ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 28/12/2021

הצעה לדיון מהיר בנושא: "ביטול תכנון הארכת כביש 6 לצפון"

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



14
ועדת הכלכלה
27/12/2021


מושב שני



פרוטוקול מס' 131
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, כ"ג בטבת התשפ"ב (27 בדצמבר 2021), שעה 12:00
סדר היום
הצעה לדיון מהיר בנושא: "ביטול תכנון הארכת כביש 6 לצפון"
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מרדכי ביטון – היו"ר
סמי אבו שחאדה
איתן גינזבורג
חברי הכנסת
אורלי לוי אבקסיס
טטיאנה מזרסקי
מופיד מרעי
יעל רון בן משה
אופיר סופר
אוסאמה סעדי
מוזמנים
אבי דרו - מנהל אגף תקציבי פיתוח, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

הראל דמתי - מפע"ת מחוז צפון וממ"מ מנהל אגף תכנון תחבורה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

שי ששתיאל - רפרנט תחבורה ופרויקטים, משרד האוצר

עדי סילברמן - ראש תחום תחבורה יבשתית, מינהל התכנון

בועז פוקס - מנהל אגף תכנון סטטוטורי, חברת כביש חוצה ישראל

רונן מרלי - ראש העיר נהריה

גבריאל גבי נעמן - ראש מועצה מקומית שלומי

לי-את כהן - מנכ"לית, אשכול גליל מערבי
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם


הצעה לדיון מהיר בנושא: "ביטול תכנון הארכת כביש 6 לצפון", של ח"כ ענבר בזק, אופיר סופר, יעל רון בן משה (מס' 121).
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הצעה לדיון מהיר בנושא: ביטול תכנון הארכת כביש 6 לצפון, ביוזמת חברת הכנסת יעל רון בן משה, חבר הכנסת אופיר סופר, חברת הכנסת ענבר בזק, וכמובן רבים מהצפון, כמו מופיד וטטיאנה. כביש 6 הוא עורק חיים בסיסי, נחוץ והכרחי לפיתוח ולקשר היום יומי של הנגב והגליל אל מרכז הארץ. הוא משפיע על תעסוקה, על כלכלה, על האפשרות לעבוד במקומות מסוימים ואז לחזור הביתה. אנשים רוצים לגור בגליל ולעבוד בחדרה, לעבוד בנתניה, לעבוד במקומות אחרים. אם אין להם כביש כזה, הם בבעיה. לא ייתכן שמישהו יטען שכביש 6 כלכלי למרכז הארץ אבל לא כלכלי לצפון ולא כלכלי לדרום. אותנו זה העציב. כשאני נוסע בכביש 6, לתל אביב אני מגיע עם קצת פקקים תוך שעה וחצי, לירושלים אני מגיע תוך שעה 45 או 50 דקות. אלו נסיעות שלקחו בעבר שעתיים, שעתיים וחצי, ואפילו יותר. קצה הארץ זכאי וראוי שייסלל בו המשך כביש 6 כפי שתוכנן. נכון שיום אחד נחיה בעולם ללא מכוניות פרטיות, רק עם התחבורה הציבורית ועם הרכב האוטונומי, אבל זה יגיע כנראה בעוד 20 שנה. יש פה מצוקה גדולה של רבים. חברת הכנסת יעל רון בן משה, בבקשה.
יעל רון בן משה (כחול לבן)
אני אתחבר לחלק האחרון של דבריך. המטרה מבחינתי בדיון הזה היא להעלות את מצוקת האזרחים ולקוות שנשמע מאנשי המקצוע בשורה היום. אם אתם מהנהנים עכשיו ככה בראש, מבחינתי אפשר לעבור אליכם ולסגור את הדיון עם תקציב, לוחות זמנים, וניפגש פה לבקרה ומעקב. לצערי, כנראה אלה לא פני הדברים.

ברכות לחבריי חברי הכנסת מהצפון ששומעים את מצוקת האזרחים ופינו זמן להגיע לדיון החשוב הזה ולהשתתף בו. אני רוצה לברך את גבי נעמן שהגיע במיוחד משלומי הרחוקה, לברך את כל מי שאני מזהה בזום - מכרמיאל, ממעלות תרשיחא, ממטה אשר, מנהריה, מעכו, ממועצה אזורית גליל תחתון. זה מראה שזו בעיה רחבה שמטרידה יותר ממקום אחד, הרבה יותר ממקום אחד. אנחנו מדברים על מאות אלפי אזרחים שהנציגים שלהם נמצאים איתנו כאן.

התחושה של חלק לא מבוטל מתושבי הצפון היא שההסתכלות של כל שר היא מאוד מאוד צרה, היא סביב נושא משרדו. התמונה עבור האזרחים בצפון בחודשים האחרונים היא מבלבלת ולא ברורה. אנחנו כל הזמן אומרים "חזון ישראל 2048 - השקעות בנגב, בגליל, בערבה, בבקעה", אבל בפועל אנחנו רואים את הרפורמה בחקלאות שהולכת להביא למשבר גדול מאוד בצפון, אנחנו רואים את מס הפחמן שהולך לפגוע קשות בתעשייה בצפון, אנחנו רואים את המדיניות החדשה של משרד התחבורה שאולי הולכת לפגוע בכביש 6 לצפון, ואנחנו כבר חווים את הפגיעה בצמצום הרכבות בערבים ובסופי שבוע. בהזדמנות זו אני רוצה להגיד יישר כוח לשרה שהשתתפה בדיון בשבוע שעבר וכבר עדכנה אותנו שהיא בוחנת את האפשרויות להאיץ את העבודות ברכבת כך שהרכבות בערבים ובסופי שבוע יחזרו בהקדם. התחושה היא שכל שינוי המדיניות הזה בסופו של דבר משאיר מאחור את תושבי הצפון, ואנחנו התחייבנו שאנחנו לא משאירים אף אחד מאחור, לא בקורונה ולא בשגרה. אני חושבת שהתפקיד שלנו כחברי כנסת הוא לפקח על זה.

כביש 6, כמו שציינת אדוני היושב-ראש, זה עורק חמצן ראשי לדרום שאנחנו רוצים שיגיע גם אלינו לצפון. זה לא עניין של נוחות, פנאי ותרבות, זה עניין של פיתוח כלכלי ויכולת לפתח את האזור. מיליונים רבים של שקלים כבר הושקעו בתכנון לצפון. בגלל החלטה של שינוי מדיניות אנחנו לא מבינים איפה הפרויקט הזה עומד, פרויקט שהוחלט לבצע אותו כבר בשנת 2010. אין לנו כרגע חלופה. זה קצת כמו מס הפחמן. באיזו אנרגיה המפעלים ישתמשו אם הגז הטבעי לא מגיע לצפון? איך תושבי הצפון יתניידו בתוך האזור וגם מהאזור החוצה? זה לא שיש לנו חלופה אחרת. הרכבות זה לא הפתרון המתאים כרגע, וייקח עוד שנים עד שזה יהיה פתרון מתאים. לפני 10 שנים לרכבת מנהריה לקח להגיע לתל אביב שעה ו-10 דקות. עכשיו אנחנו יכולים לחלום על פחות משעתיים. החל מיום ראשון הקרוב יש עיכוב של 6 דקות נוספות כי כל הרכבות יעצרו גם בהרצליה. אנחנו ממש רואים שחיקה והתדרדרות בכל השירותים שקשורים לתחבורה למי שרוצה להגיע מהצפון, לכן ביקשתי לקיים את הדיון הזה. תודה לכל מי שמשתתף.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה, חברת הכנסת יעל רון בן משה. חבר הכנסת אופיר סופר, בבקשה.
אופיר סופר (הציונות הדתית)
בוקר טוב, אדוני היושב-ראש. תודה רבה לחברת הכנסת בן משה שיזמה את הדיון. היא היטיבה לתאר את תחושת תושבי הצפון והפריפריה בהקשר לכך שממשלת ישראל זונחת את הפריפריה. נכון, היא מייצרת קצת גימיקים של החלטה על הגולן, אבל אנחנו כנראה לא נראה ממנה הרבה. למה? כי זאת התחושה, ככה זה נראה. אין שום השקעות בפריפריה. חברת הכנסת בן משה נתנה פה חמש, שש דוגמאות. שלא לדבר על הרפורמה בחקלאות שהולכת למוטט את כל מושבי הצפון. אני לא צריך עדות, חברת הכנסת מהקואליציה היטיבה לתאר ולעשות את זה בצורה הכי אמיתית שיש.

החשיבות של הכביש חשובה לא רק לעסקים הגדולים, לא רק למשקיעים הגדולים, לא רק לשכירים, היא חשובה לכולם. הכביש הזה הוא עורק ראשי. מי שרוצה להתחיל לזוז במדינה חייב את הכביש הזה. פה זה גם המקום לפרגן לשר כ"ץ. אני חש את השינוי הדרמטי בכבישים שנעשה בתקופתו. בתקופה האחרונה, בעקבות הפוסט קורונה, הפכנו להיות שוב פעם מדינה פקוקה. אין מה לעשות, הבולדוזרים פה חייבים תמיד לעבוד, אחרת אנחנו יוצרים פערים.

תחבורה ציבורית במרכז, או כל דבר אחר, לא בודקים אם ישפיע או לא ישפיע. אותנו, כשמדובר בסכומים קטנים, מכניסים לכל מיני בדיקות של כדאיות לא רלוונטיות. זה לא עניין של כדאיות, זה עניין של ציונות. זה הסיפור. אם אנחנו רוצים ליישב את הגליל ואנחנו מדברים על הגשמת החזון הציוני - זו המשמעות. אחר כך אפשר לעשות 20,000 דיונים על הייטק, 20,000 דיונים על למה מצבם של תלמידים בפריפריה הוא כך או כך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם היו אמורים לסלול רק כבישים כלכליים, לא היו סוללים אף כביש.
אופיר סופר (הציונות הדתית)
לא היו סוללים, לא היו מיישבים את הארץ. אני מציע לך, אדוני היושב-ראש, להיכנס היטב למספרים ולהבין שמדובר כאן במספרים קטנים בשביל לקדם את הכביש הזה. מדובר במספרים קטנים לפרויקטים לאומיים. יכול להיות שהמספרים הקטנים האלה קצת יוצרים תחושה שהם גדולים מידי לפריפריה. לא, הם לא גדולים מידי לפריפריה. מדובר במספרים קטנים מאוד כדי לחולל שינוי משמעותי. אסור לוותר בעניין הזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אשריך. הרבה שנים אמרו שאין בכנסת ייצוג לצפון. אני חושב שהסריה שנמצאת פה היום היא נבחרת מנצחת של הצפון שמשתפת פעולה ועובדת ביחד. מופיד מרעי, בבקשה.
מופיד מרעי (כחול לבן)
ברכות לך על הדיון, ברכות למי שיזם - יעל, ענבר, אופיר, וברכות לכל החברים שנמצאים פה. תראו, יש אנשים שהכביש בשבילם הוא מקום לנסוע בו, אבל יש אחרים שהכביש בשבילם, בעיקר בצפון, הוא עורק החמצן הראשי. פגיעה בכביש ובתשתית כזאת פוגעת בחיים שלנו בצפון.

אני רואה פה הרבה ראשי רשויות מהצפון שאכפת להם וחשוב להם. זה רק מצביע עד כמה חשוב נושא הכביש. כשתכננו להקים אזור תעשייה בגליל המערבי, באשכול גליל מערבי, ותעיד על זה יעל, כדי להגביר את התעסוקה, איפה בחרנו שהוא יהיה? באזור תעשייה כברי. שמנו אותו בקצה של כביש 6, ולמה? כי אנחנו רוצים לפתח את הישובים. אי אפשר לבוא כל יום בגזירה קשה כזאת או אחרת ליישובי הצפון וקו העימות. כל הישובים הדרוזים והצ'רקסים נמצאים בצפון. הרבה מיישובי קו העימות, שחלקם מיוצגים כאן, נמצאים בצפון. פעם אחת גוזרים גזירות כלכליות על הישובים בצפון, פעם שנייה פוגעים בתשתיות שלהם. אנחנו פה כדי להביא למצב שהפריפריה והגליל יהיו חלק מהמרכז.

יישובי ותושבי הצפון תרמו למדינת ישראל הרבה יותר מאשר המדינה תרמה להם. תושבי תל אביב חיים בשקט בזכות תושבי הצפון. תארו לעצמכם מצב שבו מפנים את כל המושבים בקו העימות, מצב שבו התושבים עוברים למרכז כי יש אטרקציות, כי יותר נוח, ואז מי יגן עלינו בצפון, מי יגן על המדינה? חברים, אני דורש שלא יהיה שינוי בהחלטה. את הכביש הזה חייבים לקיים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. אולי זאת ההזדמנות לשמוע ממשרד התחבורה איפה עומד הכביש הזה. אולי זה יניח את דעתם של חברי הכנסת.
הראל דמתי
כביש 6 הוא כביש שמופיע בתכניות הסטטוטוריות שאנחנו מקדמים, אם זה בכביש 42, אם זה מקטע 8 בין סומך לכביש 85, אם זה קטע 91 שממשיך עד כברי, ואם זה 92 מכברי צפונה לכיוון שלומי. התכנון לא הפסיק, התכנון ממשיך.
מופיד מרעי (כחול לבן)
דבר על הביצוע, לא על התכנון.
הראל דמתי
תכניות הביצוע נגזרות מתכניות סטטוטוריות מאושרות. ביצוע לא יכול להתחיל עד שאנחנו לא מסיימים הליכים של תכנון סטטוטורי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה מעמדו של הקטע הבא של כביש 6?
הראל דמתי
אנחנו בתכנית מתאר ארצית של מקטע 8.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני שואל על הקטע הבא בתור. איפה הכביש מסתיים עכשיו?
הראל דמתי
קצת דרומית לסומך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איך הקטע הבא נקרא?
הראל דמתי
8.
מופיד מרעי (כחול לבן)
עד לכברי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
באיזה סטטוס הוא עכשיו?
הראל דמתי
התכנית של מקטע 8 מקודמת, היא עברה תהליך של חקירה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה המעמד?
הראל דמתי
היא עדיין לא אושרה סופית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היא לא במתאר?
הראל דמתי
עוד לא אושרה תכנית מתאר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בתמ"א הוא מאושר?
הראל דמתי
התכנון הסטטוטורי פה הוא ברמה של תכנית מתאר ארצית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מתי יהיה במעמד של תמ"א?
בועז פוקס
התכנית מקודמת כבר עכשיו כתמ"א 31/א/8. היא עברה הפקדה, היא עברה דיונים של חוקר שבדק את ההתנגדויות. אנחנו ממתינים להמלצות החוקר לקטע 8 ולקידום לקראת מתן תוקף.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה יושב בוועדה הארצית?
בועז פוקס
במועצה הארצית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מתי זה יידון שם?
בועז פוקס
זה לא בידיים שלנו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש לכם חוסר בכספי תכנון בפרויקט הזה, בשלב שאתם נמצאים בו?
בועז פוקס
לא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתם דוחפים?
בועז פוקס
גם את שלב 8 וגם את השלב שאחריו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש לכם כספים לתכנית מפורטת מיד לאחר אישור המתאר?
בועז פוקס
המתווה שמדובר עליו היום זה שלאחר האישור הסטטוטורי של שלושת המקטעים – 8,9.1 ו-9.2, הכביש יקודם במתווה זכייני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הזכיין יוציא את היתר הבנייה.
בועז פוקס
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה מתנים את 8 באחרים? למה לא עושים את זה בשלבים?
בועז פוקס
עושים את זה בשלבים. הרעיון זה להוציא את 8 ואת 9.1, שזה מאבליים עד בית העמק, במכרז זכיינים, כשחברת חוצה ישראל מוכנה ללכת על זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
האם ניתן לומר שבחודשים הקרובים המועצה הארצית לתכנון ובנייה תדון בתכנית הזאת ותיתן לה מעמד?
בועז פוקס
בהחלט.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כשלאחריו משרד התחבורה יצא להליך זכייני?
בועז פוקס
משרד התחבורה יחד עם חוצה ישראל, לפי מה שיוחלט. בתוך שנה מהיום אנחנו מוכנים לצאת למכרז זכייני.
יעל רון בן משה (כחול לבן)
יזמנו את הדיון הזה, מכיוון שהיו התבטאויות של השרה על שינוי בסדרי העדיפויות, על כך שהכביש הזה לא יתועדף גבוה וייעצר התכנון שלו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
המשרד בונה לעצמו מאגר תכנוני, והתכנון זה תכנית מתאר, תב"ע מפורטת, או אפילו תכנית מפורטת לביצוע. מתי מתחילה הבעיה הבאמת גדולה? כשיוצאים לביצוע הפרויקט. אם זה יהיה בזכיין, הוא יודע להאיץ כי הוא רוצה לקבל את הכסף. האם שיניתם מדיניות? האם הייתה לכם מדיניות x אבל לאור הפנייה המדיניות השתנתה ומאיצים את קידום הכביש?
אבי דרו
יש שינוי מדיניות שאתם מכירים. אנחנו בעולם של גודש, אנחנו בעולם שהולך לקראת תחבורה ציבורית מאוד מאסיבית. הסיכום התקציבי מוטה תחבורה ציבורית בצורה מאוד מאוד כבדה. הרבה מאוד מהתקציבים של הסיכום התקציב הנוכחי הם על תחבורה ציבורית ועל גודש. אנחנו נצא בסיכום התקציב הבא, שהוא סיכום תקציבי 2023, לקראת התכנית האסטרטגית. התכנית האסטרטגית היא תכנית כבישית. אנחנו כרגע ממוקדים בכל מה שקשור למאיץ, לתח"צ ולגודש. מכיוון שאנחנו באמצע תהליך של תכנון ולא צריכים כרגע כסף לביצוע, לא הקצינו כספים לביצוע שישכבו בצד.
אופיר סופר (הציונות הדתית)
תוך כמה זמן התהליך הסטטוטורי?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שנה.
אופיר סופר (הציונות הדתית)
דרך אגב, אנחנו יודעים שתהליכים סטטוטוריים אפשר לדחוף ואפשר גם לתת להם לזחול.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שנה זה סביר.
אופיר סופר (הציונות הדתית)
יציאה למכרז זה לאחר תכנון מפורט. מי שאמור לעשות את התכנון המפורט זה אנחנו, מדינת ישראל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תלוי.
אופיר סופר (הציונות הדתית)
במקרה הזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש לפעמים מכרזים שהזכיין מתכנן ומבצע. עיר הבה"דים תוכננה ובוצעה על ידי הזכיין. האם בתהליך של המכרוז של הזכיין כלול מרכיב התכנון המפורט של הפרויקט?
בועז פוקס
יש חלוקה מסוימת. מה שהחברה עושה זה תחנות לתכנון מפורט מלא. חלק מהתכנון המפורט יתחיל במהלך השנה הזאת. עיקר התכנון המפורט נעשה על ידי הזכיין.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אין לכם מגבלה תקציבית לעשות את השלב שתלוי בכם לקראת הכנה למכרז?
בועז פוקס
אנחנו מתוקצבים כרגע עד לסוף שלב התכנון המוקדם והסטטוטורי, ואנחנו במגעים עם משרד התחבורה כדי לקבל את ההשלמות הנדרשות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עוד לא קיבלתם?
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
הם לא יקבלו אם יש שם שינוי מדיניות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הם יקבלו.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
שמענו כרגע מנציג משרד התחבורה שהם נותנים קדימויות לתחבורה הציבורית. התחבורה הציבורית לא נוסעת בכבישים? לא מדובר רק על האוטובוסים.
אופיר סופר (הציונות הדתית)
יש כאן משהו מאוד ברור - שאין כוונה לדחוף את התכנון הזה עד שלא מתבררת המדיניות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אל תכניס להם מילים. אנחנו יודעים את העדיפויות של המשרד. שמענו את השרה אומרת: "אני אתייחס לפנייתכם ברצינות".
אופיר סופר (הציונות הדתית)
אני זוכר שדיברת שיהיה דיון על השקעות של משרד התחבורה בפריפריה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יהיה דיון. המדיניות של המשרד סביב סוגית כביש 6, לאור פניית הח"כים, משתנה, מתגמשת? האם בכוונתכם להעמיד לחברה את התקציב לאותו מרכיב תכנוני שמכין את החומר למכרז?
אבי דרו
בשלב זה אני לא יודע להגיד כן, מכיוון שאני עדיין לא יודע מה יהיה המתווה שבו המדינה תבחר לתקצב את הכביש. אני לא יודע אם יהיה זכיין או כביש תקציבי, ואני לא יודע מתי מסתיים ההליך הסטטוטורי. זה מאוד אופטימי להגיד שתוך מספר חודשים, אבל זה יכול גם להימשך יותר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אמרו פה שנה.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
בואו נשאל את האוצר אם יש להם בכלל תקציב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
התשובה היא שאין תקציב.
אבי דרו
יש תקציב לכבישים, אני רק לא יודע בדיוק לאיזה כביש.
אופיר סופר (הציונות הדתית)
אתה לא יודע אם מדובר על כבישי גוש דן או על כבישי הצפון.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
אין תקציב מפורט ל-2022.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו רוצים תשובות ברורות. אם תגידו לנו שאין תקציב, זו תשובה רעה מאוד.
אבי דרו
ב-2022 לא צריך תקציב.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
לתכנון מפורט צריך תקציב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא אמרת שאתה מתחייב בתכנית הרב שנתית להעמיד את הכסף. חברת הכנסת מזרסקי, בבקשה.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
תודה רבה לחברת הכנסת יעל רון בן משה, לחברים מהצפון. מישהו ניסה פעם להגיע מצומת יגור לנהריה, לבית חולים נהריה? אתם יודעים מה המרחק? זה בערך שלושים ומשהו קילומטר. אתם יודעים כמה זמן ייקח להגיע מצומת יגור לבית חולים נהריה אם נוסעים בשעה 18:00 אחר הצוהריים? שעתיים. מעכו לנהריה זה בדרך כלל רבע שעה נסיעה, אבל בשעה 18:00 או 19:00 זה לוקח שעה. הארכה של כביש 6 זה לא פינוק לתושבי הצפון, זה פשוט חיוני. אם יוצאים מהדיון בלי דיווח על איך מתקדמים עם התכנון המפורט והביצוע זה פשוט בזבוז זמן.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
אני מבינה עכשיו שלא בטוח שיהיה בכלל כביש 6 למקום הזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גבי נעמן, ראש מועצת שלומי, בבקשה.
גבריאל גבי נעמן
תודה רבה, אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, מכובדיי כולם. בדיון הזה אנחנו מפספסים. שרת התחבורה הייתה בכבודה ובעצמה לפני חודשיים בעכו והצהירה אל מול ראשי הרשויות ואל מול אלפי אנשים שכביש 6 ייעצר כי ככל שנוסיף כבישים יהיו יותר מכוניות ויותר מכוניות זה יותר פקקים.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
אז יהיה מעט כבישים עם הרבה פקקים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא ראיתי שעצרו את מכירת המכוניות בארץ ישראל.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
כאילו אם היא לא תקבע את כביש 6 לא יהיו יותר קניות של מכוניות חדשות, כולם ייפטרו מהמכוניות.
גבריאל גבי נעמן
באמירה שלה, כבוד היושב-ראש, היא הפגינה את הכבוד שלה למרכז הארץ, את זה שהיא רוצה להשאיר את תושבי הצפון בצפון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אגב, גם אוטובוס נוסע על כביש. אוטובוס לא הולך לצאת לנהריה ולהגיע לתל אביב? לא מגיע לו כביש נורמאלי? מה זה הטיעון על תחבורה ציבורית? אוטובוסים לא נוסעים? תחבורה מותאמת אישית לא בכבישים?
גבריאל גבי נעמן
כשישבנו עם האנשים המכובדים של משרד התחבורה בחוץ, הם אמרו את המילים של השרה. הם אמרו שיש סדר עדיפויות, שיש להם חשיבה אחרת. זה אומר שהם לא חושבים על כביש 6, שכביש 6 הוא לא על סדר היום של משרד התחבורה. השרה הודיעה לכל הצוות המכובד שנמצא כאן: "תפסיקו עם התהליך של כביש 6".
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה המצב האמיתי, לא השתנה כלום.
גבריאל גבי נעמן
כביש 6, לפני שהשרה התמנתה להיות שרה במדינת ישראל, היה אמור להתבצע בדיוק לפי מה ששמענו כאן מבועז. מכביש 6 לקחו מיליארד שקל שהיה אמור להיות בשנת התקציב הזאת והעבירו למרכז הארץ. שמעתי פה שלקחו את זה לכיוון הרכבות. השרה לקחה את הכסף והפנתה אותו לתחבורה ציבורית אחרת, שונה, היא לא נתנה את זה לגליל. היא רוצה שנישאר בצפון, שלא נפריע למרכז תל אביב, לאיפה שהיא גרה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היא רוצה שהאוטובוס שאתה תיסע בו משלומי ייסע בכביש עקלקל ולא בטוח.
גבריאל גבי נעמן
לא ניתן לצאת מהצפון בשעות מסוימות בגלל פקקים של שלוש וארבע שעות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הצפון היום פחות נגיש למרכז מאשר הנגב. כביש 6 חיבר את הנגב יפה למרכז. אתם נשארתם מאחור.
גבריאל גבי נעמן
אם זאת הייתה המדיניות, הייתי אולי רגוע יותר, אבל נהריה גדלה ל-100,000 תושבים, שלומי גדלה ל-25,000 תושבים, עכו גדלה ל-100,000 תושבים. מבקשים לחנוק את תושבי הגליל בגליל, לא לתת להם להגיע למרכז הארץ.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה על הדברים הכואבים. אוסאמה סעדי, בבקשה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני מבלה שעות על גבי שעות בכביש 6 ובכביש 6 צפון. המצב הוא זוועה. אנחנו תקועים לפעמים שלוש וארבע שעות. אומרים לי קרובי משפחה, חברים, אנשים, שהם יוצאים ב-05:00 בבוקר ויש פקקים. מתי לצאת? ב-03:00? לא לישון? צריך למצוא פתרון. אני יודע שלחלק מהמקטעים המתוכננים של כביש 6 צפון היו התנגדויות של חלק מראשי הישובים הערבים. הם לא נגד, הם בעד, רק צריך להסתכל ולבחון את הבקשות שלהם לא לפגוע בקרקעות שם. אני מדבר כאזרח, כערבי וכתושב הצפון, ואני דוחה מכל וכל את הנימה של חלק מחבריי פה שדיברו על ציונות, על ייהוד. אנחנו דוחים את זה על הסף.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה רוצה לנסוע בכביש ללא הבדל דת, גזע ומין.
אופיר סופר (הציונות הדתית)
אתה כופר ביישוב הגליל?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא רוצה לנסוע בכביש בלי לחשוב על זהויות, סתם לנסוע לתל אביב בשקט.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא יכול להיות שעומדים שעות על גבי שעות בפקקים בכביש 6 ומשלמים תעריף מלא. יש לנו הצעת חוק מהכנסת ה-20 - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בנגב קיבלנו את זה ללא תשלום. משורק זה ללא תשלום.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני מבקש לקיים דיון מיוחד על העניין הזה של התעריפים בכביש 6 ובכביש 6 צפון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ענבר בזק, בבקשה.
ענבר בזק (יש עתיד)
בכל יום שני אני יוצאת ב-05:00 בבוקר מהבית ועומדת בפקקים בכביש 6, עומדת בפקקים בצומת אליקים. לוקח לי בין שלוש וחצי שעות לארבע שעות ורבע להגיע לירושלים. לא יכול להיות שהצפון יהיה כל כך מנותק ממרכז הארץ ומהבירה. הייתי בדיון ששרת התחבורה הציגה את סדרי העדיפויות ודיברה על תחבורה ציבורית. זה צעד חשוב ומבורך, אבל החשש שלי הוא ממצב שבו לא יימצאו תקציבים לצפון, כשכל תקציב הכבישים בארץ הוא 20% מתקציב משרד התחבורה. עברתי על תכניות תקצוב משרד התחבורה לשנים 2021-2022 ולא ראיתי שם אפילו כביש אחד בצפון.
לי-את כהן
אנחנו מבינים שיש תקציב לתכנון סטטוטורי אבל אין תקציב לתכנון מפורט ב-2022. הסבירו לי החברים שרק כשיחליטו אם יש זכיינות, אם יש חינם, או אם המדינה, יראו איך מתקצבים את התקציב המפורט. זה אומר 2023, לא 2022.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא קיבלנו תשובות. שום דבר לא השתנה.
לי-את כהן
אני חושבת שכדאי לנסות להבין גם מהתחבורה וגם מהאוצר מה עושים.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
אני זוכרת שכשיאיר לפיד היה שר אוצר הוא רצה לבטל לנו את הרכבת, למרות שהיה כבר תכנון, למרות שזה היה לקראת ביצוע. נלחמנו עם שרת התחבורה דאז כדי לא לעצור את הרכבת לבית שאן. אתם לא יודעים איזו מהפכה היא עשתה. אתם צריכים להבין שמי שגר בפריפריה מנותק הרבה פעמים מעורקי החיים של המדינה. קח לדוגמה את ההגירה השלילית של בעלי המקצוע, של מעמד הביניים, מהפריפריה. ככל שאנחנו יותר זמן בפקקים אנחנו משלמים יותר דלק, אנחנו מזהמים יותר את האוויר. כשאנחנו מגיעים לטבעות של גוש דן, אנחנו משלמים קנס על זה שאנחנו גרים בפריפריה. השכר הממוצע בפריפריה נמוך בין 25% ל-30% מהשכר הממוצע במרכז. תגידו לי איזה רציונל יהיה להחזיק את האוכלוסייה הזאת בפריפריה. הרכבת השאירה את הסטודנטים שלנו בבית שאן כי הם היו יכולים להגיע ולחזור הביתה. חסכנו מהם את שכר הדירה, חסכנו מהם הרבה מאוד דברים. נתנו להם את היכולת לחזק את העיר שממנה הם יצאו.

אתה בא מהפריפריה הדרומית, אני מהפריפריה הצפונית. שנינו יודעים כמה המקומות האלה משוועים לכך שאוכלוסייה חזקה תישאר. תחבורה ציבורית לא נוסעת בכבישים? גם אם תקנה עכשיו 1,000 אוטובוסים, איפה הם ייסעו? שרת התחבורה מנותקת. היא מעולם לא גרה בפריפריה, היא לא מכירה את סבלם של האנשים. אני לא מאמינה שהיא מזדהה עם מישהו מאיתנו. היא סגרה אותנו. היא ביטלה את הרכבת לאילת ועכשיו מבטלת את כביש 6 לצפון. אני לא מאמינה להם שבאמת אכפת להם מה קורה עם הפריפריה. הכסף הזה מוסט עכשיו למרכז, למדינת תל אביב, למה שקורה עם המטרו, עם התחבורה הציבורית שלהם. הם רוצים לדאוג לנוחות של החיים שלהם, שלילדים שלהם יהיה קל. מה קורה איתנו? מה, אנחנו עבדים שחורים? הבת שלי יצאה היום ב-05:00 בבוקר כדי להגיע לתל אביב ולא הצליחה להגיע ב-08:00.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רונן מרלי, בבקשה.
רונן מרלי
אני רוצה להודות לך, ליעל, לענבר, לאופיר, לכל מי שמתעסק בזה. אני בונה 11,000 יחידות דיור שכביש 6 מגיע עד אליהן. במקום כל המעצורים האלה אפשר לקבל החלטה לתקצב את כביש 6 עד שלומי. זה ייתן רוח גבית חזקה מאוד לגליל, רוח גבית לתעסוקה שלנו, זה ישאיר את הצעירים בגליל. זה ייתן רוח גבית לתיירות פנים, רוח גבית למשרד הביטחון, למי שיצטרך את הכביש הזה. זה נשמע מסובך, אבל זה לא כל כך מסובך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הדברים ברורים. אנחנו נהיה שם אתכם. אנחנו לא נרפה מהנושא הזה עד להשלמתו, זאת ההתחייבות של ועדת הכלכלה ושל כל הח"כים שנמצאים כאן. נציג האוצר, תשלים לנו אם אתה יודע משהו על תקצוב עתידי והתחייבויות עתידיות לפרויקט הזה. האם אתם כמו משרד התחבורה חושבים שזה לא חשוב עכשיו להשלים את הכביש הזה?
שי ששתיאל
ככל שמחליטים, כמו שאמר כאן נציג חוצה ישראל, על שיטה שהיא זכיינית, העלות של כל זה היא שלושה מיליארד שקל. גם כשזה יהיה זכייני נדרש מהמדינה סדר גודל של 650 מיליון שקל. צוות הפקעות, הכנת המכרז עצמו, תכנון מפורט וסקרי קרקע - כל הדבר הזה זה סדר גודל של 60 מיליון שקלים.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
אין 60 מיליון שקלים ל-2022? אנחנו לא מדברים על המיליארד. גם 60 לא נתנו?
אופיר סופר (הציונות הדתית)
הנראות של הכפרים הערביים והתשתיות של הכפרים הערביים זה חלק מהגשמת החזון הציוני. מדינת ישאל שמכבדת את עצמה צריכה שגם הדברים האלה ייראו כמו שצריך. אנחנו חייבים להשלים את הדיון על הפריפריה בכלל, על ההשקעות בפריפריה.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
מיכאל, זה כסף קטן ה-60 מיליון.
שי ששתיאל
זה רק לשלב ההתחלתי.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
ב-2022 צריך 60 כדי להתקדם. תבינו, בלי ה-60 האלה אי אפשר בכלל להתקדם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא מיצינו את הדיון הזה. בעוד חודשיים יהיה פה דיון מעקב על כביש 6 צפון - מדוע נבלם, מדוע נלקח התקציב שלו, והאם הממשלה ומשרד התחבורה מתכוונים לשנות את המדיניות הזאת. זה דיון שיהיה פה בעוד חודשיים. בתוך הדיון הזה נדרוש ממשרד התחבורה סקירה רחבה על מדיניות התחבורה וסלילת הכבישים והרכבות בנגב ובגליל, דיון ממוקד.

הוועדה דורשת ממשרד התחבורה לתקצב מיידית 60 מיליון שקל כבר בתקציב 2022, כדי לאפשר בעתיד את הסלילה של הכביש, לא לעכב בגלל סכום קטן את העתיד של הכביש הזה. הוועדה דורשת ממשרד התחבורה לקדם את הסלילה של כביש 6, בין אם הוא תומך בתחבורה ציבורית של אוטובוסים, בין אם הוא תומך בגידול טבעי ובנכונות של ראשי ערים מדהימים להרחיב את הערים שלהם. אם נוסיף להם פקקים הם לא יבנו בתים, ואז נייצר מחסור בדיור - נושא לאומי של הממשלה. כדאי מאוד שיבינו שהבלימה של כביש 6 זה כדור שלג שמשפיע על עולמות שלמים שהם אינטרס לאומי. אנחנו דורשים שהכביש הזה ייסלל. כשם שהמקטעים לדרום הארץ האחרונים נסללו על ידי המדינה ובמימונה וככה חסכו אגרות רבות לנוסעי הנגב שנסעו למרכז והפוך, גם הקטעים הצפוניים של כביש 6 יכולים להיסלל ללא אגרה. אם זה נעשה בדרום, זה אפשרי. אם ממשלת הליכוד הלא שוויונית עשתה את זה בלי אגרות, הממשלה החדשה השוויונית יודעת לעשות את זה בלי אגרות, אם היא רוצה. הכל עניין של מנהיגות ורצון.





אנחנו כחברי הכנסת לא מתכוונים לוותר בנושא, אנחנו נציף אותו יום יום. אנחנו נקיים דיון בעוד חודשיים. אנחנו רוצים לשמוע בשורה קטנה ובשורה גדולה. הבשורה הקטנה זה שיש 60 מיליון ומאיצים את התכנון, והבשורה הגדולה זה שכביש 6 תומך באוטובוסים שיבואו מנהריה, מכברי, מחניתה, משלומי, לכל המרחב של הצפון ולקשר המסחרי ולפעילות הכלכלית במרכז. עוד לפני שנוסעים ברכבים פרטיים יש פה משאיות, יש פה ביטחון, יש פה עורק ביטחוני, יש פה בטיחות בדרכים, יש פה גידול וצמיחה ענקית של הכפלת יישובים ורצון של המשרד לתמוך באוטובוסים ובתחבורה מותאמת אישית. איפה תיסע התחבורה המותאמת אישית, העתיד של התחבורה הציבורית? תודה רבה לכולם.


הישיבה ננעלה בשעה 13:10.

קוד המקור של הנתונים