ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 06/12/2021

הוראות הבחירות (דרכי תעמולה) (סדרי הדין בבקשות ובעררים) (תיקון), התשפ"ב-2021, חוק הבחירות (דרכי תעמולה) (תיקון מס' 38), התשפ"ב-2022

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



21
ועדת החוקה, חוק ומשפט
06/12/2021


מושב שני



פרוטוקול מס' 128
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שני, ב' בטבת התשפ"ב (06 בדצמבר 2021), שעה 12:00
סדר היום
תיקונים לחוק הבחירות (דרכי תעמולה), תשי״ט-1959 וההוראות מכוחו - בעקבות פניית יו"ר ועדת הבחירות המרכזית - הכנה לקריאה ראשונה מטעם הוועדה
נכחו
חברי הוועדה: גלעד קריב – היו"ר
ענבר בזק
איתן גינזבורג
גבי לסקי
אורי מקלב
אוסאמה סעדי
חברי הכנסת
שמחה רוטמן
מוזמנים
עמי ברקוביץ - יעוץ וחקיקה ציבורי-חוקתי, משרד המשפטים

רבקה ליפשיץ - ייעוץ וחקיקה ציבורי-חוקתי, משרד המשפטים

בינה רונן - עוזרת ראשית, משרד הפנים

דין ליבנה - היועץ המשפטי, ועדת הבחירות המרכזית
ייעוץ משפטי
אלעזר שטרן
מנהל הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
מוריה אביגד



תיקונים לחוק הבחירות (דרכי תעמולה), תשי״ט-1959 וההוראות מכוחו - בעקבות פניית יו"ר ועדת הבחירות המרכזית - הכנה לקריאה ראשונה מטעם הוועדה
היו"ר גלעד קריב
צהריים טובים לכולם, חנוכה שמח, אני מתכבד לפתוח את דיון ועדת החוקה, חוק ומשפט בנושא תיקונים לחוק הבחירות (דרכי תעמולה), התשי"ט-1959, וההוראות מכוחו, בעקבות פניית יושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון עמית. זו הכנה לקריאה ראשונה מטעם הוועדה. נזכיר שעל פי הוראות תקנון הכנסת וגם על פי המסורת שנהוגה בבית הזה, הצעות חוק שנוגעות לבחירות הן הצעות חוק מטעמה של הוועדה ולא הצעות חוק ממשלתיות וכך אנחנו נוהגים גם הפעם הזו.

זהו הדיון הראשון שאנחנו מקיימים בוועדה הזו בכהונה הנוכחית של הכנסת בנושא דיני הבחירות. אנחנו מודעים לכך שבסוגיה הזו ישנם עניינים רבים שראוי לטפל בהם, בראש ובראשונה כל מה שנוגע לחוק הבחירות (דרכי תעמולה). בעקבות ועדת השופטת בייניש ישנן סוגיות נוספות.

מראש אני אומר שהדיון שלנו היום לא יעסוק בסוגיות הליבה הגדולות והדרמטיות. אנחנו גם בהן מתכוונים לעסוק ולהתקדם. מן הראוי שהכנסת הזו תוציא את ימיה עם תיקונים משמעותיים בחוקי הבחירות, בדגש על תחום התעמולה, ואנחנו נשתדל לעשות זאת מתוך קשב רב כמובן לוועדת הבחירות המרכזית, לעומד בראשה, לדברים שכבר נדונו בוועדות החוקה לתקופותיהן וכו'.

אנחנו מיד ניגש לפתיחה של היועץ המשפטי של הוועדה ואז כמובן גם ליועץ המשפטי של ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד דין ליבנה, אבל מכיוון שחבר הכנסת איתן גינזבורג, סגן יושב-ראש הכנסת, צריך להגיע לישיבת נשיאות והוא עוסק בנושא הזה ומדבר עליו לא מעט אתי ועם אחרים, אני מזמין אותו גם לומר דברי פתיחה. נמצא אתנו חבר הכנסת מקלב, תודה על הצטרפותך. לאחר מכן נשוב לסדר הדברים. בבקשה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
תודה רבה. אדוני היושב-ראש, אני מודה לך על הדברים. הייתי יכול לומר שאני מסתפק בדבריך. דבריך היו בדיוק הדברים שרציתי לומר. הגיעה העת, אחרי הרבה כנסות, שחוק הבחירות (דרכי תעמולה) יתוקן ויותאם למאה ה-21 ולעידן הנוכחי, שהוא עידן אחר משנת 1959, אז חוקק לראשונה חוק בחירות (דרכי תעמולה). עד היום עוסקים שם בפוסטרים של 50/70 ועוד כל מיני דברים הזויים, שלא לדבר על כך שהעולם הדיגיטלי לא מופיע שם בכלל ועוד כל מיני נושאים שחייבים לדון. אפילו דוח בייניש, שהיה בזמנו פורץ דרך בהרבה מאוד מובנים, ב-2017, גם כבר לא רלוונטי. עברו מאז 5 שנים.
היו"ר גלעד קריב
שלא יעלה מדבריך שאנחנו הולכים להקים עוד ועדה ולחכות כי אז בטוח לא נתקן את החוק.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
חלילה. אנחנו ניקח את דוח בייניש, ניקח את הטוב מהדוח, נוסיף את מה שחסר בדוח, נוציא את מה שכבר לא רלוונטי להיום ונקדם. אבל, אדוני, אני מפציר בך מאוד, חייבים להקדיש לזה שעות של דיונים, זו תהיה הבשורה של הוועדה. יש הרבה בשורות, אני חושב שזו הוועדה שעובדת הכי הרבה בכל הבית הזה, בטח עם הקורונה, הפכת להיות מומחה לקורונה.
היו"ר גלעד קריב
שלא בטובתי.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
צריך לדון גם בזה, זה בליבת העשייה וכולם תמיד נמנעים מלעסוק בזה. צריך יושב-ראש אמיץ כמוך שיגע בזה ויכניס את הידיים לחוק הזה. הוא מאוד-מאוד חשוב. אני גם משמש כסגן יושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית, אני גם יושב-ראש ועדת המשנה לחקיקה, ונורא נעלבתי מזה שלא ראיתי שזה מגיע וזה לא עבר דרך ועדת משנה לחקיקה. אולי כבר אני לא היושב-ראש - - -
היו"ר גלעד קריב
ועדת משנה בוועדת הבחירות המרכזית?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כן. יש ועדות משנה לוועדת הבחירות, הן כמעט לא מתכנסות.
היו"ר גלעד קריב
לתשומת ליבו של היועץ המשפטי. זה לא יקרה יותר כי אני פשוט למדתי היום שיש ועדת משנה.
דין ליבנה
פניות שמועברות לסמכויות השיפוטיות לא עוברות אלינו.
היו"ר גלעד קריב
בסדר גמור, זה ביני לבין ח"כ גינזבורג. אני לא ידעתי שהדבר הזה קיים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני חושב שהתיקונים המבוקשים הם תיקונים סמנטיים, טכניים, התאמות לחוק קיים. אין לי מה לומר כנגד ההצעות, ראוי שיתקבלו. הדיון הזה, אני מניח, יסתיים תוך חצי שעה ויאושר, אבל הגעתי לכאן בעיקר כדי לומר את הדברים הללו, אדוני. זה מאוד-מאוד חשוב ותודה רבה על ההזדמנות.
היו"ר גלעד קריב
תודה על דברי הפתיחה, חברי כנסת גינזבורג, גם מכוח הכובעים הנוספים שלך בוועדת הבחירות המרכזית, סגן יושב-ראש הכנסת, בנשיאות, אנחנו בהחלט מתכוונים לעסוק בזה יחד אתך ונתקדם.

אם כך, בואו נזכיר מי אתנו מעבר לחבר הכנסת מקלב: מוועדת הבחירות המרכזית, עו"ד דין ליבנה, הייעוץ המשפטי של הוועדה; ממשרד המשפטים, עו"ד עמי ברקוביץ' ועו"ד רבקה ליפשיץ; וממשרד הפנים עו"ד בינה רונן. לפני שנעבור ליועץ המשפטי של הוועדה, שייפתח, ואז לעו"ד ליבנה, אני אזכיר שהמטרה שלנו היא להכין הצעת חוק לקריאה ראשונה ולהניחה על שולחן הכנסת. בבקשה, אדוני.
אלעזר שטרן (ייעוץ משפטי)
למעשה יש בפני הוועדה שני סטים של דברי חקיקה: סט אחד זה מה שאדוני אמר, הצעת חוק שאנחנו נגבש מטעם הוועדה לפי סעיף 80 לתקנון, שהיא מתעסקת בנושא שהוועדה חוקקה אותו לפני מספר שנים כהוראת שעה, בשנת 2014. בגלל העומס שהיה מוטל על השופט, יושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית, הוצע לעשות איזשהו ניסיון להעמיד שופט בכל אחת מראשות הוועדות האזוריות ולהקנות לו את אותן הסמכויות לעניין טיפול בעתירות לפי חוק הבחירות (דרכי תעמולה).

הוראת השעה הזו פוקעת עוד כחודש, ב-2 בינואר, אם אני זוכר נכון. ההצעה כרגע היא כפולה: אחת, להפוך את הוראת השעה להוראת קבע, להותיר על כנן את אותן הסמכויות של השופטים בוועדות האזוריות; איזשהו תיקון טעות טכני קטן שהיה שם, באחד מחוקי הבחירות שעשינו, ממש עניין של הפנייה טכנית; ולעשות תיקון נוסף – השופט כיום מוסמך לקבוע סדרי דין באישור ועדת חוקה לעניין התנהלות העתירות האלה לפי חוק דרכי תעמולה ואכן ייקבעו הוראות כאלה באישור ועדת חוקה, מוצע לאפשר לו לקבוע הוראות בשני תחומים נוספים, עניין של פסלות שופט והיכולת להעביר תיק ממחוז בחירות אחד למחוז אחר. זה סט אחד שאותו נעשה במסלול של חקיקה ראשית, כפי שאדוני אמר, בהכנה לקריאה ראשונה.

יש סט נוסף שהוא סט של תקנות, אותם סדרי דין שלפני רגע הזכרתי, שיו"ר הוועדה יכול לקבוע באישור ועדת חוקה. מוצעים פה כמה תיקוני התאמה מכיוון שתקנות סדר הדין האזרחי שונו והוחלפו בתקנות חדשות – זה נכנס לתוקף לפני קרוב לשנה – ומכיוון שבאותם סדרי דין יש הפניות לאותן תקנות סד"א, אז יש פשוט צורך בהתאמות.
היו"ר גלעד קריב
וכאן זה פשוט אישור? זו פעולה תחיקתית, נכון?
אלעזר שטרן (ייעוץ משפטי)
נכון.
היו"ר גלעד קריב
זה מעין תקנות של יו"ר הוועדה באישור.
אלעזר שטרן (ייעוץ משפטי)
נכון, באישור הוועדה וזה באמת עניין טכני של הפניות.
היו"ר גלעד קריב
אז אני מבין שיש לנו שתי מערכות של הוראות תחיקתיות והצעת חוק אחת?
דין ליבנה
לא, יש הצעה אחת וסט של הוראות.
היו"ר גלעד קריב
יש את הצעת החוק, שהיא אחת, שתעבור קריאה ראשונה וכו', ויש את הוראות הבחירות (סדרי הדין בבקשות ובעררים) והוראות הבחירות - - -
אלעזר שטרן (ייעוץ משפטי)
זהו, זה פשוט נוסח משולב.
היו"ר גלעד קריב
הבנתי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הצעת החוק הופכת מהוראת שעה להוראת קבע?
היו"ר גלעד קריב
שני דברים הצעת החוק עושה, אם הבנתי נכון ומיד עו"ד ליבנה ישלים: א', הופכת את הוראת השעה להוראת קבע, כשהוראת השעה מתמקדת ביכולת להסמיך את יו"רי הוועדות המחוזיות, האזוריות, להוציא צווי עשה וצווי מניעה מכוח חוק התעמולה. זה היה מוסדר בהוראת שעה, רוצים להפוך להוראת קבע; הדבר השני, רוצים להחיל פה את ההסכמה לעשות את ההתאמות הנדרשות למול הסעיפים הרלוונטיים בחוק בתי המשפט. במה עוסקים הסעיפים האלה, 77א ו-78?
דין ליבנה
פסלות שופט וההעברה ממחוז שיפוט אחד למחוז שיפוט אחר כחריגה מהוראות הסמכות המקומית.
היו"ר גלעד קריב
בעצם מוועדה אזורית אחת לאחרת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
על איזה שינוי ח"כ גינזבורג בירך פה?
היו"ר גלעד קריב
ח"כ גינזבורג דיבר על חוק דרכי תעמולה ודוח בייניש.
דין ליבנה
זה לא כאן.
היו"ר גלעד קריב
זה לא השינוי הגדול. הוא אמר שהוא מסכים לשינויים שיש כאן. אני מבין את החשש שלך.

עו"ד ליבנה, הצגה והתייחסות שלך, בבקשה.
דין ליבנה
תודה. אדוני, חוק הבחירות (דרכי תעמולה) קובע הגבלות ואיסורים הנוגעים לדרכי התעמולה המותרות במתמודדים, ולא רק במתמודדים, בבחירות לכנסת ובבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות. היום אנחנו לא דנים ולא מוצע לדון בהוראות המהותיות, בהגבלות ובאיסורים אלא באכיפה. אכיפה מנהלית של הוראות חוק דרכי תעמולה נעשתה עד שנת 2014 ע"י יו"ר ועדת הבחירות המרכזית בלבד, גם ברשויות המקומיות וגם בנוגע לבחירות לכנסת, כאשר יש סעיפים שחלים לא רק בתקופת הבחירות אלא למשך כל התקופה שבין בחירות לבחירות, ע"י צווים שנותן יו"ר ועדת הבחירות על סמך עתירה שהוא מקבל מאחד מהצדדים, הליך שפוטי, מעין שיפוטי. לאחר שיושבי-ראש ועדת הבחירות המרכזית דנו במאות תיקים פנינו לכנסת והצענו להסמיך את יושבי-ראש ועדות הבחירות האזוריות - - -
היו"ר גלעד קריב
שהם שופטים מחוזיים.
דין ליבנה
שהם גם שופטים. והכנסת החליטה בהוראת שעה בשנת 2014 לאפשר להסמיך יושב-ראש ועדת בחירות אזורית אחד בכל מחוז שיפוט של בית משפט מחוזי – כלומר, זה לא כל ועדות הבחירות האזוריות אלא רק איפה שיש בית משפט מחוזי – לדון בעתירות לצווים בנוגע לבחירות לרשויות המקומיות באותו מחוז שיפוט.
היו"ר גלעד קריב
מי מסמיך את אותו שופט?
דין ליבנה
יו"ר ועדת הבחירות המרכזית.
היו"ר גלעד קריב
הוא עובר דרך הסכמת נשיאת העליון? נשיא המחוזי?
דין ליבנה
נשיאת בית המשפט העליון ממנה את יושבי-ראש ועדות הבחירות האזוריות מלכתחילה, מתוכם נבחר אחד בכל מחוז שיפוט ע"י יו"ר ועדת הבחירות המרכזית שהוא שופט מחוזי, ככל שיש לו ברירה, לפעמים אין לו הרבה ברירות אלא יש אחד רלוונטי.

בבחירות הכלליות לרשויות המקומיות שהיו בשנת 2018 – לפני כן ואחרי כן דנו יושבי-ראש ועדות הבחירות האזוריות במאות עתירות, אם אני לא טועה למעלה מ-400, נדונו מעט עררים, תיקון החקיקה יצר גם מערכת דו-שלבית, שיש לנו ערכאה ראשונה וערכאה שנייה - - -
היו"ר גלעד קריב
שערכאה שנייה היא יו"ר ועדת הבחירות המרכזית.
דין ליבנה
בערר. מה שלא היה לנו קודם, כי זה היה יו"ר ועדת הבחירות המרכזית ומעליו בג"ץ בלבד. היו מעט עררים, עשרות בודדות, ומצאנו שההוראה נתנה נגישות יותר טובה, יעילות, יכולת להכריע הרבה יותר מהר, מקצועיות ורלוונטיות לאזור השיפוט. הוראת השעה הוארכה פעמיים נוכח הבחירות שלא איפשרו לכנסת לחוקק. היא אמורה לפוג ב-2020 והוארכה עד ינואר הקרוב. עכשיו אנחנו מציעים להפוך אותה להוראת קבע.

בנוסף אנחנו מבקשים להסמיך את יושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית לקבוע הוראות בסדרי דין הנוגעות לפסלות שופט בדומה למה שחל בבתי משפט. הכוונה שלנו היא שההליך יהיה כמעט זהה למה שקורה בבית משפט - - -
היו"ר גלעד קריב
ואז מה האלטרנטיבה? אם מצא יושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית שבאמת שופט שהוסמך על ידו במחוז מסוים, אזור שיפוט מסוים, לא יכול לשבת בדין, מה הפרוצדורה?
דין ליבנה
יש ממלא-מקום קבוע.
היו"ר גלעד קריב
מלכתחילה מותקן?
דין ליבנה
מלכתחילה יש ממלא-מקום קבוע.
היו"ר גלעד קריב
כמו הכהן הגדול ביום הכיפורים.
דין ליבנה
ככל שחלילה שני השופטים מנועים או שיש בעיה אחרת, ניתן יהיה להעביר לאזור שיפוט אחר או להעביר את זה לוועדה המרכזית. העתירה תתברר.
אלעזר שטרן (ייעוץ משפטי)
חשוב גם להשלים שבמסגרת הוראת השעה ניתנה סמכות ליושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית למשוך אליו תיק אם הוא חושב שיש איזושהי חשיבות בתיק או משהו אחר. יש לו את הסמכות למשוך.
היו"ר גלעד קריב
לקנות את הסמכות אליו?
דין ליבנה
כן, כמו בבית הדין לעבודה.
אלעזר שטרן (ייעוץ משפטי)
ובמקרה כזה, אם באמת לא מוצאים שום פתרון, זה גם כן סוג של דרך אפשרית.
היו"ר גלעד קריב
אם אין את האפשרות להעביר לשופט אחר?
אלעזר שטרן (ייעוץ משפטי)
ההפסד שיש במהלך כזה הוא שלא תהיה לך ערכאת ערעור.
היו"ר גלעד קריב
למעט הבג"ץ. אבל כן, זו לא ערכאת ערעור, זה ברור.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אגב, אני חייב לציין בקשר לבג"ץ הזה שלהבנתי הוא מנוגד לחוק. זו פרשנות מאוד יצירתית של בג"ץ. אני לא יודע אם זה חל גם לגבי ההוראות האלה או שהפרידו אותן. החוק אומר: שום בית משפט לא ייתן סעד – זו לשון החוק – בעניין יושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית. החוק החרות כך אומר. בג"ץ פירש כמובן כפי שהתחשק לו בהקשר הזה – שום בית משפט חוץ ממני. כלומר, עצם המהלך הזה שבג"ץ בכלל דן עליהם הוא אנומליה. הוא מנוגד ללשון החוק. עצם הדבר הזה שבג"ץ דן הוא אנומליה ולכן כמובן אין זה פתרון טוב שזה הולך ליושב-ראש הוועדה. השאלה שלי היא כזו: אם מוגשת בקשה לפסלות בהתאם לאותם סעיפים בחוק בתי המשפט, האם ההסדר הוא שזה הולך לנשיאת העליון, כמו שופט, או שזה הולך ליושב-ראש ועדת הבחירות?
דין ליבנה
כרגע אנחנו רק מסמיכים את יו"ר ועדת הבחירות לקבוע את ההסדר בהוראות סדרי הדין. הוראות סדרי דין יובאו לאישור ועדת החוקה - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אבל מה כוונתכם לעשות? סוף מעשה במחשבה תחילה.
דין ליבנה
כוונתנו לעשות כמו בבתי המשפט אבל ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
זאת אומרת שערעור על בקשת פסלות שתוגש ליושב-ראש ועדת הבחירות, שבעצם מדובר בשופט, ילך ליושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית?
דין ליבנה
נכון.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
ואם יש בקשת פסלות על יושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית?
דין ליבנה
אני מניח שזה ילך לממלא-מקומו. נחשוב על זה כשנכתוב את ההסדר. יש לו ממלא-מקום קבוע גם.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אני חושב שכשעוסקים בפסלות של אדם שהוא על תקן שופט יכול להיות שכדאי לעשות את ההסדר זהה, גם כדי לא לבלבל את עורכי הדין שדנים. ערעור לא ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית. מאחר שזה ממוקד לסוגיית הפסלות שילך לנשיאת העליון.
היו"ר גלעד קריב
אנחנו נדון בזה כשתגענה ההוראות התחיקתיות בהקשר הזה. אני לא בטוח שדעתי כדעתך כי אני חושב שההפרדה - - -
גבי לסקי (מרצ)
אני לא אוהבת את זה, גם כמו תקנות סד"א, שזו לא חקיקה של הכנסת. אתה בעצם אומר שההוראות הפרוצדורליות של הדין - - -
היו"ר גלעד קריב
אבל זה באישור הוועדה. זה כמו תחיקה, זה תקנות.
גבי לסקי (מרצ)
באישור הוועדה, אבל לא שזו תהיה הוראת חוק. למה שזה יהיה בחקיקה? זו אפילו לא חקיקת משנה - - -
דין ליבנה
זו חקיקת משנה.
גבי לסקי (מרצ)
של מי?
דין ליבנה
של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית.
גבי לסקי (מרצ)
איזו סמכות יש לו לחוקק חקיקת משנה?
דין ליבנה
מכוח החוק שקבעה הכנסת.
גבי לסקי (מרצ)
אבל למה שהוראות פרוצדורליות יהיו חקיקת משנה? זה כמו סד"א. אני גם לא אוהבת את זה. למה? כי לפעמים הקביעה הפרוצדורלית היא - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אבל זה באישור ועדה. הרי גם בתקנות - - -
גבי לסקי (מרצ)
עדיין, אני לא אוהבת את תקנות סד"א.
היו"ר גלעד קריב
מכובדיי, שלא נערבב מין שבמינו אבל שראוי בהפרדה. חברת הכנסת לסקי מעלה את השאלה מה ראוי להיוותר בפעולה תחיקתית של ועדת הבחירות באישור הוועדה ומה ראוי להיות קבוע בחוק של הכנסת. כרגע זה לא לשנייה ושלישית, אנחנו כרגע מתקינים רק לקריאה ראשונה, יש עוד זמן לעשות. אני מציע שתיקחו לתשומת לב את הערתה של חברת הכנסת לסקי בדרך לשנייה ושלישית או במסגרת הליך אחר שניזום פה, תחשבו האם ישנן הוראות שמתאימות יותר לחקיקה ראשית. תבדקו.
גבי לסקי (מרצ)
כי זה משפט מינהלי, משפט מינהלי נקבע בחוק.
היו"ר גלעד קריב
דבר אחד שאני מתחבר אליו בדבריה של חברתי הוא שהתיבה הזאת "בהתאמות הנדרשות" היא קצת בעייתית. ברור לי מה אתם עושים כאן, אין לי בעיה, אבל דיני בחירות זה אולי ממערכות הדינים הרגישות ביותר שאנחנו מנהלים לפיהן את חיינו הדמוקרטיים. תבדקו.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אני רוצה להוסיף. לא בגלל שזה תקנות פרוצדורליות, כי בתקנות סדרי דין – יש לנו הצעת חוק גם שאנחנו חתומים עליה – בשנייה שזה באישור ועדה זה בסדר. אבל פה זה לא סדרי דין, פה זו החלה של הוראות של דין מהותי, של חוק בתי המשפט, סעיף 77א וסעיף 78. זו החלה של דין מהותי לא ברמה של סדרי דין. אני חייב לומר, אם הגענו למסקנה שצריך להחיל – ואני חושב שזה הגיוני בצורה הכי פשוטה שיש שצריך להחיל – אז למה לכתוב שייקבעו הוראות בעניין החלת ההוראות? תחילו את ההוראות, זה יחול על ועדות, נוסיף סעיף - - -
היו"ר גלעד קריב
עו"ד ליבנה, אני באמת חושב שחייבים כבר לצאת לדרך, אני לא רוצה לעכב שום דבר. אני רוצה להציע לחבריי לסמוך ידינו על הנוסח הזה, להביא אותו בקריאה ראשונה למליאה, ועד אז תעשו אתם בדיקה האם את סעיף 2 לא צריך פשוט לפרוט, להחליט מה העקרונות, כי צודק ח"כ רוטמן שזה לא פרוצדורות.
אלעזר שטרן (ייעוץ משפטי)
אדוני היושב-ראש, אולי אפשר לעשות משהו ביניים ולהשתמש בנוסח שהציע ח"כ רוטמן, שעל הדיונים שבפני השופטים יחולו סעיפים 77א ו-78 בהתאמות שיקבע יושב-ראש הוועדה המרכזית?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
בסדרי הדין בבקשות שיוגשו לפי סעיף 17ו – לא משנה איזה סעיף, איזה סעיף שנוסיף – יקבעו.
היו"ר גלעד קריב
אם אני מבין נכון ואם אני מכוון לדעתה של ח"כ לסקי, יש פה הבחנה בין היבטים פרוצדורליים נקודתיים – איך אתה מגיש את הבקשה, כמה ימים – זה סדרי דין מובהקים, לרוב זה גם לא בחקיקה ראשית, אבל התיבה הזאת של "התאמות נדרשות" פותחת פתח קצת רחב מדי בחקיקה ראשית. מה זה בדיוק ההתאמות הנדרשות?
אלעזר שטרן (ייעוץ משפטי)
זה בכל מקרה חוזר לוועדה - - -
היו"ר גלעד קריב
לכן אני אומר, בואו נעביר את זה ושיעבדו על זה לקריאה שנייה ושלישית.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אדוני היושב-ראש, כפי שאמר אלעזר, שיחילו את 77א ו-78. על סדרי הדיון בבקשות לפי 77א ו78 ייקבעו בהחלטה שבסדרי דין. רק סדרי הדיון הם רוצים. הם לא רוצים לשנות את הדין המהותי של 77א ו-78. הם לא מעוניינים בזה בכלל. הם לא צריכים לזה התאמות.
גבי לסקי (מרצ)
אז שזה יהיה רשום.
אלעזר שטרן (ייעוץ משפטי)
אפילו התאמות נדרשות ברמה הלשונית.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא, לסדרי דין, הם לא צריכים. למה?
עמי ברקוביץ
אם הם יחליטו למשל שהערעור, כמו שדובר קודם, על הפסלות הוא ליו"ר הוועדה - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
זה כתוב ב-77א ו-78?
עמי ברקוביץ
לא.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
זה סדרי דין.
היו"ר גלעד קריב
לא. ח"כ רוטמן, זה ממש לא סדר דין.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
77א ו-78 באים ואומרים מהן הנסיבות שבהן יש ניגודי עניינים. זה הסעיפים בחוק. עליהם אין התאמות נדרשות. עליהם זה בא ואומר: אנחנו רואים יושב-ראש ועדה ואם יש לו קשר כלכלי וכו' – כל מה שכתוב שם, כל הפירוט הארוך – על זה אין התאמות נדרשות והם לא מבקשים עליהם התאמות נדרשות. על סדרי דין, האם – וזו שאלה שהם צריכים להתחבט בה עדיין – זה יהיה באמת לנשיאת העליון או ליושב ראש, האם זה יוגש תוך 7 ימים או בגלל לוח של בחירות זה יהיה תוך יום, כל הדברים האלו, לזה צריך התאמות נדרשות.
היו"ר גלעד קריב
ההתדיינות בינינו היא רק על שאלה אחת – זה ששבעה ימים ויום אחד ראוי לסדרי דין כתקנות, זה ברור. השאלה האם למשל הקביעה שמי שמחליט בפסלות במקרה של יו"ר ועדת בחירות אזורית זה יו"ר ועדת הבחירות המרכזית או נשיאת העליון בעיניי זה לא סדרי דין. זו אמירה מהותית.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
איפה זה קבוע היום בחוק?
דין ליבנה
היום זה לא קבוע, אין הוראת פסלות ליו"ר ועדת הבחירות.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא, אני שואל על שופט.
דין ליבנה
בסעיף 77א לחוק בתי המשפט.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
הבנתי. אז את זה אתם צריכים בעצם לברר.
היו"ר גלעד קריב
הסדר שקבוע באופן כללי בחקיקה ראשית, לא ראוי שהחריג לא יהיה בתחיקה. לכן אני אומר, אני לא רוצה להיכנס לכזה כרגע, אני חושב שבהכנה לשנייה ושלישית, אתם ואלעזר תחשבו - - -
דין ליבנה
אנחנו נשב עם היועץ המשפטי לוועדה ונציע לכם נוסח.
היו"ר גלעד קריב
בדיוק, ותעשו את ההבחנה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
ואם יש תקנה כזו אז שיכתבו: במקום נשיאת העליון יבוא יושב-ראש - - -
היו"ר גלעד קריב
נכון, זה לחקיקה ראשית.
דין ליבנה
אני יכול להגיד לכם שזה הנוסח המקורי שניסחנו אבל אז חשבנו ש"במקום זה יבוא זה" ו"במקום זה יבוא זה" נראה מגעיל אז אמרנו: טוב, זה גם כך טכני וזה גם כך מגיע לאישור ועדת החוקה.
היו"ר גלעד קריב
רק שאם אני מבין נכון, תקנו אותי אם אני טועה, הביטוי הזה "בהתאמות נדרשות", שמתייחס ל-77א ו-78, יש שם גם הוראות מהותיות לגבי גוף הפסילה, אז יכול מאן דהוא לחשוב שסוג של ניגוד עניינים שפוסל שופט בהליך אזרחי או פלילי הוא לא רלוונטי, וזה לדעתי לא קביעה ברמה תחיקתית.
דין ליבנה
לא, זאת לא הייתה כוונתנו בשום צורה.
היו"ר גלעד קריב
אז צריך להבהיר את זה.
גבי לסקי (מרצ)
בדיוק. שזה יהיה מפורט, לא "במקום", אלא פשוט לכתוב את זה.
דין ליבנה
אנחנו נביא לכם נוסח לשנייה ושלישית.
היו"ר גלעד קריב
תודה. סעיף 1(1) – ברורה לנו הכוונה; סעיף 2 – דיברנו; האם יש משהו שאנחנו צריכים לדעת לגבי 1(2) ו-(1)3)? אני מבין שזה התאמות.
אלעזר שטרן (ייעוץ משפטי)
1(2) זה עניין של תיקון טעות, טעות סופר שהפנינו לסעיף לא נכון. ו-(3) זה השינוי של הפיכת הוראת השעה להוראת קבע כי סעיף קטן (ה) קובע את התוקף.
דין ליבנה
סעיף קטן (ה) אומר "הוראות סעיף זה יעמדו בתוקפן עד ליום כ"ט בטבת התשפ"ב, 2 בינואר 2022", אז אם רוצים להפוך את זה להוראת קבע צריך לבטל אותו.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
רק עוד משהו קטן בקשר לסעיף 78. סעיף 77א באמת מדבר על עילות הפסלות ויש שם גם אלמנטים שתצטרכו לתת להם את ההתייחסות ועל כך דיברנו. 78 זה העברת נושא ממקום למקום. יש שם הוראה שמדברת על כך שזה ייעשה רק בהסכמת השופט שהחל לדון.
דין ליבנה
רק לאחר תחילת הדיון.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
ואם התחיל הדיון? אתם רואים סיטואציה שאתם תעבירו אחרי ששופט התחיל וזה תלוי בהסכמה? הרי בניגוד לבית המשפט ועדת הבחירות היא כן סוג של גוף היררכי, אז הסיטואציה של עצמאות שופט שמחליט לדון אל מול העברת תיק – הרי הוא יכול לקחת לעצמו את הדיון, מה שנשיא בית משפט עליון לא מסוגל.
דין ליבנה
נכון. ולכן - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
זה ההתאמות הנדרשות שחשבתם עליהן?
דין ליבנה
נכון, זה מה שחשבנו.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
הבנתי.
דין ליבנה
כי גם יש פה שאלה אם הוא פסול - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אבל 78 לא עוסק רק במקרה של פסלות.
דין ליבנה
אני יודע, יש שם גם כל מיני שאלות של נראות, נשיא בית המשפט הרלוונטי וכו'.
היו"ר גלעד קריב
אז אנחנו נעשה את זה מסודר, קודם כל את הצעת החוק ואז נעבור להוראות.
גבי לסקי (מרצ)
עוד שאלה. אמרת שיש בכל מחוז?
דין ליבנה
בכל מחוז שיפוט של בית משפט מחוזי.
גבי לסקי (מרצ)
והערעורים מגיעים?
דין ליבנה
ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית.
גבי לסקי (מרצ)
והפניות מגיעות בהתאם למחוז הרגיל, זה לא שבוועדת הבחירות משתנה משהו במחוזות?
דין ליבנה
הפניות מגיעות אלינו, למזכירות ועדת הבחירות המרכזית. הגשת עתירה אלינו זה בדוא"ל, למרות שאפשר גם בפקס ובנייר, אנחנו מנתבים את זה לשופט המוסמך, כי גם יש שאלות של סמכות עניינית, לעתים פלוני פונה על משהו שהוא בכלל בסמכות יו"ר ועדת הבחירות המרכזית כי כך החליטה הכנסת ולכן אנחנו צריכים לנתב את זה לשם ולא נכריח אותו להגיש מחדש.
גבי לסקי (מרצ)
אבל לגבי הסמכות המקומית, איך היא נקבעת?
דין ליבנה
החוק קובע אותה וזה בנוגע לבחירות לרשויות המקומיות שבתחום מחוז השיפוט שבו הוא מכהן.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לכן אתם מעבירים בטח בגלל עומס, כי לצורך העניין למחוז תל אביב יש שלוש בחירות ומחוז צפון יש 200 בחירות באותו זמן, לא?
דין ליבנה
הכוונה היא לא להעביר בגלל עומס. עומס אתה צריך להעביר בכמות, אתה לא יכול להעביר תיקים פרטיים - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
האמת היא שבאמת נוצר מצב מצחיק כי לצורך העניין במחוז תל אביב יש בסך הכול 3 בחירות או 4 בחירות כי יש שם 4 רשויות מקומיות, ובמחוז הצפון יש עומס אדיר, ומבחינת כוח האדם זה קצת הפוך. אתם לא מתכננים לנתב?
היו"ר גלעד קריב
האם ההפניה לסעיף 78 בעצם מאפשרת לכם גם לנתב משיקולים של עומס?
דין ליבנה
רק תיקים פרטניים.
היו"ר גלעד קריב
ברור, ברור.
דין ליבנה
באופן עקרוני החוק מאפשר זאת, הסעיף עצמו מאפשר זאת אם נבחר תיק-תיק. המחוז הכי עמוס שלנו למשל זה מחוז מרכז. זה המחוז הכי משופע ברשויות מקומיות ולידו מחוז תל אביב. נגיד שיהיה לנו תיק על פתח תקווה, שגובלת במחוז תל אביב, ויו"ר ועדת הבחירות האזורית של מחוז מרכז יהיה מאוד עמוס, הוא יוכל לבקש מיו"ר ועדת הבחירות המרכזית להעביר את התיק הפלוני הזה. אבל זה תיק-תיק - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
זה לא נותן לכם אפשרות לניתוב גורף.
דין ליבנה
לא. בשביל ניתוב גורף זה סעיף אחר בחוק בתי המשפט שלא ביקשנו להחיל אותו.
גבי לסקי (מרצ)
לגבי בחירות בשטחים, האם אתם רוצים גם להחיל את החוק הזה על השטחים?
דין ליבנה
חוק הבחירות (דרכי תעמולה) הוחל בשטחים באמצעות תקנון של האלוף הרלוונטי כלשונו ולכן יש לנו יו"ר ועדת בחירות.
גבי לסקי (מרצ)
איך בית משפט מחוזי שאין לו סמכות על השטחים יכול לדון?
דין ליבנה
זה לא בית משפט מחוזי, זה יו"ר ועדת בחירות אזורית הממונה על מחוז יהודה או על מחוז אחר שלו יש סמכות.
גבי לסקי (מרצ)
יש דבר כזה?
דין ליבנה
כן, על פי התקנון.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
זה מוסדר בתקנון המועצות האזוריות.
גבי לסקי (מרצ)
אבל התקנון לא יכול לתת הנחיות לשופטים בתוך ישראל.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא, הוא לא נותן.
גבי לסקי (מרצ)
אז איך זה קורה ולמה זה קורה? למה לא מקימים שם?
דין ליבנה
זה כובע אחר.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אני מבקש לרשום: חברת הכנסת גבי לסקי מבקשת שוועדת חוקה תקים מחוז שיפוט שיפעל לפי דיני מדינת ישראל ביהודה ושומרון.
גבי לסקי (מרצ)
לא, צבאי, כי זה לא ישראל אז אני לא מבינה איך זה קורה.
דין ליבנה
יש פקידות בישראל שיש לה סמכות על השטחים.
גבי לסקי (מרצ)
איך?
דין ליבנה
לפי התקנון שמסמיך אותם בכובע אחר.
גבי לסקי (מרצ)
זה כמו שתקנון אמריקאי יסמיך פקיד ישראלי לפעול בתוכו. אני לא מבינה איך התקנון הצבאי יכול להסמיך מי מבין פקידי מדינת ישראל לעשות מעשה בתוך השטחים.
דין ליבנה
זו תחיקה שמסמיכה אותו.
גבי לסקי (מרצ)
איזה חוק?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
התקנון הוא חוק.
גבי לסקי (מרצ)
אבל הוא חוק שחל בשטחים על ידי המפקד הצבאי והוא לא יכול להחיל שום דבר על ישראל.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אני עכשיו תוהה לעצמי, אדוני היושב-ראש, כיצד בג"ץ דן בתיקים שנוגעים ליהודה ושומרון, כי הרי כידוע בג"ץ פועל מכוח חוק-יסוד השפיטה ושאלה גדולה מניין הוא רוכש את סמכותו לדון בעתירות.
גבי לסקי (מרצ)
המשפט הבין-לאומי.
היו"ר גלעד קריב
מכובדיי, זו סוגיה משמעותית. אם ח"כ לסקי רוצה להציף את השאלה הזו הוועדה היא הוועדה שעוסקת בדיני הבחירות ולכן אפשר להגיש פה בקשה לדיון בתחולת דיני הבחירות על אזור יהודה ושומרון, על שטחי השיפוט הצבאי ביהודה ושומרון. זו סוגיה כבדה, ראויה, אני מציע שתיבדק, תילמד, בראש ובראשונה ע"י חברי וחברות הכנסת שרוצים לעסוק בנושא. רשמנו את הדברים.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אני רק רוצה לציין, אדוני היושב-ראש, שכבר יצא לי להגיש בג"ץ על החלטה של בית משפט לעניינים מקומיים באריאל בשבתו כבית משפט מחוזי.
היו"ר גלעד קריב
הכול בסדר. בשלב הזה הבקשה שלנו, ותאמר לי ח"כ לסקי אם היא מסכימה להגדרה, שבין הקריאה הראשונה לקריאה השנייה ושלישית יוצע לנו נוסח שמדייק יותר בהבחנה הנדרשת בין הוראות שצריכות להיקבע בחקיקה הראשית לבין דברים בתחיקה. אני מבין מח"כ לסקי שהיא מסכימה ששאלות של מועדים, של איך מגישים, דואר אלקטרוני או פקס, טוב שיהיה בתחיקה שזוכה לאישור שלנו. אבל אם יש הוראות מהותיות שקבועות בחקיקה ראשית, כמו מי מחליט על פסלות שופט, לא יכול להיות שהדברים האלה יוסדרו בחקיקה, הם צריכים להיות מוסדרים בהסדר העיקרי.

אין טעם כרגע לקבוע מסמרות כי צריך ללמוד את העניין, פשיטא שאתם תעשו את עבודתכם לקראת השנייה והשלישית. אנחנו גם בדיון הבא נוכל להעמיק בזה יותר. אנחנו לא אוהבים את התיבה "בהתאמות הנדרשות" כי אנחנו לא מבינים מה גבולות הגזרה. האם זה יכול לגעת גם בדין המהותי ב-77א, ב-78. בואו נטייב את זה שדברים יהיו ברורים. בואו נקרא ונצביע. כרגע אנחנו מעבירים את הנוסח הנוכחי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
דין, לפי מה שקראתי זה רק לעניין הערעורים, ניתוב ולאמץ את תקנות סדר דין החדשות?
דין ליבנה
זהו, זה לא מהותי.
היו"ר גלעד קריב
לא, הדבר המרכזי פה הוא הסמכת היו"רים של הוועדות - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל זה היה.
היו"ר גלעד קריב
הפיכת הוראת השעה להוראת קבע. התייחסות משרד המשפטים, בבקשה.
עמי ברקוביץ
אני רק רוצה להגיד שלשלב המוקדם אין כמובן עמדת ממשלה, אבל ברמה המקצועית שאליה אני מתייחס אנחנו כמובן רואים טעם רב בתיקון.
היו"ר גלעד קריב
בסדר גמור. בבקשה, אדוני הייעוץ המשפטי.
אלעזר שטרן (ייעוץ משפטי)
"הצעת חוק הבחירות (דרכי תעמולה) (תיקון מס' ...) (עיגון הוראת השעה בעניין תעמולת בחירות ברשויות המקומיות), התשפ"ב–2021
תיקון סעיף 17ד
1.
בחוק הבחירות (דרכי תעמולה), התשי"ט–1959 (להלן - החוק העיקרי), בסעיף 17ד -



(1) בכותרת השוליים, המילים "הוראת שעה" – יימחקו;



(2) בסעיף קטן (ד), במקום "(ב1)", יבוא "(ג)";



(3) סעיף קטן (ה) – בטל.

תיקון סעיף 17ה
2.
בסעיף 17ה לחוק העיקרי, בסעיף קטן (א), בסופו יבוא: "ובכלל זה בעניין החלת הוראות סעיפים 77א ו-78 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד–1984, בהתאמות הנדרשות, על הליכים אלה"."
היו"ר גלעד קריב
מי בעד? מי נגד?

הצבעה
בעד – פה אחד
הצעת חוק הבחירות (דרכי תעמולה) (תיקון מס' ...) (עיגון הוראת השעה בעניין תעמולת בחירות ברשויות המקומיות), התשפ"ב–2021, אושרה.
היו"ר גלעד קריב
פה אחד. הצעת החוק אושרה לקריאה ראשונה על ידי הוועדה, תועבר למליאה, תודה.

אנחנו עוברים להוראות הבחירות (דרכי תעמולה) (סדרי הדין בבקשות ובעררים) (תיקון), התשפ"ב-2021. זה תקנות. יש לכם גם את הנוסח המשולב וגם את התיקון. היועצים המשפטיים, אנא הסבירו לנו.
אלעזר שטרן (ייעוץ משפטי)
בגלל ההחלפה של תקנות הסד"א, הכניסה לתוקף של תקנות הסד"א החדשות, יש צורך בהתאמות. בכל המקומות שבהם יש אזכורים או הפניות לתקנות סדר הדין האזרחי, הן בסעיף 1 להוראות, שזו ההפניה של עצם ההגדרה של תקנות סדר הדין האזרחי, הן בסעיף 10, שמדבר על הצורה של איך כתבי טענות אמורים להיראות, כותרת, תמצית וכו', והן בסעיף 30 שמדובר על הפניה לפרק שמתעסק בהוצאות.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אני חושב שזה לא דבר נכון. לרציונליים של תיקון סדר הדין האזרחי, שנובעים מהעומס הרב, מהרצון לפשט, למיטב ידיעתי והיכרותי, הרבה מאוד מהעתירות שמוגשות ליושבי-ראש הוועדות השונות, גם בגלל לחץ הזמנים והמידיות הנדרשת, הן כתובות על עמוד אחד, הרבה מאוד פעמים עמוד אחד, שני עמודים, בגלל לוחות הזמנים, לפעמים לא. פעם תקנות סדר הדין האזרחי, חוץ מעניין של כותרת, היו מאוד פשוטות, תכתוב כותרת, תכתוב מה אתה רוצה ופשוט.

הכניסו בתקנות סדר הדין האזרחי, מסיבות שקשורות לבתי המשפט האזרחיים, כל מיני מגבלות צורניות, אם זה קדם משפט וכל מיני הליכים, ותכתוב מה אתה רוצה ותפרט. להטיל את המגבלות האלו על הליכים שמעצם טבעם ההליך שהכי דומה להם הוא הליך המרצת הפתיחה שהיה קיים בתקנות סדר הדין האזרחי, שבוטל בכלל, שכבר לא קיים בכלל, להטיל עליהם את המשקולות רק בגלל שהחליטו בבתי המשפט האזרחיים לשנות את תקנות סדר הדין, בעיניי זה לא הגיוני.
היו"ר גלעד קריב
אבל אם אני מבין נכון אנחנו נמצאים כרגע במצב שבו יש הוראה תחיקתית של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית שאושרה בוועדת החוקה להחיל את תקנות סדר הדין האזרחי הקודמות, נכון?
דין ליבנה
בשני היבטים בלבד ולא כל התקנות.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
צורת כתב הטענות. אני הייתי מגיש לך עתירה של המרצת פתיחה שכבר לא קיימת היום בתקנות החדשות, פעם היו מגישים לך בצורה של המרצת פתיחה כי אתה צריך סעד מידי, אתה לא צריך שום דבר, אתה מגיש תצהיר, דף ותצהיר, נגמר הסיפור. אין לזה כבר מקבילה בתקנות החדשות, אז אני צריך להגיש כמו כתב תביעה רגיל.
היו"ר גלעד קריב
יש פה היבט בירוקרטי ויש פה היבט מהותי. קודם כל, ברמה הבירוקרטית, להיוותר עם הוראה תחיקתית שמפנה לתקנות שאלה לא מספרי הסעיפים שלהן, זאת תקלה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
בסדר, זה ברור, על זה אין ויכוח.
היו"ר גלעד קריב
אם אני מבין נכון כרגע, מה שנמצא לפתחנו הוא לבוא ולתקן את ההיבט הבירוקרטי הזה. נכנסו תקנות חדשות, אי אפשר להפנות. אומר חבר כנסת רוטמן שיכול להיות שצריך לעשות חשיבה ויכול להיות שהפתרון הוא להצביע לטובת הבהירות הבירוקרטית כרגע לאשר את התיקון הזה כי זה באמת היבט בירוקרטי, אבל חבר הכנסת רוטמן אומר: שווה לשאול מהותית האם לאור שינוי תקנות סדר הדין האזרחי לא צריך לבחון יותר לעומק את סדרי הדין בוועדת הבחירות, כי אם בסופו של דבר באמת כלים יעילים שהשתמשנו בהם – גם אני נהגתי להגיש פה ושם עתירות לוועדת הבחירות המרכזית - - -
דין ליבנה
אני רק אציין שעל ההליכים שעליהם אתם מדברים בכלל לא חלות ההוראות האלה.
היו"ר גלעד קריב
אבל יכול להיות שהטענה של ח"כ רוטמן, שיכול להיות שתקנות סדר הדין האזרחי ביטלו כל מיני כלים שברמה הדיונית דווקא כדאי לשמר בהקשר של הליכים בפני ועדת הבחירות המרכזית, שווה בדיקה, ובאחד הדיונים נבקש מכם לבחון האם לא צריך מכוח אותן הוראות חוק אולי להביא עוד תחיקה לאישורנו שמחייה לעניין הוועדה כלים שנעלמו לנו.
דין ליבנה
אני אחלק את התשובה לשניים, ברשותכם: קודם כל, כשחברי כנסת מבקשים מאתנו לבדוק אנחנו בודקים ולכן נעשה בדיקה ככל שאנחנו יכולים לייעל ולקצר את ההליכים. ההליכים אצלנו, כפי שיודעים כל בעלי הדין, הם בדרך כלל מאוד-מאוד יעילים, קצרים, על סמך חומר בכתב - - -
היו"ר גלעד קריב
וזה מתכתב עם השינוי הזה?
דין ליבנה
אכן.
היו"ר גלעד קריב
אנחנו לא כובלים את ידיכם ואת ידינו כתוצאה מהשינוי הזה?
דין ליבנה
זה החלק השני של התשובה. השינויים שאנחנו עושים פה נוגעים לצורה של כתב בית הדין – שתהיה כותרת, שיהיה פונט 12, גודל כזה וכזה, כדי שניתן יהיה לקרוא את זה, כי לעתים אנחנו מקבלים עתירות שאי אפשר להבין מה העתירה מהס"ד ואז פונה אלי יועץ משפטי של מפלגה ואומר לי: אבל אני לא מבין על מה אני צריך לענות, מה הוא רוצה, איזה צו מניעה רוצה, איפה זה כתוב. ולכן חייבים לקבוע איזשהו סט של סדר, שזו הכוונה שלנו פה וזה מה שזה עושה.
היו"ר גלעד קריב
ותקנות הסד"א האלה מתאימות לאופי ההליכים?
דין ליבנה
ההליך המהותי, סדר הדין המהותי, לא קבוע בהפניות אלא יש לנו הוראות סדרי דין שאומרות הגשה - - -
אלעזר שטרן (ייעוץ משפטי)
צריך לשים לב שגם ההפניה היא לצורת כתבי הטענות, לצורה ולא לתוכן.
דין ליבנה
נכון, רק לצורה.
גבי לסקי (מרצ)
יש פה שתי הוראות בלבד שאחת מהן זו צורת העתירה, לא הפניה לגישורים ולכל הדברים או קדם משפט, זה לא, והדבר השני זה הנושא של פסיקת הוצאות.
דין ליבנה
רק אנחנו מפנים לשיקולים, השיקולים האלה והשיקולים האלה.
גבי לסקי (מרצ)
שוב פעם אנחנו חוזרים לסעיף 10, לתקנות לסדר הדין האזרחי, "בשינויים המחויבים". שוב פעם כתוב לתקנות סדר הדין האזרחי "בשינויים המחויבים ובשינויים שעליהם יורה יושב-ראש הוועדה המרכזית אם ראה שהתקיימו נסיבות המצדיקות לעשות כן".
דין ליבנה
זה הוראות שכבר אושרו על ידי ועדת חוקה בעבר. זה פשוט נועד למקרים פרטניים, לתיק פרטני. למשל, הוראות סדרי הדין מחייבות צירוף תצהיר, פלוני פנה על פרסום סרטון באינטרנט וצירף את הסרטון ואת הקישור לסרטון בדף הפייסבוק המפר לכאורה. מדובר באזרח שאנחנו לא רוצים לשלוח אותו לעורך דין אז יו"ר ועדת הבחירות אומר: בסדר, אני מוותר לך על התצהיר.
היו"ר גלעד קריב
ח"כ לסקי, אני חושב שזו תחיקה לגיטימית, כי להבדיל מהרבה מאוד מקרים של סדר דין אזרחי, בדיני בחירות ממד הזמן הוא דרמטי ואנחנו חייבים לאפשר ליושב-ראש ועדת בחירות ביום הבחירות לא להעמיס, לפטור את העותר מכל מיני עניינים פרוצדורליים שעד שהוא יעמוד בהם ייגמרו הבחירות. לכן אני מציע להישאר עם זה. השאלה היחידה – ואני רוצה לשמוע גם לפרוטוקול מכם – שאתם לא רואים בשינוי הזה איזושהי הטלת עומס פרוצדורלי על עותרים או על הוועדה, על השופט?
דין ליבנה
לא.
היו"ר גלעד קריב
בסדר. אני מציע לחבריי לאשר את זה כדי שיהיה בהירות וסדר ותראו את השאלה הזו, אם יש מקום. אני חושב שהסוגיה של מה מתוך תקנות הסד"א החדשות חל על דיני הבחירות, ואז לראות באמת שיש התאמה עניינית בין הסד"א החדש לבין הבחירות, זו עבודה שאתם ממילא צריכים להידרש אליה, וככל שתחשבו שיש מקום לשינויים או מי מאתנו, אז ניזום את זה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אני רק אגיד לכם שפונט וכל הדברים האלו, למיטב ידיעתי זה לא בתקנות סד"א, זה בהנחיות הנשיאים. לדעתי זה לא עוזר לכם. לזה יש לכם את הכללים שלכם.
גבי לסקי (מרצ)
נכון, הפונט, הרווח וכל זה זה הנחיות הנשיאה.
היו"ר גלעד קריב
אני לא מבין מי הביא את הרעיון הזה שבוועדת חוקה צריכים לשבת עורכי דין שעסקו באמת בהליכים משפטיים.
גבי לסקי (מרצ)
אבל כן מספר העמודים, כן הצורה, הקדמה וכו'.
דין ליבנה
הכותרת למעלה, הס"ד, הערכאה שאליה אתה פונה, אלה הדברים שאנחנו רוצים.
גבי לסקי (מרצ)
זה כן יש.
היו"ר גלעד קריב
הקראה והצבעה.
אלעזר שטרן (ייעוץ משפטי)
"הוראות הבחירות (דרכי תעמולה) (סדרי הדין בבקשות ובעררים) (תיקון), התשפ"ב-2021

תיקון סעיף 1
1.
בהוראות הבחירות (דרכי תעמולה) (סדרי הדין בבקשות ועררים), התשע"ה-2015 (להלן – ההוראות העיקריות), בסעיף 1, בהגדרה "תקנות סדר הדין האזרחי", במקום "התשמ"ד-1984" יבוא "התשע"ט-2018".

תיקון סעיף 10
1.
בסעיף 10 להוראות העיקריות, במקום "לפי סימן א' לפרק ז'", יבוא "לפי סימן א' לפרק ג' בחלק ב'".

תיקון סעיף 30
1.
בסעיף 30 לתקנות העיקריות, במקום "פרק ל"ד" יבוא "פרק י"ח"."
היו"ר גלעד קריב
מי בעד?

הצבעה
בעד – פה אחד
הוראות הבחירות (דרכי תעמולה) (סדרי הדין בבקשות ובעררים) (תיקון), התשפ"ב-2021, אושרו.
היו"ר גלעד קריב
אושר פה אחד. חברותיי וחבריי, תודה ויום טוב. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:00.

קוד המקור של הנתונים