ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 31/01/2022

צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 17), התשפ"ב – 2022, הצעת צו תעריף המכס והפטרים ומס קנייה על טובין (תיקן מס'..), התשפ"ב-2021 (מס על נוזל לסיגריות אלקטרוניות)

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



2
ועדת הכספים
31/01/2022


מושב שני


פרוטוקול מס' 213
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, כ"ט בשבט התשפ"ב (31 בינואר 2022), שעה 10:34
סדר היום
1. הצעת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס'..), התשפ"ב-2021 (מס על נוזל לסיגריות אלקטרוניות)
2. הצעת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 17), התשפ"ב – 2022
נכחו
חברי הוועדה: אלכס קושניר – היו"ר
ניר אורבך
ינון אזולאי
ולדימיר בליאק
משה גפני
עופר כסיף
אופיר כץ
יצחק פינדרוס
יעל רון בן משה
ג'ידא רינאוי-זועבי
מוזמנים
קובי בוזו - מנהל תחום בכיר תכנון וכלכלה, רשות המסים, משרד האוצר

גיא גולדמן - עו"ד, ממונה חקיקה, רשות המסים, משרד האוצר

לילי אור - עו"ד, עוזרת ראשית, המחלקה המשפטית, רשות המסים, משרד האוצר

יהודה גליק - חבר כנסת לשעבר

פרופ' חגי לוין - יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, ההסתדרות הרפואית בישראל

יצחק רוזנברג - בעלים, חברת יעליק נוזלים בע"מ

אלי פתיה - בעלים, אלי פתיה יבוא ושיווק




משתתפים באמצעים מקוונים
יגאל קולוף - עו"ד, שדלן, מייצג את חברת ביפרש בע"מ
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
שלומית ארליך
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים

הצעת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס'..), התשפ"ב-2021 (מס על נוזל לסיגריות אלקטרוניות)

הצעת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 17), התשפ"ב – 2022
היו"ר אלכס קושניר
בוקר טוב. היום ה-31 בינואר 2022, כ"ט בשבט התשפ"ב. אנחנו פותחים את ישיבת ועדת הכספים וממשיכים בדיון על צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (סיגריות אלקטרוניות). יש לנו היום שני צווים שאנחנו צריכים לאשר. זה דיון רביעי שלנו בצו הזה. בשבוע שעבר הוועדה ביקשה להכניס תיקונים בצו ורשות המסים הכניסה תיקונים ואנחנו נציג אותם עכשיו.

לפני שנעבור לדיון בצו, יש הצעות לסדר. אני יכול לומר שלנוכח ההתנהגות על גבול החוצפה של יבואניות המזון בהעלאת המחירים, לנוכח העובדה שאנחנו רואים שהשקל מאוד מאוד חזק ולכן מחירי היבוא לא היו אמורים לעלות בצורה כזאת, אני מברך את שרת הכלכלה ואת שר האוצר על נקיטת פעולה ראשונה ואני בטוח שהיא לא תהיה אחרונה. אני גם מברך את רשות התחרות שנכנסה לעניין. לא יכול להיות שיבואני המזון ויצרני המזון מנצלים את הריכוזיות של המשק וכמעט מונופול בו הם נמצאים כדי להעלות את המחירים על חשבון הצרכנים. אני אומר לכם שגם אנחנו כוועדת הכספים נצטרך לחשוב מה אנחנו עושים ואיך אנחנו פועלים על מנת לרסן את העליות האלה כי אין בהן כל הצדקה.
ינון אזולאי (ש"ס)
בהמשך לדבריך. אני קודם כל רוצה לשלוח תנחומים ליהונתן פולרד גיבור ישראל, אדם שעשה למען מדינת ישראל. אשתו אסתר הלכה היום לעולמה. כולנו דואבים, כואבים ומתפללים שהוא יחזיק מעמד. אדם שעשה המון המון למען עם ישראל והיא ליוותה אותו. אני חושב שמבחינתה אחרי כל השנים שהיא ליוותה אותו כנראה היא הרגישה שהגיעה ליעד. כל המלחמה שלה במחלה עוד בהיותה בארצות הברית, היא לא ויתרה על יום אחד להיות איתו ולהעלות במודעות של כולנו את יהונתן פולרד. אני מאמין שכולנו, ליבנו עם יהונתן ברגעים הקשים האלה. חשוב שמדינת ישראל תמשיך ואף תגביר את התמיכה שמגיעה לו בזכות ולא בחסד. כולנו חייבים לו, כל עם ישראל חייב לאיש הזה ששילם את המחיר עבורנו כאזרחים, עבור הילדים והנכדים שלנו ולהורינו. קודם כל, תנחומים למשפחת פולרד.
היו"ר אלכס קושניר
אין ספק שהיא סמל למסירות ולנאמנות. באמת משהו בלתי רגיל.
ינון אזולאי (ש"ס)
בהמשך לדבריך אדוני. אתה יודע, לפעמים אני מסתכל ואתה אומר דברים חשובים על יוקר המחיה אבל מצד שני אני אומר שכאשר אנחנו מעלים את זה, אתם הייתם מגחכים ושואלים איזה יוקר מחיה. אתמול כאשר שר האוצר ושרת הכלכלה הוציאו איזשהו מכתב – שאני גם לא יודע מהותו – פתאום כולם זועקים ואומרים שיש יוקר מחיה. נכון, יש יוקר מחיה אבל אני חושב שלפני שאנחנו באים לרשתות המזון – ואגב, אני אלחם ברשתות המזון ואם צריך ולהצטרף לאיזשהו חרם ולא לקנות מוצר מסוים, אעשה זאת כחלק מעם ישראל – אני חושב שכדאי שממשלת ישראל תפסיק להטיל כל מיני מסים הזויים. דיברנו על הכלים החד פעמיים מה שבסופו של דבר פוגע בחלשים. אם כן, בואו תנו דוגמה, קחו לדוגמה את מחיר הדלק שעולה. הרי רק מס הבלו והמע"מ על הדלק הוא 61 אחוזים מעלות הדלק. אם אתם כממשלה רוצים לתת דוגמה, תגידו סטופ, אנחנו קודם כל ניתן דוגמה, אנחנו נפסיק להביא לכאן כל מיני העלאות מסים הזויים, אנחנו נפסיק לפגוע בחלשים על ידי העלאת מס, מאותו אח שהולך לתקן את הרכב שלו ועד אותו אחד שצריך לקנות שתייה או כלים חד פעמיים או לשלם עבור החשמל שעכשיו עומד להתייקר. מחיר החשמל, הדבר בסיסי, עומד לעלות. לממשלה יש את הכוח לעשות הכול. אני מדבר על כל דבר הכי פשוט שמגיע לכאן.

בואו נאמר סטופ, נעצור בעניין הזה ונראה מה אנחנו כוועדה ומה אתם כממשלה יכולים לעשות למען עם ישראל לפני שאנחנו פונים לחברות. החברות צריכות טיפול שורש. לא יכול להיות שהן ינצלו אותנו. מספיק שבתקופת הקורונה רשתות המזון הרוויחו הכי הרבה. אני לא אומר רק לחברות אלא גם רשתות המזון, אנחנו יודעים שיש להן פערי תיווך עצומים, מהחקלאי עד שהסחורה מגיעה אליהן. כשפונים, שיפנו גם לרשתות המזון ולאו דווקא לאותם יבואנים שגם הם צריכים לשלם את המחיר. מי שבסופו של דבר צריך לקבל את ההטבה אלה הם האזרחים שמשלמים כל הזמן וזה האוכל של הילדים שלהם.
היו"ר אלכס קושניר
תודה רבה. חבר הכנסת גפני, בבקשה.
משה גפני (יהדות התורה)
תודה רבה אדוני היושב ראש. בתחילת הקדנציה הזאת הייתי במתח כיוון שנאמר כל הזמן שעושים רפורמות - כך קראתם לזה - ביבוא, בכל מיני נושאים שיביאו תחרות וכל מה שנלווה. היעד היה הוזלת מחירי המוצרים ושהמשפחה הממוצעת תלך לקנות בסופרמרקט היא תקבל את זה בהנחה.

אני סברתי מהניסיון שלי שזה לא יוזיל מחירים אבל חשבתי שאולי מטאטא חדש מטאטא אחרת, מטאטא טוב ואולי באמת אתם תצליחו להוזיל את יוקר המחיה. והנה התברר שבסופו של דבר, מכל התהליך הזה, נגרמו הרבה נזקים. נגרמו נזקים במס גודש.
היו"ר אלכס קושניר
מס גודש זה 2025. מס גודש נכנס לתוקף ב-2025.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא אומר שעד אז הם לא יהיו ואנחנו נוכל לשנות. זה מה שהוא רוצה להגיד לך.
משה גפני (יהדות התורה)
אני לא אומר שעכשיו מס גודש מוריד.
היו"ר אלכס קושניר
אמרת שנגרמו נזקים.
משה גפני (יהדות התורה)
כל התהליך, כל היעד של הממשלה. אל תגן כל כך על הממשלה. אתה יודע מה, תגן.
היו"ר אלכס קושניר
אתה תתקוף ואני אגן.
משה גפני (יהדות התורה)
דעתי היא שכל התהליך הזה הוא תהליך פסול, הוא תהליך לא נכון. העלאת המסים, כל פעם יש לזה איזו הצדקה אחרת. משרד האוצר הביא את כל התהליכים האלה. אני אומר לכם שהרבה פעמים היה לי קשה לעמוד מול האוצר. היו דברים שלא רציתי, לא בגלל סיבות, לא היה לי קשר עם אף אחד אלא היה לי קשר עם הציבור. אני הייתי חבר בכיר בקואליציה ועמדתי מול האוצר בכל מיני נושאים והנושאים האלה, אמרתי שבסוף הם לא יוזילו את המחירים.

הכול עבר. כל מה שהאוצר רצה עבר כאן בוועדה, עבר במליאת הכנסת, היה רוב למרות שלפעמים הרוב היה רוב דחוק אבל העבירו את כל הנושאים האלה. ומה התוצאה? התוצאה היא שיש העלאת מחירים שלא הייתה כדוגמתה. העלאת מחירים בכל נושא בו אנחנו נוגעים. אז מה עושה הממשלה? מה שהיה צריך להיות, הייתה צריכה להיות הוזלת מחירים כי הרי על זה עשו את כל המערכת הזאת, גם תקציב וגם כל הצווים שנלוו לעניין הזה. שולחים מכתב, ברביבאי וליברמן.

אתם יודעים מה? אולי באמת תפסיקו - אתם, הממשלה. אני פונה לממשל - אולי באמת תפסיקו לשלוט. בקורונה אתם לא מטפלים, אתם אומרים שיש אחריות של הציבור, בנושא הזה של יוקר המחיה אתם לא מטפלים, אתם אומרים אל תיקנו, אנחנו נעשה פעולות ושולחים מכתבים. מה זה כאן, דואר? אתם צריכים לנהל את המדינה ואתם לא מנהלים אותה.
היו"ר אלכס קושניר
אתייחס בקצרה למה שאמרת, בעיקר על הקשר הסיבתי בין סיבה לתוצאה. הרפורמות שהעברנו, בעיקר הרפורמה ביבוא שאמורה לפתוח את המשק לתחרות ולהוזיל מחירים תיכנס לתוקף באמצע השנה הזאת, באמצע 2022. לכן לבוא ולומר שהרפורמות שהעברנו בחוק ההסדרים לא ישפיעו, זה לכל הפחות מוקדם לומר כי הרפורמות תיכנסנה לתוקף רק באמצע השנה.

אני אומר לך יותר מזה. כאשר אנחנו נכנסים לסופרמרקט כולנו ומתחילים לסובב את המוצרים, מגוון המוצרים שנמצא בסופר, אתה רואה שהכול נמצא בידיים של 6-5 שחקנים מאוד מאוד חזקים. הכלכלה הריכוזית הזאת, בעיקר בתחום המזון, היא תוצאה של היעדר מדיניות של הרבה מאוד שנים. על מנת לשנות את זה, אנחנו חייבים לפתוח את השוק לתחרות ואנחנו עושים את זה. לכן גם רשות התחרות נכנסת לתמונה.

אני אומר לך גם יותר מזה. יש לנו חוק ריכוזיות ואולי כדאי לחשוב איך אנחנו לוקחים את נושא המזון, את תחום המזון, ומכניסים אותו.
משה גפני (יהדות התורה)
מה זה החוק הזה?
היו"ר אלכס קושניר
חוק נגד ריכוזיות במשק. הרי לא יכול להיות מצב שהכול נמצא בידיים של חמש-שש חברות, אם אלה יצרנים ואם אלה יבואנים. אגב, הרבה פעמים זה אותו אחד, גם יצרן וגם יבואן. זאת תוצאה של מערכת בירוקרטית מאוד מאוד מסורבלת שהצלחנו לייצר כאן במשך הרבה מאוד שנים כדי לשים מחסומים בפני היבואנים ובזה אנחנו צריכים לטפל. זה לא טיפול שהוא זבנג וגמרנו. זה טיפול שיטתי והתחלנו אותו בחוק ההסדרים כשהעברנו את הרפורמה ביבוא שאמורה להשפיע על המשק באופן דרמטי. אותו דבר אנחנו עושים גם ברפורמה בחקלאות. אותו דבר אנחנו עושים גם בהורדת רגולציה. אני חייב לומר שאתמול השתתפתי בדיון מאוד מאוד משמעותי אצל מנכ"ל משרד ראש הממשלה יחד עם סגן השר אביר קארה בנושא של הורדת הרגולציה ועוד מעט זה יגיע לכנסת.
משה גפני (יהדות התורה)
החקלאים ייפגעו. המפעלים ייפגעו.
היו"ר אלכס קושניר
הרבה נקודות מאוד חשובות שבמשך שנים הצטברו כמו ערימת ניירות שהמשמעות שלה היא כסף או עלויות מאוד מאוד גבוהות שהיבואנים צריכים לשלם. בזה אנחנו מטפלים. זה ייקח קצת זמן אבל אני אומר לך שבלי קשר לפעולות הממשלה, גם אותם יבואנים שבאמת משתמשים בכוח האוליגופולי שלהם צריכים להבין שהממשלה והכנסת, אנחנו לא נשתוק ולא ניתן להם לעשות את זה. נילחם בכל הכוחות שיש לנו ובכל הכלים שיש לנו על מנת שהציבור בישראל ישלם מחיר שפוי על המוצרים הבסיסיים שהוא צורך. לא יכול להיות שמוצרי מזון בישראל הכי יקרים, או כמעט הכי יקרים, במדינות ה-OECD.
משה גפני (יהדות התורה)
מי מתכנן את כל התהליך הזה שאתה מדבר עליו?
היו"ר אלכס קושניר
יש כאן שילוב זרועות, גם של משרד האוצר וגם של משרד הכלכלה, שרת הכלכלה ושר האוצר, משרד ראש הממשלה, ראש הממשלה. מנסים לבנות את התהליך ואנחנו כאן בכנסת בהחלט לא צריכים רק להגיב אלא גם ליזום ואנחנו ניזום. אנחנו ניזום פעולות שאמורות לעשות את זה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
בוקר טוב. בהמשך מה שנאמר כאן, אני חושב שהמאבק ביוקר המחיה, זאת משימה מספר אחת שלנו, של הממשלה, של הוועדה, של הקואליציה. יש הרבה מאוד סיבה להגעה להתייקרות הנוכחית. חלק מהסיבות, מקורן מחוץ לישראל אבל זה לא אמור לעניין את הציבור וזה לא מוריד מאחריות הממשלה.

יש הרבה דברים שצריך לעשות ויש דברים שלא צריך לעשות. מה שלא צריך לעשות זה לחזור לפיקוח על המחירים, לחזור לרגולציה עודפת, לחזור לניסיונות לסגור את השוק. אנחנו צריכים להמשיך להוריד את המכסים, להגדיל את המכסות, את מכסות היבוא, להגביר את התחרות בשוק המזון. אגב, חבר כנסת גפני, אתה מבין בכלכלה יותר טוב ממני ואתה יודע שכל צעד שעושים, לוקח זמן עד שהוא בא לידי ביטוי. כמוש אלכס אמר, הרפורמה ביבוא שניסו להעביר כאן הרבה מאוד שנים, אנחנו עשינו את זה והיא תיכנס לתוקף באמצע השנה אבל בהחלט היא תשפיע על יוקר המחיה. כן, זה ייקח עוד זמן. גם היום אנחנו לא מושלמים בצעדים שאנחנו נוקטים אבל אנחנו מנסים לפתוח את השוק, להוריד את המכסים, להגביר את התחרות וזה מה שבסופו של דבר יוביל להוזלת מחירים. תודה.
היו"ר אלכס קושניר
אני רוצה לעבור לסדר היום ולתת את זכות הדיבור לרשות המסים כדי שיסבירו את התיקונים שהוכנסו בצו, אבל לפניכן אני חוזר רגע לדיון הקודם שהיה לנו ביום שני שעבר, אם אני לא טועה. היה כאן פרופסור דימטריוס קרוסיס וכאשר שאלתי אותו בצורה מפורשת האם היה לו קשר כזה או אחר ליבואנים או ליצרנים של סיגריות אלקטרוניות הוא אמר במפורש לא. אני חושב שכל חברי הכנסת שמעו את זה.
משה גפני (יהדות התורה)
את מי שאלת?
היו"ר אלכס קושניר
היה כאן פרופסור שדיבר והציג את עמדתו בנושא המיסוי על הסיגריות האלקטרוניות וכפי שאני נוהג בוועדה, אני תמיד שואל את המומחים האם יש להם ניגוד עניינים. הוא הכחיש בצורה גורפת. אחר כך הסתבר שהוא היה במועצה המדעית של חברת ג'ול וכן היה לו קשר. אני אומר לכם, לכל המומחים שמופיעים כאן ויושבים כאן בעתיד, שאנחנו נשאל את השאלות האלה ואני מצפה לקבל תשובה אמיתית כי זה בסדר להציג כאן עמדות ולהציג כאן דעות אבל אנחנו כחברי כנסת חייבים לדעת מאיזו פוזיציה ומאיזו עמדה אותו מומחה מדבר. לכן אנחנו נמשיך לשאול את השאלות האלה. אני חושב שזה מאוד מאוד חשוב גם לנו כחברי כנסת וגם לציבור שידע מי מדבר ואיזו עמדה הוא מציג.

אני רוצה לעבור לצו עצמו.
ינון אזולאי (ש"ס)
לגבי הצו עצמו, אני רוצה לומר משהו. קודם כל, אני חייב לפתוח ולומר שיש לי חוב משבוע שעבר. בדיון הקודם היה לי ויכוח שלא היה מכובד. דיברתי אל דוקטור אפללו בצורה לא מכובדת. יצאתי מהוועדה ואפילו אפשר להגיד שהיועצת המשפטית נזפה בי בגין הצורה בה דיברתי אל דוקטור אפללו ואמרה לי שזה לא ראוי ולא מתאים לי. אני קודם כל מתנצל בפני דוקטור אפללו. היא לא נמצאת כאן, אולי היא ב-זום. גם קיימתי איתה שיחה באופן אישי אבל זאת לא חכמה לעשות את זה כאן ברבים ולהתנצל ביחיד. לכן אני אומר שגם אם יש חילוקי דעות כפי שהיה לי איתה ויש לי איתה, זה לא צריך להיות בצורה הזאת.

רשות המסים. כשאני אומר לכם משהו, אני לא אומר זאת באופן אישי אליכם אלא אני מדבר על המערכת כמערכת. אל תיקחו את זה באופן אישי, אף אחד מכם, מהיושבים כאן.
משה גפני (יהדות התורה)
מה ההתנצלות הזאת?
ינון אזולאי (ש"ס)
לא. בפני רשות המסים אני לא מתנצל. אני אומר שיש לי ביקורת קשה על ההתנהגות שלכם ועל ההתנהלות שלכם ואני אומר למה אני מתכוון.

אני מכבד כל אחד שיושב כאן אבל לא יכול להיות שאתם תשחקו אתנו כחברי כנסת ותזלזלו בנו, תחשבו שאתם תבואו לכאן ואנחנו נהיה חותמת גומי. אם אתם אומרים שתוקף הצו פג בין שישי לשבת, אז אין צו. אם אין צו, אפשר לשחרר את הסחורות גם בלי המס העודף. בין שישי בלילה, כלומר עד שייכנס הצו, אתם לא אמורים לקחת שקל עודף על המס. אין מס. אתם התנהגתם ברמייה ואין מילה אחרת. אם אתמול באים יבואנים ורוצים לשחרר סחורות ולא מצליחים לשחרר אותן, הווה אומר שאתם רימיתם את הוועדה. אין מילה אחרת לתאר זאת. כשאני אומר רימיתם את הוועדה, זה כמערכת כי כנראה יושבים כמה אנשים ביחד ומחפשים איך לרמות ולהשפיל את הוועדה. אנחנו לא נהיה חותמת גומי שלכם. מי שרוצה להיות חותמת גומי שלכם, שיביא את מה שאתם רוצים ויוציא איך שאתם רוצים אבל אני לא אהיה כאן.

ויותר מזה החמור מכל, בשבוע שעבר קיבלתי שאילתה מעיתונאית לפי במשרד האוצר אמרו לה שחבר הכנסת ינון אזולאי תקע את הצו כי יש לו אינטרסים. תלמדו, לי אין אינטרסים. יש לי אינטרס אחד והוא הציבור. אינטרס אחד למי ששלח אותי וגם לציבור שלא בחר בי. זה האינטרס שלי. לעזור לכולם ואם יש עוולה, גם אם העוולה תהיה כלפי העשיר, אני אלחם עבורו, וגם אם העוולה תהיה כלפי העני, אני אלחם עבורו. אתם מתדרכים כנגדי ואני אל פוחד מאף אחד מכם וזה לא מעניין אותי. תמשיכו לתדרך. אני אלך באמונה שלי, בצדק שלי ובדרך שלי ומי שחושב שכך הוא ישתיק אותי - הוא לא ישתיק אותי אלא רק יעצים אותי כי אני לא פוחד מכם כי ידיי נקיות וברוך השם אני לא חייב לאף אחד. תודה.
היו"ר אלכס קושניר
תודה רבה ינון.

בעניין התדרוכים לתקשורת נגד חבר כנסת.
ינון אזולאי (ש"ס)
זאת לא פעם ראשונה. אתה זוכר שעשו את זה בפעם הקודמת עם יואב קיש.
משה גפני (יהדות התורה)
הוא גם שאל לגבי היום הזה.
היו"ר אלכס קושניר
קודם כל, בעניין התדרוכים לתקשורת כנגד חברי כנסת על ידי פקידי ממשלה, ככל שהדבר הזה קורה – ושוב, אין לי עובדות אבל ככל שזה קורה – זה פסול וזה חייב להיפסק. אני מסכים אתך שזאת לא פעם ראשונה. אנחנו נפעל לקיים בירור לגבי הסוגיה הזאת מול הגופים הרלוונטיים כי זה פשוט פסול. זה לא יכול לקרות.
משה גפני (יהדות התורה)
מה אתה יכול לעשות?
היו"ר אלכס קושניר
יצטרכו לעשות בירור. כבר נעשה בירור פעם אחת.
ינון אזולאי (ש"ס)
וזה קרה עוד פעם. כלומר, זה לא משנה, הם מצפצפים עלינו. אגב, זה קרה באותו מקום. היו כאן רשות המסים ופעם שנייה כשלא היו מרשות המסים. אני אומר לכם שלא ישתיקו אותי.
היו"ר אלכס קושניר
ינון, אני מאוד נזהר מלהאשים אנשים.
ינון אזולאי (ש"ס)
הראיתי לך בשבוע שעבר את ההודעה שקיבלתי או לא?
היו"ר אלכס קושניר
כן. הראית לי. לכן אני מתייחס.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני לא סתם ממציא דברים.
היו"ר אלכס קושניר
אין לי את העובדות ואני לא יודע מי תדרך את מי. לכן אני אומר שככל שזה קורה, זה דבר מאוד פסול.
ינון אזולאי (ש"ס)
תודה. לגבי רשות המסים כבר עלתה כתבה בכלכליסט שהם משתמשים בפגסוס. אז יכול להיות שגם שמו לנו אבל אני לא מפחד ולכן אין לי בעיה.
היו"ר אלכס קושניר
יש לך טלפון כשר. אין סיכוי לפגסוס. לא חודר את זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני כבר לא יודע מה חודר ומה לא. עזוב. הם יכולים הכול.
משה גפני (יהדות התורה)
הוא העלה עוד דבר. מה היה ביום שבו לא היה צו?
היו"ר אלכס קושניר
רגע. היועצת המשפטית, בבקשה.
שלומית ארליך
למען הסדר הטוב, עוד צעד אחד אחורה. מה שקרה עד עכשיו היה שעל שולחן הוועדה היה תיקון מספר 7 שלגבי הוועדה קבעה תוקף של 7 ימים נוספים. זה צו שהונח על שולחן המליאה. לאחר מכן התקיים כאן דיון. אתה ביקשת להכניס תיקונים ולהביא את הצו לדיון בוועדה לפני שהוא מאושר. פורסם צו שהוא צו שמתקן את הצו שפקע ולכן הוא לא עלה לדיון כאן כי המשמעות שלו היא שהתיקונים שהביאו בהתאם לבקשה שלך היו פוקעים יחד עם הצו ביום שישי שעבר. לכן לא התקיים דיון. רשות המסים העבירה טיוטה וזו הטיוטה שנמצאת כרגע על השולחן שנקראת תיקון מספר 17 וזה מה שאמור לשקף את התיקונים שאתה ביקשת להכניס אבל בצורה קבועה.
היו"ר אלכס קושניר
רשות המסים, נא להציג את השינויים בצו כולל הפניה לסעיפים ספציפיים.
ינון אזולאי (ש"ס)
הם לא אמורים לענות על השאלה ששאלתי?
היו"ר אלכס קושניר
תענו על השאלה. מה המצב החוקי אתמול?
ינון אזולאי (ש"ס)
עד עכשיו.
גיא גולדמן
המצב החוקי, כמו ששלומית אמרה, לדעתי הצו הקודם פקע.
שלומית ארליך
מה זה לדעתך? הצו הקודם פקע.
גיא גולדמן
לא, לדעתי אמרת.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם הוא פקע, למה לא הצליחו לשחרר סחורה?
גיא גולדמן
אני לא יודע. אני לא עובד במחסן מכס.
ינון אזולאי (ש"ס)
זאת לא תשובה.

יש לי גם צילום מסך ששלחו לנו. אני גם דיברתי עם עמיל מכס לברר האם זה נכון או לא כי אני לא מאמין אבסולוטית ליבואנים כי נגיד שהם נגועים בדבר. עשיתי שיחה גם עם עמיל מכס לראות אם זה נכון או לא נכון. אחר כך תגידו שיש לי עניין אבל זה לא מעניין אותי.
שלומית ארליך
בהתחשב בזה שאנחנו נמצאים עכשיו ויש כאן צו שנמצא על שולחן הוועדה, האם יש לכם נתונים להגיד לנו בדיוק מה קרה מהרגע שבו הצו הקודם היה לגבי המלאי, האם יש לכם נתונים לגבי סחורה שנמשכה? האם אתם יודעים להגיד גם לגבי אתמול וגם קודם לכן? האם יש לכם נתונים שאתם יודעים להביא לוועדה ולהגיד מה קרה בזמן הזה?
גיא גולדמן
אולי קובי ידע אם יש נתונים או לא.
קובי בוזו
אין לי עדיין נתונים.
היו"ר אלכס קושניר
אפשר לבדוק תוך כדי דיון ולדעת מה קרה אתמול?
ינון אזולאי (ש"ס)
תאמינו לי שאני יודע מה קרה אתמול.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
גם אני יודע. רק רשות המסים לא יודעת.
היו"ר אלכס קושניר
אפשר לבדוק מה קרה אתמול?
קובי בוזו
אני יכול לנסות לראות אם במכס יכולים לאסוף נתונים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אדוני היושב ראש, אם מתברר שהצו אתמול לא פקע, כלומר, גביתם אתמול ממי שרצה לשחרר את המס החדש, אני אדרוש שהצו ייכנס רק בעוד יומיים.
גיא גולדמן
אני אומר שמי ששילם אתמול - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
לא נתנו לשלם. אני אומר לך שדיברתי עם עמיל מכס.
משה גפני (יהדות התורה)
לא נתנו לשחרר סחורה.
ינון אזולאי (ש"ס)
גיא, אני הערכתי אותך אבל התשובה הזאת, אתם עושים צחוק. אתם חושבים שיושבים כאן חברי כנסת שבאים להחתים את הכרטיס וללכת הביתה?
היו"ר אלכס קושניר
הם יבדקו.
אלי פתיה
הכול יבדקו. גם משרד הבריאות יבדוק את ה-0.7 את ה-1.
היו"ר אלכס קושניר
אדוני, עוד פעם אחת אתה מתפרץ, אתה בחוץ.
אלי פתיה
סליחה.
משה גפני (יהדות התורה)
רק תדעו שאצלי יש את המספר מאתמול שמראה שגביתם מס לפי המס הגבוה, כאילו הצו קיים.
ינון אזולאי (ש"ס)
גיא, התשובה שלך מדהימה אותי. אתה אומר אם היו משלמים אבל לא נתנו להם לשלם בלי הצו אלא רק על פי הצו.
משה גפני (יהדות התורה)
זאת מדינה בתוך מדינה.
גיא גולדמן
שאלתם שאלה ועניתי עליה. אם רוצים השלמות, קובי מברר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אלה לא השלמות. לא ענית.
היו"ר אלכס קושניר
חברים, די, מספיק. ינון.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה הוא ענה?
היו"ר אלכס קושניר
אבל אמרנו שרשות המסים בודקת.
ינון אזולאי (ש"ס)
תגיד לי, אנחנו מטומטמים? לא הבנתי מה הוא ענה?
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו אמרנו שרשות המסים מבררת. תודה.
קובי בוזו
לגבי השינויים בצו שנקריא, יש שלושה שינויים.
שלומית ארליך
סליחה, גיא היה באמצע תשובה. תסיים את התשובה בבקשה.
גיא גולדמן
התשובה היא שהצו שקובי מדבר עליו אמור לחול מהיום.
שלומית ארליך
מה חל אתמול?
גיא גולדמן
אתמול הצו של היום לא חל והצו הקודם - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
מה זה הצו הקודם?
קריאה
זה לא נכון.
גיא גולדמן
הצו הקודם פקע.
שלומית ארליך
מה חל אתמול?
גיא גולדמן
הצו הקודם.
שלומית ארליך
מה היה שיעור המס אתמול?
גיא גולדמן
צו תעריף המכס בלי העלאת המס שעכשיו אתם מדברים עליה, שעכשיו מוצעת.
שלומית ארליך
אתמול זה היה פטור?
גיא גולדמן
אני אומר שהצו החדש לא חל.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתמול היה פטור או לא? שאלה פשוטה.
גיא גולדמן
המס שיש היום לא חל אתמול.
היו"ר אלכס קושניר
ינון, אנחנו עוד מעט נקבל תשובה.
שלומית ארליך
תגיד מה חל אתמול.
היו"ר אלכס קושניר
גיא, המצב אתמול, וגם עכשיו, לפני שהצו אושר, הוא שהצו החדש עוד לא בתוקף והצו הישן כבר לא בתוקף. אני מדייק.
גיא גולדמן
נכון מאוד.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתמול לא הצליחו לשחרר סחורות.
אלי פתיה
זה לא נכון.
היו"ר אלכס קושניר
תצא בבקשה החוצה.
אלי פתיה
אין בעיה. אני אצא בשמחה.
היו"ר אלכס קושניר
אני אמרתי בצורה מפורשת שמדברים כשאני נותן זכות דיבור. אם זה לא נכון ורשות המסים פעלה בניגוד לחוק, אז תפנה לערכאות.
אלי פתיה
אני לא יודע לפנות לערכאות. אני פעם ראשונה כאן.
היו"ר אלכס קושניר
בבקשה, קובי.
קובי בוזו
בצו שנקריא יש שלושה שינויים שהוועדה ביקשה והטמענו בצו. השינוי הראשון הוא מחיקת פרטי המכס של חומרי הגלם, ייצור של נוזלים לסיגריות אלקטרוניות. בצו זאת מחיקה של פרט 3302. הנושא השני הוא הבקשה של הוועדה לעבור לחישוב שהמס יחושב לפי 1 מיליליטר שווה ערך לחפיסת סיגריות ולא 0.7 כפי שהיה קודם.
ינון אזולאי (ש"ס)
שאלה בעניין הזה, אם אפשר. קובי, בעניין של ה-1 מיליליטר. איך הגעתם לחישוב של 1 מיליליטר? בהתחלה זה היה 0.7 ואחר כך 1 מיליליטר? ה-1 מיליליטר זה משהו שרירותי? מה החישוב שאתם עשיתם ועל סמך מה הסתמכתם דווקא על 1 ולא על 2 או 3?
היו"ר אלכס קושניר
זה על פי דרישתי. החישוב הוא מאוד מאוד פשוט. אם אנחנו מניחים ש-0.7 מיליליטר שווה ל-10 שאיפות, סיגריה רגילה, כן בן אדם שהחזיק פעם סיגריה יכול להגיד לך שזה בערך בין 15 ל-17 שאיפות ולכן מוסיפים עוד שליש ומגיעים למיליליטר.
ינון אזולאי (ש"ס)
כלומר, הערכה. לא איזה מחקר או משהו כזה אלא הערכה ובקשת יושב ראש הוועדה.
היו"ר אלכס קושניר
נכון.
ינון אזולאי (ש"ס)
תודה.
שלומית ארליך
משרד הבריאות חזר עם תשובות?
היו"ר אלכס קושניר
לא.
שלומית ארליך
יש מישהו ב-זום ממשרד הבריאות?
היו"ר אלכס קושניר
לא. אין.
קובי בוזו
זה תוקן, המס על הנוזלים מ-270 אחוזים שהיה קודם 11.66 אגורות למיליליטר. זה תוקן ל-8.16 שקלים למיליליטר. אך לא פחות גם תוקן בהתאם מ-22.33 שקלים ל-15.64 שקלים למיליליטר. זה התיקון השני.
ינון אזולאי (ש"ס)
15.64, זה לא יפחת מ-?
קובי בוזו
כן. אך לא פחות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, למה אתה צריך גם את ה-8.16 וגם את ה-15.64? אם אתה מגיע למצב שלא יפחת, למה אתה צריך גם את ה-8.64? תעשה את ה-לא יפחת ואם יש לך את ה-לא יפחת, אתה יכול לוותר על ה-8.64.
קובי בוזו
השיטה בנויה בצורה כזאת, זה מקביל לסיגריות.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה הבנתי. אני יודע שזה מקביל לסיגריות. בסיגריות בסופו של דבר אתה מגיע ל-11.6, משהו כזה. אני אומר שאם יש לך את ה-לא יפחת, למה אתה צריך?
קובי בוזו
יכול להיות שיהיו לנו נוזלים יקרים מאוד שאז ה-270 אחוזים פלוס ה-8.16 שקלים, זה מה שיתפוס.
ינון אזולאי (ש"ס)
לכמה זה יגיע? יגיע ל-16 או 17 או 18. נכון? לפי מה שאתה אומר.
קובי בוזו
יכול להיות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה אומר שאז זה ייתן את המס של ה-17 שקלים. נכון?
קובי בוזו
כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם הוא יגיע ל-13 שקלים, אתה אומר לא, לא יפחת מ-15.64 שקלים. אז מספיק לי ה-15.64 ואני לא אצטרך את ה-8.16. ה-8.16 שאתה רוצה הוא סתם מיותר.
היו"ר אלכס קושניר
לא, זה מקביל בדיוק לסיגריות. אותו הדבר.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה זה נותן לך? סתם בחשבונאות, מה זה נותן לך?
היו"ר אלכס קושניר
במידה ואתה לא מגיע לרף, אתה תשלם 8 שקלים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז מראש תגיד לא פחות מ-15.64. ה-8?16 לא קיים.
היו"ר אלכס קושניר
לא. זה העתק הדבק למה שיש במצב של הסיגריות. זה אחד לאחד.
ינון אזולאי (ש"ס)
כלומר, בתכל'ס ל-8.16 אין איזו משמעות.
היו"ר אלכס קושניר
לא, יש משמעות. אם זה מעל. אם זה מעל 15.64, יש לו משמעות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם הוא מעל 15, כן, אבל אני שואל על ה-8.16, אם יש לזה משמעות.
היו"ר אלכס קושניר
בטח שיש.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אתה אומר ש-1 מיליליטר, הוא 15 שאיפות?
היו"ר אלכס קושניר
בערך, כן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אז 1 מיליליטר הוא סיגריה אחת. הוא לא חפיסה.
היו"ר אלכס קושניר
סליחה. 15 שאיפות לסיגריה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
1 מיליליטר הוא 200 שאיפות.
היו"ר אלכס קושניר
כן.
קובי בוזו
הבקשה השלישית של הוועדה הייתה לשנות את שיטת המיסוי לגבי סיגריות אלקטרוניות חד פעמיות ולהשוות את המס גם לנוזל. לכן בפרט מכס של הסיגריות החד פעמיות גם כתבנו בדיוק את אותה נוסחה של 270 אחוזים פלוס 8.16 שקלים למיליליטר אך לא פחות מ-15.64 שקלים.
ינון אזולאי (ש"ס)
לכמה תגיע סיגריה חד פעמית שיש בה לצורך העניין ממוצע 5? לכמה תגיע סיגריה חדש פעמית כזאת לצרכן? 80-70 שקלים במקום 50-40 שקלים? סתם, בהערכה גסה.
קובי בוזו
לגבי המיסוי, אני יכול להגיד מה יהיה המיסוי.
ינון אזולאי (ש"ס)
כן, מה המיסוי?
קובי בוזו
המיסוי יהיה כמו שאמרתי אך לא פחות, זאת אומרת, המינימום יהיה 5 מיליליטר כפול 15.64 שקלים.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה יצא לנו 75.
קובי בוזו
יכול להיות שרק זה יתפוס, בלי ה-270 אחוזים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה תגיע לסדר גודל של 80 שקלים לסיגריה, של 100 שקלים לסיגריה חד פעמית.
היו"ר אלכס קושניר
לא. תלוי כמה היא עולה. תלוי מה המחיר שלה לפני כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
עשינו את הבדיקה ואני אומר לך שיצא גם 80 שקלים כי יש כאלה שיביאו סיגריות של 3 ולא של 5. זה יכול להגיע ל-100 שקלים. העניין הוא שלגבי הסיגריה החד פעמית – ושאלנו אותך על כך אחרי הדיון שהתקיים בשבוע שעבר – לא פתרת את הבעיה. התכנסנו כאן בוועדה, זה בשביל הנוער, בשביל אותם ילדים שמעשנים והדגימו כאן חברי הכנסת שבשיעור הם יכולים לעשן מתחת לשולחן והנוער הזה עושה זאת.
היו"ר אלכס קושניר
אתה רוצה להעלות את שיעורי המס?
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה שואל אותי?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
את ה-5,000 אחוזים תשים על החד פעמי ואת זה תעשה 270 אחוזים. זה מה שאמרנו ביום הראשון.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה מה שאמרתי. בסופו של דבר אתה מעניש אתך המבוגרים שעוד איכשהו שולטים בעצמם, בדרך כלל יש להם את השליטה העצמית על כמה סיגריות לעשן אבל במקרה של הנוער לא פתרנו את הבעיה שלו. המצב לא מביא לפתרון לגבי הנוער.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
את ה-5,000 ו-270 – תשנה.
ינון אזולאי (ש"ס)
הנוער ימשיך לעשן את הסיגריות האלה והנזק שלו יהיה גרוע מכל.
משה גפני (יהדות התורה)
אחרי שמאשרים את הצו הזה, הסיגריות הרגילות והסיגריות האלקטרוניות, מה יהיה יותר כדאי לעשן?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
סיגריות רגילות.
היו"ר אלכס קושניר
לא נכון.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
חד משמעית. עשיתי לך חשבון. אני מעשן כבד. אתה יודע כמה אני משלם? אני משלם שליש. זה יהיה בדיוק שליש.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
יש כאן טעות מבחינת הדינמיקה. עזוב את המספרים בנפרד. יש כאן דינמיקה מסוימת והדינמיקה היא הפוכה ממה שאתה אומר, אם הבנתי אותך נכון. תקן אותי אם אני טועה כי יכול להיות שלא ירדתי לסוף דעתך אבל הדינמיקה - וזה גם דובר בפעם הקודמת – היא למנוע מעבר מסיגריות אלקטרוניות לסיגריות רגילות. לא הפוך.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אבל זה קורה.
היו"ר אלכס קושניר
התשובה היא פשוטה.
משה גפני (יהדות התורה)
אני רוצה להסביר לעופר. אם הסיגריות הרגילות יעלו יותר זול - - -
היו"ר אלכס קושניר
הן לא יעלו יותר זול.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שליש. בדיוק שליש.
היו"ר אלכס קושניר
חכה רגע. תפקידנו כוועדה הוא להטיל מס זהה על כל מוצרי העישון, גם סיגריות, גם סיגריות אלקטרוניות, גם נוזל וגם טבק. זה מה שאנחנו עושים כאן בוועדה. זה שעלות של סיגריה מול סיגריה אלקטרונית יכולה להיות שונה, בזה אנחנו לא שולטים. אנחנו שולטים בגובה המס, בשיעור המס. מעבר לזה אני אומר - אני וחבר הכנסת ינון אזולאי דיברנו על זה - שאולי ננסה לנסח חקיקה שתאסור בכלל על שימוש בסיגריה אלקטרונית חד פעמית.
משה גפני (יהדות התורה)
אבל אדוני היושב ראש, זה שאתה אומר שאנחנו לא עוסקים במחיר, אנחנו כן עוסקים בו. ההשלכה של המס, ככל שנקבע מס כזה או אחר, זה יאמר כמה יעלה המוצר הסופי של העניין אלא אם כן אנחנו מדברים במשהו ערטילאי. המס הוא זה שקובע מה המחיר. שאלתי האם אחרי שנטיל את המס הזה, האם בני נוער לא יחזרו להשתמש.
היו"ר אלכס קושניר
זה תלוי בכמה היבואנים יביאו את המוצרים האלה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא יביאו.
היו"ר אלכס קושניר
אבל אומר לך ינון שהם כן יביאו כי זה יעלה רק 80 שקלים.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא. מדברים על הנוזל.
היו"ר אלכס קושניר
הנקודה ברורה. יש עוד שינויים בצו?
קובי בוזו
אלה שלושת הסעיפים.
היו"ר אלכס קושניר
סיימנו את הדיון בצו הזה.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה פתאום? התחלנו אותו עכשיו.
משה גפני (יהדות התורה)
משום מה יש לי הרגשה שהאוצר רוצה כסף.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מהסיפור יהיה לא יהיה כסף.
שלומית ארליך
יש כמה תיקונים שביקשתם להכניס. לילי, אתם עוד עומדים על התיקונים האלה? בסעיף ההסמכה, יש שינוי מבחינתכם?
לילי אור
בגלל שאנחנו לא מטילים פעם נוספת היטל מלאי, הורדנו את ההפניה לסעיף שמאפשר היטל מלאי. זה השינוי.
שלומית ארליך
אם אתם לא כותבים כאן את העיף של היטל המלאי, מבחינתכם ההיטל שהיה, שחל על מלאי, ממשיך לחול מכוח הצו הקודם, תיקון מספר 7 שפקע?
לילי אור
כן.
שלומית ארליך
אתם בעצם מבקשים להוריד את סעיף 2(ב)?
לילי אור
מהצו החדש? כן.
שלומית ארליך
מתיקון מספר 17. אנחנו מדברים על תיקון מספר 17.
לילי אור
כן.
שלומית ארליך
לגבי סעיף 1 שמתייחס להגדרה של מיליליטר, אתם משאירים את ההגדרה.
לילי אור
אנחנו נשאיר.
שלומית ארליך
נבהיר שוב שהצו שפקע, פקע לרבות כל ההוראות שלו ולכן תיקונים שמבקשים לעשות צריכים בהתאמה להשאיר את ההגדרה.

בסעיף 2, המשמעות היא שירדה פסקה (5) שהתייחסה לנוזל סיגריות אלקטרוניות שסיווגו בפרט 3302-90000, שזה מתייחס לבקבוקונים לתמציות ריח וטעם.
לילי אור
נכון.
שלומית ארליך
צריך לתקן שם, שימו לב, בהתאמה פסקאות (6) ו-(7).
לילי אור
כן. ראינו. אנחנו נתקן.
שלומית ארליך
בסעיף 3 אין שינוי. בסעיף 4 ירד פרט 3302. בסעיף 5 ירדה פסקה (1) שהתייחסה לתיקון פרט 3302 ובעצם נשארנו עם פסקאות (1) עד (6). ירדה שם הסעיף שהתייחס למס על מלאי. לגבי סעיף 5, בצו המקל, תיקון מספר 16, כתבתם שבמקום כל אחד צריך לבוא מיל.
לילי אור
נכון. התיקון הזה יופנם בצו החדש. זה יהיה מיליליטר במקום כל אחד.
שלומית ארליך
אם כן, כאן צריך לתקן.
לילי אור
כן.
שלומית ארליך
כאן, בצו הזה, בסעיף 5. כן? כרגע כתוב "כל אחד". צריך להיות מיליליטר?
לילי אור
את שואלת על פרט 7072-00?
שלומית ארליך
לא. אני שואלת על 70-79008.
קובי בוזו
אם זה אחרים, אז זה כל אחד.
שלומית ארליך
תסתכלו על התיקון.

בסעיף 6, כרגע מופיע בפנינו סעיף קטן (א) שמדבר על צו תעריף המכס, תיקון מספר 7 בטל. את זה צריך למחוק, נכון? אין טעם לבטל אותו כי הוא פקע ממילא.
לילי אור
כן.
שלומית ארליך
את זה אנחנו מוחקים. יהיה רק סעיף קטן (ב).

גם את סעיף התחילה הורדתם. נכון?
לילי אור
נכון.
שלומית ארליך
אלה התיקונים.
ינון אזולאי (ש"ס)
לגבי סעיף התחילה, מה זה אומר? הם דורשים שזה יהיה מהיום?
היו"ר אלכס קושניר
ברגע שהשר יחתום.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מבקש – לאחר שהם אומרים שאתמול היה צריך להיות ללא צו וזה לא היה – שתכניסו את זה בעוד יומיים. אין שום סיבה להונות את הציבור. אני חושב שצריך להיות הוגנים עם היבואנים.
היו"ר אלכס קושניר
במידה ורשות המסים פעלה בניגוד לחוק, יש דרך לפנות לערכאות.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא מספיק שגמרת להם את הכסף במס, עכשיו תגמור להם את הכסף בערכאות. זה לא הוגן לעשות להם את זה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
את תהיה פנייה לערכאות ואני ממליץ להם לפנות לערכאות על הנזק שעשו להם. אנשים הזמינו סחורה בתום לב.
משה גפני (יהדות התורה)
מה זה לפנות לערכאות?
היו"ר אלכס קושניר
ברור שהם יצטרכו לפנות. אלה התיקונים שסוכמו. אני מבקש שתפרסמו את הצו כדי שנוכל להצביע.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני חושב שצריך לתת עוד יומיים.
היו"ר אלכס קושניר
בסעיף 2 יש לכם בלבול במספרים. 1, 2, 3, 4, 6, 7.
טמיר כהן
דילגתם על 5.
שלומית ארליך
המשמעות היא שכיוון שחוק מסי מכס ובלו אומר שמרגע שהצו מפורסם, זה מגיע אלינו למשך חודשיים לאשר, אנחנו דנו עכשיו בטיוטת הצו שהובא. רשות המסים תפרסם עכשיו את הצו. כמה זמן ייקח לכם?
גיא גולדמן
נחתים את השר ואני מקווה שזה יהיה תוך שעה-שעתיים, אם הכול יהיה בסדר.
שלומית ארליך
ואז זה יחזור לאישור בוועדה בנוסח הזה עליו דיברנו עכשיו.
משה גפני (יהדות התורה)
הצו יחזור לכאן?
שלומית ארליך
הוא צריך לחזור לכאן בנוסח הזה עם התיקונים שהקראנו.
היו"ר אלכס קושניר
אחרי שפורסם ברשומות אנחנו נצטרך להצביע עליו.
ינון אזולאי (ש"ס)
היום?
היו"ר אלכס קושניר
כן.
משה גפני (יהדות התורה)
האמירה הזאת לפנות לערכאות, היא לא אמירה נכונה.
היו"ר אלכס קושניר
אני אומר במידה ו-. אני מאמין שרשות המסים פעלה לפי החוק. כך אני מאמין.
ינון אזולאי (ש"ס)
היועצת המשפטית זה בסדר שכאשר יש שינוי בצו, הולכים וחוזרים?
שלומית ארליך
בדרך כלל רשות המסים לפי הוראות החוק היא קודם מפרסמת את הצו ואז הוא מגיע לאישור הוועדה. כדי שאנחנו נימנע עוד פעם ממצב שבו הצו לא מפורסם כפי שביקשנו או שהוא מתקו צווים שפגעו, אנחנו ביקשנו להגיע לכאן עם טיוטת הצו כדי שנוכל לראות את התיקונים לפני כן, לדון בהם בוועדה ורק לאחר מכן, אחרי אישור הוועדה, לפרסם אותו ואז להביא אותו שוב לאישור הוועדה.
היו"ר אלכס קושניר
מה שהבטחתי לך שיקרה, זה מה שקורה.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, כי מה שהיה אמור לקרות זה שרשות המסים לא תונה את היבואנים. הם מודים שאתמול היה צריך להיות בלי צו ומה קרה כאן, זאת הייתה הונאה. אם אנחנו כוועדה נאפשר להם שזה ייכנס במיידי, אנחנו שותפים להונאה הזאת.
היו"ר אלכס קושניר
אני לא מסכים אתך.
שלומית ארליך
יש לכם תשובות לגבי מה היה אתמול?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בן אדם יכול ללכת עכשיו לשחרר?
היו"ר אלכס קושניר
כרגע הצו לא בתוקף.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אבל הם לא נותנים לו לשחרר. אתה אמור לפקח עליהם.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מבקש שעכשיו ייתנו הוראה ויורידו את זה מהצו כך שבשעתיים האלה יעשו מה שהם רוצים.
גיא גולדמן
אני רוצה להזכיר משהו. הצו היה אמור להיות מאושר בשבוע שעבר.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה זה משנה מה היה?
גיא גולדמן
זה רקע.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו שואלים אותך שאלה פשוטה. עכשיו אין צו, אז תוריד את זה מהאתר ותכניס את זה לצו הרגיל ותן להם עכשיו ללכת לעשות מה שהם רוצים. מי שיש לו כסף, שייקח, מי שאין לו כסף, שלא ייקח. מי שרוצה לזרוק את הסחורה, שיזרוק את הסחורה לא מעניין אותי.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
אני רוצה לומר שני דברים. סחורה שתשוחרר בפסק הזמן הזה של בין הביטול של הצו, הצו החדש, שלא יעלו לגביה מחירים.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה מה שאני מסביר לך. זאת ההונאה שהם עשו.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
קודם כל, ליצור איזשהו מנגנון.
היו"ר אלכס קושניר
מטרת הצו היא שהמחירים כן יעלו.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
זה בוודאי.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל תהיה הוגן. מה קשורה המטרה? תהיה הוגן.
היו"ר אלכס קושניר
עופר, מה הדבר השני?
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
שזה לא יהיה רטרואקטיבי כי זה לא במקום ולא הוגן.

הדבר השני הוא לגבי התקציב שייכנס. אני גם מפנה כאן שאלה לרשות המסים. לפני התיקון אני מבין שהערכת רשות המסים הייתה שההכנסות מהמס תהיינה בסביבות 40 מיליון שקלים בשנה.
היו"ר אלכס קושניר
כן. עכשיו זה ירד.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
השאלה שלי היא כמה זה עכשיו לאחר התיקון אם אפשר לעגן את זה כך שזה יועבר למשרד הבריאות.
היו"ר אלכס קושניר
דיברנו על זה בדיון הקודם. אני הגעתי לסיכום עם משרד האוצר לפיו יהיו 3 מיליון שקלים שיוקצו למשרד הבריאות לצורך המלחמה במיגור העישון.
ינון אזולאי (ש"ס)
פחות מעשירית.
היו"ר אלכס קושניר
הם לא מסוגלים לבצע יותר מזה.
ינון אזולאי (ש"ס)
מי לא מסוגל? תן למשרד הבריאות, הוא יודע לבצע.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
בעקבות התיקון הסכום ירד?
היו"ר אלכס קושניר
הוא ירד. הסכומים ירדו.

הצו השני.
קובי בוזו
הצו השני מדבר על הפטור שקיים לתייר חוזר.
שלומית ארליך
נבהיר כאן שהצו שעכשיו אנחנו דנים בו הוא צו תעריף המכס והפטור ממס קנייה על טובין (תיקון מס'...). הצו הזה הוא לא מסוג הצווים שמתפרסמים לפי חוק מסי מכס.
היו"ר אלכס קושניר
ינון, תקשיב למה שאומרים. זה חשוב.
ינון אזולאי (ש"ס)
גם מה שאני אומר זה חשוב.
היו"ר אלכס קושניר
כן, אבל אתה אומר את זה כל הזמן. היא אומרת רק פעם אחת, אז תקשיב לה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני בדרך כלל שומע ומאזין ובדרך כלל גם מקבל את הדעה של הייעוץ המשפטי.
שלומית ארליך
הצו הזה, בשנה מהצו הקודם, הוא לא צו מהסוג שנכנס לתוקף ואז מובא לאישור הוועדה אלא הוא מאושר על ידי הוועדה מראש ורק לאחר שהוא מאושר על ידי הוועדה הוא ייכנס לתוקף.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא הבנתי. מה פירוש מאושר על ידי הוועדה מראש?
שלומית ארליך
הוא לא הולך לפי הוראות חוק מסי מכס ובלו שקודם הוא מפורסם, נכנס לתוקף ואז מובא לאישור הוועדה בחודשיים שחולפים, אלא הוא מאושר מראש. הוא צריך אישור מראש של ועדת הכספים כדי להיכנס לתוקף.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה שצריך להיות בהיגיון.
היו"ר אלכס קושניר
להקריא את הצו, בבקשה. להקריא ולהסביר.
לילי אור
הצעת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס'..), התשפ"ב-2022

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 3 ו-5 לפקודת תעריף המכס והפטורים 1937, לפי סעיף 1 לחוק מסי מכס ובלו (שינוי התעריף), התש"ט-1949, ולפי סעיפים 3 ו-26 לחוק מס קנייה (טובין ושירותים), התשי"ב-1952, ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מצווה לאמור:

1. תיקון התוספת הראשונה

בתוספת הראשונה לצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, התשע"ז-2017, קבוצה 1, תחת "טובין שונים" –

כאן אתם עומדים לראות תיקון להגדרה של חפצים אישיים כאשר אחר כך, לפי ההגדרה הזאת, נקבעים הפטורים לנכנסים לישראל.

(1) בכללים לפרט 7, בכלל 1(ה) -

(1) אחרי פסקת משנה ד' יבוא:

"ד1. נוזל לסיגריה אלקטרונית בכמות שאינה עולה על 10 מ"ל, בין אם נתון במחסנית או בסיגריה ובין אם לאו, ובלבד שלעניין סיגריה אלקטרונית שאינה מתאימה למילוי חוזר המכילה נוזל בתוכה – כמות הסיגריות לא תעלה על 5 לכל נכנס שגילו 18 שנה לפחות".

(2) בפסקת משנה ה', במקום "בפסקאות משנה ב' עד ד'" יבוא "בפסקאות משנה ב' עד ד1".

כאן הוספנו חלופה של סיגריות אלקטרוניות ונוזל לסיגריות אלקטרוניות להגדרה של חפצים אישיים.
שלומית ארליך
תסבירי את הכמויות. למה 10 מיליליטר?:
לילי אור
(2) בפרט 7 –

(1) בסעיף 503000 בטור ב', אחרי "סיגריות" יבוא "או נוזל לסיגריה אלקטרונית".

(2) בסעיף 503100, בטור ב', אחרי "סיגריות" יבוא "או 4 מ"ל נוזל לסיגריה אלקטרונית, בין אם נתון במחסנית או בסיגריה ובין אם לאו, ובלבד שלעניין סיגריה אלקטרונית שאינה מתאימה למילוי חוזר המכילה נוזל בתוכה – כמות הסיגריות לא תעלה על 2".
קובי בוזו
כאן מדובר על אנשי צוות ימי או אווירי, לגביהם יש כיום פטור של 80 סיגריות שזה 4 חפיסות. לכן כתבנו כאן 4 מיליליטר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, הם לא יכולים להביא היום פקט? הם יכולים להביא עד 4 חפיסות?
קובי בוזו
כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל לא מוכרים רק פקט?
לילי אור
זה לנכנסים לישראל.
ינון אזולאי (ש"ס)
הימאים עליהם אתם מדברים. הם יכולים לקנות יחידות? לא נראה לי. נראה ל שאפשר לקנות רק באריזות.
לילי אור
אתה שואל מבחינת מה מוכרים בפועל בדיוטי פרי?
ינון אזולאי (ש"ס)
אני יודע מה מוכרים.
קובי בוזו
אלה אנשי צוות אוויר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני שואל. אנשי צוות אוויר וים, אתה אומר להם להביא רק 4 חפיסות, אתה מכניס אותם לפלונטר כי אין 4 חפיסות.
היו"ר אלכס קושניר
למה? אתה יכול לקנות 4 חפיסות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני שואל. אתה רואה עד כמה אני לא יודע כשזה מגיע לסיגריות. בדיוטי פרי אתה לא קונה רק פקט?
היו"ר אלכס קושניר
לא. יש שם עוד קיוסק שאתה יכול לקנות בודד.
שלומית ארליך
מבחינת סיגריות חד פעמיות, למה 5 ו-2?
קובי בוזו
בסיגריות חד פעמיות ההנחה היא שיש 2 מיליליטר בסיגריה אלקטרונית ולכן קבענו לפי יחידות, 5 יחידות למשל לעומת ה-10 מיליליטר נוזל. כשדיברנו בזמנו על כמות הנוזל שנמצאת בתוך הסיגריה האלקטרונית, הסברנו שקשה למדוד את כמות הנוזל. כאן קבענו יחידות. לכן מה שאתם רואים כאן, זה 10 מיליליטר לעומת 5 יחידות. אותו דבר, כשזה 4 חפיסות או 4 מיליליטר, קבענו 2 סיגריות אלקטרוניות חד פעמיות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל אתה לא מביא סיגריה חד פעמית עם 2 מיליליטר.
קובי בוזו
כן, נכון, אתה יכול להביא יותר.
ינון אזולאי (ש"ס)
כמה מגיע בסיגריה חד פעמית? אנחנו הרי לא יודעים. משחקים עם זה.
שלומית ארליך
אמרנו בין 1.5 מיליליטר, יכול להיות גם 13 מיליליטר בסיגריה חד פעמית. נכון?
קובי בוזו
נכון. יכול להיות.
שלומית ארליך
אז זה לא משנה לכם מה הכמות בסיגריה החד פעמית.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה לא יודע באמת כמה יש בתוך הסיגריה.
לילי אור
לנכנסים לישראל קבענו יחידות ולא מיליליטר.
ינון אזולאי (ש"ס)
כלומר, יכול להיות שזה לא שוויוני.
היו"ר אלכס קושניר
למה לא שוויוני?
ינון אזולאי (ש"ס)
כי אם אדם יכול להביא גם סיגריה של 13 מיליליטר ובנוזל אתה מאשר לו משהו אחר או בסיגריות אתה מאשר לו משהו אחר, בכל השוואה שאתה רוצה לעשות בין סיגריה לסיגריה חד פעמית, אז שוב אתה מיטיב עם הסיגריה החד פעמית מעל למה שאתה מרע עם הסיגריה האלקטרונית הרגילה. אנחנו רוצים את בריאות הציבור.
קובי בוזו
הסברנו את העניין של המדידה. יגיע מישהו מחוץ לארץ שקנה שם 5 סיגריות אלקטרוניות חד פעמיות, יכול להיות שהוא בכלל לא יודע כמה מיליליטר יש לו בכל חפיסה כי זה לפעמים לפי מספר שאיפות.
היו"ר אלכס קושניר
אתה יכול לא לתת פטור לסיגריות אלקטרוניות חד פעמיות בכלל?
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה גם מרע. הלוואי. אל תביא.
היו"ר אלכס קושניר
אני שואל אם זה שוויוני. התשובה היא לא.
שלומית ארליך
תסביר עוד פעם.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני לא רוצה שהחד פעמיות רק ירוויחו מכל זה ומי שייפגע זה הנוער.
שלומית ארליך
איך הגעתם ל-5 וה-2? לקחתם פשוט לפי כמות של 2 מיליליטר.
קובי בוזו
כן.
שלומית ארליך
אם זה 10 מי"ל נוזל לסיגריה אלקטרונית, עשיתם לפי 5 סיגריות רגילות.
קובי בוזו
כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל זה לא נכון כי רוב הסיגריות האלקטרוניות הן לא 2 מיליליטר. אנחנו לא באמת יודעים אבל רוב הסיגריות.
קובי בוזו
אנחנו לא יודעים.
היו"ר אלכס קושניר
רוב הסיגריות האלקטרוניות, מה הממוצע שלהן?
קובי בוזו
זה כל הזמן משתנה. זה תלוי ביבוא ומה שיהיה גם אחרי המס. הרי המס ישפיע על המוצר.
היו"ר אלכס קושניר
אפשר להוריד את הכמות כאן?
קובי בוזו
להוריד לכמה?
היו"ר אלכס קושניר
נגיד ל-3.
קובי בוזו
אפשר. אם זאת דרישה של הוועדה, אפשר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אין בעיה אבל אני שוב אומר שאנחנו צריכים לדעת הכול כדי שיהיה שוויון. בסוף הסיגריות האלקטרוניות ירוויחו יותר מכולם. מבחינתי, אם אפשר למצוא פתח שאי אפשר להביא את הסיגריות החד-פעמיות, תמצא את הפתח הזה. מבחינתי אל תביא אותן. השאלה אם זה אפשרי. אני אולי שונה מאחרים, אני זועק קודם כל על הנוער לפני הכול כי הם המכה עבורם הגענו לשולחן הזה.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
שאלה. אם אפשר לשמוע מאנשי המקצוע. אני לא בדקתי אבל אני שומע שני טיעונים מנוגדים לגבי מה יהיה היחס עכשיו לאחר המיסוי כפי שמוצג בפנינו, בין המחיר של סיגריות רגילות למחיר של סיגריות אלקטרוניות.
היו"ר אלכס קושניר
לא. אנחנו לא מתייחסים למחיר הסופי. אנחנו לא יכולים להתייחס אליו כי אנחנו לא יכולים להשפיע על העלות ואנחנו לא יכולים להשפיע על המחיר הסיטונאי. אנחנו צריכים לוודא שהמס הוא מס זהה. ששיעור המס הוא שיעור מס זהה. היות ושיעור המס על סיגריות תלוי במחיר הסיטונאי, גם שיעור המס על מוצרי אידוי ולכן אתה לא יכול לדעת כי מישהו יכול למכור את הסיגריה החד פעמית ב-100 שקלים ואותו אחד יכול למכור את אותה סיגריה ב-20 שקלים.

שוב, גם כאן, לגבי סעיף (ג), אני לא רוצה שניגע בו מסיבה אחת.
שלומית ארליך
היא עוד לא הקריאה אותו.
היו"ר אלכס קושניר
נכון.
לילי אור
(3) בסעיף 503200 בטור ב', אחרי "סיגריות" יבוא "או 10 מי"ל נוזל לסיגריה אלקטרונית, בין אם נתון במחסנית או בסיגריה ובין אם לאו, ובלבד שלעניין סיגריה אלקטרונית שאינה מתאימה למילוי חוזר המכילה נוזל בתוכה – כמות הסיגריות לא תעלה על 5".
היו"ר אלכס קושניר
אני יכול להצביע?
קריאה
על זה אפשר להצביע.
שלומית ארליך
מה התחילה של זה?
לילי אור
התחילה תהיה מיום הפרסום.
היו"ר אלכס קושניר
מתי יהיה הפרסום?
שלומית ארליך
בערך 10 ימים.
גיא גולדמן
זה צו שקודם הוועדה מאשרת.
שלומית ארליך
התחילה של הצו הקודם, של תיקון מספר 17, תהיה מהיום. אתם תפרסמו אותו היום והתחילה תהיה מהיום?
גיא גולדמן
כן.
היו"ר אלכס קושניר
אני מעלה להצבעה את הצו הזה שקשור לדיוטי פרי.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל אם אני רוצה התייעצות סיעתית?
היו"ר אלכס קושניר
יש לך מה להתייחס? לדיוטי פרי.
יצחק רוזנברג
כן. בכל העולם, 99 אחוזים מהמוצרים שנמצאים בשוק, חומר מילוי סיגריה אלקטרונית, מגיעים ב-100 מיליליטר. לפעמים בן אדם מחזיק אחד בננה, אחד תפוח, אחד טבק. אתה מכניס אנשים לפלילים. סתם תייר שטייל בעולם וחזר עם 3 בקבוקים, פי 30 מכמות המותרת, הפשטות במכס, חיפושים וכולי.
היו"ר אלכס קושניר
לא הפשטות במכס. שיצהיר וישלם מס. מה הסיפור?
יצחק רוזנברג
כמה יעלה לו המס?
היו"ר אלכס קושניר
אדוני, עוד פעם אתה מגביר את הקול, אתה בחוץ.
יצחק רוזנברג
סליחה.
היו"ר אלכס קושניר
אני אומר לך שוב. אם בן אדם מביא 3 פקטים של סיגריות, מה קורה לו? הוא עובר על החוק. אם הוא מכניס את זה בניגוד לצו, הוא עובר על החוק.
יצחק רוזנברג
מה האחוזים? כמה זה עלה?
היו"ר אלכס קושניר
זה אותו הדבר. ינון, אתה רוצה התייעצות?
ינון אזולאי (ש"ס)
כן.
היו"ר אלכס קושניר
התייעצות סיעתית. בשעה 11:35 הצבעה על הצו הזה.

(הישיבה נפסקה בשעה 11:30 ונתחדשה בשעה 11:35.)
היו"ר אלכס קושניר
פרופסור חגי לוין, בהתייחס לצו הזה.
חגי לוין
יש כאן כל מיני ספינים. אני רוצה לחזק אותך ואת הוועדה. הצו הזה וגם הצו השני הם צווים נכונים. הם היו צריכים לעבור ב-2013 וטוב שהם יעברו היום. אסור לחכות אפילו דקה אחת אלא צריך להעביר את שני הצווים בהקדם.
יהודה גליק
אני רוצה תגובה קצרה. אדוני היושב ראש, הרעיון של המכס הזה, המס הזה, מטרתו היא אחת והיא להיאבק בעישון. מסקנת הוועדה בעקבות ההחלטה שהתקבלה היום תהיה מקום ראשון, הכי זול, יהיה סיגריות, מקום שני יהיה חד פעמי.
קריאה
זה לא נכון.
יהודה גליק
ומקום הכי יקר, יהיה הרב פעמי, במקום שיהיה הפוך. כלומר, הוועדה היום מקבלת החלטה לעודד בני נוער ללכת לעשן. אני לא מאמין בחלומות הכי שחורים שלי שזה יעבור בבג"ץ. כלומר, אתם הולכים לבזבז ולשרוף את זמנכם לריק. זה לא יכול להיות.

מעבר לזה, אתם פניתם, האוצר פנה לבקש להוריד מחירים של מזון. מה שיבקשו היבואנים זה שכל מוצרי המזון שיש להם את החומרים האלה יעלו את אותו מחיר. כלומר, קורנפלקס יעלה לך 5,000 שקלים. אם זה נראה לך הגיוני, אז בבקשה.
היו"ר אלכס קושניר
אני מאוד מצטער לשמוע שאתה נגרר לפופוליזם כזה כי אין לזה שום קשר כי חומרי הגלם לא מוסו בצו הזה. תקרא את הצו.

בבקשה, יגאל קולוף ב-זום.
יגאל קולוף
שלום. אני מייצג את ביפר שבע"מ. אני מציג את זה לפי חוק הלוביסטים.
היו"ר אלכס קושניר
איך זה קשור לצו שאנחנו דנים בו עכשיו?
יגאל קולוף
זה היה קשור לצו הקודם.
היו"ר אלכס קושניר
הצו הקודם כרגע לא על סדר היום. אנחנו מדברים על הצו הזה. יש לך מה לומר על הצו הזה?
יגאל קולוף
על הצו הזה, לא. אבל לא ניתנה לי הזכות.
היו"ר אלכס קושניר
לא, אדוני, על הצו ההוא דיברנו.
אנחנו מצביעים על צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס'..), התשפ"ב-2021. אנחנו מדברים על צו דיוטי פרי.

מי בעד הצו? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושר
היו"ר אלכס קושניר
הצו אושר.
ינון אזולאי (ש"ס)
רוויזיה.
היו"ר אלכס קושניר
יש רוויזיה. אנחנו נצביע עליה בשעה 12:10.

אנחנו רוצים לעבור נושא. אנחנו צריכים להצביע על צו תעריף המכס. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושר
ינון אזולאי (ש"ס)
אני נגד בגלל התנהגות רשות המסים.
היו"ר אלכס קושניר
אבל אנחנו פתרנו את הבעיה.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא. על כל ההתנהלות שלהם.
היו"ר אלכס קושניר
הצו אושר. אנחנו חוזרים בחזרה לשינויים בתקציב.
ינון אזולאי (ש"ס)
אי אפשר אחרי השעה 14:00.
היו"ר אלכס קושניר
אפשר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז אני מגיש רוויזיות על כל הפניות שהיו כאן.
היו"ר אלכס קושניר
אין בעיה. יש רוויזיות על כל הפניות.
ינון אזולאי (ש"ס)
בשעה 14:00 אנחנו מתחילים ישיבות סיעה.
היו"ר אלכס קושניר
אין ישיבות סיעה שמתחילות בשעה 14:00. אין בעיה. יש רוויזיות על כל הפניות.

אנחנו נצביע על הרוויזיה על המס בשעה 2:07. ישיבת הסיעה היחידה שמתקיימת בשעה 14:00 זו ישיבת סיעה של מפלגת ישראל ביתנו. אני מוותר על הנוכחות שלי בישיבת הסיעה. בשום מקום לא כתוב שדיוני ועדת הכספים צריכים להסתיים בשעה 14:00 ביום חמישי. יש ישיבות סיעה, אני חייב לאפשר לחברי הכנסת להשתתף בישיבות סיעה. על ישיבת הסיעה שלי אני מוותר. מותר לי.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא.
היו"ר אלכס קושניר
כן. בשעה 14:07 הצבעה על הרוויזיה.
שלמה קרעי (הליכוד)
על כל הרוויזיות הצבעה ב-14:07?
היו"ר אלכס קושניר
לא. הצבעה על הצו.



(הישיבה נפסקה בשעה 11:45 ונתחדשה בשעה 14:07.)
היו"ר אלכס קושניר
הוגשה רוויזיה על צו הצו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (תיקון מס' 17), התשפ"ב-2022.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני רוצה לנמק אותה.
היו"ר אלכס קושניר
בבקשה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני חייב לומר כאן, ויודעת את גם האגודה למיגור העישון, הייתה לי איתם שיחה והם יודעים שאני נגד העישון ואני אצהיר ואומר אלף פעמים שאני נגד עישון וידיי נקיות. לא הכרתי אותם לפני כן וכנרה גם לא אכיר אותם אחר כך בעזרת השם. אין לי עניין איתם, עם כל היבואנים. אבל דרך ההתנהלות של רשות המסים היא דרך שלומיאלית ואין לי מילה אחרת לתאר זאת. ההתנהלות של רשות המסים בשבוע שעבר הייתה שלומיאלית בפרסום של הצו. לכן אנחנו הגענו למצב שביום שישי בלילה פקע הצו ומה שקרה זה שעד היום בפועל לא היה צו. אם הייתם הוגנים, רק כדי לשלם מחיר על הזלזול שלכם בוועדה, הייתם צריכים להוריד את המס ולא לעשות ניסיונות לראות איך אחר כך מתעסקים עם המס הזה. היה הכי טוב שיהיה את המס, יהיה להם יום אחד של חסד וישלמו מה שצריך. ברגע שהגעתם למקום שהמס הזה פקע, צריך גם יושר. היושר אומר שהיה צריך לתת לכל אחד – ואמר גיא שניתן לאלה שניסו. יש כאלה שראו את מה שהם צריכים לשלם ואפילו לא ניסו.

צר לי שהגענו למקום הזה.. היה עדיף שלא נגיע אליו ושכבר בשבוע שעבר המס היה ואז הם היו משלמים ולא הייתה איפה ואיפה. ברגע שהגעתם למצב הזה, אני חושב שלא היה ראוי ולא הייתה נכונה ההתנהגות שלכם אלא באותו רגע לומר שמבחינת ההגינות אתם נותנים עוד יום אחד. אני חושב שמבחינת הטלת המס על סיגריות ונוזלים, אמרנו, זה מס שחשוב לשם הבריאות וחבל לי שבשורה התחתונה הנוער ימשיך וייפול במקום הזה של הסיגריות החד פעמיות. זה כואב לי יותר מכל כי הנוער שבשבילו עשינו ורצינו לחנך, לא הצלחנו במס הזה. הצלחנו אולי להשית עוד עול על המשפחות ולא על הנוער. לצערי המשפחות אולי יעברו מסיגריה אלקטרונית לסיגריה רגילה, מה שפחות נוח לסביבה ואולי גם יותר גרוע לאותו מעשן. אני פחות מזה אלא קורא את המחקרים. חבל שזה כך. לכן הגשתי את הרוויזיה, נטו על ההתנהגות ועל הזלזול של רשות המסים בוועדה ובנו. תודה.
היו"ר אלכס קושניר
אני רוצה להעלות להצבעה את הרוויזיה. מי בעד קבלת הרוויזיה? מי נגד? מי נמנע.

הצבעה
הרוויזיה לא התקבלה
היו"ר אלכס קושניר
הרוויזיה לא התקבלה. הצו אושר ויוגש למליאה.

ועדת הכספים סיימה את דיוניה להיום. לגבי מחר יצא עדכון לגבי ההעברות התקציביות.

הישיבה נעולה. תודה.


הישיבה ננעלה בשעה 14:15.

קוד המקור של הנתונים