פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



57
ועדת הכלכלה
15/02/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 182
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, י"ד באדר א' התשפ"ב (15 בפברואר 2022), שעה 11:10
סדר היום
תכניות משרד האוצר והממשלה לסיוע כלכלי לעסקים קטנים שנפגעו בגל האומיקרון
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מרדכי ביטון – היו"ר
סמי אבו שחאדה
איתן גינזבורג
רון כץ
לימור מגן תלם
אורי מקלב
יבגני סובה
חברי הכנסת
משה אבוטבול
יעקב אשר
אוריאל בוסו
ענבר בזק
ולדימיר בליאק
ניר ברקת
סימון דוידסון
גלית דיסטל אטבריאן
רות וסרמן לנדה
יוסף טייב
אלון טל
אופיר כץ
אורלי לוי אבקסיס
מיכאל מלכיאלי
יעקב מרגי
מופיד מרעי
אוסאמה סעדי
אלכס קושניר
שלמה קרעי
יעל רון בן משה
קטי קטרין שטרית
מיכל שיר סגמן
נירה שפק
מוזמנים
שר האוצר אביגדור ליברמן
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה

רמי בז'ה - יו"ר פורום העצמאים מבית ההסתדרות

יורם מועלמי - יושב ראש העמותה לצמצום פערים חברתיים

אורן בוטא - מייסד תנועת העצמאים

טלי לאופר - מנכ"ל התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל

לנה דרובצ'בסקי - ס. יו"ר מורשת דרך, העמותה לתיירות נכנסת לישראל

ישראלה אינשטיין שטיר - סגנית נשיא איגוד לשכות המסחר

גיא גולן - קבינט העצמאים וממובילי המחאה הכלכלית

צמרת אביבי - מנכ"ל מורי תל"ן העשרה וחוגים

רועי כהן - עו"ד ונשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל

גנית פלג - יו"ר אגודת מורי הדרך

אבירם אלון - מנכ"ל התאחדות בעלי אולמות וגני אירועים
משתתפים באמצעים מקוונים
יוסי פתאל - מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל

שי ברמן - מנכ"ל איגוד המסעדות, הברים, המועדונים ובתי הקפה בישראל
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
אורנית אפלבוים – חבר תרגומים

תכניות משרד האוצר והממשלה לסיוע כלכלי לעסקים קטנים שנפגעו בגל האומיקרון
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בוקר טוב לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה. היום י"ד באדר א' תשפ"ב, 15 בפברואר 2022. על סדר היום: תכניות משרד האוצר והממשלה לסיוע כלכלי לעסקים קטנים שנפגעו בגל האומיקרון.

מטבע הדברים האולם מלא. בדיון על הלוחמים בצה"ל שאין להם אפשרות להשתלב לעומת אנשי המודיעין היו רק שלושה חברי כנסת. יש רייטינג גבוה לדיון הזה, אבל זה מחייב אותי להיות קפדן ולשמור על הסדר. בדיון הזה יישמעו דעות, אני מקווה לא אמירות פוגעניות ולא לגופו של אדם, אבל דעות חלוקות. גם לי יש מחלוקת וגם אני אגיד בדברים שלי פתיח. הכל ייאמר בצורה מכבדת. חברי כנסת יקבלו שלוש קריאות. משתתפים שהם לא חברי כנסת יוצאו החוצה בהפרעה ראשונה.

מדינת ישראל במשבר, היא ידעה לטפל בעסקים בגל הראשון, השני והשלישי. גל האומיקרון ממשיך, יש פגיעה בעסקים, יש פגיעה גם בשכירים במשק, יש פגיעה בענפים מסוימים שנפגעים יותר מאחרים. הממשלה עשתה מעשה שבוע שעבר והודיעה על שורת צעדים שחלקם מבורכים וטובים, כולל אומץ לב להוריד מיסוי בחשמל ולהקטין את עליית המחירים בחשמל.

יש דברים עליהם אנחנו חלוקים. אני מצאתי לנכון שאם נותנים הטבת מס על שכר, היא צריכה להגיע לאנשים עובדים המוחלשים ביותר. זה דילג על מקבלי שכר המינימום, כי מתוך התוכנית הזו 2.1 מיליון הולכים להטבות שכר של מי שיש לו מיסוי בשכר ורק 250 מיליון הולכים למי שמקבל מענקי עבודה, וגם את זה הוא אמור היה לקבל בדצמבר או שמענו שיקבל ביולי. אין סיבה שאם השכירים האחרים יקבלו כבר במרץ את הטבת השכר הזאת, גם אדם שמקבל שכר נמוך, מענק העבודה שלו צריך להגיע אליו כבר באפריל. הביטוח הלאומי ואחרים יודעים לשנות את המערכות ולבצע את זה.

מה שלא ראינו בתוכנית זה התייחסות לעסקים. שר האוצר אמר שהוא יציג התייחסות ופתרונות, הוא התחייב והוא הגיע לפה היום. אני ביקשתי ממנו שישמע את הקולות של הגופים, העסקים וחברי הכנסת. השר ביקש לתת את המצגת שלו ראשונה, לא יהיו הפרעות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה זה אומר קצת חברי כנסת, אדוני היושב ראש?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מקלב, התכוונתי שצריך לשמוע את הקולות ואז להתייחס. אנחנו נצטרך גם בעניין חברי הכנסת, אבקש מכם להיות תמציתיים וקצרים וגם מן הדוברים האחרים. כל אחד מייצג תחום ופגיעה, ואני אשתדל לתת את רשות הדיבור לרבים. מתי שהשר יבקש להציג את הדברים שלו אנחנו ניתן לו ואחרי זה נמשיך בדיון. נשתדל לתת לכולם לדבר.

אני מבקש ממנכ"ל התאחדות בעלי האולמות, כל דובר שהוא לא חבר כנסת יש לו שתי דקות וחברי כנסת יש שלוש דקות. אבירם אלון, בבקשה.
אבירם אלון
תודה רבה לוועדה, תודה ליושב ראש הוועדה ולשר האוצר שמכבד אותנו פה ורוצה לשמוע את העסקים.
שר האוצר אביגדור ליברמן
קודם כל, אני באמת מתנצל על האיחור, בדרך כלל אני לא מאחר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה לא אתה, זה האנשים שלך צריכים לנהל את לוח הזמנים כדי שתגיע לכנסת בזמן.
שר האוצר אביגדור ליברמן
היה דיון מאוד מעניין.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבירם אלון, שתי דקות בבקשה.
אבירם אלון
את שתי הדקות שלי אקדיש לאולמות האירועים. רק כדי להבהיר את הנקודה, אולמות האירועים ממרץ 2020 חווים משבר מאוד משמעותי, אני מניח שרובכם יודעים ושומעים על זה. אנחנו נכנסנו עכשיו לגל החמישי מותשים, חלשים ובלי חמצן. היומנים שלנו ריקים.

אני קצת רוצה להסביר לכם איך זה עובד מבחינת בעל אולם. אירועים סוגרים שלושה, ארבעה, חמישה, חצי שנה, שנה מראש, לא סוגרים אותם מעכשיו לעכשיו. זה לא עסק שנפתח ומתחילים להגיע אנשים ולקוחות.

אני אתן לכם דוגמה. בפברואר 2022, יש לי בעל אולם מנתניה שהיו לו 17 אירועים ביומן. בתחילת ינואר כל האירועים האלה התבטלו, לא נדחו, התבטלו. כנ"ל לגבי ינואר, חצי מדצמבר וככה להמשך. כרגע גם אין אופק של יומנים כי אנשים לא נכנסים למשרדים כדי להזמין חתונות, אירועים עסקיים וכיוצא בזה.

המדינה עשתה בפועל סגר, כלומר יש היום סגר על אולמות האירועים. המדינה החליטה לא להמליץ על התקהלויות, להשאיר אצלנו את התו הירוק, אגב, שר האוצר יצא כנגד זה. זה אבסורד שבאולם כדורסל עם 5,000, ואגב אני מנוי לאולם כדורסל, אני לא אחשוף לאיזו קבוצה. 5,000 אנשים יכולים לשיר, לירוק - - -
שר האוצר אביגדור ליברמן
אתמול היו 10,000 אנשים.
אבירם אלון
אז 10,000 אנשים יכולים לשיר, לאכול, לשתות, לצעוק, להתנשק ולהתחבק, ובאולם אירועים כשאנחנו מדברים על רחבת ריקודים של אולם בינוני בין 50-100 אנשים, אי אפשר. זה קצת אבסורד ומרתיח כי אנחנו הענף היחיד שנשאר עם התו הירוק, והוא מונע מאתנו הרבה מאוד פעילות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה לך.
אבירם אלון
תסלח לי, אני רק רוצה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סלחתי לך אם זה משפט סיום.
אבירם אלון
אז שני משפטי סיום. יש לנו הוצאות נרחבות, יש לנו שטחים נרחבים, הוצאות מאוד גדולות, הוצאות ארנונה, חשמל, מים ושכירות. אנחנו לא יכולים להתקיים עם הוצאות בלי הכנסות, אי אפשר. אם כן, תלמדו אותי איך לעשות את זה.

מה שאנחנו מבקשים, אנחנו ענף שלם כשמדברים על צלמים, תקליטנים, מפיקים, תאורנים וגם על האנשים שאתם לא חושבים עליהם כמו מגדלי הפרחים של מאה זרים לאירוע, הקצב שמספק לנו 100 קילו בשר לאירוע, אתם לא חושבים על האנשים האלה. בסוף בעל אולם אירועים מתקשר אליי ואומר לי, אני לא יכול לשים את שתי הבנות שלי בגן כי אין לי כסף, אני מוציא אותן מהגן ונשאר איתן בבית. מה אתם רוצים שאני אענה לו? איך אתם רוצים שאני אגיב לכזה בן אדם?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. עכשיו אנחנו נשמע עוד ארבעה נציגים של השטח, ואחרי זה נעשה דירוג, חבר כנסת, שטח, חבר כנסת, שטח. גנית, אגודת מורי הדרך, שתי דקות בבקשה.
גנית פלג
שלום לכולם, שלום כבוד השר, חברי הכנסת וכל הנציגים. אני באה בשם אגודת מורי הדרך שמייצגת את מורי הדרך שהינם בעלי רישיון וחתומים על הסכם השכר עם לשכת מארגני תיירות נכנסת.

אני רוצה בבקשה קודם כל לברך על תוכנית הסיוע, אבל לומר שבתוכנית הסיוע יש המון בעיות שלא מאפשרות לתת סיוע של ממש לכלל מורי הדרך. זאת אומרת שבתוך המתווה שכתבתם יש אפליה מובנית של כמעט 50% ממורי הדרך שנפגעו בשל משבר הקורונה. זה אומר שאותם מורי דרך שעבדו, עלו על אוטובוסים וקיבלו קבוצות, לא יכולים להשתלב בתוכנית שנכתבה ועברה למשרד התיירות. במשרד התיירות כרגע יש בעיה, הוא לא מאפשר לנו לבצע את התוכנית משום שיש הוראה של משרד האוצר. זה דבר אחד.

הדבר השני שאני רוצה להעלות, ישבתי כאן במספר ישיבות ובהן הצענו והתבקשנו להיפגש עם זרוע העבודה של ועדת הכלכלה. הפגישה הזאת הייתה לצורך הגשת תוכנית להסבות והכשרות. הסבות זה קצת יותר בעייתי, משום שכולנו יודעים שמקצוע מורי הדרך, שזו דרך חיים, המטרה שלו בין היתר זה לייצג את מדינת ישראל בפני כל אדם שנכנס לארץ, אבל יותר מכך, לחנך ולהעביר מורשת ותרבות של כל האוכלוסייה שחיה היום בארץ וגם חסרה את הדברים האלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גנית, משפט לסיום.
גנית פלג
לכן ביקשנו תוכנית הכשרות שתטייב את מקצוע מורי הדרך ותאפשר לו להיות טוב יותר ומקצועי יותר, אבל שתשאיר אותו, כמו למשל תו תקן, כמו למשל רכב ציבורי, כמו למשל מקצועות שהם יוכלו לשלב בתוך העולם המקצועי שלהם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גנית, אנחנו רוצים להיות מעשיים. נדאג שתהיה לך פגישת עבודה עם זרוע העבודה, זה הסיכום עכשיו ותודה על הדברים. גם הממשלה שמה 25,000,000 ₪ לשילוב מורי דרך בהדרכות, לפחות את הכסף הזה לנצל, לתת טיפה אוויר.

יוסי פתאל, לשכת סוכני תיירות נכנסת, בבקשה.
יוסי פתאל
שלום רב אדוני. אני לא רוצה לדבר על הבעיות שלנו, הדברים פה חוזרים על עצמם. אני רוצה לדבר ברשותך באופן רחב על המצב. אני חושב שהדיון הזה מבורך מאוד, ואני מודה לשר האוצר שהוא משתתף בו.

משברים במדינת ישראל הם לא דבר חדש, ובכל זאת כל פעם הם נתפסים כדבר שצריך להמציא את התורה מאפס. כבר בתחילת המשבר מי שהיום הוא שר החקלאות והיה לרגע יושב ראש ועדת כספים, אמר שהוא רוצה לראות תרחישי התייחסות. כל הדיונים נעשים בדיעבד והיישום שלהם נעשה כמעט שנה אחרי.

אם עכשיו דיברו פה מורי הדרך שאנחנו ארגון המעסיקים שלהם שחתומים על ההסכם הקיבוצי איתם, במקום להמציא את הגלגל היו צריכים לפנות אלינו והיינו פותרים את העניין כי הם אנשים שמקבלים מאתנו משכורות.

החליטו למשל לתת לנו כסף כבר ביולי 2021, אנשי האוצר עושים כל מאמץ להעביר את הכסף ולא מצליחים עד היום. נקבל אותו אולי לקראת סוף השנה. מה שאני רוצה להגיד - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מיולי 2021 יש לכם תקציב שלא הגיע?
יוסי פתאל
האנשים רוצים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז למה זה לא מגיע? מה הסיבה?
יוסי פתאל
לא רק שהיא לא יודעת לשלם, היא גם לא יודעת לקבל. קח לדוגמה את התיירים שצריכים להיכנס למלוניות קורונה, ההחלטה שלכם היא שהם ישלמו עבור השירות, אבל המדינה לא יודעת לקבל את הכסף אז היא לא גובה אותו.

בסופו של דבר, המשבר הזה והתרחישים שלו היו ידועים לכולם מראש, ובכל זאת סירבו לעשות את זה. כשאתם מקבלים החלטה להעביר כסף, אם הדבר הזה לא קורה תוך שלושה חודשים צריכה להידלק מנורה של מחדל מתהווה. אם רצו להציל אותנו ביולי ועד היום הכסף לא מצליח להגיע למרות הרצון הטוב של כולם, מדובר פה בבעיה מבנית עמוקה. אני לא רוצה לכונן כרגע על מצבנו כי זה נשמע כבר יותר מידי פעמים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
משפט אחרון.
יוסי פתאל
הביצוע הופל את העניין בפועל למחדל שהורג אותנו לגמרי. הדבר האחרון אדוני, עכשיו עומדים לקבל החלטה שאולי יפצו לפי צוק איתן. אין שום סיבה שאנחנו כל פעם נגיע אליכם לכנסת כמקבצי נדבות ולא נדע מראש שברמת פגיעה כזאת לענפים האלה זה התשלום, ברמת פגיעה אחרת הענפים האלה מקבלים והענפים האלה לא מקבלים. בגלל הרצון של המדינה לא להתחייב, היא קבעה התייחסות רוחבית בלבד, בלי התייחסות לסקטורים - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה יוסי. גם מתווה צוק איתן שציינת עלה פה על ידי כמה חברי כנסת וכמה סיעות מהבית, הוא יקבל עידוד בדברים בהמשך. גיא גולן, עצמאי, בבקשה.
גיא גולן
תודה רבה יושב הראש ותודה לכל החברים. אני רוצה להודות לחברת הכנסת רות וסרמן שדאגה שנציג העצמאים יהיה כאן בוועדה, אני מאוד מודה לכם ולכלל מפלגת כחול לבן שתומכת בעצמאים - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בוא נעזוב את הפוליטיקה עכשיו, תדבר לעניין.
גיא גולן
שמי גיא גולן, אני בעל מסעדת סקוצ'מן בנתניה מזה 40 שנים. עברנו מלחמות, עברנו אינתיפאדות, אבל תקופה כזאת מול מגפת קורונה בחיים לא הייתה לנו, לא חווינו דבר כזה. זו פגיעה קשה בכלכלה שלנו, בעיקר של המסעדנים ושל כלל העצמאים. היו לנו רגעים בהם נאלצו לקחת הלוואות ולמכור את הנכסים שלנו, המעט שיש לנו, בשביל להביא אוכל הביתה.

אני במשך 40 שנים לא זוכר תקופה כל כך קשה ואגרסיבית שאנחנו נמצאים בה. גם היום שר האוצר אומר באמירה אחידה, לכו תיקחו הלוואות בערבות המדינה. אדוני שר האוצר, זה לא הפתרון. תסלח לי, עם כל הכבוד לך. אני מאוד מבקש ממך לפצות את המסעדנים ואת כלל העצמאים, אנחנו פשוט מדממים וגוססים. אין תיירות, אין עבודה, המסעדות ריקות ואנחנו במצב מאוד קשה.
אופיר כץ (הליכוד)
אבל הוא אומר שהמסעדות - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חברים, עכשיו השיטה זה הערה ראשונה, אחרי זה קריאות ואני מוציא.
אופיר כץ (הליכוד)
לא אבל הוא אומר - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אופיר, עד עכשיו התחלנו טוב, הערה ראשונה. בואו נשמע את כולם. גיא, משפט לסיום.
גיא גולן
אדוני שר האוצר, אני מאוד מבקש ממך להתחשב בעסקים, בעיקר במסעדנים. אין תיירות, אין כלום, המסעדות ריקות ואין נפש חיה במסעדות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה לך. טלי לאופר, התאחדות סוכני הנסיעות, שתי דקות, בבקשה.
טלי לאופר
מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות. תודה כבוד היושב ראש ותודה שר האוצר. אני אעשה את זה קצר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בבקשה.
טלי לאופר
זה מאוד פשוט אדוני. בחודש דצמבר עמד ראש הממשלה וקרא להימנע מנסיעות לחו"ל. דקה אחרי זה עודכנו במדינה תקנות שסגרו את שערי המדינה ובזה בעצם המרכזיות במשרדי הנסיעות קרסו מביטולים. אותם סוכני נסיעות שפזורים בפריפריה ובמרכז, אותם משרדי נסיעות שמשלמים מיסים ושמעסיקים אלפי עובדים, כולם קרסו ונסגרו.

הם לא נסגרו כי המצב קשה, לא נסגרו בגלל האומיקרון בכללי, הם נסגרו כי מדינת ישראל החליטה שזה מה שהיא צריכה לעשות בשביל לשמור על אזרחיה. זה בסדר גמור, אבל החוזה עם האזרחים ועם העסקים כאן לא קוים, כי העסקים במשך שנים שילמו כאן מיסים והעסיקו עובדים. העסקים עומדים בכל החובות שלהם וכשהמדינה סוגרת לנו את הברז והעסק, מתכחשת לזה ולא נותנת לנו סיוע, כאן יש הפרה של הסכם עם העסקים.

אני אגיד עוד דבר. אנחנו לא מבקשים צדקה ולא שום דבר, אני לא מבקשת תרומות, מבקשת רק את מה שמגיע לי. סגרתם את העסק, תשלמו לו. למה אנחנו צריכים לרדוף אחרי הסיוע הזה? למה אנחנו צריכים להיות כעניים בפתח? אני לא חושבת שזאת צדקה, אני חושבת שזה מגיע לנו בזכות על כל מה שעשינו כל השנים. זה על העניין הזה.

אני מבינה ויכולה אפילו לקבל שהממשלה והאוצר לא רוצים לתמוך בעסקים שבסוף לא התפרנסו ולא התקיימו, זה בסדר גמור, זה לא מה שביקשנו. לא ביקשנו שתחזיקו אותנו כאן בכוח, עסקים שעומדים לקרוס. ביקשנו שאת הפעילות שתהיה לנו בעתיד תתנו לנו לעשות ולא אתם תורידו לנו את החרב על הצוואר בעניין הזה.

אנחנו מנוע צמיחה, אין טעם לחנוק אותנו כי אנחנו אלה שנמשיך לשלם מיסים אחר כך ואנחנו אלה שנעסיק את העובדים אחר כך. למה לחנוק אותנו?

משפט אחרון לפני שתעיר לי אדוני יושב הראש, אם יש אגרוף בבטן, זו אמירה של משרד האוצר כל פעם מחדש. תראו, מי שיצטרך סיוע ניתן לו, הנה ענף התיירות. תפסיקו לתת את ענף התיירות כדוגמה כי זה לא נכון, לא קיבלנו סיוע. המלונות ואולי מארגני התיירות הנכנסת זכאים לסיוע, משרדי נסיעות שנסגרו בהוראת הממשלה לא קיבלו שקל סיוע ולא זכאים לשקל סיוע, אז תפסיקו להביא את ענף התיירות ואת תוכנית הסיוע לענף התיירות כדוגמה. זה רק אגרוף בבטן בשבילנו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אין גם שר שלקח אחריות על תיירות יוצאת בממשלה. על תיירות נכנסת שר התיירות, את התיירות היוצאת אין שר שמארגן.
טלי לאופר
אדוני, אני רוצה לסיים בחיובי ולדבר מדם ליבם של כל העסקים. כל מה שנדרש עכשיו זה דצמבר, ינואר, פברואר, מתווה צוק איתן, תנו לעסקים את מה שהם צריכים ורוצים בשביל שיהיה להם חמצן להמשיך אחר כך.

אנחנו מבקשים את מתווה צוק איתן לסיוע לעסקים שנפגעו ושמוכיחים פגיעה בדצמבר, ינואר ופברואר, בתקופה בה היינו סגורים בגלל הממשלה. אנחנו לא רוצים שום דבר שלא מגיע לנו. אם שנה אחרי זה תראו שנתתם לנו כסף בטעות נחזיר אותו, אנחנו רוצים רק את מה שמגיע לנו.

דבר שני, אני פונה לשר האוצר בתחינה, אמרת שיש תוכנית סיוע לענף התיירות. אני מבקשת להכניס את משרדי וסוכני הנסיעות לתוכנית הסיוע הזאת. אנחנו ענף תיירות לכל דבר ועניין ולא קיבלנו סיוע. תודה רבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. עכשיו חברי כנסת, יש פה 22 חברי כנסת. אני הקציתי לכל חבר כנסת שלוש דקות, זה אומר שעה ושש דקות.
ענבר בזק (יש עתיד)
מיכאל, אפשר גם לבקש שמי שכבר דיבר יפנה מקום - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ענבר, תני לי לנהל את הישיבה הזאת. אנחנו נפנה מקום לחברי כנסת, הם יהיו בדיון הזה וידברו. יש לי רק בקשה אליכם, 22 כפול שלוש זה שעה ושש דקות. הדיון הזה שעתיים ואנחנו רוצים לשמוע את השטח ואת השר. מי שיוכל לקצץ ולהעביר מסר קצר ולעניין, תבוא עליו הברכה.

שלמה קרעי, בבקשה.
שלמה קרעי (הליכוד)
תודה אדוני יושב הראש.

שר האוצר, פעם הייתה לך סיסמה אם אין נאמנות אין אזרחות. מאז אתה יושב עם האחים המוסלמים בממשלה, אבל זה לא הנושא כרגע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קרעי, לגופו של עניין.
שלמה קרעי (הליכוד)
לגופו של עניין הסיסמה הזאת הפכה להיות - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חברים, אתם כחברי כנסת תרצו שלא יפריעו לכם בדברים. כל חבר כנסת יגיד את דברו ללא הפרעות.
שלמה קרעי (הליכוד)
הסיסמה הזאת הפכה להיות - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קרעי, חכה. כל חבר כנסת רוצה להגיד את דבריו בלי הפרעות. אני לא אאפשר הפרעות לא לאורחים ולא לחברי הכנסת. תלמדו לשמוע דבר שאתם לא יכולים לשמוע, זה חלק מהאתגר בדמוקרטיה.
שלמה קרעי (הליכוד)
תודה אדוני. הסיסמה הזאת הפכה להיות כנראה אם אין נאמנות לישראל ביתנו אין פיצויים, לא לעסקים, לא לשכירים ולא למעמד הביניים ומטה הקורס. למעמד הביניים ומעלה נתת 5,000 ₪ בשנה לכל ילד, ולחלשים ביותר נתת 800 ₪ בשנה לכל המשפחה. אין לכם בושה?

דיברת עלינו שפיזרנו כסף עם הליקופטרים גם למי שלא צריך לקבל, גם לאלפיון העליון. אתה היום לקחת הליקופטרים VIP וחילקת כסף רק למי שלא צריך לקבל, רק למעמד הביניים ומעלה. אתה מסוגל בכלל להבין אימא שצריכה היום להתלבט אם להדליק את הדוד, אם להדליק את החשמל בבית כי חשבון החשמל עולה? נכון, הורדתם קצת, אבל הכל עלה.

אתה העלית מיסים וגרמת לסחרור של עליות מחירים שאנשים לא יודעים אם לקנות בסופר פסטה או מוצרי צריכה אחרים ומתלבטים, בגלל כל הבלגן שעשית במשק באמת שקשה להבין מה המדיניות. אם כישלון זו מדיניות, אז כנראה שזו מדיניות טובה.

דיברו כאן על ענף התיירות, העצמאיים זה באופן כללי, אבל אתמול פורסמה כתבה של ציון נאנוס שאומר שדרשו מענף התיירות להחזיר מענקים כי הם דיווחו על מחזור 0. על מה ציפיתם מהם לדווח? לא היו להם הכנסות, היה מחזור 0 בתקופה הזו של הקורונה ואתם עכשיו - - -
משה אבוטבול (ש"ס)
מציע להם להחליף עבודה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבוטבול, כולם מקבלים הערה ואז קריאות. הערה קיבלת.
שלמה קרעי (הליכוד)
אתם עכשיו באים ודורשים מהם את המענקים בחזרה אחרי ששנתיים לא הייתה בכלל תיירות, זה בושה וחרפה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
משפט לסיום קרעי.
שלמה קרעי (הליכוד)
תקזז לי את כל ההפרעות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בנטו יצא לך הרבה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אני הכנתי את עצמי לשלוש דקות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סוד התמצות, בבקשה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אתם פוגעים בעצמאים ופוגעים בחלשים. כשיושב שר במפלגה שלך, שר בלי תיק נורווגי על חשבון הציבור ולא עושה כלום כבר כמעט שנה, ממשלה מנופחת, מלאה ג'ובים, עשרות נורווגים יושבים כאן כשהשרים לא עושים כלום. אתם אלה שפוגעים בחלשים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני הייתי רוצה שתדבר על העסקים.
שלמה קרעי (הליכוד)
אני דיברתי על העסקים. אני רוצה לומר לך, הדבר היחיד שיש לי לומר לשר האוצר כאן בשם אלפי חללי הקורונה שקברת כשסירבת לשבת בקבינט הקורונה, וגרמת לכל הגל הזה - - -
קריאה
קרעי, אתה מגזים.
שלמה קרעי (הליכוד)
בשם עשרות אלפי העסקים שהפקרת, בשם מאות אלפי הילדים שהרעבת אדוני, הדמעות של הילדים האלה יעמדו לך, ואני קורא לך בשם כל אלה להתפטר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חבר הכנסת שלמה קרעי תודה רבה. רועי כהן נשיא להב, בבקשה.
רועי כהן
שלום לכולם, אני מברך על הדיון הזה את אדוני יושב ראש העבודה ואת שר האוצר שנוכח. בשבילנו זו במה להציף את מצוקת העצמאיים. אני מרגיש דה ז'ה וו כי בדיוק כמו שאמרו, מי שהיה כאן בחודש מרץ, אפריל ותחילת מאי 2020 היה חבר הכנסת עודד פורר, היום שר החקלאות. אני הייתי שם כדי לזעוק ולהגיד, מה נותן לכם לגרום לעצמאים לזחול על הגחון? למה לגרום לאותם עצמאים שכל השנים האלה שילמו מיסים וביטוח לאומי להגיע למצב שהם זוחלים על הגחון?

מי נהנה לראות את המחזות האלה של בעלת סטודיו שמגיעה לטלוויזיה ואומרת שאין לה אוכל להביא לילדים שלה, ושהיא לא יכולה לשלם את הארנונה, השכירות וההלוואות שלה? מי נהנה לראות את אותו נהג הסעות שלא מסיע תיירים ובאו אליו מעקלים הביתה כדי לעקל לו את הטלוויזיה והמקרר כי הוא לא שילם על האוטו שלו? מי נהנה לראות את המחזות האלה? אני רוצה לדעת.

פה אני זועק את הזעקה של אותם עצמאים פשוטים, את הקטנים, אני לא באתי לדבר על הטייקונים ואלה שיש להם רבעונים, תשקיפים או דיבידנדים. איזה דיבידנדים יש לבעלת סטודיו? איזה דיבידנדים יש לאותו נהג הסעות? איזה דיבידנדים יש לתאורן, לסאונד מן או למורה בחוג הפרטי?

אני רוצה לשאול אותך אדוני שר האוצר, איזה דיבידנדים? אתה מחכה לדו"חות המע"מ, הם לא מגישים דו"חות מע"מ, הם עד 100,000 ₪, אני רוצה לדעת אם אמרו לך את זה ברשות המיסים? יש קרוב ל-150,000 אנשים שלא מגישים בכלל דו"חות מע"מ, אלה אנשים שכרגע אין להם יכולת להתפרנס. אני רוצה לדעת אם הם נתנו לך את הנתונים כי אני יודע שאתה כן רוצה לעזור, נפגשת איתנו והיית קשוב, אבל הנתונים הם לא נתוני אמת.

כרגע יש לאנשים הוצאות קבועות, ארנונה, שכירות וביטוח, ואין אף אחד שנותן להם מענה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
משפט לסיום.
רועי כהן
כל פעם מחדש גורמים לנו להגיע. כשהייתה הצפה בנחל הגעתון אביר קארה היה איתנו, הוא היה אצל ראש עיריית נהריה. למה כל פעם שמשלמים מחיר בשריפה, ברעידת אדמה, במגפה, כל פעם מי שמשלם את המחיר זה ציבור העצמאיים? לשכירים יש מענה ורשת ביטחון. אנחנו דרשנו שיהיה נוהל חירום.

אדוני יושב הראש, אתה צריך לצאת פה בקריאה שלא יהיה יותר מצב שאנחנו נצא לרחובות ונזחל על הגחון, אלא יהיה נוהל חירום אם יש מגפה, שריפה או הצפה, שיהיה פיצול לעצמאים. אנחנו לא נהיה אזרחים סוג ב'.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רועי, דיברת מדם ליבך והזעקה הזאת נשמעה.
רועי כהן
ניסחנו את זה בצוק איתן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רועי, אני לא יכול לצעוק כמוך. דיברת מדם ליבך והזעקה הזאת נשמעה ומהדהדת בבית הזה. הדיון הזה אפילו משודר. חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס, בבקשה.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
תודה רבה אדוני היושב ראש, אני מברכת על הדיון הזה. לצערי הרב נדמה שאנחנו הולכים מדחי אל דחי. אני אשלים את הדברים שאמר רועי כהן מלהב. תראו, 70,000 עסקים נסגרו במהלך 2021. שתבינו שב-2020 נסגרו 38,000 עסקים. אם אנחנו הולכים שנה אחת אחורנית, ב-2019 נסגרו 44,000.

אני מסתכלת גם על המחקר שנעשה ויש פה את כל הנתונים של מחלקת המחקר של הכנסת. זה אומר שבשנת 2021 למרות המגפה פחות עסקים קטנים ובינוניים נסגרו מאשר בשנה רגילה. זה בגלל העזרה של הממשלה הקודמת, עם עובדות אי אפשר להתווכח.

כשאנחנו מסתכלים על כל אותם עצמאים שאיבדו את הביטחון להכנסה שגרתית שתאפשר את החיים הנורמטיביים הבסיסיים ביותר, אנחנו מדברים על משכנתא, על חינוך לילדים, על אוכל ועל תשלום מיסים, חשמל ארנונה ומים. חשמל העליתם, אני חייבת לומר שחברי שלמה קרעי אמר שהורדתם קצת בחשמל אבל לא, הם לא הורידו בחשמל, הם התכוונו להעלות הרבה יותר ועכשיו בהחלטה החדשה הם פשוט מעלים פחות ממה שהתכוונו. העלייה היא גדולה, הארנונה עולה במקביל. אנחנו יודעים שתכף גם המים יעלו עלייה נוספת, בוודאי ובוודאי שגם הדלק.

כשאין ביטחון לאותן משפחות אתם צריכים לפרוט את זה לא למספרים אלא לאנשים. כשיש סכנה שאנשים לא יוכלו לשלם את המשכנתא שלהם, קורת הגג מעל ראש הילדים שלהם, הביטחון הזה נשמט. כשאין להם כסף לגיל הרך, הילדים האלה לא יוכלו להיכנס כי 0-3 גם עם ההכרזות שלכם להעביר את הגיל הרך למשרד החינוך, זה לא אומר מאומה לא על התוכן, לא על התשלום של ההורים ובוודאי על הבלגן שיש אצלכם במשרדים מה עובר ומה לא עובר. ראינו את זה לדוגמה עם בדיקות האנטיגן.

מה קורה עם החינוך לגילאים מסוימים ומה קורה בגיל הרך? הפקרתם את מנהלות החינוך הרך שהן עצמאיות. כל אותם מוסדות שקורסים ואף אחד היום לא רק שלא עוזר אלא עוד אומרים להם להחזיר את אותם מענקים שקיבלו.

אני אגיד לכם מה, משרד האוצר כבר לקח בחזרה 370,000,000 ₪ ממענקים שניתנו לאנשים כדי שיחזיקו את הראש מעל המים. יש עוד הרבה מאוד אנשים שעומדים בפני תביעה קשה ובפני עיקולים. היכולת של המשפחה הזו אחר כך לחזור בחזרה לשוק התעסוקה, אני לא יודעת כמה היא גבוהה. היכולת שלהם לשלם את המשכנתא ולשמור את קורת הגג של הילדים שלהם הולכת ונשמטת.

היום קשישים בוחרים לא רק בין תרופה לבין אוכל, הם בוחרים אם להדליק את המיזוג. כמה היפותרמיה ראינו בשנה הזו? כמה קשישים ראינו מתים בתוך המגפה ורק הריח הביא אותנו אליהם? אנחנו איבדנו את הרגישות.

כשאנחנו מדברים על הילדים של החרדים, תסלחו לי אני לא יכולה ובזה אני אסיים. ילדים הם ילדים, הנשים העובדות החרדיות הן 83% יותר מהממוצע ב-OECD, אתם רוצים להחזיר אותן הביתה? מה המטרה שלכם? אתם לא אוהבים את ההורים שלהם? אל תפגעו בילדים האלה. אנחנו צריכים להעצים אותם ולראות איך יש להם מסגרת ולא שמרטפים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה על הדברים. ישראלה שטיר, ענף תערוכות וכנסים, איגוד לשכות המסחר.
ישראלה אינשטיין שטיר
בוקר טוב לכולם. כבוד היושב ראש וכבוד השר, אני מודה לכם על הזכות שאני יכולה לדבר כאן. כמו שאמר רועי כהן, יש לי דה ז'ה וו. אני כאן ממרץ 2020 בוועדות. הענף שאני מייצגת, ענף התערוכות והכנסים, נפל כל השנים האלה בין הכיסאות. אנחנו ממרץ 2020 הפסקנו לעבוד. הייתה לנו עדנה באוקטובר-נובמבר 2021 של חודשיים בהם יכולנו לחזור לעבודה, ומאז מת הכל.

זה ענף שצריך רשת ביטחון, זה ענף שבשביל שתהיה בארץ תערוכה או שיהיה כנס מתחילים לעבוד עליו שנה קודם. אנחנו מחזיקים עובדים, לא פיטרנו אנשים, אנחנו משלמים להם משכורות ואנחנו חיים בחוסר וודאות מזעזע וכל הזמן רק דוחים. הייתה צריכה להיות עכשיו תערוכה בפברואר, היא נדחתה למאי עם התחייבויות לאקספו תל אביב, עם תשלומים שניתנו, הכל מהכיס הפרטי שלנו בלי שאנחנו מקבלים שקל מימון. אנחנו מחזיקים את כל הדבר הזה.

הגענו לקצה היכולת שלנו בענף, זה ענף שהגיע לסוף והוא מדמם. אנחנו חייבים שהמדינה תבין שהענף הזה בשנה נורמלית מגלגל כ-1.4 מיליארד שקלים בלי התיירות. אנחנו רוצים שיבינו שהענף הזה מעסיק ישיר ועקיף כ-200,000 אנשים. אנחנו לא יכולים לשלוח את כל האנשים האלה הביתה. זה שאומרים שאין אבטלה זה כי אנחנו מעסיקים אותם ומשלמים להם את המשכורות.

אני מבקש התייחסות לענף שלנו, אני מבקשת רשת ביטחון לענף שלנו כמו שנותנים במדינות אחרות באירופה. אני מבקשת שיבדקו את הירידה בהכנסות ובמחזורים לעומת 2019 כמו שעשו ב-2020. כל מי שהמחזור שלו ירד ב-50% ויותר, שיתנו לו את האפשרות לתמיכה כמו שקיבלנו בשנת 2020. אני מבקשת שיתנו אפשרות לדחות את המע"מ מחודש פברואר לא בעשרה ימים אלא בשלושה חודשים. תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. איתן גינזבורג קיבל את זכות הדיבור ממופיד מרעי כי יש לו חוק בוועדת הפנים. איתן, בבקשה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
תודה רבה לך אדוני היושב ראש, תודה גם למופיד שנתן לי אפשרות לדבר. תודה לשר שפינית מזמנך והגעת לוועדת הכלכלה. אני רוצה לברך אותך על הצעדים שעשית גם בזמן קיומה של הממשלה הזאת והרבה מאוד צעדים כלכליים חשובים נעשו בממשלת ישראל למען המשק הישראלי ולמען ענפים שונים. צריך להגיד גם את הדברים האלה, הרבה מאוד צעדים חברתיים חשובים נעשו ועוד ימשיכו להיעשות.

אני רוצה להעלות פה סוגייה שהעליתי בפניך אדוני, וזה מתקשר לדברים שאמרה כאן ישראלה. אני רוצה לדבר על כך שלצד נתוני המאקרו הטובים ולצד הענפים הרבים שסייעו להם - - אני לא רוצה לדבר על ענפים, אני רוצה לדבר על העסקים בקצה, על המיקרו, על מי שהפדיון שלו ירד באחוזים מאוד ניכרים בשנת 2021.

על אף הנתונים הטובים, ואני מבין שהנתונים ב-2021 טובים יותר מ-2019, בסוף יש עסקים בקצה שנפגעו. הם נפגעו כי היו כל מיני מגבלות של תו ירוק ותו סגול, לא רק בתקופת האומיקרון ובתקופות הגלים. גם בין הגלים היו מגבלות שונות.
קריאה
ומאות אלפי מבודדים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לכן אני הייתי מבקש משר האוצר לתת הנחיה לרשות המיסים לבדוק. עסק שהפדיון שלו ירד בצורה ניכרת, באחוזים ניכרים של 50%-30%, תקבעו את האחוזים שאתם חושבים, צריך לתת להם סיוע מידי בין אם במענק או פיצויים. זה בדיוק האנשים בקצה, אלה שלא נופלים בתוך ענף או מגמה, הם אנשים בקצה שמעסיקים עובדים, בדרך כלל עצמאים, עסקים קטנים ומעסיקים משפחות והם קורסים.

אני מטפל בכמה משפחות כאלה וכמה עסקים כאלה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איתן, משפט לסיום.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הם מגיעים לכדי אובדן המשפחה וקריסתה, חלק מדברים על אובדנות. אני מבקש ממך, שר האוצר, תדברו ותתייחסו גם לקצה למרות שהמאקרו טוב. תדברו על אותם עסקים קטנים, תנו להם מענה כשהפדיון ירד. יש לרשות המיסים יכולת לבדוק באופן פרטני את המקרים הללו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה.
משה אבוטבול (ש"ס)
אנשים אומרים, לא רוצים לגנוב מהמכולת - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבוטבול, קריאה ראשונה.

שי ברמן מנכ"ל איגוד המסעדות, בבקשה.
שי ברמן
תודה רבה אדוני יושב הראש ואדוני השר. אני רוצה להתחיל ברשותכם במשהו חיובי, אנחנו בשבועיים האחרונים - - עניין מאוד חשוב שקשור למסעדות זה ביטול היטל העובדים הזרים שהוביל שר האוצר, דבר שמאוד מקל על העסקים הקטנים, הציבור והדיון על יוקר המחיה. חשוב לנו להגיד תודה גם בימים כאלה קשים ולמרות המחלוקות.

לגופו של עניין ולגופו של הדיון הזה, אנחנו במסעדות נפגענו מאוד בגל החמישי. ההסתכלות על הגל החמישי כמשהו שקרה במשך חודש-חודשיים בלי להסתכל על כל הקונטקסט של השנתיים האחרונות היא לא הוגנת כלפינו והיא לא נכונה. אי אפשר לבחון עסק ועסק קטן במונחים שנתיים, אנחנו עסקים שבנויים על תזרים וחודש אחד או חודשיים כאלה מערערים מאוד את היכולת שלנו לשרוד, בטח בקונטקסט של השנתיים האחרונות.

צריך להבין שהמשבר האחרון פגע בנו פעמיים, פעם אחת בירידה הדרסטית במחזור, שלא יספרו לכם סיפורים עם דו"חות של כרטיסי אשראי שלא לוקחים בחשבון את העלייה החדה שחלה בשימוש בכרטיסי האשראי בשנתיים האחרונות, הם לא לוקחים בחשבון פרמטרים אחרים והם בוודאי לא לוקחים בחשבון עסקים שנפגעו בצורה דרסטית, והם יוצאים מן הכלל, הם לא נמצאים בנתונים הכלליים ואנחנו לא נוכל להגיע להם שבצורה רוחבית לא נגרם נזק ולכן הם לא יקבלו.

בכל מתווה פיצויים, ומדובר על צוק איתן שכמובן שאנחנו תומכים בו, בסופו של דבר רק מי שנפגע מקבל כסף - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שי, משפטי סיום.
שי ברמן
הפגיעה השנייה הייתה בעניין ימי המחלה. צריך להבין שאנחנו בחודשיים הקרובים הולכים לשלם בבת אחת 150,000,000 ₪ לעובדים שלנו על פדיון ימי מחלה. בקושי תזרימי כזה, בלי סיוע מהיר למי שצריך - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. חברת הכנסת ענבר בזק, בבקשה.
ענבר בזק (יש עתיד)
תודה על זכות הדיבור ועל הדיון החשוב הזה. אני חברת כנסת פחות משנה, אבל במשך 12 שנים הייתי עצמאית, מתוכן שבע שנים עמדתי בראש ארגון שנלחם למען זכויות לעצמאים. במשך שבע שנים אני שומעת שוב ושוב משפט, העצמאים והעסקים הקטנים הם הלב הפועם של הכלכלה הישראלית. הגיע הזמן שנוכיח שאנחנו לא רק אומרים את המשפט הזה, אלא שאנחנו באמת מתכוונים אליו. כולנו יודעים שזה נכון. יש אינטרס למדינה שהעסקים הקטנים ישגשגו, יפרחו, יספקו מקומות תעסוקה וישלמו מיסים.

אמרה חברת הכנסת אורלי לוי ש-70,000 עסקים נסגרו בשנת 2021, זה לא רק בעלי עסקים שהולכים הביתה, זה גם העובדים שלהם. מדובר בעשרות אלפים וגם מאות אלפים מקומות עבודה, ולכן אין ספק שיש אינטרס למדינת ישראל לשמר את העסקים האלה. אין לי ספק שהשר יודע את זה ומכיר את הנתונים.

בואו נגיד מילה טובה גם איפה שמגיע, הממשלה הזאת ושר האוצר הצליחו לשמר, מאז שהממשלה הוקמה לא היה יום אחד של סגר. אין ספק שהמחזורים של העסקים ירדו, אבל עצם זה שהצליחו לשמור את המשק פעיל וללא יום סגר, יש לזה משמעות וחשיבות.

אמר פה חבר הכנסת קרעי שהוא לא עשה כלום, בואו נזכור שמדובר בשר שהעביר תקציב אחרי שלוש שנים - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
תקציב שפגע בכל החלשים והעלה מיסים.
ענבר בזק (יש עתיד)
זה כבר דיון אחר. וקרעי, לא הפרעתי לך אל תפריע לי. מדובר בשר שהצליח להעביר תקציב אחרי שלוש שנים, זה לא דבר שהולך ברגל. איפה שצריך להגיד מילה טובה צריך להגיד. יש מדיניות כלכלית אחראית של הממשלה הזאת ושל שר האוצר שהיא לא פזרנית והיא דואגת לתת רק למי שבאמת נפגע.
שלמה קרעי (הליכוד)
באמת? רק העשירים קיבלו, תקשיבי לעצמך.
ענבר בזק (יש עתיד)
קרעי, אני לא הפרעתי לך, ואמרת דברים שגם אני לא הסכמתי איתם ועדיין נתתי לך את הכבוד.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
רגע למה לא נותנים לדבר - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בליאק, קריאה ראשונה. מלכיאלי, קריאה ראשונה. בליאק, קריאה שנייה. אף אחד לא מעיר הערות, אף אחד לא מגונן, רק אני מנהל את הדיון.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
על מה קיבלתי את הראשונה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה לא שמעת, היית ברצף צעקות.
ענבר בזק (יש עתיד)
אם יורשה לי משפט לסיום, תקזז את ההפרעות. אני גם קוראת כמו שאמר פה יו"ר להב רועי כהן, לגבש נוהל חירום שלא כל פעם העצמאים יצטרכו לבוא ונצטרך לשבת ולדון, אלא שיהיה נוהל חירום. אני קוראת לאמץ את מתווה צוק איתן, ושכל פעם שיהיה משבר ויוחלט שהעסקים נפגעו נפעיל אותו.

אני פונה פה לשר ולכל חברי הכנסת, חברי קואליציה ואופוזיציה, בואו נאשר את זה, נפתח את הפקק הזה ונעזור לעצמאים לשרוד את התקופה הקשה הזאת. תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. אורן בוטא, תנועת העצמאים.
אורן בוטא
בוקר טוב. אני מברך את כבוד היושב ראש. הופתעתי ששר האוצר הגיע לכאן, אחרי שמונה חודשים זה השאפו הראשון שאני נותן לך. העצמאים אחרי שמונה חודשים ללא פיצוי. שר האוצר אומר שמדינת ישראל במצב כלכלי מצוין, יש גביית מיסים, ואני אומר הרי זה מבורך. יש 208,000,000,000 ₪ ביתרות מטבע חוץ.

העצמאים שלא מתחילים את החודש בגלל ההוצאות הקבועות הם אלא שנושאים את עיניהם אלינו כאן, כל הנציגים שמאחוריהם יש אלפי עצמאים והארגונים השונים, ואליך, מר ליברמן. חשוב מאוד לדעת, יש דברים שכולכם או רובכם לא יודעים. יש מתווה שהיה בשומר חומות במאי 2021. עד עכשיו רוב העסקים לא קיבלו את רוב הכסף מהמתווה הזה, וזה בממשלה הנוכחית.

הממשלה הקודמת נתנה 41,000,000,000 ₪ לעצמאים ולשכירים, הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי. 80,000,000,000 ₪ היה לנו מטריה מהבנקים. אין לנו כרגע לא את זה ולא את זה. חשוב מאוד שתיקחו את זה בחשבון. עכשיו עוד לא האביב, האביב עומד להגיע. אנחנו צריכים למנוע מהעצמאים להגיע לכאן לכנסת, אנחנו צריכים לדאוג להם עוד לפני שם יגיעו לכנסת כי הם על סף קריסה. ההוצאות הקבועות שלהם שוחטות אותם.

הירידות במחזורים, יולי עד דצמבר 2021, מחייבות פיצוי רטרואקטיבי לאור ההשוואה ליולי עד דצמבר 2019. יש פה ירידה של לפחות 35% ומעלה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
משפט לסיום.
אורן בוטא
את זה רשות המיסים יכולה בקלות לבדוק. אם אנחנו לא נהיה שכירים ועצמאים יחד כי אנחנו תלויים אחד בשני, אנחנו לצערי נהיה תלויים אחד לצד השני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. חבר הכנסת אביר קארה, בבקשה.
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
בוקר טוב לכולם, אני לא אאריך יותר מידי. אני חושב שהדיון הזה לא היה צריך להתקיים אבל לצערי הרב הוא מתקיים.
שלמה קרעי (הליכוד)
יש לו בעיה עם הדיון - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קרעי, דממה באולם. לא לדבר, תלמדו להתאפק.
שלמה קרעי (הליכוד)
הוא עושה דה-לגיטימציה לדיון, מה זה לא היה צריך להתקיים?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קרעי, קריאה ראשונה. סימון אתה גם בקריאה ראשונה. תנו לי לעשות את העבודה שלי, אף אחד מכם לא היה רוצה להחליף אותי עכשיו.
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
אני חושב אדוני היושב ראש שהדיון הזה - - ובוקר טוב אדוני שר האוצר - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אתה עושה את העבודה שלך נהדר. יש פה שר אוצר מנותק - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה גם עומד וגם צועק. אתה מתכנן לצאת, צועד ליציאה, אוסף את הקריאות בתנועה, מלכיאלי אתה יושב אתנו?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
לאנשים קשה, אנשים פה לא גומרים את החודש - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קריאה שניה, תשב ואל תדבר. נא לשבת. אביר קארה, בבקשה.
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
אדוני היושב ראש ואדוני שר האוצר, הדיון הזה לא היה צריך להתקיים ולא היה צריך לבוא לעולם, בטח לא בממשלה הזו. הממשלה הזו היא ממשלה שהגיעה לפה - כולנו, לא רק אני, כולנו הגענו על קולות של אנשים שנמצאים כאן.
שלמה קרעי (הליכוד)
תגיד, אין לך עבודה? סגן שר. מה אתה עושה כאן בכלל?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קרעי, קריאה שניה. אי אפשר לעבוד ככה. אתם לא עוזרים לי, אין לכם רחמים.
שלמה קרעי (הליכוד)
מיכאל, יש לו בעיה עם הדיון שאנחנו מקיימים כאן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קרעי, קריאה שניה. אתה מדבר איתי על פרוצדורות ואני מדבר איתך על להתקדם.
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
אני אומר שבגדול הדיון הזה לא היה צריך להתקיים כיוון שכולנו, כל הממשלה הזאת קמה על קולות העצמאים וכל פעם כשהדיונים האלה קורים פה בכנסת עוד לפני שנכנסתי לכאן, זה היה לי לא נוח. לא נוח לי כי המעסיקים שלי נמצאים גם בזום וגם חלק מהם יושבים פה, והם אלה שמשלמים מיסים עבור המשכורות של כולנו. זה שהם צריכים לבוא ולהתבזות פעם אחר פעם, בעיניי זה דבר חמור מאוד שאנחנו צריכים לדאוג שלא יקרה יותר.

אני רוצה לומר עוד דבר, אדוני שר האוצר, העברנו פה רפורמות באמת אדירות. אני רוצה להגיד בקטע הטוב של המילה, כשהגיע לכאן חוק הסדרים מאוד רחב, אז גם יושב ראש הוועדה יחד כשותפים העברנו פה דברים מטורפים. הרחבנו את הרפורמה בייבוא מעבר לכל דמיון אפשרי. אזרחי ישראל ייהנו מפירות העשייה שלנו בשנים הבאות.

יחד עם זאת, כל הדברים הגדולים שעשינו גם בחוק הרגולציה וגם בחוק רישוי עסקים, הכל מתגמד כרגע, אדוני שר האוצר, לעומת המצוקה העכשווית שיש לחלק גדול מהאנשים שנמצאים פה. אנחנו מחויבים אליהם.

גם בשיחה שקיימנו וגם בשיחה שקיימתי עם ראש הממשלה, אני יודע שאנחנו צריכים כמו שסיכמנו לתת את המענה לאותם עסקים שנפגעו. אני יודע שזה דברים שגם אתה אמרת. אנחנו קצת עוברים את הגבול, אנחנו עוברים את הזמן האפשרי. אני מבקש שהדברים האלה יקרו בימים הקרובים ולא מעבר לזה, כי אני חושב שגם אנחנו, השותפים לממשלה הזאת, קצת נבוכים מהסיטואציה. תודה רבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קארה, דיברת היום הכי גרוע שהיית אי פעם אבל דבריך נשמעו והיו מדויקים וקצרים. תודה רבה על כך. רמי בז'ה, פורום העצמאים מבית ההסתדרות, בבקשה.
רמי בז'ה
תודה רבה על ההזדמנות. אני רוצה לברך את כל השותפים שלנו בממשלה הזו. אני חייב להגיד שגם מהאופוזיציה וגם מהקואליציה יש הסכמה גורפת שאנחנו צודקים, כולם אומרים את זה.

אני רוצה לדבר אליך, שר האוצר, אני מבקש שתסתכל אלי כשאני מדבר אליך כי זו הזדמנות. אתה הסתכלת לי בעיניים לפני הבחירות ואמרת לי את כל הדברים שהסכמתי להם, ואני מצפה שזה יקרה גם עכשיו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הצבעת לו בסוף?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חבר הכנסת אשר, קריאה ראשונה.
רמי בז'ה
גם אתה וגם נציגיך במפלגה מבינים היטב - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אופיר כץ, אתה בקריאה שניה לדעתי.
רמי בז'ה
הואיל ואני לא רק יושב ראש פורום העצמאים, אני גם מפיק פרטי לא מסוג מפיקי האירועים שהציגו כאן בעלי האולמות, אני מפיק תיאטרון פרטי, בידור, פסטיבלים וכדומה. אם הייתי יודע שיש כזה ביקוש לוועדה, אולי הייתי מוכר כרטיסים בכניסה.

גם אני כמו רועי כהן וכמו הגברת שטיר שאמרה שיש לה דה ז'ה וו, גם אני מרגיש את אותו דבר. אנחנו עומדים מול ממשלה שלא נותנת לנו מענה ונורא ציפיתי, כפי שאביר אמר, שזה ישתנה בממשלה הזו.

אני רוצה להגיד לך משהו - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אורלי, לא להפריע.
רמי בז'ה
אם שותף עסקי שלי היה בא אליי בעת משבר ואומר לי להתמודד לבד, הייתי מחליף שותף. אנחנו לא ציבור, אנחנו שותפים שלך ואותנו אתה לא יכול להחליף בתור שותף. אני אגלה לך סוד, אני גם לא רוצה להחליף אותך בתור שותף. אני מאמין בממשלה שלך ושלנו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
משפטי סיום.
רמי בז'ה
לכן אני אומר, אם אמרת השבוע בקולך אחרי הביקורת שקיבלת על המתווה הכלכלי שאם אין רווחים אין רווחה, אנחנו הרווחים שלך. אנחנו כאן, כל ציבור העצמאים, אנחנו הרווחים שלך. אם אתה לא תדע, כפי שאביר אמר, זה עניין של תזמון. אתם מתחתם את החבל יותר מידי והוא עוד שניה נקרא לכולנו ואנחנו מאבדים אמון לגמרי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה.
רמי בז'ה
משפט אחרון. התזמון כאן הוא קריטי ביותר. לפעמים פקיד קטן בבנק, אם הוא מחזיר לך את הצ'ק העשירי, הלך עליך. זו החלטה של פקיד קטן. לכן אדוני שר האוצר, אתה תעזור לנו כשאנחנו נמצאים כאן כי אחרי שאנחנו ניפול לתהום אתה לא תצטרך רק לחלץ אותנו, אתה תצטרך גם להחיות אותנו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה מר בז'ה.
רמי בז'ה
תעשו את זה בבקשה לא רק לעסקים אלא לעצמאי הקטן שלא עומד בזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רמי, תודה רבה.
רמי בז'ה
אני מודה לך על הכל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חברת הכנסת יעל רון בן משה, בבקשה.
יעל רון בן משה (כחול לבן)
אני תורמת את שלוש הדקות שלי, כבוד היושב ראש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כל הכבוד, תרומתך התקבלה בברכה. לימור מגן תלם, בבקשה.
קריאה
היא לא כאן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ולדימיר בליאק, בבקשה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
תודה רבה אדוני היושב ראש ואדוני השר. ראשית אני רוצה לומר לחברי האופוזיציה, אני בכנסת 13 חודשים, לי אי אפשר לשקר. את שלושת הסגרים הראשונים עברתי כעצמאי, ניהלתי משרד, טיפלתי ב-500 לקוחות שנחנקו בסגרים שחלקם היו מיותרים. הטיפולים שלכם היה גרוע ביותר.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
אתה יודע שאתה סותר את כל נתוני הבנקים העולמיים ששמו את ישראל במקום רביעי.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
למה את מפריעה לו עם העובדות?
קריאה
כמה אנשים היו מתים אם לא היו סגרים?
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
זה מציאות אלטרנטיבית.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
את כל הנתונים העולמיים זה סותר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גלית דיסטל, ראשית אני שמח שהגעת לוועדת כלכלה. לפנים משורת הדין הערת פתיחה, אחרי זה מתחילים לספור קריאות.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אני חושב שאחת ההחלטות המשמעותיות והנכונות שהממשלה הזאת קיבלה זה למנוע סגרים בכל מחיר, גם בגל הרביעי וגם בגל החמישי, יחד עם רפורמה ברגולציה, יחד עם רפורמת הייבוא שלא הצליחו להעביר פה במשך עשר שנים. יחד עם רפורמת הכשרות ויחד עם ביטול היטל עובדים זרים ועוד הרבה מאוד צעדים למען המגזר העסקי.

יחד עם זאת, אין ספק שבגל החמישי הייתה האטה משמעותית בפעילות העסקית ויש הרבה מאוד עסקים שנפגעו. לכן אנחנו מחויבים לתת פתרון לאנשים האלה. אני לא מבקש לפזר כסף ולא לתת פיצוי בלי נתונים. אני יודע שחלק מהעסקים יגישו את הדו"חות עכשיו, ב-15 או ב-19 בפברואר, וחלקם אולי באמצע מרץ. אני כן חושב שאנחנו חייבים לתת וודאות לעסקים האלה כבר עכשיו, לפרסם מתווה לפיצוי - - -
אורן בוטא
איפה 2021 ולדימיר?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בוטא, עוד הערה ואתה בחוץ. אף אחד מהאורחים שלנו לא יפריע לחברי הכנסת להתבטא, פעם אחרונה שאתה עושה את זה. ולדימיר, משפטי סיום.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אנחנו כיש עתיד בעד מתווה צוק איתן. יושבים פה אנשים יקרים, נציגי העצמאים שהם השותפים שלנו ואנחנו מחויבים להם. אני מאוד מבקש לתת להם פתרון עכשיו. תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה לך. חבר הכנסת אורי מקלב, בבקשה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תודה רבה אדוני היושב ראש ומכובדי השר. אדוני היושב ראש, אתה צריך להתנהג קצת בסבלנות. תאמין לי שלא רק בעלי העסקים שנמצאים פה רוצים לפגוש את שר האוצר, גם אנחנו רוצים לפגוש אותו בפעם הראשונה מאז הקמת הממשלה. הוא לא נמצא בכנסת או בקבינט הקורונה, ולכן אין מי שיגן על כל בעלי העסקים וכל מי שנפגע. הוא כן נמצא בקבינט כלכלי חברתי שמתכנס לראשונה היום ובא לפגוע בציבור החרדי. על זה מתכנסים ועל זה הוא נמצא.
רון כץ (יש עתיד)
עם היחס הזה אני מבין למה הוא לא בא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רון, קריאה ראשונה. אשר, קריאה שניה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
שר האוצר אוהב להשתמש ואוהב להכריז שהכול גן עדן. לצערנו גן העדן הזה נהפך לגיהינום לעצמאים, לעסקים הקטנים, לרבים מאזרחי מדינת ישראל וגם לנשים עובדות שמתפרנסות בעמל רב, מתאמצות, תורמות לכלכלת ישראל בתפוקות גבוהות מאוד, ביכולות מאוד גבוהות, בנאמנות לעבודה ומסירות. הן נפגעות ונרדפות על אף שהן תורמות ועושות.

אין כאן שיקול כלכלי, חברתי או אנושי, יש כאן שיקול אחד של שנאה ורדיפה, של חינוך מחדש. במה הן חטאו או פשעו? בגלל שבעליהן לומדים, אתה רוצה לחנך אותנו, לשנות אותנו ולשנות את אורח החיים? מי שלומד אנתרופולוגיה זה בסדר, מי שלומד סינית זה בסדר, אבל מי שלומד תורה זה לא בסדר? מה אשמים הילדים שצריכים לחיות חיי רעב? זה לא רק המעון, עכשיו גם הצהרון. המסגרת הזאת היא המסגרת היחידה שמאפשרת להן לעבוד, בלי המסגרת הזו הן לא יכולות לעבוד.

אני רק רוצה להגיד לך, התחושות וההסתות נגד אוכלוסיות שלמות כמיטב מסורת של אלה שהיו רודפי ישראל, לפני הבחירות יכולנו להבין שאולי מבחינה אלקטורלית זה היה לדון לכף זכות. אחרי זה כשהוקמה הקואליציה ורצית לזרוק אותנו עם מריצות למזבלה, חשבנו שאתה רוצה לכסות בכסף הזהב את האוכלוסייה הערבית בלבד ואת מפלגת רע"ם שרצית להכניס לקואליציה.

אבל כשיש יוקר מחיה וכשבאים לצעוק על יוקר המחייה, כש-74% מהאוכלוסייה לפי סקר שהתפרסם היום צמצמו בהוצאות שלהם, אז מה שיש לך לבוא ולהגיד זה שהחרדים אשמים ביוקר המחייה? אתה יכול להסביר אמירה כזאת של שר האוצר? החרדים אשמים בזה שהם מורידים את יוקר המחיה, בזה שהם מצמצמים בהוצאות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
משפטי סיום.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה שאתה עושה עכשיו, אין לזה הסבר, אי אפשר לכסות את השנאה והרדיפה של ציבור שלם. אני רק מודיע לך בעניין הזה, היו כאן אימהות שאמרו שזו בשורה אוטנטית, אני לא חושב שיש גם בתוך הקואליציה, אף אחד לא יכול להבין את הגזירות ואת רדיפת הציבור. מה הם עשו לך? מה עשינו? אנחנו לא אזרחים שווי זכויות? זו רדיפה ממוקדת לציבור הזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
משפט לסיום.
אורי מקלב (יהדות התורה)
האוכלוסייה החרדית לא תשנה את אורח חייה, היא תעמוד חזק. יש לה ערכים, ערכים לא זורקים או מחליפים כדי להיכנס לקואליציה. עומדים על הערכים האלה גם אם נסבול. תראה אוכלוסייה חזקה, נאמנה ומסורה, היא תרים ראש, היא לא מורידה ראש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה חבר הכנסת מקלב. אני מבקש מהדוברים הבאים ככל שיכולים לדבר על עסקים, אומיקרון וקורונה. שמעתי את הזעקה הכללית, אבל לא להפוך את הכל - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
העסק הקטן שלה זה המשפחה שהיא כל כך מסורה לו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מי צועק? אני אפילו לא רואה. למה את צועקת?
אורי מקלב (יהדות התורה)
לאימהות של האוכלוסייה שלנו אין מעון לילדים.
קריאה
הדיון הזה אמור להיות עלינו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו ניתן לך עוד מעט לדבר, אבל לא לצעוק. סימון דוידסון, בבקשה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
תודה רבה. אני מתחבר מאוד למה שהיא אמרה, אנחנו באנו לפה למען העסקים. כל מי שהגיע לחדר הזה צריך לדבר על עסקים קטנים במדינת ישראל, על המנוע של מדינת ישראל. כאדם של חייו הקים עסקים, אני מתחבר לכל מילה שאתם אומרים. אני יושב בוועדות ואני יודע את זה.

אני אגיד לכולם משהו אחד. אני נמצא בהרבה מאוד וועדות, זו פעם ראשונה שיושב שר ומסתכל בעיניים לכל אחד, לא מוריד את העיניים ומקשיב לכל מילה.
קריאה
ממש לא פעם ראשונה, מאיפה אתה מביא את זה?
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
אולי פעם ראשונה כשאתה בכנסת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חבר הכנסת אשר, קריאה שניה. חבר הכנסת קארה, קריאה שניה. חברת הכנסת אורלי לוי, קריאה שניה. סימון, תמשיך. אורלי הוא לא הפריע לך. אשרי השומעים חרפתם ולא עולבים. תנו לו להמשיך את דבריו בבקשה.
קריאה
הוא לא מצליח להוציא משפט - - -
סימון דוידסון (יש עתיד)
אני מכבד אותך - - -
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
רק רציתי לדעת כמה שרים אתה מכיר. הוא בקדנציה ראשונה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני חושב שההערה שלו במקום - - -
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
מצטערת - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש פה איפוק, השר שומע דברים קשים ומקשיב. בואו בבקשה נקשיב לסימון.
סימון דוידסון (יש עתיד)
זאת פעם ראשונה בשבעת החודשים בהם אני נמצא בכנסת שאני רואה שר שנותן לכולם לדבר ומסתכל לכולם בעיניים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תמשיך לגופו של עניין.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אני רוצה לומר שאני מתחבר מאוד לדברים של רועי נשיא להב ולדברים של בז'ה. אני מאמין וחושב שהממשלה שלנו צריכה להיות עם תוכנית מגירה לתקופות מצוקה גדולות, אם זה שריפה, מצב מלחמתי, ולא עלינו מה שאנחנו עוברים בשנתיים האחרונות עם הקורונה הנוראית הזאת. צריך להיות מוכנים לזה בתוכנית מגירה מהירה.

מצד שני, אני מתחבר לדברים שאמר חבר הכנסת בליאק. כשהיינו ילדים היינו זורקים כל מיני בולים או גוגואים, אי אפשר לזרוק כסף ללא נתונים. הנתונים צריכים להגיע למשרד האוצר, משרד האוצר צריך לבחון אותם ולפי זה לעזור לעסקים במצוקה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל את הקריטריונים תודיע קודם, את הנתונים תבדוק. אין קריטריונים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אשר, אתה מכביד עליי היום.
שלמה קרעי (הליכוד)
זרקתם כסף על האלפיון העליון - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קרעי, אתה בקריאה שניה. אני מנסה להימנע מלהוציא חברי כנסת אבל אין לי ברירה, כמה אני יכול להתאפק?
סימון דוידסון (יש עתיד)
אדוני היושב ראש, בוא נשים את הפופוליזם בצד, בסדר?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סימון, משפטי סיום. אל תדבר על אנשים, יקל עליך. תדבר לגופו של עניין.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אני מתחבר למה שחבר הכנסת בליאק אמר. אין הרבה אנשים שמבינים כלכלה ונושא חשבונאי יותר ממנו.
קריאה
נו באמת, עפתם על עצמכם.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אין ספק שהממשלה צריכה לעזור, אין ספק שהממשלה צריכה להיות עם תוכנית ברורה וסדורה למען העסקים הקטנים. כל חברי הכנסת באופוזיציה ובקואליציה מבינים את המצוקה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סיכום מצוין, תודה רבה לך. אני רוצה לשמוע את לנה מענף התיירות. אבוטבול אתה הבא בתור.
לנה דרובצ'בסקי
שלום לכולם. אני מנסה לספור את חברי הכנסת והיושבים בחדר שלא יצא לי לפגוש במהלך השנתיים האחרונות באופן אישי. לצערי הרב הדבר היחיד שקטן מזה היא כמות ימי העבודה שעבדתי מאז מרץ 2020.

תבינו, אני וחבריי לענף לא עשינו עבודה רעה. אני מורת דרך, אנחנו הצטיינו בעבודה שעשינו. לא רק שהייתה לנו כמות של עבודה, אנחנו סיימנו את שנת 2019 עם הלשון בחוץ. היו שולפים מורי דרך מהבוידעם, מהקבר עוד רגע היינו שולפים אותם. בקצב הזה אנחנו נצטרך לעשות את זה.

אתם פשוט לא סופרים אותנו, אנחנו בסגר, הסגר שלנו לא נגמר. נכון, רוב החברים, המכרים והמצביעים שלכם חזרו לעבוד, אנחנו לרגע לא. יותר גרוע מזה, מה-23 למאי, תראו איזה יקום קוסמי, זה היה היום הולדת של אימא שלי. התקשרתי אליה שאני לא אבוא לחגוג איתה כי הייתה לי הזמנת עבודה. נציג שר התיירות אמר לי שאני אצליח לעבוד בעבודה הזאת, שאני אקח אותה, שאני לא אלך לחפש עבודה אחרת כי הייתי בחודש שביעי, מי ייתן לי עבודה?

מאז לא קיבלתי אגורה, אין פה אחד בחדר הזה שלא יודע את זה. חבריי לענף לא קיבלו אגורה, סועד שראיתם אותה אתמול בערוץ 12 לא קיבלה אגורה, שרונה לא קיבלה אגורה, טלי לא קיבלה אגורה, אף אחד מאתנו לא קיבל בפועל. חשבונות הבנק שלנו ריקים.

במשך שמונה חודשים אתם הייתם אמורים לעבוד, לבדוק את המספרים והנתונים ולא ספרתם אותנו בכלל אם אתם מדברים על זה שאין סגר, ולא ספרתם אותנו נכון אם אתם מדברים על ענף שיש בו רק 200,000 אנשים, שמכניס רק 28,000,000,000 לקופת המדינה. אתם לא סופרים לא את המסעדות, לא את האולמות שבהם הלקוחות שלנו עושים את האירועים, לא את החנויות בהן הם קונים, שום דבר מזה לא נספר.

מי מעוות את הנתונים האלה? זו שאלה מצוינת ואני אשמח לשבת עם האנשים שרוצים באמת להבין את המציאות בשטח ולהסביר את זה כמיטב יכולתי. אני שנתיים מקדישה בדיוק לזה, להבין איפה הבור הזה קרה. איך הגענו למצב שענף שמכניס מיליארדים לקופת המדינה מושבת בלי שום טיפה של מחשבה, של ניהול סיכונים נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לנה, משפטי סיום בבקשה.
לנה דרובצ'בסקי
יש בענף הזה שכירים שלא מגיעה אליהם אגורה, עובדים יומיים שאין אף מעסיק שמחויב אליהם כמוני שגם לא יראו אגורה ממתווה פיצויים שיהיה רק לעסקים. יש בענף הזה אינסוף אנשים שנופלים בין הכיסאות ונפלו בין כל הכיסאות לכל אורך הדרך. העבודה שלכם הייתה לדאוג לזה שזה לא יקרה, העבודה שלכם הייתה לדאוג לזה שבמקום שאני אשב פה היום, אני אחגוג יום הולדת ארבע עם הבן שלי. במקום להיות אתו עכשיו אני יושבת כאן.

מר ליברמן, אתה פגשת את הילד הזה כשהוא היה בן שנתיים, הוא שיחק בבוץ. אתה קיבלת ממנו השראה ואמרת שצריך להוציא את העגלה הזאת מהבוץ. אני באמת מאמינה שהתכוונת לזה ואני מכירה אותך, נפגשנו שנים שוב ושוב בנקודות שונות בחיים. איך יכול להיות שזה קרה? איך יכול להיות שהופקרנו ככה? אתם כל כך יודעים לעשות את העבודה שלכם טוב כשזה משרת אתכם, איך לא שירתם ולא דאגתם לנו?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לנה, תודה רבה. דברייך יצאו מהלב ואני חושב שנכנסו ללבבות.
לנה דרובצ'בסקי
תנו לענף שלנו הזדמנות, תספרו אותנו נכון. אנחנו נחזיר כל אגורה שתשקיעו בנו לא רק בדולרים, בפי שלוש דולרים והרבה יותר מהר. זה יהיה לטובת כולם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה לנה. חבר הכנסת משה אבוטבול, בבקשה.
משה אבוטבול (ש"ס)
אני רוצה לומר לכם, אנחנו היום במה שנקרא פורים קטן, ושר האוצר לא חידש שום דבר במשחקים ובכל הדברים שלו. בעצם מסופר בסוף מגילת אסתר שאחשוורוש עשה מס על איי הים. שואלים המפרשים בתלמוד למה הוא צריך לעשות מס על איי הים. אחד המפרשים עונה שם, לפני 100-200 שנים, כי אחשוורוש היה צריך לממן את המשתה בו הוא בזבז ובזבז.

אין ספק שכל הגזרות האלה, אתם כל העצמאים וכל מה שאתם רואים פה, זה פשוט לממן את אותם מיליארדים שהוא החליט לחלק לכל מיני מגזרים, 53,000,000,000 פה ועוד כל מיני דברים שאתם סובלים מהם. אנחנו היינו איתכם בהפגנות שלכם, ראינו את המצוקה, אנחנו יודעים מה זו המצוקה שלכם.

כואב לנו ששר האוצר - - עם מי הוא לא רב? עם החקלאים, עם מורי הדרך, עם כל העולם הוא רב ואחרי זה אומר להם להחליף עבודה. תחליף אתה עבודה, תעוף אתה מהמשרה הזאת, תהיה עבודה לכולם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חבר הכנסת אבוטבול, אין לנו - - -
משה אבוטבול (ש"ס)
להגיד ככה לאנשים להחליף עבודה זה יפה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה יודע שאני אומר לך דברים בנחת.
משה אבוטבול (ש"ס)
אל תחליף עבודה, תישאר אבל תשתנה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תדבר בכבוד לשר.
משה אבוטבול (ש"ס)
אתה רואה את הדמעות של אותה אישה פה, אתה רואה את הדמעות של כולם. תתעורר, מה קורה לך? איבדת את הקול? אין פה כלכלה? זו מדינה שיש לה מדיניות רווחה כל השנים, זה לא קשור לחרדים. אל תנסה לדחוף לנו כל מיני תוכניות הסחה כדי לבלבל את כולם כאילו אתה נגד החרדים, ואז כולם יסלחו לך על כל המשגים שאתה עושה פה.

אני מדבר עכשיו על העצמאים, אני מדבר על אותם מסכנים שאין להם מה להביא לבית. אתה עוד הולך בזמן כזה למסעדות יוקרה, קצת צניעות. תראה איך אנשים מבזים אותך ברחוב מסיבה אחת, תהיה קצת צנוע, לפחות תסתתר טיפה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בלי תקיפה אישית חברים.
משה אבוטבול (ש"ס)
כשהוא עושה את זה לנו אישית אתה שותק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בזק, קריאה ראשונה. אבוטבול, משפט לסיום.
משה אבוטבול (ש"ס)
אני רוצה לומר לך, זה שאתה רואה שהתושבים מקדמים אותך בברכה בחנות ירקות, במסעדות ובמקומות אחרים זה מסיבה אחת, כי אתה עוד לא מסתכל להם בעיניים ממטר, לכן הם מחזירים לך באותו מטבע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה אבוטבול.
משה אבוטבול (ש"ס)
אני מסיים בזה. אני רוצה לומר לך שלפחות כשאתה משתמש במשרד בחד פעמי, לא בשתי כוסות, זה כבר מפגין חזירות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. אנחנו לא נדבר לגופו של אדם.
משה אבוטבול (ש"ס)
הוא לא חסין מאף אחד. על ביבי ידעתם להגיד את הכל, גם פה אתם תגידו. אתם לא תסתמו לנו את הפה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבוטבול, קריאה שניה.
משה אבוטבול (ש"ס)
כולם יזכרו לך את זה, אתה שר האוצר הכי כושל שהיה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קריאה שלישית, נא להוציא אותו. יבגני, קריאה שניה.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
אתה שופט אותם על - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גלית, קריאה ראשונה. בליאק, אתה בקריאה שניה, אני מזכיר לך.
קריאה
בושה.
משה אבוטבול (ש"ס)
תתביישו לכם - - -

(חבר הכנסת משה אבוטבול יוצא ממליאת הוועדה)
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מופיד מרעי, אני בטוח שהוא קצת ירגיע אותנו עם ההתנהלות שלו, בבקשה.
מופיד מרעי (כחול לבן)
תודה אדוני היושב ראש ותודה לשר. טוב שיש תוכנית כלכלית, ועוד יותר טוב שתגיע ליעד ולאנשים המוחלשים. אני רוצה לדבר דווקא על העסקים הקטנים בפריפריה הרחוקה, לייצג כאן את יישובי קו העימות, יישובי הצפון, היישובים הדרוזיים, הצ'רקסיים, הערביים ששם - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הערת ביניים, תורידו ווליום, הילוך ועצבים. עד עכשיו זה היה מכובד, תשאירו את זה עד הסוף כמו שזה. אני לא רוצה להוציא אף חבר כנסת, תחסכו לי את אי הנעימות הזאת.
מופיד מרעי (כחול לבן)
אני מסכים איתך ואפשר לעשות את זה. דיברתי על העסקים בצפון בקו העימות - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא לפטפט, מי שידבר אני אוציא אותו מהאולם.
מופיד מרעי (כחול לבן)
שם הבעיה יותר מורכבת, כי בדרך כלל בעלי העסקים הם מפרנסים יחידים, האישה לא עובדת ולא מצליחה להביא עוד פרנסה לבית. אין להם גם לאן ללכת. מה אני מציע? תראו, הקורונה זה אסון טבע, אנחנו צריכים גם לדעת להודות בזה. אבל אם נבנה מנגנון של אסון טבע במדרגיות, יש לנו שריפות, יש לנו עוד הרבה אסונות טבע, נבנה את זה במדרגיות מסוימת ואז נתפור חליפת סיוע לכל דרגה, נניח, דרגה שלוש ודרגה ארבע, לבנות קרן וללכת לסייע לנפגעים. פה נפגעו הרבה אנשים והרבה עסקים.

אני כן מציע עוד נקודה אחת, לדוגמה אולמות חתונה, זה פיל לבן, אין שם מה לעשות. האם אפשר לעשות הסבה או להקל באישורים להסבה של המבנה לעסק אחר, הייטק, חיווט או דברים כאלה. אני חושב שזה יעזור לעסקים.
קריאה
או לוותר על ארנונה למשל.
מופיד מרעי (כחול לבן)
גם ארנונה, בהחלט.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הארנונה היא לא המשבר הכי גדול של העסקים, זה אחוזים בודדים בפעילות השנתית.
קריאה
זה חלק מההוצאות הקבועות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זו הקלה אבל היא לא תוכנית, ארנונה היא הקלה ולא תוכנית. תודה לך. גלית דיסטל, בבקשה.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
לצערי יש לי הרבה מה לומר אבל אני עסוקה בלהפריך חדשות כזב. אני מאוד שמחה שאני נמצאת כרגע עם שר האוצר באותו חדר, מכיוון שעד כה נאלצתי להקשיב לאדם הזה פשוט לא דובר אמת באולפן אחרי אולפן. איזה מזל שסוף-סוף יש מישהו שעונה לו.

לגבי המדיניות הכושלת של נתניהו, הנה דוגמה קטנה מארגון קרן המטבע העולמית. כלכלני הקרן משבחים את מדיניות הממשלה של נתניהו, הם גם כותבים פה הקודמת, בתמיכה במשק. זה מתכתב עם מדד בלומברג העולמי והמוערך שמציב את ישראל של נתניהו במקום הרביעי בעולם בתמיכה כלכלית בקורונה. נציגת הבנק העולמי הייתה כשבועיים לפני שהממשלה הועברה בישראל ואמרה שהמדיניות של נתניהו היא מודל עולמי. הכסף מהמטוסים שאתם כל כך צוחקים עליו היה הדבר שהציל פה את הכלכלה הבינונית והקטנה, וגרם לבעלי עסקים להרים ראש. ובכן, הם כבר לא מרימים ראש.

אני רוצה לתת פה את הדוגמה האישית שלי, אדוני. אני הייתי עצמאית בגל השלישי, השני והראשון. אני קיבלתי מממשלת נתניהו מעל ל-100,000 ₪ שבאמת הרימו את העסק שלי וגרמו לי לצוף ולהכניס אוכל למקרר. היום ליברמן לוקח 20% מיסים מהכסף שנתניהו נתן לכיסו.

זאת אומרת שליברמן - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חכי רגע, מי מדבר שם בסוף? אני לא רוצה לשמוע פה אף אחד חוץ מחברת הכנסת. מי שאתם רואים שמפריע מהאורחים, תוציאו אותו, פשוט ככה.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
אני רק רוצה שהזמן הזה לא יילקח ממני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כבר דיברת הרבה אבל תמשיכי.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
אני משלמת היום, תודה לאל שאני שכירה וחברת כנסת. אם אני הייתי היום בעלת העסק העצמאי שהיה לי, בלי שקל אחד, ובואו חברים, היה פה סגר, לא משנה כמה שר האוצר ישקר באולפנים, חברות האשראי מראות ירידה תלולה מאוד בחודשים האחרונים בהוצאות הצרכנים. היה פה סגר מסעדות, בתי קפה, חנויות רחוב, כולם לא סוגרים את החודש ועכשיו הם צריכים לתת לליברמן עוד 20% מהכסף שנתניהו נתן להם כדי שהוא יוכל להעביר אותם לאן שהוא רוצה. זה דבר אחד.

דבר שני, יש לי שדולה, הקמתי אותה עם נירה שפק שיושבת לצידי ועם מסעדנים, אנחנו רואים את השטח. אין להם לא לעוד חצי שנה, אין להם לעוד שבועיים. יש להם ספקים לשלם להם - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נא לצאת אדוני. אני חושב שאתה דיברת פה. אם אתה לא מכבד דובר אחר נא לצאת.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
אתם גורמים לקריסה של המשק - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה צריך לצאת. שמעו אותך ולא שמעת אחרים, זה לא ראוי.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
אדוני היושב ראש, אני רוצה לסיים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
משפטי סיום.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
אתם גורמים לקריסה של המשק, אתם גורמים לשכבה שמייצרת תעסוקה, וזה העסקים הקטנים והבינוניים, פשוט לקרוס. אני לא יודעת מה יהיה איתם בעוד חודשיים, עכשיו הם גם חייבים לשלם מיסים.

כשאני קוראת את הגזרות שלכם, שלילת המימון לצהרונים ומעונות יום ממי שאינם עובדים, קרי חרדים, ביטול הנחות ארנונה למשפחות שאינן עובדות, קרי חרדים, קיצוץ שעות לימוד לאברכים, זה מה שחשוב לך עכשיו? אתה לוקח נשים מתוך מעגל התעסוקה, מוציא אותן מהמשרד ומחזיר אותן הביתה רק כדי שהבעל שלהן לא ילמד תורה. אדוני שר האוצר, אתה אנטישמי. תודה רבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חבל על הסיום הזה.
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
חבל על האמת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תישארו בגופו של עניין - - -
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
יש גבולות מסוימים, יש אנשים שרואים אותנו. זו בושה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חברים, אני אתחיל להוציא חברי כנסת. הדבר הזה מיותר. מלכיאלי, קריאה שנייה. דממה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
שילמדו מה זה אנטישמי.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
הוא מנסה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אורלי - - דיון בוועדת כלכלה.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
אז ניסית ללמד אותי - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אורלי, אורלי.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
זה היה בשבילך יא חדש חשבת שאנחנו המזרחיים - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אורלי מה אני אעשה עכשיו, די מספיק.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
חתיכת גזען.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בבקשה, מספיק, די. די.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
מה זה הדבר הזה היא אומרת לי חתיכת גזען?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני לא יכול - - -
קריאה
לא נעים לשמוע - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מלכיאלי קריאה שניה.
אורן בוטא
- - שעתיים שומעים קשקוש, טול קורה מבין עיניך - - -
קריאה
מבחינתו אתם מקשקשים - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בוטא, בוטא, נא לצאת. להוציא אותו. נא לצאת.
קריאה
אנשים נסערים, אפשר להבין אותם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, זה לא מקובל. כולם שמעו אותו בשקט והוא ישמע אחרים. מי שלא מסוגל לשמוע דעה הפוכה ממה שהוא אמר לא יכול לשבת כאן. כל איש עסקים פה דיבר, הייתה פה דממה. כל חבר כנסת דיבר. מי שלא יודע לשמוע לא ישמיע.

יבגני סובה, בבקשה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אדוני היושב ראש, ועדת הכלכלה זו אחת הוועדות המרכזיות בכנסת ישראל. שר האוצר הופיע בוועדת הכלכלה וטוב שכך, וכל מי שרוצה להגיע לוועדת הכלכלה, להשמיע טיעונים ולשמוע, מוזמן. אני מצטער על מה שקורה בדיון הזה, נאמרו פה דברים, אנשים לא באו לשמוע אלא להשמיע דברים שגם ככה אנחנו יודעים מה הם אומרים.

יש דברים ברמה של כל עסק, וגם אני הייתי עצמאי במשך שש שנים לפני שנבחרתי לכנסת. תאמינו לי, אני יודע מה זה הקשיים שכל עסק נקלע אליהם, ולא צריך לחשוב שרק אתם יודעים על העסקים. יש אנשים שלפני שנבחרו לכנסת היו עצמאיים, וכולנו עברנו קשיים בחיים.

שר האוצר דיבר בין היתר על דברים שהם ברמת המאקרו. כשהאופוזיציה לא משתתפת בהכנת התקציב, התקציב זה דבר קריטי. כשהיא לא משתתפת, לא מנסה להשפיע על - - -
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
תסביר לי איך האופוזיציה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אורלי, נא לצאת. רוב חברי הכנסת בקריאה שניה עכשיו. את יוצאת אורלי, תאמיני לי, רציתי שלא תצאי, רציתי שתישארי, אבל את לא עוזרת לי. אורלי תודה רבה.

(חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס יוצאת ממליאת הוועדה)
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני כרגע קורא לחברי כנסת ובטח שלא לנציגים של העצמאים שיש לי כבוד רב כלפיהם. אני מדבר על חברי הכנסת, בעיקר חברי כנסת חרדיים שבאים לפה ואומרים על כל דבר שלא מוצא חן בעיניהם שזה אנטישמי. די, חברים, אי אפשר ככה, נמאס כבר. מה הקשר בין אנטישמי לכלכלת ישראל?
גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד)
אתה יודע מה זה עוני ורעב?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
גלית, לא הפרעתי לך. את יודעת שאפשר לדבר בשקט, אפשר להשמיע טיעונים ולא הפרעתי לך. מיכאל, אני גם מכבד אותך ולא הפרעתי לך כשדיברת. אני חושב שוועדת הכלכלה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אתה מעיר הערות, אתה בקריאה שנייה. אתה לא תדבר גם.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה מקום שבו צריך להתקיים דיון ללא צעקות, גידופים וטינופת כמו ששמענו פה בשעה וחצי האחרונות. בגלל זה אמרתי, נמאס כבר לשמוע את הקשקוש הזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
רק משפט אחד. אחרי שהדיון הזה יסתיים, אני מציע שכל אחד יבדוק מה היה מחיר הנפט לפני שנה כשהממשלה הקודמת פיזרה כספים, מה היה מחיר הפחם לפני שבועיים, אני רוצה שכל אחד יבדוק את זה ואתם תבדקו מה היה הגירעון לפני שהממשלה הזאת קמה.

חברים, גירעון זה דבר חשוב מאוד. אם הממשלה הזאת והקואליציה לא הייתה מטפלת בגירעון, לא הייתם באים בכלל לדבר פה על הבעיות. אנחנו קשובים לבעיות, שר האוצר קשוב לבעיות.

אני פונה אליך, אדוני יושב הראש, ועדת הכלכלה תקיים דיונים ענייניים. כשיהיה לך דיון ענייני, גם היחס כלפי הדיון וכלפי הביקורת שמושמעת בוועדה יהיה ענייני ולא הקרקס ששמענו פה בשעה האחרונה. תודה רבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא נכון, שמענו פה גם דברים לעניין, גם מאנשי עסקים וגם מחברי כנסת. לא למחוק את אלה שדיברו לעניין. צמרת, בבקשה. מייצגת את חוגי התל"ן, חוגים והעשרה.
צמרת אביבי
כבוד השר, אביר קארה אמר שהדיון הזה לא היה אמור להתקיים - - -
שר האוצר אביגדור ליברמן
סליחה, רק מה שמך?
צמרת אביבי
צמרת אביבי. אני יודעת שאתה לא מכיר אותי כי סגן השר אביר קארה פשוט חוסם בפנינו את הכניסה אליך.
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
היא לא מייצגת אף אחד. את לא יכולה להגיע לכנסת ולפנות לא אליי ולא לאף אחד מחברי הכנסת פה. תתעסקי בעניינים שלך.
יוסף טייב (ש"ס)
ככה להעליב אותה? מה קרה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
טייב אני לא ידעתי שאתה יודע ככה - - -
צמרת אביבי
אביר, אתה יודע רק לקלל אותי?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
צמרת, את באת להתעמת עם חברי כנסת? אני נותן לך הזדמנות אחרונה לדבר על הנושא ולא על חברי כנסת.
צמרת אביבי
אני רוצה לדבר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בבקשה, צמרת.
צמרת אביבי
אני פשוט רועדת מהבריונות הזאת כלפי אישה, זה פשוט נורא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
צמרת, תדברי אליי ותגידי את מה שיש לך להגיד. אף אחד לא יפריע לך.
קריאה
מה זה הדבר הזה?
צמרת אביבי
זה פשוט נורא מה שקורה פה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
את רוצה לחכות רגע?
צמרת אביבי
לא, אני רוצה ששר האוצר יידע שהוא לא נותן לנו לדבר והוא לא מזמין אותנו לפגישות בכוונה, כי הוא מחסל חשבונות אישיים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אביר, אתה בקריאה שנייה. אביר קארה, נא לצאת. כל חברי הכנסת פה בקריאה שניה, מי שיפריע ייצא. אתה יוצא, אתה לא מקשיב ואתה לא מתאפק.
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
אני לא יוצא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז בוא נסכם כך, תצא לעשר דקות ותחזור. אתה יוצא וחוזר עוד עשר דקות. ורגוע אתה חוזר.

(סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה יוצא ממליאת הוועדה)
צמרת אביבי
מר ליברמן, אני מייצגת את מורי התל"ן, חוגים והעשרה. אנחנו 90% נשים במקצוע הזה ואנחנו בקצוות. אתה לא יודע עלינו כי אף אחד לא - - כי פשוט סותמים לנו את הפה ואנחנו לא יכולים להגיע אליך לפגישות. כל מה שהוא עושה בבריונות שלו - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בואי, תדברי על הנושא עכשיו.
צמרת אביבי
אני רוצה להסביר לך שעד יוני 2021 האנשים פה יכלו לנשום, כי היו לנו את המענקים מהאוצר ומהממשלה הקודמת. הבטיחו לנו ממשלת שינוי, אבל איזה שינוי? כל האנשים פה שאתה רואה, מתי מעט מהחברי כנסת מבינים את הדבר הזה. הדיון הזה פופוליסטי ובגלל זה כל חברי הכנסת באים לכאן, אני יודעת את זה, אבל למי יש את הכוח? לך, כי אתה זה ששולט בכסף שלנו. שילמנו מיסים כל החיים, אז עכשיו אנחנו צריכים להתדפק על הדלת כמו עניים?

לפי דו"ח העוני של ארגון לתת אנחנו העצמאים העניים הבאים של מחר. לא של מחר - של היום. אין לנו כסף, אתה צריך להבין את זה. אם אתה משאיר לנו עוד ועוד, אתה אומר לנו עוד מעט ועוד מעט, בסוף יהיו פה גוויות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה.
צמרת אביבי
שניה מיכאל. אני רוצה להגיד לך, מר ליברמן, אתה משרה חרדה בקרב ציבור העצמאים באמירות שלך. פניתי למיכאל ואמרתי לו תודה שאתה מרגיע אותנו, כי אתה, מר ליברמן, משרה לנו פשוט פחד ואימה. אין לנו שום ביטחון כלכלי. מיולי, אוגוסט וספטמבר כל המורים האלה לא עבדו. הם עבדו באוקטובר ונובמבר, התחיל האומיקרון, שוב לא עובדים. למה לא מתייחסים לזה? ועוד המענקים שאנחנו צריכים להחזיר? בראייה שנתית כולנו חווינו מעל 40%, למה להיות כזה אכזר? ליברמן, תפתח את הלב שלך ותדבר איתנו, תישיר מבט לאנשים בקצוות. זה מה שאני מבקשת ממך. תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה צמרת, דיברת מדם ליבך. הדברים האלה נשמעים ונכנסים. לצערי היה פה משהו שלא מאפשר לך לדבר חופשי, אבל את מוזמנת תמיד להגיד את אשר על ליבך.
צמרת אביבי
אני יודעת שאצלך הדלת פתוחה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חברת הכנסת נירה שפק, בבקשה.
נירה שפק (יש עתיד)
האמת שהגעתי לדיון הזה והתלבטתי אם לדבר או לתת את הזמן שלי, אבל החלטתי שאני כן צריכה להגיד. אנחנו לא בדיון של אנחנו ואתם או הם ואנחנו, העצמאים הם חלק ממדינת ישראל ואנחנו צריכים לתת להם מענה כמשק.

כחברת כנסת אני בוחרת לשתף גם בנתונים. 625,000 עסקים קיימים במשק, 99.6 מהם הם עסקים קטנים ובינוניים. זה על פי הנתונים שלקחתי ממשרד הכלכלה 2020. 32% מתוך ה-99.6 האלה הם עסקים זעירים, ו-10% מהם הם קטנים. המגזר הזה, מגזר העסקים, נותן 2.94 מיליון מכוח העבודה העובד. מתוך זה, 1.78 מיליון מועסקים בעסקים קטנים ובינוניים.

למה אני טורחת להגיד את כל זה? כי התוצר העסקי נכון לשנת 2020 עמד על 665,000,000,000, ותרומת העסקים הקטנים והבינוניים עומדת על 55% מהתוצר. אנחנו כמדינת ישראל לא יכולים להרשות לעצמנו בפיתוח הכלכלי הכולל להתעלם, ולכן אני חושבת שכולנו צריכים להיות מחויבים להביא את זה, גם אופוזיציה וגם קואליציה. זה הבסיס ועמוד השדרה שלנו.

מה שהעסקים מבקשים, וציינה כאן גלית שדולה אחת שאנחנו עוסקות בה ביחד, כעצמאית בעצמי וכמלוות עסקים במשך המון שנים, אני יודעת שעסקים צריכים כמה דברים. הם צריכים המשכיות עסקית ורוצים לפעול ברציפות - - -
קריאה
וודאות.
נירה שפק (יש עתיד)
רגע, עוד לא סיימתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תנו לה להגיד, היא יודעת מה היא רוצה להגיד.
נירה שפק (יש עתיד)
בעלי עסקים צריכים לדעת להיערך לשיבושים, להיערך לאירועים, לייצר אורך נשימה. את זה המדינה לא צריכה לאפשר להם, זה חלק מהבדיקה שלהם להיתכנות בלהרים עסק. זה לא המצב. אנחנו נמצאים במשבר ברמה הלאומית והתפקיד שלנו כמדינה הוא לאפשר שיקום וחזרה לפעילות. אורך הנשימה שאני מזהה בעסקים שאני מטפלת בהם הסתיים כבר, הם כבר לא במצב של קוצר נשימה, חלקם במצב של מחנק.

אסור לנו להביא את העצמאים למצב של ספיגה מעבר ליכולת לפעול. אנחנו צריכים, כמו שהגדיר בנק ישראל, להציג גם התאוששות לענפים וגם להגדיר את זמן ההתאוששות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה, משפט לסיום.
נירה שפק (יש עתיד)
שני משפטים אחרונים. כעצמאית בעוטף עזה אני מכירה מצוין את מתווה צוק איתן, אני חייתי אותו וטיפלתי בעסקים. אני חושבת שהמתווה הזה מאפשר גם ניטור סיכונים, גם תשלומים, פיצויים, אשראי והורדת חסמים.

לכן אני כחברת ועדת הכספים, כמייצגת במפלגת יש עתיד את הנושא הזה יחד עם ולדימיר חברי, אני קוראת לשר האוצר לקבל את מתווה צוק איתן לעסקים. אני יודעת שאתה על זה ואני בטוחה שחשוב לך לא פשוט מאשר לנו שהעסקים האלה יתאוששו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. חבר הכנסת יעקב אשר, בבקשה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אדוני היושב ראש, חבר הכנסת סימון אמר קודם שאנחנו באנו לדבר על עצמאים וזה נכון. אני רוצה גם לומר דבר אחד גם לחברי הקואליציה וגם לחברי האופוזיציה. אנחנו כל החודשים האלה מדברים על העצמאים המון עם הצעות לסדר, עם דיונים פה בוועדת הכלכלה, יושב הראש בעצמו קיים הרבה מאוד דיונים על העניין הזה ושום דבר לא קרה.

אני רוצה לומר לכם, אני הייתי פעם בקואליציה, הייתי יושב ראש ועדת חוקה שחוקקה את כל התקנות, הסגרים והדברים הללו, אבל לא קידמתי שום החלטה אם לא ידעתי שוועדת כספים יושבת במקביל ונותנת את הפתרונות. לא היה דבר כזה גם כשהייתי בקואליציה. אל תהפכו אותנו כאילו באנו לדבר רק על החרדים, יש פה בן אדם אחד שאוהב לדבר על החרדים.

אחרי ציפייה של שמונה חודשים של כל האנשים שנמצאים פה ומנסים לקבל תשובה, היום התכנס הקבינט הכלכלי. עם מה יצא שר האוצר לתקשורת? כולם במתח, הנה מגיעים הפיצויים, הנה מגיעה תוכנית כלכלית, על יוקר המחייה הוא הולך לתת לנו משהו חדש, ההשתוללות בדיור.

מה היו הדברים עליהם הוא דיבר? האם אברכים ילמדו 20 שעות או 40 שעות. את מי זה מעניין? את הגברת מהתיירות זה מעניין? את האיש מהאולמות זה מעניין? אתם שואלים למה אנחנו אומרים שזה אנטישמיות? כי ככה עבדו פעם. כשנשרף הבית שלך או התפקיד שלך שאתה נכשל בו, אתה שורף אש במקום אחר כדי שכולם ידברו על זה.

אנחנו רק הגחלים. אני, הילדים שלי והנכדים שלי הם הגחלים שלו, מסך עשן כדי להצית את הכל. מה, אתם לא אינטליגנטיים? לא למדתם ליבה? אתם לא רואים שהאדם הזה עובד על כולם בעיניים? זה מה שהיה לו להגיד היום?

בואו נסכם את שמונת החודשים האלה, מה יש לנו? יוקר מחייה, עמדנו על בימת הכנסת לפני שלושה חודשים, הוא שולח את חמד עמאר לענות לנו תמיד את אותן תשובות. בעליות המיסים שאתם עושים, גם מס חד פעמי, גם מס גודל, גם בשתייה המתוקה, גם במיסים הנוספים, אתם מתדלקים את השוק.

אני לא למדתי כלכלה, אבל אני יודע דבר אחד. כלכלה נבנית גם מאווירה. אתה יכול לבוא לחברות המזון ולהגיד להן, אני אעלה מס כשאני רוצה ואתן לא? תדלקתם את זה, את מחירי הדיור תדלקתם עם ההחלטה של מס רכישה בתקופה הזאת, השנה הזאת רצה לנו ל-15% תכף בדיור, אחרי חמש שנים של בלימה וירידה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
איזה בלימה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קארה, אתה לא יכול יותר להעיר הערות. בליאק, אתה בקריאה שנייה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
שב בשקט, חצוף.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סובה, לא להעיר. קארה, זו זכות הדיבור שלו. אל תפריע לו, הוא גם לא הפריע לך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
חמש שנים שלא עלו מחירי הדיור, הם נבלמו וירדו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
משפט סיום.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני אומר דבר אחד. זה הכל מתחיל כשהלב לא נמצא במקום. רואים אנשים שקרס עליהם עולמם, ולא באנו לדבר על זה רק היום, אנחנו פה כל הזמן בשבילם. כשעודד פורר היה בכנסת ולא שר החקלאות הוא נלחם איתנו על העצמאים יחד עם ארגון להב ואחרים, עשינו דברים נהדרים. היום אי אפשר, הם שותקים, יושב ראש ועדת כספים שותק כי הוא מפחד. הכל פחד, אימה, שקר ואשם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. חבר הכנסת ניר ברקת, בבקשה.
ניר ברקת (הליכוד)
אני אגיד לך על מה אני לא אדבר. אני לא אדבר על היער הטיפול ביוקר המחיה והיעדר השמת הפריפריה במקום הגבוה ביותר, או החמלה שנדרשת כדי לטפל בחוליות החלשות, באזרחים הכי חלשים היום במדינה. אני רוצה לדבר לגופו של עניין על נושא הסיוע לעסקים.

אדוני השר, שורש הבעיה זה תפיסה של הפקידות באוצר. הם לא רואים באנשי עסקים לקוח. החברים שוכחים שצמיחה במדינת ישראל, מי מייצר קופה במדינה? זה רק העסקים. המגזר העסקי הפרטי הוא זה שמייצר קופה, הוא מייצר את אותם כספים שאנחנו רוצים לחלק. אם הוא חלש הקופה קטנה, אם הוא חזק הקופה גדלה.

היחס שיש היום בפקידות באוצר למגזר העסקי זה לא כמו לקוח. ברגע שהתפיסה תהיה כמו לקוח אז ההקשבה, יהיו פה אוזניים, הם היו צריכים לשבת ולהקשיב היטב לאתגרים ולהצעות שהחברים מציעים כפתרון, ולתת להם מענה. כשהמגזר העסקי יצליח אנחנו נהיה בכיוון הנכון.

הם יודעים, כשמצליחים משלמים מס הכנסה באהבה למדינת ישראל. כשאין והם נמצאים במצוקה, לא אישית שהעסק לא נוהל נכון, ענפית. יש ענפים שלמים שנפגעים ושם המדינה צריכה לבוא, הפקידות באוצר צריכה לבוא לשר ולהציע לו מתווה איך מסייעים לעסקים.

הזכירו פה כמה פתרונות, אנחנו עשינו אותו דבר במשבר התיירות שהיה בירושלים ב-2014. גייסנו 70,000,000 ₪ ונתנו לעסקים כמו בתקופת מעבר כדי לחצות את התקופה הקשה. אתם יודעים מה קרה כשזה קרה? לאנשי העסקים נהיה ביטחון עצמי והם היו מוכנים להשקיע, כי הם מבינים שהמדינה נותנת להם סיכוי מצד אחד, ועומדת לצד העסקים בהקטנת הסיכונים מצד שני.

כמו שיש חלילה פגיעה בסבב אלימות עם שכנינו, בא מס רכוש ומסייע. באנלוגיה המדינה צריכה לסייע למגזר העסקי לעבור תקופות מעבר כשמדובר על תקופת מעבר. במקרה כזה, אדוני השר, זה לא בשמיים. זו לא הוצאה, זו השקעה.

אני מסתכל על המשאבים הללו. אנחנו בזמנו נתנו 70,000,000 ₪ לעסקים שירדו מתחת ל-25%. פתאום במקום 9,000 חדרי מלון ירושלים בכיוון של 17,000 חדרי מלון כי המגזר העסקי הבין שאם חלילה תהיה בעיה המדינה שם, אז יותר כדאי להשקיע. עתיד המדינה שלנו זה לשכנע צעירים ליזום, להיכנס לעסקים, לעשות ייצוא, לדעת לעמוד שם, להעסיק אנשים, להרוויח כסף ולשלם מס הכנסה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ניר, משפטי סיום.
ניר ברקת (הליכוד)
אני רוצה להציע לשר הצעה. הפקידות באוצר היא לא באוריינטציה עסקית. לצערי הרב רובם, אולי על המנכ"ל אני יכול להגיד דברים טובים, אבל רוב הפקידות באוצר לא עבדו בחיים שלהם בעסק, לא שילמו חשבונית. אחד הדברים שצריך לעשות זה להכניס להם DNA שמבין עסקים ורואה בעסקים לקוח. אני אומר לך שברגע שזה יקרה כל החברים פה שהתלוננו תהיה להם כתובת, יקשיבו להם ויתנו להם מענים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. הדיון בעיקרון נגמר, נשארו עוד תשעה. אני מעריך את השר שהוא מקשיב ואנחנו רוצים שהוא ימשיך להקשיב לעומק. תתנו הערות ושאלות קצרות כדי שנוכל לשמוע את השר ולסכם.

אופיר כץ, בבקשה.
אופיר כץ (הליכוד)
אני לא אשתמש בשלוש דקות, אני אקצר. אני רוצה לברך אותך על הדיון החשוב וטוב שזה קורה. טוב שהשר בא לשמוע את עם ישראל, את אזרחי ישראל, לראות מה הם מרגישים, מה הם חושבים ומה כואב להם. אנחנו רואים שאתם קצת נמנעים מלבוא במגע עם האזרחים, אנחנו גם מבינים למה.

אדוני השר, אני רוצה לשאול אותך אם עכשיו כששמענו פה את האנשים שאני חושב ששכנעו, כל מי שצפה בדיון או נוכח בחדר מאמין למצוקה האמיתית שלהם, שהם באמת בקריסה, הם לא משקרים, הם לא גונבים, הם לא מרמים. הם בקריסה בגלל הגל החמישי שהגיע. אין פה שום משחק ואף אחד לא מנסה לרמות.

השאלה שלי אליך היא האם אתה מאמין למצוקה שלהם או שאתה חושב שלסייע להם ולהרים אותם זה נקרא לחלק כסף עם מסוקים? באמת הייתי רוצה לדעת איך אתה רואה את מה ששמענו פה בשעתיים האחרונות.

אנחנו לא חילקנו כסף ממסוקים, אני חושב שכדאי להפסיק עם השקר הזה. היה אחוז פגיעה שנקבע, מי שהיה מתחת לא היה זכאי, מי שהיה מעל כל היה מקבל. זה מה שאתם צריכים לעשות. תבדקו, מי שנפגע ומגיע לו יקבל ומי שלא נפגע לא יקבל. מה הבעיה לעשות את זה? מה החשש הגדול לעשות את זה?

הייתי רוצה גם לדעת לפי מה נקבע שסקטור מסוים עושה הפגנה ויום למחרת הוא מקבל כמעט 100,000,000 סיוע, ולסקטורים אחרים אתם אומרים להחליף מקצוע. מה הקריטריונים לתזרים ולאחד שמקבל להחליף מקצוע.

לסיום, אני רוצה להזכיר שבגל הקודם כשאנחנו היינו בקואליציה קיימנו 74 דיונים על סיוע לעצמאים, עסקים ושכירים והתווכחנו. ישראל כץ שר האוצר הגיע לאינספור דיונים, ויכוחים וצעקות. שמענו והבאנו תוכניות סיוע כי הקשבנו לאזרחים ולמצוקות שלהם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה אופיר.
אופיר כץ (הליכוד)
אנחנו עשינו 74 דיונים בזמן שבחודשים האחרונים בהם אתה שר האוצר לא עשית על זה דיון אחד בוועדת הכספים. הבאת 29 דיונים להעלאות מיסים שהעלו את יוקר המחיה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה אופיר. סמי אבו שחאדה, בבקשה.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
תודה רבה אדוני היושב ראש וכבוד השר. יש לי שלוש נקודות מהירות מאוד. אני רוצה לדבר קודם כל על השיטה של הפיצויים. בגלל שזה היה מצב חדש וחוסר וודאות והמדינה לא ידעה איך להתנהל עם זה, היא התחילה באיזושהי שיטה והיא ממשיכה כי זה כבר התקבע בתוך מערכת בירוקרטית.

אני חושב שזה מייצר טעות בשיטה של הפיצויים ואני חושב שכן צריך להקים צוות במקביל שילמד מי נפל בין הכיסאות. הרי לא רק צמרת ומי שעובד בתל"ן, מדריכי סיורים וכל מיני קבוצות אחרות נפגעו. אני חושב שכן צריך לשפר את השיטה, לא להמשיך לעבוד עם מה שקיים. כל מה שנעשה נעשה בתנאים של חוסר וודאות. כדאי להקים צוות עצמאי שתפקידו לראות מי נפל בין הכיסאות.

הנקודה השנייה זו החברה הערבית שהיא הכי ענייה, העוני אצלנו זה הרבה מעבר למצוקה הקיימת. אני חושב שצריך להקים צוות מומחים שכולל מומחים מהחברה הערבית, להציג איזושהי תוכנית כדי להוריד את אחוזי העוני בצורה משמעותית בחברה הערבית כי בשבילנו זה עולה לנו בחיים. הפשיעה שקורית אצלנו בחברה קשורה באופן ישיר לעוני ואנחנו משלמים על זה בחיים.

הנקודה השלישית, קבוצה שכן נפלה בין הכיסאות, ניסינו להעלות את זה כמה וכמה פעמים בדיונים ענייניים ולצערי הרב הם עדיין לא קיבלו מענה. העסקים החדשים שנפתחו בתחילת 2020, מישהו מהאוצר החליט שמי שפתח בינואר-פברואר זה רלוונטי מבחינתו לקבל פיצויים, מי שפתח במרץ-אפריל לא מגיע לו פיצויים.

אני חושב שכל המחצית הראשונה של תחילת 2020, אף אחד לא רצה לנצל את הקורונה כדי לקחת פיצויים מהמדינה. מי שעבד, שם את כל מה שיש לו ומה שיש למשפחה שלו כדי לפתוח עסק ב-2020, זה לוקח לו זמן, אולי הוא צריך לשפץ את המקום, אולי הוא צריך לקחת הלוואה מהבנק, דברים לקחו זמן. אני חושב שצריך לראות את כל האנשים שפתחו במחצית הראשונה של 2020. מי שפתח בינואר לא שונה ממי שפתח במרץ, באפריל או במאי. הם נפגעו קשה ואנחנו לא רואים אותם. בכל התוכניות שבאו עד עכשיו לא רואים אותם, צריך להכניס אותם ולראות אותם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה סמי. חבר הכנסת מלכיאלי, בבקשה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
תודה רבה אדוני היושב ראש. אדוני השר מר ליברמן, אני רוצה לספר לך, כל תנועת ש"ס, חברת הכנסת שלנו בשבוע שעבר יצאו למכולות ופגשו את האנשים, את הקשישים, עולי ברית המועצות שהצביעו לך בעבר, אותם אנשים שהיום נמצאים בסופר ומתלבטים בין לחם וחלב, בין קוטג' ובין תרופות. אותם אנשים מרגישים שהממשלה מתעללת בהם ולא סופרת אותם.

הצגתם תוכנית גדולה מאוד, דיברתם לאנשים שמרוויחים 11,000-12,000 ₪. אתה יודע כמה אנשים מאנשי הקשר שלי, שאינם חרדים, כמה מהם לא מגיעים לסכום הזה? לכמה אנשים אין את היכולת להיות עובדים? מכמה אנשים התעלמתם לחלוטין.

שר האוצר, בידיים שלך נמצא גורלם של אלפי אנשים אומללים. אנחנו נציגי ש"ס ברשויות המקומיות מחלקים אוכל, גם לעולי ברית המועצות, המצביעים שלך, לא אנשים חרדים. אין להם דרך לגמור את החודש. תסתכל לי בעיניים ותאמר לי שאתה לא מונע מנקמה אישית לציבור החרדי ועל הדרך הזאת אתה מתעלל בכל אותם אנשים.

יש הרבה דברים לומר על הממשלה הקודמת. אני מציע לך, תשאל את הפקידים שלך, כשאריה דרעי היה שר פנים הוא ידע יחד עם האוצר לחלק כרטיסים לאנשים הכי חלשים בחברה, אתה מתעלם מהם. אתה לא מתעלם רק מהאנשים הכי חלשים, אתה מתעלם גם מאנשים עובדים שלא גומרים את החודש. בייצר הנקמה נגד הציבור החרדי התעלמתם מקבוצות גדולות מאוד באוכלוסייה.

תשמע, אתה עצמך ראית, הלכת ברחוב וקיבלת בוז מאנשים שלא היית רגל לזה בעבר. אתה לא יכול היום ללכת למחנה יהודה ולהסתובב לפגוש את האנשים. אולי ברעננה יצדיעו לך, במחנה יהודה, בשום הכרמל, בעם ישראל, בשווקים ובפריפריה אתה לא יכול להסתובב. אתה יודע למה? אין להם שנאה בנויה אליך, זה כי אתה חבר בממשלה ששייכת למרכז והתנתקה מהפריפריה ומהחלשים. תגידו הכל על הממשלה הקודמת, אבל ידענו להסתכל לאותם אנשים בעיניים ולדאוג להם, ואתם לא עושים את זה.

תראו, יש לכם יצר נקמה עצום נגד החרדים ואתם עושים את זה. אני אתן לך דוגמה, מה גרמו אותן אלפי נשים חרדיות? איזה עוול הן עשו לך? אתה יודע שבזה שאתה ממית עליהן חורבן שלא יהיה להן מעון הן לא יעבדו? אתה תדרדר אותן לעוני גדול יותר. איזו מחשבה כלכלית יש מאחורי זה? איך אותם פקידים בעלי שם מקצועי נותנים לך להתקדם עם הדבר הזה?

אני אומר לך, תסתכל בעיניים של אותם אנשים. במקום להגיד להם להחליף מקצוע תגיד להם שתעזור להם. לך תלמד מאריה דרעי איך הוא דאג לאותם אנשים חלשים. כן, מותר ללמוד מהממשלה הקודמת איך דואגים לאותם אנשים. תתנתקו מהניתוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. חבר הכנסת יוסי טייב, בבקשה. יש פה עוד חמישה חברי כנסת, אני מבקש מכל אחד לדבר דקה וניתן לשר לדבר.
יוסף טייב (ש"ס)
אני אנסה להיות קצר. אני קודם כל רוצה להתחיל בהתנצלות מאביר בנוגע לאותה התפרצות שהייתה לי כלפיך, אבל כשאני רואה עוולות כאלה זה אוטומטי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
התנצלת, זה טוב.
יוסף טייב (ש"ס)
אדוני היושב ראש, ליברמן שר האוצר, אני מסתכל על התוכנית מאתמול בלילה והיום בבוקר ואני מקבל מאות פניות של עסקים קטנים במשך החודשים האחרונים, אבל בפרט מאז שיצרת את התוכנית. עסקים קטנים עולי צרפת, ואני פה בשביל לייצג אותם, נמצאים בקריסה כלכלית אמיתית. זה לא מחר איך אני אגמור את החודש, זה חודש שעבר לא גמרתי, היום אין לי מה לאכול, המקררים ריקים. אנשים מגיעים לקריסה כלכלית ונפשית, אנשים על סף התאבדויות.

אני מבקש ממך, אדוני שר האוצר, אם באמת יש לך קצת לב רחמן תפנה לאותם אנשים, גם אתה עלית מברית המועצות. אנחנו כעולים, אתה יודע מה זה להגיע לפה כשהתעודות שלך לא מוכרות ואתה חייב ללכת ולעבוד כקופאי או לפתוח עסק כשאתה לא יודע איך לפתוח עסק? אתה פתחת עסק ואתה שנתיים בסיפור הזה, ואתה לא יודע איך לצאת מהבוץ.

האחריות היא עליך ועל פקידי האוצר שמסתכלים על האנשים האלה כאילו הם באים לעשות איזושהי קומבינה ולקחת כסף. הכסף הזה שאתה והאוצר תתנו להם זה כסף שיעזור להם לצאת ולהמשיך לתרום למדינת ישראל. האנשים האלה עלו לפה מתוך ציונות, מתוך אהבת הארץ. אתם מנותקים, איפה החמלה שלכם?

אתמול ישבתי בשדולה על יוקר המחיה, עולה מצרפת שנמצאת 16 שנים בארץ בוכה, היא הגיע אחרי זה למשרד שלי ואמרה לי שהיא לא מסוגלת, יש לה שני ילדים חולים. מאות ואלפי עסקים כאלה נמצאים במדינת ישראל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יוסי, המסר עבר.
יוסף טייב (ש"ס)
אני מבקש ממכם להתעורר ולהפסיק להיות מנותקים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. חבר הכנסת אלכס קושניר, יושב ראש ועדת כספים, בבקשה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אני רוצה להתחיל בלשאול את האנשים שנמצאים פה ומביעים את מצוקתם רק שאלה אחת. האם אתם בעסק שלכם מסוגלים לקבל החלטה בלי שיש לכם נתונים על השולחן? האם אתם מוכנים לסכן את העסק שלכם על ידי קבלת החלטה בלי נתונים? אני אענה במקומכם, כנראה שהתשובה היא לא.

אני אזכיר לכם מה היה כי כנראה להרבה אנשים יש זיכרון קצר. עברנו פה שלושה סגרים, הכניסו את המשק לבור תקציבי של 160,000,000,000 ₪. כשביטלנו את החל"ת אתם באתם ואמרתם שזה הדבר הכי נכון שעשינו כי החזרנו את העובדים לעבודה.

חברים, אני מכיר את המצוקות, אנחנו שומעים אותן אבל אנחנו חייבים לפעול על בסיס נתונים. בסופו של דבר, הכסף שעליו אנחנו מקבלים החלטות זה כסף שלכם, זה כסף של הציבור. לקבל החלטות על בסיס הערכות ואחר כך לדרוש מכם להחזיר את המענקים זה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות, וזה קרה בפעם הקודמת.

מה אנחנו עשינו? - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני לא רוצה להוציא אנשים. אלכס, נגמר הדיון. השר שלך לא יספיק לדבר, זה כבר שעתיים ועשר דקות.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אנחנו פרסנו לכם את אותן ההחזרות שדרשו מכם בגלל הטעויות של הממשלה הקודמת עד 2023, נתנו לכם פתרונות נזילות. אנחנו אמרנו ואנחנו תמיד אומרים שאף אחד לא יופקר, אנחנו רק חייבים לפעול על פי הנתונים.

עוד מילה אחת על אנטישמיות - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. מועלמי לא להפריע. אתה יכול לצאת, אל תפריע.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
ועוד מילה אחת על אנטישמיות. מי שמונע מילדים ללכת ללמוד ולקבל מקצוע, מי שמונע מהציבור לקבל כלים להכשרה מקצועית - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
אתם - - אתם מונעים מהם לימודי ליבה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קרעי, אני אוציא אותך שוב. הוצאתי אותך כבר?
שלמה קרעי (הליכוד)
לא הוצאת.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
מי שמחזיק את הציבור שלו עני ומסכן - הוא אנטישמי. תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. חבר הכנסת רון כץ, בבקשה.
רון כץ (יש עתיד)
תודה רבה אדוני היושב ראש ואדוני שר האוצר. אני הקשבתי בקשב רב לדברים פה ואני רוצה קודם כל להחזיר את הדיון למהות שלו שזה בעלי העסקים ואיך המדינה מוצאת להם פתרונות. אני חושב שכולנו פה יכולים להסכים שאנחנו בכיוון הנכון. הממשלה הזאת עשתה הרבה מאוד למען העסקים עד הרגע הזה, וצריך לעשות יותר. ביטלנו את החל"ת, עסקים נשארו פתוחים, זה צעדים אדירים שלא עשו לפנינו. תיזכרו מה היה פה קודם, עסקים קרסו, היה פה סגר אחרי סגר.
קריאה
הם קיבלו פיצוי. אל תהיו מנותקים, הם אומרים פה שאין להם מה לאכול.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתם לא עוזרים לי לסיים את הדיון. אני מתחנן אליכם. אתה לא מפריע, אם אתה רוצה תצא. אני באיחור. אני כבר שעתיים ועשרה מנהל את הדיון הזה, רובכם קיבלתם זכות דיבור. אתם לא הגונים כלפי חברים אחרים. גברת, את יוצאת החוצה, נא להוציא אותה.
אופיר כץ (הליכוד)
מיכאל, עזוב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא אין דבר כזה. אתם לא עוזרים לי. אופיר אתה דיברת, שעתיים ועשר דקות, לא מתאפקים, לא מסוגלים לגמור דיון, אתם לא עוזרים לי.
רון כץ (יש עתיד)
אני אנסה להשלים את דבריי.
קריאה
יש פה גברת בת 73.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היא קיבלה אזהרה לא להפריע.
קריאה
בבקשה ממך. ולגנוב כותרות על חשבון אנשים - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היא יכולה לצאת לעשר דקות, וחוזרת בלי להפריע.
רון כץ (יש עתיד)
חברים, זה מה שקורה כשמערבבים פוליטיקה מיותרת בניהול עסקים במשבר אמיתי שקיים. אנחנו צריכים לעשות - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רון, עם הפנים לעתיד.
רון כץ (יש עתיד)
יש לנו גם מתווה, אנחנו מכירים את מתווה צוק איתן שאני חושב שאנחנו צריכים לאמץ אותו. אני רוצה לפרגן לשר האוצר שיושב פה ולקח החלטות אמיצות יחד עם ראש הממשלה וכל הממשלה. לא היה פשוט להשאיר את המשק פתוח, לא היה פשוט לקבל על עצמו את האחריות. כמו שזה הצליח זה יכול היה גם לא להצליח והיינו פה בדיון אחר לגמרי. קודם כל, צריך להגיד שאפו וכל הכבוד ולראות איך אנחנו צופים את פני העתיד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה.
רון כץ (יש עתיד)
יחד עם כל מי שיושב פה שבאמת רוצה לקדם את העסקים של מדינת ישראל, צריך לראות איך עושים את זה. יש לנו מתווה והוא מתווה טוב, אני באמת מקווה שיאמצו את מתווה צוק איתן. אנחנו נתקדם ונראה שיפור.

במשפט אחרון, יושב ראש ועדת הכספים יושב פה ושר האוצר, זו הזדמנות טובה. עסקים שמגישים דו"חות, זה לא משנה אם זה אחת לחודשיים או אחת לחודש, צריך לגזור את הנגזרת של הירידה. עסק שנפגע ביותר מ-25% או 30% זו פגיעה דרמטית, הם לא יכולים לשלם - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. חבר הכנסת אלון טל, בבקשה.
אלון טל (כחול לבן)
תודה רבה אדוני היושב ראש. אני רוצה להביע צער שבדיון מאוד חשוב הרבה חברי כנסת העדיפו להפיץ דמגוגיה ודיסאינפורמציה.

יש לי שלוש נקודות קצרות. א', אינפלציה בישראל ב-2021 הייתה שליש מזו של ארצות הברית. דבר שני, המיסים החשובים שהועברו בוועדת הכספים שהם חשובים מאוד כדי לקדם מטרות ציבוריות, אין דבר ולא חצי דבר עם יוקר המחיה, זה סתם דמגוגיה.
קריאה
תספר את זה לאימהות בסופר שכל המחירים עלו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אלון, תדבר על עסקים ולא התחשבנות על עניינים אחרים.
אלון טל (כחול לבן)
אני עכשיו מגיע לזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתם לא עוזרים לי, אל תפריעו לי.
אלון טל (כחול לבן)
דבר אחרון ששר האוצר ישמע. בערב כניסת הממשלה הזו לשלטון היו 907,000 ילדים מתחת לקו העוני. בא שר האוצר ואומר שהוא רוצה לחלק חכה ולא דג, אני חושב שצריך לברך על זה. אנחנו חייבים לשבור את מעגל העוני.

יש לנו באמת אתגר גדול מאוד עם העסקים הקטנים ויש הרבה דברים שאפשר לעשות - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
חילקתם דגים לעשירים וחכות גם לא נתתם לעניים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קרעי, נא לצאת.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה בושה וחרפה אדוני יושב הראש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה אני אעשה? אבל שמענו אותך, אתה היית ראשון הדוברים. ראשון הדוברים, והיה שקט כשדיברת - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
הוא מדבר על אינפלציה ומילים גבוהות, זה מעניין את העסקים? זה מעניין את האימהות שאין להם מה לקנות בסופר?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
וחבר הכנסת הזה הוא אחרון הדוברים ואתה מפריע לו. די כבר.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
מיכאל שכחת אותי?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, את ברשימה אני לא מגיע, אני מנסה. אבל שקט רגע.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
שים לב חוץ מיוליה כל ישראל ביתנו פה. אדוני השר מה אתה מפחד? יש לך שר לענייני כלום - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קטי שקט. אלון, משפט לסיום.
אלון טל (כחול לבן)
יש לי הרבה מה להוסיף אבל נראה לי שזה לא הדיון המתאים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. אוסאמה סעדי, בבקשה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
תודה אדוני היושב ראש, כבוד השר וחברי הכנסת. אלכס, אני מסכים איתך שצריך נתונים בכל החלטה, אבל יש מגזרים שלמים בהם הנתונים ידועים. אני איתך בוועדת הכספים, פה עם יושב ראש ועדת הכלכלה, כל ענף התיירות מרוסק לגמרי, לאיזה נתונים אנחנו מחכים? סוכני נסיעות, מורי דרך, חברות אוטובוסים, אולמות, כל הענפים האלה הם אפס.

סוכני נסיעות שאני נפגש איתם שהלקוחות שילמו להם כסף על כרטיסים, חברות התעופה לא מחזירות את הכסף, סוכני הנסיעות לוקחים הלוואות ומחזירים את הכסף.
קריאה
ולא נכנסו לתוכנית הסיוע של ענף התיירות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
די מספיק.

אוסאמה תעזור לי, משפטי סיום. דיברת מדויק, באמת דיברת טוב.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אדוני השר, כבוד היושב ראש, צריך תוכנית סיוע לעסקים. הכל דיבורים, אנחנו רוצים מעשים.

לעניין יוקר המחייה, התוכנית שהצגתם מדירה לא רק את החרדים שיש פה נציגים שלהם שדיברו, היא מדירה את כל החברה הערבית. איפה יש סיוע לאנשים שמשתכרים בשכר מינימום? כשאני מקבל שכר מינימום מה זה עוזר לי שלוש נקודות זיכוי? לכן אני מבקש, אדוני השר, צריך תוכנית סיוע לחברה הערבית שהיא 50% מתחת לקו העוני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה אוסאמה, אמרת דברים מדויקים, חדים ותמציתיים. מיכל שיר, בבקשה.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
תודה רבה, אני אשתדל לא לחזור על הדברים ולהיות קצרה. כמי שהייתה עצמאית בעצמה אני יכולה לומר לכם שהיה קשה להיות עצמאי בישראל עוד הרבה לפני הקורונה, בין אם מדובר על בירוקרטיה, אני כבעלת עסק חושבת שיותר מ-50% עסקתי רק במרדף אחר הבירוקרטיה במקום להתעסק בעסק שלי.

משבר הקורונה לא עשה טוב לאנשים. שמעתי כאן גם את חברי האופוזיציה, אני מזכירה את ועדת הכספים כשהמשבר רק התחיל. עד שהמענקים זזו הלשכות הפרלמנטריות היו מחלקות כאן תלושי מזון דרך חברות הסופרים למיניהן כי עצמאים קרסו ובאמת לא היה להם מה לאכול, מאחר ואותה ממשלה - - -
אופיר כץ (הליכוד)
ולכן עזרנו להם בניגוד למה שאתם עושים - - -
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
- - לא היית בכנסת הקודמת - - -
קריאה
חברים, מיכל שיר הייתה איתכם בכנסת הקודמת, היא מאשימה אתכם.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
אני זוכרת את שר האוצר נכנס לוועדת הכספים ומודיע על חלוקת דיבידנדים לעשירים, אפרופו שלמה קרעי - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מיכל, משפטים לסיום. הגעתם באיחור לדיון הזה, הגעתם בסוף הדיון, לפנים משורת הדין אני נותן לכל אחד.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
את האמת צריך להגיד, שקרים לחוד ומציאות לחוד. הייתה כאן ממשלה שהפקירה עצמאים בצורה מוחלטת.
אופיר כץ (הליכוד)
זה מה שיש לך להגיד לעצמאים?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אופיר, אתה לא עוזר לי.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
ועדת הכספים התכנסה כדי לעשות החזרי מס לראש ממשלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
משפטי סיום בבקשה.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
אם אני מסתכלת על סיוע לאותם עסקים, כמובן צריך לפרגן לשר האוצר על הצעדים הטובים של החל"ת ובכלל על המדיניות החדשה. עם זאת, יש הרבה מאוד מקום לשיפור, אם אני מסתכלת על נושא הארנונה לעסקים שנפגעו, אם אני מסתכלת על הקרן למסורבי אשראי. אדוני שר האוצר, אנחנו דנים בזה הרבה, יש את הקרן שהייתה אמורה לקום ועדיין לא קמה. השוק השחור פורח ואנחנו צריכים לשים לזה סוף.

בכל נושא הבירוקרטיה, מדינה שמגדירה את עצמה כאומת ה-סטארט אפ, אבל זה לא מגיע לעסקים ולאזרח הקטן, זאת בעיה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
אנחנו כן מדינה שיכולה לסייע בעניין הזה. כל הנושא של בחינה מחדש של החזרי המענקים, איך עושים את זה, לטפל - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אפשר לפרוס את זה יותר.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
בכל נושא הבנקים, שמעתי על הבנקים שבאים לעסקים ולא רק שלא נותנים אשראי, אלא באים לעסקים שלא לקחו הלוואות ולא נמצאים בחובות, עסקים טובים, ואומרים להם תשמעו, את מסגרת האשראי שלכם אנחנו מצמצמים, אבל תיקחו הלוואה אצלנו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עצרנו חלק מזה במסגרות כרטיסי האשראי.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
מספקים פתרונות שהם נגד הלקוח ובעד הבנקים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. חברת הכנסת קטי שטרית, אם את יכולה ממש במשפטים קצרים.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
תודה. אני אגיד לבוסי, מלכיאלי ושאר החבר'ה החרדים, מה אתם מתרגשים? סמי, אתה זוכר את מערכת הבחירות הקודמת שישראל ביתנו אמרה שאם אין נאמנות אז אין אזרחות, עכשיו זה החרדים. תבינו, זה עניין של פוליטיקה, איפה ששונאים יותר שם נמצאת ישראל ביתנו. זאת הנקודה, לשם כך הם הגיעו לכנסת.

כשאתם שואלים את עצמכם איך הם הגיעו למספר המנדטים הזה, זו הסיבה. כמה שיותר שנאה בקרב הציבור אחד מול השני, ומזה לבנות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קטי, תדברי על העסקים הקטנים.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אדוני, כל הכבוד לך על היוזמה של הכינוס הזה. אני מגיעה עכשיו מהפורום להוסטלים של נפגעי הנפש שסוגרים את הדלתות שלהם. יהיו המון נפגעי נפש שילכו הביתה כי אין להם במה לתחזק את המקום. אתה מבין? מכל המשברים האלה, ואני מסתכלת על כל - - אני ישבתי עם אנשי האטרקציות, מורי הדרך, אני שומעת אותם, זה אנשים שמתמוטטים.

מה ההצעה שנותנים להם? להחליף מקצוע? הרי זה ביזיון לבוא ולומר להם להחליף מקצוע, אנשים שזה מה שהם יודעים. אותו דבר היה בקדנציה הקודמת לגבי מגדלי התבלינים והפרחים. אני הייתי חברה בוועדת כספים, הייתי בכל הישיבות וכל הדיונים, מצאנו פתרונות, הם נמצאים בהישג יד.

אבל אם דואגים לכלבים ולחתולים, שזה באמת יותר חשוב כנראה מ- - איפה רון היה? רון היה בפתח תקוה במוניציפאלי, לא היה חסר לו שום דבר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
משפט סיום.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
הוא יודע מה קורה לאנשים האלה שמתמוטטים? אנשים שילמו מיסים יום יום, הבטיחו להם מלא הבטחות, ומה, אם אני אסתכל רק על ההבטחה האחרונה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קטי, משפט סיום.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
מיכאל, יקירי, הם הרי פתחו דמי בידוד לעובדים העצמאיים, נכון? תנסה להיכנס למערכת הזו, היא כבר חודש לא מתפקדת אבל יצאו בכותרות בעיתונים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
זה הימים הכי טובים למנהלי האוצר, סוף סוף הגיע שר שמבצע את המדיניות שלהם של סגירת הברזים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. בוסו, משפטים קצרים בבקשה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
אדוני היושב ראש, אני רוצה להודות לך כיושב ראש משותף בשדולה למאבק ביוקר המחיה שאתה משאיר ומציף את נושא יוקר המחיה בסדר היום. עם כל הכבוד לתוכנות הרוגלה ולביקורים בבחריין, אנשים בסוף צריכים ללכת לאכול.

אתמול היינו יחד בשדולה למאבק ביוקר המחיה, שמעת אנשים, שמעת ענפים שלמים. אתה יודע מה, אני ראיתי תוכנית של משרד האוצר ושר האוצר שהוצגה אתמול כלפי הציבור החרדי. אני אגיד לך למה לא נפגעתי ולא הפריע לי כל כך. אם הייתי יודע שאזרחי ישראל האחרים מקבלים כל כך הרבה כסף ואנחנו לא מקבלים, זה באמת היה מפריע לי, אבל אני יודע שזה פשוט ניסיון להטות ולהסית את התוכנית מסדר היום ולהגיד שאנחנו מטפלים בהם.

אנשים מחכים שיתכנס הקבינט הכלכלי חברתי אחרי כל כך הרבה זמן ולשמוע בשורה, ושומעים בסוף חרדים לא חרדים ואותו דבר היה בשבוע שעבר. בסופו של דבר זה להסית את הדיון האמיתי כי אף אחד לא באמת מקבל כסף.

דיברו על זה שזרקו כסף בקדנציה הקודמת במסוקים ונשפך על כולם, אתה יודע מה? שיפגע גם במי שלא צריך לקבל, אבל לפחות מי שצריך לקבל כן קיבל. כרגע לקחו מסוק מאוד ממוקד וחילקו רק למי שלא צריך לקבל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
שמחתי לראות השתתפות של קואליציה ואופוזיציה, צריך לאחד ידיים. המאבק ביוקר המחיה זה החיים היום-יומיים וצריך להפסיק להתעסק בזוטות. תודה רבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. שר האוצר, קודם כל מלוא ההערכה שלי על שעתיים וחצי של הקשבה. הבמה שלך ואני מבקש מאף חבר כנסת לא להפריע.
שר האוצר אביגדור ליברמן
תודה רבה אדוני יושב הראש. נאמרו כל כך הרבה דברים שמחייבים התייחסות לפרוטוקול, אז אני קצת משנה את מה שרציתי להציג כדי להתייחס לכמה דברים.

קודם כל, יושב ראש ועדת הכלכלה, תמיד כשאני מוזמן אני מגיע. זו לא פגישה ראשונה, גם על נושא המכס, הייבוא, אפילו שלא בדיוק שייך לכלכלה, על נושא החינוך תמיד באתי. אני בא לכל וועדה אליה אני מוזמן ברצון רב.

דבר שני, היום התקיימה ישיבה, היא לא ישיבה ראשונה של הקבינט הכלכלי חברתי. אני רוצה להקריא את סדר היום כפי שהופיע שם וכפי שהיה בדיון. יוקר המחיה סקירה ודיון, דיווח בדבר התקדמות תכנון שתי בתי חולים בדרום הארץ ובצפון, דיווח בדבר תוכנית למניעת אלימות במשפחה, תיקון לעקרונות הסכם המסגרת בין משרד הבינוי והשיכון לבין האגודה לתרבות הדיור ושילוב חרדים בשוק התעסוקה. בסדר הזה הופיע הדיון בוועדת השרים, מה שנקרא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא להפריע בבקשה.
שר האוצר אביגדור ליברמן
זה רק לסדר היום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תלמדו שאפשר להקשיב שעתיים וחצי. זהו, לא להפריע.
שר האוצר אביגדור ליברמן
אגב, לגבי הנושא של החרדים, אני חושב שאנחנו מאוד רוצים לעזור לחרדים, בניגוד לחברי כנסת מש"ס ויהדות התורה שרוצים לשמור אותם בעוני. כל עוד ילדים לא ילמדו אנגלית, מתמטיקה ומחשבים, הם לא יוכלו להתקדם בחיים. כל מה שאנחנו רוצים זה שהילדים האלה יוכלו להתפרנס בכבוד ולא להיות תלויים בקצבאות. כל מה שאתם רוצים זה לשמור אותם בעוני ובשבי.
קריאה
אנחנו מודים לך על המחווה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מספיק, אמרתם דברים קשים והוא שמע, הוא לא הגיב, תתאפקו.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
יש מסלולי תעסוקה במשרד הכלכלה של עידוד עבודה, יש את זה כבר מ-2005.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קטי, היית דוברת מספר שלושים ונתתי לך. אנחנו שעתיים וחצי מקשיבים.
שר האוצר אביגדור ליברמן
אני רוצה לצטט שר אוצר אחר שאמר בזמנו מאוד נכון, קצבאות הילדים הרגילו אוכלוסיות שלמות בציבור הערבי ובציבור החרדי בעיקר לכך שמה שאדם עושה, עבודתו זה בעצם ילדים. הוא עושה ילדים ואחר כך הוא יגדל ילדים שתפקידם הוא לעשות ילדים משום שהקצבה הולכת וגדלה ככל שיש לו יותר ילדים. על כך יש פה תמריץ שיביא אותנו להתמוטטות כלכלית וחברתית. אתם יכולים לנחש מי זה שר האוצר? בנימין נתניהו, זה הציטוט המדויק שהוא אמר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
נו תעשה את זה, נראה אותך מול מנסור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אשר, אני אאלץ להוציא אותך. זה לא מכבד אפילו ברמה של הדדיות. המטען, הרגשות, הכעסים, העלבונות, זה ברמה גבוהה. אם שר האוצר התאפק שעתיים וחצי גם חברי כנסת יכולים להתאפק. אמרתם דברים קשים מאוד והוא שמע ולא אמר מילה, גם אתם לפחות את זה תקבלו על עצמכם.
שר האוצר אביגדור ליברמן
זה הציטוט המדויק מילה במילה שנאמרה ברדיו, כולם יכולים לבוא ולשמוע.

מבחינת הנתונים, אני כרגע מתייחס לנתונים. תראו, אנחנו נכנסנו למשרד האוצר ב-13 ליוני 2021 וביקשתי לראות נתונים ותחזיות עם מה נכנסנו לממשלה, מה תחזית הצמיחה, מה תחזית הגירעון, מה תחזית האבטלה, מה תחזית האינפלציה. אני חושב שמי שמשווה, לוקח נתונים מאז ומשווה לנתונים היום, הוא רואה את כל ההבדל בביצוע. אנחנו נמצאים בעולם אחר לגמרי.

גם מי שמסתכל על הדו"חות השנתיים של כל הארגונים הכי יוקרתיים בעולם, קרן המטבע הבינלאומית, ה-OECD וסוכנויות דירוג האשראי, כלכלת ישראל קיבלה תעודת הצטיינות. הדו"ח האחרון שראיתי פורסם ב-6 לפברואר לפני כשבוע ימים על ידי קרן המטבע הבינלאומית. אני חושב שיש שם כמה כלכלנים לא רעים. אני מציע לכולם לקרוא את הדו"ח, זו תעודת הצטיינות לכלכלת ישראל.

גם מבחינת הנתונים, כל הנתונים האובייקטיביים כשאני מסתכל על המשק הישראלי כולל פתיחת עסקים חדשים וסגירת עסקים - - -
אופיר כץ (הליכוד)
אז הממשלה הקודמת לא הייתה כזאת רעה.
שר האוצר אביגדור ליברמן
היא הייתה גרועה ביותר.
אופיר כץ (הליכוד)
איך אתה מציג נתונים כאלה אם היא הייתה כזאת גרועה? אתה מתהדר בנתונים של הממשלה הקודמת.
שר האוצר אביגדור ליברמן
אנחנו השגנו את ההישגים האלה בזכות שינוי מקצה לקצה של מדיניות הממשלה הקודמת. אני אזכיר את זה בשלושה סעיפים עיקריים. הדבר הראשון שעשינו לפי בקשת המגזר העסקי והעצמאים זה ביטול החל"ת. ביטול החל"ת התבצע בשבוע הראשון, היה לא פשוט אבל עשינו את זה.

דבר שני, אמרנו בצורה מאוד ברורה שלא יהיו יותר סגרים, אי אפשר כל פעם להסתגר, צריך לחיות לצד הקורונה. בינואר - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בוסו, קריאה ראשונה. אני מנסה לנהל את הדיון הזה, יש הדדיות בהתנהגות. אם אדם שמע אתכם שעתיים וחצי ולא הוציא מילה, גם אתם תדעו לעשות את זה. אמרתם דברים קשים ונוקבים והוא לא אמר מילה על זה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
לפני כמה דקות יצא סקר, הליכוד עלה ל-36 מנדטים. זה אומר שהמצב היה מצוין.
סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה
וזה בלי להגיע לוועדות, אתם לא מגיעים לוועדות, אם הייתם מגיעים היה לכם 50.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
הדיון לא היה צריך להתקיים אם הוא היה עובד. הכלבים וחתולים יותר חשובים - - -
קריאה
רוצה לעזור לך - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא לעזור לי, אף אחד לא לעזור. את צודקת לנה את רוצה לשמוע תשובות ולא הגענו. בלי התנצחויות פוליטיות, בואו נגיע לעצם העניין.
שר האוצר אביגדור ליברמן
הדבר השלישי שאמרנו הוא שיהיה סיוע ממוקד, לא יהיה פיזור כסף מהמסוקים. אגב, חברת הכנסת שטרית, כדאי שתלמדי לספור. אין פה כל ישראל ביתנו, יש פה שני חברי כנסת מתוך שבעה.
קריאה
כל היתר שרים.
שר האוצר אביגדור ליברמן
אני מדבר על חברי כנסת - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קטי, קריאה ראשונה. את גם פנית אליו קודם והוא לא ענה לך אז תתאפקו.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אני מכבדת אותך מיכאל, אתה יודע את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז תעזרו לי, אני באיחור של חצי שעה בדיון הזה. הייתה צריכה להתחיל פה חקיקה. אנחנו שעתיים וחצי ברצף, יש גבול להתפרצויות.
שר האוצר אביגדור ליברמן
אני חוזר לחברת הכנסת שטרית וחבר הכנסת כץ, תלמדו לספור, יש בישראל ביתנו שבעה חברי כנסת ושניים נמצאים כאן.

דבר נוסף, כשאני מסתכל על הביצוע של העסקים הקטנים, כמה בכלל עסקים נפתחו ב-2021 וכמה נסגרו ב-2021, כמה עסקים נפתחו ב-2019 שהיא השנה האחרונה לפני הקורונה וכמה נסגרו, לידיעתכם ב-2021 נפתחו יותר עסקים מאשר ב-2019 ונסגרו פחות. זה הדבר שהכי קל לספור, אני גם ראיתי פה נתונים של הכנסת לצורך השוואה, הם מאוד לא מדויקים. אני לא יודע על מה הם מסתמכים, אבל כשעסק פותח את התיק במע"מ זה הכי קל לבדוק בדיוק כמה נפתחו וכמה נסגרו.
קריאה
יש גם עוסקים קטנים שלא נרשמו במע"מ.
שר האוצר אביגדור ליברמן
ב-2021 נפתחו יותר עסקים מ-2019 ונסגרו פחות. גם מבחינת היקף הפעילות במשק, הייצוא, פעילות כרטיסי אשראי, כשאני מדבר על הכנסות המדינה ב-2021 זה הרבה יותר מ-2019. אני חושב שב-2021 אנחנו הגענו לשיא של כל הזמנים, צמצמנו גירעון והגענו לצמיחה של 6.7 שמעולם לא הייתה.

הדבר העיקרי שעשינו זה להגדיל את העוגה. אי אפשר כל הזמן לחלק את אותו כסף. כשהצעתי את התקציב גם בדיון בכנסת וגם בממשלה אמרתי שאנחנו חייבים להגדיל את העוגה, אין רווחה בלי רווחים, אין מדינה ענייה שיש לה מערכת רווחה חזקה, איתנה ומפותחת. איפה יש מערכת רווחה משגשגת? זה בשוויץ, בנורבגיה ובאירלנד, ושם אנחנו צריכים להיות. אין מדינה ענייה שיש לה מערכת רווחה חזקה וטובה.

טל, אתה יכול להראות מה עשתה הממשלה בשמונה חודשים? אני רוצה שנעבור על שמונה חודשים. אני מודה ומתוודה, אנחנו לא יכולים בשמונה חודשים לתקן את כל העוולות מאז 1948 ועד היום. אני מודה ומתוודה, אני מאוד מסכים, מי שזוכר ציטוט מספר מפורסם, "כל המשפחות המאושרות מאושרות באותו דבר, דומות זו לזו, וכל משפחה אומללה היא אומללה בדרכה שלה".

אין לי ספק שיש אנשים ועסקים שנפגעו, אין לי ספק וצריך לעזור להם. אנחנו מחפשים דרך לעזור להם. בגדול, אני חושב שמה שהממשלה עשתה גם בתחום החברתי וגם מה שעשינו בכלכלה, ואני מכיר היטב את כל הממשלות מ-1996, לא היה דבר כזה מאז 1996, שום דבר לא התקרב לביצועים של הממשלה הזאת. אני מציע להסתכל על מה שעשינו מאז 13 ביוני.

ההסכם עם הנכים 2.7 מיליארד ₪, ואני מדבר על אוכלוסיות מוחלשות. תוספת לאותם אנשים לגמלה לאותם גמלאים שחיים על השלמת הכנסה 1.5 מיליארד ₪, זו תוספת ממוצעת של 18% לכל גמלאי שחי על השלמת הכנסה. העלאת דמי קיום לחיילי צה"ל ב-50%. זה דברים שבוצעו זה לא דברים תאורטיים, זה לא הבטחות. זה מה שכבר נכנס לחשבון הבנק.

הגדלת מענקים לניצולי שואה 300,000,000 ₪, זה כבר נכנס לבנק ב-31 לינואר. כל נושא הדיסריגארד לגמלאים עוד 300,000,000 ₪. העלאת התשלומים למשרתי שירות אזרחי עוד 60,000,000 ₪. מדובר בסיוע של 5,760,000,000 ₪ לאוכלוסיות מוחלשות. זה דברים שכבר בבסיס התקציב, זה מה שהתבצע.

אנחנו מדברים על התקציב החברתי וסיוע ממוקד. דיברו פה אנשים מהצפון על הצפון. מיגון הצפון, אותה תוכנית שאישרה הממשלה הקודמת והקפיאה ב-2018, תוכנית של חמש מיליארד שקלים, חצי מיליארד כל שנה. מי שייסע לאזור שלומי יראה שהעבודות האלה מתבצעות, זה לא משהו תאורטי, זה כרגע מתבצע.

תוספת תקנים ומיטות למשרד הבריאות, בלי קשר לקורונה. תוספת של שני מיליארד שקלים שנמצאת בבסיס התקציב. הגדלת המימון לביטחון תזונתי 110,000,000 ₪. לא צריך תלושים, אנחנו הגדלנו את סעיף הביטחון התזונתי.

העברת אגף למעונות יום ממשרד העבודה למשרד החינוך, את הרפורמה הזאת אני זוכר מ-1996, כל הממשלות ניסו לבצע ואף אחד לא הצליחה. רק השנה זה יעלה מיליארד שקלים, אחר כך זה יעלה קרוב לארבע מיליארד שקל בקונפיגורציה הסופית. זה מהלך מדהים.
אורן בוטא
זה כסף קטן, מר ליברמן. איפה העצמאיים?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בוטא, אני הוצאתי אותך. אתה רוצה שאני אוציא אותך שוב?
קריאה
אבל אדוני היושב ראש, לנו הערת שזה דיון על עצמאים, נכון?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל לכם מותר להגיד הכל על הפוליטיקה וממשלות קודמות, מה עשו ומה לא עשו, מי עשה ומי אשם, אז לשר האוצר מותר לתת סקירה רוחבית.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
לגבי הצד ההיסטורי שמדבר רון, אני באה מתחום החינוך. הפדיחה הכי גדולה העברת המעונות הולכת להיות כי משאירים חלק פה וחלק פה וזה עוד יותר גרוע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שר האוצר, אם נוכל להגיע לעסקים, בבקשה.
שר האוצר אביגדור ליברמן
נזרקו פה כל כך הרבה דברים לחלל שאני נאלץ להתייחס, אי אפשר להשאיר את כל ההאשמות, הבדיות והשקרים ללא תשובה.
אופיר כץ (הליכוד)
את המצגת הבאת לפני הדיון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם הוא מראה את צעדי הממשלה לאוכלוסיות מוחלשות זה דבר טוב. תנו לו להגיד את מה שהוא רוצה להגיד.
שר האוצר אביגדור ליברמן
חבר הכנסת כץ, באתי עם המצגת הזאת מישיבת הקבינט החברתי אז היא הייתה פה. אני חייב להתייחס לכל הדברים שאמרתם שאין להם שום קשר למציאות.

עסקת חבילה במשק זה עלות של חצי מיליארד שקלים. אני יכול לתת דוגמה מה אנחנו עשינו, מה שלא עשיתם עשר שנים. למה עשר שנים לא היה הסכם עם עובדי מינהל ומשק של בתי חולים?
אופיר כץ (הליכוד)
חצי מהזמן אתה היית גם בממשלה הזאת של ה-10 שנים.
שר האוצר אביגדור ליברמן
אני לא הייתי שר האוצר ואני מתעסק במה שאני מתעסק. אני הייתי שר הביטחון - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
די כבר, צריך להיות ענייניים.

די. אני יכול גם לנעול את הדיון הזה, אני באיחור של 40 דקות ומחכים פה עשרות אנשים לדיון על חקיקה בחוק הדואר. אנחנו מנסים לסיים את הדיון, בואו נשמע את הדברים ברצף.
שר האוצר אביגדור ליברמן
התקציב החברתי הממוקד זה 5,630,000,000. גם כשאני מדבר על הצעדים שהצגנו בשבוע שעבר, בסך הכל הממשלה הזאת בשמונה חודשים השקיעה השקעה חברתית באוכלוסיות מוחלשות מעל 16,000,000,000 ₪. זה דבר שלא היה מ-1996.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שר האוצר, אנחנו יכולים לעבור לנושא הדיון? עסקים בקורונה ועסקים באומיקרון.
שלמה קרעי (הליכוד)
מה נתתם לאוכלוסיות מוחלשות? על מה הוא מדבר?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
די קרעי, אתה לידי. סטארטאפ שצפוף בוועדה.
קריאה
כבר הוצאת אותו שלוש פעמים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, הוא יוצא לבד. בואו נדבר על עסקים, על קורונה, על אומיקרון, מה מתכוונת הממשלה לעשות?
שר האוצר אביגדור ליברמן
לגבי עסקים קטנים יש ארבעה צעדים שכבר נעשו. אחד, כמו שאמרתי, ביטול החל"ת. אם יש היום בעיה למשק הישראלי, הבעיה הכי גדולה היא מחסור בידיים עובדות. אין היום עובדים, אנחנו לא מסוגלים לגייס לתעשייה ולבניין, חסרים 4,500 נהגים לאוטובוסים ועוד 1,500 נהגים למה שנקרא רכב כבד. יש לנו בעיה, אי אפשר לגייס חרט, רתך או מסגר. התעשייה היום מחפשת עובדים בכל הכוח.

אדוני היושב ראש, אם יש עליי לחץ מהצד העסקי זה קודם כל להביא עובדים זרים כי אין מספיק עובדים.
קריאה
לעובדים הזרים יש תנאים סוציאליים יותר טובים מאשר לעצמאים, אתה יודע את זה אדון ליברמן?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
די, אני כבר הוצאתי אותך פעם.
שר האוצר אביגדור ליברמן
ביקשו מאתנו לפרוס את כל החובות, כל מי שביקש לפרוס את החובות עד סוף 2022, רשות המיסים הסכימה לפרוס את כל החובות והתשלומים עד סוף 2022.
קריאה
שכחת שזה כסף שלנו.
שר האוצר אביגדור ליברמן
ביטול ההיטלים, היטל עובדים זרים שזה בין 20%-15%, תלוי באיזה ענף מדובר. במדינת ישראל לדעתי יש מעל 100,000 עובדים זרים בענף הבניה, בתעשייה, בבתי המלון ובמסעדות. מי שהטיל את היטל העובדים הזרים זו אותה ממשלה שאתם מייצגים, ומי שכרגע ביטל זו הממשלה הזאת.

עשינו החזר, כרגע כבר סיימנו החזר מקדמות כדי להקל על תזרים המזומנים. הקדמנו החזר על מקדמות המע"מ ומס הכנסה, קצת יותר מ-600,000,000 ₪. נתתי הנחיה לחשב הכללי, כל הספקים של הממשלה ומשרדי הממשלה ישלמו מייד. כלומר, אנחנו כבר שילמנו מעל מיליארד שקלים, אין שוטף פלוס 90, אין 60 ואין 30. יש מיליארד שקלים שאנחנו שילמנו לכל הספקים וכרגע ב-31 למרץ ההנחיה היא שבכל התקשרות התשלום יהיה מידי.

אנחנו מתחילים בשבוע הבא דיון מאוד חשוב ומסכם לגבי רשת ביטחון לעצמאים. אביר קארה היה שם אחד המובילים באותם דיונים. אני מקווה שתוך שבועיים נסכם על רשת ביטחון לעצמאים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
השר הודיע על תוכנית רשת ביטחון לעצמאים תוך שבועיים.
שר האוצר אביגדור ליברמן
זו לא תוכנית, זו הצעה וכנראה תהיה גם חקיקה. אנחנו כרגע בשלבי גיבוש סופיים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אוקי.
שר האוצר אביגדור ליברמן
לגבי כל העצמאים, אנחנו אמרנו ב-15 לפברואר שנראה את התמונה הסופית, לא תמונה סופית, לגבי ינואר. תראו, היום מע"מ משלמים בשלושה מועדים, ב-15, ב-19 וב-23. מי שמשלם באופן מקוון משלם ב-23. אנחנו בפעם הראשונה נראה את הנתונים של חודש ינואר, ב-25 לפברואר תהיה לנו תמונה מלאה ואז נוכל להחליט.
לנה דרובצ'בסקי
לשכירי יום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שניה, חברים, מי דיבר?
לנה דרובצ'בסקי
אני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מי זה אני?
לנה דרובצ'בסקי
לנה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לנה, לא לדבר.
לנה דרובצ'בסקי
זה מאתגר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני יודע. אני גם הייתי מדריך בחברה להגנת הטבע במשך שבע שנים ומורה דרך בלי הסמכה.
שר האוצר אביגדור ליברמן
שאלו שאלה ספציפית לגבי העצמאים, זה לא דיון לגבי הסכמים זה דיון על עצמאים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גברתי, אנחנו לא שואלים עכשיו שאלות, הדיון הסתיים. השר יאמר את דבריו ואז נסכם את הדיון. יהיו עוד דיונים, זה יהיה הבית שלכם אבל אל תפריעו. אם תפריעו לדיונים אני לא אזמין אתכם יותר, אני אשים אתכם בזום.
שר האוצר אביגדור ליברמן
ב-25 לפברואר אנחנו נדע מה המצב לחודש ינואר, ובהתאם לזה אנחנו נפעל. דיברו פה על ענף התיירות, לא רק על ענף התיירות, כל אחד שהיה זקוק לסיוע. אני יכול לתת לכם דוגמה, אני לא רוצה לדבר על בתי המלון, תעשיית התעופה שהייתה במצב קשה, אנחנו הגענו להסכמה עם כל חברות התעופה.
טלי לאופר
ומשרדי נסיעות וסוכני נסיעות?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חברים, הדברים נאמרו, אתם בני בית בוועדה וגם היום זה נשמע. אתם לא נותנים לשר להשיב, אתם מקטינים את ההזדמנות לקבל תשובות. מספיק.
שר האוצר אביגדור ליברמן
לכן אמרתי, אנחנו ב-25 לפברואר נדע מה המצב האמיתי שמשקף את המציאות כפי שהיא, ובהתאם לנתונים אנחנו גם נפעל. מה שאני יכול להבטיח זה שאנחנו לא מתכוונים להפקיר אף אחד, כל אחד שזקוק לסיוע יקבל סיוע.

אני חושב שההישג של הממשלה הזאת הוא שאנחנו הגדלנו את העוגה. תסתכלו על מה היה ב-2019, תקציב 2019, מה היה בהכנסות המדינה, מה הייתה הצמיחה בשנה האחרונה לפני הקורונה ותשוו את זה ל-2021. בזכות אותו שינוי מקצה לקצה של מדיניות הממשלה הקודמת אנחנו הגענו למצב אחר לגמרי.
אורן בוטא
ליברמן, 41,000,000,000 ₪ לעומת 0 ₪, איפה 2021? אתה מדבר על ינואר, יש לכם את הנתונים. איפה 2021, חצי שנה? אני מבקש תשובה לזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בוטא, אתה יכול להפסיק? כבוד השר, אני גם רוצה להגיד משפט לסיכום.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
גם דמי הבידוד. לא, מיכאל, הם הבטיחו לפני חודש שישלמו דמי בידוד ועד עכשיו זה לא נפתח. בגלל זה מפחיד אותי המתווה, עוד מתווה ועוד מתווה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני רוצה לסכם את הדיון. אני רוצה להגיד מילה.
קריאה
אדוני שר האוצר, כל יום שעובר נסגרים עשרות עסקים, עשרות עסקים קורסים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כבוד היושב ראש, מה עם ענף התיירות?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני אתייחס.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא שמענו כלום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
השר אמר שהוא יביא רשת ביטחון לעסקים תוך שבועיים, אני אוסיף את זה לסיכום. שר האוצר, כל חברי הכנסת, דיון סוער, דיון טעון ומורכב, עמדות שונות, גם אנשי עסקים, גופים ותחומים שדיברו מדם ליבם, ראינו את זה ושמענו. אני שומע את זה ומקשיב ואני חושב שגם אתה לוקח מפה דברים שלא שמעת, במיוחד תחומים שנופלים בין הכיסאות, אותם מורי העשרה ותל"ן, בית הספר פתוח אבל אין העשרה.

גם בשדה התעופה עזרנו למטוסים, לאל-על ולארקיע, אבל יש חברות של שירותי קרקע שעושות עבודה מדהימה, מחזיקות את העובדים ונאבקות. בכל מקום יש אזור של נפילה בין הכיסאות, תחומים מיוחדים שנפגעו. אגב, רוב המשק עובד, 90%-80% מהמשק עובד. מי שלא עובד צריך לטפל בו, זה המקום לטפל. שמעת את הזעקה זאת.

אנחנו מצפים כוועדת כלכלה למהלך שלם וכולל של הממשלה בתחום הקורונה והאומיקרון. הצעדים שהודעתם עליהם בשבוע שעבר הם מבורכים, יש שם מהלכים יפים ואמיצים גם חיזוק מעמד הביניים בהקלות מיסוי עם השכר, גם הפחתת הייקור של החשמל ועוד פעולות.

בתוך הצעדים האלה להשאיר רק 250,000,000 ₪ למענקי עבודה, לאלה שעובדים לפי שיטתכם, הוא עובד בשכר מינימום והוא יקבל את הכסף בדצמבר, לפי החוק אתם אומרים ביולי, אני אומר לך שכשהוא קיבל את הטבת הקלת המס באפריל, מתי שזה ייכנס לתוקף, תן את זה גם לאלה שמקבלים שכר נמוך באותו מועד וביטוח לאומי יודעים לתת - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
ובאותו סכום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ותגדיל את ההיקף. תגדילו את חבילת מענקי העבודה למקבלי שכר מינימום ומעלה כי הם עובדים וקורסים. בתוך החבילה שכבר עשיתם תביא את אותה רשת ביטחון לעסקים, תביא דבר שירגיע את אלה שבאמת הפסידו כסף. מי שלא הפסיד כסף שלא יבוא אלינו, מי שעושה עלינו תרגיל שלא יבכה. יש עוסקים זעירים עד 100,000 ₪, לפעמים הם ירדו ל-50,000 ₪, הם לא במע"מ, חצי מהכנסותיהם נפגעו, יש עסקים קטנים ובינוניים. זו רשת הביטחון לעסקים שאנחנו מצפים ממך להביא.

אני מברך על מה שראיתי, על הדיסריגארד לקשישים, על הגדלת הסיוע לקשיש שאין לו הכנסה גדולה מפנסיה. בקורונה אנחנו עושים מעשים מיוחדים למשבר המיוחד, הם סובלים מיוקר המחיה לא פחות.

לסיכום, הציפיה והבקשה לשכלל את התוכנית שעשיתם ולהגדיל את ההיקף והמיידיות לאותם מענקי עבודה כי אלה אנשים עובדים. שנית, רשת הביטחון לעסקים והבנה של הצוות שלך מי התחומים שנפגעו ונופלים בין הכיסאות, תערוכות, אוטובוסים, הדברים מושפעים והם יודעים את זה. הם יודעים לפלח אבל הם לא פילחו מספיק את המשק, פילחו אותו חלקית. נתת למלונות, אבל זה שמישהו הוציא תערוכות או משלחו לעולם ושילם פה מיליארדים מס, הוא לא פחות טוב בשבילנו לכלכלה. אין לו רשת, הוא צריך התייחסות.

המהלך הזה של שכלול התוכנית שהוצגה, רשת ביטחון לעסקים, יותר מענקים ומיידיות למי שמרוויח נמוך מאוד ותשובה לאוכלוסיות המוחלשות, הקשישים שאין להם פנסיה, משהו מיוחד לקורונה. זאת הציפיה.

שר האוצר, אני יודע שכשאתה מחליט זה קורה. אני מקבל את זה שאתה רוצה להיות מבוסס נתונים, אבל הקורונה היא מרחב של אי וודאות וחלק מהמעשים מבוססים על אמון עם העסק שבא ואומר הפסדתי ואם אני אחכה אני סוגר את העסק, אם תתנו לי מקדמה עכשיו זה לא ייסגר. אפשר להתחשבן איתם ועשינו את זה בגלים הקודמים.

אני קורא לך לשכלל את החבילה הזאת ולעשות אותה באופן שלם. אני מודה לך על הקשב במשך שעתיים וחצי, שמעת דברים קשים מאוד. אני פה שמונה חודשים ולא ראיתי שר שהקשיב במשך שעתיים וחצי. אם ההקשבה תהפוך למעשים אנחנו נוכל לפרגן למהלך.

תודה רבה שר האוצר, תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:56.

קוד המקור של הנתונים