פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



8
ועדת הכספים
03/01/2022


מושב שני



פרוטוקול מס'192
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, א' בשבט התשפ"ב (03 בינואר 2022), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 259) (פטור ממס על מענק לזוכה בתחרות במסגרת המשחקים האולימפיים או הפאראלימפיים), התשפ"ב-2021, של ח"כ יריב לוין
נכחו
חברי הוועדה: אלכס קושניר – היו"ר
ינון אזולאי
ולדימיר בליאק
אימאן ח'טיב יאסין
אופיר כץ
נעמה לזימי
ג'ידא רינאוי-זועבי
יוסף שיין
מיכל שיר סגמן
חברי הכנסת
קרן ברק
סימון דוידסון
יריב לוין
שלמה קרעי
מוזמנים
גיא גולדמן - ממונה חקיקה רשות המסים, משרד האוצר

חנן דנצינגר - סגן ראש מינהל ספורט הישגי מינהל הספור, משרד התרבות והספורט
מוזמנים באמצעים דיגיטליים
עפרה שרון - יועצת משפטית, משרד התרבות והספורט

גלעד לוסטיג - מנכ"ל הוועד האולימפי בישראל, מוזמנים שונים

אריק קפלן - נשיא ומנכ"ל התאחדות אילת - הוועד שאינו אולימפי
ייעוץ משפטי
שלומית ארליך
לינור כרם
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
הדס צנוירט


הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 259) (פטור ממס על מענק לזוכה בתחרות במסגרת המשחקים האולימפיים או הפאראלימפיים), התשפ"ב-2021, מ/1468
היו"ר אלכס קושניר
שלום רב, היום יום שני, א' בשבט התשפ"ב, ראש חודש, 3 בינואר 2022 – ישיבה ראשונה בשנה האזרחית החדשה. קודם כל שנה אזרחית טובה לכולנו. שתהיה מלאה במעשים טובים, ברפורמות נכונות לטובת המדינה, לטובת האזרחים, כפי שהתחלנו בשנה הקודמת נמשיך גם בשנה הזאת. חשוב גם לומר, שאנחנו מתחילים את השנה הזאת עם הצעת חוק מאוד נכונה וטובה, שעושה צדק עם הרבה מאוד ספורטאים וספורטאיות שמשקיעים את כל החיים שלהם, הם וההורים שלהם והמשפחות שלהם, והדבר הקטן הזה שאנחנו רוצים לתת להם היום זה בשורה ובעיקר סמל לזה שהמדינה מעריכה ומוקירה את אלה שמייצגים אותה ואלה שמגיעים להישגים.

בדיון הקודם ביקשנו להרחיב את כמות הזכאים לאותו פטור ממס גם למשתתפים באליפויות אירופה ובאליפויות העולם וגם לענפים שאינם ענפים אולימפיים כמו אותה התאחדות אילת. ביקשנו מהגורמים המקצועיים, לבדוק את הסוגיה. אני חושב שזה הזמן לשמוע אותם. בבקשה, רשות המיסים, משרד הספורט.
גיא גולדמן
בוקר טוב. הוועדה בדיון הקודם ביקשה לבדוק אליפויות עולם ואליפות אירופה. עלו גם הערות לגבי אילת והלא אולימפי, אבל אני לפחות הייתי בהבנה שהבקשה של הוועדה היתה לאליפויות עולם ואליפויות אירופה. לזה אין לנו התנגדות. עד עכשיו לא קיבלנו את רשימת הענפים המלאה, לא האולימפיים ולא אלה שאינם אולימפיים. הרשימה של אילת המלאה, לא היתה לנו אפשרות לבדוק את זה. כפי שהסברתי בדיון הקודם, לצד עידוד הספורט יש העניין של הייצוג, של הסמליות. הרעיון בהצעה הממשלתית היה לתת את ההטבה לענפים שהם בתשומת הלב הציבורית. ההרחבה מבחינתנו – היינו בדעה שהתבקשה לגבי אליפות עולם ואליפות אירופה.
היו"ר אלכס קושניר
כמה שאני מבין את האירוע, יש כמה גורמים, שמשלמים את המענקים, ומאוד קל למפות אותם. לכן איני רואה שום סיבה שגם ענפים שאינם אולימפיים לא ייכנסו להרחבה הזאת. יש לנו משרד הספורט? מישהו משרד הספורט נמצא כאן? בזום?
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אלכס, אולי מילה אחת. הנושא של אליפות עולם שונה מנושא של משחקים אולימפיים. יש לזכור שיש אליפויות עולם בהמון תחומים, שלא מגיעים לאולימפיאדה. אני חושב, ויש לחשוב על זה, שהאולימפיאדה היא המסגרת שנותנת גושפנקא הכי גדולה לספורט מסוים שיש לו אליפות עולם, כי אתה יכול להיות באליפות עולם בנושאים מאוד מצומצמים, וברגע שהם מגיעים לאולימפיאדה, הם עולים מדרגה כפי שהסביר לנו פה חבר הכנסת דוידסון. לכן בהצעת החוק שלי מדובר על אליפויות עולם ומשחקים אולימפיים כולל פאראלימפיים בתוך זה שהם בסימביוזה, ביחד. מה שהעלית זו שאלה שאפשר להעלות אותה, האם אנחנו רוצים להרחיב את זה לכל מיני משחקים, אליפויות עולם בכל מיני סוגיות ספורט שעוד לא התפתחו. יש המון כאלה. לכן הייתי עוצר פה, חושב איתך ביחד, כי לדעתי הרחבה גורפת של כל מה שהוא אליפות עולם – כי הסתכלתי וחיפשתי. יש אליפויות עולם של שמונה מדינות, עשר. יש פה שאלות גדולות, כמה אתה רוצה להרחיב את זה.
היו"ר אלכס קושניר
יש גם ענפים אולימפיים כאלה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
עדיין, הכניסה בענפים אולימפיים הרבה יותר רחב.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
נכון, אבל יש בזה גם הרבה פוליטיקה.
היו"ר אלכס קושניר
יותר מזה – יש הרבה ענפים שאינם אולימפיים אבל מפותחים מספיק וחזקים מספיק ותופסים הרבה מאוד תשומת לב ציבורית.
שלומית ארליך
ביקשתי מהם אתמול את הרשימה. העבירה לי עפרה שרון אתמול בלילה רשימה של מה שאולימפי ואינו אולימפי.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אני יכול לעשות סדר קצר?
היו"ר אלכס קושניר
כן. מומחה הכנסת בסוגיה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
תודה רבה על הדיון. מי שלא יודע – הייתי בעבר יושב-ראש איגוד השחייה, חבר ועד אולימפי. כל חיי אני מתעסק בספורט תחרותי, בעיקר בענף השחייה וגם בענפים אחרים. יש להבין, ולשים את הדברים על השולחן. מדינת ישראל משקיעה בספורט בסך הכול מתקציב המדינה פחות מ-0.2% מתקציב המדינה. אנחנו המדינה המפגרת ביותר בעולם בנושא של אחוזים מתקציב המדינה. למשל, ביוון, מדינה שכמעט לאנשים אין מה לאכול שם, מדובר על כמעט אחוז מתקציב המדינה. מדינות מתקדמות בעולם – גרמניה, צרפת , איטליה – מדובר על יותר מ-2% מתקציב המדינה. מדינת ישראל – פחות מ-0.2% משקיעים במשך שנים רבות בספורט הכללי. אני מדבר גם על מתקנים, גם על תמיכות לאגודות ואיגודים. כשאנחנו מדברים פה על ספורטאים שמגיעים לפיק של הפירמידה, ואני קורא למה שקרה במשחקים בטוקיו נס ספורטיבי, כי למרות ההשקעה הנמוכה ולמרות שלא משקיעים בכלל בספורטאים בגיל הצעיר אלא רק כשהם מתחילים להיות בוגרים, זכינו בארבע מדליות במשחקים האולימפיים, אבל דבר זה לא יוכל לחזור על עצמו אם מדינת ישראל לא תשקיע באופן משמעותי יותר בספורט במדינת ישראל ובעיקר בתשתית, ואני מדבר על מתקני ספורט.

אתן לכן דוגמה. במדינת ישראל יש המון בתי ספר. רק 48% מבתי הספר במדינת ישראל יש אולמות ספורט. 52% מבתי הספר בישראל אין אולם ספורט. אין איך, איפה ועם מה לעשות שיעורי ספורט בסיסיים. זה המדינה שלנו. רק בבתי הספר. אני לא מדבר על בריכות שחייה ועל אצטדיוני אתלטיקה ועל אולמות להתעמלות וכדומה.

כשאנחנו מדברים על הספורטאים שמגיעים לפיק של ההצלחות שלהם במשחקים האולימפיים, אנו מדברים על משחקים שאינם אולימפיים, ארגון אילת, מדובר על מעט מאוד מדליות – ב-2009 - מדליה אחת – ארד. ב-2013 מדליה אחת – ארד. ב-2017 שש מדליות – ארד. כלומר לא מדברים פה על עשרות מדליות ועשרות ספורטאים שצריכים לקבל הטבה מהמס הזה. אנחנו מדברים על ספורטאים לא אולימפיים. מדובר על לא פחות מעשרות-אלפי ספורטאים שמשתתפים בענפים האלה, אם זה קארטה וסקי מים ואגרוף תאילנדי וקיק בוקס וכן הלאה. יש המון ספורטאים שנותנים את החיים שלהם, וההורים משקיעים את כל כספם כדי שהספורטאים הללו יתאמנו, אבל זה לא ענף אולימפי.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
הרבה מאוד מדינות משתתפות בזה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
נכון, וזה פעם בארבע שנים. לא יקרה כלום למדינת ישראל – ואני פונה למשרד האוצר – זה שאין לכם הנתונים זה מצחיק אותי כי נכנסים לאינטרנט ומוצאים את הנתונים האלה. לא מדובר על הרבה מאוד כסף. לגבי אותם ספורטאים שהם לא אולימפיים, יש להחריגם ולהכניסם למערכת הזאת, לחוק הזה שאנחנו דורשים אותם כי הוא חוק הוגן.

אתם מתחילים לעבוד על התקציב הבא. צריכים לתקן את העוול הזה בספורט הישראלי ולהשקיע הרבה יותר כסף למתקנים, לאגודות, למאמנים. המראה של מדינת ישראל וכל המדינות המודרניות והלא מודרניות זה ספורט. אז בואו נעשה את זה.
היו"ר אלכס קושניר
חנן דנציגר – קודם כל אני מבקש פעם הבאה לא לאחר לדיון ועדת כספים.
חנן דנצינגר
הייתי בחינוך.
היו"ר אלכס קושניר
דבר שני, אנחנו כאן מעלים את הסוגיה של ספורטאים שמשתתפים באליפויות עולם ובאליפויות אירופה וגם לענפים שאינם אולימפיים, ורצינו לשמוע את דעתכם המקצועית משרד הספורט. בבקשה.
חנן דנצינגר
הדעה המקצועית שלנו די ברורה. אין הבדל מבחינתנו בין משחקי עולם, פאראלימפיים ואולימפיאדה. מבחינתנו אותם ספורטאים שמתכוננים ארבע שנים. אני חושב שסימון גם אמר את זה – ענפים זזים. פעם הם אולימפיים ופעם הם לא אולימפיים. זה משהו שקורה ב-12 השנים האחרונות, שאיגודים עוברים מאולימפי ללא אולימפי. כמובן אנו מברכים.
היו"ר אלכס קושניר
מה לגבי אליפויות עולם?
חנן דנצינגר
יש לנו נוהל מאוד מסודר לגבי מה זה אליפויות עולם, אליפויות אירופה. צריך להבין שבכל סבב אולימפי, ארבע שנים, אם נגיע לעשרה בשנה בכל ה-24 איגודים פלוס מינוס שנמצאים אצלנו בטופ לבל ומתחרים בעולם, אם אנחנו מגיעים ל-10, 12 ספורטאים בשנה שהם אלופי אירופה או אלופי עולם זו הצלחה גדולה.
היו"ר אלכס קושניר
אתה מתכוון בענפים הלא אולימפיים או בכולם?
חנן דנצינגר
ביחד.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אלופים או גם מדליות?
חנן דנצינגר
אלופי עולם או אלופי אירופה. מקום ראשון, שני, שלישי.
היו"ר אלכס קושניר
מי משלם את המענקים לענפים הלא אולימפיים?
חנן דנצינגר
כל הכסף מגיע מהמדינה – משרד הספורט. אנחנו משתמשים בגופי הרוחב שלנו שזה הוועד האולימפי והתאחדות אילת והפאראלימפי, מעבירים אליהם את הכסף והם מחלקים.
היו"ר אלכס קושניר
מי משלם מענקים לאלופי עולם בענפים האולימפיים?
חנן דנצינגר
אותו דבר, גופי הרוחב – ועד אולימפי- - -
היו"ר אלכס קושניר
ועד אולימפי משלם גם לאליפויות עולם? נגיד, אלוף בג'ודו זכה באליפות עולם. מי משלם לו?
חנן דנצינגר
הוועד האולימפי, כי זה ענף אולימפי.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אבל הכסף מגיע ממשרד הספורט.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
ואם זה ענף שאינו אולימפי?
חנן דנצינגר
התאחדות אילת. זו התאחדות שמקיפה 39 איגודים לא אולימפיים, מצניחה ועד אגרוף תאילנדי, קיק בוקס, סקי מים וכו'.
היו"ר אלכס קושניר
גם שחמט שם?
חנן דנצינגר
לא, זה נמצא במשחקי החשיבה. הוא כלול בוועד אולימפי. זה לא באולימפיאדה. בכלל, משחקי החשיבה לא נמצאים כלל באולימפיאדה. כאמור יש להתאחדות אילת 39 איגודים כאלה ואחרים.
היו"ר אלכס קושניר
אני מבקש שתמצאו את היועצת המשפטית שלכם אפילו בזום, עפרה שרון, כדי שתוכל להסביר לנו מה מבחינתכם.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
השחמט לא מצוי בהתאחדות האולימפית, מה שחיפשתי. יש הרבה אולימפיאדות. יש אולימפיאדת המדע, רובוטיקה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
שחמט זה ספורט.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
הוא לא נמצא בהתאחדות האולימפית, מה שהוא מדבר עליהם. הוא לא בוועד האולימפי.
היו"ר אלכס קושניר
אז איפה הוא?
חנן דנצינגר
יש לו איגוד משלו. לא כל הענפים מגיעים לאולימפיאדה.
היו"ר אלכס קושניר
זה ברור לי. השאלה אם יש לנו זוכה באליפות עולם בשחמט.
חנן דנצינגר
אם יהיה זוכה באליפות עולם בשחמט, הוא יתוגמל - מהמדינה. מי שיחליט – או ועד אולימפי או- - -
סימון דוידסון (יש עתיד)
כרגע קיבלתי הודעה – השחמט הוא בארגון אילת.
היו"ר אלכס קושניר
עד עכשיו לא היו לנו אלופים בשחמט?
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
היה מקום שני.
חנן דנצינגר
אליפות אירופה, אליפות עולם, לא היה מעולם מקום ראשון.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אבל היה מקום שני באליפות עולם.
חנן דנצינגר
לא, גלפון.
היו"ר אלכס קושניר
החוק הזה, לדעתי, אמור להיות מאוד חשוב למשרד התרבות והספורט. בדיון הקודם הצגת עמדה וביקרנו אותה על זה שהיא לא מספיק מבוססת ומקצועית. ביקשנו בדיון הזה לבוא עם הנתונים, וגם עכשיו כשאתה מדבר, חלק מהדברים חברי כנסת יודעים טוב ממך. זה לא צורה, שאנחנו מבקשים מהיועצת המשפטית של המשרד להיות פה, זה לא צורה שהיא לא פה. החוק הזה לא חשוב לכם? מה זה ההתייחסות הזאת? יושבים פה לפחות 15 חברי כנסת שהנושא הזה מעניין אותם. בדיון הקודם יכולנו לסגור את זה, כי יש פה תמימות דעים פעם ראשונה בממשלה הזאת, ואנחנו מבקשים את גורמי המקצוע לתת את עמדותיהם ואתם לא יודעים אם שחמט זה אילת או לא. בסוף חבר כנסת צריך לבדוק את זה ולהגיד. מה זה? לא אכפת לכם מהחוק הזה או לא? אני רוצה לקדם אותו היום, רוצה להצביע היום. איפה אתם? אני רוצה לשמוע את המשרד האחראי על זה. איפה בר סמכא?
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
ליאור איזנברג, שעוסק בשחמט, שאני איתו בקשר - אפשר לבדוק איתו.
היו"ר אלכס קושניר
אני לא עושה פה תחקיר עיתונאי. אני בוועדה בכנסת שביקשה בפעם הקודמת מהממשלה להציג עמדה ברורה, ואני לא מצליח להבין איפה משרד התרבות והספורט. נעשה על בסיס ניחושים את ניסוח החוק?
חנן דנצינגר
בפנייה שאני קיבלתי שאלו אותנו לגבי מענקים לספורטאים שנמצאים באולימפיאדה ובמשחקי עולם. כאמור לא כל הענפים נמצאים באולימפיאדה ולא כולם נמצאים במשחקי העולם. גם במשחקי העולם – לצורך העניין, צניחה חופשית, שזה ספורט, לא נמצא במשחקי העולם. לכן אני לא מתייחס למענקים שהגופים האלה אמורים לזקוף לזכותם או הספורטאים אמורים לזקוף לזכותם. כששאלו אותנו לגבי הדעה המקצועית אמרנו שאנחנו נתנו כמה ספורטאים זוכים באולימפיאדה פלוס מינוס, כמה במשחקי עולם, כמה בפאראלימפי שהיתה לנו גם שנה מאוד מוצלחת, תשע מדליות, מה במשחקי עולם ואליפות אירופה במשך השנים, מה יש לנו כל סבב אולימפי. התייחסנו לנושא הזה. יש הרבה מאוד ענפים- - -
היו"ר אלכס קושניר
אתה יודע שב-2020 היה מקום שני בשחמט בעולם?
סימון דוידסון (יש עתיד)
היה בחור בשם גלפנד שזכה פעם אחת. זה היחיד שזכה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
לא, היה אנדריי גורבנוף באליפות עולם לנכים בשחמט, הגיע למקום שני.
חנן דנצינגר
דווקא אותו אני מכיר.
היו"ר אלכס קושניר
מהתשובה שאתה עונה מראה לי שבפעם הקודמת אפילו לא הקשבת, כי מפורשות ביקשנו לבדוק את הענפים שהם לא אולימפיים ומה המשמעויות שלהם.
חנן דנצינגר
אבל זה לא קשור לספורט. הבחור שמשחק שחמט- - -
היו"ר אלכס קושניר
לא, זו סתם דוגמה. נצא להפסקה. אני לא מוכן לזה. אנחנו נחזור לפה ב-10:50 כשאתם באים אליי הממשלה עם נוסח מוסכם שמכליל בתוכו גם את ענפי אילת וגם אליפויות העולם ואליפויות אירופה, כמובן אולימפיים ופאראלימפיים.
סימון דוידסון (יש עתיד)
גם באליפות אירופה ואליפות עולם- - -
היו"ר אלכס קושניר
אני לא מוכן לקיים את הדיון כל עוד הממשלה לא מוכנה עם תשובות.
גיא גולדמן
אמרת בתחילת הדיון שאין נוסח.
שלומית ארליך
אין נוסח שעומד בפני חברי הכנסת. ישבתי וניסחתי משהו שמביא בחשבון את כל מה שהיו"ר ביקש. לא הופץ נוסח. דיברתי עם היו"ר.
היו"ר אלכס קושניר
אפשר למצוא את היועצת המשפטית של משרד הספורט?
אופיר כץ (הליכוד)
צריך להתייחס לשנת התחולה של החוק.
היו"ר אלכס קושניר
ברור. נתייחס. נתקן את זה – מי שזכה ב-2021 – יקבל.
אופיר כץ (הליכוד)
הגשתי את זה כהסתייגות.
היו"ר אלכס קושניר
נכניס את זה בנוסח.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אלכס, שתבין, שתהיה לך אינדיקציה, בבקשה. עמותה בתחום השחמט – השחמט נמצא תחת אילת ההתאחדות, הענפים הלא אולימפיים, היוזמה היתה אחרת אבל הם לא שם. זה ראשי הענף כותבים לי כרגע. זה מה ששוחחתי איתם. לכן הם לא נמצאים שם כלל בתוך זה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
נעלה את אריק קפלן נשיא אילת והוא יסביר את זה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
יש לנו חוק שהוא די ברור. אני חושב שהרחבתו יכולה לגרום לו לבעיה.
היו"ר אלכס קושניר
הרחבה לא תגרום לשום בעיה.
אופיר כץ (הליכוד)
אנחנו לא נותנים פה כסף. סך הכול אומרים: אל תיקחו מהספורטאים. כל תחום, כן לתת להם.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אנחנו רוצים לתת לכולם, אבל פה יש נושאים נוספים. האם כשאתה מנצח באולימפיאדת הרובוטיקה בטקסס השנה- - -
אופיר כץ (הליכוד)
לא רוצה לקחת לו 35%.
היו"ר אלכס קושניר
רובוטיקה לא נמצאת באילת. זה לא קשור.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אני שואל – לא אומר שלא.
נעמה לזימי (העבודה)
דווקא כמי שבאמת תומכת מזה שגם לצד קבלת שכר או פרס יהיה מיסוי, דווקא פה אני תומכת בהצעה הזאת, בגלל תת התקצוב של המדינה והעובדה שהענף הזה הם נאלצים לממן מכיסם וזה הופך להיות עניין מעמדי לעסוק בספורט. או משעבדים בית וחסכונות ופנסיה - ברובוטיקה כשהעירייה משקיעה בהרבה רשויות מהגיל הרך ברובוטיקה שזה מדהים בעיניי, וכשהמדינה נותנת את הכלים בעצמה, כשהמדינה היא חלק מההצלחה, הסיפור הוא אחר. בענפים האולימפיים, פאראלימפיים המדינה לא חלק מההצלחה לצערי. הם עושים את זה למרות המדינה. הסיפור הוא אחר לגמרי.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אני מבקש - נוסעים כל שנה לאולימפיאדת הפיזיקה והמתמטיקה.
היו"ר אלכס קושניר
יוסי, אתה מרחיב. זה מאוד פשוט. יש הוועד האולימפי, יש הוועד הפאראלימפי ויש התאחדות אילת שזה ענפי ספורט – לא קשור לרובוטיקה ולפיזיקה ולמתמטיקה, למרות שאם אתה שואל אותי, גם שם צריך, אבל כנראה שלא במסגרת החוק הזה, כי זה כבר לא משרד הספורט אלא כבר משרד החינוך.
שלמה קרעי (הליכוד)
אז שלכולם יהיה פטור ממס על זכיות.
סימון דוידסון (יש עתיד)
נעמה, אתקן אותך – המדינה מעולה בעזרה לספורטאים שמגיעים לרמות הגבוהות. כשהוא מגיע לרמה שהוא בוועד האולימפי, המדינה יודעת לטפל בו בצורה מצוינת. הבעיה היא עד הגיל הזה, 0 השקעה בספורטאים צעירים. אם יש ילד בדימונה שמוכשר מאוד בטניס, אם ההורים שלו לא ימשכנו את הבית או יש לו דוד עשיר, לעולם לא יהיה ספורטאי. הספורט במדינת ישראל הפך להיות לעשירים בלבד, אבל המדינה יודעת טוב מאוד לטפח את הספורטאים שמגיעים לרמה גבוהה.
אופיר כץ (הליכוד)
לא מדויק - עובדה שאנחנו עושים את החוק הזה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אתה מדבר על ספורטאי שהגיע למדליה במשחקים האולימפיים.
אופיר כץ (הליכוד)
הגיע למדליה ולוקחים לו. עובדה שאנחנו מתקנים את זה.
נעמה לזימי (העבודה)
בהקשר של ספורט בפרט, המדינה עד שמגיעים לרמה הזו, מייצרת מצב לא שוויוני. מאבדת כוחות, מאבדת כישרונות לבטח, וגם מייצרת פערים בלתי נסבלים ואז היא גם רוצה לקבל את הפרס? יש פה עיוות שאתה שם עליו זרקור רציני בחקיקה הזאת, כי ספורט צריך להיות מונגש לכול.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
יש למשל קבוצת ילדים, אלופי עולם באקרובטיקה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
זה באילת. מחולון. אני מכיר את הקבוצה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
יש קבוצות שלא נכנסו עדיין. הם רצים לכל מיני תחרויות באירופה, ההורים משלמים 7,000 ו-8,000.
סימון דוידסון (יש עתיד)
הם ימשיכו לרוץ.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
מבחינתנו, אני חושב שאתה כיושב-ראש הוועדה, אולי משרד הספורט, תחליט מהם הגדרות ולהרחיב אותם. אין לי בעיה בהרחבה אבל המילים שמשתמשים בהם – אליפות עולם ואולימפיאדה – הן מילים שלפעמים משתמשים בהם רחב הרבה יותר ממה שאנו שמים על השולחן.
היו"ר אלכס קושניר
יש לנו היועצת המשפטית? אנחנו יוצאים להפסקה עד 10:50. אני מבקש מהממשלה להיסגר על עצמה ולהיות מוכנים לדיון הזה.


(הישיבה נפסקה בשעה 10:30 ונתחדשה בשעה 10:50.)
היו"ר אלכס קושניר
אני מחדש את הישיבה. יש לנו היועצת המשפטית של משרד התרבות והספורט? בבקשה. אנחנו רוצים לשמוע את העמדה שלכם בנוגע להרחבה המוצעת כאן לאליפויות עולם, לאליפויות אירופה ולענפים שאינם אולימפיים. בבקשה.
עפרה שרון
בעיקרון הצעת החוק במקור דיברה על משחקים אולימפיים ומשחקים פאראלימפיים. זה עבור ענפים אולימפיים. יש גם ענפים שאינם אולימפיים, ולגביהם העברתי רשימה לוועדה. יש שם למשל אגרוף תאילנדי, קיק בוקס, סקי מים, הסקווש, סופט בול וכו', לא מעט ענפים אחרים שמשתתפים במשחקי העולם, שזה המקבילה למשחקים אולימפיים. כשהעבירו לנו את הנוסח ביקשנו שאם יש התייחסות לענפים אולימפיים ולפטור את הספורטאים שמביאים הישג ממענק, שייתנו את זה גם לענפים שאינם אולימפיים, שזה משחקים שמגיעים פעם בארבע שנים כלומר נמצאים באותה קטגוריה.

עלתה בקשה פה במסגרת הדיונים בוועדה להוסיף גם את הנושא של אליפויות אירופה ואליפויות עולם. זה עניין של מדיניות. אין לנו עמדה כמשרד. זה מדיניות הוועדה פה והשרים – הצעת חוק ממשלתית. בהקשר הזה, אם מדברים על אליפויות אירופה ואליפויות עולם, יש לקחת בחשבון – הערנו גם שיש ענפים שאין בהם אליפויות אירופה ואליפויות עולם כמו למשל בענף הטניס שיש הגראנד סלאם, או אם מדברים על הגולף, יש עוד מעט אבל יש עוד כמה ענפים כאלה שיש לתת עליהם את הדעת. אם מישהו רוצה לקבל יותר פירוט לגבי הענפים האלה הייחודים, גילי לוסטיג, שהוא היום מנכ"ל הוועד האולימפי ולשעבר היה יושב-ראש היחידה לספורט הישגי יכול לפרט בצורה הרבה יותר מקצועית ממני.
היו"ר אלכס קושניר
תודה. גלעד לוסטיג, בבקשה.
קריאה
גילי.
גלעד לוסטיג
קודם כל, אני שמח להיות שותף לדיון הזה. אני חושב שהיוזמה הזאת חשובה מאוד, לפטור את הספורטאים מתשלים מס על זכייה במשחקים האולימפיים ועל ההישגים שהשיגו. ברשותכם, במשפט אחד אני רוצה לחזק את מה שאמר סימון ומדבר על זה די הרבה, שבגדול, יש להגדיל את תקציב הספורט, בעיקר לשכבות הנוער, כי מי שמגיע למעטפת שלנו, מסודר – גם המדינה, גם אנחנו יודעים לתת לו תוכנית מקצועית מלאה, כוחות האימון וכוחות ההדרכה ואת המעטפת המדעית, מקצועית, רפואית, ניתנת בצורה מאוד יפה על-ידי המדינה והוועד האולימפי. הבעיה שלנו בנוער שהפך ספורט לעשירים ושם עלינו למצוא את הפתרון.

הענפים האולימפיים הם אלה שמשתתפים במשחקים האולימפיים. זה נקבע על-ידי הוועד האולימפי הבין-לאומי. יש 28 ענפים שהם ענפי בסיס, שהם קבועים בתוכנית האולימפית, ובכל משחקים אולימפיים הוועדה מארגנת יחד עם הוועד האולימפי הבין-לאומי, מחליט גם על ענפים שיהיו באותם משחקים אולימפיים ספציפית. למשל בטוקיו היו חמישה ענפים חדשים שלא היו במשחקים האולימפיים הקודמים. זה היה קודם כל טיפוס ספורטיבי, גלישת גלים, קארטה, בייסבול – אלה הענפים שהגיעו. בעיקר עם רמיזה לקהל הצעיר, ענפים שהם יותר אקסטרימיים, יותר מצטלמים יפה ומדברים לקהל הצעיר. כבר אנו יודעים שבפריז שלושת הענפים המיוחדים האלה יישארו, זה טיפוס ספורטיבי, סקייטבורד וגלישת גלים. הענף שייכנס עכשיו זה הברייקדאנס.

איפה הבעיות שעומדות לפתחכם לדעתי – הסקייטבורד הוא אחד מהרבה מאוד תחומים מענף הגלגיליות. ענף הגלגיליות בגדול שייך לאילת, כי זה לא ענף אולימפי, ואז הסקייטבורד כתחום בתוך הגלגיליות נכנס לוועד אולימפי. הזכרתם אקרובטיקה – שם יש לנו הישגים מאוד יפים וטובים אבל אקרובטיקה נמצא באמצע – לא אצל אילת ולא אצלנו - כי אקרובטיקה הוא בגדול תחת ענף איגוד ההתעמלות, שהוא ענף אולימפי, אבל בתוך ענף ההתעמלות יש גם מקצועות שאינם אולימפיים ולא נחשבים אצלנו. כלומר יש הרבה מאוד נקודות שיש לחשוב עליהן. לכן השלב הראשון שהוא יותר ברור, מדויק ולא נתון לפרשנויות זה הזכייה במדליות במשחקים אולימפיים. שם אין פרשנות. אלה הנתונים, זה הענפים שזוכים, אלה הספורטאים שזוכים. אני חושב שזה נכון גם למשחקי אילת. התמונה מאוד ברורה. כשמגיעים לאליפות אירופה, אליפות עולם, יש גם מקצועות אולימפיים, יש גם תנאים אולימפיים – למשל, המדליות שעשתה אנסטסיה גורבנקו שזה הישג חסר תקדים לזכייה הישראלית, הרבה בזכות סימון, זה לא נחשב בתחום האולימפי כי זה בריכה קצרה, של 25 מטר. לכן הם לא מקבלים אפילו תמריץ בעניין הזה לא מהמדינה ולא מאתנו. לכן הצעת החוק הראשונית היתה לגבי משחקים אולימפיים ופארלימפיים ואילת היא יותר קלה למימוש לדעתי בשלב הראשון כי שם הדברים מאוד ברורים ונחרצים.
סימון דוידסון (יש עתיד)
לגבי אקרובטיקה, המלגות שקיבלו האקרובטים קיבלו את זה מאילת.
גלעד לוסטיג
כן, הפרוצדורה – יכול להיות. אריק יכול להוסיף.
היו"ר אלכס קושניר
אריק קפלן, נשיא התאחדות אילת, בבקשה.
אריק קפלן
בוקר טוב. קודם כל, אני מצטרף לכל מה שגילי אמר, אז לא אחזור על הדברים האלה. אכן משחקי העולם שלנו נערכים פעם בארבע שנים, ענפים שאינם משתתפים באולימפיאדה. חלקם גם משתתפים באולימפיאדה בדיוק מהסיבה שגילי ציין כמו טיפוס, שהוא ענף שאינו אולימפי שצורף לאולימפיאדה או ספורט הריקוד, קארטה – אלה ענפים שהשתתפו בטוקיו אבל גם במשחקי עולם, הם בעיקרון ענפים שאינם אולימפיים שהושחלו לאולימפיאדה.

יש לנו הישגים יפים אבל אין לנו יותר מעשרה ענפים, שמונה אפילו שזכו במדליות במשחקי העולם. מדובר בדבר מאוד מצומצם. קשה להגיע למדליות. זה כמו אולימפיאדה, וצריך להכניס את משחקי העולם, בדומה למשחקים פאראולימפיים ואולימפיים. השחמט כן נמצא אצלנו, יש דבר שנקרא אולימפיאדת השחמט, אבל זה לא אולימפיאדה. זה שייך לאילת, ואכן אפילו היה ספורטאי שקיבל מלגה בשחמט באמצעותנו. אקרובטיקה, כיוון שזה ענף של משחקי העולם, כפי שגילי ציין, ההתעמלות – חצוי: יש ההתעמלות כמו שכולם מכירים, לינוי אשראם, שזה אולימפי, ויש האקרובטיקה, שזה מקצוע שאינו אולימפי. הוא משתתף במשחקי עולם, לכן אילת לקחו עליו את האחריות מבחינת מלגות וסיוע בכל מה שקשור למשחקי העולם.
גיא גולדמן
כמה ענפים יש באילת במשחקי העולם?
אריק קפלן
באילת יש כ-31 ענפי ספורט. שני שליש מהם משוחקים במשחקי העולם. לצערי לא כולם מצליחים להגיע כי צריך לעמוד בקריטריונים שהם ממש רמה של אלוף עולם, אלוף אירופה, סגן אלוף עולם כדי להגיע למשחקי העולם. קריטריונים מאוד נוקשים. הרבה יותר נוקשים מהאולימפיאדה כי יש פחות משתתפים.
היו"ר אלכס קושניר
הבנתי. עכשיו נתחיל להקריא נוסח שכולל בתוכו גם אליפויות עולם וגם אליפויות אירופה וגם ענפים שאינם אולימפיים, ותוך כדי התקדמות בנוסח נעיר הערות ונראה איך אנחנו מתקדמים.
אופיר כץ (הליכוד)
21'.
היו"ר אלכס קושניר
זה בוודאות. בבקשה.
שלומית ארליך
אקריא את הנוסח הכחול ואומר איפה שינינו מהנוסח הכחול. תיקון סעיף 9(1) בפקודת מס הכנסה בסעיף 9, אחרי פסקה "היום לפי ה-28" – גיא, נעשה את זה 30 או היתה סיבה להעביר את זה ל-28?
גיא גולדמן
היתה סיבה אבל אין התנגדות להביא את זה ל-30.
שלומית ארליך
לא ראינו קשר בין הפסקאות. אז אחרי פסקה (30) יבוא – זו הפסקה האחרונה – 31. הפסקאות האלה בתוך סעיף 9 יש להן שם. נקרא לזה מענק לספורטאי?
גיא גולדמן
לספורטאי זוכה בתחרות בין-לאומית. אעשה את זה מענק לספורטאי בעד זכייה בתחרות. מענק ששילם – אנחנו מוסיפים פה: משרד התרבות והספורט, כי אנחנו מבינים שחלק מהסכומים מגיעים ממשרד התרבות והספורט, עפרה.
עפרה שרון
גם משרד התרבות והספורט היו תקופות שחילק עצמאית ותקופות שחילק דרך הוועדים השונים, דרך ארגוני הגג שזה הוועד האולימפי, הפאראלימפי ואילת, אבל היות שהמשרד גם יכול לחלק בפני עצמו עם מבחני תמיכה, אנחנו רוצים שיירשם פה גם משרד התרבות והספורט.
שלומית ארליך
חוץ ממשרד התרבות והספורט, הוועד האולימפי והפאראלימפי והתאחדות אילת, יש גופים נוספים שיכולים להעביר את הסכומים?
עפרה שרון
תמיד יכולות רשויות מקומיות לתת, אבל אנחנו לא בהסדרה הזאת, ואנחנו לא בקיאים מה הם נותנים ואיך הם נותנים אם הם נותנים, אז לא נכון בהכרח להיכנס לזה בחקיקה. יש הדברים הבטוחים, הקבועים שיש כל השנים שזה המשרד והוועדים שלתקופות היו לסירוגין – חלק היה המשרד משלם והוועד האולימפי היה בנפרד, והיו שנים שצירפנו את המענקים ביחד ושילמנו אותם כמענק אחד וזה ניתן אז על-ידי ארגוני הגג שזה הוועד האולימפי, הפאראלימפי ואילת.
שלומית ארליך
אז זה יהיה מענק ששילם משרד התרבות והספורט, הוועד האולימפי בישראל, ואנחנו נעלה מלמטה בשינוי נוסח את הוועד הפאראלימפי הישראלי ונוסיף או התאחדות אילת – התאחדות ישראלית לספורט תחרותי לא אולימפי. אני חוזרת לכחול – לזוכה במקום הראשון, השני או השלישי בתחרות שהתקיימה במסגרת המשחקים האולימפיים. פה, עפרה, אני מבינה שיכול להיות מצב שבו מקום ראשון, שני ושלישי יזכו יותר מאדם אחד?
עפרה שרון
נכון, למשל בענפי הזירה בג'ודו וכאלה יכולים לזכות במקום שלישי במדליית ארד יותר מאחד. כלומר יש מקום שלישי ורביעי אבל שניהם מדורגים במקום השלישי. אני חושבת שהנוסח די ברור גם אם הוא זוכה רביעי, הוא מספר 4 אבל הוא זוכה במקום השלישי.
גיא גולדמן
הנוסח מכסה שני זוכים במקום השלישי.
שלומית ארליך
כלומר כשאנחנו משאירים את זה במקום הראשון, השני או השלישי, הכוונה היא לזה שגם יותר מאחד.
עפרה שרון
רק אם אפשר לתקן בנוסח – לא אולימפי אלא שאינו אולימפי.
אופיר כץ (הליכוד)
סך הפרס מתחלק בין כולם?
היו"ר אלכס קושניר
כן, זה ברור.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
הם עולים מבית הניחומים - אנחנו יודעים איך זה קורה, ואז שניים נכנסים בפנים. זה מחולק בין כולם.
היו"ר אלכס קושניר
וכולם פטורים ממס.
עפרה שרון
אני מבקשת לנוסח – במקום לרשום לא אולימפי, לרשום שאינו אולימפי.
שלומית ארליך
לקחנו את הניסוח מחוק הספורט. שם מופיע פעמיים לא אולימפי.
עפרה שרון
הנוסח האחרון – עברנו עליו במבחני תמיכה עם מחלקת נוסח במשרד המשפטים והם שינו את זה שאינו אולימפי.
שלומית ארליך
נבדוק את זה. אמרנו – לזוכה במקום הראשון, השני או השלישי בתחרות שהתקיימה במסגרת משחקים האולימפיים, המשחקים הפאראלימפיים ונוסיף פה משחקי עולם, אליפות עולם, משחקי אליפות אירופה או אליפות מוכרת לפי העניין – צריך להראות אם אתם מבקשים להכניס את זה כי אליפות מוכרת תהיה הגדרה שתאפשר הכנסת אליפות חלופית שהוכרה על-ידי משרד התרבות והספורט בהתייעצות עם היחידה לספורט הישגי או תחרותי. כי אני מבינה שחלק מהתחומים כמו הטניס והגולף שעפרה דיברה עליהם, לא ייכללו, אלא אם כן- - -
היו"ר אלכס קושניר
איך עובד אצלכם תהליך ההכרה? נגיד בטניס.
עפרה שרון
יש היחידה לספורט הישגי, אם מדברים על הטניס, כי זה ענף אולימפי, ושם היחידה הזאת, שהיא מורכבת מנציגים גם של מכון וינגייט, גם של הוועד האולימפי וגם נציגים של המשרד, יושבים ביחד ודנים בחלופות ובודקים מה המקבילה. השם הוא לא אותו שם אבל יש מקבילה מבחינת הרמה המקצועית. גילי בעניין גם של הטניס, גם של הגולף, יכול לתת מענה כי הוא ישב באותה ועדה כשהחלנו אז על הגראנד סלאם.
היו"ר אלכס קושניר
יחידה לספורט הישגי זה מחלקה במשרד התרבות והספורט?
עפרה שרון
לא. היחידה לספורט הישגי היא יחידה מקצועית שמורכבת מנציגים של הוועד האולימפי, אנשי מקצוע בתחומם, כל אחד בהתאם לענפים- - -
היו"ר אלכס קושניר
זו יחידה ממשלתי? עמותה? מה זה?
עפרה שרון
לא, היחידה לספורט הישגי היא יחידה שפועלת בתוך מכון וינגייט. היא זרוע בתוך מכון וינגייט, זרוע ביצוע.
היו"ר אלכס קושניר
איך היא מאוגדת?
סימון דוידסון (יש עתיד)
היא יושבת- - -
עפרה שרון
הם לא ישות עצמאית משפטית. הם זרוע בתוך מכון וינגייט.
היו"ר אלכס קושניר
ומכון וינגייט מה צורת ההתאגדות שלו?
עפרה שרון
תאגיד סטטוטורי שהוקם על-פי חוק.
שלומית ארליך
מה שמכירים בו, יש רשימות שמתפרסמות? איפה זה מוכר? זה משהו שיש לו פומביות?
גיא גולדמן
יש נוהל, קריטריונים שפורסמו באינטרנט על איך הוועדה מקבלת החלטה?
עפרה שרון
הוועדה מקבלת החלטה בצורה מקצועית. כל החלטות הוועדה שקופות, מפורסמות.
גיא גולדמן
יש קריטריונים ונוהל, איזה קריטריונים להכרה בספורט כזה?
עפרה שרון
הקריטריונים הם לא להכרה בספורט אלא להגדיר מה התחרות שהיא מקבילה למשחקים, לאליפויות עולם או אליפות אירופה בדרג המקצועי שלה. זה אומר שאם יש ענף שבו לא קראו למשחק הספציפי אליפות עולם, אנחנו אומרים מהי אליפות עולם, למה היא שוות ערך בהתאם לכמות המשתתפים, בהתאם לדרגה המקצועית, בהתאם לסוג הפעילות והתחרות שנעשית, לדרישות המקצועיות, ואז היחידה לספורט הישגי יושבת, דנה, אומרת: אין דבר כזה אליפות עולם בטניס. בוא נבדוק מה המקבילה מבחינת הדרישות המקצועיות ומבחינת מה שנדרש – היא לא רק מקצועית כי היא יכולה להיות מאוד מקצועית, אבל טכנית למשל אם ישתתפו בה הרבה פחות מדינות וכו' אז אף אחד לא יעשה את ההקבלה לאליפות עולם. ההקבלה היא ברמת הסטטוס, וגם פה אני נותנת את המקום לגילי לוסטיג, הוא ישב שנים רבות בוועדות ויכול לפרט מה היו השיקולים המקצועיים כי ישב בראש הוועדה הזאת.
גיא גולדמן
היושב-ראש, יש ענף שגם אין לו אולימפיאדה וגם אין לו אליפות עולם- - -
היו"ר אלכס קושניר
אבל טניס יש לו אולימפיאדה.
גיא גולדמן
אבל לא קיבלנו עד עכשיו את רשימת הענפים.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
בטניס יש למשל הגראנד סלאם.
היו"ר אלכס קושניר
מה עם אופניים? גילי, בבקשה תתייחס.
גלעד לוסטיג
עפרה הסבירה את זה יפה מאוד, אבל אני רוצה להוסיף כמה נקודות, שתהיו רגועים. לכל הנושא של חלוקת תמריצים יש קריטריונים ברורים, ידועים, נגישים לכולם, שמפורסמים גם בחוברות מודפסות וגם באתרי האינטרנט כמובן. כל ספורטאי, איש מקצוע, איגוד, אגודה, יודעים בדיוק מה הם צריכים לעשות כדי לזכות בפרס ומה קורה אם זוכים במדליה שני ספורטאים, שלושה או קבוצה כמו שהיה לנו בג'ודו במדליית הארד שלהם. הכול כתוב, ידוע, איך מחלקים את זה. למשל, אם יש זוג, כל אחד מקבל 75% מהפרס וכן הלאה.

לגבי איך מכירים בתחרויות – עפרה הסבירה את זה מצוין. אין לנו הרבה. גם בטניס, גם באופניים, גם גולף שמופיעים במשחקים האולימפיים הם זהים לכל הענפים. פעמיים היינו קרובים למדליה בטניס – אנשים לא יודעים אבל אנדי ויוני היו גם באתונה וגם בלונדון במקום החמישי, כפסע ממדליה, אבל כשיש בתחרויות היום-יומיות במחזור האולימפי אנחנו מחשיבים להם כמובן תוצאות אליפויות שהן שוות וכידוע הגראנד סלאם בטניס, שיש ארבעה כאלה בשנה, בהחלט יכולים להיות מקבילים לאליפויות עולם. הנושא הוא כמובן דיון מקצועי, רציני, שאתה משווה ומכיר, וגם – גם זה עלה קודם בדיון המוקדם – יש גם תנאי איך אנחנו מכירים בתחרות. בתחרות צריכות להיות לפחות שמונה מדינות שונות. כדי לזכות בתמריץ בענפי הקרב אתה צריך לנצל לפחות שני קרבות על המזרן וכן הלאה. כלומר יש תנאי סף מאוד ברורים כדי שניתן תמריץ על תחרויות- - -
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
למה 8 מדינות ולא 10 ולא 6?
גלעד לוסטיג
שאלה טובה. רצינו להחליט מה זה המינימום לכך שהתחרות תהיה ברמה מספיק טובה כדי שנכיר בה כי היא ראויה לתת תמריץ. אני חושב ששמונה זה נמוך מדי, אבל בגלל השונות הרבה בין הענפים ובמספר המשתתפים בחלק מהענפים הוחלט ללכת על רף שלפחות שמונה מדינות משתתפות בתחרות ואז אתה יכול להכיר בה כתחרות מספיק רצינית כדי לתת את התמריץ.
סימון דוידסון (יש עתיד)
למשל, היתה אליפות אירופה בשחייה אומנותית ובקבוצתי השתתפו רק ארבע קבוצות, אז גם אם זוכים במדליה זה לא נחשב בתמריצים כי לא היו שמונה מדינות.
היו"ר אלכס קושניר
היועצת המשפטית של משרד הספורט.
עפרה שרון
לגבי הסוגיה שאם מכניסים אליפויות עולם ואליפויות אירופה ולא יכניסו את האליפויות החלופיות שמוכרות, המשמעות היא שכל הספורטאים יקבלו פטור מתשלום מס על מענקים, ויהיו ענפים למרות שהם משחקים במשחקים האולימפיים רק בגלל שבשם של אליפות העולם שלהם לא קוראים אליפות עולם כפי שרשומה ממש בצמד המילים האלה אלא רק מקבילה - הם ישלמו. כלומר כל הספורטאים האחרים, הקולגות שלהם בענפים אחרים יהיו פטורים מס. מדובר במעט ענפים אבל תבינו את המשמעות של ספורטאי.
היו"ר אלכס קושניר
כמה ענפים כאלה יש היום שאושרו על-ידי היחידה לספורט הישגי?
עפרה שרון
שניים, טניס וגולף. אבל מחר יכולים להיות עוד.
היו"ר אלכס קושניר
כל עוד החלטה מתקבלת על-ידי יחידה מקצועית על בסיס קריטריונים ברורים- - -
גיא גולדמן
אבל אין קריטריונים.
אופיר כץ (הליכוד)
אמרו שיש.
גיא גולדמן
הם אומרים שהם מקבלים את ההחלטה בצורה מקצועית וחזקה שאכן כך קורה. לא טענתי אחרת. כל אחד פועל בצורה אמינה לפי מיטב שיקול הדעת שלו. זה שאין חלילה וחס שיקולים זרים לא אומר שזה בצורה מסודרת עם קריטריונים.
עפרה שרון
סוגית המלגות מחולקת לפי קריטריונים שכתובים מראש ויודעים אותה מראש, כי אם עושים שינויים, והם עושים שינויים לעיתים תכפות – יכול להיות שיהיה שינוי כי פתאום יש דרישה מהארגון הבין-לאומי למשהו אחר אז יעשו שינוי ויעשו התאמות מבחינת הקריטריונים, למשל, אם פתאום קובעים שקריטריון הישג הפך להיות מספר כזה ולא תוצאה כזו, יעדכנו בהתאם.
היו"ר אלכס קושניר
לא מדברים על מלגות אלא על הפרסים.
עפרה שרון
למה צריך לזכות ובאילו תחרויות ובאילו נקודות ציון צריך להיות - הן מפורסמות כל הזמן על-ידי הארגונים המקצועיים שזה מה שאמרתי, חוברת שיוצאת מהיחידה לספורט הישגי, גם הפאראלימפי וגם האולימפי וגם ארגון אילת. אם צריך לעשות תיקונים, הם נעשים אחרי שעושים דיון מקצועי, מסבירים ומנמקים – למשל, אם זה בגלל דרישה בין-לאומית או דרישה מקצועית אחרת כי הרף עולה וכו' כדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר, ואחרי שגם הפרוטוקול הזה קיים, חשוף לציבור ומנומק בכתב, הוא מעודכן בתוך חוברת של קריטריונים שאפשר לתקוף אותה. היא קיימת. היא מפורסמת, היא שקופה לכל הספורטאים ובכלל לענף הספורט.
שלומית ארליך
איפה רשימת הענפים? מדובר היום בטניס והגולף?
עפרה שרון
נכון, האולימפי.
גיא גולדמן
- - - אני לא מכיר משרד אחר שאישר או שהכיר ומקבל הטבת מס.
היו"ר אלכס קושניר
לא, הרי ההכרה הזאת על-ידי היחידה לספורט הישגי זה לא רק לצורך קבלת פרס – גם לצורך מלגות ועוד הרבה דברים אחרים.
עפרה שרון
נכון, כולל מלגות קיום שמחלקים עבור הספורטאים עבור ההישגים האלה. המשמעות של זה שספורטאי שלא יגיע לתוצאות האלה או שלא יכירו בתחרות הזאת שלו לא יוכל לקבל בגינם מענק קיום- - -
היו"ר אלכס קושניר
כלומר לא מקימים פה ועדה שתבחן האם הספורט הזה או התחרות הזאת מזכה בפטור ממס. זה גוף שקיים ומנגנון שמתקיים. הנקודה ברורה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
מה המינוח הנכון – אליפות עולם או משחקי אליפות עולם?
שלומית ארליך
מה שראיתי בחקיקה קיימת בחוק וינגייט יש אליפות עולם, משחקי עולם, משחקי אליפות אירופה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
מה ההבדל בין אליפות אירופה למשחקי אליפות אירופה?
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אריק כותב – יש תחרויות, יש כמובן משחקי העולם, ויש תחרויות לא מוכרות שכל מיני אנשים קוראים להן אליפויות העולם. הן לא.
היו"ר אלכס קושניר
לכן יש יחידה לספורט הישגי. שתחליט מה כן ומה לא.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אולי אנחנו בתוך הדיון הזה ניתן להם את הפררוגטיבה לפי הקריטריונים שלהם, שהם יחליטו, כי אם יש כאלה שמשתמשים בתואר הזה או בכינוי הזה- - -
היו"ר אלכס קושניר
לכן יש יחידה מקצועית.
שלומית ארליך
עפרה, משחקי עולם כפי שמנוסח גם בחוק וינגייט, מה הכוונה?
עפרה שרון
משחקי העולם – זה המקבילה של המשחקים האולימפיים והפאראלימפיים. לגבי אליפויות, אנחנו משתמשים במונחים אליפות אירופה ואליפות עולם. אין לנו משחקי אליפות עולם, אין לזה גם משמעות כי ההגדרה היא אליפות. לפעמים אנחנו עושים שימוש במונח תחרות בין-לאומית או תחרות דרג א', והיא המקבילה של אליפות אירופה, אליפות עולם. משחקי אליפות זה טעות שנפלה בנוסח כשפורסם חוק מכון וינגייט. זה צריך להיות אליפות אירופה. לכן אין צורך להשתמש במילה תחרות אליפות אירופה.
שלומית ארליך
כשאנחנו מדברים בנוסח על אליפות עולם, אליפות אירופה ומשחקי העולם, אלה תחרויות שידוע וברור מה הן? יש פרסום שלהן.
עפרה שרון
משחקי העולם – זה כמו להגיד המשחקים האולימפיים, פשוט לענפים לא אולימפיים. אין פה עניין של יכול להיות בלבול או להכיר פתאום במשחקים אחרים, זה לא קורה. כפי שאמרתי, אלה משחקים שקורים אחת לארבע שנים עבור הענפים שאינם אולימפיים. זה בצורה חד-משמעית מאוד ברור מה זה משחקי העולם.

אליפות עולם ואליפות אירופה צריכות להיות מוכרות על-ידי הארגונים הבין-לאומיים. הם מגדירים מה זה אליפות עולם. הם קובעים אותם, מפרסמים אותם במסגרת התוכניות שלהם לאותה שנה, מהם אליפויות אירופה ואליפויות עולם. יש שוני. יש ענפים שיש להם יותר מאליפות אחת, ויש ענפים שבהם מתקיימת אליפות אחת לשנתיים, יש כאלה שמתקיימת כל שנה. יש שוני ביניהם אבל יש אליפות עולם ויש אליפות אירופה, והארגונים הבין-לאומיים הם אלה שמכירים בהם, להבדיל מאליפות ישראל, שזה משהו שנמצא פה בארץ ועל זה אף אחד לא דיבר.
היו"ר אלכס קושניר
אני רוצה להמשיך עם הנוסח. בבקשה.
שלומית ארליך
אליפות מוכרת – אמרנו: במסגרת המשחקים האולימפיים, המשחקים הפאראלימפיים, משחקי העולם, אליפות עולם, אליפות אירופה או אליפות מוכרת – אנחנו משאירים?
היו"ר אלכס קושניר
כן.
שלומית ארליך
לפי העניין. בעד זכייה בתחרות כאמור. לעניין פסקה זו אליפות מוכרת אליפות חלופית שהוכרה על-ידי משרד התרבות והספורט בהתייעצות עם היחידה לספורט הישגי או תחרותי.

גם כאן עפרה, היחידה לספורט תחרותי או הישגי כך היא מוגדרת?
עפרה שרון
כן. הייתי רושמת: לפי העניין, כי בענפים אולימפיים זה היחידה לספורט הישגי, ובענפים שאינם אולימפיים זה היחידה לספורט תחרותי.
שלומית ארליך
בסדר.

2. תחילה ותחולה. תחילתו של חוק זה ביום י"ז בטבת התשפ"א, 1 בינואר 2021, והוא יחול לעניין הכנסה שהתקבלה בגין זכייה בתחרות כאמור בסעיף 9.31 לפקודת מס הכנסה כנוסחו בחוק זה, שהתקיימה מאותו מועד ואילך.

המשמעות היא שהתחילה תהיה 1.1.21, התחילה היא רטרואקטיבית, וזה יחול לגבי כל הכנסה שהתקבלה בגין זכייה שהיתה לפי כל מה שהגדרנו פה.
עפרה שרון
למשל, לינוי אשראם שקיבלה מדליית זהב בהתעמלות וקיבלה מענק על הזכייה שלה במקום הראשון והיתה צריכה לשלם את המס – המענק שלה לא היה פטור ממס, לכאורה אם החוק נכנס לתוקף רטרואקטיבי, היא תהיה פטורה מאותו מס ששילמה. איך יישומית יעשו את זה - זאת שאלה שרשות המיסים אולי תענה עליה, אבל זו המהות. אם- - - זכה במדליה אולימפית, היה צריך לשלם מס – השאלה היא שהוא לא יצטרך לשלם.
רון כץ (יש עתיד)
הם כבר קיבלו את הכסף?
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
רשות המיסים, היא גם יודעת להחזיר.
אופיר כץ (הליכוד)
לא לוקח כמובן מאליו שהם יודעים להחזיר כסף.
היו"ר אלכס קושניר
רשות המיסים יודעת להחזיר כסף.
גיא גולדמן
כן.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
הם יצטרכו להגיש בקשה להחזר?
גיא גולדמן
מניח שכן. אף אחד לא יאתר אותם.
היו"ר אלכס קושניר
זה חמישה אנשים. אנחנו נעזור לרשות המיסים לאתר אותם.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אז מי שקיבל, יקבל את ההחזר?
היו"ר אלכס קושניר
כן, מ-1.1.21, שנה אחורה. בבקשה.
אופיר כץ (הליכוד)
קודם כל, שני דברים שאני רוצה שנקבל – את הרשימות שביקשנו, של כל הענפים – מה נכלל, מה לא נכלל. שנדע על מה אנחנו מדברים. יש לי עוד בקשה למשרד התרבות והספורט ולוועד האולימפי. אני מאוד מקווה שזה לא יהיה תמריץ להוריד את הסכום שהם מקבלים, כי עכשיו יקבלו עוד 35%.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
ממש לא. אנחנו חייבים לעקוב אחרי זה.
אופיר כץ (הליכוד)
שהסכומים יישארו איך שהם, שלא תחשבו להוריד, כי זה כסף שמגיע להם. אנחנו עושים את זה כדי שיקבלו יותר. אתם רוצים להגדיל – זה בכיף, אבל שלא ייפגע ולא יירד להם.
חנן דנצינגר
לשאלה הראשונה - אתה רוצה את רשימת כל הענפים?
עפרה שרון
שלחנו לוועדה את רשימת כל הענפים האולימפיים ושאינם אולימפיים.
היו"ר אלכס קושניר
יש את זה. נעביר לכם.
אופיר כץ (הליכוד)
מכיוון שאנחנו מכניסים את זה 21', אם אפשר לקבל את רשימת הספורטאים שזכו באליפויות אירופה, אליפויות עולם גם באולימפיאדה, כל הספורטאים שזכו ב-21' - נשמח לקבל את הרשימה.
היו"ר אלכס קושניר
חנן, שלחתם את זה ליועצת המשפטית של הוועדה. תעבירו את זה בבקשה למזכירות הוועדה כדי שזה יוכל להגיע לחברי הכנסת.
אופיר כץ (הליכוד)
גם את הרשימה של מי שזכה ב-21', שנדע מי זכה.
חנן דנצינגר
נשלח לכם את כל הרשימה.
היו"ר אלכס קושניר
אני רוצה להצביע על הנוסח.
עפרה שרון
המשרד גם בשמחה ישלח את רשימת השמות של הספורטאים לשנת 2021 כפי שנתבקש.
שלומית ארליך
בכמה מדובר?
עפרה שרון
אני לא רוצה לומר מהזיכרון.
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו מעלים להצבעה את הנוסח של החוק שכולל בתוכו – כן?
אופיר כץ (הליכוד)
הגשתי הסתייגויות. אני רוצה להוריד אותן. הסתייגות דיבור. הסתייגות אחת לכל חבר מימינה, ש"ס, ליכוד וציונות דתית.
היו"ר אלכס קושניר
חשוב לי לסכם. קודם כל, הצעת החוק הזו היא ממשלתית אבל הצטרפו אליה הרבה מאוד חברי כנסת – חברי הכנסת יוסי שיין, יריב לוין, אופיר כץ, סימון דוידסון. הם היו היוזמים של הצעות החוק הפרטיות שמוזגו להצעת חוק אחת. כרגע אנו מצביעים על נוסח שכולל בתוכו זוכים במקום ראשון, שני ושלישי גם את הזוכים האולימפיים, גם פאראלימפיים, גם ענפים שאינם אולימפיים וגם הזוכים בתחרויות אליפויות אירופה ואליפויות עולם. אני חושב שזה צעד מאוד חשוב כדי שסוף-סוף מדינת ישראל תוקיר את ההשקעה של אותם אלה שמשקיעים את כל החיים שלהם כדי להגיע להישגים המופלאים האלה, מייצגים את מדינת ישראל, ובסופו של דבר עומדים על הפודיום מתחת לדגל מדינת ישראל בצבעי כחול לבן וזה הדבר הקטן שאנו יכולים לעשות עבורם. אני מאוד מקווה שההצבעה תהיה פה אחד – לא רק פה אלא גם במליאה, ונעביר את החוק הזה בקריאה שנייה ושלישית מהר ככל הניתן.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
זו בשורה גדולה לכל אלה שעושים כבוד גדול למדינה, לכן זו התחלה נהדרת בספורט ונעשה זאת בתחומים נוספים.
היו"ר אלכס קושניר
אם כך הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה- - -
שלומית ארליך
יש פה עוד עניין מבחינת – מדובר בבוגרים או לא בבוגרים?
עפרה שרון
לדעתי היה ברור לכולם שמדובר בבוגרים שאף אחד לא נתן את הדעת שיש גם עבור לא בוגרים. משחקים אולימפיים ברור שקל לנו במשחקי עולם, אבל יש אליפויות לנוער.
שלומית ארליך
השאלה אם זה משהו שאנחנו צריכים להבהיר אותו ברמת הנוסח.
עפרה שרון
אחרת המשמעות של הנוסח שיש לך אליפויות אירופה ועולם שתיתני גם לא לבוגרים, ואף אחד לא כיוון לשם.
שלומית ארליך
זה ברור מהנוסח?
עפרה שרון
צריך לעשות הבחנה כי משחקים אולימפיים, פאראלימפיים ומשחקי העולם זה ברור, אבל ברגע שהוספנו אליפויות עולם ואליפויות אירופה ואליפות מוכרת, בשלושת אלה צריך לחדד שמדובר רק על בוגרים, כי בהם יש גם אליפויות נוער ואף אחד לא התכוון לפתוח, בטח לא בממשלתית, את המענקים גם בסוגיה הזו.
שלומית ארליך
איך את מציעה לחדד את זה בנוסח?
עפרה שרון
אולי: אליפויות עולם, אליפויות אירופה או אליפות מוכרת לפי העניין לבוגרים בעד זכייה של בוגר. אחשוב על נוסח.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
זה לא של בוגר. יש רבים מהזוכים שהם בני 12, 14. לכן המונח- - -
עפרה שרון
יש כאלה שנמצאים והם על הקצה. יכולים להיות בני 17 שיתחרו בבוגרים אבל לא בני 12. הכוונה היא בכל מקרה שהאליפות עצמה היא אליפות בוגרים.
היו"ר אלכס קושניר
צריך לומר שהתחרות היא לבוגרים.
שלומית ארליך
כשאתם קוראים את חוק מכון וינגייט ששם יש הגדרה של תחרות בין-לאומית רשמית וכתוב בה במפורש שתחרות בין-לאומית רשמית היא אחת מאלה – משחקים אולימפיים, פאראולימפיים, אליפות עולם, משחקי עולם, משחקי אליפות אירופה, אליפות שחמט או תחרות בין-לאומית וכו'- - -
עפרה שרון
שם זה לא רק בוגרים.
שלומית ארליך
יש מקום אחר בחקיקה שיש הבחנה בין בוגרים לצעירים או התייחסות לזה?
עפרה שרון
לא, יש את זה רק במבחני תמיכה, ואז אנחנו עושים את זה בקטגוריה נפרדת - משחקים אולימפיים, משחקי עולם, משחקים פאראלימפיים, ובקטגוריה נפרדת אנחנו עושים אליפויות אירופה ועולם לבוגרים. אפשר לרשום: וכן, אחרי המשחקים הפאראלימפיים ואז יש לך משחקי העולם, ואז אולי נעשה פה: וכן עבור אליפויות עולם ואליפויות אירופה או אליפות מוכרת לפי העניין לבוגרים בעד זכייה בתחרות כאמור, כדי שיהיה ברור שאף אחד לא מדבר על זה – במשחקים אולימפיים אין צורך לומר בוגרים. כשאנחנו מדברים על אליפויות כן חשוב לומר בוגרים, לכן הייתי עושה את ההבחנה. כלומר אחרי משחקים פאראלימפיים ומשחקי העולם, הייתי רושמת: וכן עבור אליפויות עולם, אליפויות אירופה או אליפות מוכרת לפי העניין לבוגרים בעד זכייה בתחרות כאמור ואז ברור שיש הבחנה. ב"וכן" את עושה את ההבחנה בין משחקי העולם והמשחקים האולימפיים והפאראלימפיים לבין היתר, ששם את מחדדת שזה רק לבוגרים. אחרת הפתח פה מטורף וזו לא היתה הכוונה.
היו"ר אלכס קושניר
אחרי החידוד הזה נעלה את הצעת החוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 259) (פטור ממס על מענק לזוכה בתחרות במסגרת המשחקים האולימפיים או הפאראלימפיים).
שלומית ארליך
השם יהפוך להיות הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 259), התשפ"ב-2021.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד – פה אחד
אושר.
היו"ר אלכס קושניר
הצעת החוק התקבלה פה אחד בוועדה, והיא מוכנה לשולחן הכנסת לקראת קריאה שנייה ושלישית.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אפשר מילה? בתחילת הדיון הזה הסברתי על המצוקה הגדולה במשך המון שנים של הספורט הישראלי שזה התקציב. זה אחד הדברים שיש קונצנזוס בכנסת ישראל. כולם אוהבים ספורט, כולם רוצים שהילדים שלנו יעסקו בספורט. רוצים שגם בחברה הערבית יעסקו בספורט, בפריפריה. רוצים שיהיו מתקנים לילדים ששלנו. אני מבקש מהאנשים החשובים בוועדת הכספים בראשות אלכס קושניר – אני יודע שאתה מאוד אוהב ספורט, והיית ספורטאי בעצמך - הנושא של תקציב המדינה והתקציב שהולך לספורטאים הוא בדיחה עצובה. רק 260 מיליון שקל מגיעים בסוף לאגודות ואיגודים. זה סכום מביך. עליכם בתקציב הבא ביחד עם דחיפה של חברי הכנסת להגדיל משמעותית את התקציב למען הספורט הישראלי. אני מבקש ומודה לכולם על הרצון גם קואליציה וגם אופוזיציה, לעזור לספורטאים ולהקל עליהם את הנושא.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
תודה ליושב-הראש, שלקח את הפיקוד על כל הדבר הזה וגם הרחיב. כולנו רוצים להרחיב לספורטאים ולאלופי עולם, שמביאים כבוד, יוצרים תרבות חדשה ברמה הזאת ונותנים עידוד לתופעה שהיא כל כך חשובה בחברה הישראלית, וזה איתות למצוינות בחברה הישראלית, ואנחנו שמחים שההחלטה הזאת מתקבלת עם כל הגורמים בבית.
היו"ר אלכס קושניר
תודה רבה. אימאן.
אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
אני מבקשת שתהיה קצת הוגנות גם פה. יושבים פה חברים – אני מדברת בשמי, שמלכתחילה רציתי לדבר ולהעלות את הסוגיה של החברה הערבית, ויש לי גם ראייה לדברים אחרים בנושא הזה שגם צריך לתת להם ולא רק לבוגרים, ולא מתאפשר פשוט מאוד בסוף הדיון. בסופו של דבר אני מברכת על המהלך, מקווה ומצפה שאנחנו ניקח בחשבון גם את האחרים, כי מי שמגיע לאליפות עובר ומשקיע רבות במשך החיים וההורים שלו משקיעים רבות, לכן יש להתחשב גם בנקודה הזאת.
שלומית ארליך
רק ביקשתי מעופרה להבהיר, לגבי ההבחנה בין הצעירים לבוגרים.
היו"ר אלכס קושניר
שנייה. חבר הכנסת בליאק.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
תודה, אדוני. אני רוצה להודות גם לך ולכל חברי הכנסת שתמכו בהצעה החשובה הזאת. סוף-סוף בכנסת הזאת יש מחויבות גדולה לנושא של הספורט הישראלי, ואני בטוח שגם בתקציב הבא נביא בשורה – אני מסכים איתך סימון, נעבוד על זה ונביא בשורה גדולה.
היו"ר אלכס קושניר
אופיר כץ.
אופיר כץ (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, אני רוצה לברך אותך על קידום הנושא מרגע שעבר במליאה בצורה מקצועית, עניינית. הקשבת גם לנו חברי הכנסת, והכנסנו שינויים שלא היו במקור, גם בחוק שלי, גם בזה הממשלתי. שמענו את הגופים המעורבים ורלוונטיים והכנסנו את השינויים שעושים דבר וטוב ונכון למען הספורטאים בישראל. כפי שאמרתי בדיון הראשון, כולנו גאים שאנו רואים את דגל ישראל ושומעים את ההמנון, לאלה שמביאים לנו את המקום הראשון – זה מצד אחד. מצד שני, עד עכשיו היינו לוקחים להם כסף שעבדו עליו במשך שנים, השקיעו ממרצם, מכספם, ולצערי יש אלה שאין להם האפשרות ונושרים באמצע. אנחנו עושים סוף לדבר הזה. אז ביחד עם זה שאנחנו גאים בהם ושמחים על זה שהם מייצגים את מדינת ישראל בכבוד רב, אנחנו אומרים להם: הפרס שאתם מקבלים בזכות ההשקעה, בזכות ההתמדה, בזכות הכבוד שאתם עושים למדינת ישראל, אנחנו מפסיקים לקחת מהיד השנייה, והפרס שתקבלו יהיה שלכם ורק שלכם כי זה מגיע לכם. תודה לכל חברי הכנסת שהיו שותפים.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
גם תודה לשר האוצר שהעלה את זה לממשלת ישראל, הביא את ההצעה הזאת כהצעה ממשלתית וראוי לכל השבח שקידם את זה כהצעה ממשלתית, תודה רבה לשר האוצר אביגדור ליברמן בעסק הזה.
היו"ר אלכס קושניר
נכון. מבטיחים ועושים. שלומית.
שלומית ארליך
ההערה של ההבחנה בין הצעירים לבוגרים עלתה ממשרד התרבות והספורט. ביקשתי מעפרה להתייחס ולהסביר למה נדרשת ההבחנה הזאת.
עפרה שרון
ספורטאים בוגרים הם ספורטאים שכל יום זה מה שהם עוסקים, הם עוסקים רק בעולם הספורט. הם מתקיימים ממלגות קיום. אין להם זמן לעסוק בעבודה אחרת. הם מתקיימים אך ורק מהפעילות שלהם בספורט. היום חלק מהם, למשל אם מדברים על ענפים אישיים, זה לא אנשים שמקבלים שכר מבעלים. זה לא כמו בקבוצת כדורגל שהשחקנים מקבלים שם שכר. הם חיים ממלגות הקיום ובמקרה הטוב מספונסרים שיש להם. לכן כשקיבלנו לפטור אותם כשהם כבר מגיעים למקום שנמצאים על הפודיום, במקומות הגבוהים ביותר, לתת להם את המענק במלואו להבדיל מנוער שזה לא המצב שלהם – הם נמצאים בתחום הלמידה, הם לא מתפרנסים מכך. נכון שהם צריכים לקבל תמיכה מקצועית וכלכלית, ולכן יש לנו מבחני תמיכה ואנחנו תומכים, וגם מלגות בגילאים מסוימים יש מלגות אבל זה לא מלגת קיום. זה מלגת סיוע. זה כדי להקל על ההורים. זה לא אותה פוזיציה, כשאתה מדבר על מענק של ספורטאי שזה כל עיסוקו, מהבוקר עד הערב הוא חי ונושם את הספורט ואין לו יכולת לממן עצמו משום מקור אחר.
היו"ר אלכס קושניר
תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:45.

קוד המקור של הנתונים