ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 24/01/2022

פגיעה תקציבית בליגת העל לנשים בכדורגל

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



2
ועדת החינוך, התרבות והספורט
24/01/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 96
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שני, כ"ב בשבט התשפ"ב (24 בינואר 2022), שעה 10:30
סדר היום
פגיעה תקציבית בליגת העל לנשים בכדורגל
נכחו
חברי הוועדה: שרן מרים השכל – היו"ר
סימון דוידסון – מ"מ היו"ר
עופר כסיף
חברי הכנסת
רם שפע
מוזמנים
נורית שרביט - מנהלת המחלקה לספורט נשים וספורט עממי, משרד התרבות והספורט

גיא ענבר - מנהל אגף קשרי ממשל ורגולציה, ההתאחדות לכדורגל

יעקב גלאם - יו"ר מכבי כישרונות חדרה, כדורגל נשים

לירן ג'רסי - ארגון 'שער שוויון'
משתתפים באמצעים מקוונים
רונן הרשקו - משנה למנכ"ל, ההתאחדות לכדורגל

אמיר נבון - סמנכ"ל הליגות, ההתאחדות לכדורגל

סילבי זאן - כדורגלנית עבר
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
סמדר לביא, חבר תרגומים



פגיעה תקציבית בליגת העל לנשים בכדורגל, של ח"כ רם שפע (מס' 1426).
היו"ר סימון דוידסון
אנחנו מתחילים בדיון הבא של ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. הנושא הוא פגיעה תקציבית בליגת העל לנשים בכדורגל, של חבר הכנסת רם שפע, ואלה דברי ההסבר של מגיש הדיון:

לעולם הספורט תרומה חברתית רחבה, שאינה מסתכמת רק בשיפור הבריאות הגופנית ובשעשוע הקהל, אלא בכך שהוא מקנה למשתתפות בו, לצופות ולאוהדות הנהנות ממנו ערכים של משמעת, התמדה, וכן סולידריות חברתית, קבוצתיות ושוויון.

בשבוע האחרון ליגת העל לנשים בכדורגל הודיעה כי תפסיק את פעילותה וזאת מפאת הפגיעה התקציבית בענף כדורגל הנשים. ענף זה, שמלכתחילה תקציבו דל, ובפרט ביחס לליגת הגברים המקבילה, סובל מפגיעות תקציביות חוזרות ונשנות בשנים האחרונות. לטענת הליגה, הפגיעה התקציבית מתבטאת אף בחוסר בהירות בנושא אמות מידה ובמועדי העברת התמיכות למועדוני הכדורגל לנשים בכל הארץ.

כשענף ספורט שלם סובל מתקציב דל עד כדי מצב בו אין לחברות בו ברירה אלא לשבות, ניכר כי ערכי הספורט והקבוצתיות נשחקים ומתרוקנים מתוכן לחלוטין. אפליה תקציבית שכזו מעבירה מסר לכלל הנשים והילדות בארץ כי הן ראויות ושוות פחות. אסור לתת למצב כזה לקרות. אבקש לקיים דיון בנושא בוועדת החינוך, התרבות והספורט, חבר הכנסת שפע.

ולפני שאני אתן לחבר הכנסת שפע זכות דיבור אני חייב לומר מספר מילים. אנחנו יושבים פה בוועדת חינוך, אבל אתם יודעים שרוב הדברים שאני מתעסק בכנסת זה ספורט. אני מאוד מתחבר לכל מילה שקראתי עכשיו ואני אספר לכם שאתמול קיימתי שיחה ארוכה עם ענת הראל, שהיא גורו בעולם ספורט הנשים, והתשוקה שלה וכל הדברים שהתחברתי, אבל היא גם הציגה לי נתון שהוא מאוד מאוד חשוב. מחקר שנעשה, אני לא זוכר באיזה מדינה, אבל התוצאות שלו מאוד מאוד ברורות ואנחנו יודעים אותן כולן, ההשפעה של פעילות גופנית והשתתפות בקבוצות ספורט, ההשפעה שלהן על היכולת האקדמית, על יכולת הלמידה של הילדות ושל הילדים.

אנחנו מדברים כל הזמן בכנסת על הרבה מאוד דברים, אבל בסוף החיים שלנו כהורים, כאנשים שרוצים לגדל ילדים ורוצים שיהיו בריאים, ורוצים שילמדו טוב ואחרי זה גם יהיו בצבא מובילים ואנחנו רוצים הרבה מאוד דברים עבורם, לספורט יש את היכולת האולטימטיבית להשפיע על הילדים והילדות שאנחנו מדברים עליהם עכשיו.

אז כשאנחנו מדברים כל הזמן, חבר הכנסת שפע, אנחנו מדברים על הספורט, ואני רק אומר לכם שרם שפע מגיע, ואני אומר את זה בכל מקום שרם נמצא, הגם שנמאס לו לשמוע, רם הוא בן לאחד מאבני היסוד של השחייה הישראלית, אחד מהמאמנים המובילים במדינת ישראל שהשפיע על אלפי ילדים וילדות, נערים ונערות, ולא רק ההישגים ולא רק המדליות, אני יודע את הדרך, אני התאמנתי איתו חלק מהתקופה, ההשפעה החינוכית של גרשון שפע על אותם ילדים. אני בטוח שרם מתחבר לדברים שאני אומר בכנסת, אבל בסוף, חבר הכנסת שפע, ואתה יותר ותיק ממני ואתה גם שוחה בחומר - - -
רם שפע (העבודה)
אתה לא מפסיק להביך אותי פה.
היו"ר סימון דוידסון
לא, זה משהו שאתה צריך להיות גאה בו, ללכת עם דגל: אני הבן של גרשון שפע. אני אומר בסוף התקציב, תקציב המדינה לספורט הישראלי הוא פחות משתי עשיריות התקציב, 0.18 לתקציב הספורט. חבר'ה, זה עצוב. רם, זה כאילו איזה ילד חורג שנותנים לו כמה פרוטות ולך תסתדר עם הפרוטות האלה ותעשה הו-הא. זה לא עובד ככה, חייבים לשלש את תקציב הספורט. גם ככה אם נשלש לא נגיע למצב של מדינה מתקדמת בעולם, לפחות שנהיה כמו יוון, מדינה של אנשים שאין להם מה לאכול, אבל 0.8% מתקציב המדינה הולך לספורט, למתקנים, למאמנים, לאגודות, לפריפריה, ועוד ועוד ועוד.

אז אנחנו נתחיל את הדיון, וזה דיון מאוד מאוד חשוב, ואני נותן את זכות הדיבור לחבר הכנסת רם שפע, בבקשה.
רם שפע (העבודה)
קודם כל תודה רבה, תודה גם על ההזדמנות לקיים פה את הדיון. אין שותף יותר טוב ממך לקיים בכנסת הזאת דיונים על ספורט, ובאופן כללי צריך להגיד, לא בכל כנסת יש אפשרות למישהו שזה באמת העיסוק המרכזי שלו והדגל המרכזי שלו, ומכיוון שגם אני שמעתי עליך סיפורים עוד לפני שהכרנו, מאבא שלי, מענף השחייה, אז ככה גאווה גדולה לכנסת שאתה פה בשביל זה.
היו"ר סימון דוידסון
תודה רבה.
רם שפע (העבודה)
בחרתי היום לעסוק בנושא הזה מכיוון שאני מלווה אותו הרבה זמן, ובשנה שעברה כשישבתי בכיסא הזה כיושב ראש ועדת החינוך, התרבות והספורט, אז חברת כנסת מן המניין דאז יזמה את הדיון הזה והיום בדיוק היא חוגגת שנה להיותה יושבת ראש מפלגת העבודה, חברת הכנסת מרב מיכאלי, אז זה אחלה של סגירת מעגל.

ובאמת חשוב לי להגיד, אני לא רק יודע, אני גם מכיר מקרוב את העבודה של שר התרבות והספורט, חילי טרופר, בנושא הזה ובכלל לקידום הספורט בישראל, אגב כאוהד ספורט בעצמו, ובמיוחד ספורט נשים. אני יודע שיש עבודה, גם הוקמה ועדה וגם באופן כללי יש סוף סוף, אחרי הרבה שנים, צריך לומר ביושר, תפיסת עולם אמיתית ועמוקה שקידום ספורט נשים בישראל זאת מטרה של משרד התרבות והספורט.

לא היינו שם, זאת לא אג'נדה שהייתה על הפרק ואני חושב שהדבר הזה צריך לגרום לנו לא ללכת אחורה, וזה מה שאני עושה, אלא להמשיך כל הזמן בכנסת להדהד ולדחוף ולגרום לזה שאותה מציאות שאתה מדבר עליה, גם ביחס לספורט הנשים בישראל, אבל בוודאי ביחס לתקציב הספורט הזעום שלנו, אנחנו נמשיך לדחוף כי יש לנו שיש הזדמנות איתו להביא להישגים.

לפעמים בוועדות אתה בא לתקוף את השר שלא עשה, לא, זה לא הסיפור, הסיפור הוא להמשיך לדחוף את הרצון ואת האג'נדה המאוד ברורה לשינוי המציאות, כי צריך לומר את האמת ביושר, ועכשיו זה לא קשור למה אנחנו יכולים לעשות פה בחצי שנה, הפערים המגדריים בישראל עדיין גדולים. כמעט בכל תחום שאנחנו נוגעים בו אנחנו עסוקים בשכר וכמובן בעולם התעסוקה, גם בכנסת עוד יש פערים, מיד נגיע אליהם, בוודאי בכל מה שקשור לספורט, וזאת הזדמנות אדירה, אגב בקורונה, וגם אתה מדבר על זה הרבה, חבר הכנסת דוידסון, על הסיפור של ההתמודדויות הנפשיות המנטליות של התלמידים והתלמידות בישראל וספורט הוא כלי מדהים להתמודדות ולמצוא עבורם עוד זוויות להתמודד עם מה שהקורונה מייצרת.

כשראיתי את אותם פרסומים, שאגב צריך להגיד בסוגריים שעבר קצת זמן מאז, אז גם פה אולי יש עדכונים, מטבעו של דיון מהיר, ראיתי את הפרסומים על פגיעה בתקציב ורצון להשבתה אמרתי שאנחנו צריכים לדון בזה ולראות איפה הדברים עומדים. אני רואה שחלק מהדברים הסתדרו, חלק מהדברים, ממה שאנחנו שומעים, ושוחחנו גם עם נציגי המשרד וגם עם נציגי קבוצות הנשים, כדורסל וכדורגל, ועדיין יש דברים שצריך לשפר וזה בסדר, בשביל זה אנחנו פה.

אז אני מסכם את העניין מבחינתי. תפיסת העולם שלי היא כל הזמן לנסות לצמצם את הפערים המגדריים שקיימים בישראל בכל תחום, זה גם מה שהמפלגה שלי כמובן עושה ולשמחתי גם הממשלה הזו פועלת לכך כמה שהיא יכולה, ספציפית בספורט. זה נוגע בי אישית, אני לא רק הבן של אבא שלי, ואני תמיד גאה בו, אני גם משתדל לעשות ספורט בעצמי.

ופה זו הזדמנות להגיד שבשבוע שעבר נבחרת הכנסת בקטרגל הוקמה לראשונה ועדיין אף חברת כנסת לא הגיעה. אז אני קורא מפה לחברות הכנסת, חוץ מחברות הכנסת נירה שפק ומירב בן ארי, שהיו אמורות להיות ולא היו, עוד חברות כנסת שיצטרפו לנבחרת הכנסת בקטרגל. חוץ מזה שזה כיף גדול זו גם הזדמנות טובה לתת דוגמה אישית לאותן נשים ונערות שצופות בנו.

אז תודה רבה על ההזדמנות ותיכף נשמע קצת מה קורה ונרד לפרטים. תודה.
היו"ר סימון דוידסון
תודה רבה, חבר הכנסת שפע. אני מעביר את זכות הדיבור לחבר הכנסת כסיף, בבקשה.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
תודה רבה על הדיון, אדוני היושב ראש. תודה רבה לחבר הכנסת שפע. באמת נושא מאוד מאוד חשוב. אני רוצה להתייחס בדברי ההסבר, אני חושב שמבחינתי הדבר החשוב ביותר הוא מה שציין חבר הכנסת שפע, סולידריות חברתיות, קבוצתיות ושוויון.

הספורט, מעבר לעניינים הבריאותיים, שכרוכים בו, גם נפשיים וגם פיזיים, גם אם הוא ספורט, דרך אגב, אינדיבידואלי, כי גם כשמתחרים למשל בטניס או באגרוף וכן הלאה, יש תמיד אימונים שהם חלק מקבוצה, תמיד יש היבטים קבוצתיים, לכן לספורט יש גם משמעות קהילתית. קהילתית כלפי פנים, כשמדובר על המועדונים, על האגודות והאיגודים, אבל גם כמובן קבוצתיות כשמדובר אל מול הקהילה שעוטפת את המועדונים ואת הספורטאים. לכן ספורט הוא באמת דבר מאוד מאוד חשוב.

אגב, אחד מהדברים שמאפיינים את החברה המודרנית, עוד במאה ה-19, החצי השני של המאה ה-19, זה שחלק מהמעבר לחברה מודרנית ששמה דגש כזה או אחר על שוויון זה באמת היה העניין של הספורט, בעיקר באופן קבוצתי. בכל העולם המודרני רואים את זה כבר במאה ה-19, וזה לא במקרה.

בעניין הספציפי שבו אנחנו דנים אמר יפה חבר הכנסת שפע, ובצדק, אי השוויון המגדרי בישראל הוא מהבולטים במדינות ה-OECD ומעבר כמובן. זאת אומרת ישראל היא באמת בולטת לרעה באי השוויון בין המינים. זה בא לידי ביטוי בשכר, ובכלל בשוק העבודה, זה בא לידי ביטוי כמעט בכל תחום שאפשר להעלות על הדעת וגם בספורט.

והדבר האחרון שאני רוצה להגיד, שקשור לזה, הפגיעה החריפה או הערעור על השוויון ואי קיומו, שהוא רק הולך וגדל והפערים שהולכים וגדלים, הם גם מתוך תפיסה שוביניסטית ששלטת בחברה שלנו, לצערי, אבל זה גם מתוך תפיסה כלכלית פסולה, שבבסיסה תקצוב של מה שהוא, נקרא לזה לצורך העניין, פופולרי. זו טעות. תקצוב יותר גבוה למה שיש לו יותר ביקוש במסגרת תפיסת כלכלת השוק בעצם משליך לצדדים, עד כדי חיסול, את אותם ענפי ספורט שהם לא פופולריים.
רם שפע (העבודה)
נקודה מצוינת.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
ואני חושב שהשאלה שאנחנו צריכים לשאול אותה בכלל בנושא הספורט, ולענייננו בפרט, האם פופולריות זה המדד. לעניות דעתי זה לא המדד.
היו"ר סימון דוידסון
אז אני מזמין אותך מחר, פה בוועדת המשנה לספורט דנים בנושא תקציבי הספורט, כל התמונה השלמה של תקציבי הספורט לאיגודים ולאגודות והתבחינים החדשים ואמות המידה. אתה מוזמן להגיע ולראות מה התמונה האמיתית כי הכול משתנה עכשיו.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
נשתדל. מצוין. קודם כל אני מברך אותך, אני יודע שזה בנפשך.
רם שפע (העבודה)
אני יכול לחזק אותך רגע?
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
אני תמיד אשמח. זה לא קורה הרבה, אז אני אתן לך את ההזדמנות כל עוד זה תלוי בי.
רם שפע (העבודה)
לא, כשאתה צודק אתה צודק.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
אבל מה שאני אומר, ובזה באמת אני מסכם, שאנחנו צריכים לחשוב מחוץ לקופסה. אני יודע שהיושב ראש בדיוק מוביל לשם, צריך לתקצב את כל ענפי הספורט, דווקא ענפי הספורט המוזנחים ביותר זקוקים ליותר תקצוב, לא הפוך. זה לא כלכלת שוק, זה לא אמור להיות כלכלת שוק. וספורט נשים בכלל וכדורגל נשים בפרט זה אחד מהענפים או מהתחומים המוזנחים מתוך מחשבה עקומה, גם מגדרית וגם כלכלית, והגיע הזמן לשים לזה סוף.

אני יודע שהיושב ראש מוביל מגמות מאוד מאוד חיוביות, ואני מברך אותו על זה, ותודה ותודה לרם שאם הוא רוצה גם להגיד משהו אני אשמח.
רם שפע (העבודה)
העלית נקודה שלא התייחסתי אליה והיא מאוד נכונה. שוב, כמו בכל תחום גם בספורט אנחנו לא יכולים להתייחס לשאלות הכלכליות, לאו דווקא בתקצוב של המשרד, אלא על כל המסביב. לא דיברנו על מתקנים, על קבוצות כדורגל נשים שצריכות להתאמן בתשע בערב, בחושך, כי ילדים, גברים, נערים בכל הגילאים כמעט מגיעים לפניהן. זה נכון על המתקנים, זה נכון כמובן על תקצוב של טוטו ושל עוד הרבה גופים, שמבחינתם להיבט של פופולריות ושל כוחות השוק יש יתרון אדיר.

כשאנחנו רוצים לצמצם פערים בחברה אנחנו צריכים לתת עדיפות למי שנמצא מאחורה. מה לעשות, עדיין ספורט הנשים, מגילאי בתי הספר, ודאי עד בוגרות, נמצא מאחור ובשביל לייצר צמצום אנחנו צריכים לייצר העדפות. אז כמו שיש לנו את ה-1.5 כחלק מהתקצוב שמגיע כתוספת מתוך הבנה שזה לא מספיק, אז צריך לעשות את זה כמעט בכל ההיבטים, וזו נקודה שחשוב להתייחס אליה.
היו"ר סימון דוידסון
אני מסכים איתך, הנושא של המתקנים הוא מאוד מאוד כאוב, חבר הכנסת שפע. אני רק אתן לך נתון שאנשים לא מבינים אותו, ל-53% מבתי הספר במדינת ישראל אין אולם ספורט. במדינת ישראל, אחת המדינות המתקדמות בעולם, זה המצב היום, וכן הלאה וכן הלאה, בהרבה מאוד תחומים, אבל זה דיון אחר לגמרי.
רם שפע (העבודה)
אני סומך עליך שאתה לא תזניח גם את זה.
היו"ר סימון דוידסון
אני התחייבתי ואני אהיה עם זה עד הסוף. ושוב, מה שאמרת בהתחלה זה מאוד חשוב, אני לא נגד משרד הספורט, אני עובד עם שר הספורט, אני יודע כמה אתם קשובים, אני יודע כמה הוא קשוב, אנחנו פה כדי לעזור, לדחוף את העגלה, לרתום חברי כנסת יחד איתנו, להעלות את תקציב המדינה בנושא הספורט וכן הלאה וכן הלאה. אז צר לי שאני מטרטר אתכם, אתם מגיעים הרבה לכנסת, אבל סוף סוף יש ועדה שדנה בזה.
רם שפע (העבודה)
הם צריכים לשמוח, אתה יודע.
היו"ר סימון דוידסון
אני רוצה להעביר את זכות הדיבור לגב' נורית שרביט.
נורית שרביט
ראשית תודה, אני לא מתלוננת על הטרטור להגיע לכאן וכמי שמכירה היטב גם את גרשון שפע וגם עבדה לצדו, כספורטאית וכמאמנת, אם בגבעת חיים זה השחייה וכדור המים, אז היה גם כדורסל נשים, זה היה אימפריה בעבר.
רם שפע (העבודה)
כן, בהחלט, אלומה.
נורית שרביט
כן, אני מגיעה משם. אז כמו שציינתם ואמרתם, המדיניות של המשרד בשנים האחרונות בהובלה של השר חילי טרופר והמנכ"ל הינה קידום ספורט נשים, זה נמצא בליבה של כל התכניות האסטרטגיות וכחלק מהמדיניות של השר. אנחנו גם מברכים את ההתאחדות לכדורגל שבאמת שמה את הנושא, גם של קידום ספורט נשים, כיעד והציגו לנו את זה גם בתכנית האסטרטגית שלהם עם כל הנושא של מרכזי מצוינות וחיזוק והעשרה ומנהלת מקצועית בתחום הזה.

אז אני לא אגע בזה עכשיו, אבל אני רוצה לתת כמה נקודות ואני אצלול לנושא של ליגות העל. קודם כל במבחני התמיכה החדשים אנחנו שמים דגש מאוד מאוד חזק בכל הנושא של תקצוב בראייה מגדרית כשאנחנו מדברים גם על הנושא של קידום מאמנות, קידום מנהלות, קידום מעטפת מקצועית, מרכזי מצוינות, ייצוג קבוצות של נשים בליגות העל במפעלים בין לאומיים וכל הנושא של קידום מוגנות בספורט ומרחב מוגן בספורט כתנאי סף לתמיכה.

אלה דברים שלא היו בעבר והרבה מאוד פרויקטים במטרה שלנו זה באמת להגדיל את התשתית של הילדות שהולכות לספורט. אנחנו לא רואים כל כך את הגידול, למרות שבאמת בנתונים שקיבלתי מהתאחדות הכדורגל בשנתיים האחרונות אנחנו רואים גידול משמעותי בנושא.
היו"ר סימון דוידסון
לגבי הגידול, גיא, יש לכם מספרים?
גיא ענבר
כן, אני אציג אותם.
נורית שרביט
אז בנושא התקציב לליגות העל נשים, בדגש על ענף הכדורגל, כשאני מסתכלת על התקציב שניתן בשנת 2019, בשנת 2021-2020 יש גידול מאוד משמעותי. אם אני מדברת על 2019 ליגות העל קיבלו 4.3 מיליון, בשנת 2020 זה כבר עלה ל-6.8 מיליון ובשנת 2021 אנחנו מדברים על 7.4 מיליון לטובת ליגות העל.
היו"ר סימון דוידסון
אבל זה למִנהלת, נכון?
נורית שרביט
לא, זה ממש ספציפית, כל הכסף הזה זה לטובת הקבוצות.
היו"ר סימון דוידסון
רגע, עוד פעם, יש פה נציג של חדרה, למשל, אני רואה בעיניים שלי אגודה, האם הכסף הזה מדובר על אגודה או רק לקבוצה בליגת העל?
נורית שרביט
אני מדברת על אגודה של מכבי כישרונות חדרה, לצורך העניין. הגידול של התקציב שלה בין 2019 ל-2021 כמעט פי שניים. כשאני מסתכלת על התקציב הכולל של ליגת העל אני מסתכלת על השוטף, אני מסתכלת על ליגות העל, שזה היה התקציב של שישה מיליון של ליגות העל, שזה היה כמעט פי שלושה ממה שמקבלים בשוטף, ואני מדברת רק על ליגות העל, עוד תקציב שנקרא שיווק בתוך אתנה, שזה מיליון וחצי.
היו"ר סימון דוידסון
זה מלבד ה-7.4?
נורית שרביט
זה גם בתוך זה, ועוד תקציב שנקרא שיווק תוספתי.
יעקב גלאם
המיליון וחצי קשור לאגודות?
נורית שרביט
בוודאי.
יעקב גלאם
זה מחולק לאגודות, מיליון וחצי, בשיווק?
נורית שרביט
כן, יש מיליון וחצי, זה נקרא שיווק תוספתי שמחולק לאגודות. ודבר נוסף זה כמובן השחקן הישראלי. וכל התמונה הכוללת הזאת זה בעצם מה שבסופו של דבר כסף שהאגודה מקבלת.

אז לאורך השנים, וגם אם אני משווה את זה לשנת 2020, יש גידול בתקציבים לקבוצות בליגות העל בכדורגל. עכשיו מה שצריך באמת לבדוק זה בתקציב הזה, האם בתקציב הזה זה מעלה את הרמה, האם לצורך זה יש מעטפת מקצועית טובה יותר, אימון טוב יותר, מגרשי אימון טובים יותר, משחקים. כל הדברים שאנחנו דיברנו והעלינו לפני זה ואתם העליתם, כי אחד הדברים שמאוד מאוד חשובים לשחקניות, מעבר לתנאים ולשכר, זה כל הנושא של המעטפת.

זה אחד הדברים הכי משמעותיים שגורמים לשחקנית לפרוש מלהיות שחקנית כדורגל, זה אם כשהיא נפצעת יש לה פיזיותרפיסט או שהיא צריכה לשלם על זה, האם יש לה מאמן מנטלי, כל התנאים של האימון, או כל אימון נמצא בשעה אחרת במגרש אחר. ואלה דברים מאוד מאוד חשובים.

אז תקציב יש והולך וגדל וצריך לראות לאן הוא בסופו של דבר מגיע. אני מסכימה ואני אומרת שבשנה האחרונה התקציב אושר, מי כמוכם יודע, רק בחודש נובמבר, תקציב המדינה, ועד שאושרו כל התמיכות ועד שהתקבלו זה לקח זמן, אנחנו מדברים על לפני בערך חודש ואולי הייתה איזה שהיא אי בהירות והקבוצות עדיין לא יודעות לגמרי או לא קיבלו לגמרי את כל התקציבים, אבל התקציבים קיימים והם יגיעו לאן שהם יגיעו ויש שקיפות מלאה.
היו"ר סימון דוידסון
לגבי שקיפות נראה מחר בדיון, אבל אחת מהחולות של הספורט הישראלי, האמת שאפשר להגיד על שר הספורט שהוא משתדל לשנות את זה, שבמשך הרבה מאוד שנים לא הייתה שקיפות. אף אגודה לא ידעה כמה היא תקבל, מתי היא תקבל, מה היא צריכה לעשות כדי לגדול. יש הרבה בעיות בניהול של ספורט, ויושב פה בן אדם שמנהל אגודה, וכשאת דיברת על תקציבים הוא קצת גיחך, אז עוד מעט אני אשאל אותו באמת אם הדברים נכונים.

עכשיו אני רוצה לשאול שאלה, ה-7.4 מיליון שקל ב-2021 זה צבוע לכדורגל נשים, שזה כולל גם את הילדים, גם את הנערות?
נורית שרביט
לא, רק את ליגות העל.
היו"ר סימון דוידסון
אז זה לא לאגודה.
נורית שרביט
כן לאגודה.
היו"ר סימון דוידסון
לא. את יודעת מה זה אגודה, זה הכול. אז זה לא לאגודה, זה לקבוצה בליגת העל.
גיא ענבר
זה לקבוצה בליגת העל.
רם שפע (העבודה)
כשהוא אומר אגודה, האם זה מגיע לכל האגודה, שיש לה הרבה קבוצות, מליגת העל ויש לה, לא משנה - - -
היו"ר סימון דוידסון
נערים, נערות, ילדות.
רם שפע (העבודה)
אגודה זה הגוף הכולל שמרכז את כל הקבוצות של האגודה.
נורית שרביט
התקציב כעיקרון מגיע לאגודה, בתוך האגודה יש עוד תקציב. אם אתה רוצה אתה יכול לראות בדיוק כמה כל קבוצה מקבלת מתוך כלל התקציב שהאגודה מקבלת, אבל בסופו של דבר, לדוגמה, מכבי כישרונות חדרה, לצורך העניין, היא אגודה שיש לה נגיד ליגות על ויש לה קבוצת נערות וילדות והיא מקבלת בסופו של דבר תקציב שהוא לכל הקבוצות באגודה. זה כולל גם את ליגות העל. לליגות העל יש תקציבים תוספתיים, שזה השישה מיליון התוספתי וזה ה - - -
היו"ר סימון דוידסון
זה מעבר ל-7.4? או שזה גם נמצא פה?
נורית שרביט
לא, אני כרגע הורדתי את כל שאר הקבוצות, אני התייחסתי רק לקבוצות של ליגות העל, כמה קבוצה של ליגות העל מקבלת.
היו"ר סימון דוידסון
אם לחדרה לא הייתה קבוצה בליגת העל, עדיין הייתם מתקצבים אותם?
נורית שרביט
בוודאי, היא עדיין מתוקצבת.
היו"ר סימון דוידסון
זאת אומרת אם בגבעת חיים פותחים קבוצה של ילדות כדורגל מתקצבים את הקבוצה?
נורית שרביט
בוודאי.
היו"ר סימון דוידסון
יש להם יתרונות על קבוצה של בנים?
נורית שרביט
כן, בהחלט.
היו"ר סימון דוידסון
מקבלים בונוסים על זה?
רם שפע (העבודה)
1.5.
נורית שרביט
יותר מ-1.5, זה היה 1.5. זה גם לא היה בדיוק 1.5, זה היה 1.2. יש להם תוספת של קבוצת נשים, 1.2, ולכל שחקנית יש ניקוד שונה מניקוד של שחקן ואנחנו עכשיו בוחנים בדיוק לאור הנתונים החדשים ובודקים ונותנים ועושים תעדוף מאוד משמעותי לילדות, מעבר לזה שכל ילדה מקבלת תקצוב שנה לפני ילד. זאת אומרת גם זה נתנו תעדוף וגם נתנו תעדוף בניקוד של כל ספורטאית, בקבוצה של ספורטאית ועוד הרבה דברים נוספים.

אני רוצה לציין שמעבודה, שאני מקווה שבקרוב גם תפורסם, שנעשתה באתנה, יחד עם מכון אדווה, יחד עם מינהל הספורט, כל הנושא של תקצוב בראייה מגדרית, אנחנו ראינו שבתקציב רק של ענף הכדורגל 3% ספורטאיות מקבלות 17% מהתקציב של כל הענף. אז אין ספק שיש פה תעדוף מאוד משמעותי לילדות, נערות ונשים.
היו"ר סימון דוידסון
אני רוצה לעצור אותך רגע, נורית, ולחזור למשפט שאת אמרת אותו ואני לא יודע אם שמת לב שאמרת אותו. את דיברת על כסף שמגדילים, ובסוף אמרת: אנחנו צריכים לראות לאן הכסף הולך. פה אני רוצה לדבר על הדבר הזה, אני בא מהעולם הזה. בסוף בסוף בסוף זה נפלא שיש ליגת העל, וזה חשוב שיראו שיש שחקניות ושיראו את זה בתקשורת וצריכים לקדם את זה, אבל בסוף יש דבר שנקרא תשתית ומספר הבנות שמשחקות כדורגל במדינת ישראל הוא מאוד מאוד נמוך. אני רוצה להבין גם ממך, קודם כל מגיא, מה עושה ההתאחדות לכדורגל, פעם אחת להגדיל את מספר הבנות בענף הזה, כי אני יודע שיש רק שמונה אגודות בישראל, אני לא יודע אם זה נכון או לא נכון.
גיא ענבר
לא, זה לא נכון.
היו"ר סימון דוידסון
זה לא נכון, אז תתקנו אותי. אז להגדיל את מספר הבנות, את התנאים שלהם להשוות – את יודעת מה? זה לא צריך להיות כמו הגברים, כי יש הרבה יותר גברים שמשחקים כדורגל, אבל עדיין לסמן זמן במגרש שמדינת ישראל בנתה אותו. הרי מי בונה את המגרשים? זה המדינה בנתה את המגרשים, צריך להיות בלת"מ בתוך הדבר הזה, שלבנות נותנים 20% משעות המגרש. אני שומע, ואנחנו יודעים וגם חבר הכנסת שפע שמע ויודע, הן משחקות בלילה, לפעמים אין תאורה, במקומות – חבר'ה, אנחנו בשנת 2022 במדינת ישראל, בירת ההייטק.
רם שפע (העבודה)
וגם אז זה רק הקבוצה הבוגרת, כי כל השאר - - -
נורית שרביט
אני רק אענה לך לפני הנושא של התשתית איך אנחנו רוצים לשפר את זה ולראות לאן הולך באמת הכסף, האם זה הולך לטובת אותם דברים שאנחנו רוצים לעשות. אז אחת, השישה מיליון שהיו לליגות העל כתוספת, מעבר למבחן של האיגודים אגודות, יעבור למרכז לקידום ספורט נשים באתנה וייכתבו אמות מידה, או יותר נכון רכש שיתבצע מול אותן קבוצות בליגות העל ואז נוכל לכוון את זה גם לטובת הדברים שאנחנו רוצים לקדם ולשפר באותן אגודות ובאותן קבוצות, זה דבר אחד.

דבר שני, יש תקציב מאוד מאוד משמעותי במרכז לקידום ספורט נשים, זה גדל מאוד, הוא היום מעל 20 מיליון שקלים באתנה, שהוא בדיוק מתעסק בנושא הזה, ויש קרוב לחמישה מיליון בפרויקטים לקידום ספורט נשים באגודות ובאיגודים. זה דבר שלא היה בעבר, תקציב כזה משמעותי וגדול, והרבה מאוד פרויקטים, גם עם משרד החינוך, גם עם התאחדות הכדורגל, ואולי מפה אני אעביר את השרביט לגיא.
היו"ר סימון דוידסון
כן, גיא ענבר, נציג ההתאחדות לכדורגל.
גיא ענבר
אני אפתח ואומר, קודם כל תודה רבה על מה שנאמר, גם על ידך, אדוני היושב ראש, וגם על ידי רם שפע, אני חושב שזה נכון מאוד ואנחנו בהחלט מקווים שמהוועדה הזאת והוועדה השנייה שבראשותך ובכלל מהכנסת הזאת תצא בשורה שתקדם ותפתח את הספורט בישראל בכלל ואת ספורט הנשים בפרט ולא רק בנושא התקציבים וכספים, אלא גם בנושא התשתיות ובעיקר הסטנדרטיזציה והמקצוענות. אתה עשית את זה בוועדה הקודמת בנושא המאמנים, ואנחנו בהחלט מודים לך, ראינו בך שותף מלא.

אנחנו רואים גם בשר חילי טרופר שותף מלא לכל התהליך שאנחנו עושים, החל מהשר וכלה למטה, אם זה ראש המטה שלו וכלל הנציגים במינהל הספורט, מראש המינהל ועד אחרון דרגי המקצוע, כולם היו ערים וקשובים לפניות שלנו ולשיח שניהלנו לגבי כדורגל הנשים בכלל והאירוע המשברי הזה שבסיפה של הדברים שלי אני גם אגע בו.

ההתאחדות לכדורגל משקיעה המון בתחום כדורגל נשים. זה דבר שאולי לא נעשה בעבר, אבל בשנים האחרונות בהחלט משקיעים יותר, רואים בזה כלי חברתי ומבינים שחייבים לפעול על מנת לקדם ולפתח את כדורגל הנשים. אחד מהצעדים החשובים שנעשו זה הבאת מנהלת טכנית, זרה, מחו"ל, בעלות לא זולה בכלל, על מנת שכדורגל נשים יילך ויתפתח.

בתחום האקדמיה אנחנו משקיעים לא מעט. יש את האקדמיה לכדורגל בנות בווינגייט. רק כדי לסבר את האוזן, אנחנו משקיעים בבנות יותר ממה שמשקיעים באקדמיה לבנים, כמעט פי שלושה מהכסף הולך לאקדמיה לבנות.

אנחנו מבינים את המצוקה של הקבוצות, אנחנו מבינים את הקושי שלהם, אבל צריך להבין שגם יש פה תהליך דו צדדי וגם הקבוצות חייבות לעמוד בדרישות מקצועיות, הן צריכות למקצע את עצמן, הן צריכות לפתח את עצמן. לא מעט קבוצות או אגודות, נקרא לזה, לא מביעות בזה עניין, ואנחנו יודעים, הם רואים בכדורגל נשים כסוג של נטל ואנחנו כן היינו רוצים שהם יהיו שותפים.
היו"ר סימון דוידסון
אין לך מנוף לחייב אותם?
גיא ענבר
יש, לא לחייב, לתמרץ. חלק מהמנופים של משרד התרבות והספורט, של מינהל הספורט באמצעות מבחני התמיכה, זה באמת כלים לתמרץ, לפתח את זה. אנחנו חושבים על כל מיני כלים שכן ניתן יהיה, אני לא יודע להגיד להכריח, בסוף צריך להבין, יש גם בעלי קבוצות שיש להם איזה שהוא סיי, בסוף זה גם הבייבי שלהם. לכן אני לא יודע עד כמה אפשר להכריח, אבל בהחלט צריך לדעת ל - - -
היו"ר סימון דוידסון
זה הבייבי שלהם, אבל המגרשים לא שלהם.
גיא ענבר
אני מדבר על הקבוצות. אתה בדיוק מגיע לנקודה הבאה שלי, אין ספק שיש מחסור בתשתיות. כולנו מבינים את זה, גם התכנית האחרונה שהמשרד הציג, תכנית לדעתי מרשימה מאוד, עדיין היא לא נותנת מענה מלא, המשרד יודע את זה, המשרד מבין את זה והוא שותף מלא שלנו כדי לפתח יותר ויותר תשתיות.

בכלל אני רוצה להגיד שאל מול המשרד, אני לא יודע אם נורית דיברה על זה, המשרד מקדם מעין, אני לא יודע אם תכנית לאומית אבל בהחלט תכנית לקדם ולפתח את נושא ספורט נשים והכדורגל בפרט. אנחנו חושבים שיש המון מה לעשות שם ואנחנו בהחלט נמצאים איתם בשיח ובדברים כדי לראות איך אנחנו מקדמים את זה.

חבר הכנסת כסיף לדעתי דיבר על נושא הפופולריות. צריך להבין שפופולריות היא משקל, זה לא המשקל המכריע, אבל היא בהחלט משקל. אני רוצה להגיד לכם שאנחנו בשיח שהיה לנו מול אחד מהזכיינים, אני לא אגיד את שמו של הערוץ, כשהתקשרנו איתו לשידור ליגת א', ליגת נערים, הכרחנו אותו לשדר כדורגל נשים.
היו"ר סימון דוידסון
מצוין.
גיא ענבר
אני ממש אומר הכרחנו, זה היה סוג של לכרוך את זה כסוג של חובה. להגיד לכם שהמוטיבציה שלו הייתה גבוהה? אנחנו יודעים שלא, אבל בסופו של דבר כדורגל נשים היום משודר בזכות אותו חוזה ויש אולפן וכן הלאה ובהחלט אנחנו עושים לא מעט פעולות בדיגיטל ובכל הכלים שיש לנו כדי להגדיל את הנראות ואת הגדלת הפעילות.

ביקשת לראות נתונים. רק כדי לסבר את האוזן, בעונת 2020-2019 היו כ-1,300 שחקניות, היום אנחנו מדברים על כ-2,000 שחקניות, זאת אומרת גידול, תעשו אתם את החישוב לבד, אבל גידול של אחוזים רבים. זה כמובן עדיין לא מספר מספק, היינו רוצים לראות יותר, אבל זה בהחלט גידול. יש גידול עצום בכמות המועדונים. שוב אני חוזר ל-2020-2019, מ-39 מועדונים אנחנו היום על 51 מועדונים. כמות הקבוצות, מ-95 לכ-130, 128 קבוצות. וגם בליגות, מתשע ליגות עלינו ל-13 ליגות.

משפט אחד לפני הסיום ולפני שאני אגע במשבר ובשביתה שהייתה. צריך פה שילוב רב זרועות, זה ברור, צריך פה את משרד האוצר, צריך את משרד הספורט, צריך פה הרבה מאוד גורמים שישלבו ידיים על מנת לפתח ולקדם את כדורגל הנשים. צר לי שהאירוע שהוביל לכל השיח הזה זו הייתה דווקא השביתה.

אני אגיד רק בקטנה, אני לא בטוח שהשביתה הזו הייתה הצעד הנכון. הייתי שמח להגיד אם היא כן עמדה או לא עמדה במטרותיה כשאני אפילו לא מבין מה מטרותיה. אנחנו במהלך כל אותם שבועיים-שלושה ניהלנו שיח רצוף עם השר והמשרד, ניסינו להסביר לקבוצות שהתקציב שלהם לא יירד ואכן התקציב שלהם לא ירד. יש אולי מקרה נקודתי של קבוצה או שתיים שהמשרד עדיין מנסה לטפל בזה כדי להביא ולדאוג לכך שיעמדו בהתחייבויות שלהם.

אני מאמין שאנחנו נמשיך לראות תקציבים בתחום הנשים וכדורגל הנשים בפרט שיילך ויגדל. אני מאמין שהשר טרופר, זה לא מהפה ולחוץ, אלא הוא באמת מתכוון לעשות את זה. אנחנו בהתאחדות בהחלט מתכוונים לפתח ולקדם, זה נמצא בראש סדרי העדיפויות שלנו וככל שהכנסת תוכל לסייע ולעזור - - -
רם שפע (העבודה)
רק שאלה.
גיא ענבר
רק שנייה, רם, עוד מילה אחרונה. נמצאים איתנו בזום המשנה למנכ"ל רונן הרשקו, ככל שתרצו שהוא יפתח וידבר יותר על כל נושא האקדמיה והפעילות של הנבחרות, ואמיר נבון, סמנכ"ל הליגות, ככל שתרצו לדבר על הסיפור של הליגות.
רם שפע (העבודה)
רק שאלה כדי להבין. טוהר הכוונות ברור ואני מזדהה עם הרבה מהדברים שאמרת, אבל שביתה כזאת, ובכלל למה החשש? אנחנו מכירים את זה גם מהתקציבים של קשורים לספורט. ההמתנה הזאת עד לסוף דצמבר, כדי להבין אחורה איך לנהל את העסק שלך, את הקבוצה שלך, את המועדון שלך, היא מציאות פשוט בלתי אפשרית ולכן אני חושב ששם אתם צריכים לשים לעצמכם כיעד, אני אומר את זה גם למשרד, לא להגיע למצב כזה בשנה הבאה. אני רואה את זה בתקציבי החינוך שאני עסוק בהם, יש אפשרות לשנות את זה, לעשות את זה בצורה הרבה הרבה יותר מוקדמת כדי למנוע את אי הוודאות הזאת ואז גם המועדונים והאגודות יידעו להתנהל לקראת השנה. לשם צריך ללכת.
היו"ר סימון דוידסון
זה הדיון למחר. לא ניכנס לזה, אבל יש מחר דיון גדול בנושא הזה.
גיא ענבר
רק להוסיף עוד משפט אחד. אופן חלוקת הכספים, אני חושב שמאחר שההתאחדות היא זאת שאחראית על פיתוח וקידום הענף, אין מנוס שהכסף יעבור דרך ההתאחדות ולא ישירות לקבוצות על מנת לדאוג שתהיה סטנדרטיזציה.
היו"ר סימון דוידסון
בנושא הזה אני כל כך לא מסכים איתך.
גיא ענבר
סימון, מי כמוך שהיה יו"ר איגוד יודע ומכיר.
היו"ר סימון דוידסון
בגלל זה אני אומר שאני לא מסכים איתך בנושא הזה בכלל בכלל בכלל. אני אגיד לך יותר מזה, האגודות זה הדבר הכי חשוב בספורט הישראלי, הרבה יותר מהאיגודים, ואני אומר לך כאחד שניהל איגוד גדול והיה יושב ראש איגוד גדול, כל התשתית של הספורט הישראלי, כל מה שמגיע בסוף לנבחרות, לוועד האולימפי, מגיע מהאגודות.

צריכים לחזק את האגודות, צריכים להפוך את הפירמידה, שהאגודות יקבלו יותר מהאיגודים. האגודות בסופו של דבר זה הכוח הכי גדול של הספורט, שם נגדיל את מספר הספורטאים, שם נמצא את הספורטאים שהם יותר מוכשרים. לאיגודים יש סיי מאוד מאוד גדול, אבל אסור אסור אסור לשים את האגודות בצד. בנושא הזה אני ממש לא מסכים איתך.

אני רוצה להעביר את זכות הדיבור ליעקב גלאם. אני רק אפרגן לך, הוא מגיע הרבה לכנסת, אכפת לו וכל הכבוד על זה.
יעקב גלאם
קודם כל תודה על ההזדמנות זו, אני לא זוכר שהיה לנו ישיבה בכנסת לגבי כדורגל נשים אף פעם, אז זו כבר התקדמות גדולה. אני ישבתי פעם אחת גם עם חבר הכנסת שפע באיזה שהוא כנס באוניברסיטה ואני שמח שיש התעוררות בעניין הזה.

אני ממהר כדי שלא יעצרו אותי בדברים החשובים שיש לי להגיד. קודם כל אני רוצה להגיד שמבחינת תקציב ספורט צריך להבין שחלק גדול מאוד מהתקציב שמיועד לספורט מוסתר בדרכים אחרות, אני אתן שתי דוגמאות. למשל רוצים לתת לכדורגל, אז נותנים להם סדרנות, שזה עשרות מיליונים, נותנים חסות לשיווק עשרות מיליונים. אף אחד לא מתייחס לזה פה כמסגרת תקציב הספורט. לכן חלק גדול מהתקציב מוסתר במקומות אחרים ומשווים רק את הבסיס שהוא ממש נמוך.

הגידול שדיברו עליו, הגידול בתקציב ספורט נשים, אני רוצה להזכיר שב-2019 הוא גדל כתוצאה מבג"צ של הקבוצות, לא כתוצאה מסיבה אחרת, מכיוון שהתנו את גודל התקציב בכך שיש שלוש ליגות רק לנשים, לא לנשים לא הקפידו על העניין הזה, ובגלל זה קיבלנו פחות תקציבים. צריך לדייק גם בעניין הזה, שזה נובע מזה ולא נובע מסיבות אחרות.

לגבי 1.5 מיליון לקבוצות לשיווק. אני לא מכיר את זה, אנחנו מקבלים על כל קבוצה 50,000 שקל כפול תשע קבוצות, זה 450,000, אז אני אשמח לדעת איפה הולך עוד מיליון ו-50.

אני רוצה לתת דוגמה איך מרוקנים לנו לפעמים את התוכן של התקציבים שלנו. דיברו פה על השחקן הישראלי, יש פה איזה שהוא פרויקט של השחקן הישראלי שמקבלים תקציבים לפי קריטריונים מדויקים. אני אתן דוגמה את האגודה שלי מכיוון שאני פה, אני מניח שזה דומה אצל האגודות האחרות. אני הפכתי את כל הקבוצה שלי, הבאתי אנשי מקצוע לפי הקריטריונים שהם קבעו, שיניתי את כל הקבוצה הבוגרת לשחקניות יותר צעירות, כי זה משפיע על העניין של התקציב, התאמתי את כל מה שאני יכול כדי להתאים את עצמי לקריטריונים. הרי זו המטרה בסופו של דבר, שאנחנו נלך לפי הקריטריונים ולכיוון שרוצים, החליטו עכשיו להפוך את כל הקריטריונים ביום אחד בהיר, מיידי וגם רטרואקטיבית.

זאת אומרת שאני הוצאתי הרבה כסף כדי להתאים את עצמי אליהם והחליטו להפוך את זה. מדברים על שמונה זרים כדי לאשר את זה, שאנחנו כמובן שלא יכולים לעמוד בזה. תדעו לכם שאחת הבעיות הכי גדולות שיש, קביעת תקציבים רטרואקטיבית לפי קריטריונים חדשים, הרי אני לא יכול לעשות עם זה שום דבר ברגע שזה רטרואקטיבית. בהרגשה. סליחה, אני אגיד שזו הרגשה של מועדוני כדורגל נשים שהנה עושים פה כל מיני דברים כדי שאנחנו נקבל פחות. זו ההרגשה, אני לא יכול להגיד שזה עובדות, אבל זו ההרגשה ולפי מה שרואים במה שקורה זה מה שקורה גם בפועל.
היו"ר סימון דוידסון
יעקב, אני רוצה להבין משהו. אני מאמין לכל מילה שבן אדם בא ומנהל אגודה – אני יודע מה זה לנהל אגודה בישראל, סליחה שאני אומר את זה, אבל זה סבל גדול מאוד, אתה מגיע למצב של סבל.
יעקב גלאם
כן.
היו"ר סימון דוידסון
אבל נשארים כי יש תשוקה ויש אהבה לדבר הזה. אני רוצה להבין ממך האם עכשיו, 2021 הסתיימה, קיבלת את כל הכסף?
יעקב גלאם
זה הסוף של מה שאני רוצה להגיד. קודם כל האמירה פה שאומרת שאנחנו נבדוק לאיפה הכסף הולך היא גם אמירה שנובעת מקיפוח, אתה יודע למה? כי אני לא שמעתי שאומרים בואו נבדוק איפה הכסף שנותנים לגברים הולך. אף אחד לא אמר את זה. בוא נבדוק לאיפה הכסף שנותנים לנשים הולך. אין לנו בעיה עם זה, דרך אגב, יש בקרה תקציבית הכי מקפידה בהתאחדות לכדורגל.

דרך אגב בהתאחדות לכדורגל יש כיוון חיובי, יש אנשים חדשים שבאמת רואים שרוצים ללכת לכיוון חיובי, אבל אף אחד לא אומר את זה, לאיפה הולך הכסף. הולך הכסף, יש בקרה. אתם רוצים לבדוק? תבדקו, אין בעיה, אף אחד לא צריך להגיד את זה בכלל. אבל האמירה הזאת נאמרת כתוצאה מזה שרוצים להראות, תראו, לאיפה הולך הכסף בדיוק? לאיפה הולך הכסף?
היו"ר סימון דוידסון
לא, אתה מבקש כסף ממינהל הספורט אתה צריך לסמן לאן הכסף הולך.
יעקב גלאם
אין בעיה, יש תקציבים שאנחנו מגישים במהלך כל השנה. אנחנו מגישים, כל כמה חודשים מבקשים מאיתנו כל מיני דוחות חשבונאיים. אין בעיה, הכול פתוח, שיבואו גם יראו את הצ'קים שיוצאים, אין לנו בעיה, אבל האמירה היא אמירה שאומרת - - -
היו"ר סימון דוידסון
כמה שחקניות יש בחדרה היום?
יעקב גלאם
בכל המועדון, בסביבות 80 שחקניות.
היו"ר סימון דוידסון
זה עם הילדות והנערות והכול?
יעקב גלאם
כן. צריך להבין, כמו שאמרתי, אני לא אתעכב על זה הפעם, שכדי לגדול צריך מתקנים, אין לנו מתקנים. לשמחתי, אני לא יודע אם זה בעקבות הישיבה הקודמת, ראיתי שמבקר המדינה נכנס לעניין הזה והתחיל לבדוק בערים מה קורה עם העניין הזה.
היו"ר סימון דוידסון
ומה קורה? איפה אתם מתאמנים?
יעקב גלאם
אנחנו מתאמנים במספר מגרשים.
היו"ר סימון דוידסון
אתה יכול להתאמן בגבעת חיים, יש אחלה - - -
יעקב גלאם
בגבעת חיים לא נותנים לנו אף פעם. אנחנו מבקשים כי אין לנו איפה לשחק את המשחקים, אנחנו משחקים בעפולה, באור יהודה.
רם שפע (העבודה)
רק כדי שאני מיד אעביר את האשמה, זה מועדון ששייך למועצה, האצטדיון, זה לא של הקיבוץ.
היו"ר סימון דוידסון
המאמן שם, נכון, אני מכיר אותו.
רם שפע (העבודה)
מיקי גלאם. גם אני משחק שם, אגב.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
היה שחקן משה גלאם.
יעקב גלאם
לא קשור אליי, אבל כן. אני רוצה ללכת לסוף כי אני חושב שזה משהו שהכי חשוב, מה שאני רוצה להגיד. דיברו פה על 2019, 2020, 2021, אני חושב שזה לא סתם שזה השנים שדיברו עליהם, אני הייתי רוצה לדעת, לפי הנתונים שנמסרו פה והם מדויקים, בסיבות 7.5 מיליון שקל ב-2021. משרד הספורט הצהיר שהוא הולך להגדיל את התקציבים לעניין של ספורט נשים, אני שואל שאלה פשוטה, אני אשמח אם נציגת משרד הספורט תענה, האם ב-2022 התקציב יעלה מ-7.5 מיליון שקל והאם יקבעו קריטריונים בדיעבד גם השנה או שלא.
היו"ר סימון דוידסון
יעקב, היא לא תוכל לענות לך, אני אענה לך. הישיבה שאני עושה מחר היא בדיוק לדברים האלה שהם כל כך כואבים לספורט הישראלי. כמו שחבר הכנסת שפע אמר, תגיד לי, בעל עסק כלשהו יכול לנהל עסק אם הוא לא יודע לנהל איזה שהוא תקציב? הספורט הישראלי, אחד הקשיים הגדולים, שאנחנו לא יודעים מה הולך להיות קדימה, אתה לא יודע כמה כסף אתה הולך לקבל. האם אני יכול להחתים מאמן? האם אני יכול להחתים שחקניות? האם אני יכול בכלל לשלם למישהו משהו? זה אחד הדברים שיהיו מחר בדיון, זה דיון מאוד מאוד עמוק בנושא הזה.
יעקב גלאם
לקראת הדיון מחר תדעו שלמשל אנחנו החתמנו את כל בעלי המקצוע כבר לפני חצי שנה ואנחנו עדיין לא יודעים מה יהיה ב-2022, שזה עונה אחרונה.
היו"ר סימון דוידסון
אני רוצה ממש בקצרה לתת ללירן ג'רסי, אני אגיד לך מיהו.
רם שפע (העבודה)
אם אתה רוצה אני יכול לספר לך עליו גם.
היו"ר סימון דוידסון
אז אני פגשתי אותו בשבוע שעבר בפרויקט שנקרא 'בועטות', 'שער שוויון', ויש שם 1,500 בנות, כמעט כמו בהתאחדות, שמשחקות כדורגל פעם בשבוע בבית ספר. מאוד התרשמתי לזה. זה פרויקט שנמצא בנתניה, אבל זה נמצא גם בכל מיני מקומות.
לירן ג'רסי
אנחנו מאוד מוגבלים בזמן?
היו"ר סימון דוידסון
כן, מאוד. יש לך שלוש דקות.
לירן ג'רסי
אז קודם כל תודה רבה על ההזמנה. שמי לירן ג'רסי, כמו שהבנתם, אני מייצג ארגון גדול מאוד שקוראים לו 'שער שוויון'. לא יודע אם חלקכם שמעתם עליו, זה ארגון שמפעיל כמה מאות, בערך 400 קבוצות של שילוב של ספורט וחינוך ממג'ד אל שאמס ועד אילת, בבתי ספר, מאות בתי ספר בארץ, לקהלי יעד שונים, בין אם זה ילדים מאוכלוסיות מעוטות יכולת, ברוב המקרים, יהודים, ערבים, בדואים, צ'רקסים וממש כל המגוון שיש לנו במדינת ישראל וגם ילדים עם צרכים מיוחדים, בהתאם לתכניות.

אחת מתכניות הדגל שלנו היא תכנית 'בועטות'. תכנית 'בועטות' מפעילה קבוצות בבתי ספר ומרכזים קהילתיים, ממש מהגולן ועד אילת, היום יש מעל 100 קבוצות של ילדות, כ-1,500 ילדות ברחבי הארץ. אני חושב שזה מאוד מתחבר לדברים שאתם דיברתם, קודם כל הן עוברות לא רק אימוני כדורגל וטורנירים, אלא גם פעילויות להעצמה, שזו בעצם הסיבה שהקמנו את זה, בשביל הנושא של העצמה נשית, אבל ראינו גם הזדמנות מאוד מאוד גדולה לפתח את הכדורגל לנשים בישראל.

בתכנית האסטרטגית שלנו מופיע גם הקמה של אגודות בהמשך, כלומר אנחנו פרוסים מאוד מאוד יפה ברחבי הארץ, וחבל שלא נמנף את זה גם לנושא המקצועי, לא מאינטרס מקצועי שלנו, אלא כי אני חושב שראוי שזה יקרה. זה מתחבר גם למה שיושב הראש אמר קודם, לגבי ההפיכה של הפירמידה, וגם לגבי מה שחבר הכנסת כסיף אמר קודם, על הפופולריות.

כלומר אם אנחנו עכשיו באים ויהיו לנו אלפי ילדות כל שנה, אמנם אתם, אני מניח, עוד לא שמעתם על 'בועטות' מעולם, חוץ ממך, היושב ראש, אבל אם אנחנו נצליח לעשות את זה שיהיו אלפי ילדות כל שנה אז גם הפופולריות תעלה. כלומר גם למשחקים של נבחרת ישראל יגיעו עוד ילדות שמתעניינות בכדורגל שבעתיד הן גם יהיו נערות ובוגרות וגם האגודות יתמלאו בילדות. בעצם בקצה של הפירמידה של התכנית האסטרטגית שלנו מופיע שחלק הארי של נבחרת ישראל בכדורגל לנשים יהיו בוגרות של תכנית 'בועטות'. זה הכיוון.

זה שלא שמעתם על זה עד היום זה לא אשמתכם כמובן, אבל אנחנו מאוד היינו שמחים להפוך את זה למשהו שהוא יותר לאומי. יש גישה שאומרת בעצם למה שניתן לכם ולא לאחרים, אבל אני חושב שהגישה הזאת הביאה למצב שאין עוד מתחרים, כלומר אנחנו נשארנו אחרונים בשוק הזה, או בענף הזה.
היו"ר סימון דוידסון
לירן, תודה רבה, באמת פרויקט מדהים. אני רוצה לשמוע את סילבי זאן, דקה, בזום.
סילבי זאן
בוקר טוב לכולם. אני רוצה לדבר כללית על מה שקורה בכדורגל. אני שמעתי הכול, מההתאחדות למשרד החינוך והספורט וכל מה שדיברתם, הכול טוב ויפה, זה נראה כאילו לא צריך לעשות דיון על הדבר הזה כי הכול נראה מושלם, כמו שאומרים. אני כפרשנית שעובדת בערוץ 5, ואני רואה את כל מה שקורה סביב הכדורגל, שאלה קבוצות ששולחות לי המון ווטסאפים ומיילים כדי לעדכן אותי במצב העגום שקורה בכדורגל נשים, שאין מגרשים, שמזלזלים בהם במשחקים.

והכסף, לאן עובר, ואין בקרה תקציבית כשאנחנו רוצים לדעת קודם כל לאן מגיע הכסף, לאן? כי מצד אחד אומרים שיש כסף, מצד שני אומרים שאין כסף. כל זה מצב שאנחנו לא יודעים מה קורה בכדורגל מהבחינה הזאת.

מהבחינה של כל הפרויקטים שיש במשרד החינוך וההתאחדות לכדורגל, שאני שמחה שזה עובד על הנייר, אבל סך הכול כבר 20 ומשהו שנה אנחנו רואים את הכדורגל חולה והולך אחורה. מה עושים? אני רוצה לראות נתונים עכשוויים, אני רוצה לראות תכלס. הם אומרים מה שיקרה, מה שיהיה, זה לא אומר לי כלום, כי סך הכול אנחנו מנסים כל שנה להרים כדורגל נשים, אם זה מבחינת תקציב, אם זה מבחינת שיווק, אבל כל דבר לא זז, אני לא רואה.

כאחת ששיחקה כמה שנים לפני הרבה הרבה שנים, אני רואה שהוא הולך אחורה, הוא לא הולך קדימה. אני מקימה בעירוני אשדוד קבוצת כדורגל ילדות ואין לי מגרשים, אין לי. מה שמים אותי? בין שתיים לשלוש לילדות צעירות ועושים לי טובה שיש לי בימים מסוימים. זה לא מה שאני רוצה לכדורגל הנשים.
היו"ר סימון דוידסון
סילבי, אנחנו פשוט חייבים לסיים את הדיון, אז תודה רבה שעלית.

אנחנו חייבים לסיים אז אני רוצה לסכם. קודם כל אני שמח על הדיון הזה, אבל אני יוצא מפה בהרגשה מעורבת, למה מעורבת? פעם אחת אני שמח על העבודה של מינהל הספורט, של משרד הספורט, של הרצון באמת לעשות שינוי בעולם הזה ועל העבודה של ההתאחדות לכדורגל, אבל אנחנו צריכים להבין שני דברים.

אחת, אם לא נקבע מטרות ויעדים לגבי מספר הבנות שיהיו בעולם הזה של כדורגל נשים, לגבי השתתפות של העולם של כדורגל נשים במגרשים שנבנים על ידי המדינה והקבוצות של הגברים לא נותנים להן דריסת רגל שם, נותנים להן להתאמן בשעה תשע בערב, בלילה, לפעמים בלי תאורה. זה הזוי. והדברים האלה קורים, נורית, זה אמיתי, זה קורה.

אני מבקש ככה, פעם אחת אני מבקש ממך, ממשרד הספורט, תכנית של שלבים, מטרות ויעדים, יחד עם ההתאחדות כמובן. איפה אנחנו נמצאים היום, איפה נהיה בעוד שנה, איפה נהיה בעוד שנתיים. בנושא של המגרשים לדעת מה צריך לעשות כדי שקבוצות הכדורגל בנות יקבלו יותר שטחי אימון במגרשים עצמם, כי עוד פעם אני חוזר, אלה מגרשים של המדינה, שהמדינה בנתה אותם, זה לא מגרשים פרטיים של אף אחד וצריך לראות איך עוזרים להם בדבר הזה.

והדבר השלישי, ואני חוזר עליו כל הזמן ובכל דיון, ואני שמח שחברת הכנסת שרן השכל נמצאת פה, אני אמרתי את זה ואני חוזר על זה כל הזמן, בתקציב הבא של מדינת ישראל תקציב הספורט צריך להיות פי שלושה מהתקציב של היום. התקציב היום הוא 0.18% מתקציב המדינה, הוא הנמוך ביותר בעולם, לא רק ב-OECD. לא מתייחסים אליו, ואת ראית את המספרים, זה עצוב מה שקורה בספורט הישראלי.

נמצאים פה מנהל אגודה, גם אנשים מההתאחדות וגם ממשרד הספורט, והם מבינים את המשמעות של זה, לא בונים מתקנים, יש לנו פער אדיר של אולמות ספורט בבתי ספר, של מגרשים, של בריכות, של מתקנים בחברה הערבית, בחברה היהודית, בפריפריה, כאילו לא נעשה כלום ב-30 השנה האחרונות. זה דבר שצריכים לדחוף אליו ובכל דיון אנחנו נגיד את זה ובכל דיון אנחנו נעשה מאבק בנושא הזה.

אני רוצה להגיד תודה רבה לכל מי שהגיע לדיון הזה. אתה רוצה להגיד מילה?
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
רק מילה אחת, ממש בקצרה. בהמשך למה שאתה אמרת, יכול להיות שזה נעשה, זה בגדר שאלה והצעה, שגם ייכנסו מטעם ההתאחדות ואתנה וכן הלאה לבתי ספר לעודד בנות להיכנס לתחום הכדורגל.
גיא ענבר
זה נעשה בהתאחדות לבתי ספר.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
מצוין.
היו"ר סימון דוידסון
ההתאחדות באמת משנה כיוון, הולכת לכיוון טוב.
היו"ר שרן השכל
אם אני יכולה להוסיף אולי משהו, חבר הכנסת דוידסון, יש כבר מספר מסקנות, ושוחחנו על כך לא מעט גם בוועדת המשנה בעניין התקציב, גם היום, לא מעט מסקנות חשובות שהמשרד אמור להחזיר לנו תשובות ותכניות לגביהן. אני מציעה שבחודש הקרוב אולי נזמין את שר התרבות והספורט.
היו"ר סימון דוידסון
הוא מגיע ב-8.3.
היו"ר שרן השכל
נהדר, ואז נזמין אותו על מנת שייתן באמת את הדברים ויוכל להציג את אותן תכניות.
היו"ר סימון דוידסון
אז ב-8.3 יש יום מיוחד לספורט וביקשנו מהשר שיגיע לוועדת החינוך ואנחנו נהיה כבר עם חומר.
היו"ר שרן השכל
מצוין, אז חברים במשרד התרבות והספורט, אני מבקשת שתכינו את השר לקראת הדיון הזה, מאוד מאוד חשוב, אתם רואים כמה שאלות נשאלות כאן וכמה מסקנות אנחנו מעלים, אז אנחנו מבקשים להגיע מוכנים לאותו דיון.
היו"ר סימון דוידסון
אוקיי, תודה רבה ובהצלחה לכולם.


הישיבה ננעלה בשעה 20:01.

קוד המקור של הנתונים