ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 19/01/2022

הצעה לדיון מהיר בנושא: "החלטת משרד החינוך לחדול מתשלומי מילגות בלימודי תואר במגמות החינוך"

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



5
ועדת החינוך, התרבות והספורט
19/01/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 93
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום רביעי, י"ז בשבט התשפ"ב (19 בינואר 2022), שעה 10:15
סדר היום
הצעה לדיון מהיר בנושא: "החלטת משרד החינוך לחדול מתשלומי מלגות בלימודי תואר במגמות החינוך",
של חה"כ אוריאל בוסו, חה"כ יואב גלנט
נכחו
חברי הוועדה: סימון דוידסון – מ"מ היו"ר
עופר כסיף
חברי הכנסת
אוריאל בוסו
מוזמנים
דוד פלבר - מנהל אגף א' שירות לאומי, תיאום ובקרה, משרד החינוך

אלחנן פלהיימר - יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית

אבי בוחבוט - יו"ר אגודת הסטודנטים, מכללת קיי
ייעוץ משפטי
נירה לאמעי רכלבסקי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
הדר אביב



הצעה לדיון מהיר בנושא: "החלטת משרד החינוך לחדול מתשלומי מלגות בלימודי תואר במגמות החינוך", של ח"כ יואב גלנט, אוריאל בוסו (מס' 137).
היו"ר סימון דוידסון
בוקר טוב, אנחנו נחל בדיון מהיר שהגיש חבר הכנסת אוריאל בוסו לוועדת החינוך בנושא: "החלטת משרד החינוך לחדול מתשלומי מילגות בלימודי תואר במגמות החינוך". רק לציין שזה דיון שני ברציפות לגבי נושא של סטודנטים, ויושב פה יושב-ראש התאחדות הסטודנטים, אלחנן, ואתה רואה שהכנסת קשובה, חברי הכנסת קשובים, מעלים דיונים מהירים, הצעות לסדר. יש לכם פה אוזן קשבת לכל דבר ועניין, ואנחנו מזיזים ונכונים תמיד להיות לתמיכה לסטודנטים במדינת ישראל. אנחנו רואים אתכם כעתיד מדינת ישראל. אתם הדור הבא, הדור שצריך להשקיע בו. והנושא של המלגות הוא נושא סופר-חשוב, במיוחד לאותם אנשים, סטודנטים וסטודנטיות שידם אינה משגת, שנמצאים באיזורים ובמקומות שאין להם את האפשרות לשלם את הסכומים הגבוהים ללימודים.

צריך לציין שהסכומים להיות סטודנט היום – כאבא לילדה שאוטוטו נכנסת למעגל הלימודים – הם לא רק הלימודים. זה הרבה מעבר לכך. יש כאלה שצריכים לשכור דירה. זה לא פשוט. ואנחנו פה כדי לעזור בנושא הזה.

אנחנו נחל קודם כל עם חבר הכנסת אוריאל בוסו, שהציג את הדיון המהיר הזה, ונעבור אחרי זה ליושב-ראש התאחדות הסטודנטים. לאחר מכן אבי בוחבוט ושקד בנפשי. חבר הכנסת בוסו, בבקשה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
אדוני היושב-ראש סימון, תודה רבה לך על הדיון החשוב, וליושבת-ראש הוועדה שרן השכל שקבעה לנו את הדיון המהיר, כאן בוועדת החינוך. אז קודם כל, אני יכול להתחיל בבשורה, שכנראה שבעקבות הלחץ והפניות שלנו ושלי, והדיון המהיר, וגם ההצעה לסדר שעשיתם במליאה, ופניות אין ספור בחודשיים האחרונים מול שרת החינוך. אני רוצה להודות לשרת החינוך – אתמול המשרד יצא בהודעה, ולאחר לחץ ניתנה תוספת של 15 מיליון ש"ח במשרד החינוך, לתת למכללות במגמת חינוך והוראה, ולסטודנטים לחינוך, שיקבלו את המלגה, מלגת טלדור, של משרד החינוך.

הרי האבסורד שהיה כאן, שאנחנו היינו צריכים בכלל ליזום דיון למלגת משרד החינוך למי שלומד חינוך והוראה במכללות של חינוך, ולמי שלומד במגמת חינוך בקריה האקדמית ומכללות חינוך. כי הרי אנחנו יודעים שיש חוסר של לפחות 3,000 מורים ואנשי הוראה בשנה במשרד החינוך, והדבר הראשון שמשרד החינוך צריך לעודד זה לימודי הוראה, גננות ומורים ומורות בכל הרבדים של בתי הספר והחטיבות והתיכונים. ופתאום סטודנטים מצאו את עצמם בפני שוקת שבורה. צריך לזכור שהמלגה המדוברת זה לא מלגת עודף ותוספת ועידוד. זה מלגת בסיס של סטודנטים שנכנסו מלכתחילה ללימודי חינוך על בסיס המלגה הזה. ולולא זה, חלקם לא יתחילו ללמוד וחלקם היו בפני סכנת נשירה.

והסיבה שלמרות ההודעה של משרד החינוך אתמול, שאכן שוחררה המלגה הזאת והיא תיפתח בתקופה הקרובה, ביקשתי לקיים את הדיון מהסיבות הבאות: א', צריך להבין את החשיבות של המלגה הזאת. קודם כל, אנחנו נמצאים עכשיו בתקופת קורונה, תקופת קורונה קשה. עזבו שיגידו לכם אנשים, אין בעיות והמצב גן עדן כפי שאנשים אומרים. אני מגיע מפתח תקווה לכאן ב-40 או 42 דקות, ואני הייתי רגיל להגיע בשעה ורבע. זאת אומרת, אנשים נמצאים בבתים. החנויות סגורות. הסתובבתי אתמול בכמה מקומות. אני נכנס, בעלי עסקים בוכים, מורטים את עצמם. לאנשים אין כסף בתקופה הזאת. ואם אתה אומר להם שאתה מוריד מלגה, מלגה בסיסית חשובה, לא עודף, בין 4,000 ש"ח ל-12,000 ₪ בשנה, כי זה מלגה דיפרנציאלית, זה הבסיס.

ולמה ביקשתי ליזום את הדיון? שימו לב, אנחנו נמצאים כמעט בחודש פברואר שנת 2022, ועוד לא נפתחה בכלל האופציה להגיש את זה. אז קודם כל, אנחנו רוצים לדעת ולקבל תשובות היום, מתי ייפתח בדיוק הזמן להגשה, מתי יסתיים, וברגע שאומרים להם זכאי, כמה חודשים אחר כך אתה רק מקבל את זה, או בחודש מאי אולי אתה יכול לקבל את זה. בינתיים סטודנטים משלמים כסף כל חודש. זה יורד להם. הם לוקחים הלוואות. המלגה הזאת היא מלגה בסיסית שחייבת להינתן כמה שיותר מהר. זאת אומרת, אם זה נפתח בתחילת פברואר, אז שידעו הסטודנטים שב-1 בפברואר זה ייפתח, וייסגר אולי ב-30 בפברואר. ואם הולכים להקשיח את הקריטריונים, כי פעם אחר פעם אנשים חוזרים בחודש וחצי, חודשיים, חסר המסמך הזה, חסר המסמך הזה. צריך להקל עליהם להגיש את המסמכים. כמובן שאנחנו יודעים שהכול באופן מקוון מבחינת - - - וזה לא משהו פרונטלי.

להקל עליהם את ההגשה, לזרז את הזמן ולקצר את פרק הזמנים שיוכלו כבר לסיים את זה. ולתת תשובות. ומעבר לתשובות, הכסף שיינתן – הרי אנחנו עברנו תקציב, אנחנו נמצאים בתקציב 2022. השרה אמרה שהיא הוסיפה תוספת של 15 מיליון ש"ח על 100 מיליון ש"ח שהיה צריך לתת למלגות. זאת אומרת שהכסף קיים. אין סיבה שרק בחודש מאי הסטודנטים יראו את הכסף ויוכלו לשלם, כי בינתיים הם לוקחים הלוואות. ולכן זה חשוב.

מלבד זה, צריך לדעת ואנחנו רוצים לצאת עם בשורה שלא רק בגלל מה שהיה בשנה שעברה בקורונה והשנה הוחלט לתת את התוספת הזאת. זו מלגה נדרשת חיונית שחייב להשאיר אותה למגמות חינוך במכללות להוראה וחינוך.
היו"ר סימון דוידסון
מה הסכומים של המלגות?
אוריאל בוסו (ש"ס)
בין 4,000 ש"ח ל-12,000 ש"ח. מדובר ב-30,000 סטודנטים שלומדים חינוך וחברה במכללות ובמוסדות אקדמיים, אם זה באוניברסיטאות, אם זה במכללות חינוך. זו הזדמנות לאחל ליושב-ראש התאחדות הסטודנטים – יושב-ראש חדש, מצוין, שנלחם באופן אמיתי, ואנחנו עובדים בשיתוף פעולה, ואני אמשיך לעבוד איתו הלאה בשיתוף פעולה. אנחנו נהיה לסטודנטים כאן לפה בכל המהלך, כי אנחנו יודעים שזה הבסיס. אין מה לעשות. בסופו של דבר, אנחנו רוצים שיתקדמו ולתת להם את העזרה ואת הגב. וצריך לזכור שאלה שלומדים חינוך הם לא אנשים צעירים שהם במצב שעוד יכולים להסתמך על ההורים. חלקם בעלי משפחות, אנשים שעושים את זה במקביל לחייהם, אז חצי מהמשכורת שלהם הולכת ללימודים. אם אנחנו לא נקל עליהם במלגות הבסיסיות הללו – ושוב אני חוזר על זה, כי זו נקודה שצריך לדעת. זו המלגה הבסיסית, לא העודפת של קרנות, קמח וכולי. זו המלגה הבסיסית שעליה הם נבנים, ומשם הם מתחילים לבקש קרנות עידוד נוספות.

ולכן משרד החינוך צריך לראות בחינוך וחברה את הבסיס למלגות הללו, מלגות טלדור. אני הבנתי שזה עובר מזכיינות של טלדור למכון ויצמן, למקום אחר שאולי יפעל ביותר יעילות, אבל הם צריכים לדעת את השוקת השבורה ולתקצב את זה באופן אמיתי, ולא להכביד על קריטריונים, גם מבחינת פרק הזמנים, מבחינת טופסולוגיה, גם בהגשה וגם בתשלומים. תודה רבה.
היו"ר סימון דוידסון
תודה רבה, חבר הכנסת בוסו. יישר כוח. כל הכבוד. אני מחזק אותך על כל הפעילות בנושא הזה. אני רוצה לשבח את שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא-ביטון, על הקשב לנושא הזה ועל הפתרון, וכמו שאמרת, הוא צריך להיות מהיר. וכמובן לחברת הכנסת שרן השכל, יושבת-ראש ועדת החינוך. צריך לזכור שהחדר הזה, איפה שאתם יושבים עכשיו, הוא האוזן הקשבת לסטודנטים, למורים, למורות, לחינוך במדינת ישראל. בשביל זה אנחנו נמצאים פה.

בשבועות האחרונים ישבנו ודנו במחסור הגדול של מורות ומורים במדינת ישראל. יש מחסור אדיר, יש קושי רב באיזורי הפריפריה בהשגת מורים ומורות. והמלגות האלו זה דבר כל כך חשוב לדחוף את האנשים, ללכת, להגיד, מדינת ישראל תומכת בלימודי הוראה, אנחנו רוצים שיהיו יותר מורות ומורים, והמלגות האלו מאוד חשובות.

אני אעביר את הדברים לאלחנן, יושב-ראש התאחדות הסטודנטים הארצית. וכמו שאמר חבר הכנסת בוסו, אנחנו מאחלים לך הרבה מאוד בהצלחה. היכולת לעבוד מול הכנסת ומול האוניברסיטאות והמכללות, ובסוף לעשות דברים בשיתוף פעולה, ולא במלחמות, אלא כדי לייצר שיח הוגן למען הסטודנטים, הוא מאוד חשוב. בבקשה, אלחנן.
אלחנן פלהיימר
תודה רבה על המילים החמות. גם עכשיו, גם בתחילת הוועדה. זה באמת ניכר שחשובים לכם הסטודנטים והסטודנטיות במדינת ישראל. תודה גם לחבר הכנסת אוריאל בוסו, על זה שהציב את זה בפני הוועדה. ובאמת, כמו שנאמר, כל הסטודנטים והסטודנטיות במוסדות לחינוך לא היו זכאים להגיש בקשה לקרן הסיוע למלגת משרד החינוך, וזו הזדמנות טובה לומר תודה רבה לשרה ד"ר יפעת שאשא ביטון שאתמול בישרה שהיא מתקצבת עוד 15 מיליון שקלים ומכניסה את הסטודנטים והסטודנטיות במוסדות לחינוך לתוך הקרן. זו בשורה משמעותית ואדירה. אנחנו מברכים על כך. כבר הוצאנו הודעה לסטודנטים על זה. וכמו שאמרת, אני מקווה שנוכל להמשיך לעבוד בשיתוף פעולה ולהביא בשורות טובות ודברים טובים לסטודנטים ולסטודנטיות.
היו"ר סימון דוידסון
תודה רבה. כל הכבוד. אני רוצה להעביר את רשות הדיבור לאבי בוחבוט, יושב-ראש אגודת הסטודנטים ממכללת קיי. הוא נמצא איתנו בזום. הוא לא מוכן? אז אנחנו נעבור לשקד בנפשי, סגנית יושב-ראש ההתאחדות, גם היא חדשה. היא נמצאת איתנו? עד שהם יצליחו לעלות, אנחנו נעביר את רשות הדיבור לחבר הכנסת עופר כסיף, בבקשה.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
תודה רבה. גם אני מברך את ידידי, חבר הכנסת בוסו, על הדיון החשוב הזה.

אני לא יודע אם זה הועלה לפני שנכנסתי, אז אני אזכיר את זה שגם מה שהוציאה התאחדות הסטודנטים עולה תמונה מאוד עגומה לגבי הנושא הזה, משום שכפי שאנחנו יודעים היסטורית, המכללות לא היו בעבר תחת המל"ג, אלא תחת משרד החינוך. אני לא יודע אם זה הוזכר כבר קודם. מה שיצר מצב גם שהסטודנטים במכללות לחינוך לא היו זכאים למלגות מסוימות שהיו מתוקצבות דרך ות"ת. אני מבין שהיה פתרון זמני שבעצם הוסג, בסמ"ך.
אלחנן פלהיימר
בעצם בשנה שעברה, בקורונה, הכניסו אותם בצורה חד פעמית, כחלק - - -
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
ועכשיו חזרו?
אלחנן פלהיימר
הוציאו אותם ועכשיו החזירו אותם.
אוריאל בוסו (ש"ס)
עכשיו השרה הודיעה שהכניסו אותם חזרה.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
אז ניכר שיש סוג של פתרון.
אלחנן פלהיימר
כן. זה נפתר אתמול בערב. ציינו את זה קודם.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
אז קודם כל, אני מברך על זה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
זה בעקבות הדיון.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
וזה מצוין. אז כל הכבוד, חבר הכנסת בוסו. ורק חשוב לי להגיד ולנצל את ההזדמנות, שבאמת היה מדובר פה באפליה, ואני גם פונה לעתיד, לא רק לעבר, בתקווה שהושג פתרון לא חד פעמי או זמני, אלא לחלוטין, כי אין הצדקה לאפליה כזאת בקבלת מלגות. ואני מברך על זה שלפחות כרגע נראה שזה נפתר.
היו"ר סימון דוידסון
תודה רבה, חבר הכנסת כסיף. יש מישהו שרוצה לעלות בזום? רשום אצלכם משהו? דוד פלבר ממשרד החינוך, בבקשה. לא נמצא?

אז קודם כל, אנחנו מברכים את חבר הכנסת אוריאל בוסו על קיום הדיון ועל ההצלחה בשינוי החלטה של משרד החינוך. אנחנו מברכים את שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, על הפעולה המהירה והקצבה של 15 מיליון שקלים לקרן מלגות החשובה הזאת.

הוועדה מבקשת שהנושא של הזרמת הכספים והחלטה לגבי קבלת המלגות תהיה מהירה ביותר. אנחנו מזכירים שהלימודים החלו לא מכבר, והנושא הזה חשוב מאוד לסטודנטים שצריכים את המלגות כמו אוויר לנשימה, במיוחד בתקופה הזאת. אז אנחנו מבקשים שזה יהיה מאוד מהיר, כדי שהסטודנטים יזכו במלגות האלו.

אני מברך את התאחדות הסטודנטים על שיתוף הפעולה, ושרק יהיו בשורות טובות ושתמיד דיונים מהירים יצליחו, ואנחנו פה למען הסטודנטים. אז אנחנו נסיים את הדיון. תודה רבה, ובהצלחה לכולם.


הישיבה ננעלה בשעה 10:30.

קוד המקור של הנתונים