ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 22/02/2022

חוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון (תיקון מס' 8), התשפ"ב–2022, הצעת חוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון (תיקון - ביטול החרגת העיתונות המודפסת), התשפ"א-2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



11
ועדת הכלכלה
22/02/2022


מושב שני

פרוטוקול מס' 190
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, כ"א באדר התשפ"ב (22 בפברואר 2022), שעה 10:30
סדר היום
1. הצעת חוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון (תיקון – ביטול החרגת העיתונות המודפסת), התשפ"א-2021, (פ/1485/24), של חבר הכנסת מוסי רז
2. הצעת חוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון (תיקון – ביטול החרגת העיתונות המודפסת), התשפ"א-2021, (פ/1387/24), של חברי הכנסת עופר כסיף, איימן עודה, סמי אבו שחאדה ועאידה תומא סלימאן
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מרדכי ביטון – היו"ר
לימור מגן תלם
חברי הכנסת
ענבר בזק
עופר כסיף
מוסי רז
מוזמנים
ד"ר אפרת אפללו - מנהלת המחלקה לחינוך ולקידום הבריאות, משרד הבריאות

אפי שפר - סגן מנהל האגף לאכיפה ופיקוח, משרד הבריאות

נרמין ברהום - עו"ד, עוזרת ראשית, הלשכה המשפטית, משרד הבריאות

שי סומך - עו"ד, מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

שבי גטניו - מנכ"ל, העמותה לדמוקרטיה מתקדמת

רחל גור - עו"ד, מנהלת תחום ממשלה, לובי 99

דניאל מרגולין - לובי 99
משתתפים (באמצעים מקוונים)
יוסף ברמן - עו"ד, הלשכה המשפטית, המשרד לביטחון הפנים

פרופ' חגי לוין - יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור

ינון אנגל - מנהל עיתון ידיעות אחרונות, מו"לים ובעלי עיתונים

עמוס שוקן - מו"ל עיתון הארץ, מו"לים ובעלי עיתונים

עמוס האוזנר - עו"ד, יו"ר המועצה הישראלית למניעת עישון

בת-אור הופמן - מנהלת מדור תקינה, רשות ההסתדרות לצרכנות, ארגוני צרכנים

ד"ר יעל בר-זאב - יו"ר החב' הרפואית למניעה ולגמילה מעישון, ההסתדרות הרפואית בישראל

אמנון תגורי - מנכ"ל, דיוטי פרי – ג'יימס ריצ'רדסון
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
אביגל כספי
הילי אנושי (מתמחה)
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
אירית שלהבת

הצעת חוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון (תיקון – ביטול החרגת העיתונות המודפסת), התשפ"א-2021, פ/1485/24

הצעת חוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון (תיקון – ביטול החרגת העיתונות המודפסת), התשפ"א-2021, פ/1387/24
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בוקר טוב, אני פותח את ישיבת ועדת הכלכלה. אתם יודעים, הפוליטיקה סוערת ויש המון עניינים ומתחים. זה דווקא יום שבו נפטר אחד מן הצדיקים בדורות החסידים, רבי אלימלך וייסבלום מליז'נסק. "נעם אלימלך" – זה השם של ספרו, שהוא פירוש של התורה ושל פסוקי התנ"ך. הוא כתב תפילה שאדם יתפלל לפני תפילת שחרית, כהקדמה לתפילה. מה הייתם מצפים? שהוא ידבר על הקדוש ברוך הוא, כי אדם הולך להתפלל בפני הקדוש ברוך הוא. התפילה שלו היא: "אדרבה, תן בליבנו שנראה כל אחד מעלת חברינו ולא חסרונם, ושנדבר כל אחד את חברו בדרך הישר והרצוי לפניך, ואל יעלה שום שנאה מאחד על חברו חלילה ותחזק התקשרותנו באהבה אליך, כאשר גלוי וידוע לפניך שיהא הכול נחת רוח אליך." לפני שמתפללים לקדוש ברוך הוא משתדלים להיות בני אדם ולכבד, גם בימים כאלה, לדון לגופו של עניין ולא לגופו של אדם.

אנחנו דנים בהצעת חוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון (תיקון – ביטול החרגת העיתונות המודפסת), התשפ"א-2021. הצעת החוק הקודמת של חבר הכנסת מוסי רז ירדה מן השולחן לבקשתו ואילו פה יש לנו שתי הצעות חוק שחברו להן יחדיו. אני גאה בחברי הכנסת שעשו שיעורי בית ושמעו את הגופים ואת בעלי העניין וגם באים אלינו עם הצעת פשרה. זה בעיניי תהליך יפה מאוד ומכובד.

לפני שנציג את הפשרה ולפני שנקרא את הצעת הפשרה, וניתן לכם להוסיף, רק לא להאריך, הבטחנו לארבעה דוברים מן הדיון הכללי בפעם הקודמת להגיד את עמדתם. לכל אחד מכם יש שתי דקות בלבד. שבי גטניו מן העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, בבקשה.
שבי גטניו
אם יורשה לי, לפני כן אנחנו רוצים לשמוע על הפשרה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז תחכה. רחל גור מלובי 99.
רחל גור
גם אני אשמח לשמוע על הפשרה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ד"ר יעל בר-זאב, יושבת-ראש החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון. שתי דקות בלבד, לא להציג מצגת. אני רואה שיש פה בקשה להציג מצגת, אבל לא, להגיד את הדברים בשתי דקות.
יעל בר-זאב
תודה רבה, אני גם אשמח לדבר אחרי שאשמע על הפשרה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מצוין. ינון אנגל, מנהל עיתון ידיעות אחרונות. נראה לי שאתה חלק מן הפשרה אז בואו ניתן לחברי הכנסת להציג אותה. תציגו מה היה התהליך, בקצרה, ומה המתווה שאתם מציעים. אני מבקש מן היועצים המשפטיים שלנו - - -
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
אדוני, אני גם ארצה אחר כך להוסיף משהו לבסיס הצעת החוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בוודאי, אתה תוסיף.
מוסי רז (מרצ)
אני אציג, אם יורשה לי. ראשית, אני רוצה להגיד ממש בקיצור, אנחנו נלחמים ברוצחת הכי גדולה בהיסטוריה, בסיגריה, ולכן אנחנו צריכים לעשות מאמצים כבירים כדי לטפל בנושא הזה, גם בהצעת החוק הזאת וגם בהצעות חוק נוספות שעוד יבואו. אני כבר מכין את חברות הסיגריות, שמודעות להצעות חוק שהנחנו על השולחן. אני גם רוצה להזכיר שוב שנפגשנו, אני לפחות נפגשתי גם עם נציגי חברות הסיגריות וגם עם נציגי העיתונים, יותר מפעם אחת עם נציגי העיתונים.

את הצעת החוק הזאת הגשתי לראשונה לפני 21 שנים. חידשנו אותה ביוזמת העמותה לדמוקרטיה מתקדמת לפני מספר שנים. היא באה קודם כול לממש היום את החתימה של ישראל על האמנה הבין-לאומית של האו"ם למלחמה בעישון, להפסקת הפרסום לסיגריות.

אמרתי כאן גם בישיבה הקודמת שאנחנו חרדים לחופש העיתונות ולעצמאות של העיתונות וגם למעמדם של עובדי העיתונות ואנחנו לא רוצים להוביל חקיקה כלאחר-יד שתגרום לריסוקם של אלה. לכן באנו בדברים, גם חבר הכנסת עופר כסיף וגם אני, עם שני נציגים בולטים של העיתונות בישראל, לא עם כולם, עם מנהל ידיעות אחרונות ועם המוציא לאור של עיתון הארץ, והגענו להסכמה על לוחות הזמנים של הצעת החוק, כאשר ברור שבסופו של התהליך, ב-1 באפריל 2029, מבלי קשר לשאלה מתי תושלם החקיקה של החוק הזה, שאני מקווה שתושלם כבר בשבועות הקרובים, ייאסר פרסום כליל, גם בעיתונות הכתובה, וזה אומר שייאסר פרסום כליל לסיגריות ולמוצרי טבק, כי כל שאר סוגי הפרסום אסורים גם היום. בדרך במהלך השנים, מרגע קבלת החוק ועד 1 באפריל 2025 יהיה פרסום כפול של מודעות נגד עישון. החל מ-1 באפריל 2025 תהיה הפחתה הדרגתית של 25% בכל שנה לעומת שנת הבסיס, השנה האחרונה שאנחנו מדברים עליה, עד לרמה של אפס פרסום ב-1 באפריל 2029.

הדברים מנוסחים ונשלחו גם לך בכתב. אני מתנצל על התקלה, אעביר לעו"ד עצמון ממש בדקות הקרובות את הנוסח המוצע. זה רק דיוקים של הנוסח.

אני חושב שכדאי שנלך לכיוון כזה, של הסכמה, לפחות עם החלק המוביל של העיתונות. בטוח שתהיה ביקורת משני הצדדים, גם שנפסיק את הפרסום מהר יותר. אולי אם לא הייתי שותף לזה גם אני הייתי חלק מן הביקורת הזו. מצד שני, תהיה ביקורת על כך שהעיתונים נפגעים ואולי חלילה העובדים נפגעים, ואנחנו לא רוצים בזה, ואולי צריך לאט יותר. אני חושב שמעצם זה שהגענו לסיכום, כדאי שהוועדה תקבל אותו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בתורה כתוב: "פשרה עושה קניין".
מוסי רז (מרצ)
אני גם חושב כך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
וגם תמיד האופציה להיעדר פשרה היא שאתה מביא תוצאות פחות טובות.
מוסי רז (מרצ)
אני מסכים אתך, אדוני היושב-ראש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בעשרות השנים האחרונות אלה שלא התפשרו לא מנעו פרסומים בעיתונות.
מוסי רז (מרצ)
אדוני היושב-ראש, אתה כל כך צודק. הבאתי את הצעת החוק הזאת לפני 21 שנים ולא התפשרתי, ולא השגתי דבר. לעומת זה, עכשיו אני יכול להשיג תוך שבע שנים.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
לגבי כפל פרסום, אתה מתכוון לזה שאם יש מודעה שמפרסמת עישון יהיו שתי מודעות נגד עישון?
מוסי רז (מרצ)
כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו נקרא את הנוסח, אבל מכיוון שהבטחנו שתהיה התייחסות, קודם כול נשמע את עופר כסיף וחברי הכנסת הנוספים ואז אחרים. בבקשה.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
קודם כול, תודה על שיתוף הפעולה עם חבר הכנסת רז ועם המו"לים שכבר דיברנו איתם. אנחנו גם מתעתדים להיפגש עם מו"לים נוספים.

לא אחזור על מה שאמר חברי. רק אומר דבר קצר לגבי זה, ואשלח גם לאיתי עצמון בכתב כי אני רוצה להכניס לבסיס הצעת החוק עוד משהו, שמיד אסביר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הכול קורה עכשיו. אנחנו מסיימים את הדברים עכשיו.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
בסדר, אני אשלח לו עכשיו בוואטצאפ.
איתי עצמון
רק אגיד שחבל שעכשיו אני מקבל את ההצעות הללו כי לא היה לי זמן לבדוק אותן משפטית, לראות איך הן משתלבות בחוק, אז הייעוץ שלי בעניין הזה יהיה קצת מוגבל.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
אני רוצה להגיד שני דברים. דבר ראשון, ההצעה המקורית הייתה להפסיק את הפרסומים מידית, וזאת העמדה העקרונית שלי ואני מניח שגם של חבר הכנסת רז. אבל בנסיבות הקיימות ראינו לנכון להגיע להסכמות ופשרות כדי שהדבר הזה יתקדם ולא ייתקע. לכן זאת הסיבה הבסיסית לנכונות שלנו לעשות את הדבר בצורה הדרגתית. בנסיבות הקיימות אני חושב שלא היו יותר מדי אפשרויות אחרות. זה דבר אחד שרציתי להבהיר.

דבר שני, אני רוצה להוסיף עוד סעיף לבסיס הצעת החוק, ואסביר את מטרתו. המטרה היא שלא ייווצר מצב שכאשר מ-2025 והלאה יהיה צמצום בפרסומים על עישון, שישתמשו בזה כאמתלה לקיצוצים מסיביים בכוח העבודה. צריך למנוע את זה. כדי למנוע את זה, אני מציע מראש נוסח, שהוא כמובן נוסח טנטטיבי. הנוסח שאני מציע הוא כדלהלן:

"עם תום תקופת המעבר, ב-31 במרץ 2025, בתחילת הפחתת שטח הפרסומת הכולל למוצרי עישון, ולמען לא ייפגעו העובדים, שינויים משמעותיים במצבת כוח האדם ייעשו במסגרת העיקרון של מעבר צודק."
איתי עצמון
החוק לא עוסק בדיני עבודה. החוק עוסק באיסור פרסומת והגבלת שיווק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אולי זאת הערה לפרוטוקול בהסכמה העקרונית שלך מולם אבל זה לא מעוגן בחוק.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
הבנתי. בסדר, אני מקבל. אבל חשוב לי שזה נאמר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה יהיה בפרוטוקול. זה מספיק משמעותי. מישהו נתן את מילתו לקיים את מה שהוא התחייב בפניכם.

חברת הכנסת ענבר בזק, בוקר טוב.
ענבר בזק (יש עתיד)
למען האמת אני מופתעת וקצת מצטערת לשמוע על הפשרות הללו כי בעיניי היה צריך ללכת על ביטול פרסום לגמרי.

במקרה לגמרי בזמן האחרון אני גוזרת כל מיני פרסומות לסיגריות אלקטרוניות. כבר ערכתי על זה דיון בוועדה לסמים ואלכוהול על אתגרי העצירים. במקרה לגמרי אתמול בלילה גזרתי את המודעה הזאת מן העיתון. אחד הדברים שבולט מאוד במודעות של החברות האלה הוא שהן מזלזלות בצורה בוטה מאוד בחוקי הפרסום. הן הולכות לפי החוקים אבל על התפר הדק. למשל יש קביעה שצריכה להיות אזהרה במודעה, אז היא מופיעה בפונט דקיק מינימלי על רקע צבעוני ולא קריא בעליל.

אם כבר התפשרתם והסכמתם להמשיך בפרסום אני מבקשת להכניס גם תנאים ברורים מאוד: באיזה פונט, באיזה גודל, באיזה רקע יופיעו האזהרות, כי הם יעשו הכול כדי להתחמק מזה. יש פה שימוש באמצעים גרפיים נלוזים כדי כאילו לעמוד בחוק אבל בפועל בידיעה ברורה שהדברים האלה בלתי קריאים.

אני מקווה מאוד שהגבלת הפרסום בעיתונות תתרחב ותיאכף גם ברשתות חברתיות באינטרנט. זה תופעה שאני נתקלת בה יותר ויותר, פרסום מוסווה באמצעים של שיווק ממומן בלי שיש את ההגדרה הברורה, ממש מסתווה כמחקרים מדעיים. שוב ושוב מחדירים את המסר כאילו סיגריות אלקטרוניות הן מוצר שהוא תחליף בריא, ממש מנסים לייצר נרטיב שזה תחליף בריא לעישון. כולנו יודעים שאין הדבר כך. עשינו בוועדת הכספים דיון ארוך מאוד על נושא המיסוי וראינו שהחברות פה מנסות שוב ושוב להציג את זה כמוצר בריאות אפילו, כמוצר שעוזר להיגמל. אנחנו חייבים לעצור את זה. הפרסום מתמקד בהשוואה בין מוצרי עישון ואידוי אלקטרוניים לבין סיגריות. אנחנו חייבים לוודא שהפרסום הזה, לפחות אם אנחנו לא מפסיקים אותו לגמרי, שיהיה ברור מאוד - - -
מוסי רז (מרצ)
אנחנו מפסיקים לגמרי. יש לוח זמנים.
ענבר בזק (יש עתיד)
אבל עכשיו אמרתם שאתם מתפשרים. מצוין, אבל גם עד אז עדיין צריך להיות ברור מאוד. אעביר ביניכם את זה כדי שתראו עד כמה חברות הסיגריות, וסליחה שאני אומרת את זה, "משתינות מן המקפצה" וממש מזלזלות באינטליגנציה של הציבור.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אני חושבת שהפשרה מאוזנת ונכונה בהדרגתיות שלה. זה שיש לנו יעד, מתי הפרסומים מופסקים לחלוטין, זה תוצאה מצוינת. כל תקופת הביניים, שהיא הדרגתית ומביאה לידי ביטוי את כפל הפרסומים נגד על כל פרסום בעד, וכל המדרגות שמוסי רז הציע במתווה הפשרה, אני לגמרי מברכת על זה ואני בעד.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
בהמשך לדברים שאמרה חברתי, אני רוצה ממש בקצרה להסביר עוד משהו לגבי החשיבות של הפשרה הזאת והאיזון שהוזכר. כולנו יודעים שהעיתונות המודפסת נמצאת במשבר, בכל העולם דרך אגב, ואנחנו יודעים שיש לזה גם השלכות. שוב אני חוזר לעניין של עובדים ופיטורים וכן הלאה. אנחנו יודעים. אם היינו עושים את זה – ורצינו לעשות את זה – במהירות זה היה בסופו של דבר מפר את האיזון הראוי בין מטרת החוק הראויה לבין הרצון שלנו שלא לפגוע בעובדים ולא לפגוע בתקשורת או בעיתונות המודפסת. אני חושב שהפשרה הזאת – לכן אני אישית קיבלתי אותה – מאוזנת, במובן הזה שמצד אחד תהיה הפסקה של הפרסומות, או נכון יותר ביטול של ההחרגה, ומצד שני זה לא ייעשה בקצב שיפגע בעיתונות המודפסת או בעובדים. אני חושב שהאיזון ראוי ולכן הפשרה הזאת מקובלת עליי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה חבר הכנסת כסיף. אני מניח שעכשיו יש לכם מה להגיד. שבי גטניו, העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, בבקשה.
שבי גטניו
אני מצטער להשבית את השמחה. יש פשרות שאסור לעשות. אם אני צריך להביא ציטטה מן המקורות אז אביא את "שוחד יעוור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים" ולא את מה שהביאו כאן היום.

אין אח ורע בעולם המערבי לכוח שהמו"לים בישראל מחזיקים בידם. בבית הזה מרבים לדבר על שלטון בג"ץ ומקדמים חקיקה להגבלת יכולת התערבות בג"ץ, אבל כשהוגשו כתבי אישום נגד ראש ממשלה ומו"ל בישראל חברים בבית הזה החלו לקדם חקיקה ראויה לאיסור הטלת הרכבת ממשלה על ראש ממשלה, אבל כשהוגש כתב אישום נגד מו"ל – אין אף חבר או חברה בבית הזה שהעזו להגיש הצעת חוק נגד אחזקות של מו"ל כאשר מוגש נגדו כתב אישום או כאשר הוא מורשע. זו המחשה לעוצמה האדירה שיש למו"לים במדינה הזאת. זה למעשה הסבטקסט בקידום של הצעת החוק הזאת ובמה שאנחנו דנים בו היום.

דרך אגב, זרקתי את הכפפה. אתם עכשיו כן יכולים להגיש הצעת חוק כזאת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אמרת אחזקות של מו"ל, אבל אחזקה זה קניין אישי. אולי התכוונת לתפקיד של מו"ל. אי אפשר לקחת כסף ממישהו. הרכוש שלו הוא שלו.
שבי גטניו
תפקיד של מו"ל. אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה. בחוק הריכוזיות ניתן לקחת גם אחזקות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אולי מכרת אחזקות.
שבי גטניו
ישראל היא מדינה יחידה שקיים בה הביטוי "הון-שלטון-עיתון" ואין נושא אחר בציבוריות הישראלית שניתן להבחין באופן הכי בוטה, הכי מכוער בתחלואי המשולש הזה יותר מאשר בסוגיית המאבק בחברות הטבק. הפשרה מבחינתי מבישה. עליה התבשרנו: תשאיר את ישראל עד שנת 2029 ברשימת המדינות המופקרות והמפקירות שבהן לא קיים חוק איסור פרסום. הנתונים כרגע הם: 152 מדינות עם חוק איסור פרסום, 43 מדינות בלבד בלי חוק כזה, ואתם לא רוצים שאקרא את שמות המדינות הללו. ישראל משתייכת אליהן ותשתייך עד 2029. מאז הישיבה האחרונה של הוועדה הצטרפה שווייץ לרשימה הטובה.

הדם והפיח של ריאות קורבנות הטבק מרוח מאז סוף שנות השמונים מבחינתי על ידי מו"לים כגון ארנון מוזס. מבחינתי הוא מרוח על ידיו – וזה באמת העיקר של מה שאני רוצה לומר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש לך חומר רב. יש לך חצי דקה לסיים.
שבי גטניו
אני מבקש, עליתי למקום הזה במשך עשור על חשבוני. אפשר להקצות לי עוד דקה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש לך חצי דקה לסיים את דבריך, אדוני. אתה לא עושה את סקירת השוחד בישראל עכשיו בוועדה.
שבי גטניו
אלא בעיקר בשל השבי מרצון, שלו ושל עיתוניו, בתעשייה.

העיקר של הפגיעה בפשרה הזאת הוא באין, לא ביש, לא בפרסומת אלא במה שאין ולא יהיה בשבע השנים הנוספות הללו, והכוונה לקמפיין. כפי שראינו, כשמוזס וכלכליסט רוצים לעשות קמפיין, בחודש מגיעים לוועדת חקירה אולי. אין קמפיין ולא יהיה קמפיין בשבע השנים הבאות, וזה המרכז. זה למה חברות הטבק רוצות את הפרסום. לא בשביל האחד אולי שיעבור לעשן בגלל הפרסום. זה בגלל השבי של עיתוניו בכך שלא יהיה גם בשבע השנים הבאות קמפיין כזה. לא היה במשך 30 שנים, לא היה במשך 40 שנים ולא יהיה גם בשבע השנים הבאות. זה הלב של העניין.

אני מביע מחאה על כך שלא ניתן לי להשלים את דבריי אחרי עשור שאני מגיע לכאן על חשבוני. באמת עוד שתי דקות, אני מבקש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, סליחה, אתה לא מנהל פה את הדיון, יש לך הגבלת זמן כמו לכל אחד. אמרת את דבריך. אמרת דברי ביקורת נוקבים. זהו, אתה לא יכול.
שבי גטניו
אתה סותם לי את הפה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני לא סותם לך את הפה. אתה דיברת פה ראשון.
שבי גטניו
אני מבקש עוד שתי דקות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה רוצה לצאת החוצה? אני מבקש ממך. רחל גור מלובי 99, בבקשה.
רחל גור
תודה רבה כבוד היושב-ראש. אני מודה, גם אני התאכזבתי. קיוויתי שתהיה כאן סגירת הפרצה ההיסטורית שהייתה מאז ההצעה של חברי הכנסת לשעבר יהודה גליק ואיתן כבל, אבל עדיין יש פה התקדמות. עדיפה התקדמות על פני כלום. אבל בסופו של דבר היישום פה הוא ארוך-טווח ולכן יש אחריות לכבוד היושב-ראש ולכל חברי הכנסת לוודא שבאמת הוא יוצא אל הפועל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נעגן את זה בחקיקה.
רחל גור
אנחנו לא יודעים איפה נהיה בעוד שבע שנים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זאת חקיקה סופית, היא לא נפתחת. נקבע בה מועד שממנו לא יהיו פרסומים של סיגריות בעיתונות, וזה יקרה תוך שנים ספורות. זאת חקיקה סופית ואנחנו נראה בתוכה שאין סדקים ואין פרצות.
רחל גור
אני סומכת על המילה שלך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אשתדל. לך עדיין יש דקה אם את רוצה להגיד עוד משהו.
רחל גור
סיימתי. תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה לך. ד"ר יעל בר-זאב, יושבת-ראש החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון, בבקשה.
יעל בר-זאב
תודה רבה. אני מצטרפת לחברת הכנסת ענבר בזק באכזבה שלי מהצעת הפשרה הזאת, שרק הבוקר התוודענו אליה. בעיניי אתם אומרים שמצילים את העיתונות על חשבון כל האנשים שהולכים למות מן ההחלטה הזאת. פרסום של מוצרי טבק הוכח שיש לו השפעה רחבה מאוד גם על התחלת עישון אצל בני נוער, גם על מניעת הפסקת עישון אצל מעשנים וגם על חזרה לעישון אצל אנשים שעישנו בעבר. אם רוצים לתמוך בעיתונות צריך לעשות את זה בצורה שלא באה על חשבון הבריאות של הציבור והבריאות של כל האנשים שבמשך שבע השנים האלה יתחילו לעשן או לא יפסיקו לעשן בגלל הצעת הפשרה הזאת.

דחיית הצעות כאלה, לגרום להן להתפרס על פני יותר שנים – זה טקטיקה ידועה של חברות הטבק. רואים את זה בדברים אחרים, במדינות אחרות, זה דבר ידוע שהן עושות. כשהם מבינים שאין להם ברירה וההצעה הולכת לעבור אז הדבר הבא שהם עושים זה לנסות למצוא דרך לדחות אותה כמה שיותר, כדי שבזמן הזה אפשר יהיה להוריד עד כמה שיותר את ההשפעה שלה. יש לנו מחקר גדול מאוד באוניברסיטה העברית, שממומן על ידי ה-NIH, שעוקב אחרי טקטיקות השיווק של פיליפ מוריס בישראל. אנחנו רואים שהם מוצאים דרך לעקוף את כל החקיקה שלנו בכל דרך אפשרית. כפי שחברת הכנסת בזק אמרה, הם עושים הכול כדי להישאר בתחום האפור, אבל פוגעים בבריאות הציבור.

לסיום דבריי אני רוצה להגיד שאם כבר הולכים על הצעת הפשרה הזאת אז יש המון דברים שצריך להיכנס אליהם, לדוגמה: איסור QR code, איסור קופונים, שהפרסום יהיה רק של חפיסות אחידות. יש המון דברים שהם כבר היום עושים, שהוכחו שמשתמשים בפרסום בעיתונות כדי למשוך אנשים. אנחנו רואים שהם עושים את זה. הם התחילו לעשות את זה רק אחרי איסור הפרסום. הם מגיעים כך לאנשים. אם כבר מקבלים את הצעת הפשרה, זה לא יפגע בעיתונות אבל אפשר לדייק יותר כדי לנסות להגביל עוד יותר את מה שחברות הטבק עושות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. יש לך משהו ספציפי? אנחנו יכולים בזמן הדיון להעלות כבר את מסמך הפשרה לאתר, שזה יהיה נגיש לאנשים בחוץ?
יעל בר-זאב
יש לי את הנוסח.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם יש לך תיקון או הערה, שלא משנה באופן מהותי את הפשרה אבל משפרת או שמה נקודות זהירות, אנחנו נשמע גם את ההערה הזאת.

ד"ר אפרת אפללו, מנהלת המחלקה לחינוך וקידום הבריאות במשרד הבריאות, בבקשה.
אפרת אפללו
תודה רבה יושב-ראש הוועדה. בהמשך למה שאמרת עכשיו, אשמח אם תינתן לנו הזדמנות לעבוד קצת על נוסח הפשרה, בהמשך למה שחברת הכנסת בזק אמרה, לראות שהפרסומות שעדיין יתאפשר קיומן במשך שבע שנים יהיו פחות אטרקטיביות לבני נוער, פחות מטעות את הציבור, כפי שנאמר פה שסיגריות אלקטרוניות הן תחליפים. חוק איסור פרסומת הוא חוק מדוקדק מאוד ומדויק ויש בו הרבה מאוד דברים נקודתיים. אני חושבת שאנחנו צריכים לעבוד על הצעת הפשרה עם גורמי המקצוע – גם אני ראיתי אותה רק עכשיו. יכול להיות שאם היינו מקבלים אותה לפני כמה ימים היינו חושבים מה אפשר לעשות עם זה, כי יש דברים שהיינו שמחים לדייק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תיכף נחשוב איך להתנהל. הבנתי את מה שאת אומרת, תודה.

קודם כול, התקנון מחייב אותנו להצביע על מיזוג של שתי הצעות החוק של חבר הכנסת מוסי רז ושל חברי הכנסת עופר כסיף, איימן עודה, סמי אבו שחאדה ועאידה תומא סלימאן. מי בעד מיזוג שתי הצעות החוק? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – 5
נגד – אין
נמנעים – אין
ההצעה למזג את שתי הצעות החוק אושרה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
המיזוג אושר פה אחד.

עכשיו אאפשר התייחסות לינון אנגל, מנהל עיתון ידיעות אחרונות, בבקשה.
ינון אנגל
אדבר בקצרה. קודם כול אני רוצה לומר באופן כללי כדי שתבינו מה קורה אצלנו. לפני עשר שנים העיתונות בארץ הייתה מייבאת בערך 200,000 טון נייר עיתון בשנה. השנה הייבוא יהיה בערך 30,000 טון. זה סדר גודל ולא מספרים מדויקים. זה מראה את עומק השבר שקיים בעיתונות הכתובה, כאשר כל המודעות ברחו לגוגל ולפייסבוק, שנכון לעכשיו השלטונות לא עושים דבר כדי לעצור את זה.

דבר שני, אני רוצה לענות לכל המתנגדים. 75% משטח הפרסום יהיה לרשות משרד הבריאות. משרד הבריאות יכול לפרסם שם את המודעות הכי מוצלחות ביצירתיות הכי גדולה. על כל עמוד אנחנו נותנים עוד עמוד נוסף חינם למשרד הבריאות. כאשר לוקחים בחשבון את האזהרה שיש בגוף המודעה של חברות הטבק תעשו את החישוב, תראו ש-75% הוא לרשות משרד הבריאות ורק 25% לחברות הטבק.

לאור מה שאמרו על תוכן המודעות, לפי מיטב ידיעתי, ואני לא בטוח שאני בקיא במאה אחוז, יש חוק שקובע במפורש מה מותר לפרסם ומה אסור לפרסם. אם למישהו יש התנגדות, המקום להעלות אותה היא בחוק שמדבר על התוכן. אני יודע שבזמנו הורידו כוכבי קולנוע, סלבריטאים, מודעות בצבע, כל מיני כללים, אבל לא בחוק הזה.

ברגע שהמודעות של משרד הבריאות יוצפו בעיתונות הכתובה, אתם תתפלאו לראות, אני לא רוצה להגיד שאולי אפילו יבקשו להאריך את תוקף הפשרה. 75% יהיה של משרד הבריאות. כפי שאמר חבר הכנסת לשעבר יהודה גליק, קיבלתם אופציה ששווה לכם מיליוני שקלים. תנצלו את זה בצורה חכמה על ידי יצירתיות.
שבי גטניו
ואתם קיבלתם אופציה לקדם קמפיין. מתי במשך 40 שנים ידיעות אחרונות ולו פעם אחת קידם קמפיין נגד חברות טבק? אתם בשבי מרצון של חברות הטבק כבר 40 שנים. תתביישו לכם. תתבייש לך, אתה ומוזס ושוקן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הסדרנית, אני מבקש שתוציאי אותו החוצה.

(שבי גטניו יוצא מחדר הוועדה.)
ינון אנגל
נקודה אחרונה, בעקבות הדיבורים שאנחנו עוזרים לחברות הטבק ביקשתי מן הארכיון של ידיעות אחרונות למצוא כתבות ואירועים נגד פרסומי טבק. הציפו אותי בעשרות מקרים, כתבות, תמונות, הערות. מי שרוצה, אני יכול להעביר לו אחר כך, עשרות ואולי אפילו מאות. אני עצרתי את המבול שהציפו אותי על כתבות נגד עישון טבק, על דיבורים נגד עישון טבק. בכל המו"לות של הקבוצה שלנו זה מופיע עשרות פעמים. הדברים האלה לא קשורים למודעות שמתפרסמות.

אני חוזר עוד פעם, משרד הבריאות מקבל 75% מן השטח ללא תשלום. רק 25% הוא של חברות הטבק.

לגבי התוכן, יש חוק. אם מישהו רוצה לשנות, שישנה בחוק, לא במקום הזה.

עד כאן. תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה לך, ינון אנגל.

אנחנו נעשה הפסקה של 40 דקות. היועץ המשפטי שלי, משרד הבריאות וחברי הכנסת שניסחו, תעברו על הנוסח, תראו אם ניתן לעצב אותו להקראה היום, ואז בתום ההפסקה נקרא את הנוסח. אם תגיעו למסקנה בעוד 40 דקות שהנוסח הזה דורש טיפול אחר אז נעביר את ההקראה ואת ההצבעה למועד אחר. די לכם בחצי שעה? תעבדו על הנוסח במשך חצי שעה. קחו אינפוט על הנוסח מכל מי שרוצה להשתתף בדיון הזה. תעברו מילה-מילה. לא שינוי דרמטי אלא מה שחברי הכנסת ביססו והסכימו עליו. אבל הערה פה או זהירות שם, זה בהחלט לגיטימי, גם לגברת שהייתה בזום וביקשה להשפיע. בעוד חצי שעה נחדש את הדיון ונשמע נוסח מוסכם להקראה.
איתי עצמון
זה יהיה נוסח ראשוני כמובן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן, נוסח שעבר התייחסות משפטית. הפסדנו זמן יקר אבל תעשו את זה עכשיו. תודה. אנחנו יוצאים להפסקה של חצי שעה.

(הישיבה נפסקה בשעה 11:05 ונתחדשה בשעה 11:35.)
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מחדש את הדיון. איתי עצמון יקרא את הנוסח.

אני רוצה להגיד לכם משהו. אי אפשר להאשים את חבר הכנסת עופר כסיף ואת חבר הכנסת מוסי רז שהם באים בשם בעלי ההון, אי אפשר להאשים אותם בדבר הזה.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
חלילה לנו.
מוסי רז (מרצ)
אפשר להאשים אבל זה לא יהיה נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חזקה עליהם שהם הפכו בסוגיה ואני מניח שהם הלכו לפשרה כי החוק הזה לא מגיע למימוש ולסיום כבר עשרות שנים. וגם כשנסיים פה את הדיון בהצעת החוק בקריאה הראשונה עוד צריך להגיע גם לקריאה השנייה והשלישית. כל מה שנעכב ולא נקדם ולא נייצר סופיות דיון אנחנו מסכנים את האפשרות, שפה קיימת ונראית לעין, שבתוך שנים ספורות יופסק באופן מוחלט הפרסום למוצרי טבק בעיתונות. אני לא חושב שהם עשו את זה בגלל שהם מייצגים את בעלי ההון. הם עשו את זה מתוך מידתיות ואיזונים בין שמירה על בריאות הציבור לבין האפשרות של המערכת הכלכלית של עיתונים, שנמצאים בסכנה בלי קשר לחוק הזה.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
והאינטרס של העובדים חשוב מאוד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן, אמרתי, לא לפגוע בעובדים. אבל כל העיתונים נמצאים בסכנה קיומית בעידן הזה. כאשר אתה עושה פשרה אתה רואה שניים או שלושה ערכים ואתה צריך לאזן בין כל המאוויים שלך, והפשרה קשה. היא חשובה אבל היא קשה והיא כואבת כי כולם רוצים את כל תאוותם בידם ועכשיו.

אבל בואו נודה על האמת, שמוסי רז מתעסק בזה יותר מ-20 שנים ולא הביא את זה לידי סיום, ומזל שהוא התעסק בזה עכשיו ומזל שעופר כסיף התעסק בזה עכשיו. כל מי שתוקף אותם – הם יכלו גם לא להיות מציעי החוק הזה ואז מי היה מציע את החוק הזה אם לא עופר כסיף ומוסי רז?

אותה ביקורת שאומרת שחוששים מבעלי עיתונים ומו"לים – הנה שני ח"כים שלא חששו והביאו הצעת חוק שעומדת מול עיתונות ומו"לים. אז גם כשתוקפים אותם צריכים להיות מידתיים ולהבין שהפשרה הייתה קשה.

פרופ' חגי לוין, יושב-ראש איגוד רופאי בריאות הציבור, בבקשה.
חגי לוין
שלום. קודם כול, אני מעריך מאוד גם אותך, יושב-ראש הוועדה, ואת החברים שלוקחים את תפוח האדמה הלוהט הזה ומנסים להגיע לאיזשהו פתרון.

אני חייב להגיד שכדאי באותה הזדמנות, יש צעדים שלא פוגעים בעיתונים, כמו ביטול הדיוור הישיר, שגורם נזק אדיר לבריאות הציבור. אפשר בקלות רבה עכשיו לבטל את הסעיף המיותר הזה, שלא מקובל בעולם, ולעשות את זה ביחד עם התיקון שעושים כאן בהצעת החוק. אני מדבר על סעיף 3(ב)(5). פשוט לבטל אותו.
איתי עצמון
זה קשור בעניין אבל לא קשור לפרסומת בעיתונות המודפסת: "נמסרת למי שמבקש".
מוסי רז (מרצ)
השאלה אם אפשר להכניס את זה כאן או שזה נושא חדש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אפשר להכניס את זה כאן?
איתי עצמון
אפשר. אין עניין של נושא חדש בהכנה לקריאה הראשונה. אני רק רוצה להסב את תשומת לב הוועדה לכך שמדובר על סוג אחר של פרסומת, לא על פרסומת בעיתונות מודפסת אלא על פרסומת שנמסרת למי שמלאו לו 21 שנים שביקש זאת מראש ובכתב וכל עוד לא הודיע אחרת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חגי, אז אדם ביקש את הפרסומת.
חגי לוין
בפועל אדם ביקש בכתב אך הוא נגמל מעישון, אנחנו מכירים מקרים ספציפיים כאלה, ואז פתאום הוא מקבל פרסומת וחוזר לעשן. בעבר הוא ביקש, עכשיו הוא כבר לא מבקש. אנחנו גם רואים שמעבירים את זה למי שלא ביקשו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אדם יודע שהעישון מזיק לבריאות, הוא יודע שהרבה דברים מזיקים לבריאות, הוא יודע שלא לעשות ספורט מזיק לבריאות, יודע שלאכול שומן מזיק לבריאות, והוא עושה את מה שהוא עושה, והוא ביקש את זה בכתב. אז מה נעשה?
חגי לוין
ברגע שמותר לפרסם והדיוור הישיר מאפשר את הפרסום, ועכשיו אם הפרצה בעיתונות תיסתם אז ישתמשו יותר במנגנון הזה – אנחנו רואים מקרים ספציפיים שאדם מבקש, אבל הילד שלו בן ה-14 נחשף לאותו חומר של דיוור ישיר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לכן מה הצעתך?
חגי לוין
חייבים לחסום את הפרצה הזאת. דווקא כשאתם מטפלים בנושא העיתונות צריך לחסום את הפרצה הבעייתית מאוד הזאת של דיוור ישיר, וזה בידיכם.
איתי עצמון
בכל הכבוד, אני חושב שלא נכון להכניס עכשיו תיקונים נוספים שאינם נוגעים לפרסומות בעיתונות מודפסת. אני מניח שגם פרופ' חגי לוין זוכר, בזמנו החריג הזה הוכנס לבקשת החברות בזמן הליך החקיקה של תיקון מס' 7.
חגי לוין
בדקה התשעים ממש.
איתי עצמון
רגע, אני מדבר. לכן אני חושב שבשלב הזה לא נכון להכניס את התיקון הזה, כאשר הנוסח הזה לא פורסם, אנשים לא מודעים בכלל לשינוי הזה. הצעת החוק עוסקת בפרסומות בעיתונות המודפסת. גם הנוסח שעכשיו אני קורא – בדרך כלל אנחנו לא נוהגים כך, אנחנו מפרסמים נוסחים מגובשים מראש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם חבר כנסת ירים את הכפפה ויביא תיקון לחוק הזה או השלמות - - -
מוסי רז (מרצ)
אני מציע שחמשת חברי הכנסת שנמצאים כאן יביאו תיקון לחוק, בדיוק מה שמציע פרופ' לוין. הוא צודק לגמרי, אבל כנראה זה לא מסתדר לנו עם התקנון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז קיבלת חצי תשובה. מוסי רז יחתים אותנו על הצעת חוק שסותמת את הפרצה הזאת באיזו דרך שתחשבו עליה.
חגי לוין
תודה רבה.

ההערה השנייה היא שכרגע כתוב "בצמידות", אבל בפועל זה לא בצמידות כי אפשר שבעה ימים אחרי, ואז זה הופך את מודעת הנגד לחסרת משמעות לחלוטין. אנחנו מבקשים לבטל את כל הדבר הזה, בכל מה שכתוב אחרי "ואולם". אם יש מודעת נגד היא צריכה להופיע בצמידות, כפי שכתוב בחוק, ולא ביום אחר.
איתי עצמון
את זה אני מציע לבחון בהכנה לקריאה השנייה והשלישית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נכון, אבל איך ההצעה תגיע לשם אם יש היגיון בדבר?
איתי עצמון
אפשר יהיה לפרסם נוסח.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
פרופ' לוין, תוכל לחזור על הדבר האחרון שאמרת?
חגי לוין
בסעיף כתוב: "ואולם ניתן לפרסם מודעה כאמור לא בצמוד לפרסומת", עד שבעה ימים לאחר מכן. הדבר הזה הופך את מודעת הנגד לאות מתה. בפועל ראינו מיישום החוק שצריך לבטל את הסעיף הזה, סעיף 3(ב), מהמילה "ואולם", פשוט לבטל את הסיפה. אם יש מודעת נגד היא צריכה להיות באותו עמוד.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
נכון, אני מסכים לזה. זה חלק אינטגרלי.
מוסי רז (מרצ)
זה לגמרי רלוונטי לכאן.
איתי עצמון
זה תיקון שאכן נוגע לנושא. אבל כפי שאמרתי, גם אין עניין של טענת נושא חדש בשלב הזה. אפשר, אבל צריך לשמוע הערות מן הגורמים הרלוונטיים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו נשמע.
חגי לוין
סליחה, הדבר האחרון, בכל זאת חשוב לי להגיד שאנחנו מעריכים מאוד את היוזמה שלכם. אנחנו עדיין חושבים שהסעיף האחרון, סעיף קטן (ג), שמוריד בכל שנה 25%, אנחנו לא רואים את ההיגיון בו. אנחנו כן מציעים, אפילו אם נותנים תקופת מעבר של שלוש שנים, שאנחנו לא תומכים בה, לוותר על סעיף קטן (ד) שהופך את זה לשבע שנים על חשבון בריאות הציבור. חבל. אתם יכולים להצביע על (ג) בלי (ד) וזה פשרה סבירה יותר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה המשמעות של הדברים?
מוסי רז (מרצ)
המשמעות היא לסגת מן ההבנות שלנו ושבתוך שלוש שנים נפסיק את הפרסום. אני לא חושב שטעיתי, אבל גם אם טעיתי, אני מחויב להסכמה שהגעתי אליה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה מחויב. אנחנו יכולים לעשות שיפורים אבל גם צריך להיות הגונים בדבר הזה, שאם יש פשרה עיקריה מתקיימים. תודה לך, פרופ' חגי לוין.

שי סומך ממשרד המשפטים, בבקשה.
שי סומך
ועדת השרים לענייני חקיקה תמכה בהצעת החוק אבל בהחלט נאמר גם שהמשך קידום הליכי החקיקה יהיה בתיאום עם משרד הבריאות ומשרד המשפטים.

בהקשר זה אני רוצה לומר, קודם כול אנחנו מבינים ש"תפסת מרובה – לא תפסת", והמציעים הגיעו כאן לסיכום שאפשר לקדם אותו ויש בזה יתרון כמובן, למרות חוסר הנחת מן ההסדר, אבל אנחנו מבינים שזה מה שיקדם את הצעת החוק וזה בסדר. אבל אנחנו רוצים במסגרת הזאת לעשות תיקונים בליקויים שהתגלו בתחום הפרסום בשנים האחרונות. נכין את התיקונים הללו לקראת הקריאה השנייה והשלישית בתיאום עם המציעים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מציע שתציין אותם במהותם עכשיו כדי שתהיה לך סמכות לתקן את הנוסח לקראת הקריאה השנייה והשלישית. תגיד מה הדברים.
איתי עצמון
אני מציע שאולי נציין את זה בדברי ההסבר, את אותן נקודות שוועדת הכלכלה תבחן לקראת הקריאה השנייה והשלישית.
שי סומך
אני חושב שאנחנו לא יכולים כרגע לעשות רשימה מלאה של הליקויים.
איתי עצמון
לפחות תפרט את חלקם כדי שנדע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תגיד את חלקם. תישמר לכם הזכות להביא דברים, אבל תגידו את עיקרי הדברים.
אפרת אפללו
עיקרי הדברים הם מניעת הטעיה של הציבור. אנחנו רואים הרבה מאוד פרסומות שגורמות להטעיה של הציבור במסירת מידע לא נכון על כך שמוצרי טבק ועישון מסוימים עדיפים או חליפיים למוצרים אחרים. אנחנו צריכים להתמקד בזה. מעבר לזה, כל הוויזואליזציה של הפרסומות, שהן מאוד אטרקטיביות, שמפרסמות את המוצרים בנראות המושכת בעיקר בני נוער. אנחנו רוצים להחיל שהפרסומות יהיו על המוצרים האחידים, בחפיסות האחידות, בצבעים כפי שמופיע בחוק.
איתי עצמון
את מתכוונת לפרסומות בעיתונות?
אפרת אפללו
כן. לאסור QR code, לאסור הפניה לכל מיני מקורות מידע אחרים, לאסור קופונים, להגדיל את נוסח האזהרה. כלומר ממש לצמצם את האפשרות של החברות הללו.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
מבורך, בהחלט.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ינון אנגל, מנהל עיתון ידיעות אחרונות, בבקשה.
ינון אנגל
אני רוצה להעיר לגבי ההערה שיש לצרף את המודעות. זה לא ריאלי מבחינה טכנית ואסביר מדוע. החוק מחייב אותנו לפי זיכרוני לכך שמודעות של משרד הבריאות יהיו באותו סקטור של העיתון. אני לא יכול למשל שחברת הטבק תשים מודעה בעמודי החדשות ולדחוף את המודעה של משרד הבריאות למקום אחורי, אני חייב לחזור לאותו חלק של העיתון שבו פורסמה המודעה של חברת הטבק. לא ניתן טכנית לשים שלוש מודעות ביחד. קחו בחשבון שאנחנו נותנים שתי מודעות חינם בשני עמודים, זה שלושה עמודים ביחד. לא ניתן באותו יום. לכן הוועדה הסכימה שזה יהיה תוך שבעה ימים, וכתוב שזה יפורסם באותו חלק של העיתון. אי אפשר לדחוף את זה לאיזה מקום שהציבור לא רואה אותו. עד כאן, תודה.
ענבר בזק (יש עתיד)
עדיף מודעה אחת באותו עיתון מאשר שתיים אחרי שבוע.
ינון אנגל
באותו חלק של העיתון.
מוסי רז (מרצ)
החוק מדבר על מודעה אחת, אבל זה יכול להיות אחרי שבוע. זה החוק הקיים.
ענבר בזק (יש עתיד)
אני רואה תמיד שיש מודעה, ועמוד לאחר מכן יש עוד מודעה.
איתי עצמון
אבל זה לא חובה. כתוב שניתן לפרסם מודעה של משרד הבריאות שלא באותו עמוד של הפרסומת "בהתקיים כל אלה: (1) המודעה תפורסם באותו חלק או מוסף ובאותו מספר עמוד שבו פורסמה הפרסומת ולא יאוחר משבעה ימים מהמועד שבו פורסמה; (2) פורסמה הפרסומת ביום שישי או בערב חג – תפורסם המודעה באחד הימים האמורים." אלה הסייגים לגבי הצמידות של שתי הפרסומות.
ענבר בזק (יש עתיד)
אפשר שלפחות אחת תהיה בצמידות? אם זו אמורה להיות מודעה כפולה אז לפחות שאחת תהיה בצמידות.
ינון אנגל
זה לא ריאלי. אנחנו שמים את זה באותו חלק של העיתון. יש ידיעה שמכניסים בשעה 23:30.
ענבר בזק (יש עתיד)
שיפרסמו באותו יום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה, ינון. גם זה ייבחן בצוותים המקצועיים כאחד מתיקוני הנוסח שיגיעו לקראת הקריאה השנייה והשלישית.

נא לקרוא את הנוסח שהגעתם אליו עכשיו.
איתי עצמון
זה נוסח ראשוני שגובש עכשיו ויהיו עוד שינויים ניסוחיים לשוניים.

אם אני מבין נכון את הצעת הפשרה, אנחנו מדברים על שלוש תקופות.

ראשית, מיום תחילת התיקון הזה ועד 31 במרץ 2025. בתקופה הזאת יחול תיקון בסעיף 3(ב), שעניינו סייגים לאיסור הפרסומת. אקרא את הנוסח של הסעיף עם התיקון:

לגבי פרסומת למוצר עישון בעיתון מודפס – אני מתייחס לסעיף 3(ב)(1)(ב) – "בעיתון תפורסם בצמוד לפרסומת למוצר העישון מודעה בדבר נזקי העישון ובה הסבר או מסר אחר בנושא זה בשפה שבה מתפרסם העיתון", וכאן מגיע התיקון: במקום "ובשטח זהה בגודלו לשטח הפרסומת" יבוא "ובשטח כפול בגודלו משטח הפרסומת, לרבות שטח האזהרה לפי סעיף 7". כלומר זה התיקון לגבי סעיף 3(ב).

שנית, מ-1 באפריל 2025 ועד 31 במרץ 2029, כאן נתקן את סעיף 6 לחוק, שעניינו הוראות לעניין פרסומת מותרת בעיתון מודפס. החוק קובע היום שלא יעשה אדם במהדורה אחת של עיתון אחד יותר מפרסומת מותרת אחת. כאן נשלב תיקון, שלפיו בכל שנה, החל מ-1 באפריל 2025, השטח הכולל של פרסומות למוצרי עישון בעיתון מסוים יופחת ב-25% לעומת השנה הקודמת. אין צורך לקבוע הוראה לגבי המודעות של משרד הבריאות מכיוון שהן אמורות להיות באותו גודל.
מוסי רז (מרצ)
אבל בכל שנה? זה לא שנה קלנדרית, זה 1 באפריל עד 31 במרץ.
ענבר בזק (יש עתיד)
יש איזה מנגנון שהם באים לוועדה לדווח?
איתי עצמון
אני מציע בעניין הזה, מכיוון שהשטח הכולל של הפרסום הוא נתון שאנחנו לא יודעים מה הוא, וגם לא משרד הבריאות ולא הציבור, אני מציע לוועדה לשקול לקבוע חובת פרסום על אותו עיתון שמפרסם את המודעה, שיפרסם באתר שלו את שטח הפרסום הכולל שמוקדש לפרסום למוצר עישון, לא כולל כמובן שטח המודעות מטעם משרד הבריאות, כדי שתהיה איזו נקודת ייחוס לדעת האם הם אכן מקיימים את הוראות התיקון המוצע, שזה יהיה תנאי לפרסום של הפרסומות למוצרי עישון בעיתונות המודפסת לפי הוראות החוק. התיקון הזה מקובל?
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
כן, בהחלט.
ענבר בזק (יש עתיד)
חוץ מפרסום יהיה גם דיווח לוועדה? אני חושבת שכדאי. שיהיה דיווח נניח פעמיים בשנה.
מוסי רז (מרצ)
כדאי שיהיה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אפשר להוסיף סעיף כזה.
איתי עצמון
מי ידווח?
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
משרד הבריאות.
מוסי רז (מרצ)
משרד הבריאות אמור לקבל לפי החוק גם היום מחברות הטבק הודעה על כמה הם פרסמו ובאילו עיתונים.
איתי עצמון
לא את הנתון הזה. היום הם מקבלים מידע על ההוצאות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה אתם רוצים שידווח?
ענבר בזק (יש עתיד)
שיהיה בדוח גם את שטח הפרסום וגם את הפירוט באיזה עיתון, אם זה עיתונות כללית, חרדית או ערבית. אי אפשר שיהיה? וגם דיווח לוועדה.
איתי עצמון
אני מציע לבחון את זה לקראת הקריאה השנייה והשלישית. אני לא יודע איך ליישם את זה.

הסעיף שמחייב דיווח בדבר הוצאות חל היום על יצרן או יבואן של מוצרי עישון, שהם מחויבים להגיש לממונה במשרד הבריאות דוחות לגבי ההוצאות שלהם בעד פרסומות מותרות. כך רואים כמה כסף מוציאים על אותן פרסומות למוצרי עישון.
ענבר בזק (יש עתיד)
יש היום בחוק סנקציות על מה קורה אם הם לא מדווחים, מה קורה אם הם לא מורידים 25%?
איתי עצמון
זו שאלה טובה. החוק כולל היום רק הוראות עונשיות, כלומר סנקציות פליליות. הדבר הזה עלה גם בדיוני הוועדה בכנסת העשרים – אין היום סמכויות פיקוח ואכיפה אפקטיביות למשרד הבריאות.
מוסי רז (מרצ)
אבל יש סנקציות פליליות, אז אפשר להגיש תלונה במשטרה. אם חברה מסוימת לא דיווחה למשרד הבריאות אולי אפשר להגיש תלונה במשטרה נגד המנהל שלה ואז אני מניח שהוא יתחיל לדווח.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה בוצע? הטלתם סנקציות? למה לא? לא היו הפרות?
אפרת אפללו
אנחנו אמורים לקבל מרשות המיסים את ה-pool של כל היבואנים. זה עניין טכני בין-משרדי שאנחנו צריכים לפתור. ברגע שזה ייפתר אנחנו נקבל את הרשימה. כרגע יש לי דיווחים רק של מי שמדווח, אין לי את הדיווחים על אלה שלא מדווחים.
מוסי רז (מרצ)
לרשות המיסים יש את הדיווחים האלה?
אפרת אפללו
אמורה להיות להם רשימה של כל היבואנים. אני מטפלת בזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו נבחן בהכנה לקריאה השנייה והשלישית גם את סוגיית האכיפה.
איתי עצמון
אני חוזר על ההוראות שיחולו בתקופת המעבר השנייה, כלומר מ-1 באפריל 2025 ועד 31 במרץ 2029.

כפי שאמרתי, נתקן את סעיף 6, לעניין הפחתת השטח הכולל של פרסומות למוצרי עישון בעיתון מסוים.

נתקן גם את סעיף 3(ב)(1), לגבי חובת הפרסום באתר של אותו עיתון, לגבי שטח הפרסום הכולל, כך שהציבור וכמובן גם משרד הבריאות יוכל לדעת מה שטח הפרסום הכולל שמוקדש למוצר עישון בעיתון מסוים, בתחילת כל שנה מן השנים שבהן חלה הוראת המעבר.

את הוראת העונשין לגבי הסעיפים האלה אנחנו נבחן לקראת הקריאה השנייה והשלישית מכיוון שיהיה צורך לערוך התאמות בסעיף העונשין.

התקופה השלישית, שהיא תקופת הקבע בתיקון הזה, תחול מ-1 באפריל 2029 ואילך. אלה התיקונים שהוגשו במקור על ידי חברי הכנסת היוזמים.

"תיקון סעיף 3
1.
בחוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון, התשמ"ג–1983 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 3(ב), פסקה (1) – תימחק."



זה ביטול החרגת העיתונות המודפסת מאיסור הפרסום.

"תיקון סעיף 5
2.
בסעיף 5(א) לחוק העיקרי, במקום "כאמור בסעיף 3(ב)(1) ו-(2)" יבוא "כאמור בסעיף 3(ב)(2)"."



זה תיקון נלווה, זה הגבלות לגבי פרסומת מותרת, מכיוון שעכשיו כבר פרסומת מותרת לא תהיה פרסומת בעיתונות מודפסת.

"ביטול סעיף 6
3.
סעיף 6 לחוק העיקרי – בטל."



זה הסעיף שמדבר על הוראות לעניין פרסומת מותרת בעיתון מודפס.

"תיקון סעיף 7
4.
בסעיף 7(א) לחוק העיקרי, במקום "כאמור בסעיף 3(ב)(1) ו-(2)" יבוא "כאמור בסעיף 3(ב)(2)"."



סעיף 7 נוגע לאזהרות על גבי הפרסומות המותרות. זה עוד התאמה.

התיקון הבא הוא בסעיף 9א רבא לחוק העיקרי, הוא הסעיף שדיברנו עליו קודם לגבי חובות הדיווח למשרד הבריאות.

"תיקון סעיף 9א
5.
בסעיף 9א לחוק העיקרי –



(1) בסעיף קטן (א), במקום "כאמור בסעיף 3(ב)(1) ו-(2)" יבוא "כאמור בסעיף 3(ב)(2)";"



מכיוון שהדיווח על פרסומת מותרת כבר לא יתייחס כאמור לפרסומות בעיתונות מודפסת.



"(2) במקום סעיף קטן (ב) יבוא:




"(ב) דוח כאמור בסעיף קטן (א) יוגש בצירוף תצהיר מאת היצרן או היבואן שבו יצהיר כי המידע שהגיש אמיתי ושלם, ואם הוא תאגיד – בצירוף תצהיר כאמור מאת המנהל הכללי של התאגיד.";"



זה הדיווח על ההוצאות על פרסומות מותרות. כאן זה עוד התאמה לתיקון שנוגע לביטול החרגת העיתונות המודפסת וחובה להגיש תצהיר.



"(3) בסעיף קטן (ג), הסיפה החל במילים "וכן את סך ההוצאות" – תימחק.


תיקון סעיף 11
6.
בסעיף 11(א) לחוק העיקרי, פסקה (5) – תימחק."



זה התאמות בסעיף העונשין.

"תיקון התוספת
7.
בתוספת לחוק העיקרי, בכותרת, במקום "כאמור בסעיף 3(ב)(1) ו-(2)" יבוא "כאמור בסעיף 3(ב)(2)"."



זה עוד התאמה טכנית לביטול החרגת העיתונות המודפסת מאיסור הפרסום.

אלה כל התיקונים.

כרגע אנחנו לא קובעים מועד תחילה, כלומר התחילה של כל התיקון הזה היא מיום הפרסום ברשומות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אפשר להצביע על הכול?
איתי עצמון
כן, הוועדה יכולה להצביע על אישור הצעת החוק עם כל התיקונים האלה להכנה לקריאה ראשונה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו מצביעים על אישור התיקונים בהצעת החוק לקריאה ראשונה. לקראת הקריאה השנייה והשלישית ייתכנו תיקונים שעלו פה מטעם משרד הבריאות בסוגיות שקשורות באופן ישיר לנושא שנידון כאן. בנוסף חברי הכנסת יגישו תיקונים נוספים להצעת החוק הזאת בתחומים שלא נידונו היום. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – 3
נגד – אין
נמנעים – אין
הצעת חוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון (תיקון – ביטול החרגת העיתונות המודפסת), התשפ"א–2021, עם התיקונים שהוכנסו בה, אושרה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הצעת החוק אושרה פה אחד.
איתי עצמון
מאגף התקציבים במשרד האוצר נמסר שאין עלות תקציבית להצעת החוק.
מוסי רז (מרצ)
זה יחסוך הרבה כסף של מתים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
התיקונים האלה מאושרים.

אני רוצה לחזק את ידיכם, עופר ומוסי, שניהלתם הליך של משא ומתן, הבאתם תוצאה, לא מושלמת לחלק מן האנשים אבל טובה לאזרחים. בסופו של דבר לפני תום העשור הזה לא יהיו פרסומות לסיגריות בעיתונות. לקחתם על עצמכם להמשיך לפעול בנושא הזה בסוגיות אחרות שהן בעייתיות.

העישון מזיק לבריאות. אני צריך גילוי נאות: לפעמים אני מעשן סיגריה אחת בודדה. התמזל מזלי שאני לא מתמכר.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
אם אתה רוצה גילוי נאות, עד 2005 עישנתי שלוש קופסאות סיגריות ביום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נראה לי שהניקוטין שצרכת גרם לך לעלות על טורים עד היום. קודם כול, תהיה בריא. בסוף צריך לשמור על הבריאות. אנחנו צריכים לחנך את הדורות הבאים. אנחנו יודעים שבקרב צעירים זה אחד הדברים הקשים יותר ושם יש עבודה לעשות.

פשרה עושה קניין. אני לא חושד בכם שאתם נציגי בעלי הון. אני יודע שפעלתם לטובת הציבור ורציתם להביא תוצאה סופית ולא להתבחבש עוד 20 שנים בחוק שאף אחד לא העז לתקן אותו. "שאפו" על עצם זה שהבאתם את הצעת החוק באומץ, כי אתם היחידים בכנסת שהביאו אותה, ושהייתה לכם התבונה להגיע גם לתוצאה סופית.

תודה רבה לכולם. אני נועל את הישיבה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:00.

קוד המקור של הנתונים