם החזקה בכספת לדברים מהסוג הזה.
היו"ר דוד צוקר
הוא מציג מקרה שהסתיים ההליך. השאלה אם אין פה מקום עכשיו לסעיף ביעור. מה קורה אצלכם עם זה, עו"ד ענת קלוגר?
ענת קלוגר
יש לנו את סימון המידע כמסווג.
היו"ר דוד צוקר
סיימתם את העבודה לגבי התיק, את מה שצריך לתייק כבר תייקתם אבל נשאר איזה דף כתוב על שולחן העבודה. מה קורה עם הנייר? זו השאלה. גברת אנטה פרי, בואי ניקח דוגמא ממך. את קיבלת חומר, רשמת, תייקת, עשית הכל, העברת לקצין הבטחון, אבל נשאר על השולחן שלך הנייר שנוגע באותו אדם.
אנטה פרי
כל מה שאיננו רלוונטי הוא מבוער. חומר שרלוונטי לשמירה הוא ...
היו"ר דוד צוקר
אגב, את עושה את זה כי צריך לעשות את זה או שיש גם איזה הוראות כתובות בעניין הזה?
אנטה פרי
כל החומר שאיננו רלוונטי לכל טיפול שהוא, מבוער.
לירון ליבמן
לגבי המקרה השכיח של מסירה, שזה בעצם מסירה לפרקליטות הצבאית, החומר בסופו של דבר מוצא את עצמו בתיק התביעה ואז יש הוראות בחוק הארכיונים לגבי גניזה, ביעור של תיקים מהסוג הזה וכדומה.
היו"ר דוד צוקר
האם יש טעם להוסיף פה סעיף ביעור?
לירון ליבמן
לדעתי לא. אין צורך. אני גם רואה שבקטעים של המשטרה לא הוספנו דבר כזה.
שמואל סף
עזוב את המשטרה. הכל הולכים לפי המשטרה?
לבנת משיח
כי יש נהלים קבועים לגבי ההחזקה של כל חומר שכל עובד מדינה משתמש בו.
שמואל סף
זה התקשי"ר ואולי זה לא חל עליהם, אני לא יודע.
לבנת משיח
להם יש נהלים משלהם.
ענת קלוגר
אני רוצה לדבר כרגע בהיבט היותר רחב, לא רק בהיבט הצר שלנו. אני מדברת על חומר רלוונטי. כאשר רשות מינהלית מקבלת החלטה או מובילה לשיקול דעת, חייבים לשמור את זה כי אם תהיה אח"כ השגה ...
היו"ר דוד צוקר
את זה הבנתי. שימי לב איך ניסחתי את זה, החומר כבר בתוך התיק. נשאר על השולחן שלך דף שמרכז את כל החומר. רק על זה אני שואל.
ענת קלוגר
אני לא חושבת שיש כזה דבר. אתה מדבר על חומר עבודה, על חומר גלם? יש טפסים, יש ניירות.
היו"ר דוד צוקר
בקיצור, אין מה לדאוג? מה שאני שואל הוא נודניקי?
שמואל סף
אני לא מסכים. אני חושב שיש פה שני שלבים.
היו"ר דוד צוקר
מר שמואל סף, למה שאלתי אם זה נודניקי? כי יכול להיות שאנחנו לא ממציאים את הגלגל, יכול להיות שהם כבר עושים איזה משהו. הדברים לא מופקרים.
שמואל סף
אבל יש תקלות, שהם לא יספרו לך, אבל יש המסמכים שמתגלגלים בשטח, במחסנים ובמשרדים של כל הגופים. כולנו לפעמים מתעוררים ומגלים פתאום בעיתון דברים אישיים על כל מיני אנשים. אני אומר, אם התיק האישי בצבא, כשהאיש במערכת הצבאית .... תנו לי רגע.
ענת קלוגר
סליחה, מה קורה במשרד עורכי-דין? איפה החומר מתוייק? מה קורה במשרד עורך-דין פרטי כשיש לך קורבן של אונס?
שמואל סף
הוא מקבל את התיק שלו חזרה, עזבי.
ענת קלוגר
במשרד של עורכי-דין פרטי, גם אם הוא מצויין ומעולה, כל מזכירה נחמדה שאיננה מסווגת, כי זה משרד פרטי, רשאית לגשת לכל תיק ולעיין. אז אתה משווה את זה למשרד שהוא משטרה צבאית או מחלקת בטחון שדה של צה"ל או שרות הבטחון הכללי? הרי פה אנחנו מסווגים ברמת סיווג הכי גבוהה. אז את זה אתה משווה למשרד עורכי-דין פרטי, ששם מתגלגלים תיקים סביב אונס, גניבה, שוחד ועבירות כיס למיניהן, וכל אחד יכול לקחת את התיק ולהסתכל? יש מה שנקרא אמון.
בנימין אלון
אבל אני חושב שיפה עצם הדרישה לרמת הקפדה מעורכי-הדין באותה רמה שנדרשת מהרשויות.
לירון ליבמן
אנחנו מוכנים להסתפק אפילו ברמה יותר נמוכה.
שמואל סף
יש פה 3 בעיות ותיכף אני אענה על מה שאתה העלית.

הדבר הראשון הוא החומר שמגיע לצבא. לצבא יש נוהל לתת סיווג לכל חומר. אני חושב שצריך להיות כתוב פה - לא ראיתי מקום מתאים אחר- מה הסיווג של ...
לבנת משיח
זה כתוב בכללים לפי סעיף 4, שם נכלל הסיווג.
שמואל סף
אחר-כך הבעיה שלי היא כזו: נגמר טיפול, אז חומר שצריך להישאר עוד בתיק האישי, ישאר בתיק האישי. אני חושב שזה ברור שכל התיק האישי מקבל את הסיווג של המסמך בסיווג הכי גבוה. מה קורה עם המרשם הפלילי שאין בו צורך יותר, כלומר השתמשו בו לצורך החלטה על קידום והבחור קודם?
היו"ר דוד צוקר
אומר לך רס"ן לירון ליבמן, אומרת לך עו"ד ענת קלוגר, שכמעשה שיגרה הם משמידים את החומר. אם נשאר לך משהו על השולחן ...
ענת קלוגר
לא נשאר על השולחן. אם משהו רלוונטי אז ...
היו"ר דוד צוקר
אז גברת אנטה פרי אומרת, לא גברת ענת קלוגר.
שמואל סף
גברת אנטה פרי זה משהו אחד, ומצ"ח זה משהו אחר, והמשתמש השלישי זה משהו אחר. אצלה כל העסק הוא "שמור". אין לי חשש שם שמישהו בלי כוונה ייכנס וייחטט לה בתיקים. אנחנו מדברים על הצרכנים שמופיעים ברשימה, שמקבלים מהם את החומר.

הדבר השלישי הוא ההבחנה בין זה לבין משרד פרטי. במשרד פרטי אני לא יכול להשתמש במידע לרעת בן אדם ואני מחזיר את החומר בסוף הטיפול בתיק.
ענת קלוגר
נהפוך הוא.
שמואל סף
יש חוק שמחייב אותי בסודית כלפיו ואני אתבע לדין פלילי, אזרחי ומשמעתי אם אני אעשה את זה.
היו"ר דוד צוקר
כך גם עובד המדינה.
שמואל סף
לא. על איזה חוק הוא יעבור?
צפרירה צחי
על חוק המרשם הפלילי.
ענת קלוגר
מה? לא רק זה, זה אסור על-פי סעיף 117 לחוק העונשין.
שמואל סף
רק אם הוא מסר, לא אם הוא התרשל.
לירון ליבמן
מבחינת המיקום של הדברים, אלה כללים שעוסקים בעצם במסירה מהמשטרה הצבאית, במקרה הזה, לגופים שזכאים לקבל.
היו"ר דוד צוקר
גם מטילים עליכם אחריות. זה לא רק עניין טכני.
לירון ליבמן
אבל אני אומר, מבחינת הגופים שזכאים לקבל זה פשוט לא המקום לקבוע לגביהם כללים. הם יהיו צריכים להיות קבועים בכללים ש....
שמואל סף
לא זה מה שאמרתי. אני דיברתי על מצב שהושמד החומר למשל ...
היו"ר דוד צוקר
רס"ן לירון ליבמן, זה הסיכום שאני מציע עכשיו, אם אתה חושב שיש צורך להוסיף כאן סעיף מיוחד בסוגייה של ביעור, אז אנחנו מאשרים לך להוסיף. אם אתה חושב שאין צורך, אז אין צורך. אני משאיר את זה להכרעתך.
שמואל סף
זה היזון חוזר אליך.
לירון ליבמן
אין צורך.
היו"ר דוד צוקר
תקנה 4 - רישום מסירת מידע

האם תקנה 4 פה זהה למה שנקבע לגבי המשטרה?
לירון ליבמן
צריך לתקן מ2- שנים ל5- שנים.
לבנת משיח
תקנה 4 זה הנושא של רישום מסירת המידע. במשטרה אנחנו קבענו שאנחנו נחזיק את הרישומים האלה במשך 5 שנים ולא שנתיים, לכן יש לתקן פה את התקופות.
היו"ר דוד צוקר
אתה מוכנים? זה בסדר מבחינתכם?
לירון ליבמן
הגיוני שזה יהיה כך.
צפרירה צחי
יש לי שאלה, הסעיף הזה של "רישום מסירת מידע" - האם אכן יש מערכת שבה אתם רושמים את כל הבקשות? כלומר, זה מערכת פנימית שלכם שבה אתם רושמים את כל המידע או שהסתמכתם פה על המערכת המשטרתית?
מיקי בראל
זה מערכת פנימית שלנו.
היו"ר דוד צוקר
סנ"צ צפרירה צחי, אצלכם גם יש רישום, נכון? רס"ן ויקטור חיים, אתם מנהלים רישום נפרד?
ויקטור חיים
אנחנו מנהלים רישום.
היו"ר דוד צוקר
כלומר מי ששולח שאילתה למחשב של המשטרה, זה רשום אצלכם? כמה מסופים יש לך?
ויקטור חיים
אחד.
אסף שחור
הוא רושם לעצמו. הוא מבקש מאיתנו איזשהו רישום והוא מעביר את זה הלאה. כלומר הוא גוף שני שמעביר את זה לגוף שלישי. זה נרשם פעמיים, פעם ראשונה אנחנו רושמים ופעם שניה הוא רושם.
היו"ר דוד צוקר
כלומר הוא המתווך בעצם. אם מבקר מערכת הבטחון רוצה להשוות את מה שרס"ן ויקטור חיים מסר הוא יכול לעשות checking על הרישום שלך, נכון?
אסף שחור
כן, אבל אצלי הרישום הוא מאוד כללי.
לבנת משיח
לו יש רק את מספר האנשים שלהם הוא מוסר.
היו"ר דוד צוקר
אבל אני יכול לבדוק.
מיקי בראל
אולי אני יכול להבהיר במשפט אחד. יש לנו הנחיות ברורות ויש מערכת בקרה מאוד מדוקדקת על כל שאילתה שמופקת מהמסוף הזה. ישנם אנשים שהם בעלי הרשאה להשתמש במסוף ואני יכול לפי זה לדעת מי השתמש, מתי ומה הוא ביקש. יש מנגד את הבקשה של אותו גורם, פנימי או חיצוני, שמבקש את המידע, כולל נימוק למה ביקש ואת הפרטים כמו שמוזכרים פה בחוק. כלומר אני יכול בשיחזור לאחור, אם נניח יתגלגל לידיו של בלתי מוסמך מידע, לבוא ולזהות מי נתן לו את המידע עצמו.
היו"ר דוד צוקר
מתי ראית דוח אחרון, רס"ן ויקטור חיים?
ויקטור חיים
יש לנו מעקב של אסמכתאות שאנחנו מתייקים.
היו"ר דוד צוקר
אנחנו עכשיו בתחילת חודש אוגוסט. האם אתה זוכר כמה שאילתות היו השנה?
ויקטור חיים
יש לי נתונים משנים עברו, בסך הכל בסביבות כ20,000- שאילתות בשנה. המספר הזה מכיל גם שאילתות נוספות לגבי רכב ודברים כאלה.
היו"ר דוד צוקר
הרוב הולך לפרקליטות, נכון?
ויקטור חיים
גם למצ"ח וגם לפרקליטות.
היו"ר דוד צוקר
כמה מתוך זה הולך אליכם? אתה לא יכול להעריך? אתה לא צריך להתחייב על המספר.
מיקי בראל
בדרך כלל גם חלק מהמידע שמגיע למצ"ח עובר בפרקליטות, לא עושים פעמיים. אני מכין לו את התיק ואז אותו מידע עובר.

אני רק רוצה להעיר משהו שנבלע ככה בין השיטים, חלק מהמידע שאנחנו מקבלים ממשטרת ישראל איננו קשור לרישום הפלילי, כמו בעלות רכב או דברים כאלה, וזה גם כן כלול פה. זה אותו נוהל. צריך להיזהר מלהכליל את זה, זה לא קשור לרישום הפלילי. זה בתוך 20,000 הבקשות.
צפרירה צחי
אבל ה20,000- זה ללא פרקליט כי את הפרקליטים אתם לא ...
היו"ר דוד צוקר
זה כן, זה כולל הכל.
צפרירה צחי
יש לי עוד שאלה, מה זה "היקף המידע"? "היקף המידע" אתם כותבים למשל גם על תיקים פתוחים, גם על תיקי הרשעות. מה הכוונה במילים "היקף המידע"? אפשר "מידע". בלי "היקף".
אסף שחור
אם זה פרקליט מותר לו גם תיקים סגורים אז אולי יכתבו גם ...
לירון ליבמן
אנחנו רוצים לשמור על ניסוחים אחידים.
לבנת משיח
התכוונו באמת שייפרטו את כל סוגי המידעים שמועברים.
היו"ר דוד צוקר
אז זה לא "היקף". "היקף" זה בכלל רק מסגרת. האם איכפת לכם שיהיה כתוב "והמידע שנמסר לו"?
אסף שחור
"סוג המידע". לא "היקף". "היקף" זה כמותי יותר. "סוג המידע", האם זה הרשעות וכדומה.
לבנת משיח
עכשיו ישאלו למה נאמר כך במשטרה ואחרת במשטרה הצבאית.
היו"ר דוד צוקר
אפשר פה להחליט שמשנים אחורה.
לירון ליבמן
זה כבר הלך לפרסום הממשלתי.
הערה
זה לא שינוי מהותי.
הלית ברק
אם כאן אנחנו מדברים על "סוג המידע" שנמסר לו, למה בסעיפים הקודמים דיברנו על "גדר המידע" המבוקש? למשל בתקנה 2(א)(5) שעו"ד לירון ליבמן הוסיף.
לבנת משיח
כי שם זה לא סוג.
ענת קלוגר
אני אגיד לך למה, כי באותו סוג יכול להיות יותר רלוונטי ופחות רלוונטי לפי ההצעה.
אנטה פרי
לפי ההצעה הזאת למשל בעבירות פליליות, הוא רוצה רק את הגניבות והוא רוצה את ה...
לירון ליבמן
אני לא יודע מה ההבדל בין "סוג" לבין "גדר". אפשר לכתוב "סוג" גם בניסוח שאני הצעתי קודם. יתחילו אחר-כך לפרש מה זה "גדר" להבדיל מ"סוג".
לבנת משיח
אז נכתוב על הכל "סוג".
היו"ר דוד צוקר
אני משאיר לכם את זה. אני מעדיף "סוג", כי גם יותר אנשים מבינים מה זה "סוג" מאשר "גדר".

תקנה 5 - תחילה

מה עשינו בתחילה בתקנות של המשטרה? קבענו לשנת 2000?
לבנת משיח
עשינו תחילה 90 ימים לכלל התקנות אבל לגבי תקנה (3ג), שזה התוספת שמפרטת את המגבלות, עשינו משנת 2000, מתחילת הפעלת מערכת המיחשוב החדשה.
היו"ר דוד צוקר
כלומר מתי שהמשטרה מתחילה.
צפרירה צחי
פה לגבי תקנה 4 אפשר לתת להם תחולה מיידית.
היו"ר דוד צוקר
מציעה עו"ד לבנת משיח שתקנה 5 תהיה מחולקת לשניים: כל מה שלפי תקנה 4 יהיה תוך 90 ימים.
לבנת משיח
יהיה 90 ימים כדי שייספיקו לעשות את הטפסים, את הנהלים ואת הכל, מה שהם צריכים להכין לקראת הדברים החדשים.

ואילו תקנה 3(ג) בתוספת - יחד עם המערכת המשטרתית. כי הרי הם לא יוכלו לעשות את ההבחנות לפני שאתם עושים אותן. האם זה מקובל עליכם?
לירון ליבמן
אני לא בטוח שיש לנו בעיה כאן. יכול להיות שאפשר לקבוע "90 ימים" לגבי הכל, מכיוון שגם ככה המאסה הגדולה זה פרקליט ותובע צבאי, שאין לגביהם מגבלות על תיקים.
לבנת משיח
אתם לא צריכים שינוי נהלים ודברים כאלה?
היו"ר דוד צוקר
אני מציע שאנחנו נסכם על "90 ימים". לגבי העניין של הצורך להמתין לעבודת המשטרה, הוא אומר שכניראה אין לו צורך בכך. במידה ותגלו לפני הפרסום ברשומות שיש צורך אז אנחנו מאשרים לכם עכשיו מראש את מה שסיכמנו עכשיו. בסדר? אנחנו קובעים על "90 ימים". הוא חושב שהם יוכלו לעמוד בזה.
צפרירה צחי
אבל איך אתה יודע אם הוגש כתב אישום? אין לנו את הנתון הזה היום במערכת. אתם לא תדעו. אתם לא מתייחסים לתיקים שלכם.
אסף שחור
זה כתב אישום שהם מגישים, הם יודעים.
היו"ר דוד צוקר
סיכמנו כבר. אנחנו משאירים לכם את ההחלטה, במידה והצורך הטכני יתעורר תהיה לכם אפשרות. מאחר והסעיף הזה הוא ביטוי ליכולות הטכניות של המחשבים, במידה ויש צורך להוסיף את החלק השני לתקנה 5, להוסיף תקנה 5(ב), אנחנו מאשרים לכם לעשות את זה.
ענת קלוגר
אני מבקשת להפנות תשומת לב לתקנה 3, כפי שהיא היום. בתקנה 3(ב)(2) נאמר "סוג המידע שניתן למסור למבקש" וכתובים 4 פריטים קטנים. את המילה "היקף" שינו ל"סוג". כפי שזה עכשיו, אם ייאמר פעמיים "סוג", אז פשוט לא יבינו מה ההבדל בין תקנה 2 לתקנה 3. לדעתי מבחינת טרמינולוגיה זה לא מובן לחלוטין. נראה לי שצריך ביטוי שונה.
היו"ר דוד צוקר
נחזור ל"גדר"?
ענת קלוגר
"גדר" נראה יותר הגיוני. זה ברור שזה תת-נושאים בתוך "סוג".
אסף שחור
למה לא "מטרת"? צריך עוד ביטוי נוסף בתוך "סוג". למשל בתוך הרשעות - רק הרשעות לגבי גניבה ולא לגבי רצח ואונס, או משהו כזה. ב"סוג" אנחנו אמרנו - כל הסוגים.
היו"ר דוד צוקר
מה המילה שיש בעברית לזה?
מיקי בראל
"זן".
ענת קלוגר
זה יכול להיות "מהות" אולי.
צפרירה צחי
כשאנחנו מדברים על "סוג" אנחנו מתכוונים לאיזה סוג מידע, כלומר מידע שחלה עליו התיישנות, שלא חלה עליו התיישנות, מחיקה. כלומר המילה סוג בתקנה 4 מתאימה. במקום "היקף " זה "סוג המידע".
ענת קלוגר
זה בסדר. אני מדברת רק על התוספת שהכניס רס"ן לירון ליבמן בתקנה 2(א)(5). זה תתי-נושאים. שם לא מתאים להגיד "סוג".
אסף שחור
רוצים בתוך "סוג" הבחנה נוספת, עידון נוסף בתוך סוג מידע.
אנטה פרי
אולי נגיד "מאפייני המידע".
היו"ר דוד צוקר
אני משאיר לכם, לנסחים, למצוא את הנוסח המתאים. תגמרו את זה ביניכם. שיהיה ברור שאנחנו רוצים לעשות הבחנה, כפי שביקשה גברת ענת קלוגר. על בסיס ההנחייה הזאת אני משאיר לכם למצוא את המילים המדוייקות.
בנימין אלון
מה בין בטחון שדה של צה"ל למשטרה צבאית באופי הדברים פה?
לירון ליבמן
משטרה צבאית היא כמו משטרה, זאת אומרת שהיא מנהלת חקירות פליליות, בין השאר. היא גם מטפלת באכיפת המשמעת ובזמן מלחמה יש לה תפקיד בהכוונת הכוחות וכל מיני דברים אחרים. אבל בהקשר כאן היא מנהלת חקירות פליליות. מחלקת בטחון שדה אופי הפעילות שלה דומה יותר לאופי הפעילות של השב"כ. היא אחראית לאבטחת מידע, לסיווג בטחוני, זה ההקשר העיקרי שבו נדרש מידע כזה.
בנימין אלון
למה היא צריכה מידע פלילי מחוץ לצבא? לשם מה היא נזקקת למידע הפלילי של בני אדם?
לירון ליבמן
בעיקר בהקשר לאיבחון בטחוני.
היו"ר דוד צוקר
אנחנו נעשה הפסקה לכמה דקות, עד שנוסח הכללים לפי סעיף 4 יצולם.

(הישיבה הופסקה בין 12:00 - 12:10)
שמואל סף
אם תרשה לי רק מילה אחת, לבושתי עלי לתקן משהו שאמרתי קודם. החוק המדובר שאליו הפניתי קודם צריך להיות חוק הגנת הפרטיות ולא חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו. יש שם חובות שחלות על בעלי מאגר מידע שאינם חלים על גופים שהם רק משתמשים במאגר המידע. אני עדיין חושב שזאת תקלה שאנחנו לא מבקשים היזון חוזר.

כללי מרשם פלילי (גישה למידע לפי סעיף 4 לחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א1981-, המשטרה הצבאית), התשנ"ז1997-
היו"ר דוד צוקר
אנחנו עוברים לכללי מרשם פלילי (גישה למידע לפי סעיף 4 לחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א1981-, המשטרה הצבאית), התשנ"ז1997-.
לבנת משיח
הכללים האלה, להבדיל מהתקנות שעליהן דיברנו לפני כן, באים להסדיר את העברת המידע והחזקת המידע בתוך המשטרה הצבאית. מכיוון שאלו כללים שמוצעים על-ידי גורמים צבאיים, פה מדובר בקצין משטרה צבאית ראשי, אני מציעה שהצבא עצמו יציג את הכללים.
לירון ליבמן
סעיף 1 - מטרת הכללים

"מטרתם של כללים אלה לקבוע את הגורמים במשטרה הצבאית המוסמכים לקבל את המידע וכן את אופי השימוש במידע שנתקבל."

אנחנו נהגנו בהתאם לגישה במקומות אחרים, וגם בשיטה הצבאית, שהמטרה תמיד בהתחלה. אני חושב שזה גם מבהיר את הדברים. אין הרבה מה להסביר כאן.
היו"ר דוד צוקר
בסדר.
לירון ליבמן
סעיף 2 - הגדרות

" "החוק" - חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א1981-."

" "המרשם הפלילי" - מרשם הכולל פרטי הרישום על פי סעיף 2 לחוק, כדלקמן:" - וכאן מופיע פשוט הפירוט שמופיע בסעיף 2 לחוק עצמו.
היו"ר דוד צוקר
אז בשביל מה אתם חוזרים על זה?
לבנת משיח
הדברים האלה הם פקודות קבע, זה בא להדריך את החייל.
מיקי בראל
זה כללים שעוברים לחייל.
לירון ליבמן
אפשר לכתוב בדרך ההפנייה וכולי אבל רצינו שזה לא יהיה, כפי שאמרו קודם, רק ליודעי כן אלא שזה יהיה מפורש.
היו"ר דוד צוקר
מה הוא בעצם הנייר הזה? זה נייר עבודה שמונח לפני מי?
לירון ליבמן
אנחנו נהפוך את זה, כמו שזה, להוראה מקצועית של הקמצ"ר. אנחנו משתדלים שהניסוחים יהיו פחות או יותר מובנים.
הלית ברק
סליחה, אבל אז כל פעם שייתקנו את סעיף 2 אתם תצטרכו לבוא אלינו שוב.
לירון ליבמן
נכון.
היו"ר דוד צוקר
זה לא קורה בקצב ממש מסחרר או לעיתים קרובות. אחת ל14- שנים אנחנו נקבל אתכם.
שמואל סף
אני חושב שזו תקלה שלא מקובלת בשום תקנות, שאתה חוזר כלשונו על סעיף החוק. אם זה מפרט אותו, בסדר. אבל לחזור ולצטט את החוק כדי שהחייל לא יתבלבל? יש לי בעיה עם זה. לא יכול להיות שכל התקנות בעצם יחזרו על נוסח החוק.
היו"ר דוד צוקר
לא כולן.
שמואל סף
אז למה פה כן ושם לא?
לבנת משיח
אבל זה לא תקנות רגילות. זה כללים שמשמשים להם כפקודת קבע.
היו"ר דוד צוקר
הפונקציה של הנייר הזה - שזה הופך אחרי זה לנייר שהם על-פיו עובדים. במקום לדפדף בשני ספרים אומרים: דפדף רק בנייר הזה.
שמואל סף
אתה הולך לסעיף 5, אתה הולך למה שעשינו קודם, בסעיף 5 לא חזרת על מה שנאמר, למרות ששם יש איסורים הרבה יותר חמורים ודווקא שם היתה הצדקה, אם זה נייר עבודה, לצטט את האיסורים.
היו"ר דוד צוקר
האם את מה שאישרנו קודם, את התקנות לפי סעיף 5, גם תהפכו לנייר שהוא פקודת קבע שלכם?
ויקטור חיים
עם מגבלות.
היו"ר דוד צוקר
למה שם לא הזכרתם את זה?
שמואל סף
אבל שם אין שום דבר. דווקא ההגבלות, שמהן אנחנו מפחדים, לא מופיעות שם.
לירון ליבמן
אני לא רואה בזה עניין מאוד עקרוני כרגע.
ענת קלוגר
סליחה, כן ציטטו, אמרו "צריך לבדוק את המידע שנמסר", סעיף 13, סעיף 17.
היו"ר דוד צוקר
בנייר הזה אנחנו מאשרים רק את ""המרשם הפלילי" - מרשם הכולל פרטי הרישום על פי סעיף 2 לחוק". בנייר העבודה שלכם תוסיפו את הפירוט. מאחר וזה לא מהותי אז חבל על הדיון.
לירון ליבמן
" "מידע" - (1) פרט רישום כמשמעותו בסעיף 2 לחוק; (2) רישום משטרתי."

גם זה בדומה למה שקבוע, גם בכללים של המשטרה וגם בתקנות שכבר אישרנו.
לבנת משיח
אני רוצה להעיר שבכללי המשטרה לא קראנו לזה "מידע" אלא "רישומים".
היו"ר דוד צוקר
אתם זוכרים שבשעתו ביקשתי ממכם לנסות למצוא כינוי אחר לרישום המשטרתי? אני זוכר נכון?
אסף שחור
דיברנו על מרשם חסוי וגנוז.
היו"ר דוד צוקר
על זה לא דיברנו? על מרשם פלילי ורישום משטרתי?
לבנת משיח
זה כבר היה תוצאה של משא ומתן.
הלית ברק
צריך גם להוסיף, בבקשה, לא "פרט רישום" אלא "פרטי רישום". תחליטו, אחד מהשניים.
לירון ליבמן
שיהיה אחיד. מה כתבנו באחרים?
הלית ברק
בקודם כתבתם "פרטֵי".
לירון ליבמן
אז שיהיה "פרטֵי רישום".

לגבי הגדרה של "רישום משטרתי", כדי שלא יהיו אי-התאמות בנושא הזה, אולי כדאי במקום ההגדרה שמופיעה כאן להפנות לפקודת המטה הארצי, שאושרה כבר - "כהגדרתו בפקודת המטה הארצי 14.03.18".
היו"ר דוד צוקר
האם לא יותר נכון שהרישום יתבסס על החוק הראשי, לא על חקיקת-משנה?
לירון ליבמן
גם זה חקיקת-משנה.
היו"ר דוד צוקר
האם חקיקת-משנה יכולה להסתמך על חקיקת-משנה? זה אסתטי? זה בסדר?
לבנת משיח
אבל אין "רישום משטרתי" בחוק. "רישום משטרתי" זה המצאה שלנו בכללים.
היו"ר דוד צוקר
נגזר מסעיף 11 לחוק.
לבנת משיח
אז הוא אומר: אם אנחנו משתמשים כבר במינוח הזה שמופיע בפקודת המטה הארצי אז עדיף להפנות לשם.
שמואל סף
במה ההגדרה שם שונה מפה?
לירון ליבמן
היא יותר מפורטת. כמו כן אם יהיה שינוי זה הרי ישליך גם לגבי הדברים האלה. אם כבר זה יהיה כתוב רק ליודעי כן, אנחנו גם ככה נצטרך לתרגם את זה, אז שיהיה גם כאן כתוב בהפנייה מדוייקת.
לבנת משיח
אם זה יותר מפורט עדיף באמת לעשות את ההפנייה.
לירון ליבמן
" "רישום משטרתי" - כהגדרתו בפקודת המטה הארצי 14.03.18".

" "מענ"א" - המדור למידע פלילי, יחידה לפיתוח ישומי מחשב ומדור למידע תעבורתי במרכז לעיבוד נתונים אוטומטי במשטרת ישראל."
אסף שחור
אין "מדור למידע פלילי" במענ"א.
לבנת משיח
פשוט הם שינו את המינוח בינתיים. תתאימו את המינוח.
היו"ר דוד צוקר
מה ראשי התיבות של מענ"א?
אסף שחור
מענ"א זה מחלקה לעיבוד נתונים אוטומטי.
היו"ר דוד צוקר
אז בואו נרשום רק את מה שזה.
צפרירה צחי
אז צריכים לתקן, "מדור למידע פלילי" הוא לא במענ"א, הוא במחלקת החקירות.
לבנת משיח
האם יש בכלל צורך בהגדרה של מענ"א עכשיו?
לירון ליבמן
יש בסעיף 5(א) הפנייה: "באמצעות פנייה למענ"א או למח"ק".
אסף שחור
בתוך המחלקה יש יחידה לפיתוח ישומי מחשב.
היו"ר דוד צוקר
את מה צריך להגדיר? את מענ"א בלבד?
צפרירה צחי
זה צריך להיות ככה: "יחידה לפיתוח ישומי מחשב במרכז לעיבוד נתונים אוטומטי במשטרת ישראל".
היו"ר דוד צוקר
מענ"א זה ראשי תיבות רק של דבר אחד.
לבנת משיח
זה נכון, אבל אנחנו כותבים פה הגדרה לצרכי התקנות שלנו. אז אם אנחנו רוצים רק מחלקה בתוך מענ"א אנחנו נגיד ...
היו"ר דוד צוקר
אז תכתבו "מחלקה בתוך מענ"א", אני לא יודע מה צריך, אבל בואו נכתוב רק את מה שצריך.
אסף שחור
אז "מענ"א (מחלקה לעיבוד נתונים אוטומטי)/פי"מ (פיתוח ישומי מחשב)".
צפרירה צחי
"היחידה לפיתוח ישומי מחשב" - בלי מדור למידע פלילי, שאותו צריך אחר-כך להוסיף במח"ק, ובלי מדור מידע תעבורתי, שזה היום כבר באגף תנועה.
היו"ר דוד צוקר
תמסרו את הרישום המדוייק למנסחים.
שמואל סף
יש לי שאלה, אני פשוט מנסה לקרוא תוך כדי הדיון את הרישום המשטרתי שמוגדר במשטרה. אני חושב שהוא מאוד רחב היקף שם, ולצרכי המשטרה הוא בסדר, באמת הם צריכים את ההיקף הזה. אני לא יודע אם אתה בטוח רוצה להוציא את כל המידע הזה גם לצבא.
לירון ליבמן
אנחנו מדברים כרגע על משטרה צבאית ועל מידע שיישמש אותה. אמרנו שעקרונית המשטרה הצבאית מבצעת חקירות פליליות מאותו סוג שהמשטרה מבצעת. מה שדרוש למשטרה לצורך מילוי תפקידה דרוש גם למשטרה הצבאית.
שמואל סף
אין לי בעיה. על תיקי מב"ד - אין לי ויכוח; על תיקים סגורים - אין לי ויכוח; אני לא בטוח לגבי תיקים עם זיכוי, אם צריכים לדעת את זה.
לבנת משיח
זיכוי אתה יודע שזה לא מוקרן.
שמואל סף
יש פה הגדרה והיא אומרת שרישום משטרתי על-פי המשטרה זה כולל תיקי זיכוי, מה לעשות. השאלה אם זו הכוונה. נראה לי שלא זאת הכוונה.

תלכו כאן ל-(ד)(4) "החלטות של בתי משפט צבאיים ובתי משפט לעניינים מקומיים שיילכו למפקד הצבאי" - אני לא בטוח שזה צריך להיכלל.
לבנת משיח
הוא צודק, זה כאילו שחלק מהדברים שיש בתוך הרישום, אמרנו שזה קיים רק כדי לנהל את זה, לא כדי להשתמש. אז אולי כרגע אתם לא צריכים את זה.
אסף שחור
היום "רישום משטרתי" זה מה שכתוב פה בעצם.
לירון ליבמן
מכיוון שהדבר היחיד כאן שמופיע בהגדרת הרישום המשטרתי, וכרגע מבחינת המשטרה הוא מנוהל ולא נמסר, גם לאור המצב החוקי כיום, הוא מידע על החלטות של זיכוי, אפשר לכתוב בהגדרה של "רישום משטרתי" - "כהגדרתו ... למעט מידע על החלטות של זיכוי".
היו"ר דוד צוקר
זה הדבר היחידי שאנחנו צריכים לקבוע?
שמואל סף
מה קורה עם ההגדרה של 4? האם זה מידע שהוא באמת רלוונטי? זה "החלטות של בתי-משפט צבאיים, בתי-משפט לעניינים מקומיים ... על-פי הגדרתו ...".
לירון ליבמן
זה מתייחס לשטחים.
שמואל סף
בדיוק, ובבתי-משפט מקומיים הרי לא נשפט ישראלי בדרך כלל, נכון? נשפטים אנשי שטחים.
לירון ליבמן
זה יכול להיות רלוונטי כשמשטרה צבאית חוקרת למשל תלונה של תושב איזור יהודה ושומרון על חייל. כשאתה מנהל חקירה על תלונה על התנהגות של חייל בשטחים יכולה להיות נגיעה גם למידת פליליותו של אותו תושב.
שמואל סף
המשטרה הצבאית חקרה כזה נושא. האם המידע הזה עובר למאגר המשטרתי?
היו"ר דוד צוקר
אנחנו מדברים עכשיו על מידע בתוך המשטרה הצבאית.
שמואל סף
אני יודע מה שאני אומר. הרי מה התקנות האלה קובעות? מידע משטרתי זה אותו מידע שהם שולפים מתוך המשטרה. זה המידע, אנחנו לא מדברים על מאגר פנימי שלהם. אני אומר על סעיף 4, שמה שמופיע במידע המשטרתי הוא מה שהמשטרה רוצה שיהיה לה, אבל זה בכלל לא קשור.
צפרירה צחי
אני רוצה להעיר, כפי שאני מכירה את המערכת, התיקים שמטופלים בבית-הדין בלוד מטופלים על-ידי הפרקליטות הצבאית.
ענת קלוגר
לוד זה ישראל.
לירון ליבמן
דווקא זו לא הנקודה מכיוון שבית-המשפט הצבאי בלוד לא פועל לפי חוק השיפוט הצבאי, הוא לא שופט חיילים. מה שאנחנו אומרים זה משהו אחר.
צפרירה צחי
אבל המידע הזה חשוב לו כי הוא מטפל בערבים מהשטחים.
לירון ליבמן
אבל לגבי בית-המשפט הצבאי יש הוראה נפרדת, זה לא העניין.

אבל אני אומר, המשטרה הצבאית, בגדר סמכותה בחקירת עבירות של חיילים ולאור העובדה שצה"ל מצוי בשטחים וחיילים מבצעים שם עבירות, או לפחות נטען שהם מבצעים שם עבירות, במסגרת החקירה הזאת עשוייה המשטרה להזדקק למידע גם על אותם תושבי האיזור, שנשפטים באמת בבתי-המשפט הצבאיים באיזור, ואשר מעורבים בעבירות האלה ובחקירה הזאת. לכן לא ניתן לעשות את ההפרדה. המידע הזה צריך להגיע אלינו לצורך החקירה.
לבנת משיח
זה כולל גם מידע על הרשעות, למשל בבתי-דין לעניינים מקומיים של קריית-ארבע.
שמואל סף
לכם אין מאגר מידע משלכם?
מיקי בראל
בוודאי שיש אבל אני לא בטוח שיש לי את המידע הזה שם.
לירון ליבמן
תבחין בין שני דברים. יש בתי-דין צבאיים שפועלים לפי חוק השיפוט הצבאי ועוסקים בעיקר בשיפוט של חיילים, ויש בתי-משפט צבאיים שפועלים באיזור ...
שמואל סף
עזוב, אבל זאת לא הגדרה.
היו"ר דוד צוקר
אנחנו בשלב הזה, אם מר שמואל סף לא ישכנע אותנו אחרת, נאמר: " "רישום משטרתי" - כהגדרתו בפקודת המטה הארצי 14.03.18, למעט החלטות על זיכויים".
לירון ליבמן
" "מח"ק" - מחלקת חקירות ותביעות במשטרת ישראל."
צפרירה צחי
אחר-כך אני אשב איתכם על ההגדרות האלה.
היו"ר דוד צוקר
רס"ן לירון ליבמן, סנ"צ צפרירה צחי תשב איתכם על ההגדרות הללו.
לירון ליבמן
סעיף 3 - שמירת סודיות

(א) מידע לפי כללים אלה הוא מידע מסווג, הגישה אליו היא לצורך מילוי תפקיד בלבד; מסירת מידע או קבלתו שלא לפי החוק מהווה עבירה פלילית.

(ב) מסמך הכולל מידע לפי כללים אלה ימוען בסיווג "למכותב בלבד"."

אני אוסיף הסבר, לפי פקודות הצבא מידע שמסווג "למכותב בלבד" - רק מי שהמידע מיועד אליו רשאי לפתוח את המעטפה.
היו"ר דוד צוקר
את זה קבענו גם עם המשטרה, נכון?
לבנת משיח
כתבנו דברים קצת שונים.
אנטה פרי
אני חושבת שהמינוח של זה כסיווג הוא לא טוב.
לירון ליבמן
"(ג) אין להעביר מידע למי שאינו זכאי לקבלו בהתאם לכללים אלה, לרבות מפקדים, גורמי שלישות וגורמי צבא הגנה לישראל אחרים, בכל הדרגות."

אולי כדאי להוסיף גם את סעיף 4, כי גם הוא עוסק בנושא הזה, לפני שנקיים פה דיון.

סעיף 4 - סווג המידע

"המידע יסווג בסווג "שמור" וינהגו בו לפי רמת סווגו בהתאם לפקודות הצבא אולם רישום משטרתי על תיק סגור יסווג בסיווג "סודי". "

יש 3 סוגים של סיווגים - ולצורך העניין 2 שרלוונטיים כאן: יש סיווג בטחוני בצבא, שהוא מוגדר ברמות של מוגבל, שמור, סודי, סודי ביותר וכולי; ויש מה שנקרא "סיווג אמון" - זה לאו דווקא לגבי הרגישות הבטחונית של המידע, אלא זה סיווג שקובע למשל שרק המכותב יכול לפתוח את המכתב, זה "למכותב בלבד", או סיווג "אישי", שאומר שאחרים יכולים לפתוח אבל חייבים להביא את זה לידיעתו (וזה לא רלוונטי כאן).
שמואל סף
אז תכתוב "סיווג אמון".
אנטה פרי
אולי אפשר בכלל להוריד את המילה "סיווג" ולכתוב: "מסמך הכולל מידע לפי כללים אלה ימוען "למכותב בלבד". אני לא הייתי רוצה את המושגים האלה פה, זה עושה בלבול. ל"סיווג" יש משמעות מאוד ברורה.
לירון ליבמן
אפשר להוריד את זה.
צפרירה צחי
למה לא להיצמד להגדרה במשטרה? שם כתבנו "שמור רגיש".
ענת קלוגר
לנו אין כזה סיווג של "שמור רגיש". זה יצור שהם בנו לעצמם. אז אמרנו שאין כזה דבר "שמור רגיש".
היו"ר דוד צוקר
עכשיו כבר יש.
ענת קלוגר
למשטרה יש, אבל לגופים האחרים אין סיווג כזה.
היו"ר דוד צוקר
אני מבין שזאת התשובה לשאלה למה שלא יהיה ניסוח אחיד. מאחר ואתם גוף צבאי אני רוצה שהמינוחים הצבאיים לפחות יהיו אחידים.
צפרירה צחי
יש לי שאלה לגבי סעיף 4. מה קורה עם פלט שכולל גם מידע שהוא "שמור" וגם מידע שהוא "סודי"?
לירון ליבמן
לגבי זה גם כללי הסיווג בצבא קובעים שהסיווג הגבוה הוא הקובע.
היו"ר דוד צוקר
אנחנו מאשרים את סעיפים 3 ו4-. בסעיף 3 יכנס שינוי אחד, שמשמיטים את המילה "סיווג".
הלית ברק
בסעיף 3(א) נאמר: "מידע לפי כללים אלה הוא מידע מסווג". כל מידע בצבא הוא מסווג, גם אם הוא בלמ"ס, בלמ"ס זה סוג של סיווג. אנחנו צריכים לדעתי להיצמד למה שכתבנו במשטרה, וזה "מידע חסוי".
היו"ר דוד צוקר
אם כך, אישרנו את סעיפים 3 ו4-. בסעיף 3 הכנסנו שני שינויים, בסעיף קטן (א) במקום "מסווג" יבוא "חסוי" ובסעיף קטן (ב) השמטנו את המילה "בסיווג".
לירון ליבמן
פרק ב' - קבלת המידע על ידי המשטרה הצבאית

סעיף 5 - דרכי קבלת מידע

"(א) המשטרה הצבאית תקבל את המידע באמצעות מסופים בדרך של שליפה מקוונת או שליפה באצווה, במפקדת קצין משטרה צבאית ראשי, או באמצעות פנייה למענ"א או למח"ק, על פי נוהל משותף מוסכם בין משטרת ישראל לבין המשטרה הצבאית.

(ב) קבלת המידע באמצעות גישה ישירה במסוף תיעשה רק על ידי קצינים ומפקדים שאינם קצינים, אשר הוסמכו לכך מראש ובכתב על ידי קצין המודיעין החילי."

גם פה בסעיף קטן (ב) זה יהיה "ראש ענף מודיעין חילי" במקום "קצין המודיעין החילי".
מיקי בראל
הייתי מבקש להכניס עוד שינוי קטן בסעיף קטן (א), להוריד את "במפקדת קצין משטרה צבאית ראשי" כי זה מגביל אותי לאתר אחד.
היו"ר דוד צוקר
אבל אנחנו צריכים להגדיר שזה ייעשה על-ידי הגוף המוסמך. אני מציע שנחליף את זה בהגדרת הפונקציה של קצין המודיעין.
לירון ליבמן
זה מופיע כבר. כתוב "המשטרה רשאית לקבל".
שמואל סף
תכתוב במקום זה "במשרדי המשטרה הצבאית", זה יפתור את הבעיה.
היו"ר דוד צוקר
למה במשרדי המשטרה הצבאית? תגדיר את האנשים שמוסמכים לקבל.
שמואל סף
הכוונה היא לאתר, לא לאנשים. יכול להיות שיש לו בחיפה, בבאר-שבע וכדומה.
היו"ר דוד צוקר
אז אל תגדירו את האתר.

האם אני היחידי שלא מבין מה זה "שליפה באצווה"? מה זה "שליפה באצווה"? כולם יודעים מה זה?
מיקי בראל
זה מה שנקרא סלילים או בעדכון מקוון. אנחנו בדרך כלל עובדים בעדכון מקוון.
אסף שחור
"שליפה מקוונת": הכוונה שאתה יושב מול מסוף ומקבל מייד תשובה. ב"אצווה" אתה שולח איזה בקשה ומקבל תשובה לאחר שבוע בתדפיס, לא באמצעות עבודה אינטראקטיבית עם המסוף.
ענת קלוגר
כלומר לא און-ליין אלא שאילתה, הזמנה היום וקבלה מחר.
היו"ר דוד צוקר
מאיזה מילה זה בא?
דורית ואג
"אצוה" זה "מערכת כיכרי הלחם הנאפים כאחד בתנור".
צפרירה צחי
זה פשוט מצב שאני נותנת איזשהן בקשות למסוף.
היו"ר דוד צוקר
את זה הבנו. אנחנו שואלים לגבי מקור המילה.

האם יש הערות לסעיף 5? אין.
לירון ליבמן
סעיף 6 - בעלי תפקידים הרשאים לקבל מידע

"בעלי התפקידים במשטרה הצבאית הרשאים לקבל מידע הינם כדלקמן:"
היו"ר דוד צוקר
זאת אומרת שכל מי שעכשיו אני אקרא אותו רשאי לקבל כל מידע שזורם במערכת. נכון?
לירון ליבמן
בעקבות המגבלות שמשטרת ישראל הכניסה לגבי נושא של רישום גנוז, יש לנו איזשהי הצעה גם להוסיף אחרי סעיף 6 ולפני סעיף 7 הקיים כלל נוסף שייגדיר את הגישה למידע הגנוז בצורה מצומצמת יותר. סעיף 6 יכלול למעשה את כל המידע למעט המידע הגנוז.
היו"ר דוד צוקר
כלומר כל קציני המודיעין, קציני החקירות ורכזי מודיעין במצ"ח וראש ענף כליאה - יוכלו לקבל הכל על כולם? נדבר בסוף, נראה אם צריך להסביר את זה.
לירון ליבמן
"(1) קצין המשטרה הצבאית הראשי וסגנו;

(2) קצינים במצ"ח מדרגת רב סרן ומעלה ובעלי תפקידים במפקדת מצ"ח אשר הוסמכו לכך בכתב על ידי מפקד מצ"ח;"

מצ"ח, המשטרה הצבאית החוקרת, עוסקת בחקירות.

"(3) ראש ענף מודיעין חילי של המשטרה הצבאית;

(4) מפקדי בסיסי מצ"ח או ראשי מדורים ביחידה המרכזית לחקירות מיוחדות;

(5) קציני מודיעין, קציני חקירות ורכזי מודיעין במצ"ח;

(6) ראש ענף שיטור ומבצעים, ראש מדור עריקים, ראש מדור רישוי נשק, ראש מדור עבירות וראש מדור תאונות דרכים;"
אסף שחור
(3) ו-(5) זה חזרה, יש את קצין המודיעין ב-(3) ואת קציני מודיעין ב-(5). קצין המודיעין של המשטרה הצבאית בפיסקה (3) הוא חלק מקציני מודיעין שבפיסקה (5).
ויקטור חיים
אבל אם הם יצטרכו בקשה אז הם לא יוכלו לראות ...
אסף שחור
זה מייתר את פיסקה (3), כי (3) כלול בתוך (5).
צפרירה צחי
או להוסיף לפיסקה (3) את מה שנאמר ב-(5), כהמשך.
שמואל סף
האם ראש מדור תאונות דרכים ראוי לקבל גם מידע אחר, חוץ ממידע על סמים?
היו"ר דוד צוקר
הוא מקבל הכל. אנחנו נגיע לזה בסוף.
לירון ליבמן
"(7) קצין המבצעים של המשטרה הצבאית;

(8) ראש ענף כליאה, מפקדי בתי סוהר וקצינים במינוי רס"ן ומעלה המשרתים במערך הכליאה, לגבי כלואים כהגדרתם בתקנות השיפוט הצבאי (בתי סוהר צבאיים), התשמ"ז1987-;"
היו"ר דוד צוקר
זה הסעיף היחיד שאתם פה מגדירים לגבי מי. למה פה פתאום הגדרתם?
מיקי בראל
זה לצורך מילוי תפקידם. הם צריכים להתעסק רק עם האסירים.
היו"ר דוד צוקר
זה כתוב רק לגבי ראש ענף כליאה, זה לא כתוב לגבי קצין מבצעים.
לירון ליבמן
נכון, יסביר מפקד מצ"ח למה לגביו אי אפשר.

"(9) קציני מודיעין במערך הכליאה, כאמור בפיסקה (8);

(10) ראש מדור שיקום במפקדת קצין משטרה צבאית ראשי, לשם הפעלת סמכויותיו על-פי תקנות השיפוט הצבאי (נשיאת עונש מאסר בעבודה צבאית), התשמ"ח1988-;"

הוא ממלא תפקידים כמו שממלאים בשירות בתי הסוהר לגבי עבודות שירות. המינוח הצבאי זה "עבודה צבאית". זה למעשה עבודות שירות בצבא. מוציאים תסקיר האם אפשר או אי אפשר לקבוע שהעונש יוקדש לעבודה צבאית.

"(11) ראש מדור חוגרים במפקדת קצין משטרה צבאית ראשי."
היו"ר דוד צוקר
מי יסביר מדוע כל בעלי התפקידים הללו צריכים לדעת את הכל?
מיקי בראל
אולי נעשה איזשהי חלוקה, על מה אנחנו כן מסכימים. או שאתה רוצה שאני אבהיר על כל אחד ואחד?
היו"ר דוד צוקר
אני רוצה להיות ממוקד בעניין אחד, אלא אם כן מישהו יבקש אינפורמציה על דברים אחרים. מדוע ראש מדור שיקום צריך לדעת את הכל, לקבל את כל האינפורמציה על עברו של אדם, וכנ"ל גם לגבי קצין משטרה צבאית ראשי? אני מבקש שתסביר, אני מנסה להבין למה. ושאלה נוספת, למה לא להגדיר את זה על-פי יעד או על-פי נושא או על-פי נסיבות, על-פי משהו? פה אין הגדרה כזאת.
מיקי בראל
קצין משטרה צבאית ראשי וסגנו נושאים באחריות לכל מה שנעשה במשטרה הצבאית, לרבות מצ"ח. כלומר, המפקד שלי לצורך העניין זה קצין משטרה צבאית ראשי.
היו"ר דוד צוקר
השר לבטחון פנים נושא באחריות פרלמנטרית כלפי הכל אך אסור לו לדעת מה קורה בחקירה.
לירון ליבמן
אבל המפכ"ל כן מקבל הכל.
היו"ר דוד צוקר
זו תשובה טובה, אבל העניין של נשיאה באחריות לא אומר שצריך לדעת הכל, להיפך.
לבנת משיח
יש לו אחריות ישירה לתפעול.
מיקי בראל
הקמצ"ר הוא מפקדי ואני מתייעץ איתו בכל חקירה ומעדכן אותו, אז אני חושב שיש היגיון לכלול אותו.
היו"ר דוד צוקר
אני מקווה שלא בכל חקירה כי אז לא יהיה לו זמן.
מיקי בראל
בכל חקירה שמעניינת אותו.

לגבי קצינים במצ"ח בדרגת רב-סרן ומעלה: הגבלנו לרב-סרן ומעלה, אלה נחשבים לקצינים היותר בכירים בתוך מצ"ח. זה בדרך כלל או מפקד בסיס גדול או בעל תפקיד בכיר במטה מצ"ח.
היו"ר דוד צוקר
האם אין לכם במצ"ח רבי-סרן שאחראים על תפקידים טכניים? אין לכם קצינים עם תפקידים טכניים בדרגות גבוהות? מה הדרגה של ראש יחידת המחשב שלך?
מיקי בראל
סג"מ.
שמואל סף
מי שעוסק במנהלה, ברכב, בציוד, כולם בדרגות מתחת לרב-סרן?
מיקי בראל
הייתי מוכן לקבל מישהו כזה. יש לי קצין שלישות שהוא סרן והוא לא מוגדר כקצין מצ"ח, הוא מוגדר כקצין שלישות או קצין תחזוקה.
היו"ר דוד צוקר
כתוב פה "קצינים במצ"ח", לא כתוב "קצין מצ"ח".
מיקי בראל
אני מוכן לקבל את התיקון, שזה יהיה "קציני מצ"ח" ולא "קצינים במצ"ח".
היו"ר דוד צוקר
האם אין לך קצין מצ"ח שהוא בתפקיד שממש בלתי רלוונטי לעניין?
מיקי בראל
לא. אני יכול למנות. זה 8 אנשים כרגע.
שמואל סף
אני לא הייתי נכנס לזה כי גם באגף חקירות במשטרה אתה לא נכנס ובודק לגבי כל קצין מה בדיוק הוא עושה באותה חקירה.
היו"ר דוד צוקר
צריך להגדיר את זה על-פי יעד ולא על-פי מי שעוסק בזה.
מיקי בראל
לגבי בעלי תפקידים שצריכים לקבל הסמכה: אם למשל יש בעל תפקיד אחד ספציפי או שניים במפקדת מצ"ח שהוא לא רב-סרן אז הוא מקבל הסמכה אישית ממני.
היו"ר דוד צוקר
הוא מקבל הסמכה ספציפית לתיק או הסמכה כללית?
מיקי בראל
הסמכה כללית. אתה לא יכול ספציפית לתיק. הוא למשל עוסק במערכת הבקרה או פיקוח על איכות התיק.
ראש ענף מודיעין
זה ברור, אני מניח.
מפקדי בסיסים וראשי מדורים
זה אותו level, זה מפקד בסיס שמתעסק פיסית בחקירות וצריך להכין את התיק לתביעה ולכן הוא צריך, גם לצרכי חקירה וגם ...
היו"ר דוד צוקר
כאשר חומר מובא לפרקליטות הצבאית, האם מפקד הבסיס חותם על זה?
מיקי בראל
מפקד הבסיס ומעליו מפקד המצ"ח הפיקודי, שזה קצין בדרגת סגן-אלוף, חותם על כל תיק.
הלית ברק
האם יש מפקדי בסיסים שהם לא בדרגת רב-סרן, כלומר שהם בדרגה נמוכה יותר?
מיקי בראל
כן. יש גם מפקד בסיס בדרגת סגן, לכן יש את הסעיף הזה.
היו"ר דוד צוקר
"ראשי מדורים ביחידה המרכזית לחקירות מיוחדות" - מה זה?
מיקי בראל
יש לנו יחידה מרכזית שהיא לא עוסקת טריטוריאלית אלא נושאית והיא עובדת בכל הארץ. היא עוסקת בעיקר בעבירות החמורות שלנו. יש שם 3 ראשי מדורים: ראש מדור סמים, ראש מדור תישאול וראש מדור בילוש ועיקוב. הם עוסקים בעבודה נושאית.

לגבי קציני מודיעין, קציני חקירות ורכזי מודיעין במצ"ח: קציני המודיעין הם בעלי תפקידים שעוסקים באיסוף ובהערכה. חלק מהאיסוף הוא איסוף לגבי רישום פלילי; קציני החקירות הם אלה שעוסקים פיזית בניהול חקירות, בעיקר בחקירות הכבדות יותר אצלנו; ורכזי מודיעין כנ"ל, כמו קציני המודיעין, עוסקים באיסוף ובהעשרת המידע.
היו"ר דוד צוקר
האם אי אפשר להשאיר את בקשת המידע לקצין המודיעין? גם רכזי מודיעין צריכים לעסוק בזה? כמה רכזי מודיעין כאלה יש במצ"ח?
מיקי בראל
יש לנו בממוצע 3-2 בבסיס. אנחנו מדברים על כ40- רכזי מודיעין. זה אנשים שהוסמכו כדין, אנשים שממויינים כדין ויש להם סיווגים מתאימים.
ראש ענף שיטור ומבצעים
הוא אחראי על כל אותם ראשי מדורים שמוזכרים פה. מדור עריקים עוסק בכל תנועת העריקים בצבא ההגנה לישראל. לעיתים יש צורך לבוא ולקבל מידע פלילי כזה או אחר על עריק גם לפני השלב שאתה ניגש אליו. אם אתה יודע נניח שיש בעברו תקיפות שוטרים, אם מדובר בקרימינל שאתה צריך להיערך מראש עם מעצר כזה או אחר, אתה צריך להכין את האנשים לפני שאתה מגיע אליו.
ראש מדור רישוי נשק
היא בדרך כלל מקבלת את ה- clearance שלה דרך המשטרה, כלומר מעבירה את הבקשות למשטרה ומקבלת אוטומטית את ה- clearance, כלומר היא לא זאת שמתעסקת עם זה אבל לפעמים ישנן שאילתות, במקרים כאלה ואחרים, מאחר והיא עוסקת בהרשאה. היא לצורך העניין מעין פקיד רישוי של משרד הפנים.
היו"ר דוד צוקר
למה ראש מדור תאונות דרכים נכלל פה?
מיקי בראל
ראש מדור תאונות דרכים עוסק בחקירות של תאונות דרכים. לעיתים מתעוררות בעיות של שימוש בסמים ואלכוהול וכולי.

מדור עבירות עוסק גם בעבירות תנועה וגם בקבילות וכולי. הוא עוסק גם בחקירות של אותן קבילות.
שמואל סף
למה ראש מדור תאונות דרכים צריך לקבל מידע על כל ההרשעות האחרות? למה לא מספיק לו ... חוץ מתאונות הדרכים שיש להניח שהוא יקבל. מדוע מעניינות אותו עבירות קודמות של תקיפה? אם זה אלכוהול: במדינת ישראל כבר 50 שנה לא כל-כך הוגשו כתבי אישום על אלכוהול. מה מעניין אותו עבירות קודמות של תקיפה, של גניבה מרכב וכדומה?
מיקי בראל
אם הוא ניסה לדרוס מישהו - לא בטוח שזה תאונת דרכים.
שמואל סף
אם החקירה תעלה על זה אז מה זה קשור להיסטוריה שלו? בוא תחקור, אף אחד לא מפריע לך.
לירון ליבמן
איך אתה יכול להגיד שההיסטוריה לא חשובה? אם יש פגיעה, פגעו בהולך רגל והולך הרגל טוען שהנהג התנקם בו.
שמואל סף
ואז ההיסטוריה שלו חשובה? אם הוא התנקם 6 פעמים קודם האם זה סימן שהוא התנקם גם עכשיו?
לירון ליבמן
לא, אבל את זה אתה יכול לטעון בכלל על שימוש במרשם פלילי לצרכי חקירה.
מיקי בראל
אני מבקש עוד פעם להעיר ולהחזיר אותנו לפרופורציות. מדובר בשאילתות ספורות, לא בכל חקירה. בעברי הייתי ראש ענף שיטור ומבצעים ואני יודע שמדובר בשאילתות מאוד ספורות.
שמואל סף
זה לא שיטור, מדובר רק בתאונות דרכים, שים לב.
מיקי בראל
תאונות הדרכים זה חלק מהשיטור, אמרתי את זה קודם, זה תחת הגדרתו של ראש ענף שיטור ומבצעים. לצערי זה עדיין לא תחת החקירות של מצ"ח אבל זה יהיה בעתיד אולי. כרגע זה תחת ראש ענף שיטור ומבצעים.

אני אומר עוד פעם, השאילתות הן ממש ספורות. לראש מדור תאונות דרכים אין אפילו גישה למחשב, אין לו מסוף אצלו במשרד. הוא נתון לאותן שאילתות מבוקרות, כשהוא מגיש עניינית שאילתה. לא מדובר פה במשהו שהוא במאסות. זה לא כמו המספרים שהזכירו מקודם.

קצין המבצעים של המשטרה הצבאית הוא למעשה מפקד החמ"ל, הוא המוקד. ישנם אירועים ולפעמים מתקבלת איזשהי אינפורמציה והוא מפעיל, הוא מעדכן את מצ"ח ומעדכן את המפקדים. הוא צריך לתת אינפורמציה לאנשים שייצאו לזירת אירוע או למקום תאונה. לכן הוא צריך, לעיתים רחוקות אומנם, לקבל אינפורמציה על מידע פלילי. לפעמים הוא גם שולט על מערכת הקשר בכל החיל.

ראש ענף כליאה, מפקדי בתי סוהר וקצינים במינוי רב-סרן ומעלה: הגבלנו את זה לאנשים שהם ברמה הבכירה ביותר בתחום.
צפרירה צחי
אבל למה הם צריכים תיקים סגורים למשל?
לבנת משיח
פה לא מדובר על תיקים סגורים.
צפרירה צחי
פה מדובר על הכל. הם בעלי התפקידים שמקבלים מהם את המידע אז זה כולל גם תיקים סגורים. השאלה היא למה, כאשר לשירות בתי הסוהר זה לא מגיע.
מיקי בראל
גם פה אני אתרום מיידע אישי, הייתי פעם מפקד כלא 4. אני אומר שצריכים את זה גם לצרכים פנימיים בתוך הכלא. אתה צריך לדעת גם בפני מי אתה עומד. ודבר שני, אתה צריך להכין את החומר לקראת אותן ועדות לאותם אנשים שעוסקים בטיפול, בשיקום, בכל הדברים האלה, לקראת חנינות, לקראת כל מיני דברים ולצורך זה אתה צריך פשוט לקבל את האינפורמציה הזאת.
צפרירה צחי
זה אינפורמציה של הרשעות אבל פה, לגבי הגופים אלה, מדובר גם לגבי תיקים סגורים. זיכויים לא נכללים בזה. אבל לגבי תיקים סגורים - למה ראש ענף כליאה, אפילו לגבי הכלואים, צריך לדעת את זה? הוא צריך לדעת לגבי הרשעות אבל למה עליו לקבל מידע על תיקים סגורים?
מיקי בראל
למשל אם הוא ישב שנה בכלא, בשירות בתי-הסוהר, והתיק סגור, את רוצה שלא יידעו על כך?
צפרירה צחי
אם הוא ישב שנה בכלא בשירות בתי הסוהר זה לא תיק סגור. תיק סגור זה תיק שנסגר מחוסר עניין לציבור או מחוסר ראיות.
מיקי בראל
אני לא יודע, מאחר וזה לא המנדט שלי בתוך המשטרה הצבאית, אני צריך לבדוק את זה.
לירון ליבמן
במסגרת אותה ועדת מטה, בתיקון לחוק המרשם הפלילי עצמו, שירות בתי הסוהר ביקש לקבל גם מידע על תיקים סגורים לגבי כלואים.
צפרירה צחי
אבל בינתיים לא.
מיקי בראל
זה נושא שאני אצטרך לבדוק.
קציני המודיעין במערך הכליאה
בדיוק כשם שקציני המודיעין במערך מצ"ח צריכים את זה. שוב, זה לצורך שליטה ובקרה על הנעשה בכלא.
צפרירה צחי
גם פה למה הוא צריך תיקים סגורים?
מיקי בראל
בכל הנושא של סוגיית התיקים הסגורים בגמר חקירה אני צריך לבדוק, אני לא יודע.
צפרירה צחי
כנ"ל לגבי ראש מדור שיקום, שמופיע בפיסקה (10).
מיקי בראל
בפיסקאות (8), (9) ו-(10), לגבי הכליאה, אני מבקש לבדוק את כל סוגיית התיקים הסגורים.

לגבי ראש מדור חוגרים במפקדת קצין משטרה צבאית ראשי: מדובר בעיקר על כאלה שמתגייסים למשטרה הצבאית. אחד מכללי הכניסה למשטרה הצבאית הוא שלאותו אדם אין רישום פלילי. אנחנו צריכים לבדוק את זה.
היו"ר דוד צוקר
האם זה לא קורה לפני כן, כבר בסינון של הצבא?
לירון ליבמן
אני מבקש להזכיר שאנחנו מגייסים חיילים עם עבר פלילי. זה שלאדם יש רישום פלילי לא אומר שהוא לא יגוייס. הכניסה למשטרה צבאית זה כבר מבחן מחמיר יותר.
היו"ר דוד צוקר
האם יש עוד משהו לגבי הסעיפים האלה?
שמואל סף
יש לי שתי הערות. הערה אחת היא לגבי מה שלא הבנתי קודם, וטוב שעכשיו הבנתי את זה. לדעתי אסור שראש מדור חוגרים במפקדת קצין משטרה צבאית ראשי יקבל את זה. עם כל הכבוד לאיש, הוא לא צריך לראות את זה. זה צריך להיבדק במהלך הגיוס, בשלב הראשוני של הפוקד, שם הוא נבדק. אחת מהגדרות התפקיד שלו זה שלא ישרת במשטרה צבאית אדם עם הרשעה פלילית, אז אפשר לעצור אותו שם. בשביל זה הוא רואה את זה.
לירון ליבמן
העובדה שאדם גוייס לצה"ל עדיין לא קובעת לאן הוא יישלח אחר-כך.
שמואל סף
אני בכל זאת חושב שמה שאתה אומר עכשיו הוא לא נכון. אני חושב שאם אתה נותן את הזכות לפוקד בהתחלה, או עם הבודק בפעם השניה, ... החשש שלי שהמידע הזה ידלוף בשלב הזה.
מיקי בראל
אני מבקש למסור לכם אינפורמציה כדי שתבינו את התהליך. בניגוד לתהליכי הגיוס בצבא הגנה לישראל, המשטרה הצבאית היא הגוף היחידי שיש לו יחודיות. יש לנו ועדה בבקו"ם שיושבת ומראיינת כל אחד מהמועמדים על-פי קריטריונים על מנת לברור את המתאימים.
היו"ר דוד צוקר
אל"מ מיקי בראל, הוא אומר לך שהצבא פשוט לא ישלח אליך מישהו שיש לו הרשעה פלילית.
מיקי בראל
אני לא יכול לסמוך על זה.
צפרירה צחי
הצבא לא מקבל את המידע הזה. הוא מקבל מידע אבל לא מידע על תיקים סגורים.
היו"ר דוד צוקר
תיק סגור זה לא עבירה פלילית.
לירון ליבמן
מדובר על היות האדם שוטר. זה עוד עליית מדרגה. אני לא יודע אם שוטר במשטרת ישראל יכול להיות שוטר בלי שייקבלו את כל המידע לגביו. זה לא אוטומטי פסילה אבל צריך לדעת.
שמואל סף
את התיק הסגור שימו בצד. אני מדבר על המידע על תיקים תלויים ועומדים ועל הרשעות פליליות. למה המידע הזה לא צריך להתקבל בשלב המוקדם יותר ומראש, כדי שהאיש בכלל לא יהיה מכוון לכיוון של משטרה צבאית?
לירון ליבמן
אני מציע לא לעסוק כאן בתהליכי הגיוס לצה"ל ובאיזה שלב מחליטים לאיזה חיל או לאיזה יחידה החייל הולך. אתה די חורג מתחום הטיפול של הוועדה הזו, עם כל הכבוד. אתה רוצה להגיד לנו באיזה שלב למיין את האנשים ומתי להחליט אם הם הולכים ליחידה כזאת או אחרת?
שמואל סף
אל תשלוף את הקוצים. אנחנו נמצאים בוועדת חוקה חוק ומשפט, שתפקידה לבדוק אם מי שאתה רוצה שהוא ייקבל מידע רשאי לקבל את המידע. הוועדה הזאת מנסה לסגור את הפרצות ולא להשאיר אותן פתוחות. אני מבין את ההתנגדות שלך. אז בוא, הנושא של המנדט הוא לא נושא הדיון.

הנקודה המרכזית צריכה להיות האם האיש הזה צריך לקבל בשלב הזה את המידע. הוא בשלב המבצע, הוא בשלב של המפקד שצריך לקבוע את הקידום של אותו חייל. האם הוא צריך לדעת את כל הפרטים הללו? עם כל הכבוד, לא נראה לי. מהתשובה שניתנה עכשיו משתמע שאתה לא סומך על מערך הגיוס, שאתה חושש שאולי מישהו בדרך שגה. אין לזה סוף.
לירון ליבמן
האיש על-פי המנדט שלו אחראי על מערך הגיוס למשטרה צבאית. זה אדם אחד בלבד, רק הוא.
ויקטור חיים
הוא גם מקבל את זה ברמה של 'יש/אין רישום פלילי', הוא לא מקבל שום נייר, שום פלט, הוא לא מקבל כלום. הוא לא מקבל אינפורמציה.
שמואל סף
זה לא כתוב פה. אתם כותבים שהוא מקבל הכל. אז תוציאו אותו מפה.
ויקטור חיים
הוא מגיש לי רשימה של אנשים והוא מקבל ממני תשובה ברמה של 'יש/אין', וכשיש - על מה יש. הוא לא מקבל את המסמכים.
מיקי בראל
אני חושב שפה צריך לזכור את העיקרון שלפחות האנשים שאנחנו רואים אותם כאמונים על אכיפת החוק, הם חייבים להיות נקיים מכל רבב.
שמואל סף
לגבי תאונות דרכים: אני מבין את ההיגיון שיידע על עבירות סמים או על עבירות שכרות, אם יש כאלה, אין לי בעיה, אבל אני לא חושב שהוא צריך לדעת את כל המידע. הבעיה היא שמידע כזה שמגיע לאדם יכול להשפיע עליו לגבי קבלת החלטות בנוגע לתאונה. נניח שהאיש הוא עבריין ובגיל 18-17 הוא גנב מ4- סופרמרקטים. מה זה רלוונטי לגבי תאונת הדרכים?
היו"ר דוד צוקר
אל"מ מיקי בראל, זה אותה הערה שנוגעת גם לגבי פיסקאות (8), (9) ו-(10). לעיתים אתה לא רוצה שיידע את כל העבר, לעיתים יש לך עניין שלא לדעת את כל העבר כדי לא לשפוט אותו מראש. זה חלק מהעניין. לכן באשר לפיסקאות (8), (9) ו-(10) זה נראה לך הגיוני ואמרת שאתה רוצה לבדוק את זה לגבי תיקים סגורים, כי יתכן שדווקא לא רצוי שמנהל הכלא יידע שלאיש יש עבר כי הוא עלול לקבוע עליו דיעה מראש. אולי זה נכון גם במקרה הזה?
מיקי בראל
אני יכול ככה בשליפה לתת דוגמא שכרגע קפצה לי בראש. למשל אדם הורשע בעבר בגניבת רכב. אתה מגיע למקום התאונה ורואה חייל הרוג ברכב הפוך. יכול להיות שהמידע הזה יכול להיות רלוונטי. אני אומר עוד פעם, הדברים האלה נמדדים מאוד במשורה אצלנו ונלקחים אך ורק לצורך ענייני בתוך תיק החקירה. זה לא נלקח כברירת מחדל, קודם תביא את הרישום הפלילי ואחר-כך אני אבדוק אם זה רלוונטי, אלא אם נתקלים באיזשהי בעיה, אז פונים. אותו בחור, אני חוזר ואומר, אין לו גישה ישירה למסוף משטרת ישראל בתחום הרישום הפלילי. יש לו מידע על בעלות הרכב, יש לו מידע על דברים אחרים, אבל אין לו מידע. הוא צריך להגיש שאילתה מנומקת למה הוא צריך לקבל את הרישום הפלילי.
שמואל סף
על-פי התקנות שלכם הוא לא צריך לנמק כלום. הוא צריך רק להגיד שהוא בעל התפקיד המסויים הזה, שהוא מופיע ברשימה ומגיע לו, נקודה.
מיקי בראל
יכול להיות שאת הנקודה הזאת צריך לחדד יותר.
היו"ר דוד צוקר
הניסוח בסעיף 6 - "בעלי התפקידים במשטרה הצבאית הרשאים לקבל מידע הינם כדלקמן: ..." - לטעמי זה ניסוח גורף מדי. בלי שאנחנו מציינים שהמידע הזה יהיה לצורך ספציפי ומסויים, בעיני זו הגדרה רחבה מדי. אני לא רוצה לחזור על כל הדיון שהיה לנו בתחילת הישיבה אבל יתכן שהפיתרון יהיה פה בדוגמת רוח ההצעה של רס"ן לירון ליבמן בתוספת של פיסקה (5) בתקנה 2 לתקנות המרשם הפלילי ותקנת השבים לפי סעיף 5. יתכן וברוח הזאת צריך להוסיף פיסקה נוספת גם כאן כדי לחסוך לעצמנו את כל הדיון. כרגע זאת הגדרה רחבה מדי. לא רק למראית עין אלא גם במובן המהותי היא לטעמי בלתי אפשרית.
לבנת משיח
אני מסתכלת על מה שעשינו במשטרה. בתוספת של הכללים של המשטרה אנחנו הגדרנו ...
היו"ר דוד צוקר
מה היה הניסוח שם? שם הגדרנו פר מה, באיזה נסיבות, לצורך מה? היתה שם טבלה.
לירון ליבמן
גם כאן הגדרנו את מה שיכולנו להגדיר.
היו"ר דוד צוקר
לא נכון, לא הגדרתם פה. לא איכפת לי להסתפק אפילו במשפט כללי, לא בפירוט בדוגמת המשטרה, אבל מוכרחים להצמיד את קבלת המידע לצורך ספציפי, למטרה.
לבנת משיח
עשינו מין פרפרזה של צרכי התפקיד בעצם.
לירון ליבמן
אפשר לכתוב בסעיף 6: "מבקש המידע יבקש אך ורק אותו חלק מהמידע הדרוש לו לצורך מילוי תפקידו." אפשר לסמן את כל הפירוט בסעיף 6 כסעיף קטן (א) ואז להוסיף את סעיף קטן (ב).
היו"ר דוד צוקר
ואז תבוא כל רשימת בעלי התפקידים.
לירון ליבמן
עוד הגבלה שאפשר להכניס כאן: ניתן להגביל את ראש מדור חוגרים במפקדת קצין משטרה צבאית ראשי רק לגבי מידע לגבי מועמדים לגיוס למשטרה הצבאית. כדי שזה יהיה ברור אפשר לכתוב את זה.
היו"ר דוד צוקר
זה ברור. ההערה לא היתה כי חשבנו שהוא גם עובר על החבר'ה של התותחנים. לא זאת הבעיה. אני מגנה את התרגילים הנלוזים הללו.

פיסקאות (8), (9) ו-(10) - בשלב הזה זה יהיה בלי תיקים סגורים, אלא אם כן תחזרו הנה עם ערעור.

בפיסקה (11) בכל אופן, מן הטעמים של זהירות יתרה, אני מציע שאנחנו נשאיר את זה.
לירון ליבמן
סעיף 7 - שמירת המידע

"פרטי המידע המגיעים למשטרה הצבאית, ושאינם מועברים לגופים אחרים, ישמרו במשטרה הצבאית ולא יוצאו אל מחוץ ליחידה הנוגעת בדבר."
היו"ר דוד צוקר
אנחנו מדברים על מידע שיש למשטרה הצבאית ושנשאר בתחומה. מה זה "פרטי המידע המגיעים למשטרה הצבאית"? איזה פרטי מידע?
לבנת משיח
זה כל מה שהגדרנו.
היו"ר דוד צוקר
זה כאילו חוזר על איזה דבר שהוא מובן מאליו, או שזה צריך להיות בכלל בהתחלה. צריך להצמיד את זה אולי לסעיף מטרה או משהו כזה. זה לעניין השמירה הפיזית או שזה יותר ברמה של סעיף מטרה? אני ראיתי את זה דווקא יותר בהיבט העקרוני, לא בצד הפיזי שלו. מה הכוונה פה?
מיקי בראל
לפי מה שאני זוכר, לגבי השמירה הפיזית של המידע.
היו"ר דוד צוקר
האם הנוסח הזה מובן?
לירון ליבמן
אולי זה באמת מיותר לאור סעיפים 3 ו4-. זה נראה די חוזר. אולי זה באמת מפנה לנו את סעיף 7 לצורך טיפול ברישום הגנוז.
היו"ר דוד צוקר
נראה לי מוזר שזה מופיע כאן. אני משאיר את זה להכרעה שלכם.
שמואל סף
יש לי הערה על הסעיף הזה וכיצד הוא משתלב עם סעיף 3(ג). סעיף 3(ג) עוסק בהיבט אחר אולי, אבל של אותו נושא.
לירון ליבמן
זה אותו דבר. לדעתי זה רק חוזר על סעיף 3.
שמואל סף
אם זה רק חוזר על סעיף 3, איך סעיף 3(ג) מסתדר עם סעיף 4? נניח שקיבל את המידע קצין מודיעין. האם הוא רשאי בתוך המערכת להעביר את זה למישהו אחר שזכאי או שאצלו נמצא קצה הקו?
לירון ליבמן
גם במושגים הצבאיים יש סיווג ויש מידור. הווה אומר, העובדה שהמידע מסווג "סודי" לא אומרת שכל מי שרשאי לראות מידע "סודי" יקבל אותו. אתה עדיין יכול למדר את המידע.
שמואל סף
אני שואל מה הכוונה של סעיף 3(ג), כי לי נראה שהוא רחב מדי. אין בו מידור.
לירון ליבמן
סעיף 3(ג) הוא סעיף המידור. העובדה שסעיף 4 מגדיר שהמידע הוא "שמור" או "סודי", לפי המקרה, לא גורעת מסעיף 3(ג).
היו"ר דוד צוקר
יש סיווג ויש מידור, נכון? זה שני הדברים. סעיף 3(ג) עוסק במידור, כך אני מבין.
שמואל סף
אני הבנתי מה שאתה אומר ואני חושב שיש לי בעיה פה. מה כתוב פה? שאתה לא יכול להעביר למי שלא מגיע לו לפי כללים אלה, כלומר זה כל מי שמצויין בסעיף 6.
היו"ר דוד צוקר
אני אשאל את השאלה שמר שמואל סף שואל באופן יותר ברור, האם סעיף 6 זה מערכת סגורה שבה לכולם מותר להעביר לכולם; או שגם פה ... אני חושב שהתוספת שעכשיו החלטנו עליה - שהשימוש במידע הוא ספציפי, הוא נקודתי, הוא לצרכי עניין מסויים - נדמה לי שזה עונה לך על הבעיה.
שמואל סף
אני מסכים שזה צריך להיות אבל זה לא כתוב ככה. אם מי שביקש ראשון זה קצין המודיעין, והוא לאותו צורך מעביר את זה גם לקצין החקירות, וקצין החקירות מעביר לראש המדור לאותו צורך, כי זה אותו תיק חקירה - אז שיהיה כתוב.
היו"ר דוד צוקר
זה התוספת שהכנסנו.
שמואל סף
לא נאמר פה במפורש שהם זכאים להעביר ביניהם את המידע. אני מבקש לקבוע את זה במפורש. המשמעות היא אחרת, שאם אדם קיבל מידע לצורך א' - אי אפשר להשתמש בזה למשהו אחר.
היו"ר דוד צוקר
אז אני מציע שבסעיף 6 נכניס שינוי נוסף, על מנת למנוע אי-הבנה בגלל סעיף 3(ג), שיהיה ברור שלבעלי התפקידים שמנויים בסעיף 6, כפוף לסעיף 6(א), כלומר לצרכי עבודתם, מותר להם בינם לבין עצמם להעביר את החומר. אל"מ מיקי בראל, זה לטובתך, חבל שתדבר.
מיקי בראל
אני יודע שזה לטובתי אבל אני אומר שהמינוח "לקבל מידע" הוא חסר - לא כתוב ממי.
היו"ר דוד צוקר
זה המינוח. אני לא קובע ממי.
צפרירה צחי
מי מוסר את המידע? חסר גם הסעיף של מוסר המידע. הרי כל בעלי התפקידים האלה לא יושבים מול מסוף.
היו"ר דוד צוקר
לא זאת השאלה.
שמואל סף
הדוגמא היא פשוטה, תיק מודיעין מתחיל ומגיע לקצין מודיעין. למי ניתן להעביר אותו הלאה?
היו"ר דוד צוקר
ייאמר במפורש שלבעלי התפקידים שמנויים בסעיף 6 מותר להעביר אינפורמציה בינם לבין עצמם.
לבנת משיח
בדוגמא שאתה נתת זה נכון אבל האם זה תמיד נכון? יכול להיות שראש מדור שיקום לא צריך לקבל מאחד מהגופים האלה.
היו"ר דוד צוקר
עזבי את הדוגמא, אנחנו הולכים הלאה. אמרנו שזה יהיה כפוף לסעיף 6(א) שהוספנו, על פי מה שהוא רשאי לקבל. לכן קבענו את הסייג הזה.
ענת קלוגר
יש לי שאלה בעקבות דבר מה שאמר מר שמואל סף. בסעיף 3(ג) כתוב "אין להעביר מידע למי שאינו זכאי לקבלו בהתאם לכללים אלה, לרבות מפקדים ...". האמת היא שצריך להגיד "שאינו זכאי לקבלו בהתאם לחוק" כי בעצם גורמים אחרים בצה"ל רשאים לקבל את זה על-פי סעיף 5.
היו"ר דוד צוקר
נכון, צריך לסגור את זה.
ענת קלוגר
זה מרחיב כי זה לא סתירה. החוק מאפשר למסור לגורמי צה"ל אחרים.
שמואל סף
סעיף 3(א) כבר אומר "לפי החוק", הוא מפנה לחוק. אתה לא צריך את זה. החוק הוא מטריה כללית.
היו"ר דוד צוקר
לא, אבל אם סעיף 3(ג) מגביל רק בהתאם לכללים, זה הרבה יותר חלש. אני לא רוצה שיובן מזה שמא רק הכללים הם מגבילים. אני רוצה שההגבלה תהיה על-פי חוק. זה הגבלה הרבה יותר חשובה ויותר חזקה.
לבנת משיח
אז לפי הכללים ולפי החוק.
היו"ר דוד צוקר
לגבי סעיף 7 אני משאיר לכם את ההחלטה. כניראה שאנחנו לא זקוקים לסעיף 7.
שמואל סף
כלומר, מעבר לתוספת שכבר נקבעה צריך להוסיף תוספת נוספת. צריף שתי תוספות בסעיף 6.
היו"ר דוד צוקר
כבר קבעתי את זה. זה כבר נכתב.
היו"ר דוד צוקר
רס"ן לירון ליבמן, אתה רוצה שהנושא של המידע הגנוז יכנס במקום סעיף 7?
לירון ליבמן
בעקבות העובדה שמשטרת ישראל החליטה להגביל את עצמה בנוגע לגישה לרישום גנוז - אולי כדאי להזכיר את הנושא של הרישום הגנוז. הרישום הגנוז כולל את הנתונים הבאים, זה מתוך הפקודה של משטרת ישראל:

"1. תיק סגור -

א) לגבי בגיר -

(1) בנוגע לעבירה מסוג פשע חמור שעונש המאסר שבצידה הוא מעל 10 שנות מאסר (להלן - פשע חמור), בחלוף 10 שנים מיום פתיחת התיק נגד החשוד.

(2) בנוגע לעבירה מסוג פשע שאינה פשע חמור, בחלוף 10 שנים מיום הארוע נשוא החקירה.

(3) בעבירה מסוג עוון, בחלוף 3 שנים מיום הארוע נשוא החקירה.

ב) לגבי קטין בעת ביצוע העבירה -

(1) בעבירה מסוג פשע חמור, בחלוף 5 שנים מיום פתיחת התיק נגד החשוד.

(2) בעבירה מסוג פשע, בחלוף 5 שנים מיום הארוע נשוא החקירה.

(3) בעבירה מסוג עוון, בחלוף 3 שנים מיום הארוע נשוא החקירה.

2. פרט מהמרשם הפלילי עם תום תקופת ה....".

זאת אומרת, הרישום הגנוז הוא בעיקר מידע על תיקים סגורים שהוא ישן יחסית ופרטים מהמרשם הפלילי שנמחקו. אני מזכיר שגם מה שנמחק פתוח בפני הגופים לפי סעיף 4 ויש כאן הגבלה מעבר למה שנקבע בחוק. מכיוון שאנחנו צריכים להיות עקביים, ואנחנו אומרים שהמשטרה הצבאית מבצעת תפקידים דומים למשטרה, אז אם המשטרה יכולה להגביל את עצמה כאן, גם אנחנו יכולים להגביל את עצמנו.
היו"ר דוד צוקר
אתה מציע את אותו נוסח? סעיף 7 הקיים יירד, אלא אם כן הם יחזרו וייגידו שהם טעו והם רוצים אותו. זה סעיף 7 חדש שלא קשור לסעיף 7 הקיים. פשוט התפנה לנו מקום אז אנחנו כבר נשים בו משהו. מה, נשאיר אותו ריק?
לירון ליבמן
כותרתו של סעיף 7 תהיה "קבלת רישום גנוז".

סעיף קטן (א) יהיה סעיף ההגדרה: "בסעיף זה "רישום גנוז" - כהגדרתו בפקודת המטה הארצי 14.03.18".
היו"ר דוד צוקר
האם לא כדאי שנרשום את זה כאן?
לירון ליבמן
חייבים להיות עקביים. אם אנחנו הולכים על יודעי כן אז גם פה זה יהיה כך.
היו"ר דוד צוקר
בסדר, קיבלתי, הקביעות אומנם עושה קשיים בחיים אבל ...
לירון ליבמן
סעיף קטן (א): "על אף האמור בסעיף 6" - שהוא, אני מזכיר, הסעיף של קבלת מידע - "מידע שהינו רשום גנוז יהיה פתוח רק בפני בעלי התפקידים הבאים".
היו"ר דוד צוקר
במשטרה לא פתחנו את זה.
לירון ליבמן
כן פתחנו. עשינו פה איזה אקוויוולנט.
היו"ר דוד צוקר
קצין המשטרה הצבאית הראשי וסגנו; מפקח מצ"ח וסגנו;

האם לכל אחד כזה יש סגן אצלכם? במשטרה אין סגנים?
לבנת משיח
אני מציעה שיהיה פה את בעלי התפקידים.
לירון ליבמן
אני אקרא את בעלי התפקידים שייקבלו רישום גנוז: (1) קצין המשטרה הצבאית הראשי וסגנו;

(2) מפקד מצ"ח וסגנו;

(3) ראש ענף מודיעין במצ"ח;

(4) קצין פיקוח חקירות במצ"ח;

(5) מפקד מצ"ח פיקודי;

(6) מפקד היחידה המרכזית לחקירות מיוחדות;

(7) מפקדי בסיסי מצ"ח או ראשי מדורים ביחידה המרכזית לחקירות מיוחדות."

אני אקרא גם את סעיף קטן (ג).

"(ג) בעל תפקיד במשטרה הצבאית המנוי בסעיף 6 ואינו מנוי בסעיף קטן (ב)" - וזה גם במקביל לסעיף שקיים לגבי המשטרה - "רשאי לקבל מידע שהינו רשום גנוז לאחר שהגיש בקשה בכתב לאחד הגורמים המפורטים בסעיף קטן (ב) וגורם זה אישר את מסירתו בכתב, לאחר ששקל ומצא כי הדבר נחוץ לצורך מילוי תפקידו".
היו"ר דוד צוקר
אם אני מפקד מצ"ח פיקודי, למי אני פונה?
לירון ליבמן
אתה זכאי לקבל, אתה לא צריך לפנות.
היו"ר דוד צוקר
מי צריך לפנות?
מיקי בראל
נניח אם רמ"ד שיקום בכליאה, לצורך העניין, רוצה לפנות - היא צריכה לפנות לאחד הגורמים ...
היו"ר דוד צוקר
כלומר כל מי שלא מנוי בפיסקאות (1)-(7).
לירון ליבמן
יש כמה דברים שאני רוצה להדגיש ביחס לרשימת בעלי התפקידים.
היו"ר דוד צוקר
אין לזה מקבילה במשטרה. לגבי בעלי התפקידים הלכתם לפי מקבילה במשטרה אבל אין את הפתח ...
לירון ליבמן
יצירת רישום גנוז זה ... "איש משטרה שאינו נמנה על חוגים או גורמים המפורטים בסעיף 6(ג) רשאי לקבל רשום גנוז".

מה שהנחה אותנו לגבי קביעת בעלי התפקידים האלה, מבחינת הצמצום, ראשית מדובר רק בבעלי תפקידים במצ"ח, באגף החקירות של המשטרה הצבאית, לא בגורמים אחרים. גם במצ"ח זה מוגבל הרבה יותר מאשר הגישה למרשם הפלילי.
היו"ר דוד צוקר
האם בטוח ש7- הגורמים שציינת מוכרחים לקבל? ראשי מדורים ביחידה המרכזית חייבים לקבל?
מיקי בראל
זה בדיוק כמו מפקד בסיס. אני הזכרתי קודם את שמותיהם. הם עוסקים פיזית בחקירות, זה השלושה שהזכרתי: ראש מדור סמים, ראש מדור בילוש וראש מדור תשאול.
היו"ר דוד צוקר
אין לנו הערות אז אנחנו מאשרים את סעיף 7 החדש כפי שרס"ן לירון ליבמן קרא, על-פי מודל המשטרה שאישרנו.

האם יש צורך בסעיף 7 גם לומר את מה שאמרנו בסעיף 6, שזה לצרכים ספציפיים ושזה רק אותו מידע שרלוונטי?
לירון ליבמן
סעיף 7 זה "על אף האמור בסעיף 6". הם יקבלו את המידע אבל בכפוף לסעיף 6.
מיקי בראל
בסעיף 7(ב) נאמר "על אף האמור בסעיף 6 מידע שהינו רשום גנוז יהיה פתוח רק ...".
היו"ר דוד צוקר
בסעיף 7, גם בגלל עניין הרף וגם בגלל שמדובר בסוג רישום אחר - זה רישום גנוז - אז אני מציע להוסיף את אותו סעיף שמופיע בפתיח של סעיף 6, ב6-(א).
לירון ליבמן
זה בכפוף להוראות סעיף (ב). "על אף האמור בסעיף 6 ...".
היו"ר דוד צוקר
הניסוח ממש לא חשוב לי רק שיהיה ברור גם בסעיף 7, גם כשמדובר במידע הגנוז, שמקבלים רק את אותו מידע שרלוונטי למשימה, פחות או יותר על-פי הניסוח שמופיע בסעיף 6(א).
לבנת משיח
אני לא יודעת אם זה נכון משום שהמידע שמקבלים לפי סעיף 6 זה גם תיקים סגורים, זה סוג של תיקים סגורים.
הלית ברק
נכון, אבל בסעיף 6 אנחנו הכנסנו את הסייג הזה של הספציפיות והנקודתיות. אם את אומרת "על אף סעיף 6", זה גם על אף סעיף 6(א) החדש.
היו"ר דוד צוקר
אז אנחנו נוסיף את זה במפורש כאן.
לירון ליבמן
פרק ג': העברת מידע לרשויות בטחון

סעיף 8 - העברת מידע

"(א) המשטרה הצבאית רשאית להעביר מידע לגופים המפורטים בסעיף 4 לחוק (המשטרה, שירות הבטחון הכללי ומחלקת בטחון שדה של צבא הגנה לישראל), בין על פי בקשתם ובין במסגרת מילוי תפקידיה."
היו"ר דוד צוקר
קבענו שהכללים האלה עוסקים רק במידע בתוך המשטרה הצבאית. אז למה הסעיף הזה מופיע פה?
הערה
זה צריך להיות בסעיף 5.
ענת קלוגר
לא, לא צריך את זה בכלל, החוק קובע את זה.
שמואל סף
זה העברת מידע פנימי בין ארבעת הגופים הגדולים.
היו"ר דוד צוקר
אפילו מר סף הסכים לזה. כל הנייר הזה עניינו העברת מידע בתוך גופי המשטרה הצבאית. פה פתאום יש סעיף, שיכול להיות שהוא נפלא ונהדר אבל אני לא מבין למה הוא שייך לכאן. תסבירו לי, אולי אני טועה, פשוט אני לא מבין.
שמואל סף
אפילו אני יכול לענות לך על זה.
היו"ר דוד צוקר
אם אתה הבנת אז גם אני אבין.
שמואל סף
הרי פה זה מידע של גופים חוקרים בינם לבין עצמם, מידע בזמן אמת, מידע לצורך איסוף פרטים נוספים. הוא לא משמש פה כמתווך לצד ג', פה זה לצורך העבודה שלו. הוא רוצה להתייעץ עם משטרת ישראל, הוא רוצה להרים טלפון לשב"כ ולהגיד: "זה המידע שלי, קחו אותו, תנו לי מה שיש לכם, אני כרגע מכין תיק". זה סעיף 4, זה לא סעיף 5. סעיף 5 הוא תווך. פה זה לצורך העבודה שלו בתוך ארבעת הגופים הגדולים. זה לצורך חקירה.
לירון ליבמן
מה שאני חושב שאולי צריך לתקן בעקבות ההערה שלך זה את סעיף 1, את ההגדרה של "מטרת הכללים", כי צריך להתייחס גם להעברת מידע לגופים המנויים בסעיף 4.
היו"ר דוד צוקר
את זה למשל מר שמואל סף לא הבין, עכשיו הוא הבין אחרי שהסברת.
לבנת משיח
יתרה מזו, גם בתוספת השלישית, שמדברת על תיקים סגורים, כתוב שהגופים יקבלו את התיקים הסגורים לפי כללים שנקבעו באותו סעיף. כלומר צריך להעביר בין הגופים.
היו"ר דוד צוקר
כלומר, בסעיף המטרה צריך לעשות שינוי.
לירון ליבמן
צריך להוסיף בסוף את "אופן השימוש במידע שנתקבל, לרבות העברת מידע לגופים המפורטים בסעיף 4 לחוק".

"(ב) הועבר מידע לפי סעיף קטן (א) ינוהל רישום בדבר הגוף לו הועבר המידע, תאריך העברת המידע, סוג המידע שהועבר והיקפו וכן המטרה שלשמה הועבר המידע."
לבנת משיח
פה שוב יש לנו "סוג" ו"היקף". אפשר את ה"היקף" למחוק. "סוג" זה מספיק.
היו"ר דוד צוקר
היקפו, גדרו ומטרתו.
אסף שחור
איך המידע עובר?
לבנת משיח
זה תלוי מה אתם רוצים לדווח. האם הדיווח יהיה שיש 5 תיקים פתוחים או אופי התיקים הפתוחים?
שמואל סף
למה להיכנס לזה?
לבנת משיח
כי "סוג" זה תיקים פתוחים.
אתי שרוני
מה זה משנה איך זה עובר? אם זה כל התדפיס או רק מידע מהתדפיס שהעתיקו אותו וכתבו אותו בכתב יד.
שמואל סף
או באמצעות מחשב או דואר או ...
לבנת משיח
בשביל המעקב, לדעת מה הועבר.
שמואל סף
סליחה, פה דובר על משהו אחר, פה דובר על אופן ההעברה. אני לא חושב שזה צריך להיות כתוב בתקנות. דף צבעוני, דף כחול וכולי. מה זה משנה בכלל?
לבנת משיח
כל הדברים האלה מאפשרים לעשות בקרה לאחר מכן.
צפרירה צחי
המשטרה דווקא התייחסה לזה, האם המידע הועבר בעל-פה או שהועבר מידע בכתב.
שמואל סף
הוא כותב דוח שהוא העביר את המידע, זאת אומרת שהמסמוך קיים.
לבנת משיח
אבל הדוח הזה הלך לאיבוד, אתה מחפש במקום אחר ואז יש רישום.
שמואל סף
אם זה הלך לאיבוד אז הכל הלך לאיבוד.
לבנת משיח
לא, אני אומרת שבכל מה שקשור לבקרה אני לא חושבת שאנחנו צריכים למנוע את הרישומים. כמה שיהיו לך יותר פרטים תוכל יותר לעשות בקרה.
שמואל סף
הוא לא רוצה למנוע. הוא אומר שחסר לו עוד משהו פה. חסר לו עוד רישום איך עבר המידע. אני לא הייתי כותב את זה.
צפרירה צחי
במשטרה כתבנו "בעל-פה או בכתב" בחלק מהמקומות. בעמוד 5 ב"רישום הפניה" בסעיף 3(ג): " "אופן מסירת המידע" - מטרת הפניה ואופן מסירת המידע בעל-פה או בכתב".
היו"ר דוד צוקר
"מועד, פרטי זהות, סוג הרישום, מטרת הפניה ואופן מסירת המידע בעל-פה או בכתב".

אל"מ מיקי בראל, יש לך בעיה עם זה? זה בסדר?
מיקי בראל
אין לי בעיה.
לירון ליבמן
צריך למחוק את המילה "וכן". "המטרה לשמה הועבר המידע".
היו"ר דוד צוקר
אם כן בסעיף 8, בין אם בסעיף קטן (ב) ובין אם בסעיף קטן נפרד, אנחנו נוסיף תוספת דוגמת הכללים שאושרו במשטרה בסעיף 3(ג) לגבי "רישום הפניה", כלומר את "אופן מסירת המידע", ונשמיט את המילה "והיקפו". סעיף 8 מאושר, כפוף לשינוי הזה.
לירון ליבמן
פרק ד': פיקוח ובקרה
היו"ר דוד צוקר
אנחנו חוזרים עכשיו בעצם עוד פעם לסעיף 3(ג) של המשטרה. אני מציע לכם לבדוק את סעיף 3(ג) בתקנות של המשטרה, זה מפוזר פה עכשיו בשני סעיפים.
לירון ליבמן
סעיף 9 - רישום קבלת מידע

"התקבל מידע כאמור בכללים אלה, ינוהל רישום פרטי זהות של מקבל המידע, תאריך קבלת המידע וסוג המידע שהתקבל; רישום כאמור יישמר לתקופה של שנתיים ממועד קבלת המידע."
היו"ר דוד צוקר
אנחנו מאשרים את סעיף 9, רק בשינוי שבמקום "שנתיים" יהיה "5 שנים"; ובמקום "היקף" יבוא "סוג".
לירון ליבמן
סעיף 10 - דרכי פיקוח ובקרה

"(א) קצין בטחון השדה החילי של המשטרה הצבאית יהיה אחראי לפיקוח ולבקרה על ביצוע כללים אלה (להלן - "קצין פיקוח")."

המשטרה ביקשה לשנות את המינוח, כי "קצין פיקוח" זה בעל תפקיד אחר במשטרה הצבאית. כדי שלא יהיו תקלות הם ביקשו לכתוב בקיצור "קצין בש"ח".
היו"ר דוד צוקר
"בש"ח" תכתוב בפקודות הפנימיות שלכם. פה בכנסת תכתוב את זה בעברית. אני לא רוצה ראשי תיבות בכללים, זה הכל, זה הופך את זה רק לנחלת יודעי כן. מה זה בש"ח?
לירון ליבמן
"קצין בטחון שדה החילי". אני מציע לקרוא לו בשם אחר, לא נקרא לו "קצין פיקוח" כי זה בעל תפקיד אחר.
היו"ר דוד צוקר
אם כך, אתם צריכים לכלול גם את קצין בטחון השדה החילי ברשימת אלה שזכאים לראות את המידע.
אתי שרוני
מי זה בכלל קצין בטחון שדה החילי שלכם? קצין בטחון שדה חילי הוא קצין בטחון שדה. מאיפה צמח בעל תפקיד כזה אצלכם?
היו"ר דוד צוקר
יכול להיות שהם רוצים דרך זה לבקש עוד תקן.
אתי שרוני
זה לא אותו דבר. "קצין בטחון" זה לא קצין בטחון שדה, זה מינוח שונה לקצין בטחון השדה כמו שאנחנו מגדירים אותו במסגרת הצבא, שהוא שייך למחלקת בטחון שדה. כאן זה קצין משטרה צבאית שבנוסף לתפקידו יש לו גם תפקיד של קצין בטחון יחידתי, זה הכל. הוא לא קצין בטחון שדה במובן המלא של המילה.
לירון ליבמן
"קצין הבטחון החילי".
היו"ר דוד צוקר
למי בדיוק אתם מתכוונים? איך קוראים לו? יש אחד כזה? בואו נבדוק מה התואר שלו. או שאין כזה ואתם רוצים על בסיס זה לבקש תקנים?
מיקי בראל
יש חובה בכל יחידה ובכל חיל.
היו"ר דוד צוקר
יש היום מישהו כזה? מה שמו?
מיקי בראל
כן. שמו ניסים.
היו"ר דוד צוקר
מה תפקידו של ניסים?
מיקי בראל
ראש מדור שיטור.
היו"ר דוד צוקר
אז נכתוב "ראש מדור שיטור".
מיקי בראל
זה פשוט מינוי נוסף על תפקידו של ....
היו"ר דוד צוקר
סא"ל אתי שרוני אומרת שזה לא המונח הנכון שנוקטים בו. תכתבו "ניסים" וזהו.
אתי שרוני
זה נקרא "קצין בטחון יחידתי", הוא "אמון בטחון".
היו"ר דוד צוקר
ייכנס פה המינוח, בעברית מלאה, של אותו בעל תפקיד שאתם קובעים. ובלבד שלא יהיה במינוח משום הטעייה, שמא יובן שהוא קצין בטחון שדה במובנו המודיעיני. כאן זה במובנו האחר.
לירון ליבמן
"קצין הבטחון החילי" - להלן ניסים ....
צפרירה צחי
בכללים שלנו בנושא הבקרה אנחנו כתבנו שאנחנו מנפיקים דוחות לכל אחד מארבעת הגופים ולמשטרה הצבאית כתבנו "למפקד היחידה הצבאית". למי פה הכוונה? זה שני אנשים שונים או שזה אותו אחד?
לירון ליבמן
אני בזמנו הערתי על כך אף שבסוף נכתב "מפקד יחידה צבאית". אני הצעתי בזמנו שזה יהיה ישירות לאיש הזה, ל"קצין בטחון שדה חילי".
צפרירה צחי
אז עכשיו אנחנו כבר צריכים לעשות תיקון?
ויקטור חיים
את מפיקה דוח של מה? של היקף השאילתות שנתקבלו?
צפרירה צחי
לא, אנחנו מפיקים מידי פעם משהו מידגמי, של שאילתות שבוצעו על-ידי אנשים מסויימים.
ויקטור חיים
כדי שהוא יבדוק אותם?
צפרירה צחי
כן.
היו"ר דוד צוקר
מי עושה בפועל את הבקרה הזאת אצלכם? אתה, רס"ן ויקטור חיים? האם האדם הזה, ניסים, כפוף לך?
מיקי בראל
לא. ניסים הוא ממונה מטעם הקמצ"ר, הוא לא כפוף אליו, וגם לא אלי. הוא ממונה והוא צריך לבדוק לא את המידע שייצא אלא את התהליכים.
היו"ר דוד צוקר
זה מעין מבקר פנים כזה, נכון?
מיקי בראל
הוא מבקר פנים, בדיוק.
שמואל סף
הייתי מציע, כדי לדלג על כל הבעיות, ההגדרה צריכה להיות "הקצין הממונה על בטחון שדה חילי". בזה תגמרו את העניין. ואז הוא יכול להיות פעם בתפקיד א' ופעם בתפקיד ב'. זה יכול לבוא במדורים שונים.
לירון ליבמן
"קצין הבטחון החילי". המילה "שדה" כאן מסבכת.
היו"ר דוד צוקר
מה שמציע עו"ד סף הוא להגדיר את התפקיד ולא להגדיר את בעל התפקיד. התפקיד הרי יכול לנוע מאדם לאדם. תגדיר את המשימה.
שמואל סף
כי אין מישרה כזאת.
הערה
ככה זה מוגדר בצבא: קצין בטחון יחידתי או חילי? זה מונח שמשתמשים בו?
לירון ליבמן
קצין הבטחון החילי.
היו"ר דוד צוקר
היתה פה הצעה "הקצין הממונה על ...", ופה יובהר מה הנושא, הממונה על בקרה, הממונה על בטחון שדה. זאת ההצעה.
שמואל סף
"הקצין הממונה על בטחון שדה".
צפרירה צחי
זה אותו אחד שגם אנחנו אמורים לשלוח אליו?
ויקטור חיים
אתם שולחים גם אליו אבל רצוי שתשלחי גם אלי.
לבנת משיח
הם כבר יעבירו ביניהם.
לירון ליבמן
"(ב) מפקד מצ"ח, ראש ענף כליאה וראש ענף שיטור ומבצעים יתנו הנחיות בכתב בדבר כללי השימוש במרשם הפלילי במגזרים עליהם הם מופקדים."

"(ג) קצין הבטחון החילי" - האיש הזה שהוגדר בסעיף קטן (א), ניסים - "יערוך ביקורת ביחידות המשטרה הצבאית השונות ויהיה מוסמך לעיין במידע ולקבל דיווח לגבי אופן קבלת המידע, השימוש שנעשה בו ודרכי שמירתו."
היו"ר דוד צוקר
למה זה לא צמוד לסעיף קטן (א)? טוב, זה לא ענייני, אני לא רוצה להציק לכם. מבחינת הסדר ההגיוני נדמה לי שזה היה צריך להיות שם, צמוד לסעיף קטן (א).
שמואל סף
אתה לא רוצה להוסיף פה "ביעורו" גם? לא מעניין אותו ביעורו של החומר?
היו"ר דוד צוקר
אני מבקש שתוסיפו "וביעורו". זה יחייב אותו לעסוק בזה.
לירון ליבמן
"(ד) אחת לשישה חודשים יגיש קצין הבטחון החילי דוח לקצין המשטרה הצבאית הראשי ולראש ענף יעוץ וחקיקה במפקדת הפרקליט הצבאי הראשי על ממצאי הפיקוח והבקרה אשר בוצעו על ידו בששת החודשים האחרונים."
היו"ר דוד צוקר
למה מופיע כאן גם "ראש ענף יעוץ וחקיקה"?
לירון ליבמן
כדי שזה יהיה מעורה בפרקליטות הצבאית גם, שזה לא יהיה רק פנימי במשטרה הצבאית.
היו"ר דוד צוקר
אבל אנחנו קבענו, גם לגבי המשטרה וגם לגבי השב"כ - למי אנחנו מציעים שזה יילך אצלכם?
תשובה
לראש המטה למידע.
היו"ר דוד צוקר
אבל זה לא הולך לשום גוף חיצוני, נכון? למה אתם מתייחסים למשטרה הצבאית כאילו שהיא פחות טובה מאחרים? אני עכשיו שואל באמת.
לירון ליבמן
היא לא פחות טובה.
היו"ר דוד צוקר
אני סומך על זה שהקמצ"ר מקבל את הדוח ואם יש שם ליקויים אז יש שם ליקויים, הוא יודע מה לעשות. על הקמצ"ר מוטלות חובות כמו שמוטלות חובות על ראש מטה המידע אצלכם, אם הוא יראה שאת לא בסדר ...
אנטה פרי
אז הוא מדווח.
שמואל סף
אם כל הצדדים המעוניינים רוצים בזה, למה שלא להסכים? הם מכירים את המערכת שלהם.
היו"ר דוד צוקר
בגלל שאצל אחרים אין את זה. למה שיהיה רק אצל אלה? זה בשם עקרון העקביות, שמטיל עלינו כמה קשיים בחיים. אפילו אם אתה לא אוהב את זה. זה אותו דבר, הקמצ"ר מקבל דוח על משהו שלי, אני מניח שהוא יטפל בזה.
אנטה פרי
הוא אמור לעשות ...
היו"ר דוד צוקר
ואם הוא לא אמור, אז תפטר אותו מתפקידו. כל עוד הוא בתפקידו אז הוא ...
לבנת משיח
השאלה אם יש תפקיד של פיקוח על עבודת מצ"ח.
היו"ר דוד צוקר
לא אחר מאשר יש לקצין הנדסה ראשי.
שמואל סף
יש הרבה נושאים שנמצאים באחריות מוחלטת של המשטרה הצבאית.
היו"ר דוד צוקר
אל תגיד לי עכשיו שזה אותו גוף. אני מאוד מקווה שהם פועלים עצמאית מהקמצ"ר בשלב החקירות.
שמואל סף
אפילו נושא כליאה, אתה יכול ללכת לפצ"ריה ולקבל התערבות. זה לא ככה.
היו"ר דוד צוקר
אבל זה נכון על כל דבר. זה נכון לגבי כל קצין חיל. אני חשבתי שכך צריך להיות בגלל עניין העקביות. בשב"כ לא נאמר את זה, במשטרה לא נאמר את זה. אתם רוצים בהתנדבות שגם ניתן לזה פרסום פומבי עם הודעה בעיתון בשני העיתונים הראשיים? לא איכפת לי.
ענת קלוגר
סעיף 11 שלפנינו עונה בעצם על הנושא של ההמשכיות.
היו"ר דוד צוקר
בוודאי, גם אם לא היית כותבת את זה הרי זה מה שהיה.

אנחנו מאשרים את סעיף 10(ד), למעט "ראש ענף יעוץ וחקיקה במפקדת הפרקליט הצבאי הראשי".
לירון ליבמן
סעיף 11 - דיווח על הפרת הכללים

"מעשה או מחדל שיש בהם הפרה של כללים אלה, ידווחו מיידית לקצין המשטרה הצבאית הראשי ולראש ענף מודיעין חילי, שינקטו בפעולות המתחייבות על פי פקודות הצבא."
היו"ר דוד צוקר
למה לראש ענף מודיעין חילי? למה גם לרס"ן ויקטור חיים?
מיקי בראל
כי הוא אחראי על הוצאת המידע.
היו"ר דוד צוקר
כמה קמצ"רים כבר התחלפו מאז שכתבתם את הנייר הזה?
מיקי בראל
ביום חמישי האחרון התמנה לקמצ"ר תת-אלוף יורם צחור.
היו"ר דוד צוקר
איפה הקמצ"ר הקודם, עזב את הצבא?
מיקי בראל
הוא הלך להיות הנספח הצבאי בפולין.
היו"ר דוד צוקר
סעיף 12 - תחילה

מה עם סעיף תחילה? כמו שקבענו קודם לכן?
אסף שחור
זה לא יכול להיות כי כל המרשם הגנוז הוא בעייתי, הוא לא יכול להיות עכשיו.
היו"ר דוד צוקר
אז אנחנו נעשה את זה (א) ו-(ב), נכון? 90 ימים, ומה שאי אפשר - אז יחד עם המשטרה.
אסף שחור
גם בתחילה של סעיף 5 - אם נקבע 90 ימים הם לא יעמדו בזה.
לבנת משיח
זה לא 90 ימים. אצלכם זה היה תוך 30 ימים.
לירון ליבמן
כמו בסעיף 7 בכללי המשטרה.
לבנת משיח
לא יאוחר מ30- ימים אחרי אישור של הכנסת. ואחר-כך את הדברים הבעייתיים ...
היו"ר דוד צוקר
אחר-כך את הבעייתיים תוציאו מן הכלל ותעשו בהתאם למשטרה.
אסף שחור
גם בתחילה של התקנות לפי סעיף 5 אותו דבר.
צפרירה צחי
כן, זה בסדר. כך עשינו.
היו"ר דוד צוקר
אני רוצה עכשיו לקבוע את הכלל. אני לא רוצה להיכנס למספרי סעיפים: 30 ימים, וכל היוצאים מן הכלל - דוגמת המשטרה.

אני מודה לכם. היום גמרנו שני דברים.

סדר העבודה הבא, גברת דורית ואג, מתי אנחנו נפגשים פה עוד פעם?
דורית ואג
אני מבינה שיש בעיה עם המועד שקבענו.
ענת קלוגר
אתמול התקשר אלי מר עמירם קצמן ממטה המידע במשרד ראש הממשלה. הוא לומד ויש לו מבחן במועד ב' בדיוק באותו תאריך שקבענו. זה לא נעים לי אבל השאלה האם אפשר לשנות את מועד הישיבה.
היו"ר דוד צוקר
גברת דורית ואג קובעת בעניין הזה. למתי קבענו את זה?
ענת קלוגר
ל23.08.98-.
לבנת משיח
קבענו את זה למחרת ראש השנה. אפשר בשבוע שלפני כן ביום רביעי למשל.
היו"ר דוד צוקר
אנחנו נדון בשב"כ ובסוף תהיה ישיבת מליאה. מתי נאשר את התקנות למחלקת בטחון שדה של צה"ל?
לבנת משיח
עדיף לי שהתקנות לגבי בטחון שדה של צה"ל יידונו לאחר השב"כ כי הבעיות שמתעוררות הן דומות.
היו"ר דוד צוקר
עדיף לי שזה ייעשה במועד קרוב יותר. אני גם שוכח, אני לא עסוק רק בזה כל היום, לא נעים לי להודות, אני עוסק בעוד עניין אחד או שניים.

גברת דורית ואג, אולי נוכל בשבוע הבא לעשות דיון של ועדת המשנה על התקנות לכללי מסירת מידע בידי מחלקת בטחון שדה של צבא הגנה לישראל ומליאה של הוועדה כדי לאשר את הכל? אפשר לכנס את מליאת הוועדה בפגרה. הרכב הנוכחים לא יהיה שונה באופן דרמטי.
דורית ואג
אני צריכה לדבר עם יושב-ראש הוועדה, חבר הכנסת חנן פורת, כי אני חושבת שגם הוא רוצה לקיים דיון של הוועדה בשבוע הבא. בעניין בטחון שדה יכול לבוא אדם אחד או שניים. בטחון שדה זה הרבה עבודה?
היו"ר דוד צוקר
אני רוצה לסיים כבר עם התקנות הללו.
דורית ואג
תעזוב את מליאת הוועדה, נעשה ישיבת ועדת-משנה. מליאת ועדה נעשה על הכל ביחד, אחרי השב"כ.
היו"ר דוד צוקר
אני כבר לא זוכר כלום. אני אעשה בסוף הישיבה הזאת עוד ישיבה של חצי שעה במליאה. אני רוצה באותו יום לגמור את כל הדברים שגמרנו היום שקשורים בצה"ל. גמרנו את שני החלקים של מצ"ח, גם סעיף 4 וגם סעיף 5.

נקבע ישיבת ועדת-משנה ביום שלישי הבא, ה11.8-, בשעה 11:00 לגבי מחלקת בטחון שדה של צה"ל ואילו ישיבת מליאה באותו יום בשעה 13:30.
דורית ואג
עדיף שישיבת המליאה לא תתקיים באותו יום. אתה לא השארת לנו ישיבות, גמרת לנו את המיכסה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:45
- � PAGE �94� -
ועדת משנה לענין תקנות המרשם הפלילי ותקנת השבים
של ועדת החוקה חוק ומשפט
04.08.98

קוד המקור של הנתונים