ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 31/01/2022

מדיניות הממשלה לייבוא וייצוא קנאביס רפואי

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



3
ועדת הכלכלה
31/01/2022


מושב שני

פרוטוקול מס' 167
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, כ"ט בשבט התשפ"ב (31 בינואר 2022), שעה 09:30
סדר היום
מדיניות הממשלה לייבוא וייצוא קנאביס רפואי
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מרדכי ביטון – היו"ר
בועז טופורובסקי
רון כץ –בזום
לימור מגן תלם
חברי הכנסת
יעקב מרגי
מיכל וולדיגר – בזום
מוזמנים
מיכל נידם - יו"ר הוועדה הבין משרדית לייצוא קנאביס רפואי במנהל סחר חוץ, משרד הכלכלה

ענת חן מיכאלי - ראש תחום קנאביס רפואי ארצי, משטרת ישראל

טל פז מזרחי - קמ"ד אח"מ יועצת משפטית, משטרת ישראל

מיכל מלכה - חטיבת המודיעין, משטרת ישראל

יפעת קריב - סמנכ"ל ממש "תיקון עולם"

נרקיס טסלר - סמנכ"ל, מדיקאן פארמה

אריאל גרופר - עו"ד, יושב ראש הוועדה לענייני קנאביס במחוז תל אביב, לשכת עורכי הדין

יעל שכטר סיטמן - מנהלת תחום הקנאביס הרפואי, התאחדות התעשיינים

ליאור סעדה פיסו - בעלים, גרין פילד
מוזמנים באמצעים מקוונים
רננה מיסקין - לשכה משפטית, משרד הבריאות

יובל לנדשפט - מנהל, היקר

חיים תגר - מנהל אגף בכיר ממשק משפט ואסטרטגיה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

איתי רוגל - סמנכ"ל פיתוח עסקי, בזלת פארמה

יוגב סריג - מנכ"ל, שיח

איל פוליקר - ד"ר, יושב ראש קנערבה

דורון אראמי - ראש תחום קנאביס רפואי, bdo זיו האפט
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
ענת נחום - חבר תרגומים



מדיניות הממשלה לייבוא וייצוא קנאביס רפואי
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שלום לכולם, אנחנו מתחילים את דיון וועדת כלכלה בסוגיית מדיניות הממשלה לייבוא וייצוא קנאביס רפואי. אנחנו ביקשנו נוכחות של "היקר" פה בוועדה ואני לא מבין למה הם לא נמצאים פה. יש פה מישהו אולי בזום מ"היקר", היחידה לקידום קנאביס רפואי? מי נציג משרד האוצר כאן בדיון? נציג משרד הכלכלה?
מיכל נידם
אני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ומה התפקיד שלך?
מיכל נידם
אני יושבת הראש הוועדה הבין משרדית לייצוא קנאביס רפואי במנהל סחר חוץ.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בין משרדי?
מיכל נידם
בין משרדי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז קוראים לך מיכל נידם לפי מה שאני מבין. יש לנו נציג ממשרד האוצר בדיון הזה? מנהל "היקר" נמצא על הקו, נמצא פה או בזום? יובל לנדשפט נמצא פה? אנחנו עושים רבע שעה הפסקה ונתחיל את הדיון בעוד רבע שעה, תודה רבה.


(הישיבה נפסקה בשעה 09:35 ונתחדשה בשעה 09:50.)
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו ממשיכים את הדיון בסוגיית מדיניות הממשלה לייבוא וייצוא קנאביס רפואי. לפני שנלך לתוכן הדיון אנחנו נעסוק בהתנהלות של הדיון הזה. אם היה חוק בישראל שמאפשר להרשיע משרד ממשלתי על ביזיון וועדת כנסת, היינו מרשיעים את משרד הבריאות על ביזיון וועדת כלכלה היום. משרד הבריאות הוא מושא הדיון הזה והיחידה לקנאביס רפואי היא מושא הדיון הזה והיא נתבקשה להיות נוכחת כאן ואף אחד לא אישר להם לא להגיע, הם עשו דין לעצמם. אבל זה בסדר, העולם עגול והכנסת עגולה.

אז כמה החלטות שלנו בוועדת הכלכלה: ראשית, עד שלא יהיה בדק בית ודו"ח כתוב ממנכ"ל משרד הבריאות על ההתנהלות של עובדיו הבכירים ביותר, דו"ח כתוב לוועדה שמסביר בדיוק מה היה ואיך זה יתוקן, הוועדה לא תאשר שום חקיקת קורונה וגם לא תאפשר מעקפים של חקיקת קורונה. אם החוקים יגיעו לוועדה אחרת, אני אצביע נגדם בכנסת ולא רק שאני אמנע, אני אצביע נגדם. ככה שיהיו לי שני חוקים ושני קולות. כל חוק של משרד הבריאות בחודשים הקרובים, שיגיע למליאת הכנסת אני מתכוון להצביע נגדו. מי שלא סופר את וועדת הכלכלה, וועדת הכלכלה גם לא תספור אותו במליאה. אחרי שנקבל דו"ח ממנכ"ל משרד הבריאות על האירוע הזה ועל ההתנהלות שלו עובדיו ועל איך הם מתכוונים לתקן את היחס לוועדת הכלכלה ואת הרצינות שלהם ואת הנוכחות שלהם בוועדה, רק אז אנחנו נחליט החלטות אחרות. נכון לעכשיו, משרד הבריאות ביזה את הכנסת וביזה את וועדת הכלכלה. זה אותו משרד הבריאות שקיבל מאיתנו שטיח אדום בוועדת הכלכלה ואנחנו היינו הגב שלו כשהאחרים התעמרו בו בעולמות אחרים של ייבוא וייצוא, וועדת כלכלה הייתה הגב שלו ושמרה על האיזונים. אבל המשרד הזה משיב לנו לא באופן הדדי וזה בסדר, יש עוד סבבים באירוע הזה ואנחנו נטפל בהם. אז זה לעצם ההתנהלות.

עכשיו, כמה דברים מהותיים בסוגיית הקנאביס הרפואי. השוק הזה הוא שוק חדש בישראל, הוא שוק צומח, הוא שוק שיש בו תקווה לפעילות כלכלית אדירה בארץ ובעולם וגם אפשרות למזור למאות אלפי אנשים שסובלים וחולים והוא בסך הכל אירוע כאירוע חוקי בשנים האחרונות וביתר שאת, ברפורמה שיצאה לדרך בחודש יולי 2019. יחד עם זאת, השוק הזה מחייב הסדרה בעולמות רבים. חבריי רם שם ושרן השכל, כיושבי ראש וועדות עושים עבודה טובה ויסודית ואנחנו בוועדת הכלכלה בחרנו רק לבדוק את הסוגייה של ייבוא וייצוא, שזה דבר ישיר בזיקה ישירה לוועדת הכלכלה ואת הנושא השני, הצרכני – יוקר המחייה או יוקר בשימוש בקנאביס רפואי, שעלה במאות אחוזים בשנים האחרונות.

אלה שתי סוגיות מובהקות של וועדת הכלכלה ואף על פי כן, לאחר הדיון הזה ובתיאום עם רם ושרן אנחנו נעביר את השרביט לוועדות שלהם ואנחנו נוודא שאכן כל מה שעלה כאן נידון וטופל. מבחינתנו המיקוד זה ייבוא וייצוא, אצלם יש עולמות שלמים אחרים של לגליזציה והסדרת חוק הקנאביס וכולי.

השוק הזה הוא לא שוק תחרותי באמת. החלו לפעול בו חברות מעטות לפני הרפורמה ומגדלים מעטים והחל מ-2019 הוא עובר תנופה גדולה של תנופה והשקעות. אבל כשם שהוא עובר תנופה גדולה והשקעות, יש בו לקונות גדולות. משרד הבריאות אמור לעסוק בבריאות הציבור, לא בניהול שוק ולא באיזונים בין ייבוא וייצוא ולא במתן מכסות ולא בבקרה מסחרית. יש פה יחידה שנקראת "היחידה לקנאביס רפואי", שמרכזת כוח גדול מידי ולא כפופה אפילו לנהלים הרגילים של פרסום שינויים בנהלי הקנאביס. למשל, מפרסמת שינוי נוהל ללא שיתוך הציבור, בלי מתן זמן לעקל את זה, בלי ציון השינויים, מתן רישיונות מסוג מיוחד – רישיון אחר לחברות מסוימות שלא ברור איך הן קיבלו את הרישיון ולמי זה ניתן וכל הנושא הזה של ייבוא וייצוא הוא כמובן נידון היום בבג"ץ ולכן חלק מהדיון פה היום הוא מוגבל.

הוועדה שלחה שאלות רבות למשרד הבריאות, כתובות ונחושות ואתה יודע מה שלחו לנו בתשובה, מרגי? שלחו לנו את התשובה לבג"ץ. אז יכול להיות שאני ואתה שופטי בג"ץ בכלל. כי אנחנו שואלים שאלה, במקום לענות לנו על השאלות שולחים לנו את אותה התשובה שניתנה לבג"ץ.
יעקב מרגי (ש"ס)
את יודע איך זה נקרא?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה ביזיון שני של הכנסת.
יעקב מרגי (ש"ס)
מתחכמים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
או מזלזלים, או לא סופרים, או שהעגלה נוסעת ולא נורא. אתה מצטרף אליי לדברים שלי?
יעקב מרגי (ש"ס)
אני חושב שזה חמור, ברשותך. אני חושב שזה חמור שמרד ממשלתי לא סופר ומבזה את וועדת הכלכלה. כפי שאמרת, השולחן הזה נתן סעד למשרד הבריאות בתקופות הכי קשות שלו, בגל הראשון, כשאף משרד לא רצה לשתף פעולה וזה חמור מאוד וצריך לברר את זה, למה? אם בעל תפקיד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עשה דין לעצמו.
יעקב מרגי (ש"ס)
עושה דין לעצמו, סימן שאו שהוא מרכז כוח רב לעצמו ואני מכיר את זה כיושב ראש וועדת חינוך מבעלי תפקידים שיושבים שנים רבות באותו התפקיד ומזלזלים בגלל הכוח הרב שמופקד בידם וענף הקנאביס זה ענף כבד מאוד, כלכלי מאוד וכדאי מאוד לבדוק את ההתנהלות, מבלי להכיר את הנוגעים בדבר, כדאי מאוד לבדוק את ההתנהלות סביב הנושא הזה במשרד הבריאות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה מרגי. המטופלים בקנאביס רפואי צמחו עם השנים אחרי הרפורמה כ-40,000 והיום מעל ל-100,000 מטופלים והמספרים רק גדלים. המשקיעים נתבקשו להשקיע כסף בסביבה שבה כמעט ולא היה ייבוא לישראל של קנאביס רפואי.

בינואר 2020 המשנה למשרד הבריאות פרופסור גרוטו מצהיר שהייבוא לישראל הוא פתרון זמני בלבד ובעוד חצי שנה אנחנו לא נזדקק לו, זה דבר שהוא אמר ב"דה מרקר" ב-12 לינואר 2020 ואז אנחנו שואלים האם זאת מדיניות? האם משהו השתנה? מהי מדיניות הייבוא? מה הן מכסות הייבוא? כי בחלוף הזמן היה נראה שבעצם השוק הזה נפתח לייבוא מאסיבי ואין לנו בעיה עם ייבוא ומלבד שהייצוא יקבל את אותו המעמד של הייבוא ואת אותו העידוד שהממשלה בעצם פנתה ליזמים ולמגדלים, לתעשיינים ואמרה "..כנסו לעולם הקנאביס הרפואי..".

באוקטובר 2020 "היקר" עוצר את הייבוא לראשונה בשל חשש להימצאות חומרי הדברה בתוצרת הקנאביס, זה קרה באוקטובר 2020 ובמאי, כתוב כאן מאי 2020 אבל זה כנראה מאי 2021 – יש ערכות לבדיקה של ההימצאות חומרים ומחדשים את הייבוא. ביולי 2021, לפני חצי שנה בערך, כ-11 מגדלי קנאביס מגישים עתירה והיא נידונה כרגע בבג"ץ ועיקר העתירה היא שהנושא הזה של ייבוא וייצוא לא מוסדר, יש בו שרירות לב, אין בו שקיפות, אין בו שיתוף ציבור, אין בו היצמדות לנהלים בין לאומיים ולתקנים בין לאומיים. כל הרפורמה של ייבוא וייצוא שעשינו אמרה שאנחנו מאמצים את התקן האירופאי, אבל אמרנו שלא נוכל לאמץ תקן אירופאי לייבוא, אם לא ניתן לייצרן הישראלי גם לייצר דרך תקן אירופאי ועמדתנו התקבלה ובעצם הקלנו על הייצוא הישראלי, כשהוא מאמץ תקן אירופאי.

פה בקנאביס יש חיה מיוחדת, יש נהלים ישראליים ולא נצמדים לשום תקן בין לאומי ואף אחד לא מתעניין בנוהל הישראלי והוא לא חל על אף מדינה אחרת. אז אנחנו בנושא אחר עוסקים בשיטה ושינוי ופה אנחנו עוד בימי הביניים של ההתנהלות שעל פי פקיד אחד יישק דבר ולא נצמדים לשום דבר בין לאומי ולא לתקינה בין לאומית ואז נוצר פתאום משהו שנקרה "רישיון אחר", כי היה רישיון לייצר ולגדל ואז אמרו "אחר", מה זה "אחר"? שאתה בעצם יכול לסחור בקנאביס מבלי לגעת בקנאביס. להיות מכר של קנאביס. מי מקבל את הרישיון ולפי איזה קריטריונים? רק הקדוש ברוך הוא אולי יודע. לא קיבלנו תשובות, אולי יש אבל לא קיבלנו תשובות לשאלה מי קיבל ברישיון הנכסף, האחר. פשוט הלכו למגדלים ולתעשיינים ואמרו להם "..תגדלו, תתנו חלקות, תשימו מיליוני שקלים, קחו סיכון – זה העתיד של המדינה, קנאביס רפואי.." וזה לפני שנתיים ועכשיו פתאום יש רישיון "אחר". הוא תעשה מה שאתה רוצה, בלי לנגוע בצמח אחד.
יעקב מרגי (ש"ס)
כנראה מישהו הרגיש שזה "מריח טוב" תרתי משמע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מריח טוב, יכול להיות. עכשיו מייבאים מקנדה ייבוא עצום של קנאביס, אבל החברות הישראליות לא יכולות לייצא לקנדה, הן חסומות. איפה נשמע דבר כזה שמדינה פותחת את הדלת למדינה אחרת ומייבאת ממנה מוצרים ואת אותו המוצר במדינה השנייה חוסמת ואתה לא יודע מי צריך לתת תשובה על זה, כי אם אתה תשאל את משרד הבריאות הוא יגיד לך "זה? אני לא מתעסק בזה, זה יחסים בין מדינות". אז למה בכלל יש לך סמכות להתעסק בייבוא וייצוא? תישאר הרגולטור בהיבט הבריאותי ותעביר את כל הייבוא והייצוא למשרד הכלכלה, שיודע לעשות ייבוא וייצוא.

מי שמך בכלל לעסוק בייבוא וייצוא כשאתה לא מבין בו? תשאל – האם זה בריא והאם זה לא בריא, מה אתה מתעסק עכשיו בניהול מערך הייבוא והייצוא של מדינת ישראל?

בקיצור, העסק לא מסודר, לא שקוף, לא ברור, בבג"ץ, בברדק ואנחנו ננסה לקבל תשובות. לפני שנשמע את אנשי המקצוע, אנחנו נשמע קבוצה של דוברים ואחרי זה ניתן להם להתייחס. דורון אראמי מ-bdo, בבקשה. הוא איתנו בזום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עו"ד אריאל גרופר, מייצג החקלאים והמגדלים, בבקשה.
אריאל גרופר
קודם כל תודה רבה על כינוס הוועדה ועל כך שנשמעת לזעקה של מגדלי הקנאביס בישראל. אני לא רוצה לקחת לדורון את כל הנושאים לדבר עליהם, אבל אני אתן ככה מהזווית של מי שמלווה חוות ומגדלים.

תעשיית הקנאביס בישראל מושתתת על חקלאות הקנאביס. אפשר ללכת ולהגיד" אנחנו לא רוצים חקלאות קנאביס בישראל, אנחנו רוצים רק ייבוא", אבל יהיו לזה השלכות, יהיו השלכות שהענף לא יתקיים יותר. כי אי אפשר לקחת תרופה ולהיות תלוי במדינה זרה, אי אפשר לקחת סם מסוכן ולהיות תלוי בייבוא. השקיעו פה מיליארדים של שקלים, חלקם מכספי ציבור – גיוס הון, גיוס חוב בבורסה בישראל מבורסות בחו"ל וזאת באמת על מנת לבנות פה תעשייה שהיא הצלת ענף החקלאות, הצהרת הענף והם נקלעו למצב שפשוט הם לא יודעים איך להתמודד איתו. זה מאיים על הפעילות של כולם.

אנחנו נמצאים במצב שבמדינת ישראל כושר הגידול עומד על יותר מ-100 טון בשנה. בשנת 2021 הזכאות של המטופלים, של מעל ל-109,000 מטופלים הייתה לכ-40 טון. אנחנו מדברים על זכאות, לא היקף משיכה בפועל, כי אנחנו לא מקבלים נתונים. גם הנתונים שאני נותן לכם, רובם המוחלט נלמד מתוך תגובת המדינה לעתירת המגדלים וזה באמת, הנתונים היכו בזעזוע את כולם. אמרתי, מעל 100 טון כושר ייצור, שוק של כ-40 טון ועל זה, בפחות משנתיים הכניסו מעל 636 טון קנאביס.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל רק תעשה סדר, 36 טון במצטבר או לשנה?
אריאל גרופר
במצטבר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אתה מדבר על זה שהכושר ייצור שרק קיים היום בישראל הוא 100 טון.
אריאל גרופר
הוא מעל ל-100 טון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
והיה ייבוא של 36 טון על פני שנתיים – שלוש?
אריאל גרופר
בשנת 2020.
יעקב מרגי (ש"ס)
כמה שמיוצר בפועל, עזוב.
אריאל גרופר
כמה מיוצר בפועל? תראה, אין לנו. דורון אראמי מ-bdo, אחד ממשרדי רואה החשבון הגדולים בישראל ומי שבאמת, נגע כמעט בכל עוסק בתחום ומכיר היטב, הוא יאשר את הדברים. בערך ארבע טון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו תיכף נשמע אותו, לא צריך שתהיה כפילות. תגיד את הדברים שהוא לא יגיד.
אריאל גרופר
אוקיי, אז במדינת ישראל מייצרים – הצריכה היא כארבעה טון חודשי, שמרני. כארבעה טון כושר גידול מקומי, זה מה שיש – כושר הייצור בפועל והיקף הייבוא החודשי הוא מעל לשמונה טון.

מבחינת הייבוא – הייבוא בינואר 2020 נפתח מהסיבה הפשוטה, הייתה עלייה חדה במספר המטופלים, קפיצה של פי שתיים והיו לפני זה שמונה עוסקים בתחום. אנחנו קוראים להם שמונה ה - - - המקוריות ונכנסו עוד, היום אנחנו עם כ-44. נוצר איזה שהוא מחסור זמני, פרופסור גרוטו הצהיר מעל לכל במה, יש את זה גם בעיתונות – חצי שנה, יש לנו בעיה נקודתית וזה פתרון זמני. הפתרון הזה נמשך עד חודש נובמבר, בנובמבר עודכן נוהל 106.

איך מעודכנים הנהלים? אתה לא מקבל איזו שהיא הודעה לפני, אתה נכנס לאתר של "היקר", אתה נכנס לנוהל, אתה רואה עדכון. העדכון לא מסומן, אתה פשוט צריך להוציא ולהתחיל להשוות ולראות איפה הוא עודכן. מה היה העדכון? הוסיפו עוד מספר בדיקות להימצאות חומרים מזיקים שהיבואנים צריכים לבצע. היה קושי למצוא את הערכות האלה עד חודש מאי, במאי הצליחו למצוא את הערכות. עד מאי הייבוא למעשה נעצר, לא שמענו תלונות של מטופלים, לא שמענו על מצוקה של תוצרת, הכל התנהל והיה בסדר ואז, הייבוא נפתח במאי בעוצמה, כזאת עוצמה שבנובמבר "היקר" שוב עדכן את הנהלים והוסיף עוד בדיקות להימצאות חומרים מזיקים, אבל הפעם – בניגוד לפעם הקודמת הוא קבע תקופת חסד של שישה חודשים עד שזה ייכנס לתוקף. אז אם באמת הרציונל שמאחורי בדיקות של חומרים מזיקים היא לשמור על בריאות המטופל, אז מה הרציונל לתת את תקופת הגרייס הזאת? זה דבר ראשון שאנחנו לא מבינים.

מה שקורה כרגע זה מרוץ חימוש של היבואנים. תיכף אני אגיד לכם רק מי אלו היבואנים וכזה זה שם ערטילאי. אז התחיל מרוץ חימוש עד 2021. כלומר, מהפתיחה – בערך תקופה של חצי שנה. יש שיגידו שמונה חודשים, יש שיגידו חמישה, נכנסו לישראל 22 טון קנאביס. בינואר 2022 נכנסו בינתיים עד עכשיו ואנחנו עוד לא סיימנו, נכנסו מעל שלושה טון. המרוץ חימוש הוא כדי שתהיה תחמושת, תחמושת למקרה שאם זה ייסגר עוד פעם יהיה מה למכור. המחסנים והכספות שעוסקים בתחום עולים על גדותיהם. יש לך תוצרת מכל סוג, מכל המגוון, טונות של שקנאביס מיובא, טונות של קנאביס ישראלי. אז נשמעה טענה לפי המטופלים יכולים להיפגע לאור הדרישה שלנו להקפיא את הייבוא באופן זמני על מנת להציל את העוסקים בתחום, כי הם לא יכולים, עלויות אחזקה של חווה נעות בין מאות אלפי שקלים בחוות קטנות וגדולות זה עלויות של מיליון – שתיים ₪ בחודש. הן לא יוכלו להחזיק מעמד בכזאת הצפה של השוק. אז יהיה חומר למטופלים.

מי אלו היבואנים? נמצאים איתנו פה, יחד עם המגדלים גם יבואנים. יש איתנו את בזלת ואת שיח, שבתגובה לעתירה למדינה נטען שבשנת 2020 הן היו כ-30% מהתחום, הם איתנו. יש איתנו את together שהם יבואנים, יש איתנו את קונוס. כלומר, גם היבואנים הבינו שההישרדות של התחום תלויה בזה שיהיה גידול מקומי. אז מי אלה אותם היבואנים? אותה היבואנים.
יעקב מרגי (ש"ס)
אתה יודע לומר לי, מאחר ואנחנו קוראים עיתונים ואין לנו שום דבר נגד אף אחד. הנושא הזה אצלי הוא בשלב למידה. בזמנו דובר שלפחות ראש ממשלה אחד, אם לא שניים לשעבר קשורים לענף הזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בוא נשאיר את זה לאנשי הבריאות, מרגי. בוא נשאל אותם אחר כך.
יעקב מרגי (ש"ס)
לא, בגלל האחוזים.
אריאל גרופר
אני אגיד לכם שני דברים. תראו, אנחנו יודעים, בסוף אנחנו מדינה קטנה ואנחנו בתחום שהוא פקטור. כ-44 עוסקים ומגדלים, זה תחום יחסית קטן. אני מעדיף לא להזכיר שמות ואין לי שום כוונה, משרד הבריאות, היו דברים מאוד יפים שהוא עשה.
יעקב מרגי (ש"ס)
סך הכל 30 ראשי ממשלות, אמרת שניים עכשיו לך תדע מי אלה.
אריאל גרופר
כן. אני מעדיף, אני חושש ודואג לפרנסתי ולא רוצה להגיד פה דברים שישפיעו עליי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איך ספרת שלושים?
יעקב מרגי (ש"ס)
מה איכפת לך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עיגלת למעלה. כן?
אריאל גרופר
אז אנחנו נמצאים במצב הזה. נקודה נוספת, יש דבר כזה שקוראים לו רישיון קונסטרוקטיבי, רישיון אחר. זה רישיון שניתן ל-14 עוסקים. הם לא חלק משרשרת החוליות של גידול וייצור קנאביס רפואי. כלומר, הם לא השקיעו בחוות. חלקם לפחות, לא השקיעו במפעלי ייצור והם מצטרפים למשחק כמו טרמפיסט חופשי. הם מייבאים, אורזים בישראל ומשווקים את התוצרת שלהם. אז המצב הוא שיש 44 עוסקים שכושר הייצור שלהם הוא פי שתיים ממה שהמדינה צורכת. אין ייצוא, הייצוא חסום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה הוא חסום?
אריאל גרופר
אנחנו נמצאים, אנחנו יש לנו ואנחנו טובים מכולם. אנחנו המצאנו נוהל תקינה משל עצמינו, התקינה שתהיה אור לגויים. אבל מה לעשות? באנו עם התקינה לאירופה ואמרו לנו ".. חברים, איפה התקן eugmp שלכם?.." ואנחנו אמרנו "..לא, לא. לנו יש imc גת imcgmp, אמרו לנו "..אחורה פנה, לכו..". באנו לקנדה, מי שמהם עשרות טונות בשנה הם מתגאים ומפרסמים בעיתונות שלהם, שהם מייצאים אלינו הכי הרבה קנאביס. אמרו לנו "..לא, לא, לא. השערים חסומים, אנחנו נמצאים כרגע בעודפים ואנחנו חוסמים ייבוא. אנחנו מגינים על המגדלים הקנדיים..". זהו אני אשאיר גם לאחרים, זה פשוט בוער בי ואני זהו. אני אעביר ליפעת את רשות הדיבור. אבל המצב הוא כרגע שהזעקה היא לוועדה, ליושב ראש הוועדה, אלייך, אליכם – תקפיאו מצב. תקפיאו רגע, תבחנו את הדברים, תשאלו אותנו, תסיירו במחסנים, תבדקו אבל תקפיאו עכשיו את הייבוא, כי הכמויות הן אדירות. אני לא מדבר בכלל על החשש מזליגה שתהיה, אבל לא הגיוני שעשרות טונות רבות שנמצאות במחסנים במדינת ישראל ובכספות של העוסקים יימצאו שם ויימשך הייבוא ויימשך הייצור וזה יהפוך להיות בעיה של ביטחון פנים. כי זה יקרה, אלו כמויות עצומות.
יעקב מרגי (ש"ס)
זה יזלוג.
אריאל גרופר
זה מה שיש לי ותצילו את התעשייה. תצילו את התעשייה, עשרות אלי עובדים – מעגל ראשון ומעגל שני, מיליארדים שהושקעו ירדו לטמיון אם זה לא יוקפא. רק להקפיא.
יעקב מרגי (ש"ס)
שאלה אחרונה.

אתה מהמשפחה של פסח גרופר?
אריאל גרופר
כן, נכד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שר החקלאות לא?
אריאל גרופר
כן.
יפעת קריב
אז אתה מבין כמה כואב לו?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יפה. חברת הכנסת לשעבר יפעת קריב, סמנכ"ל רגולציית תיקון עולם, בבקשה.
יפעת קריב
טוב. ראשית קודם כל כבוד היושב ראש אני רוצה להודות לך על האומץ שלך לקיים כזה דיון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה צריך אומץ לקיים אותו?
יפעת קריב
צריך אומץ לקיים את הדיון הזה. אנחנו מנסים כבר קרוב לשנתיים לזעוק. אני עובדת ב"תיקן עולם" בשלוש השנים האחרונות ואנחנו זועקים את הזעקה של הייבוא שמגיע לארץ לצד רישיונות הגידול ונשמע שכולם מוכנים להתעסק בהכל, פרט לייבוא. אני מקווה שהיום תצא מפה בשורה וצריך אומץ לגעת בנושא הזה. חשוב לי מאוד להודות גם לאורנה ברביבאי, למיכל נים שיושבת פה, כי הם באמת עוזרים לנו בנושא הסרת החסמים ברגולציה ובעצם ההתעסקות העצומה שנושא של החלטת הממשלה לייצוא. יש שתי החלטות ממשלה לייצוא, לא אחת אלא שתיים ותיכף אני אתייחס על זה בהמשך, אין אף החלטת ממשלה לייבוא. תודה גם לשרן השכל ולרם שפע, ששמים את נושא הקנאביס על סדר היום. הממשלה הזאת נותנת לזה הזדמנות, אבל בואו נקבל החלטות. כי עוד הפעם לגרור את זה.. צריך אומץ, זה מה שאני אומרת.

אז קודם כל כולנו בתעשייה בעד ייבוא, בסדר? בשוק תחרותי והוגן, אנחנו רוצים שוק חופשי וכלכלה חופשית. הרגולציה של תעשיית הקנאביס כבדה וקשה. התפתחה בישראל תעשייה מפוארת ורצינית עם מיטב המגדלים, החקלאים והתעשיינים. כל התעשייה מתנהלת בחקיקה, בתקנות, בספר ירוק, בהוראות מנהל, ברגולציה מקומית ייחודית לישראל, המציאו רגולציה לישראל ובמקביל גם רגולציה אירופאית. יש לנו אין ספור ניירות, חוקים, תקנות, הוראות מנהל ועוד הוראות מנהל ועוד נהלים ועוד הוראות מנהל, אבל כשמדובר בייבוא הכל נעלם - כלום. כל מה שקשור לייבוא בישראל, אני מרשה לעצמי להגיד – נעשה במחשכים.

כמה קנאביס יובא באמת עד היום לישראל? האם מישהו יכול לתת על זה תשובה? אדוני היושב ראש, אני אשמח שמישהו יתן לך תשובה לשאלה כמה קנאביס באמת יובא עד היום. כמה קנאביס יובא לישראל מתחילת שנת 2022? חודש אחד. להערכתנו יובא מעל הצריכה החודשית. זאת אומרת, הקנאביס שמיובא לישראל הוא גדול יותר מהצריכה שלך בסך הכל כ-100,000 מטופלים. תבינו שכשמדברים על ייבוא וייצוא במדינת ישראל, מדברים על אוכלוסייה של עשרה מיליון אזרחים, של תפוזים, קלמנטינות ותרמים. האוכלוסייה שצורכת קנאביס זה 100,000 אזרחים שכרגע נכנס מאז חודש ינואר יותר ממה שהם צריכים וכל המחסנים מלאים בציוד. כמה קנאביס עתיד להגיע לישראל בשנת 2022? אף אחד לא יודע כמה ייבוא. יש רגולציה מטורפת על הייצוא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איך מסתדר המשפט של סמנכ"ל שאומר "..אנחנו מייבאים רק קצת ותיכף נעצור.." למשך תקופה.
יפעת קריב
מי אמר את זה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גרוטו.
יפעת קריב
אה, אני אסביר את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה הוא אמר? אנחנו לא נזדקק לייבוא.
יפעת קריב
אז אני חייבת לציין.
יעקב מרגי (ש"ס)
אתה יודע שהוועדה שלך אחראית לכך שהוא פרש מוקדם? ההתנגשות הייתה פה.
יפעת קריב
אדוני היושב ראש, הרמתי אליו טלפון השבוע, הרשיתי לעצמי להרים אליו טלפון השבוע ולברר איתו את המשפט הזה. כי אמרתי לעצמי שאנחנו לא נרצה להגיד משהו בוועדה שהוא לא מדויק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן?
יפעת קריב
ואמרתי לו, "..איך אתה בינואר 2020 וזה מצוטט, שלחת את הציטוט.." ואמרתי לו "..אתם במשרד הבריאות אישרתם באותה התקופה בעצם כ-44 מגדלים, אישרתם קיבולת במדינת ישראל לכ-100 טון קנאביס שמגודל פה בשנה. אז למה בעצם אפשרתם את הייבוא?..". אז הייבוא היה ייבוא זמני, הוא היה ייבוא זמני כי היה באמת איזה שהוא מחסור בארץ. לאחר מכן במקביל, היה צריך להיפתח הייצוא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איך זמני אם את אומרת שאנחנו בהיצף אין סופי? איך זה מסתדר? אני לא הבנתי.
יפעת קריב
בדיוק, תקשיב אני רק.
יעקב מרגי (ש"ס)
מה הוא ענה לך?
יפעת קריב
הוא אמר, זה בדיוק מה שהוא אמר. הוא אמר שהדברים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מתי הוא סיים את תפקידו גרוטו? לפני כמה חודשים.
יפעת קריב
יותר ומאז ה-1 למרץ חל סינון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז הוא אמר שהייבוא זמני ומאז יש היצף בישראל? והוא הבכיר שם, סמנכ"ל, המשנה למנכ"ל.
יעקב מרגי (ש"ס)
אתה מבין למה הוא לקח ללב והתפרץ פה בוועדה ופרש אחרי כן? כי הוא איש אמת. הוא ראה איך הדברים מתנהלים והוא התפוצץ מזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא איש אמרת.
יפעת קריב
אני חייבת להגיד שגרוטו היה. חבר הכנסת מרגי אני רוצה להצטרף לדברייך. הוא איש אמת ואמרתי לו שאני מבקשת את האמת, כי חשוב להבין מה קרה. מאז האמירה שלו אין לנו פרוטוקולים, אין לנו החלטות ממשלה, אין לנו דיונים ואין לנו מושג.

אבל אם תשאל אותי כל שאלה שהיא על הייצוא ויושבת פה הגברת מיכל נידם, על חדרים נקיים, על צילום צולב, על כל דבר למשרד הבריאות יש מה להגיד. זה כאילו שהם דואגים למטופלים בגרמניה או באנגליה, אבל כשמדובר על ייבוא לישראל, כל דבר יכול להגיע לארץ.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למרות שמשרד הבריאות עצר כמה פעמים את הייבוא מטעמי בריאות, אבל לא ברור מה השיטה.
יפעת קריב
אבל גם פרוטוקולים על העצירה אין, מי היא וועדת הממשלה? איזו וועדה יושבת בנושא הזה ומקבלת החלטות?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא צריך וועדה, יש אחד שמחליט הכל. לא צריך, אנחנו הבנו זה פרויקט מיוחד. לא צריך וועדות, לא שיתוף ציבור, לא תקינה בין לאומית. יש אחד שמחליט הכל וזה לא אלוהים. כאילו, אני מסכים עם מרגי שבכללי זה כן.
יפעת קריב
אז אדוני היושב ראש , אני יכולה להגיד לך.
יעקב מרגי (ש"ס)
אני התחברתי לדברים וידעתי לאן אתה לוקח את זה.
יפעת קריב
אדוני היושב ראש אני יכולה להגיד לך ואתה לא תשמע אותי הרבה פעמים אומרת את זה, שאפילו זה שאני מדברת פה גורם לי קצת לחשוש. אני חוששת שמחר אולי הבקשות שלי יועברו לסוף הרשימה, אני חוששת שאני אפגע כאן באופן אישי, אני חוששת שאולי אישורים שאני צריכה לקבל אני לא אקבל. אבל הייבוא הזה הורג אותנו, המגדלים, 44 מגדלים בישראל עומדים לפשוט רגל.
יעקב מרגי (ש"ס)
אם תרגישו כך תשתפו אותנו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל את היית בתפקיד ציבורי ואסור לך לפחד. את צריכה להגיד מה שאת חושבת.
יפעת קריב
אני נלחמת פה על חיינו ואסור לי לפחד ואתה יודע מה? אני חוששת ולא רק אני חוששת. אחת מהסיבות ויעידו פה כולם, שזה שאני מדברת ולא הרבה מאוד חברות אחרות, כי הן חוששות לדבר. אתם יודעים שכשהגשנו את הבג"ץ אף חברה לא הסכימה להיות ראשונה? כולן חששו מי תהיה החברה הראשונה והשנייה והשלישית.
יעקב מרגי (ש"ס)
היינו בחוויה כזו בחקלאות והצלחנו לפרוץ אותה. אנחנו נעזור לך ואין לך מה לחשוש ואנחנו נעמוד מימינך ונבדוק וניכנס ואני מודה ליושב ראש הוועדה שפתח את הפתיחה של הדיון הזה.
יפעת קריב
בגלל זה אני אומרת שצריך אומץ לנהל את הדיון הזה וצריך לקבל אומץ לראות כמה קנאביס חוקי, אנחנו מדברים רק קנאביס חוקי כרגע, כמה ממנו מסתובב במדינת ישראל מהייבוא. 100,000 מטופלים, כמה צריך?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה נתון סודי.
יפעת קריב
זה נתון סודי, אבל תראה מה קרה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ועדת הכלכלה כתבה שאלות למשרד הבריאות והתשובה שהיא קיבלה זה את התשובה לבג"ץ. אז אני ומרגי מקימים בג"ץ של וועדת כלכלה ונחליט בנושא.
יפעת קריב
הפנייה לבג"ץ הייתה זעקה, הפנייה לבג"ץ הייתה באמת זעקה שהבנו שאי אפשר יותר ושאף אחד לא עוזר.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אנחנו יכולים לחוקק חוק של וועדת הכלכלה, אתה יודע?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן?
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אנחנו יכולים לקדם חוק של הוועדה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז יאללה, מה אתה מציע? בוא נתחיל עם להוציא את כל סלסלות הייבוא והייצוא, להוציא ממשרד הבריאות.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
הבעיה עם היקר - - -
יעקב מרגי (ש"ס)
מה שקשור לחקלאות – חקלאות, מה שקשור לכלכלה – כלכלה ובריאות הציבור במשרד הבריאות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יאללה, בואו נגיש את החוק בועז ומהר.
יפעת קריב
חבר הכנסת מרגי, תבינו שתעשיית הקנאביס מטרתה הראשונית היא לדאוג למטופלים. אבל היא גם הזדמנות כלכלית עצומה למדינת ישראל. מה שקורה כרגע, זה שבמקום שההזדמנות הזו תכניס. שי בעבד, שהיה שר האוצר אמר שהתעשייה הזאת יכולה להכניס לישראל בין ארבעה לשישה מיליארד ₪ בשנה. במקום זה אנחנו מכניסים את הכסף הזה לפורטוגל ולקנדה והן נהיות מעצמות. קנדה הכריזה על ישראל כמעצמת ייבוא הקנאביס הגדולה ביותר בעולם, זה נמצא בכל דיון וכולם מכירים את זה, אתם גם מכירים את זה, משרד הכלכלה מכיר את זה. איפה אנחנו? למה שאנחנו לא נהפוך להיות מעצמת ייצוא? אבל זה רץ, זה רץ ואנחנו מאחרים את הרכבת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה כמו האירוע של החקלאות, אבל במקום פרוס על 70 שנה הוא פרוס רק על שבע שנים. הקימו ענף, הקימו צמחים, הקימו חוות, שתלו והרגו אותם בו זמנית. עשו להם מוות קליני.
יפעת קריב
תראו, בחודש ינואר כמו שאמרנו, נכנס יותר מהמכסה שצריך בישראל. מה עתיד להיכנס בפברואר? מה עתיד להיכנס במרץ? יש פה מגדלים, אנחנו מעסיקים חיילים משוחררים, נשים, ילדים, תעשייה שלמה שמעסיקה משפחות. תבקרו בחוות, תראו. אנחנו באמת עושים פה עבודה מטורפת ואין לנו מה לעשות כי אי אפשר לייצא ואי אפשר גם למכור לשוק, הכל הולך להשמדה.

עכשיו אני אגיד משפט על המחירים, חשוב לי לומר אותו ואנחנו מוכנים להגיש לוועדה טבלה של כל העלויות של כל המוצרים שנמצאים בשוק ולהראות לכם איך הייבוא מושך את המחיר למעלה. הייבוא פשוט מושך את המחיר של השוק למעלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איך? זו לא טענה כלכלית.
יפעת קריב
לא, לא, אני אראה לכם. אנחנו נציג לכם באקסל את המחירים של כל המוצרים. אפשר להוציא את זה - - -
יעקב מרגי (ש"ס)
יש פרמטר אחד שלא מלמדים עליו בפקולטות לכלכלה, אדוני היושב ראש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן?
יעקב מרגי (ש"ס)
זה הפרמטר של החזירות הישראלית.
יפעת קריב
לא, זה הייבוא מושך את זה, הייבוא.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אותנו לימדו שתחרות מורידה מחירים, לא?
יפעת קריב
חברת הכנסת, אין שוק חופשי, אין ייצוא.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
לא, אבל תסבירי לי רק את הקורלציה בין המחירים. זה מאוד מעניין אותי ההסבר.
יפעת קריב
אז אנחנו, תראו. אנחנו עשינו בעצם, בדקנו ואני מוכנה כמובן להביא את זה לוועדה, זה המחירים שהגיעו מתוך בתי המרקחת – לא משהו שירותי. אתם יכולים לראות גם את המחירים באקסל. הייבוא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
את יודעת, חברת הכנסת לשעבר יפעת קריב, שמשרד החדשנות מימן חממה לעידוד קנאביס רפואי בישראל.
יפעת קריב
כן והיא קמה החממה הזאת? או שהיא עוד לא קמה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היא קמה, אבל מה היא תקים אם אין לה גב של המדינה? מי ילך לזרוע קנאביס?
יפעת קריב
בדיוק. קנדה הפכה את הענף של הקנאביס למנוף כלכלי.
יעקב מרגי (ש"ס)
איך אמרת? יש פקיד שהוא המדינה גם.
יפעת קריב
קנדה הפכה את הענף של הקנאביס למנוף כלכלי עצום. ישראל הובילה תמיד בתחום הקנאביס. אנחנו פורצי דרך בתחום המחקר, בתחום ה-m.o.p וכרגע הכל נבלם. ייבוא פשוט נשפך לארץ. דרך אגב מי שירצה, תלכו מחר למסופי הייצוא ותראו את זה. אני לא יכולה להגיד את זה כי זה מידע שאני לא אמורה לדעת, אבל הולכים להגיע מחר עשרות משטחים שלך קנאביס לארץ. מחר, לכו תראו אותם מגיעים. מי אישר את זה? מי מאשר את זה? מי מפקח על זה? איפה הפרוטוקולים?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יפעת, קולך נשמע ואנחנו רוצים להספיק עוד אנשים. אבל חבר הכנסת רון כץ עולה בזום, בבקשה.
רון כץ (יש עתיד)
תודה רבה אדוני. קודם כל שמעתי את הדברים של יפעת ואני רוצה לומר שכל מי שיושב בוועדה הזאת, כל מי שלצופה וכל מי שהתחום הזה יקר וחשוב לליבו צריך לדעת שאנחנו לא ניתן, לא לפקיד ולא למישהו אחר לאיים על כל אחד אחר ולהפריע לו מביצוע עבודתו. השיטה הזאת היא חלפה מן העולם ואני באופן אישי אשמח לשמוע באופן רשמי ובאופן לא רשמי אם יש חששות כאלה ואחרים, תפנו אליי ואני מבטיח שהנושא הזה יטופל וזה חד משמעית.

דבר שני, אני רוצה לדבר על הנושא שעליו אנחנו מדברים. ישראל היא מדינה שאנחנו מתגאים בחקלאות שלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל חבר הכנסת רון כץ, אתה עם מי אתה מדבר, עם הקירות? משרד הבריאות – מושא הדיון והבוס של כל עולם הקנאביס הרפואי לא הגיעו, השאירו אותנו לבד. מה אתה אומר על זה? אתה אוהב לדבר לקירות בבית, איפה אתה?
רון כץ (יש עתיד)
אז קודם כל זה ביזיון ואני חושב שהוועדה הזאת צריכה להוציא פנייה דחופה לשר הבריאות ולקיים עוד דיון כזה יחד עם השר נוכח. לא יכול להיות שנציגים של משרד הבריאות לא יגיעו לדיון כשהם הגורם שמעכב ופוגע בכל השוק הזה ואני לא, אני אתה מכיר אותי, אני אומר דברים ישירות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא הבנתי, אני רוצה שתפרט את המשפט האחרון. אני לא הבנתי.
רון כץ (יש עתיד)
אז בצורה הכי ברורה שיש, אני חושב שוועדת הכלכלה צריכה לכנס עוד דיו בנוכחות שר הבריאות, בנוכחות כל גורמי המקצוע ושהם יסבירו לנו מי מאשר את הייבוא, כמה ייבוא יש, מה הרמה של הייבוא מול הרמה בארץ, מה נתוני המחירים שהם אומרים פה שמעלה את המחיר, מי מנהל את הדבר הזה? יש פרוטוקולים? יש מישהו שמפקח על זה? אני גם הייתי רוצה לשאול למה "היקר" לא עובר ממשרד הבריאות למשרד הכלכלה? שזה איפה שהוא אמור להיות, אבל זה כבר ברמה אחרת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
טופורובסקי מגיש הצעת חוק, תחבור אליו. אתם מאותה הסיעה גם. אנחנו כל חברי הוועדה חותמים לכם בלנקו על העברת "היקר" למשרד הכלכלה והשארת הפיקוח הרפואי בלבד במשרד הבריאות וגם פטור מהנחה יארגן לך טופורובסקי. בוא נביא את החוק הזה, בוא. טופורובסקי מתי אתה מביא את הנוסח?
רון כץ (יש עתיד)
בוא נביא את החוק הזה עכשיו.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
הנה, עכשיו אנחנו כותבים את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כל וועדת הכלכלה חותמת על החוק הזה ומהר, אני מבקש שזה יקרה מהר. מהר בבקשה. אפילו מרגי חותם איתכם על זה, אפילו מרגי הולך איתכם.
יעקב מרגי (ש"ס)
שובר את החרם של האופוזיציה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא הולך איתכם.
רון כץ (יש עתיד)
מצוין, היום זה יצא והיום יחתימו את כולם ואני באמת חושב שצריך לעשות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קדימה. תראה, משרד הכלכלה עשה רפורמה בייבוא וייצוא, הבאנו בשורה לכולם. רק השארנו עולם אחד חשוך בקנאביס, עולם אפל ללא מידע. זה ב -dark net שם, אנחנו לא יודעים מה קורה שם. צריך להעביר את זה למשרד הכלכלה, להכניס אותו.
רון כץ (יש עתיד)
ואני חושב שבאמת, הוועדה הזאת חייבת לדעת מי מפקח על כל הנושא הזה. איפה הפרוטוקולים? מה המדיניות? מה קורה שם במקום החשוך הזה ולמה אנחנו לא יכולים לקבל נתונים? עצם העובדה שאין לנו בכלל נציג שעולה עכשיו לדבר איתנו זה אומר הכל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש לי תשובה בשבילך לבג"ץ. וועדת הכלכלה שאלה שאלות, קיבלנו את תשובת המדינה לבג"ץ, 30 עמודים, תגיע אליי לחדר ואני אתן לך. אתה גם מונית לשופט עליון. אתה שואל שאלה משרד ממשלתי, אתה מקבל את תשובת בג"ץ, אז הריני להודיעך שאתה שופט עליון.
יפעת קריב
דרך אגב את תשובת בג"ץ שווה להעביר למבקר המדינה שיראה בדיוק מה כתוב שם, כי קשר למציאות לא בהכרח קיים. תעבירו את זה למבקר שיבדוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, כדי לקבל תשובה של בג"ץ - - -
יפעת קריב
תשובת בג"ץ, תשובת המשיבים נראית רק עסוקה באיל לסדר שהכל ייראה בסדר, 188 עמודים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני גם לא צריך שמשרד ממשלתי יתן לי את התשובה לבג"ץ, אני נכנס לאתר של בג"ץ ואני קורא את זה וגם מבקר המדינה יכול לראות את זה שם.
יפעת קריב
אבל בינתיים אנחנו לא יודעים כמה יובא לארץ.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא באו לישיבה ולא ענו לשום שאלה, זה בעצם 100% הצלחה של משרד ממשלתי.
רון כץ (יש עתיד)
אדוני היושב ראש, אתה יכול להסביר לי מה זה "לא באו לישיבה"?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני גם לא יודע. פעם ראשונה, אתה יודע? מרגי היה יושב ראש וועדת כלכלה, אני כאן, יש פה אנשים שהחליפו אותי בוועדות, יש פה וועדות משנה. זו פעם ראשונה שמשרד שהוא מושא הדיון לא מגיע לוועדה, הוועדה מתחילה, אין בן אדם באולם, אין בן אדם בזום. זו חרפה מה שקרה פה, זה אירוע תקדימי.
רון כץ (יש עתיד)
אבל הם אמרו משהו?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, השאירו את זה בערפל. במסגרת השקיפות זה נשאר בערפל.
רון כץ (יש עתיד)
ומנכ"ל המשרד, השר? אף אחד לא אומר כלום?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עכשיו הם התעוררו, אבל זה כבר קצת מאוחר מידי.
יעקב מרגי (ש"ס)
הם יתחילו לדבר בדיונים הבאים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אם שר הבריאות יבוא לוועדה ויעשה סדר ויעביר את היחידה הזאת לוועדת הכלכלה, בהסכמה ובלי צורך בחוק.
רון כץ (יש עתיד)
למשרד הכלכלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למשרד הכלכלה, אולי נסיים את האירוע באירוע הזה.
רון כץ (יש עתיד)
אני חושב שזה אירוע שאנחנו צריכים להתעכב עליו אבל. לא יכול להיות מצב כזה שהם לא מגיעים לדיון ולא מספקים תשובות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו נתעכב עליו, אנחנו נעשה את זה אבל בשותפות עם חברי הכנסת רם שפע ושרן השכל.
יפעת קריב
ושרת הכלכלה - - - במשרד הכלכלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בוודאי, בוודאי. זה אירוע שהוא רק התחיל, הוא עדיין לא נגמר. רון אני רוצה לתת לדורון אראמי את זכות הדיבור, יש לו המון נתונים בנושא. בבקשה דורון.
דורון אראמי
בוקר טוב לכולם ושלום לכל הנכבדים. סך הכל אני לא רוצה לחזור על מה שנאמר וניתנו לא מעט נתונים. אז אני דירקטור ב-bdo, אנחנו משרד רואי חשבון אחד הגדולים בעולם, אני מנהל את תחום הקנאביס הרפואי ומלווה המון חוות ומפעלים, בתי מרקחת ולא רק בישראל. אני רוצה לתת כמה נתונים אודות הביקוש וההיצע בקנאביס הרפואי וגם לדבר על גורם מאוד חשוב של אי וודאות בשוק ואיך הוא משפיע על העוסקים.

אז לגבי הצריכה, כמו שכבר נאמר בישראל יש כ-40 טוב צריכה בשנה, שהן טיפה פחות מ-4 טון בחודש. סך הכל ההיצע היום הוא גבוה יותר מפי 2 מהביקוש וזה עוד לפני שמדברים על הייבוא, כשבשנת 2021 אנחנו מדברים על יותר מ- 14 וחצי טון קנאביס רפואי שנכנסו לישראל.

כמו שיפעת אמרה, מנתונים שידועים לנו ואין פה נתונים שמפורסמים, יותר משלושה טון נכנסו בחודש ינואר 2022 לשוק הישראלי, יכול להיות שאפילו יותר אבל שוב פעם, אנחנו לא יודעים. אין היום מדיניות ברורה, אנחנו מדברים על החלטות שמתקבלות חדשות לבקרים באופן תדיר ויוצרות טלטלה בשוק. ההחלטות האלה פלוס חוסר השקיפות הן דבר שמקשה מאוד על חוות, בטח שאין להן מטה רחב על מנת להתאים את עצמן ולהתאים את האסטרטגיה שלהן ביחס לשינויים שקורים בשוק. צריך להבין, מי שלא מתאים את עצמו לשינויים שקורים בשוק יכול למצוא את עצמו כלא רלוונטי בשוק בתוך חצי שנה – שנה. מעבר לזה, מגדל היום צריך לתכנן את מערך הגידולים שלו מהיום לבערך עוד כחצי שנה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
דורון תנסה לעלות ממקום אחר, כי זה אי אפשר ככה. אנחנו נחזור אליך בהמשך.

נציגת משרד הכלכלה, יש לי שתי שאלות אלייך. דבר ראשון, למה אתם לא לוקחים את כל נושא הייבוא והייצוא בתחום הקנאביס הרפואי אליכם כמו שאתם מארגנים כל דבר ולא נותנים לזה גב? דבר שני, האם את שבעת רצון מהתנהלות התחום הקנאביס הרפואי בייבוא וייצוא? הדבר השלישי, מה את אומרת על הטענה פה שאומרת שייבוא בקנאביס הרפואי גם מייקר פה את המחירים? אני לא שמעתי דבר כזה. דבר אחרון, מה בכוונתכם לעשות כמשרד בנושא הפרוץ הזה של ייבוא וייצוא קנאביס רפואי? בבקשה.
מיכל נידם
אז קודם כל שלום, כבוד יושב ראש הוועדה וכל המשתתפים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
את מקבלת ציון לשבח על הנוכחות, רק שקצת איחרת להגעה אבל על זה נסלח לך.
מיכל נידם
אני איחרתי? לא, אני הגעתי לפה בזמן. אני הגעתי בזמן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל בסדר, תמשיכי. את המשרד הנוכח אז זה כבר התקדמות.
מיכל נידם
אז קודם כל אני אציין שאני הגעתי לפה בזמן. אבל אני אתחיל ואומר באמת שכל הנושא הזה של קנאביס רפואי ותעשיית הקנאביס הרפואי קרובה לליבו של משרד הכלכלה ומשרד הכלכלה מוביל את כל המהלכים האחרונים שנעשו. כמובן, זאת יחד עם חברי הכנסת שרן השכל ורם שפע שגם בוועדות שלהם הם מובילים את התחומים האלו.

אני אציין שכבר נעשו לא מעט צעדים עד היום לקידום ולפריצה ואת זה יעידו פה החברים, יפעת קריב כבר ציינה זאת, לפתיחת הייצוא. פתיחת ייצוא שאנחנו מאמינם שפתיחת הייצוא הזאת למעשה זה המפתח, זה המנוע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתם חיים בשלום עם מצב שמדינה אחרת מציפה את ישראל בקנאביס ולא מאפשרת ייבוא אליה בקנאביס – דהיינו קנדה, אתם מודעים לאירוע הזה? אתם פועלים בו?
מיכל נידם
אז אני אציין שראשית, אפרופו וציינת את זה כבוד היושב ראש לפני כן, לגבי רפורמת הייבוא שהשרה הובילה, המדיניות של המשרד היא שוק חופשי. אנחנו בעצם דוגלים בייצוא ובייבוא ושהכל יתנהל באופן תקין וכמה שיותר להסיר רגולציה, זה דבר שהוא מאוד מאוד חשוב בכל התחומים ולאפשר לתעשייה לפעול כפי שהיא צריכה לפעול. כך אנחנו פעלנו גם בייצוא ואני אוסיף ואומר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
והרגולציה של הייצור - שאתם משרד הכלכלה אחראיים על התעשייה, הרגולציה של הייצור בישראל, כולל הזכות שלהם לייצא, המצב הזה הוא מספק בעינייך?
מיכל נידם
המצב לא מספק, אבל התקדמנו הרבה בהשוואה למה שהיה. יש את הנושא שיפעת גם ציינה קודם וידוע לכולם וזה הנושא של התקן, שהוא שונה מכולם והוא תקן ייחודי בישראל לעומת התקן האירופאי וגם בכך אנחנו פועלים אל מול רגולטורים בעולם כדי לקדם בהכרה של התקן ואם צריך גם לתקן את התקן ואנחנו כבר דיברנו על זה גם בוועדות הקודמות. אנחנו עושים ופועלים ברמה יום יומית על מנת לפתוח את השוק לייצוא בקנאביס הרפואי, כבר תיקנו החלטת ממשלה במסגרת חוק ההסדרים, שמאפשרת היום לייצא מוצרים שאפילו לא מאושרים לשימוש בישראל. אפשר היום לייצא חומרי גלם, אפשר לייצא חומרים שניתנים לריבוי – אלו דברים שלא ניתן היה לייצא קודם וזו מהפכה מאוד מאוד גדולה בתחום הייצוא.
יפעת קריב
אבל חשוב רק לציין אדוני היושב ראש, שעד היום ייצוא יש כ-900 קילו ממדינת ישראל. זה המספרים כמו שאנחנו מכירים אותם.
אריאל גרופר
וזה לא בגלל שאין ביקוש.
יפעת קריב
משרד הכלכלה עושה עבודה, אבל זו עדיין איזו שהיא בלימה בתוך משרד הבריאות. 900 קילו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני דווקא די אוהב. אני גם אוהב את התוכן של מה שמיכל אומרת וגם את המנגינה וגם את הכנות. זאת אומרת היא אמרת בכנות "..המצב הרגולטורי של התעשייה והייצוא הוא לא מספיק חזק, לא תומך במהלכים והיא מבינה שצריך תקנים ולפשט, היא מבינה. אבל עכשיו משה שנשאר, הרי את יושבת ראש של צוות בין משרדי.
מיכל נידם
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז את הבוסית של כל המשרדים, אם כך את יכולה לתת הוראות למשרד הבריאות? איך זה עובד?
מיכל נידם
אז קודם כל אנחנו פועלים בצמוד למשרד הבריאות והלוואי ויכולנו לתת הוראות, אבל אין ספק ואת זה פה באמת חשוב לציין וזה הנושא של נוהל הייבוא והייצוא. שניהם בידיים של משרד הבריאות ובידם גם לעשות את התיקונים הנדרים – אם יש צרוך ואם יש החלטה כזאתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כמה זמן את העסק הזה?
מיכל נידם
שנתיים בערך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז את גרוטו שאמר שזה ייבוא זמני לחצי שנה, את הכרת את זה? כאילו את שמעת את זה בחדרי חדרים?
מיכל נידם
שמעתי את זה ממשרד הבריאות, אבל שוב אני חוזרת ואומרת שאלו החלטות פנימיות של משרד הבריאות שאין לי כאמור השפעה על החלטות משרד הבריאות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל ככה עבדו לפי המדיניות הזאת של גרוטו ואז הוא עזב וזה נפתח, מה היה שם?
מיכל נידם
אני מעדיפה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כשמשנה למנכ"ל אומר "..אני מייבא זמנית וזהו.." ופתאום אנחנו בכלל מדברים על היצף שכזה? מה המדיניות?
מיכל נידם
אז אני אתן למשרד הבריאות להתייחס למדיניות שלהם, כי אין לי תשובה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל מה הייתה עמדתך בזמן אמת, כשגרוטו אמר שזה ייבוא זמני בלבד, מה?
מיכל נידם
כשאני נכנסתי לתפקיד הזה לפני כשנתיים נאמר לי על ידי ראש "היקר" שבאמת, זה היה מצב זמני ושהנוהל תוקן ותהיה החמרה בכל מה שנוגע לייבוא הקנאביס הרפואי וכמו שצוין גם כאן קודם, יצא נוהל כזה, רק כנראה שהוא לא נכנס עדיין לתוקף. אבל אני שוב, אני לא רוצה לדבר או להתייחס בשם משרד הבריאות לנושאים שקשורים אליהם באופן ישיר. אני רק אומר דבר אחד, נוהל הייבוא היום מציין שלישראל מותר לייצא כל מוצר שעומד בתקן ה-imcgmp או שקול ל- imcgmp כמו ה-Eugmp.
אריאל גרופר
לעניין הזה, אם תוכלי רק לתת תשובה, מה זה cumcs cup? זה איזה שהוא תקן ולפי מה שאנחנו יודעים, זה תקן שאנחנו יודעים שמדינת ישראל המציאה או יצרה. אנחנו יודעים את זה מהתגובה, חלק מהנתונים כמובן – לא הכל. מדינת ישראל ייצרה תקן עבור מגדלים בחו"ל, על מנת שיוכלו לייבא לישראל. אז אני אשמח אם נוכל קצת להבין מה זה התקן הזה, יכול להיות שזה לא קשור אלייך והדבר השני, בתגובת המדינה משרד הבריאות אומר "..תראו, יש תקנים שקולים לתקנים שלנו. יש תקן אירופאי, יש את התקן הזה שאנחנו ייצרנו עבור העסקים בחו"ל, אבל זו לא רשימה סגורה..", הוא אומר "..זו לא רשימה סגורה ויכול להיות שאנחנו נמצא עוד. אנחנו נחליט מה מתאים ומה לא ולפי זה אנחנו נייבא..".

לעניין הייצוא באמת, משרד הכלכלה נתרם למאמץ ועושה את כל מה שהוא יכול. יש לנו פה התאמת תקנים, יש לנו פה רגולציה של מדינות זרות והעולם כולו לא למחכה לנו. אין לנו, השוק הוא שוק בהתהוות בכל העולם, החברות הקנדיות תופסות פוזיציה בשווקים, גרמניה נפתחה – יהבם של כולם היה לגרמניה, זהו. אנחנו נגיע ואנחנו כבר לא נהיה שם.

נקודה אחרונה, לעניין המחירים ששאלו, לגבי העלייה – זה פשוט מאוד. היה מחסור זמני בשוק, ניצלו את המחסור הזה והביאו קנאביס מיובא. עלויות של קנאביס מיובא, העלויות שרוכשים אותו הן גבוהות וזה מתגלגל לצרכן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה הן גבוהות?
אריאל גרופר
כי המחיר של קנאביס שמגודל בישראל בסטנדרט imcgmp, שזה התקן הכי גבוה, הוא הנמוך בעולם. תבדקו אותי. הוא הנמוך בעולם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ברגע שייבאת המוצר יקר יותר?
אריאל גרופר
העלויות יורת גדולות, על זה תעמיס את עלויות הייבוא, עלויות האריזה בישראל, האריזה שהם צריכים לעשות – הם צריכים אריזה אחת, אנחנו ארבע.
קריאה
והמתווכים.
אריאל גרופר
וזה גם המתווכים, מה קרה? כי בישראל קשה לגדל, הרגולציה קשה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז לכאורה, אם אתה יודע למכור זול יותר, אז אתה תנצח אותם.
יעקב מרגי (ש"ס)
יש לי שאלה לפני כן, במחילה. יפעת אמרה שהם מאלצים אותך מגדלים להשמיד. השאלה שלי, תוך כדי תענה, השאלה שלי אם הנוהל הזה והסיבה חלה גם על היבואנים.
אריאל גרופר
לא. אני לא יודע, אני אחדד את זה ואני אגיד ככה, מביאים ייבוא לארץ בכמויות ומנצלים שתי. קודם כל היה את המחסור הזמני, היבואנים הכניסו חומר במצב שמדינת ישראל טרום הרפורמה, אני פעלתי בתחום וייצגתי את החברה שיפעת נמצאת בה היום בגלגול הקודם שלה, הייתה תוצרת קנאביס, טרום הרפורמה מעולה, אבל היא לא עמדה בתקנים. נכנסו התקנים והעמידו את המגדלים בפני אתגר, קבעו תקינה שאין שני לה. היה קשה לגדל וקשה לייצר תוצרת איכותית. לקח זמן להתאים גידול חד במטופלים, תקנים שאין שני להם בעולם. נוצר לקנאביס הרפואי סטיגמה של משהו שהוא פחות טוב. זה תוקן, זה תוקן ועובדה שהיתה עצירה זמנית של הייבוא בעדכון נוהל הייבוא הראשון שהיה לא נשמעה תלונה. יש פה איכות מעולה ואנחנו במחירים הנמוכים ביותר ואני יכול.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל למה לא ניצחת אותם בשווקים אם אתה מוכר זול יותר?
אריאל גרופר
אז אני אגיד לך, אז הנה התשובה.
יעקב מרגי (ש"ס)
אם הקנאביס שלי כפוף לרגולציה קטלנית, מכסות בכפוף להשמדה.
אריאל גרופר
יש פה הערה חשובה. כשהייבוא נעצר המחירים לא עלו ואני אגיד לך מה המצב עכשיו, המצב עכשיו שאנחנו מנצחים אותם וידברו פה עוסקים גם שיגידו לך "..אנחנו מנצחים.." אבל מה קרה? אנחנו מנצחים בקרבות, אבל במלחמה עם הייבוא אם לא תהיה הקפאה, הפסדנו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
וגם לא הגעתם לייצוא כמו שצריך.
אריאל גרופר
אין ייצוא. אז מדינת ישראל באה, אמרה לאנשים תייצרו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הבנו, הבנו. לאט לאט אנחנו מבינים. מיכל סליחה קטעו אותך, לי יש שאלה אלייך.
מיכל נידם
כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו חברי וועדת הכלכלה מביאים חוק שמעביר את כל פעולות הייבוא והייצוא לש הקנאביס הרפואי, בהיבט המסחרי, למשרד הכלכלה כאשר רק הפיקוח הרפואי יישאר במשרד הבריאות. נראה לך שזה הגיוני העניין הזה?
מיכל נידם
אני חושבת שהנושא הזה צריך להיבחן יחד עם שרת הכלכלה כי היא זאת שלוקחת לאת ההחלטות וכמובן נתייחס לזה.
יעקב מרגי (ש"ס)
אבל כגורם מקצועי, מה את תמליצי לשרה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה נכון מבחינה מקצועית? שזה יהיה כמו דברים אחרים?
מיכל נידם
צריך לבחון את הנושא הזה. זה משהו שצריך לבדוק אותו על כל ההיבטים וגם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הבנתי.
יעקב מרגי (ש"ס)
זהירות כזו אופיינית לחברי כנסת, לא?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא זה בסדר, דווקא היא בסדר. יש לך משפטי סיום שאת רצית להגיד שאולי מנענו ממך?
מיכל נידם
שכאמור, אני חושבת שהדגש צריך להיות ולהירתם כולם ביחד על הסרת חסמי הייצוא ופתיחת השוק. לישראל יש יתרון יחסי עדיין. אני אומרת את זה לפני שכולם ייצאו החוצה וימצאו את היתרון שלהם בחוץ, אז אנחנו צריכים לשמר את זה ולעשות הכל כולם ביחד, על מנת שהתעשייה תוכל לפרוח פה, לקיים מו"פ פה, לייצא מישראל וזה יהיה בסופו של דבר לטובת המטופלים בישראל. כי אם לא תהיה פה תעשייה טובה שתפרח ותוכל לייצר ולייצא כמו שצריך, בסוף גם המטופלים ייפגעו ואנחנו בסוף כולם קודם כל בעדם ובעד התעשייה.
אריאל גרופר
אני מסכים , רק שנייה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, לא עכשיו. עמית יפרח, מזכ"ל תנועת במושבים בהיבט החקלאי של הדברים, בבקשה עמית.
עמית יפרח
כן, תודה רבה אדוני היושב ראש על זכות הדיבור ותודה רבה על הדיון החשוב הזה. אנחנו בשנתיים האחרונות, אגב הייתי מעורב בזה בהיבט החקלאי כמו שאמרת, יחד עם "היקר" הצלחנו לייצר בסופו של דבר ענף חקלאי יחסית חדש במדינת ישראל, שהתחיל משמונה חברות והיום הוא מורכב מכמה עשרות של חברות שמרביתן במושבים. זה תחום עם הרבה מאוד רגולציה, תחום מאוד מאוד מורכב, אבל אין ספק שהחקלאים והמגדלים במדינת ישראל הם בהרבה מאוד מובנים באיכות הגידול שלהם פורצי דרך ועכשיו אנחנו נמצאים באיזה שהוא אירוע שהוא נכון אגב לא רק בתעשיית הקנאביס, הוא נכון כמובן לכל הענף החקלאי.

כשמדובר בייבוא צריך להשתמש בכלי במשורה. הייבוא בסופו של דבר הוא כלי לוויסות השוק ולא לריסוק השוק ולכן ההצעה שלנו באירוע הזה היא להשתמש בייבוא בצורה מבוקרת כאשר הכל יתבצע תוך סטנדרטיזציה של הדבר הזה והיות ואנחנו נמצאים בתוך ענף שבשלב הזה יודע לספק את הצריכה למטופלים, אז אין שום בעיה לייצר הקפאה מסוימת של הייבוא, לייצר את אותה מערכת כללים ונהלים שתסדיר את מערך הייבוא כך שהוא לא יפגע בסופו של דבר במגדלים בענף בתוך מדינת ישראל ויאפשר את ההתפתחות ואת הצמיחה שלהם ובעתיד, אחרי שכבר יהיו כללים מסודרים אפשר יהיה לפתוח את הייבוא ואז לייצר את אותה נקודת שיווי המשקל בין הייבוא, לבין שמירת הגידולים החקלאיים בארץ ישראל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה לך עמית. חבר הכנסת רון כץ רצה להשלים משהו, בבקשה.
רון כץ (יש עתיד)
היי, תודה רבה. עם כמה שאני אוהב לדבר למסכים ריקים של משרד הבריאות, אבל יש לי עדיין כמה דברים שאני חושב שצריך שייאמרו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש על זה סרט, זה נקרא "למלא את החלל".
רון כץ (יש עתיד)
כן הייתי רוצה לדעת כמה מכסות יש בארץ, למי הם נותנים את האישור הזה ואיך מתקבלת ההחלטה הזאת ואני שומע שמשמידים סחורה ישראלית, אז לפני שאנחנו משמידים סחורה הייתי רוצה לדעת כמה סחורה משמידים ואם משמידים סחורה זה אומר שיש סחורה, אז למה עושים ייבוא? זו שאלה שאני חושב שמשרד הבריאות חייב לענות עליה כי זה מהות הדיון שלנו. אם הם אומרים שחייב לעשות ייבוא ומצד שני אומרים שמשמידים סחורה ישראלית זה אומר שיש פה סתירה עקרונית בנושא הזה ועל זה אנחנו חייבים לקבל תשובה.
יעקב מרגי (ש"ס)
הם העתיקו מהעגבניות.
רון כץ (יש עתיד)
זה יותר גרוע מהעגבניות. לא אבל מרגי אתה מבין? אני לא מבין את הרעיון. הם אומרים לך שחייבים לעשות ייבוא בשביל - - - .
יעקב מרגי (ש"ס)
לא, לא אני מבין אני מריח טוב.
רון כץ (יש עתיד)
הישראלים אומרים אנחנו שורפים סחורות, אז מי צודק פה ולמה?
יעקב מרגי (ש"ס)
רון, כשאתה מכניס לפרמטרים חוש ריח טוב אתה מבין למה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני חושב אולי צריך.
רון כץ (יש עתיד)
תוסיף את זה שהם לא מגיעים לוועדה ושאף אחד לא מתייחס ושאין תשובות לא בכתב, לא בעל פה ולא מגיעים – הכל ביחד נשמע רע מאוד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה לך רון כץ. איתי רוגל, סמנכ"ל פיתוח עסקי – בזלת פארמה, אני נותן לך את רשות הדיבור. אבל לפני כן אני רוצה לשאול אותך שאלה. אתה גם ייבואן וגם מייצר ואתה כן חתום על הדרישה לעצור את הייבוא, אז אתה בלבלת אותי. אז תסביר לנו, תסביר את הרציונל. כי אנחנו צריכים היגיון.
איתי רוגל
אז אני אסביר. אני רוצה רגע אחד שנבין קודם כל על מה הדיון פה. בעולם הסמים המסוכנים ובוודאי תחת הרגולציה שלנו, אנחנו קודם כל נמקד את הדיון בזה שאנחנו למעשה מדברים על ייבוא התפרחות, זה לא ייבוא מכל סוג שהוא, אלא ייבוא של תפרחות. התפרחות האלו רגע אחרי זה הן נבדקות, נדגמות ונארזות כמוצר סופי. בכל הנושא הזה למעשה כל חומר גלם לפי התקנים שלנו ובצדק – מהרגע שהוא נכנס, הוא נכנס לתוך מפעלי ה- imcgmpאז זה שרואים ברישיונות את בזלת כזאתי שמקבלת אליה את הסחורה, למעשה אנחנו גם מייצרים עבור מותגים אחרים, שהם אלה שייבאו ואנחנו מייצרים את זה. אנחנו כבזלת בשנה האחרונה לא ייבאנו תפרחות כמוצר שאחרי זה הולך ונארז ומשווק. אנחנו בהחלט היינו חתומים על רישיונות כאלה מכיוון שהתקן הוא כזה שמחייב, שמרגע שחרור הסחורה בנתב"ג התפרחות צריכות להגיע למפעל על מנת להגיע להמשך הייצור שלהם ולאריזה ולשיווק. ככה עובד התקן וטוב שהוא עובד ככה, אחרת אי אפשר בכלל לפקח על הדבר הזה שנקרא "סם מסוכן".

אז זה, כשאתה שואל למה אנחנו בתוך הדבר הזה, אנחנו בתוך הדבר הזה בגלל שאנחנו מבינים שבסוף יש פה חוות ומפעלים שלא יכולים לשרוד בתוך התעשייה הזאת שבה יש עוסקים שחלקם באמת לא נוגעים בקנאביס, אלא הם באמת למעשה סוג של "מתווכים", אבל לא רק הם למעשה יכולים לייבא בלי שום התייחסות לפיקוח על הדבר הזה.

אני כן רוצה להגיד פה שני דברים שאתם מדברים עליהם. בדרך כלל בוועדת הכלכלה, כשמגיעים יבואנים ונציגי תעשייה מקומית ובאים ובעצם אומרים "..תשמע, אולי אנחנו בעצם יקרים יותר, אבל הנה הסיבות למה אנחנו מבקשים להגביל את הייבוא..". המקרה הזה הוא באמת שונה לחלוטין, באמת ובתמים התפרחות שמובאות מ- - - הסיבה לזה היא שבחו"ל - - - כוח האדם יקרות יותר, הרבה מהגידולים נעשים ברמת אינדו. יש לזה הרבה סיבות, אבל בסופו של יום המחיר לגרם של תפרחת יבשה לפני שהוא עולה על המטוס מקנדה או פורטוגל לישראל הוא יקר יותר ולכן בסופו של דבר המחירים למטופלים בבתי המרקחת בכל הנוגע למוצרים שהם מוצרי ייבוא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זאת אומרת, למרות שאתה יודע לטפל בחומר מיובא, אתה מבין את הצורך בחיזוק הייצור והגידול בארץ.
איתי רוגל
אנחנו, לא רק שאנחנו מבינים, אנחנו אם כולנו רוצים לחיות ולגדול בתוך הענף הזה אין שום סיבה היום בעולם לאפשר ייבוא בכמות כזאת מסיבית של סם ולהגיד "..זה שוק חופשי..", רבותיי זה לא שוק חופשי – זה שוק בין מדינות, זה שוק שבו יש מעט מאוד מדינות שמותר להן ומאשרות בכלל ייבוא לתוך שטחן קודם כל ודבר שני, השוק הוא מאוד מאוד קטן והוא בהתהוות. אנחנו אחד מהשווקים הכי גדולים בעולם ל - - - על קנאביס וזו עובדה. לבוא ולהגיד שיש בחוץ איזה שהוא שוק ומחכים לנו זה פשוט לא נכון וזה לא רלוונטי.

אני רוצה רגע אחד לשים אתכם על ציר הזמן, אתם שואלים למה בעצם אישרו את הייבוא ולמה היה מחסור, אז התשובה היא שהמחסור שהיה, אם הולכים אחורה לסוף 2019 – תחילת 2020, בגלל שהרבה מאוד חוות רק התחילו את הפעילות שלהן והיו צריכות להתחיל להתאים תקנים, הרבה אצוות לא עמדו בתקן והייתה השמדה של אצוות ובצדק, נוצר מחסור. המחסור הזה מאז ועד היום לא קיים, הוא גם לא יהיה קיים גם אם מחר בבוקר אין ייבוא ואנחנו פשוט עברנו את השלב הזה בהתפתחות ואנחנו היום במקום אחר, כולנו. אז זה כבר לא ממצב של "..אוקיי אם נעצור את זה מה יקרה?.." לא, יש פה עודף היצע מטורף. דבר אחרון אני רוצה להגיד.
יעקב מרגי (ש"ס)
ידידי שאלה. כמגדל מקומי אתה חש שיש לך מגבלות יותר מאשר ליבואנים?
יפעת קריב
איתי בלי לפחד.
איתי רוגל
בוודאי. קודם כל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא ענה "בוודאי" מה יש לכם?
יעקב מרגי (ש"ס)
הכי פחדן בכנסת שאל אותך את השאלה הכי פחדנית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא ענה שבוודאי, הוא לא מפחד הוא ענה.
יעקב מרגי (ש"ס)
תענה לי איך, מה?
איתי רוגל
תראו, כל הרעיון שבבסיס הקמת התקן הישראלי ובכלל פיקוח על השוק הוא מתחיל מרמת הגידול והשליטה של הרגולטור.
יעקב מרגי (ש"ס)
אנחנו מבינים מהר, תודה.
איתי רוגל
עד לסוף השרשרת, כשלמעשה המגדל נמצא באיזו שהיא מדינה אי שם מעבר לים וכל מה שבסוף היום ברגולטור רואה לפני שהוא מאשר ייבוא זה למעשה תוצאת מעבדה, תאמינו לי שאין לו בקרה ויכולת לפקח על איזה מישהו מעבר לים – זה לא הגיוני. הרי בואו ניקח מצב הפוך, בסדר? תקן ה- ugmp בא ואומר בסופו של דבר שאו המדינה עצמה יש לה את הגורם שיודע לאשר תקן כזה והוא הוסמך לכך על ידי האירופאים ולכן הוא כל היום מפקח על אותה תעשייה ואומר "אוקיי, הנה אתם עומדים בתקן", או שהרגולטור שלך אותה המדינה נוסע למדינת היעד, מבקר באותו מפעל או חווה ואומר "תשמעו, הנה אתם עומדים בתקן ואני נותן לכם אישור". שני הדברים האלה לא קורים פה.

פה יש לנו את התקנים שלנו, את ההשקעות שלנו, יש לנו רגולטור שמפקח ומבקר אותנו וזה הכל טוב ויפה. אבל הרגולטור שלנו לא מבקר באיזו חווה במערב קנדה על מנת לבדוק האם היא עומדת בתקן ואחרי זה האם - - -.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הייצור והגידול בארץ מופלה ביחס לעולם.
יפעת קריב
לא רק שהוא מופלה, כמות הבדיקות שנדרשות מאיתנו גדולה מכמות הבדיקות שנדרשת מהייבוא. אנחנו כל עובד שלנו ויש דיון שלם על העסקת עובדים, אנחנו עוברים ייסורים בהעסקת עובדים, לוקח לנו חצי שנה להעסיק עובד. מי בכלל בודק את העובדים בקנדה? כל אחד יכול לעבוד שם. מיכאל כמה קשה להעסיק עובדים בתעשייה? ענת כמה קשה להעסיק עובדים בתעשייה? אי אפשר! מי שבודק את התעשייה בקנדה יודע שכל אחד יכול לעבוד שם. רק על הסוגייה הזאת, כמות הבדיקות שנדרשת מאיתנו מעלה את המחירים, זה מושת בסוף על המטופלים, זה לא הגיוני מה שאנחנו עוברים בארץ ביחס לייבוא, שהם בכלל בתקן של ugmp.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני רוצה לתת למשרדים שכן היו פה רציניים ובאו לדיון ונכונים להציג את עמדתם, באמת. כאילו אנחנו עוסקים, אתה מכיר את זה שאתה צועק על הכיתה "למה אלה לא באו?", אז אלה באו.
יעקב מרגי (ש"ס)
חבר כנסת מהאופוזיציה גאה ביושב ראש וועדה מהקואליציה, מה אתה רוצה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה לך מרגי. ענת חן מיכאלי, ראש תחום קנאביס ארצי מהמשרד לביטחון פנים, בבקשה. אם יש לך תובנות קצרות על המצב. איך את רואה את זה? למרות שאנחנו בדגש על ייבוא וייצוא, אבל איך את רואה את זה?
יעקב מרגי (ש"ס)
והזליגה והחשש מזליגה גם כן.
ענת חן מיכאלי
החשש מזליגה, תמיד יש חשש מזליגה ותיכף.
יעקב מרגי (ש"ס)
בוודאי, אבל אני אומר בעקבות כל מה ששמעת.
ענת חן מיכאלי
תיכף אני אעביר את זכות הדיבור גם לעמית אטיפ או טל, שהיא מהיועמ"ש החם והיא גם תתייחס לנושא הזה. אבל אנחנו כמשטרת ישראל, הסמכות שלנו היא מאוד מאוד ברורה, אנחנו אחראיים על תחום האבטחה של העוסקים. כל הנושא של רישיונות, ייבוא, ייצוא לא עוברים דרכינו בכלל. אנחנו אין לנו איזה שהוא מידע לגבי כמויות או בכלל.
יעקב מרגי (ש"ס)
לא מערבים אתכם, לא משתפים אתכם?
ענת חן מיכאלי
אנחנו לא מעורבים, אנחנו לא משותפים בנושא. אנחנו על פי חוק נמצאים רק במתן רישיונות לעוסקים פה בארץ, בכל השרשרת מנקודת הגידול וכלה בהשמדה והשינוע וזה התחום היחידי שאנחנו בעצם מעורבים בו.
יפעת קריב
רישיונות קונסטרוקטיביים לא עוברים את האישור שלכם?
ענת חן מיכאלי
רישיון קונסטרוקטיבי זה סוג עיסוק חדש שהגיע אלינו, על פי חוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה עסקי אוויר, לא? רישיון קונסטרוקטיבי זה עסקי אוויר.
ענת חן מיכאלי
על פי חוק - - -.
יפעת קריב
אל תגידי על פי חוק, אין חוק.
ענת חן מיכאלי
יש.
יפעת קריב
לא, לא אין חוק.
ענת חן מיכאלי
יש את התיקון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה נקרא "הרישיון האחר" לא? זה השם שלו.
ענת חן מיכאלי
יש את התיקון לפקודת הסמים המסוכנים, פרק ג/1 לפקודת הסמים המסוכנים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נולד רישיון שאף אחד לא יודע מי מקבל אותו 7ומתי והוא "אחר". קונסטרוקטיבי מה זה?
אריאל גרופר
יש רציונל, לא משתמשים בו לרציונל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה קוראים לו קונסטרוקטיבי?
ענת חן מיכאלי
כי הוא ערטילאי לחלוטין.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז אבל קונסטרוקציה זה דבר בנוי, אז מה זה? אז יקראו לו.
יפעת קריב
אף אחד לא מבין בדיוק מה זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מי קרא לו קונסטרוקטיבי?
אריאל גרופר
הוא נקרא "רישיון אחר" עכשיו, שינו לו את השם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אה, שינו לו? "האחר"?
יפעת קריב
"אחר".
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה הוא אחר, במה הוא אחר?
אריאל גרופר
אני יכול לתת את הרציונל במשפט.
יפעת קריב
אתה לא משרד הבריאות אבל.
אריאל גרופר
אני לא משרד הבריאות, אוקיי שמשרד הבריאות יתן תשובה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נכון, עוד מעט נשאל. ענת, משפט סיום?
ענת חן מיכאלי
זהו, כמו שאמרתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה צריך לעשות פה בתחום הזה, איזה סדר בברדק? יש לך הזדמנות להגיד.
ענת חן מיכאלי
אני קשה לי לבוא ולדבר בשם משרדים אחרים, אבל כמו שזה נראה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, בשמך. לא בשם משרדים אחרים.
ענת חן מיכאלי
אני מתארת לעצמי שיצטרך להיות פה איזה שהוא סדר ולעשות בחינה ושיקול. באמת לראות את סוגיית הקנאביס.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
את מרגישה שהנושא הזה לא סדור כמו שהוא צריך להיות?
ענת חן מיכאלי
כנראה. ממה שמשתמע פה, לא?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה הדברים שצריך לסדר בו? אם את יכולה רק ככה בכותרות, אל תתביישי.
ענת חן מיכאלי
אני לא מתביישת.
יעקב מרגי (ש"ס)
גם על כמויות ההשמדה.
ענת חן מיכאלי
אני לא מתביישת. אבל כמו שאמרתי, כל הנושא של הכמויות זה משהו שלא חונה אצלנו ואני לא חושבת שזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל לא, אבל ענת אבל אין נושא בממשלה שלא מושפע ממשרד המשפטים ומהאכיפה ומהמשרד שמייצג. אז יש פה מבט כולל, אז מהמבט שלך על התחום ואת אומרת שצריך לעשות בו סדר, תני לא את הכותרות. איזה תחומים צריך לסדר? לגופו של עניין, מה האזורים שאת רואה וואקום בהם ושצריך לקדם אותם?
ענת חן מיכאלי
לגבי הסדרה וקביעת כמויות ומידע לגבי כמויות – וודאי ובוודאי שצריך. זה בסופו של דבר וודאי שמשתמע מזה סכנות זליגה והיכולת שלנו לפקח כמה מתוך הקנאביס הזה באמת מגיע לידיים הנכונות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כרגע היא לא טובה.
טל פז מזרחי
אדוני היושב ראש, אנחנו נשמח בנושא הזליגה שזה בעצם תחום עיסוקה של משטרת ישראל, אני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
טל פז, זו את? קצין מדור אגף חקירות, טכנולוגיה וביטחון פנים.
טל פז מזרחי
חקירות ומודיעין.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם החקירה הצליחה אז יש מודיעין, אם לא אז אין מודיעין.
טל פז מזרחי
כן. לעניין הזליגה, אני ארצה מאוד להשמיע בפניכם את רפ"ק מיכל מלכה מחטיבת המודיעין אצלנו שתוכל לצייר לכם תמונה לעניין הזליגה. אנחנו שומעים שיש כאן כמויות במחסנים שמהחשש שלנו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ללא פיקוח.
טל פז מזרחי
קיימת זליגה כבר היום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כבר קיימת?
טל פז מזרחי
כבר קיימת ואני רוצה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה זאת אומרת? יבואן חוקי הזליג את זה למסלול לא חוקי? זה המשמעות?
טל פז מזרחי
אני ארצה שהגורם המקצועי מחטיבת המודיעין יצייר - - -
יעקב מרגי (ש"ס)
דגל שחור מתנופף, תרתי משמע, על כל סוגיית הייבוא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תפרט, אני רוצה שתפרט.
יעקב מרגי (ש"ס)
הדגלים השחורים, דגל שחור מתנוסס על כל סוגיית הייבוא של הקנאביס לארץ.
טל פז מזרחי
הזליגה היא לא רק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מי הדובר או הדוברת?
טל פז מזרחי
רב פקד מיכל מלכה מחטיבת המודיעין.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מיכל מלכה מחטיבת המודיעין, תספרי לנו על זליגת הקנאביס הרפואי, בבקשה. שומעים אותך ורואים אותך.
מיכל מלכה
אני מחזקת את מה שאומרת לנו כאן טל, התחום הזה של קנאביס רפואי הוא מקור לזליגה לידיים בלתי חוקיות ובלתי מורשות ולכניסה של גורמים עברייניים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הדברים שאת אומרת הם מבוססי עובדות ומידע?
מיכל מלכה
הם מגובים מודיעינית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן ותוכלי, אני מבין אם את לא יכולה לחשוף את ההיבט המודיעיני, אבל את הכמויות והמספרים, את האירועים?
מיכל מלכה
לא, לא. זה תחום שאנחנו לא יכולים לדבר עליו. אני רק יכולה לומר לך שהדברים שאני אומרת מגובים מודיעינית, אנחנו רואים שיש עורבות של גורמים עברייניים, לרבות ארגוני פשיעה בתחום הזה ושל התערבות בחוות חקלאיות ולא רק בחוות חקלאיות. 0
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם תוכלי לדבר רק קצת יותר בקול רם ולהגיד את הדברים שלך כי הם דרמטיים ואנחנו רוצים להבין אותם, כמובן רק מה שאת כן יכולה להגיד בשלב הזה. אז תחזרי על זה בקול בבקשה.
מיכל מלכה
מה שאני אומרת הוא שהתחום של הקנאביס הרפואי הוא תחום שיש בו דריסת רגל של גורמים עברייניים וארגוני פשיעה. יותר מזה אני לא יכולה לפרט.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בייבוא, במסלול הייבוא?
מיכל מלכה
לא.
יעקב מרגי (ש"ס)
בכלל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בכלל?
מיכל מלכה
בחוות הגידול, בחוות המקומיות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גם בחוות?
מיכל מלכה
המקומיות, לא בייבוא, מי שמגדל כאן בארץ.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הבנתי ומה את ממליצה למדינה לעשות, למשרדי הממשלה? מה ההמלצה שלך?
מיכל מלכה
בהקשר הזה של הייבוא, בטח ובטח שאין מקום להמשיך ולייבא מחו"ל ורק להוסיף כמויות פשל קנאביס, שבסופו של דבר אנחנו לא יודעים איפה המשמרות ולמי יש יד להגיע אליהם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זאת אומרת אם אני אנסח את מה שהבנתי, תגידי לי אם זה ניסוח טוב. בהיבטים של ביטחון פנים, של חוק, של שוק שחור, של בקרה לאן זלגו חומרים ההיצף של הייבוא יכול לעודד את ההיבט של הפשיעה בתחום הזה. האם אמרתי את זה נכון?
מיכל מלכה
כן כי ברגע שיש לך עודפים וזו גם סחורה שיש לה תאריך תוקף שיפוג באיזה שהוא שלב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שאפילו היא זולגת והיא לא ראויה לשימוש.
מיכל מלכה
אז יש אנשים שהיא ראויה להם לשימוש, אבל זה שהיא פגת תוקף, גם אותו יצרן בארץ.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא רוצה להפסיד כסף ומוכר אותה על אף שאסור לו, זה היה צריך להיות מושמד כשזה פג תוקף. אתם מרגישים שאין לכם מספיק כוח או יכולת לעשות בקרה על האירוע הזה?
מיכל מלכה
על זה ענת יכולה לענות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ענת תעני לי.
ענת חן מיכאלי
בוודאי ובוודאי שאין לנו יכולת פיקוח ובקרה כמו שצריך וזה מכמה סיבות, א', כמו שאמרתי לגבי כגל הנושא של ייבוא ייצוא, הכמויות לא עוברות דרכינו, אז אנחנו לא מודעים בכלל למי קיבל בכלל רישיון ייצוא או ייבוא. אז אין לי גם איזו שהיא יכולת לפקח מה עובר או לא עובר. אבל מעבר לזה, גם בעיסוק המקומי אנחנו כמשטרת ישראל פועלים בחוסר משאבים וחוסר תקינה משווע לחלוטין ביחס לצמיחה הקיימת ואנחנו פועלים מאפס.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כשאת אומרת "בחוקים הקיימים" זה אומר שאין לכם סמכות לקבל כל נתון או מידע על אצל מי יש חומרים ומהי הכמות ומהם הנתונים, זו בעיית מידע שלא מגיעה אליכם על פי חוק או רצון טוב של מישהו ובשני זה רצון טוב של המשטרה, בעיית כוח אדם שהיא לא יכולה להפנות את כל המשאבים שלה לאירוע הזה.
ענת חן מיכאלי
בוודאי, כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הבנתי, תודה רבה לך. מיכל וולדיגר, חברת הכנסת איתנו בזום. עוד מעט אנחנו ניתן למשרד הבריאות להתייחס.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
צוהריים טובים, תודה לך מיכאל ותודה לכל מי שמקשיב ונמצא. אני אמנם הגעתי מעט באיחור, אבל אני מקשיבה בקשב רב. אני בהחלט רוצה רגע לומר דבר ראשון שאני חושבת שהביטוי "קנאביס רפואי" הוא גם מוטעה, זה קנאביס לצרכים רפואיים ולפעמים לשפה יש חשיבות. זאת אומרת שלא יחשוב האדם מבחוץ שמדובר פה בקנאביס שהוא רפואי, אלא משתמשים בו לצרכים רפואיים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן, כי אחרת קופות החולים היו צריכים לעזור לבן אדם שצריך לצרוך את זה במאות שקלים בחודש או בשבוע ואין שום השתתפות של קופות החולים, הוא קורס מסכן. אדם שצורך את זה מוציא 2,000 ₪ בחודש ואין לו מאיפה.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
כן אני מסכימה עם כל מה שנאמר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רק לעשירים. זה רפואי לעשירים, העניים שיחרבו בשקט כי הפתרון הזה לא מגובה בקופות החולים.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
הקנאביס לצרכים רפואיים הוא דבר חשוב ועוזר לכל כך הרבה אנשים והמצב היום הוא הזוי. כלומר מצד אחד וכמו שנאמר פה מקודם על ידי גורמי משטרת ישראל, זה פרוץ, זה זולג לרחוב ואנשים יכולים להשתמש בזה ללא צורך רפואי ומצד שני, אלה שצריכים את זה לצורך רפואי אז להם זה עולה בסכומים שהם לא יכולים לקבל את זה כי הם צריכים את זה באמת על בסיס שהוא אולי לפעמים יום יומי. לכן, אולי באמת הגיעה העת, אני חושבת שבתחומים אחרים שאני מטפלת בהם כשהדברים נופלים בין משרדים, גם משרד העבודה והרווחה, גם משרד הבריאות, גם קופות החולים ושוב, בתחום של בריאות הנפש שאני מטפלת בו – כשדברים נופלים לטיפול בין המשרדים זה קטסטרופה, זה בלגן. גם פה, מה שקורה זה שיש כאן משרדים שונים ומשונים שמטפלים.
יעקב מרגי (ש"ס)
לא, פה יש משרד אחד.
אריאל גרופר
אין משרד אחד.
יעקב מרגי (ש"ס)
פה יש משרד אחד. ברשותו לשבת וברצונו לחסד.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
משרד הבריאות אתה מתכוון?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא יש את מיכל נידם, שהיא וועדה בין משרדית. אבל היא עושה את זה רק בחן וחסד ונועם, כי היא לא יכולה לתת הוראות למשרד אז זה רק על בסיס מקום פנוי ורצון טוב. אי אפשר, נכון?
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
לכן צריכים להסדיר את הנושא הזה אחת ולתמיד. מצד אחד צריך לאפשר חוות, אבל לדאוג לפיקוח רציני ומצד שני באמת לעצור את הייבוא, ששמענו שמכניס כל כך הרבה קנאביס שאין צורך להכניס אותו לארץ. הוא גם גורם נזק, שוב, כי הוא זולג לציבור הרחב וגם גורם נזק לאותן חוות שאמורות לטפל בזה בצורה מסודרת יותר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה לך מיכל, את חולה בבית?
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
אני עם קורונה, מה לעשות אתה יודע.
יפעת קריב
חברת הכנסת וולדיגר, מילה אחת. את אמרת משהו מאוד נכון לגבי קנאביס הרפואי, פשוט לא רציתי לפתוח אותו בדבריי, אבל בישראל דווקא הקנאביס נחקר. אנחנו בתיקון עולם חקרנו מעל ל-35 מחקרים בבתי חולים ישראלים ורופאים ישראלים ואני לא אכנס לזה, אני רק אומר שבישראל הרבה מאוד חברות חוקרות וזה התחיל בפרופסור משולם. דווקא אנחנו חוקרים את הקנאביס ויש התוויות לאוטיזם, השבוע נכנסה התוויה לקנאביס לדמנציה וזה בזכות העבודה שלנו. עכשיו משפט אחרון, הקנאביס שמיובא לארץ הוא קנאביס מזן פרמיום או מכל מיני זנים בחברות ומדינות שעושות רק re creational, רק פנאי. דווקא הקנאביס המיוצר בישראל הוא קנאביס רפואי, מה שמגיע לארץ הוא מגיע רק ממדינות שהן מדינות פנאי – קנדה ופורטוגל הן מדינות פנאי, אין שם שום קשר לעולם הרפואי ואת מאוד צדקת, בישראל זה רפואי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לצורכי פנאי את אומרת?
יפעת קריב
בקנדה ופורטוגל זה לצורכי פנאי, בישראל זה קנאביס רפואי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הבנתי.
יעקב מרגי (ש"ס)
זה נכון שהמחקר הופסק בעקבות הייבוא?
יפעת קריב
הכל טיפה נעצר, כל התחום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
טוב, תודה לך מיכל וולדיגר. חיים תגר, נציג משרד החקלאות. אתמול לימדו אותנו פה בכנסת שאסור לעשות זום בנהיגה, אז תעמוד בבקשה בצד.
חיים תגר
אני עומד בצד ואני מדבר איתכם, כן. אני יכול להגיד כמה דברים שהם אקסיומות מבחינתנו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לפני שאתה אומר חיים, האם כנציג משרד החקלאות אתה מרוצה ממצב הייבוא והייצור? אתה מרוצה מההסדרה? אתה מרוצה משיטת העבודה?
יעקב מרגי (ש"ס)
מאיפה הוא יודע?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בסוף קנאביס זה צמח, איך זה הגיע למשרד הבריאות? האחריות על הייבוא והייצוא?
חיים תגר
אולי נשים רגע את הדברים על דיוקם. קנאביס מוגדר כסם תחת פקודת הסמים, הסמכות שניתנה על ידי החלטת הממשלה היא ל"היקר", ליחידה לקנאביס הרפואי, לנהל את כל מה שקשור בתחום הזה ועל כן אני חושב שבדיון כזה חשוב מן הראי שיובל לנדשפט יגיב, הוא נמצא פה, הוא נמצא בזום. אז הוא לא נמצא פיזית בחדר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא, מל שהוא הגיע. הוא דפק כניסה אופנתית ועוד מעט אנחנו ניתן לו הזדמנות להגיב אבל מזל שהוא הגיע לדיון, מזל שהוא הצטרף באמת. כולנו חיכינו פה קססנו ציפורניים.
יעקב מרגי (ש"ס)
עכשיו שאלה מקצועית, אתה לא חושב שמשרד החקלאות צריכה להיות לו אמירה בנושא הזה, כגידול, כמגדל?
חיים תגר
יש לנו אמירה ולכל משרדי הממשלה שמעורבים פה, אני מאמין שכולנו רוצים שהתעשייה בישראל היא תתפתח, תחזיק מעמד ותשגשג. נכון שהייבוא מאיים כרגע באופן משמעותי על התעשייה.
יעקב מרגי (ש"ס)
אז תאמר את דעתך.
אריאל גרופר
מאיים על ההישרדות.
חיים תגר
אז אני אומר את דעתי, שהייבוא מסכן את התעשייה המקומית, מכיוון שהשוק אינו משוכלל. כדי לקיים שוק חופשי הוא צריך להיות משוקלל ומשוכלל, צריך להיות מספיק מתחרים וצריכה להיות שקיפות וצריכה להיות תחרות שוויונית.
יעקב מרגי (ש"ס)
ואחידות נהלים.
חיים תגר
אחידות נהלים ועומס רגולטורי שמתייחס באופן שווה. כרגע יש פה דיון שאני חושב שהוא נהדר והוא בעצם כל הנושא של הקנאביס כקנאביס רפואי, כהתוויה רפואית. אבל אני לא רוצה להתייחס לזה, אני מעדיף ש"היקר" יתייחס לזה.

ישראל, יש בה מעל ל-100,000 מטופלים ואנחנו מובילים בעולם מבחינת מספר מטופלים בקנאביס רפואי ביחס לאוכלוסייה, אז צריך לבחון גם את זה – האם זה הגיוני או לא? כמה מתוך המטופלים האלה הם מטופלים שבאמת צריכים את הקנאביס הרפואי לפי התוויה שהוכחה באופן רפואי? כל הנושא של הבחינה הרפואית ושל ההתוויה הרפואית, הוא נמצא מאחורה ביחס לכמות הייצור והתעשייה שהתפתחה פה. אנחנו עדיין אין לנו תשובות מדעיות חד משמעיות שדרכן אפשר להגיד שהקנאביס משמש התוויה רפואית, זו עדיין לא תרופה מוסדרת כפי שמוגדרת תרופה רגילה.

עכשיו אנחנו כמשרד החקלאות פועלים על מנת לקדם את הענף הזה וזה מוגדר כענף חקלאי, יש לנו מדריכים חקלאיים שנותנים שירות, אנחנו נותנים מענקים, אנחנו שמנו כסף במו"פ שמפתח את זה. יש מספר חוקרים במכון הוולקני שמלווים את התעשייה הזו ומפתחים ידע על מנת לקדם אותה. ההשפעה מעבר לזה, יש לנו גם צד רגולטורי בתוך כל הסיפור הזה. כאשר נדרש לייבא לישראל או לייצא מוצר צמחי – חומר ריבוי צמחי או מוצר צמחי, כמו קנאביס, הוא נדרש לרישיון על פי תקנים בינלאומיים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תגיד חיים, האם יכול להיות שבוועדה של חבר הכנסת רם שפע העמדה שלך הייתה טיפה יותר נחרצת ואתה אמרת "..אם רוצים להציל את חקלאות הקנאביס הרפואי צריך לעצור מיידית את הייבוא לארץ.."?
חיים תגר
כן, אני עדיין לא הגעתי לזה, אני אגיע לזה. אבל בעיקרון יש לנו גם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תגיע, כי הזמן קצר חיים. אתה נהנה באוטו ואנחנו פה. אז יש לך שתי דקות להגיד את הדברים, קדימה.
יעקב מרגי (ש"ס)
יש לו גם גומי לעיסה בפה, נעים לו.
חיים תגר
בעיקרון שוב פעם, אני חושב שכן, כפי שנאמר פה על ידי מספר דוברים, על מנת לייצב את המצב כרגע מן הראוי שתתקבל החלטה ברמה של מדיניות, בין משרדי הממשלה או בהנחיה של הממשלה, שאומרת "אנחנו עוצרים את המצב רגע, מקפיאים אותו לשנה שלמה ואנחנו בודקים את הנתונים." שמתם לב כמה פעמים נאמר פה שאין שקיפות ואנחנו לא יודעים מה הם הנתונים? אז מן הראוי לעצור, להקפיא מצב, להפסיק את הייבוא – אלא אם כן הוא נדרש להתוויה רפואית מאוד מאוד מסוימת של זן או של קו קנאביס מסוים ואת כל השאר לעצור, לעשות חופשי, לבדוק את הנתונים ורק אז לחדש את הייבוא בהתאם לצורך ועל מנת לווסת את הצריכה בשוק המקומי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה חיים על הדברים האמיצים, הזמן שלנו קצר ואנחנו נצטרך לסגור את הדיון. יעל שכר סיטמן, ראש תחום בריאות, התאחדות התעשיינים.
יעל שכטר סיטמן
היי, שלום ותודה רבה. שמי יעל ואני מנהלת את תחום הקנאביס הרפואי בהתאחדות התעשיינים, שהוא בעצם כולל חברות שעוסקות בייצור ופיתוח ולחלקן יש גם חוות. אני מודה לכם על הדיון החשוב.

אני אפתח בזה שהתעשייה המקומית בעד ייבוא, שלא תהיה טעות בזה. אנחנו בעד שוק חופשי, חלק מהיצרניות שבפורום הן גם יבואניות. אבל המצב הקיים כרגע הוא באמת חמור. אני צריכה שתבינו שהתעשייה היא ללא אוויר. אתם רוצים לעצור זליגה אבל מאפשרים כמויות של ייבוא, על הדרך גורמים לטונות של השמדות מקומיות וזה באמת אבסורד. אתם דיברתם רבות על חקיקה, אבל אני שואלת אתכם איפה ההיגיון שייצוא קנאביס, שאמור להכניס מיליארדי שקלים למדינה, לתרום למקומות עבודה, לפתח את התעשייה בישראל, הוא כל כך מסובך שהוא דורש חקיקה? בעוד שייבוא קנאביס לא דורש חקיקה, לא דורש תקנות, מתייחסים אליו כמו לכל מוצר צריכה אחר. אז שוב אני שואלת, למה בעצם צריך חקיקה בייצוא ובייבוא לא?

אני רוצה לציין משהו חשוב, אין מספיק שקיפות. כמו הנוהל שדיברתם עליו, שמאפשר ל-14 עוסקים לתווך במכירת קנאביס ולייבא בעצם כמויות מבלי שהם מחזיקים שום חלק בשרשרת הערך, לא צריכים להשקיע בתשתיות, לא צריכים להשקיע במעבדות. אני פוט רוצה להבין, איך דבר כזה עובר בכלל מבלי שזה מפורסם להערות ובלי שבודקים איך זה משפיע על התעשייה המקומית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מרגי ביקש להיות.
יעקב מרגי (ש"ס)
אולי אני בתור קריירה שלישית שלי, אני יכול לקבל רישיון ייבוא?
יפעת קריב
בוא נעשה את זה ביחד.
יעקב מרגי (ש"ס)
בואו אני אצא מפה. בכלל אני לא רצוי בקואליציה הזו, אני בכלל עושים עליי קמפיינים של דה-לגיטימציה, אולי אני אקבל רישיון אחר?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא לא יודע אם הוא רוצה רישיון - - - או רישיון אחר. הוא עוד לא החליט אם הוא לוקח את הקונסטרוקטיבי או את האחר. הוא לא החליט עדיין.
יעל שכטר סיטמן
אנחנו צריכים שתהיה יותר שקיפות ואנחנו צריכים שבאמת ישימו דגש על התעשייה המקומית. עכשיו באמת, יש בעיה קשה בענף הקנאביס הרפואי והבעיה הזו היא גם בייבוא וגם בייצוא, בגלל זה השיח הזה הוא כל כך חשוב. גם חברי הכנסת שרן השכל ורם שפע שמו את הכשלים על שולחן הדיונים, גם מיכל נידם שבאמת מנסה להביא פתרונות. אנחנו מודים לכולם על זה, גם יובל, שעשה לא מעט דברים טובים ברפורמה – אין ספק שלכולם יש את הרצון הטוב. אבל התעשייה זקוקה נואשות לפתרונות מידיים של כאן ועכשיו, אנחנו בנפילה חופשית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יעל שכטר, תאמיני לי שאת לא צריכה להוסיף אף מילה. אמרת הכל.
יפעת קריב
ממש.
יעל שכטר סיטמן
אז רק אני אגיד עוד דבר אחד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למרות שחשבתי שאת לא צריכה להוסיף? רציתי להחמיא לך, אבל בסדר, בבקשה יעל.
יעל שכטר סיטמן
רק להגיד באמת, אין ספק שצריך להכיר בקנאביס כתכשיר רפואי ולאפשר מימון ציבורי למטופלים ואנחנו תומכים בזה.
יעקב מרגי (ש"ס)
אנחנו אחרי זה כבר.
יפעת קריב
לא, לא הוא לא מוכר כתכשיר רפואי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אמרת דברים חדים ביותר ותודה לך יעל. ליאור סעדה פסו, בבקשה.
ליאור סעדה פסו
כן, קודם כל תודה רבה על ההזדמנות ותודה על הזכות להיות כאן ותודה על הקשב הרב שאנחנו מקבלים ובאמת, זה כבוד גדול לראות את הבמה שהנושא הזה מקבל אחרי באמת שנתיים של מלחמות בכל הדרכים שניתנו לנו, לרבות הבג"ץ שבאמת הוגש לבסוף, כשכלו כל הקיצים.

בעצם אני אתחיל מהשורה התחתונה, אנחנו מבקשים הקפאה זמנית לצורך הסדרה. אנחנו לא רוצים להיות במצב שבו הניתוח יצליח ומטופל ימות. מדברים איתי על הסרת חסמים ועל הסרת רגולציה וזה מדהים, תעשו את זה, אבל בינתיים תעצרו את הייבוא. הייבוא לא כפוף לכלום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
את לא היחידה, יש פה לפחות שני משרדי ממשלה שקוראים לדבר הזה.
ליאור סעדה פסו
אני גאה לכוון לדעת גדולים. בכל אופן, עוד דבר שאני רוצה לציין – אתם דיברתם על נושא המחירים אז אני רק רוצה לציין שכשהייבוא נעצר והוא נעצר לחודשים ארוכים – לפרק זמן של למעלה מחצי שנה, המחירים בישראל לא עלו בשום צורה.

דבר נוסף ברשותך והדבר האחרון, שגם אותו חשוב להגיד. הקנאביס בישראל היום הוא הקנאביס הזול ביותר בעולם תחת הרגולציה של gmp. לצורך האינדיקציה, הקנאביס בגרמניה נמכר במחיר של בין 20$ ל-24$ לגרם. אנחנו רחוקים משם שנות אור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה לך וגם אני תמיד מחמיא למי שאומר דברים חד וחלק וזוכרים את האנשים האלה, הקצרים נזכרים.
ליאור סעדה פסו
וואו עכשיו בא לי להוסיף משהו. ברשותך, דבר אחרון. אחת הטענות של המדינה הייתה בנוגע לגופים שנסמכים על הזכות שלהם לייבוא. אז קודם עכל, אפשר לראות כמה גופים יש פה בזום וכאן איתנו, שנלחמים על האפשרות לעצור את הייבוא ולהסדיר אותו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה היה מאוד מרשים שאדם שנהנה מפירות ייבוא אומר "..אני אומר בואו נחזק את הגידול המקומי, כי הוא טוב יותר וזול יותר ומפוקח יותר..".
ליאור סעדה פסו
נכון, אבל אני חושבת שהרבה יותר "זועקת לשמיים" העובדה שאין כאן ולו יבואן אחד שנלחם להמשיך את הייבוא ואני חושבת שזה אומר דרשני.
יעקב מרגי (ש"ס)
הם צופים בנו מרחוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה הם לא זה?
ליאור סעדה פסו
אולי אפשר להבין לבד שהיבול הוא באמת, קיום הייבוא או היעדרו לא באמת משפיע אמיתית על היבואנים, הם יכולים לחיות מצוין גם בלי הייבוא ואותם רישיונות קונסטרוקטיביים שבוחרים שלא להתייצב כאן ולהסביר למה הם כל כך נכונים לתעשייה, אני חושבת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה הם לא פה? אולי הם מיוצגים על ידי אחרים, אולי יש להם נציגות בממשלה?
יעקב מרגי (ש"ס)
הם לא מאוימים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הקיום שלהם לא מוטל בספק, הקיום של היצרנים והמגדלים יכול להיות מוטל בספק. יוגב סריג, מנכ"ל שיח, בבקשה.
יוגב סריג
תודה רבה, צוהריים טובים לכולם. אני באמת אנסה להיות קצר. תודה גם על הזימון והדיון החשוב הזה בוועדת הכלכלה. חשוב לי להכניס מספר אספקטים נוספים, קודם כל שיח – שיח היא חברה שעוסקת בתחום של הקנאביס הרפואי משנת 2008 ולמען הגילוי הנאות, אנחנו עוסקים במספר חוליות בשרשרת הערך – אנחנו גם בריבוי], גם בגידול, גם בבתי המרקחת ובשנה וחצי האחרונות אני גם מייבא תפרחות קנאביס מקנדה. למרות שאני מייבא, אני מתנגד באופן נחרץ להמשיך את הייבוא במתכונת הנוכחית שלו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני רוצה שתגיד את אותו המשפט שוב, כי אולי מישהו ישמע אותך באיזה מקום. אתה יכול לחזור על המשפט הזה? זה משפט אמיץ.
יוגב סריג
אני מייבא כבר שנה וחצי תפרחות מקנדה ולמרות זה 5שאני מייבא ולמרות שזה מתווסף לגידולים שלי ואני אספר עוד רגע כמה אנחנו מגדלים וכמה התעשייה חשובה, אני חושב שאנחנו צריכים להפסיק את הייבוא במתכונת הנוכחית שלו. כי במתכונת הזו, אם הייבוא הזה יימשך, זו באמת יכולה להיות מכת מוות לתעשייה שלנו.

עכשיו חשוב לי שתבינו את ההיקף של החברה שלנו, אני היום מעסיק 85 עובדים רק בגידול, בכל - - - שקיימות לי אני מעסיק מעל ל-150 עובדים, 30% מהעובדים שלי הם פנסיונרים, 25% מהם הם חיילים משוחררים. אם אני מתייחס למעגל השני, למפעלים שאורזים לי ומפיצים איתנו, אנחנו מדברים על מאות עובדים וזו רק החברה שלי. זאת אומרת שהתעשייה היום בישראל היא תעשייה של אלפי עובדים.

בנוסף, למרות מה שאמרו פה בוועדה וחשוב לציין את זה, הרגולטור במדינת ישראל יצר פה שוק מדהים. זה לא מה שחלמנו עליו לפני עשר שנים וזה לא מה שחלמנו עליו לפני חמש שנים. נוצר פה שוק, הוקמו פה עשרות חברות, הרבה מאוד חברות עם היצע ומגוון רחב של כל מה שקיים בשוק וחשוב גם את זה להבין. אנחנו מבינים באמת גם בעולם וזה הרבה גם בזכות הרגולטורים שקיימים במדינת ישראל שיצרה את זה.

בנוסף לגידול שלנו אנחנו עוסקים גם בטכנולוגיות. יש לנו ארבע חברות טכנולוגיות שמבוססות רק בזכות זה שאני חקלאי, רק בכות זה שיש לי את הידע החקלאי שלי שאני מתעסק בו באופן יום יומי ובזכות זה אני הצלחתי להקים ארבע חברות טכנולוגיות. החברות הטכנולוגיות שעוסקות בתחום הקנאביס זה מנוע צמיחה עתידי לשוק הישראלי. יותר מזה אני אומר, זה עוד יתרון יחסי גדול אל מול העולם ושל הטכנולוגיה של ישראל אל מול העולם.

הייבוא במתכונת הזאת כן יכול להוביל לקריסה של המגדלים הישראליים קודם כל ובצד השני לא רק של המגדלים אלא של מרבית התעשייה. בנוסף אני גם חושב שצריך לבנות פה שוק מסודר, אני לא רוצה להגיד את המילה מתוכנן כי אני יודע שאנחנו נוכל להוביל אותו גם בישראל וגם בעולם וליצור בו את הכללים ברורים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אמרת דברים מאוד אמיצים. אתה אומר שבשיטת הייבוא הזאת, למרות שאתה היבואן – זהו הרס של התעשייה. המשפט הזה לבדו הוא חזק ויש בו יושרה שלכם גם כיבואנים להגיד את זה. אני מקווה מאוד שהמשפט הזה יישמע, כי אתה מייצג פה משני הצדדיים, משני צידי המתרס. תודה לך יוגב סריג. רני קורליק, מנכ"ל קורונוס. רני עדיין לא איתנו, יוגב בבקשה, משפט סיום. אבל משפט סיום כי תאמין לי הדברים הקצרים נזכרים, הארוכים נשכחים.
יוגב סריג
אז ירדתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אוקיי. תאמין לי אנחנו זוכרים מה אמרת. בסוף אתה שואל מה מישהו אמר ואם אתה זוכר משפט שלו זאת התקדמות ואתה אמרת שלמרות שאתה יבואן – שיטת הייבוא וההיצף הזאת, ללא בקרה והסדרה יכולה להרוג את הגידול ואת התעשייה. שיהיה ייבוא בעתיד, אבל לא כפי שזה קורה כיום וזה משפט.
יוגב סריג
נכון ואיכות התוצרת היום של החקלאות הישראלית השתפרה מאוד ועומדת בחלק העליון של איכות הקנאביס בעולם ואגב, מנעד המחירים שידברו עליו פה קודם, היום יש מחירים שנעים בין 100 ₪ ל-300 ₪. יש תחרות אמיתית על המטופל בישראל. אנחנו מאמינים בתעשייה הזאת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תחזרו למחיר של 100 ₪, פעם זה היה 100 ₪. אייל פוליקר, כאן ערבה.
אייל פוליקר
אז קודם כל תודה על זכות הדיבור. אני מדבר איתכם מהערבה ואני לא צריך לספר לכם מה קורה בערבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איפה אתה בערבה?
אייל פוליקר
מושב צופה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו אוהבים את הערבה.
אייל פוליקר
אני רוצה רגע לספר לכם, אנחנו פשוט שומעים כל מיני נתונים, בואו נרד רגע לקרקע. אני בן 65, הקמתי מתקן indoor כי אמרתי אני כבר לא יכול להתכופף כמו שפעם עשיתי, אבל גם רציתי להחזיר את הבן שלי, שהוא נהיה - - - בקליפורניה וגם הוא, בגיל שלו – 40 לא רצה להתעסק בגידולים שאנחנו מבינים שהם בעייתיים. אז הקמנו מתקן indoor, הייצור שלנו הוא משמעותית יותר יקר כי הכל בפנים והכל סגור, אבל גם המוצר שלנו הוא מיוחד. אבל, הייבוא פשוט הורג אותנו ואני אומר את זה בצורה חד משמעית. אנחנו המעסיק השני בגודלו בערבה התיכונה אחרי המועצה האזורית והחברה לפיתוח, אין לנו. נורא קל היה לבוא ולהגיד "בוא נייקר" ושקלנו ואמרנו "לא, אנחנו נילחם", למרות שאני לא מבין בכלל על מה אנחנו צריכים להילחם. אבל זה המצב ואני באמת מאוד מאוד מעריך את מה שקורה פה. אני שומע דברים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אייל תן לנו תובנות או מעשיות, מה צריך לקרות החל מעכשיו על מנת שהגידול והתעשייה הישראלית תשגשג? תן לנו שלוש המלצות עיקריות שלך.
אייל פוליקר
אתם שמעתם את זה מכולם. דבר ראשון, צריך לעצור את הייבוא ולהביא תקנות ברורות. דבר שני, צריך להחליט מי הגוף שמטפל במה ואם משרד הבריאות צריך לטפל בנושא של סם מסוכן וברגולציות סביב הסם המסוכן הזה, על הכיפק. אבל הנושא של הייבוא והייצוא – זה למשרד הכלכלה. הדבר השלישי, תנו לנו להתרחב, תנו לנו להשיג עוד אנשים מאזור. איך אני בכלל יכול לחשוב על זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קודם כל זה מדהים שאתה המעסיק השני בגודלו בערבה. זאת אומרת הקנאביס ניצח את הפלפל ואת התמר.
יעקב מרגי (ש"ס)
ואת המלון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז זה העתיד של החקלאות.
אייל פוליקר
קודם כל שם זה עובדים זרים, אצלנו אתם יודעים אלו עובדים ישראלים. העניין הוא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מאיפה הם מגיעים, העובדים?
אייל פוליקר
זה די דומה למה שיש אצל יוגב, זאת אומרת שחלק זה מה שנקרא "עבודה עברית".
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אה, זה פרויקט מקסים "עבודה עברית".
אייל פוליקר
אבל עדיין, כ-50% זה תושבי הערבה, תושבים מהמקום ואנשים שמחפשים פרנסה ואנחנו נותנים להם ובכייף.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יפה. פוליקר אני ומרגי רוצים לבקר בערבה אז אולי נעצור אצלך.
יפעת קריב
אני גם אבוא איתכם ותבואו גם לים המלח.
יעקב מרגי (ש"ס)
אנחנו הכי קרובים אליך פשוט.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה לך אייל, תודה ותמשיך להיאחז בקרקע בנחישות, אתה ובנך ובעזרם השם תראו גם רגולציה פשוטה יפה ואפשרות להתרחב. תמשיך לפרנס אנשים בכבוד, עובדים ישראלים. רני גורליק, מנכ"ל קורונוס.
רני גורליק
שלום לכם. אני רציתי להגיד מאוד מאוד בקצרה, קודם כל חברת קורונוס זו חברה שמגדלת ומייצרת וגם אנחנו כמו יוגב – אנחנו גם יבואנים. מה שחשוב להגיד זה שלא צריך ללכת לא לקיצוניות, לא לכאן ולא לכאן. צריך למצוא את האיזון של הייבוא כי הייבוא הזה בכל זאת, במידה מסוימת הוא נזקק בתעשייה הישראלית. אבל חייבים לייצר פה איזון וכרגע, כמו שנאמר, הייבוא פראי, הוא מציף את השוק וזה לא לטובה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. עכשיו אנחנו עוברים ליובל לנדשפט, מנהל היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות. אז קודם כל הערה לפרוטוקול שאתה לא היית פה כדי לשמוע את זה, כשוועדה בכנסת מזמינה את המשרד המרכזי לנושא הוא יהיה נוכח פה והאדם הבכיר ביותר בתחום יהיה נוכח פה וזה לא נתון לשיקול דעת ולא לדיון. אז הנושא הזה עלה גם לשר החקלאות ולמנכ"ל משרד הבריאות וכל זה בזמן אמת, בזמן שאנחנו מתדיינים פה והם יידרשו לתת לנו תשובות על האירוע הזה ועל התחקיר בו ובינתיים ההודעה שלי על כך שלא יקודמו פה חוקים שקשורים לנגיף הקורונה של משרד הבריאות וגם לכך שאני אצביע נגד כל חוק בכנסת של משרד הבריאות, ככה יהיו לי שתי קולות גם של ההימנעות וגם של הנגד.

כל זאת על מנת שמשרד הבריאות ילמד לספור את וועדת הכלכלה ולכבד את עבודת הכנסת. מי שלא סופר אותנו בכנסת, לא נספור אותו במליאה. האירוע הזה לא קרה לנו מעולם, מאז שאני יושב ראש וועדת הכלכלה לא מצאתי את עצמי בפני קירות בתחילת דיון שבו אני משזמן משרד ממשלתי והוא לא קיים לא פיזית, לא בזום ועשרות אנשים ממתינים. אולי זה ביטוי לריכוזיות היתרה של הסמכויות שהגיעו למשרד הזה בתחום הקנאביס הרפואי.

אז אלו ההערות על ההתנהלות ועכשיו המיקוד של השאלות שלי. האם אתה לא חושב, לאור מה ששמעת גם מהמשרד לביטחון פנים - שיש פה סכנות זליגה אדירות, גם משרד החקלאות – שללא הסדרה ענף החקלאות והייצור הארץ בסכנה ושמשרד הכלכלה אומר שרמת ההסדרה לא מספקת ולא פשוטה ולא מחזקת את הייצוא ואת האפשרות לייצוא ואין איזונים בין כמות הייבוא לייצוא, האם לאור כל מה שנשמע, לא נכון לבוא ולחכות רגע עם היצף הייבוא ולבדוק את הטענות האלה של משרדי הממשלה עצמם? זה דבר ראשון. דבר שני, האם בעתיד לא נכון שמשרד הבריאות יעסוק רק בהיבט הבריאותי של הנושא ואת כל ההיבט המסחרי של מכסות, כמויות, רגולציה של ייבוא וייצוא ייעשה משרד הכלכלה, שזה ההגיוני – כמו כל מוצר אחר שהוא עוסק בו ואת רפורמת הייבוא והייצוא שהוא כבר ביצע. אני רוצה תשובות לשאלות הספציפיות האלה.
יובל לנדשפט
אז בתחילת דבריי אני אומר שגם היועצת המשפטית שלנו, רננה מיסקין הייתה פה מתחילת הדיון על הקו. ההנחיות שקיבלנו היו להגיע לדיון בזום וכך אכן נעשה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז חבר'ה אני בדקתי את הדבר הזה עם אנשיי ואף אחד מהנהלת וועדת הכלכלה לא אישר לכם להגיע בזום. אתם באופן שרירותי נרשמתם והודעתם את זה הבוקר, על אף שנאמר לכם בפירוש שאתם צריכים להיות נוכחים. אז גם את זה נחקור, אבל תמשיך הלאה.
יובל לנדשפט
נכון. אם באמת הייתה הנחייה כל שהיא להגיע או להתייצב באופן פיזי, אזי שעד כה היא לא הגיעה אליי אבל אנחנו נוכל לראות זאת בהמשך. יכול להיות שהיא הגיעה למקום אחר, אבל היא לא הגיע אליי . בכל מקרה אנחנו ערכנו כאת את הדיון גם אתמול.

אז קודם כל, נשים את הדברים על דיוקם ואת הנתונים כמו שסיפרתי אותם אתמול, על מנת שנדע כמה יובא וגם ייוצא. אני אגע בכמה נקודות, גם לעניין מה שאמר חבר הכנסת רון כץ וגם ולמה שאמר חבר הכנסת יעקב מרגי, שהם פשוט אני מניח שדבריהם נובעים מאי ידיעה מספקת של העובדות והנתונים.
יעקב מרגי (ש"ס)
אם הייתה שקיפות לא היינו נכשלים.
יובל לנדשפט
לא חבר הכנסת מרגי, זה החוק. את החוק כנסת ישראל קובעת ולא משרד הבריאות. אז אני רק אקריא מהחוק: "..צמח הקנאביס מוגדר כסם מסוכן בפקודת הסמים המסוכנים.."
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כל כך מסוכן שהוא זולג חופשי לרחובות על ידי המשרד לביטחון פנים, שאין לו בכלל בקרה כמה נכנס לארץ. אם מוצר הוא כל כך מסוכן, למה לא מפרסמים כמה הגיע לארץ בכל חודש ואצל מי הוא נמצא? אם זה כזה מסוכן, לא שמעתי על חיסונים שאף אחד לא יודע איפה הם. איך אנחנו לא יודעים איפה הקנאביס נמצא בארץ אם זה כזה מסוכן?
יובל לנדשפט
ככל שיש זליגה הנתונים נמצאים אצל משטרת ישראל שאמונה על האכיפה במדינת ישראל ואני מניח שמטעמיה היא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אתה לא נותן להם מידע מי ייבא ואיפה זה נמצא ואתה לא נותן להם מידע מתי יפוג תוקפו של המוצר ואם הוא הושמד או נמכר למישהו אחר. איך הם יעשו את תפקידם אם אתה לא שם להם על השולחן את כל המידע בכל שבוע?
יובל לנדשפט
המידע נמצא בפני משטרת ישראל ככל שהיא מבקשת מידע, בדו שיח הבין משרדי אנחנו חשופים לכולם וגם פורסם בצורה פומבית כאש נתבקשנו לפרסמו. אני רק אומר, אין מכסות – המילה מכסות ייבוא או מכסות ייצוא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני לא שאלתי על מכסות, אני שאלתי אותך שאלות מאוד מפורשות. האם זה נכון שהתחום הזה יישאר? ייבוא וייצוא במשרד הבריאות, או שרק התחום הבריאותי יישאר אצלכם והניהול העסקי יעבור? זה מה ששאלתי אותך, שאלות מאוד מפורשות. אל תספר לי עכשיו על מכסות. תענה לי לשאלות בבקשה.
יובל לנדשפט
אז השאלה הראשונה זה החוק, ככל שישונה החוק אנחנו נפעל על פיו. אני אצטט מהחוק סעיף 6 לפקודת הסמים קובע כי ".. לא יגדל..".
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני לא שאלתי מה החוק, אני שאלתי אם נכון בעיניך שאתם תנהלו ייבוא וייצוא, או שאתם תישארו רק בתחום הבריאותי ותשאירו את הייבוא והייצוא למי שמבין בזה – זאת השאלה. לא שאלתי אותך מה כתוב בחוק. אגב, אנחנו נביא חוק שמשנה את זה, אבל לא שאלתי אותך את השאלה הזאת.
יובל לנדשפט
זו עמדה משרדית ואת העמדה המשרדית - - -.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה העמדה המשרדית? זו עמדת שר הבריאות ומנכ"ל משרד הבריאות? שהנושא צריך להישאר אצלכם באופן מוחלט?
יובל לנדשפט
נושא המדיניות של משרד הבריאות הוא בידיהם של שר הבריאות ושל מנכ"ל משרד הבריאות, שאני חייב לומר שהם מנהלים דיונים על כל תו ואתם רואים את הקידום האדיר במסגרת הזמן האחרון, שחל בזכות הדחיפה של שר הבריאות ניצן ושל מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופסור עש בנושא הזה וזה כולל תשומות שחייבות להינתן, כולל הקידום של נושאים רבים שעלו גם פה בוועדה וככל שתידרש מדיניות משרדית לנושא מגבלות כאלה או אחרות שיוטלו על העניין של הייבוא, העמדה הזאת תישמע. אבל את המדיניות קובע השר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני קוטע אותך על מנת לתת לחבר הכנסת רון כץ לשאול אותך שאלה ואחר כך תמשיך. רון כץ, בבקשה.
רון כץ (יש עתיד)
תודה אדוני. תדע שהבידוד הזה מונע את כל קריאת הביניים שלי ועושה אותי מנומס. אבל כן, יש לי שאלה. קודם כל, תודה שכיבדת אותנו ועלית לדיון, אנחנו מאוד מעריכים את זה.
יובל לנדשפט
אני רק אומר, חבר הכנסת רון כץ וסליחה שאני קוטע, כשאתה דיברת על מסכים ריקים והכל המסך היה מלא בי ובתמונתי ואולי היא הייתה לבנה על רקע לבן, אבל היינו בדברים האלה. \
רון כץ (יש עתיד)
תודה רבה, אני מאוד מעריך את כל עשייתה של משרד הבריאות ובטח את הפקידות של משרדי הממשלה ולכן אני יודע שהתשובות הן מקצועיות וטובות ואני יש לי שאלות. השאלה שלי היא כמה מכסות יש בארץ? מי נותן את המכסות? מי היבואנים שיש בארץ? איזו כמות משמידים בארץ ולמה משמידים בכלל? אם יש לנו את הכמות מספיקה אז למה אנחנו עושים ייבוא? מי מאשר את הייבוא הזה? האם יש פרוטוקולים שאנחנו יכולים לקבל אותם על מנת ללמוד איך מתקבלות ההחלטות? ואלו הן השאלות שלי.
יובל לנדשפט
התשובות הן ברורות. לגבי המספרים והכמויות של הייבוא והייצוא, היות וכל התשובות האלה ניתנו באמת באותה העמדה של המדינה ואני חייב להגיד - - - לעמדה הזאת, גם משרד הכלכלה על העמדה הזאת שהוגשה לבית המשפט, אשר באמת הוגשה במענה לבית המשפט, היה מענה – לא הגיע מאיתנו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תגיד, אנחנו שאלנו אתכם שאלות כתובות, למה לא עניתם לנו לוועדת הכלכלה בכתב? למה שלחתם לנו את התשובה של בג"ץ? מה אתם עושים צחוק מאיתנו?
יובל לנדשפט
לא, חס וחלילה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בינתיים זה נראה ככה.
יובל לנדשפט
את התשובות לא קיבלתם מ"היקר", "היקר" היא יחידה מקצועית במשרד והמשרד מתחלל את סך כל התשובות והעבירו לכם את המסמך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אתה עיקר הדבר, אז אתה לא יודע, אתה שולח לי תשובה של בג"ץ? יש לך תשובות אחרות שלא הגיעו אליי?
יובל לנדשפט
לא. חבר הכנסת ביטון אני לא שלחתי אליך כלום, שלחה את זה הנהלת משרד הבריאות לאור שאלות שנשאלו ודיון שהתקיים ואתה קיבלת את מה שהמשרד ראה לנכון להעביר לאחר הכנות, גם ההכנה בעל פה - - - ערך אתמול, אם אתה זוכר, אתמול אחר הצהריים. הוא בא גם, דרך אגב – באותו המשפט שהוגש לבית המשפט יש את התשובות המלאות לרובן של השאלות שנשאלו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
האם אתה שבע רצון ממצב.
יובל לנדשפט
אני אגע במספרים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, אין לנו זמן לצערי. היה לכם זמן לכתוב לנו תשובות יפות אבל לא כתבתם.
יובל לנדשפט
אני רוצה לדבר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עכשיו אתם תשיבו, לא! אתם תשיבו רק לשאלות ממוקדות, האם אתה מרוצה ממצב הייצוא והרגולציה של הייצוא, במיוחד.
רון כץ (יש עתיד)
מיכאל גם אני לא קיבלתי תשובות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה גם לא? זה בסדר אנחנו מסובבים אותנו. אנחנו מכיר פעם היה "קיר המוות" רון כץ? אתה צעיר מידי. יפעת קריב, את יודעת מה זה קיר המוות?
יפעת קריב
לא, אבל זה ככה התחושה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא זה היה, מישהו יודע מה זה קיר המוות? קיר המוות זה בלונה פארק, כשאופנוע מכוח האינרציה נוסע סביב קיר עגול והוא לא נופל, זו הייתה האטרקציה של הילדות שלנו. אז אנחנו נוסעים על האופנוע ואנחנו לא נופלים, הם מסובבים אותנו אז אנחנו לא נופלים. כל הזמן מסובבים אותנו.
רון כץ (יש עתיד)
אבל מיכאל אני מתעקש לקבל תשובות לשאלות פשוטות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז אולי תשאל, אתה שאלת עשר שאלות אז הוא שכח את השאלות. אז תשאל שתי ששאלות אולי תקבל תשובה.
רון כץ (יש עתיד)
אני שואל, שאלה ראשונה – למה צריך בג"ץ בכלל? למה אין לנו שקיפות בוועדה הזו, זו השאלה הראשונה. אני גם רוצה לדעת כמה ייבוא יש מתחילת שנת 2022? זה מה שהייתי רוצה לדעת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ומי היבואנים ואיך הם מקבלים אישור, איך מקבלים אישור להיות בעלי רישיון "אחר", רישיון קונסטרוקטיבי? איך זה עובד? זה כי מרגי הביע עניין.
רון כץ (יש עתיד)
ובלי קשר לשאלה אני אגיד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע והייתה לי שאלה, בהחלטת ממשלה על הייצוא - הייתה גם החלטה על הייצוא. למה אין שום בקשה תלויה ועומדת לייצוא, למה העסק לא זז? יש החלטת ממשלה על הייצוא גם. אז הנה, ארבע שאלות לא יותר מידי.
יובל לנדשפט
אז אני אתן את התשובה וברשותכם אני מבקש לא להיקטע במשפט השני שלי, כיוון שזה בערך מה שקורה. אני חושב שאפשר להקשיב. תודה.

הסתיים - - - בשנת 2020, 2021 ו-2022 ייבוא וייצוא והמספרים האלה נכתבו והם נמצאים אצלנו, לגבי 2022 הם נכונים רק ינואר. הייבוא בשנת 2020 היה בכמות של 14 טון ו-778 ק"ג והייצוא של כ-177 ק"ג.

בשנת 2021 הייבוא היה בכמות של 22 טון ו-37 ק"ג והייצוא היה של 673 ק"ג.

בשנת 2022 הייבוא היה 2,171 ק"ג והייצוא היה בכמות של כ-91 ק"ג - זה לא בדיוק נכון כיוון שממש אתמול הגיעו אלינו בקשות לייצוא של עוד כ-270 ק"ג שעדיין בהליכי אישורים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז אפילו לא הגעת לטון ייצוא, לטון אחד של ייצוא. בייצוא אתה מדבר בקילוגרמים ובייבוא אתה מדבר בטונות.
יובל לנדשפט
לא, לא. אני פשוט פישטתי את המספרים שדיברתי על - - -.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, אני הבנתי את המספרים, אבל הייצוא זה בקילוגרמים.
יובל לנדשפט
אני אמרתי את הכל בקילוגרמים, פשוט יותר קל להבין בטון אני חושב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, הבנו, תאמין לי שהבנו.
יובל לנדשפט
עכשיו יש באמת, אמרו את זה גם פה בשיחה. השוק בישראל הוא השוק הגדול בעולם. נוצר פה ואמר את זה יוגב, נוצר פה שוק מדהים. עכשיו בואו נשים את האמת על השולחן, פקודם הסמים המסוכנים שמה את משרד הבריאות במרכז, בתור המופקד על הפקודה. פקודת הסמים המסוכנים גם לנושא הייצוא אומרת "לא ייצא אדם סם מסוכן, לא ייבא אותו ולא יקל על יצואו ויבואו, לא יסחר בו, לא יעשה בו שום עסקה אחרת, אלא במידה והותר הדבר" כל דבר צריך ברישיונות מאת המנהל על פי הפקודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, אז זה סם מסוכן?
יובל לנדשפט
זה סם מסוכן בתוספת הראשונה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, שנייה. אם זה סם מסוכן והגדרת למגדלים בישראל פה ארבע בדיקות, החל מהקרקע.
יפעת קריב
שבע בדיקות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שבע בדיקות והחל מהקרקע והצימוח ומה מצבו של הצימוח ובאריזה ובביצוע, איזו בדיקה עשית על מה שייבאת? איפה הוא גדל, מי גדל אותו, מה השקו אותו? מה עשית בייבוא, איזה בדיקות? אם זה כזה מסוכן הסם הזה, איזה בדיקות רפואיות עשית?
יובל לנדשפט
אני אענה, היות וגם על השאלה הזו שאלו ונענה. ייבוא של חומרי גלם, ניתן לייבא קנאביס – היות וקנאביס הוא סם מסוכן אני הסברתי כעת שכל פעולה בו צריכה רישיון – ייבוא, ייצוא, גידול, עיסוק, מסחר, קנייה ומכירה. תיכף נדבר גם על אותם הרישיונות שאתם קוראים להם קונסטרוקטיביים וזה באמת גם היה שם הכינוי שלהם. - - - אין מכסות, ממשלת ישראל החליטה שזאת כלכלת שוק חופשי - - -.
רון כץ (יש עתיד)
אני רק רוצה להגיד שאני לא קיבלתי תשובות עדיין.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש לך רק עוד שש דקות פה לקבל תשובות, רון כץ. יש לך שש דקות ליהנות מהמצב.
רון כץ (יש עתיד)
מי היבואנים, אני רוצה לדעת מי היבואנים?
אריאל גרופר
איך יכול להיות שוק חופשי כשאין ייצוא? מה חופשי?
יפעת קריב
מי היבואנים?
רון כץ (יש עתיד)
מי היבואנים האלה ומי נותן את הרישיונות? זהו, זו שאלה אחת.
יובל לנדשפט
אין רישיון להיות ייבואן, יש רישיון לכל פעולת ייבוא. האם אתה שואל מי הם 14 בעלי הרישיונות הקונסטרוקטיביים?
רון כץ (יש עתיד)
כן ומי נותן את הרישיון הזה?
יובל לנדשפט
את כל הרישיונות, לכל עיסוק בתחום ניתן על ידי "היקר", על ידי "היקר" במשרד הבריאות, אוקיי? גם ה-14. כל מי שבעל רישיון, היחידה לקנאביס רפואי - - -.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש לך וועדה שמאשרת את הדבר הזה? וועדה אצלכם שאתה עומד בראשה אשר מאשרת את הייבוא ואת הרישיונות?
יובל לנדשפט
כל בקשה לרישיון יש נוהל בדיוק מאוד מאוד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל מי מאשר, אתה אישית או וועדה?
יובל לנדשפט
יש לנו מחלקה, שהיא מחלקת ייבוא וייצוא וכשבקשת ייבוא מוגשת אליה, היא בוחנת על פי הנוהל האם מבקש הייבוא עומד במה שצריך לעמוד והסחורה שהוא מבקש לייבוא.
יובל לנדשפט
הפרוטוקולים האלה שקופים לציבור? הקריטריונים של איך אפשר להיות ייבואן ולקבל רישיון אחר פורסמו לציבור?
יובל לנדשפט
בוודאי, הכל. חבר הכנסת מיכאל ביטון בוודאי. כל הנהלים של "היקר", כולל נוהלי הייבוא והייצוא – נוהל 109 ונוהל 110 מפורסמים באתר.
רון כץ (יש עתיד)
כבוד היושב ראש שאלתי אם לוועדה יש פרוטוקול.
יובל לנדשפט
כל העוסקים וכל שמות העוסקים חבר הכנסת ביטון.
רון כץ (יש עתיד)
הוועדה עצמה, כשמתקבלות החלטות יש פרוטוקול?
יובל לנדשפט
וועדת קידום הייצוא מתנהלת על ידי משרד החקלאות, סליחה, משרד הכלכלה – מיכל היא המנהלת של הוועדה ובוודאי שיש פרוטוקולים לישיבות שלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איזו וועדה, מיכל את מיישרת את היבואנים? מה? לא הבנתי מה היא מנהלת, איך זה הגיע למיכל עכשיו?
רון כץ (יש עתיד)
מיכל איך זה הגיע אלייך?
יפעת קריב
עבר אליה מהמשטרה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אולי קיבלת את הסמכויות עכשיו.
מיכל נידם
הלוואי, אבל אין לי סמכויות לא לאשר ייבוא ולא לאשר ייצוא. יש לי סמכות להציף חסמי ייצוא. אנחנו וועדה לייצוא ולא לייבוא, קודם כל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל את מייצאת בקילו ואנחנו מייבאים בטונות, מייצאים בקילו.
מיכל נידם
אין לי שום סמכות לא לאשר ייצוא ולא לאשר ייבוא, הכל אצל היקר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. לצערי הזמן של הישיבה הזאת נגמר.
רון כץ (יש עתיד)
רגע מיכאל, זאת עדיין אותה השאלה האחת, תשובה אחת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה השאלה?
רון כץ (יש עתיד)
מי נותן את הרישיונות ומי היבואנים?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה אתה רוצה, את השמות של היבואנים?
יובל לנדשפט
רישיונות הייבוא – כל העוסקים.
רון כץ (יש עתיד)
אז אם יש פרוטוקולים אני רוצה לראות את הפרוטוקולים האלה, איפה אני רואה אותם? של הישיבה עצמה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא יכול לקבל את הפרוטוקולים של הישיבות?
יובל לנדשפט
איזה ישיבות? ריבונו של עולם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
של הוועדה שאישרה ליבואנים.
יובל לנדשפט
אתם לא נותנים לי להשלים את דבריי, מספרים על פרוטוקולים שאתם מחפשים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בטוח שיש פרוטוקולים. ההחלטה לתת למישהו לייבא זו לא תורה שבעל פה. יש פרוטוקול לא?
יובל לנדשפט
אני מנסה מאוד - - - רגוע ולהקשיב לשאלות ולענות בצורה מלאה על מה ששואלים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם היית בא מוקדם אז היה לנו יותר זמן אבל הפסדנו חצי שעה על היעדרותך. אולי אנחנו נשלים את זה בפעם אחרת.
רון כץ (יש עתיד)
מיכאל אם נדע איפה הפרוטוקולים נלמד לבד, איפה הם?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, מה אתה רוצה רון? פרוטוקולים?
רון כץ (יש עתיד)
פרוטוקולים של ישיבות שבהן מאשרים יבואנים של קנאביס לישראל, זה הכל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש פרוטוקולים כאלה? אתה יכול לתת לו אותם?
יובל לנדשפט
אז רון בשמחה אני אענה לך. אין ישיבות לאשר יצואנים או יבואנים, כל מי שבעל רישיון העיסוק בתחום – עיסוק זה מגדל או מפעל או בית מסחר או אפילו בית מרקחת אם יגיש בקשה לייצוא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל יש מסמכים של זה על ההחלטות והשיקולים. חבר הכנסת רון כץ רוצה את המסמכים של ההחלטות, אתה יכול לתת לו? זה שקוף לציבור.
יובל לנדשפט
לא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא? למה לא?
יובל לנדשפט
כי זה מידע מסחרי של החברות עצמן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, לא המסחריות אלא רק השיקולים לאישור. רק הקריטריונים שאישרתם, לא הנתונים המסחריים.
יובל לנדשפט
תוכלו לראות את כל הבקשות ייצוא מי המייבא או המייצא.
רון כץ (יש עתיד)
לא אבל אני גם רוצה לדעת, שנייה אני רק רוצה לחדד את השאלה שלי.
יובל לנדשפט
רון אתה מחדד את השאלה שלך בפעם השלישית, הבנתי מה אתה רוצה.
רון כץ (יש עתיד)
לא ועדיין אין לי תשובה בפעם השלישית וגם בפעם הרביעית אני אחדד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא שנייה, חכו שניכם. אמורה להיות וועדה בין משרדית, לפי פקודת הסמים, על מנת לקבוע בה היתרים ורישיונות. סעיף 25/ד': "..תוקם וועדה לבחינת מתן רישיון לעיסוק בקנאביס ואלה חבריה: השר לביטחון פנים, המפכ"ל למשטרת ישראל, שר האוצר, שר הכלכלה, ושר הבריאות. הוועדה תמליץ למנהל מתי רישיון.." מה עם כל הדבר הזה? זה חוק בתוקף? החוק הזה כבר בתוקף?
יפעת קריב
כן, כן. זה בתוך פקודת הסמים.
יובל לנדשפט
גם במשרד לביטחון פנים וגם במשרד - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אדוני, אני מבקש ממך לא לענות על מה שלא שאלתי. יש פה, כתוב לי כאן שיש וועדה בין משרדית לפי פקודת הסמים, שהיא נותנת היתרים ורישיונות ורק האנשים האלה – השר והמפקח ושר האוצר הם המוסמכים לתת רישיונות לפי החוק, ככה כתוב פה. הוועדה הזאת קיימת? היא התכנסה? היא נתנה רישיונות? תענו לי על השאלה הזאת. יובל, הוועדה הזאת קיימת? היא נתנה את הרישיונות?
יובל לנדשפט
אני יכול לענות? אני חושב ששלחו לך סעיף לא נכון בפקודה או בחוק והייתי שמח אם תפנה אותי לסעיף הספציפי, כי יש לי פה את החלטת ממשלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סעיף 25/ד'. אנחנו לא נספיק.
רון כץ (יש עתיד)
מיכאל אני אחדד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו צריכים לסיים.
רון כץ (יש עתיד)
אני רק אבקש את המסמכים ואת הנתונים שעל בסיסם נכתב נוהל הייבוא, זה הכול. אני רוצה לקבל את זה, אני אפעל בדרכים. אני לא מבין איך יכול להיות שאנחנו, וועדת כלכלה לא קבל את החומר הזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
"..הוועדה לבחינת מתן רישיון לעיסוק בקנאביס, תיקון מספר 16, תשע"ט 2019.." זה קיבל תוקף?
יפעת קריב
כן, בטח שכן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה?
יפעת קריב
כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה כן?
יפעת קריב
מה שקראת עכשיו זה נכון.
רון כץ (יש עתיד)
מיכאל לא יכול להיות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה כן? אז יש וועדה או אין וועדה?
רון כץ (יש עתיד)
יש וועדה ומה הנתונים והמסמכים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אין וועדה רון. רון, החוק דורש וועדה של שרים לתת רישיונות, יש חוק בתוקף ואין וועדה. עד היום מחפשים את הוועדה.
רון כץ (יש עתיד)
מיכאל אז מה קורה עכשיו?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רון זה עכשיו פרק ראשון, אתה תצטרך להמתין לעונה הבאה של הקנאביס.
יפעת קריב
אדוני היושב ראש, הוועדה עומדת להסתיים. השאלה היא האם אנחנו הולכים להקפיא באופן זמני עד בירור המצב הזה או שבעצם ממשיכים להגיע כל שבוע עוד ועוד טונות של ייבוא?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו רק יכולים לקרוא לממשלה, אבל תנו לי לסכם את הדיון הזה בבקשה ואני מבקש שתהיה פה דממה עכשיו.

ראשית אני חושב על ההתנהלות של משרד הבריאות, שבחר לא להגיע לדיון הזה כמושא הדיון וכל מה שהתכוונו לפעול מולו, פעלנו גם בזמן אמת מול השר והמנכ"ל, אנחנו נעשה תחקיר בנושא הזה וכל מה שאמרנו בתוקף.

דבר שני, שמעתי פה אמירות מאוד אמיצות של שלושה משרדי ממשלה. המשרד לביטחון פנים אמר שבשיטת הייבוא וההיצף הנוכחית יש סכנה וככל הנראה יש גם זליגה בפועל של חומר שהוא או שלא ראוי לשימוש או שהוא ראוי, אבל לשימוש לא חוקי וזאת על פי מקורות מודיעיניים שלא פורטו ואני מכבד את הסודיות. אבל האמירה הייתה חד משמעית – יש נתונים של זליגת ייבוא קנאביס לגורמים פליליים ולשימוש פלילי. הדבר הזה חמור לבדו והיה מצדיק עצירת ייבוא.

על זה מוסיפים את האמירה החד משמעית של משרד החקלאות, לפיו כרגע הייבוא מסכן את התעשייה החקלאית של קנאביס הרפואי בישראל כיוון שהשוק לא משוכלל, כיוון שאין שקיפות במידע, בכמויות ובשיטה וכיוון שאין אחדות ברגולציה בין ייבוא וייצוא. על הייצור והייצוא מכבידים מאוד והייבוא "חוגג".

שמענו גם אמירה אמיצה של וועדת הכלכלה ל שלפיה רמת ההסדרה בתחום הזה של הייצוא אינה מספקת והחסמים לייצוא גדולים מידי. אלו שלוש אמירות משמעותיות של שלושה משרדי ממשלה, שאם נצרף את שלושתם זה מצדיק לחכות רגע עם הייבוא ולעשות בדק בית בעולם הקנאביס.

לקראת סיום הישיבה גילינו שבכלל יש חוק של וועדת שרים ועוד אנשי מקצוע שאמורים לתת רישיונות, חוק בתוקף במדינת ישראל ומי נותן רישיונות פקידות ולפקידות אין וועדה ואין פרוטוקול, או שיש ואנחנו עוד לא ראינו. הדבר הזה מקומם, זאת אומרת כל עולם הייבוא פה מתנהל בלי הוועדה החוקית שאמורה לנהל אותו, אנחנו עוד נחקור את הדבר הזה.

אנחנו קוראים לשר הבריאות ללמוד את הדיון הזה, לעשות בדק בית על ההתנהלות ועל הנוכחות, אבל לעשות בדק בית גם על הסוגיות שעלו ולבחון עצירה זמנית של הייבוא על לשוויון הרגולציה בין ייבוא לייצוא ועד לסדר בין מדינות שמסרבות לקבל ייצוא ישראלי ומציפות את השוק הישראלי, כגון קנדה. הפעולה הזאת היא פעולה משותפת למשרדי ממשלה, המשרד לביטחון פנים, משרד הכלכלה, למשרד החקלאות, משרד הבריאות ומשרד המשפטים. חייבת להיות פה ראייה בין משרדית, אבל סמכות בין משרדית.

הוועדה גם, בהובלת חבריה בועז טופורובסקי ואחרים, תיזום חוק להעברת כל תחום הייבוא והייצוא למשרד הכלכלה, למעט הבקרה הבריאותית שתישאר בידי משרד הבריאות. זאת כי משרד הכלכלה יודע לעסוק בייבוא וייצוא ומשרד הבריאות אמור לשמור על בריאות הציבור.

הוועדה לא תתכנס מחדש עד לבירור ההתנהלות של משרד הבריאות ועד לקבלת התשובות נקבל בכל הסוגיות שהעלינו והיא תיתן להמשך ההובלה של חבר הכנסת רם שפע, שמוביל את הוועדה שלו וייכנס לסוגיות האלה לעומקן וחברת הכנסת שרן השכל שעוסקת גם היא בתחומים האלה ואם יידרש אנחנו נפעל יחד, אני ורם שפע ושרן השכל לוועדה משותפת של כלל הוועדות, לדיון משותף, לראייה כוללת של כל נושא הקנאביס הרפואי.

מהמעט שגילינו היום בוועדה הזאת, התחום הזה לא מנוהל כראוי, יש בו חורים, אין בו שקיפות, אני מקווה מאוד שאין בו גם תיעדוף של אנשים מסוימים שזוכים לפתרונות ואחרים שלא זוכים. יש פה סכנה אמיתית לפגיעה לענף צומח בישראל בשנים האחרונות, שיכול להיות מקור גאווה לכלכלה הישראלית, צומח תרתי משמע ואני מצטער רון כץ, שלא קיבלנו תשובות טובות. גם אני לא קיבלתי תשובות. אבל זה רק בפרק ראשון וזה רק חיזק אותנו לכמה נצטרך להיות נחושים בפעולות שלנו כמחוקקים, גם להביא חוקים ביוזמתנו, גם לעשות בקרה אגרסיבית על המשרדים בתחומים האלה וגם להביא תוצאה אחרת. תם ולא נשלם, אני סוגר את הדיון. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:42.

קוד המקור של הנתונים