ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 30/01/2022

תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (פעולות ברכב המותרות שלא במוסך או במוסך נייד) (תיקון), התשפ"ב-2022

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



2
ועדת הכלכלה
30/01/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 165
מישיבת ועדת הכלכלה
יום ראשון, כ"ח בשבט התשפ"ב (30 בינואר 2022), שעה 13:45
סדר היום
הצעת תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (פעולות ברכב המותרות שלא במוסך או במוסך נייד) (תיקון), התשפ"ב-2021
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מרדכי ביטון – היו"ר
אורי מקלב
מוזמנים
חוה ראובני
-
עו"ד, יועמ"ש משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

רונן לוי
-
יו"ר איגוד המוסכים
משתתפים באמצעים מקוונים
לנה גרשקוביץ
-
מנהלת תחום כלכלה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

משה קירמאיר
-
מנהל אגף א פיקוח ורישוי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אריאל הבר
-
רפרנט תחבורה באגף תקציבים, משרד האוצר

אילת פלדמן
-
עו"ד, יעוץ וחקיקה - אזרחי, משרד המשפטים

אינגריד הר אבן
-
עו"ד, יועמ"ש איגוד המוסכים

יעל גויסקי
-
שדלן, יועצת רגולציה, איגוד המוסכים

אריה אשד
-
מנכ"ל איגוד המוסכים

גבריאל ברבי
-
נציג איגוד המוסכים

איתי בן חיים
-
נציג איגוד המוסכים

מאיר חלוצי
-
נציג איגוד המוסכים

משה סומך
-
נציג איגוד המוסכים

יריב רודד
-
נציג איגוד המוסכים

שמעון סודאי
-
קצין בטיחות, יו"ר איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה

חזי אבירם שייב
-
מנכ"ל איגוד יבואני הרכב

סיגלת בן ששון
-
עו"ד, שדלן, איגוד יבואני רכב

דוד מיכאל
-
מנכ"ל שגריר, חברות לשירותי גרירה

עומר סלע
-
מנהל תחום רכב, איגוד לשכות המסחר

נמרוד הגלילי
-
מנכ"ל הארגון להשכרת רכב וליסינג

אילן שביט שטריקס
-
עו"ד, נציג טסלה ישראל

איתי עשהאל
-
עו"ד, נציד טסלה ישראל

אלירן נגר
-
מנהל מועדון מעריצים טסלה
ייעוץ משפטי
מרב תורג'מן
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
מיטל פורמוזה - חבר המתרגמים

הצעת תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (פעולות ברכב המותרות שלא במוסך או במוסך נייד) (תיקון), התשפ"ב-2021
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שלום, אנחנו ממשיכים את דיוני ועדת הכלכלה לשבוע זה. בהצעת תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (פעולות ברכב המותרות שלא במוסך או במוסך נייד)(תיקון), התשפ"ב-2021.

אנשי משרד התחבורה יציגו את התקנות, בבקשה.
חוה ראובני
תודה רבה אדוני. סעיף 128 לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב קובע כלל ששירותי תיקון, התקנה ואחזקה, בדיקה של רכב, צריכים להיעשות במוסך ולא בשום מקום אחר. יחד עם זאת, נקבעה הסכמה לשר התחבורה לקבוע בתקנות פעולות שאפשר לעשות שלא במוסך. טקט ראשון של תקנות כאלה הותקנו ב-2018 ובהם נקבע רשימה של פעולות שכל אדם יכול לבצע, בכל מקום. פעולות שכולנו מבצעות בלי לחשוב עליהן, שהן בעצם פעולות שלכאורה היו אמורות להיות במוסך. כמו להחליף צמיגים או מגבים ולהוסיף שמן, מים, דברים מן הסוג הזה. יש רשימה של מקבץ פעולות כאלה. זה מ-2018.

אנחנו רוצים להתקדם רובד אחד נוסף וליצור מצב שבו יש פעולות שמבחינה מקצועית צריכות איש מקצוע של מוסך, צריכות להיות מבוצעות תחת פיקוח של מנהל מקצועי של מוסך. מבחינת תכנית, נקרא לזה, מוסך. יחד עם זאת, הם לא צריכים את התשתית הפיזית של מוסך. בין אם מבחינת המבנה של המוסך ומתקנים בו, כמו ליפט, המגבה שמרים את הרכב. בין אם מבחינת פינוי פסולת וסביבה, כמו החלפת שמנים, דברים כאלה, שצריכים אפשרות לפנות בצורה מסודרת. בין אם מבחינת בטיחות, שצריך מנגנונים. דברים שיכולים להיעשות בקלות, בכל מקום, אבל עם הידע המקצועי. ולכן אנחנו רוצים להתיר למוסכים להפעיל שירותים בחוץ. לשלוח עובדים שלהם שהם כפופים, בתחום הפעילות של המוסך, בתחום הידע של המוסך ובתחום המומחיות שלו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ונתתם דעתכם על היבטים סביבתיים והפרעה לסדר הציבורי ורעש? ומרכיבים אחרים של סיכון עוברים ושבים?
חוה ראובני
בהחלט. כפי שהסברתי קודם, אמות המידה שלפיהן בחנו את זה היה בטיחות והיה מניעת הפרעה לסביבה. רק דברים שעמדו במבחנים האלה מבחינתנו אפשר היה לכלול ברשימה הזאת. כאשר בדרך הזאת אנחנו מייעלים לכולם. בעל הרכב לא צריך להגיע למוסך. המוסך, אם הוא יכול לטפל בחוץ בכלי רכב, בפעולות מן הסוג הזה, שצריכות כמה כלי עבודה ניידים או מחשב. הוא לא צריך שטח כדי שהרכב יעמוד בו כדי לעשות את הטיפול. פחות שטח.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה התקנות האלה באות עכשיו? הן באות באופן כללי כי אתם חושבים שזה יעיל יותר להוציא שירותים החוצה? או שזה משרת שינוי כמו למשל הרכבים החשמליים או דברים כאלה?
חוה ראובני
זה תומך אולי גם בדברים שיש להם יותר אלקטרוניקה ומחשוב ופחות מכניקה. יחד עם זאת, זה לא בהכרח קשור לזה וזה נכון גם לגבי הרכבים - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
פעם ראשונה שמתקינים תקנות כאלה של מוסך נייד?
חוה ראובני
לא, זה אחר לגמרי מוסך נייד. לא מדובר פה על מוסך נייד.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל הוא צריך להיות צמוד למוסך? אותו אחד. השירותים האלה הם חייבים להיות?
חוה ראובני
כן, זה מוסך מורשה בתחום העיסוק שיש לו לגביו רישיון, יכול לשלוח עובד שלו שכפוף לאחריות המקצועית של המנהל המקצועי, לעשות את העבודה של החלפת מסנן אוויר במערכת האוורור בחניה שלך בבית. ולא שאתה תגיע למוסך לעשות את זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מוסך נייד זה רישיון אחר?
חוה ראובני
מוסך נייד זה הסדר אחר. הוא מוגבל, הוא עצמאי. הניידת היא עצמה מוסך בפני עצמו ויש לה פעולות מאוד מוגבלות ומסוימות שהיא יכולה לעשות, משלושה סוגים: או חירום וחילוץ, כדי לאפשר לרכב להגיע למוסך לטיפול מלא. או צמיגים, שזה משהו שנוסף בהליך החקיקה, תחזוקה ובדיקה וטיפול בצמיגים. וגם כן, עם הגבלות במקומות. התקנות האלה צריכות להגיע, הנוסח שלהם ממש אושר לאחרונה. הן תקנות שאינן מצריכות אישור ועדה. ורשימת סוגי המוסמכים וציודם. או שיש לנו את הטיפול במכונות ניידות, שהן מפלצות גדולות וכבדות, שלא כל כך יכולים להגיע למוסך, הטיפול מגיע אליהן.

כאן אנחנו מדברים בסך הכל על ביזור, נקרא לזה, של שירותים שנותן מוסך מורשה בתחום המומחיות שלו. ואם יש לנו הרים של רגולציה, אז פה איזה תלולית קטנה, ננסה לשטח אותה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איגוד המוסכים?
רונן לוי
טוב, קודם כל אני רוצה להתחיל, אנחנו לא ידענו שזה כנראה תקנת טסלה, שהגיעה פתאום לפני כל התקנות. שיש 100 תקנות שהמשרד עוד תיקנן. מאז החוק ב-2016. ופתאום זה עכשיו דחוף.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כמה תקנות?
רונן לוי
100 בערך, אולי קצת יותר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
באיזה תחומים?
רונן לוי
ביקשו ב-2.5 הם יבקשו ממך הארכה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
באיזה תחומים?
רונן לוי
בתחומי השמאות, כמעט בכל הסעיפים יש כ-100 תקנות שעוד לא תוקננו. גם בתחומי המוסכים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כמה זמן הם לא תוקננו?
רונן לוי
מ-2016. מאוקטובר 2016. וכל שנה מאריכים את התוקף של הצו. אנחנו היום חיים באיזה שהוא מקום של לימבו, בין הצו, שגם הצו קיים וגם החוק קיים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ולמה לא מתקנים?
רונן לוי
אתה צריך לשאול את משרד התחבורה. אני לא משרד התחבורה. בתחום התחרות, סעיף (53), (58), לא עשו תקנות. בהמון המון תחומים לא נעשו תקנות ולא יושמו גם הסעיפים של החוקים. למה לא עשו את זה אי אפשר לשאול אותי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מתחילים מהסוף לפעמים.
רונן לוי
התקנות האלה שמשרתות כנראה יחידים, אנחנו רק ביום שישי הבנו שהתקנה הזאת כנראה בשביל טסלה. ביום שישי הייתה פתאום בפייסבוק איזה שהיא השמצה פרועה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש ערימת תיקים. להתחיל לקחת תיק מלמטה זה קשה לו. לוקח תיק מלמעלה. יש ערימה של תיקים. להתחיל מלמטה זה קשה, מוציאים את הראשון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אולי נמציא איזה מכונה שמוציאה את התיקים מלמטה. אצלנו בוועדה אנחנו מוציאים את התיקים מלמטה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל יותר מעניין אותי למה הוא מתנגד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא לא מתנגד. הוא עוד לא אמר שהוא מתנגד. הוא רק נתן תיאור על מוטיבציות למה מקדמים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הוא שלח מכתבים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גם קודם הייתה לו הערה והוא שמע הבהרות והוא קיבל. בואו נראה מה יהיה פה.
רונן לוי
קודם כל, אנחנו מתנגדים שהדברים יוסדרו בצורה הזו ובצורה שלמי שיש פה יותר כוח, אחר כך מוציאים עלינו, כנראה זה אמצעי לחץ, שיימינג בפייסבוק. ביום שישי, שאיגוד הקרטל של איגוד המוסכים נגד הירוק ואנחנו החושך. רק להבהיר, אנחנו לא הייתה לנו אף פעם התנגדות שטסלה תיכנס ולא ש- aiways ייכנסו ולא ש- GEELY ייכנסו, whatever, המכוניות החשמליות. אנחנו כבר הכשרנו, איגוד המוסכים הכשיר בעצמו כ-2,000 בעלי מקצועות בתחום חשמל הרכב. נהפוך הוא הדבר, אנחנו בעד קדמה, אנחנו מכשירים את האנשים לקדמה יותר מכל אחד אחר. ואני חושב שמגיעה לנו התנצלות. גם אף אחד לא סיפר לנו שזה תקנות טסלה. לא משרד התחבורה ולא טסלה. רק ביום שישי הבנו, מהשיימינג שעשו לנו בצורה פרועה ממש, ביום שישי בטסלה, בקבוצה של טסלה, שאנחנו בכלל נמצאים בחזית הזאת. אז בטח טסלה חייבת לנו התנצלות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לאור המכתב שלכם?
רונן לוי
כן, הם הפיצו את זה לכל בעלי הטסלות, כאילו אנחנו עכשיו אנשי החושך. רק קצת להסביר מה זה הניידות של טסלה, אתם יכולים לראות את זה ביוטיוב. הם שולחים לבתים ניידות לעשות רוטציה בגלגלים, שזה עניין של צמיגים בגלל, עם ג'קים. ברחובות, בכל מקום שמתאמים עם האנשים, בחניה, whatever, לא משנה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה צריך את הרוטציה?
רונן לוי
בהוראות היצרן שלהם צריך רוטציה, לעשות פעם בשנה. הם לוקחים 100 ומשהו דולר. הם שולחים למכוניות, הם שולחים לצרכנים ניידות על דיזל. כאלה גדולות, הם הראו את זה אתמול, הם לא שולחים ניידות ירוקות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הרכב החשמלי צורך החלפה של צמיגים יותר מאשר רכב רגיל?
רונן לוי
רוטציה אמרתי, לא החלפה. שם אתה שולח בן אדם לבדוק צמיגים או לעשות רוטציה שהוא לא מקצועי, סותר את כל התקנות ואת כל החקיקה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
התאוצה. הרכב החשמלי מאיץ 3 שניות ל-100 קמ"ש. ורכב הכי מהיר 9-8. אז השחיקה הזאת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה הרוטציה? מחליפים מקדימה, מאחורה?
רונן לוי
הם שולחים להחליף מצבר קטן. זה מותר, זה גם מותר מה שאמרה חוה לפני כן, שיש פעולות מותרות, שאנחנו גם הסכמנו להם. אז אין עם זה שום בעיה. אני לא רואה איפה איגוד המוסכים שמתנגד עכשיו לניידות פיראטיות. ואני אומר לכם, יש היום בישראל המון ניידות פיראטיות שעושות טיפולים בבתים. אין אכיפה. לכן גם החוק הזה, סעיף 128 הוא לא מדבר בכלל על מוסכים ניידים. זה מן עכשיו, אני אבקש אחר כך שעורכת הדין שלנו תסביר למה בכלל זה נוגד את החקיקה של החוק הזה בכלל. לעשות את זה בצורה הזאת, בתקנה מסוג כזה. יש דרך להסדיר. למה דווקא את הפעולות האלה ולא פעולות אחרות? יש המון המון שאלות שעולות מהדבר הזה. למה דווקא שמשה ולמה דווקא ידית דלת? אני יכול לתת לכם עכשיו 150 פעולות יותר טובות לעשות בצורה הזו, מאשר הפעולות שהם עכשיו מבקשים. לכן הדבר הזה צריך היה להיעשות בשימוע נורמלי, בדיונים נורמליים. ולא להגיע ככה, לפני 100 תקנות באיזה שהוא, להגיע בצורה הזאת בלי הסבר ובטח לא להתייעץ איתנו, עם בעלי המוסכים. אנחנו 5,000 מוסכים בישראל. מוסך שאין לו ייבוא רכב, בטח לא יוכל להתמודד עם הדבר הזה. שיש לו לשלם ארנונה, אני אתן לכם דוגמה. אם עכשיו יבואן שמביא רכב חשמלי ויפתח מוסך אחד, עם 50 ניידות ולא צריך לשלם ב-50 ניידות האלה לא ארנונה ולא שום דבר, אז זה כמובן מפר את השוויון במדינת ישראל.

אין שום קשר בין העניין הירוק. כמו שאמרתי, הניידות ששולחים בארצות הברית הן ניידות על דיזל, הן לא ניידות ירוקות. הן מכוניות גדולות כאלה, כמו ואן שיש להם ציוד מאחורה. הן כולן מונעות בדיזל, הן לא מונעות בחשמל. ואם עכשיו אתם תראו כאלה אלפים, ויהיו פה אלפים של מוסכים שיחליטו שלא צריך עכשיו לא הסמכה ולא ארנונה ולא כיבוי אש ולא זה, זה בעצם מה שהתקנה הזאת תעשה.
מרב תורג'מן
אבל הסמכה כן צריך.
רונן לוי
אז אני אפתח מוסך של 200 מטר. זה מה שקורה עכשיו.
מרב תורג'מן
התקנות קובעות שכדי לבצע את הפעולות המפורטות בתקנות נדרש שיהיה מדובר בעובד של מוסך, שניתן לו רישיון להפעלת מוסך והוא צריך לבצע את הפעולות האלה במסגרת עבודתו.
רונן לוי
יש יבואנים היום הוותיקים, שיש להם 50 מוסכים ויש אולי יבואנים שעכשיו רוצים להיכנס ולפתוח מוסך אחד קטן ולהביא 50 ניידות. אנחנו הבנו מה מבקשים פה. לא נולדנו אתמול. אבל יש בנתיים 5,000 מוסכים - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
ואם הוא יפתח 20 מוסכים, מה זה ייתן לך? אתה לא תאפשר את זה ובמקום 50 ניידות מונעות הוא יפתח 20 מוסכים. מה זה ייתן לך?
רונן לוי
אנחנו לא אמרנו לא לאפשר את זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הארנונה שהוא משלם זה מה שיוסיף לך?
רונן לוי
הטענה שלנו היא אם רוצים עכשיו לפתוח איזה שהוא משהו חדש, אז בבקשה לעשות על זה דיון רציני.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אנחנו בעיניי הצרכן. בעיניי בעל הרכב. תשכנע, אני עכשיו לא נכנס, תשכנע אותי למה זה לא טוב.
רונן לוי
חבר הכנסת מקלב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אנחנו בסופו של דבר רוצים לראות את בעל הרכב. שהוא קנה רכב, יש לו רכב שני, לא משנה מה, והוא רוצה לקבל שירותים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם נניח היו אומרים לך שהתקנות האלה כן נכנסות לתוקף, יש פעולות שאתה חושב שלא ראוי לעשות אותן?
רונן לוי
שמשות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
למעט שמשה קדמית. השמשות הקטנות, מה הבעיה?
רונן לוי
יש פעולות אחרות, למה הפעולות האלה? הייתי רוצה לקבל קודם כל נימוק למה הפעולות האלה ולא אחרות. אני לא הבאתי את התקנות האלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היה פה נימוק. אתה יכול לקבל עוד נימוקים, אבל הסבירו.
רונן לוי
מה היה הנימוק לגבי שמשות?
חוה ראובני
אני לא נכנסתי לנימוק של כל אחד לחוד. אמרתי שלקחנו פעולות ובחנו אותם שהם עומדים בקריטריונים של לא צריכים ציוד מקובע של המוסך, אלא ציוד שקל לנייד אותו. שאין בעיה בטיחותית לעשות אותו בכל מקום ואין בעיה סביבתית בכל מקום.
רונן לוי
יש פה פירוט, לא אני פירטתי את זה. אני לא הבאתי את הפירוט הזה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
את לא אומרת לו, אבל אני אשאל, מה ההבדל בין שמשה קדמית לשמשה אחורית?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בטיחות. עם אוטו בלי שמשה קדמית אי אפשר לנסוע ועם אוטו בלי שמשה אחורית אפשר. חבר שלי אתמול עשה רוורס לעץ, שבר בפח, בשפיץ של הפח את השמשה האחורית. שם ניילון ונסע, כי האווירודינמיקה. אבל הקדימה זה בטיחות מאוד גבוהה. ההתקנה צריכה להיות מאוד מקצועית של השמשה הקדמית.
חוה ראובני
יש גם חיישנים שנמצאים. זה לא רק זכוכית.
מרב תורג'מן
אני רואה שגם אתם מבקשים שמשה של חלון גג.
חוה ראובני
את ההסברים המקצועיים, הטכניים, על כל פריט זה לא אני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל לא ענית לי, רונן. נניח שהן כן נכנסות לתוקף, יש פעולות שלא ראוי לעשות בשטח?
רונן לוי
לדעתנו רוב הפעולות אפשר לעשות בשטח, הרבה פעולות. אפשר גם לעשות טיפול בשטח. לשפוך שמן בשטח? אני יכול גם להוריד לך בטרייה של 800 קילו של טסלה בשטח. האמת היא שאנחנו יודעים לעשות את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה גם חלק מהאפשרויות פה? לא.
אורי מקלב (יהדות התורה)
רק בטרייה קטנה.
רונן לוי
רק הקטנה.
חוה ראובני
יש נציגה מקצועית שלנו בזום, אם אפשר לאפשר לה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני בעיקרון בעד אופרציה של החלפת שמשה לרכב היא יכולה לדרוש מרחב ציבורי, חניות, זה יכול להפריע לסדר הציבורי.
רונן לוי
שמשת חלון צריך לפרק את כל הדופן. זה לוקח שעה ומשהו. אתה צריך לפזר שם, לנקות. אתה פותח מוסכים בשכונות. אתה פותח מוסכים, מי יודע אם זה לא בדרכים. זה לא לצורכי חילוץ. אתה פותח פה מוסכים. זה מה שיקרה.
חוה ראובני
אדוני, הפוך בדיוק. אם אתה לא צריך להגיע למוסך, אלא המוסך יכול להגיע אליך, התמריץ לפנות לאיזה חאפר שבמדרכה, שיתקן לך את האוטו על המדרכה ליד, שזה לא רק במדרכה ולא רק בתוך המוסך, אלא הוא גם לא מקצועי ולא מפוקח ולא בעל רישיון ולא כלום, התמריץ הזה יורד עם המוסך המקצועי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה הפעולות הראויות במרחב הציבורי? זה מה שנשאר.
רונן לוי
ארבע שנים היינו בוועדה. ארבע שנים החוק הזה היה פה עם 300 סעיפים. עכשיו בשביל לעשות לו שינוי, וזה שינוי דרמטי, מנסים לעשות אותו בעשר דקות בלי שימוע ובלי דיון.
חוה ראובני
מה בלי שימוע? פורסם להערות ציבור. העברתם הערות, שקלנו. מה לא? עשינו כדת וכדין, מה בלי שימוע?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ההערות שלהם נכנסו לנוסח הסופי?
רונן לוי
לא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש שילוב?
רונן לוי
לא, הם לא ענו אפילו. הם לא ענו.
חוה ראובני
אני חייבת להודות שאני לא זוכרת כל הערה.
רונן לוי
הם לא ענו ולא קבעו פגישה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני שואל שאלה, לגבי הטענה שלו שהוא שש שנים מחכה ל-100 תקנות, מ-2016, ודווקא את התקנה הזאת הבאתם בדחיפות רבה על פני אחרות שלא פחות חשובות. מה?
חוה ראובני
אדוני, התקנות האחרות, זה סטים של תקנות. שניים מהם מונחים בכנסת בשבועות האחרונים. אחד מהם היה מונח בכנסת גם מימי הממשלה הקודמת. הן מאוד מאוד מורכבות ואני לא חושבת שאנחנו צריכים לעצור את היכולת לעשות תקנה אחת פשוטה יחסית, מהירה יחסית, כמה שורות, קלה, לא לעשות אותה ולא לתת את השירות הזה ולא לתת את ההקלה הזאת לכל הגורמים. גם למוסכים זה יחסוך. זה יפתח להם אופציות של תחרות, כי הם יוכלו להיות זריזים וגמישים וזמינים. וגם לציבור. ולעצור אותם כי התקנות הסדרת העיסוק בשמאות רכב, שהן תקנות כבדות או כל האתיקה מקצועית וניגודי עניינים במוסכים עדיין לא עלו לדיון. אין שום סיבה לעצור את זה בנתיים. זה לא קשור אחד לשני.
רונן לוי
כבוד יושב הראש, זה במאי, הדבר הזה נכנס במאי שנה שעברה. אנחנו הוצאנו מיד את העמדה שלנו למי ששלח לנו אותה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה נכנס במאי?
רונן לוי
שלחו את הדבר הזה, עכשיו, את התקנות האלה במאי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כבר במאי שעבר להערות הציבור?
רונן לוי
זה רק. אמרתי שש שנים מול מאי, כאילו חצי שנה, מה שהיא אמרה להערות הציבור. אני קיבלתי אותו במייל, לא בהערות הציבור. קיבלתי את זה רק במייל דרך זה שאחרי על ריא, אני קיבלתי אותו במקרה במאי. קיבל ממני את התשובה. אף אחד לא זימן אותנו, לא את איגוד המוסכים ולא אף אחד לדיון על זה, למה זה ככה ולמה זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתה מזמן אותם?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
את מי?
אורי מקלב (יהדות התורה)
את איגוד המוסכים. בסדר, זה מגיע לפה עכשיו.
רונן לוי
לא, אבל זה לא נכון. זה לא תהליך נכון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לשאר הדברים קוראים לכם?
רונן לוי
כן, בטח. כל הזמן. אנחנו בדיונים כל הזמן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם יש איזה חוק שמשפיע על מוסכים, אין להם זכות להשמיע את עמדתם?
חוה ראובני
הם משמיעים. זה שהם משמיעים לא אומר שאנחנו מקבלים. רונן יסכים איתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ממאי ישבתם איתם? מישהו מכם?
רונן לוי
אני לא מסכים איתך. כי אנחנו לא מצליחים להוביל אתכם - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא ביקשנו שתשבו עם כל מוסך, אבל הם כאיגוד.
רונן לוי
מספיק שהיא אומרת שזה לא חשוב התקנות האחרות, כי בשבילה זה לא חשוב.
חוה ראובני
מי אמר שלא חשוב? אל תגיד דברים שלא אמרתי.
רונן לוי
אוקיי, זה יותר צריך, יותר, סליחה, אני מתנצל. נתת איזה שהם שיקולים כאלה ואחרים למה שש שנים לא עשו. אבל זה דחוף.
חוה ראובני
זה לא היה שיקולים כאלה ואחרים. לא אמרתי מילה על מה קרה עם הדברים האחרים. אמרתי על התקנות האלה למה לא עיכבנו אותם עד שנגמור עם הדברים האחרים.
רונן לוי
עובדתית, 100 תקנות לא קרו ואלה פתאום דחופות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, לא יהיה פה פינג פונג.
רונן לוי
אז השאלה אם יש פה הון שלטון.
חוה ראובני
אה, תודה רבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סליחה, סליחה.
חוה ראובני
אני לא מוכנה לשמוע את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רונן.
חוה ראובני
אני לא מוכנה לשמוע האשמות כאלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רונן וחוה. חוה, גם תורידי טון ותגובות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מאשימים אותי בשחיתות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ואתה עכשיו אל תגיד כלום.
רונן לוי
אני מתנצל, אני לא האשמתי את חוה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חכו רגע שניכם. יהיו עוד סבבים של התייחסויות שלכם. חזי אבירם שייב, מנכ"ל איגוד יבואני הרכב, בזום, בבקשה.
חזי אבירם שייב
טוב, מבלי להתייחס לכאבי הבטן, אני חושב המוצדקים, של רונן לגבי העיכוב המתמשך בתקנות, זה בגלל שאני לא חושב שאנחנו יכולים להעריך ממה נובע העיכוב. האם מהעובדה שהמון שנים לא היה ממשל תקין או בגלל דברים אחרים. אז אני רוצה להתייחס רק לתקנה לגופו של עניין ולא האם היא החשובה להעביר עכשיו או לא.

אז קודם כל, המצב הקיים. המצב הקיים ניידות עובדות בשטח. אני רוצה לתת לכם דוגמה: למשל אם למישהו יש באגר וצריך לתקן אותו, אז לא כל תקלה מביאה את הבאגר למוסך. היום יש טכנולוגיות כאלה שאתה מצליח בטלמטריה לאתר מה התקלה. הבאגר מאתר לך מה התקלה ומגיע הטכנאי המוסמך מהמוסך המורשה, עם הכרטיס הנכון. מחליף אותו והדברים ממשיכים. עכשיו, ככל שיעבור הזמן, ואי אפשר לעצור את הקדמה, אנחנו נצטרך לתת יותר ויותר שירות ללקוחות בבית שלהם. זה יותר יעיל, זה יותר נכון, זה יותר מתקדם. וגם המערכות והאמצעים שיש היום ושהולכים להיות, יוכלו לאפשר לנו את זה.

אז בגדול, אני מצד אחד מבין את רונן לגבי מה שהוא אמר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה עמדתך לגבי התקנות שלא תוקננו ואיזה נזק ציבורי יש לעובדה הזאת שלא תוקננו עד היום?
חזי אבירם שייב
תקנות שלא מתוקנות בחוק רישוי רכב מאפשרות מנעד מאוד רחב של התנהלות שחוק רישוי רכב לא רצה שיהיה בהן. והתקנות עצמן מסדירות את מה שרצה חוק רישוי רכב להסדיר. ככל שהן לא קיימות אז יש מרווחים. אני לא חושב שזה איזה משהו שנורא ואיום, אבל בהחלט שוק הרכב היה יכול להתנהל הרבה יותר טוב אם התקנות היו מתוקנות כבר.

אבל לגופו של עניין, התקנה הזאת היא מבורכת. אנחנו צריכים יותר ויותר לאפשר לתת שירות בבית הלקוח. וככל שיעבור הזמן המערכות של הרכב יהיו יותר טכנולוגיות ופחות פיזיות וממילא נצטרך לתקן אותם בטלמטריה ובשלט רחוק. אז הכיוון הזה הוא בהחלט כיוון נכון ולא מן הנמנע שמחר בבוקר או בעוד חצי שנה יבוא משרד התחבורה לוועדה עם דברים נוספים שהוא רוצה שיכללו בתיקונים בשלט רחוק. כי הקדמה אי אפשר לעצור אותה, זו דעתנו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה חזי. משה סומך, חבר באיגוד המוסכים.
משה סומך
שלום, תודה רבה. בהתייחס לדברים גם המקצועיים. אני קודם כל בעל מוסך. דיברתם על שמשה קדמית. ושמשה קדמית יש ברכבים היום חיישני גשם, רדארים, מצלמות. מי שמחליף אותה בחוץ, מתחת לבית, אני לא בטוח שיש לו את הציוד הזה.
חוה ראובני
היא מוחרגת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הם החריגו את השמשה הקדמית. השמשה הקדמית לא כלולה.
משה סומך
לא, אני נותן דוגמה של מקצועיות של דברים שנחוצים על מנת למנוע את הנושא הזה של מוסך נייד. אז נכון, יש היום שירותי דרך, כמו חברות הביטוח, שמחליפות מצבר במקום. אני לא חושב שהיה על זה הרבה יותר מידי רעש, אף על פי שזה גם כן גובל בבעיה מסוימת שלא עושים עדכוני מחשב, לא מאפסים חלונות, לא עושים הרבה דברים שכשמגיעים למוסך גורמים גם נזק לבוא, הצרכן צריך לבוא למוסך. גם לעשות עדכון, גם לעשות עוד דברים. וזה גם טרחה.

אני לא חושב שמישהו מאתנו, לא בעלי המוסכים, אלא הדיירים בבניינים או ברחובות עצמם, יתחיל לראות שמתחת לבית שלו מתחילים לפרק גלגלים בשתי מכוניות במקביל או להחליף מראה או שירות כזה או אחר, כשבעצם המוסכים נעשו ברחובות. זה מתאים לדרום אמריקה, לא מתאים לישראל. עכשיו, מה שעושים למשל בטסלה, ועוד פעם, אני לוקח את זה כמשהו רוחבי ולא כטסלה בעצמם. אני גם ראיתי את הסרטון של החלפת הגלגלים. להחלפת הגלגלים הזאת יש לה סיבות. לא באופן אוטומטי מחליפים צמיגים קדימה ואחורה. זה קיים בעוד רכבים מודרניים שעושים את זה יזום בטיפולים. יש התראות מחשב לזה. הדרך שנעשה זה כאילו להגיד שאנחנו שולטים. כל הקטע הזה של המוסך הנייד בצורה שהוא מתאפשר לנקודות האלה הוא פשוט סגירה, קרטל. מה שבארץ לא אוהבים להתמודד מולו. זה מונופול וקרטל. לטסלה לא מוכר חלפים. לדוגמה, יש עוד כאלה, אבל כרגע רק הם. לא מוכרים חלפים למוסך רגיל. אנחנו סגורים מכולם. אני היום יש לי אישור לטפל בטסלה, אבל אני לא יכול. למה? כי היצרן, היבואן סוגר אותנו. יש מוסך אחד בפתח תקווה, נגמר הסיפור. עכשיו, עם הצמיגים אותו דבר. הנושא של הצמיגים, אומרים מה זה, בסך הכל צמיג.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מי הסמיך אותך לטפל בטסלה?
משה סומך
לא בטסלה, ברכבים החשמליים. לא בטסלה. אני אומר, טסלה לא מוכנים שאני אטפל במה שאני יכול.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יושב הראש אמר טוב. הוא מקביל לכל מילה שלך. אתה אמרת שאתה מוסמך לטפל בטסלה, רק אין לך את החלפים.
משה סומך
לא, לא, אני אמרתי שאני מוסמך. סליחה, אז אני חוזר בי אם אולי הבהרתי לא נכון. אני מוסמך לטפל ברכב חשמלי והיברידי. אבל למשל אם באה לי טסלה, אני לא יכול לקנות מהם חלפים. אני גם לא יכול להיכנס לתוכנה שלהם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ככל שהמוסכים לא צריכים לשלם ארנונה וכל זה, הלקוח מרוויח יותר. אני מסתכל גם כל הזמן. אני מבין שיש לכם בעיה עכשיו במוסכים, אבל אני מבין - - -
רונן לוי
זה צריך להיות ביחד עם זה שיתנו לי מידע.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל הכל יהיה יותר זול.
משה סומך
מה זול? מה זול, סליחה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם הרכבים האלה דורשים כרטיסים והחלפות, אם נניח הרוב זה החלפת כרטיסים ויש איזה חלון, מסך מגע וכל הדברים האלה, זה דברים של הייטק. דברים קטנים מאוד. מאות מכוניות נוסעות - - -
רונן לוי
זה לא נכון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
צריך לקחת מוניות, מפסידים יום עבודה.
רונן לוי
אבל זה לא נכון, אתה מסתכל על מכוניות ישנות. מראה עם מצלמה עולה 9,000 שקלים.
משה סומך
לא, לא, חבר הכנסת מקלב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ככה זה, לא מוכנים לקבוע תור בשביל זה. אתה צריך לבוא למוסך, תשאיר את הרכב. אתה נוסע מהר חוצבים, מלא רכבים. יש לנו ליסינג פה, על כל דבר קטן 'טוב, נוציא לך את הרכב'. למה נוציא לך את הרכב? הוא מרכז, רונן, אתה יודע שאנחנו מאוד רוצים לשמור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אין לך הזדמנות לשבת עם איגוד המוסכים לקבל אינפוט מהם?
רונן לוי
ברשותך, הייתי גם רוצה שהיועצת המשפטית שלנו תעלה.
חוה ראובני
אין לנו התנגדות. אבל מה שאני שומעת זה לא התנגדות לרשימה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רונן, אם אתה תתפרץ אני גם אוציא אותך מהדיון. הדיון הזה הוא לא שוק. אני נותן פה זכות דיבור, אף אחד לא מתפרץ.
חוה ראובני
אין לנו בעיה להידבר עם איגוד המוסכים. יחד עם זאת, מה שאנחנו שומעים פה זה התנגדות עקרונית לעצם הרעיון שחלק מזה זה החשש בענייני טסלה, שאני לא מעורבת בו. והתקנות האלה לא נולדו מטסלה. יש כאן סעיף, ורוב הסעיפים פה אם לא כולם רלוונטיים לכל אוטו מודרני שיש לו מערכות מחשוב. מי שעשה שיימינג זה לא משרד התחבורה ואני לא מבינה מה רוצים. ההתנגדות שאנחנו שומעים פה זו התנגדות עקרונית לעצם התקנות, לא לרשימה. אז אם חברי הכנסת סבורים, הנה, ראי מוסכניק שחשש מה לא מתאים והראנו לו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל סעיף (ח) זה ברור שזה רק בגיה וגם מסנן אוויר ולא מסנן שמן, בגלל שברור שברכבים החשמליים יש רק מסנן אוויר ואין מסנן שמן.
חוה ראובני
לא, כי מסנן שמן יוצר זיהום להחליף אותו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
נכון. אז לכן, על פי רוב זה הולך ביחד. או למשל סעיף (ח) רכיבי מתח נמוך של שקטע טעינה, אין כזה דבר, רק ברכב היברידי. אין שום מוסך רגיל.
חוה ראובני
מה שקוראים המצית שאליו מתחברים כל מיני דברים, זה רכיבי מתח.
אורי מקלב (יהדות התורה)
צריך לענות אני חושב מאוד לעניין. אדוני יושב הראש, אני מלווה באופן אישי כבר את איגוד המוסכים הרבה. ויש דברים שהם נאבקים ואני תומך בהם. כמו אובדן להלכה ועוד דברים כאלה, שהם נאבקים באופן אמיתי. בהתחלה לא הבנתי כדי שיהיה מוסך, וזו שאלה של פיקוח נפש, רכבים שעולים. אבל כאן אני מסתכל בהיבט של הצרכן. ומההיבט של הקליינט זה בדיוק מה שצריך לעשות היום.
רונן לוי
אני אסביר. יש פה השפעה על התחרות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, אבל יש את הצד השני, מקבל, איך נראה המרחב הציבורי. זה לא מבוטל. אם אתה עכשיו תראה אלפי תיקוני רכב, מכוניות על ג'קים באמצע הרחוב.
חוה ראובני
זה לא דברים שעל ג'קים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
וחניה כפולה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
רוטציה זה כן ג'קים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה יכול להיות פה פגיעה. אני לא מקל בעניין הזה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל אני מסתכל על ידידים לנגד עיניי. זה לא עכשיו נושא, זה הגיע ב-2018. שהם אומרים לי גם כן שהם מוגבלים היום בחלקים לעשות, כך וכך מגבילים אותם ואפילו עוצרים אותם. אחד הדברים ההתנגדותיים שעלו בשנים האחרונות זה כבר לא דברים עתידיים. אחד הדברים שאני מתפעל כל פעם מחדש איך שהם חוסכים ואיך שהם פועלים ואיך שהם עושים. ואנחנו רוצים גם אותם לעצור. וכאן זה מצד אחד מפתח לרבות. אני עם הילדים שלי נתקלתי כל כך הרבה בעיות במפתחות, שהיום מתברר שיש מישהו שעושה את זה. מביא לך. במקום לנסוע בשביל משהו, מפתח, יש היום מישהו, מסדר לך משהו. מגיע אליך, מסדר לך את זה דרך המחשב שלו, הוא אפילו לא יוצא מהאוטו. דקה, שתיים, הוא יוצא והכל מסודר. זה לא רואים ברחוב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה בטוח מוסכם. פה רק נשאר סוג העבודות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל הוא צריך להיות גם מישהו שמוסמך למוסך. אז זה לא החאפרים ברחובות.
רונן לוי
אפשר?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רונן, אני אתן לך. לא עכשיו, אתה תתאפק. אם אתה לא יודע להתאפק, עוד פעם, זה לא עובד ככה. אלירן נגר, מנהל מועדון מעריצי טסלה, בבקשה.
אלירן נגר
שלום וברכה. אני מנהל מועדון מעריצי טסלה. אנחנו מונים מעל 21,500 איש, חברים בקבוצה הזאת. מעבר לזה יש לנו מאות אלפי מבקרים חופשיים. אנחנו קבוצה פתוחה. מעבר להסתכלות על טסלה, אנחנו מסתכלים בכלל, טסלה היא למעשה מובילה רעיונית של שינוי חדש בכל תחום הקיימות ובתחום האנרגיה הנקייה. והמעבר לאנרגיה נקייה, שהיא אנרגיה חשמלית למעשה בעיקר. ובין היתר, המוצר היחיד שהיא הביאה לארץ בשנת 2021 היה רכב מדגם טסלה מודל 3. זה לא כלל הרכבים שלה וזה לא כלל המוצרים שלה, אבל זה מייצג רעיונית את השינוי שהוא שינוי תפיסתי. גם בתחום ייבוא הרכב וגם בתחום הפנייה ללקוח.

עכשיו, מדובר בתחום שפונה ללקוחות ומביא אלינו גם מהפכה בתחומים של אלקטרוניקה והייטק ומחשוב, שלמעשה מאפשרים לא רק לטסלה, אלא לכל רכב חשמלי ולכל רכב אלקטרוני למעשה. היום האלקטרוניקה והמחשוב נכנסים גם למחשבים מונעי דלק בערה פנימית באחוזים מאוד ניכרים ובאחוזים מאוד גבוהים. ולא מחייבים ביקור במוסך. ולמרות זאת, גם ברכבים שהם לא חשמליים, למעשה כמעט כל דבר מחייב ביקור במוסך, כולל טיפולים שלא מחייבים ביקור במוסך. למרות זאת העלויות מושתות על הלקוח בסופו של דבר. בעיקר ברכבים חשמליים ובעיקר בעיקר בטסלה, העלויות בנושא טיפולים הן אפסיות. אין צורך למעשה, מלבד טיפולים של החלפת שמנים לבלמים או החלפת בלמים או דברים שנוגעים לבטיחות, אין צורך לבקר במוסך. היום בכל העולם, בארצות הברית, באירופה, באוסטרליה, בסין, ביפן, כל הדברים האלה נעשים מרחוק. אני לא מבין, ויחד איתי לא מבינים מאות ועשרות אלפי אזרחים למה אנחנו צריכים לשלם על דבר שיכול להינתן לנו מרחוק או באמצעות איש שהוא מוסמך לכך ומגיע אלינו וחוסך לנו שעות עבודה שאף אחד לא מחזיר לנו. הוצאות שאף אחד לא מחזיר לנו. רכבי ליסינג שאנחנו צריכים להיסחב ביניהם ולתאם לנו נסיעות והפסד ימי עבודה, שאף אחד לא מחזיר לנו. וכל התשתית הזאת היום למעשה במדינת ה- startup nation שאנחנו מובילים טכנולוגית בעולם, לא יתכן שהדבר הזה למעשה ישאיר אותנו מאחור.

משרד התחבורה פה מביא רעיון שהוא מתקדם ומקדם אותנו למאה ה-21 כמו שצריך להיות. אנחנו כבר היינו צריכים להיות בשלב הזה מזמן. איפה האור לגויים? איפה כל הטכנולוגיות המובילות שאנחנו משווקים לעולם ואנחנו מובילים בהם?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. אלירן, משפט סיום.
אלירן נגר
אז מה שאני מבקש זה לקדם את התקנה כפי שהיא. אף אחד לא עשה פה שיימינג. מה שתואר למעשה ברשתות החברתיות זה בדיוק אותו מסמך שהוגש לוועדה.
רונן לוי
כתבת שאנחנו חושך.
אלירן נגר
לא כתבתי שאנחנו חושך. אין פה אנרגיות חושך ואנרגיות אור. יש פה עניין של מתקדם ויש פה עניין של מי שלוקח לאחור.
רונן לוי
מה זה קשור? אתה עושה רוטציה בגלגלים, זה קשור לניקיון של חושך? אני לא הבנתי. למה השיימינג הזה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא להתווכח, רונן. אלירן, תודה רבה.
רונן לוי
זה לא היה נדרש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
די רונן. עו"ד אילן שביט שטריקס, נציג חברת טסלה בישראל.
אילן שביט-שטריקס
צהריים טובים לכולם. אני שמח על ההזדמנות ומודה על ההזדמנות שניתנה לנו על ידי חברי הוועדה. המודל שמוצע בתקנות המוצעות הוא המתחייב ותואם למעשה להתפתחות טכנולוגית שקורית בעולם הרחב. ואי אפשר למנוע את זה. המודל הזה, אגב, ישים גם לטסלה והוא מתיישב ועולה בקנה אחד עם מודל עולמי של טסלה שבפועל מיושם בכל העולם. אם בארצות הברית, אם באירופה ואפילו באיחוד האמירויות.

אין הצדקה היום בעידן הטכנולוגי החדש להכריח לקוח למוסך אם השירות או המוסך הנייד יכול להגיע אליו, וכך זה נעשה. במיוחד בשעה שמדובר ברכבים בעלי טכנולוגיות כל כך מפותחות. למעשה יש לכם כאן את הרכבים החשמליים שאנחנו מדברים, של טסלה, תארו לעצמכם טלפון נייד שאתה יכול לתקן אותו בתקנות הנוכחיות.

עכשיו, בשעה שאני מתייחס לתקנות המוצעות, שימו לב לתיקונים או אותן פעולות שמתירים בתקנות האלה ואפשר להבין גם (הפרעות בשידור הזום). למשל, המוסך הנייד יכול לתקן מסך מגע, אבל ניקח את זה - - -. אין טעם להכריח לקוח להגיע למוסך של יבואן כזה או אחר לצורך תיקון מסך מגע ברכבו. קרתה תקלה, יכולה להגיע הניידת המתאימה, עם איש שמורשה לכך. אגב, בצדק קבע משרד התחבורה שרק מפעיל הניידת או איש הניידת הוא עובד של מוסך שניתן לו רישיון להפעלת מוסך. לא כל דכפין יכול.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כמה מוסכים יש לכם בארץ?
אילן שביט-שטריקס
יש לנו מוסך בשלב זה, אנחנו בשלב החבירה. יש לנו מוסך מרכזי בפתח תקווה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה שלכם או שאתם, זה זיכיון?
אילן שביט-שטריקס
זה מוסך שלנו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
וכל תשעת הסעיפים זה סעיפים שבאמת נוגעים לכם, לרכב טסלה? אתם רואים את זה כדבר שהוא נצרך מאוד, שיש בו צורך מאוד? תשעת הסעיפים האלה.
אילן שביט-שטריקס
כן, כן. המוסך הזה הוא למעשה המוסך המרכזי, בו אנחנו יכולים לתת (הפרעות בשידור הזום) עניינים מהותיים, אקוטיים, ניתן להביא אליו. אם אדם רוצה להגיע אליו הוא יכול להגיע.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתם פניתם במכתב או פנייה, הייתה לכם פנייה או פגישה עם משרד התחבורה בנושא שלכם, עם רשימה של תשעת הסעיפים האלה?
אילן שביט-שטריקס
בשעה שפורסמו התקנות הללו בוודאי שהצגנו עמדה למשרד התחבורה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא, אנחנו שואלים אם הפנייה שלכם הייתה לפני שפורסמו התקנות, לפני מאי.
אילן שביט-שטריקס
לפני שפורסמו התקנות היינו גם בקשר עם משרד התחבורה לצורך הצגת העמדה שלנו. החבירה שלנו הייתה חבירה של כמה חודשים. ושם הצגנו בפני הגורמים המוסמכים במשרד התחבורה את תפיסת השירות שלנו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
היו סעיפים שהם לא קיבלו ממה שביקשתם?
אילן שביט-שטריקס
כן, בטח. היו סעיפים שלא קיבלו.
איתי עשהאל
כן, כן, היו סעיפים שלא קיבלו. כן, כן. היו, בוודאי היו סעיפים.
אילן שביט-שטריקס
משרד התחבורה, עם כל הכבוד, אינו חותמת גומי. ומשרד התחבורה אינו עובד של טסלה, לא שלוח של טסלה. טסלה מציגה את התפיסה שלה, את התפיסה שהיא מתקדמת. ומשרד התחבורה מקבל את זה. זה דבר לגיטימי וכך זה נעשה בכל העולם ואין כל סיבה שלא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה אילן.
איתי עשהאל
ההתייחסויות מוגשות בחלק הציבורי, הכל פתוח לעיניי הציבור ולא בהסתר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אילן, משפטי סיום.
אילן שביט-שטריקס
לא מסמכים סודיים. המסמכים מוגשים לציבור, הוגשו וניתן לראות אותם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כל הרכבים שלכם עדיין לביטוח? אחריות אני מתכוון.
אילן שביט-שטריקס
כן. רק השנה הגענו, בינואר 2021 קיבלנו את הרישיון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לכמה שנים זה אחריות?
איתי עשהאל
עד שמונה שנים.
אילן שביט-שטריקס
עד שמונה שנים לבטרייה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לכל האביזרים האלה.
אילן שביט-שטריקס
תלוי באביזר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. שמעון סודאי.
רונן לוי
השירות לא בחינם, אגב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
השירות לא בחינם?
אילן שביט-שטריקס
איך השירות לא בחינם? אני לא מבין.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, מה אמרתם?
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה נושא מעניין.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני בטיחות מקצועי ותעבורה, בבקשה.
שמעון סודאי
אוקיי. מה שאני רוצה להגיד, שלא יובן מדבריי שאני מתנגד לתיקונים קלים. אני קורא להם עזרה ראשונה. כל מיני דברים שאפשר לעשות בצד הדרך, זה בסדר, אפשר להחליף. אבל צריכים להבין שבעידן הקיים היום, גם ברכבים שאנחנו מכירים, יש לכל מוסך מה שנקרא רישיון. וברישיון רשום מה הוא יכול לתקן. אם זה רכב בנזין, אם זה רכב דיזל, אם זה חשמל, אם זה אלקטרוניקה וכדומה. לכן מאוד חשוב להבין שבעלי המוסכים כמובן מחזיקים את המוסך, מחזיקים את העובדים, משלמים ארנונה. גם לחלק מהם גם יש עובדים ניידים שמגיעים לטפל בעזרה ראשונה לאנשים שנתקעים בצד הדרך. אבל מאוד חשוב להגדיר מראש במקרה הזה מה מותר ומה אסור. מה מותר לתקן ומה אסור לתקן. וכמה זמן אנחנו שומרים על בעיות שאנשים נתקעים בצד הדרך ואנחנו שומעים על תאונות. בשנה יש בסביבות 22 הרוגים כתוצאה מעצירה בשול. ולא משנה כרגע אם זה תקלה בדרך של הרכב או שהרכב נעצר בגלל שיש לו פנצ'ר. אנחנו צריכים להבין שזה דבר מאוד מאוד מסוכן.

אני גם רשמתי שם בצ'אט, כי לא ידעתי אם אני אקבל את זכות הדיבור. גם כשיש איזה שהיא בעיה עם רכב חשמלי. למשל נגמרת הסוללה, אין סוללה. והוא עוצר בצד הדרך. זה דבר שאין לו פתרון אלא גרירה. ולכן אנחנו צריכים להסתכל על הדבר הזה בצורה מאוד מאוד עמוקה ולהגדיר בתקנות מה מותר ומה אסור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה לך שמעון סודאי. לנציגי משרד התחבורה, תוך כמה זמן לדעתם תביאו את כל התקנות שנגזרות מהחוק שקיבלתם ב-2016?
חוה ראובני
זה בעצם גולש כבר לדיון הבא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל הוא קשור לדיון הזה. אנחנו עושים את הדיון הבא כי לא הגיעו התקנות לדיון הזה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ולו רק מפני מראית עין. כל אלה שנמצאים בדיון הזה ולא יהיו בדיון הבא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, הדיון הבא נובע מהדיון הזה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל לא כולם יהיו, ואתה מעלה את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא עשינו את כל התקנות. אנחנו חייבים לעשות חקיקה. מתי יהיו תקנות?
חוה ראובני
אני אגיד כך: שתי מערכות תקנות מונחות על שולחן הוועדה. תקנות בענייני מוסכים שמצריכים את אישור הוועדה ותקנות בענייני שמאים שמצריכים את אישור הוועדה. כאשר לשתי מערכות התקנות האלה יש, כל אחד מהם יש כביכול את התאום שלו, שזה תקנות באותו עניין, בנושאים שהחוק לא מחייב את אישור הוועדה. גם למוסכים וגם לשמאים שכולם אמורים להיכנס לתוקף ביחד.

בנוסף יש תקנות בעניין ייצור רכב ומוצרי תעבורה שאלה תקנות שגם מצריכות את אישור הוועדה. יחד עם זאת, הן צריכות קודם התייעצות עם שר הכלכלה והתעשייה ושם נוצר איזה קשר משונה שאנחנו לא מצליחים להתיר אותו. מהממשלה הקודמת הסמכויות הועברו לשר הרווחה. בממשלה הנוכחית זרוע העבודה, שזה קשור אליה, הוחזרה משרד הכלכלה. אבל בטעות לא נעשתה החלטת הממשלה שמעבירה את החוק הזה לאחריות שר הכלכלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז מה הבעיה להביא החלטת ממשלה?
חוה ראובני
כרגע אנחנו רודפים אחרי משרד הכלכלה שישלימו את זה. כרגע אין לנו עם מי להתייעץ, לעשות את הליך ההתייעצות הפורמלי וזה הדבר היחידי שמעכב מזה שבועות רבים את הנחת התקנות. גם התקנות בנושאים האלה על שולחנה של הוועדה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. עומר סלע, מנהל תחום רכב, איגוד לשכות המסחר.
עומר סלע
שלום רב. תודה על זכות הדיבור. אני אגיד שני משפטים רק. היות ואנחנו נושא של טסלה, אני רוצה לציין בשולי הדברים שהגשנו פנייה לרשות התחרות, לבדיקה של פעילות טסלה. בגלל שלפי מה שאנחנו מבינים וממידע שאנחנו מקבלים, הם נמנעים בכלל ממכירת חלקי חילוף לספקי חלקי חילוף בצורה שמצריכה בדיקה. וגם על פניו מגבילים את האחריות לרכב באופן שלא תואם לחוק רישוי שירותים ומקצועות לרכב והדבר הזה מצריך בדיקה. אז כאמור יבואני החלפים בלשכת המסחר העבירו פנייה בנושא לרשות התחרות. וזה גם דבר שצריך לעבוד בהתאם לחוק, הסוגיה הזאת. תודה רבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה לך עומר. האם קיבלתי תשובה תוך כמה זמן יהיו תקנות וכמה תקנות לא הגיעו? תשובה מובנת.
חוה ראובני
יש שתי מערכות תקנות שלא הגיעו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא הביאו. מתי יגיעו התקנות?
חוה ראובני
זה בתלות בהסדרת הסמכות של שר הכלכלה, שזה לא בידינו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה זה לא בידיכם? אתם יכולתם להביא החלטת ממשלה לדחות את - - -
חוה ראובני
אני לא יכולה להביא החלטת ממשלה להסמיך את שר הכלכלה. זה משרד הכלכלה צריך לטפל בזה. הם שלחו לנו, אנחנו רודפים אחריהם. לפני מספר שבועות שלחו לנו טיוטת נוסח, שזה עונה על הצורך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה אחד, שהוא תקוע בכלכלה. ומה השני?
חוה ראובני
אישרנו בתוך יומיים. שני המערכות שלא הונחו תלויים בזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ומה עוד?
חוה ראובני
שניים מונחים פה בוועדה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
וזה מאה אחוז מהתקנות שנובעות מהחוק הזה.
חוה ראובני
מאה אחוז מתקנות החובה שיאפשרו לבטל את צווי הפיקוח. יש תקנות רשות של השר בעניינים אחרים, שאני לא בקיאה בכל הפרטים, כי אני לא עוסקת בהם. הוזכר כאן סעיף 58. שזאת בעיה מאוד מורכבת, שהיא נמצאת בעבודה ולא מוצאים לה פתרון. כי היה מורכב אפילו לנסח את הסעיף בזמנו בהליך החקיקה. היו על זה הרבה מאוד מחלוקות ודיונים. והתוצר של תקנות לא פשוט יותר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יכול להיות אבל שכמו שעשינו לאחרים, אנחנו לא ניתן לכם את כל הארכה שביקשתם. נתן לכם זמן קצר יותר וגם בתוכו נבדוק פעולות, שאתם עובדים. לא הארכה ולא נדע מה קרה בכל חודש. אני רוצה לדעת מה קורה. רונן?
רונן לוי
אנחנו שלחנו לכבודך גם את העניין, הם מנסים עכשיו לבטל את סעיף 53, זה גם מה שהשרה ענתה לשאילתה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תזכיר רק מה זה סעיף 53.
רונן לוי
סעיף 53 אומר שצריך להגביל את היבואנים וכמות המוסכים בבעלותם. לנו לא מפריע. הפוך, אנחנו ביקשנו שסעיף 58 יאפשר ליותר ויותר מוסכים להיות, בגלל הטכנולוגיה המתפתחת, בגלל מה שדיברתם פה עכשיו, שיהיו יותר מוסכים מורשים. שאותו בחור מטסלה יוכל לקבל תחרות על המחיר שיעשו לו בדרך. כי נגיד בטסלה עולה 103 דולר לעשות רוטציה. עולה להחליף, הם לא עושים את זה בחינם. להחליף את פילטר האוויר שהוא דיבר, במזגן, עולה בסביבות 40 ומשהו, או 500 דולר בכלל טיפול maintenance מלא בדרכים. אז זה אנחנו גם רוצים להיות שם. אני לא יכול להיות שם כשטסלה מגבילה ולא מאפשרת לי לטפל בטסלה. אני לא בתחרות. עכשיו, יש 5,000 מוסכים שרוצים לתת את השירות הזה. כשאתם אומרים אפשר לתת שירות, אז אפשר להשלים את התקנות שאנחנו גם נוכל לתת את השירות. להשלים את 53. 58. להשלים את 80 שזה סעיף שאומר חובה לתת מידע. ואז תבואו בחבילה אחת, אנחנו נתמוך. זה פייר, זה הוגן. שאתה בא ונותן ונותן חבילה שלמה. ואני מבטיח שאיגוד המוסכים יתמכו במשהו שהוא הוגן, שאנחנו נוכל לתת ולהתחרות בשירות. ושאותו בחור שעכשיו עלה ודיבר, המעריץ של טסלה, שאגב, גם אני מעריץ של טסלה. אוטו נפלא, זה לא קשור. אותו מעריץ של טסלה שיוכל לקבל את השירות ב-50 דולר, אם יש מתחרה. ולא חייב לשלם 103 דולר כי רק טסלה נותנת את השירות. זה אם תסתכל, אני מוכן לשלוח לך את כל התעריף של טסלה ואת כל התלונות שיש בעולם על זה שהם היחידים כרגע בסין ובזה. אני מומחה לזה, אנחנו רוצים גם להיות במקום הזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איך אתם רואים את הבדלנות שהם יוצרים לחלפים ולטיפולים?
חוה ראובני
אדוני, אני לא עוסקת בנושא.
רונן לוי
אני גם לא יכול לתקן תאונה של טסלה. למה?
חוה ראובני
אני מצטערת, אני לא עוסקת בנושא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש מישהו אחר ממשרד התחבורה שיכול להשיב איך הם רואים את הבלעדיות על העניין הזה?
חוה ראובני
אני לא יודעת אם הם נמצאים פה בדיון.
רונן לוי
היום זה טסלה, מחר זה GEELY, מחרתיים זה נגמר, אנחנו יכולים ללכת הביתה.
חוה ראובני
לא ידעתי שלזה צריך להכין את הדיון הזה אדוני.
רונן לוי
לא מהסיבות הנכונות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן, אינגריד הר אבן, יועצת משפטית חיצונית, איגוד המוסכים. רונן ייצג אתכם נאמנה, אז תהיי חדה. אם יש לך רק תוספת לדבר.
אינגריד הר אבן
בוודאי. כל מה שדיברתם עליו עד עכשיו מתייחס לתוכן ההסדרה שמשרד התחבורה מבקש. אני רוצה להפנות לכך שעוד לפני כן, סעיף 128 לחוק הרישוי, שהתקנות האלה הן לכאורה תקנות מכוחו, אינו יכול להחיל את התקנות המבוקשות. אני מבקשת מכם להסתכל על סעיף 128 לחוק הרישוי. הסעיף הזה בכלל לא מתייחס למוסך ולא לעובד של מוסך. הסעיף הזה מתייחס לאדם. "לא ייתן אדם שירותי תיקון רכב, התקנה של מוצר תעבורה ברכב, אחזקה או בדיקה של רכב, אלא במוסך או במוסך נייד". הסעיף הזה לא בא לדבר על עובד של מוסך או של מוסך נייד, אלא על אדם. משמע שמישהו לא מוסך או מוסך נייד אין לו בכלל הרשאה לבצע פעולות ברכב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל גם עובד נשאר אדם. כל עובד נשאר גם אדם.
אינגריד הר אבן
הסעיף הזה לא נועד להסדיר את עובדי המוסך, אלא אדם שאין לו רישיון.
חוה ראובני
גם תאגיד הוא אדם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא להפריע לה בבקשה, תנו לה לסיים את דבריה.
אינגריד הר אבן
אפשר להמשיך ברשותכם? תראו, התקנות הקודמות לסעיף 128 אכן מתייחסות לאדם שאיננו מוסך ואיננו מוסך נייד. ויש פה כל מיני פעולות מאוד מאוד פשוטות, כגון בדיקת שמן מנוע, החלפת נורות, החלפת גלגל עקב נקר או משהו כזה. ופה באמת, בתקנות הקודמות של סעיף 128 יש הלימה בין הסעיף חוק לבין התקנות.

מה שמשרד התחבורה מנסה לעשות עכשיו זה להלביש על סעיף שבכלל לא קשור לא למוסך ולא למוסך נייד משהו שהוא מעין, אני לא יודעת איך לקרוא לו, מן יציר כלאיים כזה. תסתכלו על נוסח התקנות שהם מציעים. "עובד של מוסך שניתן לו רישיון להפעלת מוסך", אני קוראת מתוך הנוסח המוצע. מה זה "עובד של מוסך"? באף מקום אחר בחוק הרישוי לא כתוב "עובד של מוסך". עכשיו, לטעמי המילים "עובד של מוסך" באות להתאים באופן מלאכותי לחלוטין למילה "אדם" בסעיף 128. אבל המילה "אדם" בסעיף 128 לא מתייחסת לעובד של מוסך שהוא ממילא מוסך, אלא לאדם שאיננו מוסך או עובד במוסך, זה אותו הדבר.

המגמה של המחוקק בחוק הרישוי הייתה להגביל את הפעולות שנעשות שלא במוסך ולא על ידי מוסך. ופה אני חולקת על חברתי עו"ד ראובני ממשרד התחבורה. היא בראשית דבריה אמרה שסעיף 128 מתייחס לפעולות שנעשות שלא במוסך. לטעמי זה לא נכון. סעיף 128 מתייחס לפעולות שלא נעשות על ידי מוסך. וכך למעשה התקנות שמבוקש עכשיו להכניס הן בכלל לא הולמות את סעיף 128. ואין להן שום מקום מכוח סעיף 128 וזה לא המקום הנכון להסדיר את עניין ניידות השירות של טסלה.

למעשה יש פה עוד נקודה משפטית שראוי שתתנו עליה את הדעת. התקנות האלה למעשה משנות את הקונספציה של חוק הרישוי. כי כאמור המחוקק התכוון להפחית ולא להגדיל את מספר הפעולות שנעשות שלא על ידי מוסך. וגם זה לא ראוי שייעשה באמצעות חקיקת משנה, בוודאי לא בצורה שזה נעשה. שטסלה באה למשרד התחבורה ואמרה זה מה שאנחנו צריכים, תנו לנו א', ב', ג' ופתאום יש תקנות. בעוד אנחנו מחכים שש שנים לתקנות שלנו, שמתבססות בכלל עוד על ועדת זליכה ועל החלטות ממשלה ועוד לא קיבלנו את התקנות שלנו. אבל טסלה קיבלה תוך יומיים את התקנה שלה, שהן גם מתועלות חד משמעית לרכבים שהיא מטפלת בהם. אז אבקש לתת את הדעת גם על הנקודות הללו. תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה אינגריד. לנה גרשקוביץ מהתחבורה. תני לנו הבהרות על הבלעדיות של טסלה בטיפול ברכבים ובחלפים. בעצם זה לא מאפשר לאף מוסכניק להיות חלק מהפעילות הזאת. האם נתתם את הדעת על המונופול הזה שצומח?
לנה גרשקוביץ
שנייה, אני לא הצלחתי להבין על איזה מונופול אנחנו מדברים. אני גם לא הצלחתי להבין איך פתאום כל הדיון - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נאמר פה שטסלה לא תאפשר חלפי חלקי רכב לתיקונים למוסכים אחרים, רק למוסך שלה או למוסכים שלה. והיא לא תאפשר לאנשי מקצוע מבחוץ לעבוד על הרכבים שלה. אז בעצם ככל שיהיו פה יותר רכבי טסלה השוק הכללי, למוסכים הקיימים נסגר, למרות שהם מוסמכים לטפל ברכב חשמלי והם נערכו לדבר הזה. האם נתתם את הדעת?
לנה גרשקוביץ
קודם כל, אנחנו לא מדברים פה על רכבי טסלה בלבד. אנחנו צריכים לזכור שהחוק חוקק בשנת 2016. מאז הטכנולוגיה התפתחה והתקדמה. ולא סתם יש איזה שהיא אמירה שאומרת שהחקיקה תמיד מזדחלת אחרי הטכנולוגיה. וזה המצב בעצם שאנחנו מנסים למנוע. אנחנו כן רוצים לצעוד ביחד עם השינוי ועם ההתפתחות הטכנולוגית ולאפשר לבצע דברים שאפשר לבצע אותם מחוץ למוסך. כמו עדכון של תוכנה, כמו החלפת הפעולות.

לעניין של טסלה. היום מתוך 45,000 כלי רכב חשמליים רק 6,000 כלי רכב הם רכבי טסלה. ולכן האמירה כאילו מדובר על תקנת טסלה היא לא רלוונטית. מעבר לזה, לא רק טסלה יכולה לעשות היום עדכון תוכנה, אלא יש עוד כלי רכב חדשים. ואני מזכירה שעולים בשנה קרוב ל-300,000 כלי רכב חדשים שמתוכם הרבה רכבים הם רכבים מאוד מתקדמים, עם מערכות מחשוב חדשניות. וזה מערכות שניתן לעדכן אותן ולבצע כל מיני פעולות או מרחוק או להגיע עם המחשב ליד הרכב, ולבצע את הפעולה הזאת. ולכן אין צורך להביא את הבן אדם למוסך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לנה, תודה. תראו מה אני הולך לעשות. אנחנו הולכים לקדם את התקנה הזאת ולהצביע עליה. אבל אני הולך לתחום אתכם בלוחות זמנים הרבה יותר קצובים על התקנות האחרות. וכולל תחנות דיווח לוועדת כלכלה, כדי לא לקפח את הצרכים האחרים של עולם הרכב ותעשיית הרכב. כן, רונן?
רונן לוי
אני הייתי מבקש, בכל זאת, כי אנחנו מכירים את החיים. זה ייכנס ואז יהיו עוד דחיות. אני מבקש, באמת, שתביאו את הכל ביחד. ותתנו לנו פעם אחת, אמנם אנחנו לא כאלה טייקונים, אבל פעם אחת לקבל את יומנו בזה שזה יגיע ביחד. אנחנו 5,000 לא טייקונים, בעלי עסקים קטנים במדינת ישראל. שאנחנו זכאים לדעתי לצדק ולשוויון. ולעשות את זה ביחד. כי מחר הם יעשו עוד שנתיים ועוד שלוש ועוד ארבע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, זה לא יהיה.
רונן לוי
אני אומר לך. אנחנו בעלי ניסיון, שש שנים עברו. אז אם אתה רוצה לקדם את זה, אז תשים את זה יחד עם הכל ושיבואו עוד חודשיים. אנחנו מוכנים לכל קדמה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
שש שנים עברו, אבל יושב הראש התחלף. יושב הראש התחלף.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, לא בגלל זה.
רונן לוי
אנחנו מוכנים לכל קדמה. מה שקורה, כל פעם עושים את זה, זה לא פעם ראשונה והיו כאלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה צודק. אבל אנחנו לא ניתן למדינה שנה. לא ניתן להם הארכה.
רונן לוי
אתה צודק, אבל אתה לא מקבל את יומך. זה מה שיקרה. הצדק צריך להיעשות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, תראה. אני שומע את הדאגה שלכם ואני שומע גם את התחושה שמישהו קיבל עדיפות בתקנות ואתם פחות. שומע את כל הקולות. אבל אתה לא רוצה לעשות צדק בעוול. אם מערכת רוצה להשתפר ולתת שירות ולתת ללקוח וללכת לבתים ולהיות פשוטה ונגישה, אנחנו לא נבלום את זה. אנחנו כן נדאג שהדברים האחרים יתקדמו.
רונן לוי
אנחנו לא רוצים שתבלום, אנחנו רוצים שגם אנחנו נוכל לעשות. ואת זה אולי כבודו לא לקח עד הסוף בחשבון.
חוה ראובני
כל מוסך יכול - - -
רונן לוי
זה לא נכון. בפועל זה לא נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חוה, אל תעשו פינג פונג. משרד התחבורה צריך הרבה חוקים בוועדה הזאת. והרבה צווים והרבה תקנות והוא צריך אותנו והוא יודע להגיב למה שאנחנו מבקשים רוב זמן אני חושב. ואנחנו נקבע פה לוחות זמנים ואנחנו נהיה אתכם בצורך האחר שלא טופל עד היום. ואני מקווה שנוכיח לך אחרת.
רונן לוי
בוא נראה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שצורת העבודה שלנו קידמה גם את הדברים שכרגע נותרו ללא מעניין. עכשיו אנחנו עוברים להקראה בבקשה.
מרב תורג'מן
רגע, אולי חוה תתייחס קודם לטענות של עו"ד אינגריד?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, לא.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אדוני יושב הראש, אני חושב שחשוב לציין גם בדברי הסיכום שלך שיש נכון תקנות שצריכות להגיע. אבל מצד שני, אנחנו רואים היום שינוי במשק הרכב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן, העולם משתנה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
העולם משתנה ואנחנו צריכים להתאים את זה.
רונן לוי
אין בעיה. אבל גם אנחנו רוצים להיות שם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
רונן, אני מכיר אותך שגם אם בסוף יתברר שבעוד חמש שנים לא יהיה בכלל מוסכים. אנחנו צריכים לשמוח בזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מסך מחשב ומסך רכב זה חל על מאות אלפי רכבים.
רונן לוי
זה אנחנו 15 שנה עושים Reprogramming, יש פה הטעיות שאתם פשוט, אין לנו שום בעיה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בסדר, אבל אתה אולי עושה את זה ללא סמכות בחוק. ואנחנו מעגנים את הדבר הזה בחוק.
רונן לוי
לא, מה פתאום. עושים Reprogramming במוסכי פורד, הכל בחוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בסדר, אבל למה אם אפשר לבוא לבית של מישהו ולעשות לו את זה בבית?
אורי מקלב (יהדות התורה)
בוא נעשה ככה. עבודה למשק, אתה בא למוסך היום הוא רק שם את הזה ואומר לך סע. על זה צריך לבוא בבוקר מרחוק?
רונן לוי
חבר הכנסת מקלב, אין עם זה בעיה, אם גם אני אוכל לעשות את זה ולא אהיה חסום. חוסמים אותי מראש.
חוה ראובני
אין שום הגבלה לכל מוסך להפעיל ניידת בתחום המומחיות.
רונן לוי
בתקנה. אבל את לא עשית את 80 ולא עשית את 58.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, אבל הוא מדבר על טסלה.
חוה ראובני
מה זה קשור? אותם לקוחות שיש לך היום אתה יכול ללכת אליהם כדי להחליף להם מסנן אוויר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו נעשה גם את התקנות האחרות. אנחנו נאיץ ונדחוף את התקנות האחרות. בואו נעבור להקראה בבקשה.
חוה ראובני
תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (פעולות ברכב המותרות שלא במוסך או במוסך נייד)(תיקון), התשפ"ב-2022.

בתוקף סמכותי לפי סעיף 128 לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016 (להלן - החוק), ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקינה תקנות האלה:
1. הוספת תקנה 3. בתקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (פעולות ברכב המותרות שלא במוסך או במוסך נייד), התשע"ח-2018, אחרי תקנה 2 יבוא:
" 3. ניידת שירות של מוסך. נוסף על האמור בתקנה 2, עובד של מוסך שניתן לו רישיון להפעלת מוסך, רשאי לבצע, במסגרת עבודתו במוסך, את הפעולות ברכב המפורטות להלן שלא במוסך" לפי המלצת היועצת המשפטית של הוועדה אנחנו מציעים למחוק את המילים "באמצעות ניידת שירות". כי את הניידת עצמה אנחנו לא מסתירים.
מרב תורג'מן
עלתה השאלה פשוט למה הכוונה בניידת שירות. כיוון שאין הגדרה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בסדר, קיבלתם את ההמלצה, תמחקו, תתקדמו.
חוה ראובני
"ובלבד שהן מסוג הפעולות שהמוסך רשאי לבצע לפי סוגי רשיונו:
(1) עדכון תוכנה במחשב הרכב והסרת התרעות תוכנה.
(2) תיקון או החלפה של כל אחד ממוצרי תעבורה אלה המותקנים ברכב:
(1) מסנן אוויר במערכת האוורור.
(2) מסך מגע.
(3) פקד חלון.
(4) ידית דלת.
(5) פנס, למעט פנס חזית.
(6) שמשה, למעט שמשה קדמית ושמשה של חלון גג.
(7) מפתח, לרבות שלט רחוק.
(8) רכיבי מתח נמוך של שקע טעינה, למעט כזה הנוגע לסוללה.
(9) מוצר נלווה לרכב, שאיננו מחובר אליו חיבור של קבע.

אנחנו מציעים תחילה מיידית, כיוון שזו הקלה וגריעה מאיסורים ואין שום סיבה שזה לא יתחיל כל מוסך ברגע שהוא מוכן ועם יכולת לתת שירות כזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אוקיי. מקלב, אתה רוצה לבוא להצביע? מי בעד? פה אחד.

הצבעה

התקנות אושרו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני נועל את הישיבה הזאת. מתחילים את הישיבה הבאה.


הישיבה ננעלה בשעה 14:50.

קוד המקור של הנתונים