ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 10/01/2022

חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018) (תיקון מס' 6), התשפ"ב-2022

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



2
ועדת הכלכלה
10/01/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 143
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, ח' בשבט התשפ"ב (10 בינואר 2022), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018) (תיקון מס' 7) (הארכת תוקף הוראת מעבר), התשפ"ב-2022
נכחו
חברי הוועדה: לימור מגן תלם – מ"מ היו"ר
סמי אבו שחאדה
צבי האוזר
אורי מקלב
חברי הכנסת
יריב לוין
אבי מעוז
אבתיסאם מראענה
יעקב מרגי
יואב קיש
מוזמנים
עופר רז דרור - סמנכ"ל כלכלה, משרד התקשורת

זיו גלעדי - עו"ד, ממונה ייעוץ משפטי, משרד התקשורת

ספיר איפרגן - רכזת תקשורת, תיירות ומדע באגף תקציבים, משרד התקשורת

מרים סלע - יועצת מקצועית לשר התקשורת, משרד התקשורת

איתמר אביטן - מנכ"ל , אקט - ארגון העובדים בקולנוע ובטלוויזיה

נגה רובינשטיין - עו"ד, מייצגת את קשת ורשת
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
טל פוקס
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
חבר המתרגמים

הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018) (תיקון מס' 7) (הארכת תוקף הוראת מעבר), התשפ"ב-2022
היו"ר לימור מגן תלם
בוקר טוב לכולם, אני מתכבדת לפתוח את ועדת הכלכלה בנושא הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018) (תיקון מס' 7) (הארכת תוקף הוראת מעבר), התשפ"ב-2022. בקצרה, בחוק התוכנית הכלכלית הוסיפו לחוק הפצת שידורים את פרק ד'2, עניינו אסדרה של הפצת שידורי טלוויזיה ברשת האינטרנט. במסגרת פרק ד'2 הוסר סעיף 13(ג) שקובע שגוף משדר ייתן לכל ספק תכנים רשום שביקש זאת, את הסכמתו לשידור של שידוריו ברשת האינטרנט בלא תמורה. בסעיף 13(ג) נקבע כי שידור של תחנת שידור ברשת האינטרנט מותנה בקבלת רישיון מאת בעלי זכויות יוצרים ובסעיף 25 נקבעה הוראת מעבר שההסכם שנחתם בין גוף משדר לבעלי הזכויות ערב כניסת החוק לתוקפו, יעמוד על קנו.

אנחנו דנו כבר בוועדת כלכלה בנושא הזה בהרחבה, הצעת החוק הגיעה לקריאה שלישית במליאה ולא היה לנו רוב. אני אבקש מנציגי משרד התקשורת להסביר בקצרה את הצעת החוק, עם דגש כמובן על הוראת המעבר. בבקשה. רק להציג שם ותפקיד לפרוטוקול.
זיו גלעדי
עו"ד זיו גלעדי מהלשכה המשפטית של משרד התקשורת. אז בוקר טוב, באמת כמו שגברתי הציגה, מדובר בהארכה של הוראת מעבר שהותירה על קנה הסכמים שנחתמו בין גופים משדרים לבין ספקי תכנים רשומים שמפיצים את אותם שידורים ואנחנו מבקשים להאריך את ההוראה הזאת מחמש שנים לשש שנים. הסיבה לזה היא שאנחנו נמצאים כרגע ערב רפורמה משמעותית ברגולציה של עולם השידורים. המלצות של ועדת פולקמן שהוקמה לאחרונה, נמצאות כרגע בתהליך של יישום ואנחנו חושבים שלא נכון בתקופת ביניים כזאת לפני רפורמה גדולה, לשלוח את השוק למערבולת ולהתחיל לנהל משאיים ומתנים חדשים על הסכמים מסחריים, וזה מבחינת הרקע להצעה.
היו"ר לימור מגן תלם
אוקיי.
יריב לוין (הליכוד)
אני מבקש לשאול כמה שאלות.
היו"ר לימור מגן תלם
בבקשה כן.
יריב לוין (הליכוד)
השאלה הראשונה שאני מבקש לשאול היא איזה משאיים מתנים מסחריים? הרי אם תבוטל ההוראה הזו לא יהיה שום משא ומתן מסחרי כי פשוט אי אפשר יהיה לשלם. האם אני צודק או לא?
זיו גלעדי
ההסכמים לשימוש בזכויות הקניין הרוחני הם כוללים לא רק את ההפצה של הערוץ הליניארי, אלא עוד תכנים שנכללים יחד בעסקה אחת. ולכן יש צורך לפתוח - -
יריב לוין (הליכוד)
איזה תכנים? בוא תסביר לנו מה המשמעות. הרי אתם, אני אתחיל אולי צעד קודם, אתם מכירים את ההסכמים האלה? ראיתם אותם?
זיו גלעדי
לא, לא ראינו אותם.
יריב לוין (הליכוד)
אז איך אתם יודעים מה יש בהם אם לא ראיתם את ההסכמים. אני לא מצליח להבין רגע. תראי יושבת ראש הוועדה, יש כאן אירוע שאני לא זוכר כדוגמתו לפחות בכל השנים שלי בכנסת ואני לא יודע אם מישהו זוכר. מביאים לכאן הצעת חוק שעניינה בכלל הסכמים מסחריים בין גורמים פרטיים, במין בהילות, דחיפות ומאמץ עליון.
היו"ר לימור מגן תלם
אני מזכירה שכבר היה דיון - -
יריב לוין (הליכוד)
כן אולי היה דיון, אבל אם המליאה הפילה את החוק כנראה שיש צורך - -
היו"ר לימור מגן תלם
לא, המליאה הפילה את החוק, אני רוצה להזכיר לך כי היה חסר אדם אחד על נושא של קיזוז שצץ מהאופוזיציה ברגע האחרון, כך שזה לא היה לגופו של עניין מבחינה עניינית.
יריב לוין (הליכוד)
גברתי יושבת הראש אני לא מכיר נוהל שבו, חוק שחזר הוא כמו חוק חדש, הוא צריך לעבור את כל הקריאות והוא צריך לעבור דיון מסודר ומלא ולא דיון "חפ-לפ" של חצי שעה כמו שמנסים לעשות פה ואסור להסכים שיקרה. עכשיו אני אומר בצורה ברורה, אני לא מכיר מצב שבו יש התערבות כל כך בוטה של משרד ממשלתי, במטרה לדחוף קדימה איזשהו הסדר מסחרי בין גופים. הסדר שמלכתחילה כאשר הוא נעשה לפני חמש שנים - -
היו"ר לימור מגן תלם
זהו, אתם זוכרים שהוראת השעה הזאת הייתה קיימת גם לפני שנים, אני רק מזכירה.
יריב לוין (הליכוד)
אני אומר, נעשה לפני חמש שנים ונתחם לחמש שנים לא במקרה, אלא נתחם משום שחשבו אז שזה פרק הזמן הנכון לצורך האיזון של הדבר הזה.
היו"ר לימור מגן תלם
כן, רק חשוב להדגיש שבתקופה שלנו של הממשלה הקודמת הוראת השעה הזאת הייתה - -
יריב לוין (הליכוד)
עכשיו באים הנה ואומרים לנו כל מיני דברים, מסתירים מאיתנו. מצד אחד אומרים לנו, תראה יש בהסכם כל מיני דברים ואם לא זה, יהיה צריך לעשות הסכמים חדשים ערב הרפורמה. מצד שני אומרים לנו, בכלל לא ראינו את ההסכמים, ולא יודעים מה יש בהם. מצד אחד אומרים לנו, אלה סודות מסחריים לכאורה של החברות. מצד שני משרד התקשורת מגויס כולו להגן על ההסדר המסחרי הזה. אני חושב גברתי שזה דבר זועק לשמיים, נשמע רע מאוד, מסוכן מאוד, אין יכולת לבוא ולבקש מהכנסת להעביר חוק בלי לשים לנו את הנתונים על השולחן ולומר לנו לא באמירה כללית, אלא באמירה ברורה 'תראה, ההסכמים האלה מורכבים מ-א', ב' ו-ג'. אם אנחנו עכשיו נתקן את הדבר הזה, הדבר הזה ייאלץ לעשות הסדר מחדש לגבי ב' ו-ג' עם משמעויות מאוד קשות כאלה ואחרות שלו.' ובנוסף לדבר הזה, להגיד לנו סוף סוף בכמה כסף מדובר. אני חושב שההסתרה הזאת לא יכולה להיות, ואני מבקש גם מהיועץ המשפטי לוועדת הכלכלה כאן לומר את דברו בעניין. אני לא זוכר שבכנסת אישרו דברים בלי לדעת את פרטיהם, תוכנם, את המניעים והסיבות להם, ובטח בכמה כסף מדובר ומה המשמעות הכלכלית של המהלך הזה.
היו"ר לימור מגן תלם
תודה רבה חבר הכנסת לוין. אנחנו נעבור לסבב התייחסות קצר של חברי הכנסת בהתאם לסדר ההגעה.
יריב לוין (הליכוד)
לא, אני מבקש תשובות. מה זה?
היו"ר לימור מגן תלם
רגע, אני רוצה לשמוע את כל חברי הכנסת. היועץ המשפטי ייתן תשובות, כולם יתנו תשובות. חבר הכנסת האוזר בבקשה, עכשיו אבו שחאדה. אנחנו נעשה לפי סדר ההגעה, חבר הכנסת מקלב. כן בבקשה האוזר.
צבי האוזר (תקווה חדשה)
תודה רבה. אני שמעתי בקשב רב את דברי ידידי חבר הכנסת לוין. מכיוון שאני גם בעברי קצת עסקתי בעניין, אז הייתי אומר באמת ה-story telling ששמענו מאוד מרשים, אבל אני קצת חושב שיש פה 'זאב, זאב' וחבל שהציבור ששומע את הדברים, קשה לו להבחין בין אזעקת אמת לאזעקות fake.

בואו נשים שנייה את סדר הדברים ונוריד את אותה קונספירציה מהשולחן. יחסים בין ספקי תוכן לפלטפורמות מוסדרים בהקשר הזה בכלל של Must carry ו-Must pay. זאת אומרת, שני עניינים שצריך להסדיר אותם. האם יש חובת הולכה של התוכן, במובן הזה שכל מי שמתחבר לפלטפורמה יוכל לראות את התכנים המרכזיים שמסדירים אותם ברישיון כשידור כללי. והאם הפלטפורמה שמפיצה תוכן צריכה לשלם כן או לא. עם כניסתה של טכנולוגיה חדשה של שידורים באמצעות האינטרנט, שפעם זה היה נשמע מדע בדיוני ולכן המחוקק לא נתן דעתו לעניין. לא ראתה הממשלה עד היום הזה להסדיר את הנושא הזה ונקבעה בהקשר הזה הוראת שעה לחמש שנים לפני חמש שנים, מתוך הנחה שהממשלה תתכבד ותכליל שידורים באינטרנט להסדר כולל. אגב, אם אתם שואלים את עמדתי שלא צריך להיות הבדל בין שיטת ההפצה באשר לשאלת התשלומים. ולצערי הרב, חבר הכנסת לוין, הממשלה שהיית חבר בה דגרה על הנושא שנה אחרי שנה ועד היום, 2022, לא ראיתם נכון או לא נראה לנכון להסדיר שידורים באינטרנט בהקשר הזה.

אני מברך את שר התקשורת שאימץ, או מאמץ, הליך מואץ של ועדה ציבורית שסוף סוף מסדירה את הנושא הזה וסוף סוף מדינת ישראל צועדת לכיוון המאה ה-21 ומסדירה שידורים על גבי האינטרנט. ההסדר שהממשלה הקודמת ראתה לנכון שהוא סביר וראוי בנסיבות העניין והעניין ההזה מאוד מורכב, לחמש שנים. אנחנו מתבקשים להאריך אותו בשנה אחת נוספת כדי להשלים את אותה רגולציה כללית, כדי לא לנהל רגולציה טלאי על טלאי, אלא להסדיר את הדברים בצורה קוהרנטית ומלאה. משרד התקשורת מעריך שבטווח של שנה הוא יהיה אחרי אותה אסדרה בחקיקה כוללת על בסיס אותה ועדה ציבורית של המלצות. ומה שאנחנו מתבקשים לעשות זה להאריך את אותו הסדר שהיה נכון בחמש שנים האחרונות לשנה נוספת. עכשיו, ידידי חבר הכנסת לוין, אין שום היגיון צרוף או איזושהי סיבה עקרונית שמבחינה את אותה הוראת שנה שהתקבלה פה אחד בלי שום פולמוס או fake פולמוס לחמש שנים או שש שנים. אין איזה משהו בחמש שנים שאתה אומר 'מבחינה טכנולוגית, מבחינה מסחרית, מבחנת אינטרס הציבור, יש אינטרס ציבורי לעמוד על הסדר לחמש שנים ואין אינטרס ציבורי לשש שנים'. החמש שנים ניתנו כדי להסדיר אסדרה כוללת, מה שלא נעשה, אגב לא נעשה בגלל שהמדינה הזאת הייתה תקועה במשך שנתיים בארבע מערכות בחירות, וגם התחום הזה היה תקוע לחלוטין, כמו כל אותם תחומים במדינת ישראל. ישראל נכנסה במסגרת ארבע מערכות בחירות למשבר פוליטי שהכניס את כל המערכת העסקית והאחרת במדינת ישראל, למבוי סתום. ואנחנו אותגרנו במשברים פוליטיים שגררו משברים כלכליים, כמו המשברים הפוליטיים שהיו באיטליה או בדרום אמריקה בשנות ה-80. של מדינה קופאת על שמריה והינה דוגמא קלאסית של אסדרה שהייתה צריכה להיעשות במשך חמש שנים ולא נעשתה.

ולכן חבריי וחברותיי וכל מי שצופה בנו, הממשלה אומרת כאן אם אני מבין נכון, שבטווח של השנה הקרובה 2022 יבוא הסדר כולל לשוק התקשורת, שוק השידורים בהקשר הזה. אגב, אני אומר פה את עמדתי המקדמית, אני חושב שצריכה להיות הרמוניה ושיווין בנושא של carry ו-Must pay באופן כללי מבלי קשר לטכנולוגיית הפלטפורמה שמפיצה את התכנים, זה לגופו של עניין. לחלק מהצופים אני מניח שזה נשמע סינית, אבל לגופו של דיון ציבורי, חמש שנים היה נכון. אין שום הבדל בין חמש שנים או שש שנים, תנו לעבוד. אל תטרילו, תנו לנו לעבוד בשקט, להסדיר דברים ולצמצם את אותו backlog, את אותו שיהוי שהמדינה הזאת נכנסה לשנתיים, תאפשרו לנו לשחרר במהלך השנה הזאת כי זו תפקידה של הממשלה הזאת. לעבוד, לעבוד, לעבוד בשקט, להסדיר דברים ולנהל את הדברים. תודה.
היו"ר לימור מגן תלם
תודה רבה חבר הכנסת האוזר. בבקשה חבר הכנסת יעקב מרגי.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
היה אמור להיות אבו שחאדה.
היו"ר לימור מגן תלם
אבל לפי סדר ההגעה?
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
גם לפי סדר הגעה זה אבו שחאדה.
היו"ר לימור מגן תלם
בבקשה חבר הכנסת אבו שחאדה.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
בוקר טוב. קודם כל הערה לגבי ניהול הדיון. גברתי יושבת הראש אין לי עמדה מוכנה מראש לגבי הדיון הזה.
היו"ר לימור מגן תלם
בסדר גמור.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אבל אני בהחלט מסכים עם חבר הכנסת יריב לוין לגבי סדר הדיון. אני גם רוצה להגיד מילה לגבי ניהול הדיון, רק ברוח טובה, באמת. הייתי שהאוזר לקח כמה שהוא רוצה זמן מבלי שאף אחד יקטע אותו, לעומתו חבר הכנסת לוין לא הצליח להשלים משפט.
היו"ר לימור מגן תלם
למה? נתנו לו לסיים את כל הדברים שלו. אנחנו נעשה סבב נוסף ברגע שכולם יסיימו, נעשה עוד סבב, נשמע את נציגי משרד התקשורת, נשמע את כולם אני מבטיחה לכם.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
גם לגבי חלוקת הזמן, שנהיה עניינים, זה אחד. דבר שני, צריכים עכשיו עוד שנה, אנחנו לא מבינים למה צריך עוד שנה. אני יכול להבין שהמדינה הייתה במשך חמש שנים בשנתיים של חוסר יציבות, לפני השנתיים היו שלוש שנים. כדי שאנחנו באמת נבין אם השנה הזאת רלוונטית או לא רלוונטית, אפשרית או לא אפשרית, ומה ההשלכות של הדבר הזה, אנחנו צריכים יותר נתונים. כי אם זה לא נעשה בשלוש שנים, אולי גם לא ייעשה בשנה, אולי זאת לא הדרך, אולי יש פה דבר שאנחנו עושים עוד טעות. כדי שלא נעשה את זה אנחנו צריכים לדון בזה, להבין את כל הפרטים, לראות מה לא עבד במשך שלוש שנים, להבין למה לא עבד במשך שלוש שנים, לראות איפה הדברים תקועים. ואנחנו גם צריכים לראות מה ההשלכות של הדבר הזה. מה ההשלכות גם כלכלית, בסוף מדובר פה בכסף, אנחנו צריכים להבין. אני חושב שבתנאים הקיימים אנחנו לא יכולים באמת להחליט לעומק כמו שצריך בסוגייה כל כך חשובה ולכן אני מבקש שבפעם הבאה שאנחנו נקיים את הדיון הזה, וזה יכול להיות מתי שתחליטו, זה יכול להיות מחר מבחינתי, שלפחות נגיע למקום שיש בו נתונים, נשמע למה לא עבד, איפה נתקע, מה ההשלכות הכלכליות, מה הם כל הפרטים, ונקיים באמת דיון ענייני. תודה לך.
היו"ר לימור מגן תלם
תודה רבה חבר הכנסת אבו שחאדה. חבר הכנסת מקלב בבקשה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תודה רבה. אני רוצה גם לקחת את דברי בתור גם הסתייגויות, או כנימוק של ההסתייגויות. אנחנו הגשנו בפעם הקודמת מספר הסתייגויות בשם סיעת הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית. אני מבקש להמשיך את אותן הסתייגויות גם עכשיו להצעה הזאת, לדיון הזה. אני רק רוצה קודם כל להגיד מספר מילים מכלילות. אי אפשר היום לבוא ולהגיד ככה בסוג של בהילות ומהירות, רגע היה איזה כשל טכני ואנחנו רוצים עכשיו להביא את זה, אנחנו מקציבים חצי שעה, זה מחטף והכל בסדר. לא, קרה דבר בישראל, קרה דבר בכנסת. לחוק הזה התנגדו 58 חברי כנסת. במשך שעות רבות הם נימקו את ההתנגדויות שלהם, לא בכדי זה נפל, זה לא רק אירוע טכני. וכשאתה ניסית, גברתי יושבת הראש, להגיד משהו, מישהו נכנס מהדלת האחורית. היה כאן דיון שלם בחלק הזה של הנפילה, אבל היו גם לא פחות מכך, היו שעות רבות של דיונים שבעצם חפרו בחוק הזה ונימקו בנימוקים כאלה ואחרים מה הסעיף הזה ממשיך לעשות. ולכן בחוק הזה צריך לדון מחדש מההתחלה. אחרי קריאה ראשונה, שנייה ושלישית, לדון בכל הדברים שהיו, להציף עוד פעם את הדברים שדיברו. זה לא אירוע של מה בכך, זה אירוע שקשור להרבה מאזרחי מדינת ישראל. יש פה גופי תקשורת שרוצים להמשיך בשיטה או בהסדר שהיה עד עכשיו, שרבים רואים את זה כדבר שהוא לא נכון לעשות. זה שזה אושר לחמש שנים, לא ידעו אז, כפי שאמר חבר הכנסת האוזר, לא ידעו אז מה המשמעויות, היום יודעים את המשמעויות. אם אפשר היה היו מקצרים את זה גם קודם. אם לא הייתה את תקופת מערכת הבחירות, לא שאז - -
צבי האוזר (תקווה חדשה)
לא, לא, לא היו מקצרים, היו מביאים חוק כללי שמסדיר את הכל, הרמוניה כוללת, כללי. לא סעיף-סעיף, לא טלאי על טלאי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יכול להיות. החוק של פולקמן, דנו בזה הרבה זמן, אבל אם היו יכולים יכול להיות שהיו גם עוצרים את זה בכלל והיו מחקים לחוק. אין שום הנמקה בזה שאתה אומר שמכיוון שיש חמש שנים, אז אפשר להמשיך עוד שנה ולא יקרה שום דבר. לא קרה, קוראים דברים. בעצם דינו היה להיפסק כבר לפני שנתיים, אך בגלל הבחירות זה לא הופסק וזה מה שאנחנו מנמקים בנימוקים שלמים. גם עצם הכותרת, עכשיו אני מנמק באופן כללי מה מביא אותנו לכל הנימוקים האלה שאנחנו מבקשים לא לתת שש שנים ואנחנו מבקשים לשנות גם, בעצם התוכן, מטרת החוק היא להבטיח את המשך קיומן של ערוצי תעמולה, זו הכותרת של ההסתייגות שלנו לפני סעיף 1 וכן הלאה לסעיף 1 וסעיף 2 שיש לנו מספר הסתייגויות. בסופו של דבר מה שאנחנו מבקשים, לדון על זה כדיון שלם, לעבור על הסעיפים, לנמק ולא שיגידו כאן שהם לא יודעים מה ההסכמים. לפרוס בפנינו את כל ההסכמים, מה המשמעויות, כשהחוק הזה יופסק מה יהיה. ולכן אנחנו מבקשים גם את ההסתייגויות האלה, להצביע על ההסתייגויות שאנחנו הגשנו.
היו"ר לימור מגן תלם
אוקיי, תודה רבה חבר הכנסת מקלב. חברת הכנסת אבתיסאם מראענה. אנחנו אחר כך נעבור למשרדים ונשמע התייחסות. אנחנו רוצים לסיים את סבב חברי הכנסת, בבקשה.
אבתיסאם מראענה (העבודה)
יופי תודה. אני רוצה להגיד שני דברים לגבי החוק הזה. אני חושבת שבתור מישהי שבמשך 17 שנים עסקתי בקולנוע וטלוויזיה, הפקתי סרטים, ביימתי גם סדרות בטלוויזיה. נמצא כאן גם הנציג של איגודי הבמאים, המפיקים וכל האנשים שעוסקים במלאכה הזאת. הסוגייה הזאת של החוק, חמש שנים היה ועכשיו מבקשים להאריך אותו. אני חושבת שיש חוסר שקיפות, אני בהחלט מהקואליציה, אבל מצד אחד אני מהקואליציה ומצד שני יש פה סוגייה שצריך לתת עליה את הדעת. במשך כל כך הרבה שנים הארגונים, העובדים, התאגידים, האיגודים, של עובדים ועובדות בעולם של הקולנוע והטלוויזיה, יצאנו למאות ועשרות מחאות על מנת להסדיר את הזכויות של אותם עובדים. אותם עובדים שמציירים את הקולנוע והטלוויזיה, עושים תוכניות מצוינות, עושים סרטים מצוינים הקולנוע הישראלי והסדרות הטלוויזיה הישראליות היום הן הטובות בעולם. אני חושבת שצריך לשמור קודם כל על האוצר התרבותי שמדינת ישראל נהנית ממנו, ומה שקורה בחוקים שכאלה שעוברים, מאריכים, הם קורים מתחת לרדאר.

זאת הזדמנות מצוינת, מכיוון שאנחנו כן ממשלת שינוי, מכיוון שאנחנו כן דוגלות ודוגלים בשקיפות, מן הראוי שהחוק הזה, קודם כל לפתוח את החוזים בין הערוצים האלה, זה דבר אחד. יש על החוק הזה ביקורת מימין ומשמאל ואני חושבת שהיא בצדק. דבר שלישי, צריך לערב את אותם ארגונים ואותם נציגים שבאים על ימין ועל שמאל על מנת להידבר על היצירה המקורית של הקולנוע, הטלוויזיה והסדרות, לתת להם את האפשרות להגיד את הדברים שלהם. הם לא יכולים כל הזמן להילחם בזכות הדיבור והיא לא נשמעת. הדלתות לא נפתחות בפניהם והגיע הזמן שהסוגייה הזאת של ערוצים שחושבים שצריך לתת להם את האוויר של הציבור בחינם, לא, מצטערת. אנחנו שנים על גבי שנים נותנים להם הקלות, יאללה בסדר תשדרו ויש פה מחילה ויש פה ניתנה. הסיפור הזה נגמר, צריך להסדיר את כל הסוגייה של התוכן. מי היה חולם שיום אחד אנחנו נשב ואנחנו נצפה בערוץ טלוויזיה בסמארטפון שלנו או באינטרנט והטכנולוגיה מתקדמת ואנחנו חושבות שבואו נמשיך ללטף את קשת ורשת, ואת ההוא וההיא, בכל מיני הסדרים מוזרים. לי באופן אישי באמת אני אומרת, זה חוק שצריך לעצור רגע, להביא את כל ההסכמים, שלא יגידו לי לא שקוף, כן שקוף. אנחנו רוצות לראות את הכל ולאפשר לאותם ארגונים ואיגודים של מי שעושה את הטלוויזיה לטלוויזיה מצוינת בחלקה, מי שמייצר את הקולנוע הישראלי המצוין מאוד, תנו להם להיות חלק מהדיון הזה.
היו"ר לימור מגן תלם
תודה רבה אבתיסאם, נמשיך בקשה עם יעקב מרגי, חבר הכנסת בבקשה.
יעקב מרגי (ש"ס)
תודה גברתי, קודם כל אני אתייחס לכמה נקודות, הראשונה זה הליכי החקיקה. כל חוק שחוזר לוועדה, א' החיפזון מהשטן, צריך לתת לציבור שוב הזדמנות, שוב לחברי הכנסת, לברור ולדרוש לחקור היטב. לא משנה מה הטיעונים לעונש, היה מספיק זמן, לא היה מספיק זמן. אני רוצה קצת, אני אוהב כשצביקה ידידי עולה באוקטבות אני אוהב לשמוע אותו, אבל אני אוהב גם להזכיר לו. יש לו את חברו לסיעה שהוא מתהדר בפריסת הסיבים, הוא כמעט שכח את השם של אשתו והילדים שלו, הוא מדבר על סיבים, סיבים, סיבים אופטיים. רק הוא שכח לומר שמי שאפשר את הפריסה של הסיבים אחרי 10 שנים בגלל מחלוקות בעניין הוועדה הזו, מה לעשות? לפני יסוד המדינה בכפר המכביה, לפני חמישה חודשים, יש חברי כנסת שחושבים שלפני שישה חודשים ייסדנו את מדינת היהודים, לא בבאזל, בכפר המכביה. הכל נשכח מהם, פתאום הכל. אז קצת לשם האיזון, הדיון הזה לא היה נולד אם לא הייתה האופציה. אז כל זה נעשה פה עם יו"ר הוועדה שקוראים לו חבר הכנסת יעקב מרגי והוא בגוש ה-52. אז צריך בשביל האיזון.

דבר שלישי, רבותיי, זה הסכם עסקי כלכלי. אני יעקב מרגי מקבל שירות גרוע באיזה מושב בדרום, בקושי מצליח לגלוש על אינטרנט ואני משלם טבין ותקילין. אין שום סיבה שגוף עשיר, תייקון בהגדרה של התייקונים, אני חושב שהוא אפילו צריך לבחון בחוק הריכוזיות אם אין לו השפעה שלטונית אפילו. מהלך איימים, היום פוחדים לגעת, מה זה חוק ישראל היום? peanuts לעומת העוצמה הכלכלית. לא ראוי שיינתנו פה נתונים על שולחן הוועדה? כמה כסף זה היה אמור להיות? אם זה מחייב אותו בהפקת מקור או לא מחייב אותו בהפקות מקור? למה אחרים כן ולמה הוא לא? למה? יכול להיות שצריך לעשות הוראת שעה, יכול להיות שבגלל שהממשלה הקודמת לא עשתה צריך לתת הוראת שעה. שימו את הנתונים, יש סיבה למה האוצר לא רוצה את זה, יש סיבה למה הממשלה הקודמת דגרה, כי האוצר לא אפשר את זה. האוצר יודע למה הוא לא אפשר את זה.
היו"ר לימור מגן תלם
תודה רבה חבר הכנסת מרגי, אנחנו פשוט חייבים להמשיך לחבר הכנסת קיש, לחבר הכנסת מעוז, לשמוע את המשרדים ואנחנו ב-10:30 צריכים לסיים כי זה הלו"ז שקבענו מראש. בבקשה חבר הכנסת יואב קיש.
קריאה
זה לא שאתם קובעים מראש מה הדיון, אני לא מבין - -
היו"ר לימור מגן תלם
מראש נקבע הדיון משעה 10:00 עד 10:30 ואנחנו נמשיך לקיים אותו במועד אחר בהמשך. אבל בואו נשמע את חבר הכנסת קיש, בבקשה.
יואב קיש (הליכוד)
טוב, אז אני מבין שיש שלוש דקות לדבר, זה בערך כמו בקריאה ראשונה. יש לנו גם הסתייגויות שהגשנו, כמובן הסתייגויות שהוגשו על ידי כל חברי האופוזיציה ויש חמש הסתייגויות שזה רק בודדים הגישו. אז אם כך אני אנמק אותם במועד אחר כי בשלוש דקות אני לא אספיק.
קריאה
יש לך עוד הסתייגות חוץ מזאת שהגשתי בשם הליכוד?
יואב קיש (הליכוד)
כן, אני אסביר לך אחר כך. לקחנו חבורה של כמה והגשנו כמה הסתייגויות בהתחלה, תיכף אני אסביר לך את זה. אנחנו כל הזמן בהפקת לקחים.
היו"ר לימור מגן תלם
כן חבר הכנסת קיש, בבקשה.
יואב קיש (הליכוד)
באמת חבר הכנסת מרגי היה פה כשהעסק הזה קרה, גם אני הייתי פה בחקיקה של החוק הזה וגם הרפורמה הגדולה אחר כך עברה בוועדה משותפת עם איתן כבל ואיתי ושם דנו גם בנושא התכנים וכל הדברים. אבל כל זה אני שם בצד, כי זה הבנתי כמו שאמר חבר הכנסת האוזר, אכן יש כוונה להביא חקיקה מסודרת ממשלתית על סמך ועדת פולקמן שגם היה אז בוועדת הכלכלה והיה שותף לחקיקה. אבל אני אומר בצורה מאוד ברורה, פה יש סעיף מיותר לחלוטין, אין שום סיבה להאריך אותו, יש התקשרות עסקית בין הערוצים להפצה, נתנו כמה שנים בשביל שהעסק הזה יסתדר. הוא כבר הסתדר, אני אומר לכם יש כבר, כולם שם בכל מיני מורכבויות של שידור תכנים ישנים, של להשתמש בארכיון. ברגע שהחוק הזה לא עובד את יודעת מה יקרה? כלום, כלום. אני אומר לך, הכל שם סגור, זה פשוט מיותר. התערבות ממשלתית מיותרת בתוך הדבר הזה. החוק שיגיע אחר כך עם מעורבות של פולקמן שיידבר על נושא התוכן ודברים נוספים, סבבה זה כבר משהו שצריך לבחון ויש פה מורכבות.
קריאה
לא, תהיה הפקעה. ככל שהסעיף לא יוארך תהיה הפקעה של תוכן.
היו"ר לימור מגן תלם
רגע, סליחה רגע, חבר הכנסת קיש סיימת? אנחנו חייבים לסיים. אבי מעוז אתה רוצה זכות דיבור?
יואב קיש (הליכוד)
אני אסיים את דבריי ואני אומר, החוק הזה נפל וצריך לעשות בו דיון מלא, לפתוח את ההצגה של כל הדברים במשרדים ואני אומר לך שהחוק הזה מיותר לחלוטין.
היו"ר לימור מגן תלם
תודה רבה חבר הכנסת קיש. חבר הכנסת אבי מעוז בבקשה בקצרה, אנחנו חייבים לשמוע פה את נציגי המשרדים.
יואב קיש (הליכוד)
איך נשמע? אמרת עד 10:30.
היו"ר לימור מגן תלם
2-3 דקות אבי מעוז.
אבי מעוז (הציונות הדתית)
בסדר, תודה רבה לך גברתי.
יואב קיש (הליכוד)
לא, לא, סליחה, חייב להיות עוד דיון.
היו"ר לימור מגן תלם
אנחנו לא אמרנו שלא יהיה דיון, אמרנו שאנחנו צריכים לסיים כי יש לנו היום לו"ז מאוד מאוד צפוף ואנחנו נעשה עוד דיון. כן בבקשה חבר הכנסת מעוז.
אבי מעוז (הציונות הדתית)
תודה רבה, אנא יואב אל תיקח את הזמן היקר שלי.
יואב קיש (הליכוד)
לא, רק לוודא שיהיה עוד דיון כי גם זה אולי יחליטו בסוף שלא.
אבי מעוז (הציונות הדתית)
גברתי יושבת הראש, אני לא כל כך מבין את הדיון פה היום. אני באתי לדיון כהכנה לקריאה שנייה ושלישית ולא יודע, חצי שעה זה מספיק לדיון הזה?
היו"ר לימור מגן תלם
כנראה שלא, אבל בוא תאמר בבקשה את ההתייחסות שלך כי אנחנו רוצים עוד להמשיך וגם צריכים לסיים. התייחסות קצרה בבקשה.
אבי מעוז (הציונות הדתית)
ההתייחסות שלי היא קצרה, ואני מצטערת שאני איחרתי לוועדה, אני פשוט הלכתי לקבל חיסון, לקחתי אחריות והלכתי לקבל חיסון ואיזה תורים חבל על הזמן. לעצם החוק הזה, אני מבולבל, לא יודע איפה אנחנו עוסקים ובמה אנחנו עסוקים. אם זה הכנה לקריאה שנייה ושלישית, האם אנחנו צריכים להגיש הסתייגויות חדשות? האם אנחנו צריכים להגיש את כל ההסתייגויות הקודמות? כשהחוק עלה לכנסת לקריאה שנייה ושלישית במליאה אני הייתי בטוח ששם אני אוכל להבין מה החוק הזה כי אני לא הייתי בדיונים בשנים קודמות וגם לא הייתי בדיונים בוועדת הכלכלה. ולכן חשבתי שיינתן מספיק זמן, הלכתם וקיצצתם את זה, קבעתם סדרי דיון וסדרי הדיון לא אפשרו מספיק זמן לדון על החוק הזה. אני חשבתי שלפחות עכשיו אני אוכל להתעמק בחוק ולהבין מה המשמעויות שלו.
היו"ר לימור מגן תלם
טוב אז - -
אבי מעוז (הציונות הדתית)
עכשיו את מקצרת אותי.
היו"ר לימור מגן תלם
כן, אני מקצרת אותך. אנחנו נשמע את עו"ד נגה רובינשטיין בבקשה.
אבי מעוז (הציונות הדתית)
אם יהיה עוד דיון, אני אשמח מאוד שיהיה עוד דיון.
היו"ר לימור מגן תלם
אין שום בעיה חבר הכנסת מעוז. כן, עו"ד נגה רובינשטיין בבקשה.
נגה רובינשטיין
בוקר טוב, אני רוצה רגע לדייק את מה שנאמר כאן על ידי חברת הכנסת. אני מייצגת את קשת ורשת, את הערוצים המסחריים. מי שנגד הפקעה צריך לתמוך בהארכת הוראת השעה.
היו"ר לימור מגן תלם
רגע, חבר הכנסת מקלב אתה מפריע.
נגה רובינשטיין
מי שנגד רגולציה על האינטרנט צריך לתמוך בהארכת הוראת השעה ואני אסביר. יש כאן בעצם סיטואציה של כלכלה חופשית, זה מה שהוראת השעה מאפשרת. הוראת השעה מאפשרת לקונה מרצון ומוכר מרצון להתקשר ביניהם ולאפשר לפלטפורמות אפילו כמו הוט ויס שמשדרות על גבי ה-OTT, לשלם עבור התוכן שהן קונות ומשתמשות. האם אתם רוצים להגן עליהן כאן? זה בסדר, אז אפשר שלא להאריך את הוראת השעה. אבל ככל שאתם לא מאריכים את הוראת השעה המשמעות היא שמופקע כאן תוכן של שני גופים שהכסף שלהם דרך אגב, באחוזים, בהמשך לרפורמה של חבר הכנסת קיש, הולך ליצירה הישראלית. ואני מצטערת שחברת הכנסת שדיברה על היצירה הישראלית איננה כאן, אבל אם אתה זוכר חבר הכנסת קיש אתה קבעת ש-15% מההכנסות של הערוצים המסחריים הולכים ליצירה הישראלית. כל שקל שמגיע לערוצים המסחריים הולך ב-15% להפקות המקור, בדיוק למה שכיוונת.
יעקב מרגי (ש"ס)
את יכולה להצהיר ברגע שזה יעבור, לא תתנגדו לשלם עבור הפקות מקור?
נגה רובינשטיין
זה החוק.
היו"ר לימור מגן תלם
שנייה, חבר הכנסת מרגי, חבר הכנסת מרגי, בבקשה.
יעקב מרגי (ש"ס)
את מוכנה להצהיר היום שלא תהיו כמו נטפליקס?
נגה רובינשטיין
שנייה, אני יכולה להצהיר שאנחנו לא נהיה - -
היו"ר לימור מגן תלם
לא, לא, לא, רגע שנייה, חבר הכנסת מרגי אני מבקשת ממך.
נגה רובינשטיין
זה הרי בדיוק החוק שאתה יצרת וחבר הכנסת לוין האם אתה באמת חושב שהפתרון זה להפקיע תוכן של גורמים פרטיים בשם המדינה עבור גורמים פרטיים אחרים כמו הוט?
יריב לוין (הליכוד)
אני אענה לך במשפט קצר.
נגה רובינשטיין
מה ההיגיון בזה?
יריב לוין (הליכוד)
אני אענה לך במשפט קצר, יש הסדר מאוד פשוט. יש ערוצים מסחריים, יש להם פרסומות, מזה הם צריכים לחיות והם צריכים לתת את השידורים שלהם לכל מי שרוצה להפיץ אותם, נקודה.
נגה רובינשטיין
זאת אומרת ליוטיוב לתת בחינם את הערוצים המסחריים.
יריב לוין (הליכוד)
לערוץ 11 יש מימון מכספי מדינה, הוא לא צריך לקבל עוד מימון כי בסוף צריך לזכור, כל ההוצאה הזאת מתגלגלת על הציבור, כי זה לא שמישהו משלם לך מהאוויר, הוא משלם לך מזה שהוא מעלה את המחיר שהוא גובה מהציבור. ואת מעגל הקסמים הזה שבו ביד אחת אתם אמורים להרוויח כסף מהפרסומות - -
נגה רובינשטיין
מי שלא ירצה, לא יקנה.
היו"ר לימור מגן תלם
חבר הכנסת לוין בבקשה תן רק לסיים את הדברים. חבר הכנסת לוין בבקשה תן לה לסיים את הדברים.
נגה רובינשטיין
מי שלא ירצה, לא יקנה. אם מישהו יחשוב, אם הוט ב-OTT תחשוב שפרסומות זה דבר יקר מדי והיא לא רוצה לשלם, היא לא תשלם.
יריב לוין (הליכוד)
לא, אתם צריכים לקבל הכנסה - -
היו"ר לימור מגן תלם
רגע, חבר הכנסת לוין זה לא דו שיח אני מבקשת.
נגה רובינשטיין
זה לא תנאי הרישיון שלכם, זה לא תנאי הרישיון שלכם.
היו"ר לימור מגן תלם
בבקשה, יש לך עוד דברים? אנחנו אמורים לסיים את הדיון. אנחנו נמשיך את הדיון הזה.
יואב קיש (הליכוד)
אני רק רוצה להבין שאלה אחת, רק להבין. בסופו של דבר את אומרת, אני דווקא חושב שהחוק מונע התקשרות עסקית. אני לא מצליח להבין את זה.
נגה רובינשטיין
אז זה בדיוק הפוך.
יואב קיש (הליכוד)
כי כרגע החוק אומר אתם עליהם ואף אחד לא משלם לאף אחד.
נגה רובינשטיין
לא, לא נכון. החוק כרגע מה שהוא אומר, יש סעיף 13(ג) זה גם עבר אצלך בזמנו. הסעיף הזה אומר ככל שאין את האסדרה של הוראת השעה, התוכן מופקע לצרכי השידור באינטרנט, אוקיי? זאת המשמעות. עכשיו, הוראת השעה הייתה על סמך מצג של הממשלה הקודמת ונציגיה שבתוך חמש שנים יהיה איזשהו הסדר כולל. המצג הזה לא התקיים, לא בכוונה רעה של אף אחד, אבל המצג הזה לא התקיים. ומה שאנחנו מבקשים עכשיו שעד שתהיה אסדרה, לא תתאפשר המשך הפקעה של התוכן של הערוצים המסחריים על ידי הפלטפורמות. הפלטפורמות לא יקנו, זאת תחרות חופשית, זה שוק חופשי. מה שאתם עושים כאן באי המשך של הוראת השעה, זה מאפשרים להפקיע לטובת האינטרנט תכנים של גורמים ישראליים. בשביל מה? למה זה טוב?
היו"ר לימור מגן תלם
נגה קודם כל תודה רבה, אני לא אאפשר התייחסויות ותשובות לדברים שלה. אנחנו חייבים לסיים את הישיבה להיום. אנחנו נקיים דיון - -
איתמר אביטן
איך נציגי התייקונים מקבלים זכות דיבור ונציגי העובדים לא מקבלים זכות דיבור.
היו"ר לימור מגן תלם
כי אנחנו נקיים דיון נוסף של הוועדה הזאת.

שתי דקות ואנחנו סוגרים את הישיבה בבקשה.
איתמר אביטן
אני אשמח לדבר גם בישיבה כי יש לי הרבה מה להגיד.
היו"ר לימור מגן תלם
אתה יכול גם בישיבה הבאה לפתוח את הדברים.
איתמר אביטן
אין בעיה. אני קודם כל רוצה להגיד לחבר הכנסת האוזר.

אני מנכ"ל איגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה. אני קודם כל אגיד בהתחלה, זה שבוצעו דברים בעבר, חבר הכנסת האוזר, המטרה של הממשלה הזאת להבנתי היא לעשות שינויים ולא לבוא להמשיך דברים - -
צבי האוזר (תקווה חדשה)
שינויים הרמוניים, קוהרנטיים, של כל השוק. מסכים איתך.
היו"ר לימור מגן תלם
רגע, צביקה בבקשה, לא דו שיח.
צבי האוזר (תקווה חדשה)
האסדרה החוקית כוללת - -
היו"ר לימור מגן תלם
צביקה, צביקה, בבקשה לא דוח שיח, שתי דקות לסיום.
איתמר אביטן
מטרתם של הגופים קשת ורשת שקשת סיימו את שנת 2020 כשהם הפחיתו שכר לעובדים, כמעט ב-100 מיליון שקל רווחים, רוצים להמשיך לגרוס כסף מהציבור במקומות שהם לא אמורים.
נגה רובינשטיין
זה מהציבור? אתה מגן על הוט ועל יס.
איתמר אביטן
חוק הפצת השידורים אומר שאתם אסור לכם לגבות כסף.
היו"ר לימור מגן תלם
רגע, לא לקיים דו שיח בבקשה. אני לא רוצה להוציא פה אף אחד.
איתמר אביטן
אנחנו שומעים מהאוצר, וגם חבר הכנסת מרגי שהיה יושב ראש הוועדה שמע פה מהאוצר שאסור לקחת כסף מסלקום ופרטנר כי אין להם כסף, הם יפשטו את הרגל. ופתאום זה בסדר לתת להם מיליוני שקלים לכלום, על מה ולמה? בואו תביאו את החקיקה שסלקום ופרטנר ישקיעו בהפקות מקור ואת המיליונים שהם מעבירים להם, שיעבירו לתוכן, שיעבירו לציבור. הכסף הזה נלקח מהציבור, במקום לקבל תוכן, אתם ממשיכים פה. והם ישבו פה בוועדה הקודמת ולא סיפרו לכולם. אני דיברתי עם חברי הכנסת והם אמרו זה על עידן פלוס. המטרה של זה, זה להעביר כסף לקשת ורשת, נקודה. ואתם ביקשתם הארכה של שנתיים, זאת אומרת חמש שנים ועוד שנתיים. אתם יודעים כמה זמן מספרים לנו שיסדירו את זה? חברים, מדובר פה באנשים, מדובר פה בהפקות מקומיות, מדובר בתרבות של כולם, שלכם, של מדינת ישראל, של העברית. מה הם משדרים?
היו"ר לימור מגן תלם
תודה, תודה רבה. אנחנו ננעל את הישיבה להיום. כמו שאמרתי אנחנו נקיים דיון נוסף על הצעת החוק, נשמע את ההסברים, נתונים, ונקבל החלטות. תודה רבה, אני נועלת את הישיבה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:37.

קוד המקור של הנתונים