ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 21/12/2021

יצוא קנאביס לצרכים רפואיים - דיון מעקב מיום 23/11/2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



5
הוועדה המיוחדת לענייני התמכרויות, סמים ואתגרי הצעירים בישראל
21/12/2021


מושב שני




פרוטוקול מס' 20
מישיבת הוועדה המיוחדת לענייני התמכרויות, סמים ואתגרי הצעירים בישראל
יום שלישי, י"ז בטבת התשפ"ב (21 בדצמבר 2021), שעה 9:12
סדר היום
יצוא קנאביס לצרכים רפואיים - דיון מעקב מיום 23/11/2021
נכחו
חבר הוועדה: רם שפע – היו"ר
מוזמנים
שרה ביטון - מנהלת תחום בכירה יצוא ברשות המיסים, משרד האוצר

ירון כהן - ממונה חוקיות היצוא ברשות המיסים, משרד האוצר

יובל לנדשפט - מגר', מנהל היק"ר, משרד הבריאות

לנה זייגר - מנהלת תחום הסכמים בילטרליים, מינהל סחר חוץ, משרד הכלכלה והתעשייה

מיכל נידם וקסמן - ראש אגף, משרד הכלכלה והתעשייה

ענת מססה קינן - עו"ד, המשרד לביטחון פנים

טל פז מזרחי - רפ"ק, אח"מ, המשרד לביטחון פנים

יובל קוקוש - ר' חו' עררים ועת"מים- אח"מ, המשרד לביטחון פנים

חיים תגר - מנהל אגף בכיר ענפי שרות וסביבה חקלאית, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

רן גורליק - מנכ"ל קרונוס ישראל, חוות לגידול קנאביס ומגדלים בעלי רישיון יצוא

מאיר אריאל - מנכ"ל קבוצת בזלת, חוות לגידול קנאביס ומגדלים בעלי רישיון יצוא

יוגב שריד - מנכ"ל שיח מדיקל, חוות לגידול קנאביס רפואי ומגדלים בעלי רישיון יצוא

יפעת קריב - סמנכ"ל חברת תיקון עולם, חוות לגידול קנאביס ומגדלים בעלי רישיון יצוא

איתי רוגל - סמנכל פיתוח עסקי בזלת פארמה, חוות לגידול קנאביס ומגדלים בעלי רישיון יצוא

מיכאל עופר - רוקח ראשי BOL פארמה, חוות לגידול קנאביס ומגדלים בעלי רישיון יצוא

יעל שכטר-סיטמן - ראש תחום בריאות, התאחדות התעשיינים
מנהלת הוועדה
בת שבע פנחסוב
רישום פרלמנטרי
הדר שקד כרמלי- חבר תרגומים









יצוא קנאביס לצרכים רפואיים - דיון מעקב מיום 23/11/2021
היו"ר רם שפע
בוקר טוב לכולם. בוקר טוב לכל מי שאיתנו בזום שאני מניח שלאט לאט יפתחו מצלמות. שלום, בוקר טוב גם למיקי וליובל לנדשפט שנמצאים איתנו פה ומכבדים אותנו בנוכחותם. אני שמח בעצם לפתוח דיון מעקב אחרי הדיון הקודם שעשינו פה. במקביל חלקנו הגדול היה גם לפחות בסיפתח של הדיון בוועדה בראשון שרן השכל. אנחנו בתיאום על כל המהלכים כדי באמת לייצר שיפור משמעותי ביחד, וביחד עם משרד הבריאות ועם כל המשרדים, כי ההבנה היא שאנחנו צריכים לעשות מהלכים משותפים כולנו, גם המשרדים, גם פה בכנסת, אחרת הדברים לא יתקדמו כמו שצריך. זה לא תמיד קל אבל זה היה התפקיד שלנו. המטרה של הדיון הזה מבחינתנו היא באמת לעבור על הסעיפים שבפעם הקודמת דיברנו עליהם כחסמים או כאתגרים שעשינו ביחד יחסית מיפוי פה, ולראות מול המשרדים מה קרה, מה לא קרה ומה עוד צריך להשתפר. מבחינתי יש עוד כמה סוגיות אבל או שאת חלקן אני אפספס או שחלק קטן תחדדו, אז אני אעבור על הדברים מבחינתנו, ואולי אנחנו נתחיל פה עם יובל שנמצא פה וחלק מהדברים הוא יודע לפתור או לשפר.

אז אני אתחיל, אחד הדברים המשמעותיים שעלו פה בדיון הקודם זה כמובן כל מה שקשור לסוגיית האימוץ של התקינה האירופית, היה פה שיח על זה גם עם מיכל כנציגת משרד הכלכלה, ומשרד הבריאות וכולם הבינו שהסוגיה הזאת היא בליבת העניין, כמובן מבחינת הרבה מבעלי המפעלים, זה אירוע רב משמעות. ובהקשר הזה כל הביטול או השינוי בפערים שיש בין התקינה הישראלית לתקניה האירופית בעניין ספציפי של הקרינה, גם על זה דיברנו, אני מזכיר כדי שהתשובות שינתנו יענו על השאלות. דובר על הצורות מתן, גם פה אנחנו בסוגיה שצריכה לקבל פתרון. אחד הדברים שנתנו עליהם את הדעת באריכות, ואני חושב שכל המשרדים וכל האנשים בלי יוצא מהכלל הבינו שהבעיה של משך הזמן שלוקח לקלוט עובדים ועובדות חייב להגיע לפתרונו. אנחנו במציאות פשוט לא הגיונית אני לא מכיר עוד תחום בישראל שאנשים מחכים למתן אישור לקבל היתר עבודה ונראה לי שפה שוב גם נציגי השר וגם נציגי היק"ר, כולם הבינו שאנחנו צריכים לפתור את זה, אבל תכף אני רוצה לשמוע את נציגי בט"פ וגם נציגי משרד הבריאות שאנחנו באמת עשינו בזה שינוי.

סוגיית המו"פ עלתה פה, היה פער בין האופן שבו היק"ר הציג את תמונת המצב, אני אומר הטובה והחשובה לגבי הכינוסים, כל כמה זמן מתכנסים, אם יודעים מתי הם מתכנסים, לא יודעים מתי הם מתכנסים, היה ביננו פער על זה גם אותו צריך לגשר, אני חושב שהמו"פ הוא אירוע אסטרטגי באופן כללי למדינה, אנחנו טובים בזה כחברה, אנחנו רק צריכים לשפר את המנגנון. אז זה לגבי זה. יש פה עוד כמה דברים אבל נראה לי שלפתיחה זה מספיק דילמות שאנחנו צריכים לקבל עליהן תשובות, אז אני אעצור פה. יובל לנדשפט אתה רוצה להתחיל? אני מניח שגם הכנת דברים שאני לא התייחסתי אליהם, אז ניתן לך מתן להיתר רחב להתייחסויות.
יובל לנדשפט
שלום, בוקר טוב לכולם, לחברים. אז ככה: אחד ענינו לוועדה ואני יכול, ענינו בתמצות לבקשתה של בת שבע לגבי השאלות ואני פשוט אומר מה המענה בשלושת הדברים שנשאלו. בנושא אישור העסקת עובדים, אני רואה פה את חברינו מהמשטרה, גם את יובל, ובנושא אישור העסקת עובדים בתחום הרי סיפרנו בישיבה הקודמת את הבעיה, הסברנו את הבעיה או האתגר, המעסיקים מעבירים רשימות של אלפי עובדים אל היק"ר, היק"ר משמש פה רק כצינור עבור משטרת ישראל. היק"ר, העוסקים מעבירים אל היק"ר את הטבלאות, בהנחה שאין טעויות ואנחנו לא יודעים, כיוון שתיארתי גם בפעם הקודמת שעורכת דין אמרה שהיא בעצמה מילאה טבלה עם שמונה שורות והיו חמש שגיאות בתוך השמונה שורות כולל שגיאה בשם המעסיק שלה, קרה. מקרה שקרה ממש לאחרונה. בהנחה שאין שגיאות לא בשם, לא בשם משפחה, לא בתעודת הזהות, ואנחנו מופתעים לעיתים כמה שגיאות יש, אבל בהנחה שאין - - -
היו"ר רם שפע
אבל אני מנחש שהשגיאות הן קיימות אך באחוזים מאוד מינוריים.
יובל לנדשפט
כמעט לא, ממש לא.
היו"ר רם שפע
לא?
יובל לנדשפט
ואנחנו לא יודעים אותם, כי אז זה עובר למשטרה והמשטרה מחזירה את זה כשגוי לא זוהה. האחוזים הם לא מינוריים, הם לא המג'וריים, אבל הם לא מינוריים, אבל יש פתרון לזה. בסוף מחשבים יפתרו את הכל, לא בני אדם. אותן רשימות מועברות, מגיעות ליק"ר, מועברות AS IS למשטרה, המשטרה עושה את אותן בדיקות מיוחדות שהם עושים, אמרנו לא רק ר"פ, גם בדיקות אחרות. ואז התשובות חוזרות אל היק"ר. אלא מה, כשכל ספק מעביר קופסת פאזל משלו, אחד פאזל חיות, אחד פאזל ציורים, אחד פאזל האלפים, עם בפנים עשרות עד מאות בדידים, שמגיע בחזרה בגלל השיטה המיוחדת של הבדיקה, זה מגיע בתור קופסא אחת גדולה שכל החלקים בינה.

ברור שלאנשים קשה מאוד, ניסינו לעשות את זה בהתחלה, וכבר לפני ארבעה חודשים הוחל הקמת ממשק טכנולוגי, והם אומרים שמתחילים הקמת ממשק, דקות אחר כך שואלים "נו זה גמור?". זה ממשק מאוד מורכב, וענינו על זה בתשובה על מנת לייעל את התהליך. נמצא פתרון על-ידי פיתוח יישום, ממשק מחשובי שייצור שיוך, ההמלצות שמתקבלות מהמשטרה אל העוסקים ללא צורך בשיוך ידני. היישום נבנה בשיתוף אגפי המחשוב של משטרת ישראל ואגף המחשוב של משרד הבריאות, וגם בישיבה הקודמת עדכנתי שאפילו נערכה לכך ישיבה עם תמי מהמשטרה, עם אותם חבר'ה מהמשטרה שיושבים מול אנשי מחלקת העוסקים שלנו ועשו כבר התאמות.

התחילו כבר, סיפרתי, בפיילוט, ובעת הזאת היישום בשלבים סופיים של בניה והטמעה במערכת, ביום חמישי האחרון בוצע פיילוט לא לכל העוסקים, פיילוט זאת אומרת שבלחיצת כפתור יצא מה שנקרא העוסקים מכירים "נספח ב'". נספח ב' ובו כל השמות שאושרו, מי שלא בתוכו לא אושר, לא אושר או בגלל שהרשומה בגינו הוגשה מוטעית, ואז ספק יכול לבדוק את עצמו, או בגין דחיה על-ידי משטרת ישראל שאשר לדחייה יש בדרך כלל אנחנו מציינים או מציינים אחר-כך פרפרזות, פרפרזה מורחבת לא נכנס לזה כאן. אמנם זה רק פיילוט יש עדיין כמה דברים לתקן מחלקת המחשוב שלנו על זה FULL TIME המנכ"ל הנחה להכניס את זה ל- PRIORITY.

לגבי המשטרה אני מניח שגם החבר'ה מהמשטרה יוכלו להרחיב, ואני מניח שבמסגרת הזמן הקרוב, אני לא יכול לומר כי יש גם אגף המחשוב אצלנו. אתם יודעים יש פה איזה אירוע של קורונה שנדרשים הרבה מאוד יכולות ואגף המחשוב שלנו הוא לא של היק"ר, הוא של משרד הבריאות, הוא לא בלתי מוגבל באמצעים. אבל אני חושב שאנחנו מאוד קרובים לפתרון במסגרת של שבועות ספורים עד חודש.
היו"ר רם שפע
אוקיי, אז רק שנפתור אני חושבת שכדאי שנגע סוגיה סוגיה. נאמר ושבועות ספורים עד חודש נגיד והשלמנו את התהליך, אני לא תופס אותך בשבוע אני מבין שזה לא תלוי רק בך, אבל נניח והצלחנו, בכמה אנחנו מצליחים לייצר, כמה זמן באמת נחסוך? איך זה יתנהל אחר-כך?
יובל לנדשפט
או, אז רגע.
היו"ר רם שפע
אה מעולה, חשבתי שאתה רוצה לעבור נושא.
יובל לנדשפט
אחרי שהיה הפיילוט המאוד מוצלח ביום חמישי האחרון, הפיילוט, ואני לא יכול לומר כמה אבל אני חושב שחלק ניכר מהספקים, עשינו משהו כמו 34 כבר בדיקות של לעשות להם, מכל מה שהם הגישו מחודש אוקטובר, או לפני אוקטובר, ספטמבר שנת 2021 להוציא נספחי ב' וכך יאגרו נספחי ב'. נספח ב' זה אותו נספח שבו כתוב איזה עובדים מותר להם לעבוד שמצורף לרישיון. וישבנו עם אותה מחלקת המחשוב ואמרנו רגע, עכשיו למה בכלל שיהיה כל הסיפור הזה, הרי אתה הצעת בפעם הקודמת בוועדה, למה צריך את היק"ר, הרי היק"ר פה הוא רק צינור. מקבל מצד אחד מהעוסקים מעביר למשטרה, מקבל מהמשטרה מחזיר לעוסקים.
היו"ר רם שפע
נכון.
יובל לנדשפט
מי צריך את הצינור שעוסקים יפנו ישירות למשטרה, משטרה התנגדה אבל לאור זה ניסינו למצוא, אנחנו לא רוצים להיכנס פה לוויכוחים באחריות של מי או מה, יש חוק ולא רוצים לשנות, אתם יודעים מה זה בדיוק לשנות חוקים, ולכן ביקשנו ממחלקת התקשוב מאגף התקשוב שלנו במשרד שייצור לנו אפשרות שבה העוסקים ייכנסו למערכת, יהיה להם כמובן קוד, אנחנו נצטרך למצוא את הפתרון האבטחתי כדי שנתונים לגבי בני אדם לא יסתובבו סתם. העוסק יקליד אל תוך המערכת וברגע שעשה כן, ישירות יעבור דרך המערכות שלנו אל המשטרה וכשהוא חוזר ימוין על-ידי המערכת שכבר קיימת וילך בחזרה לעוסקים. זאת אומרת שעוסק יוכל להדפיס לעצמו את נספח ב' בכל עת ועת.
היו"ר רם שפע
אוקיי.
יובל לנדשפט
לזה צריך, אני גם פונה לוועדה, אנחנו צריכים על זה תיעדוף מנכ"ל. לא על כל דבר אנחנו מקבלים תיעדוף מנכ"ל, המנכ"ל במשרד הבריאות הוא זה שיודע לתעדף את המשימות של משרד הבריאות על-פי החלטתו והנחיצות, לנו קנאביס הכי חשוב בעולם, אבל משרד הבריאות, אתם יודעים, מתמודד עם עוד מספר דברים.
היו"ר רם שפע
אוקיי. מישהו רוצה להתייחס ספציפית לנושא הזה לפני שאנחנו עוברים לסוגיה הבאה? משהו שלא היה ברור פה? שביעות רצון או חוסר שביעות רצון? מישהו מבט"פ? בבקשה, רק תפקיד לפרוטוקול.
יוגב שריד
בוקר טוב, יוגב שריד מנכ"ל שיח מדיקל. אני לא אגיד עוד פעם את החשיבות של הדבר הזה, אני חושב שיובל עושה והמשרד עושה באמת את המאמץ העיקרי. אנחנו מבקשים בינתיים לזמן הביניים הזה לקבל איזושהי הוראת שעה לחודשיים עד שכל מערכות המחשוב יסתדרו. כמו בנוהל קורונה שנתנו לנו לאשר דרך מנהלי הביטחון שלנו, נתנו לנו לאשר את העובדים. תנו לנו בחודשיים הקרובים לאשר עובדים כי אנחנו כל דבר כזה אנחנו פשוט מאבדים עובדים והפריון של כולנו יורד בצורה משמעותית. תודה.
היו"ר רם שפע
אוקיי. בבקשה טל.
טל פז מזרחי
היי בוקר טוב. חשוב לי רק להתייחס לדברים של יובל היקר לא משמש צינור עבור המשטרה בשום מצב. היק"ר הוא הרגולטור של האירוע הזה וכמו שהוא מקבל אינדיקציות מרשויות רבות ונוספות, הוא מקבל את ההמלצה של משטרת ישראל בסוף הוא סוברני להחליט את ההחלטה שלו. אנחנו נותנים את ההמלצה ואנחנו גם מכירים את זה שלא אחת ההמלצה שלנו לא התקבלה בשלמותה. ודווקא היק"ר דרש עוד מסמכים ועוד בירורים. אז חשוב לי לשים את זה על השולחן בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים ולומר המשטרה היא לא הגורם המחליט, היק"ר הוא בטח לא הצינור של המשטרה. אז לעניין הדין ודברים מול היק"ר.
היו"ר רם שפע
אבל טל, רגע את מדגישה את זה מטעמים טרמינולוגים או מהותיים? כי הרי בסופו של דבר הפניה אכן מגיעה ליק"ר ואז מגיעה אליכם וחוזרת ליק"ר? לא. זה התהליך.
טל פז מזרחי
ליק"ר לקבלת החלטה. כל ההליך של קבלת אישורים אתה מקבל את המלצות הגופים הרלוונטיים ולבסוף מקבל החלטה. לעולם לא תיקח גוף ממליץ שהוא גוף מקצועי שאחראי על אספקט בטחוני, אכיפתי ותיקח ותתן לו את האחריות לקבל החלטה, וגם מבחינה משפטית לעניין העררים על הדבר הזה. זאת אומרת, הגוף הרגולטורי לעולם לא יהיה אותו גוף שממליץ, ואנחנו בטח לא חושבים שהיק"ר משמש פה כחותמת גומי של המשטרה. ולכן הוא גם לא צינור למשטרה. אנחנו נותנים את ההמלצה שלנו שמבוססת על הערכת המסוכנות הפלילית, שלוקחת בחשבון את האספקטים האכיפתיים הפליליים כמובן ולא מעבר לכך. והיק"ר צריך לבוא בחשבון עם ההמלצה שלנו ועם המלצות של רשויות נוספות ולקבל את ההחלטה. וככה זה עובד.

אני יודעת שבשבוע האחרון התקיימו דיונים או נערך איזה שיח עם יובל והצוות שלו לשפר את הממשקים, ובאמת עובדים על זה. וגם אצלנו בבית, אנשי המחשוב עובדים על ניסיון כאילו להריץ את הבקשות האלה. זאת אומרת שאפשר יהיה לקלוט את זה ושלא תהיינה תקלות. התקלה שהייתה היא תקלה נקודתית שמטופלת ממש בימים אלה, אבל באמת זה לא מה שגורם את הפער. בממוצע אנחנו עונים תוך ימים בודדים, ונמצאת איתנו גם ראש החוליה של אישורים מיוחדים שתוכל להרחיב את זה. אני חושבת שחשוב לשמוע אותה בנקודה הזו.
היו"ר רם שפע
אוקיי מי זו? אנחנו נשמח לשמוע. אנחנו רוצים פה דקדקנות נושא, נושא.
טל פז מזרחי
אז יובל אני רואה שרויטל לא עלתה עדיין, יובל קוקוש איתנו.
היו"ר רם שפע
יובל קוקוש כן ראיתי אותו פה. יובל אתה רוצה לחכות לה או להתייחס בעצמך.
טל פז מזרחי
עדיף שהוא יתייחס.
יובל קוקוש
סליחה, אבל אני לא בדיוק שמעתי למה אתם רוצים שאני אתייחס אז אם תגידו לי פעם נוספת כי אני לא הייתי לגמרי בפוקוס, אני מתנצל הייתי בטוח שרויטל ראש החוליה נמצאת.
היו"ר רם שפע
אז טל את רוצה לחדד? זה בינכם.
יובל קוקוש
את תחדדי ואני אענה.
טל פז מזרחי
יובל אני אשמח שתתייחס לנושא הזמן שלוקח לנו עד שאתם נותנים את המענה, והאם יש איזשהן תקלות שלא מטופלות אצלנו ברמה המחשובית כשאנחנו מקבלים חומרים מהיק"ר.
יובל קוקוש
אוקיי אז בחוליית אישורים מיוחדים משטרת ישראל, כפי שאמרתם, אני כבר לא ראש החוליה, אבל מניסיוני הקודם ממוצע למענה לבדיקה פשוטה אורך ימים ספורים, בין יומיים לשלושה לא יותר מכך. כאשר אני מדגיש שהחוק מקנה לנו ארבעה חודשים. כך שמבחינת סד זמנים אין לנו שום בעייתיות. אני רוצה להתייחס למה שיובל אמר בתחילת הדרך, לגבי התקלות כאלה ואחרות של תעודות זהות וכאלה שיוצאים לא מזוהים. זו מערכת אוטומטית שברגע שבאמת נעלמת ספרה או אובדת ספרת תעודת זהות או שם אב או משהו כזה ואז זה באמת חוזר כשגוי, אבל כפי שיובל ציין הם עובדים על כך במערכת זה אמור להיפתר. מכל מקום במשטרת ישראל כפי שכבר הבנתם בחוליית אישורים מיוחדים אין עיכובים במתן מענים לבדיקות.
היו"ר רם שפע
טוב, אוקיי בסדר תודה. אני לא בטוח אם זה קידם אותנו למתן מציאות חדשה אבל בסדר.
יובל לנדשפט
ברור שלהוסיף עוד ועוד פקידות, אנשים במשטרה זה מצב שהוא בלתי אפשרי והתחום הזה אנחנו רוצים הרי לקדם אותו, אמרת תחום אסטרטגי לקדם אותו כדי שבאמת יוכל לפעול. ברור שהפתרון הוא מחשובי. אנשי המחשוב אצלנו ובמשטרה עוברים על הכל.

דרך אגב גם שתהיה אפשרות שמישהו מקליד את שם האב שלו, אני פשוט אקח שם שהיה 'ניסים' כולנו כותבים עם י', לא, בתעודת הזהות מופיע נסים בלי י', טעו. ואותו מסכן, במקרה הוא דירקטור שאבא שלו קוראים לו נסים, חזר ואמר "אני דירקטור בכמה חברות ציבוריות איך לא מאשרים אותי?" עד שגילינו טעות שהיא טעות תמימה, טעות סופר, אבל מחשב לא מבין שנסים אפשר לכתוב גם בי' וגם בלי י' הוא יודע לפי תעודת הזהות. לכן בממשק המחשובי הזה מנסים לתת גם פתרון לכאלה שהרשומה היא רק לא זה, ולהציף אותם, וברגע שזה יופנה ישר לעוסקים, והעוסק יכניס והוא יראה שהרשומה לא טובה הוא ידע לתקן את הרשומה בלי לחשוב שהבן-אדם מסורב.
היו"ר רם שפע
אוקיי בסדר, נראה לי שנעבור לעוד סוגיות. רק תפקיד לפרוטוקול.
מיכאל עופר
מיקי עופר מ-BOL. אני רק אחזק את דבריו של יוגב, א' המצוקה היא אכן אמיתית אנחנו עומדים שוב בפתחה של, אני מקווה שלא, של תקופת קורונה. אפשר לעשות חודש חודשיים כפי שזה היה בתקופת קורונה שמנ"בטים של המפעלים, המנ"בטים של כל העוסקים יוכלו לאשר למשך חודש את כל העובדים. יש מצוקה אמיתית, אנחנו חסרים לנו עשרות עובדים.
היו"ר רם שפע
מה מונע את האפשרות לחזור לנוהל קורונה שהיה לנו אם אנחנו בפתחו של גל, לצערנו?
מיכאל עופר
החוק.
היו"ר רם שפע
אך איך זה קרה בפעם הקודמת?
יובל לנדשפט
מישהו אמיץ בגיבוי היחידה המשפטית, החליט.
היו"ר רם שפע
אוקיי.
יובל לנדשפט
אני אפילו אקריא מה שכתבה היועצת המשפטית שלנו "במהלך משבר הקורונה ובצוק העיתים ניתנו על-ידי יק"ר לעוסקים הנחיות שהיוו הקלה מסוימת, אשר אפשרו המשך פעילות ועוסקים והכל על מנת למנוע פגיעה קשה באספקת מוצרי הקאנביס למטופלים ועוד בשעת משבר לאומי".
היו"ר רם שפע
אוקיי. נשמע לי כמו- - -
יובל לנדשפט
אין חולק שהחלטות אינן בהלימה דבקנית לדרישות פקודת הסמים המסוכנים. אין חולק. אבל קיבלנו את ההחלטה לכן כשבדיעבד מסכמת היועצת המשפטית, כשמשרד ביטחון הפנים העלה את הסוגיה היה דיון על כך גם בנוכחותנו. ויתכן שבדיעבד ובחכמה שלאחר מעשה ניתן היה לקבל החלטות אחרות, ומאידך היום אין חוק שאין הצדקה לחרוג מהפקודה או מהקבוע בנוהלים. בפקודה זה החוק.
היו"ר רם שפע
ממתי חוות הדעת הזאת?
יובל לנדשפט
מ-5.10. חייבו את ההחלטה. עכשיו ככל שהנושא הזה הועלה בפגישת העוסקים עם מנכ"ל משרד הבריאות ומנכ"ל משרד הכלכלה שהייתה בשבוע שעבר, והבטיחו להביא את זה הפני במנכ"ל של המשרד לביטחון פנים על מנת ששלושתם ידונו בסוגיה האם ניתן לבחון הקלה כזאת לתקופת מה לפחות עד שהממשק המחשובי יעבוד ללא תקלות.
היו"ר רם שפע
אוקיי בסדר גמור זה דווקא משמעותי. שאלתי ממתי חוות הדעת הזאת כיוון שאם היא ניתנה באוקטובר וצוק העיתים, לצערי, אנחנו שוב מתכנסים אליו. ואנחנו לא יודעים לומר איזו תקופה עכשיו נהיה בגל קורונה יותר משמעותי, נדמה לי שזה בהחלט, לכל הפחות, ראוי לבדוק את האפשרות לייצר את ההחרגה הזו. יש פגישה כזאתי? אנחנו תכף נשמע את המשרד לביטחון פנים לגבי זה. אני רואה שעורכת הדין רוצה להתייחס. אני מקווה שההתייחסות שלך טובה ומצוינת שתגרום לכולם לשמוח שהנוהל - - -
ענת מססה קינן
אז זהו אני ממש מצטערת לאכזב אותך קודם כל, באמת יש בעיה - - -
היו"ר רם שפע
אני רגיל שייעוץ משפטי הוא לא תמיד משמח אותי.
ענת מססה קינן
כמו שטל אמרה, הפקודה קובעת שמי שהרגולטור הוא היק"ר. הוא נותן את ההיתר והרישיון בעצם, רק לאחר המלצת משטרת ישראל. אין אופציה מבחינתנו, ואנחנו גם כתבנו את זה במכתב, אנחנו לא רואים איך דרך אחרת מתיישבת עם החוק. איך בכלל ניתן גם בצוק העיתים לאפשר דרך שקודם כל הם עובדים ונותנים רישיונות החלטה, ואחר-כך יש החלטה של המשטרה. כרגע מה שאנחנו בחנו את זה וככה גם כתבנו, הפקודה לא מאפשרת את זה.
היו"ר רם שפע
אוקיי, בסדר, הבנתי. אנחנו נתקדם בשלב הזה מהנושא הזה. יובל בבקשה, אני מניח שיש לך התייחסויות לנושאים. תודה רבה עורכת הדין מססה. בבקשה.
יובל לנדשפט
שאלת הוועדה השנייה, הייתה הוועדה תפנה ליובל מנהל וללירון כהן ממונה בכיר על חוקיות הייצוא במכס, בבקשה לציין מה הם המשאבים הנדרשים לביצוע החלטה וכמה תקנים. על זה ענינו לוועדה במכתב.
היו"ר רם שפע
אתה יכול להקריא כי זה טוב שענית לנו אבל אנשים בזום לא ראו את זה אז שיכירו.
יובל לנדשפט
הנושא השני היה סוגיית הייצוא, ושאלת הוועדה הייתה הוועדה תפנה ליק"ר ולמכס בבקשה לציין מה הם המשאבים הנדרשים לביצוע החלטה, החלטת הממשלה על הייצוא וכמה תקנים נדרשים לפקחי ייצוא ייעודיים.
היו"ר רם שפע
נכון.
יובל לנדשפט
התשובה שאנחנו ענינו, החלטת ממשלה על ייצוא הקנאביס שמאפשרת את הייצוא. להזכיר בהחלטת ממשלה 1587 למדיקליזציה, כתוב היה שלא יאופשר ייצוא וזה יבחן לאחר מכן.

לאחר מכן הוקמו ועדות ובתמיכה שלנו ושל משרד החקלאות, משרד החקלאות היה פה מנוע, גורם מזרז, להמלצה שלנו של היק"ר, התקבלה החלטה לאפשר את הייצוא בהחלטה 4490, ולאחר מכן בתיקון החלטת ממשלה 224, הוחלט להרחיב את הייצוא גם לחומרי גלם, מה שנקרא BULK- בין אם תפרחות, בין אם מיצויים. וגם ההרחבה על זרעים, מקורות גנטיים, וכיוצא בזה. אז ענינו שהחלטת הממשלה על ייצוא קנאביס 4490 וכן הרחבה של החלטת הממשלה, מותנות באספקת משאבים ליק"ר.

כפי שנזכר בוועדה, ביצוע משימה מחייב הקצאת משאבים ייעודיים ואני אקרא מהחלטת הממשלה, סעיף 8 "להטיל על משרד הבריאות ועל משטרת ישראל להשלים בתוך שישה חודשים מיום הקבלה בפועל של המשאבים לביצוע החלטה זו כפי שסוכמו, את ההיערכות ואת הכשרת העובדים שיעסקו ברישוי הקנאביס הרפואי והפיקוח עליו. כך שבעלי רישיון עיסוק שיבקשו רישיון לייצוא קנאביס יוכלו לקבלו בכפוף לאמור בהחלטה זו ולהתחיל בייצוא בפועל תוך שלושה חודשים ממועד השלמת ההיערכות", זאת אומרת שישה חודשים ועוד שלושה. בעת האחרונה בחוק ההסדרים סוכם עם האוצר כחלק מחוק ההסדרים כי היק"ר יקבל שלושה תיקני כוח אדם נוספים וארבעה רכבים שטרם התקבלו ביק"ר.
היו"ר רם שפע
אוקיי בוא נבדוק איפה זה עומד. נמצאים איתנו גם נציגים מהאוצר. תומר פרץ נמצא פה? או ירון כהן?
שרה ביטון
ירון ושרה מהמכס אנחנו כאן, בוקר טוב לכולם.
היו"ר רם שפע
כן אם אתם מהמכס אני מניח שאתם לא יודעים להעניק תקנים.
שרה ביטון
לא.
היו"ר רם שפע
אז מי מהאוצר היה אמור להיות? אנחנו תוך כדי פה נגרום, ננסה לדאוג שמישהו מהאוצר יעלה, שיעלה מיכאל לחמש דקות. בסוף אני ארצה לקבל מאיפה זה תקוע.
יובל לנדשפט
בישיבה האחרונה שהייתה עם העוסקים, הסוגיה הזו גם הועלתה בפני מנכ"ל משרד הכלכלה, זה לא שאנחנו היק"ר יושבים ושוכבים על הגב בשמש משתזפים, בסוף אותו צוות קטן או קטן מאוד עושה את הכל גם את הבקרות בשטח כמו שהן נדרשות על-פי צו ייצוא חופשי, גם בנמל התעופה, גם בחברות, גם בהכל, שוב כמו שאמרה קודם ענת "כי זה החוק", ניתן לשנות חוק כשלא צריך כלום. אבל זה החוק. דרך אגב זה צו ייצוא חופשי שזה לגבי דברים שמדינה חושבת שראוי תשומת לב מיוחדת עבורם כמו כלי נשק, סמים כנראה. בקיצור אני אעשה את ה-LONG STORY SHORT, אנחנו אז זה עלה בישיבה האחרונה אני יודע שמנכ"ל משרד הבריאות הנחה את אגף התקציבים במשרד לבדוק איפה זה עומד ולעניין ההקצאות, אנחנו נשמח מאוד שזה יגיע, מצד שני, מאידך - - -
היו"ר רם שפע
האם זה גורם מעכב שיגרום לזה שאי אפשר יהיה לעמוד בלוחות הזמנים של החצי שנה? אני לא מדבר על השלושה.
יובל לנדשפט
אנחנו אומרים חבר'ה עד היום גם אין ייצוא שלא קרה. כל מי שביקש בקשת ייצוא, נכון, זה לא קיבל את זה תוך הזמן הקצרצר שאנחנו היינו מאוד מאוד רוצים, אין מישהו כמונו שרוצה לפתח את התחום הזה, הרי זה משימתנו, לפתח אותו להביא אותו למדינות העולם, לפתח את האיכות הטובה מאוד לדעתנו, הישראלית, אל רוב מדינות העולם. רק בסופו של דבר זה אותו צוות מצומצם שעושה את זה, זה לא קל לעשות את הייצוא, בנתיים הצוות המצומצם של היק"ר כן עושה את זה, ככל שאני יודע על שולחן הבקשות של הייצוא יש בקשה אחת כעת שמחכה.
היו"ר רם שפע
אוקיי, את זה תכף אני ארצה לשמוע מאנשים שנמצאים בזום כדי לוודא שאין פה פער. מאיר אריאל בבקשה, תפקיד לפרוטוקול.
מאיר אריאל
שמי מאיר אריאל ואני מנכל של בזלת. אני חושב שההתעסקות של כפי שאתם מציגים אותה עכשיו עם התקנים היא לא רלוונטית. זה לא יקדם את הייצוא. ההחלטה לקדם את הייצוא והאמירה גם של יובל שאני מאוד מעריך אבל האמירה שמי שרצה לייצא ייצא, היא לא רלוונטית. יצאו מפה 900 קילו בסך הכל. בשביל לייצא צריך לקבל החלטות אחרות. וההחלטה אומרת בצורה מאוד פשוטה מי מנהל את הקנאביס ומי נותן את התשובות לאירופאים. השוק שלנו הוא אירופה, הוא לא ארצות הברית והוא לא קנדה.

אמר הרגולטור וכתב, הגרמני, וכתב אני אומר בכוונה, וכתב פעם אחר פעם לבית המשפט העליון, תגידו מי אחראי על הקנאביס. במדינת ישראל אין החלטה מי אחראי על הקנאביס. בצד אחד יובל אחראי על הקנאביס והוא הרגולטור כפי שכולם מציגים אותו, בצד שני אין לו סמכות להחליט אם המפעלים הם תקינים או לא תקינים.

למה? כי זה נמצא באגף אחר של משרד הבריאות. ומשרד הבריאות כדי שנוכל לייצא אנחנו צריכים לקבל מספר דברים. אחד, אנחנו צריכים לעמוד בתקן האירופאי, זה דבר אחד, ולכן חלק מהרגולציה הישראלית לא מתאימה. את זה צריך לעשות התאמה. אבל לפני שעושים את הדבר הזה צריך קודם כל לקבל החלטה מי אחראי במדינת ישראל על הייצוא. כל האמירות האלה מסביב, תקנים, הכל זה דברים שאפשר לטפל בהם ואפשר יהיה לעשות אותם, אבל ברגע שאין החלטה, אנחנו אפילו לא מגיעים למצב שבו אפשר להגיע לתוך מצב של ייצוא.

אמר הרגולטור הגרמני, מי מחליט? האם המכון לבדיקת מוצרים או יובל? אם המכון לבדיקת מוצרים, אז כולנו פה בבעיה כי הקנאביס לא יצא החוצה. אם יובל אחראי, כלומר הרגולטור היק"ר הוא זה שאחראי, אז תתנו לו את הסמכות הזאת והוא יודיע לאיחוד ודרך משרד הכלכלה שמי שאחראי זה יובל ומהרגע הזה אנחנו יודעים לעבוד, אנחנו יודעים לרשום את המוצרים, חלק גדול מהחברות רשמו את המוצרים, אנחנו רושמים אותם, כל הייצוא שבוצע עד היום בוצע למדינות שלא כפופות ל- EU GMP, לאוסטרליה, טיפה אנחנו הוצאנו לפולין, כל מיני דברים שיצאו, לאנגליה שעד היום לא הייתה באיחוד והיום הכניסה את עצמה לתוך האיחוד. בסופו של דבר זו החלטה ראשונה.

החלטה שניה שצריך לקבל, והיא תפתור פה את הרבה מאוד מהבעיות שאתם מציגים פה, כולל את הרישיונות אני שומע את זה ופשוט מתעלף זה פשוט הכל כדי לעשות את החיים קשים, תנו לנו דבר אחד פשוט, וזה יפתור את הבעיות עמוק והכל, תנו לנו רישיון יצרן. הרגולציה תקטן, אנחנו ננהל את הדברים בצורה מסודרת, כמות הבדיקות תרדנה, אנחנו נעבוד, אנחנו נתחייב. בסופו של דבר, העודף רגולציה שיש פה לא להוציא קנאביס לחוץ לארץ, כל אלה שחושבים כולל יובל, ואני בעניין הזה חולק על יובל, כל אלה שחושבים שהעולם מחכה לנו כולל אירופה, יש לי חדשות בשבילכם, זה לא יקרה. כי אתם עד שתזוזו אחרים יקדימו אותנו, קנדים כבר הקדימו אותנו פעם אחת לאירופה, ואנחנו יודעים לייצר יותר טוב מהקנדים. זה פעם אחת. פעם שניה הקנדים האלה נמצאים באירופה ולא אנחנו. אנחנו חלק מהדברים שנמצאים פה, אבל בסוף מי שנמצא באירופה זה הקנדים.

הדבר השני שצריך לשים לב אליו בצורה מאוד פשוטה, כי ברגע שאנחנו נקבל אפשרות לעבוד, המפעלים ידעו לעשות את זה. אין בעיה של חומר הכל ניתן לבצע ובלוחות זמנים מאוד קצרים. אם מחר בבוקר יגידו שיובל אחראי על הקנאביס והוא יחתום על המפעלים שלנו, שימו לב תוך חצי שנה מדינת ישראל מייצאת ואפילו קודם לכן כי כל המפעלים עובדים, רושמים את המוצרים.
היו"ר רם שפע
משפט לסיום מאיר. זה חשוב אבל, נתתי לך לדבר כי חשבתי שאתה רוצה התייחסות ספציפית, אתה כבר עושה התייחסות כללית זה בסדר, אבל.
מאיר אריאל
אני נגעתי בייצוא אני חושב שכל הסיפור סביב על התקנים והכל לא פותר את העניין. אם יש החלטה אחת שצריך לקבל, החלטה מי אחראי.
יובל לנדשפט
ישראל היא לא חברה באיחוד האירופי, נדרש הסכם. אגף הרוקחות שתחתיו זה אותו מכון זה נקרא מכון לביקורת ותקנה של חומרים ברפואה שהוא מאשר את כל התרופות, הוא רשאי לאשר מפעלים על-ידי הסכם האכ"א, בתחילת הדרך אמור היה הוא לאשר את המפעלים בישראל, אך לאחר שהוא לא לקח אחריות על זה והיק"ר בתמונה, ביקשו מגרמניה לדעת, זה מה שמאיר מכוון, מי אחראי ואחר-כך מאיר את דבריו הוא לא סיכם בזה שהוא תבע את משרד הבריאות בבג"צ על הנושא הזה, הנושא הזה נידון בבג"צ לגבי הסכם אכ"א, ומתקיים, אני חושב שעל כך מיכל תוכל להרחיב גם על הסכם אכ"א וגם על הכרה בתקנים, כי המדינה הסבירה לאירופה שבישראל היק"ר הוא אחראי, אבל היק"ר הוא לא תחת הסכם אכ"א וגם לא המכון וגם לא הקנאביס כולו תכשיר.
היו"ר רם שפע
מכבד מאוד את כל מה שמארת, אבל איך אמר איתן כבל לרינה מצליח, אתה לוקח אותנו לפרוצדורה. הפרוצדורה חשובה, אבל בסוף צריך להחליט לאיזה מהות מכוונים ולאן רוצים ללכת, אבל זה לא אמרת. הוא שואל בעיניך אם היק"ר צריך להיות אחראי, אם היק"ר צריך להיות אחראי, תכף נשמע גם את נציגת משרד הכלכלה, זה מה שהם חושבים, אז צריך לגרום לפרוצדורה לייצר את המהות שאנחנו רוצים ולא ההפך.
יובל לנדשפט
לא רק אנחנו חושבים כך, חושב מנכ"ל משרד הבריאות הוא קובע את המדיניות - - -
היו"ר רם שפע
מי לא חושב כך?
יובל לנדשפט
- - ומשרד הכלכלה, ומקדמים את זה אל מול הגרמנים.
היו"ר רם שפע
אוקיי. מאיר תגיד משפט ואחרי זה יפעת ואחרי זה מיכל.
מאיר אריאל
שני דברים, שימו לב רק לדבר אחד. אם מפעל מחר בבוקר בפורטוגל יבקש למכור לישראל, הרי שהמכון יפתח אותו בלי להניד עפעף כי הוא מוכר בתוך הסכם אכ"א בעוד שאנחנו פה לא מוכרים בפורטוגל.
היו"ר רם שפע
זה פשוט, אני לא מצליח לקבל. זה מציאות לא הגיונית.
מאיר אריאל
הדבר הבא, תנו לי רק להגיד דבר אחד ועם זה אני מסיים רם. במה שאתם עשיתם בחוק ההסדרים, אפשרתם לנו להוציא חומר מפה ב- BULK למדינות אחרות. המשמעות היא מאוד פשוטה, אנחנו ניקח מפה BULK נעביר אותו למדינה אחרת, לא משנה, פורטוגל או כל דבר ב-Cost + 5%, ומפורטוגל אנחנו נעביר את זה לגרמניה והמיסים ישארו שם. אני חושב שהדיון צריך להיות מי אחראי. ברגע שהדיון הזה יגמר מי אחראי הסיפור הזה יגמר כולל העבודה שהרבה מאוד כסף ממדינת ישראל פשוט ילך באירופה לתוך עצמם ולא איתנו, ואנחנו כולנו במפעלים נערכים לזה. תודה.
היו"ר רם שפע
אוקיי בסדר גמור, תודה אני רואה שאתה אומר את זה מדם ליבך ואני מזדהה איתך, פשוט לפעמים יש פה פרוצדורות שצריך לפתור אותן, אין מה לעשות. זה מתסכל ואתה צודק אף אחד לא מחכה לנו, ובשביל זה אנחנו מקיימים את הדיונים האלה, כדי לגרום לכולם לזוז מהר יותר. יפעת קריב בבקשה.
יפעת קריב
כן, אני רוצה רגע להבין, להתייחס לנושא, אני התנתקתי לרגע ואולי לא שמעתי משפט שנאמר, אבל חשוב לי להתייחס לנושא של היבוא והייצוא, ולומר שאם אתם זוכרים בדיון הקודם אמרנו ש-900 קילו גרם ייצאו מישראל ומעל ל-16 טון יובאו לישראל, ש-16 טון זה בכל אוגוסט, מאז אוגוסט יובאו לישראל קילוגרמים או טונות רבות. אנחנו נמצאים בסיטואציה בלתי אפשרית. מצד אחד כשמדברים על היצוא יובל אומר "אין תקנים". מצד שני כשמדברים על היבוא "אין בעיה", יבוא זורם לארץ חופשי, אין בעיית תקנים, אין בעיית מכסות. 16 טון, אנחנו לא מדברים פה על משהו ליד ה-900 קילוגרם.

עכשיו אנחנו באים ואומרים צריך החלטה אמיצה, צריך לומר אין יבוא ללא יצוא. אין יבוא ללא הסכמי סחר, אין יבוא ללא מכסות. שימו לב לנתון הבא, בישראל צורכים רק 40 טון קנאביס בשנה, השוק מייצר היום כ- 110 טון. ישראל יכולה לייבא בלי שנדע בחודשיים שלושה הקרובים 40 טון. אין מגבלה. למה שלא יכנסו לישראל בחודש הקרוב 40 טון קנאביס? ואז אתם גומרים את כל התעשייה, מי האמיץ שיבוא ויגיד לדוגמה לקנדה "קנדה את סגרת את הגבול שלך לישראל את לא יכולה להביא לישראל". עכשיו אין בעיה בואו נייצא לקנדה אבל בואו בכלל נייצא מישראל.

אנחנו צריכים פה החלטה אמיצה שכרגע בולמת את היבוא עד שלא יהיה יצוא או הסכמי סחר או מכסות. לא יכול להיות ואני שואלת פה את אנשי האוצר ואנשי החקלאות, האם קיימת עוד תעשיה אחת בישראל שאין לה מכסות יבוא? אני לא מבינה צריך בסוף להגיע לבג"צ ולראות מי האנשים שחתמו על הניירת ואישרו להביא לישראל יבוא ללא מכסות וללא הסכמים? משהו פה לא תקין, זה לא הגיוני. ואנחנו התעשייה בחרדה, כי יכול להיות שבחודש הבא יביאו לישראל 40 טון, מי יכול להגיד שלא יגיעו לישראל 40 טון? ועל כל זה אני רוצה להוסיף עוד נקודה אחת, גילינו בשבוע האחרון או בחודש האחרון בעקבות כתבות שהתפרסמו בתקשורת הקנאביס, שנוצר נוהל חדש שלא שמענו עליו, נוהל 107. נוהל 107 אישר ל- 14 עוסקים לקבל רישיון קונסטרוקטיבי לייבא ולתווך בנושא קנאביס, זאת אומרת נוספו עוד 14 עוסקים שיכולים פשוט לייבא קנאביס לישראל ללא צורך בהשקעות העצומות שנעשות בישראל, ללא צורך בשום תקן שנדרש מהעוסקים הישראלים.
היו"ר רם שפע
מי הם ה- 14 עוסקים האלה?
יפעת קריב
זה פורסם. כולם יודעים מי הם. זה פורסם שבוע שעבר בעיתונות. 14 עוסקים שקיבלו בעצם אישור לייבא לישראל לעסוק כמתווכים ללא שום צורך להיות חלק מהתעשייה. עכשיו אנחנו לא מצליחים להבין, יש בעצם תעשייה מקבילה לתעשייה שלנו? אנחנו עושים מפעלים, דיברתם על נוהל של העסקת עובדים, אתם מבינים איזה סכומי עתק אנחנו משלמים למערכת האבטחה והביטחון בחברות הקנאביס? מיליוני שקלים בשנה. יש לנו מנב"טים וקב"טים, לא מכירים בהם, לא נותנים להם להעסיק עובד בשירות לקוחות. זה משהו פה לא מסתדר, כאילו יש מערכת מקבילה למערכת שמייבאת לארץ את אותם 16 טון ויותר ואנחנו באמת לא יודעים איך להתמודד.

בואו נעצור רגע אחד ונדבר על המכסות, שמשרד הבריאות יגיד מה הן המכסות לקנאביס. היק"ר או משרד הכלכלה, מה הם ההסכמים ההדדיים ואיך אנחנו פותרים את זה לאלתר, היום. לא עוד חודש לא חודשיים, יכול להיות שהתעשייה תגמר עד אז. רק בנושא של היצוא והיבוא, ומי הם אותם עוסקים שקיבלו אישור לעסוק בקנאביס ללא כל צורך לעבור במה שאנחנו עוברים, לא מגע בקנאביס, ללא צורך לגדר אותו או לגעת בו. ממש מטריד אותנו. והנושא של קנדה בואו נעשה החלטה אמיצה על קנדה. תאמין לי אם אתה תבוא ותגיד בכל דיון, ברגע שתבוא ותגיד שאתה סוגר את הגבול לייבוא מקנדה, באותו יום שרת הכלכלה של קנדה תדבר איתך, או ראש הממשלה של קנדה ירים טלפון לישראל ויפתח לשם את היצוא מישראל. בואו נהיה אמיצים.
היו"ר רם שפע
אין לי את הסמכות להחליט מי לא מייבא לישראל.
יפעת קריב
אבל בקואליציה שלך יש אנשים.
היו"ר רם שפע
הייתי עושה הרבה מהלכים בחקלאות אם היית מאפשרת לי את הכלי הזה, אבל מה לעשות החוק לא מאפשר. הכוונה שלך מאוד ברורה. אני רוצה לעבור למשרד החקלאות, אני גם מאוד מזדהה. המציאות שיש יבוא בכזאת כמות עצומה, בטח אל מול הייצוא, זה פשוט מציאות לא הגיונית, ברור לגמרי שהתעשייה פה לא תשרוד את זה.
יפעת קריב
לא שורדת כבר היום לא שורדת, כל הדו"חות הכספיים של כל החברות הציבוריות מראים על הפסדים. ואז אנחנו צריכים להתעסק בזה שאנחנו לא יכולים להעסיק עובד שיענה למטופלים. כל נקודה שהיא אנחנו נמצאים באיזשהו מאבק. עכשיו אני אגיד דיברתם פה גם על גרמניה, העליתי את זה בצורה מאוד ברורה בדיון בכל דיון גם אם נקבל את האישור לייצא לגרמניה, אנחנו לא עומדים בערכי המיקרו שהתקן הישראלי נוגד את התקן הגרמני. ישראל מאלצת לעשות הקרנות מעל 20,000 מיקרו, הגרמנים דורשים מעל 500,000 מיקרו. כל מה שבין - - -
היו"ר רם שפע
כן, אנחנו מכירים את זה. דיברנו על הסיפור של התקינה, אני העליתי את זה, זו אחת הסוגיות שתכף נתייחס אליה. אבל רגע אני רוצה לעבור למיכל ממשרד הכלכלה גורם משמעותי פה אני אשמח מאוד אולי את תכווני אותנו קצת לפתרונות.
מיכל נידם וקסמן
אז קודם כל בוקר טוב, ותודה על הוועדה הזו, היא חשובה וזה המשך לכמה נקודות מפתח שבאמת גם הובלנו יחד בשיח שכל התעשייה, אני חושבת שכל מי שמופיע פה השתתף, שבוע שעבר בשיח מאוד משמעותי שקידמנו מנכ"ל משרד הכלכלה מול מנכ"ל משרד הבריאות, כדי להציף את כל החסמים ולהגיע לפתרונות אפשריים על כל הנקודות שהועלו כבר עד כה הבוקר, ועוד נקודות נוספות שטרם הועלו. התקן וכל נושא של היבוא וכל הנושאים, בעצם כבר עלו ואנחנו מודעים לנושאים האלו. בנוסף הייתה פגישה גם של שרת הכלכלה יחד עם שר הבריאות כדי לרתום גם אותו בהמשך גם לוועדה שהתקיימה שבוע שעבר לכל נושא היצוא, וזה פשוט חשוב כרקע שהנושאים האלה נידונים בשוטף כל הזמן כדי לקדם ולראות איזה פתרונות אפשר למצוא.

לעניין הגדרת של קנאביס רפואי, למה שהתייחס מאיר אריאל ולפני כן בעצם גם יובל לנדשפט לנושא הזה, אני חושבת שמעבר למי בעצם אחראי מתוך משרד הבריאות, זה בתוך משרד הבריאות, אין לי את הסמכות להחליט מי יעשה את זה. מה שצריך להחליט זה איך מוגדר הקנאביס הרפואי, וגם זה משרד הבריאות צריכים להחליט, איך הוא מוגדר. אם הוא מוגדר כמשהו, זאת אומרת צריך להגדיר אותו, אני לא אכנס להגדרות זה תפקיד משרד הבריאות להגדיר אותו. אבל הסיפור על הסכם אכ"א, ומאיר אתה בעצם היית נוכח שם, כרגע הוא לא מוגדר כתכשיר רפואי ולכן הוא לא יכל להכנס להסכם אכ"א. אבל אני אומרת, אבל יש דרכים אחרות, בסוף זה ממש בתוך משרד הבריאות, אנחנו כמובן בעד לקדם את זה. במקביל אנחנו ממשיכים לקדם את המגעים מול הגרמנים, מול האירופאים כדי לנסות גם - - -
היו"ר רם שפע
סליחה מיכל אני רגע קוטע אותך, שום דבר בכל מה שתיארת עכשיו לא מצריך חקיקה, נכון? את כל הדברים אנחנו יכולים בתוך משרד הבריאות כמובן בפררוגטיבה של המנכ"ל והשר לעשות שינויים גם ביחס לכל מה שתיארת על הסכם אכ"א.
יובל לנדשפט
מיכל דייקה את מה שמאיר אמר. קנאביס הוא לא מוגדר כתכשיר, אבל ההחלטה על הגדרתו כמה ומי החליט על רישומו ואיך, היא החלטה בתוך משרד הבריאות.
היו"ר רם שפע
כן.
יובל לנדשפט
בתוך משרד הבריאות והנושא הזה ככל שנידון בפעמים הקודמות, נידון והוחלט שקנאביס הוא לא תכשיר, כי לא נעשה כל הדרך להכיר בו כתכשיר, זאת אומרת ניסויים פרה- קליניים, אחר כך ניסויים קליניים, FACE ONE, FACE TWO- - -
יפעת קריב
בסך הכל אימוץ התקינה אירופאית שם זה כן הוחלט, נורא פשוט. HERBAL MEDICINE.
יובל לנדשפט
או.
יפעת קריב
תרופה ממקור בוטני או צמחי. זה קיים בעולם.
היו"ר רם שפע
זה נכון שככה העולם מתייחס לזה.
יובל לנדשפט
היתה לנו התייחסות פנימית בדיון. אנחנו כיק"ר חשבנו משהו, המשרד - - -
היו"ר רם שפע
אתם חושבים... רגע בכל זאת, אנחנו עכשיו בדיון שהוא אינו פנימי. מבחינת היק"ר אפשר לאמץ את התקינה האירופאית ולשנות את ההגדרה של הקנאביס?
יובל לנדשפט
להגיד אימוץ התקינה- - -
היו"ר רם שפע
אימוץ בהיבט הזה, בנקודה הזו.
יובל לנדשפט
בנקודה הזאת אנחנו חושבים שניתן להגדיר את הקנאביס כ- HERBAL MEDICINE ובתוך כך לנסות ולדבר עם גרמניה או מדינה אירופית על איזשהו שילוב שלא בהסכם או בהסכם אכ"א או בפן כזה או אחר. חשבנו כך כיק"ר. זו לא הייתה בסוף הדעה- - -
היו"ר רם שפע
מתי הפעם האחרונה שזה עלה לדיון בשאלה הזאת?
יובל לנדשפט
אני חושב שאנחנו מדברים על זה לפחות פעם בחודש, לא רק על הנושא הזה כי אנחנו כבר התקדמנו. לאור כך אנחנו התקדמנו מול הגרמנים על מנת לעשות הכרה משותפת. אני אגע בזה בשאלה הבאה אולי.
היו"ר רם שפע
כי אני כן שומע גם מכיוון מיכל, אנחנו נחזור אלייך, אני כן שומע גם משר הבריאות וגם מהשיחה האחרונה שלי עם מנכ"ל משרד הבריאות, בהחלט יש הבנה שהשינויים צריכים לקרות מהר. אז מה שהיה לפני חודש יכול להיות שדברים השתנו. בסדר, אוקיי, מיכל אנחנו חוזרים אלייך, בבקשה.
מיכל נידם וקסמן
אז כאמור צריך להתבצע, אני ממליצה שיתבצע דיון בתוך משרד הבריאות, דיון פנימי להגדרת הקנאביס הרפואי וזה עתיד להשפיע על מה שמאיר העלה קודם וכמובן אנחנו מבחינתנו ממשיכים בכמה ערוצים, אחד מהם זה קודם כל להציף, לנסות לקדם פתרונות לכל הנושאים שהועלו. ושתיים מול האירופיים ומול הגורמים בחו"ל בכלל, לא רק מול האירופיים אבל בעיקר מול האירופיים בראשם גרמניה, לקדם את הערוץ ה-B2B את כל השיח הבילטרלי כדי להביא לכאן משלחת. אין ספק שהקורונה לא מקלה, אנחנו העברנו כבר תרגום, תרגמנו כבר את ה- IMC-GMP עבור הגרמנים לצורך התהליך הזה. אנחנו מחכים להתייחסות המקצועית, ופה אני אומר את זה עד שנה מיידי, שאנחנו זקוקים למשרד הבריאות שאנחנו זקוקים להתייחסות המקצועית שלהם ל- IMC-GMPכדי שנקדם את זה מול הגרמנים לזה הם מחכים למעשה - - -
היו"ר רם שפע
מתי זה צפוי להגיע?
מיכל נידם וקסמן
יובל?
היו"ר רם שפע
יובל יצא לרגע.
מיכל נידם וקסמן
אז אנחנו מחכים מבחינתנו אנחנו את התרגום עשינו ואת ההתייחסות המקצועית אנחנו מחכים. מבחינתנו זה היה צריך לקרות אתמול, כי זה באמת מה שאנחנו מצפים. אנחנו רוצים להעביר את זה לגרמנים כמה שיותר מהר כדי לקדם את אותה משלחת לישראל שתבקר במפעלים, תאשר אןתם, ואם יידרש, וזה כן שיח שאנחנו מקיימים בשוטף עם משרד הבריאות גם, לשנות את התקן הנוכחי, את ה- IMC-GMP כדי שהגרמנים יוכלו לקבל את התקן הישראלי ולהכיר בו כשקול לתקן האירופאי. זה ערוץ מקביל למה שאנחנו חושבים שצריך לעשות גם בעצם בתוך משרד הבריאות. בנודע ליבוא, אחד אנחנו נתחיל מזה שאנחנו מאמינים שצריכים לפתוח את הייצוא, זה ברור. פתיחת היצוא ללא הגבלות והפחתת הרגולציה למעשה תקל משמעותית. לגבי היבוא אנחנו בודקים את זה גם אצלנו מול הגורמים המתאימים כדי לראות אם דבר כזה אפשרי תחת החוקים הקיימים.
יפעת קריב
אבל מיכל, מה אומר שחודש הבא לא ייבאו לארץ 40 טון?
היו"ר רם שפע
שום דבר.
יפעת קריב
אתם בודקים, אתם בודקים, אבל - - -
היו"ר רם שפע
למה, רגע אני אלך עם השאלה של יפעת, מה מונע מאיתנו להגדיר פה כולנו ביחד, למשרד הכלכלה אגב יש את הסמכות לעומתי, והחקלאות, לעצור את הייבוא. ניתן להחליט את זה.
מיכל נידם וקסמן
אז עוד פעם אני אומרת, אנחנו עובדים עם מחלקת מדיניות סחר אצלנו, אוקיי? הם בעצם מנהלים את זה. יש, אני לא אכנס לפרטים, אבל בהנחה וקנדה לצורך העניין לא מקבלת יבוא אליה מכל מדינות העולם ולא רק מישראל, זאת אומרת זה לא משהו ספציפי נגד ישראל, יש כל מיני חוקים. זאת אומרת אנחנו לא יכולים ספציפית לעצור מולה. אני לא אכנס לזה עוד פעם כי זה לא תחום המומחיות שלי, אני אשמח להביא פעם הבאה מישהי שהיא ממדיניות סחר אבל המחלקה אצלנו של מדיניות סחר בודקת את הנושא כדי לראות מה ניתן לעשות בעניין הזה ואם כדאי - - -
היו"ר רם שפע
אבל זה עניין של מדיניות אם מחליטים שנכנסים פה למאבק מוצהר וברור לעצור את היבוא כדי ליצר תמורות שיביאו לשינוי במדיניות של היצוא שלנו, אז זאת החלטה שאפשר לקבל אותה. זה לא כל-כך עניין מקצועי זה עניין של החלטת מדיניות של המשרד.
מיכל נידם וקסמן
נכון זה מדיניות שנבחרת מה ההשלכות, צריך לראות מה ההשלכות של דבר כזה, מה זה כולל למרות החוקים וההסכמים הבינלאומיים.
יפעת קריב
את לא באף הסכם בינלאומי, זה בדיוק הסיפור, אנחנו מבקשים להיות בהסכמים בינלאומיים. אנחנו רוצים להיות חלק מתעשיית היבוא והיצוא אבל אנחנו לא באף הסכם בינלאומי. בעצם ישראל מתנהלת פה באיזה שוק פרוע שהוא לא ברור, בעיני זה מהלך לא תקין דרך אגב, שמישהו אישר יבוא בלי מכסות ובלי הסכמי סחר. כי תחשבו באיזה עוד תעשייה זה יכול היה לקרות. אם זה היה קורה בתעשיית הביצים או התפוזים, או לא יודעת מה אלף תעשיות אחרות, המדינה הייתה רועשת. פה יש איזושהי הנאה מזה. מייבאים לארץ קנאביס חופשי. גם לא צריך את הכמויות האלה, ישראל יודעת לבד לגדל 110 טון, השוק צורך 40 טון. מי מתעורר על זה?
היו"ר רם שפע
אז מיכל אני מחדד את מה שיפעת אמרה. אם אנחנו לא בהסכמים, ודיברנו על זה פה עד עכשיו שזה אחד הדברים שמגבילים אותנו בהיבטים אחרים, אז איך אנחנו פה, איך את מתייחסת להסכם שאנחנו חוששים מההשלכות של לעצור את היבוא ולבטל אותם? הרי אנחנו לא בתוך ההסכמים, מה אני מפספס?
מיכל נידם וקסמן
אני לא הבנתי את הכוונה של יפעת שאנחנו לא בתוך הסכמים. אנחנו בטח בתוך הסכמים בינלאומיים.
יפעת קריב
לא בקנאביס.
מיכל נידם וקסמן
נכון, אין הסכמים בקנאביס - - -
יפעת קריב
לישראל אין לשאר המדינות יש.
מיכל נידם וקסמן
אנחנו בהסכמים אחרים שאנחנו צריכים לעמוד בכללים בינלאומיים אחרים, לכן אני אומרת אני לא רוצה, הנושא הזה נבדק בתוך משרד הכלכלה בצורה הכי מקצועית שיש כדי לבדוק מה אפשר לעשות מכיוון שאני לא ממחלקת מדיניות סחר אני לא רוצה להתייחס לפרטים כדי לא לטעות בדבריי, אבל זה נבדק. זה משהו שעלה בכל הדיונים הקודמים, זה נבדק ואנחנו כמובן נחזור עם תשובה בעניין הזה.
היו"ר רם שפע
אוקיי אני גם אפנה לבכירי משרד הכלכלה להבין מה מונע מאיתנו לעשות שינוי מדיניות. יש לזה השלכות, זה נכון, אני מבין אותם, בסדר אז בודקים החלטות ומקבלים החלטה, אבל הזמן משחק לרעתנו ואת זה נראה לי שאנחנו מבינים בדיון הזה. אוקיי.
מיכל נידם וקסמן
אבל אני שוב אומר הפתיחה של היצוא ופתרונות של כל חסמי הייצוא, זה הרבה יותר משמעותי בנקודה הזו. זה מה שיוביל את השוק וזו הדרך הנכונה מבחינה כלכלית. אנחנו צריכים לפעול בעיקר לזה.
יפעת קריב
אבל מיכל עד שתפתרו את זה כבר לא תשאר לך חקלאות בישראל. זאת אומרת תביאי רק ליבוא את יכולה פשוט לייבא, להעביר לבתי מרקחת וזהו, לגמור את העסקה, לגמור את הסיפור של שוק הקנאביס הישראלי, לפטר את מאות העובדים שעובדים בתעשייה הזאת, להגיד לחקלאים תוותרו על כל מה שהשקעתם ועל כל החברות מישהו יצטרך לתת דין וחשבון לציבור.
היו"ר רם שפע
יפעת רגע, אני רוצה רגע לתת למיקי משפט, ואני רוצה אחר כך לעבור לחיים כנציג משרד החקלאות. אני חייב להבין את העמדה שלהם.
מיכאל עופר
רק דבר אחד לגבי נושא היבוא, אני חושב שבאותו רגע שיהיה לנו יצוא ונוכל לייצא בכמויות גדולות, כמו כשיובל רצה מראש, כמו שיובל ניבא מראש, וכמו שאנחנו רוצים לעשות את זה, הנושא של היבוא יקטן. זאת אומרת כל הדבר הזה יקטן ולא תהיה בעיה בנושא היבוא. יהיה יבוא, יהיה יצוא וברגע שיתפח היצוא לא תהיה בעיה של מכסות יבוא או הגבלת יבוא.
היו"ר רם שפע
אוקיי תודה רבה. חיים תגר נמצא איתנו?
חיים תגר
כן.
היו"ר רם שפע
בבקשה, אני מאוד אשמח להבין איפה משרד החקלאות עומד בעניין הזה.
חיים תגר
אני אשמח להסביר ליפעת ולכל החברים שיושבים בוועדה את העמדה של משרד החקלאות. משרד החקלאות הוא הרגולטור בנושא של יבוא חומר צמחי, עם זאת צריך לזכור שמדובר בסם ולכן זה נמצא מחוץ לידיים של משרד החקלאות, היק"ר הוא הרגולטור במקרה הזה של היבוא. למשרד החקלאות יש כלי מדיניות שונים כפי שנהוג בסחר הבינלאומי שכוללים בתוכם הסכמי סחר והגבלות של מכס, עגלות מכסיות, היטלים וכו', שבהם אפשר להתמודד עם ההגבלות של יבוא כדי לא לסכן את השוק המקומי וליצור איזשהו איזון. במקרה כזה כיוון שמדובר בסם, אנחנו לא יכולים להפעיל כלים כאלה, בדקתי עם הלשכה המשפטית, אין לנו פה שום אמצעי שלנו לעצור את היבוא.
היו"ר רם שפע
אני מנסה להבין מה אתה אומר. דווקא בגלל שזה מוגדר כסם אתם לא יכולים לעצור את היבוא?
חיים תגר
בדיוק. לא רק זה, צריך, גם בסופו של דבר מדובר בעניין של מדיניות שצריכים לקבל החלטה אם לעצור את היבוא או לא, אנחנו בסך הכל כולנו בעד שוק חופשי ויכולת לאפשר תחרות כמובן שזה מותנה באפשרות של מדינת ישראל לייצא. במקרה הספציפי הזה, כיוון שמדובר בסם, הרגולטור ליבוא הוא היק"ר ולא משרד החקלאות.
היו"ר רם שפע
אחלה, אגב המשפט "כולנו בעד שוק חופשי" לגבי החקלאות זה בסדר גמור, אבל זה אפשר לייחס רק לחקלאות, לא לכל מי שנמצא פה. וגם לא לבכירי משרד החקלאות שמבינים את המשמעות אבל זה דיון אחר.
יובל לנדשפט
אני חושב שכולם תמימי דעים. אחד טובת ישראל מסתכלת על טובת ישראל קודם כל לפני כל דבר אחר. החלטת הממשלה 1587 קובעת ונוקטת בעמדה של כלכלת שוק חופשי, שבה תחרות על האיכות ועל המחיר וככל שהאיכות משתווה למחיר. אבל על זה אם יורשה בסוף לדבר, כי אנחנו כולנו מתעלמים מאיזשהו פיל גדול מאוד שנמצא בחדר, עליו בישיבה האחרונה של הוועדה של ח"כ השכל, ואני ממש רציתי לחבק את דנה בר און שאמרה את זה, אבל אני ארחיב על זה בהמשך.
היו"ר רם שפע
שמה? אני יצאתי בשלב הזה.
יובל לנדשפט
שאנחנו נוגעים פה באחד ואחד, בשימוש פנאי שמתגנב לו אל תחת מטריית המדיקליזציה, יש כאלה שאומדים את גודלו בכך, יש כאלה שאומדים את גודלו באחרת, אבל הוא משפיע על הדיון הזה, והוא משפיע על מה שכולם אומרים גם על סוגיית המיתוג, גם על סוגיית המחיר ואחרים, גם על סוגיית היבוא, כי מייבאים בעיקר מותגים. הנכון הוא אבל שורה תחתונה שיובאו לארץ כמויות גדולות מאוד, לא ניתן חוקית לעצור ייבוא, לחסום ייבוא אלא באמת בהחלטת מדיוניות של לא אנחנו היק"ר. אני חושב באמת שאם תצא החלטה לקובעי המדיניות למנכ"לי המשרדים, אני חושב שהם יקיימו דיון ואז כולנו נוכל לדעת, זאת אומרת את אפשרויות הפעולה שיש, היות והנושא הזה נמצא גם בדיון בבית המשפט העליון, הוגשה עתירה כנגד המדינה על מנת לחסום את הייבוא.
היו"ר רם שפע
מה הטענה המרכזית בעתירה?
יפעת קריב
אותו דבר, מכסות, הסכמים הדדיים, מנסים בכל דרך למנוע את זה שכל השוק יהפוך להיות שוק של ייבוא.
היו"ר רם שפע
ברור.
יפעת קריב
זה מה שמנסים, זה החקלאים הגישו את העתירה, מספר חברות, אבל הרעיון הוא בעצם מבקשים מישהו שירים את הכפפה ויתייחס לזה.
היו"ר רם שפע
אנחנו נרים את הכפפה אבל נעשה רק את מה שאנחנו יכולים.
יובל לנדשפט
היות והנושא נמצא בבג"צ קשה מאוד עכשיו לקבל משהו, אבל אני חושב שנכון יהיה שקובעי המדיניות, שאתה יודע כולם עסוקים מאוד בנושאים השוטפים. אם הנושא הזה יעלה על פותחם, יכול להיות שתתקבל החלטה או שיכול להיות שתייתר את הדיון בבג"צ או החלטה שתחסוך לכולם זמן ומאמצים או החלטה שבסוף גם בג"צ יידרש אליה.
היו"ר רם שפע
אוקיי בסדר, אני אתייחס לזה בסיכום שלי למה העמדה שלנו. נעבור לסוגיה הבאה, אמרת מקודם שיש עוד משהו שלא התייחסת אליו אז תתייחס ואז נפתח את זה עוד פעם.
יובל לנדשפט
כן. זו לא הייתה שאלת ועדה, זו היתה נקודה בוועדה שהוועדה תעקוב אחר המגעים המתקיימים, זה קשור לסוגיה שעלתה פה ביניים, שהוועדה תעקוב אחר המגעים המתקיימים בין המשרדים לבין הגורמים הרלוונטיים מגרמניה, בכל הקשור להכרה של האיחוד האירופי בתוקפו של התקן האירופי EU-GMP בישראל, ככל שהיא לא תחליט למצוא במקום התקן הישראלי IMC-GMP הקיים היום. אז אני כבר אענה מה ענינו, ניסיתי לתמצת אבל הוא צריך להיות בסיס להבנה.

כפי שדיווחנו, קיימת שונות בין התקנים היות הותקן האירופי ה- EU-GMP לחומרי גלם, זאת אומרת הוא לחומרי גלם ל-API הם לא מוצר סופי כפי שהיום מונפק בבתי-המרקחת, הוא רק התקן האירופי ל-API, ולכן הרוקח בעת הניפוק בחו"ל מכין מהם הכנה רוקחית, בין אם זה מזיגה, חלוקה, או כל דבר אחר לכל לקוח ולקוח. זה התקן האירופי, בעוד שהתקן הישראלי הוא למוצר סופי מוגמר שניתן למסירתו ללקוח, ולכן יש את המפעלים.

עובדה שניה היא אנחנו לא באיחוד האירופי, ולכן אנחנו לא מדינה יכולה, אם היינו באיחוד האירופי והיינו יכולים, והסכם האכ"א שהוא הסכם מיוחד, שהוא להכניס את המקור לביקורת ותקינה של חומרים ברפואה, תחת מטריית האכ"א. הוא הסכם אכ"א, זה נכון אבל זה לא היק"ר. על כך מאיר נגע וזה היה גם לב עתירתו, וגם מיכל נגעה, על זה אם תרצה בסוף, אלוהים הוא בפרטים הקטנים, אני אוכל להרחיב אחר כך. לדעתנו יש פתרון יצירתי. בקיצור, וה- IMC-GMP למוצר סופי מוגמר.

במאמר מוסגר אני רק רוצה לציין שבעולם היום, הרוב המכריע של העולם הפאראמצבטי הרגיל, לא הקנאביס הוא מוצר סופי מוגמר שניתן ללקוח, לא מה שנקרא פעם הכנות רוקחיות שנדרשת לו עוד הכנה רוקחית, וגם לה יש מחיר. כך אנחנו חשבנו ולכן ה- IMC-GMP הולך למוצר סופי מוגמר, זה לא קיים ב- EU-GMP. בדיון מול הגורמים הפדרליים בארצות-הברית אחרי שהובן שהיק"ר הוא לא חלק מאכ"א, מול הדיון הפדרלי עם הגרמנים, עלה כי הגרמנים מוכנים לבחון תקן כזה. היה לנו דיון איתם עם הגרמנים זה מה שמיכל הזכירה קודם, במטרה לקדם הכרה הדדית לבקשתם של הגרמנים, התקן תורדם לאנגלית על-ידי משרד הכלכלה, לנו ביק"ר מרוב שפע אמצעים דווקא מתורגמנים לא היו לנו באותו יום, וממש היום הגיע לנו גם התקן המתורגם של ה- GDP של ה- good distribution practice.
היו"ר רם שפע
מיכל התייחסה לזה בדקה שלא היית פה, לזה שבעצם מחכים מכם לתשובה בנושא הזה. מיכל, אני צודק?
מיכל נידם וקסמן
צודק לגמרי הגורם עכשיו שמעכב כרגע את המשך המגעים מול הגרמנים זה באמת הדיוק המקצועי של היק"ר כדי שנוכל להביא לגרמנים את ה- IMC-GMP הכי מדוייק שיש ולקדם את המגעים מולם.
יובל לנדשפט
לתרגם את זה בצורה שגם הגרמנים הרציניים - - -
היו"ר רם שפע
אוקיי וזה יכול לקרות תוך יום-יומיים? מה איפה זה עומד?
יובל לנדשפט
בוודאי, כשנקבל את התקנים שעוסקים בייצוא. סתם, זו הייתה בדיחה. ברור שליק"ר זה הוא סובל מעודף כוח-אדם ועם אנגלית משובחת.
יפעת קריב
דקה רק אני אדייק את זה.
יובל לנדשפט
רגע יפעת, ברגע שאני אסביר, למשל אם תכתוב תקן כלשהו אפילו למשל את ה- IMC-GMP ותכתוב במקום רופא תכתוב דוקטור - - -
היו"ר רם שפע
אני לא רוצה להיכנס לפרטים האלה, זה נמצא אצלכם. אתם יכולים תוך ימים ספורים לפתור את הדבר הזה כדי להתקדם עם הגרמנים?
יובל לנדשפט
לא, אנחנו עובדים על ה- GMP כיוון, אנחנו עובדים על זה כבר כשבוע, זאת אומרת זה נמצא אצל טל הסגן שלי, במקרה הוא גם עסוק במספר דברים אחרים ובכלל זה לא לעצור ייצוא והכל - - -
היו"ר רם שפע
בסדר אני מבין, אבל זה מה לעשות לכולנו יש הרבה דברים אני לא אספר לך את כל מה שעשיתי מ-6:00 בבוקר כדי להגיע לדיון הזה.
יובל לנדשפט
גם אנחנו לא. אני מניח שזה יפתר יתורגם מקצועית בהקדם הקרוב ונוכל להעביר את זה לגרמנים. למה? כי אנחנו רוצים להעניק פה לא פחות משהגרמנים רוצים להעניק.
היו"ר רם שפע
אוקיי זה בסדר. אני אומר רק חובת ההוכחה עליכם בעניין הזה. זה נראה לי כמו, איך שאני מבין פה, כמו משהו שיכול באמת תוך ימים ספורים. וגם ברמת התעדוף זה נשמע לי כמו משהו, הוא אצלכם, הוא פתיר והוא משמעותי, הוא יפתור לא הכל אבל חלק מהסוגיות שהתעשייה העלתה פה.
קריאה
למה לא לאמץ את התקן האירופאי לצמחי?
יובל לנדשפט
אה, אפשר דרך אגב. אנחנו לא חלק באיחוד האירופי, מי מהמפעלים שרוצה יכול להזמין רשויות בחינה אירופיות, יכול, עשו את זה כמה מפעלים בארץ וזימנו אליהם מדינות כדי לבחון. הגרמנים לא מכירים בבחירה של הרשויות תקן אז גם אם נאמץ - - -
היו"ר רם שפע
לא נראה לי שאנחנו רוצים לעודד את זה שגם מפעלים יזמנו גורמים אירופיים שיבואו לישראל כדי לבדוק אותם. זה נשמע לי כמו דבר הזוי, סליחה על הביטוי, לא הגיוני.
יובל לנדשפט
אתה צודק.
היו"ר רם שפע
אוקיי אז אתה לא יכול לעודד את זה.
יובל לנדשפט
אנחנו מעודדים את ההכרה ההדדית בתקן הישראלי של המוצר הסופי. אם מחר מחרתיים בתוך תקופת זמן התקן האירופי שהוא בכלל הוא לא לקנאביס ייעודי הוא בכלל למוצרים, ה- EU-GMP, הוא רק לחומרי גלם, הוא לא מיקי למוצרים הסופיים. באותו רגע אולי לא צריך מפעלים, ייצרו החברות מוצר סופי, הנה רעיון, העלית. יהיו לנו חומרי גלם כבר בחווה, יועברו לבית המרקחת, הרוקח יעשה התאמה רוקחית והנה התאמנו שתי חוליות בשרשרת. יכול להיות שזה אפשרי.
היו"ר רם שפע
טוב, נשמע לי שזה לא הכיוון.
קריאה
יובל זה לא נכון מה שאתה אומר.
היו"ר רם שפע
רגע רק שניה מיקי, זה נכון שאתה פה יש לך קדימות, אבל בכל זאת, יעל לא דיברה עדיין היום ואני אשמח לשמוע. גם תפקיד לפרוטוקול.
יעל שכטר-סיטמן
תודה רבה. יעל אני מרכזת את פורום הקנאביס הרפואי בהתאחדות התעשיינים. תראו אנחנו מאוד מעריכים את הפעילות של ובל ומיכל שמנסים באמת לפתור, אבל נראה שכולם הולכים סחור סחור והכל מסתכם בבדיקות. ברור מה צריך לעשות. אנחנו מבקשים ממך כיו"ר הוועדה לתחום בזמנים את כל הנושאים האלה, כי אנחנו מגיעים לדיונים ושוב פעם אומרים "זה בבדיקה, זה בבדיקה", מספיק. ברור מה צריך לעשות. תכירו בקנאביס כתרופה ממקום צמחי, זה אפשרי כי ככה זה נעשה באירופה. אין סיבה שנהיה שונים, תאמצו את התקינה האירופאית ה- EU-GMP מספיק לכל מה שצריך. אין צורך לכל הפערים האלה בין התקינות שמכשילות את התעשייה.

בנוסף למה שיפעת אמרה, עד שיהיה באמת את היצוא תגבילו את הייבוא, זה לא קורה בשום תעשייה אחרת שאין הגבלה בכלל. במקום לכלכל כלכלות של מדינות אחרות, תדאגו לכלכלה כחול לבן של ישראל. אם המצב העגום של התעשייה לא מהווה איזשהו תמריץ מספק, אז שהמס על הייצוא יהווה. את מאבדים פה הון עתק שזולג לכם מבין הידיים. אז באמת אנחנו מבקשים שהכל יהיה תחום בזמנים, בדיקות זה נהדר, אבל אנחנו מבקשים שתחייב איזושהי הגעה לתוצאה. ברור מה צריך לעשות אז תביאו את הפתרונות שצריך כדי לעשות את זה. אנחנו התעשייה יש לנו את כל הידע שצריך, בואו תשבו איתנו אנחנו באמת רוצים לסייע כמה שאפשר.
היו"ר רם שפע
אגב סוגריים, קודם כל תודה יעל, אני מאוד מסכים, אנחנו נתחום את זה בזמן בסוף הדיון. אני רוצה לדעת האם פגשו אתכם נציגי כלכלה או נציגי בריאות לאחרונה?
יעל שכטר-סיטמן
כן, נפגשנו גם עם יובל, גם עם מיכל, וגם עם המנכ"לים של המשרדים והעלנו את כל הסוגיות. ואנחנו מקווים שבאמת נוכל למצוא פתרון, אבל שוב, אנחנו על תקן זמן שאול. אנחנו מאבדים פה זמן יקר לחינם. כמו שאמרתי מה שצריך לעשות, ברור. אין צורך בכל הבדיקות האלה מסביב, בואו נפעל לפתרון נקודתי של התקינה הייחודית שאין בה צורך ושל האימוץ של התרופה ממקור צמחי של השינוי של ההגדרה.
היו"ר רם שפע
מבחינתך אם משרד הבריאות מחליט על שינוי ההגדרה, זה השינוי הכי דרמטי שיכול לקרות הוא ישליך על כל השאר, נכון? אני רוצה להיות ממוקד.
יעל שכטר-סיטמן
בהחלט, לחלוטין. ואז זה פותר גם את כל מה שמשרד החקלאות אמר. זה יפתור את הכל וגם תוכלו להכניס את זה למימון ציבורי, זה באמת נוגע בכל כך הרבה סוגיות - - -
היו"ר רם שפע
אני רוצה רגע לחזור למשרד החקלאות כדי להבין כמה נקודות, חיים אתה איתנו? תודה רבה יעל.
חיים תגר
כן.
היו"ר רם שפע
האם זה נכון שאין עוד, אני מבין שאמרת שהאחריות על עצירת הייבוא לא נמצאת אצלכם מכיוון שהקנאביס עדיין מוגדר כסם. האם יש עוד תחום בחיים שלנו שבו יש פתיחות מוחלטת ככה לייבוא במצב שהייצוא חסום?
חיים תגר
בעיקרון לא. כל מדינה רוצה להגן על השוק המקומי שלה ויש לנו כלי מדיניות לעשות את זה. זה עניין של החלטה מדינית. צריך לקבל החלטה אם עושים את זה או לא.
היו"ר רם שפע
יובל אני מבין נכון? כל תחום עצירת הייבוא מבחינה חוקית, לאור העובדה שקנאביס מוגדר כסם, נמצאת אצלכם ואפשר על פניו, כהחלטה, לעשות את זה מחר בבוקר?
יובל לנדשפט
כמו שחיים אמר זו החלטת מדיניות.
היו"ר רם שפע
שלכם במשרד הבריאות?
יובל לנדשפט
אני לא יודע, צריך לשאול את המשפט אני לא מבין. אני חושב שהחלטת מדיניות במקרים כאלה של ייבוא וייצוא של משרד הכלכלה יכול להיות שמנכ"ל משרד הבריאות או היועץ - - -
היו"ר רם שפע
אנחנו נבדוק את זה אבל אוקיי בבקשה לנה רק תפקיד לפרוטוקול גם
לנה זייגר
שלום לכולם, לנה זייגר, אני מנהלת תחום הסכמים בילטרליים במנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה. אני רוצה להתייחס למה שעלה עכשיו בנוגע לשתי סוגיות, אחד בנושא הייבוא ובנושא של הסכמים או אפשרות להסכמים בינלאומיים ועצירת הייבוא, חשוב לומר שיש כללים כללי סחר בינלאומי שישראל מחויבת אליהם, כמו שגם מדינות אחרות, נניח קנדה, מחויבת אליהם, תחת ארגון הסחר העולמי. ואנחנו עושים כעת ניתוח גם של המדיניות הקנדית אל מול אותם כללים, וגם של האפשרויות.

אבל חשוב לשים את זה על השולחן שבעיקרון זה נושא מאוד מיוחד, כי מצד אחד ישנם כללים שאומרים לא ניתן להפלות בין מדינות, אלא אם זה במסגרת של הסכם של סחר חופשי. כלומר, ישראל לא יכולה לעצור ייבוא ממדינה אחת מוגדרת, אלא במידה ומקבלים החלטה, זאת אומרת זה צריך להיות תחת כאמור כללים, ואם זה נעשה משיקולים של שיקולי בריאות, שיקולי הגנת הציבור, הביטחון וכו'. יש לזה חריגים ויש לזה מרחב מדיניות מסוים, אבל זה לא משהו שניתן. צריך לקחת בחשבון את השיקולים של כללי הסחר. ומכאן גם נובעת האפשרות שכרגע אנחנו לא יודעים אם זו באמת אפשרות ישימה או לא, וזה בבדיקה לגבי בכלל איזשהו הסכם או לא הסכם, או איזשהו פתרון בילטרלי מול קנדה, זה דבר ראשון. דבר שני לגבי האכ"א - - -
היו"ר רם שפע
רגע, אז רק את יכולה להתייחס, אוקיי אתם בודקים, זה גם בפעם הקודמת בדקנו. אפשר אפרופו לתחום בימים קצובים את הבדיקה, של מה ההשלכות של החלטת מדיניות כזאת של שינוי מדיניות הייבוא? אוקיי אני מבין שיש לזה השלכות זה ברור. מה הן?
לנה זייגר
מה שאנחנו בודקים זה בעצם את החוקים ואת המדיניות של קנדה ואת הבסיס המשפטי שלה. זאת הבדיקה שכרגע מינהל סחר וחוץ עוסק בה. אם השאלה היא כהחלטת מדיניות האם ישראל יכולה לסגור ייבוא ספציפית מול מדינה אחת, זה אני כבר יכולה לומר שלא.
היו"ר רם שפע
אפשר לסגור את הייבוא, לסגור / לצמצם. יש הרבה שיטות למכס לאיך מתנהלים מול ייבוא. לא חייבים לסגור, זה לא חייב להיות מאפס למאה, יש כל מיני כלים שהמדינה ברוך השם התברכה בהם במרוצת השנים. אפשר לקבל כל מיני החלטות זה לא חייב להיות מול קנדה בלבד.
לנה זייגר
בהחלט. אני פשוט רציתי להאיר את הנקודה הזאת, שאסור להפלות בין מדינות.
היו"ר רם שפע
זה מה שאני אומר זה לא צריך להיות מול קנדה בלבד. אני מבין את הסיפור הספציפי הקנדי אבל זה לא חייב להיות מולם.
לנה זייגר
זה החלטת מדיניות שאני לא במקום להתבטא עליה.
היו"ר רם שפע
בסדר אני אתייחס לזה בסיכום. נקודה שניה.
לנה זייגר
אם אפשר לומר מילה על אכ"א, ורק להזכיר ולהבהיר שהסכם אכ"א שזה חלק מהסכם הסחר שלנו עם האיחוד האירופי, שהסכם אכ"א חל על - - כמו שכבר אמרו. אני רק רוצה להאיר שכרגע החברות שמייצרות נניח שמנים, שהפרשנות לשאלה של האם מוצר מוגמר או שזה הכנה רוקחית, וזה בעצם תהיה - - שלמשל בגרמניה יש מדינות בתוך גרמניה, היא מדינה פדרלית, אין אותה מדיניות בתוך כל המדינות בתוך גרמניה ה- LANDER מה שנקרא, יש כאלה שמתייחסים לאותו מוצר כמו נניח שמן, כמוצר זאת אומרת שהרגולציה חלה על הכנות רוקחיות, ורואות בזה בעצם חומרי גלם שאחר כך הרוקח בעצם מכין לצרכן הסופי. ולכן אני חושבת שכן חשוב לשים את זה שכרגע היישום, אמנם אין מדיניות אחידה באיחוד האירופי וזה חלק מהבעיה שאין מדיניות והתייחסות אחידה לקנאביס הרפואי ברמת איחוד אירופי, אלא זה ממדינה למדינה. אבל אנחנו כן רואים שיש בהחלט מקומות אולי לא מעט, שמתייחסים לזה כחומרי גלם, כן, לא מוצר סופי. ובפירוש בכל מקום אנחנו רואים באמת את השימוש ב- EU-GMP שהזכות של ישראל לתת, של משרד הבריאות לתת את ה-AGMP, כמו שאני מבינה שהוסבר לפני, תחת הסכם אכ"א יהיה על MEDICINEAL PRODUCT. ופה באמת אני שמעתי שהועלתה כבר אפשרות של לבחון איך מגדירים את הדבר הזה בישראל והאם יש פה איזשהו מרחב תמרון. תודה.
היו"ר רם שפע
אוקיי.
איתי רוגל
ח"כ שפע אני יכול להעיר הערה לגבי עניין הסכמי הסחר?
היו"ר רם שפע
שם ותפקיד לפרוטוקול.
איתי רוגל
שלום, אני סמנכ"ל הפיתוח העסקי בבזלת. אני רוצה להעיר לכל מי שעוסק בתחום בדיקת הסכמי הסחר, שנראה לי, לצערי, שאתם פשוט קוראים את החוקים הלא נכונים. הפתרון הכי קלאסי והכי פשוט והוא לא צריך להסתתר מאחוריו, הוא פשוט לקרוא את שתי האמנות הבינלאומיות שעוסקות בפיקוח של האו"ם על סחר בסמים מסוכנים ומניעת הפצת סמים מסוכנים. הפתרון הוא פשוט, הוא נמצא בתוך האמנות האלה. יש שם התייחסות לעניין מכסות, זה בכלל לא קשור להסכמים בילטרליים, לא צריך לחפש בכל מיני הסכמים בינלאומיים אחרים, כל מה שצריך זה להגדיר כמה מדינת ישראל מכניסה ומוציאה קנאביס ברמת מכסות וצפי שנתי, יש לזה מנגנון. מכניסים הודעה כזאת לאותה ועדת פיקוח שנמצאת באו"ם, ולמעשה אפשר "להסתתר" מאחורי הקביעה הזאת של כמה אנחנו הולכים לייצא וכמה אנחנו הולכים לייבא, וכמה אנחנו הולכים להשתמש בתוך טריטוריית מדינת ישראל, ובזה בא לציון גואל.

רוב מדינות העולם נכון להיום מתעלמות למעשה מהמנגנון הזה של האו"ם, כולל ישראל, כי זה נוח. כי לא נוח כרגע להכניס את הדבר הזה, כי זה מכניס את כולם לאיזשהו צד. לא צריך לחפש אם הכל נמצא בתוך האמנות, כל מה שצריך זה לקבל החלטה, זה הכל.
היו"ר רם שפע
אני אשמח אמנם אמרת דברים נכוחים אבל בכל זאת תגיד במשפט, החלטה שמה? אני רוצה שזה יהיה כתוב באופן שאתה בדיוק מתאר את זה.
איתי רוגל
כל מדינה באופן עקרוני אמורה להגיש לוועדת פיקוח של האו"ם, אחת לשנה, לא רק בנושא של קנאביס, המון המון סוגי סמים שבהם סוחרים בעולם, בכלל בתחום של סמים רפואיים ולמחקר וכדומה. כל מדינה אמורה להגיש למעשה צפי של כמות הסם שנמצא, שהיא מתכוונת להשתמש בו באותה שנה, להוציא אותו, לייבא אותו, לעשות בו שימוש בתוך הטריטוריה שלה. יש מנגנון כזה, מנגנון שקיים כבר 50 שנה. מדינות העולם נוח להן רוב הזמן להתעלם או להגיש אומדנים נמוכים של מה שהם עושים בפועל. אז אתה יודע אז פעם אחת זה משרת אותנו ופעם אחת זה עובד נגדנו. אבל אם האומדנים הם פחות או יותר סבירים אז הם בוודאי כלי לעצור את הדבר הזה. ואני אגיד עוד אמירה, אם המדינה הייתה רוצה להפסיק למעשה, או לבוא ולהגיד אנחנו קובעים כללים כמו שהאירופים אומרים, אתה צריך EU-GMP כדי לייבא לתוך אירופה אז אתה צריך AMC-GMP, לפחות לגבי תפרחות כמוצר מוגמר, כדי לייבא לישראל ולא כל מיני כללים שקשורים עכשיו לצד של המוצר מבחינת התוצאות של המעבדה שלו וכדומה. אלא העיקרון שעומד מאחורי זה, ומהעיקרון אחר-כך יזרמו הסכמי הסחר באופן טבעי, כי המדינות רוצות לייצא לפה, והן גם רוצות שאנחנו נייבא אליהן. הכל מתחיל מהחלטה.
היו"ר רם שפע
אוקיי, תודה רבה איתי. אנחנו באופן יחסי צריכים להתחיל לחתור לסיום הדיון. יש עוד מישהי שרוצה להעלות נקודה שעוד לא העלנו פה היום והיא חייבת לקבל תשובה?
רן גורליק
כן. בוקר טוב לכולם. רן גורליק, קרונוס ישראל. אני עוד פעם חוזר לנושא המו"פ, כל פעם זה נשאר לנו לחלק האחרון של הדיון ואנחנו לא מקבלים שום תשובות בנושא.
היו"ר רם שפע
נכון אתה צודק טוב העלית את זה.
רן גורליק
להעלות את הנושא אנחנו רוצים תאריכים, אנחנו רוצים לדעת זמנים. מו"פ, עוד פעם כולנו יודעים מה המשמעות של המו"פ, אני לא אחזור על זה, דיברנו, אני רק מבקש להעלות את זה לדיון שוב.
היו"ר רם שפע
צודק. רן תודה רבה. נקודה נכונה, התייחסתי לזה בתחילת דבריי אנחנו תכף נעלה ואני מקווה שליובל יש מענים. יפעת אני חוזר אלייך ביקשת לדבר.
יפעת קריב
כן, ממש שני דברים קטנים. כמו שאמרתי שקרה לי שבוע שעבר במגזין קנאביס אצל אורן לוי נוהל 107, בבקשה תנו לנו הסבר מה המשמעות של הנוהל הזה, התחיל הפסיק, מה זה עוסקים ללא מגע? ממש -- את התעשייה? והנושא של המיקרו האם יש לנו חדש?
היו"ר רם שפע
אוקיי. רגע אז אני מצטער אבל אני נאלץ לעשות רגע הפסקה, יש עניין דחוף שרק אני יכול לטפל בו בוועדה אחרת. אז אני מצטער, אני מוציא את הוועדה לכמה דקות של הפסקה, אני אשמח שתשארו כי לא סיימנו את הכל. אני מניח שזה לא יקח לי חמש דקות, אלא קצת יותר, אבל לא הרבה יותר. אני תכף אבין את הסיפור ואני חוזר. אז אנחנו יוצאים להפסקה וחוזרים אני מתנצל, כנסת.

(הישיבה נפסקה בשעה 10:34 ונתחדשה בשעה 11:11.)
היו"ר רם שפע
שלום לכולם. אוקיי, קודם כל סליחה מתנצל שנאלצתי לצאת, אבל אני עדיין באמצע דברים אחרים. יש לנו שתי סוגיות מעניינות ואי הסכמות בוועדות אחרות. אנחנו נעשה סיכום של הדיון כדי לא להשאיר אותו פתוח, אבל לא נצליח להאריך עכשיו כמו שרציתי, למרות שבסך הכל צריך לומר שברוב הסוגיות נגענו. הבטחתי לרן שלא נזניח את המו"פ, למרות שיש לי דברים אחרים בראש עכשיו לא שכחתי. אז אנחנו נעשה התייחסות למו"פ ואז אני אסכם אם למישהו יש משהו קריטי לומר אז הוא יאמר. וגם כמו שהבטחתי בפעם הקודמת ועמדנו בזה, זה ממש לא יהיה הדיון האחרון. ויעל אני גם זוכר שהתחייבתי ללוחות זמנים. אז יובל, בבקשה, בוא נתייחס ספציפית לנקודת המו"פ ואחר כך נסכם.
יובל לנדשפט
כידוע, כל עיסוק בסם מחייב רישיון, זה החוק, ובכלל זה מו"פ. זה מתקשר גם לאותה סוגיית, מה שיפעת אמרה, נגעה בזה, לסוגיית העיסוק ללא החזקה, ללא מגע, מה שנקרא בשפה שלנו רישיון אחר, או בעבר קראו לו בטעות תקנה, מתוך איזו כוונה רישיון קונסטרוקטיבי כיוון שהוא מעיד על אחזקה קונסטרוקטיבית זאת אומרת שהבן אדם מחזיק בסם, שולט בו, אבל לא באופן פיזי. אבל בזה אני אגע אחר-כך כיוון, ועל זה רק נאמר יפעת, נוהל 107 לא נולד אתמול, הוא נולד ב-2016, לא בשבוע האחרון. הוא נכתב ב-2016 זה נוהל, גם החברה שלכם עובדת על פיו. זה נוהל רישוי העיסוק בתחום הקנאביס לשימוש רפואי. זה נקרא נוהל מה שקוראים "מפת הדרכים". איך בן אדם, הרי החלטת ממשלה קבעה שהעיסוק בתחום הקנאביס פתוח לכל אחד, לא רק לאותו מילייה מכובד של שמונה מגדלים שהיה דאז, אלא פתוח לכל מי שרוצה לעסוק. ובשם כך לימים התעורר הצורך בכאלה שרצו לעסוק בסם בלי להחזיק בו, דהיינו להיות יבואנים. ובאין בסיס חוקי לסרב לבקשתם, גם האפשרות לעיסוק הזה קיימת.
יפעת קריב
האם טיוטת העדכון עברה לציבור? העדכון שנעשה על הנוהל, האם הוא עבר לציבור? כי אנחנו לא ראינו. להערות.
יובל לנדשפט
את נוהל 107 פרסמנו ב-2016.
יפעת קריב
אבל לגבי 14 העוסקים החדשים זה עדכון.
יובל לנדשפט
לא הכל זה העדכון. פשוט עלה באתר היק"ר, כמו שיש באתר היק"ר מפה עם כל בתי המרקחת, עם כל הרופאים, עם כל העוסקים ועם הכל, גם עם העוסקים הקונסטרוקטיבים.
היו"ר רם שפע
רגע, רגע לא בטוח שהבנתי.
יובל לנדשפט
אבל קפצנו מהמו"פ- - -
היו"ר רם שפע
נכון אבל תכננתי לשאול גם על זה כי זה הטריד אותי מקודם וגם במהלך הישיבה שלי פה מקודם קראתי רגע את הכתבה.
יובל לנדשפט
כנ"ל המו"פ, גם המו"פ צריך רישוי עיסוק. מו"פ בכלל בעולם בקנאביס כמעט ואיננו, היות והנושא האמנה הבינלאומית קיימת לא רק בישראל אלא בכל העולם, ומעט מאוד עסקו במו"פ בכל העולם. ובישראל- - -
היו"ר רם שפע
יובל שניה אני ממקד אותך רגע. הוועדה אמורה להתכנס, כמו שאני זוכר היטב יש שם אנשים, גם יושב ראש הוועדה אדם מבוגר מכובד שעשה הרבה דברם בחייו, הם בהתנדבות, אתה ציינת שקשה להם להתכנס. מה השורה התחתונה?
יובל לנדשפט
שורה תחתונה, הוועדה התכנסה ניקתה את כל המחקרים שהגיעו אל שולחנה, התכנסה לפני כשבוע. וכעת מחלקת המו"פ שהיא אמרתי, היק"ר משופע באמצעים ובתקנים, זה היה כמובן בבדיחות, מעכלת את זה ומוציאה את אותן הנחיות לעוסקים, בין אם רישיונות, בין אם בקשה לדיון נוסף. כיוון שמי שלא הגיש בקשת מו"פ מושלמת כמו שצריך, אז במקום לדחות, אפשר לדחות, שיגיש מחדש ואפשר רק לשאול עוד שאלות ויש כאלה גם. הוועדה אמורה להתכנס אחת לארבעה חודשים, זאת אומרת שלוש פעמים בשנה לפחות, מתוך הנחה שמו"פ זה לא דבר - - -
היו"ר רם שפע
אוקיי, אפשר לפרסם את התאריכים להתכנסויות הבאות שנה קדימה? אני לא מצליח להבין מה הבעיה.
יובל לנדשפט
או. אז אנחנו בשנת 2022, אנחנו נבקש באמת לקבוע את התאריכים מראש ולקבוע את התאריכים לפרסם אותם כמו של ועדת ההיגוי הבין משרדית, כך שידעו את התאריכים וידעו מתי להגיש כדי שבן אדם שיודע שאם הוא לא מגיש כחודש עד למועד כינוס הוועדה.
היו"ר רם שפע
מה הכוונה נבקש? אפשר להחליט פה שאתה מתחייב שהוועדה תשלח את התאריכים שלה שנה מראש? זה נראה לי נורא פשוט הם כולה נפגשים שלוש פעמים בשנה.
יובל לנדשפט
אמרתי, אנחנו נפרסם את התאריכים מראש.
היו"ר רם שפע
בשבועות הקרובים?
יובל לנדשפט
אנחנו נפרסם לשנת 2022 את הכינוסים, את מועדי ההתכנסות מראש, כך שכל מי שירצה להגיש יוכל לעשות את זה. לא מגישים עד ליום ההתכנסות אלא צריך להכין את כל החומר, צריך להעביר אותו לחברי הוועדה.
היו"ר רם שפע
זה ברור לגמרי, זה גם מה שהם רוצים.
יובל לנדשפט
אבל לאור הוועדה שהיתה בפעם הקודמת הבנו מה קורה אם מישהו הגיש ובקשתו לא אושרה. הוועדה כמעט לא דוחה שום דבר כיוון שפשוט מעירה מה צריך לתקן, על מנת שהמו"פ הזה יוכל לצאת אל הפועל, כי ניתן לחקור כמעט כל דבר. מה קורה אם מישהו נדרש להשלמות, לתיקונים, להסברים נוספים לוועדה, האם גם אז הוא צריך לחכות, נניח וקיבל בקשה להשלמות ויחכה גם אז ארבעה חודשים? אז פה שוחחתי בשבוע שעבר עם פרופסור משולם, ביקשנו את זמנו, הסכים פרופסור משולם להקצות מזמנו היקר על מנת שאנחנו נקים ועדה מוקטנת שלא תצטרך לכלול את כל האנשים שקשה לכנס אותם, שהיא תוכל לדון רק באותן השלמות, לראות אם השלימו את כל מה שצריך והכל בסדר יוכלו לצאת לדרך ולא להמתין את אותם ארבעה חודשים. אז יכול להיות שאנחנו נקבע, זה ממש היה בסוף השבוע שעבר. אנחנו נפרסם לא רק את המועדים של הוועדה אלא גם יהיה ועדות קטנות של השלמות שאנחנו נקיים אותן בטווח של ארבע חודשים, נשתדל כל פעם שתי ועדות כאלה ואז הטווח---
היו"ר רם שפע
רני?
מיכאל עופר
יובל עם כל הכבוד למה צריך עוד ועדת מו"פ כאשר יש ועדת הלסינקי? אני מבין שצריך GSP זה בסדר, אנשים שלא נוגעים בסל זה בסדר. למה צריך עוד ועדת מו"פ? למה כשאני מפתח תרופה, אמר לך את זה רון תומר ביוניפארם, אני צריך ללכת לוועדת הלסינקי ועדיין צריכים לאשר הכל בסדר, גם לחומרים מסוכנים, גם לסמים מסוכנים, גם להכל. למה אני צריך כפל בדיקה של המו"פ עצמו?
יובל לנדשפט
אחד, אין פה כפל זה בדיוק כפי שנהוג בתחום התרופות, מותר גם לך לטעות מיקי לפעמים.
מיכאל עופר
הכל אפשרי.
יובל לנדשפט
ובתחום התרופות יש את ועדת מחקרים באגף הרוקחות, יש לא רק ועדה יש מחלקת מחקרים באגף הרוקחות שבוחנת כך, גם כן מה שנקרא ועדת הלסינקי, שבוחנת גם היא את המחקרים גם לאחר שהוגש ועדת הלסינקי לגביהם שוועדת הלסינקי בדרך כלל מאשרת את המחקרים הפרה- קליניים, סליחה, הקלינים.
יפעת קריב
אבל אתה צריך לעבור את ועדת הניסויים של משרד הבריאות בכל מקרה, אז כן יש כפל.
יובל לנדשפט
אצלנו לא אין כפל, אצלנו יש בוועדה אצלנו בוועדת המו"פ חלק מהחברים בה הם חברים ממחלקת המחקרים באגף הרוקחות מאלה שמאשרים על מנת שלא יהיה כפל, הם חלק מאותה הוועדה. אבל אם מישהו רוצה - - -
רן גורליק
אבל יובל, ברשותך, ממה שאנחנו יודעים זה כן צריך לעבור את הוועדה של משרד הבריאות בלי קשר, צריך לשלוח את זה מאיתנו למשרד הבריאות זה לוקח רק זה חודש וחצי בהלסינקי, ואז יש את המו"פ. כל הדברים האלה מקדימים לוועדת מו"פ.
יובל לנדשפט
את הרישיון צריך לתת היק"ר, אין פה כפל. אבל את הבחינה של הלסינקי ככל שנדרש, לא יעלה על הדעת שיהיה מחקר שמתבצע, לא מדבר על מחקר חקלאי או מחקר באביזרים, מחקר שלא עובר הלסינקי. זאת אומרת צריך לקבל את אישור ועדת ההלסינקי ואז בוועדת המחקרים באגף הרוקחות היא זו שמרשה אותו, אלא ועדת המו"פ, היק"ר, זה עדיין אותו הדבר. אם מישהו מקבל או מועדת הלסינקי בבית חולים מסוים או מוועדת הלסינקי שקיימת לאומית, מגיש את המחקרים ליק"ר.
רן גורליק
לא יובל, הלסינקי זה ברור אבל כמו שאמרו עכשיו, כמו שיעל אמרה יש עוד ועדה - - -
היו"ר רם שפע
רק רגע תשמעו.
קריאה
ברשותכם יובל ברשותך עוד דבר, במו"פ החקלאי, כרגע הוועדות מדברות איתנו על כמה אימהות ועל כמה איחורים ועל כמה צמחים אני יכול להחזיק שם. מה זה משנה במו"פ החקלאי כל עוד אני מתחייב שזה לא לשימוש מסחרי, יש לי GSP הם לא צריכים להיכנס, עכשיו שלושה חודשים בוועדות כי הם כל פעם בודקים אם אני צריך 4 אימהות או 15 אימהות. אני רוצה לעבוד במו"פ החקלאי, זה לא צריך להיות מוגבל שם - - -
יפעת קריב
דקה ויוגב תוסיף על זה את המו"פ של ה- CBD, הלא כולם יודעים שה-CBD בדרך לצאת מפקודת הסמים. למה עדיין המו"פ מתייחס ל-CBD כאילו הוא סם מסוכן ומאלץ אותנו לעבור תהליכים, כשברור שבעוד שלושה או ארבעה חודשים לא יהיו רלוונטיים?
היו"ר רם שפע
אוקיי רק רגע, אני נאלץ לקטוע.
יובל לנדשפט
כשה-CBD ייצא אז באמת הוועדה לא תדון - - -
יפעת קריב
נאבד חצי שנה.
יובל לנדשפט
אנחנו צריכים לעשות עבודה, אם הוא יצא לא צריך.
היו"ר רם שפע
דווקא פה יש חוק.
יובל לנדשפט
היית פעם מחוקקת, הכנסת מחליטה. יודעים שזה הולך לצאת אז כבר עכשיו אנחנו נעשה?
היו"ר רם שפע
רק רגע, אני עוצר רגע את הדיון. אני אגיד רגע אחרת, אני חייב לקטוע את הדיון אני מתנצל יש הצבעות בשלוש ועדות אחרות במקביל, ואני צריך להיות שם, מה לעשות זה תפקידי. אז אני רגע עוצר, אני אומר קודם כל מראש אנחנו עכשיו קובעים דיון לעוד שבועיים, לא חודש.
יובל לנדשפט
שלושה שבועות בבקשה. תנו לנו לעבוד - - -
היו"ר רם שפע
לא, אנחנו נותנים לכם לעבוד, אבל אחת הדרכים היעילות ביותר לעבודת הממשלה להתפתח מהר, זה שהוועדות קובעות דיונים, מה לעשות זה הכלי. לא, פשוט גם לא סיימנו את הכל, יש פה סוגיות שלא הושלמו ואני רוצה שנצליח להתעמק בהן, וגם היו פה כמה דברים שדובר על יומיים או שבועות בודדים, אז שבועיים זה זמן טוב להבין מה קורה. אז תהיה פה גם בת שבע וגם אביגיל מהצוות שלי רשמו ואנחנו נדאג לתאם את זה.

עכשיו אני רשמתי לי הרבה נקודות אני לא אוכל להתייחס לכולן, כדי לוודא שהן מתקדמות, ואנחנו גם ננסח פה פניה מסודרת בעיקר למנכ"ל משרד הבריאות, אבל גם למשרד הכלכלה, יש פה כמה סוגיות שהם יהיו חייבים להתייחס. כמובן בעיקר, בעיני, סוגיית התרופה ממקור צמחי שלהבנתי עומדת פה בליבת הדיון ונוגעת כמעט בכל המישורים, אם נצליח לעשות בזה שינוי אז הוא יהיה מאוד משמעותי.

כמובן הסיפור של העסקת עובדים, יובל התייחסנו לזה בדיון הקודם, התייחסת לזה גם עכשיו ואני מבין שיש אתגרים טכנולוגיים. אני חושב שהקצב צריך להיות באמת כמה שיותר מהיר ו/או שנוכל לחזור, למרות מה שאמרה, או בהמשך למה שאמרה עורכת הדין מססה, נוכל לבדוק את אותו הנוהל שהיה בקורונה. צוק העיתים אנחנו נכנסים אליו שוב עכשיו לצערנו הרב אבל זאת האמת.

הסוגיה של הייבוא של בחינת ההשפעות של האפשרות לעצור את הייבוא, אין כוונה, בעיני, לעשות עצירה ספציפית למדינה ספציפית, אני מבין שזה באמת גם יאתגר את ההסכמים שאנחנו חתומים עליהם והנציגה של מנהל סחר התייחסה לזה. אני מבין את המורכבות של זה, אבל בהחלט אפשר לעשות בחינת מדיניות משמעותית לגבי עצירה, עיכוב, יש הגבלות, יש כל מיני כלים, גם מיכל התייחסה לסוגיה הזאת. אני מבין שמשרד הכלכלה בודק את זה, אז צריך לבדוק את זה, אני רק מזכיר מה שאמר נציג משרד החקלאות שבסופו של דבר האפשרות הזאת חוקית נמצאת אצל משרד הבריאות ולא במשרד אחר, ככל שהקנאביס עדיין מוגדר כסם.

אז זה ככה התייחסות לרוב הסוגיות, אז רן אתה קיבלת מענה מסוים, נכנסתם לזה קצת לעומק. נעשה את זה פה שוב כמו בפעם הקודמת, יעל התחייבתי ללוחות זמנים, אני אומר שנראה לי שהכי חכם זה ככל שאנחנו מקיימים דיון עוד שבועיים, אז נכנס פה אותו וגם נוכל אחרי זה לייצר את לוחות הזמנים המשך לדיון הבא. זהו, סך הכל אני חושב שנגעתי בכל הסוגיות.
יעל שכטר-סיטמן
אני יכולה רק לחדד משהו קטן?
היו"ר רם שפע
כן, בקצרה.
יעל שכטר-סיטמן
אוקיי, רק ה- ACTION ITEMS שנתת למשרד הבריאות, אנחנו מבקשים שהם יערכו בדיקה מה צריך לשנות בחקיקה ברגולציה הישראלית בדיוק כדי לאפשר לאירופה להכיר בקנאביס כתכשיר ממקור צמחי. כל הגדרה אחרת מקבילה לאירופה, זה סך הכל בדיקה פנימית שלהם, לבדוק מהו שינוי ההגדרה שמשרד הבריאות צריך לעשות כדי להכיר בשימושים הרפואיים של הקנאביס, כך שהוא אפילו יוכל להכנס תחת הסכם אכ"א בלי לעשות מהפכות. זה פשוט בדיקה פנימית שלהם, רק שיגיעו עם תשובות בנושא הזה ואז נוכל לדעת איך צריך לפעול ומה צריך לעשות.
היו"ר רם שפע
אוקיי נרשם גם בפרוטוקול ואנחנו נוציא סיכום מסודר, אני ממש מתנצל אני לא נעניתי, ואני לא אוהב את זה שנאלצתם לחכות לי, ואני יודע שהזמן של כולכם באמת יקר וחשוב. הכנסת לפעמים מאלצת אותך לעשות הרבה דברים במקביל וזה המצב, אז תודה רבה לכולם אנחנו מתכנסים פה עוד שבועיים המשך יום טוב.



הישיבה ננעלה בשעה 11:27.

קוד המקור של הנתונים