ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 17/01/2022

הקמת ועדת משנה לעניין נגישות עירונית

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



4
ועדת העבודה והרווחה
17/01/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 66
מישיבת ועדת העבודה והרווחה
יום שני, ט"ו בשבט התשפ"ב (17 בינואר 2022), שעה 9:50
סדר היום
הקמת ועדת משנה לעניין נגישות עירונית
נכחו
חברי הוועדה: אפרת רייטן מרום – היו"ר
יוראי להב הרצנו
שירלי פינטו קדוש
ייעוץ משפטי
ענת מימון
סגנית מנהלת הוועדה
אורית ארז
רישום פרלמנטרי
אפרת שלמה, חבר תרגומים



הקמת ועדת משנה לעניין נגישות עירונית
היו"ר אפרת רייטן מרום
אני מתכבדת ושמחה לפתוח את הישיבה של ועדת העבודה והרווחה, היום ה- 17 בינואר 2022, ט"ו בשבט, גם חג, גם חגה של הכנסת שחוגגת 73 שנים וגם השעה היא 09:50, וגם אנחנו התכנסנו כאן הבוקר להקים ועדת משנה חדשה. ההצעה שלנו היא להקים ועדת משנה לעניין נגישות עירונית בראשותה של חברת הכנסת פינטו, שירלי פינטו.

למה זה מרגש? א' יכול להיות שאנחנו עושים פה היסטוריה בארץ אין לי ספק, בעולם אנחנו צריכים לבדוק האם כבר יש לכך תקדים, שאנחנו ממנים יושבת ראש ועדה - -
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
צריך לבדוק את זה באמת.
היו"ר אפרת רייטן מרום
האם זו הפעם הראשונה, שלפחות בישראל אנחנו יודעים שתמונה יו"ר ועדה, חברת כנסת יקרה ומוכשרת שהיא חרשת. אני חושבת שזה צעד קטן של הכנסת וצעד גדול לאנושות. אני שמחה בשבילך, ואני חושבת שהיכולת, האהבה והאכפתיות שלך לתחום כולו של הנגשה, וראיית האחר, הצרכים המיוחדים יכולים לבוא ליידי ביטוי.

אני חייבת להגיד לך משהו קטן אישי, כשהגעתי לכנסת והכרנו, ואת יודעת שמיד התחברנו, באופן מיידי זה היה, פגשתי אדם יקר שאני לא אגיד לך מיהו, שאמר לי שהוא מכיר אותך והתחלנו לדבר עלייך קצת, ואז אמרתי לו איזה מקסימה היא שירלי, איזו בחורה איזו נהדרת, ואז הוא אמר לי אל תטעי בה, היא פייטרית, היא ממזרה גדולה, ויש לה הרבה מאוד כוח, זה שהיא רק נראית נחמדה, בואו יש לה הרבה מעבר לזה לתת.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
נחישות, המון נחישות.
היו"ר אפרת רייטן מרום
אז הצעת ועדת העבודה והרווחה, היא בהחלט להקים ועדת משנה לעניין נגישות עירונית. החברים בוועדה המוצעים על ידינו הוא חבר הכנסת יוראי להב הרצנו, שבעצמו הוא יו"ר ועדת משנה בעניין עם אנשים עם מוגבלויות, אין לי ספק שתעשו כאן עבודה משותפת מדהימה. חברת הכנסת מיכל רוזין, חבר הכנסת אוסאמה סעדי וחבר הכנסת יצחק פינדרוס, חברים טובים שיכולים לסייע לך, גם בקהילות שונות, גם עם צרכים שונים, ראייה שונה, אין לי ספק שתעשו כאן פלאות, אני סומכת לגמרי את ידי עלייך.

לפני שאנחנו נגיע להצבעה נקריא את סמכויות ועדת המשנה ולאחר מכן נצביע.
ענת מימון
ועדת המשנה לנגישות עירונית תעסוק בנושא הנגשה של כלל תחומי החיים לאנשים עם מוגבלות ברשויות המקומיות, תקיים פיקוח פרלמנטרי ותערוך דיונים יזומים בנושא זה ובין השאר באלה:

הנגשת המרחבים הציבוריים ברשות המקומית, הנגשת תשתיות תחבורה ציבורית ברשות המקומית, קידום הנגשה פיזית וקוגניטיבית של שירותים בתחום הרשות המקומית, פעולות הרשות המקומית לקידום תעסוקת אנשים עם מוגבלות, היערכות הרשויות המקומיות למתן מענה לאנשים עם מוגבלות במצבי חירום, לרבות פיקוח על התקנת תקנות בנושא זה, מערך היסעים נגיש לאנשים עם מוגבלות ברשויות מקומיות, פיקוח על יישום תקנות הנגישות שבאחריות הרשות המקומית וביצוע פעולות למניעת אפליה וצמצום פערים, למתן שוויון הזדמנויות בידי הרשות המקומית בתחומי חינוך, בריאות, תרבות וספורט.

ועדת המשנה תדון בהצעות לסדר ובדיונים מהירים בנושאים אלה, שיו"ר ועדת העבודה והרווחה החליטה על העברתם לדיון לאחר שהועברו לוועדת העבודה והרווחה על ידי מליאת הכנסת והנשיאות.

ועדת המשנה תדון בהצעות חוק בנושא הנגשה של כלל תחומי החיים לאנשים עם מוגבלות ברשויות המקומיות ובחקיקת משנה לעניין חובות הרשות המקומית לנגישות שירותים לאנשים עם מוגבלות, שיועברו לוועדת המשנה על ידי יו"ר ועדת העבודה והרווחה, על מנת לדון בהם לקראת אישורם במליאת ועדת העבודה והרווחה.
היו"ר אפרת רייטן מרום
הצבעה לעניין הקמת ועדת משנה לעניין נגישות עירונית.

הצבעה
אושרה

אני מאשרת בזאת את הקמת ועדת המשנה לעניין נגישות עירונית בראשותה של חברת הכנסת שירלי פינטו, בהצלחה.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
תודה רבה, אני אשמח להגיד כמה מילים, לא משהו מתוכנן אבל אני מחליטה לשתף.

קודם כל אני רוצה באמת להגיד תודה לחברה היקרה, על התמיכה, על השותפות המדהימה ואני מאחלת שעוד נמשיך ככה, וכמובן לחברי יוראי שיושב פה יחד איתי. אני יודעת שאנחנו נשתף עוד הרבה פעולה ביחד, ואני צופה עתיד הרבה יותר טוב למדינת ישראל עם השיתוף פעולה הזה.

אחת הסיבות שבאמת חתרתי להקים את ועדת המשנה הזאת, אני אתחיל בסיפור אישי: אימא שלי חירשת עיוורת, היא התעוורה כשאני הייתי בת 16-17, ומצאתי את אימא שלי מתמודדת עם סיטואציה שאין שום הנגשה, שום מענה מהיר מהעירייה, שום מעטפת, המודעות הייתה מאוד, מאוד נמוכה. ראיתי איך הראייה של אימא שלי הולכת ומתדרדרת, ובמרחב הציבורי, באוטובוסים, בקניון היא הייתה מסתובבת ולא רואה שום דבר ופשוט הסתגרה בבית.

אני הייתי תלמידת תיכון, בין הבגרויות רואה את אימא שלי נכנסת לדיכאון שהולך ומתדרדר, היה לי קשה לראות אותה בתקופה הזאת, ובאותו רגע לא הבנתי, אבל בדיעבד הבנתי שבשביל לשנות את המציאות היומיומית של אדם עם מוגבלות - זה מתחיל מהבית, מהרחוב שהוא הולך בו, במדרכה, בדרך לבית הספר, לקניון, למכולת, בדברים היומיומיים. ברגע שבן אדם לא יכול לצאת מהבית, אז מה הוא שווה כאזרח, כאדם?

אז אחת המטרות באמת לפתוח את הוועדה הזאת, ההיסטורית בנושא כל כך ספציפי, להנגיש את המרחב העירוני, הוא לתת מענה יומיומי למיליון וחצי אנשים עם מוגבלויות, שבסופו של דבר חיים בכל רחבי הארץ.

הרבה פעמים שואלים אותי איפה נמצאים יותר אנשים עם מוגבלויות? אין איזו שהיא חוות אנשים עם מוגבלויות במקום אחד, כל אחד חי איפה שהוא רוצה, בדיור הקהילתי, איפה שהוא רואה לנכון, והערים מחויבות לתת מענה.

אני יודעת שיש הרבה ראשי ערים עם רצון טוב לסייע להם, אבל לא מכירים את הנושא, לא יודעים איך, באיזה אמצעים, באיזה צורה, מה הפתרונות. אז אני פה ביחד עם ועדת העבודה והרווחה, חברי הוועדה, כמובן חבר הכנסת יוראי להב הרצנו שלידי, לסייע להם ולתת להם את המענה הזה. אני אעשה כל מה שאני יכולה לעזור, ואני בטוחה שביחד בכוחות משותפים נביא דברים נפלאים, תודה רבה.
היו"ר אפרת רייטן מרום
תודה רבה לך שירלי, ואני באמת, את יודעת מה אני לא מאחלת לך בהצלחה, אני יודעת שתהיה לך הצלחה, אין לי ספק שאתם תעשו כאן דברים נפלאים, וכמו שאותנו הרגלתם בצורה כל כך מהירה אגב.

אני זוכרת שרק הגעתן ולא ידעתי למי להסתכל כשמדברים, למתורגמנית שלך או אלייך, והנה התרגלתי מהר מאוד איך הדברים עובדים, וככה גם זה הולך לקרות, את הולכת לשנות תודעה ואין לי ספק שהדברים האלה ישונו בהצלחה רבה מאוד.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
תודה רבה, תודה רבה לכם.


הישיבה ננעלה בשעה 10:00.

קוד המקור של הנתונים