ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 11/01/2022

יצוא קנאביס לצרכים רפואיים - דיון מעקב מיום 21.12.21

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



3
הוועדה המיוחדת לענייני התמכרויות, סמים ואתגרי הצעירים בישראל
11/01/2022


מושב שני



פרוטוקול מס' 22
מישיבת הוועדה המיוחדת לענייני התמכרויות, סמים ואתגרי הצעירים בישראל
יום שלישי, ט' בשבט התשפ"ב (11 בינואר 2022), שעה 11:30
סדר היום
יצוא קנאביס לצרכים רפואיים - דיון מעקב מיום 21.12.21
נכחו
חברי הוועדה: רם שפע – היו"ר
משתתפים באמצעים מקוונים
מיכל נידם וקסמן - ראש אגף סיוע לתעשיה, משרד הכלכלה והתעשייה

לנה זייגר - מנהלת תחום הסכמים בילטרליים, מנהלת סחר חוץ, משרד הכלכלה והתעשייה

מיכאל בן דהן - רפרנט פיננסיים, משרד האוצר

יובל לנדשפט - מגר', מנהל היק"ר, משרד הבריאות

ענת מיכאלי - ר' תחום קנאביס רפואי, המשרד לביטחון פנים

ענת מססה קינן - עו"ד, יועמ"ש בט"פ, המשרד לביטחון פנים

חיים תגר - מנהל אגף בכיר ענפי שירות וסביבה חקלאית, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

יפעת קריב - ח"כ לשעבר, סמנכ"לית תיקון עולם

ד"ר דדי סגל - מנכ"ל פנאקסיה
מנהלת הוועדה
בת שבע פנחסוב
רישום פרלמנטרי
חבר תרגומים

יצוא קנאביס לצרכים רפואיים - דיון מעקב מיום 21.12.21
היו"ר רם שפע
היו"ר רם שפע: אתן לכולם לפתוח את הזום, שלום לכולם צוהריים טובים.

אני רואה פה גם את משרד הבריאות, גם ביטחון פנים, כלכלה. אוקיי, אז צוהריים טובים לכולם, מתנצל על העיכובון. אנחנו בעצם בדיון, נקרא לזה סדרת דיונים בסוגית יצוא הקנאביס מישראל. אנחנו בדיון השלישי שלנו בטווח זמן די קצר, רוצים לעקוב אחרי הרבה מאוד סוגיות שהעלנו פה בשבועות האחרונים, לשמוע בעיקר ממשרד הבריאות, אבל לא רק, על התקדמויות, שינויים ודברים שאנחנו מצליחים בתקווה גדולה להזיז. צריך לומר בכנות ונראה לי שאני לא אגזים אם אומר שתעשיית הקנאביס בישראל במצב קשה מאוד ואם לא נצליח בשבועות הקרובים, ודאי המגדלים, אם לא נצליח לפתוח את ישראל לייצוא ולפתור את המשבר, בעייני אנחנו ממש במצב קשה, אי אפשר להכחיש את זה, אי אפשר לצייר מציאות אחרת. ואני, ואני בטוח שגם אתם, נמצא בשטח, מסייר, גם בעצמי וגם יחד עם חברת הכנסת שרן השכל שיחד איתי ועם בועז טופורובסקי ורבים אחרים מאוד מאוד מודאגים מהמצב בכל המישורים שלו. פה אנחנו ספציפית עוסקים בייצוא, מי כמוכם יודע שגם ההשלכות של אותה רפורמה שעלתה לפני כמה שנים על המחיר, על האיכות, גם שם יש לנו הרבה בעיות, לא לזה התכנסנו פה היום ספציפית בדיון הזה אבל בסוף הכל חלק מאותה תמונה מורכבת מאוד שאנחנו נמצאים בה, צריך לומר את זה. לכן מבחינתי זה יהיה דיון סופר ממוקד, אנחנו לא באים לדבר תאוריות, יש כמה נקודות ברורות מאוד שצריך לדבר עליהן.

אנחנו נמצאים בצמיחה שאי אפשר להסביר, של ייבוא. אני כל יום שומע מספרים עוד יותר גבוהים ממה ששמעתי בדיונים הקודמים. אני לא יודע אם מישהו מכם יודע להסביר לי לאן כל החומר הזה הולך. אני לא מאמין שהתעשייה שלנו מצליחה להתמודד איתו ולדעתי יש חשש גדול, אם אני המשרד לביטחון פנים אני בחשש גדול שהכמויות האלה לא הולכות למקומות אנחנו רוצים ואני לא מצליח להבין את זה. אם אני מבין נכון, תקנו אותי, במספרים אבסולוטיים אנחנו כרגע היבואנים הכי גדולים בעולם. אני אשמח שמישהו אחרי זה יגיד שאני טועה, אבל לא נראה לי. ולכן אנחנו באנו להתמקד מבחינתי בכמה סוגיות מאוד מאוד ברורות שדנו בהן בדיונים הקודמים.

ד"ר לנדשפט אני מניח שאתה מבין שהרבה מהסוגיות מחכות לתשובות, אני מקווה חיוביות, ממך וממשרד הכלכלה. אז אני יכול לעבור נקודה-נקודה, או שמבחינתך אולי תתחיל בעדכונים בתקווה שיש, ואם לא אז אני אתחיל לעבור נקודה-נקודה ונשאל את כל השאלות. אני רואה שיש פה די הרבה אנשים שביקשו לדבר, ננסה לתת לכמה שיותר את האפשרות. מי שמדבר שיציג את עצמו לפרוטוקול. בבקשה יובל לנדשפט אתה תהיה ראשון הדוברים ויש לי פה הרבה, אתן יכולות בבקשה לפתוח לכולם את הmute. תפתחו לכולם ואני סומך בינתיים על האנשים פה שרק מי שיקבל את זכות הדיבור ידבר.
יובל לנדשפט
קודם כל שלום לכולם, בוקר טוב, אנחנו בדיוק הגענו מדיון אחר של הוועדה.
היו"ר רם שפע
רגע, רגע, לא שומעים אותך.

ניתן רגע אפשרות למשרד הכלכלה, אולי להם יש עדכונים ו/או חידודים. מיכל נידם. תעברו אליהם רגע נראה אם זאת בעיה אצל יובל או אצלנו. מיכל את יכולה לפתוח את הזום, אני פשוט לא רואה אתכם כי יובל על המסך.
מיכל נידם וקסמן
בוקר טוב לכולם. אז כמו שיובל התחיל להגיד אנחנו לקראת הדיונים כן המשכנו לקדם את הנושאים שעלו על הפרק גם בוועדות האחרונות. אני מניחה שגם מהצד של משרד הבריאות זה יעלה, זאת אומרת דנו יחד עם משרד הבריאות גם על נושא של גיוס עובדים, גם על הנושא של התקן ואיך אנחנו מקדמים את הנושא של התקינה הישראלית ביחד עם צוות מיוחד שיקום. יחד עם משרד המשפטים, אנחנו ומשרד הבריאות, מספר מחלקות בתוך משרד הבריאות, כדי להבין את האפשרות לשינוי חקיקתי בתחום של הקנאביס הרפואי.

לגבי המחקר בפיתוח, נושא שעלה גם, גם בישיבה שקיימנו יחד עם היק"ר, היק"ר עדכן שהם אכן יתנו מספר מועדים קבועים, חמישה מועדים במהלך 2022 לוועדות. המועדים יקבעו מראש, כולם ידעו על המועדים האלה מראש.

דיברנו על הנושא. יובל תרצה לעדכן על, אני חושבת שזה יותר במשרד הבריאות הנושא של הדרישות.
היו"ר רם שפע
מיכל את רוצה להגיד משהו או שנבדוק אם הסאונד של יובל חזר אז נחזור אליו. יובל אתה יכול רגע לנסות לדבר.
יובל לנדשפט
אוקיי. אז אחד, תודה אנחנו בדיוק מגיעים מדיון אחר אמרתי, עם חברת הכנסת שרן השכל, שהוא עדיין לא הסתיים ואני חושב רם שבאמת זאת הזדמנות לומר שני דברים. אחת, באמת לאחרונה יש התקדמות גדולה מאוד, אני חייב להגיד שמנכ"ל המשרד - - - שהנחה פה לעבודה מאומצת מאוד של כל הגורמים האחראים, לא רק היק"ר, גם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, גם השר ניצן וגם הלשכה שלו, תוך כדי הרבה מאוד שיחות. ומצד שני, הגדודים של עובדי היק"ר מנסים לעשות כל מה שאל ידם, חוץ מהדיונים גם לעשות קצת עבודה כי בסוף מישהו צריך לעשות את העבודה בפועל, והעובדים של היק"ר רק מחכים - - -.
היו"ר רם שפע
אני לא יודע להסביר את זה אבל משהו במיקרופון שלך, כל פעם שאתה זז הווליום שלך נעלם. אז תנסה להיות סטטי ולהישען אחורה. סליחה על ההוראות המדויקות, זה אצלך, לא אצלנו.
יובל לנדשפט
יכול להיות.
היו"ר רם שפע
כן, כשאתה מתקדם פחות שומעים אותך.
יובל לנדשפט
בואו נתחיל בנושאים. יש לנו פה את הדברים שהוגדרו בתור - - - אבל אני אעבור על פי רשימה מסודרת - - -.

לגבי התקן, ממש אתמול אושר פורסם - - -.
היו"ר רם שפע
רגע יובל, סליחה שאני שוב אומר את זה, אני ממש מתנצל. רק כשאתה נשען אחורה שומעים מה אתה אומר, כשאתה מתקרב פתאום הסאונד נעלם. תדבר רגע.
יובל לנדשפט
לגבי גיוס ותעסוקת עובדים.
היו"ר רם שפע
כן, התחלת להגיד על התקן הזה ולא שמע אותך.
יובל לנדשפט
תקן ה-IMC GMP - - - בדיקה של חומרי הדברה - - - הועבר כבר לפרסום, אני חושב שהוא עלה באתר, אני מקווה. - - - ממוחשבות שלוקח להן זמן. התקיימו שיחות עם הרשויות בגרמניה, הגרמנים אמורים להגיע לצוות בדיקה משותף. שוב, אני רק מזכיר, התקן הישראלי מדבר על GMP IMC למוצר סופי, מוצר כבר ארוז כמו רוקח נותן בבית המרקחת. - - - חומרי גלם בלבד שעדיין צריכים לעבור תהליך להכנה רוקחית בבית המרקחת, עם המחיר שעדיין הרוקח לוקח להכנות רוקחיות. - - - תקן בעולם למעט IMC GMP - - -.
היו"ר רם שפע
יובל אני מצטער שאני קוטע, יש לך איזושהי בעיה ברמקול, כל 5 שניות אתה נעלם וחוזר ואז מבינים חצי ממה שאתה אומר.
יובל לנדשפט
אני אנסה להתנתק, אני חושב שזה הקליטה של ה-WIFI.
היו"ר רם שפע
בדיוק, תנסה להתנתק ומקסימום אפילו תתחבר ממכשיר אחר. אז רגע אנחנו נחכה את הדקה הזאת כי רובם פה מחכים לעדכונים האלה ואין טעם שנעבור למישהו אחר. תשימו אולי את כולם שלא נצטרך לראות את מיכל ואני לא יודע מה שמך, אבל אתם פה על המסך של כולנו, שתדעו. את יכולה להחזיר את הכוורת שנראה את כולם? בסדר גמור, אנחנו נמתין רגע. לא ניתן את הטכנולוגיה לנצח את הקנאביס הרפואי, אני מבקש מאף אחד לא לחשוש.

טוב, אולי בכל זאת, הוא בטח תיכף יעלה. יש מישהו רגע שבינתיים רוצה לנצל את ההזדמנות ולוודא שאני לא מפספס איזה נושא? מיכל בבקשה. מי שרוצה פשוט אפשר לפתוח את המיקרופון, בבקשה מיכל.
מיכל נידם וקסמן
תודה רבה. אז קודם כל אני אציג את שחר, יועץ השרה שנמצא איתי. ככה, עלה נושא די אקוטי בימים האחרונים בנוגע לרישיון סוג ל- - -
היו"ר רם שפע
עכשיו גם את נעלמת קצת.
יובל לנדשפט
קראנו לאיש טכני, הוא בדרך.
יובל לנדשפט
למה אולי זה אצלכם?
היו"ר רם שפע
כך עכשיו נדמה שכן, נדמה שכן. תקראו בינתיים לאיש טכני פה, אבל תמשיכי כי מקודם שמענו אתכם טוב.
מיכל נידם וקסמן
למעשה מה שקורה ואם הבנו נכון חשוב שגם יובל - - - למעשה מדובר במשלוחים דחופים של חברות שהיו היו אמורים לצאת בתחילת השבוע והם מתעכבים בגלל הסוגייה הזו שבחברות הללו האלה אין רישיון - - -.
היו"ר רם שפע
רגע, רגע, גם אותך אנחנו לא שומעים. אתם שומעים אחד את השנייה בזום? אתם שמעתם את כל מה שיובל אמר? אוקיי, אז אכן הבעיה פה. הבעיה בוודאות פה כי אנשים בזום שומעים אחד את השני מצוין ורק אנחנו לא. כבר שני דוברים ששומעים אחד את השנייה ואנחנו לא. אולי ננתק את כולם ונעלה שוב? ככה בסוף נפתרות כל הבעיות גם בטלוויזיה, אתה מנתק ומחבר. אז אני מתנצל רגע, אנחנו דקה מנתקים את כולם ותעלו בבקשה שוב. נעשה ריסטרט בתקווה שזה יעבוד. בינתיים תשימו את כולם בmute וכשכולם יעלו נפתח להם את זה.

אוקיי, בואו ננסה בתקווה שהכל בסדר. תשאירי בבקשה את המסך ככה שנראה במידה וגם אחרים שומעים או לא ונבין איפה הבעיה. אז אנחנו חוזרים אליך יובל.
יובל לנדשפט
עכשיו שומעים טוב?
היו"ר רם שפע
אני גם אגיד שכנראה הבעיה הייתה אצלנו אז כל ההדרכות שלי אליך היו ככל הנראה - -
יובל לנדשפט
זה דווקא נוח לשבת אחורה. טוב, אז אני אתחיל את דברי מחדש.

קודם כל, באמת תודה לוועדה ולוועדות האחרות, אנחנו מגיעים כעת מהוועדה של שרן השכל, גם שם מתחרשים הדיונים כעת בנושא הקנאביס. ואמרתי קודם בהומור שאנחנו - - -בכל הנושאים ויש לנו תשובות לכולם כי באמת יש הרבה מאוד התקדמויות פה בעניין. - - -
היו"ר רם שפע
הינה הם כולם נהנים ואנחנו לא שומעים. אני מבין שכולם שומעים אותך, אנחנו לא. אני מצטער מאוד על הבעיה הטכנית הזאת, יש פה מישהו שמנסה לעמול ולפתור אותה. אולי בינתיים מישהו מכם, עשינו את זה גם פעם שעברה שאחד מכם אולי יתקשר אלי ואני אשים בטלפון את הווליום שאתם שומעים ואז גם פה כולם ישמעו. זה כלי קצת מיושן אבל הוא עובד. אנסה רגע. אנחנו עושים ניסיון, אוקיי יובל תדבר רגע.
יובל לנדשפט
שומעים?
היו"ר רם שפע
כן אוקיי תמשיך. התנתקה השיחה. אתה ידוע להסביר מה הבעיה? זה לא קשור אליו, הם שומעים אחד את השני, אפשר לפתוח מפה את הזום פשוט בטלפון שלי? לפחות אני אשמע מה הם אומרים ונמשיך את הדיון, גם אם זה לא יהיה למיקרופון. אוקיי אני מקווה שעוד דקה זה יהיה מאחורינו.
יובל לנדשפט
מהוועדה של שרן השכל שממש בזמן הזה יושבת גם היא בחדר אחר ועוסקת בדברים של הרופאים ומגפת - - - ועוד דברים אחרים, אבל בעיקר תודה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש ולשר הבריאות שבאמת התגייסו כולם למאמץ כדי לסייע גם לנו לפתור הרבה דברים שעלו פה בוועדה ואנחנו לא מקלים ראש בכך. הרי מדובר בתהליך, באמת מאוד מורכב ומיוחד, מקצועו בחלקו הגדול מאוד שלא צריך לשמוע אמירות, איך אומרים, לא מנהלים רפואה בטוקבקים, מקצועי, חדשני וגם ראשוני, יש פה איסור וחדשנות והקמת מערך נרחב של שרשרת הגידול, ואם תרצו אני אתייחס גם לעניין של היצוא וגם בכלל למטודה הרפואית ושוב אני מציע לקרוא - - - 15.87 שאנחנו הולכים - - - כי הממשלה מכתיבה לנו לפקידי הממשלה איך לעשות ומה לעשות ובכלל - - -.

נעבור עכשיו קצת לגבי הנושאים, גיוס לתעסוקת עובדים שעלה, אז אמרנו בפעם הקודמת שלמרות שאין - - - מניעה על העברת כל החלק - - - אין צורך בכך. הממשק הממוחשב שאנחנו הקמנו בשיתוף משטרת ישראל, יחד איתנו ומשרד הבריאות, יש לנו יחידת מחשוב ואני צריך להגיד להם תודה, במשרד הבריאות. סייעו מאוד, ואני אומר גם לוועדה, סייעו במשטרת ישראל להקדיש לכך את האמצעים והיישום המחשובי נבנה משיתוף אגפי המחשוב של משטרת ישראל ומשרד הבריאות. היישום הסתיים, ב-1/1/2022 יצאה בקשה אל כלל העוסקים, דהיינו חברות גידול, מפעלים, בתי מסחר, שינוע ואתרי השמדה, להעביר אלינו יישור קו של כל רשימות העובדים שלהם כולל כל בעלי העניין בהם, ובאמת לבצע יישור קו על אותו נספח ב', כיום זה מבוצע באופן מחשובי. ומיד כשמטרת ישראל בימים בודדים, בדרך כלל זה לוקח לה אנחנו מניחים כשבעה עד עשרה ימים, מעבירים אליהם את כל השמות. אנחנו יכולים להעביר את העוסקים את נספח ב' שבו כל הרשימות של העובדים שאושרו על ידי המשטרה. רק אתמול ניהלתי שיחה עם מנכ"ל אחד המפעלים, נמצא פה, שהוא העביר אלינו רשימה דחופה מאוד של כספת והרשימה הייתה מצויה - - - מהמשטרה כי פשוט העוסקים לא מילאו את הפרטים נכון. אז גם זה היה, אבל התהליך הזה קיים, מתנהל ולא צריכים להיות פה עיכובים. כך שכל נושא קליטת העובדים ניתן לביצוע, ב-1 לפברואר נעביר כך גם לבתי המרקחת, מדובר בכמות גדולה מאוד של בתי מרקחת, כמעט 200 ובכל אחד מהם יש מספר עובדים, עד עשרות עובדים וגם נעשה יישור קו לעניין כל העובדים והמועסקים בבתי המרקחת.

לעניין המו"פ המחקר בפיתוח, הנושא הזה נידון גם בוועדה השנייה, אני אומר לכם לגבי המו"פ. הייתה באמת הצדקה לטענות על העיכובים באישורי המו"פ, ב-2021 היו באמת עיכובים עם כינוסי הוועדה. הוועדה התכנסה רק פעמיים בשל מצוקות הקורונה - -- והמפגשים, וגם צוות היק"ר הגדול מאוד, כמו שאמרתי קודם, שעוסק בזה. לפני כחודש נערכה ישיבה של הוועדה וכל הצעות המחקר שהוגשו קיבלו מענה וכמו כן, פורסמו חמישה מועדי כינוס לשנת 2022, אם תרצו יש לי את זה פה על המחשב.
היו"ר רם שפע
כן, נשמח.
יובל לנדשפט
אוכל לתת לכם את התאריכים, זה מועדי הכינוס לשנת 2022 בהנחה שזה יתאפשר. אנחנו נעביר לוועדה, תוכלו לפרסם את המועדים.
היו"ר רם שפע
יובל אתה יכול לפחות רק להגיד את המפגש הבא? לא שומעים אותי עכשיו? את יכולה לפתוח לי בבקשה את הmute? לא שומעים אותי.
קריאה
אבל אז שומעים את זה בכפילות.
היו"ר רם שפע
יובל, סליחה על הרעש הזה, פשוט אני ניסיתי לדבר תוך כדי וגם אותי לא שמעו. אני מחזיר אותך חצי דקה אחורה. אתה יכול לתת לפחות את שני התאריכים הבאים בישיבות המו"פ, שלא נפספס את זה פה? לפרוטוקול.
יובל לנדשפט
אני אתן את החמישה.
היו"ר רם שפע
מצוין.
יובל לנדשפט
שמישהו אחר ידבר, אני אפתח את המחשב השני פה ואני אראה לכם את המועדים.
היו"ר רם שפע
אז בינתיים אני אשמח לשמוע ממישהו מהשטח, עד כמה הסיפור של קליטת העובדים באמת נראה שהולך לקראת שיפור משמעותי. בבקשה חברת הכנסת לשעבר יפעת קריב.
יפעת קריב
אני ארצה לנצל את זכות הדיבור אחר כך, רק מילה קטנה לגבי קליטת העובדים. בקשה אחת אליך יובל, אם אפשר, אתם ביקשתם מאיתנו להעביר את כל העובדים, דירקטורים, בעצם את כולם. לנו יש X עובדים שממתינים לאישור עבודה, אם אפשר להפריד בין שתי הרשומות. לדוגמא יש לנו חקלאי, יש לנו חוקר, יש לנו רוקח. אז תנו לנו את האישור לא להשאיר את זה עם מאות העובדים האחרים שיש בתעשייה.
יובל לנדשפט
אני אתן תשובה. אנחנו רוצים ליישר קו לגבי נספח ב', נספח ב' הראשון, תעבירו, תעשו מאמץ קטן, תעבירו את הכל.
יפעת קריב
כבר העברנו.
יובל לנדשפט
כיוון שאם יצא לכם נספח ב' רק עם חמישה ואחריו יצא הכל, זה חבל שאחד ידרוס את השני. לא היה מאגר והכל, זה יהיה - - -, קצת מאמץ, תעבירו הכל, זה עניין של ימים.

המועדים, אני חוזר לעניין - - -.
היו"ר רם שפע
סליחה, אתם רואים מה קורה, אוקיי תמשיכו. רגע, רגע, שוב תחזור על זה בפעם האחרונה.
יובל לנדשפט
24 לפברואר, - - -, 30 ליוני, 8 לספטמבר ו-24 לנובמבר 2022, אלא אם כן יחול איזשהו שינוי - - - לכאן או לכאן את מועד ההתכנסות, עקב, אתם יודעים אנחנו בשנים מיוחדות - - - אבל אלה הם המועדים לכינוס ועדת המו"פ - - - ועל כך נגיד גם להם תודה - - -.

לגבי ייבוא, אכן בשנת 2020 הייבוא היה כמעט 15 טון, ב-2021 22 טון, שזה ייבוא גדול מאוד. דיברנו בפעם הקודמת בכל נושא הייבוא, חסימת הייבוא, עצירת הייבוא, מתנהלת תחת חקירה בבית המשפט העליון. הוגשה עתירה על ידי מספר עוסקים בתחום והנושא מתנהל כי הם פנו בבקשה לחסימת היבוא. כל נושא הייבוא והייצוא מתנהל תחת משרד הכלכלה. אני מניח שאחר כך משרד הכלכלה יוכלו להרחיב גם בנושא הזה. תגובת המדינה הוגשה שם לנושא הבקשה לחסימת ייבוא, על פרטיה אין טעם שנחזור על כך. לגבי שאלתך מה עושים עם כל הכמויות הגדולות של הייבוא, בנוסף לכמויות הגדולות שמיוצרות כאן על ידיד ייצור מקומי. יש יותר מ-35 חוות גידול ועוד 4 בהליכי רישום סופיים, עד 40 חוות גידול שגם הן מייצרות כמויות לא מעטות. הנחת הממשלה הייתה שהגדלת שוק חופשי מביאה להורדת מחיר, דבר אשר אכן לא הסתייע, אתם יודעים גם שפנינו לוועדת המחירים באוצר על מנת שתדון בנושא של פיקוח המחירים והוועדה מצאה בעת ההיא שאין מקום לסוגייה הזאת של פיקוח המחירים. בגלל סיבות רבות, הכל מפורט בהחלטתה שכמובן פורסם, אני לא רוצה לחזור על כך. הוגשה גם במסגרת התשובה של המדינה לעתירה בבית המשפט העליון ש - - -. ובסופו של דבר ההחלטה של ועדת המחירים באוצר הייתה לפנות אל העוסקים שכולם נמצאים פה ואני הייתי מאוד שמח אם נשאל אחד אחד מהם אם הם עשו את מה שהוועדה ציוותה לעשות בהחלטה של הוועדה, והגישו לוועדה. הוועדה ביקשה מהעוסקים, מפעלים, חוות, בתי מסחר, להגיש לוועדה נתונים שיאפשרו לוועדה לבדוק באמת את נושא המחיר, שהוא נושא אקוטי ביותר, האם באמת הוא יקר כמו שטוענים המטופלים. וזאת הטענה העיקרית בנושא האסדרה, אם המחיר באמת - - - או שיש פה באמת כיסא רווח שניתן - - - פיקוח כזה או אחר במחירים, או לשקול צעדים נוספים. אני יודע שבפעם הקודמת הייתה בעיה עם שיתוף הפעולה של העוסקים שנמצאים גם הם פה ואני קורא להם להשלים את חובתם החוקית ולהשלים לוועדה את הפרטים שהם נדרשו אליהם על מנת שנוכל לגעת בליבה של הסוגייה המרכזית שהיא סוגיית המחירים. - - - מכם חברנו, לא תוכל ועדת המחירים לשבת וחס וחלילה לקבל החלטות שגויות. החלטת הממשלה חשבה באמת שכלכלת שוק חופשי תוביל בסופו של דבר להוזלה של מחירים, כך שאנחנו אומרים אם זה כך, ועדת המחירים באוצר היא היחידה במדינה שיכולה לקבוע מחיר, זה לא בסמכות היק"ר ולא בסמכות משרד הבריאות. ועדת המחירים באוצר היא זו שיכולה לתת פיקוח על המחירים, שזה דבר חד מאוד, קשה מאוד לעשותו. ועמדתנו גם כמשרד הבריאות - - - אבל הוועדה בוחנת את זה ואני שוב קורא לחבריי, לעוסקים שנמצאים פה להגיש את טבלאות הכספת שלהם ללא טעויות ושתיים, להגיש לוועדת המחירים את מה שהם ביקשו.

לעניין הלאן הולכות הכמויות העודפות, אנחנו לא יודעים. אני מניח שנציגי משטרת ישראל במשרד לביטחון פנים מודעים לכך ואני מניח שגם כאן אם יש עדכונים, יוכלו לעדכן. אנחנו עדיין יודעים שמשטרת ישראל עושה את כל שבאל ידה על מנת למנוע שימוש - - -.

לעניין צורות מתן של קנאביס רפואי למטופלים בישראל, גם בדיון השני זה עלה, שיש צורות מתן שנקראות "מתקדמות נוספות". אנחנו יודעים שהן מתקדמות רק אחרי שמוכיחים קודם כל בטיחות ואחר כך יעילות, כמו בכל תכשיר. קנאביס איננו תכשיר, כיוון שאנחנו - - - וניתן, אני חוזר על כך, להגיש כל תצורת מתן נוספת לאישור היק"ר. כשצריך להציג נתוני בטיחות ויעילות כמובן. וכמו שאנחנו חושבים שלא ניתן לאשר - - - כלשהי ללא תשתית מתאימה לגבי בטיחות ויעילות, אז כך גם לגבי קנאביס.

שיווק מוצרי קנאביס, כמובן תלויה בהוכחת יעילותם ובטיחותם באופן דומה לשיווק של תרופות. וכאן ממשלת ישראל עשתה צעד גדול מאוד. בהחלטה 2.2.8 הכירה ייצוא של מוצרים שאינם מאושרים לשיווק בישראל וניתן לייצר אותם ולגדל אותם, ולשווק אותם לחו"ל. הגיעה בקשה כזאת לפתחנו, עד כה אחת, שנענתה. זו הייתה בקשה של מפעל מסוים לייצא למדינה אירופית מסוימת מוצר שלא אושר פה למטופלים בישראל במסגרת מחקר גדול והבקשה הזאת אושרה. וכך נעשה גם לגבי מוצרים אחרים שלא אושרו על ידינו לשיווק בישראל, כיוון שעוד לא הוכחה לא הבטיחות שלהם וגם לא היעילות. אבל לחו"ל אפשר. בנוסף, אני פשוט רואה פה מולי את אחד מהמגדלים שפנה אלינו בבקשה להוציא חומר גלם ישירות לחו"ל. כבר עברנו על כל הנהלים והנהלים קיימים ומאפשרים הוצאתם גם של חומרי גלם, כמובן גם מהמפעלים וגם להזכירכם, השלב הסופי בחוות הגידול הוא כבר ברמה של חומר גלם. זה יתרונות של ה-GMP IMC, וניתן יהיה לשווק לחו"ל גם את אותו חומר גלם במקום למפעל בישראל, או למפעל בחו"ל. הוא יכול גם לדעתי להגיע לבתי מרקחת בחו"ל כחומר גלם, כי הרי בתי מרקחת בחו"ל יכולים להכין ממנו הכנה רוקחית. ויש רשתות בתי מרקחת בחו"ל שאכן מוכנות ורוצות לקנות את אותו חומר גלם.

בנוסף, הגיעה אלינו גם בקשה שאני מקווה מאוד שתסתייע בימים הקרובים, לייצא חומר ריבוי. אתם יודעים, החלטת ממשלה 2.2.4 אישרה ייצוא גם של חומרי ריבוי, תרביות רקמה, ייחורים, שתילים, זרעים וכיוצא בזה. וממש אתמול זה היה, התחלנו לצעוד בדרך של אישור ייצוא של כאלו. את הנוהל - - -, עברנו על כך, ענינו, אין לנו מניעה. את הבדיקות יעשו גם אנשי, אינני זוכר את השם המדויק ויתקן אותי עוד מעט - -
היו"ר רם שפע
חיים.
יובל לנדשפט
אני לא זוכרת את השם המדויק, של משרד החקלאות שיגיעו ויעשו בדיקה לשתילים לראות שהם נקיים באמת מאותם דברים שבחו"ל לא רוצים לקבל. ואנחנו כמובן נאשר את הייצוא לחו"ל. אנחנו פה מהצד של הניירת וטפסולוגיה והקשר כשרשות מוסמכת עם כל הרשויות המוסמכות במדינות אחרות - - - אני מקווה גם שבכך בישיבה הבאה בעניין - - -.

לעניין דרישות שמחמירות של היק"ר בנוגע לעומס - - - המותר. אז אנחנו זוכרים שבתחילת דצמבר פורסמה על ידי משרד החקלאות רשימה של חומרי הדברה שמותרים להדברת קנאביס. נזכיר, על מנת להשתמש בחומר, צריך תווית, בשביל להשתמש בתכשיר רפואי צריך רישום. משרד שר החקלאות אישר לפני כחודשיים או יותר רשימה מרחיבה של תכשירי הדברה וכעת נשארה העבודה הקטנה מאוד, הפרמקולוגית, הטוקסיקולוגית, לומר מהו רף - - - חומרי הדברה שמותר להשתמש. רק שלא יהיה במוצר הסופי הניתן. הלכנו על זה שזה מונח לפתחנו עם משרד הבריאות, שזאת עבודה טוקסיקולוגית עמוקה מאוד, מקצועית מאוד, מעמיקה מאוד ואין מספיק נתונים בעולם. שוב מזכיר, אין בעולם כמעט אף חומר הדברה - - - לקנאביס. משרד החקלאות לקח פה על עצמו אחריות גדולה מאוד, כבדה מאוד - - - חומרים. אנחנו נדרשנו לקבוע מהו הרף ואין, אין רף - - -. משרד החקלאות פרסם רשימה והשאריות המותרות הן 0.
היו"ר רם שפע
יובל אתה שומע אותי?
יובל לנדשפט
- - - בשורה.
היו"ר רם שפע
בשורה זה טוב.
יובל לנדשפט
העבודה המעמיקה הזאת הסתיימה, הרי התחלנו אותה כבר קודם כי אנחנו סך הכל שותפים עם משרד החקלאות, היה גם בתהליכי - - - הסתיימה ונכון לאתמול בערב הועבר כבר פרסום נוהל ה-GMP IMC החדש שמכיל את רשימת ה- - - לשאריות של חומרי הדברה כפי שנבדקה על ידי - - -.
היו"ר רם שפע
אוקיי. אם אני מדבר יש אקו.
יובל לנדשפט
IMC GMP נוהל מספר 152.

לנושא הבדיקות אם אנחנו עוסקים בענייני GMP לעניין הבדיקות המשותפות עם הצוות הגרמני. אתם זוכרים שמשרד הכלכלה פה הוביל ועדיין מוביל את השיחות מול האיחוד האירופי, הגרמנים הם מובילים באיחוד האירופי על מנת לאפשר הכרה בתקנים כיוון שישראל, מה לעשות, משה רבינו הביא אותנו לכנען, וכנען איננה באיחוד האירופי כידוע ולכן אנחנו לא חוסים בצילו של הסכם ההכרה ההדדית בין מדינות אירופה. אבל משרד הכלכלה מוביל פה מהלך, מורכב מאוד אני חייב להגיד, שאתם יודעים שיש שם הרבה מאוד אנשי מקצוע בעניין - - - שאנחנו באמת מכירים אחד את השני והצוות - - -.
היו"ר רם שפע
יובל תנסה לתמצת כי פשוט יש לי שאלות ובגלל בעיית הזום פה אז אני לא קוטע אותך תוך כדי, אבל אני גם רוצה לאפשר לאנשים אחרים לדבר, אז תנסה להגיע ל-, אם יש לך עוד בשורות אז כמובן אני לא מתנגד.
יובל לנדשפט
יש לי עוד שתיים. אחד, - - - אמור להגיע בתחילת שבוע הבא. קיבלנו ממש בדקות האחרונות איזשהו מייל מהם שאומר שיש להם איזושהי בעיה קטנה עם היציאה מגרמניה למדינות עם קורונה וכדומה, ננסה לטפל בזה. אני מקווה מאוד - - - והאירוע הזה יקרה שבוע הבא לצוות הבדיקה המשותף, כדי שתוך כדי בדיקה של אתרים ישראלים, נוכל גם להגביל את הנתונים לגבי אותו נוהל על מנת שגם הגרמנים יוכלו לראות ואולי להכיר בנוהל הישראלי כמקובל עליהם, מה שהם מאוד רוצים לעשות כי כמו שאמרנו למוצר סופי ולא לחומר גלם.

לעניין הנושא האחרון, אז אמרנו רשימת סף שאריות חומרי הדברה פורסם. לנושא תעשיית ה-CBD, הוועדה של פרופ' שמר יושבת על המדוכה, שומעת, פנתה גם לציבור לקבל חוות דעת. התקבלה גם חוות הדעת של איגוד התעשיינים, קראנו את כולה, הוועדות מתקיימות בקצב מאוד משמעותי. מוביל אותה פרופ' שמר עם ניסינו המקצועי העשיר כמובן ומסייעת לידו ראש אגף הרוקחות הדס. לאחרונה מנכ"ל המשרד נתן הארכה מסוימת לאותו צוות, להגיש את מסקנותיו. הנושא איננו פתיר, כמו שלפחות אני חשבתי גם באופן אישי, יותר בקלות כמו שאמרו פה אחרים. יש שם סוגיות רבות שצריכות להידרש.

ולגבי הנושא האחרון של התקנים ליק"ר, אתם יודעים שגם בנושא הזה נערכו שיחות. היק"ר עדיין האמת נכון להיום לא הגיעו לתקנים ליק"ר, לאמצעים, כי זה תקנים של כוח אדם ורכבים, שנדרשים על מנת לתמוך באותו ייצוא. אבל יחד עם זאת, ממש ביום ראשון 19:30 בערב, עוד התחלתי ישיבה עם מנכ"ל המשרד, על מנת שמנכ"ל המשרד נכנס הוא בעצמו לתוך העניין, לראות איך בדיוק לאפשר את אותם אמצעים ליק"ר שיוכל לבצע את המשימות באופן טוב. אבל יחד עם זאת, ככל שאני יודע אין בקשות ייצוא שמחכות בגלל שאנחנו לא עושים את העבודה. אני חייב להגיד פה באמת תודה גם לסגן שלי מיטל שעובד פה מעבר לשעות הרגילות. כי ברור לכם, הרי אמרתי קודם - - - של עובדי היק"ר שניתן למנות אותו על אצבעות הידיים, גם הם עושים את אותו הדבר. ובכלל זה גם תרגום ה-IMC GMP לאנגלית, הוא מקובל, הוא בתהליך ביצוע, אני אומר פה גם תודה למשרד הכלכלה שסייע לנו לתרגם את ה-GDP שהוא פועל יוצא של IMC GMP. תראו, התרגום הוא תרגום לאנגלית, אך איננו תרגום מקצועי לשפה המקצועית ואנחנו לא רוצים. אנחנו גם כך גם כאן עושים בזה מאמץ גדול אבל בסוף זה מוטל על אותם אנשים שנמצאים בוועדות ושמעתם אתם לבד כמה ועדות יש. אני מקווה שבחודש הקורב אנחנו נהיה אנשי בשורות, ושוב זה נראה כאילו אנחנו קצת מתלוננים על עודף תשומת הלב, אבל ממש לא כך. אני אומר שוב רם, תודה גם לוועדה וגם לכל מי שמסייע פה, כי אנחנו שמחים על הפוקוס הזה. אז תודה, וגם בזכות ההתערבות אני חושב שסוף סוף נקבל איזשהו - - - .
היו"ר רם שפע
אוקיי, אז יובל תודה רבה. זה היה ככה באופן יחסי התייחסות מאוד ארוכה, אבל באמת התייחסת וטוב שכך, להרבה סוגיות. ומפאת העניינים הטכנולוגיים פה אני לא קטעתי אותך, כי כל פעם שאני מדבר אני צריך להחליש אתכם. אני מנהל פה את הדיון הזה עם הווליום של הטלפון שלי.

אז ככה, אני רוצה רגע להתייחס לכמה דברים, בעיקר אלה שלא דיברת עליהם או שאני לא בטוח ששמעתי ואחרי זה ניתן לכל שאר האנשים בזום להתייחס. יש פה כמה בשורות יפות ומשמעותיות, אבל אני רוצה רגע לוודא שכולנו על אותו דף ומסכימים שאנחנו הולכים בכיוון הנכון ושום דבר לא מתפספס. אז בנושא המו"פ באמת פרסמת ממש מועדים, אני חושב שזו בשורה משמעותית וטובה. עד לפני כמה שבועות לא ידענו מה הולך לקרות ב-2022 אז זאת התקדמות משמעותית. כמובן שעכשיו גם צריך לגרום לזה שנצליח לייצר את אותם מחקרים ולגרום להם לקבל את האישור, אבל קודם כל נתחיל זה שהוועדה תתכנס וזאת בשורה חשובה.

לגבי המערכת לאיתור עובדים, אני מודה שזה עוד היה בשלב שלא עד הסוף שמענו את כל מה שאתה אומר, אבל אם אני מבין נכון, ובאמת השאיפה הגדולה של כולם הייתה לקצר דרמטית את משך זמן ההמתנה מחודשים ללא יודע, שבוע, 10 ימים, שבועיים. ובאמת אני מבין שהתקיעות היא לא במשרד לביטחון פנים. גם אם במקרה שלילי זה לוקח להם 10 ימים, אני מניח שברוב המקרים זה לוקח פחות. כולם ידעו לחיות עם זה. אז באמת אני רוצה אחרי זה לוודא שהבנתי נכון, שאתם נותנים את הפתרון הטכנולוגי. אני שם בצד רגע את הבקשה שלך מכולם ב-1 לינואר לעשות איזה סדר גורף, אחלה. אני מסתכל רגע על הטווח הארוך ואני רוצה לוודא שזה אכן קורה.

הסיפור של תרגום התקן, דיברת על זה. אני מבין שמשרד הכלכלה, וישר כוח למשרד הכלכלה על זה ובכלל הם מאוד רתומים מהשרה ומטה, לנסות לתת את המענה ולגרום לזה שאותה החלטת ממשלה מאוגוסט באמת תתממש. אני לא הצלחתי להבין מהתשובה שלך איפה זה עומד בסוף, אני מעריך מאוד את העבודה של כולם, מדובר בתרגום של מסמך, נראה לי כמו משהו שאמור לקרות. רגע תרשום לעצמך ותיכף תתייחס.

הסיפור של התקנים, אני ביקשתי מנציג האוצר שיהיה פה כדי שנבין רגע איפה זה תקוע. זה גם נשמע לי כמו משהו שחייב להגיע לפתרונו. לא יכול להיות שהייתה החלטה של הממשלה להוסיף תקנים ליק"ר והם לא הגיעו. אין, לא סביר, אז זאת עוד נקודה שאני אשמח מאוד ללבן אותה ותיכף נראה אם נציג האוצר פה כדי להגיד לנו את זה.

הנושא של רשימת הסף לחומרי הדברה, אני רוצה לוודא שמה שאמרת יגרום לזה שאותם הקרנות, שבסופו של דבר נדרש פה התקן שאנחנו דורשים, שאתם דורשים, מייצר מצב שהישראלים צריכים לבצע הקרנות בעצימות הרבה יותר גבוה. אני רואה שאתה מסמן לי, מעולה, אני רק אומר תרשום לך גם את זה. אני בטוח שגם יפעת וגם אחרים יתייחסו לנושא הזה, כי אם באמת יש בזה שינוי הוא מאוד משמעותי ואני מקווה שכך באמת הם פני הדברים.

והתייחסו פה בהתחלה מיכל ושחר לסוגיה של שתי החברות שכרגע אין להן רישיון קנאביס בהקשר של כל מה שקשור לשדה התעופה ויש שם תקיעות משמעותית שבעצם עוד יותר מקשה על הייצוא. אז זאת גם נקודה שלא שמעתי שהתייחסת אליה. זהו בינתיים אני אעצור פה, אנחנו רגע ניתן לשאר להתייחס לפני שאתה תענה כדי שכבר תוכל להתייחס לכל מה שיאמר במקום שנעשה פינג פונג מיותר. מיכל ושחר יש לכם התייחסות לפני שאני עובר למגדלים? אוקיי בסדר גמור. וגם אני אשמח אחרי זה לשמוע את משרד החקלאות כי יש פה כמה התייחסויות חשובות. חיים אתה כמובן תקבל את זכות הדיבור. מיכאל בן דהן מהאוצר אני לא רואה אותו פה, אה הינה, אהלן מיכאל מה נשמע. אתה יכול התייחסויות כלליות, אבל ספציפית בנושא התקנים נשמח לשמוע איפה זה עומד ואם העברתם את התקנים שלכם ליק"ר.
מיכאל בן דהן
אז אני אתייחס ספציפית לנושא התקנים. זה יהיה מאוד קצר, כלל הקנים שהוסכם עם משרד הבריאות שיעברו עליהם, עבור עליהם. גם בנוגע להחלטת ממשלה 4490 וגם מהחלטות הממשלה הנוכחית וכרגע ההבנה שלי שנושא האיוש של אותם תקנים נמצא על שולחנם של משרד הבריאות והם יוכלו לעדכן לגבי העניין הזה. מבחינת האוצר, כלל התקנים עברו למשרד הבריאות.
היו"ר רם שפע
אוקיי, נשמע מאוד חד משמעי אז תיכף נשמע מיובל איפה זה תקוע. זה נראה לי מאוד מוזר, אבל בשביל זה יש כנסת, כדי לוודא בין משרד האוצר לבריאות, איפה התקנים תקועים. אז בסדר גמור נעשה גם את תפקידנו בהקשר הזה, מיכאל תודה. יש לך עוד התייחסות לעניין הזה? חשש מפגיעה כלכלית למה יקרה אם הייצוא שלנו ימשיך להיות בכזאת דעיכה? כאילו יש פה אלמנטים שמשפיעים מאוד גם על הכלכלה שלנו.
מיכאל בן דהן
אנחנו במשרד האוצר אמרנו כבר כמה פעמים שאנחנו מאוד תומכים בקידום של הייצוא של הקנאביס הרפואי, אנחנו חושבים שזה יכול לתרום הרבה מאוד לכלכלה הישראלית. אין לי התייחסות ספציפית לגבי הסוגיות שהעלה כאן.
היו"ר רם שפע
יש לכם איזשהם סדרי גודל? נאמר ואנחנו נגיע למצב מיטבי של ייצוא, איזו תרומה זה יכניס למדינה?
מיכאל בן דהן
אז ההערכה הנוכחית שלנו היא בסדר גודל של 2 מיליארד דולר, שהיקף התעשייה יכול להגיע אליו. זה גם נכתב בדברי ההסבר להחלטת הממשלה. מעבר לזה אין לנו כרגע הערכה עדכנית לגבי הנושא הזה. אני מזכיר מדובר בשוק מאוד ראשוני, על אף שהוא כבר יחסית מפותח בישראל, ברחבי העולם הוא מאוד ראשוני ועוד לא ברור באיזה כיוון בכלל המדינות הולכות אליו גם בעולמות הלגליזציה וגם בהסדרת הקנאביס הרפואי. אז קשה מאוד לתת איזושהי הערכה מדויקת אבל אנחנו כן רואים את היקף הפוטנציאל לתעשייה גדולה בישראל.
היו"ר רם שפע
אוקיי תודה רבה. אכן ראיתי את המספר של ה-2 מיליארד דולר, נראה לי שאף אחד לא יכול להקל ראש בכזאת הזדמנות כלכלית, באמת אדירה. אני מסכים איתך שהשוק עוד לא ברור בדיוק לאן הוא הולך וגם בהקשרים של הסדרת הקנאביס, כל מה שקשור ללגליזציה, דעתי ידועה אבל אנחנו עוד לא שם. אז אני מקווה שנגיע לשם ואז נוכל גם בהיבטים אחרים להכניס עוד הרבה מאוד כסף לקופת המדינה וגם להקל קצת על פשיעה וכסף שחור שמתגלגל פה במיליארדים לצערנו הרב. בין אם נודה בזה ובין אם לא. מיכאל תודה רבה, חשוב.

משרד לביטחון פנים יש לכם התייחסות לסוגיית העובדים או שאתם בהסכמה? עו"ד מססה?
ענת מססה קינן
אני יודעת שזה נפתר אז.
היו"ר רם שפע
אז את מברכת.
ענת מססה קינן
כן. העיכוב לא היה במשטרה, ציינו כבר בעבר שתוך מספר ימים המשטרה מעבירה התייחסות. אז אני מברכת מאוד ומקווה באמת הכל יסתדר.
היו"ר רם שפע
אוקיי בסדר, בדיונים אחרים נצפה ממך לתשובות מעמיקות יותר, אבל בהקשר הזה אני מקבל את התשובה.

חיים תגר, משרד החקלאות, מנהל אגף בכיר ענפי שירות. ד"ר לנדשפט התייחס בכמה הקשרים אליכם, אשמח לשמוע אותך.
חיים תגר
אם אתה יכול רק להגיד לי מה תרצה לשמוע, אני יכול להגיד מה אני רשמתי לי. קודם כל לגבי הנושא של הצורך בהקרנה של חומר הגלם שיוצא מהחוות, אין לו קשר לרשימת חומרי ההדברה. שם מדובר על עומס מיקרוביאלי וברשימת חומרי ההדברה מדובר על שאריות חומרי הדברה. זה שני דברים שונים לגמרי. כל הנושא של ההקרנה הוא קשור לרמות של איכות של עומס מיקרוביאלי של תקנים של משרד הבריאות, לא קשור לנושא הזה.

לגבי נושא של הייצוא שהעליתם פה, אני שוחחתי אצלנו במשרד עם היחידה שעוסקת בזה והיא אמרה לי שהם מבחינתם מתייחסים לזה כמו ייצוא של כל חומר עיבוי אחר, זרעים, ייחורים וכולי. כאשר אנחנו בודקים אצלנו במשרד החקלאות רק את הנושא הפיטוסניטרי, רק נושא של העברת מזיקים ומחלות באמצעות חומר עיבוי כחלק מתקינה בינלאומית. אם זה נחשב עדיין סם ומצריך את ההליך אצל היק"ר, זה מצריך תהליך את היק"ר. לנו יש את הנהלים שלנו - - -.
היו"ר רם שפע
אתה יכול לחזור על זה?
חיים תגר
על הנושא של הייצוא?
היו"ר רם שפע
כן.
חיים תגר
צריך להבין שבייצוא לנו במשרד החקלאות, במסגרת תקינה בינלאומית, כשאתה מעביר חומר צמחי בין מדינה למדינה הוא צריך להיות מלווה בתעודה פיטוסניטרית, תעודה שמצהירה שהוא נקי ממזיקים ומחלות שיכולים לסכן את החקלאות במדינת היעד שאליה אתה שולח, או לצמחיית הבר. אנחנו ערוכים לתת את השירות הזה, להנפיק את התעודה הפיטוסניטרית הבינלאומית, לערוך את הבדיקות המקדמיות שנדרשות, בדיקות מעבדה אם נדרשות, ולהנפיק את התעודה. באם ייצוא של קנאביס, של זרעי קנאביס או של חומר ריבוי של קנאביס מצריך גם תהליכים אצל היק"ר, זה אצל היק"ר, אני לא יודע, שיובל יענה. מבחינתנו אנחנו ערוכים לתת את השירות הזה ונותנים אותו.
היו"ר רם שפע
אוקיי, הבנתי. בסדר גמור, תודה רבה. נשמע שיש פה איזה פער בין הדברים שיובל אמר לבין מה שאתה אמרת אז תיכף ננסה ליישב את זה. יפעת קריב מקודם נתתי לך את זכות הדיבור והתייחס רק לעובדים אבל אני מניח שיש לך עוד התייחסויות, בבקשה.
יפעת קריב
ראשית, אנחנו באמת רוצים להגיד תודה על הדיון הזה וגם באמת תודה לכולם על המאמץ, כי ניכר שיש מאמץ גם בקרב כמובן משרד הבריאות, משרד הכלכלה ומשרד החקלאות. ונראה שמה שאתה עושה בשבועות האחרונים, מזיז לכולם את הגלגלים ומניע את הדברים קדימה. אבל כן יש לנו התייחסות, כי בעצם אנחנו נמצאים במצב, כל התעשייה, שבתעשייה לפחות אני חברה גם בפורום של המגדלים וגם בפורום של המפעלים, וגם בפורום של בתי המרקחת כי אנחנו מחזיקים את כל שרשרת הערך. כך שבאמת אנחנו חווים, לפחות אני שותפה לכל ההתנהלויות שקורות בכל שרשרת הערך שנוצרה על ידי משרד הבריאות. למעשה כרגע אנחנו נמצאים במצב שמה שהכי מטריד אותנו זה הנושא של מכסות על ייבוא שנכנסות לישראל. כולנו בעד ייבוא, אני רוצה שזה יהיה ברור, זה נאמר בכל מקום, כולנו בעד שוק חופשי. שוק חופשי שיש בו גם ייצוא וגם ייבוא. אנחנו מאמינים שתעשיית הקנאביס היא תעשייה גלובלית. אבל מה שקורה כרגע בארץ, שאין עדיין ייצוא פרט לקילוגרמים בודדים ובאמת כולם עוזרים. מה שנאמר פה נכון, עוזרים לייצא אבל זה נמדד, 4 ק"ג, 100 ק"ג, 50 ק"ג, 10 ק"ג. זה לא חוצה את המספר שנאמר בדיון הקודם של 900 ק"ג שייוצאו מישראל, אולי כבר 950 ק"ג היום. לעומת זאת, בינואר 2020 אומר פרופ' איתמר גרוטו שכבר לא נמצא כידוע במשרד הבריאות, אנחנו מאשרים אישורים להרבה מאוד חברות לגדל בישראל. יובל אמר כ-40 חברות כשהוא דיבר היום, בעצם מגדלות בישראל. הגידולים היום בישראל מגיעים ל-120 טון גידולים. 120 טון. האיכות משתנה, ה-120 טון שמגודלים היום עם הרפורמה החדשה, זה לא אותם גידולים של העבר. אבל במקביל השוק הוא לא שוק חופשי, לישראל נכנסו על פי הודעת משרד הבריאות שפורסמה השבוע בעתירה, 36 טון קנאביס. בדיון הקודם אצלך נאמר 20 טון, השבוע גילינו שזה 36 טון שמתוכם רק 22 טון בחצי שנה האחרונה. זה בתשובת המדינה לבג"ץ. זאת אומרת, ב-4 לינואר פורסם שנחתו בישראל מ"אורורה" קנאביס בשווי 10 מיליון דולר, לקנדה, לא לישראל. זאת אומרת שישראל ממשיכה לקבל מכל העולם כמויות אדירות ללא מכסות, ללא הסכמים בינלאומיים.

אז עשינו על זה, לא אני לבד, עם עוד כמה אנשים בדקנו מה קורה בשאר מדינות העולם. קנדה כבר דוברה פה הרבה, קנדה מצהירה שהיבואנית הגדולה, מספר 1 בעולם, זאת ישראל. באמת כל החברות הקנדיות מכוונות לישראל. באירופה בכל המדינות יש מכסות ייבוא, אין מדינה שמתייחסת אל הסם המסוכן כאל עגבניות או מלפפונים, שדרך אגב עליהם יש מכסות ייבוא. בעצם בכל מדינות העולם יש איזושהי מכסה בכניסה של סם מסוכן. אז באמת אין לנו פה שום האשמה, יצאנו לבדיקה. יובל אמר לפני מספר דקות שאחריות על הייבוא והייצוא היא של משרד הכלכלה. משרד הכלכלה עשה עבודה ממש עמוקה בנושא של הייצוא. החלטת ממשלה 4490 שונתה להחלטת ממשלה 224 שאמורה להקל על הייצוא, אבל בייבוא לא ראינו החלטות ממשלה, לא ראינו דיונים או פרוטוקולים שהתקיימו פרט למה שפרופ' איתמר גרוטו אמר בינואר 2020. אז משרד הכלכלה אמר שהייבוא לא באחריותו, פנינו למשרד החקלאות. משרד החקלאות, באמת תודה לחיים תגר שבישיבה האחרונה היה מאוד נחרץ בנושא הזה, אבל משרד החקלאות אומר 'זה סם מסוכן, זה לא באחריות שלי'.

בעצם השאלה שלנו היום, נשמח לקבל עליה תשובה, מי במדינת ישראל אחראי על הייבוא של סם מסוכן מסוג קנאביס? איפה הפרוטוקולים של הדיונים, איזה החלטת ממשלה, או הוראת שעה, או דיון בכנסת קבע שישראל היא המדינה היחידה בעולם שמאפשרת קבלת ייבוא ללא מכסות וללא הגבלה. בדיון הקודם אמרנו שזה יהיה עוד 5 טון, גילינו שזה כבר עוד 22 טון. כרגע המספרים מראים ש-36 טון נכנסו לישראל כשישראל צורכת 32 טון. זאת אומרת, כרגע נכנס לישראל יותר ממה שאנחנו צורכים. אז איפה ההגנה על המגדלים הישראלים, על החקלאות המקומית, על האיכות המקומית, על החיילים המשוחררים שעובדים אצלנו, על תעשייה שלמה שמעסיקה מאות של עובדים? אנחנו באמת שואלים איך אנחנו מתמודדים עם זה ואנחנו בעד שוק חופשי, בעד ייבוא, אבל שהייבוא יתכתב אחד לאחד עם הייצוא. אותה כמות שיוצאה גם תיובא, כמו שוק חופשי. לא שוק שבעצם בולם את הייצוא בכל דרך אפשרית, כי כשמדברים על ייצוא זאת החלטת ממשלה, כשמדברים על ייצוא זה תחת חקיקה, תחת התאמות של מיקרו וחומרים וכדומה. כשמדברים עם הייבוא, חופשי.

עכשיו שוב, ישראל היא היחידה בעולם שמאפשרת ייבוא ברמות האלה וצריכים את העזרה פה של כולם. יובל אמר ותודה יובל, אמרת הכמויות שמגיעות לישראל גדולות מדי. חיים תגר אמר בדיון הקודם, כתב את זה, באמת תודה רבה לך, אמר שצריך לבחון את הייבוא ביחס לייצוא, צריך לבחון את הכמויות של הייבוא של סם מסוכן שמגיע לארץ. משרד הכלכלה אומר שצריך להגן על מקומות העבודה. הוועדה שלך אומרת שזה לא יזלוג לשוק השחור. אז בואו ננהל דיון בוגר של כל העוסקים שרוצים ייבוא, שרוצים שוק חופשי, שרוצים גם ייצוא. כרגע ישראל, אני לא רוצה להשתמש בביטוי לא יפה, אבל כל העולם מסתכל על ישראל כמדינה היחידה שמאפשרת ייבוא ללא גבולות, ללא מספרים, ללא התייחסות לסם מסוכן, ללא התייחסות לאיכות שישראל מגדלת בעצמה. והמגדלים פה מצוינים, אתם ביקרתם עם הוועדה שלך והוועדה של שרן השכל בשטח וראיתם את האיכות המאוד גבוהה שיש לנו בארץ. אז זה דבר אחד שהוא פשוט כואב. כואב לכלכלה הישראלית וכולנו נמצאים במצוקה מאוד מאוד גדולה.

דבר נוסף שאני רוצה לבקש ממך יובל, זה התייחסות לנושא של המיקרו, התאמה לתקן האירופאי. שוב, אמר עכשיו חיים תגר, אין שום קשר בין רשימת חומרי ההדברה ותודה שהיא פורסמה, אנחנו נחכה לחפש אותה באתר. אין שום קשר בין זה לבין התאמה לתקן האירופאי של המיקרו. זה בלם שהיה מעכב ייצוא. וגם פה נשמח לשמוע יותר על הייצוא, גם בנושא של המיקרו, גם בנושא של התאמת התקן שעדיין לא ניתן לקבל אותו בישראל. זה באמת שני נושאים שהם בוערים ממש.

אתן את זכות הדיבור לאחרים, אבל אני יכולה להמשיך. עוד משפט אחד, אני רוצה להגיד שלגבי הייצוא, צריך להסתכל שכל עוד מדינת ישראל מעכבת את הייצוא, מדינות כמו גוואטמלה ומדינות כמו מקסיקו מייצאות בעצמן. קנדה מייצאת לכל המקומות בעולם, בסדר, אבל גם מקסיקו נכנסה לשוק הייצוא, גם גוואטמלה, גם ג'מייקה וגם הן יכולות לגדל הרבה יותר מאתנו. ממשלת קנדה, מעבר לזה שהיא בלמה את הייצוא אליה כי היא טוענת שהסחורה שלה הכי טובה בעולם, היא בעצם עשתה שני מהלכים. אחד, נתנה חשמל בחינם לכל המגדלים ולכן בקנדה מגדלים ב-Indoor כי החשמל לא עולה כסף. בישראל החשמל הוא הוצאה כספית מאוד גדולה. ודבר שני, משרד הכלכלה והמסחר של קנדה, ואני יכולה לשלוח לכולכם את הלינק הזה, הקים צוותים מיוחדים שעוברים בין החברות ומסייעים להם לייצא מקנדה. זאת אומרת, הממשלה מסייעת לעוסקים לייצא כי הם מאמינים שזה מה שיציל את הכלכלה הקנדית, או ייקח אותה עוד כמה צעדים קדימה. אצלנו בישראל כרגע אתם יודעים מה קורה.
היו"ר רם שפע
אוקיי יפעת תודה רבה. אני רק אגיד שאני ב-13:00 חייב להיות בדיון אחר ויש עוד אנשים שביקשו לדבר. אז אני מבקש עכשיו שמי שאני אתן לו את הזכות לתמצת כדי שיובל כמובן יוכל לתת התייחסות מעמיקה לדי הרבה סוגיות שעלו פה בדקות האחרונות. יש עוד מישהו שחשוב לו עכשיו להתייחס? בבקשה דדי.
דדי סגל
שלום לכולם ותודה רבה. אז קודם כל באמת כל הכבוד לוועדה הזאת וכל הכבוד לגורמים, למשרד הבריאות, למשרד הכלכלה, לכל מי שמזיז בזמן האחרון את הדברים ורואים שיש התקדמות ושהדברים זזים. וכמו שיובל אמר, יש פה פוקוס ותשומת לב ועזרה מכולם. אני באמת רוצה רק לחזק ולהגיד שאנחנו מתחילים ויש עוד הרבה דברים לעשות, אבל רואים שמתקדם.

רציתי להתייחס שנייה לעניין המסופים, מסופי הייצוא. זה משהו שמפריע כרגע אקוטית לייצוא. פנאקסיה, שזאת החברה שאני ממנכ"ל, באמת ייצאה כבר מוצר מתקדם, תמצית לשאיפה, לגרמניה, בהתאם לתיקון של החלטת הממשלה. זאת תמצית לשאיפה, vape מה שנקרא. התחיל להיות משווק כבר בגרמניה נמכר ובהצלחה ואני מקווה שעוד יהיו הרבה משלוחים כאלה שייוצאו. אנחנו גם קיבלנו היתר ממשלת צרפת, במסגרת פיילוט של ממשלת צרפת לשיווק מוצרי קנאביס מתקדמים למטופלים בצרפת, של טבליות קנאביס. זה פיילוט יוקרתי, אנחנו אחת מארבע חברות בודדות בעולם שקיבלו היתר. ענקיות קנאביס קנדיות לצידנו, אחת מארבע, יש שם את "טילריי" ו"אורורה". הם מביאים פרחים ואנחנו קיבלנו אישור לשמנים וטבליות. זאת למעשה הפעם הראשונה שרשות בריאות מערבית מתירה שימוש בטבליות של קנאביס. זה תקדים, וחברה ישראלית, פנאקסיה היא הראשונה בעולם שקיבלה את ההיתר הזה. עממה, אחרי שעבדנו כל כך הרבה זמן לאשר את זה, כרגע יושב משלוח במחסן פאנקסיה, אחרי שהיק"ר אישר אותו, מחכה לצאת לצרפת. משרד הבריאות הצרפתי מחכה למוצרים האלה, התחייבנו שזה יהיה שם לפני שבוע, זה אמור היה כבר להיות בצרפת וזה לא יכול לצאת בגלל הסיפור שמסופי הייצוא סגורים. ואני ממש מבקש את התייחסותכם ועזרתכם בעניין הזה כי כרגע כל המאמצים שכולם עשו לגבי הייצוא לא יכולים לקרות כי אפשר לייצא. בפועל השיבר סגור כרגע מבחינת להוציא מוצרים מחוץ לישראל.

נקודה שנייה שרציתי להתייחס אליה זה למוצרים המתקדמים. דובר על עניין הבטיחות, אני חייב להגיד, אנחנו כבר משווקים תמציות לשאיפה בגרמניה, המשלוח הזה שדיברתי עליו זה מוצר מתקדם אחר, זה טבליות לצרפת. הרשויות בגרמניה ובצרפת אישרו אותן לשיווק. המוצרים האלה לא הוכחו כתרופה, אלא רק נרשמו ללא ניסוי קליני כמו שמבקש היק"ר, אבל אושרו לשימוש. אנחנו מדברים על מוצרים שאני חושב שאף אחד לא חולק על זה שהם בטוחים יותר. אין ספק שמשאף יותר בטוח מאשר עישון של ג'וינט או סיגריה. גם אם לא הוכח בניסוי גדול ומתקדם. ואין ספק שטבליות יותר בטוחות מאשר שמן שקשה למנן אותו. אז נכון שלא נעשה ניסוי קליני כמו של תרופה אתית כדי להוכיח את זה, אבל אני מזכיר לכם, גם את התפרחות והשמנים, לא היה אף ניסוי אתי מסודר על - - - פיבוטלי שאישר. וכל העשרות מוצרים שנמכרים במדינת ישראל של תפרחות לעישון ושמנים לא אושרו במסגרת ניסוי קליני. אז יכול להיות שצריך לקבל פה החלטה ולהגיד שהמוצרים המתקדמים האלה בטוחים יותר מעישון של תפרחות ולכן בואו ניתן את האישור הזה. אין מה לעשות, אנחנו בעולם של קנאביס, לעשות ניסוי פיבוטלי בסדר גודל גדול במדינת ישראל רק לצרכים של השוק הישראלי, לא משתלם לדעתי לאף חברה לעשות. כשיש לנו אישורים לשיווק בגרמניה ובצרפת, ואני מקווה עוד מעט גם בעוד מדינות באירופה, המטופלים במדינות האלה יכולים להנות מהמוצרים הישראלים שהם תמציות לשאיפה וטבליות, שהם מתקדמים ביחס לכל חברה אחרת בעולם. אבל המטופלים בישראל לא יכולים להנות מזה, אני חושב שזה חבל ואולי כדי לחשוב ולנסות לראות איך עושים משהו בכל זאת כדי שניתן יהיה לשווק את המוצרים האלה בישראל. אני חושב שהדבר הראשון הוא אולי גם להגדיר באמת קריטריונים ברורים של מה מצופה כדי להביא את זה לשיווק בישראל. תודה רבה.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. תיכף תהיה גם לזה התייחסות. אני מבין שיש התייחסות ממשרד הבט"פ לעניין הזה, של המכס.
ענת מיכאלי
ענת, ראש תחום קנאביס רפואי. רציתי להתייחס לעניין מה שדיברו על המסופים ותקלת הפעילות. אז קצת לדייק, אנחנו כמשטרה וגם היק"ר לא הפסקנו פעילות. מה שקרה, עלה בביקורת של קצין האבטחה המחוזי שלנו שהמסופים שמאחסנים אצלם מאות קילוגרמים וטונות של קנאביס רפואי והם פועלים ללא רישיון כמו שנדרש על פי חוק מכל עוסק אחר בעצם. אז רק הובהר להם שהם צריכים להסדיר את נושא הרישיון והיות והוסבר להם שהם צריכים רישיון הם החליטו מהחלטה אישית שלהם, כדי לא לפעול בניגוד לחוק, בעצם להפסיק את האחסנה של הקנאביס. זה לא משהו שנאמר מאתנו. מה שכן, גם בפגישה שניהלתי שבוע שעבר עם יובל ראש היק"ר, דנו בנושא הזה ואכן משפטית הם מחויבים ברישיון, אבל אנחנו באנו ואמרנו שאנחנו מבינים את החשיבות של הייבוא והייצוא, ואנחנו לא נגרום לאיזשהו חסם בנושא ולא נפסיק את הפעילות, ואנחנו נעשה ככל שאנחנו יכולים כדי לאשר ולקדם את התהליכים והרישוי שלהם כמה שיותר מהר. אבל רק לדייק, זאת אומרת אנחנו לא עצרנו את הפעילות שלהם. הם החליטו שעד שהם יסדירו את הרישיון הם לא פועלים. אז אני חושבת שזאת כבר סוגיה שלהם לטפל. עד פה מבחינתי, תודה.
היו"ר רם שפע
אוקיי תודה רבה, יש פה עוד סוגיה ללבן אבל טוב שהתייחס. לנה יש לך משהו?
לנה זייגר
תודה, שלום לכם. מאוד בקצרה, פשוט כיוון שמשרד הכלכלה הוזכר כאן מספר פעמים בהקשר של הייבוא. אני רוצה להדגיש שמשרד הכלכלה, המומחיות שלנו, זאת המקום המיוחד שלנו, בהקשר הזה זה קודם כל לחוות את הדעה ולבחון את העמידה בכללי סחר בינלאומיים ובהסכמים בינלאומיים שקשורים לסחר. אבל בעצם משרד הבריאות הוא המשרד המקצועי, ברגע שמשרד הבריאות יבוא עם חוות דעת, זאת אומרת יגבש עמדה של איך הוא רוצה להתייחס לנושא הייבוא, באיזה פורמט, באילו אמצעים הם כן מעוניינים ומחליטים ברמת הממשלה להתקדם עם הגבלות של ייבוא. אנחנו ננתח ספציפית באותו הקשר, ננתח ונוודא שזה עומד בכללים הבינלאומיים. זה החיבור שלנו לנושא אבל זה מתחיל מהבריאות. ואם אני מבינה נכון, הלאו בעבר להבנתנו בנוהל הייבוא היו רשומים קריטריונים שכוללים מוצרי קנאביס לפי ה-IMC GMP וזה לא היה פתוח לתקנים מגבילים ואז הייבוא היה בעצם יותר מצומצם. אז אולי רק השאלה, באמת לא התחום המקצועי שלי, אבל השאלה אם זה אולי מה שקובע בסופו של דבר את ההיקפים של הייבוא. אולי זה יכול להסביר את הגידול בכמויות. בזה מיציתי, תודה.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. אוקיי נראה לי שאנחנו באמת נחזור רגע אליך יובל, לכל ההתייחסויות. תנסה להיות ממוקד מאוד מכיוון שאני די צריך לצאת ויש הרבה סוגיות שעלו. יש לנו גם דברים כבר טובים שאנחנו יודעים שקורים אבל בכל זאת חשוב שתתייחס, בבקשה.
יובל לנדשפט
אז אחד, אני אגע בקצרה, חיים ממשרד החקלאות אמר נכון, הם נוגעים בהיבטים הפיטוסנטירים ואנחנו עושים את הנושא של השחרור על פי מה שנדרש בצו ייצוא חופשי. זה תואם, אם אינני טועה, השם שם היה יגאל, חיים תקן אותי אם אני טועה, כתב על זה תקן מיוחד לגבי ייצוא של מוצרי קנאביס. אנחנו נבדוק את זה. אחת החברות פה, במקרה אני מסתכל ועושה לו גם שלום, אני רואה אותו. אנחנו נבדוק את זה בשבוע הבא או בשבועיים הקרובים, שנראה באמת איך זה מתקדם ואז נדע אם צריך לעשות, אנחנו שנינו גם במשרד החקלאות וגם משרד הבריאות, סבורים שהנהלים מתאימים והם מאפשרים לייצא כל סוג של קנאביס. אחרי שנעשה פעם אחת, נסתכל אחורה, נעשה תחקיר של האירוע הראשון ונראה לאורו אם נדרשים שינויים נוספים או לא. אבל עד פה, על פניו אין מניעה לייצא חומרי ריבוי לתפרחות.

לגבי מכסות, מה שאמרה יפעת, מכסות ייבוא, אני רוצה להסביר פה משהו שחייב להיות - - - לכל הדרך, כי קל מאוד בכל דבר לבוא תמיד בטענות ליק"ר כי את היק"ר אתם מכירים. אז כולכם הילדים שלנו, חבר'ה, כל העוסקים והמגדלים, אין מישהו כמו היק"ר שרוצה לעשות את התעשייה הזאת, שרוצה להקים אותה, שהקים אותה, יזם אותה וכולנו, במיוחד כל השמונה יודעים מה היה עתידו של הקנאביס הרפואי באיכות המצוינת כמו שיפעת אמרה, ואני מסכים לזה. לא כמו שנאמר במקומות אחרים שהמדיקליזציה עשתה איכות פחות טובה. כשלא בדקו אז באמת הייתה איכות טובה, היום בודקים ויודעים מה צריך להיות אז האיכות מצוינת. אני מסכים איכות גבוהה יש בארץ, ומצד שני אנחנו לא יכולים לחסום ייבוא ולכן מה שאמרה לנה בסוף, אנחנו מקבילים את הדרישות לייבוא שחייבות להיות לפחות כמו הדרישות בישראל ופה האיכות היא מצוינת. לעניין מכסות ייבוא, האם ניתן לחסום או לא לחסום, אז אנחנו יכולים לומר שהדיון הזה מתנהל בבית המשפט, ולנהל דיון במקביל גם בבית המשפט וגם בכנסת, אני לא כל כך יודע. הכל נאמר על ידי משרד הכלכלה, החקלאות והבריאות באותה תגובה לעתירה, הממשלה נותנת תגובה אחת לבית המשפט והיא התגובה של כל המשרדים אז אני מציע לכולם לקרוא מה היא אומרת. לעניין הסכמים בינלאומיים ומכסות, באמת אנחנו כיק"ר לא יודעים להשיב, אם משרד הכלכלה יוכל להשיב.

לגבי הנושא שענת הזכירה אותו, הנושא של המסופים ברשותכם. אבל לפני זה שנייה אני רק אגע בנושא שדיברו איתי על המיקרוביאלים אני לא רוצה לראות, כן יפעת - - - לבקשה שלכם שעלתה. זאת אומרת שחומרי הגלם לייצור שמנים יהיו בסף שונה. אנחנו הקבלנו את זה למונוגרף האירופי. זאת אומרת, לאור הפנייה מיצרנים, לא מכם, אישרנו בנוהל החדש את האפשרות להרחבת גבול הקבלה במפעלים של חומרי הגלם שמיועדים - - -, כי הרי אמרתם בתהליך הייצור של השמן מורד העומס המיקרוביאלי. אני מזכיר עומס מיקרוביאלי, לא דיברתי על חומרי הדברה. חומרי הדברה זה משהו אחר, ההקרנות לא מחויבות, מי שמייצר נקי לא צריך הקרנות. יש חוות בישראל שלא מקרינות את הקנאביס, תבדקו על המוצרים שלהם. לכן בסימונים שחייבים להיות על המוצרים יש סימון מי מקרין, מי נדרש לאמצעים להפחתת עומס מיקרוביאלי ומי לא. במילים אחרות, מי מגדל נקי יותר ומי מגדל נקי פחות. אלה שמגדלים נקי פחות, הם בחרו להשתמש בהקרנה. לא מחויב באף נוהל של היק"ר להקרין. לא מחויב אני חוזר. כל אמירות השקר שהיק"ר מחייב להקרין, היק"ר לא מחייב להקרין. היק"ר מחייב שהמטופלים יקבלו מוצר נקי מזיהומים. מי שמגדל נקי ויש שכבות כאלה, הסתכלו על מוצריו, הוא שם את אותו סמל שהוא לא שם את הסמלים. מי שצריך להקרין או להוריד עומס מיקרוביאלי, זאת אומרת גדל לו לא נקי מספיק, חייב לשים את הסמלים וזה כתוצאה מבקשות של מטופלים. חייב לשים את הסמלול המתאים וגם כך פרסמנו סמלול. יחד עם זאת, לבקשתכם בדקנו אותה בניתוח הסיכונים והרחבנו את גבולות הקבלה לחומרי גלם המיועדים לייצור שמן, שאחר כך בתהליך מופחת על ידי הייצור העומס המיקרוביאלי, ל-200 אלף CFU וזה בהתאמה למונוגרף האירופי, זה עד 500 אלף - - -. בבקשה לקרוא את הנוהל, הוא עבר אישורים, הוא עבר כמו שאמרתי, ובכלל זה גם בחומרי הדברה וכאן באמת יש בשורה. אבל אני רוצה לשים דברים על בורים, היק"ר לא מחייב להקרין, היק"ר מחייב שהמוצרים שיגיעו למטופלים יהיו מעולים, יהיו מצוינים, לא כמו בעבר שאף אחד לא בדק את עצמו וגם אם תבקש, יש לי אמרתי גם תמונות להראות על כללי האיכות בעבר לפני המדיקליזציה. בואו נשים את האמת על השולחן, המדיקליזציה העלתה את הרמה של מוצרי הקנאביס, המדיקליזציה פתחה את האפשרות ליותר מטופלים להתחבר - - -, המדיקליזציה אפשרה תנאי איכות מעולים שהיום מתקיימים ועוקפת אותם ובודקת אותם. ומי שמגדל נקי יכול לא להשתמש באף אמצעי להפחתה.

הלאה, לגבי הנושא האחרון שנגעתם, לגבי מסופי הייבוא. אכן ביקורת של הקצין המחוזי במסופי הייבוא, אנחנו סברנו וגם מסופי הייבוא, אתם יודעים יש במסופי הייבוא דבר שנקרא "פס צהוב" ואחריו השטח הוא אקס-טריטוריאלי. לא נכנסים, אפשר להיכנס לשם רק עם תעודה מיוחדת או דרכון ושעד שם באמת צריך את כל הנהלים ולפי כך מסופי הייבוא לא עברו את אותן ביקורות משטרה בגלל רמת האבטחה הגדולה. אנחנו סברנו שזה מספיק. הדבר הזה נבדק דרך אגב, בדקנו האם יש הבחנה בין שטחים בשדה התעופה לעניין החלת הדין הישראלי, האם הדין שלנו בכלל חל בשטחים האלו שהן אקס-טריטוריאליים בשטחי המשלוח. עד כה זה כך אירוע, אבל לאור התשובה שקיבלנו במשרד המשפטים שיכולה להיות החרגה לשטחים מסוימים, אבל ככלל הדין הישראלי חל. יחד עם המשטרה, ענת כבר אמרה, שבוע שעבר פנינו אל מסופי הייצוא על מנת שיצטיידו באישורי GSP הראויים כדי שנוכל לאפשר את זה. ומקווים מאוד שזה יחול ואנחנו ערוכים לעזור להם כדי לעשות את הרישוי הזה כמה שיותר מהר כדי שהכול יהיה כדת וכדין. אנחנו מקווים שהם באמת יפעלו מהר, אנחנו לא יכולים להכריח את מסופי הייצוא איך לפעול.

לעניין דבר אחד שאני מאוד מסכים ואני חוזר על כך. המטופלים בישראלים מקבלים היום מוצרי קנאביס טובים הרבה יותר משהם קיבלו במה שנקרא ההסדרה הישנה. מה שכן באמת, הם יקרים יותר לצערנו הרב. אנחנו אומרים פה לצערנו, אין לנו תחזיות וטעינו, חשבנו שכלכלת שוק חופשי תעזור להוזלת המחיר ואנחנו רואים שאין זה כך. הבנו שכלכלת שוק חופשי, והיום כל מי שרוצה יכול לעסוק בזה גם כמגדל, גם כעוסק וכן גם כייבואן באותם רישיונות של מה שנקרא רישיונות אחרים, שלמעשה לא מחזיקים בסם אבל מחזיקים בו רק מכורח מה שנקרא אחזקה אחרת. ואנחנו לא יודעים מה לעשות, האם המגדלים בחו"ל הם חשובים לנו כמו התעשייה בישראל והמטופלים בישראל? התשובה היא לא. זה ברור, זאת כלכלה ישראלית ואנחנו תומכים בה. אתה צדקת רם, משרד הכלכלה עשה לדעתנו גם underestimating. אנחנו חושבים שאם המתודה הקלינית הישראלית תתפוס כמו שגם אותה אנחנו מתרגמים עבור ה-FDA ותהיה מתודה קלינית בעולם, יקרה בעולם מה שקרה בישראל. ובישראל זה גדל מ-17 אלף מטופלים למשהו כמו 109 אלף מטופלים, היום עלו הדוחות שלנו ועברנו כבר את ה-110. עלו הדוחות שלנו באתר שלנו, הרי הכל חשוף. אותה עלייה אקספוננציאלית תהיה לא רק בישראל, אלא במדינות העולם וזה השוק. אנחנו רוצים שהכלכלה הישראלית תהיה טובה כתוצאה מהייצוא הישראלי, כתוצאה ממוצרי הקנאביס המעולים, כתוצאה מזה שגם אפשרנו כמו שדדי אמר, אני לא קורה למוצרים האלה מתקדמים כל עוד לא הוכח שהם מתקדמים, נקרא להם דדי ברשותך מוצרי קנאביס אחרים שלא מאושרים לשיווק בישראל. אתה יכול לקרוא להם מתקדמים - - -, מבחינתי מתקדם זה מה שהוכח לו בטיחות ויעילות וכל עוד לא הוכח כך אז הם נקראים "אחרים". אבל אני חושב שישראל יכולה בהחלט לעשות פה מהלך ולהיות גורם משמעותי מאוד בעולם - - -. אבל כל עוד זה נעשה במקצועיות ובמתינות. עם כל הכבוד, אני חושב שהוועדה, ולכן אני אומר רם באמת תודה, שמה את זה על השולחן.

לעניין הדבר האחרון של התקנים, מיכאל אמר נכון, ככל שאני יודע משרד האוצר העביר את זה למשרד, אבל באותה מידה גם אמרתי נכון, ליק"ר זה לא הגיע.
היו"ר רם שפע
אוקיי, הסיפה של המשפט האחרון ברורה ואנחנו נעשה לזה בדיקה עם גורמים נוספים במשרד הבריאות כדי להבין איפה זה תקוע. יפעת אני מבין שביקשת את זכות הדיבור, דקה התייחסות קצרצרה ואני מסכם. זה כידוע לא הפעם האחרונה שנדון בזה.
יפעת קריב
הבנתי 200 אלף מיקרו, על התאמה לתקן האירופאי, כך הבנו. רק להגיד שלגבי העתירה של המדינה, תשובת המדינה היא 188 עמודים שאותם 11 חברות ישבו וקראו. הדברים לא מתקדמים ממה שאתה אמרת היום, נשמח לשבת איתך ולהראות לך איפה תגובת המדינה, מה שאתה מדבר יותר טוב ממה שהגיבה תגובת המדינה. אז נשמח לעשות פה איזשהו יישור קו כי הדברים לא מתקדמים באותה שפה. 188 עמודים של תגובה, אז צריך לראות את הקו. אם זה מה שמפריע, אז אתה יודע, בוא נעצור כאן כי המדינה פעם הבאה שתדון בזה עוד חמישה, שישה, שבעה חודשים, אז עד אז הייבוא ימשיך לזרום חופשי? זה הכל.
היו"ר רם שפע
אוקיי תודה רבה. אז ככה תראו, אני לא אתייחס לכל סוגיה כי יש הרבה. כמו שאמרתי וכמו שהוכחנו בתקופה האחרונה, זה אחד הנושאים הבוערים מבחינתי ומבחינת הוועדה, ביחד עם שרן השכל. כל אחד מאתנו נוגע בסוגיות אחרות עד שהמדיניות פה תשתפר דרמטית ביחס לקנאביס הרפואי וביחס לקנאביס בכלל, אנחנו פה נחושים מאוד בנושא הזה באמת יחד אתכם. גם עם משרד הבריאות, גם עם משרד הכלכלה יש באמת הרבה דברים טובים שקורים, אבל בואו נגיד גם את האמת, חלק מהדברים שנאמרו פה עדיין לא מייצרים את השינוי שאנחנו מייחלים לו וחלק מהסוגיות עוד לא נפתרו. אני לא נכנסתי פה לכל אחת מהסוגיות. אני מודה פה בכנות שגם העניינים הטכניים פה מאוד מגבילים אותי להיות בקשב וכמו שצריך. אז לפני שאני ממש סוגר, בבקשה מיכל נידם ממשרד הכלכלה.
מיכל נידם וקסמן
לגבי מסופי הייצוא, אני חושבת שחשוב למצוא פתרון מידי לאותם משלוחים שדדי ציין פה.
היו"ר רם שפע
נכון.
מיכל נידם וקסמן
כי אפשר להשאיר את זה, זה הפנים שלהם מול הלקוחות, זה תוקע את הייצוא כרגע. אנחנו שמענו מהמשטרה שאין להם התנגדות עקרונית, אם אפשר לתת איזשהו רישיון זמני, משהו, איזשהו פתרון ביניים עד שייפתר הנושא הזה כדי לשחרר את הייצוא שעומד ומחכה כרגע ולא לתקוע את הנושא הזה.
היו"ר רם שפע
אז ממה שאת מבינה איפה זה תקוע? לא הבנתי מה החסם.
מיכל נידם וקסמן
אני הבנתי שהיק"ר מטפל בנושא הרישיון ל"ממן" ו"לסוויספורט" אבל כרגע הדבר תלוי ועומד. זאת אומרת, אין להם איזשהו משהו זמני שהם יכולים לעבוד עם זה.
היו"ר רם שפע
יובל, התייחסות שלך ספציפית רק לזה? בבקשה.
יובל לנדשפט
היק"ר נותן רישיון על פי החוק למי שיש לו את אישורי ה-GSP שאותם עושה המשטרה ולכן קצין המשטרה הגיע. מה אמר קצין המשטרה? אין לכם אישור GSP, מבחינתנו המסופים יכולים להמשיך לעבוד, עד כה לא ידענו שהם צריכים בכלל, לא חשבנו בכלל. הינה ענת פה, אם באמת המשטרה תגיד אוקיי לתקופה של חודש עד שהם יעשו את הרישיון זה בסדר, אז קדימה זה בחוץ. עדיין לא יהיה להם רישיון כי אפשר לתת רישיון לפי חוק, אבל אנחנו נתיר את הייצוא דרכם. אבל כל עוד בחוק נדרש שצריך GSP אז אני חושב שהמשטרה יכולה לערוך דיון פנימי, רק המשטרה יכולה לתת את התשובה האם ניתן לפטור אותם מזה לתקופה עד שיהיה להם, את המסופים, לאור רמת האבטחה שיש שם וכן אמרתי בדבריי.
היו"ר רם שפע
אוקיי, נמשיך רגע את הפינג פונג הזה. עו"ד מססה את רוצה להתייחס או ללמוד את זה? בבקשה.
ענת מססה קינן
על פי החוק צריך בקשה לרישיון, אז אני לא יודעת מה עומד שם. כלומר האם הוגשה בכלל בקשה לרישיון מטעם החברות האלה? המשטרה אמרה ובצדק - - - כלומר ברגע שזה הגיע לפתחם הם טיפלו בזה במהירות הנדרשת.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. ענת את עדיין איתנו? לא בטוח שהיא פה. אוקיי בסדר, אנחנו נשארנו עם הסוגייה הזאת לא פתורה. מיטב הסבלנות שלי נדרשה פה היום לאירוע הזה אבל קיימת כזאת. אוקיי, אז רגע, אנחנו לא נכנס לכל אחת מהסוגיות, יש הרבה, אבל כן היו פה התקדמויות גם בנושא העובדים, גם בנושא התקן, בקיצור היו פה כמה. רשמנו את הכל, גם אני בפני, גם במו"פ הייתה התקדמות. יש כמה דברים שהם יותר אסטרטגיים בוודאי בכל מה שקשור לפער הלא סביר בין הייצוא לייבוא שאנחנו צריכים לתת לו מענה. לא יכול להיות שפנאקסיה כדוגמא פה, רוצה לייצא ומתחייבת, במקרה הזה צרפת אבל זה גם יכול להיות כל מקום אחר, ובסוף הלכה למעשה אנחנו לא מצליחים לייצא. זאת פשוט מציאות לא הגיונית. אמר מיכאל מהאוצר, אמרה מיכל, יופי הייתה החלטת ממשלה מצוינת באוגוסט, אבל עכשיו אנחנו בינואר וחלק גדול מהיישום של ההחלטה, אנחנו עוד לא מצליחים ליישם. יכול להיות שגם נדרשת חקיקה בחלק מהסוגיות. אבל השורה התחתונה שהדברים הגדולים עדיין לא הצלחנו לתת להם מענה. ופה אני אומר לך יובל, לאנשינו במשרד הבריאות, עדיין נדרשת עבודה מאוד משמעותית כדי שתעשיית הקנאביס הרפואי בישראל תעלה על הגל הנכון. כרגע אנחנו במצב לא טוב, אני אומר את זה באופן מאוד גלוי, יש עדיין הרבה יותר מדי חסמים. גם הפער בין העמדה של משרד החקלאות לעמדה שלך זה סיפור משמעותי וצריך גם את זה לפתור. אז אני מאוד מאוד מעריך את העבודה במשרד הבריאות, יש כמה צוותים שעושים עבודה רצינית מאוד כדי לפתור את זה ואני מקווה שגם סוגיית העובדים, התקנים, אנחנו נצליח להבין איפה הם מתחבאים, סליחה על ההלצה, כדי להצליח לגרום לכם באמת לכוח האדם הראוי שאתם צריכים כדי לתת את אותם מענים שכולנו העלנו פה לכל הסוגיות.

אז אני עוצר פה את הדיון, אני לא אומר שנעשה דיון עוד שבועיים אבל בהחלט נעשה דיון מעקב עוד שבועות מאוד בודדים כי יש דברים שקורים כל הזמן ואני שמח מאוד שכולכם מודים לזה שאנחנו עוקבים, אז אנחנו נמשיך נעקוב גם אחרי הנושא הזה וגם אחרי הרבה נושאים אחרים שהוועדה מטפלת בהם. תודה לכולם, צוהריים טובים ואם אתם רוצים להיפגש אתם מוזמנים לבוא לוועדת הכספים. להתראות.


הישיבה ננעלה בשעה 13:15.

קוד המקור של הנתונים