ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 01/02/2022

חוק סיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי (הוראת שעה) (תיקון מס' 7), התשפ"ב-2022

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



13
ועדת הכספים
01/02/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 215
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, ל' בשבט התשפ"ב (1 בפברואר 2022), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק סיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי (הוראת שעה) (תיקון מס' 7), התשפ"ב-2022
נכחו
חברי הוועדה: אלכס קושניר – היו"ר
ינון אזולאי
ולדימיר בליאק
יעל רון בן משה
ג'ידא רינאוי-זועבי
אופיר כץ
מיכל שיר סגמן
נירה שפק
חברי הכנסת
שלמה קרעי
מוזמנים
גיא גולדמן - ייעוץ משפטי, רשות המסים, משרד האוצר

אפרת ריץ' - רשות המסים, משרד האוצר

אופיר ליבשטיין - ראש מועצת שער הנגב

תמיר עידאן - ראש מועצת שדות נגב
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
שלומית ארליך
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם



הצעת חוק סיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי (הוראת שעה) (תיקון מס' 7), התשפ"ב-2022, מ/1498
היו"ר אלכס קושניר
היום יום שלישי, ל' בשבט התשפ"ב – 1 בפברואר 2022. 1 בפברואר זה תאריך חשוב, זה היום שבו חיילי צה"ל מקבלים שכר מוגדל ב-50%. אני חושב שיש פה קונצנזוס שהדבר הזה מאוד מאוד חשוב. זו הבטחה שלנו שעמדנו בה.

אתמול בלילה העברנו בקריאה שנייה ושלישית חוק שמבטל את המס על העסקת עובדים זרים, חוק מאוד מאוד חשוב. היה כאן במשך שנים מס לא הוגן, לא רלוונטי, הזוי, והצלחנו לשנות את זה. זו בשורה להרבה מאוד עסקים, אני מקווה מאוד שגם בשורה לצרכנים. עכשיו אפשר לצפות גם מענף המסעדנות, גם מענף המלונאות וגם מהתעשיינים להוריד את המחיר ללקוח הקצה.

אתמול היה אירוע מאוד מביש במליאת הכנסת שאני לא יכול שלא להתייחס אליו. בדיון על שני החוקים האחרונים שנשארו על סדר היום נכחו ארבעה חברי כנסת מהקואליציה וארבעה חברי כנסת מהאופוזיציה. שלושה מהם היה מקוזזים, רק אחד היה יכול להצביע. ב-03:30 בבוקר חבר הכנסת דודי אמסלם ביקש הצבעה שמית על אחת ההסתייגויות. מילא אנחנו חברי כנסת, אבל יושבת מזכירת הכנסת, יושבת הסגנית שלה, יושבים סדרנים, יושבים עובדי קפיטריה ומחכים שדודי אמסלם יתרצה מהגחמות שלו וירגיש שהוא מספיק מתעלל בנו. הוא לא מתעלל בנו, אנחנו חברי כנסת, אנחנו באים לפה לעבוד ואם צריך להיות כל הלילה נהיה גם כל הלילה, אבל מה אשמים העובדים? אין שום ספק שהפיליבסטר זה כלי חשוב בידי האופוזיציה, אבל בכלי הזה צריך להשתמש למען מטרה מסוימת. באירוע הזה לא הייתה שום מטרה. המטרה הייתה אחת ויחידה – להתעלל. במקום להתעלל בנו, הוא התעלל בעובדים של הכנסת. זה מהלך פסול, מהלך הזוי, ואני מקווה מאוד שיושב-ראש הכנסת ינקוט בצעדים כנגד התופעות האלו שיש שלושה ח"כים שמפעילים הצבעה שמית עם 20 חתימות.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
הבוקר עובדי הכנסת באו לעבודה, כשיש לי יסוד סביר להניח שדודי אמסלם לא.
ינון אזולאי (ש"ס)
ודאי שלחיילי צה"ל התוספת בשכר היא דבר מבורך, ויישר כוח לכל מי שעשה ועמל. אלכס, תודה שהובלת כאן בוועדה ועשית דברים טובים למען חיילי צה"ל. אמנם ה-1 בפברואר הוא טוב לחיילי צה"ל, אבל יש אזרחים במדינת ישראל שהיום מתחילים לשלם יותר יקר על המחייה, יותר יקר על החשמל, יותר יקר בחיים שלהם. אנחנו יכולים לריב על הכל, יכולות להיות מחלוקות וזה בסדר, אבל אזרחי ישראל לא צריכים להיות שק האגרוף של הממשלה. אני מקבל אם תגיד לי שעל הפסטות הממשלה לא יכולה - המכתב שהוציאו הוא טוב ככותרת - אבל יש את חברת החשמל שאפשר לעשות שם מעשה. יש את המס בלו - 61%. הפעם משלמים על הדלק הכי יקר בשבע השנים האחרונות. הגיע הזמן שמדינת ישראל תכניס את היד לכיס. אתמול היה אופיר כץ במליאה ואמר אמת כואבת. הוא אמר שהוועדה הזאת לא קיימה אפילו דיון אחד על המצב של העסקים, של העצמאים, על יוקר המחייה. הוועדה קיימה 24 או 29 דיונים על העלאת מסים. המסים שהעלינו על השמנים לא קשורים לבריאות. למה? כי אנשים לא שותים את זה. כשהעלינו על החד פעמי, זה היה בשביל החיות, לא בשביל בני אדם. הגשתי בקשה לדיון מהיר על הפיצוי לעסקים, על הפיצוי לתיירות הנכנסת. הגשתי את הבקשה לדיון לפני חודשיים, אפילו יותר, וגם אמרתי שאין לי בעיה למשוך עוד קצת, אבל עכשיו המצב מחייב להביא את זה. יש עוד דיון מהיר שהתקבל לגבי הכספומטים, על כך שהבנקים ממשיכים לקחת עמלות אחרי שכבר ביטלו. בוא נזיז את המסים, בוא נראה לאזרחים שאנחנו, קואליציה ואופוזיציה, איתם. יש דברים שאין עליהם מחלוקות בינינו. יוקר המחיה הזה לא טוב לממשלה, לאזרחים, לקואליציה ולאופוזיציה. אנחנו רוצים כולנו לעזור לאנשים לקנות את הלחם שלהם בכבוד, שלא יצטרכו להחליט אם לקנות תרופה או לחם. אני קורא לך, אדוני היושב-ראש, בוא נקיים דיון מעמיק כך שלקריאה שתצא מפה יהיו שיניים ונוכל לעשות טיפול שורש ביוקר המחייה.
היו"ר אלכס קושניר
הוועדה הזאת עשתה ויזמה כמה צעדים מאוד מאוד חשובים בכל הנושא של סיוע לעסקים, ללא כל קשר לחקיקה שעברה פה, אם חקיקה ממשלתית או חקיקה פרטית. בעקבות הבקשה של הוועדה, רשות המסים פרסה את החזר המענקים שאנשים היו צריכים לשלם עד אמצע שנת 2023. בעקבות הבקשה של הוועדה, המע"מ על החודש הנוכחי נדחה ב-10 ימים. כל התיקונים והשינויים שעשינו בחוקים שהובאו, המטרה שלהם הייתה להיטיב עם העסקים. על הנושא של יוקר המחייה אין מחלוקת, אתה צודק. יש באמת התייקרות מאוד מאוד משמעותית במשק. גם הממשלה וגם הכנסת מחויבות לפעול כדי לבלום את הדבר הזה. אתמול בערב היו שתי יצרניות מזון שהודיעו שהן לא מעלות את המחירים, שהן אפילו מורידות את המחירים, כשכל זה תוצאה מלחץ תקשורתי וציבורי ומלחץ שלנו כחברי כנסת וכממשלה. זו רק ההתחלה, יש עוד צעדים שצריך לעשות שאנחנו נעשה. אין ספק שבסופו של דבר צריך לשפוט אותנו על המעשים. אתה צודק, בנושא הזה של יוקר המחייה אין קואליציה ואין אופוזיציה, רק צריך לזכור שאנחנו מתמודדים עם משק מאוד מאוד ריכוזי, עם הרבה מאוד מחסומים בתחרות. מאז שנבחרנו וקיבלנו את המושכות, כל הפעולות שאנחנו עושים הן קודם כל בשביל לפתוח את המשק לתחרות. העברנו פה כמה רפורמות מאוד חשובות - חלק תיכנסנה לתוקף במהלך המחצית השנייה של 2022 – כמו הרפורמה בייבוא, רפורמה מאוד מאוד משמעותית.
ינון אזולאי (ש"ס)
עזוב את הרפורמות, אני מדבר על דברים פשוטים כמו המס על הבלו. בוא נוביל משהו. שרת האנרגיה קארין אלהרר התחייבה לפני חודשיים או שלושה במליאה שלא תהיה עליית מחירים בחשמל. מה קרה? לא סופרים אותה? אתם כממשלה יכולים להפעיל את השוט שלכם.
היו"ר אלכס קושניר
נשקלים צעדים בנושא הזה, בכיוון הזה.
ינון אזולאי (ש"ס)
עזוב נשקלים, בינתיים אנשים משלמים.
היו"ר אלכס קושניר
אני לא יודע כמה זמן מס הבלו לא השתנה. צריך להבין שמחיר הדלק תלוי במחיר הנפט בעולם. לא הייתי ממהר לשחק עם שיעורי המס כל כך מהר, צריך לשקול צעדים נוספים. אני מצפה שהממשלה, ששר האוצר ושרת האנרגיה לא ישלפו כאלה פתרונות מהמותן, כי יש לפתרונות האלה כל מיני השלכות ארוכות טווח. צריך לחשוב בכובד ראש מה עושים ואיך עושים. אין ספק שיש מלחמה אמיתית כנגד יוקר המחייה, אני בטוח שבסופו של דבר ננצח.
נירה שפק (יש עתיד)
אני רוצה להתחבר למה שינון אומר. יצא לי שבוע שעבר, כשהייתי מאומתת, לראות הרבה ועדות, וראיתי דברים שאנחנו צריכים לטפל בהם רוחבית. היה דיון בוועדת כלכלה על תקציבים ועל מודרי אשראי, כשבמקביל היה דיון על ילדים שנושרים ממערכת החינוך בצורה פורמאלית ובלתי פורמאלית. היה גם דיון עם הממונה על הביטוח ושוק ההון וכל מיני גופים שמסבירים על חוסר היכולת של משקי הבית לנהל משק בית. אנחנו צריכים לראות איך אנחנו עושים עבודה רוחבית שמתחילה מגיל בית ספר, איך אנחנו מלמדים בכישורי חיים לא רק "אל תכה זה לא יפה", גם איך נותנים כלים, איך אחרי זה החיילים לא מסתבכים עם המענק שהם מקבלים, איך מתכננים משק בית לזוגות, איך לא מגיעים לחדלות פירעון. את הנושא הזה של התרבות אנחנו חייבים ללמד, וחשוב לי להגיד את זה דווקא ביום המשפחה. אני רוצה להביע מחאה על כך שהיה יום האישה, יום האם, אבל לקחו והפכו אותו ליום המשפחה. לא חסרים ימים בשנה, אפשר למצוא עוד יום.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
אנחנו שמרנו על יום האם.
היו"ר אלכס קושניר
יש יום האישה הבינלאומי בעוד חודש.
נירה שפק (יש עתיד)
יום המשפחה הוא לא במקום יום האם. מדינה שמקדשת את הילודה שלה – שתכיר בבקשה את הרחם. אנחנו צריכים לחשוב, אלכס, איך אפשר להוביל חשיבה רוחבית כממשלה, איך שמים תקציבים בכל המקומות כדי לתת כלים לאנשים להתמודד עם החיים הכלכליים הלא פשוטים שיש לנו.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
דיברתי אתמול עם עובדי צוותי הקרקע של נתב"ג שלא נמצאים במתווה. מדובר על כל הגופים הפרטיים, וזה מעבר לשירותי ה-VIP שאנחנו מכירים, שמספקים את הרכב שגורר את המטוס, מעסיקים את הדיילים, אבטחה. הם אומרים שהם מחוץ למתווה ושקיצצו 50% מהעובדים שלהם. אני יודעת שהם ניסו לפנות לאוצר אבל עדיין לא קיבלו תשובה. יכול להיות שהם לא קיבלו תשובה בגלל עומס, בגלל מיליון סיבות אחרות שאנחנו בודקים. אני חושבת שהוועדה צריכה לבדוק מי לא נמצא במתווה, במיוחד מענף התעופה שהוא ענף מאוד מאוד רחב, מאוד מאוד גדול, עם הרבה מאוד עובדים. עד כמה שניסינו להשתלט על המקסימום, עדיין יש כאלה שנותרו מחוץ, במיוחד הקטנים. אם בסך כל החברות האלו היו 2,000 עובדים, היום יש שם 1,000.
שלמה קרעי (הליכוד)
ליברמן לא שלח אותם להחליף מקצוע?
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
הייתה הבטחה של האוצר עוד בקדנציות קודמות בנוגע לקרן למודרי אשראי. זאת הבטחה שחזרה על עצמה. אני זוכרת שדיברתי על זה עם משה כחלון לפני כמה שנים טובות.
היו"ר אלכס קושניר
היה דיון.
שלמה קרעי (הליכוד)
ביוני זה צריך לצאת לדרך עם מנגנון פיקוח.
נירה שפק (יש עתיד)
לא רק זה, גם יש תביעה להגדיל את הקרן מחמישה מיליון ליותר.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
אני לא דואגת לסל, אני דואגת לדרך. ניהלתי חברה יותר מ-10 שנים. עוד לפני הקורונה זה היה סיוט בירוקרטי, סיוט תזרימי, סיוט ניהולי. זה באמת נורא קשה לנהל חברה במדינת ישראל, לנהל עסק. בתקופת הקורונה זה עוד יותר קשה. גם הטוב שאנחנו מנסים לתת, אם זה הקרן למודרי אשראי, מענקים, פיצויים, גורר בירוקרטיה והתעסקויות. לבן אדם שצריך לרדוף אחרי הלחם אין זמן לזה. אם הוא עסק קטן או עצמאי אין לו גם הרבה פעמים את הכלים לזה, כי זה עוד רואה חשבון, עוד עורך דין, עוד נוטריון. זאת התעסקות שהיא לא נורמאלית, במיוחד למדינה שמגדירה את עצמה כסטארט אפ ניישן. אנחנו צריכים שהסטארט אפ ניישן ירד לאזרח, ירד לעסק.
נירה שפק (יש עתיד)
צריך שהבנקים, שיש להם רווח כזה גדול, כשיצא המכרז לקרן למודרי אשראי - -
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
את יודעת למה? כי הם טוענים שהם לא מרוויחים מזה.
נירה שפק (יש עתיד)
הרווח ממשקי הבית בבנקים שהוצג פה הוא מטורף. מצד שני, בחלק הקטן שהם צריכים לאותו משק - -
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
שמעתי על משהו יותר נורא שהבנקים עושים - הם ניצלו את הנושא של הקורונה כשהמחזור העסקי של העסק ירד כדי לומר, "אדוני, מכיוון שהמחזור שלך ירד, אני אצמצם לך את מסגרת האשראי". כשהאדם אמר, "אבל אני לא עובד, חכו שנייה", אמרו לו, "או שתיקח הלוואה לסגור עכשיו 50% ממסגרת האשראי שלך בבנק, או שאנחנו מוציאים נגדך מכתב ומצמצמים לך". תשמעו, זאת מכת מוות לעצמאים ולעסקים. אני אגיש על זה דיון מהיר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אפשר גם בלי להגיש. אם אתה מוכן, אפשר לעשות את זה יותר מהר. אולי ניתן לקיים דיון בשבוע הבא.
שלמה קרעי (הליכוד)
הקרן למודרי אשראי היא בכלל לא לעסקים, היא מיועדת יותר לפרטיים. אתמול העברנו עודפים משנה קודמת לקרן להלוואות בערבות מדינה בשביל עסקים בסיכון גבוה. שם אמרנו שצריך שיהיה מנגנון.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
יש עלייה דרסטית בלקיחת הלוואות מהשוק האפור והשחור. דיברתי על זה עוד בקדנציות הקודמות, עוד בתחילת תקופת הקורונה. המשמעות היא שארגוני הפשע מרוויחים מהקורונה. אני מבינה למה עד היום המדינה לא כל כך רצתה להתעסק עם השוק האפור. יש המון מסעדנים, המון עצמאיים שבלית ברירה, ואולי בגלל שהיו צריכים כסף בשביל אוכל או כסף כדי לכסות איזה שהוא חוב שלא יסנדל אותם לגמרי, עשו את הצעד הנוראי הזה. זה מעגל שאין לו סוף. אם נכנסת לשוק הזה, נגמר הסיפור.
שלמה קרעי (הליכוד)
ראיתי פרסומת בטלוויזיה לעסקים שאולי לא יודעים שהקרן הזאת בערבות מדינה קיימת. הקרן קוראת לעסקים להגיש בקשות להלוואות.
היו"ר אלכס קושניר
מי שלקח את ההלוואה, יכול לפרוס אותה, יכול לקבל גרייס. הקרן תמשיך לפעול מעבר לחודש פברואר, לפי מה שתוכנן, ככה שמבחינת הנושא של נזילות מנסים לתת פתרונות.

תשלומים על החזרי מע"מ ומס הכנסה משנה שעברה, הוקדמו. כבר עכשיו אנשים יכולים לקבל את הכסף הזה, בסביבות 600 מיליון שקל.

מוסר התשלומים של המדינה בתקופה הקרובה הולך להשתפר באופן דרמטי כך שכל הספקים שעובדים עם הממשלה יקבלו את הכסף שלהם באופן מידי, לא בשוטף פלוס. מה שאנחנו מנסים לעשות עכשיו זה לפתור את בעיית הנזילות לעסקים הקטנים והבינונים. ברגע שיהיו לנו נתונים נראה איך אנחנו גם מסייעים באופן יותר אפקטיבי.
שלמה קרעי (הליכוד)
אלכס, בינתיים אתם משתמשים רק במנגנוני הסיוע שלנו, מתקופת הממשלה שלנו. אתם הפחתתם מנגנוני סיוע, לא הוספתם אף מנגנון אמיתי שיכול לסייע לעצמאיים.
היו"ר אלכס קושניר
אני אזכיר לך שבמשך כל כך הרבה שנים העצמאיים נלחמו בשביל שיכירו להם בימי מחלה וימי בידוד - זה תמיד היה מס שפתיים של כולם - ועכשיו זה קרה.
שלמה קרעי (הליכוד)
ממש לא.
היו"ר אלכס קושניר
יש מימון לימי בידוד.
שלמה קרעי (הליכוד)
אלכס, העצמאים קיבלו פיצוי על קיטון במחזור בהתאם להוצאות ולהכנסות של העסק, וזה שיקלל בתוכו את הכל. לתת רק על ימי בידוד ולא על מחזורים זה לעג לרש.
היו"ר אלכס קושניר
אתה כרגע לא יודע מה המחזורים.
שלמה קרעי (הליכוד)
כל חודשיים בדקנו והשווינו לשנה קודמת.
היו"ר אלכס קושניר
עבר רק חודש.
שלמה קרעי (הליכוד)
היה את הגל הרביעי שלא נתתם כלום.
היו"ר אלכס קושניר
בגל הרביעי היו נתונים מאוד טובים לעסקים, מאוד טובים לכלכלה.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא הסכמתם אפילו לבדוק. לא אכפת לי מה היה. עכשיו אתה אומר שתפצו על ירידה במחזורים?
היו"ר אלכס קושניר
עכשיו נמצא את כלי הסיוע הממוקדים והנכונים כדי לסייע לעסקים שנפגעו.
שלמה קרעי (הליכוד)
תפצו עסקים על ירידה במחזורים? זאת בשורה.
היו"ר אלכס קושניר
אני לא יכול להשלים עם המצב שעסקים שקיבלו מענקים ביתר נמצאים במצב שהיום הם צריכים להחזיר. אני לא רוצה לחזור על הטעות הזאת, אני חושב שזאת טעות מאוד מאוד גדולה. במהלך המחצית השנייה של חודש פברואר נתחיל לקבל את דיווחי המע"מ של אלה שמדווחים חד חודשי. אנחנו פועלים כדי לנסות לבדוק לאלה שמדווחים דו-חודשי, לבדוק מקדמות מס הכנסה שהם שילמו עבור חודש ינואר כדי שתהיה לנו תמונה הרבה יותר מלאה, ורק אז נבחן איזה סיוע צריך לתת.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
מה עושים עם עסקים עונתיים?
היו"ר אלכס קושניר
צריך להשוות חודש לחודש.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
או להשוות לממוצע השנתי.
ינון אזולאי (ש"ס)
צריך לעשות ממוצע שנתי, לשנות את החוק.
היו"ר אלכס קושניר
יש התאוששות מאוד משמעותית בכל מה שקשור להוצאות כרטיסי אשראי בשבוע האחרון.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
צריך לשים לב שכרטיסי אשראי זה אשראי, זה יכול לבוא בגלל שאין תזרים.
היו"ר אלכס קושניר
לא, זה אשראי קמעונאי.
היו"ר אלכס קושניר
אני רוצה לעבור לסעיף הראשון על סדר היום: הצעת חוק סיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי (הוראת שעה) (תיקון מס' 7), התשפ"ב-2022. מדובר בבשורה מאוד מאוד משמעותית. נראה לי שזאת הפעם הראשונה שהוראת השעה הזאת נכנסת לתוקף לארבע שנים, לא לשנתיים. אני רוצה לברך את חברת הכנסת נירה שפק שדחפה לדבר הזה, שהובילה את הסיפור הזה. בכל הנושא הזה של הטבות מס יש לכל אחד הרבה מה להגיד, וגם לי. הנושא של העיר אשקלון מאוד מאוד חשוב לי, אבל יש הרבה מאד בעיות סביב הסיפור הזה, בעיקר בנושא של שוויון אל מול ערים נוספות שגם נמצאות תחת אש. לא ויתרתי על הסוגיה הזאת, אני ממשיך לנסות להוביל את המהלך הזה.

אני מבקש שהחוק שמונח בפנינו כאן יעבור מהר ככל שניתן, אנחנו נמצאים ב-1 בפברואר. כרגע המצב בעוטף הוא כזה שאנשים רוצים שהחוק הזה יעבור כדי שיוכלו לשלם את השכר ולהתנהל על פי אותן הטבות מס שהם כבר קיבלו. כל הדברים הנוספים שקשורים להרחבת הטבות מס באזורים אחרים – יש פה הרבה מאוד רצונות שאני בטוח שהם כולם רצונות טובים וכוונות טובות, אבל המקום של זה הוא לא עכשיו, לא בדיון על החוק הזה. נירה שפק, בבקשה.
נירה שפק (יש עתיד)
האמת היא שאני באמת מתרגשת. קוראים לזה אמנם הטבת מס, אבל קשה לקשור את המילה "הטבה" לחיים בעוטף עזה, או בעוטף כפי שאני קוראת לזה. במשך 20 שנה גדל דור בעוטף שקוראים לו דור הקסאמים. אלה ילדים שנולדו למציאות מסוימת. הם מכירים את עצמם רצים לממ"ד, הם יודעים ש-15 שניות זה הזמן המקסימאלי כדי להיכנס למרחב מוגן. בחלק מהישובים יש אפילו טווחים שאין לנו לתת מענה, זה פחות מ-7 שניות. הילדים האלה לומדים צבע אדום, יודעים מתי זה בום שריקה, מתי זה שריקה בום. הם יודעים שלפעמים לא יהיה צבע אדום והם יצטרכו לרוץ כי הבום הראשון היה ויבואו עוד אחריו. עכשיו זה נראה לכם שגרה, שאין מבצע, שאין כלום, אבל אין שגרה, אנחנו כל הזמן עם האוזן. אנחנו שומעים של מי הזמזום מעל – האם זה של מזל"ט, האם זה של רחפן. כשעושים הליכה מסביב לקיבוץ, במושב או בעיר תמיד יש את האוזן הקשובה ומסתכלים. כשאני עושה הליכה סביב כפר עזה, שזה לא קורה הרבה, אני יודעת שכשבסג'עייה ממול יש אזור לא מואר אני צריכה לחזור הביתה. אני מכירה את האורות בכפרים ממול. זאת המציאות שחיים בה אנשי עוטף עזה. כשאני מגיעה הביתה בלילה אני עדיין, למרות שיש לי ילדים גדולים, עוברת בין כל החדרים ועושה את המסלול עד לממ"ד כדי לראות שאין נעל זרוקה בדרך, שאין תיק. בצבא קראנו לזה סגירת משטחים. אם אחד מאיתנו נכנס למקלחת ולא פרס מגבת, השני פורס מגבת כדי שכשנרוץ לא ניפגע מזה. אלה החיים בעוטף. החליטה המדינה שבישובים סמוכי גדר מ-0 עד 7 תהיה הטבת מס של 20%. הכסף הזה הוא גם הטבה שניתנת לצורך התנהלות, הוצאות שאין לאחרים כמו טיפולים נפשיים, וגם להראות שמישהו זוכר אותי, שמישהו מטפל בי, שאני יכול להתקדם באזור כזה. אני חושבת שזה משהו שאנחנו צריכים להיות גאים שאנחנו עושים אותו. ההטבה בשיעור 20% היא עד תקרה של 241,080 שקל. העלות של הארכה של זה לארבע שנים, כפי שהציג לי האוצר, היא 90 מיליון שקל. זה יפה, אני גאה בכל שקל שאנחנו שמים שם. אני מודה לחבריי שרצו להגיש הסתייגויות אבל הסירו אותם.
ינון אזולאי (ש"ס)
עוד לא הסרנו.
נירה שפק (יש עתיד)
ב-1 לחודש, שזה היום, היו צריכים להיכנס במשכורות ההטבות האלו לתושבי עוטף עזה והן לא נכנסו. לאנשים שלקחו משכנתאות, לקחו הלוואות, עשו דברים, הכסף הזה חסר. אולי ההטבות האלו ייכנסו לאלה שמקבלים משכורת ב-10 או ב-15. זאת הוראה שפג כבר התוקף שלה. זאת הטבה שאנחנו נלחמים עליה, שאני נלחמת עליה. אלכס עוזר לי, איווט עוזר לי, כולם עוזרים, כדי שרשות המסים כבר תוכל לשחרר את זה ואנשים יקבלו את הכסף מהר. אני רוצה שהיום או מחר נצליח להביא את זה למליאה. אני מבקשת מהאופוזיציה להגיע להסכמות ולהעלות את זה, כדי שאנשים יראו שיש להם את הטבת המס הזאת.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
לי יש עמדה מורכבת לגבי מפת הטבות המס במדינת ישראל. אני חושב שאנחנו צריכים לבחון ואולי גם לבנות אותה מחדש. אם יש מקום ואזור שאני חושב שלכולנו אין שום הסתייגות לגבי הצורך בהטבה הזאת זה העוטף. חבל שלא העברנו את זה לפני מספר שבועות. אנשים יקבלו את ההטבה במשכורת הבאה, רטרואקטיבית מחודש ינואר, כי ככה בנויה מערכת המס במדינת ישראל. אני רוצה לברך גם את משרד האוצר וגם את חברתי חברת הכנסת נירה שלא ויתרה, שדחפה, שדיברה איתי שוב ושוב ושוב, ואני מקווה שהבוקר נאשר את זה ונביא בשורה לתושבי העוטף.
שלמה קרעי (הליכוד)
למרות דברי הפתיחה שלך, אדוני היושב-ראש, אני חושב שאי אפשר להשאיר את הוואקום של אשקלון ריק לגמרי בלי איזה שהוא כיוון לעתיד או משהו. אני נפגש שם עם ראש העיר, נפגש עם התושבים. הם מחכים שנממש את מה שהתחייבנו להם. אני מבין שיש בעיות, שזה קשה, אבל צריכה לצאת אמירה שאנחנו לא מרפים מהעניין הזה.
היו"ר אלכס קושניר
אמרתי במפורש שאני לא מרפה.
שלמה קרעי (הליכוד)
הדבר הזה צריך לבוא לשולחן הוועדה פעם בחודש או פעם בשבועיים עד שנגיע לפתרון. נביא לכאן את כל מי שצריך. קצת צרם לי לשמוע את נירה מציגה את המצב קצת שחור בעוטף.
נירה שפק (יש עתיד)
לא.
שלמה קרעי (הליכוד)
כאילו מסכן מי שגר שם.
נירה שפק (יש עתיד)
ממש לא.
שלמה קרעי (הליכוד)
זאת הייתה ההרגשה שלי.
נירה שפק (יש עתיד)
אני ואתה גרים בעוטף, אנחנו באים מאזור מפותח עם ערבות הדדית, עם כייף, עם כלניות, עם הרבה דברים, אבל צריך לתת את השיפוי הרלוונטי.
שלמה קרעי (הליכוד)
לזה אני מסכים. זה לא קשור לזה שהעוטף פורח, שיש שם אנשים שגאים להיות כיפת הברזל של מדינת ישראל. הם נמצאים שם לא בשביל הטבת המס, אבל הם צריכים את הטבת המס כדי שבסבב מלחמה כלשהו חלק מהם לא יעזוב את המקום. אנחנו צריכים לשפות את אלה שמגינים על מדינת ישראל. כואב לי שבתקופה הזאת שאנחנו מאשרים את המשך ההטבות הישוב החדש שהיה צריך לקום בשדות נגב, היישוב שאיילת שקד וכל מיני שרים וראש הממשלה התגאו שהם מקימים, הממשלה לא מאשרת. חסרה הגושפנקא הסופית כדי לצאת לדרך. זה משהו טכני שהם תוקעים. אני לא יודע למה הדבר הזה קורה. יישוב חדש זאת בשורה מאוד גדולה. חבל שזה לא התבצע, למרות שזה כבר התחיל הרבה שנים קודם. אני מקווה מאוד שזה ייפתר ממש בימים הקרובים, אחרת זה לא נראה טוב.
נירה שפק (יש עתיד)
היישוב הזה לא התחיל עכשיו. זה יישוב שנתקע כבר כמה שנים.
שלמה קרעי (הליכוד)
אמרתי.
נירה שפק (יש עתיד)
דווקא הממשלה הזאת הרימה את הכפפה לעשות אותו.
שלמה קרעי (הליכוד)
זכיתם שבמשמרת שלכם תברכו על המוגמר, אבל כרגע זה עדיין תקוע. נירה, אני מברך אותך על החוק הזה, אני מברך את יושב-ראש הוועדה, זאת עוד פעולה טובה. שיהיה בהצלחה לכולם.
מיכל שיר סגמן (תקווה חדשה)
אני מברכת אותך, נירה, על החוק החשוב הזה. כמישהי שהעבירה כבר חקיקה לגבי הטבות מס אני יודעת שזה לא דבר פשוט. אני חושבת שצריך לקחת את מפת הטבות המס של ישראל באופן כללי ולשנות את הקריטריונים. בעוטף עזה ההטבה היא לאו דווקא בגלל שאין כסף, אלא כעידוד מסוים. הקריטריונים היום הם לא רלוונטיים למה שהמדינה רוצה. זה כלי שאנחנו לא משתמשים בו היום בצורה נכונה. בסוף זה כלי שאנחנו צריכים לבחון בצורה כוללת ורחבה, אחרת אנחנו עלולים לייצר הטבות מס ליישובים שלא צריכים את זה, לפספס ישובים שמאוד צריכים את זה, ולפספס אזורים שלמים שאנחנו רוצים לחזק לאו דווקא כלכלית אלא חברתית. אני בהחלט מעודדת דיון כדי לפתוח סוף סוף את המפה הזאת. אני חושבת שלא פותחים אותה בגלל סיבות פוליטיות. בישראל יש בחירות השכם וערב, אף פוליטיקאי לא רוצה להתחיל להסתבך עם ראשי רשויות ועם אזורים. הוועדה הזאת והממשלה הזאת צריכות להיות המבוגר האחראי כדי לשים סוף, לפתוח, לשנות את הקריטריונים, להבין מה אנחנו רוצים ולהתחיל לפעול.
היו"ר אלכס קושניר
הרי בסוף מדובר במדיניות של הממשלה. הטבות המס אמורות להיות נגזרות מאזורי עדיפות מסוימים, מכל מיני יעדים שהממשלה שמה בפניה. אני מסכים גם איתך וגם עם ולדימיר, יש הרבה מאוד עיוותים בצו הטבות המס וצריך לפתוח את הסוגיה הזאת, אבל זה אירוע מאוד מאוד מורכב.
ינון אזולאי (ש"ס)
נירה, ברכות על החוק, שבעזרת השם יעבור בהקדם. זה דבר טוב שאולי לא היה צריך להיות בהוראת שעה.
נירה שפק (יש עתיד)
בגלל זה הארכנו ב-4 שנים, כדי שייתן אורך נשימה.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה לא יעזור, כי לרשות המסים יש כל פעם אורך נשימה יותר גדול.
שגית אפיק
השאלה למה לא לעשות הוראת קבע.
נירה שפק (יש עתיד)
אנחנו מקווים ומצפים שלא נצטרך.
ינון אזולאי (ש"ס)
גם אם האיום יוסר מגיע לשפות אותם על הזמן שהיו, לכן אפשר להפוך את הוראת השעה להוראת קבע. אני אשמח אם רשות המסים יהיו פעם אחת בעמדה שלי. כמו ששלמה אמר, זה לא פיצוי, זה שיפוי. לא קשור פיצוי למקום הזה, הרי לא מדובר שם באנשים מסכנים שגרים, מדובר באנשים שבאים ומחזקים אותנו ואנחנו מחוזקים מהם.

הכנתי בהתחלה 23 הסתייגויות, אחר כך הורדתי ל-11, ועכשיו זה ירד לשתיים או שלוש הסתייגויות באמת מהותיות. אחת מהן תדבר על כך שזה לא יהיה הוראת שעה אלא הוראת קבע, והשנייה היא לגבי הסכום. אם זה לא יהיה כהוראת שעה אלא כהוראת קבע, גם הטיפה של ההסתייגויות האלו לא תהיה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
חשוב שהתושבים ידעו שכל מי שלא קיבל את ההטבה בחודש ינואר, יקבל אותה בחודש בפברואר רטרואקטיבית מינואר.
גיא גולדמן
הוראת השעה צריכה להישאר, כי הדברים האלה צריכים להיבחן מעת לעת. הארכה האחרונה שהייתה בהצעה של חבר הכנסת גפני הייתה לארבע שנים, כשלפני כן היו הארכות לשנתיים. פעם ראשונה שהממשלה מציעה להאריך את זה בארבע שנים.
נירה שפק (יש עתיד)
הבנתי שהייתה הארכה של שנתיים ושנתיים.
גיא גולדמן
למרות שהארכות האלו ממשיכות וגם הייתה פה הצעה של חוק עידוד אשקלון לפני שנה, מפת האיומים משתנה. אנחנו עדיין יודעים שהאזורים האלה מאוימים יותר מאזורים אחרים, אבל זו לא סיבה לא לבחון את זה מעת לעת בראייה כוללת של ישובים מול ישובים. זאת המציאות שאנחנו חיים בה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם תעשו את זה כהוראת קבע, לא תבחנו את זה? הרי תבחנו את זה. זה בידיים שלכם להמליץ או לא להמליץ אם להפסיק את הוראת הקבע ולהביא משהו אחר. המצב, לצערנו, לא הולך ונעשה יותר טוב. אולי באמת הגיע הזמן לעשות הוראת קבע. הבחינה שלכם יכולה להימשך.
גיא גולדמן
הייתי מבין את העמדה אם היינו מציעים הטבה לשנה, אבל כשמאריכים לארבע שנים המשמעות היא שמחר לא תהיה מציאות אחרת, סביר שהמציאות לא תשתנה.
שגית אפיק
זה נכון, אבל משנת 2007 מאריכים את החוק הזה כל הזמן. השאלה אם לא כדאי לעשות הוראת קבע ואם ישתנה המצב להחזיר אחורה.
גיא גולדמן
אם היינו לפני זה בהארכות קצרות, עכשיו אנחנו בהארכות לארבע שנים. אנחנו לא באים לעצור את ההטבה עוד שנה או שנתיים. נתנו לאשקלון אזור עדיפות לאומית, חוק עידוד.
שלמה קרעי (הליכוד)
הבעיה היא לא עכשיו, הבעיה היא בעוד שנתיים או בעוד שלוש שנים כשאנשים יתלבטו אם לחזק את המקום או לא.
גיא גולדמן
אני לא חושב שיש בעיה. ארבע שנים זאת תקופה ארוכה.
שגית אפיק
מי הישובים שכלולים בצו?
אפרת ריץ'
הישובים שמובאים בצו סיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי הם: דורות, ברור חיל, מבקיעים, צוחר, אוהד, תלמי אליהו, שדה ניצן, נווה ובני נצרים.
היו"ר אלכס קושניר
ראש מועצת שער הנגב, בבקשה.
אופיר ליבשטיין
ברכות ותודה לנירה, לליברמן, לאלכס, יושב ראש הוועדה, לכל חברי הכנסת שנמצאים. אני חושב שהנקודה הזאת היא קריטית, היא חשובה. אנחנו רואים את התוצאות של זה בשטח, על אף האתגרים הגדולים שאנחנו חווים ביום יום. חלק מתוך השמיכה שאנחנו צריכים לייצר זה גם ההטבות האלו. הטבות המס האלו הן קריטיות, משמעותיות וחשובות. אין לי ספק שאם זה היה הוראת קבע ולא הוראת שעה זה היה עדיף וטוב לכולם, כי זה מייצר איזו שהיא בהירות לאנשים, יודעים שכל עוד יש פה מאבק צבאי מול האויבים שלנו, מול האנשים מעבר לגדר יש את ההטבה זאת. הלוואי ויהיה שקט ואפשר יהיה להוריד את ההטבה הזאת. אסור להגיע למצב שכל פעם אנחנו בדקה האחרונה מאשרים, והיום זה בדקה אחרי אחרונה. לאנשים בחודש האחרון היה חוסר ודאות לגבי אם הם יקבלו את ההטבה או לא יקבלו אותה.

אנחנו קו קדמי של מדינת ישראל. גרים פה קרוב ל-50,000 תושבים. אני רואה את זה בתור הציונות המתחדשת - ביד אחת החזיקו את הנשק, ביד שנייה הקימו את הישובים עצמם. היכולת שלנו היום להתמודד היא עם הדבר הזה של הטבות המס. אם לא נחזק את הקו הקדמי הזה, הקו הקידמי יהפוך להיות אשקלון, אשדוד, ראשון וכדומה. כל יום יש ירי, שלא נעבוד על עצמנו, כל יום יש פיצוצים וירי. הם יורים פשוט לכיוון הים. הם עכשיו בונים את הכלים שלהם כדי להתכונן לסבב הבא. זה לא עניין של אם יהיה, זה עניין של מתי יהיה, כשזה יכול להיות מחר או בעוד חודש. שער הנגב צמחה בעשור האחרון מ-5,200 תושבים ל-9,500 תושבים, ונמשיך לצמוח בקצב הזה. חלק גדול מהעניין הזה הוא גם הטבת המס. תודה רבה לכולם. אני מקווה שאלה שעוד לא קיבלו את השכר של ינואר יוכלו לקבל את זה בתקופה הקרובה.

נגעתם בנושא הזה של היישוב הנוסף בעוטף עזה. אני לא יודע אם זה בסמכות הוועדה הזאת, אבל תפקידכם להגיע ולשים את זה על השולחן. כל ישוב שנוכל להקים הוא חשוב כדי לחזק את הקו הקדמי. אותו דבר גם בנושא של השינוי בחקלאות שעושים עכשיו. חשוב לעשות רפורמה בחקלאות, אבל אסור לפגוע בגידולי תפוחי האדמה, בעשרות אלפי הדונמים הצמודים לגדר. קחו את זה בחשבון כשאתם מקבלים את ההחלטות. אנחנו נמצאים פה, אנחנו נמשיך לחזק ולבנות, אבל אנחנו חייבים כל הזמן את הסיוע שלכם בכנסת.
גיא גולדמן
הממשלה אמנם עומדת מאחורי הצעת החוק, אבל גורמי המקצוע לא ממליצים על המתווה של הטבות לישובים.
נירה שפק (יש עתיד)
ובכל זאת שר האוצר הוביל את זה ביד רמה.
היו"ר אלכס קושניר
גיא, ההערה הזאת לא במקומה. תקריא בבקשה את הצו.
גיא גולדמן
בחוק סיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי (הוראת שעה), התשס"ו-2007, בסעיף 5(ד),
ברישה, במקום "עד 2021" יבוא "עד 2025". זה עד סוף 2025.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה אם אדם מגיע לגור למשך ארבעה חודשים?
היו"ר אלכס קושניר
מי שלא גר שנה בעוטף, לא יקבל.
ינון אזולאי (ש"ס)
למה?
נירה שפק (יש עתיד)
חלק מההטבה הזאת היא להביא אלינו אנשים, לאפשר, להשאיר.
היו"ר אלכס קושניר
מדובר על אנשים שהולכים להשתקע באזור.
נירה שפק (יש עתיד)
אנחנו מוקירים, מיטיבים ומשפים את אלה שבחרו להיות, להשתקע ולהישאר. גם סטודנטים שבאים ללמוד מקבלים את זה. אם אתה לומד בספיר ובחרת לגור באחד מיישובי העוטף אפס עד שבע, זה יחול עליך.
היו"ר אלכס קושניר
תמיר עידאן, ראש מועצת שדות נגב.
תמיר עידאן
אני שומע את הדיון מההתחלה ואני ממש מתרגש לראות את הקונצנזוס ואת האמפתיה שיש לכם כלפי מה שקורה כאן. ההערה של חבר הכנסת אזולאי חשובה. אנשים לא באים בגלל הטבת המס, אבל זה חלק מהחבילה. יש פה את יחידת המבלבלים מעבר לגבול שמפוצצת מטענים ומפריעים לחיים השוטפים של מי שגר בקו הקדמי. הדבר הזה לא נגמר. גם שומר חומות לא נגמר. יש לנו כ-400% עלייה בדרישה לטיפולי חוסן מאז שומר חומות. מה שיהיה יותר קבוע ייתן פה רמה של ודאות יותר גבוהה לאנשים לבוא להשתקע לתקופה ארוכה. צרך להגיד יישר כוח לליברמן על ההצעה החשובה הזאת של ארבע שנים, היא תביא שקט, תביא ודאות חלקית, תגרום לאנשים להמשיך להגיע ולהשתקע כאן.

אנחנו שמונה שנים נלחמים על היישוב החדש. הממשלה הזאת דחפה את מה שלא עשינו שמונה שנים בשישה חודשים, אבל כרגע זה תקוע. אלכס, אני מבקש שתסייע אם אתה יכול במשהו. יש מעל 500 משפחות שכבר התקשרו ורוצות להגיע לפה מחר בבוקר. היישוב נמצא חמישה קילומטר מהגבול, אין אמירה ציונית חזקה מזו. אנחנו לא פוגעים באף עיר, בשום מקום. עברנו את כל הוועדות, כולל את המועצה הארצית לתכנון ובנייה, ואנחנו חייבים לקדם את הדבר הזה.

ביום שישי הקרוב אנחנו מתחילים את "דרום אדום" ואני מזמין את כולם לבוא לראות את הכלניות ואת הצמיחה ביישובים. היישובים מלאים, שוקקי חיים, הרבה ילדים. אנחנו לא מספיקים אפילו לבנות מעונות יום וגני ילדים ממוגנים בזמן. עוטף ישראל נמצא פה, הוא חזק, הוא איתן. אני מאוד שמח על היום הזה, זה יום בשורה. אני ממש מתרגש מהדרך שאתם מעבירים את זה, מהקונצנזוס, מהאמפתיה כלפי האזור הזה שחשוב לכל מדינת ישראל. תודה רבה לכם.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו מושכים את כל ההסתייגויות על מנת לזרז את החוק הזה.
היו"ר אלכס קושניר
באמת כל הכבוד, זה לא מובן מאליו. זה מראה על הנכונות האמיתית שלכם ועל היכולת להפריד בין פוליטיקה למהות. אני מעלה בהתרגשות את הצעת החוק לסיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי (הוראת שעה) (תיקון מס' 7), התשפ"ב-2022. מי בעד, מי נגד?

הצבעה
אושר.

ההצעה אושרה פה אחד ותונח במליאת הכנסת לקראת ההצבעה לקריאה שנייה ושלישית.


הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים