ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 30/12/2021

תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2022), התשפ"ב-2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



25
ועדת הכלכלה
30/12/2021


מושב שני



פרוטוקול מס' 135
מישיבת ועדת הכלכלה
יום חמישי, כ"ו בטבת התשפ"ב (30 בדצמבר 2021), שעה 13:00
סדר היום
הצעת תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2022), התשפ"ב-2021
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מרדכי ביטון – היו"ר
לימור מגן תלם
אורי מקלב
יסמין פרידמן
חברי הכנסת
ולדימיר בליאק
מיכאל מלכיאלי
מוסי רז
נירה שפק
מוזמנים
שר החקלאות ופיתוח הכפר עודד פורר
סגן השר אביר קארה
נעמה קאופמן פס - מנכ"לית משרד החקלאות ופיתוח הכפר

ד"ר אסף לוי - מנהל אגף בכיר, גורמי ייצור, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אפרת ורד - עו"ד, סגנית בכירה ליועצת המשפטית, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אור מלכי - עו"ד, רפרנט חקלאות וצער בעלי חיים, משרד המשפטים

אבשלום וילן - מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל

עמית יפרח - מזכ"ל תנועת המושבים

שמואל לויט - מנכ"ל המועצה לענף הלול

מוטי אלקבץ - מזכיר ארגון מגדלי העופות

שמעון ביטון - נציג מגדלי המטילות

משה מזרחי
ייעוץ משפטי
מירב תורג'מן
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
ד"ר עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים

< נושא >> הצעת תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2022), התשפ"ב-2021
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
צוהריים טובים או בוקר טוב כי אנחנו אחרי עוד לילה ארוך ומייגע במליאה.

אני רוצה להגיד לכם היכן הדברים עומדים בסוגיית ענף ההטלה ומה הציפיות שלנו כוועדת הכלכלה. הגענו ליום האחרון. חובתנו ככנסת לעמוד בלוחות הזמנים שהמחוקק קבע לנו לאשר תקנות ולתקן תקנות. כולכם יודעים הייתי מאוד מעורב בשלושת-ארבעת הימים האחרונים והקצינו לנושא עשרות שעות כדי לגבש הסכמות. בסוגיית התקנות, אני לא רואה מרחק עצום. יש הבדלים בתפיסת הכמויות ובעוד כמה סעיפים קטנים אבל בסך הכול ניתן בתוך שעה לגבש את נוסח התקנות. חלקים גדולים מהתקנה כבר אישרנו ואולי 70-60 אחוזים מהעבודה כבר ביצענו.

בוקר טוב. ברוכים הבאים לשר החקלאות ופיתוח הכפר.

מעבר לסוגיית התקנות יש סוגיות שמשפיעות על ענף ההטלה שמשרד החקלאות מבקש לדון בהן ולעגן אותן בהסכמות מחוץ למסמך של התקנות. זה יעד שהוא ראוי אבל אני לא יודע אם הוא יכול להיות בר השגה בזמן הזה. הוא יכול להיות בר השגה אם כל הצדדים נפתחים ומתגמשים מאוד מאוד, כל אחד בדברי שחשובים לו.

היום יום חמישי. רובנו לא תכננו שנהיה בכנסת ביום הזה והיום הזה יכול להיות ארוך או יכול להיות קצר אבל זה תלוי בצדדים, בגישה ובצורת הניהול של הדברים בשעות הקרובות. אני מתכוון לעשות כל מה שאני יכול כדי להביא בשורה ולסיים את סוגיית התקנות עוד היום. הדבר הזה לא תלוי רק בי אלא הוא תלוי במשרד, הוא תלוי בשר, הוא תלוי במגדלים ובארגונים והוא תלוי בחברי הכנסת. אבל היעד שלי הוא להצליח לעמוד בתקנות במועד הקבוע בחוק ולא לחרוג מהחוק, לא לייצר ואקום משפטי, לא לייצר מציאות שהיא משברית גם מבחינת התנהלות הכנסת מול הממשלה שהרי הממשלה לא עמדה ביעדיה להגיש לנו את הדברים בזמן על אף שקיבלה התרעה מספקת להגיש לנו את התקנות במועד שיאפשר לוועדה לבצע דיונים נינוחים וארוכים. על דעת עצמנו, רגע לפני הסוף, קבענו מועד לדיון בתקנות בלי לדעת שנקבל את התקנות. בסופו של דבר קיבלנו את התקנות אבל הנוסח הזה הוא לא הנוסח שהיה בשנים הקודמות אלא יש בו שינויים ובעצם הוא יצר אתגר להגיע שוב להסכמות.

עיקר היום יוקדש למשא ומתן להסכמות. אין טעם להתנגח כאן בשולחן הוועדה. הדבר הזה לא מועיל ולא מקדם. מעבר לוונטילציה והצהרות ריקות מתוכן, עם ישראל לא ייהנה מתוכן הדיון שיכול להתפתח ואין בזה טעם.

העסק מתוח ויש גם רגשות. כולנו צריכים להתאמץ. גם אני מעורב בזה וגם לי יש בטן מלאה אבל אני לא מתעסק בזה כי יש לי משימה והמשימה היא להביא תקנות, להביא הסכמות, אולי להביא גם תפיסה רחבה לענף הזה. אני נצמד למשימה ולא נצמד להתנהלות או מה עשו לו או איך עשו את זה או איך התנהלו. הדברים האלה לא יקדמו אותנו בשעה הזאת.

אני מבקש שעכשיו אנשים לא ידברו אלא אם כן הם חייבים לדבר. בסוף סבב קצר של דוברים, אני אוציא את הישיבה הזאת להסכמות, למשא ומתן. המשא ומתן הזה יהיה מוגבל בזמן. משכן הכנסת ביום חמישי נסגר בשעה 15:00. אם נראה התקדמות דרמטית, לא נסגור אותו ב-15:00. אבל אני אציב לכם את אזור השעה 14:00 כדי להגיד לי אם יש סימני נפט. אם אין סימני נפט, אנחנו נסגור את הישיבה היום ובעצם נלך הביתה ללא תוצאה ובאופן משברי. אם נהיה מאוד קרובים ויש בעיית ניסוח וזמן של עבודה משפטית, נראה שרוב הדברים נסגרו – נוכל לתת עוד זמן ונדע שאנחנו במסלול של התקדמות. השעה 14:00 תהיה בשבילי שעה לבחינה האם הייתה התקדמות במשא ומתן ולכן צריך לעבוד באופן מואץ גם על התקנות, ואם רוצים – גם על דברים אחרים ולחשוב מה ריאלי בזמן הזה ומה לא ריאלי.

אמרתי שעה 14:00 אבל שכחתי שדחיתי את הישיבה לשעה 13:00. היא הייתה צריכה להיות בשעה 12:00. אם כן, אנחנו נקבע את 15:30 ולא 14:00. נחדש את הישיבה בשעה 15:30 במידה ונראה שיש התקדמויות דרמטיותך וכי ניתן להגיע להסכמות. אם נראה שלא, נסיים את היום הזה.

אני מבקש שחברי כנסת שכבר דיברו באופן כללי על ההטלה, אין טעם להתייחס עכשיו.. מבחינת סדר היום של הוועדה, הדיבורים אמורים להיות רק ספציפית לתקנות שעדיין לא אושרו, לסעיפים שלא אושרו. לפנים משורת הדין, מי שרוצה להגיד דברים כלליים ותמציתיים, גם אם השר ירצה לומר כמה דברים, המגדלים ירצו, אני מבקש לא להתלהם. תשמרו את זה לאחר כך. לריב מכות ולהתגושש, יהיו לנו עוד הרבה ימים. עכשיו זאת אולי שעת רצון אחרונה ביום הזה, לנסות להגיע להסכמות. לכן, אני מבקש להתאפק, לומר את הדברים באופן ענייני, לא פוגעני ולא לגופו של אדם אלא לגופו של עניין. בסוף הסבב הזה נצא לדיונים פנימיים, למשא ומתן בין הצדדים.

השר, אתה רוצה לפתוח או להיות אחרון הדוברים?
שר החקלאות ופיתוח הכפר עודד פורר
מבחינתי אפשר לצאת להפסקה ולדבר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סגן השר אביר ביקש לומר כמה מילים. המגדלים יתייחסו. אם תרצה, תוסיף ואחר כך נסגור את החלק הזה של הדיון.
סגן השר אביר קארה
אדוני היושב ראש והחברים היקרים, גם המגדלים וגם אדוני השר, אני רוצה להגיד לכם שיש לכם הרבה מזל שמי שמנהל כאן את המשא ומתן זה מיכאל ביטון. אני משוכנע שבסוף היום הוא יגיע להסכמות טובות לטובת כולם.

אני רוצה לומר שאני חושב שקצת מערבבים אותנו. אני תומך באופן מלא בביטול של משטר התכנון ואני חושב שהגיע הזמן, בשנת 2021, שיוקר המחיה בישראל הוא ברמת מכעיס ואנחנו יודעים ושומעים את זה. לתוצרת החקלאית יש כאן משימה מאוד גדולה. לתוצרת החקלאית במדינת ישראל יש חלק מאוד משמעותי בסל הקניות של הישראלים. אנחנו מדברים על דגים, אנחנו מדברים על טונה, אנחנו מדברים על בשר, אנחנו מדברים על עוף, אנחנו מדברים על ביצים, על פירות, על ירקות. סל הקניות בסופר הוא יקר ואני חושב שאחת המשימות שלנו , אם לא המשימה החשובה ביותר, היא להביא בשורה לאזרחי ישראל ביוקר המחיה. אני סומך עליך בעניין הזה.

הרושם שלי הוא שהמגדלים לא באמת רוצים להגיע להסכמות גם עם השר. בדרך לכאן דמיינתי מצב שאם היינו רוצים לתכנן את המסעדות בישראל – יש בישראל 14 אלף מסעדות – ואם היינו קובעים כאן בוועדה שממחר בבוקר אי אפשר לפתוח עוד מסעדות ויש מועדון סגור ל-14 אלף מסעדות בלבד, מה זה היה עושה למחירים.

בכל מקום שהמדינה מתערבת - זאת תפיסת עולמי וזאת התפיסה שאני חושב שגם צריכה להיות בכנסת הזאת - קורים שלושה דברים באופן עקבי ואנחנו רואים את זה כאן בתכנון, ובצורה משמעותית רואים את זה במשטר התכנון של הביצים: האיכות יורדת, היעילות יורדת והמחיר עולה. זה בדיוק מה שקרה כאן. האיכות היא נמוכה, המחירים עולים והיעילות היא יעילות שמתאימה לשנות ה-50.

אני כן חושב שעם כל הרגישות, אני תומך בשר החקלאות בעניין הזה וגם בשר האוצר. אני חושב שיש כאן הזדמנות חסרת תקדים והייתי שמח לראות שזה מסתיים היום. אני הלכתי למקום היותר קיצוני של ביטול משטר התכנון אבל אני חושב שכאן, בעניין הזה, צריך לאפשר לכל מי שרוצה במדינת ישראל לגדל מטילות - וגם פונים הרבה מאוד מגדלים שלא יכולים לעשות את זה – בלולים חופשיים או מה שנקרא ביצי חופש, לאפשר את זה בלי מכס ובלי מכסות ובלי שום דבר. פשוט לאפשר לולים ללא כלובים.
לעשות מיד את הביטול הזה ולא לאפשר את זה. צריך להבין שהמכס על היבוא עומד היום על 30 אגורות. יש מחיר מפוקח. בכל המקומות האלה היעילות יורדת, האיכות יורדת והמחיר עולה.

אני יודע שיש לך משימה כבדה על הכתפיים, גם לך וגם לשר פורר, ואיני מקווה שתגיעו להסכמות כמו שצריך ושהדבר הזה יביא כמה שיותר מהר להורדת יוקר המחיה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. לפני שכל חברי הכנסת נכנסו, אני אמרתי שאנחנו צריכים עכשיו להוציא את הצדדים לעוד משא ומתן כדי לצמצם את הפערים ביניהם. לפנים משורת הדין נתתי אפשרות להערות כלליות על אף שכבר הדיון הוא ספציפי על סעיפים כי כבר התחלנו בהצבעות. לפני משורת הדין, חברי כנסת שרוצים להגיד משפט, תאמרו אותו קצר כדי שיהיה לנו זמן למשא ומתן כי אם עכשיו תאריכו, נמצא את עצמנו כאן ובמקום לעשות משא ומתן נדבר הרבה. חברי כנסת שחייבים לדבר, נא לדבר קצר ולעניין.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אני מאוד התרגשתי - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חכה. אתה לא בא אלי לוועדה הרבה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אימא של זיכרונה לברכה אמרה שאף פעם לא הגיע למי שלא מזמין אותי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אמרתי לך שאתה לא מהעדה של המרוקאים בלילה. הנושא הזה ייבדק אבל כאן בוועדה אתה מדבר לפי זמן הגעתך.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אגב, זה בכל הוועדות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יפה. אתה תקבל זכות דיבור, ידידי.
נירה שפק (יש עתיד)
האמת היא שלא תכננתי לדבר אבל אחרי שאביר דיבר, אני חייבת לדבר כי אתה אמרת את הדבר הנכון. אנחנו באים לכאן ליצור משא ומתן ומשא ומתן, לא פחות חשוב ממנו זאת אווירת המשא ומתן. לא באנו לכאן לדבר על תפיסות עולם ולא על התערבות ממשלתית כי אנחנו לא נמצאים בריק. אנחנו נמצאים ברצף עם אנשים. לכן אני הייתי חייבת לתקן את האווירה. סליחה חבר אבל לא מקובל עלי שנצא למסר ומתן עם האמירה שלך.
סגן השר אביר קארה
למה? מקובל עליך לצאת למשא ומתן רק עם אמירה שלך?
נירה שפק (יש עתיד)
לא. הלו, אביר. לא הפרעתי לך אלא הקשבתי לך. אני לא נוקטת בשום צעד כרגע ויש לי את העמדה שלי. אני אומרת שאנחנו במשא ומתן ואנחנו באנו במטרה ליצור אווירה שנגיע להסכמים ולשים לרגע בצד את כל מה שמיכאל אמר. לבוא ולהתסיס, קצת קשה לי עם זה. אני חייבת לומר שאנחנו מכירים את כל הצדדים ואין שחור ואין לבן. לכן אני מבקשת שהיציאה תהיה באווירה.
סגן השר אביר קארה
דווקא יש. יש שחור ולבן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אביר, אתה לא מכבד חברי כנסת אחרים. אתה קיבלת אפשרות לומר את דבריך ואף אחד לא הפריע לך.
נירה שפק (יש עתיד)
אני מבקשת ליצור את האווירה ואני מבקשת גם מיתר חברי הכנסת, עצרו רגע, זה נפיץ, זה רגיש. אמרנו המון פעמים את הדברים שלנו, בואו נצא ונתקדם. מספיק עם האמירות של כל אחד את מה שהוא רוצה. זה לכולם, כולל לנו.

יסמין, בבקשה.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
עוד פעם אני אגיד שאני דואגת למטילות?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. את צער בעלי החיים הכנסת לנו עד הסוף. מוסי רז, בבקשה.
מוסי רז (מרצ)
אני אומר שלושה דברים. בנושא צער בעלי חיים, אני סומך על יסמין. אני חולק על הדברים של חברי אביר קארה. אני חושב שיש מקום להתערבות של ממשלה. אני סומך על אדוני היושב ראש ומבקש לא ליצור מצב שבו מגיעים לפשרה שלא פוגעת בחקלאים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לימור.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
גם אני מקווה שהמשא ומתן יצלח ואני סומכת עליך אדוני היושב ראש.
סגן השר אביר קארה
את זה גם אני אמרתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נציגי המגדלים רוצים לומר משהו? לא. השר, אתה רוצה לומר משפט? לא. אנחנו סוגרים את הישיבה ואני אעדכן אתכם על מועד תחילת הישיבה הבאה. תודה רבה לכולכם.

(הישיבה נפסקה בשעה 13:15 ונתחדשה בשעה 16:00.)
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מחדש את הישיבה.

זאת ההחלטה שהם קיבלו על עצמם ואני מכבד את החלטתם. לכן הסעיפים הלא מוסכמים יובאו להצבעה כפי שנוסחו על ידי משרד החקלאות. בסעיף 1 יש בקשה של רצון טוב ואם המשרד יאות לתקן את הסעיף

אני לא מחכה לאף אחד. תקריאו ונצביע. לצערי לאחר דיונים של שעות רבות, גם בימים האחרונים וגם בשעות האחרונות לא הצלחנו להגיע להסכמות בנוסח התקנות בענף ההטלה. אני חושב שההסכמות היו תורמות לאווירה טובה וליכולת העתידית לדבר גם על רפורמה רחובה ומוסכמת בענף ההטלה. אני גם מצטער על כך שלא מצאנו את הדרך ואת היכולת לצאת לסוף שבוע זה עם תקנה שהגיעה באווירה טובה ועם בסיס לעבודה משותפת. אישור התקנות כפי שהן עכשיו לא יתרמו לרפורמה אמיתית בענף ההטלה ואנחנו נידרש לסוגיה של הענף הזה כנראה בחודשים הקרובים וגם בשנים הקרובות.

המגדלים והארגונים, על אף שזה צורם להם וכואב להם שלא הייתה התייחסות לנוסחים הלא מוסכמים בסעיפים הלא מוסכמים קיבלו החלטה אישית וקשה ללכת עם הסעיפים כפי שהם ולא להשאיר את הענף נטול הסדרה ותכנון. על אף שזאת החלטה כואבת עבורם, זאת ההחלטה שהם קיבלו על עצמם ואני מכבד את החלטתם.

לכן הסעיפים הלא מוסכמים יובאו להצבעה כפי שנוסחו על ידי משרד החקלאות. בסעיף 1 יש בקשה של רצון טוב ואם המשרד יאות לתקן את הסעיף בזמן אמת, נסכים עליו, ואם לא, הוא יוצבע כפי שהובא לנו על ידי משרד החקלאות.

אני מבקש מהיועצים המשפטיים להקריא את הסעיפים הלא מוסכמים ואנחנו נצביע עליהם.
נירה שפק (יש עתיד)
אני מבקשת התייעצות סיעתית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה זה אומר?
נירה שפק (יש עתיד)
חמש דקות במינימום. אני סוגרת על חמש דקות. אני רוצה לבדוק כמה דברים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בבקשה. חמש דקות התייעצות סיעתית.

(הישיבה נפסקה בשעה 16:03 ונתחדשה בשעה 16:08.)
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מחדש את הישיבה. חברים, פעם אחרונה שאני מחפש אתכם בדיון. שבו ואל תזוזו מכאן. אנחנו בהקראה של סעיפים ואני לא צריך לחפש את עובדי משרד החקלאות.

חבר הכנסת מלכיאלי, בבקשה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אדוני היושב ראש, כמו שאתה יודע, אני לא חבר בוועדה כאן אבל דווקא בנושא הזה עסקתי גם בקדנציה הקודמת וגם לפני מספר חודשים נפגשנו עם כמה מגדלים ועשינו סיור, סיעת ש"ס, והכרנו את הבעיה יותר לעומק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מקלב, אם תרצה לומר משהו כללי, אני אתן לך בניגוד לכללים כי אנחנו עכשיו רק על סעיפי ההצבעה אבל אאפשר לך בגלל המעורבות והמחויבות. אבל תהיו קצרים.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אדוני היושב ראש, אני רוצה לומר שהייתה לנו מעורבות גדולה מאוד בנושא הזה גם בקדנציה הקודמת וגם לפני מספר חודשים בתקופת חוק ההסדרים. אין ספק שדווקא אתה כיושב ראש הוועדה שיש לך לב רחום ניהלת את זה בשום שכל אבל כן יש לי מילה לומר למשרד האוצר. אין ספק שהם באו לכאן עם גרזן של 5 קילו על ראשם של המגדלים תחת איום של התקנות שאם לא יהיו, חייהם שלח המגדלים יינזקו. לא הייתה להם ברירה. אין ספק שהתקנות האלה, חלקן, ודאי נושא של המכסות, לא היו אמורות לבוא לעולם. אגב, לצערנו רואים את זה בכל המהלך של משרד האוצר, את חוסר המקצועיות ואת חוסר הבנה, לא מסתכלים על אנשים בגובה העיניים ולא מבינים את המצוקה שלהם. האמת היא שאין לי אף מילה רעה לומר על עודד פורר כי אין לי ספק שלא הוא האיש הרע בסיפור הזה אלא הבוס הגדול שלו שלצערנו בכל מקום שהוא יכול במשק להזיק, הוא עושה זאת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נירה, תצאי החוצה עם הטלפון.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
הוא ממשיך גם כאן להכות בקבוצות שלמות של אנשים. עוד מעט הוא יגיד להם שיחפשו עבודה אחרת.

אני מסיים ואומר שבעזרת השם כאשר ש"ס תחזור לממשלה, אנחנו נעשה הכול בשביל להפחית את הנזקים הגדולים מאוד שליברמן עושה בכלכלה, גם בשוק הנוכחי הזה ובכל השווקים האחרים. נקווה שזה יהיה קצר ככל שניתן אבל צר לנו, אנחנו באופוזיציה ויש כאן שר אוצר אכזר שפחות מתעסק בגופים וזה לא מעניין אותו. נקווה שההתאכזרות שלו תהיה קצרה ולפרק זמן קצר. תודה אדוני היושב ראש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חבר הכנסת מקלב, בבקשה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני רוצה לשאול אם יש לך דברי פתיחה שלך כי אז אני הייתי מעדיף לדבר אחריך. אם יש דברי פתיחה שלך ואתה רוצה להציג את התקנות ואת הסיכומים או את אי הסיכומים, אני אדבר אחריך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה רוצה שאני אסקור מה קרה כאן?
אורי מקלב (יהדות התורה)
ואחר כך אני מבקש להתייחס.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בשבילך אני אעשה את זה שוב. אנחנו מאוד מאוד התאמצנו להגיע להסכמות. העברנו כאן 60 אחוזים בהקראה והצבעה מוסכמת. הלכנו ליומיים של דיונים, היינו קרובים להסכמות בסוגיית התקנות וצמצמנו פערים. מעל סוגיית התקנות ריחפה עננה של רצון לרפורמה כללית בענף ההטלה. הדבר הזה לא הסתייע ולא היו הסכמות על רפורמה כללית בענף ההטלה. אז חזרנו למצב שהסעיפים שלא הוצבעו ולא מוסכמים לא ניתנים לניסוח בהסכמה. יש סעיף אחד ספציפי שבו המגדלים והארגונים אמרו בסדר, הורדתם אותנו על ארבע, ניקח את כל התקנה שהיא, נצביע, רק תנו לנו סעיף אחד מסוים. הם דנים על הסעיף הזה ביניהם וכשהוא יגיע אני אפתח אותו ואם הוא יהיה מוסכם, נציין את זה וגם ייחתם בהסכם נוסף לצד התקנה המוקראת.
שר החקלאות ופיתוח הכפר עודד פורר
זה לא ברור אדוני היושב ראש, אם חוזרים לתקנות כלשונן, כפי שהנחתי אותן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אמרתי השר. אתה לא היית כאן. אמרתי שזאת טעות וזה פוגע בעתיד של הרפורמה בענף ההטלה ויוצר מתח מיותר כלפי הסכמות בתחום הזה. אבל הארגונים והמגדלים אמרו לי שאביא את התקנות כפיט שהן.
שר החקלאות ופיתוח הכפר עודד פורר
כפי שאני הנחתי אותן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כפי שהן. אני אומר משפט מאוד ברור. כפי שהן.
שר החקלאות ופיתוח הכפר עודד פורר
ללא התיקונים שעשיתם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כפי שהן. השר, אני ברור.
שר החקלאות ופיתוח הכפר עודד פורר
בסדר. קטונתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
להביא את התקנות כפי שהן, מבחינתם זה משפיל. מבחינתם הורידו אותם על ארבע.
שר החקלאות ופיתוח הכפר עודד פורר
זה לא מה שהיינו רוצים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עזוב. אנחנו לא מדברים עכשיו אידיאולוגיה. הם קיבלו את הדין ולכן נצביע על הסעיפים כמו שהם קיבלו. הם הציגו סעיף אחד שהם מבקשים מכם גמישות. תהיה גמישות, בבקשה, לא תהיה גמישות – גם אותו נביא כפי שהוא.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תרשה לי להודות לך ברבים על אתמול, על הנאום הארוך שלך שהיה עד קרוב ל-3:00 לפנות בוקר. אני חושב שזה היה נאום, אמנם נאום המתנה, אבל בהזדמנות הזאת הרמת את הכנסת לדיונים יותר ערכיים, שורשיים, תרבותיים ומסורת שלנו. אתה הראית איפה היהודי החם, איפה היהודי השורשי, מה מחזיק אותנו בארץ ואנחנו רוצים לומר לך יישר כוח ותודה רבה על הנאום המיוחד הזה ועל המסע המיוחד הזה.

מעניין לעניין באותו עניין. הדיון הזה הוא לא דיון כלכלי גרידא ובכלל כשאנחנו מדברים על ענף החקלאות. ענף החקלאות הוא אחד הענפים, אולי הענף המועדף שלנו בארץ. יש לו שורשים ויש לו עבר מאוד מאוד חזק. הוא היה ענף מרכזי ומועדף מאז התיישבנו, עוד לפני שקמה המדינה. ראינו את הענף הזה כאחד המחוללים ודבר שהוא אולי הכי חזק שמחזק ומחזיק אותנו בארץ. אין דומה ענף החקלאות לענף הטקסטיל שפרנס הרבה משפחות, אבל אותו אפשר לנייד למקום אחר ובעלי החברות יכולים לעבור למקום אחר אם ירצו בכך כדי להמשיך להתפרנס. גם אינו דומה לענף היהלומים, ענף שהפך הרבה אנשים לאנשים עשירים ואמידים, אבל הוא יכול להיות במקום אחר. לא דומה החקלאות בארץ לחקלאות בתורכיה. לא דומה אותה עגבנייה שגדלה בתורכיה לזו שגדלה בארץ שלנו, בארץ הקודש שלנו. אני יכול להאריך ולהכביר מלים על הדבר הזה. אני חושב ששר החקלאות יודע את זה. הוא אמר כמה פעמים דברים לגבי שמיטה, דברים שריגשו אותך, מלווים אותך ומהווים לרגליך אדוני היושב ראש. אנחנו מאוד מתחברים לדברים שאמרת גם בוועדה, גם במליאה ואני חושב ששמעתי אותך מדבר בעוד הזדמנויות ואתה יודע למה אני מתכוון, לנושא השמיטה.

זה לא מקצוע של עולים חדשים. אלה היו העולים הראשונים שלנו. אתה תמיד אוהב לתבל את דבריך בדבר תורה, הקדוש ברוך הוא הזהיר אותנו, כמו שמופיע בפרשת בחוקותיי בתורה, שאם אתם לא תשמעו ולא תעשו את הדברים הנכונים, הארץ תכה אתכם הארץ תהיה שממה. אומר הרמב"ן על הפרשה שהארץ תהיה שממה, זאת תחילתה של ברכה. מדוע? שומרים לנו את הארץ שאף אחד לא יתיישב בה, רק בעת הנכונה, כשתהיו ראויים לכך, כשתבואו לארץ, אז תוכלו לקבל את מה ששלכם. הארץ הזאת, השממה, היא שומרת לכם על הארץ וזה מה שקרה לפני 150-140 שנים, אז משפחתי הענפה הייתה חלק מהתיישבות וחקלאות בארץ ולפני 130 שנים החזיקה מאות דונמים של חקלאות אמיתית מניבה. אם כן, החקלאות חיזקה את הארץ ולא רק זה אלא שלחקלאים היה תפקיד חשוב.

התקנות האלה כופפו את הידיים או לא, יכול להיות שיש כוונת טובות, אבל זה לא מסתדר ולא מתכתב עם הערכים שלנו, עם החלק הערכי של המקצוע הזה ובחלק הערכי הזה אנחנו בעצם הולכים בעניין הזה – ולא משנה איזה ענף זה בתוך החקלאות – לפגוע בהם. זה יפגע בהם. יכול להיות שיש כוונות טובות אבל אתה פוגע באנשים האלה. הם מצרים על כך שלא הגעתם להסכם ואתה לא הצלחת להגיע להסכם - על אף המאמצים הגדולים שעשית – שמשביע את רצונם ובסופו של דבר הם נכנעים ולא מסכימים. תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה חבר הכנסת מקלב. שמעון ביטון, יושב ראש ארגון ההטלה, מגדלי הביצים, או איך שקוראים לזה. אני לא יודע. איך מגדירים את זה?
שמעון ביטון
נציג המגדלים במועצה לענף הלול. תודה רבה אדוני היושב ראש. קודם כל, אני רוצה להתחיל את דבריי ולהודות לך על כל הימים שהשקעת בשבוע האחרון ועל כל השעות. ויתרת היום על יום החופש עם הבן שלך שיוצא מהצבא לחופשה ואתה לא איתו וזאת על מנת לנסות לגרום ולהוביל למשהו מוסכם שלצערי לא עלה בידך. על כך אני מרשה לעצמי לברך ולהודות בשם כל חקלאי הצפון ומגדלי המטילות בכל הארץ.

לענייננו. יושבים כאן היום חברי כנסת, יושב כאן שר החקלאות, מביאים לכאן תקנות. אני יושב ליד השולחן הזה כבר 15 שנים וכל שנה בתאריכים האלה יושבים על התקנות האלה. התקנות האלה, זה מה שנקרא יום הדין למגדלי המטילות. זה יום הכיפורים של מגדלי המטילות במדינת ישראל. זה היום הזה, זאת השעה הזאת. עכשיו זאת שעת הנעילה ובשעת הנעילה אני רוצה לדבר אל חברי הכנסת שהולכים לגזור כאן גזר דין מוות כלכלי על 3,000 משפחות. אנחנו יוצאים מכאן מושפלים, אחרי שבוע של השפלות. יום יום ושעה שעה הושפלנו בנוכחותך אדוני היושב ראש. בנוכחותך, ואתה מחלת על כבודך. ישבת אתנו כאן שעות רבות לתוך הלילה על מנת אולי להגיע בסוף למשהו מוסכם אבל לצערי מה שקרה כאן זאת בעצם התעללות בנו.

התקנות האלה, אנחנו לא חיים איתן, אנחנו לא מקבלים אותן, אנחנו לא מסכימים להן כי יש להן תוצאה אחת: גזר דין מוות כלכלי על משפחות, על אנשים בני 60 ו-70 שפת לחמם תיפגע בהחלטת השולחן הזה. בהחלטת הוועדה הזאת. כמובן שלא הוועדה היא שהביאה את התקנות האלה למשרד החקלאות שמכנה את עצמו הבית של החקלאים. חברים, זה בית הקברות של החקלאים. התקנות האלה, אלה דברי ההספד לשלוחת המטילות במדינת ישראל. תבינו מה שיהיה כאן. יגיעו לכאן ביצים מתורכיה ולאף אחד לא תהיה כאן שליטה - יגיעו ביצים מאוקראינה, אם זה מלולי מעוף - על איכות הביצה, מה התוקף שלה, איזה מחיר יהיה לה. זה יצא משליטת הבית הזה. היום יש שליטה על המחיר, יש שליטה על הכמות, יש שליטה על איכות הביצה, הכול מבוקר והכול מפוקח.

זאת בסך הכול תכנית מרושעת שלא הצליחו לקבל אותה בחוק ההסדרים. ניסו במשרד האוצר ובמשרד החקלאות להוביל את הדבר המרושע הזה בחוק ההסדרים ותודה לקדוש ברוך הוא שזה לא עבר בחוק ההסדרים. אמר המחוקק שהתקנות והרפורמה בחקלאות יעברו רק בהסכמה של שני והצדדים ולא רק בהסכמת צד אחד. אבל ראה מה עושה שר החקלאות היום, הוא מביא תקנות שהוא לא מסכים והוא מבין מה ההשלכות שלהן וזאת על מנת שאנחנו נסכים לרפורמה שהוא לא קיבל בחוק ההסדרים, שהוא לא קיבל בתמיכת חברי הכנסת והקואליציה שאמרה לו לא. הוא בא לנו היום ושם כאן את עשרת הדברות. אלה עשרת הדברות לשנה הקרובה ואת עשרת הדברות האלה אף חקלאי לא ישרוד אותן. אנחנו נדמם וזה מה שרוצה שר החקלאות. הוא רוצה שהחקלאות במדינת ישראל תעבור לתורכיה ולאוקראינה, לירדן ולמצרים. לשם הוא רוצה להוביל את זה והחקלאים בצפון ידממו. למה? נהניתם 60 שנים בגבול הצפון. לא חיזבאללה הוציא אותנו, לא קטיושות, לא מנהרות אלא פורר הוציא אותנו מהצפון. פורר יסגור את המושבים האלה. לזה יגרמו התקנות האלה. אם היה תלוי בי, הייתי אומר לך שאנחנו לא רוצים להישאר בצפון, בוא תיקח את המשקים האלה מהצפון, תוציא את הקשישים האלה ואתם תדאגו להם לפרנסה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שמעון, אתה אומר דברים מדם ליבך ובאמת היה אפילו קשה לעצור אותך.
אבשלום וילן
דברים כואבים מאוד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הדברים שלך גם נשמעים וגם חודרים. אני רוצה להבהיר שגם בדיון מקדים איתך ועם כולם, אמרתם שאתם לא חיים בשלום עם התקנות אבל אין לנו ברירה. נכנענו. אם הייתם אומרים לי תדחה את ההצבעה, הייתי דוחה אותה אבל אני מביא את ההצבעה הזאת על דעתכם עם כל הכאב. מבחינתכם זה מה שאתם רוצים שיקרה עכשיו. אם אתם אומרים לי תדחה את ההצבעה, אני דוחה אותה.
שר החקלאות ופיתוח הכפר עודד פורר
אני מבקש שתדחה את ההצבעה, אדוני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל נתתי לך לבוא ב-15 בדצמבר להצבעות. באתם ב-27 בדצמבר. יש מחיר לזה שבוששתם עם העניין הזה. אם אני יכול להביא תקנה במועד שהחוק מחייב אותי, אני רוצה לעמוד בזמנים.
שר החקלאות ופיתוח הכפר עודד פורר
אני חושב אדוני היושב ראש שיש משמעות לעמדת החקלאים. הקשבנו להם, דיברנו איתם, אנחנו מדברים איתם. אני גם חושב שאנחנו באמת רחוקים כחוט השערה מלהגיע להסדר הוא הסדר כולל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חברים, אני לא אסכים להפרעות. אני אוציא אתכם. ביום חמישי בערב אין את זה. זה כבר היה לנו שלושה ימים. מספיק. כל אחד שחרר את כל מה שיש לו. כל מה שהיה לו להגיד, הוא אמר. מספיק.
שר החקלאות ופיתוח הכפר עודד פורר
הסדר כולל שיעשה טוב גם לענף, גם לאזרחי מדינת ישראל וגם לצפון. הכי קל לי, הרי לכאורה גם מבחינת שיקולים, מה שרציתי, רציתי את התקנות, הבאתי אותן, ניצחתי אותן. זה הכי קל לי. הכי קל לי להגיד לך עכשיו תצביע, נעביר, זה מצוין. יכול להיות שיש כאן אולי כאלה שמייצגים ציבור ומתוך איזשהו רצון לייצר כאילו מצב אחר אומרים, כן, כן, תעשה. אני אומר לך שוב שאני מבקש ממך עוד הפסקה. אני רוצה שנמשיך ונדבר. אני חושב שאפשר להמשיך לבוא בדברים. אני גם חושב אדוני היושב ראש שנכון, זה יהיה יום ראשון, ביום ראשון אנחנו נמצאים בחריגה מהחקיקה אבל אני לא רואה מישהו במוצאי שבת רץ לאכלס לולים בגלל שאנחנו עוד לא העברנו תקנות. לדעתי עד יום ראשון נוכל להגיע יותר מסכימים. את ההצבעה הזאת אנחנו יכולים לקיים גם ביום ראשון. אני מבקש ממך את הזמן הזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני אכבד את הבקשה שלך להפסקה קצרה. ההצבעות יהיו היום. אבשלום וילן ואחר כך נעשה הפסקה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם אתה מצביע היום, תגיד. ביטלנו תכניות. אנחנו חיילים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. אני מאוד מעריך את זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם ההצבעות לא יהיו היום, אנחנו רוצים לדעת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו נעדכן. לא יהיו הפסקות גדולות. את ההפסקות הגדולות כבר עשינו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אין לי בעיה אם תחליט לדחות ליום ראשון. אני רק מזכיר לך אדוני שאתה ישבת כאן כל השבוע, יום יום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מרגיש בטירונות. יצאתי עם צ'ימידן מהבית ולא חזרתי.
אבשלום וילן
ערב טוב. שמעון דיבר מדם ליבו. אנחנו הודענו לשר שלמרות שאנחנו לא מסכימים לחלק מהתקנות, אנחנו מבינים כאנשים אחראיים שהאלטרנטיבה להשאיר את המערכת ללא תקנות, היא גרועה יותר. לכן ביקשנו לפני תיקונים קטנים שהוסכמו, לאשר את התקנות במצב הנוכחי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תסביר עוד פעם להדיוטות באופן ברור יותר ופשוט יותר
אבשלום וילן
לא דיברתי פשוט?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כמעט ולא.
אבשלום וילן
יש תקנות, לגבי חלק גדול מהתקנות אנחנו חושבים שהן בעייתיות אבל המצב שבו לא יהיו תקנות הוא גרוע יותר וזה לא שביום ראשון רצים. כבר ראינו מקרים קודמים – ובזמנו הייתה פסיקת בג"ץ בנושא – ולכן אנחנו מעדיפים להיות עם תקנות, גם כשהן קשות לנו, מאשר להיות ללא תקנות בכאוס כללי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. מובן. נירה שפק, בבקשה.
נירה שפק (יש עתיד)
אני חייבת לומר שאני מרגישה רע עם הסיטואציה הזאת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ברוכה הבאה למועדון.
נירה שפק (יש עתיד)
אני לא יום ולא יומיים בתוך זה אלא מהיום שהושבעתי בכנסת אני בדבר הזה. אני חייבת לומר קודם כל שאני לא מייצגת צד כלשהו. אני מייצגת את החקלאות, אני מייצגת את הצרכנים, אני מייצגת את ההתיישבות, אני מייצגת את הביטחון שלנו, את הביטחון בקרקע, בשטחים הפתוחים, אני מייצגת את התפיסה ההתיישבותית שלנו.

התפקיד שלי כיושבת כראש השדולה החקלאית הוא להסתכל על הכול ולנסות למצוא את נקודת האיזון שמתאימה לכל. אני חושבת שיש לנו מאות שעות עם כל אחד ואחדד כאן. לצערי לא הייתי חלק מהמשא ומתן שהתקיים עכשיו כי הייתה החלטה שזה ייעשה בלי חברי כנסת ואני לא רוצה לפתוח את הסיפור מי התנגד או לא התנגד, אבל דבר אחד אני כן רוצה לומר. אם מישהו חושב שיהיה כאן משא ומתן ואני כחברת כנסת, כפרלמנטרית, אבוא בלי להבין על מה אני מצביעה וארים את היד לא משנה למה – הוא מתבלבל כי אני מחויבת קודם כל לאזרחים של מדינת ישראל.

את השקיפות שדורשים ממני, אני גם דורשת מעצמי. לכן לי קשה מאוד לבוא ולהרים את היד כשאני לא יודעת מה היה השיח ומה דובר. יש שני סעיפים, סעיף שבצד ואין לי מושג על מה, לא שאלתי, לא בדקתי, אני לא מדברת רק עם ראשי הארגונים והם יודעים את זה. אני גם מתקשרת לחקלאים, אני הולכת לכל מקום, אני לא רק מדברת עם השר ועם המנכ"לית אלא אני מדברת עם עוד אנשים ובודקת. אני בודקת כלכלית ואני בודקת מה זה עושה.

במצב הנוכחי אין לי את הכלים להשפיע ויש לי אחריות. אני חלק ממפלגת שלטון. כשאני שומעת שיש הסכמות ואז עולה שמעון ביטון ואומר יום שחור לחקלאות, אני מאמינה לו. אני שומעת את נעמה ופורר אומרים שהם רוצים להגיע לאיזון עם תקציבים, ואני מאמינה להם. תסלחו לי שאני באה ואומרת שאני רוצה להאמין כי מה לעשות, כזאת אני, גדלה במקום של 15 שניות ואם לא היה לי אמון, כנראה לא הייתי גרה היכן שאני גרה. בא מיכאל ואומר שהוא משקיע שעות והוא מחכה וגם רוצה.

אני אומרת שאם זה המצב, אני שואלת לפני שאנחנו יוצאים להפסקה, מה הטווח המשפטי שלנו להחלטה ואם יש לנו טווח. אני מבקשת שתצא להפסקה ונראה מה אפשר למקסם. תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בחוק יש לנו מועד לסיום התקנות. עדיף שזה יקרה כך. אם אין תקנות בזמן, יש ואקום משפטי ובוואקום הזה יש אי ודאות.
נירה שפק (יש עתיד)
מה משמעותו? אני רוצה לדעת משפטית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
משמעותו, אף אחד לא יודע להגיד לך.
נירה שפק (יש עתיד)
אני דיברתי עם היועצת המשפטית של הכנסת שהיא זאת שאני יכולה להתייעץ איתה. אני רוצה להבין. אני ממש רוצה שייתנו לי כלי כחברת כנסת. אני מבקשת מהוועדה לתת לנו כלי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו נעשה את זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם אין תקנות, אין שום דבר.
נירה שפק (יש עתיד)
לא. זה לא בדיוק כך. אני בתוך זה כבר כמה שעות ותאמין לי, אני רוצה לדעת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הבנו את שאלתך. אחרי ההפסקה היועץ המשפטי יאמר כמה מילים בנושא. אנחנו כאן בשעה 17:10.

(הישיבה נפסקה בשעה 16:37 ונתחדשה בשעה 17:10.)
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מחדש את הישיבה. אנחנו ממשיכים במקום בו הפסקנו.

אני מבין שממשיכים להצביע על הנוסח, הפסקאות והסעיפים שאינם מוסכמים כפי שהוצגו על ידי משרד החקלאות אבל עם נכונות עתידית של השר וצוותו בתוך משא ומתן על רפורמה בענף ההטלה לפתוח גם סעיפים שנצביע עליהם היום ולהיות גמישים בתוכם. הדבר הזה מבורך. זאת התחלה של משהו, לא דרמטי אבל בכל זאת התקדמות ואני מברך את הצדדים על הנכונות הזאת.

אנחנו עוברים להקראת הסעיפים ולהצבעה עליהם. בבקשה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני מוותר על התייעצות סיעתית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה יקירי.

היועצת המשפטית, תקריאי לפי הסדר את הסעיפים שלא מוסכמים.

ביקשתי שהיועצת המשפטית של המשרד לא תזוז מכאן. אני לא מבין. המנכ"לית, כך אי אפשר לעבוד.
נעמה קאופמן פס
אני כאן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא את. אי אפשר להקריא סעיפים שלכם בלי שהיועץ המשפטי שלכם נוכח. זאת לא פעם ראשונה שלא מתחילים דיון ונוכחים בזמן. נא להקריא. דממה באולם.
מירב תורג'מן
אני מתחילה בתקנה 2. תקנה 1, אני מזהירה, אושרה בדיון הקודם שהתקיים שלשום. אנחנו מתחילים בתקנה 2 שלא הוצבעה. תקנה 2 היא אחרי ההגדרות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו מקריאים רק מה שלא מוסכם ומצביעים לפי נוסח שמשרד החקלאות.
מירב תורג'מן
2. מכסה ארצית

גודל משק הלול לייצור ביצי מאכל לשיווק בהיקף ארצי בשנת התכנון, יהיה גידול מטילות לייצור 3,055 מיליון ביצי מאכל לשיווק (להלן – המכסה הארצית).
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הערות על הסעיף הזה. תודה רבה. מי בעד אישור תקנה 2? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושרה
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני נגד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נא לרשום את אורי מקלב כמצביע נגד. תקנה מספר 2 אושרה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני רוצה להסביר בכותרת. סעיפים שלא נעשו בהסכמה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כל הסעיפים שנצביע עליהם, הם לא בהסכמה.
שר החקלאות ופיתוח הכפר עודד פורר
ההסכמה כרגע היא שאין הסכמה אבל אנחנו נמשיך לדבר אחרי שנאשר את התקנות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עם הנכונות לשינוי הקטן כך שבתוך המשא ומתן על רפורמה בענף ההטלה, גם סעיפים שהוצבעו בתקנה יהיו פתוחים לדיון. זה מבורך ואני מברך אתכם על הפתיח הזה אבל אנחנו נאשר זה כפי שביקשתם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אמנם אפשר לסמוך על השר שמילה שלו היא מילה, אבל בסופו של דבר כאשר מדובר ברצון השר והתקנות מאושרות, חלק מהמשא ומתן - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו כאן כוועדת כלכלה. אנחנו לא הולכים לשום מקום. אנחנו כאן כסיעות, כגופים, כקואליציה. עוד יהיה דין ודברים על עולם התוכן הזה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני אומר שזאת לא הסכמה אלא זאת כניעה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
פתחנו עם זה. אמרנו שהדבר הזה מוריד על הברכיים.
שר החקלאות ופיתוח הכפר עודד פורר
גם פתחתי ואמרתי שזאת לא הכוונה שלי. אני רוצה להגיע להסכמות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הכול נאמר. לא לחזור על מה שנאמר. אידיאולוגיה עשינו במשך שבוע ועכשיו אנחנו מצביעים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה לתת לקואליציה הרגשה טובה שאמורה לייצג את החקלאים ולא מעבר לזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נא לעבור לסעיף הבא.
מירב תורג'מן
תקנה 3 ו-4, גם הן אושרו בדיון הקודם. לפיכך אני עוברת לתקנה מספר 5.

5. מכסות חדשות

(1) ועדת המכסות תקבע עד 785 מכסות אישיות, בתוספת מכסות לפי תקנה 15(ב), בהיקף של 500 אלף ביצי מאכל כל אחת (להלן – ההיקף הכולל של המכסות החדשות) למגדלים חדשים כמפורט להלן:

(1) עד 70 מכסות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות יוקצו למגדלים חדשים מיישובים באזור עדיפות לאומית מקרב האוכלוסייה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית בלבד. נותרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים המפורטים בתקנת משנה (ב), תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (2).

(2) שאר המכסות מתוך ההיקף הכולל של המכסות שאינן נכללות במכסות שהוקצו לפי פסקה (1), בתוספת יתרת המכסה לפי פסקה (1), תוקצה למגדלים חדשים ביישובים באזור עוטף עזה. נותרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים המפורטים בתקנת משנה (ב), תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (3).

(3) יתרת המכסה לפי תקנה זו, לאחר ההקצאה בהתאם לפסקאות (1) ו-(2), תוקצה למגדלים חדשים ביישובים צמודי גדר. ניו תרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים המפורטים בתקנת משנה (ב), תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (4).

(4) יתרת המכסה לפי תקנה זו, לאחר ההקצאה בהתאם לפסקאות (1) עד (3), תוקצה למגדלים חדשים ביישובים סמוכי גבול. נו תרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים המפורטים בתקנת משנה (ב), תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (5).

(5) יתרת המכסה לפי תקנה זו, לאחר ההקצה בהתאם לפסקאות (1) עד (4), תוקצה למגדלים חדשים ביישובים באזור עדיפות לאומית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. הערות לתקנה 5.
נירה שפק (יש עתיד)
כפי שזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מי בעד אישור תקנה 5(א)? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושרה
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תקנה 5(א) אושרה. מקלב נגד.
מירב תורג'מן
סעיפים קטנים (ג) ו-(ד) אושרו בדיון הקודם.

כאן אני אדלג לתקנה מספר 7. גם תקנה 6 אושרה.

אני עוברת לפסקה (ב) בתקנה 7. גם פסקה (א) אושרה בדיון הקודם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
להקריא את כל מה שלא הוצבע בתקנה 7.
מירב תורג'מן
למעט סעיפים (ג) ו-(ד) שכבר אושרו.

7. תוספות קבועות

(2) תוספת מכסה לפי תקנת משנה (א) תתבטל אם בעל המכסה לא יגדל את כל מכסתו באתר חדש ביישוב שבו מצוי משקו בתוך 24 חודשים מיום עקירת הגידול או אם יפסיק להתקיים תנאי אחר מהתנאים האמורים בתקנת המשנה האמורה.

אני עוברת לסעיף קטן (ה).

(ה) ועדת המכסות תקבע לבעל כסה תוספת מכסה לפי בקשתו, בהיקף של עד 500,000 ביצים, בהתקיים כל אלה:

(1) המבקש שיווק ביצים כדין באחת מהשנים 2020 ו-2021, בכמות העולה על 87 אחוזים מהמכסה שנקבעה לו לאותה שנה.

(2) המבקש ייצר את מלוא מכסתו, כולל התוספת שתיקבע לו לפי תקנת משנה זו (להלן – מלוא מכסתו), בשנת התכנון.

(3) המבקש ייצר את מלוא מכסתו בלול המצוי במשקו או במתחם שאינו במשקו של בעל מכסה אחר.

(4) הלול שבו יוצר המכסה עומד בדרישות לפי תקנה 9(ב)(3)(א) ו-(ב).

(5) לבקשה לוועדת המכסות תצורף התחייבות של המגדל, חתומה בפני עורך דין, ולפיה הוא מתחייב לייצר את מלוא מכסתו בשנת התכנון.

(ו) המכסה הכוללת שתיקבע לפי תקנת משנה (ה) לא תעלה על 307 מיליון ביצים, בתוספת מכסה לפי תקנה 15(א).

(ז) תוספת המכסה שתיקבע לבעל מכסה לפי תקנת משנה (ה) לא תעלה על היקף המכסה הנוספת. לעניין ז ה, "היקף המכסה הנוספת" – ההפרש שבין מספר הביצים שניתן היה לייצר בלול אם היו מאוכלסות בו המספר המרבי של מטילות לפי שטח של 750 סמ"ר למטילה לבין כמות הביצים שיוצרה בלול במועד הקובע.

(ח) ראתה ועדת המכסות כי קביעת תוספת מכסה לכלל המבקשים לפי תקנת משנה (ה) תביא לכך שהיקף המכסה הכולל יעלה על היקף המכסה הכולל הקבוע בתקנת משנה (ו), תפעל כלהלן:

(1) תחילה תיקבע תוספת מכסה למגדלים המייצרים את מכסתם בלול בלא כלובים. נותרה מכסה מהמכסה שנקבעה בתקנת משנה (ו), לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו, תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (2).

(2) יתרת המכסה לפי תקנת משנה (ו), לאחר ההקצאה בהתאם לפסקה (1) תוקצה למגדלים אעזור עוטף עזה. נותרה מכסה מהמכסה שנקבעה בתקנת משנה (ו), לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו, תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (3).

(3) יתרת המכסה לפי תקנת משנה (ו), לאחר ההקצאה בהתאם לפסקאות (1) ו-(2), תוקצה למגדלים המגדלים את מכסתם ביישוב סמוך גבול. נותרה מכסה מהמכסה שנקבעה בתקנת משנה (ו), לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו, תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (4).

(4) יתרת המכסה לפי תקנת משנה (ו), לאחר ההקצאה בהתאם לפסקה ((1) עד (3) תוקצה למגדלים המגדלים את מכסתם באזור עדיפות לאומית.

(ט) ראתה ועדת המכסות כי קביעת מכסה לכל המבקשים לפי אחת מפסקאות (1) עד (4) לתקנת משנה (ח) לפי העניין, תביא לכך שהיקף המכסה הכולל יעלה על היקף המכסה הכולל שניתן לקבוע לפי אותה פסקה, תיקבע לכל אחד מהם תוספת מכסה השווה למכפלת תוספת המכסה שהייתה נקבעת לו לפי תקנת משנה (ז) בשיעור השווה ליחס שבין יתרת המכסה להקצאה לבין היקף המכסה המבוקשת על ידי כלל המבקשים, לפי אותה פסקה.

(י) בקשה לקבלת מכסה לפי תקנת משנה (ה) תוגש בתוך 30 ימים מיום פרסומן של תקנות אלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. הערות לתקנה 7(ב), (ה), (ו), (ז), (ח), (ט) ו-(י).

מי בעד אישור התקנה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושרה
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תקנה 7(ב), (ה), (ו), (ז), (ח), (ט) ו-(י) אושרה. מקלב נגד.

אצלי כתוב שתקנה 8(א) אושרה, אבל בסוף לא הצבענו.
מירב תורג'מן
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נא להקריא אותו.
מירב תורג'מן
רק פסקאות (ב) ו-(ג) אושרו.

8. תוספת חד פעמית

(1) ועדת המכסות תיקבע לבעל מכסה שהעתיק בשנת התכנון את הגידול שלו מלול הבסיס שאינו עומד בדרישות האמורות בתקנה 9(ב)(3)(ב) ללול בלא כלובים שבבעלותו ואשר נמצא באתר חדש ביישוב שבו מצוי משקו שאוכלס לראשונה בשנת התכנון, בהתאם לבקשתו, תוספת מכסה חד פעמית בהיקף השווה לכמות הביצים שתטיל הלהקה המצויה בלול הבסיס בתקופה שממועד העתקתו כאמור עד תום שנת התכנון או עד הגעת הלהקה לגיל 26 חודשים, לפי המקודם מביניהם. בתום התקופה האמורה בתקנת משנה זו לא יגדל בעל המכסה את מכסתו או חלק ממנה בלול הבסיס אלא אם כן בזמן שחלף ממועד העתקת הגידול ניתן ללול הבסיס אישור כי הוא עומד בדרישות לפי תקנה 9(ב)(3).

אני עוברת לתקנת משנה (ד).

(ד) בעל מכסה שנקבעה לו תוספת חד פעמית מכוח תקנה 8(א) לכללי 2016 לא יגדל את מכסתו או חלק ממנה בלול הבסיס, אלא אם כן בזמן שחלף ממועד העתקת הגידול ניתן ללול הבסיס אישור כי הוא עומד בדרישות לפי תקנה 9(ב)(3)(א) ו-(ב).
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הערות לתקנה 8(א) ו-8(ד).

מי בעד אישור תקנה 8(א) ו-8(ד)? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושרה
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תקנה 8(א) ו-8(ד) אושרה. מקלב נגד.

נא להקריא את תקנה 9.
מירב תורג'מן
9. מקום הגידול

(א) לא ייצר בעל מכסה את מכסתו בלול שאינו מצוי במשקו, אלא אם כן קיבל היתר מוועדות המכסות.

(2) ועדת המכסות תיתן לבעל מכסה, לבקשתו, היתר לייצר את מכסתו בלול שאינו מצוי במשקו אם מצאה שהתקיים בו אחד מאלה:

(1) הוא בעל מכסה שייצר כדין על המועד הקובע את מלוא מכסתו בלול של בעל מכסה אחר, והוא ממשיך לייצרה בשנת התכנון באותו הלול או בלול אחר שעד המועד הקובע יוצרה בו כדין, מכסה של יותר מבעל מכסה אחד.

(2) הוא בעל מכסה שעד המועד הקובע ייצר כדין בלול שבמשקו את מלוא מכסתו ומכסה של בעל מכסה אחר והוא מבקש לייצר בשנת התכנון את מלוא מכסתו בלול אחר שעד המועד הקובע יוצרה בו, כדין, מכסה של יותר מבעל מכסה אחד.

(3) הוא בעל מכסה שייצר את מלוא מכסתו בלול שמתקיימים לגביו כל התנאים שלהלן:

(1) הלול עומד בהוראות חוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), התשנ"ד-1994, והתקנות שהותקנו מכוחו.

(2) ניתן לגבי הלול רישיון לפי חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968 ובלבד שמתקיימות לגביו ההוראות הקבועות בתקנות רישוי עסקים (תנאים לרישוי משקי עופות ולולים), התשמ"א-1981.

(3) הלול שבו תיוצר המכסה הוא לול בלא כלובים. לבקשה לוועדת המכסות תצורף התחייבות של המגדל, חתומה בפני עורך דין, ולפיה הוא מתחייב לייצר את המכסה שתיקבע לו בלול כאמור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. הערות לתקנה 9.

מי בעד אישור תקנה 9? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושרה
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תקנה 9 אושרה. מקלב נגד.

את שאר הסעיפים אישרנו.
מירב תורג'מן
למעט תקנה 15 והתוספת הראשונה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נא להקריא.
מירב תורג'מן
15. תוספת מכסה להקצאה

(1) נותרה מכסה להקצאה לאחר קביעת מכסות אישיות למגדלים חדשים לפי תקנה 5, תועבר המכסה לחלוקה לפי תקנה 7(ה).

(2) נותרה מכסה להקצאה לאחר קביעת תוספות קבועות לפי תקנה 7(ה), תועבר המכסה לחלוקה לפי תקנה 5.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הערות לסעיף 15.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
יש לי. אני מבקשת, אם אפשר, אסף ידע להסביר את זה יותר טוב. שכל מה שנשאר מהמכסות, השאריות של המכסות, תהיה העדפה ללולים ללא כלובים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בבקשה, אסף.
אסף לוי
תודה רבה אדוני היושב ראש. זה נמצא בתקנה 7 שבעצם מחלקת את התוספות הקבועות. ככל שיש עודף ביקוש על ההיצע, אוטומטית - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם כן, הנושא הזה מטופל בסעיף 7. תודה על ההבהרה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לקראת ההצבעה האחרונה, אני אגיד משפט אחד. כל הכאב של מגדלי המטילות, הפגיעה בהם והתוצאות הקריטיות והסופיות מבחינתם של התקנות האלה, לא נעלמו. הם נמצאים וקיימים. הם צריכים לחיות עם חוסר בהירות וחוסר ביטחון איך השר ואיך המשרד יתנהג איתם, האם יבוא לקראתם או לא יבוא לקראתם. זה לא נקרא שהרגענו אותם. הם עדיין הולכים לישון- או לא לישון - מהלילה הזה כאובים מאוד וזה נשאר כאן.
שמעון ביטון
הם הולכים הביתה חבולים. אבל אנחנו ננצח.
אורי מקלב (יהדות התורה)
בעזרת השם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני רוצה להשלים את ההצבעה. אני גם אתן לשר לומר דברים כלליים וגם למגדלים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני מניח שהחקלאים לא הצביעו ליהדות התורה. נמצאים כאן נציגים ומפלגות שהחקלאות סמכו עליהם כמייצגים שלהם. כשאני אומר חקלאים, אני מתייחס לכל ענף החקלאות. כפי שאמרתי קודם, אצלי הכול בענף החקלאות. הם לא מגדלים ביצים במקום שאין חקלאות.
נירה שפק (יש עתיד)
זה היה משפט לא רציני.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני לא אומר את זה בהתלהמות ולא בצעקות. אני אומר את מה שעל לבי, מה שאני חושב וזאת חובתי לומר את הדברים האלה. אם את רוצה, אפשר לפתוח האם אתם כחברי הקואליציה הייתם צריכים לעמוד אחרת. אני אומר לכם- ויש לי גם הוכחות לכך – שכאשר אנחנו היינו בקואליציה מנענו רפורמות כאלה שהולכות לפגוע בהם. מנענו תקנות. אפשר לראות את זה בדברי הימים של הכנסת. הם יודעים שהיינו תמיד אוזן קשבת עבורם, אם בוועדת כספים, אם בוועדת הכלכלה. שנים אנחנו הולכים איתם יחד בעניין הזה. קל מאוד לעשות רפורמות ואולי יש בזה גם צדדים חיוביים אבל כשאנחנו באים מול ההשלכות עליהם, אלה השלכות חמורות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא יכול להגיד מה שהוא רוצה. תני לו לסיים.
נירה שפק (יש עתיד)
אמרת סיכומים בסוף.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אחרי ההצבעה האחרונה, אני כבר מודיע כאן שאני לא אגיש רוויזיה. אני מקדיש את אי הרצון להגיש רוויזיה ליושב ראש ולצוות הוועדה שעברו ימים קשים ושבוע קשה ואני לא רוצה לעכב אותם כאן אפילו עוד דקה. להם אני מקדיש את אי הגשת הרוויזיה וגם לך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה חבר הכנסת מקלב.

מה עוד נשאר לנו להצבעה?
מירב תורג'מן
התוספת הראשונה. מדובר בטופס בקשה לקבלת מכסה חדשה לייצור ביצי מאכל, כפי שזה מונח בפני חברי הכנסת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא צריך להקריא.
מירב תורג'מן
אין צורך להקריא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הערות על התוספת.

מי בעד אישור התוספת הראשונה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושרה
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מקלב נגד. התוספת הראשונה אושרה.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
תקנה 15 לא הוצבעה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מי בעד אישור תקנה 15? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושרה
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מקלב נגד. תקנה 15 אושרה.

הערות כלליות לפני שאני סוגר את הדיון. מי שרוצה לומר משהו, ירים את ידו. מוטי אלקבץ.
מוטי אלקבץ
חברי, אני רוצה להשתמש במילה קצת לא נעימה אבל היא תבטא את התחושה שלי והתחושה של המגדלים ששלחו אותי לכאן. אני מרגיש בדיוק כמו שמרגישה נאנסת. זה אונס פוליטי. אנחנו כאן שותקים ומסכימים כי אנחנו מבינים את האיום המיידי שיהיה עלינו במידה והתקנות לא יעברו. זו תחושה שבחיי לא חוויתי אבל זה לא אני אלא אלה 3,000 מגדלים, אלה אנשים מבוגרים, חולים, אנשים שזו כל פרנסתם והיום כולנו מצטרפים לקבוצה שנאנסה פעם בחייה. זו התחושה שלי. זו התחושה של כל המגדלים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה על הדברים. אבשלום וילן.
אבשלום וילן
אני לא אחזור על מה שמוטי ושמעון אמרו אבל פנינו קדימה ואנחנו נמשיך להיאבק. החבר'ה האלה יושבים 50 ו-60 שנים בגבול לבנון בעיקר אל מול החיזבאללה ובגופם, תרתי משמע, שומרים על ביטחון ישראל. אני מציע שכולם יזכרו את זה. עם כל הכבוד לפורום קהלת ולאבירי המשק החופשי, הליברטיאני, בסגנון אמצע המאה ה-19 בארצות הברית, אתם צריכים להבין שבסופו של דבר החקלאות הישראלית והחקלאי הישראלי הם חלק מחגורת הביטחון והמגן גם של המזון וגם של החיים במדינת ישראל.

זה סיבוב ראשון. יש לנו עוד כמה סיבובים ואנחנו מתכוונים לשמור על כבודם. אנחנו לא נקבל בשום פנים ואופן התבטאויות שהיו מהלך הדיונים ואני מציע לכולם לקחת אותן בחזרה, כולל כאילו לשפעת העופות היה קשר לטיב הלולים, למרות שהיא באה משמיים, מהעופות הנודדים, ועוד כל מיני ביטויים שמוטב היה שלא היו נאמרים, וגם על ידינו.

לכן אנחנו הולכים עכשיו לסיבובים נוספים גם בצמחי, גם רפורמות אחרות ואנחנו מבקשים מחברי הבית הזה, אתם בעצם – אני אומר זאת כמי שישב כאן הרבה שנים - הראי של המדינה. אנחנו עוסקים ברמת היסודות הכי בסיסיים. לכן אני מקווה שנגיע בסופו של דבר לפשרות אבל שתבינו שבסופו של דבר יושבים שם אנשים שהם חגורת הביטחון של ישראל גם בהגנה, גם במזון ובכל טעם החיים של המדינה הזאת. תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה אבו וילן. נירה שפק.
נירה שפק (יש עתיד)
אני רוצה להתחיל קודם כל באמירה ולומר למקלב שהיה לי קשה. לבוא ולדבר כאן על קואליציה ואופוזיציה ולהשתמש במאבק של חקלאים, לא מקובל עלי. לא אליכם אני מדברת אלא אל מקלב. לא מקובל עלי כי לא אכפת לך מהחקלאים – וגם לא לאף אחד אחר - יותר מאשר לי. אנחנו צריכים להיות משולבים בזה ולא להשתמש בהם ככלי ניגוח.

אני אוסיף ואומר משפט אחד. כל זה היה יכול להיפתר עוד קודם אם הייתם מטפלים בזה אבל עכשיו אנחנו מסתכלים קדימה. אם כן, בואו קודם כל נשים דברים על השולחן ועכשיו נתקדם.

לא טוב לי. זה באמת יום קשה לי. אני באה מהאזור החקלאי, אני באה ממשפחה שיש בה חקלאים שמעבדים את הקרקע על הגבול מול סג'עייה. הם אלה שעומדים שם ואותם מקפלים כשיש ירי כמו שהיה אתמול. את החשיבות של האחיזה בקרקע - אני יודעת. את החשיבות של החקלאות כערך - אני יודעת. יש לי ילד שעשה שנת שירות בחקלאות והוא רוצה לחזור לזה והוא יחזור לקיבוץ. אז שאף אחד לא ילמד אותי מה זאת חקלאות.

אבל זה יום קשה לי כי גם השיח נעשה קשה. לא טוב לי עם שיח שבו החקלאים הפכו להיות האויב. לא טוב לי עם זה. אנחנו מחויבים – ודיברנו על זה גם עם שר החקלאות וגם עם שר האוצר – ואמרנו שלא נרפה עד שלא נבחן את כל שרשרת התיווך מחומרי הגלם ועד הבית של הצרכן. את הכול אנחנו נבחן. אני מבקשת שעד אז לא יהיו אמירות מתנגחות מהסוג הזה.

אני לא רוצה כניעה. אותי לימדו שכאשר נכנעים, שני הצדדים מפסידים. לכן החובה שלנו היא לבוא ולהגיע לשולחן ולטפל בכל הדברים. כואב לי שחלק מההסכמות שהוסכמו לא בפנים ושחתימות כן או חתימות לא. בסוף אני לא מבקשת מאף אחד לא להצביע בלב שלם עם המצפון שלו אבל היום אני הצבעתי לא בלב שלם, בניגוד אליכם כי לא טוב לי עם מה שהצבעתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה נירה. שר החקלאות, בבקשה.
שר החקלאות ופיתוח הכפר עודד פורר
תודה אדוני היושב ראש. קודם כל אני רוצה להודות לך על הזמן שהשקעת גם אם התוצרת היא לא בהכרח התוצרת שאתה ואני חשבנו שנצא איתה מכאן. אני רוצה להודות גם לחברי הכנסת שלקחו חלק וגם לנציגי החקלאים, נציגי ענף הלול.

אני יודע שהאווירה היא קשה. אני יודע שיש תחושות קשות. אני יודע שיש כעס, כל צד על משנהו. לי חשוב להבהיר כמה דברים. ראשית, שאף אחד לא יחשוב שיש כאן איזושהי מגמה או רצון לפגוע בחקלאים אלא בדיוק הפוך. הרצון הוא לייצר כאן שינוי וזה שינוי לא פשוט אלא הוא דורש גם דיונים. אני באמת אומר שציפיתי ורציתי להגיע לכאן עם תוצרת כללית גדולה ומשמעותית בהסכמה שאנחנו יודעים ללכת עליה ולתת לענף אופק ואת אותה ודאות.

אגב, חבר הכנסת מקלב, אני חושב שדיברת ואמרת משהו שהוא חשוב מאוד. ההגעה של ענף הלול לוועדה מדי שנה, כל פעם עם אותן מריבות כאלה ואחרות – וכאן יש אנשים שהם שבעי קרבות וצלקות – בעיניי היא מבזה, היא לא נכונה, היא בדיוק הפוך ממה שאנחנו רוצים להשיג.

הרצון שלנו הוא להגיע לאיזושהי הסכמה. אני חשבתי שאנחנו כבר מגיעים אליה. יכול להיות שנדרש לנו עוד זמן. לכן אני אומר כאן גם לחברים שאין כאן מנצחים ואין כאן מפסידים, בדיוק כמו שאמרה חברת הכנסת שפק. אני לא אומר שאנחנו ניצחנו כי העברנו את התקנות בדיוק כמו שרצינו. אני אומר דבר מאוד פשוט והוא שהתקנות האלה עוברות, אדוני היושב ראש, כי אתה התחייבת שהן יעברו לפני סוף שנה בדיוק כפי שהחוק מחייב, ואנחנו לא רוצים שייווצר ואקום. מבחינתי המשא ומתן הזה, כדי להגיע לרפורמה, לכל הרפורמה, על כל הנושא, נמשך ובתוך זה מה שיידרש, ככל שיידרשו שינויים, אנחנו נדע לעשות את השינויים גם כאן בהסכמות. אני חושב שעל דבר אחד יש הסכמה והוא שאנחנו עומדים מאחורי הדברים שלנו ונקדם אותם. אני מאוד מאוד מקווה שניפגש כאן אפילו כבר בעוד שבוע עם הסכמות כוללות.
שמעון ביטון
ההסכם היחידי הוא שהיום קברת את החקלאות. היום אתה סגרת את כל מושבי הצפון. תרשום ברזומה שלך שבקדנציה שלך אתה קברת את כל מגדלי המטילות במדינת ישראל.
עמית יפרח
אדוני היושב ראש, לא אחזור על הדברים שאמרו המגדלים. אין ספק, היום הוועדה בדרך ההתנהלות של השר, ביזתה את החקלאים בצפון, בדרום, במרכז, את כל חקלאי ישראל, ביזתה אותנו בהתנהלות מול ההנהגה החקלאית. אבל אני רוצה לנצל את ההזדמנות להודות לך אדוני היושב ראש על השעות והימים שהקדשת לנו חקלאי ישראל. לא נחת לרגע, לא ויתרת על שום דבר, ניסית למצוא פתרונות מתוך ההבנה שלך שלא קיימת במקומות אחרים בחשיבות החקלאות, בחשיבות ביטחון המזון, בחשיבות הייצור המקומי ועל כך אנחנו מודים לך מאוד, בשמי, בשם חקלאי ישראל, בשם תנועות ההתיישבות ובשם מגדלי ההטלה בצפון ובמרכז. תודה רבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה ידידי. אני נכון ומזומן וזמין אליכם יום יום ולילה לילה גם לבאות. אני לא חושב שתם ונשלם היום.

אני אומר כמה דברים כלליים. צר לי שאנחנו הולכים כך ליום השבת אחרי שבוע סוער כזה בניסיון להביא הסכמות בענף ההטלה. קיוויתי שנצא מכאן לעשייה משותפת בלחיצת יד ובאווירה טובה. אנחנו יוצאים מכאן עם תקנות מאושרות אבל עם משבר. אנחנו יוצאים מכאן עם תקנות שלא עולות בקנה אחד או ביכולת של כל הצדדים לחיות איתן בשלום.

אני רוצה לקרוא לכמה דברים מרגע זה ואילך. ראשית, זה שהתקנות מאושרות, זה לא מחייב את משרד החקלאות לבצע כל מספר שמופיע בהן. כתוב שם 780 ומשהו מכסות, בשנה שעברה קבעו 170 מכסות ולא ביצעו.
קריאה
זה מחייב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה מחייב לפעול בשום שכל, בהדרגתיות, בבחינת השוק, קיבלתם סמכות לעשות. קיבלתם סמכויות נרחבות אבל אתם בעצמכם אומרים שאתם פתוחים לשנות אותן. זה אומר שאתם תפעלו בהיגיון גם בסמכויות שקיבלתם בתקנה.

אני כן מברך על האמירה של שר החקלאות שהוא פתוח לשנות גם מה שכתוב כאן ואני מקווה שזה יקרה. אני מקווה שהרצינות הזאת תתממש.

אני אומר למגדלים ולארגונים שאנחנו אתכם באש ובמים. אני לא הייתי מביא את התקנות האלה להצבעה היום כפי שהן, אם לא הייתם מאשרים את זה. אישרתם את זה בכאב אבל אישרתם כדי לא להשאיר את הענף באי ודאות, כדי לא להשאיר 3,000 אנשים שלא יודעים מה גורלם. ההישג הוא שהענף הזה פועל תחת תקנה מסודרת. חוסר ההישג הוא שזה קורה על הראש שלכם ולא בהסכמתכם.

אם אתם תצליחו, השר, המנכ"לית והצוות שלכם, בתוך ימים בודדים, שבועות בודדים, לחזור לוועדה ולהביא תיקוני חקיקה ולהביא מספרים אחרים או כל שינוי שתרצו - דלתנו פתוחה.

אני חושב שגם בהיבט הפוליטי לא נכון שמעל הקואליציה תרחף עננה של ויכוח על הרפורמה בחקלאות. זה מזיק ליציבות של הממשלה וליכולת שלה לעבוד. זה מסיט אותנו מהעשייה שאנחנו יכולים לעשות ביחד. זה לקח לנו שעות וימים רבים שיכולנו ליזום ולקדם ולא לעסוק בגישור ובאי הסכמות.

לך השר אני קורא ואומר המצב לא טוב. תדע שהוא לא טוב. האווירה לא טובה והכול על כתפיך. גם אם זה התחיל רע, זה יכול להיגמר טוב. אני מקווה שתימצא הדרך מיד ביום ראשון לשבת, להעמיק, להסכים ולהביא לנו תוצרת יותר טובה, כפי שאמרת. אנחנו זמינים ונכונים - כוועדה ואני באופן אישי - לסייע בכל אשר ניתן.

אני רוצה להודות לצוות שלי, לעובדים, למנהלת הוועדה, לייעוץ המשפטי, לאנשי משרד החקלאות, למגדלים, לארגונים ולחברי הכנסת שנמצאים כאן בבית בשעות כאלה ביום חמישי. זה לא מובן מאליו.

תם ולא נשלם. אנחנו הולכים הביתה עם חמיצות, באווירה של חמיצות, שלא עמדנו ביעד להביא תקנה בהסכמה.
שמעון ביטון
הולכים לשבת שבעה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אולי זה ידרבן כל אחד מאתנו לתקן בשבוע הבא ובשבועות הקרובים את מה שטעון תיקון.





אני נועל את הישיבה. תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 17:45.

קוד המקור של הנתונים